Kesakitan bahu: sebab, gejala dan diagnosis

Meniskus

Apabila sakit di sendi bahu sangat teruk sehingga lengan tidak dapat bergerak dengan selesa, rawatan sangat diperlukan. Tetapi siapa yang harus didahulukan?

Malah sakit ringan di lengan membawa ketidakselesaan dan kegelisahan. Dan jika tangan depan menyakitkan, ada lebih banyak masalah. Apabila sakit di sendi bahu sangat teruk sehingga lengan tidak dapat bergerak dengan selesa, rawatan sangat diperlukan. Tetapi kepada siapa anda harus pergi dan apa yang harus anda periksa terlebih dahulu? Mari uruskan semuanya dengan teratur.

Mengapa bahu mungkin sakit?

Faktor utama yang menimbulkan ketidakselesaan bahu adalah:

  • Kecederaan sendi yang tidak dirawat. Tendon atau tulang rawan yang rosak terus mengalami tekanan, yang menyebabkan kerosakan tisu yang lebih besar;
  • Beban berat yang panjang di satu sisi. Kerana ketegangan yang berterusan, keradangan pada tendon dapat bermula;
  • Postur yang lemah. Tulang belakang dibengkokkan, tulang belakang dan sendi bahu boleh cacat, dalam kes lanjut, keradangan pada serat saraf bermula;
  • Gaya hidup yang tidak menetap. Mengurangkan peredaran darah di sekitar sendi, yang boleh menyebabkan pemusnahan tulang rawan yang memasukinya.

Kerana mereka, ketidakselesaan dapat muncul walaupun pada orang yang sihat. Walau bagaimanapun, kesakitan boleh disebabkan bukan sahaja oleh kerosakan mekanikal, tetapi juga oleh jangkitan, keradangan dan pembengkakan. Kesakitan pada sendi bahu sering menunjukkan keadaan berikut:

Osteochondrosis tulang belakang serviksKerana tulang belakang yang berubah secara patologi, saraf terjepit dan mengganggu kerja mereka
ArtritisKeradangan itu sendiri menyakitkan dan, dalam keadaan sendi, juga membatasi pergerakan.
ArthrosisKerana pemusnahan tulang rawan, struktur sendi terganggu, yang menyebabkan keradangan dan kesakitan semasa pergerakan
TendinitisKeadaan di mana tendon dan struktur tisu lembut lain yang mengelilingi sendi bahu menjadi radang
KapsulitisKawasan kapsul sendi yang selalu meradang terkena tendon dan tulang.
Neuritis saraf brachialKeradangan pada saraf menyebabkan kesakitan yang teruk dan mengganggu kepekaan tangan
BursitisKeradangan di sekitar sendi menyebabkan rasa tidak selesa ketika bergerak. Beg sinovial paling kerap terjejas. Ia memenuhi fungsi penting: melindungi otot dan tulang rawan artikular daripada kerosakan akibat beban atau beban yang tidak betul. Kerengsaan bursae yang berpanjangan menyebabkan keradangan.
KetumbuhanNeoplasma menghadkan mobiliti, keradangan merebak ke kawasan jiran dan memerlukan diagnosis awal
Patologi keturunanBanyak penyakit kongenital (contohnya, proses autoimun atau hipermobiliti sendi) menyebabkan pemusnahan tulang rawan, keradangan sendi dan, akibatnya, sakit akut
Penyakit berjangkitMikroorganisma berbahaya melalui darah memasuki sendi, di mana mereka memprovokasi keradangan dan supurasi, terutama jika berlaku kecederaan

Gejala kemungkinan penyakit

Kecederaan - lebam, patah tulang - adalah yang paling mudah dikenal pasti. Selain didahului oleh kecederaan (misalnya, jatuh), mereka mengalami kesakitan yang cukup: tajam, diperburuk oleh pergerakan. Sekiranya patah tulang, lengan sepenuhnya kehilangan keupayaan untuk bergerak.

Dengan osteochondrosis, rasa sakit pada mulanya terasa sakit dan lemah, tetapi jika tidak dirawat, ia akan bertambah. Ia boleh merebak ke seluruh lengan, menyebabkan rasa mati rasa dan kesemutan di jari..

Artritis adalah keradangan pada sendi. Ia sering berlaku di kedua bahu pada masa yang sama, tetapi boleh juga berkembang di satu sisi. Kawasan yang berpenyakit membengkak, menjadi tidak aktif. Rasa sakitnya tajam, hampir tidak dapat ditanggung.

Osteoartritis biasanya berlaku pada orang tua. Tulang rawan hancur, yang menyebabkan gangguan struktur keseluruhan sendi, keradangan cecair sinovial dan kelemahan ligamen. Sakit bahu meningkat dengan mengangkat berat atau pergerakan aktif. Juga, pesakit merasa tidak selesa dengan tekanan pada tulang selangka atau skapula.

Tendinitis, keradangan tendon, berlaku apabila anggota badan terlalu banyak digunakan. Contohnya, dengan sukan biasa. Kesakitan boleh terasa sakit dan tajam. Gejala utama adalah tiba-tiba setiap serangan. Mobiliti tangan juga menurun.

Keradangan kapsul sendi - capsulitis - adalah penyakit yang sangat jarang berlaku. Dengan itu, rasa sakit yang teruk dirasakan tidak hanya di bahu, tetapi juga di leher dan punggung atas. Sensasi sangat teruk sehingga tangan tidak dapat diangkat atau dibawa kembali.

Dengan adanya neuritis saraf brachial, pesakit mengalami sakit akut, tiba-tiba yang melewati seluruh bahu. Ia boleh dikelirukan dengan arthritis atau tendinitis, tetapi sendi itu benar-benar sihat: masalahnya tepat pada saraf yang meradang.

Kesakitan berterusan yang tidak hilang selama beberapa minggu adalah tanda bursitis. Keradangan bursa periartikular ini adalah proses berbahaya yang boleh menjadi kronik tanpa rawatan..

Dengan jangkitan, sakit menyerupai artritis: sendi mula meradang dan hancur. Dan jangan lupa bahawa sakit dari organ dalaman dapat diberikan ke bahu: dengan penyakit jantung iskemia, pankreatitis, radang paru-paru.

Diagnostik. Siapa yang boleh membantu melegakan sakit bahu?

Ini bergantung terutamanya pada penyebab penyakit. Sekiranya anda mempunyai bahu yang lebam atau terkehel, berjumpa dengan pakar traumatologi. Neuritis dan osteochondrosis didiagnosis dan dirawat oleh pakar neurologi. Masalah sendi dan tendon - artritis, tendonitis, arthrosis - dirawat oleh pakar bedah dan reumatologi.

Sekiranya anda bimbang bukan hanya dengan sakit bahu, tetapi juga keadaan yang semakin teruk, lawati:

  • ahli terapi - dia akan menentukan lingkaran pakar yang harus dihubungi terlebih dahulu. Ini akan membolehkan anda membuat diagnosis dengan lebih cepat;
  • ahli onkologi - penyebab kesakitan mungkin merupakan neoplasma malignan;
  • pakar kardiologi - sekiranya berlaku penyakit jantung;
  • ahli gastroenterologi - sekiranya sakit dari saluran gastrousus masuk ke bahu.

Kemungkinan besar, anda perlu melalui beberapa doktor untuk membuat diagnosis dengan tepat. Lebih-lebih lagi, bergantung kepada penyakit ini, anda mungkin diresepkan:

  • X-ray sendi atau keseluruhan lengan,
  • MRI sendi bahu,
  • X-ray atau MRI tulang belakang,
  • Ultrasound sendi,
  • ujian darah umum, ECG, dll. (ditentukan oleh ahli terapi).

Sekiranya semuanya betul dengan sendi, dan bahu sakit kerana patologi, maka, bergantung kepada sebabnya, anda akan diarahkan ke:

  • ECG,
  • gastroskopi,
  • fluorografi,
  • ujian darah untuk jangkitan genital.

Mengapa penyebab kesakitan patut diperjuangkan?

Walaupun kelihatannya sekarang bahawa rasa sakitnya tidak kuat dan tidak membuat anda merasa lebih teruk, ingatlah bahawa ketiadaan rawatan selalu membawa kepada akibat buruk. Dan kerana dalam kes ini, rasa sakit boleh mempunyai banyak alasan yang berbeza, mustahil untuk meramalkan apa yang sebenarnya menanti anda dalam beberapa tahun..

Contohnya, lebam akan hilang dengan sendirinya, tanpa bantuan dari luar. Tetapi kecederaan yang lebih teruk tidak dapat disembuhkan tanpa pakar. Semua proses patologi pada sendi akan menyebabkan kehilangan pergerakan sepenuhnya dan akhirnya dapat merebak ke seluruh badan. Penyakit jantung dan paru-paru mempunyai komplikasi teruk yang dapat memendekkan jangka hayat. Dan onkologi masih berjaya dirawat dan hanya pada peringkat awal. Ingat bahawa berjumpa doktor tepat pada masanya dapat menyelamatkan anda dari akibatnya..

Dan jangan lupa tentang pencegahan sederhana, yang selalu kita bicarakan: gaya hidup aktif, postur yang betul, tidak ada hipotermia, tempat tidur yang selesa. Peraturan mudah ini akan menyelamatkan anda bukan sahaja dari sakit sendi, tetapi juga dari banyak penyakit tidak menyenangkan yang lain..

Mengapa bahu saya sakit selepas tidur

Penyakit sendi sangat berbahaya dan sering muncul secara tiba-tiba - setelah menghabiskan tenaga fizikal, hipotermia, turun naik cuaca. Rehat juga boleh membuatkan anda berasa tidak sihat. Ketidakselesaan yang muncul pada waktu pagi dikaitkan dengan kedudukan badan yang tidak betul dan gangguan peredaran darah di tisu. Sekiranya seseorang, bukannya lonjakan kekuatan, merasa bahunya, leher atau lengannya sakit setelah tidur dan situasi seperti itu berlaku secara berkala, perhatian serius harus diberikan kepada kesihatan..

Mengapa bahu sakit selepas tidur

Sendi bahu dan tulang belakang serviks adalah bahagian yang paling aktif dan bergerak dari sistem muskuloskeletal. Sendi mereka mengalami tekanan berterusan yang berkaitan dengan aktiviti harian: ketika mengangkat dan membawa beban, bekerja di komputer, membaca dan menulis, aktiviti sukan. Otot yang berdekatan dengan sendi dan saluran yang membekalkan tisu tidak kurang juga dimuatkan. Untuk aktiviti yang diselaraskan secara menyeluruh dan pemulihan yang teratur, bahagian badan ini memerlukan kedudukan yang betul semasa berehat. Lelah, tidak dapat berehat dengan betul, bahu dan leher "membalas dendam" kepada pemiliknya.

Sebab biasa mengapa bahu sakit selepas tidur adalah tempat tidur yang tidak disusun dengan betul.

Setelah berehat lama dalam kedudukan yang tidak selesa, kekejangan dirasakan pada sendi, dan sedikit kesemutan atau kebas pada otot. Apabila anda cuba mengangkat tangan anda dengan tinggi, pusing atau bengkokkan leher anda - menarik kesakitan. Memicit lengan atas sambil berbaring adalah faktor utama mengganggu aliran darah. Dalam kebanyakan kes, kerana inilah ketidakselesaan seterusnya. Pada orang yang sihat, rasa tidak selesa dengan cepat hilang setelah pemanasan singkat. Sekiranya bahu menjadi sangat kaku, rasa mati rasa dan rasa sakit berterusan selama 1-2 jam. Biasanya, dengan pemilihan tempat tidur yang betul dan postur yang betul semasa rehat, masalah ini tidak lagi berulang..

Semasa tidur, seseorang berehat secara fizikal dan mental. Dalam tempoh ini, dia menambah kekuatan dan menyimpan tenaga. Menarik atau...

Sekiranya rasa sakit diperhatikan secara teratur, tanpa menghiraukan keselesaan tempat tidur, ia tidak hilang untuk waktu yang lama, ia semakin meningkat dari masa ke masa - perkembangan penyakit ini harus disyaki. Kesalahannya mungkin merupakan proses keradangan atau degeneratif-distrofik pada tulang belakang serviks atau sendi bahu..

Apa kesakitan yang boleh ada

Rasa sakit yang teruk di bahu, sakit di alam, mungkin merupakan tanda periarthritis. Ini bukan spesifik, tetapi diagnosis kolektif yang merangkum beberapa perubahan yang merosakkan pada tisu-tisu sendi. Patologi berkembang pada orang yang melakukan kerja fizikal atau mengalami trauma pada masa lalu. Gejala: kekakuan, kebas pada lengan dan rasa sakit yang menarik mula muncul secara berkala dan hanya dengan ketegangan yang kuat. Kemudian mereka menjadi lebih kerap dan lebih kuat, disertai dengan pucat atau kemerahan pada kulit, berpeluh, edema. Lama kelamaan, kegelisahan diprovokasi oleh tidur malam..

Menembak, terbakar, berkedut, rasa sakit yang meningkat dengan ketara adalah ciri neuralgia brachial. Penyebabnya segera: mampatan batang saraf oleh tendon, otot atau vertebra yang cacat. Sindrom neuralgik mempunyai sifat paroxysmal - ia timbul dan hilang secara tiba-tiba, ia dapat disertai dengan perasaan merayap pada kulit, kejang otot yang kejang. Rasa sakit itu menyakitkan, tidak tertahankan, menembusi seluruh lengan, memancar ke dada, belakang, leher. Kadang-kadang terdapat kenaikan suhu badan.

Menyakitkan sakit boleh menjadi tanda arthrosis, kalsifikasi sendi. Ini adalah proses perubahan degeneratif pada tisu keras. Sendi yang cacat menyentuh dan mengganggu saluran darah dan saraf, menyebabkan perasaan jarum tersekat di lengan atau bahu, kekakuan, gangguan jangkauan pergerakan.

Sakit di bahu dan lengan

Selalunya, rasa sakit selepas tidur malam meliputi bahagian atas bahu dan memancar ke lengan: sendi siku dan pergelangan tangan. Tajam, seolah-olah memusingkan anggota badan ke dalam, serangan setelah memuat sendi bahu adalah gejala neuritis atau periarthritis humeral-scapular. Patologi lain yang mungkin muncul dengan cara yang serupa:

  • keradangan tendon;
  • hernia intervertebral.

Setiap orang mempunyai tabiat tersendiri, dan bahkan ketika tidur. Oleh itu, persoalan sering timbul: adakah ia berguna sepanjang masa...

Sakit obsesif yang sakit di hujung kiri, memancar ke tangan, disertai dengan mati rasa jari atau kesemutan mereka, mungkin menunjukkan serangan jantung yang telah bermula.

Sakit di bahu kanan, memancar ke siku atau bilah bahu adalah tanda biasa peningkatan penyakit batu empedu atau kolesistitis kronik.

Sekiranya penampilan kesakitan di tangan didahului dengan kerja atau tinggal lama di jalan, penyebabnya mungkin myositis - keradangan serat otot. Dalam kes-kes ini, rasa sakit meningkat dengan sedikit pergerakan, disertai dengan peningkatan suhu dan kelemahan umum..

Sakit leher dan bahu

Gambar yang hampir klasik selepas tidur dalam keadaan tidak selesa adalah sendi bahu yang kejang dan sakit di leher, ketidakupayaan untuk mengangkat anggota badan yang berpenyakit, memusingkan atau memiringkan kepala. Leher mungkin sakit di bahagian kiri, kanan atau belakang ruang tulang belakang. Selalunya rasa sakit disertai dengan rasa berat di kepala, pening, penglihatan kabur. Ini adalah bagaimana osteochondrosis tulang belakang serviks menampakkan dirinya - perubahan degeneratif pada cakera intervertebral. Mendekati vertebra memampatkan saluran darah dan saraf, menyebabkan kekurangan zat makanan dan kesakitan yang teruk. Penyakit ini progresif, tidak menampakkan diri pada peringkat awal. Gejala pertamanya: berkerut ketika memusingkan dan memiringkan kepala, rasa berat dan mati rasa di bahagian leher dan kolar. Kedudukan badan yang tidak betul semasa tidur sering menimbulkan serangan lain.

Kecederaan pada sendi bahu akibat terjatuh, hentaman, latihan sukan boleh menyebabkan peregangan dan seterusnya keradangan ligamen artikular, pelanggaran integriti tendon. Sebagai tambahan kepada kesakitan yang teruk, bengkak boleh timbul di kawasan sendi yang rosak..

Kesakitan pada otot bahu

Kesakitan otot yang berlaku di bahagian atas lengan pada waktu pagi sering terasa sakit, seolah-olah kabur, dan mungkin disertai dengan rasa mati rasa. Sekiranya gejala timbul akibat memerah yang berpanjangan pada kedudukan badan yang tidak selesa, cukup untuk melakukan urutan ringan, meregangkan otot, dan bergerak. Ketidakselesaan hilang dalam masa 20-30 minit.

Kesakitan memotong yang luar biasa yang bertambah buruk apabila disentuh adalah tanda keradangan atau kecederaan. Kemungkinan penyebab patologi:

  1. Hipotermia.
  2. Tekanan tidak biasa yang berpanjangan.
  3. Ketegangan otot semasa tekanan teruk.
  4. Mampatan dari latihan sukan.

Sensasi yang tidak menyenangkan timbul kerana pengecutan gentian otot secara spastik yang berada dalam keadaan baik. Ini menyebabkan peredaran darah terganggu dan trofisme tisu. Dengan keradangan berjangkit, keadaan mungkin menjadi rumit oleh edema, peningkatan suhu tempatan.

Sebilangan orang tertidur dengan sangat cepat, tetapi ada yang berusaha untuk tidur lama untuk tidak berjaya. Apabila insomnia...

Pencegahan sakit bahu

Untuk mengelakkan rasa tidak selesa dan sakit di kawasan sendi bahu pada waktu pagi selepas berehat, anda perlu menjaga tempat tidur. Lebar sekurang-kurangnya 1 m setiap orang, tilam mestilah agak elastik, dengan lembut menyokong tulang belakang. Anda tidak boleh tidur di bantal tinggi. Ini membawa kepada latihan otot leher yang berlebihan. Kepala hanya boleh dinaikkan sedikit semasa tidur..

Sekiranya bahu anda sakit setelah tidur walaupun ada bantal dan tilam yang betul, itu boleh menjadi radang sendi. Hanya pemeriksaan perubatan yang dapat menentukan punca sebenar sindrom kesakitan..

Pendapat doktor

Sekiranya sakit bahu adalah masalah biasa, anda perlu mengetahui sebab yang tepat. Semasa membuat diagnosis, sifat sindrom, keadaan kejadiannya, jangka masa, kehadiran gejala bersamaan: mati rasa, bengkak, perubahan warna pada kulit.

Selain pemeriksaan luaran dan palpasi anggota badan yang sakit, sinar-X, ultrasound, MRI digunakan untuk membuat diagnosis.

Rawatan dijalankan sesuai dengan penyakit yang dikesan. Untuk melegakan simptom patologi sendi dan otot, relaksan otot, chondroprotectors, ubat anti-radang, analgesik ditetapkan.

Selain itu, gimnastik fisioterapi dan pemulihan khas digunakan.

Sekiranya rawatan konservatif periarthritis tidak berjaya sekiranya terdapat ancaman gangguan fungsi motor, operasi pembedahan akan dilakukan.

Hasil

Kesakitan di bahu, memancar ke lengan, leher, atau punggung atas, boleh berlaku setelah badan berada dalam keadaan tidak selesa semasa tidur. Tetapi dalam beberapa kes, sakit pagi menunjukkan perkembangan penyakit serius pada sendi atau tisu otot..

Anda perlu berjumpa doktor untuk mengetahui penyebab sebenar penyakit dengan sakit biasa yang berulang, atau dengan satu serangan teruk, disertai dengan gangguan kesejahteraan lain: kekakuan, kejang, mati rasa atau bengkak.

Kejadian sakit pada sendi bahu selepas tidur

Sekiranya bahu anda sakit selepas tidur, jangan segera mengambil ubat penghilang rasa sakit. Mula-mula anda perlu memahami mengapa ini berlaku. Ketidaktahuan penyebabnya boleh menyebabkan rawatan yang tidak mencukupi, yang tidak akan memberikan hasil yang positif, dan mungkin membahayakan.

Punca ketidakselesaan

Etiologi kesakitan di kawasan bahu adalah luas: dari kedudukan badan yang tidak selesa semasa tidur hingga patologi. Selain itu, keadaan berlakunya kesakitan pada tangan kiri dan kanan adalah berbeza..

  • penyakit virus atau berjangkit sebelumnya;
  • kesan mekanikal pada sendi bahu atau leher;
  • kebiasaan terkehel bahu;
  • berat badan berlebihan;
  • kehadiran penyakit kronik sistem muskuloskeletal;
  • keseleo dan pecah tendon.

Kemungkinan penyakit

Sebab patologi boleh:

  • periarthrosis humeroskular;
  • keradangan bursa tendon;
  • penyakit organ dalaman (sakit sering dirasakan di seluruh lengan dan di leher);
  • proses onkologi;
  • batuk kering tulang.

Sekiranya lengan bawah atau lengan kanan anda sakit, ini mungkin bermaksud:

  • saraf mencubit;
  • artritis;
  • arthrosis;
  • tendinitis;
  • penonjolan cakera;
  • periarthritis humerus;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks (selalunya kesakitan bertindak balas di seluruh lengan dan di bahagian belakang);
  • plexitis.

Kesakitan di bahu kiri mungkin menunjukkan:

  • hipotermia;
  • kapsulitis;
  • myositis;
  • neuralgia interkostal;
  • hernia intervertebral.

Di samping itu, penyebabnya ialah penyakit kardiovaskular, yang disertai dengan gejala tambahan: tekanan darah tinggi, sensasi terbakar di bahu kiri, sesak nafas, dll..

Sifat kesakitan juga penting. Sakit mungkin menunjukkan tendonitis - keradangan pada tisu lembut tendon - atau bursitis, iaitu pengumpulan cecair periartikular pada sendi. Atau boleh berlaku akibat kecederaan fizikal, otot kaku atau neuralgia intercostal.

Pertolongan cemas untuk sakit pagi di sendi bahu

Hanya seorang doktor yang akan membuat diagnosis yang tepat, dia akan menetapkan rawatan yang betul. Walau bagaimanapun, anda boleh memberi pertolongan cemas pada waktu pagi, tetapi dengan beberapa peringatan..

  1. Sekiranya rasa sakit itu disebabkan oleh kerja keras fizikal, maka cukup untuk merehatkan bahu dan mengambil ubat penghilang rasa sakit, lebih baik ubat anti-radang bukan steroid, seperti Ibuprofen atau Aspirin.
  2. Cuba meregangkan bahu anda jika berlaku ketegangan otot.
  3. Perlu diaplikasikan panas atau sejuk ke bahu, bergantung kepada sebab dan sifat kesakitan. Kompres ais ditunjukkan untuk lebam. Proses bukan keradangan, seperti kerosakan tisu atau keausan, mungkin memerlukan kompres lembap untuk mengurangkan kesakitan dan meningkatkan mobiliti sendi.

Dalam proses keradangan, onkologi, penyakit kardiovaskular atau penyakit organ dalaman, rawatan diri tidak boleh dilakukan. Lebih baik berjumpa doktor yang akan memberikan rawatan yang mencukupi.

Pakar mana yang harus dihubungi dan bagaimana merawatnya

Pertama sekali, anda harus menghubungi ahli terapi tempatan anda. Adalah perlu untuk menjelaskan kepadanya secara terperinci tentang sifat kesakitan, masa berlakunya dan jangka masa. Sesuai dengan gejala yang dijelaskan, doktor akan menghantar kepada ortopedis, pakar neurologi, reumatologi atau pakar kardiologi.

Rawatan secara langsung bergantung pada diagnosis.

Untuk kesakitan yang disebabkan oleh tindakan mekanikal pada sendi bahu (lebam, keseleo, pecah ligamen, keletihan otot), keradangan pelbagai etiologi (myositis, tendinitis), adalah mungkin untuk menetapkan fisioterapi, ubat luaran (salap, gel), ubat oral (ubat anti-radang bukan steroid), ubat penahan sakit, chondroprotectors, dalam kes yang sukar - ubat anti-radang steroid). Di samping itu, beban di bahu harus terhad, tetapi tidak untuk berehat sepenuhnya..

Dengan arthrosis, bursitis, pergerakan sendi bahu yang berlebihan juga dikecualikan. Dalam penyakit tulang belakang - osteochondrosis, hernia intervertebral, dan lain-lain - rawatan bertujuan untuk melokalisasi penyakit yang sebenarnya, dan bukan gejala dalam bentuk kesakitan di kawasan bahu. Analgesik dan penghilang rasa sakit yang lain akan membantu mengelakkan ketidakselesaan..

Tuberkulosis sendi bahu dirawat dengan ubat-ubatan anti-tuberkulosis, penyakit onkologi (chondrosarcoma dan metastases) memerlukan radiasi dan kemoterapi, serta pembedahan.

Untuk pelbagai etiologi kesakitan, terapi konservatif juga digunakan: terapi urut, terapi lumpur, elektroforesis, terapi magnet dan laser. Berenang mempunyai kesan positif.

Perubatan tradisional juga menawarkan pelbagai rawatan, antaranya kompres madu dan mandian pain sangat popular. Namun, sebelum menggunakan mereka, anda harus berjumpa dengan doktor anda untuk mengelakkan komplikasi..

Etiologi ketidakselesaan yang betul di bahu hanya dapat ditentukan di institusi perubatan. Anda harus mengharapkan penyembuhan sepenuhnya hanya dengan mematuhi semua preskripsi doktor..

Bagaimana untuk mengelakkan ketidakselesaan tersebut

Rawatan terbaik adalah pencegahan, dan sesiapa sahaja dapat menghindari gejala kesakitan jika mereka mengikuti beberapa peraturan dan menjalani gaya hidup sihat. Tidak ada cara universal untuk mengelakkan sensasi menyakitkan pada sendi bahu dan otot, tetapi anda boleh mengurangkan kemungkinannya minimum:

  • cuba elakkan kecederaan dan beban yang tidak rata (contohnya, jangan angkat berat hanya dengan satu tangan);
  • merawat penyakit yang ada tepat pada masanya;
  • jangan ubat sendiri, tetapi berjumpa dengan pakar;
  • kerap menjalani pemeriksaan perubatan pencegahan.

Anda juga harus memperhatikan tempat di mana orang itu tidur. Mungkin rasa tidak selesa di bahu disebabkan oleh bantal yang dipilih dengan tidak betul, terlalu keras atau, sebaliknya, tilam lembut, yang sering menjadi penyebab fenomena seperti insomnia, mati rasa anggota badan, dan lain-lain. Kebiasaan tidur di satu sisi juga boleh menjadi sebab.

Sakit bahu, mengapa bahu sakit, penyebab sakit bahu

Oleh Evdokimenko · Diterbitkan pada 29 November 2019 · Dikemas kini pada 20 Mac 2020

Selalunya, sakit bahu kabur, sakit, atau sakit. Tetapi kadang-kadang sakit bahu sangat kuat sehingga setanding dengan sakit gigi - mereka menghilangkan tidur dan rehat seseorang. Dan ia selalu dianggap oleh orang sakit sebagai bencana.

Walau bagaimanapun, menguruskan sakit bahu atau bahu, tidak kira seberapa parahnya, tidak terlalu besar dalam kebanyakan kes. Anda hanya perlu membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang betul untuk sendi bahu.

Jadi. Kenapa bahu saya sakit?

Doktor yang kurang berpengalaman dalam penyakit sendi bahu biasanya hanya mempunyai 2 jawapan untuk soalan ini. Untuk sebarang aduan pesakit mengenai sakit di bahu, doktor ini akan mengatakan bahawa "sakit kerana leher", atau mereka akan mendiagnosis "arthrosis sendi bahu".

Sebenarnya, arthrosis sendi bahu agak jarang berlaku - arthrosis hanya menyumbang sekitar 5-7% daripada jumlah keseluruhan kes sakit bahu.

Bolehkah bahu anda sakit dari leher anda? Ya mungkin. Tetapi ini juga bukan penyebab sakit bahu yang paling biasa..

Penyebab sakit bahu yang paling biasa adalah keadaan yang meluas yang disebut periarthritis skapula bahu. Ini menyumbang lebih dari 50% daripada semua kes sakit bahu.

Tempat kedua benar-benar "sakit kerana leher", iaitu kerosakan pada tulang belakang serviks dengan lumbago di lengan atau bahu. Sebanyak 30% kes sakit bahu.

Arthrosis sendi bahu, seperti yang kita ketahui, adalah sekitar 5-7% kes sakit bahu.

5-7% lagi disebabkan oleh arthritis, yang berlaku dengan keradangan pada sendi bahu. Contohnya, bahu sering sakit atau radang dengan rheumatoid arthritis, ankylosing spondylitis, rematik, psoriatic arthritis, polymyalgia rheumatica.

Dan beberapa peratus orang menderita sakit bahu yang disebabkan oleh sebab lain: disebabkan oleh gangguan vaskular, otot leher kaku, penyakit hati.

Sakit bahu yang tajam

Perhatian! Tiba-tiba, sakit akut di bahu kiri, yang bermula secara harfiah dalam satu detik dengan latar belakang kesihatan yang lengkap, mungkin merupakan gejala pertama serangan jantung! Jumpa pakar kardiologi!

Permulaan sakit akut di bahu kanan secara tiba-tiba, juga timbul dengan latar belakang kesihatan yang lengkap, mungkin merupakan gejala pertama serangan penyakit batu empedu!

Sakit bahu yang berlangsung lebih lama daripada beberapa hari: penyebabnya

Di bawah ini saya akan bercakap secara ringkas mengenai ciri khas penyakit bahu yang merangkumi beberapa barisan teratas dalam "penarafan" kami dan agak biasa..

1. Periarthritis bahu-skapular

Penyakit ini biasanya bermula setelah pergerakan lengan yang tidak berjaya, setelah tidur dalam keadaan tidak selesa, atau setelah membebani lengan dengan kerja fizikal yang tidak biasa.

Dengan periarthritis humeroscapular, satu bahu boleh sakit - kanan atau kiri. Tetapi selalunya kedua bahu menjadi meradang sekaligus..

Gejala utama periarthritis adalah batasan ketara pergerakan tertentu di lengan..

Contohnya, tangan tidak berputar dengan baik di sekitar paksinya mengikut arah jam atau berlawanan arah jarum jam, sukar untuk berada di belakang punggung, dan mengangkat sebelah kanan dengan teruk. Semasa mencuba pergerakan seperti itu, rasa sakit yang sangat tajam di bahu mungkin berlaku..

Kadang-kadang mobiliti tangan semasa periarthritis dikurangkan sehingga orang yang sakit sama sekali tidak dapat meletakkan tangannya di belakang punggungnya, tidak dapat mengangkat tangannya, menyisir rambutnya atau memasukkan tangannya ke lengan baju atau jaket.

Kesakitan di bahu dengan periarthritis skapula bahu mungkin kabur, sakit. Tetapi selalunya kesakitan sangat teruk. Mereka boleh berlaku walaupun pada waktu malam, dan dalam bentuk periarthritis yang paling teruk, sakit bahu pada waktu malam menjadi sama sekali tidak dapat ditoleransi..

2. Sakit bahu disebabkan oleh kecederaan atau hernia tulang belakang serviks

Selalunya, sakit di leher hanya memucat di sebelah tangan - di sebelah kanan atau kiri. Di kedua tangan, sakit di leher jarang timbul. Tangan kedua sama sekali tidak menyakitkan, atau sakit lebih lemah di kawasan lain..

Dalam kes ini, lengan yang sakit sering "ditembak" tidak hanya di bahu, tetapi juga sepanjang keseluruhannya - hingga hujung jari.

Kesakitan di bahu dengan lumbago leher boleh menjadi sangat teruk. Lebih-lebih lagi, pada sesetengah orang, tangan yang cedera sakit pada siang hari ketika bergerak. Dan bagi orang lain sakit pada waktu malam, ketika tidur.

Ciri utama lumbago: tidak seperti periarthritis humeral-scapular atau arthrosis bahu, dalam kes ini, pergerakan normal lengan hampir selalu dipelihara. Cuma kadang-kadang kemampuan mengangkat lengan yang sakit di atas kepala dan memanjangkannya sepenuhnya ke atas menurun sedikit.

3. Arthrosis sendi bahu

Kebanyakan orang berumur 45 tahun ke atas menderita arthrosis. Selalunya, lelaki yang telah bekerja keras selama bertahun-tahun sakit: tukang bangunan, tukang kunci, tukang besi. Dan juga - atlet profesional: angkat berat, pemain tenis, pemain pukulan, dll..

Kesakitan pada arthrosis sendi bahu biasanya sangat lemah, cukup ditoleransi. Dan rasa sakit ini timbul hanya ketika anda bergerak.

Semasa bergerak di sendi artritis, terdengar kerengsaan. Mobiliti sendi bahu dalam arthrosis dikurangkan, tetapi tidak banyak.

Kemunculan sendi bahu yang berpenyakit dengan arthrosis secara praktikal tidak berubah. Keadaan umum pesakit dan suhu badan tetap normal.

4. Keradangan sendi bahu pada artritis

Daripada semua artritis, keradangan pada sendi bahu paling kerap terjadi dengan ankylosing spondylitis dan rheumatoid arthritis, lebih jarang dengan artritis reumatik dan psoriatik, jarang sekali - dengan gout.

Ciri khas keradangan sendi bahu pada arthritis: biasanya beberapa sendi lain meradang terlebih dahulu. Contohnya, lutut atau kaki, atau jari atau jari kaki. Dan barulah bahu jatuh sakit.

Artritis jarang bermula dengan sendi bahu - walaupun kadang-kadang ia masih berlaku.

Sensasi menyakitkan di bahu dengan artritis paling ketara pada waktu rehat, larut malam atau pagi, tetapi mereda pada waktu petang dan petang. Semasa bergerak atau selepas pemanasan ringan, sensasi rasa sakit seperti ini paling kerap berkurang..

Mobiliti sendi bahu pada artritis hampir selalu berkurang pada waktu pagi, tetapi menjelang tengah hari, terutama setelah pemanasan ringan, jarak pergerakan di bahu dapat dipulihkan sepenuhnya (kecuali dalam kes arthritis kronik).

Keadaan umum pesakit arthritis sering tidak memuaskan - pesakit mungkin demam, lemah, menggigil, sakit badan.

5. Punca sakit bahu yang lain dan tidak biasa

Video gimnastik untuk merawat sakit bahu boleh dilihat di sini >>

Mengapa bahu saya sakit selepas tidur

Mengapa otot sakit pada waktu malam?

Terdapat banyak sebab untuk sakit otot pada waktu malam, kita akan menganggapnya paling biasa.

1. Pertumbuhan sebagai penyebab sakit otot pada waktu malam pada kanak-kanak

Selalunya, kanak-kanak mengadu sakit otot pada waktu malam. Sudah tentu, ibu bapa mula risau dan mengesyaki bahawa anak itu mempunyai penyakit yang serius. Tetapi, pergi ke doktor meletakkan semuanya di tempatnya, kerana dalam kebanyakan kes, sakit otot pada waktu malam pada anak-anak adalah varian dari norma. Jadi mengapa kanak-kanak mengalami sakit otot pada waktu malam? Ini semua mengenai pertumbuhan aktif. Sebab yang tepat belum diketahui, tetapi para pakar menyarankan agar tulang tumbuh lebih intensif dan lebih cepat daripada tisu otot, yang mengakibatkan ketegangan dan ketegangan ligamen dan otot. Sebilangan kanak-kanak tidak merasakannya, mereka tidak merasakan sensasi yang menyakitkan, sementara yang lain kadang-kadang menderita kesakitan. Kesakitan otot pada waktu malam adalah perkara biasa pada kanak-kanak berusia antara tiga hingga sembilan tahun. Kesakitan paling terasa di otot betis. Rasa sakitnya tidak tajam dan sangat berbeza dengan kekejangan, ia lebih menyerupai sakit otot selepas bersukan yang sengit setelah berehat panjang. Selalunya, sakit otot muncul pada waktu malam, semasa rehat dan rehat, kerana pada siang hari beban yang paling besar jatuh pada otot yang ketat semasa permainan aktif. Ia berlaku bahawa pada siang hari anak tidak menyedari kesakitan. Kesakitan otot pada waktu malam pada kanak-kanak biasanya berlaku secara spontan dan sebentar dan secara beransur-ansur hilang pada masa remaja. Mandi dan urutan yang hangat dapat membantu mengurangkan kesakitan..

2. Kehamilan

Lebih kerap daripada yang lain, wanita hamil mengalami sakit otot pada waktu malam, terutamanya pada trimester kehamilan kedua dan ketiga. Faktanya adalah bahawa semasa kehamilan, tubuh disusun semula, beban pada otot, terutama otot kaki, meningkat, berat badan meningkat, dan aktiviti fizikal bagi banyak orang, sebaliknya, menurun. Juga, jumlah darah menjadi lebih besar dan menyebabkan pembengkakan tisu, yang menyebabkan sakit otot pada waktu malam, iaitu kekejangan. Selalunya, kekejangan otot "mempengaruhi" otot betis dan paha. Sekiranya sakit otot pada waktu malam adalah fisiologi, maka doktor mengesyorkan minum lebih banyak air, mandi air suam, dan berjalan-jalan sebelum tidur..

3. Kejang

Kekejangan adalah salah satu sebab yang paling biasa mengapa otot sakit pada waktu malam. Kadang-kadang, rasa sakit itu sangat teruk sehingga gema itu dirasakan selama beberapa hari. Berikut adalah penyebab utama kekejangan otot pada waktu malam:

  • kekurangan kalium, ketidakseimbangan garam
  • penyahhidratan
  • diabetes
  • kekurangan gula
  • penyakit tiroid
  • mengambil sejumlah ubat, mengambil alkohol
  • penyakit vaskular
  • penyakit Parkinson

Urut dan gosok dapat membantu melegakan sakit otot pada waktu malam, serta meregangkan otot yang sesak. Walau bagaimanapun, adalah lebih baik untuk cuba mengelakkan kejang dengan mengikuti panduan mudah:

  • minum sekurang-kurangnya 2 liter air sehari
  • makan dengan baik
  • elakkan tekanan yang berlebihan pada kaki
  • pakai kasut yang selesa
  • berhenti merokok, alkohol dan penyalahgunaan kopi
  • kerap urut kaki, sapu
  • mandi air suam dengan garam laut sebelum tidur

Sekiranya sakit otot pada waktu malam mengganggu anda untuk waktu yang lama, anda harus berjumpa doktor, kerana ini mungkin merupakan gejala atau akibat penyakit yang agak serius.

Cara mengatasi kesakitan di seluruh badan anda sendiri

Apabila seluruh badan sakit, biasanya disertai dengan keletihan yang hampir tidak dapat ditanggung. Sebagai tambahan kepada beberapa ubat, senaman dapat memudahkan keadaan ini. Sudah tentu, banyak pesakit mengelakkan semua jenis latihan fizikal kerana takut meningkatnya kesakitan. Tetapi senaman yang sederhana, sebaliknya, membantu menghilangkan rasa sakit dan kekejangan otot..

Apabila pesakit diseksa oleh kelemahan umum dan seluruh badan sakit, aktiviti fizikal yang teratur dapat menghilangkan gejala ini: semasa bersenam, tubuh melepaskan endorfin, yang merupakan penghilang rasa sakit semula jadi.

Jangan lupa tentang teknik relaksasi yang berkesan. Ketika seluruh badan mengalami kesakitan, latihan pernafasan dan kelonggaran otot dapat mengurangkan kesakitan dengan cepat..

Rawatan alternatif termasuk:

  • Akupunktur;
  • Urut tisu dalam;
  • Urut saraf.

Walaupun begitu, apabila seluruh badan sakit, anda harus mendapatkan bantuan pakar, mengenal pasti penyebabnya dan hanya selepas itu memulakan rawatan..

Video YouTube yang berkaitan dengan artikel:

Bila berjumpa doktor

Sekiranya sakit belakang muncul dari semasa ke semasa, ia tidak teruk, atau anda mengesyaki bahawa ia mempunyai alasan luaran semata-mata: tempat tidur yang tidak selesa, terlalu banyak kerja, postur yang tidak betul, dll., Maka anda mesti berusaha menyelesaikan masalah itu sendiri.

Tetapi sangat penting untuk memahami bahawa terdapat gejala yang dapat menunjukkan masalah serius pada tulang belakang dan sangat penting untuk tidak melewatkannya dan memulakan rawatan tepat pada waktunya. Perlu segera berjumpa doktor jika sakit belakang yang kerap setelah tidur disertai dengan:

  • peningkatan suhu badan, terutamanya ketara;
  • had pergerakan progresif tulang belakang dan / atau sendi;
  • penampilan tumor, edema, kemerahan pelbagai bahagian belakang;
  • kebas anggota badan, peredaran darah yang lemah dan lemah pada jari dan jari kaki;
  • kehilangan kepekaan separa atau lengkap di bahagian belakang atau anggota badan;
  • pelanggaran postur yang teruk dengan ketidakupayaan untuk membetulkannya secara bebas;
  • penampilan sebarang nod, pertumbuhan dan neoplasma lain pada tulang belakang;
  • sakit belakang akut muncul selepas lompatan yang tidak berjaya, mengangkat berat dan jenis beban lain;

Selepas selesema, punggung menyakitkan

Influenza adalah jangkitan yang disebabkan oleh pelbagai jenis virus. Penyakit ini sangat berjangkit, mudah menular melalui udara dari satu orang ke orang lain, dan terutamanya mempengaruhi saluran pernafasan. Kata selesema itu sendiri berasal dari bahasa Jerman dan bermaksud "ambil, peras".

Penyakit ini bermula dengan nasofaring, pada mulanya terdapat kerengsaan pada mukosa hidung, hidung berair bermula, dan suhu meningkat. Kemudian penyakit itu merebak ke seluruh tubuh: kelemahan, menggigil muncul, sering pesakit mengadu bahawa kawasan di belakang tulang dada sakit, ada juga rasa sakit.

Bahkan ada nama yang popular untuk kesakitan seperti: sakit belakang. Penyakit ini biasanya berlangsung tidak lebih dari lima hari, selepas itu suhu menurun, dan kesejahteraan seseorang bertambah baik, sementara keletihan dirasakan selama beberapa hari lagi (terutama pada orang tua).

Sebab yang paling biasa

Secara semula jadi, kaki anda akan sakit dan sakit, tetapi dalam kebanyakan kes, gejala ini cepat hilang pada keesokan harinya. Namun, ada kalanya pesakit tidak dapat bangun pada waktu pagi, kerana mereka sangat menyakitkan..

Ini sering menunjukkan patologi tertentu yang berkaitan dengan sistem muskuloskeletal kaki. Mengapa kaki sakit selepas tidur dan pada waktu petang? Sebab apa? Bagaimana ini dapat dielakkan atau diubati? Semuanya teratur.

Kaki manusia seperti sokongan elastik yang membolehkan anda melembutkan beban tajam pada kaki. Kaki adalah kompleks tulang, sendi yang ketat dan ligamen yang menghubungkan semuanya. Kaki dibentuk oleh lima lengkungan membujur, yang membentuk tulang metatarsal dan phalanges jari, serta satu lengkungan melintang. Lengkungan melintang bertanggungjawab untuk mengekalkan bentuk kaki oleh ligamen, otot dan fasia.

Kerana tekanan kaki setiap hari, kedua-duanya adalah kekuatan dan kelemahan kaki. Sesungguhnya, dengan kecederaan berjangkit atau trauma, kaki akan kehilangan sebahagian besar fungsinya, dan pendedahan lebih lanjut kepada tekanan menyebabkan keadaan bertambah buruk..

Penyakit yang menyebabkan gejala ini

Sebab lain. Kaki rata adalah penyakit yang cukup luas. Ia dicirikan oleh lengkungan kaki yang diturunkan, yang menjadikan tapaknya rata. Kaki seperti itu tidak dapat menjalankan fungsi bantalan dengan betul. Ini penuh dengan rasa sakit pada penghujung hari, rasa keletihan dan rasa berat di kaki. Sukar bagi seseorang yang mempunyai masalah seperti itu untuk melakukan aktiviti fizikal: berlari, melompat, bahkan hanya berdiri. Orang itu mula memindahkan beban dari kaki ke kaki. Lama kelamaan, kesakitan bermula bukan sahaja di kaki, tetapi juga di tulang belakang. Keturunan, berat badan berlebihan, kerja berterusan pada kaki adalah semua sebab pembentukan kaki rata..

Osteophyte - memacu tumit. Ini adalah sebab lain yang dicirikan oleh pembentukan proses tulang pada tulang tumit. Semasa memijak kaki, timbul sensasi rasa sakit yang tajam, yang membuatnya menyakitkan untuk memijak kaki, menjadi mustahil untuk berjalan. Ini muncul dengan kegemukan, kaki rata, kecederaan.

Keradangan fasia - fasciitis. Proses ini boleh merebak ke tisu lembut yang lain, sebab itulah kaki sakit. Sebabnya mungkin memakai kasut yang tidak selesa, beban berat di kaki, kegemukan.

Penyebabnya adalah radang saraf, tumor, radang kapsul sendi (bursitis) kaki dan banyak penyakit lain yang menyebabkan sakit pada kaki pada waktu pagi..

Diagnostik. Sebagai tambahan kepada pemeriksaan luaran dan diagnostik manual, kaedah penyelidikan tambahan memainkan peranan yang sangat penting: pengimejan resonans magnetik, tomografi terkomputer, radiografi, ultrasound. Dengan bantuan mereka, diagnosis yang tepat dibuat, yang dapat mengelakkan kesilapan doktor dan rawatan yang salah.

Rawatan. Sekiranya anda tidak memulakan terapi, maka ini mengancam orang itu bukan sahaja dengan kesakitan yang meningkat. Masalah berjalan boleh terjadi, penyebaran jangkitan (jika ada), komplikasi mungkin bermula. Dalam kes ini, seseorang harus beralih dari ubat rumah ke rawatan pembedahan. Kadang-kadang, dengan bentuk yang sangat diabaikan, doktor mengesyorkan mengamput anggota badan untuk menyelamatkan nyawa seseorang. Tetapi semua ini adalah kes yang sangat baik.

Bagaimana ia dirawat untuk bentuk akut dan belum dikeluarkan? Sakit kaki hanyalah simptom. Penyebab gejala ini adalah yang dirawat, dan jenis terapi dipilih berdasarkan diagnosis. Rawatan etiologi boleh menjadi konservatif dan pembedahan. Dalam kes rawatan pembedahan, doktor membuang neoplasma, menghilangkan trauma, dan menguatkan tulang dengan struktur logam. Biasanya teknik seperti itu terakhir, tetapi ada kalanya anda tidak dapat melakukannya tanpanya. Sekiranya kita bercakap mengenai rawatan konservatif, maka ubat anti-radang, antibiotik boleh diresepkan dari ubat-ubatan. Sekiranya patah atau retak, plaster boleh digunakan.

Untuk melegakan gejala, ubat penghilang rasa sakit, salap pemanasan dengan ubat anti-radang digunakan. Untuk mempercepat rawatan, kursus pemulihan dijalankan di jabatan fisioterapi dan kursus latihan fisioterapi ditetapkan.

Pencegahan. Untuk mengelakkan kesakitan pada kaki, anda harus mengikuti beberapa peraturan:

  1. Lakukan pemanasan badan sebelum aktiviti fizikal dan aktiviti sukan;
  2. Kawal berat badan anda. Berat badan yang berlebihan hanya memberi tekanan pada sendi, yang buruk untuk keadaan mereka. Anda perlu mula memakai kasut yang selesa, terutama bagi wanita semasa hamil.
  3. Menguatkan tulang dan kaki secara umum. Anda perlu mulai memperbaiki diet anda, yang akan mengandungi jumlah vitamin dan mineral yang mencukupi. Anda perlu mula mengambil makanan tambahan kalsium. Untuk menguatkan kaki, anda harus mengikuti sukan atau pendidikan jasmani. Gaya hidup yang tidak menenangkan belum memberikan hadiah yang baik kepada sesiapa pun.

Kesakitan itu sendiri adalah gejala proses patologi. Sekiranya kaki anda sakit pada waktu pagi, ini bermakna masalahnya sudah mulai berkembang, dan jika tidak ada yang dilakukan, semuanya akan berakhir dengan teruk. Oleh itu, lebih baik tidak mengabaikan kesakitan dan berjumpa doktor untuk memulakan rawatan..

Bagaimana saya dapati penyebab sakit badan pagi

Kesakitan otot dan sendi boleh disebabkan oleh pelbagai sebab, dari yang paling tidak berbahaya hingga yang paling teruk, memerlukan ubat..

Kedudukan tidur yang tidak selesa. Kadang-kadang saya tertidur di sofa di hadapan TV dan bangun di tengah malam kerana kenyataan bahawa seluruh badan saya mati rasa.

Dalam kes sedemikian, anda perlu memperhatikan rutin harian dan tidur lebih awal. Anda juga harus memperhatikan tempat tidur: tilam harus sedemikian rupa sehingga tidur sebisa mungkin

Saya mempunyai tilam yang agak baru dengan kelapa "mengisi" di mana saya tidur nyenyak. Tetapi saya berhenti tidur pada waktu petang, jika tidak, seluruh badan saya sakit pada waktu pagi dari tidur yang tidak selesa. Tetapi, satu atau lain cara, tempat tidur yang teratur tidak menyelesaikan masalah saya..

Penyakit sistem muskuloskeletal. Bukan rahsia lagi bahawa seiring bertambahnya usia, banyak yang menderita radang sendi dan osteochondrosis, yang paling sering dikaitkan dengan gaya hidup yang tidak betul. Sekiranya anda mengesyaki penyakit seperti itu, lebih baik berjumpa doktor yang akan mengesyorkan penghilang rasa sakit dan memberi rawatan urut.

Penyakit pelbagai organ. Sakit badan juga boleh berlaku dengan penyakit organ-organ berjangkit. Saya sering mengalami keradangan buah pinggang, di mana punggung saya sakit. Juga, sakit dapat terjadi pada penyakit sistem genitouriner, dalam kasus perubahan tekanan darah, dan juga pada penyakit pernafasan akut yang lambat, yang dapat terjadi tanpa peningkatan suhu. Lash adalah gejala khas penyakit otak seperti fibromyolgia, yang dirawat secara eksklusif dengan ubat-ubatan..

  • Aktiviti fizikal yang berlebihan. Sakit di seluruh badan terjamin sekiranya anda terlalu banyak melakukan kerja fizikal. Berkebun, pembersihan umum di seluruh rumah, menyeret objek berat - semua ini menjadi tekanan bagi badan, yang tidak terbiasa dengan peningkatan beban yang tajam.
  • Kerja berlebihan emosi. Cukup aneh, tetapi tekanan dan kegelisahan yang kerap juga boleh menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan di dalam badan. Setelah mengalami kemalangan di dalam sebuah kereta dan menghabiskan sepanjang hari menunggu pegawai polis trafik, dan kemudian berdiri dalam barisan panjang di polis trafik untuk mendapatkan kertas kerja, pada waktu petang saya sama sekali tidak memiliki kekuatan. Setelah menghabiskan waktu malam dengan bimbang tentang peristiwa yang berlaku pada siang hari, saya tertidur dengan tidur yang tidak selesa, dan pada waktu pagi saya bangun sama sekali tidak berehat, tetapi patah dan kecewa. Apa pun sebab tekanan, anda perlu menjaga diri anda, dan cuba melepaskan emosi negatif. Bagi orang yang terlalu sensitif, mungkin juga mengambil ubat penenang ringan seperti valerian atau motherwort..

Dalam kes saya, semuanya berubah sepele: kerja berlebihan kronik dalam kombinasi dengan osteochondrosis yang baru bermula, yang saya hilangkan dengan urutan. Setelah memikirkan rutin harian saya, saya menyedari bahawa saya sendiri menggerakkan badan saya ke keadaan yang serupa. Setelah mencuba beberapa petua mudah, saya lupa tentang masalah ini setelah sebulan.

Rawatan dan pencegahan

Sekiranya orang merenung makna perkataan "pencegahan", mereka jarang menghadapi keperluan untuk mendapatkan rawatan. Tetapi pencegahan menarik minat orang yang sihat daripada orang sakit - rawatan. Mari kita bincangkan kedua-dua konsep tersebut. Pertama, mengenai rawatan.

Kami telah berulang kali diperingatkan tentang tidak boleh menerima ubat-ubatan sendiri, kami menggunakannya. Dalam beberapa kes, ini adalah satu-satunya kemungkinan, pada masa yang sama - satu-satunya penyelesaian yang betul..

  1. Adalah pelik untuk pergi ke doktor jika orang yang sihat terlalu banyak bekerja dalam latihan, terlalu banyak beban. Dia dapat memulihkan otot yang sakit dengan sendirinya. Bagaimana merawat? Bukan dengan mendorong sofa secara pasif untuk mengharapkan kesejahteraan normal, tetapi dengan pemanasan, peregangan dan air dingin. Bersorak, menolong, memberi manfaat.
  2. Ketidakselesaan yang disebabkan oleh tekanan statik juga tidak wajar dibawa ke doktor. Pilih jangka masa yang senang dibawa, setelah jangka masa ini bangun, berjalan, meregangkan, meregangkan. Rehatkan otot anda. Urut yang sakit dengan lembut. Ia akan menjadi lebih mudah. Di rumah, lakukan losyen garam pada waktu malam (air dan garam - larutan 10%, kain kapas yang direndam di dalamnya, dan tuala di atas). Keadaannya menormalkan.
  3. Bahu sakit - jangan menyusu, berikan beban, yang betul. Pergerakan putaran selamat (akan menyakitkan, ia akan berlalu), menarik dengan tangan pengembang getah.
  4. "Meregangkan" punggung anda, mengangkat objek berat - jangan ambil salap untuk sakit otot. Ini adalah untuk yang sangat tidak sabar dan langkah itu sementara. Sebarkan permaidani, berbaring di belakang anda, tangan di belakang kepala anda. Jangkau lutut bengkok dengan siku anda. Tidak sakit? - Letakkan sejuk di bawah punggung bawah dan teruskan rawatan. Semuanya akan berjalan lancar, selalunya selepas pelajaran pertama.

Tidak semuanya dirawat di rumah. Memerlukan rawatan perubatan segera:

  • Keadaan akut;
  • Kecederaan teruk;
  • Ubat dalaman dengan demam menyebabkan sakit otot,
  • Penyakit kanak-kanak;
  • Retrosternal dan memancar ke bahu (kiri, kadang-kadang kanan) membakar sensasi yang menyakitkan;
  • Kes yang meragukan, tidak dapat difahami.

Seseorang yang telah mengalami penyakit merasakan konsep "pencegahan" secara berbeza. Dia tidak mahu pengulangan, dia menghormati pencegahan. Dan dia sederhana:

  1. Latihan bangun tidur yang mudah.
  2. Menyapu sejuk atau mandi - 1 minit.
  3. Untuk kerja apa pun, "jangan duduk" - berehat sebentar. Berjalan, meregangkan, meregangkan. Duduk. Apa-apa tetapi berguna.
  4. Pantau berat badan anda. Di sini pemakanan dan lagi - senaman akan membantu;
  5. Menjana emosi positif.
  6. Jangan takut hidup, ingat bahawa itu adalah pergerakan. Dan sebaliknya: hormati pergerakan, jangan lupa, itu adalah kehidupan.

Cintailah tubuh yang diberikan oleh anda secara semula jadi begitu, bukan untuk layanan kepadanya. Kesakitan pada sendi dan otot bukanlah ayat. Buat diri anda kuat - diri anda. Ambil contoh mereka yang belum menyerah, yang telah bangkit dari kecederaan atau penyakit yang teruk. Mengatasi mereka adalah contoh dan celaan bagi mereka yang membungkuk sebelum tekanan berlebihan dari tisu lama kita yang menderita. Orang kurang upaya yang telah membuang tongkat. Pengguna kerusi roda yang turun dari roda dengan kaki mereka sendiri. Artis tanpa tangan. Paralimpian. Mereka boleh. Anda juga boleh. Terbangun dalam jiwa anda keinginan untuk sihat dan jangan biarkan dia tidur. Semua akan berjaya.

Cara mengatasi sakit badan pagi Kaedah yang membantu saya

Mengkaji masalah sakit pagi, saya mendapat jawapan yang benar-benar masuk akal: semasa tidur, otak mematikan reseptor kesakitan, membolehkan badan pulih, dan pada waktu pagi reseptor mula berfungsi semula. Itulah sebabnya pada waktu malam saya tidak merasakan sensasi yang tidak menyenangkan, dan pada waktu pagi mereka mengembalikan saya kepada kenyataan yang tidak menyenangkan..

Nasib baik, saya dapat mengatasi masalah ini dengan cepat dengan mendekati rawatan secara menyeluruh..

  • Tidur yang berkualiti. Saya menghilangkan kebiasaan menonton TV pada larut malam agar tidak tertidur secara tidak sengaja semasa duduk di sofa. Saya tidur kira-kira pukul 10 malam, meletakkan anak-anak tidur. Walaupun saya tidak mahu tidur, saya membaca atau memikirkan rancangan untuk keesokan harinya..
  • Aktiviti fizikal sederhana. Saya selalu bosan menjaga anak-anak dan melakukan semua tugas rumah tangga pada masa yang sama: membersihkan, mencuci dan menyediakan makanan. Sekarang saya menghabiskan satu jam pada waktu petang untuk bermain dengan anak-anak, mengetepikan segalanya. Semasa mereka bermain, saya berehat dengan tenang, memberi mereka tugas atau menawarkan permainan di mana saya tidak perlu melepaskan diri dari berehat. Dan jika anda perlu membawa beg runcit berat atau melakukan kerja berat yang lain, saya lebih suka membayar sedikit untuk penghantaran ke rumah atau memanggil tuan, daripada melakukan semuanya sendiri..
  • Ketenangan. Beberapa kali seminggu saya membenarkan mandi air panas sebelum tidur. Ia membantu menghilangkan tekanan fizikal dan emosi yang terkumpul pada waktu siang. 20-30 minit dalam air panas membolehkan anda berehat dan tidur dalam keadaan tenang dan rehat.
  • Urut berkala. Saya berjanji untuk menjalani kursus urut 10 hari sekurang-kurangnya sekali setiap enam bulan. Sebaiknya, lakukan urutan badan secara menyeluruh, tetapi jika kewangan tidak mengizinkan, saya mengikuti kursus urut belakang, yang paling kerap menderita sakit.
  • Kekal di udara segar. Berjalan kaki membantu bukan sahaja meningkatkan mood anda, menghilangkan blues, tetapi juga pencegahan selesema yang sangat baik. Walaupun berjalan selama 20-30 minit sehari, saya merasakan peningkatan mood saya yang ketara dan semua sensasi kesakitan di badan cepat reda.
  • Bersenam pagi. Kedengarannya sopan, tetapi senaman sederhana selama 10 minit pada waktu pagi menolong saya menghilangkan kekejangan pagi dan kelesuan badan. Sekiranya ada masa yang cukup untuk mandi, maka saya bersedia untuk bertemu dengan orang baru yang sempurna: ceria dan penuh kekuatan.
  • Ubat dan vitamin. Semua orang tahu bahawa dengan kekurangan vitamin, seseorang dapat merasa tidak enak, termasuk rasa sakit. Fakta ini dapat dijelaskan oleh fakta bahawa otot dan tulang juga memerlukan sokongan, jadi pengambilan kompleks vitamin secara teratur akan membantu memulihkan kesihatan. Dan sekiranya berlaku bahawa saya kecewa dengan sesuatu dan tekanan emosi sangat kuat sehingga menyebabkan sakit dan sakit, saya mengambil beberapa pil valerian, yang menenangkan saraf yang nakal dan dengan tenang melihat apa yang berlaku di sekitar.

Petua ringkas ini akan membantu hampir semua orang menghilangkan sakit badan. Kita tidak boleh menolak tanda-tanda yang diberikan oleh tubuh dan mengabaikan ketidakselesaan. Sesungguhnya, dalam beberapa kes, gejala dangkal seperti sakit dapat menandakan masalah kesihatan yang serius, yang hanya dapat diatasi oleh doktor yang berkelayakan..

Mengenai bagaimana badan saya sakit pada waktu pagi tanpa suhu

Masalah ini tidak saya lalui. Sakit di seluruh badan saya tanpa alasan yang jelas dikejar pada waktu pagi. Pada mulanya saya fikir itu adalah tanda ARVI yang dangkal, tetapi tidak ada suhu, dan keadaan yang rosak ada.

Dengan menuliskan semua kerja yang terlalu banyak dari penjagaan harian dua bayi, saya memutuskan untuk mengetepikan tugas-tugas rumah tangga dan memberi rehat dalam satu hari. Menjelang petang, keadaannya bertambah baik, tetapi rasa tidak selesa tidak hilang sepenuhnya. Dan pada waktu pagi saya bangun dalam keadaan yang sama seperti hari sebelumnya. Terdapat perasaan bahawa saya dipukul sepanjang malam, dan saya harus bangun dari tempat tidur secara paksa.

Setelah beberapa hari, sakit tidak hilang, tetapi saya menjadi sangat risau dan mula mengkaji maklumat mengenai gejala serupa.

Mengapa seluruh badan sakit? Sebab utama

Seperti yang anda ketahui, yang paling sering sakit di seluruh badan adalah tindak balas badan terhadap pelbagai penyakit berjangkit (bahkan mungkin disebabkan oleh radang paru-paru!), Semua jenis kecederaan dan ketegangan fizikal.

Penyakit berjangkit sering disertai dengan gejala berikut: seluruh badan sakit, sakit tulang dan sendi, tidur gelisah, sakit kepala, demam. Ia juga berlaku apabila adanya proses menular, suhu, sebaliknya, menurun, dan pesakit mengalami rasa tidak enak dalam bentuk kelesuan, keengganan untuk bergerak dan pelepasan keringat dingin. Pada masa yang sama, rasa sakit di seluruh badan sering diperhatikan dengan masalah seperti:

  • Pelbagai penyakit darah (limfoma, leukemia, dll);
  • Kehadiran tumor malignan;
  • Penyakit autoimun (contohnya, lupus);
  • Kerosakan tisu penghubung (rheumatoid arthritis);
  • Keracunan makanan;
  • Tandakan gigitan.

Penyakit darah dan tumor ganas memerlukan rawatan segera, jadi jika badan selalu sakit, tetapi tidak ada gejala selesema, perlu menjalani pemeriksaan secepat mungkin.

Dalam penyakit autoimun dan kerosakan tisu penghubung, proses patogen di dalam sendi menyumbang kepada penyebaran kesakitan ke otot yang berdekatan. Ini menjelaskan kesakitan di seluruh badan, yang menghalang seseorang daripada menjalani kehidupan yang penuh..

Tanda ciri rheumatoid arthritis adalah sakit pada waktu pagi selepas tidur. Sebagai peraturan, setelah pesakit bergerak sedikit, mereka menurun dengan ketara. Dengan osteoartritis, badan sakit, sebaliknya, pada waktu petang..

Keracunan makanan juga boleh menjadi jawapan kepada persoalan mengapa semua otot dalam badan sakit. Selalunya, penyakit seperti ini disertai oleh gejala tambahan seperti demam tinggi, kelemahan umum badan, sakit tajam di bahagian bawah perut. Sekali lagi, terdapat kes apabila suhu di bawah normal, pesakit mengalami kedinginan, peluh sejuk muncul di badan dan seluruh badan terasa sakit.

Gigitan kutu tertentu, yang merupakan pembawa penyakit berjangkit, juga dapat menimbulkan rasa sakit di seluruh badan. Menentukan penyebab penyakit dalam kes ini tidak sukar: sebagai peraturan, setelah gigitan seperti itu, ruam muncul dalam bentuk gelembung kecil dengan cecair telus di dalamnya. Selain itu, kemerahan pada kulit sering diperhatikan bukan sahaja di tempat gigitan, tetapi juga pada bahagian badan yang lain..

Oleh itu, jika badan selalu sakit, anda harus segera berjumpa doktor. Memang, selain fakta bahawa gejala ini dapat menunjukkan adanya pelbagai penyakit, ia sering boleh menyebabkan masalah berikut:

  • Kesakitan kronik yang teruk diikuti dengan kesakitan sederhana;
  • Keletihan;
  • Insomnia;
  • Kelemahan sistem imun manusia;
  • Penolakan paksa untuk aktif;
  • Tekanan dan perubahan mood;
  • Masalah psikologi lain (peningkatan kerengsaan, kegelisahan, ketakutan yang tidak dapat dijelaskan, kemurungan, dll.).