Manfaat dan keberkesanan diet nasi untuk osteochondrosis, cara makan?

Artritis

Pemakanan yang betul adalah teras gaya hidup sihat. Sekiranya terdapat penyakit pada sistem muskuloskeletal, seperti osteochondrosis, sangat penting untuk memantau diet anda. Sekiranya anda ingin menolong badan anda melawan penyakit ini, cubalah makan makanan khas. Diet nasi untuk osteochondrosis menjadi popular kerana fakta bahawa ia sangat membantu mengurangkan gejala penyakit, dan juga merangsang penurunan berat badan, yang tidak kurang pentingnya pada zaman kita.

Bagaimana diet nasi berfungsi?

Sekali di dalam badan, beras, seperti span, menyerap dan kemudian mengeluarkan dari badan pelbagai bahan yang merumitkan perjalanan osteochondrosis dan memburukkan lagi gejala-gejalanya. Bahan-bahan ini merangkumi:

  • garam,
  • toksin,
  • terak,
  • cecair berlebihan.

Nasi memerlukan masa yang lama untuk menyedari kesannya - sebab itulah selepas sarapan anda harus menahan diri dari makan dan minum selama 4-5 jam.

Secara amnya, diet nasi mempunyai kesan berikut:

  • mengurangkan rasa sakit dan ketidakselesaan di tulang belakang,
  • peningkatan keadaan fizikal badan secara am,
  • rangsangan proses metabolik, penurunan berat badan,
  • peningkatan aktiviti dan kecekapan,
  • peningkatan imuniti.

Peraturan umum

Sekiranya anda memutuskan untuk mematuhi diet ini, segera ikuti jangka masa selama 42 hari - ini adalah berapa banyak kursus yang akan berlangsung. Sebelum meneruskan perbincangan tentang semua kehalusan, mari kita tentukan: mulai sekarang, setiap hari (dari segi pemakanan) akan dibahagikan kepada 2 tempoh: "sarapan pagi" dan "yang lain." Sarapan akan selalu sama, tetapi makan tengah hari, minum petang, makan malam dan makanan ringan akan pelbagai.

Sarapan pagi

Selama 42 hari, anda akan bersarapan dengan nasi - maka namanya diet. Tetapi nasi mesti dimasak dengan cara yang istimewa. Untuk memasak, anda memerlukan balang (6 keping, isipadu 0,5 l), bijirin itu sendiri dan air.

Penyediaan (dilakukan pada waktu pagi):

bilangan bank (1, 2,… 6);

Tuangkan 2 sudu besar ke dalam setiap bekas. l. nasi;

tuangkan air sejuk ke atas bijirin dan tutup dengan sesuatu untuk mengelakkan habuk keluar.

Hari pertama diet (pagi selepas penyediaan):

ambil boleh nombor 1;

masukkan beras ke dalam periuk, tambah 500 ml air;

masak selama 5 minit tanpa menambah apa-apa (termasuk garam, gula, rempah dan lain-lain);

bersarapan hanya dengan nasi yang dimasak, BUKAN dengan cecair.

PERHATIAN! Makan sarapan pagi semasa perut kosong. Selepas sarapan, jangan minum atau makan apa-apa selama 4-5 jam (iaitu sebelum makan tengah hari) - ini sangat penting.

Tukar air di bank bernombor 2-6. Isi balang kosong No. 1 dengan bijirin (2 sudu besar. L.), Isi dengan air sejuk, masukkan ke dalam barisan selepas bekas No. 6.

Pada hari kedua, masak nasi dari balang # 2 seperti yang dijelaskan di atas. Pada hari-hari berikutnya, patuhi peraturan yang sama, jangan lupa meletakkan bekas nasi yang baru diisi di hujung talian.

Makan tengah hari, makan malam dan makanan ringan

Oleh kerana sarapan selalu monoton, selebihnya makanan harus merangkumi pelbagai makanan yang semestinya sihat dan kaya dengan zat berharga. Matlamat untuk makan 5 kali sehari (termasuk sarapan pagi). Makanan berikut harus menjadi asas diet anda:

  • roti dedak atau roti rai;
  • jenis daging, unggas, ikan rendah lemak (hidangan jeli sangat berguna untuk osteochondrosis);
  • makanan laut;
  • telur;
  • sebarang produk tenusu;
  • yogurt, kefir, yogurt dan produk susu fermentasi lain;
  • sayur-sayuran, lebih baik (pelbagai jenis kubis, wortel, terung, bit, lobak, lada, tomato, bawang merah, dll.);
  • hijau (saderi, bayam, daun bawang, pasli, arugula);
  • kekacang;
  • buah-buahan (terutamanya merah dan ungu - anggur, epal, limau gedang, dll.);
  • kacang dan biji;
  • minyak sayuran dan minyak zaitun;
  • teh herba, air biasa, jus.

Petunjuk berguna: lengkapkan diet anda dengan infus daun lingonberry - ini akan membantu tubuh untuk mengisi semula nutrien dengan cepat semasa tempoh pembersihan intensif. Untuk menyiapkan infus, tuangkan satu sendok makan daun kering dengan 250 ml air mendidih, ambil satu sudu sebelum atau selepas setiap hidangan, kecuali sarapan pagi.

Jangan lupa bahawa anda perlu memasak makanan anda dengan "cara yang betul": rebus, kukus, bakar, rebus. Dilarang menggoreng, memasak lemak dalam, merokok.

Diet nasi untuk osteochondrosis juga melibatkan penolakan jenis makanan berikut:

  • acar,
  • merokok,
  • makanan berlemak,
  • minuman berkarbonat.

Juga hadkan penggunaan gula, gula-gula, produk tepung. Ini berlaku terutamanya bagi orang yang mempunyai berat badan berlebihan..

Kontraindikasi

Diet beras untuk osteochondrosis dianggap selamat, tetapi beberapa ciri kesihatan adalah alasan untuk berjumpa doktor sebelum mencuba makanan seperti itu. Nuansa ini merangkumi:

  • penyakit buah pinggang,
  • sembelit,
  • masalah pencernaan,
  • jangkitan atau keracunan baru-baru ini,
  • penyahhidratan badan.

Petua berguna: Selepas 42 hari, cuba kembali ke diet biasa anda dengan lancar. Masak nasi untuk sarapan anda secara berkala, dan jangan lupa tentang peraturan pemakanan sihat dan cara penyediaan makanan yang selamat. Cuba jangan mengambil makanan yang "dilarang" pada masa akan datang.

Mari kita ringkaskan

Diet nasi sememangnya sepadan dengan usaha dan sekatan yang dibelanjakan, kerana anda bukan sahaja akan mendapat bantuan daripada gejala osteochondrosis yang tidak menyenangkan, tetapi juga banyak bonus berguna yang lain. Tetapi untuk memanfaatkan sepenuhnya kaedah diet yang dicadangkan, berjumpa dengan doktor berpengalaman yang akan membantu anda membuat keputusan yang tepat, dengan mengambil kira ciri-ciri individu, tahap dan tahap pengabaian penyakit anda..

Kemungkinan diet beras dalam rawatan osteochondrosis

Osteochondrosis adalah penyakit degeneratif-distrofik di mana badan vertebra dan cakera intervertebral terjejas. Akibatnya, pergerakan tulang belakang terganggu dan gejala klinikal muncul, bergantung pada penyetempatan proses patologi. Dengan kerosakan pada tulang belakang serviks, sakit kepala kronik, pening, penurunan ketajaman penglihatan, keretakan di leher berlaku.

Patologi kawasan toraks dicirikan oleh rasa sakit pada organ dalaman dan menyamar sebagai penyakit jantung, perut, usus. Kekalahan tulang belakang lumbar menyebabkan ketidakselesaan di punggung bawah, kebas pada bahagian bawah kaki, kekejangan pada otot betis, keradangan organ pelvis. Dalam rawatan penyakit ini, pemakanan yang betul sangat penting. Diet beras untuk osteochondrosis telah mendapat populariti kerana kecekapan dan kemudahan penggunaannya yang tinggi..

Komposisi dan sifat beras

Nasi digunakan secara meluas di negara-negara Asia sebagai makanan utama untuk dimakan setiap hari kerana khasiatnya yang bermanfaat. Ia tergolong dalam keluarga bijirin dan mempunyai sekurang-kurangnya 18 spesies. Sebilangan besar nutrien terkandung di kulit biji-bijian, jadi lebih baik menggunakannya tanpa diproses - beras perang atau liar. Walau bagaimanapun, walaupun tanah, bijirin mengekalkan nutrien yang cukup untuk menjaga kesihatan tubuh..

Nasi mengandungi karbohidrat (63 gram), protein (7,4 gram) dan sejumlah kecil lemak (1,9 gram), sementara kandungan kalori 100 gram makanan cukup rendah pada 280 kkal. Di samping itu, bijirin kaya dengan vitamin B (B1, DALAM2, DALAM6, DALAMsembilan), tokoferol (vitamin E), asid nikotinik (vitamin PP), biotin (vitamin H). Ia mengandungi unsur surih seperti besi, magnesium, mangan, selenium, zink, kalsium, yodium. Oleh kerana komposisinya, beras dianggap sebagai produk makanan, menyumbang kepada normalisasi proses metabolik, meningkatkan fungsi saraf, endokrin, sistem pencernaan, memulihkan keadaan kulit, rambut, tisu gigi yang sihat.

Ciri membezakan beras dari biji-bijian lain adalah ketiadaan protein gluten dalam biji-bijian, yang boleh menyebabkan reaksi alergi dalam badan..

Lecithin dalam beras mengaktifkan otak dan menguatkan ingatan, dan asid aminobutyric meningkatkan peredaran mikro dan menstabilkan tekanan darah. Salah satu sifat bijirin yang paling penting dianggap kemampuannya yang tinggi untuk menyerap lebihan cecair, garam yang larut di dalamnya, racun dan bahan yang kurang teroksidasi yang menyebabkan perubahan degeneratif-dystrophik pada tisu tulang dan tulang rawan sistem muskuloskeletal.

Diet nasi

Makanan diet berasaskan beras dapat digunakan untuk pencegahan dan rawatan osteochondrosis sebagai bagian dari terapi kompleks proses patologi. Penggunaan diet nasi harus diselaraskan dengan doktor yang hadir untuk menetapkan kontraindikasi. Sekatan utama pengambilan beras merangkumi penyakit berikut:

  • patologi kronik usus kecil dan besar, disertai dengan perut kembung, kolik, sembelit;
  • obesiti 3-4 darjah;
  • penyakit berjangkit akut dengan demam tinggi;
  • keracunan makanan dan kimia;
  • proses kronik dalam sistem kencing.

Kontraindikasi yang disenaraikan dikaitkan dengan dehidrasi badan (kehilangan cecair), yang dapat diperhatikan semasa makan nasi.

Diet nasi klasik

Versi klasik diet beras untuk osteochondrosis direka untuk mematuhi ketat diet selama 42 hari. Sebelum memulakan diet, bijirin harus menjalani rawatan khas. Untuk melakukan ini, anda perlu menyediakan enam balang setengah liter, masukkan bekas kaca dari 1 hingga 6. Tuangkan 2 sudu nasi ke dalam setiap balang, tuangkan air rebusan pada suhu bilik ke bahagian atas dan letakkan di tempat yang sejuk tanpa terkena cahaya matahari secara langsung. Leher setiap bekas ditutup dengan lapisan kasa ganda untuk mengelakkan masuknya habuk. Air di tebing mesti ditukar setiap hari.

Sehari kemudian, mereka memulakan diet, sementara cecair dituangkan dari bekas pertama, biji-bijian dibentangkan dalam kuali, dituangkan dengan setengah liter air mendidih dan rebus selama 6-7 minit. Nasi rebus dimakan untuk sarapan tanpa menambahkan garam dan rempah, kemudian mereka kelaparan selama 4-5 jam sebelum makan tengah hari, bahkan tidak dibenarkan minum air. Biji-bijian segar dituangkan ke dalam bekas kosong mengikut kaedah di atas dan diletakkan di hujung "antrian" di belakang balang No. 6. Dengan merendam beras, gluten dikeluarkan dari itu, yang meningkatkan sifat penjerap bijirin. Untuk meningkatkan keberkesanan diet dan mencegah penyakit buah pinggang, disarankan minum infus lingonberry setiap hari..

Rebus diet nasi

Pilihan alternatif untuk diet nasi tanpa pengambilan terlebih dahulu adalah dengan merebusnya berulang kali. Untuk melakukan ini, tuangkan 70-100 gram biji-bijian dengan air sejuk, didihkan, rebus tidak lebih dari 5 minit, tuangkan cecair dan bilas beras di bawah air yang mengalir. Prosedur diulang 4-5 kali, setelah itu nasi dimakan untuk sarapan pagi mengikut kaedah di atas, dibenarkan menambahkan satu sendok teh madu cair ke bahagian tersebut. Diet ditetapkan selama sebulan, setelah berehat 10 hari, pemakanan perubatan diulang.

Makanan nasi Tibet

Tuangkan sudu nasi bulat ke dalam bekas gelas atau porselin dalam jumlah yang sesuai dengan usia seseorang. Kemudian biji-bijian dituangkan dengan air, sepenuhnya menutup lapisan atas bijirin, dan diletakkan di dalam peti sejuk. Untuk sarapan pagi, secubit nasi dimasak tanpa garam, yang dimakan sebelum pukul 8 pagi mengikut kaedah di atas. Air dalam padi ditukar setiap hari, biji-bijian diaduk. Diet Tibet dirancang selama 1.5-2 bulan.

Makanan nasi cina

Makanan Cina berasaskan beras versi agak berbeza dengan kaedah lain. Untuk menyediakan bijirin, perlu menuangkan satu kilogram biji-bijian dengan air rebus, bersikeras selama 5 hari, menukar air setiap hari dan membilas beras di bawah air yang mengalir. Kemudian biji-bijian dibentangkan di atas kertas dan dikeringkan, bahan mentah disimpan di dalam beg kertas. Untuk sarapan pagi, masak satu sudu nasi selama 20 minit di atas api kecil tanpa garam dan rempah dan ambil mengikut kaedah di atas. Mereka mematuhi makanan diet selama 2-3 bulan.

Rawatan osteochondrosis dengan nasi harus digabungkan dengan diet berkhasiat untuk makan tengah hari dan makan malam. Makanan harian merangkumi daging tanpa lemak dan ikan laut, produk tenusu, buah-buahan dan sayur-sayuran segar, hidangan dengan kandungan kondroetin (daging jeli, jeli). Beras mendorong penyingkiran garam dari tisu tulang rawan, toksin dari usus, mempunyai kesan yang baik untuk mengurangkan berat badan berlebihan, menyiapkan tubuh untuk asimilasi nutrien sepenuhnya dan meningkatkan kesejahteraan keseluruhan. Akibatnya, keanjalan cakera intervertebral meningkat, tisu tulang menjadi lebih kuat, aliran darah di kawasan tulang belakang yang terjejas bertambah baik dan perkembangan proses patologi berhenti..

Diet beras - membantu pesakit osteochondrosis

Osteochondrosis dikenali sebagai pemendapan garam. Dari segi perubatan, ini adalah proses distrofik pada tulang rawan dan tisu tulang, terutamanya cakera intervertebral. Sebagai tambahan kepada pil, terapi diet adalah kaedah yang berkesan untuk memerangi penyakit ini..

Diet nasi sangat berkesan untuk osteochondrosis. Diet nasi boleh membantu walaupun dalam kes yang sangat maju. Tempohnya adalah 42 hari.

Diet beras untuk osteochondrosis: apa yang anda perlukan?

Anda perlu mengambil enam balang setengah liter, nomborkannya. Masukkan dua sudu nasi ke dalam masing-masing dan tutup dengan air. Tutup tin dengan kain kasa - ini dilakukan supaya habuk tidak sampai ke sana.

Menyiapkan Nasi untuk Makan

Tepat dalam satu hari, toskan air dari balang No. 1. Masukkan nasi ke dalam periuk, tambahkan 500 ml air dan didihkan. Setelah mendidih, masak selama lima minit lagi. Nasi boleh dimakan untuk sarapan. Selepas ini, jangan mengambil makanan atau cecair selama empat jam. Pada masa yang sama, masukkan lagi dua sudu nasi ke dalam balang # 1, isi dengan air dan letakkan di sebelah balang # 6. Selepas itu, tukar air di tebing lain. Ulangi prosedur setiap hari selama enam minggu.

Bagaimana beras membantu melawan osteochondrosis?

Groats beras tidak mengandungi gluten dan mineral. Oleh itu, ia adalah penyerap garam yang sangat baik dalam tubuh manusia. Diet nasi untuk menurunkan berat badan dan memerangi osteochondrosis membantu tubuh menyingkirkan garam berlebihan. Ia berkesan untuk proses kesihatan dan penurunan berat badan. Semasa menjalankan diet nasi, disarankan untuk menggunakan rebusan atau infus daun lingonberry: agar diet tidak mempengaruhi buah pinggang secara negatif.

Adalah perlu untuk menyedari bahawa diet detoks beras sangat sesuai untuk menghilangkan garam berlebihan dari itu. Tetapi ia tidak akan menghilangkan osteochondrosis. Lagipun, penyakit ini dicirikan oleh perubahan distrofi pada cakera intervertebral, hanya diet yang tidak dapat mengatasi di sini.

Cara makan dengan betul dengan osteochondrosis:

Produk tepung yang dibuat dari tepung rai, penaik tanpa gula dibenarkan, pasta hanya dari gandum durum;

Domba tanpa lemak, daging lembu dan daging babi, ayam belanda dan ayam dibenarkan. Daging dimakan dengan baik direbus atau dibakar;

Sup bijirin, sayur-sayuran dan susu. Anda tidak boleh menggunakan kaldu yang kuat, serta jeli dan jeli;

Semua jenis ikan dibenarkan, tetapi tidak merokok atau asin;

Grat oat, soba, gandum. Nasi sangat dialu-alukan;

Susu, keju kotej, krim, kefir dan krim masam. Keju boleh digunakan, tetapi tidak pedas;

Hadkan lemak haiwan, tidak termasuk lemak trans dari diet;

Salad berpakaian dengan minyak sayuran, potongan sayur. Sebaiknya makan lebih banyak kubis, terung dan kentang. Tolak sorrel, hadkan penggunaan kekacang;

Buah-buahan dan buah beri ditunjukkan terutamanya yang kaya dengan garam kalium. Ini adalah buah persik, aprikot, pisang, prun dan aprikot kering. Hadkan anggur;

Rawatan osteochondrosis

Rawatan dilakukan dengan menggunakan senaman khas untuk sendi. Ia perlu untuk menguatkan jisim otot, sentiasa mengikuti kursus dan prosedur urut dengan ahli fisioterapi. Dalam kehidupan seharian, lebih baik menolak memakai tumit, dan juga berusaha mengimbangi beban di setiap tangan. Postur yang betul juga sangat membantu dalam memerangi penyakit ini..

Tanda-tanda pertama osteochondrosis

Sekiranya pelanggaran mula berlaku di vertebra serviks, maka orang itu akan selalu merasa sakit kepala dan pening, sakit di lengan dan leher.

Sekiranya perubahan berlaku pada tulang belakang toraks, maka ia dicirikan oleh rasa sakit di perut, usus dan jantung.

Gangguan pada vertebra lumbal menimbulkan rasa sakit di bahagian bawah punggung dan kaki. Kekejangan pada otot betis mungkin berlaku. Kadang-kadang terdapat masalah dengan pundi kencing, penyakit ginekologi, masalah kelenjar prostat;

Untuk menentukan sama ada terdapat lebihan garam dalam tubuh manusia, analisis makmal air kencing dilakukan. Di rumah, anda secara bebas dapat menentukan kehadiran garam di dalam badan. Untuk ini, air kencing pagi disuntik selama sehari. Sekiranya mekar putih muncul di bahagian bawah balang, dan kristal berwarna bata jatuh di dalam sedimen, maka terdapat banyak garam fosfat di dalam tubuh manusia. Tetapi untuk analisis yang tepat, lebih baik berjumpa doktor..

Mengikuti diet nasi akan membantu membersihkan badan anda. Dengan osteochondrosis, anda boleh makan pelbagai jenis makanan. Oleh itu, setelah selesai menjalani diet, dapat membentuk pemakanan yang baik..

Ciri-ciri membersihkan dan merawat sendi dengan beras, petunjuk dan hujah untuk dan menentang

Sifat produk yang berguna

Nasi menduduki tempat pertama dari segi kandungan karbohidrat. Salah satu biji-bijian yang paling biasa, ia adalah asas banyak hidangan dan merupakan sumber makanan seperti pati dan minyak beras. Beras kaya akan serat, yang dapat memetabolisme racun dan produk buangan. Ia mengandungi sejumlah besar unsur surih yang membantu melegakan proses keradangan dan meningkatkan metabolisme.

Ketepuan bijirin ini dengan unsur-unsur yang diperlukan untuk tubuh menjadikannya sesuai untuk menghilangkan garam dan unsur-unsur lain yang tidak diingini dari sendi anggota badan dan tulang belakang. Kesan ini mungkin disebabkan oleh kualiti penyerap beras..

Varieti bijirin panjang sangat sesuai untuk membersihkan sendi dengan beras. Secara berasingan, beras perang dapat dibezakan: tanpa digilap, semasa memproses hampir tidak kehilangan jumlah semula jadi sebatian bermanfaat.


Beras perang sangat sesuai untuk rawatan sendi

Osteochondrosis dan rawatannya di rumah

Osteochondrosis adalah patologi yang paling biasa, yang dengan tepat disebut "penyakit abad ini." Perubahan gaya hidup seseorang - pemakanan yang tidak sesuai, penurunan aktiviti fizikal, pendedahan kepada faktor keadaan persekitaran yang merosot - semua ini menyebabkan gangguan metabolisme, perubahan degeneratif pada tulang belakang.

Rawatan osteochondrosis adalah tugas yang sukar. Walaupun teknik yang paling "maju" belum dapat menyingkirkan penyakit ini, tetapi hanya menghentikan sementara proses patologi. Perkembangannya banyak bergantung pada sifat makanan. "Kita adalah apa yang kita makan" - ungkapan bijak penyembuh besar Hippocrates ini tidak kehilangan maknanya hingga hari ini.

Pada normalisasi pemakanan, rawatan osteochondrosis di rumah dilakukan sekarang. Diet berdasarkan diet bebas sanga, dan salah satu komponen utamanya adalah nasi biasa, sifat penyembuhan yang banyak yang tidak disangka.

Resipi untuk merawat sendi dengan nasi

Kaedah untuk meningkatkan kesihatan tulang dan sendi menggunakan beras telah lama diketahui. Resipi ubat dengan bijirin ini telah dijumpai dalam risalah Cina kuno. Makanan beras tidak hanya membantu menghilangkan deposit berbahaya, tetapi juga membantu menormalkan saluran kencing, hati, pankreas dan organ pencernaan lain. Selain itu, ia juga merupakan pilihan yang baik untuk menghilangkan pound tambahan..

Terdapat beberapa pilihan untuk terapi nasi yang mudah diterapkan di rumah. Mereka berbeza antara satu sama lain dari segi jangka masa dan jumlah bahan tambahan. Mempunyai kelebihan berbanding rawatan ubat dengan tidak adanya pengaruh bahan kimia yang berlebihan, kaedah ini dicirikan oleh kesan yang lebih ringan pada tubuh..

Masa yang paling baik untuk rawatan adalah musim bunga atau musim luruh, kerana dalam tempoh ini tubuh lebih mudah bertoleransi terhadap larangan makanan dan minuman, yang mesti diperhatikan dalam proses membersihkan sendi.


Deposit garam boleh mempengaruhi pelbagai sendi

Bagaimana nasi rebus membersihkan sendi

Hasil daripada diet nasi, kita akan mendapat kesan positif:

  • Sendi akan berhenti sakit atau, sekurang-kurangnya, rasa sakit akan berkurang;
  • Mobiliti mereka akan meningkat, anda akan terbang seperti burung!
  • Keadaan umum akan bertambah baik, kerana beras akan membuang toksin dari tisu badan yang lain;
  • Menurunkan berat badan dengan ketara, sekurang-kurangnya 5-7 kg.

Dan sekarang, seperti yang mereka katakan, terbang di salap dengan madu! Jangan menyangka bahawa sendi anda akan kelihatan muda dan sihat seperti sebelumnya. Nasi akan membersihkan hanya "simpanan garam" yang paling dangkal dan longgar. Semua yang ada di bawahnya, osteofit yang keras dan teroksidasi, tidak akan ke mana-mana. Mereka akan kekal begitu.

Tetapi jangan risau, membuang semua serpihan (simpanan garam, detritus keradangan, beberapa serat berserat yang hancur), anda masih akan memperbaiki keadaan sendi dengan ketara..

Maka yang tinggal hanyalah makan dengan betul, melakukan senaman ringan, dan minum ramuan yang sihat. Dan dengan itu menyokong sendi anda, mencegah pemendapan garam lebih lanjut. Tetapi mari kita kembali ke nasi!

Nasi putih biasa sangat kaya dengan pati, yang pertama mesti dikeluarkan dengan mencuci bijirin sekali lagi..

Dengan membuang kanji, beras menjadi penyerap yang kuat dan memulakan kerjanya sudah di usus. Setelah mengunyah bijirin dengan teliti, beras menarik semua toksin yang muncul ketika bergerak melalui usus: lendir, gumpalan makanan busuk, kolesterol, serpihan ubat, banyak bahan pengawet dan semua yang tidak diserap oleh badan.

Setelah mengeluarkan sebilangan beras, usus dibersihkan, dan semua produk berbahaya dikeluarkan dari usus dengan najis. Tetapi tempat suci tidak pernah kosong! Dan dari cairan interstisial, darah dan limfa, bahagian toksin baru memasuki usus.

Sekiranya anda mengambil nasi rebus selama beberapa minggu, maka secara beransur-ansur anda akan membuang semua toksin dari badan. Giliran akan sampai ke sendi dan tulang. Ini tidak akan datang dengan segera, tetapi setelah kira-kira 2 minggu dari awal pembersihan.

Tetapi dalam dua minggu akan datang, peristiwa yang luar biasa akan berlaku: sakit sendi akan mula berkurang, dan mobiliti akan meningkat, postur badan anda akan bertambah baik, gaya berjalan anda akan menjadi mudah.

Pembersihan dua hari

Ambil satu cawan bijirin beras yang telah dibasuh, rendam ke dalam air dan biarkan semalaman. Terdapat juga pilihan di mana beras direndam selama dua hari dan dibasuh beberapa kali dalam tempoh ini. Biarkan biji-bijian menetap dengan cara ini, tuangkan dengan dua gelas air dan masak selama 15-20 minit. Nasi yang dimasak hendaklah dimakan dua kali sehari dalam dua hari. Semasa diet nasi pendek, dibenarkan minum jus buah atau teh herba.

Merendam biji-bijian diperlukan untuk menghilangkan lendir dan kanji yang berlebihan. Prosedur ini akan menjadikan produk lebih berliang, yang akan meningkatkan potensi penyembuhannya..

Juga hari ini disarankan untuk menambah menu dengan bit rebus atau epal hijau. Perkumuhan garam aktif difasilitasi dengan penggunaan cecair - minum 100 g air sebelum makan. Kunyah makanan secara menyeluruh - ini akan melegakan perut dari tekanan yang tidak perlu dan memudahkan proses membersihkan sendi itu sendiri. Untuk kesan yang nyata, disarankan untuk membersihkan badan dengan cara ini setiap minggu selama sebulan..

Resipi dengan nasi untuk rawatan osteochondrosis

Membuat ramuan beras perubatan tidak sukar. Perkara utama adalah merendam nasi, tidak kira apa resipi yang akan dimasak mengikutnya. Ini sangat penting kerana biji-bijian beras secara aktif menyerap semua bahan toksik dari atmosfera dan racun perosak yang bersentuhan dengannya semasa pemprosesan dan pengangkutan..

Rendam beras dilakukan seperti berikut: 2 sudu besar biji-bijian dicuci dengan baik dengan air mengalir, dimasukkan ke dalam balang setengah liter dan diisi hingga penuh dengan air minum pada suhu bilik, dibiarkan semalaman, atau lebih baik - selama sehari di tempat yang sejuk. Kemudian biji-bijian dicuci melalui ayakan di bawah air yang mengalir atau di dalam bekas di 4 perairan, setelah itu siap digunakan..

Penyembuh tradisional mencadangkan 2 resipi utama ubat beras - bubur dan nasi kvass.

Memasak dan makan bubur nasi

Pada waktu pagi, biji-bijian yang telah dibasuh dicurahkan dengan segelas air, didihkan, dibasuh. Prosedur diulang 4 kali, nasi dibiarkan sejuk sedikit, selepas itu bubur siap dimakan perlahan-lahan tanpa bahan tambahan - garam, mentega, susu.

Ini sarapan, tidak ada yang boleh dimakan selama 4 jam, hanya minum air mineral tanpa gas. Diet ini dikekalkan selama 1.5 bulan..

Penyediaan dan penggunaan nasi kvass

Biji beras yang sudah dibasuh yang sudah siap (4 sudu besar) dimasukkan ke dalam balang liter kaca, dituangkan dengan air minum pada suhu bilik, tambahkan 3 sudu gula dan segenggam kismis atau anggur kering. Tutup dan ikat dengan kain kasa atau kapas, biarkan di tempat yang gelap selama 6-8 hari pada suhu bilik. Kvass sudah siap! Ia ditapis, disimpan di dalam peti sejuk.

Minum ½ gelas setengah jam selepas sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Kursus rawatan adalah dari 1 hingga 2 bulan sebelum timbulnya kesan ketara.

Terdapat banyak catatan mengenai keberkesanan ubat penanaman beras di laman tematik dan forum mengenai kaedah rawatan alternatif. Bagi sesetengah orang, ubat-ubatan tersebut tidak membantu, dan ada juga yang tidak hanya menghilangkan sakit belakang, tetapi juga meningkatkan kesihatan umum mereka, menghilangkan pound tambahan. Sukar untuk menilai dari ulasan tanpa mengetahui seberapa tepat cadangan rawatan diikuti, pengalaman peribadi jauh lebih meyakinkan.

Kursus pembersihan tiga minggu

Untuk menyediakan beras untuk pembersihan selama tiga minggu, biji-bijian (1 kg) direndam dan dicuci ke keadaan telus air selama dua hingga tiga hari. Selepas itu, nasi yang telah dikeringkan dituangkan ke dalam beg kapas atau beg kertas..

Nasi yang dimasak ini mesti dimakan setiap hari untuk sarapan pagi, 75 g tanpa menambah garam dan mentega. Dalam kes ini, sekurang-kurangnya empat jam mesti berlalu sebelum makan seterusnya. Dalam tempoh ini, juga disarankan untuk tidak minum. Untuk pencegahan patologi artikular dan menghilangkan garam berlebihan, sudah cukup untuk menjalankan kursus serupa setiap enam bulan.

Untuk mempercepat metabolisme garam air, 30-40 minit sebelum meja pagi, makan sebiji epal atau minum 200 g jus epal.

Kontraindikasi

Pendapat berbeza mengenai apa yang ada kontraindikasi. Di satu sisi, tanaman gandum ini adalah anugerah alam, penyerap semula jadi yang tidak dapat membahayakan kesihatan. Sebaliknya, pembersihan badan adalah tekanan serius bagi banyak organ. Perkara ini berlaku terutamanya untuk proses membersihkan sendi dari simpanan garam selama 2 bulan. Dalam hubungan ini, tidak disarankan untuk menjalankan prosedur sedemikian dengan adanya penyakit dan keadaan berikut:

  • kehamilan;
  • pemulihan selepas operasi;
  • buasir;
  • zaman kanak-kanak;
  • masalah dengan jantung dan saluran darah;
  • penyusuan;
  • penyakit urolithiasis;
  • onkologi;
  • kegagalan buah pinggang;
  • mengambil ubat;
  • diabetes;
  • sembelit;
  • penyakit perut;
  • patologi kronik.

Jadi, adalah tidak berlebihan untuk berjumpa doktor. Walaupun kontraindikasi relatif, jika diabaikan, mereka boleh membahayakan kesihatan dengan serius.

Metodologi selama satu setengah bulan

Resipi ini, yang boleh digunakan untuk membersihkan sendi, menyediakan kaedah penyediaan produk yang lebih kompleks. Anda memerlukan lima kaleng setengah liter, yang, untuk kemudahan, harus diberi nombor. Dalam tin pertama, tuangkan 50-75 g beras dan biarkan hingga sehari. Setelah sehari, setelah membilas bahagian ini, isi dengan yang baru. Sejurus selepas itu, bekas kedua dituangkan mengikut resipi yang sama. Algoritma ini diulang untuk sisa kaleng, dan air harus diganti di setiap bekas yang diisi..

Selepas lima hari mencurah, anda boleh mula merawat sendi dengan nasi. Pada hari pertama kursus, ambil beras dari bekas pertama dan rebus selama 10 minit. dalam 200 g air. Selepas itu, tin dengan bahagian biji-bijian baru dituangkan mengikut corak biasa dan ditandakan sebagai yang terakhir. Bahagian nasi biasanya disediakan untuk sarapan. Selepas itu, seperti dalam rawatan tiga minggu, tidak ada yang boleh dimakan selama 4 jam hingga makan siang. Ulangi prosedur di atas setiap hari selama satu setengah bulan. Sekiranya perlu, setelah setahun, kursus seperti itu boleh diambil lagi..

Apakah pemendapan garam pada sendi

Ini adalah konsep yang tidak asing bagi kita, yang dalam perubatan rasmi disebut arthrosis atau osteochondrosis.

Di mana semuanya bermula? Sebarang pergerakan tiba-tiba (lompatan, selekoh dalam, jongkok kuat) menyebabkan kerosakan mikro di dalam sendi. Malah kedudukan menegak badan orang dewasa trauma bagi mereka. Terutama jika anda berlebihan berat badan atau gemuk.

Tetapi pada zaman kanak-kanak dan remaja, ketika ligamen dan tulang rawan dibina dari tisu kolagen yang elastik, tidak begitu menakutkan.

Dengan bertambahnya usia, tisu-tisu sendi kasar, menjadi lebih rapuh. Tubuh perlu sentiasa "memperbaiki" mikrodamages dan garam kalsium, silikon, magnesium, zink, dan logam berat mula disimpan di sendi.

Satu lagi sumber "simpanan garam" ialah pertumbuhan serat berserat kasar dan pengumpulan produk metabolik yang kurang teroksidasi. Ini menyebabkan lebih banyak trauma tisu. Ini adalah bagaimana pertumbuhan terbentuk, misalnya, osteofit di pinggir sendi atau badan vertebra.

Sebagai peraturan, kawasan ligamen dan permukaan artikular yang cedera menjadi radang dan produk keradangan atau detritus membahayakan sendi kita dan juga merupakan sumber "simpanan garam".

Dari deposit garam inilah yang perlu kita hilangkan dengan bantuan pembersihan dengan beras.

Kontraindikasi dan kemungkinan bahaya

Oleh kerana kaedah mengupas padi dikaitkan dengan larangan diet, tidak semua orang dapat menggunakannya. Anda tidak boleh menjalani rawatan jenis ini untuk:

  • penyakit sistem pencernaan;
  • peringkat akut penyakit berjangkit;
  • hepatitis dan kerosakan hati yang lain;
  • penyakit sistem genitouriner;
  • kerja yang melibatkan aktiviti fizikal yang berat;
  • kehamilan dan penyusuan;
  • reaksi alahan terhadap nasi.

Sebagai peraturan, hasil diet pembersih menjadi nyata setelah 4-5 minggu setelah penggunaannya. Dalam kes ini, misalnya, kekeruhan air kencing mungkin menunjukkan kejayaan rawatan. Di samping itu, ada kemungkinan kelemahan, mual ringan atau pening, terutama pada waktu pagi, tetapi gejala seperti itu juga dapat dianggap sebagai tanda-tanda yang jauh untuk membuang tubuh dari racun dan garam..


Kacang dan buah kering akan membantu menambah jumlah kalium yang dikeluarkan dari beras

Kontraindikasi untuk rawatan beras

Mereka yang percaya bahawa beras boleh dirawat oleh semua orang adalah salah, ia tidak mempunyai kontraindikasi. Malangnya, mereka wujud:

  • tempoh pemburukan penyakit kronik;
  • disfungsi usus (atony, sembelit);
  • ulser peptik dalam fasa akut;
  • kegagalan buah pinggang;
  • hepatitis, sirosis hati;
  • diabetes mellitus yang teruk.

Persoalan kemungkinan rawatan beras mesti dipersetujui dengan doktor..

Pemakanan yang betul semasa pembersihan

Pembersihan dengan beras menghilangkan bukan sahaja pengumpulan garam dan sebatian berbahaya yang lain - tubuh juga kehilangan sejumlah unsur surih yang bermanfaat, seperti, kalium. Untuk menebus kerugian ini, anda harus menambahkan makanan diet yang mengandungi zat yang menyokong metabolisme normal. Ini termasuk, antara lain:

  • millet;
  • kentang;
  • soya;
  • buah beri;
  • pisang;
  • buah kering.

Semasa membersihkan sendi dengan kaedah yang dinyatakan di atas, anda mesti mengikuti diet vegetarian. Ini menyediakan penolakan hidangan daging berlemak, makanan salai, kalengan dan asin, rempah, gula-gula dan muffin, produk tenusu dengan kandungan lemak tinggi. Juga, semasa rawatan, penggunaan minuman beralkohol harus dikecualikan. Maksudnya, diet dirancang untuk membatasi pengambilan garam, kolesterol, lemak dan unsur-unsur lain yang boleh memberi kesan negatif terhadap keadaan sistem muskuloskeletal dan sistem lain..

Diet yang sihat harus merangkumi sup sayur-sayuran dan salad, buah-buahan segar, kacang-kacangan, kekacang dan bijirin. Selain jus dan perairan alkali mineral, ia juga dibenarkan menggunakan decoctions herba yang mempunyai sifat diuretik - cecair seperti itu akan menjadikan proses penyingkiran garam lebih cepat. Selain itu, normalisasi metabolisme dapat dipercepat dengan menstabilkan motilitas usus. Untuk melakukan ini, ambil 20-30 g minyak jarak atau minyak biji rami sekali sehari sebelum makan..

Tindakan pada badan

Pembersihan yang betul dan teratur dengan beras membolehkan anda:

  • mengeluarkan cecair yang terkumpul dalam tisu dari badan, sehingga menghilangkan bengkak;
  • mulakan proses pembakaran lemak;
  • menyingkirkan garam dan toksin;
  • menyuburkan badan dengan bahan berguna: protein, vitamin, kalsium, zat besi, selenium, karbohidrat, magnesium, asid amino penting, fosforus;
  • menormalkan najis;
  • untuk memastikan kelancaran fungsi hati dan buah pinggang;
  • melepaskan saluran darah dari plak kolesterol;
  • menurunkan berat badan;
  • menghilangkan kembung perut dan kembung, memperbaiki peristalsis usus;
  • mempercepat metabolisme;
  • meningkatkan kesejahteraan;
  • mempercepat aliran darah.

Bijirin ini sering dibandingkan dengan span yang menyerap semua cecair berlebihan dan bahan berbahaya..

Pada mulanya, membersihkan badan dengan beras digunakan terutamanya untuk menghilangkan simpanan garam sekiranya terdapat masalah pada sendi dan sistem genitouriner. Tetapi sebagai hasilnya, menjadi jelas bahawa ia lebih multifungsi dan dapat menghilangkan bahan berbahaya lain dari hati, ginjal, usus, dan saluran darah. Dan juga boleh digunakan dengan selamat untuk menurunkan berat badan..

Makanan nasi cina

Makanan Cina berasaskan beras versi agak berbeza dengan kaedah lain. Untuk menyediakan bijirin, perlu menuangkan satu kilogram biji-bijian dengan air rebus, bersikeras selama 5 hari, menukar air setiap hari dan membilas beras di bawah air yang mengalir. Kemudian biji-bijian dibentangkan di atas kertas dan dikeringkan, bahan mentah disimpan di dalam beg kertas. Untuk sarapan pagi, masak satu sudu nasi selama 20 minit di atas api kecil tanpa garam dan rempah dan ambil mengikut kaedah di atas. Mereka mematuhi makanan diet selama 2-3 bulan.

Rawatan osteochondrosis dengan nasi harus digabungkan dengan diet berkhasiat untuk makan tengah hari dan makan malam. Makanan harian merangkumi daging tanpa lemak dan ikan laut, produk tenusu, buah-buahan dan sayur-sayuran segar, hidangan dengan kandungan kondroetin (daging jeli, jeli). Beras mendorong penyingkiran garam dari tisu tulang rawan, toksin dari usus, mempunyai kesan yang baik untuk mengurangkan berat badan berlebihan, menyiapkan tubuh untuk asimilasi nutrien sepenuhnya dan meningkatkan kesejahteraan keseluruhan. Akibatnya, keanjalan cakera intervertebral meningkat, tisu tulang menjadi lebih kuat, aliran darah di kawasan tulang belakang yang terjejas bertambah baik dan perkembangan proses patologi berhenti..

"Rendaman pukal" dan kvass bijirin

Terdapat kaedah lain untuk menyediakan bahan mentah beras untuk tujuan perubatan. Anda boleh mengambil 3 kg bijirin, memasukkannya ke dalam periuk 10 liter dan bilas dengan teliti dan ubah air selama seminggu.

Apabila kekeruhan dari cairan hilang sepenuhnya, ia diturunkan, dan biji-bijian dikeringkan dan disimpan dalam beg kertas khas.

Sebelum setiap penyediaan bubur penyembuhan, bijirin sekali lagi direndam selama setengah jam, dan kemudian direbus, terus dikacau.

Satu lagi resipi popular untuk membersihkan sendi adalah nasi kvass. Sediakannya seperti berikut:

- 4 sudu nasi, 5 keping kismis dan 3 sudu gula dimasukkan ke dalam balang liter;

- bekas kaca diisi dengan air dan, ditutup dengan kain, diletakkan di tempat yang cerah;

- penyerapan minuman berlangsung sekurang-kurangnya 3 hari, selepas itu siap diminum.

Simpan kvass siap dengan nasi di dalam peti sejuk.

Sekiranya anda mempunyai pencernaan yang baik, anda boleh makan bijirin yang direndam walaupun tidak mendidih, tetapi hanya disiram dengan air mendidih.

Anda juga boleh membaca artikel "Pemakanan untuk Artritis"

Cadangan

Bagaimana cara mengatur pembersihan beras di rumah? Beberapa perkara umum akan membantu anda mengetahuinya.

Nasi mana yang lebih baik digunakan?

  • Merah (ragamnya disebut "Ruby")

Semasa pengeluaran, ia hanya terkelupas, tetapi tidak mengisar, kerana ia mengandungi banyak bahan berguna dan cukup sesuai untuk membersihkan badan.

Kehilangan khasiatnya dua kali ganda: apabila digiling semasa pengeluaran dan semasa memasak. Selepas itu, ia adalah pati tulen. Untuk membuang garam dan toksin, lebih baik tidak digunakan.

  • Coklat (aka hitam, atau liar)

Sangat sesuai untuk membersihkan badan. Pemprosesannya selama pengeluaran adalah minimum, mengandungi semua nutrien yang diperlukan dan mengekalkan kisi kristalnya tetap.

  • India (laut)

Tidak ada kaitan dengan bijirin. Ia adalah bakteria zooglea yang kelihatan seperti biji-bijian padi. Ia adalah cendawan yang ditanam di rumah dalam balang. Penyerapannya membersihkan badan dengan sempurna, kerana ia adalah diuretik semula jadi yang sangat baik.

Boleh digunakan untuk membuang toksin dan racun, tetapi jangan terbawa.

Sekiranya anda tidak memasak dan memilih kukus, ia juga sesuai untuk prosedur ini. Lebih mudah menyerap badan daripada jenis lain..

Nasi jenis apa yang harus dipilih untuk menurunkan berat badan, bagaimana mengatur diet dan hidangan apa yang hendak dimasak? Mengenai ini dalam artikel di pautan.

Masa

Tempoh kursus bergantung kepada tujuannya. Sekiranya tugasnya adalah untuk menyingkirkan deposit garam pada sendi, maka anda harus mengatur prosedur selama 2 bulan dan kemungkinan mengulanginya hanya selepas 2 tahun. Sekiranya anda memerlukan pembersihan standard (dari seluruh badan atau khusus organ), semuanya akan lebih cepat: dari 1 hari hingga 1 bulan.

Kaedah memasak

Bubur susu untuk sarapan pagi, pilaf berlemak untuk makan tengah hari, lauk berkhasiat untuk makan malam - semua hidangan ini tidak berguna dari segi pembersihan. Untuk mencapai hasilnya, bijirin direndam terlebih dahulu. Keperluan untuk keadaan sedemikian dijelaskan secara saintifik. Struktur bijirin ini adalah kisi kristal, di antara nodul yang terdapat gluten dan kanji. Air membasuhnya dan sel-sel mula dilihat dengan jelas. Ini melindungi bijirin dari pencernaan lengkap di saluran pencernaan. Sekali di usus, ia bertindak seperti span.


Nasi untuk membersihkan badan harus dimasak al dente, iaitu sedikit matang, keras

Apabila direbus, kanji dan gluten dipasang dengan kuat di kisi, mengaburkan batasnya, dan bijirin tidak lagi dapat menyerap apa-apa. Oleh itu, satu-satunya perkara yang dibenarkan semasa mengupas adalah merebus beras selama tidak lebih dari 5 minit sehingga tetap pekat. Keadaan ini dipanggil al dente.

Makanan

Semasa pembersihan badan, perlu meninggalkan garam (ini adalah larangan kategoris, jika dilanggar, jangan mengharapkan hasil). Anda juga harus menghadkan daging berlemak, sosej, daging asap, makanan segera, makanan ringan, makanan pedas, alkohol.

Jantung mungkin kekurangan kalium, yang akan dikeluarkan bersama dengan garam. Oleh itu, makan lebih banyak makanan yang kaya di dalamnya: kentang, aprikot kering, kismis, pisang, cuka sari apel, madu, teh, biji-bijian, herba, kacang-kacangan. Penggantian kalium dengan ubat boleh dilakukan, tetapi hanya dengan kebenaran doktor.

Kehidupan kecil

  1. Makan sebiji epal sejam sebelum makan nasi - ini akan meningkatkan kesan pembersihan.
  2. Selepas sebulan pembersihan aktif, air kencing akan menjadi keruh dengan garam, lendir yang tidak dapat difahami akan kelihatan di dalamnya - ini tidak boleh menakutkan anda, ini adalah bagaimana bahan berbahaya mula keluar. Kesannya boleh bertahan sehingga 3 bulan.
  3. Jangan menggabungkan pembersihan beras dengan kaedah atau diet detoksifikasi lain.
  4. Sekiranya anda merokok, anda mungkin tidak mengharapkan hasil. Rhys harus melawan toksin baru, bukan yang lama..
  5. Sekiranya anda merasa tidak sihat, prosedur harus dihentikan dan dapatkan bantuan perubatan dari doktor..
  6. 2 liter air tulen setiap hari akan membantu meningkatkan kesan membersihkan beras..
  7. Sebaiknya nasi dimakan pada waktu pagi dengan perut kosong. Selepas itu, tidak digalakkan makan selama 3 jam.

Ulasan

Berbeza dengan kaedah moden, malah doktor menyedari keberkesanan kaedah pembersihan dari garam dengan bantuan padi beras. Mereka hanya membuat beberapa penyesuaian. Doktor tidak mengesyorkan kemasukan ke orang dengan metabolisme terganggu, orang tua, serta penyakit kronik organ dalaman.

Orang menerangkan kesan yang berlaku sejurus selepas prosedur: ringan di badan, kesejahteraan yang lebih baik, tidak sakit sendi. Mereka memberikan maklum balas yang sangat positif, dengan menyatakan bahawa mereka akan mengulangi prosedur.

Video: tempat memulakan pembersihan dengan nasi

(1 penilaian, purata: 5.00 daripada 5)

Untuk berkongsi dengan rakan:

Anda mungkin juga berminat dengan:

Cara membuat enema dengan merebus chamomile
Produk penghambat perkumuhan cecair

Cara mengeluarkan cecair dari badan - ramuan, makanan, tablet

Pembuangan usus - kaedah pembersihan tanpa enema

Komposisi dan sifat beras

Nasi digunakan secara meluas di negara-negara Asia sebagai makanan utama untuk dimakan setiap hari kerana khasiatnya yang bermanfaat. Ia tergolong dalam keluarga bijirin dan mempunyai sekurang-kurangnya 18 spesies. Sebilangan besar nutrien terkandung di kulit biji-bijian, jadi lebih baik menggunakannya tanpa diproses - beras perang atau liar. Walau bagaimanapun, walaupun tanah, bijirin mengekalkan nutrien yang cukup untuk menjaga kesihatan tubuh..


Yang paling sihat adalah beras liar

Nasi mengandungi karbohidrat (63 gram), protein (7,4 gram) dan sejumlah kecil lemak (1,9 gram), sementara kandungan kalori 100 gram makanan cukup rendah pada 280 kkal. Selain itu, bijirin kaya dengan vitamin B (B1, B2, B6, B9), tokoferol (vitamin E), asid nikotinik (vitamin PP), biotin (vitamin H). Ia mengandungi unsur surih seperti besi, magnesium, mangan, selenium, zink, kalsium, yodium. Oleh kerana komposisinya, beras dianggap sebagai produk makanan, menyumbang kepada normalisasi proses metabolik, meningkatkan fungsi saraf, endokrin, sistem pencernaan, memulihkan keadaan kulit, rambut, tisu gigi yang sihat.

Ciri membezakan beras dari biji-bijian lain adalah ketiadaan protein gluten dalam biji-bijian, yang boleh menyebabkan reaksi alergi dalam badan..

Lecithin dalam beras mengaktifkan otak dan menguatkan ingatan, dan asid aminobutyric meningkatkan peredaran mikro dan menstabilkan tekanan darah. Salah satu sifat bijirin yang paling penting dianggap kemampuannya yang tinggi untuk menyerap lebihan cecair, garam yang larut di dalamnya, racun dan bahan yang kurang teroksidasi yang menyebabkan perubahan degeneratif-dystrophik pada tisu tulang dan tulang rawan sistem muskuloskeletal.

Petua Berguna

Semasa menggunakan kaedah membersihkan usus, anda harus mengikuti beberapa petua dan peraturan mudah. Pemakanan harus berdasarkan pada menambah simpanan kalium dalam badan, yang dibasuh bersama dengan pengumpulan berbahaya. Elemen itu diperlukan untuk fungsi jantung yang normal.

Terdapat dalam produk: kentang, aprikot kering, kismis, pisang, madu, teh, herba, kacang. Anda boleh menggunakan kaedah ubat hanya setelah kebenaran doktor yang hadir.

  1. Untuk meningkatkan hasilnya, anda perlu makan sebiji epal sebelum mengambil sebilangan nasi..
  2. Jangan takut bahawa selepas permulaan prosedur, air kencing akan menjadi keruh dengan kandungan lendir - ini adalah norma. Penyimpangan serupa mungkin berlaku dalam tiga bulan..
  3. Dilarang sama sekali menggabungkan kaedah ini dengan kaedah yang lain.
  4. Merokok dilarang sama sekali.
  5. Sekiranya pesakit jatuh sakit, perlu segera menghubungi klinik, menghentikan rawatan.
  6. Semasa kursus, anda mesti minum sekurang-kurangnya dua liter cecair setiap hari.

Petunjuk untuk membersihkan badan dengan beras

Bijirin dan bijirin daripadanya menghilangkan deposit berbahaya dari sistem dan tisu, saluran darah, sendi. Selepas makan selama 2 bulan dengan nasi, badan akan dibersihkan sepenuhnya..
Ulangi pembersihan tidak lebih dari 1 kali setiap 2 tahun.

Petunjuk untuk pelaksanaannya:

  • sembelit, cirit-birit;
  • pelanggaran pergerakan usus, kembung perut, kembung;
  • berat badan berlebihan;
  • diet tidak seimbang;
  • bengkak;
  • gangguan kerja dan penyakit hati, buah pinggang;
  • darah tinggi;
  • diabetes;
  • penyakit jantung;
  • kolesterol berlebihan pada saluran darah, risiko mengembangkan aterosklerosis;
  • metabolisme perlahan, berasa tidak sihat.

Pembersihan dengan beras mempercepat peredaran darah, bijirin membuang bahan berbahaya, cairan, yang menyebabkan pembengkakan dikeluarkan. Prosedur ini berkesan untuk menurunkan berat badan. Sekiranya perut sihat, pembersihan dilakukan dengan bijirin mentah, jika ada masalah - rebus, setelah berunding dengan pakar. Kelebihan dan kekurangan prosedur ini:

kebaikanKekurangan
Kesan positif pada sistem peredaran darahTerdapat kesan sampingan
Mengecas dengan penuh semangatMenurunkan berat badan tidak signifikan
Tubuh menerima banyak nutrienMenyikat yang kerap membuang kalium dan vitamin, yang menyukarkan kerja jantung
Menyembuhkan sendi, sistem genitourinerTanpa garam di dalam pinggan, ada nasi yang telah direndam, tanpa rasa, risiko untuk menghentikan diet meningkat
Mengeluarkan garam dari sendi, adalah penjerapPembersihan yang terlalu lama (biasanya 2 bulan)
Mengurangkan kolesterolSekiranya anda mendidih nasi putih dan membiarkannya pada suhu bilik selama 8-10 jam atau lebih, anda boleh diracuni kerana pengembangan bakteria dan pembebasan racun mereka.
Meningkatkan kualiti kulit, rambut
Produk semula jadi
Oleh kerana kandungan unsur surih, sistem saraf diperkuat, kegelisahan lega
Ia murah

Pembersihan dengan bubur nasi "40 hari"

Kaedah ini dianggap salah satu yang paling sukar dari segi persiapan. Dengan pendekatan yang tepat, diet dapat ditoleransi dengan mudah dan sesuai untuk menurunkan berat badan.

  1. Ambil lima tin, nomborkannya.
  2. Nasi dicuci dengan teliti untuk air bersih.
  3. Masukkan tiga sudu bijirin ke dalam balang pertama. Isi dengan air.
  4. Keesokan harinya, air di dalam balang pertama diubah, dan prosedur diulang dengan bekas kedua..
  5. Pada keesokan harinya, proses diulang sehingga kelima-lima tin itu diisi..
  6. Pada hari keenam, bubur disediakan dari bijirin dari tin pertama. Sebilangan besar bijirin dituangkan ke dalamnya.
  7. Proses rawatan berterusan selama.
  8. Setelah makan bubur semasa perut kosong, makanan lain tidak dibenarkan selama tiga jam.

Dilarang mengubah diet, tidak dianjurkan untuk mengambil makanan berlemak dengan peningkatan jumlah garam.

Diet nasi

Makanan diet berasaskan beras dapat digunakan untuk pencegahan dan rawatan osteochondrosis sebagai bagian dari terapi kompleks proses patologi. Penggunaan diet nasi harus diselaraskan dengan doktor yang hadir untuk menetapkan kontraindikasi. Sekatan utama pengambilan beras merangkumi penyakit berikut:

  • patologi kronik usus kecil dan besar, disertai dengan perut kembung, kolik, sembelit;
  • obesiti 3-4 darjah;
  • penyakit berjangkit akut dengan demam tinggi;
  • keracunan makanan dan kimia;
  • proses kronik dalam sistem kencing.

Kontraindikasi yang disenaraikan dikaitkan dengan dehidrasi badan (kehilangan cecair), yang dapat diperhatikan semasa makan nasi.

Manfaat beras dari osteochondrosis tulang belakang, peraturan penyediaan dan penggunaannya

Kaedah alternatif dan terapi diet menempati tempat yang layak dalam rawatan kompleks penyakit tulang belakang, termasuk penggunaan beras untuk osteochondrosis. Oleh kerana khasiatnya yang bermanfaat, ia digunakan baik sebagai ubat tradisional dan sebagai produk makanan yang bermanfaat yang membantu membersihkan tubuh dari toksin, menormalkan metabolisme..

Osteochondrosis dan rawatannya di rumah

Osteochondrosis adalah patologi yang paling biasa, yang dengan tepat disebut "penyakit abad ini." Perubahan gaya hidup seseorang - pemakanan yang tidak sesuai, penurunan aktiviti fizikal, pendedahan kepada faktor keadaan persekitaran yang merosot - semua ini menyebabkan gangguan metabolisme, perubahan degeneratif pada tulang belakang.

Rawatan osteochondrosis adalah tugas yang sukar. Walaupun teknik yang paling "maju" belum dapat menyingkirkan penyakit ini, tetapi hanya menghentikan sementara proses patologi. Perkembangannya banyak bergantung pada sifat makanan. "Kita adalah apa yang kita makan" - ungkapan bijak penyembuh besar Hippocrates ini tidak kehilangan maknanya hingga hari ini.

Pada normalisasi pemakanan, rawatan osteochondrosis di rumah dilakukan sekarang. Diet berdasarkan diet bebas sanga, dan salah satu komponen utamanya adalah nasi biasa, sifat penyembuhan yang banyak yang tidak disangka.

Ciri-ciri beras yang berguna

Selama 9 ribu tahun, padi merupakan tanaman bijirin yang paling meluas, memberi makan lebih daripada separuh penduduk dunia. Ia digunakan dalam beratus-ratus hidangan oleh pelbagai negara, mereka mendapatkan minyak daripadanya, menyediakan minuman. Adalah dipercayai bahawa jangka hayat panjang dan kejadian rendah di negara-negara Asia dikaitkan tepat dengan penggunaan beras setiap hari..

Para saintis telah mengkaji komposisi kimia biji-bijian padi dan kesannya pada tubuh. Ia bukan sahaja kaya dengan jumlah ramuan, tetapi juga nisbah optimumnya. Nutrien utama - protein, lemak dan karbohidrat terkandung dalam 100 gram produk dalam jumlah, masing-masing, 7.5g-2.6g-62.5g.

Untuk produk tumbuhan, kepekatan protein adalah optimum; mengandungi asid amino khas yang tidak membentuk racun. Kandungan lemaknya sangat rendah, termasuk asid lemak tak jenuh bermanfaat yang menghalang pembentukan kolesterol. Kepekatan tinggi karbohidrat yang mudah dicerna memberikan tenaga kepada sel-sel tubuh, mengekalkan tahap metabolisme yang baik.

Kandungan vitamin dan mineral

Nasi mengandungi semua vitamin dan mineral penting:

  • A - karotena;
  • B - 1, 2, 5, 6, 9;
  • H - niasin;
  • PP - asid nikotinik;
  • E - tokoferol.
  • magnesium;
  • fosforus;
  • potasium;
  • kobalt;
  • selenium;
  • tembaga;
  • aluminium;
  • molibdenum.

Satu set bahan dan kandungan kalori rendah memberikan tahap metabolisme yang tinggi dalam pelbagai tisu, merangsang proses pembaharuan dan pemulihan, yang membolehkan beras digunakan dalam rawatan banyak penyakit.

Biji-bijian beras tidak mengandungi gluten, sehingga dapat dimakan dengan selamat oleh anak-anak dari segala usia dan orang yang mengalami alergi.

Mengapa beras membantu dengan osteochondrosis

Mengetahui mengenai penyebab osteochondrosis dan sifat beras yang bermanfaat, mudah untuk memahami apa kesan terapeutiknya. Terdapat 4 perkara utama di dalamnya:

  1. Menormalkan peredaran darah.
  2. Rangsangan proses pemulihan pada tisu tulang belakang.
  3. Memperbaiki keadaan serat saraf.
  4. Pembuangan garam dan toksin lain.

Menormalkan peredaran darah

Kandungan lemak rendah, asid lemak tak jenuh menghalang perkembangan aterosklerosis, dan asid nikotinik melebarkan saluran darah. Akibatnya, peredaran darah, aliran oksigen dan nutrien ke tulang belakang bertambah baik..

Rangsangan proses metabolik

Sel-sel mana-mana tisu, termasuk tulang dan tulang rawan, mempunyai jangka hayatnya sendiri dan diganti dengan yang baru. Kompleks vitamin (A, E, niasin), unsur surih merangsang proses pembaharuan ini, menyumbang kepada pemeliharaan tisu tulang rawan dan tulang dalam keadaan sihat.

Memperbaiki keadaan tisu saraf

Dengan osteochondrosis, saraf tunjang, akar yang muncul dari saraf tunjang melalui ruang intervertebral, selalu terjejas hingga satu tahap atau yang lain. Mampatan mereka juga menyebabkan sindrom kesakitan, gangguan kepekaan, gangguan otot. Satu set lengkap vitamin B yang digabungkan dengan asid nikotinik dan magnesium membantu memulihkan serat saraf. Hasilnya adalah pengurangan kesakitan secara beransur-ansur di leher, tulang belakang toraks dan lumbal.

Penyingkiran terak dan garam

Komposisi bijirin padi yang kaya akan merangsang fungsi organ pencernaan - perut dan usus, pankreas dan hati, meningkatkan fungsinya dan membuang toksin dan racun dari badan. Nasi itu sendiri adalah penyerap yang baik yang mengumpulkan dan membuang toksin di saluran pencernaan..

Para saintis percaya bahawa pengambilan beras secara berkala dapat memanjangkan umur kerana kesan pembersihannya pada tubuh..

Akibatnya, proses pemendapan kalsifikasi di tulang belakang, yang merupakan ciri osteochondrosis, melambatkan, pembentukan pertumbuhan lonjakan tulang di vertebra menurun.

Resipi dengan nasi untuk rawatan osteochondrosis

Membuat ramuan beras perubatan tidak sukar. Perkara utama adalah merendam nasi, tidak kira apa resipi yang akan dimasak mengikutnya. Ini sangat penting kerana biji-bijian beras secara aktif menyerap semua bahan toksik dari atmosfera dan racun perosak yang bersentuhan dengannya semasa pemprosesan dan pengangkutan..

Rendam beras dilakukan seperti berikut: 2 sudu besar biji-bijian dicuci dengan baik dengan air mengalir, dimasukkan ke dalam balang setengah liter dan diisi hingga penuh dengan air minum pada suhu bilik, dibiarkan semalaman, atau lebih baik - selama sehari di tempat yang sejuk. Kemudian biji-bijian dicuci melalui ayakan di bawah air yang mengalir atau di dalam bekas di 4 perairan, setelah itu siap digunakan..

Penyembuh tradisional mencadangkan 2 resipi utama ubat beras - bubur dan nasi kvass.

Memasak dan makan bubur nasi

Pada waktu pagi, biji-bijian yang telah dibasuh dicurahkan dengan segelas air, didihkan, dibasuh. Prosedur diulang 4 kali, nasi dibiarkan sejuk sedikit, selepas itu bubur siap dimakan perlahan-lahan tanpa bahan tambahan - garam, mentega, susu.

Ini sarapan, tidak ada yang boleh dimakan selama 4 jam, hanya minum air mineral tanpa gas. Diet ini dikekalkan selama 1.5 bulan..

Penyediaan dan penggunaan nasi kvass

Biji beras yang sudah dibasuh yang sudah siap (4 sudu besar) dimasukkan ke dalam balang liter kaca, dituangkan dengan air minum pada suhu bilik, tambahkan 3 sudu gula dan segenggam kismis atau anggur kering. Tutup dan ikat dengan kain kasa atau kapas, biarkan di tempat yang gelap selama 6-8 hari pada suhu bilik.
Kvass sudah siap! Ia ditapis, disimpan di dalam peti sejuk.

Minum ½ gelas setengah jam selepas sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Kursus rawatan adalah dari 1 hingga 2 bulan sebelum timbulnya kesan ketara.

Terdapat banyak catatan mengenai keberkesanan ubat penanaman beras di laman tematik dan forum mengenai kaedah rawatan alternatif. Bagi sesetengah orang, ubat-ubatan tersebut tidak membantu, dan ada juga yang tidak hanya menghilangkan sakit belakang, tetapi juga meningkatkan kesihatan umum mereka, menghilangkan pound tambahan. Sukar untuk menilai dari ulasan tanpa mengetahui seberapa tepat cadangan rawatan diikuti, pengalaman peribadi jauh lebih meyakinkan.

Kontraindikasi untuk rawatan beras

Mereka yang percaya bahawa beras boleh dirawat oleh semua orang adalah salah, ia tidak mempunyai kontraindikasi. Malangnya, mereka wujud:

  • tempoh pemburukan penyakit kronik;
  • disfungsi usus (atony, sembelit);
  • ulser peptik dalam fasa akut;
  • kegagalan buah pinggang;
  • hepatitis, sirosis hati;
  • diabetes mellitus yang teruk.

Persoalan kemungkinan rawatan beras mesti dipersetujui dengan doktor..

Kesimpulannya

Penggunaan beras untuk osteochondrosis bukanlah kaedah rawatan bebas, namun, ini dibenarkan dalam terapi kompleks, kerana produk tersebut memberikan hasil yang baik. Ubat beras akan memberi manfaat kepada seluruh tubuh dan menjadikannya sihat. Perkara utama adalah bersetuju dengan rawatan dengan doktor..