Bagaimana basikal senaman digunakan untuk coxarthrosis sendi pinggul?

Artritis

Bagaimanakah basikal senaman digunakan untuk coxarthrosis sendi pinggul? Doktor yang hadir akan memberitahu pesakit mengenai perkara ini. Dengan coxarthrosis sendi pinggul, perlu menjalani pemulihan dan pemulihan sehingga seseorang dapat berjalan normal kembali. Untuk ini, tisu tulang rawan tidak lagi musnah. Dengan penyakit yang serupa, pesakit bertanya kepada doktor adakah kemungkinan bermain sukan dengan pelanggaran sendi lutut, sama ada aktiviti fizikal berguna untuk coxarthrosis.

Adakah mungkin berlatih dengan basikal pegun dengan coxarthrosis sendi pinggul?

Lutut adalah sendi terbesar yang bertanggungjawab untuk berjalan dan menyokong berat badan semasa pergerakan. Sekiranya seseorang menjalani gaya hidup yang tidak aktif, maka pemakanan tisu, sendi dan tulang rawan berhenti dan terganggu. Akibatnya, coxarthrosis lutut berkembang. Tetapi beban yang berlebihan, serta sukan profesional, yang boleh menyebabkan akibat negatif, juga dapat menyebabkan penyakit ini:

  1. Kecederaan serius yang merosakkan lutut dan sendi.
  2. Keradangan kecederaan lama menyebabkan disfungsi sendi.
  3. Parut pada tisu sendi.
  4. Gangguan Degeneratif dan Masalah Pemakanan Tisu.
  5. Kecederaan sendi radang akut.
  6. Pengaktifan patologi.

Aktiviti sukan menjadi mungkin hanya setelah berunding dengan doktor yang menetapkan aktiviti fizikal dos.

Ciri-ciri fisioterapi. Prosedur fizikal ditetapkan apabila tidak ada keradangan serius di lutut, supaya sukan tidak menimbulkan kemerosotan keadaan pesakit. Ini boleh menyebabkan perkembangan patologi serius, akibatnya harus dipulihkan secara pembedahan. Sekiranya pesakit tidak mengalami keradangan, maka pemeriksaan dilakukan untuk mengesan manifestasi coxarthrosis berikut:

  • proses distrofi;
  • peringkat penyakit;
  • intensiti kesakitan;
  • penyetempatan dan kekhususan penyakit.

Adalah penting untuk menetapkan fisioterapi, menentukan tahap aktiviti fizikal, membiarkan pesakit terlibat dalam sukan tertentu, akibatnya adalah mungkin untuk memulihkan mobiliti sendi, memperbaiki peredaran darah di lutut, menghilangkan manifestasi degeneratif, proses distrofi. Pada masa yang sama, beban sederhana diperlukan agar atrofi otot tidak berkembang, ini menjadi akibat arthrosis dan coxarthrosis.

Terapi fizikal dijalankan selari dengan terapi perubatan untuk menghilangkan keradangan. Sebaik sahaja dana memungkinkan untuk menghentikan kesakitan dan perkembangan proses distrofi, maka acara sukan akan bermula. Bersenam dengan basikal pegun menjadi salah satu jenis terapi untuk memperbaiki keadaan lutut, terutamanya untuk penyakit darjah pertama dan kedua. Latihan boleh terdiri daripada beberapa jenis:

  • tegang;
  • panjang;
  • sederhana;
  • pendek;
  • bertahap dan berurutan.

Dengan tahap ketiga penyakit ini, sukan dirancang dan dijalankan dengan teliti agar kecederaan tidak menjadi lebih serius. Kelebihan beban boleh menyebabkan keradangan yang sangat serius yang sembuh dalam jangka masa yang lama.

Bagaimana basikal senaman digunakan untuk coxarthrosis sendi pinggul?

Penggunaan basikal senaman. Banyak doktor dalam fisioterapi termasuk berjalan untuk coxarthrosis, berjalan kaki, berjalan kaki, berbasikal, pergi ke gim untuk melakukan simulator basikal. Basikal senaman tidak semahal dulu, jadi pesakit mempunyai peluang yang sangat baik untuk bersenam di rumah dan di gimnasium.

Berbasikal atau bersenam dengan basikal pegun dirancang untuk menghilangkan tekanan pada lutut yang berlaku ketika berjalan. Sendi lutut, seperti sendi pelvis, berfungsi dengan optimum. Oleh itu, basikal senaman sangat sesuai untuk merawat sebarang peringkat penyakit, kerana mustahil untuk membebani sendi yang sakit. Ini dipantau oleh komputer yang dibina di dalam basikal latihan. Dialah yang mengatur tahap beban.

Salah satu kelebihannya ialah peralatan boleh diletakkan di rumah dan dilatih dalam cuaca apa pun, ketika berlari dan berjalan kaki Nordik bergantung pada keadaan cuaca. Mod latihan yang paling optimum dan intensif pada basikal senaman dikembangkan untuk pesakit yang didiagnosis dengan 1 atau 2 darjah penyakit. Untuk kelas 3, latihan ditetapkan dalam jumlah terhad.

Hanya doktor yang boleh terlibat dalam menjadualkan kelas; tanpa arahannya, dilarang sama sekali melakukan latihan.
Skema kerja pada basikal pegun harus digabungkan. Pertama, terdapat penekanan pada intensiti rendah dan jangka masa latihan yang pendek pada minggu-minggu pertama latihan. Kedua, latihan boleh menjadi lebih kerap, misalnya, sekali setiap 1 atau 2 jam. Ketiga, peningkatan beban secara beransur-ansur. Keempat, tempoh latihan akan berkembang dari 5 minit hingga setengah jam pada satu masa, dengan 5-6 pendekatan. Kelima, doktor mesti menyesuaikan aktiviti untuk mengekalkan ketegangan pada lutut dan tisu. Pesakit diminta untuk melakukan senaman secara berkala untuk mengaktifkan proses pemulihan..

Berjalan dan bersenam

Basikal senaman selaras dengan jenis terapi fizikal yang lain - berjalan kaki, berjalan kaki Nordik, angkat tenaga. Jenis latihan yang terakhir adalah bahagian penting dalam pemulihan untuk memulihkan sendi lutut secara komprehensif..

Powerlifting harus dinormalisasi, dosis dan difokuskan untuk bekerja dengan berat. Latihan sedemikian menghilangkan kesan lelasan tulang rawan, mengurangkan gangguan pergerakan amplitud, dan mencegah perkembangan distrofi otot..

Anda dapat menambah beban tenaga dengan bantuan berjalan berterusan, yang membolehkan pesakit berjalan lama, termasuk berjalan di sekitar apartmen atau di sekitar halaman berhampiran rumah. Berjalan, bertentangan dengan kepercayaan popular, tidak berlaku untuk latihan yang tidak intensif. Apa-apa jenis berjalan kaki, termasuk Skandinavia, membolehkan anda membuat keadaan yang sangat baik untuk menjadikan sendi menjadi tegang, mengatur beban ke seluruh badan dan kaki.

Sekiranya sukar bagi pesakit untuk melakukan berjalan kaki normal atau berjalan tanpa bantuan, disarankan untuk berlatih berjalan kaki Nordik. Jalan kaki Nordik meningkatkan daya tahan otot, membantu menyokong sendi, dan melegakan ketegangan di lutut. Untuk ini, sokongan tambahan digunakan, jadi berjalan dengan tongkat sangat bagus untuk pesakit dengan tahap penyakit yang berlainan..

Titik sokongan menguatkan bahagian belakang, abs, sendi, dan mengaktifkan peredaran darah pada sendi. Selepas masa tertentu, pesakit mula merasa lebih baik, berat badan mereka menurun, dan otot dan sendi menjadi elastik, fleksibel.

Basikal senaman untuk coxarthrosis sendi pinggul: faedah, kontraindikasi dan ciri kelas

Kepentingan latihan fisioterapi dalam terapi kompleks coxarthrosis sukar untuk dinilai berlebihan. Ia adalah tambahan yang bagus untuk rawatan ubat. Latihan tidak memerlukan pesakit untuk membuat pelaburan, menjalani pemeriksaan perubatan dan membeli ubat yang mahal. Cukup untuk mengikuti cadangan doktor dan bersabar menggunakan simulator khas.

Faedah latihan pada simulator untuk coxarthrosis

Simulator adalah salah satu bahagian yang paling penting dalam rawatan kompleks proses degeneratif sistem muskuloskeletal manusia. Mereka digunakan secara berkesan semasa pemulihan selepas patah tulang yang kompleks dan kecederaan lain pada sendi pinggul.

Mustahil untuk menghilangkan patologi sepenuhnya dengan bantuan simulator sahaja. Anda perlu mengambil ubat yang ditetapkan, menghadiri fisioterapi dan urut. Tetapi pada masa yang sama, aktiviti fizikal membantu menguatkan dan mengembangkan anggota badan bawah, mencegah atrofi otot, membantu mengembalikan mobiliti ke sendi dan mempercepat proses penyembuhan..

Kekurangan sepenuhnya aktiviti fizikal, sebaliknya, hanya mempercepat pemusnahan tisu tulang rawan dan tulang. Tetapi pada masa yang sama, anda tidak boleh melakukan latihan simulator secara tidak terkawal. Keamatan latihan harus dikira oleh doktor yang menghadiri. Pakar juga akan memilih penyesuaian yang diperlukan untuk setiap kes penyakit ini.

Dengan coxarthrosis, anda boleh melakukannya dengan basikal pegun. Penyesuaian seperti itu membantu mengembalikan kemampuan fungsional sistem muskuloskeletal pesakit, terganggu akibat penyakit ini, dan mencegah perkembangan komplikasi, osteoporosis dan kontraktur..

Kontraindikasi untuk latihan

Walaupun terdapat banyak kelebihan merawat coxarthrosis menggunakan simulator, kaedah terapi ini masih mempunyai kontraindikasi:

  • operasi kompleks yang ditangguhkan;
  • patologi kronik organ dalaman;
  • gangguan sistem kardiovaskular;
  • kehadiran hernia intervertebral;
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • krisis hipertensi;
  • tempoh haid.

Sekiranya penyakit ini disertai dengan proses keradangan, ada baiknya berhenti bersukan buat sementara waktu. Aktiviti fizikal dalam keadaan ini boleh menyebabkan perkembangan patologi dan kecederaan..

Walaupun tidak ada keradangan yang teruk, perlu untuk menilai keparahan penyakit secara objektif dan memilih peralatan senaman dengan intensiti beban yang selamat untuk sendi. Perlu diingat bahawa sebarang pergerakan tiba-tiba dengan coxarthrosis sendi pinggul boleh menyebabkan kecederaan.

Persediaan untuk latihan

Selalunya kekurangan atau kekurangan aktiviti fizikal yang menyebabkan perkembangan patologi degeneratif pada sendi pinggul. Gaya hidup yang tidak aktif menyebabkan kemerosotan pemakanan sendi dan pemusnahan tisu tulang rawan dan tulang, selaput sinovial dan unsur-unsur kerangka.

Pada masa yang sama, aktiviti fizikal yang berlebihan juga memberi kesan negatif terhadap keadaan sistem muskuloskeletal manusia dan sering menyebabkan perkembangan perubahan degeneratif pada sendi dan seluruh kerangka. Atlet profesional sering menghadapi masalah seperti ini kerana kemungkinan besar mengalami kecederaan semasa latihan yang mencetuskan proses patologi.

Dengan penyakit sendi pinggul, sangat penting untuk memulakan latihan secara beransur-ansur. Sebelum memulakan kelas, anda mesti melakukan pemanasan untuk memanaskan otot dan mempersiapkan mereka untuk menghadapi tekanan yang akan datang. Selepas latihan, penyejukan harus dilakukan, yang membantu merehatkan semua kumpulan otot dan memulihkan pernafasan.

Faedah dan ciri kelas

Semua simulator boleh dibahagikan secara bersyarat kepada dua jenis:

  • alat kekuatan - digunakan untuk mendapatkan jisim otot;
  • peralatan kardiovaskular - bertujuan meniru pelbagai aktiviti fizikal: berlari, berbasikal, berjalan.

Untuk penyakit sendi pinggul, doktor mengesyorkan menggunakan peralatan kardiovaskular. Mereka membantu menguatkan sistem kardiovaskular, mengembalikan nada dan keanjalan otot, dan menghilangkan berat badan yang berlebihan. Berat badan yang berlebihan mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap keadaan sendi hujung bawah, kerana menimbulkan tekanan tambahan pada pinggul, lutut dan pergelangan kaki.

Mesin tarikan paling mudah boleh dibuat sendiri menggunakan jalur pengembang atau jalur elastik yang kuat. Dengan menggunakan pendakap, peranti dipasang pada dinding dan terpasang dengan selamat. Selepas itu, kaki yang sakit dilekatkan pada pengembang dan dengan mudah naik dan turun. Latihan dilakukan dalam keadaan rawan dengan kaki lurus. Latihan sedemikian melegakan beban sendi pinggul, sambil menegangkan dan melatih otot yang diperlukan.

Basikal senaman

Basikal senaman adalah peralatan kardiovaskular yang paling popular dan banyak digunakan untuk arthrosis sendi lutut atau pinggul. Untuk mensimulasikan berbasikal secara kualitatif, pesakit perlu berusaha..

Sekiranya pergerakan sendi terhad, orang sering tidak boleh membengkokkan dan melenturkan anggota badan mereka sendiri. Dengan basikal pegun, apabila anda meluruskan satu kaki, anda harus membengkokkan kaki yang lain di lutut. Hasil daripada kerja ini, hampir semua kumpulan otot dilatih, khususnya otot paha dan anggota bawah..

Selalunya, basikal senaman digunakan untuk coxarthrosis sendi pinggul kelas 3. Dalam kes ini, simulator mendatar digunakan. Semasa bersenam, pesakit berbaring di punggung dan pedal. Kedudukan ini menghilangkan beban pada tulang belakang dan sendi faset, tetapi pada masa yang sama otot kaki dikuatkan, lutut dan pinggul berfungsi..

Treadmill

Alternatif untuk basikal pegun untuk coxarthrosis boleh menjadi treadmill, yang menyumbang kepada perkembangan sendi pinggul. Walau bagaimanapun, latihan menggunakan simulator seperti itu tidak digalakkan untuk orang yang berlebihan berat badan. Menjalankan tiruan, selain berat badan berlebihan, memberi tekanan berlebihan pada sistem kardiovaskular manusia, yang sering menyebabkan perkembangan penyakit ini. Pesakit seperti itu perlu menormalkan berat badan terlebih dahulu dan hanya memulakan latihan..

Adalah perlu untuk memulakan latihan di treadmill dengan coxarthrosis sendi pinggul secara beransur-ansur. Anda harus memulakan dengan berjalan kaki, secara konsisten beralih ke jalan perlahan. Dengan patologi seperti itu, tempoh latihan tidak boleh melebihi 25 minit..

Berlari membantu meningkatkan peredaran darah dan pemakanan tisu-tisu artikulasi yang terjejas, menguatkan otot punggung, membantu menyiapkan dan memanaskan otot sebelum beban seterusnya.

Ellipsoid

Elipsoid, atau orbitrek, juga sering digunakan oleh pesakit dengan coxarthrosis. Ia sesuai walaupun selepas pembedahan endoprosthetics. Pelatih elips ini menyerupai basikal senaman tanpa roda..

Semasa latihan, ia menggunakan otot anggota badan bawah, belakang dan bahu. Pada elipsoid, kaki bergerak dengan lancar, menggambarkan bujur. Pada masa yang sama, tidak ada beban tambahan pada tulang belakang dan anggota bawah, seperti, misalnya, ketika berlari atau berjalan.

Stepper

Stepper cukup berkesan dalam merawat coxarthrosis. Ia juga memiliki kemiripan ke luar dengan basikal latihan, hanya semasa latihan pesakit perlu menaikkan dan menurunkan badan. Anda perlu mula berolahraga di stepper dengan cara yang lembut tanpa banyak usaha fizikal.

Semasa latihan pada stepper, semua kumpulan otot terlibat. Pelatih dilengkapi dengan pedal yang menggerakkan pinggul dan lutut. Aktiviti seperti ini menyumbang kepada pengembangan daya tahan, menguatkan otot jantung dan tempat tidur vaskular..

Kelebihan penting simulator jenis ini adalah kekompakannya: selepas latihan, ia dapat dilipat dan disimpan di bawah katil..

Berolahraga pada simulator akan berkesan hanya jika kekurangan aktiviti fizikal yang diperlukan, gaya hidup yang tidak aktif, yang menimbulkan kekurangan kerja dan pemakanan unsur-unsur artikular, menyebabkan penyakit sendi.

Pada peringkat awal penyakit, melakukan latihan pada alat khas akan menormalkan keadaan tisu otot, ligamen dan tendon dan menyingkirkan sindrom kesakitan tanpa ubat dan pembedahan..

Adakah mungkin berlatih dengan basikal pegun dengan coxarthrosis sendi pinggul

Pesakit dengan coxarthrosis disarankan untuk tidak hanya melakukan gimnastik kompleks, terapi senaman, tetapi juga untuk melakukan sukan. Aktiviti sukan membantu mengekalkan nada otot, melawan berat badan berlebihan, melancarkan peredaran darah dan proses metabolik. Tetapi jika beberapa jenis kecergasan dan berenang dengan arthrosis sendi pinggul berguna, maka berlari, melompat, beban daya dikontraindikasikan, kerana ini memperburuk pemusnahan sendi.

Anda tidak boleh mengikuti sukan yang berisiko tinggi mengalami kecederaan - seni mempertahankan diri, permainan berpasukan. Basikal senaman untuk coxarthrosis sendi pinggul adalah peralatan latihan yang diluluskan. Melatihnya jauh lebih selamat daripada berbasikal dan bermanfaat untuk sendi jika tahap beban dipilih dengan betul.

Basikal basikal atau senaman?

Orang yang terbiasa dengan berbasikal berminat sama ada mungkin menunggang basikal dengan coxarthrosis. Sekiranya berbasikal dalaman dibenarkan dan disyorkan, mengapa tidak menggantinya dengan berbasikal? Bagaimanapun, anda masih perlu membeli basikal senaman, mencari tempat untuknya di apartmen, atau menghabiskan masa dan wang untuk lawatan ke gimnasium. Malangnya, basikal untuk coxarthrosis bukanlah pilihan terbaik:

  • sukar untuk mencari jalan yang rata rata dengan permukaan berkualiti tinggi, dan memandu di sepanjang lebam dan lubang disertai dengan gegaran, beban kejutan, yang dikontraindikasikan untuk sakit sendi;
  • Dengan menaiki basikal, anda sering harus mengatasi kenaikan dan naik turun, sementara beban pada kumpulan otot yang berlainan tidak sama rata. Seiring berjalannya waktu, ini membawa kepada fakta bahawa kawasan rawan artikular tertentu mengalami tekanan yang lebih kuat dan cepat luntur;
  • terdapat risiko terjatuh dari basikal dan mencederakan kaki anda, kecederaan memburukkan lagi kerosakan sendi.

Oleh itu, jika anda merancang untuk melakukan sukan kesihatan dan memilih antara basikal sukan dan basikal, basikal sukan lebih disukai. Tetapi pemilik basikal sukan dan separa sukan boleh terus berbasikal. Anda hanya perlu memandu dengan kadar yang sederhana, jangan memandu jarak jauh dan mengelakkan kawasan yang teruk. Gaya menunggang yang melampau dengan lompatan, aksi tidak boleh diterima.

Sebelum perjalanan, anda perlu memanaskan otot, memanaskan badan. Berbasikal dan berbasikal dalaman hanya dibenarkan dengan kebenaran doktor anda. Untuk tempoh pemburukan penyakit, kelas mesti dihentikan. Kemunculan kesakitan yang tajam adalah isyarat untuk segera menghentikan latihan. Kesakitan yang meningkat biasanya menunjukkan bahawa pesakit berada dalam kedudukan yang tidak betul atau terlalu banyak otot dan sendi.

Pilihan simulator dan peraturan latihan

Apabila anda mula bersenam dengan basikal pegun dengan coxarthrosis sendi pinggul, anda perlu menetapkan tahap ketahanan sedemikian sehingga anda harus berusaha, tetapi pedal berputar secara merata, tanpa tersentak dan tersentak. Dari masa ke masa, tahap tekanan dapat meningkat. Anda juga perlu menyesuaikan kedudukan duduk untuk mencapai kedudukan pinggul yang selesa, kaki di lutut tidak boleh membengkokkan terlalu banyak atau benar-benar lurus ke kegagalan. Anda juga mesti mencuba simulator di kedai dan memastikan bahawa bentuk dan tahap ketegaran tempat duduk sesuai dengan anda. Pertama, anda perlu melakukan beberapa kali seminggu, misalnya, setiap hari, selama 10-15 minit, secara beransur-ansur meningkatkan jangka masa latihan. Sekiranya keadaan bertambah buruk, berjumpa doktor.

Semasa memilih basikal senaman, anda perlu mempertimbangkan perkara berikut:

  • semakin besar simulatornya, semakin stabil dan lebih selamat. Orang yang mempunyai berat badan tidak boleh membeli peralatan senaman ringan;
  • dalam basikal senaman yang baik untuk menguatkan otot, jisim roda gila harus sekurang-kurangnya 7 kg, putaran lancar adalah petunjuk kualiti;
  • basikal senaman dengan elektromagnetik, sistem beban magnetik dibezakan dengan operasi senyap;
  • sebilangan besar program dan fungsi tambahan meningkatkan kos simulator, sementara dalam praktiknya hanya sebahagian kecil fungsi yang tersedia biasanya digunakan;
  • untuk masalah dengan tulang belakang, urat varikos, basikal senaman melintang lebih disukai, tempat duduknya dilengkapi dengan belakang. Model hibrid dengan posisi duduk yang boleh disesuaikan sangat sesuai untuk aktiviti kesihatan, pemulihan.

Bagi pesakit dengan sejumlah besar penyakit, doktor boleh mengesyorkan melakukan senaman dengan ergometer basikal. Ini adalah versi perubatan khas basikal senaman dengan penyesuaian tahap beban, kawalan nadi dan parameter lain yang tepat. Dia boleh mengubah tahap beban secara fleksibel semasa latihan, menyesuaikan diri dengan kesejahteraan pesakit.

Kelebihan basikal pegun untuk coxarthrosis

Latihan dengan basikal pegun membolehkan pesakit dengan coxarthrosis:

  • menguatkan otot paha, yang menyokong dan melegakan sendi, mencegah hipotropinya;
  • menjaga ligamen elastik;
  • kerap mengembangkan semua sendi kaki, tanpa membebani mereka secara berlebihan dan tanpa risiko kecederaan. Latihan akan membantu mengekalkan pergerakan sendi untuk jangka masa yang lebih lama, mengelakkan pembentukan kontraktur yang berterusan;
  • mengaktifkan peredaran darah dan peredaran cecair sinovial, meningkatkan pemakanan tulang rawan artikular, melambatkan proses degeneratif;
  • mengekalkan nada umum, meningkatkan sistem kardiovaskular (basikal senaman milik peralatan kardiovaskular);
  • meningkatkan mood emosi;
  • menurunkan berat badan dan mengelakkan kenaikan berat badan.

Mereka yang menjalani arthroplasty pinggul juga boleh bersenam dengan basikal pegun. Anda boleh memulakan latihan pada tahap pemulihan lewat, melakukan 1-2 kali sehari selama maksimum 10 minit, dengan kadar sederhana. Setelah 3 bulan berlalu sejak operasi, anda boleh beralih ke latihan yang lebih intens dan berpanjangan dengan izin doktor. Tempohnya dibawa hingga setengah jam, anda harus melakukan 3-4 kali seminggu.

Sukan lain

Dengan coxarthrosis, anda boleh berenang dan melakukan senamrobik air, bermain ski atau dengan tiang khas (berjalan kaki Nordik). Berjalan secara berkala dengan kadar sederhana juga membantu. Bolehkah anda berlatih sukan yang baru bagi anda? Lebih selamat untuk meneruskan kelas yang dimulakan sebelum penyakit, jika tidak ada kontraindikasi, tetapi anda dapat menguasai disiplin baru. Anda boleh belajar berjalan di Scandinavia pada tahap coxarthrosis mana pun. Tetapi jika buat pertama kalinya anda menaiki ski atau duduk di basikal dengan sakit sendi, ada risiko jatuh dan mencederakannya lebih banyak lagi. Berenang dengan coxarthrosis hanya dapat dilakukan di bawah pengawasan instruktur, bahkan perenang profesional tidak dianjurkan untuk berlatih tanpa pengawasan, berenang ke kedalaman.

Berenang dengan arthrosis sendi pinggul dan penyakit sendi lain dianggap sebagai sukan terbaik:

  • berat badan dikurangkan dengan ketara di dalam air, beban pada sendi berkurang;
  • pergerakannya lancar, kerana anda harus mengatasi daya tahan air, hampir mustahil untuk melakukan pergerakan tiba-tiba yang mengancam dengan kecederaan sendi;
  • kesan cahaya hydromassage dicapai, aliran limfa bertambah baik;
  • air melegakan kesakitan dengan baik.

Apabila sebahagian besar batang tubuh dan kaki terendam di dalam air, adalah mungkin untuk melakukan latihan yang biasanya dicegah oleh kelebihan berat badan, rasa sakit, dan keterbatasan pergerakan sendi. Berjalan normal dianjurkan, ke belakang, ke samping, dengan angkat pinggul tinggi, pertama di air cetek, kemudian pada kedalaman yang lebih ketara. Anda juga perlu meletakkan kaki anda ke sisi, melakukan ayunan, pergerakan bulat dengan kaki dibengkokkan di lutut, squats Dengan berdiri di atas air dengan punggung di dinding, anda boleh menarik kaki yang diluruskan ke depan, memegangnya di titik atas selama 5 saat. Semasa latihan ini, peregangan tendon yang lembut, selamat dan tanpa rasa sakit dilakukan..

Semasa bersenam di kolam renang, anda perlu berhati-hati, jangan membebani otot, jangan terlalu sejuk, cuba jangan tergelincir ketika bergerak di lantai basah, ketika melakukan pergerakan kaki, jongkok, melekat pada pegangan tangan, sisi.

Beberapa bidang sukan dan kecergasan berguna untuk coxarthrosis. Anda boleh bersenam dengan basikal pegun, stepper, elipsoid, dan bahkan menggunakan beberapa peralatan kekuatan, tidak termasuk latihan berbahaya. Beberapa asana yoga berguna untuk mengembangkan sendi, tetapi kompleks harus disesuaikan dengan mempertimbangkan penyakit dan tahapnya.

Semasa berenang dan sukan lain, berolahraga di air atau di darat, anda perlu mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan kecederaan. Semasa melakukan senaman regangan (regangan, pilates dengan fitball), anda perlu bergerak dengan lancar dan meningkatkan jarak gerakan secara beransur-ansur. Lebih baik menguasai latihan baru dengan bantuan tenaga pengajar, dan menggunakan video latihan untuk menggabungkan hasilnya. Sebelum memulakan senaman, pastikan anda berjumpa doktor..

Bersenam basikal dan bersukan untuk coxarthrosis sendi pinggul

Aktiviti fizikal yang sederhana, termasuk penggunaan basikal pegun untuk coxarthrosis sendi pinggul, dianggap sebagai rawatan yang boleh diterima untuk penyakit ini. Aktiviti-aktiviti ini membantu memperbaiki keadaan umum dan menyekat perkembangan patologi selanjutnya. Senarai latihan fizikal dan sukan yang dibenarkan untuk pesakit ditentukan oleh doktor yang hadir.

Peraturan untuk penggunaan aktiviti fizikal

Peraturan asas terapi fizikal adalah dengan memerhatikan prestasi latihan yang ditetapkan dan tidak melakukan eksperimen, dengan melakukan aktiviti anda sendiri tanpa kebenaran doktor yang hadir. Sekiranya anda melakukan senaman bebas, maka anda boleh membahayakan kesihatan dan bukannya memberi manfaat. Di samping itu, anda harus mematuhi peraturan berikut:

  1. Sekiranya sakit tajam, anda harus segera berhenti bersenam, kerana kerosakan pada sendi mungkin berlaku. Latihan selanjutnya dapat menyulitkan proses rawatan..
  2. Pergerakan harus dilakukan dengan lancar dan tanpa tersentak. Latihan dari gimnastik Tibet berfungsi dengan baik untuk ini..
  3. Semua latihan harus dilakukan sedemikian rupa sehingga tidak termasuk beban paksi pada sendi yang rosak. Intensiti latihan meningkat secara beransur-ansur dan di bawah pengawasan pakar.
  4. Disarankan urutan lembut otot paha sebelum memulakan latihan. Ia membolehkan anda memanaskan badan dan mempersiapkan mereka untuk menghadapi tekanan.
  5. Latihan terapeutik harus dilakukan setiap hari pada masa yang sama sekurang-kurangnya satu jam sebelum makan..
  6. Sekiranya keadaan pesakit mengizinkan, maka sebelum melakukan latihan gimnastik, anda boleh berenang sedikit di kolam renang.

Set latihan dipilih untuk setiap pesakit secara individu dan bergantung pada tahap penyakit. Sekiranya seseorang mempunyai tahap awal coxarthrosis, maka sangat mungkin untuk menyembuhkannya dengan latihan fisioterapi.

Kelemahan berbasikal

Tidak hanya mungkin, tetapi juga perlu untuk bersenam dengan basikal pegun dengan coxarthrosis. Kelebihan utama mekanisme ini ialah ia dapat dibeli dan dipasang di sebuah apartmen. Berbasikal, tidak seperti latihan, tidak diingini bagi orang yang menderita penyakit sendi. Mereka tidak boleh dilakukan kerana alasan berikut:

  1. Sangat sukar untuk mencari jalan yang rata, dan pergerakan pada permukaan yang tidak rata menyebabkan tekanan yang teruk pada sendi pinggul.
  2. Selalunya pesakit harus menunggang menurun dan menanjak, yang memerlukan pengagihan beban yang tidak rata. Sebilangan bahagian tulang rawan artikular cepat lusuh, yang menjadikan penyakit ini berkembang.
  3. Terdapat risiko jatuh dari kenderaan beroda, yang tidak dapat diterima untuk coxarthrosis, kerana kecederaan memperburuk pemusnahan sendi.

Kelemahan ini menunjukkan bahawa berbasikal tidak diinginkan sebagai rawatan fizikal untuk coxarthrosis sendi pinggul. Namun, tidak dilarang menggunakan kenderaan sukan dan separa sukan yang mempunyai mekanisme pergeseran gear. Ini membolehkan anda mengatur dan mengurangkan tekanan pada sendi yang sakit.

Pada awal kelas, anda tidak dapat melakukan perjalanan dalam jangka masa yang lama. Laluan asfalt yang licin harus dipilih. Untuk mengurangkan risiko komplikasi penyakit, disarankan untuk melakukan latihan terapi dengan basikal latihan.

Kelebihan simulator

Rak basikal boleh digunakan walaupun oleh mereka yang telah menjalani pembedahan penggantian sendi. Latihan harus dimulakan pada akhir tempoh pemulihan. Bersenam dengan basikal pegun membolehkan anda:

  1. Membina semula dan menguatkan otot paha yang menghilangkan tekanan dari sendi pinggul.
  2. Mengekalkan keanjalan ligamen.
  3. Adalah selamat untuk melatih sendi kaki tanpa risiko kecederaan. Senaman yang bermanfaat menjadikan sendi bergerak dan mencegah kontraktur yang berterusan.
  4. Meningkatkan peredaran darah dan pemakanan tulang rawan sendi, serta melambatkan proses degeneratif.
  5. Meningkatkan nada dan mood keseluruhan.
  6. Mengurangkan berat badan secara keseluruhan, sehingga mengurangkan tekanan pada sendi.

Latihan mesti dilakukan 1-2 kali sehari setiap hari, jangka masa tidak boleh melebihi 10 minit. 3 bulan selepas operasi, dengan kebenaran doktor yang hadir, anda boleh meneruskan aktiviti yang lebih lama.

Memilih peranti dan menyiapkannya

Terdapat banyak pilihan basikal senaman yang berbeza antara satu sama lain. Sebaiknya beli simulator basikal, alat yang menyiratkan penyesuaian beban yang dikenakan. Semasa memilih rak basikal, nuansa berikut diambil kira:

  • peranti mesti stabil dan selamat supaya orang gemuk dapat melatihnya tanpa masalah;
  • berat roda roda mekanisme mestilah sekurang-kurangnya 7 kg, ia memberikan putaran lancar dan peningkatan beban secara beransur-ansur;
  • alat elektromagnetik dan magnet dibezakan dengan operasi senyap;
  • tidak layak membeli peranti dengan fungsi tambahan yang terlalu banyak, kerana separuh daripadanya tidak digunakan;
  • di kalangan orang yang mengalami coxarthrosis, alat mendatar yang dilengkapi dengan tempat duduk yang boleh disesuaikan dengan bahagian belakang adalah popular.

Doktor sering mengesyorkan membeli ergometer basikal - alat perubatan khas dengan penyesuaian beban yang tepat, pengukuran kadar jantung dan data lain. Mekanismenya dirancang supaya semua pemasangan berlaku secara automatik, bergantung pada kesejahteraan pesakit. Dalam basikal pegun, rintangan harus ditetapkan supaya, dengan penekanan kekuatan, pedal berputar dengan lancar dan tanpa tersentak secara tiba-tiba.

Dianjurkan untuk melakukan pelajaran pertama dalam mod ujian. Selepas mereka, anda harus menilai peranti dan perasaan anda. Ia dibenarkan untuk menambah beban hanya setelah berunding dengan doktor. Sekiranya sensasi menyakitkan, lebih baik berhenti sebentar dengan basikal pegun.

Jenis latihan fisioterapi

Selain bersenam dengan basikal pegun, ada jenis latihan fisioterapi lain. Doktor mengesyorkan agar pesakit mengecualikan beberapa sukan untuk coxarthrosis dari kelas. Ini terutama berlaku untuk permainan bola trauma, tenis, dll..

Kerana beban berat, tidak diinginkan untuk berjalan dengan coxarthrosis sendi pinggul. Anda boleh melakukan latihan untuk kelenturan, peregangan, tetapi pakar tidak mengesyorkan berjongkok, kerana berjongkok mempunyai kesan kuat pada otot-otot sendi pinggul.

Berjalan dengan coxarthrosis

Berjalan Scandinavia dianggap sangat popular. Ia berbeza dengan berjalan kaki sederhana kerana menggunakan tiang ski. Inovasi ini memungkinkan untuk mengurangkan beban semasa perjalanan kerana titik sokongan tambahan. Selain itu, terdapat beberapa faedah untuk berjalan dengan cara ini:

  • kumpulan otot yang berbeza diaktifkan;
  • punggung dan abs dikuatkan;
  • penurunan berat badan berlaku;
  • mood emosi meningkat.

Faktor negatif pesakit menurun, dan yang positif sebaliknya meningkat. Berapa banyak orang yang harus dilalui setiap hari ditentukan oleh doktor yang hadir. Semasa melakukan berjalan kaki Nordik, kos tenaga setanding dengan berjalan. Selama setengah jam latihan, pesakit membakar sekitar 300 kcal. Sukan ini dianggap sebagai pencegahan coxarthrosis yang baik dan tersedia untuk sesiapa sahaja..

Berenang di kolam renang

Rawatan yang paling berkesan untuk coxarthrosis termasuk latihan di kolam renang. Apa sahaja latihan yang dilakukan, air membolehkan anda menghilangkan tekanan dari sendi yang berpenyakit dan meningkatkan kesan terapi dari kelas.

Berenang dengan coxarthrosis di kolam terbahagi kepada dua peringkat. Pertama, semua prosedur bertujuan untuk merehatkan otot-otot yang tegang dan meningkatkan jarak antara sendi, dan kemudian meningkatkan keseimbangan dan berlatih berjalan di kolam dengan kedudukan kaki yang betul. Latihan berikut dilakukan di dalam air:

  • pergerakan sukarela aktif pada sendi;
  • melakukan pergerakan kaki tanpa beban;
  • senaman dengan penggunaan berat badan;
  • melakukan pergerakan yang bertujuan untuk pecah membran interosseous untuk meningkatkan amplitud.
  • pergerakan sukarela aktif pada sendi;
  • melakukan pergerakan kaki tanpa beban;
  • senaman dengan penggunaan berat badan;
  • melakukan pergerakan yang bertujuan untuk pecah membran interosseous untuk meningkatkan amplitud.

Semua latihan di dalam air dilakukan tanpa tekanan pada kaki yang cedera. Untuk ini, pergerakan pada sendi pinggul dilakukan dengan kaki terpaku di bahagian bawah dan tanpa memindahkan berat badan ke dalamnya. Di dalam air, jongkok dibenarkan, serta membengkokkan satu kaki di sendi lutut dan pinggul.

Selepas sesi pertama, rasa sakit mungkin muncul, oleh itu para pakar mengesyorkan mandi air panas selepas latihan untuk menghilangkan kekejangan. Semasa melakukan latihan di kolam renang, adalah lebih mudah untuk menjalankan terapi senaman, kerana hampir semua kumpulan otot dipanaskan.

Adakah mungkin dengan gonarthrosis dan coxarthrosis untuk berlatih dengan basikal pegun?

Basikal senaman untuk coxarthrosis sendi pinggul akan membantu memberikan beban optimum pada otot paha, untuk menguatkannya dan meningkatkan peredaran darah. Peranti ini akan membolehkan anda menetapkan parameter yang diperlukan, dengan mempertimbangkan keadaan pesakit tertentu, agar tidak mencederakannya dengan cara apa pun dan mencegah komplikasi..

Kami memutar pedal untuk coxarthrosis

Dalam penyakit sistem muskuloskeletal dari mana-mana penyetempatan, latihan fisioterapi memainkan peranan penting dalam terapi kompleks. Dengan bantuannya, anda dapat:

  • menguatkan otot;
  • sendi di sekitarnya;
  • meningkatkan peredaran darah;
  • meningkatkan metabolisme;
  • meningkatkan pemakanan tisu yang terjejas.

Kelas terapi senaman dilarang sama sekali semasa pemburukan penyakit, kerana boleh menyebabkan kemerosotan keadaan pesakit. Oleh itu, anda tidak boleh melakukan senaman pagi tanpa kebenaran. Pertama, adalah mustahak untuk mendapatkan persetujuan doktor yang akan memberikan rujukan kepada pakar fisioterapi..

Ini diperlukan untuk mengembangkan satu set latihan individu untuk pesakit. Dalam kes ini, aduan pesakit, gambaran klinikal, tahap kerosakan pada tisu sendi, kehadiran komplikasi dan kontraindikasi mesti diambil kira..

Simulator khas memainkan peranan penting dalam rawatan kompleks coxarthrosis. Pada peringkat awal penyakit, semua jenis latihan dibenarkan, berkat otot-otot yang mengelilingi sendi dikuatkan dengan berkesan.

Dengan bantuan simulator, adalah mungkin untuk memastikan prestasi latihan di mana tidak ada beban pada sendi, dan hanya otot yang dikontrak. Semua pergerakan, tidak kira sama ada dilakukan pada peranti khas atau tidak, harus tenang, lancar, sedikit demi sedikit. Putaran tajam, jongkok, selekoh harus dielakkan.

Latihan dengan basikal pegun ditunjukkan untuk coxarthrosis sendi pinggul, kerana pergerakan lancar berlaku semasa mengayuh. Tidak ada risiko kerosakan pada tisu tulang rawan, yang sangat penting sekiranya berlaku degeneratif - perubahan distrofi.

Syarat utama untuk bersenam dengan basikal pegun adalah bahawa semua pergerakan tidak boleh menyakitkan. Anda tidak boleh menahan sakit dan melakukan senaman dengan paksa. Kejadian sensasi yang tidak menyenangkan adalah isyarat untuk segera berhenti bersenam..

Dengan coxarthrosis, latihan dengan basikal pegun hanya dapat dilakukan setelah berunding dengan doktor. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kelas pada peranti ini mempunyai sejumlah kontraindikasi. Ini termasuk:

  • campur tangan pembedahan dalam 1 - 2 bulan terakhir;
  • penyakit somatik yang teruk;
  • penyakit berjangkit disertai dengan peningkatan suhu badan;
  • patologi sistem kardiovaskular;
  • hernia penyetempatan;
  • haid.

Kami memutar pedal untuk gonarthrosis lutut

Pelatih elips untuk arthrosis lutut dicirikan oleh reka bentuk yang dibangunkan khas, kerana lutut, sendi pinggul dan tulang belakang sepenuhnya dibongkar. Semasa kelas:

  • peredaran darah diaktifkan;
  • otot paha dan kaki bawah dikuatkan;
  • peredaran mikro bertambah baik, dan lebih banyak nutrien memasuki tisu.

Pelatih elips bukan sahaja alat yang sangat berguna, tetapi juga sangat selamat. Perkara utama adalah menyelaraskan tempoh dan intensiti kelas dengan pakar sebelum menggunakannya untuk mencegah perkembangan penyakit atau berlakunya komplikasi..

Mesin senaman atau bahkan basikal sederhana akan menjadi bantuan yang berkesan dalam pemulihan sendi. Telah diketahui sejak zaman kuno bahawa pergerakan adalah kehidupan. Oleh itu, jika anda mengalami sakit lutut, anda tidak dapat melumpuhkannya sepenuhnya, kerana atrofi otot akan berlaku dari masa ke masa, dan keadaan pesakit akan bertambah buruk..

Basikal disyorkan untuk digunakan untuk memulihkan jarak gerakan dan menghentikan perkembangan proses degeneratif - distrofi pada tahap awal penyakit.

Kerosakan tisu tulang rawan yang ketara memerlukan pendekatan yang lebih bertanggungjawab dan berhati-hati. Hanya pakar yang dapat menentukan parameter latihan yang diperlukan, kerana sedikitpun tidak mengendahkan cadangan doktor boleh mencetuskan kecederaan parah, yang akan memburukkan lagi keadaan pesakit..

Latihan yang kerap di simulator bukan sahaja akan menguatkan rangka otot, tetapi juga untuk mengurangkan berat badan yang berlebihan. Ini mengurangkan tekanan pada sendi yang terjejas. Ini adalah bahagian penting dalam tempoh pemulihan gonarthrosis..

Degeneratif - proses distrofik pada sendi memprovokasi perkembangan sensasi menyakitkan semasa bersenam. Oleh itu, sesi latihan pertama harus diawasi oleh pakar..

Basikal mempunyai banyak kelebihan berbanding kaedah terapi senaman yang lain:

  1. Tidak ada tekanan pada sendi semasa mengayuh.
  2. Simulator memungkinkan untuk menetapkan tahap ketahanan yang diperlukan, bergantung pada tahap penyakit. Peranti moden dilengkapi dengan komputer bawaan, sehingga apabila parameter yang diperlukan dimasukkan, program dikonfigurasi secara automatik. Sekiranya pesakit lebih suka basikal biasa, terdapat risiko tinggi untuk melebihi beban yang disyorkan kerana tekanan pada ligamen.
  3. Salah satu kelebihan simulator yang tidak diragukan adalah pesakit dapat bersenam pada bila-bila masa sepanjang tahun, tanpa mengira cuaca dan keadaan suhu..

Prinsip Latihan Basikal Latihan

Hanya pakar dengan pengetahuan dan pengalaman yang diperlukan yang dapat menentukan tempoh dan intensiti kelas dengan betul. Dalam banyak cara, kejayaan pemulihan pesakit bergantung pada ini, akibatnya tidak digalakkan melakukannya sendiri, terutama pada awal masa pemulihan..

Pada mulanya, anda harus duduk di atas basikal tidak lebih dari 3 hingga 5 minit, menggunakan beban minimum. Walau bagaimanapun, jangka masa yang pendek dapat dikompensasi dengan pendekatan yang kerap - setiap 1 - 2 jam. Setelah beberapa waktu (setelah 1.5 - 2 minggu dari awal kelas), kenaikan secara beransur-ansur dan tempohnya dibenarkan. Kemudian, latihan diperpanjang hingga 30 minit, dan kekerapannya dikurangkan menjadi 2 - 3 sehari.

Pemulihan coxarthrosis sendi lutut dan pinggul adalah proses panjang yang memerlukan pendekatan yang bertanggungjawab dari pesakit. Tidak perlu menunggu hasil sepantas kilat, kerana pemulihan tisu tulang rawan sangat lambat, dan memerlukan waktu yang cukup lama untuk mencapai kesan yang dapat dilihat.

Komen 45

Adakah mungkin berlatih dengan basikal pegun dengan coxarthrosis?

Anda boleh, jangan berlebihan.

Basikal senaman - mendatar lebih baik, dengan belakang. Agar tidak mencederakan tulang belakang lagi, selepas operasi, ini adalah salah satu cara untuk memulihkan otot paha. Sebelum operasi, adalah wajar, untuk mempersiapkan otot untuk pemulihan selanjutnya, jika istilahnya lebih kurang diketahui. Sekiranya anda tidak akan dikendalikan dalam masa terdekat, anda menghadapi risiko memperburuk tahap coxarthrosis. Tidak ada ujung saraf di tulang rawan; anda mungkin tidak mengesan lelasan permukaan tulang rawan ke pangkal tulang. Rawan tidak dipulihkan. Tidak ada.

Terima kasih atas nasihat yang munasabah. Mungkin saya tidak akan membeli.

Saya sendiri menderita coxoarthrosis sendi pinggul, dan saya akan mengatakan secara langsung bahawa basikal senaman untuk "mengekalkan nada" semasa anda menulis adalah tidak wajar. Semasa menggunakan basikal pegun, beban melintang berlaku pada sendi yang rosak, yang merupakan kontraindikasi. Anda belum menunjukkan sendi yang sakit sehingga saya tidak dapat memberi nasihat. Secara amnya, anda mempunyai pendekatan amatur terhadap penyakit ini. Adakah mungkin untuk mendapatkan maklumat yang berkelayakan di Internet? Nasihat saya: Sebelum terlambat, hubungi pakar, lebih baik dalam madu. pusat

Saya mempunyai coxarthrosis kedua-dua sendi masing-masing dalam 1 dan 3 sudu besar. Terima kasih atas nasihat anda.

anda tidak boleh - anda akan menghapus sendi lebih banyak lagi - hanya berjalan kaki dari Skandinavia - untuk tahap ketiga - hanya operasi - untuk yang pertama - jeli setiap hari dari kaki burung atau tulang rawan ikan - jangan mengelirukan daging jeli - dari tulang haiwan.

Untuk endodesis, sangat mustahak untuk menjalani pemeriksaan tahap coxarthrosis atau gonarthrosis (t / w atau sendi lutut)

Endoprosthetics dilakukan dengan darjah 3 dan 4

Saya mengalami tahap coxarthrosis ketiga - saya menjalani operasi - ketika saya menyedari bahawa mustahil untuk meneruskan hidup seperti ini - kesakitan sangat teruk dalam apa jua keadaan - saya harus pergi lebih awal. Saya tidak takut dengan operasi - tetapi pemeriksaan - apabila "setiap langkah berharga 100 rubel" - saya fikir saya tidak dapat.

Saya menguasai segalanya, dan operasi itu sendiri adalah LAGU.

Dan selepas operasi (saya melakukannya di kedua pinggul - ini adalah koir Pyatnitsky.

Saya pernah - ketika saya berumur 67 tahun - dan 69 tahun - dan saya faham Kehidupan baru bermula.

Jangan menangguhkan - lebih-lebih lagi, semuanya ada pada kuota.

Latihan terapi dan basikal senaman untuk coxoarthrosis diperlukan. Pergerakan pada sendi membantu menyelamatkan sisa tisu tulang rawan, memperbaiki pemakanan tulang rawan dan kawasan subkondral tulang. Sinovium sendi menghasilkan lebih banyak cecair, yang bermaksud bahawa pelinciran sendi diperbaiki. Pentadbiran intra-artikular sediaan asid hyaluronik juga memberikan kesan yang baik. Chondroprotectors dalam diet. Tetapi rawatan ini harus dilakukan hanya di bawah pengawasan traumatologi ortopedik. Semoga berjaya.

". Senam dan basikal senaman untuk coxoarthrosis diperlukan."

Saya lebih suka komen anda)). Tetapi persoalannya tetap terbuka untuk saya. Saya memahami sepenuhnya bahawa melakukan senaman / simulator menguatkan otot-otot sendi, "mempercepat darah", dan lain-lain, yang tentunya merupakan kelebihan besar.

Tetapi, bagaimana dengan pendapat TIFFANY ". Anda menghadapi risiko memperburuk tahap coxarthrosis." ?

Beban pada basikal pegun dapat dikurangkan. Pergerakan pekeliling dilakukan pada sendi tanpa praktikal tanpa beban paksi. Rasa sakit itu dapat dan mesti ditanggung - dengan cepat hilang. Bersenam dua kali sehari selama 10 minit. Tidak perlu takut dengan basikal pegun, tisu tulang rawan pada sendi musnah bukan dari tekanan, tetapi dari proses autoimun degeneratif-dystrophik yang berlaku di dalam badan.

Tetapi, bagaimana dengan pendapat TIFFANY ". Anda menghadapi risiko memperburuk tahap coxarthrosis."? - betul betul.

Hosk. Berhenti bermain orang bodoh. Kecuali doktor yang berkelayakan. yang harus melakukan pemeriksaan menyeluruh pada sendi anda. tidak ada yang akan menasihati anda sesuatu yang difahami. Saya sudah menjual basikal senaman saya. Dengarkan nasihat dan sementara percubaan tidak dibawa ke kruk, lakukan rawatan yang berkelayakan. bukan nasihat. pencair. Saya percaya bahawa untuk 99 peratus traumatolog kita. penyakit sendi - hutan gelap. Paling hampir dengan semua. pada pendapat saya, Profesor Bubnovsky menghampiri penyelesaian masalah ini, jadi cuba atasi. pusatnya ada di mana-mana sahaja. Selepas lawatan anda akan mendapat idea. siapa yang harus merawat sendi anda dan peralatan apa yang boleh digunakan. Semoga berjaya

Terima kasih, tetapi saya lulus peperiksaan (termasuk MRI) 4 tahun yang lalu, jadi saya tahu diagnosis saya.

Dalam topik ini, saya hanya berminat dengan apa yang saya tanyakan dalam topik itu sendiri.

Tetapi bagaimanapun, doktor tidak merawat coxarthrosis, AGNBK! Sebagai percubaan, semua orang dikirim ke operasi, walaupun hasilnya tidak sesuai dengan penderitaan. Lebih-lebih lagi, pada musim panas di TV, penyiar mengatakan (pendeknya, dengan nada ceria, ceria) tentang seorang lelaki masa depan, seperti cyborg, yang akan mudah menukar lengan dan kaki. Itu akan menjadikan seseorang menjadi mesin yang lebih kuat dan tahan lama. Dan bahawa eksperimen ke arah ini sudah berjalan, teknologi sedang dikerjakan.

Pada basikal senaman, tisu dihapus yang seharusnya terbentuk, saluran darah terbentuk, Geladrink dengan baik, Kaltsidrink - Saya menjumpainya di Internet, memerintahkannya, jika tidak sukar untuk mencari di farmasi walaupun dengan pesanan. Saya melakukan senaman - statik, melegakan kesakitan, meningkatkan kekuatan otot, pemakanan otot (pemanasan)

minum geladrings ini - dan ton lain - hasilnya adalah 3 darjah coxarthrosis.

Endoprosthetics dilakukan dengan darjah 3 dan 4

Saya mengalami tahap coxarthrosis ketiga - saya menjalani operasi - ketika saya menyedari bahawa mustahil untuk meneruskan hidup seperti ini - kesakitan sangat teruk dalam apa jua keadaan - saya harus pergi lebih awal. Saya tidak takut dengan operasi - tetapi pemeriksaan - apabila "setiap langkah berharga 100 rubel" - saya fikir saya tidak dapat.

Saya menguasai segalanya, dan operasi itu sendiri adalah LAGU.

Dan selepas operasi (saya melakukannya di kedua pinggul - ini adalah koir Pyatnitsky.

Saya pernah - ketika saya berumur 67 tahun - dan 69 tahun - dan saya faham Kehidupan baru bermula.

tetapi gonarthrosis - tahap 2 lutut - dibawa ke 1 yang tidak lengkap - jeli setiap hari dan kaki burung--.

Pasti berunding dengan pakar neurologi, lebih baik di pusat Bubnovsky. Bagaimana anda boleh mempercayai kesihatan anda kepada amatur yang buta huruf di Internet. Di sini semua orang menulis dan memberi "nasihat" kepada semua orang, tanpa menganggur. Sehingga semua jenis orang yang sihat akhirnya membahayakan anda - pergi ke doktor untuk berunding. 4 tahun jangan merawat sendi dengan coxarthrosis - anda tidak menghormati diri sendiri

Saya ulangi, di utas ini saya tidak mengemukakan soalan bagaimana dan di mana merawat sendi TB..

Saya hanya bertanya: "Adakah mungkin berlatih dengan basikal pegun dengan coxarthrosis?"

Terdapat topik lain mengenai rawatan di masyarakat.

Saya berada di pusat Bubnovsky untuk berunding. Intinya: kami dapat mempersiapkan anda untuk operasi (untuk menguatkan otot pada simulator selama sebulan latihan - dua kali seminggu - 14 ribu rubel) dan kemudian selepas operasi untuk memperkuat simulator, juga untuk wang yang sama (pencen 8 ribu tidak akan membolehkan anda "menguatkan")... Ini semua cadangan mereka. Saya minum Honda dan melakukan latihan statik sambil berbaring - Saya mengikat otot untuk 1000 pergerakan, dll. ditambah dengan kolam. Saya membeli tiang untuk berjalan kaki di Nordik, tetapi saya tidak terlalu banyak menggunakannya - saya tidak memilih sepanjang masa Tetapi lebih senang berjalan dengan mereka. Dan saya berusaha menurunkan berat badan agar berat badan tidak memberi tekanan pada sendi. Semua sedang berjalan. Saya sebenarnya tidak mahu dikendalikan. )))

Dia berunding dan menjalani rawatan di Israel. Di sana kami tidak dibenarkan mendekati basikal senaman.

Bubnovsky sendiri menjalani artroplasti pinggul di AS dan pulih dengan cepat, berkat otot yang terlatih. Dalam buku mengenai pengoperasiannya, dia tidak mengesyorkan basikal latihan sebelum itu. Selepas operasi, latihan dos pada basikal pegun bersama penekan kaki, berbaring di belakang, dan lain-lain. Semasa pergi ke Bubnovsky sebelum operasi, jangan lupa bahawa pusat ini bersifat komersial. Terdapat banyak ulasan negatif mengenai kaedahnya untuk mempersiapkan operasi di forum. keadaan anda, tentukan beban dengan instruktur terapi senaman. Selagi anda mempunyai kekuatan dan kemampuan, jauhkan tulang rawan dari beban dan geseran yang tidak perlu. Tidak ada yang mengesyorkan suntikan intra-artikular untuk waktu yang lama, Seperti yang disebut. chondroprotectors.

Ya, pusat-pusat Bubnovsky SANGAT komersial. Hubungi semua orang di sini yang bercakap mengenai banyak, mengenai simulator, dengan pakar ortopedis-traumatologi di klinik atau pakar khasnya. klinik - dia akan memberi anda rujukan kepada doktor terapi senaman, dan dia akan memberi anda atau dia akan berurusan dengan anda secara PERCUMA dengan set latihan yang diperlukan, sebelum dan selepas operasi. Saya telah lulus dan menguji semua ini dan banyak lagi. Hanya untuk pakar dan hanya untuk mendengar sendiri sekiranya anda benar-benar ingin melakukan sesuatu. Tetapi basikal senaman dengan sendi yang sakit adalah bunuh diri. Tenang sudah. Cepat atau lambat (lebih baik lebih awal) berakhir dengan operasi seperti saya.

Hosk yang dihormati! Tidak mungkin, tetapi perlu. Hampir tidak ada beban paksi yang membahayakan sendi. Dalam kes ini, keseluruhan membran sinovial sendi terlibat, yang menyumbang kepada pembebasan aktif cecair sinovial ke dalam rongga sendi. Soalan lain ialah anda perlu memusatkan perhatian pada perasaan anda sendiri: Sekiranya anda jatuh sakit, berhenti, jika anda merasa senang, teruskan. Menjaga dan melindungi sisa-sisa sendi adalah idea yang tidak masuk akal. Kemudian, secara amnya, anda harus berbaring dan tidak bergerak. Anda harus melupakan berjalan sama sekali - bagaimanapun, ketika berjalan, beban di kawasan kritikal sendi adalah dua arah magnitud lebih tinggi daripada pada basikal senaman. Sama halnya, kekurangan beban pada bahagian sendi yang sihat (dan yang merupakan bahagian yang besar walaupun dengan tahap coxarthrosis ke-3) akan dengan cepat menyebabkan kerosakan sendi lebih lanjut. Bagi Bubnovsky, tujuan utama pusat-pusatnya adalah persiapan untuk endoprosthetics dan pemulihan selepas itu. Itu mengatakan semuanya. Dan komen itu geli.

"Semasa bekerja dengan basikal pegun, beban lateral pada sendi yang rosak berlaku, yang merupakan kontraindikasi. Anda tidak menunjukkan sendi yang sakit, jadi saya tidak dapat memberi nasihat. Secara umum, anda mempunyai pendekatan amatur terhadap penyakit ini. Adakah mungkin mendapatkan maklumat yang berkelayakan di Internet? Nasihat saya: Sejauh ini belum terlambat untuk menghubungi pakar, lebih baik ke pusat perubatan. " Beban melintang dan bahaya mereka baru! Sendi mana yang sakit (kiri atau kanan?) - titik yang sangat penting! Sekiranya maklumat di Internet berbahaya, maka anda juga tidak boleh mendengar pengarang komen itu - dia juga membawa kami maklumat melalui Internet. Dan bagi saya, sebarang maklumat boleh digunakan, tanpa mengira sumbernya, tetapi pertama-tama anda perlu menyemaknya untuk mengetahui akal dan logik.

Inilah satu lagi komen, setelah itu kepala benar-benar canggung: "Berhentilah bermain bodoh. Kecuali doktor yang berkelayakan yang mesti melakukan pemeriksaan menyeluruh pada sendi anda. Tidak ada yang akan menasihati anda apa-apa yang difahami. Saya sudah menjual basikal senaman saya. Dengarkan nasihat dan percubaan belum dibawa gunakan tongkat kruk, dapatkan rawatan yang berkelayakan, bukan nasihat, peluntur. Saya percaya bahawa untuk 99 peratus traumaologi kita, penyakit sendi adalah hutan yang gelap. "Jadi, perlukah berjumpa doktor atau tidak? Menurut pengarang - itu perlu, tetapi dengan kebarangkalian 99 peratus anda akan menghadapi seorang penipu. Oleh itu, buatlah keputusan setelah mendapat nasihat sedemikian.!

Saya sangat setuju dengan Furagin - nasihat yang bernas. Mengenai diri saya. Saya menghidap coxarthrosis darjah 3. Saya adalah pengarang artikel "Biomekanik Sendi Pinggul", yang, dengan penyesalan saya, tidak mendapat sambutan. Saya bekerja sendiri mengikut kaedah saya sendiri (kira-kira sebulan). Tetapi buat masa ini, saya tidak akan menjelaskannya di sini, kerana penggunaan tanpa kepala dapat menyebabkan malapetaka. Saya akan menjalankannya sendiri dan sekiranya berlaku perubahan morfologi positif, saya akan menghantar gambarnya. Saya merancang untuk melakukannya pada musim panas depan. Bersabarlah. Walaupun hasilnya mungkin negatif. Masa akan menentukan. Terima kasih atas blog anda. Salam, Andrey.

Terima kasih atas sokongan dan sikap positif anda))

Nafsu memanas, dan mereka memanggil dari kedai - basikal latihan sudah boleh diambil)) Saya semua berfikir.