Satu set latihan Bubnovsky terbaik di rumah

Meniskus

Pada zaman teknologi dan perubatan komputer yang maju, kita semakin kerap menderita osteochondrosis dan penyakit tulang belakang yang lain. Sekiranya sekitar 20-30 tahun yang lalu, orang berusia 55-60 tahun terdedah kepada penyakit serupa, sekarang hampir setiap 2 orang rentan terhadap penyakit seperti itu.

Sekiranya anda sudah lama diganggu oleh sakit di tulang belakang, maka bolehlah menolong diri sendiri tanpa pembedahan. Baru-baru ini, orang semakin beralih kepada latihan mengikut kaedah Dr. Bubnovsky.

CIK. Bubnovsky sebagai doktor dan ahli terapi pemulihan

Sergei Mikhailovich Bubnovsky adalah keperibadian yang agak menarik. Semasa berkhidmat di tentera Soviet, dia mengalami kemalangan serius, setelah itu dia terpaksa bergerak di tongkat untuk waktu yang lama. Semua kaedah rawatan yang dikembangkan olehnya, pertama sekali, dia menguji dirinya sendiri, dan kemudian dia menolong orang.

Semasa masih pelajar di universiti perubatan, Bubnovsky muda didatangi oleh orang-orang yang peluang keselamatannya sangat kecil. Sistem pemulihan Sergei Mikhailovich merangkumi pemulihan organ-organ sistem muskuloskeletal, serta rawatan sistem jantung, perut, saraf dan genitouriner. Doktor telah menulis banyak buku berguna mengenai topik ini..

Sebilangan besar teknik ini berdasarkan kinesitherapy - pergerakan perubatan yang agak moden. Tujuan terapi ini adalah untuk merawat sendi, ligamen dan tulang belakang tanpa pembedahan, hanya menggunakan rizab dalaman badan. Kerja pusat pemulihan Bubnovsky berdasarkan teknik ini..

Prinsip asas kaedah rawatan dan pemulihan Bubnovsky

Agar teknik berjaya, pemula perlu memenuhi beberapa syarat penting:

  • Belajar bernafas dengan betul.
  • Pematuhan dengan teknik senaman.
  • Ketahui susunan senaman dan patuh padanya.
  • Penggunaan langkah-langkah terapi tambahan (urut, kolam renang, dll.).
  • Penolakan ubat.

Kelebihan menggunakan gimnastik pemulihan Bubnovsky:

  • Beban yang betul pada semua otot tulang belakang dan beban hidup dan mood yang baik.
  • Bekalan oksigen yang mencukupi ke semua organ, sendi dan ligamen di dalam badan kerana percepatan proses pemulihan.
  • Peningkatan pergerakan sendi, penampilan yang lebih baik.
  • Sebilangan besar latihan tidak memerlukan peralatan sukan tertentu, jadi mungkin dilakukan di rumah.

Senarai latihan yang ditunjukkan di bawah ini, yang dikembangkan oleh Bubnovsky, bertujuan untuk pemulihan tulang belakang yang cepat dan melegakan kekejangan otot yang menyebabkan kesakitan. Latihan ini juga membantu mengurangkan kemungkinan cakera herniated..

Gimnastik Dr Bubnovsky untuk sakit di tulang belakang

Gimnastik yang dikembangkan oleh doktor mempunyai kesan positif pada tulang belakang yang sakit, dan juga menguatkan otot yang menyokongnya.

Set latihan yang dinyatakan di bawah ini bukan sahaja dapat menghilangkan rasa sakit, tetapi juga mencegah berlakunya lagi:

Memanaskan badan:

  • Dapatkan keempat-empat, fokus pada lutut dan telapak tangan anda. Dalam kedudukan ini, anda perlu bergerak perlahan di sekitar bilik sehingga sakit di tulang belakang mula reda.
  • Sebelum melakukannya, disarankan untuk membalut lutut dengan pembalut, semasa latihan ini anda perlu menarik nafas lega.
  • Langkah mesti dilakukan dengan lancar dan regangan. Semasa menggerakkan kaki kiri ke hadapan, tangan kanan juga harus maju, dan sebaliknya.

Seterusnya, satu set latihan dilakukan yang membantu menghilangkan saraf yang terjepit di kawasan cakera intervertebral, dan juga dapat digunakan untuk memperbaiki peregangan cakera intervertebral dari kawasan toraks:

  1. Ambil kedudukan badan seperti dalam latihan di atas. Pada pernafasan dalam, bengkok perlahan ke atas, menghembus nafas - bengkok ke arah yang bertentangan. Ulangi kira-kira 20 kali. Sekiranya sakit akut, perlu mengurangkan bilangan pengulangan latihan menjadi 15 orang.
  2. Kedudukan yang dijelaskan sebelumnya. Berjaga-jaga, sambil berusaha menggerakkan badan ke depan sebanyak mungkin. Anda tidak boleh membongkok di kawasan belakang semasa melakukan latihan ini. Latihan ini juga digunakan untuk meregangkan tulang belakang..
  3. Menarik nafas dalam - bengkokkan tangan ke siku, sambil menghembus nafas - turun ke bawah dengan lancar. Penyedutan seterusnya adalah naik dengan lancar, menghembuskan nafas untuk meluruskan lengan anda dan perlahan-lahan menurunkan diri ke kaki anda, cuba meregangkan otot di zon lumbar. Adalah perlu untuk mengulang latihan seberapa banyak kerana terdapat kekuatan yang cukup.
  4. Berbaring telentang, letakkan lengan anda di sepanjang badan. Tarik napas dalam-dalam, sambil menghembus nafas, koyakkan bahagian pelvis badan dari lantai. Cuba buat jambatan separuh. Semasa menghirup, perlahan-lahan kembalikan badan ke kedudukan semula. Anda mesti melakukan senaman dengan lancar sebanyak 15 kali..

Gimnastik Bubnovsky dengan osteochondrosis

Mula-mula anda perlu membuat diagnosis yang betul, yang akan membantu pakar yang berpengalaman..

Latihan yang dijelaskan di bawah ini melegakan kekejangan tulang belakang yang menyakitkan, menjadikan vertebra serviks lebih mudah bergerak:

  1. Berdiri menghadap cermin, lengan diturunkan dan dilonggarkan. Turunkan kepala anda selama beberapa saat, kemudian naik, kemudian kembali ke kedudukan semula. Anda perlu berusaha mendekatkan dagu ke dada. Lakukan 15 kali.
  2. Berdiri menghadap cermin, seperti yang dijelaskan di atas, miringkan kepala ke kiri dan kanan, berlama-lama di setiap sisi selama 10 saat. Bersenam sehingga anda merasa letih.
  3. Lakukan putaran kepala sebanyak mungkin, di setiap sisi kepala tertunda selama 10 saat. Lakukan secara perlahan 10 kali.
  4. Duduk di atas kerusi, lurus punggung, kepala memandang ke hadapan. Luruskan perlahan-lahan lengan anda dan tarik ke belakang sambil membuang kepala anda ke belakang. Ulangi latihan 10 kali.

Gimnastik dengan hernia intervertebral

Dengan teknik yang betul untuk melakukan latihan, cakera intervertebral yang terlantar akan kembali ke tempatnya, dan hernia akan mula berkurang dari masa ke masa sehingga hilang sepenuhnya:

  1. Duduk di lantai atau di atas kerusi, buat gerakan menarik dengan bantuan tali penahan. Latihan mesti diulang kira-kira 25 kali..
  2. Sekiranya jalur rintangan dipasang di atas, penarik boleh dilakukan ke dada atau dagu, jika dari bawah, kemudian ke lutut atau ke dada.
  3. Duduk di atas lantai, hulurkan kaki anda. Tarik nafas dalam-dalam dan semasa menghembuskan nafas, pegang jari kaki. Latihan ini mesti diulang 20 kali atau lebih..
  4. Berbaring telentang dan cuba meletakkan kaki lurus di belakang kepala anda. Pada masa akan datang, cuba sentuh lantai dengan kaus kaki anda. Ulangi latihan kira-kira 20 kali.
  5. Berbaring di belakang anda. Merehatkan otot-otot tulang belakang. Tarik nafas dalam-dalam semasa anda menghembuskan nafas ke kumpulan (cuba angkat kaki dan batang badan, maka anda perlu menyatukan siku dan lutut). Lakukan 10-20 kali.
  6. Berbaring di sebelah anda. Dengan tangan yang terletak di bawah badan (di lantai), fokus pada lantai. Tarik nafas dalam-dalam. Semasa anda menghembuskan nafas, tarik lutut ke dada. Untuk setiap sisi, latihan mesti dilakukan sekitar 20 kali.

Gimnastik untuk skoliosis tulang belakang

Sebelum melakukan gimnastik, diperlukan perundingan wajib dengan pakar.

Sekiranya anda melakukan latihan ini dengan teknik yang betul, rasa sakit di tulang belakang, yang menyebabkan skoliosis, akan dihilangkan, nada otot yang menyokong tulang belakang akan meningkat:

  1. Melutut, bengkokkan siku anda. Kepala memandang ke hadapan. Tarik nafas dalam-dalam, semasa anda menghembuskan nafas, perlahan-lahan mengalihkan berat badan ke tumit anda, membongkok ke hadapan. Ulangi latihan ini 20 kali..
  2. Kedudukan badan adalah sama seperti yang dinyatakan di atas. Lutut bersama-sama, perlahan-lahan turunkan pelvis ke kiri, kemudian ke kanan dengan kembalinya badan ke kedudukan asalnya.
  3. Berlutut, bengkokkan punggung bawah sambil menarik nafas panjang dan mengangkat kepala. Semasa menghembus nafas, turunkan kepala anda dan perlahan-lahan kembalikan badan ke kedudukan semula. Lakukan sehingga 20 kali. Sepanjang sepanjang latihan ini, tidak boleh ada rasa sakit pada tulang belakang..
  4. Pushup. Berbaring di lantai, fokus pada lutut anda (bukan push-up penuh). Dalam kedudukan badan ini, perlu melakukan lenturan dan pemanjangan lengan. Lakukan 25 kali dalam 3 set.

Gimnastik Bubnovsky untuk leher

Latihan untuk tulang belakang serviks. Latihan ini bersifat universal untuk semua peringkat umur. Sebagai tambahan kepada tindakan terapi, mereka digunakan untuk pencegahan.

Rawatan tulang belakang serviks mengambil masa lebih dari tiga bulan:

  1. Dalam posisi duduk di atas kerusi, lakukan pergerakan daya tarikan, setelah beberapa pendekatan, pergi ke push-up. Sekiranya lenturan klasik pelanjutan lengan dalam posisi rawan sukar, perlu dilakukan push-up yang tidak lengkap (dengan penekanan pada lutut). Lakukan senaman seberapa banyak yang anda miliki.
  2. Dengan tangan anda, bersandar di dinding, dengan lutut dan tulang kering anda, letakkan penekanan di bangku tinggi. Dengan tangan bebas anda dengan pengembang, buat pergerakan ke arah diri sendiri dan jauh dari diri anda. Senaman berfungsi otot leher dan tulang belakang. Daripada pengembang, anda boleh menggunakan dumbbell, mengangkatnya ke atas dan ke bawah.
  3. Berbaring di lantai, bengkokkan kaki anda di lutut dan letakkan sedikit lebih lebar daripada bahu. Dumbbell dengan lengan lurus mesti dibawa ke belakang kepala, kemudian kembali ke kedudukan semula. Lakukan senaman 10-15 kali.
  4. Duduk di bangku, kami memegang dumbbell di satu tangan. Angkat di atas kepala anda dengan lengan lurus dan bawa kembali, bengkokkan lengan anda ke siku. Kemudian angkat dan mulakan semula. Ulangi latihan tidak lebih dari 20 kali untuk setiap tangan.

Gimnastik Bubnovsky untuk sendi lutut

Set latihan Bubnovsky yang dipersembahkan meningkatkan kerja seluruh sistem muskuloskeletal, menguatkan otot dan meningkatkan peredaran darah:

  1. Hancurkan ais, balut dengan kain dan ikat di lutut. Lutut perlahan-lahan dan berjalanlah seberapa banyak yang anda boleh. Ia akan sangat menyakitkan dan sukar pada mulanya, tetapi rasa sakit secara beransur-ansur akan hilang. Buat pertama kalinya, cukup untuk mengambil 2 langkah, maka setiap hari langkahnya mesti ditingkatkan.
  2. Duduk di lantai dengan kaki terentang, cuba tutup kaus kaki dan tarik ke arah anda. Latihan meregangkan sendi lutut dan tisu oksigen.
  3. Kaki lebih lebar daripada bahu, memegang penyokong dengan tangan anda, jongkok dengan punggung lurus. Lutut hendaklah pada sudut 90 darjah. Squat harus ditingkatkan dengan setiap pendekatan, secara beransur-ansur mencapai 100.
  4. Melutut, lengan dilanjutkan ke hadapan. Semasa menghembus nafas, perlu turun dengan lancar di antara kaki. Anda perlu melakukan senaman sebanyak 30 kali.

Gimnastik pada simulator Bubnovsky (MTB)

Simulator Bubnovsky (selanjutnya disebut sebagai MTB) diciptakan untuk memulihkan fungsi muskuloskeletal tulang belakang dan sendi. Ia membolehkan anda meregangkan tulang belakang dan menguatkan rangka otot.

Penggunaan MTB berkesan untuk penyakit berikut:

  • osteochondrosis;
  • penyakit lutut;
  • penyakit sistem genitouriner;
  • tempoh pemulihan selepas serangan jantung, strok.

Beberapa Latihan MTB:

  • Duduk di lantai, letakkan kaki anda di dinding, ambil pegangan simulator dengan tangan anda. Angkat tangan sambil bersandar ke hadapan. Sekiranya dilakukan dengan betul, tulang belakang akan meregang, belakang akan membengkok, dan bilah bahu akan menyatu..
  • Duduk di lantai, pegang pegangan simulator dengan tangan anda, tarik pemegang ke arah anda, sambil menekuk siku anda.
  • Duduk dengan punggung ke simulator, pegang pegangan dengan tangan yang sakit, angkat sebanyak mungkin.

Set latihan Bubnovsky pada bola gimnastik

Latihan fitball membantu menggerakkan semua otot tulang belakang, menguatkannya dengan ketara:

  • Berbaring di atas bola, penekanan utama harus di dada, kaki bersandar di dinding. Semasa menghirup, angkat badan ke atas, sambil menghembus nafas, turunkan. Ulangi latihan selagi anda mempunyai kekuatan yang cukup.
  • Berbaring dengan bola, putar kepala ke arah yang berbeza, cuba melihat kaki.
  • Genggam bola dengan tangan anda, berlutut, cuba menarik diri, jangan memuatkan tulang belakang.

Bersenam untuk tulang belakang menggunakan tali penahan

Hari ini, expander adalah alat serba boleh yang terdapat di hampir setiap rumah dan memerlukan sedikit ruang. Tetapi hanya sedikit orang yang mengetahui bahawa asalnya dikembangkan untuk tujuan pemulihan..

Anda boleh membeli simulator sedemikian di mana-mana kedai sukan. Pada masa kini, Smartelastic expander sangat popular. Di kedai peralatan sukan, syarikat ini cukup terkenal dan diminati.

Satu set senaman regangan dengan pengembang membolehkan anda mengembangkan otot belakang:

  1. Pegang pengembang dengan kuat di tangan anda. Letakkannya, kemudian condongkan dengan perlahan pada sudut 90 darjah. Kembali ke kedudukan asal. Ulangi dari 20 kali, meningkatkan lagi jumlah pengulangan.
  2. Duduk di atas kerusi, kami membetulkan pengembang di bahagian bawah kaki. Kemudian kita mula menariknya ke arah diri kita sendiri. Anda perlu menarik selagi anda mempunyai kekuatan yang cukup. Pendekatan untuk setiap pesakit dipilih secara individu.
  3. Pengembang dipasang dengan kuat ke dinding. Berdiri dekat dengan dinding, memegang hujungnya dengan erat di tangan anda. Tarik perlahan alat pengembang ke dada anda, punggung anda harus lurus semasa latihan, kaki anda sedikit lebih lebar daripada bahu anda. Lakukan beberapa pendekatan 5-6 kali.

Latihan pemulihan untuk patah tulang belakang

Selepas keputusan positif pertama, pesakit boleh bergerak ke rumah.

Semua latihan dilakukan dalam dos yang ditetapkan dengan ketat:

  1. Berbaring di punggung, pegang tangan anda dengan sokongan tetap dan stabil. Pengembang getah mesti dipasang pada satu kaki. Turunkan kaki dengan lancar dengan pengembang ke lantai sehingga tumit menyentuh. Latihan mesti diulang 15-20 kali untuk setiap kaki..
  2. Semuanya sama seperti yang dijelaskan dalam latihan di atas, hanya kedua kaki yang terpaku dengan pita. Latihan dilakukan 5-6 kali selama 2-3 set.
  3. Berbaring di dada anda, letakkan kaki anda di atas lantai, satu kaki tetap dengan pengembang. Pegang kaki dengan lancar dan bengkokkan pada sendi lutut. Senaman untuk setiap kaki 20 kali.
  4. Berjalan sepanjang empat dengan langkah yang lebar. Anda perlu bergerak dengan cara ini dengan sangat perlahan dan anda perlu mengambil langkah seluas mungkin. Tempoh latihan dari 5 hingga 30 minit.
  5. Berbaring di perut anda di bangku tinggi, memegang pinggirnya, turunkan kaki anda di bawah paras bangku, sedikit bengkok di lutut. Bergilir-gilir untuk mengangkat kaki, sambil menarik nafas panjang dan menarik nafas. Lakukan 10-20 kali, 2-3 set.

Mengenakan bayaran untuk warga tua

Semua latihan yang dijelaskan di bawah harus dilakukan di bilik berventilasi:

  1. Push-up dari permukaan tinggi (meja, kerusi, dinding, dll.). Membantu menguatkan otot-otot tulang belakang. Bersenam 5-6 kali.
  2. Memegang pemegang pintu, jongkok dengan lembut. Kaki harus mencapai sudut 90 darjah. Semasa melakukan komplek, jangan lupa menjaga postur badan anda dan menarik nafas dalam-dalam. Ulangi 5-10 kali, 2-3 set.
  3. Berbaring di atas bangku, tangan di belakang kepala anda, lakukan kenaikan kaki dengan lancar pada sudut 90 darjah, sambil tidak lupa untuk bernafas dengan betul. Lakukan 5-10 kali dalam 2 set.

Kesimpulannya

Anda boleh menjadi sihat dan bahagia pada usia berapa pun. Cukup sekadar mengawasi diet anda, dan juga meluangkan masa untuk gimnastik. Teknik yang dikembangkan oleh Dr. Bubnovsky sangat bagus untuk memperbaiki tulang belakang pada usia berapa pun.

Latihan tulang belakang pintar mengikut rebana

Universal expander SMARTELASTIC membolehkan anda menggantikan peralatan pemulihan besar di rumah dengan berkesan dan ditujukan terutamanya untuk mereka:

Siapa yang mahu menjaga tubuh mereka dalam keadaan bekerja dan sihat.

Yang menjalani rawatan di Pusat Kinesitherapy dan ingin mengekalkan hasil yang dicapai sendiri, tetapi tidak berpeluang mengunjungi Pusat ini secara berkala.

Set pengembang "Sihat kembali"

Set ini bertujuan untuk melakukan satu set latihan mengikut kaedah Dr. Bubnovsky. Satu set tiub elastik tambahan memungkinkan untuk mewujudkan ketahanan yang lebih lancar untuk kedua-dua anggota badan sekaligus.
Lebih banyak...

RUB 3,450.00

Expander-crossover "Punggung sihat padat"

Set ini dicirikan oleh kebolehpercayaan yang tinggi dan jangka hayat yang panjang. Jumlah tali yang berpasangan, sepanjang 83 cm, membolehkan anda melakukan latihan yang paling banyak untuk semua kumpulan otot.
Lebih banyak...

RUB 4.150.00

Tali kaki

Tali kaki direka untuk latihan otot kaki yang sengit.

Tidak seperti tali pergelangan kaki, tali kaki tidak menyebabkan sakit pada kaki semasa melakukan senaman berat, yang paling penting bagi orang yang mempunyai penyakit pada kaki bawah.

Juga, tali pada kaki membantu mengagihkan beban dengan betul pada otot yang dilatih di sepanjang lintasan pergerakan, menjadikan latihan lebih selesa.

Tali pinggang hendaklah dipakai secara eksklusif pada kasut sukan.

Elemen penetapan tambahan

Elemen pembetulan tambahan akan membantu anda berlatih dengan pengedar hampir di mana sahaja; di rumah atau dalam perjalanan perniagaan, di gimnasium atau tempat sukan luar. Lebih lanjut mengenai cara memperbaiki pengembang >>>

Latihan kinesitherapy di rumah

Semua orang tahu bahawa sistem muskuloskeletal tidak dapat disembuhkan dan disimpan dalam keadaan baik hanya dengan ubat-ubatan dan operasi. Proses pemulihan memerlukan latihan terapi khusus..

Dr. Bubnovsky telah mengembangkan kaedah unik berdasarkan kinesitherapy, yang intinya adalah rawatan bukan pembedahan dan pemulihan sendi dan tulang belakang dengan melakukan latihan yang dipilih dengan betul pada simulator khas mengikut urutan, kelangsungan dan intensiti yang betul..

Teknik ini juga merangkumi pengembangan teknik pernafasan, prosedur air, pemakanan yang betul.

Proses latihan terdiri daripada beban kekuatan bergantian yang mengepam dan menguatkan otot, dan regangan, yang mengembangkan keanjalan otot..

Laman web kami menyajikan satu set latihan asas tanpa beban paksi pada tulang belakang, termasuk dalam sistem perubatan Dr. Bubnovsky.

Prinsip utama latihan adalah ketekalan dan sistematik. Dianjurkan untuk mengurangkan beban dan menyukarkan latihan secara beransur-ansur. Kesannya dirasakan tidak lama lagi: rasa sakit, kekejangan hilang, nada otot meningkat, dan keadaan emosi bertambah baik

Cuba semua latihan terlebih dahulu dan pilih yang paling sesuai dengan anda, bergantung pada tujuan latihan, ciri-ciri individu, komorbiditi dan usia..

Sebelum melakukan latihan, baca dengan teliti penerangan dan cadangannya..

Sebelum anda mula bersenam dengan jalur rintangan SMARTELASTIC, baca maklumat penting berikut:

Pelajari dengan teliti peraturan asas operasi dan penjagaan pengedar. Kaji cadangan untuk bersenam dengan simulator. Latihan dengan pengembang memiliki banyak persamaan dengan latihan simulator, tetapi juga mempunyai ciri tersendiri yang penting untuk diketahui agar dapat memperoleh hasil dan kesenangan yang maksimum dari latihan. Maklumat lanjut >>>

Untuk melakukan semua latihan yang disajikan di laman web ini mengikut sistem Bubnovsky, sebagai tambahan kepada tiga perkara utama untuk memasang pengembang ke dinding: 10 cm dari lantai, pada paras dada dan pada tahap lengan yang terentang, satu lagi ditambah - pada tahap 50 cm dari lantai. Lebih lanjut mengenai cara memperbaiki pengembang >>>.

Sebelum memulakan senaman dengan pengedar, berjumpa dengan doktor anda. Ini sangat penting bagi mereka yang jelas mempunyai masalah kesihatan..

Latihan Bubnovsky di rumah adalah latihan terapi yang berkesan untuk tulang belakang, sendi dan leher. Panduan gambar + video

Berjuta-juta tahun yang lalu, ketika monyet pertama meluruskan dan mulai berjalan dengan dua kaki, dia menjatuhkan duri berjuta-juta manusia untuk melakukan kerja yang sukar..

Punggung lurus adalah kekuatan kita, tetapi pada masa yang sama, ketika memimpin imej yang salah, dan kelemahan kita.

Terdapat puluhan penyakit dan masalah belakang yang berbeza. Mereka boleh disebabkan oleh kecederaan mekanikal, kelainan genetik, atau penyakit yang diperoleh..

Satu perkara di dalamnya selalu tidak berubah, ini adalah kesakitan yang menemani seseorang di mana-mana, dan tidak membiarkannya pergi walaupun di tempat tidur..

Latihan Dr Bubnovsky di rumah dapat melegakan simptom dan juga dapat menyingkirkan masalah pelajar.

Intipati teknik

Menurut Bubnovsky, latihan untuk tulang belakang di rumah semestinya merangkumi pergerakan aktif. Ini adalah kunci untuk menghilangkan masalah yang berkaitan dengan sistem muskuloskeletal..

Kelasnya tanpa latihan merangkumi latihan kekuatan dan regangan otot..

Latihan yang mencukupi meningkatkan peredaran darah ke seluruh badan, yang membolehkan anda menyingkirkan kesesakan darah dan keradangan.

Doktor percaya bahawa keradangan yang berkembang secara aktif dengan gaya hidup yang tidak aktif adalah penyebab kesakitan tajam pada pesakit.

Latihan belakang di rumah Bubnovsky berkembang secara bebas ketika dia berada di kerusi roda setelah kemalangan teruk.

Dengan menerapkan dan mengembangkan tekniknya, dia dapat pulih sendiri dan memutuskan untuk menolong orang lain melakukannya.

Dia mengenal pasti petunjuk utama yang harus diikuti, seperti:

  • pengukuhan sistem muskuloskeletal;
  • normalisasi sistem kardiovaskular;
  • menghilangkan beban yang tidak perlu dari tulang belakang;
  • peningkatan peredaran darah dan pemeliharaan tisu dalaman.

Kelebihan teknik ini adalah:

  • pemilihan latihan yang mengambil kira ciri setiap bahagian badan;
  • walaupun beban pada semua tendon, otot dan sendi;
  • peningkatan peredaran darah dan pengawetan dalam badan;
  • normalisasi tahap hormon, yang membawa kepada peningkatan mood;
  • peningkatan fleksibiliti;
  • kelas boleh dijalankan di gim dan di rumah.

Semua latihan Bubnovsky dapat dilakukan dengan pengembara di rumah. Ini akan meningkatkan kepantasan pemulihan dengan pendekatan penggunaan yang mencukupi..

Kaedah mendalilkan

Latihan bukan satu-satunya perkara yang dicadangkan oleh doktor anda. Mereka adalah elemen penting, tanpanya pemulihan mungkin tidak berlaku..

Pernafasan yang betul

Alat pernafasan adalah alat yang membolehkan anda mempercepat pemulihan sistem saraf..

Proses pernafasan sedar dan tidak sedar. Itu terletak di sempadan yang belum dapat dilalui oleh manusia dengan bebas.

Nafas adalah jambatan yang melaluinya kita dapat mempengaruhi bawah sedar.

Oleh itu, anda perlu memerhatikan bagaimana anda bernafas. Ini harus dilakukan dengan perlahan, cuba mengawal setiap nafas..

Memperbaiki diet dan meningkatkan pengambilan cecair

Gaya hidup moden menjadikan seseorang melupakan pemakanan sihat. Untuk mengejar masa, kita mengambil makanan ringan dan makanan tidak seimbang. Ini membawa kepada pengumpulan garam dalam badan dan kekurangan vitamin..

Oleh itu, disarankan untuk memulakan makan makanan yang mengandungi makro dan mikronutrien yang paling penting..

Selain itu, dehidrasi dapat menyebabkan darah menebal dan melambatkan proses pemulihan. Oleh itu, anda perlu minum sekurang-kurangnya 2 liter air bersih setiap hari..

Berenang

Hampir semua doktor mengesyorkan mengunjungi kolam renang. Ciri aktiviti jenis ini adalah kerja semua otot di badan, tetapi pada masa yang sama beban dikeluarkan sepenuhnya dari tulang belakang..

Ini membolehkan anda menguatkan rangka otot batang tanpa risiko kerosakan atau ketegangan tulang belakang dan saraf..

Di samping itu, prosedur air biasa membantu meningkatkan imuniti, yang memberi kesan yang baik terhadap kelajuan pemulihan..

Cara melakukan latihan

Mereka yang memutuskan untuk mula melakukan latihan Bubnovsky di rumah harus memulakan dengan latihan paling mudah..

Tempoh pertama rawatan adalah adaptif. Ini bertujuan untuk penguatan awal otot dan tendon, yang akan menanggung beban utama pada awal latihan..

Doktor mengesyorkan pada waktu pagi, tanpa tergesa-gesa, untuk bangun dari tempat tidur, membuat pergerakan yang paling mudah di tempat tidur, untuk menyiapkan badan untuk bekerja.

Set senaman tidur

  • Berbaring telentang, mulailah gerakan bergantian dengan jari kaki dari anda, sedikit usaha, jari kaki ke arah anda.
  • Mulakan selekoh kaki dengan kaki anda sedikit terpisah. Anda perlu menggunakan sedikit kekuatan untuk bersandar lebih banyak, tetapi jangan berlebihan..
  • Picit jari kaki dan ratakan.
  • Bergiliran menarik tumit ke otot gluteal semasa anda meluncur di sepanjang katil..
  • Dengan lutut dibengkokkan, ratakan sehingga anda boleh memiringkan pinggul ke dalam. Bengkokkan kaki anda secara bergantian, cuba menyentuh tempat tidur dengan lutut anda.
  • Cuba sampaikan lutut ke dagu dengan satu lutut, sambil biarkan kaki yang lain tetap pegun.

Latihan ini mengikut kaedah Bubnovsky di rumah harus dilakukan 10-20 kali, bergantung pada tahap kesakitan. Sekiranya mereka dibuat untuk pencegahan, anda boleh menambah jumlahnya..

Kelas penuh

Setelah peringkat pertama di tempat tidur selesai, anda boleh memulakan latihan yang lebih serius..

Dalam kes ini, anda perlu memulakan dengan yang terkecil. Keghairahan yang berlebihan sering menyebabkan kemerosotan keadaan pesakit.

Oleh itu, anda mesti melakukan kompleks asas terlebih dahulu, secara beransur-ansur menghubungkan latihan yang lebih sukar dengannya..

Turunkan punggung ke tumit (jika boleh), mulailah menarik nafas dalam-dalam, yang harus diakhiri dengan pernafasan yang tajam.

Berbaring di sebelah anda, bersandar di lantai dengan tangan anda menekannya, dan dengan yang berada di atas, cuba sampai ke lutut. Anda boleh mengangkat badan, bersandar pada tangan yang ditekan ke lantai.

Berjaga-jaga dan lutut bersama. Angkat kaki anda yang rata dari lantai, mulailah mengibaskan punggung anda ke satu arah, dan kaki anda ke arah yang lain.

Berdiri tegak dengan lengan anda selebar bahu. Semasa anda menarik nafas, angkat tangan anda di hadapan anda ke paras mata. Semasa anda menghembuskan nafas, tekuk perlahan lutut anda, turunkan telapak tangan anda. Semasa menyedut, luruskan dan ulangi urutannya.

Di Internet anda dapat menemui pelbagai video latihan Bubnovsky di rumah, yang menunjukkan teknik persembahan dengan jelas.

Kesimpulannya

Latihan Bubnovsky di rumah membetulkan hernia, osteochondrosis, dan reaksi keradangan di tulang belakang. Ini adalah peluang terbaik untuk kembali ke kehidupan normal bagi mereka yang biasa dengan ketidakselesaan harian yang berkaitan dengan sakit belakang..

Pelaksanaan secara teratur, menurut pencipta teknik, tidak hanya akan menghilangkan gejala, tetapi juga menyembuhkan beberapa penyakit.

Ini membolehkan kami dengan yakin mengesyorkan pelaksanaan teknik ini kepada semua orang yang menderita sakit di tulang belakang, dan untuk mencegahnya..

Kelebihan besar latihan di atas adalah kesederhanaan pelaksanaannya dan kemungkinan melaksanakannya di rumah, tanpa peralatan tambahan..

Kaedah Kinesitherapy Dr. Bubnovsky. Cadangan untuk pelbagai penyakit.

Pada masa kini, pelbagai penyakit dan disfungsi tulang belakang semakin berleluasa. Tetapi, walaupun begitu, sukar untuk mencari doktor profesional dan berpengetahuan yang memahami cara menghilangkan penyebab masalah tulang belakang di rumah..

Doktor dan pakar pemulihan M.S.Bubnovsky

Sergey Mikhailovich Bubnovsky mencipta kaedah unik untuk merawat patologi sistem muskuloskeletal - kinesitherapy. Teknik ini membolehkan anda mengembalikan kemampuan bekerja dan melegakan kesakitan. Ia membantu meletakkan pesakit yang sebelumnya dianggap putus asa tanpa pembedahan atau ubat..

Kinesitherapist pertama

Sejarah pembentukan kinesitherapist pertama di dunia sangat mengagumkan. Semuanya bermula dengan kemalangan kereta di mana Sergei Bubnovsky ditimpa ketika berkhidmat dalam tentera. Doktor mengembalikannya dari keadaan kematian klinikal, tetapi akibat kecederaan yang diterimanya, Sergei Mikhailovich hanya dapat berjalan di tongkat. Namun, pemuda itu tidak menyerah, tetapi memasuki institusi perubatan, di mana dia dengan cemerlang mengetahui bagaimana fungsi tubuh manusia. Pengetahuan yang diperoleh oleh S.M. Bubnovsky melekat pada dirinya sendiri, dan kemudian berusaha menolong orang lain. Oleh itu, walaupun dalam tempoh latihan, kemasyhuran seorang doktor datang kepadanya, yang memberikan harapan dan sembuh tanpa pembedahan..

Setelah menamatkan pengajian di dua institusi pendidikan tinggi, Sergei Mikhailovich memulakan kerjayanya dengan bekerja dengan orang yang tidak seimbang dari segi mental di Kashchenko, kemudian menjadi ketua doktor sekolah asrama neuropsikiatri. Kemudian dia bekerja dengan pasukan ski Rusia. Selama ini, dia terus mengembangkan dan memperbaiki tekniknya, yang kemudian mendapat nama kinesitherapy..

Prinsip asas kaedah rawatan dan pemulihan Bubnovsky

Kaedah Sergei Bubnovsky bekerja dengan pesakit adalah gabungan latihan praktikal (budaya fizikal dan latihan meningkatkan kesihatan) dengan latihan teori. Pesakit mula memahami bahawa bukan tulang yang menyakitinya, tetapi otot spasmodik, terlatih, yang tidak memerlukan istirahat sepenuhnya, tetapi pergerakan tepat dan tepat. Ini akan mengajar otot anda untuk berfungsi dengan baik. Seseorang belajar bagaimana menguruskan keadaan kesihatannya dengan menggunakan simulator khas. Latihan sedemikian melegakan tulang belakang dan sendi, sambil mengepam dan menguatkan otot. Apabila digabungkan dengan rawatan fisioterapi, hasil yang luar biasa dapat dicapai. Prosedur terapi magnet, yang kini boleh digunakan di rumah menggunakan peranti mudah alih AMT-01, sangat membantu..

Perlu diperhatikan bahawa teknik ini memungkinkan untuk menerapkan pendekatan individu kepada pasien, sesuai dengan keadaan umum kesehatannya, tahap kecergasan fizikal dan penyakit bersamaan..

Keberkesanan kaedah

Perlu diperhatikan bahawa kaedah kinesitherapy berkesan untuk pelbagai penyakit: osteochondrosis, arthrosis, hernia intervertebral, sciatica, coxarthrosis, pelbagai kecederaan, asma, bronkitis kronik, selesema, migrain.

Sebagai tambahan kepada konsultasi tatap muka, Sergei Bubnovsky mempopularkan metodologinya dengan bantuan buku, di mana latihan dijelaskan secara terperinci dan jawapan kepada soalan yang menjadi perhatian pembaca. Juga, pusat-pusat kesihatan yang diberi nama telah dibuka di banyak bandar di Rusia..

Latihan Bubnovsky

Sebelum memulakan senaman, ingat perkara berikut:

  • anda perlu bersenam setiap hari dengan kesihatan yang normal;
  • antara kelas dan makan terakhir, jeda sekurang-kurangnya 2 jam diperlukan;
  • Sebelum gimnastik, pastikan memanaskan badan untuk memanaskan otot anda. Contohnya, menguli tangan, lutut, dan lain-lain dengan gerakan bulat;
  • ingat untuk bernafas dalam-dalam;
  • selepas latihan anda perlu mandi dan berehat. Makan makanan kaya protein dalam masa satu jam untuk membina otot.

Dr. Bubnovsky percaya bahawa badan perlu disembuhkan secara menyeluruh. Aktiviti fizikal sahaja tidak mencukupi. Keberkesanan gimnastik akan meningkat jika anda cenderung berada di luar rumah, tidur di bilik berventilasi, melakukan senaman pagi setiap hari, berjalan kaki tanpa alas kaki, minum cukup cecair, berhenti merokok dan minum, makan makanan sihat, gunakan sauna dan mandi kontras.

Sekiranya terdapat ketidakselesaan serius dari kelas, maka penggunaan magnetoterapi, anda boleh menggunakan alat terapi magnesium mudah alih (AMT-01) di rumah, membantu melegakan ketegangan otot dan memulihkan sendi selepas bersenam (anda perlu berjumpa doktor). Sakit yang teruk - hentikan senaman dengan segera dan berjumpa doktor.. Mungkin anda memerlukan pendekatan yang lebih lembut.

Set latihan Bubnovsky untuk sakit di tulang belakang

  • Kami meneruskan keempat-empat: dengan "langkah" peregangan kami bergerak di sekitar rumah selama 520 minit. (lengan dan kaki yang bertentangan bergerak ke depan, kemudian sebaliknya).
  • Kami mengayunkan akhbar. Dan P - di belakang, bengkokkan kaki anda, tekan tumit anda dengan baik ke lantai, tangan - di kunci di belakang kepala anda. Ke kawasan lumbar - sejuk (penahan sakit dan peningkatan peredaran mikro). Anda boleh membekukan sedikit air dalam botol PET setengah liter dan memotong ais yang dihasilkan dengan tukul. Menghembuskan nafas - kita merobek bilah bahu dari lantai dan menarik lutut ke perut dan menyentuhnya dengan siku kita.
  • Bagi mereka yang merasa sukar, anda hanya boleh mengangkat lengan dan kaki, hanya dengan menyentuh siku kanan ke lutut kiri dan sebaliknya. Ulangi 10-50 kali. Boleh diganti dengan jambatan separuh.
  • Jambatan separuh. Dan P adalah sama, hanya kita meletakkan tangan di sepanjang badan. Semasa menghembus nafas, angkat pelvis setinggi mungkin dengan punggung yang diperah dan kembali ke IP. Keluarkan botol ais jika cair. Sekiranya 2-3 pengulangan menyebabkan kesakitan teruk di kawasan pelvis dan lumbal, anda mesti menanggungnya. Ulangi 5-10 pendekatan 2-3 kali sehari. Minum sedikit air setiap masa.
  • Regangan. Dan P: berdiri, kaki lebih lebar daripada lebar bahu. Semasa anda menghembuskan nafas, kami bergiliran membongkok dengan punggung lurus: pertama ke kanan, kemudian ke kaki kiri. Ia dibenarkan untuk menghembuskan nafas beberapa kali dalam setiap kecondongan. Kami melakukannya beberapa kali sehari setiap hari, berusaha membongkok lebih rendah sehingga jari-jari kita menyentuh jari kaki kita. Untuk maju: bersandar ke hadapan, bungkus tumit dengan tangan anda, dan lihat di belakang anda. Pegang pada kedudukan akhir selama 2-5 s.
  • Angkat lutut pada bar mendatar. Kami mengambil dan turun dari bangku simpanan. Bergantung pada bar mendatar dengan badan lurus. Menghembus rasa sakit di tulang belakang lumbar dan tarik kaki ke perut, bengkokkan di lutut. Lebih sukar adalah menaikkan kaki yang diluruskan. Ulangi 8-10 kali. Lebih sesuai untuk lelaki.

Set latihan Bubnovsky untuk osteochondrosis

Pergerakan paling sederhana untuk osteochondrosis di leher (20-40 kali):

  • kepala mengangguk;
  • kepala condong ke kanan / kiri;
  • putaran bulat kepala di kedua arah (lancar);
  • lihat bahu kiri dan, dengan lancar memutar kepalanya, mengalihkan pandangan ke kanan;
  • dari posisi duduk, cuba letakkan kepala di kaki anda yang bengkok di lutut, sentuh dengan dahi anda. Bekukan selama 30 saat. Sekiranya boleh, lakukan dengan tetulang. Dumbbells sesuai: lelaki hingga 3 kg, wanita hingga 1.5 kg. Berdiri dengan dumbbell, ulangi - 10 kali.
  • kita meletakkan tangan kita dibengkokkan ke siku sehingga dumbbell berada di paras kepala, perlahan-lahan menggerakkan lengan kita ke atas, meluruskan sepenuhnya, menyambungkannya dengan cara yang sama dan perlahan-lahan menurunkannya;
  • kita berpusing dengan tangan lurus ke belakang dan ke belakang;
  • lengan bengkok pada paras dada dan paru-paru gantian - tinju. Berhenti tanpa tersentak, dengan lancar, dengan kesakitan yang teruk, kerana akibatnya beban berlebihan pada tulang belakang serviks sukar untuk diramalkan: saraf dari otak melintas di sini.

Dengan osteochondrosis di kawasan lumbar, gimnastik dilakukan berbaring di belakang, berdiri dan "pada semua empat", pengulangan 20 kali:

  • SP pada keempat-empat, sambil menghirup, lengkungkan punggung anda, sambil menghembus nafas - turunkan ke bawah.
  • pada keempat-empat, gerakkan badan sejauh mungkin ke depan (tanpa membengkokkan lengan) dan ke belakang.
  • berbaring di punggung, semasa anda menghembuskan nafas, angkat pelvis dengan lembut (seberapa banyak yang anda boleh), sambil menghirup, turunkan dengan perlahan;
  • tekan di bahagian belakang (lihat kompleks untuk sakit belakang);
  • penarik pada bar mendatar.
  • berlatih dengan alat pembesar atau pembalut getah, menekan salah satu hujungnya dengan kaki ke lantai.

Set latihan Bubnovsky untuk hernia intervertebral

  • "Kucing". Pada keempat-empat, kembali lurus. Tarik nafas dalam-dalam. Semasa menghembuskan nafas maksimum, bulatkan punggung selama beberapa saat dan kembali ke posisi awal. Menarik nafas. Semasa anda menghembuskan nafas, ada baiknya melenturkan punggung ke bawah. Hingga 20 pengulangan ke atas dan ke bawah.
  • Berjalan dengan punggung. Duduk di lantai, punggung dan kaki lurus, lengan di dada. Pada otot gluteal, berjalan 10 kali meter ke depan dan ke belakang.
  • "Sebuah basikal". Di bahagian belakang, dengan punggung bawah kami menekan lantai, lengan selari dengan badan. Angkat kaki anda pada sudut yang betul dan "pedal" selama kira-kira satu minit.
  • Berbaring di perut anda, tarik lengan anda ke hadapan. Tarik nafas, semasa menghembus nafas, koyakkan dada dan tangan kanan dari lantai, ke posisi awal dan tarik nafas. Semasa menghembus nafas, ulangi dengan tangan kiri. 8 kali dengan setiap tangan.
  • Kami berdiri tegak, tangan diangkat. Dengan lancar dan tanpa tergesa-gesa kami membongkok ke hadapan, cuba mencapai lantai dengan telapak tangan kami. Di bahagian bawah, kita merehatkan punggung, menekan perut dan dada ke kaki. Ulangi 10 kali.

Latihan Bubnovsky untuk skoliosis tulang belakang

  • Kami berlutut, penekanan diberikan pada lengan yang diluruskan, dan mata kami memandang di hadapan kami. Tarik nafas, turunkan punggung ke kaki, bengkok ke hadapan - tarik nafas. Sehingga 12 pengulangan;
  • SP adalah sama: angkat dagu, lutut bersama, kaki di atas lantai. Turunkan pelvis ke kiri dengan lancar sehingga sakit dan ke kanan (15 kali). Lutut dan kaki tidak boleh terkoyak dari lantai;
  • IP: Di punggung, kaki bersama-sama, bengkok di lutut, lengan di sepanjang badan dan bergantian lutut ke setiap sisi dengan lancar. Kami mengambil satu kaki dengan kedua tangan dan, semasa kita menghembuskan nafas, tarik ke perut, ganti kaki dan 15-20 kali lagi.
  • Lutut bersama, dagu diangkat dan dorong ke atas dari lantai dengan menghembus nafas semasa mengangkat. Lakukan 2-3 set.

Latihan Bubnovsky untuk leher

Biasa untuk semua latihan: ruj. kedudukan - duduk dengan punggung lurus, kepala lurus, tangan di lutut, bergerak dengan lancar, tanpa tersentak, ketika memusingkan kepala selama 15 saat. kita menahan ketegangan, pandangan selalu mengikut arah kepala.

  • "Metronome". Kami sampai perlahan, telinga ke bahu, sebisa mungkin, berhenti.
  • "Musim bunga". Tekan dagu ke leher, rentangkan bahagian atas kepala ke atas. Selepas 15 saat ke kedudukan permulaan dan 15 saat. menarik dagu ke atas tanpa membuang kepala ke belakang.
  • "Angsa" atau "kepala di bawah sayap." Kami menarik dagu ke hadapan dan ke arah ketiak di busur.
  • "Lihat ke langit". Perlahan-lahan putar kepala kita ke sisi sehingga berhenti, sedikit menaikkan dagu kita.
  • "Heron". Pada mulanya, sebarkan dan angkat lengan sedikit, angkat kembali sepenuhnya, rentangkan dagu ke atas, seperti burung yang lepas landas.

Gimnastik Bubnovsky untuk sendi lutut

  • Ikat ais hancur ke lutut dengan kain. Berdiri di atas lutut dengan sokongan dan berjalan dari 2 hingga 15 langkah, bergantung pada intensiti kesakitan.
  • Kami berlutut dan turun di tumit, memegang sokongan, dengan "menghembuskan nafas" kesakitan dari sendi: "Ha!" Kami memperbaiki kedudukan 520s. Ia dibenarkan meletakkan karpet atau roller di bawah lutut.
  • Duduk di lantai, rentangkan kaki ke hadapan, pegang kaki dan tarik ibu jari ke arah anda. Meregangkan otot dan ligamen bahagian belakang kaki menormalkan pemakanan dan peredaran darah di lutut.
  • Berdiri. Kaki sedikit lebih lebar daripada bahu, tangan memegang penyokong (pemegang pintu). Bahagian belakang lurus. Kami berjongkok sekurang-kurangnya 20 kali. Lebih baik dapatkan hingga 100 sehari.
  • Berbaring di perut anda, kami mengambil kaki dengan tangan dan menariknya ke punggung. Meregangkan bahagian depan paha.

Latihan pada simulator Bubnovsky

Pada simulator, otot pesakit berehat dan meregang kerana kedudukan yang digantung, mengurangkan beban di atasnya dan mengurangkan kesakitan. Apabila diregangkan, sendi menggosok lebih sedikit, dan risiko lelasan tulang rawan lebih rendah. Kargo dipilih secara individu.

  • Duduk di lantai, kami meletakkan kaki di dinding, memegang pegangan simulator, mengangkat tangan, bersandar ke hadapan. Tulang belakang harus diregangkan, punggung harus bengkok, dan bilah bahu harus menyatu.
  • SP sama, tangan di pemegang, lurus ke belakang dan tarik pemegang ke arah kita, membongkok siku.
  • Kami duduk dengan punggung ke simulator, memegang pegangan dengan tangan yang sakit dan mengangkatnya setinggi mungkin.
  • Langkah melintang atau pergerakan kaki. Ini menguatkan tulang belakang, meningkatkan peredaran darah di organ pelvis. Baik untuk masalah sakit puan.
  • Apabila punggung sakit, backbend berkesan (berdiri di atas empat).

Latihan Bubnovsky pada bola untuk tulang belakang

  • Kami duduk di atas bola fitball, lurus ke belakang, tanpa membongkok, tangan berlutut. Tarik kepala anda sehingga 10s.
  • Berhampiran dinding. Bola berada di bawah punggung, kaki lebih lebar daripada lebar bahu. Berjongkok dengan lancar, menggulung bola di bahagian belakang. Sehingga 5 kali. Sekiranya sakit, kita berhenti.
  • Dengan berdiri di atas dinding, kami sedikit melabuhkan punggung ke atas bola fitball, sedikit memutarnya ke kiri dan ke atas dan ke bawah. Mengeluarkan pengapit.
  • Kami berjalan dengan tangan, menyusun semula dengan lancar. Pada masa yang sama, kita terus meletakkan bola pada bola..

Latihan Bubnovsky dengan pengembang untuk tulang belakang

Jalur rintangan pintar elastik sangat sesuai untuk latihan. Mereka boleh diperbaiki dengan cara yang berbeza, kerana peranti ini dilengkapi dengan kunci khas:

  • Dengan fiksasi pengembang atas untuk semua kumpulan otot dorsal. Kami memasang pengembang pada sokongan yang boleh dipercayai (dinding, pintu) sedikit di atas kepala. Kami berdiri, belakang lurus, wajah melihat sokongan. Kami membawa pengembang di genggaman atas, melangkah ke belakang, menarik pengembang. Bengkokkan lutut sedikit dan condong ke hadapan. Semasa anda menghembuskan nafas, panjangkan pengembang ke pinggul. Lebih jauh ke asal. Jangan bengkokkan lengan anda.
  • Kami melekatkan pengembang dari bawah - di tingkat lantai. IP - berdiri menghadap sokongan. Kami memegang pegangan peluru dengan cengkaman atas. Kami bergerak ke tekanan sedikit. Luruskan punggung, luruskan bahu, luruskan dada sepenuhnya. Tarik nafas - tarik perlahan dan lancar simulator ke punggung bawah. Siku dekat dengan badan, badan sama rata. Jeda dan kembali ke IP.
  • Berbohong. Kami melekatkan pengembang ke titik bawah. Kami berbaring di atas tikar, menghadap ke atas, mahkota kepala - ke sokongan. Tarik pengembang, lengan dibengkokkan di siku, dan kaki di lutut. Kami mengetatkan kaki dengan kuat di lantai. Lebih baik kasut. Kami perlahan-lahan menggerakkan tangan ke atas, ke depan, ke IP.

Latihan pemulihan Bubnovsky untuk patah tulang belakang

Pesakit berbaring di atas katil

  • Pasangkan telapak tangan anda ke penumbuk. Tarik jari kaki ke arah anda, sambil menekuk lengan;
  • Tapak tangan di pinggul. Tanpa mengangkat kaki dari lantai, tarik kaki anda ke badan, bengkokkan ke lutut. Pada gilirannya, sekarang ke kanan, kemudian ke kiri;
  • Telapak tangan ke bahu, putar dengan tangan;
  • Tangan kiri berada di perut, tangan kanan berada di dada. Kami perlahan-lahan menyedut secara mendalam. Sokong pergerakan dada dengan tangan anda untuk mengelakkan kesakitan.
  • Nafas perlahan-lahan untuk berehat.

Latihan tulang belakang pintar mengikut rebana

Latihan tulang belakang pintar mengikut rebana

"Kembali sihat"

set latihan dengan pengembara
untuk menguatkan korset otot dan postur yang betul
tanpa beban paksi pada tulang belakang dan sendi

Universal expander SMARTELASTIC membolehkan anda menggantikan peralatan pemulihan besar di rumah dengan berkesan dan ditujukan terutamanya untuk mereka:

Siapa yang mahu menjaga tubuh mereka dalam keadaan bekerja dan sihat.

Yang menjalani rawatan di Pusat Kinesitherapy dan ingin mengekalkan hasil yang dicapai sendiri, tetapi tidak berpeluang mengunjungi Pusat ini secara berkala.

Set pengembang "Sihat kembali"

Set ini bertujuan untuk melakukan satu set latihan mengikut kaedah Dr. Bubnovsky. Satu set tiub elastik tambahan memungkinkan untuk mewujudkan ketahanan yang lebih lancar untuk kedua-dua anggota badan sekaligus.
Lebih banyak...

RUB 3,250.00

Expander-crossover "Punggung sihat padat"

Set ini dicirikan oleh kebolehpercayaan yang tinggi dan jangka hayat yang panjang. Jumlah tali yang berpasangan, sepanjang 83 cm, membolehkan anda melakukan latihan yang paling banyak untuk semua kumpulan otot.
Lebih banyak...

RUB 3,850.00

Tali kaki

Tali kaki direka untuk latihan otot kaki yang sengit.

Tidak seperti tali pergelangan kaki, tali kaki tidak menyebabkan sakit pada kaki semasa melakukan senaman berat, yang paling penting bagi orang yang mempunyai penyakit pada kaki bawah.

Juga, tali pada kaki membantu mengagihkan beban dengan betul pada otot yang dilatih di sepanjang lintasan pergerakan, menjadikan latihan lebih selesa.

Tali pinggang hendaklah dipakai secara eksklusif pada kasut sukan.

Elemen penetapan tambahan

Elemen pembetulan tambahan akan membantu anda berlatih dengan pengedar hampir di mana sahaja; di rumah atau dalam perjalanan perniagaan, di gimnasium atau tempat sukan luar. Lebih lanjut mengenai cara memperbaiki pengembang >>>

Latihan kinesitherapy di rumah

Semua orang tahu bahawa sistem muskuloskeletal tidak dapat disembuhkan dan disimpan dalam keadaan baik hanya dengan ubat-ubatan dan operasi. Proses pemulihan memerlukan latihan terapi khusus..

Dr. Bubnovsky telah mengembangkan kaedah unik berdasarkan kinesitherapy, yang intinya adalah rawatan bukan pembedahan dan pemulihan sendi dan tulang belakang dengan melakukan latihan yang dipilih dengan betul pada simulator khas mengikut urutan, kelangsungan dan intensiti yang betul..

Teknik ini juga merangkumi pengembangan teknik pernafasan, prosedur air, pemakanan yang betul.

Proses latihan terdiri daripada beban kekuatan bergantian yang mengepam dan menguatkan otot, dan regangan, yang mengembangkan keanjalan otot..

Laman web kami menyajikan satu set latihan asas tanpa beban paksi pada tulang belakang, termasuk dalam sistem perubatan Dr. Bubnovsky.

Prinsip utama latihan adalah ketekalan dan sistematik. Dianjurkan untuk mengurangkan beban dan menyukarkan latihan secara beransur-ansur. Kesannya dirasakan tidak lama lagi: rasa sakit, kekejangan hilang, nada otot meningkat, dan keadaan emosi bertambah baik

Cuba semua latihan terlebih dahulu dan pilih yang paling sesuai dengan anda, bergantung pada tujuan latihan, ciri-ciri individu, komorbiditi dan usia..

Sebelum melakukan latihan, baca dengan teliti penerangan dan cadangannya..

Sebelum anda mula bersenam dengan jalur rintangan SMARTELASTIC, baca maklumat penting berikut:

Pelajari dengan teliti peraturan asas operasi dan penjagaan pengedar. Kaji cadangan untuk bersenam dengan simulator. Latihan dengan pengembang memiliki banyak persamaan dengan latihan simulator, tetapi juga mempunyai ciri tersendiri yang penting untuk diketahui agar dapat memperoleh hasil dan kesenangan yang maksimum dari latihan. Maklumat lanjut >>>

Untuk melakukan semua latihan yang disajikan di laman web ini mengikut sistem Bubnovsky, sebagai tambahan kepada tiga perkara utama untuk memasang pengembang ke dinding: 10 cm dari lantai, pada paras dada dan pada tahap lengan yang terentang, satu lagi ditambah - pada tahap 50 cm dari lantai. Lebih lanjut mengenai cara memperbaiki pengembang >>>.

Sebelum memulakan senaman dengan pengedar, berjumpa dengan doktor anda. Ini sangat penting bagi mereka yang jelas mempunyai masalah kesihatan..

Sebelum anda memulakan latihan dengan pengembara

Sebelum anda memulakan latihan dengan pelatih eksplan cerdas, pastikan anda membaca peraturan operasi dan maklumat mengenai cara bekerja dengan pengembang yang disajikan dalam bahagian ini dengan teliti..

Latihan dengan pengembang getah banyak persamaan dengan latihan dengan berat percuma dan simulator pegun, tetapi juga mempunyai ciri tersendiri yang penting untuk diketahui untuk mendapatkan hasil maksimum dan menikmati latihan..

Peraturan operasi dan penyelenggaraan

Simulator smartelastic direka secara optimum untuk keselamatan, tetapi ingat bahawa ini bukan mainan, tetapi peralatan sukan yang serius. Simulator ini bertujuan untuk orang dewasa dan remaja dan harus digunakan secara eksklusif untuk tujuan yang dimaksudkan - melakukan senam gimnastik.

Patuhi peraturan keselamatan berikut semasa bekerja dengan simulator:

Sebelum memulakan program senaman, berjumpa dengan doktor anda. Terutama penting bagi orang yang mempunyai masalah kesihatan yang diketahui.

Orang kurang upaya (orang kurang upaya) boleh menggunakan simulator hanya di bawah pengawasan pakar atau doktor yang berkelayakan.

Sentiasa memakai pakaian dan kasut sukan yang sesuai semasa bersenam.

Sentiasa memanaskan badan sebelum menggunakan mesin untuk memanaskan badan dengan betul.

Sentiasa periksa pelekap dinding, klip, tiub elastik, pegangan, tali sebelum berhati-hati. Sekiranya anda menemui retakan, luka atau tanda kehausan lain, ganti komponen yang rosak. Jangan sekali-kali mengendalikan treadmill jika tidak berfungsi dengan betul..

Jangan letakkan objek tajam di sekitar mesin.

Jangan meregangkan tiub elastik untuk memberikan tekanan yang maksimum. Pilih diameter atau bilangan tabung yang betul untuk latihan untuk menghasilkan beban yang diperlukan.

Dengan penyimpanan dan penjagaan yang betul, pengembang anda akan melayani anda selama bertahun-tahun tanpa kehilangan kualiti penggunanya (keanjalan, kekuatan, warna). Simpan pengembang di tempat kering pada suhu bilik, jauh dari sinar matahari langsung dan sumber panas.

Sebelum memulakan latihan biasa, pertama sekali, tentukan matlamat latihan anda. Bergantung pada tujuan, satu set latihan, tahap beban dan bilangan pengulangan yang berkesan dipilih.

Sekiranya tujuan anda adalah untuk menurunkan berat badan, menguatkan otot, meningkatkan postur dan fleksibiliti, maka satu set latihan dipilih untuk semua kumpulan otot dengan penekanan pada bidang yang bermasalah - tekan, dada, kaki, punggung, lengan atau bahu.
Pastikan memulakan latihan anda dengan pemanasan selama 7-10 minit, termasuk latihan aerobik dan kardio..
Tempoh latihan utama adalah 15-30 minit.
Bangunkan senaman anda supaya perkara pertama yang perlu dilakukan adalah melatih otot terbesar - kaki dan punggung.
Lakukan latihan dengan kadar yang pantas, sambil cuba berhenti sebentar pada saat pengecutan otot maksimum.
Bilangan pengulangan optimum setiap latihan 15-20 kali dengan selang antara set 30 saat.
Selesaikan senaman anda dengan senaman regangan dan pernafasan.

Sekiranya matlamat anda adalah untuk membina kekuatan dan jisim otot, maka latihan ini berdasarkan prinsip yang sama seperti dalam latihan dengan berat bebas..

Mulakan senaman anda dengan pemanasan 10-15 minit, termasuk senaman aerobik, kardio, beban ringan, dan regangan.
Tempoh latihan utama adalah 20-30 minit.
Bangunkan senaman anda supaya perkara pertama yang perlu dilakukan adalah melatih otot terbesar - kaki dan punggung.
Lakukan senaman dengan perlahan, tegangkan otot dengan baik. Setelah mencapai pengecutan otot maksimum, buat jeda kedua, kemudian kembali dengan lancar ke posisi awal.

Bilangan pengulangan yang diperlukan bagi setiap latihan untuk membina jisim otot adalah 6-15 dengan selang waktu antara set 60-90 saat.
Sekiranya anda melakukan kurang dari 6 repetisi, maka anda akan mengembangkan kekuatan, dan jika anda melakukan lebih dari 15, maka anda akan mengembangkan daya tahan otot..
Selesaikan senaman anda dengan senaman regangan dan pernafasan.

Ingatlah untuk meningkatkan tahap latihan atau latihan anda sekurang-kurangnya sedikit setiap minggu untuk mencapai hasil yang anda mahukan. Penambahan tiub kuning pada rintangan operasi sangat sesuai untuk tujuan ini..

Cara memilih daya tahan pengembang

Pilihan ketahanan kerja yang betul adalah kunci keberkesanan latihan. Sama seperti dalam latihan dengan berat percuma, latihan yang berbeza dengan pengembang memerlukan tahap ketahanan beban yang berbeza.

Mencari ketahanan bekerja adalah matlamat utama latihan pertama..

Latihan dengan jalur rintangan mempunyai ciri khas tersendiri - beban pada otot meningkat ketika elemen elastik meregang. Oleh itu, adalah mustahak untuk menyesuaikan ketegangan awal tabung elastik dengan betul untuk memanfaatkan sepenuhnya latihan. Ketegangan tiub ringan tanpa kendur dianggap betul..

Juga, jangan meningkatkan rintangan dengan meregangkan tiub terlalu jauh pada kedudukan permulaan. Tukar tiub ke tiub tahan tinggi..

Bergantung pada kaedah penetapan dan jenis latihan, ketegangan awal pengembara dicapai dengan cara berikut:

semasa memasang ke dinding atau pintu, pilih jarak yang betul dari titik lekapan

betul - ketegangan ringan pada tiub elastik

salah - ketegangan tidak mencukupi

salah - terlalu ketat

apabila pengembang dipasang dengan kaki ke lantai, panjang pengembang diubah dengan mengubah jarak antara kaki atau dengan satu putaran tiub di sekitar kaki.

Mulakan dengan senaman ringan untuk menguasai teknik. Kemudian tambah beban sedikit dengan menambahkan tiub elastik tambahan atau menggantikan tiub dengan yang lain dengan lebih banyak rintangan. Oleh itu, temui rintangan seperti itu, dengan sukar anda lakukan, tetapi dengan teknik yang betul, lakukan 10-12 pengulangan dalam pendekatan atau 18-20, bergantung pada tujuan latihan. Lebih daripada 10-12 pengulangan latihan tidak akan cukup kuat. Ini adalah ketahanan kerja anda.

Banyak pemula, yang berusaha untuk bekerja dengan daya tahan maksimum, tidak dapat menyelesaikan pergerakan hingga akhir, atau ketika melakukan latihan, mereka secara tidak sengaja menggunakan otot yang mana latihan ini tidak dimaksudkan sama sekali, menafikan semua usaha mereka.

Salah satu penyebab utama kelainan jantung pada usia 40 tahun di sekurang-kurangnya 50% peminat bina badan adalah "salah bernafas" semasa latihan kekuatan.

Ya, menahan nafas sambil menegangkan meningkatkan kekuatan, tetapi pada masa yang sama, ia memberi kesan yang sangat negatif pada otot jantung.

Sekiranya anda melakukan 1-2 ulangan dalam satu set, kesan negatif ini adalah jangka pendek dan tidak membawa kepada perkembangan penyakit kardiovaskular. Walau bagaimanapun, set multi-rep mempunyai akibat yang sangat berbeza. Kesan kumulatif atau kumulatif pengaruh negatif terhadap kesihatan atlet ditunjukkan, kemungkinan perkembangan penyakit arteri koronari, aritmia dan banyak gangguan jantung yang kompleks.
Paling teruk, menahan nafas membawa kepada peningkatan tekanan darah dengan segera. Lama kelamaan, tekanan darah tinggi menjadi simptom yang berterusan, merosot menjadi hipertensi dan menyebabkan strok dan serangan jantung.

Pernafasan "menyekat" (regangan) membawa kepada melemahnya aliran darah pada otot yang bekerja. Oksigen adalah agen penting untuk pertumbuhan otot. Semakin banyak oksigen dalam darah, semakin baik. Menahan nafas dengan kerap semasa latihan kekuatan menurunkan tahap oksigen darah ke tahap minimum ketika mengalami pening.

Dan ini tidak hanya berlaku untuk latihan di gimnasium. Semasa melakukan kerja keras, jangan menahan nafas pada saat genting, tetapi, sebaliknya, hembuskan nafas dengan kuat.

Semasa kelas, awasi pernafasan anda sepanjang masa sehingga anda mengikut irama automatiknya. Semasa satu pengulangan, anda perlu melakukan satu penyedutan-penyedutan penuh.
Secara teknikal adalah betul untuk menarik nafas sebelum permulaan pengulangan pertama, menghembuskan nafas pada fasa tegangan maksimum dan menarik nafas pada fasa negatif pergerakan.

Bersenam dengan pengembang untuk otot belakang

Latihan belakang dengan pengembara sejagat

Latihan belakang dengan gelung getah

Posisi permulaan: Betulkan pengembang dengan penjepit ke dinding di kedudukan atas dan kencangkan hujung tiub elastik atau beberapa tiub ke kedua pegangan.
Berdiri menghadap dinding dan ambil pegangan pengembang dengan cengkaman atas anda. Dengan tangan anda terentang di depan anda, jauhkan dari dinding pada jarak sedikit ketegangan pada tiub elastik. Bengkokkan lutut sedikit dan sedikit, 15-30 °, condongkan badan anda ke hadapan.

Latihan: Semasa menghembuskan nafas, tarik pegangan pengembang ke pinggul anda dengan lengan lurus yang licin. Jeda sebentar. Dengan lancar kembali ke posisi awal semasa menyedut..

Petua Latihan: Pastikan tangan anda hampir lurus (sedikit bengkok di siku) sepanjang set. Semakin anda melenturkan lengan, semakin banyak beban utama dialihkan dari bahagian bawah ke bahagian atas. Pergerakan berlaku secara eksklusif pada sendi bahu. Semua bahagian badan yang lain tidak bergerak. Bahagian belakang lurus. Dada terbentang.
Gunakan beban yang agak ringan. Rintangan tinggi memprovokasi lenturan lengan di siku, yang mengurangkan beban pada otot latissimus.

Beban permulaan yang disyorkan: tiub lelaki - biru atau biru + merah, wanita - tiub merah atau merah + hijau.

Tarik pengembang lengan lurus

Kedudukan awal: Betulkan pengembang dengan kait ke dinding (pintu) di kedudukan atas dan kencangkan kedua-dua hujung tiub elastik atau beberapa tiub ke satu pemegang.
Berdiri di sebelah dinding dan ambil pegangan pengembang dengan satu tangan dengan cengkaman atas anda. Panjangkan lengan anda ke sisi dan jauhkan dari dinding pada jarak sedikit ketegangan pada tiub elastik. Lebar bahu kaki terpisah. Badan lurus. Dada terbentang.

Latihan: Semasa menghembuskan nafas, tarik pegangan pengembang ke paha anda dengan tangan lurus yang lurus. Jeda sebentar. Dengan lancar kembali ke posisi awal sambil menyedut..

Petua Latihan: Pastikan lengan anda hampir lurus (sedikit bengkok di siku) sepanjang set.
Gunakan beban yang agak ringan. Rintangan hebat memprovokasi lenturan lengan di siku, termasuk bisep, yang mengurangkan beban pada otot latissimus.

Beban permulaan yang disyorkan: lelaki - tiub merah atau merah + hijau, wanita - tiub hijau.

Menarik pengembang ke dada dalam keadaan berdiri

Kedudukan permulaan: Kunci pengembang dengan klip ke dinding pada paras dada dan klip hujung tiub elastik atau beberapa tiub ke kedua pegangan.
Berdiri menghadap dinding dan ambil pegangan pengembang dengan cengkaman atas anda. Jauhkan dari dinding pada jarak sedikit ketegangan pada tiub elastik. Bengkokkan lutut anda. Luruskan punggung sepenuhnya, luruskan dada.

Latihan: Semasa anda menghembuskan nafas, tarik perlahan pegangan pengembang ke arah dada, gerakkan siku ke belakang dan ke sisi. Apabila pegangan pengedar berada di paras bahu, berhenti sebentar dan ketatkan lagi. Tarik pengembang secara eksklusif dengan otot belakang dan bahu. Semasa menyedut, kembali dengan lancar ke kedudukan awal..

Petua Latihan: Semakin jauh punggung anda menggerakkan siku, semakin banyak otot punggung anda terlibat..
Kekalkan lengkungan semula jadi tulang belakang sepanjang latihan (punggung sedikit melengkung di punggung bawah, dan dada diluruskan). Jangan sekali-kali membulatkan punggung atau membongkok (atau membongkok) di bahagian bawah belakang..

Beban permulaan yang disyorkan: lelaki - tiub biru + merah atau biru + merah, wanita - tiub merah atau merah + hijau.

Tarik pengembang ke tali pinggang

Kedudukan awal: Betulkan pengembang dengan penjepit ke dinding di posisi bawah dan kencangkan hujung tiub elastik atau beberapa tiub ke kedua pegangan.
Berdiri menghadap dinding dan ambil pegangan pengembang dengan cengkaman atas anda. Dengan lengan dilanjutkan ke depan, jauhkan dari dinding pada jarak sedikit ketegangan pada tiub elastik. Luruskan punggung, luruskan bahu dan dada.

Latihan: Semasa anda menghembuskan nafas, tarik pegangan pengembang ke pinggang dengan gerakan yang kuat tetapi lancar. Cobalah untuk menjaga siku anda sedekat mungkin dengan batang tubuh anda, tariknya lurus ke belakang. Sebaik sahaja pegangan berada berdekatan dengan perut, siku dibawa ke belakang sebanyak mungkin, berhenti sebentar. Dengan lancar kembali ke posisi awal semasa menyedut..

Petua Latihan: Jaga punggung anda lurus dan jaga lengkungan sedikit di punggung bawah. Cuba untuk memastikan badan anda tidak bergerak semasa tarikan. Penyimpangan batang tubuh dari kedudukan menegak mestilah minimum. Tarik pengembang dengan otot punggung anda, bukan punggung bawah dan bisep anda (ini berlaku ketika anda bersandar, berusaha untuk menolong seluruh badan anda).

Beban permulaan yang disyorkan: lelaki - tiub biru + merah atau biru + merah, wanita - tiub merah atau merah + hijau.

Duduk tarik pengembang ke dada

Posisi permulaan: Betulkan pengembang dengan penjepit ke dinding di kedudukan atas dan kencangkan hujung tiub elastik atau beberapa tiub ke kedua pemegang.
Duduk di lantai menghadap ke dinding dan ambil pegangan pengembang dengan cengkaman atas anda. Bengkokkan lutut dan letakkan kaki dengan kuat di lantai atau dinding (gunakan kasut sukan). Condongkan badan anda ke belakang untuk mengetatkan tiub elastik. Kencangkan psoas dan pertahankan kedudukan badan ini hingga akhir set.

Latihan: Semasa anda menghembuskan nafas, tarik perlahan pegangan pengembang ke arah dada anda, gerakkan siku ke belakang dan ke sisi. Apabila pegangan pengedar berada di paras bahu, berhenti sebentar dan ketatkan lagi. Tarik pengembang secara eksklusif dengan otot belakang dan bahu. Semasa menyedut, kembali dengan lancar ke kedudukan awal..

Petua Latihan: Semakin jauh punggung anda menggerakkan siku, semakin banyak otot punggung anda terlibat..
Pertahankan lengkungan semula jadi tulang belakang sepanjang latihan (punggung sedikit melengkung di punggung bawah, dan dada diluruskan).

Beban permulaan yang disyorkan: lelaki - tiub biru + merah atau biru + merah, wanita - tiub merah atau merah + hijau.

Tarik pengembang bawah

Kedudukan awal: Betulkan pengembang dengan penjepit ke dinding di posisi atas dan kencangkan hujung tiub elastik atau beberapa tiub ke dua pegangan atau tali.
Berdiri menghadap dinding dan ambil pegangan pengembang dengan cengkaman atas anda. Dengan tangan terentang di depan anda, jauhkan dari dinding pada jarak sedikit ketegangan pada tiub elastik. Turunkan satu lutut, dan letakkan kaki yang lain, bengkok di lutut pada sudut 90 darjah, letakkan di depan dan letakkan seluruh kaki anda dengan kuat di atas lantai (gunakan kasut sukan). Condongkan batang badan ke hadapan sehingga bahagian belakang, kepala, lengan dan tiub elastik pengembang berada dalam satah yang sama.

Melakukan senaman: Semasa menghembuskan nafas, tarik perlahan pegangan pengembang ke bawah dengan tangan anda, sementara siku cenderung ke arah badan dengan lengkungan, bilah bahu disatukan. Setelah tangan anda berada di paras leher anda, berhenti sebentar. Semasa menyedut, kembali dengan lancar ke kedudukan awal..

Petua Senaman: Sekiranya anda merasa sering melakukan kerja tangan semasa latihan ini, ia akan menunjukkan prestasi yang salah. Cuba buat otot belakang anda. Anda seharusnya dapat merasakan otot latissimus, rhomboid, dan trapezius dan bahagian bawahnya..
Lebih baik mengurangkan daya tahan terlebih dahulu pada separuh dan rasakan bagaimana otot yang ada latihan ini, dan kemudian pilih daya tahan anda.
Pada titik teratas, kita melengkung siku, tetapi tidak melonggarkan tali bahu.
Tetap lurus punggung sepanjang latihan..

Beban permulaan yang disyorkan: lelaki - tiub hitam atau biru, wanita - tiub merah.

Gimnastik Dr Bubnovsky untuk tulang belakang

Apakah kaedah Bubnovsky untuk tulang belakang?

Apakah intipati kaedah tersebut? Perkara utama di sini adalah rawatan sendi dan tulang belakang dengan bantuan pergerakan. Kaedah ini dipanggil kinesitherapy..

Intipati kaedah Dr. Bubnovsky dan martabat gimnastik terapeutik

Kelebihan gimnastik terapeutik Bubnovsky:

  • Dengan mengambil kira semua ciri tubuh manusia.
  • Beban seragam pada otot, sendi, vertebra dan ligamen.
  • Membekalkan nutrien, oksigen ke otot dan tisu.
  • Peningkatan proses metabolik pada tisu dan otot.
  • Memberi tenaga, semangat dan mood yang baik.
  • Peningkatan mobiliti, keanjalan, nada dan penampilan sendi, otot, vertebra.
  • Latihan boleh dilakukan secara bebas di rumah.

Kontraindikasi untuk latihan Bubnovsky

Kaedah Bubnovsky membantu walaupun dalam kes-kes yang paling tidak ada harapan. Latihan unik ini adalah ubat yang berkesan untuk melawan penyakit tulang belakang yang serius. Walau bagaimanapun, anda harus selalu ingat bahawa seluruh kompleks gimnastik ini dibina berdasarkan beban kuasa, oleh itu kaedah rawatan ini juga mempunyai beberapa kontraindikasi. Lihat lebih jauh.

  • Anda baru menjalani pembedahan.
  • Ligamen atau pecah tendon telah berlaku.
  • Onkologi.
  • Orang tersebut berada dalam keadaan pra-infark atau pra-stroke.

Bilakah gimnastik ini boleh digunakan?

Sistem latihan Bubnovsky boleh digunakan bukan hanya untuk punggung dan melegakan sakit di tulang belakang, tetapi juga dalam banyak kes lain. Sistem ini berjaya digunakan untuk mencegah serangan jantung dan strok, untuk rawatan penyakit vena, misalnya, urat varikos pada wanita, dengan bantuan sistem ini, banyak penyakit saluran pernafasan dapat disembuhkan dengan jayanya. Penyakit organ dalaman, sistem pembiakan, penyakit wanita - semua ini dapat disembuhkan dengan kaedah Bubnovsky. Berikut adalah beberapa petunjuk untuk digunakan:

  • hernia dan patah tulang belakang, mencubit saraf ruang tulang belakang, pertumbuhan pada tulang belakang;
  • kehelan sendi, keradangan tendon, nekrosis sendi pinggul;
  • prostatitis, keradangan ovari, disfungsi seksual, buasir;
  • berat badan dan simpanan lemak yang berlebihan;
  • peninggalan pelbagai organ dalaman;
  • migrain, sakit kepala, gangguan mental.

Senaman pagi atau satu set latihan selepas tidur

Berbaring telentang dengan tangan anda dilipat pada jahitan di sepanjang badan anda; Rentangkan kaki anda sedikit lebih sempit daripada jarak bahu. Jauhkan jari kaki yang besar dari anda dan kemudian ke arah anda.

Memulakan kedudukan seperti dalam latihan 1. Sekarang bawa kaki anda bersatu dan terpisah. Tujuan: Letakkan ibu jari anda di atas helaian.

Kedudukan permulaan adalah sama. Putar kaki anda satu demi satu mengikut arah jam dan lawan jam.

Kekal di posisi permulaan. Bayangkan bahawa anda menekan bola kecil dengan jari kaki, dan kemudian tiba-tiba melepaskannya, meluruskan dan melebarkan jari anda.

Berbaring telentang, letakkan tangan anda di sepanjang badan. Meluncur pada helaian, tarik tumit ke punggung dan kembalikan ke kedudukan semula dengan gerakan gelongsor yang sama..

Tetap dalam keadaan terlentang dengan tangan anda di sisi anda. Bengkokkan kaki anda di lutut untuk membentuk sudut yang tidak jelas. Pada setiap kaki, tarik jari kaki dengan kuat ke arah anda sehingga pelvis bergerak..

Tetap berbaring di belakang anda dengan tangan di sisi anda, telapak tangan menghadap ke bawah. Kaki harus selebar bahu, agar tetap bengkok. Sama ada satu perkara atau yang lain, letakkan lutut ke dalam, cuba menyentuh helaian dengan paha dalaman anda.

Latihan ini kadang-kadang dipanggil jambatan gluteal. Ia berkesan untuk sembelit, buasir dan penyakit lain. Sebagai tambahan kepada rawatan, ia membolehkan anda mengepam punggung dan kaki. Berbaring telentang, pusingkan tangan, telapak tangan ke bawah, di jahitan. Bengkokkan kaki anda di lutut dan bawa kaki anda sedekat mungkin. Semasa anda menyedut, angkat punggung anda, tegangkan. Apabila dilakukan dengan betul pada titik tertinggi, punggung harus gemetar. Semasa anda menghembuskan nafas, perlahan-lahan turunkan diri anda..

Berbaring di punggung, meregangkan lengan dan kaki anda. Bengkokkan satu lutut, bungkus lengan anda dan tarik ke arah dada anda. Punggung boleh diangkat, tetapi kaki bebas tetap di atas katil dalam keadaan lurus. Tujuan: menyentuh dagu dengan lutut.

Kompleks latihan penghilang rasa sakit Bubnovsky untuk tulang belakang

1. Relaksasi dan lengkungan belakang.
Untuk melakukan latihan ini untuk tulang belakang menurut Bubnovsky, anda perlu berlutut, meletakkan telapak tangan anda di atas lantai. Perlahan-lahan melengkungkan punggung anda (menghembus nafas), bengkok semasa anda menarik nafas.
Latihan mesti dilakukan dengan lancar tanpa pergerakan secara tiba-tiba. Dianjurkan untuk melakukan 20 kali dalam satu pendekatan..

2. Meregangkan otot.
Untuk melakukannya, anda perlu menggunakan empat tahap. Panjangkan kaki kanan ke belakang dan duduk di kaki kiri anda. Seboleh-bolehnya, tarik kaki kiri ke hadapan, sambil jatuh ke bawah dan ke bawah.

Lakukan senaman sebanyak 20 kali, peregangan satu kaki, kemudian regangkan 20 kali yang lain. Dianjurkan untuk melakukan senaman dengan lancar tanpa tersentak, mengatasi sensasi yang menyakitkan.

3. Cerun.
Dengan berdiri di atas keempat-empat, anda perlu meregangkan badan anda sejauh mungkin ke depan, sambil tidak membengkokkan punggung bawah. Cuba simpan keseimbangan anda.

4. Meregangkan otot belakang.
Anda perlu duduk di atas keempat-empat, kemudian, lipat: semasa anda menghembuskan nafas, bengkokkan lengan ke siku dan condongkan badan anda ke lantai. Semasa menghembuskan nafas, anda perlu meluruskan lengan sambil duduk di tumit. Otot punggung dalam kedudukan ini mula meregang. Ulangi hingga 6 kali.

5. Tekan.
Berbaring telentang, bengkokkan lutut dan letakkan tangan di belakang kepala. Naikkan batang tubuh anda (hembus nafas) dan sentuh lutut dengan siku anda. Teruskan bersenam sehingga sensasi terbakar sedikit pada otot yang tegang. Beban secara beransur-ansur meningkat, mengatasi sensasi yang menyakitkan.

Untuk menjadikan kesan latihan lebih baik, dibenarkan meletakkan kompres dengan ais di bawah punggung bawah semasa melakukan.

6. "Jambatan separuh".
Berbaring di punggung dan letakkan lengan di sepanjang batang tubuh anda. Semasa anda menghembuskan nafas, angkat pelvis anda setinggi mungkin. Buat "jambatan separuh". Semasa menghirup, turunkan pelvis. Anda boleh melakukan senaman sehingga 30 kali.

Latihan tulang belakang pintar mengikut rebana

Pengembara sejagat

SMARTELASTIK

dirancang untuk melakukan latihan untuk semua kumpulan otot dengan kemungkinan peraturan tahap beban lancar.
Ini adalah penyelesaian yang murah tetapi sangat berkesan untuk sesiapa sahaja yang berminat membina otot, membakar kalori tambahan, atau hanya kekal cergas..

Set pengembang "Basic", muatan 42 kg.

RUB 2,200.00

Set pengembang "Optima", memuat hingga 64 kg.

RUB 2 650.00

Set pengembang "MAX", muat 92 kg. "

RUB3,350.00

Untuk siapa pengembang?

Ini terutama bagi mereka yang suka atau bersenam di rumah. Bagi mereka yang ingin mengunjungi kelab kecergasan, tetapi kerana keadaan tertentu tidak dapat melakukannya dengan kerap. Seseorang sangat sibuk di tempat kerja dan mempunyai hari kerja yang panjang, seseorang mempunyai terlalu banyak kerisauan keluarga, dan seseorang tidak mempunyai cukup wang untuk membeli langganan.

Bagi mereka yang lebih suka berlatih dengan berat percuma dan ingin memberi dorongan baru untuk proses latihan mereka. Jalur rintangan pintar yang elastik akan membantu anda mengolah kebanyakan kumpulan otot dengan lebih cekap dan mendalam. Latihan dengan "getah" memberikan beban berterusan pada otot tanpa apa yang disebut "bintik buta", tidak seperti, misalnya, latihan dengan dumbbell. Dalam kes ini, beban pada otot terus meningkat dan mencapai nilai maksimum pada akhir pengecutan otot, yang lebih penting untuk penjanaan kekuatan otot.

Bagi mereka yang prihatin dengan sosok mereka, pengembara akan membantu menurunkan berat badan, mengubah bentuk badan dan pada masa yang sama menikmati senaman.
Seperti yang anda ketahui, gabungan senamrobik dengan latihan kekuatan adalah pilihan terbaik bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan, kerana latihan kekuatan menjadikan otot lebih kuat dan kuat. Dan semakin banyak otot yang dimiliki seseorang, semakin baik tubuh membakar lemak..

Sudut, lintasan, dan jarak gerakan dalam latihan dengan jalur rintangan tidak terbatas, tidak seperti latihan dengan berat bebas dan pada mesin blok, di mana jarak pergerakan dibatasi oleh hukum graviti (naik atau turun). Ini adalah salah satu sebab mengapa latihan dengan band perlawanan sangat popular di kalangan atlet profesional di seluruh dunia. Anda dapat memperbanyak pergerakan asas dengan cepat untuk pelbagai sukan (tenis, tinju, seni mempertahankan diri, bermain ski, berenang, melempar cengkerang, dll.)

Bagi mereka yang berlatih Pilates dan Yoga di rumah. Kelancaran peningkatan beban, yang disediakan oleh elemen elastik pengembang, adalah syarat yang diperlukan ketika melakukan banyak latihan sesuai dengan sistem Pilates. Latihan ini meningkatkan pergerakan tulang belakang dan sendi, dan meningkatkan keanjalan otot dan kelenturan seluruh badan..

Latihan senaman memberikan latihan otot yang optimum dengan tekanan minimum pada sendi dan tisu penghubung, dan juga mengecualikan kemungkinan terkehel dan keseleo. Ketepatan dan keselamatan dos daya tahan menjadikan jalur rintangan pintar sangat diperlukan untuk pemulihan pesakit dan atlet setelah kecederaan sistem muskuloskeletal..

Tiub elastik

Tiub elastik berfungsi sebagai elemen elastik pengembang yang menimbulkan beban ketika menentang pergerakan. Ini adalah komponen yang paling penting dan kualiti keseluruhan sistem bergantung pada kualitinya..
Tiub elastik untuk smartelastic dihasilkan dari lateks cecair Malaysia menggunakan teknologi canggih untuk mencapai keanjalan dan ketahanan tertinggi..

Semua tiub mempunyai panjang sama 145 cm dan ketebalan antara satu sama lain. Semakin tebal tiub, semakin banyak tekanan yang dihasilkan.

Karbin

Carabiner ringan yang selesa dilekatkan dengan selamat pada hujung setiap tiub elastik.
Carabiner terbuat dari aluminium tahan lama, yang digunakan dalam pembuatan peralatan rigging dan climbing. Cangkuk jepit membolehkan anda memasang tiub dengan mudah ke aksesori pengembang dan titik lekapan dan memilih tahap beban yang diinginkan

Pengapit untuk pengembara

Komponen kedua yang menjadikan smartelastic expander menjadi serba boleh adalah penahan. Terima kasih kepada peranti ini, anda boleh memasang alat pengembang ke dinding atau pintu mana pun dengan selamat. Dengan melampirkan pengembang, anda boleh membuat banyak latihan kekuatan, yang tidak mungkin dilakukan tanpa titik lekapan.
Peranti ini diperbuat daripada pita nilon yang sangat kuat yang dapat menahan beban yang sangat besar. Satu hujung pita dibuat dalam bentuk gelung, dilapisi dengan bahan lembut agar tidak merosakkan tiub lateks, dan di ujung yang lain ada elemen penetapan. Ini sama ada carabiner untuk dipasang di dinding atau roda lembut untuk pintu.

Penahan pintu untuk pengembang

Pengapit dinding untuk pengembang

Pemegang Expander

Pegangan pengembang cerdas telah dirancang khas untuk menahan beban yang paling kuat sambil tetap selesa untuk bersenam. Pegangannya terbuat dari plastik tahan lama, mempunyai bentuk yang nyaman digenggam, dan mempunyai lapisan lembut di luar yang mencegah tangan tergelincir semasa bersenam. Cincin O yang besar dilekatkan dengan kuat pada tali yang kuat, membolehkan beberapa tiub lateks dipasang pada masa yang sama.

  • Untuk pemegang hak cipta
  • dasar privasi

© 2020
Perhatian! Maklumat yang diterbitkan di laman web ini hanya untuk tujuan maklumat dan bukan cadangan untuk digunakan. Pastikan anda berunding dengan doktor anda!