Sakit rahang - doktor mana yang harus anda hubungi? Ujian dan pemeriksaan apa yang boleh ditetapkan oleh doktor untuk kesakitan di rahang?

Diagnostik

Laman web ini memberikan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit mesti dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk sakit rahang?

Kesakitan di rahang boleh disebabkan oleh pelbagai penyakit, rawatan dan diagnosisnya berada dalam kompetensi doktor yang mempunyai kepakaran yang berbeza, akibatnya, apabila gejala ini terjadi, perlu menghubungi doktor yang berbeza. Dalam setiap kes tertentu, untuk memahami doktor mana yang harus dikunjungi, gejala lain, selain rasa sakit pada rahang, harus diambil kira, kerana berdasarkan asasnya seseorang dapat mengesyaki penyakit tertentu dan, sesuai dengan ini, memutuskan pakar yang terlibat dalam diagnosisnya dan rawatan.

Pertama, anda perlu tahu bahawa jika selepas kecederaan pada rahang (pukulan, lebam, jatuh pada muka objek berat, dll.), Lingkaran biru di sekitar mata ("kacamata") muncul serentak dengan rasa sakit, atau darah atau cecair jernih dilepaskan dari telinga kemudian patah tulang tengkorak, kekacauan otak, atau kecederaan sistem saraf pusat yang teruk disyaki. Dalam kes ini, anda mesti segera menghubungi ambulans atau menggunakan pengangkutan anda sendiri untuk sampai ke hospital terdekat.

Kedua, perlu segera memanggil ambulans jika sakit teruk di rahang bawah di sebelah kiri muncul secara tiba-tiba, digabungkan dengan sesak nafas, peluh sejuk, perasaan gangguan pada kerja jantung, mungkin di tangan kiri, bilah bahu atau tulang selangka, kerana gejala tersebut boleh menunjukkan jalan keluar infarksi miokard yang tidak biasa.

Sekiranya rasa sakit pada rahang berlaku pada orang yang memakai struktur ortodontik (pendakap, piring, gigi palsu, rahang palsu, dan lain-lain), maka anda perlu menghubungi doktor gigi (mendaftar) (ortodontis (mendaftar) atau prostetik ( mendaftar)), yang akan memeriksa pesakit dan menyesuaikan prostesis supaya tidak lagi menyebabkan kesakitan. Lagipun, penyebab kesakitan ketika memakai struktur ortodontik adalah keadaannya yang tidak sesuai, pemintalan pendakap yang terlalu cepat, dan lain-lain, yang menimbulkan tekanan kuat pada tisu rongga mulut, gigi dan tulang, sehingga menyebabkan rasa sakit pada rahang.

Sekiranya seseorang hanya bimbang tentang sakit di rahang tanpa gejala yang menyertainya dan pada masa yang sama dia mengalami gigitan yang tidak betul, maka perlu menghubungi pakar ortodontik yang berusaha membetulkan penutupan gigi yang salah..

Sekiranya rasa sakit di rahang muncul akibat kecederaan (kesan, lebam, jatuh di muka, dll.), Digabungkan dengan lebam dan bengkak, mungkin bertambah buruk ketika rahang bergerak, kadang-kadang tidak membenarkan membuka mulut, maka ini menunjukkan lebam atau patah rahang. Dalam keadaan seperti itu, anda perlu menghubungi doktor bedah doktor gigi atau pakar rahang atas secepat mungkin (daftar). Sekiranya doktor pakar ini tidak dapat dikunjungi dalam beberapa jam akan datang, anda boleh menghubungi pakar traumatologi (mendaftar) di bilik kecemasan yang bertugas.

Sekiranya rasa sakit di rahang bawah muncul sebagai akibat dari pembukaan mulut yang tajam dan lebar atau senaman fizikal yang tinggi pada rahang (contohnya, membuka botol dengan gigi, dll.), Akibatnya rahang bergerak ke depan atau beralih ke sisi, mulut tidak mungkin ditutup, maka disyaki ada kehelan rahang bawah, dan dalam kes ini, untuk pengurangannya, perlu menghubungi doktor gigi-pakar bedah atau traumatologi.

Apabila sakit teruk di rahang atas atau bawah digabungkan dengan kesakitan di bawah rahang, suhu badan tinggi, pembengkakan teruk di kawasan sakit, kelembutan dan pembesaran kelenjar getah bening submandibular, osteomielitis tulang rahang, abses atau dahak rongga mulut disyaki. Dalam kes ini, anda mesti menghubungi pakar bedah doktor gigi, atau pakar bedah rahang atas, atau pakar traumatologi..

Sekiranya rasa sakit di rahang disebabkan oleh bisul yang kelihatan di wajah, maka anda harus menghubungi pakar bedah rahang atas atau pakar bedah umum (mendaftar) untuk membuka abses, tetapi anda juga boleh pergi ke ahli dermatologi (daftar) yang akan menjalankan rawatan ubat bisul..

Apabila seseorang bimbang tentang sakit di rahang di kawasan telinga atau sakit serentak di rahang dan telinga, kadang-kadang memancar ke pelipis, pipi dan dahi, digabungkan dengan bunyi gatal, klik atau bunyi lain ketika menggerakkan rahang, sakit ketika membuka mulut dengan ganas, mengunyah, menguap, maka disyaki penyakit sendi temporomandibular (arthritis, arthrosis, disfungsi). Dalam kes ini, anda mesti menghubungi doktor gigi yang mendiagnosis dan merawat penyakit ini..

Sekiranya seseorang bimbang tentang kesakitan jangka panjang kronik di rahang, yang meningkat seiring dengan waktu atau ketika merasakan wajah, digabungkan dengan rasa sakit dan kesukaran mengunyah dan kadang-kadang kehilangan gigi, maka tumor ganas disyaki. Dalam kes ini, anda perlu berjumpa pakar onkologi (daftar).

Sekiranya seseorang bimbang tentang kesakitan jangka panjang kronik di rahang, yang digabungkan dengan rasa sakit atau ketidakselesaan ketika mengunyah, dan dari masa ke masa menyebabkan asimetri wajah yang kelihatan, maka tumor jinak disyaki. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar bedah pergigian atau pakar bedah rahang atas.

Apabila seseorang bimbang tentang sakit di rahang, digabungkan dengan rasa sakit pada gigi dengan tahap intensiti apa pun, maka patologi gigi atau tisu sekitarnya disyaki. Dalam kes ini, anda mesti berjumpa doktor gigi.

Sekiranya rasa sakit di rahang meningkat atau menampakkan diri ketika mengunyah makanan yang keras dan kasar, digabungkan dengan kemerahan dan pembengkakan gusi, maka radang gusi (radang gusi) didiagnosis. Dalam kes ini, anda mesti berjumpa doktor gigi.

Sekiranya rasa sakit di rahang digabungkan dengan gejala neuralgia trigeminal (rasa sakit paroxysmal yang tajam di rahang di satu sisi, menyerang terutamanya pada waktu malam), saraf laring atas (sakit teruk di bawah rahang di sebelah kanan atau kiri, merebak ke muka dan dada, digabungkan dengan batuk, cegukan dan air liur) atau saraf glossopharyngeal (sakit dilokalisasi di lidah, merebak dari rahang bawah, faring, laring, muka, dada, diprovokasi oleh percakapan, makan, beberapa minit terakhir; semasa serangan yang menyakitkan, mulut kering, tetapi selepas akhir ia berlimpah air liur dipisahkan), maka perlu berunding dengan pakar neurologi (daftar).

Apabila rasa sakit terbakar terasa di rahang, dilokalisasi sama ada di sepanjang tepi rahang bawah dari sudut ke dagu, atau di sepanjang rahang atas di bahagian bibir atas dan sayap hidung, memancar ke mata, maka disyaki arteritis arteri muka. Dalam kes ini, perlu berjumpa pakar rheumatologi (mendaftar), kerana penyakit ini merujuk kepada varian vaskulitis sistemik, dan bukan patologi sistem kardiovaskular. Itulah sebabnya anda tidak boleh menghubungi pakar kardiologi (mendaftar) atau ahli terapi (mendaftar), tetapi seorang pakar rheumatologi yang merawat dan mendiagnosis patologi sistemik saluran darah, tisu penghubung, dll..

Apabila kesakitan dilokalisasikan di rahang bawah, di bawah rahang bawah, di leher, gigi dan telinga di satu sisi (kanan atau kiri), maka disyaki lesi arteri karotid, yang dianggap sebagai salah satu jenis migrain, yang bermaksud bahawa dalam kes ini, perlu merujuk kepada pakar neurologi.

Sekiranya sakit akut tiba-tiba berlaku di bawah rahang bawah, digabungkan dengan suhu badan yang tinggi, kelemahan dan malaise, maka kita bercakap mengenai limfadenitis akut. Sekiranya, setelah limfadenitis akut yang tidak dirawat, seseorang bimbang akan kesakitan berkala di bawah rahang bawah dalam kombinasi dengan kelenjar getah bening yang membesar dan terasa jelas, maka disyaki limfadenitis kronik. Dalam kedua-dua kes (limfadenitis kronik dan akut), perlu berunding dengan ahli phlebologist (mendaftar) atau pakar bedah vaskular (mendaftar).

Sekiranya seseorang bimbang tentang serangan berkala yang teruk di lidah, memancar ke rahang bawah, tidak digabungkan dengan gejala lain, yang diprovokasi oleh perbualan yang panjang, mengunyah makanan pejal, makan makanan yang menjengkelkan (masam, pedas, panas, dll.), Atau ada yang kuat sakit di bawah rahang bawah, digabungkan dengan penebalan dan kemerahan lidah (warnanya menjadi merah terang), kemudian glossalgia atau glossitis disyaki. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi doktor gigi anda..

Sekiranya seseorang bimbang tentang kesakitan di bawah rahang bawah, yang boleh digabungkan dengan pembengkakan di bawah rahang bawah di sebelah kanan atau kiri, nafas berbau, demam, malaise, maka penyakit kelenjar air liur (sialolitis, sialoadenitis) disyaki. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi doktor gigi anda..

Sekiranya seseorang bimbang tentang kesakitan yang disetempat secara serentak di bawah rahang bawah dan di kerongkong, digabungkan dengan sakit tekak, kemerahan tekak, suhu badan tinggi, kemungkinan batuk dan gejala jangkitan selesema lain, maka disyaki faringitis atau sakit tekak. Dalam kes ini, anda mesti berjumpa pakar otolaryngologi (daftar).

Juga, pakar otolaringologi harus dihubungi jika seseorang bimbang tentang sakit di rahang atas di sebelah kanan atau kiri (jarang di kedua-dua belah pihak), digabungkan dengan kesesakan hidung, pelepasan berkala dari sebilangan besar ingus, bengkak di rahang atas dari sisi sakit, demam dan malaise umum, kerana gejala tersebut menunjukkan sinusitis.

Sekiranya orang dewasa atau kanak-kanak mengalami kesakitan di kawasan rahang, yang digabungkan dengan pembengkakan teruk di leher dan sempadan pipi bawah, demam, dan malaise, maka penyakit begini disyaki. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi doktor penyakit berjangkit (daftar).

Sekiranya seseorang bimbang tentang sakit di rahang bawah, telinga dan dada yang semakin meningkat dari masa ke masa, digabungkan dengan perasaan "koma" atau badan asing di tekak, sakit tekak, batuk, gangguan suara, maka tumor laring disyaki. Dalam kes ini, perlu berjumpa pakar onkologi. Juga, pakar onkologi harus berunding jika untuk waktu yang lama seseorang bimbang akan sakit ringan di rahang atas di sebelah kanan atau kiri, digabungkan dengan kesesakan hidung dan pelepasan bernanah atau berdarah dari hidung, kerana gejala tersebut mungkin menunjukkan tumor ganas pada sinus maksila.

Ujian dan pemeriksaan apa yang boleh ditetapkan oleh doktor untuk kesakitan di rahang?

Oleh kerana sakit di rahang diprovokasi oleh pelbagai penyakit dan keadaan, doktor, dengan adanya gejala ini, mungkin menetapkan pelbagai ujian dan pemeriksaan, yang difikirkannya perlu untuk mengenal pasti penyakit yang ditunjukkan oleh rasa sakit pada rahang. Dan doktor mengesyaki penyakit yang menyebabkan sakit di rahang, berdasarkan semua gejala yang dialami seseorang. Oleh itu, senarai ujian dan pemeriksaan untuk kesakitan pada rahang dalam setiap kes ditentukan oleh gejala lain yang disertai oleh seseorang. Di bawah ini kami akan menunjukkan apakah ujian dan pemeriksaan yang boleh diresepkan oleh doktor pakar untuk kesakitan di rahang, bergantung kepada gejala yang lain..

Apabila sakit di rahang mengganggu seseorang yang memakai struktur ortodontik (pendakap gigi, gigi palsu, dll.), Doktor gigi memeriksa dan menetapkan sinar-X panoramik rahang dan gigi palsu (orthopantomogram (mendaftar)) untuk menilai keadaan tisu dan kehadiran patologi proses. Sekiranya tidak ada patologi yang dikesan pada ortopantomogram, maka rasa sakit dianggap disebabkan oleh tekanan struktur ortodontik yang kuat pada tisu, dan dalam kes ini, untuk mengurangkannya, sama ada prostesis disesuaikan atau tahap tekanan pendakap / plat pada gigi dikurangkan.

Apabila sakit di rahang tanpa gejala yang menyertainya membimbangkan seseorang dengan maloklusi, doktor biasanya melakukan pemeriksaan dan ujian khas untuk menutup gigi yang betul, dan juga menetapkan ortopantomogram. Berdasarkan hasil pemeriksaan, rawatan ditetapkan, yang terdiri dalam menyelaraskan gigi palsu dan memperbaiki oklusi.

Apabila sakit di rahang muncul setelah kesan traumatik di kawasan muka (hentakan, jatuh, lebam, dll.), Digabungkan dengan lebam dan bengkak di kawasan kecederaan, mungkin diperburuk dengan menggerakkan rahang, tidak membenarkan membuka mulut, maka doktor mengesyaki lebam atau patah tulang rahang, dan dalam kes ini menetapkan dan melakukan pemeriksaan berikut:

  • X-ray tulang (tertulis) rahang dalam beberapa kedudukan;
  • Rasa tulang rahang atas dan bawah (dengan sentuhan, doktor mendedahkan ketidakseragaman atau penarikan tulang di kawasan patah tulang, dan dengan lebam tidak ada penyimpangan seperti itu);
  • Tekanan ringan di dagu dan di sudut rahang di sebelah kanan dan di sebelah kiri (dengan patah rahang, rasa sakit semakin sengit, tetapi tidak dengan lebam);
  • Spatula diletakkan di permukaan mengunyah gigi bawah, mereka meminta pesakit untuk menutup giginya dan mengetuk perlahan bahagian instrumen yang menonjol dari mulut (dengan patah rahang, rasa sakit berlaku di tapak patah tulang, dan dengan lebam itu tetap berada di tempat yang dirasakan);
  • Doktor memasukkan jarinya ke saluran pendengaran luar dan meminta untuk menggerakkan rahang (dengan lebam, pergerakan kepala tulang terasa, tetapi dengan patah tulang, tidak).

Walaupun patah tulang dan kekacauan dapat didiagnosis berdasarkan pemeriksaan oleh tangan doktor, kaedah diagnostik yang paling tepat dan bermaklumat, yang selalu diresepkan oleh doktor, adalah dan masih menjadi sinar-x (mendaftar). Oleh itu, jika doktor mengesyaki lebam atau patah rahang, dia mungkin tidak melakukan pemeriksaan dengan tangannya, tetapi dia pasti akan memberikan sinar-X.

Ketika sakit di rahang bawah muncul setelah beban yang kuat pada rahang (contohnya, membuka botol dengan gigi, dll.), Digabungkan dengan pemanjangan rahang ke depan atau anjakan ke sisi, dengan mulut terbuka yang tidak dapat ditutup, doktor mengesyaki terkena rahang bawah, dan Dalam kes ini, dia pertama kali melakukan pemeriksaan, setelah itu dia menetapkan sinar-X atau tomografi yang dikira dari sendi temporomandibular (mendaftar). Anda perlu mengetahui bahawa mana-mana satu kajian ditetapkan - sama ada sinar-X atau tomografi, kerana mereka membenarkan anda memperoleh data yang sama, dan oleh itu tidak praktikal untuk menggunakan kedua-dua kaedah tersebut. Pada prinsipnya, diagnosis dislokasi dibuat berdasarkan pemeriksaan, dan sinar-X atau tomografi diresepkan untuk menjelaskan kedudukan kepala tulang dan membezakan patologi dari patah tulang proses condylar..

Apabila sakit di rahang diprovokasi oleh furuncle yang terlihat pada kulit wajah, doktor menghilangkannya, dan biasanya tidak memberikan sebarang penyelidikan, kerana diagnosisnya sudah jelas. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, doktor mungkin menetapkan ujian darah umum (mendaftar) untuk menilai keadaan badan secara keseluruhan. Setelah membuang bisul, doktor menetapkan inokulasi bakteriologi (pendaftaran) nanah yang dikeluarkan daripadanya untuk mengenal pasti mikroba yang telah menjadi agen penyebab proses berjangkit dan keradangan. Sekiranya bisul sering muncul, maka doktor menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut untuk mengenal pasti sebabnya:

  • Analisis darah umum;
  • Analisis air kencing umum;
  • Ujian gula darah;
  • Budaya air kencing bakteriologi (daftar);
  • Budaya darah untuk kemandulan;
  • Pharyngoscopy (daftar);
  • Rhinoskopi (daftar);
  • X-ray sinus paranasal (daftar);
  • Fluorografi (daftar);
  • Ultrasound organ perut (mendaftar) dan buah pinggang (mendaftar).

Apabila sakit di rahang bawah atau atas teruk, digabungkan dengan sakit di bawah rahang, demam tinggi, bengkak di kawasan sakit, pembesaran dan kesakitan kelenjar getah bening, doktor mengesyaki osteomielitis tulang rahang, abses atau dahak rongga mulut, dan dalam hal ini sangat penting, pada mulanya giliran, membuat pemeriksaan. Sekiranya kita bercakap mengenai abses, maka itu dapat dilihat oleh mata, akibatnya kaedah tambahan lain untuk diagnosisnya tidak diperlukan, oleh itu mereka tidak diresepkan. Oleh itu, setelah mengenal pasti abses, doktor segera meneruskannya (membuka abses, melepaskan nanah, membersihkan rongga, dll.). Phlegmon tisu peri-maxillary juga didiagnosis berdasarkan tinjauan dan pemeriksaan pesakit, tetapi kadang-kadang, untuk mengesahkannya, doktor menusuk kawasan edematous dan menyakitkan. Sekiranya, semasa tusukan, kandungan purulen dengan darah dicurahkan dari tisu, maka phlegmon dianggap disahkan, dan kaedah lain untuk pengesanannya tidak diresepkan, dan doktor segera meneruskannya. Walau bagaimanapun, sebelum memulakan rawatan untuk abses dan phlegmon, doktor mungkin menetapkan ujian darah umum untuk menilai tahap proses keradangan dan kesannya pada tubuh secara keseluruhan. Pembuangan bernanah bernanah dan dahak mesti diberikan kepada makmal bakteriologi untuk inokulasi untuk menentukan agen penyebab mikrob proses berjangkit dan radang..

Sekiranya, semasa pemeriksaan dan tusukan, doktor tidak mendiagnosis abses atau dahak, maka disyaki osteomielitis tulang rahang, dan dalam kes ini, ujian dan pemeriksaan berikut ditetapkan untuk mengesahkannya:

  • Analisis darah umum;
  • Ujian darah biokimia (pendaftaran) (jumlah protein, pecahan protein, urea, kreatinin, bilirubin (pendaftaran), kolesterol, AST, ALT, amilase, dan lain-lain);
  • Analisis air kencing umum;
  • Penaburan bakteriologi pelepasan dari fokus keradangan;
  • X-ray tulang rahang;
  • Tomografi tulang rahang;
  • Pemeriksaan Fistula (jika ada).

Ujian darah dan air kencing adalah wajib, kerana ia membolehkan anda menilai keadaan umum badan. Juga, inokulasi bakteriologi fokus keradangan yang dipisahkan ditentukan untuk menentukan agen penyebab mikrob proses berjangkit. Sama ada sinar-X atau tomografi yang dikira semestinya diresepkan, bergantung pada kemampuan institusi perubatan. Sekiranya ada peluang untuk memilih, maka tomografi lebih disukai, kerana memberikan maklumat yang lebih terperinci mengenai keadaan tulang, gigi dan tisu sekitarnya. Sekiranya terdapat saluran fistulous, doktor menyiasatnya untuk menentukan panjang fistula, tempat permulaannya, hubungan dengan tulang, dll..

Sekiranya seseorang menderita sakit di rahang di sebelah telinga atau sakit serentak di rahang dan telinga, kadang-kadang merebak ke pelipis, pipi atau dahi, digabungkan dengan keretakan, klik atau bunyi lain ketika menggerakkan rahang, rasa sakit ketika membuka mulut dengan ganas, mengunyah, menguap, kemudian doktor mengesyaki patologi sendi temporomandibular (artritis, arthrosis, disfungsi), dan dalam kes ini menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • X-ray sendi temporomandibular (mendaftar);
  • Mengira tomografi sendi temporomandibular;
  • Tomografi dikira rasuk kerucut pada sendi temporomandibular;
  • Model diagnostik rahang;
  • Arthrography sendi temporomandibular;
  • Orthopantomogram rahang;
  • Elektromiografi (daftar);
  • Rheografi (daftar);
  • Arthrophonography;
  • Aksiografi;
  • Gnatografi;
  • Ultrasound sendi temporomandibular (mendaftar);
  • Pencitraan resonans magnetik kawasan sendi temporomandibular (mendaftar);
  • Ultrasonografi Doppler kapal rahang;
  • Reoarthrography kapal;
  • Ujian darah untuk agen berjangkit (daftar) oleh ELISA dan PCR (daftar).

Sudah tentu, doktor tidak menetapkan semua kajian di atas sekaligus, tetapi menjalankannya secara berperingkat. Pertama, keutamaan dilaksanakan, dan kemudian yang tambahan. Pemeriksaan tambahan dilakukan hanya dengan kandungan maklumat yang tidak mencukupi daripada yang diutamakan. Jadi, pertama sekali, jika anda mengesyaki patologi sendi temporomandibular, doktor menetapkan sinar-x. Sekiranya kemudahan penjagaan kesihatan mempunyai peralatan yang sesuai, maka sinar-X diganti dengan tomografi yang dikira atau tomografi yang dikira dengan kon. Pada masa yang sama, sinar-X dan tomografi tidak diresepkan, kerana kajian-kajian ini pada asasnya saling meniru satu sama lain, tetapi tomografi membolehkan anda memperoleh pelbagai maklumat yang lebih luas berbanding dengan sinar-X. Menurut hasil sinar-X atau tomografi, artritis sendi temporomandibular didiagnosis dengan tepat dan jelas. Sekiranya arthritis dikesan selepas X-ray / tomografi, doktor menyelesaikan pemeriksaan dan tidak menetapkan pemeriksaan instrumental lain. Walau bagaimanapun, jika terdapat kecurigaan arthritis tertentu yang dipicu oleh penyakit berjangkit sistemik, maka doktor menetapkan ujian darah dengan PCR atau ELISA untuk mengesan mikrob patogen di dalam badan.

Selanjutnya, jika hasil sinar-X / tomografi tidak menunjukkan tanda-tanda arthritis, maka doktor, berdasarkan data penelitian, pemeriksaan dan pertanyaan pesakit, cenderung mengesyaki arthrosis atau disfungsi sendi temporomandibular. Sekiranya disyaki arthrosis, model rahang dibuat untuk memeriksa hubungan oklusal. Data dari tomografi, pemeriksaan, tinjauan dan model rahang biasanya cukup untuk membuat diagnosis arthrosis. Tetapi jika perlu untuk mendapatkan data yang lebih terperinci mengenai keadaan sendi, maka arthrography dan orthopantomogram juga diresepkan, dan elektromiografi juga dilakukan untuk menilai aktiviti otot masticatory dan temporal. Dan jika anda perlu menilai aktiviti fungsional sendi, maka rheografi, arthrophonography, axiography, gnatography ditetapkan sebagai kaedah pemeriksaan tambahan..

Apabila disfungsi sendi temporomandibular disyaki berdasarkan hasil sinar-X / tomografi dan data pemeriksaan dan tinjauan, ortopantomogram, ultrasound (pendaftaran) dan pembuatan model diagnostik rahang ditetapkan untuk diagnosis akhir. Hasil ultrasound, sinar-X, tomografi, ultrasound dan eksperimen dengan model diagnostik rahang adalah mencukupi untuk diagnosis tepat disfungsi sendi temporomandibular. Tetapi jika terdapat kerosakan pada tisu lembut berhampiran sendi, maka pencitraan resonans magnetik juga ditetapkan (daftar). Di samping itu, jika perlu untuk menilai keadaan aliran darah pada tisu sendi dan bersebelahan, maka ditetapkan sonografi Doppler (mendaftar) atau rheoarthrography. Dan jika perlu untuk menilai ketekalan fungsi sendi, elektromiografi, arthrophonography, gnatografi ditetapkan.

Sekiranya seseorang bimbang tentang kesakitan yang berterusan dan berterusan di rahang yang tidak hilang untuk waktu yang lama, digabungkan dengan rasa sakit dan kesukaran mengunyah, maka disyaki tumor jinak atau malignan, dan dalam kes ini, doktor mesti menetapkan sinar-X, tomografi (pencitraan resonans komputer atau magnetik) dan ultrasound untuk mengenal pasti lokasi dan ukuran neoplasma, tetapi yang paling penting, biopsi diresepkan (mendaftar) dengan pemeriksaan histologi. Ini adalah hasil histologi yang memberikan kesimpulan akhir sama ada tumor jinak atau malignan pada seseorang. Sebagai tambahan kepada kaedah untuk mengenal pasti lokasi dan ukuran tumor, serta sifat pertumbuhannya (malignan / jinak), doktor, jika disyaki neoplasma, dapat menetapkan pelbagai jenis ujian yang sepertinya perlu baginya untuk menilai keadaan badan secara umum..

Sekiranya rasa sakit di rahang digabungkan dengan intensiti dan tempoh kesakitan pada gigi, maka doktor mengesyaki ada penyakit pada gigi atau tisu di sekitarnya. Dalam kes seperti itu, doktor gigi melakukan, pertama sekali, pemeriksaan, dan berdasarkan datanya dia membuat diagnosis (misalnya, karies, pulpitis, periodontitis, trauma gigi, dll.). Selanjutnya, apabila pulpitis, osteomielitis terhad, kecederaan gigi atau abses periodontal dikesan, doktor menetapkan sinar-x untuk menilai tahap dan kedalaman kerosakan tisu. Selain itu, dengan osteomielitis terhad, trauma gigi atau abses periodontal, ujian darah umum ditetapkan untuk menilai keadaan tubuh secara keseluruhan dan inokulasi bakteriologi nanah (jika ada) untuk mengenal pasti agen penyebab mikrob proses infeksi-radang.

Apabila rasa sakit di rahang muncul atau meningkat ketika mengunyah makanan kasar dan padat, dan pada masa yang sama digabungkan dengan kemerahan dan pembengkakan gusi, doktor, berdasarkan pemeriksaan, membuat diagnosis gingivitis. Dalam kes ini, pemeriksaan tambahan tidak diperlukan untuk mendiagnosis penyakit, oleh itu mereka tidak diresepkan atau dilakukan..

Apabila terdapat kecurigaan bahawa sakit di rahang disebabkan oleh neuralgia pelbagai saraf, seperti trigeminal (serangan terbakar, tajam, sakit yang membosankan pada rahang di sebelah kanan atau kiri, timbul terutamanya pada waktu malam), laring atas (sakit teruk di bawah rahang ke kanan atau ke kiri, memancar dari muka dan dada, digabungkan dengan batuk, cegukan dan air liur) dan glossopharyngeal (serangan jangka pendek (hingga tiga minit) kesakitan disebabkan oleh bercakap atau makan, dan rasa sakit dilokalisasi di lidah, merebak ke rahang bawah, faring, laring, muka, dada, semasa sensasi menyakitkan di mulut, kekeringan, dan setelah melegakan kesakitan, air liur yang kuat muncul), kemudian ahli saraf melakukan pemeriksaan menyeluruh, dan juga melakukan ujian neurologi khas, meminta pesakit untuk mengambil kedudukan tertentu, untuk melakukan tindakan ini atau tindakan itu dan lain-lain.

Selanjutnya, mengikut bagaimana pesakit dapat melakukan pelbagai pergerakan, seberapa baik mereka berjaya, doktor membuat kesimpulan tentang jenis penyakit saraf yang terjadi, dan saraf mana yang terjejas. Pada prinsipnya, diagnosis hanya terhad pada data ujian neurologi dan pemeriksaan khusus ini. Tidak ada kajian instrumental atau makmal yang digunakan untuk mendiagnosis neuralgia, kerana ini tidak diperlukan. Tetapi untuk mengetahui penyebab neuralgia, doktor boleh menetapkan tomografi (komputer (mendaftar) atau resonans magnetik (pendaftaran)) otak, dan jika mustahil untuk melakukannya, maka echoencephalography (sign up), electroencephalography (sign up) dan pemeriksaan fundus (sign up).

Sekiranya rasa sakit terbakar mengganggu sama ada di sepanjang tepi rahang bawah dari sudut ke dagu, atau di sepanjang rahang atas di bahagian bibir atas dan sayap hidung, memancar ke mata, maka disyaki arteritis arteri muka. Dalam kes ini, doktor menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Analisis darah umum;
  • Ujian darah biokimia (urea, kreatinin, protein total, albumin, kolesterol, lipoprotein berketumpatan tinggi dan rendah, bilirubin, AST, ALT, amilase, lipase, dan lain-lain);
  • Pemeriksaan fundus;
  • Memeriksa ketajaman visual (daftar);
  • Biopsi arteri;
  • Doppler ultrasonografi saluran leher (mendaftar), otak (mendaftar), mata;
  • Angiografi kapal serebrum (mendaftar);
  • Tomografi (pengimejan resonans magnetik) otak.

Biasanya, semua pemeriksaan di atas diresepkan, kerana diperlukan untuk membuat diagnosis, dan juga untuk menilai tahap gangguan vaskular pada saluran yang membekalkan otak, mata, tisu lembut tengkorak.

Sekiranya rasa sakit dirasakan di kawasan rahang bawah dan di bawahnya, juga di leher, gigi, telinga di satu sisi (kanan atau kiri), digabungkan dengan intoleransi terhadap cahaya, bunyi bising, mual atau muntah, maka doktor melakukan soal jawab dan pemeriksaan menyeluruh, berdasarkan membuat diagnosis penyakit arteri karotid (sejenis migrain). Walau bagaimanapun, untuk mengecualikan patologi saluran darah dan otak, doktor menetapkan kajian berikut:

  • Elektroensefalografi;
  • Echoencephalography;
  • Rheoencephalography (mendaftar);
  • Ultrasonografi Doppler kapal kepala (mendaftar);
  • Pemeriksaan fundus;
  • Penentuan bidang visual (daftar);
  • Pencitraan resonans magnetik otak dan saluran otak.

Biasanya, semua kajian di atas diresepkan, kecuali tomografi, kerana perlu untuk mengecualikan atau mengesan patologi organik otak dan saluran otak (tumor, aterosklerosis kapal, dll.). Dan tomografi hanya diresepkan sekiranya terdapat data yang dipersoalkan atau tidak mencukupi dari kajian yang dilakukan sebelumnya.

Apabila seseorang mengalami sakit tajam secara tiba-tiba di bawah rahang bawah, digabungkan dengan demam, kelemahan dan malaise, doktor mengesyaki limfadenitis akut, dan dalam kes ini, dia menetapkan ujian darah umum, ujian air kencing umum, dan tusukan kelenjar getah bening diikuti oleh budaya bakteriologi kandungannya. untuk menentukan mikrob patogen yang menyebabkan keradangan kelenjar getah bening submandibular. Sekiranya doktor mengesyaki bahawa saluran limfa juga terjejas, maka sebagai tambahan, untuk kajian komprehensif mengenai keadaan kawasan sistem limfa, dia boleh menetapkan ultrasonografi Doppler pada saluran limfa, limfoskintigrafi, limfografi kontras dan tomografi kawasan yang terjejas.

Apabila, selepas episod merasa tidak sihat dengan kesakitan di bawah rahang bawah, seseorang terganggu oleh kelenjar getah bening yang padat, membesar, dapat diraba, sakit berkala di bawah rahang, doktor mengesyaki limfadenitis kronik, dan dalam kes ini menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Biopsi kelenjar getah bening dengan tusukan dengan pemeriksaan histologi berikutnya;
  • Budaya bakteriologi kandungan kelenjar getah bening yang diperoleh akibat tusukan;
  • Mikroskopi kandungan kelenjar getah bening yang diperoleh akibat tusukan;
  • Uji Mantoux (daftar) dan Pirquet;
  • X-ray dada (sign up), leher (sign up), submandibular, axillary dan pangkal paha;
  • Ultrasonografi Doppler saluran limfa;
  • Limfoskintigrafi;
  • Limfografi kontras sinar-X;
  • Tomografi (pengimejan resonans magnetik atau dikira) kawasan yang terjejas.

Pertama sekali, tusukan kelenjar getah bening ditetapkan dengan pengumpulan kandungannya. Selanjutnya, kandungan yang diperoleh semasa tusukan diinokulasi pada media nutrien untuk mengenal pasti agen penyebab mikrob proses infeksi-inflamasi. Juga, untuk mengenal pasti agen penyebab jangkitan, kajian di bawah mikroskop kandungan kelenjar getah bening adalah wajib. Sebagai tambahan, biopsi kelenjar getah bening diberikan untuk pemeriksaan histologi, yang diperlukan untuk membezakan limfadenitis dari tumor atau metastasis ke kelenjar getah bening..

Apabila, berdasarkan hasil histologi, mikroskopi dan kultur bakteriologi, limfadenitis dikesan dan agen penyebab proses berjangkit dan keradangan ditetapkan, doktor dapat memulakan rawatan. Walau bagaimanapun, jika, menurut hasil kultur mikroskopi dan bakteriologi, bacilli Koch (agen penyebab tuberkulosis) atau treponema pucat (agen penyebab sifilis) dikesan, maka pemeriksaan tambahan ditetapkan untuk mendiagnosis tuberkulosis atau sifilis. Oleh itu, jika disyaki batuk kering, ujian Mantoux dan Pirquet ditetapkan, serta sinar-x paru-paru (sign up), leher, submandibular, axillary, zona inguinal. Sekiranya disyaki sifilis, pengesanan antibodi terhadap treponema dalam darah dengan kaedah ELISA dan MRI ditetapkan.

Setelah diagnosis akhirnya dibuat dan agen penyebab jangkitan dikenal pasti, doktor, selain menilai keadaan sistem limfatik, boleh menetapkan ultrasonografi Doppler pada saluran limfa, limfoskintigrafi, limfografi kontras dan tomografi kawasan yang terjejas..

Apabila terdapat serangan sakit berkala di lidah yang memancar ke rahang bawah, yang tidak digabungkan dengan gejala lain, tetapi disebabkan oleh perbualan yang panjang, mengunyah makanan pejal, memakan makanan yang menjengkelkan (masam, pedas, panas, dll.), Maka doktor mengesyaki glossalgia. dan dalam hal seperti itu, untuk membuat diagnosis, dia melakukan pemeriksaan menyeluruh dan menyoal. Diketahui sama ada penyebab sindrom kesakitan adalah gigitan yang tidak betul (dikesan melalui pemeriksaan), neuritis atau neuralgia (ujian neurologi dijalankan untuk mengesannya, terdiri daripada melakukan pergerakan tertentu), osteochondrosis tulang belakang serviks (sinar-X diresepkan untuk mengesannya), kecederaan (dikesan oleh pemeriksaan ). Apabila semua penyebab kesakitan di lidah dan rahang yang dinyatakan mungkin dikeluarkan, doktor melakukan ujian untuk intensiti sensasi kesakitan - untuk ini dia menggunakan jari atau alat di lidah, yang menyebabkan rasa sakit yang teruk pada glossalgia. Hasil ujian seperti itu, apabila intensitas kesakitan jelas tidak sesuai dengan kerengsaan yang berlaku, dan dianggap sebagai tanda utama glossalgia.

Apabila seseorang bimbang tentang kesakitan yang teruk di rahang bawah, dan lidahnya menebal dan berwarna merah terang, doktor mengesyaki glossitis, dan menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Analisis darah umum;
  • Kimia darah;
  • Analisis air liur;
  • Mengikis dari lidah ke treponema pucat;
  • Pemeriksaan sitologi mengikis dari lidah;
  • Budaya bakteriologi mengikis dari lidah;
  • Ultrasound saluran pencernaan;
  • Gastroskopi (daftar);
  • Kolonoskopi (daftar).

Ujian darah am dan biokimia, analisis air liur diperlukan untuk menilai keadaan badan, mengenal pasti kehadiran proses keradangan, dll. Di samping itu, pertama sekali, doktor juga menetapkan budaya bakteriologi, pemeriksaan sitologi dan analisis untuk treponema pucat mengikis dari lidah, yang diperlukan untuk mengenal pasti agen penyebab mikrob proses infeksi-radang. Sekiranya kultur bakteriologi memungkinkan untuk mengenal pasti penyebab penyebab jangkitan, menurut hasil sitologi, tidak ada patologi organ saluran pencernaan, dan analisis mengikis dari lidah ke treponema pucat adalah negatif, maka pemeriksaan berakhir. Tetapi jika, menurut hasil sitologi mengikis dari lidah, doktor mengesyaki penyakit saluran gastrousus, maka ultrasound, gastroskopi, dan kolonoskopi juga diresepkan untuk mengesannya. Sekiranya treponema pucat dijumpai dalam pengikisan, maka juga ujian darah untuk sifilis (MRP, ujian RPR) ditetapkan (mendaftar). Dan jika, menurut hasil inokulasi bakteriologi, data yang dipersoalkan diperoleh, maka untuk mengenal pasti agen penyebab jangkitan lidah, doktor mungkin menetapkan analisis untuk mengesan mikroba atau antibodi terhadapnya dalam darah dengan PCR atau ELISA.

Apabila tidak ada rasa sakit yang terlalu kuat di bawah rahang bawah, digabungkan dengan pembengkakan di bawah rahang di sebelah kanan atau kiri, bau mulut, maka penyakit batu saliva disyaki, dan doktor menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut untuk mendiagnosisnya:

  • X-ray kelenjar air liur dengan atau tanpa agen kontras;
  • Ultrasound kelenjar air liur;
  • Mengira tomografi kelenjar air liur;
  • Sialoscintigraphy;
  • Sialometri;
  • Analisis biokimia air liur dengan pengukuran keasidannya.

Adalah mustahak untuk diagnosis penyakit batu saliva, doktor menetapkan sinar-x dan ultrasound kelenjar air liur, yang memungkinkan untuk mengenal pasti patologi dalam kebanyakan kes. Juga, tanpa gagal, untuk menilai aktiviti fungsional kelenjar, sialometri diresepkan, dan untuk mengenal pasti sifat air liur, analisis biokimia air liur dengan pengukuran keasidan ditetapkan. Ini biasanya menyelesaikan pemeriksaan, tetapi dalam kes-kes yang sukar, apabila hasil ultrasound dan sinar-X tidak memungkinkan kita untuk mendiagnosis dengan yakin penyakit batu saliva, tomografi dan scintigraphy kelenjar air liur ditetapkan sebagai kaedah pemeriksaan tambahan..

Apabila kesakitan teruk muncul di bawah rahang bawah, digabungkan dengan demam dan malaise umum, sialoadenitis disyaki. Dalam kes ini, doktor menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Analisis kelenjar air liur yang boleh dilepaskan untuk mikrob patogen oleh PCR;
  • Ujian darah untuk kehadiran antibodi (pendaftaran) terhadap mikrob patogen oleh ELISA;
  • Pemeriksaan biokimia kelenjar air liur yang boleh dilepaskan;
  • Pemeriksaan sitologi kelenjar air liur yang boleh dilepaskan;
  • Pemeriksaan mikrobiologi kelenjar air liur yang boleh dilepaskan;
  • Biopsi kelenjar air liur dengan pemeriksaan histologi;
  • Ultrasound kelenjar air liur;
  • X-ray kelenjar air liur;
  • Skintigrafi kelenjar air liur;
  • Tomografi kelenjar air liur;
  • Sialometri.

Tanpa gagal, pertama sekali, untuk mengenal pasti agen penyebab proses keradangan dan menilai tahap aktivitinya, doktor menetapkan analisis pembuangan mikrob patogen menggunakan kaedah PCR, serta kajian biokimia, sitologi, mikrobiologi kelenjar yang dipisahkan. Untuk mengenal pasti perubahan patologi pada tisu kelenjar, biopsi dengan histologi ditetapkan. Kemudian, untuk menilai keadaan dan kedudukan kelenjar, doktor menetapkan imbasan ultrasound dan sinar-X, dan jika data mereka tidak mencukupi, maka sebagai tambahan, tomografi. Untuk menilai aktiviti fungsional kelenjar, doktor menetapkan sialometri atau scintigraphy.

Apabila ada rasa sakit yang dirasakan secara serentak di tekak dan di bawah rahang bawah, digabungkan dengan sakit tekak, kemerahan tekak, suhu badan tinggi, kemungkinan batuk dan gejala jangkitan selesema lain, faringitis atau tonsilitis disyaki. Dalam kes ini, doktor, pertama sekali, memeriksa tekak dan faringoskopi. Berdasarkan hasil pemeriksaan dan faringoskopi, dibuat diagnosis sakit tekak atau faringitis, dan kemudian pelbagai pemeriksaan ditetapkan, yang diperlukan untuk menentukan agen penyebab proses keradangan, serta untuk menilai keadaan badan dan risiko komplikasi..

Oleh itu, dengan faringitis, doktor biasanya menetapkan smear dari faring untuk penyelidikan virologi dan bakteriologi, di mana agen penyebab proses keradangan ditentukan. Sekiranya terdapat faringitis yang kerap dan jangka panjang, doktor boleh menetapkan ujian darah untuk menentukan kehadiran antibodi terhadap klamidia (mendaftar) (kepada Chlamydia trachomatis dan Chlamydia pneumonia), kerana mikroorganisma ini boleh mencetuskan faringitis kronik dan tidak dapat diubati..

Sekiranya, sebagai hasil pemeriksaan dan faringoskopi, angina dikesan, maka doktor menetapkan ujian darah umum, ujian air kencing umum, budaya bakteriologi pemburuan tekak, serta ujian darah untuk titer ASL-O (daftar), untuk protein C-reaktif, ujian darah biokimia ( urea, kreatinin). Ujian darah umum dan analisis protein C-reaktif diperlukan untuk menilai aktiviti dan keparahan proses keradangan, analisis umum air kencing dan ujian darah biokimia dapat mendedahkan sama ada angina telah memberikan komplikasi buah pinggang, budaya bakteriologi pemburukan tekak memungkinkan untuk mengenal pasti agen penyebab jangkitan, dan analisis titer darah ASL-O hanya menjawab satu soalan - adakah angina disebabkan oleh streptokokus.

Sekiranya terdapat rasa sakit di rahang atas di sebelah kanan atau kiri (kadang-kadang di kedua-dua belah pihak), yang digabungkan dengan pembengkakan di kawasan rahang di sisi sakit, kesesakan hidung, pelepasan berkala sebilangan besar ingus, kelainan umum dan peningkatan suhu badan, maka sinusitis disyaki. Dalam kes ini, doktor boleh menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Analisis darah umum;
  • X-ray sinus paranasal;
  • Mengira tomografi sinus paranasal (daftar);
  • Pencitraan resonans magnetik (MRI) sinus paranasal (daftar);
  • Ultrasound sinus paranasal (mendaftar);
  • Tomografi (pengimejan resonans magnetik) otak.

Biasanya, ujian darah umum dan sinar-x ditetapkan terlebih dahulu. Sekiranya institusi perubatan mempunyai peluang seperti itu, maka sinar-X digantikan dengan tomografi yang dikira, tetapi kedua-dua kajian ini tidak diresepkan pada masa yang sama, kerana mereka memberikan maklumat yang pada dasarnya sama, hanya tomografi yang membolehkan anda mendapatkan lebih banyak data daripada sinar-X Sebagai peraturan, hasil pengiraan darah lengkap dan sinar-X / tomografi cukup untuk membuat diagnosis, jadi dalam kebanyakan kes pemeriksaan berakhir di sana. Tetapi jika hasil sinar-X / tomografi ternyata tidak cukup informatif, dan doktor mempunyai keraguan, maka untuk mendapatkan penjelasan, dia dapat memberikan gambaran ultrasound atau pencitraan resonans magnetik. Sekiranya, menurut hasil pemeriksaan, doktor mengesyaki komplikasi sinusitis, maka tomografi otak diresepkan.

Apabila orang dewasa atau kanak-kanak mengalami kesakitan di kawasan rahang, digabungkan dengan pembengkakan yang kuat dan jelas di bahagian pipi dan leher bawah, kelainan umum dan demam, doktor mendiagnosis penyakit gondok (gondong) berdasarkan gejala ciri. Sebagai peraturan, hanya ujian darah dan air kencing umum yang ditentukan untuk menilai keadaan tubuh secara keseluruhan, dan doktor tidak menggunakan ujian untuk mendiagnosis penyakit gondok itu sendiri, kerana, pertama, kaedah yang ada sekarang tidak begitu bermaklumat, dan kedua, diagnosis dan begitu jelas berdasarkan gejala ciri. Namun, jika doktor mempunyai keraguan, dia dapat menetapkan ujian darah untuk antibodi terhadap virus gondok menggunakan ELISA, RSK atau RTGA, serta analisis untuk aktiviti amilase dalam darah dan air kencing.

Pengarang: Nasedkina A.K. Pakar Penyelidikan Bioperubatan.

4 masalah yang akan diselesaikan oleh pakar ortodontik

Terdapat banyak kepakaran dalam pergigian moden - ahli terapi, pakar bedah, ortopedis, ortodontis dan lain-lain. Ngomong-ngomong, ini adalah dua yang terakhir yang pesakit sering keliru dan datang ke doktor dengan masalah yang tidak dapat diselesaikannya. Pakar ortopedik adalah pakar yang menangani pemulihan gigi dan pembuatan pelbagai prostesis. Tetapi pakar ortodontik akan membantu membetulkan gigitan.

Para editor UltraSmile.ru menganggap tugas mereka untuk mendidik pembaca mereka mengenai topik kepakaran pergigian. Hari ini kita akan menganalisis dengan lebih terperinci siapa ahli ortodontik.

Orthodontist - siapa ini?

Malangnya, hari ini tidak semua orang memahami siapa ortodontis dan apa yang dia sembuhkan. Oleh itu, kami akan cuba memberitahu maklumat maksimum mengenai pakar ini..

Orthodontik adalah kepakaran gigi yang sangat penting, kerana tanpanya doktor tidak akan lahir, yang tujuan utamanya adalah untuk mengkaji gigi, struktur dan anomali. Apa yang dilakukan oleh ortodontis? Dia dapat menilai keadaan gigitan seseorang (nisbah gigi palsu antara satu sama lain), dan sekiranya pelanggarannya, cari jalan keluar yang paling berkesan untuk masalah pesakit.

Lebih daripada 80% populasi dunia terjejas oleh maloklusi 1. Walau bagaimanapun, sebilangan besar daripada kita tidak tahu mengenai perkara ini, dan hanya pakar ortodontik yang dapat mengenal pasti masalahnya..

Maloklusi pada kanak-kanak

Patologi gigitan timbul kerana pelbagai sebab: faktor keturunan, gangguan pertumbuhan intrauterin, makanan buatan, pembentukan tabiat buruk (menghisap dot dan jari pada bayi), kekurangan kalsium dan kekurangan zat makanan. Pengambilan gigi susu yang terlalu awal atau lambat juga boleh mencetuskan kelainan perkembangan..

Oleh itu, masalah apa yang boleh dan harus ditangani kepada pakar ortodontik? Kami mengemukakan beberapa situasi yang paling popular di mana pertolongan doktor ini sangat diperlukan..

1. Anomali gigitan bayi

Siapa doktor gigi ortodontik? Pertama sekali, ini adalah pakar yang dapat memberi nasihat berguna kepada ibu bapa mengenai bagaimana tidak terlepas dari perkembangan gigitan yang tidak normal pada anak-anak. Perlu diingat bahawa gigitan seseorang terbentuk dari kelahiran hingga remaja, hingga 15-17 tahun. Dari usia 3 hingga 6 tahun, ia bersifat sementara, sehingga 12 ia diganti, dan barulah yang kekal dibentuk. Semakin cepat masalah itu dikenal pasti, semakin besar kemungkinan bayi anda pada masa dewasa harus bangga dengan kecantikan senyumannya dan tidak mengetahui masalah kesihatan.

Di samping itu, pada masa kanak-kanak, rawatan lebih cepat dan mudah. Oleh itu, pakar ortodontik adalah profesional yang diperlukan oleh bayi anda untuk kesihatan gigi. Doktor akan segera menggigit gigitan bayi. Pastikan anda mengunjunginya bersama anak anda.

Lawatan pertama ke pakar ortopedik

Lawatan pertama ke pakar ortodontik harus dilakukan pada usia 3-4 tahun, apabila semua gigi bayi benar-benar meletus pada anak dan beberapa anomali gigitan sudah dapat dilihat. Dari usia ini, anda boleh memulakan rawatan.

2. Masalah gigitan pada orang dewasa

Kita semua mahu senyuman kita kelihatan cantik. Bagaimanapun, ini adalah tanda daya tarikan luar - jadi kami merasa yakin. Sekiranya gigi kelihatan jelek, maka pakar ortodontik adalah doktor yang pasti akan membantu membetulkan keadaan. Ia bukan sahaja menyembuhkan, tetapi juga menghilangkan kecacatan senyum luaran berikut dengan bantuan reka bentuk yang dipilih secara individu:

    • jurang antara gigi,
    • apabila rahang bawah atau atas menonjol ke hadapan (gigitan mesial dan distal),
    • menutup rahang yang tidak betul,
    • gigi bertindih,
    • gigi yang tidak rata, bengkok, berbentuk tidak teratur dan lokasinya.
Maloklusi pada orang dewasa

Pada masa kini, tidak semua orang menganggap senyuman yang indah sebagai alasan untuk merasa bangga. Di Jepun, misalnya, gigi bengkok "aibu" dianggap sebagai fesyen terkini. Orang muda membayar wang untuk mengubahnya. Mulut gigi yang jelek bagi mereka bermaksud bergaya, berjaya..

3. Masalah kesihatan kerana gigitan yang tidak betul

Tidak ramai orang menyedari bahawa ortodontis juga merupakan orang yang, dengan bantuan rawatan, dapat mempengaruhi kesihatan secara keseluruhan. Faktanya ialah apabila gigitan terganggu, beberapa proses yang sangat tidak menyenangkan, dan kadang-kadang bahkan berbahaya mula berlaku di dalam badan:

  • kerana lokasi gigi yang salah, selebihnya mungkin menderita, kerana mereka mempunyai beban yang kuat, menyebabkan kehausan enamel, peningkatan kepekaan, dan pemusnahan pramatang,
  • dengan anomali gigitan, asimetri wajah berlaku, kerja sendi temporomandibular terganggu, akibatnya, sakit kepala, migrain datang,
  • Gigi "salah" boleh mencederakan pipi, bibir, lidah, dan membran mukus yang lain. Proses keradangan tidak dikecualikan di sini.,
  • kemerosotan pernafasan, menelan dan apnea, pelbagai kecacatan pertuturan,
  • rasa tidak selesa ketika mengunyah makanan dan menyekat fungsi mengunyah menyebabkan penyakit saluran gastrousus, gangguan pencernaan, bisul.
Kedudukan gigi yang tidak betul

Sekarang anda faham betapa pentingnya berjumpa dengan pakar tepat pada waktunya? Orthodontis adalah orang yang akan membetulkan gigitan dan dengan itu membantu menyingkirkan akibat gigitan yang tidak betul - ini pasti.

Walaupun anda tidak mengalami masalah gigitan, pastikan anda berjumpa doktor. Sekiranya anda mempunyai anomali oklusi tersembunyi, pakar ortodontik akan menentukannya dengan mudah semasa pemeriksaan visual pertama dan menetapkan rawatan pembetulan.

4. Memerlukan pilihan peralatan ortodontik

Sekarang anda faham siapa ahli ortodontik. Ini adalah doktor gigi yang merawat semua perkara yang berkaitan dengan penyelewengan. Dalam beberapa kes yang teruk, manipulasi pembedahan juga harus dilakukan. Contohnya, sekiranya terdapat anomali pada kedudukan rahang, atau jika tidak ada ruang yang cukup untuk pertumbuhan dan fungsi gigi yang normal. Kadang-kadang gigi yang mengganggu pembetulan gigitan dikeluarkan. Dalam kes ini, pakar bedah rahang atas membantu..

Tetapi pakar ortodontik menawarkan kaedah rawatan konservatif - ini adalah pendakap, pelindung mulut, pelatih. Bayi sering diberi gimnastik atau myotherapy - tetapi hanya berkesan pada peringkat awal untuk membetulkan patologi.

Pemilihan peralatan ortodontik

Semasa memilih ortodontis, sangat penting untuk memperhatikan profesionalisme, ketersediaan sijil, termasuk dalam bidang pelbagai kursus dan latihan lanjutan. Sebaik-baiknya doktor mesti mengetahui struktur sistem rahang, sehingga semasa pembetulan gigi mengambil kedudukan yang betul, dan tidak tersebar ke arah yang sama sekali berbeza..

Sekarang anda sudah mengetahui sebenarnya untuk tujuan ortodontis. Doktor ini akan mendiagnosis gigitan yang salah, membincangkan kemungkinan akibatnya, walaupun tidak ada masalah sekarang, pilih alat yang optimum dan kendalikan keseluruhan proses rawatan.

Doktor untuk melihat sakit rahang

Gejala sakit rahang boleh disebabkan oleh pelbagai keadaan perubatan. Sekiranya ini adalah kali pertama anda mengalami simptom, buat janji temu dengan ahli terapi, dia akan merujuk anda kepada pakar yang tepat.

Apa yang doktor merawat sakit rahang

  • Pakar bedah Maxillofacial
  • Doktor gigi
  • Pakar Traumatologi
  • Pakar Ortopedik
  • Pakar Bedah
  • Pakar Bedah Pergigian
  • Doktor Gigi-ortopedik
  • ENT (pakar otolaringologi)
  • Pakar Onkologi.

Kemungkinan penyakit dengan gejala sakit di rahang

  • Nekrosis tulang aseptik idiopatik
  • Lesi patologi gigi
  • Otitis
  • Pembengkakan hidung dan sinus paranasal
  • Osteonekrosis
  • Lesi telinga dan proses mastoid
  • Dislokasi vertebra serviks
  • Perikoronitis akut
  • Kista radikular
  • Arthrosis sendi temporomandibular
  • Periostitis kronik.

Sakit rahang adalah tanda kemungkinan masalah kesihatan yang serius, berjumpa doktor!

Semua doktor merawat sakit rahang 1189

Cadangan sebelum temu janji doktor gigi

Doktor gigi berurusan dengan rawatan penyakit rongga mulut. Terdapat beberapa bahagian dalam pergigian: pembedahan, terapi, periodontik, ortodontik, ortopedik. Sebelum berjumpa doktor gigi, anda harus menggosok gigi atau sekurang-kurangnya bilas mulut untuk membuang zarah makanan. Sebaiknya jangan minum ubat penahan sakit agar tidak mengubah gambaran klinikal penyakit ini. Semasa rawatan, doktor akan memberikan anestesia tempatan jika perlu. Sekiranya rawatan pergigian sebelumnya dilakukan di klinik lain, lebih baik mengambil kad itu dan membawanya bersama anda. Ini akan membolehkan doktor menilai keadaan gigi dari masa ke masa. X-ray dan tomogram biasanya dilakukan di klinik ketika dirujuk oleh doktor, tetapi jika ada gambar yang sudah diambil, mereka mesti diambil bersama anda..

Mendiagnosis sakit rahang

Apa jenis diagnostik yang perlu anda lalui, doktor anda akan memberitahu anda. Anda mungkin ditugaskan:

Sendi Maxillofacial: gejala arthrosis, rawatan, yang mana doktor harus dihubungi

Sendi maxillofacial adalah sendi paling mudah bergerak di dalam tubuh manusia, kerana ia bertanggungjawab untuk ucapan, mengunyah makanan dan fungsi lain. Sebagai hasil kerja berterusan, ia luntur dan tidak dapat memenuhi tujuannya. Perubahan degeneratif pada elemen artikular di kawasan ini disebut arthrosis sendi maxillofacial. Penyakit ini secara signifikan menyekat pergerakan, tidak membenarkan makan secara normal dan jelas mengeluarkan suara. Penyakit ini merosakkan kualiti hidup dan, dalam kes terburuk, melumpuhkan mandibula. Untuk mengelakkan komplikasi seperti itu, apabila rasa sakit berlaku, anda perlu berjumpa doktor dan memulakan rawatan.

Penerangan mengenai penyakit ini

Osteoartritis adalah penyakit yang menyebabkan ubah bentuk tulang rawan, tulang dan tisu penghubung. Ini adalah patologi sistem muskuloskeletal yang paling biasa, yang boleh menyebabkan disfungsi organ atau kecacatan manusia. Ia menjadi kronik dan mempunyai sifat berlarutan.

Arthrosis sendi maxillofacial adalah biasa, bersama dengan arthrosis sendi pergelangan kaki dan tangan. Dalam perubatan, hubungan ini disebut sendi temporomandibular dan memberikan mobiliti rahang bawah. Ia dianggap sebagai sendi yang paling tertekan di dalam tubuh manusia, jadi tahap tekanan yang tinggi memainkan peranan penting dalam keausan tisu..

Sendi dibentuk oleh tiga elemen (kemurungan artikular pada tulang temporal, kepala sendi di rahang bawah, cakera tulang rawan di antara mereka) dan dianggap bergabung. Dengan menggunakan sendi ini, seseorang dapat melakukan pergerakan berikut:

  • bawah rahang bawah;
  • gerakkan ke kiri dan ke kanan;
  • tolak ke hadapan.

Proses distrofik yang memprovokasi penampilan arthrosis sendi maxillofacial dapat berkembang sebagai akibat pengaruh faktor umum dan tempatan. Penyakit ini menyebabkan pesakit banyak kesulitan: sakit semasa bergerak dan rehat, kekakuan atau sekatan pergerakan sepenuhnya.

Arthrosis, berbeza dengan arthritis, kurang akut tanpa proses keradangan. Walau bagaimanapun, gejala penyakit lain sangat serupa, yang menyukarkannya untuk didiagnosis.

Mekanisme pembentukan

Arthrosis pada rahang bawah terbentuk seperti berikut:

  • cakera tulang rawan di kepala sendi di rahang secara beransur-ansur menjadi lebih nipis, dan kemudian hilang di tempat;
  • kerana fakta bahawa tisu tulang rawan tidak dapat pulih, pertumbuhan tulang terbentuk di tapak cakera;
  • perubahan struktur sendi memberi kesan negatif terhadap fungsi rahang dan memerlukan rawatan segera.

Perkembangan arthrosis sendi rahang adalah proses jangka panjang yang boleh memakan masa bertahun-tahun untuk seseorang berkembang. Yang paling sukar adalah penyakit yang timbul kerana patologi kongenital.

Punca berlakunya

Arthrosis sendi maxillofacial boleh diprovokasi oleh faktor tempatan dan umum. Penyebab tempatan penyakit ini terutamanya penyakit gigi:

  • kecederaan yang disebabkan oleh kecederaan pada kuil, disertai dengan kerosakan pada tisu tulang rawan dan peleburan yang tidak betul;
  • kekurangan rawatan untuk patologi keradangan;
  • patologi rahang (maloklusi, patologi enamel, bruxism, anomali dalam bilangan gigi);
  • rawatan pergigian yang tidak berjaya (penempatan tambalan yang salah, membuat kesalahan pada prostetik);
  • akibat operasi dentoalveolar.

Juga, beberapa sebab umum mempengaruhi permulaan penyakit ini:

  • gangguan dalam kerja sistem endokrin;
  • faktor keturunan;
  • beberapa penyakit sistemik;
  • kehadiran penyakit berjangkit;
  • pada wanita - penurunan pengeluaran hormon wanita kerana perubahan yang berkaitan dengan usia;
  • patologi tisu tulang dan tulang rawan.

Adalah dipercayai bahawa arthrosis adalah penyakit multifaktorial. Pembentukan perubahan degeneratif berterusan biasanya dipengaruhi oleh dua atau lebih faktor.

Pengelasan

Adalah mungkin untuk mengklasifikasikan arthrosis sendi maxillofacial atas beberapa alasan. Memandangkan asal usul penyakit ini, arthrosis adalah:

  1. Utama, atau idiopatik. Muncul tanpa faktor predisposisi. Adalah dipercayai bahawa arthrosis jenis ini berkembang kerana pelanggaran proses metabolik pada tisu tulang rawan. Ia didiagnosis terutamanya pada orang tua dan menyumbang lebih daripada 40% daripada jumlah semua penyakit jenis ini.
  2. Menengah. Ia berkembang akibat patah tulang dan kecederaan, rawatan penyakit sendi yang tidak betul. Juga, arthrosis sekunder boleh mencetuskan kecacatan kongenital tisu tulang rawan atau nekrosis. Paling biasa berlaku pada atlet profesional seperti petinju.

Klasifikasi lain berdasarkan tahap perkembangan dan keparahan arthrosis:

  1. Sklerosis. Mengembangkan sklerosis (pemadatan) permukaan tulang rahang dan penurunan jurang antara sendi. Ini membawa kepada "ossification" dan immobility.
  2. Mencacatkan. Terdapat penipisan unsur-unsur artikular, peningkatan osteofit dan perubahan degeneratif pada rahang bawah pada peringkat lanjut penyakit ini.

Arthrosis sendi temporomandibular dibahagikan kepada 4 peringkat: ketidakstabilan sendi pertama, kemudian gejala yang meluas, disfungsi sendi dan ankylosis akibat gabungan fibrosa.

Gejala

Selalunya, arthrosis TMJ menampakkan diri dalam bentuk gejala berikut:

  • sensasi menyakitkan semasa mengunyah atau pergerakan rahang lain;
  • perpindahan kesakitan di telinga, rahang atas dan soket mata;
  • peningkatan kesakitan pada musim sejuk;
  • peningkatan kesakitan semasa membuka mulut;
  • pada waktu pagi atau selepas tidur, kekejangan pada sendi rahang;
  • meringkuk atau mengklik semasa menguap di kawasan sendi;
  • asimetri wajah, di mana rahang bergerak ke arah kawasan yang terjejas;
  • dalam kes lanjut, terdapat sakit kepala, penglihatan kabur, pendengaran, sakit di bahagian belakang kepala, leher, tekak, dan insomnia.

Keanehan penyakit ini adalah bahawa gejala mungkin sudah lama tidak ada. Pada peringkat awal, ini berlaku tanpa disedari oleh pesakit sendiri. Dan hanya selepas pemusnahan permukaan sendi yang teruk, rasa sakit muncul, yang secara beransur-ansur mulai meningkat.

Doktor mana yang harus dihubungi

Tanda-tanda pertama penyakit ini dapat dikesan oleh doktor gigi. Dengan memeriksa otot rahang, pemadatan diperhatikan, di mana pergerakan sendi terhad. Untuk mengesahkan diagnosis, pesakit dihantar untuk pemeriksaan. Setelah keputusan yang diperoleh, beberapa pakar dapat mengambil bahagian dalam pelantikan rawatan..

Pakar pergigian terlibat dalam rawatan arthrosis, penyebab perkembangannya adalah gigitan yang tidak betul atau ketiadaan beberapa gigi yang terletak berdekatan. Ini termasuk: ortodontis, doktor gigi dan prostetik.

Sekiranya arthrosis berkembang dengan latar belakang penyakit lain, pesakit dirujuk kepada pakar lain:

  • jika penyakit ini disebabkan oleh gangguan metabolik, dalam hal ini ahli endokrinologi akan membantu;
  • jika arthrosis berkembang dengan latar belakang pengaliran saraf, pesakit dirujuk ke pakar neuropatologi;
  • untuk proses berjangkit dan keradangan pada sendi maxillofacial, anda harus berjumpa pakar rheumatologi;
  • jika arthrosis disertai dengan kehilangan pendengaran separa, anda perlu berjumpa pakar otolaryngologi.

Diagnostik

Rawatan arthrosis sendi maxillofacial bermula hanya setelah diagnosis lengkap. Setelah memeriksa pesakit, diagnosis ditetapkan, yang terdiri terutamanya daripada kaedah penyelidikan instrumental yang memungkinkan untuk menentukan perubahan degeneratif pada sendi.

Pesakit mesti menjalani prosedur berikut:

  • radiografi;
  • pemeriksaan ultrasound;
  • Imbasan CT.
  • arthrophonography - kaedah yang menentukan keadaan sendi oleh bunyi yang berlaku semasa pergerakannya;
  • rheografi - kaedah di mana hemodinamik TMJ dinilai;
  • aksiografi - sejenis kajian diagnostik yang membolehkan anda merekodkan lintasan anjakan kepala sendi dan cakera secara grafik semasa pergerakan rahang bawah;
  • gnatodynamometry - kaedah yang mengkaji keadaan tisu gigi yang menyokong;
  • ujian darah biokimia - untuk mengesan gangguan metabolik.

Beberapa kaedah selalu digunakan untuk mengesahkan diagnosis dan membezakan dari patologi lain. Diagnosis pasti tidak pernah dibuat berdasarkan satu kajian sahaja.

Rawatan

Apabila arthrosis sendi maxillofacial dikesan, terapi kompleks langkah-langkah terapi ditetapkan, yang merangkumi tindakan pergigian, terapi, ortopedik dan ortodontik.

Terapi ubat

Semasa merawat arthrosis sendi rahang, mustahil dilakukan tanpa menggunakan ubat-ubatan, yang membantu meningkatkan metabolisme bukan hanya pada sendi yang berpenyakit, tetapi juga di seluruh badan. Mereka mengurangkan keradangan dan menghilangkan gejala akut penyakit ini. Untuk memudahkan pesakit menanggung tempoh penyakit, pertama sekali perlu menghilangkan sindrom kesakitan. Untuk tujuan ini, analgesik diresepkan, yang disuntik ke rongga sendi yang berpenyakit atau digunakan secara lisan. Pada dasarnya, ubat berikut diresepkan untuk pentadbiran lisan:

  • Nurofen;
  • Analgin;
  • Ketanov;
  • Baralgin;
  • Pentalgin.

Sekiranya arthritis berkembang dengan latar belakang sebarang jangkitan, antibiotik akan dapat meredakan proses keradangan. Doktor menetapkan ubat dengan mengambil kira ciri individu badan pesakit. Sekiranya dapat mengenal pasti agen penyebab penyakit dengan tepat, antibiotik dengan spektrum tindakan yang sempit ditetapkan. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, maka ubat-ubatan dengan spektrum tindakan yang luas ditetapkan, yang dapat menghilangkan semua organisma patogen..

Penggunaan ubat-ubatan tersebut secara tidak dibenarkan dilarang sama sekali, kerana boleh membahayakan lebih banyak daripada kebaikan..

Sekiranya arthrosis berkembang akibat trauma, pesakit boleh diberi ubat anti-radang bukan steroid:

  • Diclofenac;
  • Nimesulide;
  • Ortofen;
  • Movalis.

Dalam perjalanan penyakit yang teruk, disertai dengan proses keradangan, ubat glukokortikosteroid diresepkan, seperti Prednisolone, Hydrocortisone dan Methylprednisolone.

Baca mengenai pemulihan selepas bursitis purulen pada sendi siku di sini.

Untuk mempercepat pemulihan sendi yang berpenyakit, chondroprotectors ditetapkan. Penggunaan ubat-ubatan ini juga dapat mencegah perkembangan arthritis. Ubat-ubatan tersebut berkesan:

  • Teraflex;
  • Don;
  • Chondroxide;
  • Struktum;
  • Alflutop.

Sebagai rawatan tempatan, salap pemanasan dan anti-radang digunakan:

  • Dolobene;
  • Diklak;
  • Finalgon.

Kompleks terapi terapi juga merangkumi kompleks vitamin dan unsur mikro:

  • vitamin C;
  • kalsium;
  • Tokoferol.

Semasa terapi ubat, penting untuk mengikuti rejimen dan dos ubat. Walaupun dengan penurunan gejala, anda tidak boleh menghentikan rawatan sendiri..

Pembetulan struktur rahang

Untuk memastikan beban yang seragam pada sendi rahang, beberapa langkah mesti diambil. Untuk ini, kaedah rawatan ortopedik dan odontologi digunakan. Rawatan ini merangkumi:

  • pembetulan gigitan yang tidak betul;
  • menggilap gigi;
  • pemasangan tampalan, mahkota;
  • pemulihan bentuk gigi palsu;
  • prostetik pergigian.

Untuk tujuan yang sama, pesakit disarankan untuk memakai alat pergigian khas, termasuk pelindung mulut, plat palatal, dan pendakap. Sekiranya perlu, peranti dan serpihan dipasang yang menghadkan pembukaan mulut.

Fisioterapi

Prosedur fisioterapi ditetapkan bersama dengan terapi ubat. Dengan arthrosis TMJ, pilihan rawatan berikut ditunjukkan:

  • terapi ultrasound;
  • magnetoterapi;
  • terapi laser;
  • penyinaran dengan sinar inframerah;
  • rawatan gelombang mikro;
  • terapi parafin;
  • ozokeritotherapy (rawatan dengan lilin gunung);
  • fisioterapi;
  • urut kawasan yang terjejas.

Fisioterapi selalu ditetapkan dalam 7 hingga 14 prosedur. Jumlah lawatan ke bilik rawatan bergantung kepada keparahan penyakit, usia dan kaedah itu sendiri.

Campur tangan pembedahan

Bantuan pakar bedah hanya diperlukan pada arthrosis peringkat lanjut. Campur tangan pembedahan terdiri daripada penyingkiran satu atau lebih elemen artikular: cakera atau kepala. Selepas itu, cantuman boleh diletakkan di tempat ini. Kaedah intervensi pembedahan yang lebih radikal adalah pemasangan struktur penggantungan atau artroplasti. Ini adalah operasi yang kompleks dan berteknologi tinggi yang memerlukan pakar yang berkelayakan..

Diet untuk arthrosis rahang

Dengan arthrosis TMJ, anda perlu menyeimbangkan diet anda dan mematuhi diet. Pastikan anda makan hidangan daging dan ikan, terutamanya aspic, jeli dan jeli. Mereka mengandungi gelatin, yang sangat penting untuk pengeluaran serat kolagen. Berkat ini, tisu tulang rawan tumbuh semula dengan lebih cepat. Makanan berguna lain:

  • lentil, kacang dan kekacang lain;
  • buah-buahan dan sayur-sayuran segar;
  • jus semula jadi (terutamanya delima);
  • halia.

Ia perlu untuk mengurangkan penggunaan kentang, pasta dan makanan bakar. Anda juga harus melepaskan makanan pejal, ketika mengunyah rahang mana yang boleh berubah bentuk..

Sebaiknya kukus makanan. Dengan cara ini, semua khasiat berguna dapat disimpan dalam produk..

Kemungkinan komplikasi

Komplikasi timbul sekiranya tidak ada rawatan atau tidak diresepkan dengan betul. Akibat yang paling berbahaya adalah ankylosis berserat, atau ketidakstabilan sendi rahang. Anda boleh menyingkirkan masalah seperti itu hanya dengan pembedahan. Di samping itu, arthrosis, disertai dengan proses keradangan, boleh menyebabkan komplikasi dari sistem pendengaran dan visual manusia. Kemungkinan otitis media meningkat, dan penglihatan mungkin menurun. Arthrosis dianggap paling sukar untuk dirawat, menyebabkan ketidakstabilan sendi sepenuhnya..

Pencegahan

Untuk mencegah arthrosis, perlu:

  • elakkan pergerakan rahang yang tajam dan trauma;
  • jangan beku;
  • makan dengan betul;
  • amati kebersihan mulut;
  • berjumpa doktor gigi dengan kerap.

Oleh kerana fakta bahawa arthrosis alat rahang boleh terjadi akibat penyakit gigi yang diabaikan, perlu sejak awal untuk merawat semua penyakit tepat pada waktunya, untuk memperbaiki gigitan tepat pada waktunya.

Video

Video ini menceritakan tentang spesifik rawatan arthrosis sendi maxillofacial.

kesimpulan

  1. Arthrosis sendi maxillofacial menghadkan pergerakan rahang dan menyebabkan kesakitan semasa pergerakan dan rehat.
  2. Penyakit ini muncul akibat perubahan dalaman dan selepas trauma.
  3. Rawatan harus dimulakan dengan ubat. Juga, terapi arthrosis merangkumi fisioterapi, diet dan langkah-langkah pembetulan.
  4. Arthrosis pada tahap lanjut memerlukan penyingkiran sendi yang rosak, di mana implan yang dipilih secara individu dipasang.

Baca juga mengenai gejala dan rawatan arthrosis uncovertebral tulang belakang serviks dalam artikel ini.

Rheumatik arthrosis: diagnosis pada orang dewasa, gejala, rawatan

Arthrodesis sendi pergelangan tangan, gejala dan rawatan arthrosis

Kekhususan rawatan dan gejala arthrosis sendi siku