Artritis: apa itu? Sebab, gejala, rawatan, pencegahan

Artritis

Artritis adalah konsep umum bagi semua penyakit sendi. Ini boleh menjadi penyakit yang mendasari dan komplikasi sampingan dari sejumlah penyakit. Diagnostik yang rumit dan rawatan jangka panjang menjadikan artritis sendi salah satu penyakit yang paling serius. Walaupun begitu, sebilangan besar pesakit yang disembuhkan memungkinkan doktor memberikan prognosis yang baik..

Setiap orang keenam yang sakit menjadi kurang upaya. Sementara itu, penyakit ini dapat dicegah dengan mudah, dan diagnosis awal menjamin penyembuhan lengkap. Kita hanya perlu mempertimbangkan semula gaya hidup anda dan tidak mengabaikan gejala yang membimbangkan..

Varieti artritis

Pakar rheumatologi dan pakar ortopedis menggunakan beberapa klasifikasi penyakit sendi radang sekaligus. Walau bagaimanapun, yang paling luas adalah klasifikasi, yang sebahagiannya menyebabkan penyebab penyakit. Menurutnya, artritis dibahagikan kepada utama dan sampingan, (komplikasi penyakit lain).

Istilah "artritis", yang diperkenalkan oleh Hippocrates, digunakan pada abad-abad berikutnya untuk merujuk kepada patologi sendi. Sejak akhir abad ke-15, pencahayaan perubatan saintifik mula secara beransur-ansur mengasingkan bentuk penyakit individu..

Oleh itu, Bayou menonjolkan rematik di kalangan artritis. Pada awal abad ke-17, Sidengam menggambarkan arthritis gout dan rheumatoid sebagai bentuk yang terpisah. Beberapa dekad kemudian, arthritis spesifik berjangkit digabungkan oleh Bouchard dengan nama umum "pseudo-rematik berjangkit". Pada abad ke-19, Müller membuat percubaan pertama untuk mengklasifikasikan patologi sendi. Dia jelas membezakan antara penyakit radang pada sendi (arthritis) dari distrofik (arthrosis). Bahagian ini mengekalkan kepentingannya hingga sekarang..

Bentuk primer

  • Osteoarthritis - tisu tulang rawan sendi terjejas, mengakibatkan ubah bentuk lengkap.
  • Rheumatoid arthritis adalah gangguan tisu penghubung yang mempengaruhi sendi kecil.
  • Arthritis septik (berjangkit) - Jangkitan kulat atau bakteria menyerang sendi besar seperti lutut atau pinggul. Kemudian semua sendi terlibat dalam proses keradangan..
  • Gout adalah penyakit metabolik yang dicirikan oleh penumpukan garam asid urik. Benjolan di dekat ibu jari adalah manifestasi arthritis jenis ini..
  • Penyakit Still, sejenis artritis reumatoid, sangat sukar untuk didiagnosis. Dalam sebilangan besar kes, ia diperhatikan pada kanak-kanak di bawah usia 16 tahun.
  • Spondylitis adalah jangkitan pada vertebra yang berlaku terutamanya disebabkan oleh bakteria. Terdapat beberapa bentuk penyakit ini - osteomielitis tulang belakang dan spondylitis tuberkulosis..

Artritis, yang merupakan komplikasi penyakit lain

Diagnosis berasingan memerlukan artritis sendi, yang berkembang sekunder pada penyakit lain, kerana dalam hal ini gejala mereka muncul.

Sebagai contoh, untuk lupus eritematosus sistemik, selain lesi pada sendi kecil, demam dan gejala "rama-rama" adalah ciri: kemerahan kulit wajah di pipi dan hidung, menyerupai sayap rama-rama.

  • Lupus eritematosus sistemik - penyakit pada tisu penghubung dan turunannya.
  • Purpura - pendarahan kapilari bintik-bintik kecil di kulit, di bawah kulit atau pada membran mukus.
  • Psoriatik arthritis - penyakit sendi progresif kronik yang berlaku semasa psoriasis.
  • Reaktif artritis adalah penyakit radang dengan kerosakan sendi yang berkembang selepas pemindahan jangkitan tertentu (genitouriner, usus, nasofaring).
  • Hemokromatosis adalah penyakit keturunan, yang ditentukan secara genetik, yang ditunjukkan oleh pelanggaran metabolisme zat besi dengan pengumpulannya dalam tisu dan organ.
  • Hepatitis - penyakit radang hati, biasanya berasal dari virus, sering melibatkan sendi.
  • Granulomatosis - keradangan yang dicirikan oleh pembentukan granuloma (nodul) yang disebabkan oleh transformasi sel yang mampu melakukan fagositosis.
  • Borreliosis adalah penyakit bawaan kutu yang paling biasa di Hemisfera Utara. Bakteria disebarkan kepada manusia oleh gigitan kutu ixodid yang dijangkiti. Sistem muskuloskeletal terutamanya terjejas.

Pengkelasan yang tepat sangat memudahkan diagnosis dan terapi selanjutnya.

Punca penyakit

Artritis adalah penyakit yang kompleks dan pelbagai. Perkembangannya disebabkan oleh banyak sebab. Dalam klasifikasi perubatan, adalah kebiasaan untuk membezakan beberapa kumpulan utama:

  1. Provokator berjangkit - kehadiran penyakit virus dan bakteria.
  2. Penyebab traumatik - sendi yang rosak tidak dipulihkan sepenuhnya, yang kemudian menyebabkan proses keradangan.
  3. Faktor imunologi - diet tidak sihat, kekurangan vitamin, tabiat buruk, termasuk penyalahgunaan minuman berkafein, meningkatkan risiko penyakit.
  4. Kecenderungan genetik. Penyakit ini boleh diwarisi. Sekiranya dalam kalangan saudara terdekat ada yang menderita radang sendi, maka kemungkinan sakit akan meningkat.

Pelbagai orang berisiko. Selain alasan yang jelas, ada keadaan yang memberi dorongan kuat untuk penyakit ini:

  • Perempuan. Statistik menunjukkan bahawa wanita lebih cenderung daripada lelaki untuk meminta pertolongan dari pakar rheumatologi. Terdapat penjelasan yang benar-benar logik untuk ini. Proses alami dan sukar untuk mengandung dan melahirkan anak akan kehilangan banyak vitamin dan mineral yang bermanfaat bagi tubuh. Membawa anak adalah peningkatan beban pada keseluruhan sistem muskuloskeletal dan kemungkinan komplikasi dalam bentuk penyakit artritis.
  • Penyakit kronik.
  • Patah tulang, keseleo, kehelan dan kecederaan lain.
  • Pembedahan di bawah anestesia umum.
  • Apa-apa jenis alahan.
  • Komplikasi dari vaksinasi.
  • Penyakit sendi yang lain. Contohnya, arthrosis, bursitis, sista Bequeir hampir selalu memberikan komplikasi.
  • Zaman lanjut. Lama kelamaan, sendi cenderung lesu jika anda tidak mengambil langkah-langkah.

Kesimpulannya, dapat dikatakan bahawa setiap orang dapat berisiko, termasuk anak-anak kecil..

Gejala

Petunjuk utama penyakit ini adalah sakit pada satu atau lebih sendi. Ramai orang tidak memandang serius perkara ini. Ketidakselesaan jangka pendek tidak menimbulkan kesulitan tertentu. Gejala yang tidak menyenangkan dapat diatasi dengan cepat dengan rawatan urut atau penghilang rasa sakit yang sederhana.

Dari masa ke masa, menjadi lebih sukar untuk mengabaikan gejala. Kesakitan semakin meningkat, memperoleh watak bergelombang. Semasa memandu dan pada waktu malam, penyakit ini bertambah buruk.

Dalam tempoh ini, gejala yang jelas muncul:

  • Kekakuan pagi;
  • Puffiness, disertai dengan kemerahan kulit;
  • Peningkatan suhu di kawasan keradangan;
  • Batasan pergerakan kerana kesakitan teruk;
  • Kecacatan sendi yang dapat dilihat dengan mata kasar.

Gejala berbeza dari spesies ke spesies. Dengan menggunakan penyakit yang paling biasa sebagai contoh, anda boleh membuat gambaran umum mengenai gejala:

  1. Rheumatoid arthritis dicirikan oleh kerosakan sendi simetris, nodul yang kelihatan muncul di lipatan. Pemburukan penyakit ini diperhatikan pada awal pagi, menjelang separuh kedua hari, gejalanya hampir hilang. Sekiranya penyakit ini berada pada tahap akut, pesakit mengalami demam yang teruk, anggota badan menjadi kebas, ketika menghirup, sakit teruk muncul, kelenjar getah bening meningkat, berkedip disertai dengan sakit tajam.
  2. Artritis reaktif - terhadap latar belakang gejala umum, terdapat keradangan saluran kencing, penampilan sistitis, uretritis. Peningkatan koyakan, kekejangan di mata, komplikasi dalam bentuk konjungtivitis.
  3. Berjangkit - menggigil, demam, sakit kepala yang teruk, kelemahan umum, pembengkakan tisu di kawasan sendi yang terjejas. Jenis jangkitan yang memprovokasi penyakit ditentukan dengan menggunakan ujian.
  4. Gouty - sendi lengan dan kaki sangat bengkak. Sendi pertama jari kaki paling kerap terkena. Tetapi, artritis gout dapat muncul di siku, lutut, dan jari. Tapak keradangan berubah menjadi merah. Sindrom nyeri kekejangan - dari sangat kuat, berkedut, lemah, merebak.
  5. Psoriatik - sendi kecil jari kaki dan tangan bertambah besar, menyebabkan pembengkakan anggota badan secara umum. Ia tidak simetris, tidak seperti rheumatoid. Kulit jari yang terkena menggunakan warna ungu-sianotik, seperti selepas pukulan. Kekurangan mobiliti lengkap atau separa. Kesakitan sangat teruk. Tidak mungkin dilakukan tanpa mengambil ubat bius yang kuat.
  6. Osteoartritis - Gejala muncul perlahan-lahan, secara beransur-ansur, ketika penyakit itu berkembang. Tanda amaran pertama adalah kekejangan anggota badan dan tulang belakang. Bergantung pada bentuk arus, ia boleh berada di tahap regresi selama bertahun-tahun. Ia sangat berbahaya dengan gejala kecil dengan lesi skala besar.
  7. Traumatik - proses keradangan membuat dirinya terasa dengan munculnya keretakan pada sendi yang rosak, seperti pada osteoartritis. Kesakitan dan bengkak mungkin tidak akan muncul tidak lama lagi. Oleh itu, jangan abaikan tanda-tanda utama..

Diagnostik

Sebilangan besar sebab dan gejala menjadikan diagnosis artritis sendi menjadi sukar. Hanya doktor yang berpengalaman dan berkelayakan tinggi yang dapat mengumpulkan semua komponen penyakit ini menjadi satu gambar. Walaupun jenis biasa dapat didiagnosis dengan cukup cepat, jenis yang jarang disebabkan oleh patologi kronik yang lain sukar dikesan. Contohnya, rheumatoid arthritis pada sendi, sehingga kini masih menjadi misteri bagi pakar rheumatologi - sebab penampilannya tidak cukup jelas.

Untuk menetapkan terapi yang berkesan, diagnosis akhir dibuat bersama-sama dengan petunjuk penyebabnya..

Untuk ini, pelbagai langkah perubatan dijalankan:

  • Sejarah perubatan lengkap dikumpulkan;
  • Ujian makmal dijalankan (biokimia darah umum, penentuan tahap gula, kajian PCR, urinalisis, dll.).
  • Penyakit berjangkit, alergi, trauma, bakteria dan lain-lain dikecualikan, sehingga menimbulkan provokasi;
  • Penyelidikan menggunakan peralatan diagnostik - X-ray, ultrasound, MRI;
  • Biopsi cecair sinovial mengisi rongga sendi.
  • Arthroscopy. Kaedah yang lebih moden untuk memeriksa sendi dan mengumpulkan cecair sinovial. Kaedah ini memberikan data yang tepat dan, sebagai peraturan, tidak memerlukan prosedur berulang.
  • Gambaran klinikal lengkap penyakit disusun.

Semua langkah diagnostik berturutan sangat penting untuk menentukan penyakit sendi. Kajian perkakasan yang kompleks tidak termasuk, tetapi saling melengkapi.

Seperti yang dinyatakan di atas, membuat diagnosis yang betul adalah tugas yang sukar. Oleh itu, anda tidak boleh mengabaikan atau mengganti kaedah diagnostik apa pun. Terapi dan prognosis penyakit selanjutnya bergantung sepenuhnya kepada perkara ini..

Rawatan artritis

Rawatan artritis berlaku dalam beberapa peringkat. Pada masing-masing, sebelum terapi, tujuan dan objektif ditetapkan, yang direalisasikan menggunakan teknik tertentu. Sekiranya pada peringkat awal konservatif, skema standard digunakan, maka pada tahap berikutnya campur tangan pembedahan sudah ditunjukkan, hingga penyingkiran sendi yang terjejas.

Matlamat terapi adalah sama:

  • Melegakan sindrom kesakitan;
  • Hentikan perkembangan penyakit ini;
  • Kembalikan prestasi bersama;
  • Menghilangkan komplikasi yang mungkin berlaku.

Untuk mencapai hasil, gunakan:

  • Terapi ubat. Pertama sekali, ia bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit yang luar biasa dan meneruskan gaya hidup normal - tidur, kerja, pergerakan, dan aktiviti harian. Ubat anti-radang dan analgesik diresepkan (contohnya, Diclofenac, Baralgin, Ketorol), yang tidak akan dapat menyembuhkan penyakit ini, tetapi akan menghilangkan sindrom kesakitan. Chondroprotectors yang mampu memulihkan tisu tulang rawan. Antibiotik pelbagai spektrum tindakan untuk melegakan keradangan dan abses yang teruk.
  • Aktiviti fisioterapi. Ini termasuk penyinaran ultraviolet, elektroforesis dengan agen anestetik, fonoforesis, urut, terapi lumpur, pemanasan, pembungkus, hydromassage, mandi terapi. Selepas seminggu, keadaan pesakit bertambah baik. Bersama dengan rawatan ubat, sebarang jenis artritis menjadi asimtomatik. Kualiti hidup pesakit bertambah baik, dan dia sudah dapat memulai tugas hariannya.
  • Latihan fisioterapi dan pemakanan seimbang. Rawatan arthritis memerlukan perbaikan keseluruhan diet. Sebilangan besar sayur-sayuran dan buah-buahan segar semestinya dimasukkan ke dalam makanan, daging berlemak digantikan oleh ikan dan makanan laut, goreng, masin, hidangan pedas dan semua jenis perasa tidak termasuk. Semua makanan hanya dimasak dan direbus tanpa menambah minyak. Makanan diet akan memastikan bekalan mineral dan vitamin penting kepada tubuh dan, terutamanya, sendi yang terjejas.

Aktiviti fizikal juga perlu disesuaikan. Keadaan rehat dan rehat di tempat tidur yang berterusan hanya akan memperburuk keadaan pesakit. Bergantung pada keparahan penyakit, terapi senaman ditetapkan secara individu oleh doktor yang menghadiri. Kompleks ini harus dilakukan secara berkala, tanpa jurang, dengan mengambil kira semua cadangan perubatan.

Sebagai contoh, terdapat sejumlah latihan untuk artritis pergelangan kaki:

  • melancarkan lancar dari hujung kaki ke tumit;
  • berjalan di bahagian dalam kaki;
  • melompat pada jari kaki;
  • berjalan di tumit;
  • duduk, menarik jari kaki.

Untuk kes yang teruk, banyak latihan dapat dilakukan di air, di mana bebannya berkurang dan terapi senaman lebih selesa. Juga ditunjukkan ialah penggunaan basikal senaman.

Terapi urut melegakan ketegangan dan bengkak pada sendi. Perlu dimasukkan dalam proses umum merawat arthritis. Kunjungan ke kemudahan spa akan membantu anda mencapai hasil yang maksimum.

Bagaimanapun, semua langkah terapi, latihan terapi fizikal dan ubat-ubatan hanya ditentukan oleh doktor yang hadir, berdasarkan diagnosis.

Kaedah tradisional untuk merawat artritis

Dalam memerangi penyakit, semua kaedah adalah baik. Perubatan tradisional menawarkan banyak resipi yang telah diuji pada satu orang. Yang paling popular adalah:

Mandi konifer. Tuangkan air mendidih ke atas dahan cemara, biarkan selama 10 minit, turunkan kaki ke dalam bekas dengan jarum selama 30 minit. Pergi tidur sejurus selepas prosedur. Boleh diulang setiap hari sehingga rasa lega berlaku.

Benih rami hangat di dalam ketuhar atau dalam kuali kering, letakkan di dalam beg kain dan sapukan pada sendi yang sakit.

Kubis segar terkenal dengan sifat anti-radang. Sapukan kepingan hangat ke kawasan yang terkena arthritis, yang sebelumnya dilumasi dengan sebarang jenis madu. Balut kompres dengan pelekat dan selendang yang hangat. Sebaiknya lakukan ini pada waktu malam..

Campurkan telur ayam mentah dengan dua sudu garam meja dengan teliti, sapukan komposisi pada kain kapas bersih dan bungkus tempat sakit. Semasa mengering, sapukan bahagian baru campuran.

Campurkan kefir dengan kapur hancur hingga krim masam pekat. Masukkan kompres semalaman. Kelegaan tidak akan membuat anda menunggu.

Walaupun keberkesanan kaedah alternatif, harus diingat bahawa rawatan diri boleh berakhir dengan teruk. Tanpa kaedah tradisional, hasil positifnya akan sementara dan artritis akan kembali tidak lama lagi..

Gabungan beberapa teknik, ubat tradisional dan tradisional memberikan kesan jangka panjang yang stabil dan mengurangkan risiko kambuh.

Pencegahan

Prognosis untuk semua jenis artritis umumnya baik. Dalam kebanyakan kes, penyakit ini dapat disembuhkan sepenuhnya dalam 6-9 bulan. Dalam tempoh ini, penting untuk tidak menyerahkan kehidupan yang penuh, tetapi menyesuaikan diri dengan seberapa banyak yang mungkin. Pelaksanaan cadangan dan peraturan mudah akan memperbaiki keadaan umum pesakit:

  • Mengurangkan tekanan pada sendi;
  • Lakukan senaman regangan;
  • Pelaksanaan tegas semua cadangan doktor yang menghadiri;
  • Tidur yang mencukupi;
  • Makan makanan seimbang.

Kesihatan bergantung sepenuhnya kepada kawalan diri dan kepatuhan kepada peraturan. Ini adalah harga kecil untuk membayar penyembuhan lengkap untuk artritis. Penting untuk mematuhi langkah pencegahan untuk mencegah kambuh..

  • Makan yang sihat dan betul harus menjadi kebiasaan yang baik untuk hidup. Ini akan membantu bukan sahaja mencegah kembalinya arthritis, tetapi juga memberi kesan yang baik terhadap keadaan umum badan..
  • Hapuskan alkohol dan merokok sepenuhnya. Tabiat buruk tidak pernah kondusif untuk kesihatan yang baik.
  • Mencegah penyakit berjangkit. Untuk melakukan ini, ambil ubat imunomodulator dan rawat secara menyeluruh walaupun hidung berair..
  • Untuk menjalani gaya hidup aktif. Berjalan-jalan panjang, berlatih sukan harus menjadi tugas harian.
  • Elakkan aktiviti fizikal yang berat untuk mengurangkan risiko kecederaan.
  • Lakukan urutan pencegahan sebelum tidur.

Hanya dengan mengubah sepenuhnya gaya hidup anda, anda dapat mengelakkan kambuh dan mencegah perkembangan arthritis dengan semangat baru. Sekiranya penyakit itu kembali, mengabaikan gejala yang kelihatannya tidak signifikan adalah jalan langsung ke meja pembedahan dan kemungkinan kecacatan.

Jenis-jenis artritis

Setiap jenis penyakit sistem muskuloskeletal manusia mempunyai simptom, manifestasi, akibat, batasan dan kaedah rawatannya sendiri. Jenis artritis dibezakan oleh punca manifestasi. Dan juga patologi adalah radang dan degeneratif dengan ubah bentuk tisu tulang rawan, berjangkit dan tidak berjangkit, dengan kerosakan pada satu (monoarthritis) atau beberapa (polyarthritis) sendi.

Penyakit apa?

Arthritis adalah penyakit radang pada sendi yang menyebabkan gangguan pergerakan semula jadi dan ubah bentuknya. Ia disertai dengan kegagalan metabolik pada kapsul sendi, penipisan tisu tulang rawan intra-artikular, pembengkakan dan keradangan. Kerosakan juga boleh disebabkan serentak oleh dua penyakit - arthrosis-arthritis. Terdapat fasa penyimpangan akut dan kronik.

FasaGejalaRawatan
AkutKeradangan sekali pada sendiIa mudah dirawat, tidak memerlukan rawatan perubatan berulang
Kesakitan yang kuat
Peningkatan suhu badan
KronikPerkembangan penyakit secara beransur-ansurRawatan jangka panjang, kambuh mungkin berlaku
Sakit semasa pergerakan, sekejap-sekejap, bertambah buruk, atau berterusan
Dislokasi, subluksasi
Pembengkakan tisu periartikular

Sekiranya tidak ada langkah-langkah terapeutik dan dalam kes perkembangan penyakit ini, sendi cacat, yang menyebabkan kecacatan dan kecacatan.

Jenis arthritis, penyebab, gejala dan rawatannya

Sebab-sebab proses keradangan dan degeneratif pada tisu tulang rawan bervariasi. Mereka disebabkan oleh jangkitan, pembentukan antibodi terhadap sel tubuh sendiri, kerosakan mikro semasa tekanan, kecederaan dan patah tulang, pengumpulan garam di rongga sendi. Varieti artritis dikelaskan mengikut ciri-ciri penyakit ini.

Jenis dan penyebab perkembangan penyakit

JenisSebab-sebabnya
ReaktifPenyakit berjangkit
Penyakit sistem genitouriner dan saluran gastrousus
RheumatoidJangkitan
Kecenderungan genetik
GoutyPenyakit metabolik
Diabetes
Hipertensi
Obesiti
PsoriatikPsoriasis
Tahap hormon menurun
Rawatan jangka panjang dengan ubat anti-radang bukan steroid dan beberapa ubat untuk hipertensi
Penyakit masihKecenderungan genetik
Zaman kanak-kanak
Septik (Berjangkit)Pengenalan staphylococcus atau pneumococcus
Spondyloarthritis (ankylosing spondylitis)Kecenderungan keturunan
Kembali ke senarai kandungan

Gejala penyakit

JenisGejala
ReaktifLesi jari kaki dan tangan, lutut, bahu dan sendi pinggul
Kelemahan dan keletihan
Demam dan sakit kepala
Keradangan asimetris, sakit di satu bahagian badan
Sakit berterusan atau kesakitan yang teruk
Keradangan saluran kencing
Gangguan penglihatan dan kemerahan mata, gangguan pencernaan
RheumatoidPenglibatan sendi pelbagai (tangan dan kaki)
Keradangan simetri
Keletihan
Kekejangan atau ketidakstabilan anggota badan sepenuhnya pada waktu pagi
Sakit dan bengkak pada bahagian badan yang terjejas
Kenaikan suhu integumen di sekitar keradangan
GoutyLesi pergelangan kaki, jari dan jari kaki
Serangan kesakitan yang tajam pada waktu petang dan malam
Perubahan warna kulit di kawasan keradangan
Hilangnya rasa sakit semasa eksaserbasi
Peningkatan suhu badan atau kulit di kawasan keradangan
Asimetri keradangan
PsoriatikKerosakan pada sendi jari dan jari kaki
Sakit sakit pada tulang tumit
Kursus keradangan asimetris
Warna tisu merah-biru yang kuat di kawasan yang terjejas
Manifestasi psoriasis
Penyakit masihKenaikan suhu badan selama beberapa hari (minggu, bulan)
Kejatuhan tahap hemoglobin dalam darah
Kerosakan pada jantung, paru-paru, mata
Gangguan pada sistem saraf
SeptikKekalahan sendi lutut, bahu, pinggul, punggung bawah
Peningkatan suhu badan dan kulit di kawasan yang terjejas
Kesakitan otot di sekitar lesi
Sakit kepala
Pembengkakan sendi
Peningkatan kesakitan semasa pergerakan
Sekatan pergerakan
Spondyloarthritis (ankylosing spondylitis)Kerosakan pada sendi intervertebral
Keradangan sendi iliac
Asimetri keradangan
Keradangan mata, organ urogenital, usus, kulit dan kuku
Thrombophlebitis
Kembali ke senarai kandungan

Kaedah rawatan

Terapi dijalankan dengan mempertimbangkan penyebab timbulnya penyakit ini, menggabungkan terapi ubat dengan terapi senaman dan fisioterapi. Rawatan artritis reumatoid dilakukan setelah diagnosis lengkap. Antibiotik dan NSAID digunakan untuk melegakan keradangan dan kesakitan. Pendekatan bersepadu menangani penyimpangan, tetapi pembedahan diperlukan jika tisu tulang rawan hancur.

Kaedah rawatanJenis
RheumatoidGoutyPsoriatikSpondyloarthritisReaktifSeptik
Ubat++++++
Fisioterapi++++
Terapi senaman++++++
Urut-+----
Diet+++++-
Rehat----+-
Saliran-----+
Pembedahan+-+---
Rawatan termal---+--
Kembali ke senarai kandungan

Tahap penyakit ini

Terdapat 4 darjah aktiviti penyakit satu sendi atau beberapa sekaligus (artritis reumatoid dengan kerosakan pada organ dalaman). Diagnostik dijalankan menggunakan pemeriksaan sinar-X. Ini adalah satu-satunya cara untuk menentukan tahap kerosakan sendi. Dengan polyarthritis, ujian darah dan kajian mengenai kehadiran faktor reumatoid dilakukan. Jenis artritis reumatoid adalah seropositif dan seronegatif. Dalam bentuk pertama, faktor rheumatoid terdapat dalam serum cecair artikular, dan kedua tidak..

1 darjah artritis

Peringkat awal. Pada peringkat pertama, tidak ada manifestasi luaran penyakit ini. Pada waktu pagi, terdapat kekakuan pergerakan dan kesakitan. Di jari dan jari kaki terdapat kekurangan mobiliti, di pergelangan kaki terdapat sakit berkala, di bahu - lemah dan hanya selepas latihan fizikal, di lutut - sakit pendek. Rheumatoid arthritis darjah 1 ditunjukkan oleh kesakitan ringan semasa pergerakan, fenomena eksudatif kecil, kekakuan pendek pada waktu pagi dan perubahan dalam darah. Pada peringkat 1, gangguan peredaran tulang rawan ditunjukkan dalam sinar-x.

Arthritis 2 darjah

Permulaan kerosakan tulang. Sensasi kesakitan lebih ketara. Sendi jari dan pergelangan kaki membengkak, gatal, kulit menjadi merah. Artritis pada tahap kedua sendi lutut dan bahu ditunjukkan oleh pembengkakan yang jelas di zon proses patologi, kesukaran bergerak, hiperemia kulit. Dengan artritis reumatoid, terdapat:

  • sakit pada pergerakan dan rehat;
  • kekakuan pergerakan untuk masa yang lama;
  • fenomena eksudatif pada sendi;
  • perubahan dalam ujian darah;
  • tanda-tanda kerosakan pada organ dalaman;
  • perubahan yang jelas dapat dilihat pada radiografi - tepi tulang tidak rata.
Kembali ke senarai kandungan

3 darjah patologi

  • ubah bentuk sendi;
  • sakitnya teruk;
  • tanda ubah bentuk;
  • kulit bengkak, kemerahan;
  • pergerakan jari dikekang;
  • pergerakan tangan terhad di bahu;
  • di bahagian pinggul, atrofi dan pergerakan otot gluteal dan femoral adalah terhad.

Artritis sendi lutut dimanifestasikan oleh kesakitan teruk, kekejangan otot, kecacatan sendi, dan fiksasi tulang pada kedudukan yang salah. Di pergelangan kaki, sendi cacat sepenuhnya dan pergerakannya sukar. Pada rheumatoid arthritis, tahap ketiga adalah aktiviti penyakit yang tinggi, apabila kesakitan yang teruk dan kekakuan pergerakan yang berpanjangan diperhatikan, batasan pergerakan yang mendalam, kemerahan kulit, peningkatan suhu badan, perubahan komposisi darah, kerosakan organ dalaman Pada x-ray, arthritis gred 3 dapat dilihat apabila pembengkakan tisu lembut dan kehilangan tulang rawan, ruang interosseous menyempit.

4 darjah artritis

Kecacatan dan kecacatan lengkap berkembang. Pada tahap arthritis sendi lutut ini, kontraksi otot-tendon terbentuk. Bahu, pinggul, sendi pergelangan kaki dan jari kehilangan pergerakan sepenuhnya. Kesakitan meningkat dengan ketara. Dengan artritis reumatoid, osteoporosis berkembang. X-ray menunjukkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada tisu tulang dan tulang rawan.

Apa itu artritis

Dalam perubatan, terdapat lebih dari seratus jenis arthritis. Ini adalah penyakit sendi yang berkaitan dengan proses keradangan dari pelbagai asal usul. Sebilangan penyebab patologi belum dapat dijelaskan. Artikel ini akan mempertimbangkan jenis arthritis, gejala dan rawatannya; bagaimana arthritis berbeza dengan rheumatoid arthritis.

Apa itu artritis

Ia adalah penyakit radang pada tisu penghubung sendi. Sudah tentu sebarang sendi di tubuh manusia boleh terjejas. Proses keradangan menyebabkan pemusnahan tisu tulang rawan, yang seterusnya membawa kepada ubah bentuk. Penyebab penyakit ini adalah:

  • kecederaan, baru dan lama; ia boleh menjadi keseleo, patah tulang atau keseleo;
  • senaman fizikal yang berterusan pada otot dan sendi;
  • berat badan berlebihan;
  • akibat penyakit berjangkit;
  • gangguan endokrin;
  • faktor autoimun;
  • proses penuaan badan.

Gejala berikut adalah ciri patologi:

  • sakit pada sendi, baik semasa bergerak dan ketika rehat;
  • bengkak dan pembengkakan sendi;
  • penurunan mobiliti kerana kesakitan;
  • kemerahan kulit;
  • kekejangan sendi pada waktu pagi;
  • gangguan usus;
  • kurang selera makan;
  • peningkatan suhu di kawasan sendi - kesan yang disebut "sendi panas".

Pengelasan

Mengikut bilangan sendi yang terjejas, artritis dibahagikan kepada monoarthritis dan polyartitis. Dalam kes pertama, satu sendi menderita, yang kedua - beberapa. Mengikut kadar aliran, ia boleh menjadi akut dan kronik. Akut berkembang dengan cepat, dalam beberapa hari, kronik boleh bertahan selama bertahun-tahun.

Jenis arthritis dan diagnosisnya

Di antara banyak jenis penyakit, yang paling biasa dibezakan:

  • reumatoid (sendi lutut, jari);
  • reaktif;
  • spondyloarthritis;
  • osteoartritis;
  • serangan gouty;
  • sindrom artikular dalam penyakit sistemik.

Artikel ini akan membincangkan jenis arthritis yang paling biasa.

Diagnosis arthritis dibuat setelah pemeriksaan menyeluruh pesakit, pengumpulan ujian darah, cecair sinovial dari sendi, pemeriksaan sinar-X, terapi resonans magnetik atau tomografi yang dikira. Pesakit dengan diagnosis yang ditetapkan dirujuk untuk berunding dengan pakar rheumatologi untuk mengecualikan sifat penyakit reumatik.

X-ray mendedahkan tanda artritis reumatoid - perkembangan awal osteoporosis. Ini dapat dilihat dari penurunan ukuran celah interartikular, ubah bentuk tulang, dan pembentukan sequestor. Dalam bentuk kronik penyakit ini, dislokasi atau subluksasi akan muncul pada sinar-x.

Perbezaan antara arthritis dan rheumatoid arthritis

Ia dibezakan oleh asalnya autoimun. Proses keradangan disebabkan oleh sel-sel di dalam badan anda sendiri. Ini adalah antibodi yang memusnahkan sel-sel badan mereka sendiri, menyebabkan kerosakan tisu. Dengan jenis patologi ini, sendi simetri terjejas: pergelangan tangan, jari, kaki, lutut, pergelangan kaki.

Selalunya wanita mengalami masalah ini. Penyakit ini bermula dengan sakit ringan, disertai dengan keletihan dan kekakuan yang cepat pada sendi. Pada waktu pagi, kekakuan adalah ciri, mereka menjadi keras dan hangat apabila disentuh. Kekakuan pagi hilang dalam satu jam aktiviti fizikal. Mereka secara beransur-ansur kehilangan pergerakan normal dan mula cacat..

Apakah Perbezaan Antara Arthritis dan Rheumatoid Arthritis

Rheumatoid arthritis berbeza kerana ia disertai oleh keradangan sendi yang akut dan menyakitkan; lesi membengkak, rasa sakit semakin kuat pada waktu petang dan malam. Pada waktu pagi, terdapat kekakuan yang kuat, lama-kelamaan ini menyebabkan ubah bentuk. Hampir selalu, jantung pesakit terjejas..

Selain asal autoimun, penyakit ini dapat dipicu oleh jangkitan yang "tidak aktif" di dalam badan. Hipotermia, kemurungan, gangguan saraf, atau keletihan dapat meningkatkan jangkitan. Pada kanak-kanak kecil, penyakit ini boleh berlaku sebagai komplikasi selepas selesema..

Terdapat perbezaan antara rheumatoid arthritis dan rematik. Kedua-dua patologi dikaitkan dengan keradangan sendi, tetapi mereka berbeza dalam penyebab, kadar perkembangan, dan gejala. Rheumatisme berkembang dengan latar belakang penyakit berjangkit lain semasa musim bermusim yang melemahkan sistem imun. Mereka diprovokasi oleh jangkitan bakteria. Penyakit ini disertai oleh demam dan patologi bakteria: otitis media, kolesistitis, sinusitis.

Rheumatoid arthritis bersifat kronik dan tidak berkaitan dengan gejala di atas. Rheumatisme berkembang sangat cepat dan akibatnya dapat dibalikkan, tetapi jika tidak dirawat dengan betul, masalah jantung dapat muncul. Rheumatoid arthritis berkembang secara perlahan, mempengaruhi sendi secara beransur-ansur, satu demi satu.

Rawatan untuk artritis reumatoid adalah untuk mengurangkan gejala, memulihkan fungsi motor, dan mencapai pengampunan yang berterusan..

Terapi ubat merangkumi penggunaan ubat penahan sakit anti-radang, terapi hormon dan terapi imunosupresif (Nimesulide, Ibuprofen, Diclofenac). Vitamin D meningkatkan kesan ubat-ubatan dan menghentikan pemusnahan tisu.

Latihan fisioterapi mengembalikan nada dan kekuatan otot. Fisioterapi mendorong penembusan ubat yang lebih baik ke dalam tisu, melegakan kesakitan, bengkak dan mengurangkan keradangan. Pelbagai jenis digunakan: fonoforesis, magnetoterapi, terapi laser, ultrasound. Mereka membuat aplikasi ubat dengan "Dimexidum".

Artritis septik

Ia disebabkan oleh jangkitan kulat atau bakteria. Selalunya ia adalah streptococcus atau staphylococcus. Ia berkembang akibat jangkitan pada sendi dengan aliran darah. Lutut dan pinggul terjejas. Bentuk kronik penyakit ini disebabkan oleh bakteria tuberkulosis. Pembedahan implantasi buatan, diabetes, jangkitan, kecederaan, atau ubat-ubatan yang menekan sistem imun boleh memprovokasi penyakit ini.

Patologi jenis ini berkembang pesat. Suhu badan umum meningkat, demam dan menggigil muncul, sendi membengkak dan memerah, sebagai peraturan, satu sendi menderita. Terdapat rasa sakit yang tajam ketika bergerak, kerana aktiviti menurun. Selalunya, sendi besar terjejas, mengalami tekanan yang hebat. Ini adalah sendi pinggul, lutut atau bahu.

Artritis reaktif (autoimun)

Artritis reaktif adalah penyakit autoimun. Nama konsonan sering menimbulkan persoalan: artritis reaktif dan artritis reumatoid - apakah perbezaannya? Seperti yang dijelaskan di atas, penyebab kerosakan sendi adalah sel tubuh sendiri. Terutama sendi besar terjejas: pinggul, lutut, kadang-kadang sendi tangan dan jari kaki bergabung dengannya.

Penyakit ini disertai oleh keletihan yang cepat, kekejangan setelah tidur, kelemahan di seluruh badan, demam rendah, asimetri pada sendi yang terjejas, selera makan yang buruk, sakit sendi yang berterusan.

Artritis gout

Patologi ini dikaitkan dengan gangguan metabolik - pemendapan garam asid urik. Sebab-sebab gangguan ini adalah gaya hidup yang tidak menetap, pengambilan produk daging dan alkohol yang tinggi. Ia juga dapat berkembang dengan latar belakang diabetes mellitus, hipertensi atau kegemukan..

Keistimewaan penyakit ini adalah sakit paroxysmal pada waktu petang dan malam, asimetri sendi yang berpenyakit, demam dan peningkatan suhu tisu kawasan yang terjejas. Kerengsaan sering terjadi setelah memakan daging atau makanan yang mengandungi purin.

Artritis psoriatik

Berkembang dengan latar belakang psoriasis - penyakit pada kulit dan kuku. Penyebab patologi ini adalah tekanan yang berpanjangan, penggunaan ubat anti-radang yang berpanjangan dan perubahan tahap hormon..

Tanda-tanda patologi - sakit pada tulang tumit yang sakit, asimetri sendi yang meradang dan warna merah-biru kulit di kawasan yang terjejas.

Jari dan jari kaki terutamanya terjejas, dan mereka membengkak. Penyakit ini berlangsung dengan cepat: tempoh eksaserbasi cepat digantikan oleh pengampunan. Rawatan penyakit yang tidak mencukupi boleh menyebabkan kecacatan sendi dan kehilangan mobiliti.

Kesimpulannya

Artritis hari ini adalah penyakit yang tidak dikaji, tetapi boleh disembuhkan. Dengan pendekatan rawatan yang tepat pada masanya dan kompeten, anda dapat hidup selama bertahun-tahun, mengekalkan aktiviti biasa dan tanpa mengurangkan kualiti hidup. Ubat-ubatan moden, kaedah rawatan, diet, disiplin diri dan keinginan pesakit sendiri menyumbang kepada pemulihan penyakit yang cepat dan berkesan.

Apakah jenis artritis: pengelasan varieti

Sudah lama tidak menjadi rahsia bahawa orang dari berbagai usia menderita masalah sistem muskuloskeletal, walaupun sebelumnya diyakini penyakit seperti itu adalah ciri khas pesakit tua. Yang paling biasa di antaranya boleh disebut artritis..

Sebenarnya, artritis adalah konsep gabungan. Ia merangkumi banyak penyakit yang berlaku dengan kerosakan pada satu (monoarthritis) atau beberapa sendi (polyarthritis). Kesakitan diperhatikan bukan sahaja semasa eksaserbasi, tetapi juga semasa proses patologi, perubahan fungsi dan penampilan sendi.

Untuk artritis itu sendiri, gangguan metabolik pada bursa (kapsul sendi), penipisan tisu rawan intra-artikular, edema dan keradangan sememangnya wujud. Terdapat pelanggaran pergerakan semula jadi sendi, serta ubah bentuknya.

Pengelasan arthritis

Sendi manusia terdiri daripada permukaan tulang rawan, kapsul, rongga artikular yang diisi dengan pelincir (cecair sinovial). Semua proses keradangan berlaku di bahagian dalam beg artikular di bawah pengaruh banyak faktor.

Lama kelamaan, keadaan patologi yang serupa dapat merebak ke bahagian sendi yang lain, menyebabkan keradangan sekunder pada tisu periartikular..

Bergantung pada sifat arthritis, adalah kebiasaan untuk membezakan fasa:

  1. tajam. Artritis seperti itu dipicu oleh keradangan pada sendi sekali sahaja. Mereka mengaitkannya dengan adanya penyakit berjangkit yang mendasari. Artritis akut agak mudah dirawat dan tidak memerlukan rawatan perubatan berulang kali. Gejala yang paling biasa adalah peningkatan suhu badan secara keseluruhan, sindrom kesakitan yang kuat di tempat yang terkena arthritis;
  2. kronik. Ia berkembang secara beransur-ansur, dan tahap akut penyakit ini dapat menyebabkan kronik jika terapinya belum diberi perhatian yang tepat. Lebih-lebih lagi, artritis kronik dapat menampakkan dirinya sebagai kesakitan berterusan dan kadang-kadang timbul. Fasa ini disebut sekiranya kesakitan berterusan selama 3 bulan atau lebih berturut-turut. Tanda-tanda utama adalah: sakit semasa pergerakan sendi, subluksasi, dislokasi, edema tisu periartikular, yang mudah dikesan oleh palpasi.

Apabila artritis kronik jangka panjang, komplikasi akan hilang sepenuhnya pergerakan sendi, keanjalan semula jadi. Hasilnya adalah ubah bentuk anggota badan yang tidak estetik, kecacatan yang boleh berlaku walaupun pada usia muda..

Bentuk radang sendi ini memerlukan masa berbulan-bulan untuk sembuh. Relaps tidak dikecualikan.

Manifestasi artritis biasanya diperhatikan dengan perubahan keadaan cuaca dan di luar musim. Terdapat banyak sebab yang menyebabkan manifestasi penyakit ini. Antara faktor utama adalah fungsi sistem imun manusia yang tidak mencukupi, penyakit berjangkit baru-baru ini, kecenderungan keturunan dan kejutan saraf yang sistematik.

Secara semula jadi, doktor membezakan arthritis berikut:

  • reumatoid;
  • septik;
  • reaktif;
  • gouty;
  • psoriatik.

Artritis reumatoid

Dengan penyakit ini, sendi kecil terjejas. Sebab perkembangan bentuk reumatoid dalam jangkitan, walaupun doktor tidak dapat menjawab soalan ini dengan tegas.

Masalahnya adalah berdasarkan perubahan distrofi dan patologi pada tisu penghubung artikular..

Selalunya, artritis ini menyerang beberapa sendi dan merupakan polyarthritis..

Gejalanya adalah:

  1. keletihan berlebihan;
  2. peningkatan selera makan;
  3. keradangan simetri;
  4. kekejangan pada waktu pagi atau ketidakstabilan anggota badan yang lengkap;
  5. sakit dan bengkak pada bahagian badan yang terjejas;
  6. peningkatan suhu integumen di sekitar keradangan.

Rheumatoid arthritis dicirikan oleh kursus yang berubah-ubah dan mempunyai tahap pembesaran dan pengampunan.

Sifat penyakit yang progresif menjadi penyebab ubah bentuk sendi yang tidak dapat dipulihkan, tisu tulang rawan, peningkatan tekanan pada tendon, yang menyebabkan peregangan mereka.

Artritis septik

Artritis jenis ini juga disebut berjangkit. Ia berlaku akibat penembusan patogen ke dalam tisu sendi.

Tanda-tanda arthritis septik adalah: peningkatan suhu badan umum, migrain yang kerap, sakit pada otot di sekitar sendi yang berpenyakit, peningkatan aktif dalam pembengkakan, peningkatan kesakitan semasa pergerakan dan pembatasan aktiviti motor seterusnya, kedudukan anggota badan.

Juga, perubahan suhu tempatan alat (berhampiran sendi berpenyakit) sering diperhatikan.

Kerana sifat menular arthritis septik, manifestasi juga boleh mengganggu kanak-kanak. Dalam kategori pesakit ini, gejalanya jauh lebih jelas daripada pada orang dewasa. Biasanya, artritis berjangkit mempengaruhi sendi yang paling mudah mengalami tekanan yang teruk:

  • lutut;
  • bahu;
  • pinggul;
  • kecil dari belakang.

Terdapat banyak kes di mana penyakit jenis septik menyebabkan poliartritis. Borang ini menyediakan secepat mungkin untuk mendapatkan bantuan doktor..

Ini akan membantu mencegah perkembangan penyakit ini, perubahan yang tidak dapat dipulihkan dalam fungsi sendi dan struktur anatominya..

Artritis reaktif (autoimun)

Artritis reaktif bermaksud keradangan bukan supuratif pada kapsul sendi. Selalunya penyebab penyakit ini adalah pemindahan penyakit sistem pencernaan dan sistem genitouriner baru-baru ini..

Selalunya, luka seperti itu mengatasi lelaki muda. Patologi dapat berkembang dengan cara yang berbeza: secara beransur-ansur, dengan peningkatan gejala, dan tajam.

Sekiranya pesakit didiagnosis dengan jenis artritis autoimun, kemungkinan besar mereka mengalami radang lutut, sendi pinggul, jari kaki dan tangan. Juga, gejala penyakit harus dipertimbangkan:

  1. keletihan dan kelemahan yang cepat walaupun selepas tidur malam atau rehat;
  2. sakit kepala dan sedikit peningkatan suhu badan (tidak lebih daripada 38 darjah);
  3. proses keradangan di saluran kencing;
  4. keradangan sendi asimetris (sakit dirasakan hanya di sebelah kiri atau kanan);
  5. gangguan pencernaan;
  6. sakit berterusan di sendi (jarang sengit, akut);
  7. kemerahan mata, penglihatan kabur.

Tanda-tanda pertama artritis reaktif berlangsung sekitar 2 bulan. Selepas ini muncul tahap pengampunan. Ciri ciri keradangan ini adalah sindrom kesakitan walaupun semasa tidur atau keadaan rehat sepenuhnya..

Sekiranya rawatan yang mencukupi tidak diambil, artritis seperti itu menjadi permulaan perkembangan katarak mata. Semasa diagnosis, doktor akan secara tidak langsung merujuk pesakit untuk menjalani ujian yang mendedahkan penyakit yang ditularkan semasa hubungan seksual.

Rawatan untuk artritis reaktif memerlukan terapi antibiotik yang berlangsung dari satu hingga dua minggu.

Artritis gout

Punca gout adalah pelanggaran metabolisme normal dalam badan. Terdapat peningkatan kepekatan garam asid urik dan pengumpulan kristal mereka di tisu dan sendi. Artritis ini paling kerap menyerang jari, tangan, dan pergelangan kaki..

Orang yang telah melintasi usia 40 tahun rentan terhadap patologi, kerana sekarang terdapat penurunan dalam aktiviti fizikal dan tubuh mengalami perubahan.

Sehingga beberapa tahun yang lalu, dipercayai bahawa artritis gout adalah penyakit lelaki semata-mata, tetapi statistik perubatan mengatakan bahawa semakin banyak wanita mengalami gout. Kumpulan risiko termasuk mereka yang menjalani gaya hidup tidak aktif dan berlebihan berat badan.

Juga, artritis gout sering didiagnosis pada orang yang menderita diabetes mellitus, hipertensi, obesiti dengan pelbagai peringkat. Perkembangan penyakit ini dapat menimbulkan banyak makanan diet minuman beralkohol, protein dan makanan berlemak.

Simptom yang mencolok pada peringkat awal penyakit ini adalah kerosakan pada satu sendi sahaja. Tanda-tanda lain termasuk:

  • serangan sakit tajam yang menampakkan dirinya pada waktu malam atau pada waktu petang;
  • hilangnya kesakitan sepenuhnya semasa eksaserbasi (walaupun tanpa penggunaan ubat);
  • perubahan warna integumen di sekitar sendi yang berpenyakit;
  • asimetri sendi yang meradang;
  • kenaikan suhu am atau tempatan.

Di samping itu, pesakit mungkin menyedari bahawa dia mengalami gejala arthritis gout setelah makan daging dan makanan lain yang kaya dengan purin..

Sekiranya arthritis ini tidak dirawat, ia akan sering menyebabkan ketulan sendi. Ini disebabkan oleh pengumpulan garam aktif di sekitarnya. Dengan tidak menghiraukan arahan doktor, serangan penyakit ini berlaku lebih kerap. Perlu difahami bahawa kekalahan artritis gout berlaku bukan sahaja pada sendi yang awalnya berpenyakit, tetapi juga pada yang berdekatan.

Semasa rawatan, pesakit harus memperhatikan ubat apa yang ditetapkan oleh doktor untuknya. Oleh itu, disyorkan untuk menggunakan ubat-ubatan yang melegakan keradangan pada beg artikular, bertujuan untuk mengeluarkan garam asid urik dan meningkatkan proses metabolik.

Di samping itu, seseorang mesti mematuhi diet yang ketat dan minum sebanyak mungkin cecair..

Artritis psoriatik

Mengingat jenis arthritis, mustahil untuk menyebutkan psoriatik. Ia berlaku kerana luka pada kulit dan penyakit pada plat kuku. Kira-kira 10% orang dengan psoriasis menghidap artritis ini..

Sebabnya terletak pada tekanan kronik, rawatan jangka panjang dengan ubat anti-radang bukan steroid, penggunaan ubat-ubatan tertentu untuk melawan tekanan darah tinggi dan penurunan tahap hormon.

Gejala masalahnya adalah:

  1. sakit di calcaneus;
  2. manifestasi langsung psoriasis;
  3. perjalanan keradangan asimetris;
  4. warna merah-biru tepu pada kulit di kawasan yang terjejas.

Pada arthritis psoriatik, sebagai peraturan, jari dan jari kaki terjejas. Kesakitan menjadikan dirinya terasa dengan pembengkakan tisu. Perkembangan masalah dicirikan oleh perubahan cepat dalam pengurangan dan pengampunan.

Sekiranya tidak ada rawatan yang tepat, maka penyakit seperti ini akan menyebabkan ubah bentuk sendi yang terjejas, kehilangan aktiviti motornya. Ini disebabkan oleh konjugasi gangguan pada bahagian sendi itu sendiri dan kulit di sekitarnya. Adalah mungkin untuk menyingkirkan penyakit ini hanya dengan pembedahan..

Walaupun terdapat pelbagai penyakit radang pada sistem muskuloskeletal, bergantung pada diagnosis tepat pada masanya dan rawatan yang mencukupi, adalah mungkin untuk mengekalkan sepenuhnya aktiviti fizikal yang biasa, taraf hidup yang baik hingga usia tua..

Kaedah rawatan moden memungkinkan untuk mendekati penyelesaian masalah di kompleks. Kursus ubat-ubatan, prosedur fisioterapi, pemakanan makanan yang kompeten disediakan.

Mengenai sifat arthritis, dan apa yang dapat dilakukan dengan diagnosis seperti itu, dalam video dalam artikel ini.

Apa itu artritis

Kerosakan pada sendi, satu atau lain cara, dikaitkan dengan reaksi keradangan. Terdapat banyak sebab untuk keadaan ini, pengenalpastian yang harus ditangani oleh doktor yang merawat. Jenis arthritis dan diagnosisnya tercermin dalam Klasifikasi Penyakit Antarabangsa.

Sekiranya anda melihat ICD-10, anda boleh mengira lebih daripada 90 diagnosis yang berbeza yang berkaitan dengan penyakit sistem muskuloskeletal. Ini menunjukkan berlakunya berlakunya patologi. Walau bagaimanapun, di antara semua penyakit ini, kumpulan tertentu dapat dibezakan, yang akan merangkumi jenis artritis lain..

Mengenai patologi

Arthritis adalah penyakit radang pada sendi, di mana gangguan metabolik berlaku dalam formasi intra-artikular, tisu tulang rawan menjadi lebih nipis, bengkak dan rasa sakit muncul.

Selain itu, fungsi sendi menderita, pergerakan semula jadi, dan akhirnya kecacatan terbentuk. Telah selalu dipercayai bahawa penyakit sendi adalah patologi orang tua, tetapi pada masa ini, penyakit ini semakin menyerang orang muda..

Diagnosis arthritis dibuat oleh doktor yang hadir berdasarkan aduan (sakit, bengkak, disfungsi), anamnesis penyakit (gejala muncul selepas trauma, jangkitan sebelumnya, dan sebagainya), pemeriksaan, kaedah penyelidikan tambahan: diagnostik sinar-X, pemeriksaan ultrasound pada sendi, pencitraan resonans komputer dan magnetik tomografi, data makmal.

Pengelasan arthritis

Ramai orang berminat dengan jenis arthritis dan bagaimana membezakannya. Dalam perubatan moden, kebiasaan membahagikan kerosakan sendi menjadi: monoarthritis (apabila hanya satu sendi terlibat dalam proses tersebut), oligoarthritis (dari 2 hingga 5 sendi), polyarthritis (kemasukan lebih daripada lima sendi dalam keradangan).

Dengan sifat penyakit ini:

  • patologi akut dengan permulaan yang tajam dan gejala klinikal yang jelas;
  • varian kronik, yang dicirikan oleh perkembangan penyakit secara beransur-ansur dengan peningkatan manifestasi keradangan;
  • kursus berulang - ditunjukkan oleh tempoh pengampunan dan pemburukan.

Jenis patologi, bergantung kepada penyebabnya:

  • traumatik (perkembangan reaksi keradangan sebagai tindak balas terhadap kecederaan, patah tulang, kehelan atau kecederaan lain);
  • berjangkit (pengambilan mikroorganisma patogen ke rongga sendi);
  • distrofik (pelanggaran trofisme tulang rawan menyebabkan penipisannya).

Selain itu, penyakit ini dapat menjadi primer (berkembang sebagai penyakit bebas) dan sekunder (terjadi dengan latar belakang patologi yang ada, didefinisikan sebagai komplikasi).

Artritis reumatoid

Doktor tahu betul dan dapat menjelaskan bagaimana rheumatoid arthritis berbeza dengan arthritis. Sebenarnya, rheumatoid arthritis adalah sejenis tindak balas keradangan terhadap sebab-sebab tertentu..

Ini adalah perbezaan antara arthritis biasa dan rheumatoid arthritis. Faktor utama penyebab perkembangan penyakit ini adalah pembentukan kompleks imun yang merosakkan sendi..

Definisi patologi dapat dijelaskan sedemikian rupa sehingga artritis reumatoid adalah penyakit autoimun sistemik di mana pertahanan tubuh menghasilkan kompleks imun yang mempengaruhi tisu penghubungnya sendiri.

Proses patologi mempengaruhi permukaan artikular, ligamen, tendon, saluran darah, organ dalaman dan kelenjar. Pada artritis reumatoid, terdapat kerosakan simetri pada sendi pada tangan, lengan atau kaki..

Gejala utamanya adalah sakit pada falang pada jari, kekejangan pagi pada sendi selama lebih dari setengah jam, pergerakan yang terganggu. Sebagai tambahan kepada manifestasi tempatan, pesakit mengadu kelemahan, insomnia, demam.

Selalunya berlaku pada wanita (tiga kali) antara usia 25 hingga 60 tahun. Jalannya penyakit ini mungkin berbeza, namun dengan rawatan yang tidak berkesan, pasti menyebabkan kecacatan dan kecacatan..

Rheumatism dan rheumatoid arthritis juga berbeza dari asalnya. Rheumatism adalah komplikasi jangkitan streptokokus sebelumnya. Kerana kesamaan beberapa antigen tisu badan dan bakteria, ketika sistem kekebalan tubuh diaktifkan dan antibodi dihasilkan, kerosakan organ mereka terjadi.

Contohnya, antibodi selalunya mencederakan sel jantung, mengakibatkan miokarditis. Sekiranya tisu sistem saraf terjejas, ini ditunjukkan oleh korea, jika sendi - oleh arthritis. Perbezaan antara artritis reumatoid terletak pada "turun naik" lesi - suatu hari bimbang sendi lutut, di sisi lain siku.

Selepas berakhirnya serangan reumatik, sendi tetap dalam keadaan normal, apabila, seperti rheumatoid arthritis, memburukkan keadaan mereka selama bertahun-tahun dan menyebabkan ubah bentuk..

Artritis septik

Nama lain untuk jenis penyakit ini adalah pyogenic (purulent) atau arthritis berjangkit. Jenis keradangan yang paling berbahaya di mana jangkitan boleh merebak di luar satu sendi dan membawa kepada perkembangan sepsis.

Permulaan reaksi keradangan diprovokasi oleh mikroorganisma (bakteria, kulat atau virus) yang telah memasuki rongga sendi. Jangkitan boleh masuk dari sumber lain (misalnya, dengan tonsilitis kronik atau pielonefritis, abses di dekat sendi). Oleh itu, doktor selalu menasihatkan rawatan tepat pada masanya untuk semua patologi kronik..

Gejala lesi: permulaan penyakit akut, kemerahan kawasan sendi, reaksi kesakitan yang ketara, ketidakupayaan untuk melakukan pergerakan, bengkak.

Sendi panas ketika disentuh, suhu badan meningkat hingga 39-40 darjah, sakit kepala muncul, mual dengan muntah, kesedaran terganggu, kelemahan, sakit otot, dari masa ke masa, penembusan nanah mungkin terbentuk..

Rawatan segera, bermula dengan penghapusan fokus utama, dan kemudian pembersihan (pembersihan) rongga sendi. Ejen antibakteria dari beberapa kumpulan digunakan, terapi detoksifikasi (larutan infus larutan), pemurnian darah dengan plasmapheresis.

Penting! Untuk sebarang bentuk penyakit, anda tidak boleh mengubati diri sendiri, kerana ini penuh dengan perkembangannya dan perkembangan komplikasi.

Artritis reaktif (autoimun)

Jika tidak, penyakit ini disebut sindrom Reiter. Ia berkembang dengan latar belakang jangkitan saluran kencing kronik yang disebabkan oleh klamidia, gonokokus, atau salmonella.

Selain kerosakan sendi (kekejangan pada waktu pagi, kekakuan, sakit sari), penyakit ini dicirikan oleh perkembangan konjungtivitis, dermatitis, uretritis, prostatitis dan stomatitis, demam, gangguan pencernaan, mata merah dan gangguan penglihatan.

Lebih kerap lelaki sakit pada usia 20-40 tahun. Kesukaran diagnosis terletak pada kenyataan bahawa proses itu dapat berjalan dengan tidak jelas untuk waktu yang cukup lama dan hanya muncul pada tahap kemudian, ketika banyak komplikasi muncul (misalnya, pengembangan katarak).

Artritis reaktif dan artritis reumatoid mempunyai perbezaan tersendiri: Sindrom Reiter adalah manifestasi dari proses berjangkit kronik, dan artritis reumatoid hanyalah reaksi autoimun pada sendi artikular. Kedua-dua penyakit ini merosakkan sistem muskuloskeletal melalui sel-sel imun, tetapi dengan alasan yang berbeza.

Artritis dengan gout

Dengan gangguan metabolisme asid urik dalam badan, seseorang mengalami gout. Akibatnya, ia disimpan dalam jumlah yang berlebihan dalam rongga sendi dan membentuk tofus. Penyakit ini sering diperhatikan pada orang berusia lebih dari 40 tahun, terutama lelaki, yang menderita penyakit endokrin dan berat badan berlebihan..

Gout menampakkan dirinya sebagai rasa sakit yang teruk, warna kulit di atas sendi menjadi merah, kawasan sendi panas pada palpasi, penggunaan ubat penghilang rasa sakit tidak memberi kesan semasa eksaserbasi. Penyakit ini dirawat dengan ubat-ubatan yang membantu menghilangkan asid urik yang berlebihan (Allopurinol).

Artritis dengan gout

Patologi sekunder yang berkembang terhadap latar belakang luka psoriatik pada kulit atau kuku. Pada kira-kira 10% pesakit, penyakit yang mendasari mempengaruhi sendi.

Gambar klinikal: sakit di sendi yang terjejas, manifestasi penyakit utama, lesi asimetri, warna kulit merah-biru dan bengkak di kawasan patologi.

Jari dan jari kaki yang paling kerap terkena. Sekiranya tidak dirawat, sendi menjadi cacat dari masa ke masa. Tetapi jika anda berjumpa doktor untuk mendapatkan pertolongan, anda akan dapat mengekalkan aktiviti fizikal yang biasa dan kualiti hidup yang tinggi..

Kesimpulannya

Masalah dengan sistem muskuloskeletal berlaku pada orang yang berumur berbeza, kes perkembangan patologi pada kanak-kanak, remaja dan orang dewasa sering dicatat. Artritis adalah istilah umum yang merangkumi pelbagai penyakit dari pelbagai asal, yang mempengaruhi satu sendi, dua atau lebih dari lima.

Gejala dan rawatan artritis ditentukan oleh pakar profil yang sesuai (traumatologist, rheumatologist, doktor penyakit berjangkit dan lain-lain). Penting untuk diingat bahawa dengan terapi kompleks yang tepat pada masanya, aktiviti motor dan keupayaan kerja seseorang dipulihkan, yang memberi kesan positif terhadap kualiti hidup..