Doktor fonetik adalah pakar yang merawat pita suara

Meniskus

Fenomena unik dan menakjubkan yang dimiliki seseorang adalah suara. Tidak ada seorang pun dengan suara yang sama. Sistem saraf pusat bertanggungjawab untuk pengembangan kemampuan, kekuatan dan kadar pertuturan. Suaranya boleh keras, terang, kusam, tersedak, menyedihkan, dan sebagainya. Ilmu pengetahuan yang disebut fonetik menangani segala masalah dan pelanggaran penunjuk ini, pencegahan dan pembetulannya. Ramai orang mengemukakan soalan siapa fonetik dan apa yang menyembuhkan?

Asal fonetik

Sejak zaman kuno, doktor telah berusaha untuk mendiagnosis, menyembuhkan segala patologi yang berkaitan dengan alat vokal. Doktor pertama yang pakar dalam bidang ini adalah Avicenna. Dia menerangkan penyakit utama pita suara, kaedah diagnosis, rawatan lanjut.

Tetapi tahun rasmi kemunculan industri perubatan seperti fonetik dianggap pada tahun 1855. Manuel Garcia - guru muzik dan penyanyi mula menggunakan laringoskop untuk memeriksa laring seseorang.

Siapa fonetik?

Ahli fonologi adalah pakar otolaryngologi yang mendiagnosis dan merawat alat vokal manusia.

Terdapat pendapat bahawa pertolongan dari pakar hanya diperlukan untuk orang yang secara profesional terlibat dalam nyanyian, tampil di atas pentas. Walau bagaimanapun, pendapat ini adalah salah. Perundingan pakar diperlukan untuk semua orang yang menghadapi peningkatan beban pada alat vokal setiap hari. Ini adalah penjual, guru, peguam, doktor, penghantar, dan sebagainya..

Phonatrist: siapa itu dan apa yang menyembuhkan?

Pakar memberikan bantuan dalam kes berikut:

  1. Sebarang suara berubah.
  2. Kerugian sementara atau kekal.
  3. Sekiranya kualiti suara menurun dengan penggunaan yang berpanjangan.
  4. Serak, sesak nafas.
  5. Kehilangan suara kerana tekanan.
  6. Sakit ketika menelan.
  7. Suara putus pada masa remaja. Juga nada kebudak-budakan untuk seorang lelaki muda.
  8. Kesukaran menelan, membuang makanan.
  9. Merokok jangka panjang.
  10. Kecenderungan keturunan.

Tugas

  1. Doktor fonetik adalah pakar yang memilih rejimen rawatan dan terapi yang berkaitan dengan pelanggaran alat vokal.
  2. Menjejaki dinamika terapi, menyesuaikan rawatan.
  3. Terlibat dalam pemulihan fungsi suara.
  4. Membantu pemulihan pesakit setelah sakit atau pembedahan.
  5. Melakukan pencegahan penyakit.
  6. Memberi bantuan kecemasan.
  7. Membuat pemeriksaan alat vokal dengan laporan perubatan. Sijil ini akan diperlukan untuk pemohon yang memasuki institusi drama, muzik atau pedagogi.
  8. Fonatrist menentukan keadaan alat vokal, menyatakan sama ada pemohon mempunyai peluang untuk belajar di sekolah muzik atau studio vokal. Perakuan ketiadaan kontraindikasi untuk peningkatan beban diperlukan untuk diserahkan ke sekolah dan institusi muzik. Sijil ini memberi akses kepada pelajaran vokal sesuai dengan kemampuan fizikal, penilaian hasil kesihatan pesakit.

Tanda-tanda patologi

Tidak ada ujung saraf pada pita suara. Itulah sebabnya sensasi menyakitkan kebanyakannya tidak dapat dikesan. Adalah perlu untuk memperhatikan manifestasi tidak langsung perkembangan penyakit ini. Manifestasi klinikal yang memerlukan perjalanan ke fonetik adalah seperti berikut:

  1. Tempoh merokok (lebih dari 5 tahun).
  2. Sekiranya pesakit bercakap dengan telefon bimbit 7 kali sehari, dan perbualan berlangsung lebih dari 10 minit.
  3. Pedih ulu hati yang kerap.
  4. Sekiranya suara itu terdengar pada penghujung hari.
  5. Pada waktu siang, anda perlu bercakap lebih dari 5 jam.
  6. Sekiranya orang itu cuba bercakap dengan kuat tetapi gagal.
  7. Kehilangan suara sementara atau kekal.
  8. Sekiranya pesakit serak atau serak.
  9. Kesukaran menelan atau membuang makanan.

Kehilangan suara boleh menyebabkan berlakunya kecacatan jangka panjang. Fonatri kanak-kanak memeriksa bayi, yang penting untuk perkembangan anak yang betul. Anak-anak, kerana perangai mereka, memerlukan kaunseling, kerana mereka suka berbicara dengan kuat, berteriak, memekik, senang.

Sekiranya gejala di atas berulang dan berkembang, ini mungkin menunjukkan patologi dalam perkembangan alat vokal. Dan doktor fonetik adalah doktor yang akan membantu mengatasi masalah ini..

Diagnostik

Fonatrist melakukan tinjauan ke atas pesakit, mengumpulkan anamnesis. Untuk diagnosis, doktor mungkin mencadangkan beberapa kaedah:

  1. Laringoskopi. Pemeriksaan laring dengan cermin.
  2. Laringoskopi video. Pemeriksaan pada pembesaran tinggi menggunakan radas.
  3. Stroboskopi video. Pemeriksaan pergerakan pita suara, yang membantu menentukan pergerakan mikro yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar.

Semua kaedah selamat sepenuhnya dan tidak menyakitkan. Mereka membantu mengenal pasti sebarang kelainan pada peringkat awal penyakit..

Rawatan

Setelah mendiagnosis penyakit dan memeriksa laring dan pita suara, jika perlu, pakar menetapkan rawatan. Kaedah rawatan bergantung sepenuhnya pada diagnosis. Mungkin:

  1. Menetapkan kursus agen farmakologi.
  2. Rawatan tempatan: fisioterapi, penyedutan, ultrasound.
  3. Doktor gigi juga menggunakan gimnastik suara. Intinya adalah untuk mengembalikan kemahiran suara.

Seorang fonetik mesti memahami banyak bidang: neurologi, endokrinologi, akustik, dan sebagainya. Tetapi kualiti yang paling penting yang harus dimiliki oleh pakar adalah psikologi. Oleh kerana sebilangan besar masalah dengan alat vokal berlaku tepat pada latar belakang gangguan psikologi.

Seorang doktor falsafah di Moscow adalah profesion yang patut dibanggakan. Memang, setiap tahun bilangan penyakit alat vokal bertambah, penyakit baru dan jarang muncul. Dan ada sebilangan kecil pakar khusus..

Cara memulihkan pita suara di rumah?

Banyak yang mengetahui bahawa sekali, setelah hipotermia atau perbualan keras yang panjang, suaranya menjadi serak atau hilang sepenuhnya. Dan bagi sebilangan kejadian itu berlaku tanpa diduga, tanpa alasan yang jelas. Mengapa suara saya hilang? Bagaimana merawat pita suara untuk mengembalikan keupayaan untuk bercakap dengan lancar? Adakah perlu berjumpa doktor?

Punca Masalah Suara

Pita suara terletak di laring. Mereka terdiri daripada otot dan tisu penghubung, membentuk celah, ukurannya berbeza bergantung pada tahap ketegangan ligamen. Apabila jurang ini ditutup, suaranya sama sekali tidak ada, kerana aliran udara tidak dapat melewati laring.

Edema pita suara, yang sering terjadi dengan keradangan, menyebabkan penurunan lumen dan suara menjadi serak. Semakin jelas keradangan pita suara, semakin mempengaruhi suara..

Dan penyebab keradangan boleh menjadi pelbagai alasan. Faktor yang paling biasa menyebabkan kehilangan suara adalah:

  1. Hipotermia. Masalah kerongkong boleh berlaku dengan pendedahan tempatan kepada selesema, seperti menghirup udara sejuk (terutama jika bernafas melalui mulut), minum minuman sejuk. Tetapi sakit tekak boleh menjadi salah satu tanda kompleks gejala selesema akibat hipotermia umum badan..
  2. Ketegangan pita suara yang berlebihan Ia sering dijumpai pada orang yang, kerana tugas profesional mereka, perlu banyak bercakap: guru, pendidik, vokalis.
  3. Penyedutan udara panas atau kering - tekak kering dan alat penghasil suara terganggu.
  4. Pendedahan kepada bahan kimia yang menjengkelkan.
  5. Keradangan kronik di kawasan nasofaring, pendedahan berkala ke bilik berdebu atau berasap.
  6. Jangkitan virus.
  7. Reaksi alahan.
  8. Merokok dan penyalahgunaan alkohol.
  9. Neoplasma yang terletak di atau dekat pita suara.

Gejala

Gejala boleh sangat berbeza bergantung kepada penyebab keradangan pita suara. Tetapi anda boleh menonjolkan tanda-tanda yang terdapat dalam kebanyakan kes. Gejala penyakit pita suara:

  1. Suara itu telah hilang atau terdapat suara serak.
  2. Sakit tekak, tekak kering.
  3. Sakit ketika menelan.
  4. Secara luaran, tekak kelihatan kemerahan, dan kadang-kadang bengkak..
  5. Dalam beberapa kes, plak dapat dilihat (contohnya, dengan difteria pada kanak-kanak).
  6. Batuk, biasanya kering, tetapi mungkin menjadi lembap dari masa ke masa.
  7. Kemungkinan kenaikan suhu badan secara keseluruhan.
  8. Sakit kepala, kelemahan umum mungkin berlaku.
  9. Pada kanak-kanak, sakit tekak boleh menyebabkan kesukaran bernafas kerana edema..

Sekiranya suaranya hilang kerana penyakit virus, selalunya terdapat gejala lain yang sesuai dengan gambaran klinikal penyakit ini..

Rawatan

Walaupun tidak ada gejala selain masalah suara, penyakit tekak tidak dapat dibiarkan. Sekiranya penyakit ini tidak disembuhkan dalam masa, ia boleh menjadi kronik. Maka rawatan apa pun tidak akan seefektif pada peringkat awal, dan perubahan yang tidak dapat dipulihkan mungkin berlaku pada pita suara itu sendiri..

Sekiranya terdapat suara serak yang sedikit, rawatan boleh dilakukan di rumah.

Tetapi jika dia hilang sepenuhnya, penyakit ini tidak dapat diubati selama beberapa hari atau suara serak muncul secara berkala, anda pasti mesti mendapatkan bantuan pakar.

Bantuan perubatan

Sekiranya suara anda serak atau hilang, anda harus berjumpa pakar otolaryngolog (ENT). Doktor terlebih dahulu akan memeriksa tekak, hidung, mulut, dan kelenjar getah bening serviks dan kemudian menetapkan rawatan. Pemeriksaan instrumental tekak (disebut laringoskopi) diresepkan oleh doktor sangat jarang - hanya dalam kes di mana rawatan berlangsung lama, tetapi tanpa kejayaan yang dapat dilihat.

Bergantung pada apa penyebab penyakit tekak dan seberapa kuat pita suara meradang, pakar dapat memilih beberapa arah rawatan dari pilihan berikut:

  • Pelinciran tekak dengan larutan Lugol. Ditetapkan jika bisul dijumpai semasa pemeriksaan.
  • Penyedutan.
  • Tablet atau serbuk hingga kahak nipis.
  • Ubat antibakteria (tablet atau aerosol).
  • Prosedur fisioterapi: elektroforesis dengan novocaine, penyinaran ultraviolet, UHF.
  • Campur tangan pembedahan. Selalunya diresepkan oleh doktor sekiranya terdapat neoplasma.

Sekiranya boleh, lebih baik menghubungi doktor yang sangat pakar yang menangani secara langsung penyakit pita suara - seorang doktor gigi. Orang yang, kerana tugas profesional mereka, perlu banyak bercakap atau bernyanyi, perlu kerap berjumpa doktor suara untuk rawatan dan pencegahan penyakit pita suara.

Rawatan ubat

Ubat mempunyai tempat yang istimewa dalam kaedah yang digunakan untuk memulihkan suara. Kini terdapat banyak ubat yang melegakan keradangan, bengkak tekak. Berikut adalah beberapa kumpulan ubat yang paling kerap diresepkan sekiranya suaranya hilang:

  • Lozenges dan tablet tekak (Faringosept, Falimint).
  • Aerosol (Cameton, Jox).
  • Ubat antivirus.
  • Ubat antibakteria tempatan (Timol, Dequalinium).
  • Antibiotik (Bioparox, Streptomycin).
  • Kortikosteroid - untuk bentuk kronik.

Perlu diingat bahawa gejala penyakit pita suara boleh disebabkan oleh pelbagai sebab. Oleh itu, anda tidak boleh mengembalikan suara anda dengan ubat-ubatan atau kaedah lain jika tiba-tiba hilang. Hanya doktor yang dapat mencari penyebabnya setelah pemeriksaan menyeluruh..

Rawatan di rumah

Sekiranya suara serak hanya berlaku selama beberapa hari, anda boleh mencuba pita suara anda di rumah. Sebagai alternatif, kaedah alternatif boleh digunakan sebagai tambahan kepada rawatan perubatan yang ditetapkan oleh doktor. Tetapi hanya setelah berunding dengan pakar!

Apabila pita suara meradang, anda tidak perlu bercakap sekurang-kurangnya beberapa hari, walaupun berbisik, minum hanya cecair suam.

Kompres panas, berkumur dengan larutan soda atau decoctions chamomile dan sage juga akan membantu. Sekiranya tidak ada suhu, anda boleh menaikkan kaki. Resipi berikut boleh digunakan sebagai ubat rumah:

  1. Rebus kentang. Daun pudina atau chamomile diletakkan di bahagian bawah pinggan, kentang dituangkan di atas. Anda perlu menghirup wap selama kira-kira 10 minit.
  2. Ambil sekam bawang (2 sudu teh), tuangkan setengah liter air mendidih, bancuh. Kaldu mesti dikumur tiga kali sehari..
  3. Ambil 2 sudu daun raspberry kering, 2 sudu minyak sayuran, satu sudu teh halia, tuangkan tiga gelas air mendidih dan biarkan dalam termos semalaman. Minum beberapa sudu sebelum makan.
  4. Campurkan kuning telur dan mentega. Ambil satu sudu 3-4 kali sehari.
  5. Minum bir atau susu yang cukup panas dengan air mineral.

Penyakit ligamen pekerjaan

Rawatan ini tidak mencukupi untuk vokalis, pendidik, guru. Mereka perlu berjumpa doktor sekiranya terdapat sedikit keradangan pada pita suara. Doktor akan menulis cuti sakit dan pesakit berpeluang mematuhi mod suara, yang akan membantu memulihkan suara sepenuhnya.

Bagi mereka yang banyak bercakap di tempat kerja, gangguan suara mungkin berkaitan dengan beban dan keradangan kronik..

Selalunya, semasa pemeriksaan, terdapat nodul nyanyian yang disebut, yang memerlukan rawatan tempatan dengan ubat tambahan (contohnya, gel Contraubex) atau bahkan campur tangan pembedahan. Sekiranya rawatan tidak memberi kesan atau tidak jangka panjang, mungkin perlu menghentikan aktiviti profesional..

Di luar gangguan, fonetik mengesyorkan mematuhi mod suara, melakukan latihan khas untuk suara, mengelakkan makanan dan minuman yang menjengkelkan dan mengeringkan ligamen. Untuk masalah tekak sedikit pun, anda perlu memperuntukkan sekurang-kurangnya sehari bebas dari aktiviti profesional, minum susu suam dengan mentega, vitamin A dan E dalam bentuk minyak.

Doktor memulihkan suara

Sekiranya anda mempunyai masalah dengan alat vokal, suara anda menjadi serak dan serak, atau telah hilang sama sekali, doktor ENT boleh merujuk anda kepada doktor suara - doktor suara dan ligamen yang terlibat dalam pemulihan fungsi suara. Siapa fonetik, dan penyakit apa yang dirawatnya?

Phoniatrics, sebagai cabang otorhinolaryngology, adalah industri yang agak muda, sama seperti kepakarannya - fonetik. Dengan kata lain, fonetik adalah pakar otorhinolaryngologi yang sama, tetapi mempunyai pengkhususan yang lebih sempit: dia secara eksklusif mementingkan pemulihan prestasi alat vokal dan merawat pita suara..

Alat vokal manusia adalah instrumen yang kompleks. Proses penghasilan bunyi bergantung pada kerja terkawal beberapa organ sekaligus: paru-paru, laring, nasofaring, lidah dan juga gigi. Tetapi peranan utama dalam pembentukan suara diberikan kepada laring, atau lebih tepatnya pada pita suara yang terletak di atasnya. Suara terbentuk semasa menghembus nafas: udara yang dihembuskan dari paru-paru diarahkan ke pita suara. Apabila seseorang diam, ligamen terbuka, dan terdapat glotis di antara mereka. Agar bunyi berlaku, ligamen mesti ditekan rapat antara satu sama lain: dalam kes ini, udara akan "menerobos" mereka dan menyebabkan getaran dan getarannya. Sekiranya suara itu hilang suara, serak atau hilang, maka ligamen tidak dapat ditutup sepenuhnya. Dan tugas fonetik adalah menentukan sebabnya dan memulihkan suaranya.

Terdapat banyak sebab yang menyebabkan masalah dengan alat vokal: ini adalah penyakit berjangkit organ ENT, dan penyakit organ dan sistem lain seseorang, dan data fisiologi pesakit, dan juga keadaan psiko-emosinya.

Pemulihan suara yang berjaya banyak bergantung pada seberapa cepat orang itu melihat perubahan patologi dan berunding dengan doktor.

Bila hendak menghubungi doktor gigi?

Anda perlu berjumpa doktor yang memulihkan suara anda sekiranya anda melihat simptom berikut:

  • terdapat perubahan suara - kehilangan sepenuhnya, suara serak, suara serak, perubahan timbre;
  • menjadi sukar untuk mengucapkan kata-kata keras;
  • terdapat perubahan suara kerana merokok yang berpanjangan;
  • anda mesti berdeham sebelum mengucapkan kata-kata;
  • ligamen menjadi lemah - ini sangat ketara pada orang yang profesional dalam vokal;
  • menggelitik berterusan dan tekak kering;
  • rasa ketulan di kerongkong dan sukar menelan.

Seorang doktor pita suara adalah suatu keharusan bagi penyanyi dan artis profesional. Melakukan apa yang mereka sukai, mereka meletakkan ligamen mereka di bawah beban yang sangat besar. Perubahan suara untuk orang kreatif menjadi masalah sebenar: perlu untuk memulihkan dan merawatnya seawal mungkin! Pada masa inilah anda perlu ingat tentang doktor yang merawat suara itu, dan mendaftar untuk berunding dengan doktor gigi.

Adalah suatu kesilapan untuk berfikir bahawa hanya mereka yang mempraktikkan vokal sahaja yang harus mendapatkan nasihat doktor suara. Selalunya sangat penting bagi wakil profesion pertuturan untuk memulihkan ligamen serak dan menyembuhkan kerongkong yang serak: penyiar, guru, pemandu, pengendali pusat panggilan, pengurus penjualan - semua mereka yang berurusan dengan orang dan harus banyak bercakap dan untuk masa yang lama. Dalam kes ini, anda juga perlu sembuh dan dirawat di doktor gigi.

Bukan sahaja orang dewasa tetapi juga kanak-kanak perlu dirawat oleh doktor gigi. Bayi sering menjerit, menangis, demam, yang boleh menyebabkan suara serak atau serak. Seorang doktor gigi juga akan membantu mereka pulih. Adalah tidak berlebihan untuk menunjukkan kepada doktor seorang remaja lelaki semasa mutasi suaranya, terutama jika remaja itu menyanyi. Keadaan ligamen dalam tempoh ini harus dipantau oleh doktor gigi.

Sekiranya seseorang memutuskan untuk berlatih menyanyi secara profesional dan menghubungkan hidupnya dengan seni seperti ini, ketika memasuki sekolah muzik, dia akan memerlukan sijil ketiadaan larangan terhadap vokal yang banyak. Sijil ini juga dikeluarkan oleh doktor fonetik.

Penyakit apa yang dirawat oleh doktor gigi dan bagaimana suara itu pulih?

Apa penyakit dan keadaan yang dirawat oleh doktor gigi? Adalah perlu untuk mengembalikan fungsi suara untuk penyakit berikut:

Kawan! Rawatan yang tepat pada masanya dan tepat akan memastikan pemulihan yang cepat!

  • laringitis - keradangan laring, yang boleh berlaku dalam bentuk akut dan kronik;
  • dysphonia - sebarang gangguan vokal (serak, serak, perubahan timbre) yang disebabkan oleh penyakit radang atau ketegangan ligamen;
  • aphonia - kehilangan suara, yang bukan sahaja disebabkan oleh beban suara, tetapi juga kecederaan mekanikal, ketegangan saraf atau ketakutan;
  • pembentukan jinak - polip, sista, papilloma;
  • penyakit onkologi laring - seorang doktor gigi juga terlibat dalam diagnosis neoplasma laring, tetapi dalam kes ini adalah perlu untuk merawat dan memulihkan kesihatan pesakit bersama dengan ahli onkologi;
  • nodul nyanyian adalah formasi berpasangan yang timbul di laring. Mereka muncul kerana ketegangan ligamen yang berpanjangan. Semakin cepat pesakit mula terlibat dalam kesihatan, semakin cepat dia menemui doktor gigi dan menemui nodul, semakin berjaya pemulihannya;
  • disfonia mutasi semasa akil baligh remaja;
  • pemulihan suara selepas pembedahan, misalnya, pada kelenjar tiroid.

Bagaimana doktor merawat ligamen? Kaedah apa yang digunakan oleh fonetik untuk mengembalikan kemampuan bercakap sepenuhnya??

Pilihan taktik, bagaimana memulihkan dan merawat pesakit, bergantung pada masalah dengan mana pesakit datang. Oleh itu, penyakit radang laring dirawat dengan bantuan ubat dan fisioterapi, dan dengan adanya neoplasma onkologi, anda perlu memulihkan kesihatan dengan kaedah pembedahan di bawah pengawasan ahli onkologi lain. Ia berlaku bahawa pesakit juga memerlukan perundingan dengan pakar neurologi, ahli alahan, ahli endokrinologi dan doktor lain.

Secara amnya, doktor gigi mengembalikan kemampuan untuk bercakap sepenuhnya dengan bantuan kaedah berikut: terapi ubat, penyerapan ubat ke laring, fisioterapi, latihan khas untuk laring, dan, jika perlu, menggunakan kaedah pembedahan.

Pencegahan.

Untuk mengelakkan gangguan dalam pengeluaran suara, disarankan untuk memerhatikan mod senyap secara berkala, terutama jika anda harus bercakap atau menyanyi untuk waktu yang lama dan banyak pada siang hari. Jangan berteriak atau bercakap terlalu kuat. Tinggalkan tabiat buruk, cuba elakkan minuman berkarbonat, makanan yang terlalu sejuk atau panas. Untuk sebarang perubahan dalam proses pembentukan suara, anda harus segera menghubungi doktor suara, terutamanya jika anda adalah wakil profesion pertuturan.

Sekiranya anda atau orang tersayang memerlukan konsultasi yang cekap dengan doktor gigi, hubungi dan daftar ke Klinik ENT Doktor Zaitsev melalui telefon: +7 (495) 642-45-25; +7 (926) 384-40-04. Di klinik kami, seorang doktor gigi dengan pengalaman hampir tiga puluh tahun bertugas!

Kami akan gembira melihat anda dan membantu!

Soalan dan jawapan pengguna kepada mereka oleh Dr. Zaitsev.

soalan 1

Halo, akhir-akhir ini saya menyedari bahawa suara saya hilang menjelang petang. Saya tidak boleh mengatakan bahawa saya terlalu banyak memuatkan alat vokal saya, saya tidak gemar menyanyi, saya tidak bercakap dengan nada tinggi. Apa yang boleh dikaitkan dengan keadaan ini??

Jawapan 1

Artem, hello. Tidak mungkin membuat diagnosis hanya dengan satu penerangan. Pemeriksaan visual laring diperlukan. Gangguan suara tidak selalu dikaitkan dengan organ ENT. Ia berlaku bahawa gejala serupa disebabkan oleh neoplasma atau gangguan hormon. Sila berjumpa dengan doktor gigi kami untuk pemeriksaan. Taktik rawatan selanjutnya akan bergantung pada diagnosis.

Soalan 2

Selamat petang. Secara profesional, saya menjadi tuan rumah majlis perkahwinan dan acara. Akhir-akhir ini, suara saya mengganggu saya. Saya merasakan bahawa saya sukar untuk bercakap dengan kuat, selalunya suara saya terdengar. Mungkin hilang sebentar. Tanpa suara, anda tahu, karya saya tidak bermakna. Bagaimana menolong diri anda memulihkan suara anda?

Jawapan 2

Sebagai wakil profesion pertuturan, anda semestinya berunding dengan doktor gigi. Doktor akan memberi anda cadangan dan latihan khas untuk ligamen akan muncul. Sekiranya ada keinginan, datang ke klinik ENT kami. Kami mempunyai fonetik yang hebat dengan pengalaman kerja yang luas.

Kehilangan suara anda? Tidak mengapa, fonator akan membantu!

Seorang doktor yang berurusan dengan rawatan suara diperlukan bukan hanya untuk penyanyi atau pelakon. Terdapat banyak sebab yang boleh menyebabkan kehilangan suara. Ketidakselesaan untuk tidak dapat berkomunikasi dengan orang lain dengan cara biasa adalah sangat gugup dan menakutkan individu. Mengetahui unsur-unsur laring dan prinsip kerja, pakar tidak hanya dapat menghilangkan rasa tidak selesa dan tidak selesa. Fonator mengembalikan keupayaan untuk bercakap dengan betul.

Mengapa anda memerlukan doktor untuk memulihkan suara anda? ↑

Masalah dengan mengeluarkan suara dari seseorang boleh timbul kerana pelbagai sebab:

  • tekanan neuropsikik;
  • tekanan teruk;
  • melebihi kemampuan ligamen dalam persekitaran yang tidak baik (menjerit di luar dalam cuaca sejuk atau di bilik sejuk);
  • keradangan laring, tonsilitis, ARVI, menyebabkan sensasi seolah-olah ada sesuatu yang mengganggu, dll..

Seorang pengamal am boleh merawat keradangan atau memberi ubat penenang untuk merawat penyebabnya. Ini selalunya tidak mencukupi untuk membantu pita suara. Suara itu mungkin tidak kembali atau akan diputarbelitkan. Sebilangan orang yang mengalami penyakit teruk mencatat ketidakselesaan. Nampaknya ada sesuatu yang menghalang udara daripada bergerak bebas. Sekiranya anda tidak memulakan rawatan tepat pada waktunya, anda boleh kehilangan suara biasa secara kekal. Di samping itu, ketidakselesaan Foniator mengetahui lebih banyak kehalusan kerja ligamen dan fisiologi laring. Tugasnya adalah untuk mengembalikan keanjalan bekas pada otot-otot faring..

Kecekapan Phoniator ↑

Seorang doktor yang mampu memperbaiki atau memulihkan suara, biasanya dengan jurusan ENT. Bidang pengajian sempit khas membolehkannya memperoleh kecekapan tambahan. Tanggungjawabnya merangkumi:

  • penghapusan dysphonia dan aphonia;
  • diagnostik penyakit yang boleh menimbulkan rasa tidak selesa semasa bercakap, menyanyi, dan lain-lain, serta kehilangan suara;
  • penghapusan penutupan ligamen;
  • jika nodul benjolan atau vokal didiagnosis, maka doktor harus menetapkan rawatan khas.

Untuk memahami apa yang mengganggu penciptaan suara, fonator dapat menetapkan ujian. Doktor juga memeriksa sensasi pesakit dalam kedudukan yang berbeza. Kebetulan ligamen boleh ditutup jika seseorang mengambil postur tertentu. Dalam beberapa kes, gumpalan otot yang dihasilkan di faring memprovokasi penutupan ini hanya pada kedudukan tertentu..

Nasihat! Sekiranya suara anda hilang, maka anda tidak boleh menangguhkan lawatan ke doktor yang sangat pakar. Sebelum berkomunikasi dengannya, cobalah untuk tidak bercakap walaupun berbisik, agar tidak menimbulkan pecahnya ligamen atau pecah ligamen, serta rasa sakit dan ketidakselesaan tambahan.

Pecah dan lusuh ligamen ↑

Masalah yang serius adalah keadaan apabila berlaku pecah atau robekan tisu otot laring. Kedamaian suara membawa kelegaan. Tetapi dalam situasi seperti itu, dia mungkin tidak mengembalikan fungsi penghasilan suara, tetapi hanya menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan. Dalam kes ini, doktor mungkin menetapkan ubat. Fonator perlu banyak bekerjasama dengan pesakit sehingga ligamen ditutup, seperti sebelumnya..

Sekiranya anda tidak mengikuti cadangan doktor atau berpaling kepadanya kemudian, nodul mungkin terbentuk di ligamen. Mereka kelihatan seperti benjolan kecil yang mengganggu laluan udara bebas dan getaran yang diperlukan untuk menghasilkan suara. Tanda-tanda utama kes perubatan adalah:

  • disfonia, iaitu kehilangan sepenuhnya kemampuan untuk bercakap. Dalam situasi yang paling berbahaya, walaupun bisikan tidak ada;
  • benjolan di laring menimbulkan ketidakselesaan yang teruk;
  • batuk;
  • tekak kadang-kadang sakit, kadang-kadang tumbuh mati rasa;
  • peluh;
  • suara serak;
  • pengambilan zarah makanan, cecair ke saluran pernafasan.

Ubat-ubatan rakyat tidak akan dapat membantu tanpa ubat. Di samping itu, doktor boleh melakukan latihan khas, dengan bantuan walaupun benjolan di laring hilang dari masa ke masa..

Jenis diagnostik yang digunakan oleh pakar suara ↑

Penyelidikan yang dilakukan oleh doktor yang menangani masalah pita suara sangat spesifik. Walaupun organ yang terlibat dalam pemeriksaan serupa dengan organ yang dirawat oleh ahli terapi atau ENT. Khususnya:

  • paru-paru;
  • bronkus;
  • trakea;
  • tiga bahagian faring;
  • rongga hidung;
  • mulut;
  • sinus paranasal;
  • tiroid.

Sekiranya pesakit menunjukkan bahawa suaranya telah hilang kerana penyakit sebelumnya, maka fonator dapat menggunakan jenis diagnostik berikut:

  • palpasi kelenjar tiroid dan kelenjar getah bening;
  • stroboskopi video;
  • Pemeriksaan sinar-X;
  • mengimbas kelenjar tiroid dengan radionuklida;
  • angiografi;
  • pemeriksaan laring;
  • penentuan nada otot vokal;
  • penilaian kualiti penutupan ligamen oleh isyarat elektrik.

Sebilangan kajian ini menyebabkan ketidakselesaan yang dapat berlangsung selama berjam-jam atau bahkan berhari-hari. Sekiranya kerongkong menjadi mati rasa atau sakit semasa prosesnya, doktor boleh menetapkan jenis pemeriksaan lain, termasuk MRI.

Pencegahan kehilangan suara ↑

Saranan pakar dalam alat vokal sangat berguna bagi mereka yang banyak bercakap dan menegangkan ligamen mereka. Bagaimanapun, pencegahan jauh lebih penting daripada rawatan. Antara kaedah yang dapat menghilangkan rasa tidak selesa dan mencegah disfonia adalah:

  • penggunaan susu;
  • bilas dengan suntikan herba;
  • latihan khas;
  • diet yang tidak termasuk penggunaan makanan keras, minuman sejuk dan hidangan, kacang;
  • penghapusan alkohol dan tembakau;
  • mod suara, termasuk penggunaan minimum pada jam pertama selepas bangun tidur.

Perhatian! Cognac, bertentangan dengan kepercayaan popular, mengganggu kerja ligamen. Sangat cepat, ini menyebabkan fakta bahawa serat otot ini berkontraksi tajam, suaranya mulai hilang, rasa tidak selesa semasa bercakap atau menyanyi meningkat. Walaupun sensasi pertama menipu individu, kerana ia menjadi lebih mudah untuk bercakap.

Sesiapa sahaja harus menghargai dan menghargai kemampuan alat vokal mereka. Perlu diingat bahawa dengan pengendalian yang betul, anda sentiasa dapat meningkatkan kemampuan pengekstrakan suara. Tidak perlu menggunakan data ini dalam vokal. Kemahiran ini berguna untuk guru, ahli politik dan banyak profesional lain..

Doktor merawat pita suara

Penyakit pita suara berpunca daripada tekanan yang berlebihan, hipotermia, jangkitan dengan mikroorganisma patogen, kecederaan traumatik. Di bawah pengaruh faktor-faktor ini, pita suara menjadi meradang dan membengkak, yang menyebabkan penyempitan dan suara serak berikutnya atau kehilangan suara sepenuhnya. Tanpa campur tangan perubatan tepat pada masanya, penyakit boleh berubah menjadi bentuk kronik, oleh itu, dengan batuk yang tidak produktif, kering dan sakit tekak, sakit ketika menelan, anda harus segera menghubungi doktor.

Bagaimana janji temu dengan pakar ini?

Pada rundingan pertama, doktor membuat gambaran klinikal mengenai penyakit ini. Untuk melakukan ini, dia mendengar keluhan pesakit dan memintanya menjelaskan soalan (mengenai operasi yang telah dia jalani, kecenderungan untuk alergi, mengambil ubat, latar belakang hormon).

Kemudian doktor fonologi memeriksa organ ENT:

  • membran timpani;
  • faring;
  • rongga hidung;
  • laring.

Pakar memberi perhatian khusus untuk menilai keadaan laring. Untuk diagnostik, dia menggunakan rhinolaryngoscope video, yang dimasukkan melalui hidung pesakit. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia tempatan dan berlangsung tidak lebih dari 10 minit, sehingga pesakit tidak merasa tidak selesa.

Selepas pemeriksaan, doktor mengarahkan pesakit untuk melakukan pemeriksaan seperti itu:

  • kultur bakteria dari kerongkong dan rongga hidung;
  • ujian darah (klinikal, biokimia, untuk penanda tumor dan hormon);
  • ujian alahan;
  • angiografi;
  • sinar-x radas vokal.

Rawatan apa yang ditetapkan oleh doktor gigi?

Berdasarkan sebab-sebab perkembangan penyakit ini, pakar mengembangkan kursus terapi khusus untuk pesakit. Rawatan standard biasanya merangkumi:

  • mengambil ubat (ubat anti-radang dan ekspektoran, serta antibiotik);
  • menjalani fisioterapi (elektro- dan fonoforesis, penyinaran UV, penyedutan);
  • pematuhan dengan mod suara khas, yang bertujuan untuk mengurangkan beban pada ligamen.

Phoniatrist: "Sesiapa sahaja boleh mendapat nodul pita suara"

Ramai yang memperhatikan bagaimana kadang-kadang orang yang tidak mempunyai data luaran yang luar biasa mampu memikat semua orang dengan hanya satu suara yang kuat. Sebaliknya, orang yang berjaya, berpendidikan dan suka dapat mengganggu orang lain dengan cara bercakap mereka..

Sesiapa sahaja boleh mengalami kehilangan suara dan masalah suara yang lain, tetapi risiko gangguan suara meningkat secara mendadak jika kerja anda melibatkan tekanan pada pita suara. Berisiko adalah penyanyi, guru, pensyarah. Di samping itu, pita suara menjadi cacat seiring bertambahnya usia. Sekiranya anda sering menjerit atau bercakap dengan kuat, risiko gangguan suara juga meningkat. Sekiranya anda merokok, menghidap barah tekak, atau beroperasi di kawasan berhampiran pita suara anda, kemungkinan besar anda akan mengalami masalah pada masa hadapan..

Kekuatan Suara. Ekaterina Osipenko pada tempoh pemulihan selepas pembedahan pada laring.

Anda harus berjumpa doktor sekiranya suara anda serak atau mula berubah dalam beberapa keadaan. Dan, tentu saja, jika suaranya hilang sama sekali. Dengan kata lain, sekiranya terdapat penyimpangan pertuturan suara, jangan menangguhkan lawatan ke doktor THT. Walau apa pun, jangan ubat sendiri.

Ketua Jabatan Phoniatrics di Institusi Belanjawan Negeri Persekutuan "Pusat Ilmiah dan Klinikal untuk Otorhinolaryngology FMBA Rusia" Vladimirovna Osipenko berkongsi kisahnya mengenai gangguan pita suara dan cara untuk mencegah dan memerangi masalah gangguan suara dalam wawancara video dengan "AiF".

Phonatrist: dengan suara seseorang, anda dapat mengetahui rahsia watak, mood dan banyak lagi

Kadang-kadang lebih baik diam daripada bercakap

Adakah kita selalu menjaga suara kita? Bukan rahsia lagi, kadang-kadang kita ingat ini hanya apabila kita kehilangannya... Dalam keadaan seperti itu, seorang fonetik dapat membantu. Dia, seperti penala instrumen unik, dengan tekun memahami masalah di sebalik bahkan beberapa penyakit dapat disembunyikan. Hanya ada sepuluh pakar seperti itu di seluruh republik: lima doktor di Pusat Ilmiah dan Praktikal Otorhinolaryngology Republikan - di poliklinik perundingan dan di hospital (jabatan dewasa dan kanak-kanak), seorang di Teater Opera dan Balet Bolshoi. Masing-masing di Gomel, Brest, Mogilev, Vitebsk. Bagaimana untuk menyelamatkan suara anda? Adakah ia diwarisi dan adakah mungkin untuk mengubah suaranya? Soalan-soalan ini dan lain-lain dijawab oleh ketua jabatan fonetik poliklinik perundingan Pusat Ilmiah dan Praktikal Republikan untuk Otorhinolaryngology, Phoniatrist Natalia KONOIKO.

- Natalya Sergeevna, profesion anda agak jarang berlaku. Adakah beban profil doktor sedemikian besar??

- menilai sendiri. Tahun lalu, doktor jabatan kami berunding dengan kira-kira 15 ribu orang. Fonatrist terlibat dalam diagnosis, rawatan dan pencegahan gangguan suara, patologi alat vokal. Dan pada dasarnya kontinjen kami adalah profesional suara. Ngomong-ngomong, ada kategori pesakit yang sangat luas: artis, vokalis, juruhebah, pengarah, penterjemah, pemandu, guru, pensyarah, guru tadika, pengarah paduan suara. Dan mereka juga adalah pelajar pedagogi, vokal dan paduan suara, jabatan pemangku kolej dan universiti. Tetapi ini juga adalah mereka yang bukan milik profesional suara, tetapi yang merupakan alat kerja - pemimpin perusahaan dan firma. Di samping itu, pesakit merujuk kepada kami pakar otorhinolaryngologi sekiranya sukar untuk didiagnosis, atas sebab apa, masalah yang dikeluhkan seseorang, untuk mengecualikan neoplasma laring.

- Apa yang menderita oleh suara kita?

- Sebenarnya, ada banyak sebab. Tekanan dan tekanan emosi adalah antara yang utama. Suara itu boleh hilang seketika kerana keadaan tertekan. Sebilangan besar tekanan: menjerit, menjerit, percakapan kuat, batuk boleh membahayakan. Beban suara dalam keadaan sakit, apabila mustahil untuk membatalkan persembahan, konsert boleh menyebabkan pelanggaran. Artis, vokalis dan guru kami menghadapi perkara ini. Ini boleh menyebabkan pembentukan "kalus" yang disebut pada lipatan vokal, pendarahan di dalamnya.

Tetapi pemakanan tidak seimbang yang tidak teratur, penyakit saluran gastrousus, termasuk penyakit refluks gastroesophageal, penyakit sistem kardiovaskular, patologi bronkopulmonari dan endokrin juga memberi kesan negatif. Ditambah dengan tabiat buruk - alkohol, merokok. Suara kita mula kedengaran berbeza jika berlaku keletihan umum, penyakit kronik hidung dan sinus paranasal, penyakit sistem saraf... Agar ia "dilahirkan", kerja menyelaraskan semua organ yang membentuk alat vokal diperlukan. Ini adalah trakea, bronkus, paru-paru, diafragma, laring dengan lipatan vokal yang diregangkan seperti tali (oleh itu, laring dibandingkan dengan alat bertali). Dan juga alat artikulasi: lelangit, gigi, bibir, lidah. Resonator kami adalah rongga mulut, faring, hidung, sinus paranasal.

- Apa aduan yang diajukan kepada anda?

- Yang utama adalah suara serak atau serak. Pesakit sering mengadu rasa tidak selesa, sensasi benda asing di kerongkong, sensasi kesemutan, sakit di laring, dan keinginan untuk batuk. Guru sering memerhatikan keletihan suara semasa beban suara, suara serak, malah sakit pada laring. Pada mulanya, dia dapat pulih dari rehat suara, diam, tetapi jika dia tidak menghubungi ahli otorhinolaryngolog pada waktunya, ia boleh bertambah lama. Sebilangan pesakit mengadu tentang perubahan timbre: misalnya, ia dulu tinggi, tetapi menjadi lebih rendah, lebih kasar, dan sebaliknya. Dengan beberapa penyakit, suara boleh menjadi tidak stabil, berderak, berderak, sukar untuk mengatasinya.

Pada kanak-kanak, diagnosis yang paling biasa adalah nodul lipatan vokal. Mereka juga disebut "penjerit atau penyanyi". Kanak-kanak dan orang dewasa yang menyanyi mempunyai keletihan otot-otot laring, apa yang disebut sebagai penutupan lipatan vokal, atau hipotensi penutupan laring. Ini berlaku apabila beban vokal tinggi, yang tidak sepadan dengan usia atau jarak vokalis, dengan cara yang tidak rasional memimpin suara. Pada masa yang sama, dari masa ke masa, otot vokal melemah dan cepat letih. Doktor ENT tidak selalu dapat melihat masalah seperti itu, kemahiran, pengetahuan khas diperlukan.

Sebagai tambahan kepada masalah profesional dengan suara, orang datang dengan penyakit lain yang agak serius. Sebagai contoh, neoplasma laring, mobiliti terganggu (paresis atau kelumpuhan), yang boleh disebabkan oleh penyakit sistem saraf pusat, serta kerosakan saraf semasa operasi pada organ leher, jantung, dada, mediastinum. Kadang kala alasannya tidak jelas, dan kemudian pemeriksaan besar ditetapkan. Walaupun kita tidak dapat memulihkan mobiliti, kita berusaha meningkatkan suara pesakit kita, mengembalikannya kepada pekerjaan mereka sebelumnya..

Pesakit juga dihantar kepada kami setelah membuang laring akibat barah. Kami mempunyai pakar yang unik yang bekerja di pusat kami - saintis fonopedis-pertuturan yang dapat mengajar orang seperti itu untuk bercakap dengan suara esofagus. Ini adalah apa yang disebut suara pseudo. Lebih-lebih lagi, sebilangan pesakit ini terus bekerja, menjalani gaya hidup aktif, berkomunikasi dengan orang lain. Walau apa pun, jika keadaan tekak bimbang, suaranya telah berubah tanpa sebab, anda mesti terlebih dahulu menghubungi doktor ENT.

- Adakah benar bahawa pakar fonetik dapat menentukan dengan adanya aduan, suara, sama ada seseorang mempunyai penyakit kardiovaskular, masalah endokrin?

- Ya betul. Bagi gangguan endokrin, suara sering "bertindak balas" terhadap pelanggaran kelenjar tiroid, disfungsi hormon wanita atau lelaki. Ia berubah menjadi timbre, menjadi tidak stabil, cepat letih. Penyakit kardiovaskular juga boleh menyebabkan suara serak, keletihan, dan batuk. Pada penyakit jantung yang teruk, mungkin ada gangguan pergerakan lipatan vokal kiri.

- Mengapa suara ibu dan anak perempuan, bapa dan anak lelaki, misalnya, kadang-kadang sukar dibezakan?

- Pada zaman kanak-kanak, suara dibentuk dengan meniru orang yang paling sering berkomunikasi dengan anak. Dan cara berbicara ibu bapa diteruskan kepada anak. Kadang-kadang walaupun intonasi. Mereka mengatakan bahawa ibu yang keras mempunyai anak yang keras. Kami selalu menasihati ibu bapa untuk belajar bercakap dengan anak-anak mereka. Suasana tenang dalam keluarga, pengecualian menjerit, intonasi yang meningkat dalam perbualan adalah jaminan kesihatan suara anak anda.

- Anda adalah sebahagian daripada delegasi Peraduan Lagu Junior Eurovision.

- Sebenarnya, kita dapat mengenal pesaing lebih awal. Kami membuat rancangan kerja khas. Kami membantu mempersiapkan persembahan. Lagipun, saat ini sangat penting. Lelaki bekerja dengan seorang guru setiap hari, adalah mustahak bahawa beban diedarkan dengan betul. Kami juga mengawal keadaan psikologi. Saya selalu bimbang bahawa pertandingan ini diadakan pada bulan November. Dan inilah masanya untuk selesema, ditambah banyak orang dewasa dan kanak-kanak. Dan, tentu saja, soda, ais krim, panas dan masam dilarang. Phoniatrist adalah penjaga kesihatan semua ahli pasukan.

- Saya tahu bahawa anda juga dapat menghubungkan kehidupan anda dengan muzik. Betapa pentingnya orang dalam profesion anda mempunyai kemahiran sedemikian?

- Di banyak negara, pakar fonetik mempunyai pendidikan muzik, dan sebahagian dari mereka menyanyi dengan indah dan mempunyai vokal khas. Mengapa ini perlu? Untuk memahami masalah vokalis. Apabila pesakit melihat dan merasakan bahawa doktor memahami masalahnya, dapat membantunya - ini adalah langkah pertama untuk pemulihan. Orang kreatif adalah kategori khas. Doktor fonetik mesti mengetahui asas-asas penghasilan bunyi yang betul untuk memahami sebab-sebab gangguan yang timbul. Selalunya perlu untuk memulihkan suara dalam masa yang singkat..

Jabatan kami menggunakan pakar yang unik. Pembantu sebenar doktor adalah guru defectology (phonopedists): fonopedis-pakar pertuturan dan fonopedis-vokalis. Mereka membantu pesakit kita menguasai teknik memimpin suara yang betul dan, dengan menggunakan teknik khas, memulihkan fungsi suara yang terganggu..

- Dan ada kalanya seseorang datang dan meminta suara tertentu?

- Saya tidak ingat. Sebagai peraturan, mereka yang merancang untuk menjadi penyiar, penyampai radio, dan sebagainya, meminta untuk meningkatkan suara mereka. Sekiranya orang itu tidak mempunyai patologi, anda boleh membantu meningkatkan suara. Segala-galanya adalah individu. Ada suara yang tidak ekspresi dan jelek sejak kecil. Dalam kes ini, ahli fonologi membantu.

Pernah seorang lelaki dari luar bandar datang ke majlis resepsi kami. Dia mengusahakan traktor. Dan ketika bergerak, dia tercengang: "Saya ingin meningkatkan suara saya, kerana saya fikir inilah sebab mengapa gadis tidak menyukai saya!" Ya, dia kusam, kusam, dan terdengar rata. Nampaknya, pada masa kecil, dia banyak berteriak, dan cara memimpin suara yang tidak betul dan tidak rasional ini dirakam. Ia berlaku. Lebih-lebih lagi, ibu bapa membiasakannya, tetapi orang-orang di sekitarnya sudah menyedari. Pesakit yang tidak biasa dirujuk ke pakar fonologi. Dan anda tahu, secara harfiah beberapa sesi, dan hasilnya adalah suara yang harmoni, yakin, cukup kuat. Ngomong-ngomong, dia berkahwin dengan cepat selepas itu..

Tetapi ada contoh lain juga. Kami didatangi oleh seorang budak lelaki berusia 17 tahun dengan mutasi suara yang berpanjangan. Dia kelihatan tinggi, tinggi. Dan tiba-tiba dia bercakap dengan cara yang halus dan kebudak-budakan. Fonopedis secara harfiah dalam dua pelajaran membantunya beralih ke suara dada, mencapai bariton muda yang indah. Dan tiba-tiba setelah beberapa ketika dia datang dan berkata: "Saya tidak suka suara ini! Dia rendah, saya takut kepadanya! "

- Adakah mungkin untuk menjaga suara anda sepanjang hayat?

- Petua itu mudah. Cuba jangan menjerit, tentu saja, hindari situasi yang tertekan, sebanyak mungkin. Sekiranya anda mempunyai beban suara yang besar, lebih baik anda diam pada hari sebelumnya. Bagi para vokalis, praktik biasa teknik memimpin suara adalah penting di sini. Kerana otot vokal, seperti yang lain, memerlukan latihan yang berterusan. Agar alat vokal dalam keadaan baik, anda tidak perlu terbawa dengan pastil, resipi rakyat dengan cognac, tetapi lebih baik anda bersenam pada malam persembahan, lakukan latihan pernafasan, latihan suara. Sebelum membuat persembahan, pastikan untuk memanaskan alat vokal anda..

By the way, membran mukus faring dan laring "tidak suka" berbeza - makanan pedas, pedas, sangat panas atau sangat sejuk. Minuman bertenaga memberi kesan buruk kepada dirinya. Udara yang sangat kering atau sebaliknya, sangat lembap berbahaya. Oleh itu, perlu memantau tahap suhu dan kelembapan di premis. Jangan tinggikan, jangan tegangkan suara anda ketika anda sakit. Adalah berguna untuk berdiam diri, tetapi, bagaimanapun, tidak lama apabila diperlukan. Jika tidak, suara akan pulih lama. Ada yang percaya bahawa bisikan melindungi lipatan suara. Tetapi ini adalah kesalahan besar. Semasa ucapan berbisik, mereka "digosok" lebih-lebih lagi, tepi mereka cedera.

Anda memerlukan makanan seimbang, kaya dengan vitamin A dan E, protein, lemak, karbohidrat, mineral. Jus lobak segar, kubis, jeli berguna. Sebelum memuatkan vokal, anda tidak boleh minum susu - ia menyelimuti mukosa laring, membuat anda ingin batuk. Sayangnya, biji, kacang, coklat, biskut dan keropok juga tidak dibenarkan. Penurunan berat badan secara dramatik juga boleh mempengaruhi nada lipatan vokal..

Adakah mungkin untuk menjaga suara hingga usia tua sama seperti ketika muda? Sekiranya ia adalah penyanyi, artis atau guru, maka untuk mengekalkan "pemuda" suara itu perlu untuk mengekalkan nada otot dengan latihan khas. Sama seperti dalam sukan, senaman yang kerap adalah penting. Seseorang menyanyi hingga usia tua, dan seseorang mungkin kehilangan kemampuan ini walaupun pada usia empat puluh tahun. Dengan mengikuti semua cadangan kebersihan, anda dapat menjaga suara selama bertahun-tahun. Anda harus memahami bahawa ia berubah dari masa ke masa. Kadang-kadang, walaupun usia mereka matang, wanita terus berbicara dengan suara... kekanak-kanakan yang tidak sesuai dengan lingkungan usia. Nampaknya bagi mereka bahawa suara yang tinggi membuat mereka lemah dan tidak berdaya, yang menarik perhatian lelaki. Tetapi pada masa yang sama, para wanita mengadu bahawa sukar bagi mereka untuk banyak bicara, laring "dijepit", ada suara serak, sakit di tekak. Jelas, mereka menggunakan cara yang tidak rasional untuk memimpin suara. Dipercayai bahawa suara wanita rendah dianggap lebih menarik dan seksi. Umumnya diterima bahawa mereka memberikan ketenangan, keyakinan, dan menyebabkan lebih banyak keyakinan. Dan tinggi, menindik menyebabkan kegelisahan dan ketegangan pada pendengar.

- Natalya Sergeevna, adakah benar bahawa seorang fonetik dapat mendengar seseorang dan menentukan bagaimana penampilannya?

- Sudah tentu, anda boleh meneka. Sukar untuk mengatakan berapa tinggi penutur, yang kita tidak nampak, penuh atau kurus. Laring adalah organ yang bergantung kepada hormon. Ketinggian suara, ketakutannya dan, tentu saja, fizikal seseorang bergantung pada tahap hormon..

Sekiranya terdapat gangguan suara yang disebabkan oleh disfungsi hormon, diagnosis dapat dibuat - disfonia hormon.

Suara, sebaliknya, akan memberitahu usia, memberi watak, mood. Setuju, anda mahu mendengar beberapa suara, tetapi dengan suara lebih baik anda diam.

Siapa fonetik?

Phoniatrics adalah salah satu bidang otorhinolaryngology yang sempit. Pakar dalam bidang ini menangani rawatan pita suara, serta pelbagai langkah pencegahan.

Apa itu fonetik dan mengapa ia diperlukan

Kecenderungan di Rusia ini wujud sejak kebelakangan ini - kira-kira dari awal abad kedua puluh dan hanya disiplin ilmiah yang sempit yang mempelajari suara. Namun, hari ini, minat terhadap fonetik secara beransur-ansur berkembang..

Suara yang diselaraskan diperlukan bukan hanya untuk penyanyi dan penyiar. Ini adalah elemen penting bagi setiap profesion yang berkaitan dengan pertuturan: guru, anggota tentera, ahli politik. Hari ini, suara adalah elemen untuk mewujudkan imej seseorang yang menarik seperti penampilan. Walau bagaimanapun, sering kali dapat mencapai pertuturan yang betul hanya dengan bantuan campur tangan perubatan..

Profesion fonetik telah ada selama berabad-abad, tetapi sebenarnya mereka hanya orator dan guru pidato panggung. Mereka baru-baru ini menjadi pakar perubatan bebas..

Karya pertama pada fonetik bermula pada abad ke-11, dan karya pertama di lapangan bermula pada abad ke-19. Pada masa yang sama, fonetik mula meletakkan asasnya, yang masih digunakan hingga kini..

Apa yang dilayan oleh doktor gigi?

Seorang fonetik menangani masalah pita suara yang boleh menyebabkan perubahan atau kehilangan suara sepenuhnya. Terdapat banyak sebab untuk ini:

kelumpuhan pita suara;

kerosakan mekanikal pada laring;

Tugas fonetik adalah menjalankan diagnostik yang diperlukan, menentukan penyebab pelanggaran dan mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk menghapuskannya. Kadang-kadang boleh menjadi ubat dan latihan khas, dan kadang-kadang boleh menjadi pembedahan..

Selalunya, doktor gigi berunding dengan gejala ciri:

perubahan suara;

kekurangan perubahan suara pada masa remaja;

Pada masa yang sama, fonetik sering menangani pelbagai patologi pita suara dan laring. Suara serak kerana sejuk tidak mungkin menarik minatnya..

Biasanya, doktor menggunakan beberapa kaedah untuk diagnosis:

Ketiga-tiga kaedah ini melibatkan pemeriksaan laring menggunakan peralatan khas - cermin, peralatan video. Fonator dengan bantuan mereka menilai keadaan tisu, membran mukus, memeriksa keradangan, dll. Di samping itu, tomografi dan ultrasound kini digunakan secara aktif dalam pemeriksaan ligamen..

Tugas fonetik

Senarai pekerjaan pakar merangkumi perkara berikut:

pemeriksaan dan diagnosis;

pengembangan rejimen rawatan individu, jika perlu, membuat penyesuaian;

menjalankan langkah pemulihan;

bekerjasama dengan dokumentasi khas.

Ahli fonetik, walaupun pengkhususannya yang sempit, mesti mempunyai pengetahuan yang sangat luas. Dia harus tahu dengan baik:

anatomi dan fisiologi;

pelbagai kaedah diagnostik dan analisis radas vokal;

prinsip pedagogi vokal, serta istilah asas;

keperluan kebersihan untuk alat suara.

Keperluan untuk profesion fonetik

Seorang profesional perubatan dalam bidang fonetik mesti memenuhi syarat berikut:

menamatkan pengajian tinggi;

sijil dalam arahan "Otolaryngology";

latihan tambahan dalam bidang fonetik;

ketiadaan penyakit yang mempengaruhi persepsi, ingatan;

kemahiran menggunakan peralatan khas;

keupayaan untuk bekerja dengan program perubatan khas.

Di mana fonetik boleh berfungsi

Walaupun fonetik adalah bidang aktiviti yang sangat sempit, pakar dalam bidang ini sangat diminati di banyak institusi:

jabatan otolaringologi di hospital dan klinik;

organisasi muzik profesional - teater, masyarakat filharmonik.

Sebagai tambahan, seorang doktor selalu dapat memulakan pengajaran sambil bekerja di sekolah perubatan. Antara lain, banyak penyanyi terkenal mengadakan kontrak dengan pakar fonetik untuk diperhatikan dan diperiksa secara tertutup. Dan, tentu saja, dengan kelayakan dan tahap latihan yang tepat, seorang doktor mungkin akan memulakan latihan persendirian yang serupa..

Di mana untuk belajar profesion fonetik?

Proses penguasaan profesion ini cukup panjang dan terdiri daripada beberapa peringkat. Yang penting adalah seperti berikut:

latihan sama ada ke arah "Perubatan Umum" atau "Pediatrik" selama enam tahun;

lulus residensi dua tahun dalam bidang "Otolaryngology";

kursus profil dalam fonetik.

Di samping itu, doktor mesti disahkan sekurang-kurangnya sekali setiap lima tahun, mengesahkan tahap profesionalnya. Untuk melakukan ini, dia harus mengikuti kursus khas, mengambil bahagian dalam acara ilmiah dan praktikal, menerbitkan karya ilmiah dari penerbitan khusus.

Phoniatrics sentiasa berkembang dan merupakan bidang aktiviti yang cukup menjanjikan, oleh itu hasil kerja doktor moden, perkembangan ilmiah mereka menjadi bahagian penting dalam industri ini.

Kualiti peribadi fonetik profesion

Untuk bekerja sebagai fonetik, anda mesti mempunyai kualiti berikut:

Fikiran analitis;

sensitif, telinga muzik;

Tahap gaji profesion fonetik

Oleh kerana keistimewaannya tidak hanya sempit, tetapi juga agak jarang berlaku. Oleh itu, gaji purata pakar pemula cukup tinggi dan berjumlah lebih kurang 30,000 rubel..

Gaji doktor yang berpengalaman boleh mencapai 80,000 rubel..

Kebaikan dan keburukan profesion fonetik

Aspek positif profesion meliputi:

    kesesuaian dan kesesuaian;

upah tahap tinggi;

peluang untuk memulakan aktiviti perubatan dan saintifik.

Kelemahan profesion harus dipertimbangkan:

    proses pembelajaran yang kompleks dan panjang;

keperluan untuk mengesahkan tahap profesional anda secara berkala.