Rawatan polyarthritis dengan ubat-ubatan rakyat di rumah

Diagnostik

Mengekalkan mobiliti bersama untuk tahun-tahun akan datang adalah satu cabaran. Kegiatan profesional, keadaan hidup, kemampuan kewangan, ciri peribadi, penyakit kronik tidak selalu memungkinkan untuk mematuhi prinsip gaya hidup sihat. Polyarritis berlaku sebagai akibat proses patologi dalam badan, kejadiannya dikaitkan dengan banyak faktor. Rawatan penyakit yang menyakitkan adalah panjang dan memerlukan satu set langkah-langkah terapi, di antaranya kaedah perubatan tradisional menduduki tempat yang penting.

Apa itu polyarthritis

Proses keradangan yang mempengaruhi beberapa sendi sekaligus (5 atau lebih) didiagnosis sebagai polyarthritis. Pada kebanyakan pesakit, penyakit ini mempengaruhi sendi anggota badan;

  • lutut;
  • pinggul;
  • falang jari kaki;
  • brachial;
  • siku;
  • phalanges jari.

Penyetempatan kesakitan dan ketidakselesaan sentiasa berubah. Contohnya, sendi bahu, pinggul, lutut hari ini sakit, dan keesokan harinya - siku dan jari kaki. Dalam bidang perubatan, tidak ada konsensus mengenai punca penyakit ini. Terdapat teori bahawa sistem imun menyebabkan kegagalan. Ia mula mengenal pasti sel-sel yang sihat dalam tubuh sebagai asing dan memulakan proses memusnahkannya. Menurut pakar lain, polyarthritis berlaku dengan latar belakang tekanan yang teruk, hipotermia yang teruk, gangguan hormon yang serius.

Gejala

Asal penyakitnya berbeza. Rawatan poliartritis secara simptomatik secara eksklusif dijalankan; tidak mungkin untuk mendiagnosis penyebabnya. Gejala penyakit menampakkan diri dengan cara yang berbeza dan bergantung pada jenis polyarthritis. Ia dikelaskan seperti berikut.

  1. Rheumatik. Sendi simetri yang besar dan tisu penghubung yang berdekatan menjadi radang. Bentuk yang paling teruk. Terdapat pembengkakan, kemerahan kulit, pergerakan terhad, rasa sakit yang teruk muncul.
  2. Rheumatoid. Penyakit bersifat autoimun, kemusnahan tisu tulang rawan berlaku. Ia berlalu dengan lebih lembut, ketidakselesaan diperhatikan pada kedua-dua sendi simetri ketika cuaca berubah. Sekiranya tidak ada rawatan, sensasi kesakitan meningkat. Dalam beberapa kes, terdapat peningkatan suhu badan, kejang, kurang selera makan, penurunan berat badan, terjadinya penyakit organ-organ dalaman.
  3. Reaktif. Penyakit ini disebabkan oleh jangkitan migrasi (contohnya, klamidia). Ia disertai dengan rasa sakit dan kebas pada sendi. Secara selari, gejala sistitis, uretritis, konjungtivitis muncul, sakit perut berlaku.
  4. Kristal (atau gouty). Ia berlaku dengan latar belakang gangguan metabolik, akibatnya terdapat peningkatan kepekatan garam asam urat dan penghablurannya. Julat pergerakan pada sendi dikurangkan.
  5. Psoriatik. Berkembang sebagai komplikasi setelah menderita psoriasis.

Gejala pertama poliartritis adalah kecil - sedikit pembengkakan pada sendi, bengkak, sedikit rasa sakit, pergerakan kekakuan pagi. Semasa patologi berkembang, gejala tempatan jelas muncul. Contohnya, jika sendi jari terjejas, kelengkungannya berlaku. Proses keradangan di lutut mengubah gaya berjalan. Polyarthritis kaki menyebabkan ubah bentuk jari, kaki rata berkembang. Gejala umum penyakit ini termasuk permulaan keletihan yang cepat, kehilangan tenaga.

  • Di manakah kekang pada lelaki dan bagaimana merawatnya
  • Sklerosis subkondral permukaan artikular
  • Bunyi di telinga dan kepala, penyebab dan rawatan. Ubat-ubatan rakyat dan ubat-ubatan untuk kebisingan di telinga

Rawatan polyarthritis

Sangat sukar untuk mencapai pemulihan sepenuhnya dari polyarthritis. Adalah perlu untuk memilih rawatan yang tepat dan menyesuaikan gaya hidup. Pesakit mesti bersedia untuk prosedur yang panjang dan sukar, dengan tegas mengikuti semua cadangan doktor. Hasil nyata pertama akan berlaku dalam 1-3 bulan. Rawatan poliartritis dilakukan di rumah, tetapi bentuk penyakit yang teruk memerlukan langkah-langkah terapeutik di hospital. Kaedah perubatan tradisional dan tradisional digunakan.

Keinginan pesakit untuk mengatasi penyakit ini adalah kunci untuk rawatan yang berjaya. Prinsip-prinsip yang mendasari pemulihan sepenuhnya:

  1. Adalah perlu untuk memulakan rawatan penyakit ini dengan ubat-ubatan anti-radang asas seawal mungkin..
  2. Rejimen rawatan harus dikaji dan, jika perlu, diubah setiap 2-6 bulan. Adalah penting bahawa ubat itu aktif.
  3. Gejala dan tahap penyakit menentukan kompleks langkah-langkah terapi.
  4. Elakkan faktor-faktor yang membawa kepada peningkatan penyakit (merokok, minum alkohol, gangguan makan, berlebihan fizikal).
  5. Mengekalkan berat badan yang normal.

Terapi ubat adalah kaedah paling berkesan untuk merawat poliartritis. Untuk mengurangkan keadaan, sekumpulan ubat-ubatan diresepkan yang mempunyai kesan farmakologi yang berbeza:

  • penghapusan penyebab penyakit;
  • penghapusan keradangan;
  • melegakan simptom.

Kaedah bukan ubat untuk merawat poliartritis termasuk fisioterapi, pengaturan pemakanan diet, terapi senaman biasa, berenang. Dengan memasukkannya dalam terapi kompleks, adalah mungkin untuk melambatkan proses patologi, menguatkan otot dan ligamen, dan meningkatkan mobiliti. Urut mempercepat pemulihan. Terdapat ubat-ubatan rakyat untuk polyarthritis. Ia berkesan, selamat, terbukti dengan amalan bertahun-tahun..

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Bagi pesakit, rawatan polyarthritis yang betul dengan ubat-ubatan rakyat hanya akan bermanfaat. Ini termasuk dalam satu set langkah-langkah untuk membantu meringankan keadaan pesakit. Ini adalah salap, decoctions, tincture, compresses dan bentuk dos lain. Kemungkinan penggunaannya mesti dipersetujui dengan doktor yang merawat. Bahkan rawatan artritis reumatoid dengan ubat-ubatan rakyat (ini adalah bentuk penyakit yang paling teruk) memberikan hasil yang positif. Semasa memilih ubat, perlu mengambil kira kemungkinan hipersensitiviti terhadap komponen, adanya kontraindikasi, alergi.

Untuk penyediaan kompres pemanasan untuk polyarthritis, lobak, lobak digunakan. Tumbuhan mengandungi sejumlah besar minyak mustard, yang merengsakan reseptor kulit dan meningkatkan peredaran darah. Berhati-hati apabila menggunakan ramuan berdasarkan tanaman ini. Luka bakar tidak biasa berlaku selepas prosedur pemanasan jangka panjang. Polyarthritis dirawat dengan jus artichoke Yerusalem (pir tanah). Ia diambil secara lisan, dan kek digunakan pada sakit sendi.

Kaedah yang sangat popular untuk merawat sakit sendi dengan saderi. 0,5 kg daun tumbuhan dan lemon digiling melalui penggiling daging dan 0,5 kg madu ditambahkan. Berkeras 3 hari. Ambil 2 sudu 3-4 kali sejam sebelum makan. Penggunaan produk secara berkala melegakan sakit sendi dan memulihkan pergerakan.

Sebagai tambahan kepada produk perubatan yang disediakan berdasarkan bahan tanaman, aplikasi dari tanah liat biru banyak digunakan untuk poliartritis. Komposisinya menentukan sifat penyembuhan. Tanah liat secara organik menggabungkan silikon, mangan, kalsium, aluminium, dan unsur penting lain. Ia mempunyai kesan antiseptik yang kuat pada sendi yang sakit dan mendorong pertumbuhan semula tisu. Profesor Neumyvakin menerangkan kaedah merawat sendi dengan larutan hidrogen peroksida. Ia digunakan pada kawasan yang berpenyakit, diberikan secara intravena, oral, bergantung pada keadaan pesakit.

  • Mengubati psoriasis awal apabila timbul gejala
  • Cara mencari seseorang melalui nombor telefon
  • Penyakit bernanah tekak

Memampatkan

Doktor-reumatologi mengesyorkan menggunakan kompres dalam kombinasi dengan ubat-ubatan. Tujuan penggunaan sebahagian besar daripadanya: untuk memanaskan sendi, meningkatkan peredaran darah, melegakan kesakitan, melegakan keradangan. Dalam senarai kompres berkesan:

  1. Ais. Tidak standard, untuk pesakit pesakit. Ais harus dibungkus dengan baik dalam selofan dan dibungkus dengan kain semula jadi. Biarkan selama 3-5 minit. Tanggalkan kompres, sendi mudah diurut, balut dengan mesra. Prosedur diulang 20 kali tanpa gangguan..
  2. Minyak cemara dengan garam laut. Balut garam yang dikalsin dalam kuali dalam kain (atau tuangkan ke dalam kaus kaki lama), sapukan pada sendi yang sakit. Panaskan selama 15 minit. Sapukan sedikit cemara pada lembaran kertas, ikat ke tempat yang sakit, bungkusnya, simpan selama tidak lebih dari 20 minit.
  3. Bawang. Parut 2-3 bawang pada parut halus. Rebus bahan bakar selama 5-10 minit dengan api kecil dengan sedikit air dan satu sudu teh garam. Kacau campuran sentiasa. Sapukan pasta yang disejukkan ke sendi, tutup dengan kain, pasangkan kompres dengan pembalut. Jalankan prosedur sehingga rasa sakit hilang sepenuhnya.

Merebus

Merebus dibuat dari herba aromatik, sehingga boleh diminum sebagai teh. Rawatan polyarthritis dengan ubat-ubatan rakyat merangkumi bentuk dos yang berkesan. Decoctions berikut popular:

  1. Berdasarkan tali, chamomile, rosemary liar, juniper, lingonberry. Herba dibancuh secara berasingan atau digunakan sebagai koleksi daripadanya. 1 sudu pengumpulan ubat (atau salah satu ramuan) tuangkan 0.5 liter air, rebus dengan api kecil selama 2 minit, angkat dari api, bungkus, biarkan hingga mendidih sepenuhnya, toskan. Ambil 100 ml 3 kali sehari 30 minit sebelum makan.
  2. Berdasarkan daun salam. Membantu membersihkan badan dari garam. Tuangkan 0.3 liter air panas rebus ke atas beberapa daun laurel, rebus dengan api kecil selama 5 minit. Balut kaldu atau tuangkan ke dalam termos. Lebih baik menyiapkan ubat pada waktu petang, minum sebahagian kecil pada keesokan harinya.
  3. Berdasarkan elecampane. Campurkan 10 g rimpang tumbuhan dengan 10 g akar burdock dan tuangkan 1 gelas air. Masak dengan api kecil selama 20 minit. Balut, biarkan selama 4 jam, toskan. Ambil sebelum makan 1 sudu 3-4 kali sehari.

Salap buatan sendiri mempunyai kesan analgesik yang kuat. Teknologi untuk penyediaannya mudah:

  1. Dari tunas birch. Campurkan 400 g tunas segar dan 800 g minyak bunga matahari. Pindahkan campuran yang telah siap ke bejana tanah, tutup penutup, simpan dalam ketuhar suam selama 24 jam. Perahkan campuran ubat melalui ayak, tambahkan secubit bubuk kapur barus. Letakkan ubat di tempat yang sejuk. Sapukan salap pada sendi jika sakit berlaku.
  2. Garam mustard dengan parafin. Campurkan 100 g serbuk mustard dan 200 g garam laut. Bahagikan campuran kering menjadi tiga bahagian. Cairkan sekeping kecil parafin dalam tab mandi air. Campurkan bahan cair dengan satu bahagian campuran yang disediakan lebih awal. Melincirkan kawasan sakit sendi semalaman. Setelah parafin mengeras, filem nipis terbentuk; tambahan pula, sendi yang terkena mesti dibalut dengan kain wol. Memohon selama tiga hari.
  3. Dengan minyak cemara. Campurkan 20 ml minyak cemara dengan 200 g lemak babi segar, tambah 30 g garam kasar. Gosokkan salap ke sendi yang sakit pada waktu malam.

Pewarna

Rawatan polyarthritis menggunakan kaedah perubatan tradisional merangkumi penggunaan tincture dari tanaman perubatan. Mereka melegakan kesakitan, bengkak, keradangan. Popular adalah:

  1. Pewarnaan cinquefoil rawa. Potong 200 g akar tanaman dan 100 g akar Potentilla. Letakkan di dalam bekas kaca 3 liter, isi dengan vodka, biarkan selama 3 minggu. Ambil ubat 1 sudu 3 kali sehari sebelum makan.
  2. Tekstur amber. Ambar mentah yang tidak dirawat digunakan. Ia perlu dihancurkan, digiling dengan lesung. 50 g serbuk ambar tuangkan 0.5 l alkohol perubatan. Masukkan campuran selama 2 minggu di tempat yang hangat. Goncang sekali-sekala. Tinctur yang sudah siap hendaklah disapu dengan bintik-bintik sakit. Lakukan prosedur pada waktu malam.
  3. Warna tembikai. Keringkan sebilangan besar kulit tembikai, potong dan bancuh. Untuk 2 sudu besar bahan mentah yang disediakan, 1 cawan air mendidih. Bersikeras 2 jam. Ambil 100 ml tincture air sebelum makan 2 kali sehari.

Mandi

Mandi dengan burdock, knotweed, jarum pain, jelatang, daun birch adalah prosedur penyembuhan dan menyenangkan. Mereka melegakan keradangan, melegakan kesakitan, dan mencegah ubah bentuk sendi. Dianjurkan untuk menjalankan prosedur sebelum tidur setiap hari (atau setiap hari lain), durasinya sekitar 30 minit. Untuk polyarthritis, mandi dengan semanggi merah dan chicory berkesan. Untuk prosedurnya, rebusan ramuan ubat disediakan terlebih dahulu:

  1. Dengan jarum. Balut 0,5 kg jarum segar dengan kain kapas, celupkan dalam 7 liter air, rebus selama 30 minit. Masukkan kuah ke dalam tab mandi, lakukan prosedur selama 20 minit setiap hari selama 30 hari.
  2. Dengan tanaman perubatan. Ia mempunyai kesan penjanaan semula yang kuat. Campurkan 8 sudu kulit pohon willow, 4 sudu besar rosemary, lavender, thyme, elderberry hitam. Bahan mentah yang dihancurkan kering digunakan. Tuangkan campuran ramuan dengan 3 liter air mendidih, rebus selama 15 minit dengan api kecil, saring, tuangkan ke dalam tab mandi. Lakukan prosedur setiap hari selama 2 minggu.
  3. Dengan bijak. 20 sudu pucuk tumbuhan kering tuangkan 5 liter air mendidih, biarkan hingga 3 jam. Tambahkan 1 liter ke tab mandi. Jalankan prosedur selama 7 hari, berehat selama 5 hari, ulangi kursus.

Pucuk sawi

Untuk sakit sendi, tahi lalat dengan mustard berkesan. Mereka digunakan dengan syarat tidak ada keradangan akut. Untuk menyiapkan tapal, ambil 2 genggam biji sawi, panaskan dengan baik dalam kuali. Letakkan bahan tanaman yang dipanaskan pada kain kasa, bungkusnya, sapukan pada sendi yang menyakitkan. Biji sawi yang dipanaskan tidak merengsakan kulit.

Campuran herba untuk pentadbiran oral

Dengan polyarthritis, infus disediakan dari campuran ramuan untuk pentadbiran oral. Resipi berikut menarik:

  1. Ambil 50 g ekor kuda, ungu, goldenrod, yarrow, willow (kulit kayu), jelatang, balsem lemon, kismis hitam (daun). Campurkan ramuan. Tuangkan 1 sudu campuran herba dengan segelas air mendidih, biarkan selama 3 jam, tapis, panaskan minuman sebelum minum. Ambil 1 gelas infusi 20 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah 1 bulan.
  2. Ambil 50 g dandelion (akar), simpul, willow (kulit kayu), meadowsweet (bunga), rue, motherwort, hawthorn (bunga). Sediakan campuran ramuan. 1 cawan air mendidih tuangkan 1 sudu besar bahan mentah sayur, biarkan selama 3 jam, toskan. Panaskan minuman sebelum digunakan. Ambil 1 gelas ubat 20 minit sebelum makan 3 kali sehari selama 30 hari.

Pengisar turpentin

Turpentin diperoleh dari jarum pain. Ubat semula jadi ini mempunyai kesan terapeutik yang sangat baik untuk artritis. Pengisaran disediakan daripadanya. Campurkan 1 sudu besar terpentin, 1 kuning telur, 1 sudu cuka, 1 sudu teh madu. Gosokkan campuran ubat yang dihasilkan untuk sakit sendi. Sapukan dengan menggosok 2 kali sehari selama 30 minit, kemudian bilas dengan air suam.

Diet

Pemakanan yang betul untuk poliartritis meningkatkan keberkesanan rawatan. Ia membantu melegakan simptom penyakit dan memperbaiki keadaan pesakit. Untuk menyusun menu yang berguna, anda perlu mematuhi peraturan:

  1. Perhatikan makanan yang mengandungi lemak sihat. Ini adalah ikan laut berlemak (terutama rebus), makanan laut.
  2. Beri pilihan kepada daging pemakanan - daging sapi muda, dada ayam, arnab, ayam belanda. Daripada produk sampingan, hati mesti ada, lebih baik ayam.
  3. Tolak alkohol, teh, kopi, perap, acar. Penggunaan rempah panas sangat tidak diingini. Pengecualian adalah halia dan kunyit..
  4. Kurangkan kalori, tetapi pemakanan harus seimbang. Pesakit harus menerima semua vitamin dan bahan organik. Masukkan sebilangan besar buah-buahan dan sayur-sayuran bermusim dalam makanan.
  5. Kurangkan pengambilan gula dan garam.
  6. Masukkan makanan yang kaya dengan kalsium. Makan makanan asid laktik rendah lemak setiap hari.
  7. Gantikan minuman dengan teh herba.

Diet untuk setiap jenis polyarthritis mempunyai ciri tersendiri. Sebagai tambahan kepada cadangan pemakanan umum, anda perlu mempertimbangkan:

Cara menyembuhkan poliartritis dengan ubat-ubatan rakyat

Polyarthritis adalah penyakit yang agak mengerikan, di mana pemulihan sepenuhnya hampir mustahil. Proses mengubati penyakit ini agak rumit dan panjang, sehingga kebanyakan pesakit tidak hanya harus dirawat, tetapi juga mengubah gaya hidup mereka sepenuhnya.

Ciri-ciri penyakit ini

Dengan polyarthritis, beberapa sendi terjejas secara serentak. Ini adalah ciri penyakit ini yang menjadi asas bagi namanya. Gejala penyakit pada banyak orang sangat serupa, tetapi alasan yang menyebabkan penyebarannya berbeza..

Penyakit yang dijelaskan boleh terdiri daripada jenis berikut:

  • artritis reumatoid, yang berkembang akibat gangguan imun;
  • reumatik, di mana sendi besar dan sederhana terjejas;
  • poliartritis berjangkit yang berlaku selepas penyakit berjangkit;
  • poliartritis kristal, dimanifestasikan dengan latar belakang gangguan metabolik;
  • bentuk psoriatik, yang berkembang kerana luka kulit dengan psoriasis;
  • polyarthritis reaktif kerana jangkitan kladimidial.

Perkembangan dan perjalanan penyakit

Tahap awal penyakit ini dicirikan oleh rasa sakit yang hampir kecil, serta manifestasi pergantungan meteorologi. Lama kelamaan, rasa sakit menjadi lebih kuat, dan gejala seperti rasa sejuk, mati rasa dan sensasi terbakar pada sendi berlaku. Dalam beberapa kes, penyakit ini mempunyai kesan langsung terhadap kemampuan seseorang untuk melakukan kegiatannya yang biasa, kerana penyakit organ-organ dalaman berkembang disebabkan oleh poliartritis.

Cara menyingkirkan penyakit di rumah?

Rawatan polyarthritis di rumah secara langsung bergantung pada keinginan dan usaha pesakit itu sendiri. Sudah menjadi tanda pertama penyakit ini, anda harus segera meninggalkan tabiat buruk, berhenti merokok, minum alkohol, dan juga beralih ke gaya hidup aktif dan sihat.

Berguna dalam kuah sayur poliartritis, jus dari wortel dan bit, teh herba dan rebusan, beras, buah-buahan, sayur-sayuran dan kekacang.

Kekurangan zat makanan dianggap sebagai penyebab utama perkembangan penyakit ini. Gula, masin, makanan salai dan goreng, rempah panas dan alkohol menyumbang kepada pengumpulan bahan toksik dalam tubuh manusia. Salah satu langkah terpenting dalam rawatan di rumah untuk artritis adalah diet. Ia harus bertujuan untuk menenangkan tubuh dengan mineral, vitamin dan unsur surih. Pesakit dengan penyakit yang dijelaskan tidak digalakkan untuk makan gandum dan jagung, rai, oatmeal, buah sitrus, daging babi, dan juga susu.

Resipi ringkas untuk mengurangkan kesakitan

Apabila didiagnosis dengan rheumatoid arthritis, rawatan dengan ubat-ubatan rakyat tidak kurang berkesan daripada terapi ubat. Untuk melegakan sakit dan bengkak pada sendi, anda boleh menggunakan infusi kentang. Untuk menyiapkannya, anda memerlukan satu kentang, yang mesti dicincang menjadi gruel cair dan dicampurkan dengan satu gelas kefir. Mereka minum infus sedemikian setiap hari selama sepuluh hari, kemudian setiap hari lain, selama sepuluh hari dan setiap dua hari, selama sepuluh hari terakhir.

Ubat yang cukup kuat yang digunakan untuk merawat polyarthritis adalah kompres yang dibuat dari bunga buttercups, yang perlu disapu sehingga semua jus keluar dari mereka. Buttercups harus disapu ke tempat sakit, ditutup dengan selofan dan pembalut kain kasa kering. Pada badan, kompres seperti itu dapat disimpan tidak lebih dari dua jam..

Ramai orang berminat untuk merawat polyarthritis dengan ubat-ubatan rakyat. Beberapa pesakit memberikan ulasan positif mengenai tanaman seperti thistle. Ia boleh digunakan sebagai agen luaran, dan juga merebus. Untuk kegunaan luaran, ambil dua puluh gram ramuan dan isi dengan segelas air rebus panas. Ubat ini disuntik selama dua jam dan kemudian digunakan pada bintik-bintik sakit dalam bentuk kompres. Untuk menyediakan kuahnya, ambil beberapa sudu ramuan ini dan tuangkan dengan dua gelas air mendidih. Campuran direbus dengan api kecil, kira-kira sepuluh minit, dan kemudian diminum sepanjang hari..

Ubat-ubatan rakyat untuk polyarthritis termasuk merebus daun bay. Tuang setengah bungkus hijau ini dengan satu setengah gelas air mendidih, kemudian rebus komposisi ini dengan api kecil selama sepuluh minit lagi, tapis dan sejukkan. Campuran yang dihasilkan harus diminum sekaligus, dan prosedurnya harus diulang selama tiga hari.

Rawatan polyarritis dengan ubat-ubatan rakyat melibatkan penggunaan kuman gandum yang tumbuh, yang dibasuh di bawah air sejuk dan dimakan lima puluh hingga seratus gram setiap hari.

Apa lagi yang perlu anda ketahui mengenai penyakit berbahaya yang mempengaruhi sendi?

Pengerasan dianggap sebagai pencegahan poliartritis yang sangat baik. Ini merangkumi penyental secara tetap dengan air sejuk, tidur di bilik yang segar dan sejuk, serta aktiviti fizikal yang berterusan. Anda juga harus melindungi tubuh anda dari kelembapan, kelembapan tinggi dan pemakanan yang tidak seimbang..

Kompres lobak atau lobak boleh digunakan pada sendi yang terkena. Rawatan ini paling baik dilakukan pada waktu malam ketika tubuh manusia dalam keadaan rehat. Sebagai tambahan, pek sejuk boleh digunakan pada tempat yang sakit. Untuk melakukan ini, anda perlu mengisi beg plastik biasa dengan ais atau salji. Mereka harus disimpan di badan selama lima hingga sepuluh minit, dan kemudian anda perlu melakukan urutan ringan atau menguli. Sesi boleh diulang setelah sepuluh hingga dua puluh minit, dan kemudian kawasan di mana kompres diperlukan harus dibungkus dengan baik. Tempoh keseluruhan rawatan sedemikian boleh sampai tiga minggu..

Untuk menghilangkan rasa sakit di tangan yang berlaku dengan polyarthritis, sarung tangan perubatan akan membantu. Untuk melakukan ini, gunakan sarung tangan biasa yang diperbuat daripada kain lembut dan hangat. Mereka mesti dibasahi dengan garam dan diperah dengan baik. Sarung tangan seperti itu dipakai sebelum tidur, dan beg plastik dililit di atasnya. Dengan cara ini, tangan dibersihkan dari deposit garam, dan perkembangan proses keradangan juga berhenti..

Mandi dengan garam laut atau dedak tidak kurang berkesan. Tempoh rendaman di dalamnya tidak boleh melebihi sepuluh hingga lima belas minit, dan suhu air tidak boleh lebih rendah dari empat puluh darjah Celsius.

Untuk rawatan poliartritis, pasir laut biasa juga sesuai, kerana kaya dengan kandungan yodium yang tinggi. Sekiranya tidak mungkin memanaskan badan di pantai yang bersih, maka anda boleh menggunakan kotak kayu biasa yang diisi dengan pasir di rumah. Ia perlu dipanaskan di bawah sinar matahari dan disapu di kawasan yang menyakitkan. Tempoh prosedur boleh sampai setengah jam, setelah itu anda harus mencuci dengan baik dan tidur, ditutup dengan selimut hangat.

Di bawah ini dalam video anda dapat melihat ubat tradisional apa yang boleh digunakan untuk merawat polyarthritis.

Rawatan artritis reumatoid: kaedah yang paling berkesan

Gejala utama adalah:

Penyakit rheumatoid arthritis adalah penyakit kronik. Dengan penyakit ini, gangguan sistemik dan autoimun berlaku di dalam tubuh manusia. Ia bermula sebagai proses keradangan yang mempengaruhi tisu penghubung dan tulang rawan. Rawatan artritis reumatoid pada masa yang sama pada semua sendi adalah proses yang panjang dan kompleks yang memerlukan skema yang betul. Terapi dalam kes ini harus dijalankan sepenuhnya di bawah pengawasan doktor pakar..

Di Internet, terdapat banyak laman web mengenai rawatan penyakit tertentu. Dalam bahan kami, kami akan mempertimbangkan apa itu arthritis rheumatoid dan apakah rawatan yang berkesan. Sebagai peraturan, kaedah asas dijelaskan, ini adalah: rawatan ubat (ubat, tablet, suntikan), pelbagai salep dan gel, ubat-ubatan rakyat, rawatan ortopedik, terapi rumah, resipi rumah, gimnastik dan terapi senaman.

Kami dengan tulus bersimpati bahawa anda memerlukan maklumat ini dan akan berusaha menyampaikan bahan yang paling terperinci mengenai kaedah diagnosis, rawatan dan pencegahan rheumatoid arthritis.

Apa itu artritis reumatoid?

Rheumatoid arthritis adalah penyakit autoimun di mana tubuh badan sendiri mula menyerang sel-sel yang sihat di tulang rawan dan tisu penghubung. Patologi boleh berlaku akibat selesema biasa atau penyakit musiman (selesema, radang amandel, dll.). Jenis artritis sendi hanya mempengaruhi kulit luar kapsul sendi, tidak menembusi ke dalam. 5 atau lebih sendi terjejas. Ia boleh menjadi sendi kecil dan besar.Penyakit ini boleh berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak. Wanita sakit 2.5 kali lebih kerap daripada lelaki, yang mungkin disebabkan oleh kecenderungan genetik dan pengaruh faktor hormon.

Bahaya penyakit ini terletak pada fakta bahawa ubah bentuk dan pemusnahan tisu artikular berlaku. Dalam kira-kira 75% kes, penyakit ini menyebabkan pesakit mengalami kecacatan. Apakah prognosis seumur hidup dan seberapa cepat rheumatoid arthritis dapat disembuhkan? Sekiranya tidak dirawat pada tahap awal perkembangan, maka ini tidak hanya dapat menyebabkan kecacatan, tetapi juga kerusakan pada organ dalaman seseorang dan kematian pramatang berikutnya. Tetapi, pada peringkat awal, penyakit ini sangat sukar untuk didiagnosis dan oleh sebab itu, pada gejala pertama dan sakit pada sendi, kami menasihatkan anda untuk menjalani pemeriksaan menyeluruh oleh doktor.

Rheumatoid arthritis boleh mempengaruhi bukan sahaja sendi tangan dan jari. Jarang, keradangan boleh berlaku pada sendi siku, bahu, pergelangan kaki, lutut dan vertebra. Sekiranya rheumatoid arthritis didiagnosis, rawatan pembedahan harus dilakukan dengan doktor tanpa memerlukan rawatan di rumah. Adalah mungkin untuk merawat penyakit secara bebas di rumah hanya atas cadangan doktor dan di bawah bimbingan ketat mereka..

Patogenesis rheumatoid arthritis terletak pada hakikat bahawa imuniti manusia mula menolak tisu sendiri, menganggapnya asing. Akibatnya, berlaku proses keradangan yang bersifat kronik. Tulang rawan yang menutupi sendi pecah dan sista terbentuk.

Terdapat pandangan perubatan bahawa rheumatoid arthritis berlaku kerana pengaktifan virus. Jangkitan memasuki sendi, dan tubuh mula menghasilkan antibodi, menyerahkannya ke sumber lesi. Tindak balas ini tidak sesuai dengan bahaya yang sebenarnya dan, sebagai akibatnya, tisu tulang rawan dan tulang rawan periartikular musnah.

Rheumatoid arthritis: rawatan dengan ubat-ubatan rakyat, resipi rumah, ramuan yang diperlukan, penyediaan decoctions, kompres dan ulasan doktor

Malangnya, sukar untuk mengekalkan mobiliti dan kesihatan sendi selama bertahun-tahun. Aktiviti profesional, penyakit kronik, peluang kewangan tidak selalu memungkinkan menjalani gaya hidup sihat. Polyarthritis berlaku semasa pelbagai proses patologi di dalam badan, manifestasi penyakit ini dikaitkan dengan pelbagai faktor. Rawatan artritis reumatoid dengan ubat-ubatan rakyat harus menjadi sebahagian daripada terapi yang kompleks.

Bagaimana manifestasi poliartritis??

Proses keradangan yang mempengaruhi beberapa sendi sekaligus (lima atau lebih) didiagnosis oleh doktor sebagai polyarthritis. Dalam sebilangan besar pesakit, patologi mempengaruhi sendi berikut:

  • lutut;
  • falang jari kaki;
  • pinggul;
  • siku;
  • brachial;
  • phalanges jari.

Penyetempatan ketidakselesaan dan kesakitan sentiasa berubah. Contohnya, hari ini sendi pinggul, lutut, bahu sakit, dan pada keesokan harinya rasa sakit bergerak ke jari kaki dan siku.

Jenis poliartritis

Pakar mengklasifikasikan penyakit ini kepada beberapa jenis:

  • Poliartritis berjangkit menampakkan diri selepas jangkitan teruk (gonorea, brucellosis, tuberkulosis). Dengan rawatan profesional, penyakit ini pulih dengan cepat. Tetapi jika anda mengabaikan penyakit seperti ini, lama-kelamaan ia akan mengganggu kerja sendi..
  • Boleh ditukar (poliartritis kristal). Berlaku ketika gangguan metabolik. Sebab utama penampilannya dianggap sebagai pengumpulan garam di sendi, yang merengsakan sendi dan menyebabkan keradangan..
  • Psoriatik. Penyakit ini menampakkan diri pada usia muda di bawah pengaruh luka kulit psoriatik. Biasanya, penyakit jenis ini pertama kali mempengaruhi sendi pergelangan kaki..
  • Reaktif. Ia berlaku setelah munculnya jangkitan pada tubuh, tanpa mengira lokasinya. Poliartritis reaktif boleh menyebabkan perkembangan konjungtivitis, kolitis dan polinuritis..
  • Rheumatoid. Penyakit autoimun yang membawa kepada pemusnahan tisu tulang rawan. Jenis arthritis biasa yang berkembang secara berterusan dan tergolong dalam kumpulan penyakit keradangan imunogenik.

Rawatan artritis reumatoid dan poliartritis hampir sama, kerana perbezaan antara penyakit ini hanya pada hakikat bahawa arthritis mempengaruhi satu sendi, dan poliartritis - beberapa. Ia berlaku dengan lebih lancar, ketidakselesaan diperhatikan pada sendi simetri, terutamanya semasa perubahan cuaca. Sensasi kesakitan meningkat sekiranya tiada rawatan.

Dalam beberapa kes, suhu badan meningkat, selera makan hilang, dan pelbagai penyakit organ dalaman berlaku. Hari ini, sebilangan besar orang di seluruh dunia menderita rheumatoid arthritis, tanpa mengira usia pesakit - penyakit ini tidak hanya menyakitkan orang tua. Setiap tahun, penyakit ini semakin didiagnosis pada pesakit pertengahan umur dan bahkan pada kanak-kanak. Rawatan artritis reumatoid mesti ditangani ketika tanda-tanda patologi pertama muncul - ini adalah peluang untuk pulih dan mengelakkan kecacatan.

Tidak diragukan lagi, rawatan setelah diagnosis yang tepat telah ditetapkan harus dilakukan di bawah pengawasan doktor. Sekiranya dia menganggapnya perlu, pesakit akan disyorkan ubat rakyat untuk rawatan artritis reumatoid.

Gejala dan tanda pertama penyakit ini

Pesakit mengalami kekakuan anggota badan yang semakin meningkat pada waktu pagi, bengkak pada sendi dan rasa sakit yang tidak terlalu teruk pada mereka ketika bergerak. Ini adalah bagaimana gejala rheumatoid arthritis pertama muncul. Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat dan kaedah perubatan tradisional memungkinkan kita berharap dapat menyembuhkan penyakit sepenuhnya. Kadang-kadang orang tidak memperhatikan tanda-tanda pertama penyakit ini, memandangkan mereka tidak berbahaya, tetapi dengan itu perubahan bentuk sendi bermula.

Di samping itu, gejala penyakit termasuk:

  • apabila cuaca berubah, rasa sakit meningkat pada waktu malam;
  • nodul padat terbentuk di tisu lembut yang mengelilingi sendi yang terjejas;
  • perubahan kulit trofik (perubahan kuku, kemerahan) diperhatikan di tempat yang sakit;
  • kapal kecil terjejas (vaskulitis reumatoid);
  • osteoporosis;
  • kenaikan suhu (tempatan).

Pada pesakit, faktor reumatoid sering muncul dalam darah. Jenis penyakit ini disebut arthritis rheumatoid seropositif. Rawatan semua sendi pada masa yang sama dalam kes ini lebih lama. Semasa terapi dengan ubat tradisional, dos dan cadangan penggunaannya harus dipatuhi dengan ketat.

Ubat tradisional

Penyembuh tradisional dengan berhati-hati menyimpan dan meneruskan resipi dari generasi ke generasi untuk ubat-ubatan yang melegakan gejala rheumatoid arthritis. Rawatan dengan kaldu, minyak, salap berdasarkan cinquefoil, menurut doktor dan pesakit, menunjukkan hasil yang sangat baik.

Merebus

Untuk menyiapkannya, anda perlu menuangkan satu sudu (sudu besar) akar tanaman yang dihancurkan dengan 250 ml air panas dan letakkan bekas di dalam air mandi selama seperempat jam. Kemudian komposisi disejukkan dan ditapis. Ubat itu harus diminum dalam satu sudu lima kali sehari..

Kekacang

Sabelnik boleh digunakan untuk tapal dan kompres. Tuang tiga sudu besar (sudu besar) daun cinquefoil dengan segelas air suam. Rebus komposisi sehingga mendidih, dan kemudian, bungkus daunnya dengan kain cheesecloth, oleskan ke kawasan yang bermasalah. Ubat semacam itu mempunyai sifat anti-radang dan analgesik yang kuat..

Minyak Sabelnik

Untuk menyediakan minyak dari cinquefoil, anda perlu mengisar 50 gram bunga tanaman ini dalam penggiling daging, dan kemudian mengisinya dengan segelas minyak sayuran. Biarkan campuran di bawah sinar matahari selama 40 hari. Selepas tempoh ini, kek diperah - dan minyaknya siap digunakan. Gosokkannya pada sendi yang terkena pada waktu pagi dan petang.

Salap Sabelnik

Berdasarkan minyak yang dihasilkan, anda boleh menyediakan salap, yang merupakan ubat rakyat yang berkesan untuk rawatan artritis reumatoid. Panaskan 100 gram mentega hingga 60-70 ° C, tambah 30 gram lilin cair. Kacau campuran sehingga sebati. Salap digunakan pada waktu malam, setelah membuat kompres dua jam dari rebusan saber.

Resipi lain: salap mustard

Berdasarkan tinjauan pesakit, salap mustard buatan sendiri dapat menghilangkan rasa sakit dengan baik. Campurkan sesudu serbuk mustard dengan sesudu garam, tuangkan campuran dengan minyak tanah halus sehingga konsistensi krim masam pekat diperoleh.

Salap kuning telur

Salap kuning telur akan membantu menghilangkan rasa sakit. Masukkan satu sudu teh cuka sari apel dan turpentin ke kuning mentah. Komposisi dicampur dengan teliti dan digunakan pada sendi yang sakit dua kali sehari..

Memampatkan

Ramai pesakit menyatakan bahawa semasa merawat rheumatoid arthritis dengan ubat-ubatan rakyat, kompres sangat berkesan, yang dengan cepat melegakan keradangan dan melegakan kesakitan..

Kentang mentah

Ini adalah ubat berkesan yang dapat membantu mengatasi penyakit berbahaya. Kentang parut. Pegang bekas dengan jisim ini selama beberapa minit di dalam air panas selama dua hingga tiga minit, pindahkan jisim kentang ke serbet kapas dan pasangkan pada sendi yang sakit. Amankan kompres dengan pembalut dan biarkan semalaman.

John's wort

Penyembuh tradisional menawarkan resipi berkesan untuk kompres berdasarkan St John's wort. Tuang dua hingga tiga sudu besar (sudu) daun cincang dan bunga wort St. John dengan 100 gram minyak zaitun. Campuran mesti didihkan dua kali, disejukkan pada suhu bilik. Kompres dilakukan sebelum tidur.

Kompres cuka

Penyakit ini dicirikan oleh tempoh pengampunan dan pemburukan. Rawatan artritis reumatoid semasa eksaserbasi dengan larutan cuka akan membantu melegakan kesakitan akut. Tuangkan air panas (0,5 l) ke dalam bekas kecil, tetapi bukan air mendidih dan tambahkan sudu (sudu besar) cuka 6%. Lembapkan kain kasa dalam larutan, bungkus sendi yang sakit, tutup dengan bungkus plastik di atasnya dan balut dengan selendang. Kompres boleh dibiarkan semalaman.

Decoctions dan balsem

Rawatan artritis reumatoid dengan ubat-ubatan rakyat (krim, salap, kompres, minyak) digunakan terutamanya pada waktu petang dan malam. Tetapi perlu untuk mempertimbangkan fakta bahawa penyakit ini semakin nyata pada orang usia kerja. Kami menawarkan beberapa resipi ubat-ubatan yang boleh diambil bukan sahaja untuk memburukkan lagi artritis reumatoid, melegakan kesakitan akut, tetapi juga sebagai langkah pencegahan.

Balsem konifer

Untuk menyediakan balsem seperti itu, anda memerlukan:

  • ranting pain - 40 g;
  • bawang putih - 1 ulas;
  • kulit bawang - segelintir;
  • pinggul mawar - 2 sudu besar. l.

Kisar semua bahan, campurkan dan isi dengan tiga liter air. Selama setengah jam, komposisi mesti direbus dengan api kecil. Selepas itu, ia disuntik selama sehari di tempat yang hangat. Kemudian ditapis - dan balsem sudah siap. Doktor mengesyorkan minum tidak lebih daripada satu liter ubat pada siang hari. Anda boleh mengambil ubat ini untuk masa yang lama tanpa rasa takut akan ketagihan..

Merebus Laurel

Dalam rawatan arthritis rheumatoid, berguna untuk mengambil rebusan seperti itu. Kisar daun salam, tuangkan serbuk yang dihasilkan (1 sudu besar) dengan air mendidih, dan kemudian rebus dengan api kecil selama 10 minit. Kaldu harus disuntik selama sehari. Ia mesti diminum sepertiga gelas tiga kali sehari, setengah jam sebelum makan. Rawatan berterusan selama 15 hari.

Penyerapan tunas dan daun poplar

Daun atau tunas poplar segar (20-30 g) mesti dihancurkan dan diisi dengan 400-450 ml air mendidih. Produk disuntik selama 20 minit. Ambil tiga kali sehari untuk ½ gelas. Ia adalah penghilang rasa sakit yang sangat baik. Kuncup dan daun poplar mengandung alkaloid, glikosida, serta tanin, yang meningkatkan peredaran darah pada penyakit sendi dan menormalkan metabolisme pada tisu di sekitar sendi, melegakan keradangan.

Infusi epal

Dengan artritis reumatoid, tincture epal banyak membantu. Untuk menyiapkannya, anda perlu menambahkan segelas air mendidih ke epal yang dihancurkan pada parut sederhana, dan biarkan ubat selama dua jam. Kemudian komposisi disaring dan diambil 50 ml sebelum makan empat kali sehari..

Pengumpulan phyto

Dianjurkan untuk mengambil ubat herba untuk rawatan artritis. Ia termasuk:

  • kulit willow;
  • bunga elderberry;
  • daun birch.

Dua hingga tiga sudu teh campuran hendaklah dicincang, dicampurkan dan diisi dengan 200 ml air panas dan dimasukkan selama 30 minit. Koleksi ini diambil ½ gelas sebelum makan empat kali sehari.

Diet untuk artritis

Sekiranya pesakit didiagnosis menderita rheumatoid arthritis, selain rawatan ubat, penggunaan ubat tradisional, adalah perlu untuk mengubah diet. Garam, daging asap, makanan dalam tin, kaldu kaya harus dikecualikan dari itu. Sebaiknya makan makanan yang dipanggang dan direbus tanpa penambah rasa dan pengawet. Anda harus makan banyak sayur-sayuran dan buah-buahan, herba (pasli, salad, brokoli, dill, dll.).

Rawatan artritis reumatoid: ulasan pesakit dan doktor

Pakar menasihati semua orang yang telah mengetahui gejala awal penyakit ini agar tidak teragak-agak dan segera meminta nasihat dan bantuan daripada pakar. Pada peringkat awal, penyakit ini lebih mudah diubati dan ada kemungkinan besar untuk menghindari akibatnya yang teruk. Doktor menyatakan bahawa kaedah rawatan tradisional boleh diterima sebagai sebahagian daripada terapi kompleks, tetapi dengan syarat semua kaedah yang digunakan dipersetujui oleh doktor.

Pesakit mengesahkan bahawa ubat-ubatan rakyat untuk penggunaan dalaman dan luaran berkesan menghilangkan rasa sakit dan keradangan, tetapi rawatan tradisional tidak dapat diabaikan..

Cara merawat poliartritis jari dengan ubat-ubatan rakyat?

Sekiranya seseorang merasakan bahawa tangan mula sakit, bentuk sendi berubah, dan nodul muncul di atasnya, ini mungkin menunjukkan perkembangan penyakit seperti polyarthritis. Patologi ini sangat serius dan boleh menyebabkan seseorang tidak dapat bekerja dengan tangannya..

Oleh itu, ia harus dirawat tanpa gagal. Lebih-lebih lagi, anda boleh melakukan ini di rumah..

Apa dan bagaimana penyakit itu berkembang?

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Polyarthritis adalah bentuk artritis yang paling sukar yang boleh mempengaruhi lebih daripada satu sendi. Polyarthritis adalah degeneratif dan berlaku lebih kerap pada orang tua yang berusia lebih dari 50 tahun.

  1. Pertama, membran sinovial menjadi radang. Sendi membengkak, ada rasa sakit pada sendi tangan, suhu tempatan meningkat.
  2. Sinovium mula menebal. Rawan menjadi keras. Di bawah kulit, penutup seperti itu pada sendi sudah dapat dirasakan dengan palpasi. Setiap jari bengkok.
  3. Kemusnahan tulang sendi. Kesakitan meningkat dan menjadi berterusan, sendi menjadi cacat, dan jari berhenti bergerak.

Sebab-sebab perkembangan patologi

Sebelum memulakan rawatan poliartritis jari dengan ubat-ubatan rakyat, perlu mempertimbangkan kemungkinan penyebab kemunculan patologi. Ini termasuk:

  1. Pukulan, lebam, kecederaan, pembedahan jari.
  2. Hipotermia yang kerap atau radang dingin pada jari.
  3. Patologi bersifat berjangkit di sendi itu sendiri dan di luarnya.
  4. Kecenderungan keturunan (bukan penyakit itu sendiri menular, tetapi struktur tulang yang tidak normal, ketebalan tisu tulang rawan terlalu kecil atau masalah dengan pemulihannya).
  5. Gangguan proses metabolik pada tisu.

Sebelum memulakan rawatan polyarthritis dengan ubat-ubatan rakyat, anda perlu berjumpa doktor. Mungkin patologi sudah diabaikan sehingga mereka tidak akan membantu.

Gejala penyakit

Polyarritis jari ditunjukkan pada gejala berikut:

  1. Ketidakseimbangan jari pada tangan yang terkena. Ia bertahan beberapa lama selepas tidur. Lama kelamaan, kekakuan itu hilang.
  2. "Nodul" padat terbentuk pada phalanges. Setiap jari menjadi cacat.
  3. Dari masa ke masa, falang dapat membengkak, tumbuh mati rasa. Selalunya seseorang berasa lemah di lengan.

Setelah simptom dan penyebab penyakit ini diketahui, anda boleh memulakan rawatan. Anda boleh mengatasinya di rumah. Walau bagaimanapun, semua ubat-ubatan rakyat mesti digunakan dengan tepat seperti yang dijelaskan dalam resipi. Sekiranya tidak ada kesan rawatan yang baik, anda mungkin perlu menukar terapi..

Resipi berkesan untuk infus dan merebus

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Rawatan sedemikian akan memungkinkan untuk memulihkan tisu tulang rawan dan mencegah kemusnahannya:

  • kuah laurel. Ia berkesan melawan bakteria, radang pada sendi phalanges, dan menghilangkan deposit garam. Untuk memasak, anda memerlukan 5 g daun bay kering, tuangkan 300 ml air mendidih ke atasnya dan didihkan selama kira-kira 5 minit. Anda tidak perlu menutup bekas dengan penutup. Kaldu dituangkan ke dalam termos, di mana ia disuntik selama beberapa jam. Lebih baik kukus daun pada waktu petang sehingga cecair siap digunakan pada waktu pagi. Dalam kes ini, rawatan polyarthritis tangan dilakukan seperti berikut: produk yang dihasilkan mesti dibahagikan kepada bahagian kecil dan diminum dalam masa 12 jam. Jangan mengambil keseluruhan isi padu cecair sekaligus, kerana ini boleh menyebabkan pendarahan dalaman. Tidak perlu merawat polyarthritis dengan ubat ini jika pesakit mempunyai patologi buah pinggang, kolesistitis, penyakit batu empedu;
  • penyerapan herba cinquefoil paya. Rawatan alternatif seperti ini memungkinkan untuk memelihara integriti tisu tulang rawan, mengurangkan kesakitan, dan memulihkan cecair sinovial. Untuk memasak, anda boleh menggunakan tanaman itu sendiri dan akarnya. Ini memerlukan 1 sudu besar. l. Tuangkan bahan mentah kering yang dihancurkan dengan segelas air mendidih. Ubat rakyat ini dipanaskan selama kira-kira 10 minit di tempat mandi air, dan kemudian dibungkus juga dengan tuala hangat selama setengah jam lagi. Saring infusi yang telah selesai, peras kek dan tambahkan air mendidih untuk menjadikan jumlah campuran hingga 200 ml. Anda boleh membeli sabelnik di farmasi. Patologi harus dirawat seperti ini: infus diambil dalam satu sudu tiga kali sehari. Sebaiknya meminumnya selepas makan..

Dulang dan kompres resipi untuk rawatan tempatan

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat ini dapat mengurangkan kesakitan dan pembengkakan yang disebabkan oleh arthritis. Pada masa yang sama, sendi dipulihkan, peredaran darah di tisu bertambah baik. Di rumah, anda boleh menyediakan produk berikut:

  • infusi konifer. Ia perlu mengisi 3 sudu besar. l. jarum dengan satu liter air mendidih. Sejukkan campuran ke suhu bilik, tuangkan ke dalam mangkuk dan letakkan tangan anda di sana. Simpan jari anda dalam cecair selama kira-kira 15-25 minit. Semasa mandi seperti itu atau selepas prosedur, disarankan untuk mengurut setiap jari dengan mudah;
  • bungkus parafin. Adalah perlu untuk memanaskan bahan mentah hingga 50 darjah dan perlahan-lahan menurunkan sendi tangan ke dalamnya. Jari dikeluarkan selama beberapa saat. Apabila parafin kering, tangan mesti sekali lagi dicelupkan ke dalam jisim yang dipanaskan. Jadi, ia harus diulang sekurang-kurangnya 5 kali. Rawatan alternatif seperti itu memanaskan setiap jari dengan baik. Dan kerana kulit mengetatkan sedikit ketika parafin menyejuk, ini mempunyai kesan urut kecil pada setiap sendi;
  • kompres alkohol-madu. Alkohol yang sebelumnya dicairkan dalam nisbah 1: 3 dengan air harus dicampurkan dengan jumlah madu yang sama. Seterusnya, campuran diletakkan di dalam air mandi dan dipanaskan selama 10 minit. Untuk merawat sendi dengan ubat seperti ini sangat mudah: anda perlu membasahi kain dengan cecair yang dihasilkan dan membungkus setiap jari yang rosak. Sebaiknya lakukan kompres seperti itu pada waktu malam, walaupun dengan sindrom kesakitan yang teruk, penggunaan siang hari tidak dikecualikan. Rawatan alternatif yang dikemukakan dapat digunakan dalam jangka masa yang lama;
  • adalah baik untuk merawat poliartritis sendi tangan dengan kompres dari biji rami yang dipanaskan. Untuk melakukan ini, bahan mentah dituangkan ke dalam beg kecil yang terbuat dari kain lembut yang tidak akan menggaru kulit, dan memakai setiap jari yang sakit semalaman. Daun tanaman juga boleh digunakan untuk rawatan..

Terapi alternatif dapat mengatasi poliartritis dengan baik sekiranya sendi tidak mengalami cacat teruk. Oleh itu, penggunaan dana sedemikian yang paling berkesan dipertimbangkan pada peringkat awal penyakit ini..

Ciri-ciri menggunakan salap buatan sendiri

Terapi alternatif yang dikemukakan meningkatkan peredaran darah, membuang bahan berbahaya dari badan, dan meningkatkan keberkesanan memerangi polyarthritis. Untuk mengisar, resipi berikut boleh digunakan:

  1. Serbuk mustard dan minyak tanah. Untuk penyediaannya, 100 gram serbuk, jumlah garam meja dan minyak tanah yang sama digunakan. Semua komponen bercampur sehingga gruel berkrim terbentuk. Salap digunakan untuk menggosok ke sendi yang terkena.
  2. Ubat seterusnya juga dapat mengatasi penyakit seperti poliartritis. Anda perlu menggabungkan 50 g serbuk mustard, jumlah kamper yang sama dan 100 ml alkohol. 100 g putih telur ditambahkan pada jisim ini. Selepas itu, semua komponen mesti diuli dengan baik. Salap ini harus digunakan sekali sehari. Gosokkannya ke jari anda sehingga benar-benar diserap..

Kontraindikasi untuk digunakan

Terapi alternatif mungkin tidak selalu digunakan. Terdapat kontraindikasi seperti:

  1. Reaksi alergi pesakit terhadap ubat atau komponennya.
  2. Beberapa patologi kronik.
  3. Intoleransi individu terhadap komposisi.

Seperti yang anda lihat, rawatan di rumah tradisional sangat berkesan, walaupun anda harus berjumpa doktor sebelum memulakannya. Di samping itu, akan lebih berkesan sekiranya pesakit juga berdiet. Perlu menambah jumlah cecair yang dimakan, mempelbagaikan menu dengan sayur-sayuran dan buah-buahan (terutama buah sitrus). Anda harus melupakan lebihan kalori. sihat!

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang betul-betul berkesan untuk sakit sendi ada! Baca lebih lanjut >>>

Keberkesanan rawatan polyarthritis dengan ubat-ubatan rakyat

Polyarthritis adalah keradangan pelbagai tisu sendi. Penting untuk difahami bahawa dengan polyarthritis, rawatan dengan ubat-ubatan rakyat hanya dibenarkan pada peringkat awal perkembangan penyakit ini. Pada masa yang sama, seseorang tidak boleh dibatasi hanya untuk perubatan tradisional. Adalah mustahak untuk menjalankan rawatan yang kompleks seperti yang ditentukan oleh doktor, dan ubat-ubatan rakyat harus digunakan sebagai tambahan.

Polyarthritis tidak hanya muncul sebagai penyakit bebas, tetapi juga sebagai komplikasi selepas pelbagai penyakit: reumatik, gout, jangkitan. Biasanya, kaedah tradisional dan tambahan digunakan untuk merawat penyakit. Sangat mustahak untuk menghentikan proses keradangan, serta mengembalikan mobiliti ke tisu artikular, dan melegakan kesakitan. Sekiranya terapi tidak dijalankan dengan betul, polyarthritis berlangsung, yang menyebabkan kecacatan sendi, menjadi atrofi tisu tulang rawan.

Ciri terapi

Adalah mustahak untuk menjalankan terapi yang kompleks dalam rawatan poliartritis.

Ini adalah kaedah rawatan yang termasuk dalam terapi kompleks untuk polyarthritis yang didiagnosis.

  1. Rawatan perubatan menggunakan ubat moden, tetapi sudah terbukti dengan baik;
  2. Prosedur fisioterapi;
  3. Rawatan di sanatorium, resort;
  4. Beralih ke makanan diet khas;
  5. Selain itu, polyarthritis dirawat dengan ubat-ubatan rakyat.

Hari ini kita akan memberi perhatian khusus kepada terapi menggunakan kaedah perubatan tradisional. Mereka boleh menelan decoctions dan infusions, menggosok dan memampatkan, mandi tangan.

Persediaan herba

Pakar dalam kaedah perubatan tradisional menasihatkan merawat polyarthritis dengan persediaan herba. Herba ini dipercayai sangat berkesan untuk artritis reumatoid. Teh herba memberikan hasil yang baik dan senang disediakan di rumah. Pertimbangkan bayaran yang paling biasa.

  • Birch, jelatang, blackthorn dengan elderberry. Semua bahan dicampurkan dalam bahagian yang sama. Anda memerlukan daun birch, duri dan bunga tua hitam, dan daun jelatang. Hanya satu sudu campuran ini dituangkan ke dalam segelas air. Herba direbus selama 10 minit. Sebaiknya minum koleksi seperti itu semasa perut kosong, misalnya, pada waktu pagi.
  • Buckthorn, ekor kuda, pasli dengan juniper dan hernia. Bahan-bahan berikut digunakan: buah juniper, kulit kayu buckthorn, biji pasli, dan ramuan ramuan dan ekor kuda. Ambil segalanya dalam bahagian yang sama. Anda perlu merebus koleksi selama 15 minit, dan mengambilnya dua kali sepanjang hari. Anda memerlukan 4 sudu campuran herba per liter air..
  • St. John's wort, sage, calamus dengan bearberry. Dari St. John's wort mereka menggunakan rumput, dari calamus - akar. Daun bearberry dan sage juga diambil. Semuanya mesti digabungkan dalam perkadaran yang sama. Satu sudu besar memerlukan segelas air. Campuran herba direbus selama 10 minit. Adalah disyorkan untuk mengambilnya dua kali sehari, dua sudu besar..
  • Sabun, willow dengan baja. Anda memerlukan cacing sabun dan akar cetek, serta akar baja. Ambil segalanya dalam jumlah yang sama, sementara anda memerlukan satu liter air untuk 3 sudu besar herba. Perhatikan resipi rebusan kerana ia sedikit lebih rumit. Pertama, semua ramuan disuntik selama dua jam. Kemudian mereka perlu dimasak selama 10 minit, selepas itu pengumpulan dimasukkan selama dua jam lagi. Adalah disyorkan untuk minum infus tiga kali sehari, kira-kira 4 sudu besar.
  • Chestnut, elderberry dengan linden. Anda perlu mengambil satu bahagian biji chestnut kuda, tetapi tiga bahagian bunga tua dan bunga linden. Dalam jumlah sedemikian, pengumpulannya paling berkesan dalam rawatan polyarthritis. Untuk satu liter air mendidih, anda memerlukan 4 sudu besar herba. Rebus ramuan selama 20 minit, dan biarkan selama satu jam lagi. Ambil koleksi dengan chestnut dua kali sehari. Satu sudu makan sudah cukup.
  • Violet, veronica, wheatgrass dengan burdock. Di sini juga, sedikit lebih sukar untuk mengira perkadaran yang betul. Koleksi ini terdiri daripada 10 bahagian secara keseluruhan. Pada masa yang sama, rumput ungu dan akar burdock diambil dalam 3 bahagian, tetapi akar rumput dan rumput gandum Veronica diambil dalam 2 bahagian. Satu liter air mengambil 4 sudu besar koleksi herba kering. Herba direbus selama 20 minit, kemudian mereka perlu didesak selama dua jam lagi. Pengambilan minuman sejurus selepas makan, dua kali sepanjang hari.

Sekiranya anda mempunyai masalah dengan saluran gastrousus, perut atau ginjal, anda mesti terlebih dahulu mendapatkan kebenaran doktor, diperiksa, dan hanya kemudian mula menggunakan decoctions herba. Namun, suntikan ini diambil secara lisan. Penting untuk mengambil langkah berjaga-jaga agar tidak ada kesan sampingan yang tidak menyenangkan dari rawatan tersebut..

Menggosok

Menggosok dan memampatkan adalah kaedah terbaik untuk memerangi polyarthritis dengan berkesan. Terdapat beberapa pilihan di sini.

  1. Anda boleh menggunakan sapu dan kompres herba pada masa yang sama. Contohnya, gosokkan bahagian yang menyakitkan terlebih dahulu, dan kemudian masukkan kompres.
  2. Anda hanya boleh menggosok sekiranya anda mempunyai masa yang terhad.
  3. Apabila sendi yang rosak terlalu banyak sakit, anda boleh meletakkan kompres dengan lembut dan menolak untuk menggosok.

Akibatnya, rawatan seperti itu membantu menghilangkan rasa sakit, menangguhkan proses keradangan, dan juga meningkatkan pergerakan sendi yang berpenyakit..

Berikut adalah beberapa kaedah terbaik untuk merawat poliartritis dengan ubat-ubatan rakyat:

  • Tunas birch disuntik dengan alkohol. Biasanya alkohol dengan kekuatan 96% digunakan. Nisbahnya kira-kira satu hingga lima. Dianjurkan untuk memasukkan buah pinggang sekurang-kurangnya seminggu. Kemudian sakit sendi disapu dengan komposisi yang dihasilkan. Juga sesuai untuk kompres.
  • Ubat kapur barus memberikan hasil yang baik: dengan itu anda dapat menghilangkan rasa sakit akut, melegakan keradangan, dan secara beransur-ansur menjadikan sendi lebih mudah bergerak. Gunakan minyak zaitun, kapur barus dan alkohol gosok, dan terpentin. Biasanya terpentin, minyak dan alkohol diambil dalam 100 gram, dan kamper ditambahkan hanya 5 gram. Produk mesti dicampurkan dengan teliti. Lebih baik menggunakannya secara khusus untuk menggosok sendi yang sakit dengan polyarthritis. Komposisi tidak sesuai untuk kompres.
  • Alat yang sangat baik untuk menggunakan kompres adalah ungu dengan madu dan minyak. Ia mempunyai kesan anti-radang, pemanasan, analgesik. Ambil bunga ungu segar dan juga mentega tanpa garam. Campurkan bahan dalam bahagian yang sama. Kompres boleh disimpan pada sendi yang sakit selama lebih dari satu jam.
  • Minyak pati juga mempunyai kesan penyembuhan yang dikenali. Ubat kami mesti dilakukan mengikut resipi berikut: campurkan minyak cemara, tingtur kulit kayu chilibuha, dan minyak kayu putih. Hanya 4 sudu teh campuran ini digunakan untuk 200 mililiter vodka. Sebaiknya tekankan produk sekurang-kurangnya 2 jam di tempat yang sejuk. Kemudian ia boleh digunakan untuk menggosok, untuk kompres. Pilihan terbaik adalah terlebih dahulu menggosok perlahan kawasan yang menyakitkan, dan kemudian meletakkan kompres selama setengah jam.

Mandi penyembuhan

Banyak pakar mengenai ubat-ubatan rakyat untuk poliartritis mengesyorkan menggabungkan penggunaan decoctions dan kompres dengan mandi. Semasa mandi seperti penyembuh, bahan aktif lebih baik menembusi terus ke tisu. Berikut adalah resipi ringkas untuk mandi sihat.

  1. Pakis. Pucuk digunakan. Untuk 5 liter air mendidih, ambil 300 gram rumput.
  2. Chamomile dan bijak. Herba mengambil 200 gram, dan air mendidih - 5 liter.
  3. Rumput tanah tinggi burung. Ia akan mengambil 250 gram per 5 liter air..
  4. Mandi pain juga mempunyai sifat penyembuhan. Untuk 500 mililiter air, ambil 250 gram jarum.
  5. Untuk merebus oatmeal jerami, ambil hanya 40 gram rumput per liter air mendidih.

Bagaimana cara mandi sihat? Bahan-bahannya disuntikkan terlebih dahulu selama 4 jam, setelah menuangkan air mendidih. Kemudian infusi yang dihasilkan dicurahkan ke dalam tab mandi. Air harus berada pada suhu yang selesa untuk badan. Dianjurkan untuk menghabiskan 20 minit di tab mandi penyembuhan tersebut. Jumlah keseluruhan rawatan terdiri daripada 15 prosedur. Sangat bagus jika anda boleh mandi dua kali pada waktu siang, pada waktu petang dan pagi..