Dislokasi jari kelingking di tangan: bagaimana membetulkannya?

Diagnostik

Dislokasi jari kelingking di tangan adalah anjakan pada sendi tulang. Terdapat sebilangan besar hujung di kawasan jari. Itulah sebabnya dislokasi adalah kecederaan yang sangat menyakitkan. Ia tidak membahayakan kesihatan manusia, tetapi memberi kesan negatif terhadap kualiti hidup..

Apa itu kehelan?

Apa itu kehelan?

Dislokasi adalah anjakan sendi yang boleh berlaku pada jari dan jari kaki. Pembentukan dislokasi diperhatikan dengan latar jari yang terlalu kuat dan cepat. Perkembangan proses patologi diperhatikan dengan latar belakang beberapa sebab.

Dalam kebanyakan kes, kehelan berlaku apabila:

  1. Jatuh. Untuk mengelakkan kecederaan semasa musim gugur, orang meletakkan tangan ke hadapan. Mereka mesti menyokong berat badan seseorang. Alat ligamen tangan tidak dapat menanggung beban sedemikian. Itulah sebabnya, selepas musim gugur, sering terdapat dislokasi atau subluksasi di bahagian proksimal jari kelingking.
  2. Tiup. Sekiranya seseorang mengepalkan jari ke kepalan tangan dan membuat pukulan langsung ke permukaan yang keras, maka ini sering menyebabkan terkena jari kelingking
  3. Lebam. Jari kelingking lebih lemah daripada jari yang lain. Itulah sebabnya kecederaan di tempat ini dapat diperhatikan jika seseorang secara tidak sengaja mengikat permukaan yang keras
  4. Sambungan paksa. Sekiranya seseorang dipegang oleh paksa, maka ini menyebabkan kecederaan pada jari kelingking.

Punca jari kelingking terkeluar agak berbeza. Itulah sebabnya pesakit perlu berhati-hati dalam kehidupan seharian..

Jari mana yang cenderung terkehel?

Dislokasi yang paling biasa adalah pada sendi tengah jari kelingking. Mereka juga dapat dilihat di tengah, jari manis dan jari telunjuk. Dalam kebanyakan kes, proses patologi didiagnosis pada orang yang terlibat dalam sukan aktif..

Jari terkilir terjadi apabila otot menguncup secara tiba-tiba dan ganas. Kecederaan yang paling biasa berlaku pada sendi metacarpophalangeal ibu jari. Oleh kerana jari terletak dari jarak jauh, patologi paling sering diperhatikan di tempat ini.

Gejala

Gejala jari terkilir

Apabila jari terkilir, pesakit mengalami tanda-tanda yang sesuai. Anda boleh menentukan proses patologi dengan tanda-tanda luaran. Jari terkilir berada dalam kedudukan tidak wajar. Pesakit sendiri melihat kecacatan sendi selepas kecederaan jari.

Apabila dislokasi berlaku, rasa sakit yang teruk dan tajam muncul, yang sering kali tidak sesuai dengan pesakit. Sekiranya seseorang membuat percubaan untuk membengkokkan atau melepaskan jari yang terkilir, maka ini menyebabkan peningkatan kesakitan. Anggota badan yang cedera menjadi edematous. Kemerahan diperhatikan di tempat kecederaan. Oleh kerana terdapat pelanggaran peredaran darah di tangan yang cedera, ini menyebabkan pucat jari terkilir.

Sekiranya seseorang melakukan palpasi pada lesi, maka jika terjadi kehelan, dia akan merasakan kepala tulang metacarpal pertama, yang terlantar dan meninggalkan kapsul. Semasa cuba melenturkan dan memanjangkan jari, daya tahan elastik diperhatikan. Falanx utama jari kelingking berada dalam kedudukan tegak lurus. Falanx distal membongkok pada sudut yang sama.

Jari terkilir dicirikan oleh pelbagai gejala. Apabila mereka muncul, anda mesti segera mendapatkan bantuan perubatan, yang akan memberi peluang untuk menghilangkan kesan yang tidak diingini..

Penjagaan segera

Sekiranya jari terkeluar, pesakit mesti diberikan pertolongan cemas, yang akan memastikan kejayaan rawatan patologi pada masa akan datang:

  • Sekiranya terdapat cincin di jari kelingking, ia mesti dikeluarkan tanpa gagal, kerana edema akan muncul di masa depan..
    Sekiranya terdapat pakaian mampatan di tangan, maka ia mesti dikeluarkan. Lengan pesakit harus berada dalam kedudukan yang tinggi
  • Pengurangan sendi hanya perlu dilakukan oleh doktor. Dengan pembetulan sendiri keadaan, keadaan mungkin bertambah buruk
  • Dianjurkan untuk menggunakan pembalut yang ketat untuk memasang jari kelingking. Ia dilekatkan pada jari manis
  • Sekiranya terdapat kerosakan pada kulit, maka luka dibasuh dengan larutan antiseptik. Pembalut dikenakan di atasnya. Untuk tujuan ini, pembalut kain kasa dan steril digunakan.
  • Untuk mengurangkan bengkak dan melegakan kesakitan, kompres sejuk atau ais disapu ke kawasan yang terjejas. Untuk mengelakkan radang dingin, pembalut mesti dikeluarkan setiap 20 minit
  • Sekiranya pesakit mengadu sakit teruk, maka dia disyorkan untuk minum ubat dengan kesan analgesik.

Pengurangan diri dari jari kelingking dilakukan hanya jika tidak dapat meminta bantuan doktor. Untuk tujuan ini, tangan pesakit diletakkan di permukaan yang rata, yang mana perlu menekan tapak tangan sekuat mungkin. Hujung jari kelingking dipasang dengan satu tangan, dan tulang dimampatkan di bawah kehelan dengan yang lain. Selepas ini, mangsa dengan tajam dan kuat menarik jari yang sakit..

Memberi pertolongan cemas memberi peluang bukan hanya untuk meringankan keadaan pesakit, tetapi juga untuk menghilangkan kemungkinan komplikasi..

Rawatan

Untuk memastikan terapi rasional keadaan patologi, disarankan untuk terlebih dahulu mendiagnosis penyakit ini. Dalam kebanyakan kes, diagnosis dibuat oleh pakar berdasarkan tanda luaran. Untuk mengesahkannya, pesakit perlu menjalani sinar-X. Pesakit mengalami dislokasi sederhana, yang rawatannya adalah pengurangan. Sekiranya patah tulang diperhatikan secara selari, maka perlu menggunakan plaster cast. Untuk melegakan gejala proses patologi, ubat tradisional digunakan, yang dicirikan oleh kehadiran kesan analgesik.

Pengurangan jari

Rawatan terkehel jari kecil dalam kebanyakan kes dilakukan dengan kaedah pengurangan. Doktor memutuskan prosedurnya. Itulah sebabnya pesakit perlu berunding dengan pakar ortopedik atau traumatologi. Pemeriksaan awal pesakit disyorkan.

Dengan kecederaan tertutup, pembedahan tidak digunakan. Anestesia tempatan digunakan sebelum sendi diposisikan semula. Setelah sendi diposisikan semula, serpihan atau pelekat plaster diletakkan di tapak lesi.

Sekiranya tisu lembut dan tendon terjepit di antara tulang atau terdapat kerosakan pada kulit, maka pembedahan perlu dilakukan. Petunjuk untuk pembedahan juga patah tulang. Campur tangan pembedahan dilakukan apabila tendon pecah. Selepas sendi dipulihkan, tisu lembut dan ligamen dijahit, pelekat dilekatkan pada pesakit. Dianjurkan untuk memakainya selama 2-4 minggu.

Setelah manipulasi, pesakit disarankan untuk mengambil sinar-x semula. Ini memungkinkan untuk menentukan kejayaan terapi. Selepas pengurangan, semua jari harus jatuh ke tempatnya.

Rawatan terkilir jari kelingking adalah prosedur yang agak serius dan bertanggungjawab. Itulah sebabnya ia harus dilakukan hanya oleh pakar yang berkelayakan, yang akan menghilangkan kemungkinan terjadinya kesan yang tidak diingini..

Pemulihan

Tempoh pemulihan untuk jari kelingking yang terkilir

Tempoh pemulihan untuk jari kelingking terkeluar cukup bertanggungjawab. Tempoh tempoh pemulihan adalah rata-rata 3-6 bulan. Ini secara langsung bergantung kepada tahap kerosakan pada jari. Dalam kes ini, fungsi semula jadi jari tidak hilang.

Dengan berlalunya masa pemulihan yang salah, ubah bentuk pada sendi yang rosak dapat diperhatikan. Sekiranya timbul keperluan, maka dalam tempoh pemulihan, pesakit diresepkan ubat-ubatan yang dicirikan oleh adanya tindakan anti-radang. Terapi semacam ini jarang diresepkan kepada pesakit, kerana jari dapat tumbuh bersama dengan sendiri dan tanpa masalah..

Dalam beberapa kes, setelah terkehel tulang, serpihan kecil tisu lembut dijepit di antara mereka. Rawatan keadaan patologi dijalankan dengan kaedah campur tangan pembedahan. Rawatan ini tidak menyebabkan komplikasi dan dicirikan oleh tempoh pemulihan yang singkat. Dalam beberapa kes, terdapat kehilangan fungsi jari yang cedera.

Selepas operasi, pelekat dilekatkan pada jari pesakit, yang mesti dipakainya selama 2-4 minggu. Hanya pakar yang dibenarkan mengeluarkan plaster. Untuk memulihkan prestasi sendi, disyorkan latihan teratur..

Tempoh pemulihan cukup penting dalam rawatan jari kaki yang terkilir. Itulah sebabnya pesakit dinasihatkan untuk mematuhi cadangan doktor dengan tegas.

Satu set latihan untuk mengembangkan sendi jari, lihat videonya.

Ubat-ubatan rakyat

Dislokasi harus ditangani hanya dengan pengurangan. Tetapi, untuk mengurangkan gejala keadaan patologi, disarankan menggunakan ubat tradisional. Mereka disediakan berdasarkan:

  • Kayu cacing. Terima kasih kepada alat ini, usaha yang berkesan untuk melawan kesakitan dislokasi dijalankan. Daun segar dari tanaman diambil dan dihancurkan ke keadaan gruel. Jisim yang dihasilkan mesti dilekatkan pada tapak lesi dan dibalut dengan plastik. Untuk memastikan keberkesanan maksimum produk, prosedur dijalankan pada waktu petang. Kompres dikeluarkan pada waktu pagi
  • Briony. Tumbuhan ini digunakan untuk menyiapkan decoctions dari mana kompres dibuat. Mereka digunakan hanya setelah sendi dilaraskan. Akar tanaman diambil, dihancurkan dan dikeringkan sebersih mungkin. Satu sudu bahan mentah dituangkan dengan satu liter air mendidih dan dimasukkan selama seperempat jam. Setelah menyejukkan dan mengeringkan kaldu, sehelai tisu dibasahi di dalamnya, yang disapukan ke tempat lesi dan dibungkus dengan bungkus plastik
  • Tansy. Ubat ini disyorkan untuk digunakan jika perlu untuk memulihkan mobiliti sendi setelah terkehel. Tiga sudu herba cincang dan kering mesti dituangkan dengan 250 mililiter air mendidih. Ubat ini disuntik selama satu jam. Setelah menyaring dan menyejukkan kaldu, ia digunakan dalam bentuk kompres basah

Dislokasi jari kelingking adalah keadaan patologi yang berlaku dengan latar belakang kecederaan. Ia dicirikan oleh adanya tanda-tanda yang jelas, yang memungkinkan pesakit untuk menentukan patologi secara bebas. Walaupun begitu, pesakit harus mendapatkan pertolongan dari doktor, yang, setelah diagnostik, akan memberikan rawatan yang berkesan. Dalam kes ini, jari dikurangkan, begitu juga dengan penggunaan ubat tradisional dan ubat tradisional.

Terdapat kesilapan? Pilihnya dan tekan Ctrl + Enter untuk memberitahu kami.

Kehilangan jari di tangan - bagaimana ia menampakkan? Rawatan dan pemulihan

Dislokasi jari pada tangan adalah anjakan permukaan artikular tulang pada sendi interphalangeal tangan. Perubahan anatomi pada sendi sering disertai dengan pelanggaran integriti beg dan ligamen di kawasan yang rosak. Anda boleh cedera ketika jatuh atau memukul falang distal. Pada masa tindakan mekanikal, rasa sakit yang kuat muncul, diikuti oleh ubah bentuk dan pembengkakan jari. Diagnosis berdasarkan tanda luaran dan radiografi. Rehat, selsema dan terapi ubat ditetapkan sebagai rawatan..

Ciri-ciri trauma

Kerana pergerakan yang tinggi dan kemampuan untuk melakukan tindakan yang kompleks dengan cara yang terkoordinasi, jari-jari terlibat dalam setiap bidang aktiviti manusia.

Tangan merangkumi lima jari, empat daripadanya berada pada garisan yang sama dan satu yang besar, yang bertentangan dengan yang lain. Ini adalah ciri lokasi jari pertama yang menjadi sebab kecederaannya kerap berbanding yang lain.

Setiap jari terdiri daripada phalanges, saling bergerak antara satu sama lain. Sendi kecil memberikan pergerakan yang tinggi serta keupayaan untuk menggenggam dan memegang objek di tangan. Apabila daya ditekankan pada jari, lintasan yang diarahkan terhadap pergerakan yang biasa di sendi, ia menyebabkan trauma pada sendi atau tulang.

Sekiranya tisu tulang tidak rusak, dan kepala tulang tergeletak satu sama lain, pelanggaran seperti itu disebut dislokasi. Dalam kes ini, keupayaan untuk menggerakkan jari yang cedera hilang, kerana setelah kecederaan permukaan artikular tersumbat. Kegagalan satu jari menghilangkan kemungkinan pergerakan penuh dengan seluruh tangan, oleh itu penting untuk melakukan rawatan tepat pada waktunya.

Sebab-sebabnya

Jari terkilir di tangan muncul di bawah pengaruh faktor luaran:

  • jatuh pada lengan yang diluruskan dengan telapak tangan terbuka;
  • pukulan keras ke hujung jari;
  • giliran tangan yang tajam sambil memegang jari dalam satu kedudukan.

Kecederaan boleh berlaku di rumah dan di jalanan, semasa menjalankan tugas kerja atau ketika bermain sukan. Terdapat kes apabila dislokasi didiagnosis setelah berjabat tangan yang terlalu kuat. Faktor tambahan yang boleh memprovokasi perpindahan adalah ligamen lemah, yang sering merujuk kepada ciri genetik seseorang. Juga, kecederaan "lama" boleh menjadi pelakunya, setelah itu pergeseran permukaan artikular dapat menjadi fenomena kebiasaan, di mana pesakit mengatasi secara bebas.

Pengelasan

Pada saat kesan traumatik, bergantung pada arah kekuatan yang merosakkan, tulang-tulang falang dapat bergerak ke arah yang berbeza. Dengan faktor ini, jenis dislokasi berikut dibezakan:

  • sisi;
  • belakang;
  • sawit.

Perpindahan punggung paling kerap didiagnosis apabila jari dipusingkan ke arah yang bertentangan dengan kemungkinan fisiologi pergerakan. Di samping itu, sekiranya tidak ada hubungan antara kepala tulang, yang disertai dengan melangkaui kapsul artikular, mereka bercakap mengenai kehelan sepenuhnya. Sekiranya pergeseran adalah anjakan kecil dan separa, dislokasi tidak lengkap didiagnosis.

Manifestasi simptomatik

Secara luaran, dislokasi jari di tangan boleh disyaki oleh tanda-tanda klinikal yang khas. Keterukan gejala sangat bergantung pada jenis, tahap kekuatan trauma dan kecederaan tambahan yang boleh merumitkan kecederaan.

Tanda-tanda jari kaki yang terkilir:

  1. Kesakitan tajam muncul pada masa kecederaan dan meningkat dengan munculnya edema kerana kesan menjengkelkan pada banyak reseptor kesakitan;
  2. Kerosakan itu disertai oleh edema yang teruk;
  3. Jari cacat, yang dicirikan oleh penyimpangan tidak wajar pada phalanx yang terjejas;
  4. Tidak ada fungsi pergerakan, sendi tersekat sepenuhnya;
  5. Kulit di atas lokasi dislokasi bertukar menjadi merah dan menjadi panas apabila disentuh;
  6. Pecahnya kapilari disertai dengan penampilan hematoma, yang dapat melampaui kawasan jari, menyebar ke tisu bersebelahan.

Sebagai tambahan kepada kerosakan dalaman, dalam kebanyakan kes, epidermis cedera dengan pembentukan calar atau lecet kecil di atasnya. Dalam kes ini, ada kemungkinan jangkitan dengan perkembangan seterusnya artritis berjangkit trauma. Sekiranya pelanggaran integriti penutup berlaku pada saat musim gugur, dan luka tercemar dengan tanah, selain rawatan tradisional, doktor menetapkan pentadbiran toksoid tetanus.

Perbezaan dari patah tulang

Sukar untuk membezakan kehelan jari dari kecederaan dengan pelanggaran integriti tulang tanpa pemeriksaan instrumental. Fakta ini harus diambil kira semasa memberikan pertolongan cemas kepada mangsa. Anda tidak boleh menggerakkan jari anda, dan lebih-lebih lagi cubalah menetapkannya sendiri. Tindakan yang tidak betul boleh menyebabkan kemudaratan tambahan kepada pesakit.

Tanda patah:

  • luka terbuka yang mendedahkan serpihan tulang yang patah;
  • suara kuat semasa kecederaan;
  • kesakitan teruk, yang menimbulkan sifat kronik yang ketara;
  • ubah bentuk muncul di bawah atau di atas sendi;
  • dengan anjakan lateral, sudut ubah bentuk kurang dari 90 darjah.

Hanya pakar perubatan yang dapat mengenal pasti jenis kerosakan dan mendiagnosis dengan tepat..

Pertolongan cemas

Sekiranya kecederaan berlaku, orang yang cedera harus segera berjumpa doktor. Menghubungi pusat trauma harus dilakukan kerana trauma yang rumit dapat disembunyikan di sebalik kesejahteraan luaran. Oleh itu, segera setelah kejadian, mangsa mesti ditunjukkan kepada traumatologist.

Sebagai bahagian rawatan kecemasan untuk jari yang terkilir di tangan, aktiviti berikut dapat dilakukan:

  1. Sekiranya cincin dipakai di jari, ia dilepaskan jika boleh dilakukan tanpa usaha;
  2. Sekiranya terdapat luka, anda boleh mencuci luka dengan larutan antiseptik (3% hidrogen peroksida) dan menutup kawasan yang rosak dengan serbet steril;
  3. Betulkan tangan dengan jari yang cedera dalam keadaan tidak bergerak, sementara diinginkan untuk meletakkannya pada kedudukan berfungsi sehingga tangan berada di atas paras jantung;
  4. Untuk mengelakkan pembengkakan dan lebam teruk, sapukan objek sejuk (beg hipotermik atau kain yang direndam dalam air sejuk) ke jari yang cedera selama 10 minit;
  5. Dengan kesakitan yang teruk, anda boleh mengambil Ketanov, Ketorol.

Dalam kes ini, anda tidak boleh meluruskan jari anda sendiri, menggunakan salap anestetik dengan kesan pemanasan, cuba gunakan pembalut yang ketat.

Tindakan ini dapat memperburuk keadaan pesakit, selain mencederakan jari.

Diagnostik

Jari terkilir didiagnosis berdasarkan gejala luaran. Setelah mengetahui perincian kecederaan, doktor melakukan pemeriksaan visual dan mengarahkannya untuk radiografi. Tujuan utama penyelidikan alat bukan sahaja untuk mengesahkan sifat kecederaan, tetapi juga untuk membezakan dengan patah tulang. Sekiranya keraguan tetap ada setelah penerangan gambar sinar-X, pencitraan resonans magnetik dilakukan.

Rawatan

Setelah mengesahkan diagnosis, doktor membuat rancangan rawatan, titik pertama di mana mengembalikan tulang ke kedudukan yang betul secara anatomi. Untuk ini, dua kaedah digunakan:

  • pengurangan tertutup - indikasi adalah kehelan baru, tidak rumit oleh kerosakan pada tisu penghubung;
  • kaedah terbuka - operasi yang dilakukan untuk kecederaan dua minggu lalu atau kecederaan yang melibatkan tendon, ligamen atau tisu otot.

Semasa memilih kaedah penutupan tulang yang tertutup, doktor melakukan pergerakan lancar di sepanjang arah fisiologi jari, menggenggam phalanx distal (hujung jari). Apabila bunyi klik didengar, jari diselaraskan, selepas itu pesakit akan mula berasa lega. Dalam kebanyakan kes, prosedur dilakukan di bawah anestesia tempatan. Selepas prosedur, penetapan sendi panjang dalam kedudukan yang betul diperlukan. Untuk ini, plaster cast atau orthosis kaku digunakan jika dislokasi telah mempengaruhi phalanx tengah atau distal.

Pembedahan dilakukan di bawah anestesia umum. Untuk membetulkan kehelan yang rumit atau kecederaan "lama", sayatan dibuat dan tulang dipasang di tempat menggunakan alat pembedahan. Pada akhir operasi, jahitan digunakan menggunakan benang pembedahan (Vicryl), yang larut dengan sendirinya. Jari yang dikendalikan dipasang dengan pembalut plaster atau polimer tegar untuk tempoh sekurang-kurangnya satu bulan.

Untuk terapi simptomatik, ubat-ubatan ditetapkan:

  • NSAID, sebagai agen analgesik dan anti-radang - Ketoprofen, Diclofenac;
  • Vitamin B untuk meningkatkan pemeliharaan kawasan terjejas - Milgamma, Kombilipen;
  • regenerasi tisu untuk meningkatkan pemakanan pada tahap sel - Actovegin.

Pemulihan

Setelah melepaskan pembalut pemasangan, rawatan pemulihan dilakukan. Tempoh pemulihan selepas jari terkilir di tangan merangkumi:

  1. Rawatan fisioterapi menggunakan magnetoterapi, elektroforesis, terapi laser dan pendedahan kepada gelombang ultrasonik. Sesi dijalankan dalam kursus, yang meningkatkan kesan terapi dan mempercepat pemulihan.
  2. Terapi urut dijalankan dengan teliti oleh pakar yang berpengalaman. Teknik pelaksanaan lembut secara beransur-ansur meningkatkan pergerakan sendi yang terjejas.
  3. Latihan fisioterapi diselia oleh doktor. Kompleks ini dipilih secara individu, pergerakan dilakukan menggunakan alat pengembang perubatan atau bola pijat berdiameter kecil. Latihan yang kerap mendorong pengembalian fungsi motor.

Komplikasi

Kekurangan terapi yang betul atau percubaan rawatan diri boleh menyebabkan komplikasi. Salah satu yang paling biasa adalah kelengkungan jari kaki. Di samping itu, kontraktur atau ankylosis mungkin berlaku, membatasi pergerakan. Jari terkilir boleh menyebabkan kesakitan berterusan dan perkembangan arthrosis pada masa akan datang..

Permukaan artikular yang hilang boleh merosakkan saraf atau saluran darah. Mampatan yang berpanjangan membawa kepada nekrosis, akibatnya adalah mati rasa jari kerana gangguan persarafan. Kerosakan pada saluran darah menyebabkan pemutihan jari, hipotermia tempatan.

Kelaparan oksigen yang berpanjangan berakhir dengan kekurangan zat makanan yang teruk pada tisu, pelanggaran pertukaran gas, yang penuh dengan akibat yang serius dengan penyingkiran phalanx atau seluruh jari berikutnya.

Pencegahan

Mustahil untuk memastikan keselamatan sepenuhnya dan melindungi diri anda dari kecederaan. Mengurangkan risiko kecederaan mungkin berlaku jika anda mengikuti peraturan keselamatan di tempat kerja dan di rumah. Kehelan jari tidak akan berlaku sekiranya terjatuh. Untuk melakukan ini, anda perlu memakai kasut yang selesa dan berhati-hati di jalan raya. Semasa latihan sukan, gunakan alat pelindung, dan jika terjadi kecederaan, pastikan untuk menghubungi pusat trauma untuk mendapatkan diagnosis dan rawatan yang berkelayakan.

Kehilangan jari di tangan: bagaimana ia menampakkan dirinya, prinsip rawatan

Dislokasi jari adalah salah satu kecederaan yang paling biasa pada bahagian atas anggota badan. Kecederaan seperti itu tidak mendatangkan bahaya kepada kehidupan, namun ia dapat mengurangkan kualiti hidup manusia secara signifikan kerana kesakitan dan batasan tangan yang ketara.

Dislokasi jari adalah keadaan patologi yang dicirikan oleh anjakan kepala tulang yang membentuk sendi interphalangeal atau metacarpophalangeal. Kecederaan seperti itu disertai oleh keseleo atau pecahnya ligamen kapsul sendi dan sendi.

Sedikit anatomi

Jari adalah hujung tangan. Pakar menetapkannya dengan angka Romawi:

  • Saya - besar;
  • II - indeks;
  • III - sederhana;
  • IV - tidak bernama;
  • V - pinky.

Setiap jari mempunyai permukaan dorsal, palmar dan dua sisi.

Semua jari tangan, kecuali untuk I, terdiri daripada tiga falang:

  • proksimal (utama) - terletak lebih dekat dengan tangan;
  • distal (kuku) - terletak di hujung jari;
  • tengah - terletak di antara proksimal dan jarak jauh.

Jari saya terdiri daripada dua falang.

Falang dihubungkan antara satu sama lain oleh sendi, dan ke tangan mereka melekat pada kepala tulang metacarpal, membentuk sendi metacarpophalangeal.

Jari mana yang terdedah kepada kehelan

Ibu jari biasanya merupakan kecederaan yang paling biasa. Ini disebabkan lokasinya. Ia terpisah dari yang lain.

Dislokasi jari telunjuk juga biasa berlaku. Ini berlaku terutamanya ketika jari tengah dipukul.

Jari cincin kurang terdedah kepada kecederaan. Dislokasi disertai dengan rasa sakit dan bengkak yang tajam. Yang terakhir dapat dicegah dengan menggunakan kompres sejuk. Untuk menghilangkan rasa sakit, ubat penghilang rasa sakit digunakan. Mereka mesti digunakan bukan hanya sebelum pengurangan, tetapi juga selepasnya..

Kecederaan jari kelingking juga sering berlaku, kerana jari ini melampau, dan kemungkinan kerosakan pada jari itu agak tinggi.

Pengelasan


Jari tangan II-V terdiri daripada tiga falang, I - dari dua. Falang dihubungkan antara satu sama lain melalui sendi. Kehelan boleh berlaku di mana-mana.
Bergantung pada lokasi kecederaan, jenis kehelan berikut dibezakan:

  • phalanx utama - permukaan artikular phalanx utama dipindahkan relatif kepada tulang metacarpal;
  • phalanx tengah - permukaan phalanges utama dan tengah tidak bergerak;
  • phalanx kuku - permukaan tengah dan phalanges kuku dipindahkan.

Bergantung pada arah perpindahan permukaan artikular, jenis kehelan berikut dibezakan:

  • sisi;
  • punggung (berlaku lebih kerap);
  • sawit.

Bergantung pada keparahan dislokasi, ia mungkin:

  • lengkap - permukaan artikular sepenuhnya berpindah;
  • tidak lengkap (subluksasi) - permukaan artikular tidak terlantar sepenuhnya.

Sebab-sebabnya

Dislokasi berlaku kerana kesan mekanikal yang kuat yang melebihi kemampuan ligamen untuk menjaga sendi dalam kedudukan fisiologi. Akibatnya, terdapat koyakan atau pecahnya ligamen, dan keluarnya permukaan artikular tulang dari beg artikular. Penyebab tekanan mekanikal yang paling biasa adalah:

  • Kecederaan sukan akibat tekanan berlebihan di tapak tangan.
  • Jatuh dengan fokus pada tangan.
  • Lekapan jari secara langsung dengan objek berat.
  • Peningkatan berat.
  • Jabat tangan yang kuat.

Lebih kerap daripada yang lain, orang yang mempunyai penyakit tisu penghubung dan kekurangan unsur surih dan vitamin dalam badan terdedah kepada terkehel..

Gejala

Adalah mustahil untuk menentukan secara bebas kehadiran kehelan jari atau patah tulang, kerana diagnosis yang tepat hanya dapat dibuat berdasarkan data sinar-X. Secara visual, kecederaan seperti itu dapat dilihat dengan jelas dan ditunjukkan oleh perubahan ketara pada penampilan jari, tetapi hanya pakar yang dapat dengan tepat mengecualikan ketiadaan kerosakan pada integriti tulang..

Biasanya, dengan jari yang terkeluar, mangsa mempunyai gejala berikut:

  • sakit tajam pada masa kecederaan dan peningkatannya dengan sebarang percubaan untuk bergerak atau semasa palpasi;
  • kemerahan kulit dan peningkatan suhu di kawasan kecederaan;
  • pembengkakan tisu lembut yang ketara;
  • pemutihan jari yang cedera;
  • perubahan bentuk jari;
  • ketidakupayaan untuk melakukan pergerakan.

Dalam beberapa kes, jari yang terkilir disertai dengan kerosakan pada integriti kulit, otot dan / atau ligamen.

Ibu jari terkeluar

Dislokasi sedemikian boleh lengkap atau tidak lengkap, palmar (dengan mekanisme kerosakan lenturan) atau punggung (dengan mekanisme kerosakan ekstensor).

Dengan dislokasi palmar, jari dialihkan ke arah telapak tangan dan di permukaan palmarnya semasa palpasi, kepala tulang metacarpal dapat ditentukan. Dan dengan punggung - jari dipendekkan, tidak bengkok pada sendi interphalangeal dan bengkok pada sendi metacarpophalangeal. Pada permukaan palmar, ketika berdebar, anda dapat menentukan kepala tulang metacarpal, dan di bahagian belakang, permukaan artikular phalanx utama jari. Kadang-kadang dengan dislokasi seperti itu, tendon flexor panjang juga digeser dan dijepit di antara permukaan artikular. Komplikasi serupa menyukarkan pengurangan sendi..

Dislokasi phalanges utama jari II-V

Apabila bahagian jari ini terjejas, dislokasi punggung lebih kerap berlaku. Mangsa mengalami sakit tajam, bengkak pada kulit dan kecacatan jari. Dia tidak dapat menggerakkan jari yang cedera, dan ketika percubaan seperti itu dilakukan, perlawanan musim semi muncul.

Semasa memeriksa permukaan palmar, kepala tulang metacarpal terungkap, dan kepala phalanx utama jari yang cedera ditentukan dari belakang.

Dislokasi pada falang tengah dan kuku jari II-V

Dengan kekalahan bahagian-bahagian jari ini, dislokasi punggung berlaku lebih kerap, dalam kes yang lebih jarang - lateral. Kecederaan seperti itu menyebabkan pergerakan jari yang cedera. Dalam beberapa kes, tendon ekstensor terkoyak (kadang-kadang ia keluar dengan serpihan tulang).

Tempoh pemulihan

Setelah doktor menyesuaikan dislokasi sendi jari, pemulihan ditetapkan sebaik sahaja membuang plaster cast. Program ini merangkumi:

  • budaya fizikal perubatan,
  • urut,
  • prosedur fisioterapi.

Selepas terkilir jari, sediaan antiseptik tempatan digunakan:

  • Gel fastum,
  • Ketoprom,
  • Diclofenac,
  • Ortofen dan salap lain.

Dislokasi jari yang tidak dirawat dapat dikembangkan baik dengan bantuan alat ortopedik Volkov-Oganesyan, yang dirancang untuk mengembangkan pergerakan pada sendi yang tidak dimuat, dan dengan bantuan fisioterapi. Ini termasuk:

  • Ketuhar gelombang mikro dan UHF,
  • elektroforesis,
  • penyinaran laser,
  • biostimulasi.

Pemulihan khusus selepas jari yang terkilir diberikan secara individu kepada setiap pesakit.

Pertolongan cemas


Untuk mengurangkan pembengkakan di tempat kecederaan dan anestetik, ais mesti digunakan pada jari yang cedera.
Sekiranya anda mengesyaki jari yang terkilir, anda harus berjumpa doktor untuk diagnosis penuh, tidak termasuk patah tulang dan rawatan. Sejurus selepas kecederaan, mangsa harus diberikan pertolongan cemas:

  1. Tanggalkan semua barang kemas dan pakaian dari tangan yang cedera.
  2. Pastikan lengan anda diangkat.
  3. Beri mangsa untuk mengambil ubat anestetik: Ibuprofen, Nimesil, Ketorol, Analgin, Paracetamol atau lain-lain.
  4. Sekiranya terdapat kecederaan terbuka, rawat luka dengan larutan antiseptik dan sapukan pembalut dari pembalut steril.
  5. Untuk mengelakkan kecederaan yang teruk, gerakkan jari dengan membalutnya pada yang sihat (pembalut tidak boleh dipakai dengan ketat). Sekiranya jari cacat dengan ketara, fiksasi seperti itu tidak boleh dilakukan..
  6. Sapukan ais ke tempat kecederaan. Perlu diingat bahawa ia mesti dikeluarkan setiap 15-20 minit selama 2 minit untuk mengelakkan radang dingin. Ingatlah untuk tidak menggunakan haba ke kawasan yang cedera kerana kecederaan tersebut.!
  7. Jangan betulkan kehelan diri sendiri. Tindakan sedemikian boleh menyebabkan komplikasi. Prosedur pengurangan hanya perlu dilakukan oleh doktor..
  8. Hantarkan mangsa ke pusat trauma atau institusi perubatan lain dengan semudah mungkin. Jangan menangguhkan lawatan anda ke doktor! Hubungi ambulans jika perlu.

Kemungkinan komplikasi

Ini termasuk:

  • Kerosakan pada saluran darah di tempat kecederaan, yang menyebabkan perkembangan hematoma.
  • Perkembangan arthrosis sendi. Ini berlaku lebih kerap pada pesakit tua dan dikaitkan dengan adanya perubahan degeneratif.
  • Kerosakan pada serat saraf, yang menyebabkan kehilangan sensasi jari yang cedera.
  • Ubah bentuk sendi yang berterusan. Komplikasi ini berkembang sekiranya dislokasi tidak disesuaikan..
  • Dislokasi kebiasaan yang disebut - berlakunya dislokasi pada sendi yang sama, tetapi sudah dengan tekanan mekanikal yang minimum.
  • Perangkap tendon.

Rawatan

Taktik merawat jari yang terkilir di tangan ditentukan setelah mengambil sinar-X. Biasanya, untuk menghilangkan kecederaan, cukup untuk melakukan pengurangan, yang terdiri daripada membandingkan permukaan artikular. Namun, jika terdapat pecah ligamen atau kecederaan tulang dan tidak dapat diposisikan kembali, pembedahan mungkin diperlukan..

Pengurangan tertutup

Manipulasi ini cukup menyakitkan dan memerlukan anestesia tempatan atau anestesia intravena untuk memastikan kelonggaran otot yang mencukupi. Kaedah penghilang rasa sakitnya ditentukan secara individu..

Selepas itu, lengan diletakkan dalam kedudukan tinggi untuk meningkatkan aliran darah dan mencegah edema. Biasanya, untuk memadankan permukaan artikular, cukup menggerakkan jari ke sisi dan menarik hujung ke arah paksi jari sehingga klik ciri muncul. Sekiranya kehelan ibu jari disertai dengan mencubit tendon, maka ia dipusingkan ke sisi siku dan pada masa yang sama phalanx kuku dibengkokkan.

Setelah pengurangan selesai, serpihan yang tidak bergerak dikenakan pada jari selama 3 minggu. Semasa memakainya, disarankan untuk menjalankan UHF dan terapi fungsional. Untuk mengurangkan kesakitan, pesakit diberi ubat anestetik (Paracetamol, Diclofenac, dll.). Sebagai tambahan, untuk menghilangkan keradangan, pembengkakan dan kesakitan, disarankan untuk menggunakan salap ubat anti-radang bukan steroid (Diclofenac, Fastum-gel, Ketonal, Dolgit, Diklak-gel, dll.).

Sebagai peraturan, setelah pengurangan jari yang tertutup, kemampuan kerja pesakit dipulihkan dalam 4-5 minggu. Selama ini, dia dapat dirawat secara rawat jalan..

Rawatan pembedahan (atau pengurangan terbuka)

Sekiranya mustahil untuk menutup dislokasi punggung jari pertama, yang rumit oleh pelanggaran tendon, pesakit dimasukkan ke hospital, dan dia ditugaskan menjalani pembedahan untuk pengurangan terbuka. Prosedur ini boleh dilakukan di bawah anestesia tempatan atau tempatan..

Pakar bedah melakukan akses balok dorsal dan membedah kapsul terkendali. Dengan bantuan lif, doktor menggerakkan tendon ke sisi dan melakukan pengurangan. Selepas itu, proses penjahitan demi lapisan luka dan saliran luka pasca operasi dilakukan. Belat digunakan pada jari selama 3 minggu. Dan 10 hari selepas operasi, jahitan dikeluarkan.

Operasi pembedahan juga mungkin diperlukan untuk mengurangkan terkehelnya jari-jari II-V yang rumit oleh kecederaan tendon ekstensor. Semasa campur tangan, pakar bedah menjahitnya ke tulang dengan jahitan transosseous, jika perlu, menghilangkan akibat patah tulang dan melakukan pengurangan. Selepas itu, luka dijahit, dan belat yang tidak bergerak digunakan pada jari selama 3 minggu.

Operasi pembedahan untuk jari yang terkilir mungkin diperlukan jika sudah lebih dari 7 hari berlalu sejak kecederaan, dan pengurangan belum terjadi. Dengan kecederaan seperti itu, pembentukan sendi palsu mungkin, untuk penghapusan yang diperlukan untuk memulihkan alat artikular dan ligamen. Selepas campur tangan seperti itu, jari tidak bergerak selama 2-4 minggu menggunakan plaster..

Jenis kehelan yang biasa

Pertama sekali, terdapat klasifikasi mengikut masa:

  • dislokasi segar, penampilannya sehingga dua hari;
  • basi, apabila tiga minggu telah berlalu sejak hari kecederaan;
  • kehelan kronik berusia lebih dari 1 bulan.

Mengikut jenis kerosakan:

  • kehelan terbuka, di mana kerosakan pada tisu lembut dan epidermis diperhatikan; campur tangan pembedahan dalam kes ini tidak dikecualikan;
  • ditutup, di mana kulit tidak mempunyai kecacatan luaran.

Terdapat juga kategori seperti kebiasaan terkehel. Trauma boleh berulang secara berkala di tempat yang sama. Di bawah beban yang besar, disarankan untuk memperbaiki sendi untuk mengurangkan kecederaan.

Pemulihan

Setelah melepaskan belat yang tidak bergerak, pesakit diberi program pemulihan untuk pemulihan fungsi jari dan tangan yang paling rosak:

  • fisioterapi;
  • kursus urut;
  • fisioterapi.

Fisioterapi

Satu set latihan terapi selepas jari terkilir di tangan mesti dilakukan 3 kali sehari. Setiap latihan diulang 10 kali.

Sebelum memulakan gimnastik, disyorkan untuk mengukus jari anda dengan air suam (anda boleh menambahkan garam laut ke dalamnya). Dan beberapa latihan boleh dilakukan secara langsung di dalam air.

Biasanya latihan berikut disarankan untuk pesakit:

  1. Gosokkan tangan anda sehingga anda berasa panas.
  2. Lipat jari yang diluruskan ke dalam "bahu bilah" dan lakukan pergerakan putaran di tangan.
  3. Letakkan tangan anda di atas meja atau permukaan mendatar yang lain (tapak tangan ke bawah). Pusingkan tangan anda tanpa mengangkatnya dari meja, angkat telapak tangan ke atas dan turunkan ke kedudukan sebelumnya.
  4. Kedudukan tangan seperti dalam latihan # 3. Lakukan pergerakan putaran dengan tangan, tetapi jangan lepaskannya dari meja.

Sebagai tambahan kepada latihan asas ini, anda pasti harus melakukan tindakan yang memastikan perkembangan kemahiran motor halus:

  • tambah teka-teki atau pembina;
  • kumpulkan mancis atau bijirin yang tersebar di permukaan meja yang rata;
  • melakukan kraftangan (menjahit, sulaman, merajut, applique, dll.);
  • menaip pada papan kekunci PC;
  • bermain papan kekunci atau alat muzik rentetan;
  • latih lengan anda dengan pengembang tangan.

Sekiranya terdapat kehelan ibu jari, senaman terapeutik berikut harus ditambahkan ke gimnastik di atas:

  1. Buat penumbuk dan cuba menyalakan lebih ringan khayalan.
  2. Picit tangan anda ke penumbuk sehingga jari I berada di dalamnya. Pusingkan tangan anda dengan permukaan palmar ke atas.
  3. Rehatkan tangan anda dan capai dengan hujung setiap jari ke hujung jari pertama. Ulangi latihan yang sama, tetapi melalui jari anda.
  4. Letakkan tangan anda di permukaan mendatar yang rata, tapak tangan ke bawah. Kumpulkan jari anda seolah-olah sesuatu perlu garam dan menggoyangkannya. Selepas itu, kembalikan jari ke kedudukan semula.
  5. Bengkokkan 2-4 jari dan lakukan pergerakan bulat dengan jari I, pertama ke satu arah dan kemudian ke arah yang lain.

Jari terkilir selalu memerlukan lawatan ke doktor. Jangan cuba membetulkannya sendiri dan jangan menolak untuk berjumpa pakar, walaupun rasa sakitnya semakin tidak menyenangkan anda! Hanya pertolongan cemas yang diberi dan rawatan dan pemulihan yang dilakukan dengan betul akan membantu anda mencegah perkembangan komplikasi yang tidak diingini dan memulihkan sepenuhnya fungsi jari yang cedera.

Diagnostik

Tidak sukar untuk didiagnosis apabila pesakit telah mengeluarkan jari berdasarkan tanda luaran. Semasa membuat diagnosis bebas, anda boleh mengelirukan kecederaan dengan patah tulang. Oleh itu, untuk menentukan kehelan jari di tangan, pemeriksaan sinar-X ditetapkan..

Doktor melakukan prosedur dengan memeriksa jari di tangannya dan memutuskan apa yang harus dilakukan sekiranya pesakit melucutkannya. Sekiranya berlaku anjakan punggung, ligamen lateral terkoyak. Deformasi bayonet berlaku dengan anjakan palmar. Untuk mengesannya, pangkal anggota badan disiasat..

Doktor mana yang harus dihubungi

Sekiranya selepas kecederaan jari anda mengalami sakit tajam, kemerahan dan bengkak di kawasan kecederaan, pergerakan terhad, maka anda perlu menghubungi traumatologist. Untuk mengesahkan diagnosis jari terkilir, doktor akan menetapkan sinar-x. Sebilangan dislokasi ibu jari mungkin memerlukan CT atau MRI.

Pediatrician E.O. Komarovsky memberitahu tentang apa itu dislokasi secara umum dan bagaimana mengenalinya:

Penilaian: (undian - 1, purata: 3.00 daripada 5)

Apa bahayanya?

Berbeza dengan kepercayaan yang popular dan pada dasarnya salah, kecederaan ini sangat serius. Bagaimanapun, jika dislokasi tidak dirawat, maka kemungkinan timbulnya komplikasi yang sangat tidak baik dan tidak diingini meningkat:

  1. Pelanggaran trofisme, diikuti oleh atrofi dan kehilangan fungsi jari yang cedera.
  2. Kerosakan pada ujung saraf, penuh dengan kehilangan kepekaan dan juga kelumpuhan jari.
  3. Perkembangan proses keradangan dilokalisasi di kawasan sendi.

Dengan kecederaan ini, mangsa memerlukan rawatan profesional yang mencukupi! Oleh itu, adalah mustahak untuk mengenali tanda-tanda klinikal ciri, memberikan pertolongan cemas dengan mahir dan segera menghantar pesakit ke bilik kecemasan.!

Tindakan keutamaan

Berikut adalah beberapa petua penting:

  1. Elakkan tindakan salah, cuba menyesuaikan sendi anda sendiri. Sebarang pergerakan yang tidak betul menyebabkan tulang sembuh, atau meregangkan, atau memburukkan keadaan umum.
  2. Seboleh-bolehnya, cincin dikeluarkan. Ia mesti dipasang dengan selamat dan bebas dari pergerakan yang tidak perlu. Ini akan membantu mengelakkan kecederaan lain. Jadi keadaan tidak akan bertambah buruk lagi. Pembalut digunakan sebagai penahan. Tetapi jangan mengikatnya terlalu ketat.
  3. Penting untuk menyejukkan kawasan yang rosak sedikit dengan sesuatu yang sejuk..
  4. Ubat sakit mesti diambil mengikut keperluan.
  5. Secepat mungkin, pesakit dibawa ke hospital untuk diperiksa oleh traumatologist. Kadang-kadang ada keperluan untuk memanggil ambulans.
  6. Semasa temu janji dengan doktor, kerosakan diperiksa. Anda dapat menentukan dengan tepat apa jenis penyakit ini: kehelan, keseleo atau patah tulang. Sekiranya kehelan ditentukan, maka doktor boleh membetulkannya secara manual. Dilarang melakukannya sendiri.

Apa yang perlu dilakukan dan bagaimana memberi pertolongan cemas?

Anda dilarang untuk menyesuaikan sendi jari yang tersingkir sendiri, tetapi anda dapat meringankan keadaan pesakit dan memberi pertolongan cemas kepadanya. Anda perlu melakukan perkara berikut:


Semua barang kemas mesti dikeluarkan dari anggota badan yang cedera..

  1. Tanggalkan cincin dan perhiasan lain dari semua jari anggota badan yang cedera. Langkah semacam itu adalah wajib, kerana dengan edema, setiap penekanan jari dapat menyebabkan sejumlah komplikasi.
  2. Sapukan kompres ais atau sejuk ke kawasan yang cedera.
  3. Letakkan lengan di atas paras jantung untuk mengurangkan bengkak. Lebih mudah bagi pesakit untuk pulih pada masa akan datang..
  4. Sekiranya boleh, pasangkan jari yang cedera di dekat jari yang sihat menggunakan pembalut pembetulan.
  5. Dengan sindrom kesakitan yang teruk, ubat bius diberikan.
  6. Mangsa dibawa ke kemudahan perubatan, di mana pakar traumatologi atau pakar bedah akan melakukan pemeriksaan, menetapkan manipulasi diagnostik dan menetapkan sendi yang tersingkir.

Ciri-ciri diagnostik sendi jari yang tersingkir

Hanya doktor yang hadir yang dapat membetulkan sendi tangan yang terkeluar dengan betul setelah menjalankan prosedur diagnostik dengan teliti. Adalah perlu untuk merawat anggota badan berdasarkan keparahan kecederaan dan gejala yang menyertainya. Untuk mengecualikan patah jari, pemeriksaan sinar-X dan pemeriksaan anggota badan dilakukan. Diagnosis pembezaan tidak kurang pentingnya untuk membezakan jari yang tersingkir daripada patah tulang-dislokasi. Lesi yang terakhir lebih sukar untuk disembuhkan, terutamanya diperlukan campur tangan pembedahan. Langkah-langkah diagnostik tambahan termasuk:

  • diagnostik ultrasound;
  • pengimejan resonans magnetik dan / atau tomografi yang dikira.

Perbezaan dari patah tulang

Sekiranya seseorang mengalami patah tulang, maka ia dicirikan oleh pelanggaran integriti tulang. Sekiranya jari kelingking terkeluar, maka alat ligamen sendi meregangkan secara dramatik dan kapsul sendi pecah.
Terdapat pelanggaran hubungan antara permukaan sendi. Sebarang pergerakan lengan yang cedera disekat..

Mobiliti tulang yang sebelumnya tidak utuh dapat dilihat. Sekiranya seseorang melukai lengannya, maka tempat serpihan yang bergerak dapat dirasakan dengan tangan.

Salah satu simptom pertama patah tulang adalah sakit teruk yang meluas ke seluruh segmen lengan..

Tempat di mana patah tulang berlaku bengkak. Hematoma mungkin muncul di atasnya, yang, jika dirawat dengan tidak betul, merebak ke lengan. Sekiranya anda mengetuk tangan walaupun sedikit, maka ada rasa sakit yang teruk. Sekiranya ini adalah kehelan, maka bentuk bahagian yang cedera tetap sama..

Berapa banyak anggota badan yang cedera akan dipendekkan bergantung kepada keparahan kehelan.

Semasa patah tulang, panjang, bentuk lengan biasanya berubah.

Ini menunjukkan bahawa serpihan merebak di sepanjang sendi. Ini tidak berlaku dengan kehelan..

Semasa dislokasi, tidak seperti patah tulang, rasa sakit segera berlaku. Ia tajam dan kuat. Dengan patah tulang, rasa sakit berlaku sedikit kemudian.

Langkah pencegahan

Sayangnya, hingga kini, peraturan dan langkah keselamatan di kelab sukan, sekolah, kompleks kecergasan tidak diberi perhatian sewajarnya, oleh itu, keprihatinan terhadap keselamatan kesihatan mereka, sepenuhnya dan sepenuhnya, terletak pada setiap orang secara peribadi. Sebaiknya jaga peralatan pelindung diri sendiri semasa bersukan - pakai kasut yang tidak licin khas, pakaian yang selesa, jangan gunakan benda yang tidak perlu di jari semasa latihan.

Adalah tidak berlebihan untuk mendapatkan maklumat mengenai jenis pertolongan cemas untuk dislokasi sebagai pendidikan diri..

Baca juga: Pemutihan lutut

Cara merawat phalanx jari yang terkilir?

Untuk menetapkan rawatan yang optimum, doktor memeriksa jari yang cedera, dan kemudian dia mendiagnosis: jari terkilir. Untuk mengecualikan fenomena seperti keseleo atau pecahnya ligamen, doktor melakukan pemeriksaan sinar-X.

Hanya doktor yang dapat menyesuaikan jari dan menetapkan rawatan yang mencukupi. Dalam kes ini, ubat anestetik tempatan ditetapkan..

Doktor menarik ujung sendi jari sehingga terdengar kekejangan ciri, yang menunjukkan bahawa jari itu diatur. Kemudian pembalut atau serpihan yang ketat dikenakan, yang tidak dikeluarkan sehingga saat pemulihan sepenuhnya.

Kadang-kadang serpihan tidak perlu. Sekiranya kehelan ibu jari atau kaki disertai dengan pecahnya ligamen dan tendon yang pecah, maka operasi mungkin diperlukan, setelah itu pelemparan plaster digunakan untuk tempoh pemulihan.

Juga, traumatologist menetapkan rawatan ubat yang membantu melegakan bengkak dan menghilangkan rasa sakit di kawasan sendi yang cedera, sebagai peraturan, ini adalah penghilang rasa sakit untuk sakit pada sendi:

Adalah mustahak untuk merawat terkehelnya phalanx jari. Jika tidak, rasa sakit akan kuat dan berpanjangan..

Lebih-lebih lagi, prestasi jari akan terganggu, dan aktiviti motor sendi akan sukar, yang akan menyebabkan kambuh dan perkembangan artritis. Sebagai tambahan, selepas 7 hari, sendi tambahan mungkin terbentuk..

Rawatan dan pencegahan kehelan menggunakan resipi rakyat

Dislokasi, pecah dan juga kekejangan pada ligamen jari dapat disembuhkan dengan menggunakan pelbagai decoctions, tincture, lotion dan compress. Lebih-lebih lagi, rawatan tersebut memberikan hasil yang sangat baik ketika menggunakan resipi yang merangkumi produk terkenal..

Hasil yang berkesan dibawa oleh resipi rakyat berikut yang membantu menghilangkan rasa sakit dan menghilangkan bengkak semasa pemulihan.

Sekiranya kecederaan pada jari, adunan keras yang terbuat dari cuka dan tepung disapu ke kawasan yang terkena. Kompres harus digunakan pada sendi jari dan kemudian ditutup dengan pembalut untuk menghilangkan bengkak dan melegakan gejala.

Juga, keseleo dan pecah ligamen dirawat dengan berkesan dengan resipi berikut: akar bryony dihancurkan, diisi dengan air, dan kemudian dibakar. Kuahnya direbus selama 15 minit.

Baca juga: Rawatan kehelan pergelangan kaki

Kemudian, dalam kaldu hangat, yang mempunyai kesan pemanasan, tisu kain kasa dibasahi dan disapukan ke tempat dislokasi. Walau bagaimanapun, losyen semacam itu hanya perlu dilakukan apabila doktor menetapkan sendi..

Akar salib adalah resipi lain yang berkesan untuk membantu mengatasi gejala yang menyakitkan di rumah. Tumbuhan mesti dihancurkan, dan kemudian dibuat menjadi gruel dengan mencampurkannya dengan minyak dari biji bunga matahari. Dengan komposisi ini, perlu menggosok kawasan yang terkena beberapa kali sehari..

Bunga tepung jagung yang dihancurkan harus dituangkan dengan air rebus dan bersikeras selama 30 minit. Kemudian infus ditapis dan disejukkan. Untuk menghilangkan tanda-tanda menyakitkan yang muncul jika berlaku pecah, kehelan atau keseleo, kaldu bunga jagung harus diminum 3 kali sehari..

Resipi berasaskan bawang dianggap sebagai kaedah terapi pemulihan yang berkesan. Untuk melakukan ini, bakar sayur dan kemudian kisar dengan gula. Losyen bawang dibuat 2 kali sehari.

Juga, untuk mengurangkan rasa sakit dan melegakan bengkak, gunakan susu yang dipanaskan, di mana anda perlu melembapkan kain kasa dan mengoleskannya ke jari yang rosak, setelah membungkusnya dengan kertas untuk kompres. Kemudian sendi dibalut dengan kain wol dan kekal semalaman..

Di samping itu, setelah meletakkan lutut dan melepaskan plaster cast, anda perlu sentiasa melakukan senaman khas untuk mengelakkan pecahnya ligamen dan pecah dan menjadikannya lebih lentur dan anjal..

Lebih-lebih lagi, untuk tujuan pencegahan, perlu mengikuti semua peraturan berhati-hati ketika bermain ski, skating atau rollerblading dan semasa bersukan..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya jari anda terkilir. Cadangan untuk pengurangan, juga untuk diagnosis dan pertolongan cemas untuk sendi yang tersingkir

Jari terseliuh adalah kecederaan biasa. Jari boleh cedera di tempat kerja dan di rumah. Terdapat banyak ujung saraf di tangan, sebab itulah kecederaan jari dikaitkan dengan sindrom kesakitan yang teruk. Ibu jari lebih cenderung menderita kecederaan ini kerana lokasinya yang anatomi..

  • 1. Jenis-jenis kehelan
  • 2. Gejala
  • 3. Pertolongan cemas untuk terkehel jari di tangan
  • 4. Rawatan kehelan
  • 5. Tempoh pemulihan

Jari di tangan mempunyai tiga sendi artikular, satu metacarpophalangeal dan dua interphalangeal. Dislokasi jari adalah anjakan permukaan tulang artikular pada satu atau lebih sendi. Dislokasi jari sering digabungkan dengan pecahnya ligamen dan kapsul sendi, kerosakan pada kulit, yang, tanpa pertolongan tepat pada masanya, dapat menyebabkan komplikasi serius dalam bentuk jangkitan.

Bergantung pada tahap anjakan, dislokasi terbahagi kepada dua jenis: lengkap (di mana permukaan artikular tidak saling bersentuhan) dan tidak lengkap (subluksasi).

Dislokasi juga dikelaskan mengikut arah anjakan tulang: dorsal, palmar, dan lateral.

  • Dislokasi phalanx utama (berkaitan dengan tulang metacarpal);
  • Dislokasi phalanx tengah;
  • Dislokasi phalanx kuku.

Kecacatan luaran jari berlaku bukan sahaja dengan patah tulang, tetapi juga dengan kehelan. Dan untuk diagnosis yang tepat, pertama sekali, sinar-x diambil.

Gejala utama kehelan termasuk:

  • Kesakitan yang semakin meningkat;
  • Kemerahan kulit;
  • Peningkatan suhu tisu lembut tempatan;
  • Bengkak di kawasan sendi;
  • Perubahan bentuk jari;
  • Pucat kulit lebih tinggi daripada kehelan;
  • Kekurangan pergerakan pada sendi.

Kehilangan jari pertama Palmar dicirikan oleh anjakan jari ke arah telapak tangan. Palpasi dapat meraba kepala tulang metacarpal. Sekiranya dislokasi punggung, penurunan panjang ibu jari dapat dilihat. Dari belakang, anda boleh meraba permukaan artikular phalanx utama, dan di palmar - kepala tulang metacarpal. Ada kemungkinan bahawa tendon otot flexor panjang dijepit di antara permukaan yang dipindahkan, yang sangat merumitkan kedudukan.

Dislokasi phalanges utama jari yang tersisa, sebagai peraturan, berlaku pada arah punggung. Semasa cuba bergerak, ada rasa sakit yang tajam dan tahan lasak.

Dislokasi pada falang tengah dan kuku jari-jari II-V paling kerap dorsal dan lateral. Perlu diperhatikan pergerakan yang tidak betul di sendi. Mungkin rumit dengan merobek tendon ekstensor (kadang-kadang dengan bahagian kecil tulang).

Sekiranya anda mengesyaki jari yang terkilir atau patah, maka anda harus menghantar mangsa ke bilik kecemasan terdekat secepat mungkin. Di sana dia akan menjalani pemeriksaan awal, mengambil sinar-X dan memberikan bantuan perubatan yang diperlukan. Dianjurkan untuk melumpuhkan tangan yang cedera sebelum dibawa. Sekiranya kapsul sendi dan tendon pecah, pembedahan mungkin diperlukan.

Sebagai permulaan, anda harus berehat sepenuhnya dan melumpuhkan lengan yang cedera. Untuk mengurangkan bengkak dan sakit, beg berisi ais atau air sejuk disapu ke kawasan yang cedera. Untuk mengelakkan radang dingin, beg ais mesti dikeluarkan pada selang waktu 10-15 minit.

Barang kemas dan pakaian mesti dikeluarkan dari tangan yang cedera untuk mengelakkan gangguan peredaran darah di tengah peningkatan edema. Anggota badan harus dijaga sedikit tinggi untuk meningkatkan saliran limfa dan peredaran darah. Sekiranya anda tidak alah, anda boleh mengambil ubat analgesik atau ubat anti-radang nonsteroid.

Sekiranya tidak ada intoleransi individu terhadap ubat penahan sakit, ubat berikut boleh digunakan:

  • Analgin;
  • Pentalgin;
  • Tempalgin;
  • Dexalgin atau Kaver;
  • Nimesil;
  • Nimid;
  • Ketorol;
  • Ketoprofen;
  • Parasetamol;
  • Ibuprofen;
  • Nurofen.

Bahkan luka terbuka yang tidak ketara harus dicuci dengan teliti, dirawat dengan antiseptik. Luka-luka ini harus dilaporkan kepada doktor, kerana dalam beberapa keadaan inilah alasan untuk pemberian toksoid tetanus.

Agar tidak menimbulkan komplikasi yang lebih besar, perlu melumpuhkan jari yang cedera secara bebas, dengan berhati-hati, dan membalutnya ke jari sebelah. Pembalut tidak boleh terlalu ketat, sehingga tidak mengganggu peredaran mikro di kawasan yang cedera. Jangan bergerak jika terdapat kecacatan teruk atau bengkak dengan cepat.

Jangan, dalam keadaan apa pun, cuba meletakkan jari anda yang sakit. Anda boleh pecah kapsul sendi, mengakibatkan kejutan yang menyakitkan.

Untuk pengangkutan ke hospital, tidak perlu menghubungi ambulans, anda boleh ke sana sendiri. Doktor mengetahui keadaan kecederaan, mendengar aduan dan memeriksa bahagian tangan yang cedera. Untuk gambaran yang lebih tepat mengenai kecederaan pesakit, mereka dihantar ke sinar-X. Sekiranya disyaki tendon yang dicubit, gunakan ujian seperti MRI.

Dislokasi yang tidak rumit dirawat dengan penjajaran artikular konvensional. Sekiranya terdapat kerosakan pada tulang atau tisu lembut, mereka menggunakan operasi pembedahan.

Untuk pengurangan tertutup, kedua-dua anestesia tempatan dan umum digunakan. Semasa menggunakan anestesia tempatan, relaksan otot digunakan untuk mengurangkan nada otot. Lengan dilekatkan sebentar atau diberi kedudukan tinggi untuk melegakan bengkak. Selalunya, untuk penyesuaian, cukup untuk mengambil jari ke sisi dan menariknya pada hujungnya ke arah paksi. Dengan kembalinya sendi ke kedudukan anatomi, bunyi klik akan dibunyikan.

Sekiranya terkehel jari pertama dengan mencubit tendon, maka dipusingkan ke siku dengan fleksi serentak kuku phalanx.

Selepas pengurangan, jari tidak bergerak menggunakan serpihan selama kira-kira 3 minggu. Sekiranya tidak timbul komplikasi, maka pemulihan sepenuhnya dicapai dalam 4-5 minggu.

Pengurangan terbuka adalah campur tangan pembedahan yang dilakukan dalam kes dislokasi punggung ibu jari dengan jebakan tendon dan ketidakupayaan untuk membetulkan sendi menggunakan kaedah tertutup. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan dan umum. Kapsul terkawal dibedah menggunakan akses sinar dorsal, kemudian tendon dikembalikan ke kedudukan asalnya menggunakan instrumen khas. Selepas itu, luka operasi dijahit dan dikeringkan. Jahitan dikeluarkan selepas 10 hari dan pembalut harus dipakai untuk memastikan pergerakan selama 3 minggu.

Juga, operasi dilakukan dalam kes terkehel lama, ketika kecederaan berusia lebih dari satu minggu, dan pengurangan spontan belum terjadi. Dislokasi sedemikian boleh menjadi rumit dengan munculnya pseudarthrosis, untuk menghilangkan yang perlu dilakukan untuk melakukan pembedahan plastik pada ligamen dan permukaan artikular. Selepas operasi, splint kaku digunakan sehingga 1 bulan.

Setelah melepaskan pembalut dari anggota badan yang cedera, satu set latihan untuk tangan dan latihan menggunakan pengembang getah dianjurkan untuk meningkatkan pemulihan fungsi motor..

Mereka juga menggunakan urut saliran limfa, pemanasan pasif dan fisioterapi (UHF, elektroforesis). Untuk mengurangkan kesakitan dan melegakan bengkak, pelbagai salap digunakan (Diclofenac, Fastum-gel, Volteren-emulgel, dll.).

Dari ubat-ubatan rakyat, mandi dengan decoctions dan infus daun walnut dan jarum digunakan. Daun segar dari pisang putih atau kubis putih digunakan pada kawasan yang bengkak.