Lengan patah

Diagnostik

Lengan patah adalah kecederaan muskuloskeletal yang paling biasa yang tidak berkaitan dengan sukan. Keretakan tangan boleh didapati sekiranya berlaku kecederaan industri atau rumah tangga, kejatuhan yang tidak berjaya dalam tempoh berais atau kejatuhan dari ketinggian. Terdapat banyak sebab untuk kecederaan tulang tangan, serta kaedah rawatan dan pemulihan. Dalam artikel itu, kita akan membincangkan secara terperinci mengenai cara merawat patah lengan dan kaedah apa yang sesuai digunakan..

Klasifikasi trauma

Terdapat klasifikasi di mana sifat kecederaan, tahap keparahannya, ciri kursus dan nuansa lain ditentukan. Fraktur dibahagikan kepada jenis, dengan mengambil kira semua nuansa, iaitu jenis patah tulang, hubungan dengan tulang atau sendi yang berdekatan, anjakan atau kekurangan anjakan.

Dengan bilangan tulang yang rosak, perkara berikut dapat diperhatikan:

  • Pelbagai;
  • Dengan dan tanpa mengimbangi;
  • Berkumis;
  • Bersendirian;
  • Terjejas;
  • Terlajak.

Juga, nisbah serpihan yang berpindah memainkan peranan penting, ia harus dilakukan dengan cara ini:

  • Tidak mengimbangi;
  • Perpindahan dalam garis patah;
  • Pemindahan yang mematahkan tulang yang berdekatan.

Dengan penyetempatan, patah diklasifikasikan sebagai berikut:

  • Keretakan tulang lengan bawah;
  • Fraktur humerus;
  • Patah tulang falang tangan dan tulang metacarpal
  • Patah pergelangan tangan.

Setiap kecederaan berbahaya dengan caranya sendiri, dan bersifat serius, memerlukan rawatan. Tetapi, ia bergantung secara langsung pada penyetempatan kerosakan, dan juga keparahannya.

Klasifikasi ini diperlukan untuk doktor untuk memilih rawatan yang sesuai, menetapkan ubat-ubatan yang diperlukan untuk menghilangkan rasa sakit, dan juga menentukan jangka masa memakai pemeran dan lokasinya. Semuanya bergantung pada ciri-ciri individu organisma, juga pada kehadiran atau ketiadaan komplikasi sekiranya berlaku kecederaan.

Gejala patah tangan

Selepas patah lengan atau bahagian anggota badan yang lain, terdapat kesakitan dan sekatan pergerakan yang tajam. Tetapi, rasa sakit juga dapat muncul ketika kecederaan lain diterima, jadi penting untuk mengetahui tanda-tanda patah tangan dan memahami cara menentukan patah lengan.

Antara simptom patah tangan adalah seperti berikut:

  • Kesakitan yang teruk ketika cuba menggerakkan lengan anda atau mengangkatnya;
  • Pergerakan terganggu pada sendi yang terjejas, rasa sakit meningkat ketika cuba menggerakkan anggota badan;
  • Kemunculan pening, mata kabur;
  • Peningkatan suhu badan, serta suhu pada anggota badan yang terkena;
  • Sensitiviti hilang di kawasan yang rosak, kerana pelanggaran struktur saraf;
  • Pemendekan anggota badan, kedudukan tidak wajar, ubah bentuk yang kelihatan;
  • Kemunculan edema, pendarahan, pembengkakan dan proses lain yang tidak biasa untuk keadaan normal anggota badan. Edema selepas patah lengan berlaku paling kerap, lengan meningkat hampir 2 kali;
  • Keretakan sendi yang tidak biasa pada palpasi;

Ini adalah tanda-tanda utama patah lengan, kadang-kadang kulit menjadi merah, terbakar dari dalam, suhu badannya meningkat beberapa kali. Ini adalah reaksi semula jadi tubuh terhadap kejutan yang menyakitkan, dalam kes ini, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan atau menghubungi doktor yang akan menyingkirkan jangkitan sekiranya berlaku patah tangan terbuka. Ini adalah patah tangan terbuka yang berbahaya dan serius, kerana dalam hal ini tulang tidak hanya cacat, tetapi juga integritas tisu, yang memerlukan perawatan yang lebih lama dan lebih serius..

Cara memberi pertolongan cemas?

Fraktur terbuka dan tertutup, dan untuk setiap jenis kecederaan, pertolongan cemas individu diberikan kepada mangsa. Pertimbangkan pilihan untuk membantu dengan patah tulang terbuka. Dalam kes ini, pertama sekali, perlu menghentikan pendarahan, dan juga untuk membasmi kuman tisu di sekitarnya untuk mengelakkan terjadinya jangkitan serius. Untuk menghentikan pendarahan, pucuk pucuk harus diletakkan di atas tempat kecederaan, iaitu selendang, kemeja-T, atau kain. Sekiranya darah berwarna merah tua, ini menunjukkan pendarahan arteri, yang harus segera dihentikan agar tidak memburukkan lagi keadaan pesakit..

Selepas itu, luka dibasuh dengan hidrogen peroksida yang dicairkan dengan air, ini akan membantu mengelakkan keradangan dan jangkitan. Anda boleh berjalan di sekitar tepi luka dengan hijau atau iodin yang cemerlang, ini juga akan melindungi seseorang dari jangkitan ke dalam darah.

Seterusnya, anda harus memberi pesakit ubat anestetik, yang juga akan menghilangkan kejutan, memulihkan keadaan kesihatan yang baik sebelum ketibaan ambulans. Penghilang rasa sakit boleh menjadi ubat anti-radang dan analgesik yang bertindak pantas..

Sebaik sahaja semua langkah diambil, perlu memperbaiki lengan yang patah dengan serpihan dan menghubungi pakar. Sekiranya pesakit boleh dibawa ke hospital dalam puluhan minit pertama, pilihan ini adalah yang terbaik dari semua perkara di atas..

Selain patah tulang terbuka, terdapat patah tulang tertutup, yang juga mempunyai ciri-ciri memberikan pertolongan cemas. Anda perlu membiasakannya dengan terperinci:

  • Sekiranya anda cedera, anda mesti segera mengeluarkan semua cincin, gelang dan perhiasan lain dari tangan anda, kerana sekiranya terdapat bengkak tajam, anda boleh menghadapi nekrosis tisu.
  • Seterusnya, produk sejuk dalam bentuk ais atau botol sejuk yang dibalut dengan kain disapukan ke kawasan yang cedera.
  • Seterusnya, anda perlu memberi tulang untuk bergerak, untuk ini belat atau pembalut digunakan yang membolehkan anda melakukan ini.
  • Kemudian pesakit mengambil ubat bius dan dihantar ke kemudahan perubatan untuk pemeriksaan, diagnosis dan penggunaan plaster.

Semua orang harus tahu apa yang harus dilakukan sekiranya lengan patah untuk menolong diri mereka sendiri atau orang di sekitarnya sekiranya berlaku patah tulang yang tidak dijangka. Banyak bergantung pada pertolongan cemas, ia akan membolehkan anda mengelakkan jangkitan, komplikasi, jangkitan dan situasi tidak menyenangkan lain yang dapat dihadapi ketika anda mengalami patah lengan.

Diagnostik

Patah tangan tertutup mempunyai banyak persamaan dengan jenis kecederaan lain, seperti kehelan teruk, kekacauan, dan lain-lain. Itulah sebabnya, untuk menentukan secara tepat bahawa patah tulang telah berlaku, doktor menjalankan diagnostik yang diperlukan. Cara yang paling betul dalam kes ini adalah sinar-X, yang akan menentukan bukan sahaja kehadiran patah tulang, tetapi juga penyetempatannya yang tepat, yang memungkinkan anda memilih rawatan yang tepat.

Sekiranya radiografi memberikan data yang dipersoalkan dan kabur, doktor boleh memutuskan untuk memerintahkan kajian tambahan menggunakan tomografi yang dikira. Dia akan memberikan gambaran yang tepat tentang apa yang sedang terjadi, menentukan bukan hanya kehadiran tulang yang rusak, tetapi juga saluran darah, tisu lembut dan bahkan ujung saraf. Hanya kaedah diagnostik yang tepat yang akan menentukan kehadiran dan sifat kecederaan.

Rawatan patah tangan

Rawatan patah tangan dilakukan secara komprehensif, sebagai permulaan, doktor membuat pemeriksaan kerosakan, palpasi, menunjukkan adanya perpindahan tulang. Seterusnya, pengurangan tulang yang diperlukan berlaku, selepas itu doktor membetulkan anggota badan dengan bantuan pembalut, pembalut atau plaster khas. Gypsum adalah rawatan yang paling betul dan kerap untuk masalah ini. Ramai yang berminat dengan persoalan berapa banyak plaster yang dipakai untuk lengan yang patah? Semua petunjuk masa adalah individu, masa bergantung kepada kerumitan perjalanan patah tulang, dan juga adanya komplikasi. Tempoh minimum berjalan dalam permainan pemain adalah 3 minggu, tetapi kadang-kadang tempohnya meningkat menjadi 4-5 minggu.

Seringkali, jari-jari kaki atas mudah terdedah kepada kecederaan, jadi tepat untuk mengetahui berapa banyak pemakaian plaster ketika jari patah. Tempoh minimum adalah 20 hari, maka perjalanan penyembuhan bergantung pada langkah-langkah dan cara yang akan digunakan dalam proses rawatan. Fraktur lengan yang dipindahkan adalah sifat yang lebih kompleks, oleh itu, berapa banyak memakai pelakon dalam keadaan ini masih bergantung pada kehadiran atau ketiadaan tisu dan saluran darah yang rosak. Dalam kebanyakan kes, berjalan dengan pemain meningkat kepada 4 minggu.

Seterusnya, doktor menetapkan ubat penghilang rasa sakit yang diperlukan, yang merangkumi ubat berikut:

  • Persediaan dengan chondroprotectors - Glucosamine + Chondroitin;
  • Penghilang rasa sakit - Sedalgin NEO;
  • Antibiotik - secara individu;
  • Penghilang rasa sakit, dekongestan dan anti-radang - Ibuprofen, Afida, Nurofen;
  • Ubat dengan kalsium untuk penyembuhan tulang yang cepat - Calcium Gluconate, Calcemin;
  • Imunostimulan - Pyrogenal, Timalin;

Sebagai tambahan kepada dana ini, dengan patah lengan, dana untuk kegunaan luaran juga ditetapkan, tetapi ia digunakan setelah mengeluarkan plaster:

  • Salap Heparin;
  • Traumeel S;
  • Troxevasin.

Mereka disapu ke kawasan yang cedera setelah sembuh, mempercepat pemulihan fungsi yang terganggu, dan juga menghilangkan rasa tidak selesa ketika bergerak. Persediaannya mempunyai konsistensi yang halus, cepat diserap ke dalam kulit, mengaktifkan peredaran darah, dan menghasilkan kesan pemanasan..

Berapa banyak tangan yang sembuh selepas patah tulang tidak hanya bergantung pada tahap dan sifat kecederaan, tetapi juga pada kaedah rawatan yang dipilih dengan betul.

Pulih dari lengan yang patah

Perkembangan tangan selepas patah tulang memainkan peranan penting dalam pemulihan semua fungsi yang terganggu dalam tempoh imobilisasi separa. Juga, betapa sakitnya tangan selepas patah tulang bergantung pada prosedur pemulihan yang dipilih dengan betul. Sekiranya anda menggunakan semua langkah yang diperlukan, anda dapat mengurangkan tempoh kesakitan dengan ketara, memperbaiki keadaan pesakit, memulihkan semua fungsi yang diperlukan untuk kehidupan yang aktif.

Mengembangkan lengan selepas patah tulang merangkumi banyak aktiviti, iaitu:

  • Urut selepas patah lengan;
  • Arus gangguan;
  • Penyinaran ultraviolet;
  • Magnetoterapi;
  • Ultrasound;
  • Terapi laser;
  • Elektroforesis dengan novocaine.

Sekiranya lengan sakit pada pelakon, hanya ubat penahan sakit yang boleh digunakan untuk rawatan oral, dan jika ketidakselesaan diperhatikan setelah penyingkirannya, perlu dipertimbangkan prosedur di atas. Bagaimana lengan akan dikembangkan setelah patah tulang diputuskan oleh doktor secara individu untuk setiap pesakit. Di sini anda perlu mengambil kira banyak faktor yang berkaitan, khususnya, intoleransi individu terhadap satu atau ubat lain. Selalunya, dari hari-hari pertama setelah mengeluarkan plaster dari tangan, doktor menetapkan urutan lembut di kawasan kerosakan dan di kawasan berdekatan untuk meningkatkan peredaran darah. Ini boleh berupa urutan sendiri atau urut dari seorang profesional yang mengetahui semua ciri kecederaan ini, dan dengan cepat akan mengambil teknik yang diperlukan.

Langkah pemulihan juga bergantung pada seberapa banyak tangan tumbuh bersama. Sekiranya seorang pesakit berjalan di gips selama lebih dari satu bulan, dia menghadapi gangguan fungsi dan mobilitas, itulah sebabnya dalam hal ini adalah wajar untuk mempertimbangkan pilihan pendidikan jasmani. Ini termasuk melakukan pelbagai latihan dengan anggota badan yang cedera, termasuk berayun, membongkok, memanjang dan tindakan lain. Perkara utama adalah memilih beban ganti yang betul pada anggota badan, agar tidak mencederakannya lebih banyak lagi pada hari-hari pertama setelah membuang imobilisasi. Fisioterapi juga dipilih oleh doktor secara individu untuk setiap pesakit..

Komplikasi dan kemungkinan akibatnya

Setiap kecederaan memberi akibat atau akibat jika rawatan dimulakan secara tidak betul atau tepat pada waktunya. Dengan patah tangan, komplikasi dan akibatnya juga diperhatikan, yang perlu anda ketahui:

  • Perkembangan komplikasi bernanah ketika jangkitan memasuki luka terbuka;
  • Disfungsi sendi selepas perkembangan patologi kecederaan;
  • Embolisme berlemak;
  • Penyatuan serpihan tulang yang tidak betul;
  • Kerosakan fungsi selepas memakai pemain.

Beberapa patah tulang hilang sepenuhnya tanpa jejak jika anda mengikuti semua cadangan doktor, perhatikan langkah pemulihan tertentu, ambil vitamin, kalsium dan mineral untuk penyatuan tulang yang lebih baik. Banyak juga bergantung pada kepantasan mendapatkan bantuan perubatan. Adalah penting pada beberapa minit pertama selepas kecederaan untuk segera memanggil ambulans atau menyerahkan pesakit ke kemudahan perubatan, di mana dia akan diberikan bantuan yang diperlukan sepenuhnya.

Bagaimana memahami bahawa lengan patah dan apa yang harus dilakukan akibat patah tulang

Sebagai traumatologist, saya sering ditanya betapa bahayanya kecederaan tangan, bagaimana untuk memahami sama ada lengan patah atau tidak, dan apa yang harus dilakukan sekiranya patah lengan? Berapa lama fraktur sembuh dan apa simptom utamanya - jadi saya mencadangkan untuk mengatasinya secara teratur. Dan saya akan cuba menerangkan secara terperinci mengenai perkara ini dan semua perkara lain yang berguna dan penting untuk diketahui..

Lengan yang patah adalah kecederaan yang sangat tidak menyenangkan, yang secara signifikan mengganggu keselesaan rumah tangga dan kerja yang biasa bagi kita. Sekiranya anda tidak melakukan rawatan diri yang naif dan berbahaya, tetapi segera dapatkan bantuan perubatan, kecederaannya akan sembuh dengan cepat dan akan segera dilupakan. Tetapi jika patah tulang jenis tidak stabil, atau air mata ligamen dan saraf berlaku, ia akan mengambil masa yang cukup untuk pulih, dan penting untuk mengelakkan akibat yang serius..

Struktur anggota badan atas

Lengan terdiri daripada jabatan:

Gelang bahu adalah kawasan di mana tangan melekat di dada. Terima kasih kepada zon ini, segmen lengan bawah diselaraskan rapat dengan badan..

Bahu - kawasan yang terletak di antara artikulasi siku dan bahu. Humerus adalah asas dengan kumpulan otot yang besar.

Lengan bawah adalah bahagian tangan di antara pergelangan tangan dan sendi siku. Ini termasuk jari-jari dan ulna, dengan banyak otot yang mengatur pergerakan tangan.

Tangan adalah bahagian kecil tetapi kompleks yang merangkumi: pergelangan tangan, metacarpus dan phalanges digital. Pergelangan tangan terdiri daripada 8 tulang, disusun dalam 2 baris, yang membentuk sendi pergelangan tangan. Ini adalah tulang lunate, scaphoid, pisiform dan trihedral di bahagian atas. Dan di bahagian bawah terdapat: tulang trapezoid, kapit, trapezoid dan unikulat. Semua tulang dipegang bersama oleh ligamen yang kuat.

Tulang metacarpus adalah sejenis sokongan untuk jari-jari lima tulang tubular pendek. Tulang jari dipanggil phalanges. Semua jari, kecuali ibu jari, terdiri daripada falang proksimal, tengah, dan distal. Tetapi ibu jari hilang di tengah.

Pergerakan penuh tangan kita disediakan oleh sendi, yang juga menghubungkan semua tulang anggota badan. Sendi tangan yang paling besar adalah bahu, siku, dan pergelangan tangan. Yang terkecil adalah sendi tangan, yang mana jumlahnya lebih banyak: sendi mid-carpal, carpometacarpal, metacarpophalangeal dan interphalangeal.

Sendi metacarpophalangeal dan interphalangeal memberikan jarak maksimum pergerakan tangan yang tepat. Semua yang lain hanyalah tambahan untuk mobiliti umum.

Pergerakan sendi yang berlebihan mengikat ligamen dan tendon dari tisu penghubung. Di samping itu, mereka dengan betul memperbaiki semua elemen tulang. Terdapat sebilangan besar dari mereka di tangan anda, dan setiap kumpulan melakukan peranan tertentu..

Gelang bahu memuatkan set ligamen berikut:

  • bahu artikular atas, tengah dan bawah;
  • corakoklavikular;
  • acromioclavicular;
  • corakakromial.

Di tapak sendi siku terdapat empat ligamen cagaran: anterior dan posterior, radial dan ulnar. Ligamen sendi pergelangan tangan meliputi: siku lateral dan radial, pergelangan tangan palmar dan dorsal, serta kumpulan ligamen intercarpal.

Fleksor retainer adalah ligamen penting yang menutup terowong karpal yang melintasi saluran utama dan ujung saraf. Dan tulang tangan betul-betul memperbaiki ligamen cagaran, interosseous, palmar dan dorsal.

Mobiliti di mana-mana bahagian lengan dan keupayaan untuk menahan aktiviti fizikal yang kuat memberi kita sejumlah besar otot.

Sebab patah tulang

Seperti patah tulang, ini disebabkan oleh sebarang kecederaan atau penyakit progresif yang mengganggu struktur tulang. Khususnya, patah lengan adalah mungkin dalam keadaan berikut:

  • semasa menjalankan aktiviti sukan yang pelbagai;
  • selepas kejatuhan yang tidak berjaya pada lengan yang diluruskan;
  • dalam keadaan kecederaan industri;
  • tangan dihimpit atau terkena objek berat;
  • sekiranya berlaku kemalangan;
  • terdapat beban yang berlebihan pada lengan dalam patologi tulang kronik.

Dan hipokalsemia dan usia seseorang yang berumur lebih dari 60 tahun adalah dua faktor penting yang menimbulkan keretakan walaupun tanpa trauma yang ketara.

Jenis keretakan lengan

Patah tulang selalu dianggap sebagai kecederaan serius dan memerlukan perhatian segera. Untuk meminimumkan risiko akibat yang teruk dan memilih terapi yang paling tepat, penting untuk menetapkan rawatan yang berkesan untuk jenis kecederaan tulang tertentu. Dalam hal ini, terdapat klasifikasi yang diterima umum.

Ke arah garis putus:

  • membujur - garis patah berjalan di sepanjang paksi tulang yang patah;
  • serong - sudut terbentuk antara garis patah dan paksi tulang;
  • melintang - pemecatan terletak tegak lurus dengan paksi;
  • heliks - serpihan tulang berada pada garisan yang sama, tetapi diputar di sepanjang paksi.

Mengikut kehadiran atau ketiadaan ofset:

  • tiada pengimbangan;
  • dengan anjakan primer;
  • anjakan mengganggu kedudukan tulang bersebelahan (sekunder).

Antara jenis patah tulang, lengan juga dibezakan sebagai stabil dan tidak stabil. Stabil biasanya bermaksud patah melintang di mana serpihan dipegang dengan selamat pada kedudukan yang betul. Fraktur tidak stabil termasuk patah heliks dan serong, jika anjakan sekunder berlaku kerana pengecutan otot.

Dan terdapat klasifikasi yang berasingan bergantung pada lokasi kecederaan.

Keretakan bahu

Di antara semua patah tulang segmen ini, kecederaan pada leher pembedahan paling kerap berlaku. Pesakit berusia 60 tahun ke atas adalah yang pertama mengalami trauma. Kecederaan berlaku akibat jatuh pada anggota badan yang diluruskan.

Dalam kebanyakan kes, terapi adalah konservatif. Pengurangan tertutup dilakukan dengan pengenaan pakaian Tourner, gaun Dezo, atau belat penculikan digunakan. Walau bagaimanapun, bagi mangsa yang lebih muda, osteosintesis dengan wayar atau plat ditetapkan sekiranya patah tidak stabil dan tidak dapat ditanggung.

Fraktur diafisis sering didiagnosis pada orang muda dan orang pertengahan umur. Kadang-kadang saraf radial juga rosak sepanjang perjalanan. Di kawasan pemeliharaannya, gangguan kepekaan dan keterbatasan pergerakan yang ketara diperhatikan..

Rawatan patah lengan di segmen ini boleh menjadi ubat dan pembedahan. Dalam kes ini, operasi menjadi wajib sekiranya serpihan tidak dipadankan dengan bantuan daya tarikan rangka, ada risiko kerosakan saraf, atau pesakit mengalami kecederaan kronik. Osteosintesis dilakukan dengan kuku atau plat intraosseous. Dalam kes lain, pembedahan adalah satu-satunya cara untuk mengelakkan kontraktur selepas trauma..

Di antara patah bahu, terdapat kecederaan condylar (intra-artikular) dan supracondylar (ekstra-artikular). Semua kecederaan ini terletak di hujung bawah humerus. Kecederaan serupa berlaku akibat jatuh pada lengan atau siku yang diculik.

Sekiranya patah seperti itu diganti, pesakit memerlukan osteosintesis dengan plat, bolt, wayar atau skru. Dan dengan variasi intra-artikular dalam tempoh selepas operasi, fisioterapi dikecualikan.

Fraktur lengan bawah

Kerosakan pada lengan bawah dicirikan oleh kerosakan pada dua tulang sekaligus. Ulnar atau radial satu demi satu jarang berlaku. Punca kecederaan biasanya merupakan pukulan yang teruk pada lengan bawah, kemalangan, atau jatuh dari ketinggian.

Semasa diagnosis, adalah mustahak untuk mengecualikan atau mengesahkan kecederaan pada diafisis dengan anjakan ulna pada sendi pergelangan tangan atau patah diafisis dalam kombinasi dengan subluksasi atau dislokasi kepala balok di siku (kecederaan Galeazzi dan Monteggi). Sekiranya kesalahan tidak berganda. Untuk ini, mangsa menjalani x-ray sendi siku dan tulang lengan bawah.

Fraktur diafyseal yang terlantar melibatkan osteosintesis dengan plat atau pin. Untuk kerosakan Galeazzi dan Monteggi, pengurangan tertutup dan imobilisasi dengan plaster sudah mencukupi. Walau bagaimanapun, sekiranya berlaku kesulitan serius dengan pengurangan patah tulang yang tidak stabil, operasi masih tetap ditetapkan..

Keretakan tulang tangan

Kecederaan biasa akibat pukulan ke tangan atau jatuh. Tulang scaphoid yang patah dicirikan oleh sejumlah komplikasi. Selalunya, selepas patah tulang, pseudarthrosis, pembentukan sista dan proses pelakuran perlahan yang tidak normal diperhatikan. Dalam kes ini, osteosintesis terbuka, arthrodesis sendi pergelangan tangan dilakukan, atau serpihan yang kekurangan nutrisi semula jadi dikeluarkan. Bagi patah tulang lain di ruas ini, mereka biasanya sembuh tanpa akibat yang serius..

Sebilangan besar, kejadian yang kerap berlaku adalah patah jari. Keduanya terbuka dan tertutup, intra-artikular dan ekstra-artikular, melintang, serong dan heliks. Rawatan selalunya konservatif. Fiksasi dengan wayar jarang dilakukan sekiranya mustahil untuk menahan dan memadankan serpihan phalanx.

Keretakan tulang metacarpal tidak kurang biasa. Sebagai peraturan, terdapat ubah bentuk dan mobiliti patologi yang ketara. Fraktur sedemikian adalah tunggal dan berganda, terbuka dan tertutup. Terapi ini melibatkan pengurangan tertutup konvensional dan fiksasi plaster. Sekiranya patah tidak stabil, gunakan fiksasi tertutup dengan wayar atau osteosintesis terbuka.

Gejala patah tulang

Dengan patah tulang tertutup tanpa gejala luaran yang jelas (contohnya, luka yang berlubang dengan serpihan yang menonjol), patah tulang dapat dibezakan dari retakan atau lebam oleh ciri khasnya. Tetapi, memandangkan sifat patah tulang dan bahagian lengan mana yang cedera, gejala ini akan sesuai dengan spesifik kecederaan tersebut..

Kelihatan patah lengan?

  • Dengan patah tertutup dengan anjakan di tempat kecederaan, patah lengan kelihatan cacat, dan posisinya menjadi paksa dan tidak wajar.
  • Pergerakan tangan yang cedera sangat terhad..
  • Dalam beberapa kes, berlaku peningkatan suhu badan.
  • Semasa pemeriksaan, suara gemerincing sering terdengar pada palpation - crepitus.
  • Bergantung pada bahagian anggota badan yang patah, pergerakan patologi pada sendi diperhatikan: di pergelangan tangan, bahu atau siku.
  • Sekiranya ujung saraf rosak, sensitiviti di tempat patah tulang dikurangkan dengan ketara.

Tetapi dua tanda paling jelas bahawa tulang masih patah adalah perasaan mati rasa pada anggota badan yang cedera, bengkak dan kesakitan yang teruk..

Rasa kebas pada lengan yang cedera

Gejala ini dengan patah lengan adalah ciri kecederaan kompleks dengan pecahnya arteri utama yang besar. Di tangan, peredaran darah segera terganggu, dan menjadi sejuk, yang kadang-kadang menunjukkan trombosis akibat arteri yang rosak. Keadaan ini sering dipandang sebagai ancaman nyata bukan hanya pada tangan yang cedera, tetapi juga kehidupan secara umum..

Sakit dan bengkak lengan selepas patah tulang

Sekiranya tulang lengan masih patah secara keseluruhan atau sebahagian, selepas beberapa jam pertama, edema dengan hematoma selalu berlaku di tempat patah tulang. Ukurannya berbeza-beza, tetapi semakin dekat kecederaan pada siku atau tangan, semakin besar. Kesombongan dalam kes ini bertindak sebagai tindak balas keradangan..

Plasma meninggalkan kapal dan meresap ruang interstisial. Dan kemunculan hematoma disebabkan oleh pecahnya saluran darah yang tidak dapat dielakkan dan aliran keluar darah ke tisu lembut terdekat.

Rasa sakit dibezakan oleh intensitasnya, dan terutama ketika cuba menggerakkan tangan yang cedera. Menyinari kawasan yang berdekatan. Secara semula jadi, ia boleh berbeza: dari sakit atau berdenyut hingga jenis penggambaran. Ini adalah perkara utama yang perlu diketahui mengenai tanda-tanda lengan patah..

Diagnostik

Walaupun patah tangan terbuka tidak diragukan lagi, kecederaan tulang jenis tertutup sering menyerupai kehelan, lebam teruk, atau paling banyak retakan. Bagaimana mengenal pasti lengan yang patah dalam kes ini? X-ray biasa dalam dua unjuran akan membantu menjelaskan keadaan..

Dalam situasi perpindahan kompleks atau sekiranya berlaku kerosakan saraf yang ketara, diperlukan pemeriksaan tambahan dengan menggunakan tomografi yang dikira. Dan hanya selepas keputusannya, pakar akan memahami dengan jelas bagaimana merawat patah lengan dalam kes ini..

Cara memberi pertolongan cemas

Bagaimana jika lengan mangsa masih patah? Terlepas dari jenis kecederaan, seseorang harus selalu diberikan pertolongan cemas yang kompeten.

Dengan patah terbuka, pertama sekali, sangat mustahak untuk menghentikan pendarahan dan membasmi kuman tisu di sekitarnya. Sekiranya darah mengalir dengan kuat dan warna merah cerah, ini adalah akibat dari arteri pecah. Dalam kes ini, anda akan memerlukan pucuk pucuk dari bahan yang ada (sehelai kain, selendang, dan lain-lain), yang mesti digunakan di atas kawasan yang rosak. Selepas itu, luka mesti dirawat dengan baik. Untuk melakukan ini, penting untuk membilasnya terlebih dahulu dengan peroksida, dan kemudian memproses tepinya dengan iodin atau hijau cemerlang. Ini sangat mengurangkan risiko jangkitan..

Lengan yang patah harus dilekatkan dengan selamat dan tidak bergerak. Untuk tujuan ini, buat tayar dari mana-mana bahan yang ada, sebelumnya membalutnya dengan pembalut atau kain. Pasang serpihan ini dengan kuat ke lengan yang terkena. Ini mengurangkan kesakitan dan mencegah perpindahan sekunder serpihan. Tangan yang tetap mesti digantung pada pembalut atau selendang.

Sekiranya kesakitan teruk, sebarang analgesik dari kabinet ubat rumah atau ubat anti-radang cepat dan umum yang terkenal akan berlaku.

Penting: Sekiranya darah coklat gelap mengalir dengan lancar dari luka, ini adalah pendarahan vena. Dalam keadaan ini, setelah rawatan, tutup luka dengan pembalut steril atau bulu kapas, dan sapukan pembalut yang ketat di atas..

Pertolongan cemas untuk patah tangan tertutup juga berlaku dalam keadaan tidak bergerak. Di samping itu, semua perhiasan (cincin, gelang, jam tangan) harus dikeluarkan dari tangan sekiranya sikatnya pecah. Jika tidak, dengan pembengkakan yang teruk, nekrosis tisu lembut boleh berkembang. Kompres sejuk boleh digunakan pada kawasan yang rosak selama 15 minit.

Penting: Terlepas dari sifat patah tulang, penting bagi mangsa untuk menghubungi doktor secepat mungkin setelah kecederaan..

Rawatan

Terapi atau pembedahan konservatif sebagai pilihan terbaik dipilih mengikut sifat kecederaan tangan.

Fraktur tangan yang tertutup dan tidak rumit tanpa anjakan dalam kebanyakan kes dirawat dengan imobilisasi yang boleh dipercayai menggunakan pelekat. Pelekat plaster digunakan terus ke kawasan yang rosak dan dua sendi yang berdekatan.

Sekiranya serpihan telah bergerak, setelah anestesia awal, mereka diposisikan semula secara manual, setelah itu tangan dipasang dengan pelempar plaster. Tetapi kadang-kadang operasi diperlukan dalam kes ini, jika mustahil untuk menghilangkan anjakan dengan cara lain. Fragmen diikat dengan plat dan skru titanium.

Fraktur terbuka dirawat secara eksklusif melalui pembedahan. Pakar, bergantung pada keadaan, menggunakan salah satu daripada beberapa kaedah: osteosintesis dengan fiksasi dengan wayar, pin atau plat, atau pemasangan alat transosseous Ilizarov. Tidak perlu pelempar plaster selepas pembedahan.

Tetapi terapi konservatif dan rawatan pembedahan tidak lengkap tanpa menetapkan ubat. Untuk penyembuhan awal patah tulang, pesakit diresepkan:

  • penghilang rasa sakit - Nimesulide, Ketorol, Sedalgin NEO;
  • sediaan dengan kandungan kalsium tinggi - Calcemin, Calcium glukonat, dan lain-lain;
  • ubat anti-radang dan dekongestan - Nurofen, Ibuprofen;
  • imunostimulan - Timalin, Pyrogenal, dll.
  • selepas pembedahan - antibiotik.

Sebagai tambahan kepada tablet dalam rawatan setelah patah lengan, salap dan gel untuk kegunaan luaran banyak digunakan: Fastum gel, Ketoprofen, Troxevasin, salep Heparin dan Traumeel S. Salap mempunyai kesan pemanasan, mengaktifkan peredaran darah darah dan membantu mengembalikan fungsi anggota badan yang terganggu dalam masa yang lebih cepat.

Pemulihan selepas patah lengan

Rehabilitasi setelah patah lengan merangkumi terapi senaman, fisioterapi, urutan terapeutik dan tenaga fizikal yang mungkin. Pendekatan bersepadu seperti itu akan membantu mengembangkan tangan dan mengelakkan banyak akibat yang tidak diingini..

Urut

Urut terapeutik adalah tahap penting dalam tempoh pemulihan. Mengurut otot di kawasan patah tulang hanya dibenarkan setelah kalus terbentuk. Sehingga masa itu, anda boleh mengurut perlahan bahagian anggota badan yang sihat.

Urutan dilakukan bukan hanya dengan telapak tangan dan jari jemari, tetapi juga dengan penggelek, tukang urut dan aplikator khas. Untuk meningkatkan kesan penyembuhan, berguna untuk menggunakan minyak cemara yang dicampurkan dengan salap atau krim pemanasan. Sebelum melepaskan plaster, kawasan yang rosak akan terkena lubang yang dibuat khas di serpihan. Akibatnya, lengan yang patah tidak mengalami kebuluran oksigen, dan edema dan hematoma larut lebih cepat.

Setelah dilepaskan dari plaster, pergerakan urut yang lebih aktif bermula. Sesi dimulakan dengan pukulan membujur dan melintang, selepas itu digosok. Tahap seterusnya adalah menguli jari, dan pada peringkat akhir, tangan dipijat dengan gerakan aktif dengan getaran.

Fisioterapi

Dalam situasi tertentu, dalam 48 jam setelah kecederaan, anda boleh memohon:

  • gangguan arus untuk melegakan bengkak dan kesakitan yang teruk;
  • Penyinaran UV anggota badan yang sihat, disebabkan oleh itu peredaran darah di tangan yang cedera bertambah baik secara simetris.

Setelah mengeluarkan plaster, memandangkan kerumitan dan jenis patah tulang, lantik:

  • elektroforesis dengan novocaine;
  • terapi laser;
  • magnetoterapi;
  • UHF.

Pada tahap akhir pemulihan, penggunaan parafin atau lumpur, serta mandi garam dan pain, juga berguna untuk tangan yang cedera..

Penahan

Selepas patah tulang yang disahkan, lengan tidak bergerak dengan pelempar. Tetapi sejak kalus terbentuk, pelekat plaster sudah boleh diganti dengan salah satu sauh elastik yang sesuai. Mereka mudah diperoleh dari farmasi atau kedai bekalan perubatan khusus. Ini adalah ortosa dan pendakap yang diperbuat daripada bahan tahan lama dengan sifat kain bernafas.

Latihan dipilih berdasarkan sendi mana yang paling banyak terkena patah lengan. Beban meningkat secara beransur-ansur, latihan berbaris dari sederhana hingga sukar.

Set latihan yang hampir:

  • angkat dan turunkan bahu anda;
  • picit jari anda menjadi "kunci";
  • menaikkan dan menurunkan lengan bawah;
  • putar dengan berus santai;
  • putar dengan lengan bengkok di siku dan buat pergerakan yang serupa dengan bahu;
  • bertepuk tangan di hadapan dan di belakang;
  • memerah dan melepaskan berus di dalam air;
  • hulurkan jari;
  • angkat tangan di hadapan anda, ke sisi dan di atas kepala anda;
  • keluarkan benda kecil dari bahagian bawah besen atau tab mandi.

Dianjurkan untuk kembali ke setiap latihan pada siang hari sekurang-kurangnya dua pendekatan dan mengulanginya sekurang-kurangnya 10 kali. Oleh itu, pergerakan yang hilang akan kembali ke tangan dengan lebih pantas..

Komplikasi dan kemungkinan akibatnya

Kadang-kadang walaupun rawatan perubatan yang berkelayakan tidak menghilangkan akibat sekunder jangka panjang. Umur pesakit, keadaan tubuhnya dan kehadiran penyakit kronik yang serius sangat penting..

Perkara berikut dikenali sebagai akibat yang paling biasa:

  1. Kelengkungan tangan dan lebih jauh - keupayaannya yang rendah. Masalahnya timbul akibat tulang yang tidak bersatu. Dalam kes ini, mangsa diseksa oleh kesakitan sistematik pada sendi berdekatan dan secara langsung di tulang. Sekiranya patah jenis diaphyseal, keadaan akan diperbaiki dengan operasi pengurangan. Prognosis dalam kes ini paling kerap disukai: fungsi yang hilang dipulihkan sepenuhnya di tangan..
  2. Keradangan purulen sekiranya terdapat jangkitan pada luka.
  3. Gangguan pemeliharaan dengan tahap keparahan yang berbeza-beza di tapak patah tulang.
  4. Pembusukan tisu lembut dan tulang tangan di kawasan struktur logam yang terpasang.
  5. Rasa kebas pada lengan yang cedera. Masalahnya timbul akibat gangguan vaskular setelah pemakaian pelekat yang berpanjangan.
  6. Pembentukan sendi palsu. Komplikasi berlaku apabila terdapat ruang yang besar di antara serpihan tulang yang patah dan serpihan tersebut tidak sepadan. Akibatnya, pembentukan padat tisu penghubung tumbuh, yang membentuk sendi palsu. Tulang di kawasan ini tetap bergerak, dan fungsi tangan terjejas dengan ketara..
  7. Memendekkan anggota badan selepas patah terbuka dan serpihan terlantar yang salah.
  8. Sindrom embolisme lemak. Keadaan yang teruk dan sering mengancam nyawa. Patologi ini berkembang terutamanya jika pada masa patah lengan mangsa mengalami kejutan trauma. Komplikasi menjelma dengan perubahan sifat reologi darah dan gangguan peredaran darah.

Istilah dan prognosis rawatan

Mana-mana pesakit selalu berminat dengan berapa lama lengan yang patah sembuh. Tetapi tempoh ini secara langsung bergantung pada segmen mana yang pecah dan keparahan keseluruhan kerosakan ini. Tempoh rawatan untuk memulihkan kawasan anggota badan tertentu selalu berbeza.

Sebagai contoh, rawatan untuk patah leher bahu boleh memakan masa hingga 3 bulan. Pada masa yang sama, humerus yang patah sembuh sepenuhnya: dalam masa 4 bulan. Diperlukan waktu 2 hingga 2.5 bulan untuk penyembuhan tulang lengan bawah, dan setelah patah jari-jari, pemulihan memerlukan 1.5 hingga 2 bulan. Terapi untuk patah tangan di kawasan tangan juga memerlukan 2 bulan, dan tulang navikular yang patah kadang-kadang tumbuh bersama sehingga enam bulan.

Tetapi dengan patah tulang terbuka, tempoh rawatan ditangguhkan. Sekiranya sepsis telah berkembang atau ujung saraf mengalami pecah, tempoh pemulihan sepenuhnya dapat mencapai satu tahun atau lebih..

Rasa sakit semakin berkurang kerana tulang ditumbuhi. Sekiranya anda mengikuti semua preskripsi traumatologist yang menghadiri dan mengikuti kursus vitamin dengan kalsium dan mineral, kebanyakan patah lengan mudah berlalu. Perkara yang paling penting adalah pergi ke bilik kecemasan terdekat sebaik sahaja kecederaan tangan..

Fraktur lengan (Fracture anggota atas, fraktur anggota atas)

Lengan yang patah adalah pelanggaran integriti satu atau lebih tulang anggota badan atas akibat kecederaan. Kerosakan pada humerus, ulna dan jari-jari (terpencil atau serentak), tulang pergelangan tangan, metacarpal dan tulang tangan adalah mungkin. Manifestasi klinikal boleh berbeza dengan ketara. Tanda-tanda biasa adalah sakit teruk, bengkak, lebam, dan pergerakan yang terhad. Dalam beberapa kes, pemendekan dan ubah bentuk segmen yang terkena, keretakan tulang dan mobiliti patologi dinyatakan. X-ray digunakan untuk mengesahkan diagnosis, lebih jarang CT dan MRI. Taktik rawatan dan prognosis untuk patah lengan bergantung pada jenis dan sifat kecederaan.

ICD-10

  • Patologi
  • Pengelasan
  • Jenis keretakan tangan
    • Keretakan bahu
    • Fraktur lengan bawah
    • Keretakan tulang tangan
  • Harga rawatan

Maklumat am

Lengan yang patah adalah salah satu kecederaan traumatik yang paling biasa. Keutuhan mana-mana segmen anggota atas mungkin dilakukan, tetapi selalunya ketiga bahagian bawah radius terjejas (patah sinar di tempat yang biasa), leher pembedahan bahu, falang jari dan metacarpal. Terdapat hubungan yang pasti antara tahap patah tulang dan usia pesakit. Oleh itu, patah leher bahu lebih kerap dikesan pada orang tua, patah sinar di tempat biasa - pada kanak-kanak dan pesakit tua, patah tulang diafisis bahu, falang jari dan metacarpal - pada pesakit muda dan pertengahan.

Patah tangan boleh diasingkan atau berganda. Pelbagai patah tulang metacarpal dan phalanges pada jari sering terjadi. Dalam beberapa kes, patah lengan rumit oleh mampatan atau kerosakan pada saraf, terutama komplikasi seperti ini dikesan dengan patah tulang diafisis bahu dan fraktur intra-artikular pada sendi siku. Kombinasi dengan kecederaan lain juga mungkin berlaku: patah tulang paha, skapula, patah tulang rusuk, kecederaan dada, patah tulang pelvis, bahagian bawah kaki, TBI, pundi kencing pecah, trauma perut tumpul dan kerosakan buah pinggang. Patah tangan dirawat oleh traumatologist.

Patologi

Tangan manusia merangkumi tiga segmen: bahu, lengan bawah, dan tangan. Bahu dibentuk oleh satu tulang tubular (humerus), yang terdiri daripada kepala hemisfera, leher (sempadan antara kepala dan diafisis), diafisis dan bahagian bawah yang diperluas dan diratakan, berakhir pada blok dan capit eminence. Di atas kehebatan, terdapat dua tubercles - epicondyle lateral dan medial. Kepala humerus berartikulasi dengan rongga artikular skapula, membentuk sendi bahu, dan bahagian distalnya dihubungkan dengan takik ulna berbentuk blok dan kepala jejari.

Bahagian proksimal jejari dan ulna juga diartikulasikan antara satu sama lain. Oleh itu, sendi siku kompleks terbentuk, yang merangkumi sendi brachio-ulnar, brachioradial dan sendi siku, yang tertutup dalam kapsul biasa. Lengan bawah dibentuk oleh dua tulang tubular: jari-jari dan ulna. Radius terletak di sisi ibu jari, ulna berada di sisi jari kelingking. Di bahagian atas (proksimal), ulna lebih tebal daripada jari-jari, di bahagian bawah - sebaliknya. Di tengahnya, tulang hampir sama tebal. Di bahagian bawah, radius mengembang, dan ulna menyempit. Pada hujung distalnya, jari-jari berartikulasi dengan tulang pergelangan tangan proksimal, membentuk sendi pergelangan tangan.

Berus terdiri daripada 27 tulang. Di bahagian proksimal tangan terdapat 8 tulang karpal kecil yang tersusun dalam dua baris (masing-masing 4 tulang). 5 tulang metacarpal tubular dilekatkan pada garis distal tulang pergelangan tangan, dan padanya - tulang tubular dari falang utama jari. Jari II-V terdiri daripada tiga falang, I jari - dari dua. Tidak seperti tulang metacarpal yang lain, tulang metacarpal pertama disambungkan ke tulang pergelangan tangan melalui sendi bergerak, yang memastikan fungsi tangan sepenuhnya: penculikan dan penentangan ibu jari, mencengkam objek, dll..

Pengelasan

Bergantung pada penyebab berlakunya traumatologi dan ortopedik, patah tulang trauma dan patologi (bukan trauma) dibezakan. Fraktur traumatik tangan terbentuk semasa kesan traumatik yang kuat pada tulang dengan struktur normal. Fraktur patologi berlaku dalam keadaan patologi kongenital dan diperoleh, disertai dengan pelanggaran struktur dan kekuatan tulang, termasuk osteoporosis, osteomielitis, sista tulang, tumor tulang jinak, tumor tulang malignan primer, metastasis ke tulang tumor penyetempatan lain, osteodystrophy yang ditentukan secara genetik hiperparatiroid osteogenesis dan beberapa penyakit lain.

Semua patah lengan dibahagikan kepada terbuka (dengan kerosakan pada kulit) dan ditutup (tanpa kerosakan pada kulit). Sekiranya berlaku pelanggaran integriti kulit pada masa kecederaan, patah tangan terbuka disebut primer terbuka, sekiranya berlaku kerosakan pada kulit oleh serpihan tulang beberapa waktu selepas kecederaan (misalnya, semasa pengangkutan) - kedua dibuka. Fraktur terbuka biasanya lengkap; patah lengan tertutup mungkin lengkap atau tidak lengkap. Dengan patah tulang yang lengkap, integriti tulang dilanggar sepenuhnya. Sekiranya kecederaan tidak lengkap, tulang patah, tetapi tidak patah sepenuhnya (retak), atau kawasan kecil keluar darinya (pemisahan tuberkel tulang, patah pinggul).

Memandangkan penyetempatan, patah tulang berikut dibezakan:

  • Epiphyseal - garis patah tulang terletak di kawasan kelenjar pineal (hujung) tulang. Dalam kebanyakan kes, ini adalah kecederaan intra-artikular..
  • Metaphyseal - garis patah dilokalisasikan di zon perantaraan antara hujung tulang dan badan tulang. Fraktur sedemikian adalah periartikular.
  • Diaphyseal - garis patah terletak di kawasan badan tulang. Cedera sedemikian, pada gilirannya, dibahagikan kepada patah tulang di bahagian bawah, tengah dan ketiga atas..

Bergantung pada arah dan sifat patah tulang, beberapa jenis patah lengan dibezakan:

  • Melintang - garis patah melintang tegak lurus ke tulang.
  • Longitudinal - garis patah selari dengan tulang.
  • Helical - garis putus menyerupai lingkaran.
  • Miring - garis patah pada sudut ke tulang.
  • Dihancurkan - tiga atau lebih serpihan terbentuk.
  • Hancur - sebilangan besar serpihan kecil terbentuk.

Terdapat patah lengan dengan dan tanpa anjakan. Dengan mengambil kira faktor bias, perbezaan dibuat antara bias primer dan sekunder. Perpindahan utama berlaku di bawah tindakan kekuatan traumatik pada masa kecederaan, sekunder terbentuk kerana daya tarikan otot yang melekat pada serpihan tulang. Mungkin ada anjakan lebar, panjang, sudut atau putaran (putaran satu serpihan relatif dengan yang lain). Semua patah lengan dikelaskan sebagai stabil atau tidak stabil. Dengan patah tulang yang stabil (biasanya melintang), serpihan dipegang dengan baik pada kedudukan yang betul. Dengan tidak stabil (miring, heliks), terdapat kecenderungan ketara untuk perpindahan sekunder kerana peningkatan pengecutan otot.

Sebagai tambahan kepada patah tulang lengan konvensional, terdapat patah dislokasi - kecederaan di mana gabungan patah tulang dan dislokasi tulang secara serentak diperhatikan. Biasanya, patah dislokasi berlaku dengan kecederaan intra-artikular, tetapi ada kombinasi lain, misalnya, patah tulang diafisis salah satu tulang lengan bawah dalam kombinasi dengan dislokasi pada sendi siku atau pergelangan tangan (Galeazzi dan Monteggi kecederaan). Patah tangan boleh menjadi rumit oleh kerosakan pada saluran darah dan saraf.

Jenis keretakan tangan

Keretakan bahu

Fraktur bahu menyumbang sekitar 7% daripada semua patah tulang. Yang paling biasa adalah kecederaan pada leher bahu pembedahan. Pesakit tua menderita lebih kerap, kecederaan berlaku ketika jatuh di lengan. Sendi membengkak, sakit pada pergerakan dan palpasi, pergerakan terhad dengan ketara. X-ray sendi bahu dilakukan untuk mengesahkan diagnosis. Rawatan biasanya konservatif - pengurangan tertutup diikuti dengan pengenaan pakaian Desot, belat penculikan atau pakaian Tourner. Untuk patah tulang yang tidak dilaporkan dan tidak stabil pada pesakit usia kerja, rawatan pembedahan ditunjukkan - osteosintesis leher pembedahan bahu dengan piring atau jarum mengait.

Keretakan batang bahu biasanya dijumpai pada orang pertengahan umur dan orang muda. Penyebabnya adalah pukulan langsung, memusingkan lengan ("patah polis") atau jatuh di lengan. Kerosakan bersamaan dengan saraf radial adalah mungkin. Trauma menampakkan dirinya sebagai rasa sakit, bengkak, kecacatan, pergerakan yang tidak normal, krepitus, dan batasan pergerakan yang teruk. Sekiranya saraf rosak, terdapat gangguan kepekaan dan pergerakan di zon saraf saraf radial. Diagnosis dijelaskan dengan menggunakan sinar-X bahu, jika disyaki kerosakan saraf, perundingan dengan pakar neurologi atau pakar bedah saraf ditetapkan.

Rawatan boleh menjadi konservatif atau operasi. Apabila memilih taktik konservatif, daya tarikan digunakan, yang, setelah pembentukan kalus utama, diganti dengan pelempar. Petunjuk mutlak untuk pembedahan adalah percubaan yang tidak berjaya untuk mencocokkan serpihan menggunakan daya tarikan rangka, interposisi tisu lembut, trauma kronik dan ancaman kerosakan saraf. Dalam beberapa kes, campur tangan pembedahan dilakukan mengikut petunjuk relatif untuk pengaktifan awal pesakit dan pencegahan perkembangan kontraktur pasca-trauma. Kemungkinan osteosintesis humerus dengan piring atau kuku intraosseous.

Sekiranya saraf rosak dan serpihan tulang sejajar, rawatan konservatif mungkin dilakukan: imobilisasi, terapi senaman, fisioterapi, mengambil ubat-ubatan yang mendorong pertumbuhan semula saraf. Sekiranya tidak ada tanda-tanda regenerasi saraf selama beberapa bulan, campur tangan pembedahan ditunjukkan - neurolisis dan plastik batang saraf menggunakan autograft dari saraf dangkal.

Kecederaan pada bahagian bawah bahu boleh menjadi intra-artikular ekstra-artikular (supracondylar) (condylar). Fraktur supracondylar merangkumi kecederaan perpanjangan dan lenturan, patah transkondilar - patah kepala, serta patah blok berbentuk V dan T. Kecederaan itu biasanya disebabkan oleh kecederaan tidak langsung seperti jatuh di siku atau pada lengan yang memanjang dan memanjang. Dimanifestasikan oleh bengkak, sakit, ubah bentuk sendi dan batasan pergerakan yang teruk.

Diagnosis disahkan oleh x-ray siku. Sekiranya patah tangan tanpa anjakan, imobilisasi dilakukan. Sekiranya terdapat perpindahan, untuk memulihkan kesesuaian permukaan artikular, operasi dilakukan - osteosintesis kondil atau epikondil dengan piring, skru, jarum mengait dan tali pengikat. Dalam tempoh pemulihan, dengan patah tulang punggung atas dan pertengahan bahu, terapi fisioterapi dan senaman ditetapkan. Fisioterapi dikontraindikasikan untuk kecederaan intra-artikular..

Fraktur lengan bawah

Fraktur lengan bawah merangkumi 11-30% daripada jumlah patah tulang. Lebih kerap mereka berlaku dengan mekanisme kecederaan langsung, penyebab langsung patah lengan biasanya merupakan pukulan ke lengan bawah, jatuh dari ketinggian atau kemalangan. Sebagai peraturan, kedua-dua tulang patah, lebih jarang - satu (jari-jari atau ulnar). Dicirikan oleh rasa sakit yang tajam, bengkak, sekatan pergerakan dan ubah bentuk di tempat kecederaan. Dengan patah tulang diaphyseal, krepitus dan pergerakan patologi sering dikesan. Untuk menjelaskan diagnosis, dilakukan sinar-X segmen yang terkena.

Pada fraktur terpencil pada salah satu tulang lengan bawah, kerosakan Galeazzi dan Monteggi harus dikecualikan. Kecederaan Galeazzi adalah patah pada batang balok yang digabungkan dengan anjakan kepala ulna di kawasan sendi pergelangan tangan. Dalam kes sedemikian, sinar-X lengan bawah dan sinar-X sendi pergelangan tangan diambil. Kecederaan Monteggi termasuk patah pada batang ulna dan kehelan atau subluksasi kepala balok di siku. Untuk kecederaan seperti itu, sinar-X lengan bawah dan sinar-X sendi siku diperlukan..

Sekiranya patah lengan tanpa anjakan, anestesia dilakukan, pelempar digunakan, setelah pemberhentian imobilisasi, terapi fisioterapi, urut dan senaman ditetapkan. Untuk patah tulang diafyseal dengan anjakan, operasi pembedahan ditunjukkan - osteosintesis dengan pin, plat atau alat Ilizarov. Sekiranya cedera, Galeazzi dan Monteggi melakukan pengurangan tertutup dan imobilisasi dengan pelempar plaster; jika pengurangan tidak mungkin dan patah tidak stabil, campur tangan pembedahan dilakukan.

Keretakan tulang tangan

Mereka menyumbang lebih daripada 30% daripada jumlah kecederaan rangka. Berlaku akibat jatuh atau memukul tangan. Kecederaan pada tulang pergelangan tangan jarang berlaku. Momen yang rumit sekiranya berlaku kerosakan pada scaphoid adalah sejumlah besar patah tak bersatu, penyerapan semula serpihan, pembentukan sista dan pseudarthrosis. Rawatan adalah konservatif, jika tidak ada peleburan dan perkembangan komplikasi, operasi dilakukan - osteosintesis terbuka, penyingkiran serpihan yang habis atau arthrodesis sendi pergelangan tangan. Patah tulang pergelangan tangan yang lain cenderung sembuh tanpa komplikasi.

Keretakan tulang metacarpal adalah perkara biasa, boleh terbuka atau tertutup, berganda atau tunggal. Dimanifestasikan oleh bengkak, sianosis, sakit dan kesukaran bergerak. Kadang-kadang mobiliti patologi dan kecacatan yang dapat dilihat dikesan. Untuk mengesahkan diagnosis, sinar-X tangan ditetapkan. Rawatan adalah konservatif - pengurangan tertutup, plaster cast. Sekiranya patah lengan tidak stabil dan hasil pengurangan yang tidak memuaskan, osteosintesis terbuka, daya tarikan rangka, atau fiksasi tertutup dengan wayar dilakukan.

Keretakan jari juga sering berlaku. Mereka boleh ditutup atau terbuka, ekstra dan intra-artikular, comminuted, heliks, melintang atau serong. Diagnosis diperjelaskan dengan radiografi jari tangan. Rawatan sering konservatif. Sekiranya mustahil untuk memadankan atau menahan serpihan, gunakan fiksasi tertutup atau terbuka dengan wayar, kadang-kadang daya tarikan rangka digunakan.

Tulang lengan patah

Apa itu patah lengan?

Lengan yang patah adalah kecederaan pada satu atau lebih tulang pada anggota badan. Konsep ini menggabungkan fraktur humerus atau lengan bawah, patah tulang yang terdapat pada sendi siku. Ini juga merangkumi kecederaan tangan dan jari yang berkaitan. Penyatuan tulang yang betul dan normalisasi fungsi tangan sangat penting bagi seseorang, kerana anggota badan atas membolehkan anda bekerja, berehat, berkembang, secara am - hidup sepenuhnya.

Trauma ke bahagian atas kaki adalah perkara biasa, kebanyakan orang mencari bantuan perubatan dengan patah tulang metacarpal tangan, dengan patah jari-jari, dan juga dengan leher bahu yang cedera. Penyebab yang paling biasa adalah jatuh pada anggota badan. Fraktur juga boleh berlaku akibat pukulan kuat atau hasil daripada peningkatan fizikal pada lengan, tulang yang telah dilemahkan oleh pelbagai penyakit (tumor tulang, osteoporosis, osteomielitis, sista tulang, hiperparatiroid osteodystrophy) atau mengalami perubahan yang berkaitan dengan usia. Bergantung pada penyebab kecederaan, patah tulang dibahagikan kepada trauma dan patologi. Sekiranya tulang patah, tetapi tidak patah sepenuhnya, maka kita tidak boleh membicarakan patah tulang, tetapi mengenai retakan, tetapi jika kawasan yang tidak penting terputus darinya, maka kita harus membincangkan mengenai patah tulang marjinal.

Gejala patah tangan

Mengetahui simptom utama patah tulang, anda dapat membezakannya dengan hanya kecederaan tisu lembut yang menyakitkan.

Perkara berikut dapat dibezakan sebagai tanda yang jelas dan tidak diragukan bahawa seseorang mengalami patah lengan:

Kedudukan anggota badan atas yang tidak normal. Lengan tidak melengkung secara semula jadi, mempunyai penampilan yang sepadan.

Di tempat di mana sendi pergelangan tangan, siku dan bahu tidak ada, pergerakan dapat diperhatikan.

Semasa menyiasat, ciri keretakan berlaku, yang disebut crepitus. Berbanding dengan bunyi yang serupa, ia menyerupai ikan kod yang dihasilkan garam ketika digoreng. Kadang-kadang krepitasi dapat didengar hanya dengan bantuan phonendoscope, dan kadang-kadang tanpa alat khusus.

Serpihan tulang mungkin kelihatan dan mungkin ada luka terbuka yang berdarah besar. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai kecederaan terbuka..

Terdapat juga gejala relatif yang memungkinkan untuk mengesyaki adanya patah tulang, tetapi diagnosis yang tepat hanya dapat dilakukan dengan melakukan pemeriksaan penuh:

Rasa sakit, yang dapat dilokalisasikan di lokasi kecederaan, dan berpindah ke kawasan berdekatan. Khususnya, apabila tulang siku patah, rasa sakit dapat memancar ke kedua bahu dan lengan bawah. Sifatnya kuat walaupun anggota badan dalam keadaan rehat sepenuhnya, jika anda cuba memberi tangan atau menggerakkannya, maka orang itu akan mengalami lumbago, dan rasa sakit itu sendiri akan bertambah.

Bengkak di tempat kecederaan dan kehadiran lebam. Terlepas dari lokasi penyetempatan, bengkak dengan patah tulang selalu terjadi. Ukuran bengkak mungkin berbeza-beza, semakin besar semakin dekat kecederaan pada tangan atau sendi siku.

Gejala ekstremiti sejuk adalah tanda yang sangat berbahaya, yang menunjukkan bahawa terdapat pelanggaran peredaran darah akibat pecahnya arteri utama yang besar. Walaupun ini tidak kerap berlaku. Sebab lain untuk tangan yang sejuk adalah trombosis, yang berkembang dengan latar belakang pecahnya intima arteri dan membawa ancaman yang mematikan. Lebih kerap keadaan ini diperhatikan pada orang yang berumur dewasa..

Kehadiran hematoma. Sekiranya denyutan dapat dilihat di tempat lebam, maka ini menunjukkan pendarahan yang mendalam, yang terletak di tisu subkutan..

Lengan cacat dan menjadi lebih pendek daripada anggota badan yang utuh. Gejala ini adalah ciri kecederaan yang berpindah. Deformasi menjadi sangat ketara apabila tulang lengan bawah rosak.

Bergantung pada lokasi kecederaan, pergerakan yang terhad pada sendi yang lebih dekat dengan patah tulang dilokalisasi.

Sekiranya saraf rosak, kelumpuhan diperhatikan. Jari akan tidak bergerak dan tidak sensitif.

Jenis keretakan tangan

Terdapat beberapa jenis kecederaan, ia dikelaskan mengikut lokasi kecederaan, keparahan, ciri ciri.

Terdapat beberapa pendekatan untuk menentukan jenis patah tulang yang mana:

Dari jenis kerosakan: terbuka, ketika kulit dan tisu lembut rosak, dan tulang kelihatan (mereka juga dibahagikan kepada primer dan sekunder terbuka) dan ditutup, yang lengkap (patah tulang mutlak) dan tidak lengkap (patah tulang atau pemisahan tuberkulnya).

Dari lokasi garis patah tulang: diaphyseal (garis berada di badan tulang), metaphyseal atau periarticular (garis berada di antara hujung dan badan tulang), epifisis atau ekstraartikular (garis berada di hujung tulang).

Dari arah mana garis fraktur diarahkan dan dari sifatnya: membujur (garis berjalan selari dengan tulang), stellate, berbentuk B dan T, heliks (garis berjalan dalam lingkaran), melintang (garis berjalan tegak lurus), serong (garis terletak pada sudut ke tulang), dihancurkan (dengan adanya banyak serpihan kecil), dihancurkan (lebih dari tiga serpihan).

Dari jumlah tulang yang rosak: berganda dan terpencil.

Sama ada terdapat pengimbangan. Fraktur perpindahan terbahagi kepada primer (yang terbentuk dengan segera pada masa kecederaan kerana daya yang dikenakan pada anggota badan) dan sekunder (terbentuk akibat kesan otot yang melekat pada tulang yang patah). Perpindahan boleh berbentuk putaran, sudut, lebar atau panjang anggota badan.

Dari kemungkinan pergerakan serpihan: stabil (serpihan tetap di satu tempat) dan tidak stabil (perpindahan sekunder dari serpihan terbentuk berlaku).

Dari kehadiran komplikasi. Mereka dibahagikan kepada yang rumit (dengan pendarahan, embolisme lemak, jangkitan, keracunan darah, osteomelitis) dan tidak rumit.

Subtipe patah tulang yang terpisah adalah gabungan trauma dengan terkehelnya tulang. Selalunya ia rumit oleh kerosakan teruk pada saluran darah dan saraf. Salah satu jenis kecederaan yang paling berbahaya dan serius adalah patah tulang Galeazzi, apabila beberapa jenis kecederaan dikumpulkan di satu kawasan. Fraktur jejari berlaku, dengan anjakan serpihan ke bawah dan terbalik kepala.

Patah lengan tertutup

Kecederaan tertutup dikatakan ketika tulang tidak menembusi tisu lembut dan kulit, tetapi tetap berada di dalam, dipegang oleh otot. Fraktur seperti itu mungkin atau mungkin tidak disertai dengan anjakan. Punca kejadian paling kerap jatuh pada lengan yang terentang.

Gejala khas untuk kecederaan tertutup: sakit akut, kehilangan fungsi anggota badan, kecacatan tangan di tempat kecederaan. Edema dan perubahan warna pada kulit mungkin muncul, saat kecederaan disertai dengan ciri khas.

Pertolongan cemas bagi orang yang mengalami kecederaan tangan tertutup adalah dengan melumpuhkan anggota badan yang terkena. Ini dilakukan agar tulang tidak bergerak lebih banyak semasa pergerakan, dan serpihan tidak terbentuk. Sekiranya serpihan terbentuk pada masa kecederaan, penting untuk memperbaikinya di tempat di mana ia berada pada asalnya, supaya perpindahan sekunder tidak berlaku. Untuk melumpuhkan tangan, tayar dikenakan ke atasnya dari objek yang sekata dan keras.

Kemudian strukturnya dipasang dengan selamat. Tidak mungkin seseorang yang tidak mendapat pendidikan perubatan memberikan keadaan rehat pada sendi siku dengan bantuan belat, jadi lebih baik menggunakan sehelai kain dengan ukuran yang sesuai dan gantungkan tangan anda pada selendang. Anda tidak boleh meluruskan tangan anda sendiri, cuba meluruskan tulang, dan lain-lain, dengan cara ini anda boleh menyebabkan kemudaratan yang tidak perlu kepada seseorang dan menyebabkan penderitaan tambahan. Adalah cukup untuk memberi mangsa anestetik dan pergi ke doktor bersamanya, sama ada secara bebas, atau menunggu ambulans tiba.

Perkara penting lain ketika memberikan pertolongan cemas semasa kecederaan tertutup adalah dengan mengeluarkan semua perhiasan dari tangan anda: gelang dan cincin. Ini dilakukan untuk melindungi tisu lembut jari dari nekrosis akibat edema..

Selepas mangsa dihantar ke hospital, diagnostik dan penentuan jenis patah tulang yang diperlukan akan dilakukan. Sekiranya tidak ada perpindahan tulang, maka plaster akan dikenakan pada mangsa, tetapi jika ia berlaku, maka diperlukan pengurangan awal, dan hanya kemudiannya pemasangan anggota badan menggunakan plaster yang sama. Cedera parut akan memerlukan campur tangan pembedahan dan pemasangan struktur logam jenis tertentu.

Keretakan lengan terbuka

Dengan jenis kecederaan yang terbuka, kerosakan dan pecahnya tisu lembut lengan, otot dan kulit berlaku. Tulang atau serpihan tertentu yang telah rosak akan kelihatan.

Diagnosis kerosakan jenis ini tidak sukar, kerana semua gejala jelas: pendarahan, penonjolan tulang, sakit teruk, ketidakupayaan untuk menggerakkan anggota badan, bengkak.

Oleh kerana kecederaan terbuka selalu disertai dengan pendarahan, ia mesti dihentikan. Anda harus melakukan ini sendiri dengan bantuan tourniquet hanya jika bersifat arteri. Ini dapat ditentukan oleh tanda-tanda berikut: darah mempunyai warna merah cerah, pendarahan itu sendiri berdenyut dan sangat banyak. Sekiranya penunjuk ini tidak dijumpai, maka cukup untuk membatasi pengenaan pembalut dari pembalut. Setelah melakukan manipulasi ini, anda boleh memberi ubat anestetik kepada seseorang, tetapi hanya ubat yang tidak menimbulkan keraguan mengenai kesannya. Ia boleh menjadi ketoral, nimesulide, analgin, dll. Kemudian anda perlu menunggu ketibaan ambulans.

Rawatan kecederaan terbuka adalah operasi, dengan pemasangan rod, skru, wayar atau plat. Hanya selepas ini aplikasi plaster ditunjukkan. Syarat pemulihan lebih lama dibandingkan dengan pemulihan anggota badan setelah kecederaan tertutup.

Akibat dari patah lengan

Walaupun dengan pemberian bantuan yang berkelayakan tepat pada masanya, tidak ada orang yang kebal dari akibat yang tidak menyenangkan yang mungkin timbul akibat patah tulang:

Sekiranya tulang tumbuh bersama dengan tidak betul, maka ini penuh dengan pelanggaran fungsi anggota badan, dan juga ubah bentuknya. Tangan itu sendiri akan memberi mangsa kegelisahan, baik tulang itu sendiri dan sendi yang terletak di sebelahnya akan mula sakit. Sekiranya terdapat peleburan fraktur diafyseal yang salah, maka diperlukan campur tangan pembedahan, yang terdiri daripada membuka tulang dan mereposisi. Selalunya, prognosis dengan peleburan tulang tangan yang tidak betul dan pembetulannya baik, dan anggota badan selepas operasi mengembalikan fungsi sebelumnya. Perkara ini berlaku terutamanya bagi pesakit yang mengikuti semua arahan doktor dengan ketat semasa pemulihan..

Jangkitan luka, dengan patah terbuka dan perkembangan komplikasi septik. Apabila tisu lembut terdedah, selalu ada kemungkinan patogen masuk. Oleh itu, hanya perlu pembalut steril, rawatan dengan penyelesaian antiseptik, penting untuk melakukan pemeriksaan dalam keadaan steril. Perlu membersihkan permukaan dari kemasukan asing.

Kulit yang rosak memerlukan pemotongan, otot yang tidak dapat dilepaskan mesti dikeluarkan, kerana bakteria mula membiak di dalamnya. Tendon, seperti saraf, harus dijahit bersama. Semua tulang yang terlepas sepenuhnya dari tisu lembut mesti dikeluarkan, kecuali serpihannya terlalu besar atau tergolong dalam bahagian sendi. Pembasmian kuman sangat penting, kerana kehidupan pesakit bergantung padanya dan bahkan patah lengan boleh membawa maut.

Kontrak boleh terbentuk. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa perubahan pada tisu lembut berlaku, yang menyebabkan keterbatasan pergerakan sendi. Sebabnya ialah ketiadaan reposisi sepenuhnya, andaian ketidaktepatan ketika membandingkan serpihan.

Embolisme lemak adalah kemungkinan lain akibat kecederaan tangan. Ia boleh berlaku walaupun selepas operasi berjaya diselesaikan. Walaupun doktor selalu berwaspada dengan komplikasi seperti ini, namun embolisme lemak sering didiagnosis lewat. Sebabnya adalah bahawa ia menyamar sebagai kejutan traumatik dan sering berlaku dengan latar belakangnya. Sekiranya terdapat kecurigaan kemungkinan berlakunya komplikasi ini, maka manipulasi penempatan semula serpihan, dan juga dari osteosintesis, mesti ditinggalkan sebentar.

Berapa lama tangan sakit selepas patah tulang?

Kesakitan selepas kecederaan berdenyut dan secara beransur-ansur mula berkurang. Semasa pemain dilekatkan, anggota badan akan sakit selama beberapa hari lagi, tetapi tidak begitu kuat..

Secara umum, kesakitan berterusan selama dua minggu pertama, oleh itu, penggunaan sejuk secara topikal ditunjukkan, kompres seperti itu harus disimpan selama tidak lebih dari 15 minit. Boleh diulang setiap jam. Sekiranya seseorang tidak dapat menahan kesakitan, maka dia ditunjukkan pelantikan NSAID.

Secara amnya, masa pelakuran bergantung pada lokasi kecederaan dan keparahannya. Jadi, jari yang patah dipulihkan dalam kira-kira sebulan, tangan atau lengan bawah menjadi dua, jari-jari dalam 1,5 bulan. Semasa pelakuran berlaku, sensasi menyakitkan juga akan berkurang..

Kesakitan juga boleh berlaku setelah pemeran dikeluarkan. Tetapi dengan penyembuhan normal dan penyembuhan tulang, semua sensasi yang tidak menyenangkan harus berhenti mengganggu seseorang setelah seminggu.

Bengkak selepas patah lengan

Puffiness adalah fenomena yang agak biasa setelah mendapat kecederaan seperti ini. Masalah ini bersifat sementara, tetapi sehingga pembengkakannya reda, diperlukan pemeriksaan berkala oleh doktor. Untuk mengurangkan keparahan edema, disarankan untuk menggunakan salap atau gel, yang akan membantu mengembalikan peredaran darah di kawasan yang rosak..

Kadang kala bengkak tidak mereda untuk waktu yang lama, maka prosedur khas diperlukan untuk menghilangkannya. Ini boleh menjadi fonoforesis, elektrofaresis, rangsangan elektrik otot, atau sinaran ultraviolet. Urutan profesional dan latihan terapi membantu mengatasi pembengkakan. Jangan mengabaikan ubat-ubatan rakyat, misalnya, menggunakan kompres kayu cacing atau mengoleskan kawasan edematous dengan tanah liat biru.

Sekiranya edema tidak mereda selepas dua minggu, anda mesti berjumpa doktor dan bertanya kepada profesional mengenai kemungkinan penyebab fenomena ini..

Selepas patah tulang, tangan menjadi mati rasa, apa yang perlu dilakukan?

Kebas anggota badan selepas kecederaan sering berlaku. Sebilangan besar orang beralih kepada traumatologist dengan masalah yang serupa. Pertama, anda perlu menentukan kawasan di mana terdapat kebas sementara atau kekal, sama ada disertai dengan sakit pada sendi. Sekiranya sensasi seperti itu timbul setelah beberapa saat selepas kecederaan, maka anda tidak perlu bersusah payah - ini adalah proses yang benar-benar normal.

Adalah perlu untuk mula mengalami kehilangan sensitiviti setelah pembuangan plaster, selama beberapa hari dan tidak hilang. Maka perlu menjalani kajian tambahan yang akan menunjukkan terdapat kerosakan pada ujung saraf atau penyakit vaskular. Hanya seorang doktor yang dapat mengenal pasti punca sebenar kebas anggota badan selepas patah tulang dan menetapkan rawatan yang mencukupi. Tetapi terlebih dahulu, Anda harus mengetahui fakta bahawa penyakit ini mungkin tidak akan hilang sepenuhnya, dan perasaan mati rasa akan mengganggu orang itu lagi, misalnya, ketika tekanan atmosfera berubah..

Sekiranya tidak ada petunjuk, anda boleh cuba menghilangkan komplikasi kecederaan dengan bantuan mandi garam atau urut yang betul. Latihan khas yang bertujuan untuk mengembangkan sendi juga dapat membantu, kerana keterbatasan pergerakan sering dikaitkan dengan fakta bahawa anggota badan telah lama berada di dalam gips. Operasi yang dilakukan untuk mengikat ujung saraf yang rosak dan tendon juga akan mempengaruhi. Dalam kes ini, terapi senaman adalah prasyarat untuk pemulihan. Kadang kala kursus akupunktur dapat membantu.

Juga, untuk kepekaan kepekaan, rehat dalam kerja, pemakanan yang betul, pengambilan vitamin B yang mencukupi adalah penting. Perlu menghabiskan lebih banyak masa di udara segar, bergerak secara aktif. Selalunya, pesakit berjaya mengatasi masalah ini sepenuhnya.

Bagaimana mengembangkan lengan selepas patah tulang?

Setelah kecederaan serius seperti patah tulang diterima, tidak mungkin melupakannya selamanya. Selalunya, anggota badan memerlukan pemulihan yang kompeten, yang bertujuan untuk pemulihan dan pengembangan fungsinya. Selalunya dengan persoalan bagaimana mengembalikan tangan ke tempat kerja, pesakit beralih kepada doktor..

Ketika saat yang dinanti-nantikan datang, dan pelempar plaster dikeluarkan dari anggota badan, pesakit terkejut apabila mendapati tangannya seolah-olah "asing". Keadaan seperti itu dijelaskan oleh fakta bahawa dia tidak bergerak lama, otot lemah, dan bekalan darah tidak mencukupi. Bengkak boleh berlaku.

Untuk melegakan bengkak, anda boleh mencuba latihan berikut:

Mula-mula anda harus mencuba menekan tapak tangan anda. Ini akan menentukan tahap kehilangan kekuatan. Anda tidak boleh segera menggunakan anggota badan, minum cawan teh atau melakukan tindakan yang lebih kompleks. Sebagai permulaan, anda boleh berlatih menggunakan plasticine biasa. Untuk melakukan ini, anda perlu mencuba memanaskannya dengan jari anda, memutar bahagian yang terkoyak. Sekiranya anda berjaya menyelesaikan tugas, anda mampu berehat sebentar. Ulangi selepas kelas. Latihan sederhana seperti itu harus dilakukan selama sebulan, beberapa kali sehari..

Latihan seterusnya akan membantu menyebarkan darah, menjadikannya beredar lebih cepat melalui anggota badan yang cedera. Untuk melakukan ini, perlu, semasa berada dalam keadaan duduk, untuk meregangkan tangan di hadapan anda. Memusingkan kedua telapak tangan ke kanan dan kiri, anda dapat merasakan bagaimana tangan secara beransur-ansur mula berfungsi. Tetapi anda tidak boleh memberi terlalu banyak tekanan pada anggota badan yang patah atau memutarnya terlalu aktif. Latihan harus dilakukan dengan perlahan dan tanpa tersentak..

Bola tenis biasa membantu melegakan bengkak, yang hanya perlu anda lemparkan ke dinding dan cuba menangkapnya. Sekali lagi, jangan terlalu aktif terlibat dalam tugas dan bebankan anggota badan terlalu banyak. Jika tidak, anda hanya boleh membahayakan.

Letakkan tiga bola tenis di telapak tangan anda dan cubalah bermain dengan jari anda. Anda tidak boleh menghentikan senaman, walaupun mereka selalu jatuh dari tangan anda. Bagaimanapun, tujuannya adalah untuk menghilangkan bengkak, yang bermaksud pergerakan perlu dilakukan, jika tidak, darah tidak akan beredar sepenuhnya melalui saluran yang diperas dengan gipsum.

Latihan sederhana ini disyorkan tetapi tidak diperlukan. Aktiviti-aktiviti yang dinasihatkan oleh doktor perlu dilakukan sepenuhnya dan tanpa ketinggalan. Untuk pengembangan tangan selepas kecederaan, ada terapi senaman khusus, serta kursus urut yang jelas bertujuan untuk pemulihan. Terapi pekerjaan khas membantu mengembangkan tangan dengan sempurna, yang terdiri daripada merajut, menyulam, menggambar, melakukan tindakan sederhana di sekitar rumah atau kebun. Secara beransur-ansur, orang itu akan dapat kembali ke kehidupan penuh yang dialaminya sebelum kecederaan..

Terapi senaman selepas patah lengan

Fisioterapi adalah kaedah yang berkesan untuk mendapatkan kembali mobiliti yang hilang..

Untuk melakukan ini, anda harus melakukan latihan berikut:

Menaikkan bahu ke atas dan ke bawah.

Dengan sokongan di atas meja: memanjangkan tangan, mengangkat lengan bawah, putaran dengan telapak tangan tergantung ke bawah, menekan jari ke dalam kunci.

Putaran bulat. Untuk melakukan ini, anda perlu membengkokkan tangan ke siku dan memusingkannya ke arah yang berbeza. Putaran pada sendi bahu dilakukan dengan cara yang sama, hanya anggota badan dalam kes ini yang tidak boleh dibengkokkan.

Angkat tangan anda ke sisi dan ke atas kepala anda, kemudian angkat tangan anda di hadapan anda dan naik lagi.

Latihan "perbaiki rambut." Lengan yang bengkok di siku mesti dipusingkan, menyentuh kepala mengikut arah jam dan belakang.

Tepuk tangan di hadapan dan di belakang anda.

Putaran dengan tangan yang boleh dipegang pada mulanya dengan anggota badan yang sihat.

Meregangkan jari. Untuk melakukan ini, masing-masing mesti duduk di atas benang.

Bersenam di dalam air. Untuk melakukan ini, anda perlu mengisi pelvis, letakkan tangan anda di sana, cuba membengkokkan dan melepaskan anggota badan di dalamnya. Anda boleh memerah dan melepaskan tapak tangan anda di sana.

Latihan lain yang berkesan dengan lembangan air adalah mengangkat benda kecil dari bawah, seperti duit syiling atau kancing..

Harus diingat bahawa, bergantung pada tahap pemulihan, latihan semestinya berbeza. Mereka harus dipilih mengikut prinsip - dari sederhana ke kompleks, secara beransur-ansur meningkatkan beban:

Sebagai permulaan, anda hanya boleh menggerakkan jari, membengkokkan lengan anda pada sendi, berbual dengan bebas.

Selepas itu, anda harus memusatkan usaha utama di pergelangan tangan untuk mengembalikan fungsi jari dan tangan.

Pada peringkat akhir, beban harus diagihkan secara merata ke seluruh anggota badan, dengan penekanan pada sendi interphalangeal.

Urut selepas patah lengan

Urut adalah salah satu komponen asas rawatan yang bertujuan untuk memulihkan pergerakan anggota badan. Anda boleh memulakannya sebelum plaster dikeluarkan. Untuk melakukan ini, lubang-lubang kecil dibuat di dalamnya dan kesan ke atas anggota badan yang cedera. Ini boleh dilakukan dengan drusen kuarza khas dengan hujung tumpul..

Bekerja dengan otot akan melancarkan aliran darah ke lengan, pemakanan dan pengoksigenan tisu. Pembengkakan akan hilang lebih cepat, hematoma akan larut dengan lebih baik, rasa sakit akan berkurang.

Selepas saya mengeluarkan plaster, urut dilakukan dengan lebih intensif, tetapi masih dengan berhati-hati, dengan pergerakan klasik:

Mula-mula anda perlu melakukan sepanjang anggota badan dengan jari, pukulan melintang dan membujur.

Maka anda harus terus menggosok. Dalam kes ini, sudah tentu dapat menimbulkan beban.

Ini diikuti dengan menguli dengan jari, yang mendorong pertumbuhan semula tisu.

Pergerakan getaran adalah peringkat akhir urutan. Tekan bergantian dengan sebatan.

Untuk menjalankan manipulasi, anda boleh menggunakan tukang urut khas, aplikator dan penggelek. Untuk meluncur dengan lebih baik, minyak tertentu selalu digunakan. Untuk patah tulang, cemara sangat sesuai. Untuk meningkatkan kesannya, anda boleh mencampurkannya dengan krim dan salap yang menghilangkan bengkak dan memberi kesan pemanasan..

Berapa lama masa yang diperlukan untuk mengembangkan lengan selepas patah tulang?

Masa langkah pemulihan berbeza-beza, dan bergantung pada sifat kecederaan, dan juga pada kecepatan pemulihan. Sebilangan pesakit mungkin memerlukan beberapa bulan untuk kembali sepenuhnya ke kehidupan normal, dan ada yang memerlukan rawatan jangka panjang hingga enam bulan atau lebih.

Walau apa pun, setelah plaster dikeluarkan, perlu melakukan program wajib yang bertujuan pemulihan sekurang-kurangnya sebulan:

Leher bahu pulih sepenuhnya setelah 3 bulan rawatan, ditambah sebulan pemulihan.

Tubuh humerus pulih selepas 4 bulan, ditambah 1.5 bulan pemulihan.

Tulang lengan bawah sembuh sepenuhnya setelah 2 bulan, ditambah 4 minggu prosedur pemulihan.

Tulang radial akan pulih dalam 1.5 bulan, ditambah dengan tempoh pemulihan yang sama.

Tulang tangan tumbuh bersama setelah kira-kira 2 bulan, ditambah 1.5 bulan pengembangan.

Jari pulih lebih cepat daripada tulang lain, mereka memerlukan sebulan untuk penyatuan dan sebulan untuk pemulihan.

Sekiranya terdapat kontraksi bersama, maka proses pemulihan dan pengembangan akan berlangsung lama dan sekurang-kurangnya enam bulan. Apabila saraf cedera atau patah tulang dijangkiti oleh jangkitan, proses penyembuhan dan pemulihan boleh memakan masa beberapa tahun.

Fraktur boleh dibahagikan kepada dua kumpulan besar. Punca patah tulang kumpulan pertama adalah kesan pada tulang pelbagai daya: jatuh, hembusan, dan banyak lagi. Punca patah tulang kumpulan kedua adalah kelemahan tulang itu sendiri dan kerapuhannya. Pada jenis kedua, risiko patah tulang meningkat.

Bengkak selepas kecederaan kaki agak semula jadi. Kadang-kadang pembengkakan berlaku dengan segera, kadang-kadang dari masa ke masa, tetapi tidak ada patah tulang tanpa edema. Pembentukannya berlaku kerana fakta bahawa aliran darah normal di kawasan yang cedera terganggu dengan tajam.

Fraktur pinggul adalah kecederaan pada integriti tulang paha. Kecederaan itu dilokalisasikan di bahagian tertipisnya, yang disebut leher dan menghubungkan badan tulang dan kepalanya. Bagi banyak orang, diagnosis seperti itu dianggap sebagai hukuman. Sikap terhadap trauma ini disebabkan oleh keparahan pemulihan dan perlunya pembedahan di.

Tubuh manusia sangat rapuh, jadi tidak seorang pun dari kita yang kebal dari patah tulang yang berlaku akibat kecederaan serius. Malangnya, kebanyakan kecederaan seperti itu tidak hanya memerlukan terapi ubat, tetapi juga campur tangan pembedahan, dan juga tempoh pemulihan selepas penggabungan..

Ubat rakyat untuk rawatan patah tulang. Anda perlu mengambil lima lemon, lima telur, lima puluh gram brendi, dua sudu madu. Cognac boleh diganti dengan Cahors. Campurkan telur mentah dengan madu, dan keringkan cengkerang dari mereka. Potong kerang ini dan campurkan dengan jus lemon segar. Selepas beberapa hari, cengkerang akan larut.