Satu set latihan terapi senaman untuk arthrosis sendi bahu, peraturan untuk melakukan latihan

Siku

Kesakitan pada sendi bahu adalah akibat dari osteoartritis. Orang tua tidak boleh mengangkat tangannya dengan tinggi, melepaskannya, fungsi tangan terganggu - tidak ada kekuatan untuk mengepalkan penumbuk atau memegang benda berat. Batasan pergerakan ini mengurangkan prestasi, terutama pada pasien yang aktivitinya berkaitan dengan aktiviti fizikal. Artritis bahu juga menyebabkan banyak masalah bagi orang muda yang menjalani gaya hidup aktif, tetapi pada satu ketika mencederakan sendi atau memaparkannya pada beban yang berlebihan atau regangan semasa bersukan. Latihan terapi senaman yang dikembangkan oleh doktor untuk arthrosis sendi bahu membantu menyingkirkan penyakit ini.

Perubahan anatomi pada sendi dengan arthrosis

Petunjuk dan kontraindikasi untuk gimnastik pemulihan

Gejala utama tekanan adalah sakit bahu dan keterbatasan pergerakan lengan secara umum. Perkara pertama yang menunjukkan dirinya adalah mengurangkan beban pada tangan sebanyak mungkin, merawatnya dan melakukan pergerakan sebanyak mungkin, mulailah mengambil ubat anestetik. Di sinilah bahaya perkembangan penyakit, peralihannya ke fasa kronik yang sukar diubati, terletak..

Masalah arthrosis adalah bahawa proses pengoksidaan dipercepat pada sendi yang tidak bergerak - pemendapan garam kalsium, yang menyebabkan pembentukan osteofit. Ini adalah pertumbuhan dan duri berkapur yang menutup permukaan artikular leher humerus, mengubah permukaan artikular luar skapula, di mana kepala humerus berputar. Osteophytes boleh mempunyai tepi tajam yang bergerigi yang mencederakan tulang rawan artikular ligamen yang menahan sendi di sekitar ujung saraf otot di sekitar sendi. Semua sakit.

Kami tidak membincangkan latihan kekuatan ketika dumbbell digunakan, tetapi mengenai kaedah pemulihan pemulihan latihan fisioterapi, yang mendorong perkembangan mobiliti sendi. Terapi pendidikan jasmani tidak bertujuan untuk membina jisim otot atau mengangkat berat, mengembangkan kelajuan pergerakan. Senaman boleh dilakukan di rumah bersama dengan senaman pagi.

Terdapat juga kontraindikasi:

  • neoplasma malignan tulang dan otot;
  • penyakit keradangan akut pada sendi;
  • penyakit berjangkit umum yang tidak berkaitan dengan sistem muskuloskeletal;
  • gangguan peredaran serebrum;
  • hemofilia;
  • badan asing pada sendi / prostesis;
  • kecenderungan untuk membentuk gumpalan darah, peningkatan kelikatan darah;
  • kegagalan kardiovaskular yang teruk;
  • sakit mental.

Latihan dikontraindikasikan sekiranya kesakitan akut etiologi yang tidak ditentukan semasa persembahan mereka.

Kerosakan pada ligamen dan otot oleh osteofit dalam arthrosis

Satu set latihan untuk arthrosis bahu

Gimnastik pemulihan bukan pendidikan jasmani. Ia dibina dari langkah demi langkah, masing-masing seterusnya bertujuan untuk meningkatkan jangkauan gerakan, yang melibatkan kumpulan otot yang berbeza dalam pekerjaan.

Yang pertama adalah pemilihan satu set latihan yang tersedia untuk pesakit yang tidak menyebabkan ketidakselesaan dan kesakitan yang teruk dalam prosesnya. Bilangan pergerakan terhad. Sekiranya terdapat kesukaran dalam aktiviti motor, doktor mencadangkan untuk melakukan latihan lain, memantau keadaan pesakit. Isipadu yang diperlukan dipilih dan kumpulan otot yang paling banyak dipengaruhi oleh ketidakaktifan yang memerlukan latihan ditentukan.

Yang kedua adalah statik; semasa latihan, tidak ada pergerakan aktif yang dilakukan. Ketegangan isometrik dan kelonggaran otot-otot pada tali pinggang bahu, lengan bawah dan tangan dilakukan. Latihan dilakukan dengan tangan yang sihat, jika sukar untuk melakukannya secara bebas dengan anggota badan yang sakit.

Yang ketiga dilakukan dalam keadaan duduk dengan tangan dilipat di lutut. Semua pergerakan dilakukan dalam gerakan perlahan. Pada tahap ini, pengembangan mobiliti sendi dilakukan. Ini boleh menjadi gerakan melingkar tangan, menaikkan dan menurunkan lengan tanpa menggunakan beban, penculikan dan penambahan lengan di satah lateral, menculiknya ke belakang dan kembali ke posisi semula.

Yang keempat juga dalam keadaan duduk. Lengan diturunkan di sepanjang badan. Pada tahap ini, adalah mungkin untuk melakukan latihan dengan sedikit beban yang tersedia untuk pesakit. Mereka bertujuan untuk mengembangkan pergerakan semua sendi tangan, bermula dari bahu, berakhir dengan pergelangan tangan dan sendi tangan..

Bilangan pengulangan pada peringkat awal kecil - 5-10 pergerakan. Apabila sindrom kesakitan yang dihentikan oleh ubat hilang, jumlah dan julat pergerakan meningkat. Anda boleh menggunakan dumbbell ringan di setiap tangan, tetapi jangan pergi ke beban kuasa. Jika tidak, mereka boleh mencederakan sendi, yang sudah mulai pulih..

Tangan ke bilah bahu

Intipati latihan adalah membawa tangan ke bilah bahu. Terdapat tiga pilihan:

  1. Lengan dibengkokkan pada sendi siku dan diangkat di bahu. Dalam kes ini, tangan harus bersentuhan dengan hujung jari atau tapak tangan seluruh bilah bahu dengan nama yang sama.
  2. Lengan yang sakit membengkok di siku dan naik di bahu. Dalam kes ini, hujung jari atau telapak tangan menyentuh bilah bahu yang bertentangan. Boleh dilakukan secara bergantian dengan tangan kanan dan kiri. Pilihan yang lebih sukar adalah dengan menyentuh bilah bahu yang bertentangan dengan kedua tangan secara serentak.
  3. Satu lengan membongkok di siku dan angin di belakang dari atas di belakang leher, lengan kedua membongkok di siku dan angin di belakang dari bawah. Hujung jari harus menyentuh di belakang belakang antara bilah bahu.

Latihan boleh dilakukan dengan berdiri (kaki selebar bahu) atau duduk menggunakan kerusi.

Latihan "Pelukan"

Ia dilakukan pada posisi permulaan, berdiri atau duduk. Tangan kiri dibawa ke depan dada ke sisi yang bertentangan, menyentuh bilah bahu yang bertentangan dengan telapak tangan, tangan kedua terletak di atas atau di bawah tangan yang diletakkan di belakang belakang dan juga menyentuh bilah bahu yang bertentangan dengan telapak tangan. Dalam kedudukan ini, tangan dipegang seolah-olah berpelukan. Gelang bahu tegang beberapa kali. Setelah menyelesaikan latihan, kedudukan lengan diubah dan pelukan diulang, disertai dengan ketegangan otot otot dada dan bahu yang pendek.

Latihan untuk pengembangan mobiliti sendi dengan tongkat gimnastik dan kerusi

Cerun

Terdapat beberapa pilihan untuk pelaksanaan. Yang paling mudah adalah dari kedudukan berdiri. Tangan diletakkan di sepanjang badan. Badan membongkok perlahan dengan lenturan punggung di punggung bawah. Tangan, di bawah pengaruh berat badan mereka sendiri, lebih rendah, bergerak di sendi. Hasil maksimum yang dapat dicapai adalah menyentuh lantai dengan telapak tangan di hadapan kaki atau di antara kaki terpisah.

Semasa dilakukan semasa duduk, tangan diletakkan di atas lutut. Apabila badan membongkok ke depan, mereka cenderung menyentuh lutut dengan dahi, sementara tangan berpusing di sendi, menggeser telapak tangan di sepanjang permukaan depan kaki bawah. Hasil maksimum yang dapat dicapai adalah ketebalan telapak kaki. Versi rumit - tapak tangan membungkus kaki yang bertentangan. Lengan disilangkan..

Tangan menarik tangan

Lakukan sama ada berdiri atau duduk. Tangan diletakkan pada paras dada, dibengkokkan pada sendi siku. Jari-jari diikat pada sambungan "kunci" dan, menegangkan otot-otot tali pinggang bahu, cenderung melanggarnya. Lakukan beberapa latihan (5-10), secara beransur-ansur meningkatkan kekuatan ketegangan otot-otot ikat pinggang bahu dan jangka masa setiap latihan.

Versi rumit - satu lengan, dibengkokkan pada siku, terletak di atas paras bahu, yang lain - dengan siku pada paras pinggang. Tangan dikunci menyerong di hadapan dada. Kencangkan otot-otot tali pinggang bahu, cuba memecahkan kunci.

Tangan di belakang punggung anda

Terdapat dua pilihan. Ringkas - berdiri atau duduk, tangan yang diturunkan saling berkait dengan jari di belakang punggung. Dalam kedudukan ini, badan dimiringkan ke hadapan sehingga ketegangan ketara pada otot-otot sendi. Tongkat gimnastik boleh digunakan.

Pilihan yang lebih sukar - tangan terkunci dengan hujung jari. Dalam kes ini, satu tangan luka di belakang punggung di atas bahu di belakang leher, yang lain - dari bawah dari bawah bilah bahu. Di bahagian belakang badan, mereka terletak secara menyerong. Apabila tangan digenggam, badan dimiringkan ke depan dan ketegangan ketara pada otot bahu muncul. Secara bergantian menukar kedudukan tangan, meletakkan satu atau yang lain di atas dan di bawah.

Latihan "Cosmonaut"

Lakukan dalam kedudukan berdiri yang asal, selebar bahu kaki. Tangan yang diturunkan dirapatkan di belakang dengan jari. Meluruskan dada, mereka berusaha mengangkat tangan yang digenggam, dan pada masa yang sama berusaha menyentuh siku.

Semua latihan dilakukan 5-10 kali. Sebelum memulakan kelas, anda boleh menggunakan salap pemanasan.

Terapi senaman untuk menghilangkan rasa sakit pada arthrosis

Semua latihan untuk osteoartritis dilakukan hanya semasa pengampunan. Kemunculan kesakitan semasa bersenam adalah alasan pasti untuk berhenti bersenam. Sebarang cadangan yang menasihatkan melakukan senaman untuk kesakitan dengan harapan otot akan menjadi panas, dan jumlah pergerakan pada sendi akan menyebabkan melegakan kesakitan, ditulis oleh doktor terapi senaman bukan profesional! Ini adalah tahap kejahilan tertinggi. Doktor tidak akan pernah menetapkan aktiviti yang menyebabkan kesakitan, terutamanya dengan sindrom kesakitan yang teruk!

Perkembangan tali pinggang bahu semasa duduk di kerusi

Keperluan untuk terapi senaman

Perlu diingat bahawa terapi senaman bukanlah aktiviti sukan dan bukan ubat rakyat. Latihan untuk pengembangan sendi bahu dipilih dengan mengambil kira ciri-ciri anatomi dan fisiologi orang tersebut. Latihan pemulihan mempunyai kesan tempatan pada organ yang terkena sistem muskuloskeletal. Mereka ditujukan untuk pemulihan seawal mungkin penyakit sendi dan hanya sekunder untuk memperkuat kesihatan somatik umum..

Dalam keadaan apa pun, seperangkat latihan yang ditetapkan untuk arthrosis bahu dan kesakitan yang teruk, serta sekiranya bahaya menyebabkan kecederaan tambahan pada sendi yang rosak. Semua kelas dijalankan di bawah pengawasan doktor atau tenaga pengajar dengan latar belakang perubatan. Terapi senaman bebas hanya boleh dilakukan setelah menjalani latihan asas di bawah pengawasan doktor terapi fizikal.

Latihan untuk menguatkan sendi bahu: peraturan pelaksanaan, terapi senaman untuk arthrosis

Sendi bahu adalah sendi yang paling fleksibel dan "berfungsi" di seluruh badan, jadi tekanan fizikal atau kecederaan kejutan adalah penyebab umum kerosakan sendi. Sekatan pergerakan aktif di dalamnya, yang berkaitan dengan kerosakan pada tendon atau ligamen, seterusnya memberikan perkembangan kontraksi, yang secara signifikan membatasi fungsi anggota atas..

Agar tidak memulakan penyakit ini, dan untuk mengelakkan perkembangan keadaan patologi sistem rangka tali pinggang bahu, perlu memperkenalkan latihan terapi senaman wajib ke dalam rawatan untuk menguatkan sendi bahu. Kompleks yang dipilih dengan betul akan membantu memulihkan fungsi organ yang hilang sebahagiannya dan mencegah pelbagai komplikasi ciri patologi sistem rangka badan.

Fungsi dan struktur sendi bahu

Sendi bahu, dibentuk oleh rongga skapula dan kepala humerus, dikelilingi oleh otot, ligamen dan tendon, dan mempunyai bentuk sfera. Oleh kerana struktur anatomi ini, pergerakan di dalamnya dilakukan di sepanjang tiga paksi. Ini adalah pergerakan ke belakang, ke depan dan dalam bulatan. Sendi bahu menyumbang sebahagian besar aktiviti fizikal harian, oleh itu, kecederaan traumatik dan penyakit radang adalah perkara biasa.

Ligamen yang menghubungkan otot ke sendi tidak terlalu besar, tetapi kaku. Ini adalah ciri negatif dari alat ligamen, kerana ketidakupayaan untuk meregangkannya, sering menyebabkan kecederaan semasa latihan fizikal yang berat. Beban harian yang berterusan pada tali pinggang bahu, digabungkan dengan gaya hidup yang tidak aktif, yang memprovokasi perkembangan pelbagai proses keradangan di kawasan sendi.

Patologi yang paling biasa di tali pinggang sistem kerangka adalah:

  • kecederaan - dislokasi, subluksasi, patah tulang di leher humerus;
  • displasia kongenital atau kekurangan sendi bahu;
  • proses degeneratif yang dicirikan oleh perubahan pada kawasan tisu tulang rawan, apabila mereka menjadi lebih kurus akibat kecederaan, gangguan metabolik, pemakanan tisu yang tidak mencukupi di kawasan sendi. Dengan patologi seperti itu, arthrosis berkembang;
  • keradangan pada tisu tulang rawan sendi atau artritis yang berkembang dengan latar belakang kecederaan atau jangkitan, memberi perkembangan penyakit jika dibiarkan.

Sebab yang sering menyebabkan kecederaan

Semua kumpulan umur, orang dewasa dan kanak-kanak, mengalami kecederaan bahu. Penyebab kecederaan sendi trauma yang paling biasa adalah:

  • aktiviti fizikal yang hebat - terdapat pecah sebahagian daripada alat ligamen, yang berlaku terutamanya pada atlet;
  • perubahan berkaitan dengan usia akibat gangguan metabolik - penurunan keanjalan tisu sendi bahu, menyebabkan berlakunya ligamen yang terkoyak;
  • pembentukan osteofit - proses tulang yang timbul daripada proses metabolik dalam badan;
  • buruh fizikal yang sukar - ketegangan berterusan dari alat otot dan ligamen, menyebabkan keletihan sendi, yang memprovokasi air mata dan keseleo;
  • jatuh dengan tangan lurus yang terentang;
  • pukulan tajam ke bahu;
  • pergerakan tersentak atau penculikan lengan yang kuat.

Apa-apa trauma selalu disertai oleh sindrom kesakitan yang teruk. Keadaan ini memerlukan rawatan wajib, baik ubat-ubatan dan fizikal.

Keperluan melakukan gimnastik untuk sendi bahu

Gimnastik khas, untuk sebarang patologi sendi bahu, mesti dilakukan tanpa gagal dan di bawah pengawasan pakar. Latihan terapeutik untuk sendi bahu, yang dipilih dengan betul, menyumbang kepada penghambatan proses keradangan dan perkembangannya.

Kesan positif terapi senaman pada proses patologi di kawasan sendi bahu adalah seperti berikut:

  • pergerakan aktif pada sendi meningkat dan pulih;
  • meningkatkan pemakanan tisu pada lesi;
  • pemulihan nada otot berlaku;
  • menguatkan radas ligamen sendi;
  • julat gerakan pada sendi dikembalikan ke tahap asalnya;
  • perkembangan proses keradangan dan degeneratif pada tisu sendi ditangguhkan, dan sindrom kesakitan yang menyertai penyakit ini dihentikan.

Kontraindikasi untuk gimnastik perubatan

Permulaan kelas terapi senaman harus dianjurkan oleh doktor yang hadir setelah penghapusan gejala akut penyakit ini, kerana terdapat beberapa sebab mengapa latihan untuk melakukan latihan gimnastik adalah kontraindikasi:

  • sindrom kesakitan akut;
  • kegagalan paru-paru dan jantung kronik;
  • demam, disertai dengan kenaikan suhu melebihi 37.2 darjah;
  • hipertensi dengan krisis yang kerap;
  • pendarahan yang kerap (hidung, rahim, buasir);
  • kekurangan yang teruk dalam penyakit organ dalaman;
  • penyakit berjangkit akut.

Dalam setiap kes, pendekatan individu dilakukan, kerana terdapat kontraindikasi sementara, ketika, setelah menghapus manifestasi patologi apa pun, anda dapat melanjutkan kelas.

Satu set latihan

Atas cadangan doktor, pesakit dengan penyakit sendi bahu dirujuk kepada pakar yang, secara individu, memilih satu set latihan untuk bahu, yang merangkumi:

  • pengembangan sendi bahu;
  • pengembangan fleksibiliti sendi;
  • menguatkan otot-otot sendi bahu.

Kesakitan ringan bukanlah satu kontraindikasi untuk latihan berikut:

  • bersenam "peluklah dirimu" - selebar bahu. Memeluk diri dengan tangan, anda perlu mencapai sedekat mungkin ke tulang belakang;
  • condong - kaki selebar bahu, tangan di bahagian belakang kerusi. Perlahan dan berhati-hati, bahu turun ke lantai dan kembali ke kedudukan semula;
  • mencapai dengan siku ke lutut - kaki selebar bahu, lengan dibengkokkan di siku. Bersandar ke hadapan, capai dengan siku ke lutut yang bertentangan;
  • tangan dirapatkan di belakang punggung dengan kunci - selebar bahu. Perlahan dan berhati-hati, tangan diangkat ke atas dan kemudian diturunkan;
  • berbaring di punggung anda, lengan yang terentang naik dan turun.

Melakukan kompleks latihan terapi, adalah perlu untuk menggantinya dengan latihan pernafasan. Kemasukan oksigen meningkatkan peredaran mikro di kawasan masalah, yang menyumbang kepada pertumbuhan semula tisu yang lebih baik dan melegakan proses keradangan.

Melaksanakan peraturan dan persiapan kelas

Sebelum memulakan gimnastik terapeutik, diperlukan persiapan dan pematuhan terhadap syarat-syarat, yang merangkumi ketentuan berikut:

  • keteraturan dalam kelas adalah perkara yang paling penting;
  • beban rendah pada sendi, dalam bentuk latihan ringan, secara beransur-ansur bergerak ke latihan yang lebih kompleks;
  • pengenalan secara beransur-ansur pelbagai peralatan sukan ke dalam set latihan, seperti tongkat, dumbbells, expander;
  • disarankan untuk melakukan kompleks rawatan beberapa kali sehari, tetapi tidak lebih dari tiga hingga empat jam sebelum tidur;
  • adalah perlu untuk melengkapkan gimnastik dengan senaman yang bertujuan untuk merehatkan otot-otot badan.

Dengan mematuhi peraturan ini, anda dapat memperbaiki keadaan dan kualiti hidup umum dengan ketara..

Rawatan sendi bahu dengan gimnastik

Salah satu penyakit sendi bahu yang paling biasa adalah dislokasi, yang diperhatikan kerana kelemahan alat ligamen dan aktiviti otot yang berkurang. Sindrom nyeri yang menyertai patologi ini menghadkan aktiviti pada sendi. Latihan dan pemulihan untuk terkehel sendi bahu akan membantu menguatkan rangka otot, melegakan bengkak dan sakit.

Gimnastik, dengan dislokasi sendi bahu, sebaiknya dilakukan dalam keadaan berbaring atau duduk, kerana dalam hal ini beban mampatan pada sendi dikeluarkan. Kompleks perubatan merangkumi peringkat perkembangan sendi:

  • pergerakan tertentu pada sendi, disertai dengan pengecutan otot dan kelonggaran;
  • pergerakan regangan otot;
  • meditasi yang bertujuan untuk bersantai sepenuhnya.

Dalam beberapa kes, selepas kecederaan bahu, kerana kelemahan alat ligamen sendi atau kecacatan pada kepala humerus, kebiasaan terkehel bahu berlaku. Ia berkembang dengan pergerakan yang normal dan disertai oleh sindrom kesakitan yang teruk dan sekatan pergerakan yang tajam..

Dengan dislokasi bahu yang biasa, latihan untuk menguatkan otot-otot tali pinggang bahu, ditambah dengan urutan, memberi kesan positif. Untuk patologi ini, kursus latihan senaman khas telah dikembangkan, yang dijalankan di bawah pengawasan pakar..

Latihan untuk arthrosis

Patologi ini berkembang di tisu tulang rawan sendi kerana gangguan metabolik dan disertai oleh sindrom kesakitan yang teruk. Selalunya penyakit ini muncul dengan senaman fizikal yang hebat pada tali pinggang bahu. Matlamat utama rawatan arthrosis adalah untuk menghilangkan rasa sakit dan mengembalikan fungsi normal tisu tulang rawan..

Latihan terapeutik dan urutan tali pinggang bahu adalah langkah paling asas yang dilakukan dalam rawatan arthrosis. Perkara utama dalam rawatan proses patologi ini adalah keteraturan kompleks rawatan dan beban ringan pada sendi..

Kesan yang baik dalam rawatan diberikan oleh gimnastik mengikut kaedah Bubnovsky, yang bertujuan untuk memulihkan pergerakan aktif pada sendi dan melegakan kesakitan. Latihan mudah dilakukan dan boleh dilakukan di rumah. Sebelum gimnastik, pemanasan kecil dilakukan dalam posisi terlentang, diikuti dengan kompleks terapi senaman:

  • angkat tangan ke atas, rentang ke sisi dan letakkan di bawah kepala anda;
  • semua latihan dilakukan semasa menghembus nafas dengan kelonggaran lengkap rangka otot kawasan toraks;
  • dalam keadaan duduk atau berdiri, dumbbell diangkat di hadapan anda, beratnya dari satu hingga empat kilogram. Dalam setiap kes, peralatan sukan dengan berat tertentu dipilih secara individu;
  • duduk, dan menghulurkan tangan ke hadapan dengan dumbbell, menyebarkannya ke sisi. Latihan diulang hingga 20 kali.

Perkembangan metodologi Bubnovsky mempunyai beberapa pilihan, oleh itu, sebelum memulakan kelas mengikut kaedahnya, diperlukan perundingan doktor.

Latihan untuk Penyakit Kronik

Patologi kronik, dalam bentuk periarthritis skapula bahu, adalah penyakit biasa pada generasi pertengahan dan tua. Proses keradangan mempengaruhi tisu periartikular pada sendi besar. Penyebab umum adalah osteochondrosis tulang belakang serviks, kecederaan traumatik pada tali pinggang bahu, peningkatan tekanan.

Rawatan yang kompleks dengan penggunaan terapi senaman dan fisioterapi, memberikan kesan yang jelas dalam melegakan gejala klinikal. Kaedah terbaik untuk merawat periarthritis skapular humeral adalah gimnastik terapeutik Popov, yang dilakukan pada waktu pagi. Latihan diulang hingga sepuluh kali:

  • duduk di tepi kerusi dan meletakkan kaki anda terpisah, berjalan di tempatnya, sementara tangan anda meluncur ke bawah pinggul;
  • pergerakan keledar bahu yang lancar dan perlahan. Membongkok dan tidak lentur, pergerakan diulang;
  • dengan tangan terentang di hadapan anda, pergerakan dilakukan dengan bahu dalam bentuk lapan;
  • semasa menghirup, tolak bahu ke hadapan; semasa menghembus nafas, silangkan lengan ke atas dada;
  • pergerakan bulat dengan siku;
  • lebar bahu kaki terpisah. Bersandar ke depan, meraih kaki melihat ke dalam. Semasa meluruskan, bawa bilah bahu bersama-sama, sementara kaki dipusing ke luar;
  • tangan terletak di bahu anda, meregangkan siku ke atas;
  • semasa menghirup, angkat tangan ke atas, sambil menghembus nafas, turunkan.

Semua latihan dilakukan semasa duduk. Teknik ini membolehkan anda berjaya mengatasi penyakit sendi tali pinggang bahu dan mengembangkan aktiviti pergerakan organ yang terkena.

Pemulihan, dengan patologi ini, selalu lama. Tetapi pelaksanaan yang ketat dari semua cadangan perubatan, kelas terapi senaman biasa, memberi kesan positif.

Kelas pencegahan

Penyakit sendi tali pinggang bahu dapat dicegah dengan melakukan langkah-langkah tertentu. Pergerakan aktif, beban yang cukup pada tali pinggang bahu dan mematuhi diet penuh dalam pemakanan, akan membolehkan anda mengekalkan sendi yang sihat untuk jangka masa panjang.

Pergi ke gimnasium atau kolam renang, iaitu bermain sukan, adalah faktor utama untuk mencegah perkembangan osteoartritis.

Bilakah perundingan doktor diperlukan?

Sebarang kecederaan pada sendi tali pinggang bahu, penampilan kesakitan selepas jangkitan atau mengangkat berat, memerlukan konsultasi wajib dengan doktor, diikuti dengan pemeriksaan dan rawatan. Semakin awal terapi manifestasi klinikal penyakit ini dimulakan, semakin cepat pemulihan dilakukan. Hanya pendekatan bersepadu untuk rawatan patologi sendi yang akan memberikan kesan yang paling besar.

Menggabungkan terapi senaman dengan kaedah rawatan lain

Sebarang penyakit pada sistem rangka adalah jangka panjang. Oleh itu, rawatan patologi sendi merangkumi semua kaedah terapi proses patologi, yang dijalankan secara kursus. Latihan terapeutik dan urutan sendi bahu, ditambah dengan pelantikan prosedur fisioterapi, seperti:

  • magnetoterapi;
  • elektroforesis;
  • aplikasi lumpur di kawasan sendi;
  • mandian radon;
  • ultrasound.

Rawatan yang kompleks memberikan hasil yang baik bukan hanya berkaitan dengan kemampuan pesakit untuk bekerja, tetapi juga kualiti hidupnya..

Satu set latihan terapi senaman untuk arthrosis sendi bahu

Perkembangan osteoartritis sendi bahu dikaitkan dengan pemusnahan tulang rawan secara beransur-ansur dengan latar belakang aktiviti fizikal yang berlebihan, keadaan kerja yang tidak baik atau selepas kecederaan. Gimnastik terapeutik adalah kaedah yang berkesan untuk merawat penyakit sendi degeneratif. Khususnya, latihan terapi senaman khas, yang disyorkan untuk arthrosis sendi bahu, membantu memulihkan sebahagian struktur tulang rawan, mengurangkan gejala penyakit dan meningkatkan kualiti hidup pesakit..

Peraturan umum terapi senaman untuk arthrosis sendi bahu

Terapi senaman untuk arthrosis bahu meningkatkan proses metabolik dan aliran darah di kawasan yang terjejas, menguatkan otot dan ligamen tali pinggang bahu, meningkatkan jarak pergerakan pada sendi dan mengurangkan kesakitan. Walau bagaimanapun, hasil ini dapat dicapai hanya dengan mematuhi peraturan penting pendidikan jasmani:

  • Berlatih mengikut jadual, setiap hari, pada waktu yang hampir sama;
  • Pada pelajaran pertama, sertakan latihan yang paling sederhana dan hanya setelah penyesuaian badan dengan beban ringan menambah elemen gimnastik yang lebih kompleks;
  • Jangan mengejar jumlah latihan, tetapi fokus pada kualiti persembahan mereka;
  • Lakukan hanya tugas-tugas yang tidak menyebabkan kesakitan yang teruk;
  • Pilih kompleks latihan terapi individu bersama dengan doktor terapi senaman;
  • Latihan pertama paling baik dilakukan di institusi perubatan, di bawah pengawasan instruktur;
  • Sebelum memulakan pelajaran, lakukan pemanasan ringan supaya badan secara beransur-ansur menyesuaikan diri dengan aktiviti fizikal;
  • Semua elemen gimnastik mesti dilakukan dengan lancar, tanpa pergerakan dan sentakan secara tiba-tiba..

Petunjuk dan kontraindikasi untuk gimnastik pemulihan

Latihan fisioterapi ditunjukkan untuk:

  • osteoartritis sendi bahu 1-3 peringkat;
  • artritis dalam pengampunan;
  • had pergerakan dan kesakitan ketika bergerak di sendi;
  • keradangan bersama tisu lembut yang mengelilingi sendi bahu;
  • kehadiran komplikasi dalam bentuk pemampatan saluran darah dan batang saraf.

Anda harus menahan diri dari latihan atau menangguhkannya jika:

  • pemburukan artritis;
  • kehadiran badan asing di sendi;
  • proses berjangkit akut;
  • gangguan teruk dalam kerja jantung, paru-paru;
  • penguraian sebarang penyakit kronik;
  • neoplasma malignan;
  • keadaan mental yang tidak stabil;
  • perubahan dalam radiografi yang sesuai dengan tahap terakhir osteoartritis;
  • osteoporosis teruk, dengan risiko patah patologi yang tinggi.

Untuk mengenal pasti kemungkinan kontraindikasi sebelum memulakan senaman, berjumpa doktor. Hanya seorang doktor, berdasarkan data pemeriksaan, yang dapat menentukan tahap penyakit dengan tepat, mengenal pasti patologi bersamaan dan memilih terapi senaman yang sesuai.

Satu set latihan untuk arthrosis bahu

Latihan ini boleh dilakukan setiap hari, 2-3 kali sehari, dengan syarat tidak ada sindrom kesakitan akut. Mereka mengambil masa kira-kira setengah jam untuk disiapkan. Bilangan pendekatan - dari 5 hingga 15.

Tempoh maksimum latihan tidak boleh melebihi 45 minit, dan selang waktu antara mereka harus sekurang-kurangnya 3.5 jam.

  1. Berbaring di atas lantai, letakkan lengan anda lurus di atas kepala dan regangkan.
  2. Duduk dan pasangkan jari anda di belakang punggung anda sehingga siku satu tangan menghala ke atas dan yang lain menunjuk ke bawah. Kemudian bertukar tangan.
  3. Berdiri menghadap dinding 50 cm dari situ. Letakkan telapak tangan anda pada permukaan menegak pada paras tulang selangka, dengan siku menunjuk ke bawah. Bersandar ke depan dengan perlahan, kemudian tolak dinding dengan tangan anda dan kembali ke kedudukan semula.
  4. Ambil pita lebar, pegang secara menegak - satu sikat di atas yang lain pada jarak kira-kira 40 cm. Tangan bawah menarik pita ke bawah, tangan atas ke atas. Kemudian tukar anggota badan.
  5. Ulangi tugas sebelumnya, hanya dengan tangan di belakang: bahagian atas - pada tahap belakang kepala, yang lebih rendah - di bawah bilah bahu.
  6. Berdiri tegak dengan kaki anda di paras bahu. Bersandar ke hadapan dengan sebelah tangan menyentuh kaki yang bertentangan. Tangan kedua ditarik ke belakang pada masa ini. Ulangi dengan anggota badan yang bertentangan.
  7. Berdiri di dekat meja, ambil tepi meja. Tarik nafas dan bengkok ke belakang, menghembuskan nafas dan bergerak lebih dekat ke meja seolah-olah anda akan melakukan push-up..

Latihan yang paling berkesan

Kami memasukkan elemen gimnastik dalam kategori ini, yang membantu bukan sahaja untuk meningkatkan pergerakan anggota badan dan menyingkirkan gejala penyakit yang tidak menyenangkan, tetapi juga untuk memperlambat perkembangannya..

  1. Berjalan ke dinding, bersandar dengan tangan yang baik, condongkan batang badan anda sedikit sehingga anggota badan yang terkena tergantung bebas. Pusingkan lengan santai ke hadapan - ke belakang, kanan - kiri, dalam bulatan, rata-rata 7 kali pada setiap arah.
  2. Duduk di meja, letakkan siku anda di atas meja pada jarak 20 cm antara satu sama lain, sambungkan jari anda dengan kunci. Sakit tekan tangan yang sihat, cuba meletakkannya di atas meja. Anggota badan yang sihat, pada gilirannya, menentangnya..
  3. Ambil pita lebar, genggamnya dengan telapak tangan anda pada jarak 25 cm antara satu sama lain. Angkat pita di atas kepala anda, dan kemudian bengkokkan lengan anda di kepala anda. Kemudian tarik lagi.
  4. Berdiri dekat dengan dinding, meletakkan telapak tangan anda pada paras dada. Secara bergantian "lukis" bulatan besar di dinding dengan telapak tangan kanan atau kiri anda.
  5. Balut tangan anda di bahu: tangan kanan di bahu kiri, tangan kiri di sebelah kanan. Perlahan-lahan geserkan jari anda di sepanjang bilah bahu ke ruang tulang belakang. Semakin dekat hujung jari anda antara satu sama lain, semakin baik..

Terapi senaman untuk menghilangkan rasa sakit pada arthrosis

Di gudang terapi fizikal tidak hanya senam penguat, tetapi juga latihan khas yang membantu melegakan sakit bahu semasa memburukkan lagi arthrosis sendi bahu. Bilangan pengulangan adalah individu dan bergantung kepada keparahan sindrom kesakitan.

  1. Mendekati dinding dengan tangan terulur. Perlahan-lahan bergerak lebih dekat dan lebih dekat, geserkan jari ke atas permukaan menegak sehingga anda hampir dengannya. Bahagian belakang dan lengan tetap lurus.
  2. Letakkan tangan anda di bahagian belakang kerusi atau atas meja. Mula menjauh darinya lebih jauh dan lebih jauh, tanpa melepaskan jari anda. Pada masa yang sama, punggung secara bertahap dibengkokkan ke sudut 90 darjah. Berdiri dalam kedudukan ini selama 5 saat..
  3. Bengkokkan lengan anda pada sudut yang betul ke badan, berdiri di ambang pintu dan rehatkan lengan bawah anda di sepanjang tepinya. Melangkah ke hadapan sehingga bahu dan bilah bahu anda sedikit ke belakang.
  4. Pegang lengan lurus ke dalam kunci di belakang punggung dan angkat perlahan-lahan tanpa membongkok sehingga muncul sensasi yang menyakitkan. Tahan pada kedudukan tertinggi selama 15-20 saat.
  5. Letakkan tangan anda di belakang belakang kepala anda. Gerakkan telapak tangan kanan anda ke leher ke kawasan interscapular. Dengan tangan kiri, tarik perlahan siku kanan anda, meningkatkan ketegangan. Kemudian bertukar tangan.

Video berguna - Latihan teratas - 8 untuk rawatan bahu Dr P.V. Evdokimenko

Kaedah pengarang

Doktor pelbagai kepakaran mengembangkan teknik unik yang memungkinkan untuk memperbaiki keadaan sendi bahu dengan kecekapan yang terbaik. Semua kaedah rawatan yang dicadangkan mempunyai ciri dan teknik pelaksanaannya yang tersendiri.

Latihan Evdokimenko

Rheumatologist P.V. Evdokimenko menasihati setiap hari untuk melakukan senaman sederhana yang berkesan bukan sahaja untuk osteoartritis bahu, tetapi juga untuk keradangan tisu di sekitarnya - periarthritis dari skapula bahu.

  1. Duduk di atas bangku dengan telapak tangan di pinggang. Tanpa menggerakkan telapak tangan, lakukan pergerakan dengan bahu ke atas dan ke bawah.
  2. Dalam kedudukan yang sama, gerakkan sendi bahu ke hadapan dan ke belakang.
  3. Sekarang putar mereka terlebih dahulu ke depan, kemudian ke belakang. Pastikan tangan anda sentiasa berada di tali pinggang anda.
  4. Pegang sendi bahu kanan dengan telapak tangan kiri sehingga siku menunjuk ke bawah. Tarik siku kiri anda dengan tangan kanan. Tangan kiri menahan, memegang bahu kanan dengan kuat. Tukar tangan anda.
  5. Dekat dengan dinding. Tandakan titik tertinggi yang dapat anda capai dengan jari tangan yang sakit. Sekarang buat tanda kedua beberapa sentimeter lebih tinggi dan capai dengan tangan anda sekuat tenaga. Latihan hanya dapat dilakukan semasa pengampunan..

Semua tugas diulang sekurang-kurangnya 5 kali.

Latihan Bubnovsky

Metodologi Profesor S.M.Bubnovsky menganggap berulang setiap tugas - sehingga 30 kali. Walau bagaimanapun, jumlah mereka perlu ditingkatkan secara berperingkat..

  1. Ambil kedudukan berdiri dengan kaki selebar bahu. Angkat lengan lurus melalui sisi ke atas dan bawah sepanjang badan.
  2. Panjangkan tangan anda di depan dada anda, bawa bersama dan sebarkan ke sisi.
  3. Dari kedudukan sebelumnya, lintasi anggota atas secara melintang dan kemudian secara menegak.
  4. Genggam dan renggangkan tangan yang terentang dengan kuat..
  5. Lakukan pergerakan bulat dengan tangan anda di sendi bahu, pertama ke depan, kemudian ke belakang.
  6. Duduk di atas bangku dengan telapak tangan di pinggang. Lakukan pergerakan tali pinggang bahu "angka lapan", membiarkan bahagian bawah badan tidak bergerak.
  7. Berbaring telentang dengan tangan di belakang kepala dan gabungkan siku di hadapan wajah anda..

Latihan Gitta

Teknik kiropraktor V.D. Gitt merangkumi pergerakan amplitud rendah pada sendi bahu dan sesuai untuk pesakit dengan degenerasi tulang rawan yang teruk. Bilangan pengulangan bergantung pada keadaan pesakit. Laksanakan tugas sambil duduk atau berbaring.

  1. Duduk di meja, letakkan tangan anda di atasnya. Mulailah mengayunkan siku anda dengan amplitud tidak lebih dari 2 cm. Dalam kes ini, anggota badan mesti dilonggarkan sebanyak mungkin.
  2. Angkat bahu anda sedikit, gerakkannya kira-kira 1.5 cm ke atas dan ke bawah.
  3. Dengan ayunan kecil yang sama, lakukan pergerakan ke belakang ke belakang dengan bahu anda..
  4. Beralih ke putaran amplitud rendah sendi bahu terlebih dahulu ke hadapan, kemudian ke belakang.

Video - Latihan unik untuk sakit akut di bahu

Beberapa elemen amalan Timur juga membantu memerangi perubahan struktur bahu. Asana yoga berikut memberikan kesan yang paling besar pada osteoartritis:

  1. Shalabhasana, pose belalang, bukan sahaja menguatkan tali pinggang bahu, tetapi juga otot punggung. Berbaring di perut anda, letakkan dahi anda di atas lantai, sambungkan kaki dan kaki anda, rentangkan lengan lurus di sepanjang badan, telapak tangan ke atas. Semasa anda menyedut, angkat dada, kepala dan anggota badan anda dari lantai. Kaki harus tegang dan meregangkan mungkin, bilah bahu dibawa bersama, jari meregangkan ke arah kaki. Tahan pose selama 30 hingga 60 saat.
  2. Dandasana, kakitangan yang berpose, mudah dilakukan dan mempunyai peregangan dada dan bahu yang sangat baik. Duduk di lantai, sambungkan kaki lurus, tarik kaus kaki ke arah anda. Letakkan tangan anda di lantai, letakkan selari dengan badan. Jari tangan dihalakan ke arah kaki. Regangkan seluruh dada ke atas. Pada masa yang sama, jangan membuang kepala ke belakang, ia kelihatan lurus. Kekal dalam kedudukan ini selama kira-kira satu minit..

Dari kaedah terapi senaman yang disenaraikan, setiap pesakit dapat memilih kaedah yang sesuai dengannya atau menggabungkan elemen individu mereka. Perkara yang paling penting adalah mengikuti peraturan asas untuk menjalankan kelas dan bersetuju dengan metodologi yang dipilih dengan doktor. Kemudian, menjalani latihan secara berkala, setelah 2 minggu anda akan merasakan penurunan kesakitan dan ketidakselesaan pada sendi bahu..

Latihan fisioterapi untuk arthrosis sendi bahu

Kandungan

  1. Intipati masalah
  2. Sebab pembangunan
  3. Gejala penyakit
  4. Tahap arthrosis
  5. Diagnosis
  6. Kaedah rawatan
  7. Latihan
  8. Pencegahan

Pelbagai penyakit pada sendi kini semakin kerap. Ini disebabkan oleh gaya hidup, diet yang tidak sihat, ekologi, dan kadang-kadang keturunan. Salah satu patologi yang biasa adalah arthrosis sendi bahu. Ia diperhatikan pada orang berusia lebih dari 55 tahun, pada usia 70 tahun, jumlah pesakit mencapai 70%. Pada tahap yang lebih besar, lelaki menderita arthrosis, kerana kerja fizikal yang keras dianggap sebagai salah satu penyebab kejadiannya.

Intipati masalah

Bahu adalah elemen kompleks yang memberikan pergerakan di hampir semua bidang. Kerana pergerakan mereka, sendi bahu sangat mudah mengalami kerosakan dan cepat dipakai..

Proses distrofik dan degeneratif pada permukaan tulang rawan dan tulang tanpa tanda keradangan disebut arthrosis. Penyakit ini bersifat kronik progresif dan disertai dengan peningkatan kesakitan. Tanpa tindakan tepat pada masanya, seseorang berisiko menjadi kurang upaya.

Sebab pembangunan

Kemerosotan pemakanan tulang rawan adalah penyebab utama arthrosis. Ia disebabkan oleh faktor berikut:

  • kecederaan - atlet, orang yang menangani beban berat, orang tua berisiko;
  • aktiviti fizikal - usaha di mana sendi bahu terlibat secara langsung, memprovokasi keseleo dan ketegangan otot, sendi berfungsi dalam keadaan kekurangan bahan yang diperlukan dan secara beransur-ansur menjadi lebih kurus;
  • penyakit berjangkit;
  • penyakit vaskular - kardiovaskular, urat varikos menyebabkan penurunan aliran darah;
  • kecenderungan genetik - terdapat kemungkinan besar manifestasi patologi pada mereka yang ibu bapa dan saudara terdekat mempunyai arthrosis. Ini disebabkan oleh pewarisan kelemahan tisu artikular dan ciri struktur kerangka;
  • perubahan berkaitan dengan usia - dengan usia, kemungkinan mendapat semua jenis penyakit meningkat dengan ketara, metabolisme bertambah buruk, hormon berubah. Semua ini diperburuk oleh ketidakaktifan, dan akibatnya membawa kepada perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada permukaan pembentuk sendi;
  • kecacatan kongenital - displasia, kekurangan alat ligamen menghadkan fungsi bahu, kerana distrofi otot mula berkembang, mengganggu kekonduksian normal tisu sekitarnya dan mengurangkan pemakanan sendi itu sendiri;
  • berat badan berlebihan - mungkin akibat gangguan metabolik atau pemakanan yang tidak betul, tetapi, bagaimanapun, membawa kepada masalah endokrin dan penipisan tulang rawan;
  • penyakit bersamaan - artritis reumatoid, diabetes mellitus, psoriasis, gout;
  • perubahan tahap hormon - diperhatikan pada wanita semasa menopaus dan menyebabkan gangguan metabolik, dan bahkan dalam tempoh ini, kerana penurunan kadar estrogen yang tajam, kalsium dilepaskan dari tulang, yang menjadikannya rapuh.

Gejala penyakit

Patologi berkembang dengan perlahan, dan permulaannya hampir tanpa gejala. Kesakitan yang halus, rasa tidak selesa - semua ini disebabkan oleh cuaca, postur yang tidak selesa dan banyak lagi..

Sensasi menyakitkan yang kuat dapat menampakkan diri secara tiba-tiba dan tiba-tiba - tingkah laku ini disebabkan oleh fakta bahawa tidak ada saraf dan saluran darah di tulang rawan, dan rasa sakit muncul ketika perubahan mempengaruhi tisu periartikular.

Tanda-tanda arthrosis sendi bahu:

  • sakit di kawasan bahu, diperburuk oleh pergerakan;
  • meremas dan mengklik, yang menunjukkan deposit garam yang membentuk osteofit pada sendi;
  • batasan fungsi motor, yang meningkat dengan setiap peringkat penyakit berikutnya.

Tahap arthrosis

Tahap patologi sendi bahu berbeza bergantung pada tahap kerosakan pada tisu tulang rawan dan tulang, serta gambaran klinikal umum. Klasifikasi membolehkan doktor menetapkan set langkah yang betul, yang semestinya menunjukkan hasil yang positif.

  1. Pada peringkat awal, tisu-tisu morfologi sendi mengalami transformasi kecil. Rasa sakit biasanya muncul setelah mengangkat beban yang berat, senaman fizikal yang ketara, pergerakan bahu yang monoton. Rawan secara beransur-ansur kehilangan kelenturan dan keanjalannya. Mati rasa diperhatikan selepas tidur. Sekiranya, pada simptom pertama, anda pergi ke klinik untuk mendapatkan pakar, maka adalah mungkin dengan rawatan ringan pada sendi bahu dan rawatan dengan gimnastik.
  2. Tanda-tanda yang berlaku pada awalnya lebih jelas. Tisu tulang rawan berubah dengan cepat, menjadi lebih nipis, akibatnya kecacatan terbentuk - osteofit, memberikan ciri khas. Proses ini sering disertai oleh sinovitis - keradangan bursa. Arthrosis 2 darjah mempunyai kesan buruk bukan sahaja pada sendi itu sendiri, tetapi juga pada ligamen menisci dan intra-artikular, dan juga menyebabkan atrofi otot.
  3. Pada peringkat ketiga, sendi sudah cacat secara menyeluruh dan hampir tidak bergerak kerana ketiadaan geseran antara sendi. Adalah sangat penting untuk melambatkan pemusnahan tisu tulang rawan dan tulang dengan segera, jika tidak, imobilisasi lengkap akan berlaku.

Diagnosis

Untuk menentukan diagnosis dan tahap kerosakan sendi bahu yang tepat, perlu menjalani pemeriksaan penuh oleh doktor. Pada permulaan penyakit, anda boleh berjumpa dengan ahli terapi. Dia akan menetapkan ubat, urut, prosedur fizikal. Kes-kes yang lebih kompleks dipertimbangkan oleh pakar rheumatologi dan traumatologi ortopedik.

Selain pemeriksaan dan palpasi, pesakit akan menerima rujukan untuk sinar-X, dengan tanda-tanda pertama dapat dikesan. Kaedah yang paling berkesan adalah pengimejan resonans magnetik (MRI), yang memberikan gambaran volumetrik sendi itu sendiri dan tisu lembut di sekitarnya. Untuk mengenal pasti kehadiran atau ketiadaan keradangan, anda perlu lulus ujian makmal dan biokimia.

Kaedah rawatan

Rawatan arthrosis sendi bahu dilakukan dengan kaedah konservatif. Dalam beberapa kes, resipi dari ubat tradisional sesuai, tetapi hanya berkesan pada awal penyakit. Cara konservatif:

  • ubat-ubatan;
  • fisioterapi;
  • urut;
  • akupunktur;
  • fisioterapi;
  • diet.

Ubat-ubatan direka untuk menghilangkan sindrom kesakitan dan keradangan dan memulihkan tulang rawan. Ia:

  • analgesik;
  • ubat anti-radang bukan steroid;
  • kortikosteroid;
  • chondroprotectors;
  • salap topikal.

Dalam keadaan di mana kesakitan menjadi sengit, sekatan ditetapkan - suntikan hormon diprospan, phlosteron, hidrokortison.

Prosedur fisioterapi dilakukan dengan cara berikut:

  • elektroforesis;
  • ultrasound;
  • magnetoterapi.

Mereka direka untuk meningkatkan kesan ubat dan mempercepat proses penyembuhan. Kesan positif terhadap pertumbuhan semula tisu, keadaan saluran darah, aliran darah dan aliran limfa diperhatikan. Akibatnya, metabolisme dinormalisasi, sendi mula mendapat nutrisi yang mencukupi dan menguatkan.

Urutan boleh dilakukan hanya setelah fasa akut reda. Ia ditunjukkan untuk semua jenis arthrosis. Urut mengembalikan fungsi motor, menghilangkan kedap otot, menstabilkan pemakanan tulang rawan.

Rawatan dan penghapusan gejala arthrosis sendi bahu dengan gimnastik adalah kaedah berkesan yang mempunyai nilai pencegahan dan pemulihan. Ia diresepkan untuk pesakit yang telah menjalani kursus ubat dan telah melewati tahap yang teruk. Satu set latihan disyorkan oleh doktor, anda boleh melakukannya di rumah atau secara berkumpulan. Kontraindikasi untuk latihan:

  • haba;
  • penyakit jantung;
  • peningkatan tekanan darah dan intrakranial.

Latihan

Kedudukan berdiri.

  1. Berdiri di dekat dinding dengan jari kaki menyentuhnya. Sebarkan bahu anda dengan lebar bahu. Bersandar di dinding pada paras dada. Berlari secara bergantian dengan tangan yang sihat dan sakit di sepanjang dinding dengan gerakan bulat.
  2. Regangkan lengan ke atas kemudian ke bawah.
  3. Tolak dari dinding.
  4. Pusingkan punggung ke dinding, tekan tangan yang diturunkan ke arahnya. Semasa anda meletakkan telapak tangan anda di sepanjang dinding, angkat tangan anda selari dengan bahu anda. Sama juga dengan tangan yang lain.
  5. Ambil pembalut, dengan tangan yang baik tarik satu hujung ke bawah dan yang lain ke atas. Tukar anggota badan.
  6. Mendekati meja selangkah lagi. Memegang ke tepi, bersandar sambil menghirup, sambil menghembus nafas - bersandar ke depan, seolah-olah melakukan push-up.

Kedudukan duduk.

  1. Duduk di meja, letakkan tangan anda di permukaan, telapak tangan ke bawah. Huraikan bulatan dengan tangan yang baik, kemudian tangan yang sakit.
  2. Lebar bahu kaki terpisah. Gerakkan siku ke sisi dan ke atas semasa anda menarik nafas, semasa anda menghembus nafas, turunkan lengan anda.
  3. Naikkan siku anda.
  4. Bengkokkan siku, genggam dan lepaskan penumbuk.
  5. Letakkan tangan ke bawah, rilekskan mereka. Buat perubahan yang sewenang-wenangnya.
  6. Pegang jari anda di kunci, angkat dan turunkan tangan anda.

Kedudukan duduk dengan tongkat.

  1. Duduk di atas kerusi dengan kaki anda sedikit lebih lebar daripada bahu anda. Pegang hujung tongkat. Angkat secara menegak secara bergantian dengan tangan yang sakit dan sihat.
  2. Letakkan tongkat di lantai, dengan anggota badan yang sihat ambil di bahagian atas, dan anggota badan yang sakit sedikit lebih rendah. Buat bulatan ke sisi, sementara badan harus mengulang pergerakan.
  3. Pegang bahagian tengah tongkat, pegang secara mendatar di hadapan anda. Belok dengan hujung ke sisi.

Pencegahan

Masalah dengan sendi bahu dapat dielakkan dengan membuang semua prasyarat - latihan fizikal yang berat, gaya hidup yang tidak sihat, dan tidak aktif. Pematuhan dengan cadangan perubatan, rejimen tidur dan rehat dan pemakanan yang betul adalah kunci untuk rawatan arthrosis yang berjaya.

Senarai latihan berkesan untuk arthrosis sendi bahu

Latihan untuk arthrosis bahu adalah wajib: ini adalah salah satu kaedah rawatan utama. Penyakit ini menyekat kebebasan bergerak pada sendi yang terjejas, sebab itulah banyak pesakit hanya takut untuk “mengganggu” bahu agar tidak mencederakannya, tetapi ini adalah kesalahan serius.

Gimnastik untuk arthrosis bahu diperlukan, kerana tanpa senaman yang kerap, penyakit ini berkembang lebih cepat. Bersenam secara teratur menghalang perkembangan penyakit, meningkatkan kesejahteraan pesakit, dan mencegah keradangan.

1 Mengenai kepentingan latihan dalam rawatan dan pencegahan arthrosis bahu

Rawatan arthrosis bahu tidak mungkin dilakukan tanpa terapi senaman. Set latihan harus dipilih secara individu untuk setiap pesakit, tetapi dalam praktiknya, banyak doktor menetapkan latihan standard (templat).

Latihan berguna bukan hanya untuk merawat penyakit, tetapi juga untuk mencegahnya pada pesakit yang berisiko. Latihan profilaksis akan sangat berguna untuk orang tua, dan juga bagi orang yang sudah menderita penyakit sistem muskuloskeletal..

Sekiranya anda sudah didiagnosis, atau anda berisiko, anda tidak boleh memilih kompleks itu sendiri, tanpa berjumpa doktor. Tidak semua latihan bermanfaat untuk arthrosis bahu, dan beberapa juga berbahaya. Untuk pemilihan kompleks individu, anda perlu menghubungi pakar reumatologi atau ahli terapi pemulihan.

Memandangkan proses degeneratif pada sendi yang terjejas, senaman akan mencederakannya. Oleh itu, orang yang mengikuti kursus terapi senaman memerlukan peningkatan pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin, serta mengambil makanan tambahan vitamin (mereka juga dipilih secara individu). Anda boleh membaca secara berasingan mengenai vitamin mengenai arthrosis.
ke menu ↑

1.1 Mengapa senaman itu berguna?

Kursus terapi fizikal yang dilakukan dengan betul dapat mencapai faedah dalam rawatan arthrosis. Seringkali, hanya disebabkan oleh pendidikan jasmani saja, penyakit ini akan terus hilang (mencegahnya berkembang lebih jauh), tanpa menggunakan ubat-ubatan.

Lebih baik tidak menggunakan latihan seperti itu untuk arthrosis bahu.

Kelebihan latihan adalah:

  1. Pengurangan sindrom kesakitan, kadang-kadang bahkan penghapusannya sepenuhnya.
  2. Mengurangkan intensiti proses keradangan pada tisu tulang rawan dan perikartilaginus.
  3. Meningkatkan pergerakan sendi yang terjejas, pengembangan otot yang mengelilinginya, yang kemudiannya akan mengimbangi beban pada sendi. Hasilnya, pesakit akan lebih mudah menggerakkan tangannya, yang akan meningkatkan kualiti hidup di rumah dan di tempat kerja..
  4. Peningkatan proses metabolik (metabolik) pada kapsul sendi kerana vasodilatasi, peningkatan aliran darah, penghapusan cepat produk separuh hayat dengan latar belakang proses degeneratif. Kesan ini akan mengurangkan atau menghilangkan rasa sakit sepenuhnya, melambatkan perkembangan penyakit, mengurangkan bengkak dan keradangan..
  5. Melambatkan kemajuan penyakit, mengurangkan kemungkinan jangkitan pada tisu tulang rawan yang lemah, mencegah komplikasi arthrosis.

2 Batasan dan kontraindikasi: apa yang tidak boleh dilakukan dengan arthrosis bahu?

Beberapa latihan untuk arthrosis dilarang, kerana hanya boleh membahayakan sendi yang sakit..

Senarai sekatan:

  • mengangkat berat (iaitu, semua latihan mesti dilakukan tanpa berat);
  • push-up, pull-up;
  • elemen yang memerlukan daya tarikan anggota atas;
  • elemen yang memerlukan beban statik jangka panjang pada anggota badan atas (beban hanya boleh dinamik: lengan harus bergerak, dan jika mereka membeku, maka tidak lama);
  • unsur-unsur yang membawa kepada kesakitan yang teruk semasa atau selepas kelas (walaupun pergerakan itu ditetapkan oleh doktor - anda perlu pergi ke perundingan sekali lagi dan mengatakan bahawa kerana itu bahu anda sakit);
  • pergerakan putaran tangan - ia tidak dapat dilakukan untuk waktu yang lama, dan juga tidak dapat dilakukan dengan cepat dan tiba-tiba.

3 Peraturan am untuk melakukan gimnastik

Selain larangan melakukan latihan individu, ada juga peraturan untuk menjalankan latihan itu sendiri:

  1. Anda perlu melakukannya hanya selepas memanaskan badan untuk memanaskan otot dan sendi. Ini akan mengurangkan kemungkinan kecederaan dan mempersiapkan sendi untuk melakukan aktiviti..
  2. Semua latihan harus dilakukan dengan perlahan, tanpa melakukan pergerakan secara tiba-tiba dan tidak dapat mengatasi rasa sakit. Beberapa ketidakselesaan yang dapat ditoleransi mungkin dirasakan: ini adalah perkara biasa, tetapi sekiranya berlaku ketika memulakan latihan (sementara sensasinya masih baru), disarankan untuk berjumpa doktor setiap 3-7 hari.
  3. Tidak perlu terburu-buru dengan kesukaran yang semakin meningkat - anda perlu memulakan dengan gerakan paling ringan dan paling perlahan, secara beransur-ansur meningkatkan tempoh latihan dan jumlah pengulangan, dan melengkapkan program ini dengan latihan baru.
  4. Latihan mesti dilakukan secara berkala dan kerap (sekurang-kurangnya 1-2 kali seminggu, sekurang-kurangnya) - sesi satu kali (bergantung pada mood) tidak akan membawa kepada apa-apa.
  5. Bilangan pendekatan: rata-rata 5-10 untuk setiap latihan.
  6. Sebaiknya pantau tekanan darah dengan mengukurnya sebelum dan sesudah bersenam. Sekiranya perlu (terlalu banyak tekanan selepas bersenam) berjumpa dengan ahli kardiologi atau ahli terapi. Nasihat ini terutama berlaku untuk orang tua, atau mereka yang mempunyai masalah jantung..

3.1 Senarai latihan

Latihan untuk bahu latihan agak sedikit, dan beberapa di antaranya dihilangkan sebagai berbahaya bagi sakit sendi. Pertimbangkan hanya latihan yang sesuai untuk jumlah pesakit yang paling banyak dan paling selamat / berkesan..

Latihan yang berkesan untuk arthrosis bahu

Unsur nombor 1. Permulaan: Duduk di kerusi, tangan di lutut, bahu dan lengan dilonggarkan. Gerakkan siku anda ke kanan dan kiri dengan lembut, dengan amplitud 1-2 sentimeter.

Unsur nombor 2. Permulaan: duduk di atas kerusi, tangan di lutut. Kami melakukan pergerakan melingkar dengan bahu ke belakang dan ke belakang (iaitu hanya sendi bergerak, sementara tangan tetap di lutut).

Nombor elemen 3. Permulaan: kami meletakkan kaki kami selebar bahu, angkat tangan kanan dengan lembut dan bengkokkan pada sendi siku sehingga siku kelihatan ke atas dan jari tangan kanan menyentuh bilah bahu kanan. Versi ringan: jari tangan kanan harus menyentuh bilah bahu kiri (dan sebaliknya: jari tangan kiri harus menyentuh bilah bahu kanan).

Unsur nombor 4. Permulaan: kami berdiri tegak dengan tangan ke bawah dan kaki kami melebar selebar bahu. Kami meletakkan tapak tangan kanan di bahu kiri, dan kemudian tapak tangan kanan di sebelah kiri. Ringkasnya, anda perlu memeluk bahu anda. Pada hitungan 1-7, anda perlu berusaha menaikkan siku setinggi mungkin, dan dengan jari anda perlu meraih tulang belakang (untuk memeluk diri dengan lebih ketat). Pada kiraan 8, kita kembali ke asal.

Unsur nombor 5. Permulaan: berdiri menghadap ke belakang kerusi pada jarak 30-40 cm dan letakkan kaki anda selebar bahu. Pada hitungan 1-7, anda perlu membengkokkan sehingga telapak tangan anda terletak di bahagian belakang kerusi. Seterusnya, anda perlu meregangkan bahu ke lantai. Pada kiraan 8, kita kembali ke posisi awal. Sekiranya anda mengalami ketidakstabilan sendi bahu atau terkehel, latihan ini tidak dapat dilakukan. Sebagai gantinya, anda boleh meregangkan lengan anda dengan lembut, meregangkan seluruh badan anda.

Unsur nombor 6. Permulaan: melebarkan kaki anda selebar bahu, letakkan telapak tangan anda di belakang punggung ke punggung bawah. Semasa mengira 1-7, dengan tangan kanan, anda perlu merebut siku kiri, dan selepas itu, pada hitungan 8, kembali ke posisi awal.

Unsur nombor 7. Permulaan: kami meletakkan kaki selebar bahu, dan tangan harus digenggam di belakang punggung. Apabila menghitung hingga 1-7, anda harus memusingkan bahu sehingga, akibatnya, siku di belakang anda mula saling mendekat. Pada kiraan 8, anda perlu kembali ke posisi awal.

Nombor elemen 8. Kedudukan permulaan: duduk di kerusi, telapak tangan di lutut atau di pinggul anda. Tepuk bahu kita, cuba mengangkatnya setinggi mungkin.
ke menu ↑