Gimnastik untuk osteochondrosis serviks di rumah

Artritis

Orang yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif dan pasif akhirnya menyedari bahawa osteochondrosis secara senyap-senyap merangkumi mereka. Penyebab osteochondrosis adalah ketidakaktifan otot punggung dan leher, yang mana ia melemahkan. Cakera vertebra yang ditinggalkan tanpa sokongan otot dimuatkan dengan banyak. Gaya hidup yang sentiasa tidak bergerak, postur yang salah membawa kepada ubah bentuk cakera vertebra. Cakera vertebra yang cacat mencubit ujung saraf. Akibatnya, seseorang merasakan sakit belakang, tulang belakang serviks.

p, blokquote 2,0,0,0,0 ->

Bagaimana merawat osteochondrosis serviks dan mencegah manifestasi? Doktor mengesyorkan latihan khas yang menguatkan otot dan tendon tulang belakang serviks, punggung, dan tali pinggang bahu. Ini adalah kaedah paling selamat untuk merawat osteochondrosis..

  1. Kebaikan bersenam
  2. Petua Berguna
  3. Satu set latihan (pemanasan)
  4. Jenis senaman

Kebaikan bersenam

Seperti yang dinyatakan di atas, penyebab osteochondrosis adalah gaya hidup yang tidak aktif, melemahkan korset otot dan kelengkungan tulang belakang. Pada peringkat awal penyakit ini, latihan fizikal akan menghentikan perkembangannya selanjutnya. Berkat aktiviti fizikal yang kerap, peredaran darah bertambah baik, otot-otot tulang belakang dan tulang belakang serviks menjadi semakin kuat, beban pada tulang belakang berkurang, jarak antara cakera vertebra meningkat, geseran antara cakera vertebra berkurang, dan, dengan itu, frekuensi sensasi kesakitan menurun.

p, blokquote 4,0,0,0,0 ->

p, blokquote 5,0,0,0,0 ->

Dan jika penyakit ini berkembang sehingga terasa sakit yang kerap, perlu berjumpa pakar. Dia akan menetapkan diagnosis yang tepat, tahap penyakit, menetapkan kursus rawatan, urut. Selepas akhir rawatan, gimnastik pemulihan akan diresepkan, yang boleh dilakukan secara bebas di rumah. Rawatan osteochondrosis serviks seperti di rumah dengan cepat akan membolehkan anda melupakan penyakit ini..

p, blokquote 6,0,1,0,0 ->

Latihan harus dipilih dengan betul dan dosis. Jika tidak, ada risiko memburukkan keadaan kesihatan anda..

Petua Berguna

Sebelum mula bersenam, anda perlu membaca petua berguna.

  1. Set latihan harus dilakukan secara berkala, tanpa mengira lokasi: belajar, bekerja, rumah, dll. Pada mulanya, untuk mempercepat kemajuan, anda harus melakukan latihan setiap hari. Dan pada masa akan datang, apabila keadaan bertambah baik, anda boleh berlatih 2-3 hari seminggu untuk mengekalkan hasilnya;
  2. Sekiranya anda merasa sakit atau mati rasa, ini adalah isyarat bahawa sudah tiba masanya untuk bergerak sedikit. Dalam kes ini, anda perlu bangun, berjalan-jalan, melakukan peregangan, melakukan latihan melawan osteochondrosis. Anda boleh berjalan sedikit;
  3. Anda harus sentiasa mempersulit pelajaran. Anda boleh menambah latihan lain ke kompleks atau menambah bilangan pengulangan;
  4. Bersenam secara teratur tentu saja bagus, tetapi jangan lupakan perasaan anda. Sekiranya semasa kelas anda mengalami kesakitan yang teruk di tulang belakang serviks, anda perlu menghentikan kelas;
  5. Untuk meningkatkan keberkesanan rawatan, anda boleh melakukan urutan dan mandi kontras lebih kerap. Prosedur ini mendorong kelonggaran otot tambahan;
  6. Latihan harus dilakukan dengan menjaga postur lurus dan memperhatikan tekniknya. Pada mulanya akan menjadi agak sukar, tetapi berkat pelaksanaan yang betul, otot akan menjadi lebih kuat, dan akan lebih mudah untuk berlatih.
h2 3,0,0,0,0 ->

Satu set latihan (pemanasan)

Sebelum anda mula melakukan latihan, anda mesti memulakan dengan pemanasan:

  1. Anda perlu berdiri tegak, melebarkan kaki anda selebar bahu, menarik nafas dalam-dalam dan menghembuskan nafas beberapa kali. Selepas itu, anda perlu melakukan kemiringan kemas ke kanan, kiri, depan, belakang. Membongkok ke belakang harus dilakukan dengan berhati-hati, tanpa menimbulkan rasa sakit. Sekiranya bersandar ke belakang menyebabkan kesakitan, maka anda boleh menolak untuk melakukannya..
  2. Pemanasan seterusnya adalah memusingkan kepala ke kanan dan kiri ke had. Walaupun kesederhanaan, latihan ini dapat menyebabkan kesukaran pada orang-orang yang tulang belakang serviksnya tidak memungkinkan memusingkan kepalanya ke satu arah atau yang lain. Dalam kes seperti itu, memusingkan kepala tidak semestinya menyakitkan. Latihan harus dilakukan dengan lancar, tanpa pergerakan secara tiba-tiba..
  3. Akhirnya, berdiri tegak, panjangkan bahu ke belakang, bawa bilah bahu anda bersama-sama, dan lepaskan dada anda. Kemudian satukan sendi bahu, bulat ke belakang. Latihan harus dilakukan dengan perlahan, lancar, semasa menghirup dan menghembus nafas..
h2 4,0,0,0,0 ->

Jenis senaman

Gimnastik ini, yang terdiri daripada satu set latihan, tidak sukar. Anda boleh melakukannya di rumah, berdiri atau duduk. Perkara yang paling penting adalah menjaga tulang belakang lurus dan mengendurkan bahu. Tetapi lebih baik untuk melakukannya ketika berdiri, kerana pada posisi ini tulang belakang diluruskan sebanyak mungkin.

p, blokquote 10,0,0,0,0 ->

Gimnastik nombor 1

p, blokquote 11,0,0,0,0 ->

Tekanan pada lengan, menuju ke hadapan. Tangan hendaklah digenggam dan diletakkan di dahi. Tangan digenggam dalam tekan kunci di belakang kepala, dan kepala harus menahan dan menekan tangan ke hadapan. Leher mesti diketatkan. Anda perlu kekal dalam kedudukan ini selama 15 - 20 saat. Kemudian letakkan satu tangan di bahagian belakang leher dan condongkan kepala ke belakang. Pada masa yang sama, otot leher yang berfungsi diregangkan. Latihan ini berguna untuk menguatkan otot leher, yang membantu melemahkan osteochondrosis serviks..

p, blokquote 12,1,0,0,0 ->

Gimnastik nombor 2

p, blokquote 13,0,0,0,0 ->

Tekanan dengan tangan di bahagian belakang kepala. Dalam latihan ini, anda perlu menggenggam tangan anda ke dalam kunci dan memasukkannya ke dalam bentuk ini di bahagian belakang kepala anda. Kemudian, dengan tangan anda, tekan bahagian belakang kepala, dan kepala harus menahan tangan. Tempoh - 15 - 20 saat. Dalam kes ini, otot-otot tulang belakang serviks tegang. Latihan ini boleh digabungkan dengan yang pertama untuk senaman yang harmoni..

p, blokquote 14,0,0,0,0 ->

Gimnastik nombor 3

p, blokquote 15,0,0,0,0 ->

Kecondongan kepala ke sisi. Dalam latihan ini, letakkan telapak tangan kanan (kiri) di telinga anda. Dengan kepala anda, anda perlu berusaha untuk mencapai bahu kanan (kiri), dan dengan tangan anda yang berfungsi untuk menahan diri. Dalam kedudukan ini, anda perlu berlama-lama selama 15 - 20 saat. Kemudian, dengan cara yang sama, condongkan ke sisi lain..

p, blokquote 16,0,0,0,0 ->

Gimnastik nombor 4

p, blokquote 17,0,0,0,0 ->

Memusingkan kepala ke sisi. Latihan ini memerlukan anda memusingkan badan ke sisi. Untuk melakukan ini, letakkan tapak tangan kanan (kiri) di pipi kanan (kiri). Pusingkan kepala ke kanan (kiri), dan tangan yang berfungsi menahan. Di setiap kedudukan, anda mesti berlama-lama selama 15 - 20 saat.

p, blokquote 18,0,0,1,0 ->

Gimnastik nombor 5

p, blokquote 19,0,0,0,0 ->

Meregangkan leher dengan tangan. Latihan ini sukar pada mulanya, tetapi lama-kelamaan anda dapat membiasakannya. Letakkan ibu jari anda pada rahang bawah, dan dengan jari yang lain, genggam kepala dari belakang. Dalam kedudukan ini, tarik kepala ke atas, anda boleh melakukan pergerakan goyang. Maksudnya, untuk mensimulasikan usaha menarik gabus keluar dari botol. Kepala tidak boleh dipusingkan; mesti kelihatan lurus. Tempoh latihan adalah 15 - 20 saat. Latihan harus diulang beberapa kali..

p, blokquote 20,0,0,0,0 ->

Gimnastik nombor 6

p, blokquote 21,0,0,0,0 ->

Berdiri tegak dan hulurkan tangan ke sisi. Tangan harus dilonggarkan. Putar sendi bahu kanan dan kiri secara bergilir, kemudian serentak. Badan mesti dimiringkan ke hadapan. Perlu melakukan latihan untuk setiap bahu selama 1 minit. Latihan ini disarankan bagi mereka yang merasakan ketegangan di bahagian bahu..

p, blokquote 22,0,0,0,0 ->

Gimnastik nombor 7

p, blokquote 23,0,0,0,0 ->

Kepala bergolek. Dalam latihan ini, anda perlu memusingkan kepala ke bahu kanan (kiri) dan menegangkan leher anda. Gulungkan kepala anda ke kedua-dua belah pihak. Pada akhir perwakilan, kepala harus dipusingkan ke arah bahu yang lain. Cuba tarik kembali bilah bahu. Lakukan dengan berhati-hati, pergerakan kepala harus dikawal sepanjang latihan. Sekiranya tidak selesa, anda boleh memusingkan kepala ke sisi. Latihan harus diulang 10 - 12 kali..

p, blokquote 24,0,0,0,0 ->

p, blokquote 25,0,0,0,1 ->

Ini adalah keseluruhan latihan yang bertujuan untuk mencegah osteochondrosis tulang belakang serviks. Tidak perlu melakukan semua latihan, anda hanya boleh memilih yang tidak membawa rasa tidak selesa dan sakit. Pekerja pejabat digalakkan duduk tegak semasa bekerja. Selain itu, anda boleh menggantung pada bar mendatar pada waktu pagi. Ini akan meregangkan tulang belakang, memberi kekuatan pada badan. Berenang, meluncur angka, menari, aerobik juga membantu mencegah osteochondrosis dan mempercepat proses rawatan. Sekiranya kelas berlangsung secara berkala, dan orang itu menjadi lebih mudah bergerak, maka anda dapat menghilangkan rasa sakit pada otot dan tulang tulang belakang serviks.

Terapi senaman untuk osteochondrosis tulang belakang serviks: cadangan untuk latihan, kontraindikasi untuk pelaksanaan

Terapi senaman harian untuk osteochondrosis tulang belakang serviks adalah salah satu kaedah yang paling berkesan untuk merawatnya. Latihan berkala membantu menguatkan otot, meningkatkan peredaran darah di kawasan cakera intervertebral dan vertebra yang terjejas. Ahli neurologi dan vertebrologi mengesyorkan terapi fizikal sebagai pencegahan osteochondrosis bagi orang yang menghabiskan banyak masa di komputer, bekerja dengan dokumen untuk waktu yang lama.

Penerangan umum mengenai penyakit ini

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Osteochondrosis serviks adalah penyakit degeneratif-dystrophik yang mula berkembang kerana ketidakupayaan tisu tulang rawan cakera untuk mengekalkan kelembapan. Kemusnahan secara beransur-ansur membawa kepada ubah bentuk vertebra, pembentukan pertumbuhan tulang (osteofit). Apabila terlantar, mereka mencederakan tisu lembut, meremas akar tulang belakang dan saluran darah. Oleh itu, gejala utama osteochondrosis serviks adalah sakit di leher, belakang kepala, bahu, bengkak, kekakuan pergerakan, pening, lonjakan tekanan darah, penurunan ketajaman penglihatan dan pendengaran.

Pencegahan osteochondrosis tulang belakang serviks

Kumpulan risiko untuk mengembangkan osteochondrosis merangkumi orang yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif, mendedahkan cakera dan vertebra pada beban yang berlebihan, tidak merawat penyakit akut dan kemudian kronik tepat pada masanya. Dalam kebanyakan kes, setelah beberapa tahun, mereka didiagnosis menderita osteochondrosis..

Pengecualian semua faktor yang memprovokasi pemusnahan cakera pramatang memungkinkan untuk mencegah perkembangan kejadian seperti itu. Anda harus mengunjungi bilik urut 2-3 kali setahun, lebih kerap berada di luar rumah, berhenti minum alkohol dan merokok. Tetapi pencegahan osteochondrosis terbaik adalah senaman biasa, yang pada masa yang sama meningkatkan kesihatan secara keseluruhan..

Peraturan untuk menjalankan latihan fisioterapi

Latihan mesti dilakukan di kawasan yang berventilasi baik, tetapi tidak dalam rancangan. Jika tidak, osteochondrosis akan menjadi rumit oleh keradangan otot serviks, yang ditunjukkan oleh kesakitan akut. Peraturan apa yang harus dipatuhi semasa kelas:

  • pakaian harus dipilih dari bahan "bernafas", bebas, tidak menyekat pergerakan;
  • sebelum latihan, anda harus menilai kesejahteraan anda, meninggalkannya dengan tekanan darah tinggi atau degupan jantung yang cepat;
  • tidak perlu melakukan keseluruhan kompleks sekaligus - anda boleh melakukan latihan isometrik pada waktu pagi, dan latihan dinamik pada waktu petang;
  • untuk meningkatkan kesan terapi senaman fisioterapi, perlu berlatih secara berkala - sehingga 3 kali sehari;
  • sekiranya berlaku kemerosotan kesihatan, munculnya sensasi yang menyakitkan, latihan harus dihentikan, meneruskannya hanya setelah berehat lama.

Kesan pencegahan dan terapi kelas akan meningkat jika digabungkan dengan prosedur urut dan fisioterapi.

Apa yang perlu dicari semasa melakukan latihan

Doktor terapi senaman dan ahli terapi pemulihan mengesyorkan mendengar sensasi yang timbul semasa latihan. Sekiranya ada pergerakan yang menggembirakan kerana ketegangan kumpulan otot tertentu, maka gerakan itu harus diulang bukan 10, tetapi 20 kali. Dan ketika selepas latihan ada rasa sakit di belakang leher atau kebisingan di kepala, ada perasaan kekurangan udara ketika menghirup, maka itu harus dikeluarkan dari kompleks.

Kontraindikasi

Doktor terapi senaman menentukan jadual latihan, membuat satu set latihan dengan mengambil kira kesihatan umum pesakit. Pesakit dengan hipertensi arteri yang teruk, glaukoma, dan miopia yang teruk perlu berhenti kelas. Kontraindikasi untuk latihan fisioterapi adalah aritmia, aneurisma aorta, serangan jantung baru-baru ini. Dilarang berlatih dengan ARVI, selesema, kecederaan tulang belakang yang teruk.

Kompleks senaman

Pesakit dengan osteochondrosis serviks 2 dan 3 darjah keparahan perlu menggabungkan latihan isometrik dengan latihan dinamik semasa latihan. Ini adalah satu-satunya cara untuk menguatkan otot dengan cepat, sehingga mengurangkan keparahan gejala, menghentikan penglibatan cakera dan vertebra yang sihat dalam proses yang merosakkan. Pesakit dengan osteochondrosis keparahan 1 disyorkan untuk menumpukan lebih banyak masa untuk latihan dinamik yang meningkatkan bekalan tisu dengan nutrien yang diperlukan untuk pertumbuhan semula mereka.

Peraturan asas untuk menjalankan terapi senaman

Seorang doktor terapi senaman atau ahli terapi pemulihan semestinya menjelaskan kepada pesakit tentang makna terapi senaman dan gimnastik biasa. Tujuan mereka adalah untuk menguatkan otot dan meningkatkan peredaran darah di leher tanpa menekankan cakera dan vertebra yang cedera. Ini dapat dicapai hanya dengan melakukan pergerakan yang perlahan dan sedikit perlahan dengan amplitud kecil. Tidak perlu mencuba menundukkan atau memiringkan kepala anda sebanyak mungkin - hanya digoyang ringan yang disarankan.

Isometrik: enam latihan

Semasa melakukan latihan isometrik, hanya otot yang terlibat, dan kepala dan leher tetap tidak bergerak. Mereka sangat berguna untuk pesakit yang sering mengalami sakit kepala dan gangguan koordinasi pergerakan, kerana kaedah ini untuk menguatkan otot rangka menghilangkan kemungkinan kompresi arteri vertebra..

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Latihan isometrik mana yang paling berkesan:

  • duduk, genggam jari anda di kunci, sapukan ke dahi anda. Cuba memiringkan kepala ke hadapan sambil melawan dengan telapak tangan;
  • ulangi latihan dengan tangan anda di bahagian belakang kepala anda dan cuba membuang kepala anda ke belakang;
  • bersandar tangan kanan ke pipi kanan, cuba menundukkan kepala ke arah yang sama, menentang dengan telapak tangan anda. Ulangi latihan menggunakan lengan kiri dan pipi;
  • berdiri, letakkan lengan bengkok di hadapan anda. Satukan siku anda, dan kemudian sebarkan ke jarak maksimum;
  • condongkan kepala, letakkan jari bersilang ke belakang kepala. Cuba luruskan leher anda, tahan dengan tangan anda, tegangkan otot anda;
  • meletakkan telapak tangan di bawah dagu, menahannya semasa memiringkan kepala.

Sekiranya semua pergerakan dilakukan dengan betul, hanya otot leher yang tegang, dan kepala tetap tidak bergerak.

Dinamik: sepuluh latihan

Latihan dinamik berbeza dengan latihan isometrik dengan intensiti yang lebih besar, jadi anda perlu memanaskan badan sebelum latihan. Anda harus berjalan di sekitar bilik, mengangkat lutut tinggi, membuat beberapa selekoh ke depan, ke belakang, ke sisi.

Kedudukan awalMelakukan senaman yang dinamikBilangan pengulangan
Berdiri tegak, rentangkan kaki anda sedikit, letakkan tangan di tali pinggangMiringkan kepala anda perlahan-lahan ke satu sisi, kemudian ke sisi lain, seolah-olah cuba menyentuh telinga ke bahu anda10-15
Duduk di bangku rendah atau berdiri tegakAngkat tangan anda di atas kepala, bawa kedua telapak tangan anda, semasa anda menghembuskan nafas, kembali ke posisi awal15-20
Berdiri, rentangkan kaki anda selebar bahu, turunkan lengan andaLakukan putaran bulat terlebih dahulu dengan kanan, kemudian dengan bahu kiri, tanpa menggunakan tangan anda10-15
Berdiri, lapangkan kaki anda sedikitAngkat tangan kiri sambil menaikkan sebelah kanan kanan. Ulangi latihan dengan menukar tangan10-15
Berbaring telentang di permukaan rata, turunkan lengan anda, bengkokkan kaki anda sedikit di lututAngkat kepala, tahan dalam kedudukan ini selama 5 saat, kemudian berehat5-10
Berbaring di perut anda di atas katil, gantungkan kepala anda

Pastikan kepala anda digantung selama 10 saat, kemudian rilekskan otot leher anda. Pusingkan punggung dengan kepala tergantung dan tahan pada kedudukan ini selama 10 saat5-10
Berbaring di perut anda di atas katil, gantungkan kepala andaPusing ke kanan, kemudian ke kiri, memegang kepala anda di setiap sisi selama 10 saat5-10
Duduk di atas kerusi, hulurkan tangan ke bawah sepanjang badanBengkokkan lengan anda ke siku, lakukan gerakan meluncur di sepanjang badan, telapak tangan ke ketiak. Juga dengan lancar kembali ke posisi awal10-15
Duduk tegak, rentangkan kaki sedikit, rentangkan tangan di hadapan andaPegang tangan anda ke penumbuk dan kemudian lepaskan20-25
Duduk tegak, letakkan tangan anda dengan sewenang-wenangnyaBelok dengan kepala ke kiri dan kanan, kemudian condong ke belakang dan ke belakang10-15

Kompleks mini

Dari latihan dinamik dan isometrik, anda boleh membentuk kompleks kecil yang senang dilakukan semasa rehat kerja dan perjalanan jauh. Sebagai contoh, sangat berguna untuk menukar putaran bahu dan selekoh kepala dengan daya tahan..

Kaedah pengarang

Di pusat pemulihan, kompleks latihan digunakan, yang disusun oleh doktor spesialis sempit - ortopedis, traumatologi, ahli kiropraktor. Matlamat latihan mengikut kaedah pengarang bukan hanya pengukuhan otot, tetapi juga pemulihan dengan pemulihan separa struktur tulang rawan dan tulang belakang yang rosak oleh osteochondrosis serviks.

Latihan Fisioterapi Dr. Ignatiev

Doktor telah membuat latihan yang berkesan secara terapi untuk meningkatkan kesejahteraan pesakit dengan cepat. Pelaksanaannya membolehkan anda menghilangkan rasa sakit dan kekakuan dalam waktu sesingkat mungkin. Untuk melakukan ini, semasa latihan, pergerakan mesti digabungkan dengan pernafasan yang tenang dan dalam..

Latihan pada sistem Bubnovsky

Doktor Bubnovsky mengembangkan kaedah kinesitherapy - rawatan patologi kronik tulang belakang dengan pergerakan, termasuk ketahanan. Latihan yang paling berkesan dijalankan di pusat pemulihan yang dilengkapi dengan simulator khas. S. Bubnovsky mendakwa bahawa selagi seseorang dapat bergerak, dia dapat sembuh.

Gimnastik mengikut program Shishonin

Ini adalah kaedah latihan terapi pengarang yang unik, yang dikembangkan untuk pesakit yang sering mengalami sakit leher. Latihan dianjurkan dengan aktiviti fizikal yang rendah, ketidakpatuhan terhadap rejimen harian sebagai profilaksis osteochondrosis serviks. Kompleks ini hanya merangkumi tujuh latihan, yang harus dilakukan 3-4 kali seminggu..

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang betul-betul berkesan untuk sakit sendi ada! Baca lebih lanjut >>>

Latihan untuk osteochondrosis serviks: dan leher anda akan mengucapkan "terima kasih"!

Osteochondrosis serviks dalam beberapa tahun terakhir tidak akan mengejutkan siapa pun. Pucuk, sawan, simpanan garam dan rasa sakit berterusan yang memancar ke kepala adalah satu set simptom biasa, beberapa di antaranya setiap orang mengalami sekurang-kurangnya sekali. Dan tidak menghairankan - kehidupan, seseorang mungkin mengatakan, memaksa anda untuk menyesuaikan diri dengan keadaan sekitarnya. Yang pertama menderita, tentu saja, adalah tulang belakang kita dan bahagiannya yang paling rapuh - serviks.

Bosan dengan sakit leher? Adakah anda ingin menghilangkan rasa tidak selesa selama-lamanya? Sayangnya, tidak ada pil ajaib. Tetapi ada satu set latihan yang akan membantu meringankan beban pada tulang belakang serviks, melambatkan dan mencegah osteochondrosis dan mengembalikan tubuh ke kecantikan dan kesihatan.

Kandungan

Bukan rahsia lagi bahawa tubuh yang sihat dan cantik tidak mungkin dilakukan tanpa aktiviti fizikal yang kompeten: dalam proses latihan sukan, tubuh secara proaktif mengisi kapal dengan oksigen, menyingkirkan semua yang berlebihan, dibebankan dengan nada dan tenaga, dan anda merasakan peningkatan emosi dan kepuasan. Sebabnya adalah hormon kebahagiaan yang disebut endorfin, yang dihasilkan semasa bersenam. Di samping itu, sukan secara harfiah dapat memanjangkan umur dan awet muda badan, sebagai pencegahan pelbagai penyakit..

"Ya, itu jelas," anda fikir, dan anda akan benar. Namun, inilah paradoksnya: perlu ditambahkan definisi "terapeutik" untuk pendidikan jasmani, kerana dalam fikiran majoriti, ia langsung berubah menjadi rutin yang membosankan. Tetapi adakah ia?

Mitos dan legenda latihan fisioterapi

Apa itu latihan fisioterapi (terapi senaman) dan bagaimana ia secara radikal berbeza dari latihan fizikal biasa?

Tegasnya, terapi senaman adalah kompleks gimnastik yang bertujuan untuk merawat atau mencegah sejumlah penyakit dan menyumbang kepada pemulihan badan. Sebenarnya, ini adalah latihan yang sama, tetapi disusun dengan mengambil kira faktor semula jadi dan dipilih dengan betul untuk masalah kesihatan tertentu.

Jenis latihan fisioterapi yang paling biasa termasuk senaman regangan, berenang dan gimnastik, latihan pernafasan, yoga, meditasi, urut, dll. Dengan kata lain, semua aktiviti fizikal yang menguatkan badan dengan lembut, mencegah kecederaan dan beban berlebihan.

Selalunya, terapi senaman diresepkan bersama dengan kaedah rawatan lain (ubat-ubatan, fisioterapi, dan lain-lain), bagaimanapun, latihan seperti itu mungkin wujud secara bebas..

Latihan untuk osteochondrosis serviks: apa gunanya?

Bukan kebetulan bahawa osteochondrosis serviks, bersama dengan gastritis, karies dan penyakit sistem pernafasan, disebut sebagai salah satu penyakit yang paling biasa pada zaman kita. Menurut statistik, kira-kira 70% populasi di dunia menderita osteochondrosis, dan ini disebabkan oleh gaya hidup orang moden yang tidak aktif. Kerja tidak aktif, jam kesesakan lalu lintas, alat yang digunakan 24/7 - semua ini memberi kesan negatif kepada sistem tulang belakang, menyebabkan stasis darah dan ketegangan otot. Pada masa yang sama, beban sukan yang tidak betul dan tidak teratur hanya dapat memperburuk keadaan, sementara satu set latihan terapi yang dirancang dengan baik dapat melegakan kesakitan dengan berkesan dan menjadi pencegahan osteochondrosis serviks yang sangat baik..

Apa nak buat? Bagaimana jika hari kerja anda melibatkan lapan jam "komunikasi" dengan komputer? Tunggu perkembangan dan komplikasi osteochondrosis serviks dengan patuh - atau bermain di depan?

Bagi mereka yang memilih pilihan kedua, kami telah mengembangkan "memo" kecil termasuk satu set latihan sederhana untuk osteochondrosis tulang belakang serviks, serta sejumlah syarat dan kontraindikasi. Bersedia untuk mengecas!

Langkah 1. Cara Mengetahui Anda Memerlukan Latihan Leher?

Di antara semua jenis osteochondrosis, ia adalah serviks yang lebih kerap terjadi daripada yang lain - dan ia juga menjadi yang paling berbahaya dari segi akibat dan komplikasi.

Kenyataannya adalah bahawa di tulang belakang serviks, korset otot paling kurang berkembang, dan vertebra sendiri separuh daripada kecil dan memerlukan sokongan dan perhatian khusus. Selain itu, arteri utama melewati tulang belakang serviks, membekalkan pusat otak yang penting, sehingga sebarang gangguan dalam aliran darah dapat dipenuhi dengan akibat yang paling serius..

Oleh itu, adakah mungkin secara bebas menentukan gejala osteochondrosis serviks di rumah? Cukup. Berikut adalah beberapa tanda langsung dan tidak langsung yang mungkin menunjukkan adanya penyakit:

  • sakit tajam dan sengit atau kusam dan sakit di leher, belakang kepala dan kepala;
  • Kesukaran memusingkan leher, sakit kepala dan lumbago;
  • pening, loya, tinitus, "lalat" di depan mata;
  • kelemahan umum, kebas pada lengan dan kaki.

PENTING! Anda mesti berjumpa dengan doktor anda untuk mendiagnosis dan menetapkan terapi senaman. Ubat-ubatan sendiri sangat berbahaya dan, bukannya sembuh, boleh menyebabkan komplikasi serius.!

Langkah 2. Latihan mana yang harus dipilih? Rundingan, petunjuk dan kontraindikasi doktor

Tegasnya, semua tanda-tanda di atas secara keseluruhan harus menunjukkan diagnosis osteochondrosis serviks, tetapi tidak lengkap dan mencukupi untuk penggunaan latihan.

Jadi, terdapat sejumlah kontraindikasi atau situasi di mana pilihan terapi senaman dan latihan mesti didekati dengan sangat berhati-hati:

  • fasa akut osteochondrosis serviks;
  • kecederaan yang tidak sembuh;
  • penyakit berjangkit baru-baru ini;
  • neoplasma dan tumor;
  • penyakit sistem kardiovaskular (aneurisma jantung, aritmia, takikardia);
  • darah tinggi;
  • diabetes;
  • masalah penglihatan.

Sekiranya tidak ada kontraindikasi dan mendapatkan persetujuan doktor, anda boleh membuat rancangan rawatan / pencegahan yang merangkumi satu set latihan terapi. Gimnastik yang dipilih dengan betul bukan sahaja dapat mencegah osteochondrosis serviks memburuk (atau berkembang), tetapi juga akan membantu melegakan gejala semasa.

PENTING! Di antara orang-orang yang menderita osteochondrosis serviks, terdapat beberapa penganut rawatan ubat secara eksklusif: nampaknya dia "menenggelamkan" kesakitan dengan ubat-ubatan - dan hidup dengan lebih tenang... Kami sangat tidak menggalakkan pendekatan ini. Faktanya ialah penghilang rasa sakit berkesan terutamanya pada fasa akut penyakit ini. Sekiranya anda tidak melengkapkannya tepat pada masanya dengan kaedah rawatan lain (fisioterapi, urut, terapi senaman, dan lain-lain), osteochondrosis serviks hanya akan berkembang.

Langkah 3. Bersiap untuk bersenam untuk osteochondrosis serviks

Kunci kejayaan latihan fisioterapi adalah keteraturannya. Latihan terbaik adalah latihan yang dilakukan setiap hari, tanpa bolos dan penolakan..

Di samping itu, agar kelas dapat benar-benar membantu, penting untuk mempersiapkan diri dengan baik untuk mereka. Berikut adalah beberapa panduan yang kami cadangkan untuk anda ikuti:

  1. Jadualkan kelas anda: pilih masa yang sesuai untuk anda bersedia sepenuhnya untuk gimnastik. Waktu pagi yang paling sesuai (bersenam) dan "lima minit" (rehat pada waktu bekerja).
  2. Pilih pakaian yang sesuai yang tidak akan menghalang pergerakan.
  3. Mulakan dengan satu set latihan sederhana dan jumlah pengulangan minimum, secara beransur-ansur meningkatkan beban dan jangka masa sesi. Pada masa yang sama, hati-hati "dengarkan" keadaan kesihatan.
  4. Jangan mengabaikan pemanasan: berbaris di tempat, bernafas, lakukan senaman pemanasan, regangan.
  5. Sekiranya rasa sakit berlaku atau bertambah buruk, berhenti bersenam dan berjumpa doktor.

Gimnastik untuk osteochondrosis serviks di rumah

Kompleks terapi senaman untuk tulang belakang serviks ini paling baik dilakukan pada waktu pagi untuk memanaskan otot-otot yang telah kaku setelah malam. Kompleks ini merangkumi lapan pengulangan setiap latihan dan dirancang selama sepuluh minit.

PENTING! Sekiranya berlaku peningkatan osteochondrosis serviks, kami mengesyorkan pilihan gimnastik yang lembut.

Latihan 1

Latihan 2

Condongkan kepala ke hadapan, tekan dagu ke dada. Dari kedudukan ini, perlahan-lahan putar leher anda, pertama ke kiri, kemudian ke kanan. Jeda sebentar. Ulangi. Lakukan senaman yang sama, gerakkan kepala ke belakang dan cuba sampai ke bahu dengan telinga.

Pilihan lembut: Lakukan bengkokkan kepala ke belakang dan ke belakang, tanpa membelok ke kiri dan ke kanan.

Latihan # 3

Perlahan-lahan putar kepala ke kiri 90 darjah, leher harus lurus, pandangan di hadapan anda, dagu di kedudukan yang melampau terletak di atas bahu kiri. Sama dengan sebelah kanan.

Pilihan lembut: Mengekalkan kedudukan awal, bawa kepala anda ketika beralih ke titik yang dapat diterima dan perbaiki selama satu atau dua saat.

Latihan 4

Angkat bahu ke atas, tarik ke arah telinga anda. Pegang dan turun ke bawah, sambil menarik ke belakang. Rasakan ketegangan di leher dan bahu anda.

Pilihan lembut: Dari kedudukan atas, turunkan bahu ke belakang. Lakukan senaman terlebih dahulu untuk kedua bahu, dan kemudian secara bergantian untuk bahu kiri dan kanan.

Latihan 5

Luruskan dan turunkan bahu anda. Miringkan kepala anda ke belakang dengan lancar dan dari kedudukan ini lakukan empat gerakan bulat, pertama ke kiri dan kemudian ke kanan..

Pilihan ganti: Pada awal kelas, pergerakan bulat tidak digalakkan. Sekiranya keadaan badan membenarkan, pada minggu pertama latihan, kami mengesyorkan menghadkan diri ke separuh bulatan. Untuk melakukan ini, condongkan kepala ke kiri, arahkan telinga ke bahu anda, dan bergerak dengan lancar ke sebelah kanan, menerangkan busur dengan dagu (lihat lantai). Kemudian kembali ke kiri, mengikuti jalan yang sama. Ulangi empat kali dan buat separuh bulatan yang serupa dengan kepala anda condong ke belakang..

Pencegahan osteochondrosis serviks

Untuk pencegahan osteochondrosis serviks, pemanasan selama lima minit adalah sempurna, yang boleh anda lakukan di mana sahaja: semasa duduk di tempat kerja, dalam kesesakan lalu lintas di dalam kereta, di gim, di rumah, berjalan-jalan, dll..

Kelebihannya adalah bahawa dalam gimnastik sederhana untuk pencegahan osteochondrosis serviks hanya kepala dan leher yang terlibat (lihat foto). Cukup 8-15 pengulangan setiap latihan.

Latihan 1.

Selekoh bolak-balik.
Miringkan kepala anda ke hadapan dengan lancar, tekan dagu ke dada anda, kemudian tarik ke belakang, mengarahkan bahagian belakang kepala anda ke belakang leher anda.

Latihan 2.

Latihan # 3.

Latihan 4.

Latihan 5.

Teknik senaman alternatif untuk osteochondrosis serviks

Terdapat juga kompleks gimnastik alternatif - baik untuk prestasi bebas di rumah dan di bawah pengawasan pakar..

  • Teknik kepemilikan yang dikembangkan oleh doktor, pakar dalam terapi manual: misalnya, latihan dengan tongkat, roller, atau bertujuan mengulangi teknik tertentu

Salah satu contoh teknik pengarang dapat dilihat seperti berikut video:

  • Prosedur dan terapi latihan dilakukan dengan penyertaan dan pengawasan profesional / pelatih.
  • Teknik dan kompleks urut yang baik untuk sakit leher.
    Harap maklum bahawa beberapa teknik urut juga tidak dapat digunakan untuk memburukkan lagi osteochondrosis.

Kelas pada simulator Drevmass untuk osteochondrosis serviks

Latihan alternatif yang berkesan untuk mengatasi osteochondrosis tulang belakang serviks adalah latihan di simulator-tukang urut Drevmass.

Sebenarnya, ini bukan hanya gimnastik, tetapi kompleks lengkap yang menggabungkan urutan dan latihan fizikal yang bertujuan untuk meregangkan tulang belakang, meningkatkan peredaran darah dan menguatkan rangka otot. Semasa latihan sedemikian, anda boleh mempengaruhi semua bahagian tulang belakang secara kualitatif, termasuk bahagian yang tetap pasif selama bertahun-tahun..

Anda boleh melakukan latihan di simulator Drevmass sendiri, namun, untuk menyusun program latihan yang betul, kami menasihatkan anda untuk berjumpa doktor..

Contoh latihan pada simulator Drevmass boleh dilihat di testimoni video:

Sekiranya anda ingin berunding mengenai pencegahan dan rawatan diri osteochondrosis dan penyakit tulang belakang lain dengan bantuan simulator Drevmass profesional, kami dengan senang hati akan menjawab anda dengan menghubungi talian hotline 8 800-700-37-79 percuma atau e-mel [email protected]

Anda juga boleh membuat pesanan panggilan balik atau tinggalkan anda maklum balas / cadangan.

Kami berharap bahan ini berguna untuk anda, dan kami mendoakan kesihatan dan umur panjang.!

Pasukan Drevmass anda

Latihan untuk pencegahan osteochondrosis serviks

Gimnastik aktif otot-otot tali pinggang bahu serviks adalah pencegahan osteochondrosis.

Menjelang usia 40-50 tahun, aktiviti fizikal seseorang menurun dengan ketara. Di sini kita tidak boleh mengatakan bahawa keadaan kehidupan dan pekerjaan pada zaman kita memerlukan perbelanjaan yang lebih sedikit daripada jumlah dan jumlah pergerakan dalam semua kaitan sistem mekanik, yang merupakan sistem muskuloskeletal. Dan ini membawa kepada pembentukan sekumpulan faktor yang memberi kesan berbahaya kepada keadaan semua sistem badan, termasuk penurunan aktiviti motor di tulang belakang. Penurunan jumlah dan aktiviti pergerakan di tulang belakang serviks menyumbang kepada penurunan proses metabolik pada cakera intervertebral, yang menyebabkan kekurangan zat makanan pada cakera dan menimbulkan keadaan untuk perkembangan osteochondrosis.

Osteochondrosis serviks paling berisiko bagi mereka yang mempunyai pelbagai kelainan pada tubuh. Penyimpangan tersebut merangkumi: bilangan vertebra kongenital yang dikurangkan, peleburan beberapa vertebra, penutupan lengkungan tulang belakang. Pada orang seperti itu, osteochondrosis berlaku beberapa kali lebih kerap daripada yang lain..

Pencegahan merangkumi usaha menentang aktiviti fizikal yang rendah, pencegahan dan rawatan proses berjangkit kronik, terutamanya radang amandel kronik, serta pencegahan mikrotraum kronik tulang belakang. Secara semula jadi, tempat kerja harus selesa, tilam dan bantal harus memastikan kedudukan normal semasa tidur.

Satu set latihan untuk pencegahan osteochondrosis serviks

Latihan pertama. Duduk di atas kerusi, lengan dibengkokkan pada sendi siku, dan jari tangan diletakkan di bahagian sendi bahu.

Untuk membuat gerakan melingkar tangan di sendi bahu, memutar tangan terlebih dahulu ke luar dan kemudian ke dalam, secara beransur-ansur meningkatkan jarak gerakan.

Langkahnya perlahan. Ulangi 5-6 kali.


Latihan ke-2. Duduk di atas kerusi, letakkan tangan anda di belakang kepala anda, genggamnya di tangan anda.

Sebarkan lengan anda ke belakang, tarik nafas, bawa ke hadapan - hembuskan.

Ulangi 5-10 kali. Langkahnya perlahan.


Latihan ke-3. I. p.: Berdiri, kaki selebar bahu, tangan di tali pinggang.

Belok badan ke kiri dan kanan (4-5 kali ke setiap arah).

Langkahnya perlahan. Nafas adalah sewenang-wenangnya.


Latihan ke-4. Duduk di atas kerusi, angkat lengan santai anda - tarik nafas, turunkan, bawa kembali dan bersandar sedikit ke depan, melihat di hadapan anda - menghembuskan nafas.

Ulangi 4-5 kali.


Latihan ke-5. Duduk di atas kerusi. Lakukan miringkan kepala ke depan dan ke belakang dengan berhenti wajib di kedudukan tengah leher (1 saat).

Laju Lambat. 4-5 kali pada setiap arah. Lereng harus dilakukan sebanyak mungkin, tetapi tanpa tekanan. Nafas adalah sewenang-wenangnya.


Latihan ke-6. I.p.: berdiri, kaki selebar bahu, tangan di tali pinggang.

Memusingkan kepala ke kanan dan kiri dengan kecondongan serentak kepala ke bahu (4-5 kali ke kanan dan kiri).

Berhenti mandatori pada kedudukan pertengahan (1 saat). Langkahnya perlahan. Nafas adalah sewenang-wenangnya.


Latihan ke-7. Duduk di atas kerusi. Lakukan pergerakan putaran kepala ke satu arah (2-3 kali), dan kemudian ke arah yang lain (bilangan kali yang sama).

Jangan menahan nafas semasa melakukan senaman. Rehat 5-10 s harus dilakukan antara latihan..

Lama kelamaan, bilangan putaran dapat ditingkatkan berdasarkan perasaan anda. Hentikan senaman jika degupan jantung anda meningkat dan anda mula merasa pening..


Latihan ke-8. Berjalan biasa dengan pinggul tinggi.


Latihan ke-9. I.p.: berdiri. Tangan ke atas - tarik nafas, turunkan tangan dan separuh berjongkok, santai - menghembuskan nafas.

Tempoh keseluruhan kompleks adalah 12-15 minit.

Kompleks ini diulang 3-4 kali pada siang hari..

Selalunya ia berlaku kerana ketidakorganisasiannya, dan juga kerana sebab-sebab lain, seseorang tidak mendapat masa lapang untuk melakukan latihan fizikal.

Dalam kes ini, kompleks latihan fizikal yang hampir tidak dapat dilihat oleh mata prying sangat berguna, yang dapat dilakukan dalam perjalanan pulang dan ke tempat kerja, dalam pengangkutan, dalam perjalanan, di pejabat, perpustakaan, ketika berjalan.

Jenis utama gimnastik "tidak dapat dilihat" adalah latihan jenis ketahanan diri (isometri).

Teknik utama dalam gimnastik ini ialah ketegangan isometrik. Dengan itu, otot berkembang tidak lebih buruk daripada dengan senaman dinamik, dan oleh itu kesannya tidak kurang daripada dengan jenis gimnastik perubatan yang lain.

Osteochondrosis serviks. Gimnastik isometrik

Latihan pertama. Duduk di atas kerusi, luruskan, angkat bahu ke belakang dan, tegangkan otot anda dengan kuat, bawa bilah bahu anda.

Kekal dalam kedudukan ini selama 4-6 s.

Kemudian berehat sepenuhnya dan bernafas dengan bebas. Ulangi 5-6 kali.


Latihan ke-2. Duduk di atas kerusi, ambil kerusi dengan kedua tangan dari bawah dan cuba angkat diri.

Tetap dalam kedudukan ini selama 3-4 s, kemudian berehat sepenuhnya dan bernafas dengan bebas. Ulangi 5-7 kali.


Latihan ke-3. Dalam keadaan duduk, ambil 3 - 4 nafas yang tenang melalui hidung, berehat dengan baik, menghirup udara melalui mulut.

Ulangi 5-7 kali. Dalam kes ini, voltan maksimum harus bertahan dari 5 hingga 15 s.

Selepas latihan ini, satu set latihan ketegangan isometrik dilakukan, yang ditujukan khusus ke kawasan serviks tulang belakang..

Prinsip asas kompleks terdiri daripada ketegangan fizikal aktif otot-otot leher dan bahu. Dalam kes ini, kepala harus dipasang pada kedudukan biasa, sesuai untuk pesakit. Anda boleh menggunakan latihan berikut.

Kompleks gimnastik isometrik untuk tali leher dan bahu

Latihan pertama. Senaman duduk dalam posisi normal sehingga kepala tidak dipusingkan ke sisi dan membetulkannya dengan tangannya. Pada masa yang sama, dia cuba memusingkan kepala ke kanan dan kiri..

Di bawah keadaan ini, vertebra serviks hampir tidak bergerak relatif terhadap garis paksi, dan otot-otot ikat leher serviks mengalami tekanan fizikal yang ketara, menahan ketahanan ketika memasang kepala.


Latihan ke-2. Dilakukan semasa duduk. Tangan membetulkan kepala dalam keadaan selesa seperti biasa bagi orang yang berprestasi. Dia cuba memiringkan kepalanya ke kanan dan kiri..


Latihan ke-3. Dilakukan semasa duduk. Tangan membetulkan kepala dalam keadaan selesa seperti biasa bagi orang yang berprestasi. Tekanan dikenakan ke kawasan auricle kanan, dan kemudian ke kiri.


Latihan ke-4. Paling baik dilakukan semasa duduk di meja. Lengan pelakon dibengkokkan pada siku dan diletakkan di permukaan meja selebar bahu; dia menekan dahinya pada tapak tangan kedua tangan.


Latihan ke-5. Tangan pelaku saling bertautan di bahagian belakang kepala, dengan kepalanya dia menekan pada telapak tangan yang saling terkunci.


Latihan ke-6. Kepala pemain sedikit condong ke belakang, rahang bawah didorong ke depan sebanyak mungkin, hujung lidah bergantian terletak di lelangit atas dan gigi bawah. Anda boleh sedikit menopang dagu dengan tangan anda.

Ini adalah latihan untuk otot dalam tulang belakang atas, otot faring dan lelangit lembut..

Dianjurkan untuk melakukan setiap latihan dari 5 hingga 15 s, mengulanginya satu demi satu beberapa kali pada siang hari..

Gimnastik aktif otot-otot tali leher bahu serviks bukan sahaja pencegahan osteochondrosis, tetapi juga komplikasi sekundernya.

Walau bagaimanapun, sekiranya terdapat osteochondrosis, ia harus diresepkan oleh doktor, kerana jika ia digunakan secara tidak betul, kemungkinan timbulnya penyakit. diterbitkan oleh econet.ru

Bahan-bahan tersebut hanya untuk tujuan maklumat sahaja. Ingat, ubat-ubatan sendiri mengancam nyawa, berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat mengenai penggunaan sebarang ubat dan kaedah rawatan.

Adakah anda menyukai artikel itu? Tulis pendapat anda dalam komen.
Langgan FB kami:

Satu set 8 latihan berkesan untuk pencegahan osteochondrosis serviks

Osteochondrosis serviks tergolong dalam kumpulan penyakit yang merosakkan dan degeneratif tulang belakang. Penyakit ini bermula pada usia muda dan berterusan sepanjang hayat, oleh itu ia sangat merebak.

Kursus kronik disertai dengan tempoh yang memburukkan. Osteochondrosis menduduki tempat pertama di antara semua penyebab kesakitan dan gangguan pergerakan di tulang belakang.

Faktor yang memprovokasi adalah:

  • kehadiran gangguan postur,
  • penyakit sistemik tulang belakang,
  • tekanan statik,
  • peningkatan beban pada leher,
  • kedudukan kepala yang salah,
  • tidur di atas bantal yang tidak selesa,
  • hipotermia,
  • kecederaan leher,
  • pergerakan kepala secara tiba-tiba,
  • diet tidak sihat dengan kandungan garam yang tinggi,
  • kecacatan pada leher rahim dan bahu,
  • berat badan berlebihan,
  • tekanan yang kerap, psikosomatik dan lain-lain.

Kecacatan lajur vertebra

Kecacatan tulang belakang merangkumi gangguan postur, kerosakan tulang belakang, kongenital dan cakera intervertebral herniated. Dengan latar belakang keadaan ini, risiko terkena osteochondrosis dan kerapuhannya meningkat dengan ketara.

Gangguan postur merangkumi kyphosis, lordosis, scoliosis. Dalam kes ini, ruang tulang belakang kehilangan selekoh fisiologi, jarak antara permukaan badan vertebra menjadi tidak rata, cakera dimampatkan secara tidak rata, dan inti lembut cakera menonjol antara badan vertebra - ini dipanggil hernia atau penonjolan.

Malformasi tulang belakang berlaku apabila pembentukan intrauterin tulang anak terganggu.

Microtrauma

Pergerakan kepala yang kerap secara tiba-tiba, gegaran, getaran, aktiviti fizikal yang tidak rasional, membawa beban berat yang dihadapi seseorang dalam kehidupan seharian menyebabkan mikrotraum tulang belakang.

Dengan pendedahan awal kepada faktor yang merosakkan, manifestasi osteochondrosis lemah dan tidak mengganggu seseorang. Dengan pendedahan lebih lanjut, gejala penyakit mulai meningkat, menarik perhatian kepada diri mereka sendiri. Mikrotrauma tulang belakang menyebabkan keretakan pada tulang, pelembutan tisu tulang, deposit garam, kerosakan pada cakera.

Langkah pencegahan

Pencegahan perkembangan penyakit dan pemburukannya adalah perkara terpenting dalam mencapai keadaan tulang belakang yang selesa dan sihat. Apa yang boleh dilakukan agar leher tidak sakit dan bergerak sepenuhnya?

Mari kita perhatikan langkah-langkah yang paling berkesan dan penting untuk menyembuhkan tulang belakang.

Memerangi mobiliti rendah. Ketidakaktifan fizikal adalah salah satu penyebab sakit leher yang paling biasa.

Sebilangan besar profesion dikaitkan dengan duduk lama dan bekerja di depan monitor, bahagian profesi yang sedikit lebih kecil dikaitkan dengan mengangkat berat, beban statik dan bekerja dalam keadaan sejuk.

Bagaimana anda dapat mengimbangi kerugian profesional tersebut? Pertama, perlu berjalan lebih banyak, pergi dari tempat kerja dan bekerja jika boleh dengan berjalan kaki, atau keluar beberapa perhentian lebih awal dan menempuh jarak ini dengan beberapa langkah. Pada musim panas, jika boleh, anda boleh menggunakan basikal untuk bergerak.

Kedua, kerap menghadiri kolam renang dan aktiviti sukan lain yang bertujuan untuk senaman regangan dan senamrobik berirama. Dan ketiga, untuk membentuk tabiat yang baik - bersenam, mandi dengan mandi kontras, berjalan cepat sebelum tidur atau berjoging.

Normalisasi berat badan. Berat badan yang berlebihan memberi tekanan tambahan pada tulang belakang. Sekiranya beg galas yang berat dapat diturunkan pada bila-bila masa, maka seseorang selalu menanggung berat badan yang berlebihan. Semakin besar kelebihan berat badan dan semakin lama ia berterusan, semakin teruk tulang belakang..

Makanan harus mengandungi jumlah vitamin, mineral, protein dan serat yang mencukupi. Dianjurkan untuk membatasi kandungan garam, rempah, penambah rasa, lemak haiwan, makanan berkanji dan karbohidrat "cepat". Diet mestilah pecahan: 4-5 kali sehari dalam bahagian kecil.

Makanan Tambahan. Banyak pilihan makanan tambahan disediakan di kaunter farmasi dan di kedai khusus, anda boleh memilih yang anda perlukan dengan nasihat doktor atau pakar pemakanan, setelah membaca arahan untuk ubat tersebut. Yang paling popular di antaranya ialah Honda, Artrocin, Doppel-Hertz, Glucosamine dan lain-lain..

Untuk memperkayakan pemakanan dan memperbaiki keadaan tulang belakang serviks, anda boleh menggunakan:

  • Adaptogen. Direka untuk meningkatkan daya tahan tubuh terhadap faktor persekitaran yang buruk. Kumpulan ini merangkumi persediaan Ginseng, balsem "Monomakh", elixir "Grail" dan lain-lain.
  • Chondroprotectors. Terdapat dalam bentuk salap dan tablet. Ubat ini membantu memulihkan tisu tulang rawan, meningkatkan pemakanannya, dan menguatkan tulang. Ini termasuk bentuk tablet - Don, Chondroitin, Chondrolon, Struktum; bentuk suntikan - Alflutop, Rumalon; salap - Chondroitin, Chondroxide dan lain-lain.
  • Vitamin. Sekiranya terdapat osteochondrosis, kompleks multivitamin dengan unsur surih dan mineral berguna. Pentavit, Duovit, Complivit dan banyak lagi.

Postur yang lemah. Postur mula terbentuk sejak anak mula melewati saluran kelahiran ibu, mengatasi daya tahan yang luar biasa. Di masa depan, semua bidang kehidupan mempengaruhi pembentukan postur - permainan aktif, sukan, tempat tidur, keadaan belajar dan bekerja, dan banyak lagi..

Anda boleh melihat sendiri postur anda di rumah. Untuk melakukan ini, cukup untuk berdiri dengan punggung ke dinding rata, sambungkan tumit dan lutut, turunkan tangan anda di sepanjang badan, lurus kepala anda. Dengan postur badan yang betul, orang tersebut akan bebas menyentuh dinding dengan kedua tumit, betis, punggung, bahu dan belakang kepala. Anda boleh membungkus lengan anda dengan lekuk lumbar.

Kehadiran scoliosis diperiksa dengan bersandar ke depan, mencapai dengan tangan serendah mungkin. Tulang rusuk harus berada pada tahap yang sama, dan apabila diluruskan, bahu harus rata.

Penghapusan jangkitan kronik. Kehadiran fokus jangkitan kronik di dalam badan memberi kesan negatif kepada tubuh secara keseluruhan, dan bukan hanya organ yang berpenyakit. Pertahanan menurun, proses metabolik merosot, penyerapan nutrien terganggu, keanjalan tisu menurun.

Pemulihan semua fokus mesti dilakukan tepat pada masanya dan oleh pakar. Untuk mengelakkan berlakunya keradangan kronik, anda mesti mengikuti semua cadangan doktor yang hadir.

Postur badan yang betul semasa bekerja. Bergantung pada kerja yang dilakukan, beban tambahan bertindak pada tulang belakang.

Apabila bekerja dalam jangka masa yang panjang, tempat kerja haruslah seperti ini. Supaya seseorang tidak perlu membungkuk.

Sekiranya anda perlu mengangkat beban yang berat, maka ini dilakukan hanya dengan mencangkung, dan tidak membongkok. Kemudian beban diangkat kerana kekuatan kaki, dan bukan disebabkan oleh panjangan punggung bawah..

Semasa duduk, mesti ada kerusi dengan punggung dan sandaran tangan, ketinggian kerusi mesti disesuaikan mengikut ketinggian orang, supaya kaki bebas berdiri di atas lantai, dan siku berada di paras atas meja. Sekiranya anda bekerja di komputer, maka papan kekunci harus diletakkan seperti ini. Sehingga siku berada di atas meja, dan tangan berada dalam kedudukan lurus, tidak dinaikkan.

Reka bentuk tempat kerja yang betul. Tempat kerja harus diatur supaya pekerja melakukan pergerakan yang paling optimum. Ia mesti dilengkapi dengan selamat dan cukup bebas untuk berfungsi. Semua perabot mestilah berfungsi dengan baik dan tidak mendedahkan pekerja kepada risiko kecederaan dan keterlaluan.

Tidur yang betul. Anda perlu tidur di permukaan lurus dan sederhana keras dengan bantal ortopedik. Panjang tempat tidur hendaklah sekurang-kurangnya 20 cm lebih panjang daripada ketinggian orang itu. Tilam dengan mata air yang pecah dan kusam mesti ditukar dengan segera.

Pematuhan dengan peraturan kerja dan rehat. Apabila bekerja lama dalam satu kedudukan, disarankan untuk berehat dengan sedikit gimnastik setiap jam selama 5 minit, atau 15 minit setiap dua jam.

Urut

Urutan dilakukan bukan sahaja di kawasan serviks, tetapi juga di kawasan kolar, tali pinggang bahu dan tali pinggang bahu. Prosedur ini membantu melegakan nada otot yang meningkat dan melegakan sakit leher, meningkatkan bekalan darah ke bahagian ujung saraf.

Lebih baik berjumpa pakar untuk urut. Juga, urut boleh menjadi perkakasan dan dengan penggunaan salap ubat.

Urut sendiri sebaiknya dilakukan dengan tangan yang sihat, dengan atau tanpa tukang urut. Anda perlu menguli leher dari atas ke bawah dan ke bahu. Teknik mengurut boleh dipelajari dari pakar.

Gimnastik

Gimnastik biasa adalah kunci tulang belakang yang sihat. Anda boleh melakukan gimnastik dua kali sehari dan tambahan dengan peningkatan beban atau ketegangan statik otot leher. Tempohnya adalah 10-15 minit.

Pengajaran

Satu set latihan untuk tulang belakang serviks, ulangi setiap pergerakan 4-5 kali.

Kedudukan duduk:

  • Kepala condong ke sisi, menyentuh bahu dengan telinga.
  • Kepala berpusing, cuba melihat ke atas bahu
  • Gerakan bulat kepala ke kedua-dua arah, mengelakkan membuang kepala ke belakang.
  • Menaikkan dan menurunkan bahu.
  • Pergerakan bahu yang melingkar di kedua-dua arah.
  • Ketegangan statik ketika kepala dimiringkan ke sisi, ke depan dan ke belakang, mewujudkan sokongan bertentangan dengan telapak tangan.

Latihan untuk leher dalam keadaan berdiri sama, kecuali pergerakan putaran kepala yang berpusing.

Dalam kedudukan rawan:

  • Latihan untuk menaikkan badan dengan tangan dilanjutkan ke belakang atau dibengkokkan ke siku, memegang dahi.
  • Latihan berenang. Secara bergantian angkat lengan dan kaki yang diluruskan sebaliknya, menahan berat badan selama beberapa saat.

Video berguna

Lihat kompleks mini untuk pencegahan dalam video ini:

Kesimpulannya

Osteochondrosis serviks adalah penyakit yang agak biasa. Tetapi perkembangan dan akibatnya sangat bergantung pada pesakit itu sendiri..