Latihan untuk leher dengan penonjolan tulang belakang serviks

Diagnostik

Pakar yang cekap harus memilih latihan untuk leher dengan penonjolan tulang belakang serviks. Namun, dia boleh ditawarkan beberapa pilihan yang disukai oleh pesakit. Terapi senaman untuk penyakit ini tidak memerlukan usaha yang besar, meningkatkan kelonggaran dan mencegah munculnya keletihan setelah bersenam.

Di antara kelebihan lain dari aktiviti fizikal terapi, doktor membezakan: toning otot, penghapusan tekanan berlebihan dari tulang belakang, pemulihan metabolisme. Program terapi senaman yang betul mengembalikan fungsi yang hilang pada sendi dan meningkatkan pergerakan mereka. Bersenam secara berkala memberi kesan positif terhadap kesejahteraan umum seseorang dan membantu menghilangkan kelemahan berterusan.

Peraturan pendidikan jasmani yang selamat

Agar latihan agar penonjolan tulang belakang serviks berkesan dan selamat, pesakit perlu mematuhi beberapa cadangan untuk pelaksanaannya:

  • sebelum melakukan kompleks utama, anda perlu menyediakan dengan teliti: meregangkan otot tegang, dan juga memanaskannya untuk meningkatkan keanjalan, agar tidak cedera. Mandi atau tab mandi kontras sangat sesuai untuk tujuan ini;
  • semasa melakukan senaman apa pun, anda perlu memantau betapa sukarnya melakukan. Sekiranya kompleks menyebabkan ketidakselesaan atau menyebabkan kesukaran yang ketara, anda perlu mengurangkan bilangan pengulangan;
  • setelah bersenam selama 25-35 minit, berbaring dalam keadaan santai di permukaan yang keras. Tikar gimnastik sangat sesuai untuk ini;
  • sebelum memilih program terapi senaman khusus untuk leher dengan penonjolan tulang belakang, perlu mengunjungi doktor dan menyetujui kemungkinan menggunakan kaedah khusus ini;
  • semasa kelas, anda tidak hanya perlu memantau kedudukan leher, tetapi juga untuk mengawal pernafasan: menghirup harus dalam, dan pernafasan harus lancar.

Adalah perlu untuk memulakan gimnastik terapeutik dengan penonjolan serviks dengan beban minimum. Sebagai contoh, jika pemanasan anda mempunyai 6-10 pengulangan, anda boleh bermula dengan 2-4. Beban meningkat secara beransur-ansur, tidak membenarkan badan melakukan overtrain.

Penting! Dalam terapi senaman untuk leher dengan penonjolan, perlu mematuhi pendekatan yang sistematik. Namun, anda juga tidak boleh menyalahgunakannya..

Sekiranya anda merasa lemah atau semakin teruk penyakit ini, anda perlu melewatkan pemanasan dan kompleks utama. Sebagai alternatif, urut bahagian yang terkena dengan ringan..

Pemanasan adalah kunci untuk gimnastik yang berkesan

Sebelum meneruskan set latihan untuk penonjolan tulang belakang serviks, perlu melakukan pemanasan. Ia terdiri daripada tugas gimnastik yang mudah dan menyeronokkan:

  • Membongkok ke belakang dengan kepala dari posisi duduk. Tulang belakang mesti lurus semasa pemanasan. Selekoh dilakukan terlebih dahulu ke depan, kemudian ke belakang. Dalam kes pertama, dagu harus menyentuh dada, tetapi sangat lancar dan perlahan, tanpa tersentak. Kemudian kepala dikembalikan ke kedudukan standard dan condong ke belakang sepanjang jalan. Pada mulanya, ulangi 3-4 kali ke setiap arah, dengan lancar. Sekiranya pening muncul, anda perlu perlahan. Secara beransur-ansur, bilangan pengulangan menjadi 12.
  • Cerun lateral. Untuk melakukan latihan ini dari kompleks gimnastik, kepala mesti dimiringkan terlebih dahulu ke kiri, kemudian ke kanan, menekan, jika boleh, dengan telinga ke bahu. Setelah masing-masing condong, mereka berlama-lama sebentar di posisi permulaan. Seperti dalam 1 kes, 2-4 pengulangan dilakukan, secara beransur-ansur jumlah latihan terapi latihan dengan penonjolan tulang belakang serviks meningkat menjadi 12.
  • Berbalik ke arah yang berbeza. Pusing dibuat ke kiri dan kanan sehingga dagu selari dengan garis bahu. Kemudian mereka mengambil kedudukan yang disebut yang asli (IP). Sebelum berpusing ke arah lain, anda perlu berlama-lama dengan pandangan langsung di hadapan anda. Ulangi hingga 12 kali semasa anda maju dan terbiasa dengan latihan.
  • Mengekang mengatasi rintangan. Latihan ini dilakukan dengan menggunakan tangan - mereka membuat ketahanan. Letakkan telapak tangan di dahi atau kedua-duanya, kemudian mula bersandar ke depan, cuba mengikat leher, sehingga dagu menyentuh dada. Kemudian mereka kembali ke posisi awal dan melakukan perkara yang sama, memiringkan kepala ke belakang dan melawan dengan belakang tapak tangan..
  • Selekoh sisi dengan rintangan. Tangan harus diletakkan di kawasan kuil dari sisi yang kepalanya condong. Kemudian, seperti dalam latihan di atas, mereka cuba menekan telinga ke bahu. Selepas beberapa saat, mereka kembali ke kedudukan normal. Anda boleh mengulang latihan dengan penonjolan tulang belakang serviks dengan daya tahan hingga 6-7 kali.
  • Bahu yang sedang berkembang. Pemanasan ini bertujuan untuk menyiapkan tali pinggang bahu untuk gimnastik asas. Bahu diangkat hingga maksimum 10-15 kali dan diturunkan ke bawah. Kemudian putar, putar bahu ke belakang dan ke belakang 12 kali.

Anda perlu menyelesaikan pemanasan dengan memiringkan badan ke hadapan dan ke belakang tanpa menyentak 10 kali. Anda juga boleh menggunakan pemanasan ini jika seseorang menghabiskan banyak masa di komputer..

Program terapi senaman asas untuk penonjolan

Latihan untuk leher harus dilakukan dalam posisi yang berbeza - kompleks meliputi kedua-dua posisi permulaan dari keadaan berdiri dan duduk, dan beban dalam posisi duduk. Tingkatkan beban secara beransur-ansur, untuk pertama kalinya anda dapat melakukan 1-3 pengulangan:

  • Anda perlu mengambil kerusi atau bangku rendah. Mereka duduk di atas perabot, tangan mereka diturunkan ke lantai, dan kepala mereka ke depan. Adalah perlu untuk mencapai kedudukan dengan dagu ke dada. Penting untuk memastikan mulut anda ditutup. Sebaik sahaja dagu sampai ke dada, kepala mesti digulung ke kanan, mencapai kedudukan selari dagu berbanding bahu. Anda tidak boleh mengangkat bahu, mereka mesti sama rata. Kemudian mereka kembali ke posisi awal dengan dagu ditekan ke dada, mengawal garis lurus bahu. Ulangi proses ke kiri. Lakukan 5-6 repetisi untuk setiap sisi.
  • Selepas latihan pertama, pastikan menguli otot leher dengan jari anda dari bawah ke atas selama 2-3 minit. Pemanasan ini harus dilakukan selepas setiap jenis latihan penonjolan. Mereka membantu menghilangkan keletihan dan keterlaluan..
  • Kemudian mereka turun ke lantai, ke tikar gimnastik, dan berbaring di punggung sehingga kaki mereka bengkok di lutut. Tangan kanan diletakkan dengan telapak tangan di pusar, dan tangan kiri diletakkan di dada. Latihan penonjolan ini membantu menormalkan pernafasan dan melegakan kekejangan di bahagian dalam otot. Mereka mula menghirup dengan lancar, kekal pada jumlah maksimum paru-paru yang dicapai selama 10 saat. Kemudian mereka berehat dan menghembuskan nafas dengan perlahan. Memerlukan sekurang-kurangnya 10 pengulangan.
  • Latihan lain untuk penonjolan serviks meliputi bahagian atas badan, ia dilakukan dalam keadaan terlentang. Adalah perlu untuk menegangkan otot perut dan mengangkat kawasan dada hingga beberapa darjah. Semasa badan menguat, badan dinaikkan ke sudut 30-50 darjah. Kemudian mereka berlama-lama selama 10 saat dan perlahan-lahan bersandar, berehat selama 10-15 saat. 5 pengulangan diperlukan.
  • Tanpa menukar kedudukan, mereka mengangkat pelvis. Untuk melakukan ini, kaki mesti berada di atas tanah, dibengkokkan di lutut. Kaki bersandar erat di lantai, seperti bahu, dan pelvis dinaikkan di atas lantai, mencapai garis serong. Mereka ditangguhkan selama beberapa saat dan mengembalikan kedudukan badan kembali. Anda perlu mengulangi latihan dengan berhati-hati, sekurang-kurangnya 5 kali.
  • Tahap gimnastik seterusnya dengan penonjolan leher adalah latihan di perut. Mereka mesti dilakukan dengan tangan dilanjutkan ke hadapan. Anggota badan atas dinaikkan. Dalam kes ini, kepala, pelvis dan batang badan dengan kaki tidak boleh bergerak, pas di lantai. Pegang kedudukan selama 10-15 saat tanpa menukar kedudukan. Kemudian mereka kembali ke bentuk asal.
  • Kemudian mereka berpose pada keempat-empat. Pertama, anggota badan kiri, dan kemudian anggota badan kanan, diangkat ke atas lantai dengan ketinggian 10-15 cm. Mereka memegang kedudukan selama 10 saat, kemudian menukar sisi anggota badan. Selepas itu, anda perlu berjalan di sekitar bilik selama empat hingga 30-60 saat..
  • Pemakaian gulungan leher. Latihan ini sangat berkesan dan membantu penonjolan. Buat tuala atau beli alat khas di kedai. Silinder tuala boleh dipasang di kedua-dua sisi dengan tali elastik atau pita supaya tidak melonggarkan. Berbaring di lantai dan letakkan roller di bawah leher. Kemudian otot-otot seluruh badan dilonggarkan, fokus pada pernafasan. Berbaring dalam posisi ini sekurang-kurangnya 15 minit.

Latihan terakhir harus selalu melengkapkan kompleks gimnastik dengan penonjolan tulang belakang serviks. Anda juga disyorkan untuk menggunakannya untuk profilaksis tanpa satu set latihan asas, atau untuk menghilangkan sensasi yang menyakitkan.

Terdapat beberapa program rawatan di mana pemanasan lengan, kaki dan batang badan ditambahkan pada latihan untuk penonjolan tulang belakang serviks. Walau bagaimanapun, penggunaannya harus dibincangkan dengan doktor secara berasingan..

Kompleks untuk normalisasi otot serviks

Secara berasingan, anda boleh menggunakan pemanasan leher semasa penonjolan, yang menguatkan otot dan memulihkan postur:

  • dari posisi duduk di kerusi dengan tangan ke bawah, mereka mula memusingkan kepala ke arah yang berbeza;
  • kemudian mereka meregangkan kepala ke atas, berusaha meluruskan tulang belakang sebanyak mungkin, memiringkan kepala ke belakang dan ke belakang;
  • untuk menguatkan tulang belakang, duduk di atas kerusi, luruskan tangan ke bawah, dan lemparkan kepala ke belakang. Regangkan dagu ke atas.

Kesimpulannya

Dengan peningkatan osteochondrosis serviks, urut akan melegakan ketegangan dengan sempurna. Dapatkan bantal ortopedik yang tepat untuk menggalakkan tidur yang sihat dan menghilangkan insomnia.

Atas cadangan doktor, beberapa latihan boleh dikecualikan atau yang baru ditambah. Kelas pertama boleh dijalankan dengan ahli terapi terapi fizikal.

Set latihan sederhana untuk penonjolan di tulang belakang serviks

Fisioterapi adalah langkah pencegahan terbaik dan kaedah yang berkesan untuk merawat penonjolan (anjakan cakera vertebra) yang berlaku di tulang belakang serviks. Latihan untuk penonjolan tulang belakang serviks mengembalikan keanjalan pada tisu otot. Terima kasih kepada mereka, metabolisme dinormalisasi, mobiliti vertebra dipulihkan.

  1. Nilai gimnastik pemulihan
  2. Cara melakukan gimnastik dengan betul
  3. Langkah keselamatan
  4. Kompleks latihan terapi dan fizikal
  5. Latihan memanaskan badan
  6. Latihan sederhana:
  7. Kompleks untuk pemulihan otot serviks
  8. Beban penonjolan dengan kesakitan
  9. Kompleks pencegahan

Nilai gimnastik pemulihan

Kompleks fisioterapi untuk penonjolan leher menyelesaikan beberapa tugas utama:

  • memunggah ruang tulang belakang;
  • nada otot leher;
  • menormalkan proses metabolik;
  • memperbaiki trofisme tisu;
  • mengembalikan kelenturan pada sendi;
  • memulihkan mobiliti;
  • meningkatkan julat pergerakan;
  • tarik ruang tulang belakang;
  • kembalikan cakera ke tempatnya;
  • meningkatkan kualiti hidup;
  • mencegah berlakunya kambuh;

Sekiranya penonjolan cakera tulang belakang serviks muncul, perlu menormalkan proses metabolik dan menormalkan aliran darah. Ini akan menormalkan pemakanan struktur tisu tulang rawan dan lembut pada lesi. Tisu yang tidak kekurangan nutrien cepat dipulihkan, dan proses degeneratif dan merosakkan berhenti di dalamnya. Akibatnya, leher berhenti mengganggu.

Latihan terapeutik dengan penonjolan serviks membantu memasukkan cakera ke kedudukan asalnya. Vertebra dan otot yang terlatih membentuk korset otot yang kuat yang memperbaiki cakera intervertebral dalam kedudukan semula jadi dan membantu mengekalkan postur yang betul.

Cara melakukan gimnastik dengan betul

Bersenam di rumah akan membawa manfaat maksimum jika anda mengikuti peraturan mudah untuk rawatan tonjolan leher.

  • Sebelum kelas, panaskan otot dan sendi dengan mandi atau mandi air suam.
  • Memanaskan badan pada awal latihan membantu badan bersedia menghadapi tekanan yang meningkat.
  • Mereka menyelesaikan pelajaran dengan berehat: mereka mengambil posisi memuat yang selesa, tinggal di dalamnya selama 30 minit. Selama ini, badan akan mempunyai masa untuk berehat dan pulih..
  • Gimnastik dilakukan dengan cara yang lembut. Pergerakan dilakukan dengan perlahan dan lancar, tanpa tersentak (ia boleh menyebabkan kecederaan tambahan, menyulitkan patologi yang sudah ada).
  • Melakukan pergerakan, mengawal keadaan kesihatan. Apabila rasa tidak selesa atau sakit muncul, teruskan ke latihan seterusnya, kurangkan beban.
  • Mengawal pernafasan: nafas dalam-dalam diambil sesuai dengan kecepatan yang ditetapkan.

Penyusunan satu set latihan untuk penonjolan cakera tulang belakang serviks hanya dipercayai oleh doktor, yang menggunakan pengalaman klinikal yang luas dari Bubnovsky dan Dikul. Sehingga pesakit menguasai kompleks, dia harus berlatih di bawah pengawasan pelatih.

Langkah keselamatan

Sekiranya anda tidak mengikuti langkah berjaga-jaga ini, senaman boleh membahayakan lebih banyak daripada kebaikan. Vertebra yang terjejas tidak akan pulih, dan patologi yang timbul di dalamnya akan memperoleh bentuk yang bertambah buruk.

  • Anda tidak boleh memilih satu set latihan secara bebas, menggunakan alat yang tidak dapat difahami, habiskan diri anda dengan latihan fizikal yang tidak tertahankan.
  • Latihan ini atau yang boleh dilakukan sekiranya diluluskan oleh doktor..
  • Mulakan latihan dengan latihan asas. Sekiranya mereka mengurangkan keadaan dalam beberapa hari, kompleks rawatan mesti diteruskan. Sepanjang masa, tempoh latihan dan aktiviti fizikal harus ditingkatkan..
  • Dilarang melakukan gimnastik semasa penyakit akut. Mereka beralih kepadanya apabila sindrom kesakitan hilang.
  • Tidak perlu melakukan senaman yang menyebabkan rasa tidak selesa dan sakit.

Adalah perlu untuk belajar membezakan antara kesakitan semula jadi yang berlaku selepas bersenam dan kesakitan patologi.

Kompleks latihan terapi dan fizikal

Terapi senaman untuk penonjolan serviks membantu menguatkan tisu otot, membentuk korset kuat yang dapat menyokong kepala dengan pasti.

Latihan memanaskan badan

Gimnastik terapeutik tidak akan membahayakan jika anda melakukan senaman pemanasan ringan sebelum ke kompleks utama. Pergerakan dilakukan dalam keadaan duduk, dengan langkah perlahan.

  • Pastikan kepala anda lurus. Miringkan sehingga dagu menyentuh sternum. Luruskan kepala anda dan condongkan ke belakang. Terima kedudukan asal.
  • Kepala lurus. Sentuh telinga ke bahu secara bergantian.
  • Pusingkan kepala lurus ke kanan dan kiri (dagu selari dengan tali pinggang bahu).
  • Naikkan dan turunkan tali pinggang bahu.
  • Condongkan badan ke belakang dan ke belakang.

Latihan memanaskan badan dilakukan 15 kali, dua kali atau tiga kali sehari. Mereka memanaskan otot, ligamen dan sendi tulang belakang serviks. Terima kasih kepada mereka, julat pergerakan pada sendi meningkat. Setelah memastikan kebebasan bergerak, mereka meneruskan pelaksanaan kompleks gimnastik utama.

Latihan sederhana:

  • Dari pose: berbaring di punggung, lengan terletak di sepanjang badan, kaki dibengkokkan di lutut, perlahan-lahan menaikkan pelvis ke atas. Setelah membuat kenaikan maksimum, perbaiki pose selama 5 saat.
  • Dapatkan keempat-empat, angkat lengan dan kaki anda di satu sisi (contohnya, di sebelah kanan). Betulkan kedudukan. Kemudian pergerakan yang sama dilakukan dengan lengan dan kaki yang bertentangan..
  • Berbaring di perut anda, buatlah mengangkat kepala, sternum dan lengan segerak. Biarkan badan di bahagian bawah tanpa bergerak.
  • Dengan kaki dibengkokkan di lutut, tanpa menahan nafas, tegangkan otot-otot akhbar.
  • Pose - berbaring di punggung. Angkat badan ke hadapan, betulkan kedudukan selama 5 saat pada titik tertinggi.
  • Berbaring dengan perut di atas najis, berehat, membongkok ke hadapan. Senaman membantu meregangkan otot di seluruh ruang tulang belakang.
  • Berbaring di sebelah anda, condongkan badan ke hadapan, dan angkat kaki ke belakang. Latihan lakukan secara bergantian di kedua-dua belah pihak.
  • Lekas, luruskan punggung, berjalan di sekitar bilik di sekeliling.
  • Berbaring di punggung, tarik kaus kaki ke arah diri sendiri dengan menurunkan dagu yang serentak ke sternum.

Kompleks untuk pemulihan otot serviks

  • Duduk, luruskan postur badan anda, turunkan tangan anda. Pusingkan kepala ke sisi (kiri ke kanan dan sebaliknya).
  • Berdiri (duduk), luruskan leher anda dan, dengan tangan anda diturunkan, condongkan kepala anda, menyentuh dagu anda ke sternum.
  • Duduk (berdiri), luruskan ruang tulang belakang, condongkan kepala ke belakang dan lakukan penarikan dagu.

Beban penonjolan dengan kesakitan

  • Berpose: duduk, luruskan tulang belakang, tangan di dahi. Dari kedudukan ini, bengkokkan kepala ke hadapan, mengatasi rintangan tangan. Kemudian gerakkan tangan anda dari dahi anda ke pelipis dan terus lakukan gerakan untuk mengatasi daya tahan.
  • Berdiri tegak. Angkat bahu ke ketinggian maksimum.
  • Berbaring atau duduk, urut otot-otot leher.

Kompleks pencegahan

Latihan mencegah perkembangan patologi dan berlakunya kambuh.

  • Duduk di atas kerusi, turunkan lengan anda, lakukan pergerakan putaran yang lancar dengan kepala ke semua arah.
  • Berdiri, turunkan kepala anda sehingga berhenti.
  • Tarik dagu dengan kepala dilemparkan ke belakang.

Bilangan pengulangan satu latihan bergantung pada daya tahan pesakit. Pergerakan tidak boleh menimbulkan tekanan yang tidak semestinya dan menyebabkan terlalu banyak kerja. Pada mulanya, pengulangan tidak melebihi 5-10 kali, kemudian peningkatan menjadi 15-20.

Semasa melakukan pendidikan jasmani, keteraturan latihan sangat penting, dan bukan prestasi penuh semasa latihan. Latihan harian yang sederhana membawa lebih banyak faedah daripada tidak membeza-bezakan dan tidak mencukupi.

Terapi senaman menguatkan otot-otot pinggang bahu dan leher. Berkat latihan, penonjolan tulang belakang serviks secara beransur-ansur mengalami perkembangan terbalik. Gimnastik dalam kombinasi dengan terapi kompleks melegakan pesakit dari penonjolan hernial.

Gimnastik terapeutik untuk leher dengan penonjolan

Latihan untuk leher dengan penonjolan tulang belakang serviks dapat meningkatkan keanjalan ligamen, menguatkan otot dan mengurangkan tekanan vertebra pada tulang rawan yang cacat. Walaupun terapi senaman dianggap sebagai salah satu kaedah rawatan yang berkesan, perawatan harus dilakukan semasa melakukan gimnastik. Pergerakan yang tidak betul boleh menyebabkan mencubit kapal atau saraf dan memperburuk perjalanan penyakit ini.

Nilai latihan terapi untuk tonjolan leher

Latihan fizikal yang sederhana boleh dilakukan di rumah dan di hospital. Pelaksanaan pergerakan terapeutik setiap hari akan menyediakan:

  • membina korset otot untuk mengekalkan kedudukan fisiologi ruang tulang belakang;
  • penurunan secara beransur-ansur dalam penonjolan cakera yang cacat dengan meningkatkan pergerakan sendi dan mengagihkan semula beban pada tulang rawan;
  • peningkatan pemakanan tisu tulang rawan dan rangsangan proses pertumbuhan semula;
  • penghapusan kesakitan di leher;
  • pencegahan penampilan hernia cakera (komplikasi penonjolan).

Sebagai tambahan kepada kesan tempatan pada leher, latihan terapi juga mempunyai kesan tonik umum. Ini disebabkan oleh fakta bahawa penghapusan rasa sakit dan kekejangan otot serviks disertai dengan peningkatan bekalan darah ke otak dan orang itu merasakan bahawa kecekapan meningkat, sakit kepala hilang.

Peraturan keselamatan

Sebelum beralih ke gimnastik leher, anda harus membiasakan diri dengan peraturan asas untuk melakukan latihan fisioterapi:

  1. Peningkatan beban secara beransur-ansur. Pada latihan pertama, disarankan untuk membatasi diri dengan senaman regangan, dan kemudian, jika tidak ada ketidakselesaan yang teruk, tambahkan gimnastik kekuatan.
  2. Elemen latihan fisioterapi harus dipersetujui dengan doktor. Semua pergerakan dipilih secara individu, dengan mengambil kira ciri-ciri penyakit ini.
  3. Sekiranya ketidakselesaan yang menyakitkan muncul, anda perlu menghentikan pelajaran dan berunding dengan doktor mengenai punca sensasi..

Kompleks gimnastik untuk meningkatkan pergerakan ligamen dan kekuatan otot serviks hanya boleh dilakukan setelah memanaskan otot. Untuk melakukan ini, disyorkan untuk mandi air suam dan lakukan sedikit pemanasan. Ini akan membantu meningkatkan nada otot dan bersedia untuk tekanan lebih lanjut..

Memanaskan leher

Untuk memanaskan badan, anda boleh menggunakan kompleks yang dipilih khas oleh doktor atau membuat pergerakan mudah yang disyorkan di bawah:

  1. Perlahan-lahan, tanpa ketegangan, condongkan kepala ke hadapan, cuba menyentuh dada dengan dagu, dan kemudian kembali ke posisi semula dengan lembut.
  2. Condongkan kepala anda terlebih dahulu ke bahu kanan dan kemudian ke kiri.
  3. Menjalankan beberapa pergerakan bulat yang santai.

Semasa pemanasan, anda tidak perlu hanya terhad pada kawasan serviks, anda perlu memanaskan keseluruhan punggung sedikit. Untuk melakukan ini, disarankan untuk membuat beberapa lilitan dan kemiringan badan, berjalan sedikit, membuat ayunan dengan tangan anda.

Semasa pemanasan, anda tidak dapat melakukan selekoh atau putaran tajam - ini boleh mencetuskan perpindahan vertebra dan pelanggaran akar saraf. Anda perlu bergerak dengan lancar, dengan perlahan.

Latihan standard

Walaupun kelihatan senang bergerak, prestasi gimnastik biasa yang disarankan di bawah dengan penonjolan tulang belakang serviks akan membantu meningkatkan bekalan darah ke tulang rawan yang rosak dan menguatkan otot..

Untuk menyelesaikan latihan pertama, anda perlu duduk betul-betul di atas kerusi:

  1. Kepala membongkok ke hadapan dan ke belakang. Anda harus berusaha menekuk tulang belakang serviks sebanyak mungkin, tetapi tidak melampaui ligamen dan otot..
  2. Pergerakan dilakukan serupa dengan yang sebelumnya, tetapi lereng dibuat ke bahu.
  3. Angkat dagu sedikit dan pusing ke sebelah, cuba melihat ke belakang. Pada masa yang sama, tali pinggang bahu tidak bergerak..
  4. Angkat dan turunkan bahu anda. Latihan ini baik untuk tonjolan cakera C5 / C6 atau tonjolan antara 4-5 vertebra..

Sebaiknya lakukan latihan fizikal yang dicadangkan bukan hanya pada waktu pagi, tetapi juga pada siang hari. Pergerakan yang sederhana akan membantu melegakan kekejangan otot setelah sekian lama bekerja di komputer atau memandu kereta, untuk mengelakkan sakit kepala.

Walaupun cadangan menunjukkan 10-12 pengulangan, anda tidak perlu mengejar hasil yang cepat. Kesan terapi yang lebih besar akan diperoleh jika setiap pergerakan dilakukan 3-4 kali, melakukan terapi senaman pada waktu pagi dan malam, daripada satu sesi latihan, disertai dengan penampilan keletihan otot.

Latihan untuk leher dengan roller

Melakukan senam dengan roller akan membolehkan anda mencapai hasil berikut:

  • meningkatkan pemakanan tulang rawan yang cacat;
  • merehatkan kekejangan otot.

Untuk bersenam, disyorkan untuk menggunakan peralatan ortopedik untuk kecergasan, tetapi anda boleh mengambil bantal kecil dan menggulungnya dengan ketat menggunakan pita. Untuk meningkatkan kesejahteraan, anda perlu berbaring di permukaan yang keras dan meletakkan roller di bawah leher supaya bahagian belakang kepala tergantung dengan bebas. Dalam masa 2 minit, putar kepala anda ke sisi dengan lancar. Latihan boleh digunakan sebagai penyelesaian kompleks terapi senaman atau dilakukan sebelum tidur untuk meredakan ketegangan otot yang terkumpul pada siang hari..

Sebagai tambahan kepada roller, disarankan untuk menggunakan aplikator Kuznetsov untuk menghilangkan myospasms. Walaupun berduri "berduri", duri tidak mencederakan kulit, dan kerengsaan sederhana pada bahagian tubuh yang dipilih disertai dengan kelonggaran otot yang menyenangkan dan peningkatan aliran darah tempatan.

Beban kuasa

Untuk mengurangkan pergerakan patologi vertebra, latihan kekuatan dipilih untuk menguatkan otot leher, yang mesti dilakukan setiap hari di rumah:

  1. Angsa. Letakkan tangan yang disokong bersama-sama dalam "kunci" pada tahap punggung bawah. Tarik dagu ke atas dan ke hadapan, bengkok sedikit di bahagian dada. Pose harus meniru angsa yang marah dengan leher yang memanjang. Menegangkan dan mengendurkan otot secara bergantian.
  2. Regangan. Letakkan tangan kiri anda di atas kepala anda dan letakkan jari anda di pelipis anda. Perlahan-lahan cuba membengkokkan leher sehingga telinga menyentuh bahu kanan.
  3. Dianjurkan untuk melakukan latihan pertama sambil duduk di meja, dan ketika otot serviks menguat, terlibat dalam posisi berdiri. Anda perlu meletakkan siku di atas meja dan meletakkan telapak tangan di dahi anda. Cuba memiringkan kepala ke hadapan, mengatasi daya tahan tangan. Kemudian gerakkan telapak tangan anda ke pelipis, dan kemudian selekoh ke bahu. Selepas otot menjadi lebih kuat, anda harus melakukan tindakan yang dinyatakan semasa berdiri.
  4. Superman. Berbaring di perut anda, hulurkan tangan ke hadapan. Membengkokkan di kawasan lumbar, secara bersamaan menaikkan kaki dan bahagian atas badan. Latihan memberi tekanan pada keseluruhan rabung: dari leher hingga tulang ekor..
  5. Embrio. Ambil kedudukan janin di rahim: lutut ditarik ke perut dengan bantuan tangan, dagu ditekan ke dada. Berbaring sedikit di posisi ini, dan kemudian perlahan-lahan meluruskan anggota badan dan leher.
  6. Tak tahu. Cuba menjaga leher anda pegun, angkat dan turunkan bahu anda. Untuk meningkatkan beban, disarankan untuk mengambil dumbbell kecil.

Latihan kekuatan dilakukan selepas pemanasan dan kompleks terapi senaman utama. Dengan senaman yang betul, gimnastik akan menguatkan otot dan mengurangkan imobilitas patologi pada tulang belakang.

Sebilangan pesakit percaya bahawa hanya ke gim boleh mendapatkan otot yang kuat, tetapi pada kenyataannya, pergerakan yang dicadangkan memberikan beban yang cukup untuk menguatkan dan sedikit membina jisim otot..

Latihan pada simulator di bawah bimbingan pelatih dengan pendidikan perubatan dibenarkan, tetapi latihan kekuatan umum untuk atlet dilarang kerana risiko menimbulkan komplikasi penyakit.

Sekiranya sakit semasa terapi senaman

Terdapat beberapa sebab untuk penampilan ketidakselesaan kesakitan. Sebelum berhenti bersenam, anda harus menilai keadaan anda:

  1. Tulang belakang serviks jatuh sakit beberapa jam selepas gimnastik. Dalam kebanyakan kes, ini berlaku disebabkan oleh fakta bahawa pesakit cenderung melakukan jumlah pengulangan yang ditentukan, tanpa mendengar perasaan mereka. Pengumpulan asid laktik menyebabkan sakit otot. Peregangan dan melakukan kompleks terapi senaman umum akan meredakan keadaan yang timbul.
  2. Leher saya sakit sedikit sebelum latihan. Penyebabnya lebih kerap adalah myospasms, yang hilang setelah bersenam sederhana.
  3. Salah satu latihan yang disyorkan oleh doktor anda adalah menyakitkan. Dalam kes ini, anda harus berusaha mengurangkan bilangan pengulangan atau melambatkan julat gerakan. Sekiranya ini tidak membantu, maka anda harus meninggalkan pelaksanaan elemen ini dan berjumpa doktor.

Kontraindikasi untuk terapi senaman adalah peningkatan penyakit dan kesakitan teruk pada tulang belakang serviks. Dalam kes lain, latihan kekuatan sederhana dibenarkan di bawah pengawasan perubatan. Lebih baik berlatih di bawah bimbingan pengajar fisioterapi semasa permulaan kesakitan..

Kaedah pengarang

Doktor yang pakar dalam rawatan penyakit pada tulang belakang telah mengembangkan kaedah pengarang untuk memperbaiki keadaan pesakit dan menyembuhkan patologi pada peringkat awal. Menurut ulasan pesakit, latihan terapeutik dapat meningkatkan kelenturan tulang belakang, mengurangkan rasa sakit dan mengurangkan ukuran penonjolan:

  1. Menurut Bubnovsky. Doktor percaya bahawa pergerakan diperlukan untuk fungsi penuh tulang belakang. Sekiranya anda membaca penerangan untuk terapi senaman yang disyorkan oleh doktor untuk tulang belakang serviks, dapat dilihat bahawa beban pada lengan, kawasan dada dan sedikit di punggung bawah juga disarankan.
  2. Kaedah Dikul. Terapi berdasarkan pemberat latihan secara beransur-ansur: dari pergerakan pasif dalam tempoh pemulihan hingga gimnastik kekuatan kompleks. Menurut doktor, ini akan mengembalikan fungsi saluran tulang belakang walaupun terdapat penonjolan yang teruk..
  3. Rawatan dari Pilyuiko. Kaedah gabungan yang menggabungkan gimnastik fisioterapi dan pemulihan. Dengan bantuan daya tarikan, rawatan mengikut kedudukan dan pergerakan yang dipilih secara individu, doktor mencapai pemulihan separa struktur tulang rawan yang rosak, melegakan kesakitan dan pemulihan pergerakan leher yang hilang..
  4. Gimnastik Shishonin. Latihan disesuaikan untuk meningkatkan mobiliti di kawasan dada dan serviks. Dalam kebanyakan kes, doktor mengesyorkan menambah terapi senaman dengan terapi urut. Doktor menunjukkan bahawa pada pesakit yang menggunakan kaedahnya, nada otot bertambah baik, sakit kepala dan leher hilang, dan tekanan darah kembali normal..

Di Internet, anda boleh mendapatkan penerangan mengenai kaedah Shamil Alyautdinov untuk merawat pelbagai bahagian tulang belakang. Mereka yang memutuskan untuk mengikuti cadangan yang diusulkan harus ingat bahawa seseorang tidak mempunyai pendidikan khusus, dan nasihatnya berdasarkan pengalamannya sendiri dalam rawatan patologi parah pada tulang belakang. Sebelum mengikuti cadangan cadangan Shamil, anda harus berjumpa dengan doktor anda..

Pengecasan pencegahan

Untuk mengelakkan penampilan cakera menonjol di luar tulang belakang atau untuk memanjangkan tempoh pengampunan, disarankan untuk melakukan latihan sokongan:

  • regangan;
  • meningkatkan mobiliti dengan meningkatkan jarak gerakan;
  • beban daya untuk menguatkan rangka otot.

Hampir semua elemen terdapat di kompleks terapi senaman yang dikembangkan oleh doktor. Dan bagi mereka yang memutuskan untuk melakukan latihan terlebih dahulu untuk mengelakkan penonjolan, anda boleh menggunakan latihan dari video yang dicadangkan.

Kesimpulannya

Manfaat latihan leher untuk penonjolan serviks hampir tidak dapat diremehkan. Latihan harian yang sederhana menghasilkan sokongan semula jadi untuk tulang belakang, mengurangkan risiko subluksasi atau perpindahan vertebra, meningkatkan pemakanan tisu dan memberikan pertumbuhan semula sebahagian tulang rawan.

Latihan untuk penonjolan tulang belakang serviks: nilai terapi senaman dalam terapi

Salah satu patologi tulang belakang yang paling berbahaya adalah penonjolan serviks, yang sering menyebabkan kecacatan teruk..

Sebab-sebab perkembangannya dianggap gangguan peredaran darah di tulang belakang serviks, keturunan, metabolisme yang tidak betul, aktiviti fizikal yang melampau.

Selalunya, osteochondrosis maju, kecederaan tulang belakang, rematik, berat badan berlebihan menyebabkan penonjolan.

Pada peringkat awal, sama sekali tidak mudah untuk mendiagnosis penyakit ini, kerana tidak menampakkan diri untuk waktu yang lama..

Pada masa akan datang, pesakit selalu mengalami kesakitan yang teruk atau sakit, mati rasa jari, pening, lonjakan tekanan, tinnitus. Rawatan dalam kes ini akan sangat lama dan serius..

Apakah penonjolan cakera?

Penonjolan adalah keadaan di mana cakera intervertebral diperah keluar dari tulang belakang tanpa melanggar anulus.

Cakera vertebra terdiri daripada dua bahagian utama:

  • inti agar-agar (cecair);
  • cincin berserat.

Semua cakera disambungkan dengan bantuan plat khas, dan diperkuat dengan ligamen longitudinal elastik, yang berjalan di depan dan di belakang tulang belakang. Semasa memusingkan badan, tenaga fizikal, cincin berserat meregangkan sedikit, dan dalam keadaan tenang mengambil bentuknya yang biasa.

Dengan penonjolan, lapisan luar anulus fibrosus menonjol di luar lajur vertebra, tetapi tanpa pecah membran. Dan apabila cincin berserat pecah sepenuhnya, dan nukleus pulposus menonjol ke luar, maka hernia didiagnosis.

Penonjolan disebut prolaps anulus fibrosus dengan 1-3 mm, prolaps cakera atau prolaps mempunyai ukuran sekitar 3-6 mm. Apa-apa yang melebihi dimensi ini dianggap cakera herniated. Penonjolan pada tulang belakang serviks dapat didiagnosis menggunakan sinar-X.

Ini jelas menunjukkan penyempitan lumen antara vertebra, tetapi cara termudah untuk melihat perubahan patologi pada mesin MRI atau CT.

Rawatan tradisional penonjolan serviks

Pada peringkat awal (sebelum bermulanya sindrom kesakitan yang kuat), anda boleh lakukan dengan rawatan ubat sederhana. Ia bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit dan bengkak, memulihkan aliran darah dan kepekaan.

Dengan penonjolan di tulang belakang serviks, sangat penting untuk memperbaiki vertebra yang rosak dalam keadaan tidak bergerak. Oleh itu, untuk melegakan simptom, doktor mengesyorkan agar anda memakai kolar kaku setiap masa. Kadang kala, anda boleh meregangkan tulang belakang untuk melepaskan saraf yang terjepit dan menghilangkan tekanan pada kawasan yang terjejas..

Selepas itu, doktor menetapkan analgesik kuat untuk melegakan keadaan pesakit..

Ubat ini termasuk:

  • Ketanol;
  • Nise;
  • Nimesil;
  • Diclofenac;
  • Ortofen.

Pada peringkat awal rawatan, pesakit perlu menjalani sekatan novocaine intravena.

Di samping itu, doktor pasti akan menetapkan chondroprotectors untuk memulihkan tisu tulang rawan.

Relaksan otot telah membuktikan diri mereka dengan baik dalam rawatan penonjolan:

  • Toperisole;
  • Baclofen;
  • Tizanidine.

Penting! Anda tidak boleh mengambil ubat ini sendiri, tanpa preskripsi doktor..

Bersama dengan ubat ini, ubat anti-radang bukan steroid juga diresepkan. Contohnya, Ibuprofen, Voltaren, atau Indomethacin. Mereka akan membantu melegakan gejala keradangan dan pembengkakan dengan cepat.

Selain itu, diuretik dan dos vitamin B yang besar mungkin diperlukan. Suntikan intramuskular lidocaine atau dexamethasone akan membantu melegakan kesakitan yang teruk. Baru-baru ini, dalam terapi kompleks, patch ortopedik khas telah digunakan, yang membantu mengembalikan metabolisme yang terganggu pada tisu, dan meningkatkan peredaran darah. Untuk kesan yang paling besar, plaster digunakan pada punggung bawah dan tulang belakang serviks..

Dalam rawatan yang kompleks, prosedur fisioterapeutik digunakan, misalnya, elektroforesis dan ultrasound. Juga, urut, akupunktur, hirudoterapi dan terapi manual.

Penggunaan terapi senaman untuk penonjolan serviks

Tidak mungkin menyembuhkan patologi serius seperti itu tanpa latihan fisioterapi. Terapi senaman dengan berkesan menenangkan otot, mewujudkan sejenis "bingkai" di sekitar tulang belakang yang rosak, memulihkan mobiliti sendi, meningkatkan peredaran darah.

Latihan meningkatkan metabolisme, yang menyumbang kepada pemakanan tambahan tisu tulang belakang.

Penting! Semasa melakukan latihan, anda perlu memantau perasaan anda dan apabila kesakitan dan ketidakselesaan yang teruk muncul, kelas dihentikan. Pada awal rawatan, lebih baik berlatih di bawah pengawasan pakar, dan hanya setelah pemburukan dihilangkan, anda boleh memulakan kajian bebas.

Kelebihan kaedah

Terapi senaman mesti ada dalam rawatan penonjolan kompleks. Latihan secara berkala akan membantu mengurangkan beban pada bahagian tulang belakang yang berpenyakit, membantu bukan sahaja menyingkirkan patologi, tetapi juga mencegah kejadiannya di masa depan..

Latihan harus dilakukan dengan lembut, lancar, tanpa pergerakan secara tiba-tiba, yang meningkatkan kelenturan sendi dan menguatkan otot leher. Kelas harus diadakan untuk waktu yang lama, dan jika tidak, campur tangan pembedahan akan diperlukan.

Semasa melakukan latihan, cakera yang rosak kembali ke tempatnya, dan penonjolan tidak berkembang menjadi hernia. Latihan mesti dilakukan setiap hari, beberapa kali sehari..

Bilakah saya boleh memohon

Terapi senaman membantu dengan baik pada peringkat awal penyakit, tetapi ia juga digunakan dalam kes yang lebih teruk. Tidak dianjurkan untuk melakukan latihan fisioterapi dalam tempoh akut penyakit ini. Mula-mula anda perlu melegakan kesakitan, bengkak dan keradangan. Selepas itu, pendidikan jasmani adalah wajib, tetapi sangat berhati-hati, tanpa pergerakan secara tiba-tiba..

Kontraindikasi untuk digunakan dalam penonjolan

Tidak ada kontraindikasi langsung untuk terapi senaman, tetapi beberapa langkah berjaga-jaga mesti diambil. Jenis latihan dan kerumitannya harus dipilih oleh doktor secara individu, dalam setiap kes. Mulakan kelas dengan latihan termudah yang dilakukan setiap hari.

Secara beransur-ansur, beban, tempoh dan kerumitan tugas meningkat. Kontraindikasi utama untuk terapi senaman adalah tempoh pemburukan penyakit. Untuk mengelakkan komplikasi, anda perlu melakukan sedikit pemanasan sebelum memulakan kelas..

Ia akan memanaskan otot dan meningkatkan keberkesanan latihan..

Video: "Latihan Dikul dengan penonjolan di tulang belakang serviks"

Terapi senaman untuk penonjolan serviks: teknik dan ciri prestasi

Pada awalnya, kelas harus dilakukan berbaring di tilam ortopedik, dan hanya selepas itu - di atas tikar gimnastik. Untuk memanaskan otot dengan lebih baik, anda perlu mandi air suam, dan semasa tempoh latihan, penting untuk bernafas dengan betul. Selepas satu set latihan, anda mesti berehat dalam kedudukan mendatar, 20-30 minit.

Sebelum memulakan kelas, doktor mengesyorkan melakukan sedikit pemanasan. Ia dapat dilakukan hingga 3 kali sehari, tetapi dengan sangat hati-hati, tanpa pergerakan tiba-tiba..

Pertama, anda perlu memiringkan kepala ke depan sejauh mungkin, cuba mencapai dada dengan dagu dan kembali ke kedudukan semula. Kemudian, kepala perlahan-lahan dimiringkan ke arah yang bertentangan, ke belakang.

Langkah seterusnya ialah memiringkan kepala ke sisi kanan dan kiri. Cara lain untuk memanaskan badan adalah memusingkan kepala dengan lembut, sehingga dagu bertepatan dengan garis bahu. Semua latihan ini mesti diulang sekurang-kurangnya 12 kali..

Selanjutnya, bahu ditambahkan ke kompleks ini. Mereka dinaikkan dan diturunkan kira-kira 10 kali, dan kemudian bergerak ke belakang dan ke belakang..

Hanya setelah pemanasan penuh, anda boleh terus ke kelas.

  1. Pesakit berbaring di punggung dan membengkokkan lutut. Lengan tetap dilanjutkan sepanjang badan sementara pinggul diangkat. Dalam kedudukan ini, anda perlu berlama-lama sedikit (2-3 saat) dan menurunkan pinggul.
  2. Pesakit melutut, meletakkan kedua telapak tangannya di lantai. Pertama, dia mengangkat lengan kirinya dan kaki kanan, pada masa yang sama, dan sebaliknya - lengan kanan dan kaki kirinya. Lakukan senaman 8-10 kali.
  3. Latihan sederhana lain dilakukan seperti berikut: pesakit berbaring di punggungnya, lengannya dilanjutkan sepanjang badan, dan lutut sedikit bengkok. Pada masa yang sama, otot perut tegang, tetapi pernafasan tetap sekata dan tenang..
  4. Dalam kedudukan yang sama, perlu sedikit menaikkan bahagian atas badan dan berlama-lama selama beberapa saat. Kembali ke kedudukan permulaan dan berehat.
  5. Berbaring di punggung, meregang kuat, lengan terentang.
  6. Pesakit berbaring di perutnya, menghadap ke bawah. Kemudian, perlahan-lahan mengangkat kepala, lengan dan badan atas tanpa mengangkat pinggul dan kaki dari lantai.
  7. Anda boleh meletakkan pesakit dengan perutnya di atas najis, merehatkan otot dan membuat selekoh ke depan. Ini akan meregangkan tulang belakang dengan berkesan dan mengurangkan tekanan pada ujung saraf..

Hasil yang sangat baik dicapai dengan hanya berjalan kaki di sekeliling bilik. Pada masa yang sama, punggung harus tetap rata, tanpa pesongan, dan dalam satu pendekatan, anda perlu melalui 6-8 bulatan besar. Anda harus mengulangi latihan ini sekurang-kurangnya 5 kali sehari..

Video: "Latihan untuk leher akibat penonjolan dan hernia"

Jenis dan kaedah melakukan latihan untuk penonjolan tulang belakang serviks

Latihan untuk penonjolan tulang belakang serviks adalah kaedah terapi dan pencegahan penyakit yang baik. Tujuan utama pelaksanaannya adalah untuk mengembalikan kelenturan otot serviks, peredaran darah dan metabolisme pada tisu tulang rawan, tulang dan lembut. Oleh kerana itu, pergerakan tulang belakang dipulihkan, cakera yang dipindahkan kembali ke tempat asalnya, tulang belakang diregangkan dan keadaan umum dan kesejahteraan pesakit bertambah baik.

  • Kontraindikasi untuk bersenam
  • Latihan untuk tulang belakang serviks
  • Mengecas
  • Gimnastik
  • Terapi senaman
  • Sukan apa yang tidak boleh dilakukan semasa penonjolan?

Kontraindikasi untuk bersenam

Dilarang melakukan gimnastik kepada orang-orang semasa pemburukan penyakit dengan sindrom kesakitan akut, dan juga dengan hernia vertebra. Latihan dimulakan apabila rasa sakit hilang..

Dalam kes lain, ketika penonjolan baru berkembang atau berada pada tahap kronik, gimnastik memang diperlukan, tetapi harus dilakukan di bawah pengawasan doktor. Semasa memilih satu set latihan, penting:

  • berapa umur pesakit;
  • tempat penyetempatan penonjolan;
  • peringkat penyakit.

Gabungan faktor-faktor ini menentukan latihan apa yang harus dilakukan jika penonjolan tulang belakang serviks berada pada tahap rawatannya mungkin dengan bantuan terapi senaman.

Latihan untuk tulang belakang serviks

Agar gimnastik, yang ditujukan untuk tulang belakang serviks, memberi manfaat, dan tidak membahayakan, adalah perlu untuk memulakan dengan latihan paling sederhana, lakukan beberapa kali dan mulakannya terlebih dahulu setelah 1 atau 2 hari. Penting untuk tidak membebani vertebra yang belum siap.

Sekiranya semuanya dilakukan dengan betul dan tepat, hasilnya mestilah peningkatan kesejahteraan secara beransur-ansur, dan bukannya peningkatan kesakitan. Sekiranya ada senaman tertentu yang menyebabkan ketidakselesaan atau kesakitan, anda harus berhenti. Selepas peringkat persediaan, anda boleh terus meningkatkan beban dan tempoh prosedur rawatan..

Mengecas

Satu set latihan yang paling mudah dan paling mudah yang anda perlukan untuk memulakan rawatan adalah dengan penonjolan serviks. Latihan mesti dilakukan semasa berdiri atau duduk, perlahan, tanpa pergerakan tiba-tiba:

  1. Luruskan punggung, lurus kepala. Kemudian condongkannya ke hadapan, menyentuh dadanya dengan dagu. Kembalikan kepala anda, dan kemudian bawa ke sisi belakang dan bawa kembali.
  2. Miringkan kepala anda ke bahu kiri dan kanan secara bergantian sehingga telinga anda menyentuhnya.
  3. Luruskan kepala anda dan putar ke kiri dan kanan, jaga dagu anda selari dengan bahu anda.
  4. Angkat dan kemudian turunkan bahu anda.
  5. Condongkan badan secara bergantian ke hadapan dan kemudian ke belakang.

Langkah yang sama boleh dilakukan dengan sebelah tangan di dahi anda. Ini akan menimbulkan beberapa halangan untuk pergerakan kepala, jadi latihan harus dilakukan dengan usaha. Semua tindakan mesti dilakukan sekurang-kurangnya 10-15 kali, 2-3 kali sehari. Pengecasan semasa penonjolan harus dilakukan segera sebelum latihan utama untuk memanaskan otot, ligamen, cakera dan meningkatkan pergerakan mereka.

Gimnastik

Ini adalah peringkat kedua latihan fisioterapi. Anda perlu menyiapkannya terlebih dahulu - pertama mandi atau mandi. Dalam proses melakukan latihan, anda perlu bernafas dengan betul, iaitu untuk melakukan penyedutan dan pernafasan ke paru-paru penuh dengan irama dengan pergerakan yang dihasilkan. Gimnastik dengan penonjolan tulang belakang serviks dilakukan seperti berikut:

  1. Berbaring telentang, bengkokkan lutut. Naikkan pelvis hingga berhenti dan betulkan kedudukan ini sedikit. Berbaring telentang lagi.
  2. Berdiri di atas keempat-empat. Luruskan anggota badan sebelah sisi secara mendatar. Kekal dalam kedudukan ini selama mungkin.
  3. Berbaring di perut anda, angkat bahagian atas badan anda ke atas. Pelvis dan kaki mesti tidak bergerak.

Lakukan kompleks 3-5 kali, ulangi semua latihan terlebih dahulu 10 kali, dan kemudian tingkatkan hingga 20 kali. Pada akhir prosedur, disarankan untuk berbaring secara senyap selama setengah jam dan hanya kemudian kembali ke aktiviti fizikal.

Set latihan sederhana ini menguatkan otot serviks dan bahu, meningkatkan pergerakan tulang belakang, membantu menghentikan pertumbuhan penonjolan dan perkembangan terbalik..

Matlamat ini dapat dicapai dengan menggunakan latihan berikut setiap hari atau setiap hari:

  1. Berbaring di perut, capai jari kaki dengan jari dan kembali dengan lancar.
  2. Bengkokkan lutut dan tegangkan perut anda sebanyak mungkin. Berehatlah.
  3. Regangkan lengan anda ke seluruh badan. Dengan setiap penyedutan, rentangkan tangan ke arah kaki, dan semasa menghembus nafas, ambil posisi awal.
  4. Berbaring di satu pihak. Condongkan badan ke hadapan, sambil menarik anggota badan bawah ke belakang. Balik dan ulangi.
  5. Berdiri tegak dan luruskan punggung, berjalan di sekitar bilik di sekeliling.

Terapi senaman untuk penonjolan tulang belakang serviks tidak hanya akan memberikan pemulihan secara beransur-ansur, tetapi juga mencegah perkembangan komplikasi dalam bentuk hernia, akan menjadi pencegahan osteochondrosis yang baik.

Sukan apa yang tidak boleh dilakukan semasa penonjolan?

Dengan penonjolan yang ketara, hampir semua sukan aktif dikontraindikasikan kerana beban berat pada tulang belakang atau risiko kecederaan atau jatuh. Ini adalah sukan bola sepak dan hoki, bina badan, berbasikal, tenis, sukan berkuda, badminton, golf dan sukan yang serupa. Sukan yang ideal, yang tidak dikontraindikasikan, malah berguna untuk penonjolan, adalah berenang..

Terapi senaman untuk penonjolan adalah ubat yang sangat baik yang berkesan baik sebagai tambahan kepada terapi utama. Sekiranya anda tidak malas, jaga kesihatan anda dengan penuh tanggungjawab dan lakukan latihan yang ditetapkan oleh doktor anda, hasilnya pasti akan menjadi.

Gimnastik untuk penonjolan serviks - 9 latihan

Perkembangan penonjolan tulang belakang serviks disebabkan oleh perubahan distrofi degeneratif yang mempengaruhi tisu cakera intervertebral dari ruang tulang belakang.

Tanda ciri patologi adalah gangguan metabolik, ketidakselesaan di leher, sakit kepala yang teruk, penurunan prestasi, dan keletihan. Tidak perlu mengabaikan tanda-tanda penyakit seperti penonjolan serviks, kerana kekurangan terapi yang mencukupi dapat menyebabkan sejumlah komplikasi yang teruk. Salah satu kaedah terbaik untuk merawat patologi adalah latihan fisioterapi. Aktiviti fizikal yang sederhana meningkatkan keanjalan tisu otot, menormalkan struktur cakera tulang rawan, merangsang aliran darah dan mengembalikan pergerakan tulang belakang serviks.

Latihan fisioterapi untuk penonjolan tulang belakang serviks adalah salah satu kaedah rawatan yang paling berkesan, yang mempunyai sejumlah kontraindikasi, batasan dan risiko kesan sampingan yang terhad. Melakukan latihan khas untuk penonjolan tulang belakang serviks digunakan untuk menyelesaikan sejumlah masalah, yang utama adalah:

  • Pengembalian cakera intervertebral yang rosak secara beransur-ansur ke tempat yang betul dengan meningkatkan nada dan keanjalan tisu otot.
  • Menguatkan kerangka otot, memulihkan mobiliti tulang belakang serviks, sokongan yang tepat untuk kepala pesakit.
  • Rangsangan proses metabolik dan regenerasi, normalisasi aliran darah, pencegahan perkembangan fenomena genangan.
  • Penghapusan rasa tidak selesa, sakit, sakit kepala.

Kelebihan latihan fisioterapi adalah bahawa anda boleh melakukan gimnastik di hospital dan di rumah. Tetapi harus diingat bahawa hanya jenis latihan yang disarankan oleh doktor yang menghadiri boleh dilakukan..

Kecekapan

Hampir mustahil untuk menilai keberkesanan gimnastik dalam penonjolan tulang belakang serviks. Elemen latihan fisioterapi yang sederhana tetapi berkesan menyumbang kepada penghapusan awal perubahan patologi pada struktur tulang rawan dan tulang, merangsang metabolisme dan proses regeneratif. Di samping itu, gimnastik menormalkan aliran darah sistemik, kerana penyerapan ubat yang diambil lebih baik..

Untuk meningkatkan keberkesanan gimnastik terapeutik, disarankan untuk menggabungkan aktiviti fizikal dengan sesi urutan yang menyegarkan. Mengurut kawasan yang terkena dengan penonjolan tulang belakang serviks mempunyai sifat yang serupa dengan gimnastik, dan meningkatkan keberkesanan pendidikan jasmani dengan ketara.

Di samping itu, urut membantu melegakan kesakitan, ketidakselesaan, dan meningkatkan kualiti hidup..

Video

Langkah keselamatan

Sebelum anda mula melakukan latihan untuk menguatkan mana-mana bahagian ruang tulang belakang, penting untuk membaca senarai langkah berjaga-jaga:

  • Pertama sekali, beban harus dikecualikan dalam tempoh pemburukan penyakit yang ada..
  • Anda tidak disyorkan untuk memilih unsur-unsur gimnastik pemulihan sendiri; hanya doktor yang merawat yang boleh mengesyorkannya untuk pelaksanaannya..
  • Anda harus memulakan dengan beban minimum. Sekiranya tidak ada ketidakselesaan dari masa ke masa, anda boleh meningkatkan intensiti latihan yang dilakukan..

Soalan paling umum yang menarik perhatian kebanyakan pesakit adalah yang berikut: adakah mungkin melakukan urut dengan penonjolan tulang belakang serviks? Sekiranya terapi manual disarankan oleh doktor yang hadir, sesi harus dilakukan tanpa gagal. Kaedah ini akan mempercepat proses penyembuhan..

Kompleks latihan fizikal terapeutik

Terdapat banyak pilihan untuk kompleks terapi senaman untuk penonjolan serviks, masing-masing bertujuan untuk mencapai tujuan tertentu. Adalah disyorkan untuk memilih pilihan terbaik hanya setelah berunding dengan doktor anda. Berikut adalah pilihan untuk gimnastik perubatan, yang paling berkesan.

Latihan memanaskan badan

Keperluan penting gimnastik pemulihan adalah persediaan yang betul untuk satu set latihan. Sebelum melakukan aktiviti fizikal, anda mesti mandi atau mandi air panas, dan juga melakukan pemanasan, ini akan membantu menenangkan dan memanaskan otot. Setiap pergerakan memanaskan badan mesti dilakukan dengan perlahan:

  • Duduk di atas kerusi, teruskan kepala lurus, perlahan-lahan, cuba merasakan kerja otot, sentuh dada dengan dagu, kemudian kembali ke posisi awal dan ulangi.
  • Condongkan kepala anda ke setiap bahu secara bergantian.
  • Lakukan beberapa gerakan bulat dengan kepala anda.

Anda juga boleh melakukan latihan untuk semua kumpulan otot, misalnya, berjalan di tempatnya, melakukan gerakan melingkar dengan tangan anda, melakukan beberapa selekoh badan. Pendekatan ini akan membantu menyebarkan darah, mencegah munculnya sensasi yang menyakitkan pada otot..

Senaman sederhana

Walaupun terdapat kesederhanaan, latihan di bawah sangat berkesan, menguatkan otot, dan membantu memerangi penonjolan serviks:

  • Turunkan keempat-empat, kemudian angkat sedikit kedua-dua anggota badan di sebelah kanan. Berdiri dengan cara ini selama beberapa saat, kemudian kembali ke posisi awal dan ulangi dengan sebelah kiri.
  • Berbaring di atas lantai, letakkan tangan anda di sepanjang badan, letakkan sedikit kaki anda dibengkokkan di lutut. Seterusnya, anda perlahan-lahan menaikkan kawasan pelvis, memperbaiki pada titik atas dan kembali ke posisi awal.
  • Berbaring di atas lantai, meletakkan lengan anda di sepanjang badan, anda harus menaikkan bahagian atas badan sebanyak mungkin. Pegang kedudukan yang diterima selama beberapa saat. Elemen ini diklasifikasikan sebagai sukar, ia harus dilakukan 2 - 3 kali.

Kompleks untuk pemulihan otot serviks

Kumpulan latihan berikut untuk penonjolan tulang belakang serviks akan membantu menguatkan otot punggung dan leher:

  • Duduk di atas kerusi, letakkan lengan anda di sepanjang badan, sekarang perlahan-lahan putar kepala anda dari sisi ke sisi. Ulangi pergerakan 10 - 15 kali.
  • Condongkan kepala anda ke belakang sebanyak mungkin, sambil berusaha meregangkan dagu ke hadapan. Bahagian atas badan mesti tidak bergerak..
  • Perlahan-lahan memiringkan kepala ke hadapan, cuba menyentuh sternum dengan dagu. Dalam kes ini, lengan harus disebarkan sedemikian rupa sehingga lengan bawah bertepatan dengan garis bahu di satah mendatar.

Penting untuk diingat perkara utama - agar set latihan semasa penonjolan sangat bermanfaat, semua pergerakan harus dilakukan dengan baik, mengelakkan tergesa-gesa.

Kompleks pencegahan

Segala penyakit, termasuk penonjolan, lebih mudah dicegah daripada menangani akibatnya. Satu set latihan pencegahan yang berkesan akan membantu mengurangkan kemungkinan berlakunya penonjolan serviks atau mempercepat proses penyembuhan. Cukup untuk melakukan pergerakan berikut sekurang-kurangnya sekali sehari:

  • Lakukan pergerakan melingkar dengan kepala anda, cuba menegangkan otot-otot kawasan oksipital sebanyak mungkin.
  • Turunkan kepala anda, cuba meregangkan dagu ke bawah sebanyak mungkin.
  • Condongkan kepala ke belakang sambil menekan dagu ke hadapan.

Latihan untuk leher dengan penonjolan akan membantu memulihkan bentuk sebelumnya dengan cepat, mengembalikan mobiliti, dan meningkatkan nada keseluruhan badan.

Kontraindikasi

Pakar mengenal pasti sejumlah kontraindikasi, yang kehadirannya tidak termasuk prestasi latihan fizikal. Pertama sekali, ini adalah penyakit patogenesis berjangkit dan radang pada peringkat akut. Anda boleh memulakan kelas hanya pada tahap pengampunan penyakit sedia ada yang stabil.

Anda juga harus melepaskan gimnastik dengan latar belakang pendarahan dalaman, pelanggaran aktiviti otot jantung.

Aspek penting ialah mendapatkan nasihat pakar. Pemilihan diri dari latihan fizikal semasa penonjolan dengan pelaksanaannya seterusnya di rumah boleh menyebabkan akibat negatif bagi pesakit. Agar pendidikan jasmani hanya membawa faedah, semua peraturan di atas harus dipatuhi..

Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter. Kami pasti akan memperbaikinya, dan anda akan mempunyai + karma