7 latihan terbaik untuk menguatkan sendi lutut

Meniskus

Sekiranya anda mencari latihan menguatkan lutut yang dapat melegakan sakit lutut dengan ketara, maka artikel ini sesuai untuk anda..
Sakit sendi tentu saja boleh berlaku akibat trauma dan jenis lain dari permukaan artikular, kerana kerja fizikal dan sukan yang berat.
Walau bagaimanapun, penyelidikan semasa menunjukkan bahawa kelemahan dan kesakitan pada sendi lutut adalah hasil daripada aktiviti yang tidak mencukupi..
Sebilangan besar orang tua mengadu sakit yang berlainan di bahagian tubuh yang berlainan, dan sakit lutut adalah salah satu aduan yang paling biasa..
Apa yang tidak difahami oleh banyak orang adalah bahawa gaya hidup tidak bergerak yang membawa kepada masalah..

Mengapa bersenam?

Terdapat beberapa sebab untuk melakukan latihan lutut:

  1. Peningkatan jumlah cecair sinovial (cecair ini berfungsi sebagai pelincir sendi).
  2. Aliran darah bertambah baik dan peningkatan suhu otot.
  3. Rangsangan pengaliran neuromuskular.

Banyak kajian membuktikan bahawa kelemahan otot paha quadriceps berkaitan dengan penampilan kesakitan di lutut dan perkembangan osteoartritis yang cacat.
Sebenarnya, quadriceps yang lemah adalah salah satu peramal yang paling penting bagi batasan kesakitan dan fungsi anggota badan..
Satu eksperimen mendapati bahawa hanya senaman isometrik selama 5 minggu pada otot pinggul quadriceps mengurangkan kesakitan lutut dan fungsi lutut bertambah baik..
Isometrik adalah yang tidak berkaitan dengan pergerakan anggota badan. Dengan kata lain, sudut sendi dan panjang otot tidak berubah..
Contohnya, cuba menolak atau menarik objek pegun (dinding). Otot tegang, tetapi tidak ada pergerakan yang berlaku.
Oleh itu, jika anda takut untuk menggerakkan kaki atau terlalu menyakitkan, isometri boleh menjadi kaedah yang baik untuk memulakannya, sebelum anda mula melakukan gerakan lenturan dan pemanjangan klasik..
Duduk dan berehat secara berterusan tidak meningkatkan kesihatan sendi.
Pemulihan merangkumi pergerakan sendi lutut.
Ini adalah perbezaan antara banyak profesional perubatan dan pelatih sukan pintar. Ramai doktor mengatakan bahawa rehat diperlukan. Atlet celik memberitahu anda untuk bergerak..

Sekiranya lutut anda sakit, jangan lupa bahawa kunci peningkatan adalah menguatkan tendon, ligamen, dan otot yang berdekatan..
Latihan kekuatan adalah kaedah terbaik untuk menguatkan mereka..

Otot yang kuat menyelaraskan dan menstabilkan sendi, menyerap kekuatan kejutan yang disebarkan ke sendi, dan meminimumkan kesan dengan menyebarkan beban ke kawasan yang lebih besar, sehingga meningkatkan kekuatan otot adalah salah satu faktor utama dalam mengurangkan kesakitan.

Seperti yang disebutkan di atas, quad yang lemah adalah penyebab yang paling biasa berkaitan dengan sakit lutut.
Walau bagaimanapun, hamstring dan glute yang lemah juga menyumbang kepada perkara ini. Kerana mereka tidak hanya menstabilkan sendi lutut, tetapi juga menyerap titik kuat dan kejutan semasa pergerakan. Oleh itu, latihan penguat lutut yang terbaik memberi tumpuan kepada pengembangan otot-otot ini..
Dan inilah satu lagi perkara penting yang perlu diberi perhatian..
Melakukan latihan berkaki dua seperti jongkok sangat bagus, tetapi beralih ke squat berkaki tunggal meningkatkan kecekapan..
Latihan pada satu kaki selalunya merupakan tekanan terbaik untuk menguatkan lutut kerana perlunya menjaga keseimbangan (keseimbangan). Ia merangsang ligamen artikular pada tahap yang lebih besar..

7 latihan terbaik untuk menguatkan lutut

Step up (step up) - melangkah di bangku simpanan dengan dumbbells

Ini adalah salah satu latihan kaki tunggal yang terbaik. Mereka tidak hanya memerlukan lebih banyak keseimbangan, tetapi mereka juga dapat mengembangkan glute dan quadriceps dengan sempurna..
Sejujurnya, ini adalah pergerakan yang kompleks..
Oleh itu, anda perlu menyesuaikan tahap kesukaran dengan ketinggian platform (bangku), serta berat dumbbells.
Tujuannya adalah untuk meningkatkan berat badan secara berperingkat dari set ke set, dari minggu ke minggu..
Contohnya:

  • 1 set - 5 kg.
  • Pendekatan ke-2 - 7.5 kg.
  • 3 pendekatan - 10 kg.

Kami menambah berat badan dari pendekatan ke pendekatan.
Perkembangan beban adalah kunci untuk penambahan kekuatan dan penambahan otot. Dan, dengan itu, untuk menguatkan dan menguatkan sendi lutut dari masa ke masa.
Pelunasan sendi bertambah baik, rasa sakit hilang.

Berjalan kaki

Satu lagi senaman bergantian pada setiap kaki.
Sudah tentu, anda boleh melakukan lunges dengan dumbbells di satu tempat, tetapi lunges berjalan memerlukan lebih banyak keseimbangan. Ramai orang lebih suka pilihan ini dan bukannya pegun kerana ia menggunakan tali hamstring dengan lebih kuat..
Lunges berjalan memaksa tali pinggang untuk meregangkan dan menguncup sebanyak mungkin, dan melatih tendon dan ligamen untuk menstabilkan sendi lutut.
Meregangkan dan melatih tali pinggang dalam pergerakan ini sungguh luar biasa. Oleh itu, berjalan kaki digunakan untuk mengurangkan risiko beberapa kecederaan kaki yang biasa..

Jambatan glute

Salah satu latihan terbaik untuk pengembangan glute yang disasarkan.
Ramai orang menganggapnya sebagai salah satu asas latihan atlet trek dan lapangan. Dan ada beberapa sebab khusus untuk ini:

  • Latihan pantat sangat penting untuk mengembangkan kekuatan letupan..
  • Ini adalah senaman pinggul yang hebat..
  • Bagus untuk latihan dan menjaga keseimbangan.
  • Memberi kekuatan dan kestabilan pada sendi lutut dan pergelangan kaki.

Kajian menunjukkan bahawa jambatan glute adalah latihan yang sangat baik untuk meningkatkan kestabilan punggung bawah, pinggul dan punggung, yang berkaitan secara langsung dengan fungsi lutut.
Sebenarnya, pinggul dan otot yang lemah di batang badan (inti) juga boleh menyebabkan masalah pada sendi lutut..
Ini adalah senaman yang bagus untuk digunakan di rumah..
Melakukannya agak sukar, selain itu, wajar dilakukan dengan berat (pancake, dumbbells).
Apabila berat badan menjadi terlalu ringan, menggunakan fitball untuk melakukan glute bridge adalah kaedah terbaik untuk membuat latihan ini menjadi lebih sukar..

Setinggan

Badan kita hanya dibuat untuk mereka.
Memberitahu seseorang yang sakit lutut untuk tidak melakukan squats adalah seperti memberitahu seseorang yang mengalami dehidrasi untuk tidak minum air. Ini bukan cadangan yang baik..
Tetapi banyak profesional kesihatan masih tidak mengesyorkan berjongkok..

Sebilangan besar kajian bersetuju bahawa jongkok menguatkan sendi lutut, melegakan kesakitan di dalamnya, dan mendorong pemulihan dan pertumbuhan tulang rawan artikular..

Kaki kita secara semula jadi dibuat untuk pergerakan seperti itu..
Tindak balas semula jadi untuk lutut ketika mereka kerap menghadapi beban berat adalah menjadi lebih kuat..
Secara semula jadi, anda perlu memberi tumpuan kepada sindrom kesakitan.
Sekiranya jongkok menyebabkan kesakitan yang teruk, maka anda perlu melakukan latihan lain sehingga otot menjadi lebih kuat dan rasa sakitnya berkurang sehingga boleh melakukan squats.
Beban di lutut anda meningkat semakin dalam dan semakin berat berat badan anda..
Tetapi lutut memerlukan rangsangan seperti itu - yang utama adalah kompeten dan beransur-ansur..

Squats depan

Mungkin pilihan jongkok terbaik dalam kes kami. Mereka memberikan tekanan sudut yang lebih sedikit pada sendi, tetapi mereka mengaktifkan quad lebih baik daripada latihan lain. Orang yang sakit lutut selalu lemah otot quadriceps. Banyak kajian menunjukkan bahawa kelemahan pada quadriceps dan hamstrings menyumbang kepada kehilangan tulang rawan artikular. Oleh itu, ini adalah jongkok depan yang merupakan salah satu latihan terbaik untuk menguatkan lutut..

Squats pada satu kaki

Sangat serupa dengan step-up, hanya tanpa platform.
Salah satu latihan berat badan yang terbaik.
Perhatikan bahawa jongkok (seperti deadlift) adalah pergerakan yang sangat semula jadi untuk badan kita..
Tetapi ketika berjongkok pada satu kaki, anda perlu melakukan lebih banyak penstabilan (keseimbangan) untuk mengekalkan keseimbangan. Ini bermaksud banyak tekanan pada ligamen..
Tetapi ada satu kelemahan. Kemungkinan, kaki anda tidak cukup kuat untuk melakukannya. Untuk memudahkan anda, anda boleh melakukannya dengan memberi penekanan pada kerusi atau dinding..
Dan jika pergerakan ini terlalu mudah untuk anda, maka anda boleh mula menggunakan dumbbell untuk menambah beban..

Deadlift pada kaki lurus

Kedua-dua quadriceps dan hamstrings diperlukan untuk menstabilkan lutut dan untuk menyerap kekuatan kejutan dan kejutan (bertindak sebagai penyerap kejutan) ketika berjalan atau berlari.
Tetapi banyak orang melatih quad mereka dan mengabaikan hamstrings..
Ketidakseimbangan dalam perkembangan otot-otot bahagian bawah kaki, juga menyebabkan masalah sendi.
Apabila anda melihat kelemahan pada tali pinggang?

  • Semasa menaiki tangga.
  • Semasa cuba bangun dari posisi duduk.
  • Semasa mengangkat objek dari lantai.

Deadlift berkaki lurus adalah salah satu latihan terbaik untuk menguatkan tali pinggang..
Ia mesti dilakukan dengan lutut yang sedikit bengkok, jangan meluruskannya sepenuhnya.
Anda membiarkan berat badan membengkokkan badan anda ke lantai, dan kemudian, sedikit membengkokkan lutut, naik semula. Sekiranya anda melakukan pergerakan dengan betul, anda akan merasakan ketegangan pada otot-otot bahagian belakang kaki..

Jangan sekali-kali melakukan pemanjangan kaki pada mesin semasa duduk

Sekarang mari kita bincangkan perkara yang tidak boleh dilakukan.
Anehnya, banyak pelatih dan pengajar kecergasan sangat sering mengesyorkan pemanjangan kaki duduk untuk membina semula lutut dan menguatkan paha depan. Pada pendapat mereka, latihan ini lebih lembut dan senang dilakukan..

Jauhkan diri dari lanjutan kaki jika anda mengalami sakit lutut.

Lebih baik lagi, jangan lakukannya sama sekali, walaupun lutut anda baik-baik saja. Oleh kerana ini adalah pergerakan yang tidak wajar untuk sendi lutut.
Kerana mereka direka secara semula jadi untuk bekerjasama dengan seluruh kaki dari posisi berdiri di lantai..
Sekiranya anda mengalami keseleo atau pecah ligamen cruciate anterior (kecederaan sukan yang agak biasa), maka melakukan pelanjutan kaki di simulator adalah bodoh.
Apa masalahnya?
Latihan ini merujuk kepada pergerakan dengan rantai kinetik terbuka, iaitu, kaki tidak berdiri di atas tanah, tetapi bergerak bebas di udara.
Penting untuk diingat bahawa lutut berfungsi paling baik bersamaan dengan otot dan sendi kaki..
Sambungan kaki di simulator, tidak seperti jongkok, lepaskan semua sendi lain dari pergerakan. Akibatnya, quad yang kuat menghasilkan banyak tork dan tekanan pada ligamen cruciate anterior dan keseluruhan sendi lutut..

Jangan melakukan senaman regangan

Kebanyakan orang tidak betul..
Regangan statik, terutama sebelum bersenam, tidak mengurangkan risiko kecederaan dan berbahaya bagi lutut.
Perkara yang sama berlaku untuk banyak pose yoga. Pergerakan statik ini meregangkan otot dan ligamen lutut, memberikan tekanan yang besar pada mereka..
Penyelidikan yang mendalam telah membuktikan bahawa peregangan statik tidak mengurangkan risiko kecederaan dan sebenarnya dapat mengurangkan tahap dan prestasi tenaga.
Seperti yang ditunjukkan oleh Sage Rountree dalam bukunya, Panduan Yoga untuk Pelari:

Apa yang kita perlukan adalah gerakan yang sihat - apa pun di luar itu - dapat meregangkan otot dan tendon, ligamen berlebihan dan menjejaskan kesihatan sendi.

Ringkasnya, lebih baik tidak melakukan peregangan statik sama sekali, tetapi fokus pada pemanasan yang dinamik sebelum latihan: ayunan kaki, lompat tali dan Jumping Jack (melompat dengan tangan dan kaki).
Selain itu, menggunakan roller urut berfungsi dengan sangat baik untuk memanaskan otot dan sendi..

Kesimpulan utama

Perkara paling teruk yang perlu dilakukan untuk lutut adalah tidak melakukan senaman..
Quadriceps dan hamstring yang lemah adalah salah satu penyebab utama kesakitan pada sendi ini. Secara semula jadi, perlu memberi tumpuan kepada kesakitan. Sekiranya senaman sangat menyakitkan, jangan lakukannya. Pilih yang lain dan lakukan secara berkala untuk menguatkan sendi lutut dan melegakan kesakitan.

Kejayaan

satu komen

Berdiri di permukaan yang tidak stabil (tikar tanpa alas kaki, tikar melengkung dengan ketat). Angkat sebelah kaki dan rasakan keseimbangan. Terjun ke belakang, menyerong dan ke sisi. Pada masa yang sama, jaga tahap badan dan pastikan tidak ada perasaan putaran di lutut sokongan. 12 ulangan setiap kaki akan cukup untuk menguatkan lutut.

Tambah komen Batalkan balasan

Dengan mengklik butang "Kirim komen", anda menyetujui buletin, pemprosesan data peribadi dan menerima dasar privasi.

Terapi senaman untuk kerosakan pada meniskus lutut

Lutut sering mengalami kecederaan. Air mata meniskus adalah masalah biasa. Ini disebabkan oleh kecederaan sukan, pergerakan tiba-tiba dan perubahan yang berkaitan dengan usia. Pelbagai kaedah digunakan untuk merawat patologi. Salah satu kaedah terapi utama adalah terapi senaman untuk meniskus lutut..

Peranan pendidikan jasmani dalam kerosakan meniskus

Gimnastik pemulihan adalah salah satu kaedah utama pemulihan meniskus selepas kecederaan. Ia membolehkan sendi lutut bergerak kembali sepenuhnya. Keberkesanan latihan adalah seperti berikut:

  • melegakan kesakitan;
  • normalisasi peredaran darah;
  • peningkatan nada otot di kaki;
  • pemulihan keupayaan motor lutut.

Terapi latihan untuk kerosakan pada meniskus diresepkan kepada pesakit 3 minggu setelah cedera, jika perawatan obat dilakukan, atau setelah 2 bulan, jika operasi dilakukan.

Peraturan latihan fisioterapi

Untuk keberkesanan maksimum terapi senaman sekiranya berlaku kerosakan pada meniskus, pesakit mematuhi peraturan tertentu. Ini termasuk:

  • Kelancaran pergerakan semasa bersenam.
  • Peningkatan secara beransur-ansur dalam julat pergerakan semasa latihan untuk lenturan dan pemanjangan anggota bawah.
  • Berhenti bersenam sekiranya sakit lutut atau ketidakselesaan berlaku.
  • Kekerapan melakukan terapi senaman untuk beberapa pendekatan sehari.
  • Memanaskan otot sebelum melakukan gimnastik dan berehat selepas itu.

Kegagalan untuk mematuhi cadangan mudah seperti itu menyebabkan kemerosotan patologi dan kemerosotan keadaan umum pesakit..

Program bertahap

Satu set latihan untuk meniskus sendi lutut dikembangkan secara eksklusif oleh pakar. Biasanya kelas dibahagikan kepada 3 peringkat, yang berbeza dalam kerumitan: beban harus meningkat secara beransur-ansur.

peringkat awal

Ini termasuk latihan kaki yang paling ringan untuk membantu lutut anda menyesuaikan diri dengan aktiviti fizikal. Terapi senaman merangkumi tindakan berikut:

  1. Duduk di atas lantai, bengkokkan anggota badan anda di lutut, gerakkan kaki anda sejauh mungkin. Kemudian ketatkan otot gluteal, tahan selama 5 saat, kemudian berehat dan ulangi 10 kali lagi.
  2. Berbaring di punggung, letakkan roller di bawah lutut yang terkena. Cuba luruskan kaki anda sebanyak mungkin, bersandar pada roller. Dalam bentuk lanjutan, pasangkan anggota badan selama 5 saat, berehat dan lakukan 10 latihan lagi.

Peringkat pertengahan

Pada peringkat ini, kelasnya lebih sukar. Pesakit melakukan perkara berikut:

  1. Berbaring di lantai, letakkan roller di bawah lutut yang rosak. Dengan cara yang sama seperti latihan sebelumnya, lenturkan anggota badan, tetapi dengan berat badan. Untuk melakukan ini, anda perlu menggunakan item yang berat badannya meningkat secara beransur-ansur selama sebulan, bermula dari 400 g dan berakhir dengan 2 kg. Pasangkan berat ke pergelangan kaki. Lakukan senaman 10 kali.
  2. Berdiri tegak di kedua kaki dan mula berjongkok. Mencapai sudut 90 darjah antara paha dan kaki bawah, berlama-lama selama 5 saat, kemudian perlahan-lahan kembali ke kedudukan permulaan. Lakukan senaman 10 kali.
  3. Berdiri dengan kaki yang sihat, dan bengkokkan kaki yang terkena pada lutut dan tarik tumit ke punggung. Sebaik sahaja regangan otot dirasakan, betulkan kedudukan selama 5 saat dan turunkan anggota badan secara beransur-ansur. Lakukan senaman 10 kali.

Peringkat akhir

Kelas memerlukan lebih banyak usaha, jadi mereka bermula dengan sendi yang sudah siap. Kompleks ini merangkumi tindakan:

  1. Berdiri di atas anggota badan yang sakit, bengkokkan badan yang sihat dan lakukan jongkok, tetapi tidak dalam dan tidak tajam. Lakukan sekurang-kurangnya 10 kali.
  2. Berjalan menaiki tangga menggunakan kaki yang cedera.

Tempoh imobilisasi

Selepas kerosakan pada meniskus, sendi tidak bergerak. Proses ini dipanggil imobilisasi. Tujuannya adalah untuk mencegah perpindahan tisu yang terjejas dan memberi rehat pada kaki untuk penyatuan tulang rawan.

Orthoses atau bantalan lutut digunakan untuk melumpuhkan. Pilihan produk bergantung pada seberapa teruk meniskus itu rosak. Sekiranya doktor menetapkan serpihannya, maka anda perlu menggunakan serpihan atau serpihan plaster.

Cara menghilangkan kesakitan?

Untuk melegakan kesakitan, edema dan keradangan semasa imobilisasi, kortikosteroid, ubat anti-radang bukan steroid digunakan. Salap penghilang rasa sakit dan penyejuk juga digunakan untuk kaki yang cedera..

Anda juga dapat mengatasi kesakitan dengan bantuan resipi ubat tradisional. Untuk melakukan ini, buat kompres pada waktu malam. Daun burdock, madu, bawang besar, alkohol digunakan sebagai agen penyembuh..

Tempoh postimmobilisasi

Setelah melumpuhkan kaki, pesakit juga perlu bersenam. Satu set kelas dikembangkan oleh pakar bergantung kepada sama ada seseorang ingin bersukan pada masa depan atau dia hanya perlu kembali ke kehidupan normal..

Gimnastik untuk pemulihan berfungsi

Untuk memulihkan anggota badan bawah selepas pembedahan, set latihan berikut digunakan:

  • Berdiri, bengkokkan lutut dan putar kaki bawah.
  • Berbaring, bersandar pada siku, belakang kepala anda dan kaki yang sihat dibengkokkan pada sendi lutut. Kemudian angkat pelvis dengan lancar, dan bengkokkan anggota badan yang cedera di lutut.
  • Duduk, angkat bola dengan kaki.
  • Lakukan squats.

Juga, pesakit berjalan di sekitar hospital menggunakan kruk untuk mengawal kiprah yang betul.

Pemulihan kekuatan otot

Selain sendi, pesakit juga melakukan latihan untuk fungsi normal tisu otot kaki. Semasa rawatan, otot-otot berehat dan kehilangan stamina bekas. Untuk memulihkannya, latihan diperlukan:

  1. Kaki diletakkan di atas kerusi, lutut dibengkokkan pada sudut 90 darjah dan membongkok ke hadapan dan ke sisi, membengkokkan sendi lutut.
  2. Berdiri dengan punggung ke dinding, duduk sehingga lutut berada pada sudut yang betul, dan biarkan dalam keadaan ini selama 10 saat.
  3. Berbaring di punggung anda, tekan kaki anda ke dinding dan luncurkannya di sepanjang permukaan, bengkokkan lutut anda.

Selain bersenam, berjalan kaki, berbasikal, berenang membantu memulihkan otot..

Cadangan untuk pesakit

Agar fungsi kaki yang sakit pulih lebih cepat, semua cadangan doktor yang hadir mesti dipatuhi. Ini akan membantu mengurangkan tempoh pemulihan dan kembali ke kehidupan yang penuh..

Doktor menasihati pesakit:

  1. Bersenam dengan kerap.
  2. Jangan mandi dengan air panas.
  3. Makan dengan betul untuk memastikan berat badan tidak terkawal. Makan lebih banyak sayur-sayuran, buah-buahan, ikan, produk tenusu. Jangan makan lemak dan karbohidrat.
  4. Ambil vitamin.

Dengan mengikuti semua cadangan doktor, pesakit akan lebih mudah mengatasi patologi sendi lutut kaki. Sesungguhnya, dalam rawatan, penting bukan sahaja pengalaman doktor, keberkesanan ubat-ubatan dan teknik pembedahan, tetapi juga penyertaan aktif pesakit dalam proses pemulihan..

Senaman yang berkesan untuk menguatkan sendi lutut

Lutut adalah salah satu sendi terbesar dalam sistem muskuloskeletal manusia. Oleh kerana aktiviti fizikal harian, struktur fisiologi yang kompleks, sendi sangat kerap terdedah kepada pelbagai penyakit dan kecederaan. Ini membawa kepada kemunculan rasa sakit, sakit perut, edema, keradangan, dan akibat tidak menyenangkan lain yang tidak hanya mengurangkan kualiti hidup, tetapi juga menyebabkan gangguan pergerakan.

Latihan untuk menguatkan sendi lutut menjadi asas program pemulihan bagi pesakit yang mengalami kecederaan, akibatnya pergerakan anggota badannya terganggu. Latihan khas untuk menguatkan sendi lutut akan membantu memulihkan sepenuhnya fungsi motor, mengembalikan seseorang ke usia tua mereka.

Sebelum kita mempertimbangkan secara terperinci bagaimana menguatkan sendi dan ligamen lutut, kita akan memberi sebab dan tanda utama luka tersebut..

Punca masalah lutut

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Sebab yang paling biasa:

  1. Berat berlebihan, di mana beban fizikal yang besar kerap dilakukan pada sendi, yang menyebabkan cepat memakai tisu tulang rawan.
  2. Gaya hidup pasif.
  3. Makanan yang buruk. Unsur-unsur artikular tidak menerima nutrien yang mencukupi, dan ini membawa kepada perkembangan sejumlah penyakit degeneratif, melemahkan tulang rawan, tisu tulang.
  4. Tekanan kuat di lutut semasa latihan, yang dialami oleh atlet. Selalunya sendi lutut mengalami kecederaan, lebam, patah tulang, air mata meniskus selepas jatuh.
  5. Penyakit metabolik.
  6. Hipotermia yang teruk, sebagai penyebab timbulnya keradangan yang berpanjangan pada sendi.
  7. Pelbagai gangguan hormon.
  8. Tabiat buruk.
  9. Kecenderungan genetik individu.
  10. Kecacatan struktur kongenital, melemahkan radas ligamen.

Walaupun cedera ringan selepas beberapa ketika boleh mengganggu pergerakan anggota badan dengan mudah dan membawa kepada perkembangan penyakit radang berbahaya. Kekalahan seperti itu tidak boleh diabaikan..

Gejala

  • penampilan kekejangan semasa pergerakan;
  • terbakar dan sakit teruk ketika membengkokkan anggota badan, aktiviti fizikal;
  • peningkatan suhu badan;
  • mobiliti terjejas;
  • bengkak, kemerahan sendi lutut;
  • kemerosotan peredaran darah, metabolisme;
  • pelanggaran integriti tisu tulang dan tulang rawan;
  • pengumpulan cecair.

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk sakit lutut? Sekiranya seseorang mengesyaki kerosakan pada sendi, disyorkan untuk segera menghubungi traumatologist yang berpengalaman. Pesakit mungkin memerlukan pemeriksaan dan berunding dengan pakar ortopedik, reumatologi, ahli endokrinologi, pakar bedah.

Bila hendak menguatkan lutut

Kaedah untuk menguatkan ligamen sendi lutut ditentukan oleh punca lesi. Selalunya masalah seperti ini timbul dengan alat ligamen yang lemah, apabila kecederaan atau pergerakan ceroboh menimbulkan kecederaan dan pecah yang serius, yang memerlukan rawatan jangka panjang.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Akibat ligamen lemah yang disyorkan untuk latihan pengukuhan adalah:

  • patah tulang;
  • tendon terseliuh atau pecah;
  • berlakunya bursitis, kecenderungan tinggi untuk arthritis;
  • kerosakan pada meniskus;
  • ketidakstabilan umum pada sendi.

Menguatkan lutut disyorkan dalam kes seperti:

  1. Semasa tempoh pemulihan selepas mengeluarkan plaster.
  2. Untuk luka radang dan degeneratif (arthrosis, bursitis, arthritis).
  3. Untuk pulih dari kecederaan, kehelan atau kekacauan.
  4. Berat badan berlebihan.
  5. Aktiviti fizikal jangka panjang pada sendi, disertai oleh sindrom kesakitan (fleksi / perpanjangan, berjalan, berjongkok, berlari dan lain-lain).
  6. Kekurangan ketegangan yang diperlukan pada sendi lutut.
  7. Pemulihan selepas penggantian lutut.

Untuk meningkatkan keberkesanan latihan ini, latihan ini dapat ditambah dengan pembetulan pemakanan, perubahan gaya hidup.

Kecekapan latihan

Sekiranya anda mengikuti semua cadangan perubatan untuk melakukan senaman untuk lutut, anda boleh mencapai hasil berikut:

  • peredaran darah yang lebih baik;
  • normalisasi metabolisme;
  • mobiliti yang lebih baik;
  • menguatkan alat ligamen kaki;
  • pencegahan kecederaan selanjutnya;
  • pemulihan fungsi sendi yang terjejas;
  • memperlahankan pemusnahan dan pemulihan tulang rawan.

Petua untuk melakukan terapi senaman

Cadangan latihan:

  1. Latihan untuk menguatkan ligamen sendi lutut hanya dapat dilakukan setelah mendapat kebenaran doktor. Adalah tidak diingini untuk melakukan aktiviti fizikal yang tidak terkawal, terutama jika seseorang sudah menderita penyakit sendi, atau jika tempoh pemulihan setelah kecederaan belum selesai.
  2. Anda tidak dapat melakukan senaman penguat jika anda mengalami kesakitan yang teruk, suhu badan yang tinggi, edema, atau proses keradangan yang aktif. Hanya setelah mendapat kebenaran doktor, gimnastik seperti itu harus dilakukan oleh wanita hamil dan orang-orang setelah menjalani pembedahan.
  3. Hanya latihan berkala yang membolehkan anda mencapai peningkatan yang ketara dalam keadaan ligamen. Dianjurkan untuk melakukan latihan setiap hari selama 15-20 minit. Ini akan cukup untuk mencapai peningkatan yang stabil setelah sebulan menjalani latihan..
  4. Senaman harus ditambah dengan aktiviti fizikal pemulihan. Berjalan dan berenang lebih disukai.
  5. Semua pergerakan semasa latihan mestilah lancar, tanpa sentakan tiba-tiba dan kaki yang berlebihan. Sekiranya terdapat kekejangan atau kesakitan, lebih baik menangguhkan pelajaran hingga keesokan harinya..
  6. Anda perlu memulakan latihan dengan memanaskan otot. Ini akan meningkatkan peredaran darah, melindungi dari kecederaan..
  7. Untuk meningkatkan peredaran darah, sendi lutut dibiarkan digulung dengan pembalut elastik khas. Dengan penggunaan biasa, ia akan melegakan kekejangan dan mengurangkan kesakitan pada kaki. Sangat berkesan untuk menggunakannya sekiranya berlaku trauma.
  8. Seseorang mungkin memerlukan bola kanak-kanak berdiameter kecil sebagai alat bantu untuk bersenam. Ia mestilah ringan, sederhana keras. Perlu menyediakan tikar kecergasan untuk bersenam di rumah pada masa lapang.

Semua latihan untuk menguatkan ligamen lutut dibahagikan kepada dua kumpulan: senaman untuk mengembangkan kaki dan latihan untuk menguatkan ligamen. Untuk mencapai kesan pemulihan maksimum, disarankan untuk melakukan kedua-dua set latihan..

Latihan terbaik

Bagaimana menguatkan sendi lutut? Set latihan berikut disyorkan:

  1. Menjadi lurus, angkat kaki ke atas. Bengkokkannya ke lutut sebanyak mungkin. Luruskan kaki anda secara perlahan, tarik jari kaki ke arah anda untuk mengetatkan otot betis. Ulangi latihan sekurang-kurangnya sepuluh kali.
  2. Dari kedudukan yang sama, lukis bulatan di udara dengan jari kaki ke satu arah, kemudian di kedua. Mobiliti utama harus dilokalisasi di lutut, sementara pergelangan kaki tidak perlu digunakan. Ulangi latihan lima kali ke setiap arah. Bersenam dengan kaki kanan dan kiri.
  3. Berdiri di dekat katil, letakkan kaki anda selebar bahu. Bersandar pada satu kaki, berdiri di jari kaki. Bengkokkan dan lepaskan kaki yang lain di udara. Ulangi sepuluh kali.
  4. Berdiri di atas bantal dan jaga keseimbangan selama beberapa minit. Ini akan membolehkan anda mengikat otot kaki dan menguatkannya. Lumurkan latihan secara beransur-ansur menggunakan dua bantal.
  5. Bersandar pada satu kaki, tutup mata dengan telapak tangan. Kekalkan keseimbangan. Ulangi dengan sokongan pada kaki yang lain.
  6. Duduk di atas tikar, pasangkan kaki anda. Tarik stoking ke arah anda / jauh dari anda.
  7. Duduk di atas permaidani, letakkan bola di bawah lutut anda. Tekan dengan kaki anda, bengkok / lenturkan lutut sebanyak dua puluh kali.
  8. Lakukan senaman "basikal" dengan dua kaki sekaligus.
  9. Berbaring dan pegang lutut yang bengkok dengan tangan anda. Tarik mereka ke perut anda.
  10. Bengkokkan lutut anda. Duduk dalam pose yoga, letakkan satu kaki ke atas kaki yang lain. Tekan lutut dengan tangan anda.
  11. Tarik tali dan lompat. Pada mulanya, anda perlu melakukan ini secara perlahan untuk belajar bagaimana melompat dengan baik. Pergerakan dibenarkan untuk mempercepat. Perkara utama adalah mendarat di kaki yang bengkok di lutut..

Semasa latihan, anda tidak boleh memusingkan kaki sehingga lutut anda berpusing ke arah luar. Ini mengakibatkan regangan atau pecahnya ligamen cruciat anterior atau posterior yang menahan sendi lutut.

Cadangan pakar

Untuk mengurangkan risiko mengalami masalah lutut, untuk memperbaiki keadaannya walaupun terdapat lesi pada sendi ini, seseorang perlu mematuhi cadangan pakar berikut:

  1. Terlibat dalam aktiviti luar yang kerap yang akan menguatkan semua otot dalam badan. Untuk ini, yoga akan menjadi pilihan terbaik, kerana ia dapat memperbaiki keadaan ligamen dan menguatkan otot. Berbasikal dan berjalan kaki dapat membantu anda tetap cergas. Lebih baik menolak beban yang kuat pada sendi..
  2. Kaya menu anda dengan makanan anti-radang seperti ikan, minyak zaitun, epal dan alpukat. Diet memerlukan daging tanpa lemak, hati, herba, sayur-sayuran dan produk tenusu.
  3. Menolak membawa dan mengangkat beban.
  4. Dapatkan cukup vitamin E. Ia terdapat dalam kacang tanah, mangga, dan bayam. Selain itu, ia boleh didapati dari kapsul vitamin E yang dijual di farmasi..
  5. Untuk mencegah osteoporosis, adalah wajar untuk memasukkan lebih banyak makanan kaya kalsium ke dalam makanan. Mereka kaya dengan keju, yogurt, badam dan susu kambing.
  6. Kurangkan tekanan pada lutut anda. Amat penting untuk tidak melutut ketika anda berlebihan berat badan..
  7. Elakkan hipotermia yang teruk.
  8. Rawat penyakit yang tepat pada masanya dapat memberi dorongan kepada perkembangan patologi lutut.
  9. Pakai kasut ortopedik yang selesa untuk menghilangkan tekanan pada sendi kaki.

Gimnastik lutut tidak membantu dengan arthrosis: senarai latihan

Kerana beban yang tinggi, sendi lutut sering mengalami kecacatan yang berkaitan dengan usia. Namun, masalah itu sering timbul bukan kerana tahun-tahun kebelakangan ini. Kerosakan pada permukaan osteoartikular akibat kecederaan, keseleo, air mata dan otot mikro adalah keadaan yang paling mendesak dalam kerosakan lutut. Proses penyembuhan jauh dari cepat, kerana terapi dijalankan secara konservatif dan pembedahan. Tetapi sebarang pilihan rawatan memerlukan latihan untuk menguatkan sendi lutut. Terapi senaman menyumbang bukan sahaja kepada pemulihan yang cepat selepas operasi untuk sebarang penyakit, tetapi juga membantu menguatkan otot dan menstabilkan alat ligamen pada bahagian bawah kaki.

Sendi lutut paling kerap terjejas kerana mempunyai gerakan yang besar.

Kesan penyembuhan

Otot dan ligamen seluruh anggota bawah mengambil bahagian dalam kerja lutut. Tugas utama sendi lutut adalah pemanjangan, lenturan dan putaran kaki bawah berbanding pinggul. Mereka sangat berkesan pada kedudukan bengkok pada sendi pinggul. Dari sisi kaki bawah, dalam proses pergerakan aktif, otot sartorian dan gastrocnemius terlibat, dan tindakan putaran dalam keadaan bengkok dicapai kerana ketegangan fasia tibial. Jumlah sambungan maksimum serat otot dan ligamen terletak di fossa popliteal. Ini adalah kesan pada segmen ini bahawa gimnastik isometrik - latihan moden untuk mengembangkan sendi lutut selepas pembedahan.

Pergerakan di lutut adalah proses kompleks yang merangkumi kerja struktur anatomi anggota badan. Kerosakan pada mana-mana bahagian rantai menyebabkan kejadian yang membawa kepada pembentukan penyakit sendi lutut.

Latihan fisioterapi (terapi senaman) sahaja tidak dapat menyembuhkan penyakit sendi. Tetapi ia membantu menguatkan ligamen dan otot, yang bermanfaat dalam terapi konservatif yang kompleks atau selepas pembedahan. Terapi senaman secara berkesan memudahkan pergerakan kaki pada arthrosis, yang sangat penting bagi orang tua. Senaman yang kerap untuk otot meningkatkan daya tahan fizikal dan tendon menjadi anjal. Video latihan untuk rawatan arthrosis dapat dilihat di sumber awam.

Kesan pada lutut

Untuk sebarang kecederaan lutut, senaman sederhana oleh Sergei Bubnovsky sesuai. Mereka direka untuk memudahkan pergerakan di permukaan artikular dan telah diuji pada berjuta-juta orang. Inti dari latihan Sergei Bubnovsky untuk sendi lutut adalah mudah - untuk mengaktifkan bekalan darah tempatan untuk memudahkan kerja sendi. Pada masa yang sama, tulang belakang diperkuat, yang mengurangkan tekanan berat badan pada lutut yang terkena. Kesan gimnastik sendi ditunjukkan dalam yang berikut:

  • kesakitan melegakan;
  • rejim motor meningkat;
  • pengeluaran cecair intra-artikular sinovial distabilkan;
  • otot dan ligamen yang terlibat secara langsung dalam kerja sendi lutut diperkuat;
  • sikap positif terbentuk pada pesakit, kerana latihannya sederhana, dan hasilnya dapat dilihat dengan cepat.

Sekali lagi, gimnastik tidak menyembuhkan arthrosis, tidak mungkin, tetapi dapat melegakan gejala.

Walau bagaimanapun, gimnastik artikular tidak dapat menyembuhkan sendi yang mengalami perubahan serius. Dengan arthrosis, terutama 3-4 darjah, rasa sakit tidak akan berkurang, oleh itu hanya operasi untuk tujuan prostetik akan memberi kesan radikal. Walau bagaimanapun, dalam tempoh pemulihan, badan terlatih akan mendapatkan permulaan semasa pemulihan, yang akan berlangsung lebih cepat.

Dalam keadaan ini, selain operasi, tidak ada yang dapat membantu.

Latihan utama untuk sendi lutut, yang dikembangkan oleh Sergey Bubnovsky, disajikan di bawah..

    Mengangkat dengan penetapan. Latihan sederhana dilakukan sambil berbaring di punggung. Seseorang harus mengangkat kaki secara bergantian untuk membengkokkan pada sendi lutut. Tumit kaki kedua tidak boleh terkoyak dari lantai. Dalam kedudukan ini, kaki harus bertahan hingga 60 saat, kemudian panjangan perlahan. Anda perlu mengulang sekurang-kurangnya 10 kali..

Tangan boleh diletakkan di perut.

Lengan sepanjang badan.

Paling baik dilakukan pada permukaan lembut.

Tiga jenis gimnastik lutut cukup untuk mencapai kesan latihan Dr. Bubnovsky.

Prinsip pelaksanaan

Tidak kira seberapa teruk kerosakan pada sendi lutut, latihan gimnastik akan selalu bermanfaat bagi pesakit. Fisioterapi tidak dapat menyembuhkan sendi yang terkena, tetapi dapat meningkatkan fungsinya, serta menstabilkan aliran darah dan mengaktifkan nada otot sebelum operasi. Terdapat dua set latihan lutut.

Daripada jumlah ini, 1 bahagian latihan dirancang untuk memudahkan pergerakan dan melegakan kesakitan dengan rawatan konservatif. Dia juga berfungsi sebagai pertolongan yang sangat baik dalam mempersiapkan pesakit untuk pelbagai operasi, terutamanya endoprosthetics. Dan bahagian kedua dari kompleks latihan digunakan untuk pemulihan setelah kecederaan trauma pada ligamen, dan juga untuk mempercepat berjalan pada masa selepas operasi.

Peraturan utama gimnastik perubatan ditunjukkan di bawah.

  • Penggunaan biasa. Satu penggunaan senaman tidak akan memberi kebaikan. Di samping itu, dilakukan dalam mod dinamik pada lutut yang tidak terlatih, boleh menyebabkan penurunan pergerakan aktif. Bahagian pertama latihan mesti dilakukan sekurang-kurangnya 3 bulan, dan selepas pembedahan pada sendi lutut - sebelum manipulasi mudah bebas pada sendi endoprosthetic.
  • Peningkatan beban secara beransur-ansur. Latihan yang terlalu kuat akan menyebabkan pecahnya ligamen dan ketegangan otot..
  • Anda tidak boleh keterlaluan. Dengan latihan biasa, 30-40 minit sehari sudah cukup untuk memberi kesan penuh kepada gimnastik.
  • Penyeliaan oleh kakitangan perubatan. Permulaan latihan dilakukan di bawah pengawasan doktor atau instruktur terapi senaman. Dalam tempoh selepas operasi, keadaan kaki dipantau oleh ahli rehabilitologi yang mengembangkan kompleks kesan terapi aktiviti fizikal dos.
  • Simetri. Walaupun hanya satu sendi yang rosak, kedua-duanya harus berfungsi sepenuhnya. Ini akan memastikan aliran darah yang sekata dan memudahkan pergerakan di kedua-dua anggota badan..
  • Tanpa kesakitan yang ketat. Sekiranya senaman menyebabkan ketidakselesaan yang serius, maka anda harus berhenti menggunakannya. Hanya pakar yang berpengalaman yang akan memberikan arahan lebih lanjut mengenai aktiviti fizikal. Kesakitan sedikit bukan halangan untuk bersenam, kerana meluruskan otot dan peningkatan pergerakan dalam lutut yang cedera tidak mungkin tanpanya.

Setiap pesakit yang menderita patologi pada sendi lutut ditunjukkan penggunaan satu set latihan untuk gimnastik terapeutik. Dengan luka ringan, latihan akan membantu memulihkan kerja sendi secepat mungkin, dengan luka yang teruk, ia akan memastikan kejayaan pemulihan selepas operasi. Walaupun terapi senaman tidak dapat menyembuhkan lutut sepenuhnya, ia dapat memperbaiki keadaan semua otot dan tendon yang terlibat dalam pergerakan.

Teknik Pavel Evdokimenko

Penekanan utama gimnastik penulis adalah untuk meningkatkan keadaan lutut yang berfungsi. Teknik Pavel Evdokimenko sangat baik untuk bantuan lengkap dalam rawatan konservatif arthrosis, serta untuk persiapan pra operasi pesakit. Inti latihan adalah latihan otot dan tendon yang statik dan dinamik yang bertanggungjawab untuk kerja sendi. Kitaran perlahan bergantian dengan yang pantas, yang memastikan penyertaan maksimum seluruh anggota bawah dalam proses rawatan.

Bahagian statik menyediakan untuk memperbaiki kaki pada kedudukan tertentu, yang mengekalkan bentuk otot dalam keadaan tegang. Latihan dinamik memberikan aliran darah penuh dan keanjalan radas ligamen yang diperlukan.

Berikut adalah pergerakan terapi yang dicadangkan oleh Pavel Evdokimenko.

    Peluang lutut. Anda memerlukan kerusi untuk bersenam. Kedudukan permulaan - duduk dengan kaki di lantai. Inti dari latihan adalah perpanjangan perlahan sendi lutut dengan fiksasi berikutnya. Dalam keadaan tidak bertembung, anda harus memegang kaki sehingga 1 minit, kemudian perlahan-lahan mengembalikannya ke kedudukan semula. Untuk kesannya, 2 senaman statik setiap hari sudah mencukupi. Kemudian latihan harus diulang dalam mod dinamik dengan frekuensi hingga 15 kali..

Anda boleh menggunakan satu kaki, memberikan beban ke kaki yang lain.

Lakukan dengan kedua kaki.

Tangan di sepanjang badan.

Bahkan penggunaan teknik Pavel Evdokimenko secara berkala tidak dapat menyembuhkan sendi. Tetapi sebagai persediaan sebelum operasi, ia sempurna, yang akan membolehkan pesakit cepat sembuh selepas endoprosthetics..

Dengan arthrosis sendi lutut

Dengan bertambahnya usia, perubahan distrofi berlaku di lutut - ruang sendi menyempit, jumlah cecair sinovial berkurang, jumlah pergerakan aktif menurun - begini bagaimana osteoartritis berlaku, yang paling kerap mempengaruhi orang yang berusia lebih dari 50 tahun. Secara konservatif, anda hanya dapat memperlambat perkembangannya, tetapi hanya pembedahan yang dapat menghilangkan masalah secara radikal. Walau bagaimanapun, terapi senaman yang kompleks memudahkan keadaan pesakit dalam apa jua keadaan. Di satu pihak, gimnastik membantu mengurangkan kesakitan dan meredakan pergerakan, di sisi lain, ia membantu mempersiapkan operasi dan pemulihan selepasnya. Oleh itu, sekiranya berlaku kerosakan pada sendi lutut, latihan fisioterapi akan membantu semua orang.

Dengan gonarthrosis darjah 2, pergerakan intensif diperlukan, yang akan menguatkan otot dan ligamen sebanyak mungkin. Dengan bantuan gimnastik pemulihan, adalah perlu untuk melambatkan perkembangan penyakit ini, memanjangkan kegembiraan kerja penuh sendi lutut. Berikut adalah latihan yang paling relevan untuk perkembangan lutut intensif.

    Pendulum. Kedudukan permulaan - duduk di atas kerusi. Kaki harus tergantung bebas, jadi penting untuk memilih ketinggian agar tumit tidak menyentuh lantai. Adalah perlu untuk melakukan pergerakan berirama ke arah maju-mundur. Kadar pengulangan tidak penting, tetapi disarankan untuk menghabiskan sekurang-kurangnya 15 minit untuk latihan untuk setiap kaki.

Anda boleh menggunakan abah-abah untuk menambah beban.

Jangan berhenti? Berbaring di lantai.

Kerusi lebih baik dengan belakang.

Anda boleh bertahan dengan sokongan dan melakukan separuh squat.

Dengan arthrosis darjah 3, mustahil untuk memulihkan pergerakan pada sendi lutut. Kemajuan lebih jauh tidak dapat dielakkan, jadi latihan bertujuan untuk menguatkan otot dan ligamen yang bertanggungjawab untuk aktiviti di sendi. Terapi senaman dalam keadaan ini diperlukan untuk persiapan pra operasi untuk endoprosthetics.

Latihan yang paling relevan ditunjukkan di bawah:

    Mini squats. Lenturan kaki yang lemah di bawah pengaruh otot paha dan kaki bawah. Inti dari latihan adalah jongkok kecil sehingga lutut dibengkokkan. Kemudian perlahan kembali ke kedudukan permulaan sambil berdiri. Lakukan hingga 15 pengulangan..

Kekalkan kedudukan badan yang sekata.

Latihan untuk arthrosis sendi lutut kelas 3 harus dimulakan sejak prospek rawatan pembedahan muncul. Walaupun dengan endoprosthetics yang dirancang selepas 3 bulan, senaman secara berkala banyak membantu pemulihan yang cepat selepas pembedahan.

Dengan gonarthrosis sendi lutut

Proses distrofik pada sendi lutut pasti akan menyebabkan penipisan tisu tulang rawan dan penurunan pelepasan cecair sinovial. Lesi ini dipanggil gonarthrosis. Penyakit ini membawa kepada keadaan tidak bergerak sepenuhnya pada sendi, yang menjadikannya mustahil bukan hanya untuk berjalan, tetapi juga untuk bangun dari tidur. Pada tahap 1 dan 2 darjah gonarthrosis, latihan fisioterapi dapat melegakan kesakitan dan meningkatkan keupayaan motor. Tetapi semakin banyak penyakit ini berkembang, semakin sedikit peluang untuk meningkatkan kualiti hidup osteoartritis. Walau bagaimanapun, dengan tahap gonarthrosis, terapi senaman akan membantu menguatkan sistem otot, serta menstabilkan aliran darah vena dan arteri. Di masa depan, operasi radikal yang dilakukan akan mengembalikan kegembiraan pergerakan sepenuhnya kepada pesakit, dan latihan yang dilakukan sebelum dan sesudah latihan akan memendekkan masa pemulihan dengan tajam..

Semakin tinggi tahap kerosakan sendi, latihan yang lebih lembut semestinya. Gimnastik isometrik, yang bertujuan untuk meningkatkan aliran darah di lutut, membantu. Kelebihan utamanya dalam gonarthrosis adalah arah kesan pada kapal dan otot yang terlibat secara langsung dalam kerja sendi. Berikut adalah latihan yang paling popular.

    Berombak. Kedudukan permulaan - duduk di atas kerusi. Inti dari latihan adalah menaikkan lutut ke atas secara bergantian kerana pergerakan pada otot betis. Dengan arthrosis darjah 2, ia dapat dilakukan pada kadar yang cepat, dan dengan luka yang lebih teruk, secara perlahan.

Boleh dilakukan sambil berdiri.

Lutut hendaklah 90 darjah pada titik akhir.

Gonarthrosis tidak dapat disembuhkan dengan senaman. Hanya operasi yang dapat mengubah kehidupan pesakit secara radikal. Walau bagaimanapun, sebelum dan sesudahnya, gimnastik sangat diperlukan untuk pemulihan pesakit yang cepat..

Untuk kecederaan lutut

Lutut adalah pembentukan anatomi kompleks yang terdiri daripada pelbagai jenis tisu. Oleh kerana terdedah kepada peningkatan tekanan semasa berjalan, kecederaan mungkin berlaku. Sekiranya berlaku kerosakan pada sendi lutut, tulang, ligamen, saluran darah dan tulang rawan terjejas. Dalam setiap situasi tertentu, kaedah rawatan tertentu diterapkan. Walau bagaimanapun, terapi senaman ditetapkan, yang diperlukan untuk pemulihan aktiviti motor yang cepat di sendi..

Sekiranya ligamen lutut pecah, pembedahan adalah satu-satunya pilihan rawatan yang berjaya. Rehat lengkap untuk lutut diperlukan sebelum campur tangan, kerana tahap kerosakan tidak dapat diperburuk. Latihan pertama boleh dimulakan sejurus selepas operasi. Pada hari ke-1, pergerakan aktif jari kaki dibenarkan, dan dari hari ke-2 julat pergerakan meningkat dengan ketara. Sekiranya berlaku kerosakan pada ligamen tanpa pecah, terapi konservatif mungkin dilakukan dengan permulaan terapi senaman dari 2 hari setelah kecederaan. Latihan untuk semua kecederaan tendon jauh berbeza dengan patologi osteoartikular, misalnya, dengan artritis.

Kecederaan lutut sangat biasa.

Berikut adalah latihan semasa untuk meregangkan ligamen, dan juga untuk merobek selepas pembedahan.

  • Ketegangan otot. Dilakukan di atas katil. Adalah perlu untuk meregangkan dan merehatkan otot paha dan kaki bawah secara bergantian. Aktiviti sederhana ini dapat mencapai dua tujuan sekaligus - pencegahan atrofi otot dan peningkatan bekalan darah ke ligamen yang rosak..
  • Lenturan pergelangan kaki. Dilakukan di atas katil. Adalah perlu untuk membengkokkan dan melepaskan sendi pergelangan kaki ke arah lutut. Latihan boleh dilakukan dengan kerap - berbaring di tempat tidur hingga 10 kali sehari selama 5-15 minit.
  • Lingkaran tunggal. Berbaring, lakukan pergerakan bulat dengan kaki. Putaran harus dilakukan dengan perlahan, tetapi jangka masa latihan dapat ditingkatkan hingga maksimum yang dapat ditoleransi.
  • Melambung bola. Dilakukan setelah pengembangan rejim motor. Bola ubat diperlukan, yang dipasang di antara kaki. Ia perlu digulung pada jarak anggota bawah yang bercerai selebar bahu.

Sekiranya ligamen cruciate terkoyak, pembedahan juga ditunjukkan. Latihan pemulihan serupa dengan yang digunakan untuk kecederaan pada tendon lain. Walau bagaimanapun, adalah mustahak untuk melakukan latihan terapeutik hanya di bawah pengawasan pakar rawatan atau pengajar terapi senaman. Latihan fizikal yang tidak terkawal dapat meningkatkan kerosakan pada tendon, yang menyebabkan operasi baru.

Cyst di kaki kiri.

Dengan sista Baker, cecair sinovial menumpuk dalam kapsul di fossa popliteal. Ini menyebabkan kesakitan dan kesukaran melenturkan sendi. Mengubati secara konservatif benar-benar sia-sia, di sini walaupun senaman berterusan tidak akan berkesan. Selepas operasi, terapi senaman semestinya ditetapkan untuk menguatkan otot-otot kaki dan paha bawah. Tetapi latihan diresepkan oleh ahli terapi pemulihan, dengan mengambil kira ciri-ciri individu organisma..

Dengan penyakit yang bersifat distrofik pada sendi lutut tanpa pembedahan, batasan lengkap pergerakan aktif pasti berlaku. Dengan kontraktur (kekakuan), terapi senaman akan membantu menjaga otot dalam keadaan bekerja, iaitu mencegah atrofi daripada berkembang. Fisioterapi sebelum pembedahan digunakan mengikut teknik isometrik, dan selepas pembedahan - atas cadangan pengajar dalam mod hemat. Dalam kontraktur, satu-satunya kaedah terapi radikal adalah arthroplasty lutut..

Sinovitis lutut kiri.

Dengan sinovitis, proses keradangan menangkap tisu tulang rawan. Terapi senaman dilakukan hanya setelah gejala akut mereda sesuai dengan cara pemulihan yang cepat dengan peningkatan beban secara beransur-ansur. Dengan bursitis, varian sinovitis tertentu, rawatan dilakukan dengan pembedahan debridement dengan sokongan antibiotik. Di samping itu, terapi anestetik digunakan, yang mengurangkan kepekaan sebenar tisu terhadap tekanan. Oleh itu, terapi senaman ditetapkan setelah normalisasi suhu dan penarikan opiat. Sekiranya terkehel sendi lutut, bantuan pakar bedah diperlukan, kerana biasanya tidak dapat disesuaikan dengan sendirinya. 2 hari pertama anda memerlukan rehat, tetapi anda boleh mula menggerakkan jari kaki anda secara aktif. Selanjutnya, rejimen diperluas, dan terapi latihan dijalankan sesuai dengan rejimen pemulihan tendon. Dengan cara yang sama, pemulihan dilakukan sekiranya berlaku patah tulang sendi lutut..

Sekiranya pemulihan, yang berlaku lebih kerap disebabkan oleh kecacatan genetik, rawatan pembedahan adalah satu-satunya alternatif untuk mengembalikan anak ke kegembiraan pergerakan penuh. Dalam tempoh selepas operasi, pemulihan dilakukan mengikut kaedah Sergey Bubnovsky atau teknik latihan isometrik.

Selepas patah lutut

Fraktur adalah kecederaan teruk di mana bukan sahaja tulang cedera, tetapi juga ligamen. Ini meninggalkan kesan pada ciri latihan fisioterapi. Sejurus selepas kecederaan, rehat mutlak diperlukan, dan anggota badan dipasang dalam keadaan tidak bergerak. Kemudian pembedahan dilakukan untuk menstabilkan sendi..

Empat peringkat pemulihan dengan terapi senaman selepas patah tulang dijelaskan di bawah..

  • Sebelum pembedahan. Latihan fisioterapi dijalankan tanpa tekanan pada sendi lutut. Kaki tetap, anda hanya boleh meregangkan otot secara individu atau menggoyangkan jari kaki.
  • Sejurus selepas pembedahan. Tempoh awal memerlukan pendekatan yang lembut untuk melakukan aktiviti fizikal. Tetapi walaupun terdapat kerosakan pada ACL (anterior cruciate ligaments), terapi senaman harus dimulakan dari hari pertama. Latihan pertama dilakukan di tempat tidur. Inti mereka adalah perkembangan otot kaki secara beransur-ansur. Oleh kerana patah tulang berlaku di luar jangkaan, persiapan pra operasi awal untuk pesakit tidak dijalankan. Oleh itu, pengajar terapi senaman mesti menjelaskan kepada pesakit bahawa latihan otot harus dimulakan secara beransur-ansur.
  • Mula berjalan. Ini adalah peringkat terakhir rawatan pesakit dalam. Pergerakan aktif, walaupun selepas pecahnya ligamen, dilakukan mengikut teknik isometrik.
  • Pemulihan pesakit luar. Tahap ini memakan masa sehingga 6 bulan. Beban pada sendi secara beransur-ansur meningkat, jadi latihan selepas patah Bubnovsky cukup sesuai. Ini termasuk satu set latihan yang berkaitan bukan sahaja dengan menguatkan otot lutut, tetapi juga dengan menstabilkan tulang belakang..

Pada setiap peringkat pemulihan, pelbagai teknik pemulihan digunakan selepas kecederaan dengan sendi lutut yang patah.