Apa yang mungkin berkaitan dengan kesakitan pada jari kaki?

Diagnostik

Kesakitan kaki berlaku pada banyak orang. Dia mengganggu irama kehidupan harian, tidak membenarkannya memakai kasut kegemarannya, melakukan aktiviti dan sukan biasa, tugas dan pekerjaan seharian. Orang sering mengalami ketidakselesaan yang serupa, yang boleh terasa sakit, sakit, berdenyut, atau tajam. Oleh kerana jari-jari kaki berada di bawah banyak tekanan setiap hari, kerana mengambil bahagian dalam berjalan kaki, anda tidak boleh menangguhkan perjalanan ke doktor, yang membolehkan anda mengenal pasti asal usul kesakitan..

Mengapa jari kaki saya sakit

Penyebab ketidakselesaan banyak dan kadang-kadang sangat serius. Semasa menjelaskan patologi yang menyebabkan sindrom kesakitan, doktor bertanya tentang gejala yang menyertainya dan membuat diagnosis berdasarkan penyetempatan kesakitan:

  • di kuku - paling kerap timbul kerana memakai kasut yang tidak selesa atau jangkitan kulat;
  • pada tulang dan sendi - berkaitan dengan perubahan degeneratif pada tisu artikular, kerosakan mekanikal;
  • di pad - biasanya bimbang dengan kapalan atau kulit kasar.

Sebab utama mengapa jari kaki sakit adalah penyakit dan fenomena berikut:

  • artritis;
  • osteoartritis;
  • gout;
  • kecederaan traumatik;
  • osteomielitis;
  • Neuroma Morton;
  • kuku yang tumbuh ke dalam;
  • penyakit vaskular.

Artritis

Dengan artritis, satu atau semua jari mungkin sakit, dan rasa sakit disebabkan oleh keradangan pada tisu sendi dan sekitarnya. Penyakit ini disertai bukan hanya oleh rasa sakit, tetapi juga oleh bengkak, kemerahan. Kelemahan dan ketidakselesaan umum dapat dirasakan, suhu tempatan meningkat. Kesakitan paling teruk pada waktu malam. Dari masa ke masa, jari menjadi bengkok kerana bengkak pada sendi, kekejangan diperhatikan.

Artritis mesti dirawat, tidak hilang sendiri dan menyebabkan rasa tidak selesa yang teruk.

Osteoartritis

Sekiranya jari kaki anda sakit, osteoartritis sering menjadi penyebabnya. Patologi adalah akibat arthritis atau gout dan dicirikan oleh keradangan pada sendi dengan pemusnahan rawan secara beransur-ansur. Ibu jari terjejas terlebih dahulu, kemudian arthrosis menuju ke bahagian yang lain.

Dengan penyakit ini, rasa sakit berlaku terutamanya pada waktu malam, jari membengkak, menjadi merah dan boleh menjadi panas. Wanita lebih cenderung menderita penyakit ini, kerana mereka memakai kasut bertumit sempit. Patologi boleh berkembang akibat trauma. Dengan arthrosis, jari akan sangat cacat dan menyakitkan, oleh itu, pada gejala pertama, lawatan ke doktor diperlukan.

Gout

Gout adalah keradangan pada sendi kerana pengumpulan asid urik dan garam di dalamnya. Lebih kerap lelaki sakit. Penyakit ini mempunyai simptom yang serupa dengan arthritis dan arthrosis: kemerahan, bengkak, demam tempatan. Keadaan umum mungkin bertambah buruk, menggigil muncul, tekanan darah meningkat, selera makan hilang.

Gout sangat kerap berlaku akibat pengambilan daging, ikan, makanan berlemak dan bergula, alkohol, dan juga gangguan metabolik (apabila asid urik tidak dikeluarkan dalam air kencing) dan fungsi ginjal.

Trauma

Pada kaki dan jari seseorang, tulang sangat rapuh dan kecil, oleh itu ia mudah rosak. Kebanyakan orang yang patah jari mungkin tidak berjumpa doktor. Kesakitan dalam kes ini tidak hilang untuk masa yang lama, ia muncul ketika ditekan dan bergerak. Tulang yang patah akhirnya tumbuh bersama, tetapi dalam kedudukan yang salah, dan sindrom kesakitan semakin surut. Kecederaan termasuk keseleo, kehelan dan kekejangan. Semua kerosakan mekanikal disertai dengan pembengkakan, sakit tajam di jari kaki, kadang-kadang munculnya hematoma.

Osteomielitis

Akibat kecederaan dan patah tulang terbuka, proses suppuration dan kematian tisu bermula, disertai dengan sakit teruk, demam, sakit kepala dan muntah, dan kadang-kadang kehilangan kesedaran. Suhu meningkat dengan mendadak (hingga 39-40 darjah). Jari yang terkena tidak dapat digerakkan.

Penyakit ini berkembang dengan cepat, sensasi kesakitan dari saluran tempatan digeneralisasikan. Sekiranya gejala ini muncul, anda mesti berjumpa doktor secepat mungkin..

Kecacatan jari

Kadang-kadang jari kaki memperoleh bentuk seperti tukul kerana kedudukan kaki yang tidak betul, ketegangan ligamen dan peningkatan tekanan pada otot, dan jari kaki kedua dan juga yang ketiga lebih cenderung sakit. Mereka mengecil dan kelihatan "memandang" ke bawah. Gangguan ini boleh mengakibatkan arthrosis. Kecacatan tukul disebabkan oleh kecenderungan keturunan, kasut yang tidak betul, kaki rata, kaki tinggi, kaki kedua panjang.

Jagung

Selain kalus lembut dari kasut baru, kadang-kadang seseorang mengembangkan kapalan inti yang panjang. Mereka tidak hilang dengan sendirinya, jadi mereka harus dikeluarkan. Pembentukannya dikaitkan dengan keratinisasi lapisan permukaan kulit dan sangat menyakitkan, terutama ketika berjalan.

Neuroma Morton

Dengan penyakit ini, pertumbuhan tisu berlaku di kaki, yang mencubit saraf interdigital dan membawa kepada keadaan yang menyakitkan. Pada dasarnya, neuroma adalah tumor jinak yang dicirikan oleh perasaan batu di kaki yang mengganggu berjalan. Selalunya patologi menunjukkan rasa sakit di antara jari kaki, biasanya antara keempat dan ketiga.

Faktor-faktor yang cenderung kepada permulaan penyakit adalah kaki rata, kecederaan, tekanan pada kaki, kasut yang ketat.

Penyakit vaskular

Aterosklerosis boleh berkembang di arteri, di mana aliran darah tidak mencukupi. Namun, jari terasa sejuk, kebas, atau sakit. Gejala kesakitan menjadi lebih kuat ketika berjalan. Diabetes mellitus juga boleh menyebabkan gangguan bekalan darah. Orang yang menghidap penyakit ini sering mengalami sakit kaki..

Pelanggaran lain sistem peredaran darah adalah endarteritis, di mana arteri menjadi radang, yang menyebabkan pelanggaran bekalan darah ke bahagian bawah kaki. Dengan penyakit seperti itu, kaki pada amnya sakit di bawah lutut (kadang-kadang sindrom kesakitan meluas ke seluruh anggota badan), jari boleh menjadi mati rasa, kesemutan, bengkak, kadang-kadang sesak, sering pucat dan sejuk.

Endarteritis semestinya memerlukan rawatan, kerana dalam kes lanjut terdapat risiko amputasi anggota badan.

Kuku kaki tumbuh

Ini paling biasa di ibu jari. Ini berlaku kerana kasut yang ketat dan pemotongan kuku yang tidak betul. Kuku kaki yang tumbuh ke dalam adalah keadaan yang sangat menyakitkan, tetapi anda dapat menyingkirkan masalah di pejabat pedikur, di mana tuan akan melepaskan tepi masuk dan memproses kuku dengan betul.

Diagnostik

Apa yang perlu dilakukan sekiranya jari kaki anda sakit? Pertama sekali, anda harus berjumpa doktor yang akan memeriksa kawasan yang terjejas dan menetapkan langkah-langkah diagnostik untuk membuat diagnosis. Dengan masalah, anda harus berkunjung ke ahli terapi, yang berdasarkan anamnesis, akan merujuk anda kepada pakar sempit - pakar traumatologi, pakar neurologi, reumatologi atau pakar bedah.

Kaedah diagnostik utama yang digunakan untuk kesakitan di bahagian bawah kaki meliputi:

  • sinar-x;
  • tomografi dikira dan MRI;
  • Ultrasound;
  • urinalisis untuk menentukan arthritis;
  • ujian darah am dan biokimia;
  • penentuan tahap asid urik.

Rawatan dan pencegahan

Sekiranya jari kaki sakit, rawatan ditetapkan bergantung pada hasil diagnosis dan diagnosis..

  • Untuk artritis atau osteoartritis, disarankan menggunakan ubat anti-radang bukan steroid yang menghilangkan keradangan dan kesakitan. Chondroprotectors diresepkan untuk memulihkan tulang rawan.
  • Gout dirawat dengan ubat-ubatan yang menurunkan kadar asid urik. Diet khas disarankan, menghadkan kekacang, daging, kopi, dan mengelakkan minuman beralkohol.
  • Kasut fisioterapi dan ortopedik digunakan untuk neuroma Morton. Dalam kes yang melampau, pembedahan ditunjukkan.
  • Kalus dan pengerasan dihilangkan dengan pelembut, dan jika ada akar yang dalam, segera dihilangkan.

Untuk mengelakkan kesakitan pada jari kaki dan perkembangan penyakit, disarankan untuk memakai kasut yang selesa dan ringan dengan jari kaki yang lebar. Di rumah, lebih baik berjalan kaki tanpa alas kaki atau dengan selipar lembut. Kepanasan berlebihan atau hipotermia pada bahagian ekstrem harus dielakkan, serta rawatan kemungkinan calar dan luka yang tepat pada masanya dan segera hubungi traumatologist jika disyaki kecederaan..

Sakit di jari kaki: penyebab gejala yang tidak menyenangkan

Kesakitan pada jari kaki, jika cukup parah, boleh mengganggu gaya hidup seseorang. Penyebab gejala ini berkisar dari sama sekali tidak berbahaya, dengan rawatan keadaan yang betul, hingga patologi yang secara langsung mengancam kehidupan seseorang..

Sebab-sebabnya

Senarai penyakit yang mempunyai ciri khas ini adalah seperti berikut:

  • Artritis
  • Neuroma Morton
  • Diabetes
  • Onychocryptosis
  • Aterosklerosis
  • Endarteritis
  • Jagung.

Kesakitan yang terdapat di jari kaki kanan mungkin menunjukkan gout, peningkatan ketidakselesaan ketika berjalan - mengenai penyakit saraf interdigital.

Artritis

Artritis jari kaki adalah nama umum untuk lesi sendi interphalangeal pada kaki. Bentuk artritis bebas yang boleh menyebabkan kesakitan pada jari kaki termasuk:

  • Osteoartritis
  • Artritis reumatoid
  • Artritis septik
  • Artritis gout akut
  • Artritis pasca trauma.

Selain itu, artritis boleh menjadi gejala sejumlah patologi yang mempunyai sifat yang pelbagai (hepatitis, klamidia, penyakit Lyme, psoriasis, dll.). Dalam kes ini, seseorang mungkin tidak memperhatikan kesakitan jari kaki, kerana dikaburkan oleh gejala lain yang lebih jelas..

Orang yang berisiko menghidap arthritis termasuk:

  • Mereka yang berdiri lama
  • Berat badan berlebihan
  • Warga tua
  • Mereka yang mengalami kecederaan atau pembedahan jari
  • Mempunyai patologi tulang dan sendi keturunan
  • Memakai kasut yang tidak selesa yang mengikat jari kaki, yang menyebabkan kedudukannya tidak wajar dan, pada masa akan datang, mengalami ubah bentuk sendi. Biasanya dipengaruhi oleh wanita yang berjalan dengan kasut bertumit tinggi dengan jari kaki yang sempit.

Artritis reumatoid

Rheumatoid arthritis adalah penyakit autoimun yang dicirikan oleh kerosakan pada tisu penghubung dan, antara lain, menyebabkan ubah bentuk sendi kecil. Keadaan ini dicirikan oleh:

  • Penyebaran sensasi yang tidak menyenangkan di semua jari anggota badan
  • Paroxysmal: peningkatan ketara dalam keparahan penyakit pada waktu malam atau awal pagi
  • Keamatan kesakitan yang tinggi pada waktu serangan dan ketika menekan pembalut kaki.

Rheumatoid arthritis remaja sangat menonjol, yang didiagnosis pada kanak-kanak di bawah 16 tahun dan yang mana proses keradangan sistemik adalah ciri dalam semua bentuknya.

Artritis septik

Arthritis septik bersifat berjangkit - kulat atau bakteria (staphylococci atau streptococci). Luka sendi kecil seperti ini jarang berlaku: patogen dibawa bersama dengan aliran darah, dan sendi lutut dan pinggul biasanya terjejas. Penyakit ini mempunyai simptom berikut:

  • Penyetempatan pada satu sendi yang terjejas
  • Peningkatan ketidakselesaan ketika berjalan
  • Sekatan pergerakan jari kaki yang terkena.

Artritis septik kronik disebabkan oleh bakteria Mycobactérium tuberculosis (tubercle bacillus) atau Candida albicans (agen penyebab kandidiasis).

Artritis pasca trauma

Patologi ini adalah hasil daripada trauma. Akibatnya, monoarthritis (keradangan pada satu sendi) biasanya berkembang..

Osteoartritis

Osteoarthritis (arthrosis, osteoarthritis) adalah penyakit sendi radang di mana perubahan degeneratif pada tisu tulang rawan berlaku. Sifat kesakitan pada jari kaki dengan penyakit ini berubah dengan perkembangannya:

  • Tahap awal osteoartritis dicirikan oleh rasa sakit yang tidak dapat diekspresikan yang berlaku ketika berjalan dan, secara umum, dengan beban yang signifikan pada sendi yang terjejas
  • Tahap kedua dicirikan oleh rasa sakit yang teraba dengan peningkatan beban, sering disertai dengan kering kering kerana geseran tulang
  • Untuk peringkat ketiga - akut, lulus hanya pada waktu rehat, disertai oleh kecacatan ketara pada sendi dan pergerakan terhad.

Gout

Artritis akut atau polyarthritis adalah salah satu tahap di mana perkembangan gout, penyakit yang disebabkan oleh deposit garam asid urik (urat) di tisu badan, melewati. Sifat sakit jari dengan gout adalah seperti berikut:

  • Tekanan sensasi kesakitan dengan intensiti tinggi atau sederhana
  • Kesakitan pada jari kaki, lebih jarang - penyetempatan pada sendi lain
  • Permulaan sawan pada waktu malam atau awal pagi dan peningkatan pada siang hari.

Dalam kehidupan seharian, patologi ini sering bercampur dengan arthrosis jari kaki. Perlu diingat bahawa gout progresif dicirikan oleh pembentukan tofus - nodul subkutan kekuningan kecil (granuloma).

Apa yang disebut pseudogout (pyrophosphate arthropathy) - jenis chondrocalcinosis yang ketara - mempunyai sebab lain (simpanan kalsium pirofosfat Ca2P2O7). Gejalanya pada amnya sama, tetapi intensiti kesakitan biasanya lebih rendah. Dalam kes yang jarang berlaku, kesakitan tidak berlaku sama sekali dengan penyakit ini..

Neuroma Morton

Neuroma Morton adalah tumor jinak saraf interdigital kaki. Dengan penyakit ini, terdapat:

  • Sakit yang teruk, kadang-kadang tajam atau menembak di jari kaki dengan rasa terbakar atau kesemutan
  • Peningkatan kesakitan dan kehilangan perasaan secara serentak di jari ketika berjalan dengan memakai kasut dan hilangnya atau pengurangan gejala ini setelah menghilangkannya.

Diabetes

Kesakitan pada jari kaki pada diabetes mellitus adalah bahagian tidak terpisahkan dari sindrom osteoarthropathy diabetes (kaki Charcot) yang berkembang tanpa adanya rawatan yang mencukupi, di mana terdapat:

  • Osteoporosis dan osteolisis, menyebabkan ubah bentuk kaki, dan, akhirnya, kepada pembentukan ulser trofik dan gangren, yang pertama menyebabkan kesakitan teruk ketika berjalan, dan kemudian sepenuhnya menghilangkan kemampuan pesakit untuk bergerak secara bebas
  • Peningkatan ketidakselesaan pada waktu malam.

Aterosklerosis

Menghilangkan aterosklerosis pembuluh darah pada bahagian bawah kaki adalah penyakit arteri kaki, yang dicirikan oleh pengendapan kolesterol di dalamnya dan percambahan tisu penghubung, yang menyebabkan penyumbatan saluran darah.

Dengan perkembangan penyakit ini, ketika berjalan, timbul rasa sakit di kaki, termasuk jari, itulah sebabnya apa yang disebut claudication intermiten (sindrom Charcot) berkembang - gaya khas seseorang yang menderita aterosklerosis dan endarteritis, di mana dia terpaksa berhenti setelah berjalan kaki dalam jarak dekat.

Endarteritis

Endarteritis yang melenyapkan adalah patologi saluran kaki, yang dicirikan oleh penyempitannya, gangguan bekalan darah dan nekrosis tisu yang dihasilkan. Kesakitannya adalah:

  • Ia terbakar, lebih teruk apabila terkena panas dan bahagian bawah anggota badan (sindrom eritromelalgia atau sindrom Mitchell)
  • Ia mempunyai watak yang tajam, kadang-kadang tidak dapat ditoleransi, menyebar ke seluruh anggota badan yang terkena; ia sangat kuat di kaki, termasuk jari, dan di bahagian bawah kaki (sindrom neurologi)
  • Sindrom Charcot menampakkan dirinya.

Kuku tumbuh

Onychocryptosis (kuku jari ke dalam) adalah penyakit radang di mana plat kuku tumbuh ke dalam kulit akibat kecederaan, onikomikosis (jangkitan kuku pada kuku) atau memakai kasut yang terlalu sempit. Sakit dengan patologi ini:

  • Dilokalisasikan di sepanjang tepi plat kuku
  • Digambarkan sebagai kuat dan berterusan
  • Menguat dengan tekanan pada kuku, sama ada menekan atau akibat memakai kasut.

Callus sebagai sumber kesakitan pada ibu jari kaki

Sensasi menyakitkan yang cukup akut timbul apabila kerengsaan pada kalus kulit basah yang muncul akibat kecederaan jari. Ia biasanya berlaku di bahagian luar ibu jari..

Faktor mekanikal

Sensasi menyakitkan di jari kaki kanan atau kiri (terutamanya besar) boleh disebabkan oleh memakai kasut yang tidak selesa.

Kecederaan jari baru-baru ini, bergantung kepada keparahannya, menyebabkan pelbagai sensasi kesakitan, dengan syarat ujung saraf dipelihara.

Bergantung pada patologi pesakit, dia mungkin memerlukan konsultasi:

  • Pakar Saraf
  • Ahli terapi
  • Pakar Traumatologi
  • Ahli phlebologist
  • Pakar Bedah
  • Ahli endokrinologi.

Terlepas dari alasan yang menyebabkan keadaan jari kaki sakit, anda tidak boleh mengabaikan peluang untuk mendapatkan rawatan perubatan yang berkelayakan..

Kesakitan pada jari kaki - sebab, sifat, rawatan

Laman web ini memberikan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit mesti dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Kesakitan tajam di jari kaki dengan gout

Gout adalah penyakit yang disebabkan oleh gangguan metabolisme purin. Ia dicirikan oleh peningkatan jumlah asid urik dalam darah, dan deposit garamnya (urat) di tisu sendi.

Biasanya, serangan gout bermula hanya dengan permulaan kesakitan pada sendi jari kaki. Dengan perkembangan penyakit ini, proses patologi dapat merebak ke peningkatan jumlah sendi - terjadi polyarthritis. Tetapi selalunya, dengan gout, sendi bahagian bawah kaki terjejas: lutut, pergelangan kaki, sendi kaki. Gangguan dan rasa sakit yang paling ketara diperhatikan pada sendi jari kaki..

Serangan gout bermula pada waktu malam. Serangan seperti itu dicirikan oleh peningkatan suhu tempatan yang cepat di sekitar sendi, dan kemerahannya. Bengkak dan sakitnya cepat meningkat. Kesakitan yang menyakitkan meluas dari kaki hingga kaki. Keradangan juga dapat menangkap tisu lembut, membentuk gambaran klinikal phlebitis atau selulit. Tempoh purata serangan gout adalah beberapa hari, dan kadang-kadang berminggu-minggu. Setelah simptom mereda, sendi secara beransur-ansur mengambil bentuknya yang normal..

Dengan gout, eksaserbasi berlaku dari dua hingga enam kali setahun, dan faktor-faktor yang memicu timbulnya serangan adalah:

  • penyalahgunaan minuman beralkohol;
  • ketidaktepatan dalam diet dalam bentuk sebilangan besar hidangan daging atau berlemak;
  • penyalahgunaan kopi, koko atau teh yang kuat;
  • prosedur mandi intensif.

Gejala ciri lain dari gout adalah tophus, yang kelihatan seperti fokus meterai patologi yang terletak di tisu subkutan. Mereka biasanya dilokalisasi pada sendi yang terkena, pada permukaan ekstensor kaki bawah dan paha, di telinga, pada tendon Achilles atau di dahi.

Sakit pada sendi jari kaki dengan artritis

Artritis adalah keradangan kronik atau akut pada tisu sendi dan sekitarnya. Patologi ini adalah salah satu manifestasi dari sebarang penyakit tisu penghubung sistemik:

  • reumatik;
  • lupus eritematosus sistemik;
  • psoriasis;
  • gangguan metabolik;
  • patologi autoimun.

Lesi jari kaki yang terpencil pada artritis agak jarang berlaku. Selalunya, pada pesakit seperti itu, proses keradangan merebak ke sendi lain. Di samping itu, sensasi kesakitan simetri sangat ciri artritis, iaitu lesi pada sendi yang sama pada kedua kaki.

Kesakitan artritis pada sendi yang meradang biasanya sangat sengit. Ia kelihatan tidak hanya semasa pergerakan, tetapi juga pada waktu rehat. Edema dan pembengkakan yang teruk juga timbul pada sendi yang terkena arthritis. Kulit di kawasan yang meradang memperoleh warna merah, ungu, suhu tempatan meningkat.

Selain kesakitan, gejala artritis juga:
1. Sekatan pergerakan pada sendi.
2. Perubahan bentuknya.
3. Crunching yang tidak wajar di bawah beban.

Jenis arthritis yang berlainan menimbulkan rasa sakit pada jari yang berbeza. Sebagai contoh, untuk arthritis psoriatik dan reaktif, lebih biasa merosakkan jari kaki yang besar..

Kesakitan pada sendi jari kaki dengan arthrosis

Osteoarthritis adalah penyakit sendi degeneratif-distrofik yang berkembang akibat pemusnahan tisu tulang rawan pada permukaan artikular. Dengan patologi ini, rasa sakit mula-mula muncul secara berkala, hanya selepas latihan fizikal, dan cepat hilang ketika berehat. Tetapi dengan perkembangan penyakit ini, intensitas kesakitan meningkat, mereka tidak hilang setelah berehat, dan mungkin muncul pada waktu malam.

Tanda-tanda osteoartritis adalah gejala berikut:

  • kekejangan pagi;
  • benjolan yang menyakitkan di tepi ruang sendi;
  • had pergerakan pada sendi;
  • ciri khas semasa pergerakan.

Osteoartritis jari kaki terutamanya mempengaruhi wanita. Permulaan penyakit ini dicetuskan dengan memakai kasut bergaya dengan jari kaki bertahun-tahun. Akibatnya, ibu jari cacat, dan kelengkungannya ke arah jari kedua. Di samping itu, tulangnya mula menonjol, yang digosok oleh permukaan kasut, dan lama kelamaan juga mengalami ubah bentuk. Akibatnya, semua sendi jari kaki melengkung dan membesar. Ini memprovokasi penampilan kesakitan dan keterbatasan pergerakan..

Sekiranya arthrosis berkembang, jari dapat mengubah bentuk aslinya sehingga tidak dapat dikembalikan ke posisi semula, bahkan dengan menggunakan usaha fizikal yang cukup besar.

Komplikasi arthrosis jari kaki juga adalah fakta bahawa selepas jari kaki kedua dan ketiga mengalami ubah bentuk. Hasilnya adalah kecacatan gabungan kaki. Selain itu, kerana geseran dan trauma berterusan pada sendi jari kaki 1, bursitis berkembang di dalamnya..

Sakit pada ibu jari kaki dengan bursitis

Keradangan kapsul sendi jari kaki dengan pengumpulan cecair (eksudat) di rongga disebut bursitis. Patologi ini dicirikan oleh bengkak, sakit, kemerahan dan panas di kawasan ibu jari..

Manifestasi utama bursitis adalah adanya bengkak bulat yang fleksibel di kawasan sendi yang terjejas, yang mempunyai konsistensi lembut. Pembengkakan semacam itu agak menyakitkan untuk palpasi, dan mudah ditentukan secara visual..

Di samping itu, suhu tempatan meningkat di kawasan keradangan, dan kulit memperoleh warna ungu. Dengan jangka masa panjang, bursitis dapat berubah menjadi bentuk kronik. Dalam kes sedemikian, pemendapan garam kalsium ditambahkan ke keradangan, yang menyebabkan munculnya rasa sakit yang berterusan.

Sekiranya penyebab bursitis adalah kecederaan pada jari kaki, maka mikroflora patologi juga dapat menyertai proses keradangan. Bursitis purulen berlaku, dan semua gejala menjadi lebih jelas:

  • sakit teruk di seluruh kaki;
  • peningkatan suhu badan secara keseluruhan;
  • sakit kepala;
  • kelemahan;
  • loya, dll.

Sakit di jari kaki besar dengan tendonitis

Kecederaan kaki

Kecederaan kaki yang paling biasa adalah patah tulang phalangeal. Ini disebabkan oleh fakta bahawa phalanges jari kurang dilindungi dari pengaruh luaran, dan tulang ini sendiri berdiameter kecil dan tidak mempunyai kekuatan yang ketara. Selalunya, falang akhir jari kaki 1 dan 2 terdedah kepada patah tulang, kerana menonjol ke hadapan dengan ketara berbanding yang lain.

Dengan patah pada phalanx jari kaki pada jam pertama selepas kecederaan, perkara berikut ditentukan:

  • kesakitan di tapak patah tulang ketika merasa;
  • pembengkakan ketara;
  • sakit dengan tekanan pada jari yang cedera;
  • sakit dengan pergerakan jari pasif;
  • lebam pada permukaan lateral dan punggung.

Kesakitan dan kepincangan dengan patah tulang berterusan untuk masa yang lama. Gejala khas adalah bahawa orang tersebut biasanya cuba mengalihkan sokongan ke tumit untuk mengurangkan kesakitan. Selalunya, tempat tidur kuku juga rosak, yang kemudian berfungsi sebagai tempat jangkitan.

Fungsi patah tulang jari kaki II, III, IV dan V mungkin tidak begitu ketara. Oleh itu, pesakit pada mulanya mungkin tidak menyedari adanya patah tulang. Hanya selepas beberapa ketika, dengan peningkatan kesakitan, seseorang berunding dengan doktor.

Osteomielitis

Osteomielitis adalah proses purulen-nekrotik yang berlaku di tulang dan sumsum tulang, yang mempengaruhi tisu lembut di sekitarnya. Sebab patologi ini adalah penembusan mikroflora yang menghasilkan nanah ke dalam badan. Selalunya, osteomielitis pada jari kaki berkembang sebagai komplikasi pelbagai patologi tulang, misalnya, dengan patah tulang terbuka.

Osteomielitis akut bermula dengan peningkatan suhu badan yang mendadak hingga 39-40 o С.
Keadaan pesakit semakin merosot, yang disebabkan oleh keracunan badan yang semakin meningkat. Penyakit ini juga ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • sakit tajam di kaki;
  • menggigil;
  • sakit kepala;
  • muntah berulang;
  • kadang-kadang kehilangan kesedaran dan kecelaruan;
  • kemungkinan penyakit kuning.

Dalam beberapa hari pertama, rasa sakit yang teruk muncul di kaki, yang boleh merebak ke bahagian bawah kaki. Kontraksi kesakitan berkembang pada tulang dan sendi yang terjejas. Pergerakan aktif jari kaki tidak mungkin dilakukan, dan pergerakan pasif sangat terhad. Edema pada otot dan tisu lembut kaki dan bahagian bawah kaki meningkat dengan cepat. Kulit di bahagian yang terkena menjadi merah, sangat tegang. Selalunya corak vena yang jelas muncul di atasnya..

Dengan peralihan penyakit ke bentuk kronik, kesejahteraan pesakit dapat bertambah sedikit, keparahan kesakitan di kaki menurun, dan rasa sakit itu sendiri menjadi sakit. Tanda-tanda keracunan badan hilang, dan suhu badan kembali normal. Fistula dengan pelepasan purulen yang sedikit sering terbentuk di kawasan yang terjejas. Beberapa fistula seperti itu dapat membentuk rangkaian saluran subkutan, yang kemudiannya dibuka pada jarak yang jauh dari fokus patologi. Pada masa akan datang, terdapat pergerakan yang tidak stabil pada sendi kaki dan kelengkungan tulang jari.

Kuku tumbuh

Punca kesakitan pada jari kaki adalah pengambilan kuku. Sebilangan besar patologi ini dipengaruhi oleh jari kaki. Perkembangan gangguan ini disebabkan oleh memakai kasut yang tidak selesa, serta memotong kuku terlalu pendek.

Sensasi menyakitkan dalam kes ini boleh menjadi sangat kuat. Selain itu, kemerahan kulit di sekitar kuku yang tumbuh ke dalam, pembengkakannya, serta penambahan jangkitan.

Sakit pada sendi jari kaki dengan hallux valgus

Hallux valgus adalah kelengkungan sendi metatarsophalangeal di mana ibu jari dipesongkan ke arah jirannya. Sebab utama perkembangan gangguan ini adalah kaki rata dan kelemahan alat tendon-ligamen. Faktor tambahan yang menyumbang kepada berlakunya hallux valgus, dan, dengan demikian, peningkatan kesakitan - memakai kasut atau kasut yang ketat dengan tumit yang terlalu tinggi.

Kedudukan kaki yang tidak betul

Dalam kes seperti itu, kejadian kesakitan pada jari kaki dikaitkan dengan gangguan sistem muskuloskeletal dalam bentuk kaki kaki satu darjah atau yang lain. Kerana kedudukan kaki yang tidak betul semasa berjalan, berlaku pengagihan beban yang tidak rata di atasnya. Ibu jari secara beransur-ansur ditolak ke luar dan ke atas, menggantikan yang lain di belakangnya..

Jari tukul

Perkembangan jari tukul dikaitkan dengan meratakan kaki dan peningkatan tekanan di atasnya. Ini paling kerap berlaku dengan kaki rata..

Oleh kerana tendon di lengkungan kaki berusaha menstabilkannya, otot yang bertanggungjawab untuk pergerakan jari kaki mengalami tekanan tambahan. Jari ditarik ke belakang dan dimasukkan, yang menyebabkan penonjolan sendi yang ketara. Ini membawa kepada ubah bentuk seperti tukul. Selain itu, kalus yang menyakitkan cepat terbentuk pada sendi yang menonjol..

Jari tukul yang cacat memukul kasut di pelbagai tempat dan mengalami geseran. Kerengsaan berlaku di kawasan di mana jari-jari berpintal menyentuh permukaan kasut. Kerengsaan dan geseran yang berterusan malah boleh menyebabkan ulserasi kulit di kawasan yang terjejas. Apabila kecacatan bertambah, ia menjadi lebih menyakitkan dan sukar bagi pesakit untuk bergerak..

Jagung

Pertumbuhan sel-sel mati yang membentuk benjolan keras pada kulit disebut jagung. Dalam kebanyakan kes, pertumbuhan ini berlaku pada bola jari kaki, tumit, atau permukaan lateral jari kaki. Selalunya pengerasan ini mempunyai dasar yang panjang dalam bentuk akar yang sangat menembus ke dalam tisu. Kalus biasanya tidak menyakitkan ketika berehat, tetapi mempunyai intensiti kesakitan yang kuat dengan senaman, berjalan dan tekanan pada kawasan yang terkena.

Sakit di bawah jari kaki dengan neuroma Morton

Neuroma Morton, atau fasciitis plantar, adalah keradangan pada ligamen kaki sendiri. Punca kesakitan pada penyakit ini terletak pada tekanan saraf yang terlalu banyak di sepanjang lengkungan kaki. Wanita terdedah kepada patologi ini lebih kerap daripada lelaki, kerana mikrotraumas kaki yang kronik ketika memakai kasut dengan tumit.

Akibat terjebak saraf, neuritis traumatik berkembang. Keradangan itu kronik, menyebabkan kesakitan yang berterusan di bawah jari kaki.

Kesakitan pada penyakit ini biasanya dilokalisasikan di pangkal jari kaki kedua, ketiga dan keempat. Ini cenderung meningkat dengan berjalan kaki dan membawa beban yang berpanjangan. Selain itu, ia sering melepaskan jari-jari mereka sendiri, dan juga hingga ke bahagian bawah kaki.

Diabetes mellitus

Salah satu gejala umum diabetes mellitus adalah perubahan sensasi dan kesakitan pada jari kaki yang berlaku ketika berjalan. Juga, dengan diabetes, sering terdapat sensasi terbakar di kaki, terutamanya pada waktu malam. Punca keadaan ini adalah gangguan peredaran darah di bahagian bawah kaki dan kerosakan pada ujung saraf..

Penyakit vaskular

Kesakitan pada jari kaki boleh menjadi manifestasi lesi saluran arteri pada bahagian bawah kaki. Gejala biasa untuk penyakit ini adalah:
1. Pemutihan jari kaki.
2. Sakit semasa bersenam.
3. Sakit dengan hipotermia.

Dua patologi utama yang ditandai dengan gejala yang serupa adalah menghilangkan endarteritis dan aterosklerosis arteri pada bahagian bawah kaki.

Endarteritis

Aterosklerosis arteri

Punca kesakitan pada jari kaki mungkin adalah aterosklerosis arteri pada bahagian bawah kaki. Patologi ini berlaku apabila plak kolesterol menetap di permukaan dalaman dinding kapal.

Penyakit ini dicirikan oleh penebalan dinding vaskular, yang menampakkan dirinya sebagai perasaan menyakitkan pada otot kaki dan kaki. Sensasi menyakitkan meningkat semasa berjalan. Di samping itu, tanda ciri aterosklerosis arteri pada bahagian bawah kaki adalah perasaan kaki sejuk, tidak kira musim..

Kesakitan antara jari kaki dalam patologi dermatologi

Kesakitan di jari kaki, terutama di ruang di antara mereka, mungkin disebabkan oleh penyakit dermatologi. Selalunya ini adalah luka kulat pada kaki..

Selain sakit di antara jari kaki, gangguan serupa juga menampakkan diri:

  • gatal dan terbakar pada kulit kaki;
  • kemerahan kuku dan perubahan bentuknya;
  • bengkak hujung jari;
  • gangguan warna pada kulit.

Rawatan

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk sakit kaki?

Kesakitan di jari kaki disebabkan oleh pelbagai penyakit yang berlainan, dan oleh itu gejala ini ternyata menjadi alasan untuk merujuk kepada pelbagai doktor pakar, yang kompetensinya termasuk diagnosis dan rawatan penyakit yang memprovokasi mereka. Oleh itu, jawapan untuk pertanyaan doktor mana yang harus dikunjungi untuk kesakitan pada jari kaki bergantung pada jenis penyakit yang dihidap oleh orang tersebut. Dan anggapan penyakit ini tidak hanya berdasarkan pada sakit di jari kaki, tetapi juga berdasarkan gejala lain yang ada. Oleh itu, jelas bahawa pilihan doktor untuk berunding dalam kes tertentu yang menyakitkan pada jari kaki bergantung pada gejala orang lain. Di bawah ini kami akan menunjukkan doktor kepakaran yang harus dirujuk bergantung kepada gejala yang disertakan.

Oleh itu, jika seseorang bimbang tentang serangan sakit kaki secara berkala (terutamanya pada waktu malam), di mana sendi jari menjadi merah, membengkak dan menjadi panas ketika disentuh, dan rasa sakit memancar ke kaki, dan serangan seperti itu berlangsung dari beberapa jam hingga minggu, dan setelah selesai pada sendi yang terbentuk anjing laut (tophus), maka disyaki gout. Dalam kes ini, anda mesti menghubungi pakar reumatologi (daftar).

Sekiranya seseorang bimbang tentang kesakitan yang teruk pada jari kaki, muncul bukan sahaja semasa pergerakan, tetapi juga berada dalam keadaan rehat, digabungkan dengan edema, bengkak, pemanasan (kulit terasa panas ketika disentuh), warna kulit merah di kawasan sakit, gatal semasa bersenam dan sekatan pergerakan sendi, artritis disyaki. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar rheumatologi..

Apabila rasa sakit pada jari kaki berlaku secara berkala dan selalu setelah melakukan senaman fizikal, dan setelah berehat, ia boleh berkurang atau hilang sama sekali, digabungkan dengan kekejangan kaki pada waktu pagi, keretakan ketika bergerak, pergerakan terhad dan, kemungkinan, ubah bentuk kaki yang berpenyakit, arthrosis disyaki. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi traumatologist-orthopedist (daftar).

Sekiranya rasa sakit di jari kaki digabungkan dengan gejala tendonitis (sakit di jari ketika berjalan dan ketika merasakan tendon, keretakan ketika bergerak, kemerahan dan panas kulit di kawasan sakit) atau bursitis (bengkak, sakit, kemerahan (kulit berwarna ungu) dan kulit panas di bahagian besar jari, digabungkan dengan pembengkakan ringan di dekat sendi, dan kadang-kadang dengan sakit di seluruh kaki, demam, kelemahan dan loya), maka perlu berunding dengan pakar traumatologi ortopedik.

Sekiranya rasa sakit di jari kaki dirasakan selepas kesan traumatik pada mereka (contohnya, memukul objek keras, jatuh di kaki, meremas kaki dengan pintu dengan penutup automatik, dan lain-lain), maka anda harus berjumpa doktor traumatologi ortopedik atau, sekiranya dia tidak hadir, kepada pakar bedah umum (daftar).

Sekiranya rasa sakit pada jari kaki berlaku dengan latar belakang peningkatan suhu badan yang tajam hingga 39 - 40 o С, ia digabungkan dengan rasa sakit yang tajam di seluruh kaki (kadang-kadang juga di kaki bawah), bengkak dan warna ungu pada kulit kaki dan kaki bawah, dengan ketidakupayaan untuk menggerakkan jari, menggigil, muntah, sakit kepala, mungkin warna kuning kulit dan sklera mata, kehilangan kesedaran, dan setelah beberapa saat rasa sakit mereda, keadaan umum bertambah baik, tetapi fistula terbentuk, dari mana nanah mengalir keluar, osteomielitis disyaki. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar traumatologi ortopedik atau pakar bedah.

Sekiranya rasa sakit pada jari kaki mana pun (biasanya yang besar) terasa sengit dan digabungkan dengan kemerahan pada kulit dan pembengkakan di kawasan pinggir kuku, maka disyaki pertumbuhan kuku, dan dalam kes ini, perlu menghubungi doktor kulit (mendaftar) dan pakar bedah pada masa yang sama. Pakar dermatologi akan menangani rawatan konservatif (tanpa pembedahan) kuku yang tumbuh ke dalam, tetapi jika ini tidak mungkin, dia akan merujuk anda ke pakar bedah untuk mengeluarkannya. Sekiranya seseorang tidak mahu merawat kuku yang tumbuh ke dalam dengan kaedah bukan pembedahan, tetapi ingin melepaskannya secara pembedahan, maka anda boleh segera menghubungi pakar bedah.

Sekiranya rasa sakit di kawasan jari dikaitkan dengan jagung, maka anda harus berjumpa dengan pakar dermatologi.

Sekiranya sakit pada jari kaki disebabkan oleh hallux valgus (jari kaki condong ke jari kaki yang lain dan "tulang" muncul di sebelah kaki), kaki kaki atau jari tukul (jari kaki bengkok dengan penonjolan sendi yang kuat), maka anda harus berjumpa dengan pakar bedah ortopedik (daftar).

Apabila seseorang mengalami kesakitan yang berterusan di bawah jari kaki kedua, ketiga dan keempat, diperparah dengan berjalan dan meremas kaki, memancar ke jari dan kaki bawah, neuroma Morton disyaki, dan dalam kes ini, anda harus berjumpa dengan pakar neurologi (mendaftar), traumatologi atau pakar podiatrist ( daftar).

Sekiranya seseorang mengalami kesakitan dan gangguan deria di jari kaki, dirasakan ketika berjalan, yang digabungkan dengan pembakaran di kaki, kehausan berterusan, kencing yang kerap dan kerap, peningkatan selera makan, berpeluh, maka diabetes disyaki. Dalam kes ini, anda mesti menghubungi ahli endokrinologi (daftar).

Apabila, selain rasa sakit di jari kaki, seseorang prihatin terhadap tanda-tanda "klaudikasi sekejap-sekejap" (sakit, mati rasa dan rasa berat di kaki yang berlaku beberapa ketika selepas mula berjalan, memaksa seseorang untuk berhenti menunggu kesakitan, dan hanya kemudian terus bergerak) atau aterosklerosis saluran kaki (sakit pada otot-otot kaki dan kaki, rasa sejuk kaki dalam cuaca apa pun), maka anda harus menghubungi ahli angiologi (mendaftar), pakar bedah vaskular (mendaftar) atau ahli phlebologist (mendaftar). Sekiranya mustahil untuk menghubungi pakar ini dengan alasan apa pun, maka anda harus menghubungi pakar bedah umum.

Apabila seseorang bimbang tentang rasa sakit di jari kaki dan ruang interdigital, digabungkan dengan gatal-gatal dan pembakaran, kemerahan kuku dan perubahan bentuknya, bengkak pada hujung jari, warna kulit yang tidak normal di kawasan tertentu di kaki, maka disyaki penyakit kulat, dan dalam hal ini perlu berjumpa doktor. pakar dermatologi.

Ujian dan pemeriksaan apa yang boleh diresepkan oleh doktor untuk kesakitan pada jari kaki?

Oleh kerana rasa sakit di jari kaki disebabkan oleh pelbagai patologi, dalam setiap kes, dengan gejala tertentu, doktor mungkin menetapkan pelbagai ujian dan pemeriksaan yang dipilihnya bergantung pada penyakit yang diduga. Oleh itu, senarai pemeriksaan akan selalu bergantung pada diagnosis yang tepat, yang dibuat oleh doktor berdasarkan gejala selain sakit pada seseorang. Oleh itu, di bawah ini kami akan menunjukkan ujian dan pemeriksaan apa yang boleh diresepkan oleh doktor untuk kesakitan pada jari kaki, bergantung kepada gejala lain yang digabungkan..

Apabila sensasi menyakitkan di jari kaki muncul secara sporadis, digabungkan dengan kemerahan, bengkak dan pemanasan (jari kaki panas), memancar ke kaki, berlangsung selama beberapa jam atau minggu, dan setelah beberapa serangan menyakitkan yang menyebabkan pembentukan anjing laut (tophus) pada sendi jari, maka gout disyaki. Dalam kes ini, doktor menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Ujian darah umum (daftar);
  • Ujian darah biokimia (daftar) (asid urik, protein total, pecahan protein, seromucoid, fibrin, asid sialik, haptoglobin, bilirubin (mendaftar), urea, kreatinin, kolesterol, AST, ALT, amilase);
  • X-ray sendi (mendaftar);
  • Tusukan sendi yang meradang dengan pemeriksaan mikroskopik dan budaya bakteriologi (tertulis) cecair sendi;
  • Tusukan tophus dengan pemeriksaan kandungan mikroskopik;
  • Ultrasound buah pinggang (daftar).

Sekiranya disyaki gout, doktor anda biasanya akan memerintahkan semua ujian di atas, kerana perlu untuk mengesahkan diagnosis yang disyaki. Kajian yang paling penting untuk diagnosis gout adalah penentuan kepekatan asid urik dalam darah, pengenalpastian kristal garam asid urik dalam cecair sendi dan kandungan tofus. Berdasarkan hasil ultrasound buah pinggang, batu urat dapat dikesan. Pada gambar sinar-X, perubahan ciri gout dapat dilihat hanya lima tahun selepas bermulanya serangan sakit pada sendi.

Ketika berada di jari kaki, ketika rehat dan semasa pergerakan, rasa sakit yang teruk dirasakan, digabungkan dengan bengkak, bengkak, pemanasan (kulit terasa panas ketika disentuh), warna kulit merah di kawasan sakit, gatal semasa bersenam dan sekatan pergerakan pada sendi - doktor mengesyaki artritis. dan dalam kes ini, memberikan ujian dan peperiksaan berikut:

  • Analisis darah umum;
  • Ujian darah untuk faktor reumatoid (mendaftar) dan protein C-reaktif;
  • Ujian darah biokimia (jumlah protein, pecahan protein, seromucoid, asid sialik);
  • Ujian darah untuk kepekatan imunoglobulin IgG, IgA (mendaftar);
  • Ujian darah untuk kompleks imun yang beredar (CIC);
  • X-ray kaki pembesar (daftar);
  • Ultrasound kaki (mendaftar);
  • Tomografi (pengimejan resonans komputer dan magnetik) kaki;
  • Termografi kaki;
  • Skintigrafi kaki;
  • Tusukan sendi (tanda tangan) dengan analisis cecair intra-artikular.

Pertama sekali, jika disyaki artritis, ujian darah ditetapkan (am, biokimia, untuk protein C-reaktif, faktor reumatoid, untuk CIC, untuk imunoglobulin), kerana ini diperlukan untuk mengesahkan sifat keradangan penyakit. Oleh itu, jika ujian darah adalah normal, maka kita tidak akan membicarakan arthritis, dan doktor perlu bercakap lagi secara terperinci dan memeriksa pesakit untuk membuat diagnosis andaian lain.

Tetapi jika ujian darah tidak normal (ESR meningkat, jumlah seromucoid, asid sialik, CEC, imunoglobulin, protein C-reaktif dan faktor reumatoid), maka kita bercakap mengenai arthritis, dan dalam kes ini, bergantung pada parameter ujian, doktor menetapkan pemeriksaan berikut, perlu untuk diagnosis akhir yang betul. Oleh itu, jika peningkatan kepekatan imunoglobulin dan CEC dikesan dengan latar belakang ketiadaan faktor reumatik, maka doktor mendiagnosis arthritis bukan rheumatoid, dan untuk menilai keadaan tisu sendi dan sifat keradangan, dia menetapkan sinar-x (mendaftar) dan analisis cecair intra-artikular yang diperoleh dengan tusukan. Sekiranya ada kemungkinan teknikal, maka sinar-X digantikan dengan tomografi yang dikira, kerana ia memberikan sedikit lebih banyak maklumat.

Sekiranya kehadiran protein C-reaktif dan faktor reumatoid dikesan dalam darah, maka doktor mendiagnosis rheumatoid arthritis, dan menetapkan sinar-X, pencitraan resonans magnetik dan tusukan cecair sendi, diikuti dengan analisisnya untuk menilai keadaan sendi dan sifat keradangan.

Pada artritis reumatoid dan bukan rheumatoid, ultrasound boleh diresepkan sebagai kaedah diagnostik tambahan (mendaftar), yang membolehkan anda mengenal pasti efusi pada rongga artikular dan menilai keparahan perubahan patologi pada tisu-tisu yang mengelilingi sendi. Sekiranya perlu untuk menilai aktiviti proses keradangan dan reaksi tisu tulang kepadanya, maka scintigraphy diresepkan. Dan termografi dianggap sebagai kaedah tambahan artritis itu sendiri, kerana ia membolehkan anda merekodkan peningkatan suhu badan ciri patologi di kawasan sendi yang berpenyakit.

Sekiranya rasa sakit di jari kaki dirasakan secara berkala, dan penampilan atau intensifikasi mereka disebabkan oleh latihan fizikal, dan setelah berehat, mereka berkurang atau hilang, digabungkan dengan kekejangan semasa pergerakan, pergerakan terhad dan, kemungkinan, ubah bentuk jari yang berpenyakit, maka doktor mengesyaki arthrosis sendi, dan dalam hal ini kes menetapkan ujian dan peperiksaan berikut:

  • Analisis darah umum;
  • Ujian darah untuk protein C-reaktif dan faktor reumatoid;
  • X-ray kaki;
  • Ultrasound kaki;
  • Mengira tomografi kaki;
  • Pencitraan resonans magnetik kaki (daftar).

Pertama sekali, untuk mengecualikan kemungkinan artritis, doktor menetapkan jumlah darah lengkap dan ujian darah untuk protein C-reaktif dan faktor reumatoid. Sekiranya semua ujian adalah normal, maka kita bercakap mengenai arthrosis, dan sudah untuk diagnosisnya, doktor terlebih dahulu menetapkan sinar-x dan ultrasound. Sekiranya ada kemungkinan teknikal, maka lebih baik mengganti sinar-X dengan tomografi yang dikira, kerana ini membolehkan anda mendapatkan lebih banyak data. Sebagai peraturan, setelah ultrasound dan sinar-X / tomografi, pemeriksaan tidak dilanjutkan, kerana hasil pemeriksaan ini cukup untuk diagnosis yang tepat. Tetapi jika arthrosis telah menyebabkan ubah bentuk sendi jari kaki yang teruk, keradangan kapsul sendi, ligamen atau tendon, atau ada keperluan untuk operasi, maka tambahan, pencitraan resonans magnetik ditetapkan.

Apabila sakit di jari kaki menunjukkan tendonitis (rasa sakit dirasakan ketika berjalan dan merasakan tendon, ciri khas terdengar ketika menggerakkan jari, kulit di kawasan sakit berwarna merah dan panas) atau bursitis (terdapat pembengkakan dan sakit di kawasan jari kaki, kulitnya panas dan ungu, kira-kira sendi ibu jari, pembengkakan yang lembut dan menyakitkan dapat dilihat semasa melakukan pemeriksaan, kadang-kadang sakit di seluruh kaki, demam, kelemahan dan loya diperhatikan) - doktor menetapkan sinar-x dan imbasan ultrasound. X-ray dalam kes seperti itu diperlukan untuk mengecualikan patah tulang, dan ultrasound diperlukan untuk menilai keadaan dan keparahan keradangan pada tendon dan kapsul sendi, serta untuk membezakan bursitis dari tendinitis. Sekiranya ada kemungkinan teknikal, maka selain ultrasound, pencitraan resonans magnetik ditetapkan.

Apabila sakit di jari kaki muncul selepas kecederaan (contohnya, memukul objek keras, jatuh di kaki, meremas kaki dengan pintu dengan penutup automatik, dll.), Doktor semestinya akan melakukan pemeriksaan dan menetapkan sinar-X untuk mengenal pasti kemungkinan patah tulang... Sekiranya tidak terdapat patah tulang, maka sinar-x dapat diresepkan untuk menilai tahap perubahan patologi pada tisu lembut. Pemeriksaan lain untuk kesakitan trauma pada jari kaki biasanya tidak ditetapkan, kerana ini tidak diperlukan.

Apabila rasa sakit di jari kaki berlatarbelakangkan kenaikan suhu badan yang tajam hingga 39 - 40 o С, ia digabungkan dengan rasa sakit yang tajam di seluruh kaki (kadang-kadang juga di kaki bawah), bengkak dan warna ungu pada kulit kaki dan kaki bawah, dengan ketidakupayaan untuk menggerakkan jari, menggigil, muntah, sakit kepala, tetapi setelah beberapa ketika rasa sakit mereda, keadaan umum bertambah baik, tetapi fistula terbentuk dengan aliran keluar kandungan purulen, kemudian doktor mengesyaki osteomielitis dan menetapkan sinar-X tanpa gagal mengesahkan diagnosis. Sekiranya ada kemungkinan teknikal, maka sinar-X digantikan dengan tomografi yang dikira, yang memberikan maklumat yang lebih lengkap. Sekiranya perlu untuk menilai keadaan tisu lembut kaki dan tahap penglibatan mereka dalam proses patologi, maka pencitraan resonans magnetik ditetapkan atau, jika tomografi tidak tersedia, imbasan ultrasound sederhana. Sekiranya terdapat fistula, maka fistulografi ditetapkan (untuk mendaftar) untuk menentukan lokasi, panjang, komunikasi dengan tulang, dll..

Apabila sakit pada satu jari kaki (biasanya yang besar) terasa teruk, digabungkan dengan kemerahan dan pembengkakan kulit di kawasan sakit, dan disetempat di pinggir kuku, pertumbuhan kuku disyaki. Dalam kes ini, doktor tidak menetapkan ujian dan pemeriksaan apa pun, tetapi hanya melakukan pemeriksaan, berdasarkan diagnosis yang mana sudah jelas..

Apabila sakit pada jari kaki disebabkan oleh jagung, doktor memeriksa, menekan dan memusingkannya untuk membezakan jagung dari ketuat plantar, penyakit Morton, dll. Diagnosis dibuat berdasarkan pemeriksaan, pemeriksaan tambahan tidak ditetapkan.

Apabila sakit di jari kaki dikaitkan dengan hallux valgus (jari kaki condong ke jari kaki yang lain dan "tulang" menonjol di sebelah kaki), kaki kaki atau jari tukul (jari kaki bengkok dengan penonjolan sendi yang kuat), doktor mendiagnosis penyakit berdasarkan data pemeriksaan luaran. Walau bagaimanapun, untuk menilai keadaan sendi, tulang dan mengukur pelbagai ukuran kaki, doktor mungkin menetapkan sinar-x, plantografi (pendaftaran) dan podometri..

Sekiranya rasa sakit dilokalisasi di bawah jari kaki kedua, ketiga dan keempat, selalu ada, bertambah kuat ketika berjalan dan meremas kaki, memberi jari dan kaki bawah, maka neuroma Morton disyaki, dan dalam hal ini doktor menetapkan pemeriksaan berikut:

  • X-ray kaki;
  • Ultrasound kaki;
  • Pengimejan resonans magnetik (daftar).

Biasanya, sinar-x dan ultrasound ditetapkan terlebih dahulu. X-ray dapat mendedahkan kecacatan tulang, dan ultrasound - neuroma itu sendiri. Itulah sebabnya ultrasound adalah kaedah optimum untuk mendiagnosis neuroma Morton. Tomografi jarang diresepkan, kerana, walaupun memungkinkan untuk mengesan neuroma, nilai informasinya lebih rendah daripada ultrasound.

Ketika berjalan, seseorang menderita sakit di jari dan gangguan deria di dalamnya, yang digabungkan dengan pembakaran di telapak kaki, dahaga yang kuat, kencing yang kerap dan kerap, peningkatan selera makan, berpeluh, rasa kering membran mukus - doktor mengesyaki diabetes mellitus dan menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut :

  • Penentuan kepekatan glukosa darah (daftar) semasa perut kosong;
  • Penentuan glukosa dalam air kencing;
  • Penentuan tahap hemoglobin glikosilasi dalam darah;
  • Penentuan tahap C-peptida dan insulin dalam darah;
  • Ujian toleransi glukosa (daftar);
  • Ultrasound buah pinggang;
  • Rheoencephalography (mendaftar);
  • Rheovasografi (mendaftar) saluran kaki.

Untuk diagnosis diabetes, ujian glukosa darah dan air kencing dan ujian toleransi glukosa adalah wajib, hasilnya cukup untuk membuat diagnosis. Analisis lain dapat diabaikan jika tidak dapat dilakukan, kerana itu adalah tambahan. Oleh itu, tahap C-peptida dalam darah memungkinkan untuk membezakan antara jenis diabetes pertama dan kedua (tetapi ini dapat dilakukan tanpa ujian), dan kepekatan hemoglobin glikosilasi memungkinkan untuk menilai risiko komplikasi. Sekiranya doktor mengesyaki adanya komplikasi diabetes (dan kesakitan pada jari kaki, kemungkinan besar adalah tinggi), maka ultrasound pada buah pinggang, rheoencephalography otak dan rheovasografi saluran kaki diresepkan..

Sekiranya rasa sakit di jari kaki digabungkan dengan tanda-tanda endarteritis (semasa berjalan, rasa sakit yang teruk, mati rasa dan rasa berat muncul di kaki, maka orang itu mesti berhenti dan menunggu sehingga rasa sakit menenangkan, dan hanya selepas itu dia dapat terus bergerak) atau aterosklerosis saluran kaki ( sakit mampatan selalu terdapat pada otot kaki atau kaki, dan kaki sejuk dalam cuaca apa pun), doktor menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Mendengarkan bunyi jantung dengan stetofonendoskop (daftar);
  • Pengukuran tekanan darah (mendaftar);
  • Penentuan denyutan arteri kaki dengan tangan;
  • Ujian darah biokimia (kolesterol, trigliserida, lipoprotein berketumpatan tinggi dan rendah);
  • Arteriografi vaskular;
  • Angiografi (pengimejan resonans magnetik atau tomografi multispiral) (daftar);
  • Ultrasound kapal di hujung kaki (daftar);
  • Doppler ultrasonografi saluran anggota badan (mendaftar);
  • Rheovasografi hujung (untuk menilai halaju aliran darah);
  • Termografi;
  • Capillaroscopy (daftar);
  • Ujian fungsional (pendaftaran) (sekatan termometrik, Goldflam, Shamova, perirenal atau paravertebral ganglia lumbar).

Pertama, doktor mengukur tekanan, mendengar bunyi jantung, menentukan denyutan arteri pada kaki, selepas itu dia mesti menetapkan imbasan ultrasound, ultrasonografi Doppler, arteriografi dan rheovasografi kapal pada bahagian bawah kaki. Dalam praktiknya, dalam kebanyakan kes, kajian ini cukup untuk mendiagnosis dan membezakan antara endarteritis dan aterosklerosis, tetapi sekiranya ada keraguan, doktor mungkin menetapkan pemeriksaan lain dari perkara di atas. Jadi, untuk mengesahkan aterosklerosis, angiografi diresepkan, dan endarteritis - termografi, kapilaroskopi dan ujian fungsional.

Sekiranya seseorang mengalami kesakitan di jari kaki dan ruang interdigital, yang digabungkan dengan gatal-gatal dan pembakaran, kemerahan kuku, perubahan bentuk kuku, pembengkakan hujung jari, perubahan warna normal kulit pada kaki, maka disyaki jangkitan kulat, dan dalam hal ini doktor menetapkan ujian berikut dan tinjauan:

  • Dermatoskopi (daftar);
  • Pemeriksaan kawasan yang terjejas di bawah lampu Kayu;
  • Penentuan pH kulit;
  • Mikroskop kulit dan kuku;
  • Menyemai sisa-sisa kulit dan kuku pada media nutrien.

Biasanya, doktor menetapkan, pertama-tama, dermatoskopi, pemeriksaan di bawah lampu Kayu dan mikroskopi sisa dari kulit dan kuku, kerana kajian inilah yang memungkinkan untuk membuat diagnosis dalam kebanyakan kes. Walau bagaimanapun, jika tidak dapat membuat diagnosis yang tepat, maka doktor menetapkan penaburan serpihan dari kulit dan jamur pada media nutrien untuk menentukan agen penyebab jangkitan kulat dan membuat diagnosis.

Pengarang: Pashkov M.K. Penyelaras Projek Kandungan.