Gejala dan rawatan penyakit utama sendi tangan: senarai biasa

Trauma

Banyak luka pada sendi interphalangeal pada tangan adalah masalah yang sering dihadapi oleh wanita berusia lebih dari 40 tahun. Kesakitan di jari dan kesukaran melakukan kerja biasa memberi mereka banyak ketidakselesaan. Mari kita ketahui penyakit sendi tangan mana yang paling kerap menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan ini..

Dalam kebanyakan kes, kekalahan sendi kecil tangan berlaku pada individu dengan rheumatoid arthritis (RA) dan osteoarthritis deformans (DOA). Kedua-dua penyakit ini mempunyai gambaran klinikal yang serupa, tetapi penyebabnya sama sekali berbeza. Mereka juga perlu dirawat dengan cara yang berbeza. Itulah sebabnya sangat penting untuk dapat membezakan arthritis dari arthrosis..

Sekiranya anda mengalami tanda-tanda penyakit sendi tangan yang tidak diketahui, berjumpa doktor dengan segera. Bersedia untuk fakta bahawa di hospital anda perlu melakukan x-ray, untuk lulus beberapa ujian. Pemeriksaan sedemikian diperlukan untuk menjelaskan diagnosis..

Jadual 1. Perbezaan utama antara RA dan osteoartritis sendi kecil tangan

Artritis reumatoidMenghidap osteoartritis
Sebab pembangunanPenyakit ini berkembang pada individu dengan kecenderungan genetik di bawah pengaruh faktor luaran. Doktor mengklasifikasikan RA sebagai penyakit autoimunIa berlaku pada orang yang mengalami kecacatan keturunan pada struktur tisu penghubung. Perkembangan arthrosis disebabkan oleh aktiviti fizikal, hipotermia, kekurangan kalsium dalam badan
Ciri-ciri sindrom kesakitanSensasi menyakitkan muncul pada separuh kedua malam atau pagi dan hilang pada waktu petang. Melakukan kerja fizikal melegakan kesakitanKesakitan dengan DOA bersifat mekanikal. Ini bermakna ia muncul dengan pergerakan jari yang aktif dan menurun setelah berehat.
Kekakuan pagiBagi RA, kekakuan di tangan adalah ciri jenis sarung tangan yang ketat. Ia diucapkan, berterusan selama beberapa jamTidak hadir atau kurang dinyatakan. Tahan tidak lebih dari 15-30 minit setelah bangun
Kehadiran nodul tertentuNodul reumatoid muncul hanya pada 20% pesakit. Mereka bergerak dengan palpasi. Terletak secara subkutan atau periosteally di kawasan sendiNodul Heberden dan Bouchard dilokalisasikan secara langsung di kawasan sendi yang terjejas. Mereka tidak bergerak, kerana pertumbuhan tisu tulang.
Perubahan pada radiografiRA dicirikan oleh penampilan osteoporosis periartikular, pencerahan sista pada tisu tulang, erosi, kehelan, ubah bentuk sendi.Dengan osteoartritis, pesakit mendedahkan penyempitan ruang sendi, ciri ubah bentuk tulang. Sebilangan pesakit juga menunjukkan tanda-tanda osteoporosis
Kehadiran RF dan anti-CCP dalam darahAntibodi terhadap peptida citrulline siklik (CCP) dikesan pada hampir semua pesakit dengan RA. Bagi faktor reumatoid, tidak terdapat pada kebanyakan pesakit.Dengan osteoartritis, darah pesakit kekurangan RF dan anti-CCP. Ini membolehkan anda membezakan DOA dengan mudah dengan rheumatoid arthritis.

Cara menghilangkan sakit sendi tangan

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Kekalahan sendi tangan disertai oleh sensasi yang menyakitkan dengan intensiti yang berbeza-beza. Untuk menghilangkan rasa sakit, ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) paling sesuai. Ubat-ubatan dalam kumpulan ini adalah ubat universal untuk merawat kesakitan di mana-mana bahagian badan. Untuk arthritis, arthrosis, mereka biasanya digunakan dalam bentuk salap atau tablet..

Dadah yang meningkatkan kesejahteraan kesakitan di jari:

  • Diclofenac;
  • Indomethacin;
  • Voltaren;
  • Celecoxib;
  • Nimesud;
  • Meloxicam.

Banyak NSAID mempunyai kesan negatif pada lapisan perut dan boleh menyebabkan bisul. Oleh itu, ubat ini harus diambil hanya selepas makan. Dan bagi orang yang menghidap penyakit ulser peptik, doktor mengesyorkan memberi keutamaan kepada perencat COX-2 terpilih (Meloxicam, Celecoxib).

Rawatan NSAID hanya dapat melegakan simptom penyakit sendi tangan yang tidak menyenangkan buat sementara waktu. Ubat ini melegakan kesakitan, keradangan, tetapi tidak memperlambat pemusnahan tulang rawan dan tulang..

Ciri-ciri rawatan artritis reumatoid

Untuk berjaya memerangi RA memerlukan penggunaan ubat antirheumatik yang mengubah penyakit. Ubat-ubatan ini menekan sistem imun seseorang, melambatkan pemusnahan sendi. Untuk rheumatoid arthritis, doktor biasanya menetapkan antimetabolit dan agen biologi kepada pesakit.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Ubat yang paling biasa digunakan untuk RA adalah:

  • Methotrexate;
  • Sulfasalazine;
  • Infliximab;
  • Leflunomide;
  • Arthroofon;
  • Rituximab.

Pada arthritis yang teruk, doktor boleh menetapkan dua atau tiga ubat asas sekaligus. Yang paling popular dan berkesan adalah kombinasi Methotrexate dengan Sulfasalazine atau agen biologi (Arthroofon, Infliximab). Dana tersebut ditetapkan mengikut urutan tertentu, di bawah pemantauan keadaan pesakit dengan teliti.

Hormon steroid tidak dianggap sebagai ubat antirheumatik asas. Mereka hanya boleh digunakan untuk melegakan simptom artritis dengan cepat sementara menunggu kesan terapi asas..

Jangan mengambil ubat asas tanpa berunding terlebih dahulu dengan pakar. Ubat ini cukup berbahaya, dan jika digunakan dengan tidak semestinya dapat menyebabkan komplikasi serius..

Apa ubat yang diperlukan untuk ubah bentuk osteoartritis

Dengan DOA, doktor mesti menetapkan agen pengubah struktur kepada pesakit. Ini termasuk chondroprotectors - ubat yang memulihkan tisu tulang rawan, memperlambat pemusnahannya yang lebih jauh. Dadah yang paling popular dalam kumpulan ini ialah Dona, Artra, Structum, Teraflex, Alflutop.

Chondroprotectors boleh didapati dalam bentuk salap, tablet, penyelesaian untuk pentadbiran intramuskular. Sebilangan besar doktor mempersoalkan keberkesanan pemberian ubat topikal dan lebih suka menetapkan pil dan / atau suntikan kepada pesakit mereka. Untuk mencapai kesan yang nyata, rawatan harus dijalankan dalam kursus yang berlangsung 2-3 bulan 3-4 kali setahun.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat tidak berkesan untuk kebanyakan penyakit pada sendi jari. Ubat tradisional hanya boleh digunakan sebagai tambahan kepada terapi ubat.

Prognosis untuk polyarthritis dan polyosteoarthritis pada sendi tangan

Osteoarthritis dan rheumatoid arthritis mempunyai proses progresif kronik dan, dari masa ke masa, menyebabkan ubah bentuk sendi kecil tangan yang berterusan. Rawatan ubat hanya dapat memperlambat perkembangan penyakit ini, tetapi tidak dapat menyembuhkannya. Pesakit mengalami ankylosis - penyatuan tulang lengkap. Untuk mengembalikan mobiliti jari hanya mungkin dengan bantuan campur tangan pembedahan..

Dengan DOA dan RA, bukan sahaja anggota badan atas boleh menderita. Pada orang yang mengalami osteoartritis, sendi lutut, pinggul, dan metatarsophalangeal sering terlibat dalam proses patologi. Pada artritis reumatoid, sendi besar terjejas tidak lebih awal daripada 10 tahun selepas gejala pertama penyakit muncul.

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang betul-betul berkesan untuk sakit sendi ada! Baca lebih lanjut >>>

Penyakit yang paling biasa pada sendi tangan

Terdapat beberapa penyakit yang dimanifestasikan oleh gejala seperti sakit pada sendi tangan. Dan dalam kebanyakan kes, ini adalah penyakit yang cukup serius yang mempengaruhi bukan sahaja sendi tangan, tetapi juga sendi lain di dalam badan, dan juga organ dalaman. Oleh itu, adalah penting untuk mengenali penyakit ini tepat pada waktunya, dapatkan bantuan perubatan dan memulakan rawatan. Jika tidak, akibatnya boleh menjadi sangat serius..

Pertimbangkan penyakit utama di mana tangan sakit.

Artritis reumatoid

Ini adalah penyakit sistemik kronik yang perlahan dari tisu penghubung, yang bersifat alergi berjangkit. Sasaran utama RA adalah sendi, tetapi ketika patologi berkembang, organ dalaman juga terjejas, yang secara signifikan memperburuk perjalanan dan prognosis..

Rheumatoid arthritis berada di tempat pertama dari segi kekerapan kerosakan pada sendi kecil jari. Orang-orang dari mana-mana umur dan bahkan kanak-kanak jatuh sakit (arthritis rheumatoid remaja), lebih kerap patologi mempengaruhi wanita.

Sebab-sebab perkembangan RA masih menjadi misteri. Terdapat hubungan yang pasti antara perkembangan penyakit dan jangkitan virus sebelumnya (herpes, rubella, virus Epstein-Barr, hepatitis B). Tetapi patologi tidak selalu berkembang, tetapi hanya pada individu yang cenderung genetik terhadap penyakit ini.

Gejala kerosakan pada sendi tangan pada artritis reumatoid:

  • beberapa sendi mengalami keradangan pada masa yang sama (polyarthritis), oligoarthritis (kerosakan pada 2-3 sendi) dan monoarthritis (satu) lebih jarang berlaku;
  • sakit berterusan, sakit di alam semula jadi, mengalami kegelapan (semakin kuat pada waktu petang, reda sedikit pada waktu pagi);
  • keradangan sendi simetri pada kedua tangan;
  • dicirikan oleh kekejangan pada sendi yang terjejas pada waktu pagi, bengkaknya;
  • kulit di atas sendi menjadi merah, menjadi berkilat, suhu tempatan kulit meningkat.

Pada masa akan datang, fungsi sendi tangan mula menderita. Kekuatan di tangan menurun, pesakit tidak dapat mengepalkan tangan ke kepalan tangan. Kecacatan ciri secara beransur-ansur berkembang, yang disebut "kad panggilan" RA: penyimpangan ulnar (penyimpangan jari ke arah ulna), leher angsa, jari fusiform.

Poliosteoarthritis

Yang kedua paling kerap adalah polyosteoarthritis jari. Ini adalah arthrosis ubah bentuk dengan penyetempatan utama pada sendi tangan. Ia boleh berlanjutan sebagai penyakit bebas atau disertai dengan arthrosis lutut, pinggul dan sendi lain. Kebanyakan wanita berusia 40-50 tahun jatuh sakit.

Kesakitan di jari adalah kronik, dengan tempoh pemburukan dan pengampunan. Muncul terutamanya selepas buruh fizikal, setelah seharian bekerja. Kekalahannya boleh menjadi simetris dan berkembang di satu pihak. Selain kesakitan, pesakit mengadu keperitan dan klik di jari semasa pergerakan, kekakuan mereka. Dari semasa ke semasa (tetapi tidak sama sekali) terdapat tanda-tanda keradangan pada sendi yang berpenyakit (sendi membengkak, kulit di atasnya menjadi merah, rasa sakit semakin meningkat).

Ketika penyakit itu berlangsung, sendi mula membengkok, amplitud pergerakannya terhad. Ini sering disertai dengan gangguan fungsi dan hilangnya kemampuan untuk melakukan pergerakan kecil dengan sikat (pesakit tidak dapat menekan butang, menulis, melakukan tugas biasa dan sehari-hari lain).

Gejala patognomonik polyosteoarthritis adalah pengembangan nodul Bouchard dan Heberden di tangan. Yang pertama mempengaruhi sendi interphalangeal jari proksimal, dan yang kedua mempengaruhi distal.

Nodul Bouchard dan Heberden biasanya tidak menyakitkan, tetapi boleh menjadi radang dan menyebabkan kesakitan yang teruk. Keadaan ini memerlukan rawatan anti-radang aktif..

Jenis arthrosis jari yang cacat adalah rhizarthrosis. Ini adalah lesi degeneratif-distrofik pada sendi metacarpophalangeal ibu jari tangan. Semasa membuat diagnosis rhizarthrosis, beberapa kesulitan mungkin timbul, kerana penyetempatan sindrom kesakitan ini juga merupakan ciri arthritis gout dan psoriatik..

Artritis gout

Gout adalah penyakit metabolik yang dicirikan oleh gangguan metabolisme asas purin dalam tubuh dan peningkatan pengeluaran bahan seperti asid urik. Yang terakhir ini tidak larut dan disimpan dalam bentuk garam di pelbagai organ dan tisu, menyebabkan pelbagai gejala patologi. Salah satu pilihan atau tanda-tanda gout adalah arthritis gout, di mana urat disimpan di sendi periferal dan menyebabkan keradangan..

Dalam kebanyakan kes, arthritis gout mempunyai kursus klasik dan mempengaruhi jari kaki, tetapi kadang-kadang (lebih kerap pada wanita) sendi tangan menjadi radang. Dalam kes seperti itu, penyakit ini mesti dibezakan dari artritis reumatoid, kerana secara luarannya sangat serupa..

Tanda-tanda utama arthritis gout adalah:

  • dicirikan oleh kursus paroxysmal;
  • semasa serangan, kesakitan yang sangat teruk berlaku, pesakit tidak dapat menggerakkan jari atau menyentuhnya;
  • kawasan kulit di atas sendi berubah menjadi merah, membengkak, bersinar, kadang-kadang kulit di tempat ini memperoleh warna biru;
  • serangan berlangsung 3-7 hari dan hilang sendiri atau di bawah pengaruh terapi anti-radang;
  • jika gout telah lama menyeksa seseorang, maka nodul subkutan tertentu (tofus) dapat berkembang, yang merupakan pengumpulan garam asid urik di bawah kulit;
  • lama-kelamaan, lesi seperti itu membawa kepada kemusnahan sendi, kemunculan ubah bentuk jari dan kehilangan fungsinya.

Arthropati psoriatik

Dalam beberapa kes, penyakit dermatologi seperti psoriasis disertai dengan perkembangan artritis. Sebagai peraturan, sendi tangan menjadi radang. Lebih-lebih lagi, arthropathy dapat menyertai ruam kulit, berlaku selepas ruam, atau mendahului mereka. Punca fenomena ini, seperti psoriasis, hari ini tetap menjadi misteri..

Untuk penyakit ini, kerosakan paksi adalah biasa, apabila semua sendi satu atau lebih jari menjadi radang pada masa yang sama. Kerana itu, mereka menjadi seperti sosej, dan mereka disebut "jari sosis".

Sindrom nyeri sangat sengit dan berterusan. Jari yang sakit berubah menjadi merah, membengkak, fungsinya terganggu. Pada peringkat akhir penyakit, sendi hancur, menyebabkan kecacatan dan kehilangan fungsi tangan.

Artritis berjangkit

Ejen berjangkit (bakteria, virus, kulat) juga boleh menyebabkan keradangan pada sendi pada tangan. Mereka dapat menembus ke dalam jaringan artikulasi secara langsung dari persekitaran luaran dengan luka terbuka, dari fokus jangkitan yang terletak di sekitarnya, atau dibawa masuk dengan aliran darah. Dalam kes sedemikian, arthritis berjangkit akut berlaku..

Dalam sebilangan besar kes, ia berlaku sebagai monoartritis, iaitu, satu sendi menjadi radang. Tanda-tanda patologi sangat mencolok. Pesakit mengadu rasa sakit berdenyut atau berkedut yang teruk, yang berterusan, dan lebih teruk pada waktu malam. Sendi yang menyakitkan membengkak, kulit di atasnya menjadi merah, menjadi panas apabila disentuh. Fungsi jari terjejas sepenuhnya.

Pada masa yang sama, tanda-tanda keracunan umum badan berkembang: suhu meningkat, mengantuk muncul, kelemahan umum, selera makan terganggu.

Artritis berjangkit akut memerlukan terapi segera. Langkah terapi utama adalah preskripsi antibiotik. Sekiranya tidak ada keberkesanan, mereka menggunakan rawatan pembedahan. Sekiranya tidak ada rawatan yang diresepkan, maka penyakit ini dapat menjadi rumit dengan pengembangan panaritium atau sepsis, yang tidak hanya mengancam kesihatan, tetapi juga kehidupan manusia.

Sebab lain

Terdapat banyak lagi penyakit yang menampakkan diri sebagai rasa sakit pada jari, tetapi ia berkaitan dengan kerosakan bukan pada sendi, tetapi pada tisu dan struktur anatomi tangan yang lain. Antaranya ialah:

  • stenosing ligamentitis (kerosakan ligamen);
  • sindrom terowong karpal dan sindrom terowong karpal lain (kerosakan saraf);
  • Penyakit Raynaud (patologi saluran darah);
  • penyakit getaran;
  • penjahat;
  • pelbagai kecederaan traumatik.

Sekiranya anda sudah lama merasa bimbang tentang sakit pada sendi tangan, dan ia tidak dikaitkan dengan trauma, disertai dengan tanda-tanda amaran lain, maka tanpa henti, hubungi pakar untuk mendapatkan bantuan. Lagipun, dengan alasan ini, pada pandangan pertama, sepele dapat menyembunyikan penyakit serius.

Sakit di tangan

Sakit tangan adalah keluhan yang biasa di mana pesakit melawat doktor. Ini adalah gejala yang berasingan, bukan diagnosis bebas. Proses terapi memerlukan pendekatan dan tindakan bersepadu pada punca yang menyebabkan kesakitan. Rawatan simptomatik membawa kelegaan sementara, jadi ubat diri dengan ubat sakit tidak digalakkan. Pada tanda pertama kesakitan, disarankan untuk menghubungi pakar yang berpengalaman.

Sebab-sebabnya

Arthralgia memburukkan lagi kualiti hidup pesakit. Penting untuk mengenal pasti punca sebenar yang menyebabkan kesakitan dan usaha langsung untuk menghapuskannya. Terdapat beberapa kumpulan penyebab utama yang menyebabkan kesakitan:

  1. Dengan penyebab keradangan, terdapat keluhan perasaan kekejangan pada anggota badan, penurunan mobiliti tangan yang terkena. Proses keradangan disertai dengan edema, kemerahan kulit pada sendi yang terjejas.
  2. Dengan sebab mekanikal, rasa sakit disebabkan oleh kecederaan traumatik atau penyakit degeneratif. Pesakit berasa lega ketika tangan dalam keadaan rehat. Gejala kekejangan dan gangguan sensori berlaku.

Penyebab kesakitan yang paling biasa di tangan adalah:

  • artritis reumatoid
  • gout
  • osteoartritis
  • artritis
  • luka traumatik
  • sindrom jari tersentak
  • tendinitis
  • penyakit autoimun

Mengubati sebarang keadaan yang menyebabkan kesakitan memerlukan pendekatan yang komprehensif dan mematuhi arahan doktor anda. Untuk mencapai hasil yang terbaik, disarankan untuk mengikuti semua arahan doktor yang hadir.

Trauma

Kesakitan berlaku pada pesakit dengan patah tulang, dislokasi, keseleo. Ia disertai dengan edema, kemerahan kulit, batasan pergerakan. Sekiranya berlaku patah tulang, pendarahan (hematoma), ubah bentuk jari atau elemen tulang yang dapat dilihat, menyertai gejala yang disenaraikan. Tangan yang terkena diperbaiki dengan serpihan, ubat penghilang rasa sakit digunakan, pesakit dibawa ke hospital atau pusat trauma. Sekiranya tidak ada cara untuk sampai ke sana sendiri, anda disyorkan untuk menghubungi ambulans.

Kesakitan di pergelangan tangan sering muncul dengan beban kekuatan biasa pada anggota atas: cengkaman, selekoh pergelangan tangan. Kumpulan risiko termasuk pemain golf, pemain tenis, atlet yang terlibat dalam mendayung. Air mata dan keseleo ligamen sering disebabkan oleh:

  • kecederaan
  • lebam
  • kehelan
  • subluksasi
  • patah tulang

Sekiranya kerosakan tidak meluas, akan timbul rasa tidak selesa pada anggota badan yang terkena. Apabila integriti ligamen terganggu, terdapat aduan kesakitan akut, gangguan fungsi.

Tendinitis

Latihan yang berlebihan boleh mencetuskan perkembangan tendonitis. Ini adalah proses keradangan yang mempengaruhi sarung tendon. Ia berlaku di bawah pengaruh kecederaan mikro, trauma, keseleo, penyakit berjangkit, artritis reumatoid. Untuk mempercepat proses penyembuhan, tangan yang terkena berada dalam keadaan rehat.

  • Untuk mengurangkan kesakitan, gunakan kompres panas atau sejuk, ubat-ubatan dari kumpulan ubat anti-radang bukan steroid.
  • Kortikosteroid disyorkan untuk keradangan teruk..
  • Dengan sifat berjangkit penyakit ini, disyorkan penggunaan agen antibakteria.

Pesakit dengan tendinitis juga ditunjukkan latihan fisioterapi, pengembangan jari dan seluruh tangan di bawah pengawasan doktor pemulihan.

Sindrom Terowong (Carpal Tunnel Syndrome)

Sindrom Terowong adalah patologi biasa di mana pesakit mengadu sakit, gangguan deria, dan sensasi kesemutan di bahagian atas kaki. Mempengaruhi ibu jari, jari telunjuk, jari tengah, dan jari manis. Ia disebabkan oleh tekanan pada saraf yang berjalan di saluran sempit di pergelangan tangan. Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur, gejala bertambah buruk pada waktu malam. Kumpulan risiko termasuk wanita hamil pada kehamilan trimester 2-3.

Dalam beberapa kes, sindrom ini hilang dengan sendirinya. Sekiranya peningkatan tidak berlaku, anggota badan yang terjejas tidak bergerak dengan serpihan, orthosis. Untuk mengurangkan kesakitan dan keradangan, gunakan ubat anti-radang bukan steroid, kortikosteroid untuk suntikan intramuskular. Di samping itu, disyorkan fisioterapi, kursus urut, akupunktur. Sekiranya langkah-langkah konservatif tidak berkesan dan gejala berterusan selama lebih dari enam bulan, campur tangan pembedahan ditunjukkan.

Merosakkan osteoartritis sendi tangan

Osteoartritis berlaku apabila tulang rawan artikular usang. Kumpulan risiko merangkumi pesakit dari kumpulan usia yang lebih tua. Apabila tangan terjejas, aduan kesakitan berlaku yang mempengaruhi sendi kecil tangan, sendi metacarpal-karpal ibu jari, sendi siku dan bahu. Kesakitan meningkat semasa aktiviti fizikal, dengan tekanan, mobiliti sangat terhad.

Selalunya, penyakit ini menyerang sendi tengah, pangkal ibu jari, sendi yang terletak berhampiran hujung jari. Terdapat penurunan fleksibiliti dan mobiliti, bentuk lebam, rasa sakit dan pembengkakan muncul. Di pangkal ibu jari, di tempat pelekatnya ke tangan, formasi kecil juga terbentuk - lebam. Pesakit kehilangan keupayaan untuk melakukan pergerakan tangan yang mudah: menulis, membuka kunci, dll. kesakitan sering hilang dengan sendirinya, tetapi kecacatan dan nodul berterusan.

Nekrosis aseptik

Nekrosis aseptik sering berkembang sebagai komplikasi terapi yang gagal untuk patah tulang pergelangan tangan. Pada tahap 1, resorpsi berkembang di kawasan serpihan, pada tahap 2, pembentukan semula sista, dan jumlah tulang menurun. Pada 3 - tulang kehilangan bentuk dan lapisan kortikal. Lelaki berusia muda dan pertengahan berisiko. Penyebab bentuk penyakit yang tidak traumatik adalah penggunaan ubat yang berpanjangan dari kumpulan kortikosteroid..

Gejala khas adalah rasa sakit yang kuat yang memancar ke tisu sekitarnya. Pada peringkat awal, rasa sakit tidak signifikan, meningkat dengan perubahan cuaca, senaman fizikal yang kuat, dan menurun ketika rehat. Penyakit ini dicirikan oleh permulaan yang tiba-tiba. Ketika penyakit itu berlangsung, rasa sakitnya semakin kuat, berterusan dan meningkat.

Penyakit De Quervain

Penyakit De Quervain juga boleh menyebabkan kesakitan yang teruk di tangan. Proses patologi mempengaruhi tendon yang berjalan di saluran di pergelangan tangan dari sisi ibu jari. Terdapat penebalan dan pembengkakan membran yang mengelilingi tendon. Antara faktor predisposisi yang boleh menyebabkan penyakit ini, terdapat beban biasa pada tangan. Banyak jenis tenaga kerja manual menyebabkan pergerakan monoton di tangan dan sendi ibu jari, yang mencetuskan proses patologi.

Semasa terapi, anggota badan yang terjejas harus berada dalam keadaan rehat. Pada tahap awal, sudah cukup untuk menghindari aktiviti yang memprovokasi penyakit de Quervain untuk mempercepat proses penyembuhan. Untuk memperbaiki pergelangan tangan, mereka menggunakan serpihan, orthosis, dan menyuntik kortikosteroid untuk kesakitan dan keradangan. Dalam penyakit yang teruk, diperlukan campur tangan pembedahan, di mana saluran yang dilalui tendon diluaskan.

Kekejangan tulisan

Kekejangan penulisan disertai dengan gangguan fungsi motor tangan utama, yang ditunjukkan dalam proses aktiviti menulis. Ia menampakkan diri dalam bentuk ketidakselesaan, kekejangan tonik, gegaran, kelemahan, kesakitan. Untuk membuat diagnosis yang tepat, status neurologi diperiksa, pencitraan resonans magnetik otak dilakukan. Kekejangan menulis berlaku pada orang yang aktiviti profesionalnya dikaitkan dengan menulis sebilangan besar teks. Sebabnya adalah:

  • Primer - tidak ada kecacatan neurologi, tergolong dalam kategori neurosis profesional.
  • Sekunder - disebabkan oleh gangguan peraturan saraf nada otot dengan kerosakan pada sistem saraf pusat dan saraf periferal.

Bergantung pada bentuk klinikal, kekejangan adalah kejang, paretik, gemetar dan saraf. Penyakit ini disertai oleh kekejangan otot tangan, disfungsi serat batang saraf, dan kelemahan otot. Dengan bentuk kejang, nada otot-otot kecil tangan meningkat, rasa janggal dan rasa berat timbul di tangan.

Sindrom jari patah

Sindrom snap jari adalah keadaan yang mempengaruhi tendon di tangan. Ketika jari yang terkena membengkok ke arah telapak tangan, tendon tersekat dan jari mula tersentak. Punca proses patologi tidak difahami sepenuhnya. Penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk rasa sakit di jari, kekakuan, klik, pembentukan lebam kecil di telapak tangan di pangkal ibu jari. Dalam beberapa kes, terapi khusus tidak diperlukan dan sindrom itu hilang sendiri.

Artritis gout

Artritis gout berkembang apabila kepekatan asid urik dalam badan meningkat. Pelanggaran seperti itu disebabkan oleh disfungsi buah pinggang, pengambilan purin yang berlebihan bersama dengan makanan. Apabila kepekatan asid urik meningkat, garamnya disimpan di sendi dan organ dalaman. Sendi yang terjejas berhenti berfungsi dengan baik, dan pemusnahannya secara beransur-ansur diperhatikan. Selain tangan dan jari, proses patologi mempengaruhi bahagian bawah kaki, siku, lutut, kaki.

Penyakit ini bertambah buruk pada waktu malam, disertai oleh:

  • kemerahan kulit di tempat lesi
  • sendi bengkak
  • pembentukan nodul kuning: tofus - simpanan garam asid urik yang boleh pecah dengan perkembangan kesakitan yang seterusnya
  • peningkatan suhu badan
  • gangguan selera makan, loya, pedih ulu hati, peningkatan tekanan darah

Aktiviti motor dan menyentuh sendi memperburuk gambaran klinikal. Pada waktu siang, gejala berkurang, pada waktu petang, mereka semakin meningkat. Selepas 3-5 hari, simptomnya berkurang, dan mungkin berulang setelah 6-9 bulan. Serangan itu didahului oleh sensasi kesemutan di sendi tangan.

Artritis reumatoid

Rheumatoid arthritis adalah proses autoimun yang membawa kepada perkembangan proses keradangan dan pemusnahan sendi yang terjejas. Penyakit ini berlaku pada usia muda dan tua, disertai dengan kesakitan yang teruk di kawasan yang terjejas. Perkembangan simetri proses patologi diperhatikan: RA mempengaruhi sendi yang sama pada kedua-dua anggota badan. Sendi cacat, jari dibengkokkan dan kehilangan mobiliti.

  • lesi simetri sendi kecil tangan
  • kekejangan pagi kerana penurunan jumlah aktiviti motor dan perubahan pada tisu otot
  • gangguan tidur
  • peningkatan suhu badan
  • peningkatan keletihan, kelemahan, selera makan menurun, penurunan berat badan
  • pembentukan nod reumatoid

Rheumatoid arthritis boleh berlaku dalam bentuk seropositif dan seronegatif. Dalam kes pertama, faktor rheumatoid ditentukan dalam darah, dan kedua tidak hadir dengan latar belakang gejala rheumatoid arthritis.

Lupus eritematosus sistemik

Lupus eritematosus sistemik adalah penyakit serius di mana sistem kekebalan tubuh menganggap sel-selnya sendiri sebagai asing dan mula melawannya. Pengeluaran bahan yang merosakkan kulit, sendi, dan kulit diperhatikan. Wanita berisiko. Dalam 50% kes, gambaran klinikal mula muncul pada usia 18-30. Pencetus adalah jangkitan virus dengan kecacatan genetik dalam sistem imun. Berbeza dengan gelombang seperti gelombang dengan penglibatan organ dan tisu baru. Pesakit mengadu mengenai:

  • berasa lemah
  • pengurangan berat
  • peningkatan suhu badan
  • keradangan akut pada kulit, sendi

Pada pesakit dengan lupus eritematosus sistemik, tanda-tanda dermatologi dan hematologi, nefrologi, dan neurologi penyakit diperhatikan. Fungsi sistem kardiovaskular dan organ penglihatan terganggu. Pada bahagian sistem muskuloskeletal, penyakit ini menyerang pergelangan tangan dan sendi kecil anggota atas. Arthralgia, polyarthritis berkembang, di mana sendi terlibat secara simetris. Otot rosak, myalgia meresap berkembang.

Sindrom Raynaud

Sindrom Raynaud adalah proses patologi yang disertai dengan kekejangan saluran darah paroxysmal. Kekejangan disebabkan oleh sejuk, getaran, tekanan yang teruk. Terdapat aduan kesakitan di tapak perkembangan kekejangan, gangguan kepekaan, perasaan lebam angsa. Penyakit ini dicirikan oleh proses paroxysmal dan pementasan. Mempengaruhi saluran periferal: tangan, lebih jarang kaki dan hidung. Gejala muncul secara simetri pada kedua tangan. Terdapat pelanggaran aliran darah ke tangan, kulit menjadi pucat, sensitiviti terganggu. Dengan jangka panjang penyakit ini, gangguan trofik berkembang.

Untuk diagnosis yang tepat, diagnosis pembezaan diperlukan untuk mengecualikan lupus eritematosus sistemik dan skleroderma. Lakukan ujian darah umum, lakukan diagnostik ultrasound pada buah pinggang, rheovasografi, plethysmography, periksa kapilari di tempat tidur kuku. Dalam perjalanan terapi, ubat vasodilating digunakan, dan juga agen pencegahan pembentukan trombus. Sekiranya langkah-langkah konservatif tidak berkesan, campur tangan pembedahan ditunjukkan.

Kemungkinan komplikasi

Kekurangan kualiti dan bantuan tepat pada masanya penuh dengan komplikasi:

  • penambahan jangkitan sekunder
  • peningkatan kepekatan leukosit, perkembangan proses keradangan
  • hidrarthrosis
  • artritis purulen
  • periarthritis
  • disfungsi buah pinggang, pundi kencing
  • batu karang, nefritis gout

Terdapat kemungkinan transformasi proses patologi menjadi tahap kronik. Kursus proses patologi yang teruk menyebabkan kecacatan, kemerosotan kualiti hidup yang ketara.

Doktor mana yang harus dihubungi

Sekiranya pesakit bimbang tentang kesakitan di tangan, disyorkan untuk berjumpa dengan pakar rheumatologi. Bergantung pada sejarah dan manifestasi klinikal, mungkin perlu berunding dengan pakar neurologi, traumatologi, pakar bedah, atau ortopedis..

Diagnostik

Untuk diagnosis yang tepat, pemeriksaan sepenuh masa pada tangan yang terkena dilakukan. Pesakit ditemu ramah, anamnesis diambil, termasuk sejarah keluarga. Ujian diagnostik tambahan disyorkan:

  • ujian otot manual
  • radiografi
  • pemeriksaan ultrasound
  • pengimejan resonans magnetik

Dianjurkan untuk memohon diagnosis yang tepat jika:

  • sensasi kesakitan terganggu selama lebih dari 48 jam
  • bengkak atau ubah bentuk tangan diperhatikan, pergerakannya terhad
  • kesakitan bertambah dengan aktiviti fizikal
  • terdapat aduan gangguan kepekaan

Ubat-ubatan sendiri penuh dengan gejala yang semakin buruk dan perkembangan faktor yang mendasari menyebabkan kesakitan.

Rawatan

Doktor memilih rejimen rawatan yang sesuai bergantung kepada penyebab yang menimbulkan impuls kesakitan. Ubat-ubatan sendiri tidak boleh diterima, kerana boleh memperburuk gambaran klinikal. Terapi yang dipilih dengan tidak betul membawa kepada perkembangan penyakit, meningkatkan risiko komplikasi. Matlamat utama terapi:

  • memberi kesan kepada punca gejala
  • normalisasi fungsi tangan yang terkena
  • pengurangan kesakitan

Terapi ubat melibatkan penggunaan:

  • Ubat penghilang rasa sakit dan anti-radang. Mereka digunakan dalam dos efektif minimum untuk masa yang terhad. Dengan kesakitan yang teruk, beberapa bentuk dos digabungkan sekaligus: infus intravena dalam kombinasi dengan gel untuk aplikasi luaran atau pemberian oral oral bersama-sama dengan salap atau krim.
  • Dengan perkembangan proses autoimun, diet disemak semula, usaha dilakukan untuk memulihkan mikrobioma usus. Gunakan kortikosteroid mengikut keperluan.
  • Krim, salap, gel yang digunakan secara topikal dengan bahan anestetik.
  • Dengan sifat penyakit yang menular, penggunaan agen antibakteria ditunjukkan.
  • Chondroprotectors digunakan untuk memulihkan tisu tulang rawan, mengurangkan kesakitan dan keradangan. Keutamaan diberikan kepada ubat kombinasi, yang merangkumi kondroitin, glukosamin, kolagen, sulfur aktif.
  • Kortikosteroid digunakan untuk mengurangkan keradangan akut.

Pemilihan ubat, dos, kekerapan dan tempoh penggunaan ditentukan oleh doktor secara individu untuk setiap pesakit. Rawatan ubat dilengkapi dengan fisioterapi, perubatan tradisional, aktiviti fizikal sederhana. Penting untuk mengkaji semula diet anda. Sekatan Novocaine boleh digunakan.

Untuk mengurangkan kesakitan di tangan, kaedah fisioterapeutik digunakan: elektroforesis, magnetoterapi, rawatan laser, penyinaran ultraviolet. Latihan urut dan terapi memulihkan struktur yang rosak dan mempercepat pemulihan. Dianjurkan untuk melakukan senaman untuk tangan secara berkala: pergerakan putaran, memerah-melonggarkan, memusingkan benda-benda kecil dengan jari, membongkok dan membengkokkan falang jari.

Pencegahan

Untuk mengelakkan kesakitan di tangan, anda mesti mematuhi cadangannya:

  • Hilangkan lebihan garam dari diet.
  • Pada tanda amaran pertama: sakit, kepekaan terganggu, kesemutan, berjumpa doktor, mengurangkan beban pada tangan.
  • Pegang objek dengan seluruh tangan: Mencengkam dengan jari boleh mencederakan pergelangan tangan.
  • Beri keutamaan kepada aktiviti fizikal sederhana untuk mengembangkan dan menguatkan tangan.
  • Semua aktiviti yang melibatkan penggunaan komputer atau komputer riba harus diganti dengan rehat. Setiap 60-70 minit, berjongkok, meregangkan leher, jari, berjabat tangan.
  • Tinggalkan tabiat buruk: merokok dan penyalahgunaan alkohol menimbulkan gangguan vasokonstriksi dan peredaran darah.
  • Semasa menggunakan alat getar, gunakan sarung tangan khas yang menyokong tangan, serta bantalan penyerap getaran.
  • Elakkan hipotermia, gunakan sarung tangan pada musim sejuk.
  • Gunakan perlindungan untuk anggota badan atas semasa melakukan aktiviti fizikal yang aktif.
  • Elakkan mengangkat berat.
  • Elakkan hipotermia.

Kesakitan di tangan dan sendi pergelangan tangan adalah gejala yang tidak boleh diabaikan. Ia dapat menunjukkan luka trauma dan proses autoimun yang berbahaya. Terapi ini dipercayai oleh doktor yang berpengalaman dan berkelayakan. Ubat-ubatan sendiri dapat memperburuk gambaran klinikal dan menimbulkan komplikasi.

Invaworld

Terdapat banyak cara untuk menjadikan kemungkinan anda tidak berkesudahan.!

Sekiranya tangan anda sakit: sebab dan rawatan penyakit ini

    12.09.2019
  • Selamat mengetahui
  • penyakit


Walaupun seseorang mempunyai pekerjaan pejabat yang tenang, masih pada penghujung hari dia mungkin menghadapi kesakitan di tangannya. Punca dan rawatan penyakit ini, yang boleh menjadi gejala banyak penyakit serius, adalah topik tinjauan ini dari Invaworld..

Penyebab sakit tangan yang biasa

Kadang-kadang ketidakselesaan pada sendi sangat mengganggu sehingga seseorang secara harfiah tidak dapat mencari tempat untuk dirinya dan kelegaan, baik siang atau malam. Terdapat 12 sebab utama mengapa tangan anda sakit, mari kita perhatikan lebih dekat:

Kecederaan anggota badan

Tangan kita sentiasa bekerja, jadi tidak menghairankan bahawa mereka adalah orang yang paling sering cedera, terutamanya semasa kerja berat tanpa mesin. Setelah seharian bekerja, anda mungkin langsung tidak memahami sebab mengapa tangan anda sakit. Dengan tekanan yang meningkat, kehelan atau peregangan mungkin tidak langsung mempengaruhi. Hanya selepas berapa lama anda akan menemui pembengkakan atau ubah bentuk jari. Terdapat banyak tulang kecil dan nipis di tangan, yang mudah patah dengan pergerakan ceroboh. Fraktur dapat diandaikan oleh aktiviti motor yang terhad atau, sebaliknya, oleh pergerakan yang tidak wajar. Kadang-kadang anda bahkan dapat mendengar masalah, ini adalah gejala yang sangat membimbangkan. Bagaimanapun, kecederaan itu tidak dapat dibiarkan. Anda perlu pergi ke bilik kecemasan, di mana mereka akan mengambil gambar dan menggunakan pembalut pemasangan. Sekiranya ini tidak dilakukan, tulang dapat tumbuh bersama dengan mengimbangi, dan ini secara signifikan akan mengehadkan fungsi anggota badan anda..

Untuk rawatan keseleo dan keseleo, selain pembalut fiksasi, doktor akan mengesyorkan terapi fizikal. Walau apa pun, sebelum pemulihan, pergerakan anggota badan harus terhad, dan untuk pemulihan lengkap selepas pemulihan, urutan dan senaman sederhana harus dilakukan secara berkala.

Keradangan tendon - tendonitis

Penyebab keradangan boleh menjadi semacam pekerjaan profesional yang berkaitan dengan pergerakan monoton. Pemuzik, penyulam, pengendali mesin dan atlet sering menderita penyakit ini. Dengan beban yang monoton, rasa sakit tidak akan muncul dengan segera, tetapi setelah beberapa lama. Kelemahan muncul dan tangan atau kedua tangan sakit, dan edema mungkin muncul. Untuk mengatasi tendonitis, anda perlu merehatkan anggota badan sekurang-kurangnya beberapa hari. Doktor akan mengesyorkan ubat-ubatan anti-radang bukan steroid dan fisioterapi. Anda boleh melakukannya di rumah dengan memanaskan dalam air suam.

Kematian tulang - nekrosis aseptik

Apa yang perlu dilakukan jika tangan anda sakit dan anda melihat keradangan dan pembengkakan teruk selepas kecederaan baru-baru ini. Segera berjumpa doktor! Sebabnya mungkin kematian tisu tulang, yang tidak hanya mengancam kesihatan anda, tetapi juga nyawa anda! Rawatan nekrosis yang tidak tepat waktu boleh menyebabkan keperluan amputasi tangan.

Penyakit dari mana tangan sakit dan rawatannya

Apa lagi tangan yang sakit dan penyakit apa yang boleh menyebabkan gejala ini? Sebahagian daripada mereka mungkin disebabkan oleh aktiviti profesional seseorang atau tanda-tanda beberapa jenis gangguan sistemik..

Tangan sakit pada sindrom pergelangan tangan - terowong

Akibat lain dari aktiviti profesional, yang menyakitkan di tangan, adalah sindrom terowong, ia juga disebut sindrom terowong karpal. Sebab sensasi yang menyakitkan adalah pemampatan saluran saraf, yang berlaku di kawasan ini. Ini sering berlaku di kalangan pemain tenis profesional dan komputer. Dengan gejala ini, fiksasi anggota badan ditunjukkan sehingga gejala dikeluarkan dan bahkan campur tangan pembedahan..

Osteoartritis: ubah bentuk tulang rawan

Penyakit ini boleh berlaku akibat kecederaan sebelumnya, terutamanya jika rawatan yang betul belum dijalankan. Penyebab ubah bentuk tisu tulang rawan dapat merosakkan metabolisme, serta sejumlah penyakit sistemik yang biasa. Tanda ciri osteoartritis adalah kekejangan pada sendi dan kekakuan tangan. Dengan penyakit seperti itu, sukar untuk bekerja dengan objek kecil. Rawatan terdiri daripada ubat-ubatan chondroprotective, ubat anti-radang dan latihan terapi dan urutan.

Penyakit Kerwen dan jari klik

Mengapa tangan dan ibu jari pada sendi boleh sakit? Penyebabnya mungkin keradangan tendon di ibu jari, yang disebut penyakit De Quervain. Diagnosis tidak sukar: anda perlu menekan ibu jari ke telapak tangan dan menariknya ke jari kelingking. Sekiranya anda jatuh sakit di pangkalan - semuanya jelas.

Dan jika pergerakan ibu jari sangat terhad dan apabila dilanjutkan, klik khas didengar, maka operasi pembedahan akan membantu menyelesaikan masalah ini, di mana pembengkakan membran sinovial dirawat dengan pemotongan ligamen.

Lesi gout dan reumatik tangan

Dengan penyakit serius seperti gout, tangan juga mudah mengalami kerosakan. Sendi menjadi radang dan membengkak, dan orang itu mengalami kesakitan berdenyut yang teruk yang dapat bertahan selama beberapa hari. Serangan dihentikan dengan ubat seperti Diclofenac, dan dalam rawatan umum, doktor akan mengesyorkan mematuhi diet yang ketat dan penolakan alkohol. Ubat khas ditunjukkan untuk menurunkan tahap asid urik dalam darah.

Mengapa tangan anda sakit pada waktu pagi? Ada kemungkinan bahawa arthritis rheumatoid adalah penyebabnya, terutamanya jika anda merasakan kekakuan di tangan dan pergelangan tangan. Rawatan artritis - kompleks, dengan penggunaan ubat hormon, ubat anti-radang dan fisioterapi.

Gejala yang berkaitan dengan sistem saraf

Dengan reaksi akut terhadap keadaan sejuk atau tertekan, sindrom Raynaud mungkin muncul, di mana kulit tangan menjadi pucat dan jari menjadi kebas.

Orang yang mengalami banyak tekanan semasa bekerja juga mungkin mengalami kekejangan menulis, di mana mereka mencubit jari..

Rawatan masalah tersebut terdiri daripada prosedur fizikal dan psikoterapi, santai.

Apa yang perlu dilakukan jika tangan anda sakit: nasihat umum

Walaupun anda baru mula bengkak di pergelangan tangan, segera keluarkan semua gelang dan cincin. Sekiranya berlaku kecederaan, betulkan anggota badan dan sejukkan dengan ais atau makanan sejuk dari peti sejuk, tetapi jangan biarkan sejuk terlalu lama, berjumpa doktor secepat mungkin.

Pada sensasi pertama yang tidak menyenangkan dengan pergerakan berulang, kurangkan beban dan berehat sebentar untuk berehat dan mengurut.

Dapatkan rawatan perubatan segera sekiranya kulit kaku, bengkak, atau kemerahan..

Untuk mengelakkan akibat "profesional", lakukan gimnastik untuk tangan, urut sendiri, gunakan alat pelindung.

Penyakit artritis dan tangan


Dari keradangan sendi hingga mampatan saraf, masalah seperti ini boleh menyebabkan sakit di lengan dan pergelangan tangan..

Banyak bentuk artritis dan keadaan berkaitan yang mempengaruhi sendi, otot dan / atau tulang boleh menyebabkan masalah seperti:

  • sakit,
  • kekakuan,
  • bengkak di pergelangan tangan dan jari.

Berikut adalah beberapa kemungkinan masalah yang berkaitan dengan penyakit yang mempengaruhi tangan dan pergelangan tangan..

Osteoarthritis (OA) adalah bentuk artritis yang paling biasa. Osteoartritis adalah keadaan kronik di mana tulang rawan, yang berfungsi sebagai bantal antara tulang, patah di mana sendi terbentuk.

Akibatnya, ini membawa kepada fakta bahawa tulang bergesekan antara satu sama lain, yang berkaitan dengan kekakuan, sakit dan kekakuan pada sendi..

  • pergelangan tangan,
  • sendi basal,
  • sendi interphalangeal proksimal atau PMF,
  • sendi interphalangeal distal atau DMF.

Pada sendi jari, osteoartritis boleh menyebabkan pembentukan simpul tulang. Dalam PMF, nod ini dipanggil nod Bouchard. Dalam sendi DMF - nod Heberden.

Rheumatoid arthritis (RA) adalah penyakit sendi radang kronik yang berlaku apabila sistem kekebalan tubuh, yang biasanya melindungi daripada jangkitan, secara salah mensasarkan sinovium - selaput nipis yang melapisi sendi.

  • kerosakan sendi,
  • sakit,
  • edema,
  • keradangan,
  • kehilangan prestasi,
  • kecacatan.

Rheumatoid arthritis biasanya mempengaruhi sendi pergelangan tangan dan jari dan boleh menyebabkan kecacatan, sehingga sukar untuk menggerakkan lengan kemudian.

Juvenile arthritis (JA) adalah arthritis yang berkembang pada kanak-kanak di bawah 16 tahun. Terdapat beberapa jenis artritis remaja yang menyebabkan sakit dan bengkak pada pergelangan tangan dan sendi tangan.

Gout adalah bentuk artritis yang dicirikan oleh pemendapan kristal urat dalam bentuk asid urik dalam pelbagai tisu badan, termasuk sendi.

Bagi kebanyakan orang, tanda pertama gout adalah kesakitan dan pembengkakan yang luar biasa di jari kaki. Lebih kerap ini berlaku selepas kecederaan, seperti penyakit atau kecederaan..

Wabak kesakitan seterusnya mungkin berlaku dari semasa ke semasa pada sendi lain, termasuk pergelangan tangan dan jari. Sekiranya penyakit ini telah berlangsung selama bertahun-tahun, nodul asid urik, yang disebut tofus, dapat terbentuk di bawah kulit tangan.

Artritis reaktif adalah bentuk arthritis kronik yang berkembang selepas jangkitan pada alat kelamin, saluran kencing, atau saluran gastrousus.

  • usus,
  • buah pinggang,
  • pundi kencing.

Sebilangan kecil orang dengan keadaan ini mengalami ruam kulit dan kapalan keras di kaki atau telapak tangan mereka.

Lupus adalah penyakit autoimun kronik di mana sistem ketahanan badan menghasilkan antibodi yang memberi kesan negatif kepada tisu yang sihat, termasuk sendi.

Pergelangan tangan dan sendi kecil tangan paling kerap terkena penyakit ini..

  • kulit,
  • hati,
  • paru-paru,
  • buah pinggang.

Psoriatik arthritis adalah bentuk arthritis yang disertai dengan keadaan kulit yang disebut psoriasis. Psoriasis mendahului artritis dalam kebanyakan kes.

Kekalahan sendi oleh arthritis psoriatik, paling sering menyebabkan keradangan pada seluruh jari, memberikan penampilan "sosis".

  • simptom bidal,
  • lapisan dan / atau pemisahan dari plat kuku.

Ruam kulit psoriasis juga boleh mempengaruhi keadaan tangan..

Artritis berjangkit (septic arthritis) adalah artritis yang berlaku apabila jangkitan berlaku di dalam sendi. Selalunya terjadi akibat bakteria yang memasuki tubuh, yang menyebar melalui darah ke sendi. Kadang kala ia disebabkan oleh virus atau kulat..

Fenomena Raynaud - keadaan di mana saluran darah menyempit, biasanya di lengan, kerana suhu sejuk atau tekanan.

Apabila saluran darah menyempit, jari menjadi sejuk dan pucat, kemudian berwarna biru dan mati rasa atau sakit. Apabila kapal terbuka lagi, tangan bertukar menjadi merah atau ungu.

Raynaud sering dikaitkan dengan gangguan tisu penghubung seperti scleroderma.

Osteoporosis adalah penyakit yang dicirikan oleh penurunan kepadatan tulang, disebabkan oleh itu mereka menjadi rapuh dan meningkatkan risiko patah tulang. Ini adalah tulang pergelangan tangan yang paling sering patah pada orang yang menderita osteoporosis..

Ini berlaku kerana penuaan, atau keadaan keradangan (seperti rheumatoid arthritis), tidak aktif, pada diet rendah kalsium, atau pada ubat kortikosteroid.

Sindrom terowong karpal. Ia berlaku apabila saraf median, yang membentang dari lengan bawah ke lengan dan jari dan lengan dibengkokkan, dimampatkan di dalam terowong karpal.

Terowong karpal adalah terowong sempit yang diperbuat daripada tulang dan ligamen yang melaluinya saraf median dan beberapa tendon.

Apabila terdapat tumor di terowongan, sarafnya ditekan, mengakibatkan rasa sakit, kelemahan, dan / atau mati rasa di lengan atau pergelangan tangan.

Scleroderma adalah istilah umum untuk gangguan yang melibatkan pertumbuhan tisu penghubung yang tidak normal yang menyokong kulit dan organ dalaman.

Walaupun terdapat beberapa bentuk scleroderma yang berbeza, semuanya boleh menyebabkan penebalan dan kekasaran kulit pada jari, yang disebut sclerodactyly. Ini menjadikannya lebih sukar untuk menekuk dan meluruskan jari..

Dermatomyositis adalah lesi keradangan pada otot yang sering membawa kepada akibat yang serius.

  • sakit otot dan kelemahan,
  • sakit sendi,
  • ruam,
  • perubahan di sekitar kuku,
  • kekasaran dan keretakan kulit pada tapak tangan dan hujung jari.

Kontraktur Dupuytren, kadang-kadang disebut penyakit Dupuytren, adalah penebalan fasia yang tidak normal, lapisan tisu nipis di bawah kulit di telapak tangan anda.

Ini membawa kepada pengembangan simpul dan benjolan, akibatnya jari membengkok ke arah yang berlawanan, ke arah telapak tangan..

Jari cincin dan jari kelingking paling banyak dipengaruhi oleh ini. Penyakit ini, yang berlaku terutamanya pada lelaki berusia lebih dari 40 tahun, dari Eropah, paling kerap dijangkiti oleh fascia pada kaki.

Tendon ganglia - pembentukan tumor yang muncul di dekat sendi dan tendon di tangan dan jari.

Ganglia ini boleh terjadi pada orang-orang dari segala usia, mereka boleh muncul dan hilang tanpa sebab yang jelas, boleh menyakitkan dan tidak menyakitkan..

Stenosing tenosynovitis tangan (sindrom jari genggaman) - berlaku apabila salah satu cincin tisu penghubung yang memegang tendon jari dekat dengan tulang, di pangkal jari atau ibu jari, menebal, menyempitkan tendon dan dengan demikian memudahkan pergerakan jari.

Ia boleh menyebabkan sakit di jari..

Dalam beberapa kes, dengan kekambuhan, pembengkakan lebih besar daripada sebelumnya dan menjadi sukar untuk meluruskan atau membengkokkan jari.

  • ← KEMBALI
  • BACA LEBIH LANJUT →

tidakkah anda menjumpai apa yang anda cari? Gunakan carian di bawah: