Terapi senaman untuk rheumatoid arthritis: senaman, senaman

Siku

Rheumatoid arthritis adalah penyakit sendi yang sangat serius, tetapi anda tidak seharusnya menandatangani keputusan anda sendiri. Berjuang adalah hidup, dan semakin kuat perjuangan, semakin mudah hidup dengan penyakit ini. Gimnastik adalah sekutu yang baik dalam konfrontasi ini. Ini akan mengenai kompleks latihan, terapi senaman, senaman, gimnastik untuk rheumatoid arthritis.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk pendidikan jasmani

Gimnastik disyorkan untuk semua pesakit. Tetapi, walaupun demikian, terapi senaman tidak dapat dilakukan jika:

  • anda mengalami fasa artritis akut, di mana rasa sakit yang teruk tidak akan membolehkan anda melakukan senaman dengan betul, dan keradangan boleh diperburuk oleh senaman;
  • mempunyai penyakit sistem kardiovaskular atau masalah pernafasan;
  • terdapat masalah serius dalam kerja organ vital.

Dalam kes lain, kelas gimnastik hanya dialu-alukan..

Kaedah asas dan peringkat kelas

Kaedah melakukan terapi senaman secara konvensional dibahagikan kepada 3 subspesies:

  1. Latihan peribadi. Jenis latihan ini sesuai untuk orang yang dalam pemulihan selepas pembedahan atau untuk pesakit yang tahap penyakitnya diabaikan..
  2. Latihan berkumpulan. Berdasarkan tahap keparahan penyakit, doktor memilih orang dengan tahap penyakit yang sama dan melakukan latihan berkumpulan untuk mereka.
  3. Perundingan. Doktor, setelah mengetahui semua nuansa tubuh pesakit, memilih kompleks latihan terapi untuk artritis dan menjelaskan kepada pesakit peraturan untuk melakukannya di rumah..

Semasa bersenam, anda perlu ingat bahawa beban harus meningkat secara beransur-ansur. Anda tidak dapat segera memuatkan badan dengan melakukan sesuatu melalui kesakitan, secara tiba-tiba. Semuanya mesti secara berperingkat. Sebagai contoh, di hospital, peraturan berikut berlaku:

  • terapi senaman dimulakan dengan senaman pernafasan yang tidak memakan masa lebih dari 15 minit sehari dan 2-3 hari terakhir;
  • kemudian pesakit diperkenalkan kepada kumpulan latihan utama, menambahkan sebilangan kecil pengulangan setiap posisi setiap hari;
  • selepas pemulihan, doktor memberi nasihat kepada pesakit mengenai latihan yang perlu dilakukannya di rumah.

Seperti yang telah disebutkan di atas, terapi senaman praktiknya tidak mempunyai kontraindikasi, dan bahkan semasa fasa akut penyakit ini atau tahap terakhir, ketika penyakit diabaikan sehingga pesakit benar-benar tidak bergerak, dia diperlihatkan jenis terapi senaman yang terpisah, yang disebut rawatan posisi. Maknanya adalah mengubah kedudukan tubuh pesakit setiap jam. Dalam kes ini, berat, roller, tilam bertingkat digunakan.

Kompleks senaman

Apabila kedudukan bertujuan untuk menggerakkan badan dan pergerakan aktif, latihan untuk artritis disebut sebagai latihan dinamik. Tujuan mereka adalah untuk mengembalikan pesakit ke kemampuan untuk bergerak normal..

Sekiranya, di bawah beban, otot berfungsi tanpa menggunakan pergerakan anggota badan, maka jenis senaman ini disebut isometrik, misalnya, seorang pesakit, yang berbaring di punggungnya, dengan tangannya memanjang di sepanjang badan, menekan pada permukaan yang keras.

Latihan dinamik untuk artritis

Di bawah ini kami akan memberikan pilihan latihan untuk bahagian tubuh yang berlainan..

Tangan

Tangan adalah sasaran yang paling biasa untuk arthritis. Penyakit ini menimpa mereka, mencacatkan jari sedemikian rupa sehingga tangan menyerupai sirip. Secara semula jadi, ini mengurangkan fungsinya, dan apabila penyakit ini meningkat, ia akan menyebabkan kecacatan..

Sekiranya anda ingin melambatkan perkembangan rheumatoid arthritis, maka anda perlu melakukan perkara berikut:

  • mengurangkan pergerakan jari ke arah jari kelingking;
  • elakkan tekanan pada hujung jari anda;
  • pantau kedudukan tangan yang betul ketika berada dalam keadaan rehat;
  • gunakan pembatas pergerakan khas dalam mimpi.
Pilihan senaman tangan

Latihan yang perlu dilakukan:

  1. Regangkan lengan ke hadapan. Memusingkan tapak tangan ke atas, kemudian turun, melakukan kira-kira tujuh repetisi.
  2. Kami meletakkan tangan kami di permukaan yang keras. Naikkan berus, turunkannya. Kami melakukan 5-7 pengulangan, maka perkara yang sama, tetapi tidak untuk keseluruhan tangan, tetapi hanya untuk jari.
  3. Kami mengepalkan penumbuk kami, menghulurkan tangan ke hadapan. Putar mengikut arah jam dengan berus. 10 wakil, kemudian dicerminkan.
  4. Kami meletakkan siku kita di permukaan yang keras, menekan kedua telapak tangan kita, menggerakkan dan menyebarkan siku kita, sambil tidak membuka telapak tangan kita.
  5. Gerakkan jari kita ke semua arah.

Sebarang latihan harus dilakukan bermula dengan lima set, dan meningkatkan pengulangan dari masa ke masa.

Tali pinggang bahu

Semasa bersenam, ingatlah mengenai pernafasan yang betul. Kami melakukan latihan dengan lancar, tanpa tersentak dan pergerakan tiba-tiba:

  1. Angkat dan turunkan bahu anda, lukiskan lingkaran khayalan dengan mereka.
  2. Kami meletakkan jari di bahu kami. Kami membawa siku ke hadapan, tetapi tidak secara serentak, tetapi bergantian.
  3. Kami mencengkam siku dengan berus, membuat lif.
  4. Berbaring di punggung, bengkok dan lepaskan lengan di siku.
  5. Kami memeluk diri dengan kedua tangan, berhenti sejenak.

Memulakan latihan ini, pertama anda perlu memanaskan otot agar tidak menariknya.

  1. Berbaring tepat di punggung anda, gambarkan "moonwalk". Kami meluncurkan kaki ke permukaan, membengkokkannya ke lutut.
  2. Berbaring di belakang anda, mengayuh basikal khayalan.
  3. Kedudukan katak. Berbaring di punggung, tekuk lutut dan rentangkan ke sisi, sejauh yang memungkinkan badan, berhenti sebentar, menghirup sedikit, dan sambungkannya kembali.
  4. Kami membuat ayunan dengan kaki, berbaring di punggung. Perkara yang sama boleh dilakukan semasa berdiri, memegang sokongan dengan tangan anda..
  5. Kami melakukan pergerakan bulat secara bergantian dengan kaki.
Contoh latihan kaki

Pada awal pelaksanaan kompleks ini, lebih baik melibatkan pembantu yang akan membantu memperbaiki anggota badan dengan betul.

Buku lali

Rheumatoid arthritis jarang menyerang pergelangan kaki. Sekiranya ini berlaku, maka ubah bentuknya berjalan dengan cepat, sehingga membatasi pergerakan pesakit, dan dalam prognosis yang tidak baik, membawanya ke kecacatan. Untuk mengelakkan ini berlaku, anda perlu melakukan terapi senaman untuk sendi pergelangan kaki untuk artritis:

  1. Bengkokkan dan lepaskan jari kaki, dan kemudian kaki.
  2. Dapatkan tumit anda, kemudian bergerak dengan lancar ke jari kaki anda, dan ulangi peralihan ini.
  3. Pegang sokongan, naik dengan berjinjit, lebih rendah.
  4. Kami mengangkat barang yang berbeza dari lantai, bukan hanya dengan bantuan tangan, tetapi dengan kaki.
  5. Gulung bola atau tongkat di lantai dengan kaki anda.
  6. Kami melakukan pergerakan dengan kaki, menggambarkan lingkaran di udara.
Pilihan Latihan Pergelangan Kaki

Ingat bernafas dan tambah beban secara beransur-ansur.

Aktiviti kolam

Doktor sangat mengesyorkan berenang sekiranya pesakit berpeluang.

Masih ada kontraindikasi. Anda tidak boleh mengunjungi kolam renang jika:

  • anda mempunyai luka terbuka;
  • mempunyai reaksi alahan terhadap klorin;
  • konjungtivitis;
  • penyakit organ ENT;
  • penyakit kelamin;
  • patologi kronik organ penting.

Sekiranya tidak ada kontraindikasi, latihan berikut dilakukan di kolam renang:

  1. Kami menyebarkan tangan ke sisi untuk menjaga keseimbangan, mengelilingi kolam, pertama dengan kaki lurus, kemudian dengan kaki bengkok.
  2. Dengan berpegang pada pegangan tangan, kami mengayunkan kaki.
  3. Jongkok di dalam air.
  4. Kami tenggelam ke dalam air dan melambaikan tangan di bulatan di bahu, kemudian di siku dan di pergelangan tangan.

Berenang juga merupakan senaman yang hebat, kerana semua kumpulan otot terlibat dalam menjaga tubuh agar tetap bertahan. Gimnastik untuk artritis sangat penting, dan jika anda melakukannya di kolam renang, kesannya hanya akan meningkat.

Ujian pergerakan berfungsi

Untuk menentukan kumpulan terapi senaman dan keadaan umum pesakit, dengan mengambil kira tahap kerosakan pada sistem muskuloskeletalnya, doktor mesti mengenal pasti:

  • kehadiran atau ketiadaan had fungsi;
  • pengenalpastian bakat;
  • kecacatan separa atau lengkap;
  • pilihan layan diri.

Untuk melakukan ini, dia melakukan pelbagai ujian, yang paling popular adalah ujian motor berfungsi. Doktor meminta pesakit untuk melakukan pergerakan tertentu, memberikan titik-titik tertentu untuk masing-masing. Hasil ujian menolong doktor menilai secara objektif kerosakan fungsi motor.

Yoga dan artritis reumatoid

Yoga menggabungkan aktiviti fizikal dan regangan dengan baik. Langkah penting sebelum memulakan asana (latihan atau posisi yoga) adalah mewujudkan suasana yang mengundang. Anda boleh menghidupkan muzik santai yang menyenangkan, campuran merokok ringan atau lilin aroma. Pakai pakaian yoga yang selesa.

Berikut adalah kedudukan yoga yang paling berkesan untuk penyakit yang kita gambarkan:

  • Vrikshasana. Dalam pose ini, anda kelihatan menggambarkan sebatang pohon, berdiri tegak, dengan kaki kita bersandar di lantai, seolah-olah mendorongnya, seperti akar pokok yang mendorong tanah. Lengan dipanjangkan ke atas, telapak tangan digabungkan di atas kepala, seperti dahan pokok yang cenderung ke atas. Anda hanya boleh berdiri di posisi ini, bernafas secara merata, atau anda boleh menyukarkan tugas dengan mengangkat satu kaki dan menekannya dengan kaki ke lutut kaki yang lain..
Pose yoga Vrikshasana
  • Santulanasana. Dalam pose ini, anda meniru bangau. Dengan berdiri lurus, kami meregangkan tangan kanan ke atas, dan dengan tangan kiri kami menggenggam kaki kiri yang dibangkitkan dari belakang. Kami berlama-lama dalam kedudukan ini, kemudian kami mencontohinya.
Yoga Pose Santulanasana
  • Setu bandhasana. Dalam pose ini, kami mewakili jambatan. Berbaring di punggung anda, angkat pelvis anda sejauh mungkin, letakkan tangan anda di lantai atau kunci di bawah punggung anda.
Yoga pose setu bandhasana
  • Virasana. Inilah pose wira. Untuk melaksanakannya, anda perlu berlutut, secara beransur-ansur duduk dengan punggung di tumit anda, meregangkan seluruh permukaan kaki anda.
Pose yoga Virasana
  • Siddhasana. Ini adalah kedudukan terbaik untuk berehat dan bertafakur. Kami duduk di atas tikar dengan pose Turki, meletakkan tangan di lutut, menutup ibu jari dan jari tengah. Kami bernafas dalam-dalam dan sekata, terjun ke dalam pemerhatian mengenai proses fisiologi dan semangat tubuh.

Terapi senaman yang betul untuk artritis reumatoid

Rheumatoid arthritis dicirikan oleh ubah bentuk sendi, keterbatasan pergerakan mereka, dan perkembangan kontraktur (tidak bergerak). Untuk mengurangkan gejala, terapi senaman, urut, berenang dan fisioterapi digunakan dalam rawatan. Fisioterapi untuk rheumatoid arthritis bertujuan untuk menguatkan ligamen dan otot, meningkatkan jarak pergerakan pada sendi dan memperlambat reaksi patologi.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk pendidikan jasmani

Terapi senaman ditunjukkan untuk hampir semua pesakit. Dengan sekatan yang ketara, adalah mungkin untuk melakukan senaman pernafasan atau rawatan postur (untuk lebih jelasnya, lihat kemudian dalam artikel).

Kontraindikasi utama untuk pelantikan pendidikan jasmani:

  • pemburukan artritis reumatoid, disertai dengan kesakitan dan keradangan yang teruk;
  • manifestasi sistemik penyakit dengan kerosakan serius pada organ dalaman (saluran darah, ginjal, jantung, paru-paru);
  • beberapa patologi kronik bersamaan (jangkitan, kegagalan kardiovaskular dan pernafasan).

Kaedah asas dan peringkat kelas

Semua pendekatan terapi senaman untuk artritis reumatoid boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan:

Pelajaran individu sesuai untuk pesakit dengan tahap penyakit yang paling teruk, dan juga untuk pemulihan selepas pembedahan.

Pelajaran berkumpulan adalah pendekatan yang paling berpatutan dan rasional. Pesakit dikumpulkan ke dalam kumpulan mengikut tahap pembatasan mobiliti.

Pada perundingan tersebut, pesakit diajarkan kaedah dan latihan yang dapat dilakukannya di rumah.

Keadaan utama untuk terapi senaman dalam rawatan rheumatoid arthritis adalah senaman berkala dan peningkatan beban secara sistematik. Jangan bersenam dengan kuat: setelah melakukan aktiviti fizikal yang betul, pesakit harus diperhatikan akan peningkatan kekuatan dan penurunan kekakuan.

Semasa rawatan pesakit dalam, tiga tempoh pemulihan dapat dibezakan:

Persiapan, ketika doktor mengajar pesakit teknik relaksasi dan pernafasan. Tempoh latihan ini adalah sekitar 10 minit, tempoh latihan adalah 1-2 hari.

Dalam tempoh utama, satu set latihan asas dilakukan. Kelas diadakan setiap hari selama dua minggu, masing-masing berlangsung sekitar setengah jam.

Tahap akhir dilakukan sebelum keluar: doktor mengajar pesakit melakukan latihan yang boleh dilakukannya di rumah.

Rawatan kedudukan

Kaedah mengobati rheumatoid arthritis dengan "posisi" juga disebut sebagai terapi senaman dan digunakan untuk luka yang teruk, ketika pesakit praktis tidak dapat bergerak dan terutama di tempat tidur. Ia juga harus dilakukan dalam tempoh berlakunya peningkatan penyakit..

Apa intinya? Tilam di mana pesakit berbaring mestilah rata dan tegas, disarankan menggunakan tilam ortopedik khas. Kaki mesti mempunyai sokongan, untuk ini anda boleh menggunakan kepala katil atau dudukan yang bergerak. Sekurang-kurangnya sekali dalam satu jam, anda perlu mengubah kedudukan badan, jika perlu dengan bantuan orang lain.

Sekiranya kontraktur mula terbentuk, serpihan khas digunakan (jalur pembalut padat yang diresapi dengan plaster). Sekiranya sukar untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan penggelek, berat dan peranti lain. Sebagai contoh, jika sendi pinggul terjejas, tilam dua tingkat dibuat yang membolehkan kaki dilanjutkan dalam keadaan santai..

Latihan berus

Pada artritis reumatoid, sendi jari paling kerap terjejas. Biasanya, sikat menggunakan ciri khas sirip, yang menyebabkan pembatasan fungsi dan kecacatannya.

Untuk mengurangkan kadar regangan, adalah wajar:

  • jangan gerakkan jari ke arah jari kelingking;
  • mengurangkan tekanan pada pembalut jari;
  • pada waktu rehat, pastikan kedudukan tangan yang betul;
  • tulis hanya dengan pen tebal berbentuk kerucut;
  • melakukan aktiviti rumah tangga dengan betul: berusaha memastikan bahawa paksi pergerakan pada sendi tidak menyimpang ke sisi;
  • gunakan orthoses pada waktu malam - alat yang menghadkan pergerakan.

Inilah salah satu kompleks latihan terapi senaman untuk kerosakan tangan:

Posisi permulaan: tangan di hadapan anda, bersebelahan. Putar tapak tangan ke atas dan ke bawah secara bergantian.

Letakkan berus di atas meja dan angkat dan turunkannya terlebih dahulu, dan kemudian hanya jari anda.

Hulurkan tangan anda, dikepal ke tangan, ke hadapan. Putar berus mengikut arah jam dan lawan jam.

Letakkan siku anda di atas meja, tekan kedua telapak tangan anda, rentangkan dan bawa siku anda tanpa mengangkatnya dari permukaan.

Gerakkan ke atas dan ke bawah, kiri dan kanan dan gerakan bulat secara bergantian dengan setiap jari.

Menyentuh setiap jari ke ibu jari, seolah-olah menggenggam sesuatu yang bulat.

Picit dan lepaskan bola lembut di tangan anda, gulungkannya ke permukaan.

Putar tangan di sendi pergelangan tangan, sambil cuba mengendurkan tapak tangan.

Jari tongkat dari bawah ke atas.

Gosokkan kedua telapak tangan anda.

Setiap latihan harus dilakukan 5-7 kali, bergantung pada keadaan pesakit. Tidak boleh ada rasa sakit semasa bersenam.

Klik pada gambar untuk membesarkan

Latihan untuk luka pada tali pinggang bahu

Angkat dan turunkan bahu anda, buat gerakan melingkar ke belakang dan ke belakang.

Letakkan telapak tangan anda di bahu anda, bergantian bawa siku anda ke hadapan.

Genggam siku dengan telapak tangan, angkat dan turunkan.

Berbaring telentang, bengkok, angkat dan turunkan lengan yang diluruskan.

Letakkan tangan anda di tali pinggang anda dan gulung secara bergantian di belakang kepala anda.

Sangat penting untuk mengekalkan irama pernafasan yang betul semasa bersenam..

Latihan di atas disebut dinamik, yang berkaitan dengan pergerakan badan di angkasa. Mereka terutama bertujuan untuk memulihkan mobiliti dan mencegah kontraktur..

Terdapat jenis beban lain di mana kerja otot tidak disertai dengan pergerakan anggota badan, kerana ia tetap: isometrik. Pemuatan isometrik membantu menguatkan serat otot, walaupun dengan had pergerakan yang teruk. Contoh latihan seperti ini: berbaring di punggung, tekan dengan tangan yang diluruskan di permukaan.

Latihan untuk kaki

Berbaring telentang, bengkokkan kaki anda pada sendi lutut tanpa mengangkat tapak kaki dari permukaan (langkah gelongsor).

Kaki dibengkokkan di lutut untuk merebak dan dibawa kembali.

Mahi dengan kaki yang diluruskan berbaring dan berdiri, berpegang pada sokongan.

Pergerakan pekeliling pada sendi pinggul dengan kaki dibengkokkan di lutut.

Membiakkan kaki lurus ke sisi sambil berbaring.

Pergerakan bulat dengan kaki lurus.

Latihan isometrik dilakukan dengan bantuan pembantu yang menentang dan menghalang anggota badan bergerak.

Latihan pergelangan kaki

Pada artritis reumatoid, pergelangan kaki tidak sering terjejas, tetapi ubah bentuknya dengan cepat menyebabkan pergerakan dan kecacatan terhad. Untuk pencegahan kontraktur, disarankan untuk melakukan kompleks berikut:

Duduk, bengkok dan lenturkan kaki dan jari kaki.

Gulung dari tumit ke kaki dan belakang.

Berdiri di hujung jari di bahagian sokongan.

Cuba memilih objek dari lantai dengan jari kaki.

Gulung tongkat atau bola dengan kaki anda.

Berjalan melintasi tongkat, memijaknya dengan bahagian tengah tapak kaki.

Lakukan pergerakan bulat dengan kaki anda.

Semasa melakukan latihan gimnastik perubatan apa pun, disarankan untuk melakukan latihan isometrik dan dinamik yang bergantian, bernafas dengan betul, dan pada akhir pelajaran, lakukan sesi relaksasi otot.

Untuk meningkatkan beban, anda secara beransur-ansur dapat meningkatkan jarak pergerakan pada sendi yang terjejas dan jumlah pengulangan..

Bersenam di dalam air

Dari semua sukan, berenang sangat sesuai untuk rawatan artritis reumatoid, kerana tidak ada tekanan pada sendi di dalam air kerana berat badan. Dengan berat 60 kg, direndam sepenuhnya di dalam air, seseorang merasa hanya 7 kg. Oleh itu, latihan di kolam boleh dilakukan walaupun oleh pesakit yang secara praktikal tidak bergerak..

Keamatan beban ditentukan oleh tahap rendaman, yang membolehkan anda mengembalikan aktiviti fizikal secara beransur-ansur. Ketumpatan air yang lebih tinggi memerlukan lebih banyak usaha untuk mengatasi daya tahan.

Suhu di kolam juga memberi kesan positif: apabila terkena panas, sindrom kesakitan berkurang dengan ketara.

Kontraindikasi terhadap aktiviti air:

  • kerosakan terbuka pada kulit;
  • alahan klorin;
  • penyakit mata (konjungtivitis);
  • lesi telinga, tekak, hidung;
  • penyakit kelamin;
  • beberapa patologi kronik organ dan sistem lain.

Kompleks berikut dapat dilakukan di kolam renang:

Berjalan dengan kaki lurus dan bengkok. Sebaiknya hulurkan tangan ke sisi agar tidak kehilangan keseimbangan, jika perlu, anda boleh melekat pada sokongan. Paras air diatur bergantung pada beban yang diperlukan.

Ayunkan kaki ke belakang dan ke belakang, ke sisi, pergerakan bulat.

Squats dengan kaki terpisah (penting untuk menjaga punggung lurus).

Setelah terjun ke dalam air hingga ke leher, rentangkan lengan lurus ke sisi dan lakukan gerakan bulat di sendi bahu, siku dan pergelangan tangan.

Berenang sendiri boleh bebas atau ringan (menggunakan sirip, papan busa khas atau benda kembung). Bergantung pada tujuan yang dicapai, anda dapat meningkatkan beban pada kaki atau lengan..

Ujian pergerakan berfungsi

Sebelum permulaan tempoh pemulihan, doktor terapi senaman menilai tahap kerosakan sistem motor pesakit. Pelbagai ujian boleh digunakan untuk ini, tetapi yang paling popular adalah ujian motor berfungsi, yang hanya berlangsung selama 5-6 minit. Doktor meminta pesakit untuk melakukan pelbagai tindakan, yang masing-masing diberikan sejumlah titik. Hasil ujian membolehkan anda menilai objektif penurunan fungsi:

  • Tiada had fungsi.
  • Pemeliharaan keupayaan profesional untuk bekerja.
  • Keupayaan untuk bekerja hilang sepenuhnya.
  • Tidak dapat melayani dirinya sendiri.

Berdasarkan hasil yang diperoleh, pesakit dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan kompleks terapi latihan yang optimum dipilih.

Sekiranya anda menghidap rheumatoid arthritis, jangan menyerah pada diri sendiri. Mula melakukan latihan khas. Latihan terapi fizikal setiap hari akan menguatkan otot, meningkatkan kesejahteraan dan meningkatkan pergerakan. Sebelum memulakan gimnastik, anda harus berjumpa doktor.

Latihan dan latihan terapeutik untuk artritis sendi

Artritis adalah keradangan pada sendi. Dalam kebanyakan kes, penyakit ini kronik. Dianjurkan untuk melakukan latihan terapeutik dalam tempoh pengampunan. Biasanya latihan terapi senaman dilakukan dalam keadaan ringan: dalam keadaan berbaring di lantai, duduk, dan lain-lain. Sangat baik bagi penyakit sendi untuk melakukan senaman di dalam air, semasa mengunjungi kolam.

Kelebihan gimnastik pemulihan untuk arthritis:

Melegakan kesakitan jangka panjang;

Pemulihan tisu tulang dan tulang rawan;

Menguatkan otot. Apabila mereka melemahkan, proses ubah bentuk sendi dipercepat dengan ketara.

Artritis boleh mempengaruhi sendi yang berbeza, jadi ada satu set latihan yang berasingan untuk masing-masing..

Latihan untuk artritis lutut

Posisi permulaan - berbaring di belakang anda

Regangkan lengan dan kaki anda, meregangkan tulang belakang; menarik nafas, semasa menghembuskan nafas, tarik kaus kaki ke arah anda, dan tumit ke hadapan, menguncup kaki. Anda boleh melakukan senaman secara bergantian dengan setiap kaki, berlama-lama pada titik paling ekstrim selama 10 saat. Kesimpulannya, lakukan putaran bulat dengan kaki.

Bengkokkan lutut secara bergantian, sampai dengan tumit ke punggung dan geser kaki anda di sepanjang lantai.

Secara bergantian perlahan-lahan bergerak ke sisi, pertama, kemudian kaki yang lain.

Angkat kaki secara bergantian kira-kira 20 cm di atas lantai.

Bengkokkan kaki anda, letakkan kaki anda di lantai. 1 - luruskan kaki kanan dan letakkan di lantai; 2 - perlahan-lahan menaikkannya hingga sekitar 45 ° C; 3 - turunkan kaki ke lantai; 4 - bengkok ke kedudukan permulaan. Ulangi dengan kaki kiri.

Angkat kaki lurus kanan anda dan, semasa menghirup, tarik jari kaki ke hadapan, dan semasa menghembus nafas, tarik tumit. Ulangi dengan kaki kiri.

Bengkokkan kaki di sendi lutut dan tarik ke dada, tahan pada kedudukan ini selama 3-5 saat. Ulangi dengan kaki yang lain..

Angkat kaki yang bengkok, tarik lutut ke perut, kemudian luruskan, pegang dengan tangan anda, bengkokkan lagi dan kemudian letakkan di atas lantai.

Bengkokkan kaki anda, kaki berada di atas lantai. Sebarkan lutut ke sisi, cuba mendekatkannya ke lantai sedekat mungkin, sambil kaki ditekan satu sama lain.

"Sebuah basikal". Secara bergantian bengkokkan dan lepaskan kaki yang diangkat di lutut, simulasi berbasikal. Anda boleh melakukan latihan ini secara berasingan dengan setiap kaki, kaki kedua pada masa ini terletak bebas di lantai.

Kedudukan permulaan - duduk di atas kerusi

Berayun ke belakang dengan kaki kanan, kemudian ke kiri.

Angkat satu kaki selari dengan lantai dan tahan selama 4-5 saat. Ulangi dengan kaki yang lain.

Kedudukan permulaan - berbaring di perut anda.

Bengkokkan satu kaki pada sudut yang betul dan buat putaran bulat dengan kaki bawah ke satu arah dan yang lain. Ulangi dengan kaki yang lain.

Bengkokkan satu kaki dan tarik perlahan tumit ke punggung, membantu diri anda dengan tangan anda.

Latihan harus dilakukan dengan lembut, dengan kecepatan yang perlahan, dengan penekanan pada peregangan dan peningkatan pergerakan lutut. Bilangan pengulangan optimum untuk setiap latihan adalah 15-20. Meningkatkan beban secara beransur-ansur.

Dengan artritis lutut, sebarang pergerakan tiba-tiba dan pantas dikontraindikasikan: berlari, melompat (termasuk tali lompat), aerobik.

Hanya 1 senaman sederhana yang menyembuhkan lutut - Dr. Evdokimenko:

4 latihan untuk sakit di pinggul - Dr. Evdokimenko:

Latihan untuk artritis sendi bahu

Posisi permulaan - berbaring di belakang anda

Tangan di sepanjang batang badan. Angkat lengan lurus ke atas dan ke bawah.

Bengkokkan lengan anda dan letakkan tangan anda di bahu anda. Setelah menghembuskan nafas, rentangkan tangan anda ke sisi, letakkan siku di lantai, sambil menghirup, bawa bersama, bersambung di hadapan anda.

Letakkan tangan di bahu, lakukan putaran bulat dengan siku, pertama ke satu arah, kemudian ke arah yang lain, pernafasan bebas.

Buku latihan". Sebarkan lengan lurus ke sisi. Setelah memusingkan badan ke kiri, semasa anda menghembuskan nafas, letakkan tangan kanan di sebelah kiri anda. Semasa penyedutan, kembalikan ke I.P. Ulangi kanan dengan tangan kiri.

Kedudukan permulaan - duduk di atas kerusi

Angkat sebelah tangan dan buat pergerakan bulat dengannya. Ulangi dengan tangan yang lain.

Turunkan lengan anda di sepanjang badan. Angkat dan turunkan bahu anda pada kadar yang sederhana.

Tangan diturunkan di sepanjang badan. 1 - angkat bahu ke atas; 2 - bawa mereka kembali; 3 - turunkan ke bawah, 4 - kembali ke kedudukan permulaan. Ulangi ke arah lain: atas-depan-bawah-belakang.

Letakkan tangan di bahu, tekan siku ke badan. Secara bergantian tolak siku ke depan di depan anda, naikkan ke ketinggian semaksimum mungkin.

Kedudukan permulaan - berdiri.

Letakkan tangan kiri di bahu kanan, dan tangan kanan di sebelah kiri (peluk di bahu). Naikkan siku anda setinggi mungkin dan tahan pada kedudukan ini selama 8 kiraan.

Letakkan tangan kiri anda di bahu kanan anda, ambil siku kiri anda dengan tangan kanan anda dan, dengan lembut menekan, tarik tangan kiri anda ke arah anda. Ulangi dengan tangan kanan.

Letakkan tangan anda di belakang punggung anda, bengkokkan pada siku dan cuba ambil siku kiri anda dengan tangan kanan anda, dan siku kanan anda dengan kiri anda. Ulangi, ubah kedudukan tangan (jika yang betul berada di atas, sekarang ia akan berada di bahagian bawah).

Letakkan tangan anda di belakang punggung anda dan gabungkan tangan dengan kunci. Cuba luruskan tangan anda dan gabungkan siku anda.

Ulangi setiap latihan 5-8 kali.

8 Latihan Teratas untuk Rawatan Bahu - Dr. Evdokimenko:

Latihan untuk artritis jari

Ulangi setiap latihan sekurang-kurangnya 10 kali.

Mengepalkan tangan secara berirama ke tangan dan melepaskan, secara beransur-ansur meningkatkan langkah.

Sebarkan jari anda sejauh mungkin, kemudian bawa bersama.

Gunakan hujung ibu jari anda untuk menyentuh hujung jari lain secara bergantian.

Gosokkan kedua telapak tangan anda.

Letakkan telapak tangan anda di atas meja dan perlahan-lahan angkat dan turunkan setiap jari secara bergantian.

Telapak tangan di atas meja, angkat satu jari dan lakukan pergerakan bulat ke arah yang berbeza. Ulangi untuk setiap jari.

Letakkan lengan bawah anda tegak, siku di atas meja, jari diluruskan. Bengkokkan dan lepaskan jari sebanyak mungkin, buat gerakan dengan berus dari sisi ke sisi.

Kedudukan permulaan adalah sama. Secara bergantian bengkokkan dan lepaskan setiap jari, tekan sedikit siku di atas meja.

Pegang bola tenis di tangan anda dan tekan perlahan dan lepaskannya.

Sebaiknya mengurangkan tekanan pada hujung jari, jika ada, dan memantau kedudukan tangan yang betul semasa tidur..

Di samping itu, anda boleh mengetahui tentang kemungkinan latihan terapi untuk artritis dari video berikut:

5 kesilapan dalam rawatan sendi - Dr. Evdokimenko:

Dalam artikel ini, hanya dana yang dinyatakan, keberkesanannya telah disahkan oleh kajian antarabangsa. Menurut kajian saintifik, ekstrak jahe, yang diambil dari mulut untuk artritis, dapat dibandingkan dengan keberkesanannya dengan ibuprofen dan betamethasone. Dan menggunakan akar halia parut.

Seseorang yang menderita radang sendi tahu betul betapa berbahayanya penyakit ini dan seberapa kuat penyakit ini boleh merosakkan sendi. Patologi disertai oleh kesakitan yang sengit. Kawasan yang terjejas membengkak banyak, pergerakan pada sendi membawa ketidakselesaan. Sesiapa sahaja boleh menghidap artritis, tanpa mengira jantina atau usia..

Artritis adalah penyakit radang pada sendi. Dengan artritis, anda akan merasa sakit sendi, terutamanya ketika berjalan. Kadang-kadang kulit di atas sendi yang sakit mula kemerahan dan demam muncul. Sekiranya satu sendi meradang, maka penyakit ini disebut monoartritis, dan jika beberapa sendi terlibat dalam proses tersebut, maka poliartritis.

Artritis lutut adalah keradangan pada kawasan intra dan periartikular pada satu atau kedua lutut. Nama lain untuk patologi adalah pemacu atau gonarthrosis (dari gony Yunani - "lutut"). Statistik kejadian arthritis sendi lutut adalah seperti berikut: kira-kira separuh (35 hingga 52%) orang.

Artritis tangan adalah proses keradangan yang dilokalisasi pada sendi yang sepadan. Artritis tangan dan jari adalah keadaan biasa. Menurut data terbaru, penyakit ini menyerang setiap ketujuh penghuni planet ini. Dalam kebanyakan kes, wanita terjejas.

Artritis menampakkan diri dengan latar belakang pelbagai kecederaan atau ketidakstabilan proses metabolik (contohnya, gout). Artritis boleh menjadi sebahagian daripada penyakit lain (contohnya, penyakit radang sistemik, masalah dengan tisu penghubung atau vaskulitis, dan banyak lagi).

Latihan fisioterapi untuk artritis

Pada artritis reumatoid, sendi cacat, ini menyebabkan kekakuan dan pergerakan terhad, dalam bentuk lanjutan, patologi membawa kepada keadaan tidak bergerak. Kursus rawatan bertujuan untuk meningkatkan kesejahteraan dan memulihkan kemampuan motorik, sejauh mungkin dalam kes individu. Skim ini merangkumi urutan, rawatan air, fisioterapi dan terapi senaman. Latihan khas untuk tangan untuk artritis reumatoid membantu menguatkan ligamen tangan, meningkatkan nada otot, meningkatkan jarak gerakan dan melambatkan proses patologi.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk pendidikan jasmani

Terapi senaman untuk artritis ditetapkan kepada semua orang yang sakit dengan pengecualian yang jarang berlaku. Sekiranya seseorang terlalu lemah untuk melakukan latihan fizikal, gunakan kompleks latihan mikro dan latihan pernafasan.

Gimnastik untuk rheumatoid arthritis tidak ditetapkan hanya jika terdapat kontraindikasi:

  • kambuh penyakit ini, ia dibuktikan dengan kesakitan teruk dan proses reaksi keradangan akut;
  • tanda-tanda lesi sistemik yang berkaitan dengan pelanggaran keadaan organ: paru-paru, CVS, buah pinggang;
  • kehadiran penyakit bersamaan dengan penyakit kronik: lesi berjangkit, kehadiran kekurangan pernafasan atau kardiovaskular (CHF).

Sebelum menjalankan gimnastik untuk artritis, penting untuk berunding dengan pakar, dia akan memilih kumpulan pergerakan terbaik dan menilai keberkesanannya.

Rheumatoid arthritis dicirikan oleh ubah bentuk sendi, keterbatasan pergerakan mereka dan perkembangan kontraksi

Latihan untuk artritis reumatoid

Kapal di bahagian tubuh yang berlainan mempunyai ciri struktur; teknik senaman khas dipilih untuknya. Tugas utama terapi senaman untuk rheumatoid arthritis di rumah adalah mengembangkan sakit sendi. Penyakit ini dicirikan oleh penampilan sakit yang disebut, mereka bermula setelah berehat lama dan berlanjutan sehingga seseorang mengalami sendi. Selalunya, untuk tugas yang ada, gabungan beberapa kompleks digunakan, yang dilakukan sepanjang hari..

Terapi senaman untuk rheumatoid arthritis merangkumi latihan yang kompleks untuk semua sendi, tetapi pakar rheumatologi mengesyorkan melakukan pemanasan umum pada waktu pagi, ini membolehkan anda mengembangkan sendi di seluruh badan: pergelangan kaki, pinggul, lutut, sendi siku, dll..

Satu set latihan fizikal untuk semua sendi:

  1. Berbaring dengan kaki lurus, mereka memusingkan kepala ke sisi, tanpa meninggalkan permukaan. Dianjurkan untuk melakukan 5 pengulangan ke setiap arah.
  2. Semasa anda menyedut, angkat tangan dan letakkan di "kunci" di belakang kepala anda. Semasa menghembus nafas, anggota badan atas diturunkan ke kedudukan permulaan.
  3. Tangan dengan jari mengetatkan secara beransur-ansur, setelah 5 saat mereka melonggarkan cengkaman dan mengendurkan tangan. Lakukan 5 set.
  4. Lutut meregangkan pertama ke kanan, kemudian ke kiri. Dalam proses pergerakan, pelvis dan kaki mengekalkan kedudukannya, mereka tidak dibawa dari tempat tidur. Lakukan 5 repetisi.
  5. Lakukan angkat ganti kiri, kemudian kaki kanan. Anggota badan hendaklah lurus. Bilangan pengulangan - 5 kali.
  6. Lengan dibengkokkan pada siku dan diregangkan dengan sikat ke bahu. Dengan lengan bengkok, pergerakan putaran dilakukan. Tukar arah beberapa kali semasa pelaksanaan.
  7. Semasa menghirup, lengan dinaikkan, dan semasa menghembus nafas, mereka diturunkan..
Fisioterapi untuk rheumatoid arthritis bertujuan untuk menguatkan ligamen dan otot, meningkatkan jarak pergerakan pada sendi

Berapa lama masa yang diperlukan untuk menyelesaikan latihan bergantung pada kemampuan seseorang. Sekiranya latihan itu mudah, anda perlu menambah bilangan pengulangan. Dianjurkan untuk melakukan komplek setelah tidur malam atau siang, serta berehat lama. Adalah disyorkan untuk mengulanginya 2-3 kali sehari..

Prinsip latihan fisioterapi

Peraturan utama terapi senaman untuk artritis pergelangan kaki adalah untuk memastikan pergerakan sendi tidak bergerak. Pakar menasihatkan untuk mengurangkan tekanan pada sendi kaki dan punggung.

Penting untuk melakukan semua kompleks dalam proses pengampunan. Semasa eksaserbasi, lebih baik mencari kaedah rawatan lain - ini adalah ubat dan fisioterapi individu. Rheumatoid arthritis kaki, osteoporosis, psoriatic dan arthritis gout tidak boleh dirawat sendiri. Dalam keadaan seperti itu, terapi senaman boleh membahayakan jika prosedur dilakukan dengan tidak betul.

Rheumatologi memperlakukan pesakit sebagai kes individu; pergerakan dipilih untuknya berdasarkan gambaran klinikal dan adanya kontraindikasi. Tempoh latihan, intensiti latihan bergantung pada keadaan sendi artikular dan tahap perkembangan patologi degeneratif-dystrophik.

Petua untuk melegakan rheumatoid arthritis jari:

  • mengurangkan beban pada hujung phalanges dan mengecualikan pergerakannya ke jari kelingking;
  • jika seseorang sedang berehat dan tidak menggunakan tangannya untuk tindakan apa pun, adalah mustahak untuk mewujudkan keadaan agar berada dalam kedudukan yang betul. Kedudukan dipilih secara individu, bergantung pada tahap dan bentuk penyakit;
  • jika anda perlu mencatat, lebih baik memilih aksesori penulisan yang sesuai, jika tidak, terdapat risiko pemburukan atau kesakitan yang teruk. Doktor mengesyorkan menggunakan pemegang yang tebal dan tirus untuk mengekalkan penempatan jari yang sihat. Kadang-kadang pakar bahkan mengesyorkan menulis dengan pena tersebut untuk tujuan pencegahan;
Pada perundingan tersebut, pesakit diajarkan kaedah dan latihan yang dapat dilakukannya di rumah
  • menggunakan ortosis adalah mustahak bagi pesakit yang didiagnosis dengan rheumatoid arthritis. Mereka digunakan pada waktu malam untuk mengurangkan pergerakan bahagian badan yang cacat dan mengelakkan kedudukan anggota badan yang tidak betul;
  • biasanya kompleks digunakan 3 kali sehari;
  • pengudaraan awal di rumah akan membantu meningkatkan hasil prosedur;
  • gimnastik untuk artritis tangan selalu merangkumi latihan untuk mengurangkan kadar kesan negatif pada sendi. Senaman sering digunakan - tangan dilipat di atas meja dan dipusingkan secara bergantian di sepanjang paksi, pertama ke atas dan kemudian ke bawah. Fasa kedua pelajaran - mengepalkan telapak tangan ke penumbuk, dan memutarnya. Selalunya disarankan untuk melakukan latihan dengan bola, memutarnya di telapak tangan, mengalihkannya dari tangan ke tangan dan memerahnya;
  • senaman yang berkesan untuk artritis sering dilakukan dengan alat, salah satunya adalah tongkat. Pesakit menyentuh mana-mana objek panjang dengan jarinya, ini memberi kekuatan pada sendi;
  • syarat utama untuk melakukan senaman fizikal yang betul adalah ketiadaan kesakitan. Sekiranya rasa sakit muncul, anda harus pergi ke kompleks gimnastik yang lebih ringan. Peningkatan beban berlaku secara beransur-ansur, lebih baik melakukan ini di bawah pengawasan di pejabat doktor. Selepas bersenam, anda pasti merasa sedikit keletihan, tidak lebih;
  • keseluruhan proses melakukan terapi senaman dikendalikan oleh nadi. Biasanya, perbezaan antara keadaan tenang dan selepas bersenam tidak boleh lebih dari 20 denyut / minit, dan pemulihan memerlukan masa 15 minit;
  • jika terdapat kecederaan pada satu kaki, pinggul, tangan, lutut atau jari, latihan penyembuhan harus dilakukan pada kedua-dua anggota badan dan semua jari atau jari kaki. Bentuk artritis reaktif mempunyai ciri negatif - untuk mempengaruhi sendi lain, berkembang menjadi polyarthritis.

Kelas pertama untuk penyakit arthritik dilakukan pada sesi dengan doktor; dia boleh melarang pergerakan individu dan menyesuaikan beban bergantung pada bagaimana fizikalnya orang itu. Gimnastik Bubnovsky sangat popular. Pada masa akan datang, teknik ini akan tersedia untuk kegunaan rumah. Doktor membenarkan anda melakukan hingga 5-8 pendekatan setiap hari.

Jangan bersenam dengan bersungguh-sungguh: setelah melakukan aktiviti fizikal yang betul, pesakit harus diberi perhatian kerana lonjakan kekuatan

Melalui latihan fizikal, adalah mungkin untuk memulihkan peredaran darah, mengurangkan keparahan reaksi keradangan, dan memperbaiki saliran limfa. Semua ini membawa kepada penghapusan kemerahan dan pembengkakan anggota badan. Beban besar mampu merosakkan tisu sendi, tetapi ketika arthritis dan arthrosis berkembang, otot atrofi. Gimnastik membantu meningkatkan nada dan keanjalan otot.

Kontraindikasi

Anda tidak boleh mengikuti pendidikan jasmani dengan:

  • kehadiran keradangan 3 darjah dengan kesakitan yang teruk;
  • patologi teruk organ dalaman: pleurisy, radang paru-paru, nefritis, vaskulitis, dan lain-lain;
  • demam tinggi atau demam;
  • berulang penyakit kronik;
  • luka berjangkit;
  • CVS (kekurangan kardiovaskular).

Latihan dikontraindikasikan pada pesakit:

  • dengan risiko jatuh;
  • dengan pergerakan tiba-tiba yang boleh merosakkan sendi;
  • kategori kuasa, iaitu dumbbell dalam latihan harus dikecualikan;
  • dengan memutar berlebihan;
  • lenturan batang di bawah pengaruh beban.

Berkaitan dengan arthritis rheumatoid remaja (mempengaruhi kanak-kanak), terdapat kontraindikasi tambahan. Mereka menunjukkan bahawa anak itu tidak boleh melakukan latihan yang kompleks..

Rheumatoid arthritis gred III, dengan pembentukan eksudat (cecair) pada sendi

Jenis senaman

Ia akan mengambil keseluruhan persembahan untuk menerangkan kaedah utama terapi senaman untuk pelbagai bahagian badan dari pergelangan kaki hingga rahang..

Hanya latihan terbaik dan berkesan untuk:

  • buku lali;
  • tali pinggang bahu;
  • jari;
  • kaki.

Latihan pergelangan kaki

Pergelangan kaki jarang dipengaruhi oleh artritis reumatik, tetapi keadaannya berbahaya kerana risiko imobilisasi dan kecacatan yang tinggi. Kadang-kadang ia berkembang hanya dalam beberapa bulan, seseorang kehilangan keupayaan motor sepenuhnya.

Sebagai pencegahan dan pengurangan gejala, disarankan:

  1. Dalam keadaan duduk, lenturan dan pelurusan kaki, jari kaki.
  2. Bergolek dari tumit ke jari kaki, dilakukan pada sokongan tangan.
  3. Naik jari kaki, penting untuk mendapat sokongan berdekatan.
  4. Mengangkat pelbagai perkara dari lantai dengan jari kaki. Bahagian luar mesti tetap bersentuhan dengan lantai.
  5. Gulung tongkat dengan kaki, boleh diganti dengan bola.
  6. Berjalan menggunakan tongkat. Dalam proses berjalan, pijak tongkat dengan bahagian tengah kaki.
  7. Pergerakan kaki dalam bulatan.

Semasa semua latihan relaksasi, penting untuk mengganti pergerakan dinamik dengan gerakan isometrik. Untuk mempermudah pelaksanaan sesi, perlu belajar cara bernafas dengan betul: semasa menghembus nafas - usaha, semasa menyedut - relaksasi, turunkan. Lebih baik menyelesaikan kompleks dengan sesi relaksasi otot, anda boleh menggunakan yoga.

Pendidikan jasmani khas adalah salah satu kaedah paling pasti untuk melambatkan pemusnahan tisu penghubung, mengurangkan kesakitan, mengembalikan pergerakan anggota badan pada sendi

Gimnastik untuk artritis reumatoid sendi tangan dan bahu

Terapi fizikal untuk rheumatoid arthritis sering merangkumi latihan yang kompleks. Pergerakan terapi yang serupa ditunjukkan dalam gimnastik sendi bahu..

Terapi senaman untuk sendi bahu mengandungi 11 latihan asas:

  1. Mereka duduk di atas kerusi dan meletakkan telapak tangan di sisi, dan meletakkan siku ke sisi. Angkat perlahan sendi bahu hingga ke tahap di mana tidak ada rasa sakit. Pada saat pergerakan dengan bahu, kepala ditarik ke dalam dirinya sendiri. Perlahan-lahan mengambil kedudukan permulaan. Bilangan pengulangan - 3-4 kali.
  2. Dengan punggung tertutup rapat ke kerusi dan bahu di pinggang, mereka bergerak ke hadapan. Kesan terbaik hadir dengan terjun maksimum dengan bahu ke hadapan. Ulangi tindakan 3-4 kali.
  3. Dalam posisi yang sama pada kecepatan yang perlahan, lakukan putaran bulat dengan bahu. Penting untuk mengambil tindakan dengan perlahan. Pada mulanya, putaran dilakukan ke hadapan selama 1 minit, kemudian ke belakang - 1 minit.
  4. Dalam posisi duduk di atas kerusi, lengan lurus sedikit diangkat ke sisi, telapak tangan harus dipusing ke luar. Dengan perlahan membongkok dada ke belakang, idealnya, bilah bahu saling bersentuhan. Dada dibengkokkan ke hadapan. Kemudian mereka berehat dan kembali ke kedudukan asal. Lakukan 3-4 pendekatan.
  5. Tanpa mengubah kedudukan, tangan yang terkena dibawa ke belakang. Dari belakang, ia diambil dengan tangan yang sihat dan ditarik ke punggung dari sisi yang bertentangan. Amplitudo dipilih menjadi maksimum, hingga rasa sakit muncul. Lengan yang sakit ditangguhkan selama 7-10 saat, kemudian tegang selama 10-15 saat. Dia santai dan kembali dipimpin oleh 2-3 sentimeter sehingga rasa sakit dapat dikesan. Ketatkan dan rehatkan lengan lagi. Pengulangan - 4 hingga 5 kali.

Aktiviti fizikal mempercepat metabolisme, yang bermaksud bahawa produk pembusukan dikeluarkan dari tisu dengan lebih cepat

  • Dalam keadaan berdiri, anda perlu meletakkan kedua tangan di belakang tali pinggang, membentuk "kunci". Tanpa membuka tangan, mereka ditarik ke sisi selama 10-15 saat. Pergerakannya menyerupai kunci. Semua pergerakan harus dilakukan dengan lancar, tidak boleh disertai dengan rasa sakit. Ulangi 3-4 kali.
  • Berdiri dengan lengan sejajar dan "kunci" di belakang, perlahan-lahan tarik anggota badan ke arah kanan. Tangan dipegang pada posisi puncak selama 10-15 saat, kemudian dilonggarkan dan diturunkan tanpa memisahkan "kunci". Tangan utama sihat, dan anggota badan yang terkena dibiarkan pasif. Setelah berhenti selama 3-5 saat, buat pergerakan ke arah yang bertentangan. Lebih baik dilakukan 3 kali pada setiap arah.
  • Dalam kedudukan yang sama, "kunci" perlahan-lahan ditarik ke belakang, mengangkat lengan ke atas, sejauh mungkin. Pegang pada kedudukan yang melampau selama 15-20 saat, kemudian berehat. Mereka melakukan 7-8 pengulangan, setiap kali mengangkat tangan lebih tinggi dan lebih tinggi.
  • Berbaring, lengan dengan sendi bahu yang terkena diletakkan di hujung sofa. Dia diluruskan dan menuju ke sisi dengan telapak tangannya di atas. Lengan ditegang selama 5 saat, rehat diberikan dan diturunkan menjadi perasaan tegang. Tangan dibiarkan dalam keadaan ini selama 10-15 saat. Tarik nafas, angkat 2-3 cm dan tapis lagi selama 10 saat. Semasa menghembus nafas, anggota badan dilonggarkan dan diturunkan di bawah pengaruh graviti. Berulang 4-5 kali.
  • Tanpa mengubah kedudukan, lengan yang cedera dibengkokkan di bahu dengan siku hingga 90 °. Lengan tergantung bebas di lengan bawah. Apabila tapak tangan dinaikkan beberapa sentimeter, penumbuk diperah sekuat mungkin selama 15 saat, kemudian dilonggarkan dan digantung dalam keadaan tenang. Rehat berlangsung hingga 20 saat, kemudian pendekatan lain diambil - 3-4 kali.
  • Dengan penekanan pada permukaan, anggota badan yang cedera digantung dan dibiarkan menggantung bebas selama setengah minit. Setelah merehatkan otot, pergerakan bandul dibuat dengan putaran ke arah yang sewenang-wenangnya. Amplitudanya meningkat dengan setiap tindakan. Ulangi tindakan selama 3-5 minit.
  • Untuk kejelasan pergerakan, gambar disediakan.

    Kerana normalisasi peredaran darah, edema dihilangkan, perasaan mati rasa dan kekakuan hilang

    Penting untuk bertanya kepada doktor anda berapa banyak untuk melakukan gimnastik untuk artritis sendi bahu atau kawasan lain yang rosak. Anda tidak boleh berlebihan, kerana beban yang berlebihan hanya akan mempercepat ubah bentuk.

    Terapi senaman untuk rheumatoid arthritis tangan

    Untuk memperbaiki keadaan tangan dengan artritis reumatoid, lakukan:

    1. Gerakan bulat bergantian dengan semua jari.
    2. Tangan diremas di jari, tangan dipusingkan ke satu, kemudian arah yang lain.
    3. Berus dipusingkan dengan tapak tangan ke atas, kemudian ke bawah dan sebaliknya.
    4. Gosokkan kedua telapak tangan mereka.
    5. Jari menyentuh tongkat.
    6. Picit pengembang atau bola.

    Kesan terbaik berlaku dengan penggunaan teknik secara berkala dan 5-7 pengulangan setiap set.

    Latihan untuk kaki

    Banyak latihan yang dilakukan pada kaki, yang lebih berkesan dan terkenal adalah:

    1. Lakukan putaran bulatan dengan kaki lurus.
    2. Basikal senaman". Berbaring di lantai, kaki dinaikkan hingga 45 ° dan secara bergantian membengkokkan lutut, meniru berbasikal.
    3. Kaki yang berbaring bengkok dan menghala ke sisi.
    4. Luncurkan tumit anda ke lantai. Kaki dibengkokkan, menjaga kaki bersentuhan dengan lantai.

    Kolam renang untuk artritis reumatoid

    Prosedur air ditunjukkan untuk kebanyakan pesakit. Pengisian dalam air meningkatkan metabolisme, tekanan hidrostatik merangsang saliran limfa dan peredaran darah. Sebilangan besar pesakit mengalami pemulihan secara beransur-ansur dalam aktiviti motor.

    Latihan air terbaik:

    • setinggan. Punggung diluruskan lurus, kaki lebar;
    • putaran kaki di sekitar paksi, kemudian ayunkan;
    • pergerakan putaran tangan dan lengan;
    • berjalan di bahagian bawah.

    Yoga dan artritis reumatoid

    Ubat tradisional bukan tradisional tetap popular dan berkesan. Sejak zaman kuno, yoga telah membantu menyembuhkan sendi, ligamen yang rosak dan menghilangkan berat badan yang berlebihan.

    Untuk rawatan reumatitis, postur (asana) lebih berkesan:

    • Setu bandhasana;
    • Siddhasana;
    • Virasana;
    • Vrikshasana;
    • "Santulanasana".

    Yoga sangat berguna untuk artritis, menurut kajian, hanya dalam latihan biasa selama 1,5-2 bulan, pesakit mengalami peningkatan dalam keadaannya: rasa sakit menjadi kurang jelas, dan mobiliti bertambah baik pada sendi.

    Rawatan rheumatoid arthritis harus komprehensif dan meliputi: diet, terapi senaman, fisioterapi, ubat-ubatan, perubahan gaya hidup. Dengan kepatuhan yang tetap dan tepat terhadap cadangan pakar, pesakit berjaya memperlambat perkembangan keadaan patologi dan mengurangkan keparahan gejala.

    Latihan terapeutik untuk artritis: apakah faedahnya dan bagaimana melakukan latihan dengan betul

    Terapi fizikal adalah salah satu komponen terapi kompleks yang paling penting untuk pelbagai artritis. Ia menguatkan otot dan ligamen dan mengekalkan mobiliti pada sendi yang sakit. Bagaimana melakukan senam untuk artritis dan senaman apa yang sesuai untuk kumpulan sendi yang berbeza?

    Mengapa gimnastik berguna untuk sendi

    Terapi senaman membantu mengembalikan mobiliti sendi

    Terapi senaman untuk artritis dilakukan pada peringkat awal penyakit dan selama tempoh pemulihan dan mempunyai sejumlah kesan positif:

    • mengembalikan pergerakan yang hilang;
    • menguatkan korset otot, menyumbang kepada pengagihan semula aktiviti fizikal;
    • meningkatkan peredaran darah;
    • merangsang proses metabolik;
    • mempercepat pertumbuhan semula tisu;
    • mempromosikan penghapusan bahan berbahaya yang dipercepat;
    • merangsang pembebasan cecair sendi, kekurangannya menyebabkan kerosakan mekanikal pada sendi;
    • melegakan kekejangan otot.

    Satu set latihan yang dipilih dengan betul, bergantung kepada senaman yang teratur, mengurangkan risiko radang sendi, mencegah munculnya sindrom kesakitan, membantu menguatkan otot dan tisu tulang rawan.

    Beban yang tidak teratur memang boleh merosakkan sakit sendi, tetapi kekurangan aktiviti juga menyebabkan peningkatan kesakitan dan kekakuan. Selain itu, otot-otot yang berdekatan mula melemah dan akhirnya berhenti berfungsi dengan normal. Kerana ini, beban pada tisu yang terkena arthritis secara beransur-ansur meningkat. Terapi senaman secara berkala dapat membantu mencegahnya..

    Prinsip dan peraturan latihan umum

    Penting untuk mengecualikan beban yang berlebihan

    Gimnastik untuk artritis boleh merangkumi latihan regangan dan putaran (bulat). Pemilihan kompleks terapi senaman untuk rheumatoid, psoriatik dan jenis artritis lain, bilangan dan intensiti pendekatan mesti dipilih bersama dengan doktor yang menghadiri. Beban mesti dosis ketat untuk memberi kesan terapeutik yang diingini dan tidak membahayakan sendi yang sakit.

    Anda harus melakukannya setiap hari sekurang-kurangnya setengah jam sehari. Ini boleh menjadi sukar pada mulanya, kerana pengembangan sendi yang rosak menyakitkan. Dalam kes ini, keseluruhan latihan dapat dibahagikan kepada beberapa latihan pendek yang berlangsung selama 10-15 minit..

    Semasa melakukan gimnastik perubatan, anda harus terlebih dahulu meningkatkan masa latihan, dan hanya selepas itu - jumlah beban dan intensiti latihan. Ini harus dilakukan secara beransur-ansur, dengan teliti mendengar reaksi badan. Sekiranya semasa gimnastik, sendi mula sakit lebih kerap daripada biasa, latihan harus dihentikan. Setelah meningkatkan beban atau beralih ke jenis latihan lain, sindrom kesakitan mungkin meningkat.

    Latihan artritis lutut

    Satu set latihan untuk artritis sendi lutut

    Terapi senaman untuk artritis sendi lutut boleh merangkumi set latihan berikut:

    1. Dari kedudukan berdiri, kaki bersama-sama, tangan di lutut, perlu melakukan gerakan memutar dengan lutut ke dalam dan ke luar.
    2. Berbaring di punggung, anda perlu perlahan-lahan membengkokkan kaki di sendi lutut, tanpa mengangkat tapak kaki dari lantai.
    3. Duduk di atas kerusi, anda harus mengayunkan kaki kiri dan kanan secara bergantian, tanpa meningkatkan jarak gerakan.
    4. Duduk di atas kerusi, anda perlu meluruskan kaki anda selari dengan lantai dan tahan selama 5-6 saat.
    5. Berbaring telentang, anda perlu menekuk lutut, meniru menunggang basikal.
    6. Tinggal dalam kedudukan yang sama, bengkokkan kaki anda, kaki harus disatukan. Adalah perlu untuk secara perlahan-lahan menyebarkan lutut ke sisi, mendekatkannya ke lantai sebanyak mungkin.
    7. Angkat kaki yang bengkok, tarik ke perut, oleh itu luruskan, menyokong dengan tangan anda dan turunkan ke lantai. Dalam kes ini, kaki harus disatukan..
    8. Memusingkan perut anda, anda harus membengkokkan kaki satu persatu dan menggunakan tangan anda untuk menarik kaki ke pantat.
    9. Berbaring di perut, anda perlu membengkokkan satu kaki dan memutar kaki bawah ke satu arah dan yang lain.
    10. Dalam keadaan berdiri, perlu mengayun dengan kaki lurus, memegang penyokong dengan tangan anda. Latihan boleh dilakukan dengan berbaring.

    Semua pergerakan harus dilakukan dengan perlahan dan berhati-hati, gerakan yang kuat dan tiba-tiba boleh membahayakan sendi. Latihan harus diulang 10-20 kali..

    Latihan untuk artritis bahu

    Terapi senaman kompleks untuk artritis sendi bahu merangkumi latihan berikut:

    1. Dalam kedudukan rawan, anda perlu mengangkat tangan lurus ke atas.
    2. Lengan dibengkokkan pada siku dan diletakkan di bahu. Semasa menghembus nafas, mereka dibesarkan ke sisi, menyentuh lantai dengan siku, sambil menghirup, mereka disambungkan di depan dada.
    3. Dengan meletakkan tangan di bahu, anda perlu memutar siku ke belakang dan ke belakang..
    4. Duduk di atas kerusi, putar dengan lengan lurus.
    5. Menurunkan lengan di sepanjang badan, anda perlu melakukan pergerakan lancar ke atas dan ke bawah dengan bahu.
    6. Dengan meletakkan tangan di bahu, anda perlu menekan siku ke badan dan seterusnya mendorong siku kiri dan kanan ke hadapan dan ke atas, sejauh yang memungkinkan sendi.
    7. Letakkan tangan anda di bahu yang bertentangan, rentangkan siku anda ke hadapan dan ke atas dan terus berada dalam kedudukan ini selama 8-10 saat.
    8. Letakkan tangan di bahu yang bertentangan dan tarik perlahan ke badan, tekan dengan tangan yang lain di kawasan siku.
    9. Lengan lurus perlu dikunci di belakang belakang dan cuba menyatukan siku.
    10. Berbaring di punggung, anda perlu menyebarkan lengan lurus ke sisi dan memusingkan badan dari satu sisi ke sisi lain, melipat kedua telapak tangan.

    Artikulasi antara skapula dan humerus sangat terdedah kepada arthritis kerana sering tertekan. Menyusun kompleks terapi latihan untuk arthritis bahu dan skapula bahu, seseorang harus mengambil kira kesan fizikal yang ada pada dirinya semasa aktiviti rumah.

    Latihan untuk artritis jari

    Gimnastik juga boleh dilakukan untuk mencegah penyakit sendi.

    Latihan terapeutik untuk tangan dengan arthritis mungkin merangkumi set latihan berikut:

    1. Mengepalkan dan melepaskan penumbuk dalam satu irama, secara beransur-ansur mempercepat langkah.
    2. Sebarkan jari anda seberapa banyak yang mungkin, dan kemudian kembalikan ke kedudukan normal mereka.
    3. Gosokkan kedua telapak tangan anda dengan sedikit tekanan.
    4. Dengan tapak tangan di permukaan rata, angkat setiap jari secara individu.
    5. Picit bola tenis di tangan anda dengan pergerakan berirama.
    6. Letakkan telapak tangan anda di atas meja, angkat setiap jari secara berasingan dan putar ke arah yang berbeza.
    7. Letakkan siku anda di atas meja dengan lengan bawah tegak dan jari anda lurus. Menggerakkan tangan ke arah yang berbeza, jari harus dibengkokkan dan tidak dapat ditekuk sebanyak mungkin.
    8. Bergiliran untuk menyambungkan ibu jari dengan yang lain.

    Semua latihan untuk tangan dan jari untuk artritis harus diulang kira-kira 5-8 kali. Terapi senaman untuk rheumatoid arthritis, serta untuk radang sendi pada reumatik, sangat penting: penyakit ini paling sering menyerang tangan dan jari dan secara beransur-ansur, walaupun dengan rawatan biasa, menyebabkan kehilangan fungsi mereka sepenuhnya, menjadikan seseorang tidak berdaya.

    Latihan untuk artritis pinggul

    Gimnastik untuk artritis sendi pinggul

    Terapi senaman untuk artritis sendi pinggul boleh merangkumi latihan berikut:

    1. Dari kedudukan rawan, kaki lurus bergantian di atas lantai dan dipegang dalam kedudukan ini selama 30-40 saat.
    2. Berbaring di perut, anda perlu membengkokkan satu kaki di lutut pada sudut yang betul dan menaikkan garis lurus di atas lantai, menahannya selama 30-40 saat.
    3. Berbaring di sebelahnya, satu kaki diangkat dan diangkat dengan berat selama kira-kira 20-30 saat, setelah itu mereka membalikkan badan di sisi lain dan mengulangi latihan.
    4. Duduk di lantai dengan kaki lurus, anda perlu membongkok ke depan dan menggenggam jari kaki, dan kemudian berada di posisi ini selama 1-2 minit. Sekiranya boleh, perut harus menyentuh paha.

    Sebelum melakukan gimnastik, anda perlu melakukan senaman ringan untuk memanaskan otot dan sendi. Dengan artritis sendi pinggul, jangan jongkok, berlari, banyak berjalan.

    Latihan pergelangan kaki

    Sendi pergelangan kaki sering terjejas oleh artritis reaktif. Untuk mengelakkan penurunan mobiliti dan kecacatan pergelangan kaki, latihan berikut mesti dilakukan:

    1. Gulung bola atau tongkat di lantai dengan kaki anda;
    2. Duduk di atas kerusi, bengkokkan dan lepaskan jari kaki, regangkan dan bengkokkan kaki.
    3. Berdiri di atas jari kaki, pegang sokongan dengan tangan anda.
    4. Angkat benda kecil dari lantai dengan jari kaki.
    5. Lakukan pergerakan putaran dengan kaki anda.
    6. Duduk di atas kerusi, anda perlu meniru berjalan, bergiliran menurunkan dan mengangkat tumit dan kaus kaki.
    7. Sebarkan dan bawa jari kaki anda bersama.

    Bilakah lebih baik berhenti kelas

    Tempoh pemburukan artritis adalah kontraindikasi untuk gimnastik

    Terapi senaman untuk rheumatoid arthritis dan bentuk keradangan sendi lain dibenarkan dan berguna untuk hampir semua pesakit. Walau bagaimanapun, ia tidak dapat dilakukan jika terdapat kontraindikasi berikut:

    • tempoh eksaserbasi;
    • kesakitan teruk;
    • artritis sistemik yang rumit oleh penyakit organ dalaman;
    • jangkitan kronik;
    • kegagalan pernafasan;
    • kekurangan kardiovaskular.

    Adalah perlu untuk melakukan senaman secara berkala, mengatasi sedikit ketidakselesaan, tetapi penting untuk membezakannya dari rasa sakit yang teruk, yang menunjukkan peningkatan dalam proses keradangan.