Beg sinovial sendi bahu

Siku

Sebilangan besar bursa sinovial terletak di sekitar sendi, yang membentuk alat gelongsor pembentukan otot-tendon.

Yang paling kekal dan berhubung dengan rongga sendi adalah subscapularis bursa, bursa subtendinea m. subscapularis, dan berbaring lebih dangkal, di atasnya, beg subkorakoid, bursa m. coracobrachialis. Tidak jarang kedua-dua beg ini bergabung..

Pada dasarnya, bursa boleh dianggap sebagai penonjolan ekstra artikular dari membran sinovial sendi bahu. Terdapat satu lagi penonjolan membran sinovial - intertubercular. Penjelmaan sinovial menutupi tendon kepala panjang bisep brachii, memanjang dari skapula melalui seluruh rongga sendi bahu, dan boleh sampai ke leher pembedahan humerus.

Pada tahap tuberus humerus yang lebih besar dan lebih rendah, tendon melintas di alur di antara mereka, ditutup di depan selubung sinovial dengan serat tendon m. subscapularis, m. infraspinatus dan m. teres minor.

Di depan, di luar dan di belakang, sendi bahu menutup, tanpa bergabung dengan kapsul, m. deltoideus. Di bawahnya, di ruang selular subdeltoid, terdapat juga beg sinovial. Terutama, di atas tuber besar humerus, di atas tendon m. supraspinatus, terdapat beg sinovial subdeltoid, dan di bawah proses akromial terdapat satu beg subakromial. Kadang-kadang mereka bergabung untuk membentuk kantung subdeltoid biasa..

Ikatan neurovaskular aksila, a. et v. axillare dengan saraf sekitarnya, terletak secara mediasi dari prosesus coracoideus dan m. coracobrachialis. Lokasinya diambil kira semasa mengakses sendi dari depan.

Cara penyebaran proses bernanah pada sendi bahu.

Tisu subdeltoid yang mengelilingi sendi bahu disebut "periartikular" dan berfungsi sebagai tempat keradangan kronik sendi dan penyebaran periarthritis purulen.

Dengan artritis purulen pada sendi bahu, subscapularis juga terlibat dalam proses dan sering menerobos, memungkinkan nanah mengalir ke sarung otot-obstruktif dari subscapularis.

Penglibatan dalam proses bursa m. coracobrachialis dan penembusan seterusnya menyebabkan kebocoran nanah ke fossa axillary dan ke ruang sel subtrapezoid.

Oleh kerana penutup ketat dari penonjolan antara tuberkular oleh tendon, nanah jarang menerobosnya. Sekiranya ini berlaku, nanah mengalir ke ruang selular anterior bahu dengan kebocoran sekunder di sepanjang bundel neurovaskular.

Rawatan bursitis sendi bahu (keradangan bursa bahu)

Bursitis (lat. Bursa "beg") adalah keradangan yang menyakitkan pada beg periartikular bahu. Bursae terletak berhampiran dengan sendi untuk mengimbangi tekanan mekanikal yang tinggi antara tulang dan tisu lain. Bursa terbesar tubuh manusia (Bursa subakromialis atau bursa subacromial) terletak di bahu. Penyebab keradangannya boleh menjadi patologi pelbagai struktur struktur kompleks sendi bahu. Bahu boleh meradang kerana munculnya tunjang tulang dari proses akomial klavikula (acromion) atau perubahan struktur pada tendon supraspinatus (contohnya deposit kalsium dan pecah). Biasanya, kecederaan ini disebabkan oleh kecederaan traumatik atau tekanan yang berlebihan. Kesakitan sering muncul secara beransur-ansur, seperti mengangkat lengan. Sekiranya seseorang tidak mementingkan ini dan terus memikul bahu, rasa sakit semakin meningkat dan gejala seperti bengkak dan terlalu panas muncul. Dalam kebanyakan kes, doktor menjalankan rawatan konservatif untuk bursitis bahu. Ahli terapi bahu yang berpengalaman mengesyorkan rehat, ubat anti-radang, dan rawatan biologi berdasarkan teknologi selular. Jarang sekali, klinik menjalankan rawatan pembedahan dengan menghilangkan bursa yang meradang..

Apa itu radang pada bursa sendi bahu?

Semasa bursitis menyakitkan, terdapat pembengkakan di kawasan sendi bahu dan peningkatan kapsul sendi, memprovokasi tekanan pada tisu berdekatan. Bursa itu sendiri adalah rongga berbentuk celah elastik yang dipenuhi dengan cecair sinovial yang dapat mengubah bentuknya antara otot, tendon dan struktur tulang. Sebagai tambahan, bursa memberikan pergerakan yang tidak menyakitkan dari pelbagai tendon, tulang dan otot dalam sendi yang sangat mudah bergerak tanpa geseran. Bursitis di bahu pada dasarnya adalah keradangan bursa yang terletak di antara kepala humerus dan akromion. Selain itu, bursitis adalah penyebab sakit tikaman yang paling biasa di lengan. Bursa subakromial adalah bursa terbesar dalam tubuh manusia, yang paling sering mengalami keradangan dari pelbagai jenis. Doktor menggunakan istilah "subacromial" atau "subacromial" bursitis apabila kawasan di bawah akromion klavikula (acromion) menjadi radang.

Anatomi Bahu: Kedudukan kantung periartikular di bawah acromion

Keradangan beg periartikular sendi bahu dicirikan oleh pembengkakan di kawasan bursa subakromial yang terletak di bawah acromion. Otot, ligamen, tendon dan bursa, iaitu tisu lembut bahu, saling berdekatan. Oleh itu, bursa terbesar memastikan kesihatan tendon supraspinatus - tendon antara skapula dan kepala bahu. Dengan beban yang berlebihan pada kawasan subakromial, karena mengangkat lengan di atas kepala, tekanan juga diberikan pada tendon otot supraspinatus, yang sering menyebabkan keradangan dan sakit di bahu.

Gejala: Sakit bahu semasa menaikkan lengan ke atas

Kesakitan yang disebabkan oleh bursitis sendi bahu bermula secara beransur-ansur dan meningkat bergantung pada sifat pergerakannya. Sebagai peraturan, pada awal bursitis, pesakit mengadu ketidakselesaan ketika mengangkat tangan ke atas..

Sekiranya pesakit tidak mementingkan keluhannya dan terus menjalani kehidupan normal, rasa sakit secara beransur-ansur menjadi semakin kuat. Sekiranya sendi bahu mula sakit secara tiba-tiba, maka penyebabnya kemungkinan besar bukan bursitis. Pakar yang merawat sendi bahu sangat mengesyorkan agar tidak memuat bahu. Jika tidak, rasa sakit akan menjadi semakin kuat dan akan membawa anda kesulitan walaupun dalam keadaan rehat. Kerentanan bahu yang meningkat terhadap tekanan boleh menyebabkan kesakitan teruk pada waktu malam. Sekiranya pesakit tidur di bahu yang tidak sihat, kesakitan menembak dapat membangunkannya.

Kelembutan bahu dari bursitis sering disertai dengan kelembutan di bahagian luar bahu.

Apabila jarak pergerakan sendi bahu benar-benar habis, pesakit merasakan sensasi kesemutan yang tidak menyenangkan di bahu. Sensasi seperti itu diperhatikan ketika seseorang mengangkat tangan di atas kepalanya untuk, misalnya, mengeringkan kepalanya, menyisir rambutnya atau memakai jaket. Orang yang selalu tidur di sisi mereka juga merasakan kesan negatif dari bursitis, kerana semasa tidur, tekanan diberikan pada bahu yang sakit pada kantung mukus yang meradang. Itulah sebabnya bursitis sendi bahu adalah penyakit yang tidak menyenangkan..

Pergerakan bahu yang berulang dan berulang hanya meningkatkan kesakitan. Kerana bursitis, rasa sakit dapat memancar ke arah luar bahu hingga ke siku.

Tidak seperti bursitis lutut atau siku, keradangan bursa di bahu jarang menyebabkan edema luaran atau perubahan bentuk bahu itu sendiri..

Walau bagaimanapun, dengan keradangan membran mukus yang sangat teruk, pesakit mungkin mengalami kemerahan pada sendi bahu. Tanda-tanda yang tidak dapat dilihat ini terutamanya berkaitan dengan bursitis bakteria. Kadang kala suhu badan seseorang meningkat semasa bursitis. Bursitis bakteria dalam perubatan juga disebut "bursitis septik".

Penyebab bursitis sendi bahu

Beberapa faktor menyumbang kepada perkembangan bursitis sendi bahu..

Salah satu penyebab yang paling biasa adalah kerosakan pada struktur bahu (kecederaan). Kejatuhan atau lebam di bahu boleh menyebabkan pendarahan bursa dan keradangan mukosa. Walaupun pada hakikatnya seiring berjalannya waktu tubuh mengurangkan kandungan darah di bursa, keradangan membran mukus di bahagian luar membran mukus tetap lama. Oleh itu, dari kecederaan biasa, bursitis kronik dari bursa periartikular terbentuk. Doktor memanggil bentuk keradangan ini sebagai "bursitis traumatik".

Punca bursitis lain adalah tekanan berulang atau tekanan yang berlebihan pada bahu. Dalam kes ini, beg mukus menjadi radang akibat kecederaan ringan berulang, yang mengakibatkan hasil yang sama seperti pukulan dengan bahu di permukaan yang keras. Pelukis, perawat atau orang yang profesinya berkaitan dengan mengangkat tangan di atas kepala mereka menderita patologi ini lebih kerap daripada yang lain. Atlet melakukan pergerakan overhead yang kuat, seperti pemain tenis atau badminton, melaporkan gejala yang serupa..

Dengan bertambahnya usia, kemungkinan terjadinya bursitis akibat kecederaan traumatik atau aktiviti berlebihan meningkat.

Postur yang lemah adalah sebab lain untuk keradangan kantung bursal. Dengan lenturan badan yang kuat ke hadapan, bilah bahu membentang ke arah atas, yang menyempitkan ruang di bawah akomion. Sekiranya pesakit datang ke doktor dengan aduan seperti itu, maka dia didiagnosis dengan sindrom impingement pada sendi bahu dan dirujuk untuk rawatan. Sekiranya kawasan subakromial menyempit untuk waktu yang lama, tekanan mekanikal pada bursa periartikular subakromial dan radas tendon yang bertanggungjawab untuk mobiliti bahu (rotator cuff) meningkat. Interaksi faktor-faktor ini menyumbang kepada perkembangan proses keradangan di dalam bursa sinovial..

Bursitis yang disembuhkan jangka panjang juga boleh menyumbang kepada keradangan kantung bursal..

Gangguan metabolik pada sendi bahu juga boleh menyebabkan bursitis: Kalsifikasi lengan bawah (kalsifikasi tendon supraspinatus) sering berlaku serentak dengan bursitis. Deposit kalsium dalam tendon supraspinatus boleh menyebabkan pecahnya bursa subakromial yang berlebihan dan akibatnya keradangan bursa..

Untuk sindrom impingement, geseran tendon manset rotator terhadap acromion, yang disebut atap sendi bahu, adalah ciri. Di samping itu, semasa periarthritis brachioscapular, spurs tulang (osteophytes) terbentuk pada proses akomial klavikula, memprovokasi pecah dan keradangan membran mukus beg bahu..

Diagnosis dan pemeriksaan klinikal bursitis

Sebelum memulakan rawatan, pakar ortopedik melakukan beberapa siri pemeriksaan untuk mengecualikan sebab-sebab tertentu dari penyakit ini. Keradangan tendon, sindrom impingement atau arthrosis sendi bahu mempunyai simptom yang serupa. Dalam beberapa kes, patologi ini juga disertai dengan keradangan tambahan pada beg bahu periartikular. Oleh itu, ubat menunjukkan beberapa penyebab sakit bahu. Diagnostik canggih dan berkualiti tinggi di Gelenk Klinik di Freiburg, Jerman, mengenal pasti penyebab sakit bahu.

Anamnesis: perundingan diagnostik dengan doktor

Semasa anamnesis, membuat sejarah perubatan, doktor bertanya kepada pesakit beberapa soalan mengenai kesihatannya:

  • Penyakit masa lalu dan semasa
  • Keadaan am
  • Penyakit metabolik (mis. Diabetes, rematik atau gout)
  • Kemalangan atau kemalangan lain yang melibatkan kecederaan bahu
  • Beban dan kejutan yang berlebihan
  • Beban sukan dan ciri aktiviti profesional

Oleh itu, doktor mendapat gambaran lengkap mengenai kemungkinan kesan, kekurangan dan cadangan sendi bahu..

Pemeriksaan fizikal dan pemeriksaan klinikal

Semasa pemeriksaan, pakar bahu memberi perhatian khusus kepada aspek berikut:

  • Kelembutan terhadap tekanan (hipersensitiviti)
  • Bengkak
  • Hyperthermia dan perubahan warna kulit
  • Ciri-ciri postur

Ujian khas untuk menentukan kekuatan dan pergerakan lengan semasa bergerak ke arah yang berbeza menunjukkan kemungkinan berlakunya air mata dan kecederaan tendon.

Pengimejan bahu: ultrasound, sinar-X, MRI

Perubatan moden menawarkan beberapa kaedah diagnostik pengimejan, masing-masing menunjukkan aspek penyakit yang berbeza.

Pemeriksaan ultrabunyi (ultrasound)

Pemeriksaan pengimejan ultrasound menunjukkan pengumpulan cecair berlebihan di bursa sendi bahu, serta kecederaan ligamen dan tendon semasa pergerakan. Di samping itu, ultrasound menunjukkan pecah tendon dan deposit kalsium.

X-ray

X-ray tidak menunjukkan keadaan tisu lembut: gambar hanya menunjukkan kedudukan dan keadaan tulang sendi bahu. Gambar ini menunjukkan ruang yang cukup antara kepala humerus dan acromion. Ini menunjukkan bahawa sindrom impingement bukan penyebab keradangan kantung bursal. Ultrasound membolehkan doktor memeriksa otot, tendon, dan tisu lembut semasa bergerak. Di samping itu, pemeriksaan ultrasound memberikan maklumat mengenai kehadiran edema kerana pengumpulan lebihan cecair di bursa. Kecederaan dan keradangan tendon di bahu juga dapat dilihat selepas ultrasound.

MRI (Pengimejan Resonans Magnetik)

MRI (gambar perubatan tomografi) memberikan maklumat mengenai kecederaan tisu lembut, keradangan, dan perubahan struktur pada sendi bahu. Untuk rawatan bursitis, MRI bukan kaedah diagnostik utama. Sekiranya pesakit disyaki radang membran mukus, pakar klinik ortopedik terlebih dahulu melakukan ultrasound.

Sebelum mendiagnosis bursitis bahu dan memulakan rawatan, pemeriksaan pencitraan harus dilakukan untuk mengecualikan pecah tendon dan kecederaan tulang. MRI dilakukan hanya sekiranya terdapat bentuk bursitis yang rumit dan membantu membuat keputusan akhir mengenai bentuk rawatan penyakit yang paling tepat. Pencitraan resonans magnetik membantu memilih kaedah rawatan pembedahan yang betul dan bersiap untuk pembedahan.

Dalam kes sukar yang tidak bertindak balas terhadap rawatan konvensional, sangat penting untuk mengecualikan kecederaan seperti pecah tendon dan kecacatan tulang menggunakan diagnostik pencitraan. Pencitraan resonans magnetik (MRI) adalah salah satu kaedah terpenting untuk mendiagnosis bursitis bahu..

Analisis makmal darah dan cecair sendi

Gangguan pergerakan tidak selalu menjadi penyebab sakit bahu. Pesakit juga mungkin merasa tidak selesa di tangan kerana gangguan metabolik yang membatasi pergerakan dan menyebabkan kesakitan. Patologi seperti itu termasuk, misalnya, artritis reumatoid, penyakit autoimun yang meradang. Ujian darah menunjukkan adanya faktor reumatik, yang dapat mengesahkan artritis reumatoid. Di samping itu, ujian darah klinikal membantu mengecualikan jangkitan bakteria: Dengan peningkatan jumlah leukosit dalam darah, kemungkinan penyakit meningkat.

Rawatan konservatif bursitis bahu

Sebagai peraturan, keradangan beg periartikular bahu dirawat secara konservatif, iaitu tanpa pembedahan.

Rawatan rumah dan rawatan di rumah

Dalam kebanyakan kes, pesakit boleh menjalankan rawatan radang selaput lendir beg bahu dengan sendirinya. Walau bagaimanapun, jika kesakitan berterusan dan menjadi lebih teruk, anda harus segera berjumpa doktor. Walau apa pun, perhatikan bahawa ada risiko yang berkaitan dengan rawatan di rumah: Sekiranya anda menggunakan rawatan di rumah, anda mungkin terlepas beberapa kecederaan atau kelainan bahu yang penting..

  • Penyejuk penyejuk untuk sakit bahu akut.
  • Ubat-ubatan anti-radang (mis. Parasetamol atau ibuprofen)
  • Salap sukan (mis. Diclofenac)
  • Anti-radang dan penyejuk curd compress
  • Sapukan Garam Asetik ke Bahu

Dalam kebanyakan kes, rawatan bursitis pada sendi bahu dilakukan dengan bantuan ubat-ubatan nonsteroid yang melegakan kesakitan, NSAID. Di samping itu, pakar ortopedik mengesyorkan rehat dan penyejukan kompres untuk membantu memulihkan bahu. Dalam kes yang paling sukar, suntikan kortison hormon anti-radang, serta penghilang rasa sakit, dapat dengan segera menghentikan keradangan kantung periartikular dan sakit bahu yang berkaitan..

Rawatan fisioterapi dan biologi berdasarkan teknologi selular

Sekiranya rawatan ubat tidak membawa hasil yang diinginkan dan pesakit terus merasa sakit, doktor merujuknya ke terapi fizikal atau latihan fisioterapi. Salah satu keistimewaan utama pusat perubatan Jerman Gelenk Klinik di Freiburg adalah terapi peraturan berdasarkan teknologi sel. Penggunaan vibroterapi dalam amalan perubatan membantu merangsang metabolisme pada bursa sendi bahu yang meradang, yang membantu mengatasi keradangan dalam waktu sesingkat mungkin.

Pembedahan bahu invasif minimum untuk keradangan bursa periartikular

Hanya dalam kes-kes ketika rawatan perubatan bursitis pada sendi bahu, dan juga fisioterapi tidak berjaya dan orang itu terus merasa kesemutan di bahu, adakah perlu melakukan rawatan pembedahan bursitis subakromial. Kami menarik perhatian anda kepada kenyataan bahawa rawatan bursitis sendi bahu dilakukan dengan menggunakan teknik invasif minimal artoskopik. Operasi ini, di mana pakar bedah mengeluarkan kapsul sendi yang meradang sepenuhnya, dilakukan melalui apa yang disebut "lubang kunci".

Pembedahan tambahan semasa membuang bursa (bursektomi)

Sebagai tambahan kepada operasi, pakar memeriksa dan, jika perlu, memulakan rawatan semua struktur sendi bahu. Oleh itu, jika disyaki bursitis, arthroscopy dapat menghilangkan deposit kalsium dari tendon otot supraspinatus bahu, dan juga spurs tulang di bawah acromion..

Arthroscopy Bahu: Rawatan dan Prognosis Pasca Operasi

Selepas pembedahan membuang bursa periartikular bahu (bursektomi), bursa baru terbentuk di tempat yang sama dalam masa yang singkat, yang menjalankan fungsi tisu yang dikeluarkan sepenuhnya.

Fungsi motor bahu dipulihkan beberapa hari selepas operasi. Sindrom nyeri hilang serta-merta.

Dengan segera, pesakit dapat menggerakkan bahu seperti sebelumnya dan kembali ke aktiviti sebelumnya. Jahitan dikeluarkan setelah kira-kira 10 hari.

Beg bahu artikular

Alat aksesori otot bahu, yang disebut kapsul sendi atau "poket", adalah rongga seperti celah yang mengandungi cecair sinovial. Sinovium ini membolehkan permukaan artikular menahan lelasan dan mencegah kehausan. Beg bahu berkembang setelah seseorang dilahirkan dan bilangan dan isipadu mereka meningkat seiring bertambahnya usia. Tahap mobiliti dan beban pada sendi bahu menentukan kebolehsuaian "poket", bilangan dan kemampuan mereka untuk mengatasi geseran dan tekanan sepanjang hidup seseorang.

Fungsi dan struktur beg sendi bahu

Sambungan kompleks permukaan artikular skapula dan kepala bahu disebut sendi bahu. Beg (juga disebut bursae) terletak di antara tisu tulang yang menonjol dan tisu lembut di dalam tisu. Di rongga penyambung, kepala bahu dipasang dengan kuat oleh membran, otot dan ligamen, yang seterusnya menguatkan beg sinovial. Tidak ada otot di permukaan bawah sendi bahu. Pecah kapsul dan kehelan sendi paling kerap berlaku di kawasan ini..

Beg berikut menonjol di sendi bahu:

  • subdeltoid (berganda);
  • otot subscapularis;
  • subakromial;
  • otot latissimus;
  • bursa otot pektoral;
  • "Pocket" di puncak proses akomial dan antara dua pedikel ligamen skapula;
  • corakoid;
  • kering.

Tugas utama kapsul sendi adalah untuk mengurangkan geseran yang berlaku di antara otot, ligamen dan tendon, mencegah pecahnya secara tidak sengaja. Beg sinovial terlibat dalam dua fungsi sekaligus:

  • memudahkan pergerakan semua elemen artikular dan periartikular;
  • mencegah penuaan dan memakai.
Kembali ke senarai kandungan

Siapa yang berisiko?

Yang paling penting, sendi yang paling mudah bergerak di tubuh manusia terdedah kepada kecederaan dan pelbagai jenis penyakit. Leverage tidak terkecuali. Sekiranya berlaku kerosakan yang sangat teruk pada tulang rawan, kapsul sendi, bursa atau sinovium, kesakitan teruk dapat dilihat walaupun dengan pergerakan pasif. Juga, banyak kecederaan disertai oleh pengumpulan cecair dan keterbatasan pergerakan tangan..

Lelaki berusia antara 35 dan 45 tahun berisiko, terutama mereka yang mengalami ketegangan pada sendi bahu kerana pekerjaan, misalnya, pemuat, atlet, pelombong, dll.

Pada orang tua, struktur ini rosak akibat lelasan tisu akibat osteoporosis atau penuaan. Kerana pergerakannya, sendi bahu rentan terhadap pelbagai kecederaan, baik profesional dan domestik. Bahkan kehelan atau pecah yang kecil dapat memprovokasi patologi artikular dan menghantar seseorang untuk pemulihan untuk waktu yang lama.

Kecederaan, penyakit dan rawatan yang diterima

Bursitis adalah keradangan satu atau beberapa kantung periartikular sekaligus. Bursitis ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • bengkak di bahu;
  • sakit, kadang-kadang dengan keradangan yang ketara (terutamanya gejala ini muncul semasa pergerakan atau senaman);
  • mengehadkan pergerakan sendi;
  • kemerahan kulit dan peningkatan suhu di kawasan sendi;
  • sakit teruk dan berdenyut;
  • penurunan kepekaan di bahu.
Prosedur urut berkesan untuk kecederaan sendi ringan.

Pada peringkat pertama penyakit ini, jika beg sendi bahu terluka, prosedur fisioterapi digunakan. Kompres, urutan, penghilang rasa sakit, salap atau rehat lengkap dapat memulihkan organ pada peringkat awal penyakit. Semua janji adalah semata-mata individu, bergantung pada tahap kecederaan atau kecederaan. Tetapi jika bursitis mengalir ke bentuk kronik, maka campur tangan pembedahan tidak dapat dielakkan. Adalah perlu untuk menusuk struktur, membilas rongga bursa dengan antibiotik, menyuntik larutan hidrokortison, dan, jika perlu, mengeluarkan nanah.

  • Tendobursitis - keradangan bursa tendon atau sarung sendi bahu (tendosynovitis, tendovaginitis). Gejala tendobursitis sinovial adalah rasa sakit dan batasan pergerakan..
  • Keseleo atau pecah kapsul sendi. Diagnosis dibuat selepas kecederaan atau penggunaan bahu yang berlebihan. Contohnya, ketika jatuh di lengan yang terentang, selepas itu seseorang mengalami kesakitan yang teruk semasa pergerakan aktif. Rawatan pembedahan sering ditunjukkan dalam kes seperti itu. Beg yang pecah dipenuhi dengan pemulihan yang lama.
Kembali ke senarai kandungan

Apa yang perlu dilakukan dan bagaimana membuat diagnosis?

Untuk menentukan penyakit "poket" sendi bahu, kaedah diagnostik berikut digunakan:

Tusukan ditunjukkan untuk mendiagnosis masalah.

  • pemeriksaan awal dan palpasi;
  • tusukan;
  • Pengesanan cacat sinar-X atau ultrasonik.

Biasanya, penyakit pada kapsul penyambung bahu tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan manusia. Tetapi, jika anda tidak berjumpa pakar pada waktunya, maka trauma atau keradangan yang diperoleh akan menjadi bentuk kronik, yang menjadi lebih sukar untuk disembuhkan, atau, secara umum, penyakit ini menyebabkan kecacatan. Perhatian kepada diri sendiri adalah kunci kesihatan!

Bursitis bahu: bagaimana mengenali dan merawat keadaan?

Bursitis bahu adalah proses keradangan yang berkembang di bursa dan sering disertai dengan kerosakan pada tendon.

Cecair sinovial memberikan pergerakan sendi, mengurangkan geseran di antara mereka.

Dengan bursitis bahu, keradangan bursa periartikular (bursa) sendi bahu berlaku, di mana cecair sinovial, bercampur dengan darah atau nanah, terkumpul. Sekiranya keradangan itu disebabkan oleh kecederaan, maka cairan itu akan tercemar dengan darah. Dan jika keradangan telah berkembang kerana penembusan mikroba, maka eksudat akan dicampur dengan nanah.

Punca dan gejala penyakit

Bursitis sendi bahu sering berlaku pada orang yang melakukan aktiviti fizikal yang kuat: pemuat, atlet.
"alt =" ">
Terdapat beberapa sebab permulaan penyakit ini:

  1. Aktiviti fizikal yang berterusan.
  2. Gout.
  3. Kecederaan, lebam.
  4. Gangguan proses metabolik dalam badan.
  5. Alahan.
  6. Melemahkan imuniti.
  7. Mabuk badan dengan alkohol atau merokok tembakau.

Punca boleh mempengaruhi kedua-dua individu dan kumpulan.

Gejala yang perlu diperhatikan:

  • pembengkakan tisu di sekitar sendi yang berpenyakit;
  • sakit, bertambah teruk dengan menggerakkan tangan, menariknya ke belakang, ketika merasakan bahu yang sakit;
  • had pergerakan sendi;
  • penurunan kepekaan yang ketara di bahu;
  • kadangkala tangan dan lengan bawah boleh menjadi kebas;
  • terdapat peningkatan nada otot.

Varieti penyakit ini

Terdapat beberapa jenis bursitis bahu:

Subakromial atau subdeltoid

Bursitis subakromial dicirikan oleh kesakitan yang teruk di lengan ketika cuba menariknya ke sisi. Pada masa yang sama, anggota badan bergerak ke hadapan dan ke belakang dengan bebas dan hampir tanpa rasa sakit. Kerosakan pada beg di bawah dan di atas sendi berlaku.

Penyakit ini disertai dengan penembusan darah ke bursa dan kehilangan cairan sendi.

Subcoracoidal (dikalsifikasi)

Bursitis jenis ini berkembang dengan kecederaan kronik pada bursa periartikular, atau apabila garam kalsium disimpan di dalamnya. Bursitis bahu yang dikalsifikasi disertai dengan sakit teruk ketika seseorang cuba menarik bahu ke belakang. Sekiranya anda tidak memperhatikan simptom pertama dalam jangka masa yang lama, pergerakan sendi bahu semakin terhad dan kadang-kadang datang untuk melumpuhkan bahu sepenuhnya.

Dengan bursitis yang terkalsifikasi, radang akut pada beg artikular berkembang, rasa sakit berdenyut muncul, memancar ke leher dan seluruh lengan. Juga, bahu boleh membengkak, suhu badan meningkat. Sakit di kawasan sendi dapat bertahan hingga beberapa minggu, setelah itu mereda, tetapi setelah beberapa lama ia muncul kembali.

Batu kapur)

Jenis bursitis bahu yang paling biasa. Bursitis batu berkembang akibat gangguan metabolik, oleh itu, garam kalsium terkumpul di kawasan beg sinovial dan menyebabkan keradangan.

Akibat pertumbuhan tulang, kerosakan pada tisu tulang rawan, pengumpulan zarah kalsium dalam cecair sendi, keupayaan cecair sinovial untuk melincirkan sendi berkurang dengan ketara.

Terdapat rasa sakit di kawasan sendi, bahu bengkak dan merah. Bursitis berkapur berlangsung lama, gejalanya dapat hilang dengan sendirinya, tetapi jika penyakit ini tidak dirawat, ia akan berubah menjadi bentuk kronik.

Kalkulus

Sekiranya terdapat banyak deposit terkalsifikasi, maka kita boleh bercakap mengenai bursitis kalkulus.

Bursitis kumuh sendi bahu berlaku akibat kerosakan dan kemusnahan bursa lebih lanjut, kerana penembusan bakteria pyogenik dan mikroba ke kawasan beg artikular.

Produk buangan mereka memasuki darah dan limfa dan dengan arus ke sendi. Pengumpulan toksin berlaku, yang membawa kepada pemusnahan bursa dan perubahan komposisi cecair.

Ia sangat serupa dengan manifestasi dengan subdeltoid bursitis. Kesakitan sama kuat, bahu membengkak, kulit menjadi merah di sekitar sendi yang meradang. Tetapi dalam kes ini, bahu terasa sakit berbanding lengan..

Subdeltoid

Jenis bursitis bahu yang hanya dapat dibezakan dan dirawat oleh doktor yang berpengalaman. Titik tertentu membran sinovial terjejas, tetapi kerosakan sepenuhnya pada bursa tidak berlaku. Dengan bursitis subdeltoid, lengan dan bahu sangat sakit. Lebih-lebih lagi, rasa sakitnya sangat kuat sehingga banyak ubat sakit tidak dapat mengatasinya..

Subakromial

Bursitis subakromial berlaku selepas kecederaan, aktiviti fizikal yang tidak betul, akibat jangkitan. Ia mempengaruhi lapisan sinovium tertentu. Kesukaran menaikkan lengan di atas kepala.

Subkorakoid

Ia berkembang dengan dislokasi bahu, apabila tulang sendi bahu keluar dari tempatnya dan bergerak ke belakang dan ke belakang, sambil meregangkan dan menekan beg subkorakoid (bahagian sendi bahu).

Bursitis subcoracoid mempunyai gejala berikut: bengkak bahu, peningkatan suhu yang tajam dan teruk, rasa sakit yang meningkat ketika cuba mengangkat lengan ke atas, ketika menekan bahu. Dengan penyakit seperti ini, bursa rosak di bahagian sendi..

Keradangan disertai dengan supurasi dan penembusan fokus pustular ke dalam struktur osteochondral.

Terapi

Sebelum merawat bursitis bahu, untuk diagnosis yang tepat, kaedah diagnostik berikut digunakan:

  • Pemeriksaan primer dan palpasi sendi yang terjejas oleh doktor, mengambil anamnesis.
  • Pengesanan cacat sinar-X atau ultrasonik.
  • Tusukan. Dalam beberapa jenis bursitis brachial, perlu mengambil cecair sendi untuk dianalisis. Ini diperlukan untuk menentukan komposisinya dan kehadiran pelbagai kekotoran dalam sinovitis..

Rawatan bursitis sendi bahu dilakukan secara kompleks, yang merangkumi terapi pembedahan tempatan, konservatif.

Terapi konservatif

Kaedah terapeutik bertujuan mempercepat proses penyerapan cecair pada sendi bahu. Pada peringkat awal, apabila kesakitan yang teruk dan akut diperhatikan, pesakit diberi rehat, di rumah bahu yang sakit dilumurkan dengan salap Vishnevsky dan pembalut yang ketat dikenakan.

Fisioterapi adalah titik penting dalam rawatan. Ia ditetapkan untuk bentuk penyakit kronik atau pada tahap pengampunan.

Berjaya digunakan: aplikasi akupunktur, ultrasound, parafin atau lilin (untuk melegakan bengkak), panas kering, UHF, terapi ultraviolet, magnetoterapi, terapi senaman dan urut.
"alt =" ">
Satu set latihan senaman individu dikembangkan untuk setiap pesakit, bergantung pada keadaannya dan jenis bursitis bahu. Tetapi perkara utama bagi semua orang adalah penyingkiran sepenuhnya keradangan sendi..

Urut membantu mengembalikan bahu dengan lebih pantas, kerana pergerakan mengurut dapat memperbaiki trofisme tisu, mengembalikan peredaran darah di tisu artikular. Urut tidak digunakan pada tahap pemburukan, sejurus selepas kecederaan atau dengan bursitis purulen.

Ubat

Penghilang rasa sakit digunakan: agen hormon dan analgesik bukan steroid, kortikosteroid. Untuk melegakan kesakitan dan keradangan, hidrokortison disuntik ke dalam kapsul sendi. Pastikan untuk merawat bursitis bahu dengan salap.

Mereka menghilangkan rasa sakit dan keradangan dan mengembalikan fungsi lengan dan bahu. Preskripsi Ketonal, Ultra Collagen, Nise, Deep Relief gel, Voltaren, Fastum-gel. Pelbagai salap lada dengan kesan pemanasan (Finalgon, Mellivenon).

Operasi pembedahan

Beberapa operasi yang berbeza dilakukan, bergantung pada jenis bursitis: tusukan untuk mengepam nanah, membuka beg sinovial sebahagian atau sepenuhnya, membasuhnya dengan larutan khas, hanya membuang bahagian atas bursa, selebihnya dirawat dengan yodium dan alkohol. Dalam kes yang paling teruk, keseluruhan beg sinovial dikeluarkan bersama-sama dengan kandungannya.
"alt =" ">

Apa yang ditawarkan oleh ubat tradisional?

Rawatan di rumah bertujuan untuk menghilangkan gejala bursitis.

Kesan utamanya ialah pemanasan, kompres, minuman perubatan.

Alkohol memampatkan

Sebagai kompres, anda boleh menggunakan warna alkohol propolis atau hanya membasahi kain katun dalam vodka, tambahkan salap Vishnevsky dan sapukan ke bahu. Adalah perlu untuk menjaga kompres sepanjang hari. Penggunaan semula kompres boleh dilakukan setelah 2 hari.

Memampatkan dari rebusan misai emas

1 sudu besar misai cincang dituangkan ke dalam segelas air. Campuran direbus dalam bekas tertutup selama 5 minit. Kaldu ditekankan selama satu jam. Kemudian kain dibasahi dalam kaldu dan disapu pada bahu yang sakit. Menebat. Kursus dijalankan di rumah sekurang-kurangnya 20 kali, menggunakan kompres setiap hari.

Rawatan rimpang burdock

Satu sudu besar akar burdock dicincang dicurahkan dengan 1.5 liter air panas. Tegaskan selama 30 minit, kemudian sejukkan kuahnya, lembapkan kain kapas di dalamnya dan sapukan di bahu yang sakit. Selamat dengan pembalut, biarkan selama 2 jam. Prosedur harus diulang di rumah sehingga bengkak reda dan rasa sakit mereda..

Kalanchoe

Kisar daun Kalanchoe sehingga memberikan jus, letakkan di atas kain dan pasangkan ke bahu yang sakit. Penebat dengan pelekat dan selendang wol. Ubat semacam itu melegakan keradangan dengan sempurna..

Menyembuhkan Teh Biji Seledri

Tuangkan sesudu biji dengan segelas air mendidih dan biarkan selama 2 jam. Ubat yang dihasilkan diminum sebagai teh, setengah gelas selama 2 minggu, diseduh segar jika perlu.

Biasanya bursitis pada sendi bahu tidak mengancam nyawa seseorang, tetapi jika anda tidak berjumpa doktor tepat pada masanya, tetapi merawatnya hanya di rumah, maka penyakit ini boleh menjadi kronik dan akan menjadi lebih sukar untuk menyembuhkannya.

Beg sinovial sendi bahu

Keradangan beg artikular pada sendi bahu

Cepat atau lambat, tetapi semua orang berhadapan dengan sakit sendi, ketidakupayaan untuk mengangkat lengan dan gejala lain. Tangan tersebar, terlalu banyak kerja... Kami menyebutnya berbeza. Tetapi sebenarnya ia adalah bursitis pada sendi bahu. Apa itu?

Konsep bursitis

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Ada ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi. "Baca lebih lanjut.

Keradangan beg sinovial sendi dalam perubatan disebut bursitis. Bursa itu sendiri adalah rongga seperti celah yang dipenuhi dengan cecair sinovial. Fungsi utamanya adalah memastikan gelongsor bahagian cembung tulang dalam tisu lembut dan mengurangkan geseran.

Dalam kes bursitis, peningkatan jumlah beg sinovial sendi bahu dan peningkatan tekanan pada tisu berdekatan boleh berlaku. Rasa sakit yang tajam segera muncul, pergerakan sendi dikurangkan dengan tajam.

Gejala klinikal utama bursitis sendi bahu adalah pembengkakan tisu periartikular, peningkatan suhu kulit, kesakitan tempatan di kawasan beg, hiperemia kulit.

Sekiranya terdapat gejala bursitis pada sendi, lawatan ke doktor tidak boleh ditangguhkan. Walaupun penyakit ini tidak mendatangkan bahaya yang besar bagi kesihatan manusia dan pada peringkat awal penyakit ini dapat diubati sendiri, jika keradangan itu sering muncul, bursitis akan berubah menjadi bentuk kronik, yang mana rawatannya agak sukar..

Punca penyakit

Selalunya, bursitis menyerang lelaki di bawah usia 35 tahun, walaupun kumpulan risiko lebih luas. Ia termasuk

  • Orang yang profesionnya dikaitkan dengan peningkatan tekanan pada sendi - atlet, pemuat;
  • Pesakit dengan imuniti yang lemah - yang telah menjalani kortikosteroid, menghidap diabetes jenis I atau II, alkoholik kronik;
  • Pesakit dengan penyakit reumatik.

Bursitis boleh disebabkan oleh kecederaan pada sendi bahu - lebam, keseleo, serta jangkitan, deposit garam di dalam beg sinovial. Di samping itu, perkembangan patologi boleh berlaku tanpa sebab yang jelas..

Gejala dan manifestasi

Gejala utama bursitis pada beg sinovial sendi bahu adalah sakit di bahagian depan dan sisi bahu, ketidakupayaan untuk membuang tangan ke belakang kepala. Sensasi kesakitan meningkat pada waktu malam.

Dengan perkembangan bursitis akut, rasa sakit bermula dengan tiba-tiba, cukup kuat, dan bertambah dengan pergerakan. Semasa berehat, sendi bahu yang terkena boleh sembuh tanpa rawatan.

Selepas dua atau tiga keradangan, bursitis boleh menjadi kronik..

Dalam kes ini, rasa sakit lebih kurang, mempunyai sifat sakit, di bawah kulit terasa seperti tubercle batu, kulit tanpa perubahan yang dapat dilihat dan suhu normal.

Bursitis kronik boleh mengganggu untuk waktu yang lama, terutamanya kerana mereka jarang pergi ke doktor, meyakinkan diri mereka bahawa mereka hanya membebani tangan.

Diagnostik

Hanya pakar yang boleh mendiagnosis bursitis sendi bahu, berdasarkan sejarah umum penyakit, sekumpulan gejala, dan, jika perlu, pada kajian tambahan.

Harap maklum: kajian tambahan untuk bursitis biasanya diresepkan untuk mengecualikan penyebab sensasi yang menyakitkan.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Biasanya, untuk menjelaskan gambaran penyakit ini, diagnosis berikut ditetapkan:

  1. Ujian darah. Data itu memungkinkan untuk mengecualikan penyakit reumatologi dan metabolik.
  2. Mikroskopi kandungan bursa yang meradang (pemeriksaan tusukan) - untuk menentukan jangkitan dan mengecualikan gout.
  3. X-ray atau MRI sendi bahu - untuk menentukan kehadiran osteofit.

Hasil yang diperoleh memungkinkan untuk mendiagnosis bursitis dengan pasti dan menetapkan rawatan yang mencukupi..

Rawatan bursitis bahu

Dalam kes bursitis bahu akut, peraturan utama rawatan adalah rehat. Doktor boleh menetapkan ubat anti-radang bukan steroid, ubat bius diresepkan hanya dalam kes kesakitan yang sangat teruk. Sendi diberikan rehat kerana pengenaan pembalut atau pembalut fiksasi.

Anda juga boleh merawat dengan fisioterapi:

  • Elektroforesis menggunakan novocaine atau lidocaine;
  • Ultrasound, fonoforesis dalam kombinasi dengan salap anti-radang;
  • Aplikasi parafin;
  • Losyen tempatan dengan naphthalon atau iodin bromida.

Mengurut kawasan yang terkena dengan bungkus ais banyak membantu. Untuk melakukan urutan seperti itu, adalah mustahak untuk melindungi kulit dengan kain. Dalam beberapa kes, kompres panas membantu..

Penting! Keputusan bahawa ia lebih pantas - sejuk atau hangat hanya boleh dibuat oleh doktor!

Sekiranya bursitis diprovokasi oleh penyakit berjangkit, antibiotik ditetapkan.

Hasil yang berkekalan hanya dapat diperoleh dari rawatan yang kompleks, termasuk:

  • Terapi ubat;
  • Fisioterapi;
  • Latihan gimnastik terapeutik;
  • Terapi manual;
  • Akupunktur di kawasan sendi bahu.

Semasa tempoh pemulihan, penting untuk melindungi sendi daripada tekanan yang berlebihan, selalunya para pakar mengesyorkan memakai alat ortopedik khas untuk mengelakkan pergerakan trauma.

Bursitis kronik sendi bahu jauh lebih sukar untuk dirawat. Seringkali, dalam bentuk yang diabaikan, ia memerlukan campur tangan pembedahan, terutama ketika ada ancaman peralihan ke bentuk purulen.

Semasa operasi, lebihan cecair dikeluarkan dari beg sinovial, beg dibasuh dengan larutan antiseptik. Biasanya 5-6 prosedur sedemikian diperlukan.

Sekiranya tidak membawa kepada hasil yang diinginkan, doktor boleh memutuskan penyingkiran sepenuhnya atau sebahagian dari rongga sinovial..

Ubat-ubatan rakyat

Dalam kombinasi dengan rawatan tradisional, resipi alternatif untuk merawat bursitis sendi bahu boleh digunakan. Kompres daun kubis adalah ubat yang terkenal untuk melawan keradangan. Sebelum meletakkan kepingan ke kawasan yang terkena, perlu mengeluarkan urat tebal dan sedikit memukulnya dengan tukul.

Campuran cuka sari apel dengan madu banyak membantu - 1 sudu cuka dan 1 sudu madu dalam 1 gelas air. Pada siang hari, anda perlu minum keseluruhan gelas.

Baca juga: Rawatan myositis pada sendi siku

Anda boleh menggosok campuran mentega dengan propolis ke dalam sendi yang meradang - untuk 10 g minyak, 1.5 g propolis. Ini akan membantu mengurangkan keradangan dengan lebih cepat dan mengurangkan kesakitan..

Nota! Sekiranya terdapat keadaan yang lebih teruk semasa menggunakan resipi rakyat, anda mesti segera menghentikan prosedur dan memberitahu doktor tentangnya!

Pencegahan

Walaupun bursitis bukanlah penyakit yang dapat mempengaruhi kehidupan pesakit secara signifikan, namun, anda tidak boleh memperlakukannya dengan ringan..

Pertama sekali, kerana pergerakan sendi adalah jaminan kehidupan yang aktif. Oleh itu, lebih baik bimbang terlebih dahulu dan mencegah peralihan keradangan menjadi kronik dan lebih-lebih lagi ke bentuk bernanah..

Untuk melakukan ini, cukup mengikuti peraturan mudah:

  1. Elakkan membebani sendi bahu yang berlebihan.
  2. Pastikan untuk merawat kerosakan kulit dengan antiseptik.
  3. Rawat penyakit berjangkit tepat pada waktunya.

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi berdasarkan fakta bahawa anda membaca baris-baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Beg sinovial rajah sendi bahu

Selama bertahun-tahun berusaha untuk menyembuhkan BERSAMA?

Ketua Institut Rawatan Sendi: “Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan sendi dengan mengambil ubat untuk 147 rubel setiap hari...

Sendi bahu adalah sendi paling fleksibel dalam tubuh manusia, yang memberi kita kemampuan untuk melakukan pelbagai pergerakan anggota badan atas. Ini adalah sendi utama yang menghubungkan lengan ke batang badan..

PEMBACA KAMI MENYARANKAN!

Untuk rawatan sendi, pembaca kami telah berjaya menggunakan Sustalaif. Melihat populariti alat ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda..
Baca lebih lanjut di sini...

Pada haiwan, sendi bahu paling mudah bergerak dan paling kuat dikuatkan oleh ligamen dan otot, fungsi utamanya dalam versi yang diberikan adalah menyokong.

Pada manusia, sehubungan dengan postur tegak dalam proses evolusi, sendi bahu agak mengubah strukturnya, kerana sekarang fungsi utamanya tidak menjadi penyokong, tetapi penyediaan pergerakan amplitud tertinggi dari anggota atas.

Oleh kerana itu, sendi menjadi paling lemah, yang merupakan titik lemahnya, tetapi "mangsa" seperti itu membolehkan seseorang melakukan pelbagai gerakan tangan.

Mari lihat keperibadian struktur sendi ini dan penyakitnya yang paling kerap.

Anatomi bahu

Dalam pembentukan sendi bahu, dua tulang berperanan: humerus dan skapula. Permukaan artikular diwakili oleh kepala bahu dan rongga artikular skapula dan ditutup dengan tisu tulang rawan hyaline. Bentuk permukaan artikular kedua-dua tulang tidak sesuai satu sama lain, iaitu, tidak ada kesesuaian yang lengkap.

Sebagai rujukan: kesesuaian artikulasi adalah kesesuaian antara bentuk permukaan artikular tulang, yang saling bersambung, membentuk sendi. Sekiranya permukaan kehilangan kesesuaian, pergerakan sendi menjadi sukar, dan dalam beberapa kes bahkan tidak dapat dilaksanakan.

Nasib baik, alam menjaga orang itu dan memastikan kesesuaian sendi bahu kerana pembentukan tulang rawan tambahan - span artikular, yang terletak di sekitar lilitan keseluruhan rongga glenoid skapula dan, sebagaimana adanya, "menutup kepala humerus dalam mangkuk", dengan segera memberikan kestabilan dan pergerakan dalam artikulasi.

Dengan strukturnya sendiri, sendi bahu merujuk kepada sendi biasa, penuh dan sfera. Pergerakan di dalamnya boleh dilakukan di ketiga-tiga paksi..

Sambungan sederhana adalah sendi, dalam pembinaan yang tidak lebih dari 2 permukaan artikular mengambil peranan.

Sendi penuh adalah yang mengandungi formasi tulang rawan tambahan untuk memastikan kesesuaian (dalam versi yang diberikan, bibir artikular).

Sendi bola adalah ciri bentuknya. Dalam versi yang diberikan, salah satu permukaan artikular ditunjukkan dalam bentuk kepala sfera cembung, dan yang kedua membentuk rongga glenoid cekung yang sesuai. Bentuk artikulasi ini membolehkannya membuat pergerakan dalam 3 paksi saling tegak lurus.

Sendi bahu dilampirkan dalam kapsul artikular, diperkuat dengan ligamen intra-artikular dan ekstra-artikular, di luar terdapat pangkalan otot yang kuat yang melindungi sendi dan memberikannya penstabilan tambahan. Juga, di dekat sendi terdapat beberapa bursae sinovial (burs), yang menyediakan gelongsor tendon otot, yang melekat di kawasan sendi bahu..

Kapsul artikular

Sinovium terpasang di sepanjang lilitan rongga artikular skapula di sempadan sponge kartilaginus artikular. Ia sepenuhnya melilit kepala bahu dan terpaku di leher anatomi humerus. Kapsul itu sendiri cukup luas dan longgar, mempunyai ketebalan yang berbeza.

Bahagian atas dan luar kapsul lebih kuat, kerana di tempat ini serat tisu penghubung otot bahu ditenun ke dalamnya. Yang paling sempit dan paling rentan dari sudut pandang anatomi, bahagian kapsul (cangkang penyokong sesuatu) adalah permukaan anteriornya.

Semasa pergerakan, tendon otot (atau otot (dari lat.

musculus - otot) - bahagian sistem muskuloskeletal bersama dengan tulang badan, mampu menguncup), yang melekat pada kapsul, menariknya dan menghalangnya daripada terjepit di antara tulang (nama peribadi lelaki Rusia asal Latin; kembali ke konstanta Latin stableis) - "berterusan, berterusan").

Ligamen

Sendi bahu dan kapsulnya diperkuat dengan ligamen sedemikian (1) beberapa objek, diikat, diikat bersama; 2) sesuatu di antara, menghubungkan dua perkara):

  • Coracohumeral - ia berasal dari proses coracoid skapula, kemudian menyebar di atas kepala (nama sejumlah objek individu yang bulat atau hujung objek dengan bentuk yang lebih kompleks) dari humerus dan dilekatkan pada tuberkel bahu yang besar. Fungsi utama (hubungan antara unsur-unsur, di mana perubahan dalam satu elemen memerlukan perubahan yang lain: Fungsi (falsafah) - tugas, pelbagai aktiviti) adalah untuk menguatkan sendi dan kapsulnya dari luar, mencegah perpanjangan yang tidak perlu.
  • 3 ligamen brachio-artikular (atas, tengah dan bawah), yang kurang dinyatakan dan penebalan kapsul. Mereka membesarkan sendi di permukaan depan.

Beg sinovial

Terdapat beberapa bursa sinovial berhampiran sendi bahu. Mereka memberikan pergerakan yang lancar pada sendi, geseran tendon otot bahu dengan mudah dan melindungi kapsul dari keseleo.

Anda harus sedar bahawa jumlah burs tersebut berubah-ubah dan boleh berbeza secara signifikan dari orang ke orang. Bursa yang paling biasa adalah:

  • subscapularis (1 dalam garis besar),
  • subkorakoid (8 dalam garis besar),
  • subdeltoid berganda (2 dan 3 pada lakaran).

Mana-mana beg sinovial ini boleh menjadi radang dan menjadi prasyarat untuk perkembangan bursitis, yang sering memasuki komposisi patologi seperti periarthritis humeral-scapular.

Pangkalan otot

Otot di bahagian bahu memainkan peranan utama dalam menguatkan dan melindungi sendi. Mereka membentuk sarung rotator yang disebut bahu (supraspinatus, infraspinatus, subscapularis, bulat kecil), yang memberikan dimensi utama pergerakan pada sendi. Tendon mereka ditenun ke dalam kapsul, menebalkannya, dan serat otot melindungi sendi dari luar.

Otot deltoid adalah struktur otot terbesar pada tali pinggang anggota atas. Ia membungkus sendi bahu dari semua sisi. Dia menggerakkan lengannya ke sudut yang paling besar dan membengkokkan anggota atas ke bahu.

Otot bulat besar berperanan memanjang bahu, memutarkannya ke dalam dan mengarah ke batang badan.

Fungsi kawin

Seperti yang telah diumumkan, sendi bahu adalah yang paling mudah bergerak dari semua sendi tubuh manusia. Pergerakan di dalamnya dilakukan kerana beberapa sebab: bentuk dan struktur, kehadiran ligamen dan otot, kapsul dan beg sinovial. Pilihan pergerakan:

  • lenturan dan pemanjangan,
  • penculikan dan penambahan,
  • putaran ke dalam dan ke luar.

Penyakit sendi bahu

Secara konvensional, semua patologi sendi bahu boleh dibahagikan kepada 4 kumpulan:

  • Degeneratif, yang berkembang dengan latar belakang kelebihan komponen sendi dan pemusnahannya secara beransur-ansur, misalnya, arthrosis.
  • Keradangan, yang disebabkan oleh agen berjangkit, kemarahan autoimun atau reaksi alergi.
  • Traumatik, yang muncul kerana tindakan kekuatan traumatik, misalnya, dislokasi, subluksasi, keseleo dan pecahnya ligamen, kapsul, patah tulang intra-artikular.
  • Kongenital, yang muncul dengan latar belakang perkembangan kongenital komponen individu sendi (displasia).

Mari kita lihat penyakit-penyakit yang sering dijumpai dalam praktik.

Menghidap osteoartritis

Ini adalah penyakit yang tergolong dalam kumpulan lesi degeneratif-distrofik sistem muskuloskeletal dan disertai dengan pemusnahan tulang rawan hyaline yang perlahan tetapi tetap, gejala dan akibat yang tepat.

Keadaan penyakit ini boleh menyebabkan banyak. Selalunya, terdapat hubungan antara kecederaan bahu, kehadiran penyakit metabolik dan endokrin, dan kecenderungan genetik terhadap arthrosis..

Sebagai peraturan, arthrosis bahu adalah salah satu manifestasi proses patologi umum, yang dicampur dengan kerosakan pada lutut, pinggul, sendi pergelangan kaki, sendi kecil kaki dan tangan..

Lebih jarang, arthrosis bahu berlaku dalam bentuk terpencil (ia boleh bermaksud: bentuk objek - kedudukan relatif dari batas (kontur) objek, objek, serta kedudukan relatif titik-titik garis) dan biasanya disebabkan oleh trauma (pasca-trauma).

Gejala yang membolehkan seseorang mengesyaki arthrosis:

  • sakit bahu, terutamanya selepas beban fizikal;
  • batasan jarak pergerakan pada sendi, pertama disebabkan oleh kesakitan, pada masa akan datang kerana perkembangan ankylosis;
  • kekejangan ketika bergerak;
  • ubah bentuk kawasan bahu.

Maklumat yang paling terperinci mengenai arthrosis bahu boleh didapati dalam artikel ini..

Prognosis penyakit ini sepenuhnya bersifat peribadi dan bergantung pada premis patologi, pada usia pesakit, kehadiran patologi bersamaan, dan program penyembuhan..

Terima kasih kepada produk farmaseutikal moden (Produk - makanan (dalam frasa "makanan") Produk - karya tenaga kerja, hasil akhir dari beberapa aktiviti, termasuk: Produk atau perkhidmatan industri (produk yang ditawarkan) dan pengembangan pembedahan rekonstruktif, dalam kebanyakan pilihan mungkin teruskan sendi berfungsi, tetapi dari semasa ke semasa ankylosis lengkap berkembang dan anggota badan kehilangan fungsinya.

Periarthritis bahu-skapular

Ini bukan penyakit yang berasingan, tetapi sekumpulan lesi tisu periartikular bahu, yang dicirikan oleh gejala yang sangat serupa.

Tanda-tanda utama periarthritis atau periarthrosis (gelaran seperti itu juga sering dijumpai) adalah kesakitan di bahu dan batasan amplitud pergerakan normal.

Patologi boleh berkembang kerana kerosakan pada kapsul sendi, bursa sinovial, tendon dan otot bahu.

Senarai bentuk nosologi individu yang tergolong dalam kumpulan periarthrosis humeral-scapular (80% daripada semua varian kesakitan di bahu menyumbang kepada pecahannya):

  • tendinitis manset rotator pada sendi bahu;
  • bursitis subakromial;
  • calcifying tendo-bursitis;
  • tendinitis kepala bisep bahu yang panjang;
  • kapsulitis sclerosing;
  • cervicobrachialgia.

Anda boleh membaca dengan lebih terperinci mengenai periarthritis humeroskapular dan penyakit yang memasukkannya ke dalam artikel ini..

Artritis bahu

Ini adalah luka pada sendi bahu yang bersifat radang. Prasyarat utama untuk artritis adalah rematik, gangguan metabolik pada gout, jangkitan (artritis reaktif dan purulen), artritis reumatoid, kerosakan pada sendi bahu pada penyakit autoimun sistemik, dalam reaksi alergi, kecederaan traumatik.

Antara gejala arthritis, yang paling biasa adalah sakit, disfungsi artikulasi, kemerahan dan pembengkakan kawasan bahu, kemungkinan gejala penyakit ini - demam, malaise umum, ruam, dan lain-lain (bergantung kepada latar belakang keradangan).

Yang paling terperinci mengenai arthritis bahu dan jenis penyakit ini boleh dibaca dalam artikel ini..

Menyimpulkan hasilnya, harus diumumkan bahawa sendi bahu adalah sendi unik di tubuh manusia, yang membolehkan anda melakukan pergerakan yang paling sukar dan megah dengan tangan anda.

Tetapi kerana semangat anatomi dan fisiologisnya sendiri, sendi yang diberikan mengalami risiko kecederaan dan pelbagai penyakit yang terlalu tinggi, oleh itu, setiap orang harus memperhatikan kesihatan dan mendengarkan perasaan mereka di bahu untuk mengenal pasti dan menyembuhkan kemungkinan penyakit.

Beg sendi bahu

Struktur bahu yang khas menjadikan sendi paling fleksibel dari semua sendi rangka. Mobiliti ini disediakan oleh beg sendi bahu yang terletak di tulang berhampiran permukaan artikulasi. Bursa diperlukan untuk melindungi bahu, tetapi sering menyebabkan penyakit dan sakit sendi yang teruk.

Apa ini?

Beg adalah rongga dengan cecair sinovial di dalamnya. Synovia mengisi semua sendi dan bertindak sebagai pelincir, menghalang permukaan tulang daripada menggosok. Bersama dengan selubung fascia dan tendon, alat ini membentuk alat bantu otot.

Di kawasan sendi, bergantung pada penyetempatan, terdapat bursa subkutan, subtendinous, subfascial, axillary. Jumlah mereka tidak sama untuk setiap orang. Beg muncul ketika ia berkembang selepas kelahiran dan meningkat secara beransur-ansur.

Pada orang dewasa, beberapa bursae sering menyatu dengan rongga sendi..

Penyetempatan dan struktur

Yang paling dekat dengan sendi bahu adalah subcoracoid dan subscapularis, yang dapat tumbuh bersama. Dipercayai bahawa subscapularis bursa adalah penonjolan sarung sendi. Bahu merangkumi 3 kumpulan otot deltoid: anterior, tengah dan posterior. Di bawahnya terdapat rongga subakrominal dan subdeltoid, selalunya bersambung ke bursa subdeltoid..

Di pangkal otot latissimus dorsi, beg sinovial axillary dan tendinous terletak. Tangan melakukan banyak pergerakan berkat ligamen acromio-coracoid di bawah tubercle yang sesuai, di mana terdapat 2 rongga: satu di bawah ligamen, dan yang lain di puncak proses akomial. Di kawasan lampiran otot pektal, beg artikular yang sesuai terletak.

Rata-rata orang mempunyai sekitar 10 burs pada sendi bahu.

Fungsi beg

Penampilan mereka di bidang artikulasi dikaitkan dengan aktiviti motor dan adanya beban, ketegangan atau geseran kuat. Bursa - cara menyesuaikan tubuh dengan keadaan manusia.

Peranan utama mereka dalam kehidupan tubuh adalah melindungi dari kecederaan, kerosakan sendi, air mata dan keseleo. Di samping itu, apabila dipukul, mereka mengambil sebahagian beban pada diri mereka sendiri. Semakin banyak pergerakan yang dibuat oleh sendi, semakin banyak beg muncul..

Sendi bahu, seperti sendi yang paling mudah bergerak, mempunyai bilangan burs terbesar..

Penyakit, sebab dan gejala mereka

Sekiranya kecederaan bahu, anda perlu pergi ke pakar traumatologi atau pakar bedah.

Patologi bursa sering melibatkan tisu artikulasi, di kawasan di mana mereka dilokalisasikan.

Sendi bahu terdedah kepada kecederaan: jatuh, lebam, peregangan, yang berlaku kerana beban berat semasa latihan dengan atlet atau pergerakan tiba-tiba yang ceroboh.

Akibat kecederaan, pecah bursa berlaku, dicirikan oleh kesakitan yang teruk pada sendi bahu dan keretakan ketika menggerakkan tangan. Antara penyakitnya, perkara berikut adalah lebih biasa:

  • Bursitis adalah keradangan bursa kerana tekanan yang teruk, kecederaan pada sendi atau tendon. Ia dicirikan oleh pembengkakan, kemerahan kulit di tempat lesi, demam dan sakit. Tendobursitis disertai dengan keradangan dan perubahan patologi pada tendon.
  • Semua bentuk artritis dan arthrosis adalah keradangan sendi. Gejala mereka adalah sakit akut atau sakit di kawasan yang terjejas, ubah bentuk sendi, kemerahan, bengkak pada sendi dan keterbatasan kemampuan motor. Berlaku kerana kecederaan, jangkitan, atau gangguan metabolik.
  • Capsulitis adalah patologi jarang yang ditunjukkan oleh kekakuan pergerakan, kesakitan. Sebabnya adalah keradangan pada sendi dan lekatan dindingnya satu sama lain dan, sebagai akibatnya, pembentukan parut yang menyebabkan pergerakannya sangat menyakitkan.
  • Akibat osteochondrosis tulang belakang serviks adalah lesi yang sama pada sendi bahu. Kawasan yang terjejas membengkak, ada rasa sakit ketika disentuh dengan jari dan pergerakan tangan menurun.

Diagnosis penyakit

Mengekstrak cecair untuk kajian komposisi.

Untuk mengenal pasti patologi dan gangguan, kaedah penyelidikan instrumental dan klinikal digunakan. Semasa berunding, doktor mengumpulkan anamnesis dan melakukan pemeriksaan awal dan palpasi pada sendi yang terjejas.

Perhatian tertumpu pada penampilan bahu: kehadiran kemerahan, peningkatan suhu tempatan, ukuran dan jarak ke mana kapsul sendi telah beralih.

Pesakit yang mengambil berat tentang sakit bahu diresepkan untuk melakukan salah satu jenis pemeriksaan sinar-X: arthropnemografi, kontras dan radiografi biasa. Kaedah ini memberikan maklumat mengenai tisu lembut dan keras dan membolehkan anda menetapkan rawatan yang betul dan memantau pemulihan..

Sekiranya sinar-X ternyata tidak berinformasi, maka CT dan MRI digunakan untuk diagnosis. Untuk mengkaji komposisi cecair di mana beg sinovial diisi, ia dihantar untuk pemeriksaan sitologi, biokimia dan bakteriologi..

Rawatan yang berkesan

Terapi harus komprehensif dan merangkumi ubat-ubatan, yang dipilih mengikut diagnosis. Asas rawatannya adalah ubat anti-radang bukan steroid dan penghilang rasa sakit dalam bentuk tablet dan salap. Untuk mempercepat pemulihan, chondroprotectors ditetapkan. Dari fisioterapi, elektroforesis, UHF atau fonoforesis ditetapkan.

Adalah berguna untuk pergi ke kiropraktor untuk meningkatkan peredaran darah dan mempercepat proses pertumbuhan semula. Pembedahan hanya digunakan pada peringkat terakhir bursitis, tendonitis dan penyakit radang lain. Dengan izin doktor, pesakit memulakan terapi senaman.

Ubat-ubatan rakyat dengan burdock, kalanchoe dan kubis membantu meringankan keadaan pesakit, tetapi mereka tidak dapat menyembuhkan penyakit sepenuhnya.

Beg bahu artikular

Alat aksesori otot bahu, yang disebut kapsul sendi atau "poket", adalah rongga seperti celah yang mengandungi cecair sinovial. Sinovium ini membolehkan permukaan artikular tidak luntur dan mencegah kehausan.

Beg bahu berkembang setelah seseorang dilahirkan dan jumlah dan isipadu mereka bertambah seiring bertambahnya usia.

Tahap mobiliti dan beban pada sendi bahu menentukan kebolehsuaian "poket", bilangan dan kemampuan mereka untuk mengatasi geseran dan tekanan sepanjang hidup seseorang.

Fungsi dan struktur beg sendi bahu

Sambungan kompleks permukaan artikular skapula dan kepala bahu disebut sendi bahu. Di antara tisu tulang yang menonjol dan tisu lembut pada serat, terdapat beg (juga disebut bursae).

Di rongga penyambung, kepala bahu dipasang dengan kuat oleh membran, otot dan ligamen, yang seterusnya menguatkan beg sinovial. Tidak ada otot di permukaan bawah sendi bahu.

Pecah kapsul dan kehelan sendi paling kerap berlaku di kawasan ini..

Beg berikut menonjol di sendi bahu:

  • subdeltoid (berganda);
  • otot subscapularis;
  • subakromial;
  • otot latissimus;
  • bursa otot pektoral;
  • "Pocket" di puncak proses akomial dan antara dua pedikel ligamen skapula;
  • corakoid;
  • kering.

Tugas utama kapsul sendi adalah untuk mengurangkan geseran yang berlaku di antara otot, ligamen dan tendon, mencegah pecahnya secara tidak sengaja. Beg sinovial terlibat dalam dua fungsi sekaligus:

  • memudahkan pergerakan semua elemen artikular dan periartikular;
  • mencegah penuaan dan memakai.

Siapa yang berisiko?

Sekiranya kapsul sendi rosak, maka orang itu merasakan kesakitan yang teruk.

Yang paling penting, sendi yang paling mudah bergerak di tubuh manusia terdedah kepada kecederaan dan pelbagai jenis penyakit. Leverage tidak terkecuali.

Sekiranya berlaku kerosakan yang sangat teruk pada tulang rawan, kapsul sendi, bursa atau sinovium, kesakitan teruk dapat dilihat walaupun dengan pergerakan pasif.

Juga, banyak kecederaan disertai oleh pengumpulan cecair dan keterbatasan pergerakan tangan..

Lelaki berusia antara 35 dan 45 tahun berisiko, terutama mereka yang mengalami ketegangan pada sendi bahu kerana pekerjaan, misalnya, pemuat, atlet, pelombong, dll.

Pada orang tua, struktur ini rosak akibat lelasan tisu akibat osteoporosis atau penuaan. Kerana pergerakannya, sendi bahu rentan terhadap pelbagai kecederaan, baik profesional dan domestik. Bahkan kehelan atau pecah yang kecil dapat memprovokasi patologi artikular dan menghantar seseorang untuk pemulihan untuk waktu yang lama.

Kecederaan, penyakit dan rawatan yang diterima

Bursitis adalah keradangan satu atau beberapa kantung periartikular sekaligus. Bursitis ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • bengkak di bahu;
  • sakit, kadang-kadang dengan keradangan yang ketara (terutamanya gejala ini muncul semasa pergerakan atau senaman);
  • mengehadkan pergerakan sendi;
  • kemerahan kulit dan peningkatan suhu di kawasan sendi;
  • sakit teruk dan berdenyut;
  • penurunan kepekaan di bahu.

Prosedur urut berkesan untuk kecederaan sendi ringan.

Pada peringkat pertama penyakit ini, jika beg sendi bahu terluka, prosedur fisioterapi digunakan. Kompres, urut, ubat sakit, salap atau rehat lengkap dapat memulihkan organ pada peringkat awal penyakit.

Semua janji adalah semata-mata individu, bergantung pada tahap kecederaan atau kecederaan. Tetapi jika bursitis mengalir ke bentuk kronik, maka campur tangan pembedahan tidak dapat dielakkan.

Adalah perlu untuk menusuk struktur, membilas rongga bursa dengan antibiotik, menyuntik larutan hidrokortison, dan, jika perlu, mengeluarkan nanah.

  • Tendobursitis - keradangan bursa tendon atau sarung sendi bahu (tendosynovitis, tendovaginitis). Gejala tendobursitis sinovial adalah rasa sakit dan batasan pergerakan..
  • Keseleo atau pecah kapsul sendi. Diagnosis dibuat selepas kecederaan atau penggunaan bahu yang berlebihan. Contohnya, ketika jatuh di lengan yang terentang, selepas itu seseorang mengalami kesakitan yang teruk semasa pergerakan aktif. Rawatan pembedahan sering ditunjukkan dalam kes seperti itu. Beg yang pecah dipenuhi dengan pemulihan yang lama.

Apa yang perlu dilakukan dan bagaimana membuat diagnosis?

Untuk menentukan penyakit "poket" sendi bahu, kaedah diagnostik berikut digunakan:

Tusukan ditunjukkan untuk mendiagnosis masalah.

  • pemeriksaan awal dan palpasi;
  • tusukan;
  • Pengesanan cacat sinar-X atau ultrasonik.

Biasanya, penyakit pada kapsul penyambung bahu tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan manusia. Tetapi, jika anda tidak berjumpa pakar pada waktunya, maka trauma atau keradangan yang diperoleh akan menjadi bentuk kronik, yang menjadi lebih sukar untuk disembuhkan, atau, secara umum, penyakit ini menyebabkan kecacatan. Perhatian kepada diri sendiri adalah kunci kesihatan!

Bursitis bahu: bagaimana mengenali dan merawat keadaan?

Bursitis bahu adalah proses keradangan yang berkembang di bursa dan sering disertai dengan kerosakan pada tendon.

Cecair sinovial memberikan pergerakan sendi, mengurangkan geseran di antara mereka.

Dengan bursitis bahu, keradangan bursa periartikular (bursa) sendi bahu berlaku, di mana cecair sinovial, bercampur dengan darah atau nanah, terkumpul. Sekiranya keradangan itu disebabkan oleh kecederaan, maka cairan itu akan tercemar dengan darah. Dan jika keradangan telah berkembang kerana penembusan mikroba, maka eksudat akan dicampur dengan nanah.

Punca dan gejala penyakit

Bursitis sendi bahu sering berlaku pada orang yang melakukan aktiviti fizikal yang kuat: pemuat, atlet.

Terdapat beberapa sebab permulaan penyakit ini:

  1. Aktiviti fizikal yang berterusan.
  2. Gout.
  3. Kecederaan, lebam.
  4. Gangguan proses metabolik dalam badan.
  5. Alahan.
  6. Melemahkan imuniti.
  7. Mabuk badan dengan alkohol atau merokok tembakau.

Punca boleh mempengaruhi kedua-dua individu dan kumpulan.

Gejala yang perlu diperhatikan:

  • pembengkakan tisu di sekitar sendi yang berpenyakit;
  • sakit, bertambah teruk dengan menggerakkan tangan, menariknya ke belakang, ketika merasakan bahu yang sakit;
  • had pergerakan sendi;
  • penurunan kepekaan yang ketara di bahu;
  • kadangkala tangan dan lengan bawah boleh menjadi kebas;
  • terdapat peningkatan nada otot.

Varieti penyakit ini

Terdapat beberapa jenis bursitis bahu:

Subakromial atau subdeltoid

Bursitis subakromial dicirikan oleh kesakitan yang teruk di lengan ketika cuba menariknya ke sisi. Pada masa yang sama, anggota badan bergerak ke hadapan dan ke belakang dengan bebas dan hampir tanpa rasa sakit. Kerosakan pada beg di bawah dan di atas sendi berlaku.

Penyakit ini disertai dengan penembusan darah ke bursa dan kehilangan cairan sendi.

Subcoracoidal (dikalsifikasi)

Bursitis jenis ini berkembang dengan kecederaan kronik pada bursa periartikular, atau apabila garam kalsium disimpan di dalamnya. Bursitis bahu yang dikalsifikasi disertai dengan sakit teruk ketika seseorang cuba menarik bahu ke belakang. Sekiranya anda tidak memperhatikan simptom pertama dalam jangka masa yang lama, pergerakan sendi bahu semakin terhad dan kadang-kadang datang untuk melumpuhkan bahu sepenuhnya.

Dengan bursitis yang terkalsifikasi, radang akut pada beg artikular berkembang, rasa sakit berdenyut muncul, memancar ke leher dan seluruh lengan. Juga, bahu boleh membengkak, suhu badan meningkat. Sakit di kawasan sendi dapat bertahan hingga beberapa minggu, setelah itu mereda, tetapi setelah beberapa lama ia muncul kembali.

Batu kapur)

Jenis bursitis bahu yang paling biasa. Bursitis batu berkembang akibat gangguan metabolik, oleh itu, garam kalsium terkumpul di kawasan beg sinovial dan menyebabkan keradangan.

Akibat pertumbuhan tulang, kerosakan pada tisu tulang rawan, pengumpulan zarah kalsium dalam cecair sendi, keupayaan cecair sinovial untuk melincirkan sendi berkurang dengan ketara.

Terdapat rasa sakit di kawasan sendi, bahu bengkak dan merah. Bursitis berkapur berlangsung lama, gejalanya dapat hilang dengan sendirinya, tetapi jika penyakit ini tidak dirawat, ia akan berubah menjadi bentuk kronik.

Kalkulus

Sekiranya terdapat banyak deposit terkalsifikasi, maka kita boleh bercakap mengenai bursitis kalkulus.

Bursitis kumuh sendi bahu berlaku akibat kerosakan dan kemusnahan bursa lebih lanjut, kerana penembusan bakteria pyogenik dan mikroba ke kawasan beg artikular.

Gejala bursitis bahu

Produk buangan mereka memasuki darah dan limfa dan dengan arus ke sendi. Pengumpulan toksin berlaku, yang membawa kepada pemusnahan bursa dan perubahan komposisi cecair.

Ia sangat serupa dengan manifestasi dengan subdeltoid bursitis. Kesakitan sama kuat, bahu membengkak, kulit menjadi merah di sekitar sendi yang meradang. Tetapi dalam kes ini, bahu terasa sakit berbanding lengan..

Subdeltoid

Jenis bursitis bahu yang hanya dapat dibezakan dan dirawat oleh doktor yang berpengalaman. Titik tertentu membran sinovial terjejas, tetapi kerosakan sepenuhnya pada bursa tidak berlaku. Dengan bursitis subdeltoid, lengan dan bahu sangat sakit. Lebih-lebih lagi, rasa sakitnya sangat kuat sehingga banyak ubat sakit tidak dapat mengatasinya..

Subakromial

Bursitis subakromial berlaku selepas kecederaan, aktiviti fizikal yang tidak betul, akibat jangkitan. Ia mempengaruhi lapisan sinovium tertentu. Kesukaran menaikkan lengan di atas kepala.

Subkorakoid

Ia berkembang dengan dislokasi bahu, apabila tulang sendi bahu keluar dari tempatnya dan bergerak ke belakang dan ke belakang, sambil meregangkan dan menekan beg subkorakoid (bahagian sendi bahu).

Bursitis subcoracoid mempunyai gejala berikut: bengkak bahu, peningkatan suhu yang tajam dan teruk, rasa sakit yang meningkat ketika cuba mengangkat lengan ke atas, ketika menekan bahu. Dengan penyakit seperti ini, bursa rosak di bahagian sendi..

Keradangan disertai dengan supurasi dan penembusan fokus pustular ke dalam struktur osteochondral.

Terapi

Sebelum merawat bursitis bahu, untuk diagnosis yang tepat, kaedah diagnostik berikut digunakan:

  • Pemeriksaan primer dan palpasi sendi yang terjejas oleh doktor, mengambil anamnesis.
  • Pengesanan cacat sinar-X atau ultrasonik.
  • Tusukan. Dalam beberapa jenis bursitis brachial, perlu mengambil cecair sendi untuk dianalisis. Ini diperlukan untuk menentukan komposisinya dan kehadiran pelbagai kekotoran dalam sinovitis..

Rawatan bursitis sendi bahu dilakukan secara kompleks, yang merangkumi terapi pembedahan tempatan, konservatif.

Terapi konservatif

Kaedah terapeutik bertujuan mempercepat proses penyerapan cecair pada sendi bahu. Pada peringkat awal, apabila kesakitan yang teruk dan akut diperhatikan, pesakit diberi rehat, di rumah bahu yang sakit dilumurkan dengan salap Vishnevsky dan pembalut yang ketat dikenakan.

Fisioterapi adalah titik penting dalam rawatan. Ia ditetapkan untuk bentuk penyakit kronik atau pada tahap pengampunan.

Berjaya digunakan: aplikasi akupunktur, ultrasound, parafin atau lilin (untuk melegakan bengkak), panas kering, UHF, terapi ultraviolet, magnetoterapi, terapi senaman dan urut.

Satu set latihan senaman individu dikembangkan untuk setiap pesakit, bergantung pada keadaannya dan jenis bursitis bahu. Tetapi perkara utama bagi semua orang adalah penyingkiran sepenuhnya keradangan sendi..

Urut membantu mengembalikan bahu dengan lebih pantas, kerana pergerakan mengurut dapat memperbaiki trofisme tisu, mengembalikan peredaran darah di tisu artikular. Urut tidak digunakan pada tahap pemburukan, sejurus selepas kecederaan atau dengan bursitis purulen.

Ubat

Penghilang rasa sakit digunakan: agen hormon dan analgesik bukan steroid, kortikosteroid. Untuk melegakan kesakitan dan keradangan, hidrokortison disuntik ke dalam kapsul sendi. Pastikan untuk merawat bursitis bahu dengan salap.

Mereka menghilangkan rasa sakit dan keradangan dan mengembalikan fungsi lengan dan bahu. Preskripsi Ketonal, Ultra Collagen, Nise, Deep Relief gel, Voltaren, Fastum-gel. Pelbagai salap lada dengan kesan pemanasan (Finalgon, Mellivenon).

Operasi pembedahan

Beberapa operasi yang berbeza dilakukan, bergantung pada jenis bursitis: tusukan untuk mengepam nanah, membuka beg sinovial sebahagian atau sepenuhnya, membasuhnya dengan larutan khas, hanya membuang bahagian atas bursa, selebihnya dirawat dengan yodium dan alkohol. Dalam kes yang paling teruk, keseluruhan beg sinovial dikeluarkan bersama-sama dengan kandungannya.

Apa yang ditawarkan oleh ubat tradisional?

Rawatan di rumah bertujuan untuk menghilangkan gejala bursitis.

Kesan utamanya ialah pemanasan, kompres, minuman perubatan.

Alkohol memampatkan

Sebagai kompres, anda boleh menggunakan warna alkohol propolis atau hanya membasahi kain katun dalam vodka, tambahkan salap Vishnevsky dan sapukan ke bahu. Adalah perlu untuk menjaga kompres sepanjang hari. Penggunaan semula kompres boleh dilakukan setelah 2 hari.

Memampatkan dari rebusan misai emas

1 sudu besar misai cincang dituangkan ke dalam segelas air. Campuran direbus dalam bekas tertutup selama 5 minit. Kaldu ditekankan selama satu jam. Kemudian kain dibasahi dalam kaldu dan disapu pada bahu yang sakit. Menebat. Kursus dijalankan di rumah sekurang-kurangnya 20 kali, menggunakan kompres setiap hari.

Ubat rakyat untuk bursitis

Rawatan rimpang burdock

Satu sudu besar akar burdock dicincang dicurahkan dengan 1.5 liter air panas. Tegaskan selama 30 minit, kemudian sejukkan kuahnya, lembapkan kain kapas di dalamnya dan sapukan di bahu yang sakit. Selamat dengan pembalut, biarkan selama 2 jam. Prosedur harus diulang di rumah sehingga bengkak reda dan rasa sakit mereda..

Kalanchoe

Kisar daun Kalanchoe sehingga memberikan jus, letakkan di atas kain dan pasangkan ke bahu yang sakit. Penebat dengan pelekat dan selendang wol. Ubat semacam itu melegakan keradangan dengan sempurna..

Menyembuhkan Teh Biji Seledri

Tuangkan sesudu biji dengan segelas air mendidih dan biarkan selama 2 jam. Ubat yang dihasilkan diminum sebagai teh, setengah gelas selama 2 minggu, diseduh segar jika perlu.

Biasanya bursitis pada sendi bahu tidak mengancam nyawa seseorang, tetapi jika anda tidak berjumpa doktor tepat pada masanya, tetapi merawatnya hanya di rumah, maka penyakit ini boleh menjadi kronik dan akan menjadi lebih sukar untuk menyembuhkannya.