Pecahnya meniskus medial sendi lutut, seperti tin penyiram

Siku

Penyiraman dapat mengatasi air mata meniskus adalah jenis air mata meniskus yang unik. Jurang seperti itu lebih kerap berlaku pada atlet muda. Mereka juga berlaku pada atlet yang lebih tua, tetapi sebahagian besar jurang ini didiagnosis sebelum usia 35 tahun. Waktu rehat ini unik kerana rehat cukup lama. Selain itu, bahagian meniskus yang rosak boleh terungkap dan tersumbat di bahagian tengah sendi lutut. Keadaan ini disertai dengan rasa sakit yang cukup ketara dan batasan pergerakan pada sendi lutut..

Meniskus adalah cakera berbentuk C. Terdapat dua menisci pada sendi lutut - dalaman dan luaran. Fungsi meniskus adalah untuk menyerap beban, iaitu mereka berfungsi sebagai sejenis penyerap kejutan dan sentiasa bekerja semasa kita berjalan atau berlari. Apabila meniskus pecah, ia kehilangan fungsi normalnya, mengakibatkan keadaan untuk mengembangkan osteoartritis.

Jurang seperti itu paling biasa berlaku pada atlet muda. Air mata biasanya tidak disebabkan oleh kecederaan langsung, tetapi oleh memutar sendi lutut. Sebilangan besar pesakit dengan air mata meniskus jenis pen-penyiraman yang berlarutan atau air mata tambal sulam mempunyai pembengkakan lutut atau pendarahan sendi yang ketara. Penyiraman boleh mengatasi rehat adalah jenis rehat yang unik. Ia adalah pecah sepenuhnya meniskus atau ligamen yang memperbaikinya. Dalam keadaan seperti itu, penutup meniskus terlepas dan menyerupai tangki penyiram. Fragmen meniskus yang rosak dapat dicubit di bahagian tengah sendi lutut dan secara mekanikal menyekat pergerakan normal pada sendi, akibatnya pesakit tidak dapat meluruskan kaki sepenuhnya. Keadaan ini dipanggil blok lutut. Pada banyak pesakit dengan penyumbatan lutut, tepatnya pecah alat penyiram yang dijumpai..

Sejurus selepas pecah, pembengkakan dan kesakitan yang ketara pada sendi lutut biasanya berlaku. Setelah bengkak reda, pesakit melaporkan bahawa mereka tidak dapat meluruskan lutut sepenuhnya. Keadaan ini dipanggil blok lutut. Penyumbatan berlaku kerana perpindahan serpihan meniskus yang rosak ke bahagian tengah sendi lutut dan dengan itu penyekat pergerakan secara mekanikal. Pesakit dengan air mata seperti itu merasakan klik pada sendi lutut, selalunya ada perasaan bahawa ada sesuatu yang mengganggu kedalaman sendi. Sendi lutut berhenti normal.

Ramai pesakit dengan penyiraman yang dapat menahan air mata juga melaporkan perasaan tidak stabil pada sendi lutut..

Bagaimana penyiraman dapat mengatasi masalah rehat yang didiagnosis??

Air mata meniskus pen tidak sukar didiagnosis. Sejarah anda, begitu juga dengan hasil pemeriksaan fizikal, biasanya menimbulkan kecurigaan terhadap air mata meniskus yang ketara. MRI biasanya dilakukan untuk mengesahkan pecahnya. MRI membolehkan anda menilai jenis air mata dan melihat kehelan serpihan meniskus di bahagian tengah sendi lutut.

Rawatan pembedahan ditunjukkan untuk kebanyakan pesakit dengan air mata meniskus berbentuk tangan. Operasi dilakukan secara arthroscopically.

Semasa arthroscopy, kamera kecil dimasukkan ke sendi lutut untuk menampakkan air mata meniskus. Serpihan yang rosak mula-mula kembali ke kedudukan normal. Langkah seterusnya adalah menilai kemungkinan memulihkan jurang ini.

Bagi kebanyakan air mata seperti pemegang mandi, jahitan meniskus boleh dibuat. Jahitan meniskus lebih disukai daripada membuangnya. Sekiranya jahitan meniskus tidak dibuat, bahagiannya yang rosak mesti dikeluarkan, dan kehilangan sebahagian besar meniskus meningkatkan risiko terkena osteoartritis sendi lutut.

Tidak semua air mata meniskus dapat dijahit bersama. Kemungkinan jahitan meniskus dinilai secara langsung semasa operasi. Sekiranya ada peluang untuk air mata sembuh, jahitan dilakukan. Sekiranya tidak ada peluang untuk sembuh, bahagian yang rosak dikeluarkan.

Pemulihan selepas meniskus pecah seperti tin penyiram

Selepas pembedahan, anda mungkin disarankan menggunakan kruk untuk beberapa waktu untuk menghilangkan tekanan pada lutut anda dan mewujudkan keadaan agar meniskus sembuh. Selepas masa ini dan pemulihan selesai, kebanyakan atlet kembali ke sukan penuh, tetapi ini tidak berlaku lebih awal daripada 4-6 bulan selepas pembedahan.

Pecahnya meniskus medial sendi lutut, seperti tin penyiram

Pecahnya meniskus medial seperti `penangan penyiram '. Meniskus lateral Discoid (annular).

Anggota badan seseorang menyumbang sebahagian besar beban semasa berjalan dan jenis pergerakan lain. Struktur artikular sedemikian rupa sehingga ada beberapa tisu lembut di dalamnya untuk melindungi dari kecederaan.
Atas sebab ini, pecahnya meniskus medial pada lutut dianggap sebagai kecederaan biasa..

Sendi lutut adalah salah satu yang terbesar di badan. Dia bertanggungjawab untuk ketahanan dan ketangkasan badan. Kepentingan meniskus sebagai komponen fungsional sendi dihargai baru-baru ini, tepat pada akhir abad ke-19. Sejak saat itu, cakera kartilaginus ini mendapat perhatian besar dalam fungsi sendi lutut. Mereka terletak di antara permukaan artikular tulang, kerana sendi mempunyai gerakan yang besar.

Terdapat dua menisci: lateral dan medial. Kedua-duanya dilekatkan pada tibia di bahagian depan dan belakang. Meniskus medial (dalaman), ligamen koronari, ditenun ke kapsul sendi, yang menjadikannya hampir tidak bergerak, dan itulah sebabnya kemungkinan besar cedera. Lateral, juga periferal - kerana lebih mudah alih, lebih jarang cedera.

Air mata meniskus statik jarang berlaku, kebanyakannya pada lelaki. Dan, dalam lebih daripada separuh kes, pecahnya disertai oleh patahnya tibial condyles..

Baik dari meniskus medial dan dari lateral, terdapat percambahan serpihan ke kawasan penutupan interkondilar. Dalam keadaan medial, terdapat pecah yang jelas dengan penipisan badan dan tanduk anterior, dengan serpihan bergerak menjauh dari kawasan tanduk anterior dengan prolaps ke kawasan kemunculan interkondilar dan kedudukan anterior ke PCD (gejala "PCD berganda").

Sendi lutut adalah salah satu sendi terbesar dan paling kompleks di dalam tubuh manusia. Ia mempunyai banyak ligamen, tulang rawan dan tisu lembut yang dapat melindunginya dari kecederaan. Sendi lutut, seperti sendi pinggul, menyumbang seluruh beban tubuh manusia ketika berjalan, berlari dan bermain sukan.

Struktur lutut dengan penerangan

Ini membawa kepada kecederaan yang kerap pada sendi lutut. Air mata ligamen lateral dan cruciate, patah tulang kondur pada tulang paha dan tibia, patah tulang lutut boleh berlaku, dan jenis kecederaan yang paling biasa adalah air mata meniskus.

Komplikasi

Sekiranya meniskus lutut terkoyak, rawatan harus dimulakan seawal mungkin. Bagaimanapun, ketidakstabilan sendi menyebabkan kerosakan pada tulang rawan. Kadang-kadang pesakit tidak segera pergi ke doktor, percaya bahawa mereka mengalami lebam sederhana.

Kesakitan memang boleh hilang, tetapi meniskus tidak lagi berfungsi. Akibatnya, tisu tulang rawan dan tulang mula merosot. Walau bagaimanapun, akibat meniskus lutut yang pecah boleh menjadi serius. Komplikasi yang paling biasa adalah arthrosis deformans atau gonarthrosis..

Dalam kebanyakan kes, dengan lawatan tepat pada masanya ke doktor, prognosis patologi adalah baik. Tetapi untuk memulihkan fungsi sendi sepenuhnya, diperlukan pemulihan dan pelaksanaan semua cadangan yang lama. Proses ini berlaku paling cepat pada orang di bawah usia 40 tahun dengan alat muskul-ligamen yang kuat..

Kecederaan meniskus adalah kecederaan yang sangat biasa dan agak serius. Tetapi dengan lawatan tepat pada masanya ke doktor dan pelaksanaan semua cadangannya, anda dapat menghilangkan akibatnya sepenuhnya.

Gejala koyakan meniskus.

Dalam gambaran klinikal kerosakan pada meniskus, terdapat tempoh akut dan kronik. Diagnosis kecederaan meniskus dalam tempoh akut sukar kerana adanya gejala keradangan reaktif tertentu yang berlaku pada kecederaan sendi dalaman yang lain. Dicirikan oleh rasa sakit setempat di sepanjang celah rana, masing-masing, kawasan kerosakan (badan, tanduk anterior), sekatan pergerakan yang tajam, terutama lanjutan, hemarthrosis atau efusi shichic.

Dengan satu kecederaan, lebam, air mata, pelanggaran dan juga menghancurkan meniskus tanpa merobek dan memisahkannya dari kapsul sering menembusi. Momen predisposisi untuk pecahnya meniskus yang sebelumnya tidak rosak adalah fenomena degeneratif dan proses keradangan di dalamnya. Dengan rawatan konservatif yang betul terhadap kerosakan tersebut, pemulihan sepenuhnya dapat dicapai..

Selepas fenomena reaktif reda (selepas 2-3 minggu - tempoh subakut), gambaran sebenar kerosakan dinyatakan, yang dicirikan oleh sejumlah gejala klinikal khas dengan adanya sejarah dan mekanisme kecederaan yang sesuai: kesakitan tempatan dan penyusupan kapsul pada tahap ruang sendi, selalunya efusi dan blokade sendi.

Yang sangat penting dalam diagnosis kerosakan meniskus adalah apa yang disebut ujian bunyi, iaitu, gejala gelongsor dan pergerakan menisci dan mengklik semasa pergerakan pasif. Yang paling tipikal dan paling mudah untuk mengenali pecah meniskus medial adalah sekatan sendi yang betul (penyiram dapat menangani pecah meniskus).

Dalam kes ini, sendi terpaku pada sudut 150-170 °, bergantung pada ukuran bahagian meniskus yang dipindahkan. Sekatan meniskus yang betul mesti dibezakan dari kontraksi otot refleks, yang sering berlaku dengan lebam, kerosakan pada alat ligamen kapsul dan pelanggaran badan intra-artikular (chondromalacia, chondromatosis, penyakit Koenig, penyakit Hoffa, dll.).

Sekiranya berlaku kerosakan pada meniskus luaran, penyumbatan sendi berlaku lebih jarang, kerana meniskus, kerana pergerakannya, lebih sering mengalami pemampatan daripada pemisahan. Dalam kes ini, meniskus dihancurkan oleh kondikular artikular, yang, dengan kecederaan berulang, menyebabkan degenerasi dan selalunya degenerasi sista..

Discoid menisci adalah perubahan sista. Gejala kerosakan yang paling ketara pada meniskus luaran adalah kesakitan tempatan di bahagian luar ruang sendi, yang diperburuk oleh putaran dalaman kaki bawah, bengkak dan penyusupan di kawasan ini; simptom klik atau gulung dan, lebih jarang, gejala penyumbatan.

Sebilangan besar gejala kerosakan meniskus yang disenaraikan juga dijumpai dengan kecederaan dan penyakit sendi lutut yang lain, oleh itu, pengiktirafan pecah meniskus tepat pada masanya dalam beberapa kes menunjukkan kesukaran yang ketara. Sejarah perubatan yang dikumpulkan dengan teliti adalah kriteria diagnostik utama..

Ujian kesakitan, sebagai peraturan, tidak dikesan, tidak ada kerengsaan sinovial. Hanya ada simptom Chaklin positif (ujian menjahit), kadang-kadang fenomena bunyi (mengklik, bergulir, geseran). Pada radiografi biasa, penyempitan bahagian ruang sendi yang sesuai dengan fenomena arthrosis ubah bentuk ditentukan.

Untuk diskoid, terutamanya luaran, meniskus, gejala roll-over (patah lutut) adalah ciri. Kerana besarnya, ia lebih sering dihancurkan oleh permukaan artikular, yang menyebabkan degenerasi atau degenerasi sista..

Terdapat tiga darjah degenerasi sista dari meniskus luaran (menurut I.R.Voronovich). Untuk tahap I, degenerasi sista tisu meniskus adalah ciri (sista hanya dikesan secara histologi). Kesakitan sederhana dan penyusupan kapsul ditentukan secara klinikal. Pada gred II, perubahan sista meluas ke tisu meniskus dan zon kapsular.

Secara klinikal, selain gejala yang ditunjukkan, penonjolan kecil tanpa rasa sakit terungkap di bahagian antero-tengah ruang sendi luaran, yang berkurang atau hilang ketika sendi lutut diperpanjang (kerana pergerakan meniskus jauh ke dalam sendi). Pada tahap III, kista menangkap tisu parameniscus;

Mikrotrauma kronik menisci dicirikan oleh data anamnestic dan klinikal yang buruk. Dengan meniskopati, biasanya tidak ada trauma teruk pada anamnesis, secara berkala terdapat rasa sakit di sepanjang ruang sendi, sinovitis, atrofi kepala dalaman otot femoris quadriceps. Meniskopati juga berkembang melanggar statik (valgus, varus lutut, kaki rata, dll.).

Arthroscopy membolehkan anda mengesan perubahan degeneratif: meniskus, sebagai peraturan, menipis, tanpa bersinar, warna kuning dengan adanya retakan dan pemisahan tisu di kawasan pinggir bebas; mudah pecah, mudah alih. Semasa pemeriksaan histologi menggunakan mikroskopi elektron dengan alat pengimbas, keretakan dan hakisan lapisan permukaan yang signifikan ditentukan, di tempat - fokus pemusnahan pada lapisan dalam.

Symptomatology untuk kerosakan pada kedua-dua menisci terdiri daripada jumlah tanda-tanda yang terdapat pada masing-masing. Kerosakan serentak pada kedua-dua menisci jarang berlaku. Faktor predisposisi adalah pecahnya ligamen intermeniscus, yang membawa kepada pergerakan patologi menisci dan menyumbang kepada kerosakan mereka.

Gejala pecah meniskus mungkin samar-samar, ada peringkat akut dan kronik yang mempunyai gambaran klinikal yang berbeza. Semasa tempoh akut, sejurus selepas kecederaan yang diterima, sukar untuk mendiagnosis pecahnya, kerana terdapat gejala yang tidak spesifik dari proses keradangan reaktif, yang mungkin berlaku dengan sebarang kerosakan:

  • pembengkakan kawasan lutut;
  • sindrom kesakitan dengan aktiviti fizikal;
  • kehadiran darah di rongga sendi.

Kami mencadangkan anda membiasakan diri dengan: Artritis sendi temporomandibular - Sendi
Selepas beberapa ketika, dalam tempoh subakut, anda dapat melihat tanda-tanda ciri meniskopati, tetapi dengan adanya data anamnestic dan mekanisme kecederaan:

  • penyumbatan pergerakan di lutut, terutamanya lanjutan;
  • kehadiran efusi dan darah di rongga sendi;
  • sensasi kesakitan dilokalisasi di sepanjang celah sendi;
  • krepitus.

Perlu diingat bahawa menyekat sendi adalah tanda yang membezakan sekiranya air mata meniskus dalaman, kerana pecahnya meniskus lateral dalam kebanyakan kes, sebagai peraturan, tidak menyebabkannya.

Sekiranya terdapat kecederaan ringan menisci yang kronik, tidak akan ada gambaran klinikal yang terang dan sejarah lengkap, tetapi gejala berikut akan diperhatikan:

  • kesakitan yang timbul;
  • atrofi arthroscopic dikesan;
  • penipisan;
  • sebahagian pecahan rawan semilunar.

Juga, untuk mendiagnosis air mata tulang rawan, terdapat banyak ujian yang berlainan untuk kesakitan pada pergerakan tertentu pada sendi, contohnya kaedah McMurry. Dalam salah satu jenis kaedah ini, pesakit berbaring di punggungnya, dan doktor memutar kaki bawah dengan lutut tetap dan bengkok pada sudut yang betul. Sekiranya keretakan, keretakan terdengar semasa pergerakan, maka kita dapat mengatakan bahawa meniskus yang rosak dilanggar antara kawasan artikular tulang.

Gejala adalah sedikit: sakit dan bengkak pada sendi, retak, keretakan dan "jamming" dan batasan pergerakan yang lengkap. Peruntukkan tempoh akut dan kronik.

  • Akut, berlangsung sebulan, disertai dengan sakit tajam di lutut, keretakan, tanda-tanda hemarthrosis (pendarahan di rongga sendi) atau "patella terapung" (kehadiran eksudat radang pada kapsul sendi).
  • Sekiranya terdapat kecederaan kronik pada meniskus, diagnosis hanya dapat dilakukan setelah pemeriksaan menyeluruh.

Tanda-tanda biasa

Oleh kerana menisci lutut adalah formasi tulang rawan yang terletak di kawasan artikular, bertindak sebagai penyerap kejutan, pelanggaran fungsi mereka menyebabkan manifestasi ciri. Terdapat menisci medial (dalaman), dan lateral (luaran), di antaranya yang paling sering rosak, kerana pergerakannya yang lebih rendah.

Manifestasi penyakit ini muncul seketika, tetapi, walaupun ini, mereka mungkin menunjukkan adanya patologi artikular lain. Gejala berikut adalah ciri kerosakan pada menisci:

  • Kesakitan memotong tajam;
  • Kemunculan pembengkakan tisu di kawasan lutut yang cedera;
  • Klik ciri, disertai dengan kesakitan yang tidak dapat ditanggung;
  • Kesukaran melakukan aktiviti motor di bahagian anggota badan yang cedera.

Sekiranya meniskus rosak, banyak pakar boleh merujuk kepada arthrosis, menetapkan rawatan yang salah untuk penyakit ini, yang tidak memberikan hasil yang diharapkan. Agar tidak keliru dengan diagnosis, seseorang harus mengetahui bahawa gejala kerosakan yang paling khas pada menisci lutut muncul hanya beberapa saat selepas kecederaan. Manifestasi pertama penyakit ini adalah rasa sakit, dilokalisasi di kawasan ruang sendi, di mana cecair intra-artikular secara beransur-ansur mula berkumpul, yang menyebabkan penyumbatan lutut dan kelemahan otot-otot bahagian depan paha.

Mengapa kecederaan berlaku?

Meniskus sendi lutut adalah plat yang mempunyai struktur tulang rawan. Tujuan utama adalah susut nilai semasa melakukan aktiviti fizikal.

Setiap lutut mengandungi dua menisci:

  • luaran (lateral). Bahagian bergerak yang praktikal tidak mengalami kecederaan;
  • dalaman (medial). Ia terletak di bahagian dalam sendi dan sering mengalami kecederaan. Pecah meniskus medial dianggap sebagai kecederaan biasa.

Terlepas dari jenis plat tulang rawan, masing-masing terdiri dari badan dan tanduk (anterior dan posterior).

Peluang dan lenturan lutut yang kerap, kesan tiba-tiba dan keras pada lutut, dan penculikan kaki bawah secara tiba-tiba juga boleh menjadi penyebabnya..

Kecederaan lutut paling kerap mempengaruhi atlet profesional, penari, dan orang dengan peningkatan aktiviti fizikal.

Langkah berjaga-berjaga

Sukan yang tidak termasuk beban berlebihan dan pergerakan tiba-tiba adalah pencegahan kecederaan pada sendi lutut dan meniskus. Terdapat peraturan, pematuhan yang akan membantu mengelakkan akibat yang tidak diingini:

  • Untuk menguatkan tulang rawan sabit, anda harus memanaskan sendi lutut, mengelakkan kesesakan darah dan makan dengan betul.
  • Berbasikal dan berjoging sesuai untuk pemanasan.
  • Malah pengedaran berat badan di kedua kaki dan bahagian tengah beban adalah penting bagi orang yang berlebihan berat badan.
  • Sejurus sebelum kelas, anda boleh menggunakan salap pemanasan khas. Mereka akan mengelakkan keseleo. Dan lutut melindungi dari kesan langsung.

Apa yang memprovokasi?

Sebab pecahnya meniskus adalah trauma tidak langsung atau gabungan, disertai dengan putaran kaki bawah ke luar (untuk meniskus medial), ke dalam (untuk meniskus luaran). Selain itu, kerosakan pada menisci adalah mungkin dengan penyambungan sendi yang berlebihan yang tajam dari posisi bengkok, penculikan dan penambahan kaki bawah, lebih jarang - apabila terkena trauma langsung (mengetuk sendi ke tepi langkah atau menyerang dengan apa-apa objek yang bergerak).

Trauma langsung yang berulang (lebam) boleh menyebabkan trauma kronik pada meniskus (meniskopati) dan seterusnya pecah (setelah berjongkok atau giliran tajam). Perubahan degeneratif pada meniskus dapat terjadi akibat mikrotrauma kronik, setelah rematik, gout, mabuk kronik, terutama jika yang terakhir ini terdapat pada orang yang harus banyak berjalan atau bekerja ketika berdiri.

Siapa yang berisiko

Merobek meniskus dalaman sendi lutut adalah kecederaan berbahaya yang menyebabkan kerosakan tisu. Dia menduduki tempat pertama di antara kecederaan tersebut. Selalunya ia dikesan pada atlet dan individu yang aktiviti profesionalnya melibatkan aktiviti fizikal yang tinggi. Kumpulan risiko boleh merangkumi golongan muda berusia 20–35 tahun. Pada remaja, kecederaan seperti itu jarang berlaku, yang berkaitan dengan ciri struktur sendi. Kecederaan kaki kiri dan kanan berlaku dengan frekuensi yang sama.

Pecah penuh atau separa berlaku dengan kecederaan pada tulang kering atau lutut. Walau bagaimanapun, lenturan dan panjangan kaki yang kerap juga boleh menjadi penyebabnya. Penyebaran berulang dari kawasan yang terjejas menyumbang kepada peralihan penyakit ke bentuk kronik. Pada masa akan datang, sindrom kesakitan akan berlaku dengan pergerakan mendadak. Pecah mendatar boleh berlaku dengan sebarang mikrotrauma. Sekiranya rawatan tidak dimulakan tepat pada waktunya, proses degeneratif akan berkembang. Kumpulan risiko termasuk pesakit yang menderita:

  • gout;
  • artritis reumatoid;
  • ubah bentuk arthrosis;
  • mereka yang terpaksa terus berdiri.

Rawatan untuk kecederaan meniskus

Sebilangan besar kecederaan pada anggota badan adalah di bahagian dalam (lebih daripada 70%). Bahagian luar menderita lebih jarang (kira-kira 20%). Dan hanya 5% adalah kes kerosakan pada kedua-dua jenis meniskus.

Terdapat jenis rehat berikut:

  • rehat menegak (membujur);
  • serong;
  • degeneratif;
  • melintang (radial);
  • melintang;
  • kecederaan tanduk (anterior atau posterior).

Kami akan memberitahu anda lebih banyak mengenai jenis pecah meniskus dan jenis rawatan.

Kecederaan berbahaya adalah pecahnya tanduk posterior meniskus medial, yang muncul dalam tanda-tanda berikut semasa kecederaan akut:

  • gejala kesakitan yang teruk yang tidak dapat menenangkan walaupun tanpa tekanan;
  • mengisi dengan darah tisu dalaman;
  • imobilisasi lutut lengkap;
  • berlakunya bengkak;
  • kemerahan tisu di kawasan yang terjejas.

Semasa pemeriksaan sendi yang terjejas, tisu yang cedera biasanya licin.

Dengan degeneratif pecahnya meniskus dalaman sendi lutut, gejala berikut dibezakan:

  1. sakit mengganggu beban berat;
  2. dengan aktiviti, bunyi keretakan kedengaran di kawasan lutut;
  3. cecair periartikular berkumpul di kapsul sendi;
  4. dengan pemeriksaan arthroscopic, tisu kelihatan koyak.

Untuk mengecualikan kerosakan yang kronik, perlu memulakan rawatan sebaik sahaja menerima kerosakan..

Dengan beberapa kerosakan, badan meniskus menderita. Pecahnya badan dan tanduk posterior meniskus dalaman berlaku apabila lutut tiba-tiba bertukar pada kaki yang tetap. Kerosakan serupa dapat diperoleh dari pukulan ke kawasan lutut. Dengan pecah yang kompleks, kawasan yang cedera menjadi beberapa kali lebih besar.

Mari beritahu anda lebih banyak mengenai jenis kecederaan yang disenaraikan.

Dengan pecah mendatar dari tanduk posterior meniskus dalaman, ubah bentuk tisu pertama kali berlaku, dan kemudian pergerakan sendi tidak bergerak. Bentuk sendi tetap sama, pembengkakan berlaku di dalam.

Pecah meniskus mendatar didiagnosis menggunakan kajian berikut:

  1. sinar-x. Diagnostik digunakan sekiranya gejala yang jelas dapat dilihat untuk mengecualikan adanya kecederaan tambahan (patah tulang);
  2. pemeriksaan menggunakan mesin ultrasound juga dianggap bukan kaedah yang sangat berkesan untuk diagnosis. Diagnosis tepat bergantung pada kelayakan perubatan;
  3. Pencitraan resonans magnetik dianggap kaedah paling berkesan untuk mendiagnosis pecah mendatar. Semasa pemeriksaan, doktor melihat betapa teruknya kerosakan tersebut.

Selepas kajian, dan penjelasan diagnosis, rawatan meniskus mendatar ditetapkan. Bergantung pada keparahan kecederaan, rawatan ubat ditetapkan, atau pembedahan.

Rehat linear

Jeda linear boleh lengkap atau separa. Untuk menentukan jenis kerosakan, ujian diagnostik khas dijalankan.

Rawatan untuk pecah separa tanduk posterior meniskus medial, selalunya konservatif. Ditetapkan kursus ubat-ubatan yang memulihkan tisu, fisioterapi dan latihan fizikal khas.

Pecah meniskus medial yang lengkap atau tidak lengkap adalah kecederaan yang kompleks. Dengan kecederaan seperti ini, bahagian tanduk dapat masuk ke rongga artikular, dan menyekat sepenuhnya aktiviti motor anggota badan.

Rehat yang rumit

Pada persimpangan badan meniskus dengan tanduk posterior, sekiranya berlaku kecederaan, pemisahan kompleks (tambalan) mungkin berlaku. Dengan kecederaan seperti itu, kerosakan kecil berlaku. Bahaya pecah serong adalah kemungkinan migrasi bahagian tanduk yang koyak antara tisu artikular.

Dengan air mata yang besar, penyumbatan sendi boleh berlaku. Penetapan rawatan bergantung kepada keparahan kecederaan. Sekiranya ukuran lesi besar, maka operasi ditetapkan, di mana pemotongan flap koyak dilakukan.

Air mata yang rumit sukar didiagnosis kerana kepingan tulang rawan tidak hanya pecah, tetapi kadang-kadang berpusing. Semasa memeriksa dan membuat diagnosis, kaedah arthroscopy biasanya dipilih.

Pecahnya meniskus medial, seperti penanganan penyiraman, serupa dengan gejala dengan jenis kecederaan membujur. Perbezaannya terserlah di bahagian di mana air mata berlalu. Ini adalah bahagian tengah badan di mana bahagian yang terlepas telah dipindahkan.

Sekiranya anda tidak mendapatkan nasihat perubatan, maka rongga yang terbentuk akan mula meningkat secara beransur-ansur, dan kerosakan akan berkembang menjadi bentuk degeneratif. Gejalanya sama seperti jenis kecederaan lain - sakit teruk dengan imobilisasi lutut.

Kami mencadangkan anda membiasakan diri dengan: Salap anti-radang untuk sendi: penghilang rasa sakit untuk otot dan ligamen, pemilihan krim dan gel yang murah untuk rawatan lutut dan sendi lain

Langkah-langkah terapeutik ditetapkan, bergantung pada jangka masa kecederaan, dan juga keadaan meniskus pada saat meminta pertolongan. Sekiranya kerosakan itu kecil, maka elemen yang rosak dihubungkan dengan pelompat khas. Sekiranya terkoyak besar, elemen yang terlepas dikeluarkan. Semasa operasi, meniskus yang terkena diberi bentuk awalnya.

Pecah degeneratif meniskus medial pada lutut lebih kerap berlaku selepas 40 tahun. Oleh kerana penyakit ini berkembang menjadi tahap kronik, tidak ada gejala sakit bengkak dan sakit akut.

Penyakit ini menampakkan diri dengan aktiviti fizikal tertentu. Jadi, rasa sakit itu timbul pada waktu pagi, ketika bangun dari tidur atau setelah duduk lama. Kursus kronik penyakit ini mungkin disertai oleh edema dan penyumbatan sendi. Sekiranya tidak dirawat, kerosakan akan mempengaruhi permukaan yang berdekatan dengan tisu tulang rawan..

Koyakan degeneratif dapat dirasakan dengan cara yang berbeza. Rasa sakit dirasakan sama ada dengan pergerakan tertentu, atau selalu ada. Tidak boleh memijak anggota badan yang terkena.

Trauma degeneratif sering didiagnosis berkaitan dengan kecacatan tisu yang telah berlaku, atau penuaan badan adalah penyebabnya.

Jurang lama

Sendi lutut dapat menyesuaikan diri dengan hampir semua keadaan, walaupun tidak selesa. Sensasi menyakitkan yang kuat dengan edema menyertai kecederaan lutut hanya sejak awal kecederaan. Kesakitan secara beransur-ansur hilang, dan muncul dengan pergerakan tertentu. Lawatan ke doktor ditangguhkan. Jadi kerosakan berkembang menjadi pecah kronik pada tanduk posterior meniskus medial.

Sekiranya lawatan ke doktor berlaku dengan kecederaan yang kronik, maka sukar untuk membuat diagnosis yang betul. Air mata meniskus kadang-kadang dikira sebagai keseleo atau lebam, dan akibatnya, rawatan yang salah ditetapkan. Penyakit ini tidak disembuhkan, tetapi hanya bertambah teruk.

Kerosakan lama mengingatkan dirinya dengan kesakitan yang berterusan, tetapi mungkin disertai dengan gejala berikut:

  1. setelah berpanjangan di satu tempat atau aktiviti fizikal, rasa sakit mula mengganggu terus;
  2. menjadi mustahil untuk membengkokkan atau meluruskan lutut secara normal;
  3. kesakitan hilang hanya setelah berehat lama;
  4. secara berkala kawasan masalah membengkak, dan tisu menjadi merah.

Sekiranya, jika terdapat gejala yang disenaraikan, rawatan tidak ditetapkan, maka tulang rawan akan runtuh sepenuhnya. Prognosis untuk pecah degeneratif tanduk posterior meniskus medial adalah buruk - pesakit yang cedera hanya boleh bergerak dengan tongkat atau di kerusi roda.

Tanduk meniskus anterior terletak di rongga interkondilar, bahagian luarnya disambungkan ke kapsul artikular. Sebab utama pecahnya tanduk anterior meniskus medial adalah beban besar di kawasan lutut dengan kedudukan kaki yang tetap.

Diagnosis selalu bermula dengan pembezaan dengan pelbagai penyakit, misalnya, dengan coxarthrosis sendi pinggul, di mana rasa sakit memancar ke lutut. Kemudian pemeriksaan objektif dan pelbagai prosedur manual dijalankan..

Ujian dan Sampel.

  1. Pada tahap atrofi, dalam trauma kronik dan kontraktur, pada kecederaan akut.
  2. Periksa tanda efusi bursa.
  3. Gejala utama kecederaan meniskus adalah ketidakupayaan memanjangkan lutut..
  4. Kesakitan pada palpasi pada kondoral femoral adalah tanda meniskus pecah atau chondromalacia patela.
  5. Palpasi ruang sendi - kelembutan tempatan menunjukkan meniskus pecah.
  6. Ujian penambahan dan penculikan - untuk memanjangkan dan meregangkan kaki hingga 30º, membantu menilai kestabilan kapsul sendi.
  7. Sampel laci.
  8. Ujian Lachman menentukan integriti ligamen lutut anterior.
  9. Ujian McMurry - periksa tahap pelanggaran kondil - klik, dan rasa sakit pecah.
  • Radiografi - dalam tiga unjuran: langsung, lateral dan paksi.
  • Pencitraan resonans magnetik - berdasarkan data kaedah ini, beberapa tahap pemusnahan meniskus dibezakan:

0 darjah - meniskus normal;

1 darjah - kerosakan fokus;

Darjah 2 - isyarat linear peningkatan intensiti;

Darjah 3 - melalui isyarat.

  • Arthroscopy diagnostik.
  • Pemeriksaan ultrabunyi pada tisu periartikular
  • Imbasan CT.

Reseksi meniskus arthroscopic ditunjukkan dalam keadaan di mana penyetempatan dan jenis kerosakan tidak memungkinkan jahitannya dilakukan. Tujuan reseksi arthroscopic adalah pemotongan serpihan yang rosak diikuti dengan pemodelan bahagian yang tersisa dari meniskus.

Reseksi sekiranya berlaku kerosakan meniskus mengikut jenis "pegangan penyiraman" dilakukan dalam 5 peringkat.

Tahap 1. merangkumi menentukan lokasi dan panjang pecahnya. Adalah mustahak untuk mengenal pasti dengan tepat di mana garis putus bermula dan berakhir. Selalunya, dengan pecahnya tanduk posterior meniskus dengan merebak ke badan, serpihan yang terkoyak dipindahkan ke anterior dan terletak di ruang anterior sendi (Gamb.). Serpihan meniskus yang terkoyak dan berpindah juga dapat berputar (berputar) di sekitar paksinya. Untuk memudahkan manipulasi arthroscopic berikutnya, ia mesti disesuaikan.

Tahap 2. Gigitan meniskus yang tidak lengkap di pangkal tanduk posterior (di mana garis pecah berakhir) dilakukan. Dalam kes ini, perlu meninggalkan "jambatan" tipis, yang kemudiannya akan mencegah kemungkinan perpindahan yang tidak terkawal dari serpihan yang terkoyak. "Jambatan" ini harus begitu nipis sehingga mudah pecah dengan manipulasi yang lebih jauh..

Patogenesis

  • detasmen meniskus dari titik lampiran di kawasan tanduk posterior dan anterior dan badan meniskus di zon paracapsular;
  • pecahnya tanduk posterior dan anterior dan badan meniskus di zon transchondral;
  • pelbagai kombinasi kerosakan yang disenaraikan;
  • mobiliti menisci yang berlebihan (pecahnya ligamen intermeniscus, degenerasi meniskus);
  • trauma kronik dan degenerasi menisci (meniskopati pasca trauma dan statik - varus atau valgus lutut);
  • degenerasi sista menisci (terutamanya luaran).

Langkah pencegahan

Langkah pencegahan kerosakan pada tulang rawan semilunar berbeza bergantung pada beban pada sendi. Sekiranya kita membicarakan beban aktif, maka untuk latihan perlu memilih kasut yang selesa dengan betul, bantalan lutut juga digunakan, yang memungkinkan secara rasional menyebarkan beban pada sendi dan mengelakkan trauma.

Sebagai langkah pencegahan, atlet perlu memanaskan badan dengan baik sebelum berlatih dan memanaskan sendi lutut, ini mengurangkan risiko pecah dengan ketara, juga perlu memantau pemakanan dan menyesuaikan diet anda. Ketidakaktifan, serta penggunaan berlebihan, dan berat badan berlebihan juga merupakan faktor risiko.

Diagnostik

Dalam kes keraguan meniskus, struktur tisu lembut tulang rawan integumen, dan juga untuk diagnosis pembezaan, pelbagai kaedah instrumental digunakan secara meluas: arthrografi sederhana, arthroscopy, thermopolarography, scan ultrasound, dll. Kaedah diagnostik dan terapeutik yang paling bermaklumat dan objektif adalah arthroscopy.
Oleh kerana arthroscopy adalah kaedah yang mahal dan tidak tersedia di banyak klinik, arthroradiography kontras lebih kerap digunakan. Di antara sebilangan besar agen kontras sinar-X cecair dan gas, yang paling biasa adalah kemasukan oksigen ke dalam sendi dan kontras berganda (venotrast oksigen, dll.). Oksigen yang dimasukkan ke dalam sendi mengikut semua peraturan asepsis dan teknik mempunyai kesan yang baik pada tisu sendi dan tidak menyebabkan komplikasi. Banyak pengaturan telah dicadangkan untuk mengenal pasti tempat pecahnya meniskus. Selepas kemasukan oksigen ke dalam sendi dalam jumlah 120-150 ml (tekanan intra-artikular tidak boleh melebihi 150-180 mm Hg), tiga radiografi tinjauan diambil: di anteroposterior (pesakit berbaring di belakangnya), anterior anterior (pesakit berbaring di perutnya) dan kedudukan lateral semasa membengkokkan sendi pada sudut 150-160 °. Untuk pengecaman pecah meniskus yang lebih baik, sinar-X dengan pemuatan ditunjukkan, iaitu dengan pengembangan ruang sendi dalaman atau luaran (menurut Yu.N. Mitelman).

Pada arthrogram, bayangan segitiga meniskus dalaman adalah normal, tanpa gangguan, tidak ada gas di bawah meniskus. Meniskus luaran dicirikan oleh beberapa ketinggiannya, lapisan gas yang ketara di bawahnya, serta adanya "jalur" gas yang melintasi bayangan meniskus berhampiran kapsul (unjuran kanal popliteal). Arthrography kontras juga menunjukkan, selain pecah meniskus, pelbagai jenis badan intra-artikular, lipatan membran sinovial dan penyakitnya, lapisan lemak yang diubah (penyakit Goffi), chondromalacia dan trauma tulang rawan, serta proses distrofik degeneratif dan seperti tumor.

Jurang 3 darjah

Untuk menetapkan diagnosis dan menetapkan rawatan untuk pecahnya meniskus sendi lutut, tahap kecederaan tertentu dibezakan:

  1. senang. Mangsa merasakan sedikit kesakitan, tetapi tidak ada pergerakan yang terhad. Gejala kesakitan hanya berlaku semasa squats atau melompat. Kadang-kadang terdapat sedikit pembengkakan di kawasan patella;
  2. tahap purata disertai dengan kesakitan yang teruk. Tidak mungkin meluruskan anggota badan di lutut, walaupun dengan penggunaan kekuatan. Orang itu sukar berjalan, lemas. Imobilitas artikular lengkap berlaku secara berkala. Kulit di sekitar kawasan yang terjejas menjadi kebiruan dan tisu membengkak;
  3. tahap teruk. Kesakitan menjadi tidak tertahankan, yang boleh menyebabkan kehilangan kesedaran. Anggota badan yang terkena membeku dalam keadaan bengkok. Tisu membengkak sehingga lutut benar-benar membengkak, berubah bentuknya. Kulit menjadi ungu kebiruan.

Pecahnya darjah 3 tanduk posterior meniskus medial ditakrifkan sebagai tahap akhir kecederaan, di mana air mata terakhir berlaku. Boleh didiagnosis dengan lengkap atau terkoyak atau bahagian. Tanda-tanda kecederaan: gejala sakit akut, bengkak, kulit biru.

Apabila terdapat pelepasan rawan yang lengkap, cubaan artikular mungkin berlaku. Apabila zon merah trauma (banyak saluran darah), rongga artikular dipenuhi dengan darah. Gejala tidak hilang tanpa campur tangan perubatan.

Kami mencadangkan anda membaca: Kompleks fleksibel haiwan pemakanan universal untuk ligamen dan sendi

Rawatan pecah meniskus medial gred 3 ditetapkan selepas kajian menyeluruh, dan hanya beroperasi secara eksklusif. Sekiranya anda mendapatkan pertolongan profesional tepat pada masanya, tisu yang terjejas akan disambungkan, dan orang mati akan kering. Operasi dilakukan terutamanya dengan arthroscopy.

Gejala dan diagnostik

Diagnosis dibuat berdasarkan gambaran klinikal, data pemeriksaan dan kaedah penyelidikan makmal. Diagnosis sedemikian memerlukan sinar-X, MRI, atau arthroscopy lutut..

Pemeriksaan sinar-X meniskus

Tanda utama meniskus yang koyak adalah sakit dan bengkak lutut. Keterukan gejala ini bergantung kepada keparahan kecederaan, lokasinya dan masa yang telah berlalu sejak saat kecederaan. Pakar bedah ortopedik melakukan pemeriksaan terperinci pada sendi yang cedera dan menjalankan prosedur diagnostik yang diperlukan.

Pemeriksaan sinar-X adalah kaedah diagnostik yang agak mudah. Menisci tidak dapat dilihat pada gambar sinar-X, oleh itu, kajian dilakukan menggunakan agen kontras atau kaedah penyelidikan yang lebih moden digunakan.

Arthroscopy adalah kaedah penyelidikan yang paling bermaklumat. Dengan bantuan alat khas, anda dapat melihat ke dalam lutut yang cedera, menentukan tempat dan keparahan pecahnya dengan tepat dan, jika perlu, melakukan prosedur perubatan.

Dalam kes keraguan meniskus, struktur tisu lembut tulang rawan integumen, dan juga untuk diagnosis pembezaan, pelbagai kaedah instrumental digunakan secara meluas: arthrografi sederhana, arthroscopy, thermopolarography, scan ultrasound, dll. Kaedah diagnostik dan terapeutik yang paling bermaklumat dan objektif adalah arthroscopy.

Oleh kerana arthroscopy adalah kaedah yang mahal dan tidak tersedia di banyak klinik, arthroradiography kontras lebih kerap digunakan. Di antara sebilangan besar agen kontras sinar-X cecair dan gas, yang paling biasa adalah kemasukan oksigen ke dalam sendi dan kontras berganda (oksigen venotrast, dll.).

Oksigen yang dimasukkan ke dalam sendi mengikut semua peraturan asepsis dan teknik mempunyai kesan yang baik pada tisu sendi dan tidak menyebabkan komplikasi. Banyak pengaturan telah dicadangkan untuk mengenal pasti tempat pecahnya meniskus. Selepas pengenalan oksigen ke dalam sendi dalam jumlah 120-150 ml (tekanan intra-artikular tidak boleh melebihi 150-180 mm Hg..

) menghasilkan tiga radiografi tinjauan: di anteroposterior (pesakit berbaring di belakangnya), anterior posterior (pesakit berbaring di perutnya) dan kedudukan lateral apabila sendi dibengkokkan pada sudut 150-160 °. Untuk pengecaman pecah meniskus yang lebih baik, sinar-X dengan pemuatan ditunjukkan, iaitu dengan pengembangan ruang sendi dalaman atau luaran (menurut Yu.N. Mitelman).

Pada arthrogram, bayangan segitiga meniskus dalaman adalah normal, tanpa gangguan, tidak ada gas di bawah meniskus. Meniskus luaran dicirikan oleh beberapa ketinggiannya, lapisan gas yang ketara di bawahnya, serta kehadiran "jalur" gas yang melintasi bayangan meniskus berhampiran kapsul (unjuran kanal popliteal).

Arthrography kontras juga menunjukkan, selain pecah meniskus, pelbagai jenis badan intra-artikular, lipatan membran sinovial dan penyakitnya, lapisan lemak yang diubah (penyakit Goffi), chondromalacia dan trauma tulang rawan, serta proses distrofik degeneratif dan seperti tumor.

Bagaimana untuk melupakan sakit sendi selama-lamanya?

Adakah anda pernah mengalami sakit sendi yang tidak tertahankan atau sakit belakang yang berterusan? Berdasarkan fakta bahawa anda membaca artikel ini, anda sudah mengenalinya secara peribadi. Dan, tentu saja, anda tahu secara langsung apa itu:

  • sakit berterusan dan sakit tajam;
  • ketidakupayaan untuk bergerak dengan selesa dan mudah;
  • ketegangan berterusan otot belakang;
  • kekejangan dan klik di sendi yang tidak menyenangkan;
  • lumbago tajam di tulang belakang atau rasa sakit di sendi;
  • ketidakupayaan untuk duduk lama dalam satu kedudukan.

Sekarang jawab soalan: adakah ini sesuai dengan anda? Bagaimana anda dapat menahan kesakitan seperti itu? Berapa banyak wang yang telah anda belanjakan untuk rawatan yang tidak berkesan? Betul - sudah tiba masanya untuk menamatkannya! Adakah anda bersetuju? Itulah sebabnya kami memutuskan untuk menerbitkan wawancara eksklusif, yang mengungkapkan rahsia untuk menghilangkan sakit sendi dan belakang. Baca lebih lanjut.

REHABILITASI.

Setelah operasi, pesakit memakai pembalut aseptik pada luka dan memakai stoking mampatan, untuk mencegah tromboprofilaksis dan mengurangkan edema, selama 3 minggu.

Semua pesakit disarankan memakai orthosis selama 4 minggu. Pada hari selepas pembedahan, pesakit dibenarkan memulakan pergerakan pada sendi dan berjalan dengan sokongan separa. Jahitan dikeluarkan 12-14 hari selepas operasi. Beban penuh pada sendi yang dikendalikan dibenarkan dilakukan tidak lebih awal dari 8 minggu, bersenam dan bersukan - 4 bulan selepas operasi. Pesakit juga menjalani fisioterapi untuk meningkatkan bekalan darah ke kawasan pecah dan mempercepat pertumbuhan semula.

Pecahnya meniskus seperti "Penyiraman dapat menangani"

Kerosakan jenis ini dalam banyak cara mirip dengan membujur, tetapi pecahnya berlaku di sepanjang bahagian tengah badan meniskus dan disertai dengan anjakan bahagian yang koyak. Rongga terbentuk di antara tepi, yang, jika tidak dirawat, secara beransur-ansur meningkat. Kerosakan seperti itu adalah ciri meniskus dalaman..

Rawatan untuk pecah jenis ini bergantung pada ukuran dan pengabaiannya. Dengan kerosakan kecil, adalah mungkin untuk menyambungkan bahagian yang koyak dengan penciptaan pelompat yang tidak akan membiarkan pecah lebih lanjut. Sekiranya terdapat kecederaan besar, bahagian yang terkoyak dilepaskan. Pada masa yang sama, meniskus yang tersisa dengan bantuan alat khas diberikan bentuk dan penampilan meniskus yang penuh dan sihat..

Wanita, lahir 1986 Sakit lutut. Dari semasa ke semasa, klik semasa pemanjangan lenturan. Lebih jarang, penyumbatan sendi yang tidak dapat diekspresikan.

Dan di mana semua dicom akan dipam keluar? Dan kemudian seseorang mendapat tanggapan bahawa ada bahagian PCS "berbaring". Secara umum - saya mahukan tanggul)

Semua dicom on swallowtail - kualitinya sama dengan saya di stesen.

kesan bahawa

kesan bahawa akar tanduk anterior meniskus medial tidak utuh

Kesan bahawa ACL juga terkoyak - terletak secara mendatar di ruang sendi, dan tanduk anterior meniskus medial terkoyak. Tetapi semuanya basi - ada sedikit edema, tidak ada kelebihan cecair pada sendi.

Pecahnya meniskus madu (badan dan bahagian di depan tanduk) seperti penyangga yang dapat disiram, dengan perpindahan serpihan ke kawasan pemancar interkondilar (yang terletak secara mendatar pada imbasan sagital), pecahnya ps yang kronik, nampaknya serat tunggal pada titik lampiran pada kondilus femur dipelihara. Dalam kes sedemikian, perlu dilakukan imbasan sagital serong dengan ketebalan 2-3mm

Terima kasih, Alexander.

Terima kasih, Alexander. Benar-benar pecah meniskus medial seperti penanganan penyiram.

Terdapat keanehan kecil - ini, pada pendapat saya, lebih merupakan jenis pemegang baldi - kepak terbalik (meniskus terbalik) kerana terdapat penebalan dan dualitas tanduk anterior

Dengan cruciate anterior, saya akan bersetuju hanya untuk kerosakan sebahagian, kerana tidak ada klinik untuk kerosakan sepenuhnya. Saya rasa ligamen digantikan oleh kepak meniskus, walaupun tidak semua serat pada titik pelekat tibia utuh.

Tags: lutut, tin penyiraman, medial, meniskus, pecah, pegangan, sendi

Tentang pengarang: admin4ik

Aktiviti terapi

Penyiraman dapat mengatasi air mata dapat dirawat dengan pelbagai kaedah, baik secara konservatif maupun pembedahan. Semasa operasi, sayatan dibuat di kawasan lutut, tisu yang hancur dikeluarkan, dan implan diletakkan di tempat mereka. Sekiranya ligamen dalaman telah hancur sepenuhnya, prostetik dilakukan. Sekiranya integriti tisu yang tersisa tidak terganggu, campur tangan pembedahan selesai.

Rawatan untuk kecederaan meniskus dalaman juga boleh dilakukan secara konservatif. Air mata tidak boleh membantu mencubit tulang rawan di antara tulang. Terapi bermula dengan mengehadkan tekanan pada lutut yang cedera. Untuk ini, pelekat plaster digunakan. Kaedah yang serupa akan berkesan sekiranya terdapat proses patologi yang bersamaan..

Sekiranya hanya meniskus yang rosak, tidak perlu menggunakan pembalut fiksasi. Ia bukan sahaja tidak berguna, tetapi juga menjadikan pesakit kurang upaya. Anda mesti menolak:

  • bermain sukan;
  • kerja yang berkaitan dengan peningkatan tekanan pada kaki.

Semasa tempoh pemulihan, latihan khas disyorkan..