Beg galas

Trauma

Sebilangan besar bursa sinovial terletak di sekitar sendi, yang membentuk alat gelongsor pembentukan otot-tendon.

Yang paling kekal dan berhubung dengan rongga sendi adalah subscapularis bursa, bursa subtendinea m. subscapularis, dan berbaring lebih dangkal, di atasnya, beg subkorakoid, bursa m. coracobrachialis. Tidak jarang kedua-dua beg ini bergabung..

Pada dasarnya, bursa boleh dianggap sebagai penonjolan ekstra artikular dari membran sinovial sendi bahu. Terdapat satu lagi penonjolan membran sinovial - intertubercular. Penjelmaan sinovial menutupi tendon kepala panjang bisep brachii, memanjang dari skapula melalui seluruh rongga sendi bahu, dan boleh sampai ke leher pembedahan humerus.

Pada tahap tuberus humerus yang lebih besar dan lebih rendah, tendon melintas di alur di antara mereka, ditutup di depan selubung sinovial dengan serat tendon m. subscapularis, m. infraspinatus dan m. teres minor.

Di depan, di luar dan di belakang, sendi bahu menutup, tanpa bergabung dengan kapsul, m. deltoideus. Di bawahnya, di ruang selular subdeltoid, terdapat juga beg sinovial. Terutama, di atas tuber besar humerus, di atas tendon m. supraspinatus, terdapat beg sinovial subdeltoid, dan di bawah proses akromial terdapat satu beg subakromial. Kadang-kadang mereka bergabung untuk membentuk kantung subdeltoid biasa..

Ikatan neurovaskular aksila, a. et v. axillare dengan saraf sekitarnya, terletak secara mediasi dari prosesus coracoideus dan m. coracobrachialis. Lokasinya diambil kira semasa mengakses sendi dari depan.

Cara penyebaran proses bernanah pada sendi bahu.

Tisu subdeltoid yang mengelilingi sendi bahu disebut "periartikular" dan berfungsi sebagai tempat keradangan kronik sendi dan penyebaran periarthritis purulen.

Dengan artritis purulen pada sendi bahu, subscapularis juga terlibat dalam proses dan sering menerobos, memungkinkan nanah mengalir ke sarung otot-obstruktif dari subscapularis.

Penglibatan dalam proses bursa m. coracobrachialis dan penembusan seterusnya menyebabkan kebocoran nanah ke fossa axillary dan ke ruang sel subtrapezoid.

Oleh kerana penutup ketat dari penonjolan antara tuberkular oleh tendon, nanah jarang menerobosnya. Sekiranya ini berlaku, nanah mengalir ke ruang selular anterior bahu dengan kebocoran sekunder di sepanjang bundel neurovaskular.

Beg bahu artikular

Alat aksesori otot bahu, yang disebut kapsul sendi atau "poket", adalah rongga seperti celah yang mengandungi cecair sinovial. Sinovium ini membolehkan permukaan artikular menahan lelasan dan mencegah kehausan. Beg bahu berkembang setelah seseorang dilahirkan dan bilangan dan isipadu mereka meningkat seiring bertambahnya usia. Tahap mobiliti dan beban pada sendi bahu menentukan kebolehsuaian "poket", bilangan dan kemampuan mereka untuk mengatasi geseran dan tekanan sepanjang hidup seseorang.

Fungsi dan struktur beg sendi bahu

Sambungan kompleks permukaan artikular skapula dan kepala bahu disebut sendi bahu. Beg (juga disebut bursae) terletak di antara tisu tulang yang menonjol dan tisu lembut di dalam tisu. Di rongga penyambung, kepala bahu dipasang dengan kuat oleh membran, otot dan ligamen, yang seterusnya menguatkan beg sinovial. Tidak ada otot di permukaan bawah sendi bahu. Pecah kapsul dan kehelan sendi paling kerap berlaku di kawasan ini..

Beg berikut menonjol di sendi bahu:

  • subdeltoid (berganda);
  • otot subscapularis;
  • subakromial;
  • otot latissimus;
  • bursa otot pektoral;
  • "Pocket" di puncak proses akomial dan antara dua pedikel ligamen skapula;
  • corakoid;
  • kering.

Tugas utama kapsul sendi adalah untuk mengurangkan geseran yang berlaku di antara otot, ligamen dan tendon, mencegah pecahnya secara tidak sengaja. Beg sinovial terlibat dalam dua fungsi sekaligus:

  • memudahkan pergerakan semua elemen artikular dan periartikular;
  • mencegah penuaan dan memakai.
Kembali ke senarai kandungan

Siapa yang berisiko?

Yang paling penting, sendi yang paling mudah bergerak di tubuh manusia terdedah kepada kecederaan dan pelbagai jenis penyakit. Leverage tidak terkecuali. Sekiranya berlaku kerosakan yang sangat teruk pada tulang rawan, kapsul sendi, bursa atau sinovium, kesakitan teruk dapat dilihat walaupun dengan pergerakan pasif. Juga, banyak kecederaan disertai oleh pengumpulan cecair dan keterbatasan pergerakan tangan..

Lelaki berusia antara 35 dan 45 tahun berisiko, terutama mereka yang mengalami ketegangan pada sendi bahu kerana pekerjaan, misalnya, pemuat, atlet, pelombong, dll.

Pada orang tua, struktur ini rosak akibat lelasan tisu akibat osteoporosis atau penuaan. Kerana pergerakannya, sendi bahu rentan terhadap pelbagai kecederaan, baik profesional dan domestik. Bahkan kehelan atau pecah yang kecil dapat memprovokasi patologi artikular dan menghantar seseorang untuk pemulihan untuk waktu yang lama.

Kecederaan, penyakit dan rawatan yang diterima

Bursitis adalah keradangan satu atau beberapa kantung periartikular sekaligus. Bursitis ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • bengkak di bahu;
  • sakit, kadang-kadang dengan keradangan yang ketara (terutamanya gejala ini muncul semasa pergerakan atau senaman);
  • mengehadkan pergerakan sendi;
  • kemerahan kulit dan peningkatan suhu di kawasan sendi;
  • sakit teruk dan berdenyut;
  • penurunan kepekaan di bahu.
Prosedur urut berkesan untuk kecederaan sendi ringan.

Pada peringkat pertama penyakit ini, jika beg sendi bahu terluka, prosedur fisioterapi digunakan. Kompres, urutan, penghilang rasa sakit, salap atau rehat lengkap dapat memulihkan organ pada peringkat awal penyakit. Semua janji adalah semata-mata individu, bergantung pada tahap kecederaan atau kecederaan. Tetapi jika bursitis mengalir ke bentuk kronik, maka campur tangan pembedahan tidak dapat dielakkan. Adalah perlu untuk menusuk struktur, membilas rongga bursa dengan antibiotik, menyuntik larutan hidrokortison, dan, jika perlu, mengeluarkan nanah.

  • Tendobursitis - keradangan bursa tendon atau sarung sendi bahu (tendosynovitis, tendovaginitis). Gejala tendobursitis sinovial adalah rasa sakit dan batasan pergerakan..
  • Keseleo atau pecah kapsul sendi. Diagnosis dibuat selepas kecederaan atau penggunaan bahu yang berlebihan. Contohnya, ketika jatuh di lengan yang terentang, selepas itu seseorang mengalami kesakitan yang teruk semasa pergerakan aktif. Rawatan pembedahan sering ditunjukkan dalam kes seperti itu. Beg yang pecah dipenuhi dengan pemulihan yang lama.
Kembali ke senarai kandungan

Apa yang perlu dilakukan dan bagaimana membuat diagnosis?

Untuk menentukan penyakit "poket" sendi bahu, kaedah diagnostik berikut digunakan:

Tusukan ditunjukkan untuk mendiagnosis masalah.

  • pemeriksaan awal dan palpasi;
  • tusukan;
  • Pengesanan cacat sinar-X atau ultrasonik.

Biasanya, penyakit pada kapsul penyambung bahu tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan manusia. Tetapi, jika anda tidak berjumpa pakar pada waktunya, maka trauma atau keradangan yang diperoleh akan menjadi bentuk kronik, yang menjadi lebih sukar untuk disembuhkan, atau, secara umum, penyakit ini menyebabkan kecacatan. Perhatian kepada diri sendiri adalah kunci kesihatan!

Rawatan bursitis sendi bahu (keradangan bursa bahu)

Bursitis (lat. Bursa "beg") adalah keradangan yang menyakitkan pada beg periartikular bahu. Bursae terletak berhampiran dengan sendi untuk mengimbangi tekanan mekanikal yang tinggi antara tulang dan tisu lain. Bursa terbesar tubuh manusia (Bursa subakromialis atau bursa subacromial) terletak di bahu. Penyebab keradangannya boleh menjadi patologi pelbagai struktur struktur kompleks sendi bahu. Bahu boleh meradang kerana munculnya tunjang tulang dari proses akomial klavikula (acromion) atau perubahan struktur pada tendon supraspinatus (contohnya deposit kalsium dan pecah). Biasanya, kecederaan ini disebabkan oleh kecederaan traumatik atau tekanan yang berlebihan. Kesakitan sering muncul secara beransur-ansur, seperti mengangkat lengan. Sekiranya seseorang tidak mementingkan ini dan terus memikul bahu, rasa sakit semakin meningkat dan gejala seperti bengkak dan terlalu panas muncul. Dalam kebanyakan kes, doktor menjalankan rawatan konservatif untuk bursitis bahu. Ahli terapi bahu yang berpengalaman mengesyorkan rehat, ubat anti-radang, dan rawatan biologi berdasarkan teknologi selular. Jarang sekali, klinik menjalankan rawatan pembedahan dengan menghilangkan bursa yang meradang..

Apa itu radang pada bursa sendi bahu?

Semasa bursitis menyakitkan, terdapat pembengkakan di kawasan sendi bahu dan peningkatan kapsul sendi, memprovokasi tekanan pada tisu berdekatan. Bursa itu sendiri adalah rongga berbentuk celah elastik yang dipenuhi dengan cecair sinovial yang dapat mengubah bentuknya antara otot, tendon dan struktur tulang. Sebagai tambahan, bursa memberikan pergerakan yang tidak menyakitkan dari pelbagai tendon, tulang dan otot dalam sendi yang sangat mudah bergerak tanpa geseran. Bursitis di bahu pada dasarnya adalah keradangan bursa yang terletak di antara kepala humerus dan akromion. Selain itu, bursitis adalah penyebab sakit tikaman yang paling biasa di lengan. Bursa subakromial adalah bursa terbesar dalam tubuh manusia, yang paling sering mengalami keradangan dari pelbagai jenis. Doktor menggunakan istilah "subacromial" atau "subacromial" bursitis apabila kawasan di bawah akromion klavikula (acromion) menjadi radang.

Anatomi Bahu: Kedudukan kantung periartikular di bawah acromion

Keradangan beg periartikular sendi bahu dicirikan oleh pembengkakan di kawasan bursa subakromial yang terletak di bawah acromion. Otot, ligamen, tendon dan bursa, iaitu tisu lembut bahu, saling berdekatan. Oleh itu, bursa terbesar memastikan kesihatan tendon supraspinatus - tendon antara skapula dan kepala bahu. Dengan beban yang berlebihan pada kawasan subakromial, karena mengangkat lengan di atas kepala, tekanan juga diberikan pada tendon otot supraspinatus, yang sering menyebabkan keradangan dan sakit di bahu.

Gejala: Sakit bahu semasa menaikkan lengan ke atas

Kesakitan yang disebabkan oleh bursitis sendi bahu bermula secara beransur-ansur dan meningkat bergantung pada sifat pergerakannya. Sebagai peraturan, pada awal bursitis, pesakit mengadu ketidakselesaan ketika mengangkat tangan ke atas..

Sekiranya pesakit tidak mementingkan keluhannya dan terus menjalani kehidupan normal, rasa sakit secara beransur-ansur menjadi semakin kuat. Sekiranya sendi bahu mula sakit secara tiba-tiba, maka penyebabnya kemungkinan besar bukan bursitis. Pakar yang merawat sendi bahu sangat mengesyorkan agar tidak memuat bahu. Jika tidak, rasa sakit akan menjadi semakin kuat dan akan membawa anda kesulitan walaupun dalam keadaan rehat. Kerentanan bahu yang meningkat terhadap tekanan boleh menyebabkan kesakitan teruk pada waktu malam. Sekiranya pesakit tidur di bahu yang tidak sihat, kesakitan menembak dapat membangunkannya.

Kelembutan bahu dari bursitis sering disertai dengan kelembutan di bahagian luar bahu.

Apabila jarak pergerakan sendi bahu benar-benar habis, pesakit merasakan sensasi kesemutan yang tidak menyenangkan di bahu. Sensasi seperti itu diperhatikan ketika seseorang mengangkat tangan di atas kepalanya untuk, misalnya, mengeringkan kepalanya, menyisir rambutnya atau memakai jaket. Orang yang selalu tidur di sisi mereka juga merasakan kesan negatif dari bursitis, kerana semasa tidur, tekanan diberikan pada bahu yang sakit pada kantung mukus yang meradang. Itulah sebabnya bursitis sendi bahu adalah penyakit yang tidak menyenangkan..

Pergerakan bahu yang berulang dan berulang hanya meningkatkan kesakitan. Kerana bursitis, rasa sakit dapat memancar ke arah luar bahu hingga ke siku.

Tidak seperti bursitis lutut atau siku, keradangan bursa di bahu jarang menyebabkan edema luaran atau perubahan bentuk bahu itu sendiri..

Walau bagaimanapun, dengan keradangan membran mukus yang sangat teruk, pesakit mungkin mengalami kemerahan pada sendi bahu. Tanda-tanda yang tidak dapat dilihat ini terutamanya berkaitan dengan bursitis bakteria. Kadang kala suhu badan seseorang meningkat semasa bursitis. Bursitis bakteria dalam perubatan juga disebut "bursitis septik".

Penyebab bursitis sendi bahu

Beberapa faktor menyumbang kepada perkembangan bursitis sendi bahu..

Salah satu penyebab yang paling biasa adalah kerosakan pada struktur bahu (kecederaan). Kejatuhan atau lebam di bahu boleh menyebabkan pendarahan bursa dan keradangan mukosa. Walaupun pada hakikatnya seiring berjalannya waktu tubuh mengurangkan kandungan darah di bursa, keradangan membran mukus di bahagian luar membran mukus tetap lama. Oleh itu, dari kecederaan biasa, bursitis kronik dari bursa periartikular terbentuk. Doktor memanggil bentuk keradangan ini sebagai "bursitis traumatik".

Punca bursitis lain adalah tekanan berulang atau tekanan yang berlebihan pada bahu. Dalam kes ini, beg mukus menjadi radang akibat kecederaan ringan berulang, yang mengakibatkan hasil yang sama seperti pukulan dengan bahu di permukaan yang keras. Pelukis, perawat atau orang yang profesinya berkaitan dengan mengangkat tangan di atas kepala mereka menderita patologi ini lebih kerap daripada yang lain. Atlet melakukan pergerakan overhead yang kuat, seperti pemain tenis atau badminton, melaporkan gejala yang serupa..

Dengan bertambahnya usia, kemungkinan terjadinya bursitis akibat kecederaan traumatik atau aktiviti berlebihan meningkat.

Postur yang lemah adalah sebab lain untuk keradangan kantung bursal. Dengan lenturan badan yang kuat ke hadapan, bilah bahu membentang ke arah atas, yang menyempitkan ruang di bawah akomion. Sekiranya pesakit datang ke doktor dengan aduan seperti itu, maka dia didiagnosis dengan sindrom impingement pada sendi bahu dan dirujuk untuk rawatan. Sekiranya kawasan subakromial menyempit untuk waktu yang lama, tekanan mekanikal pada bursa periartikular subakromial dan radas tendon yang bertanggungjawab untuk mobiliti bahu (rotator cuff) meningkat. Interaksi faktor-faktor ini menyumbang kepada perkembangan proses keradangan di dalam bursa sinovial..

Bursitis yang disembuhkan jangka panjang juga boleh menyumbang kepada keradangan kantung bursal..

Gangguan metabolik pada sendi bahu juga boleh menyebabkan bursitis: Kalsifikasi lengan bawah (kalsifikasi tendon supraspinatus) sering berlaku serentak dengan bursitis. Deposit kalsium dalam tendon supraspinatus boleh menyebabkan pecahnya bursa subakromial yang berlebihan dan akibatnya keradangan bursa..

Untuk sindrom impingement, geseran tendon manset rotator terhadap acromion, yang disebut atap sendi bahu, adalah ciri. Di samping itu, semasa periarthritis brachioscapular, spurs tulang (osteophytes) terbentuk pada proses akomial klavikula, memprovokasi pecah dan keradangan membran mukus beg bahu..

Diagnosis dan pemeriksaan klinikal bursitis

Sebelum memulakan rawatan, pakar ortopedik melakukan beberapa siri pemeriksaan untuk mengecualikan sebab-sebab tertentu dari penyakit ini. Keradangan tendon, sindrom impingement atau arthrosis sendi bahu mempunyai simptom yang serupa. Dalam beberapa kes, patologi ini juga disertai dengan keradangan tambahan pada beg bahu periartikular. Oleh itu, ubat menunjukkan beberapa penyebab sakit bahu. Diagnostik canggih dan berkualiti tinggi di Gelenk Klinik di Freiburg, Jerman, mengenal pasti penyebab sakit bahu.

Anamnesis: perundingan diagnostik dengan doktor

Semasa anamnesis, membuat sejarah perubatan, doktor bertanya kepada pesakit beberapa soalan mengenai kesihatannya:

  • Penyakit masa lalu dan semasa
  • Keadaan am
  • Penyakit metabolik (mis. Diabetes, rematik atau gout)
  • Kemalangan atau kemalangan lain yang melibatkan kecederaan bahu
  • Beban dan kejutan yang berlebihan
  • Beban sukan dan ciri aktiviti profesional

Oleh itu, doktor mendapat gambaran lengkap mengenai kemungkinan kesan, kekurangan dan cadangan sendi bahu..

Pemeriksaan fizikal dan pemeriksaan klinikal

Semasa pemeriksaan, pakar bahu memberi perhatian khusus kepada aspek berikut:

  • Kelembutan terhadap tekanan (hipersensitiviti)
  • Bengkak
  • Hyperthermia dan perubahan warna kulit
  • Ciri-ciri postur

Ujian khas untuk menentukan kekuatan dan pergerakan lengan semasa bergerak ke arah yang berbeza menunjukkan kemungkinan berlakunya air mata dan kecederaan tendon.

Pengimejan bahu: ultrasound, sinar-X, MRI

Perubatan moden menawarkan beberapa kaedah diagnostik pengimejan, masing-masing menunjukkan aspek penyakit yang berbeza.

Pemeriksaan ultrabunyi (ultrasound)

Pemeriksaan pengimejan ultrasound menunjukkan pengumpulan cecair berlebihan di bursa sendi bahu, serta kecederaan ligamen dan tendon semasa pergerakan. Di samping itu, ultrasound menunjukkan pecah tendon dan deposit kalsium.

X-ray

X-ray tidak menunjukkan keadaan tisu lembut: gambar hanya menunjukkan kedudukan dan keadaan tulang sendi bahu. Gambar ini menunjukkan ruang yang cukup antara kepala humerus dan acromion. Ini menunjukkan bahawa sindrom impingement bukan penyebab keradangan kantung bursal. Ultrasound membolehkan doktor memeriksa otot, tendon, dan tisu lembut semasa bergerak. Di samping itu, pemeriksaan ultrasound memberikan maklumat mengenai kehadiran edema kerana pengumpulan lebihan cecair di bursa. Kecederaan dan keradangan tendon di bahu juga dapat dilihat selepas ultrasound.

MRI (Pengimejan Resonans Magnetik)

MRI (gambar perubatan tomografi) memberikan maklumat mengenai kecederaan tisu lembut, keradangan, dan perubahan struktur pada sendi bahu. Untuk rawatan bursitis, MRI bukan kaedah diagnostik utama. Sekiranya pesakit disyaki radang membran mukus, pakar klinik ortopedik terlebih dahulu melakukan ultrasound.

Sebelum mendiagnosis bursitis bahu dan memulakan rawatan, pemeriksaan pencitraan harus dilakukan untuk mengecualikan pecah tendon dan kecederaan tulang. MRI dilakukan hanya sekiranya terdapat bentuk bursitis yang rumit dan membantu membuat keputusan akhir mengenai bentuk rawatan penyakit yang paling tepat. Pencitraan resonans magnetik membantu memilih kaedah rawatan pembedahan yang betul dan bersiap untuk pembedahan.

Dalam kes sukar yang tidak bertindak balas terhadap rawatan konvensional, sangat penting untuk mengecualikan kecederaan seperti pecah tendon dan kecacatan tulang menggunakan diagnostik pencitraan. Pencitraan resonans magnetik (MRI) adalah salah satu kaedah terpenting untuk mendiagnosis bursitis bahu..

Analisis makmal darah dan cecair sendi

Gangguan pergerakan tidak selalu menjadi penyebab sakit bahu. Pesakit juga mungkin merasa tidak selesa di tangan kerana gangguan metabolik yang membatasi pergerakan dan menyebabkan kesakitan. Patologi seperti itu termasuk, misalnya, artritis reumatoid, penyakit autoimun yang meradang. Ujian darah menunjukkan adanya faktor reumatik, yang dapat mengesahkan artritis reumatoid. Di samping itu, ujian darah klinikal membantu mengecualikan jangkitan bakteria: Dengan peningkatan jumlah leukosit dalam darah, kemungkinan penyakit meningkat.

Rawatan konservatif bursitis bahu

Sebagai peraturan, keradangan beg periartikular bahu dirawat secara konservatif, iaitu tanpa pembedahan.

Rawatan rumah dan rawatan di rumah

Dalam kebanyakan kes, pesakit boleh menjalankan rawatan radang selaput lendir beg bahu dengan sendirinya. Walau bagaimanapun, jika kesakitan berterusan dan menjadi lebih teruk, anda harus segera berjumpa doktor. Walau apa pun, perhatikan bahawa ada risiko yang berkaitan dengan rawatan di rumah: Sekiranya anda menggunakan rawatan di rumah, anda mungkin terlepas beberapa kecederaan atau kelainan bahu yang penting..

  • Penyejuk penyejuk untuk sakit bahu akut.
  • Ubat-ubatan anti-radang (mis. Parasetamol atau ibuprofen)
  • Salap sukan (mis. Diclofenac)
  • Anti-radang dan penyejuk curd compress
  • Sapukan Garam Asetik ke Bahu

Dalam kebanyakan kes, rawatan bursitis pada sendi bahu dilakukan dengan bantuan ubat-ubatan nonsteroid yang melegakan kesakitan, NSAID. Di samping itu, pakar ortopedik mengesyorkan rehat dan penyejukan kompres untuk membantu memulihkan bahu. Dalam kes yang paling sukar, suntikan kortison hormon anti-radang, serta penghilang rasa sakit, dapat dengan segera menghentikan keradangan kantung periartikular dan sakit bahu yang berkaitan..

Rawatan fisioterapi dan biologi berdasarkan teknologi selular

Sekiranya rawatan ubat tidak membawa hasil yang diinginkan dan pesakit terus merasa sakit, doktor merujuknya ke terapi fizikal atau latihan fisioterapi. Salah satu keistimewaan utama pusat perubatan Jerman Gelenk Klinik di Freiburg adalah terapi peraturan berdasarkan teknologi sel. Penggunaan vibroterapi dalam amalan perubatan membantu merangsang metabolisme pada bursa sendi bahu yang meradang, yang membantu mengatasi keradangan dalam waktu sesingkat mungkin.

Pembedahan bahu invasif minimum untuk keradangan bursa periartikular

Hanya dalam kes-kes ketika rawatan perubatan bursitis pada sendi bahu, dan juga fisioterapi tidak berjaya dan orang itu terus merasa kesemutan di bahu, adakah perlu melakukan rawatan pembedahan bursitis subakromial. Kami menarik perhatian anda kepada kenyataan bahawa rawatan bursitis sendi bahu dilakukan dengan menggunakan teknik invasif minimal artoskopik. Operasi ini, di mana pakar bedah mengeluarkan kapsul sendi yang meradang sepenuhnya, dilakukan melalui apa yang disebut "lubang kunci".

Pembedahan tambahan semasa membuang bursa (bursektomi)

Sebagai tambahan kepada operasi, pakar memeriksa dan, jika perlu, memulakan rawatan semua struktur sendi bahu. Oleh itu, jika disyaki bursitis, arthroscopy dapat menghilangkan deposit kalsium dari tendon otot supraspinatus bahu, dan juga spurs tulang di bawah acromion..

Arthroscopy Bahu: Rawatan dan Prognosis Pasca Operasi

Selepas pembedahan membuang bursa periartikular bahu (bursektomi), bursa baru terbentuk di tempat yang sama dalam masa yang singkat, yang menjalankan fungsi tisu yang dikeluarkan sepenuhnya.

Fungsi motor bahu dipulihkan beberapa hari selepas operasi. Sindrom nyeri hilang serta-merta.

Dengan segera, pesakit dapat menggerakkan bahu seperti sebelumnya dan kembali ke aktiviti sebelumnya. Jahitan dikeluarkan setelah kira-kira 10 hari.

Beg galas

Maklumat sebenar mengenai topik: "beg sendi bahu" dengan komen oleh pakar rheumatologi Evgeniya Kuznetsova.

Alat aksesori otot bahu, yang disebut kapsul sendi atau "poket", adalah rongga seperti celah yang mengandungi cecair sinovial. Sinovium ini membolehkan permukaan artikular menahan lelasan dan mencegah kehausan. Beg bahu berkembang setelah seseorang dilahirkan dan bilangan dan isipadu mereka meningkat seiring bertambahnya usia. Tahap mobiliti dan beban pada sendi bahu menentukan kebolehsuaian "poket", bilangan dan kemampuan mereka untuk mengatasi geseran dan tekanan sepanjang hidup seseorang.

Sambungan kompleks permukaan artikular skapula dan kepala bahu disebut sendi bahu. Beg (juga disebut bursae) terletak di antara tisu tulang yang menonjol dan tisu lembut di dalam tisu. Di rongga penyambung, kepala bahu dipasang dengan kuat oleh membran, otot dan ligamen, yang seterusnya menguatkan beg sinovial. Tidak ada otot di permukaan bawah sendi bahu. Pecah kapsul dan kehelan sendi paling kerap berlaku di kawasan ini..

Video (klik untuk bermain).

Beg berikut menonjol di sendi bahu:

  • subdeltoid (berganda);
  • otot subscapularis;
  • subakromial;
  • otot latissimus;
  • bursa otot pektoral;
  • "Pocket" di puncak proses akomial dan antara dua pedikel ligamen skapula;
  • corakoid;
  • kering.

Tugas utama kapsul sendi adalah untuk mengurangkan geseran yang berlaku di antara otot, ligamen dan tendon, mencegah pecahnya secara tidak sengaja. Beg sinovial terlibat dalam dua fungsi sekaligus:

  • memudahkan pergerakan semua elemen artikular dan periartikular;
  • mencegah penuaan dan memakai.

Yang paling penting, sendi yang paling mudah bergerak di tubuh manusia terdedah kepada kecederaan dan pelbagai jenis penyakit. Leverage tidak terkecuali. Sekiranya berlaku kerosakan yang sangat teruk pada tulang rawan, kapsul sendi, bursa atau sinovium, kesakitan teruk dapat dilihat walaupun dengan pergerakan pasif. Juga, banyak kecederaan disertai oleh pengumpulan cecair dan keterbatasan pergerakan tangan..

Lelaki berusia antara 35 dan 45 tahun berisiko, terutama mereka yang mengalami ketegangan pada sendi bahu kerana pekerjaan, misalnya, pemuat, atlet, pelombong, dll.

Pada orang tua, struktur ini rosak akibat lelasan tisu akibat osteoporosis atau penuaan. Kerana pergerakannya, sendi bahu rentan terhadap pelbagai kecederaan, baik profesional dan domestik. Bahkan kehelan atau pecah yang kecil dapat memprovokasi patologi artikular dan menghantar seseorang untuk pemulihan untuk waktu yang lama.

Bursitis adalah keradangan satu atau beberapa kantung periartikular sekaligus. Bursitis ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • bengkak di bahu;
  • sakit, kadang-kadang dengan keradangan yang ketara (terutamanya gejala ini muncul semasa pergerakan atau senaman);
  • mengehadkan pergerakan sendi;
  • kemerahan kulit dan peningkatan suhu di kawasan sendi;
  • sakit teruk dan berdenyut;
  • penurunan kepekaan di bahu.

Prosedur urut berkesan untuk kecederaan sendi ringan.

Pada peringkat pertama penyakit ini, jika beg sendi bahu terluka, prosedur fisioterapi digunakan. Kompres, urutan, penghilang rasa sakit, salap atau rehat lengkap dapat memulihkan organ pada peringkat awal penyakit. Semua janji adalah semata-mata individu, bergantung pada tahap kecederaan atau kecederaan. Tetapi jika bursitis mengalir ke bentuk kronik, maka campur tangan pembedahan tidak dapat dielakkan. Adalah perlu untuk menusuk struktur, membilas rongga bursa dengan antibiotik, menyuntik larutan hidrokortison, dan, jika perlu, mengeluarkan nanah.

  • Tendobursitis - keradangan bursa tendon atau sarung sendi bahu (tendosynovitis, tendovaginitis). Gejala tendobursitis sinovial adalah rasa sakit dan batasan pergerakan..
  • Keseleo atau pecah kapsul sendi. Diagnosis dibuat selepas kecederaan atau penggunaan bahu yang berlebihan. Contohnya, ketika jatuh di lengan yang terentang, selepas itu seseorang mengalami kesakitan yang teruk semasa pergerakan aktif. Rawatan pembedahan sering ditunjukkan dalam kes seperti itu. Beg yang pecah dipenuhi dengan pemulihan yang lama.

Untuk menentukan penyakit "poket" sendi bahu, kaedah diagnostik berikut digunakan:

Biasanya, penyakit pada kapsul penyambung bahu tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan manusia. Tetapi, jika anda tidak berjumpa pakar pada waktunya, maka trauma atau keradangan yang diperoleh akan menjadi bentuk kronik, yang menjadi lebih sukar untuk disembuhkan, atau, secara umum, penyakit ini menyebabkan kecacatan. Perhatian kepada diri sendiri adalah kunci kesihatan!

Penyakit dan kecederaan beg sendi bahu dan kaedah rawatannya

Sendi bahu adalah salah satu sendi yang paling mudah bergerak, pada masa yang sama, ia paling terdedah kepada pelbagai jenis penyakit dan kecederaan. Beg bahu mengurangkan geseran yang berlaku di antara otot, ligamen dan tendon. Bursa struktur bahu - subakromial, subdeltoid, subtendinous, bursa otot bahu - sebenarnya merupakan penonjolan kapsul sendi di dalam badan.

Tiada video topik untuk artikel ini.
Video (klik untuk bermain).

Fungsi dan tujuan sendi bahu adalah unik, begitu juga strukturnya secara keseluruhan. Tetapi beban abnormal yang serius pada struktur boleh menyebabkan berlakunya banyak penyakit. Antaranya sering dijumpai:

  • keradangan kapsul sendi;
  • air mata pada tendon dan otot yang mengelilingi struktur bahu.

Salah satu penyakit struktur bahu adalah kapsulitis. Keadaan ini jarang berlaku dan boleh menjadi gejala kekakuan pada lengan. Penyakit ini berkembang dengan perlahan, hampir tidak dapat dilihat. Dalam kes yang teruk, tidak mungkin membawa sudu ke mulut anda. Lebih-lebih lagi, jika anda melakukan pemeriksaan, maka tidak akan ada perubahan yang dapat dilihat pada sinar-X.

Tendobursitis boleh berlaku dengan keradangan progresif pada bursae struktur bahu. Penyakit ini dicirikan oleh sakit akut pada beg bahu, sekatan pergerakan.

Struktur sendi manusia yang sihat

Penyakit bahu yang paling biasa adalah keradangan tendon. Penyakit biasa yang lain adalah bursitis. Penyakit ini dikaitkan dengan tekanan, dengan rasa sakit yang teruk, edema mungkin muncul di kawasan beg sinovial (bursa). Pada pandangan pertama, rasa sakit tanpa sebab pada struktur bahu mungkin juga muncul. Ia biasanya berlaku semasa anda mengangkat tangan ke atas. Pengkalsifikasi ligamen boleh menjadi faktor kesakitan..

Selalunya proses pemendapan garam berlaku pada usia pertengahan. Kesakitan timbul secara tiba-tiba dan menjadi hampir berterusan. Penyakit bahu juga boleh berlaku kerana kelainan keturunan dan ketumbuhan. Pada orang tua, kerosakan pada struktur ini muncul disebabkan oleh pemakaian tisu akibat penuaan atau osteoporosis..

Penyebab penyakit sendi yang lain adalah trauma. Semasa musim gugur, humerus dipindahkan pada hentaman: tangan boleh jatuh dari kemurungan sendi. Sekiranya anda jatuh pada lengan yang terentang, mungkin ada patah tangan.

Kecederaan yang dihasilkan paling kerap berlaku pada orang muda dan atlet. Dislokasi bahu adalah yang paling biasa di kalangan orang muda. Sebagai contoh, pada ahli bina badan, sakit boleh berlaku bukan sahaja di kawasan bahu, tetapi juga di tapak sendi siku dan sendi lutut. Penyebabnya merangkumi peregangan berlebihan, menekan barbell, dan latihan kekuatan lain. Kesakitan mungkin muncul di bursa sendi siku atau bahu dan akibat tekanan.

Selalunya, sakit pada sendi siku dan sendi lutut dikaitkan dengan penyakit organ dalaman seseorang seperti:

  • penyakit sistem kardiovaskular, termasuk serangan jantung;
  • banyak ketumbuhan;
  • manifestasi radiculitis;
  • penyakit hati.

Otot dan ligamen sendi bahu menjaga sendi berada dalam kedudukan yang stabil

Kesakitan di bahu atas mungkin bermula dari leher. Ia merebak ke seluruh lengan, mempengaruhi tangan. Kebas pendek mungkin berlaku. Pergerakan lengan dan kaki di struktur yang terjejas biasanya menyakitkan. Kesakitan pada sendi atau tangan ini mungkin berbeza dan boleh berlaku dari rasa terbakar hingga menembak.

Kesakitan yang menampakkan diri di bahagian lain badan juga boleh diberikan kepada tangan. Kesejahteraan orang itu semakin merosot. Keadaan ini boleh bertahan hingga beberapa bulan. Hasilnya berbeza: pemulihan sepenuhnya atau penyumbatan bahu mungkin. Terdapat banyak sebab untuk penampilan kesakitan pada sendi lutut, siku dan pinggul. Perkara utama adalah membuat diagnosis yang tepat dan menentukan kaedah rawatan yang diperlukan..

Tidak semua orang tahu doktor mana yang boleh dirundingkan untuk sakit sendi siku atau lutut. Anda harus berjumpa doktor haiwan atau doktor sukan. Mereka berpengetahuan mengenai penyakit sendi dan kapsul sendi.

Penyakit yang paling biasa adalah bursitis pada sendi bahu. Tanda ciri penyakit yang dimaksudkan adalah penampilan kesakitan di bahu ketika menggerakkan lengan. Anda harus segera menghubungi doktor yang hadir, yang mesti membuat diagnosis selepas pemeriksaan dan menetapkan rawatan berkesan yang betul.

Setiap pergerakan seseorang disertai oleh geseran tertentu, yang melembutkan kapsul sendi. Ia dipanggil bursa dalam amalan perubatan. Terdapat banyak beg seperti itu, terletak di sebelah sendi besar: struktur lutut, pinggul dan siku. Bursitis adalah ciri keradangan bursa. Keradangan ini biasanya mengakibatkan penumpukan cecair..

Keradangan bursa pada sendi

Gejala yang paling biasa adalah sakit teruk di kawasan sendi siku, sendi lutut. Otot boleh membengkak atau membengkak. Suhu meningkat, pergerakan terhad.

Penyakit ini berlaku kerana tekanan yang berlebihan pada bahagian badan ini. Tetapi penyebabnya boleh menjadi kecederaan tendon dan kecederaan pada bursa. Selalunya, artritis kronik menjadi faktor penyakit, di mana keradangan sendi berlaku..

Tidak sukar untuk mendiagnosis penyakit jika keradangan dekat dengan permukaan. Sekiranya perlu, doktor boleh menetapkan tusukan rongga beg sendi siku atau sendi lutut. Ini akan membuktikan sifat penyakit ini..

Untuk melegakan kesakitan pada awal penyakit ini, rehat lengkap dianjurkan, memampatkan dari salap Vishnevsky pada bahagian sendi siku dan lutut. Ubat sakit atau rawatan fisioterapi boleh digunakan. Mereka diresepkan secara individu, bergantung pada tahap perkembangan penyakit ini. Rawatan bukan sahaja boleh dilakukan secara konservatif, tetapi juga pembedahan.

Rawatan pembedahan digunakan untuk bursitis kronik. Ia terdiri daripada menusuk struktur. Semasa operasi, kawasan beg dibasuh dengan antibiotik. Sekiranya bursitis adalah akibat trauma, maka larutan hidrokortison diberikan. Sekiranya bursitis dicirikan sebagai bernanah, maka nanah dikeluarkan dari beg.

Pecah pecah berlaku pada latar belakang kecederaan bahu yang teruk

Pecahnya bursa sendi siku atau sendi lutut hanya boleh berlaku dengan kecederaan. Salah satu gejala lesi adalah sakit pada bahagian sendi bahu atau lutut. Suara mengklik mungkin terdengar semasa memandu. Doktor memeriksa dan menetapkan kaedah penyelidikan lain. Keterukan kerosakan pada kapsul sendi dapat dikenal pasti berdasarkan diagnosis yang komprehensif. Rawatan boleh menjadi fisioterapi dan jarang, jika diperlukan segera, pembedahan.

Fisioterapi adalah kaedah yang berkesan untuk memerangi keradangan pada sendi, khususnya pada struktur pinggul. Semasa merawat dengan kaedah ini, otot dilonggarkan, peredaran mikro dinormalisasi, sementara keradangan reda. Oleh itu, kesan yang sangat baik dicapai dan proses penyembuhan dipercepat..

Masalah bahu dan lutut boleh disebabkan oleh saraf yang terjepit. Anda perlu mengubatinya dengan analgesik yang kuat untuk melegakan kesakitan yang teruk. Salap, yang juga dapat membantu mengatasi sakit lutut, harus mempunyai ciri-ciri agen pemanasan dan anti-radang, lebih baik penyediaan dalam bentuk gel.

Selalunya orang yang bahkan tidak menyangka bahawa mereka mempunyai penyakit kronik terpendam berubah menjadi kecurigaan keradangan bursa. Dan boleh menyebabkan bukan sahaja kerosakan pada sendi bahu, tetapi juga kecacatan. Jadi, osteochondrosis juga boleh menjadi alasan bahawa terdapat rasa sakit di bahu dan pergerakan tangan adalah terhad. Di sini, gejalanya serupa dengan tanda-tanda keradangan kapsul sendi. Rawatannya sama seperti penyakit lain. Langkah-langkah pencegahan, urutan, senaman disyorkan untuk meningkatkan nada otot dan keanjalan ligamen dan tendon yang lebih besar, yang merupakan penolong utama semasa beban berat..

Cara utama untuk mencegah lesi kapsul sendi adalah melakukan latihan khas untuk meningkatkan nada otot dan meningkatkan keanjalan ligamen dan tendon. Pada masa yang sama, penting untuk melindungi bahu daripada tekanan yang berlebihan..

Perubatan moden menyebut penyakit lain penyakit yang paling biasa pada sendi bahu. Ini adalah sindrom impingement. Ia boleh berkembang akibat haus atau kecederaan pada penutup bahu. Gejala ciri akan membantu mengenal pasti penyakit seperti itu. Ini termasuk sakit teruk yang berterusan di kawasan bahu, terutamanya jika anda perlu menggerakkan lengan ke sisi atau ke hadapan. Tanda lain penyakit ini adalah rasa sakit yang ketara ketika lengan digerakkan ke belakang..

Penyembuhan boleh berlaku mengikut kaedah terapi konservatif. Tablet dan salap pemanasan dan kompres disediakan. Tetapi jika sarung bahu rosak, rawatan konservatif tidak dapat memberikan kecekapan tinggi, anda perlu menghubungi pakar bedah trauma. Rawatan gangguan bahu dengan pembedahan mungkin mempunyai tujuan utama. Ini adalah pembedahan pembesaran pertumbuhan tulang yang mencubit penutup bahu dan merapatkan jurang yang diperlukan antara tendon dan bursa.

Penyakit lain ialah osteoporosis. Ia disebabkan oleh kekurangan nutrisi dalam tisu tulang, akibatnya mereka dapat mengubah strukturnya. Tulang menjadi rapuh, lebih mudah terkena pelbagai kecederaan, bahkan patah tulang, yang boleh menyebabkan keradangan pada kapsul sendi. Umur yang paling berisiko dalam hal ini adalah usia setelah 50 tahun, terutama jika seseorang menderita diabetes mellitus, disfungsi kelenjar tiroid.

Adalah perlu untuk merawat penyakit ini terlebih dahulu dengan kaedah konservatif. Penggunaan ubat vasodilating diresepkan, yang dapat mengatur pemakanan tulang normal dengan limfa. Sekiranya rawatan dengan kaedah sedemikian tidak memberikan hasil yang diperlukan, maka kaedah operasi digunakan. Diet penting untuk sklerosis atau osteoporosis: perlu membuang goreng, pedas, pedas dari diet, tidak termasuk pengambilan alkohol, berhenti merokok.

Penyebab utama pecahnya serat ligamen termasuk:

  1. Kecederaan. Pecah trauma serat tali menyertai patah tulang terbuka akibat terjatuh dari ketinggian ke anggota atas yang dipanjangkan dan diculik. Dan juga dengan aktiviti fizikal yang berat di antara angkat berat, perenang, pemain bola tampar, pemain bola keranjang dan pemain tenis. Bahu dan ligamen boleh cedera oleh orang yang membawa beban besar, seperti penggerak.
  2. Perubahan degeneratif yang berkaitan dengan usia dalam tisu penghubung. Pada orang tua, daya tahan serat ligamen berkurang kerana penampilan osteofit - pertumbuhan tulang, penurunan peredaran darah, dan oleh itu: pemakanan dan penghantaran oksigen segar ke tisu, yang memperburuk proses metabolik.

Penting untuk diketahui. Dengan anggota badan atas yang lemah, bahkan tepukan pada bahu orang tua boleh menyebabkan pecah sebahagian ligamen sendi bahu..

Sekiranya disyaki pecah ligamen bahu, gejala muncul bergantung pada keparahan kecederaan, seperti yang ditunjukkan dalam jadual:

Sendi bahu dibalut dengan sarung bahu kaku (atau rotator) yang terbuat dari tisu berserabut. Tendon manset dihubungkan oleh otot supraspinatus, infraspinatus, pekeliling dan subscapularis, yang memutar bahu ke luar dan ke dalam dan membantu otot deltoid mengangkat anggota badan.

Dengan perubahan degeneratif (tenopati) dan kecederaan, pengangkatan berat, pelanggaran atau pecah cuff sendi bahu dan tendonnya berlaku. Kemudian tarikan kepala ke rongga sendi menurun, ketidakseimbangannya berlaku, rasa sakit muncul, yang menyukarkan mengangkat lengan.

Pecah putaran sendi bahu (atau rotator cuff)

Pandangan tendon normal (kiri) manset pemutar dan koyak (kanan)

Kerosakan atau pecah sepenuhnya putaran sendi bahu (atau rotator cuff) lebih kerap berlaku pada orang yang berumur 40 tahun dengan bekalan darah yang lemah, keausan tisu, gangguan metabolik, taji tulang, penyempitan ruang sendi.

Sekiranya berlaku kerosakan pada tendon otot manset dan supraspinatus, mangsa tidak dapat menggerakkan lengannya ke sisi dengan amplitud 30-60 °, tidur di sisi sisi yang menyakitkan. Rotator cuff juga rosak dan lemah akibat perkembangan sindrom impingement - gangguan kepala artikular, acromion dan coracoacromial.

  • sakit di sekitar dan di dalam sendi bahu;
  • sakit merebak ke lengan bawah, tangan dan leher;
  • rasa sakit meningkat ketika memusingkan lengan ke luar, mengangkat ke atas, semasa tidur malam ketika cuba berpusing ke sisi bahu yang sakit;
  • amplitud pergerakan anggota badan menurun;
  • terdapat keretakan atau keretakan pada sendi.

Kapsul nipis diperkuat oleh ligamen coracohumeral dan serat otot supraspinatus dan infraspinatus, subscapularis dan bulat kecil. Mereka, seperti ligamen coracohumeral, ditenun ke dalam kapsul dan melindungi dari pelanggaran, menarik bahagian yang sesuai semasa pergerakan.

Sekiranya daya beban atau trauma telah melebihi tahap yang dibenarkan, maka kapsul sendi bahu pecah, iaitu ligamen dan serat otot-otot yang memasukinya.

Sendi bahu dikelilingi oleh beberapa beg sinovial dan sekiranya berlaku kecederaan, jatuh pada lengan yang terentang, mengangkat beban, pecahnya beg sendi bahu mungkin berlaku.

Akibat pecahnya beg subscapularis, yang kelihatan seperti poket atau volvulus, tendon otot skapular dapat rusak. Ini berlaku kerana isipadu cecair intra-artikular menurun dan tidak ada gelongsor normal tendon yang terletak di sekitar sendi..

Pecahnya bursa sendi bahu subkorakoid boleh berlaku bersama dengan subscapularis. Beg subcoracoid terletak tepat di atas subscapularis, tetapi terdapat mesej di antara beg ini.

Tendon bisep adalah sebahagian daripada bursa. Ia meliputi ligamen sendi dari atas, terletak di alur kepala bahu, dan membatasinya dari ligamen otot-otot skapula, yang berlalu berdampingan. Kerosakan boleh mempengaruhi bursa dan ligamen bahu dan otot skapular.

Lokasi bursa subdeltoid terbesar terletak di antara serat otot deltoid dan kapsul di luar sendi. Ligamen otot skapula dikelilingi oleh beg subdeltoid dan, jika pecah, mereka juga boleh cedera.

Untuk mengetahui gambaran sebenar kerosakan pada alat ligamen bahu, lakukan:

Mesin ultrabunyi dan petua untuk mendiagnosis pecah ligamen sendi bahu

Semua rawatan untuk bursitis sendi bahu boleh dibahagikan kepada jenis berikut:

  1. ubat;
  2. fisioterapi dan urut;
  3. Terapi senaman;
  4. campur tangan pembedahan.

Nisbah teknik antara satu sama lain dan urutannya ditentukan oleh jenis bursitis:

Bursitis aseptik (akut, subakut, kronik) perlu melegakan keradangan dan menghilangkan rasa sakit. Untuk tujuan ini, ubat anti-radang bukan steroid sangat baik, baik dalam bentuk salap, gel, dan dalam bentuk tablet dan bahkan supositoria (dengan gastritis bersamaan) dan tompok (untuk tindakan yang berpanjangan).

Untuk melegakan kesakitan dan sebagai agen anti-radang, yang berikut disyorkan: di dalam atau secara rektum, diclofenac atau ketoprofen, dalam bentuk tablet - aceclofenac; untuk menghilangkan rasa sakit yang teruk, nimesulide sesuai, dan untuk menghilangkan gejala umum (kelemahan, keletihan dan suhu), ubat-ubatan seperti ibuclin disyorkan, menggabungkan agen anti-radang dan antipiretik.

Salap dan gel: juga berdasarkan ketoprofen, diclofenac, persiapan gabungan berdasarkan troxerutin, Dimexide dan komponen anestetik.

Untuk kemudahan, ketoprofen dan diclofenac boleh didapati dalam bentuk tampalan yang berfungsi dari 12 hingga 24 jam.

Memampatkan dengan Dimexide akan mempercepat pemulihan kerana pengaruhnya yang aktif pada proses keradangan.

Bursitis berjangkit memerlukan rawatan antibiotik, yang biasanya dimulakan dengan antibiotik spektrum luas. Setelah analisis cecair tusukan, terapi disesuaikan dengan mengambil kira data yang diperoleh..

Ia digunakan dalam bentuk keradangan subakut atau kronik. Biasanya ia adalah UHF, UFO, parafin, ozokerite, terapi ultrasound, laser, fonoforesis dengan steroid.

Dengan proses aseptik, perlu memastikan keamanan kawasan bahu, kadang-kadang kompres sejuk diresepkan.

Dengan penyakit jangka panjang yang sukar dirawat secara konservatif, ubat steroid disuntik ke dalam rongga beg. Steroid diperlukan dalam bentuk suntikan ke dalam rongga bursa dan sekiranya berlaku kecederaan (lebih kerap bersamaan dengan novocaine).

Membuka beg dengan mengeluarkan exudate inflamasi dan mencuci bursa secara menyeluruh dengan larutan antibakteria dan antiseptik digunakan untuk proses menular yang luas.

Rawatan bursitis sendi bahu dengan kekambuhan yang kerap, proses semasa jangka panjang, dengan keradangan yang kurang dapat diterima oleh terapi konservatif, serta dengan pemendapan garam kalsium, pembentukan tali berserat atau hygroma di rongga dikurangkan menjadi pembedahan - eksisi bursa.

Tempoh penyembuhan adalah satu hingga dua minggu, kemungkinan kambuh sangat rendah.

Anda boleh mencederakan bahu dan mematahkan ligamen di luar pangsapuri anda sendiri: di hutan, di dacha, di gelanggang luncur, di pergunungan, ketika menyelam dan memukul air. Segera diperlukan untuk memberikan pertolongan cemas, yang bertujuan untuk memperbaiki dan melumpuhkan sendi dengan pembalut dari kit pertolongan cemas atau selendang.

Penghilang rasa sakit dapat mengurangkan penderitaan mangsa, serta kompres air sejuk yang perlu diubah ketika anda semakin hangat. Anda harus segera memanggil ambulans atau membawa mangsa dengan kenderaan anda sendiri ke bilik kecemasan terdekat.

Penting. Adalah perlu untuk memastikan anggota badan yang cedera yang lain, dan tidak cuba berdebar-debar dan membuat diagnosis, serta menyesuaikan sendi anda sendiri. Hanya doktor yang boleh melakukan ini..

Rawatan pecahnya ligamen sendi bahu dilakukan dengan ubat-ubatan (suntikan, tablet dan salap untuk keradangan dan sindrom kesakitan), kaedah fisioterapeutik dan kaedah pembedahan untuk pecahnya ligamen sepenuhnya..

Dengan rawatan fisioterapeutik pada tahap 1-2, kesan besar diperoleh dari pengaruh arus dinamik, 8-10 prosedur ditetapkan.

Terapi gelombang kejut untuk ligamen bahu-skapular yang pecah

Kursus (frekuensi ultra tinggi, urut dengan krim pemanasan dan vibromassage, elektroforesis untuk ubat penahan sakit dan ubat anti-radang, terapi lumpur, terapi magnet dan terapi laser) juga terdiri daripada 8-10 prosedur.

Sekiranya terapi manual, hirudoterapi dan semua jenis fisioterapi dijalankan, maka doktor membuat arahan-jadual: tidak lebih dari 2 jenis prosedur dilakukan pada satu hari, 2 jenis lain dilakukan pada hari berikutnya sehingga keseluruhan perjalanan setiap prosedur selesai.

Mereka melegakan keradangan dan kesakitan di kawasan suntikan, tablet dan salap ligamen yang rosak: Diclofenac, Ibuprofen, Indomethacin, Meloxicam, Ketoprofen, Nimesulide atau Ketoprofen dan tablet Aceclofenac (harga 129-182 rubel)

Ejen anti-radang nonsteroid Aceclofenac

Suntikan bahu

Ultrasound memanas secara tempatan dan mempunyai kesan yang baik pada tisu sendi yang terletak di dalam. Ia mendorong aliran keluar eksudat patologi, melegakan otot spasmodik dan mempercepat proses peleburan ligamen koyak apabila terdapat 1-2 peringkat kerosakan.

Denyutan mekanikal ultrasound memberikan ubat di bawah kulit hingga kedalaman 5-6 cm, misalnya analgin, lidase. Sekiranya ia digunakan pada hidrokortison, maka prosedur dapat menggantikan pengenalannya dengan suntikan.

Rawatan ultrabunyi terhadap ligamen bahu yang rosak

Tali bahu elastik

Semasa merawat tanpa pembedahan, pembalut khas digunakan tanpa menekan bahu dan mengganggu peredaran darah, ortosis atau pembalut dikenakan. Plaster digunakan sekiranya perlu. Lengan berada dalam keadaan rehat selama 3 hari, kemudian pergerakan sendi dikembangkan dengan latihan pasif dan aktif khas.

Pecah ligamen yang lengkap memerlukan campur tangan pembedahan moden. Prosedur berteknologi tinggi adalah arthroscopy (lihat Arthroscopy sendi - apa itu dan mengapa ia digunakan).

Arthroscopy bahu

Menjahit ligamen dengan pecah tendon berbentuk U

Operasi dilakukan melalui 2-3 tusukan, instrumen dan arthroscope dengan kamera video dimasukkan dan ligamen dijahit. Operasi ini dianggap minimum invasif dan tidak memerlukan tempoh pemulihan yang lama. Ia merangkumi terapi ubat, kaedah fisioterapi dan terapi senaman.

Di rumah, setelah arthroscopy, setelah beberapa lama (berunding dengan doktor), latihan dapat dilakukan untuk menguatkan otot dan tendon rotator cuff.

Bursa sendi bahu. Topografi bursa sendi bahu. Cara penyebaran proses bernanah pada sendi bahu.

Sebilangan besar bursa sinovial terletak di sekitar sendi, yang membentuk alat gelongsor pembentukan otot-tendon.

Yang paling kekal dan berhubung dengan rongga sendi adalah subscapularis bursa, bursa subtendinea m. subscapularis, dan berbaring lebih dangkal, di atasnya, beg subkorakoid, bursa m. coracobrachialis. Tidak jarang kedua-dua beg ini bergabung..

Pada dasarnya, bursa boleh dianggap sebagai penonjolan ekstra artikular dari membran sinovial sendi bahu. Terdapat satu lagi penonjolan membran sinovial - intertubercular. Penjelmaan sinovial menutupi tendon kepala panjang bisep brachii, memanjang dari skapula melalui seluruh rongga sendi bahu, dan boleh sampai ke leher pembedahan humerus.

Pada tahap tuberus humerus yang lebih besar dan lebih rendah, tendon melintas di alur di antara mereka, ditutup di depan selubung sinovial dengan serat tendon m. subscapularis, m. infraspinatus dan m. teres minor.

Di depan, di luar dan di belakang, sendi bahu menutup, tanpa bergabung dengan kapsul, m. deltoideus. Di bawahnya, di ruang selular subdeltoid, terdapat juga beg sinovial. Terutama, di atas tuber besar humerus, di atas tendon m. supraspinatus, terdapat beg sinovial subdeltoid, dan di bawah proses akromial terdapat satu beg subakromial. Kadang-kadang mereka bergabung untuk membentuk kantung subdeltoid biasa..

Ikatan neurovaskular aksila, a. et v. axillare dengan saraf sekitarnya, terletak secara mediasi dari prosesus coracoideus dan m. coracobrachialis. Lokasinya diambil kira semasa mengakses sendi dari depan.

Cara penyebaran proses bernanah pada sendi bahu.

Tisu subdeltoid yang mengelilingi sendi bahu disebut "periartikular" dan berfungsi sebagai tempat keradangan kronik sendi dan penyebaran periarthritis purulen.

Dengan artritis purulen pada sendi bahu, subscapularis juga terlibat dalam proses dan sering menerobos, memungkinkan nanah mengalir ke sarung otot-obstruktif dari subscapularis.

Penglibatan dalam proses bursa m. coracobrachialis dan penembusan seterusnya menyebabkan kebocoran nanah ke fossa axillary dan ke ruang sel subtrapezoid.

Oleh kerana penutup ketat dari penonjolan antara tuberkular oleh tendon, nanah jarang menerobosnya. Sekiranya ini berlaku, nanah mengalir ke ruang selular anterior bahu dengan kebocoran sekunder di sepanjang bundel neurovaskular.

Rawatan bursitis sendi bahu (keradangan bursa bahu)

Apa itu radang pada bursa sendi bahu?

Semasa bursitis menyakitkan, terdapat pembengkakan di kawasan sendi bahu dan peningkatan kapsul sendi, memprovokasi tekanan pada tisu berdekatan. Bursa itu sendiri adalah rongga berbentuk celah elastik yang dipenuhi dengan cecair sinovial yang dapat mengubah bentuknya antara otot, tendon dan struktur tulang. Sebagai tambahan, bursa memberikan pergerakan yang tidak menyakitkan dari pelbagai tendon, tulang dan otot dalam sendi yang sangat mudah bergerak tanpa geseran. Bursitis di bahu pada dasarnya adalah keradangan bursa yang terletak di antara kepala humerus dan akromion. Selain itu, bursitis adalah penyebab sakit tikaman yang paling biasa di lengan. Bursa subakromial adalah bursa terbesar dalam tubuh manusia, yang paling sering mengalami keradangan dari pelbagai jenis. Doktor menggunakan istilah "subacromial" atau "subacromial" bursitis apabila kawasan di bawah akromion klavikula (acromion) menjadi radang.

Anatomi Bahu: Kedudukan kantung periartikular di bawah acromion

Keradangan beg periartikular sendi bahu dicirikan oleh pembengkakan di kawasan bursa subakromial yang terletak di bawah acromion. Otot, ligamen, tendon dan bursa, iaitu tisu lembut bahu, saling berdekatan. Oleh itu, bursa terbesar memastikan kesihatan tendon supraspinatus - tendon antara skapula dan kepala bahu. Dengan beban yang berlebihan pada kawasan subakromial, karena mengangkat lengan di atas kepala, tekanan juga diberikan pada tendon otot supraspinatus, yang sering menyebabkan keradangan dan sakit di bahu.

Kesakitan yang disebabkan oleh bursitis sendi bahu bermula secara beransur-ansur dan meningkat bergantung pada sifat pergerakannya. Sebagai peraturan, pada awal bursitis, pesakit mengadu ketidakselesaan ketika mengangkat tangan ke atas..

Sekiranya pesakit tidak mementingkan keluhannya dan terus menjalani kehidupan normal, rasa sakit secara beransur-ansur menjadi semakin kuat. Sekiranya sendi bahu mula sakit secara tiba-tiba, maka penyebabnya kemungkinan besar bukan bursitis. Pakar yang merawat sendi bahu sangat mengesyorkan agar tidak memuat bahu. Jika tidak, rasa sakit akan menjadi semakin kuat dan akan membawa anda kesulitan walaupun dalam keadaan rehat. Kerentanan bahu yang meningkat terhadap tekanan boleh menyebabkan kesakitan teruk pada waktu malam. Sekiranya pesakit tidur di bahu yang tidak sihat, kesakitan menembak dapat membangunkannya.

Kelembutan bahu dari bursitis sering disertai dengan kelembutan di bahagian luar bahu.

Apabila jarak pergerakan sendi bahu benar-benar habis, pesakit merasakan sensasi kesemutan yang tidak menyenangkan di bahu. Sensasi seperti itu diperhatikan ketika seseorang mengangkat tangan di atas kepalanya untuk, misalnya, mengeringkan kepalanya, menyisir rambutnya atau memakai jaket. Orang yang selalu tidur di sisi mereka juga merasakan kesan negatif dari bursitis, kerana semasa tidur, tekanan diberikan pada bahu yang sakit pada kantung mukus yang meradang. Itulah sebabnya bursitis sendi bahu adalah penyakit yang tidak menyenangkan..

Pergerakan bahu yang berulang dan berulang hanya meningkatkan kesakitan. Kerana bursitis, rasa sakit dapat memancar ke arah luar bahu hingga ke siku.

Tidak seperti bursitis lutut atau siku, keradangan bursa di bahu jarang menyebabkan edema luaran atau perubahan bentuk bahu itu sendiri..

Walau bagaimanapun, dengan keradangan membran mukus yang sangat teruk, pesakit mungkin mengalami kemerahan pada sendi bahu. Tanda-tanda yang tidak dapat dilihat ini terutamanya berkaitan dengan bursitis bakteria. Kadang kala suhu badan seseorang meningkat semasa bursitis. Bursitis bakteria dalam perubatan juga disebut "bursitis septik".

Beberapa faktor menyumbang kepada perkembangan bursitis sendi bahu..

Salah satu penyebab yang paling biasa adalah kerosakan pada struktur bahu (kecederaan). Kejatuhan atau lebam di bahu boleh menyebabkan pendarahan bursa dan keradangan mukosa. Walaupun pada hakikatnya seiring berjalannya waktu tubuh mengurangkan kandungan darah di bursa, keradangan membran mukus di bahagian luar membran mukus tetap lama. Oleh itu, dari kecederaan biasa, bursitis kronik dari bursa periartikular terbentuk. Doktor memanggil bentuk keradangan ini sebagai "bursitis traumatik".

Punca bursitis lain adalah tekanan berulang atau tekanan yang berlebihan pada bahu. Dalam kes ini, beg mukus menjadi radang akibat kecederaan ringan berulang, yang mengakibatkan hasil yang sama seperti pukulan dengan bahu di permukaan yang keras. Pelukis, perawat atau orang yang profesinya berkaitan dengan mengangkat tangan di atas kepala mereka menderita patologi ini lebih kerap daripada yang lain. Atlet melakukan pergerakan overhead yang kuat, seperti pemain tenis atau badminton, melaporkan gejala yang serupa..

Dengan bertambahnya usia, kemungkinan terjadinya bursitis akibat kecederaan traumatik atau aktiviti berlebihan meningkat.

Postur yang lemah adalah sebab lain untuk keradangan kantung bursal. Dengan lenturan badan yang kuat ke hadapan, bilah bahu membentang ke arah atas, yang menyempitkan ruang di bawah akomion. Sekiranya pesakit datang ke doktor dengan aduan seperti itu, maka dia didiagnosis dengan sindrom impingement pada sendi bahu dan dirujuk untuk rawatan. Sekiranya kawasan subakromial menyempit untuk waktu yang lama, tekanan mekanikal pada bursa periartikular subakromial dan radas tendon yang bertanggungjawab untuk mobiliti bahu (rotator cuff) meningkat. Interaksi faktor-faktor ini menyumbang kepada perkembangan proses keradangan di dalam bursa sinovial..

Bursitis yang disembuhkan jangka panjang juga boleh menyumbang kepada keradangan kantung bursal..

Gangguan metabolik pada sendi bahu juga boleh menyebabkan bursitis: Kalsifikasi lengan bawah (kalsifikasi tendon supraspinatus) sering berlaku serentak dengan bursitis. Deposit kalsium dalam tendon supraspinatus boleh menyebabkan pecahnya bursa subakromial yang berlebihan dan akibatnya keradangan bursa..

Untuk sindrom impingement, geseran tendon manset rotator terhadap acromion, yang disebut atap sendi bahu, adalah ciri. Di samping itu, semasa periarthritis brachioscapular, spurs tulang (osteophytes) terbentuk pada proses akomial klavikula, memprovokasi pecah dan keradangan membran mukus beg bahu..

Sebelum memulakan rawatan, pakar ortopedik melakukan beberapa siri pemeriksaan untuk mengecualikan sebab-sebab tertentu dari penyakit ini. Keradangan tendon, sindrom impingement atau arthrosis sendi bahu mempunyai simptom yang serupa. Dalam beberapa kes, patologi ini juga disertai dengan keradangan tambahan pada beg bahu periartikular. Oleh itu, ubat menunjukkan beberapa penyebab sakit bahu. Diagnostik canggih dan berkualiti tinggi di Gelenk Klinik di Freiburg, Jerman, mengenal pasti penyebab sakit bahu.

Semasa anamnesis, membuat sejarah perubatan, doktor bertanya kepada pesakit beberapa soalan mengenai kesihatannya:

  • Penyakit masa lalu dan semasa
  • Keadaan am
  • Penyakit metabolik (mis. Diabetes, rematik atau gout)
  • Kemalangan atau kemalangan lain yang melibatkan kecederaan bahu
  • Beban dan kejutan yang berlebihan
  • Beban sukan dan ciri aktiviti profesional

Oleh itu, doktor mendapat gambaran lengkap mengenai kemungkinan kesan, kekurangan dan cadangan sendi bahu..

Semasa pemeriksaan, pakar bahu memberi perhatian khusus kepada aspek berikut:

  • Kelembutan terhadap tekanan (hipersensitiviti)
  • Bengkak
  • Hyperthermia dan perubahan warna kulit
  • Ciri-ciri postur

Ujian khas untuk menentukan kekuatan dan pergerakan lengan semasa bergerak ke arah yang berbeza menunjukkan kemungkinan berlakunya air mata dan kecederaan tendon.

Pengimejan bahu: ultrasound, sinar-X, MRI

Perubatan moden menawarkan beberapa kaedah diagnostik pengimejan, masing-masing menunjukkan aspek penyakit yang berbeza.

Pemeriksaan pengimejan ultrasound menunjukkan pengumpulan cecair berlebihan di bursa sendi bahu, serta kecederaan ligamen dan tendon semasa pergerakan. Di samping itu, ultrasound menunjukkan pecah tendon dan deposit kalsium.

X-ray tidak menunjukkan keadaan tisu lembut: gambar hanya menunjukkan kedudukan dan keadaan tulang sendi bahu. Gambar ini menunjukkan ruang yang cukup antara kepala humerus dan acromion. Ini menunjukkan bahawa sindrom impingement bukan penyebab keradangan kantung bursal. Ultrasound membolehkan doktor memeriksa otot, tendon, dan tisu lembut semasa bergerak. Di samping itu, pemeriksaan ultrasound memberikan maklumat mengenai kehadiran edema kerana pengumpulan lebihan cecair di bursa. Kecederaan dan keradangan tendon di bahu juga dapat dilihat selepas ultrasound.

MRI (gambar perubatan tomografi) memberikan maklumat mengenai kecederaan tisu lembut, keradangan, dan perubahan struktur pada sendi bahu. Untuk rawatan bursitis, MRI bukan kaedah diagnostik utama. Sekiranya pesakit disyaki radang membran mukus, pakar klinik ortopedik terlebih dahulu melakukan ultrasound.

Sebelum mendiagnosis bursitis bahu dan memulakan rawatan, pemeriksaan pencitraan harus dilakukan untuk mengecualikan pecah tendon dan kecederaan tulang. MRI dilakukan hanya sekiranya terdapat bentuk bursitis yang rumit dan membantu membuat keputusan akhir mengenai bentuk rawatan penyakit yang paling tepat. Pencitraan resonans magnetik membantu memilih kaedah rawatan pembedahan yang betul dan bersiap untuk pembedahan.

Dalam kes sukar yang tidak bertindak balas terhadap rawatan konvensional, sangat penting untuk mengecualikan kecederaan seperti pecah tendon dan kecacatan tulang menggunakan diagnostik pencitraan. Pencitraan resonans magnetik (MRI) adalah salah satu kaedah terpenting untuk mendiagnosis bursitis bahu..

Gangguan pergerakan tidak selalu menjadi penyebab sakit bahu. Pesakit juga mungkin merasa tidak selesa di tangan kerana gangguan metabolik yang membatasi pergerakan dan menyebabkan kesakitan. Patologi seperti itu termasuk, misalnya, artritis reumatoid, penyakit autoimun yang meradang. Ujian darah menunjukkan adanya faktor reumatik, yang dapat mengesahkan artritis reumatoid. Di samping itu, ujian darah klinikal membantu mengecualikan jangkitan bakteria: Dengan peningkatan jumlah leukosit dalam darah, kemungkinan penyakit meningkat.

Sebagai peraturan, keradangan beg periartikular bahu dirawat secara konservatif, iaitu tanpa pembedahan.

Dalam kebanyakan kes, pesakit boleh menjalankan rawatan radang selaput lendir beg bahu dengan sendirinya. Walau bagaimanapun, jika kesakitan berterusan dan menjadi lebih teruk, anda harus segera berjumpa doktor. Walau apa pun, perhatikan bahawa ada risiko yang berkaitan dengan rawatan di rumah: Sekiranya anda menggunakan rawatan di rumah, anda mungkin terlepas beberapa kecederaan atau kelainan bahu yang penting..

  • Penyejuk penyejuk untuk sakit bahu akut.
  • Ubat-ubatan anti-radang (mis. Parasetamol atau ibuprofen)
  • Salap sukan (mis. Diclofenac)
  • Anti-radang dan penyejuk curd compress
  • Sapukan Garam Asetik ke Bahu

Dalam kebanyakan kes, rawatan bursitis pada sendi bahu dilakukan dengan bantuan ubat-ubatan nonsteroid yang melegakan kesakitan, NSAID. Di samping itu, pakar ortopedik mengesyorkan rehat dan penyejukan kompres untuk membantu memulihkan bahu. Dalam kes yang paling sukar, suntikan kortison hormon anti-radang, serta penghilang rasa sakit, dapat dengan segera menghentikan keradangan kantung periartikular dan sakit bahu yang berkaitan..

Rawatan fisioterapi dan biologi berdasarkan teknologi selular

Sekiranya rawatan ubat tidak membawa hasil yang diinginkan dan pesakit terus merasa sakit, doktor merujuknya ke terapi fizikal atau latihan fisioterapi. Salah satu keistimewaan utama pusat perubatan Jerman Gelenk Klinik di Freiburg adalah terapi peraturan berdasarkan teknologi sel. Penggunaan vibroterapi dalam amalan perubatan membantu merangsang metabolisme pada bursa sendi bahu yang meradang, yang membantu mengatasi keradangan dalam waktu sesingkat mungkin.

Pembedahan bahu invasif minimum untuk keradangan bursa periartikular

Hanya dalam kes-kes ketika rawatan perubatan bursitis pada sendi bahu, dan juga fisioterapi tidak berjaya dan orang itu terus merasa kesemutan di bahu, adakah perlu melakukan rawatan pembedahan bursitis subakromial. Kami menarik perhatian anda kepada kenyataan bahawa rawatan bursitis sendi bahu dilakukan dengan menggunakan teknik invasif minimal artoskopik. Operasi ini, di mana pakar bedah mengeluarkan kapsul sendi yang meradang sepenuhnya, dilakukan melalui apa yang disebut "lubang kunci".

Pembedahan tambahan semasa membuang bursa (bursektomi)

Sebagai tambahan kepada operasi, pakar memeriksa dan, jika perlu, memulakan rawatan semua struktur sendi bahu. Oleh itu, jika disyaki bursitis, arthroscopy dapat menghilangkan deposit kalsium dari tendon otot supraspinatus bahu, dan juga spurs tulang di bawah acromion..

Arthroscopy Bahu: Rawatan dan Prognosis Pasca Operasi

Selepas pembedahan membuang bursa periartikular bahu (bursektomi), bursa baru terbentuk di tempat yang sama dalam masa yang singkat, yang menjalankan fungsi tisu yang dikeluarkan sepenuhnya.

Fungsi motor bahu dipulihkan beberapa hari selepas operasi. Sindrom nyeri hilang serta-merta.

Dengan segera, pesakit dapat menggerakkan bahu seperti sebelumnya dan kembali ke aktiviti sebelumnya. Jahitan dikeluarkan setelah kira-kira 10 hari.

Sumber


  1. Vologodina, Arthritis N.V. Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat / N.V. Vologodina. - M.: Phoenix, 2006.-- 256 s.

  2. David M. Reid Buku Panduan Osteoporosis / David M. Reid. - M.: Perubatan Praktikal, 2015.-- 128 p..

  3. Rudnitskaya, Lyudmila Arthritis dan arthrosis. Pencegahan dan rawatan: monograf. / Lyudmila Rudnitskaya. - M.: Peter, 2013.-- 224 s.

Selamat hari. Nama saya Evgenia. Saya telah bekerja di klinik reumatologi selama lebih dari 18 tahun. Saya percaya bahawa saya seorang profesional dalam bidang saya dan ingin membantu semua pelawat laman web untuk menyelesaikan pelbagai masalah. Semua bahan untuk laman web dikumpulkan dan diproses dengan teliti untuk menyampaikan dalam bentuk yang mudah semua maklumat yang diperlukan. Sebelum menggunakan apa yang dijelaskan di laman web ini, anda mesti berunding dengan profesional.