Pemulihan selepas penggantian pinggul: senaman dan gimnastik

Trauma

Pemulihan bermula sejurus selepas penggantian pinggul. Walaupun terdapat sensasi yang menyakitkan, pesakit dinasihatkan untuk bangun dari tidur 2 hari selepas operasi dan bergerak di sekitar wad. Beban yang dipantau oleh doktor pemulihan meningkat setiap hari. Ini adalah satu-satunya cara untuk kembali ke gaya hidup aktif dalam beberapa bulan..

Di mana tempat terbaik untuk menjalani pemulihan - di rumah atau di klinik

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Setelah mengganti sendi pinggul (HJ) dengan prostesis buatan, pesakit menghabiskan sekitar 3 minggu di kemudahan hospital. Dalam tempoh ini, keadaannya dipantau oleh doktor pemulihan, pakar bedah yang melakukan operasi, dan pegawai perubatan junior. Pemulihan berlaku kerana pengambilan ubat-ubatan, prosedur fisioterapi dan urut, terapi senaman harian.

Setelah tamat 21 hari, timbul persoalan mengenai tempat pemulihan selanjutnya. Pesakit boleh mengembangkan sendi pinggul yang dikendalikan di rumah atau di pusat rawatan dan pemulihan khusus. Walaupun dengan mematuhi cadangan perubatan dengan teliti, pemulihan rumah yang cekap dan pantas tidak mungkin dilakukan..

Di pusat pemulihan yang dilengkapi dengan peralatan paling moden, pembangunan bersama memerlukan lebih sedikit masa. Ini difasilitasi oleh pemantauan berterusan terhadap keadaan sendi pinggul, dos aktiviti fizikal, dan pengenalan penyesuaian skema pemulihan tepat pada masanya. Pemulihan di pusat rawatan dan pemulihan khusus akan berlaku tanpa komplikasi pasca operasi.

Ciri-ciri pemulihan

Matlamat utama pemulihan adalah penghapusan kesakitan dan keradangan, pemulihan alat otot dan tendon ligamen pada sendi pinggul, memastikan interaksi penuh endoprosthesis dengan tulang pelvis dan tulang paha, dan pencegahan komplikasi pasca operasi. Sebarang campur tangan pembedahan disertai dengan pelanggaran integriti kulit, yang mendasari tisu lembut. Ini boleh menyebabkan perkembangan proses keradangan, penambahan jangkitan sekunder, penampilan kesakitan, dan gangguan fungsi organ dalaman. Oleh itu, pesakit mesti diberi ubat:

  • antibiotik dari kumpulan cephalosporins, macrolides, semi-sintetik penisilin;
  • antikoagulan untuk mengecualikan pembentukan trombus vena;
  • ubat anti-radang bukan steroid untuk kesakitan dan keradangan;
  • bermaksud untuk meningkatkan fungsi organ hati dan kencing;
  • chondroprotectors, kompleks unsur surih dan vitamin yang seimbang untuk pertumbuhan semula tisu tulang, tulang rawan dan tulang yang dipercepat.

Pemulihan sendi pinggul yang lebih cepat difasilitasi dengan menjalankan prosedur fisioterapeutik. Ini adalah elektrostimulasi, fonoforesis atau elektroforesis, terapi UHF, terapi laser. Urut, terapi balneoterapi dan lumpur digunakan secara aktif. Tetapi kaedah utama dan paling berkesan untuk mengembangkan TBS adalah latihan dan senam fisioterapi. Latihan harian membantu menguatkan korset otot sendi, mengembalikan pergerakan yang sebelumnya.

Berapa lama pemulihan diperlukan

Selepas pemasangan sendi pinggul tiruan, pesakit dimasukkan ke hospital pembedahan selama 3 minggu. Kemudian, pemulihan boleh dilakukan dalam sebulan di pusat khusus atau di rumah. Perlu 3 hingga 4 bulan untuk memulihkan sepenuhnya sendi pinggul. Tempoh pemulihan dipengaruhi oleh usia, berat badan pesakit, keparahan patologi, kecergasan fizikal. Kaedah campur tangan pembedahan juga penting. Tempoh pemulihan agak lebih pendek dengan prostetik unipolar - hanya kepala femoral yang diganti. Sekiranya asetabulum buatan juga dipasang, ia memerlukan masa lebih lama untuk mengembangkan sendi..

Tempoh pemulihan selepas penggantian pinggul

Setiap tempoh pemulihan mempunyai kaedah tersendiri untuk meningkatkan aktiviti fungsi sendi pinggul. Pada tahap awal, perhatian khusus diberikan kepada ubat penghapusan rasa sakit dan radang, pencegahan jangkitan tisu, dan pencegahan komplikasi pasca operasi. Kemudian pemulihan berlaku terutamanya kerana senaman fisioterapi dan gimnastik. Seorang doktor pemulihan menyusun satu set latihan individu untuk setiap pesakit. Dia hadir di semua kelas, menunjukkan cara untuk betul dos yang timbul sehingga penguatan otot, ligamen, tendon tidak disertai oleh mikrotrauma ke struktur tulang rawan dan tulang.

Tempoh pemulihanTempoh peringkat selepas operasiSifat penjanaan semula struktur HJSifat aktiviti motor
AwalDari 1 hingga 14 hari termasukSetelah menghentikan proses keradangan, penyembuhan kulit dan tisu lembut bermulaAwal lembut, kemudian - ringan
LewatDari 2 minggu hingga 3-4 bulanSelepas penyerapan semula tulang jangka pendek, proses pembaharuan struktur tulang dan penyesuaiannya dengan keadaan baru dilancarkanPemulihan primer dan lewat, pada peringkat akhir - penyesuaian

Tempoh awal

Pesakit menghabiskan hari pertama setelah endoprosthetics dalam rawatan intensif, di mana degupan jantungnya, pernafasan, dan tekanan darahnya dipantau oleh pegawai perubatan. Dia kemudian dibawa ke wad hospital untuk rawatan klinikal. Edema radang dihilangkan dengan kompres sejuk, fisioterapi, ubat-ubatan. Untuk mengelakkan kesesakan di paru-paru, orang yang dikendalikan diajar teknik pernafasan dalam, yang pasti akan berguna ketika melakukan latihan fisioterapi.

Selepas 2-3 hari, pesakit dibenarkan bangun dan duduk. Pergerakan disertai dengan sensasi yang menyakitkan, oleh itu analgesik ditetapkan. Walaupun sakitnya cukup semula jadi selepas pembedahan, ia tidak dapat ditoleransi. Ini akan menyebabkan kemerosotan keadaan psiko-emosi dan fizikal seseorang, melambatkan proses pemulihan.

Tempoh lewat

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Pakar bedah ortopedik mengesyorkan pemulihan selepas arthroplasty pinggul di pusat perubatan khusus. Hanya di sana ia akan profesional, berkualiti tinggi dan berumur pendek. Pada masa kemudian, aktiviti fizikal pada sendi meningkat, yang difasilitasi oleh pengurangan kesakitan secara beransur-ansur. Ketidakselesaan berlaku hanya dari semasa ke semasa, cepat hilang setelah berehat sebentar. Kaedah pemulihan sendi pinggul apa yang ditunjukkan kepada pesakit pada tahap ini:

  • berjalan kaki (lebih baik di udara segar) selama 30 minit 4 kali sehari. Menjelang akhir bulan kedua, berjalan kaki sekurang-kurangnya 4 jam sehari;
  • Prostesis yang ditahan simen membolehkan kaki dimuat sepenuhnya setelah 4-6 minggu. Dengan pemasangan tanpa simen pada sambungan buatan, pemuatan isipadu penuh dapat dilakukan setelah 2 bulan.

Bukan hanya jalan kaki yang penting. Sebelum operasi, pesakit dengan sengaja mematuhi postur adaptif, termasuk ketika berjalan, untuk mengelakkan rasa sakit yang teruk, untuk menunda penggunaan tongkat atau tongkat. Salah satu tugas pemulihan tahap akhir adalah pengembangan stereotaip motor yang betul, pembetulan postur dan gaya berjalan.

Tempoh pemulihan berfungsi

Di peringkat akhir pemulihan, disyorkan lawatan ke kolam renang, gimnasium yang dilengkapi dengan mesin senaman. Tetapi yang paling berguna adalah rawatan spa. Institusi perubatan ini mengamalkan pendekatan bersepadu untuk pemulihan pesakit setelah artroplasti pinggul. Air mineral terpakai, mandi radon dan hidrogen sulfida, lumpur terapeutik, aplikasi dengan parafin dan ozokerit, hirudoterapi, akupunktur, magnetoterapi, klasik, vakum, urut akupunktur.

Doktor dibenarkan duduk 3 hari selepas pemasangan sendi pinggul. Sudut lenturan di pinggul tidak boleh melebihi 90 darjah. Dalam 2-3 minggu pertama, anda tidak boleh berada dalam posisi duduk lebih dari 20 minit. Anda harus duduk dengan lancar, perlahan, tanpa pergerakan secara tiba-tiba. Dalam kes ini, permukaannya tidak boleh terlalu rendah atau tinggi. Mengabaikan cadangan perubatan ini boleh menyebabkan peningkatan kesakitan, serta kehelan dan subluksasi..

Peraturan untuk berjalan di tongkat

2-3 hari selepas operasi, ia dibenarkan bergerak di sekitar wad atau koridor hospital semasa kruk dalam keadaan ringan. Pertama, anda perlu mengemukakan kaki dan kruk yang dikendalikan, kemudian fokus pada anggota badan yang sihat. Untuk mengekalkan titik tumpu, anda perlu mengambil langkah kecil. Pada hari-hari pertama, pergerakan pesakit dipantau oleh pegawai perubatan. Berjalan sendiri boleh dilakukan hanya setelah memperoleh kemahiran mengendalikan kruk yang betul. Mereka diganti dengan tongkat dalam masa 4-6 minggu. Perlu bergerak tanpa alat ortopedik setelah hilangnya kepincangan, munculnya keyakinan mutlak ketika berjalan.

Fisioterapi

Terapi senaman harian membantu meningkatkan peredaran darah pada sendi pinggul, menguatkan korset otot anggota badan yang dikendalikan, dan mempercepat pertumbuhan semula tisu yang rosak. Mekanoterapi ditunjukkan pada peringkat awal. Alat digunakan untuk melakukan pergerakan kaki, mengawal beban yang timbul dan menjaga anggota badan tetap lurus di sepanjang paksi, tanpa anjakan pada lilitan atau ke sisi. Pesakit juga disyorkan pemanjangan lenturan kaki dan lutut, putaran kaki yang melingkar.

Beberapa hari kemudian, mereka mula melakukan latihan yang lebih kompleks dari segi teknikal:

  • berbaring di perut anda, bergantian menaikkan tulang kering anda;
  • duduk di atas kerusi, sebarkan kaki anda 40-50 cm, dan kemudian tekan bersama-sama;
  • duduk di atas lantai, bengkokkan satu kaki, dan angkat yang lain sejauh 30-40 cm;
  • duduk di lantai, sebarkan kaki lurus ke sisi, dan kemudian mengurangkan;
  • dalam keadaan berdiri dengan penekanan di bahagian belakang kerusi, lakukan ayunan terlebih dahulu dengan kaki lurus, kemudian bengkok.

Oleh kerana semua fungsi sendi pinggul dipulihkan, kompleks rawatan merangkumi latihan pada simulator, termasuk simulasi berbasikal. Berenang, aerobik air, berjalan kaki di Nordik, yoga berguna.

Saranan dalam tempoh selepas operasi

Tisu tulang tumbuh semula dengan perlahan, jadi anda tidak boleh membebani sendi secara berlebihan, dengan cepat berusaha untuk kembali ke gaya hidup yang aktif. Ini hanya akan melambatkan pemulihan kerana mikrotrauma pada struktur sendi pinggul. Sendi pinggul yang dikendalikan secara beransur-ansur dipulihkan. Perubahan positif dapat dilihat setelah 2-3 minggu ke depan. Anda perlu bersabar, ikuti semua cadangan perubatan mengenai pengambilan ubat-ubatan dan melakukan latihan fisioterapi.

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang betul-betul berkesan untuk sakit sendi ada! Baca lebih lanjut >>>

Pemulihan rumah selepas artroplasti pinggul: tempoh pemulihan

Seorang pesakit yang baru-baru ini menerima endoprosthesis memerlukan penjagaan dan pertolongan khas. Penting untuk membantunya memulihkan fungsi motor di rumah secepat mungkin. Untuk melakukan ini, lakukan latihan terapeutik setiap hari dan patuhi beberapa peraturan untuk mengelakkan komplikasi..

Tempoh pemulihan selepas penggantian pinggul

Operasi ditetapkan untuk menggantikan sendi pinggul sekiranya berlaku patah tulang pinggul, coxarthrosis, osteonecrosis, rheumatoid arthritis. Sekiranya sebelumnya penyakit ini bermaksud kecacatan, sekarang, berkat rawatan yang berjaya, pesakit dapat memulihkan fungsi sendi yang berfungsi. Untuk mempercepat tempoh pemulihan di rumah selepas artroplasti pinggul, anda perlu mengikuti semua cadangan doktor dan kerap melakukan latihan khas untuk kaki. Setiap tempoh pemulihan memerlukan pematuhan dengan peraturan tertentu.

Tempoh awal

Pesakit akan berada di bawah pengawasan perubatan sejurus selepas pembedahan penggantian pinggul. Dalam tempoh ini, penting untuk memantau suhu badan secara sistematik, mengubah pakaian dalam waktu, dan memantau kerja sistem pernafasan dan kardiovaskular. Bengkak dari kaki lega dengan kompres ais. Sekiranya perlu, doktor anda mungkin menetapkan pemindahan darah dan ubat dengan pengencer darah (ini dapat membantu mencegah trombosis). Untuk mengelakkan berlakunya komplikasi, antibiotik diresepkan pada hari kedua selepas operasi..

Kesakitan berlaku selepas sendi buatan diletakkan. Walau bagaimanapun, ini adalah akibat normal dari operasi tersebut. Sebagai peraturan, sindrom kesakitan diatasi dengan pil sakit atau suntikan. Sebilangan pesakit mendapat kateter intravena di mana analgesik disuntik. Tempoh penggunaan ubat penahan sakit dan dos ubat disesuaikan oleh doktor.

Pada hari pertama selepas arthroplasty pinggul, pesakit berada dalam keadaan terlentang. Untuk mengelakkan terkehel, jangan bengkokkan kaki dengan prostesis lebih dari 90 darjah. Untuk mengelakkan kecederaan pada pesakit, roller khas diletakkan di antara bahagian bawah kaki. Di samping itu, segera setelah operasi, pesakit dalam posisi terlentang disarankan untuk mengangkat kaki yang dikendalikan sedikit ke sisi. Pada kali pertama pemulihan, dilarang sama sekali mengambil selimut yang terletak di bahagian bawah katil sendiri.

  • Mukaltin - batuk apa yang perlu diambil. Rawatan semua jenis batuk dengan tablet Mukaltin - arahan penggunaan
  • Tongkat tong ayam di dalam ketuhar: resipi
  • Potongan rambut wanita Itali, foto

Tempoh lewat

Selepas pemulihan awal, ada tempoh pemulihan yang lebih lama bagi pesakit, yang berlanjutan selama beberapa bulan. Selama ini, anda harus secara beransur-ansur meningkatkan jangka masa berjalan kaki sokongan. Dalam kes ini, anda perlu menjaga punggung lurus dan melihat ke hadapan. Maksimum harian adalah 30 minit berjalan kaki. Hanya kelajuan dan jarak pergerakan yang dapat ditingkatkan. Selama 2 bulan selepas artroplasti pinggul, anda tidak boleh menaiki tangga lebih tinggi daripada 1 penerbangan.

Pemulihan di rumah selepas penggantian pinggul memerlukan rehat yang baik. Lebih baik berbaring di punggung, tetapi jika posisi di sebelah anda lebih sesuai untuk anda, letakkan roller lembut atau bantal di antara lutut anda. Tidur di tilam ortopedik yang keras, ketinggian tempat tidur sekurang-kurangnya sampai ke lutut. Lebih baik berpakaian semasa pemulihan ketika duduk di kerusi dan dengan bantuan orang yang dikasihi. Dilarang memakai kaus kaki atau memakai kasut sendiri - ini menyebabkan lenturan sendi pinggul berlebihan.

Tempoh pemulihan berfungsi

Pemulihan selepas penggantian pinggul berakhir setelah tiga bulan, tetapi pemulihan fungsi kaki mesti berterusan. Sekiranya tempoh yang ditentukan telah berlalu, dan rasa sakit di kaki tidak hilang atau ada ketidakselesaan ketika berjalan, ada baiknya menggunakan tongkat. Walaupun seseorang sudah dapat kembali bekerja dan memandu kereta, ia dibenarkan untuk bersukan secara aktif hanya selepas 8-12 bulan.

Dalam beberapa kes, tempoh pemulihan di rumah mungkin ditingkatkan oleh doktor. Keputusan ini dipengaruhi oleh usia, sejarah pesakit, patologi sistemik, hipersensitiviti terhadap ubat. Untuk mempercepat pemulihan selepas arthroplasty pinggul di rumah, terapi senaman yang ditetapkan oleh doktor harus dilakukan. Di samping itu, urutan terapeutik dan kinesitherapy sangat baik. Sekiranya boleh, pesakit harus berehat sekurang-kurangnya sekali setahun di sanatorium atau pusat perubatan khusus.

  • Ikan bakar di dalam ketuhar - resipi dengan foto. Cara memasak keseluruhan atau kepingan yang lazat
  • Terung dengan tomato dan bawang putih di dalam ketuhar - resipi untuk meja dan untuk musim sejuk
  • Topeng tangan meremajakan rumah

Apa peraturan yang harus diikuti dalam tempoh selepas operasi

Tidak kira sama ada operasi arthroplasty pinggul adalah keseluruhan atau sebahagian, seseorang mesti mematuhi beberapa peraturan untuk pemulihan fungsi motor yang paling cepat:

  • anda boleh duduk dan bangun pada hari kedua selepas operasi (untuk ini anda perlu menggunakan pegangan tangan);
  • pada hari ke-5, dibenarkan untuk menaiki beberapa tangga, sementara langkah pertama mesti dilakukan dengan kaki yang sihat (ketika turun, sebaliknya);
  • aktiviti fizikal harus ditingkatkan dengan perlahan, pergerakan tiba-tiba dilarang;
  • anda tidak boleh duduk di rumah dengan kerusi rendah / kerusi berlengan, mengangkat barang dari lantai tanpa bantuan alat lain;
  • anda perlu memastikan berat badan anda tetap normal;
  • ia dibenarkan tidur di punggung atau sisi anda dengan bantal di antara lutut anda;
  • memandu dibenarkan selepas sekurang-kurangnya 2 bulan pemulihan rumah;
  • perlu mematuhi diet seimbang (jumlah makanan dengan zat besi harus ditingkatkan, minum banyak air);
  • hubungan seksual dapat disambung semula 2 bulan selepas artroplasti pinggul.

Pulih dari penggantian pinggul di rumah

Oleh kerana sebahagian besar pemulihan berlaku di rumah, perlu diketahui aspek mana yang penting untuk pemulihan awal fungsi motor kaki. Gimnastik perubatan menduduki tempat yang penting. Sekiranya semasa latihan anda merasa sakit atau ketidakselesaan yang teruk, lebih baik mengganggu latihan dan berjumpa doktor. Setiap hari selama 3 bulan pemulihan di rumah, anda perlu membalut anggota badan yang dikendalikan dengan pembalut elastik - ini akan membantu melegakan bengkak.

Bergerak di rumah pada mulanya hanya dibenarkan dengan tongkat, kemudian anda boleh beralih ke tongkat. Doktor mengesyorkan menggunakannya selama enam bulan. Dalam kes ini, tongkat harus diletakkan serentak dengan kaki yang dikendalikan. Anda tidak boleh membongkok ke hadapan semasa bergerak, dan jika sukar bagi anda sebaliknya, perlahankan dan ambil langkah kecil. Kerja rumah dibenarkan. Satu-satunya syarat adalah anda boleh bekerja sekiranya tiada beban pada anggota badan yang sakit. Dilarang sama sekali mengangkat beban semasa pemulihan di rumah.

Cara berjalan di atas tongkat

Beberapa hari selepas endoprosthetics, doktor membenarkan anda bangun dari tidur. Kali pertama ini berlaku dengan bantuan instruktur terapi senaman, yang menjelaskan kepada pesakit tentang peraturan untuk bergerak dan menggunakan kruk. Teknik berjalan seperti ini:

  • semasa menaiki tangga, pergerakan bermula dengan kaki yang sihat;
  • pergerakannya adalah seperti berikut: bersandar pada tongkat dan gerakkan anggota badan yang sihat ke satu langkah;
  • kemudian tolak lantai dengan kruk dan pindahkan berat badan anda ke kaki ini;
  • ketatkan anggota badan yang dikendalikan sambil menggerakkan tongkat ke langkah atas;
  • semasa bergerak menuruni tangga, semuanya berlaku sebaliknya - tempat duduk di tangga pertama;
  • bersandar pada mereka, gerakkan kaki yang sakit ke bawah, meninggalkan penekanan pada yang sihat;
  • letakkan kaki baik anda pada langkah yang sama dan bersandarlah.

Satu set latihan yang berkesan selepas artroplasti pinggul

Tanpa latihan fisioterapi, pemulihan di rumah selepas artroplasti pinggul adalah mustahil. Tidak ada latihan universal untuk memulihkan fungsi anggota badan: setiap tempoh pemulihan melibatkan pelaksanaan pergerakan yang berlainan kerumitan. Program latihan dipilih oleh doktor. Pada hari pertama pemulihan, pesakit dibenarkan melakukan latihan berikut di rumah:

  • secara bergantian menarik jari kaki ke arah diri sendiri dengan kaki dilanjutkan;
  • pergerakan pekeliling kaki;
  • mengepalkan jari kaki.

Kemudian, latihan menjadi lebih rumit dan kelihatan seperti ini:

  • dalam keadaan berdiri, kaki prostetik ditarik ke hadapan sejauh 25-30 cm dan kembali ke kedudukan asalnya (10-15 pengulangan);
  • kaki naik dengan lutut dibengkokkan hingga ketinggian 30 cm (10 kali);
  • kaki ditarik secara maksimum ke sisi dan kembali ke belakang, pesakit dipegang oleh kerusi atau pegangan tangan, berdiri dengan punggung yang rata (6-7 kali);
  • mengangkat kaki ke atas tanpa membengkokkan lutut (sehingga 10 pengulangan).

Penerangan pemulihan selepas artroplasti pinggul

Dalam artikel ini, anda akan mengetahui apa yang berlaku selepas arthroplasty pinggul: pemulihan, berapa lama, periodisasi, penerangan terperinci mengenai semua peringkat. Berapa lama kesakitan berterusan dalam tempoh selepas operasi. Ramalan.

Pengarang artikel: Stoyanova Victoria, doktor kategori ke-2, ketua makmal di pusat rawatan dan diagnostik (2015-2016).

Pemulihan fungsional adalah masa yang diperuntukkan bagi pesakit untuk pulih secara fizikal dari penggantian pinggul. Ini terdiri dari sekumpulan langkah-langkah yang bertujuan meningkatkan:

  • fungsi anggota badan, sendi;
  • keadaan fizikal umum pesakit;
  • keupayaan kerja pesakit yang dikendalikan.

Pemulihan terdiri daripada beberapa tempoh, peringkat utamanya berlangsung selama 3 bulan. Dalam setiap tempoh, pesakit melakukan satu set latihan yang ditentukan dengan ketat:

  • program bermula di hospital, sejurus selepas operasi;
  • selepas keluar (selepas 2-3 minggu) ia dilanjutkan di rumah;
  • disyorkan untuk menyelesaikan proses di dispensari atau di hospital (setelah 3 bulan setelah prostetik).

Berapa lama masa pemulihan? Sekiranya semua cadangan dan peraturan dipatuhi, pemulihan sendi memerlukan sedikit atau sedikit lebih dari 1 tahun..

Kompleks ini disusun dengan mempertimbangkan ciri-ciri pesakit (status kesihatan, data fizikal, usia), prinsip umum pemulihan pasca operasi adalah:

  1. Permulaan awal.
  2. Pendekatan bersepadu (latihan, fisioterapi perkakasan, urut).
  3. Ikuti urutan langkah.
  4. Kesinambungan pelaksanaan.
  5. Memantau kecekapan, kecukupan beban.

Langkah pemulihan memastikan hasil rawatan pembedahan yang baik; tanpa mereka, penggantian sendi pinggul boleh menjadi rumit:

  • patah tulang di kawasan prostesis;
  • dislokasi atau subluksasi pinggul (anjakan kepala prostesis relatif kepada tulang pelvis);
  • gangguan peredaran darah dan masalah lain.

Program pasca operasi disusun oleh doktor: ahli fisioterapi atau ahli terapi pemulihan.

Pemulihan dari penggantian pinggul bermula di klinik dan berterusan di rumah.

Fasa (peringkat) pemulihan

1 hari selepas prostetik

Sehingga 4 hari selepas implantasi endoprosthesis

4 hingga 8 minggu

Fasa keempat (4)

9-14 minggu

Dari 15 minggu hingga 6-12 bulan

Fasa sifar (1 hari selepas prostetik)

Fasa sifar (0) fasa pemulihan bermula pada hari pertama selepas pembedahan penggantian pinggul, tujuannya:

  • pembaharuan bekalan darah ke anggota badan prostetik;
  • pencegahan trombosis dan trombosis urat dalam;
  • pencegahan kesesakan (radang paru-paru).

Latihan dilakukan setiap jam, berbaring (anda tidak boleh bangun pada hari pertama), 10 kali:

  1. Gerakkan jari kaki ke arah dan jauh dari batang badan anda..
  2. Putar hujung kaki sehingga "berjalan" mengelilingi paksi khayalan ke kiri dan kemudian ke kanan.
  3. Kencangkan otot bahagian depan paha (tidak lebih dari 5 saat) tanpa membengkokkan kaki di sendi lutut dan pinggul.
  4. Tanpa membengkokkan sendi, kencangkan otot punggung (tidak lebih dari 5 saat).

Fasa pertama (sehingga 4 hari selepas implantasi endoprosthesis)

Pemulihan sepenuhnya selepas arthroplasty pinggul bermula 2 hingga 4 hari selepas pembedahan. Ini adalah fasa pemulihan pertama (1) di mana pesakit belajar:

  • bangkit dan duduk;
  • berjalan dengan berjalan kaki atau tongkat.

Beberapa yang lebih kompleks ditambahkan pada pergerakan yang disarankan untuk dilakukan sebaik sahaja pemasangan prostesis:

  • Tanpa mengangkat kaki dari permukaan tilam dan tanpa membengkokkan kaki di sendi prostetik lebih dari 90 darjah, tarik tumit ke pelvis.
  • Tanpa melihat dari permukaan, gerakkan anggota badan prostetik ke sisi (15–20 cm).
  • Angkat kaki yang sama 10-15 cm di atas tempat tidur, tahan kedudukan ini selama 3-5 saat.
  • Berbaring telentang dengan gulungan selimut di antara paha anda. Kencangkan otot yang terletak di paha dalaman selama 5 saat.

Setelah pesakit dibenarkan bangun dan bergerak, kompleks ini akan ditambah.

Berdiri dengan kaki yang baik, jaga keseimbangan, pegang tangan anda dengan sokongan yang stabil (tempat tidur, walker). Lakukan latihan dengan kaki prostetik:

  1. Jangan bengkokkan sendi lutut sepenuhnya untuk menaikkan kaki 10-15 cm dari permukaan lantai dan bawa kembali.
  2. Angkat kaki lurus sedikit ke sisi (tidak lebih dari 30 darjah).
  3. Jangan bengkokkan sendi lutut sepenuhnya untuk mengangkat kaki dari lantai sejauh 10-15 cm dan bawa ke hadapan.
  • santai, tanpa tersentak;
  • setiap jam (bukan keseluruhan kompleks dibenarkan, tetapi hanya sebahagian, 10 pengulangan untuk setiap pergerakan);
  • digabungkan dengan nafas dalam dan kuat untuk ketegangan, pernafasan untuk relaksasi otot.

Situasi dan peraturan berbahaya

Sehingga 6 minggu termasuk untuk pesakit adalah berbahaya:

  • berbaring di sebelah anda di sisi anggota badan yang dikendalikan tanpa selimut (atau objek serupa) yang digulung menjadi roller di antara kaki anda;
  • pusing tajam, putar, penculikan dan bawa kaki;
  • tutup rapat, kaki bersilang;
  • bengkokkan pinggul prostetik lebih daripada 90 darjah (peraturan "sudut kanan");
  • condong ke hadapan dengan kuat pada kaki yang diluruskan (terdapat kemungkinan besar kemerosotan otot gluteus atau kehelan kepala pinggul).

Bagaimana untuk tidak memprovokasi pemisahan otot atau kehelan sendi:

  1. Semasa duduk atau berbaring, gerakkan kaki yang terkena sedikit ke sisi, sehingga kemungkinan terkehel berkurang. Untuk mengawal kedudukan yang betul, letakkan ibu jari anda di permukaan luar paha (hujung ke bawah), lukiskan garis lurus di antara ia dan lutut, lutut harus dilanjutkan melebihi garis ini.
  2. Ambil peraturan "sudut kanan" terutamanya dengan serius.

Fasa kedua (dari 5 hingga 21 hari)

Dari hari ke 5 hingga hari ke 21, pesakit:

  • terus melakukan semua latihan yang disyorkan di atas;
  • belajar bergerak naik turun tangga menggunakan tongkat.
Berjalan tangga dengan tongkat

Pada masa yang sama, pesakit diresepkan kursus prosedur fisioterapeutik (UFO, terapi laser, magnetoterapi, elektromisostimulasi).

Ilmu berjalan di atas tongkat

Pada permulaan fasa 2 pemulihan selepas arthroplasty pinggul, pesakit yang dikendalikan memerlukan sokongan dalam bentuk kruk. Mereka diatur berdasarkan ketinggian, indikator kontrol adalah jarak antara ketiak dan alas atas alat (sekitar 4 cm, sehingga tongkat tidak akan menekan pada saraf dan kapal yang berada di ketiak). Pegangan sokongan ditetapkan pada ketinggian pergelangan tangan:

  • Duduk di atas katil atau kerusi dengan kedua tongkat di sisi anda.
  • Pegang pemegang sokongan dan berdiri, fokus pada kaki yang baik.
  • Letakkan bahagian atas cengkerik di bawah lengan anda (yang pertama dan kemudian yang lain) sehingga ketiak terletak di atasnya.
  • Berdiri dengan kaki yang baik, susun semula kaki tongkat 30 cm ke hadapan (anda harus mendapat 3 titik sokongan - kaki dan 2 kaki tongkat).
  • Masukkan kaki yang anda kendalikan ke tengah segitiga yang dibentuk oleh kaki penopang dan kaki baik anda.
  • Melangkah ke hadapan (panjang kaki di hadapan anggota prostetik) kaki yang sihat.
  • Ulangi keseluruhan kitaran dari awal (bermula dengan menggerakkan tongkat ke depan 30 cm).

Program pemulihan merangkumi penurunan dan pendakian tangga.

FasaBerapa lamakah masa yang diambil

Bersandar pada kaki yang baik, turunkan kaki kruk selangkah di bawah kaki yang anda berdiri

Pindahkan berat badan ke kaki yang sihat, angkat kaki tongkat selangkah lebih tinggi daripada kaki yang anda berdiri

Ikuti mereka untuk menurunkan sakit kaki.

Gerakkan kaki anda yang sihat ke langkah atas, luruskan

Gerakkan kaki anda yang sihat hingga ke bawah.

Angkat anggota badan yang dikendalikan berikut

Berapa lama anda boleh berjalan di tongkat selepas pembedahan penggantian pinggul? Masa yang tepat bergantung pada seberapa berjaya proses pemulihan (biasanya mereka ditinggalkan dari 4 hingga 8 minggu pemulihan).

Sekiranya perlu, pesakit boleh menggunakan tongkat, yang mesti dipegang di sisi pinggul prostetik (jika perlu, ini akan membantu melegakan sendi).

Sakit selepas pemasangan prostesis

Biasanya, sakit selepas endoprosthetics berlangsung selama 2-3 minggu. Pada mulanya, ia lega dengan memberi ubat sakit kepada orang tersebut..

Lama kelamaan, rasa tidak selesa itu reda (keadaan pesakit bertambah baik pada hari ke-5), tetapi dalam tempoh pemulihan, penyakit itu mungkin timbul lagi. Ini disebabkan oleh tekanan yang berlebihan pada sendi. Oleh itu, sangat penting bagi pesakit untuk selalu menghubungi doktor pemulihan..

Sekiranya rasa tidak selesa selepas pemasangan prostesis tidak berkurang, tetapi, sebaliknya, semakin meningkat, anda mesti menghubungi pakar bedah ortopedik anda. Ini mungkin merupakan tanda pertama timbulnya komplikasi (suppuration, gangguan vaskular, trombosis, dislokasi permukaan artikular).

Fasa ketiga (dari 4 hingga 8 minggu)

Pemulihan selepas arthroplasty pinggul di rumah dari 4 hingga 8 minggu terdiri daripada satu set latihan yang cukup aktif (sebagai tambahan kepada perkara di atas):

  1. Lakukan langkah di blok stabil atau platform langkah rendah (tinggi hingga 10 cm), mulakan langkah di blok dan dari blok dari kaki yang baik.
  2. Ikatkan tali getah sukan di sekitar pergelangan kaki kaki prostetik anda, dan letakkan hujung yang lain di atas meja atau kaki sofa. Pusing, tarik kaki anda dengan pita beberapa kali ke sisi, ke depan, ke belakang, mengatasi rintangannya. Pastikan kaki anda lurus.
  3. Lakukan separuh jongkok, bersandar di tepi meja untuk kestabilan (ingat bahawa sendi pinggul tidak dibenarkan membengkok lebih dari 90 darjah).

Basikal senaman ditambahkan ke kompleks yang kerap dilakukan (mereka mula bersenam selama 10 minit sehari, meningkatkan masa menjadi 30 minit 3-4 kali seminggu).

Fasa keempat (dari 9 hingga 14 minggu)

Gimnastik, yang disyorkan dilakukan di rumah, dari 9 hingga 14 minggu (lakukan 10 pengulangan, 30 minit setiap satu, 3-4 kali sehari):

  • Berbaring di lantai, simulasi mengayuh basikal.
  • Sambil mengekalkan kedudukan yang dipilih, angkat satu kaki lurus ke atas (selama 5 saat, pada sudut hingga 45 darjah), dan kemudian yang lain.
  • Letakkan sekumpulan selimut di antara kaki anda, putar ke sisi sihat anda, angkat (pada sudut hingga 45 darjah) dan pegang kaki prostetik anda diluruskan sebanyak yang anda boleh.
  • Lakukan separuh jongkok, bersandar di tepi meja, di dinding, atau di belakang kerusi.
  • Latih keseimbangan anda - berdiri dengan satu kaki, lemparkan ke dinding dan tangkap bola yang dipantul.
  • Pasangkan tali elastik pada kaki anda yang sihat (dengan membuat gelung dan melemparkannya ke pergelangan kaki), pasangkan hujung yang lain ke kaki sofa atau kabinet. Pastikan punggung lurus, bengkokkan lutut sedikit (untuk kestabilan). Berdiri di kaki prostetik anda menghadap sofa atau meja tempat anda melekatkan pita, ayunkan kaki anda dengan baik (latihan keseimbangan).
Kaki berayun dengan jalur elastik

Dalam tempoh ini, mereka mula berjalan - berjalan dengan santai (selama 2-4 jam sehari), tidak lupa untuk naik dan turun tangga secara berkala. Tempoh berjalan secara beransur-ansur meningkat, menurut cadangan doktor yang menghadiri.

Apa yang tidak boleh dilakukan:

  • biarkan genangan bekalan darah pada sendi (duduk, berbaring lebih dari satu jam dalam satu kedudukan);
  • mengatasi kesakitan dengan melakukan gimnastik;
  • melintasi kaki anda;
  • condong ke arah kaki dengan kaki lurus (contohnya, mengikat tali kasut).

Perhatikan peraturan sudut "betul" (jangan bengkokkan pinggul prostetik lebih dari 90 darjah).

Latihan yang disyorkan untuk dilakukan pada simulator

Bermula dari 8-9 minggu (istilah yang tepat bergantung pada kesejahteraan pesakit semasa pemulihan selepas pembedahan), kelas pada pelbagai simulator mesti ditambahkan ke gimnastik rumah.

  1. Meningkatkan kekuatan otot dan ligamen di sekitar sendi.
  2. Menormalkan kerja endoprosthesis.
  3. Memulihkan sepenuhnya aktiviti motor di pinggul.
Bagaimana untuk menuruni tanggaCara menaiki tangga

Basikal senaman dengan pedal rendah

Pemulihan selepas mengganti sendi pinggul di rumah adalah tiruan dengan menunggang basikal (untuk memulakan, gulung pedal simulator bolak-balik selama tidak lebih dari 10 minit sehari)

Selepas beberapa ketika, bawa waktu di simulator hingga 30 minit 3-4 kali seminggu

Tetapkan alat kawalan jauh ke kelajuan rendah (hingga 2 kilometer per jam)

Memegang rel sisi, berjalan ke hadapan (menghadap panel kawalan) dan kemudian ke belakang (dengan punggung anda ke panel kawalan)

Semasa berjalan dengan punggung ke konsol, lakukan "gulungan" lembut dari awal kaki ke tumit dan cuba luruskan anggota badan ketika kaki benar-benar berada di atas treadmill

Jenis simulatorBagaimana caranya
Berjalan di treadmill, berlatih dengan tenaga pengajar

Sebagai tambahan kepada basikal pegun dan treadmill, ahli terapi boleh mencadangkan simulator lain, misalnya, untuk pemanjangan pinggul dengan mengatasi daya tahan..

Fisioterapi

Prosedur fisioterapi berguna untuk memulihkan prestasi sendi:

  • balneotherapy (radon, mandian hidrogen sulfida);
  • terapi lumpur;
  • massoterapi;
  • refleksologi (akupunktur).
Balneotherapy - mandi mandian ubat. Sebagai contoh, semasa mandi radon, air radioaktif atau udara digunakan, yang diperkaya dengan radon-222

Tempoh jangka panjang (dari 15 minggu hingga 6-12 bulan)

Tempoh jangka panjang adalah jangka masa dari 3 hingga 6-12 bulan setelah penggantian sendi dengan prostesis, di mana pesakit terus terlibat dalam latihan terapeutik, menguasai simulator baru, mengekalkan fungsi sendi prostetik.

Pada peringkat ini, tugas utama pesakit adalah:

  • kembalikan otot ke kekuatan, kelantangan, nada (ketegangan) yang biasa;
  • mengembalikan fungsi, prestasi bersama.

Selain bersenam, pesakit dibenarkan untuk:

  1. Untuk berenang.
  2. Berjalan, bermain ski.
  3. Menunggang basikal.

Berjalan tanpa menggunakan tongkat bermula selepas 4-6 bulan (tongkat boleh digunakan dari semasa ke semasa untuk melegakan sendi jika rasa sakit muncul di dalamnya).

Setelah memasang prostesis, tidak termasuk:

  • hubungan, sukan aktif (pukulan, jatuh, kecederaan, melompat dikontraindikasikan);
  • sebarang tekanan berlebihan pada sendi (membawa beban berat).

Pemulihan diawasi oleh seorang pemulihan, anda perlu menghubunginya sekiranya anda mengalami sensasi dan ketidakselesaan di pinggul yang mengganggu. Keberkesanan proses pemulihan dinilai oleh pakar ortopedik.

Ramalan

Tahap selepas arthroplasty pinggul sangat penting. Tanpa prosedur yang ditetapkan dalam tempoh ini, mustahil untuk mengembalikan kualiti hidup dan kemampuan kerja seseorang..

Kejayaan bergantung pada pelbagai faktor:

  • usia pesakit;
  • kecergasan fizikal;
  • sekiranya pesakit mempunyai penyakit yang boleh menyulitkan atau melambatkan proses pemulihan;
  • disiplin diri dan keinginan untuk sembuh.

Dalam kebanyakan kes (90-95%), pemulihan pasca operasi berjaya - fungsi sendi dapat dipulihkan dalam masa 6 hingga 12 bulan. Selepas itu, seseorang dapat menjalani kehidupan penuh (dengan beberapa batasan), bermain sukan, bekerja.

Jangka hayat prostesis adalah 12-15 tahun, tetapi jika dipatuhi semua peraturan operasi, ia tahan lebih lama - hingga 20-25 tahun.

Penggantian pinggul: pemulihan selepas pembedahan

Masalah dengan sendi pinggul pada manusia sering berlaku. Terdapat banyak sebab untuk ini. Ini termasuk kecederaan, pelbagai penyakit, perubahan yang berkaitan dengan usia, dll..

Memutuskan untuk menjalani operasi penggantian sendi pinggul buatan adalah langkah serius. Selalunya, orang yang selalu mengalami kesakitan yang tidak tertahankan dan tidak dapat bergerak secara bebas dan untuk masa yang lama dalam kedudukan tegak menyetujuinya.

Pembedahan penggantian sendi sangat serius dan mesti dirawat dengan sewajarnya. Salah satu peringkat yang paling penting adalah pemulihan selepas pembedahan. Pesakit bersedia untuk itu untuk jangka masa yang panjang.

Pemulihan selepas artroplasti pinggul

Pembedahan penggantian pinggul memerlukan purata 2 - 2.5 jam. Pemulihan bermula dari jam pertama selepas orang itu keluar dari anestesia.

Tempoh pemulihan secara langsung bergantung pada seberapa bertanggungjawab pesakit mendekatinya. Juga penting ialah usia dan keadaan fisiologi umum seseorang..

Latihan ini dilakukan bukan sahaja oleh pakar bedah ortopedik, tetapi juga oleh banyak doktor lain. Persediaan psikologi adalah faktor penting. Ia akan mengambil masa yang lama untuk pulih sepenuhnya. Sepanjang masa, anda harus melawan dan menahan kesakitan yang teruk..

Tempoh pemulihan selepas penggantian pinggul

Tempoh pemulihan boleh memakan masa yang lama. Terdapat beberapa peringkat yang mesti dilalui pesakit setelah menjalani pembedahan. Lulus setiap peringkat diperlukan. Mereka memerlukan banyak kesabaran dan ketabahan..

Awal

Tahap pemulihan awal memerlukan masa sekitar sebulan. Untuk kemudahan, ia boleh dibahagikan kepada dua bahagian lagi.

  • Peringkat pertama.

Peringkat pertama mengambil masa kira-kira 5-6 hari selepas operasi. Pemulihan bermula dari jam pertama dan semestinya berterusan. Pada hari pertama, seseorang dilarang bangun dari tidur.

Namun, ini tidak bermakna anda tidak boleh bergerak. Pada hari pertama, anda perlu mengembangkan aktiviti otot. Latihan untuk menguatkan adalah fleksi kaki, putaran pergelangan kaki, dan ketegangan otot di kawasan pinggul..

Semua latihan ini membantu mengembangkan kaki yang dikendalikan dan membantu menjaga otot dalam keadaan baik. Melakukan senaman ini, walaupun paling sederhana, boleh menyebabkan kesakitan yang teruk. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa perlu berhenti.

Hanya dengan mengatasi rasa sakit dan kelemahan seperti itu, kita dapat mengharapkan hasil yang positif..

Bermula dari hari kedua, seseorang dibenarkan keluar dari tempat tidur dan juga duduk. Pelaku mesti berhati-hati dan wajib di hadapan pegawai perubatan. Pada peringkat ini, kruk atau pejalan kaki bertindak sebagai pembantu berjalan..

Anda perlu membiasakan diri dengan segera dan lama. Anda juga tidak boleh menolak kaki anda, melemparkan satu kaki ke atas kaki yang lain dan duduk dengan pose yang mendedahkan sendi yang dikendalikan kepada tekanan yang teruk..

  • Fasa kedua.

Peringkat kedua bermula 5-6 hari selepas operasi dan berlangsung dari empat hingga lima minggu. Di sini, pesakit tidak lagi memerlukan rawatan berterusan dan berhati-hati seperti sebelumnya.

Sekiranya tahap pertama dilalui tanpa komplikasi serius, maka dengan tahap yang betul tahap kedua juga tidak akan ada masalah.

Secara umum, dengan setiap tahap baru, tanggungjawab untuk kepantasan dan kualiti perjalanan tempoh pemulihan semakin meningkat pada pesakit..

Pada awal tahap kedua, seseorang sudah pasti bergerak dengan yakin di permukaan yang rata dengan bantuan kruk. Penting untuk mengatakan bahawa kaki yang dikendalikan tidak boleh digantung. Bermula dari hari kedua, perlu berdiri dan mengurangkan berat badan. Pada peringkat awal, ini boleh menyebabkan rasa sakit dan pening yang teruk..

Peraturan untuk menaiki tangga agak mudah:

  • Semasa naik, mula-mula letakkan kaki yang sihat di langkah atas, kemudian kaki yang dikendalikan ditarik ke atasnya. Langkah terakhir adalah pemindahan kruk.
  • Semasa turun, semuanya dilakukan sebaliknya. Pertama, kruk diletakkan di tangga bawah, selepas kaki yang dikendalikan, dan hanya pada akhirnya kaki yang sihat.

Belajar untuk menaiki tangga agak sukar dan tidak biasa. Nampaknya latihan asas berubah menjadi ujian yang nyata. Anda mesti bersedia untuk ini. Perkara yang paling penting dalam pemulihan adalah belajar bagaimana menjaga keseimbangan dan mengembangkan aktiviti otot.

Pada masa ini, jika pesakit tidak mengalami komplikasi, jika dia keluar dari rumah selama 10-14 hari. Oleh itu, semua tanggungjawab untuk peringkat seterusnya terletak di bahu pesakit sendiri dan orang di sekelilingnya..

Lewat

Tahap pemulihan akhir bermula kira-kira sebulan selepas pembedahan. Sukar untuk memberikan ramalan yang tepat untuk jangka masa. 90% daripadanya bergantung pada kegigihan pesakit yang dikendalikan. Walaupun begitu, harus difahami bahawa untuk kembali ke kehidupan yang penuh, akan memakan masa sekurang-kurangnya beberapa bulan lagi..

Untuk kemudahan, lebih baik membahagikan tahap akhir menjadi dua peringkat juga. Ini adalah tahap pemulihan ketiga dan keempat..

  • Tahap tiga.

Bermula kira-kira 5-6 minggu selepas pembedahan. Pada peringkat ini, anda harus mengucapkan selamat tinggal kepada tongkat dan beralih ke tongkat. Juga, pada awal tahap ketiga, seseorang sudah pasti berdiri dan bergerak dengan yakin. Masalah keseimbangan tidak boleh berlaku dengan senaman dan berjalan kaki yang normal.

Perkara penting pada peringkat ini adalah peralihan ke latihan yang lebih serius yang dapat menguatkan sendi baru. Latihan terbaik pada peringkat ini adalah dengan meregangkan jalur elastik dengan kaki yang dikendalikan. Bahagian itu diperlukan ke depan dan ke belakang.

Laluan kitaran dan basikal juga akan menjadi mesin senaman yang sangat baik. Mengusahakannya juga perlu untuk mengembangkan kaki ke semua arah. Anda mesti belajar bagaimana mengayuh ke belakang, dan kemudian ke depan.

Di samping itu, seseorang tidak boleh melupakan latihan pemulihan utama - berjalan kaki. Berjalan mesti dilakukan beberapa kali sehari dan meningkatkan jangka masa hingga 30-40 minit.

  • Tahap empat.

Sekiranya seseorang itu bertanggungjawab dan sabar melalui tiga tahap pertama, maka pada tahap keempat dia merasa hampir sihat. Tetapi ini hanyalah khayalan.

Ia muncul kerana selepas 9 hingga 10 minggu (ketika tahap pemulihan terakhir dimulakan), pesakit tidak lagi merasakan kesakitan yang teruk seperti sebelumnya. Kini pesakit dapat bergerak dengan mudah dan melakukan pelbagai latihan fizikal.

Perkara yang paling penting pada peringkat terakhir adalah melepaskan tongkat dan belajar berjalan bebas tanpa sokongan. Pada mulanya, ini boleh menyebabkan kesakitan, tetapi mereka tidak lagi sekuat sebelumnya..

Pada peringkat keempat, penting untuk tidak melupakan aktiviti fizikal yang kerap. Di treadmill, anda sudah boleh berjalan dengan pantas atau joging ringan di kedua arah. Juga penting untuk belajar bagaimana menjaga keseimbangan dalam pelbagai situasi kritikal. Untuk ini, belajar menaiki tangga sangat sesuai..

Pulih dari penggantian pinggul di rumah

Pemulihan rumah adalah bahagian yang paling sukar. Sekali di rumah, anda ingin berehat lebih banyak, dan juga ada tugas dan masalah rumah tangga. Adalah sangat baik dalam kes seperti ini jika ada keluarga atau rakan baik dalam kehidupan seseorang yang menolong dan memotivasinya untuk belajar..

Tugas utama: tidak berehat di rumah dan terus bekerja. Hanya kerja harian yang akan membantu mencapai hasilnya. Berhenti walaupun pada tahap pemulihan yang terakhir dapat meneruskan kesakitan yang teruk.

Juga sangat penting untuk mengikuti cadangan doktor, dan melakukan perkara-perkara mudah dengan betul. Mari lihat kesalahan yang paling biasa, dan juga belajar bagaimana melakukan perkara asas dengan betul..

Cara duduk dengan betul?

Duduk yang betul - mencegah terkehel, sakit dan masalah lain yang boleh menyebabkan sendi baru yang belum terukir sepenuhnya.

Pada peringkat awal, duduk dengan perlahan dan berhati-hati. Jauhkan kaki anda selebar bahu dan cuba untuk tidak meregangkan otot-otot kawasan pelvis.

Semasa duduk, penting untuk mematuhi peraturan "sudut kanan" (lutut tidak boleh lebih tinggi daripada pelvis). Oleh itu, sangat digalakkan untuk tidak duduk di kerusi rendah, sofa, bangku dan bangku.

Sebaiknya gunakan kerusi pejabat untuk tempat duduk, ketinggiannya boleh disesuaikan. Juga sangat penting untuk berusaha meminimumkan squat dan latihan lain yang boleh menyebabkan terkehel..

Cara berjalan di atas tongkat?

Sebelum operasi, disarankan untuk belajar berjalan di tongkat. Ukuran mereka mesti dipilih untuk orang tertentu berdasarkan ketinggian dan fizikalnya. Semasa berjalan, adalah penting bahawa kruk hampir bersudut tepat ke permukaan. Jarak maksimum pada titik terendah dari kaki adalah 15 cm.

Pada mulanya, sangat sukar untuk menjaga keseimbangan dan memijak kaki yang dikendalikan. Oleh itu, perlu difahami bahawa terdapat tiga titik sokongan utama - dua kruk dan kaki yang sihat. Perlu melatih kaki yang dikendalikan secara berterusan, tetapi anda tidak boleh mengandalkannya pada mulanya.

Langkahnya mesti kecil, dan kestabilan tongkat harus selalu dipantau. Setelah berjalan kaki selama beberapa hari, seseorang akan terbiasa dengan cara pergerakan ini. Setiap hari, secara beransur-ansur melegakan beban dari tongkat dan memindahkannya ke kaki yang dikendalikan..

Terapi fizikal dalam pemulihan adalah faktor penentu. Hanya dengan pertolongannya, anda dapat mengembangkan sendi baru sepenuhnya dan kembali sihat..

Latihan selepas pembedahan cukup mudah pada pandangan pertama. Walaupun begitu, bagi orang yang dikendalikan, mereka boleh menjadi cabaran sebenar. Dengan setiap peringkat baru, latihan menjadi lebih sukar..

Semasa anda meninggalkan hospital, doktor sering memberi anda brosur atau buku kecil yang menerangkan latihan asas. Juga, banyak latihan serupa dan pelajaran video boleh didapati di Internet..

Saranan dalam tempoh selepas operasi

Tempoh selepas operasi sangat panjang dan sukar.

Oleh itu, mari kita lihat cadangan utama yang diberikan oleh doktor:

  • Anda perlu bersabar dan tabah. Pemulihan mengatasi cabaran baru setiap hari..
  • Pastikan anda mengikuti cadangan doktor. Ramai yang ingin pulih lebih cepat dan cuba beralih ke tahap baru sebelum waktunya. Tidak perlu melakukan ini tanpa berunding dengan doktor, kerana sendi memerlukan masa yang lama untuk berakar, dan beban yang kuat dapat merosakkannya.
  • Anda perlu bersenam setiap hari. Selain bersenam, bermula dari tahap pemulihan kedua, perlu berjalan-jalan setiap hari. Masa mereka harus ditingkatkan secara beransur-ansur..
  • Perlu mengambil langkah berjaga-jaga. Walaupun tidak ada rasa sakit, anda tidak boleh meletakkan beban yang berat pada sendi baru..

Menangani kemungkinan komplikasi

Komplikasi yang paling sukar adalah penolakan sendi baru oleh badan. Ini jarang berlaku dan paling kerap menjadi perhatian pada hari-hari pertama selepas pembedahan..

Cara terbaik untuk mengatasi komplikasi adalah dengan mengikuti cadangan doktor, dan juga terus berjuang untuk kehidupan yang sihat. Agar seseorang pulih sepenuhnya selepas pembedahan harus menjadi tujuan utama yang harus dia pergi, tidak kira apa pun.

Perlu dinyatakan bahawa komplikasi paling kerap berlaku kerana pesakit itu sendiri. Rasa lebih baik, mereka mahukan semuanya sekaligus. Tetapi sendi belum sempat berakar sepenuhnya, yang bermaksud bahawa beban serius boleh menyebabkan kecederaan serius, yang bahkan dapat menyebabkan operasi berulang..

Pemulihan selepas penggantian pinggul: masa pemulihan, bagaimana tempoh penggantian pinggul selepas operasi

Inti dari setiap endoprosthetics adalah memasang analog buatan berteknologi tinggi. Penggantian sendi pinggul dan syarat pemulihan selepas pembedahan dengan pemulihan dalam tempoh selepas operasi ini adalah seperti yang diperlukan oleh petunjuk perubatan. Terdapat pemahaman umum mengenai prinsip pemulihan dengan pemecahan selang waktu ini menjadi beberapa tahap. Tetapi selalu mengambil kira ciri penyembuhan dan penyesuaian individu pada setiap pesakit.

Di mana lebih baik pulih - di rumah atau di klinik

Pilihan ini ditentukan, antara lain, berdasarkan tahap pemulihan semasa. Sejurus selepas operasi, pesakit tidak akan keluar dari hospital. Rehabilitasi primer akan dilakukan di hospital atau klinik, di dalam institusi perubatan.

Pada tahap ini, masalah penting pertama kali menjadi penilaian terhadap keadaan umum seseorang dan memantau akibat tindakan operasi. Untuk langkah selanjutnya, langkah-langkah tersebut harus dilakukan berdasarkan perundingan dengan sokongan perubatan. Dianjurkan untuk mencari kemungkinan mengikuti kursus pemulihan profesional untuk menggunakan sepenuhnya potensi yang ditawarkan oleh bantuan pakar.

Prinsip ini berlaku untuk semua kawasan prostetik. Walau bagaimanapun, harus diperhatikan bahawa TBS dicirikan sebagai yang terbesar di dalam tubuh manusia dan memerlukan perhatian lebih. Fungsinya sangat penting untuk pelaksanaan pergerakan penuh tanpa alat sokongan (yang sering digunakan oleh orang-orang pada tahap pemusnahan tisu sendi yang melampau). Bagaimana pembedahan penggantian pinggul akan berjalan dan berapa lama pemulihan untuk pesakit tertentu bergantung pada ciri-cirinya.

Biasanya, penderitaan untuk bersenam di rumah adalah rasa sakit dan kasihan dengan keinginan untuk memunggah kawasan yang sudah cedera sebanyak mungkin. Ini adalah jalan keluar yang salah. Pemulihan yang betul bermaksud penyesuaian terhadap kebaharuan melalui kesakitan yang tidak dapat dielakkan tetapi tidak dapat dielakkan. Dan hanya doktor yang berkelayakan yang dapat membezakan sama ada manifestasi menyakitkan disebabkan oleh komplikasi pasca operasi atau apa yang berlaku adalah kejadian yang mencukupi. Kakitangan pusat asuhan untuk warga tua dan orang kurang upaya membantu mengatasi masalah psikologi ini, untuk melangkah diri dan mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Di samping itu, kawalan maksimum terhadap pelaksanaan latihan yang betul akan dilakukan di sini..

Kakitangan perubatan yang terlatih dan berpengalaman semasa melakukan latihan fizikal dapat meramalkan timbulnya kesakitan di kawasan tertentu bagi orang yang dipulihkan, oleh itu dia bersedia secara mental untuk itu. Di samping itu, ramalan dapat diberikan untuk akibat standard yang muncul pada keesokan harinya. Terdapat banyak sebab untuk panik dalam keadaan seperti itu.

Semua ini bertunjangkan untuk pemulihan asrama warga yang telah menjalani pembedahan. Terutama jika pesakit berumur dan memerlukan pertolongan harian dalam melaksanakan program yang ditetapkan (dan lebih-lebih lagi jika dia mengalami gangguan degeneratif - demensia). Dalam kes ini, syarat pemulihan dan pemulihan selepas penggantian pinggul cenderung menjadi lebih rumit dan memerlukan perhatian lebih. Rangkaian asrama "Penjagaan" membolehkan anda memilih dan memberi warganegara dengan rawatan dan sokongan perubatan yang diperlukan.

Urutan, jangka masa dan ciri utama peringkat

  • awal;
  • lewat.

Permulaan tempoh pemulihan banyak bergantung pada spesifik fiksasi implan. Ia adalah asas simen atau tanpa simen. Dalam kes kedua, analog pengganti perlu diberi kelewatan sehingga tisu tulang tumbuh ke liang-liangnya, dan tetap cukup ketat. Oleh itu, senaman fizikal yang ketara harus dielakkan untuk beberapa waktu. Alternatifnya diperbaiki dengan ketat dan tidak dapat dirosakkan oleh berat badan pesakit sendiri. Walau bagaimanapun, kedua-dua kategori pesakit ditetapkan dengan jelas mengenai kemasukan aktiviti fizikal.

Terdapat pemahaman umum mengenai tempoh pemulihan dan pemulihan selepas arthroplasty untuk penggantian pinggul pada setiap peringkat. Walau bagaimanapun, selang waktu ini mungkin sedikit berbeza bergantung pada kadar penyembuhan, ciri penyesuaian dan ketekunan pesakit. Serta ketersediaan bantuan profesional dalam jangka masa ini.

Pemulihan awal

  • Pada minggu pertama, pesakit disarankan untuk melakukan aktiviti fizikal dalam bentuk latihan pernafasan, latihan untuk menormalkan peredaran darah, dan menjaga otot. Sejak hari-hari pertama, disarankan untuk menjalankan teknik ujian Thomas. Kemudian pada fasa ini, badan dilekatkan dengan sokongan tambahan..
  • Selepas tujuh hari, ia dibenarkan keluar dari tempat tidur dan gimnastik ditugaskan dari kedudukan menegak yang asal. Ia bertujuan untuk menguatkan dan meregangkan otot di bahagian paha yang dikendalikan. Ini masih menggunakan peralatan sokongan di kedua-dua belah pihak.
  • Dari hari keempat belas di dinding institusi perubatan yang mengkhususkan diri dalam perkhidmatan pemulihan, kelas gimnastik khas jenis ringan (terapi senaman) ditambahkan. Sekiranya ditunjukkan, rawatan sokongan mekanikal blok untuk pergelangan kaki dan lutut juga boleh disertakan (kerana terdapat beban yang tidak seimbang di kawasan ini).

Matlamat dan objektif pembedahan penggantian pinggul dan pemulihan selepasnya

Ingat bahawa ini adalah prosedur yang rumit dan mahal. Ia tidak dapat dijalankan untuk setiap orang yang memerlukannya berdasarkan ubat bebas negara. Yang memberikannya nilai yang besar. Isu utama adalah pemulihan dan normalisasi fungsi tisu lembut yang mengelilingi endoprosthesis, pembentukan rangkaian gerakan normal di dalamnya. Ini dapat dilaksanakan setelah penyembuhan luka pembedahan, penyingkiran bengkak dan membiasakan diri dengan pemasangan endoprosthetic.

Pemulihan diperlukan untuk mengurangkan risiko kesakitan dan kepincangan yang berterusan. Yang terakhir ini dapat bertahan lama atau seumur hidup..

Mod Fizikal

Rehat lengkap tidak termasuk sepenuhnya. Ini juga diperlukan untuk mengelakkan ulser tekanan dan trombosis. Walau bagaimanapun, tujuan utama pengenalan awal beban adalah untuk mengembangkan sambungan baru dan memeriksa kualiti pemasangannya. Dalam beberapa hari selepas operasi, pesakit berdiri. Lebih-lebih lagi, dengan bantuan alat khas, dia belajar berjalan bukan hanya dalam garis lurus, tetapi juga di tangga tangga..

Waktu berjalan meningkat secara beransur-ansur: ia bermula dari lima minit dan dengan aktiviti fizikal harian secara harfiah dalam seminggu selang waktu ini mencapai setengah jam, beberapa lawatan sehari. Ia juga diperlukan untuk menyambungkan dan meningkatkan beban paksi secara sistematik pada anggota badan yang dikendalikan (dengan tekanan pada menegak ruang tulang belakang, biasanya dilakukan dengan bantuan bobot).

Langkah berjaga-berjaga

Mengikut amalan dunia, selang penggunaan kruk adalah sekitar 6 minggu. Pesakit mula menggunakannya secara harfiah pada hari-hari pertama. Peranti ini diperlukan di sini bukan untuk menjadikan kehidupan lebih mudah bagi seseorang ketika bergerak, menjadikan prostesis seaman mungkin. Ini adalah salah tanggapan. Selepas campur tangan pembedahan dan prostetik, ditunjukkan untuk bangun dari tempat tidur secepat mungkin dan "mondar-mandir" implan. Sokongan tambahan untuk dua mata lagi diperlukan untuk melindungi orang yang dikendalikan dari jatuh (kerana kebiasaan prostesis dan sokongan penuh pada kaki penuh belum berkembang).

Pembedahan pinggul dan pemulihan pasca operasi tidak boleh menunjukkan gejala berikut:

  • kehadiran nanah yang keluar dari jahitan pembedahan;
  • peningkatan gejala kesakitan pada sendi pinggul;
  • klik yang jelas didengar di dalamnya;
  • memendekkan anggota badan dengan putaran kaki yang jelas ke arah luar;
  • kehilangan keupayaan untuk mengawal pergerakan.

Harus diingat bahawa kemerahan, pembengkakan atau peningkatan suhu tempatan di kawasan yang dikendalikan hadir sejurus selepas campur tangan selama beberapa waktu, tetapi kemudian mereka harus berlalu dan tidak dapat memulai lagi.

Sistem pemulihan peringkat akhir

Dalam kes ini, anda boleh melakukan latihan dari posisi berdiri, berbaring dan duduk. Dengan penggunaan inventori dan tanpanya. Dan juga apabila anda mengaktifkan alat tambah dan latihan. Semuanya bergantung pada kepantasan penyesuaian terhadap endoprosthesis dan ciri pemulihan seseorang tertentu (dengan mengambil kira kriteria kesihatan dan umurnya). Di rumah tumpangan, potensi dan kejayaan lebih ketara. Program pemulihan akan dijadualkan secara berperingkat, yang dapat mempengaruhi TBS ke arah positif dan meningkatkan fungsinya dalam jangka waktu yang dapat diterima.

Perlu diperhatikan fakta bahawa janji iklan mengenai pemulihan yang sangat cepat (secara harfiah dalam seminggu atau 10 hari) tidak mempunyai asas yang logik dan nyata. Tempoh pasca operasi dan masa pemulihan selepas penggantian pinggul boleh berlangsung selama beberapa bulan. Kemudian orang itu diberi cadangan dan sekatan-sekatan yang mesti dipatuhi selama hidupnya ditulis.

Cadangan pembuangan sebelum akhir tempoh enam minggu selepas pembedahan:

  • dalam keadaan duduk dan berbaring, melarang kaki dilarang;
  • tidak digalakkan duduk di kerusi rendah (anda perlu menggunakan permukaan keras dan tinggi dengan punggung lurus dan sandaran tangan yang menyokong ketika berdiri);
  • pada waktu siang, duduk selama 30 minit tidak lebih dari 3 kali;
  • tidur di punggung;
  • lokasi ketika memandu kereta sebagai penumpang - di tempat duduk depan;
  • anda tidak boleh membengkokkan anggota badan pada sendi pinggul lebih daripada 90 darjah;
  • basuh di bilik mandi (berbaring dan duduk di dalam tab mandi sebaiknya dielakkan);
  • memakai kasut dengan tapak kaki yang tidak licin ditunjukkan untuk mencapai keselamatan;
  • semasa membongkok ke lantai, kaki yang dikendalikan harus digerakkan ke belakang;
  • semua objek di lantai yang menghalang pergerakan (contohnya, permaidani) harus dikeluarkan di rumah.

Dianjurkan untuk memakai stoking elastik sehingga 10 minggu sambil mengekalkan bengkak dan keletihan.

Matlamat utama tempoh kemudian

Tugas utama intervensi, serta setiap tahap pemulihan (termasuk yang terakhir), adalah pemulihan fungsi berjalan. Semasa mengembangkan prinsip kiprah yang betul dengan prostesis, kesalahan serius sering dinyatakan berkaitan dengan stereotaip kebiasaan dan penghindaran kesakitan..

Pemulihan dan pemulihan selepas pembedahan pinggul melibatkan penghapusan kesalahan berikut pada peringkat terakhir:

  • Ketidakteraturan strok langkah. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pesakit membuat langkah besar dengan kaki yang sakit, dan yang pendek dengan yang sihat. Ahli terapi berusaha mengubah urutan ini.
  • Fleksi anggota badan yang dikendalikan, yang berlaku selepas pergerakan berakhir mengikut kebiasaan (intuitif) untuk mengelakkan kesakitan.
  • Membongkok batang ke hadapan, yang juga dijelaskan oleh keinginan untuk mengelakkan beban berat dan pemanjangan di kawasan yang dikendalikan.

Cara berjalan di atas tongkat

Kadang-kadang latihan boleh dimulakan dengan penggunaan "pejalan kaki", dan kemudian beberapa hari kemudian - dengan bantuan dua kruk. Tahap penggunaannya:

  • Hari pertama selepas operasi adalah langkah tambahan (berjalan kaki). Kaki yang sihat akan memimpin dan mula berjalan. Pertama, kruk dibawa ke depan, kemudian pergerakan berlaku.
  • Pada hari keempat atau kelima, teknik menggolek dimainkan. Memimpin anggota badan yang dikendalikan. Ia bergerak dengan sedikit lanjutan di luar titik di mana penopang berdiri. Pada masa yang sama, adalah mungkin untuk menghubungkan latihan di tangga tangga dengan "berjalan", bermula dengan kaki yang tidak dikendalikan, dan kemudian meletakkan sokongan di tangga. Keturunan bermula sebaliknya dengan pemindahan elemen sokongan.

Dalam tempoh selepas operasi dan pemulihan selepas penggantian arthroplasty dan pinggul, pijak seluruh kaki dan jaga sokongan yang baik. Tongkat tidak perlu dibawa terlalu jauh. Selepas 5-8 minggu, dengan persetujuan doktor dan, mungkin, gambar kedua, satu tongkat dapat digunakan, yang akan berfungsi sebagai sokongan dari pihak yang tidak dikendalikan.

Kompleks asas terapi senaman lewat

Latihan dan laju peningkatan aktiviti fizikal biasanya ditujukan untuk pesakit setelah arthroplasty primer unilateral kerana penemuan osteoartritis. Sekiranya terdapat campur tangan dua hala, maka tindakan itu juga berlaku, tetapi keberkesanan atau kepantasan kesannya mungkin sedikit berkurang. Perkembangan yang ada sekarang berbeza-beza dan diterapkan sesuai dengan keputusan ahli rehabilitologi, dengan mengambil kira ciri kesihatan dan ciri usia pesakit..

Tempoh selepas operasi dan apa yang perlu dilakukan selepas penggantian pinggul selepas penggantian pinggul di kemudian hari:

  • Dua hingga tiga minggu setelah mengganti sendi pinggul, latihan dengan basikal pegun dibenarkan tanpa menyambung beban tambahan. Ia diadakan sehingga sepuluh minit sekali atau beberapa kali sehari. Sejak saat itu, urut boleh diresepkan dengan angka dari sepuluh hingga lima belas dan setelah pemeriksaan ultrasound pada urat anggota badan. Pengimbangan dibenarkan pada platform stabilometrik menggunakan sokongan di kedua-dua belah pihak.
  • Kemudian, setelah minggu ketiga atau keempat, terapi gimnastik di kolam ditunjukkan. Di sini, latihan gimnastik yang lebih aktif di sepanjang dinding mangkuk, berjalan di bahagian bawah, berenang sederhana dibenarkan.
  • Selanjutnya, selepas empat hingga lima minggu, mandi urut terapeutik dan bawah air diresepkan..

Semua ini disertai dengan kursus terapi senaman yang wajib dan, mungkin, fisioterapi. Pada fasa pemulihan lewat, rangsangan otot pelbagai saluran yang berfungsi semasa berjalan dibenarkan. Anda boleh menggunakan teknik perkakasan untuk ini. Ia merangsang otot gluteus maximus dan paha (dalam kes terakhir, hanya dari bahagian yang dikendalikan).

Pada fasa pemulihan lewat, rangsangan otot pelbagai saluran yang berfungsi semasa berjalan dibenarkan. Anda boleh menggunakan teknik perkakasan untuk ini. Berkat itu, otot gluteal besar dan pertengahan dirangsang, begitu juga dengan quadriceps, biceps femoris (dalam dua kes terakhir, hanya dari bahagian yang dikendalikan).

Ini hanya cadangan yang dapat digunakan untuk pesakit yang tidak mempunyai kontraindikasi lain dan jika jabatan pemulihan mempunyai sumber yang sesuai. Doktor boleh menjawab persoalan bagaimana pemulihan dan tempoh pemulihan selepas penggantian pinggul dilakukan dengan cara yang berbeza. Variasikan teknik yang digunakan.