Berenang untuk rawatan osteochondrosis tulang belakang serviks dan lumbal: membantu atau tidak?

Artritis

Gejala utama osteochondrosis penyetempatan adalah rasa sakit dan batasan pergerakan. Mengambil ubat farmakologi tidak menjadi ubat mujarab kerana kesan sampingan yang jelas dan kesan toksik pada tubuh manusia. Ahli vertebrologi, pakar neurologi, traumatologi mengesyorkan agar pesakit melakukan terapi fizikal dan gimnastik setiap hari untuk meningkatkan kesejahteraan mereka. Senaman yang paling berkesan dilakukan di kolam atau badan air semula jadi.

Bahkan berenang biasa menyumbang kepada pengagihan semula beban di tulang belakang, percepatan peredaran darah, dan penghapusan produk kerosakan tisu dari cakera intervertebral. Tetapi senaman gimnastik di dalam air sangat berkesan dalam rawatan osteochondrosis serviks, toraks, lumbal.

Ciri penyembuhan berenang

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Doktor terapi senaman sangat menasihatkan pesakit untuk menghilangkan rasa sakit bukan dengan pil, tetapi dengan latihan terapi. Berenang dengan osteochondrosis adalah gabungan langkah fisioterapi untuk meningkatkan bekalan darah dan mengurut dengan angin puting beliung. Latihan yang kerap mempunyai kesan tonik dan tonik, menggerakkan badan untuk melawan penyakit. Doktor juga mengesyorkan melakukan latihan khas di kolam selain berenang. Sekiranya seseorang mengambil kedudukan menegak di dalam air, maka perbezaan tekanan pada tulang belakang toraks dan pada kaki melebihi 100 g / sq. lihat Pengagihan semula beban melancarkan aliran darah ke bahagian badan yang berada di sempadan air dan udara. Berenang diikuti dengan gimnastik pemulihan mempunyai kesan positif pelbagai aspek pada tubuh manusia:

  • menguatkan korset otot leher, dada, punggung bawah;
  • menstabilkan tulang belakang dengan mengembalikan cakera vertebra dan intervertebral ke kedudukan yang betul secara anatomi;
  • memperluas jurang antara vertebra, tidak termasuk pemampatan cakera intervertebral dan ujung saraf sensitif;
  • meningkatkan peredaran darah bukan sahaja di tulang belakang, tetapi juga di organ sistem kardiovaskular dan pernafasan;
  • menghentikan patologi, mencegah penyebarannya ke tisu yang sihat, dan kemudian menghapuskannya sepenuhnya.

Bersenam di dalam air lebih berkesan daripada terapi di udara. Faktanya adalah bahawa kelebihan pergerakan perlahan dan lancar dengan amplitud kecil dalam rawatan sebarang patologi sistem muskuloskeletal telah terbukti secara klinikal. Di persekitaran akuatik, seseorang dapat melakukan latihan sedemikian dengan mudah. Air mengganggu pergerakan tiba-tiba dan kuat yang boleh merosakkan cakera dan vertebra. Malah doktor terapi senaman yang berpengalaman tidak dapat memilih latihan untuk pesakit, di mana semua otot terlibat. Semasa latihan di air, masalah seperti itu tidak timbul: pada masa yang sama, korset otot seluruh tulang belakang diperkuat.

Prinsip dan kaedah asas

Berenang dengan osteochondrosis toraks, lumbal, serviks paling baik dilakukan di kolam atau badan air semula jadi, di mana tidak ada arus yang kuat. Jika tidak, untuk mengatasi daya tahan air, seseorang harus melakukan usaha tertentu, yang tidak diinginkan untuk tulang belakang yang sakit. Untuk bersenam, kolam renang dengan lorong renang dan kawasan gimnastik sesuai.

Suhu persekitaran akuatik harus berada dalam kisaran 25-30 ° C, kerana pada nilai yang lebih rendah atau lebih tinggi, tidak selesa untuk berlatih. Perbezaan suhu antara air dan udara mempunyai kesan positif terhadap reaksi neuro-vaskular badan. Nada darah dan saluran limfa meningkat, persarafan dinormalisasi. Otot tengkorak mengendur, tetapi pada masa yang sama, korset otot mengalami tekanan terapeutik yang mencukupi.

Latihan pertama semestinya dilakukan dengan doktor terapi senaman. Dia akan membuat satu set latihan secara individu untuk pesakit, mengendalikan pelaksanaannya. Sebelum menyelam ke dalam air, anda perlu melakukan pemanasan pendek:

  • angkat dan turunkan bahu anda, buat gerakan melingkar dengannya;
  • bengkok secara cetek dari sisi ke sisi, dan kemudian bengkok ke belakang dan ke belakang;
  • berjalan dengan lutut diangkat tinggi.

Sekiranya seseorang ingin berlatih di kolam renang, tetapi tidak tahu berenang, maka anda boleh menggunakan rakit, bantal atau bulatan kembung. Rompi senaman tidak sesuai kerana tidak perlu menyekat pergerakan.

Berenang payudara adalah paling sering digunakan dalam terapi air untuk osteochondrosis. Ciri khas gaya ini adalah keupayaan untuk menempuh jarak jauh tanpa merasa terlalu letih. Semasa berenang, sebelum menolak kaki, anda perlu menarik nafas lega, ketika anda naik ke permukaan, menghembuskan nafas dengan tajam.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Matlamat renang dan gimnastik bukanlah pencapaian sukan peribadi. Kunjungan ke kolam renang beberapa kali seminggu akan meningkatkan kesejahteraan anda dan menyeronokkan. Berenang perlahan di punggung anda sangat bermanfaat. Dalam kedudukan ini, otot-otot leher mengendur sebanyak mungkin, tetapi pada masa yang sama, darah mengalir secara intensif ke vertebra. Dan berenang dengan osteochondrosis tulang belakang lumbar membolehkan anda secara bersamaan menguatkan otot-otot garis belakang seluruh punggung, merata beban pada tulang belakang.

Menggemaskan gimnastik

Manfaat menggantung pada batang mendatar telah terbukti secara klinikal untuk sebarang bentuk osteochondrosis. Lajur tulang belakang diregangkan, jarak antara cakera dan vertebra meningkat, dan saraf terjepit dilepaskan. Tetapi latihan seperti itu bukan di bawah kuasa orang tua, orang yang berlebihan berat badan, pesakit yang lemah. Kolam terapi latihan dilengkapi dengan palang silang khas. Dengan memegangnya dan merendam badan di dalam air, anda bukan sahaja dapat bertahan lama, tetapi juga melakukan pergerakan tertentu.

Sekiranya mungkin, setelah berenang biasa, untuk melakukan pergerakan yang disarankan oleh doktor, maka anda pasti harus menggunakannya. Berikut adalah latihan yang paling biasa dan berkesan untuk menguatkan tulang belakang:

  • tenggelam ke dalam air, angkat lutut, meniru berjalan di tempatnya. Selepas beberapa minit, mulailah bergerak di dalam air, secara beransur-ansur meningkatkan laju;
  • berdiri di dalam air, secara bergantian menarik lutut ke badan, menyebarkan lengan ke sisi. Semasa latihan, beban utama harus jatuh pada kaki, dan bukan pada tulang belakang;
  • berbaring di perut anda, memegang ke sisi, merebak dan membawa kaki lurus, melakukan gerakan "gunting";
  • jongkok sedalam mungkin. Pada awal latihan, anda dapat menjaga keseimbangan dengan berpegangan;
  • belayar di atas rakit kembung, bergerak dengan kaki berayun yang tidak terlalu kuat. Dengan osteochondrosis serviks, cukup untuk berenang 25-30 m, dengan lumbar - 50-100 m;
  • Pasangkan rakit atau bantal kembung di antara kaki dan berenang, hanya dengan menggunakan tangan anda. Sekiranya terdapat rasa sakit di kawasan lumbar, maka latihan dapat dilewatkan.

Semasa latihan, penting untuk tidak membebani kawasan serviks. Beban harus diagihkan secara merata ke seluruh tulang belakang, bahagian bawah dan bahagian atas anggota badan. Tidak boleh dilupakan adalah perbezaan tekanan yang berguna antara udara dan air. Latihan untuk osteochondrosis serviks dilakukan semasa menyelam ke tulang selangka. Dengan patologi toraks, anda perlu tenggelam ke dalam air hingga ke dada, lumbosacral - hingga ke pinggang.

Latihan diakhiri dengan berenang percuma selama 10-15 minit. Kemudian anda perlu mandi, lap kering dan pastikan untuk berbaring di sofa selama setengah jam untuk pulih nafas dan berehat.

Kontraindikasi

Walaupun di dalam air, tubuh manusia terdedah kepada tekanan yang tidak diingini jika pesakit mempunyai patologi akut atau kronik berikut:

  • jangkitan pernafasan atau usus;
  • penyakit kulit yang meradang;
  • trauma mikro kulit - luka, luka bakar, luka dalam atau retakan;
  • epilepsi;
  • kekejangan kaki yang kerap.

Beberapa patologi sistem kardiovaskular juga menjadi kontraindikasi untuk bersenam di air dan / atau berenang. Sebelum mengunjungi kolam untuk terapi senaman, pesakit dihantar untuk berunding dengan pakar kardiologi.

Osteochondrosis adalah patologi kronik yang belum dapat diselesaikan sepenuhnya. Tetapi apabila semua cadangan perubatan dipatuhi, pesakit menjalani gaya hidup aktif. Melakukan lawatan berkala ke kolam renang dengan kerap membolehkan anda menolak pengambilan ubat penahan sakit dan ubat-ubatan anti-radang. Dan membina korset otot menjadi pencegahan perkembangan osteochondrosis yang sangat baik.

6 sebab utama untuk berenang untuk osteochondrosis

Bagaimana berenang dapat membantu

Berenang terapeutik sangat berkesan untuk patologi kronik seperti osteochondrosis tulang belakang serviks, toraks dan lumbal. Latihan yang kerap di kolam pasti akan menyebabkan peningkatan keadaan pesakit, dan 6 alasan dapat disebut sebagai bukti ini, yang akan kita terangkan dengan lebih terperinci di bawah..

Ketenangan

Dengan patologi ini, kerana sakit kronik dan posisi punggung yang kerap dipaksa, otot pesakit dalam nada meningkat, dan kekejangan berkala mereka diperhatikan. Ini menyebabkan ketidakselesaan, tekanan berterusan, yang mempengaruhi keadaan mental pesakit. Gejala depresi, keluhan keletihan cepat dan kelesuan sering diperhatikan.

Berada di dalam air membantu merehatkan semua otot rangka dan membawanya ke nada normal. Berenang dengan osteochondrosis tulang belakang serviks membantu mengembalikan aliran darah normal di saluran leher, dan dengan itu melegakan sakit kepala. Latihan sistematik di kolam menguatkan korset otot tulang belakang, yang juga pencegahan perkembangan penyakit ini lebih lanjut.

Percepatan proses metabolik

Apa-apa aktiviti fizikal membawa kepada peningkatan denyut jantung dan pernafasan, yang menyebabkan percepatan proses metabolik. Dan latihan fizikal di dalam air juga membantu meningkatkan peredaran mikro pada cakera intervertebral, memulakan proses regenerasi di dalamnya. Latihan sistematik di kolam membolehkan anda memanjangkan pengampunan penyakit dan mengelakkan kerapuhan.

Regangan tulang belakang

Osteochondrosis menyebabkan pelepasan cakera intervertebral dan penurunan jarak di antara mereka. Air mengurangkan beban pada tulang belakang dan semasa berenang dengan osteochondrosis serviks, jurang antara vertebra meningkat, yang mengurangkan mampatan saraf. Ia juga membantu meregangkan tulang belakang dan memperbaiki postur badan. Di samping itu, kelas di kolam renang menyumbang kepada peningkatan bukan sahaja tulang belakang, tetapi juga sendi pinggul, lutut dan bahu..

Meningkatkan imuniti

Sebab lain untuk pergi ke kolam renang - berenang dengan osteochondrosis leher, dada atau punggung bawah menyumbang kepada pengukuhan keseluruhan badan dan imuniti. Air merangsang sifat pelindung membran mukus badan, mengeras dan meningkatkan keupayaan vital paru-paru.

Pengurangan berat

Pendedahan air yang kerap menyebabkan penurunan berat badan. Malah pergerakan sederhana di bawah air akan membakar lebih banyak kalori. Untuk belajar berenang dengan osteochondrosis serviks dan menurunkan berat badan, anda perlu mendapatkan nasihat daripada instruktur renang terapi.

Meningkatkan fungsi jantung dan sistem pernafasan

Berenang adalah aktiviti fizikal yang sederhana, ia tidak memberikan beban yang besar pada otot jantung, tetapi pada masa yang sama meningkatkan kerja seluruh sistem kardiovaskular.

Otot pernafasan aktif bekerja di air, saluran udara dibersihkan daripada habuk terkumpul.

Video "Latihan untuk osteochondrosis tulang belakang"

Dari video ini, anda akan mempelajari satu set latihan untuk merawat osteochondrosis tulang belakang.

Amalkan peraturan dan latihan di dalam air

Berenang di kolam dengan osteochondrosis bukan hanya pencegahan, tetapi juga membantu menyembuhkan dan mengurangkan sejumlah masalah yang berkaitan dengan sistem muskuloskeletal. Contohnya, seperti sesak nafas, aritmia. Bersenam di dalam air menguatkan otot, mengurangkan berat badan berlebihan. Lawatan berkala ke kolam renang membolehkan anda mencapai hasil yang baik dalam rawatan osteochondrosis, mengetatkan korset otot tulang belakang, menyelaraskan sistem pernafasan, meregangkan vertebra, merehatkan serat saraf yang terjepit.

Terdapat sejumlah peraturan, pelaksanaannya diinginkan untuk berenang untuk mengobati osteochondrosis:

  1. Suhu air harus tetap dan turun naik antara 27-30 ° C. Inilah sebabnya mengapa doktor mengesyorkan bersenam di kolam renang, bukan di tempat terbuka. Sekiranya kolam renang mempunyai sauna, maka ini adalah kelebihan lain untuk kesihatan anda. Di sauna ada peluang untuk memanaskan badan dengan baik dan merehatkan otot.
  2. Agar kelas bermanfaat, mereka mesti tetap. Anda harus menghadiri kelas 2-3 kali seminggu.
  3. Luangkan masa untuk memanaskan badan, ini mungkin latihan paling mudah. Mereka dilakukan di darat, berhampiran air dan mengambil masa 10-15 minit.
  4. Berenang dan gimnastik di dalam air mengambil masa 40-50 minit. Sekiranya anda merasa beku di dalam air, mulailah bergerak dengan kuat, memanaskan badan, dan selepas kelas anda harus bangun di bawah pancuran air suam.
  5. Penting untuk bernafas dengan betul semasa bersenam. Hembus nafas dalam-dalam dan tenang, dan hembuskan nafas dengan tajam..
  6. Rompi tidak boleh digunakan. Berlatih dengannya tidak ada gunanya. Bagi mereka yang tidak dapat berenang, kami mengesyorkan menggunakan papan busa untuk berenang.

Set latihan untuk latihan di kolam harus dipilih hanya oleh doktor. Tetapi ada beberapa ciri berenang untuk rawatan osteochondrosis yang mesti diketahui oleh mana-mana pesakit..

Dengan osteochondrosis leher, pesakit dibenarkan berenang hanya di punggung, kerana tidak ada ketegangan pada otot-otot tulang belakang serviks dan serangan sakit tidak berlaku. Dengan penyetempatan proses patologi yang lain, pesakit tidak mempunyai sekatan seperti itu, malah pesakit juga disyorkan untuk berenang dengan dada. Semasa berenang dengan osteochondrosis kawasan toraks, berguna untuk menggantung di dalam air, berpegang pada palang. Latihan ini diperlukan untuk meregangkan tulang belakang. Latihan berikut juga akan bermanfaat:

  • berenang dengan papan berenang yang tersepit di tangan atau kaki anda;
  • squats perlahan di dalam air dengan penculikan kaki;
  • melakukan selekoh ke hadapan dengan lenturan tulang belakang di tulang belakang lumbar.

Kontraindikasi

Hanya seorang doktor yang akan menjawab soalan adakah mungkin dan bagaimana berenang dengan betul dengan osteochondrosis serviks. Harus diingat bahawa lawatan ke kolam dikontraindikasikan dengan adanya patologi seperti itu:

  • penyakit dan jangkitan kulit;
  • tahap II - III kekurangan kardiovaskular;
  • sindrom kejang dan epilepsi;
  • luka terbuka segar;
  • penyakit kelamin;
  • patah anggota badan.

Semua yang anda perlu ketahui mengenai berenang dengan osteochondrosis

Faktor yang memprovokasi utama perkembangan penyakit ini adalah kekurangan aktiviti fizikal yang mencukupi, yang menyebabkan kompleks gangguan degeneratif pada tisu tulang rawan.

Tanpa kesan terapi yang diperlukan, perkembangan penyakit yang berterusan menyebabkan kecacatan dan bahkan kecacatan awal. Menghubungi doktor khusus akan mencegah gangguan distrofi seterusnya dan memperbaiki keadaan pesakit dengan osteochondrosis.

Untuk rawatan osteochondrosis serviks, mereka menggunakan kesan yang kompleks, yang merangkumi terapi ubat, terapi senaman fisiologi dan wajib. Berenang dengan osteochondrosis serviks menempati tempat yang istimewa dalam latihan terapeutik, yang memberi kesan terapeutik kepada pesakit..

Adakah mungkin berenang dan melakukan senamrobik air dengan osteochondrosis serviks

Pakar Vertebrologi dan pakar ortopedik tidak hanya membenarkan berenang dengan osteochondrosis, tetapi juga sangat mengesyorkan terapi senaman.

Banyak kajian menunjukkan bahawa berada di dalam air mempunyai kesan terapeutik yang ketara daripada bersenam di gimnasium. Air membenarkan lebih banyak kebebasan melakukan pergerakan, memudahkan aktiviti fizikal dan tidak membenarkan pergerakan secara tiba-tiba.

Berenang terapi untuk osteochondrosis bukan sahaja mungkin, tetapi juga diperlukan. Bersenam secara berkala membolehkan pesakit mencapai perkara berikut:

  • Bersantai korset otot, menghilangkan kekejangan, mengurangkan keparahan kesakitan. Pada masa yang sama, air menguatkan dan menegangkan otot, dengan itu, mencegah proses degeneratif lebih lanjut di vertebra.
  • Mempercepat proses metabolik, meningkatkan aliran darah tempatan dan umum. Normalisasi peredaran darah mempunyai kesan positif pada tisu tulang rawan, meningkatkan pemakanan dan mendorong pemulihan.
  • Regangkan tulang belakang dengan cara yang paling lembut. Dengan osteochondrosis, cakera secara beransur-ansur memperoleh bentuk yang rata, oleh itu rasa sakit, kekejangan dan ketidakselesaan. Latihan di air "meregangkan" tulang belakang, melepaskan serat saraf yang terjepit, pesakit segera merasa lega.

Di samping itu, prosedur air mempunyai kesan yang baik terhadap sistem kardiovaskular, meningkatkan kesejahteraan dan mood..


Cara berenang dengan betul, dan yang paling penting, berenang dengan berkesan dengan osteochondrosis serviks, toraks dan lumbal, akan dijelaskan kemudian dalam artikel.

Cara berenang dengan osteochondrosis serviks

Pakar mengesyorkan berenang dengan osteochondrosis tulang belakang serviks hanya di tempat khusus - kolam renang.

Pesakit perlu mengetahui peraturan berikut untuk berlatih di kolam renang:

  • Pada awal kelas, iaitu 5-6 minit pertama harus dihabiskan di dalam air dengan suhu 28-30 darjah, secara beransur-ansur bergerak ke kadar yang lebih rendah - 22-23.
    Sebelum melakukan rawatan air, anda harus memanaskan otot dengan mengurut atau melakukan senaman sederhana.
  • Bergantung pada penyetempatan proses distrofi, gaya dipilih (cara berenang dengan betul). Jadi, sekiranya berlaku kerosakan pada tulang belakang serviks, disarankan untuk berenang di punggung, yang akan meminimumkan beban dari tulang belakang ini. Juga, gaya "merangkak di belakang" meningkatkan peredaran darah di tulang belakang serviks, sementara tidak memprovokasi kekejangan.
  • Jangan melakukan pergerakan tiba-tiba di dalam air, ayunkan lengan dan kaki anda - kemas dan halus.
  • Sekiranya berenang sangat dianjurkan, tetapi pesakit tidak boleh berenang atau pesakit tua, pinggan khas digunakan.
  • Sebelum memulakan kelas - berjumpa dengan pakar terapi senaman, yang akan membuat latihan secara individu. Hanya berenang tidak selalu berkesan, mesti ada beban tertentu, dan pada masa yang sama, dibentuk dengan betul.

Aktiviti air harus dijalankan di bawah pengawasan instruktur terapi senaman. Pakar akan memantau kebenaran beban, memberitahu anda bagaimana berenang di punggung anda, apa yang anda boleh dan tidak boleh.

Bagaimana disyorkan untuk berenang dengan betul dengan osteochondrosis tulang belakang lumbal dan toraks

Gimnastik berenang dan air disyorkan bukan sahaja untuk osteochondropathy di kawasan serviks. Osteochondrosis tulang belakang toraks dan lumbal juga merupakan petunjuk untuk terapi senaman air.

Untuk kesan positif, setiap pergerakan tangan harus dilakukan dengan lancar, perlahan.
Untuk berenang dengan osteochondrosis tulang belakang lumbal dan toraks semudah mungkin, disarankan untuk mematuhi teknik berikut:

  • Meremas bantal kembung di tangan anda, berenang 20-100 meter dengan kaki anda, kemudian berehat.
  • Picit bantal kembung di antara kaki anda, berenang 20-100 meter, kemudian berehat.
  • Berenang dada 15-15 meter tanpa menahan nafas terlebih dahulu, kemudian berehat selama beberapa minit.

Penting bagi pesakit yang disyorkan untuk berenang dengan osteochondrosis toraks atau osteochondrosis serviks untuk memahami bahawa hanya percikan di kolam tidak akan membawa kesan yang diinginkan. Anda perlu memahami cara berenang dengan betul, berapa lama dan di mana.

Adakah kolam berguna untuk menjalankan osteochondrosis

Prosedur air adalah pilihan terbaik untuk beban ringan, tetapi pada masa yang sama berkesan, memberikan hasil yang baik. Berenang di kolam renang secara serentak dengan relaksasi fizikal menenangkan korset otot dan menguatkannya. Hampir semua otot terlibat dalam kerja - ini adalah kelebihan utama latihan air.

Kolam ini sememangnya berguna untuk osteochondrosis, kerana ia membolehkan anda mencapai tujuan berikut:

  • Meluruskan tulang belakang, merehatkannya, meregangkannya, melegakan ketegangan yang berlebihan.
  • Meningkatkan peredaran umum, sehingga menghalang perkembangan penyakit.
  • Meningkatkan metabolisme, termasuk pemakanan tulang rawan.

Fakta bahawa aerobik air berguna dalam diagnosis osteochondrosis ditunjukkan oleh fakta yang ingin tahu. Pada awal latihan, pengukuran pertumbuhan pesakit dengan pelbagai bentuk osteochondrosis telah dilakukan. Pada akhir sebilangan latihan, pengukuran diulang. Akibatnya, 90% pesakit menunjukkan peningkatan ketinggian 0,5-1 cm.

Latihan dilakukan di kolam renang

Kolam untuk osteochondrosis dan latihan yang dipilih dengan betul oleh doktor adalah asas keberkesanan rawatan bagi pesakit muda dan orang tua..

Terdapat sebilangan besar latihan yang paling selamat dan paling disyorkan untuk pesakit dari segala usia:

  • Regangan tulang belakang. Tidak semua orang boleh menggantung di bar di luar kolam, tetapi di air, latihannya mudah. Untuk melakukan ini, anda perlu pergi ke sisi, ambil dan gantung selama 2-3 minit dalam keadaan santai.
  • Berdiri di dalam air, anda harus mengayunkan kaki dan lengan anda, serta membongkok ke depan, ke sisi.
  • Anda memerlukan bantal kembung untuk latihan ini. Produk digesek secara bergantian di antara lengan atau kaki dan melayang selama 2-5 minit. Sekiranya anda berasa letih, anda perlu berehat.
  • Latihan seterusnya sangat bagus untuk merehatkan tulang belakang, tetapi anda memerlukan pembantu untuk melakukannya. Pesakit berbaring di punggungnya, dan pembantu sedikit mengangkat kakinya di atas permukaan air, dalam kedudukan ini anda harus tinggal selama beberapa minit.
  • Pesakit yang didiagnosis mengalami gangguan distrofi pada tisu tulang rawan ditugaskan untuk melakukan gimnastik air di bahagian belakang.
  • Latihan mesti dilakukan secara teratur, tanpa malas, ini adalah satu-satunya cara untuk mencapai kesan terapeutik dan mempengaruhi perkembangan penyakit selanjutnya.

Anda juga perlu merumitkan beban secara beransur-ansur, memperkenalkan elemen baru, memperpanjang masa tinggal di dalam air.

Peraturan latihan air

Seperti aktiviti fizikal, tinggal di kolam mesti disertai dengan pematuhan peraturan tertentu.

Peraturan latihan dan latihan penting untuk latihan air:

  • Tempat yang betul. Anda perlu melakukan latihan di kolam di mana suhu air sentiasa dipantau. Mereka tidak boleh diganti dengan perairan terbuka seperti tasik atau sungai, di mana suhunya terus berubah dan terdapat risiko tinggi untuk meningkatkan gejala patologi. Pilihan yang paling ideal adalah kolam renang luaran yang dipanaskan, sebagai peraturan, suhu air di sini adalah 26-30 darjah, yang paling selesa.
  • Kekerapan latihan. Harus dijangkakan bahawa prosedur air harus diberikan sekurang-kurangnya 3 hari seminggu. Pada masa yang sama, masa tinggal di dalam air adalah sekitar 35-40 minit dan sekurang-kurangnya setengah jam diikuti dengan rehat di sofa.
  • Pemanasan awal. Ini adalah peraturan utama sebelum aktiviti air. Selama 5-10 minit, anda perlu memanaskan badan dengan melakukan senaman sederhana. Semasa tinggal di dalam air, semestinya tidak ada rasa sejuk.
  • Nafas. Jangan lupa tentang pernafasan yang betul, di sini ia memainkan peranan penting. Semasa berenang, anda perlu menarik nafas dalam-dalam dan menghembuskan nafas dengan perlahan..
  • Hapuskan penggunaan rompi. Walaupun pesakit tidak dapat berenang, penggunaan rompi kembung harus dikecualikan. Produk ini tidak akan bermanfaat dan akan mengganggu senaman sepenuhnya. Bulatan atau bantal sesuai sebagai pengganti.

Kontraindikasi

Walaupun dengan mengambil kira kegunaan berenang untuk osteochondrosis dan sifat terapeutiknya, jangan lupa, walaupun dengan rawatan yang lembut, terdapat kontraindikasi.

Di bawah ini kami menerangkan pilihan ketika aerobik air sangat tidak digalakkan dan boleh menyebabkan komplikasi:

  • Penyakit ini berada pada tahap akut, disertai oleh sindrom kesakitan yang teruk, kekejangan, keterbatasan pergerakan. Dalam kes ini, anda memerlukan kesan ubat awal, menghilangkan gejala, dan hanya selepas, prosedur air.
  • Sekiranya tanda-tanda penyakit pernafasan, berjangkit atau virus.
  • Seperti pilihan pertama, rawatan konservatif dilakukan dan setelah pemulihan sepenuhnya, lawatan ke terapi senaman dibenarkan.
  • Kegagalan jantung dan pernafasan akut adalah kontraindikasi terhadap jenis rawatan ini..
  • Sekiranya pesakit terdedah kepada serangan sawan atau serangan epilepsi, aerobik aqua tidak digalakkan.

Dengan pendekatan yang tepat untuk melakukan prosedur air dan mengikuti saranan, mungkin untuk mengurangkan manifestasi penyakit ini setelah 2-4 sesi. Walau bagaimanapun, jangan lupa tentang terapi utama - ubat. Hanya kesan yang rumit pada masalah ini yang memungkinkan untuk menangguhkan proses patologi dan tidak memperburuk perjalanan penyakit ini.

Osteochondrosis serviks dan berenang di kolam renang: adakah mungkin

Kebaikan

Berenang dengan osteochondrosis tulang belakang serviks menjamin hasil yang sangat baik semasa terapi, kerana teknik ini praktikalnya tidak ada sekatan. Pelbagai jenis latihan dapat dilakukan di air, yang kadang-kadang agak sukar dilakukan di darat.

Penting! Di dalam air, amplitud pergerakan putaran dapat maksimum, kerana berat badan tidak terasa dan mungkin untuk melakukan semua kumpulan otot dengan lebih baik.

Dengan latihan yang dipilih dengan cekap dan tepat yang dilakukan di dalam air, adalah mungkin untuk:

  • merehatkan otot belakang anda;
  • meluruskan vertebra;
  • meregangkan tulang belakang.

Berenang dan osteochondrosis serviks adalah dua perkara yang cukup serasi, kerana ketika melakukan prosedur air, banyak orang mencatat hasil positif seperti:

  • menguatkan otot leher;
  • pemulihan kedudukan anatomi vertebra yang rosak;
  • penghapusan ujung saraf yang dicubit.

Di samping itu, berenang mempunyai kesan positif terhadap aktiviti organ dalaman dan menyumbang kepada peningkatan kesejahteraan yang cepat..

Terapi yang berkaitan

Semua ahli vertebrologi, pakar neurologi yang menangani rawatan osteochondrosis dan masalah yang berkaitan mengesyorkan lawatan berkala ke kolam sebagai kaedah terapi dan pemulihan fisiologi. Anda juga boleh menggunakan jenis aktiviti fizikal yang lain - gim, yoga, Pilates. Semua latihan ini dilakukan di bawah pengawasan ahli terapi pemulihan yang berpengalaman. Pada simulator, berat kerja mesti dinaikkan secara beransur-ansur. Kelas pertama dijalankan tanpa pemberat sama sekali. Regangan juga harus kemas dan licin. Tugas anda adalah membuka sendi, menyelaraskan tulang belakang. Posisi punggung semasa latihan statik yang popular di yoga adalah sangat penting..

Sebilangan pesakit lebih suka menggabungkan berenang dan mengurut. Pendapat mengenai jenis fisioterapi ini berbeza di kalangan pakar. Sebilangan orang mengesyorkan urut belakang untuk melegakan osteochondrosis, terutama selepas berenang, untuk merehatkan otot. Yang lain secara melarang melarang kaedah pengaruh tersebut. Benar, seperti biasa, di suatu tempat di antara mereka. Sekiranya kursus urut dijalankan oleh pemulihan yang berpengalaman yang mengetahui dengan tepat zon mana yang harus dipengaruhi dan apa yang harus dihindari, maka prosedurnya akan bermanfaat. Sekiranya anda mempercayai seorang amatur tanpa pendidikan khas, maka ada risiko mencederakan cakera intervertebral.

Kontraindikasi


Berenang dan osteochondrosis serviks adalah dua perkara yang serasi sepenuhnya, kerana banyak orang mencatat hasil positif ketika melakukan prosedur air

Kolam untuk osteochondrosis tidak selalu boleh dikunjungi, kerana terdapat kontraindikasi tertentu untuk sukan ini, yang mesti diambil kira. Prosedur air di kolam dikontraindikasikan sekiranya:

  • osteochondrosis berada pada peringkat kedua dan kemudian;
  • jika terdapat sensasi yang menyakitkan dan pergerakan terhad;
  • mempunyai tanda-tanda selesema atau selesema;
  • kegagalan jantung dan pernafasan;
  • penyakit kulit pada peringkat akut.

Selain itu, berenang dengan osteochondrosis serviks dilarang sekiranya terdapat kecenderungan untuk manifestasi kejang. Berenang mempunyai kesan yang baik terhadap pelaksanaan terapi, namun, untuk mencapai kesan semaksimum mungkin, anda perlu minum ubat tambahan.

Adakah mungkin berenang dengan peningkatan osteochondrosis di kolam renang?

Pada abad ke-21, anda tidak perlu menunggu musim panas untuk berenang, kolam renang sedang dibina walaupun di bandar-bandar kecil. Di bandar kami, mereka membinanya demi kesenangan semua orang. Osteochondrosis, paling sering, membuat dirinya terasa setelah lawatan aktif ke tempat-tempat "mandi". Otot yang malas, tiba-tiba terpaksa bekerja, di sini timbul beban berlebihan, sensasi menyakitkan timbul sebagai tindak balas.

Di badan air dan laut, apabila berlaku kejengkelan, lebih baik membatalkan berenang. Draf yang tidak kelihatan dan air sejuk boleh memburukkan lagi gejala, dan di kolam, semuanya bergantung pada keadaan ketika itu. Ia perlu untuk berenang dalam tempoh subakut, tetapi tidak mungkin berjaya dalam tempoh akut. Apabila semuanya sakit, sukar untuk berpusing, apalagi berenang...

Terdapat 2 jenis eksaserbasi:

  1. Sakit yang tajam.
  2. Sederhana atau sederhana.

Untuk kesakitan akut selepas berenang keesokan harinya - tiga keadaan

  1. Tidak akan ada perubahan, kesakitan akut tetap ada. Kemungkinan perpindahan vertebra dengan edema otot.
  2. Lebih baik untuk kekejangan otot kerana air suam akan merehatkan otot. Baca mengenai kekejangan otot di leher di sini.
  3. Ia akan menjadi lebih teruk dari sebelumnya - kesakitan yang teruk. Anda tidak boleh bangun dari pastel. Mungkin perpindahan vertebra telah meningkat, masing-masing, pembengkakan telah meningkat. Panggil ambulans dengan segera.

Sekiranya sakit akut, anda tidak boleh berenang, tetapi berjumpa doktor untuk mengenal pasti penyebabnya.

Sederhana atau sederhana.

Tetapi jika penderitaan itu tidak begitu ketara, rasa sakitnya bersifat sederhana, maka salap melegakan gejala seperti itu, anda bahkan boleh lupa bahawa semalam terdapat manifestasi ketidakselesaan, seperti tidak ada yang menghalang anda untuk berenang. Cuma jangan berehat, bersikap tenang dan berhati-hati di dalam air, jangan melakukan pergerakan secara tiba-tiba, elakkan draf, keradangan tidak pergi ke mana-mana dengan begitu cepat, ini adalah tindakan ubat.

Saya menghormati ubat homeopati dalam bentuk salap Target T, pertolongannya sangat berharga bagi saya. Sekiranya kes itu tidak sukar, tidak ada rasa mati rasa, kesemutan, hanya sensasi yang tidak menyenangkan dan bukan sindrom kesakitan yang besar, ini membantu saya dalam satu aplikasi.

Semasa eksaserbasi sederhana atau ringan, berkesan meletakkan tin dan menggunakan ubat bius. Pergi ke kolam renang dengan pita yang dilekatkan tentu saja bertentangan dengan kebersihan. Plaster tidak akan jatuh, akan tepu dengan peluntur, anda juga mesti menukarnya. Tetapi kaedah ini melegakan kesakitan..

Oleh itu, berenang semasa kegembiraan adalah tanggungjawab hanya untuk diri sendiri. Doktor menentang.

Tonton video menarik mengapa anda perlu berenang.

Peraturan berenang

Untuk meningkatkan kesejahteraan dan mendapatkan hasil yang baik, anda pasti perlu tahu bagaimana berenang dengan betul dengan osteochondrosis. Harus diingat bahawa gaya berenang apa pun pasti akan membawa hasil yang baik, namun anda perlu menjaga pernafasan yang betul. Dengan berlakunya osteochondrosis serviks, perhatian khusus harus diberikan kepada berenang di punggung, kerana ini akan secara maksimum mengendurkan otot-otot kawasan serviks.

Sangat mustahak untuk mengekalkan pernafasan yang betul. Sangat penting bahawa penyedutan cukup perlahan dan diukur, dan pernafasannya cepat dan tajam. Ini akan meningkatkan pengudaraan paru-paru. Hasilnya, tisu otot dan sendi dikembangkan..

Teknik berenang

Osteochondrosis dan berenang saling berkaitan, kerana prosedur air membantu menghilangkan tanda-tanda utama penyakit ini dan meningkatkan kesejahteraan dengan ketara. Walau bagaimanapun, dengan pelbagai jenis osteochondrosis, sangat penting untuk mengetahui cara berenang untuk mendapatkan hasil terbaik dan meningkatkan kesejahteraan..


Terdapat banyak latihan yang berlainan untuk meregangkan tulang belakang, melegakan ketegangan otot, dan meningkatkan kesejahteraan pesakit..

Dengan berlakunya osteochondrosis serviks, disarankan untuk berenang di punggung dan pada masa yang sama adalah penting untuk memperhatikan pernafasan yang diukur dengan betul. Pelajaran berenang harus berlangsung 45-50 minit. Untuk mencapai hasil terapi yang baik, anda perlu mengunjungi kolam sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. Sebelum menyelam ke dalam air, anda perlu memanaskan semua kumpulan otot dengan baik dan memberi perhatian khusus pada kawasan serviks. Beberapa giliran boleh dilakukan untuk memanaskan otot.

Terdapat banyak latihan yang dapat meregangkan tulang belakang, melegakan ketegangan otot, dan meningkatkan kesejahteraan pesakit. Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai latihan yang disyorkan dengan menonton video. Perlu diingat bahawa latihan khas hanya boleh dilakukan di bawah pengawasan doktor atau tenaga pengajar..

Aspek yang sama pentingnya semasa melakukan latihan air ialah bernafas, yang membantu bukan sahaja untuk berehat dan menghilangkan ketegangan, tetapi juga untuk meningkatkan aktiviti otot jantung dan organ pernafasan..

Peraturan latihan air

Seperti aktiviti fizikal, tinggal di kolam mesti disertai dengan pematuhan peraturan tertentu.

Peraturan latihan dan latihan penting untuk latihan air:

  • Tempat yang betul. Anda perlu melakukan latihan di kolam di mana suhu air sentiasa dipantau. Mereka tidak boleh diganti dengan perairan terbuka seperti tasik atau sungai, di mana suhunya terus berubah dan terdapat risiko tinggi untuk meningkatkan gejala patologi. Pilihan yang paling ideal adalah kolam renang luaran yang dipanaskan, sebagai peraturan, suhu air di sini adalah 26-30 darjah, yang paling selesa.
  • Kekerapan latihan. Harus dijangkakan bahawa prosedur air harus diberikan sekurang-kurangnya 3 hari seminggu. Pada masa yang sama, masa tinggal di dalam air adalah sekitar 35-40 minit dan sekurang-kurangnya setengah jam diikuti dengan rehat di sofa.
  • Pemanasan awal. Ini adalah peraturan utama sebelum aktiviti air. Selama 5-10 minit, anda perlu memanaskan badan dengan melakukan senaman sederhana. Semasa tinggal di dalam air, semestinya tidak ada rasa sejuk.
  • Nafas. Jangan lupa tentang pernafasan yang betul, di sini ia memainkan peranan penting. Semasa berenang, anda perlu menarik nafas dalam-dalam dan menghembuskan nafas dengan perlahan..
  • Hapuskan penggunaan rompi. Walaupun pesakit tidak dapat berenang, penggunaan rompi kembung harus dikecualikan. Produk ini tidak akan bermanfaat dan akan mengganggu senaman sepenuhnya. Bulatan atau bantal sesuai sebagai pengganti.

Ciri-ciri berenang

Harus diingat bahawa berenang semasa osteochondrosis semestinya dimasukkan ke dalam kompleks latihan terapi dan fizikal khas, kerana bagi banyak pesakit yang melakukan beberapa latihan di darat dapat menyebabkan beberapa ketidakselesaan dan bahkan menimbulkan permulaan kesakitan yang teruk.

Sukan ini membantu tulang belakang untuk berehat sebanyak mungkin dan membantu meregangkannya. Tilam atau bantal kembung boleh digunakan sebagai alat tambahan. Dengan alat bantu ini, anda dapat dengan mudah melakukan semua latihan yang diperlukan sambil berbaring di punggung.

Manfaat berenang terletak pada hakikat bahawa tidak mungkin melakukan pergerakan secara tiba-tiba semasa latihan, kerana air melancarkan sebarang turun naik. Pada masa yang sama, ia membantu otot tetap dalam keadaan baik, dan tidak membenarkan badan melakukan overtrain. Bersama dengan pergerakan yang diukur dengan lancar, anda perlu melakukan senaman yang cukup kuat agar otot menerima beban yang diperlukan.

Kesan penyembuhan air

Mengapa latihan tulang belakang di kolam sangat bermanfaat? Di dalam air, seseorang harus melakukan pergerakan daya yang melibatkan hampir semua kumpulan otot, termasuk yang tetap pasif semasa latihan normal. Berkat pemerataan beban, tisu tulang, sistem muskulo-ligamen dan tulang belakang diperkuat.

Semasa berenang, beban pada sendi adalah minimum, tetapi pada masa yang sama daya tahan berkembang dan postur bertambah baik. Kegiatan motor di persekitaran akuatik benar-benar memenuhi tubuh dengan tenaga, kerana pernafasan dalam, peningkatan pengudaraan paru-paru terjadi, dan isipadu mereka meningkat.

Selain itu, senaman di dalam air membantu mempercepat metabolisme dan meningkatkan pencernaan. Oleh itu, anda juga dapat menyelesaikan masalah berat badan berlebihan sepanjang perjalanan. Berenang di kolam renang mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan psiko-emosi seseorang, yang penting dalam rawatan penyakit sistem kerangka.


Latihan air menggabungkan latihan kekuatan dan aerobik; anda dapat meningkatkan keberkesanan latihan menggunakan pelbagai peralatan. Contohnya, mi - tongkat fleksibel yang membantu memegang kedudukan yang diinginkan

Gimnastik air ditunjukkan untuk osteochondrosis, kelengkungan tulang belakang, penonjolan, hernia, terapi senaman disyorkan dalam tempoh pemulihan selepas kecederaan dan campur tangan pembedahan.

Sekiranya tidak ada diagnosis, tetapi untuk beberapa sebab, punggung harus mengalami beban statik (kerja tidak aktif) atau dinamik (tenaga kerja keras), maka berenang akan menjadi pencegahan yang sangat baik dan menguatkan rangka otot.

Latihan

Semasa prosedur berenang, disarankan untuk melakukan senaman sederhana. Bersama-sama dengan kaki yang berayun, disarankan untuk melakukan senaman yang memberikan sedikit beban pada lengan dan tali pinggang bahu. Ini dapat sedikit menaikkan dan menurunkan bahu, mengayunkan lengan ke arah yang berbeda, serta berjongkok.

Anda juga perlu melakukan latihan yang bertujuan untuk menghilangkan ketegangan dari otot leher. Ini boleh menjadi putaran kepala, dan juga kemiringannya. Seluruh latihan yang dilakukan mesti dipersetujui dengan doktor yang merawat.

Pra-pemanasan

Sebelum memulakan latihan air, anda perlu membuat persediaan dengan betul. Lakukan pemanasan ringan selama lima minit, panaskan otot. Aktiviti fizikal yang sederhana akan meningkatkan peredaran darah, menyiapkan tulang belakang untuk latihan kekuatan.

Mula-mula anda perlu memanaskan badan di luar kolam, melakukan beberapa latihan asas. Teruskan pemanasan di dalam air. Buat selekoh badan, putaran kepala, putaran lengan dan kaki. Mereka yang mempunyai perasaan takut akan air boleh memegang tepi kolam untuk yakin. Lengkapkan pemanasan dengan latihan pernafasan. Selepas persiapan awal, mulailah berenang.

Melakukan terapi fizikal di kolam diperlukan secara sistematik. Hanya dengan senaman teratur hasil positif dapat dicapai. Secara beransur-ansur, anda perlu memperkenalkan latihan baru, secara beransur-ansur menambah beban tenaga dan memperluas kompleks latihan. Senaman yang kuat sekali boleh menimbulkan rasa sakit dan kekakuan yang meningkat..

Berenang terapeutik untuk osteochondrosis: peraturan kelas dan latihan di dalam air

Menurut statistik, osteochondrosis semua bahagian tulang belakang semakin kerap dikesan pada orang usia bekerja dan pada remaja. Sebab utama untuk ini adalah kurangnya pergerakan berterusan yang diperlukan untuk ruang tulang belakang dalam kehidupan seharian, pilihan produk berbahaya.

Tanpa rawatan, mengembangkan osteochondrosis boleh menjadi penyebab utama kecacatan dan kecacatan awal. Dengan rawatan yang tepat pada masanya, penyakit ini dapat menangguhkan dan bahkan mengalahkan.

Untuk rawatan pesakit, ubat-ubatan dengan mekanisme tindakan tertentu semestinya diresepkan, dan selama tempoh pemulihan dianjurkan untuk melakukan terapi senaman, iaitu kompleks kelas fisioterapi. Berenang yang diatur dengan betul mengambil tempat yang istimewa dalam set latihan.

Apa yang diberikan berenang untuk osteochondrosis tulang belakang

Osteochondrosis adalah patologi kronik yang hanya berkembang pada manusia akibat gangguan degeneratif-dystrophik pada tisu-tisu cakera yang terletak di antara vertebra.

Pelanggaran struktur fisiologi normal cakera menyebabkan fakta bahawa vertebra bersebelahan menjadi lebih dekat antara satu sama lain, akar saraf dimampatkan dan fungsi seluruh ruang tulang belakang berubah. Osteochondrosis dimanifestasikan oleh kesakitan yang teruk, pergerakan terhad, patologi organ dalaman.

Kelas berenang yang diatur dengan betul membolehkan anda mencapai beberapa kesan terapeutik pada tulang belakang sekaligus. Berenang, apabila dilakukan dengan betul, menyumbang kepada:

  • Ketenangan. Dengan sebarang osteochondrosis, otot-otot spasmodik, tegang dan ini mengurangkan pergerakan. Air membantu seluruh tulang belakang untuk berehat, melegakan kekejangan otot dan pada masa yang sama menguatkan otot. Menguatkan punggung membawa kepada fakta bahawa vertebra kurang berpindah. Oleh itu, berenang biasanya dianggap bukan hanya ubat, tetapi juga langkah pencegahan untuk hernia intervertebral..
  • Percepatan proses metabolik. Memperkukuhkan peredaran mikro dan peredaran darah dalam sel menyumbang kepada fakta bahawa tisu cakera yang rosak dan masih normal menerima nutrien yang mereka perlukan dalam bentuk unsur surih dan mineral dan oleh itu mula pulih.
  • Di dalam air, cakera vertebra yang rata secara bertahap meluruskan, dan ini menyebabkan peregangan tulang belakang. Pelebaran jurang antara vertebra membebaskan saraf yang terjepit, dan orang itu segera merasakan pengurangan kesakitan yang ketara..
  • Prosedur air adalah kaedah terbaik untuk meningkatkan imuniti, yang penting dalam rawatan penyakit.
  • Berenang dan mandi secara teratur, dan terutama bersenam di air, akan mengurangkan berat badan. Ia juga meredakan gejala osteochondrosis, kerana pound tambahan memuatkan ruang tulang belakang dan menyumbang kepada perubahan negatif pada cakera intervertebral.
  • Berenang meningkatkan fungsi jantung dan sistem pernafasan, dan membantu mewujudkan suasana positif untuk pemulihan.

Latihan di dalam air dan juga berenang biasa disyorkan untuk osteochondrosis mana-mana bahagian tulang belakang - lumbal, toraks, serviks.

Adakah ia membantu menghidap penyakit pada tulang belakang serviks

Osteochondrosis serviks adalah penyakit yang dikesan di kalangan generasi muda. Kekakuan leher, sakit kepala, keletihan, batasan pergerakan di tangan - semua ini adalah akibat daripada gangguan pergerakan tulang belakang.

Berenang dengan chondrosis tulang belakang serviks membawa faedah yang tidak diragukan lagi:

  • Di dalam air, leher mengendur, kekejangan dikeluarkan, otak mula dibekalkan dengan oksigen dengan lebih baik.
  • Aktiviti kolam yang kerap membantu mewujudkan korset otot yang kuat di leher, dan ini mengurangkan kemungkinan berlakunya perubahan patologi pada cakera.
  • Sistem pernafasan dilatih, yang penting untuk meningkatkan imuniti dan untuk mengurangkan keletihan.

Selalunya, kesakitan yang teruk di leher membuat seseorang berhati-hati ketika bersenam di dalam air. Di satu pihak, ini betul - senaman yang tidak pantas, pergerakan secara tiba-tiba boleh menyebabkan lebih banyak gangguan.

Oleh itu, apabila memilih berenang sebagai kompleks terapi senaman untuk osteochondrosis, anda perlu memahami apa yang dapat dilakukan di takungan buatan dan semula jadi, dan apa yang tidak dapat dilakukan.

Peraturan am untuk kelas

Doktor berenang perubatan menasihatkan untuk melakukan hanya di kolam renang. Di takungan semula jadi - sungai, tasik, laut, mungkin ada arus yang kuat, yang memerlukan banyak usaha ketika berenang, yang berarti beban pada vertebra akan meningkat. Juga, di dalam air seperti itu, suhu tidak selalu dapat diterima untuk osteochondrosis - sejuk meningkatkan keradangan.

Semasa berlatih di kolam renang, pesakit dengan osteochondrosis mesti selalu mengikuti beberapa peraturan, jika tidak dipatuhi, maka anda boleh memprovokasi peningkatan patologi.

  • Suhu air di kolam terpilih tidak boleh di bawah 27 darjah selama sesi pertama, adalah optimum jika suhu 30 darjah. Selepas beberapa sesi, anda boleh berenang di air yang lebih sejuk, tetapi bagaimanapun juga, suhu tidak boleh lebih rendah daripada 23 darjah celcius.
  • Sebelum memasuki kolam, anda mesti memanaskan badan selama beberapa minit. Ini boleh menjadi senaman sederhana, urutan ringan. Pemanasan meningkatkan aliran darah ke ruang tulang belakang dan menyiapkannya untuk bersenam.
  • Bergantung pada bahagian tulang belakang pesakit yang mengalami gangguan, gaya renang dipilih. Sekiranya berlaku kerosakan pada vertebra serviks, disarankan untuk berenang di bahagian belakang, jadi vertebra yang diubah akan mengalami kesan positif air. Dengan osteochondrosis yang lain, anda boleh mengamalkan gaya seperti gaya dada. Semasa dilakukan, tulang belakang dan anggota badan direndam secara maksimum di dalam air..
  • Pesakit dengan osteochondrosis harus mengelakkan pergerakan tiba-tiba di kolam renang. Dianjurkan untuk memakai cermin mata dan topi, ini akan membantu mengelakkan air masuk ke mata dan telinga, yang seterusnya sering menimbulkan pergerakan kepala secara tiba-tiba.
  • Dianjurkan untuk mengunjungi kolam sekurang-kurangnya dua kali seminggu, masa yang optimum untuk satu sesi adalah 40-50 minit.
  • Adalah mungkin untuk berlatih di kolam dengan osteochondrosis dan orang-orang yang tidak dapat berenang. Peranti khas - bantal, cincin akan membantu mereka tetap berada di atas air.
  • Latihan air khas untuk osteochondrosis harus disyorkan oleh pakar gimnastik perubatan. Walau bagaimanapun, pada mulanya, perlu memilih kompleks beban minimum.
  • Kolam renang perlu bernafas dengan betul. Nafas harus dalam, diukur dan perlahan. Nafas mesti dilakukan dengan cepat. Teknik pernafasan ini membawa kepada pengudaraan paru-paru yang lebih baik dan mengubah mobiliti vertebra, yang mempunyai kesan positif untuk mengurangkan tekanan pada saraf..

Sebaik-baiknya, anda dapat mencari kolam di mana kelas dipimpin oleh tenaga pengajar yang berpengalaman. Pakar pasti akan memantau keadaan anda, memberitahu anda kompleks mana yang boleh anda lakukan terlebih dahulu, dan kompleks mana yang harus anda tangguhkan.

Latihan di air kolam

Latihan untuk pesakit dengan osteochondrosis di kolam mesti belajar bagaimana memilih dan melakukan dengan betul.

Senamrobik air ditunjukkan untuk orang muda dan tua, banyak pergerakan lebih mudah di dalam air, kerana tidak ada beban seperti dalam keadaan normal di darat.

Seperti yang telah disebutkan, pemanasan selama lima minit selalu diperlukan pada awalnya, dan barulah seseorang dapat tenggelam ke dalam air..

Latihan yang paling selamat, berkesan dan mudah dilakukan untuk osteochondrosis termasuk:

  • Bergantung di bar. Di darat, tidak setiap orang dapat meregangkan tulang belakang dengan menggantung pada batang mendatar. Di dalam air, graviti dikurangkan dan senaman lebih mudah dilakukan. Sekiranya tidak ada alat khas di kolam, anda boleh meregangkan tulang belakang dengan menggantung di sisinya selama beberapa minit.
  • Di kolam renang, dengan sebarang jenis osteochondrosis, ia kelihatan membuat ayunan kemas ke arah yang berbeza dengan lengan dan kaki, lilitan badan, miring.
  • Anda boleh melakukan latihan dengan bantal kembung. Secara bergantian dijepit antara lengan atau kaki dan melayang, hanya menggunakan sepasang anggota badan yang bebas. Anda tidak boleh bersemangat, setelah setiap berenang, anda perlu berehat sedikit di badan anda.
  • Latihan berikut melegakan beban dari ruang tulang belakang dengan sempurna. Adalah perlu untuk menaikkan kaki di sisi kolam, sementara pelvis harus menyentuh pinggirnya, dan punggungnya berada di atas air. Tangan boleh dibawa ke belakang kepala dengan lembut, dalam kedudukan ini selama beberapa minit.
  • Setelah meregangkan tulang belakang, anda boleh berjalan di sepanjang dasar kolam melakukan senaman tertentu. Ini dapat memiringkan badan ke arah yang berbeza, jongkok, berlari di tempat, menggerakkan lengan ke arah yang berbeza..
  • Dengan osteochondrosis serviks, disarankan untuk melakukan latihan yang mudah dilakukan semasa berbaring di punggung.

Latihan di kolam mesti dilakukan secara berterusan, hanya dalam kes ini mungkin dapat melihat hasil yang positif. Juga perlu untuk memperluas kompleks kelas secara beransur-ansur, kerana beban sekali yang kuat akan menyebabkan rasa sakit dan kekakuan meningkat.

Kontraindikasi

Berenang dengan osteochondrosis tidak selalu boleh dilakukan, jadi pertama-tama anda perlu mengetahui semua kontraindikasi untuk sukan ini. Prosedur air di kolam, dan lebih-lebih lagi di badan air semula jadi, dikontraindikasikan jika:

  • Osteochondrosis berada pada tahap akut perkembangannya. Sekiranya terdapat kesakitan yang teruk dan pergerakan yang terhad, pertama sekali perlu menjalani rawatan ubat dan hanya setelah kesihatan stabil, teruskan prosedur air di kolam.
  • Terungkap tanda-tanda penyakit pernafasan, selesema, selsema. Semasa penyakit ini, sesi kolam ditangguhkan buat sementara waktu sehingga pemulihan sepenuhnya..
  • Berenang dikontraindikasikan pada kegagalan jantung dan pernafasan yang teruk.
  • Latihan di air ditangguhkan sementara dengan perkembangan penyakit kulit pada peringkat akut.
  • Pesakit mempunyai sejarah keadaan perubatan seperti epilepsi atau kecenderungan untuk sindrom sawan.

Video menunjukkan latihan yang bertujuan untuk mencegah osteochondrosis serviks, toraks dan lumbal:

Kolam untuk osteochondrosis adalah ubat yang sangat menyenangkan

Pengarang: Alexey Shevchenko 23 Mei 2017 23:55 Kategori: Aktiviti fizikal

Salam, pembaca blog Alexey Shevchenko "Gaya hidup sihat". Sebagai kelanjutan dari topik yang benar-benar tiada henti untuk menghilangkan sakit belakang, kita tidak boleh menyebutkan perkara penting seperti "kolam untuk osteochondrosis." Berenang dan semua jenis latihan yang dilakukan di air selalu memberikan kelegaan yang besar, walaupun punggung anda sakit teruk. Gaya berenang tertentu adalah penawar untuk osteochondrosis dan pencegahan. Mereka sangat berguna bagi mereka yang memiliki pekerjaan tidak aktif, jadi secara peribadi, saya tidak pernah melepaskan peluang untuk berenang di musim panas..

Mengapa disyorkan untuk berlatih berenang dengan osteochondrosis??

Berenang membawa kelegaan yang ketara dari osteochondrosis di mana-mana bahagian tulang belakang. Sebaik sahaja seseorang tenggelam dalam air, tubuhnya menjadi hampir tidak berat badan, otot-otot mengendur sebanyak mungkin, dan tekanan yang memampatkan vertebra hilang. Dalam keadaan seperti itu, jarak antara vertebra menjadi lebih besar, dan ini memungkinkan cakera yang cacat meluruskan dan mula mengembalikan bentuk semula jadi..

Dengan pengembangan ruang intervertebral, ujung saraf yang dicubit dilepaskan, dan rasa sakit mereda. Kenaikan selang ini sangat ketara sehingga setelah 45 minit berenang, ketinggian seseorang meningkat hampir keseluruhan sentimeter. Tetapi setelah seseorang keluar dari air, cakera intervertebral kembali menguncup, dan pertumbuhannya menjadi sama.