Pecah ligamen lutut: sebab, gejala, rawatan

Siku

Akibat jatuh, pukulan terarah, penambahan atau penculikan kaki bawah yang terlalu kuat, ligamen lutut terkoyak. Selain sakit pada sendi, klinik ini mempunyai edema keradangan, hematoma yang luas, dan pergerakan yang terhad. Terapi untuk pecahnya ligamen sendi lutut 1-2 darjah adalah sangat konservatif. Tetapi sekiranya cedera parah, mangsa memerlukan rawatan pembedahan..

maklumat am

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Pecah ligamen lutut adalah kecederaan biasa yang berlaku di rumah atau semasa bersukan. Jalur tisu penghubung ini padat, kuat, tetapi tidak cukup elastik. Oleh itu, apabila terdedah kepada beban yang melebihi kekuatan utamanya, berlaku pecah separa atau pemisahan lengkap dari pangkal tulang, selalunya dengan serpihan tulang.

Penyebab dan keterukan pecah ligamen lutut

Kecederaan seperti itu lebih kerap didiagnosis pada orang muda yang terlibat secara aktif dalam sukan. Tetapi mereka juga menentukan patologi degeneratif-distrofik, radang, yang disertai dengan melemahkan radas ligamen-tendon. Ini adalah gonarthrosis, artritis pelbagai asal usul.

Keterukan ligamen lutut yang pecahCiri-ciri
Pertama (mudah)Sedikit serat rosak. Kecederaan seperti ini sering disebut regangan, walaupun tali tisu penghubung ini tidak dapat meregangkan, tetapi segera putus
Kedua (tengah)Air mata berlaku kira-kira 50% serat, memprovokasi penampilan kesakitan yang teruk
Ketiga (tinggi)Ligamen sepenuhnya terkoyak atau terlepas dari pangkal tulang. Selalunya kecederaan digabungkan dengan kerosakan pada menisci, lapisan lutut tulang rawan, kapsul sendi

Ligamen lateral

Selalunya, kecederaan pada ligamen lateral dalaman 1-2 keparahan dikesan. Kabel tisu penghubung ini rosak dengan pesongan kaki bawah yang kuat. Pecahnya mungkin disertai dengan pecahnya meniskus dalaman, pelanggaran integriti kapsul sendi.

Kurang biasa, ligamen lateral rosak akibat daripada pesongan dalaman bahagian bawah kaki yang berlebihan. Situasi trauma seperti itu berlaku ketika kaki dipusingkan. Biasanya, pemisahan lengkap ligamen dari tempat penyambungannya ke tulang berlaku serentak dengan patah kawasan kecil fibula.

Ligamen cruciate

Penyebab utama pecahnya adalah pukulan langsung atau tekanan kuat pada permukaan belakang atau depan kaki bawah dalam keadaan bengkok, hiperteksinya. Lebih kerap ligamen anterior cruciate cedera. Triad Turner dapat dikenal pasti. Ini adalah nama gabungan kerosakan pada ligamen lateral, cruciate dan meniskus dalaman.

Patella

Ligamen patela sendiri terkoyak akibat lebam teruk, misalnya, ketika jatuh dari ketinggian, dalam kemalangan lalu lintas. Ia rosak apabila kaki dilanjutkan pada sendi lutut, tetapi hanya dalam keadaan tertentu. Pada kebiasaannya, ligamen orang dewasa hampir mustahil untuk patah. Patologi kronik membawa kepada kerosakannya - tendinitis, tendovaginitis, arthritis, bursitis.

Tanda dan gejala patologi

Dengan pecah 1 darjah, sakit akut hanya berlaku pada masa kecederaan pada ligamen. Pada waktu rehat, secara beransur-ansur melemah, tetapi dapat meningkat dengan berjalan, membongkok atau memanjangkan sendi. Kulit di lutut membengkak sedikit, pendarahan tusukan atau hematoma kecil mungkin muncul.

Semasa pecahnya ligamen 2 dan 3 darjah, kerengsaan jelas terdengar, mirip dengan bunyi yang berlaku ketika tongkat kering patah. Rasa sakitnya akut, jelas terletak di lutut, tetapi memancar ke kaki bawah ketika cuba mengambil langkah. Dengan rehat sepenuhnya, sokongan pada kaki tidak mungkin disebabkan oleh ketidakstabilan sendi. Selepas 3-5 jam, edema keradangan terbentuk, dan setelah penyerapannya semula, hematoma yang luas.

Siapa yang hendak dihubungi

Terlepas dari keparahan kecederaan, perlu berjumpa dengan traumatologist secepat mungkin. Mangsa tidak dapat menilai keadaannya secara objektif, oleh itu dia sering mengabaikan bantuan perubatan. Selepas itu, ini boleh menyebabkan berlakunya komplikasi, sehingga tidak bergerak sepenuhnya sendi lutut.

Prinsip diagnostik

Alasan untuk menetapkan diagnosis awal adalah keluhan pesakit, keterangannya mengenai keadaan kecederaan, hasil pemeriksaan luaran. Sejumlah ujian dilakukan untuk menilai fungsi sendi, termasuk pemeliharaan jarak gerakan, kestabilan lutut. Pemeriksaan sinar-X diperlukan untuk mengecualikan patah tulang intra-artikular, pemisahan serpihan tulang. Menurut indikasi, MRI, CT, ultrasound digunakan untuk mengesan kerosakan pada menisci, tisu lembut, saluran darah, batang saraf.

Pertolongan cemas

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Pertolongan cemas yang tepat pada masanya membantu mencegah pembentukan edema dan hematoma, melegakan kesakitan. Mangsa harus dibaringkan (lebih baik pada permukaan yang keras), kaki harus diangkat ke paras dada, meletakkan roller yang padat atau selimut yang digulung di bawah pergelangan kaki. Sekiranya pembantu pertama mempunyai kemahiran yang betul, maka pembalut elastik harus digunakan atau sendi harus dipasang dengan belat.

Kemudian anda perlu menggunakan kompres sejuk. Isi beg selofan dengan ais hancur, bungkus dengan kain tebal dan sapukan ke lutut selama 10 minit. Ulangi prosedur setiap jam, termasuk ketika pesakit dimasukkan ke bilik kecemasan.

Untuk menghilangkan rasa sakit, Nise, Ketorol, Diclofenac, Nurofen sesuai. Sekiranya tidak ada dana tersebut, maka Paracetamol biasa boleh digunakan..

Kaedah rawatan

Pesakit yang mengalami kerosakan pada sebilangan kecil serat ligamen disyorkan untuk mengurangkan aktiviti motor. Untuk mengurangkan tekanan pada sendi, memakai pelindung lutut elastik ditunjukkan. Sekiranya cedera parah, kaki perlu berehat sepenuhnya - untuk memerhatikan rehat di tempat tidur atau separuh katil, bergerak dengan tongkat atau tongkat. Sangat mustahak untuk menggunakan pembalut lutut separa kaku, dan jika ligamen terlepas sepenuhnya dari tulang, ortosis kaku. Sekiranya perlu, tusukan dilakukan untuk mengeluarkan darah yang terkumpul dari rongga sendi.

Rawatan trauma 1 dan 2 darjah - konservatif, dengan penggunaan ubat, urut dan prosedur fisioterapi. Sekiranya pecah ligamen kelas 3 (kecuali bahagian dalam), campur tangan pembedahan diperlukan 1-2 minggu selepas kecederaan mereka.

Ubat

Ubat pilihan pertama untuk menghilangkan kesakitan adalah ubat anti-radang bukan steroid (NSAID). Untuk menghilangkan ketidakselesaan ringan, cukup menggunakan salap dan gel - Fastum, Voltaren, Dolgit, Indomethacin, Ketoprofen. Untuk kesakitan yang sederhana, NSAID dalam tablet termasuk dalam rejimen rawatan. Ini adalah Ibuprofen, Diclofenac, Nimesulide, Ketorolac. Suntikan intramuskular Ortofen, Movalis, Ksefokam membantu menghilangkan kesakitan akut.

Pada hari ke-3-5 rawatan, pesakit diresepkan agen luaran dengan kesan pemanasan - Kapsikam, Finalgon, Apizartron, Viprosal. Juga menggunakan salap Heparin, Troxevasin untuk memulihkan saluran darah yang rosak dan penyerapan semula hematoma.

Pembedahan

Pecah lengkap ligamen lateral diperbaiki dengan pengenaan jahitan lavsan atau autoplasti tendon. Sekiranya ia berstrata, maka cantuman dipasang. Sekiranya kecederaan gabungan dengan pemisahan serpihan tulang, ia dipasang dengan skru ke fibula. Kadang-kadang ligamen lateral dipulihkan dengan bantuan rawatan konservatif, tetapi pemanjangannya berlaku kerana pembentukan tisu berserabut. Dalam kes sedemikian, pembedahan rekonstruktif dilakukan untuk menstabilkan sendi lutut..

Pembedahan juga diperlukan untuk pecah ligamen cruciate yang lengkap. Untuk memulihkan integriti mereka, kaedah pembedahan konservatif, endoskopi, arthroscopic digunakan. Untuk kecederaan baru, dilakukan lavsanoplasti atau autoplasti dengan ligamen pelindung lutut.

Fisioterapi

Langkah-langkah fisioterapi digunakan dalam rawatan konservatif dan pada tahap pemulihan setelah campur tangan pembedahan. Kesan pada sendi lutut faktor fizikal menyumbang kepada pertumbuhan semula serat koyak yang cepat dengan memperbaiki peredaran darah, mempercepat metabolisme, meningkatkan kerentanan tubuh terhadap dadah. Pesakit boleh diberikan sekitar 10 sesi fisioterapi seperti:

  • Terapi UHF;
  • terapi laser;
  • magnetoterapi;
  • arus diadynamic;
  • aplikasi dengan ozokerite atau parafin.

Untuk menghilangkan kesakitan yang teruk dan sederhana, elektroforesis dengan anestetik, analgesik digunakan. Selepas itu, semasa prosedur fisioterapi ini, vitamin B, chondroprotectors digunakan. Juga, untuk pemulihan fungsi lutut yang dipercepat, pesakit disyorkan terapi lumpur, rawatan spa.

etnosains

Semasa menjalankan rawatan utama, ubat tradisional tidak digunakan kerana keberkesanan terapi mereka yang rendah. Pada masa akan datang, traumatologists tidak keberatan dengan penggunaan salap dan kompres untuk menghilangkan rasa sakit ringan yang berlaku dengan peningkatan tekanan pada sendi atau setelah perubahan cuaca yang tajam. Apa ubat rakyat mempunyai kesan analgesik:

  • memampatkan. Kisar 2-3 daun pisang segar yang besar hingga gruel pekat, campurkan dengan satu sudu madu dan 3 tetes minyak pati thyme. Sebarkan jisim di lapisan tebal di lutut, betulkan dengan balutan plastik, kain kasa atau pembalut elastik, simpan selama kira-kira satu jam;
  • salap. Dalam mortar, campurkan satu sendok makan turpentin gusi dengan jumlah minyak biji rami yang sama. Tanpa berhenti menggosok, tambahkan bahagian kecil 100 g krim bayi berlemak. Simpan di dalam peti sejuk, sapu ke lutut untuk kesakitan.

Sebagai minuman, anda boleh menggunakan teh chamomile, infusi rosehip. Ubat-ubatan rakyat seperti ini menguatkan imuniti tempatan dan umum, mencegah perkembangan proses keradangan.

Berapa lama pemulihan diperlukan

Semua gejala pecah ligamen 1 keparahan hilang selepas 10-14 hari. Dengan kecederaan yang lebih teruk, pemulihan semua fungsi lutut dapat dilakukan setelah 1.5-2 bulan. Tempoh pemulihan selepas pembedahan bergantung pada kaedah rawatan pembedahan yang digunakan dan usia pesakit. Ia boleh berlangsung dari 2 bulan hingga enam bulan..

Gaya hidup dan pemulihan trauma

Pada peringkat pemulihan, pesakit ditunjukkan prosedur fisioterapi dan urut, mengambil chondroprotectors, kompleks vitamin yang seimbang dan unsur surih. Ahli traumatologi mengesyorkan untuk mengelakkan peningkatan aktiviti fizikal, menggantikan sukan yang aktif dengan berenang, berjalan kaki dari Skandinavia, yoga. Pastikan anda melakukan terapi fizikal dan gimnastik. Latihan harian membantu meningkatkan fungsi lutut dengan menguatkan otot, mempercepat bekalan darah tisu dengan nutrien. Dari latihan, lunges, squat, meniru berbasikal sangat berguna.

Kemungkinan akibatnya

Sebilangan besar komplikasi berkembang akibat kegagalan mangsa untuk mendapatkan bantuan perubatan. Ligamen tidak sembuh dengan betul, yang menyebabkan penstabilan struktur lutut yang tidak mencukupi. Mereka cepat lusuh - tulang rawan hancur, permukaan tulang tibia dan tulang paha berubah secara patologi. Osteoartritis cacat (gonarthrosis) berkembang, sering menyebabkan kecacatan manusia.

Langkah ramalan dan pencegahan

Ramalannya baik. Dengan rawatan yang tepat pada masanya dan tepat, ligamen dipulihkan sepenuhnya, serta fungsi lutut. Untuk mengelakkan kerosakan berulang, perlu menggunakan pembalut dan pembalut lutut dengan peningkatan fizikal, untuk mengelakkan situasi traumatik.

Air mata ligamen sendi lutut: penyebab, gejala, diagnosis, rawatan

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dan lain-lain) adalah pautan yang boleh diklik untuk kajian tersebut.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau boleh dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Kod ICD-10

S83.4. Keseleo dan air mata (dalaman / luaran) ligamen lateral lutut.

Apa yang Menyebabkan Ruptur Ligamen Lutut Lateral?

Air mata ligamen lateral sendi lutut berlaku dengan mekanisme kecederaan tidak langsung - pesongan kaki bawah yang berlebihan ke dalam atau ke luar, sementara ligamen lateral terkoyak, bertentangan dengan sisi penyimpangan.

Gejala Air Mata Ligamen Lutut Lateral

Pesakit bimbang tentang kesakitan dan ketidakstabilan pada sendi lutut, dan rasa sakit itu bersifat tempatan - di tempat pecahnya.

Diagnosis pecahnya ligamen lateral lutut

Sejarah trauma ciri.

Pemeriksaan fizikal dan pemeriksaan fizikal

Sendi bengkak, konturnya dilicinkan. Pada hari ke-2-3 selepas kecederaan, lebam muncul, kadang-kadang meluas, turun ke kaki bawah. Tentukan kehadiran cecair bebas (hemarthrosis): gejala positif pembengkakan dan undi patella. Palpation menunjukkan kelembutan tempatan dalam unjuran ligamen yang rosak.

Sekiranya pecahnya ligamen lateral, penyimpangan berlebihan bahagian bawah kaki ke sisi yang bertentangan dengan ligamen yang rosak diperhatikan. Sebagai contoh, jika terdapat kecurigaan pecahnya ligamen lateral dalaman, doktor membetulkan permukaan luar sendi lutut pesakit dengan satu tangan dan membelokkan kaki bawah ke luar dengan yang lain. Keupayaan untuk membelokkan kaki bawah ke luar jauh lebih besar daripada pada kaki yang sihat, menunjukkan pecahnya ligamen lateral dalaman. Kaki pesakit semasa pemeriksaan harus dilanjutkan pada sendi lutut. Dalam trauma akut, kajian ini dilakukan setelah pengenalan procaine ke rongga sendi lutut dan anestesia..

Setelah tempoh akut mereda pada pesakit, ketidakstabilan sendi lutut ("memusingkan") tetap ada, yang memaksa mangsa menguatkan sendi dengan membalut atau memakai pelindung lutut khas. Atrofi otot anggota badan secara beransur-ansur berkembang, tanda-tanda gonarthrosis ubah bentuk muncul.

Penyelidikan makmal dan instrumental

Sekiranya perkembangan gonarthrosis ubah bentuk telah dimulakan, diagnosis klinikal dapat disahkan dengan pemeriksaan sinar-X menggunakan alat yang dicadangkan di klinik. Radiografi dengan jelas menunjukkan pengembangan ruang sendi di sisi kecederaan.

Rawatan pecah ligamen lateral lutut

Petunjuk untuk dimasukkan ke hospital

Rawatan cedera akut dijalankan di hospital.

Rawatan konservatif ligamen lateral pecah lutut

Dengan pecah terasing satu ligamen lateral, rawatan konservatif digunakan. Tusukan sendi lutut dilakukan, hemarthrosis dihilangkan, 25-30 ml larutan prokain 0,5% disuntik ke rongga sendi. Selama 5-7 hari (sehingga edema hilang), plaster splint digunakan, dan kemudian plaster bulat dilemparkan dari lipatan inguinal ke hujung jari dalam kedudukan yang berfungsi secara menguntungkan dan dengan pesongan kaki yang berlebihan (hypercorrection) ke arah lesi. UHF dan gimnastik statik ditetapkan dari hari ke-3. Imobilisasi berlangsung 6-8 minggu. Selepas penghapusannya, rawatan pemulihan ditetapkan..

Rawatan pembedahan pecah ligamen lateral lutut

Terdapat beberapa kaedah pembedahan pemulihan ligamen cagaran sendi lutut..

Cagaran ligamen tibial cagaran. Pecah ligamen tibial cagaran lebih biasa daripada pecah ligamen peroneal cagaran. Selalunya ia digabungkan dengan kecederaan meniskus dalaman dan ligamen cruciate anterior (Turner triad).

Sebelum ini, operasi Campbell paling sering digunakan untuk mengembalikan kestabilan lutut sekiranya berlaku pecah ligamen tibial cagaran. Bahan untuk plastik adalah jalur fasia lebar paha.

Selepas itu, banyak kaedah dicadangkan untuk pemulihan operasi ligamen tibial cagaran: pengaliran, ligamen plastik dengan lavsan, tendon kalengan.

Pada tahun 1985 A.F. Krasnov dan G.P. Kotelnikov telah mengembangkan kaedah baru autoplasti ligamen ini.

Sayatan dibuat pada tisu lembut dalam unjuran bahagian bawah otot lembut dan tendonnya diasingkan.

Di kawasan epikondilus paha, flap tulang-periosteal terbentuk, dan tendon digerakkan di bawahnya. Kemudian dijahit ke periosteum di pintu masuk dan keluar. Selempang diperkuat dengan jahitan transosseous. Jahit luka.

Sapukan pelekat bulat dari hujung jari ke bahagian atas paha selama 4 minggu. Sudut lenturan lutut ialah 170 °.

Operasi ini setanding dengan trauma rendah yang digunakan sebelumnya dan kesederhanaan teknik pelaksanaan. Cantuman di bawah risalah osteo-periosteal diperbaiki dengan tepat kerana tenodesis, yang telah dibuktikan oleh karya klinikal dan eksperimen oleh A.F. Krasnova (1967). Titik penetapan kedua di tibia tetap semula jadi.

Ligamen peroneal cagaran plastik. Dalam kes lama, kestabilan sendi lutut sekiranya pecah ligamen peroneal cagaran dipulihkan dengan bantuan plastisinnya dengan bahan auto atau xenomaterial. Sebagai peraturan, keutamaan diberikan kepada campur tangan autoplastik. Contohnya ialah operasi Edwards, di mana ligamen terbentuk dari kepingan lata paha.

Bersama dengan teknik plastik yang terkenal untuk pecah ligamen peroneal cagaran, kaedah autoplastinya yang dicadangkan oleh G.P. Kotelnikov (1987) juga digunakan. Ia digunakan untuk pecahnya ligamen peroneal cagaran pada pesakit dengan bentuk ketidakstabilan lutut yang diberi pampasan dan subkompensasi. Dengan bentuk ketidakstabilan yang tidak dapat dikompensasi, mengambil cantuman dari fascia lata tidak diingini kerana atrofi otot paha yang tajam.

Cantuman 3x10 cm dengan pangkal pada condyle lateral dipotong dari fasia lata paha. Di kawasan epikondyle paha, flap osteo-periosteal terbentuk dengan pangkal posterior di bawah lebar cengkaman.

Sayatan membujur kedua 3-4 cm dibuat di atas kepala fibula. Saluran terbentuk di dalamnya dalam arah anteroposterior, dengan mengingat bahaya kerosakan pada saraf peroneal biasa. Cangkok diletakkan di bawah selempang, ditarik dan dilalui melalui terusan. Jahitan di pintu masuk dan keluar. Injap osteo-periosteal dipasang dengan jahitan transosseous. Hujung fasia yang bebas dijahit ke cantuman dalam bentuk pendua. Luka dijahit dengan ketat. Sapukan pembalut pekeliling plaster cor dari hujung jari ke bahagian atas paha pada sudut pada sendi lutut 165-170 ° selama 4 minggu.

Gejala dan rawatan kecederaan ligamen lateral dalaman (medial) lutut

Pecah ligamen lutut lateral adalah kecederaan lutut yang biasa. Penyakit ini sering menyertai lutut atau patela yang terkilir dan membawa kesakitan berterusan kepada pesakit. Dalam kes ini, beberapa darjah kecederaan dapat diperhatikan, dan segmen artikular atau periartikular tertentu boleh cedera. Kedua-dua tanda utama ini menjadi asas ciri yang diperkenalkan ke dalam diagnosis sekiranya terdapat kerosakan pada ligamen lateral sendi lutut..

Anda bahkan boleh merosakkan ligamen dengan melakukan pukulan langsung, atau tekanan kuat pada pergelangan kaki, tetapi penyebab kerosakan yang paling biasa pada ligamen lateral dan cruciate pada sendi lutut disebut aktiviti profesional.

Ini adalah bermain sukan atau balet, di mana, kerana pergerakan tertentu yang dilakukan secara berkala, ligamen lateral sendi lutut diregangkan, pecahnya tidak lengkap atau lengkap. Ligamen lateral sendi lutut boleh terkoyak atau pecah pada selang masa yang berbeza.

Struktur anatomi dan ciri-ciri kecederaan

Lutut adalah bahagian sistem muskuloskeletal, anatomi yang dirancang oleh alam semula jadi untuk melakukan beban yang kuat, yang diperhatikan berkaitan dengan postur tegak.

Sendi pergelangan kaki dan lutut menerima peratusan tinggi dari jumlah beban semasa hidup manusia. Penyakit ini di ICD diperuntukkan sebagai kategori yang berasingan. Pecahnya yang teruk, luaran atau dalaman, boleh berlainan darjah (air mata, terseliuh), tetapi selalu membawa kesakitan dan mematikan sendi lutut sebahagian atau sepenuhnya.

Pemulihan profesional diperlukan, tempoh dan keberkesanannya bergantung pada berapa lama pesakit mengabaikan kecederaan. Jenis kecederaan yang berbahaya adalah khas untuk orang muda dan aktif yang profesinya adalah sukan (bola sepak, gusti lengan, berlari). Rawatan sering ditangguhkan kerana atlet terus berlari atau menghadiri pertandingan dan latihan.

Satu-satunya simptom yang jelas adalah ketidakstabilan sendi lutut, ia mula sakit pada penyetempatan celah, lutut boleh membengkak. Perkara ini biasa berlaku pada kecederaan sukan dan mungkin tidak menakutkan. Dan hanya apabila ligamen yang koyak menyebabkan hemarthrosis, pembengkakan dan pembengkakan pada sendi, mereka mula merawatnya.

Radas ligamen lutut

Alat ligamen lutut (salah satu segmen sistem muskuloskeletal manusia yang besar dan sangat berfungsi) adalah struktur yang cukup kuat. Dengan pertolongannya, tulang lutut diperbaiki, dipandu, dan pergerakan berlebihan dapat dicegah. Patella dan kondyle tulang dipegang bersama oleh ligamen berikut:

  • cruciform (cruciform), depan dan belakang;
  • dalaman lateral (medial) dan luaran lateral (lateral);
  • melintang, menghubungkan meniskus lateral dan medial;
  • ligamen patellar (fungsi utama adalah memanjangkan sendi lutut);
  • ligamen antara tibia dan tibia.

Ligamen dalaman lateral jarang sekali pecah sepenuhnya, kecederaan separa berlaku lebih kerap, tetapi bahaya utama kecederaan tersebut adalah masalah yang dihadapi dalam bentuk pecahnya meniskus dalaman atau kerosakan pada kapsul sendi.

Untuk sejarah perubatan atlet, pecah ligamen adalah sejarah trauma yang biasa. Kerosakan seperti itu bukan hanya di kawasan lutut, tetapi juga di siku, kerana tangannya menderita.

Jenis dan tahap kecederaan ligamen lateral dalaman lutut

MRI adalah satu-satunya cara untuk membuat diagnosis seperti itu, tidak kira jika sendi lutut atau siku rosak, ruas kanan atau kiri. Cara cepat untuk memulakan pemulihan adalah dengan segera bertindak dan melakukan apa sahaja yang disarankan oleh doktor, dan bukannya membuang masa, terutamanya jika ia berlaku lagi.

Mengikut keparahan kecederaan, 3 pilihan dibezakan secara standard, yang merupakan klasifikasi utama pecah ligamen:

  • 1 - serat separa serat, tetapi tanpa pelanggaran kestabilan sendi, dengan kesakitan yang bersamaan;
  • 2 - pecahnya lebih banyak gentian, berbanding dengan gred 1, pecahnya menyebabkan penurunan fungsi sendi, tetapi juga tidak melanggar kestabilan;
  • 3 - trauma lengkap dalam bentuk pecah ligamen dan kestabilan sendi terjejas.

Ujian yang direka khas membantu menentukan tahap keparahan, dengan bantuan yang memungkinkan untuk menentukan seberapa kuat ketidakstabilan itu menampakkan dirinya. Ia boleh dari 5 hingga 10 mm, tetapi kadang-kadang lebih banyak. Sekiranya kecederaan digabungkan di mana tidak hanya ligamen yang rosak, ketidakstabilan boleh menjadi multiplanar. Yang paling berbahaya adalah triad Turner, di mana cagaran tibial, ligamen cruciate anterior dan meniskus dalaman rosak serentak.

Pada masa yang sama, pemulihan berlangsung lama dan penggunaan kaedah rawatan di rumah secara eksklusif jarang memberi kesan yang diperlukan..

Diagnosis dan rawatan trauma

Rawatan kecederaan seperti itu adalah langkah yang perlu yang mencegah perkembangan ketidakstabilan sendi kronik, sinovitis dan penyumbatan ringan yang berlaku semasa tekanan pekerjaan yang merumitkan kehidupan seseorang..

Mekanisme dan sifat kerosakan adalah tujuan utama langkah-langkah diagnostik, kerana mereka menentukan langkah-langkah terapi dan pemulihan yang diambil.

Setelah mengumpulkan analisis, pemeriksaan luaran dan palpasi segmen yang rosak, doktor melakukan serangkaian ujian yang direka khas yang membantu menentukan keadaan setiap ligamen dan menentukan integriti atau kerosakannya.

Setiap keadaan mempunyai kod ICD sendiri, yang ditentukan menggunakan diagnostik yang dilakukan dan dicerminkan dalam sejarah perubatan. Dan ini berlaku untuk penyetempatan kecederaan (contohnya, ACL - kecederaan pada ligamen cruciate), tidak menjadi masalah jika segmen posterior atau anterior rosak, atau ligamen serong. Dalam diagnostik, arthrometer dapat digunakan sebagai alat untuk mengoptimumkan hasil ujian yang dilakukan atau MRC, yang memberikan hasil yang paling objektif..

Rawatan akan dilakukan bergantung pada kecederaan yang menyertainya, tetapi operasi untuk menjahit ligamen lateral dalaman berlaku dengan cara yang berbeza, bergantung pada tempoh rawatan pesakit. Pada peringkat awal, tisu ligamen itu sendiri dan unsur kapsul sinovial dan berserat dalaman dijahit. Pada peringkat kemudian, sejumlah pembedahan plastik dilakukan, dan ini adalah satu-satunya cara untuk tidak kehilangan fungsi sendi. Di Persekutuan Rusia, amalan pembedahan dengan pita lavsan atau tendon homoseksual tersebar luas, yang memberikan hasil yang baik. Sekiranya operasi dilakukan dengan tidak betul, ligamen akan tumbuh bersama dengan manifestasi komplikasi tertentu.

Pita adalah alat yang sangat baik untuk mengurangkan gejala kesakitan, menguatkan dan menstabilkan sendi yang rosak. Terdapat banyak foto dan video yang menunjukkan teknik melekatkan pita untuk pelbagai kecederaan. Nasihat untuk menerapkannya tidak hanya setelah cedera, tetapi juga semasa rawatan dan pemulihan membantu menghindari banyak masalah..

Pelbagai jenis ubat yang popular, serta salap, dengan pecah yang lengkap, hanya dapat digunakan sebagai bagian dari kaedah pemulihan yang menyeluruh yang dilakukan pada masa selepas operasi. Penggunaannya dengan kerosakan separa atau tidak lengkap dibenarkan dan sering digunakan setelah nasihat doktor yang hadir.

Pembedahan arthroscopic untuk kecederaan tersebut adalah kaedah rawatan yang sangat baik dan optimum, yang dicirikan oleh invasif minimum dan dilakukan dengan menggunakan peralatan moden, jadi anda tidak perlu takut dengan campur tangan pembedahan yang disyorkan jika doktor menganggap penggunaannya diperlukan. Baik doktor dan pesakit mempunyai tujuan bersama - pemulihan mobiliti maksimum dan penghapusan akibat pecahnya ligamen, apabila, sayangnya, ia berlaku.

Pecah ligamen lutut: rawatan tanpa pembedahan

Pecah ligamen adalah antara jenis kecederaan lutut trauma yang paling biasa. Dari segi kekerapan, kecederaan ini berada di tempat kedua, setelah pecah meniskus. Ligamen lutut yang pecah didiagnosis pada kira-kira 45% pesakit yang berjumpa dengan ortopedis atau traumatologi kerana kecederaan lutut. Ligamen anterior cruciate (ACL) lebih kerap rosak. Lebih kurang kerap - belakang atau sisi. Sekiranya pelanggaran integriti ACL dapat berlaku secara terpisah, maka pecahnya ligamen lain biasanya dikaitkan dengan kecederaan lutut yang lain..

Apakah rehat ligamen?

Sebilangan besar orang berusaha untuk sembuh tanpa pembedahan. Lagipun, campur tangan pembedahan selalu dikaitkan dengan ketidakselesaan tertentu. Rawatan sedemikian mahal dan memerlukan pemulihan jangka panjang. Walau bagaimanapun, kebanyakan kes klinikal pecah ligamen lutut memerlukan rawatan pembedahan. Adakah operasi yang diperlukan bergantung pada ligamen mana yang terkoyak, sama ada pecah sepenuhnya atau separa, berapa banyak fungsi sambungan yang dipelihara. Sekiranya seseorang memerlukan operasi, tetapi tidak menerimanya, ini penuh dengan akibat yang serius:

perkembangan gonarthrosis pasca trauma;

Terdapat beberapa ligamen di dalam lutut. Ini adalah ligamen anterior dan posterior cruciate, lateral, dan patellar. Prognosis sangat bergantung pada struktur ligamen mana yang rosak..

Dengan pecah sepenuhnya, ketidakstabilan sendi sentiasa berkembang. Kerana ligamen tidak lagi menyekat pergerakannya. Terdapat tiga bentuk ketidakstabilan:

Bentuk pampasan. Sebilangan besar petunjuk adalah normal. Atrofi otot tidak jelas secara klinikal. Disfungsi sendi hanya dapat dikesan dengan kajian instrumental.

Bentuk subkompensasi. Kesakitan muncul, kekejangan pada sendi, atrofi otot paha. Di bahagian yang terjejas, lilitan paha kurang dari 3-4 cm. Tetapi ketidakstabilan secara klinikal hanya muncul dengan beban yang kuat: berlari, berjongkok, dll. X-ray menunjukkan tanda-tanda gonarthrosis 1 darjah.

Bentuk dekompensasi. Kesakitan berterusan, ketidakstabilan ketika berjalan, tanda-tanda klinikal ketidakstabilan sendi yang jelas. Ramai orang menggunakan tongkat. Pesakit mengadu mobiliti sendi patologi. Pada sinar-X, gonarthrosis 2-3 darjah dapat ditentukan.

Ligamen lateral

Di dalam lutut, terdapat dua ligamen lateral, ligamen luaran atau dalaman. Sekiranya hanya satu daripadanya yang terkoyak, rawatan konservatif adalah mungkin. Dalam tempoh kecederaan yang teruk, pesakit mungkin berada di hospital.

Sebaik sahaja pesakit dimasukkan ke hospital, dia mengalami tusukan pada sendi. Tugas doktor adalah untuk menghilangkan hemarthrosis (pengumpulan darah di dalam lutut), serta melegakan kesakitan. Untuk mengurangkan kesakitan selepas mencuci sendi, anestetik tempatan disuntik di dalam (contohnya, 0,5% prokain).

Pelekat plaster disapu ke lutut. Pesakit memakainya selama kira-kira 1 minggu. Tanggalkan plaster setelah membuang bengkak pada sendi. Kemudian diubah menjadi pembalut bulat. Ia bergerak dari pangkal paha hingga ke kaki. Betulkan anggota badan dalam keadaan pesongan kaki bawah yang berlebihan ke arah ligamen yang terkena.

Imobilisasi anggota badan dilakukan sehingga 2 bulan. Selepas penghapusan fenomena keradangan akut, doktor menetapkan fisioterapi. Mereka memungkinkan untuk meningkatkan peredaran darah pada sendi, menormalkan proses regeneratif. Terapi fizikal digunakan. Ini bertujuan untuk menguatkan otot paha. Selain itu, aktiviti fizikal juga merangsang aliran darah, memperbaiki trofisme tisu lutut..

Ligamen cruciate

Apabila "salib" patah, dalam banyak kes, mustahil dilakukan tanpa rawatan pembedahan. Ligamen tidak sembuh dengan sendirinya. Dan berjalan dengan yang koyak tidak mungkin berlaku: ini menyebabkan distrofi sendi, penurunan jumlah otot, dan boleh mengakibatkan kesakitan kronik.

Hanya ada dua keadaan ketika operasi tidak dilakukan:

pecah separa ligamen cruciate (iaitu, hanya sebahagian daripada serat yang dialami, kecederaan ini juga disebut sprain);

kontraindikasi perubatan untuk pembedahan.

Pada tempoh awal selepas kecederaan, sendi membengkak, sakitnya teruk. Oleh itu, secara klinikal mustahil untuk menentukan sama ada ligamen terkoyak sepenuhnya. Penyelidikan yang mencukupi hanya dapat dilakukan setelah penghapusan hemarthrosis dan melegakan sakit lutut. Untuk ini, ia dicucuk. Rongga artikular dibasuh. Setelah mengeluarkan darah dan gumpalan daripadanya, anestesia dilakukan dengan penyelesaian anestetik tempatan. Larutan prokain dengan kepekatan 0,5% atau 1% dapat digunakan, yang diberikan dalam jumlah 25-30 ml.

Kajian instrumental diperlukan. Kemungkinan bukan sahaja ligamen yang rosak. Sekurang-kurangnya, doktor melakukan x-ray. Dengan pertolongannya, fraktur avulsi (apabila serpihan tulang terputus di tempat penyambungan ligamen), kerosakan pada kondur pada tulang paha dan tibia tidak termasuk.

Setelah melakukan manipulasi perubatan dan diagnostik yang diperlukan, anggota badan tidak bergerak. Plaster digunakan selama 2 bulan. Sebagai peraturan, edema sangat ketara pada minggu pertama. Ia meningkatkan jumlah anggota badan. Pada masa memohon plaster, ia selalu bengkak, oleh itu, setelah edema reda, pembalut menjadi lebih lemah. Ia perlu diubah dalam 5-7 hari..

Seterusnya, proses pemulihan bermula. Penghilang rasa sakit, latihan fisioterapi, fisioterapi digunakan. Pesakit disyorkan beban statik pada otot paha. Suntikan intra-artikular asid hyaluronik dan plasma yang kaya platelet dapat digunakan untuk mempercepat proses regeneratif dan mencegah perubahan degeneratif pada tulang rawan lutut.

Ligamen patella

Pecahnya boleh lengkap atau separa. Dalam kebanyakan kes, rawatan pembedahan diperlukan. Terapi konservatif jarang digunakan. Ia mungkin hanya dengan pecah separa. Dalam kes ini, imobilisasi anggota badan diperlukan. Terapi fisioterapi dan radiasi dilakukan.

Arthrotherapy untuk pembinaan semula ligamen

Arthrotherapy adalah kaedah bukan pembedahan yang boleh digunakan:

dengan pengurusan pesakit secara konservatif;

selepas rawatan pembedahan.

Rawatan konservatif kadang-kadang merupakan rawatan utama bagi pesakit yang mengalami kecederaan lutut. Ini berlaku bukan hanya dalam keadaan keseleo. Pembedahan dikontraindikasikan pada beberapa pesakit. Yang lain menolaknya. Sebabnya berbeza: ketakutan pembedahan, kepercayaan palsu terhadap kemungkinan penyambungan ligamen tanpa pembedahan, meremehkan akibat trauma, dll. Bagaimanapun, jika seseorang menolak operasi, maka dia tidak boleh dipaksa. Tetapi anda boleh membantu dengan semua kaedah yang ada. Terdapat kaedah yang dapat mempercepat pemulihan pesakit. Walaupun, dengan pecahnya struktur ligamen, mereka tidak memberi peluang untuk menghilangkan ketidakstabilan sendi lutut.

Arthrotherapy adalah salah satu kaedah rawatan ubat yang paling berkesan. Inti dari teknik ini ialah dua ubat disuntik ke lutut:

1. Asid hyaluronik. Ia adalah "pelincir" untuk sendi. Ia melembutkan geseran permukaan artikular, mengurangkan rasa sakit, melambatkan proses degeneratif pada tisu tulang rawan. Kemusnahan tulang rawan hampir tidak dapat dielakkan bagi pesakit yang memerlukan tetapi tidak menjalani pembedahan ligamen. Terima kasih kepada asid hyaluronik, kemungkinan untuk menunda permulaan arthrosis dan mengurangkan keparahannya.

2. Plasma kaya dengan platelet. Sekiranya pesakit membeli hyaluronate di farmasi, maka tidak perlu membeli ubat kedua untuk arthrotherapy. Ia disediakan dari darah pesakit sebelum dimasukkan ke lutut. Untuk melakukan ini, doktor mengambil darah dari urat kubital. Sel darah dikeluarkan darinya, hanya meninggalkan platelet. Oleh kerana penyingkiran cecair, kepekatannya beberapa kali lebih besar daripada yang terdapat dalam darah. Plasma ini disuntik ke lutut.

Bagaimana ia berfungsi?

Platelet bertanggungjawab untuk pembentukan bekuan darah. Segala kerosakan disertai dengan pembentukan bekuan darah. Tugas utamanya adalah menutup kawasan yang rosak, menghentikan pendarahan, mengasingkan tempat kecederaan dari bakteria patogen dan faktor-faktor buruk yang lain. Selain itu, platelet yang terdapat di dalam trombus mesti memastikan penyembuhan luka. Mereka mengeluarkan faktor pertumbuhan yang merangsang proses regeneratif. Kami menggunakan mekanisme yang serupa dalam proses rawatan kecederaan lutut secara konservatif. Suntikan intra-sendi plasma kaya platelet merangsang pemulihan struktur intra-artikular.

Oleh itu, sekiranya pecahnya ligamen lutut, rawatan tanpa pembedahan hanya dapat dilakukan dalam keadaan di mana ia tidak terkoyak sepenuhnya, atau terdapat pecah lengkap satu ligamen lateral. Semua keadaan lain memerlukan pembedahan. Ia mengelakkan ketidakstabilan sendi pada masa akan datang dan perkembangan osteoartritis.

Ruptur Ligamen Lutut Lateral - Isu Semasa

Kecederaan atau pecah ligamen lateral lutut dianggap sebagai kecederaan yang agak biasa. Ia boleh berlaku melalui kecuaian atau akibat kemalangan. Sangat kerap berlaku ketika jatuh atau pukulan langsung ke lutut. Ligamen cagaran dalaman terkoyak lebih kerap daripada yang luar, tetapi juga boleh rosak. Untuk mengurangkan risiko terkena akibat negatif, anda mesti segera mendapatkan bantuan perubatan..

  1. Apakah pecahnya ligamen lateral lutut?
  2. Penyebab pecah ligamen lateral sendi lutut
  3. Gejala ligamen lutut lateral yang pecah
  4. Diagnostik
  5. Pertolongan cemas untuk pecah ligamen lateral lutut
  6. Doktor mana yang harus dihubungi?
  7. Rawatan Ruptur Ligamen Lutut Lateral
  8. Terapi konservatif
  9. Pembedahan
  10. Tempoh pemulihan
  11. Langkah pencegahan

Apakah pecahnya ligamen lateral lutut?

Ligamen lutut terdiri daripada tisu penghubung yang padat. Mereka membantu menyatukan tulang. Ligamen cagaran terbahagi kepada:

  • Luar.
  • Dalaman.

Fungsi setiap ligamen adalah untuk melawan pergerakan kaki bawah berbanding pinggul semasa pergerakan lutut. Mereka dianggap sebagai penstabil lutut statik, sementara otot di sekitar sendi dinamik. Oleh itu, walaupun berlaku kecederaan kecil atau trauma pada sendi lutut, tanda-tanda ketidakstabilan mungkin timbul. Dalam kes ini, paling sering terdapat gabungan kerosakan pada beberapa ligamen yang berbeza. Hanya seorang doktor yang dapat mengatakan dengan tepat berapa dan ligamen sendi lutut yang cedera, betapa seriusnya kesihatan manusia.

Terdapat beberapa jenis kecederaan, yang dibahagikan kepada beberapa kumpulan bergantung kepada keparahannya. Antaranya:

  • Kuasa. Dalam kes ini, terdapat pecahnya ligamen yang tidak lengkap, dan pelanggaran sebahagian dari integriti beberapa integumen serat. Selalunya dalam perubatan, kecederaan seperti itu disebut keseleo..
  • Kuasa. Pecah separa ligamen.
  • Kuasa. Sekiranya berlaku kecederaan, pecah sepenuhnya ligamen berlaku. Selain itu, kecederaan juga sering berlaku pada kapsul menisci dan sendi..

Pecahnya ligamen lateral sendi lutut menunjukkan kesakitan dan ketidakselesaan, edema muncul. Perlu difahami bahawa dengan kecederaan seperti itu, seseorang tanpa rawatan yang tepat tidak dapat bergantung pada kenyataan bahawa setelah beberapa saat rasa sakit dan ketidakselesaan akan berkurang. Dalam kes ini, kesan sebaliknya mungkin berlaku. Yaitu, deposit berserat akan muncul, yang akan menyumbang kepada ketidakselesaan seumur hidup..

Punca pecah ligamen lateral sendi lutut

Selalunya, sukan atau pelbagai aktiviti sukan menyebabkan kecederaan seperti itu. Contohnya, bermain luncur angka, bermain ski menuruni bukit atau bermain bola sepak, hoki.

Pukulan berlaku ke bahagian luar lutut, akibatnya ruang sendi terbuka dari dalam, sementara ligamen cagaran dalaman mula meregang dengan kuat. Akibatnya, ia pecah.

Itulah sebab utama:

  • Memusingkan lutut.
  • Tendangan lutut langsung.

Ini boleh berlaku akibat kemalangan, kecederaan sukan, pertengkaran, dan walaupun anda tersandung di jalan yang tidak rata. Sebab terakhir adalah perkara biasa di kalangan gadis-gadis yang suka berjalan dengan kasut tumit tinggi..

Gejala ligamen lutut lateral yang pecah

Apa-apa trauma tidak menyenangkan dan menyakitkan bagi seseorang. Perkara pertama yang dirasakan oleh mangsa adalah sensasi menyakitkan yang kuat dan akut. Selanjutnya, edema mula berkembang di tisu. Lebam dan lebam timbul di bahagian luar atau dalam.

Pada masa yang sama, sangat sukar untuk bergerak seperti biasa. Maksudnya, orang yang cedera mula mengadu bahawa lutut kelihatan memberi laluan ketika berjalan. Rasa sakit mungkin menjadi lebih sengit apabila usaha memijak kaki dengan lutut yang lebam.

Diagnostik

Maklumat yang paling tepat dan boleh dipercayai mengenai keadaan ligamen lutut dapat diperoleh semasa pemeriksaan awal setelah mengalami kecederaan. Dalam kes ini, doktor harus memperhatikan semua jenis pembengkakan dan pendarahan. Malah lebam terkecil dapat membantu pakar membuat diagnosis yang tepat. Selepas itu, dia mesti memeriksa seluruh bahagian lutut dengan berhati-hati dan teliti untuk mengetahui dengan tepat di mana kecederaan dan pecah ligamen berlaku. Sebagai contoh, adalah mungkin untuk mengetahui sama ada terdapat pecahnya ligamen lateral sendi lutut.

Selepas beberapa jam, bengkak dan kekejangan otot akan muncul di lutut yang cedera, yang akan menyukarkan proses diagnosis dengan ketara. Doktor harus memeriksa semula dalam beberapa hari apabila bengkak reda dan rasa sakit berkurang..

Di antara pemeriksaan pertama dan seterusnya, sendi lutut terpaku dengan belat, sementara kaki tetap dalam kedudukan tinggi. Dalam tempoh ini, seseorang wajib minum ubat yang mempunyai kesan anti-radang..

Sekiranya semasa langkah diagnostik doktor telah mengenal pasti hemarthrosis, maka sangat penting untuk mengeluarkan darah dari sendi. Lebih-lebih lagi, ia boleh dicampurkan dengan lemak, yang akan menunjukkan bahawa, selain ligamen lutut, tulang atau tulang rawan telah rosak.

Doktor harus melakukan sinar-x. Dengan kecederaan seperti ini, ini adalah analisis wajib yang akan menunjukkan kepada pakar keseluruhan gambaran yang berlaku di dalam lutut dan memungkinkan untuk mengecualikan diagnosis yang berkaitan dengan kerosakan tulang. Dalam beberapa kes, ujian tekanan boleh dipesan di bawah kawalan sinar-X. Berkat ini, doktor akan mendokumentasikan berapa banyak ruang sendi yang telah dibuka. Selain sinar-X, pengimejan resonans magnetik juga dilakukan. Hari ini ia dianggap sebagai salah satu kaedah tinjauan yang paling bermaklumat. Hasil yang diperoleh hampir 100%. MRI adalah prosedur yang sama sekali tidak menyakitkan yang tidak memerlukan suntikan pewarna ke sendi lutut.

Pertolongan cemas untuk pecah ligamen lateral lutut

Sekiranya berlaku kerosakan pada ligamen, bantuan harus diberikan mengikut prinsip kaedah PLFP. Ia bermaksud yang berikut:

  • P - rehat.
  • L - ais.
  • F - penetapan.
  • P - mengangkat.

Sekiranya cedera lutut, anda perlu berhenti meregangkannya secepat mungkin dan memberi rehat sepenuhnya di tempat yang cedera. Kemudian letakkan ais atau benda sejuk lain di lutut anda. Sekiranya ais digunakan, lebih baik membungkusnya terlebih dahulu dengan tuala atau kain bersih. Untuk mengelakkan pembengkakan, pembalut yang ketat harus digunakan pada sendi lutut. Ia boleh dibuat dari pembalut atau kain kasa. Kaki yang cedera mesti diangkat di atas kedudukan badan.

Walaupun sensasi menyakitkan mula berkurang, orang itu masih harus berjumpa doktor..

Doktor mana yang harus dihubungi?

2 doktor boleh merawat pecahnya ligamen lateral sendi lutut:

  1. Pakar Ortopedik.
  2. Ahli radiologi.

Rawatan akan bergantung sepenuhnya pada gejala dan keputusan ujian dan pemeriksaan..

Rawatan Ruptur Ligamen Lutut Lateral

Terapi umum dan cara rawatan ligamen lateral sendi lutut akan bergantung sepenuhnya pada betapa parahnya kecederaan yang dialami orang itu dan dari tahap kecederaan yang dialami..

Selalunya, doktor cuba melakukan tanpa pembedahan dan hanya terhad kepada kaedah rawatan yang konservatif. Seseorang diberi ubat yang akan membantu menghilangkan rasa sakit, dan pembalut atau pembalut sokongan juga digunakan. Ini akan membantu memperbaiki sendi dan memastikan rehat sepenuhnya..

Setelah kesakitan hilang, doktor menetapkan latihan terapi untuk pesakit menguatkan dan mengembangkan otot.

Sekiranya pakar ortopedik telah menetapkan pemeran, maka pesakit harus memakainya selama kira-kira 6 minggu. Selepas itu, dia juga mesti melakukan latihan fizikal paling sederhana untuk mengekalkan otot..

Terapi konservatif

Pertama sekali, ia bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit, bengkak dan rasa tidak selesa ketika bergerak. Ini dilakukan dengan membetulkan sendi lutut, gejala trauma yang sudah mulai muncul, dalam satu posisi dan memberikan rehat sepenuhnya. Tetapi keputusan seperti itu tidak dibuat sendiri tanpa berunding dengan doktor. Hanya dia, setelah menilai sepenuhnya keadaan orang itu, yang dapat memberikan rawatan yang betul..

Selalunya, kaedah terapi ini digunakan untuk pecah sebahagian ligamen lateral sendi lutut..

Pembedahan

Operasi ditetapkan oleh doktor paling kerap untuk kecederaan kelas 3, yang merangkumi pecahnya ligamen lateral dalaman. Ini membawa kepada ketidakstabilan pada sendi, dan oleh itu keputusan dibuat mengenai campur tangan pembedahan..

Dari mana tepatnya air mata itu berlaku, dan operasi yang sesuai akan diberikan. Antaranya:

  1. Apabila terlepas dari tempat ia melekat pada tulang, ligamen lateral sendi lutut dipasang kembali hanya menggunakan pengapit sauh khas.
  2. Apabila ligamen terkoyak di tengah, kaedah jahitan digunakan. Maksudnya, hujungnya dijahit satu sama lain. Selepas operasi, anda perlu membetulkan kaki untuk beberapa waktu agar proses penyembuhan berjaya..

Di samping itu, operasi kedua mungkin diresepkan sekiranya rawatan tidak berjalan lancar dengan operasi lutut pertama dan tidak ada peningkatan. Ini biasanya berlaku sekiranya beberapa ligamen yang berlainan cedera..

Tempoh pemulihan

Selepas operasi pada ligamen lateral dalaman atau luaran sendi lutut, seseorang akan memerlukan beberapa tempoh pemulihan, yang akan bergantung pada kerumitan operasi. Pesakit diwajibkan memakai plaster cast wajib, dan pergerakan hanya dibenarkan pada kruk. Ini dilakukan supaya ligamen sembuh lebih cepat, dan orang itu dapat kembali ke kehidupan yang penuh..

Biasanya pesakit tetap tidak berupaya selama 4-6 minggu. Dalam tempoh ini, sangat penting untuk mematuhi semua preskripsi doktor dan melakukan latihan terapi fizikal.

Langkah pencegahan

Untuk mengurangkan risiko kecederaan dan kecederaan, langkah pertama adalah berjalan dengan berhati-hati. Anda harus berhati-hati pada musim sejuk. Apabila terdapat salji dan ais di sekitar. Lebih baik mengelakkan bahagian jalan yang sejuk dan berjalan dengan perlahan dan berhati-hati..

Di samping itu, anda harus mula bersukan atau melakukan latihan fizikal di rumah. Para saintis telah membuktikan bahawa otot yang terlatih dalam beberapa kes dapat membantu menjaga sendi lutut dalam keadaan teratur..

Sekiranya seseorang secara profesional terlibat dalam sukan, maka dia harus memakai peralatan khas semasa latihan untuk mengelakkan ligamen yang koyak atau kecederaan lain. Walaupun dalam masa yang singkat. Sukan lasak dan kuat memerlukan perlindungan lutut yang sangat berhati-hati. Pelapik lutut akan membantu dengan ini. Sekiranya mereka tidak hadir, anda boleh menggunakan pembalut elastik yang melilit sendi lutut. Ini akan mengurangkan risiko pecahnya ligamen lateral lutut. Di samping itu, anda perlu memakai kasut khas yang direka untuk sukan aktif. Ia mempunyai outsole yang kukuh, tidak tergelincir dan kenyal.

Anda tidak dapat memberikan beban yang kuat kepada diri anda pada awal latihan. Dia mesti mengikut langkahnya secara beransur-ansur.

Seseorang harus memperhatikan kesihatannya dan menjaganya. Oleh itu, anda tidak boleh membuat sentakan, lompatan atau pergerakan lain secara tiba-tiba yang boleh menjejaskan sendi..

Selepas ligamen terkoyak, rasa sakit dan rasa tidak selesa dapat kekal bersama orang itu seumur hidup..

Kecederaan ligamen lutut: keseleo dan koyakan

Kecederaan seperti terkehelnya kaki bawah dan patela sering disertai keseleo dan pecahnya struktur tisu penghubung. Kecederaan yang paling biasa adalah lateral dalaman (46.5%), anterior cruciate, luaran lateral dan posterior cruciate ligaments (CS)..

Ligamen cagaran dan otot paha mewujudkan kestabilan kaki di sendi lutut dan melindungi kaki bawah dari penyimpangan lateral.

Sendi lutut juga memberikan kestabilan pada kaki di lutut, terutamanya semasa lenturan ketika ligamen lateral dilonggarkan. Mereka mengelakkan permukaan artikular tergelincir antara satu sama lain.

Hamstrings adalah bahagian tendon kumpulan otot paha posterior. Mereka bertanggungjawab untuk putaran ke dalam tulang kaki bawah dan juga membantu lutut membengkok..

Punca kerosakan

Ligamen lutut adalah struktur yang sangat kuat. Perlu banyak usaha untuk merosakkannya. Walau bagaimanapun, di sebalik semua kekuatan struktur tisu penghubung ini, kecederaan mereka, sayangnya, sering berlaku..

Sifat kerosakan pada sendi lateral dan lutut boleh berbeza - dari peregangan atau koyakan serat individu hingga pemisahannya dari tapak lampiran, kadang-kadang walaupun dengan kawasan bertulang. Pecahnya struktur berserabut ini sering kali disebabkan oleh kecederaan dan tekanan yang berlebihan pada sendi, yang sering berlaku pada atlet profesional..

Punca pecah atau pemisahan ligamen lateral dalaman dari tempat lampirannya juga boleh menjadi enthesopati - kerosakan pada struktur berserat, yang bersifat radang dan degeneratif. Ia tidak timbul dengan sendirinya, tetapi merupakan akibat dari perubahan yang merosakkan pada sendi - spondyloarthritis, psoriasis, rheumatoid arthritis.

Selalunya, ligamen lateral (cagaran) cedera dengan penyimpangan ganas yang tajam ke arah kaki yang dilanjutkan. Kecederaan pada sendi lutut paling kerap berlaku juga dengan pesongan kaki bawah dan lutut bengkok dengan putaran serentak ke arah luar atau ke dalam.

Oleh itu, akibat pergerakan tertentu, kerosakan ciri berlaku:

  1. Dengan pemanjangan tajam, penculikan dan putaran luaran atau putaran kaki bawah (pemain salji, pemain hoki cedera dalam kemalangan), pembentukan "triad tidak bahagia" adalah mungkin - pecahnya ligamen lateral dalaman, meniskus dalaman dan sendi lutut anterior.
  2. Fleksi, penambahan dan putaran dalaman kaki bawah (gusti, memukul kereta, memukul permukaan luar kaki yang dibengkokkan di lutut) sering menyebabkan kerosakan pada ligamen lateral dan kedua-dua sendi lutut..
  3. Pemanjangan, penambahan dan putaran dalaman kaki bawah boleh mencetuskan kecederaan pada ligamen cagaran, menisci, dan bahkan patah tulang tibia.
  4. Lebihan atau pukulan dari depan ke belakang pada batang lutut dibengkokkan pada sudut kanan (kecederaan pada "panel depan" kereta, jatuh dari motosikal) menyebabkan kecederaan pada sendi lutut dan, bergantung pada arah putaran kaki, ligamen cagaran luaran dan dalaman.
  5. Mana-mana keadaan di mana beban besar di lutut mungkin, berkaitan dengan lenturan atau lenturan tajamnya (melompat, mendarat, mengangkat beban berat, bermain ski, mendaki gunung) boleh menyebabkan kecederaan seperti keseleo atau pecahnya ligamen poplite.

Gejala trauma

Tanda-tanda kerosakan pada struktur ini dalam tempoh akut sama seperti kecederaan sendi dalaman yang lain. Menjadi mungkin untuk memeriksa integriti struktur berserat ini hanya selepas pemberian ubat anestetik intra-artikular. Selepas bermulanya anestesia, mudah untuk mengesan kelonggaran lateral pada sendi lutut dalam kedudukan lanjutan kaki. Sebab untuk gejala ini dalam banyak kes adalah pecahnya struktur tisu penghubung..

Pecah lama biasanya disertai dengan perasaan tidak stabil pada sendi, dan ketika berjalan, sering kali perlu menggunakan penahan.

Kerana ketiadaan kesakitan, gejala kegagalan struktur berserat mudah dikesan.

Untuk membezakan antara ligamen lutut yang pecah dan keseleo, pemeriksaan, serta sejumlah ujian motor, dianggap sangat bermaklumat. Pemeriksaan sedemikian membolehkan anda menentukan tahap ketidakstabilan (ketidakstabilan) sendi lutut, yang secara visual menampakkan dirinya sebagai nilai pasif, iaitu, pergerakan diri kaki bawah..

Enhesopati ligamen cagaran medial

Kedua-dua bahagian atas dan bawah struktur tisu penghubung boleh terjejas. Enfesopati atas dicirikan oleh rasa sakit di bahagian dalam tepat di atas sendi lutut. Enthesopathy bawah dicirikan oleh sensasi kesakitan di bahagian dalam sendi lutut, tepat di bawahnya.

Pecah ligamen lutut

Adalah mungkin untuk mengesyaki pecahnya ligamen sendi lutut oleh keretakan pada masa kecederaan, mekanisme ciri khas kecederaan. Mangsa tidak boleh bersandar pada kaki yang cedera, terdapat kesakitan tempatan dan lebam yang meluas.

Fasa akut dicirikan oleh rasa sakit yang tajam, batasan pergerakan sendi yang ketara, bengkak di tempat kecederaan dan sering terkumpulnya darah di sendi (hemarthrosis). Kesakitan tidak biasa untuk fasa kronik, tetapi ketidakstabilan lutut muncul.

Kecederaan ligamen cagaran

Dengan kerosakan ringan pada struktur berserat lateral, pergerakan patologi mereka mungkin tidak muncul. Untuk memeriksa kestabilan sendi, gejala pesongan kaki bawah yang berlebihan ke arah yang bertentangan dengan kecederaan ditentukan.

Sekiranya berlaku kerosakan pada ligamen cagaran medial, ujian penambahan positif muncul (pesongan kaki bawah ke dalam), dan sekiranya berlaku kecederaan pada ligamen lateral luar, ujian penculikan (pesongan kaki ke luar).

Semakin rendah bahagian bawah kaki, semakin besar tahap kerosakan struktur. Dan apabila kaki dibelokkan oleh 20 ° atau lebih, mereka bercakap mengenai pecah sepenuhnya ligamen lateral.

Biasanya, kedua-dua ujian ini mestilah negatif, iaitu shin tidak boleh bergerak ke sisi..

Kecederaan ligamen

Kecederaan CS terpencil adalah kejadian yang jarang berlaku. Dalam beberapa hari pertama, sukar untuk mengenali pecahnya, kerana gejala ciri banyak kecederaan intra-artikular berlaku: edema, pengumpulan darah di sendi, sakit tajam, ketidakupayaan untuk memindahkan berat badan ke anggota badan yang cedera.

Sekiranya pecahnya CS anterior, gejala "laci depan" didiagnosis. Sekiranya berlaku pelanggaran integriti COP belakang - "laci belakang".

Biasanya, pergeseran kaki bawah ke hadapan dan ke belakang tidak boleh melebihi 0.5 cm.

Keseleo ligamen lutut

Keseleo pada ligamen lutut berlaku lebih kerap daripada air mata. Pada asasnya, tanda-tanda regangan serupa dengan tanda air mata. Hanya tanda-tanda ketidakstabilan sendi yang tidak ada. Gejala ciri kerosakan pada pelbagai struktur:

  1. Ligamen popliteal. Pada fasa akut, terdapat kesakitan tempatan pada fossa popliteal. Ciri khas peningkatan kesakitan ketika membengkokkan lutut atau duduk Kesakitan berkurang dengan ketara atau hilang sepenuhnya jika sendi lutut diluruskan.
  2. Ligamen cagaran. Hasil ujian untuk jenis regangan ini akan positif positif. Ini bermaksud bahawa untuk ligamen dalaman, ujian penambahan, dan sekiranya berlaku trauma pada ligamen luaran, ujian penculikan tidak akan mencapai 20 °.
  3. Ligamen cruciate. Untuk meregangkan ligamen lutut ini, hanya ciri-ciri umum kecederaan lutut yang menjadi ciri..

Diagnostik kerosakan

Semasa mendiagnosis kerosakan struktur tisu penghubung, sangat penting untuk menjelaskan mekanisme kecederaan.

Yang paling bermaklumat adalah kajian seperti ultrasound, MRI dan arthroscopy..

X-ray sekiranya berlaku kerosakan pada ligamen bukanlah kaedah penyelidikan yang bermaklumat, terutamanya kerana strukturnya tidak setebal tulang. Adalah mungkin untuk menentukan pecahnya ligamen lutut pada gambar sinar-X hanya dengan tanda-tanda tidak langsung, misalnya, dengan peningkatan ruang sendi.

Pecah ligamen cagaran sering dikaitkan dengan kerosakan pada menisci atau CS. Oleh itu, sebelum memulakan sebarang rawatan, perlu melakukan arthroscopy diagnostik..

Pertolongan cemas

Selalunya, dengan kecederaan lutut, mustahil untuk mengatakan bahagian lutut mana yang paling menderita - struktur, menisci atau tulang berserat. Oleh itu, sekiranya berlaku kecederaan seperti keseleo pada ligamen lutut, pecah atau kecederaan lain pada sendi ini, pertolongan cemas akan sama. Untuk ini, anda memerlukan:

  1. Hubungi ambulans.
  2. Betulkan anggota badan yang terjejas. Anda tidak harus berusaha memberikannya kedudukan fisiologi sendiri.!
  3. Sapukan sejuk di tempat kecederaan. Ini akan mengurangkan kesakitan, dan pendarahan di bawah kulit atau ke rongga sendi tidak begitu ketara..

Dalam kes ini, tidak perlu memberikan ubat penghilang rasa sakit, lebih sedikit alkohol, kerana ini boleh mempengaruhi kebenaran diagnosis pada masa akan datang.!

Rawatan kecederaan

Pendekatan komprehensif biasanya digunakan untuk merawat keadaan seperti itu. Adalah perlu untuk merawat enthesopati, serta pecah dan peregangan struktur tisu penghubung, dengan menggunakan pelbagai pendekatan:

Enhesopati ligamen cagaran medial bukanlah keadaan yang boleh dirawat. Anda perlu merawat penyakit yang mencetuskannya.

Pecah ligamen lutut

Jurang boleh lengkap atau separa. Bergantung pada ini, ia boleh dirawat secara konservatif atau pembedahan..

Rawatan konservatif

Rawatan ini merangkumi tusukan pada sendi lutut, selepas itu pelemparan plaster digunakan selama 1.5 bulan dalam posisi penyimpangan yang paling mungkin terhadap struktur berserat yang terjejas. Rawatan ini berkesan untuk air mata seperti ligamen cagaran medial.

Walau bagaimanapun, dengan pecahnya yang lengkap, struktur ini tidak selalu tumbuh bersama, sementara ligamen lateral luaran sama sekali tidak tumbuh bersama. Apabila ia pecah, rawatan pembedahan semestinya diperlukan. Tidak masuk akal untuk merawat pecah secara konservatif dan lama (berlaku lebih dari 2-3 minggu yang lalu) ligamen cagaran medial.

Sekiranya berlaku kerosakan pada sendi lutut, kadang-kadang, bergantung kepada bagaimana mengimbangi ketidakstabilan sendi lutut, adalah mungkin untuk menetapkan rawatan konservatif (pengenaan plaster splint atau orthosis sehingga 6 minggu).

Untuk mengurangkan bengkak dan menghilangkan rasa sakit, doktor menetapkan salap atau kompres yang sesuai.

Rawatan operasi

Walaupun dengan pecahnya CS anterior yang lengkap, pesakit yang tidak aktif berpuas hati dengan hasil rawatan konservatif. Sekiranya seseorang menjalani gaya hidup aktif, maka dengan pecahnya CS, hanya rawatan pembedahan yang ditunjukkan.

Operasi boleh dilakukan dengan menggunakan beberapa kaedah:

  • Arthroscopy.
  • Arthrotomy (apabila sendi lutut dibuka dan manipulasi yang diperlukan dilakukan di bawah kawalan visual).

Operasi untuk pecah sepenuhnya ligamen lateral lateral harus dilakukan dalam tiga hari pertama setelah kecederaan dan terdiri daripada kenyataan bahawa serat yang terputus dari struktur yang rosak dijahit bersama. Sekiranya masa hilang, bergantung kepada keadaan, jika ligamen cagaran rosak, plastik dilakukan dengan bahagian tisu seseorang atau dengan pita polimer khas.

Selepas operasi, perlu menggunakan penahan, misalnya, serpihan plaster (serpihan dari jari ke sepertiga bahagian atas paha) atau ortosis artikulasi selama 1.5 bulan. 21 hari selepas permohonan, dan setelah berunding dengan doktor yang hadir, disarankan untuk mula mengembangkan sendi lutut untuk mencegah perkembangan kekakuan di dalamnya.

Pembedahan untuk pecahnya sendi lutut dilakukan dalam tiga hari pertama selepas kecederaan atau, yang berlaku lebih kerap, beberapa minggu selepas kecederaan.

Bergantung pada usia kecederaan, serpihan struktur ini akan dijahit bersama, atau plastik akan menggunakan tisu mereka sendiri atau menggunakan bahan buatan..

Selepas pembedahan, ortosis artikulasi atau pelakon digunakan pada hampir keseluruhan kaki sehingga 6 minggu.

Keseleo lutut

Bagaimana cara menyembuhkan keseleo lutut? Tidak perlu pembedahan untuk merawat lutut yang terseliuh, tetapi arthroscopy mungkin diperlukan untuk hemarthrosis. Adalah perlu untuk merawat kecederaan tersebut berdasarkan prinsip berikut:

  1. Rehat - perlu memunggah anggota badan yang terkena sebanyak mungkin. Untuk melakukan ini, anda tidak perlu cuba berdiri di atasnya, bengkok.
  2. Dingin - pada hari pertama selepas kecederaan, perlu meletakkan ais pada sendi yang cedera. Ais yang dibalut dengan kain disapu selama 10-15 minit, kemudian dibuang.
  3. Fiksasi - sendi dipasang dengan pembalut elastik atau fiksator tidak kaku lain, jika doktor tidak memberi ubat lain.
  4. Kedudukan anggota badan yang terjejas tinggi - untuk mengurangkan pembengkakan, disarankan agar kaki tetap tinggi (misalnya, menggunakan bantal).

Bermula dari hari kedua penyakit ini, jika tidak ada preskripsi doktor lain, ubat penghilang rasa sakit, salap dan kompres digunakan. Salap yang disarankan dalam kes ini boleh menghilangkan rasa sakit dan menghangatkan.

Pemulihan selepas kecederaan

Tidak peduli berapa banyak operasi yang dilakukan, dan tidak kira salap yang digunakan, tanpa pemulihan, usaha untuk menyembuhkan kecederaan seperti itu dengan cepat pasti akan gagal. Pemulihan terdiri daripada dua peringkat: pasif dan aktif. Berapa lama setiap peringkat akan bertahan bergantung pada banyak faktor:

  • bagaimana rawatan dijalankan - operasi atau konservatif;
  • berapa cepat badan dapat pulih;
  • usia pesakit;
  • penyakit yang menyertainya.

Matlamat tahap pasif adalah penghilang rasa sakit, penyingkiran edema, perkembangan pasif sendi, otot paha. Untuk ini, UHF, urut saliran limfa, elektromisostimulasi digunakan..

Matlamat tahap aktif adalah meningkatkan beban secara beransur-ansur di kawasan yang terjejas, diikuti dengan pemulihan fungsi sepenuhnya. Untuk tujuan ini, terapi senaman ditambahkan pada prosedur sebelumnya.

Pemulihan

Berapa lama masa yang diperlukan untuk pulih? Kecederaan ligamen lutut bukanlah kecederaan yang dapat sembuh dengan cepat. Ini memerlukan beberapa minggu atau bahkan berbulan-bulan, bergantung pada jenis kecederaan. Kadang kala struktur yang rosak tidak dapat dipulihkan.

Pemulihan selepas rawatan konservatif berlaku dalam kira-kira 3 bulan. Sekiranya kecederaan itu harus dirawat dengan pembedahan, pemulihan boleh berlangsung hingga enam bulan.

Kesan

Hasil rawatan yang buruk terutamanya berkaitan dengan diagnosis kecederaan yang tidak lengkap, salah atau tidak tepat waktu.

Pemulihan, serta kaedah konservatif dan pembedahan, merujuk kepada peringkat utama rawatan.

Walaupun operasi itu dilakukan secara teknis dengan komplikasi, dan masa pemulihan dilakukan sesuai dengan semua peraturan, hasilnya akan memuaskan.

Sekiranya operasi dilakukan dengan sempurna, tetapi pesakit dan doktornya yang diabaikan dalam pemulihan, seseorang tidak boleh mengharapkan pemulihan fungsi bukan hanya sendi lutut, tetapi juga otot kaki dan paha bawah. Dalam kes seperti itu, kontraktur dapat berkembang dan untuk menyembuhkannya, operasi yang lebih serius mungkin diperlukan daripada operasi yang dilakukan sebelumnya..