Ketidakstabilan kronik: apabila sendi bahu keluar

Siku

Sendi bahu adalah salah satu sendi yang paling fleksibel dalam sistem muskuloskeletal. Ia berputar ke arah yang berbeza, sehingga orang itu dapat dengan mudah memusingkan, menaikkan dan kemudian menurunkan lengan. Mobiliti tinggi adalah penyebab umum kehilangan kestabilan bahu akibat trauma atau kecacatan kelahiran. Sekiranya pesakit tidak mendapatkan bantuan perubatan, keadaan di mana sendi bahu keluar akan berlaku lebih kerap dan lebih kerap..

Semasa mendiagnosis ketidakstabilan kronik, kajian instrumental digunakan - radiografi, MRI, CT, arthroscopy. Hasilnya membantu mengesan keadaan patologi sendi, untuk menentukan penyebabnya. Sekiranya terapi konservatif tidak berkesan, pembedahan dilakukan.

Ciri ciri patologi

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Keadaan di mana bahu sering terbang keluar dari sendi disebut ketidakstabilan kronik kerana penurunan aktiviti fungsional sendi. Terdapat kelemahan struktur tisu penghubung, biasanya beg artikular dan radas ligamen. Ini membawa kepada pergerakan yang berlebihan pada tulang yang membentuk sendi bahu. Struktur sendi menyerupai sendi bola. Soket sendi dibentuk oleh glenoid fossa skapula, dan kepala tulang bahu berfungsi sebagai penyangga bola. Unsur-unsur artikulasi dilapisi dengan tisu penghubung yang kuat - beg artikular, diikat bersama oleh ligamen. Menjaga bahu di tempat sambil meningkatkan kestabilannya, rotator cuff yang dibentuk oleh kumpulan otot.

Seseorang yang melakukan pergerakan tangan (misalnya, melemparkan objek berat) boleh mencederakan bahu. Keadaan ini juga berlaku dengan kesan langsung, jatuh ke depan dengan penekanan pada lengan yang terentang. Kapsul sendi, ligamen, tisu otot dipengaruhi oleh daya, melebihi jumlah kekuatannya. Mikrotrauma yang kerap ke struktur tisu penghubung menjadi sebab pelanggaran integriti mereka. Mereka kehilangan kekuatan, berhenti sepenuhnya menstabilkan sendi.

Peningkatan jarak gerakan yang berlebihan adalah prasyarat untuk dislokasi dan subluksasi yang tetap dan biasa. Kepala tulang meluncur keluar dari glenoid fossa, bergeser berbanding unsur-unsur lain dari artikulasi.

Laporan dari persidangan traumatologi mengenai masalah yang sedang dipertimbangkan:

Sebab-sebabnya

Ketidakstabilan bahu kronik yang berkembang lebih kerap berlaku secara unilateral, tetapi kadang-kadang traumatologi juga mendiagnosis patologi dua hala. Ia dijumpai pada orang dengan hipermobiliti sendi kongenital. Sebab pergerakan tinggi semua sendi di dalam badan adalah penghasilan kolagen khas yang boleh diperluas. Oleh kerana sebatian organik ini berfungsi sebagai bahan binaan untuk ligamen, mereka sangat elastik pada orang yang mempunyai masalah hipermobilitas. Struktur alat ligamen-tendon yang serupa bukanlah patologi, tetapi seiring bertambahnya usia, ia boleh menjadi prasyarat untuk perkembangan osteoartritis.

Apa-apa episod traumatik yang disertai dengan dislokasi bahu sebahagian atau lengkap dapat menimbulkan ketidakstabilan kronik. Kecederaan seperti ini tidak biasa bagi orang yang terlibat dalam sukan kontak: pemain bola sepak, pemain hoki, pemain bola keranjang, dan pemain bola baling. Bahu terbang keluar dari sendi semasa penculikan (penculikan) dengan putaran luaran yang berlebihan secara serentak.

Kadang-kadang keadaan patologi tidak timbul dengan segera, tetapi berkembang secara beransur-ansur. Ia disebabkan oleh kesan beban berlebihan yang berulang di bahu, pergerakan tangan yang monoton yang kerap. Peregangan struktur tisu penghubung berlaku semasa backswings, balingan oleh pemain besbol, pelempar lembing, tukul, tembakan, pemain kriket, pemain tenis. Pelbagai faktor negatif dapat menimbulkan perkembangan ketidakstabilan kronik:

  • teknik lontaran dan hayunan yang salah;
  • kecederaan bahu sebelumnya - patah tulang, termasuk patah tulang intra-artikular, dislokasi, pecah otot, ligamen, tendon;
  • latihan sukan yang kerap dan kerap dengan peningkatan tekanan fizikal di bahu;
  • kelemahan kongenital otot otot;
  • peningkatan nada otot rangka tulang belakang toraks;
  • kelemahan radas ligamen-tendon;
  • postur yang lemah, memprovokasi kekakuan otot.

Pemanasan otot yang tidak mencukupi sebelum latihan menyebabkan keadaan kebiasaan terkehel pada atlet amatur. Serat mereka cedera, melemahkan keseluruhan korset otot, yang sering menyebabkan sendi bahu kehilangan kestabilan. Pengenalpastian faktor-faktor ini memudahkan diagnosis, membolehkan anda memulakan terapi dengan lebih cepat dan mengelakkan patologi berulang.

Gambar klinikal

Ketidakstabilan sendi bahu mungkin tidak disertai dengan manifestasi klinikal. Sekiranya keadaan patologi tidak diprovokasi oleh trauma, maka gejala pertama biasanya sakit, diperburuk oleh latihan fizikal. Ia diperhatikan setelah melakukan pergerakan tajam, dislokasi separa artikulasi - perpindahan hujung artikular tulang yang saling berkaitan.

Selepas rawatan trauma sebelumnya, doktor memberitahu pesakit tentang kemungkinan mengalami ketidakstabilan kronik dan kaedah pengesanannya. Seseorang disyorkan untuk mendapatkan bantuan perubatan apabila tanda-tanda patologi pertama muncul:

  • merangkak dan menekan bahu ketika melakukan pergerakan;
  • penampilan kesakitan semasa tidur atau dengan tinggal berpanjangan dalam satu kedudukan;
  • bengkak pada sendi selepas aktiviti fizikal yang kuat, hilang dalam beberapa jam;
  • sensasi luar biasa di bahu, tidak semestinya menyakitkan;
  • penurunan kekuatan otot bahu;
  • perasaan lemah ketika melakukan pergerakan apa pun, misalnya, ketika menggerakkan lengan ke sisi;
  • kemunculan kesakitan atau sensasi tidak selesa yang lain ketika meraba permukaan bahu anterior dan / atau posterior.

Seseorang mengalami perasaan takut yang berterusan bahawa pergerakan yang kuat akan menyebabkan kehelan sendi. Perasaan anjakan struktur bahu sering berlaku pada waktu malam dan setelah bangun tidur, jika pesakit tidur di sisi sendi yang rosak. Dengan patologi yang teruk, kehelan kebiasaan berlaku lebih kerap dan lebih kerap. Pada masa kecederaan, rasa sakit yang teruk muncul, diikuti dengan rasa mati rasa. Pada tahap terakhir ketidakstabilan kronik, perpindahan sendi dapat terjadi akibat pergerakan dengan amplitud minimum - menguap, batuk, perubahan posisi badan di tempat tidur.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Pendapat traumatologist mengenai masalah ini:

Diagnostik

Diagnosis utama dibuat berdasarkan satu siri ujian fungsional, aduan pesakit, dan anamnesis. Ketidakstabilan bahu yang terdahulu adalah petunjuk. Palpasi menentukan jarak pergerakan, menilai kekuatan otot, keparahan sensasi yang menyakitkan. Tahap ketidakstabilan kronik dikesan oleh ujian khas yang menentukan regangan ligamen. Contohnya, doktor meminta pesakit menyentuh ibu jarinya ke bahagian dalam lengan bawah tangan yang sama..

Pemeriksaan sinar-X adalah wajib, hasilnya memungkinkan untuk menentukan perubahan yang merosakkan pada tulang bahu. Tetapi yang paling bermaklumat adalah CT dan MRI menggunakan media kontras. Ligamen, tendon, otot, saluran darah, serat saraf dilihat pada gambar yang diperoleh. CT dan MRI digunakan untuk menilai keadaan sendi dan alat tendon ligamennya, dan untuk mengecualikan patologi. Sebagai contoh, simptom yang serupa berlaku apabila rotator cuff rosak..

Sekiranya hasil tomografi atau radiografi tidak cukup informatif, diagnostik arthroscopic dilakukan. Peranti dengan kamera video mini dimasukkan melalui tusukan mikroskopik di bahu. Semasa kemajuannya, gambar dipindahkan ke monitor untuk diperiksa oleh doktor di permukaan dalaman sendi. Sekiranya perlu, traumatologist yang menggunakan alat ini dapat mengekstrak spesimen biopsi untuk analisis biokimia atau segera melakukan pembedahan plastik tisu dengan memperkenalkan instrumen arthroscopic khas melalui tusukan.

Nasihat doktor Epifanov mengenai diagnosis:

Pertolongan cemas

Pertolongan cemas yang tepat pada masanya akan mengelakkan pembentukan edema keradangan, yang secara signifikan meningkatkan kesakitan. Mangsa harus dibaringkan atau duduk, diberi pil ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) - Nise, Ketorol, Ibuprofen. Apa yang perlu dilakukan seterusnya jika sendi bahu keluar:

  • melumpuhkan (melumpuhkan) bahu. Untuk ini, segala kaedah yang ada digunakan: pembalut elastik atau kain kasa, saputangan, selendang;
  • sediakan sendi dengan rehat berfungsi. Anda tidak boleh melakukan pergerakan yang mendorong perpindahan struktur bahu yang lebih besar - lenturan atau pemanjangan siku, putaran dengan sikat;
  • sapukan kompres sejuk. Beg plastik yang diisi dengan ketulan ais dan dibalut dengan kain yang padat akan membantu menghilangkan rasa sakit, mencegah pembentukan edema dan hematoma. Ia disapu pada sendi selama 10-15 minit. Prosedur diulang sejam kemudian..

Sekarang mangsa perlu dihantar ke bilik kecemasan atau menghubungi pasukan ambulans.

Kaedah rawatan asas

Apa yang perlu dilakukan jika sendi bahu keluar, traumatologist memutuskan setelah mengkaji hasil kajian instrumental. Selalunya, kaedah rawatan konservatif digunakan. Persediaan farmakologi digunakan untuk menghilangkan sensasi yang menyakitkan. Ahli traumaologi menetapkan NSAID dalam bentuk tablet dan dalam bentuk salap (Voltaren, Nurofen, Fastum), agen luaran dengan kesan pemanasan (Kapsikam, Viprosal, Apizartron). Pesakit ditunjukkan jangka panjang chondroprotectors (Teraflex, Artra, Chondroxide), merangsang pengukuhan radas ligamen-tendon.

Terapi untuk ketidakstabilan kronik terdiri daripada mengubah sifat aktiviti fizikal. Pergerakan yang menekan sendi bahu harus dikurangkan. Ini termasuk:

  • lontaran ayunan lebar;
  • akhbar bangku;
  • putaran sendi yang sengit.

Sekiranya sensasi yang menyakitkan atau tidak selesa timbul semasa pergerakan, maka ia harus dilakukan sekerap mungkin. Mengubah aktiviti fizikal membantu mencegah kerosakan tisu lebih lanjut.

Dalam rawatan penyakit ini, prosedur fisioterapeutik juga digunakan - terapi UHF, akupunktur, magnetoterapi, terapi laser, aplikasi dengan ozokerite dan parafin. Pesakit ditunjukkan prestasi harian latihan khas untuk membina korset otot, menguatkan ligamen dan tendon. Dan hanya jika rawatan konservatif tidak berkesan, operasi pembedahan dilakukan.

Pembedahan untuk membetulkan ketidakstabilan sendi bahu kronikTeknik pembedahan
Operasi terbukaIa dilakukan sekiranya berlaku kerosakan teruk pada elemen artikular dan perkembangan komplikasi. Pembedahan struktur tisu penghubung yang luas dilakukan untuk memberi akses ke medan operasi. Ligamen koyak dipulihkan untuk memperbaiki fiksasi bahu
ArthroscopyTisu lembut dipulihkan melalui sayatan mikroskopik menggunakan instrumen arthroscopic. Dalam kebanyakan kes, pembedahan invasif minimum dilakukan secara rawat jalan. Pesakit segera keluar untuk pemulihan selanjutnya di rumah.

Animasi pembedahan:

Seseorang yang menderita ketidakstabilan kronik sering meletakkan sendi itu sendiri. Ahli traumatologi sangat menyarankan agar tidak melakukan ini. Patologi dicirikan oleh jalan yang berulang, oleh itu, usaha lain untuk meluruskan bahu boleh mengakibatkan perkembangan komplikasi yang teruk. Pengubatan sendiri menyebabkan kerosakan pada kapal besar, pendarahan terbuka, pecahnya kapsul, mampatan atau kecederaan pada batang saraf.

Bahu terbang keluar dari sendi: sebab, rawatan

Sendi bahu keluar. Rawatan

Komponen kerangka manusia yang paling mudah bergerak adalah bahu. Ia memberikan pergerakan tangan bebas dalam bidang yang berbeza. Ciri-ciri seperti itu menyebabkan pembentukan dislokasi kerap, yang menimbulkan ketidakstabilan sendi. Ini memerlukan rawatan khusus, yang sering merangkumi pembedahan..

Patogenesis

Bahu mempunyai struktur yang kompleks, berdasarkan tiga tulang. Sendi terdiri daripada kepala humerus, yang terletak di rongga, yang terdiri daripada permukaan artikular klavikula dan skapula. Oleh kerana sendi ini mempunyai kemampuan untuk memberikan mobiliti lengan tinggi dan kestabilan yang rendah, ia sering mengalami kehelan atau kemunculan..

Dalam kes ini, kepala keluar dari rongga sendi. Peregangan dan pecahnya ligamen yang memberikan kekuatan dan kestabilan bahu menyebabkan fakta bahawa mereka tidak dapat "memegang" kepala dan ia meninggalkan rongga glenoid. Patogenesis ini adalah asas untuk perkembangan dislokasi kebiasaan..

Sebab-sebabnya

Fakta bahawa sendi bahu sering muncul disebabkan oleh pengaruh beberapa faktor penyumbang, oleh itu keadaan patologi tergolong dalam polyetiologis. Faktor-faktor tersebut merangkumi:

  • Melemahkan kongenital alat ligamen, di mana ketidakstabilan berkembang sejak lahir.
  • Trauma yang ditangguhkan berkaitan dengan pendedahan serentak yang berlebihan ke bahu, di mana terdapat keseleo dan pecahnya ligamen dengan keluarnya kepala.
  • Peregangan ligamen bahu secara beransur-ansur, yang berlaku kerana peningkatan tekanan di atasnya.
  • Proses keradangan kronik pada struktur bahu, menyebabkan penurunan secara beransur-ansur dalam kekuatan alat ligamen.

Pengetahuan mengenai faktor-faktor yang memprovokasi membolehkan pencegahan dislokasi bahu yang biasa.

Siapa yang berisiko?

Kecederaan bahu sering berlaku selepas kemalangan jalan raya, di pelbagai industri, atlet, dan juga orang muda yang aktif. Selepas dislokasi utama, kemungkinan kemunculan semula kepala humerus meningkat dengan ketara, kerana terdapat pelanggaran integriti serat ligamen yang nyata.

Peregangan alat ligamen bahu secara beransur-ansur biasanya terjadi pada orang-orang dengan profesi tertentu (pelukis, tukang cat), dan juga atlet (orang yang terlibat dalam berenang, tenis, bola tampar). Keradangan yang berpanjangan mungkin disebabkan oleh keadaan autoimun, jangkitan.

Dislokasi lengkap dan tidak lengkap dibezakan. Dengan kehelan sepenuhnya, kepala meninggalkan rongga sepenuhnya dengan kehilangan fungsi bahu, sementara hampir mustahil untuk melakukan pergerakan dengan anggota atas. Dengan dislokasi separa, fungsi bahu tidak sepenuhnya, tetapi terjaga. Menjelang usia kepala bahu, dislokasi boleh menjadi segar dan tua (dislokasi kronik adalah akibat kurangnya penyediaan rawatan perubatan yang diperlukan).

Gejala

Muncul dari sendi bahu ditunjukkan oleh munculnya beberapa gejala ciri:

  • Kesakitan yang menyertai kerosakan pada struktur lembut atau padat segera pada saat keluarnya kepala. Keamatan ketidakselesaan dengan dislokasi berulang berkurang dengan setiap keluar kepala dari rongga berikutnya.
  • Deformasi (perubahan bentuk) kawasan bahu dengan pembentukan penonjolan yang ketara (kawasan keluar dari kepala humerus) atau kemurungan.
  • Kemunculan tanda-tanda keradangan, termasuk kemerahan (hiperemia) tisu, dan juga edema mereka.
  • Disfungsi bahu, yang dicirikan oleh ketidakupayaan untuk melakukan pergerakan di dalamnya. Dengan dislokasi separa, julat gerakan dikurangkan dengan tajam.

Dengan setiap dislokasi berikutnya, keparahan manifestasi klinikal menurun. Disfungsi bahu muncul di hadapan. Terdapat perasaan tidak selesa secara subjektif dalam bentuk "kelonggaran" sendi bahu, serta penampilan klik semasa percubaan bergerak di dalamnya.

Diagnostik

Untuk membuktikan dengan pasti bahawa sendi bahu keluar, traumatologist ortopedik, setelah pemeriksaan klinikal (tinjauan, pemeriksaan, palpasi), menetapkan kajian tambahan objektif. Ini termasuk pemeriksaan sinar-x dengan visualisasi dalam unjuran frontal dan lateral.

Sekiranya perlu, untuk mendapatkan maklumat tambahan mengenai penyebab kebiasaan terkehel, tomografi, ujian makmal, ultrasound, dan juga arthroscopy boleh diresepkan. Arthroscopy dapat dilakukan bukan hanya untuk tujuan diagnostik, tetapi untuk plastik dari pelbagai struktur. Ini disebabkan oleh fakta bahawa bersama dengan arthroscope, instrumen khas dapat dimasukkan ke dalam rongga bahu.

Prinsip rawatan

Sekiranya didapati bahawa sendi bahu muncul, hanya rawatan kompleks yang ditetapkan. Matlamat utama langkah-langkah terapi dan pemulihan adalah untuk mengembalikan kekuatan ligamen dan komponen tisu penghubung lain, serta keadaan normalnya. Taktik rawatan ditentukan, yang mungkin termasuk:

  • Rawatan konservatif.
  • Campur tangan pembedahan.
  • Prosedur pemulihan.

Jenis dan jangka masa rawatan dan pemulihan ditentukan oleh pakar perubatan secara individu berdasarkan semua hasil penyelidikan objektif tambahan.

Terapi konservatif

Ukuran utama terapi konservatif untuk kebiasaan dislokasi bahu adalah mengubah kehidupan dan tingkah laku pesakit. Beban pada sendi bahu dihadkan buat sementara waktu untuk pemulihan alat ligamen yang mencukupi. Ubat anti-radang bukan steroid diresepkan untuk reaksi keradangan yang ketara.

Pada masa akan datang, prosedur fisioterapi digunakan. Ini termasuk magnetoterapi, mandi lumpur, elektroforesis dengan ubat-ubatan. Pilihan moden alternatif untuk terapi konservatif adalah suntikan intra-artikular jisim platelet yang mengandungi "faktor pertumbuhan". Mereka merangsang proses pemulihan serat dari alat ligamen. Keberkesanan terapi konservatif dinilai beberapa bulan setelah permulaan pelaksanaannya..

Campur tangan pembedahan

Dengan dislokasi kronik, kerosakan ketara pada alat ligamen, serta ketiadaan kesan terapi konservatif, campur tangan pembedahan dilakukan. Hari ini ia dilakukan menggunakan arthroscopy. Kurang biasa, operasi akses terbuka yang lebih trauma ditetapkan. Campur tangan pembedahan adalah kaedah rawatan radikal dan membolehkan anda mendapatkan hasil terapi yang baik.

Pemulihan selepas rawatan utama adalah suatu keharusan. Adalah perlu untuk penyesuaian alat ligamen bahu ke peningkatan beban secara beransur-ansur di atasnya. Untuk melakukan ini, pesakit perlu melakukan latihan gimnastik khas yang diresepkan oleh doktor. Prognosis jika berlaku kebiasaan dislokasi, diberikan rawatan tepat pada masanya.

Pemindahan sendi bahu, mengapa ia sering keluar dari rongga glenoid

Bahu adalah sambungan yang paling mudah bergerak, kerana tiga tulang digabungkan ke dalam kapsul sendi. Mereka dihubungkan melalui alat muskul-ligamen, dipisahkan oleh tulang rawan. Berkat ini, sendi membolehkan tangan bergerak ke arah yang berbeza. Terdapat situasi di mana sendi bahu keluar, yang membingungkan mangsa. Sekiranya bahu keluar dari sendi untuk pertama kalinya, maka pesakit harus tahu bahawa dilarang menyesuaikan dislokasi dengan sendirinya, kerana mungkin mencederakan tisu, saluran darah dan saraf yang berdekatan, meregangkan lebih banyak atau menyebabkan kapsul sendi terkoyak.

Mengapa bahu keluar

Sendi bahu direka sedemikian rupa sehingga seseorang dapat melakukan pergerakan tangan ke arah yang berbeza:

  • Ke atas;
  • Turun;
  • Ke sisi;
  • Belakang;
  • Bulat.

Tetapi pergerakan sendi seperti itu mempunyai kekurangan - ketidakstabilan. Humerus, dengan gerakan tajam, terbang keluar dari rongga di skapula. Dislokasi atau subluksasi terbentuk. Sekiranya ini berlaku sekali, maka pada masa akan datang tangan terbang dari sendi bahu dengan pergerakan yang tiba-tiba, mengangkat berat, kerana kapsul, ligamen dan tisu berdekatan diregangkan. Penyakit ini menjadi kronik. Sebab berikut boleh menyebabkan ketidakstabilan sendi:

  • Hipermobiliti kongenital pada sendi;
  • Kecederaan;
  • Displasia fossa skapular.

Selalunya patologi seperti ini berulang pada atlet profesional, dan juga pada orang yang kerjanya dikaitkan dengan melakukan manipulasi dengan angkat lengan yang berpanjangan. Gangguan seperti ini boleh muncul bukan sahaja di bahu, tetapi juga pada sendi besar yang lain..

Gejala

Gambaran klinikal bergantung pada sifat kecederaan. Membezakan antara dislokasi anterior, inferior dan posterior. Yang paling jarang adalah kecederaan bawah di mana kepala artikulasi turun. Pada masa yang sama, pesakit tidak dapat menurunkan tangannya. Jatuh pada lengan lurus menyebabkan kehelan posterior, disertai dengan kerosakan pada beg artikular. Jenis kecederaan yang paling biasa adalah kehelan anterior. Pada masa yang sama, terdapat pecahnya kapsul, kerosakan pada saluran darah, ligamen dan ujung saraf, humerus menonjol ke hadapan. Gejala adalah:

  • Kemunculan sindrom kesakitan;
  • Kecacatan lengan bawah, bergantung kepada sifat anjakan;
  • Kerosakan deria disebabkan oleh pecahnya serat saraf;
  • Mengehadkan jarak pergerakan pada sendi bahu.

Diagnostik

Pemeriksaan dan soal jawab pesakit membolehkan doktor membuat diagnosis awal. Jenis kerosakan ditentukan oleh ciri khas sendi dan ujian tambahan dilakukan untuk mengesahkan kehelan sendi. Untuk ini, mangsa diminta menyentuh permukaan dalam lengan bawah dengan ibu jari tangan yang cedera. Di samping itu, pesakit diberi kaedah pemeriksaan tambahan:

  • X-ray, yang menentukan lokasi tulang, adanya kehelan atau subluksasi;
  • MRI, yang merupakan kaedah diagnostik yang lebih bermaklumat, kerana memberikan gambaran mengenai keadaan bukan sahaja kapsul sendi, tetapi juga tisu lembut.

Berdasarkan hasil gambar, doktor menentukan kaedah rawatan selanjutnya.

Pertolongan cemas

Pertolongan cemas untuk patologi adalah seperti berikut:

  • Ketidakmampuan sendi bahu dipastikan dengan menggunakan pembalut yang ketat;
  • Lengan mangsa digantung dalam keadaan bengkok menggunakan pembalut "saputangan";
  • Pesakit dihantar ke kemudahan perubatan terdekat.

Penting! Sekiranya bahu terkeluar, anda tidak dapat melakukan pergerakan aktif atau cuba mengikat sendi bahu ke belakang. Ini menyebabkan kecederaan pada bahagian sendi dan keadaan yang lebih teruk..

Rawatan

Setelah masuk ke hospital, pesakit diberi rawatan konservatif. Dislokasi diselaraskan terlebih dahulu. Prosedur ini berlaku di bawah anestesia tempatan. Kemudian pelekat plaster disapu ke tempat kecederaan. Sekiranya terdapat rasa sakit, dan juga untuk mencegah proses keradangan, pesakit diberi ubat kumpulan NSAID (naklofen, ibuprofen, nimesil). Pesakit disarankan untuk melakukan senaman harian yang bertujuan untuk menguatkan sistem otot-ligamen bahu.

Sekiranya kecederaan disertai dengan pecahnya ligamen, kapsul artikular atau kerosakan lain, maka campur tangan pembedahan mungkin dilakukan. Tujuan operasi adalah untuk membandingkan serpihan (jika terdapat patah tulang), mengeluarkan tisu yang koyak, memulihkan integriti kapsul. Arthroscopy paling kerap dilakukan. Ini adalah operasi invasif minimum yang dilakukan setelah 3-4 tusukan di kawasan kerosakan. Selepas campur tangan seperti itu, tempoh pasca operasi yang lama tidak diperlukan. Menurut petunjuk (dengan sejumlah besar kerosakan dengan patah tulang), operasi perut dilakukan.

Sedikit kesimpulan

Selepas dislokasi bahu yang pertama, doktor mengesyorkan agar pesakit mempertimbangkan semula keadaan kerja atau sifat aktiviti fizikal, kerana selepas itu, dengan pergerakan yang ceroboh, sendi akan terus jatuh. Di samping itu, diperlukan satu set latihan yang dikembangkan oleh ahli terapi pemulihan. Pengecasan perlu dilakukan setiap hari, hanya dalam hal ini ia akan menguatkan ligamen artikulasi.

Tiga peraturan untuk merawat kehelan bahu

Kebetulan dislokasi yang paling biasa dihadapi seseorang adalah dislokasi bahu. Dan pada malam percutian musim panas dan keseronokan aktif di alam semula jadi, perlu diingat apa yang harus dilakukan dengan bahu yang terkeluar, dan apa yang tidak boleh dilakukan dalam keadaan apa pun.
Mengapa bahu "terbang keluar"? Kerana alam semula jadi, memberikan pergerakan sendi bahu, mengorbankan kekuatannya. Kepala humerus yang besar diletakkan di rongga sendi (kapsul) yang sangat cetek, dan ligamen yang menahannya ada sedikit dan lemah. Oleh itu, apabila jatuh pada lengan yang terentang (bola sepak, bola tampar, ketagihan alkohol yang berlebihan - ada banyak sebab), kepala bahu hanya melompat keluar dari rongga glenoid. Sekiranya ini berlaku, maka nasib tangan anda sekarang bergantung kepada pertolongan pertama yang anda terima. Sekiranya, setelah menonton filem, seseorang cuba menarik tangan anda, cuba mengembalikan sendi ke tempatnya, menjauhkannya dari anda dengan seluruh anggota badan anda yang tersisa, dalam kes yang melampau, lari. Jika tidak, anda berisiko mendapat kecederaan lebih teruk daripada yang telah berlaku - bukan sahaja ligamen dan tendon akan pecah, tetapi juga saraf dan saluran darah. Oleh itu, lebih baik dirawat mengikut peraturan.
Peraturan pertama (bantuan di tempat) Perbaiki sendi dengan pembalut atau belat, dan segera ke pusat trauma atau hospital. X-ray harus diambil di sana untuk mengesampingkan atau mengesahkan kerosakan tulang. Kemudian, di bawah anestesia tempatan, pengurangan dislokasi akan dilakukan dan plaster cast akan digunakan selama 3 minggu. Anda perlu menyembuhkan pecah tisu lembut. Anda tidak boleh membuang serpihan sendiri lebih awal, walaupun tidak ada yang menyakitkan, dan lebih-lebih lagi anda tidak dapat perlahan-lahan "mengembangkan" sendi. Akibatnya, kapsul dan ligamen rapuh tidak dapat menahan beban dan anda mendapat kehelan kedua. Lama-kelamaan, sendi melonggarkan sehinggalah kehelan berubah dari primer ke kebiasaan. Bahu akan terbang keluar ketika memakai mantel dan bahkan ketika membalik dari sisi ke sisi di tempat tidur. Kehelan yang biasa dapat dirawat hanya dengan pembedahan.
Peraturan kedua (tidak bergerak selama 3 minggu) Apabila sendi anda telah bergerak (tidak bergerak) dengan belat, mulailah segera melakukan latihan isometrik (tidak ada pergerakan pada sendi) untuk otot-otot yang mengelilingi sendi bahu. Tekan serpihan dengan siku di dinding atau di sisi lain. Setiap ketegangan pada mulanya berlangsung 1-2 saat, tetapi secara beransur-ansur waktu ini meningkat menjadi 6-8 saat. Ulangi sehingga keletihan 2-3 kali sehari. Setelah belat dikeluarkan, lebih baik menjalani kursus pemulihan yang komprehensif - rangsangan elektrik otot lengan, urut, latihan terapeutik, latihan di dalam air). Sekiranya ini tidak dilakukan, maka dislokasi berulang, dan selepas itu yang biasa tidak akan membuat anda menunggu.
Peraturan tiga (pemulihan kompleks) Matlamat pemulihan bukan hanya untuk mengembalikan mobiliti sendi, tetapi juga untuk mencegah terkena ulangan. Anda perlu menguatkan keseluruhan otot lengan dengan bantuan latihan khas. Secara amnya tidak ada gunanya membatasi kekuatan otot bisep, trisep dan deltoid yang terkenal sahaja, ia akan robek di mana ia nipis, kerana peranan utama dalam menstabilkan sendi bahu bukan milik otot besar, tetapi pada otot pemutar kecil yang memusingkan bahu masuk dan keluar. Tendon mereka melingkari sendi bahu di sekitar perimeter. Jadi, yang terbaik adalah membelanjakan wang untuk doktor pemulihan yang baik di pusat yang baik dan kemudian kesedihan tidak tahu bagaimana menjimatkan wang dan secara berkala mengunjungi bahagian trauma klinik.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya bahu terbang keluar dari sendi

Bahu dianggap sebagai salah satu bahagian tubuh manusia yang paling mudah bergerak, yang membolehkan anda melakukan pergerakan pelbagai amplitud dan kekuatan. Tidak menghairankan, dislokasi yang paling biasa berlaku di & # 8212 adalah dislokasi bahu. Oleh itu, kami akan mengetahui lebih lanjut apa yang harus dilakukan sekiranya sendi bahu terbang keluar dan bagaimana mengelakkan kecederaan tersebut.

Penyebab penonjolan sendi bahu yang kerap

Dislokasi bahu & # 8212, kecederaan yang mengakibatkan prolaps kepala humerus dari rongga glenoid. Perpindahan kepala tulang bahu boleh menjadi separa (subluxation) atau lengkap (dislokasi), dan otot, tendon, ligamen dan tisu penghubung boleh rosak.

Rujukan. Dislokasi boleh terdiri daripada 2 jenis: trauma (diperoleh akibat kesan traumatik) dan kebiasaan (berlaku kerana ketidakstabilan kronik sendi bahu).

Dengan ketidakstabilan kronik berlaku prolaps sendi bahu yang kerap. Sebab-sebab fenomena patologi ini termasuk:

  • trauma sebelumnya (kehelan, kerosakan pada ligamen) dengan kekurangan rawatan yang diperlukan atau betul,
  • kongenital secara patologi mengurangkan kekuatan dan keanjalan unsur penghubung, yang membawa kepada kehelan kebiasaan walaupun dengan beban minimum pada tali pinggang bahu,
  • kongenital (displasia) atau perubahan (trauma) yang diperoleh dalam bahagian anatomi pelbagai struktur tali pinggang bahu, yang menyebabkan ketidakstabilan bahu,
  • beban kerja berlebihan biasa yang dikenakan oleh orang-orang dari profesion tertentu (atlet, pembina, pelukis, tukang cat).

Penentuan faktor yang memprovokasi berlakunya perpindahan humerus yang kerap membolehkan anda menentukan langkah-langkah yang diperlukan untuk mencegah fenomena patologi ini.

Gejala

Apabila tangan terbang keluar dari sendi bahu, gambaran klinikal khas berkembang, termasuk tanda-tanda berikut:

  1. Sakit & # 8212, pada kecederaan pertama & # 8212, akut, sengit, dengan dislokasi berulang & # 8212, ringan, kusam, mungkin tidak ada sama sekali.
  2. Deformasi bahu & # 8212, sifat manifestasi seperti itu bergantung pada jenis kehelan. Oleh itu, dengan dislokasi anterior, bahu membengkak dan membulat kerana anjakan kepala tulang, dan dengan kehelan posterior & # 8212, sebahagian dari skapula menonjol.
  3. Mungkin terdapat kehilangan sensasi di lengan bawah, seluruh lengan.
  4. Kelembutan, kulit biru, sensasi kesemutan.
  5. Mobiliti terhad.

Keterukan manifestasi klinikal bergantung pada kekerapan kecederaan. Semakin kerap bahu melompat keluar dari sendi, semakin kurang keparahan gejala.

Ini dijelaskan oleh fakta bahawa dengan kehelan kebiasaan, tisu lembut telah berulang kali terluka dan kehilangan bentuk asalnya..

Pertolongan cemas

Sekiranya bahu seseorang terbang keluar dari sendi, maka pertama-tama dia perlu memberikan pertolongan cemas.

Rujukan. Bantuan yang diberikan dengan cekap & # 8212, merupakan titik penting dalam kejayaan rawatan seterusnya.

Skim pertolongan cemas standard untuk bahu yang terkeluar merangkumi aktiviti berikut:

  • pertama dan paling utama & # 8212, tidak ada usaha bebas untuk meluruskan bahu,
  • imobilisasi tangan & # 8212, dilakukan dengan cara apa pun di tangan (selendang, selendang, dll.),
  • memberi rehat kepada mangsa,
  • kompres sejuk & # 8212, anda boleh menggunakan ais, sebotol air sejuk, yang akan mengurangkan keparahan bengkak, radang dan kesakitan,
  • mengambil ubat penahan sakit & # 8212, sekiranya kesakitan teruk, mangsa biasanya boleh diberi ubat analgesik (Analgin), yang mesti dilaporkan kepada doktor selepas itu.

Setelah menyelesaikan semua langkah, pesakit mesti dibawa ke hospital (hubungi pasukan ambulans) untuk mendapatkan rawatan yang berkelayakan.

Rawatan

Rawatan prolaps sendi bahu adalah proses yang kompleks, di mana teknik konservatif dan pembedahan dapat digunakan, diikuti dengan masa pemulihan..

Kaedah dan skop langkah terapi ditentukan oleh doktor yang hadir berdasarkan hasil pemeriksaan (pemeriksaan, radiografi, ultrasound, CT, MRI, arthroscopy).

Terapi konservatif

Rejimen rawatan konservatif terdiri dari beberapa tahap, yang dilakukan untuk menghilangkan perpindahan dan menormalkan fungsi bahu:

  1. Anestesia tempatan dan pengurangan bahu.
  2. Aplikasi plaster atau splint selama 3 minggu untuk memperbaiki anggota badan dan memulihkan tisu lembut yang rosak.
  3. Mengambil ubat & # 8212, terutamanya NSAID (Diclofenac) boleh diresepkan untuk menghilangkan rasa sakit, radang, bengkak.

Selepas tempoh ini, pakar menggantikan pelakon dengan pembalut penyokong lembut untuk mengurangkan beban pada sendi bahu.

Rujukan. Tempoh pemulihan yang diperlukan untuk mengembangkan bahu dan memulihkan fungsinya boleh memakan masa 3-6 bulan (bergantung kepada keparahan dan sifat kerosakan).

Dalam tempoh ini, pesakit menjalani kursus fisioterapi (elektroforesis, magnetoterapi, rangsangan elektrik), urutan terapeutik, dan juga melakukan satu set latihan yang dipilih secara individu.

Pembedahan

Campur tangan pembedahan dilakukan sama ada dengan keberkesanan rawatan konservatif, atau dengan kerosakan teruk pada struktur yang bertanggungjawab terhadap kestabilan sendi bahu.

Campur tangan pembedahan boleh dilakukan dengan beberapa cara:

  • pembedahan terbuka & # 8212, pembedahan tisu yang luas untuk akses ke semua elemen struktur,
  • arthroscopy & # 8212, operasi invasif minimum, di mana perubahan patologi dihilangkan melalui sayatan kecil di tisu dengan instrumen khas dan struktur sendi bahu dipulihkan.

Jenis operasi kedua hari ini adalah kaedah pilihan, kerana trauma rendah dan mengurangkan tempoh pemulihan dengan ketara.

Pencegahan

Untuk mengelakkan kecederaan dan rawatan jangka panjang, perlu mengikuti peraturan pencegahan yang mudah:

  • menguatkan otot, sendi dan ligamen, yang mana anda perlu bersenam setiap hari, dan lebih baik memilih satu set latihan untuk tali pinggang bahu,
  • elakkan senaman yang berlebihan,
  • mengisi semula simpanan badan dengan bahan berguna (terutamanya kalsium, vitamin D, kolagen, vitamin B diperlukan),
  • berhenti merokok dan minum alkohol, kerana ia merosakkan pemakanan tisu,
  • kerana tidak ada yang kebal dari terjatuh, disarankan untuk belajar bagaimana mengelompokkan dengan betul ketika jatuh, yang akan meminimumkan risiko kecederaan.

Anda juga harus berjumpa doktor dengan segera sekiranya anda mengalami ketidakselesaan bahu..

Kesimpulannya

Sebarang kecederaan & # 8212, ujian serius bagi badan yang memerlukan rawatan jangka panjang. Dalam kes ini, hanya mematuhi semua cadangan doktor yang membolehkan anda memulihkan sepenuhnya kawasan yang rosak, berfungsi dan mengelakkan pengulangan pada masa akan datang..

Prolaps sendi bahu

Jawapan paling lengkap untuk soalan mengenai topik: "prolaps sendi bahu".

Alam telah mengurniakan sendi bahu dengan pergerakan yang paling besar dari semua sendi di dalam tubuh manusia. Ia mempunyai kemampuan untuk memutar ke arah yang berlainan, yang mana anda dapat memutar lengan ke arah yang berbeza, mengangkatnya, memutarnya, dan lain-lain. Tetapi untuk alasan ini, ia tidak terlalu stabil dan sering terkena kehelan. Dalam kes sedemikian, setiap orang harus tahu apa yang harus dilakukan jika bahu terbang keluar dari sendi. Jika tidak, tindakan yang salah yang sering kita lihat dalam filem, misalnya menarik tangan, boleh menyebabkan kecederaan yang sangat serius, pecahnya urat dan tisu saraf..

Sendi bahu terdiri daripada tiga tulang:

  • tulang selangka,
  • skapula,
  • humerus, kepala sfera mesti diletakkan rapat di rongga glenoid khas yang terletak di skapula.

Semuanya dipasang dengan kapsul yang mengikat sambungan. Di samping itu, kestabilan boleh menurun sekiranya otot-otot di sekitarnya tidak terlalu berkembang atau tendon rapuh..

Sendi bahu boleh menjadi tidak stabil akibat kecederaan atau latihan fizikal yang teruk pada lengan. Keadaan ini dicirikan oleh kehilangan kepala tulang bahu dari soket sendi. Bahu berulang kali terbang keluar dari sendi jika kes pertama terkehel telah berlaku, kerana ia menjadi lebih rentan dan tidak terletak rapat di rongga. Sebilangan orang menderita sindrom dislokasi bahu yang biasa, yang secara saintifik disebut ketidakstabilan sendi bahu kronik. Mereka kerap, dengan beban ringan, bahu terbang ke luar.

Sebab dan gejala kebiasaan terkehel bahu

Apabila kepala tulang tidak keluar sepenuhnya dari soket, ia disebut dislokasi separa atau subluksasi. Sekiranya terdapat kehelan sepenuhnya, ia benar-benar meninggalkan tempatnya. Dalam ketidakstabilan kronik, ini berlaku secara berterusan kerana otot atau tendon yang meregang atau koyak di sekitar sendi. Apabila rosak atau terbelakang, mereka tidak dapat memegang kepala bahu di dalam rongga.

Terdapat beberapa sebab mengapa bahu terbang keluar dari sendi:

  1. Kecederaan atau keseleo pada ligamen. Orang yang terlibat dalam sukan atau pekerjaan yang melibatkan senaman fizikal yang tinggi di lengan dan bahu, dan aktiviti dengan tangan di atas kepala paling kerap mengalami pelbagai kecederaan. Sebilangan besar dari mereka, sebagai akibat dari aktiviti profesional mereka, mempunyai ligamen bahu yang meregang, kerana kestabilan terganggu dan terjadi kehelan..
  2. Peningkatan keanjalan ligamen dan tisu penghubung. Ini menyebabkan mobiliti sendi yang tinggi, melebihi norma, yang memprovokasi pelepasan kepala.
  3. Perkembangan sendi atau bahagiannya yang tidak normal. Bahu terbang keluar ketika rongga skapula kurang berkembang - mempunyai kedalaman cetek (displasia). Atau kerana hipoplasia, apabila bahagian bawah rongga tidak berkembang sepenuhnya.

Dislokasi adalah jenisnya:

  • depan;
  • lebih rendah;
  • belakang.

Trauma jenis pertama hampir selalu berlaku - dalam 98%. Ia dicirikan oleh prolaps sendi ke hadapan - di subscapularis atau di bawah tulang selangka. Dislokasi ini disertai, sebagai peraturan, oleh pecahnya saluran darah, ligamen dan serat saraf..

Kes dislokasi rendah adalah yang paling jarang berlaku. Gambaran klinikal mereka terdiri daripada bahagian bawah kepala tulang dan kemustahilan sepenuhnya untuk menurunkan anggota badan jika bahu keluar. Mangsa hanya boleh menunggu dengan tangan terangkat sehingga dia mendapat pertolongan.

Dislokasi posterior adalah kes pemisahan dari ligamen sendi di hadapan dan di belakang. Ini sering berlaku apabila berat badan turun dengan mendadak ketika lengan dilanjutkan ke hadapan..

Gejala kehelan sendi bahu artikular kelihatan seperti ini:

  • apabila sendi keluar di bahu, rasa sakit akut atau kusam dirasakan, yang berlaku kerana pecahnya serat ligamen atau tisu kapsul, ia sangat ketara untuk pertama kalinya, dan jika bahu terbang dengan kerap, gejala tidak begitu ketara;
  • kecacatan bahu didiagnosis - ia membengkak dan memperoleh bulatan yang belum pernah terjadi sebelumnya dengan kehelan anterior, kerana kepala tulang meninggalkan tempatnya di sendi;
  • dislokasi posterior dicirikan oleh penonjolan sebahagian skapula;
  • kehilangan kepekaan di lengan bawah, bahu atau di seluruh lengan, kerana serat saraf terkoyak;
  • keupayaan untuk menggerakkan tangan hilang, ia hanya tergantung.

Rawatan sendi bahu

Ketika bahu melonjak keluar, banyak yang berusaha membetulkannya sendiri atau menggunakan pertolongan orang tersayang yang tidak mempunyai pengetahuan khusus untuk ini. Walau bagaimanapun, ini tidak boleh dilakukan sekiranya tangan anda sayang kepada anda! Bantuan seperti itu akan berubah menjadi "merugikan", kerana ujung saraf, saluran darah dan ligamen akan pecah, selain dislokasi. Dan ini boleh menyebabkan kehilangan fungsi tangan sepenuhnya selama-lamanya..

Pertama sekali perlu memperbaiki bahagian badan yang rosak, memastikan ia tidak bergerak dengan serpihan atau pembalut yang ketat. Kemudian anda perlu menggantungkan tangan yang bengkok di selendang. Sebaiknya lakukan ini sebaik sahaja berlaku kehelan bahu. Apa yang perlu dibuat selepas itu?

Sekiranya sendi keluar, tolak "pembantu" dan lari ke bilik kecemasan. Di sana anda akan mendapat bantuan yang berkelayakan, dan anda akan dapat melakukan perkara biasa dengan tangan anda..

Di hospital, pertama sekali, doktor akan memeriksa kerosakannya, menentukan sifatnya dan mengambil kira semua nuansa. Selepas itu, diagnostik sinar-X dilakukan, yang menunjukkan sama ada terdapat patah tulang. Sekiranya tidak ada, tulang sendi dimasukkan ke tempatnya secara profesional. Dalam kes ini, penghilang rasa sakit biasanya digunakan. Kemudian pelekat plaster yang disebut serpihan akan digunakan. Dalam posisi ini, anggota badan, yang mempunyai sendi keluar, akan kekal selama kira-kira tiga minggu sehingga selama ini semua tisu yang rosak akan tumbuh bersama.

Pembalut tidak dapat dilepaskan sendiri, walaupun anda tidak lagi merasa sakit dan nampaknya semuanya kembali normal. Kapsul masih lemah dan beban di atasnya, yang dilakukan lebih awal, akan selalu menyebabkan bahu terkehel berulang kali. Apa yang dibenarkan selama ini? Anda perlu mengikuti pelantikan pakar dan mengambil ubat yang diresepkannya untuk mengurangkan kesakitan.

Apabila plaster cast dikeluarkan oleh doktor, sudah tiba masanya untuk pemulihan sendi. Ia diperlukan untuk mengembalikan pergerakannya sepenuhnya dan mencegah tulang keluar dari rongga. Dalam tempoh ini, latihan gimnastik khas dilakukan, yang bertujuan untuk menguatkan tisu otot, kerana mereka bertanggungjawab menjaga sendi tulang di tempatnya..

Walau bagaimanapun, orang sering mengalami kenyataan bahawa walaupun setelah mematuhi semua cadangan, bahu akan kembali keluar. Lebih-lebih lagi, kehelan semacam itu menjadi sangat kerap dan berlaku dengan sedikit tekanan harian pada sendi. Mereka menjadi kronik. Pada masa yang sama, pemulihan fungsi setelah pengurangan berjalan dengan lebih perlahan setiap kali dan kaedah terapi biasa tidak lagi memberi kesan yang diinginkan.

Dalam kes seperti itu, pesakit disarankan untuk menjalani pembedahan, selalunya arthroscopic. Semasa itu, beberapa tusukan dibuat. Kamera kecil khas dimasukkan ke dalam salah satu daripadanya, sesuai dengan gambar yang dibimbing oleh pakar bedah semasa campur tangan. Instrumen dimasukkan ke dalam lubang yang tersisa, dengan mana pakar "membina" bibir artikular dan mengeluarkannya, jika ada celah pada cangkang kapsul. Oleh kerana bibir sendi terhapus dengan pelbagai dislokasi, pemulihannya mencegah kes seperti itu pada masa akan datang. Pemulihan susulan akan memakan masa sekitar enam bulan.

Walau bagaimanapun, campur tangan pembedahan tidak selalu memberikan hasil yang diharapkan. Oleh itu, adalah mustahak untuk mencegah terkehel dengan menguatkan otot, ligamen dan sendi dengan bantuan latihan, kompleks vitamin dan mengelakkan beban berlebihan..

Selalunya, semasa rekreasi aktif atau dengan beban berat, sendi bahu terbang keluar, sayangnya, sangat sedikit orang yang tahu apa yang harus dilakukan dalam situasi seperti itu. Pertimbangkan kemuncak kecederaan seperti itu.


Ini semua mengenai struktur sendi. Sendi bahu merangkumi tiga tulang sekaligus, yang disambungkan dalam satu kapsul. Ini adalah skapula, humerus dan klavikula. Kapsul dibentuk oleh tisu penghubung. Struktur sendi bahu ini memberikan pergerakan yang tinggi pada tangan. Tetapi pergerakan bahu ini bukan sahaja memberi manfaat, tetapi juga risiko. Bahu sering keluar dari rongga skapular. Inilah sebabnya mengapa dislokasi berlaku, yang sering menjadi kronik..

Apakah sebab-sebab berlakunya penonjolan sendi bahu yang kerap

Penyebab pertama dan paling kerap adalah kecederaan yang berkaitan dengan sukan atau profesional. Dislokasi seperti itu biasa bagi orang yang terlibat dalam berenang, mendayung, tenis, bola tampar, dan angkat berat. Penggerak, penyekat, pengumpul - orang dari profesion ini juga menghadapi risiko kerap keluar dari sendi bahu.
Penyebab penonjolan sendi kedua dan paling umum adalah keanjalan tisu penghubung yang lebih besar, di mana sendi menjadi hipermobile. Dengan pergerakan sendi yang tinggi, ia cenderung terbang keluar dari kapsul.
Dan akhirnya, alasan ketiga. Ini adalah kelainan pada pengembangan sendi atau komponennya. Displasia rongga glenoid skapula, apabila rongga tidak cukup dalam, yang menyebabkan sendi jatuh keluar dari itu. Kerugian juga berlaku apabila bahagian bawah rongga glenoid tidak terbentuk sepenuhnya. Ini dipanggil hipoplasia glenoid..
Pada dasarnya, kehelan sendi bahu adalah:

  • depan;
  • belakang;
  • dan bawah.

Selalunya (98% kes), dislokasi bahu anterior berlaku. Ini adalah ketika bahu melonjak ke hadapan - di bawah skapula atau di bawah tulang selangka. Dalam kes ini, pecahnya ligamen, saluran darah, sambungan saraf berlaku. Ia berlaku bahawa kapsul sendi hancur..
Dengan dislokasi posterior, sendi terlepas dari ligamen tidak hanya di depan, tetapi juga di belakang. Kerosakan ini sering berlaku ketika jatuh ke lengan yang terentang..
Dislokasi bawah adalah perkara yang paling jarang berlaku. Dalam kes ini, kepala tulang jatuh. Ini adalah perpindahan sendi yang paling tidak menyenangkan, kerana mangsa tidak dapat menurunkan lengannya dan terpaksa menunggu pertolongan cemas, terus mengangkat tangannya.

Gejala penonjolan bahu

Sakit bahu boleh menjadi kusam atau tajam.
Terutama jika ini berlaku buat pertama kalinya. Kesakitan disebabkan oleh pecahnya ligamen atau kapsul sendi itu sendiri.
Bahu cacat.
Dengan dislokasi anterior, bahu membengkak dan menjadi bulat kerana kepala tulang yang telah melompat keluar dari sendi. Dan dengan bahagian belakang - proses skapula menonjol.
Bahu, lengan bawah, atau bahkan seluruh lengan kehilangan kepekaan. Ini disebabkan oleh pecahnya ujung saraf..
Tangan digantung. Pergerakannya hampir mustahil..

Pertolongan cemas apabila sendi meninggalkan bahu

Jika berlaku kemalangan dalam bentuk sendi bahu, maka "kesihatan" tangan akan bergantung pada bantuan yang akan diterima mangsa sebaik sahaja kecederaan.
Perkara utama adalah diperlakukan mengikut peraturan!
Dan peraturan yang paling penting apabila sendi keluar dari bahu adalah untuk tidak meletakkan tangan anda sendiri dan melarang orang awam untuk melakukan ini. Sekiranya seseorang cuba memasukkan sendi ke tempatnya dengan sentakan tajam - ini tidak boleh dibenarkan! Ini bukan sahaja akan menyebabkan pecahnya ligamen dan tendon, tetapi juga kerosakan besar pada saluran darah dan saraf. Arah yang tidak betul boleh menyebabkan pelanggaran sistem neurovaskular, dan kemudian tangan boleh, dalam bahasa yang popular, "kering". Ia memerlukan lebih daripada satu operasi untuk memulihkan fungsi tangan. Dan bagus jika semuanya berakhir dengan baik. Tetapi mungkin juga berlaku bahawa tangan tidak mengembalikan fungsi motornya hingga akhir..
Apa yang harus dilakukan apabila sendi bahu keluar? Anda perlu memasang lengan dengan saputangan atau kain lain yang sesuai agar anggota badan yang cedera digantung.
Peraturan kedua: lari ke doktor. Dalam traumatologi, di mana mereka akan mengambil sinar-X dari tempat sakit untuk mengecualikan patah tulang, dan kemudian membius dan meletakkan sendi di tempatnya. Agar ligamen koyak dan tisu lain "sembuh", serpihan akan digunakan - pelekat.
Peraturan ketiga adalah ketidakmampuan tiga minggu lengan cor plaster. Tidak digalakkan untuk melepaskan belat dan mengembangkan lengan sebelum waktu yang ditentukan oleh doktor. Walaupun sakit sudah tiada. Pemuatan kapsul yang masih lemah akan menyebabkan kehelan berulang. Tisu otot dan tendon yang tidak sembuh tidak dapat menahan beban yang tidak tertanggung, dan bahu akan terbang walaupun dengan sedikit pergerakan. Walaupun memakai baju.
Dan yang keempat adalah memenuhi semua preskripsi doktor. Ambil ubat penghilang rasa sakit seperti nise, ibuklin, paracetomol. Anda tidak boleh mengambil ubat tanpa preskripsi doktor.!

Pertolongannya sangat diperlukan semasa rawatan dislokasi. Ia melegakan kesakitan dan mempercepat penyembuhan tisu otot. Mengurangkan perkembangan kesan sampingan.
Peraturan kelima dalam rawatan dislokasi bahu adalah tempoh pemulihan fungsi bahu setelah penyingkiran pelakon. Matlamat pemulihan bukan hanya untuk mengembalikan mobiliti sendi, tetapi juga untuk mencegah terkehelnya berulang. Latihan khas untuk menguatkan otot di kompleks mengurangkan risiko terkehel semula. Peranan utama pada sendi bahu masih dimainkan oleh otot yang bertanggungjawab untuk memusingkan bahu masuk dan keluar.
Ubat tradisional juga berfungsi untuk menghilangkan rasa sakit dan mempercepat pengetatan tisu ketika bahu terkehel. Memampatkan berdasarkan rebusan bunga jagung dan tansy; menggunakan pembalut bawang parut dan susu; serbuk dari akar bryony (ramuan dari keluarga labu). Serbuk ini digunakan sebagai penghilang rasa sakit dan agen penyembuhan luka.
Tetapi kebetulan selepas rawatan "betul", sendi bahu keluar dari kapsul. Dan ini berlaku lebih dari sekali atau dua kali. Sebab apa? Apa yang perlu dilakukan apabila penonjolan sendi menjadi kronik?
Sekiranya sambungan sendi kronik dari bahu dan disebabkan oleh fakta bahawa fungsi memulihkan kerja tangan menjadi lebih perlahan, dan kaedah rawatan konservatif tidak lagi berfungsi, campur tangan pembedahan disyorkan. Selalunya ini adalah operasi arthroscopic. Ia dihasilkan bukan dengan sayatan pembedahan biasa, tetapi oleh beberapa (2-3) tusukan. Mikrokamera dimasukkan melalui salah satu tusukan (kanal), di dalam sendi, dan dua saluran lain digunakan secara langsung untuk operasi.
Semasa operasi, air mata di tisu kapsul dihilangkan dan bibir artikular baru dibuat, yang berfungsi sebagai tempat untuk ligamen dan tendon melekat di sendi bahu. Ia dipulihkan untuk menggantikan bibir artikular, yang terhapus oleh banyak kecederaan..
Pemulihan sepenuhnya selepas pembedahan hanya dapat dilakukan setelah enam bulan, selalu di bawah pengawasan pakar.

Pencegahan pemergian sendi bahu

Perlu diingat bahawa campur tangan pembedahan tidak selalu berkesan. Oleh itu, agar tidak berlari ke doktor setiap kali, perlu menguatkan tisu otot, sendi dan ligamen. bagaimana?
Jangan membebani mereka dengan beban yang berlebihan. Pemanasan dan suplemen vitamin khas (kolagen, kalsium, glukosa dan vitamin D) menguatkan dan mempercepat pertumbuhan semula tisu.
Perlu diingat bahawa vitamin juga mempunyai kontraindikasi tersendiri, dan oleh itu pengambilan ubat dan vitamin untuk pencegahan penonjolan sendi bahu mesti dipersetujui dengan doktor. Penggunaan yang tidak terkawal membawa kepada pemusnahan tisu dan seluruh organisma.
Berikut adalah beberapa latihan untuk menguatkan otot bahu:

  1. Anda perlu melebarkan tangan dengan lebih luas, dan kemudian mendekatkan tangan anda dengan tangan dan bertepuk tangan.
  2. Angkat bahu ke atas. "Bahu" bahu anda, mengangkatnya secara bergantian ke atas dan ke bawah.
  3. Putar dengan lengan lurus atau bengkok ke arah yang berbeza. Ingat "kilang" dalam pelajaran pendidikan jasmani?
  4. Angkat dumbbell, tiru ski - semua latihan ini sangat bermanfaat untuk perkembangan otot bahu.
  5. Pull-up pada bar mendatar, push-up.
  6. Latihan di bar yang tidak rata - gantung dan bangku.

Sekiranya anda mengikuti semua petua untuk menguatkan otot bahu dan sendi secara berkala, maka satu masalah yang tidak menyenangkan, seperti penonjolan bahu, akan berkurang..

Kehilangan sendi bahu adalah kecederaan sendi yang agak serius dan biasanya boleh diterbalikkan. Trauma memerlukan rawatan perubatan segera dan berkelayakan. Bergantung pada jenis patologi, penyebab dan usia perpindahan, serta kehadiran atau ketiadaan komplikasi, taktik rawatan perubatan dan rawatan lanjut di rumah sedang dibangun. Kelewatan dalam memberikan rawatan yang berkelayakan boleh menyebabkan perkembangan dislokasi kronik atau kebiasaan sendi bahu, yang memerlukan pembedahan.

Mekanisme dan klasifikasi anjakan sendi bahu

Menurut statistik perubatan, dislokasi kepala bahu adalah perkara biasa. Ini disebabkan oleh struktur anatomi sendi. Menjadi sfera dalam konfigurasinya, sendi ini dirancang untuk melakukan pergerakan di pelbagai bidang, yang menjadi sebab ketidakstabilannya.

Pada mulanya, dislokasi bahu dibahagikan kepada kongenital dan diperoleh.

Pergeseran kongenital pada sendi bahu tidak biasa dan biasanya dikaitkan dengan displasia sendi pada bayi. Semasa kelahiran, kanak-kanak tersebut mengalami kecederaan kelahiran, di mana kepala humerus jatuh dari beg artikular. Pengenalpastian dan terapi perpindahan kongenital biasanya berlaku di bilik bersalin sejurus selepas bayi dilahirkan..

Dislokasi bahu yang diperoleh jauh lebih biasa. Ini menyumbang 80-85% dari semua kecederaan pada sendi ini. Patologi terbahagi kepada dua jenis:

  1. Kehelan trauma.
  2. Dislokasi bukan trauma (kebiasaan).

Ke arah pergeseran kepala bahu, terdapat:

  • dislokasi anterior, di mana kepala humerus menonjol ke hadapan (berlaku paling kerap);
  • dislokasi posterior terbentuk apabila kepala kembali;
  • kehelan rendah diri, apabila kepala bergerak ke bawah.

Di samping itu, terdapat pembahagian kecederaan mengikut usia:

  • akut (3 hari dari saat kerosakan);
  • subakut (4 minggu dari tarikh dislokasi);
  • berumur (lebih dari sebulan selepas kecederaan).

Pada kanak-kanak, subluksasi sendi bahu paling kerap dicatat, ketika ligamen diregangkan, tetapi sendi tetap terpaku pada kapsul sendi. Perpindahan seperti itu biasanya mudah disesuaikan, oleh itu, sebagai peraturan, tidak ada akibat negatif..

Sebarang kecederaan pada bahu, disertai dengan rasa sakit, bengkak dan perubahan konfigurasi sendi, memerlukan rawatan perubatan segera.

Subluxation dan kebiasaan terkehel

Dalam amalan perubatan, selain dislokasi, dua lagi jenis anjakan sendi sering dijumpai:

  • subluksasi;
  • kebiasaan terkehel.

Penyelesaian

Subluxation tidak dicirikan oleh keluar sepenuhnya kepala dari beg artikular, tetapi hanya sedikit pergeseran ke sisi. Patologi ini tidak disertai dengan pecahnya ligamen dan tendon atau patah tulang. Prestasi sendi dipelihara sebahagian dan pulih agak cepat setelah pengurangan.

Kehelan kebiasaan

Sekiranya kepala tulang secara berkala meninggalkan kapsul sendi tanpa kerosakan traumatik yang kelihatan, keadaan ini disebut kebiasaan terkehel bahu. Perpindahan boleh berlaku dengan putaran lengan yang melingkar atau mengangkat anggota badan ke atas dengan mudah.

Sebagai peraturan, patologi ini berlaku dengan latar belakang rawatan yang tepat pada waktunya atau tidak betul terhadap pelbagai jenis kecederaan, yang menyebabkan kelemahan ligamen dan ketidakstabilan sendi. Di samping itu, penyebab prolaps sendi boleh menjadi ciri struktur: perbezaan antara ukuran beg artikular dan kepala humerus, kapsul yang terlalu meregang atau kelemahan otot periartikular.

Selalunya, keperitan kepala bahu diperhatikan pada atlet atau pada orang yang melakukan pergerakan monoton dengan tangan mereka. Pada pesakit seperti itu, lesi sendi bahu kanan didiagnosis lebih kerap daripada kiri. Seseorang boleh memasang sendi dengan menarik pergelangan tangan ke bawah atau menggerakkan lengan ke sisi. Walau bagaimanapun, tanpa terapi yang mencukupi, perpindahan sendi berlaku lebih kerap dan lebih kerap, memperoleh watak patologi..

Adalah sangat berbahaya untuk menangguhkan rawatan kebiasaan terkehel. Dengan setiap prolaps kepala dan pengurangan seterusnya, tisu tulang rawan rosak, yang menyebabkan pembentukan arthrosis.

Sebagai peraturan, kehelan kebiasaan tidak dapat diatasi dengan perawatan konservatif. Oleh itu, pesakit ditawarkan pembedahan.

Gejala kehelan bahu

Walaupun terdapat pelbagai anjakan sendi bahu, tanda-tanda mereka hampir sama. Sebilangan perbezaan gejala diperhatikan hanya dalam bentuk dislokasi akut dan kronik..

Trauma akut dicirikan oleh gambaran klinikal berikut:

  1. Terdapat rasa sakit yang tajam di bahu, yang memancar ke lengan, punggung atau dada, kemudian edema berkembang. Sekiranya kecederaan serius, pesakit mungkin kehilangan kesedaran kerana kejutan yang menyakitkan.
  2. Pergerakan sendi terhad, bahkan pergerakan pasif kecil pada sendi bahu menyebabkan peningkatan kesakitan yang ketara. Kekejangan yang menyakitkan sering terjadi pada otot-otot anggota badan atas. Seluruh tangan terjejas, hingga ke jari.
  3. Tanda-tanda perpindahan luaran muncul - kontur bahu dilancarkan, kemurungan muncul bukannya kepala tulang, dan kepala bahu itu sendiri dapat diraba pada permukaan sendi anterior atau posterior.
  4. Apabila saraf dicubit atau saluran darah pecah, berdenyut, sakit menembak, mati rasa anggota badan dan hematoma muncul di kawasan kerosakan.

Untuk dislokasi lama (kronik), percambahan tisu penghubung intrakavitari adalah ciri, yang memenuhi beg artikular dan kawasan sekitarnya. Otot atrofi bahu dan berhenti berfungsi. Perpindahan utama sendi selalu sangat menyakitkan, kerana ligamen dan kapsul sendi terkoyak. Dengan kecederaan berulang, terdapat sedikit ketidakselesaan di kawasan bahu, ubah bentuk luaran dan pergerakan terhad pada sendi yang rosak.

Dislokasi lama sangat sukar untuk diperbetulkan, kerana tisu penghubung yang tumbuh di dalam rongga artikular mengganggu kembalinya kepala humerus ke kedudukan normal. Dalam kes ini, campur tangan pembedahan diperlukan..

Diagnostik dan pertolongan cemas untuk dislokasi bahu

Langkah-langkah diagnostik bermula dengan pengumpulan anamnesis, kemudian mangsa diperiksa dan sejarah perubatan dibuat. Kemudian pesakit diberikan sinar-x dalam dua unjuran untuk menjelaskan diagnosis dan mengecualikan patah tulang. Untuk menentukan tahap kerosakan pada ligamen dan tendon, dilakukan pengiraan tomografi atau pencitraan resonans magnetik.

Pertolongan cemas

Untuk memberikan rawatan perubatan pertolongan cemas, perlu segera memperbaiki lengan yang cedera dengan membengkokkannya ke siku dan mengikatnya dengan pembalut. Mangsa harus dibawa ke kemudahan perubatan secepat mungkin untuk rawatan khusus. Sangat dilarang untuk meletakkan bahu anda sendiri.

Sebelum dibawa ke hospital, pesakit harus diberi ubat anestetik dan segera memohon ke tempat kecederaan dengan sejuk (ais cincang, kompres sejuk atau botol air panas dengan air ais).

Kaedah untuk rawatan dislokasi sendi bahu, pemulihan di rumah

Matlamat utama langkah-langkah terapi adalah untuk mengembalikan struktur dan fungsi sendi. Ini dicapai melalui aktiviti berikut:

  • penetapan sendi;
  • pengurangan dislokasi, termasuk dengan bantuan operasi pembedahan;
  • pemulihan sepenuhnya.

Pengurangan hanya dilakukan oleh pakar yang berkelayakan di rumah sakit, setelah langkah diagnostik dan penggunaan anestesia tempatan atau umum.

Rawatan konservatif

Terapi konservatif merangkumi beberapa jenis pengurangan. Sebagai tambahan kepada prosedur adalah:

  1. Imobilisasi dan rehat lengan yang terkena sehingga tiga minggu. Sekiranya pembalut fiksasi telah digunakan selama tujuh hari atau lebih, setelah dikeluarkan, perlu 2 kali sehari dalam mod yang lembut, lakukan dengan berhati-hati latihan yang bertujuan untuk mengembangkan pergerakan di bahu. Jika tidak, terdapat kemungkinan besar pembentukan periarthritis humeroskapular dengan jarak pergerakan yang terhad..
  2. Kompres sejuk di kawasan yang terjejas. Rawatan dijalankan dua kali sehari selama 15-20 minit.
  3. Mengambil analgesik dan NSAID - Ibuprofen, Paracetamol, Naproxen, Ortofen, Ketotifen.
  4. Gimnastik pemulihan bertujuan mengekalkan jarak pergerakan dan menghilangkan kontraktur sendi.

Semua aktiviti ini dilakukan di rumah selepas prosedur pengurangan..

Pengurangan kehelan bahu

Hari ini terdapat beberapa jenis pengurangan sendi tertutup. Seperti pembedahan kecil, ia harus dilakukan oleh doktor trauma atau pasukan pakar. Kaedah yang paling berkesan dan kurang trauma adalah:

  • Kaedah Kocher;
  • pengurangan dengan kaedah Dzhanilidze;
  • kaedah Hippokratik;
  • Penerimaan Mukhin-Mota (digunakan untuk semua jenis perpindahan).

Ahli traumatologi membuat pengurangan sehingga satu klik didengar. Ini menunjukkan bahawa kepala bahu telah memasuki rongga glenoid. Sendi yang diarahkan mesti bergerak dengan pembalut atau ortosis yang ketat.

Campur tangan dilakukan di bawah pengawasan wajib seorang pakar anestesi. Kaedah anestesia yang paling mudah dan berkesan adalah teknik yang dicadangkan oleh V.A. Meshkov.

Rawatan operasi

Sekiranya pesakit didiagnosis mengalami kehelan kebiasaan atau mengalami patah tulang, pembedahan ditetapkan. Sekiranya berlaku trauma perpindahan humerus, campur tangan melibatkan penghapusan dislokasi, menjahit tisu yang rosak dan menyelaraskan tulang. Kemudian plaster cast digunakan pada sendi yang terjejas, rancangan rawatan dibuat untuk tempoh pemulihan.

Untuk memulihkan struktur dan kestabilan sendi semasa mendiagnosis kehelan kebiasaan, operasi Bankart digunakan. Prosedur dilakukan menggunakan atroskop. Semasa campur tangan, pakar bedah membuang tisu yang rosak, jika perlu menjahit kapsul sendi.

Pembedahan ekstra artikular untuk plastik dan pengukuhan ligamen dan tendon otot periartikular sangat popular di kalangan pakar. Semasa rawatan, kepala bahu diperkuat dalam kedudukan fisiologi untuk mengelakkan perpindahan berikutnya.

Kaedah campur tangan pembedahan yang lain adalah kaedah Eden atau variannya yang dicadangkan oleh Andin. Semasa prosedur, kepala bahu diberi bentuk baru yang memaksimumkan pemasangannya pada beg artikular.

Semua jenis operasi yang dipertimbangkan dan pengubahsuaiannya memberikan sedikit komplikasi.

Rawatan di rumah

Ketika mereka membicarakan terapi di rumah, ini berarti satu set langkah yang dilakukan di rumah setelah pengurangan, yang bertujuan untuk mengembalikan kemampuan kerja sendi. Semua acara diadakan hanya seperti yang diarahkan oleh doktor yang hadir dan di bawah pengawasannya. Adalah idea yang baik untuk menambah rawatan konservatif dengan resipi ubat tradisional..

Tempoh pemulihan dibahagikan kepada beberapa peringkat, untuk setiap langkah terapi yang sesuai telah dikembangkan..

Peringkat pertama

Tempohnya bermula 21 hari selepas pengurangan dan berlangsung tidak lebih dari tiga bulan. Selama ini, tisu yang rosak sembuh dan bekas luka terbentuk di bahagian kapsul sendi dan bibir tulang rawan..

Pada peringkat pertama pemulihan, pesakit diberikan pergerakan pemanasan sederhana di pergelangan tangan dan sendi tangan anggota badan yang terkena, kompres sejuk pada kawasan yang terjejas, mengambil ubat penahan sakit dan ubat anti-radang, sesi elektroforesis dengan novocaine di kawasan bahu yang sakit.

Tahap pemulihan kedua

Tempoh ini berlangsung 1-2 bulan dan merangkumi pergerakan pemanasan ringan dengan bahu ke arah yang berbeza. Sekiranya rasa sakit muncul, semua latihan mesti dihentikan dan berehat selama 2-3 hari. Selepas gimnastik, kompres sejuk digunakan pada kawasan artikulasi.

Pada peringkat ini, pergerakan bahu dan penculikan lengan ke sisi dilarang sama sekali. Kegagalan untuk mematuhi peraturan ini boleh menyebabkan pemindahan kepala bahu berulang..

Untuk pemulihan keupayaan kerja yang lebih cepat, pesakit diberi sesi fisioterapi: magnetoterapi, UHF, elektroforesis dengan analgesik dan ubat anti-radang.

Pemulihan lewat

Tahap ketiga bermula 4-5 bulan selepas campur tangan konservatif atau pembedahan. Pada masa ini, pesakit dibenarkan meningkatkan beban pada lengan. Anda boleh melakukan penculikan anggota badan ke sisi dengan lancar, putaran bulat yang lembut dengan bahu.

Kompleks terapi senaman pada tahap akhir pemulihan harus merangkumi pelbagai pergerakan tangan di semua pesawat. Senaman paling baik dilakukan selama 10-15 minit beberapa kali sehari. Apabila otot dan tendon diperkuat, pesakit dibenarkan menggunakan dumbbell untuk meningkatkan beban. Peralatan sukan akan membantu mengembalikan kekuatan otot dan keanjalan ligamen.

Gimnastik terapeutik adalah langkah yang diperlukan dalam tempoh pemulihan. Ia akan membantu mengembalikan peredaran darah dan pemakanan ke tisu tulang rawan dan otot..

Mematuhi cadangan doktor dengan berhati-hati akan membolehkan pesakit pulih sepenuhnya selewat-lewatnya enam bulan selepas kecederaan dan tidak takut terkehel kedua sendi bahu. Rawatan di rumah yang kompeten dirancang untuk mencegah komplikasi serius seperti arthrosis, arthritis, dan juga menghilangkan kemungkinan kontraksi sendi.

Biar saya perkenalkan diri saya. Nama saya Vasiliy. Saya telah bekerja sebagai ahli terapi urut dan kiropraktor selama lebih dari 8 tahun. Saya percaya bahawa saya seorang profesional dalam bidang saya dan ingin membantu semua pelawat laman web untuk menyelesaikan masalah mereka. Semua data untuk laman web dikumpulkan dan diproses dengan teliti untuk menyampaikan dalam bentuk yang dapat diakses semua maklumat yang diperlukan. Sebelum menggunakan apa yang dijelaskan di laman web ini, anda selalu memerlukan konsultasi MANDATORI dengan pakar anda.