Pemulihan selepas penggantian pinggul: senaman dan gimnastik

Artritis

Pemulihan bermula sejurus selepas penggantian pinggul. Walaupun terdapat sensasi yang menyakitkan, pesakit dinasihatkan untuk bangun dari tidur 2 hari selepas operasi dan bergerak di sekitar wad. Beban yang dipantau oleh doktor pemulihan meningkat setiap hari. Ini adalah satu-satunya cara untuk kembali ke gaya hidup aktif dalam beberapa bulan..

Di mana tempat terbaik untuk menjalani pemulihan - di rumah atau di klinik

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Setelah mengganti sendi pinggul (HJ) dengan prostesis buatan, pesakit menghabiskan sekitar 3 minggu di kemudahan hospital. Dalam tempoh ini, keadaannya dipantau oleh doktor pemulihan, pakar bedah yang melakukan operasi, dan pegawai perubatan junior. Pemulihan berlaku kerana pengambilan ubat-ubatan, prosedur fisioterapi dan urut, terapi senaman harian.

Setelah tamat 21 hari, timbul persoalan mengenai tempat pemulihan selanjutnya. Pesakit boleh mengembangkan sendi pinggul yang dikendalikan di rumah atau di pusat rawatan dan pemulihan khusus. Walaupun dengan mematuhi cadangan perubatan dengan teliti, pemulihan rumah yang cekap dan pantas tidak mungkin dilakukan..

Di pusat pemulihan yang dilengkapi dengan peralatan paling moden, pembangunan bersama memerlukan lebih sedikit masa. Ini difasilitasi oleh pemantauan berterusan terhadap keadaan sendi pinggul, dos aktiviti fizikal, dan pengenalan penyesuaian skema pemulihan tepat pada masanya. Pemulihan di pusat rawatan dan pemulihan khusus akan berlaku tanpa komplikasi pasca operasi.

Ciri-ciri pemulihan

Matlamat utama pemulihan adalah penghapusan kesakitan dan keradangan, pemulihan alat otot dan tendon ligamen pada sendi pinggul, memastikan interaksi penuh endoprosthesis dengan tulang pelvis dan tulang paha, dan pencegahan komplikasi pasca operasi. Sebarang campur tangan pembedahan disertai dengan pelanggaran integriti kulit, yang mendasari tisu lembut. Ini boleh menyebabkan perkembangan proses keradangan, penambahan jangkitan sekunder, penampilan kesakitan, dan gangguan fungsi organ dalaman. Oleh itu, pesakit mesti diberi ubat:

  • antibiotik dari kumpulan cephalosporins, macrolides, semi-sintetik penisilin;
  • antikoagulan untuk mengecualikan pembentukan trombus vena;
  • ubat anti-radang bukan steroid untuk kesakitan dan keradangan;
  • bermaksud untuk meningkatkan fungsi organ hati dan kencing;
  • chondroprotectors, kompleks unsur surih dan vitamin yang seimbang untuk pertumbuhan semula tisu tulang, tulang rawan dan tulang yang dipercepat.

Pemulihan sendi pinggul yang lebih cepat difasilitasi dengan menjalankan prosedur fisioterapeutik. Ini adalah elektrostimulasi, fonoforesis atau elektroforesis, terapi UHF, terapi laser. Urut, terapi balneoterapi dan lumpur digunakan secara aktif. Tetapi kaedah utama dan paling berkesan untuk mengembangkan TBS adalah latihan dan senam fisioterapi. Latihan harian membantu menguatkan korset otot sendi, mengembalikan pergerakan yang sebelumnya.

Berapa lama pemulihan diperlukan

Selepas pemasangan sendi pinggul tiruan, pesakit dimasukkan ke hospital pembedahan selama 3 minggu. Kemudian, pemulihan boleh dilakukan dalam sebulan di pusat khusus atau di rumah. Perlu 3 hingga 4 bulan untuk memulihkan sepenuhnya sendi pinggul. Tempoh pemulihan dipengaruhi oleh usia, berat badan pesakit, keparahan patologi, kecergasan fizikal. Kaedah campur tangan pembedahan juga penting. Tempoh pemulihan agak lebih pendek dengan prostetik unipolar - hanya kepala femoral yang diganti. Sekiranya asetabulum buatan juga dipasang, ia memerlukan masa lebih lama untuk mengembangkan sendi..

Tempoh pemulihan selepas penggantian pinggul

Setiap tempoh pemulihan mempunyai kaedah tersendiri untuk meningkatkan aktiviti fungsi sendi pinggul. Pada tahap awal, perhatian khusus diberikan kepada ubat penghapusan rasa sakit dan radang, pencegahan jangkitan tisu, dan pencegahan komplikasi pasca operasi. Kemudian pemulihan berlaku terutamanya kerana senaman fisioterapi dan gimnastik. Seorang doktor pemulihan menyusun satu set latihan individu untuk setiap pesakit. Dia hadir di semua kelas, menunjukkan cara untuk betul dos yang timbul sehingga penguatan otot, ligamen, tendon tidak disertai oleh mikrotrauma ke struktur tulang rawan dan tulang.

Tempoh pemulihanTempoh peringkat selepas operasiSifat penjanaan semula struktur HJSifat aktiviti motor
AwalDari 1 hingga 14 hari termasukSetelah menghentikan proses keradangan, penyembuhan kulit dan tisu lembut bermulaAwal lembut, kemudian - ringan
LewatDari 2 minggu hingga 3-4 bulanSelepas penyerapan semula tulang jangka pendek, proses pembaharuan struktur tulang dan penyesuaiannya dengan keadaan baru dilancarkanPemulihan primer dan lewat, pada peringkat akhir - penyesuaian

Tempoh awal

Pesakit menghabiskan hari pertama setelah endoprosthetics dalam rawatan intensif, di mana degupan jantungnya, pernafasan, dan tekanan darahnya dipantau oleh pegawai perubatan. Dia kemudian dibawa ke wad hospital untuk rawatan klinikal. Edema radang dihilangkan dengan kompres sejuk, fisioterapi, ubat-ubatan. Untuk mengelakkan kesesakan di paru-paru, orang yang dikendalikan diajar teknik pernafasan dalam, yang pasti akan berguna ketika melakukan latihan fisioterapi.

Selepas 2-3 hari, pesakit dibenarkan bangun dan duduk. Pergerakan disertai dengan sensasi yang menyakitkan, oleh itu analgesik ditetapkan. Walaupun sakitnya cukup semula jadi selepas pembedahan, ia tidak dapat ditoleransi. Ini akan menyebabkan kemerosotan keadaan psiko-emosi dan fizikal seseorang, melambatkan proses pemulihan.

Tempoh lewat

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Pakar bedah ortopedik mengesyorkan pemulihan selepas arthroplasty pinggul di pusat perubatan khusus. Hanya di sana ia akan profesional, berkualiti tinggi dan berumur pendek. Pada masa kemudian, aktiviti fizikal pada sendi meningkat, yang difasilitasi oleh pengurangan kesakitan secara beransur-ansur. Ketidakselesaan berlaku hanya dari semasa ke semasa, cepat hilang setelah berehat sebentar. Kaedah pemulihan sendi pinggul apa yang ditunjukkan kepada pesakit pada tahap ini:

  • berjalan kaki (lebih baik di udara segar) selama 30 minit 4 kali sehari. Menjelang akhir bulan kedua, berjalan kaki sekurang-kurangnya 4 jam sehari;
  • Prostesis yang ditahan simen membolehkan kaki dimuat sepenuhnya setelah 4-6 minggu. Dengan pemasangan tanpa simen pada sambungan buatan, pemuatan isipadu penuh dapat dilakukan setelah 2 bulan.

Bukan hanya jalan kaki yang penting. Sebelum operasi, pesakit dengan sengaja mematuhi postur adaptif, termasuk ketika berjalan, untuk mengelakkan rasa sakit yang teruk, untuk menunda penggunaan tongkat atau tongkat. Salah satu tugas pemulihan tahap akhir adalah pengembangan stereotaip motor yang betul, pembetulan postur dan gaya berjalan.

Tempoh pemulihan berfungsi

Di peringkat akhir pemulihan, disyorkan lawatan ke kolam renang, gimnasium yang dilengkapi dengan mesin senaman. Tetapi yang paling berguna adalah rawatan spa. Institusi perubatan ini mengamalkan pendekatan bersepadu untuk pemulihan pesakit setelah artroplasti pinggul. Air mineral terpakai, mandi radon dan hidrogen sulfida, lumpur terapeutik, aplikasi dengan parafin dan ozokerit, hirudoterapi, akupunktur, magnetoterapi, klasik, vakum, urut akupunktur.

Doktor dibenarkan duduk 3 hari selepas pemasangan sendi pinggul. Sudut lenturan di pinggul tidak boleh melebihi 90 darjah. Dalam 2-3 minggu pertama, anda tidak boleh berada dalam posisi duduk lebih dari 20 minit. Anda harus duduk dengan lancar, perlahan, tanpa pergerakan secara tiba-tiba. Dalam kes ini, permukaannya tidak boleh terlalu rendah atau tinggi. Mengabaikan cadangan perubatan ini boleh menyebabkan peningkatan kesakitan, serta kehelan dan subluksasi..

Peraturan untuk berjalan di tongkat

2-3 hari selepas operasi, ia dibenarkan bergerak di sekitar wad atau koridor hospital semasa kruk dalam keadaan ringan. Pertama, anda perlu mengemukakan kaki dan kruk yang dikendalikan, kemudian fokus pada anggota badan yang sihat. Untuk mengekalkan titik tumpu, anda perlu mengambil langkah kecil. Pada hari-hari pertama, pergerakan pesakit dipantau oleh pegawai perubatan. Berjalan sendiri boleh dilakukan hanya setelah memperoleh kemahiran mengendalikan kruk yang betul. Mereka diganti dengan tongkat dalam masa 4-6 minggu. Perlu bergerak tanpa alat ortopedik setelah hilangnya kepincangan, munculnya keyakinan mutlak ketika berjalan.

Fisioterapi

Terapi senaman harian membantu meningkatkan peredaran darah pada sendi pinggul, menguatkan korset otot anggota badan yang dikendalikan, dan mempercepat pertumbuhan semula tisu yang rosak. Mekanoterapi ditunjukkan pada peringkat awal. Alat digunakan untuk melakukan pergerakan kaki, mengawal beban yang timbul dan menjaga anggota badan tetap lurus di sepanjang paksi, tanpa anjakan pada lilitan atau ke sisi. Pesakit juga disyorkan pemanjangan lenturan kaki dan lutut, putaran kaki yang melingkar.

Beberapa hari kemudian, mereka mula melakukan latihan yang lebih kompleks dari segi teknikal:

  • berbaring di perut anda, bergantian menaikkan tulang kering anda;
  • duduk di atas kerusi, sebarkan kaki anda 40-50 cm, dan kemudian tekan bersama-sama;
  • duduk di atas lantai, bengkokkan satu kaki, dan angkat yang lain sejauh 30-40 cm;
  • duduk di lantai, sebarkan kaki lurus ke sisi, dan kemudian mengurangkan;
  • dalam keadaan berdiri dengan penekanan di bahagian belakang kerusi, lakukan ayunan terlebih dahulu dengan kaki lurus, kemudian bengkok.

Oleh kerana semua fungsi sendi pinggul dipulihkan, kompleks rawatan merangkumi latihan pada simulator, termasuk simulasi berbasikal. Berenang, aerobik air, berjalan kaki di Nordik, yoga berguna.

Saranan dalam tempoh selepas operasi

Tisu tulang tumbuh semula dengan perlahan, jadi anda tidak boleh membebani sendi secara berlebihan, dengan cepat berusaha untuk kembali ke gaya hidup yang aktif. Ini hanya akan melambatkan pemulihan kerana mikrotrauma pada struktur sendi pinggul. Sendi pinggul yang dikendalikan secara beransur-ansur dipulihkan. Perubahan positif dapat dilihat setelah 2-3 minggu ke depan. Anda perlu bersabar, ikuti semua cadangan perubatan mengenai pengambilan ubat-ubatan dan melakukan latihan fisioterapi.

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang betul-betul berkesan untuk sakit sendi ada! Baca lebih lanjut >>>

Apa yang dilarang selepas arthroplasty pinggul: pergerakan, postur, aktiviti

Arthroplasty pinggul adalah operasi ortopedik yang kompleks diikuti dengan pemulihan jangka panjang. Agar pemulihan berjaya, dalam tempoh selepas operasi pesakit perlu memantau dirinya dengan teliti untuk membatasi dirinya dalam beberapa perkara. Hanya dengan cara ini dia dapat mengelakkan komplikasi berbahaya seperti penyembuhan luka pasca operasi, dislokasi endoprosthesis, patah periprosthetic, dll..

Apa yang tidak ada kaitan dengan jahitan

Sebelum jahitan dikeluarkan dari luka pasca operasi, ia tidak boleh dibasahi dan dicuci dengan air yang mengalir. Oleh itu, dalam 10-14 hari pertama selepas pembedahan, tidak digalakkan mandi dan mandi untuk waktu yang lama. Dan anda harus mencuci supaya air tidak masuk ke pembalut. Sekiranya basah, ia mesti diubah dengan segera. Ingatlah bahawa pembalut basah boleh menjadi sumber jangkitan dan menyebabkan luka kembung..

Anda boleh mula mandi di bilik mandi hanya dua hingga tiga hari setelah membuang jahitan. Dan mandi - selepas beberapa minggu lagi. Sebelum meneruskan prosedur air, anda harus berjumpa dengan doktor anda jika ini dapat dilakukan.

Perhatikan bahawa bekas luka selepas operasi tidak boleh digosok dengan kain lap sehingga sembuh sepenuhnya. Bagaimanapun, kulit di sini sangat nipis dan sensitif, dan tidak diinginkan untuk mencederakannya.

Kedudukan tidur terlarang

8-10 hari pertama selepas pembedahan, dibenarkan tidur secara eksklusif di bahagian belakang.

Pada masa ini, dilarang sama sekali:

  • satukan kaki anda atau bersilang;
  • berbaring di bahagian perut dan bahagian operasi;
  • bengkokkan kaki pada sendi pinggul lebih daripada 90 darjah;
  • memusingkan kaki (ke dalam atau ke luar) lebih daripada 30 darjah.

Untuk mengelakkan keterlaluan maklumat dan pergelangan kaki, dalam tempoh selepas operasi, anda perlu tidur dengan roller khas. Ia mesti diletakkan di antara lutut anda. Penggelek akan menahan anggota bawah pada kedudukan yang diingini, yang akan mengelakkan anjakan komponen endoprosthesis.

Menghidupkan perut dan bahagian yang dikendalikan biasanya dibenarkan 3-4 minggu selepas operasi. Pada masa yang sama, pesakit dibenarkan tidur dalam posisi ini. Walau bagaimanapun, dia mesti menyimpan roller di antara kakinya..

Langkah berjaga-jaga Duduk dan Berjalan

Duduk di atas katil atau kerusi, anda mesti ingat perkara utama: kaki yang sakit tidak boleh bengkok pada sendi pinggul lebih dari 90 darjah. Jika tidak, terdapat risiko tinggi terkehelnya endoprosthesis..

Oleh itu, selama 8-12 minggu selepas endoprosthetics, pakar mengesyorkan duduk di bangku jenis bar tinggi. Sekiranya tidak ada perabot seperti itu di rumah, maka anda boleh menggunakan najis biasa. Namun, sebelum itu, mereka harus diletakkan di atas bantal yang keras dan keras. Adalah mustahak bahawa semasa duduk, pelvis sekurang-kurangnya 10 sentimeter di atas paras lutut.

Pada masa yang sama, pesakit dilarang duduk di:

  • sofa lembut;
  • kerusi rendah;
  • kerusi berlengan;
  • Tilam "Tenggelam".

Bagi tandas, ketinggian khas mesti dipasang di tempat duduknya. Anda boleh duduk di situ hanya selepas itu.

Muncung tandas.

Pergerakan yang dilarang

Dalam tempoh selepas operasi, dilarang sama sekali berlari, melompat, bergerak secara tiba-tiba, tersandung, tergelincir dan melakukan pergerakan yang dapat memicu pinggul yang terkilir.

  • melutut;
  • melintasi kaki anda;
  • baling satu kaki ke atas yang lain;
  • "Bersantai" di sofa atau kerusi berlengan;
  • naik ke kerusi atau perabot lain;
  • jongkok atau jongkok;
  • membongkok (gunakan forceps atau alat lain untuk meletakkan atau memilih sesuatu dari lantai).

Selepas endoprosthetics, anda tidak boleh tersandung atau jatuh. Oleh itu, anda perlu berjalan dengan perlahan dan berhati-hati (4-12 minggu pertama - dengan kruk). Terutama penjagaan yang sangat baik diperlukan di bilik mandi dan di luar rumah pada musim sejuk, di mana tergelincir adalah yang paling mudah..

Langkah berjaga-jaga semasa mandi dan berenang

Untuk mengelakkan tergelincir di bilik mandi, letakkan tikar getah di lantai. Mereka juga harus menghantar bahagian bawah mandi. Dan agar orang yang dikendalikan dapat dengan mudah naik ke dalamnya, langkah khas perlu dipasang berdekatan. Anda boleh mendapatkannya, serta pegangan tangan, kerusi dan peralatan bilik mandi lain, di kedai khusus atau kedai dalam talian..

Mandi sering menjadi masalah.

Kembali ke aktiviti biasa anda

Sepanjang tempoh pemulihan, pesakit secara beransur-ansur kembali ke cara hidupnya yang biasa. Setelah satu setengah hingga dua bulan, dia dibenarkan untuk meneruskan kehidupan seks, dan setelah dua hingga tiga bulan - untuk terlibat dalam beberapa sukan. Khususnya berjalan, berenang di kolam renang, berbasikal, bermain ski santai, menari, dll..

  1. Sehingga jahitan dikeluarkan, luka pasca operasi tidak dapat dicuci dengan air yang mengalir. Pada masa yang sama, anda perlu memastikan bahawa pembalut tetap bersih dan tidak basah semasa mencuci..
  2. Tidur selepas operasi diperlukan di punggung anda, tanpa menyatukan kaki atau melintang. Anda boleh menghidupkan perut dan bahagian yang dikendalikan tidak lebih awal dari 3-4 minggu. Dalam kes ini, roller khas harus diletakkan di antara kaki..
  3. Selepas artroplasti, anda perlu duduk di kerusi tinggi. Pelvis mestilah sekurang-kurangnya 10 cm di atas paras lutut. Duduk di sofa lembut dan kerusi rendah dilarang sama sekali.
  4. Dalam tempoh selepas operasi, anda tidak boleh berjongkok, berlutut, menyilangkan kaki, menyilangkan kaki, membongkok. Ia juga dilarang melakukan pergerakan tiba-tiba, tersandung dan jatuh.
  5. Dengan prosedur air, anda harus berhati-hati, kerana sangat mudah tergelincir dan jatuh di dalam tab mandi, mandi dan kolam. Oleh itu, bilik mandi dan tandas mesti dilengkapi dengan cara yang khas agar pesakit dapat menggunakannya dengan bebas..
  6. Beberapa ketika selepas endoprosthetics, orang yang dikendalikan akan dapat kembali ke beberapa sukan, seksualiti dan aktiviti lain..

Cara hidup dengan penggantian pinggul: nasihat praktikal

Dengan coxarthrosis yang teruk, apabila tulang cacat dan osteofit besar muncul, campur tangan pembedahan disyorkan untuk pesakit. Tanpa arthroplasty, menurut pakar rheumatologi ortopedik, seseorang akan menghadapi kecacatan dan tidak bergerak sepenuhnya. Dalam beberapa kes, rawatan arthrosis atau osteoartritis yang lain, walaupun tahap ketiga, adalah mungkin, tetapi masih banyak yang memutuskan operasi, tidak memahami sepenuhnya apa yang menanti mereka selepas itu.

Arthroplasty membuat seseorang mempertimbangkan semula gaya hidup mereka dengan serius

Apakah risiko operasi tersebut?

Pemasangan prostesis memerlukan penyingkiran ligamen yang menstabilkan sendi. Oleh itu, selepas operasi, hanya otot yang akan bertanggungjawab untuk mengekalkannya pada kedudukan yang betul. Sekiranya mereka tidak berfungsi dengan baik, misalnya, kerana kurang berkembang dan kurang latihan, selain itu, pesakit membiarkan dirinya bergerak secara tiba-tiba berbahaya, ini sering menyebabkan kehelan sendi.

Malah pergerakan sederhana seperti itu berbahaya selepas endoprosthetics:

  • Lenturan kaki yang normal, seperti ketika duduk atau menaikkan lutut
  • peluasan - semasa hayunan semasa memukul bola;
  • melintasi kaki ke dalam, atau penambahan;
  • mengambil kaki ke sisi;
  • putaran ke dalam atau ke luar (meratakan dan menyebarkan kaki dengan kaki lurus).

5 petua topikal bagi mereka yang telah menjalani prostetik untuk coxarthrosis

  • Elakkan aktiviti fizikal yang berat, sehingga berjalan kaki lebih lama - lebih dari setengah jam.
  • Jangan mengangkat sesuatu yang berat.
  • Gunakan beg galas anda untuk membawa barang dari tempat ke tempat.
  • Jangan mengendalikan beban dengan berat lebih daripada 3 kg. Lebih baik memakainya di hadapan anda, memegangnya di dada.
  • Jangan berdiri terlalu lama. Sentiasa mempunyai kerusi lipat lipat dengan anda.

Adalah tidak diingini untuk berjalan dan berdiri selepas endoprosthetics

8 pantang larang untuk mereka yang mempunyai penggantian pinggul

  • Kerusi berlengan. Pada mereka, kedudukan badan ternyata tidak baik untuk sendi, bebannya jauh dari semula jadi dan komplikasi mungkin terjadi.
  • Permukaan licin. Kemungkinan kecederaan pada mereka meningkat dengan ketara.
  • Jongkok dalam. Sekiranya tidak terdapat penstabilan ligamen, otot mungkin tidak dapat mengatasi kenaikan beban.
  • Duduk di atas kerusi secara menyerong. Hanya kedudukan semula jadi yang dibenarkan - menyerong beban di badan diedarkan secara tidak rata, yang sangat berbahaya.
  • Duduk bersila. Ujian lain untuk endoprosthesis.
  • Pusing badan yang tajam. Penuh dengan kecederaan mekanikal.
  • Mengangkat berat. Sekarang anda mesti melupakannya untuk selamanya.
  • Bersandar pada kaki yang sakit. Selepas endoprosthetics, anda harus memastikan bahawa berat badan sama rata. Berdiri dengan kaki yang cedera sangat berbahaya.

Kerusi tinggi dengan sandaran tangan adalah satu-satunya pilihan untuk berehat selepas penanaman endoprosthesis

Bagaimana untuk melalui peringkat pemulihan selepas artroplasti di rumah? Nasihat dari orang yang telah hidup dengan endoprostheses selama lebih dari sepuluh tahun:

Cara menyesuaikan diri dengan kehidupan seharian

Katakan anda dengan mudah mengatasi tempoh selepas operasi dan memasuki kehidupan harian anda yang normal. Kesukaran akan ditunggu di setiap langkah, jadi anda perlu belajar mengatasinya pada awalnya.

  • Bangun dari katil.

Ketinggian tempat tidur mestilah sekurang-kurangnya 50 cm, dan idealnya di tingkat kerusi. Anda perlu bangun dengan berhati-hati. Duduk, berehat di kedua-dua lengan, bengkokkan kaki anda dengan perlahan dan lintasi kaki anda. Putar pelvis dan kaki anda ke tepi katil pada masa yang sama. Berdiri dengan kedua-dua belah tangan sahaja.

Naik ke atas, mulailah bergerak dengan kaki yang baik. Pegang pada pagar dan bergerak dengan langkah sisi. Turunkan kaki, bermula dengan sakit kaki, juga dengan langkah tambahan. Sebaik-baiknya, sokongan tambahan pada tongkat diperlukan..

Semasa membersihkan, memasak, berkebun, gunakan alat mekanisasi rumah dan postur yang selamat. Elakkan permaidani yang licin, kawasan yang kurang terang, dan tangga yang tidak stabil. Semasa masuk ke dalam kereta, pertama-tama ambil posisi duduk yang stabil, dan kemudian letakkan kedua kaki di ruang penumpang..

Selepas rawatan coxarthrosis oleh endoprosthetics, aktiviti fizikal yang optimum adalah bermain ski. Adakah anda lebih suka berbasikal? Dapatkan model dengan "lady frame". Dan jangan lupa tentang pengerasan oleh cahaya matahari, udara dan air - pencegahan komplikasi terbaik.

Tidur disarankan pada sisi yang sihat, dengan bantal di antara kaki untuk menstabilkan kedudukan badan.

Pertimbangkan semula sikap anda terhadap haiwan peliharaan: yang paling sering menjadi penyebab kecederaan

Seperti yang anda lihat, penggantian sendi mengenakan sejumlah batasan serius. Sekiranya anda mengabaikannya, komplikasi akan berlaku dengan cepat. Pada gilirannya, pemulihan selepas suntikan intra-artikular "Noltrex", juga ditunjukkan pada arthrosis kelas 3, jauh lebih cepat dan lebih menyakitkan kerana pemulihan kelikatan cecair sinovial yang lembut.

Beberapa suntikan membolehkan anda menjalani kehidupan penuh selama 9-18 bulan, tanpa memikirkan bagaimana untuk bangun dari tempat tidur, kaki mana yang harus mula menaiki tangga dan dengan siapa harus diberikan haiwan kesayangan anda. Tanyakan kepada pakar bedah ortopedik anda untuk pilihan ini sebelum bersetuju dengan pembedahan besar..

Pemulihan selepas penggantian pinggul: masa pemulihan, bagaimana tempoh penggantian pinggul selepas operasi

Inti dari setiap endoprosthetics adalah memasang analog buatan berteknologi tinggi. Penggantian sendi pinggul dan syarat pemulihan selepas pembedahan dengan pemulihan dalam tempoh selepas operasi ini adalah seperti yang diperlukan oleh petunjuk perubatan. Terdapat pemahaman umum mengenai prinsip pemulihan dengan pemecahan selang waktu ini menjadi beberapa tahap. Tetapi selalu mengambil kira ciri penyembuhan dan penyesuaian individu pada setiap pesakit.

Di mana lebih baik pulih - di rumah atau di klinik

Pilihan ini ditentukan, antara lain, berdasarkan tahap pemulihan semasa. Sejurus selepas operasi, pesakit tidak akan keluar dari hospital. Rehabilitasi primer akan dilakukan di hospital atau klinik, di dalam institusi perubatan.

Pada tahap ini, masalah penting pertama kali menjadi penilaian terhadap keadaan umum seseorang dan memantau akibat tindakan operasi. Untuk langkah selanjutnya, langkah-langkah tersebut harus dilakukan berdasarkan perundingan dengan sokongan perubatan. Dianjurkan untuk mencari kemungkinan mengikuti kursus pemulihan profesional untuk menggunakan sepenuhnya potensi yang ditawarkan oleh bantuan pakar.

Prinsip ini berlaku untuk semua kawasan prostetik. Walau bagaimanapun, harus diperhatikan bahawa TBS dicirikan sebagai yang terbesar di dalam tubuh manusia dan memerlukan perhatian lebih. Fungsinya sangat penting untuk pelaksanaan pergerakan penuh tanpa alat sokongan (yang sering digunakan oleh orang-orang pada tahap pemusnahan tisu sendi yang melampau). Bagaimana pembedahan penggantian pinggul akan berjalan dan berapa lama pemulihan untuk pesakit tertentu bergantung pada ciri-cirinya.

Biasanya, penderitaan untuk bersenam di rumah adalah rasa sakit dan kasihan dengan keinginan untuk memunggah kawasan yang sudah cedera sebanyak mungkin. Ini adalah jalan keluar yang salah. Pemulihan yang betul bermaksud penyesuaian terhadap kebaharuan melalui kesakitan yang tidak dapat dielakkan tetapi tidak dapat dielakkan. Dan hanya doktor yang berkelayakan yang dapat membezakan sama ada manifestasi menyakitkan disebabkan oleh komplikasi pasca operasi atau apa yang berlaku adalah kejadian yang mencukupi. Kakitangan pusat asuhan untuk warga tua dan orang kurang upaya membantu mengatasi masalah psikologi ini, untuk melangkah diri dan mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Di samping itu, kawalan maksimum terhadap pelaksanaan latihan yang betul akan dilakukan di sini..

Kakitangan perubatan yang terlatih dan berpengalaman semasa melakukan latihan fizikal dapat meramalkan timbulnya kesakitan di kawasan tertentu bagi orang yang dipulihkan, oleh itu dia bersedia secara mental untuk itu. Di samping itu, ramalan dapat diberikan untuk akibat standard yang muncul pada keesokan harinya. Terdapat banyak sebab untuk panik dalam keadaan seperti itu.

Semua ini bertunjangkan untuk pemulihan asrama warga yang telah menjalani pembedahan. Terutama jika pesakit berumur dan memerlukan pertolongan harian dalam melaksanakan program yang ditetapkan (dan lebih-lebih lagi jika dia mengalami gangguan degeneratif - demensia). Dalam kes ini, syarat pemulihan dan pemulihan selepas penggantian pinggul cenderung menjadi lebih rumit dan memerlukan perhatian lebih. Rangkaian asrama "Penjagaan" membolehkan anda memilih dan memberi warganegara dengan rawatan dan sokongan perubatan yang diperlukan.

Urutan, jangka masa dan ciri utama peringkat

  • awal;
  • lewat.

Permulaan tempoh pemulihan banyak bergantung pada spesifik fiksasi implan. Ia adalah asas simen atau tanpa simen. Dalam kes kedua, analog pengganti perlu diberi kelewatan sehingga tisu tulang tumbuh ke liang-liangnya, dan tetap cukup ketat. Oleh itu, senaman fizikal yang ketara harus dielakkan untuk beberapa waktu. Alternatifnya diperbaiki dengan ketat dan tidak dapat dirosakkan oleh berat badan pesakit sendiri. Walau bagaimanapun, kedua-dua kategori pesakit ditetapkan dengan jelas mengenai kemasukan aktiviti fizikal.

Terdapat pemahaman umum mengenai tempoh pemulihan dan pemulihan selepas arthroplasty untuk penggantian pinggul pada setiap peringkat. Walau bagaimanapun, selang waktu ini mungkin sedikit berbeza bergantung pada kadar penyembuhan, ciri penyesuaian dan ketekunan pesakit. Serta ketersediaan bantuan profesional dalam jangka masa ini.

Pemulihan awal

  • Pada minggu pertama, pesakit disarankan untuk melakukan aktiviti fizikal dalam bentuk latihan pernafasan, latihan untuk menormalkan peredaran darah, dan menjaga otot. Sejak hari-hari pertama, disarankan untuk menjalankan teknik ujian Thomas. Kemudian pada fasa ini, badan dilekatkan dengan sokongan tambahan..
  • Selepas tujuh hari, ia dibenarkan keluar dari tempat tidur dan gimnastik ditugaskan dari kedudukan menegak yang asal. Ia bertujuan untuk menguatkan dan meregangkan otot di bahagian paha yang dikendalikan. Ini masih menggunakan peralatan sokongan di kedua-dua belah pihak.
  • Dari hari keempat belas di dinding institusi perubatan yang mengkhususkan diri dalam perkhidmatan pemulihan, kelas gimnastik khas jenis ringan (terapi senaman) ditambahkan. Sekiranya ditunjukkan, rawatan sokongan mekanikal blok untuk pergelangan kaki dan lutut juga boleh disertakan (kerana terdapat beban yang tidak seimbang di kawasan ini).

Matlamat dan objektif pembedahan penggantian pinggul dan pemulihan selepasnya

Ingat bahawa ini adalah prosedur yang rumit dan mahal. Ia tidak dapat dijalankan untuk setiap orang yang memerlukannya berdasarkan ubat bebas negara. Yang memberikannya nilai yang besar. Isu utama adalah pemulihan dan normalisasi fungsi tisu lembut yang mengelilingi endoprosthesis, pembentukan rangkaian gerakan normal di dalamnya. Ini dapat dilaksanakan setelah penyembuhan luka pembedahan, penyingkiran bengkak dan membiasakan diri dengan pemasangan endoprosthetic.

Pemulihan diperlukan untuk mengurangkan risiko kesakitan dan kepincangan yang berterusan. Yang terakhir ini dapat bertahan lama atau seumur hidup..

Mod Fizikal

Rehat lengkap tidak termasuk sepenuhnya. Ini juga diperlukan untuk mengelakkan ulser tekanan dan trombosis. Walau bagaimanapun, tujuan utama pengenalan awal beban adalah untuk mengembangkan sambungan baru dan memeriksa kualiti pemasangannya. Dalam beberapa hari selepas operasi, pesakit berdiri. Lebih-lebih lagi, dengan bantuan alat khas, dia belajar berjalan bukan hanya dalam garis lurus, tetapi juga di tangga tangga..

Waktu berjalan meningkat secara beransur-ansur: ia bermula dari lima minit dan dengan aktiviti fizikal harian secara harfiah dalam seminggu selang waktu ini mencapai setengah jam, beberapa lawatan sehari. Ia juga diperlukan untuk menyambungkan dan meningkatkan beban paksi secara sistematik pada anggota badan yang dikendalikan (dengan tekanan pada menegak ruang tulang belakang, biasanya dilakukan dengan bantuan bobot).

Langkah berjaga-berjaga

Mengikut amalan dunia, selang penggunaan kruk adalah sekitar 6 minggu. Pesakit mula menggunakannya secara harfiah pada hari-hari pertama. Peranti ini diperlukan di sini bukan untuk menjadikan kehidupan lebih mudah bagi seseorang ketika bergerak, menjadikan prostesis seaman mungkin. Ini adalah salah tanggapan. Selepas campur tangan pembedahan dan prostetik, ditunjukkan untuk bangun dari tempat tidur secepat mungkin dan "mondar-mandir" implan. Sokongan tambahan untuk dua mata lagi diperlukan untuk melindungi orang yang dikendalikan dari jatuh (kerana kebiasaan prostesis dan sokongan penuh pada kaki penuh belum berkembang).

Pembedahan pinggul dan pemulihan pasca operasi tidak boleh menunjukkan gejala berikut:

  • kehadiran nanah yang keluar dari jahitan pembedahan;
  • peningkatan gejala kesakitan pada sendi pinggul;
  • klik yang jelas didengar di dalamnya;
  • memendekkan anggota badan dengan putaran kaki yang jelas ke arah luar;
  • kehilangan keupayaan untuk mengawal pergerakan.

Harus diingat bahawa kemerahan, pembengkakan atau peningkatan suhu tempatan di kawasan yang dikendalikan hadir sejurus selepas campur tangan selama beberapa waktu, tetapi kemudian mereka harus berlalu dan tidak dapat memulai lagi.

Sistem pemulihan peringkat akhir

Dalam kes ini, anda boleh melakukan latihan dari posisi berdiri, berbaring dan duduk. Dengan penggunaan inventori dan tanpanya. Dan juga apabila anda mengaktifkan alat tambah dan latihan. Semuanya bergantung pada kepantasan penyesuaian terhadap endoprosthesis dan ciri pemulihan seseorang tertentu (dengan mengambil kira kriteria kesihatan dan umurnya). Di rumah tumpangan, potensi dan kejayaan lebih ketara. Program pemulihan akan dijadualkan secara berperingkat, yang dapat mempengaruhi TBS ke arah positif dan meningkatkan fungsinya dalam jangka waktu yang dapat diterima.

Perlu diperhatikan fakta bahawa janji iklan mengenai pemulihan yang sangat cepat (secara harfiah dalam seminggu atau 10 hari) tidak mempunyai asas yang logik dan nyata. Tempoh pasca operasi dan masa pemulihan selepas penggantian pinggul boleh berlangsung selama beberapa bulan. Kemudian orang itu diberi cadangan dan sekatan-sekatan yang mesti dipatuhi selama hidupnya ditulis.

Cadangan pembuangan sebelum akhir tempoh enam minggu selepas pembedahan:

  • dalam keadaan duduk dan berbaring, melarang kaki dilarang;
  • tidak digalakkan duduk di kerusi rendah (anda perlu menggunakan permukaan keras dan tinggi dengan punggung lurus dan sandaran tangan yang menyokong ketika berdiri);
  • pada waktu siang, duduk selama 30 minit tidak lebih dari 3 kali;
  • tidur di punggung;
  • lokasi ketika memandu kereta sebagai penumpang - di tempat duduk depan;
  • anda tidak boleh membengkokkan anggota badan pada sendi pinggul lebih daripada 90 darjah;
  • basuh di bilik mandi (berbaring dan duduk di dalam tab mandi sebaiknya dielakkan);
  • memakai kasut dengan tapak kaki yang tidak licin ditunjukkan untuk mencapai keselamatan;
  • semasa membongkok ke lantai, kaki yang dikendalikan harus digerakkan ke belakang;
  • semua objek di lantai yang menghalang pergerakan (contohnya, permaidani) harus dikeluarkan di rumah.

Dianjurkan untuk memakai stoking elastik sehingga 10 minggu sambil mengekalkan bengkak dan keletihan.

Matlamat utama tempoh kemudian

Tugas utama intervensi, serta setiap tahap pemulihan (termasuk yang terakhir), adalah pemulihan fungsi berjalan. Semasa mengembangkan prinsip kiprah yang betul dengan prostesis, kesalahan serius sering dinyatakan berkaitan dengan stereotaip kebiasaan dan penghindaran kesakitan..

Pemulihan dan pemulihan selepas pembedahan pinggul melibatkan penghapusan kesalahan berikut pada peringkat terakhir:

  • Ketidakteraturan strok langkah. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pesakit membuat langkah besar dengan kaki yang sakit, dan yang pendek dengan yang sihat. Ahli terapi berusaha mengubah urutan ini.
  • Fleksi anggota badan yang dikendalikan, yang berlaku selepas pergerakan berakhir mengikut kebiasaan (intuitif) untuk mengelakkan kesakitan.
  • Membongkok batang ke hadapan, yang juga dijelaskan oleh keinginan untuk mengelakkan beban berat dan pemanjangan di kawasan yang dikendalikan.

Cara berjalan di atas tongkat

Kadang-kadang latihan boleh dimulakan dengan penggunaan "pejalan kaki", dan kemudian beberapa hari kemudian - dengan bantuan dua kruk. Tahap penggunaannya:

  • Hari pertama selepas operasi adalah langkah tambahan (berjalan kaki). Kaki yang sihat akan memimpin dan mula berjalan. Pertama, kruk dibawa ke depan, kemudian pergerakan berlaku.
  • Pada hari keempat atau kelima, teknik menggolek dimainkan. Memimpin anggota badan yang dikendalikan. Ia bergerak dengan sedikit lanjutan di luar titik di mana penopang berdiri. Pada masa yang sama, adalah mungkin untuk menghubungkan latihan di tangga tangga dengan "berjalan", bermula dengan kaki yang tidak dikendalikan, dan kemudian meletakkan sokongan di tangga. Keturunan bermula sebaliknya dengan pemindahan elemen sokongan.

Dalam tempoh selepas operasi dan pemulihan selepas penggantian arthroplasty dan pinggul, pijak seluruh kaki dan jaga sokongan yang baik. Tongkat tidak perlu dibawa terlalu jauh. Selepas 5-8 minggu, dengan persetujuan doktor dan, mungkin, gambar kedua, satu tongkat dapat digunakan, yang akan berfungsi sebagai sokongan dari pihak yang tidak dikendalikan.

Kompleks asas terapi senaman lewat

Latihan dan laju peningkatan aktiviti fizikal biasanya ditujukan untuk pesakit setelah arthroplasty primer unilateral kerana penemuan osteoartritis. Sekiranya terdapat campur tangan dua hala, maka tindakan itu juga berlaku, tetapi keberkesanan atau kepantasan kesannya mungkin sedikit berkurang. Perkembangan yang ada sekarang berbeza-beza dan diterapkan sesuai dengan keputusan ahli rehabilitologi, dengan mengambil kira ciri kesihatan dan ciri usia pesakit..

Tempoh selepas operasi dan apa yang perlu dilakukan selepas penggantian pinggul selepas penggantian pinggul di kemudian hari:

  • Dua hingga tiga minggu setelah mengganti sendi pinggul, latihan dengan basikal pegun dibenarkan tanpa menyambung beban tambahan. Ia diadakan sehingga sepuluh minit sekali atau beberapa kali sehari. Sejak saat itu, urut boleh diresepkan dengan angka dari sepuluh hingga lima belas dan setelah pemeriksaan ultrasound pada urat anggota badan. Pengimbangan dibenarkan pada platform stabilometrik menggunakan sokongan di kedua-dua belah pihak.
  • Kemudian, setelah minggu ketiga atau keempat, terapi gimnastik di kolam ditunjukkan. Di sini, latihan gimnastik yang lebih aktif di sepanjang dinding mangkuk, berjalan di bahagian bawah, berenang sederhana dibenarkan.
  • Selanjutnya, selepas empat hingga lima minggu, mandi urut terapeutik dan bawah air diresepkan..

Semua ini disertai dengan kursus terapi senaman yang wajib dan, mungkin, fisioterapi. Pada fasa pemulihan lewat, rangsangan otot pelbagai saluran yang berfungsi semasa berjalan dibenarkan. Anda boleh menggunakan teknik perkakasan untuk ini. Ia merangsang otot gluteus maximus dan paha (dalam kes terakhir, hanya dari bahagian yang dikendalikan).

Pada fasa pemulihan lewat, rangsangan otot pelbagai saluran yang berfungsi semasa berjalan dibenarkan. Anda boleh menggunakan teknik perkakasan untuk ini. Berkat itu, otot gluteal besar dan pertengahan dirangsang, begitu juga dengan quadriceps, biceps femoris (dalam dua kes terakhir, hanya dari bahagian yang dikendalikan).

Ini hanya cadangan yang dapat digunakan untuk pesakit yang tidak mempunyai kontraindikasi lain dan jika jabatan pemulihan mempunyai sumber yang sesuai. Doktor boleh menjawab persoalan bagaimana pemulihan dan tempoh pemulihan selepas penggantian pinggul dilakukan dengan cara yang berbeza. Variasikan teknik yang digunakan.

Pemulihan selepas artroplasti pinggul

Fraktur pinggul adalah masalah besar bagi orang tua. Kecederaan ini adalah salah satu penyebab utama yang menyebabkan kecacatan pada usia ini. Satu-satunya rawatan yang boleh meletakkan seseorang di kakinya adalah artroplasti pinggul dengan pemulihan yang betul. Selanjutnya kami akan menerangkan secara terperinci setiap nuansa..

Apabila pakar bedah mengganti sendi pinggul yang rosak sendiri dengan struktur logam, mereka harus mendorong otot dan ligamen belakang dan mencederakan beberapa kapilari. Sehingga kemudian semua struktur ini membentuk kerangka yang kukuh di sekitar sendi baru, menghalangnya daripada terkena, bergerak, atau mencubit saraf, anda perlu mengikuti peraturan tertentu dan melakukan latihan.

  1. Bagaimana penyembuhan berlaku?.
  2. Apa yang diperlukan untuk pemulihan yang berjaya.
  3. Apa yang mengancam kekurangan pemulihan yang betul.
  4. Perancangan pemulihan.
  5. Pemulihan pra operasi.
  6. Pemulihan pesakit dalam adalah tahap awal aktiviti pemulihan:
    • Objektif tempoh.
    • Apa yang perlu dilakukan pada hari pertama?
      • Latihan pernafasan;
      • Urut getaran;
      • Momen psikologi;
      • Anestesia;
      • Pencegahan trombosis;
      • Diet.
    • Bila hendak duduk dan bangun?
    • 16 peraturan awal yang penting.
    • Apa yang perlu dilakukan pada hari kedua selepas pembedahan?
    • Bagaimana hendak bangun?
    • Cara berjalan?
    • Hari ketujuh-ketujuh:
      • Ketegangan isometrik;
      • Elektromioostimulasi;
      • Perubahan kedudukan badan;
      • Urut kaki yang sihat;
      • Latihan.
    • Tempoh toning:
      • Cara berjalan menaiki tangga
    • Apabila jahitan dikeluarkan?
    • Semasa keluar dari hospital?
  7. Persiapan rumah sebelum kedatangan saudara yang dikendalikan.
  8. Tahap pemulihan lewat.
  9. Tempoh pemulihan jangka panjang.

Bagaimana penyembuhan berlaku?

Sendi pinggul adalah sendi terbesar di seluruh badan: ia perlu menyokong semua berat badan dan, di samping itu, melakukan kira-kira 40% daripada semua pergerakan yang dilakukan seseorang. Ini terutamanya pergerakan pinggul ke belakang dan ke sisi, serta putarannya. Juga, sendi ini terlibat dalam putaran keseluruhan batang..

Semua pergerakan mungkin berlaku kerana sebilangan besar otot. Mereka, seperti kipas angin, menyimpang dari sendi pinggul, melekat pada strukturnya. Saraf dan saluran darah melintas di antara otot. Dan supaya femur tidak "melompat keluar" dari asetabulum, ia diikat dengan "kipas" ligamen yang sama. Di antara ligamen dan otot individu, terdapat formasi yang menyerupai kapsul sendi kecil. Mereka diperlukan untuk mengurangkan geseran struktur semasa melakukan pergerakan..

Apabila sendi "tidak dapat digunakan" dan memerlukan penggantian, iaitu, prostetik, pakar bedah melakukan perkara berikut. Untuk sampai ke sendi, 2 otot besar (gluteus medius dan gluteus maximus) yang melekat pada tulang paha dibebaskan dari fasia. Mereka ditolak ke samping dan dibesarkan dengan instrumen tumpul, yaitu, ikatan otot, walaupun tidak dipotong, ternyata terputus. Kemudian satu beg mukus dibedah dan sayatan dibuat di otot gluteus maximus, dan kemudian di kapsul sendi. Paha dipotong pada paras lehernya, setelah itu dikeluarkan dari tisu lembut paha. Sendi buatan diletakkan dan dipasang di tempat tulang yang dikeluarkan. Semua sayatan otot dijahit.

Untuk memastikan fungsi normal sendi baru, otot-otot yang telah dipotong dan terputus perlu sembuh dengan baik dan betul. Mereka akan melakukan ini sekiranya:

  • membran gentian otot tidak akan rosak: betul-betul di bawahnya terdapat sel satelit yang berubah menjadi sel otot baru. Sekiranya membran rosak, parut akan terbentuk dan bukannya serat otot;
  • bekalan darah normal dari serat yang dipotong atau merebak akan dipulihkan;
  • cabang saraf baru akan muncul di kawasan ini;
  • otot yang rosak akan sentiasa dalam keadaan tegang.

Syarat-syarat ini akan dipenuhi sekiranya:

  1. beban akan diambil sementara oleh otot-otot paha yang sama yang tidak rosak;
  2. otot kaki dan kaki bawah akan berfungsi, meningkatkan peredaran darah di kaki ini.

Apa yang diperlukan untuk pemulihan yang berjaya

Agar pemulihan selepas artroplasti pinggul berjaya, peraturan berikut mesti dipatuhi:

  • lupakan kemalasan, jika anda mahu saudara mara pulih dalam masa kurang dari satu tahun, dan tidak melambatkan proses ini untuk masa yang tidak tentu, sepanjang jalan "menjana" kemurungan;
  • adalah perlu untuk memulakan langkah-langkah pemulihan segera setelah pemulihan kesedaran yang mencukupi pada hari-hari pertama selepas operasi. Langkah pertama benar-benar mudah;
  • satu set langkah penting: tidak bahawa hari ini hanya latihan pernafasan dilakukan, dan esok - latihan otot kaki yang dikendalikan, dan setiap hari - pelbagai tindakan;
  • tindakan yang dilakukan harus konsisten: pada hari pertama selepas operasi, satu jenis beban dapat dilakukan, kemudian yang lain, tetapi tidak boleh ada "lompatan";
  • langkah pemulihan mesti dilakukan secara berterusan. Rehat panjang tidak dibenarkan.

Apa yang mengancam kekurangan pemulihan yang betul

Sekiranya pemulihan selepas artroplasti tidak dilakukan sama sekali atau dilakukan tanpa urutan yang diperlukan, otot-otot yang cedera kehilangan nada, dan bekas luka mungkin terbentuk di tempat sayatan. Sekiranya anggota badan tidak tegang, ligamen juga akan sembuh dalam keadaan tegang. Ini akan membawa kepada:

  • kehelan kepala prostesis;
  • patah tulang berhampiran prostesis;
  • keradangan satu atau lebih saraf berhampiran prostesis.

Perancangan pemulihan

Tempoh pemulihan selepas endoprosthetics berlangsung sekitar satu tahun. Secara konvensional dibahagikan kepada 3 tempoh:

Tempoh awal: dari hari pertama selepas pembedahan hingga 3 minggu selepas operasi. Secara konvensional dibahagikan kepada 2 mod motor:

  • Lembut: 1-7 hari dari tempoh selepas operasi. Pada masa ini, keradangan luka yang disebabkan oleh operasi berlaku;
  • Toning: 7-15 hari. Pada masa ini, luka pasca operasi sembuh.

Kedua-duanya diawasi sepenuhnya oleh doktor perubatan restoratif..

Tempoh lewat. Ia dilakukan pada mulanya dalam keadaan ruang terapi senaman poliklinik di tempat kediaman, di mana seseorang harus memohon segera setelah keluar dari hospital. Selanjutnya, set latihan terus dilakukan di rumah. Adalah optimum jika saudara-mara orang yang dikendalikan membantu mengembangkan sendi, mendorongnya dan tidak membiarkannya ketinggalan kelas.

Ia terbahagi kepada 2 mod motor: 1) pemulihan awal: 15-60 hari, ketika "pemanfaatan" struktur tulang berlaku; 2) pemulihan lewat: dari 45-60 hingga 90 hari, apabila struktur dalaman femur dipulihkan.

Tempoh jangka panjang: 3-6 bulan, ketika femur mengambil bentuk dan struktur terakhirnya. Sebaiknya lakukan di sanatorium atau hospital khusus.

Program pelajaran individu dibuat sama ada oleh doktor pemulihan atau oleh doktor terapi latihan hospital di mana operasi itu dilakukan. Sebelum membuat satu set latihan, mereka harus membiasakan diri dengan sejarah perubatan, yang menggambarkan nuansa operasi, bercakap dengan pesakit, mengetahui keadaan kesihatannya dan penyakit-penyakit masa lalu. Juga, doktor perubatan pemulihan mesti melihat jarak pergerakan anggota badan yang dikendalikan dan toleransi aktiviti fizikal..

Pemulihan pra operasi

Sekiranya sudah lama berlalu dari permulaan penyakit sendi pinggul hingga pelaksanaan prostetiknya, maka pemulihan harus dimulakan sebelum operasi. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa kerana kesakitan jangka panjang, seseorang melepaskan kakinya, akibatnya, otot-otot anggota badan ini mengalami hipotrofi, yang membawa kepada:

  • had pergerakan pada sendi pinggul;
  • kecondongan pelvis ke satu sisi;
  • pelanggaran berjalan;
  • penurunan tahap keparahan tulang belakang ke hadapan;
  • kemunculan scoliosis.

Oleh itu, dalam tempoh pra operasi, orang-orang seperti coxarthrosis untuk masa yang lama, terutamanya orang tua dan pikun, perlu bersiap. Untuk ini:

  • mengajar penggunaan tongkat untuk membentuk gaya berjalan yang betul tanpa sokongan pada kaki yang cedera;
  • melakukan elektromisostimulasi kedua-dua kawasan gluteal dan paha dari kedua sisi. Ia melibatkan pengenaan elektrod alat khas pada zon motor otot yang diperlukan, selepas itu, di bawah tindakan arus, mereka berkontrak;
  • melakukan senaman: lenturan dan panjangan kaki, bangun dari katil sehingga lenturan berlebihan pada sendi pinggul tidak berfungsi;
  • mengajar pernafasan mendalam dan diafragma;
  • menjalankan terapi yang memperbaiki keadaan sistem kardiovaskular.

Pemulihan pesakit dalam - tahap awal aktiviti pemulihan

Tahap ini, walaupun berlangsung sepenuhnya di hospital, selalu menimbulkan banyak persoalan. Dan doktor, yang selalu sibuk, tidak selalu menjawabnya dengan sepenuhnya dan difahami. Oleh itu, kami akan melihat lebih dekat setiap langkah..

Objektif tempoh

Pada peringkat ini anda memerlukan:

  1. mewujudkan keadaan untuk pembentukan kapal baru yang akan menyuburkan sendi;
  2. memberikan syarat untuk penyembuhan jahitan;
  3. elakkan komplikasi: trombosis, strok, pneumonia kongestif, luka baring, luka sembelit;
  4. belajar bagaimana bangun dengan betul, duduk di atas katil, berjalan kaki.

Apa yang perlu dilakukan pada hari pertama?

Pemulihan selepas arthroplasty pinggul bermula dari minit pertama selepas seseorang bangun selepas anestesia. Ia terdiri daripada:

  • menggerakkan jari kaki yang sakit: setiap 10 minit;
  • lenturan dan panjangan jari kaki yang dikendalikan: 6 pendekatan sejam;
  • menekan dengan kedua tumit di atas katil sebanyak 6 kali. Stoking kelihatan, kaki selari antara satu sama lain;
  • pergerakan lengan: putaran tangan, lenturan siku, angkat bahu, ayunan lengan;
  • ketegangan (tanpa lenturan dan pergerakan lain) punggung, paha dan kaki bawah - tetapi hanya dari sisi sihat. Ini dipanggil tekanan isometrik..

Selepas 2-3 jam, sendi pergelangan kaki kaki yang dikendalikan harus terlibat dalam pergerakan: pemanjangan lenturan cahaya, putaran kaki mengikut arah jam dan lawan jam dilakukan di sini.

Jejaki kencing saudara yang dikendalikan: dia harus membuang air kecil dalam 1-2 jam berikutnya selepas operasi. Sekiranya dia tidak dapat melakukan ini walaupun dengan keran air dihidupkan (belum di tandas, tetapi di atas bebek atau kapal), pastikan untuk memberitahu kakitangan perubatan yang bertugas. Pesakit akan meletakkan kateter kencing dan air kencing dikeluarkan.

Latihan pernafasan

Latihan pernafasan pertama dilakukan seawal mungkin sambil berbaring. Pesakit berbaring, lengan - sama ada di sepanjang badan, atau tersebar. Nafas dalam-dalam diambil - perut "seperti bola". Menghembuskan nafas - perut mengendur.

Apabila pesakit dibiarkan duduk (lihat 16 Peraturan Penting dari Masa Awal untuk cara duduk), pernafasan diluaskan. Untuk melakukan ini, anda memerlukan sama ada belon, yang akan dilambung oleh seseorang setiap 3 jam sekali. Pada hari pertama, anda boleh "masuk" dengan tiub yang dicelupkan ke dalam segelas air: anda perlu meniup udara melalui itu.

Urut getaran

Dalam posisi duduk, dengan kepala pesakit miring, lakukan urutan dada yang bergetar. Untuk melakukan ini, sapukan minyak kamper pada kulit dada dari belakang, gosokkan punggung dengan gerakan bulat. Kemudian letakkan telapak satu tangan di punggung anda ke sisi tulang belakang, dan dengan tangan yang lain, lakukan pukulan ringan di telapak tangan anda. Anda perlu "bersenam" dada ke arah dari bawah ke atas.

Momen psikologi

Saudara yang penyayang tidak boleh menunggu sehingga ibu bapa mereka yang dikendalikan oleh orang tua mereka menyatakan hasrat untuk mula melakukan latihan yang paling sederhana - anda perlu melakukannya sendiri, dengan anggota badannya. Orang tua sering kali merasa tidak senang setelah mengalami tekanan, salah satunya adalah operasi, dan mungkin juga menjadi tertekan. Dalam proses berlatih bersama mereka, ketika aliran impuls datang dari otot yang bekerja ke otak, endorfin dihasilkan, dan suasana seperti itu akan berlalu.

Anestesia

Pakar bedah yang melakukan operasi itu, dalam lembaran resepnya, yang ditulisnya kepada jururawat, menunjukkan ubat yang ditetapkan (antibiotik, ubat penipisan darah) dan kekerapan pemberiannya. Mengenai ubat penahan sakit, ia ditetapkan: berdasarkan permintaan, tetapi tidak lebih daripada jumlah tersebut dan jumlahnya sehari. Oleh itu, jururawat akan meminta pesakit untuk memberikan ubat tersebut atau tidak. Dan apabila rasa sakit semakin kuat, anda tidak perlu bertahan, tetapi panggil dia untuk saudara anda yang sudah tua.

Pencegahan trombosis

Ini adalah aspek yang sangat penting dan inilah sebabnya. Urat-urat di bahagian bawah kaki mempunyai kepanjangan yang besar: jika seseorang menurunkan kakinya di bawah paras jantung, hampir ½ dari semua darah yang ada tetap ada di urat ini. Untuk mencapai jantung, darah ini mesti naik melawan graviti, sehingga ia perlahan-lahan, dan otot kaki "mengepam".

Sekiranya seseorang bergerak sedikit dan duduk hampir sepanjang masa, semua keadaan terbentuk di urat kaki untuk pembentukan gumpalan darah di sana. Risiko pembentukan trombus meningkat dengan urat varikos, apabila "beg" muncul di urat, yang mudah untuk pembekuan darah. Gumpalan darah ini dapat "terbang" dan masuk dengan aliran darah ke arteri paru-paru atau otak, tetapi ini sebagian dicegah oleh otot-otot kaki bawah, yang mempunyai nada tertentu walaupun semasa rehat dan tidur.

Nasib baik, ia dapat dikurangkan. Untuk ini:

  1. Sebelum operasi, anda perlu membeli pembalut elastik, yang diberikan bersama dengan pesakit ke bilik operasi. Apabila pakar bedah selesai menjalani operasi, pembantunya membalut kedua-dua kakinya: ini menimbulkan kemiripan nada otot yang selalu dimiliki oleh otot kaki.
  2. Sebelum duduk di tempat tidur atau bangun selepas pembedahan, anda perlu memastikan kaki saudara dibalut dengan baik.
  3. Sebagai persiapan untuk operasi, adalah mustahak untuk melakukan ujian pembekuan darah (koagulogram), dan jika indikator ada lebih banyak daripada norma, adalah mustahak untuk menjalani rawatan. Untuk ini, agen antiplatelet ("Aspirin" dan sejenisnya) boleh diresepkan, serta rawatan tempatan (rawatan kaki dengan gel heparin atau "Lyoton"). Anda tidak perlu menjalani pembedahan sehingga penunjuk INR mencapai 0.9-1 U.
  4. Dalam tempoh selepas operasi, pengenalan ubat penipisan darah ("Clexan", "Enoxyparin" dan lain-lain) adalah wajib selama sekurang-kurangnya 10 hari, dan lebih baik - sehingga 14 hari di bawah kawalan koagulogram dan masa pembekuan (analisis ini diambil dari jari).

Diet

Pada hari-hari awal, apabila atonia usus pasca operasi mungkin dilakukan, diet hanya boleh mengandungi makanan cair dan separa cair, mudah dicerna. Ini adalah sup sayur-sayuran dengan sayur-sayuran parut dan daging, kaldu kedua, bijirin berlendir dengan ayam atau daging lembu tanpa lemak di dalam pengisar.

Selanjutnya, diet berkembang, tetapi, untuk mengelakkan penyakit saluran pencernaan yang memburuk, daging asap, hidangan goreng yang mengandungi perapan dan sos pedas tidak boleh disertakan di sini. Makan gula-gula yang berlebihan dengan gaya hidup yang tidak menetap juga tidak digalakkan - proses penapaian akan meningkat di usus.

Bila hendak duduk dan bangun?

Perkara ini harus dinyatakan oleh doktor, berdasarkan keadaan tertentu. Dalam beberapa kes, ini dapat dilakukan setelah 6-8 jam, tetapi biasanya - hanya pada keesokan harinya..

16 peraturan awal yang penting

  1. Tidur di punggung anda selama 5 hari pertama.
  2. Pada akhir hari pertama, anda boleh berpihak kepada anda, tetapi hanya dengan bantuan pekerja kesihatan dan hanya di sisi sihat anda.
  3. Berbaring di sisi anda, letakkan bantal kecil di antara kaki anda sehingga otot gluteal anda sentiasa dalam keadaan baik. Jangan bengkokkan kaki yang terkena lebih dari 90 °: lutut kaki ini berada di bawah paras pinggang - tidak rata dan tidak lebih tinggi.
  4. Berbaring telentang, jangan meletakkan kaki anda di atas satu sama lain atau sangat dekat: bantal berbentuk baji kecil harus diletakkan di antara mereka.
  5. Semasa berbaring di punggung, letakkan bantal kecil di bawah lutut untuk membantu menghilangkan rasa sakit. Letakkan 1 lagi tuala rol atau gulung di bahagian luar paha yang dikendalikan - ia tidak akan membenarkan kaki meluruskan. Penggelek ini perlu dikeluarkan secara berkala. Adalah mungkin untuk menyingkirkannya sepenuhnya hanya selepas 1-1.5 bulan..
  6. Gunakan ujian ibu jari untuk menentukan sama ada kaki berada dalam kedudukan yang betul. Untuk melakukan ini, letakkan ibu jari anda pada kaki yang dikendalikan, lebih dekat ke permukaan luarnya. Sekiranya lutut berada di bahagian luar jari kaki yang besar (iaitu sebelah kanan lebih ke kanan atau sebelah kiri lebih ke kiri), maka semuanya betul, dan otot kaki tidak terlalu terlatih.
  7. Anda boleh menghidupkan perut dalam 5-8 hari.
  8. Tidak boleh ada putaran dan putaran tajam pada sendi pinggul.
  9. Tidak mungkin berjongkok dalam jangka masa yang lama.
  10. Sebelum anda berbaring telentang atau duduk, anda perlu meregangkan kaki sedikit ke sisi.
  11. Anda hanya boleh duduk di atas kerusi dengan reka bentuk yang akan mencegah lutut anda menjadi lebih tinggi daripada pusar, tetapi akan memberikan sudut yang tepat antara tempat duduk dan sendi pinggul..
  12. Kasut hospital mesti tidak bersandar.
  13. Semasa menukar kasut menjadi kasut luar, orang yang dikendalikan memerlukan pertolongan. Sekiranya ini tidak mungkin, dia sendiri mesti melakukannya hanya dengan sudu..
  14. Anda perlu duduk di atas katil menggunakan tangan anda.
  15. Sekiranya anda perlu mengeluarkan sesuatu dari hujung kaki (seperti selimut), lebih baik meminta pertolongan, kerana anda boleh duduk, tetapi anda tidak boleh membungkuk di bawah paras pusar. Sekiranya tidak ada yang menolong, anda harus mengambil apa yang anda mahukan, bangun dari tidur.
  16. Berjalan - hanya tanpa sokongan pada anggota badan yang dikendalikan.

Apa yang perlu dilakukan pada hari kedua selepas pembedahan?

Gimnastik pernafasan, urutan getaran dan rawatan ubat dilakukan dalam jumlah yang sama. Pada hari inilah kebanyakan orang yang dikendalikan dibenarkan bangun untuk pertama kalinya. Cara melakukannya - baca di bahagian di bawah.

Berikut ini ditambahkan pada latihan yang dinyatakan di atas:

Kedudukan awalPenerangan Latihan
Berbaring di punggung, bantal di antara lutut andaBengkokkan kedua kaki di sendi lutut pada sudut sekurang-kurangnya 90 darjah, letakkan kaki anda di atas katil. Seterusnya, pergerakan gelongsor dilakukan di atas katil: dalam satu arah - berhenti - di arah yang lain - berhenti sebentar.
JugaAngkat tangan ke atas, bengkokkan ke tangan, rentangkan tangan anda di belakang kepala sambil menarik nafas panjang. Semasa anda menghembuskan nafas, turunkan tangan anda, lepaskan penumbuk anda
JugaAngkat satu kaki ke atas pada sudut 10-15 darjah. Semasa menarik nafas, mengangkat kepala, mereka memandang kaki. Semasa anda menghembuskan nafas, berehat. Ulangi dengan kaki yang lain..
JugaDengan gerakan meluncur, seperti pada latihan pertama, tiru berjalan dengan kaki
JugaBengkokkan kaki anda di sendi lutut, condongkan ke luar, betulkan, kembalikan ke kedudukan sebelumnya, dan kemudian, dengan gerakan gelongsor, letakkan di atas katil. Ulangi dengan kaki yang lain..
JugaSemasa anda menarik nafas, angkat tangan anda ke sisi di belakang kepala dan peregangan, semasa anda menghembuskan nafas, angkat diri anda, dan raih tangan ke kaki anda, melihat hujung jari anda

Setelah orang yang dikendalikan berdiri dengan yakin, tanpa pening, tidak perlu pergi jauh. Sebaiknya bersiap untuk berjalan dengan bersenam. Untuk melakukan ini, anda perlu berpusing menghadap kepala katil, tinggalkan tongkat dan pegang kepala kepala. Sekarang, dengan kaki yang sihat, latihan berikut dilakukan:

  1. Pencabutan dan pengurangan kaki yang dikendalikan kepada yang sihat. Untuk melakukan ini, ia mesti sedikit bengkok di lutut..
  2. Gerakkan kaki yang terkena ke belakang dengan perlahan. Latihan ini tidak boleh menyebabkan kesakitan.

Selepas itu, anda perlu duduk, melakukan pergerakan lengan dan latihan pernafasan, dan kemudian berbaring dan berehat. Bangun semula lebih baik menangguhkan sebentar selepas 1-2 jam. Anda mesti pergi ke tandas dengan kapal atau itik.

Lihat juga:

  • Penjagaan rumah untuk pesakit di tempat tidur
  • Kesakitan kaki pada orang tua: kemungkinan penyebab dan rawatan
  • Sembelit kronik pada orang tua: rawatan dan pencegahan

Dari hari kedua, fisioterapi biasanya diresepkan dalam jumlah 3-5 prosedur: UHF, magnetoterapi, arus diadynamic. Ini sangat penting: prosedur akan membantu menghilangkan bengkak anggota badan dengan cepat dan sakit di dalamnya. Prosedur fisioterapi dijalankan di wad, menggunakan alat mudah alih.

Bagaimana hendak bangun?

Anda perlu mengikuti algoritma:

  1. Periksa pembalut elastik, stoking mampatan, atau ketat jika diarahkan oleh doktor. Pesakit tidak boleh memakai seluar dalam seperti itu sendiri: terdapat risiko berlebihan sendi yang dikendalikan.
  2. Panggil jururawat.
  3. Bersama dengan jururawat (dia akan membantu sedikit dan mengawal panjangan kaki), dengan menolong tangan anda, anda perlu duduk, menggantung kaki anda dari tempat tidur:

a) Dengan bantuan tangan anda, pertama-tama anda harus menggantung kaki yang dikendalikan dari tempat tidur;

b) Menjuntai kaki yang sihat;

c) Ambil penopang di tangan dari sisi operasi;

d) Letakkan tangan yang lain (bertentangan dengan bahagian yang dikendalikan) di bahu pekerja kesihatan;

e) Lebih banyak bersandar pada tongkat, lebih sedikit pada jururawat, dan dalam keadaan berdiri di kaki yang sakit, berdiri.

  1. Anda boleh duduk di atas katil sebentar, tetapi untuk ini anda perlu meletakkan beberapa bantal di bawah punggung.
  2. Pastikan sendi pinggul sentiasa lebih tinggi daripada lutut.
  3. Sekiranya kepala anda tidak berpusing, anda boleh cuba bangun. Ini memerlukan pertolongan jururawat, juga kruk atau pejalan kaki..

Cara berjalan?

Kaki yang sihat sedikit di belakang atau sedikit di hadapan garis kruk. Sekarang satu langkah dibuat dengan kruk, dan kaki yang dioperasikan menuju ke garis kruk dan diletakkan di lantai, tetapi berat badan tidak dipindahkan ke sana. Badan lurus, kaki tidak berpusing ke luar.

Selepas itu, kaki yang sihat mengambil langkah tambahan. Kemudian pergerakan diulang: langkah dengan kruk - langkah dengan kaki yang sihat. Kali pertama ini diperhatikan oleh instruktur terapi senaman, yang secara khusus pergi ke wad untuk ini.

Hari ketujuh-ketujuh

Dalam tempoh ini, latihan pernafasan dan urutan getaran diteruskan. Ubatnya sama dan dietnya sama. Tetapi keperluan untuk ubat penahan sakit sudah mulai berkurang.

Sudah boleh duduk di atas katil tanpa bantuan, tetapi hanya dengan bantuan tangan dan sokongan (bingkai katil atau "kendali"). Dianjurkan untuk berjalan pada mulanya selama 10, kemudian 15 minit dua kali sehari, hanya ketika bersandar di tongkat.

Prosedur latihan dan fisioterapi baru diperkenalkan.

Voltan isometrik

Dari 3-5 hari, mereka secara beransur-ansur mula melakukan latihan untuk ketegangan isometrik: selama 1-1.5 saat, kaki tertekan dari sisi yang dikendalikan, kemudian dilonggarkan; selama 1-1.5 saat, kaki bawah tegang - kaki dilonggarkan, maka manipulasi yang sama dilakukan dengan sakit paha dan punggung. Dalam kes ini, semua sendi kaki tidak bergerak. Selepas itu, senaman yang sama (tetapi hanya dengan ketegangan yang lebih lama) dilakukan dari sisi sihat.

Latihan untuk ketegangan isometrik dilakukan 3 kali sehari. Secara beransur-ansur, masa ketegangan otot kaki yang sakit meningkat menjadi 3 saat, kemudian menjadi 5 saat..

Elektromioostimulasi

Orang tua dan orang sakit jangka panjang dari 3 hari mula menjalankan prosedur elektromisostimulasi pada kaki yang sihat. Ia dilakukan 3-5 kali sehari, masing-masing 15 minit dan harus meningkatkan penyediaan kaki untuk peningkatan beban di atasnya..

Pada anggota badan yang dikendalikan, manipulasi ini dilakukan hanya setelah mencabut jahitan: di poliklinik atau, dengan persetujuan, di rumah.

Perubahan kedudukan badan

Dari hari ke-5-8, anda perlu cuba berbaring di perut untuk mendapatkan 5-10 giliran setiap hari. Kaki dalam kedudukan ini harus sedikit bercerai di pinggul. Untuk melakukan ini, letakkan bantal kecil di antara mereka..

Urut kaki yang sihat

Latihan manual tisu lembut anggota badan yang tidak dikendalikan meningkatkan peredaran darah dan fungsi otot. Oleh itu, kaki yang sihat akan kurang letih kerana peningkatan beban di atasnya..

Urut ditunjukkan untuk semua pesakit yang dikendalikan, tetapi pertama-tama ia harus dilakukan untuk mereka yang sendi pinggul kedua juga telah menjalani proses distrofi. Jika tidak, terdapat risiko tinggi, belum pulih dari satu operasi, untuk menjalani artroplasti sendi kedua..

Latihan

Kedudukan awalSenaman
Berbaring di punggung, kaki lurus, roller di antara merekaSebarkan dan bawa kaki anda untuk 5-6 pendekatan.
JugaSimulasikan berjalan dengan kaki selama 10 minit. Anda perlu mengulangi latihan ini 5-10 kali sehari..
JugaKaki yang dikendalikan lurus dan santai. Bengkokkan kaki anda yang sihat di lutut, bersandar pada kakinya dan cuba menaikkan pelvis setinggi mungkin, menahannya dalam kedudukan ini selama 5 saat. Turunkan pelvis anda dengan perlahan. Anda perlu melakukan 5-10 pendekatan 5-8 kali sehari.
JugaAngkat kaki lurus secara bergantian
JugaSecara beransur-ansur, menggunakan lengan anda, lakukan pengangkatan batang tubuh
JugaBengkokkan satu kaki sedikit ke lutut, tekan tumit ini ke katil. Letakkan kaki anda dalam gerakan meluncur. Lakukan perkara yang sama seperti kaki yang lain.
Duduk di atas katil, kaki menggantung. Bahagian belakang lurusLuruskan lutut dan pegang tulang kering anda dalam kedudukan ini selama kira-kira 5 saat. Anda perlu secara beransur-ansur berusaha mencapai 10-20 pendekatan dengan pengulangan 5-6 kali sehari. Ini mungkin berlaku sekiranya tidak ada gangguan jantung dan sistem pernafasan..
Seperti dalam latihan sebelumnyaSemasa anda menghembuskan nafas, buat gerakan seolah-olah anda menolak batang badan anda ke atas
Seperti dalam latihan sebelumnyabengkokkan lutut anda

Tempoh toning

Ia bermula dari 7 hari dan idealnya dijalankan di jabatan pemulihan khas, di bawah pengawasan doktor pemulihan dan instruktur terapi senaman.

Dalam tempoh ini, rejim motor berkembang: seseorang sudah boleh berlatih untuk berjalan 3-4 kali sehari. Sebaik sahaja dia dapat bergerak dengan tenang lebih dari tiga kali sehari selama 15 minit, latihan dengan basikal pegun dimasukkan ke dalam program pemulihan. Mereka ditahan selama 10 minit sekali sehari, kemudian selama 10 minit dua kali, bermula dengan kelajuan 8-10 km / j dengan penambahan beban daya secara beransur-ansur. Latihan berbasikal dilakukan di bawah kawalan kadar jantung dan tekanan darah.

Latihan dilakukan sama seperti pada masa sebelumnya, hanya jumlah pendekatan mereka yang meningkat.

Dalam tempoh yang sama, mereka mengajar untuk menaiki tangga..

Cara berjalan menaiki tangga

  1. Pegang pagar dengan sisi sihat anda.
  2. Semasa naik, kaki yang sihat pertama kali melangkah, kemudian kaki yang sakit, kemudian tongkat (pada tahap ini, kedua-dua tongkat ini dilipat bersama).
  3. Semasa turun: tongkat berjalan, kemudian - kaki yang dikendalikan, kemudian - kaki yang sihat.

Apabila jahitan dikeluarkan

Ini dilakukan selama 12-14 hari. 1-2 hari selepas mencabut jahitan, anda boleh mencuci diri sepenuhnya semasa mandi.

Bila habis

Dengan tempoh yang tidak rumit dalam tempoh selepas operasi, pelepasan dilakukan pada hari ke 14-21. Sekiranya pesakit lemah, atau diterima di hospital ini, dia boleh dipindahkan ke jabatan pemulihan selama 1-2 minggu lagi.

Persiapan rumah sebelum kedatangan saudara yang dikendalikan

Untuk mengelakkan kecederaan pada kaki yang dikendalikan, sebelum saudara lelaki tua itu keluar dari rumah, sebuah apartmen (rumah) mesti disediakan untuk ini:

KatilDianjurkan untuk membeli tempat tidur yang berfungsi, dari mana Anda dapat mengangkat sandaran kepala, dan juga mengubah (menggunakan tuas) tinggi. Model standard tempat tidur sedemikian dilengkapi dengan roda, oleh itu, ketika membeli model terpakai, penting untuk memeriksa apakah brek berfungsi dengan baik, jika tidak, risiko relatif yang dikendalikan jatuh. Sebaik-baiknya, tempat tidur akan dilengkapi dengan bingkai tempat tidur dengan segitiga gantung yang boleh anda ambil dan duduk
LantaiSebelum tiba, keluarkan permaidani yang dapat ditangkap bersama tongkat. Sekiranya lantai sejuk, lebih baik meletakkan karpet yang akan "diregangkan" - sehingga anda tidak dapat menangkapnya
TandasSatu tempat duduk tandas tidak cukup untuk memberikan sudut kurang dari 90 darjah antara pinggul dan batang badan. Oleh itu, anda perlu membeli pad separa tegar tambahan
Pegangan tanganMereka perlu dihalau ke dinding: di dinding berhampiran tempat mandi, di kedua-dua tandas, di koridor tempat orang itu memakai kasutnya (dia tidak boleh duduk di kerusi rendah selama setahun)
Bilik mandiSeseorang harus mencuci sambil duduk selama setahun, jadi di bilik mandi atau tab mandi harus ada kerusi dengan kaki yang tidak tergelincir, atau papan yang dipasang sehingga sudut lenturan sendi pinggul kurang dari 90 darjah
KerusiMereka mesti tegar atau separa tegar dan tinggi yang mencukupi
Keretapi di sepanjang tanggaSekiranya mereka tidak berada di sana, mereka perlu dipasang

Tahap pemulihan lewat

Tempoh pemulihan lewat selepas arthroplasty pinggul bermula dari 15 hari selepas operasi.

Sejak awal tempoh, urut kaki yang sakit disambungkan: tisu lembut paha yang dikendalikan dikendalikan dengan gerakan lembut dan tidak trauma yang tidak boleh menyebabkan kesakitan.

Larangan tempoh ini:

  1. Masih mustahil untuk membengkokkan kaki sehingga sudut antara paha dan badan kurang dari 90 °.
  2. Kaki yang dikendalikan tidak boleh dipusingkan ke dalam (sehingga jari kaki diarahkan ke tumit yang bertentangan) dan diletakkan (dan diletakkan) dekat dengan kaki yang sihat.
  3. Dilarang tidur secara sihat.
  4. Anda tidak dapat memindahkan berat badan ke kaki yang sakit.
  5. Duduk di kerusi rendah adalah kontraindikasi.
  6. Senaman yang disertai dengan kesakitan dilarang. Semasa bersenam dan berjalan, hanya sedikit rasa tidak selesa yang dibenarkan, yang hilang setelah berehat 2-3 minit.
  7. Duduk berpanjangan (lebih dari 40 minit), serta duduk dengan kaki bersilang adalah kontraindikasi.
  8. Pakaian mampatan atau pembalut elastik harus dibantu oleh saudara-mara. Jika tidak, sambungan buatan yang sudah mula diperbaiki boleh terkeluar, yang akan mengakibatkan operasi baru..
  9. Berjalan tanpa sokongan adalah kontraindikasi.

Anda sudah boleh mencuci pinggan sendiri, memasak makanan "cepat", bersandar di tongkat.

Yang lebih kompleks ditambahkan pada latihan dari tempoh sebelumnya:

  1. I. hlm. berbaring di belakang anda. Dengan kaki anda dibengkokkan pada sendi lutut, lakukan pergerakan yang mensimulasikan menunggang basikal.
  2. I. hlm. di bahagian belakang. Bengkokkan kaki anda di lutut, tarik ke perut anda, betulkan dengan tangan anda selama 5 saat. Ulangi dengan kaki yang lain..
  3. I. hlm. berbaring di perut anda. Bengkokkan dan panjangkan lutut anda untuk mengelakkan kesakitan.
  4. I. hlm. pada perut. Angkat kaki lurus secara bergantian.
  5. I.p.: menghadap kepala katil, memegangnya dengan tangan anda. Angkat satu kaki atau kaki yang lain dengan perlahan.
  6. I. hlm. juga. Dengan berdiri di sebelah kaki, gerakkan kaki yang lain ke sisi. Ulangi dengan kaki yang lain..
  7. I. hlm. juga. Bengkokkan lutut secara bergantian dan dalam kedudukan ini bawa mereka kembali. Sendi pinggul harus memanjang sedikit.

Sebulan setelah berjalan dengan yakin menggunakan tongkat, anda boleh mengganti tongkat itu dengan tongkat.

Tempoh pemulihan jangka panjang

Ia bermula dari 90 hari selepas operasi. Dalam 4-6 bulan mungkin berjalan tanpa tongkat atau tongkat (doktor akan memberitahu anda nombor yang tepat). Gimnastik pernafasan dalam tempoh ini tidak lagi dijalankan, tetapi terapi senaman dan fisioterapi merupakan komponen pemulihan yang tidak terpisahkan.

Prosedur fisioterapi disyorkan:

  • mandian mutiara atau oksigen;
  • aplikasi pada kawasan sendi parafin atau ozokerite yang dikendalikan;
  • urut mandi bawah air;
  • terapi laser;
  • balneoterapi.

Tambahkan yang baru ke latihan sebelumnya: