Gimnastik menurut Popov dengan periarthritis humeroscapular: analisis latihan

Artritis

Dari artikel ini, anda akan belajar: seberapa berkesan kumpulan latihan Popov untuk periarthritis humeroskapular, ciri-cirinya. Prinsip dan peraturan asas gimnastik ini, kontraindikasi, analisis kompleks terapi senaman menurut Popov.

Pengarang artikel: Stoyanova Victoria, doktor kategori ke-2, ketua makmal di pusat rawatan dan diagnostik (2015-2016).

Dengan periarthritis humeroscapular, mustahil untuk memulihkan sepenuhnya fungsi sendi tanpa melakukan latihan terapi. Terdapat banyak teknik yang berkesan, tetapi ada satu yang dapat dilakukan di antaranya adalah set latihan penulis oleh Dr. Popov.

Asas gimnastiknya adalah senaman yang dilakukan secara konsisten yang bertujuan terutamanya untuk meregangkan dan menguatkan ligamen dan otot yang perlahan, "beku" dalam kedudukan apa pun.

Dengan pelaksanaan yang teratur dan betul, kompleks Popov membolehkan anda menghilangkan rasa sakit, sakit, dan memulihkan mobiliti sendi (dalam 90% kes).

Kompleks ini terdiri daripada latihan yang cukup sederhana dan berulang-ulang yang membantu mengembangkan sendi bahu dan bahu..

Contoh latihan dari kompleks Popov

Selama tempoh pengampunan, ketika sakit akut sudah tidak ada, dan keradangan dihilangkan, pesakit mesti melakukan latihan ini secara berkala.

Setiap kali, pesakit meningkatkan jarak pergerakan, kembali:

  • ligamen periartikular - keanjalan;
  • otot - kekuatan;
  • bahu - aktiviti motor.

Semasa melakukan gimnastik perubatan, anda perlu ingat bahawa:

  1. Pendidikan jasmani hanya berkesan dalam kombinasi dengan terapi konservatif (latihan sahaja tidak akan menyembuhkan penyakit).
  2. Ini adalah bahagian rawatan yang wajib, tanpa mustahil untuk mengembalikan mobiliti sendi sepenuhnya..

Latihan bermula semasa tempoh pemulihan. Semasa tempoh eksaserbasi, aktiviti fizikal dikontraindikasikan - keadaannya mungkin bertambah buruk. Fisioterapi pada fasa akut tidak dijalankan.

Untuk "mencairkan" bahu (menghilangkan kekakuan, meningkatkan jarak pergerakan), gimnastik dilakukan seperti berikut:

  • berterusan selama 2–4 ​​minggu;
  • mulakan dengan satu dan bawa hingga 2 pelajaran sehari (secara beransur-ansur, mengikut perasaan);
  • mengambil masa sehingga 40 minit untuk "memanaskan badan" sepenuhnya (ini adalah seberapa banyak 1 set dilakukan);
  • untuk menyelesaikan 1 latihan - 1 minit.

Teknik ini bertujuan untuk kegunaan umum. Tidak ada larangan atau sekatan penggunaannya. Itulah sebabnya mana-mana ahli fisioterapi klinik tempatan boleh menetapkan kompleks Popov (tidak semestinya penulis sendiri).

Gimnastik harus dipraktikkan sehingga jarak gerakan pada sendi dipulihkan sepenuhnya, ditambah 2 minggu selepas pemulihan.

Prinsip asas gimnastik Popov

Dasar penciptaan kompleks ini adalah latihan terapi latihan asas dan teori Dr. Popov. Menurut postulat teori, ligamen dan otot periartikular yang cedera dan meradang tetap, "beku" pada kedudukan yang paling selesa bagi mereka. Ini adalah sejenis reaksi pertahanan terhadap serangan kesakitan akut semasa pergerakan..

Akibat dari situasi paksa seperti:

  • pelanggaran bekalan darah dan persarafan normal (sambungan saraf);
  • melemahkan (atrofi) otot, yang menyebabkan disfungsi sendi (arthrosis).

Ciri-ciri gimnastik mengikut kaedah Popov - tali pinggang bahu dikembangkan dengan pergerakan perlahan dan lembut. Matlamat utama adalah meregangkan dan merehatkan tisu periartikular.

Hasil dari melakukan latihan datang secara beransur-ansur:

  1. Ligamen dan otot pada sendi semakin panas, semakin mudah bagi pesakit untuk melakukan pergerakan.
  2. Jumlah pergerakan aktif secara beransur-ansur meningkat.
  3. Gejala sisa penyakit hilang (bahu "beku", rasa tidak selesa, sakit).

Semasa melakukan kompleks Popov, penggunaan alat tambahan dan peralatan sukan tambahan tidak disediakan.

Peraturan untuk pelaksanaan kompleks Popov

  • Mulailah bersenam hanya dengan pemulihan sepenuhnya, jika tidak, mereka boleh membahayakan (memprovokasi peningkatan)
  • semua tindakan lancar, "kecil", tidak tajam;
  • bernafas mengikut rentak senaman anda;
  • setelah menyelesaikan 3-4 senaman, rilekskan otot anda (kembali ke latihan No. 3 atau No. 2 dan ulangi lagi);
  • anda tidak dapat melakukan senam Popov, mengatasi rasa sakit dan ketegangan.

Selepas 2 sesi pertama, beberapa rasa tidak selesa muncul di bahu, yang kemudian hilang.

Sekiranya rasa tidak selesa tidak hilang, tetapi semakin meningkat - mungkin pergerakannya terlalu tajam, menyapu atau cepat, dalam kes ini, anda harus berjumpa dengan ahli fisioterapi.

Kontraindikasi

Gimnastik tidak boleh dilakukan sekiranya terdapat:

  • gangguan peredaran darah yang serius (kegagalan kardiovaskular, aritmia);
  • peningkatan suhu badan;
  • tekanan darah tinggi;
  • ancaman pendarahan.

Pastikan anda memerhatikan perasaan anda sendiri. Tingkatkan jarak gerakan (span) perlahan-lahan, jangan cuba cepat mengembangkan sendi yang kaku.

Kompleks dengan sindrom kesakitan yang tidak dapat diekspresikan

Kompleks ini dilakukan apabila semua gejala akut penyakit ini berakhir. Yaitu, keradangan berhenti, hanya kekakuan, kekakuan dan sedikit rasa sakit yang tersisa. Dengan kesakitan yang teruk di kawasan scapular-humeral, kompleks tidak dilakukan.

Pergerakan dalam satu latihan harus lembut, tetapi berterusan..

Semua latihan dilakukan dalam keadaan duduk, lebih baik menggunakan kerusi untuk ini:

  1. Luruskan punggung, telapak tangan ke bawah, letakkan tangan di lutut. Susun semula kaki anda, angkat di atas lantai, tiru berjalan (tangan meluncur secara pasif di sepanjang kaki, hingga rentak "berjalan").

  • Terus "berjalan", mulailah melakukan gerakan melingkar dengan telapak tangan anda. Tanpa regangan, arahkan bahu dan belakang anda ke belakang tangan anda.
  • Luruskan punggung anda, turunkan lengan anda sehingga menggantung dengan bebas (seolah-olah ada berat yang melekat pada mereka). Panjangkan bahu anda secara bergantian ke depan (tangan secara pasif, dengan inersia bergerak ke arah yang sama), arahkan punggung anda ke belakang bahu.

  • Angkat bahu anda, buat gerakan memutar ke belakang (meluruskan punggung anda ketika bahu bergerak ke atas, dan santai ketika bahu bergerak ke belakang dan ke bawah - buat "gelombang"). Lengan tergantung di sisi, di sepanjang badan. Kemudian ulangi latihan yang sama, tetapi gerakkan bahu anda ke hadapan..
  • Bengkokkan siku anda sedikit. Secara bergantian, angkat bahu ke belakang, gerakkannya dalam bulatan, dan ke hadapan.
  • Angkat pergelangan tangan dengan tangan yang lain, cuba angkat di atas kepala anda, sambil serentak menarik tulang belakang ke atas. Sekiranya anda tidak dapat meregangkan tangan ke atas, tarik ke depan (di hadapan anda), rilekskan punggung bawah sebanyak mungkin (membongkok roda ke belakang).
  • Bengkokkan punggung dengan roda (bengkok ke belakang). Pada masa yang sama, satukan bahu anda dan silangkan tangan anda ke hadapan. Luruskan punggung anda, cuba satukan bilah bahu anda, tarik lengan anda ke belakang.

    Secara bergantian angkat (luruskan tulang belakang) dan turunkan (rilekskan punggung, bengkok di punggung bawah) lengan lurus ke paras dada.

    Letakkan tangan anda di tulang selangka anda. Gerakkan siku anda, seolah-olah melukis bulatan, ke belakang dan ke belakang..

    Luruskan punggung anda, angkat bahu, santai. Letakkan telapak tangan anda di pinggul anda, bawa bahu anda bersama-sama, dengan tangan anda turun ke kaki (dengan kaki lurus) dan bangkit kembali.

    Letakkan tangan anda di tulang selangka anda. Angkat satu siku ke atas dan belakang, yang lain ke atas dan ke hadapan pada masa yang sama.

    Genggam jari anda di kunci, angkat ke paras dada, buat "gelombang" dengan tangan anda ke satu arah, dan kemudian ke arah yang lain.

  • Bengkokkan punggung, letakkan satu tangan di bahu tangan yang lain, dan gerakkan siku bengkok ke sisi yang bertentangan, menyokongnya dengan tangan bebas anda. Luruskan punggung anda ketika bergerak dengan siku anda. Klik pada foto untuk membesarkan
  • Rentangkan kaki dengan lebar, tarik ke depan dengan satu bahu, dan kemudian yang lain, secara aktif membantu seluruh badan (tangan di lutut).

    Rentangkan kaki dengan lebar, luruskan punggung, lengan di pinggul. Gerakkan bahu anda secara bergilir (yang pertama, kemudian yang lain) ke hadapan, tanpa menolong badan.

  • Luruskan punggung, turunkan lengan, putar telapak tangan anda ke luar (jauh dari anda), tarik bahu dan lengan ke arah lantai. Rehatkan otot-otot tulang belakang dan punggung, pada masa yang sama angkat tangan anda, sebarkan ke sisi dan turunkan secara bebas. Klik pada foto untuk membesarkan
  • Angkat lengan anda ke atas dan maju ke paras dada (rilekskan tulang belakang anda dengan membengkokkan punggung), turunkan lengan anda (luruskan punggung anda). Ulangi pergerakan, bergantian tangan.

    Berikut adalah video lengkap set latihan:

    Lebih baik memulakan latihan di bawah bimbingan dan pengawasan ahli fisioterapi yang kompeten. Ini akan mengelakkan kemungkinan kesilapan (irama, pernafasan) yang salah dan komplikasi..

    Satu set latihan terapi untuk periarthritis skapular oleh Dr. Popov

    Periarthritis bahu adalah penyakit degeneratif radang yang perlahan yang dicirikan oleh kerosakan pada ligamen, kapsul, tendon, dan bursa sendi bahu. Seperti penyakit sendi lain, periarthritis memerlukan rawatan dan terapi perubatan segera..

    Sekiranya anda menghadapi penyakit seperti periarthritis dari skapula bahu, kompleks senaman Popov akan menjadi tambahan berkesan untuk rawatan ubat yang ditetapkan oleh doktor anda..

    Tidak disarankan untuk ragu-ragu menghubungi pakar, kerana ini penuh dengan proses patologi yang memburukkan dan perkembangan komplikasi. Ubat-ubatan sendiri juga tidak berbaloi..

    Latihan Popov: apakah intipati

    Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

    Kumpulan latihan Dr.Popov Petr Alexandrovich - gerakan yang dirancang khas yang membantu dalam rawatan penyakit dan menyumbang kepada pemulihan fungsi sendi yang terjejas, serta penghapusan kontraksi. Inti dari teknik ini adalah kesan yang disasarkan pada kedua-dua tisu lembut dan keras bahu.

    Perbezaan utama antara gimnastik Popov dan latihan lain adalah pengulangan, kerana amplitud yang besar dicapai. Di samping itu, pengulangan senaman membantu memanaskan otot..

    Latihan fisioterapi Dr. Popov menyumbang kepada:

    • normalisasi bekalan darah ke kawasan yang terjejas;
    • pemulihan fungsi sebelumnya sendi bahu;
    • pemulihan pelbagai gerakan;
    • menguatkan alat ligamen dan otot;
    • kelonggaran otot dan tendon;
    • pemulihan nada otot.

    Peraturan latihan fisioterapi

    Anda boleh berlatih gimnastik Popov hanya setelah berunding dengan doktor. Melakukan senaman tanpa temu janji dan tanpa pengetahuan pakar boleh membahayakan anda. Lebih-lebih lagi, mula melakukan terapi senaman, anda mesti dipandu oleh beberapa peraturan.

    • jangan berlatih teknik ini dengan peningkatan patologi keradangan dan degeneratif;
    • anda boleh melakukan senaman dengan sensasi yang menyakitkan. Kesakitan pada sendi bahu dapat diatasi dengan ubat penghilang rasa sakit;
    • melakukan gimnastik dengan sensasi kesakitan yang dilarang sama sekali;
    • jangan segera memuatkan sendi. Meningkatkan intensiti secara beransur-ansur. Jangan menggunakan latihan kekuatan tanpa memanaskan badan dengan betul dan menyediakan sendi bahu untuk ini;
    • kesakitan yang sengit dapat dikurangkan dengan mengurut;
    • untuk meningkatkan keberkesanan latihan fisioterapi, disarankan untuk menambah gimnastik Popov dengan latihan menggunakan bola, gelang getah, tongkat gimnastik, dumbbell;
    • senaman mesti menyenangkan, tetapi tidak menyakitkan, tidak selesa, atau letih. Sekiranya rasa sakit muncul semasa pendidikan jasmani, anda mungkin melakukan sesuatu yang salah;
    • selepas setiap latihan, pastikan untuk merehatkan otot bahu;
    • awasi nafas anda. Ia harus sesuai dengan pergerakan;
    • lakukan setiap senaman sekurang-kurangnya lima kali;
    • jika anda sudah memulakan kompleks ini, lakukan pendidikan jasmani setiap hari. Sekiranya prinsip ini dilanggar, kemungkinan penurunan keberkesanan aktiviti yang dilakukan adalah mungkin..

    Kontraindikasi terhadap penggunaan pendidikan jasmani Popov

    Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

    Teknik ini berkesan, berkesan dan pastinya akan membantu dalam rawatan penyakit. Walau bagaimanapun, bersama dengan kelebihan dan indikasi, ia mempunyai sejumlah kontraindikasi..

    Tidak digalakkan melakukan latihan fisioterapi Popov dengan kehadiran:

    • demam;
    • Patologi CVS;
    • keadaan yang berkaitan dengan peningkatan risiko pendarahan apa pun;
    • hipertensi arteri.

    Melakukan latihan Popov dalam keadaan di atas boleh menyebabkan kemerosotan keadaan yang ketara.

    Latihan untuk sindrom kesakitan yang tidak dapat diekspresikan

    Gimnastik dengan sindrom kesakitan yang tidak dapat diekspresikan disyorkan untuk dilakukan dalam keadaan terlentang. Permukaan di mana anda merancang untuk berlatih mesti tegas.

    1. Berbaring telentang, angkat tangan. Bengkokkan dan lepaskan jari anda terlebih dahulu. Lakukan senaman ini sebanyak lapan kali. Seterusnya, pergi untuk mengepalkan dan melepaskan sikat menjadi penumbuk. Pengulangan mestilah sekurang-kurangnya lapan.
    2. Berbaring di posisi permulaan, angkat tangan, bengkokkan sedikit ke siku dan buat sepuluh gerakan bulat dengan tangan anda, pertama ke satu arah, kemudian ke arah yang lain.
    3. Bengkokkan lengan bawah pada siku, letakkan tangan di bahu, betulkan kedudukan selama beberapa saat. Lakukan perkara yang sama dengan tangan yang lain. Pendekatan mestilah sekurang-kurangnya sepuluh.
    4. Letakkan lengan anda di sepanjang batang tubuh anda, bengkokkan pada siku dan perlahan-lahan menyebarkannya ke sisi. Cuba tarik siku anda ke atas sebanyak mungkin. Berus harus bersentuhan dengan lantai pada ketika ini. Ulangi enam kali.
    5. Sebarkan anggota atas ke sisi, tapak tangan ke atas. Berbaring dalam kedudukan ini selama lima hingga sepuluh saat..

    LFK Popova

    Bahagian penting dalam rawatan periarthritis skapular adalah mobiliti ruang tulang belakang. Penting semasa melakukan terapi senaman Dr. Popov agar berada dalam posisi tegak, lebih baik dalam keadaan duduk.

    Anda perlu melakukan pendidikan jasmani tanpa tergesa-gesa dan tanpa gagal bernafas dengan betul.

    • duduk di tepi kerusi, luruskan punggung anda dan rentangkan kaki anda sedikit. Angkat bahagian depan kaki secara bergantian, seolah-olah berjalan, dan serentak tangan anda di sepanjang paha ke arah lutut. Bahu harus bergerak semasa latihan. Kawal pernafasan: semasa menghirup - pergerakan dengan satu tangan, semasa menghembus nafas - dengan yang lain;
    • sekarang lakukan senaman yang sama, tetapi gantikan pergerakan membujur memijat dengan gerakan bulat. Latihan ini membantu memanaskan otot bahu dan mengembangkan koordinasi pergerakan;
    • berehat. Duduk di atas kerusi, turunkan lengan anda di sepanjang batang tubuh anda. Lakukan beberapa pergerakan pekeliling cahaya dengan bahu anda. Bengkokkan tulang belakang dengan perlahan, tetapi jangan berhenti melakukan pergerakan bulat dengan bahu. Luruskan punggung, berehat. Setiap senaman harus diakhiri dengan berehat dan berjalan sambil duduk;
    • sekali lagi melakukan pergerakan melingkar dengan bahu, sementara tangan anda harus turun. Bergerak dengan lancar, perlahan. Secara beransur-ansur meningkatkan julat gerakan ke depan dan ke belakang. Punggung harus sentiasa bergerak, semestinya, meregangkan bahu;
    • tarik bahu anda ke atas, mulailah menulis angka lapan dengan mereka, tanpa gagal melibatkan ruang tulang belakang;
    • sambil duduk di atas kerusi, regangkan anggota badan ke atas. Pegang pergelangan tangan dengan tangan kanan dengan kiri. Hirup ke hadapan. Dalam kes ini, bahagian belakang harus sedikit condong ke belakang. Latihan ini juga melibatkan sendi pinggul. Turunkan lengan anda perlahan-lahan, kemudian ulangi latihan. Semasa menghirup, lengan naik, semasa menghembuskan nafas, mereka jatuh;
    • jarakkan kaki anda selebar bahu, sambil mengendurkan lengan sebanyak mungkin. Lakukan senaman gunting sekurang-kurangnya enam kali. Regangkan lengan ke hadapan, gerakan silang. Semasa menghirup, bahu harus disambungkan, semasa menghembus nafas - bilah bahu. Sekiranya rasa sakit berlaku, kurangkan jarak gerakan atau berhenti sebentar. Pendidikan jasmani harus dijalankan sekiranya anda mendapat sensasi yang menyenangkan daripadanya;
    • angkat tangan kiri ke hadapan dan kemudian ke atas. Seiring dengan ini, lakukan pergerakan perlahan tulang belakang. Seterusnya, lakukan perkara yang sama dengan tangan kanan anda;
    • kemudian melibatkan leher dalam proses. Semasa menaikkan lengan, putar dengan leher; ketika lengan kembali ke kedudukan semula, kepala juga harus berpusing;
    • letakkan tangan di bahu, putar tangan anda. Otot bahu dan belakang harus berfungsi;
    • bengkokkan siku secara bergilir. Angkat perlahan anggota badan yang bengkok ke atas;
    • melintasi jari anda ke dalam kunci. Buat beberapa pergerakan beralun;
    • luruskan tangan anda, lintasi jari anda. Lakukan beberapa gerakan putaran, pertama ke kanan, kemudian ke kiri. Pergerakan ini membantu meregangkan otot dan tendon;
    • melebarkan kaki anda selebar bahu. Letakkan tangan anda di lutut. Cuba sampai dengan bahu kanan ke arah lutut kiri anda. Bengkokkan dengan berhati-hati.

    Doktor yang hadir harus membiasakan diri dengan latihan. Di samping itu, ada video khas yang akan membantu anda pada mulanya, sehingga anda mengetahui pergerakannya..

    Teknik Dr. Popov berkesan dan akan membantu bukan sahaja dalam rawatan patologi, tetapi juga dalam normalisasi fungsi sendi bahu. Walau bagaimanapun, seseorang tidak boleh berharap bahawa kesannya akan muncul selepas sesi pertama. Anda mesti faham bahawa anda harus melakukan kerja keras. Dan hanya selepas beberapa saat anda akan melihat hasil pertama.

    Satu set latihan untuk periarthritis skapular Dr. Popov

    Luka-luka sendi adalah penyakit yang biasa, dan mereka biasa bagi orang yang berumur berbeza. Salah satunya adalah periarthritis skapula bahu, yang merupakan luka radang kapsul sendi bahu dan tendon yang mengelilinginya. Perubahan ini berlaku pada sendi bahu ke tubuh manusia..

    Penyakit ini boleh menjadi sepihak atau dua hala..

    Sebab pembangunan

    Penyebab utama periarthritis adalah:

    • Beban kejutan besar.
    • Latihan berlebihan semasa bersenam.
    • Kecederaan bahu.
    • Kehadiran osteochondrosis tulang belakang serviks.

    Pada wanita, penyakit ini dapat berkembang setelah mastektomi; ia dilakukan dengan adanya tumor ganas..

    Tahap utama pembangunan

    Penyakit ini biasanya berkembang secara beransur-ansur dan merangkumi beberapa peringkat. Bergantung pada mereka, gejala penyakit tertentu akan berlaku.

    Kursus subakut

    Pada mulanya, terdapat sedikit rasa sakit pada sendi ketika bergerak. Di kawasan sendi, terdapat hiperemia dan peningkatan suhu, pergerakan tangan ke arah atas dan belakang menjadi sakit.

    Kursus periarthritis akut

    Tahap penyakit ini dicirikan oleh:

    1. Kemunculan sensasi yang menyakitkan pada sendi pada waktu malam semasa rehat. Kesakitan dapat diberikan ke kawasan leher ketika mengangkat lengan ke atas dan berusaha menariknya kembali. Tindakan sedemikian hampir mustahil kerana sakit tajam..
    2. Secara beransur-ansur kawasan sendi bahu menjadi edematous, terdapat hiperemia kulit di atas tapak lesi.
    3. Pesakit mengadu kehilangan tidur dan kenaikan suhu badan ke nilai subfebril.

    Ciri ciri penyakit ini ialah pesakit cuba menekan lengan yang bengkok ke dada, sehingga memberikannya posisi yang paling selesa.

    Kursus kronik

    Sekiranya proses perubahan degeneratif dimulakan, dan rawatan tidak dilakukan, maka penyakit ini akan memasuki tahap kronik, yang dicirikan oleh:

    • Kehadiran kesakitan yang berterusan yang boleh bertambah teruk dengan senaman fizikal yang teruk.
    • Sindrom bahu beku boleh berkembang dari masa ke masa..

    Rawatan

    Ubat anti-radang biasanya digunakan untuk rawatan periarthritis pada tahap akut penyakit ini. Juga wajib mengambil analgesik, yang akan membantu menghilangkan sindrom kesakitan. Dengan peralihan periarthritis ke tahap pengampunan, apabila manifestasi kesakitan dan gejala keradangan melemah, doktor menetapkan langkah-langkah terapi lain.

    Kesan yang baik dalam rawatan penyakit ini adalah penggunaan prosedur fisioterapi dan gimnastik untuk sendi..

    Di antara banyak kompleks dan kaedah rawatan yang bertujuan untuk memulihkan mobiliti sendi, kompleks Popov dianggap sangat berkesan..

    Ciri-ciri latihan Popov

    Menurut teori Dr. Popov, semua elemen anggota badan yang terkena, iaitu ligamen dan otot "dari ingatan" mengambil posisi paksa, seperti pada peringkat akut, dan hanya tidak membiarkan anggota badan mengembalikan sepenuhnya pergerakan normal.

    Popov mencipta kaedah khas untuk merawat penyakit ini, yang terdiri daripada latihan fizikal yang bertujuan untuk mengembalikan pergerakan penuh anggota badan yang terkena periarthritis.

    Semua latihan yang ditunjukkan di kompleks ini dirancang khusus untuk pengembangan pergerakan anggota badan tertentu sekiranya terjadi periarthritis humeroskapular.

    Teknik pelaksanaan

    Popov telah mencipta kaedah rawatan yang unik, yang terdiri daripada senaman gimnastik, kompleks ini merangkumi:

    1. Latihan pertama di kompleks ini adalah berjalan yang disebut di tempat: pesakit mesti duduk di tepi kerusi, meletakkan kakinya terpisah dan mula "berjalan", sementara tangan harus melakukan pergerakan gelongsor di sepanjang pinggul dari atas ke bawah.
    2. Latihan seterusnya bertujuan untuk merehatkan ligamen dan otot. Untuk melaksanakannya, anda perlu melonggarkan lengan dan melakukan pergerakan dengan bahu, kemudian membongkok dan meluruskan perlahan-lahan, sementara anda perlu terus menggerakkan bahu.
    3. Latihan berkesan lain yang merupakan sebahagian dari kompleks Popov adalah menarik pergerakan dengan bahu ke depan, sementara lengan juga harus dilanjutkan ke depan. Dianjurkan juga untuk "melukis" delapan dengan bahu.
    4. Latihan gimnastik Popov seterusnya juga dilakukan dalam keadaan duduk, lengan harus digantung dengan bebas, semasa menghirup, anda perlu menyebarkannya ke dada dan pada masa yang sama mendorong bahu ke hadapan, sambil menghembus nafas anda perlu kembali ke posisi awal.
    5. Latihan lain adalah melakukan gerakan bulat dengan siku anda ke belakang dan ke belakang..
    6. Kesimpulannya, anda perlu meletakkan kaki anda selebar bahu dan perlahan-lahan membongkok, sambil berusaha mencapai kaki, kemudian luruskan, kaus kaki harus diarahkan ke luar, bilah bahu dibawa bersama.
    7. Untuk melakukan latihan seterusnya, anda perlu meletakkan tangan di bahu, sementara siku anda harus dihalakan ke hadapan, dalam posisi ini, anda harus meregangkan siku ke hadapan.
    8. Latihan terakhir - tangan perlu diturunkan ke bawah, sementara mereka harus sepenuhnya santai, semasa menghirup - lengan diangkat ke atas, semasa menghembuskan nafas perlahan-lahan diturunkan ke posisi awal.

    Semua latihan di atas harus dilakukan secara berkala, masing-masing selama 4-5 saat sekurang-kurangnya 10 kali.

    Sekiranya ketidakselesaan berlaku semasa latihan, maka perlu menghentikan gimnastik dan merehatkan otot, untuk ini anda perlu melakukan senaman relaksasi. Hanya setelah semua sensasi yang tidak menyenangkan atau menyakitkan hilang, anda akan dapat melakukan senam lebih lanjut.

    Seberapa berkesan sistem Popov?

    Kompleks Popov juga disebut teknik pergerakan kecil, ia mempunyai kesan yang baik dan dapat mengembangkan pergerakan sendi anggota badan yang terjejas dengan periarthritis skapula bahu.

    Selain itu, gimnastik Popov menyumbang kepada pemulihan kekuatan otot dan pemeliharaan tali pinggang bahu dalam keadaan nada fisiologi. Juga, dengan menggunakan latihan yang ditunjukkan di kompleks, anda dapat meningkatkan jarak gerakan pada sendi bahu.

    Latihan yang kerap melatih otot-otot fiksasi dan mengurangkan kesakitan pada anggota badan yang terkena periarthritis.

    Kontraindikasi

    Walaupun kecekapan tinggi kompleks gimnastik Dr. Popov, ada syarat-syarat tertentu di mana dilarang sama sekali melakukan kelas, termasuk:

    • Gangguan irama jantung.
    • Hipertensi dan krisis yang kerap.
    • Diabetes diabetes mellitus.
    • Sindrom kesakitan yang teruk.
    • Feverish menyatakan.
    • Penyakit berjangkit.
    • Kehadiran aneurisma.
    • Infark miokard berulang.

    Walau apa pun, sebelum memulakan kompleks, anda perlu berunding dengan pakar. Pengambilan ubat sendiri, walaupun hanya bersenam, boleh membahayakan kesihatan anda!

    Teknik Popov untuk rawatan periarthritis skapular humeral

    Kumpulan latihan Dr. Popov untuk periarthritis humeroskapular adalah latihan fisioterapi yang boleh dilakukan untuk pencegahan. Gimnastik Popov menyediakan penyingkiran keradangan pada sendi yang menghubungkan bahu dengan skapula, pada otot yang terletak di kawasan ini.

    Adakah terapi senaman Popov dapat membantu periarthritis humeroskapular??

    Terapi senaman Popov diresepkan bersama dengan rawatan dengan ubat-ubatan, fisioterapi, suntikan. Ini diperlukan untuk mendapatkan hasil yang berkesan selepas rawatan periarthritis skapula bahu. Penyakit ini adalah keradangan yang mempengaruhi ligamen dan kapsul sendi, yang terletak berhampiran humerus dan skapula.

    Sekiranya periarthritis humeroskapular, kompleks terapi senaman Popov, yang dibuat untuk rawatan patologi seperti itu, sangat berguna dan berkesan..

    Apakah kaedah latihan fisioterapi menurut Popov? Matlamat terapi adalah:

    • penghapusan kesakitan dan keradangan;
    • pemulihan pergerakan pada sendi, yang menyerang arthritis;
    • menjalankan kompleks pencegahan sekiranya penyakit itu tiba-tiba bertambah buruk.

    Teknik Dr. Popov didasarkan pada memulihkan fungsi tisu penghubung, yang merangkumi tendon dan ligamen, setelah cedera. Merekalah yang memprovokasi fakta bahawa kompleks artikular, setelah cedera, mengingati lokasi sendi dan otot yang salah, dan dalam bentuk inilah fokus penyakit atau patah tulang sembuh.

    Dengan periarthritis skapula bahu, pesakit mula melepaskan sendi, yang menyebabkan banyak kebimbangan. Ini mengelakkan kesakitan dan ketidakselesaan. Otot menghafal pergerakan yang tidak menimbulkan rasa sakit dan melegakan keradangan. Ciri ligamen dan tendon ini digunakan dalam kaedahnya oleh Dr. Popov, yang membantu melatih otot semasa latihan, membantu mereka mengambil posisi yang diperlukan. Beginilah timbulnya senam terapi gerakan kecil, yang diciptakan oleh Popov..

    Rawatan periarthritis humeroskapular mengikut kaedah Popov bertujuan untuk melonggarkan ligamen secara beransur-ansur yang telah menjadi ossifikasi dalam satu kedudukan.

    Apakah kaedah Popov berdasarkan?

    Ciri-ciri teknik ini adalah seperti berikut:

    1. Pesakit harus melakukan pergerakan dengan amplitud rendah dan lembut.
    2. Penting untuk mengikuti sensasi.
    3. Kompleks ini dipilih secara individu sehingga pesakit dapat menumpukan perhatian pada pelaksanaannya.
    4. Latihan tidak boleh menyebabkan kesakitan dan ketegangan.
    5. Ketenangan dan sedikit keletihan mungkin berlaku selepas bersenam.
    6. Gimnastik Popov hanya boleh dilakukan semasa pengampunan atau selepas pemulihan sepenuhnya..

    Semua latihan mesti dilakukan secara berkala agar terapi senaman berkesan. Selalunya, pesakit yang didiagnosis dengan patologi serupa harus melakukan terapi senaman Popov sepanjang hidup mereka. Ia membantu mencegah keradangan daripada berkembang.

    Senaman

    Bagaimana melakukan latihan Popov? Hanya doktor yang boleh menetapkan latihan fisioterapi agar tidak menimbulkan komplikasi penyakit. Untuk pemilihan latihan yang betul, pesakit mesti menjalani keseluruhan kelas Popov dengan pengajar sekali. Ini akan membantu anda memilih pergerakan yang tidak akan menyebabkan ketidakselesaan..

    Penting agar pesakit berehat sebelum setiap latihan..

    Ini melegakan tekanan dari tulang belakang dan bahu dengan lebih cepat. Set latihan Popov untuk periarthritis humeroskular terdiri daripada unsur-unsur berikut:

    1. Memanaskan ligamen.
    2. Meregangkan tendon.

    Memanaskan otot melibatkan latihan berikut:

    1. Duduk di tepi kerusi, luruskan punggung, tangan di lutut. Secara beransur-ansur angkat sebahagian kaki dari lantai, mengambil langkah kecil tanpa bangun dari kerusi. Anda perlu bergerak dengan lancar, membelai anggota bawah dengan tangan ke arah dari pinggul hingga lutut. Secara beransur-ansur anda perlu turun lebih rendah untuk membuat beban di bahu.
    2. Miring kecil, seperti bandul, kiri dan kanan. Bahu menggambarkan angka lapan, pertama dalam satu arah, dan kemudian ke arah yang lain. Dalam kes ini, adalah perlu untuk memerhatikan pernafasan, merehatkan otot punggung dan tali pinggang bahu..
    3. Pegang satu tangan dengan tangan yang lain dan tarik ke atas untuk meluruskan punggung. Kadang-kadang pergerakan ke atas diganti dengan meregangkan lengan ke bawah untuk menarik tali pinggang bahu. Penting agar bahagian belakang mengambil bentuk bulat, condong ke belakang, dan bahagian bawah punggung dan toraks melengkung ke belakang. Pergerakan ini diulang 2-3 kali.

    Lakukan senaman nombor 3 sekali lagi, hanya dekatkan tangan anda.

    Sekali lagi, anda perlu melakukan latihan nombor 1 - berjalan di tempat. Pergerakan bandul harus dilakukan dalam keadaan santai, lengan harus bergerak, seperti belakang.

    Semasa bergerak ke belakang, bilah bahu perlu disatukan. Angkat tangan secara bergiliran, turunkan tangan ke lantai. Bahagian belakang harus mengikut lengan. Pusingkan kepala dan leher anda ke arah yang anda angkat tangan. Letakkan ibu jari setiap tangan pada tulang selangka dan mulailah perlahan-lahan memutar siku, pertama ke depan, kemudian ke belakang, meningkatkan amplitud.

    Kembangkan kaki di tumit sehingga hidung dan lutut saling berpandangan. Pesakit secara beransur-ansur harus bersandar ke hadapan. Tangan meluncur di sepanjang paha dan bahagian bawah kaki untuk membantu meregangkan ligamen belakang. Kaki berpusing ke sisi lain. Kemudian orang itu bangun, bilah bahu disambungkan, dada meluruskan. Semua pergerakan dilakukan dengan lancar, dengan berhati-hati, pergerakan tajam harus dielakkan.

    Lakukan senaman 1 sekali lagi, iaitu berjalan tanpa bangun. Ibu jari di tulang selangka lagi, lengan dibengkokkan ke siku, gerakkannya ke hadapan, ke belakang ke belakang.

    Angkat lengan anda, putar kepala anda ke sisi lain, yang akan meregangkan ligamen interscapular. Rehatkan sikat dengan meletakkannya sehingga tapak tangan dipusingkan ke arah yang berbeza. Kemudian pergerakan dibuat ke arah yang lain. Dengan tapak tangan ke bawah, anda perlu menarik lengan dan bahu, memperbaiki tulang belakang lurus.

    Angkat tangan, kendurkan tangan, bengkokkan pergelangan tangan sedikit, kemudian turunkan lengan anda. Angkat dan bengkokkan lengan ke siku untuk meregangkan otot bisep brachialis. Latihan ini diakhiri dengan lengan, dibengkokkan ke siku, menunjuk ke atas.

    Selanjutnya, menurut kaedah Popov, untuk rawatan periarthritis humeroskapular, perlu meregangkan otot:

    1. Genggam jari anda dan rentangkan tangan anda di hadapan anda, yang akan membolehkan anda membuat gelombang dengan tangan anda. Bergerak dari siku satu anggota atas ke siku yang lain.
    2. Lakukan putaran dengan menambahkan putaran bahu.
    3. Lebar bahu kaki terpisah. Kedua-dua tangan berada di lutut anda. Anda perlu mencapai dengan satu bahu ke lutut yang bertentangan, dan kemudian sebaliknya.
    4. Letakkan tangan anda di bahu yang bertentangan dan sokong siku anda dengan tangan yang lain. Anda perlu membongkok ke depan, meraih ke atas, membawa siku ke batang badan. Semasa membongkok, anda perlu menarik nafas, dan ketika mengangkat, menghembuskan nafas. Bertukar tangan, pergerakan diulang.
    5. Rentangkan kaki selebar mungkin, letakkan tangan di lutut, bengkok ke hadapan. Dilarang menggerakkan punggung, menggerakkan bahu ke lutut yang bertentangan. Hanya bahu yang harus dilibatkan. Angkat badan, gerakkan bahu.

    Kaedah Dr. Popov membantu mengembalikan pergerakan pada sendi, memulihkan nada otot, meningkatkan jarak pergerakan bahu dan sendi.

    Apakah kontraindikasi untuk menjalankan latihan terapi Popov?

    Dilarang melakukan latihan terapeutik seperti itu jika pesakit mempunyai kontraindikasi berikut:

    1. Infark miokard berulang didiagnosis.
    2. Aneurisme berkembang.
    3. Kehadiran penyakit berjangkit.
    4. Keadaan demam.
    5. Sindrom kesakitan yang teruk.
    6. Komplikasi kerana perkembangan diabetes.
    7. Hipertensi.
    8. Krisis hipertensi yang kerap.
    9. Gangguan irama jantung.

    Agar tidak memperburuk perjalanan penyakit ini, adalah mustahil untuk membuat keputusan secara bebas untuk melakukan latihan fisioterapi. Sekiranya pesakit mempunyai periarthritis humeral-scapular, senaman Popov harus disyorkan oleh doktor yang merawat. Tenaga pengajar yang berpengalaman akan menolong pesakit melakukan semua latihan dengan betul semasa mengunjungi bilik terapi senaman.

    Gimnastik mengikut kaedah Popov dengan periarthritis humeroskapular

    Dengan artritis skapular, sendi bahu dan tisu sekitarnya (kapsul, ligamen, tendon, otot) menjadi radang. Kemudian ada sindrom kesakitan di bahu dan skapula, jika tidak ada rawatan, ketidakselesaan itu hanya bertambah. Penting untuk berjumpa doktor seawal mungkin untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, untuk mengelakkan komplikasi serius..

    Cukup sukar untuk menyembuhkan patologi, oleh itu, selain ubat-ubatan, perlu melakukan latihan fisioterapi. Set latihan Popov untuk periarthritis humeroskapular akan membantu meningkatkan pergerakan sambungan tulang dan mempercepat pemulihan prestasi sendi. Agar gimnastik hanya membawa faedah, anda perlu berjumpa doktor sebelum melaksanakannya..

    Artritis bahu biasanya berlaku secara tiba-tiba. Penyakit ini boleh berkembang selepas jatuh, tenaga fizikal yang berlebihan pada anggota badan atas, pukulan langsung ke kawasan sendi bahu-bahu.

    Doktor mengenal pasti penyebab patologi lain:

    • Serangan jantung.
    • Patologi tulang belakang serviks.
    • Penyakit dan pembedahan payudara.

    Artritis bahu adalah akut atau kronik. Pada peringkat awal, rasa sakit ringan muncul, yang semakin meningkat dari masa ke masa. Atas sebab ini, gangguan tidur berlaku, suhu meningkat. Sekiranya tidak ada terapi yang tepat, penyakit ini menjadi kronik. Maka akan sukar untuk menyembuhkan penyakit sepenuhnya. Oleh itu, sangat penting untuk memulakan rawatan pada peringkat awal patologi..

    Inti metodologi Dr. Popov

    Terdapat banyak cara untuk merawat lesi radang-distrofik pada sendi bahu, salah satu yang paling popular adalah terapi senaman Dr. Popov. Doktor telah mengembangkan gimnastik yang membolehkan anda mempercepat pemulihan fungsi sambungan tulang dan tisu sekitarnya.

    Sebagai sebahagian daripada terapi kompleks, ubat-ubatan, prosedur fisioterapi, suntikan, dan gimnastik digunakan. Pendekatan ini akan membantu meningkatkan keberkesanan rawatan..

    Latihan khas akan meningkatkan aktiviti motor tangan dari bahagian yang cedera, memulihkan fungsi sambungan tulang yang terjejas. Gimnastik mempengaruhi tulang dan tisu lembut tali pinggang bahu.

    Ciri utama kompleks Popov adalah pengulangan pergerakan yang kerap, kerana pergerakan anggota badan yang berpenyakit dipulihkan. Selain itu, setelah melakukan senaman secara berkala, otot-otot dipanaskan dan dikuatkan..

    Teknik Dr. Popov menunjukkan kesan berikut:

    • Menormalkan aliran darah di kawasan yang terjejas, memperbaiki trofisme (pemakanan) tisu.
    • Menyambung semula fungsi sendi bahu.
    • Meningkatkan jangkauan pergerakan.
    • Menguatkan ligamen, otot di sekitar sendi yang terjejas.
    • Melegakan otot dan tendon.
    • Mengembalikan nada otot.

    Gimnastik Popov dijalankan untuk rawatan dan pencegahan pemburukan artritis bahu.

    Kompleks terapi menguatkan dan meningkatkan keanjalan ligamen selepas kecederaan atau penyakit. Tisu penghubung inilah yang membuat sendi bahu dan otot-otot di sekitarnya mengingat lokasi yang salah, maka kawasan yang rosak sembuh dalam bentuk ini.

    Ketika sakit, pesakit berusaha untuk memastikan sendi yang rosak dalam keadaan rehat untuk mengelakkan kesakitan. Dan otot-otot di sekitarnya mengingati pergerakan yang tidak menyebabkan ketidakselesaan. Ini adalah ciri tisu penghubung yang digunakan P. Popov di kompleksnya. Gimnastik terdiri daripada pergerakan amplitud rendah yang melatih otot, ligamen, setelah itu mereka mengambil posisi yang diinginkan. Ligamen kaku dan teroksidasi secara beransur-ansur meregangkan, menjadi lebih anjal.

    Popov menasihati untuk melakukan semua pergerakan dengan perlahan, tanpa pergerakan secara tiba-tiba, menikmati prosesnya. Pesakit harus memusatkan perhatian pada pergerakan yang menyenangkan untuk diulang, jika menyebabkan rasa sakit, keletihan atau ketegangan, maka lebih baik menolaknya.

    Peraturan gimnastik

    Gimnastik mengikut kaedah Popov hanya dilakukan setelah mendapat persetujuan doktor yang menghadiri. Sekiranya peraturan ini dilanggar, pesakit menghadapi risiko memburukkan keadaannya..

    Semasa melakukan satu set latihan, anda perlu dipandu oleh peraturan berikut:

    • Tinggalkan gimnastik ketika proses degeneratif-distrofik berada pada tahap eksaserbasi.
    • Ia dibenarkan untuk mula bersenam dengan kesakitan ringan. Ubat sakit akan membantu menghilangkan rasa tidak selesa.
    • Anda tidak boleh berlatih jika anda mengalami sindrom kesakitan yang teruk.
    • Lakukan pemanasan sebelum kompleks utama untuk memanaskan otot.
    • Urut dapat meredakan kesakitan yang teruk.
    • Bola, gelang getah, tongkat gimnastik, dumbbell ringan akan membantu meningkatkan keberkesanan latihan.
    • Dengan pelaksanaan gimnastik yang betul, pesakit berasa sihat. Sekiranya anda mengalami ketidakselesaan, keletihan atau kesakitan, anda perlu berhenti bersenam.
    • Selepas gimnastik, biarkan otot bahu anda berehat..
    • Semasa melakukan kompleks, mengawal pernafasan, ia harus sesuai dengan pergerakannya.
    • Kadar kekerapan setiap latihan - dari 5 kali.

    Rujukan. Lakukan senam Popov setiap hari. Sekiranya anda berehat selama 1-2 hari, keberkesanan kompleks akan menurun.

    Latihan berbaring

    Sekiranya kesakitan kecil, lakukan terapi fizikal semasa berbaring. Lakukan kompleks di permukaan yang keras.

    Satu set latihan menurut Popov berbohong:

    • Ambil kedudukan mendatar, angkat tangan, bengkokkan secara bergantian, kemudian lepaskan jari anda. Ulangi 8 kali.
    • Kedudukan permulaan (IP) adalah sama, pertama tekan dan kemudian lepaskan penumbuk anda sebanyak 8 kali.
    • SP tanpa perubahan, angkat tangan, bengkokkan sedikit ke siku, lakukan gerakan bulat serentak dengan tangan kanan dan kiri ke depan, dan kemudian ke belakang.
    • Bengkokkan lengan anda, letakkan di bahu anda, tahan selama 5-10 saat. Secara beransur-ansur meningkatkan masa penetapan. Ulangi untuk kedua-dua tangan 10 kali..
    • Panjangkan anggota badan ke seluruh badan, bengkokkan mereka, kemudian perlahan-lahan menyebarkannya. Cuba tarik siku anda setinggi mungkin tanpa mengangkat tangan dari lantai. Kadar pengulangan - dari 6 kali.
    • Sebarkan lengan, telapak tangan menghadap ke atas. Pegang kedudukan ini selama 5 hingga 10 saat..

    Latihan sederhana ini, apabila dilakukan secara berkala, akan membantu mengembangkan sendi yang sakit, menguatkan otot, dan menjadikan ligamen lebih anjal..

    Latihan untuk artritis bahu

    Sebelum melakukan pendidikan jasmani di rumah, disarankan untuk bekerja dengan tenaga pengajar. Ini perlu bagi pesakit untuk memilih latihan yang sesuai untuknya dan ingat bagaimana melaksanakannya dengan betul..

    Latihan Pemanasan Otot:

    • Duduk di tepi kerusi dengan punggung lurus dan letakkan tangan di lutut. Angkat perlahan bahagian kaki anda dari permukaan sambil cuba melangkah, tetapi jangan bangun dari kerusi. Pergerakan harus lancar, gerakkan tangan anda di sepanjang kaki anda dari pinggul hingga lutut. Secara beransur-ansur cuba menurunkan diri anda untuk mengetatkan otot bahu anda..
    • Lakukan selekoh batang badan, pertama ke sebelah kanan, dan kemudian ke kiri. Selepas itu, putar bahu anda, seolah-olah anda menarik nombor 8 dengan mereka, pertama ke depan dan kemudian ke belakang.
    • Pegang tangan kiri anda dengan tangan kanan, tarik ke atas sehingga punggung anda menjadi lurus. Dan anda juga boleh menarik anggota badan ke bawah untuk mengetatkan otot bahu. Pada masa yang sama, pastikan bahagian belakang membulat, dan tulang belakang lumbar dan toraks melengkung ke belakang. Ulangi latihan untuk tangan kiri dan kanan dua kali atau tiga kali.
    • Kemudian ulangi latihan nombor 3 sekali lagi, tetapi cubalah mendekatkan tangan anda.
    • Kemudian ulangi pergerakan No. 1 sekali lagi..
    • Lakukan selekoh batang badan sekali lagi, tetapi pada masa yang sama pastikan otot-ototnya santai dan lengan bergerak tepat pada waktunya dengan belakang.
    • Gerakkan tangan anda ke belakang sambil cuba membawa bilah bahu anda sedekat mungkin..
    • Bergiliran mengangkat bahu kanan dan kemudian bahu kiri, dan turunkan lengan. Pastikan punggung anda meregangkan ke atas anggota badan. Pusingkan kepala ke bahu yang berada di bahagian atas.
    • Tekan ibu jari ke tulang selangka, perlahan-lahan gerakkan siku ke belakang dan bulat, secara perlahan meningkatkan ayunan.
    • Pusingkan kaki ke dalam, dan kemudian perlahan-lahan memiringkan batang tubuh anda ke hadapan dan ke bawah, sambil meletakkan tangan anda di kaki anda, dan perlahan-lahan turunkannya sehingga ligamen meregang.
    • Kemudian pusingkan kaki ke luar, angkat perlahan, bawa bilah bahu, luruskan dada.
    • Kemudian ulangi latihan nombor 1 sekali lagi..
    • Angkat lengan anda, putar kepala anda ke arah yang berlawanan untuk meregangkan ligamen antara bilah bahu.
    • Turunkan lengan, putar telapak tangan ke bawah, cuba turunkan lengan dan bahu anda serendah mungkin, sambil terus meluruskan punggung.
    • Angkat tangan, bengkokkan pergelangan tangan anda sedikit, kemudian turunkan anggota badan anda.
    • Angkat dan bengkokkan anggota badan atas, ini adalah bagaimana bisep brachialis diperkuat. Kemudian cuba angkat siku bengkok ke atas..

    Tenaga pengajar yang berpengalaman akan membantu pesakit menyusun satu set latihan.

    Seterusnya, otot dan tendon diregangkan:

    • Sambungkan jari anda dengan kunci, rentangkan tangan ke hadapan, gerakkan dari siku sebelah tangan ke siku yang lain, yang menggambarkan gelombang.
    • Sebarkan anggota badan, putar, setelah beberapa bulatan, mula melakukan pergerakan dan bahu yang melingkar.
    • Kaki di paras bahu, tangan di lutut, tarik bahu kanan ke lutut kaki kiri anda, dan kemudian ulangi latihan dengan bahu yang lain.
    • Letakkan tangan kanan anda di bahu yang bertentangan dan sokong siku dengan anggota badan yang bebas. Bersandar ke hadapan, pusing ke atas, cuba membawa siku ke batang badan anda. Semasa membongkok, tarik nafas, dan ketika mengangkat, hembuskan. Kemudian ulangi pergerakan dengan tangan yang lain..
    • Rentangkan kaki anda sejauh mungkin, letakkan tangan di lutut, bengkok sedikit ke depan, tetapi pastikan punggung anda tidak bergerak. Gerakkan bahu kiri ke lutut kanan secara bergantian, kemudian ulangi latihan untuk bahu kanan. Kemudian angkat badan anda dan gerakkan bahu anda.

    Kontraindikasi

    Fisioterapi, seperti teknik pemulihan, mempunyai kontraindikasi:

    • Tempoh postinfarction.
    • Membengkak dinding arteri kerana penipisan atau regangan.
    • Penyakit berjangkit akut.
    • Kesakitan yang kuat.
    • Komplikasi pada pesakit diabetes mellitus.
    • Hipertensi arteri.
    • Episod tekanan darah yang berlebihan.
    • Pelanggaran fungsi jantung.
    • Kecenderungan pendarahan.

    Sekiranya terdapat keadaan atau penyakit seperti itu, dilarang melakukan latihan mengikut kaedah Dr.Popov.

    Yang paling penting

    Kompleks Popov berkesan, ia akan membantu mencegah dan menyembuhkan (terapi kompleks) periarthritis humeroskapular, menormalkan fungsi sendi yang terjejas. Walau bagaimanapun, sebelum menjalankan kelas, anda perlu berunding dengan doktor anda mengenai kehadiran kontraindikasi. Sekiranya pakar membenarkan pesakit melakukan latihan fisioterapi, maka pelajaran pertama dianjurkan dilakukan di bawah pengawasan instruktur yang berpengalaman. Dia akan membantu anda memilih latihan yang paling sesuai untuk pesakit dan menjadikan kompleks individu. Sekiranya anda mengalami kesakitan atau keletihan, anda perlu berhenti bersenam. Untuk mempercepat pemulihan, perlu melakukan senam Popov setiap hari.

    Gimnastik Popov dengan periarthritis skapular

    Periarthritis bahu-skapular adalah penyakit degeneratif-distrofik genesis keradangan yang sifatnya lambat.

    Ciri utama penyakit ini adalah bahawa ligamen, kapsul, unsur tendon, serta keseluruhan beg sendi, segera terlibat dalam proses patologi.

    Kumpulan latihan Popov pada satu masa dikembangkan tepat untuk mengatasi penyakit ini.

    1. Penyebab artritis bahu
    2. Rawatan periarthritis humeroscapular
    3. Kaedah untuk rawatan periarthritis bahu-skapular Dr Popov
    4. Peraturan utama kompleks latihan Popov
    5. Latihan mengikut Popov untuk periatritis jenis skapular

    Penyebab artritis bahu

    Penyebab utama penyakit ini:

    1. Beban kejutan besar;
    2. Lebihan voltan;
    3. Kecederaan pada tali pinggang bahu atau ruasnya yang tersendiri;
    4. Osteoporosis progresif tulang belakang serviks, yang sudah lama tidak dirawat.

    Sebab yang sama boleh menyebabkan arthrosis, dan arthritis pada bahu bahu, dan polyarthritis zon bahu-bahu..

    Rawatan periarthritis humeroscapular

    Rawatan semua proses degeneratif-distrofik dari genesis keradangan sistem muskuloskeletal dilakukan dengan bantuan ubat anti-radang. Namun, untuk menyembuhkan penyakit serius seperti periarthritis, tidak cukup hanya rawatan ubat..

    Sudah tentu, ubat-ubatan akan membantu mengatasi kesakitan untuk sementara waktu dan bahkan dapat menghentikan perubahan distrofik untuk sementara waktu, tetapi anda tidak dapat melakukan tanpa satu set latihan yang dipilih dengan betul.

    Latihan, gimnastik (aktif dan pasif), dan teknik terapi senaman lain yang bertujuan untuk merawat periarthritis skapula bahu pernah dikembangkan oleh ahli terapi dan ahli fisioterapi yang paling terkenal. Contohnya, Bubnovsky dan Alexander Saraev.

    Walau bagaimanapun, perkembangan Dr. Popov memerlukan perhatian khusus. Dialah yang membuat latihan khusus untuk melawan periarthritis humeroskapular.

    Kaedah untuk rawatan periarthritis bahu-skapular Dr Popov

    Terapi senaman dengan periarthritis skapula bahu adalah salah satu cara utama untuk meninggalkan pemusnahan tisu yang lebih luas lagi. Lebih-lebih lagi, tidak setiap set latihan sesuai untuk setiap pesakit dan menyelesaikan masalahnya..

    Untuk periarthritis skapular, Dr. Popov telah membuat pelbagai latihan khas yang membantu dalam tempoh terapi aktif, pada masa pemulihan.

    Mereka menyumbang kepada pemulihan sendi yang terjejas di masa depan, dengan mengelakkan kontraktur. Inti dari latihan terapeutik adalah bekerja dengan semua tisu, baik lembut dan keras..

    Kaedah Popov untuk sendi melibatkan manipulasi dengan pengulangan yang kerap. Kerana ini, amplitud yang serius dicapai, tisu dipanaskan, trofisme terbentuk di pinggiran.

    Kesan utama yang dapat dicapai dengan bantuan set latihan Dr. Popov untuk periarthritis bahu-skapular:

    1. Normalisasi bekalan darah ke segmen yang terjejas.
    2. Pemulihan potensi fungsi kawasan dengan fenomena degeneratif.
    3. Peningkatan jarak pergerakan di bahu yang terkena periarthritis.
    4. Menguatkan radas ligamen dan tisu otot.
    5. Relaksasi otot dan tendon.
    6. Memperbaiki nada tisu lembut.

    Semua latihan yang membentuk kompleks Dr.Popov untuk pesakit dengan periarthritis humeral-scapular boleh didapati dalam pelbagai bentuk. Anda boleh memuat turun gambar video di YouTube atau membaca penjelasan dalam arahan khas. Walau bagaimanapun, tidak cukup hanya mengulangi latihan, tetapi penting untuk memahami intipati semua algoritma..

    Peraturan utama kompleks latihan Popov

    Pendidikan jasmani (pencegahan, pemulihan dan terapi) dalam komposisi bahu dan formasi kompleks sistem muskuloskeletal yang lain harus dilakukan dengan mengambil kira peraturan dan cadangan khas.

    Berkenaan dengan terapi senaman secara khusus, anda boleh mulai melakukan satu set latihan mengikut kaedah Popov hanya setelah mendapat persetujuan doktor yang menghadiri. Pada mulanya, anda mungkin memerlukan sokongan pakar dari kelas semasa kelas pertama.

    Peraturan utama yang mesti dipatuhi:

    1. Semasa serangan akut yang sangat teruk, disertai dengan keradangan total, lebih baik menolak latihan;
    2. Dengan sensasi yang menyakitkan, latihan menurut Dr. Popov dapat diteruskan. Dalam beberapa keadaan, pengambilan ubat penahan sakit dibenarkan sebelum bermula;
    3. Tidak perlu memuatkan sendi, terutama pada awalnya. Tahap beban meningkat secara beransur-ansur;
    4. Latihan yang paling sukar dari kompleks kaedah Popov harus dilakukan hanya setelah sendi dan otot dipanaskan dengan baik;
    5. Selepas setiap latihan dari kompleks, anda perlu membuat jeda kecil untuk merehatkan tisu otot;
    6. Penting untuk memantau pergerakan anda sendiri semasa melakukan kompleks;
    7. Setiap latihan dijalankan sekurang-kurangnya 5 kali;
    8. Rawatan untuk periatritis skapular harus dilakukan setiap hari.

    Kaedah Popov dapat meningkatkan kesejahteraan anda dengan ketara. Selepas setiap sesi, disarankan untuk melakukan urutan atau mengunjungi kolam renang.

    Latihan mengikut Popov untuk periatritis jenis skapular

    Semua latihan kompleks Popov dilakukan dengan ketat di permukaan yang keras. Sekurang-kurangnya satu minit diperuntukkan untuk setiap pergerakan.

    Sekiranya, semasa melakukan latihan seterusnya, rasa sakit yang teruk atau ketidakselesaan yang teruk dirasakan, ia dibenarkan untuk melangkau algoritma pergerakan ini dan meneruskan ke yang berikutnya.

    Berikut adalah senarai latihan utama yang membentuk kompleks untuk periarthritis skapula bahu:

    1. Duduk di kerusi pada kedudukan yang paling selesa. Tangan jatuh bebas di lutut anda. Simulasikan berjalan dalam posisi duduk. Pada masa yang sama, penting untuk tidak merobek tangan dari pinggul, tetapi melakukan gerakan yang serupa dengan kaki anda;
    2. Semasa mensimulasikan berjalan, mulailah melakukan gerakan melingkar dengan tangan anda, mengurut paha anda. Penting untuk menggerakkan bahu secara aktif. Semakin banyak otot di seluruh badan digunakan, semakin baik;
    3. Duduk di atas kerusi dengan tangan anda di sisi anda. Mereka harus menggantung dengan bebas. Sekarang anda perlu menggerakkan tali pinggang bahu, sehingga dapat mengangkat lengan;
    4. Lakukan pergerakan bulat dengan bahu anda ke belakang. Lengan digantung ke bawah dan membuat pergerakan lancar. Sambil mengangkat bahu, luruskan punggung. Semasa menurunkan tali pinggang bahu, gerakkan ruang tulang belakang ke bawah. Naikkan dan turunkan sendi pinggul dengan cara yang sama..

    Ini adalah beberapa contoh bagaimana anda secara beransur-ansur dapat mengembalikan pergerakan ke sendi yang rosak dengan pararthritis humeroskapular mengikut kaedah Dr.Popov.

    Teknik ini berkesan dan berkesan hanya jika anda mengikuti semua peraturan, mematuhi "makna emas" dalam segala hal.

    Perlu diingat bahawa kompleks melawan periarthritis humeroscapular dikembangkan oleh seorang profesional yang berpengalaman..

    Popov mengamalkan pendekatan yang sangat selamat untuk menyelesaikan masalah tertentu dan merupakan wakil perubatan rasmi.