Latihan terapi untuk sendi pinggul menurut Bubnovsky

Meniskus

Di dalam badan kita, sendi adalah komponen yang sangat penting. Mereka cukup terdedah, kerana sebilangan besar beban secara berkala ditugaskan kepada mereka, oleh itu penting untuk memantau keadaan mereka. Ini terutama berlaku untuk sendi pinggul, yang harus menyokong berat seluruh badan. Tidak aneh bahawa lama kelamaan ia boleh gagal, dan akibatnya boleh menjadi sangat mengerikan. Penyelamatan dalam kes ini boleh menjadi gimnastik untuk sendi pinggul menurut Bubnovsky, yang membantu melawan penyakit seperti coxarthrosis dan memperbaiki keadaan pesakit dengan ketara.

Ciri-ciri penyakit ini

Sekiranya anda percaya statistik perubatan, maka coxarthrosis menyumbang sehingga 40% daripada semua penyakit sendi. Selalunya mempengaruhi wanita dan bermula pada usia pertengahan. Biasanya hanya satu sisi pelvis yang terkena, tetapi jika tidak dirawat dengan baik, ia boleh menjadi dua hala..

Penurunan tisu tulang rawan dengan coxarthrosis menimbulkan kekakuan dalam pergerakan, kesakitan ketika berjalan, kekejangan yang tidak menyenangkan di kawasan pelvis. Semasa penyakit itu berkembang, rasa sakit menjadi berterusan dan dapat dilihat walaupun semasa tidur. Dari bahagian yang terkena, anggota badan secara visual menjadi lebih pendek. Perkembangan penyakit yang lebih lanjut boleh menyebabkan ankylosis - pembentukan lekatan pada sendi, kerana ia dapat menjadi tidak bergerak sepenuhnya.

Risiko terkena coxarthrosis meningkat dengan faktor berikut:

  • berat badan berlebihan, yang meningkatkan tekanan jumlah berat badan pada sendi;
  • pelbagai kecederaan, terutamanya jika belum sembuh hingga akhir;
  • Kaki leper;
  • gangguan endokrin.

Walaupun penyakit ini dapat menimbulkan akibat yang berbahaya, adalah mungkin untuk mencegah perkembangannya dan mengekalkan pergerakan normal dengan melakukan senaman untuk sendi pinggul menurut Bubnovsky.

Perlu diingat bahawa lebih cepat anda melihat gejala yang tidak menyenangkan dan memulakan rawatan, semakin berjaya. Oleh itu, Bubnovsky tidak mengesyorkan untuk mengabaikan manifestasi seperti sakit pada sendi pinggul..

Perlu diingat bahawa, seperti aktiviti fizikal, gimnastik Bubnovsky dengan sendi pinggul tidak dibenarkan untuk semua orang. Sekiranya anda menghidap penyakit jantung, penting untuk mendapatkan persetujuan daripada pakar kardiologi. Mungkin dia akan mengesyorkan untuk tidak melakukan latihan tertentu dari kompleks. Ia juga masuk akal untuk mengganggu prestasi gimnastik dengan pemburukan penyakit yang teruk yang menimbulkan rasa sakit yang jelas. Setelah menghentikan keradangan, anda mungkin boleh kembali ke gimnastik, tetapi anda harus memulakan dengan langkah yang paling lembut..

Ketepatan diperlukan oleh wanita pada hari-hari kritikal, terutama jika mereka disertai dengan pendarahan dan kesakitan yang teruk. Walaupun haid cukup mudah, anda perlu sedikit mengurangkan intensiti latihan..

Gimnastik Bubnovsky membantu mengembalikan fungsi sendi. Ini mendorong pemompaan otot secara beransur-ansur, latihan tisu periartikular. Gimnastik mudah, selamat, dan anda boleh melakukannya sendiri. Namun, jika anda tidak pasti bahawa anda dapat melakukan semuanya dengan betul, maka lebih baik anda mula bersenam di bawah pengawasan ahli fisioterapi..

Gimnastik untuk sendi pinggul Bubnovsky: cadangan umum

Semasa membuat satu set latihan untuk sendi pinggul, Bubnovsky mengambil kira semua ciri penyakit sendi, dan dalam proses melakukan senam, dia menasihati pesakit untuk mematuhi cadangan berikut:

  • Pastikan anda memantau pernafasan semasa bersenam. Penting untuk bernafas secara mendalam dan teratur. Ini akan menyumbang kepada ketepuan oksigen darah yang mencukupi, ia akan lebih baik beredar dan membekalkan sel dengan nutrien, dan ini akan mempercepat proses penyembuhan..
  • Dengarkan badan anda. Sekiranya latihan itu menimbulkan rasa tidak selesa dan sakit, ada baiknya menjadikan cara pelaksanaannya lebih lembut atau benar-benar meninggalkan pelaksanaannya dan berunding dengan doktor.
  • Meningkatkan beban pada sendi pinggul secara beransur-ansur. Pertama, latihan diulang beberapa kali dalam 2-3 set, maka jumlah ini secara beransur-ansur meningkat.
  • Tidak perlu berlatih dengan kekuatan. Sekiranya bilangan pengulangan tidak selesa, kurangkan sedikit..
  • Anda perlu melakukannya setiap hari dan kerap. Mungkin memerlukan lebih dari satu bulan untuk mendapatkan hasil yang positif, tetapi lama kelamaan anda akan mendapat hasil yang stabil dan berkualiti tinggi..
  • Senaman boleh menyebabkan kekejangan kaki pada pesakit. Ini adalah reaksi biasa. Anda boleh menyingkirkan fenomena ini melalui urutan diri..
  • Lama kelamaan, anda perlu menyambungkan sendi lutut untuk berfungsi terlebih dahulu, dan kemudian sendi pergelangan kaki, mengusahakannya di kompleks.
  • Ia juga sangat penting untuk mengekalkan sikap emosi positif - banyak juga bergantung pada ini..

Mengecas sendi pinggul menurut Bubnovsky tidak memerlukan persiapan fizikal khas dari pesakit. Tetapi penting untuk mendekatinya dengan penuh tanggungjawab. Lakukan pemanasan awal dengan baik untuk membantu pemanasan otot anda. Urutan awal sendi pinggul akan sangat membantu. Mandi suam juga boleh membantu, yang melemaskan otot dan memperbaiki peredaran darah..

Latihan untuk sendi pinggul: kompleks asas

Latihan Bubnovsky untuk sakit pada sendi pinggul dilakukan dalam keadaan terlentang, tanpa pergerakan tiba-tiba. Latihan universal yang sesuai untuk hampir semua orang adalah seperti berikut:

  • Kaki perlu dibengkokkan di lutut, pegang dengan tangan anda dan tarik kaki ke dada (lebih baik lutut bersandar). Cuba kekal dalam kedudukan ini sekurang-kurangnya beberapa saat. Sekiranya sukar pada mulanya, jangan memaksa diri, tetapi cubalah membuatnya dari masa ke masa. Selepas itu, perlahan-lahan turunkan kaki ke lantai menggunakan tangan anda dan ulangi yang sama untuk anggota badan kedua..
  • Untuk latihan ini, anda perlu meluruskan kaki. Naikkan salah satu dari mereka ke sudut 45-60 darjah, tanpa membengkokkan lutut dan membuat pergerakan perlahan. Perkara yang sama dilakukan untuk perlawanan kedua..
  • Dalam posisi terlentang yang sama, bengkokkan kedua kaki dan rentangkan lutut selebar mungkin. Anda mungkin tidak dapat meletakkannya di lantai dengan segera, tetapi penting bahawa secara beransur-ansur jarak antara lutut meningkat sedikit..
  • Dalam kedudukan terlentang, bengkokkan anggota bawah ke lutut, tangan harus diletakkan di sepanjang badan dengan tapak tangan ke bawah. Panjangkan kaki anda perlahan-lahan seolah-olah anda mengatasi daya tahan. Sebaik-baiknya, anda harus berusaha meluruskannya sepanjang masa. Kembali ke kedudukan permulaan dengan kadar yang sama..
  • Kedudukan permulaan yang serupa, kaki dibengkokkan, kaki dijarakkan pada jarak antara satu sama lain, kira-kira selebar bahu. Bengkokkan lutut ke sisi. Anda perlu mencuba menyentuh lantai dengan mereka, tanpa merobeknya dari permukaan atau membengkokkan pelvis.
  • Latihan terakhir. Kaki dibengkokkan di lutut sambil berbaring di belakang. Adalah perlu untuk merobek kepala dan belakang kepala dari lantai, dan mencapai dengan dahi anda hingga lutut. Jangan angkat kaki dari lantai atau tarik kaki ke arah kepala anda.

Walaupun latihan itu sendiri tidak sukar, pada awalnya mereka sukar untuk pesakit. Jangan putus asa, lama-kelamaan anda akan dapat meningkatkan hasil anda, dan anda berdua boleh menyentuh lutut dengan dahi anda dan meletakkan lutut sepenuhnya di lantai..

Latihan untuk sendi pinggul selepas artroplasti

Sayangnya, campur tangan pembedahan tidak selalu dapat dielakkan. Seseorang terlambat meminta pertolongan, dan seseorang tidak menolong rawatan konservatif. Pada suatu ketika, Bubnovsky sendiri menjalani rawatan sendi pinggul melalui prostetik, dan sebagai hasilnya, dia mengembangkan latihan yang bertujuan untuk memulihkan fungsi normal sendi pinggul setelah pembedahan..

  • Duduk di atas kerusi, membongkok, menjangkau dengan jari ke jari kaki. Pada masa yang sama, ketinggian tempat duduk yang betul adalah penting: pinggul anda mestilah jelas mendatar, lutut anda harus dibengkokkan dengan tegas pada sudut yang betul.
  • Berdiri dan pegang beberapa jenis sokongan (anda boleh berada di belakang kerusi belakang). Lakukan ayunan lembut, tidak terlalu tajam dengan kaki anda ke sisi, ke belakang dan ke belakang. Cuba tingkatkan amplitud setiap hari.

Pelaksanaan senaman yang berterusan ini dapat membantu mengurangkan rasa sakit, meningkatkan peredaran darah pada sendi yang sakit, dan meningkatkan keanjalan ligamen..

Cadangan tambahan Bubnovsky

Dr. Bubnovsky juga menyatakan bahawa bersenam sahaja, walaupun dilakukan dengan betul dan tekun, tidak cukup untuk menghilangkan masalah pada sendi pinggul. Penting untuk menyesuaikan diet anda - ini adalah salah satu kunci utama kesihatan..

Tulang rawan dipengaruhi oleh kemasukan biji-bijian kasar ke dalam menu. Sendi juga memerlukan fosforus dan sejumlah mineral lain, sumber utamanya adalah makanan laut dan jeroan.

Adalah disyorkan untuk mengecualikan produk yang dibuat dari tepung putih, bijirin yang dikupas, semolina. Anda boleh menggunakan roti, tetapi ia terhad, dan hanya dedak. Oatmeal berguna, barli mutiara, soba.

Produk susu yang diperam berguna untuk mencegah pemusnahan tulang rawan dan ubah bentuk sendi. Lebih baik melepaskan daging asap, kaldu berlemak. Sebaiknya makan daging tanpa lemak, lebih baik ayam. Kaldu cendawan dan sayur akan sangat membantu. Juga, pastikan terdapat cukup sayur-sayuran dalam makanan - segar dan dalam bentuk salad. Musim dengan minyak tanpa lemak, lebih baik minyak zaitun..

Penting untuk menghadkan garam dan gula. Garam menyebabkan edema pada sendi yang terjejas. Sebaiknya ganti gula dengan madu (sekiranya tiada reaksi alergi terhadap produk lebah).

Sekiranya pesakit berlebihan berat badan, diet harus lebih ketat. Penting untuk menghilangkan berat badan berlebihan, kerana obesiti tidak hanya mengganggu senaman yang normal, tetapi juga memberi tekanan tambahan pada sendi, memprovokasi pemusnahan tulang rawan dan ubah bentuk sendi yang lebih lanjut..

Secara amnya, gimnastik Bubnovsky adalah kaedah yang berkesan untuk membantu menghilangkan dan mencegah masalah pada sendi pinggul. Penting untuk tidak mengabaikan kesakitan di kawasan ini - ini akan mengelakkan sebilangan besar masalah.

Kami menawarkan anda untuk menonton video dengan latihan Bubnovsky untuk kesakitan pada sendi pinggul.

Latihan untuk sendi pinggul oleh Sergei Mikhailovich Bubnovsky

Sendi dalam tubuh manusia adalah komponen yang sangat penting, tetapi sangat rentan, yang harus diperhatikan sepanjang hidup, kecuali mungkin pada masa bayi. Mereka membenarkan kita bergerak, mereka sentiasa mengalami beban yang tinggi. Ini terutama berlaku pada sendi pinggul, yang dapat menyokong berat seluruh badan. Tidak menghairankan bahawa dari masa ke masa ia mula "gagal". Kekalahan sendi ini dapat memberi penderitaan kepada seseorang, dan juga rehat di tempat tidur sehingga akhir hayatnya. Dr. Bubnovsky akan membantu mengelakkan situasi yang tidak diingini: latihan untuk sendi pinggul, yang dikembangkan olehnya, dianggap oleh banyak doktor sebagai kaedah yang paling berkesan untuk memerangi coxarthrosis.

Gejala, sebab, peringkat

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Menurut statistik perubatan, coxarthrosis menyumbang kira-kira empat puluh peratus daripada semua penyakit sendi. Kebanyakan wanita menderita penyakit itu, penyakit berbahaya mula berkembang pada usia pertengahan. Selalunya, penyakit ini hanya mempengaruhi satu sisi pelvis, tetapi jika tidak dirawat, ia boleh menjadi dua hala.

Dengan coxarthrosis, penurunan tisu tulang rawan pada sendi menyebabkan kekakuan pergerakan, berjalan menyebabkan kesakitan yang nyata, kerengsaan yang tidak menyenangkan dapat didengar di kawasan pelvis. Ketika patologi berkembang, rasa sakit menjadi berterusan, mengejar pesakit walaupun semasa rehat atau tidur. Anggota badan dipendekkan secara visual, dan perkembangan penyakit ini dapat berakhir dengan ankylosis - pembentukan lekatan pada sendi, yang akan menjadikannya praktikal tidak bergerak.

Risiko terkena coxarthrosis meningkat dengan faktor berikut:

  • obesiti, yang meningkatkan tekanan jumlah berat badan pada sendi tertentu;
  • kecederaan, terutamanya tidak sembuh sepenuhnya;
  • Kaki leper;
  • patologi endokrin.

Coxarthrosis boleh mempengaruhi bahkan atlet profesional yang selalu memuatkan pelari sendi pinggul, pemain bola sepak, angkat berat.

Walaupun bahaya penyakit ini, ia dapat dihentikan, sambil menjaga kebebasan bergerak, jika Anda melakukan latihan untuk sendi pinggul menurut Bubnovsky. Dan semakin cepat gejala yang membimbangkan diperhatikan, semakin cepat latihan gimnastik terapeutik bermula, semakin berjaya rawatannya..

Cadangan umum

Semasa membuat latihan untuk sendi pinggul, Bubnovsky, dalam metodologinya, mengambil kira keunikan perjalanan penyakit sendi dan sangat menasihatkan pesakit untuk mempertimbangkan beberapa perkara yang agak penting ketika melakukan senam:

  • semasa melakukan setiap latihan, pastikan untuk memantau pernafasan anda. Ia harus diukur dalam. Pernafasan yang betul menumpahkan darah dengan jumlah oksigen yang mencukupi: ia beredar dengan lebih baik, membekalkan sel dengan nutrien, yang menyumbang kepada pemulihan sendi yang paling cepat;
  • perhatikan isyarat badan. Sekiranya ada senaman yang menyebabkan ketidakselesaan, dan sensasi menyakitkan yang lebih tidak menyenangkan, ia mesti dilakukan dengan cara yang lebih lembut atau meninggalkan latihan sebelum berunding dengan doktor anda;
  • beban pada sendi harus ditingkatkan secara berperingkat dan berperingkat. Pada mulanya, setiap latihan dilakukan sekurang-kurangnya beberapa kali; jumlah mereka meningkat tidak lebih dari sekali seminggu, tetapi tidak lebih dari dua atau tiga pendekatan;
  • jangan melakukan gimnastik secara paksa. Sekiranya kadar pengulangan menyebabkan ketahanan dari badan, ia mesti dikurangkan sedikit. Bubnovsky menganggap ungkapan "Kegembiraan, bukan rasa sakit" sebagai moto latihan untuk arthrosis sendi pinggul;
  • gimnastik mesti dilakukan setiap hari, secara berkala, tanpa ketinggalan. Satu-satunya sebab yang boleh diterima untuk berhenti bersenam adalah jika anda merasa tidak sihat (contohnya, demam tinggi dengan selesema atau penyakit virus lain). Anda memerlukan lebih dari satu bulan untuk mendapatkan dinamik positif. Tetapi kegigihan terbayar dengan pengunduran kesakitan, pengembalian kemampuan untuk bergerak secara normal dan mengurus diri sendiri;
  • Selepas bersenam, banyak pesakit mengalami kekejangan kaki. Ini adalah reaksi normal organisma yang tidak bersedia; ia tidak memerlukan melepaskan gimnastik. Kejang dihilangkan dengan mengurut sendiri, dan apabila anda terus bersenam, mereka berhenti muncul;
  • lama-kelamaan, kerja mesti merangkumi sendi lutut, dan kemudian sendi buku lali - di kompleks.

Perkara utama adalah mempercayai kejayaan dan mengekalkan semangat juang. Kesetiaan, pemikiran kekalahan mengurangkan keberkesanan latihan yang dilakukan.

Gimnastik untuk sendi pinggul menurut Bubnovsky tidak memerlukan latihan fizikal khas dari pesakit. Walau bagaimanapun, anda perlu mendekatinya dengan wajar, mengenai tekanan pada badan. Maksudnya, sebelum bersenam, anda harus melakukan pemanasan yang baik untuk memanaskan otot. Di samping itu, kawasan sendi pinggul memerlukan urutan awal. Anda boleh melakukannya sendiri; pendekatan asas akan ditunjukkan kepada anda oleh ahli fisioterapi atau tukang urut profesional.

Anda juga boleh mencadangkan mandi air panas: merangsang peredaran darah, melemaskan otot. Sekiranya anda berpeluang, berenang selari dengan gimnastik. Sekiranya tidak, biasakan berjalan kaki di udara segar sekurang-kurangnya satu jam setiap hari. Pada mulanya dengan perlahan, ketika sendi pulih - dalam keadaan lebih aktif.

Kompleks asas

Latihan untuk sendi pinggul menurut Bubnovsky dilakukan berbaring di belakang, lancar, tanpa pergerakan tiba-tiba. Berikut ini dianggap universal, sesuai untuk kursus coxarthrosis yang berbeza:

  • kaki dibengkokkan di lutut, lengan dililit ke atasnya, kaki ditarik ke dada (wajar lutut disandarkan ke atasnya). Anda perlu bertahan dalam kedudukan ini sekurang-kurangnya 4 saat. Sekiranya pada mulanya terlalu sukar, jangan paksa badan, tetapi cuba perlahan-lahan bertahan hingga jangka masa yang diinginkan. Kemudian kaki, sekali lagi dengan tangan, perlahan-lahan turun ke lantai, dan latihan dilakukan dengan anggota badan kedua;
  • untuk latihan kedua, anda perlu meluruskan kaki. Salah satunya naik ke sudut 45-60 darjah. Jangan bengkokkan lutut, bergerak perlahan. Latihan yang sama diulang dengan kaki yang lain;
  • semua sama, berbaring di punggung, kedua kaki dibengkokkan, lutut dibentang selebar mungkin. Anda hampir tidak dapat meletakkannya di lantai, anda tidak perlu berusaha untuk ini, tetapi jarak antara lutut harus meningkat sedikit setiap hari;
  • dalam kedudukan terlentang, anggota bawah dibengkokkan di lutut, tangan diletakkan di sepanjang badan, tapak tangan ke bawah. Kaki perlu perlahan-lahan dibengkokkan, seolah-olah mengatasi daya tahan. Sebaik-baiknya, dia harus meluruskan hingga akhir. Kemudian, pada kadar yang sama, kaki kembali ke tempatnya;
  • kedudukan permulaannya sama, lutut dibengkokkan lagi, tetapi kaki dijarakkan antara satu sama lain, kira-kira selebar bahu. Lutut bergilir-gilir memiringkan ke sisi. Pesakit harus cuba menyentuh lantai dengan mereka. Dalam kes ini, pelvis tidak boleh keluar dari permukaan atau bergerak;
  • latihan terakhir di kompleks. Kaki dibengkokkan di lutut, pesakit berbaring di punggungnya. Ia diperlukan untuk merobek kepala dan belakang kepala dari lantai, mencapai lutut dengan dahi. Jangan tarik kaki anda dari permukaan, jangan tarik kaki ke kepala.

Dengan sendirinya, gimnastik untuk sendi pinggul menurut Bubnovsky tidak sukar, tetapi pada mulanya, banyak pesakit mendapati latihan dengan sukar. Tidak perlu terburu-buru, kecewa, atau putus asa. Latihan secara berkala akan memberikan hasil, dan anda boleh mencapai dahi hingga ke lutut dan meletakkan lutut di lantai.

Selepas artroplasti

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Tidak mustahil untuk mengelakkan campur tangan pembedahan. Sebilangan pesakit meminta bantuan lewat, beberapa rawatan konservatif tidak membantu. Peluang terakhir untuk terus bergerak adalah pembedahan. Bubnovsky sendiri pernah menjalani prostetik dan melakukan latihan yang bertujuan untuk memulihkan fungsi sendi pinggul selepas pembedahan:

  • sambil duduk di atas bangku atau kerusi, anda perlu membongkok, menjangkau dengan jari ke jari kaki. Perhatikan ketinggian tempat duduk yang betul: pinggul harus mendatar sempurna, lutut harus dibengkokkan dengan jelas pada sudut tepat;
  • berdiri dan berpegang pada penyokong (contohnya, di belakang kerusi belakang), lakukan pergerakan kaki yang kemas dan tidak tajam ke hadapan / belakang, kiri / kanan. Tingkatkan amplitud setiap hari.

Dengan senaman senam yang berterusan, rasa sakit berkurang, peredaran darah pada sendi yang terjejas bertambah baik, dan keanjalan ligamen meningkat..

Kontraindikasi

Seperti mana-mana pendidikan jasmani secara umum dan terapi khususnya, gimnastik untuk sendi pinggul menurut Bubnovsky tidak dibenarkan untuk semua orang dan tidak pada bila-bila masa. Oleh itu, dengan patologi jantung, kompleks memerlukan kebenaran pakar kardiologi. Anda mungkin harus berhenti bersenam. Kadang-kadang perlu untuk mengganggu prestasi gimnastik dengan pemburukan penyakit yang teruk, terutamanya disertai dengan kesakitan yang sengit. Adalah mungkin untuk kembali bersenam setelah radang mereda; pada masa yang sama, anda perlu memulakan dengan langkah yang lebih lembut, dengan penurunan jumlah pilihan yang dilakukan.

Wanita perlu lebih berhati-hati mengenai gimnastik pada masa pramenstruasi, terutama jika mereka mengalami pendarahan yang teruk, disertai dengan sensasi yang menyakitkan. Untuk hari-hari yang lembut, disarankan untuk mengurangkan intensiti beban, bahkan bagi wanita yang haidnya cukup mudah.

Kompleks Dr. Bubnovsky tidak sepenuhnya mengembalikan fungsi sendi. Dia secara beransur-ansur mengepam otot, melatih tisu periartikular. Gimnastik mudah, selamat dan tersedia untuk pelaksanaan bebas, tidak diperlukan kawalan instruktur. Tetapi jika anda tidak pasti mengenai kebenaran latihan, atau anda fikir beberapa latihan tidak sesuai, mulailah bersenam di bawah pengawasan ahli fisioterapi..

Bukan gimnastik sahaja

Bubnovsky menunjukkan bahawa mustahil untuk menghilangkan masalah pada sendi pinggul dengan latihan sahaja, walaupun dilakukan dengan kerap dan rajin. Memerlukan tinjauan semula diet secara radikal.

Tisu tulang rawan bertindak balas dengan sangat berterima kasih kepada pengenalan biji-bijian kasar ke dalam menu. Fosfor dan pelbagai mineral diperlukan untuk kesihatan sendi - ia boleh diperoleh dengan memakan jeroan dan makanan laut.

Tetapi produk yang dibuat dari tepung putih harus dikeluarkan sepenuhnya dari menu. Dengan cara yang sama seperti bijirin yang dikupas, semolina. Anda boleh makan roti, tetapi dalam jumlah terhad dan selalu mengandungi dedak. Oatmeal, soba, barli mutiara sangat disyorkan.

Agar tulang rawan tidak pecah dan sendi tidak cacat, anda perlu mengambil sejumlah besar produk susu yang ditapai. Kaldu berlemak, daging asap dilarang, daging dibenarkan membeli varieti tanpa lemak atau unggas. Pelbagai decoctions cendawan dan sayur sangat berguna untuk penyakit sendi. Kehadiran salad sayur segar setiap hari di menu disetujui. Lebih baik mengisinya dengan minyak sayuran, idealnya minyak zaitun..

Garam dan gula juga dikenakan sekatan. Garam memprovokasi terjadinya edema di kawasan sendi yang terjejas. Daripada gula, lebih baik menggunakan madu asli jika anda tidak alah terhadap produk lebah.

Diet pesakit yang berlebihan berat badan harus lebih ketat. Mereka pasti akan menghadapi berat badan secara serius. Dan bukan hanya kerana kegemukan mengganggu melakukan latihan berkualiti tinggi untuk sendi pinggul menurut Bubnovsky, tetapi juga kerana beban berlebihan akan terus memusnahkan tulang rawan, menyebabkan ubah bentuk sendi lebih lanjut.

Rawatan coxarthrosis sendi pinggul mengikut kaedah Bubnovsky - gimnastik terapeutik

Untuk rawatan coxarthrosis, gimnastik digunakan secara aktif. Terdapat beberapa jenis kompleks gimnastik, salah satunya dicadangkan oleh Dr. Bubnovsky, pakar kinesitherapy. Ini adalah nama rawatan dengan pergerakan, senaman. Sebagai tambahan kepada gimnastik, pakar ini mengesyorkan penghidap arthrosis untuk mengikuti diet.

Nasihat Bubnovsky

Dr Bubnovsky percaya bahawa senaman sangat penting dalam rawatan arthrosis sendi pinggul. Menurut pakar, hidup dalam keadaan terus bergerak dan seharusnya tidak ada penghentian dalam proses ini. Inilah asas teknik kinesitherapy. Setiap penyakit dapat diubati dengan pergerakan. Kinesitherapy mempengaruhi proses patologi dalaman pada sendi. Mereka timbul dari penurunan julat pergerakan..

Bubnovsky juga menunjukkan perlunya pemakanan yang betul untuk coxarthrosis. Diet membolehkan anda menghilangkan berat badan berlebihan, yang memberi kesan negatif terhadap perjalanan penyakit ini. Dalam diet, disarankan untuk memasukkan makanan yang membantu memulihkan dan menguatkan tisu tulang dan tulang rawan. Produk ini merangkumi:

  • Jeli;
  • Jeli;
  • Makanan Laut;
  • Keju;
  • Produk tenusu.

Mereka tinggi kalsium dan gelatin. Dianjurkan untuk mengecualikan dari makanan diet yang menyumbang untuk menambah berat badan - makanan panggang, daging berlemak, makanan asap dan kalengan, gula-gula. Doktor mengesyorkan mematuhi makanan pecahan - makanan 5-6 kali sehari, dalam bahagian kecil.

Rawatan coxarthrosis sendi pinggul mengikut kaedah Bubnovsky adalah berdasarkan gabungan pemakanan yang betul dengan senaman yang kerap. Untuk setiap orang, perlu memilih kompleks gimnastik individu yang sesuai dengan usia, keadaan kesihatan dan tahap arthrosis.

Dengan menggunakan teknik Bubnovsky, seseorang tidak boleh meninggalkan rawatan ubat tradisional. Kinesitherapy membolehkan anda mengekalkan pergerakan sendi pinggul, tetapi tidak dapat mencegah perkembangan penyakit ini.

Keberkesanan kinesitherapy

Latihan terapeutik untuk coxarthrosis sendi pinggul menurut Bubnovsky mempunyai kesan berikut:

  • Meningkatkan bekalan darah ke sendi;
  • Pemakanan tulang rawan;
  • Melegakan kesakitan;
  • Mengekalkan keanjalan ligamen;
  • Menguatkan otot;
  • Pencegahan mobiliti sendi.

Semua ini menyumbang kepada pemulihan dan pemeliharaan jarak gerakan pada sendi, normalisasi kesejahteraan manusia. Bersenam secara teratur membantu melambatkan perkembangan penyakit, mengurangkan risiko komplikasi.

Aktiviti fizikal dapat membantu menurunkan berat badan, yang mengurangkan tekanan pada sendi pinggul. Gimnastik luar memenuhi darah dengan oksigen, meningkatkan fungsi paru-paru dan jantung.

Petunjuk

Gimnastik Bubnovsky ditunjukkan untuk orang yang mempunyai tahap coxarthrosis. Pada peringkat awal, senaman membantu memperlambat perkembangan perubahan degeneratif. Dengan coxarthrosis yang teruk, gimnastik mengurangkan kesakitan. Orang dari mana-mana umur dan jantina boleh menggunakan gimnastik menurut Bubnovsky.

Kontraindikasi

Terdapat situasi di mana latihan untuk arthrosis sendi pinggul menurut Bubnovsky dikontraindikasikan - sementara atau selamanya. Keadaan ini merangkumi:

  • Kecacatan teruk pada sendi pinggul;
  • Patologi kardiovaskular atau paru-paru pada tahap dekompensasi;
  • Penyakit pernafasan akut;
  • Proses keradangan pada sendi pinggul;
  • Kehamilan.

Sebilangan besar kontraindikasi adalah relatif..

Sebelum memulakan kelas, anda mesti menjalani pemeriksaan perubatan untuk mengenal pasti kontraindikasi.

Peraturan perlakuan

Bubnovsky mengembangkan arahan untuk melakukan latihan gimnastik. Semua poinnya bertujuan meningkatkan kecekapan kelas dan mewujudkan keselesaan maksimum bagi pesakit:

  • Adalah disyorkan untuk mengadakan kelas setiap hari, pada masa yang sama;
  • Bilik yang berasingan harus diperuntukkan untuk kelas supaya tidak ada yang mengalihkan perhatian dari latihan;
  • Gimnastik dijalankan dengan ketat mengikut arahan doktor;
  • Untuk latihan, anda memerlukan beberapa aksesori - tikar gimnastik, tongkat, bola dan gelung;
  • Latihan dilakukan dengan pakaian ringan yang tidak menyekat pergerakan;
  • Setiap senaman dimulakan dengan pemanasan dan diakhiri dengan urutan sendi ringan dan mandi sejuk.

Mematuhi peraturan ini harus menjadi kebiasaan. Bubnovsky telah mengembangkan simulator khas yang mengurangkan beban paksi pada sendi semasa latihan. Penggunaan simulator pelbagai fungsi ini meningkatkan keberkesanan gimnastik dalam coxarthrosis.

Bersamaan dengan latihan fizikal, Bubnovsky mengesyorkan senaman pernafasan. Pada mulanya, mungkin terdapat peningkatan kesakitan, ketidakselesaan pada sendi, tetapi setelah 3-5 sesi, kesejahteraan seseorang mulai bertambah baik.

Latihan pada peringkat pertama-kedua

Tahap pertama coxarthrosis dicirikan oleh perubahan degeneratif sederhana dan permulaan kecacatan. Latihan Bubnovsky terhadap coxarthrosis pada peringkat ini dijalankan dengan beban penuh. Teknik dinamik dan statik diterapkan.

Kompleks gimnastik merangkumi latihan yang dilakukan dari pelbagai posisi; sebelum memulakan pelajaran, disarankan melakukan pemanasan ringan dan berjoging:

  • Latihan berbaring di lantai. Bengkokkan lutut anda. Bersandar di tumit dan punggung, angkat pelvis dan biarkan dalam kedudukan ini selama beberapa saat;
  • Berbaring dengan kaki yang terbentang. Pusingkan pelvis ke kanan dan kiri;
  • Berbaring di punggung, angkat kaki ke atas dan regangkan ke siling;
  • Berbaring di perut anda, cuba tarik tumit ke belakang kepala anda;
  • Duduk di lantai di lutut anda, kaki bawah di bawah punggung. Bergerak ke kanan dan kiri secara bergantian, duduk dengan punggung anda di lantai;
  • Duduk di atas lantai dengan kaki terentang, bergerak ke depan dengan punggung;
  • Berbaring di sisi anda, angkat kaki anda ke atas dan turunkan. Ulangi di seberang;
  • Berdiri, letakkan kaki anda selebar bahu. Jongkok perlahan, memberikan beban maksimum pada sendi pinggul;
  • Berdiri, melambung ke hadapan dan berlama-lama dalam kedudukan ini;
  • Berdiri, letakkan kaki anda di atas kerusi dan regangkan.

Selesaikan dengan urutan pinggul dan pancuran mandian yang sejuk.

Latihan Tahap Tiga

Coxarthrosis pada peringkat ketiga disertai oleh kecacatan yang lebih ketara dan kesakitan yang teruk. Latihan dijalankan dengan tekanan minimum.

Yang lebih penting adalah teknik statik. Latihan berbaring dan duduk disyorkan:

  • Berbaring di lantai dengan kaki terentang. Sebarkan pinggul dan bawa bersama;
  • Berbaring, luncurkan tumit anda ke lantai, tarik ke punggung;
  • Berbaring dengan kaki terentang. Putar pelvis ke kanan dan kiri dengan amplitud minimum;
  • Berbaring dengan kaki yang terentang, tiru menolak kettlebell atau benda berat lain dengan kaki anda;
  • Berbaring, bengkokkan lutut, ratakan sedikit ke sisi dan condong ke lantai ke kanan dan kiri;
  • Duduk di atas lantai, satukan pinggul anda dan terpisah;
  • Duduk, tarik lutut ke dada.

Pelajaran diakhiri dengan urutan ringan pada sendi pinggul. Doktor menyatakan bahawa sikap positif sangat penting untuk kelas. Untuk membuatnya, dia mengesyorkan menghidupkan muzik yang menyenangkan..

Latihan untuk coxarthrosis menurut Bubnovsky di rumah adalah salah satu kaedah untuk merawat penyakit dan mencegah komplikasi. Petunjuk untuk kelas adalah coxarthrosis pada tahap mana pun. Kumpulan latihan dipilih secara individu, bergantung kepada keparahan patologi dan kesejahteraan pesakit.

Latihan untuk sendi pinggul mengikut kaedah Bubnovsky

Patologi sendi pinggul tersebar luas di kalangan orang usia bekerja. Sering kali, penyakit boleh menyebabkan pembatasan aktiviti fungsional pesakit, dan kadang-kadang hilang upaya..

Sendi memainkan peranan besar dalam menjaga berat badan dan pergerakan, ia mempunyai margin kekuatan dan kestabilan yang besar. Walau bagaimanapun, banyak proses patologi menyebabkan gangguan struktur yang ketara, yang menyebabkan penurunan dalam jumlah, amplitud dan kekuatan pergerakan yang dilakukan. Perubahan serupa sering diperhatikan pada arthrosis, selepas kecederaan dan operasi pada sendi pinggul. Oleh itu, memulihkan fungsi normal adalah aspek utama dalam merawat pesakit ini..

Di gudang doktor, terdapat pelbagai kaedah yang memungkinkan untuk memperbaiki gangguan sendi. Ini termasuk:

  • Rawatan ubat.
  • Fisioterapi.
  • Gimnastik terapeutik (terapi senaman).
  • Urut dan terapi manual.
  • Rawatan operasi.

Dalam banyak kes, pilihan dibuat demi keseimbangan yang wajar antara semua dana yang ada..

Terdapat kaedah, yang keutamaannya tidak diragukan lagi. Ini termasuk gimnastik terapeutik, kerana senaman membolehkan anda meneruskan kerja sendi, tanpa rawatan berkesan tidak dapat dibayangkan..

Pergerakan adalah asas pemulihan bagi sebarang penyakit sistem muskuloskeletal, oleh itu mustahil untuk mengganti latihan dengan cara lain. Pergerakan apa yang ditunjukkan dalam kes tertentu, hanya doktor yang akan memberitahu.

Terdapat sebilangan besar kaedah terapi senaman untuk patologi sendi pinggul. Semuanya mempunyai kesan pemulihan yang baik, tetapi ada teknik yang telah tersebar luas berkat pendekatan baru untuk langkah-langkah rawatan dan pemulihan. Salah satu cara ini ialah gimnastik Dr Bubnovsky.

Intipati kaedah

Berdasarkan pencapaian lanjutan traumatologi dan neurologi moden, Dr. Bubnovsky mencipta kaedah revolusi untuk merawat patologi sendi. Ini berdasarkan prinsip mengaktifkan keupayaan dan rizab dalaman badan untuk melawan penyakit.

Pergerakan, sebagai postulat kehidupan yang memuaskan, bertindak di sini sebagai ubat yang berkesan. Oleh itu, teknik baru itu disebut kinesioterapi dan mula berdasarkan latihan yang dirancang khas untuk bahagian kerangka yang berbeza. Ini membolehkan anda memperluas jangkauan pergerakan, menguatkan ligamen, meningkatkan kekuatan otot dan memperbaiki keadaan umum pesakit..

Patologi sendi pinggul dalam banyak kes bertindak balas terhadap kinesioterapi.

Prinsip umum rawatan

Gimnastik Dr. Bubnovsky terdiri daripada senaman yang mudah dilakukan dan senang diulang di rumah. Setelah pesakit mencapai kejayaan tertentu di bawah bimbingan doktor, anda boleh pergi ke gimnastik di rumah, yang tidak kurang berkesan..

Latihan

Latihan untuk sendi pinggul mengikut kaedah Dr. Bubnovsky difokuskan pada rata-rata pesakit dengan tahap kecergasan rendah hingga sederhana. Mereka tidak memerlukan persiapan khas. Tetapi pada masa yang sama, masih perlu diambil kira beberapa perkara yang membantu dalam melakukan gimnastik:

  1. Sebelum bersenam, anda harus memanaskan dan meregangkan otot dengan baik. Anda juga boleh mengurut sendi pinggul.
  2. Sebaiknya mandi air suam, yang akan meningkatkan aliran darah dan mengendurkan otot spasmodik.
  3. Anda boleh menggabungkan latihan dengan berenang, kerana ini akan melibatkan semua kumpulan otot.
  4. Berjalan kaki akan memberi kesan penyembuhan tambahan..

Kinesioterapi adalah kaedah yang berpatutan dan berkesan untuk merawat penyakit sendi.

Kontraindikasi

Terapi senaman untuk sebarang patologi dijalankan hanya mengikut petunjuk dan sesuai dengan cadangan doktor. Seperti jenis gimnastik perubatan yang lain, teknik Bubnovsky mempunyai batasan tertentu untuk digunakan. Ini terutama berlaku untuk syarat-syarat berikut:

  • Memperburuk proses patologi.
  • Penyakit dengan sindrom mabuk.
  • Patologi akut jantung dan saluran darah (trombosis, serangan jantung, strok).
  • Keadaan kecemasan pelbagai asal usul.
  • Tempoh haid pada wanita.

Dalam situasi seperti ini, doktor menyimpulkan bahawa kinesioterapi penyakit pinggul tidak boleh dilakukan sehingga keadaan pesakit dinormalisasi dan tidak ada risiko lain..

Peraturan perlakuan

Memulakan gimnastik mengikut Bubnovsky, anda mesti ingat tentang peraturan mudah, pematuhannya akan membolehkan anda mencapai kesan maksimum latihan. Sebilangan besar dari mereka diketahui, kerana ini adalah syarat umum untuk menjalankan terapi senaman. Saranan ini, walaupun kesederhanaannya, tidak membiarkannya diabaikan, memerlukan kawalan diri, ketabahan dan kesabaran yang berterusan dari pesakit. Ini adalah satu-satunya cara untuk mencapai hasil yang jelas dalam patologi sendi pinggul..

Semasa kelas, anda perlu ingat perkara berikut:

  1. Latihan dilakukan dengan perlahan, tanpa menyentak atau perubahan amplitud secara tiba-tiba.
  2. Pertama, mereka melakukan pergerakan sederhana, secara beransur-ansur beralih ke gerakan yang lebih kompleks..
  3. Pergerakan statik bergantian dengan dinamik.
  4. Beban pada sendi pinggul harus sebanding dengan keadaan dan berat badannya.
  5. Kelas tidak boleh disertai dengan kesakitan yang teruk - jika sukar melakukan latihan, anda perlu kembali ke kelas yang lebih mudah.
  6. Pernafasan yang betul semasa latihan adalah penting: ketegangan otot disertai dengan pernafasan, dan relaksasi disertai dengan penyedutan..

Rawatan mengikut kaedah Dr. Bubnovsky membolehkan anda meningkatkan kecergasan otot dan menguatkan tisu periartikular. Dengan meningkatkan intensiti latihan secara beransur-ansur, anda dapat mencapai peningkatan yang signifikan dalam fungsi motor..

Teknik kelas

Kinesioterapi harus dijalankan di bawah bimbingan pakar yang jelas. Hanya doktor yang boleh menetapkan beban, tempoh dan kekerapan latihan yang optimum. Setelah pesakit memperoleh konsep dan kemahiran terapi senaman yang diperlukan, adalah mungkin untuk mengganti latihan pegun dengan yang di rumah. Latihan dilakukan dalam mod yang sesuai untuk pesakit.

Gimnastik adaptif

Bermula, banyak pesakit sukar menguasai keseluruhan pergerakan yang diperlukan sekaligus. Oleh itu, program khas telah dikembangkan untuk mempersiapkan badan untuk latihan asas. Ia merangkumi pergerakan berikut:

  1. Berbaring di punggung anda, angkat kaki lurus secara bergantian, menyentuhnya dengan tangan anda.
  2. Berbaring di sebelah anda, mulailah mengangkat anggota badan yang bengkok pada sendi lutut, dan kemudian lurus.
  3. Berbaring di perut anda, angkat kaki lurus, tahan sedikit pada tahap ini.
  4. Berlutut dan bersandar di lantai dengan tangan anda, bengkok di belakang anda, mengayunkan pelvis anda ke sisi.
  5. Mencangkung, melengkung punggung ke belakang, merehatkan otot anda.
  6. Jongkok, selepas itu, berdiri, putar lengan anda di sendi bahu.

Pergerakan seperti itu tidak memerlukan kekuatan otot yang ketara dan merupakan versi yang lebih ringan dari pelbagai latihan dari kaedah utama..

Program adaptif membolehkan anda menyesuaikan badan pesakit dengan cepat untuk mengaktifkan kekuatannya sendiri. Pelaksanaan pergerakan yang betul akan menjadi kunci terapi yang berjaya..

Kompleks utama

Program rawatan Bubnovsky membolehkan anda mencapai kesan yang berpanjangan pada arthrosis, akibat kecederaan sendi pinggul. Oleh kerana senaman harian, keanjalan tisu dapat dipertahankan untuk waktu yang lama setelah terapi. Orang-orang dari segala usia dapat menguasai kompleks gimnastik, kerana terdapat beberapa pengubahsuaiannya mengikut kerumitan pergerakan yang dilakukan. Latihan yang paling disyorkan adalah:

  1. Berbaring telentang: menekuk lutut tanpa mengangkat kaki dari lantai; mengangkat anggota badan bawah yang lurus sambil menahannya; putaran pinggul ke dalam; membiakkan kaki lurus ke sisi; tiruan berbasikal.
  2. Berbaring di perut anda: mengangkat kaki lurus sambil menahannya; angkat tali kepala dan bahu anda, sambil membuat gelombang tangan; pengecutan isometrik otot-otot ikat pinggang pelvis.
  3. Berbaring di sebelahnya: angkat anggota badan lurus sambil terus digantung; ayunkan kaki anda ke sisi; bawa pinggul ke belakang sejauh mungkin, kemudian bawa ke depan, bengkokkan lutut; tarik lutut ke bahu.
  4. Melutut: mengayunkan kaki bengkok; angkat anggota badan lurus dari belakang, terus digantung; bawa lutut ke bahu dan ayun ke sisi.
  5. Berdiri dengan sokongan di bahagian belakang kerusi: ayunkan kaki ke hadapan dan ke belakang, putar pinggul ke sisi; lakukan separuh squat; naik jari kaki.

Setiap latihan mesti dilakukan sekurang-kurangnya 10 kali, dengan beberapa pendekatan. Perlu diberi perhatian pada kekuatan dan kemampuan badan anda sendiri. Anda tidak boleh melakukan gimnastik sehingga keletihan atau kesakitan.

Anda mesti mengikuti semua cadangan dan arahan doktor anda semasa kelas. Pelaksanaan program rawatan yang tepat akan membantu memulihkan kemudahan pergerakan dan meningkatkan kualiti hidup sekiranya terdapat penyakit sendi.

Latihan terapi untuk sendi pinggul menurut Bubnovsky

Satu set latihan untuk coxarthrosis sendi pinggul menurut Bubnovsky

Coxarthrosis adalah patologi yang serius dan biasa. Kejadian mereka adalah sekitar 40% daripada semua penyakit sendi. Ia berlaku pada orang pertengahan umur, terutama pada wanita. Dalam kebanyakan kes, coxarthrosis unilateral berkembang, namun boleh terjadi pada kedua-dua belah pihak. Dengan berlakunya penyakit ini, tisu tulang rawan pada sendi menurun, pergerakan menjadi sukar, dan rasa sakit berlaku ketika berjalan. Tetapi anda tidak boleh putus asa. Adalah mungkin untuk menyembuhkan coxarthrosis sendi pinggul, terutama pada peringkat awal, berkat latihan mengikut kaedah Bubnovsky. Set latihan dan pelaksanaannya yang betul dijelaskan di bawah..

Prinsip asas terapi

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Ada ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi. "Baca lebih lanjut.

Coxarthrosis masih dianggap sebagai penyakit yang tidak dapat disembuhkan hingga akhir. Sejauh ini, ubat-ubatan belum disintesis dengan bantuannya untuk memulihkan tisu tulang rawan yang hancur: dari kerosakannya, penyakit itu mula berkembang. Kemudian, ligamen, tendon, tulang, struktur periartikular tisu lembut secara beransur-ansur terlibat dalam proses patologi. Mereka lelah, menjadi lebih kurus, dan kehilangan aktiviti fungsinya. Matlamat utama rawatan coxarthrosis adalah untuk menangguhkan, untuk mencegah perkembangan patologi pada tahap apa pun. Pelbagai kaedah digunakan untuk ini:

  • kursus pentadbiran persediaan farmakologi;
  • menjalankan prosedur fisioterapi;
  • pematuhan terhadap diet yang rendah garam dan lemak haiwan;
  • terapi fizikal dan gimnastik;
  • operasi pembedahan.

Sebilangan besar kaedah ini bertujuan untuk meningkatkan peredaran darah dan peredaran mikro pada tisu-tisu sendi pinggul yang terkena arthrosis. Mereka menerima nutrien dan bahan aktif secara biologi, oksigen molekul. Penyebaran proses patologi melambatkan dan kemudian berhenti.

Doktor Sains Perubatan Bubnovsky S.M. mengembangkan kaedahnya sendiri untuk merawat coxarthrosis. Ini terdiri daripada meningkatkan peredaran darah bukan dengan mengambil sebilangan besar ubat-ubatan yang berbahaya untuk kesan sampingannya yang serius. Kemasukan nutrien ke sendi berlaku semasa latihan tertentu..

Baca juga: Latihan untuk periarthritis bahu-skapular

Latihan harian memberikan kesan klinikal yang tidak dapat dibandingkan dengan penggunaan ubat-ubatan jangka panjang yang berterusan:

  • sensasi menyakitkan hilang bukan sahaja ketika berjalan, tetapi juga pada waktu rehat;
  • keterukan pembengkakan pagi pada sendi dan kekakuan pergerakan menurun;
  • julat pergerakan pada sendi pinggul meningkat;
  • postur bertambah baik, gaya berjalan menjadi lebih tegas dan yakin;
  • kekejangan otot yang menyakitkan, yang terletak di dekat sendi yang rosak, hilang.

Seorang pesakit yang didiagnosis dengan coxarthrosis dari mana-mana tahap terpaksa memakai alat ortopedik - ortosis kaku dan separa tegar, pembalut elastik. Dr. Bubnovsky mencadangkan untuk menguatkan korset otot bukan secara buatan, tetapi dengan cara semula jadi. Dengan senaman yang teratur, proses pemulihan dalam sistem muskuloskeletal diaktifkan. Otot menjadi lebih kuat, ligamen dan tendon - elastik, tetapi kuat.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Dengan coxarthrosis, seseorang terhad dalam pergerakan, kerana mereka menjadi sumber kesakitan. Keamatannya berkurang dengan penguatan otot-otot yang dililit. Selepas rawatan coxarthrosis mengikut kaedah Bubnovsky, pesakit mula bergerak dengan lebih yakin, secara beransur-ansur kembali ke cara hidup yang biasa. Dan ini penting untuk keselesaan psikologi pesakit. Kesedaran bahawa arthrosis sendi pinggul adalah patologi yang tidak dapat disembuhkan menimbulkan gangguan neurologi dan keadaan depresi. Doktor sering memasukkan dalam rejimen terapi:

  • ubat penenang;
  • ubat penenang;
  • antidepresan.

Melakukan senaman mengikut kaedah Dr. Bubnovsky membantu bukan sahaja menghilangkan kekakuan pergerakan. Seseorang mula memahami bahawa seseorang dapat melawan penyakit dan bahkan mengalahkannya..

Dengan coxarthrosis keparahan terakhir, campur tangan pembedahan sangat diperlukan. Di pusat perubatan Bubnovsky, pesakit secara fizikal dan psikologi bersedia untuk endoprosthetics, dan setelah operasi mereka membantu untuk pulih lebih cepat.

Rawatan coxarthrosis mengikut kaedah Bubnovsky

Kekalahan sendi pinggul diperhatikan paling kerap, kerana beban utama jatuh di atasnya. Dengan patologi ini, tisu tulang rawan yang terletak di antara tulang menjadi lebih nipis. Di bawah tekanan berat, tulang rawan rosak, permukaannya kehilangan kelancarannya. Ini menyebabkan gangguan pelunasan dan ubah bentuk sendi. Sebarang pergerakan menyebabkan kesakitan, kemampuan bergerak sukar. Perkembangan penyakit ini boleh menyebabkan ankylosis - kekurangan pergerakan sepenuhnya pada sendi.

Penyakit seperti ini menyerang atlet dan orang gemuk. Ini disebabkan oleh beban tinggi pada anggota bawah, yang membawa kepada pemusnahan tulang rawan. Penyakit ini boleh berkembang pada orang yang mempunyai patologi endokrin. Kecederaan, kaki rata dan pelbagai kecacatan kongenital juga boleh menyebabkan perkembangan penyakit yang dimaksudkan. Keturunan juga memainkan peranan penting..

Sekiranya anda mengalami kesakitan, kesukaran bergerak, kepincangan, dan memendekkan anggota badan yang terjejas, anda mesti berjumpa doktor dengan segera. Rawatan lebih awal dimulakan, semakin besar peluang untuk sembuh.

Ahli gimnasium dengan coxarthrosis menurut Bubnovsky akan membantu memulihkan pergerakan dan menyingkirkan penyakit ini. Set latihan yang dikembangkan oleh doktor ini telah membantu banyak pesakit untuk mendapatkan kembali pergerakan yang mudah pada sendi pinggul..

Cadangan Bubnovsky untuk bersenam

Pertimbangkan perkara berikut:

  1. Pantau pergerakan pernafasan semasa latihan gimnastik. Nisbah penyedutan dan pernafasan yang betul menyumbang kepada ketepuan darah dengan oksigen.
  2. Dengarkan tindak balas badan anda untuk bersenam. Berhenti bersenam jika anda mengalami ketidakselesaan..
  3. Peningkatan beban secara beransur-ansur. Pada peringkat awal terapi, aktiviti fizikal tidak boleh berpanjangan dan aktif..
  4. Jangan melakukan kompleks melalui daya. Banyaknya prestasi pergerakan yang sama bergantung pada bagaimana tubuh bertindak balas terhadapnya. Aktiviti haruslah menyeronokkan, bukan menyakitkan.
  5. Kelas mesti diadakan setiap hari. Sekiranya keadaan ini tidak dipenuhi, tidak akan ada penawar untuk penyakit ini. Kesan positif dari latihan tidak akan dapat dilihat dengan segera, lebih dari satu bulan akan berlalu. Tetapi hasilnya pasti akan tercapai.
  6. Selepas senaman fizikal, kekejangan pada otot kaki mungkin muncul. Anda boleh menyingkirkannya dengan urut, dan tidak perlu berhenti kelas.
  7. Secara beransur-ansur, sendi pergelangan kaki dan lutut harus disertakan.

Untuk mencapai kesan yang diinginkan, anda memerlukan kepercayaan terhadap kemenangan dan suasana positif.

Latihan Bubnovsky


Gimnastik Bubnovsky untuk sendi pinggul dengan coxarthrosis harus dilakukan dengan berbaring. Latihan harian dan berkesan akan membantu anda menyingkirkan penyakit ini. Kompleks berikut digunakan:

  1. Berbaring di punggung dengan anggota badan yang bengkok pada sendi lutut, pegang lutut dengan tangan anda. Kemudian tarik kaki ke dada, cuba tetap dalam kedudukan ini selama sekurang-kurangnya 4 saat, kemudian dengan lancar, dengan bantuan tangan anda, letakkan kaki anda ke kedudukan semula. Lakukan perkara yang sama dengan kaki yang lain..
  2. Berbaring telentang dengan kaki lurus dan lurus, angkat anggota bawah. Pergerakan harus dilakukan dengan perlahan, anda harus menjaga kaki lurus. Lakukan pergerakan yang serupa dengan anggota badan yang lain.
  3. Berbaring di punggung, bengkokkan kaki di sendi lutut. Cuba melebarkan lutut anda sebanyak mungkin.
  4. Kedudukan badan di belakang, tangan di lantai, tapak tangan ke bawah, kaki dibengkokkan di lutut. Luruskan perlahan-lahan kaki anda, seolah-olah menghalau objek berat. Dalam kes ini, adalah perlu untuk meluruskan kaki sepenuhnya. Kemudian kembali ke kedudukan permulaan.
  5. Memulakan kedudukan di bahagian belakang, anggota badan dibengkokkan pada sendi lutut dan tersebar. Bergiliran memiringkan anggota badan ke sisi. Dalam kes ini, pelvis mesti tidak bergerak. Cuba sentuh lantai dengan lutut anda.
  6. Memulakan kedudukan di bahagian belakang dengan kaki dibengkokkan di lutut. Semasa penyedutan, peningkatan serentak mereka, semasa pernafasan - turun.
  7. Unsur terakhir kompleks adalah kedudukan awal di bahagian belakang dengan kaki dibengkokkan pada sendi lutut. Angkat kepala anda dari lantai dan cuba menyentuh lutut dengan dahi anda.

Bubnovsky juga membuat latihan untuk memulihkan fungsi sendi selepas artroplasti:

  1. Memulakan kedudukan - sambil duduk di kerusi, bengkok, menyentuh jari kaki dengan tangan anda.
  2. Berdiri dan memegang kerusi, ayunkan anggota bawah ke hadapan, ke belakang dan ke sisi.

Hasil daripada senaman yang kerap, rasa sakit akan berkurang, peredaran darah pada sendi yang terjejas dan keanjalan ligamen akan bertambah baik..

Pemakanan untuk coxarthrosis mengikut cadangan doktor

Untuk menghilangkan coxarthrosis, anda perlu makan dengan betul. Ia berguna untuk tisu tulang rawan untuk menggunakan bijirin yang digiling kasar. Tubuh dapat menyerap fosforus dan mineral dari makanan laut dan jeroan.

Lebih baik mengecualikan produk roti yang dibuat dari tepung putih, semolina dan bijirin yang dikupas. Anda boleh makan roti dengan kandungan dedak. Diet juga harus merangkumi oatmeal, soba dan barli mutiara..

Produk susu yang ditapai mencegah pemusnahan tulang rawan. Daging, kaldu lemak, merokok harus dikecualikan. Diet harus merangkumi rebusan cendawan atau sayur-sayuran..

Baca juga: Terapi senaman untuk osteochondrosis tulang belakang serviks

Hadkan pengambilan garam dan gula secara dramatik. Garam mendorong pembengkakan di kawasan artikular yang terjejas. Lebih baik menggantikan gula dengan madu. Diet harus mengandungi salad sayuran segar yang dibumbui dengan minyak zaitun.

Mengikuti cadangan Dr. Bubnovsky, anda dapat mengalahkan coxarthrosis dan mengembalikan kegembiraan pergerakan.

Cadangan umum

Semasa membuat latihan untuk sendi pinggul, Bubnovsky, dalam metodologinya, mengambil kira keunikan perjalanan penyakit sendi dan sangat menasihatkan pesakit untuk mempertimbangkan beberapa perkara yang agak penting ketika melakukan senam:

  • semasa melakukan setiap latihan, pastikan untuk memantau pernafasan anda. Ia harus diukur dalam. Pernafasan yang betul menumpahkan darah dengan jumlah oksigen yang mencukupi: ia beredar dengan lebih baik, membekalkan sel dengan nutrien, yang menyumbang kepada pemulihan sendi yang paling cepat;
  • perhatikan isyarat badan. Sekiranya ada senaman yang menyebabkan ketidakselesaan, dan sensasi menyakitkan yang lebih tidak menyenangkan, ia mesti dilakukan dengan cara yang lebih lembut atau meninggalkan latihan sebelum berunding dengan doktor anda;
  • beban pada sendi harus ditingkatkan secara berperingkat dan berperingkat. Pada mulanya, setiap latihan dilakukan sekurang-kurangnya beberapa kali; jumlah mereka meningkat tidak lebih dari sekali seminggu, tetapi tidak lebih dari dua atau tiga pendekatan;
  • jangan melakukan gimnastik secara paksa. Sekiranya kadar pengulangan menyebabkan ketahanan dari badan, ia mesti dikurangkan sedikit. Bubnovsky menganggap ungkapan "Kegembiraan, bukan rasa sakit" sebagai moto latihan untuk arthrosis sendi pinggul;
  • gimnastik mesti dilakukan setiap hari, secara berkala, tanpa ketinggalan. Satu-satunya sebab yang boleh diterima untuk berhenti bersenam adalah jika anda merasa tidak sihat (contohnya, demam tinggi dengan selesema atau penyakit virus lain). Anda memerlukan lebih dari satu bulan untuk mendapatkan dinamik positif. Tetapi kegigihan terbayar dengan pengunduran kesakitan, pengembalian kemampuan untuk bergerak secara normal dan mengurus diri sendiri;
  • Selepas bersenam, banyak pesakit mengalami kekejangan kaki. Ini adalah reaksi normal organisma yang tidak bersedia; ia tidak memerlukan melepaskan gimnastik. Kejang dihilangkan dengan mengurut sendiri, dan apabila anda terus bersenam, mereka berhenti muncul;
  • lama-kelamaan, kerja mesti merangkumi sendi lutut, dan kemudian sendi buku lali - di kompleks.

Perkara utama adalah mempercayai kejayaan dan mengekalkan semangat juang. Kesetiaan, pemikiran kekalahan mengurangkan keberkesanan latihan yang dilakukan.

Gimnastik untuk sendi pinggul menurut Bubnovsky tidak memerlukan latihan fizikal khas dari pesakit. Walau bagaimanapun, anda perlu mendekatinya dengan wajar, mengenai tekanan pada badan. Maksudnya, sebelum bersenam, anda harus melakukan pemanasan yang baik untuk memanaskan otot. Di samping itu, kawasan sendi pinggul memerlukan urutan awal. Anda boleh melakukannya sendiri; pendekatan asas akan ditunjukkan kepada anda oleh ahli fisioterapi atau tukang urut profesional.

Anda juga boleh mencadangkan mandi air panas: merangsang peredaran darah, melemaskan otot. Sekiranya anda berpeluang, berenang selari dengan gimnastik. Sekiranya tidak, biasakan berjalan kaki di udara segar sekurang-kurangnya satu jam setiap hari. Pada mulanya dengan perlahan, ketika sendi pulih - dalam keadaan lebih aktif.

Membentuk arthrosis (coxarthrosis) sendi pinggul 1, 2, 3 darjah

Sebelum meneruskan pelaksanaan latihan terapi, anda harus mempertimbangkan beberapa cadangan untuk pelaksanaan terapi senaman yang betul:

- kesakitan menjadi lebih sengit. Sekarang rasa sakit tidak hilang walaupun dalam keadaan rehat, ia memancar ke pangkal paha dan paha.

Dengan berjalan kaki yang berpanjangan, kepincangan muncul. Sendi tidak lagi mungkin berfungsi sepenuhnya.

Sekiranya anda mengambil sinar-X, pertumbuhan tulang yang progresif akan dapat dilihat dengan jelas. Deformasi kepala femoral telah bermula.

Ini dapat memiliki kontur yang tidak rata atau volume meningkat dan bergeser ke atas. Pembentukan sista dapat dikesan. Penebalan dan pengembangan leher pinggul berlaku.

Perkembangan nekrosis aseptik kepala pelvis.

Sindrom nyeri dengan pengumpulan cecair yang besar di sendi;

Tulang dihubungkan oleh tulang rawan halus plastik, yang berperanan sebagai pelindung dan melindungi tulang dari kehancuran. Dengan penyakit dengan coxarthrosis, tisu tulang rawan menjadi kering, kasar.

Tulang rawan kehilangan fungsinya, dan tulang di bawahnya, di bawah pengaruh berat badan seseorang, mula tumbuh ke sisi, yang menyebabkan ubah bentuk keseluruhan sendi pinggul. Ini menjadikan pergerakan sukar, menyakitkan, dan lama-kelamaan secara umum dapat menyekat pergerakan sendi.

Pada peringkat kedua, rasa sakit dapat muncul walaupun dalam keadaan rehat, dan bukan hanya setelah latihan fizikal.

  1. Urut meningkatkan peredaran darah dan proses metabolik dalam badan.
  2. Dalam beberapa kes, beberapa larangan pergerakan mungkin dikenakan, atau disarankan untuk berhenti berolahraga sementara jika:
  3. Gimnastik pemulihan harus diakhiri dengan mengangkat tangan yang perlahan sehingga terhirup dan bersantai dengan tenang sambil menghembuskan nafas;

Gejala tahap kedua coxarthrosis

  • Angkat tali pinggang bahu atas, lakukan dengan tangan anda 3 kali pergerakan simetri selari dengan lantai (seperti ketika berenang dada), kembali ke posisi awal. Bilangan pengulangan adalah 6.
  • Perlu diingat bahawa lebih awal penyakit ini didiagnosis dan rawatan dimulakan, termasuk latihan fisioterapi (terapi senaman), semakin baik prognosis bagi pesakit.
  • Yang sangat penting dalam rawatan coxarthrosis adalah
  • Tetapi pada dasarnya, pesakit datang ketika rasa sakit tidak mungkin sama sekali, batasan pergerakan kaki berlaku, kemusnahan sendi pinggul berlaku, dan atrofi otot paha.
  • Ketahui apa yang perlu dilakukan dengan kecederaan tulang ekor di sini. Artikel lengkap akan membantu anda membuat keputusan untuk menyelesaikan masalah dengan tulang ekor anda.
  • Rawatan mengikut sistem Bubnovsky - satu set langkah yang dikembangkan oleh Dr. Bubnovsky untuk pesakit dengan coxarthrosis.

Rawatan coxarthrosis tahap kedua

Duduk di atas kerusi, anda perlu mengangkat kaki lurus setinggi mungkin. Pegang pada titik paling atas selama satu minit. Lakukan 2-3 ulangan untuk setiap kaki.

Kekakuan dan pergerakan terhad hingga 20 darjah. Kesukaran menarik kaki ke dada atau menariknya ke sisi, sukar untuk memakai kasut atau stoking.

Urut menguatkan ligamen.

• hipertensi arteri;

Makanan yang dibenarkan dan dilarang

Pemulihan tisu tulang rawan dan tulang pada coxarthrosis akan berlaku lebih cepat jika bahan berikut memasuki tubuh dengan makanan:

  • Vitamin kumpulan A, B, C, E;
  • Fluorin dan fosforus;
  • Kalsium.

Penting bukan hanya kehadiran bahan-bahan ini dalam makanan, tetapi juga gabungan produk makanan yang betul, yang membantu meningkatkan penyerapan nutrien. Diet ini mengesyorkan untuk membatasi pengambilan garam, kerana mengekalkan cecair di dalam badan, yang menyumbang kepada pembentukan pembengkakan sendi. Anda tidak hanya perlu memperhatikan garam yang digunakan dalam memasak, tetapi juga makanan masin - ikan, keju, air mineral.

Apa yang tidak boleh dimakan dengan coxarthrosis, dan apa yang harus dimasukkan dalam diet harian - pertimbangkan jadual makanan yang dilarang dan dibenarkan.

Apa yang tidak dibenarkanApa yang boleh
Babi berlemak, daging lembu, domba, daging asap, kaldu daging yang kuatDiet daging - daging sapi, ayam belanda, ayam
Hidangan sosej, daging dan ikanMakanan rebus dan kukus
Ikan laut berlemak, kaviarCod, hake, halibut, sotong, udang
Susu lembu tinggi lemakSusu kambing
Krim masam, keju lemak dan keju kotejKefir, keju kotej rendah lemak, susu panggang, yogurt
Pastri lembut, kek, pastriRoti gandum atau dedak, crouton, roti garing, pasta, bijirin
Coklat, karamelPerap, jem, sayang
Rempah, mayonis, saus tomat, makanan dalam tinBuah-buahan dan sayur-sayuran, herba, selada


Produk berguna untuk coxarthrosis

Produk makanan yang paling berguna yang disyorkan untuk coxarthrosis:

  • Glisemik rendah - sayur-sayuran, timun, tomato, kubis, brokoli, kuman gandum, kacang;
  • Kaya pektin - pir, epal, kismis, limau gedang;
  • Hidangan yang mengandungi agar-agar - daging jeli, ikan jeli, jeli, tulang rawan.

Sekurang-kurangnya satu produk dari setiap kumpulan harus dimasukkan dalam diet harian orang yang mengalami coxarthrosis.

Kepentingan yang besar harus diberikan kepada kualiti makanan. Banyak produk makanan moden mengalami pemprosesan kimia yang banyak dan mengandungi sejumlah besar bahan pengawet. Untuk menjadi berguna, makanan mestilah semenarik mungkin. Anda harus melepaskan makanan segera dan produk separuh siap, cuba memasak makanan sendiri.

Selain melepaskan produk yang tidak sihat, perlu mengecualikan tabiat buruk - rokok dan alkohol yang kuat.

Coxarthrosis simptom sendi pinggul darjah 2, rawatan di rumah latihan terapi

Coxarthrosis mempunyai empat peringkat, jadi gejalanya mungkin sedikit berbeza. Tetapi ada sebilangan tanda di mana anda dapat menentukan penyakit ini pada tahap awal..

  1. Kesakitan tempatan yang teruk di tempat lesi. Pada mulanya, sensasi menyakitkan muncul dalam pergerakan, kemudian menjadi kronik.
  2. Pembengkakan sendi. Biasanya selepas tidur atau kerja fizikal yang berat.
  3. Meringkuk dan mengklik.
  4. Memendekkan anggota badan. Gejala ini merujuk kepada tahap yang teruk.
  5. Kepincangan.
  6. Amyotrofi. Menunjukkan arthrosis tahap akhir, ketika intervensi pembedahan sudah diperlukan. Pada peringkat awal, tisu otot tidak dapat dilihat, tetapi tidak dapat dilupakan.

Kursus dan gejala coxarthrosis

Ia diterima untuk mengklasifikasikan coxarthrosis menjadi darjah primer dan sekunder. Selalunya, coxarthrosis mula berkembang secara perlahan dan hampir tidak dapat dilihat oleh seseorang. Ada kalanya pesakit merasa sakit yang tidak menyenangkan di kawasan pangkal paha atau langsung di dekat sendi, tetapi tidak memperhatikannya.

Selepas masa tertentu, rasa sakit muncul semasa pergerakan dan hanya reda ketika rehat. Kehadiran tanda-tanda ini sudah menunjukkan perkembangan penyakit ini. Pada peringkat awal, kesakitan reda ketika rehat. Gejala klinikal menampakkan diri setelah 45 tahun.

Sebab-sebab munculnya tahap coxarthrosis sekunder boleh menjadi kecacatan kongenital pada sendi pinggul, tanda-tanda bentuk perkembangan ini dapat muncul pada usia yang sangat awal, dari 18 hingga 25 tahun.

Tanda-tanda umum perkembangan penyakit ini adalah rasa sakit, yang dirasakan tidak hanya semasa pergerakan, tetapi juga semasa rehat, pemendekan kaki yang terkena, lemas, penampilan kekakuan pergerakan.

Dalam proses perkembangan coxarthrosis, perasaan sakit sering muncul dengan sendirinya, dan bahkan semasa tidur, ketika seseorang sedang berehat, penggunaan ubat penahan sakit akan semakin kurang. Dengan tahap penyakit yang paling maju, pesakit mungkin memerlukan kruk..

Pada peringkat pertama coxarthrosis, rasa sakit diperhatikan setelah melakukan senaman fizikal (berjalan, melompat, berlari). X-ray pesakit ini menunjukkan pertumbuhan tulang kecil bermula yang belum menyentuh tulang paha..

Pada peringkat kedua, rasa sakit menjadi lebih kuat, masuk ke kawasan pangkal paha, semasa berjalan kaki lama, kemungkinan berlaku kepincangan. X-ray menunjukkan penebalan leher femoral dan kecacatan sendi pinggul yang teruk.

Pada tahap ketiga, kesakitan kekal; pesakit sering perlu bergerak dengan kruk. Pada sinar-x, anda dapat melihat pengembangan leher femoral yang ketara dan pertumbuhan tulang yang luas. Coxarthrosis pada peringkat ketiga hanya dirawat secara pembedahan dengan penggantian separa atau lengkap sendi.

Diagnostik

Diagnosis coxarthrosis pada peringkat awal adalah kunci untuk berjaya melawan penyakit ini. Oleh itu, sekiranya timbul gejala, anda harus segera berjumpa doktor..

Pemeriksaan komprehensif merangkumi analisis makmal dan biokimia, pemeriksaan dan soal jawab, kaedah instrumental, yang utama adalah sinar-X. Dengan pertolongannya, jenis penyakit ditentukan (arthrosis boleh dikelirukan dengan arthritis) dan tahap kerosakannya.

Kelemahan sinar-X adalah bahawa ia tidak memberikan gambaran terperinci mengenai keadaan tisu periartikular. Tetapi pengimejan resonans magnetik (MRI) melakukan tugas yang sangat baik dengan tugas ini..

Contoh menu pesakit mengikut hari dalam seminggu

Diet pesakit bervariasi, tambahkan hidangan baru setiap hari. Menu untuk pesakit dengan coxarthrosis selama seminggu:

  1. Isnin. Sarapan pagi: 200 g bubur soba, 200 ml kefir tanpa lemak. Makan tengah hari: sup ikan dengan nasi merah, ayam rebus, salad sayur. Makan malam: keju kotej rendah kalori, yogurt buatan sendiri, salad sayur-sayuran.
  2. Selasa. Sarapan pagi: keju kotej rendah kalori dengan buah beri, sepotong keju keras, teh dengan madu. Makan tengah hari: sup sayur-sayuran, sayur rebus, nanas. Makan malam: kentang panggang, salad buah, jus delima.
  3. Hari Rabu. Sarapan pagi: telur dadar protein dengan herba, jeli buah dan beri, kompot. Makan tengah hari: kaldu ayam, bubur soba, roti rai, epal. Makan malam: ikan bakar, lauk sayur, epal.
  4. Khamis. Sarapan pagi: 100 g fillet ayam rebus, 100 g kacang, sepotong keju dengan mentega dan roti rai, teh. Makan tengah hari: borscht vegetarian, sepotong daging bakar, sayur rebus. Makan malam: salad lobak merah dan kubis, bubur nasi merah, daging ayam belanda.
  5. Jumaat. Sarapan pagi: 200 ml jus semula jadi, 150 g bubur soba di dalam air, roti rai dengan keju. Makan tengah hari: sup kacang sayur, ayam belanda rebus, bubur gandum, jus. Makan malam: makanan laut, lentil, salad sayur-sayuran.
  6. Sabtu. Sarapan pagi: 2 potong kukus, bubur gandum, teh. Makan tengah hari: sup sayur-sayuran, bubur soba, segelas jus delima, salad kubis. Makan malam: keju kotej rendah lemak dan kefir, salad buah, daging rebus.
  7. Ahad. Sarapan pagi: ikan rebus, oatmeal dengan buah. Makan tengah hari: sepotong roti dedak, sup beras perang ringan, 200 g daging rebus, salad sayur-sayuran segar. Makan malam: ikan jeli, oatmeal, sayur-sayuran.

Rawatan gimnastik menurut Bubnovsky

Guru Besar S.M. Bubnovsky mengembangkan kaedah yang berkesan untuk merawat coxarthrosis, yang memungkinkan untuk mencegah pembedahan dan memulihkan kualiti hidup. Teknik ini dikenali dengan istilah "kinesiotherapy", berdasarkan rawatan sendi dengan pergerakan.

Kompleks ini merangkumi latihan berikut:

  1. Berdiri dalam kedudukan siku lutut. Tarik nafas, perlahan-lahan melengkung punggung anda, menarik nafas - bengkok. Senaman melemaskan punggung.
  2. Bersandar di telapak tangan dan lutut, peregangan ke hadapan, jangan bengkok di kawasan lumbar, kembali ke kedudukan sebelumnya.
  3. Bersandar pada siku, menghembuskan nafas dan menurunkan diri ke lantai. Luruskan lengan anda pada nafas seterusnya, turunkan punggung ke tumit anda.
  4. Tukar kedudukan - berguling dan berbaring di punggung anda seperti mengayunkan otot perut. Rapatkan lutut dengan siku anda. Dalam kedudukan yang sama, angkat pelvis setinggi mungkin.

Baca juga: Gimnastik pemulihan untuk periarthritis bahu-skapular

Latihan mengikut Bubnovsky dilakukan dalam 10-30 pengulangan, jika boleh, dengan mengambil kira keadaan umum.

  1. Angkat setiap kaki secara bergilir dan tahan selama 35 saat. Selepas pelaksanaan pertama, berhenti sebentar dengan santai, dan kemudian lakukan 10 pengulangan lagi.
  2. Angkat kaki anda dengan sudut 15 darjah, ayun ke sisi dengan kedua kaki pada masa yang sama.
  3. Bengkokkan kedua kaki dan angkat pelvis ke ketinggian yang mungkin.

Bengkokkan kaki anda pada sudut yang tepat secara bergiliran, jaga agar tetap berat.

  • Angkat kaki anda pada 45 darjah, tahan selama setengah minit. Gulung dan ulangi.
  • Lakukan senaman sebelumnya, sambil menambah giliran kaki ke luar dan masuk.
  1. Regangkan kaki anda. Jangkau ibu jari kaki anda, tetaplah selama dua minit. Satu pelaksanaan cukup.
  2. Bersandar dengan punggung ke dinding, rentangkan kedua kaki selebar mungkin, bengkokkan kaki yang terkena pada sudut yang betul.
  3. Jangkau kaki yang terkena dan tarik ke arah anda.
  • kumpulan NSAID;
  • vasodilator;
  • chondroprotectors;
  • relaksan otot;
  • sekatan;
  • salap topikal.
  • elektroforesis;
  • ultrasound;
  • magnetoterapi;
  • inductothermy.

Dalam kes di mana coxarthrosis sudah mencapai tahap terakhir dan rawatan konservatif tidak berguna, campur tangan pembedahan ditunjukkan. Ia boleh menjadi osteotomi, artroplasti, atau arthrodesis - operasi melibatkan kerja dengan sendi yang rosak. Endoprosthetics bermaksud penggantiannya yang lengkap.

Kandungan

Fisioterapi mengurangkan sensasi yang menyakitkan dan mendorong pemulihan tisu tulang rawan di tempat ubah bentuk. Oleh itu, ia digunakan secara meluas dalam kompleks langkah pemulihan setelah penyakit akut dan kecederaan pada sendi pinggul, serta pada coxarthrosis.

Keadaan di mana perubahan serius ke arah pemulihan akan bermula adalah keteraturan dan kenaikan beban kerja yang sederhana dan berterusan. Kaedah inilah yang membantu menstabilkan petunjuk yang diperoleh..

Sebab pembangunan

Coxarthrosis boleh disebabkan oleh faktor berikut:

  • beban berlebihan pada sendi pinggul kerana aktiviti fizikal yang kerap, semasa kehamilan dan melahirkan anak pada wanita;
  • berat badan berlebihan;
  • kehilangan kekuatan pada tisu otot yang menyokong sendi;
  • kemerosotan saraf periferal yang membawa kepada pergerakan tiba-tiba atau tidak terkoordinasi;
  • perubahan tahap hormon dan metabolisme yang tidak betul;
  • pengumpulan produk metabolik yang berlebihan kerana gangguan peredaran darah kerana kemerosotan aliran darah di urat kawasan pelvis;
  • penyakit sendi disertai dengan proses keradangan;
  • patologi tulang belakang: hernia cakera, scoliosis, radiculitis, spondylosis, dll..
  • kecederaan sendi pinggul: lebam, patah pinggul, kehelan, penyakit sendi kongenital, dan lain-lain;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • faktor genetik.

Permulaan penyakit ini berlaku secara tiba-tiba. Tahap pertama coxarthrosis berlangsung hampir tidak dapat dilihat oleh pesakit, tanpa ada manifestasi. Selepas beberapa waktu, perkembangan bermula, yang disertai dengan proses berbahaya: penipisan tulang rawan artikular, kehilangan sifat penyerap kejutan dan pertumbuhan pembentukan tulang.

Sekarang mari kita lihat penyebab penyakit ini..

Berikut adalah beberapa daripadanya:

  1. Gangguan peredaran darah.
  2. Trauma.
  3. Tekanan kuat pada sendi.
  4. Obesiti.
  5. Kecenderungan genetik.
  6. Masalah hormon.

Penyebab umum adalah gaya hidup yang tidak aktif yang boleh menyebabkan bahaya besar kepada tubuh anda..

Kebiasaan pergerakan kecil menyumbang kepada gangguan proses pemakanan tisu dengan komponen berguna.

Untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, perlu menggunakan latihan fisioterapi. Penyakit ini juga boleh menyebabkan skoliosis, berat badan berlebihan dan kaki rata..

Keberkesanan kelas

Gimnastik pinggul mempercepat jalan pesakit untuk pulih. Kesannya dicapai oleh fakta bahawa ligamen diregangkan dan jisim otot di kawasan yang terpisah dipadatkan, yang membolehkannya diperkuat dengan betul.

Penting! Semasa latihan ini, latihan dinamik dan statik untuk sendi pinggul digunakan. Statik inilah yang membolehkan anda mengetatkan otot secara perlahan dengan tekanan minimum pada sendi itu sendiri.

Setelah doktor mendiagnosis pesakit dengan arthrosis sendi pinggul, pesakit mula melepaskan sendi dan mengelakkan tekanan pada kaki, yang hanya menyumbang kepada atrofi otot yang lengkap di kawasan ini. Sebaliknya, senaman menguatkan otot, mempromosikan pertumbuhan semula tulang rawan dan meningkatkan mobiliti sendi..

Gimnastik untuk sendi pinggul

Untuk mencapai kesan maksimum dari gimnastik, anda mesti mengikuti semua cadangan pakar:

  • Senaman diperlukan setiap hari..
  • Semasa memilih posisi permulaan (selanjutnya disebut IP), beban pada sendi mesti diambil kira. Tidak boleh terlalu besar.
  • Beban meningkat dengan jumlah latihan dan secara beransur-ansur meningkatkan pengulangan..
  • Kadang kala doktor menasihatkan beban. Untuk melakukan ini, gunakan tourniquet atau manset, yang terpaku pada pergelangan kaki. Latihan ini dilakukan dengan perlahan..
  • Bernafas dengan bebas semasa gimnastik.

Satu set latihan untuk latihan fisioterapi

Sebelum melakukan latihan terapeutik, disarankan untuk memanaskan fisioterapi. Apabila doktor menetapkan mandi khas, anda harus memulakan kelas selepas 30-40 minit. Seluruh jenis latihan dipilih hanya oleh doktor.

Nasihat: jika terdapat kesakitan semasa gimnastik, latihan boleh dilakukan dengan berbaring.

Latihan dilakukan dengan perlahan, lembut, tanpa tergesa-gesa sama sekali. Dianjurkan untuk berhenti sebentar antara latihan. Dalam beberapa kes, berat disyorkan..

Tahap terakhir dalam melakukan gimnastik untuk sendi pinggul adalah penyedutan, meregangkan lengan ke atas dan menghembuskan nafas dengan menurunkannya..

Latihan fisioterapi dijalankan setiap hari. Pada mulanya, gimnastik mengambil masa 2-3 minit; kelas kemudian dilanjutkan hingga 30-40 minit pada waktu pagi dan petang.

Cara merawat patologi?

Adalah perlu untuk mendekati rawatan coxarthrosis dengan sangat bertanggungjawab, pertama sekali, kepada pesakit itu sendiri. Terdapat banyak kaedah, baik ubat-ubatan dan fisioterapi. Tempat khas diberikan untuk yoga. Latihan untuk coxarthrosis sendi pinggul harus ditunjukkan hanya oleh doktor yang menghadiri. Bergantung pada tahap penyakit, doktor akan menetapkan kompleks lembut yang diperlukan. Penting bagi pesakit untuk melakukan beberapa sesi pertama dengan pelatih agar tidak melakukan kesilapan yang seterusnya dapat menimbulkan pemburukan penyakit.

Terapi senaman untuk coxarthrosis sendi pinggul adalah program yang paling berkesan dan meluas yang merangkumi latihan yang dirancang khas untuk memperbaiki keadaan pesakit yang telah dirawat walaupun dengan sakit akut. Keutamaan diberikan kepada latihan yang dilakukan semasa berbaring di perut, dan juga dari posisi berdiri.

Yoga terapi pencegahan menempati tempat yang layak dalam beberapa kaedah rawatan untuk coxarthrosis. Ramai doktor mengesyorkan kelas yoga untuk coxarthrosis. Tidak boleh dilupakan bahawa semua latihan yoga harus sangat lembut dan berkoordinasi dengan doktor yang merawat..

Kelas yoga dilakukan hanya dengan tenaga pengajar langsung yang mengetahui tentang keadaan pesakit, membetulkan beban dan memantau reaksi tubuh pesakit. Semasa latihan yoga, perlu bernafas dengan betul. Tetapi tidak semua doktor lebih mengutamakan yoga. Mungkin ini disebabkan oleh kurangnya maklumat tentang dia di negara kita..

Gimnastik terapeutik untuk coxarthrosis sendi pinggul telah lama membuktikan dirinya sebagai kaedah rawatan dan pencegahan penyakit yang paling berkesan. Pergerakan yang dilakukan oleh pesakit semasa melakukan latihan tersebut memungkinkan untuk melegakan pembengkakan, serta mengembalikan trofisme pada sendi yang rosak. Semasa melakukan latihan senam gimnastik, cairan artikular mencuci semua tisu tulang rawan sendi, mengurangkan kesakitan dan mempercepat proses penyembuhan.

Perlu diingat bahawa latihan untuk penyakit ini harus dihubungkan hanya setelah diagnosis lengkap, yang akan dilakukan oleh pakar yang berkelayakan. Sebarang aktiviti fizikal harus dipersetujui dengan doktor anda. Sekiranya peningkatan kesakitan, gimnastik segera berhenti sehingga alasan peningkatan kesakitan tersebut dijelaskan sepenuhnya.

Dalam aspek teori, dalam perubatan, lima darjah coxarthrosis ditentukan. Definisi penyakit bermula dengan darjah sifar, ketika tidak ada perubahan patologi, dan berakhir dengan kelima, ketika penyakit itu dinyatakan dengan jelas. Dalam aspek praktikal, doktor menggunakan tiga darjah coxarthrosis untuk membuat diagnosis. Setiap kelas diberikan sinar-X. Yang paling biasa adalah coxarthrosis darjah kedua dan ketiga..

Latihan selepas endoprosthetics

Setelah mengganti sendi pinggul dengan prostesis, tempoh pemulihan yang panjang bermula. Tempoh ini sukar bagi doktor dan pesakit, kerana gejala berikut muncul setelah operasi:

  • Kesakitan pada sendi yang dikendalikan.
  • Amyotrofi.
  • Kemerosotan pembekuan darah.
  • Perubahan tekanan darah dan fungsi jantung.

Oleh itu, selain ubat-ubatan dan fisioterapi, gimnastik diresepkan selepas artroplasti pinggul..

Latihan untuk otot betis

Latihan otot paha

Latihan untuk otot paha dengan sokongan di bawah sendi lutut

Fasa sifar disebut 24 jam pertama selepas pembedahan. Pergerakan mesti berhati-hati. Selama 4 hari berikutnya, anda dibenarkan duduk di atas katil, tetapi dilarang bersila. Dari 5 hingga 21 hari, beban meningkat, berjalan dibenarkan.

Pelajaran berjalan kaki pertama selepas endoprosthetics dilakukan hanya dengan doktor pemulihan

Penting! Latihan yang diresepkan dengan betul selepas artroplasti, serta pelaksanaannya secara tetap, akan mempercepat proses penyembuhan.

Tiga bulan pertama selepas operasi adalah yang paling penting, kerana pemulihan yang betul akan menunjukkan bagaimana implan akan berakar.

Sebelum memulakan latihan yang ditetapkan oleh doktor anda selepas artroplasti pinggul, anda perlu mengetahui beberapa peraturan:

  • latihan dilakukan tiga kali sehari;
  • jangan bengkokkan kaki yang terkena lebih daripada 90 darjah;
  • jangan melintas anggota badan, kerana boleh terjadi kehelan endoprosthesis;
  • jangan bersandar ke hadapan.

Baca juga: Latihan Bubnovsky untuk arthrosis sendi lutut

Latihan harus dilakukan dengan perlahan, terutama pada hari-hari awal..

Penting! Satu set latihan selepas arthroplasty pinggul hanya dapat dilakukan apabila otot-ototnya lebih kuat. Ini biasanya berlaku satu atau dua bulan selepas pembedahan..

Gimnastik untuk bentuk arthrosis yang kompleks atau maju

Dengan bentuk arthrosis yang maju, anda perlu melakukan beban setiap hari selama 10 minit.

Nasihat: dengan kecacatan teruk, rasa sakit yang teruk bermula, jadi doktor mengesyorkan melakukan senaman dengan kelajuan minimum dan dalam beberapa pendekatan yang lembut.

Apabila rasa sakit mereda, anda boleh menambah beban, tetapi hanya dengan pengiraan yang wajar, bergantung pada keadaan sendi.

Latihan untuk bentuk arthrosis sendi pinggul yang maju:

  1. Dengan kaki yang tidak mengganggu, berdiri di atas kerusi dan pegang dengan kuat dengan kedua tangan di atas sokongan. Anggota badan yang berpenyakit mesti diayun perlahan dari sisi ke sisi. Sekiranya rasa sakit muncul, maka buat pergerakan ayunan lebih sekata dan dengan ayunan minimum. Sekiranya rasa sakit mereda, maka tingkatkan ayunan.
  2. Dalam keadaan duduk, rentangkan kedua-dua kaki ke arah yang berbeza. Sekarang perlahan-lahan bawa lutut ke lutut.
  3. Berbaring di punggung dan merebahkan kaki anda sedikit. Letakkan roller yang ketat di bawah sakit lutut. Sekarang putar kaki anda secara bergantian.

Latihan untuk sakit pinggul

Latihan pada peringkat pertama-kedua

Tahap pertama coxarthrosis dicirikan oleh perubahan degeneratif sederhana dan permulaan kecacatan. Latihan Bubnovsky terhadap coxarthrosis pada peringkat ini dijalankan dengan beban penuh. Teknik dinamik dan statik diterapkan.

Kompleks gimnastik merangkumi latihan yang dilakukan dari pelbagai posisi; sebelum memulakan pelajaran, disarankan melakukan pemanasan ringan dan berjoging:

  • Latihan berbaring di lantai. Bengkokkan lutut anda. Bersandar di tumit dan punggung, angkat pelvis dan biarkan dalam kedudukan ini selama beberapa saat;
  • Berbaring dengan kaki yang terbentang. Pusingkan pelvis ke kanan dan kiri;
  • Berbaring di punggung, angkat kaki ke atas dan regangkan ke siling;
  • Berbaring di perut anda, cuba tarik tumit ke belakang kepala anda;
  • Duduk di lantai di lutut anda, kaki bawah di bawah punggung. Bergerak ke kanan dan kiri secara bergantian, duduk dengan punggung anda di lantai;
  • Duduk di atas lantai dengan kaki terentang, bergerak ke depan dengan punggung;
  • Berbaring di sisi anda, angkat kaki anda ke atas dan turunkan. Ulangi di seberang;
  • Berdiri, letakkan kaki anda selebar bahu. Jongkok perlahan, memberikan beban maksimum pada sendi pinggul;
  • Berdiri, melambung ke hadapan dan berlama-lama dalam kedudukan ini;
  • Berdiri, letakkan kaki anda di atas kerusi dan regangkan.

Selesaikan dengan urutan pinggul dan pancuran mandian yang sejuk.

Gimnastik bertetulang

Setelah menyelesaikan satu set latihan sederhana untuk sendi pinggul, anda boleh beralih ke latihan yang lebih kompleks. Pergerakan statik dengan berat ditambahkan di sini..

Tambahkan yang berikut pada latihan di atas:

  1. Kaki yang tidak sakit diletakkan di atas kerusi; tangan perlu memegang sokongan, dan dengan kaki yang sakit, kita melakukan ayunan dengan kaki kaki ke perut.
  2. Anda perlu berdiri di atas keempat-empat dan bersantai kaki anda secara bergantian.
  3. Anda perlu berbaring di sisi sihat anda, tetapi kaki yang sakit tetap ditangguhkan. Sekiranya anda tidak merasa sakit, anda boleh mengangkat anggota badan dengan agen pemberat.
  4. Beri penekanan semasa berbaring (tangan berada di sisi badan) dan mula merangkak.

Latihan untuk meregangkan dan menguatkan otot

Gimnastik pada tempoh pertama coxarthrosis

Pada periode pertama penyakit ini, terapi meliputi tidak hanya penggunaan ubat-ubatan, tetapi juga pelaksanaan latihan khusus menggunakan berat tambahan dan simulator khusus.

Penting! Sekiranya gimnastik diresepkan tepat pada waktunya dan dilakukan secara berkala, peluang pemulihan pesakit meningkat dengan ketara..

Pada latihan umum yang dinyatakan di atas, beberapa yang lain ditambahkan:

  1. Duduk di atas lantai dan sebarkan kaki anda sebanyak mungkin ke sisi. Kemudian perlahan-lahan bengkokkan di lutut. Sekarang kaki yang mengganggu anda, jika boleh, condong ke dalam.
  2. Duduk di permukaan yang lembut, atur kaki dalam posisi membengkokkan, angkat anggota badan yang terkena dengan kedua tangan dan, sejauh mungkin, tarik ke arah anda.

Setelah melakukan gimnastik untuk sendi pinggul, anda perlu melakukan beberapa ayunan dengan tangan dan kaki anda dalam keadaan santai, kemudian urut kaki anda selama beberapa minit. Kemudian urut sendi pinggul dengan salap pemanasan.

Satu set latihan untuk melegakan proses keradangan pada sendi

Kontraindikasi

Gimnastik Evdokimenko adalah teknik pengarang, tetapi mempunyai sejumlah kontraindikasi. Ia tidak boleh digunakan secara sewenang-wenangnya untuk memerangi patologi sistem muskuloskeletal. Doktor mesti memilih satu set latihan, urutannya, bilangan pengulangan. Larangan untuk kelas adalah:

  • penyakit bentuk akut kursus;
  • kehadiran hernia inguinal atau perut;
  • orang selepas pembedahan;
  • keadaan hipertensi;
  • peningkatan suhu badan;
  • bentuk penyakit kardiovaskular yang teruk;
  • haid pada wanita.

Latihan regangan boleh dilakukan oleh hampir semua orang, tetapi mereka juga mempunyai beberapa batasan:

  • peningkatan suhu badan;
  • kehadiran hernia;
  • haid pada wanita.

Teknik Bubnovsky

Rawatan patologi sendi telah mengalami perubahan ketika Dr. Bubnovsky S.M. mencadangkan pendekatan revolusioner: untuk mengaktifkan simpanan badan sedemikian rupa sehingga dia sendiri mengatasi penyakit ini.

Bubnovsky menyebut pergerakan kaedah rawatan yang paling berkesan. Tekniknya mudah, dan sesiapa sahaja boleh melakukannya. Ini adalah senaman pinggul yang hebat untuk dilakukan di rumah..

Dianjurkan untuk berlatih di bawah bimbingan doktor terlebih dahulu. Anda tidak perlu bersiap terlalu banyak. Bubnovsky memilih orang biasa, kurang terlatih, sebagai "model" -nya. Tetapi anda perlu meregangkan otot, meningkatkan aliran darah melalui mandi air suam. Adalah baik untuk berenang atau berjalan-jalan sebelum latihan. Urut berkesan.

Kontraindikasi yang ada untuk senaman:

  • sindrom mabuk umum;
  • strok, serangan jantung;
  • haid;
  • pemburukan patologi sendi.

Penting! Latihan Bubnovsky dilakukan setiap hari. Anda tidak boleh malas atau melewatkan terapi senaman. Tidak semestinya sakit ketika bersenam. Sekiranya anda merasa sakit semasa bersenam, beralihlah ke yang paling mudah..

Latihan Bubnovsky harus dilakukan setiap hari

Pada mulanya, pesakit melakukan program adaptif untuk mempersiapkan mereka untuk bersenam. Maka anda sudah boleh memulakan kompleks utama.

Otot dan lemak menutupi sendi pinggul, sehingga sukar untuk mengurut. Kapsul sendi untuk urut tidak tersedia; pergerakan tukang urut hanya mempengaruhi otot-otot yang mengelilingi sendi. Tetapi ia juga berguna untuk coxarthrosis.

Urutan sendi pinggul merangkumi teknik berikut:

  • otot dibelai;
  • memerah dan sejajar;
  • menguli dan memukul;
  • tekan;
  • goncang.

Perkara utama semasa melakukan latihan terapeutik adalah tidak membahayakan diri sendiri. Doktor mengesyorkan agar tidak meregangkan sendi pinggul yang sakit. Setelah sebulan melakukan senaman secara teratur, anda akan melihat bagaimana pergerakan anda tanpa rasa sakit dan lancar, bagaimana rasa tidak selesa dan sensasi yang menyakitkan telah berkurang atau bahkan hilang. sihat!