Latihan untuk osteochondrosis serviks menurut Bubnovsky: bagaimana melakukannya dengan betul?

Artritis

Kaedah terapi yang paling berkesan untuk osteochondrosis serviks adalah latihan harian terapi terapi oleh S. Bubnovsky. Selepas latihan 1-2 bulan berkala, rasa sakit di leher dan belakang kepala berkurang, kegatalan hilang ketika memusingkan dan memiringkan kepala, dan jarak pergerakan meningkat. Kesan terapeutik ini adalah kerana menguatkan rangka otot leher, meningkatkan bekalan darah ke cakera dan vertebra dengan nutrien..

Asas teknik Bubnovsky untuk osteochondrosis serviks

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

S. Bubnovsky adalah pakar terapi pemulihan-perubatan, ahli terapi manual, pengarang kaedah kinesitherapy, atau terapi pergerakan. Di pusat perubatan yang diciptakannya, pesakit dengan osteochondrosis dibantu untuk memulihkan sepenuhnya pergerakan tulang belakang serviks. Kinesitherapy didasarkan pada ciri trofik cakera intervertebral yang terkena penyakit ini. Oleh kerana saluran darah mereka berkurang dari masa ke masa, bekalan nutrien berlaku kerana perbezaan tekanan. Apabila kepala dimiringkan, ia akan menurun, dan setelah mengambil kedudukan menegak, ia akan naik. Oleh itu, semakin banyak orang bergerak, semakin baik cakera diberikan nutrien yang diperlukan untuk pemulihannya..

Kebaikan bersenam

Biasanya, pesakit datang ke S. Bubnovsky yang tahu cara menghilangkan sakit leher - mengambil pil atau menggunakan salap yang kuat. Doktor segera memberi amaran bahawa analgesik harus ditinggalkan pada peringkat persediaan. Penggunaan ubat penghilang rasa sakit menghilangkan motivasi seseorang untuk bersenam secara teratur, untuk memberikan pulangan penuh semasa bersenam. S. Bubnovsky mengajar pesakit untuk menghilangkan rasa sakit dengan ketegangan, diikuti dengan kelonggaran kumpulan otot tertentu.

Bukan sahaja penghapusan rasa tidak selesa pada tulang belakang serviks adalah tugas kinesitherapy. Latihan untuk tulang belakang disarankan untuk pesakit, pelaksanaannya ditujukan untuk pemulihan maksimum tulang rawan dan tisu tulang yang terjejas oleh osteochondrosis. Juga, kerana penstabilan cakera dan vertebra, tidak ada pemampatan saluran darah dan akar tulang belakang. Secara beransur-ansur melemahkan, dan kemudian hilang sepenuhnya sakit kepala, pening, lonjakan tekanan darah, gangguan penglihatan dan pendengaran.

Petunjuk untuk penggunaan gimnastik

Gimnastik terapeutik menurut Bubnovsky ditunjukkan untuk pesakit dengan osteochondrosis dengan tahap keparahan. Tetapi ia paling berkesan secara terapi pada peringkat awal patologi. Latihan harian dengan dos yang berhati-hati dapat membalikkan proses degeneratif. Hasil daripada memperbaiki peredaran darah, mempercepat metabolisme, pemulihan separa tisu yang rosak berlaku.

Latihan tidak akan berfungsi untuk menghasilkan semula cakera dan vertebra yang cacat. Dalam kes ini, tujuan kelas adalah untuk sepenuhnya menghilangkan gejala dan meningkatkan jarak pergerakan. Latihan ditunjukkan untuk gejala penyakit neurologi yang kerap..

Teknologi dan peraturan pelaksanaan

Pada pelajaran pertama, anda tidak perlu berusaha untuk menyelesaikan semuanya, terutamanya latihan yang sukar dilakukan secara teknikal. Beban harus ditingkatkan secara beransur-ansur sehingga otot mempunyai masa untuk menyesuaikan diri..

Latihan

Sebelum kelas, anda perlu mengudarakan bilik dengan baik. Cukup sejuk, tetapi tidak sejuk, jika tidak, rasa sakit di bahagian belakang leher akan meningkat dengan ketara kerana keradangan otot. Yang terbaik adalah melatih pakaian longgar yang terbuat dari bahan semula jadi yang menyerap kelembapan dengan baik dan membiarkan udara melaluinya. Bersenam sebaiknya semasa perut kosong atau 2-3 jam selepas makan.

Untuk memanaskan otot, sediakan mereka untuk beban yang akan datang, pemanasan diperlukan. Anda perlu berjalan di sekitar bilik, melakukan gerakan mengayunkan lengan, kaki, squat dan paru-paru yang cetek, selekoh dan lilitan badan. Urut leher, membelai kawasan di antara proses berputar (tubercles yang dapat diraba).

Latihan gimnastik asas

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Latihan dari kompleks asas boleh dilakukan untuk osteochondrosis dari sebarang keparahan, serta pencegahannya. Tujuan utama mereka adalah untuk meregangkan otot untuk meningkatkan jarak antara cakera bersebelahan, menghilangkan mampatan arteri vertebra dan akar saraf..

Latihan berikut paling berkesan semasa duduk di kerusi atau bangku:

  • perlahan-lahan condongkan kepala anda ke satu, kemudian ke bahu yang lain;
  • perlahan-lahan turunkan dagu ke bawah, tinggalkan kedudukan ini selama 15 saat, jangan lemparkan kepala ke dalam;
  • tarik dagu ke hadapan, cuba untuk tidak menggerakkan kepala, putar ke sisi ke arah tulang selangka;
  • pusingkan kepala anda sedikit ke sisi, sambil mengangkat dagu, melihat ke atas;
  • letakkan tangan kanan di bahu kiri, letakkan siku selari dengan lantai. Turunkan dagu di bahu ini, tekan dengan ringan. Ulangi semua pergerakan menggunakan bahu kanan;
  • genggam jari di bahagian belakang kepala, putar bahagian atas badan dari sisi ke sisi;
  • hulurkan lengan lurus ke sisi, tiupkan pada masa yang sama di belakang belakang, cuba membawa bilah bahu sedekat mungkin antara satu sama lain;
  • angkat tangan ke belakang, dan kemudian putar kepala ke sisi dan angkat dagu.

Setiap latihan mesti dilakukan 10-12 kali. Sensasi menyakitkan ringan semasa bersenam boleh diterima. Tetapi rasa sakit yang tajam harus menjadi isyarat untuk rehat yang panjang..

Latihan kekuatan

Latihan kekuatan dimulakan hanya setelah pengukuhan otot leher dan bahu yang mencukupi. Pada mulanya, disarankan untuk melakukannya di bawah bimbingan doktor terapi senaman atau ahli terapi pemulihan yang mengawal beban yang timbul. Di pusat-pusat Bubnovsky, simulator yang dikembangkan olehnya digunakan untuk menguatkan otot. Tetapi beberapa latihan dapat dilakukan di rumah dengan bantuan cara improvisasi:

  • berhampiran tempat tidur (lebih baik menggunakan tilam separa keras atau keras), letakkan dua najis pada jarak yang sama dengan lebar bahu. Berbaring di atas katil, letakkan telapak tangan anda di tempat duduk najis. Tarik nafas, turunkan badan lurus, semasa anda menghembuskan nafas, ambil kedudukan permulaan;
  • berbaring telentang dengan kepala di tepi katil. Naikkan dan turunkan dumbel dengan berat hingga 3 kilogram;
  • dalam posisi permulaan yang sama, bawa dumbbell ke sisi sambil menghirup, sambil menghembuskan nafas untuk menyatukannya di kawasan dada;
  • duduk di lantai antara dua kerusi dengan penekanan pada tempat duduk. Luruskan lengan anda, angkat badan, bengkokkan, mengambil kedudukan badan yang asal;
  • berdiri, kaki terpisah selebar bahu. Rentangkan tangan anda dengan dumbbell ke hadapan, sebarkan dan bawa bersama.

Bilangan pengulangan dalam pelajaran pertama adalah 5-7. Semasa anda menguatkan, anda perlu menambah bilangan mereka menjadi 15-20. Di pusat perubatan S. Bubnovsky, gantung dan push up di bar juga diamalkan. Di rumah, latihan seperti ini dikontraindikasikan. Sekiranya ia dilakukan dengan tidak betul, maka terdapat risiko pemampatan yang tinggi oleh cakera yang berpindah dari arteri vertebra..

Mengecas

Latihan pagi tidak menggantikan latihan fisioterapi asas dan kekuatan, tetapi hanya menjadi tambahan yang baik untuk mereka. Sejurus selepas bangun tidur, seorang pesakit dengan osteochondrosis sering mengalami pening, berkedip di depan mata lalat dan bintik-bintik berwarna. Ini adalah bagaimana tubuh bertindak balas terhadap peredaran darah yang lemah di kawasan serviks semasa tidur. Bersenam akan membantu meningkatkan peredaran darah, bersiap untuk hari kerja. Berikut adalah beberapa latihan yang bermanfaat untuk terapi:

  • duduk di atas katil, jangkau dengan telinga anda terlebih dahulu ke satu, kemudian ke bahu yang lain;
  • melakukan beberapa putaran kepala pada arah yang berbeza, tanpa melemparkannya ke belakang atau memiringkannya dengan kuat;
  • hulurkan tangan anda di hadapan anda, geser dan lepaskan penumbuk anda secara bergantian
  • letakkan telapak tangan anda di bahu anda, buat putaran bulat dengan siku anda;
  • berdiri, rentangkan kaki anda sedikit, turunkan tangan ke tali pinggang anda, buat beberapa selekoh dan lilitan;
  • tanpa mengubah kedudukan badan, lakukan beberapa paru-paru cetek ke depan, ke belakang, ke sisi (anda boleh fokus pada kerusi);
  • berbaring di perut, serentak angkat lengan dan kaki, tarik otot leher, tali pinggang bahu, punggung bawah.

Bilangan pengulangan sewenang-wenangnya. Sekiranya semasa melakukan senaman apa-apa sensasi yang menyenangkan timbul pada otot, maka anda boleh melakukannya 15-20 kali.

Latihan lain

Dengan osteochondrosis serviks, latihan ketahanan sangat berkesan, membantu menguatkan otot, menstabilkan struktur vertebra secepat mungkin. Latihan pertama sebaiknya dilakukan dengan doktor terapi senaman atau ahli terapi pemulihan dari pusat perubatan, yang akan memantau pelaksanaan pergerakan. Cara menguatkan otot leher dan bahu dengan cepat:

  • duduk di atas kerusi, tekan tapak tangan kanan ke pipi kanan anda. Miringkan kepala anda ke kanan, menunjukkan ketahanan dengan telapak tangan anda. Lakukan senaman ke arah yang bertentangan;
  • dalam kedudukan badan yang sama, letakkan dagu pada penumbuk atau telapak tangan anda. Cuba memiringkan kepala, mencegahnya dengan menekan tangan;
  • kedudukan permulaan adalah sama. Pegang jari anda ke dalam "kunci" di bahagian belakang kepala, condongkan kepala ke belakang, tahankan tangan dengan tangan anda;
  • duduk di atas lantai, bersandar ke hadapan, cuba meraih dengan telapak kaki yang bertentangan;
  • berbaring di perut anda, hulurkan tangan ke hadapan. Semasa anda menghembuskan nafas, angkat bahagian atas badan, semasa menghirup, turun ke lantai.

Setiap latihan harus diulang 7-12 kali. Pada tahap ketegangan otot maksimum, berlama-lama selama 15-20 saat.

Diet dan rejimen untuk osteochondrosis

Rawatan osteochondrosis serviks dengan kaedah S. Bubnovsky bukan sahaja gimnastik, tetapi juga penggunaan teknik pernafasan diafragmatik mendalam, kelas dengan psikologi, diet dan rejimen harian yang betul. Peningkatan beban pada tulang belakang serviks, merokok, pengangkatan berat dikecualikan sepenuhnya. Anda perlu melepaskan produk separuh siap, daging asap, daging berlemak, sosej. Sebaiknya ganti dengan produk susu yang ditapai, beri segar, buah-buahan, sayur-sayuran, kacang-kacangan.

Langkah berjaga-berjaga

Semasa latihan, pergerakan tajam dan amplitud tinggi, termasuk tersentak, berpusing, harus dikecualikan. Anda tidak boleh membelokkan kepala sejauh mungkin ke sisi, membuangnya, turunkan. Ada kemungkinan otot-otot akan meregang dengan lebih baik, menguatkan lebih cepat, tetapi pada masa yang sama cakera, vertebra, dan ligamen mengalami kecederaan mikro. Dan ini akan menyebabkan perkembangan osteochondrosis serviks yang pesat.

Kontraindikasi

Dalam tempoh subakut osteochondrosis serviks, hanya mungkin di bawah pengawasan perubatan. Di rumah, latihan dilakukan pada tahap pengampunan, ketika tidak ada gejala patologi yang jelas. Dilarang berolahraga pada suhu tinggi, menggigil, demam, tekanan darah rendah atau tinggi. Kontraindikasi untuk latihan fisioterapi juga termasuk penyakit onkologi, patologi teruk sistem kardiovaskular, kambuh alergi, pernafasan, jangkitan usus.

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang betul-betul berkesan untuk sakit sendi ada! Baca lebih lanjut >>>

Pengisian dan latihan Dr. Bubnovsky: rawatan di rumah untuk osteochondrosis tulang belakang serviks

Pengenalan

Masalah dengan tulang belakang serviks adalah perkara biasa, dan bukan hanya di kalangan orang tua, tetapi juga di kalangan generasi muda. Sebabnya ini dianggap sebagai gaya hidup yang tidak aktif, tabiat buruk dan kecenderungan genetik..

Walau bagaimanapun, anda boleh menyingkirkan penyakit ini. Untuk tujuan ini, banyak profesor dan doktor telah membuat latihan kompleks khas. Salah satu kompleks ini, yang disebut kinesitherapy, dikemukakan oleh Dr. Bubnovsky.

Prasyarat dan gejala SHOX

Apa itu osteochondrosis serviks? Ini adalah ubah bentuk cakera intervertebral dan distrofi tisu tulang rawan. Ketika penyakit ini berkembang, secara beransur-ansur memusnahkan tisu penghubung dan cakera, mengakibatkan kesakitan yang teruk dan kemungkinan kecacatan..

  • kaki rata, terutamanya jika pesakit berlebihan berat badan;
  • kecederaan tulang belakang atau kecacatan perkembangan;
  • gaya hidup - tidak aktif, atau, sebaliknya, sukar secara fizikal;
  • hipotermia biasa badan;
  • pelanggaran, kelengkungan postur;
  • sukan khusus;
  • genetik.

Penting: kemerosotan keadaan persekitaran, tabiat buruk dan gaya hidup tidak aktif menyumbang kepada penampilan osteochondrosis.

Bagaimana untuk memahami bahawa penyakit ini telah menetap di tulang belakang serviks? Gejala berikut mesti memberi amaran kepada anda:

  • sakit kepala teruk yang kerap;
  • sakit di bahu dan belakang;
  • penurunan kekuatan otot di lengan;
  • sakit dada;
  • pening yang kerap;
  • bunyi renyah ketika memusingkan kepala;
  • kemerosotan fungsi visual dan pendengaran;
  • tekanan menaik.

Faedah pendidikan jasmani

Tubuh memerlukan senaman untuk menjaga kesihatannya. Semua otot manusia biasanya cukup aktif pada waktu siang, jadi mereka perlu dikembangkan dan kuat. Jika tidak, badan mungkin tidak menahan beban dan kerosakan, mengakibatkan masalah kesihatan..

Apakah intipati gimnastik doktor?

Dr Sergei Bubnovsky menyedari dari pengalamannya sendiri bahawa pergerakan adalah kehidupan. Dia menganggap otot menjadi faktor utama dalam tubuh yang sihat, kerana melalui ujung-ujungnya ujung saraf dan saluran darah berlalu. Gimnastik Bubnovsky, yang disebut kinesitherapy, bertujuan untuk menguatkan otot secara umum. Intinya terletak pada kerja bergantian di tiga tingkat tubuh manusia - kaki, badan, leher..

Ciri dan tindakan

Penulis teknik ini telah mengembangkan sistem latihan, beberapa di antaranya sesuai untuk semua orang dalam bentuk latihan pagi, yang lain dirancang untuk menghilangkan rasa sakit di bahagian tubuh yang berlainan. Mempunyai teknik dan ciri tersendiri:

  • pernafasan yang betul semasa bersenam dianggap sebagai faktor penting;
  • ketepatan dengan mana pesakit mengulangi pergerakan;
  • kemungkinan menggunakan kaedah pengaruh tambahan, misalnya, urut;
  • penolakan lengkap terhadap rawatan ubat.

Pelbagai latihan bertujuan untuk membantu pesakit dengan:

  • penyakit sendi;
  • kelengkungan tulang belakang;
  • hernia vertebra;
  • coxarthrosis;
  • pelbagai kecederaan;
  • persediaan untuk operasi dan pemulihan selepas;
  • prolaps organ dalaman;
  • masalah dengan kesihatan wanita;
  • persediaan untuk melahirkan anak dan pemulihan selepas mereka.

Satu set latihan akan membantu anda menyingkirkan banyak masalah serius tanpa rasa sakit dan pembedahan, dan memperbaiki keadaan umum badan dan badan. Dengan mengambil kira keunikan penyakit ini, program latihan individu dikembangkan untuk setiap orang yang mendaftar. Dalam beberapa kes, cryohydrothermotherapy ditambahkan pada latihan..

Petunjuk dan kontraindikasi

Petunjuk untuk bersenam:

  • pelbagai masalah dengan tulang belakang;
  • keradangan pada sendi;
  • berat badan berlebihan;
  • buasir;
  • prolaps organ pelvis;
  • sakit kepala yang teruk dan kerap, migrain;
  • gangguan mental;
  • masalah dengan radas vestibular;
  • urat varikos;
  • tempoh selepas trauma dan pasca operasi.

Malangnya, kaedah Bubnovsky tidak sesuai untuk semua orang, terdapat beberapa kontraindikasi:

  • jangkitan atau keradangan teruk;
  • penyakit onkologi;
  • kerosakan teruk pada ligamen atau tendon;
  • keadaan pra-infark / pra-stroke;
  • pembedahan baru-baru ini;
  • risiko pendarahan.

Jenis aktiviti

Semua latihan dari teknik Bubnovsky dibahagikan kepada jenis berikut:

  1. kelas dengan simulator pelbagai fungsi;
  2. latihan adaptif;
  3. latihan bersama.

Bersedia untuk senaman terapi

Dianjurkan untuk memanaskan atau mengurut leher anda pada awal latihan anda. Dengan tindakan ini, rasa sakit dan kekejangan otot akan reda. Semasa latihan itu sendiri, perhatian khusus harus diberikan kepada pernafasan..

Penting: jika pening atau sakit teruk muncul semasa bersenam, anda harus segera berhenti dan berjumpa pakar

Cadangan untuk pelaksanaan

Pastikan untuk mempertimbangkan cadangannya:

  • perundingan awal dengan doktor;
  • pada mulanya, senaman harus dilakukan setiap hari, setelah beberapa minggu, anda boleh melakukan gimnastik setiap hari;
  • anda tidak boleh melakukan pergerakan secara tiba-tiba, ia harus lancar;
  • bilangan pengulangan minimum adalah lima, ia mesti ditingkatkan secara beransur-ansur;
  • lebih baik melakukan pergerakan di hadapan cermin;
  • bahagian belakang hendaklah sentiasa rata;
  • akan sangat berguna untuk mandi mandi santai sebelum bersenam, dan setelah berenang sedikit.

Untuk setiap masalah, satu set latihan dipilih berdasarkan data individu pesakit. Tetapi beberapa latihan sesuai untuk semua orang dan termasuk dalam semua kumpulan terapi untuk penyakit tulang belakang serviks..

Untuk leher

  • Duduk lurus di atas kerusi, anda perlu memiringkan kepala ke sisi dan tahan selama tiga puluh saat, kemudian condongkan ke arah yang bertentangan selama setengah minit.
  • Kepala pesakit miring serendah mungkin, kemudian meregangkan ke depan, ke atas.
  • Bengkokkan kepala anda sedikit dan putar perlahan dari sisi ke sisi.
  • Tangan diletakkan di bahu yang bertentangan, kepala harus dipusingkan ke arah tangan yang berada di bahu. Dalam kedudukan ini, anda mesti kekal selama setengah minit, kemudian menukar kedudukan ke sebaliknya.
  • Angkat tangan anda di atas kepala dan genggam. Perlahan-lahan putar kepala lima kali dalam satu arah, kemudian ke arah yang bertentangan. Di setiap kedudukan, anda harus membeku beberapa saat..
  • Luruskan punggung anda dan letakkan tangan anda di lutut, kemudian bawa ke belakang anda, angkat dagu ke atas.
  • Bahagian terakhir: bangun, turunkan lengan, luruskan punggung. Kepala untuk membuat pergerakan dari sisi ke sisi, seolah-olah menyentuh dagu dengan bahu.

Penting: semua pergerakan mesti dilakukan sekurang-kurangnya lima kali.

Semasa mengandung

Bagi wanita yang berada dalam posisi menarik, Dr. Bubnovsky telah membuat satu set latihan khas, yang berbeza dalam kerumitan dan masa pelaksanaan bergantung pada trimester kehamilan.

Pada usia tua

Latihan juga sesuai untuk orang tua.

Rawatan tulang belakang di rumah

Di rumah, penggunaan kaedah kinesitherapy hanya boleh dilakukan setelah beberapa sesi dilakukan oleh pakar..

Mengecas

Latihan leher buatan sendiri terdiri daripada sebelas gerakan:

  1. Berdiri dengan punggung lurus dan tangan ke bawah, angkat kepala dengan lembut, kemudian turunkan perlahan-lahan, menyentuh dagu ke dada. Berlama-lama di setiap posisi selama beberapa saat.
  2. Dalam kedudukan yang sama, perlahan-lahan putar kepala anda ke satu arah, kemudian ke arah yang lain. Perbaiki sebentar di setiap selekoh.
  3. Dalam keadaan berdiri, condongkan kepala anda terus ke satu bahu, kemudian ke bahu yang lain. Berlama-lama selama setengah minit di setiap sisi.
  4. Berdiri lurus, letakkan tangan anda di punggung bawah, meregangkan dagu ke hadapan, putar secara bergantian ke kanan dan kiri.
  5. Memusingkan kepala ke arah yang berbeza, menurunkan bahagian belakang kepala ke bahu. Kedudukan - lurus.
  6. Semasa duduk, letakkan telapak tangan anda di bahu yang bertentangan, sementara tangan yang lain terletak santai di lutut. Kepala dipusingkan ke arah tangan yang diangkat. Betulkan kedudukan untuk beberapa saat. Kemudian beralih sisi.
  7. Duduk di atas kerusi, rentangkan lengan ke belakang sejauh mungkin, condongkan kepala ke belakang. Betulkan sebentar.
  8. Ia dilakukan sambil berdiri dan pada masa yang sama: memusingkan kepala ke kiri, dan pada masa ini tangan kanan mesti dibengkokkan pada siku dan diletakkan di bahu kiri. Tukar sisi.
  9. Berdiri, angkat tangan ke atas kepala anda, bengkokkan sedikit dan sejajar telapak tangan anda. Putar kepala anda secara bergantian ke arah yang berbeza.
  10. Dalam kedudukan yang selesa, anda perlu memusingkan kepala anda ke satu arah atau yang lain ke sudut yang paling besar.
  11. Dengan berdiri lurus, turunkan kepala ke bawah, dagu anda harus bergantian menyentuh satu dan bahu yang lain.

Penting: semua pergerakan dilakukan dengan lancar, dengan postur yang sama rata. Dalam setiap pose, penetapan wajib. Pada awal gimnastik - pemanasan.

Urut diri dan pemakanan

Urut sendiri boleh dilakukan dalam keadaan duduk atau berdiri, dengan satu atau dua tangan. Penting untuk diingat untuk mempunyai postur lurus. Dianjurkan untuk memulakan urutan dari belakang dengan gerakan membelai untuk memanaskan otot.

Selepas pemanasan selama dua minit, anda boleh beralih ke pergerakan utama: memerah, menggosok, mencubit. Akhirnya, tekan leher ke bawah lagi selama beberapa minit. Di bahagian depan leher, diusap, digosok, diuli.

Untuk memerangi osteochondrosis, diet pesakit memainkan peranan penting. Dr. Bubnovsky mempunyai pandangannya sendiri mengenai pemakanan. Bijirin tanpa garam dengan sayur atau buah segar sangat sesuai untuk sarapan dan makan malam..

Untuk makan tengah hari, pilihan yang baik adalah: keju kotej rendah lemak dan susu, sup sayur-sayuran, ikan rebus atau daging dengan lauk atau sayur-sayuran. Juga, jangan lupa tentang rejimen minum - minum pengambilan air setiap hari sangat penting untuk kesihatan tubuh secara keseluruhan..

5 peraturan dari Dr. Bubnovsky bagaimana tidur dengan osteochondrosis, lihat video:

Alat latihan

Mesin senaman atau MTB membantu otot anda untuk mengaktifkan dan sendi anda untuk meningkatkan pergerakan. Dengan bersenam di simulator, anda dapat menghilangkan rasa sakit dan kekejangan, dan juga dari hernia tulang belakang. Sistem pelbagai fungsi Bubnovsky membolehkan anda mengekalkan bentuk fizikal yang sangat baik.

Kelebihan dan kekurangan

Seperti kaedah lain, kinesitherapy mempunyai kebaikan dan keburukannya. Faedah:

  • kaedah semula jadi mempengaruhi badan;
  • murah berbanding dengan rawatan ubat;
  • menghilangkan penyebabnya, bukan kesan penyakit;
  • peluang untuk hidup sepenuhnya.
  • kinesitherapy tidak berfungsi dengan sendirinya;
  • terbawa, pesakit boleh meninggalkan ubat tradisional secara fanatik;
  • menarik pakar buta huruf.

Kos kursus terapi di klinik

Kos kursus terapi sedikit berbeza bergantung pada bandar di mana pusatnya berada. Di Moscow, anda boleh mendapatkan konsultasi peribadi dari Sergei Bubnovsky untuk 10,000 rubel Rusia. Kos perjalanan rawatan bergantung pada kitaran dan berbeza dalam 25 ribu rubel selama dua belas sesi.

Pendapat doktor dan pesakit

Apa yang doktor katakan mengenai kaedah kinesitherapy:

"Berdasarkan pengamatan saya, teknik Bubnovsky membawa hasil positif sementara. Keadaan otot, postur secara keseluruhan bertambah baik, tetapi kerana beban, harmoni yang stabil di tulang belakang tidak berlaku. Sukar untuk mengatasi osteochondrosis dalam satu serangan; pendekatan bersepadu diperlukan di sini ".

“Janji untuk menyembuhkan beberapa penyakit tanpa ubat adalah kejahilan sepenuhnya. Sayangnya, ada kes di mana anda tidak dapat melakukan tanpa ubat ".

Berikut adalah pendapat pesakit yang berpaling kepada Dr. Bubnovsky:

"Dalam pelajaran itu, pengajar tidak mengawasi kebenaran latihan saya, akibatnya sendi jari rosak.".

"Terima kasih kepada pusat Bubnovsky kerana meletakkan ibu mertua di kakinya.".

"Anak itu menderita sakit di kawasan toraks; perjalanan ke hospital tidak memberikan hasil. Kami berpaling kepada Dr. Bubnovsky dan setelah dua minggu rasa sakit mereda, kemudian berhenti sepenuhnya. ".

Perbandingan dengan kaedah Shishonin

Sebagai perbandingan dengan kaedah Bubnovsky, kaedah Shishonin lebih setia dan mempunyai banyak ulasan positif..

Kesimpulannya

Hari ini, setiap orang kedua mengetahui secara langsung apa itu osteochondrosis serviks. Penyakit ini cenderung tumbuh dengan cepat lebih muda, yang bermaksud bahawa bukan sahaja orang tua, tetapi juga orang muda menderita penyakit itu. Telah terbukti bahawa lelaki dan wanita yang aktif secara fizikal kurang rentan terhadap osteochondrosis. Oleh itu, melakukan senaman sederhana akan menjadi pencegahan masalah yang sangat baik..

Gimnastik Bubnovsky untuk leher

Foto dari systavi.com

Maklumat dan hasil umum

Osteochondrosis leher menyebabkan gangguan peredaran darah dengan pelbagai gejala. Oleh itu, pesakit mungkin mengadu pening, sakit kepala yang kerap, tinitus, pingsan. Kesakitan juga boleh dilokalisasikan di tali pinggang bahu dan seluruh anggota badan atas. Mungkin terdapat penurunan penglihatan dan pendengaran, ketidakselesaan di kawasan jantung.

Latihan Bubnovsky untuk leher didasarkan pada kelonggaran serat otot selepas keadaan regangan maksimum yang mungkin. Ini menguatkan otot serviks, mengembalikan keanjalan ligamen.

Gimnastik menurut Bubnovsky untuk memulihkan kesihatan leher, apabila dilakukan secara berkala dalam waktu yang singkat, membawa kepada perubahan berikut dalam tubuh:

  • otot leher mengendur, sementara bekalan darah ke otak dan organ kepala dan leher lain dinormalisasi;
  • kesan mampatan pada tulang belakang berkurang;
  • meningkatkan metabolisme dalam tisu zon kolar sistem muskuloskeletal, yang menyebabkan penurunan keradangan dan penstabilan proses yang merosakkan dan degeneratif di tulang belakang serviks.

Tindakan gimnastik Bubnovsky yang begitu rumit ini mengurangkan perkadaran dan sensasi ketidakselesaan di persimpangan serviksotorasik, menghilangkan sakit kepala, tinitus, mati rasa anggota badan atas dan manifestasi osteochondrosis lain.

Tempoh kompleks gimnastik intensif dipilih oleh ahli vertebrologi secara peribadi, bergantung pada jangka masa penyakit, keparahan patologi dan ciri-ciri individu tubuh pesakit. Latihan penyelenggaraan berterusan diperlukan selepas kursus utama..

Petunjuk dan kontraindikasi

Latihan untuk leher dan tulang belakang toraks atas menurut Bubnovsky akan membantu pengaduan pening, sakit kepala yang kerap, tekanan darah tinggi atau tekanan darah rendah, kelemahan atau sakit di bahagian belakang leher dan sepertiga bahagian atas tulang belakang toraks.

Petunjuk untuk pelantikan kompleks ini adalah:

  • osteochondrosis serviks;
  • penyempitan lumen saluran tulang belakang;
  • cakera intervertebral herniated di tulang belakang serviks;
  • ubah bentuk arthrosis leher;
  • keradangan kronik pada sendi vertebra, menyebabkan pergerakan terhad di leher (ankylosing spondylitis);
  • anjakan vertebra relatif kepada yang mendasari.


Melakukan latihan mengikut kaedah Bubnovsky untuk leher dilarang dalam kes berikut:

  • pelanggaran mekanikal integriti radas ligamen tulang belakang;
  • kehadiran penyakit etiologi berjangkit;
  • patologi hati, buah pinggang, sistem kardiovaskular yang teruk;
  • hipertensi darjah III;
  • keadaan selepas pembedahan;
  • masalah barah.

Sebelum pelajaran pertama, adalah mustahak untuk mendapatkan nasihat pakar untuk mengenal pasti kontraindikasi atau sekatan untuk gimnastik serviks menurut Bubnovsky.

Cadangan umum

Agar gimnastik serviks Bubnovsky seefektif mungkin, perlu melakukan sedikit persiapan awal badan sebelum memulakan kelas. Anda juga harus memperhatikan tempoh selepas gimnastik. Mandi suam sebelum bersenam dapat membantu melembutkan dan mengendurkan otot. Kesan air suam pada zon kolar akan meningkatkan peredaran darah, yang akan mempercepat proses regenerasi. Untuk meningkatkan kesan terapeutik dan menggabungkan hasil yang diperoleh, anda mesti:

  • sebelum melakukan satu set latihan, panaskan otot-otot leher dan bahu. Untuk tujuan ini, disarankan untuk menggiling dan meregangkan kumpulan otot persimpangan serviks dan tali pinggang bahu. Selepas itu, anda boleh melakukan kemutan kepala yang tidak tergesa-gesa ke arah yang berbeza;
  • pada akhir setiap pergerakan, kepala terpaku selama beberapa saat. Secara beransur-ansur, dalam proses latihan, masa penetapan meningkat menjadi setengah minit;
  • setiap latihan dilakukan 5 kali;
  • beban pada otot semasa bersenam harus meningkat secara beransur-ansur;
  • latihan tiga minggu pertama harus dilakukan setiap hari. Pada masa akan datang, kompleks ini boleh dilakukan 2-3 kali seminggu;
  • semasa latihan, anda perlu mengawasi postur anda sepanjang masa;
  • semua pergerakan harus perlahan dan lancar;
  • selepas kompleks utama disyorkan untuk meregangkan otot serviks untuk menghilangkan sensasi sisa "sesak".

Ia akan berguna untuk menguatkan gimnastik serviks Bubnovsky dengan pelbagai prosedur fisioterapi. Ia boleh menjadi fonoforesis, magnetoterapi, peralatan getaran. Prestasi tinggi juga diberikan oleh penggantian pendedahan kepada panas dan sejuk.

Adalah mungkin untuk meningkatkan kesan terapeutik dan mempercepat pemulihan jika gimnastik leher Bubnovsky ditambah dengan lawatan berkala ke kolam renang.

Latihan

Pelaksanaan kompleks gimnastik yang betul adalah yang terbaik dikaji di pejabat terapi senaman di bawah pengawasan doktor. Selepas ini, latihan untuk leher mengikut Bubnovsky dapat dilakukan di rumah..

Sekiranya sensasi yang tidak menyenangkan bermula semasa gimnastik: pening, sakit teruk, ketidakselesaan di kawasan leher dan lain-lain, kompleks harus dilakukan dalam keadaan duduk dengan sokongan belakang.

Mengisi leher mengikut Bubnovsky merangkumi tujuh latihan asas yang dilakukan dalam urutan tertentu:

  1. Pada mulanya, kepala dimiringkan perlahan ke sisi, cuba mendekatkan telinga ke bahu sedekat mungkin. Kemudian cerun yang sama dilakukan ke arah yang lain. Semasa latihan ini, berhati-hati agar kepala tidak berpusing ke sisi..
  2. Kepala harus dimiringkan perlahan ke hadapan, cuba menyentuh dada dengan dagu, dan membetulkannya. Apabila kembali ke posisi permulaan, leher mesti ditarik ke hadapan dan ke atas.
  3. Kepala dimiringkan ke belakang dan dalam kedudukan ini, putaran perlahan ke kanan dan kiri dilakukan.
  4. Letakkan tangan kanan anda di bahu anda dan, memegangnya pada kedudukan biasa, agar tidak naik, perlahan-lahan putar kepala ke kanan. Kemudian lakukan senaman dengan cara yang lain.
  5. Membaling kepala ke belakang dan menggenggam lengan yang terangkat di atas kepala, putar ke kanan dan kiri.
  6. Duduk tegak di atas kerusi, angkat lengan anda yang diluruskan di belakang punggung anda, sekaligus melemparkan kepala ke belakang dan menaikkan dagu ke atas.
  7. Berdiri tegak dengan tangan ke bawah. Kemudian, dengan meregangkan leher sebanyak mungkin, putar perlahan kepala ke kanan dan kiri, cuba menyentuh sendi bahu dengan dagu.

Semasa latihan, anda perlu memantau pernafasan anda. Jadi, pada awal pergerakan, nafas dalam-dalam diambil. Semasa memperbaiki kedudukan, pernafasan tertunda, dan pernafasan dilakukan ketika kembali ke posisi awal.

Kesan terapeutik maksimum gimnastik serviks menurut Bubnovsky hanya mungkin dilakukan dengan latihan biasa.

Urut sendiri


Foto dari laman web z-portal.net

Adalah mungkin untuk menghilangkan rasa sakit di leher lebih cepat jika gimnastik menurut Bubnovsky dilengkapi dengan urutan sendiri leher dan tulang belakang toraks atas. Teknik urutan sederhana akan membolehkan anda memulihkan jarak gerakan dengan cepat di zon kolar dan menghilangkan rasa sakit.

Urutan urut leher sendiri:

  1. Pertama, gerakan mengusap, menggosok dan menguli dilakukan di punggung atas antara bilah bahu, kawasan tali pinggang bahu dan tulang rusuk atas di hadapan. Arah pergerakan urut adalah dari bawah ke atas.
  2. Kemudian bahagian belakang leher diurut. Untuk melakukan ini, membelai, menggosok dengan hujung jari dan hujung siku tangan dan memerah otot di kedua-dua belah tulang belakang dengan jari anda.
  3. Maka anda perlu mengulangi langkah 1.
  4. Rawatan diakhiri dengan pukulan lembut pada leher dan punggung atas.

Semasa pelaksanaan semua pergerakan, dilarang mempengaruhi proses putaran vertebra.

Urut sendiri pada leher dan dada atas akan memanaskan otot, meningkatkan peredaran darah dan meningkatkan aliran keluar limfa, yang akan menyebabkan peningkatan metabolisme dan peningkatan keberkesanan gimnastik leher menurut Bubnovsky.

Pesakit yang terdedah kepada tekanan darah tinggi harus mengakhiri prosedur dengan urutan ringan otot serviks..

Makanan

Kaedah Bubnovsky untuk rawatan osteochondrosis tulang belakang serviks juga merangkumi cadangan diet. Diet harian harus merangkumi protein, vitamin B, C, A dan D, serta unsur surih seperti kalium, fosforus, magnesium.

Oleh itu, keutamaan harus diberikan kepada hidangan yang disediakan dari produk berikut:

  • daging, hati, ikan;
  • telur;
  • produk susu yang ditapai;
  • cendawan;
  • sayur-sayuran dan buah-buahan segar;
  • makanan laut.

Ia juga penting untuk mensaturkan badan dengan chondroprotectors yang membantu memulihkan struktur ligamen dan tulang rawan. Hidangan daging dan ikan jeli, jeli dari buah-buahan dan buah beri akan membantu dengan ini..

Anda harus mengecualikan atau membatasi penggunaan gula, garam dan acar, makanan pedas, kalengan dan asap, kopi. Anda juga harus melepaskan produk separuh siap dan makanan segera. Pemakanan sedemikian akan memaksimumkan keberkesanan gimnastik..

Untuk metabolisme normal pada tisu penghubung dan tulang rawan, anda perlu minum sekurang-kurangnya 2 liter air bersih setiap hari.

Alat latihan

Gimnastik untuk leher doktor Dr. Bubnovsky juga bagus untuk dilengkapkan dengan latihan pada simulator. Untuk melakukan ini, anda perlu mengunjungi bilik terapi senaman atau gim yang dilengkapi dengan alat Evminov dan buaian Yalovitsyn. Anda juga memerlukan bar mendatar khas dengan tali pinggang keselamatan, di mana anda menggantung terbalik, memasang kaki anda pada palang. Latihan untuk tulang belakang serviks pada alat tersebut mempunyai kesan penyahmampatan, yang membantu mengembalikan struktur dan fungsi tisu vertebra.

Sekiranya tulang belakang serviks terkena osteochondrosis, untuk mengelakkan berlakunya komplikasi, dilarang menggantung. Beban seperti ini akan menyebabkan gangguan bekalan darah ke tisu otak..

Di rumah, anda boleh melakukan latihan yang dipilih oleh doktor untuk terapi senaman menggunakan expander.

Gimnastik Dr Bubnovsky untuk tulang belakang serviks, jika dilakukan secara berkala untuk jangka masa yang pendek, akan melegakan semua manifestasi negatif perubahan degeneratif-merosakkan di zon kolar.

Pengarang: Irina Ramazanova, doktor,
khas untuk Vertebrolog.pro

Video berguna mengenai gimnastik Bubnovsky untuk leher

Senarai sumber:

  1. Bubnovsky S.M. Pelajaran kesihatan di rumah. Gimnastik tanpa peralatan senaman. 60 latihan. - M.: Eksmo, 2016.
  2. Bubnovsky S.M. ABC Kesihatan. Segala-galanya mengenai tulang belakang dan sendi dari A hingga Z. - M.: Eksmo, 2017.
  3. Bubnovsky S.M. Osteochondrosis bukan ayat! Hernia tulang belakang bukanlah hukuman! (koleksi). - M.: Eksmo, 2015.

Latihan penyembuhan untuk osteochondrosis serviks menurut Bubnovsky

Osteochondrosis ruang tulang belakang, dan khususnya tulang belakang serviks, adalah salah satu penyakit sistem osteoartikular yang paling biasa. Aktiviti fizikal adalah bahagian penting dalam terapi penyakit. Gimnastik untuk osteochondrosis serviks Dr. Bubnovsky telah membuktikan dirinya dengan baik. Penyakit ini berkembang pesat lebih muda hari ini, dan setiap orang dapat melakukan senaman sederhana sendiri untuk rawatan dan pencegahan. Inti dari teknik Bubnovsky adalah dalam terapi gerakan. Latihannya agak sederhana, tetapi memberikan hasil yang sangat baik..

Sedikit mengenai penyakit ini

Gaya hidup kebanyakan orang moden boleh disebut tidak aktif. Semasa bekerja di komputer, kita berada dalam satu posisi untuk waktu yang lama, yang menyebabkan ketidakstabilan otot, genangan peredaran darah dan aliran getah bening. Kekejangan berterusan dari kekejangan serviks menimbulkan peningkatan beban pada cakera intervertebral dan pelanggaran integriti dan keanjalannya.

Perubahan keadaan tulang belakang serviks mencetuskan saraf dan saluran darah yang mencubit, akibatnya seseorang selalu mengalami sakit kepala. Dalam keadaan osteochondrosis yang lebih maju, tanpa terapi, vasospasme berterusan mungkin terjadi, yang menyebabkan komplikasi otak yang serius.

Diagnosis yang betul dan tepat pada masanya membantu memperoleh hasil yang sangat baik dengan menggabungkan rawatan ubat dan gimnastik Bubnovsky. Kompleks ini harus dipilih oleh doktor secara individu, tetapi ada satu set latihan yang dapat dilakukan oleh semua pesakit.

Matlamat utama latihan untuk osteochondrosis serviks menurut Bubnovsky adalah untuk menguatkan otot leher dan mengembalikan fungsi normal alat ligamen. Bersenam secara teratur dan betul dapat membantu mencapai hasil rawatan berikut:

  • Menghilangkan spam otot leher;
  • Mengurangkan beban pada tulang belakang;
  • Pemulihan peredaran darah dan trofisme normal dalam tisu;
  • Penurunan atau penstabilan perubahan distrofik pada tisu tulang dan tulang rawan;
  • Meningkatkan tahap proses metabolik pada tisu yang meradang dan menormalkan keadaannya.
  • Mengurangkan tahap kesakitan, peningkatan kualiti hidup dengan jelas.

Latihan untuk osteochondrosis serviks menurut Bubnovsky: ciri

Kaedah merawat osteochondrosis serviks menurut Bubnovsky direka untuk penggunaan jangka panjang. Jangan berharap ia memberikan hasil yang cepat, tetapi jika dilakukan secara teratur dan dengan teknik yang betul, latihan akan memberikan hasil..

Latihan membantu mengembalikan peredaran darah dan proses metabolik di tulang belakang serviks, menguatkan otot, dan meningkatkan mobiliti leher. Mereka akan berkesan pada setiap peringkat penyakit..

Doktor percaya bahawa mustahil untuk mengembalikan tulang belakang serviks berfungsi normal tanpa pergerakan. Teknik ini berdasarkan pengukuhan radas ligamen dan korset otot. Walau bagaimanapun, penting untuk menggabungkan gimnastik dengan terapi lain. Pakar menasihatkan untuk mempertimbangkan semula diet anda, melakukan urutan leher. Di pusat-pusat khusus, anda boleh menggunakan krioterapi - rawatan sejuk, yang menurut penulis teknik ini juga sangat membantu dalam memerangi penyakit ini. Kaedah rawatan harus dipilih secara individu, dengan mengambil kira ciri-ciri keadaan pesakit dan keparahan penyakit.

Dalam versi klasik, gimnastik Bubnovsky dengan osteochondrosis dilakukan di gim khas yang dilengkapi dengan mesin senaman. Walau bagaimanapun, anda boleh melakukannya di rumah juga. Tetapi pertama, penting untuk mempelajari peraturan dan prinsip asasnya dengan menyelesaikan kursus latihan dengan pakar terapi senaman atau melalui video. Semasa melakukan latihan, anda perlu mematuhi peraturan berikut:

  • Sebelum memulakan kelas, pastikan anda berjumpa pakar untuk mengambil kira keunikan penyakit dan kehadiran / ketiadaan kontraindikasi.
  • Untuk 2-3 minggu pertama, anda perlu berlatih setiap hari. Sekiranya penyakit itu mudah, senaman setiap hari akan mencukupi..
  • Semasa bersenam, anda perlu mengekalkan kedudukan belakang lurus.
  • Latihan harus dilakukan dengan lancar, perlahan, tanpa pergerakan dan sentakan secara tiba-tiba. Bilangan pengulangan untuk bermula adalah 5 untuk setiap sisi, bertambah dari masa ke masa.
  • Semasa melakukan kompleks, kesan terapi berlaku kerana peregangan otot leher dan kelonggarannya. Pada kedudukan terakhir, anda perlu berusaha bertahan selama 30 saat sehingga sedikit keletihan muncul.

Tidak diperlukan persiapan khusus sebelum melakukan kompleks, namun, untuk meningkatkan kecekapan, disarankan untuk mematuhi saranan berikut:

  • Anda perlu memulakan pelajaran dengan memanaskan otot dan sendi di tulang belakang serviks. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan kemiringan kepala yang tidak tajam ke arah yang berbeza atau ke depan, serta menguli leher dengan lembut dengan tangan anda.
  • Disarankan untuk mandi, yang akan membantu melonggarkan otot leher dan memperbaiki peredaran darah, yang mempercepat proses pembaikan tisu. Sekiranya anda mempunyai cakera herniated, maka pancuran tidak boleh terlalu panas.
  • Di akhir gimnastik, disarankan untuk melakukan regangan sederhana yang akan membantu mencegah kesakitan selepas bersenam..
  • Berenang di kolam memberikan hasil yang sangat baik selepas bersenam - ini sangat berguna untuk hernia intervertebral.

Latihan Bubnovsky untuk osteochondrosis tulang belakang serviks

Set yang paling popular cukup sederhana dan hanya melibatkan tujuh latihan. Mereka bertujuan untuk menguatkan otot serviks dan tidak memerlukan alat tambahan. Penting untuk mematuhi semua cadangan pakar. Semua latihan kecuali yang terakhir dilakukan dalam keadaan duduk..

Sekarang set latihan itu sendiri:

  • Semasa latihan pertama, perlahan-lahan memiringkan kepala ke salah satu bahu dan duduk sebentar dalam kedudukan ini. Selepas kira-kira setengah minit, kembali ke posisi awal. Ulangi perkara yang sama untuk bahagian lain..
  • Pada latihan kedua, condongkan kepala ke hadapan untuk menyentuh dagu ke dada. Kemudian rentangkan leher anda ke atas dan ke hadapan.
  • Miringkan kepala sedikit ke belakang, putar terlebih dahulu ke kanan, dan kemudian ke kiri.
  • Latihan berikut juga memberikan hasil yang sangat baik, termasuk untuk osteochondrosis serviks. Letakkan tangan kanan di bahu kiri, angkat siku, kemudian perlahan-lahan putar kepala ke kanan. Pegang kedudukan ini sebentar, merasakan ketegangan otot.
  • Latihan seterusnya dilakukan dengan cara yang sama seperti yang ketiga berturut-turut, tetapi ketika memusingkan kepala, Anda perlu mengangkat tangan ke atas dan menggenggamnya di atas kepala.
  • Memulakan kedudukan - duduk, letakkan tangan di lutut. Secara beransur-ansur gerakkan mereka ke belakang sambil menarik dagu ke atas. Ini akan menyumbang kepada perkembangan tulang belakang toraks yang berkesan..
  • Kompleks ini diakhiri dengan senaman yang meregangkan dan merehatkan otot-otot leher. Anda perlu berdiri tegak, meletakkan tangan ke bawah. Regangkan leher anda ke hadapan, putar kepala anda ke sisi dengan lancar, cuba menyentuh bahu dengan dagu anda.

Gimnastik menurut Bubnovsky untuk osteochondrosis serviks mungkin termasuk latihan lain, dan pilihannya akan ditentukan oleh penyetempatan vertebra yang terjejas, ciri-ciri individu dalam perjalanan penyakit ini, tahap peregangan otot dan pergerakan umum tulang belakang.

Sebagai tambahan kepada latihan yang telah dijelaskan dalam rawatan osteochondrosis serviks, perkara berikut juga berguna:

  • Angkat bahu anda untuk menyentuh telinga anda..
  • Putar kepala anda ke sisi, sambil bersandar di pelipis dengan tangan anda.
  • Gerakkan kepala ke belakang dan ke belakang dengan lancar, melakukan tiruan pergerakan tarian oriental.
  • Gantung, penarik pada bar mendatar juga berfungsi dengan baik..
  • Sekiranya anda mempunyai expander, anda boleh menggantinya dengan simulator khas. Kencangkannya dan geser ke arah anda, seolah-olah anda menggergaji kayu. Anda juga boleh memperbaikinya lebih tinggi, duduk di kerusi di bawahnya dan tarik ke bawah - ini membantu menguatkan otot leher dan bahu secara kualitatif..

Sekiranya kompleks ini merangkumi latihan kekuatan, maka di akhir latihan disarankan untuk melakukan senaman relaksasi: duduk di atas lantai, bengkokkan kaki anda di lutut, kaki selari, turunkan kepala, letakkan dahi anda di lutut. Cuba duduk seperti ini sekurang-kurangnya satu minit..

Sergey Bubnovsky: "Osteochondrosis bukan ayat"

Di internet, anda boleh menemui dan membaca buku dalam talian oleh Sergei Bubnovsky "Osteochondrosis bukanlah ayat." Di dalamnya, penulis menerangkan senaman dan kaedah lain untuk menangani osteochondrosis dan mengurangkan keadaan. Antara lain, dia menasihatkan untuk mematuhi langkah berjaga-jaga berikut:

  • Jangan cuba melakukan semua pengulangan tinggi sekaligus. Tekanan yang berlebihan boleh menyebabkan kemerosotan. Mulakan dengan beban kecil dan tingkatkannya sedikit demi sedikit.
  • Pada peringkat awal kinesitherapy, sakit otot dan juga kekejangan mungkin berlaku. Anda perlu bersabar semasa badan menyesuaikan diri - lama-kelamaan, fenomena yang tidak menyenangkan akan hilang.
  • Sekiranya anda selalu mengambil ubat yang menormalkan aktiviti jantung, ubat tersebut tidak boleh ditinggalkan secara tiba-tiba. Di samping itu, penulis mengesyorkan pesakit untuk bekerja dengan ahli psikoterapi, kerana banyak yang mengalami ketakutan psikologi terhadap kesakitan dan, oleh itu, menekannya dengan pil..
  • Semasa melakukan latihan, perhatian khusus harus diberikan kepada pernafasan diafragmatik..

Dilihat oleh ulasan orang yang telah mencuba gimnastik pada diri mereka, ia sangat membantu menghilangkan rasa sakit, memulihkan pergerakan tulang belakang. Selepas beberapa bulan, kebanyakan pesakit berasa lebih baik. Kaedah yang baik untuk menyembuhkan tulang belakang dan sendi adalah gimnastik isometrik Dr. Borshchenko, yang mana sudah ada artikel ulasan di laman web kami.

Kami menawarkan anda untuk menonton video dengan kaedah merawat osteochondrosis tulang belakang serviks Bubnovsky.

Satu set latihan untuk leher menurut Bubnovsky

Gaya hidup orang moden memprovokasi penyakit sistem osteoartikular yang kerap, iaitu osteochondrosis serviks. Ia memerlukan banyak masa untuk melegakan keradangan pada tulang belakang serviks dan melakukan pelbagai teknik terapi - urut, prosedur perkakasan, ubat-ubatan, gimnastik. Untuk mengembalikan fungsi normal tulang belakang, banyak pakar mengesyorkan agar pesakit melakukan senaman menurut Bubnovsky untuk osteochondrosis serviks kronik.

Osteochondrosis tulang belakang serviks semakin muda setiap tahun, semakin banyak orang muda mencari bantuan perubatan. Untuk tujuan terapi atau profilaksis, anda boleh menggunakan kaedah Dr. Bubnovsky, prinsip rawatannya berdasarkan pergerakan. Latihan mudah dilakukan sendiri di rumah, walaupun dengan hernia tulang belakang, dengan menonton video. Tetapi masih lebih baik berunding dengan doktor anda..

Prasyarat dan gejala permulaan penyakit ini

Tempat kerja sangat kerap melibatkan posisi duduk yang panjang, akibatnya otot tidak bergerak, dan peredaran darah getah bening dan darah berhenti. Kekejangan serviks yang kerap meningkatkan beban pada cakera intervertebral, mengganggu integriti dan keanjalannya. Osteochondrosis serviks juga boleh diprovokasi oleh:

  • gangguan hormon;
  • reumatik;
  • hipotermia;
  • kecederaan tulang belakang.

Akibat perubahan keadaan tulang belakang, saraf dan saluran darah di kawasan serviks terjepit. Pada tahap lanjut, ketika rawatan osteochondrosis serviks tidak tepat pada masanya, vasospasme berterusan dapat menyebabkan kerosakan otak.

Dengan mempertimbangkan semua faktor ini, Dr. Bubnovsky telah membuat latihan leher yang berkesan. Pengecasan sedemikian dengan pendekatan sistematik melegakan kekejangan dan menjadikan tulang belakang bergerak. Tetapi untuk rawatan osteochondrosis menurut Bubnovsky, perlu mengenal pasti kawasan masalah dengan betul dan membuat diagnosis yang betul. Hanya pakar yang boleh melakukan ini, dan pesakit harus mengetahui gejala apa yang boleh dijadikan alasan untuk berjumpa doktor..

Dengan osteochondrosis tulang belakang serviks, tanda-tanda utamanya adalah:

  • migrain dan sakit kepala;
  • sensasi kesemutan di tangan dan kaki;
  • kebas anggota badan;
  • pening yang kerap;
  • vertebra yang dicubit atau menonjol;
  • mengehadkan aktiviti fizikal.

Tetapi gejala utama osteochondrosis serviks adalah sakit di leher, belakang kepala, yang dapat diberikan ke lengan atau bahu, dan bertambah kuat walaupun dengan sedikit beban.

Sekiranya pesakit mengalami kesakitan akut, maka rawatan di rumah adalah kontraindikasi. Lebih baik berunding dengan pakar lagi dan enggan melakukan sebarang latihan. Dalam kes ini, pesakit terlebih dahulu perlu dirawat dengan ubat-ubatan, dan pada tahap remisi, teknik Bubnovsky akan membantu. Latihan untuk osteochondrosis dada juga berkesan..

Apakah intipati gimnastik Bubnovsky?

Matlamat utama rawatan mengikut sistem Dr. Bubnovsky adalah untuk menguatkan otot-otot tulang belakang serviks dan memulihkan fungsi alat ligamen. Gimnastik dengan osteochondrosis serviks menurut Bubnovsky, tunduk pada prestasi yang tetap dan teliti dari satu set latihan, dapat mencapai hasil berikut:

  1. Pengurangan dan penghapusan kesakitan seterusnya.
  2. Menghilangkan kekejangan otot leher.
  3. Pemulihan peredaran darah normal dan aliran limfa dalam tisu.
  4. Mengurangkan tekanan pada tulang belakang.
  5. Pengurangan dan penstabilan perubahan degeneratif pada tulang dan tisu tulang rawan.
  6. Memperbaiki keadaan dan meningkatkan metabolisme pada tisu yang meradang.
  7. Meningkatkan kualiti hidup.

Perbezaan utama antara latihan terapeutik dan latihan teratur adalah pemilihan individu satu set latihan untuk setiap pesakit, dengan mempertimbangkan ciri-ciri penyakitnya. Di samping itu, teknik ini membolehkan anda melibatkan dan menguatkan tisu otot dalam..

Untuk menyembuhkan osteochondrosis serviks dengan lebih cepat, Dr. Bubnovsky telah mengembangkan simulator khas, tetapi kelas di atasnya hanya dapat dilakukan di bawah pengawasan doktor.

Bersedia untuk senaman terapi

Latihan khas untuk latihan terapi menggunakan teknik ini tidak diperlukan. Walau bagaimanapun, doktor memberikan beberapa petua untuk meningkatkan kecekapan latihan anda:

  1. Pertama, anda perlu meregangkan otot leher dan sendi dengan tangan anda atau membuat kepala licin condong ke atas dan ke bawah, kiri dan kanan.
  2. Mandi mandi yang hangat dan santai sebelum mengisi untuk meningkatkan aliran darah di tisu leher..
  3. Setelah pengisian selesai, disarankan untuk melakukan regangan lembut untuk menghilangkan rasa sakit pada keesokan harinya.
  4. Meningkatkan keberkesanan dan penghampiran hasil berenang setelah tamat satu set latihan.
  5. Pagi berjalan di udara segar yang mengoksigenkan otot leher yang sakit, meningkatkan pertumbuhan semula mereka.

Rawatan mengikut kaedah Bubnovsky ditetapkan oleh doktor setelah memeriksa pesakit. Cadangan pakar mesti dipatuhi dengan ketat, kerana tulang belakang serviks adalah titik paling lemah di ruang tulang belakang. Selepas pemeriksaan, ahli terapi akan mendiagnosis, mengenal pasti tempat keradangan dan menentukan jumlah latihan, serta tempoh rawatan. Kadang-kadang diperlukan pendekatan perubatan yang komprehensif.

7 latihan Bubnovsky untuk tulang belakang serviks

Kompleks latihan Bubnovsky adalah gimnastik khas berdasarkan prinsip terapi kinesitherapy dan pergerakan. Pendidikan jasmani seperti ini mengaktifkan semua sistem badan untuk menghilangkan keradangan di tulang belakang..

Untuk menyembuhkan osteochondrosis serviks dan memulihkan keadaan vertebra, anda perlu kerap melakukan 7 latihan sederhana:

  • kepala mengangguk (20-30 kali);
  • memiringkan kepala ke sisi sehingga rasa sakit muncul (20-30 kali);
  • putaran kepala (15-20 kali);
  • menyentuh dagu leher ketika memiringkan kepala ke hadapan (20-30 kali);
  • mengangkat bahu (20-30 kali);
  • peregangan dan penarikan dagu (20-30 kali);
  • dalam keadaan duduk dengan lutut bengkok, anda perlu menurunkan kepala dan menyentuh dagu ke lutut (sekurang-kurangnya 30 saat).

Rehatkan 30 saat antara latihan. Mari kita analisis setiap latihan dengan lebih terperinci.

Pada tahap pengampunan penyakit, latihan terapeutik dilakukan mengikut sistem Dr.Bubnovsky:

  1. Musim bunga - dilakukan dalam keadaan berdiri dengan lengan diturunkan di sepanjang badan. Kepala mesti dimiringkan perlahan ke depan dan dipegang dalam kedudukan ini selama beberapa saat. Selepas itu kepala condong ke belakang, kerana dagu itu naik dan kembali membeku selama beberapa saat. Kemudian kembali ke kedudukan permulaan.
  2. Ulasan - kedudukan, seperti dalam latihan yang dijelaskan di atas. Kepala mesti dipusingkan ke kanan dan dipegang dalam posisi ini selama beberapa saat, kemudian berpusing ke kiri dan dipegang lagi untuk jangka masa yang sama. Ia perlu diulang tiga kali..
  3. Metronome adalah kedudukan badan yang sama. Kepala harus dimiringkan ke bahu kanan dan dipegang dalam posisi ini selama 30 saat (sekiranya senaman disertai dengan rasa sakit atau kesukaran pada tulang belakang serviks, waktu untuk beberapa sesi pertama harus dikurangkan sedikit). Kepala kembali ke kedudukan asalnya. Selepas itu, latihan yang sama diulang ke kiri. Bilangan kemiringan adalah 6 kali pada setiap arah.
  4. Angsa - kedudukan berdiri dengan tangan di tali pinggang. Dagu diselaraskan selari dengan lantai dan dilanjutkan ke hadapan. kepala berpusing dan dagu perlu diletakkan di bahu, batang badan juga perlu dipusingkan sedikit, yang boleh menyebabkan sedikit gangguan pada tulang belakang, tetap dalam kedudukan ini selama 30-60 saat. pengulangan dilakukan sebanyak 6 kali pada setiap sisi.
  5. Heron - latihan dilakukan semasa duduk di kerusi, kepala lurus, tangan menutup lutut dengan telapak tangan. Kemudian lengan diluruskan dan ditarik ke belakang (serupa dengan cara seorang nelayan menunjukkan ukuran ikan yang ditangkap) dan pada masa yang sama kepala mesti dilemparkan ke belakang. Kemudian ambil kedudukan permulaan. Dengan hernia tulang belakang di tulang belakang serviks, rasa sakit mungkin muncul. Latihan ini mesti dilakukan dengan perlahan..
  6. Pandangan sukar - kedudukan badan adalah sama seperti dalam latihan yang dinyatakan di atas. Kepala mesti dipusing ke kanan sambil meletakkan tapak tangan kiri di bahu kanan supaya siku selari dengan lantai. Yang kanan mesti tidak bergerak di lutut. Kembali ke kedudukan permulaan dan ulangi perkara yang sama ke arah lain. Sekiranya osteochondrosis pada tulang belakang serviks dimulakan, bunyi tertentu dapat didengar di tulang belakang.
  7. Fakir - latihan dilakukan semasa duduk di atas kerusi, tangan mesti diangkat di atas kepala dan sedikit bengkok, pada masa ini kepala mesti dipusingkan hingga ke sisi dan dipegang dalam posisi ini, kemudian putar kepala ke arah yang bertentangan dan tahan lagi. Dengan hernia di tulang belakang serviks, ketidakselesaan yang lewat mungkin muncul.

Sekiranya, semasa menjalani osteochondrosis kronik, eksaserbasi berlaku dan anda perlu melakukan kompleks terapi, latihan dilakukan dengan perlahan dan lancar, dengan memerhatikan amplitud sekecil mungkin. Sekiranya sensasi kesakitan akut, perlu menghentikan semua tindakan dan menghubungi pakar untuk pemeriksaan dan pembetulan rawatan.

Latihan berkala dan pelaksanaan yang betul dari setiap senaman gimnastik oleh Dr. Bubnovsky akan membantu anda dengan cepat menyingkirkan masalah pada tulang belakang serviks dan menyembuhkan osteochondrosis.