Urut sendiri yang berkesan dan sederhana untuk osteochondrosis tulang belakang serviks

Meniskus

Salah satu kawasan tubuh manusia yang paling bermasalah boleh dianggap sebagai leher. Tekanan sepanjang hari, kedudukan badan yang tidak betul dalam keadaan duduk atau berdiri, keletihan, semua ini bertindak balas dengan sakit menusuk atau sakit di kawasannya. Seseorang mungkin merasa kekejangan, kekakuan, tekanan yang berlebihan, yang mengganggu rehat penuh setelah seharian bekerja. Biasanya, gejala seperti itu tidak hilang tanpa meninggalkan kesan, menimbulkan fenomena lain yang tidak menyenangkan, seperti sakit kepala, "batang panas" di tulang belakang, atau berat badan di bahu.

Selalunya, semua ini adalah gejala penyakit yang biasa diketahui oleh hampir semua orang, yang boleh dirawat walaupun di rumah, jika dikesan lebih awal. Urut sendiri tulang belakang serviks pada osteochondrosis dianggap sebagai ubat yang sangat berkesan. Semua orang boleh belajar melakukannya, perkara utama adalah bersabar dan mengikuti nasihat dan cadangan dengan jelas.

Keberkesanan urut diri untuk osteochondrosis serviks

Seseorang mempunyai sikap yang agak tenang terhadap segala macam masalah di dalam badan, sehingga mereka mulai berterusan, selalu mengingatkan diri mereka sendiri. Oleh kerana itu, dari sedikit rengekan di leher pada waktu malam, kita sering membuangnya, tidak memperhatikan gejala yang agak serius. Di masa depan, mereka dapat berkembang menjadi masalah yang sangat besar sehingga terlambat untuk dirawat. Oleh itu, disarankan untuk menjaga diri dari usia muda, memerhatikan gaya hidup sihat dan pemakanan yang betul, dan juga mengetahui sama ada anda boleh mempengaruhi tubuh anda sendiri, sebelum terlambat.

Sifat positif

Pada mulanya, setelah berkumpul untuk mengetahui cara melakukan urutan leher sendiri, anda perlu menjelaskan dengan jelas kepada diri sendiri bahawa kita sedang membincangkan penyakit yang mempengaruhi tisu tulang. Oleh itu, seseorang mesti selalu meneruskannya. Ini bermakna lebih baik pergi ke doktor terlebih dahulu, lulus semua ujian yang diperlukan, menjalani ujian dan pemeriksaan. Hanya selepas itu, setelah izinnya, anda boleh mengambil beberapa langkah. Mengenai faedah campur tangan manual, terdapat sebilangan besar daripadanya..

  • Urutan tulang belakang serviks pada waktu pagi akan membantu anda bangun lebih cepat, mengisi semula bateri anda, dan menyegarkan dengan ketara.
  • Ia merangsang peredaran darah, yang meningkatkan pemakanan dan ketepuan kulit, dan bersama dengan organ dalaman dengan oksigen. Ini meningkatkan kadar metabolisme, yang menyumbang kepada penurunan berat badan..
  • Semasa dilakukan pada waktu petang, urutan mengendurkan otot-otot tegang yang lelah di siang hari. Oleh itu, akan lebih mudah tidur..
  • Manipulasi sedemikian membantu menghilangkan sakit kepala kronik, migrain..
  • Ingatan selepas mengikuti kursus bertambah baik. Ini kerana otak mula menerima lebih banyak oksigen yang sebelumnya tersumbat di kawasan masalah. Pada masa yang sama, keupayaan untuk menumpukan perhatian, kebolehan saraf dan mental meningkat.
  • Proses distrofik pada tisu otot menjadi masalah orang moden yang sering menjalani gaya hidup yang tidak aktif. Ketidakaktifan fizikal telah menjadi bencana bagi penduduk bandar-bandar besar. Fenomena ini dapat dicegah dengan urutan biasa atau urut sendiri..
  • Campur tangan secara manual membolehkan anda meremajakan tisu penghubung, yang mempengaruhi keadaan umum badan, mencegah penuaan pramatang.
  • Mobiliti sendi bertambah baik di kawasan intervertebral.

Antara lain, urutan seperti ini akan membantu bukan sahaja pada peringkat awal osteochondrosis. Ia sangat berkesan untuk pulih dari kecederaan atau hernia, dan digunakan dalam rawatan penyakit lain dari sistem muskuloskeletal. Lebih-lebih lagi, ahli fisioterapi menganggapnya sebagai bahagian wajib dalam rawatan komprehensif, dan kami tidak mempunyai alasan untuk tidak mempercayai mereka dalam masalah ini..

Prinsip asas

Agar tidak membahayakan diri sendiri, melakukan tindakan yang sama sekali tidak anda fahami, anda mesti terlebih dahulu memahami prinsip utama campur tangan manual.

  • Anda tidak boleh mengurut leher sahaja. Dalam prosesnya, kawasan berdekatan juga mesti terjejas, jika tidak anda tidak akan dapat mencapai kesannya..
  • Adalah optimum untuk bekerja dengan kedua tangan secara serentak. Walau bagaimanapun, jika ini sangat tidak selesa atau anda tidak dapat kerana alasan lain, maka dibenarkan untuk bekerja dengan mereka satu persatu..
  • Pergerakan urut leher dibuat hanya dalam satu arah, satu-satunya arah yang mungkin - dari atas ke bawah.

Cukup untuk mengingat semua postulat ini untuk mengelakkan kesalahan urut yang jelas. Ini akan mengelakkan kecederaan yang tidak dijangka, serta memberi harapan untuk keberkesanan dan melegakan gejala yang tidak menyenangkan..

Teknik urut

Tidak menyakitkan pada masa yang sama untuk mengetahui dengan tepat teknik apa yang harus anda gunakan. Ini adalah gerakan yang mudah yang dapat dipelajari oleh sesiapa sahaja, walaupun kanak-kanak..

  • Mencengkam kulit dengan mencubit.
  • Pegangan tegas dengan usaha bahagian belakang leher dengan telapak tangan.
  • Menggosok dengan gerakan bulat menggunakan hujung jari.
  • Tepuk ringan dan pantas dengan tapak tangan di permukaan yang dipijat.
  • Menguli jari dengan pergeseran ke arah yang berbeza.
  • Telapak tangan yang menenangkan selepas sesi.

Urut sendiri secara teratur akan membantu menghilangkan banyak masalah dengan zon leher rahim, jadi walaupun anda tidak mengalami osteochondrosis, tidak ada salahnya memperhatikannya. Seperti yang anda lihat, sebenarnya tidak ada yang rumit mengenai tekniknya..

Tahap mengurut diri di rumah

Biasanya setiap orang, tanpa pengecualian, mengatasi urut diri. Ahli fisioterapi biasanya menetapkannya untuk rawatan yang kompleks. Bersyarat, sesi seperti itu dapat dibahagikan kepada peringkat utama.

Latihan

Ia terdiri dalam pemanasan awal otot, rangka otot yang menyokong tulang belakang serviks. Di samping itu, ia akan memberi peluang untuk mempersiapkan permukaan kulit untuk disentuh..

  • Dengan lembut, gerakan mengusap, cuba gosok leher, bermula dari garis rambut, perlahan-lahan bergerak ke belakang.
  • Gerakkan tangan anda perlahan ke bahagian depan leher anda..
  • Selepas itu, dengan gerakan membelai yang sama, dengan tekanan minimum, gerakkan tangan anda ke belakang kepala..
  • Selepas beberapa pengulangan, selesaikan peringkat persediaan di kawasan otot klavikula dan trapezius..

Anda perlu bergerak secara beransur-ansur dan lancar, tetapi jangan lupa untuk meningkatkan intensiti tekanan. Ia penting. Perkara utama adalah tidak ada sentakan, pergerakan tiba-tiba, agar tidak mencederakan kulit dan otot subkutan pada diri sendiri.

Prosedur urut

Di bawah ini kita akan mempertimbangkan teknik melakukan pergerakan, yang perlu diberi perhatian khusus. Perlu diingat bahawa gerak isyarat yang tidak betul dan tidak betul bukan sahaja dapat memberi kesan, malah membahayakan diri sendiri. Benar, itu tidak boleh disebut tidak dapat diperbaiki, tetapi mengapa mengambil risiko jika anda dapat mempelajari secara mendalam semua nasihat dan saranan yang diberikan oleh profesional dan pakar dalam bidangnya. Dianjurkan untuk mengulangi manipulasi dari awal hingga akhir beberapa kali, dari tiga hingga lima, bergantung kepada keparahan masalah.

Peringkat akhir

Pada keseluruhan kawasan kesan yang anda alami sebelumnya, anda perlu menjalankan prosedur akhir. Untuk ini, pergerakan yang sama seperti dalam persiapan tidak akan mengganggu. Selepas sesi, anda boleh melakukan pemanasan ringan (menyejukkan badan), misalnya, berlari, tanpa terlalu banyak tekanan.

Pelaksanaan semua manipulasi yang betul akan membolehkan anda yakin dengan hasil urutan diri. Tempoh kesannya juga secara langsung bergantung pada seberapa bertanggungjawab anda mengambil prosedur..

Jenis dan teknik

Rawatan yang betul terhadap rawatan osteochondrosis serviks di rumah dan urutan diri adalah beberapa jenis. Untuk memudahkan pemahaman, perlu dipertimbangkan sekurang-kurangnya beberapa daripadanya. Oleh kerana kita berminat dengan satu penyakit, maka kita akan "berputar" di sekitarnya sejak awal.

Urutan yang menenangkan

Teknik ini disarankan untuk dilakukan hanya pada peringkat awal penyakit, atau hanya untuk berehat pada akhir hari kerja. Pada masa yang sama, ia akan menjadi langkah pencegahan yang baik untuk mencegah perkembangan osteochondrosis..

Pergerakan pertama

Pastikan kepala anda lurus, cuba untuk tidak condong ke kedua-dua belah pihak.

  • Dengan menggunakan gerakan membelai, bermula dari garis rambut, jalankan ke bawah.
  • Letakkan telapak tangan anda di bahagian belakang kepala sehingga jari tengah dan telunjuk menyentuh.
  • Gerakkan telapak tangan anda ke bawah dengan usaha sederhana, sebarkan ke artikulasi leher dan bahu.
  • Jangkau bahagian luar tulang selangka dan kumpulkan semula di kawasan rongga jugular.

Anda perlu melakukan gerakan urut ini dalam satu pendekatan tepat lima kali..

Pergerakan kedua

Dengan kedua-dua tangan, secara bergantian atau bersama-sama, pusingkan leher dari sisi. Jangan lupa bahawa semua pergerakan harus selalu berjalan dari atas ke bawah dan tidak ada yang lain. Anda perlu mula bergerak dari bawah telinga. Lakukan lima repetisi juga.

Pergerakan ketiga

Untuk melakukan latihan ini, anda mesti memiringkan kepala sedikit ke belakang..

  • Jalankan telapak tangan anda di bahagian depan leher anda.
  • Anda perlu memulakan pergerakan hanya dari bawah kawasan rahang, secara beransur-ansur bergerak di sepanjang kawasan kelenjar getah bening.
  • Pergerakan urut berakhir di bahagian atas dada.
  • Dengan menggunakan hujung jari anda, gosokkan kawasan di belakang telinga dengan lembut di kedua-dua belah pihak.

Menyembuhkan urutan diri untuk osteochondrosis

Sekiranya penyakit itu sudah berlaku dalam hidup anda, maka anda harus mempelajari teknik urut yang betul. Ia dibahagikan kepada dua peringkat yang terpisah untuk bahagian depan dan belakang leher. Untuk memudahkan pemahaman, di akhir keterangan, kami akan memberikan tutorial video yang akan menunjukkan dengan jelas bahawa tidak ada yang rumit dalam tugas ini..

Untuk bahagian belakang

  • Prinsip yang bertentangan berlaku di sini, kerana gerakan memerah pertama mesti dimulakan dari bawah, menggerakkan telapak tangan secara beransur-ansur ke garis rambut. Selepas itu, tanpa memusingkan telapak tangan, kembali dengan gerakan memerah ke bahu anda.
  • Dengan menggunakan hujung jari anda, bermula dari belakang telinga, urut kerangka otot leher sehingga jari-jari bersatu di tengah di pangkal leher. Dalam kes ini, anda tidak boleh mengurut tulang belakang, tetapi hanya otot. Ini bermaksud bahawa "merangkak di atas tulang" tidak dapat diterima.
  • Dengan penyesuaian cahaya yang menarik bukan sahaja kulit, tetapi juga otot, bergerak terlebih dahulu dari bawah ke atas, dan kemudian kembali ke pangkal leher.
  • Picit permukaan leher dari garis rambut hingga ke bilah bahu.

Untuk bahagian depan

  • Dengan gerakan membelai, bukan dengan telapak tangan, tetapi dengan belakang tangan, lekapkan bahagian depan leher, bermula dari bawah rahang. Hujung pergerakan akan berada di garis leher. Anda tidak boleh menekan dan meregangkan kulit, ini mesti diikuti.
  • Di bahagian dada, gunakan hujung jari anda dengan gerakan bulat. Mereka hanya harus berorientasi dalam satu arah - mengikut arah jam. Kesan seperti itu tidak dapat dilakukan di lokasi kelenjar getah bening, oleh itu lebih baik memintasnya..
  • Dengan mencubit, anda perlu mengurut leher di bahagian lateralnya, bermula dari telinga dan diakhiri dengan tali pinggang bahu.

Sekiranya anda tidak berlebihan, prinsipnya berfungsi di sini: terlalu bagus tidak baik Sekiranya, setelah melakukan semua manipulasi, leher anda sakit, kulit anda sakit, anda melihat kemerahan yang teruk, lebam atau bengkak, maka lebih baik segera berjumpa doktor. Hanya sedikit kemerahan dan sensasi menggelitik yang boleh diterima.

Urut sendiri leher ahli terapi urut Vladimir Mardinsky: video

Teknik yang disajikan tidak hanya disarankan untuk osteochondrosis, tetapi juga untuk penyakit lain pada vertebra atas. Perkara utama adalah tidak melakukan rawatan diri tanpa kebenaran doktor, supaya tidak membahayakan diri sendiri. Pelajaran untuk anda akan diajar oleh doktor osteopati sendiri, yang telah menyembuhkan lebih dari satu pesakit, tetapi menjadikan hidup lebih mudah bagi banyak orang.

Urut sendiri leher dari Lyubov Kryuk

Kontraindikasi untuk mengurut sendiri leher

Sebaik-baiknya, lebih baik menggunakan perkhidmatan ahli terapi urut profesional yang memahami dengan tepat apa yang sedang dilakukannya. Tetapi ramai yang tidak mempunyai peluang ini. Oleh itu, mereka ingin bertindak secara bebas, selalunya tanpa berunding dengan doktor yang hadir. Untuk mengelakkan kecederaan dan gejala yang semakin teruk, berbincanglah dengan doktor anda terlebih dahulu. Terdapat beberapa kontraindikasi untuk urutan diri jenis ini, dan anda mungkin tidak menyedari bahawa anda mempunyai masalah yang serupa..

  • Onkologi.
  • Batuk kering.
  • Thrombosis dan trombophlebitis.
  • Aneurisma.
  • Myoma rahim, sista, adenoma atau penyakit lain yang serupa di kawasan genital.
  • Tumor jinak.
  • Sebarang penyakit kelamin.
  • Osteomielitis.
  • Penyakit darah.

Sebagai tambahan kepada perkara di atas, dilarang mengurut kulit jika terdapat kerosakan pada permukaannya: calar, luka, pustula, jerawat, ruam, kerengsaan. Ia juga tidak digalakkan untuk dilakukan di hadapan ketuat atau papilloma, kulat atau asterisk varikos..

Kaedah bantu dan improvisasi

Untuk meningkatkan keberkesanan urut dari osteochondrosis, doktor membenarkan penggunaan pelbagai alat bantu. Sebilangan besar dari mereka selalu ada, tetapi walaupun tidak ada, anda boleh membelinya di mana-mana farmasi atau kedai khusus..

  • Untuk melakukan gerakan mengurut, anda boleh menggunakan buluh, tongkat halus. Amalan ini telah digunakan sejak dahulu kala di Timur, banyak kesaksian menyebut tentang kecekapan tinggi..
  • Tikar akupunktur, seperti aplikator Kuznetsov dan Dr. Lyapko, sangat popular dengan alasan tertentu. Dengan bantuan mereka, banyak pesakit berjaya mencapai hasil yang benar-benar revolusioner dalam memerangi osteochondrosis..
  • Alat urut plastik atau jed, yang senang digulung di sepanjang tulang belakang. Mereka bukan sahaja mengurut permukaan kulit dengan lembut, tetapi juga memberi kesan mendalam pada otot..
  • Setiap orang boleh menggunakan tuala terry sebagai alat yang berguna untuk meningkatkan kualiti urut diri. Hanya gosokkan kawasan kolar dan leher dengan tuala ini..
  • Anehnya, walaupun sebotol air mineral atau bir biasa boleh membantu dengan urutan. Dengan bantuan tulang rusuk di bahagian bawah botol seperti itu, anda boleh meregangkan kawasan yang diinginkan secara kualitatif tanpa menggunakan ahli terapi urut profesional.
  • Memilih alat urut getaran elektrik yang sesuai, anda akan merasakan betapa mudahnya melakukan sesi urut sendiri.
  • Bola lonjakan getah Su-Jok akan membantu mengurangkan ketegangan leher yang terkumpul pada siang hari. Tunjukkan keberkesanan yang baik apabila digunakan dengan betul dan teratur.
  • Toolkit tambahan yang paling mahal boleh menjadi kerusi urut lanjutan. Satu-satunya kelemahan peralatan tersebut adalah kosnya yang tinggi, kerana alat ini jauh dari berguna. Namun, tidak ada alasan untuk meragui keberkesanannya..

Banyak orang menggunakan sikat urut dengan bulu semula jadi atau tiruan di rumah. Walaupun sebilangan besar kuas semacam itu digunakan untuk selulit, ia juga boleh digunakan untuk melegakan gejala osteochondrosis yang tidak menyenangkan.

Di samping itu, untuk menghilangkan rasa tidak selesa, disarankan untuk menggunakan pelbagai krim, salap, semburan dan ubat lain untuk osteochondrosis yang dijual di farmasi. Ubat anti-radang nonsteroid dengan kesan analgesik dapat membantu anda merasakan kegembiraan hidup lagi. Walau bagaimanapun, mereka tidak dapat diterapkan pada semua orang tanpa pandang bulu. Oleh itu, izinkan kami mengingatkan anda sekali lagi bahawa anda perlu pergi ke doktor terlebih dahulu, menjalani ujian, menjalani ujian dan kajian. Hanya selepas itu dia akan menulis semua yang anda perlukan sendiri.

Urut leher dan kolar: arahan langkah demi langkah

Sakit leher dan kekakuan sangat biasa dan dapat mengurangkan kualiti hidup dengan ketara. Tidak seperti kawasan tulang belakang yang lain, leher mempunyai banyak kontraindikasi untuk gimnastik. Oleh itu, lebih baik menguatkan otot dan mengembalikan kedudukan yang betul secara anatomi ke vertebra dengan mengurut urutan zon kolar serviks.

  1. Menentukan mengapa ia dipanggil itu
  2. Petunjuk untuk dan persiapan untuk prosedur
  3. Teknik pelaksanaan
  4. Kontraindikasi
  5. Menggunakan tukang urut

Menentukan mengapa ia dipanggil itu

Urut leher adalah kesan manual pada otot leher dari bahagian belakang kepala hingga ke tali pinggang bahu. Dalam perubatan, kesan seperti ini disebut kerengsaan tisu tempatan, di mana tidak hanya kesan mekanikal, tetapi juga kesan neuro-refleks dan humoral pada tubuh. Sebilangan ahli terapi urut juga menekankan fungsi yang bertenaga, dan walaupun ini sukar dibuktikan secara ilmiah, suasana yang ramah dan santai bermanfaat semasa prosedur..

Nama teknik urut sepenuhnya sesuai dengan kawasan yang terdedah kepada pengaruh manual. Urutan ini jauh lebih berguna daripada hanya menguli leher, kerana apabila bahagian belakang kepala dan bahu dimasukkan dalam prosedur, kesan yang lebih tinggi untuk meningkatkan peredaran darah dan saliran limfa dapat dicapai..

Bertentangan dengan mitos, teknik yang dipilih dengan betul tidak menimbulkan rasa sakit: tugas pakar bukan untuk mereposisi vertebra, tetapi untuk mengolah otot, akibatnya pengapit, atrofi tisu tulang rawan, serta banyak gejala neurologi yang menjadi ciri osteochondrosis serviks dihilangkan..

Petunjuk untuk dan persiapan untuk prosedur

Tulang belakang serviks adalah yang paling rentan terhadap pelbagai kecederaan. Kawasan ini terdiri daripada 7 vertebra: yang pertama adalah atlas, terdiri dari 2 lengkungan, yang kedua adalah sumbu, berfungsi sebagai sumbu untuk putaran, dan yang ketujuh adalah yang paling menonjol dengan lokasi tulang belakang yang betul secara anatomi. Kawasan serviks sedikit cekung, yang diperlukan untuk memegang kepala.

Kerentanan tulang belakang serviks adalah hasil dari otot yang lemah, ukuran vertebra yang agak kecil dan kekuatannya yang rendah. Di samping itu, kehidupan moden membebankan beban yang tinggi di kawasan ini, kerana kepala manusia terus dimiringkan ke arah kita atau didorong ke hadapan kerana sering bersentuhan dengan telefon pintar, komputer dan skrin lain. Dengan nada otot yang baik, otot menjaga tulang belakang pada kedudukan yang betul, tetapi latihan yang betul jarang berlaku..

Vertebra serviks lebih cenderung cedera: misalnya, subluksasi terbentuk apabila kepala tiba-tiba tercampak ke belakang dalam kemalangan.

Tetapi lebih kerap kita bercakap mengenai proses degenerasi dan penonjolan secara beransur-ansur, ciri osteochondrosis. Radikulopati dengan manifestasi neurologi yang ketara juga dapat berkembang akibat pemampatan akar saraf, atau myositis, jika otot di kawasan ini menjadi radang..

Ciri proses patologi sistem muskuloskeletal di kawasan ini bukan sahaja kesakitan tempatan, tetapi juga ketidakselesaan yang berkaitan dengan kerja sistem saraf dan vaskular:

  • pening;
  • pening kepala;
  • penyelewengan penglihatan;
  • tinnitus dan lalat di depan mata.

Selalunya, simptomnya turun, menimbulkan rasa sakit pada sternum, menyerupai serangan jantung, dan juga kebas pada jari.

Oleh itu, urutan leher dan kolar yang betul harus:

  • merangsang kerja otot;
  • postur yang betul;
  • melawan kesakitan dan kesesakan;
  • berehat;
  • meningkatkan peredaran darah;
  • menormalkan proses metabolik;
  • menghilangkan keletihan.

Teknik yang dipilih dengan baik dan memberikan kesan segera: seseorang merasakan rasa ringan di kawasan yang diusahakan oleh pakar, kesejahteraan umum dan tidurnya bertambah baik, dan pembengkakan wajah hilang.

Teknik pelaksanaan

Urutan leher dan kolar yang baik harus dilakukan dengan teliti:

  • otot deltoid dan sendi bahu;
  • bahagian atas otot trapezius;
  • tisu lembut di sekitar 7 vertebra serviks;
  • titik-titik penetapan otot serviks ke tengkorak.

Untuk melakukan ini, dalam perubatan, hanya ada 4 kaedah yang digunakan dalam hampir setiap teknik: membelai, menggosok, menguli dan getaran. Bergantung pada petunjuk dan kaedah pakar, urutan dan jangka masa tindakan ini mungkin berbeza. Kedalaman dan intensiti hentaman juga berbeza. Itulah sebabnya mengapa tukang pijat adalah alternatif yang lemah daripada prosedur yang dilakukan oleh profesional..

Semasa prosedur, pelanggan mesti duduk, lebih jarang urut dilakukan dengan berbaring, jika dia tidak selesa duduk. Prosedur dimulakan dengan pengenalan, yang merangkumi pukulan. Tahap ini adalah pendahuluan, ia bertindak terutamanya pada tisu permukaan dan mengaktifkan aliran darah kapilari. Penting agar pergerakannya lembut dan ringan, dan kulit tidak bergerak ketika terkena..

Teknik ini melibatkan melakukan pukulan:

  • bahagian belakang leher dari belakang kepala ke sendi bahu dengan dua tangan pada masa yang sama;
  • dari belakang kepala ke vertebra toraks ke-4 dengan kedua-dua tangan bergantian;
  • permukaan sisi leher secara bergantian sehingga tangan kedua memegang leher dari sisi yang bertentangan di kawasan sudut rahang;
  • serentak dengan kedua-dua tangan dari kawasan klavikula ke sisi leher ke sudut rahang.

Seterusnya, anda harus pergi ke peringkat seterusnya - menggosok. Teknik ini membolehkan anda memanaskan otot, mempercepat aliran darah dan metabolisme..

Terdapat beberapa teknik menggosok:

  • seperti sisir, dilakukan dengan buku jari;
  • "Menggergaji" dengan tulang rusuk telapak tangan, terletak selari, sesuai untuk lemak badan yang ketara;
  • "Menetas" dengan ibu jari;
  • "Planing" dan teknik lain.

Apa sahaja kaedah manual yang mempengaruhi penggunaan terapi urut, kaedah tersebut harus dilakukan tanpa jeda.

Asas urut adalah tahap pengulian, yang harus merangkumi sekurang-kurangnya 60% prosedur. Teknik ini memberikan kajian menyeluruh mengenai otot: penangkapan dan pembebasannya, memerah dan menggosok. Akibatnya, keanjalan serat otot meningkat, sendi diperkuat dan, kerana aliran oksigen, atrofi tisu lembut menjadi perlahan. Urut ini adalah pengganti yang setara untuk senam otot..

Prosedur ini diselesaikan dengan teknik getaran, di mana doktor dengan lembut mengetuk seluruh kawasan kolar serviks dengan hujung jarinya, kecuali lokasi bundle neurovaskular. Sekiranya urut menyebabkan kesakitan, yang berlaku semasa lawatan pertama ke pejabat, getaran akan mengurangkannya dengan ketara.

Teknik ini disebut klasik, dan jenis urut leher yang lain tidak digalakkan. Pertama, hanya ada 3 jenis urut secara rasmi yang telah disetujui oleh komuniti perubatan: terapi, sukan dan kebersihan. Selebihnya tidak bermanfaat (teknik Timur Tengah yang bertujuan untuk menenangkan seseorang semasa prosedur), atau berbahaya (pengurangan vertebra).

Kontraindikasi

Malah urutan perubatan yang dilakukan secara profesional di bahagian belakang dan leher boleh membahayakan sekiranya kontraindikasi tidak diambil kira:

  • kecederaan belakang;
  • onkologi;
  • hipertensi dan aterosklerosis;
  • kegagalan fungsi mana-mana organ dan sistem;
  • hernia intervertebral;
  • osteomielitis;
  • penyakit dan kecederaan kulit di kawasan urut;
  • pendarahan;
  • demam dan jangkitan virus;
  • mabuk alkohol;
  • sakit mental.

Sebelum melakukan prosedur, doktor mesti membiarkan pesakit mengisi soal selidik, yang menunjukkan semua aspek keadaan kesihatan.

Menggunakan tukang urut

Seorang tukang urut dianggap sebagai alternatif prosedur di ruang urut, tetapi tindakan mereka tidak dapat disamakan. Pakar manipulasi manual mempunyai pendidikan perubatan, yang memberikannya bukan hanya pengetahuan tentang topografi badan, tetapi juga kemahiran seperti:

  • palpasi otot individu;
  • pemisahan otot dari tendon;
  • mengenal pasti tempat-tempat nada tisu yang menurun dan meningkat.

Oleh itu, tukang urut mendekati setiap pesakit secara individu, bergantung pada keadaan otot, sendi dan vertebra. Malah tukang urut paling moden yang mengikuti arahan langkah demi langkah mengenai cara melakukan terapi urut tidak dapat melaksanakannya dengan berkesan seperti orang.

Tetapi teknik yang dibuat khas untuk prosedur ini membolehkan anda merehatkan otot punggung dan leher, jika masalahnya tidak dapat diatasi. Agar pendekatan ini berkesan dan selamat, lebih baik berunding dengan doktor anda untuk mengetahui kapan harus menggunakan prosedur sedemikian, kawasan mana yang tidak boleh disentuh semasa urut, urutan tindakan apa yang harus dilakukan.

Urut telah wujud selama lebih dari satu abad, dan selama ini ia telah berkembang bersama dengan ubat rasmi, yang membolehkan anda mengetahui bagaimana urut berguna untuk pelbagai patologi, kesan apa yang diharapkan dari itu. Oleh itu, setiap orang yang tidak peduli dengan kesihatan mereka harus menggunakannya..

Urut zon kolar leher. Video, petunjuk, faedah dan keburukan, cara melakukannya. Kontraindikasi

Urut, yang berasal dari zaman kuno, masih merupakan salah satu perkara penting dalam perubatan moden hari ini. Dengan bantuannya, anda dapat menyelesaikan banyak masalah tanpa menggunakan pil dan suntikan. Gangguan dalam kerja sistem saraf, sistem muskuloskeletal, sistem peredaran darah - semua ini dapat diperbaiki dengan bantuan urut.

Gaya hidup yang tidak aktif membawa kepada kesesakan di badan, dan terutama sekali zon leher-leher berisiko.

Apakah zon leher dan kolar

Zon kolar serviks berukuran kecil: ia merangkumi kawasan serviks, bermula di kawasan vertebra serviks pertama - atlas, dan punggung atas. Kawasan hingga 4 vertebra toraks dan - di permukaan anterior dada - hingga 2 tulang rusuk - semua ini merujuk kepada zon kolar leher.

Tugas seorang pakar yang melakukan teknik urut adalah untuk melakukan sekumpulan otot dangkal dan belakang yang cetek dan jika boleh..

Di antara otot-otot leher yang dangkal, penting untuk memberi perhatian khusus kepada otot sternocleidomastoid, yang memegang kepala dalam posisi tegak, dan juga bertanggungjawab memiringkan kepala ke sisi.

Otot leher yang mendalam adalah otot scalene:

  • depan;
  • belakang;
  • rata-rata.

Fungsi: memiringkan tulang belakang serviks, mengangkat tulang rusuk pertama dan kedua - fasia ini berfungsi sebagai otot penyedutan.

Otot cetek belakang:

  • trapezoidal (fungsi: mengangkat dan menurunkan skapula, pergerakan anggota badan atas);
  • interspinous (bengkokkan ruang tulang belakang);
  • deltoid (fungsi: lenturan dan panjangan bahu, penculikan lengan ke sisi).

Ini juga merangkumi rhomboid, kecil dan besar (bertanggungjawab untuk pergerakan skapula, untuk postur yang indah). Otot dalam adalah otot tali leher dan kepala (mengangkat, membongkok, memusingkan kepala), interspinous (menjaga tulang belakang dalam kedudukan tegak).

Zon kolar leher, urut yang membolehkan anda mengaktifkan peredaran darah dan meningkatkan fungsi otot, juga merupakan pengumpulan sejumlah besar saluran darah besar dan kecil, serat saraf. Oleh kerana kawasan ini tidak banyak terlibat dalam pergerakan aktif dalam kehidupan seharian, kesesakan, disfungsi tisu penghubung sering diperhatikan di sini..

Otot menebal, memendek, yang menjadikannya mustahil untuk fungsi normal sistem saraf parasimpatik dan simpatik, menghalang aliran darah dan limfa, mengurangkan kemungkinan memusingkan kepala, memiringkan, dan kerja tali pinggang bahu.

Petunjuk untuk mengurut zon leher-kolar

Urut leher dan punggung atas bermanfaat untuk semua peringkat umur.

Ia dapat memberikan kelegaan yang besar bagi seseorang yang mengalami:

  • Kesukaran menggerakkan lengan, leher;
  • pening yang kerap disebabkan oleh bekalan darah ke otak yang tidak mencukupi;
  • keletihan, ketegangan di punggung atas, tali pinggang bahu;
  • sakit kepala;
  • masalah penglihatan;
  • sakit di leher dan punggung kerana osteochondrosis;
  • sukar tidur.

Masalah pada usia muda

Pelajar sekolah dan pelajar yang banyak memberi perhatian untuk belajar dan mengabaikan sukan berisiko mengalami ubah bentuk tisu artikular dan tulang rawan tidak kurang daripada orang dewasa.

Perubahan degeneratif pada tisu tulang rawan, yang dianggap sebagai norma bagi orang tua, pada orang muda dapat dimulai bahkan sebelum mencapai usia dewasa kerana kurangnya pergerakan aktif. Tidak hanya kebolehan motor merosot - sakit kepala, ketidakselesaan, keretakan di bahu, kawasan leher muncul.

Seluruh badan menderita:

  • keupayaan berkurang untuk berkonsentrasi;
  • ingatan melemah;
  • penglihatan jatuh.

Seorang kanak-kanak atau remaja sering menderita selesema, dan fungsi perlindungannya menurun. Semua ini adalah hasil daripada peredaran darah yang terganggu, bekalan oksigen ke tisu tidak mencukupi. Pada kanak-kanak kecil, perkembangan pertuturan semakin perlahan, mereka mula ketinggalan berbanding rakan sebaya, lebih sukar bagi mereka untuk menumpukan perhatian.

Penyakit pada orang dewasa

Zon kolar serviks, urutan yang diperlukan untuk setiap orang, menjadi semakin kurang bergerak selama bertahun-tahun, semakin banyak stagnasi diperhatikan di sini. Osteochondrosis serviks - petunjuk utama untuk menjalani prosedur.

Tanda-tanda osteochondrosis serviks sudah biasa bagi kebanyakan orang selepas 25 tahun:

  • sakit di leher, bahu;
  • tinitus;
  • pening;
  • sakit kepala.

Haus tulang belakang, tisu tulang rawan menjadi nipis dan kurang elastik - akibatnya, dengan pergerakan tiba-tiba, pergeseran vertebra, rasa sakit yang tajam muncul. Akhir saraf dijepit. Otot ditekan di sekitar kawasan yang meradang - badan melakukan ini untuk membatasi pergerakan sehingga keradangan hilang.

Zon kolar serviks, urut dan urutan diri yang membolehkan anda mencapai kelegaan awal dari kekejangan, perlu mengembalikan peredaran darah yang normal untuk menghilangkan rasa sakit.

Petunjuk lain untuk urut pada orang dewasa:

  • kecenderungan peningkatan tekanan darah (dengan syarat bahawa tekanan darah tinggi masih dalam tahap awal atau serangan tekanan sangat jarang berlaku);
  • dystonia vaskular vegetatif;
  • pelanggaran postur;
  • gangguan penglihatan berfungsi;
  • keperluan untuk melegakan kekejangan otot selepas latihan fizikal yang sengit (contohnya, pada atlet selepas latihan aktif).

Bagi wanita hamil, urut membantu mengurangkan ketegangan pada tali pinggang bahu dan punggung atas. Beban pada badan wanita hamil sangat bagus, dan urutan memungkinkan untuk mengurangkannya secara separa, merehatkan otot.

Kelebihan urutan zon leher dan kolar

Urutan yang dilakukan dengan betul dapat memberi kelegaan kepada pesakit dari segala usia. Setiap kumpulan pesakit mempunyai ciri-ciri tersendiri, yang harus diperhatikan. Lelaki lebih kerap terpaksa menanggung berat badan, yang sering dikaitkan dengan sifat kerja, akibatnya kawasan leher dan bahu.

Setelah menjalani prosedur, terdapat peningkatan dalam keadaan berikut:

  • ketegangan otot kerana senaman fizikal;
  • pengecutan otot kerana tinggal lama dalam kedudukan statik (bekerja di komputer, memandu kereta selama berjam-jam);
  • keadaan selepas strok (apabila bekalan darah ke otak terganggu);
  • keletihan, masalah tertidur.

Masalah yang sama yang merupakan ciri separuh manusia yang kuat dapat diperhatikan pada wanita. Tetapi di sini sejumlah beban ditambahkan yang jatuh pada bahagian wanita dalam populasi. Ini adalah kemerosotan tidur dan migrain semasa kehamilan, yang disebabkan oleh perubahan hormon dan peningkatan umum beban pada badan..

Berat wanita hamil bertambah, pada trimester ketiga menjadi sukar untuk mengekalkan pergerakan yang biasa.

Pusat graviti bergeser kerana rahim yang terus tumbuh, akibatnya semua organ dalaman menderita.

Dalam tempoh menopaus, tubuh wanita dibina semula, pengeluaran estrogen menurun dengan ketara, jumlah tisu adiposa meningkat, yang sebahagiannya mengambil alih fungsi membentuk hormon-hormon ini yang diperlukan untuk tubuh. Kalsium dibasuh dari tulang. Semua ini menyebabkan pembentukan segel di sekitar vertebra serviks ketujuh yang menonjol.

Kesakitan, kesukaran memusingkan kepala ke sisi, perubahan penampilan, yang dianggap oleh wanita sebagai tidak estetik dan membuat mereka bimbang - semua ini adalah akibat dari pembentukan tisu penghubung dan adiposa yang padat di kawasan vertebra ketujuh. Urut membantu mencegah proses ini, mengurangkan meterai yang sudah kelihatan.

Adakah urut zon leher-kolar berguna untuk kanak-kanak?

Kanak-kanak yang sudah bersekolah rendah, dan bahkan lebih awal lagi, didiagnosis menghidap penyakit seperti scoliosis, lordosis. Mereka adalah gangguan postur apabila tulang belakang terpaku pada kedudukan yang tidak wajar untuknya. Sekiranya ini dibiarkan tanpa pengawasan, dari waktu ke waktu, kedudukan ini menjadi kebiasaan, akibatnya perkembangan sistem muskuloskeletal salah.

Sebilangan otot mempunyai beban berat yang berterusan, dan mereka terlalu terlatih. Yang lain, sebaliknya, tidak berfungsi, mereka menjadi lembik. Kerja organ dalaman tidak berubah menjadi lebih baik. Anak mungkin ketinggalan dalam perkembangan dari rakan sebaya, sukar baginya untuk mengatasi tugas sekolah.

Zon leher rahim, urut yang dilakukan dalam kursus bermula dari usia prasekolah, tepu dengan pembuluh darah yang melaluinya proses memberi makan otak. Pada masa kanak-kanak dan remaja, gangguan postur belum berakar, ia dapat diperbaiki dengan mudah dengan bantuan urut dan gimnastik khas.

Telah diperhatikan bahawa kanak-kanak prasekolah yang mempunyai masalah dengan perkembangan pertuturan sering menderita gangguan peredaran darah dan ketegangan otot otot leher-kolar..

Menjelang usia dua tahun, seorang kanak-kanak harus dapat membina frasa; pada usia tiga tahun, dia harus mempunyai pertuturan yang koheren yang dapat difahami oleh orang dewasa. Sekiranya zon kolar mengalami tegangan yang berterusan, pelanggaran, penyimpangan perkembangan adalah mungkin.

Terdapat banyak sebab untuk genangan:

  • trauma kelahiran;
  • duduk lama menonton televisyen;
  • kedudukan yang salah dalam mimpi.

Pelanggaran itu diperbetulkan dengan mengurut. Sangat penting untuk memperhatikan vertebra serviks pertama - atlas.

Sekiranya sedikit diimbangi, perkara berikut adalah mungkin:

  • gangguan fungsi dalam kerja sistem saraf;
  • pening;
  • penyakit organ penglihatan;
  • disfungsi zon pertuturan.

Setelah menjalani urutan, keadaan menjadi normal, kerana aliran darah dipulihkan, penjepitan arteri saluran tulang belakang dihilangkan. Kedudukan terbaik untuk urut adalah duduk. Anak mesti duduk di atas bangku, berusaha duduk selurus mungkin.

Sekiranya kanak-kanak itu mahu, anda boleh membiarkannya meletakkan kepala di atas bantal yang terletak di atas meja berhampiran. Tugas tukang urut adalah untuk merehatkan otot zon leher-leher sebanyak mungkin sebelum bermulanya sesi. Semua pergerakan harus diarahkan dari atas ke bawah. Membelai dengan tapak tangan yang merebak.

Oleh itu, anda secara beransur-ansur beralih ke menggosok dan memerah, tetapi tidak berusaha dengan bersungguh-sungguh. Urutan hendaklah diselesaikan dengan getaran ringan. Untuk kanak-kanak kecil, lebih baik mengadakan sesi dengan cara yang suka bermain, yang mencadangkan, misalnya, permainan doktor dan pesakit. Adalah perlu untuk membangkitkan keyakinan penuh anak, jika tidak, kekejangan otot akan berlaku dan bukannya kelonggaran, dan urutan seperti itu tidak akan membawa faedah.

Tempoh sesi - 10-15 minit.

Cara menyediakan urutan

Persiapan dalam prosedur diberi peranan penting, kerana pesakit harus mengikuti sesi tersebut. Urut leher harus dilakukan di persekitaran yang tenang dan santai..

Untuk menjalankan sesi, anda mesti memastikan bahawa peraturan berikut dipatuhi:

SyaratApa yang diperlukan
PencahayaanCahaya redup dan redup
BunyiMuzik yang tenang dan tenang
PremisBilik tertutup, yang tidak dapat diakses oleh orang asing semasa sesi berlangsung
PerabotSofa selesa dengan bukaan untuk muka atau kerusi dengan punggung menghadap pesakit
BantuanMinyak atau krim

Pesakit harus mandi sebelum prosedur, tukang urut harus mencuci tangannya. Bagi pilihan alat kosmetik (atau terapi) untuk urut, perlu berdasarkan pilihan dari masalah yang harus diselesaikan oleh urut, dan dari keinginan pesakit itu sendiri.

Oleh itu, dalam rawatan osteochondrosis, seseorang harus memilih pemanasan balm dan krim urut. Mereka meningkatkan kesan penyembuhan, membantu mencapai kelonggaran dengan lebih cepat, memanaskan kulit dan otot-otot dangkal dengan baik. Kesannya diperhatikan untuk beberapa lama selepas akhir sesi, jadi pesakit harus dilindungi setelah selesai mengurut dan diberi peluang untuk berbaring selama 5-10 minit.

Sekiranya urut dilakukan untuk tujuan bersantai, menghilangkan tekanan, anda boleh memilih minyak khas - minyak biji anggur, badam, zaitun, jojoba. Minyak baik untuk kulit kering - ia melegakan kerengsaan, melembutkan dan menyuburkan tisu. Untuk kulit berminyak, serbuk talcum dan serbuk talcum sangat sesuai.

Zon kolar leher, yang diurut oleh pakar dengan pendidikan perubatan, sensitif terhadap pengaruh luaran. Sekiranya seseorang dalam keluarga menderita penyakit yang disenaraikan di atas, maka ahli keluarga yang lain dapat mempelajari teknik asas dan kemudian mengurut orang yang sakit sendiri, dan sesi pertama harus diawasi oleh profesional perubatan.

Varieti pergerakan urut dan teknik pelaksanaan

Dianjurkan untuk memulakan urut tidak lebih awal dari satu jam selepas makan. Ia tidak boleh dilakukan semasa perut kosong, kerana ini boleh menyebabkan pening dan sensasi tidak menyenangkan yang lain..

Memanaskan otot

Urut klasik melibatkan pemanasan otot (membelai) sebagai tahap wajib pertama. Posisi paling selesa bagi tukang urut dan pesakit adalah ketika yang terakhir duduk di atas kerusi dengan punggungnya ke tukang urut.

Krim atau minyak disapukan pada kulit untuk memudahkan meluncur. kemudian mulailah membelai leher dan punggung atas dengan gerakan perlahan dan perlahan, menggenggam bahu. Sebilangan besar pergerakan adalah dari atas ke bawah. Sebilangan pergerakan boleh dilakukan ke sisi tulang belakang, tetapi tidak sebaliknya..

Keadaan penting: tangan tidak boleh dilepaskan dari badan pesakit. Sekiranya ini dilakukan, sensasi yang dihasilkan tidak akan menyenangkan. Pukulan dilakukan dengan seluruh telapak tangan, perlahan-lahan menurunkannya dan kemudian mengangkatnya kembali ke pangkal leher dengan gerakan yang lebih pantas.

Pada peringkat ini, tukang urut menyelesaikan 2 masalah sekaligus:

  • Memanaskan kulit dan otot.
  • Mengenal pasti kawasan yang paling bermasalah - tempat berlakunya genangan. Mereka harus diberi perhatian khusus kepada saz.

Triturasi

Cabaran pada peringkat ini adalah untuk membuat otot terlibat. Sazu tidak boleh dimulakan dengan menggosok, kerana ini akan menyebabkan kekejangan otot yang tidak siap. Akibatnya, penjepit yang terbentuk tidak dapat dikeluarkan. Lebih-lebih lagi, yang baru terbentuk, dan selepas sesi pesakit akan mengalami sensasi yang menyakitkan..

Beberapa teknik digunakan untuk mengisar. Yang utama adalah merompak dan menggergaji. Shading juga digunakan.

Merompak dilakukan dengan jari terbuka, yang sedikit bengkok. Setelah memasang jari di pangkal leher, secara beransur-ansur, melakukan pergerakan pendek ke atas dengan mereka, mereka turun ke bahu. Anda tidak boleh melakukan pergerakan ini dengan tekanan yang kuat. Oleh itu, anda boleh mengolah otot yang dangkal dan merasakan tempat-tempat ketegangan yang paling kuat..

Menggergaji dilakukan dengan tepi tapak tangan. Pergerakan harus pendek, bertenaga. Ia dibenarkan mengarahkan pergerakan secara menegak dan mendatar. Di kawasan leher, anda tidak boleh menekan terlalu kuat, dan selepas vertebra serviks ketujuh, ia dibenarkan sedikit meningkatkan tekanan.

Penetasan adalah pergerakan lawan jari yang sedikit bengkok. Ia dilakukan dengan hujung jari. Tujuan menggosok adalah untuk melembutkan tisu, menjadikannya plastik, dan melonggarkan deposit patologi. Setelah menggosok selesai, anda harus beralih ke pukulan semula untuk menenangkan otot dan kulit..

Menguli

Menguli adalah tahap utama urut leher dan kawasan kolar. Semua tukang urut yang dilakukan di hadapannya adalah persiapan. Selalunya, menguli dilakukan dengan meraih penggelek kulit dan otot yang besar dan menggulungnya - tekniknya menyerupai pergerakan nyonya rumah yang menguli doh.

Penting: anda tidak boleh melakukan cengkaman dangkal, kerana, pertama, makna hilang dengan cara ini - otot tidak berfungsi, dan kedua, menyakitkan bagi pesakit. Otot harus digenggam cukup dalam, tetapi tidak melebihi ambang kesakitan. Variasi teknik ini ialah menggulung penggelek dari kulit dan otot ke sisi ruang tulang belakang.

Anda tidak boleh menyentuh tulang belakang itu sendiri! Ini boleh membahayakan, terutamanya dalam kes di mana pesakit mengalami penonjolan - kemungkinan perpindahan tulang belakang dan kekejangan otot mungkin berlaku. Semasa menguli, kawasan bertakung "pecah", aliran darah dipercepat, nada dan keanjalan serat otot meningkat. Selesaikan menguli dengan membelai.

Mengetuk

Dalam urutan klasik, mengetuk adalah peringkat kedua. Semasa membuat resepsi, seseorang harus dipandu oleh usia pesakit dan perasaannya sendiri. Untuk kanak-kanak, mengetuk diganti dengan apa yang disebut "pancuran jari" - dengan bantalan jari mereka mengetuk lembut dan pecahan seluruh kawasan yang baru sahaja dikerjakan.

Orang dewasa boleh diketuk dengan tulang rusuk. Di kawasan bahu dan punggung atas, penyadapan dibenarkan dilakukan dengan telapak tangan dilipat dalam slaid. Pergerakannya cepat, agak tajam, dan jelas. Kemudian anda perlu merejam kawasan yang diurut semula dan pergi ke getaran.

Getaran

Tukang urut harus merehatkan sendi pergelangan tangan dan tangan sebanyak mungkin. Sekiranya lengannya tegang, pesakit mungkin merasa sakit - dan ketika melakukan getaran, sakit tidak dibenarkan. Sekiranya dia muncul, itu bermaksud bahawa ahli terapi urut melakukan sesuatu yang salah..

Getaran ringan. Tukang urut meletakkan tangannya di kawasan yang dirawat dan menggoncangnya. Pergerakan mestilah kecil, pecahan.

Perlu diingat bahawa kesan getaran melampaui kawasan yang sedang diurut. Ada kemungkinan bahawa kekejangan dapat meningkat jika otot-ototnya kurang berkembang dan tidak santai. Semasa getaran, proses penghambatan berlaku di korteks serebrum, tekanan darah menormalkan, aliran darah dan limfa bertambah baik..

Sesi ini diselesaikan dengan dua atau tiga pukulan yang sangat ringan, dan disarankan untuk hampir tidak menyentuh tubuh pesakit ketika melakukan pergerakan ini.

Algoritma urut

Semua peringkat urutan dibahagikan kepada 5 utama:

  • membelai;
  • triturasi;
  • menguli;
  • mengetuk;
  • getaran.

Lebih-lebih lagi, beberapa pergerakan dapat diterapkan pada semua tahap - khususnya, membelai. Mereka beralih kepadanya setiap kali mereka melihat ketegangan pesakit, apabila perlu untuk menenangkan dan menenangkannya..

Tempoh urut

Tempoh urutan keseluruhan adalah 15-20 minit. Anak-anak tidak boleh mengatur sesi yang panjang - 10-15 minit sudah cukup untuk mereka. Setiap langkah mengambil masa 3 hingga 5 minit. Tukang urut boleh mengubah tempoh peringkat jika dia melihat bahawa pesakit memerlukannya. Sebagai contoh, anda boleh memanjangkan masa mengetuk dan memendekkan fasa menguli jika pesakit mengadu tidak selesa semasa menguli..

Sesi pertama harus pendek - 10 minit. Ini adalah sesi percubaan, di mana ahli terapi urut menemui kawasan yang bermasalah, menentukan tahap kepekaan tisu pesakit. Pukulan memerlukan sebahagian besar masa. Tempoh sesi berikutnya (keseluruhan kursus adalah 7-10 prosedur) ditingkatkan menjadi 20 minit.

Kemungkinan bahaya dan kontraindikasi

Terdapat kontraindikasi mutlak dan relatif untuk urut..

Mutlak:

  • tumor malignan dari mana-mana penyetempatan;
  • hipertensi tinggi;
  • hernia besar di zon kolar serviks;
  • trombosis.

Kontraindikasi relatif adalah larangan yang dikenakan untuk jangka waktu tertentu, hingga dihapuskan.

Ia:

  • penyakit yang berlaku dengan peningkatan suhu badan;
  • sakit kepala yang tidak diketahui etiologi;
  • trauma;
  • penyakit jantung dan saluran darah, jika tidak dikawal;
  • penyakit kulit yang dilokalisasikan di zon leher rahim.

Dalam beberapa keadaan, urut dibenarkan, tetapi mesti dilakukan dengan berhati-hati..

Ia:

  • rabun tinggi;
  • penguraian fungsi buah pinggang dan hati;
  • kehamilan.

Semasa melakukan urutan, pendekatan untuk setiap pesakit harus dilakukan secara individu. Zon kolar serviks adalah kawasan di mana kesesakan mungkin terjadi sejak usia dini. Oleh kerana ini adalah salah satu zon refleksogenik penting dari tubuh manusia, maka perlu memperhatikannya..

Sesi urut disarankan 2-3 kali setahun (kursus) dilakukan oleh semua orang yang tidak mempunyai kontraindikasi. Dalam praktiknya, telah terbukti bahawa setelah sakit kepala hilang, manifestasi dystonia vegetatif-vaskular menurun, tidur bertambah baik, kegelisahan hilang, mobiliti sendi meningkat, keanjalan otot meningkat, dan prestasi keseluruhan meningkat..

Setelah menguasai teknik urut, anda dapat membantu orang yang tersayang mengatasi banyak keadaan yang menyakitkan tanpa terapi ubat..

Reka bentuk artikel: Oleg Lozinsky

Video mengenai urut leher dan kolar urut

Urut klasik, zon kolar serviks (SHVZ) dalam kedudukan terlentang:

Cara mengurut kawasan leher untuk sakit kepala dan belakang

Salam untuk semua pembaca saya! Mengurut leher dan bahu akan membantu mengatasi sakit kepala dan sakit otot, mengurangkan tekanan, meningkatkan bekalan oksigen ke otak, memperbaiki tidur, dan tidur tanpa pil tidur. Anda berminat dengan cara mengurut kawasan leher tanpa pergi ke klinik, tetapi di rumah?

  1. Kebaikan dan keburukan prosedur urut
  2. Cara meningkatkan kesihatan anda dengan urutan
  3. Cara melakukan rangsangan mengikut semua peraturan
  4. Cara mengurut untuk hernia
  5. Kesan terapeutik urut untuk darah tinggi
  6. Akupresur Oriental
  7. Pembantu yang menolong

Kebaikan dan keburukan prosedur urut

Leher dan bahu adalah bahagian tubuh yang boleh dicapai oleh setiap orang dengan tangannya. Oleh itu, urut jenis ini boleh dilakukan secara bebas, walaupun di rumah..

Manfaatnya akan dapat dilihat sekiranya anda menghabiskan 7-10 sesi setiap hari. Hasilnya dapat dilihat selepas 2-3 sesi.

Bagaimana mencari kawasan kolar? Kawasan kerah adalah permukaan leher di belakang, serta dada dari belakang ke vertebra toraks ke-4, serta permukaan dada di hadapan hingga tulang rusuk ke-2.

Tekniknya tidak rumit. Selepas prosedur, perkara berikut berlaku:

  • Melegakan kesesakan di leher dan bahu.
  • Mencubit vertebra serviks hilang.
  • Meningkatkan peredaran darah dan saliran limfa.
  • Meningkatkan bekalan darah dan pemakanan ke otak.
  • Penglihatan dipulihkan.
  • Mengurangkan tinnitus, sakit kepala dan sakit otot.
  • Mobiliti leher kembali.
  • Perkembangan osteochondrosis dicegah.

Petunjuk untuk urut:

  1. Gangguan peredaran darah, hipertensi.
  2. Dystonia Vegeto-vaskular, keletihan berterusan.
  3. Neurasthenia, gangguan tidur, pening.
  4. Osteochondrosis serviks, sakit kepala, ketidakaktifan fizikal.
  5. Masalah dengan penglihatan, tumpuan.
  6. Gangguan postur.
  7. Gangguan hormon semasa menopaus pada wanita.
  8. Untuk atlet selepas beban yang ketara.

Manfaat urutan jenis ini akan jelas semasa kehamilan..

Tetapi sebelum meneruskan prosedur ini, anda perlu melihat kontraindikasi:

  • Kehadiran tumor malignan.
  • Tahap akut sebarang penyakit.
  • Tempoh haid pada wanita.
  • Proses keradangan di leher.
  • Pertumbuhan, ketuat dan penyakit kulit lain di kawasan urut.

Sekiranya anda ingin melakukan rangsangan itu sendiri, anda harus berjumpa doktor..

Cara meningkatkan kesihatan anda dengan urutan

Masalah kerah telah berkumpul selama bertahun-tahun, jadi ketekunan dan kesabaran diperlukan untuk menghilangkannya..

Supaya rangsangan tulang belakang tidak membahayakan, lihat kontraindikasi dan mula belajar tekniknya.

Sesiapa yang mendengar prosedur sedemikian untuk pertama kalinya segera mengajukan soalan: untuk apa urutan zon kolar??

Tulang belakang serviks adalah salah satu bahagian tulang belakang yang paling mudah bergerak, yang mengalami beban berat setiap hari. Juga penting bahawa arteri utama melintasi saluran vertebra serviks, dan berdekatan adalah saluran yang mengalir ke otak.

Rangsangan kolar terbukti dapat melegakan semua masalah yang kita alami akibat pengabaian kesihatan kita..

Terdapat pelbagai jenis urut, tetapi kami berminat dengan urutan yang boleh dilakukan di rumah untuk orang dewasa dan juga kanak-kanak. Prosedur ini harus dilakukan bukan hanya untuk masalah pada tulang belakang, tetapi juga dalam keadaan sihat..

Bagaimana urut berguna untuk orang yang sihat? Ramai orang duduk di komputer untuk waktu yang lama, di pejabat mereka juga tidak bergerak. Tulang mereka sangat kebas sehingga sukar untuk digerakkan. Urutan yang betul pada bahagian leher dan bahu akan melegakan ketegangan saraf, meningkatkan pemakanan dan bekalan darah ke otak, melegakan tali pinggang bahu, dan melegakan kekejangan.

Cara melakukan rangsangan mengikut semua peraturan

Pergerakannya mudah, jadi perhatikan keterangannya, dan kemudian lanjutkan prosedurnya. Ada baiknya jika anda mempunyai pembantu, tetapi anda sendiri dapat mengetahui urutan prosedurnya. Skim:

  1. Prosedur boleh dilakukan sambil duduk di atas kerusi dengan bantal di bahagian belakang kerusi. Pembantu mengoleskan krim atau minyak ke leher, bahu, bilah bahu, dan kemudian mula melakukan gerakan membelai untuk memanaskan kulit.
  2. Seterusnya, anda harus melakukan "serbuan": bengkokkan jari anda sedikit, gunakan "langkah" kecil untuk turun dengan hujung jari anda: dari leher ke bilah bahu.
  3. Letakkan telapak tangan anda dengan tulang rusuk anda pada kulit dan "melihat" kulit dan otot dengan kuat.
  4. Kemudian, dengan jari-jari kedua tangan, cuba ambil kulit dan otot, berjalan ke seluruh permukaan kawasan yang dirawat.
  5. Selepas itu, susunlah "mandi" dengan jari anda, iaitu gendang jari anda.
  6. Kemudian lakukan getaran. Getaran dilakukan dengan hujung jari. Beats mengikuti seolah-olah menaip pada papan kekunci.
  7. Pada akhirnya, membelai lagi.

Berapa banyak sesi yang diperlukan untuk melupakan sakit kepala dan tidur yang buruk? Cuba lakukan 2-3 kali dalam setahun selama 7-10 sesi setiap hari. Anda sudah boleh memulakan!

Anda boleh melakukannya sendiri dengan bantuan tukang urut, iaitu alat mekanikal khas. Ini dipanggil urut perkakasan.

Sekiranya anda mengalami osteochondrosis serviks, lebih baik melibatkan ahli terapi urut yang berpengalaman. Dengan osteochondrosis bahagian tulang belakang ini, gejala berikut muncul: sakit di kawasan serviks, mati rasa tangan, "merayap menjalar", leher kaku, pening dan sakit kepala.

Urut harus mengambil posisi menghadap ke bawah, meletakkan kepalanya di tangannya. Bahagian belakang dan leher mesti terbuka untuk prosedur. DALAM

Rangsangan tali leher dan bahu mempunyai kesan penyembuhan pada seluruh tubuh secara keseluruhan, kerana di kawasan ini adalah titik-titik yang bertanggungjawab untuk ginjal atas, ureter, dan pankreas. Pada tali pinggang bahu - unjuran titik-titik bahagian bawah buah pinggang, pundi hempedu, limpa, hati dan payudara.

Zon Zakharyin-Ged, yang bertanggungjawab untuk keadaan sistem pernafasan, berjalan di sepanjang bahagian depan, belakang leher dan sepanjang tali pinggang bahu. Terdapat kawasan di bahu untuk membantu meningkatkan kesihatan usus.

Seperti yang anda lihat, kesan dari prosedur ini bukan sahaja menenangkan, tetapi juga meningkatkan pertahanan badan..

Cara mengurut untuk hernia

Dengan hernia tulang belakang serviks, salah satu kaedah rawatannya adalah urut. Tetapi tidak digalakkan melakukannya tanpa kebenaran doktor. Kawasan leher sangat sensitif, begitu penuh dengan kapal kecil, sehingga pergerakan yang ceroboh dapat membahayakan.

Pergerakan urut mestilah lancar dan ringan. Semasa melakukan manipulasi lembut, adalah mungkin untuk mencapai kelonggaran otot, mengurangkan kesakitan, meningkatkan bekalan darah ke otak.

Tetapi prosedur ini dibenarkan untuk dilakukan pada peringkat awal penampilan hernia. Dengan penyakit lanjut, anda hanya boleh memperburuk keadaan pesakit.

Teknik pelaksanaannya mungkin berbeza, bergantung pada jenis prosedur:

  • klasik;
  • vakum;
  • Bahasa Sweden;
  • madu;
  • dengan ais;
  • Shiatsu;

Apabila hernia didiagnosis, lebih baik melakukan urutan pengukuhan klasik atau umum. Semasa prosedur, darah akan mencuci tisu yang meradang, dan lebihan cecair akan mengalir, sehingga menguatkan tulang belakang.

Orang dewasa boleh melakukan urutan dalam tin atau vakum. Ia bertindak pada kelenjar getah bening, membantu tubuh menyingkirkan edema itu sendiri. Hasil dari prosedur pengetinan adalah penyingkiran lebihan cairan dari tisu, dan juga menyumbang kepada pemulihan metabolisme yang cepat.

Urutan sebaiknya dilakukan dengan cawan sedutan silikon. Ivh boleh dibeli di farmasi. Sebelum prosedur, pelincirkan sedikit kawasan yang diurut dengan krim. Picit penutup kaleng, letakkan di bahu anda, tarik kulit dan mulailah menggerakkan kaleng dari atas ke bawah.

Urut Thailand dianggap paling berkesan untuk penyakit ini. Mengurut mata menyebabkan penyembuhan cepat bagi pesakit. Tetapi prosedur ini harus dilakukan oleh pakar yang berpengalaman..

Anda boleh melakukan urutan madu sendiri. Madu disapu ke kawasan yang terkena, kemudian tepukan pelekat ringan dibuat. Urutan yang menenangkan mempromosikan:

  • Relaksasi dan pemanasan otot;
  • Peningkatan aliran darah ke tisu yang berpenyakit;
  • Pemulihan refleks melemahkan akar saraf, yang terbentuk apabila hernia ditekan padanya.

Kesan terapeutik urut untuk darah tinggi

Hipertensi berlaku kerana pelanggaran nada vaskular. Rangsangan akan membantu mengimbangkan fungsi otak dan dengan itu menurunkan tekanan darah. Bolehkah urut dilakukan untuk darah tinggi? Hanya doktor yang dapat menjawab soalan ini..

Sebab-sebab tekanan darah tinggi boleh sangat berbeza. Dan pergerakan urut bukan sahaja dapat memberi kesan vasodilating, tetapi juga menyempitkan lumen saluran darah. Sekiranya doktor membenarkan manipulasi ini, maka prosedurnya dijalankan mengikut kaedah tertentu..

Dengan peningkatan tekanan, pergerakan harus lembut, dan gerakan harus dilakukan dari atas ke bawah. Tekanan yang kuat tidak akan bermanfaat.

Sekiranya tekanan tidak terlalu tinggi, maka prosedur dapat dilakukan seperti berikut:

  • Pukulan ringan dengan telapak tangan di sepanjang leher di belakang dari telinga ke tengah bilah bahu, kemudian ke atas, ke kelenjar getah bening di bawah dagu.
  • Gosokkan bahagian pertama, kemudian bahagian kedua belakang dari bahu ke sudut bawah bilah bahu.
  • Seterusnya, pukulan dilakukan dengan tekanan dari bahu ke bahagian bawah bilah bahu.
  • Gosokan spiral dilakukan dari bahu ke bilah bahu.
  • Menggergaji dilakukan di sepanjang lintasan yang sama: pergerakan menggergaji bolak-balik dilakukan dengan tepi telapak tangan.
  • Sesi diakhiri dengan pukulan.

Akan ada faedah ketika merangsang bahu:

  1. Menggosok sendi bahu dalam lingkaran dari belakang bahu ke auricle;
  2. Menggosok garis lurus dari leher ke sendi bahu;
  3. Menggergaji dari leher ke sendi bahu;
  4. Mencubit kawasan menguli dari leher ke sendi bahu.

Untuk melakukan manipulasi terapi dengan betul, lebih baik menonton pelajaran video.

Urut sendiri zon kolar untuk pemula: juga pertama kali memukul bahu, kemudian "memerah" dengan hujung jari. Gosokkan dengan ibu jari anda dalam garis lurus. Kemudian membelai lagi. Lebih baik jangan menyentuh leher, hanya bahu.

Tempoh prosedur adalah 5 minit. Maka masa dapat ditingkatkan.

Akupresur Oriental

Dengan osteochondrosis tulang belakang serviks, akupresur dapat dilakukan mengikut kaedah timur. Pakar menggunakan buku jari yang dengannya dia bertindak pada titik-titik di kawasan oksipital, leher-leher dan skapular belakang.

  • mengurangkan sakit kepala,
  • meningkatkan peredaran darah,
  • aktiviti otak;
  • menghilangkan kekejangan ujung saraf.

Berapa lama sesi pertama mesti berlangsung? Pada mulanya, ia akan berlangsung selama 10 minit. Kemudian masa secara beransur-ansur akan meningkat menjadi 20.

Selepas prosedur, pesakit harus dibenarkan berehat. Masa sekurang-kurangnya 10 minit. Sesi ini diinginkan sebelum tidur..

Kiri: Tekan titik di bahagian depan dan sisi leher selama beberapa saat. Kanan: di permukaan serviks posterior.

Jangan tekan dengan kuat pada jari dengan jari, cari kawasan yang menyakitkan. Anda mungkin menemui nodul yang ketat. Tekan pada mereka dengan hujung jari anda. Sekiranya sensasi terlalu tidak menyenangkan, maka kendurkan tekanan..

Pembantu yang menolong

Untuk merangsang tulang belakang serviks, anda boleh memanggil "pembantu":

  1. Tongkat yang diperbuat daripada buluh atau bahan semula jadi yang lain. Harus mengetuk belakang dan leher anda dengan kelajuan yang berbeza.
  2. Alat urut jed atau plastik. Berguling di sepanjang ruang tulang belakang.
  3. Terapi Su-Jok. Gulung bola getah dengan paku di sepanjang kawasan kolar.
  1. Potong sehelai kain terry, gosokkan bahagian tulang belakang dan kolar dengan kuat.
  2. Permaidani berduri. Duri tikar bertindak di zon menunjuk. Berapa lama anda harus berbohong? 15-20 minit sudah cukup.
  3. Tongkat gim boleh membantu menghilangkan ketegangan dari tulang belakang.

Kawan-kawan yang dikasihi, jika anda bekerja di komputer untuk waktu yang lama, setelah mengetahui cara mengurut kawasan leher, mulakan prosedurnya hari ini. Ini akan membantu menjaga kesihatan anda untuk jangka masa panjang..

Cara menghilangkan simpanan garam di kawasan leher di bahagian belakang: senaman dan urut

Urut Slavik perut dan punggung di rumah

Urut Bola Tenis Trigger Point

Urut kulit kepala untuk pertumbuhan rambut dan menghilangkan keletihan

Cara mengurut leher anda dengan betul

Cara memberi urutan wajah dan kepala yang menyegarkan