Apa yang perlu dilakukan jika sendi bahu sakit: sebab dan rawatan

Diagnostik

Kesakitan bahu boleh berlaku pada usia berapa pun, bahkan pada orang dewasa muda. Sensasi terbakar yang tidak menyenangkan atau tajam, melekat terdapat dalam pelbagai penyakit yang berkaitan dengan tulang, otot, ligamen, kapsul sendi. Rawatan juga akan berbeza - perkara utama adalah untuk menentukan penyebab patologi pada waktunya. Terdapat risiko penurunan fungsi lengan ketika mengetatkan dengan terapi.

Struktur dan ciri sendi bahu

Sendi bahu adalah salah satu yang paling mudah bergerak, ia dapat bergerak ke arah mana pun - lengan ditarik ke atas dan ke sisi, berputar dalam bulatan, bermula di belakang kepala, belakang, dll. Bentuk sendi khas, kerana permukaan artikular humerus adalah bola, dan rongga artikular ulna adalah kawasan rata. Untuk memastikan tulang stabil dan tidak jatuh semasa pergerakan, sendi ini mempunyai lapisan rawan hyaline yang kuat.

Ligamen bahu, kapsul (shell), membantu menahan tulang pada kedudukan yang diinginkan. Yang terakhir adalah "bungkus" padat yang menguatkan sendi bahu, tetapi tidak menyekat pergerakannya. Otot di kawasan sendi bahu berlimpah - mereka bergabung dengan klavikula, dan sisi lain - ke humerus. Otot berikut membentuk korset bahu:

  • Supraspinatus;
  • Subscapularis;
  • Infraspinatus;
  • Bulat, dll..

Mana-mana struktur ini boleh menjadi radang, atau degeneratif, proses distrofik boleh berlaku di dalamnya. Akibatnya, orang tersebut memperhatikan bahawa sendi bahu sakit, selari, pergerakan bahu mungkin terganggu, bengkak, edema dan gejala lain muncul. Perasaan di kawasan anatomi tertentu boleh disebabkan oleh pelbagai sebab:

  • Penyakit sendi bahu dan tisu sekitarnya yang sebenar;
  • Patologi tidak berkaitan langsung dengan artikulasi tulang.

Hanya seorang doktor yang dapat mendiagnosis dengan betul, kerana sebilangan besar penyakit dapat menyebabkan kesakitan.

Sakit pada sendi bahu kerana patologi tulang belakang

Osteochondrosis menyebabkan kesakitan di kawasan ini lebih kerap daripada penyakit sendi bahu itu sendiri. Terutama apabila terdapat aduan seperti itu, masalah dengan vertebra serviks 4,5,6,7 terungkap. Osteochondrosis membawa kepada penipisan rawan hyaline secara beransur-ansur, penumpuan vertebra dan percambahan osteofit tulang. Juga, osteochondrosis tanpa terapi yang tepat membawa kepada penonjolan penonjolan dan hernia, yang memampatkan saraf dan menyebabkan sakit pada sendi, punggung, leher, lengan, kepala dan juga gigi..

Terdapat penyakit lain yang boleh menimbulkan rasa sakit di bahu:

  • Kelengkungan ruang tulang belakang;
  • Spondylitis ankylosing;
  • Pemindahan vertebra - spondylolisthesis;
  • Spondylitis - keradangan pada badan vertebra;
  • Fraktur mampatan, kehelan.

Semua patologi ini boleh diberikan pada sendi bahu. Sudah tentu, ini bukan satu-satunya gejala - secara selari, terdapat kekakuan pada otot leher, bahu (di satu pihak, ia menampakkan diri lebih banyak), sensasi terbakar, sensasi pecah di leher. Sekiranya cakera intervertebral digeser, ia menekan saraf, dan sindrom kesakitan boleh menjadi tajam, menembak. Rasa sakit sering merebak ke tangan, seluruh lengan menjadi mati rasa, "goosebumps" berlari di sepanjangnya, terdapat rasa panas atau sejuk pada kulit.

Selama bertahun-tahun anda bergelut dengan JOINT PAINS tanpa kejayaan? "Ubat yang berkesan dan berpatutan untuk memulihkan kesihatan sendi dan mobiliti akan membantu dalam 30 hari. Ubat semula jadi ini melakukan sesuatu yang hanya dilakukan oleh pembedahan sebelum ini."

Komplikasi umum penyakit ini adalah periarthritis skapula bahu. Ia menyebabkan keradangan tendon dan otot sendi bahu. Kadang-kadang dengan periarthritis humeroskapular, kapsul dan juga ligamen bahu terjejas. Nama lain untuk penyakit ini adalah periarthrosis. Gejala penyakit:

  • Kesakitan yang tidak masuk akal di kawasan bahu;
  • Sensasi berkedut malam;
  • Menguatkan sindrom kesakitan ketika lengan diculik di belakang punggung, ke sisi.

Periarthritis bahu juga menyebabkan rasa sakit memancar ke leher. Tanpa rawatan yang tepat, sensasi dapat mereda dengan sendirinya, tetapi pergerakan artikulasi tulang akan berkurang.

Penyakit radang sebagai penyebab kesakitan

Selalunya, mana-mana sendi di dalam badan menderita artritis - penyakit yang mempengaruhi membran, kapsul, permukaan artikular. Proses keradangan di bahu boleh menjadi asal berikut:

  • Berjangkit;
  • Autoimun;
  • Alahan;
  • Traumatik.

Yang paling teruk adalah arthritis rheumatoid, walaupun ia tidak sering meliputi kawasan anatomi ini. Dengan eksaserbasi, sakit bahu yang teruk muncul, dalam kebanyakan kes kedua-dua sendi terjejas. Sensasi tidak dapat ditanggung, sukar untuk menghilangkan kesakitan ketika mengambil analgesik standard. Ciri khas rheumatoid arthritis adalah ubah bentuk secara beransur-ansur permukaan artikular tulang, rasa sakit ketika menyentuh bahu kerana edema berterusan.

Artritis berjangkit berkembang selepas jangkitan menembusi sendi dengan kerosakan langsung atau dengan aliran darah dari fokus lain. Ia menyebabkan kemerahan, bengkak dan sakit teruk dengan peningkatan suhu badan secara umum. Artritis psoriatik berlaku dengan latar belakang psoriasis yang ada, gout - dengan gout, dll..

Keabnormalan otot dan tisu lembut yang lain juga boleh menyebabkan sakit pada sendi bahu dan memerlukan rawatan. Mereka boleh menjadi penyakit seperti:

  • Tendinitis. Ini adalah keradangan tendon, yang berkaitan dengan ketegangan lengan yang kerap, sering terjadi pada atlet, pekerja manual. Sensasi menyakitkan meningkat pada waktu malam. Aktiviti tangan menurun secara beransur-ansur.
  • Kapsulitis. Fenomena keradangan pada kapsul sendi bahu jarang diperhatikan, tetapi secara serius mengganggu kualiti hidup manusia. Rasa sakitnya hampir berterusan, sakit, ia bukan sahaja menyakitkan di kawasan yang terjejas, tetapi juga terasa di leher dari sebelah. Otot menjadi kaku sehingga tidak bergerak sepenuhnya.
  • Bursitis. Kerana tekanan berterusan, setelah cedera, kerana penembusan jangkitan, keradangan berkembang di kantung sinovial. Di dalamnya, sejumlah besar eksudat mula dihasilkan, sendi membengkak, berubah menjadi merah, kerana kesakitan tidak menyenangkan menyentuh bahu. Penyakit ini sering menjadi kronik.

Sakit sendi yang teruk - mengapa ia muncul?

Biasanya, sakit yang tajam dan teruk pada sendi bahu adalah ciri keradangan akut atau kecederaan pada kawasan ini. Jenis kecederaan yang paling biasa adalah:

  • Kekalahan otot dan tisu lembut yang lain. Pukulan atau jatuh secara tiba-tiba di bahu menyebabkan saluran darah kecil pecah, mengakibatkan hematoma di bahu.
  • Kehelan sendi bahu. Punca kecederaan ini adalah kedudukan tulang yang tidak betul, yang timbul akibat terjatuh, kesan yang ketara. Ligamen terlentang, kepala artikular keluar dari kedudukan normalnya.
  • Pecahnya ligamen sendi bahu. Atas sebab yang sama, satu atau lebih ligamen yang memegang tulang boleh pecah. Dalam kes ini, tangan berhenti bergerak, boleh menggantung lemas, dan sindrom kesakitan sangat tajam, tidak tertahankan.
  • Pecah serat otot, tendon, patah tulang pada sendi bahu. Kecederaan seperti ini jarang berlaku, tetapi menyebabkan kesakitan yang teruk..

Terutama sekali, semua kecederaan pada tulang dan permukaan artikular berlaku pada orang tua dan mereka yang menderita osteoporosis. Sindrom nyeri dengan kecederaan meningkat ketika cuba menggerakkan lengan, tetapi dalam kes ringan, fungsi motor tetap ada.

Apa lagi yang boleh menimbulkan rasa sakit yang teruk pada sendi bahu? Supraspinatus tendinitis menimbulkan sensasi ketika lengan ditarik ke samping, dan juga ketika bahu ditekan. Sekiranya tidak dirawat, keadaan ini boleh menyebabkan pecah tendon. Kesakitan yang tajam menyebabkan pemburukan sebarang bentuk artritis, terutamanya gout dan rheumatoid. Selepas ubah bentuk sendi, walaupun sedikit usaha menggerakkan tangan menyebabkan sakit akut.

Punca ketidakselesaan lain

Semasa mencari penyebab kesakitan di kawasan sendi bahu, proses degeneratif yang disebabkan oleh arthrosis sering kali terungkap. Patologi ini sering berkembang di atas usia 50 tahun dan disebabkan oleh perubahan distrofi pada tulang rawan. Sindrom nyeri dengan penyakit seperti itu ringan, dan memerah, menekan, sangat ketara pada waktu pagi atau selepas senaman fizikal, mengangkat beban. Secara beransur-ansur, ruang sendi antara tulang menyempit, geseran meningkat. Orang itu cuba menggunakan tangan lebih sedikit, kerana pergerakannya menyakitkan. Lama kelamaan, pergerakan lengan hilang, tanpa rawatan, atrofi otot berlaku.

Sendi bahu dapat memberikan perasaan menyakitkan walaupun dengan banyak senarai penyakit:

  • Kekalahan saraf brakial - neuritis. Biasanya memberi kesan sakit otot di bahu atau rasa tidak selesa di bawah kulit. Sendi bahu dengan patologi ini mungkin tidak sama sekali menderita. Dengan pergerakan tangan yang tajam, saraf yang terkena menimbulkan rasa sakit pada belati. Penyebab patologi paling kerap berlaku pada osteochondrosis serviks atau hipotermia, trauma.
  • Pengiraan ligamen. Sekiranya metabolisme kalsium seseorang terganggu, ini boleh menyebabkan pemendapan garam mineral dalam ligamen dan tisu lembut lain. Dalam kes yang teruk, kalsifikasi besar muncul secara langsung pada ligamen, yang mesti dikeluarkan secara pembedahan.
  • Penyakit ketumbuhan. Mereka jarang berlaku, tetapi memerlukan perhatian perubatan yang meningkat. Biasanya menyebabkan sensasi benda asing, rasa sakit yang menekan, pada peringkat kemudian, tisu-tisu yang mengelilingi sendi bahu memerah dan menimbulkan rasa sakit yang lebih teruk.

Penyebab ketidakselesaan lain di kawasan ini adalah scoliosis, infark miokard, myositis (keradangan otot).

Ciri-ciri sakit sendi

Dengan sifat tertentu sindrom kesakitan, doktor akan dapat mencadangkan diagnosis bahkan sebelum diagnostik instrumental dan makmal. Anamnesis yang dikumpulkan dengan betul juga akan membantu menentukan diagnosis, yang mana pesakit mesti menggambarkan dengan tepat semua sensasi yang menyertainya.

Ubat yang sudah lama dilupakan untuk sakit sendi! "Kaedah paling berkesan untuk merawat masalah sendi dan punggung" Baca lebih lanjut >>>

Perasaan pada sendi bahu, yang berubah kerana kedudukan badan, dapat diperhatikan dengan:

  • Osteochondrosis leher;
  • Arthrosis;
  • Akibat kecederaan bahu.

Sekiranya sindrom memburuk dalam cuaca buruk, selepas tekanan, itu mungkin disebabkan oleh arthrosis atau trauma kronik yang belum dirawat dengan baik. Berkedut dan sakit sendi sendi bahu adalah tanda bursitis akut, artritis. Sekiranya patologi dilengkapi dengan ubah bentuk sendi, kemungkinan besar ini adalah gejala lesi reumatik. Sakit sakit ringan adalah ciri tendinitis kronik apabila tendon sendi bahu terjejas. Mereka menjadi lebih kuat ketika mengangkat lengan ke atas, ketika memutarnya.

Rawatan sendi bahu

Untuk mendiagnosis masalah pada sendi bahu, anda perlu menghubungi pakar bedah, traumatologist, orthopedist. Doktor akan menetapkan ultrasound atau sinar-X. Kaedah diagnostik yang optimum adalah CT, MRI - teknik ini akan mencerminkan keadaan penuh zon anatomi, termasuk tisu lembut dan tulang. Selain itu, mereka mengesyorkan lulus analisis untuk faktor reumatoid, ujian darah umum dan kajian lain.

Ubat dan kaedah bukan ubat digunakan untuk merawat sakit bahu. Untuk melegakan kesakitan akut akan membantu:

  • Mengambil tablet kumpulan NSAID - Diclofenac, Ibuprofen, Meloxicam;
  • Pentadbiran suntikan dengan NSAID secara intravena, intramuskular;
  • Suntikan intra-artikular kortikosteroid - Prednisolone, Diprospan;
  • Sekatan intra-artikular dengan Novocaine;
  • Menggosok salap anestetik - Fastum-gel, Ketoprofen, Diklak.

Kaedah terapi sedemikian hanya bersifat simptomatik. Terapi senaman, urut dan fisioterapi digunakan untuk menyembuhkan, menjaga kesihatan sendi bahu atau memperlambat perkembangan patologi. Latihan akan meningkatkan bekalan darah ke tulang rawan dan meningkatkan kadar penyingkiran produk radang, oleh itu, mempercepat pemulihan. Juga, doktor menasihatkan mengambil chondroprotectors dalam kursus - ini sangat diperlukan untuk arthrosis sendi. Mematuhi diet tanpa banyak garam, perapan, daging asap dan "bahan kimia", mengurangkan beban berat di bahu, senaman sederhana adalah cara yang pasti untuk memulihkan kesihatan sendi.

Kesakitan bahu: sebab, gejala dan diagnosis

Apabila sakit di sendi bahu sangat teruk sehingga lengan tidak dapat bergerak dengan selesa, rawatan sangat diperlukan. Tetapi siapa yang harus didahulukan?

Malah sakit ringan di lengan membawa ketidakselesaan dan kegelisahan. Dan jika tangan depan menyakitkan, ada lebih banyak masalah. Apabila sakit di sendi bahu sangat teruk sehingga lengan tidak dapat bergerak dengan selesa, rawatan sangat diperlukan. Tetapi kepada siapa anda harus pergi dan apa yang harus anda periksa terlebih dahulu? Mari uruskan semuanya dengan teratur.

Mengapa bahu mungkin sakit?

Faktor utama yang menimbulkan ketidakselesaan bahu adalah:

  • Kecederaan sendi yang tidak dirawat. Tendon atau tulang rawan yang rosak terus mengalami tekanan, yang menyebabkan kerosakan tisu yang lebih besar;
  • Beban berat yang panjang di satu sisi. Kerana ketegangan yang berterusan, keradangan pada tendon dapat bermula;
  • Postur yang lemah. Tulang belakang dibengkokkan, tulang belakang dan sendi bahu boleh cacat, dalam kes lanjut, keradangan pada serat saraf bermula;
  • Gaya hidup yang tidak menetap. Mengurangkan peredaran darah di sekitar sendi, yang boleh menyebabkan pemusnahan tulang rawan yang memasukinya.

Kerana mereka, ketidakselesaan dapat muncul walaupun pada orang yang sihat. Walau bagaimanapun, kesakitan boleh disebabkan bukan sahaja oleh kerosakan mekanikal, tetapi juga oleh jangkitan, keradangan dan pembengkakan. Kesakitan pada sendi bahu sering menunjukkan keadaan berikut:

Osteochondrosis tulang belakang serviksKerana tulang belakang yang berubah secara patologi, saraf terjepit dan mengganggu kerja mereka
ArtritisKeradangan itu sendiri menyakitkan dan, dalam keadaan sendi, juga membatasi pergerakan.
ArthrosisKerana pemusnahan tulang rawan, struktur sendi terganggu, yang menyebabkan keradangan dan kesakitan semasa pergerakan
TendinitisKeadaan di mana tendon dan struktur tisu lembut lain yang mengelilingi sendi bahu menjadi radang
KapsulitisKawasan kapsul sendi yang selalu meradang terkena tendon dan tulang.
Neuritis saraf brachialKeradangan pada saraf menyebabkan kesakitan yang teruk dan mengganggu kepekaan tangan
BursitisKeradangan di sekitar sendi menyebabkan rasa tidak selesa ketika bergerak. Beg sinovial paling kerap terjejas. Ia memenuhi fungsi penting: melindungi otot dan tulang rawan artikular daripada kerosakan akibat beban atau beban yang tidak betul. Kerengsaan bursae yang berpanjangan menyebabkan keradangan.
KetumbuhanNeoplasma menghadkan mobiliti, keradangan merebak ke kawasan jiran dan memerlukan diagnosis awal
Patologi keturunanBanyak penyakit kongenital (contohnya, proses autoimun atau hipermobiliti sendi) menyebabkan pemusnahan tulang rawan, keradangan sendi dan, akibatnya, sakit akut
Penyakit berjangkitMikroorganisma berbahaya melalui darah memasuki sendi, di mana mereka memprovokasi keradangan dan supurasi, terutama jika berlaku kecederaan

Gejala kemungkinan penyakit

Kecederaan - lebam, patah tulang - adalah yang paling mudah dikenal pasti. Selain didahului oleh kecederaan (misalnya, jatuh), mereka mengalami kesakitan yang cukup: tajam, diperburuk oleh pergerakan. Sekiranya patah tulang, lengan sepenuhnya kehilangan keupayaan untuk bergerak.

Dengan osteochondrosis, rasa sakit pada mulanya terasa sakit dan lemah, tetapi jika tidak dirawat, ia akan bertambah. Ia boleh merebak ke seluruh lengan, menyebabkan rasa mati rasa dan kesemutan di jari..

Artritis adalah keradangan pada sendi. Ia sering berlaku di kedua bahu pada masa yang sama, tetapi boleh juga berkembang di satu sisi. Kawasan yang berpenyakit membengkak, menjadi tidak aktif. Rasa sakitnya tajam, hampir tidak dapat ditanggung.

Osteoartritis biasanya dilihat pada orang tua. Tulang rawan hancur, yang menyebabkan gangguan struktur keseluruhan sendi, keradangan cecair sinovial dan kelemahan ligamen. Sakit bahu meningkat dengan mengangkat berat atau pergerakan aktif. Juga, pesakit merasa tidak selesa dengan tekanan pada tulang selangka atau skapula.

Tendinitis, keradangan tendon, berlaku apabila anggota badan terlalu banyak digunakan. Contohnya, dengan sukan biasa. Kesakitan boleh terasa sakit dan tajam. Gejala utama adalah tiba-tiba setiap serangan. Mobiliti tangan juga menurun.

Keradangan kapsul sendi - capsulitis - adalah penyakit yang sangat jarang berlaku. Dengan itu, rasa sakit yang teruk dirasakan tidak hanya di bahu, tetapi juga di leher dan punggung atas. Sensasi sangat teruk sehingga tangan tidak dapat diangkat atau dibawa kembali.

Dengan adanya neuritis saraf brachial, pesakit mengalami sakit akut, tiba-tiba yang melewati seluruh bahu. Ia boleh dikelirukan dengan arthritis atau tendinitis, tetapi sendi itu benar-benar sihat: masalahnya tepat pada saraf yang meradang.

Kesakitan berterusan yang tidak hilang selama beberapa minggu adalah tanda bursitis. Keradangan bursa periartikular ini adalah proses berbahaya yang boleh menjadi kronik tanpa rawatan..

Dengan jangkitan, sakit menyerupai artritis: sendi mula meradang dan hancur. Dan jangan lupa bahawa sakit dari organ dalaman dapat diberikan ke bahu: dengan penyakit jantung iskemia, pankreatitis, radang paru-paru.

Diagnostik. Siapa yang boleh membantu melegakan sakit bahu?

Ini bergantung terutamanya pada penyebab penyakit. Sekiranya anda mempunyai bahu yang lebam atau terkehel, berjumpa dengan pakar traumatologi. Neuritis dan osteochondrosis didiagnosis dan dirawat oleh pakar neurologi. Masalah sendi dan tendon - artritis, tendonitis, arthrosis - dirawat oleh pakar bedah dan reumatologi.

Sekiranya anda bimbang bukan hanya dengan sakit bahu, tetapi juga keadaan yang semakin teruk, lawati:

  • ahli terapi - dia akan menentukan lingkaran pakar yang harus dihubungi terlebih dahulu. Ini akan membolehkan anda membuat diagnosis dengan lebih cepat;
  • ahli onkologi - penyebab kesakitan mungkin merupakan neoplasma malignan;
  • pakar kardiologi - sekiranya berlaku penyakit jantung;
  • ahli gastroenterologi - sekiranya sakit dari saluran gastrousus masuk ke bahu.

Kemungkinan besar, anda perlu melalui beberapa doktor untuk membuat diagnosis dengan tepat. Lebih-lebih lagi, bergantung kepada penyakit ini, anda mungkin diresepkan:

  • X-ray sendi atau keseluruhan lengan,
  • MRI sendi bahu,
  • X-ray atau MRI tulang belakang,
  • Ultrasound sendi,
  • ujian darah umum, ECG, dll. (ditentukan oleh ahli terapi).

Sekiranya semuanya betul dengan sendi, dan bahu sakit kerana patologi, maka, bergantung kepada sebabnya, anda akan diarahkan ke:

  • ECG,
  • gastroskopi,
  • fluorografi,
  • ujian darah untuk jangkitan genital.

Mengapa penyebab kesakitan patut diperjuangkan?

Walaupun kelihatannya sekarang bahawa rasa sakitnya tidak kuat dan tidak membuat anda merasa lebih teruk, ingatlah bahawa ketiadaan rawatan selalu membawa kepada akibat buruk. Dan kerana dalam kes ini, rasa sakit boleh mempunyai banyak alasan yang berbeza, mustahil untuk meramalkan apa yang sebenarnya menanti anda dalam beberapa tahun..

Contohnya, lebam akan hilang dengan sendirinya, tanpa bantuan dari luar. Tetapi kecederaan yang lebih teruk tidak dapat disembuhkan tanpa pakar. Semua proses patologi pada sendi akan menyebabkan kehilangan pergerakan sepenuhnya dan akhirnya dapat merebak ke seluruh badan. Penyakit jantung dan paru-paru mempunyai komplikasi teruk yang dapat memendekkan jangka hayat. Dan onkologi masih berjaya dirawat dan hanya pada peringkat awal. Ingat bahawa berjumpa doktor tepat pada masanya dapat menyelamatkan anda dari akibatnya..

Dan jangan lupa tentang pencegahan sederhana, yang selalu kita bicarakan: gaya hidup aktif, postur yang betul, tidak ada hipotermia, tempat tidur yang selesa. Peraturan mudah ini akan menyelamatkan anda bukan sahaja dari sakit sendi, tetapi juga dari banyak penyakit tidak menyenangkan yang lain..

Kesakitan pada sendi bahu - sebab, sifat, kaedah rawatan

Laman web ini memberikan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit mesti dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Pengenalan

Kesakitan pada sendi bahu adalah gangguan yang terkenal bukan sahaja kepada orang tua, tetapi juga kepada banyak orang muda. Pesakit yang mengalami sakit pada sendi bahu kanan sangat terjejas. Memang, dengan rasa sakit yang teruk, tangan kanan tidak dapat berfungsi dengan normal, dan ini menyebabkan banyak kesulitan setiap hari..

Tetapi pada prinsipnya, tidak menjadi masalah sama ada terdapat sakit pada sendi bahu kanan atau kiri. Walau bagaimanapun, gejala ini adalah manifestasi penyakit serius yang memerlukan rawatan..

Faktor penyebab sakit bahu

Sebab-sebabnya

Ciri-ciri kesakitan pada sendi bahu dalam pelbagai penyakit

Kecederaan bahu

Kecederaan bahu yang paling biasa merangkumi kekejangan, kehelan bahu, pecahnya tendon bahu, dan koyakan otot. Kecederaan seperti itu boleh berlaku dengan terjatuh secara tidak sengaja, juga dengan pergerakan tiba-tiba dan tekanan yang berlebihan pada sendi (misalnya pada atlet).

Pada orang tua dengan osteoporosis, fraktur intra-artikular pada humerus boleh berlaku sekiranya terjadinya kejatuhan atau bahu.

Kecederaan pada sendi bahu disertai dengan sakit tajam dan tajam di kawasan yang rosak. Kesakitan bertambah dengan pergerakan tangan; dalam beberapa kes, tangan tidak dapat bergerak sama sekali kerana kesakitan. Dengan lebam - jenis kecederaan yang paling ringan - kesakitannya kurang sengit; fungsi motor tangan dapat tetap utuh.

Osteochondrosis

Kesakitan yang teruk di sendi bahu kanan atau kiri, serta di seluruh lengan, berlaku dengan osteochondrosis tulang belakang serviks. Kesakitan yang disebabkan oleh osteochondrosis meningkat dengan pergerakan kepala dan leher. Ia mungkin disertai dengan parestesi - sensasi kesemutan atau mati rasa di tangan, perasaan "menjalar".

Osteochondrosis serviks boleh disertai dengan komplikasi seperti periarthritis skapula bahu (periarthrosis). Gejala utama komplikasi ini adalah sakit pada sendi bahu, yang nampaknya berlaku tanpa sebab. Rasa sakit muncul pertama pada waktu malam, dan tidak berbeza dengan intensiti tertentu, tetapi kekuatan sensasi menyakitkan secara beransur-ansur meningkat.

Penyakit ini berkembang selama beberapa minggu atau bulan. Rasa sakit pada sendi bahu meningkat tajam dengan pergerakan tangan, iaitu ketika cuba mengangkat lengan ke atas, bawa ke sisi atau letakkan di belakang punggung. Pada waktu rehat, rasa sakit mereda. Oleh itu, pesakit secara tidak sedar cuba mengambil pose di mana dia tidak mengalaminya: dia menekan bahu lengan yang sakit ke dada.

Sekiranya periarthritis tidak dirawat, bahu yang terkena menjadi kaku dan pesakit tidak dapat mengangkat lengan di atas mendatar.
Lebih banyak mengenai osteochondrosis

Artritis

Arthrosis

Arthrosis (penyakit sendi yang berkaitan dengan perubahan degeneratif pada tulang rawan) berlaku terutamanya pada orang tua. Arthrosis sendi bahu dicirikan oleh sakit akut dengan pergerakan di dalamnya. Kesakitan terutama meningkat semasa latihan fizikal yang berkaitan dengan mengangkat berat.

Lama kelamaan, sendi bahu, yang terkena arthrosis, menjadi tidak aktif: pesakit tidak dapat mengangkat lengannya ke atas, atau membungkus tangannya di punggungnya. Semasa berdebar-debar klavikula dan pinggir bawah skapula, rasa sakit di zon ini diperhatikan.

Tendinitis

Keradangan tendon - tendonitis - adalah penyebab biasa sakit bahu. Tendon sendi bahu boleh meradang akibat terlalu banyak bahu - pada orang yang terlibat dalam sukan profesional atau buruh fizikal yang berat.

Kesakitan pada sendi bahu dengan tendinitis adalah akut dan sakit, kusam. Walau bagaimanapun, rasa sakit yang tajam dan mendadak lebih biasa. Keamatan kesakitan meningkat pada waktu malam. Mobiliti lengan menurun di bahu.

Kapsulitis

Kapsulitis bahu (radang kapsul sendi) adalah penyakit yang agak jarang berlaku tetapi sangat menyakitkan. Kesakitan yang berterusan dan sakit mempengaruhi sendi bahu itu sendiri, serta kawasan bahu dan leher. Doktor mencirikan sensasi pesakit dengan penyakit ini sebagai "bahu beku": otot-otot bahu yang terkena menjadi sangat terhad dalam pergerakan.

Kesakitan pada sendi bahu dengan kapsulitis tidak membenarkan pesakit mengangkat tangannya ke atas, atau membawanya ke sisi, atau membawanya ke belakang.

Neuritis saraf brachial

Pengiraan ligamen

Pada orang yang berusia lebih dari 30 tahun, metabolisme kalsium mungkin terganggu ketika kalsifikasi (fokus kalsifikasi) muncul di tisu tendon. Pembentukan lesi seperti itu pada ligamen sendi bahu menyebabkan kesakitan yang kuat dan berterusan di bahu. Sensasi menyakitkan pada sendi bahu bertambah teruk ketika cuba menggerakkan tangan (mengangkat atau menculik ke sisi).

Sakit yang tajam

Kesakitan yang kuat

Sakit yang membosankan

Kejadian sakit di sendi bahu mungkin terjadi dengan tendinitis (dengan penyakit ini, sakit boleh menjadi akut).

Sakit sakit di bahu, leher, sendi bahu, digabungkan dengan kekakuan otot - tanda kapsulitis (keradangan membran artikular).

Sakit sakit pada sendi bahu yang berkaitan dengan perubahan cuaca berlaku dengan periarthritis humeroskapular dan dengan kecederaan sendi kronik yang tidak dirawat.

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk kesakitan pada sendi bahu?

Oleh kerana rasa sakit pada sendi bahu dapat diprovokasi oleh penyakit yang berlainan, maka apabila gejala ini muncul, ternyata perlu berjumpa doktor dengan kepakaran yang berbeza. Ini disebabkan oleh fakta bahawa anda perlu menghubungi pakar yang menangani rawatan dan diagnosis patologi, yang ditunjukkan oleh gejala tertentu, termasuk sakit pada sendi bahu. Oleh itu, jelas bahawa pilihan doktor pakar yang perlu dihubungi untuk kesakitan pada sendi bahu ditentukan oleh keseluruhan semua gejala yang ada, kerana inilah yang menunjukkan penyakit yang ada. Di bawah ini kami akan menunjukkan doktor mana yang harus diberi nasihat untuk kesakitan pada sendi bahu, bergantung kepada gejala lain yang digabungkan. Dalam kes ini, kemungkinan gejala tambahan akan ditunjukkan dalam bentuk umum, tanpa perincian, kerana mereka perlu untuk mengarahkan pesakit pada tahap praklinikal, dan tidak membuat gambaran lengkap mengenai penyakit ini..

Oleh itu, jika rasa sakit pada sendi bahu muncul selepas beberapa jenis kecederaan (contohnya, lebam, mengangkat berat, mengayunkan lengan terlalu banyak, kehelan, dll.) Dan tajam, tajam, meningkat dengan pergerakan tangan (kadang-kadang pergerakan tangan secara umum tidak mungkin), maka anda harus menghubungi traumatologist (mendaftar), yang terlibat dalam diagnosis dan rawatan kecederaan trauma sistem muskuloskeletal.

Sekiranya rasa sakit pada sendi bahu teruk, merebak ke lengan, meningkat dengan pergerakan kepala dan leher, digabungkan dengan rasa mati rasa, kesemutan dan merayap di lengan, mungkin dengan pening dan sakit kepala, maka disyaki osteochondrosis. Dalam kes ini, perlu menghubungi ahli vertebrologi (pendaftaran) atau pakar neurologi (pendaftaran), yang kompetensinya merangkumi diagnosis dan rawatan patologi ini. Juga, jika anda mengesyaki osteochondrosis, anda boleh menghubungi kiropraktor (mendaftar) atau osteopath (mendaftar), yang juga dapat merawat penyakit tulang belakang.

Sekiranya rasa sakit pada sendi bahu berlaku dengan latar belakang kesihatan yang lengkap, pada mulanya ia hanya mengganggu pada waktu malam, tetapi lama-kelamaan ia menjadi lebih kuat dan lebih lama, sudah terasa baik pada siang hari dan malam, ia bertambah kuat ketika mengangkat lengan ke atas, menggerakkannya ke sisi dan meletakkannya di belakang punggung, tetapi penurunan rehat sepenuhnya, maka disyaki periarthritis humeroskapular. Dalam kes ini, anda mesti menghubungi pakar traumatologi ortopedik.

Sekiranya rasa sakit pada sendi bahu menembak, sakit, membosankan, patah, juga dirasakan di kawasan klavikula, lengan dan bahu, bertambah teruk pada waktu malam, dipicu oleh pergerakan tangan, maka disyaki neuritis saraf plexus brachial (brachial plexitis). Dalam kes ini, anda harus berjumpa pakar neurologi.

Apabila terdapat pembengkakan di kawasan satu atau kedua sendi bahu, rasa sakit (paling teruk pada waktu malam), diperburuk oleh sentuhan bahu sedikit pun, pergerakan lengan adalah terhad, maka disyaki artritis bahu. Dalam kes ini, anda mesti menghubungi traumatologist, rheumatologist (sign up) atau arthrologist (sign up). Lebih-lebih lagi, jika hanya satu sendi yang terjejas, maka anda harus menghubungi traumatologist atau arthrologist, kerana dalam kes seperti ini kita berbicara mengenai arthritis, yang rawatannya adalah pakar ini. Tetapi jika kedua-dua sendi terjejas, maka anda harus menghubungi pakar rheumatologi, kerana dalam kes ini terdapat kemungkinan besar artritis reumatoid, yang tidak dirawat oleh traumatologist atau arthrologist, tetapi oleh pakar rheumatologi..

Sekiranya rasa sakit yang tajam muncul di sendi bahu sebagai tindak balas terhadap pergerakan lengan, yang meningkat dengan senaman fizikal, dapat diberikan ke lengan atau siku, dan dari waktu ke waktu menyebabkan penurunan rentang pergerakan pada sendi (pesakit tidak dapat mengangkat lengannya, dll.) ) dan menyebabkan kekejangan yang terdengar semasa menggerakkan tangan, maka disyaki arthrosis sendi bahu, dan dalam kes ini, perlu berunding dengan pakar traumatologi ortopedik atau ahli arthrologi.

Sekiranya terdapat rasa sakit dan bengkak pada sendi bahu, pergerakan tangan adalah terhad, rasa sakit muncul atau meningkat dengan pergerakan tangan, mati rasa, kelemahan dan peningkatan otot otot lengan, demam, sakit kepala dan kelemahan umum disyaki, maka disyaki tendonitis, capsulitis atau bursitis. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar traumatologi ortopedik atau pakar bedah (mendaftar).

Sekiranya terdapat kesakitan yang berterusan di bahu, yang diperburuk oleh pergerakan tangan (terutamanya ketika mengangkat atau bergerak ke sisi), maka kalsifikasi ligamen sendi disyaki, dan dalam hal ini adalah perlu untuk berunding dengan pakar traumatologi ortopedik..

Sekiranya rasa sakit dan pembengkakan muncul di sendi bahu, berterusan dan semakin meningkat dari masa ke masa, digabungkan dengan peningkatan had pergerakan tangan, kesihatan umum yang buruk, kehilangan selera makan, kegelapan, maka disyaki ada tumor malignan di kawasan sendi. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar onkologi (daftar).

Sekiranya rasa sakit pada sendi bahu digabungkan dengan kelemahan otot, serta suara hidung, terkulai kelopak mata bawah, gangguan menelan dan mengunyah, dan secara amnya kelemahan pelbagai jenis otot, dan semua gejala bertambah buruk selepas senaman fizikal dan tidak dinyatakan sama pada siang hari, maka myasthenia gravis disyaki. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar neurologi..

Sekiranya seseorang menderita sakit bukan hanya di bahu, tetapi juga pada sendi lain, rasa sakit pada otot, digabungkan dengan kerapuhan dan kepanjangan kulit, kelebihan anggota badan apabila diluruskan sepenuhnya, maka sindrom hipermobiliti sendi disyaki. Dalam kes ini, anda harus berjumpa pakar rheumatologi.

Sekiranya rasa sakit pada sendi bahu digabungkan dengan kerosakan pada membran mukus (konjungtivitis, hakisan mulut, balanoposthitis, dan lain-lain), serta tanda-tanda jangkitan sistemik (contohnya, demam, menggigil, berpeluh, kesihatan umum yang buruk, sakit kepala, kegelisahan, dll.) atau lain-lain) atau berlaku selepas penyakit berjangkit baru-baru ini (contohnya, erysipelas, tonsilitis, kandidiasis, klamidia, dan lain-lain), maka disyaki artritis reaktif. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar rheumatologi..

Ujian dan pemeriksaan apa yang boleh ditetapkan oleh doktor untuk kesakitan pada sendi bahu?

Oleh kerana kesakitan pada sendi bahu diprovokasi oleh pelbagai keadaan dan penyakit, dalam setiap kes tertentu, untuk mengenal pasti dan menilai keadaan sendi, doktor dapat menetapkan pelbagai senarai ujian dan pemeriksaan. Senarai ujian dan pemeriksaan dalam setiap kes ditentukan oleh penyakit apa yang disyaki oleh doktor sebagai sumber kesakitan. Dan kecurigaan doktor terhadap penyakit tertentu selalu dikawal oleh gejala yang dialami seseorang, selain rasa sakit pada sendi bahu. Itulah sebabnya di bawah ini kami akan menunjukkan pemeriksaan mana yang boleh diresepkan untuk sakit pada sendi bahu, bergantung pada gejala yang disertainya..

Apabila sakit di sendi bahu muncul selepas kecederaan sebelumnya (contohnya, lebam, usaha fizikal yang berlebihan, kehelan, dan lain-lain), bersifat akut, dipergiatkan dengan pergerakan tangan, kemudian untuk mengenal pasti kerosakan pada struktur sistem muskuloskeletal, doktor menetapkan pemeriksaan berikut :

  • X-ray sendi bahu (mendaftar) dan tangan (mendaftar);
  • Mengira tomografi sendi (mendaftar) dan tisu bersebelahan;
  • Ultrasound bersama (mendaftar);
  • Pencitraan resonans magnetik pada sendi (mendaftar);
  • Arthroscopy (daftar).

Secara praktiknya, sinar-X selalu diresepkan tanpa gagal, kerana kaedah ini adalah kaedah termudah, paling mudah diakses dan paling murah dan pada masa yang sama memungkinkan untuk mengenal pasti kecederaan yang teruk, seperti patah tulang, retak, terkehel tulang sendi, dll. Dalam banyak kes, sinar-X cukup untuk diagnosis dan pengenalpastian sifat kerosakan sendi, akibatnya pemeriksaan lain yang disenaraikan di atas sering tidak diresepkan.

Walau bagaimanapun, jika, berdasarkan hasil sinar-X atau pemeriksaan, kerusakan pada struktur tulang rawan sendi bahu juga diasumsikan, maka tomografi dihitung ditentukan, yang memungkinkan untuk menjelaskan sifat dan penyetempatan kerosakan..

Sekiranya, berdasarkan hasil sinar-X dan pemeriksaan, kerosakan pada tisu lembut (ligamen, tendon, kapsul sendi, dan lain-lain) dikesan, maka imbasan ultrasound (pendaftaran) atau pencitraan resonans magnetik (pendaftaran) juga ditentukan. Sudah tentu, pencitraan resonans magnetik adalah kajian yang lebih bermaklumat, tetapi kerana kosnya yang tinggi dan kekurangan pakar, ia jarang digunakan, dan oleh itu, dalam kebanyakan kes, doktor berpuas hati dengan pelantikan ultrasound.

Akhirnya, arthroscopy diresepkan hanya dalam kes di mana, berdasarkan hasil sinar-X dan pemeriksaan, jelas bahawa campur tangan pembedahan diperlukan untuk menghilangkan akibat kecederaan (misalnya, terdapat pengumpulan darah di rongga sendi, dll.). Dalam situasi seperti itu, arthroscopy membolehkan anda menilai sifat dan tahap kerosakan secara serentak dan melakukan rawatan yang diperlukan (contohnya, mengeluarkan darah dari rongga artikular, membuang serpihan tulang rawan, dll.).

Apabila rasa sakit pada sendi bahu terasa sengit, mungkin merebak ke lengan, diperburuk oleh pergerakan kepala dan leher, digabungkan dengan parestesi (sensasi mati rasa, kesemutan, berlari "benjolan angsa"), dan mungkin dengan sakit kepala, pening, maka osteochondrosis disyaki. Dalam kes ini, doktor, pertama sekali, menetapkan sinar-X tulang belakang (mendaftar) dalam dua unjuran. Sebagai peraturan, pemeriksaan lain tidak ditetapkan, kerana sinar-X membolehkan anda mendiagnosis osteochondrosis dengan ketepatan yang tinggi. Tetapi jika, menurut hasil sinar-X, terdapat patologi tulang belakang lain yang disyaki, atau perlu untuk menilai keadaan saraf tunjang atau untuk mengenal pasti komplikasi osteochondrosis, maka pencitraan resonans magnetik juga dapat ditentukan. Sekiranya tomografi tidak dapat dilakukan, ia digantikan dengan myelography (daftar).

Apabila rasa sakit pada sendi bahu berlaku tanpa sebab yang jelas, dengan latar belakang kesihatan yang lengkap, dan pada mulanya ia berintensiti rendah dan hanya terasa pada waktu malam, dan lama-kelamaan ia menjadi lebih kuat dan dirasakan bukan hanya pada waktu malam, tetapi juga pada siang hari, meningkat apabila tangan digerakkan ke sisi, meletakkannya di belakang punggung atau naik ke atas, menurun semasa rehat, kemudian disyaki periarthritis humeroskular. Dalam kes ini, doktor menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Ujian darah umum (daftar);
  • Ujian darah untuk faktor reumatoid (mendaftar) dan protein C-reaktif;
  • X-ray tulang belakang serviks (mendaftar) dan sendi bahu;
  • Mengira tomografi sendi bahu dan tulang belakang serviks;
  • Ultrasound sendi bahu (mendaftar);
  • Pencitraan resonans magnetik pada sendi bahu;
  • Arthrografi;
  • Arthroscopy.

Pertama sekali, sinar-x, jumlah darah lengkap dan ujian darah untuk protein C-reaktif ditetapkan. Sekiranya, berdasarkan hasil ujian darah umum, ESR meningkat dan protein C-reaktif dikesan dalam darah, maka ini menunjukkan adanya periarthritis yang akut. Malangnya, sinar-X bukanlah kaedah yang paling tepat untuk mendiagnosis periarthritis humeral-scapular, tetapi ia digunakan secara universal di tempat pertama, kerana ia tersedia dan murah. Walau bagaimanapun, jika boleh, disarankan untuk melakukan komputasi tomografi, bukan sinar-X. Setelah melakukan sinar-X atau tomografi yang dikira, imbasan ultrasound pada sendi diresepkan untuk menilai keadaan tisu lembut (ligamen, tendon, dll.). Sekiranya ada kemungkinan teknikal, maka bukannya menggunakan ultrasound, pencitraan resonans magnetik ditentukan, yang membolehkan anda memperoleh maklumat yang lebih luas mengenai keadaan tisu lembut. Ini biasanya menyelesaikan pemeriksaan, tetapi jika doktor percaya bahawa keadaan sendi sedemikian rupa sehingga diperlukan campur tangan pembedahan, maka arthrography atau arthroscopy juga boleh diresepkan..

Apabila sakit pada sendi bahu teruk, dengan watak menembak, membosankan, patah atau sakit, diperburuk pada waktu malam, diprovokasi oleh pergerakan tangan, digabungkan dengan kelemahan otot, maka doktor mengesyaki plexitis (neuritis), dan dalam hal ini menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Pemeriksaan neurologi dengan definisi refleks, pengesanan gangguan pergerakan dan kepekaan;
  • Elektroneurografi;
  • Elektromiografi (daftar).

Biasanya, untuk mendiagnosis plexitis, sudah cukup untuk memeriksa ahli neuropatologi (mendaftar), tetapi untuk mengesahkan diagnosis plexitis, sama ada elektroneurografi atau elektromiografi ditetapkan dan dilakukan. Lebih-lebih lagi, elektroneurografi lebih disukai. Selepas itu, jika perlu diketahui penyebab plexitis, doktor menetapkan ultrasound, x-ray dan tomografi sendi bahu, x-ray paru-paru (sign up), ujian darah untuk kepekatan gula, faktor reumatoid dan protein C-reaktif, serta ujian darah biokimia (mendaftar).

Sekiranya satu atau kedua-dua sendi bahu membengkak, krepitus (renyuk) terdengar ketika menggerakkan tangan, rasa sakit terasa dalam keadaan rehat atau semasa pergerakan (terutamanya teruk pada waktu malam), jarak pergerakan tangan adalah terhad kerana sindrom kesakitan (contohnya, tangan tidak dapat diangkat), maka artritis sendi bahu disyaki, dan dalam hal ini doktor menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Analisis darah umum;
  • Ujian darah untuk faktor reumatoid dan protein C-reaktif;
  • Ujian darah untuk kehadiran antibodi (pendaftaran) ke tisu sendi;
  • Coagulogram (APTT, PTI, TV, fibrinogen) (daftar);
  • Ultrasound sendi;
  • Termografi bersama;
  • X-ray bersama (daftar);
  • Pengimejan resonans magnetik;
  • Skintigrafi;
  • Arthrografi;
  • Arthroscopy.

Untuk mengenal pasti sifat artritis (reumatik, gout, dll.), Doktor menetapkan ujian darah umum, ujian darah untuk protein C-reaktif, faktor reumatik, koagulogram dan ujian darah untuk antibodi pada tisu-tisu sendi. Selanjutnya, sinar-X dan ultrasound sendi semestinya diresepkan dan dilakukan, yang memungkinkan untuk menilai sifat dan tahap kerosakan pada struktur sendi. Sekiranya ada kemungkinan teknikal, maka tambahan, pencitraan resonans magnetik dan termografi sendi ditetapkan. Sekiranya, menurut hasil pemeriksaan, keadaan tisu sedemikian rupa sehingga diperlukan operasi, maka doktor menetapkan dan melakukan arthrography atau arthroscopy.

Apabila rasa sakit pada sendi bahu tajam, timbul sebagai tindak balas kepada pergerakan lengan, diperburuk oleh latihan fizikal, mungkin memancar ke siku atau lengan, akhirnya menyebabkan penurunan julat pergerakan pada sendi dan kemunculan kekejangan yang dapat didengar ketika menggerakkan lengan, maka doktor mengesyaki arthrosis sendi bahu dan memberikan ujian dan peperiksaan berikut:

  • Analisis darah umum;
  • Ujian darah untuk faktor reumatoid dan protein C-reaktif;
  • Ujian darah biokimia (jumlah protein, albumin, urea, kreatinin, asid urik, dan lain-lain);
  • Coagulogram (APTT, PTI, TV, fibrinogen);
  • X-ray sendi bahu;
  • Pengiraan tomografi atau pengimejan resonans magnetik.

Tanpa gagal, pertama sekali, doktor menetapkan ujian darah umum, ujian darah biokimia, koagulogram dan ujian darah untuk faktor reumatoid dan protein C-reaktif, kerana mereka dapat membezakan arthrosis dari arthritis. Kemudian sinar-X sendi mesti dilakukan, yang dalam kebanyakan kes memungkinkan diagnosis dibuat. Walau bagaimanapun, jika maklumat tambahan diperlukan mengenai keadaan tulang rawan, ligamen, tendon dan tisu lembut lain dari sendi, maka tomografi (pengimejan resonans terkomputer atau magnetik, bergantung pada kemampuan teknikal institusi) juga ditetapkan..

Apabila sendi bahu sedikit bengkak, rasa sakit di dalamnya timbul, timbul atau memburukkan lagi pergerakan tangan, mungkin digabungkan dengan rasa mati rasa, kelemahan dan peningkatan nada otot lengan, demam, sakit kepala dan kelemahan, maka doktor mengesyaki penyakit struktur lembut sendi (tendonitis, capsulitis), bursitis) dan menetapkan sinar-X dalam kombinasi dengan pengimejan resonans ultrasound atau magnetik. X-ray diperlukan untuk mengecualikan kehadiran kerosakan tulang, tetapi tidak memungkinkan untuk mendiagnosis bursitis, capsulitis, atau tendinitis itu sendiri. Oleh itu, selain sinar-X, ultrasound atau tomografi diresepkan untuk diagnosis bursitis, capsulitis atau tendinitis, hasilnya memungkinkan untuk menilai sepenuhnya keadaan tisu lembut sendi. Dianjurkan untuk melakukan tomografi, tetapi jika tidak tersedia, maka ultrasound dapat dibatasi.

Apabila sakit pada sendi bahu berterusan dan sengit, diperburuk oleh pergerakan tangan (terutama mengangkat atau bergerak ke sisi), doktor mengesyaki kalsifikasi ligamen sendi bahu, dan sinar-X ditetapkan untuk mendiagnosis patologi ini.

Apabila rasa sakit dan pembengkakan berterusan di sendi bahu, meningkat dari masa ke masa, digabungkan dengan pergerakan lengan yang terhad, kesihatan umum yang buruk, penurunan berat badan yang tidak masuk akal dan gejala lain, doktor mengesyaki tumor ganas, dan dalam kes ini menetapkan pelbagai ujian dan pemeriksaan yang diperlukan untuk mengenal pasti lokasi dan ukuran neoplasma, metastasis, dll. Sekiranya disyaki neoplasma malignan, doktor mesti menetapkan sinar-X, ultrasound dan biopsi (mendaftar) tapak tisu yang mencurigakan dengan pemeriksaan histologi.

Apabila rasa sakit pada sendi bahu digabungkan dengan kelemahan otot mana-mana kumpulan, yang memprovokasi suara hidung, terkulai kelopak mata bawah, gangguan menelan dan mengunyah, dan semua gejala yang ada mengubah intensiti mereka pada siang hari, tetapi selalu bertambah buruk selepas senaman fizikal, maka doktor mengesyaki myasthenia gravis. dan untuk diagnosisnya menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Ujian darah untuk antibodi kepada reseptor asetilkolin;
  • Ujian proserine;
  • Elektromiografi;
  • Elektroneurografi;
  • Tomografi yang dikira organ mediastinal (sternum).

Sekiranya disyaki myasthenia gravis, ujian proserin dan ujian darah untuk antibodi terhadap reseptor asetilkolin mesti ditetapkan, kerana ujian inilah yang dapat mengenal pasti dan mengesahkan penyakit ini. Elektromiografi diresepkan untuk mengkaji aktiviti otot, dan elektroneurografi digunakan untuk menilai kadar pengaliran impuls sepanjang serat saraf. Dan tomografi yang dikira organ mediastinal dapat diresepkan untuk mencari kemungkinan penyebab myasthenia gravis..

Apabila seseorang mengalami kesakitan yang berterusan dan tahan lama di bahu dan sendi lain, digabungkan dengan sakit otot, kerapuhan, keleluasaan dan ketipisan kulit yang berlebihan, serta hipertekstensi sendi dengan lanjutan kaki, lengan, jari, dan lain-lain, maka doktor mengesyaki sindrom hipermobiliti sendi. Dalam kes ini, untuk mendiagnosis penyakit ini, doktor melakukan pemeriksaan menyeluruh, menemuramah pesakit untuk hernia, prolaps organ dalaman, urat varikos, dll., Dan juga meminta pesakit untuk mengambil postur tertentu untuk menilai tahap pemanjangan sendi. Berdasarkan data yang dikumpulkan dengan cara ini, diagnosis sindrom hipermobiliti sendi dibuat. Selanjutnya, jika perlu untuk menilai keadaan tisu-tisu sendi, doktor boleh menetapkan sinar-X, tomografi atau ultrasound, namun kajian ini tidak wajib, tetapi hanya tambahan.

Apabila sakit di bahu atau sendi lain digabungkan dengan kerosakan pada membran mukus (konjungtivitis, hakisan rongga mulut, balanoposthitis, dan lain-lain), dan rasa sakit dan kerosakan pada membran mukus berlaku dengan latar belakang tanda-tanda jangkitan sistemik (contohnya, demam, menggigil, berpeluh, kesihatan umum yang lemah, sakit kepala, kegelisahan, dan lain-lain) atau setelah penyakit berjangkit dan radang baru-baru ini pada mana-mana organ (contohnya, erysipelas, tonsilitis, kandidiasis, klamidia, dan lain-lain), maka doktor mengesyaki artritis reaktif dan menetapkan yang berikut analisis dan peperiksaan:

  • Analisis darah umum;
  • Ujian darah untuk protein C-reaktif, faktor reumatoid dan faktor antinuklear;
  • Analisis untuk kehadiran antigen HLA 27;
  • Analisis PCR (sign up) darah, smear dari uretra (sign up) atau saluran kemaluan untuk jangkitan genital (sign up) (kandidiasis, gardnerellosis, klamidia (sign up), ureaplasmosis (sign up), mycoplasmosis (sign up), gonorrhea (sign up), sifilis ( mendaftar), dan lain-lain), batuk kering, streptokokus, dan lain-lain;
  • Budaya bakteriologi (pendaftaran) cecair sendi;
  • X-ray sendi.

Tanpa gagal, jika anda mengesyaki artritis reaktif, doktor menetapkan jumlah darah lengkap, ujian darah untuk faktor protein C-reaktif, reumatoid dan antinuklear, kerana ujian makmal inilah yang dapat mengesahkan diagnosis. Sekiranya mungkin, analisis untuk keberadaan antigen HLA 27 ditetapkan, hasil positifnya adalah pengesahan artritis reaktif yang jelas. Selanjutnya, setelah diagnosis dibuat, doktor menetapkan ujian PCR untuk jangkitan dan kultur bakteriologi cairan sendi untuk mengetahui penyebab artritis reaktif (untuk mengenal pasti mikrob patogen). Selepas itu, untuk menilai keadaan umum sendi, sinar-X boleh diresepkan, namun, kerana tidak terlalu bermaklumat untuk artritis reaktif, ia hanya dianggap sebagai kaedah pemeriksaan tambahan dan bukan kaedah pemeriksaan wajib.

Rawatan sakit bahu

Penghapusan kesakitan pada sendi bahu adalah rawatan simptomatik, sebahagian daripada terapi kompleks untuk penyakit sendi bahu. Lagipun, jika rasa sakit itu dihilangkan, tetapi penyebab penyakitnya tidak dihilangkan, maka setelah beberapa ketika rasa sakit pada sendi akan timbul lagi.

Oleh itu, setelah memeriksa pesakit dan menetapkan diagnosis, doktor menetapkan rawatan komprehensif, yang merangkumi penghapusan penyebab penyakit, gangguan mekanisme perkembangannya dan langkah-langkah pemulihan.

Tetapi penderitaan pesakit mesti lega! Oleh itu, terapi melegakan sakit dan simptomatik sangat penting bagi penyakit dan kecederaan sendi bahu, dan harus dilakukan terlebih dahulu. Untuk menghilangkan rasa sakit pada sendi bahu, ubat tradisional dan tradisional digunakan.

Ubat tradisional

Perubatan tradisional menggunakan fizikal dan ubat untuk menghilangkan rasa sakit pada sendi bahu.

Kaedah fizikal merangkumi penyejukan (menggunakan kompres dengan ais atau air sejuk ke tempat sakit). Kaedah menghilangkan rasa sakit ini sesuai sebagai pertolongan cemas untuk kecederaan sendi.

Penghilang rasa sakit perubatan dilakukan dengan menggunakan ubat berikut:
1. Ubat bukan steroid anti-radang:

  • Diclofenac;
  • Ibuprofen;
  • Indomethacin;
  • Nise;
  • Ketanov.
2. Hormon steroid:
  • Prednisolone;
  • Dexamethasone;
  • Hidrokortison.
3. Ubat narkotik:
  • Promedol;
  • Omnopon;
  • Fentanyl.

Dalam kebanyakan kes, ubat dari kumpulan pertama berjaya digunakan untuk menghilangkan rasa sakit pada sendi bahu. Mereka diberikan kepada pesakit dengan pelbagai cara: dalam bentuk tablet, suntikan (intramuskular, intravena, dan bahkan intra-artikular), salap dan gel.

Ubat dari dua kumpulan terakhir jarang digunakan, dalam kes yang teruk apabila mustahil untuk menghilangkan rasa sakit dengan ubat anti-radang bukan steroid.

Gangguan dan rawatan bahu

Rawatan di klinik kami:

  • Perundingan doktor percuma
  • Penghapusan sindrom kesakitan yang cepat;
  • Matlamat kami: pemulihan lengkap dan peningkatan fungsi terjejas;
  • Peningkatan yang ketara selepas 1-2 sesi; Kaedah bukan pembedahan yang selamat.
    Penerimaan dilakukan oleh doktor
  • Kaedah rawatan
  • Mengenai klinik
  • Perkhidmatan dan harga
  • Ulasan

Penyakit bahu pada orang moden boleh dikaitkan dengan ubah bentuk cakera intervertebral, proses keradangan, perubahan reumatoid, kecederaan dan kesan sejumlah faktor negatif yang lain. Kami akan mempertimbangkan sebahagian besar kemungkinan penyebab dalam artikel ini. Sekiranya anda mengecualikan sekurang-kurangnya separuh dari mereka dari kehidupan seharian, maka anda dapat memelihara kesihatan sistem muskuloskeletal selama bertahun-tahun dan mengekalkan aktiviti fizikal anda sehingga usia tua..

Dengan mengetahui simptom dan rawatan penyakit bahu, anda boleh mengambil semua langkah yang diperlukan untuk mencari kaedah terapi yang paling berkesan. Penting untuk difahami bahawa sebilangan besar patologi sistem muskuloskeletal pada masa ini dapat dirawat dengan sempurna dengan bantuan kaedah terapi manual. Pada masa yang sama, hampir tidak ada ubat berkesan farmakologi yang mampu mengembalikan integriti tisu tulang rawan, otot, ligamen, tendon dan tulang. Alternatif untuk terapi manual dari pihak perubatan rasmi adalah pembedahan. Ini adalah operasi untuk membuang cakera intervertebral atau endoprosthetics sendi yang musnah.

Mengubati penyakit bahu tanpa pembedahan hanya mungkin dilakukan pada peringkat awal perkembangannya. Oleh itu, baca dengan teliti mengenai kemungkinan tanda pertama dan gejala klinikal masalah. Sekiranya anda memilikinya, berjumpa doktor ortopedik, osteopat, kiropraktor atau pakar neurologi dengan segera.

Semua pakar ini mendapat janji temu di klinik terapi manual kami di Moscow. Sekiranya anda mendaftar sekarang, konsultasi pertama akan diberikan secara percuma.

Potensi Penyebab Bahu

Semua penyebab penyakit bahu boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan besar. Faktor risiko yang berpotensi dikelaskan kepada luaran dan dalaman, diperoleh dan kongenital, trauma dan radang, berkaitan dengan usia dan merosot. mereka harus dipertimbangkan secara berasingan, kerana ia mempengaruhi kedua-dua bahagian struktur individu dan keseluruhan sendi bahu secara keseluruhan.

Untuk memahami kemungkinan penyebab penyakit, perlu sebentar membiasakan diri dengan anatomi artikulasi tulang ini:

  1. sendi bahu dibentuk oleh rongga glenoid skapula dan kepala humerus;
  2. di sebelahnya adalah acromion dari skapula, yang menghubungkan ke klavikula;
  3. sendi dikelilingi oleh kapsul padat yang terdiri daripada tisu penghubung dan dipenuhi dengan cecair sinovial;
  4. rembesan tulang di dalam sendi dilapisi dengan tisu tulang rawan, yang melindungi daripada geseran dan kemusnahan;
  5. beg sendi (bursa) terletak berdekatan, yang memberikan pelunasan pelepasan beban mekanikal;
  6. sendi dikelilingi oleh tendon, ligamen dan otot;
  7. persaratan dilakukan kerana saraf radikular yang memanjang dari kawasan serviks;
  8. bekalan darah dilakukan melalui arteri dan urat.

Sebab mekanikal untuk perkembangan penyakit bahu adalah seperti berikut:

  • pemusnahan bibir glenoid di rongga skapula membawa kepada kemunculan kehelan bahu yang biasa;
  • kecederaan, pergerakan tiba-tiba, gerakan berlebihan - keseleo, pecah tendon dan ligamen berkembang;
  • patah tulang di kepala humerus, retak;
  • lebam di kawasan lokasi bursa dapat memprovokasi perkembangan bentuk bursitis aseptik.

Proses keradangan di kawasan sendi humeral tulang memprovokasi berlakunya patologi berikut:

  • artritis, termasuk etiologi reumatoid;
  • bursitis aseptik dan purulen, sinovitis, periarthritis, tendinitis, dan lain-lain;
  • poliomielitis biasanya diprovokasi oleh penembusan mikroflora patogenik tertentu;
  • hematitis pasca trauma (keradangan cecair sinovial ke mana darah kapilari masuk);
  • keradangan lapisan tulang rawan, diikuti dengan pencairan dan pendedahan tisu tulang.

Proses ubah bentuk dapat berkembang di bawah pengaruh faktor patogenik berikut:

  • pelanggaran persarafan terhadap latar belakang osteochondrosis serviks, yang rumit oleh hernia atau penonjolan cakera intervertebral;
  • pelanggaran bekalan darah ke kawasan sendi bahu dalam pelbagai patologi sistem kardiovaskular (aterosklerosis, trombosis, angiopati diabetes, penyempitan lumen saluran darah, mampatan oleh kelenjar getah bening yang tumbuh atau meradang di kawasan axillary);
  • akibat kecederaan yang tidak dirawat secara lengkap (kecacatan tisu cicatricial yang menyebabkan perubahan dalam anatomi, fisiologi dan fungsi sendi bahu);
  • ketiadaan beban penuh pada otot-otot ikat pinggang bahu, akibatnya pemakanan tisu tulang rawan yang terganggu terganggu, ia runtuh dan osteoartritis mula terbentuk);
  • sindrom terowong dan banyak lagi.

Ini bukan senarai lengkap penyebab berpotensi perkembangan penyakit sendi bahu. Dalam kebanyakan kes, penyakit bahu tidak muncul dengan segera; memerlukan masa untuk perkembangannya sepenuhnya. Oleh itu, pada tahap awal, sudah cukup bagi pesakit untuk mengubah cara hidupnya yang biasa, melepaskan tabiat buruk, mulai terlibat dalam pendidikan jasmani yang aktif, dan akibatnya, penyakit ini dapat berlalu tanpa campur tangan perubatan. Tetapi sekiranya gejala klinikal pertama telah muncul, tidak mencukupi untuk menghilangkan penyebabnya. Anda memerlukan bantuan perubatan yang berkelayakan untuk memulakan proses pembaikan tisu sendi yang musnah.

Penyakit sendi bahu

Semua patologi artikulasi tulang ini dapat dibahagikan secara kondisional ke dalam lesi tisu tulang, tulang rawan, otot dan ligamen. Penyakit sendi bahu adalah semua jenis patologi yang berkaitan dengan ubah bentuk dan keradangan tulang rawan dan tisu tulang.

Penyakit yang paling biasa pada sendi bahu adalah:

  • periarthritis humeral-scapular, yang berlaku terhadap latar belakang keradangan dan kesan traumatik;
  • ubah bentuk osteoartritis dengan penampilan pertumbuhan tisu tulang yang kasar di kepala humerus;
  • kebiasaan terkehel bahu, yang merupakan akibat dari pemusnahan dan ubah bentuk bibir artikular tulang rawan, yang memegang kepala humerus di rongga glenoid;
  • bentuk arthritis yang berbeza, yang dicirikan oleh perkembangan reaksi keradangan akut di dalam kapsul sendi (disertai dengan kemerahan pada kulit, sakit, peningkatan suhu tempatan, bengkak);
  • keradangan cecair sinovial;
  • kerosakan pada tisu tulang rawan, termasuk penggantiannya dengan kecacatan cicatricial penghubung atau berserat;
  • hematrit - keradangan terhadap latar belakang penembusan darah ke rongga artikular.

Semua penyakit pada sendi bahu agak mudah didiagnosis dengan sinar-X yang menunjukkan pelanggaran integriti tisu tulang, perubahan kedudukan kepala humerus, atau penurunan ruang sendi. Dalam kes yang sukar, kaedah arthroscopy perut digunakan untuk diagnosis. Ia dilakukan di hospital pembedahan menggunakan anestesia tulang belakang atau epidural.

Penyakit otot bahu

Dalam kebanyakan kes, penyakit otot bahu dipicu oleh pendedahan trauma atau tekanan. Patologi yang paling biasa adalah myositis. Ini adalah keradangan tisu otot yang berlaku apabila terkena suhu rendah atau tinggi. Membersihkan dengan cepat dengan rawatan yang mencukupi.

Patologi yang lebih serius adalah degenerasi, distrofi atau atrofi otot bahu. Keadaan ini mungkin disebabkan oleh osteochondrosis serviks jangka panjang dengan mampatan berterusan saraf radikular yang bertanggungjawab untuk pemeliharaan bahagian badan ini. Juga, distrofi boleh dikaitkan dengan angiopati, misalnya, terhadap latar belakang vaskulitis atau diabetes mellitus.

Kumpulan patologi ketiga adalah sindrom kesakitan myofascial. Mereka muncul ketika proses pengaliran impuls saraf terganggu. Akibatnya, fokus kegembiraan patologi ektopik timbul pada ketebalan otot. Ini adalah apa yang disebut titik pemicu, apabila terkena rasa sakit yang tajam muncul di seluruh otot..

Gejala penyakit bahu

Ciri-ciri gejala klinikal penyakit bahu akan membantu mengenal pasti patologi dengan cepat dan memungkinkan memulakan rawatan yang tepat pada masanya.

Tanda-tanda pertama penyakit bahu mungkin tidak disedari, tetapi anda masih harus memperhatikan kemungkinan manifestasi berikut:

  1. sensasi yang tidak menyenangkan ketika cuba melakukan pergerakan yang tidak termasuk dalam program harian fungsi anggota badan atas (tarik ke belakang, angkat di permukaan lateral, memimpin di belakang belakang atau di belakang kepala);
  2. penampilan kejang dengan kedudukan statik tangan yang berpanjangan);
  3. perasaan mati rasa atau merangkak di sepanjang permukaan bahu atau dalam;
  4. keletihan cepat ketika cuba melakukan latihan fizikal yang biasa;
  5. kelemahan otot;
  6. ketidakupayaan untuk mencari kedudukan yang dapat diterima untuk tangan pada waktu malam untuk tidur;
  7. perubahan warna kulit di bahu dan lengan bawah.

Pada peringkat kemudian, gejala klinikal penyakit bahu muncul:

  • sakit (tajam, terbakar, kusam, menarik, dan lain-lain);
  • kemerahan kulit, menunjukkan reaksi keradangan di dalam sendi;
  • pembengkakan teruk, dinyatakan dalam peningkatan jumlah sendi;
  • pergerakan yang terganggu (sebarang pergerakan paksa pada bidang sendi bahu menyebabkan kesakitan yang teruk).

Sekiranya anda mengalami tanda-tanda seperti itu, anda harus segera mendapatkan rawatan perubatan. Doktor yang berpengalaman akan melakukan pemeriksaan dan pemeriksaan, membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang mencukupi.

Rawatan moden penyakit bahu

Pada masa ini, pelbagai teknik dapat digunakan untuk mengobati penyakit bahu. Tetapi harus difahami bahawa industri farmaseutikal moden tidak menghasilkan ubat-ubatan yang dapat memulihkan tisu tulang, tulang rawan dan otot dengan berkesan dan selamat. Malangnya, hampir semua ubat farmakologi mempunyai kesan simptomatik semata-mata. Mereka. selepas digunakan mereka melegakan kesakitan, mengurangkan keradangan dan bengkak, melegakan kekejangan otot, dll. Tidak ada ubat seperti itu yang ditujukan kepada fokus pemusnahan tisu tulang rawan untuk disatukan ke dalam strukturnya dan memulihkan integriti.

Chondroprotectors yang diiklankan secara meluas tidak dapat memberikan kesan pemulihan sepenuhnya, kerana agar mereka dapat memasuki fokus pemusnahan tisu tulang rawan, pertama sekali perlu untuk memulihkan proses gangguan pemakanan yang meresap. Oleh itu, membuat suntikan chondroprotectors dan tidak melakukan latihan terapeutik adalah latihan yang tidak berguna..

Terdapat cara lain untuk menyampaikan chondroprotector - suntikan terus ke dalam kapsul sendi. Malangnya, kesan terapi juga tidak dapat dilakukan kerana bahan perubatan, dalam komposisi kimianya, tidak sesuai untuk pemulihan tisu tulang rawan..

Rawatan yang komprehensif dan berkesan untuk semua penyakit bahu pada peringkat awal dapat dilakukan dengan menggunakan terapi manual:

  • urut dan osteopati mengembalikan gangguan pertukaran meresap antara serat otot dan tisu tulang rawan sendi, memperbaiki peredaran darah dan cecair limfa;
  • refleksologi memulakan proses pemulihan semula jadi tisu yang rosak dengan bertindak pada titik aktif biologi pada tubuh manusia;
  • gimnastik kinesioterapi dan pemulihan meningkatkan nada otot dan alat ligamen;
  • pendedahan laser dan fisioterapi mempercepat proses penyembuhan.

Sekiranya anda memerlukan rawatan untuk penyakit bahu, anda boleh menghubungi klinik terapi manual kami. Perundingan awal dengan pakar ortopedik adalah percuma. Semasa temu janji, doktor akan melakukan pemeriksaan dan serangkaian ujian diagnostik fungsional, membuat diagnosis dan memberi cadangan individu untuk rawatan yang berkesan dan selamat..

Ingat! Ubat diri boleh membahayakan! Berjumpa dengan doktor