Bagaimanakah ligamen anterior cruciate (ACL) sendi lutut dilakukan?

Siku

Ligamen cruciate anterior bertanggungjawab untuk kestabilan dinamik sendi lutut, memperbaiki tibia dari anjakan bukan fisiologis di anterior dan menyokong kondilus luar tibia. Lebih daripada 1/2 kestabilan lutut disediakan oleh ACL. Itulah sebabnya para pakar menyebut struktur ini sebagai penstabil lutut pertama; tanpanya, sendi tidak dapat berfungsi dengan normal. Ia terletak di tengah-tengah persimpangan tulang, melintasi dengan ligamen cruciate posterior dalam bentuk x, yang memberikan dua elemen struktur ini dengan nama yang sama. Kami sekarang akan bercakap secara khusus mengenai pembetulan plastik rekonstruktif ACL dan pasca-trauma..

Maklumat umum mengenai kerosakan

Pembedahan ligamen lutut anterior lutut adalah prosedur yang paling biasa pada alat ligamen lutut. Selebihnya ligamen bahagian bahagian bawah ini cenderung tidak mengalami kecederaan dan jarang memerlukan campur tangan pembedahan. Sebagai contoh, PCL rosak kira-kira 15 kali lebih kerap daripada PCS. Beberapa sumber bahkan menunjukkan bahawa 30 kali. Penjelasan untuk ini adalah kekhususan struktur anatomi ACL: lebih panjang dan tebal daripada tali tisu penghubung posterior.

Pelanggaran integriti, iaitu pecahnya, berlaku terutamanya akibat kecederaan sukan, juga akibat terjatuh dengan kaki tetap selari dengan permukaan (kecederaan pemain ski), pendaratan yang tidak berjaya setelah melompat pada kaki yang diluruskan. Kekalahan bundle ligamen juga boleh berlaku kerana pukulan kuat dari bahagian belakang lutut, gerakan memutar dan tiba-tiba, misalnya, semasa putaran tajam atau brek tajam semasa berlari. Adalah mungkin untuk menyedari bahawa ligamen ini hanya rosak melalui alat diagnostik tertentu:

  • MRI (CT dan sinar-X kurang berkesan);
  • arthroscopy diagnostik;
  • ujian klinikal khas seperti "laci depan", Lachmann, ujian Pivot Shift, dll..

Bagaimana kecederaan kelihatan pada MRI.

Mengenai gejala yang mungkin menunjukkan masalah yang serupa, gejala tersebut diucapkan, terutama pada periode awal. Gambaran klinikal pecah lengkap adalah seperti berikut:

  • keretakan segera pada masa pecah;
  • sakit lutut teruk akut;
  • sindrom menyakitkan bertambah buruk dengan sebarang percubaan untuk menggerakkan kaki;
  • kaki bawah digerakkan ke hadapan;
  • peningkatan bengkak yang cepat;
  • pendarahan sendi;
  • fungsi sokongan terjejas.

Tanda-tanda di atas terdapat pada penyakit dan unsur-unsur lain dari sendi ini, oleh itu, untuk pengesahan, anda pasti perlu menjalani pemeriksaan oleh traumatologist dan prosedur diagnostik. Bergantung pada keparahan pecah (pecah mikro, separa atau lengkap), doktor akan memilih strategi rawatan yang mencukupi. Untuk kecederaan ringan, terapi konservatif dikeluarkan, kes-kes yang kompleks memerlukan rawatan pembedahan.

Kerana pemusnahan ligamen cruciate frontal, biomekanik artikulasi secara keseluruhan menderita: terdapat ketidakstabilan sendi dan anjakan patologi permukaan artikular yang saling berkaitan. Ini memberi kesan buruk kepada penutup tulang rawan unit tulang yang berinteraksi - mereka mula menderita beban tidak rasional semasa pergerakan. Sekiranya alat ligamen tidak diperbetulkan tepat pada waktunya, gonarthrosis boleh berkembang, yang menyebabkan degenerasi serius bukan sahaja rawan artikular, tetapi juga menisci..

Serat koyak dapat dilihat melalui arthroscope.

Perhatian! Ligamen cruciat anterior yang sepenuhnya terkoyak pada sendi lutut tidak dapat bersatu dan sembuh sendiri tanpa pembedahan plastik. Oleh itu, untuk memulihkan fungsinya, jika kecacatannya benar-benar serius, prosedur arthroscopic ditetapkan untuk memulihkan integriti ACL..

Pembedahan ACL: jenis plastik, prinsip pelaksanaan

Sebarang prosedur plastik pada ACL sedang dilakukan menggunakan kaedah arthroscopy invasif minimum. Sesi arthroscopic berlangsung secara tertutup di bawah anestesia tulang belakang. Operasi ini merujuk kepada pembedahan ringan dengan ketepatan tinggi, oleh itu, tidak ada kerosakan yang disebabkan oleh tisu lembut, pembentukan saraf dan vaskular. Di samping itu, manipulasi dilakukan terutamanya di kawasan yang terjejas, dan setelah campur tangan, tidak ada bekas luka atau bekas luka.

Untuk membina semula elemen yang rosak, cukup untuk membuat satu tusukan 5 mm untuk probe optik, yang mempunyai kamera video miniatur bawaan, dan 1-2 akses tambahan (diameter tidak lebih dari 8 mm). Melalui lubang bantu, pakar bedah akan menggunakan alat bedah mikro untuk membuat semula kawasan yang rosak. Kawalan visual disediakan oleh arthroscope (endoskopik probe), yang memaparkan gambar kawasan yang dikendalikan pada monitor pada pembesaran 40-60x. Campur tangan pembedahan dapat dilakukan dengan beberapa cara, kami akan mempertimbangkannya lebih jauh.

Autotransplantasi

Dalam kes ini, serpihan tendon pesakit dipindahkan, diambil dari otot paha, kadang-kadang bahan diambil dari ligamen atau tendon patela. Ini tidak menjejaskan fungsi laman web penderma. Teknik pembinaan semula terdiri dalam penyingkiran struktur ligamen yang koyak, diikuti dengan penanaman cangkok tendon yang sudah siap di tempat mereka..

Kawasan "pengambilan" bahan.

Bahagian akhir flap tendon dimasukkan ke dalam kanal yang dibor dari tulang paha dan tibia dan diregangkan ke parameter yang diinginkan, setelah itu dipasang dengan skru biodegradasi atau duduk di gelung khas. Selepas beberapa bulan, mereka tumbuh sepenuhnya ke tulang tanpa masalah. Teknik ini dipelajari dengan baik dan mempunyai asas bukti yang mengagumkan untuk keberkesanannya, oleh itu ia adalah taktik yang paling banyak digunakan untuk merawat ACL, "standard emas" ortopedik dan traumatologi..

Allotransplantasi

Dalam kes ini, penderma tisu biologi yang serupa bukan pesakit, tetapi orang yang sama sekali berbeza. Ia boleh menjadi saudara dekat atau jauh, serta orang yang tidak berhubungan dengan cara apa pun dalam garis yang berkaitan, pada akhirnya, mayat. Plastik ligamen cruciate anterior lutut yang tidak lengkap dengan allograft umumnya tidak digunakan. Dan ini terutama disebabkan oleh fakta bahawa penggabungan pengganti "bukan asli" mungkin tidak berlaku kerana ketidaksesuaian tisu yang disebut, dan ini sangat meningkatkan kemungkinan penolakan oleh badan transplantasi asing.

Adalah mungkin untuk menggunakan teknik ini hanya dalam keadaan di mana pengumpulan tisu pesakit sendiri untuk pemindahan untuk beberapa sebab adalah mustahil, yang sangat jarang berlaku. Prinsip implantasi dan penetapan allograft adalah sama dengan autotransplantasi..

Plastik dengan kaedah "Legamis"

Untuk pembinaan semula, implan khas diambil, iaitu benang polietilena dan sarung keluli hypoallergenic. Benang dipasang ke tulang femur, lengan dimasukkan ke dalam tulang shin. Benang sintetik ditarik di sepanjang ligamen bermasalah, menghubungkan bahagiannya yang koyak, dan kemudian, dalam ketegangan optimum, disambungkan ke hujung lengan.

Oleh itu, penstabilan lutut yang boleh dipercayai dicapai, dengan itu mewujudkan keadaan yang baik untuk peleburan semula jadi pecah. Kaedah ini hanya disarankan untuk trauma segar, berumur tidak lebih dari 3 minggu. Hari ini kaedah ini dipraktikkan di klinik tunggal di Eropah, sebagai peraturan, di pusat perubatan di Jerman. Sebenarnya, teknologi ini dikembangkan oleh pakar Jerman..

Petunjuk untuk campur tangan pembedahan

Arthroscopic plasty lutut ACL sejurus selepas kejadian tidak dilakukan untuk mengelakkan komplikasi. Sebagai peraturan, sesi operasi tidak ditetapkan sehingga fokus dan edema keradangan dihilangkan. Sepanjang tempoh ini, rawatan perubatan konservatif yang kompeten dan imobilisasi anggota badan diatur.

Apa masalah yang telah dikenal pasti yang perlu menjalani pembedahan plastik ACL lutut setelah beberapa waktu? Terdapat faktor-faktor tertentu yang merupakan alasan yang jelas untuk melakukan pembedahan plastik menggunakan arthroscopy, ini adalah:

  • pecah melintang ligamen sepanjang keseluruhan garis lebar;
  • pemisahan gentian mutlak dari tempat lekatan pada tulang;
  • kecederaan separa dengan tahap ketidakstabilan lutut yang ketara;
  • pembedahan plastik ACL yang tidak berjaya pada sendi lutut yang tidak berjaya, yang tidak menyumbang kepada penstabilan kerana pemindahan yang tidak betul;
  • tekanan dan air mata yang berulang secara kronik;
  • rawatan konservatif yang tidak berkesan.

Penting! Mari kita ingatkan sekali lagi bahawa prosedur rekonstruktif tidak dilakukan sebaik sahaja kecederaan, tetapi ini tidak bermaksud bahawa mangsa tidak memerlukan bantuan traumatologist. Agar tidak memburukkan lagi masalah, anda perlu segera diperiksa, dapatkan cadangan yang berkelayakan dari pakar dan segera mulai melaksanakannya! Sebagai pengecualian, pembedahan segera boleh dilakukan sama ada untuk kecederaan bersamaan (pecah ACL dalam kombinasi dengan kecederaan pada tulang, menisci, dan ligamen lain), atau agar atlet cepat kembali ke sukan profesional.

Kontraindikasi untuk pembedahan

Walaupun pembedahan ligamen cruciate pada lutut adalah salah satu teknik yang paling popular kerana kecekapan tinggi dan invasif minimum, tidak semua orang dapat melakukannya. Nasib baik, tidak banyak kontraindikasi:

  • kontraksi sendi yang teruk;
  • jangkitan kulit tempatan, keradangan, abses bernanah, bisul;
  • patologi jantung yang teruk, sistem pernafasan, urat dan saluran darah kaki;
  • sebarang penyakit kronik pada peringkat akut;
  • alergi terhadap ubat-ubatan yang digunakan untuk anestesia.

Sekiranya pemindahan tendon sendiri dari otot paha quadriceps paha atau ligamen tempurung lutut dirancang, dan pesakit mempunyai masalah dengan elemen otot-tendon radas fleksor / ekstensor, prosedur ini tidak dapat dilakukan. Namun, dia dapat ditawarkan salah satu dari dua pilihan alternatif: melakukan allotransplantation atau menanam sistem Legamis. Sudah tentu, sekiranya klinik tersebut memberikan perkhidmatan sedemikian.

Pesakit pembedahan pemulihan

Selepas pembedahan plastik ligamen cruciate lutut, perlu bergerak selama 1 bulan hanya pada kruk, tanpa bersandar pada kaki. Imobilisasi bahagian yang dikendalikan berlangsung sekitar masa yang sama, yang dicapai melalui penggunaan pelempar plaster, serpihan atau orthosis, yang dipasang dengan ketat pada kedudukan pemanjangan penuh. Beban bersama dikecualikan sepanjang tempoh ini. Ubat penghilang rasa sakit dan anti-radang diresepkan lebih awal. Biasanya antibiotik tertentu disuntik selama beberapa hari.

Selama 2 minggu, bermula dari kira-kira 3 hari, latihan isometrik dilakukan untuk mengurangkan HGMB, lenturan / pemanjangan pergelangan kaki, dalam kedudukan terlentang, pengangkatan anggota badan dengan hati-hati dilakukan dengan teliti. Selain itu, pesakit menjalani sesi fisioterapi: terapi magnet; UHF, electromyostimulation, dll. Selepas kira-kira 4 minggu, dengan meningkatkan beban pada kaki secara beransur-ansur, mereka dengan lancar beralih dari tongkat ke tongkat, dan kemudian berjalan tanpa alat sokongan. Pada tahap ini, fiksator tegar diubah menjadi ortosis semi-kaku, lebih baik model kerangka.

Sebaiknya menjalani latihan fisioterapi dan kompleks prosedur fisioterapeutik di pusat pemulihan sekurang-kurangnya 8 minggu di bawah bimbingan ahli metodologi pemulihan. Pada masa ini, gerakan penuh di lutut harus dicapai, cara berjalan yang betul harus diusahakan. Kelas diadakan di alas lutut khas yang tidak tegar. Ia dibenarkan untuk kembali ke kehidupan biasa tanpa sekatan terutama setelah pengukuhan ligamen pengganti yang kuat. Pemulihan akhir ligamen cruciate sendi lutut, jika plastik digunakan, berlaku tidak lebih awal dari 3 bulan kemudian, kadang-kadang hanya selepas enam bulan.

Video protokol pemulihan selepas arthroscopy lutut:

Pembentukan semula ligamen cruciate dengan pembedahan arthroscopic

Ligamen anterior dan posterior melakukan fungsi menstabilkan sendi lutut dan anggota bawah secara keseluruhan. Kerosakan atau kerosakan lain pada mereka menimbulkan kemunculan ketidakstabilan, "cepat" tisu dan perkembangan pelbagai jenis patologi. Pemulihan integriti mereka dilakukan secara pembedahan - khususnya, menggunakan cantuman: bahagian tendon otot pesakit yang terletak berdekatan. Tugas utama intervensi arthroscopic adalah pengembalian fungsi motorik, pemulihan cepat dan pencegahan komplikasi, khususnya - arthrosis cacat (yang mungkin berlaku setelah beberapa lama).

Punca pecahnya ligamen cruciate

Pembentukan semula arthroscopic adalah satu-satunya cara untuk memperbaiki ligamen yang koyak

Kecederaan pada ligamen cruciate adalah patologi yang agak biasa - terutamanya untuk ACL. Dia cedera kira-kira 20-30 kali lebih kerap daripada gabungan yang lain. Lebih-lebih lagi, 7-8 kali lebih banyak berlaku pada wanita berbanding lelaki. Mekanisme pecah ligamen cruciate anterior sangat jelas. Pada mulanya, fungsinya adalah untuk mengelakkan tulang kering bergerak ke depan dan ke dalam. Anda boleh mendapat rehat dengan mudah semasa anda memutar kaki, memusingkan pinggul ke luar. Juga tidak jarang ligamen mengalami kerosakan ketika pukulan kuat jatuh pada kaki bawah, atau putaran berlaku dengan pengereman secara tiba-tiba. Adalah sangat penting untuk mengingati dengan tepat bagaimana kecederaan itu berlaku - berkat keadaan semula yang teliti, akan lebih mudah bagi doktor untuk memahami patologi apa yang berlaku dan membuat diagnosis yang betul. Juga, semasa pemeriksaan, doktor melakukan ujian khas untuk menilai tahap kemerosotan dalam kerja anggota badan..

Klasifikasi kecederaan ligamen

  • Ijazah pertama. Ia merangkumi keseleo kecil, patah mikro. Masalah seperti itu disertai dengan kesakitan sederhana, sedikit had pergerakan, pembengkakan sederhana.
  • Darjah kedua. Sebagai peraturan, mereka dicirikan oleh manifestasi luaran yang sama seperti yang pertama, namun, mereka mempunyai asas yang tetap, berulang secara berkala (penampilan sekunder berlaku pada beban / hentaman yang lebih rendah).
  • Darjah ketiga. Pecah ligamen yang teruk dengan emosi yang menyakitkan dan edema yang teruk, disertai dengan sekatan, kestabilan lutut terganggu. Kaedah konservatif tidak dirawat.

Rawatan dan pemulihan

Air mata dan kerosakan pada ACL dan ZKS tidak bermaksud operasi sangat diperlukan. Dalam setiap kes individu, doktor mempertimbangkan keseluruhan semua faktor, termasuk tahap dan ciri-ciri kecederaan ligamen, patologi bersamaan, gaya hidup dan lain-lain, untuk membuat keputusan mengenai perlunya rekonstruksi pembedahan ligamen. Pada masa yang sama, bagi atlet, dan juga mereka yang melakukan aktiviti fizikal yang berat dalam kerangka kerja, ini tidak dapat diterima - tanpa pembedahan, mereka tidak akan dapat melakukan aktiviti biasa mereka sepenuhnya..

Operasi ditunjukkan untuk siapa??

Pesakit lanjut usia, jika mereka mengalami pecahnya ACL separa, dan secara amnya mereka berpuas hati dengan tahap beban yang ada, mereka sering memilih rawatan konservatif - ubat dan suntikan, latihan terapi dan urutan. Sekiranya kita bercakap mengenai atlet profesional yang menyertai pertandingan dan latihan beberapa kali seminggu, maka dalam 99% kes dia akan dihantar untuk pemeriksaan dan rawatan arthroscopic. Perkara ini berlaku terutamanya bagi mereka yang terlibat dalam sukan yang sering melibatkan gerakan menyentak (bola sepak, hoki, bola keranjang, bola tampar).

Arthroscopy sebagai kaedah pemulihan

Pembedahan terbuka tidak sesuai untuk mereka yang ingin memperbaiki ligamen cruciate dan cepat kembali ke aktiviti sukan. Alat utama untuk pembinaan semula mereka yang berjaya adalah arthroscopic plasty menggunakan tendon semitendinosus pesakit. Prosedur ini melibatkan pelaksanaan hanya dua atau tiga sayatan di kawasan sendi lutut - melalui satu arthroscope dimasukkan, melalui yang lain - instrumen pembedahan. Arthroscope adalah tiub nipis dengan kamera di hujungnya yang menghantar data ke skrin dalam masa nyata dan berkualiti. Dengan bantuan instrumen, rongga sendi dibasuh, dan kemudian semua manipulasi yang diperlukan dilakukan. Sudah pada hari operasi, pesakit boleh pulang ke rumah, tetapi dia mesti mengikut arahan doktor dengan tegas dan jangan lupa bahawa tanpa pemulihan yang betul, tidak mungkin kembali ke sukan dengan cepat. Tempoh pemulihan merangkumi terapi senaman, urut, mesin senaman dan fisioterapi.

Pemulihan selepas pembedahan ligamen anterior cruciate. Pemulihan

Bahagian badan yang paling kerap cedera pada orang dengan gaya hidup aktif adalah kaki..

Keretakan dan pecahnya ligamen sendi lutut mengganggu hidup sepenuhnya. Rawatan dalam kebanyakan kes adalah pembedahan, di mana ligamen koyak diganti dengan cantuman.

Berapa lama masa pemulihan selepas ligamen cruciat anterior lutut?

Pemulihan selepas pembedahan plastik ligamen anterior cruciate lutut mengambil masa dari enam bulan hingga setahun.

Masa pemulihan penuh dibahagikan kepada dua tempoh utama:

  • Pemulihan hospital - berlangsung sehingga 15 hari;
  • Pemulihan rumah - berlangsung dari enam bulan hingga setahun.

Pemulihan selepas pembedahan ligamen anterior cruciate

Tempoh pemulihan di hospital terutama bertujuan untuk berjaya menyembuhkan tisu yang rosak. Banyak perhatian diberikan kepada terapi anti-radang dan anti-edema.

Ais digunakan di sekitar lutut yang dikendalikan selama 12 jam pertama selepas pembedahan.

Sebarang aktiviti sendi lutut dikontraindikasikan sepenuhnya dalam 24-48 jam akan datang. Ia diperbaiki dengan cor plaster atau orthosis. Kaki harus berada di atas dais.

Bermula dari hari ke-3, dibenarkan keluar dari tempat tidur dan bergerak dengan tongkat tanpa sokongan pada kaki yang dikendalikan. Ini harus dilakukan dengan berhati-hati untuk mengelakkan kecederaan semula pada lutut..

Jahitan dikeluarkan sebagai standard - pada hari 10-12 tinggal di hospital.

Penting untuk diketahui! Dengan pemeriksaan dan rawatan jahitan harian dengan ubat antiseptik, doktor boleh menetapkan terapi ubat tambahan. Tindakan ini bertujuan untuk mengurangkan risiko komplikasi.

Ciri pemulihan selepas pembedahan di rumah

Pemulihan selepas pembedahan plastik ligamen anterior cruciate di rumah berlangsung sekitar enam bulan.

Kali ini terbahagi kepada beberapa tahap, kerana setiap tahap mempunyai ciri dan saranan tersendiri..

Tahap I

Berlanjutan dari 3 minggu hingga sebulan. Cadangan utama untuk pemulihan selepas pembedahan ligamen cruciate anterior tetap tidak berubah.

Terapi ubat anti-edema dan anti-radang dikekalkan. Pendidikan jasmani ditambahkan pada otot-otot nada dan mengembangkan sendi.

Untuk melakukan ini, gunakan latihan berikut:

  • Ketegangan urutan otot kaki dari atas ke bawah dari posisi duduk atau berbaring. Pada akhir latihan, tahan keadaan ketegangan selama beberapa saat. Lakukan 5-10 pengulangan sepanjang hari;
  • Menaikkan kaki ke ketinggian yang berbeza dari posisi duduk, menahannya selama 8 saat di tempat mengangkat. Lakukan 10 repetisi dalam 3-4 set. Tukar ketinggian untuk setiap pendekatan;
  • Berjalan di atas tongkat. Ia dibenarkan sedikit bersandar pada kaki yang dikendalikan. Bersenam selama 15 minit sekurang-kurangnya 3 kali sehari.

Pakar pemulihan mengesyorkan menggunakan kedua kaki semasa bersenam.

Kajian menunjukkan bahawa dengan melatih mereka secara bergantian, keberkesanan pemulihan meningkat..

Tahap II

Berlanjutan untuk bulan berikutnya. Ciri utama tahap ini adalah peninggalan kruk secara beransur-ansur dan penambahan latihan kekuatan untuk semua kumpulan otot dengan yang sedia ada..

Latihan boleh dilakukan dengan tenaga pengajar di gim atau anda sendiri di rumah.

Latihan tambahan adalah seperti berikut:

  • Berjalan dengan tongkat atau bersandar pada satu tongkat. 25 minit, beberapa kali sehari;
  • Berbaring di perut anda, bengkokkan lutut anda, dengan penguat. Latihan ini dan latihan berikut dengan beban daya dilakukan menggunakan pengembang getah;
  • Angkat kaki ke atas sambil berbaring di sebelah anda (pelepasan tepat di atas lutut);
  • Memimpin kaki ke hadapan dari kedudukan berdiri (pengembang pada tahap pergelangan kaki).

Nota! Matlamat utama tempoh pemulihan ini adalah untuk mengembangkan sendi lutut. Menjelang akhir peringkat kedua, jarak pergerakan kaki yang dikendalikan mestilah maksimum.

Tahap III

Mengambil masa 2 bulan akan datang. Tahap pemulihan ini selepas pembedahan plastik ligamen anterior cruciate dicirikan oleh senaman teratur di gimnasium.

Peningkatan beban yang sistematik akan memberikan dinamika positif dalam proses pemulihan. Basikal senaman, latihan pada "keseimbangan", pelbagai peralatan latihan kekuatan untuk semua kumpulan otot akan berguna.

Jangan lupa tentang latihan di atas, yang dilakukan di rumah. Kelas harus sekurang-kurangnya 3 seminggu selama 1 jam.

Pemulihan selepas pembedahan ligamen anterior cruciate memerlukan usaha dan banyak masa.

Ahli terapi pemulihan menasihatkan menggabungkan latihan kekuatan dengan senaman kardiovaskular untuk menjalankan otot otot kedua-dua kaki dengan lebih berkesan. Ini akan membantu bukan sahaja membina, tetapi juga mengembangkan daya tahan otot..

Tahap IV

Peringkat akhir kursus pemulihan selepas pembedahan plastik ligamen anterior cruciate pada sendi lutut. Berakhir sehingga bulan ke-6.

Penekanan utama adalah pada latihan yang dilakukan dalam bidang menegak (penculikan kaki dengan berat badan, berjalan ke belakang, berjalan dalam keadaan setengah jongkok). Pemanasan pada awal dan regangan pada akhir latihan adalah wajib.

Cara membina jisim otot di kaki yang dikendalikan anda lebih cepat dan lebih baik

Oleh kerana aktiviti larangan lenturan kaki yang dikendalikan lebih daripada 90 darjah, jisim ototnya menurun, secara purata, sebanyak 20-30% berbanding dengan yang sihat.

Oleh itu, sangat penting untuk menumpukan masa yang mencukupi untuk latihan kekuatan..

Pendekatan bersepadu akan membantu membina jisim otot yang hilang dengan lebih cepat.

Pakar mengesyorkan bahawa selain mengunjungi gimnasium, juga pergi ke kolam renang Latihan untuk tahan air (berjalan, jari kaki di sebelah) mempunyai kesan yang baik terhadap pemulihan jisim otot.

Fisioterapi disyorkan. Menurut doktor, yang paling berkesan adalah myostimulation..

Tindakan arus elektrik frekuensi tertentu pada tisu otot dan saraf membantu mengurangkan kesakitan dan kekejangan pada kaki yang dikendalikan. Meningkatkan aliran limfa, kadar penyingkiran toksin.

Latihan Diperlukan Semasa Pemulihan Lutut

Terdapat banyak latihan fizikal yang diperlukan semasa pemulihan. Daripada jumlah ini, yang paling biasa.

Pengajar terapi senaman yang berpengalaman mengesyorkan latihan berikut:

  • Penentangan pergelangan kaki. Dari kedudukan berbaring, bersandar pada siku, kaki lurus, turunkan jari kaki ke bawah, kemudian tarik ke arah diri sendiri;
  • Senaman Quadriceps. Dalam kedudukan duduk, kaki yang dikendalikan lurus. Tekan ke bawah dengan kaki sehingga otot quadriceps tegang;
  • Menaikkan kaki yang dikendalikan dari kedudukan yang berbeza. Dari kedudukan berbaring (di belakang, di sisi), dengan sokongan pada siku, kaki naik ke ketinggian tertentu (dari 15 hingga 35 cm), berlanjutan di titik atas dan kembali ke belakang;
  • Meregangkan tumit di permukaan rata. Kaki yang dikendalikan terletak di permukaan yang rata dan tegas. Ini membengkok perlahan, sementara tumit tidak keluar dari permukaan. Sudut lenturan disebabkan oleh tempoh pemulihan dan sangat dipersetujui dengan tenaga pengajar;
  • Latihan dengan bola fitball ke dinding. Bola fit dipasang di antara belakang dan dinding. Dalam kedudukan ini, jongkok dilakukan (30 darjah) dengan kedua kaki. Selepas beberapa minggu, latihan menjadi lebih sukar. Ia dilakukan pada mulanya dengan hanya satu kaki. Pertama sihat, kemudian dikendalikan;
  • Kelas pada "keseimbangan". Pendakap diletakkan pada kaki yang dikendalikan. Perlu berdiri dengan kedua kaki di atas pelantar, angkat yang sihat sedikit ke atas. Kedudukan ini dipegang selama 20 saat atau lebih. Prasyarat adalah bahawa kaki pendukung harus sedikit bengkok, tidak terhuyung-hayang. Sekiranya mustahil untuk mengekalkan keseimbangan, anda harus segera berdiri di kedua kaki. Ini akan membantu mengelakkan kecederaan semula pada anggota badan yang pulih;
  • Paru-paru melompat dari kaki ke kaki menggunakan trampolin. Untuk melakukan senaman ini dengan selamat, anda harus melekatkan tangan ke dinding atau di hadapan pengajar terapi senaman.

Prosedur terapi senaman, urut, hydromassage, kolam renang untuk mempercepat pemulihan selepas pembedahan

Semasa pemulihan selepas pembedahan plastik ligamen cruciate anterior, salah satu komponen penting adalah prosedur berikut:

  • Terapi senaman;
  • fisioterapi;
  • kolam renang.

Bersama-sama, semua tindakan ini sangat memudahkan tempoh pemulihan..

Urut terapeutik meningkatkan pemakanan tisu (edema hilang lebih cepat, lebam hilang), membantu mengatasi atrofi otot (jika ada).

Hydromassage menenangkan sistem saraf dan membantu otot untuk berehat. Prosedur ini amat berkesan selepas melakukan senaman fizikal di gimnasium..

Mengapa diet penting semasa pemulihan lutut

Peranan khas dalam pemulihan lutut semasa pemulihan dimainkan oleh diet yang betul. Berat mesti dipantau dengan teliti.

Tambahan pound adalah beban tambahan pada lutut yang dikendalikan dan badan secara keseluruhan.

Pakar pemakanan dalam keadaan ini disarankan untuk mengurangkan pengambilan karbohidrat. Jumlahnya dapat dikompensasi dengan pengambilan protein yang banyak. Anda juga harus mengambil lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan..

Perhatian! Penggunaan garam dalam memasak adalah terhad. Penggunaannya secara berlebihan menyebabkan peningkatan deposit garam dalam tisu tulang. Ini meningkatkan risiko kecederaan semula..

Apa yang dilarang dalam tempoh pemulihan plasti ligamen anterior cruciate

Larangan utama sepanjang tempoh pemulihan selepas pembedahan ligamen anterior cruciate adalah:

  • sebarang lenturan aktif dan tajam lutut yang dikendalikan melebihi 40 darjah;
  • aktiviti seperti menari, berbasikal, bermain ski, papan luncur salji. Apa-apa jenis sukan.

Cadangan pakar traumatologi

Semasa pemulihan, jika anda mempunyai sebarang pertanyaan, anda harus berjumpa pakar traumatologi. Cadangannya akan cukup subjektif bagi setiap pesakit dan tahap pemulihan di mana dia berada..

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa petua umum yang akan diberitahu oleh traumatologist kepada mana-mana pesakit:

  • Sukan dan pemakanan seimbang;
  • Berjalan-jalan lama di udara segar;
  • Berjemur untuk tambahan pengeluaran vitamin D, tanpanya penyerapan kalsium dalam tulang tidak mungkin;
  • Tidur sekurang-kurangnya 8 jam.

Video ini akan memberitahu anda mengenai pemulihan selepas pembedahan ligamen anterior cruciate:

Dari video ini, anda akan belajar mengenai pemulihan selepas ACL pecah:

Pemulihan selepas pembedahan ligamen cruciate

Dengan bantuan ligamen cruciate, sendi lutut stabil, yang menentukan fungsi khasnya dalam badan. Beban yang harus ditanggung oleh ligamen sangat tinggi, yang menyebabkan kecederaan, keseleo, dan dalam kes yang paling teruk, pecah. Proses pemulihan setelah cedera ligamen cruciate memerlukan kesabaran, berhati-hati, dan pendekatan yang berhati-hati.

Struktur dalaman lutut

Jenis pembedahan ligamen cruciate

Oleh kerana keistimewaan struktur sendi, gabungan ligamen bebas selepas pecah adalah mustahil, campur tangan pembedahan diperlukan. Kerja perubatan dimulakan dengan menentukan tahap kerosakan. Ligamen mesti dipulihkan sedemikian rupa sehingga kemudian tidak ada masalah dengan kerja sistem muskuloskeletal.

Ciri-ciri kecederaan ligamen dijelaskan oleh fungsi langsung mereka, antaranya adalah:

  • pecah sederhana ligamen anterior;
  • pecah ligamen cruciate posterior;
  • pecah yang berkaitan dengan patah tulang pada titik lekatan ligamen;
  • pecahnya ligamen anterior, posterior, lateral cruciate, dan juga kapsul sendi.

Bergantung pada jenis kecederaan, penggunaan plaster yang biasa setelah mengeluarkan lebihan cecair di lutut yang cedera sudah mencukupi, dalam kes yang lebih sukar, apabila penyatuan bebas tidak mungkin dilakukan, dan jahitan tidak akan memberikan hasil yang diinginkan, pesakit ditunjukkan plastik.

Pecah ligamen cruciate anterior

Iaitu, bukannya ligamen yang koyak, cantuman ditanamkan pada pesakit. Bezakan:

  • autograft - iaitu, serpihan ligamen, tisu penghubung lain, tulang yang diambil dari badan pesakit, yang ditanamkan di tempat ligamen yang rosak yang telah dikeluarkan;
  • allograft - diambil dari penderma, ligamen yang dirawat khas (biasanya tendon: Achilles, popliteal, patellar), sekiranya penggunaannya, ligamen sihat pesakit tetap utuh, yang lebih disukai.

Pelantikan terapi senaman selepas pembedahan ligamen cruciate

Selepas operasi langsung, proses pemulihan badan mengambil masa rata-rata dari 3 hingga 8 bulan. Semua langkah yang ditetapkan oleh doktor untuk pemulihan selepas jahitan atau plastik ligamen anterior dan posterior bergantung kepada spesifik keadaan setiap pesakit. Prosedur ditetapkan sesuai keperluan, tetapi sejumlah langkah pemulihan, termasuk latihan fisioterapi, sangat diperlukan.

Keseluruhan proses pemulihan boleh dibahagikan kepada 4 tempoh:

  1. Pasif (dari 3 hari hingga 2 minggu dari tarikh pembedahan) - pada masa ini tidak digalakkan memuatkan kaki yang terkena, pergerakan ceroboh harus dihindari dengan segala cara yang mungkin, dan ubat-ubatan harus diambil untuk memperbaiki saliran limfa dan melegakan bengkak..
  2. Awal (dari minggu kedua hingga 1.5 bulan) - masa di mana anda boleh mula melakukan senaman sederhana untuk memulihkan aktiviti otot. Urutan dan rawatan fizikal dialu-alukan.
  3. Aktif..
  4. Akhir (17-25 minggu) - fasa pemulihan akhir selepas operasi untuk memulihkan ligamen cruciate; hasil yang dicapai adalah tetap, pesakit mesti kembali ke beban biasa, termasuk pendakian dan turun tangga bebas, memandu. Pengangkat berat badan yang sederhana dianjurkan untuk mengelakkan kecederaan semula.

Terapi senaman dan prosedur pemulihan yang lain

Untuk pemulihan selepas pembedahan pada ligamen cruciate anterior, beberapa prosedur dilakukan, termasuk yang berikut:

  • magnetoterapi;
  • terapi ultrasound;
  • krioterapi.

Senaman sangat mustahak untuk mengembalikan mobiliti sendi dan nada seluruh badan. Terapi latihan diresepkan pada akhir tempoh pemulihan pertama, walaupun latihan dapat dilakukan dengan segera setelah pembedahan.

Pada minggu pertama pemulihan setelah mengganti ligamen cruciate, disarankan untuk melakukan kompleks berikut, setiap latihan diulang 10 kali dalam 4-5 pendekatan pada siang hari, berhati-hati dan tidak terlalu banyak bekerja pada kaki yang cedera:

  • pergerakan lenturan pada sendi lutut yang cedera, sekiranya berlaku kecederaan ringan (dalam tempoh pemulihan akhir), anda boleh melakukan senaman dengan agen pemberat;
  • ketegangan dan kelonggaran otot paha anterior, yang memastikan aliran darah ke ligamen;
  • menghayunkan kaki, pergerakan melingkar dengannya - latihan untuk mengekalkan nada di kaki bawah, merangsang peredaran darah;
  • melangkah dan berjalan dengan tongkat atau alat sokongan lain - mesti dimulakan setelah doktor memberi kebenaran.

Tempoh persediaan ditandai dengan pemulihan aktiviti motor yang lebih lengkap, sehingga satu setengah bulan anda boleh memulakan:

  • setinggan cetek;
  • kenaikan jari kaki;
  • berguling dari hujung kaki ke tumit;
  • mengangkat kaki yang dipanjangkan, penculikan ke sisi.

Dalam tempoh pemulihan aktif, beban tambahan ditambahkan, setelah diresepkan oleh doktor, anda boleh mula bersenam di simulator, dan jenis aktiviti lain. Sebagai latihan utama terapi senaman, perkara berikut dilakukan:

  • mencangkung dan membengkokkan lutut sambil berbaring dengan berat;
  • latihan dengan platform langkah;
  • latihan bulatan;
  • mengangkat kaki dengan beban;
  • berenang.

Tempoh terakhir bertujuan untuk menyatukan keuntungan yang dibuat. Inilah masanya untuk kembali ke kehidupan normal bagi seseorang. Sekiranya pada masa lalu, latihan rutin adalah bagian dari lingkaran kebiasaan, mereka dapat dilakukan secara beransur-ansur. Yang ditunjukkan adalah jangka pendek, latihan untuk keseimbangan latihan, fleksibiliti. Senamrobik di air, aktiviti lain di kolam renang sangat digalakkan.

Kemungkinan latihan untuk pecah ligamen cruciate anterior:

Latihan untuk ligamen cruciate posterior yang pecah:

Garis Panduan Latihan untuk Pemulihan Lengkap dari Pembedahan Ligamen Cruciate

Peraturan umum pemulihan selepas autoplasti ligamen anterior cruciate telah digariskan sebelumnya. Pertama sekali, ia adalah keselamatan dan pengagihan beban yang wajar. Semua prosedur mesti dilakukan dengan ketat di bawah pengawasan doktor yang menghadiri.

Beban pada kaki meningkat secara beransur-ansur, apabila anda terbiasa dengan keparahan yang sudah dikuasai. Penekanan utama dalam melakukan latihan haruslah mengembangkan daya tahan, memulihkan mobiliti, dan keseimbangan. Lutut melakukan fungsi menahan beban, berfungsi sebagai sokongan untuk seluruh badan.

Pemakaian prosedur urut

Seperti yang disebutkan di atas, urut adalah salah satu prosedur penting dalam proses pemulihan selepas pembedahan ligamen lutut. Anda boleh memulakannya dengan segera, dalam keadaan tidak bergerak, pesakit perlu mengembalikan aliran darah, untuk mengelakkan genangan. Untuk tujuan ini, uli punggung bawah, kawasan kaki yang sihat, dengan penjagaan khas - zon di atas dan di bawah lutut.

Dengan penyingkiran plaster, apabila pembengkakan reda, anda boleh mula mengurut bahagian kaki yang rosak secara langsung. Dalam kes ini, berhati-hati: dengan teknik yang salah, terdapat kemungkinan besar kerosakan sekunder pada ligamen, peregangan. Tujuan prosedur ini adalah untuk mengelakkan kekakuan sendi, untuk memudahkan lenturannya melalui beberapa manipulasi sederhana.

Langkah seterusnya adalah memperkenalkan urutan elastik, tisu dipanaskan dengan bantuan rangsangannya yang kuat, menggosok dilakukan secara spiral, ditepuk lembut dan dicubit ditambahkan.

Sepanjang tempoh pemulihan selepas pembedahan, dalam proses memulihkan mobiliti ligamen anterior cruciate, perlu terus menyokong urut di kawasan bersebelahan - punggung bawah, paha, kaki yang sihat, urutan tonik anggota badan yang berpenyakit untuk kembali ke aktiviti sebelumnya.

Cadangan tambahan

Keistimewaan pemulihan selepas pembedahan bergantung pada kawasan di mana ia dilakukan - pada ligamen anterior atau posterior, tisu mana yang terjejas. Dari kerumitan operasi dan ciri-ciri individu organisma.

Bagaimanapun, pemulihan dari kecederaan lutut adalah proses yang panjang dan sukar yang memerlukan kesabaran dan ketabahan dari pesakit. Lebih baik jika diselia oleh pakar, di klinik atau di rumah. Mencari bantuan tepat pada masanya, menetapkan rawatan yang betul dan permulaan pemulihan awal adalah kunci untuk menyelesaikan pemulihan yang berjaya..

Melanggar "salib" - bagaimana memulihkan dan berapa harganya. Kami telah memeriksa sendiri

Bagaimana kecederaan berlaku?

Statistik mengatakan bahawa setiap tahun 2-3 dari seribu orang mendapat pecah ligamen cruciate. Untuk melakukan ini, anda boleh menjadi pemain bola sepak profesional, seperti Igor Akinfeev atau Alexander Kokorin. Seorang pejuang - seperti Khabib Nurmagomedov atau Conor McGregor, atau anda boleh bermain bola sepak dengan rakan-rakan tanpa benar-benar mencuba. Saya telah bermain bola sepak sejak saya berusia 10 tahun, semata-mata sebagai seorang amatur dan tidak pernah mendapatkan bantuan perubatan, walaupun beberapa kali mengalami kecederaan. Pada 29, saya mengoyakkan ligamen anterior lutut kiri lutut kiri saya. Saya bermain di bahagian pertahanan dan mahu menahan bola yang memantul tinggi. Saya hanya perlu memukulnya dari musim panas, pada sudut yang agak luar biasa. Secara skematik - perlu dilakukan dengan cara yang sama seperti yang dilakukan oleh Zinedine Zidane, menjaringkan gol Bayer pada final Liga Juara-Juara 2001/02, hanya dengan kaki kanan.

Saya ketinggalan bola dan tidak dapat mengekalkan keseimbangan. Saya memakai kasut baru, bidangnya buatan, ini memberikan cengkaman luar yang sangat baik, dan ternyata kaki digali dengan kuat ke halaman, dan badan berputar berlawanan arah jarum jam dan beban yang sangat besar jatuh di lutut. Lutut menoleh seolah-olah berada di bawah anda. Ligamen pecah.

- Malangnya, selalunya ia hanya bergantung pada sudut yang berlaku di antara kaki, paha dan kaki bawah - dan semua faktor lain memainkan peranan sekunder. Ringkasnya, jika tulang paha berada pada sudut yang salah sehubungan dengan tibia, kaki terpaku dengan kaku dan anda menggunakan daya yang cukup, ketegangan dan ketegangan ligamen menjadi kritikal, ia boleh pecah dan pecah. Ini sering berlaku semasa gerakan putaran. Salib belakang sering rosak dalam kemalangan, - menjelaskan pakar bedah Yuri Glazkov, - Ya, ada statistik yang, misalnya, wanita mengalami kecederaan seperti itu lebih kerap. Oleh kerana keanehan anatomi bahagian bawah kaki, lebih mudah bagi mereka untuk mendapatkan sudut di mana risiko kecederaan meningkat, tetapi secara umum hampir mustahil untuk memastikannya, terutama jika anda menjalani gaya hidup aktif. Bagi atlet amatur, saya biasanya mengatakan bahawa ini, pada asasnya, adalah harga emosi kita dari sukan dan suasana hati kita yang baik.

Bagaimana untuk mengetahui sama ada ligamen cruciate anda terkoyak

Rasanya seperti sakit, tetapi ia pasti bukan kecederaan yang paling menyakitkan yang anda dapat ketika bermain bola sepak. Terdapat tiga ciri utama:

  • Pada masa kecederaan, anda dapat mendengar sesuatu klik
  • Lutut membengkak dengan cepat
  • Anda berhenti merasakan kestabilan pada sendi lutut

Perkara terakhir mudah dijelaskan, tetapi berbahaya untuk diperiksa. Untuk beberapa ketika selepas kecederaan, saya tetap berada di padang, bola melambung ke belakang saya, saya cuba menendangnya kembali, dan pada masa ketika saya menendang bola dengan kaki kanan saya, bersandar di sebelah kiri saya, ada perasaan bahawa yang kiri akan hancur di bawah anda sekarang. Di bilik kecemasan, anda mungkin ditanya, "Bolehkah anda berdiri di atas kaki ini?" Tidak ada kesukaran untuk berdiri di kaki, tetapi ini tidak mendiagnosis pecah ligamen. Salah satu ujian yang paling mudah dilakukan oleh doktor adalah ujian laci. Ini dia di video:

Berapa kos rawatan dan diagnostik?

Mahal. Untuk memulakan operasi, anda perlu melakukan imbasan MRI - dari 4.000 hingga 8.000 rubel.

Kumpulan ubat pertama untuk melegakan bengkak dan kesakitan - 4000-5000 lagi.

Sekiranya anda tidak dapat memberikan ketenangan pada kaki anda, anda akan ditawarkan untuk bergerak di orthosis untuk beberapa waktu, - 4000.

Buat tusukan (keluarkan darah dari sendi) pada doktor swasta - 3000-5000 lagi.

Selepas pembedahan anda, anda memerlukan:

- anti-radang dan ubat-ubatan untuk pencegahan tromboemboli vena (omez, arcoxia) - 3000 rubel;

- chondroprotectors, dalam kes saya Geladrink (tidak berguna, menurut salah seorang doktor) - 3000;

- ortosis dengan sudut selekoh yang boleh disesuaikan - dari 12,000 (hingga 45,000);

- beberapa prosedur, yang paling popular: suntikan plasma kaya platelet (dari 4000 hingga 10,000 setiap prosedur - saya tidak melakukannya) dan suntikan asid hyaluronik, dalam kes saya - tiga suntikan masing-masing 6500.

Anda juga boleh mengikuti kursus elektromisostimulasi otot (atau membeli myostimulator - dari 15,000), magnetoterapi dan terlibat dalam prosedur pemulihan dengan jurulatih.

Dalam kes saya, kecederaan ligamen cruciate tanpa kos operasi menelan belanja 58,000 rubel.

- Sekiranya saya mempunyai wang tanpa had, seperti pemain bola sepak, apa lagi yang boleh dilakukan?

- Sebenarnya, tidak ada satu set prosedur yang begitu besar, dan semuanya berpunca dari fakta bahawa nada otot anda setelah sekatan pergerakan dan ligamen berakar ke dalam, tumbuh dengan saluran dan ujung saraf. Kedua-dua proses ini tidak dapat dipercepat secara radikal. Itulah sebabnya kedua-dua pemain bola sepak dan orang yang berlatih dirinya akan pulih selama kira-kira enam bulan. Hanya seorang pemain bola, kerana dia hanya akan pulih, dapat mula tampil lebih awal dan melakukan beberapa latihan di lapangan dan di gimnasium, - kata bekas doktor FC Rostov Valentin Belyaevsky. - Persoalannya adalah, ke tahap mana anda kembali, pemain bola boleh mula bermain dalam enam bulan, anda akan berlari dan berjongkok dengan barbel jika anda pulih dengan betul.

Dalam kes saya, tepat satu setengah bulan berlalu antara kecederaan dan operasi (30 September - 14 November). Pada 1 Oktober (tepat satu hari selepas kecederaan) saya terpaksa terbang selama dua minggu dalam perjalanan perniagaan, dan yang mengejutkan saya telah disetujui oleh tiga daripada tiga doktor yang mempunyai kelayakan yang sangat tinggi: "Perkara utama adalah tidak membebani kaki." Sebelum penerbangan, disyorkan agar anda menyuntikkan diri anda dengan fraxiparine di perut anda untuk mengecualikan kemungkinan trombosis. Ia tidak menyakitkan. Selepas perjalanan perniagaan, ketika mencari tempat di mana saya boleh menjalani pembedahan, pada waktu malam saya menjadikan diri saya kompres yang agak luar biasa: campuran gel Lyoton dan Voltaren, di atas kain kasa yang direndam dalam vodka, di atasnya terdapat filem pelekat dan di atasnya - pembalut elastik. Oleh itu, anda tidur.

Operasi

Di Moscow, operasi swasta berharga rata-rata 80 hingga 140 ribu. Klinik Moscow yang paling mahal akan melakukannya dengan harga 7 ribu euro. Kos operasi dari salah satu pakar utama di dunia dianggarkan 15-20 ribu euro. "Pemain bola keranjang pergi, misalnya, ke Finlandia, mereka membayar sekitar satu juta rubel," kata salah seorang doktor Rusia. Di Rusia, seorang doktor swasta yang baik melakukan sekurang-kurangnya seratus plastik ligamen cruciate setahun.

"Dua tusukan kecil dibuat: kamera video dimasukkan melalui satu, dan instrumen dimasukkan melalui yang lain," kata pakar bedah berlatih Yuri Glazkov. "Tapak kecederaan diperiksa lagi. Selepas itu, tusukan atau sayatan lain dibuat, yang sedikit lebih besar, satu atau dua tendon diambil dari kawasan popliteal. Tendon dilipat dalam empat dan dijahit dengan benang, mendapatkan apa yang akan berfungsi sebagai pengganti ligamen (panjang rata-rata ligamen lutut lutut adalah 30 mm, diameter dari 6 hingga 11 mm. - Match TV).

Kemudian tempat di mana ligamen yang cedera. Serat yang tidak diperlukan dikeluarkan dengan alat khas: sejenis pembersih vakum yang dilengkapi dengan pisau. Tetapi sekarang kita berusaha mengekalkan jumlah serat maksimum dari ligamen yang rosak agar dapat memperbanyak saluran darah dan saraf di dalam cangkok. Seterusnya, kami membuat dua kanal di tulang paha dan tibia (tulang yang secara harfiah terletak di atas dan di bawah lutut. - "Match TV"), ligamen baru dimasukkan ke dalam kanal dan diperbaiki sama ada dengan butang atau dengan skru. Selepas itu, jahitan digunakan. Operasi biasanya memakan masa sekitar satu jam.

Secara umum, di Rusia kaedah ini mulai dikuasai pada akhir 90-an - awal 2000-an, ada masa di mana hanya beberapa orang yang dilatih di suatu tempat di Eropah atau Amerika Syarikat dapat beroperasi dengan cara ini. Jadi, sebelum ini, jika anda mengalami kecederaan seperti itu, pertama, anda benar-benar membuka lutut anda, dan ini adalah proses operasi dan pemulihan yang jauh lebih sukar, dan kedua, anda akan meletakkan prostesis sintetik, dan ketiga, anda akan menggunakan yang sama sekali berbeza jenis fiksasi, untuk masa yang lama, selain dari skru logam, tidak ada yang digunakan "

Satu-satunya titik terang dalam keseluruhan sejarah ialah pembedahan plastik ligamen anterior cruciate dapat dilakukan di bawah polisi insurans perubatan wajib untuk 0 rubel. Atau di bawah dasar VHI, dan hanya kos implan yang harus dibayar. Potongan yang melekatkan ligamen baru pada tulang adalah skru logam yang sama pada masa lalu. Sekarang mereka dibuat dari biomaterial yang secara harfiah dapat tumbuh menjadi tulang. Daripada kekurangan, ini bukan operasi yang paling mudah, dan ada teori bahawa tidak semua doktor melakukannya dengan baik..

Saya diberi insurans perubatan wajib di Pusat Traumatologi dan Ortopedik GKB im. Semashko. Anda perlu membuat temu janji dengan pakar bedah, dan dia menghantar anda untuk operasi. Setelah mendapat rujukan untuk operasi, anda perlu menjalani ujian darah dan air kencing, dan datang ke hospital. Anda akan dimasukkan ke wad dan keesokan harinya, pada awal pagi, anda akan dibawa untuk beroperasi.

Sebelum operasi, berikan ubat penenang, phenazepam; semasa - dengan bantuan penitis, yang lain disuntik. Anestesia adalah tulang belakang, suntikan dibuat di kawasan lumbar, dan selepas itu anda berhenti merasakan kaki anda. Kemungkinan besar, ubat penenang diberikan tepat untuk ini, kerana perasaan bahawa kaki anda tidak lagi mematuhi anda tiba-tiba tidak menakutkan sama sekali. Pada masa yang sama, anda bergerak dari sofa ke meja operasi di lengan anda, dan jururawat melemparkan kaki anda, seperti ekor ikan. Ya ia kelihatan seperti ini.

Walaupun anestesia tempatan tidak digunakan, saya mahu tidur kerana ubat penenang dan anda sukar mengingat operasi - sebagai contoh, saya tidak pernah melihat pakar bedah itu sendiri, walaupun saya bangun beberapa kali. Seperti yang mereka jelaskan, seorang pakar bedah di hospital bandar melakukan 7-8 operasi sehari, sekurang-kurangnya salah satu operasi ini berkaitan dengan kerosakan pada cruciate, dan hanya bahagian utama kerja pakar adalah mengambil transplantasi, meletakkannya dengan betul di tempat ligamen yang koyak dan memperbaikinya.

Kemudian anda bangun di wad, terdapat jahitan di kaki anda di lima tempat yang berlainan, ditutup dengan plaster bakterisida, kaki dibungkus dalam "orthosis" yang tidak dapat dikeluarkan selama 4-6 minggu ke depan.

Selepas operasi

Penting! Perdebatan mengenai cara cepat berjalan tanpa tongkat persis sama dengan perbahasan mengenai Canon dan Nikon atau Samsung atau Apple. Bersedia untuk ini. Dua doktor paling berpendidikan dengan kelayakan yang sama dapat memberitahu anda perkara yang sama sekali berbeza. Salah satunya ialah anda perlu berjalan dengan tongkat selama 1-2 minggu dan memberi rehat maksimum pada kaki anda. Yang lain ialah anda boleh bersandar pada kaki anda sebaik sahaja selepas operasi (kes saya) dan mula melakukan latihan paling mudah - berbaring di punggung, angkat dan turunkan kaki yang diluruskan. Di klinik swasta, jika anda berjumpa dengan doktor yang jujur, mereka boleh membiarkan anda pulang pada hari kedua, menunjukkan set ubat penahan sakit yang diperlukan. Di negeri ini saya ditinggalkan selama 5 hari. Mereka mengatakan bahawa operasi hampir sempurna, jadi ubatnya hanya antibiotik dan ubat penahan sakit intramuskular dua kali sehari. Pada masa yang sama, rakan saya memberitahu saya bagaimana saya berbaring dengan suhu tinggi selama dua atau tiga hari dan bahkan tidak memikirkan pemulihan aktif. Lelaki di wad setelah operasi yang sama mengalami sakit kepala selama tiga hari lagi. Doktor mengatakan bahawa perlu berbohong lebih sedikit selepas pembedahan.

Sangat menakutkan untuk memijak kaki anda, nampaknya ligamen akan pecah lagi. Mereka mengatakan itu adalah perasaan standard. Berjalan dalam keadaan ortosis di mana kaki tetap lurus, sangat tidak selesa. Sukar untuk menuruni tangga, punggung sakit dengan cepat kerana berjalan dengan kaki lurus.

Selepas seminggu, sudut ortosis dapat ditetapkan hingga 30 darjah, setelah dua - hingga 60, setelah tiga - hingga 90. Selepas empat minggu, ortosis dapat dikeluarkan dan anda boleh mula berjalan.

Jahitan dikeluarkan selepas 10-14 hari. Mulai sekarang, anda boleh mencuci dengan normal. Sebelum itu, hanya kreativiti dan peregangan yang membantu mencuci..

Dalam 4 minggu pertama, latihan anda adalah mengangkat kaki lurus dalam kedudukan yang berbeza, lutut membengkok hingga sakit. Selepas itu, menjadi lebih menyeronokkan, anda boleh memutar basikal, berenang di kolam renang, mengembangkan otot. Terdapat beberapa kursus di YouTube, di mana latihan dijadualkan setiap minggu:

Bersedia untuk fakta bahawa secara psikologi, tanpa disangka-sangka, ia akan menjadi sangat buruk. Empat minggu selepas operasi, anda mungkin tidak selesa untuk berjalan, tidak selesa untuk tidur (ortosis masih agak membebankan), tidak selesa untuk mencuci, sebarang perubahan pakaian ditangguhkan, dan kaki mungkin mengerang. Pada satu ketika, sikap tidak peduli terhadap segala sesuatu mungkin muncul, dan anda hanya berfikir bahawa orang-orang menghadapi penyakit yang lebih serius. Anda tinggal berdasarkan titik rujukan: lepaskan jahitan, lepaskan ortosis, capai kaki ke sudut 90 darjah dan lengkapkan tanpa rasa sakit. Pada minggu-minggu pertama setelah operasi, mustahil untuk membengkokkan kaki 90 darjah, nampaknya bola kecil telah melambung di lutut, yang, ketika dibengkokkan, menekan pada sendi dari dalam dan sepertinya mengembang.

Pemulihan

"Anda sendiri tidak akan pulih secara normal, anda tidak tahu bagaimana membajak di sana," kata salah seorang doktor yang paling setia kepada saya secara harfiah. Sekarang saya cukup yakin bahawa ia lebih memotivasi. Masalah terbesar adalah bagi mereka yang mengalami kecederaan tanpa kebiasaan / kemampuan untuk melakukan senaman secara teratur. Contohnya, bermain ski menuruni bukit setahun sekali. Sebelum kecederaan, saya boleh berlatih 5-6 kali seminggu. Selepas kecederaan, perkara yang sama diperlukan, hanya latihan menjadi mudah, tetapi membosankan..

"Sejujurnya, anda dapat memulihkan diri sepenuhnya jika anda mempunyai disiplin yang cukup, anda tidak tahu berapa banyak orang yang dipalu, sebaik sahaja mereka mula berjalan seperti biasa," kata ahli pemulihan.

Untuk bulan kedua atau ketiga setelah operasi, saya berenang, memutar basikal, mengepam betis saya dengan getah, berjongkok dengan sangat berhati-hati, menyambungkan getah pada bar mendatar, iaitu mengurangkan beban pada kaki saya, melakukan semua kemungkinan mengangkat kaki.

Selepas bulan ketiga saya mula melakukan mesin blok dengan berat badan rendah dan pengulangan tinggi. Sangat menakutkan bahawa dalam 4 minggu otot ortosis mengempis dan anda mendapat dua kaki dengan ukuran berbeza di atas lutut. Doktor bercakap mengenai lingkaran setan: otot yang kencang melegakan tekanan dari sendi, tetapi sendi yang baru dikendalikan menghalang anda melakukan senaman yang akan menegangkan otot.

Walaupun di rumah, anda boleh melakukan banyak latihan untuk memulihkan koordinasi, membengkokkan pada satu kaki, langkah sisi dengan getah, jongkok dengan kaki bergantian, mengimbangi permukaan yang tidak stabil. Penting di sini bahawa ligamen cruciate bertanggungjawab terhadap kestabilan sendi lutut, dan penyambungannya harus disertai bukan sahaja dengan kekuatan otot, tetapi juga dengan koordinasi pergerakan yang normal. Secara konvensional, anda tidak perlu belajar berjalan lagi, tetapi belajar untuk berdiri dengan yakin pada satu kaki - ya, anda harus. Selepas kira-kira lima bulan, anda mula berasa sihat. Satu-satunya peringatan: demi kepentingan, saya memutuskan untuk mencuba setiap hari untuk latihan selama 42 hari. Dan ia berjaya. Iaitu, 4 bulan selepas operasi, saya menghabiskan satu setengah bulan latihan yang paling sengit dalam hidup saya. Enam bulan kemudian, saya pergi berjumpa dengan pakar bedah, dan dia mengatakan bahawa lutut kelihatan sangat baik untuk pesakit biasa..

Nuansa

Hampir mustahil untuk diinsuranskan daripada kecederaan: ketiadaan berat badan berlebihan dan pemanasan bermanfaat, tetapi mereka tidak akan memainkan peranan yang menentukan.

"Sederhananya - ada hakikat, proprioception, ini adalah ketika otak anda memahami dan merasakan bagaimana bahagian tubuh anda berada di angkasa, walaupun ia tidak melihatnya. Sebagai contoh, otot yang baik dapat melindungi kita dari kecederaan dengan mencegah selekoh dan sudut yang tidak wajar pada sendi kita. Maksudnya, pada tahap refleks, otak memberikan perintah untuk menangguhkan pergerakan dalam situasi kritikal. Secara amnya, sistem ini dapat dilatih dan diperbaiki, tetapi pada masa yang sama, jika anda tidak cukup tidur, anda mengalami tekanan yang teruk, anda hanya merasa tidak enak, proses ini mula berfungsi dengan lebih teruk, dan reaksi pertahanan ini menjadi perlahan. Dan otak mungkin tidak mempunyai waktu untuk memberi perintah untuk menghentikan pergerakannya, ”kata doktor Valentin Belyaevsky. Saya datang ke bola sepak itu, mempunyai musim panas yang sangat sporty di belakang saya, tetapi benar-benar dibongkar pada hari tertentu.

Seperti dalam kes nahas pesawat atau penipuan apartmen, hanya pengalaman negatif yang menjadi umum. Secara konvensional, ramai yang tidak menulis di forum sekiranya operasi berjalan lancar. Oleh kerana itu, kesan dibuat bahawa komplikasi timbul melalui satu. Saya menelefon banyak rakan yang mengalami pecah, dan kebanyakan mereka menjalani operasi normal dan pulih.

Saya meminta nasihat daripada enam doktor yang agak serius (tiga daripadanya tidak melihat MRI), dan pada suatu ketika terdapat skor 2: 2 dalam pemungutan suara untuk melakukan operasi atau tidak. Terdapat teori bahawa penembusan ke sendi mempunyai komplikasi sebanyak hidup dengan ligamen yang koyak. Pendapat doktor yang agak ternama - dengan salib yang koyak, anda boleh menjalani kehidupan yang normal sekiranya anda tidak bersukan. Sekiranya anda mengepam otot paha anda dan melakukan prosedur pencegahan, anda juga boleh berlatih di peringkat amatur. Yang lain, sebagai tindak balas terhadap ini, sangat emosional menyebut pendekatan ini salah dan mengatakan bahawa hanya pembedahan yang membantu, terutama jika anda berusia di bawah 50 tahun. Di bilik yang sama dengan saya adalah seorang pemuda yang telah menangguhkan pembedahan ACL selama 10 tahun. Akibatnya, dia datang ke pakar bedah dengan mengadu bahawa lututnya berkala pada satu posisi. Ia berhenti membongkok dan tidak lentur.

Anda boleh terus melabur dalam pemulihan dan menghabiskan beberapa ratus ribu rubel. Contohnya, lakukan dengan hutang pemulihan. Perbelanjaan utama saya adalah pembelian myostimulator (32 ribu rubel) - ia menguatkan otot, tetapi membolehkan anda melakukannya tanpa memuatkan sendi.

8 bulan telah berlalu sejak operasi saya. Dengan lenturan lutut yang kuat, ada perasaan bahawa ia tidak berkelakuan seperti sebelumnya. Saya belum mencuba pecut atau mengubah lompatan. Berlari dengan kadar sederhana tidak menyakitkan. Otot paha di kaki kiri dan kanan hampir sama saiznya. Mereka mengatakan bahawa lebih baik memberikan diri anda 9-12 bulan sebelum sukan koordinasi yang kompleks jika anda bukan profesional. Selepas kira-kira satu tahun, masuk akal untuk melakukan MRI kedua dan melihat keadaan lutut. Pakar bedah mengatakan bahawa saya boleh mula bermain bola sepak jika saya mahu. Tidak ada keinginan lagi. Semasa anda ingin menikmati kestabilan sendi lutut semasa berlari dan berlatih di luar rumah.