Dislokasi sendi pinggul: gejala dan rawatan

Meniskus

Dalam perubatan, dislokasi sendi pinggul adalah anjakan kepala femoral, disertai dengan kerosakan pada kapsul sendi. Pada orang dewasa, penyebab patologi adalah trauma, pada kanak-kanak - displasia pinggul.

Jangan mengelirukan kehelan dengan subluksasi sendi pinggul. Dengan yang terakhir, kepala femoral salah berorientasi di ruang, tetapi tidak melampaui asetabulum.

Penyebab kehelan pinggul pada orang dewasa

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Dislokasi sendi pinggul jarang berlaku pada orang dewasa. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kepala femur terpaku dengan kuat di acetabulum, dan sendi itu sendiri diperkuat oleh ligamen dan otot. Agar femur bergerak dari tempatnya, tindakan faktor traumatik berkelajuan tinggi diperlukan.

Sebab-sebab kemungkinan perpindahan:

  • kemalangan kereta;
  • bencana alam;
  • tanah runtuh;
  • jatuh dari ketinggian;
  • bencana.

Dislokasi berlaku kerana tindakan tidak langsung kekuatan luaran secara langsung pada tulang paha. Yang terakhir bertindak sebagai tuas. Kesan faktor traumatik pada sendi pinggul itu sendiri biasanya menyebabkan patah tulang leher femoral atau tulang pelvis.

Dalam beberapa kes, dislokasi mungkin disertai dengan mencubit saraf obturator, mampatan saluran femoral, kekacauan saraf sciatic, dan patah tulang yang membentuk asetabulum. Sekiranya tidak dirawat dengan segera, komplikasi ini boleh mengakibatkan kematian tisu lembut anggota badan atau kelumpuhan kaki yang lengkap..

Dislokasi sendi pinggul biasanya berlaku pada lelaki dan wanita yang berumur kurang dari 50 tahun. Orang yang lebih tua menderita osteoporosis. Penyakit ini menjadikan tulang sangat rapuh, yang menjadikannya mudah patah. Oleh itu, pada usia yang lebih tua, patah leher femoral jauh lebih biasa..

Jadual 1. Klasifikasi kehelan

PandanganPeneranganMekanisme pembangunan
NadlonnyKepala femoral terletak di hadapan ilium. Kaki pesakit dipanjangkan dan dipusing ke luar. Di kawasan selangkangan, formasi cembung dapat dilihat, dan punggung dari sisi anggota badan yang cedera kelihatan rataKejatuhan tajam dari ketinggian ke kaki yang diculik, bengkok dan berpusing ke luar
MengunciKepala femoral berada di sebelah tulang kemaluan. Bahagian bawah anggota badan dengan kuat dipusing ke luar, bengkok pada sendi lutut dan pinggulSama dengan yang sebelumnya
IliacPaha terletak di belakang ilium. Kaki dibengkokkan dan dipusing ke dalam. Terdapat penonjolan di punggung, dan kemurungan di pangkal paha. Semasa diperiksa, pemendekan kaki menarik perhatian.Lenturan tiba-tiba atau putaran kaki dibengkokkan pada sendi lutut dan pinggul, yang biasanya berlaku dalam kemalangan
SainsatikKepala femoral dekat dengan ischium. Kecacatan lebih ketara daripada dislokasi iliacSama dengan yang sebelumnya

Bagaimana mengenali patologi

Dislokasi sendi pinggul pada orang dewasa telah menunjukkan gejala yang tidak dapat disamakan dengan perkara lain. Oleh itu, patologi didiagnosis tanpa kaedah penyelidikan tambahan. Untuk mengecualikan patah tulang tulang paha atau pelvis, seseorang diambil sinar-X sendi pinggul dalam dua unjuran. Sekiranya doktor mempunyai keraguan mengenai diagnosis, mereka boleh memerintahkan MRI.

Gejala kehelan pinggul:

  • kesakitan yang tidak dapat ditanggung di tapak unjuran sendi pinggul;
  • kecacatan teruk di kawasan sendi;
  • kedudukan anggota bawah yang tidak wajar;
  • peningkatan kesakitan pada sendi pinggul ketika cuba menggerakkan kaki;
  • ketidakupayaan untuk berjalan dan membengkokkan kaki di pinggul;
  • pendarahan di kawasan gluteal atau pangkal paha.

Elena Malysheva mengenai kecederaan:

Bergantung pada masa berlakunya, dislokasi segar (kurang dari 3 hari), basi (3 hari - 3 minggu) dan lama. Yang terakhir dicirikan oleh penebalan kapsul sendi pinggul dan percambahan tisu penghubung di ruang di sekitar sendi. Dislokasi seperti itu sangat sukar untuk dirawat, dan ia hanya dapat dihilangkan dengan pembedahan..

Dengan kehelan sendi pinggul yang lama, pesakit terganggu oleh gejala yang sama, tetapi mereka kurang jelas. Kesakitan di pinggul dan pangkal paha menjadi kurang ketara dan kecacatannya kurang ketara. Seseorang secara beransur-ansur belajar berjalan dengan sendi yang terkena, tetapi kerana ini, dia mempunyai masalah lain. Oleh kerana asimetri bahagian bawah kaki, pelvis condong dan tulang belakang melengkung..

Sekiranya anda mengesyaki sendi pinggul yang terkeluar, segera dapatkan rawatan perubatan. Jangan cuba menyembuhkan diri sendiri atau berharap masalah itu akan hilang dengan sendirinya. Dislokasi baru dapat diperbaiki, dan yang lama harus dirawat secara pembedahan.

Rawatan kehelan sendi pinggul pada orang dewasa

Dislokasi trauma segar memerlukan rawatan perubatan segera. Mangsa segera dimasukkan ke hospital di hospital pembedahan, di mana mereka diperiksa dengan teliti. Sekiranya tidak ada patah tulang atau komplikasi teruk yang lain, dislokasi dikurangkan, dan sendi pinggul diperbaiki dengan cor plaster. Setelah mengeluarkan penahan, pesakit menjalani pemulihan, yang biasanya berlangsung selama 2-3 bulan.

Pertolongan cemas kepada mangsa

Pesakit mesti dibawa ke hospital secepat mungkin. Lebih baik melakukan ini bukan dengan kereta penumpang biasa, tetapi dengan kereta khas. Oleh itu, perkara pertama yang perlu dilakukan sekiranya anda mengesyaki kehelan adalah memanggil ambulans. Sementara menunggu ketibaan doktor, bungkus ais atau sehelai kain yang direndam dalam air sejuk dapat disapu pada sendi yang terkena..

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Paramedik yang tiba memberikan penghilang rasa sakit kepada pesakit dan melakukan pergerakan imobilisasi anggota badan yang cedera. Kaki sentiasa terpaku pada kedudukan di mana ia berada. Selepas ini, orang itu dibawa ke jabatan trauma secepat mungkin..

Pengurangan dislokasi segar

Manipulasi dilakukan di bilik operasi. Oleh kerana prosedur ini sangat menyakitkan, ia dilakukan di bawah anestesia umum. Dislokasi sendi pinggul selalu disertai oleh pengecutan otot refleks yang kuat. Pengurangan yang berjaya tidak mungkin dilakukan tanpa relaksasi otot. Ubat-ubatan ini melegakan kekejangan otot, yang membolehkan kepala femur kembali ke tempatnya..

Pengurangan dislokasi dilakukan oleh pakar bedah trauma dengan bantuan pembantu. Semasa manipulasi, pakar dalam urutan terbalik mengulangi pergerakan yang dilakukan femur semasa kecederaan.

  • Pengurangan di sepanjang Kocher. Digunakan hanya untuk kehelan suprapubik. Semasa manipulasi, pesakit berbaring di punggungnya. Pembantu pakar bedah dengan betul membetulkan pelvis pesakit dengan tangannya. Doktor sendiri membengkokkan kaki di lutut dan pinggul, kemudian menariknya, sambil serentak memusingkannya ke dalam. Penampilan klik ciri menunjukkan penempatan semula yang berjaya;
  • pengurangan sepanjang Janelidze. Digunakan dalam semua kes lain. Pesakit diletakkan di perutnya, kaki yang sakit tergantung. Pembantu memegang pelvis pesakit dengan tangannya. Doktor membengkokkan kaki yang terkulai dan meletakkan lututnya pada fossa popliteal. Dengan menekan, dia secara serentak memusingkan kaki seseorang ke luar. Pakar Traumatologi menyelesaikan tindakan sebaik sahaja mengklik.

Sinar-X diambil untuk memastikan kepala femoral berada di tempatnya. Hanya selepas itu pesakit diberi plaster cast.

Langkah-langkah terapeutik dalam tempoh selepas operasi

Setelah memastikan bahawa dislokasi telah berjaya diposisikan semula, para doktor menggunakan serpihan plaster pada anggota bawah. Ia memperbaiki pergelangan kaki, lutut, sendi pinggul dan mencapai punggung bawah. Kemudian pesakit diberi rehat tidur selama tiga hingga empat minggu. Setelah bangun dari tidur, orang itu berjalan dengan tongkat selama 1,5-2 bulan lagi. Plaster dikeluarkan tidak lebih awal 2-3 bulan selepas kecederaan.

Dalam beberapa kes, pesakit mengalami daya tarikan rangka selama 3-4 minggu. Untuk melakukan ini, jarum khas dimasukkan ke dalam tibia di bawah anestesia, di mana beban dipasang.

Rawatan kualitatif dislokasi pinggul pada orang dewasa mesti merangkumi pemulihan. Ia merangkumi kursus urut, gimnastik pemulihan dan prosedur fisioterapi. Pemulihan sepenuhnya membantu mengembalikan fungsi normal anggota bawah dan memberi seseorang peluang untuk kembali ke kehidupan normal mereka..

Rawatan terkehel dan rumit pada sendi pinggul

Sekiranya paramedik tidak dapat membetulkan dislokasi secara tertutup, mereka melakukan pengurangan secara terbuka dari dislokasi. Semasa operasi, doktor membuat sayatan di mana dia mendapat akses ke sendi. Dia secara manual menetapkan kepala femoral dan menjahit luka. Campur tangan pembedahan juga diperlukan untuk pecah ligamen, kecederaan tisu lembut yang besar dan dislokasi kronik.

Video mengenai pesakit selepas pembedahan:

Bahkan rawatan kecederaan yang tepat pada masanya dan tidak selalu menyebabkan pemulihan sepenuhnya. Sebilangan pesakit mengalami osteoartritis yang cacat dari masa ke masa kerana kerosakan pada tulang rawan artikular. Penyakit ini menyebabkan kesakitan yang teruk ketika berjalan dan kecacatan sendi pinggul. Patologi dapat disembuhkan hanya dengan bantuan endoprosthetics - penggantian sendi dengan prostesis buatan.

Dislokasi sendi pinggul pada kanak-kanak

Displasia HJ adalah patologi umum sistem muskuloskeletal pada bayi baru lahir, menyumbang kira-kira 3% daripada semua penyakit ortopedik. Ia berlaku kerana pembentukan sendi yang tidak betul pada masa pranatal. Menurut statistik, dislokasi unilateral berlaku tujuh kali lebih kerap daripada yang dua hala, dan pada kanak-kanak perempuan, patologi dikesan lima kali lebih kerap daripada pada kanak-kanak lelaki..

50% dari semua displasia pinggul berkembang pada bayi yang dilahirkan dalam persembahan breech. Walau bagaimanapun, sifat penjagaan obstetrik dan mekanisme tindakan kelahiran sama sekali tidak mempengaruhi penampilan patologi. Ini mengesahkan adanya kecacatan pinggul pada bayi yang dilahirkan oleh pembedahan caesar..

Kumpulan displasia pinggul pada kanak-kanak merangkumi pra-dislokasi, subluksasi, dislokasi, dan radang sendi yang tidak matang secara radiologi. Biasanya, penyakit didiagnosis pada awal kanak-kanak berkat pemeriksaan rutin pakar pediatrik dan ortopedis. Kadang-kadang patologi dikesan kemudian, ketika anak mula berjalan..

Ahli trauma dari kategori A.I.Sumin tertinggi:

  • memendekkan kaki yang sakit;
  • susunan asimetris lipatan gluteal, femoral dan popliteal;
  • putaran luaran anggota badan, terutamanya dapat dilihat semasa tidur;
  • kemunculan ciri khas ketika kaki diculik;
  • ketidakupayaan untuk menarik anggota badan yang bengkok pada sendi pinggul lebih dari 70-90 darjah;
  • anjakan kepala femoral semasa palpasi.

Pada bayi berusia lebih dari 1 tahun, patologi kongenital ditunjukkan oleh gaya berjalan dan kepincangan yang tidak stabil. Anak mempunyai kelengkungan tulang belakang di kawasan lumbar. Kanak-kanak yang sakit biasanya mula berjalan lebih lewat daripada kanak-kanak yang sihat..

Rawatan dislokasi dan subluksasi sendi pinggul pada kanak-kanak bermula pada minggu-minggu pertama kehidupan. Untuk memerangi patologi, mereka menggunakan pelekap lebar, sanggul Pavlik, dan serpihan perubatan khas. Seiring dengan ini, kanak-kanak diberi prosedur fisioterapi, urut, latihan fisioterapi. Sekiranya terapi konservatif tidak berkesan, bayi akan melakukan pengurangan terbuka dengan artroplasti.

Umur yang paling sesuai untuk campur tangan pembedahan pada kanak-kanak dianggap 2-3 tahun hidup.

Gejala subluksasi sendi pinggul pada orang dewasa, kaedah diagnosis

Kesihatan manusia adalah perkara yang sangat rapuh. Selalunya berlaku bahawa seseorang pada umumnya cukup sihat, tetapi ada beberapa gangguan kecil yang membuatnya sensasi berterusan dan sangat tidak menyenangkan. Pemecahan sendi pinggul adalah salah satu masalah seperti itu. Sendi terdiri daripada kepala femur dan rongga yang sesuai di pelvis. Dengan artikulasi ini, orang boleh berdiri, duduk dan bergerak. Perpindahan bahagian-bahagian artikular, di mana yang terakhir berhenti saling menyentuh satu sama lain, disebut dislokasi, dan jika mereka menyentuh sebahagian, maka ini adalah dislokasi separa - subluksasi.

Apakah bentuk subluksasi?

Patologi seperti itu diperoleh dan kongenital. Penyebab subluksasi kongenital adalah keturunan atau patologi kehamilan. Selalunya ia disebabkan oleh displasia - perkembangan sendi yang tidak normal, yang menyebabkan rasa rendah diri. Subluksasi yang diperoleh boleh berlaku disebabkan oleh penyakit tulang dan tisu di sekitarnya, kecederaan, akibat menyekat kaki anak untuk waktu yang lama, pembengkakan yang tidak betul, tempat duduk anak yang tidak selesa, sukar melahirkan anak.

Dislokasi lengkap dan tidak lengkap juga dibahagikan mengikut arah anjakan (kanan, kiri), dan juga:

  • Belakang. Sesaran diarahkan ke bahagian belakang badan. Penyebab yang paling biasa adalah tendangan ganas terhadap panel kereta dalam kemalangan. Kecederaan ini sangat berbahaya kerana kemungkinan kerosakan pada saraf sciatic.
  • Depan. Kepala pinggul beralih ke hadapan, kaki dipintal dan hampir mustahil untuk bergerak.
  • Tengah. Pilihan yang paling berbahaya, hampir selalu disertai dengan patah tulang.

Tahap pertama masalah ini adalah pra-dislokasi - ketidakstabilan sendi apabila kapsul sendi diregangkan dan otot-otot menjadi lemah. Sekiranya masalah itu tidak diperbetulkan, maka subluxation berlaku - perubahan selanjutnya apabila kepala diganti, tetapi belum sepenuhnya keluar dari asetabulum. Dengan rawatan yang betul, sendi pulih dan berfungsi dengan normal; tanpa rawatan, kehelan dan komplikasi selanjutnya mungkin berlaku.

Bagaimana dan mengapa patologi menampakkan dirinya pada orang dewasa?

Sekiranya patologi itu kongenital, bahkan pada janin, sendi terbentuk dengan kecacatan, kepala femur menjadi terlalu cembung, dan rongga glenoid terlalu rata. Patologi yang dijangkiti dapat berkembang kerana penyakit sistem muskuloskeletal (poliomielitis atau osteomielitis) atau trauma (pukulan, jatuh). Pengurangan dislokasi yang tidak betul dan tepat waktu juga boleh menyebabkan subluksasi pada masa akan datang. Penyebab yang paling biasa berlaku pada orang dewasa adalah kesan pada tubuh manusia dari beberapa pengaruh luaran yang kuat: kemalangan lalu lintas, jatuh dari ketinggian, bencana atau bencana alam.

Diagnostik

Menurut ICD (klasifikasi penyakit antarabangsa), displasia pinggul mempunyai kod M 24.8. Subluxation boleh dilakukan secara sepihak atau dua hala dan didiagnosis segera setelah bayi dilahirkan. Doktor yang prihatin mungkin mengesyaki tanda-tanda sebelum bayi dilahirkan. Kehamilan yang teruk, penyampaian sungsang dan ukuran janin yang besar, kehadiran displasia pada saudara mara biasanya memaksa doktor untuk menganggap kemungkinan masalah ini, dan bayi baru lahir seperti itu segera dianggap sebagai kumpulan risiko.

Dengan displasia, semua komponen dan bahagian sendi pinggul dalam tempoh pranatal sudah terbentuk dengan tidak betul.

Gejala biasa untuk sebarang jenis subluxation adalah:

  • kesakitan memotong atau menusuk tajam;
  • perubahan penampilan;
  • bengkak;
  • masalah mobiliti.

Sekiranya terdapat patologi biasa, gejala-gejala ini diperhatikan tidak selalu, tetapi secara berkala, kerana kepala femur sebahagiannya jatuh dari rongga sendi, dan kemudian dapat kembali sendiri, terutama pada waktu malam.

Bagaimana subluksasi pinggul ditentukan pada orang dewasa? Gejala mungkin termasuk yang berikut:

  • pergerakan berlebihan sendi femoral;
  • asimetri lipatan gluteal atau perbezaan panjang kaki;
  • ketidakupayaan seseorang yang berbaring telentang untuk melebarkan lututnya dengan lebar;
  • klik ciri dan ketidakselesaan ketika bergerak.

Diagnosis dibuat berdasarkan gejala, keluhan pesakit, serta hasil pemeriksaan: ultrasound, CT, X-ray.

Ramai orang dewasa mungkin tidak menyedari penyakit mereka. Kadang-kadang hipermobiliti sendi dan superelastik ligamen bukan sahaja tidak menimbulkan keluhan, tetapi juga membolehkan orang mencapai hasil yang baik dalam menari, gimnastik dan sukan.

Cara merawat patologi subluksasi?

Rawatan yang tepat pada masanya dan tepat membolehkan anda menyembuhkan subluksasi dan mengembalikan sepenuhnya fungsi sendi.

Paha yang cedera mesti dipasang dengan serpihan atau cara yang ada dan sejuk disapu pada kawasan sendi. Mangsa mesti segera dibawa ke doktor. Seorang pakar harus berurusan dengan pengurusan subluxations: chiropractor, orthopedist, traumatologist. Adalah berbahaya untuk melakukannya sendiri, anda boleh mendapat kehelan sepenuhnya, pecahnya ligamen atau kerosakan serius yang lain.

Selepas pengurangan, plaster cast digunakan pada sendi, tidak bergerak dengan serpihan atau pembalut selama dua bulan. Untuk pemulihan selanjutnya, sangat berguna untuk menjalankan terapi berikut:

  • pergi untuk urut dan fisioterapi;
  • mengambil ubat (analgesik, anti-radang, ubat-ubatan regeneratif);
  • melakukan senaman khas, melakukan gimnastik perubatan.
Terapi senaman

Penyembuhan pinggul pada orang dewasa paling kerap memerlukan pembedahan; rawatan konservatif jarang berkesan.

Kemungkinan komplikasi

Subluxation berbahaya kerana, dengan perpindahan seperti itu, saraf dan saluran darah ditekan, masalah dengan persarafan dan peredaran darah muncul, yang dapat menyebabkan akibat yang serius, kemerosotan keadaan tisu, hingga kematiannya. Sekiranya diagnosis yang tepat tidak dibuat pada masa kanak-kanak, penyakit ini sudah dapat menampakkan diri pada orang dewasa, menyebabkan sakit, kaki rata, scoliosis, kepincangan dan bahkan kecacatan.

Displasia sendi sangat jarang berlaku pada orang dewasa, tetapi dislokasi dan subluksasi boleh berlaku pada mana-mana orang pada usia apa pun kerana kecederaan atau dengan tekanan yang meningkat.

Dislokasi sendi pinggul (pinggul). Punca, gejala, jenis, pertolongan cemas dan pemulihan

Dislokasi pinggul adalah pemisahan permukaan artikular kepala femoral dan asetabulum. Ia boleh berlaku semasa trauma atau kongenital, disebabkan oleh gangguan perkembangan sendi pinggul.

Fakta dislokasi pinggul traumatik:

  • Ini menyumbang 5% dari semua dislokasi (setiap 20 dislokasi adalah dislokasi pada sendi pinggul).
  • Trauma adalah yang paling biasa di kalangan orang yang kuat dan sihat dari usia 20 hingga 50 tahun.
  • Semasa dislokasi, kepala femur dapat bergerak ke arah yang berbeza, tetapi ia bergerak tiga kali lebih kerap daripada ke depan.
  • Kekuatan yang mencukupi mesti digunakan untuk kerosakan yang berlaku.

Ciri-ciri anatomi sendi pinggul

Sendi pinggul mempunyai kekuatan tinggi dan mampu menahan beban berat yang biasanya jatuh pada anggota bawah.

Unsur utama sendi pinggul:

  • Kepala femoral. Ia mempunyai bentuk sfera dan menghubungkan ke badan paha dengan leher yang nipis. Di luar, kepala ditutup dengan tulang rawan artikular.
  • Asetabulum pada tulang pelvis. Ia menutup kepala paha, kerana itu, sebenarnya, sendi pinggul terbentuk.
  • Acetabulum adalah tulang rawan yang bergerak di sepanjang pinggir acetabulum dan meningkatkan kedalamannya. Faktanya adalah bahawa rongga itu sendiri cetek, sehingga kepala femur tidak menyentuhnya dengan seluruh kawasannya. Bibir asetabular menguatkan sendi, mencegah pergerakan berlebihan.
  • Ligamen luaran. Di luar, sendi pinggul diperkuat dengan empat ligamen kuat.
  • Ligamen dalaman kepala femoral. Ia bergerak dari bahagian atas kepala femoral ke acetabulum dan memainkan peranan penting - kapal melaluinya.

Di sekitar sendi pinggul terdapat sebilangan besar otot yang menguatkannya. Otot gluteal paling kuat berkembang.

Bekalan darah ke kepala femoral berasal dari arteri, ada yang mendekatinya dari sisi leher, dan yang lain dari sisi acetabulum, melalui ligamen dalaman kepala femoral.

Apakah jenis kehelan pinggul?

Varieti pinggul, bergantung pada arah anjakan kepala femoral:

  • Posterior - kepala femoral terletak di belakang sayap ilium.
  • Posterior - kepala femur terletak berhampiran dengan ischium.
  • Anterosuperior - kepala femur terletak di hadapan sayap ilium.
  • Antero-inferior - kepala femur terletak di sebelah tulang kemaluan.
Dislokasi posterior berlaku 3-5 kali lebih kerap daripada anterior.

Penyebab kehelan pinggul

Sendi pinggul diperkuat dengan ligamen yang kuat dan sejumlah besar otot, oleh itu, agar berlaku dislokasi, daya yang cukup besar mesti digunakan, hentaman mesti dilakukan pada kelajuan tinggi.

Situasi yang paling sering menyebabkan kehelan pinggul:

  • kemalangan jalan raya;
  • jatuh dari ketinggian yang tinggi;
  • pelbagai bencana alam, malapetaka.

Kecederaan itu tidak langsung, iaitu kesannya tidak langsung pada sendi itu sendiri, tetapi pada tulang paha - ia bertindak sebagai tuas.

Dislokasi anterior paling kerap berlaku semasa jatuh dari ketinggian yang besar ke kaki, yang pada masa ini dibelok ke luar, sedikit bengkok pada sendi pinggul dan diletakkan ke sisi.

Dislokasi posterior biasanya memerlukan usaha yang lebih sedikit. Ini berlaku semasa putaran kaki yang tajam dan cepat ke dalam dan penambahannya..

Semasa kecederaan yang dijelaskan, kehelan sering berlaku pada orang di bawah usia 50 tahun. Pada orang tua, trauma membawa kepada patah tulang paha.

Gejala kehelan pinggul

Gejala biasa untuk semua jenis dislokasi pinggul

Gejala bergantung pada jenis anjakan kepala femoral


Sejenis kehelanGejala
Belakang
  • Kaki dibengkokkan, ditambah dan dipusing ke dalam.
  • Anggota badan yang cedera dipendekkan.
  • Terdapat kemurungan di pangkal paha, dan penonjolan di kawasan pantat, kerana ada kepala femur yang terlantar.
  • Dengan dislokasi posterior pada kepala femoral, kecacatan lebih ketara.
Depan
  • Kaki sedikit diculik, lutut dipusing ke luar, dengan kehelan anteroinferior - lebih kuat.
  • Dengan dislokasi anteroposterior, kaki tidak bengkok, dengan dislokasi anteroposterior - bengkok.
  • Anggota badan yang cedera dipanjangkan.
  • Terdapat jisim yang menonjol di kawasan pangkal paha, kepala paha yang dipindahkan, dan punggungnya kelihatan rata.

Komplikasi kehelan pinggul

Komplikasi yang paling biasa dari dislokasi pinggul traumatik adalah kerosakan pada saluran yang memberi makan kepala femur. Pada masa yang sama, nekrosis avaskularnya berkembang, pemusnahan tisu tulang bermula. Kesakitan berlaku, pesakit secara praktiknya kehilangan keupayaan untuk bergerak dengan sendirinya. Anda harus melakukan pembedahan penggantian pinggul.

Komplikasi kecederaan yang lain adalah penyebaran saraf sciatic yang berjalan dekat dengan sendi pinggul.

Gejala:

  • Sakit di bahagian belakang kaki.
  • Gangguan pergerakan dan kepekaan, sehingga kelumpuhan lengkap (jika saraf pecah semasa kecederaan).
  • Mengelupas, bisul kulit.
Kepala femur yang terlantar dapat memampatkan saluran femoral, sehingga mengganggu peredaran darah di anggota bawah. Dislokasi mesti diperbetulkan secepat mungkin - jika terlalu banyak masa berlalu, tisu yang tidak lagi menerima oksigen boleh mati.

Kerosakan pada saraf obturator membawa kepada perkembangan gangguan otot-otot paha dalam.

Kehelan pinggul tua

Sekiranya kehelan pinggul tidak diperbetulkan sejurus selepas kecederaan, maka lama-kelamaan ia menjadi kronik dan jauh lebih sukar untuk dihilangkan..

Klasifikasi kehelan, bergantung pada masa:

  • Segar - tidak lebih dari 3 hari berlalu sejak kecederaan.
  • Basi - dari saat kecederaan, dari 3 hari hingga 3 minggu telah berlalu.
  • Orang tua - lebih dari 3 minggu telah berlalu sejak kecederaan tersebut.

Dengan kehelan pinggul yang lama, kapsul sendi pinggul menjadi lebih tebal dan lebih padat, ruang bebas di sekitar sendi dipenuhi dengan tisu penghubung, dan boleh berubah-ubah dari masa ke masa. Perubahan patologi ini dapat dihapuskan hanya dengan bantuan campur tangan pembedahan..

Tanda-tanda dislokasi pinggul kronik:

  • Terdapat simptom yang sama dengan dislokasi baru, tetapi kurang jelas.
  • Bimbang akan kesakitan, tetapi tidak begitu kuat lagi.
  • Deformasi menjadi kurang ketara.
  • Pesakit lemas. Dia menyesuaikan diri dengan berdiri dan berjalan dengan sendi yang terkilir: dia mempunyai kelengkungan tulang belakang, pelvis miring.

Pertolongan cemas kepada mangsa yang mengalami kehelan pinggul

Adakah saya perlu menghubungi ambulans?

Sekiranya kecederaan parah dan disyaki terkena pinggul, ambulans harus segera dipanggil. Mangsa harus dibawa ke klinik, di mana dislokasi akan dikurangkan di bawah anestesia.

Jangan sekali-kali anda cuba memperbaiki kehelan pinggul anda sendiri. Pertama, sangat sukar..

Sendi pinggul dikelilingi oleh otot kuat yang tegang semasa kecederaan - tidak ada yang berlaku tanpa anestesia. Kedua, tindakan yang tidak betul dapat melakukan lebih banyak keburukan daripada kebaikan, terutama jika mangsa mengalami patah tulang pinggul, kerosakan pada saluran darah dan saraf.

Apa yang boleh dibuat?

Doktor mana yang mendiagnosis dan merawat kecederaan ini?

Seorang mangsa dengan pinggul yang terkilir dibawa ke bilik kecemasan, di mana dia diperiksa oleh traumatologist. Diagnosis biasanya mudah.

Jenis kecederaan lain serupa dengan manifestasi kehelan pinggul:

  • Kecederaan. Terdapat rasa sakit, tetapi tidak ada ubah bentuk yang jelas di kawasan sendi, dan semua pergerakan dipelihara.
  • Subluxation adalah kecederaan di mana permukaan artikular kepala femoral dan acetabulum tidak dipisahkan sepenuhnya, perpindahan berlaku sebahagiannya. Tanda-tanda sangat serupa dengan kehelan, tetapi pergerakan pada sendi dipelihara sebahagiannya.
  • Patah tulang. Dislokasi pinggul sering harus dibezakan daripada patah leher femoral, acetabulum. Kadang-kadang hanya ada patah tulang, dan dalam kes lain digabungkan dengan dislokasi - dislokasi fraktur.

Pemeriksaan dislokasi pinggul

  • Pemeriksaan oleh traumatologist. Doktor memeriksa dan merasakan sendi pinggul yang rosak. Dislokasi biasanya mudah dikesan, tetapi penting untuk membezakannya dengan jenis kecederaan lain yang dinyatakan di atas..
  • Radiografi. Ia wajib bagi semua pesakit. Gambar diambil dalam dua unjuran - depan dan sisi. Ini memungkinkan untuk menentukan kedudukan kepala femoral dengan lebih baik, untuk mengenal pasti kerosakan pada tisu sekitarnya.
  • Pengiraan tomografi dan pengimejan resonans magnetik. Kajian-kajian ini dilakukan dalam kes di mana, setelah pemeriksaan sinar-X, doktor masih ragu-ragu mengenai diagnosisnya..

Rawatan dislokasi pinggul

Rawatan untuk kehelan pinggul segar

Sekiranya tidak ada komplikasi, maka dislokasi pinggul disesuaikan dengan cara tertutup, tanpa pembedahan.

Peraturan untuk pengurangan dislokasi pinggul secara tertutup:

  • dilakukan di bilik operasi;
  • anestesia umum semestinya digunakan, kerana prosedurnya sangat menyakitkan, dan otot-otot di sekitar sendi pinggul yang mengidap sakit tidak membenarkannya dilakukan secara normal;
  • mangsa disuntik dengan ubat-ubatan yang membantu melonggarkan otot rangka - relaksan otot;
  • pengurangan dilakukan oleh dua orang: seorang pakar bedah trauma dan pembantunya;
  • semasa pengurangan, doktor mengulangi pergerakan yang berlaku semasa kecederaan, tetapi dalam urutan yang bertentangan, akibatnya kepala femoral jatuh ke tempatnya.

Cara untuk mengurangkan dislokasi pinggul (dinamakan dengan nama doktor yang mengembangkannya):

JalanPenerangan
Arah Kocher
  • mangsa diletakkan di atas meja operasi atau di atas lantai, diberi anestesia;
  • pembantu pakar bedah meletakkan tangannya di pelvis mangsa dan membetulkannya dengan selamat;
  • pakar bedah melenturkan kaki pesakit yang cedera pada sudut tepat pada sendi lutut dan pinggul;
  • kaki ditarik secara menegak ke atas, sambil berpusing ke dalam;
  • apabila pengurangan berlaku, pakar bedah merasakan klik khas.
Pengurangan di sepanjang Dzhanilidze
  • mangsa diberi anestesia dan hanya setelah tidur nyenyak, dia diletakkan di perutnya di atas meja operasi;
  • kaki yang cedera tergantung bebas dari meja operasi dari sisi;
  • dua beg pasir diletakkan di bawah pelvis mangsa, pembantu pakar bedah meletakkan tangannya di sakrum dan menekannya, melakukan fiksasi;
  • pakar bedah membengkokkan kaki mangsa pada sendi lutut dan meletakkan lututnya di fossa popliteal;
  • melakukan tekanan kuat dengan lutut, doktor secara serentak memusingkan kaki pesakit ke luar;
  • pada masa penempatan semula, traumatologist merasakan klik khas.

X-ray diambil sekali lagi setelah pengurangan untuk memastikan kepala femoral berada di tempatnya.

Setelah menetapkan kehelan pinggul:
  • Pelekat plaster disapu dari pinggang hingga hujung jari. Ia membetulkan tiga sendi: pinggul, lutut dan pergelangan kaki.
  • Kadang-kadang perlu menerapkan daya tarikan rangka selama 3-4 minggu. Jarum logam disalurkan melalui tibia di bawah anestesia, pendakap dilekatkan padanya dan beban digantung darinya.
  • Rehat tempat tidur ditetapkan selama 3-4 minggu. Selepas itu, pesakit boleh bangun dan berjalan menggunakan tongkat..
  • Kemudian, selama 8-10 minggu, dilarang meletakkan beban pada kaki yang cedera - pesakit boleh berjalan, hanya bersandar pada kruk.
  • Biasanya, kemampuan bekerja dipulihkan sepenuhnya setelah 3 bulan..
  • Sekiranya pengurangan dilakukan sejurus selepas kecederaan, prognosisnya baik. Pemulihan sepenuhnya datang, fungsi kaki yang rosak dipulihkan sepenuhnya. Beberapa mangsa mengalami komplikasi (lihat di atas).

Rawatan dislokasi pinggul yang rumit

Rawatan dislokasi pinggul kronik

Pemulihan

Dislokasi sendi pinggul adalah kecederaan yang agak teruk. Kelajuan dan kecekapan memulihkan fungsi kaki yang cedera dan prestasi pesakit sangat bergantung pada seberapa tepat dan tepatnya rawatan pemulihan. Pada pesakit yang telah menjalani pemulihan, hasilnya selalu lebih baik daripada pesakit yang hanya membatasi rawatan di hospital.

Displasia sendi pinggul pada orang dewasa

Subluksasi pinggul adalah pelanggaran kesesuaian hujung artikular femur dan acetabulum. Trauma mungkin disertai dengan pemusnahan kapsul tulang rawan di bawah pengaruh proses degeneratif (arthritis, arthrosis) atau tekanan mekanikal. Ia berlaku pada 5% kes dari kecederaan lain pada sendi pinggul. Perbezaan lengkap sendi tulang disebut dislokasi, dan subluksasi separa.

Anatomi sendi pinggul

Sendi pinggul adalah sendi artikular poliaksial yang terdiri daripada dua elemen utama:

  1. Acetabulum adalah berbentuk sabit berongga di tulang pelvis, permukaan dalamannya ditutup dengan kapsul tisu penghubung.
  2. Kepala femur adalah proses bertulang bulat yang ditutup dengan tulang rawan, yang berdekatan dengan rongga glenoid.

Kesesuaian artikulasi sfera disediakan oleh asetabulum, yang terdiri daripada tisu berserabut-kartilaginus. Ia terletak di pinggir luar kemurungan. Sendi memberikan pemanjangan dan fleksi, penambahan dan penculikan, dan supinasi dan sebutan pinggul. Kekuatan hubungan artikular diberikan oleh alat muskul-ligamen, yang diwakili oleh ligamen ischio-femoral, ilio-femoral, pubic-femoral dan lain-lain.

Bentuk pelupusan

Perpindahan separa kepala relatif terhadap kemurungan pada ilium boleh disebabkan oleh pelbagai sebab. Bergantung pada faktor etiologi, jenis dislokasi sendi berikut dibezakan:

  • Kongenital - disebabkan oleh proses patologi dalam sistem muskuloskeletal anak yang berlaku walaupun semasa perkembangan plasenta. Selalunya, dislokasi kongenital didiagnosis pada bayi sehingga 12 bulan.
  • Traumatik - berlaku akibat tindakan mekanikal langsung pada sendi (tekanan, hentaman). Dislokasi pinggul sering disertai dengan kerosakan pada struktur intra-artikular, patah tulang dan pendarahan pada beg artikular.
  • Patologi - memanifestasikan dirinya dengan latar belakang perubahan berjangkit, radang dan degeneratif pada sendi.

Juga dalam traumatologi, klasifikasi anjakan sendi pinggul berikut digunakan:

  1. Dislokasi pusat - kecederaan seperti itu dicirikan oleh pemusnahan asetabulum, serta penarikan saraf besar dan pecahnya membran berserat kepala femoral (penonjolan).
  2. Dislokasi anterior - dicirikan oleh pecahnya kapsul sendi dan pergerakan luar kepala femoral dengan anjakan di bawah. Subluksasi sendi lebih kerap berlaku semasa jatuh ketika anggota badan dibelok ke luar.
  3. Dislokasi posterior - disertai dengan kerosakan pada membran tulang rawan kepala femoral, serta penarikannya ke belakang dan ke atas sendi pinggul.

Lebih jarang, pesakit didiagnosis mengalami dislokasi perineum, supracostal dan suprapubic. Kecederaan seperti itu adalah yang paling berbahaya, kerana kepala femur berpindah dengan kuat terhadap kemurungan pada tulang pelvis, yang menyebabkan pecahnya ligamen inguinal dan bertinium.

Sebab-sebabnya

Walaupun kekuatan otot dan ligamen yang menyokong sendi polyaxial, kesan mekanikal pada pinggul dari luar boleh menyebabkan pemisahan dan subluksasi sendi. Selalunya, pesakit didiagnosis dengan dislokasi genesis trauma, namun faktor lain juga boleh memprovokasi penyakit ini..

Punca patologi

Subluksasi spontan sering berlaku sebagai komplikasi penyakit ortopedik, disertai dengan proses degeneratif dan distrofi pada tulang rawan. Deformasi bibir dan rongga asetabular meningkatkan kemungkinan kepala femoral keluar dari sendi artikular. Penyakit yang membawa kepada kehelan sendi termasuk:

  • polio;
  • ligamentitis;
  • osteoartritis;
  • artritis;
  • spondylitis ankylosing;
  • osteomielitis;
  • fibrositis;
  • tendinitis.

Punca kongenital

Pada kanak-kanak di bawah umur 1 tahun, patologi berkembang dengan latar belakang displasia pinggul, yang berlaku kerana perkembangan struktur sendi artikular yang tidak betul. Penyakit ini dapat menampakkan diri dalam beberapa bentuk (asetabular, proksimal, putaran), tetapi dalam semua kes, kehelan sendi pinggul menjadi komplikasi. Perkembangan subluksasi kongenital dapat diprovokasi oleh:

  • persembahan anak kecil;
  • kekurangan kalsium dalam badan ibu;
  • latar belakang genetik;
  • jangkitan semasa kehamilan.

Rawatan tepat pada masanya dari kecacatan sendi artikular yang diperolehi dan melahirkan anak mencegah kelengkungan tulang belakang pada masa depan pada anak dan berlakunya komplikasi bersamaan - penonjolan cakera intervertebral, patah mampatan, hernia, dll..

Punca trauma

Dislokasi paling kerap berlaku di bawah pengaruh kecederaan tidak langsung, di mana tempat penggunaan daya mekanik berada jauh dari sendi pinggul.

Sebab-sebab pelanggaran integriti kapsul sendi dan perbezaan sendi tulang boleh:

  • pengecutan otot yang tajam;
  • pukulan ke paha;
  • jatuh dari ketinggian;
  • kemalangan kereta;
  • kecederaan kerja.

Dalam kira-kira 6% kes, dislokasi sendi berlaku sebagai komplikasi selepas artroplasti. Pengurangan tulang tepat pada masanya mengurangkan risiko subluksasi berulang.

Gejala dan darjah

Tidak kira jenis kecederaan, keadaan ini disertai dengan sakit teruk di kawasan pinggul. Gejala utama kehelan sendi pinggul pada orang dewasa termasuk:

  • perubahan bentuk anggota badan;
  • memendekkan kaki yang cedera;
  • had pergerakan sendi artikular;
  • kedudukan paksa badan;
  • peningkatan kesakitan ketika bergerak.

Tanda-tanda tambahan subluksasi ditentukan oleh jenis perbezaan sendi artikular.

Tanda-tanda kehelan anterior:

  • pembentukan bonjolan di kawasan selangkangan;
  • memusingkan lutut ke luar;
  • memanjangkan kaki yang cedera;
  • meluruskan anggota badan dengan anteroposterior dan fleksi dengan subluksasi anteroposterior.

Tanda-tanda kehelan posterior:

  • melonjak di punggung;
  • memendekkan kaki;
  • anggota badan yang cedera dimasukkan dan dibengkokkan di lutut;
  • kecacatan jelas pada sendi pinggul.

Sekiranya patologi disebabkan oleh trauma, hematoma dan pembengkakan mungkin berlaku di tempat kecederaan..

Manifestasi klinikal displasia artikular

Gejala utama displasia pinggul pada orang dewasa adalah:

  • asimetri otot gluteal;
  • klik di lutut semasa memanjangkan kaki;
  • penculikan anggota badan yang tidak lengkap;
  • sakit dengan berjalan kaki yang berpanjangan;
  • kekejangan pada sendi pinggul.

Bercakap mengenai patologi pada orang dewasa, adalah perlu untuk mempertimbangkan akibat perlakuan yang tidak betul pada kanak-kanak pada awal kanak-kanak. Terapi yang tidak mencukupi dan diagnosis lewat penyakit ini tidak hanya disebabkan oleh gangguan fungsi motorik, tetapi juga dengan penyakit ortopedik lain..

  1. Yang pertama adalah perkembangan artikulasi artikular tanpa anjakan relatif terhadap rongga pada ilium.
  2. Yang kedua adalah anjakan separa kepala sendi relatif terhadap asetabulum.
  3. Yang ketiga adalah perbezaan sepenuhnya artikulasi artikular.

Pada kanak-kanak perempuan di bawah umur 1 tahun, penyakit ini berlaku 5 kali lebih kerap daripada pada kanak-kanak lelaki.

Diagnostik

Manifestasi luaran patologi dan ciri khas subluksasi sendi pinggul pada orang dewasa memudahkan diagnosis. Perbezaan sendi artikular ditunjukkan oleh postur paksa pesakit, sindrom kesakitan dan ubah bentuk anggota badan yang jelas..

Jenis kehelan sendi dapat ditentukan dengan menggunakan gambar sinar-X pada kaki yang cedera dalam unjuran lateral dan langsung. Patologi dikelaskan berdasarkan kedudukan kepala femoral berbanding dengan rongga iliac. Dalam situasi kontroversial, pengimejan resonans magnetik mungkin diperlukan, yang memungkinkan untuk menentukan bukan sahaja tahap pemisahan tulang, tetapi juga keadaan struktur otot-ligamen yang menyokong sendi.

Tidak mudah untuk membuat diagnosis ketika memeriksa pesakit dengan dislokasi pinggul kronik. Lama kelamaan, sindrom kesakitan hilang, dan pemendekan anggota badan dikompensasikan oleh ubah bentuk tulang pelvis dan tulang belakang. Ini membawa kepada perubahan gaya berjalan dan kepincangan..

Pertolongan cemas

Kaki yang ditambahkan atau diculik, sakit tajam, memendekkan anggota badan, dan postur paksa menunjukkan kehelan sendi pinggul. Sekiranya anda mengesyaki patologi, anda mesti menghubungi doktor dan memberi rawatan pra-hospital:

  1. Untuk melegakan kesakitan, gunakan analgesik oral - "Tramal", "Ketanov", "Ibuprofen", "Analgin", dll..
  2. Dengan menggunakan serpihan, pasangkan anggota badan pada kedudukan di mana ia berada dalam keadaan subluksasi.
  3. Untuk mengelakkan pembengkakan tisu, letakkan beg ais atau kompres sejuk di paha anda..

Sama sekali tidak digalakkan untuk menyesuaikan sendi secara bebas, menggerakkan anggota badan ke sisi atau mengubah kedudukan badan mangsa.

Rawatan pada orang dewasa

Dengan perbezaan sendi artikular pada tisu tulang rawan dan lembut, proses patologi sering berlaku: keradangan, pecah, pendarahan, dll. Kaedah rawatan dislokasi bergantung kepada kehadiran komplikasi dan penyebab patologi. Walaupun mengekalkan integriti struktur intra-artikular, mereka menggunakan pengurangan anggota badan secara tertutup - kaedah Kocher atau Dzhinilidze. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia umum dengan menggunakan relaksan otot.

Setelah meletakkan kepala femoral ke dalam rongga glenoid, pelekat plaster dikenakan ke kawasan dari punggung bawah ke kaki kaki yang cedera. Dalam kes yang jarang berlaku, daya tarikan rangka digunakan. Selama 8-10 minggu selepas pengurangan sendi, pesakit dibenarkan bergerak hanya dengan kruk.

Rawatan pada kanak-kanak

Terapi untuk dislokasi pada kanak-kanak secara praktikalnya tidak berbeza dengan kaedah yang digunakan untuk meletakkan semula tulang pada orang dewasa. Tetapi jika patologi disebabkan oleh displasia sendi, mereka menggunakan rawatan konservatif atau pembedahan..

Kaedah konservatif

Pra-dislokasi dan subluksasi pada kanak-kanak di bawah umur 1 tahun disesuaikan secara spontan ketika kaki digerakkan ke sisi. Untuk mengelakkan perbezaan sendi artikular berulang, pemasangan alat ortopedik digunakan:

  • Bantal Freyk;
  • helai;
  • Sanggul Pavlik;
  • pembalut elastik.

Terapi konservatif berkesan dalam merawat kanak-kanak kecil (sehingga 12 bulan), yang dikaitkan dengan keanjalan tisu tulang yang cukup tinggi.

Senaman khas dan terapi urut membantu menguatkan alat muskul-ligamen yang menyokong sendi. Anda boleh merawat kehelan dengan pembalut pada kanak-kanak di bawah usia 7 bulan.

Cara operasi

Pengurangan subluksasi lama memerlukan pembedahan. Jenis pembedahan yang digunakan bergantung pada tahap kerosakan pada struktur osteochondral sendi:

  • pengurangan terbuka - operasi yang dilakukan sekiranya permukaan artikular tidak cacat;
  • arthrodesis - imobilisasi sendi pinggul, dilakukan dengan perubahan intra-artikular yang tidak dapat dipulihkan;
  • endoprosthetics - penggantian sendi artikular yang rosak dengan prostesis.

Rawatan dislokasi adalah proses yang kompleks yang boleh memakan masa 10 minggu atau lebih. Proses pemulihan dapat dipercepat jika program pemulihan yang disusun oleh doktor diikuti.

Pemulihan

Terapi pemulihan bertujuan untuk mengembangkan sendi yang rosak setelah terkehel dan menguatkan ligamen dan otot yang menyokongnya. Pemulihan orang dewasa dan kanak-kanak merangkumi langkah-langkah rawatan berikut:

  • Terapi senaman adalah satu set latihan, pelaksanaannya merangsang peredaran darah di anggota badan yang cedera. Gimnastik biasa membantu meningkatkan nada otot, menjana semula kapsul sendi dan meningkatkan keanjalan ligamen.
  • Urut - mengembalikan aliran darah dalam tisu dan merangsang penyerapan semula edema dan hematoma. Terapi manual digunakan segera setelah penghapusan dislokasi sendi untuk memastikan pemulihan aktiviti motor yang cepat.
  • Fisioterapi - mempromosikan pertumbuhan semula struktur tulang rawan dan muskuloskeletal. Program pemulihan biasanya merangkumi: arus diadynamic, magnetoterapi, terapi UHF dan prosedur terma.

Akibat dan komplikasi

Subluxation sendi adalah penyakit tidak berbahaya yang boleh anda hidup selama bertahun-tahun. Walau bagaimanapun, lawatan ke waktunya ke doktor boleh menyebabkan akibat dan komplikasi serius yang menyebabkan kecacatan pesakit:

  • mampatan saraf sciatic;
  • mampatan urat besar atau arteri;
  • nekrosis kepala femoral;
  • ubah bentuk sendi pinggul;
  • rachiocampsis;
  • perubahan gaya berjalan (kepincangan);
  • abses tisu lembut.

Mengabaikan masalah boleh merosakkan saraf yang mengikat anggota badan. Keradangan dan kemerosotan tisu boleh menyebabkan pergerakan kaki sebahagian atau lengkap..

Pencegahan

Tidak mungkin untuk mencegah trauma dislokasi sendi, namun, mungkin untuk mengurangkan kemungkinan perbezaan sendi artikular genesis patologi jika peraturan berikut diperhatikan:

  • sukan biasa;
  • diet seimbang;
  • rawatan arthrosis dan arthritis yang tepat pada masanya;
  • memakai kasut ortopedik;
  • berjumpa doktor dengan pergerakan sendi yang terhad.

Dengan subluksasi sederhana, tidak disertai dengan pemusnahan tulang rawan artikular atau pecah ligamen, prognosis adalah baik. Sekiranya rawatan yang kompeten dan mematuhi peraturan program pemulihan, akibat buruk jarang terjadi. Terapi dislokasi rumit paling sering melibatkan campur tangan pembedahan, yang pada 85% kes membawa kepada pemulihan fungsi motor anggota badan sepenuhnya.

Penyembuhan sendi pinggul pada orang dewasa

Penyembuhan sendi pinggul pada orang dewasa adalah gangguan yang agak biasa, yang boleh menjadi patologi kongenital dan akibat kecederaan atau kerosakan yang tidak berjaya. Sukar untuk menyembuhkan penyakit ini, kerana memerlukan usaha dan waktu yang khusus. Komplikasi yang lebih serius terhadap kehelan femur boleh berlaku jika tidak dirawat dengan betul..

Varieti penyakit ini

Pada peringkat awal, pesakit hanya mengalami sedikit ketidakselesaan ketika berjalan dan sejumlah kesukaran melakukan beberapa latihan fizikal. Tetapi tanpa mengira gejala dan faktor yang memprovokasi, patologi secara signifikan merosakkan fungsi normal sendi dan menyebabkan pergerakan terhad.

Untuk mendiagnosis penyakit dengan tepat, anda perlu mendapatkan bantuan daripada pakar terlatih. Jika tidak, ia akan berkembang, meningkatkan intensiti ketidakselesaan dan menyebabkan sejumlah masalah tambahan..

Hari ini, doktor membezakan bentuk patologi berikut:

  1. Pra-dislokasi. Ia sering dikesan pada masa bayi dan merupakan gangguan kongenital. Sekiranya anda memberi bayi rawatan yang tepat pada masanya, keadaan sendi akan mula bertambah baik. Walau bagaimanapun, pembentukan subluksasi tidak dikecualikan..
  2. Subluxation menghasilkan sedikit anjakan sendi berbanding dengan acetabulum. Sekiranya anda mengambil langkah yang betul dan memberi pesakit rawatan yang kompeten dari usia dini, ini akan membolehkan anda memulihkan sendi sepenuhnya dan mengembalikannya ke fungsi sebelumnya..
  3. Dislokasi biasanya dipanggil keluar sepenuhnya dari kepala femoral dari acetabulum. Bergantung pada simptom, perpindahan itu lengkap atau tidak lengkap..

Sekiranya dislokasi sendi pinggul berlaku pada orang dewasa, ia paling parah kerana meningkatkan risiko patah tulang.

Ciri-ciri subluxation

Pemecahan sendi pinggul tidak biasa berlaku pada orang dewasa. Kemungkinan besar ia adalah penyakit kongenital berbahaya yang hanya terdapat pada 2% pesakit. Dalam kebanyakan kes, doktor mendiagnosis patologi sendi kiri, walaupun terdapat kes kerosakan pada sendi kanan atau kedua-duanya..

Dislokasi dan subluksasi terbentuk kerana peningkatan aktiviti fizikal, tekanan yang kuat pada sendi, atau kerosakan mekanikal. Perpindahan sendi pinggul sering berlaku dalam kemalangan jalan raya ketika organ badan juga berisiko. Juga, masalahnya dapat timbul dari pukulan kuat dan tajam ke daerah artikulasi atau kecederaan, sebagai peraturan, ketika melakukan latihan fizikal yang sukar.

Gejala

Subluxation dan dislokasi pada orang dewasa menampakkan diri dengan cara yang berbeza. Semuanya bergantung pada tahap kerosakan dan ciri-ciri individu pesakit. Sekiranya dalam kes pertama, gejala-gejala dinyatakan dengan sederhana dan tidak menyebabkan ketidakselesaan yang serius, maka dalam kes kedua, rasa sakit yang kuat, kepincangan, dan kadang-kadang kemustahilan pergerakan bebas tidak dikecualikan.

Tanda-tanda kerosakan mungkin berbeza bergantung pada lokasi kecacatan:

  1. Dislokasi anterior dicirikan oleh putaran kaki ke sisi yang tidak wajar, dengan lutut menunjuk ke luar.
  2. Perpindahan posterior menyebabkan pemendekan anggota badan, edema yang ketara dan pembalikan lutut ke dalam.
  3. Dengan dislokasi pusat, kecacatan artikular berkembang, dan pesakit terhad dalam pergerakan. Dia juga menderita kesakitan yang teruk, perubahan gaya berjalan dan masalah lain. Kaki dalam kes seperti itu boleh dipusingkan ke dalam dan ke luar..

Perubahan distrofi berkembang pesat pada tisu tulang rawan, oleh itu, orang berusia 25 tahun ke atas terdedah kepada masalah yang lebih berbahaya - coxarthrosis.

Ciri rawatan pada orang dewasa

Untuk rawatan subluksasi dari sebarang keparahan, kaedah yang sama digunakan untuk rawatan dislokasi. Pesakit dewasa memerlukan campur tangan pembedahan, kerana pembentukan sendi akhirnya selesai. Nasib baik, kaedah prostetik moden memungkinkan untuk mengembalikan kegembiraan pergerakan walaupun kepada orang kurang upaya dan orang tua..

Pengurangan sendi boleh dimulakan setelah pemeriksaan perubatan lengkap di klinik pesakit dalam, di mana anestesia tempatan dan sinar-X dan MRI berkualiti tinggi akan digunakan.

Terapi pemindahan dilakukan dalam beberapa peringkat:

  1. Pengurangan Sendi.
  2. Fiksasi bersama dengan pelekat plaster.
  3. Sejumlah aktiviti pemulihan dan pemulihan.

Sekiranya pesakit mengalami komplikasi dalam bentuk serpihan tulang dan kerosakan pada tisu periartikular, pengurangan tidak dapat digunakan. Satu-satunya penyelesaian adalah pembedahan.

Pengurangan dislokasi di rumah

Ramai peminat cuba mengembalikan fungsi sendi pinggul sebelumnya di rumah, tetapi ini tidak menjamin hasil yang berjaya, dan kadang-kadang membawa kepada perkembangan komplikasi..

Penting untuk difahami bahawa apabila cedera, otot-otot di sekitar sendi menjadi tegang, dan mustahil untuk merehatkannya tanpa anestesia. Oleh itu, lebih baik jangan bereksperimen, dengan harapan akan kemampuan anda sendiri, tetapi meminta bantuan daripada pakar.

Di samping itu, sebarang tindakan buta huruf boleh membawa kepada akibat yang tidak menyenangkan, dan kemungkinan kejayaan adalah minimum. Keadaan menjadi lebih rumit sekiranya patah tulang berlaku dengan anjakan, merosakkan saraf dan saluran darah..

Namun, dengan pendekatan yang kompeten, anda dapat menerapkan sejumlah langkah rumah yang akan memperbaiki keadaan sendi dan memulihkan fungsi sebelumnya..

  1. Mula-mula anda perlu menyingkirkan sensasi yang menyakitkan. Dalam kes ini, anda boleh menggunakan analgesik kuat dalam bentuk tablet. Walau bagaimanapun, adalah lebih bijak untuk menyuntikkannya dengan suntikan intramuskular..
  2. Kemudian sendi yang terkena dipasang dengan hati-hati dalam keadaan pegun. Untuk ini, belat atau pembalut perubatan digunakan, yang anggota badan yang cedera diikat dengan yang sihat. Pada tahap ini, penting untuk berhati-hati untuk mengelakkan kesakitan atau ketidakselesaan..
  3. Setelah menyelesaikan proses imobilisasi, beg ais atau salji hendaklah disapu pada bahagian pelvis yang terkena, dan kompres basah harus dibuat.

Anda tidak digalakkan melakukan sendiri tindakan terapi lain. Sebaliknya, anda harus menghubungi klinik untuk mendapatkan bantuan daripada kakitangan hospital yang berpengalaman..

Pengurangan sendi di hospital

Pesakit dewasa menjalani dua jenis terapi:

  1. Kaedah Janilidze. Semasa pesakit dibius, dia diletakkan menghadap ke bawah pada permukaan mendatar, memastikan anggota badan yang cedera tergantung bebas dari meja. Dalam kes ini, dua beg pasir diletakkan di bawah pelvis pesakit dan sakrum dipasang dalam keadaan tidak bergerak. Selepas itu, pakar memicit kaki yang terkena di lutut dan ternyata. Sekiranya semuanya dilakukan dengan betul, daftar akan kembali ke tempatnya.
  2. Kaedah Kocher. Selepas pengenalan anestesia tempatan, pesakit diletakkan di punggungnya, dengan pasti memperbaiki pelvis. Kemudian doktor membengkokkan kaki di lutut dan melakukan serangkaian pergerakan pekeliling dengan amplitud yang berbeza, menunggu sendi akhirnya terpasang di tempatnya.

Malangnya, kaedah ini hanya digunakan untuk pesakit dewasa. Mereka dikontraindikasikan pada kanak-kanak..

Setelah berjaya menyelesaikan manipulasi di atas, pesakit dibalut dengan plaster dan diberi rehat tempat tidur yang ketat selama 14-30 hari, bergantung kepada kerumitan kehelan. Sekiranya kecederaannya lebih teruk, daya tarikan rangka mungkin perlu digunakan. Anda boleh melakukan pergerakan kaki pertama hanya 5-7 minggu selepas pengurangannya.

Sekiranya pakar dapat mendiagnosis dislokasi kongenital, dan pesakit menjalani terapi yang tepat pada waktunya, hasil akhirnya mungkin berjaya. Terapi yang lebih lambat menyebabkan sejumlah komplikasi yang menyebabkan pembentukan kebiasaan terkehel. Di sini mustahil untuk membetulkan artikulasi menggunakan kaedah Janilidze atau Kokher, kerana ini meningkatkan kemungkinan mencubit tisu di sekitarnya dan kerosakan pada kapal.

Dengan kehelan kebiasaan, pesakit menjalani pembedahan terbuka, apabila pakar secara bebas memerangi semua masalah dan menetapkan kepala femur.

Sekiranya, setelah berjaya menyelesaikan operasi atau pengurangan pembedahan, pesakit merasakan kesakitan yang teruk, ada kemungkinan dia akan diberi analgesik kuat dalam bentuk Ibuprofen, Tempalgin, dll..

Campur tangan pembedahan

Untuk menyembuhkan kehelan dengan cepat, pengurangan terbuka atau artroplasti diperlukan. Kaedah pertama sesuai untuk bentuk kerosakan yang ringan, apabila permukaan sendi mengekalkan kemampuan motornya.

Jika tidak, pesakit diberi endoprosthesis, yang dipilih dengan mengambil kira parameter individu (berat dan umur), gaya hidup dan jenis aktiviti fizikalnya. Peranti ini dapat berfungsi selama 25 tahun, dengan teliti melaksanakan tugasnya.

Walau bagaimanapun, semasa operasi, terdapat perpindahan endoprosthesis, yang menyebabkan komplikasi tambahan. Gangguan seperti itu berlaku kerana faktor-faktor yang memprovokasi berikut:

  1. Umur lanjut pesakit.
  2. Perkembangan atrofi otot dan ligamen periartikular.
  3. Reaksi keradangan di kawasan sendi.
  4. Endoprosthesis yang dipilih dengan tidak betul.
  5. Pelanggaran preskripsi doktor semasa pemulihan.

Selalunya, subluksasi berlaku dengan peningkatan aktiviti fizikal yang tidak menentu, apabila tisu yang rosak belum pulih sepenuhnya. Dengan satu anjakan, arah ditutup. Selepas itu, pesakit diberi terapi konservatif..

Subluksasi berulang hanya dapat diperbaiki dengan cara terbuka.

Keseleo pinggul, subluksasi dan dislokasi diperlakukan secara berbeza pada kanak-kanak. Sebagai rawatan yang berkesan untuk dislokasi pinggul kongenital pada bayi, alat pelindung lebar atau alat bantuan ortopedik khas digunakan. Pada masa yang sama, kaki bayi terpaku pada kedudukan yang bengkok dan ditarik. Pengurangan dilakukan selama beberapa minggu.

Tidak boleh menggunakan kaedah pembedahan, kecuali dalam kes yang sukar apabila kaedah konservatif tidak berdaya..

Berapa lama masa yang diperlukan untuk pulih pada orang dewasa

Proses pemulihan setelah melakukan prosedur pembedahan boleh memakan masa yang sangat lama. Ini disebabkan oleh tekanan jangka panjang pada otot dan tulang yang tidak berfungsi..

Sebagai profilaksis untuk keradangan, penggunaan NSAID dan pengambilan ubat penahan sakit, termasuk tablet dan suntikan intramuskular, digunakan. Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, pesakit diberi pemulihan menyeluruh..

Bagi gimnastik pemulihan, ia adalah permintaan khas, kerana ia membolehkan anda mengolah sendi yang terjejas dengan berkesan dan mengembalikan fungsi motor sebelumnya.

Pada peringkat awal, senaman sederhana dapat meningkatkan peredaran darah di otot dan mencegah atrofi otot. Pada masa akan datang, pesakit diberi latihan yang terdiri daripada lenturan dan pemanjangan, penculikan dan penambahan anggota badan untuk mencegah perkembangan kontraksi. Latihan untuk memulihkan prestasi sendi juga digunakan..

Penting untuk memahami bahawa dislokasi adalah patologi kongenital, oleh itu, latihan terapeutik dianggap sebagai elemen yang sangat berkesan dari terapi kompleks bayi dan anak kecil. Ia juga dilakukan pada usia yang lebih tua, tetapi hanya setelah penempatan semula dislokasi.

Juga, pesakit diberi sejumlah langkah fisioterapeutik yang dikembangkan untuk setiap pesakit secara individu. Antara rawatan yang paling berkesan:

  1. Aplikasi parafin atau ozokerite.
  2. Magnetoterapi.
  3. Rangsangan otot elektrik.
  4. UHF.

Pada tahap pemulihan, pesakit perlu menjalani kursus pemulihan di zon sanatorium-resort. Dalam tempoh ini, pesakit boleh diberi rawatan urut, yang bertujuan untuk memperbaiki peredaran darah di kawasan yang terjejas dan memulihkan mobiliti kompaun..