Latihan untuk gonarthrosis sendi lutut: peraturan dan teknik pelaksanaan, video

Diagnostik

Latihan untuk gonarthrosis sendi lutut dengan tahap keparahan 1 dan 2 darjah adalah kaedah yang paling berpatutan dan berkesan untuk memulihkan pelbagai gerakan pada sendi, yang juga mempunyai kesan anestetik. Lebih daripada separuh pesakit menyatakan bahawa dengan senaman yang kerap, sakit sendi dikurangkan dengan ketara, dan ini membolehkan anda mengurangkan dos ubat sakit.

Walaupun diagnosis - gonarthrosis sendi lutut - belum dibuat (ini adalah ciri khas tahap 1 penyakit ini, yang berlanjutan hampir tidak dapat dilihat) - latihan boleh digunakan untuk pencegahan, selepas kecederaan.

Peraturan pelaksanaan

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Sebelum anda mula melakukan latihan terapi untuk arthrosis, anda mesti berunding dengan pakar. Ini akan membolehkan anda memilih kompleks yang optimum.

Peraturan asas pelaksanaannya mudah:

  1. Latihan dilakukan hanya dalam tempoh pengampunan - dengan peningkatan penyakit, anda harus menahan diri dari latihan.
  2. Pergerakan mesti menyeronokkan, dalam hal apa pun tidak disarankan untuk melakukan kompleks dengan kuat atau menahan kesakitan.
  3. Adalah optimum untuk melakukannya di luar rumah, anda boleh menggabungkan kelas dengan urut atau berenang.
  4. Latihan mesti dilakukan secara berkala - lebih baik dilakukan 20 minit setiap hari daripada seminggu sekali selama satu setengah jam.

Semua pergerakan bertujuan mengembangkan sendi lutut yang terkena gonarthrosis gred 1-2, menguatkan dan membina otot, dan menormalkan proses metabolik pada sendi. Penstabilan keadaan psikoemosi pesakit juga memainkan peranan penting. Gimnastik dengan gonarthrosis membolehkan pesakit, keletihan oleh kesakitan, untuk menenangkan dan sekali lagi percaya bahawa kehidupan yang aktif tanpa rasa sakit adalah mungkin..

Agar terapi senaman menjadi menyeronokkan, anda perlu menjaga semuanya:

  • Kasut yang selesa, lebih baik dibuat dari bahan semula jadi. Tapaknya mestilah cukup tegas dan selamat. Pasti ada sokongan lengkungan untuk menyokong kaki.
  • Pakaian selesa yang tidak menyekat pergerakan.
  • Mengenai tikar senaman.
  • Peranan sokongan di rumah mungkin dilakukan oleh ketua. Ia perlu cukup stabil.

Kontraindikasi untuk gonarthrosis

Untuk menghentikan perkembangan gonarthrosis lutut dari sebarang keparahan, perlu menahan diri dari beberapa pergerakan dan kedudukan badan:

  • semua pergerakan yang meningkatkan beban pada tulang rawan dikontraindikasikan;
  • anda tidak boleh mengangkat berat;
  • anda perlu melepaskan tumit dan beralih ke kasut dengan tumit rata atau minimum;
  • semasa melakukan senaman atau apa-apa tindakan semasa berlutut, pastikan anda meletakkan bantalan lembut;
  • tidak berjongkok atau di kerusi rendah tidak digalakkan - ini mengganggu peredaran darah di sendi lutut;
  • aktiviti fizikal yang berpanjangan dikontraindikasikan. Sebarang aktiviti harus diganti dengan waktu rehat;
  • duduk terbaik di kerusi tinggi;
  • jika anda perlu bangun dari posisi duduk, yang terbaik adalah memberi tumpuan terlebih dahulu pada tangan, menggerakkan seluruh berat badan ke atasnya, dan kemudian bersandar pada kaki anda.

Gimnastik untuk gonarthrosis menurut Bubnovsky

Terapi pergerakan adalah kaedah yang dikembangkan oleh Dr. Bubnovsky. Semua latihan terapi senaman bertujuan untuk mewujudkan beban yang optimum pada sendi, memaksa otot untuk bekerja. Memang, penyakit yang kerap timbul disebabkan oleh hypodynamia..

Sangat mungkin untuk merawat dan melakukan senaman Bubnovsky di rumah. Perkara utama adalah melakukan latihan dengan betul dan teratur. Beban daya dengan gonarthrosis sendi lutut darjah 2 (berjalan, berlari, berjongkok) dikontraindikasikan!

Kompleks untuk gonarthrosis sendi lutut:

Bahagian 1 - latihan yang dilakukan semasa berbaring di belakang anda:

  • "basikal" yang terkenal. Apabila cukup mudah untuk melakukan latihan yang berbaring di punggung, anda boleh menyukarkannya dengan melakukan dengan sokongan pada siku anda;
  • "Gunting" juga cukup terkenal. Sama seperti basikal, pada mulanya ia dilakukan dengan berbaring di belakang anda, kemudian ia rumit, bersandar pada siku anda;

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

  • bergantian menarik ke dada lutut kanan dan kiri yang bengkok;
  • gantian mengangkat kaki yang diluruskan di atas lantai. Pada titik teratas, anda perlu membuat penangguhan setengah minit, dan jika persiapan memungkinkan, maka lebih lama. Kaki yang lain hendaklah berada di atas lantai. Sekiranya sukar untuk melakukan kelewatan yang lama, masa dapat dikurangkan. Anda perlu menurunkan kaki anda ke lantai dengan perlahan dan berhati-hati..

Bahagian 2 - latihan yang dilakukan sambil berbaring di sisi anda, anda boleh meletakkan bantal kecil di bawah kepala:

Kaki di lantai sedikit bengkok. Kaki yang lain secara bergantian ditarik ke perut dan kembali ke kedudukan yang dilanjutkan lagi. Setiap 5-6 kali anda perlu menukar kaki - berguling ke sisi lain.

Bahagian 3 - latihan yang dilakukan semasa berbaring di perut anda:

Bengkokkan lutut kaki kanan atau kiri. Pelvis harus ditekan dengan kuat ke lantai. Sekiranya pelaksanaannya mudah, anda perlu memegang kaki anda di kedudukan atas selama 10-15 saat.

Bahagian 4 - bersenam dengan kerusi:

  • bersandar di kerusi, anda perlu berdiri di atas jari kaki. Pada titik teratas, mereka berlama-lama selama beberapa saat. Setelah mengulang 6-8 kali, lakukan perkara yang sama, hanya naik pada tumit;
  • duduk di atas kerusi dan secara bergantian membongkok dan meluruskan sama ada kaki kanan atau kiri. Lama kelamaan, anda boleh membuat senaman menjadi lebih sukar dengan menjaga kaki anda lurus..

Perhatikan - di kompleks terapi senaman praktikal tidak ada latihan yang dilakukan ketika berdiri. Ini disebabkan oleh fakta bahawa perlu untuk mengurangkan beban pada sendi dengan membuat otot berfungsi.

Dengan pelaksanaan kompleks latihan terapi pada sendi, peredaran darah bertambah baik. Ini membolehkan anda memelihara tulang rawan dengan lebih baik dan mengembalikan keanjalannya sebanyak mungkin, menghentikan pemusnahannya.

Sangat sesuai apabila anda dapat mengurut lutut yang terkena gonarthrosis selepas bersenam. Otot dikuatkan, membolehkan sendi berfungsi dengan baik. Biarkan beberapa latihan gagal pada mulanya. Perlu dilakukan sekurang-kurangnya yang baik, secara beransur-ansur memperkenalkan yang baru ke dalam kompleks.

Jangan lupa!

Kumpulan latihan untuk gonarthrosis sangat bergantung pada tahap penyakit. Oleh itu, diperlukan perundingan pakar.

  • dengan gonarthrosis darjah 2, terapi fizikal dijalankan hanya setelah penghapusan kesakitan dan pembengkakan tisu. Masa latihan awal tidak boleh melebihi 10 minit;
  • dengan gonarthrosis 1 darjah, selain terapi senaman, perhatian juga harus diberikan kepada diet yang bertujuan untuk mengurangkan berat badan - ini akan menghentikan perkembangan penyakit ini.

Beban pada sendi yang terkena gonarthrosis harus ditingkatkan secara beransur-ansur, dan juga jarak gerakan. Sekiranya latihan menjadi mudah dilakukan, pergi ke pilihan yang lebih sukar atau tambah bilangan pengulangan. Perkara utama adalah bahawa pergerakan tidak boleh menyebabkan kesakitan! Maka rawatan akan membawa hasil yang ditunggu-tunggu..

Latihan dan gimnastik dalam rawatan gonarthrosis lutut

Gonarthrosis adalah penyakit sistem muskuloskeletal. Arthrosis jenis ini mempengaruhi tulang rawan hyaline pada sendi lutut, yang menyebabkan batasan fizikal orang tersebut. Terapi senaman untuk gonarthrosis sendi lutut adalah salah satu komponen rawatan kompleks yang diperlukan, yang melambatkan proses pemusnahan dan memberi kesan positif pada keadaan badan.

Ciri-ciri penyakit ini

Gonarthrosis adalah sejenis arthrosis di mana tulang rawan penghubung sendi lutut hancur sepenuhnya atau sebahagiannya. Tulang mula saling bersentuhan, terdapat geseran berterusan, rasa sakit berlaku, peredaran darah normal terganggu.

Simptomologi pertama menampakkan diri dalam bentuk sensasi yang menyakitkan di kawasan lutut. Ketidakselesaan berlaku secara berkala, terutamanya pada waktu pagi setelah bangun. Sensitiviti terhadap perubahan meteorologi mungkin muncul. Dengan perkembangan penyakit ini, rasa sakit menjadi semakin sengit..

Penyakit ini mempengaruhi:

  • orang tua,
  • lelaki dan wanita yang berlebihan berat badan,
  • mereka yang mengalami kecederaan anggota badan,
  • orang yang cenderung secara genetik,
  • wanita dalam menopaus,
  • pekerja-pekerja rajin,
  • atlet.

Dari tahap lesi, gonarthrosis dibahagikan kepada 3 peringkat. Pada peringkat awal - intensiti penyakit yang sederhana. Ketidakselesaan menjadi berkala, kehancuran tidak signifikan. Pada yang kedua - rasa sakit muncul lebih kerap. Terdapat sekatan pergerakan. Terdapat tanda-tanda kelainan yang jelas dalam struktur tisu tulang rawan. Tahap ketiga adalah yang paling sukar. Kemusnahannya cepat, rawan hampir tidak ada. Terdapat juga 2 jenis gonarthrosis - primer dan sekunder.

Kelebihan gimnastik

Senaman berguna dalam kehidupan seharian dan untuk arthrosis. Berkat gimnastik, adalah mungkin untuk menguatkan kumpulan otot bahagian bawah kaki, meningkatkan kebebasan bergerak dan melegakan tekanan yang tidak perlu. Latihan fizikal yang berorientasikan terapi untuk gonarthrosis sendi lutut membantu mengurangkan keadaan umum pesakit, melegakan kesakitan, dan menghilangkan rasa tidak selesa. Kesan yang baik dicapai dengan teknik yang betul dan program latihan yang dipilih dengan baik. Kompleks kelas dikira dengan mengambil kira ciri orang yang sakit dan diresepkan oleh doktor. Pada peringkat pertama rawatan, lebih baik jika latihan itu akan dilakukan di bawah bimbingan pelatih atau doktor yang berpengalaman.

Selepas beberapa sesi, seseorang yang menderita arthrosis mula melihat peningkatan keadaannya yang jelas. Selepas menjalani latihan gimnastik, kesan positifnya berterusan sepanjang tahun.

  1. Ciri-ciri rawatan gonarthrosis 1 darjah
  2. Apa itu spondylitis tulang belakang lumbar
  3. Cara merawat rematik semasa mengandung

Penting untuk tidak mencuba merancang program sendiri. Perkara ini harus dilakukan oleh doktor. Dilarang melampaui had latihan yang dibenarkan, meningkatkan kekerapan atau intensiti latihan. Beban berlebihan boleh menyebabkan keadaan pesakit bertambah buruk dan komplikasi serius.

Kompleks terapi senaman untuk sendi lutut

Latihan dianjurkan untuk dilakukan pada posisi yang paling sedikit memberi tekanan pada kawasan yang terjejas. Sebaiknya berlatih berbaring atau duduk. Latihan yang paling biasa digunakan dalam latihan fisioterapi:

  1. Seseorang duduk di atas bukit (meja, kerusi, bangku simpanan). Kaki harus bebas dan tidak menyentuh lantai. Perlahan-lahan, dengan amplitud kecil, mulailah mengayunkan kaki ke hadapan dan ke belakang. Ulangi 5-6 kali.
  2. Semasa berada di posisi yang sama, bergiliran mengangkat setiap kaki pada sudut 90 darjah. Kaki harus selari dengan tanah selama 2-3 saat.
  3. Berdiri di permukaan rata, pegang penyokong dengan tangan anda. Angkat kaki anda secara perlahan, bengkokkan pada lutut. Tumit harus menghala ke arah pantat. Setelah menahannya selama beberapa saat, luruskan kaki anda. Lakukan perkara yang sama dengan kaki yang lain. Ulangi 10-15 kali.
  4. Duduk di atas kerusi, bengkokkan lutut. Kaki di lantai. Angkat perlahan kaki kanan anda tanpa membengkokkannya, arahkan ke kiri. Setelah mencapai kecenderungan semaksimum mungkin, luruskan lutut. Tahan selama beberapa saat. Selepas itu, bengkokkan lutut dan kembalikan kaki ke kedudukan semula. Lakukan perkara yang sama dengan anggota badan yang lain. Kursus senaman - 6 kali.

Gimnastik untuk gonarthrosis lutut adalah komponen terapi yang penting dan perlu. Berkat aktiviti fizikal, seseorang mendapat peluang untuk mengekalkan mobiliti bekas mereka..

Gimnastik sendi pencegahan

Untuk mengelakkan perkembangan gonarthrosis sendi lutut, seseorang mesti menjaga keadaan sistem muskuloskeletal. Gimnastik harian menyegarkan, membantu menguatkan sendi dan otot.

Untuk tujuan pencegahan, pelbagai jenis latihan digunakan. Adalah disyorkan untuk berjumpa dengan doktor anda sebelum memulakan latihan.

  1. Berdiri di atas lantai, perlahan-lahan angkat satu kaki yang bengkok di lutut hingga ketinggian maksimum. Anda boleh berpegang pada sokongan. Lutut harus ditarik ke dada. Setelah anggota badan kembali ke kedudukan asalnya.
  2. Setinggan. Kaki harus bersama. Kaki tetap di tanah. Tangan selari dengan lantai di hadapan anda.
  3. Dalam kedudukan rawan, bersenam "basikal". Simulasi mengayuh, ulangi 20 kali.
  4. Berdiri di permukaan yang stabil, angkat satu anggota badan dalam keadaan bengkok. Pegang kaki dengan tangan anda dan tekan ke pantat. Kekal dalam kedudukan ini selama beberapa saat. Kemudian ulangi perkara yang sama dengan kaki kedua.

Sebilangan pakar dalam praktiknya menggunakan kaedah Dr. Bubnovsky. Berkaitan dengan pencegahan gonarthrosis, akan ada jogging. Larian anda mestilah ringan, perlahan, tetapi produktif. Adalah disyorkan untuk menggunakan pembalut lutut khas.

Peraturan pelaksanaan untuk penyakit sendi lutut

Agar tidak membahayakan kesihatan anda sendiri, sebelum melakukan latihan fizikal, anda harus mempelajari beberapa peraturan penting. Anda tidak boleh melakukan latihan yang berkaitan dengan beban tinggi pada sendi lutut. Merangkak di lutut dilarang sama sekali. Ini boleh menyebabkan pemusnahan tisu tulang rawan dengan cepat dan ubah bentuk sendi..

Seluruh kompleks terapi senaman harus dijalankan dengan tenang, secara sederhana, tanpa pergerakan tiba-tiba dan beban daya yang besar. Dianjurkan untuk memulakan latihan dengan jumlah latihan yang paling rendah yang dibenarkan dengan peningkatan secara beransur-ansur. Dengan latihan melelahkan yang berpanjangan, tubuh manusia terlalu banyak bekerja. Daripada faedah, pesakit mendapat lebih banyak masalah dengan kerja sistem muskuloskeletal. Beban yang kerap dilakukan dengan betul diperlukan, yang tidak menyebabkan keletihan, tetapi menyokong fungsi normal badan.

Rehat yang baik adalah jaminan utama hasil yang berjaya dari terapi senaman. Sekiranya pesakit melelahkan diri dengan senaman fizikal yang berterusan, ini tidak akan membawa kesan yang diinginkan, tetapi akan memperburuk keadaan.

Gimnastik sendi terapeutik adalah salah satu komponen utama terapi untuk gonarthrosis sendi lutut.

Urut dan bersenam di air

Lebih baik mempercayakan prosedur urut kepada profesional. Hasil yang berkesan dicapai sekiranya terapi senaman dilakukan sebelumnya. Sebaiknya gunakan krim khas semasa sesi. Bergantung pada tekniknya, urut boleh dilakukan mengikut arah atau secara segmen. Sebaiknya menjalani prosedur yang lengkap, acara satu kali tidak akan membawa kesan yang nyata. Atas cadangan doktor, dengan mematuhi peraturan asas, seseorang boleh menggunakan urutan diri.

Berenang, gimnastik, betul dan urut penting untuk gonarthrosis sendi lutut. Mereka mempunyai kesan positif terhadap keadaan sendi yang rosak. Hidroterapi membolehkan anda menghilangkan gejala kesakitan, melegakan ketegangan, dan mengendurkan otot. Di dalam air, tekanan pada badan merata, yang menyebabkan penurunan beban pada kawasan yang terjejas.

Gonarthrosis adalah penyakit kronik yang bergantian antara tempoh eksaserbasi dan pengampunan. Perlu memberi perhatian khusus kepada kompleks rawatan yang disusun dengan betul, salah satu komponennya adalah latihan fisioterapi.

Latihan dan gimnastik untuk gonarthrosis

Gonarthrosis adalah penyakit akut pada sendi lutut, di mana tisu tulang rawan hancur, sendi cacat dan berhenti berfungsi. Selalunya wanita yang berumur lanjut menderita penyakit itu. Bergantung pada tahap perkembangan penyakit, ia mempunyai gejala khas. Walau bagaimanapun, bentuk manifestasi gonarthrosis yang paling biasa adalah sakit pada sendi lutut, peningkatan saiznya, dan tumor. Diagnosis penyakit dilakukan berdasarkan pemeriksaan pesakit, dan juga pemeriksaan sinar-X.

Rawatan gonarthrosis melibatkan bukan sahaja pelepasan tempatan dari sakit pada sendi lutut, tetapi juga kesannya pada seluruh tubuh secara keseluruhan. Terapi ubat termasuk penggunaan ubat anti-radang bukan steroid dan chondoprotectors. Di samping itu, fisioterapi dilakukan dalam rawatan gonarthrosis. Dalam kes yang sukar, pembedahan mungkin diperlukan. Untuk rawatan yang paling berkesan, perlu menggabungkan terapi ubat, diet dan senaman. Ia memainkan peranan khas dalam memulihkan fungsi sendi lutut dalam gonarthrosis. Melegakan kesakitan dapat dicapai dengan senaman yang kerap.

Prinsip asas gimnastik pemulihan untuk gonarthrosis

Sebelum memulakan latihan untuk mengembangkan dan memulihkan sendi lutut dengan gonarthrosis, anda harus berjumpa pakar. Dalam beberapa kes, gimnastik pemulihan memerlukan pendekatan khas. Latihan tidak boleh dilakukan dengan paksaan, prosesnya harus menyenangkan pesakit, dan tidak menimbulkan rasa sakit. Sekiranya anda mengalami ketidakselesaan, anda harus segera berhenti bersenam..

Set latihan dalam setiap kes dipilih secara individu. Ia sangat bergantung pada tahap fizikal pesakit, tahap penyakit. Dengan peningkatan gonarthrosis, ketika lutut membengkak, rasa sakit yang teruk muncul, perlu menolak untuk bersenam. Kelas dapat dilanjutkan semasa pengampunan. Anda harus memulakan dengan latihan sederhana, secara beransur-ansur menyukarkannya, meningkatkan bilangan pengulangan dan tempoh latihan. Pakar mengesyorkan menggabungkan latihan khas dengan berenang, berjalan kaki di luar dan urut. Tetapi yang paling penting adalah latihan biasa. Hanya beban yang berterusan akan mengembalikan fungsi sendi lutut, menguatkan dan membina otot. Kesan positif latihan terapeutik pada seluruh tubuh pesakit dengan gonarthrosis, serta keadaan psikoemosionalnya.

Pesakit harus mengambil pendekatan yang bertanggungjawab terhadap pilihan kasut sukan untuk latihan. Anda perlu mendapatkan kasut dengan tapak kaki yang elastik, tetapi boleh dipercayai dan tegas. Bahagian atasnya sebaiknya dibuat dari kulit asli dan lembut. Penting untuk mempunyai sokongan instep yang memberikan sokongan untuk kaki. Kasut berkualiti tinggi untuk pesakit dengan gonarthrosis mencegah kecederaan yang tidak diingini yang boleh memperburuk keadaan sendi lutut.

Pakaian selebihnya hendaklah longgar dan selesa, tidak menyekat pergerakan. Ini boleh menjadi seluar pendek dan kemeja-T atau baju sukan. Semua latihan, yang merangkumi kompleks gimnastik yang dirawat untuk gonarthrosis, boleh dilakukan di rumah. Ini tidak memerlukan peralatan khas, permaidani sudah cukup. Semasa melakukan beberapa latihan, sokongan diperlukan, yang peranannya dapat dimainkan oleh ketua biasa.

Pelajaran video dalam gimnastik pemulihan untuk gonarthrosis

Satu set 9 latihan untuk gonarthrosis

Latihan 1. Ia dikenali sebagai "basikal". Posisi permulaan untuk kedudukan ini terletak dengan sokongan pada siku. Kaki harus diangkat ke atas dan melakukan pergerakan yang mensimulasikan berbasikal. Sekiranya sukar melakukan latihan dengan sokongan pada siku, anda boleh berbaring telentang sepenuhnya.

Latihan 2. Ia sering disebut "gunting", kerana latihan ini menyerupai karya gunting biasa. Anda perlu berbaring di punggung dan bersandar pada siku anda, dan kemudian, sambil mengangkat kaki anda, silangkannya bersama-sama. Pesakit dengan kecergasan fizikal yang lemah disarankan untuk berbaring telentang.

Latihan 3. Berbaring di punggung, meregangkan kaki. Sekarang anda perlu menarik kaki secara bergantian ke arah anda, membongkok di lutut dan mengangkat beberapa sentimeter di atas lantai.

Latihan 4. Kedudukan permulaan untuk latihan ini sama seperti yang sebelumnya, tetapi kaki mesti dibengkokkan di lutut. Secara bergantian tarik setiap kaki, bengkok di lutut, ke perut, dan kemudian luruskan dan kembalikan ke kedudukan semula.

Latihan 5. Untuk melakukan latihan ini, anda harus berbaring di sebelah anda dan sedikit bengkokkan kaki anda di atas lantai di lutut. Kaki yang lain mesti ditarik ke perut dan ditarik ke belakang. Setelah mengulangi latihan ini beberapa kali, anda harus berpusing ke seberang dan lakukan untuk kaki kedua.

Latihan 6. Latihan ini dilakukan semasa duduk di atas kerusi. Pergerakan lenturan kaki yang pantas harus dilakukan secara bergilir. Latihan ini mudah dilakukan kerana tidak memerlukan banyak ruang. Anda boleh mengembangkan sendi lutut dengan cara ini walaupun semasa rehat dari tempat kerja..

Latihan 7. Ia juga dilakukan di atas kerusi. Hanya sekarang perlu melepaskan kaki secara bergantian, memegangnya di titik atas selama beberapa saat.

Latihan 8. Dengan menggunakan kerusi sebagai penyokong, anda harus berdiri di atas jari kaki, di titik atas untuk berlama-lama selama beberapa saat. Dengan mengulang 5-8 kali, anda sedikit boleh mengubah latihan. Sekarang anda harus bersandar pada tumit, mengangkat jari kaki sebanyak mungkin.

Latihan 9. Berbaring di lantai di punggung, anda perlu mengangkat kaki secara bergantian ke atas dan menahannya dalam kedudukan ini selama 30-40 saat. Kali pertama anda dapat memulakan dengan masa yang lebih pendek, secara beransur-ansur meningkatkannya. Semasa latihan, satu kaki harus berbaring di atas lantai dan benar-benar santai. Adalah disyorkan untuk menyelesaikan kompleks latihan terapi untuk gonarthrosis dengan urut. Anda boleh melakukannya sendiri. Untuk melakukan ini, cukup menggosok kaki anda dengan kuat sehingga anda merasa panas di dalamnya..

Pendidikan: Universiti Perubatan dan Pergigian Negeri Moscow (1996). Pada tahun 2003 dia mendapat diploma dari Pusat Perubatan Pendidikan dan Ilmiah Jabatan Pentadbiran Presiden Persekutuan Rusia.
Pengarang Kami

Gonarthrosis adalah penyakit degeneratif-distrofik pada sendi lutut. Nama kedua ialah osteoartritis sendi lutut. Sifat penyakit ini tidak radang dan sering menyebabkan kecacatan. Menurut statistik, dia ditugaskan sebagai salah satu tempat utama di antara semua jenis arthrosis. Dalam jumlah, ini lebih daripada 20%. Dari semua penyakit itu.

Dengan gonarthrosis, ubat-ubatan rakyat berikut akan membantu anda. Ambil satu setengah kilogram daun dan batang artichoke Yerusalem, pra-menggilingnya, tuangkan lapan hingga sepuluh liter air mendidih ke dalam mangkuk enamel, tekankan komposisi sehingga suhu air dapat ditoleransi untuk kulit, tetapi sehingga tidak terlalu sejuk. Dan kemudian masuk.

Gimnastik untuk gonarthrosis sendi lutut, terapi senaman untuk penyakit lutut di rumah

Latihan setiap hari untuk gonarthrosis darjah 2 sendi lutut mengurangkan gejala keadaan patologi. Latihan fisioterapi melegakan kesakitan, memulihkan mobiliti, dan menguatkan otot. Beberapa pesakit mendakwa bahawa dengan melakukan senaman secara teratur, anda juga boleh melakukan tanpa ubat sakit. Terapi senaman juga disarankan untuk pencegahan penyakit sendi selepas kecederaan..

Gimnastik untuk gonarthrosis: faedah dan ciri

Terapi fizikal untuk gonarthrosis sendi lutut mempunyai kesan positif berikut:

  • melegakan sindrom kesakitan;
  • mengembalikan keupayaan motor;
  • mencegah perkembangan osteoporosis di lutut.

Penting untuk difahami bahawa hanya terapi senaman yang tidak dapat membantu keadaan patologi. Terapi harus komprehensif dan merangkumi penggunaan alat ortopedik (termasuk memakai kasut khas), diet, urut sendi lutut, prosedur fisioterapi, rehat kesihatan dan kesihatan di sanatorium, dll. Gonarthrosis tidak dapat disembuhkan sepenuhnya, tetapi aktiviti yang disenaraikan akan mengurangkan risiko gejala yang teruk.

Melalui senaman setiap hari, otot dikuatkan, terutamanya otot quadriceps (otot paha quadriceps). Mobiliti lutut bertambah baik dan rasa sakit mereda. Untuk mencapai kesan terapi positif dari terapi senaman, latihan mesti dilakukan beberapa kali setiap hari, tanpa melangkau. Tempoh rawatan - sekurang-kurangnya 6 bulan.

Latihan boleh dilakukan dalam posisi apa pun, tetapi para pakar mengesyorkan agar mereka berbaring atau duduk. Ini mengurangkan tekanan pada kawasan yang terjejas. Tempoh dan jumlah beban bergantung kepada keparahan sindrom kesakitan. Waktu latihan harus ditingkatkan secara beransur-ansur.

Dengan arthrosis lutut, latihan kekuatan, beban berat, semua yang membebani sendi dilarang. Kelas disarankan mengikut metodologi Bubnovsky dan Evdokimenko.

Pergerakan postur yang tetap tidak digalakkan. Sekiranya dilakukan semasa duduk, bangku atau sofa harus digunakan. Aktiviti fizikal semestinya bergantian dengan rehat. Contohnya, setelah berjalan dua puluh minit, anda perlu berehat selama 10-15 minit..

Set latihan dipilih bergantung pada tahap keadaan patologi. Pada awal perkembangan penyakit, selain terapi senaman, penting untuk memantau berat badan untuk menghindari tekanan tambahan pada lutut. Ini akan menghalang perkembangan patologi..

Dengan gonarthrosis darjah 2, latihan dapat dilakukan setelah penghapusan edema dan melegakan sindrom kesakitan. Pada peringkat awal, waktu kelas tidak lebih dari seperempat jam.

Latihan di kelas 3 boleh dikontraindikasikan sepenuhnya. Pada peringkat ini, pesakit merasakan kesakitan yang berterusan, dan aktiviti fizikal dalam kes ini dilarang. Oleh itu, pertama sekali anda perlu berjumpa doktor. Hanya dia yang dapat menentukan sama ada latihan akan bermanfaat atau berbahaya..

Semua pergerakan mesti dilakukan dengan berhati-hati, tidak terlalu tegang. Anda perlu bermula dengan yang paling mudah. Pada mulanya, lebih baik melakukannya di bawah pengawasan pakar. Apabila pergerakan diasah, anda boleh memulakan latihan diri di rumah.

Latihan tidak boleh menyebabkan peningkatan kesakitan, hanya sedikit ketidakselesaan di lutut. Terutama dengan ketegangan dan regangan otot. Sekiranya rasa tidak selesa bertambah teruk, anda perlu berhenti latihan dan berehat sebentar..

Hasil terapi yang berkesan ditunjukkan oleh satu set latihan dari Bubnovsky. Tekniknya disebut kinesitherapy dan digunakan secara meluas bukan sahaja di Rusia, tetapi juga di negara-negara asing. Doktor memastikan bahawa patologi sendi lutut pada peringkat awal dapat disembuhkan tanpa mengambil ubat dan pembedahan..

Petunjuk dan kontraindikasi

Latihan dikontraindikasikan dalam kes berikut:

  • fasa eksaserbasi;
  • gonarthrosis gred 2, disertai dengan berat badan berlebihan;
  • penyakit lanjut;
  • hipertermia;
  • perkembangan proses keradangan di dalam badan;
  • tekanan darah tinggi;
  • patologi tulang belakang;
  • pemulihan selepas pembedahan;
  • penyakit onkologi;
  • kehamilan (latihan dilakukan dengan kebenaran pakar sakit puan).

Terapi senaman ditunjukkan pada tahap 1 dan 2 keadaan patologi semasa pengampunan. Latihan untuk gonarthrosis sendi lutut kelas 3 ditetapkan oleh pakar selepas pemeriksaan.

Satu set latihan, gonarthrosis tahap 3 sendi lutut

Gimnastik terapeutik untuk gonarthrosis dilakukan dalam pose berikut:

  • duduk;
  • berdiri, bersandar dengan titik kelima di permukaan meja;
  • berbaring menghadap lantai atau siling.

Kedudukan yang disenaraikan mengedarkan jisim ke badan, bukan ke lutut..

Dari kedudukan yang rawan

  1. Angkat kaki yang dipanjangkan.
  2. Tahan selama 3 saat.
  3. Lakukan perkara yang sama dengan anggota badan yang lain..
  4. Rumit: setelah mengangkat, bengkokkan kaki pada sudut 90 °.

Secara beransur-ansur, masa menahan anggota badan meningkat.

Berbaring di belakang anda

  1. Dengan tenang menaikkan kaki yang terbentang.
  2. Terus di udara selama 3 saat.
  3. Ulangi dengan anggota badan ke-2.
  4. Sambungkan kaki: tarik jari secara bergiliran, kemudian ke arah anda, kemudian menjauhkan diri dari anda.
  5. Untuk merumitkan perkara lagi: bengkokkan lutut 90 °.

Apabila latihan mula mudah, anda boleh mengangkat kedua kaki pada masa yang sama.

Berbaring di sisinya

  1. Berbaring di satu sisi, bengkokkan kaki bawah, luruskan kaki atas.
  2. Angkat anggota badan yang bekerja, tahan selama 3 saat.
  3. Buat 3-5 p.
  4. Gulung ke sisi lain, ulangi latihan.

Latihan tidak boleh menyakitkan. Apabila ia berlaku, kelas berhenti.

Dari kedudukan duduk

  1. Duduk di atas kerusi, belakang lurus, kaki menggantung.
  2. Ayunkan kaki ke belakang dan ke belakang, tetapi tanpa tersentak.
  3. Luruskan satu lutut pada sudut 90 °.
  4. Kekalkan pose selama 3 saat.

Setelah berehat sebentar, ulangi senaman dengan kaki yang lain..

Basikal senaman

Disarankan untuk dilakukan sebaik sahaja bangun pada waktu pagi untuk meningkatkan fungsi motor sendi:

  1. Berbaring dengan wajah anda di siling, bengkokkan lutut.
  2. Simulasikan pedal basikal berputar.
  3. Setelah selesai melakukan latihan, meregangkan - duduk di titik kelima, meregangkan kaki anda, cuba sampai ke lutut dengan dada.

Latihan ini sangat mudah tetapi berkesan..

Bersenam di dalam air

Walaupun berada di air atau berenang boleh membantu, tetapi aerobik air adalah faedah berganda. Pergerakan berikut dapat dilakukan di kolam renang:

  • langkah berbaris;
  • berjalan dengan squats;
  • memegang tangan di sisi, mencapai dengan kaki ke belakang (badan sepenuhnya di dalam air).

Pergerakan diulang 5-10 p. Keamatan latihan meningkat secara beransur-ansur. Selepas setiap pergerakan, anda mesti berpose untuk berehat sepenuhnya..

Berjalan dengan gonarthrosis

Jalan-jalan harian bukan hanya pencegahan gonarthrosis yang sangat baik, tetapi juga memberi kesan terapeutik sekiranya terdapat patologi yang ada. Berjalan mempunyai kesan positif berikut:

  • kerana kerja intensif sistem jantung dan pernafasan semasa berjalan di udara segar, peredaran darah bertambah baik, yang bermaksud lebih banyak nutrien dibekalkan ke tisu otot dan tulang rawan;
  • peningkatan nada otot;
  • pengukuhan radas ligamen artikular;
  • pengembalian keupayaan motor;
  • pengembangan jarak gerakan.

Perlu diambil kira bahawa gimnastik seperti gonarthrosis sendi lutut mempunyai batasan. Pada tahap patologi yang lebih maju, sukar untuk bergerak jarak jauh. Agar tidak membebani sendi yang sakit, jalan kaki harus pendek dan diukur..

Gimnastik Dr. Belyalov

Teknik AE Belyalov didasarkan pada prinsip ketahanan. Salah satu latihan yang paling berkesan:

  1. Berbaring di lantai dengan menghadap ke siling.
  2. Bengkokkan kaki anda, genggam kaki bawah dengan tangan anda.
  3. Mula memanjangkan lutut, tetapi jangan biarkan ia berlaku, pegang anggota badan dengan telapak tangan anda.
  4. Lakukan dengan kaki yang lain.
  5. Ikuti pelbagai pendekatan.

Belyalov juga menasihatkan untuk bergerak di sekitar bilik dengan kadar angsa (iaitu berjongkok) selama beberapa minit setiap hari. Sekiranya gimnastik menyebabkan kesakitan atau ketidakselesaan yang teruk, ia tidak boleh dilakukan.

Cara berehat selepas terapi senaman

Selepas latihan untuk arthrosis sendi lutut, rehat diperlukan. Anda perlu berehat dengan betul:

  • anda tidak boleh berbaring dengan lutut bengkok, ini meningkatkan beban pada mereka;
  • anda perlu berbaring di lantai dengan menghadap ke siling, meluruskan semua anggota badan, merehatkan otot;
  • selepas beberapa minit, gulung di perut anda, rentangkan kaki anda dan berbaring di kedudukan ini sedikit lagi;
  • anda juga boleh duduk di kerusi tinggi atau meja, mengayunkan kaki dari sisi ke sisi.

Rehat berkala harus dilakukan semasa kelas (berehat 1-2 minit selepas setiap latihan).

Langkah berjaga-berjaga

Agar latihan menjadi selamat dan tidak memburukkan kesihatan anda, peraturan berikut mesti dipatuhi:

  • terlibat dalam pengampunan yang berterusan, berpantang semasa eksaserbasi (terutama pada peringkat kedua dan ketiga);
  • jangan melakukan pergerakan dengan kekuatan dan ketidakselesaan;
  • kesan terbaik dari kelas adalah jika diadakan di luar rumah, diganti dengan sesi urut dan berenang;
  • senaman haruslah teratur: lebih baik meluangkan masa 20 minit kepada mereka setiap hari daripada melakukan 1 kali 2 jam;
  • untuk latihan, anda perlu membeli kasut yang diperbuat daripada bahan semula jadi, dengan sol yang kukuh dan boleh dipercayai serta sokongan instep;
  • pakaian mestilah selesa, tidak menyekat pergerakan, diperbuat daripada kain bernafas;
  • anda perlu membeli tikar gimnastik untuk kelas lebih awal;
  • sokongan latihan (mis. kerusi atau meja) pra-memeriksa kestabilan.

Untuk mengelakkan memburukkan keadaan, anda memerlukan:

  • jangan membuat pergerakan yang meningkatkan tekanan pada lutut;
  • jangan mengangkat objek berat;
  • jangan memakai kasut bertumit tinggi;
  • semasa melakukan gimnastik lutut, letakkan sesuatu yang lembut;
  • jangan jongkok dan kerusi rendah untuk masa yang lama, ini mengganggu aliran darah;
  • jangan membuat pergerakan terlalu lama, beban harus bergantian dengan rehat;
  • jika anda perlu berdiri di atas kaki, mula-mula fokus pada tangan anda, hanya kemudian angkat badan;
  • berjumpa doktor terlebih dahulu.

Mengikuti garis panduan mudah ini akan menjadikan gimnastik selamat..

Kesimpulannya, kita dapat menyimpulkan bahawa latihan fisioterapi adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari rawatan gonarthrosis. Walaupun mustahil untuk menyingkirkan penyakit ini sepenuhnya, pengisian akan membantu menghilangkan gejala yang teruk. Berkat gimnastik, orang yang mempunyai patologi akan dapat kembali ke kehidupan yang memuaskan..

Latihan untuk gonarthrosis sendi lutut

Gonarthrosis lutut menyebabkan rasa tidak selesa dan boleh menjejaskan kualiti hidup dengan serius. Terdapat banyak cara untuk mengubatinya. Salah satunya adalah latihan untuk gonarthrosis sendi lutut. Terapi fizikal membantu, dan menguatkan otot, dan meningkatkan mobiliti pada sendi. Pertimbangkan apa itu.

Gimnastik untuk gonarthrosis: faedah dan ciri

Senaman menguatkan otot sebagai menguatkan quadriceps femoris, yang terletak di permukaan depan, meningkatkan kebebasan bergerak pada sendi lutut dan membantu melegakan kesakitan. Untuk mencapai keputusan, anda perlu melakukan latihan secara berkala dan untuk jangka masa yang panjang - sekitar enam bulan.

Latihan untuk gonarthrosis dapat dilakukan di pelbagai posisi, tetapi berbaring atau duduk dianggap optimum - ini membantu mengurangkan beban pada sendi yang terjejas. Keamatan dan kekerapan terapi senaman ditentukan oleh keparahan kesakitan di lutut. Julat gerakan harus ditingkatkan secara beransur-ansur, dan latihan yang terlalu kuat dikontraindikasikan. Pergerakan yang dilarang memuat rawan.

Elakkan kedudukan dengan kedudukan tetap. Sekiranya latihan dilakukan dalam keadaan duduk, kerusi tinggi harus digunakan. Penting untuk ganti kelas dengan waktu rehat. Berjalan kaki juga dikontraindikasikan: jika anda berjalan selama 20 minit, kemudian duduk dan berehat selama 10-15 minit.

Kumpulan latihan akan bergantung pada tahap gonarthrosis. Pada peringkat pertama, selain latihan fisioterapi, penting untuk menghilangkan berat badan berlebihan jika ada - ini akan membantu mencegah perkembangan penyakit ini.

Latihan untuk gonarthrosis sendi lutut darjah 2 harus dilakukan hanya setelah menghilangkan bengkak dan sakit. Pada awalnya, waktu pelajaran tidak boleh lebih dari 10 minit.

Pada peringkat ketiga penyakit ini, pesakit biasanya selalu mengalami kesakitan yang teruk. Latihan untuk gonarthrosis sendi lutut kelas 3 boleh dikontraindikasikan sepenuhnya, tetapi doktor mesti membuat keputusan yang tepat mengenai perkara ini..

Sebaiknya berlatih di bawah bimbingan doktor atau tenaga pengajar. Anda perlu memulakan dengan perlahan. Ini akan menjadikan otot lebih kuat dan lebih lentur, yang memerlukan masa. Sekiranya anda berlebihan pada mulanya, ada risiko kecederaan. Pertama, lakukan senaman termudah yang akan membantu menguatkan otot, dan hanya dengan itu meningkatkan beban..

Sakit sendi tidak dapat diabaikan - beban tidak boleh memprovokasi. Ketidakselesaan sedikit mungkin berlaku, terutamanya ketika otot-otot sedang tegang dan meregang. Sekiranya rasa sakit berlaku, berhenti bersenam dan rehatkan otot anda..

Latihan untuk gonarthrosis sendi lutut

Pada peringkat awal, kekerapan pengulangan latihan tidak boleh lebih dari lima minit. Pelajaran berlangsung 10-15 minit.

  • Dianjurkan untuk memulakan dengan latihan dalam keadaan duduk. Ini memerlukan jadual yang dapat menampung berat badan anda. Duduk di atas meja, luruskan punggung, kemudian gerakkan kaki ke hadapan dan ke belakang dengan amplitud sederhana.
  • Tanpa mengubah posisi permulaan, angkat kaki anda sehingga lurus pada sendi lutut. Pegang pada kedudukan ini selama kira-kira tiga saat. Kaki harus bersudut tepat ke kaki bawah, kemudian kaki berubah. Pastikan otot betis dan paha anda tegang.
  • Dengan berdiri tegak, letakkan punggung anda di atas meja. Letakkan lutut anda sedikit di kedudukan bengkok, rentangkan ke sisi. Bersandar ke hadapan dan kembali ke posisi awal supaya punggung anda tetap lurus.
  • Dari posisi berbaring di lantai di punggung, panjangkan kaki, bengkokkan lutut, dan letakkan kaki di atas lantai. Dalam kedudukan ini, kaki mesti dipegang selama lima saat dan ulangi sama untuk anggota badan kedua..
  • Latihan "basikal kecil". Kaki perlu dibengkokkan di lutut, kaki harus diletakkan selari dengan permukaan lantai. Satu kaki harus dibawa dengan lutut ke perut, kemudian diluruskan dan perlahan-lahan diturunkan ke lantai, maka perkara yang sama harus dilakukan untuk kaki yang lain. Pastikan kaki anda bersudut tepat ke kaki bawah anda. Kaki ganti sentiasa.
  • Latihan "Basikal besar". Berbaring telentang dan gunakan kaki anda untuk mensimulasikan mengayuh. Lakukan dengan perlahan pada mulanya, perlahan-lahan mengambil langkah anda dan bergantian antara kelajuan cepat dan perlahan. Otot paha harus mengencangkan..
  • Bengkokkan kaki anda pada sendi lutut, bungkus tangan anda di paha anda dan tarik ke arah perut anda. Luruskan lutut anda secara beransur-ansur, letakkan kaki anda pada sudut yang betul. Panjangkan sehingga anda merasakan ketegangan otot, tahan dalam posisi ini selama 8 saat. Kemudian turunkan kaki dengan tumit ke lantai, regangkan, luruskan pada sendi lutut. Kaki ganti.
  • Kemudian balikkan di satu sisi, letakkan bantal kecil di bawah kepala anda. Kedudukan permulaan adalah kedudukan ini di sebelah kiri. Semasa melakukan, tangan kiri berada di bawah bantal, kaki dibengkokkan, tangan kanan terletak di hadapan badan. Bengkokkan kaki kanan anda di lutut dan bawa ke perut anda, kemudian tarik ke belakang sejauh mungkin. Bergerak perlahan. Sekarang bengkokkan kaki kanan anda di lutut, letakkan di lantai. Panjangkan kaki kiri, kemudian angkat dari lantai sejauh 30 cm. Ulangi yang sama untuk kaki kedua..
  • Setelah menyelesaikan latihan sebelumnya, berbaring di perut, bengkokkan lutut dan tahan selama 10 saat. Tukar kaki satu demi satu tanpa mengangkat pelvis dari lantai.
  • Latihan juga dilakukan semasa berdiri. Letakkan diri anda di hadapan kerusi kerusi. Sebarkan lutut ke sisi. Semasa melakukan selekoh batang tubuh, jaga punggung anda lurus, dan kemudian sambil menekuk lutut, duduk di kerusi. Dalam keadaan duduk, condongkan batang badan anda ke hadapan, kemudian berdiri.

Setelah menyelesaikan kompleks ini, berjalan di sekeliling bilik, memindahkan berat badan dari tumit ke kaki, dan angkat lutut setinggi mungkin

Gimnastik A.E. Belyaeva

Adalah disyorkan bahawa terapi fizikal untuk gonarthrosis sendi lutut merangkumi latihan isometrik. Intipati mereka adalah bahawa dengan bantuan tangan, anda perlu berusaha membengkokkan kaki yang menunjukkan daya tahan. Berbaring di punggung atau perut, bungkus tangan di kaki bawah, jangan biarkan kaki anda lurus. 5-10 pengulangan latihan ini akan membantu melegakan gejala gonartosis.

Langkah angsa, yang biasa kita ketahui dari pelajaran pendidikan jasmani sekolah, juga berguna. Intinya ringkas - anda perlu berjalan, berjongkok, dengan sokongan kaki bawah di paha. Sekiranya latihan ini menimbulkan rasa sakit, jangan lakukannya..

Pendidikan jasmani untuk gonarthrosis sendi lutut

Berkat air, banyak penyakit dapat dirawat, khususnya gonarthrosis. Tidak perlu berenang, anda boleh menggerakkan kaki anda ke dalam air, ayunan boleh dilakukan dengan sewenang-wenangnya. Gimnastik seperti itu dapat menghilangkan tekanan dari sendi yang terjejas. Ia berguna untuk menekuk lutut dan melakukan jongkok ketika berada di dalam air. Semasa membetulkan kaki, anda boleh melakukan pergerakan bulat dan berayun di kawasan lutut.

Gimnastik untuk gonarthrosis sendi lutut

Satu lagi kompleks yang berkesan untuk penyakit ini:

  • Berbaring telentang, kaki diluruskan sepenuhnya, tumit harus dihala ke hadapan, jari kaki ditarik ke arah anda. Latihan ini menghilangkan ketegangan pada sendi, meningkatkan proses metabolik.
  • Lakukan gunting menegak menaikkan dan menurunkan kaki pada sendi pinggul.
  • Lakukan lenturan dan panjangan lutut sambil berbaring di punggung.
  • Dalam kedudukan yang sama, bengkokkan kaki anda pada sendi lutut dan pinggul pada masa yang sama.
  • Dalam kedudukan terlentang, lakukan "gunting mendatar".
  • Angkat dan turunkan satu kaki secara bergantian, luruskan pada lutut. Latihan dilakukan sambil berbaring di sisinya..
  • Semasa berbaring di perut, secara bergantian bengkokkan dan lepaskan kaki anda di lutut.
  • Dalam kedudukan rawan, angkat dan turunkan kaki lurus anda tanpa menarik kaki.

Kompleks lain

Sebaiknya mulakan kompleks ini dengan peregangan, terutamanya tendon di sepanjang lutut - ini membantu meningkatkan keanjalan otot dan ligamen.

Kemudian anda memerlukan sehelai kain panjang dan lebar, seperti helaian lama. Lipat ke atas untuk membentuk jalur panjang selebar 20 cm, kemudian baringkan di lantai. Pegang hujung lembaran dengan kedua tangan, letakkan kaki kanan anda dalam gelung yang terbentuk, luruskan kaki anda. Tarik helai ke arah anda, dan pada masa yang sama gerakkan kaki anda lebih jauh ke sisi. Sekiranya anda mengalami ketegangan (tetapi tidak sakit), tahan selama 20 saat. Kemudian berehat dan ulangi latihan lagi. Lakukan perkara yang sama untuk kaki yang lain..

Latihan kedua memerlukan kerusi. Tangan bersandar di punggungnya. Kaki kanan perlu dibengkokkan di lutut, kaki kiri dilenturkan ke belakang. Pastikan kaki kiri anda lurus. Cuba tahan regangan selama 20 saat. Lakukan senaman ini 5 kali untuk setiap kaki..

Seterusnya, berbaring di lantai, bengkokkan kaki anda di sendi lutut. Angkat bahagian atas badan anda, siku harus menyentuh lantai dan bersandar di atasnya. Angkat kaki kanan yang diluruskan ke atas tanpa meregangkan jari kaki. Pegang kaki anda di udara pada tahap lutut kiri selama beberapa saat, kemudian turunkan perlahan-lahan. Ulangi 10 kali untuk setiap kaki..

Dalam posisi berbaring di lantai, kaki dibengkokkan di lutut, di antara mereka anda perlu menekan bantal atau bola, yang sangat ditekan. Pegang kedudukan ketegangan yang melampau selama 5 saat, kemudian berehat. Ulangi 10 kali.

Berdiri tegak dengan satu tangan, bersandar di dinding atau belakang kerusi. Naikkan hujung kaki sehingga tumit setinggi mungkin di atas permukaan lantai, dan tahan selama tiga saat. Turunkan dengan perlahan, kemudian ulangi sepuluh kali berturut-turut.

Dalam posisi yang sama, alihkan berat badan anda ke kaki kiri anda, dan bawa kaki kanan anda ke sisi dalam keadaan tegak. Setelah mencapai kedudukan ekstrem, tahan selama tiga saat dan turunkan kaki anda. Ulangi 10 kali untuk setiap anggota badan..

Dengan melakukan semuanya dengan betul dan teratur, anda akan segera menyedari bahawa rasa sakit telah reda dan mobiliti telah meningkat. Terdapat banyak kaedah, dan penting agar kompleks dipilih untuk anda oleh doktor, dengan mengambil kira tahap penyakit dan ciri-ciri perjalanannya.

Kami mencadangkan menonton video dengan beberapa latihan.

Satu set latihan untuk gimnastik terapeutik untuk arthrosis sendi lutut

Dan ia tidak berfungsi tanpa pelinciran! Latihan harus dilakukan secara sistematik, sebaiknya setiap hari. Anda perlu memulakan dengan jumlah pengulangan yang selesa dan sentiasa menambah beban..

Tidak perlu melakukan keseluruhan latihan sekaligus melalui kesakitan, lebih baik melakukan beberapa pendekatan setiap hari. Setelah beberapa bulan melakukan senaman aktif dan berkala, anda akan berasa lega dan yakin pada pergerakan..

Peraturan am aktiviti fizikal untuk arthrosis lutut

Latihan terapi fizikal lebih berkesan jika dilakukan setiap hari:

  • 2-3 set 10-15 minit;
  • bermula dengan sebilangan kecil pengulangan (dari 5 hingga 10);
  • memuatkan lutut secara beransur-ansur (mulakan dengan 10 minit sehari, bawa waktu latihan hingga 30 atau 40 minit);
  • lakukan gimnastik tanpa pergerakan secara tiba-tiba, tersentak.

Segala ketidakselesaan yang berlaku dalam proses ini bukanlah alasan untuk menghentikan latihan. Pengecualian adalah rasa sakit yang ketara atau bertambah buruk selepas mengecas. Dalam kes ini, anda harus berbincang dengan ahli fisioterapi (mungkin kompleks tersebut dipilih tanpa mengambil kira keanehan diagnosis, keadaan lutut).

Dengan arthrosis, tidak boleh dilakukan melakukan squats dalam (terutama dengan berat), melompat, paru-paru dalam ke depan, berlari, latihan intensif dengan basikal senaman.

Gimnastik dilakukan secara eksklusif semasa pengampunan (ketiadaan gejala akut - kesakitan teruk, keradangan, edema).

Peraturan latihan

Sebelum memulakan latihan fisioterapi, pastikan anda berunding dengan pakar. Ini akan membolehkan anda memilih kompleks yang optimum.

Peraturan asas pelaksanaannya mudah:

  1. Latihan dilakukan hanya dalam tempoh pengampunan - dengan peningkatan penyakit, anda harus menahan diri dari latihan.
  2. Pergerakan mesti menyeronokkan, dalam hal apa pun tidak disarankan untuk melakukan kompleks dengan kuat atau menahan kesakitan.
  3. Adalah optimum untuk melakukannya di luar rumah, anda boleh menggabungkan kelas dengan urut atau berenang.
  4. Latihan mesti dilakukan secara berkala - lebih baik dilakukan setiap hari selama 20 minit daripada seminggu sekali selama satu setengah jam.

Semua pergerakan bertujuan mengembangkan sendi lutut yang terkena gonarthrosis kelas 1-2, menguatkan dan membangun otot, dan menormalkan proses metabolik pada sendi. Penstabilan keadaan psikoemosi pesakit juga memainkan peranan penting. Gimnastik dengan gonarthrosis membolehkan pesakit, keletihan oleh kesakitan, untuk menenangkan dan sekali lagi percaya bahawa kehidupan yang aktif tanpa rasa sakit adalah mungkin..

Agar terapi senaman dapat menyeronokkan, anda perlu menjaga semuanya:

  • Kasut yang selesa, lebih baik dibuat dari bahan semula jadi. Sol mesti cukup tegas dan boleh dipercayai. Pasti ada sokongan lengkungan untuk menyokong kaki.
  • Pakaian selesa yang tidak menyekat pergerakan.
  • Mengenai tikar senaman.
  • Peranan sokongan di rumah mungkin dilakukan oleh ketua. Ia hanya perlu cukup stabil.
  1. secara beransur-ansur meningkatkan julat pergerakan pada sendi dan beban pada sendi. Sekiranya anda tidak memaksa peristiwa dan membebani sendi - ini akan menyebabkan kemudaratan yang tidak dapat diperbaiki;
  2. senaman tidak boleh disertai dengan ketidakselesaan yang menyakitkan. Anda tidak boleh mengatasi rasa sakit dan mengaitkannya dengan pilihan untuk membiasakan diri dengan beban. Keletihan otot selepas bersenam adalah normal, tetapi sakit sendi tidak dapat diterima;
  3. kompleks gimnastik harus dilakukan secara berkala. Anda boleh ponteng kelas hanya kerana kesihatan dan kesihatan yang tidak baik;
  4. dilarang sama sekali untuk menjalani terapi senaman semasa eksaserbasi. Dalam tempoh ini, lutut membengkak dan bertambah besar, dan pergerakan apa pun membawa kesakitan, apatah lagi pendidikan jasmani;
  5. sangat penting untuk memuatkan kedua-dua sendi. Terdapat kesalahpahaman bahawa anda hanya boleh bekerja dengan sakit lutut. Pertama, lebih mudah dan biasa dengan cara ini, dan kedua, ini adalah pencegahan gonarthrosis yang sangat baik pada kaki kedua yang sihat..

Set latihan lutut yang paling mudah

Latihan sederhana ini boleh dilakukan pada waktu pagi tanpa bangun dari tidur. Mereka membantu sendi berkembang, melegakan kekejangan:

  • Melihat siling, tarik stoking ke kepala anda.
  • Angkat satu kaki dari permukaan, putar jari kaki dalam bulatan (bolak-balik).
  • Berbaring telentang dengan kaki diluruskan, kuatkan otot gluteal.
  • Angkat kaki lurus ke sisi, tanpa mengangkatnya dari permukaan, kencangkan otot dan berlama-lama pada kedudukannya. Lakukan perkara yang sama dengan kaki yang lain..
  • Berbaring di punggung, angkat kaki lurus di atas permukaan (15–20 cm), bersilang antara satu sama lain dan membentangkannya (meniru pergerakan dengan gunting).
  • Angkat anggota badan lurus dengan pergelangan kaki dibengkokkan (sudut 90 darjah) setinggi mungkin, menarik jari kaki ke kepala.
  • Letakkan kaki anda di permukaan, tekuk lutut, perlahan-lahan angkat pelvis anda ke atas.
  • Berbaring menghadap ke bawah, secara bergantian merobek kaki lurus dari permukaan (10-15 cm). Pastikan bahagian atas badan anda berada di atas lantai.


Ilustrasi latihan lutut dari senarai di atas (titik demi titik). Klik pada foto untuk membesarkan
Pegang setiap posisi sebentar (3 hingga 5 saat), memaksimumkan ketegangan otot.

Kompleks gimnastik doktor Evdokimenko


Doktor Evdokimenko
Gimnastik untuk arthrosis sendi lutut, yang dikembangkan oleh Dr. Evdokimenko, adalah salah satu yang paling berkesan. Set latihan dilakukan dalam 2 versi:

  1. Statik (ketegangan otot tanpa pergerakan aktif pada sendi), yang melibatkan menahan pose selama 30-40 saat. Kaedah ini disyorkan untuk rawatan dan pencegahan arthrosis sendi lutut darjah 2 (setiap latihan diulang hanya 1-2 kali).
  2. Dengan prestasi dinamik (aktif), kedudukan dikekalkan selama 1 hingga 2 saat, dan latihan diulang dari 8 hingga 15 kali (pilihannya berkesan untuk arthrosis lutut darjah 1).
  • Luruskan lutut yang bengkok di hadapan anda. Meregangkan otot anggota badan, tahan sehingga 30 saat.
  • Berdiri di belakang kerusi, ambil dengan tangan anda. Bergilir-gilir jari kaki anda, dan kemudian pada tumit anda, berlama-lama di setiap kedudukan sehingga 40 saat.
  • Letakkan satu kaki di kaki anda, menegangkan kaki bawah anda, yang lain dengan seluruh kaki anda di lantai. Tukar kedudukan dengan lancar (ulangi untuk kaki yang lain).
  • Berbaring di perut anda, bengkokkan lutut anda (pada sudut 90 darjah), angkat ke atas (di atas permukaan yang anda letakkan), ketatkan otot anda, tahan dalam posisi selama 30 saat.
  • Tanpa menukar postur, angkat kaki lurus ke atas (15–20 cm, bantu diri anda dengan meletakkan tangan anda, meletakkannya di atas lantai), perlahan-lahan merebak dan menyatukannya (hingga 10 kali).
  • Berbaring di sebelah anda, kaki anda di lantai, bengkok di lutut, letakkan di atas lantai. Angkat anggota badan lurus ke atas (45 darjah di atas lantai), meregangkan otot.
  • Duduk atau berbaring di atas lantai, angkat kaki lurus ke atas (mengangkatnya 20 cm dari lantai), kencangkan otot anggota badan.


Ilustrasi latihan Dr. Evdokimenko dari senarai di atas (titik demi titik). Klik pada foto untuk membesarkan
Anda perlu menyelesaikan kompleks dengan menggosok paha dengan kuat:

  • Duduk di atas kerusi, gosokkan paha dengan telapak tangan di bahagian depan dan sisi (luar dan dalam) dari bawah ke atas (selama 3 minit).

Arthrosis lutut: manifestasi dan sebab

Sehingga baru-baru ini, penyakit ini khas untuk wanita berusia lebih dari 40 tahun yang menderita vena varikos atau mempunyai berat badan berlebihan. Tetapi dalam beberapa tahun kebelakangan ini, doktor mencatat peningkatan jumlah pesakit yang lebih muda. Dengan arthrosis, pemakaian tisu tulang rawan sendi lutut diperhatikan. Doktor moden pasti bahawa penyakit ini berkembang kerana beberapa sebab:

  • Aktiviti fizikal yang rendah.
  • Berat berlebihan. Tekanan yang berlebihan pada sendi menyebabkan pemakaian tulang rawan yang dipercepat.
  • Patah tulang kaki, terkehel dan lebam di lutut.
  • Operasi yang dipindahkan.
  • Pemakanan yang tidak betul, gangguan metabolik yang menyebabkan kekurangan nutrien dalam tisu tulang rawan.

Penyakit ini terutama tidak bersifat radang. Pada mulanya, ia menampakkan dirinya sebagai ketidakselesaan. Ketika perkembangan berlangsung, rasa sakit dan ciri khas lutut muncul, dan pergerakan menurun. Pada peringkat ketiga, keadaan bertambah buruk. Kesakitan yang kuat tidak hilang dengan tenang dan lebih teruk apabila cuaca berubah. Kiprah seseorang berubah, sangat sukar untuk bergerak.

Rawatan arthrosis sendi lutut adalah kompleks. Terapi terdiri daripada tiga bidang:

  • Ubat (cara untuk menyuburkan dan memulihkan tisu tulang rawan, ubat hormon, untuk merehatkan otot dan melegakan kekejangan).
  • Pembedahan. Penggantian sendi.
  • Urut, terapi senaman, fisioterapi.

Pada peringkat awal, penyakit ini dapat disembuhkan sepenuhnya. Sekiranya patologi telah berkembang menjadi bentuk kronik, doktor berusaha untuk mencapai pengampunan jangka panjang..

Aktiviti di air

Dianjurkan untuk melakukan kompleks gimnastik perubatan di dalam air untuk orang yang mana aktiviti dalam keadaan lain menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan:

  1. Lakukan langkah kecil di dalam air, secara bergiliran mengangkat lutut tinggi (hingga 5 minit).
  2. Semasa mengangkat, hulurkan kaki lurus secara bergantian di depan anda (bayangkan anda sedang berjalan).
  3. Pegang belakang pergelangan kaki anda (di belakang punggung anda), tarik kaki ke arah punggung anda, ubah kaki anda (hingga 30 kali).
  4. Jongkok tanpa menurunkan pelvis sepenuhnya (lakukan 30 setengah jongkok).
  5. Berdiri dengan satu kaki, bawa kaki yang lain ke sisi, ke depan, ke belakang (hingga 30 kali).
  6. Berbaring di atas air dan berenang, membuat pergerakan kecil ke atas dan ke bawah dengan kaki lurus.
  7. Berenang dengan kaki anda terpisah (seperti katak).

Seluruh kompleks mengambil masa antara 30 hingga 40 minit.


Ilustrasi latihan di dalam air dari senarai di atas (titik demi titik). Klik pada foto untuk membesarkan

Gimnastik aqua terapeutik

Dengan gonarthrosis, sangat berguna untuk mengunjungi kolam renang, sementara seseorang tidak memerlukan kemahiran berenang, dia hanya perlu melakukan senaman yang biasa ketika berdiri di dalam air. Anda boleh mengayunkan kaki, berjongkok, melakukan gerakan bulat dengan lutut. Semua ini akan membantu mengurangkan ketegangan dari sakit sendi, sambil meningkatkan beban pada otot paha..

Setelah menyelesaikan latihan terapi, anda boleh berehat, sambil berehat juga harus betul. Jangan berbaring dengan lutut yang bengkok, kerana ini akan menimbulkan tekanan tambahan pada kaki. Anda perlu duduk dengan lebih selesa di lantai dan meluruskan sepenuhnya, dan merehatkan otot. Kemudian anda boleh berguling-guling di perut anda, merebahkan kaki anda sedikit ke sisi, berehat di kedudukan ini selama beberapa minit. Anda juga boleh duduk di kerusi tinggi atau meja dan mengayunkan kaki dari sisi ke sisi. Rehat seperti itu juga dapat dimasukkan dalam proses terapi senaman sebagai rehat..

Untuk penyakit lutut artikular, terapi senaman sangat berkesan untuk kekejangan. Penting untuk diingat bahawa tidak ada senaman yang tidak selesa atau menyakitkan. Perlu dimulakan secara kecil-kecilan, secara beransur-ansur meningkatkan jumlah beban.

Latihan Muslim Jamaldinov


Doktor Muslim Jamaldinov
Ahli fisioterapi, pakar pemulihan sukan, Muslim Jamaldinov, telah membuat satu set latihan yang melegakan kesakitan yang teruk dan tidak tertahankan, membantu memanaskan lutut secara beransur-ansur, dan meningkatkan pergerakannya:

  • Duduk di atas kerusi, bengkokkan kaki anda pada sudut 90 darjah, letakkan selebar bahu. Pukul sendi lutut dengan telapak tangan anda (dari bawah ke atas, dari lutut ke pinggul, dalam gerakan bulat).
  • Serentak dengan pukulan pemanasan, tarik kaus kaki ke atas tanpa mengangkat tumit dari lantai (cuba gambarkan berjalan di tempatnya, gunakan seluruh anggota badan dalam proses, bermula dengan pinggul).
  • Tanpa berhenti membelai lutut, mulailah mengangkat tumit secara bergantian, meluruskan pergelangan kaki (anda tidak perlu merobek kaus kaki dari lantai).
  • Ulangi latihan di nombor 1, menolak kaki ke hadapan.
  • Tanpa bangun dari kerusi, rentangkan kaus kaki anda ke sisi, dan kemudian ke dalam (jangan angkat tumit dari lantai). Pada masa yang sama, bersama dengan kaus kaki anda, bahagian dan lutut.
  • Luruskan kaki anda, memanjang ke depan dan tanpa bangun dari kerusi (kaki di atas lantai). Putar stoking anda dari kiri ke kanan.
  • Luruskan kaki anda tanpa bangun dari kerusi (kaki di atas lantai). Geserkan kaki ke lantai, tarik kaki ke arah anda, bengkok di lutut, luruskan.


Ilustrasi latihan Dr Muslim Jamaldinov dari senarai di atas (titik demi titik). Klik pada foto untuk membesarkan
Di antara latihan lutut, ingat untuk merehatkan otot paha anda dengan menggoncang dan mengusapnya dengan tangan anda..

  • Dari kedudukan sebelumnya, tarik kaki anda ke arah anda, angkat kaki dari lantai. Angkat lutut ke atas sedikit.
  • Luruskan anggota badan pada sendi lutut, bawa ke sisi, kembalikan ke belakang. Ulangi perkara yang sama untuk kaki yang lain..
  • Gerakkan ke sisi dan luruskan kaki anda, menolong seluruh badan anda (meregangkan ke "tali" sejauh mungkin dari posisi duduk).

Agar latihan menjadi lebih berkesan, ahli terapi fizikal mengesyorkan mengulanginya berkali-kali (dalam masa 40 minit), setiap kali meningkatkan julat (amplitud).

Makan buah

Beri, plum, pic, dan epal mengandungi antioksidan yang membantu mengurangkan keradangan. Mereka rendah kalori, jadi anda tidak boleh takut berat badan berlebihan. Di samping itu, kandungan serat yang tinggi tidak hanya menyumbang kepada normalisasi fungsi usus, tetapi juga membawa banyak manfaat untuk tubuh secara keseluruhan..

Orang-orang yang dietnya selalu mengandungi buah-buahan kurang terdedah kepada penyakit arthrosis. Tambahkan buah beri dan buah ke bubur pagi anda, atau mulakan hari dengan yogurt buah.

Latihan untuk pelbagai tahap gonarthrosis

Dengan arthrosis 1-2 darjah, sendi tidak boleh berlebihan, pergerakan tidak boleh terlalu tajam, aktif - ini boleh memburukkan lagi keadaan lutut, mencetuskan peningkatan atau perkembangan penyakit yang cepat.

Dengan arthrosis kelas 3, sebarang aktiviti dibatasi oleh keadaan sendi (pada tahap ini kelihatan cacat), oleh itu latihan disyorkan untuk dipilih dengan berunding dengan doktor (ortopedis, ahli arthrologi).

Contoh latihan terapi senaman untuk gonarthrosis 1 dan 2 darjah

  1. Berbaring di punggung, bengkokkan kaki anda, capai dengan lutut ke arah dada anda, dan kemudian luruskan anggota badan anda ke atas pada sudut 90 darjah (ke arah permukaan yang anda baringkan). Ambil kedudukan permulaan.
  2. Angkat kaki ke atas, lurus secara bergantian dan bengkokkan pada lutut dan pergelangan kaki (mengulangi pergerakan yang menggambarkan menunggang basikal).
  3. Lakukan latihan di atas, kali ini putar "pedal" ke arah lain (ke arah diri sendiri).
  4. Luruskan kaki anda, bengkokkan salah satu dari mereka di lutut dan cuba tarik ke dada sebanyak mungkin (anda boleh menyokong dengan tangan anda).
  5. Berbaring di sebelah anda, luruskan kaki bawah anda, bengkokkan kaki atas di lutut dan letakkan di lantai di hadapan anda. Koyakkan kaki yang dilanjutkan dari permukaan (dengan jarak 20-25 cm), angkat ke atas dan ke bawah.
  6. Gulungkan perut anda, bengkokkan kaki anda ke lutut, tegang otot gluteal dan paha, ulangi pergerakan untuk kaki yang lain.
  7. Berdiri, berjalan ke hadapan, angkat kaki lurus ke atas sebanyak mungkin (jaga kaki anda pada sudut yang betul ke anggota badan).
  8. Angkat lutut lebih tinggi, lakukan langkah yang sama di tempat yang sama, ke depan dan ke belakang yang sama..

Setiap latihan diulang 8-10 kali. Sekiranya keseluruhan kompleks sukar diselesaikan sekaligus, ia dibahagikan kepada beberapa bahagian, bermula dengan latihan ringan dan secara beransur-ansur menambahkan yang lebih kompleks..


Latihan untuk gonarthrosis 1 dan 2 darjah. Ilustrasi latihan dari senarai di atas (titik demi titik). Klik pada foto untuk membesarkan

Gonarthrosis gred 3

Dengan gonarthrosis kelas 3, jumlah latihan yang dibenarkan untuk dilakukan sangat terhad - sebarang pergerakan aktif dapat mempercepat pemusnahan sendi.

Contoh latihan yang sah:

  • Duduk lebih tinggi (supaya kaki anda tergantung, tidak sampai ke lantai). Letakkan tuala di bawah permukaan bawah lutut anda sehingga tepi sofa atau kerusi tidak menekannya semasa latihan. Ayunkan kaki anda sedikit (dengan ayunan kecil, tidak melebihi 10-15 cm), 5 minit.
  • Duduk dengan kaki rata di atas lantai dan lutut anda dibengkokkan pada sudut 90 darjah. Tekan sedikit kaki ke hadapan (tidak lebih dari 20 cm), angkat dan turunkan jari kaki, "menampar" di lantai (hanya jari kaki yang bergerak, tumit tidak boleh diangkat dari lantai). Rehatkan antara tamparan (1-2 saat). Jangan angkat jari kaki lebih tinggi dari 2-3 cm dari permukaan.

Dengan penyakit sendi lutut yang dahsyat, anda boleh "memukul" kaki anda tanpa had masa, sepanjang hari.

Kesan terapi senaman pada sendi gonarthrosis


Dalam gambar: 1 - pemusnahan tulang rawan artikular, 2 - pembentukan osteofit

Latihan untuk sendi lutut untuk arthrosis mempunyai kesan berikut:

  • meningkatkan peredaran darah dan metabolisme tempatan;
  • mengekalkan nada gentian otot dan ligamen yang berfungsi untuk sendi yang berpenyakit;
  • merangsang pemulihan periosteum;
  • menguatkan dan mempromosikan penumpukan blok tulang di bahagian yang cacat;
  • melambatkan perkembangan kontraktur dan osteofit;
  • memelihara pergerakan sendi dan mencegah ankylosis ubah bentuk;
  • memanjangkan fungsi normal sendi yang terjejas.

Penting! Dengan arthrosis, pesakit sering berusaha untuk tidak bergerak sama sekali, agar tidak mengalami ketidakselesaan sekali lagi. Hipodinamik seperti itu seterusnya menyumbang kepada perkembangan patologi. Pergerakan fizikal perlu dilakukan, tetapi, seperti ubat, adalah mustahak untuk memperbanyakkannya..