Penggantian pinggul, pembedahan, komplikasi, prospek

Trauma

Petunjuk untuk pembedahan adalah pelanggaran kemampuan motorik artikulasi femur dan pelvis (kontraktur), yang tidak dapat dihilangkan dengan kaedah lain. Sebabnya dalam kebanyakan kes adalah coxarthrosis - keausan semula jadi kepala femoral dan tulang rawan yang melapisi asetabulum dari dalam. Sebagai tambahan, sendi diganti selepas kecederaan, misalnya, dengan patah leher femoral, sekiranya osteosintesis tidak berguna dan tulang tidak sembuh. Jika tidak, operasi pembedahan ini disebut artroplasty pinggul..

Coxarthrosis sendi pinggul darjah 3. Dalam kes ini, ruang sendi telah hilang sepenuhnya..

Ulasan penggantian pinggul, yang ditinggalkan oleh pesakit di pelbagai forum, memberi kesaksian bahawa sekali pesakit yang tidak bergerak bahkan tidak dapat mengambil langkah tanpa bantuan, setelah memasang endoprosthesis, kembali ke kehidupan normal. Cari dalam talian dan bandingkan video orang sebelum dan selepas pembedahan. Anda akan melihat bahawa seseorang yang hampir tidak dapat berjalan sebelum operasi, setelah menerima prostesis, hampir berlari, berkelakuan aktif dan penuh tenaga walaupun berusia 80 tahun..

Teknik pembedahan

Jumlah penggantian

Pada masa ini, terdapat dua jenis pembedahan utama - penggantian pinggul total dan arthroplasty dangkal. Dalam kes pertama, sendi diganti sepenuhnya. Iaitu, selama operasi, kepala femoral dikeluarkan, dan prostesis yang terdiri dari kaki dan bola dipasang di tempatnya. Acetabulum dibersihkan dari tisu tulang rawan, dan cawan dimasukkan ke dalamnya, tekanan yang sesuai dengan kepala buatan.

Jumlah penggantian sendi (kiri) dan teknologi permukaan (kanan).

Operasi permukaan

Dengan endoprosthetics dangkal, kepala tetap utuh, tetapi hanya dibersihkan dari tulang rawan. Topi khas diletakkan di atasnya, permukaan luarnya ditutup dengan bahan halus khas untuk mengurangkan daya geseran. Asetabulum dengan jenis endoprosthetics ini dibersihkan daripada tulang rawan atau tidak, bergantung kepada keadaannya.

Jenis endoprosthetics apa yang ditunjukkan untuk pesakit tertentu ditentukan oleh pakar bedah ortopedik berdasarkan hasil diagnostik. Harus diingat bahawa prostetik dangkal dilakukan lebih jarang daripada penggantian pinggul total. Ini disebabkan oleh kecekapan endoprosthetics jenis ini yang sangat tinggi.

Perhatian! Pembedahan dangkal dalam 60% kes memerlukan pembedahan semakan dalam 5 tahun pertama mengikut statistik yang diterima umum. Oleh itu, spesies ini, walaupun menarik dari sudut pemeliharaan tisu tulang, tidak mempunyai alasan yang baik untuk digunakan.

Ulang kaji

Operasi dalam urutan semakan dilakukan ketika pelanggaran fungsi motor muncul. Dalam kebanyakan kes, ini berlaku kerana kerosakan endoprosthesis kerana tindakan pesakit yang salah semasa proses pemulihan. Petunjuk umum untuk penggantian pinggul semakan adalah pelepasan komponen femoral dari asetabulum buatan. Operasi terdiri daripada penggantian komponen yang rosak

Kecederaan seperti itu memerlukan pembedahan..

Dengan fokus berjangkit, penggantian sendi juga tidak dapat dielakkan.

Penggantian dua sendi

Keanehan operasi ini adalah bahawa sendi diganti pada masa yang sama. Walau bagaimanapun, kadang-kadang jangka masa tertentu dipertahankan antara campur tangan pembedahan agar tubuh pesakit pulih dari kehilangan darah. Bergantung pada keadaan sendi, sama ada penggantian total kedua-dua sendi pinggul dilakukan, atau secara berasingan - total dan dangkal.

Anestesia

Campur tangan pembedahan untuk pemasangan endoprosthesis dikaitkan dengan pemotongan kulit dan pemotongan sejumlah besar tisu otot. Ini memerlukan penghilang rasa sakit yang berkesan. Kerana kenyataan bahawa sekarang ini anestesia umum klasik digantikan dengan anestesia epidural yang lebih berkesan dan selamat, bilangan mereka yang bercakap mengenai operasi ini semakin meningkat di kalangan doktor yang mengambil bahagian dalam perbincangan untuk dan menentang endoprosthetics..

"alt =" "> Kelemahan anestesia klasik dengan kehilangan kesedaran sepenuhnya dari orang yang dikendalikan adalah beban besar pada sistem kardiovaskular dengan semua akibat yang seterusnya. Ini sangat membatasi kemungkinan penggantian sendi pinggul pada pesakit tua. Anestesia epidural dalam hal ini sepenuhnya selamat kerana tidak menjejaskan kerja jantung.

Kehilangan darah

Ciri operasi adalah kehilangan darah yang ketara. Otot diketahui sangat tepu dengan saluran darah kecil - kapilari. Reseksi tisu otot pada paha menyebabkan aliran keluar darah yang banyak dari badan, dan oleh itu, baik semasa campur tangan pembedahan itu sendiri dan dalam tempoh selepas operasi, diperlukan pemindahan darah (transfusi darah). Momen ini kadang-kadang juga menjadi faktor pembatas, walaupun jarang sekali. Kenyataannya adalah bahawa dari sudut imuniti, tidak setiap pesakit biasanya menerima prosedur ini. Walau bagaimanapun, jumlah orang seperti itu tidak dapat diabaikan..

"alt =" "> Kehilangan darah lebih sedikit diperhatikan dengan kaedah endoprosthetics yang agak baru - invasif minimum. Kaedah penggantian sendi ini menyiratkan reseksi otot yang kurang luas seperti pembedahan klasik. Akibatnya, lebih sedikit kapilari rosak, dan pesakit kehilangan lebih sedikit darah.

Hayat perkhidmatan endoprosthesis

Endoprostheses diperbuat daripada bahan yang tahan terhadap tekanan dan kakisan mekanikal yang ketara. Aloi logam bukan ferus, keluli tahan karat, seramik, polietilena perubatan dan jenis plastik lain (pengganti tulang rawan) digunakan dalam pembinaan sendi buatan. Oleh kerana sifat fizikal bahan yang disenaraikan, jangka hayat kepala buatan dan asetabulum adalah sekitar 20-25 tahun. Produk menjalankan fungsinya tanpa sebarang aduan, dengan syarat pemasangan dilakukan dengan betul dan pesakit memenuhi arahan pakar bedah ortopedik untuk menjalani gaya hidup khas.

Kebanyakan implan tahan lama mempunyai pasangan geseran seramik sepenuhnya.

Kecacatan dengan penggantian pinggul

Persoalan sama ada kecacatan diberikan selepas penggantian pinggul tidak semudah yang kelihatan pada kali pertama. Pada tahun-tahun sebelumnya, perubatan didominasi oleh pendapat bahawa ketiadaan bahagian tubuh dengan sendirinya menjadi asas untuk mengenali seseorang sebagai orang kurang upaya. Hari ini, badan kepakaran perubatan dan sosial (ITU) mematuhi sudut pandang bahawa endoprosthetics, sebaliknya, menghilangkan sekatan dalam pelaksanaan fungsi pekerja seseorang.

Ya, kecacatan disebabkan oleh coxarthrosis dan perubahan degeneratif lain pada sendi pinggul, ketika pesakit tidak dapat bergerak secara normal. Kontrak berterusan mengehadkan peluang pekerjaan. Namun, dengan penggantian sendi semula jadi dengan analog buatan, kemampuan motor secara objektif dipulihkan. Ini membolehkan seseorang melakukan tugas profesional, tetapi, tentu saja, tidak semua yang dinyatakan dalam daftar profesion.

"alt =" "> Contohnya, seseorang yang telah menjalani artroplasti dapat melakukan kerja yang tidak berkaitan dengan pemuatan sendi pinggul yang berlebihan. Ini merangkumi semua jenis aktiviti pejabat dan kejuruteraan, pengurusan kenderaan, operasi peralatan industri., terutama untuk kerja operasi, seseorang yang mengalami endoprosthesis kemungkinan besar tidak akan diterima. Perkara yang sama berlaku untuk perkhidmatan keselamatan, perkhidmatan ketenteraan dan Kementerian Kecemasan.

Logik yang menurutnya komisen ITU tidak memberikan kecacatan setelah endoprosthetics, pada dasarnya, mudah. Anda mungkin tidak dapat melakukan semua pekerjaan dari senarai profesion, tetapi anda boleh? Ini bermaksud bahawa anda tidak cacat. Satu-satunya kes apabila pesakit dengan endoprosthesis dapat diberikan kecacatan adalah ketika mengganti dua sendi pinggul. Kemudian, untuk jangka masa minimum (1 tahun, hingga komisen berikutnya) dan setelah pemasangan prostesis secara serentak, yang sangat jarang berlaku, kerana mereka tidak melakukan endoprosthetics kedua-dua sendi pinggul pada masa yang sama.

Seiring dengan ini, perlu diperhatikan bahawa jika kehadiran sendi pinggul buatan tidak dengan sendirinya menjadi asas untuk menetapkan kecacatan, maka ini dapat menjadi keadaan tambahan yang cenderung pada pendapat MSEC untuk mengenali orang kurang upaya sebagai orang kurang upaya. Contoh biasa. Lelaki itu cedera dalam kemalangan dan mengalami kecederaan otak traumatik yang tidak membenarkannya bekerja. Sekiranya, selain ini, dia menjalani endoprosthetics, maka dengan kebarangkalian yang tinggi dia akan mendapat kecacatan.

Komplikasi

Arthroplasty pinggul, seperti campur tangan pembedahan lain pada amnya, kadang-kadang dikaitkan dengan komplikasi yang menyukarkan pesakit untuk menyesuaikan diri dengan gaya hidup baru. Perlu diperhatikan sejak awal bahawa keadaan yang rumit, sebagai peraturan, bersifat sementara dan tidak boleh dianggap sebagai faktor untuk menolak penggantian sendi pinggul..

Jenis komplikasi

Komplikasi yang paling biasa adalah kesakitan. Kesakitan dapat dilihat pada tempoh awal pemulihan dan selepasnya. Semua pesakit menyatakan bahawa sensasi menyakitkan berlaku sebelum hujan, dan membandingkan anggota badan yang dikendalikan dengan barometer yang meramalkan cuaca. Sensasi yang menyakitkan ini agak akut, tetapi berkesan untuk menghilangkan rasa sakit yang sederhana, misalnya analgesik..

Kesakitan adalah perkara biasa, perkara utama adalah bahawa ia tidak berkembang menjadi sakit kronik.

Komplikasi lain yang dihadapi oleh beberapa pesakit adalah kontraktur berterusan. Biasanya keadaan yang rumit ini diperhatikan apabila pesakit melanggar arahan pakar ortopedis untuk pengembangan sendi. Itulah sebabnya tidak boleh mengabaikan gimnastik pemulihan dan aktiviti lain yang ditetapkan dalam rangka latihan fisioterapi.

Kisah biasa adalah bahawa ketika operasi dilakukan, tidak ada yang menyakitkan, tetapi kaki tidak dapat bergerak dengan amplitud penuh. Sebabnya terletak pada tisu lembut atropik yang mengelilingi sendi.

Keadaan yang rumit juga boleh dikaitkan dengan pemulihan badan setelah kehilangan darah. Dalam tempoh ini, sistem kekebalan tubuh secara intensif menghasilkan platelet, yang meningkatkan risiko pembekuan darah di saluran darah di bahagian bawah kaki. Untuk mengelakkan senario ini, pembalut elastik dililitkan pada kaki yang dikendalikan, yang dikeluarkan secara berkala. Ini mengaktifkan aliran darah dan menghilangkan kemungkinan pembekuan darah..

Mampatan mampatan untuk bahagian bawah kaki pada hari-hari pertama selepas pembedahan.

Komplikasi berbahaya adalah keluarnya kepala dari asetabulum - kehelan. Ini adalah petunjuk yang dijamin untuk operasi semula, walaupun beberapa pakar bedah berusaha menghilangkan keadaan rumit ini tanpa pembedahan. Mereka cuba memasukkan kepala yang menonjol kembali ke dalam cawan asetabular, tetapi, sebagai peraturan, ini tidak dapat dilakukan, kerana otot yang menutup rongga kosong mengganggu.

Dislokasi komponen femoral implan.

Kerosakan implan adalah mungkin. Ini jarang berlaku, tetapi secara statistik, fenomena seperti itu berlaku. Harus diingat bahawa semua implan di pasaran berkualiti.

Komplikasi berjangkit adalah mungkin dalam dua kes: jika terdapat jangkitan pada tubuh pada waktu operasi, misalnya, radang amandel kronik (jangkitan kencing, jangkitan kulit, dll.) Atau disebabkan oleh kemasukan semasa proses pembedahan. Komplikasi itu sangat tidak menyenangkan dan sukar dirawat.

Pemeriksaan menyeluruh sebelum pembedahan adalah kunci kepada tidak adanya komplikasi pasca operasi..

Punca komplikasi

Keadaan yang rumit selepas endoprosthetics timbul kerana pelbagai sebab. Mana-mana peserta dalam proses ini boleh disalahkan kerana komplikasi - pesakit, pakar bedah, dan juga pengeluar prostesis.

1. Pesakit.

Kesalahan prostetik dirinya biasanya melanggar cadangan ortopedis. Ini adalah penyebab komplikasi yang paling biasa, dan ia berakar pada sifat manusia itu sendiri. Bayangkan, pesakit itu hampir tidak bergerak selama beberapa bulan, atau bahkan bertahun-tahun, dan sekarang dia mempunyai alternatif - dia boleh berjalan. Ini sangat memberi inspirasi sehingga seseorang kehilangan rasa sebanding dan mula menggunakan sendi buatan dengan berani seperti yang semula jadi. Dan membayarnya dengan komplikasi.

Terdapat keseluruhan senarai sekatan pada kali pertama selepas operasi, mereka mesti dipatuhi dengan ketat.

Kes biasa. Orang prostetik mengabaikan arahan pakar bedah ortopedik mengenai berapa banyak berjalan di tongkat, dan beberapa hari selepas operasi, dia cuba berjalan hanya dengan tongkat, dan kadang-kadang walaupun tanpa itu. Dalam keadaan seperti ini, kaki dengan kepala buatan, tidak mempunyai masa untuk tumbuh dengan tisu tulang, mula bergerak di saluran femur, yang secara semula jadi berakhir pada kehelan kepala dari cawan asetabular. Akibat - operasi semula.

2. Pakar Bedah.

Penyebab komplikasi yang kurang biasa adalah kesilapan pakar bedah. Ini termasuk pemilihan endoprosthesis yang salah, penyimpangan dari teknologi untuk memasang pengganti sendi pinggul buatan, dan mengabaikan kontraindikasi. Pilihan prostesis yang salah, misalnya, penentuan panjang batang yang salah dalam kebanyakan kes menyebabkan kehelan. Komplikasi yang sama berlaku dengan fiksasi cawan asetabular yang lemah, yang boleh menjadi longgar dari masa ke masa. Akhirnya, jika anda tidak mengambil kira kontraindikasi, maka anda dapat menghadapi masalah dengan menghilangkan rasa sakit, penyembuhan luka pembedahan dan pemulihan bekalan darah yang sukar selepas pembedahan..

Pakar bedah adalah orang yang bergantung kepada kehidupan masa depan anda. Oleh itu, pertama sekali, pilih doktor yang baik dan berpengalaman..

3. Pengilang.

Kerana kesalahan pengeluar endoprostheses, komplikasi sangat jarang berlaku, tetapi, bagaimanapun, kes seperti itu direkodkan. Kualiti sendi tiruan dikawal dengan ketat, jadi prostesis yang buruk hampir mustahil untuk sampai ke institusi perubatan yang menyediakan perkhidmatan endoprosthetics. Walau bagaimanapun, tidak ada yang dapat memberitahu pesakit dengan pasti bahawa prostesis mana yang lebih baik. Force majeure belum dibatalkan, dan mana-mana produk boleh pecah, walaupun kelihatan sangat dipercayai. Mari kita ulangi bahawa situasi seperti itu terkenal, dan jumlah komplikasi yang timbul untuk alasan ini berubah pada tahap kesalahan statistik.

Semua pengeluar memberikan kualiti produk yang setanding. Tidak ada implan buruk.

Harga operasi

Oleh kerana endoprosthetics dalam beberapa kes dilakukan dengan bayaran, berlakunya komplikasi dapat dianggap sebagai alasan untuk membayar denda kepada pesakit. Biasanya, pengeluar dalam dokumentasi untuk prostesis menunjukkan berapa banyak jaminan untuk penggantian sendi yang dihasilkan olehnya. Sekiranya peranti rosak semasa tempoh jaminan, ini membolehkan pesakit menuntut wang yang dibayar untuk prostesis. Jaminan juga dapat diberikan oleh institusi perubatan - untuk kebenaran operasi. Sekiranya bukan pengeluar yang harus disalahkan atas komplikasi, tetapi pakar bedah, maka pesakit juga berhak menuntut wangnya kembali.

"alt =" "> Sekiranya pengganti sendi pinggul berkualiti tinggi dipasang, pakar bedah melakukan operasi dengan betul, dan pesakit mengikuti semua arahan doktor untuk pemulihan, maka keadaan yang rumit, sebagai peraturan, tidak timbul, dan orang prostetik menjalani kehidupan normal selama bertahun-tahun.

Penggantian sendi pinggul di Rusia

Berbeza dengan stereotaip yang berlaku, penggantian pinggul di Persekutuan Rusia dilakukan dengan cukup cekap - hampir di peringkat klinik asing. Kadang kala, menghubungi klinik domestik lebih disukai, misalnya, bagi orang yang mempunyai sumber kewangan yang terhad. Di hampir semua institusi perubatan Rusia, kos endoprosthetics lebih rendah daripada di institusi asing. Dan beberapa kategori pesakit boleh mendapatkan prostesis secara percuma - dengan mengorbankan anggaran. Kumpulan ini terutamanya terdiri daripada orang kurang upaya kumpulan I dan II..

Kesamaan dengan klinik asing berakhir pada tahap pemulihan selepas operasi. Di sini kita jauh dari hospital dan pusat perubatan Eropah. Kami juga tidak menjangkau mereka dari segi tahap rawatan perubatan. Ini biasanya dinyatakan tanpa adanya pendekatan individu untuk proses pemulihan. Sebagai contoh, semasa menetapkan kompleks latihan pemulihan, pakar ortopedik menetapkan satu set standard, tidak perlu mempertimbangkan apakah latihan ini sesuai untuk pesakit tertentu atau tidak..

Pengkhususan

Klinik Rusia berbeza dengan institusi perubatan asing juga kerana mereka pakar terutamanya dalam penggantian sendi secara total. Tidak semua hospital domestik mempunyai endoprosthetics cetek, cetek, unipolar atau invasif minimum. Kekurangan pakar yang berkelayakan mempengaruhi, kerana tidak semua universiti perubatan Rusia lulus pakar bedah dengan tahap latihan yang diperlukan. Selain itu, tidak setiap institusi perubatan dapat membeli peralatan yang diperlukan untuk operasi tersebut..

Perbezaan ukuran jahitan pembedahan dalam pembedahan klasik dan invasif minimum.

Keamatan tenaga kerja total artroplasti lebih rendah jika dibandingkan dengan kaedah lain. Oleh itu, ia terutama dilakukan di klinik kami. Kesederhanaan perbandingan dari campur tangan pembedahan ini memungkinkan meletakkan prostesis dalam beberapa kategori pesakit secara percuma. Operasi lain memerlukan dana tambahan, yang tidak selalu mampu dikeluarkan oleh belanjawan negara.

Geografi klinik

Sebilangan besar klinik yang menyediakan perkhidmatan memasang pengganti tiruan untuk TBS, tentu saja, tertumpu di ibu kota dan pusat wilayah besar. Institusi perubatan serupa beroperasi di Moscow, St. Petersburg, Yekaterinburg, Samara. Operasi ini dilakukan di Krasnoyarsk, Vladivostok, Novosibirsk.

Tidak ada sekatan di tempat pendaftaran pesakit. Maksudnya, seseorang dapat hidup, secara relatif, di wilayah Astrakhan, dan pergi ke Moscow untuk prostesis. Benar, ada satu perkara khusus yang berkaitan dengan pembiayaan. Sekiranya endoprosthetics dilakukan (keseluruhan atau sebahagian) dengan perbelanjaan anggaran, maka pesakit tidak akan diterima di klinik mana pun, tetapi hanya di tempat kediaman atau di kawasan terdekat.

Oleh itu, orang kurang upaya, misalnya, dari Chelyabinsk akan menerima prostesis secara percuma hanya di institusi perubatan yang dilampirkan di alamat pendaftaran. Kemungkinan besar, ia akan menjadi klinik wilayah di Yekaterinburg. Seorang penduduk Syzran akan dikendalikan secara percuma hanya di Samara. Sekiranya syzran ingin mendapatkan endoprosthesis di Moscow, dia harus membayar operasi ini.

Keutamaan rawatan mengikut kuota

Kekhususan Rusia yang lain adalah keutamaan endoprosthetics percuma. Semasa menghubungi institusi perubatan untuk pemasangan sendi tiruan dengan mengorbankan belanjawan negara, pesakit dimasukkan ke dalam senarai menunggu. Tempoh menunggu berbeza dari 1 hingga 5 tahun bergantung pada wilayah. Pada masa yang sama, praktik keji telah merebak hampir di mana-mana di hospital domestik, yang telah menimbulkan kemarahan bahkan di antara Presiden Putin yang biasanya tenang. Faktanya ialah di klinik prostetik anggaran yang sama anda harus menunggu lama, dan untuk mendapatkan wang, mereka akan memasang sambungan buatan walaupun esok. Nampaknya pemerasan dan penipuan.

Sekiranya kita mengeluarkan semua aspek negatif dari tanda kurung, maka secara amnya kualiti endoprosthetics di Persekutuan Rusia boleh dianggap cukup memuaskan. Peratusan prostetik semakan selepas operasi di wilayah negara kita tidak melampaui nilai global, yang menunjukkan kejayaan keseluruhan penggantian sendi pinggul di Rusia.

Latihan semasa mengganti sendi pinggul

Tanggungjawab pesakit selepas operasi endoprosthetics adalah melakukan satu set latihan khas. Ya, betul - kewajipan. Hanya dalam keadaan ini jaminan pengembalian sepenuhnya motor dan jangka hayat prostesis yang panjang dapat dijamin. Sekiranya anda melakukan pemulihan tanpa latihan fisioterapi, maka proses membiasakan diri dengan prostesis mungkin ditangguhkan, dan sendi tiruan mungkin gagal. Anda harus sedar bahawa terdapat latihan terapi senaman untuk tempoh pemulihan yang berlainan selepas artroplasti..

Sejurus selepas pemasangan endoprosthesis

Latihan ini dirancang untuk meningkatkan peredaran darah dan mencegah pembekuan darah. Pergerakan dilakukan secara perlahan dalam kedudukan terlentang. Latihan yang paling mudah adalah lenturan dan panjangan kaki, serta putarannya pada sendi pergelangan kaki. Ini menjadikan otot betis menjadi tegang. Latihan yang berkesan dalam tempoh ini adalah mengencangkan otot paha anterior. Untuk melakukan ini, anda perlu meluruskan kaki di lutut dengan usaha dan otot tetap tegang selama 10-15 saat. Sebaik sahaja sakit pasca operasi hilang, anda boleh menaikkan kaki yang diluruskan ke ketinggian kecil.

"alt =" "> Seminggu selepas implantasi endoprosthesis

6-7 hari selepas operasi, pesakit sudah dapat bangun dari tempat tidur, dan dapat melakukan latihan dalam keadaan berdiri.

Penting! Dalam proses melakukan pergerakan ini, anda perlu memegang sokongan yang stabil - bahagian belakang kerusi atau tempat tidur. Dalam tempoh ini, disyorkan untuk mengangkat anggota badan prostetik, membengkokkan pada lutut (tidak lebih tinggi dari pinggang), dengan lancar menculik kaki ke sisi dan belakang. Selain itu, pada masa ini, pesakit sudah boleh berjalan di tongkat. Jaraknya 100 meter. 5 jalan seperti ini cukup untuk pemulihan normal seminggu selepas artroplasti. Kompleks terapi latihan ini mesti dilakukan selama 4-5 minggu..

Sebulan selepas pemasangan sendi tiruan

Setelah sebulan selepas operasi, pesakit boleh beralih ke latihan dengan tekanan yang meningkat. Untuk melakukan terapi latihan kompleks ini, anda memerlukan pita yang diperbuat daripada bahan elastik. Pita boleh diganti dengan tali pusat.

"alt =" "> Sebelum melakukan latihan, satu hujungnya harus diikat pada anggota badan yang dikendalikan pada tahap pergelangan kaki, yang lain dengan sokongan yang stabil, misalnya perabot berat, dll. Pergerakan pertama adalah membengkokkan kaki pada sendi pinggul. kembali ke sokongan dan, meregangkan pita, dengan usaha menaikkan anggota badan yang diluruskan, menahannya selama 5-10 saat dan perlahan-lahan menurunkannya. Ulangi 6-8 kali. Kemudian latihan yang sama dilakukan, hanya kaki yang ditarik ke sisi. Berdiri ke sokongan, masing-masing. belakang, dan sisi, bertentangan dengan yang dikendalikan.

Amaran

Latihan ini merupakan satu set terapi latihan yang dirancang untuk pesakit biasa. Dalam setiap kes tertentu, anda perlu berjumpa dengan pakar ortopedis anda - sama ada latihan pemulihan ini sesuai untuk anda. Mungkin, dalam kes anda, beban yang lebih kuat akan dibenarkan, atau mungkin, sebaliknya, sendi anda memerlukan pemulihan yang lebih lama dan lebih hemat..

Berapa lama pembedahan penggantian pinggul?

Sebelum menjawab soalan berapa lama pembedahan penggantian pinggul, adalah perlu untuk memahami seperti apa operasi ini dan bagaimana mereka yang sedang bersiap untuk menghadapinya.

Sendi terbesar dalam tubuh manusia adalah sendi pinggul. Bahagian utama beban seluruh tubuh manusia semasa pergerakan terletak pada sendi pinggul. Sekiranya sendi pinggul cedera atau sakit, orang itu merasakan ketidakselesaan maksimum. Lagipun, salah satu fungsi utama seseorang dilanggar - pergerakan. Walau bagaimanapun, perubatan moden telah belajar bagaimana mengatasi masalah tersebut dan, jika perlu, sendi pinggul yang sakit atau cedera dapat diganti.

Endoprosthetics

Pembedahan untuk menggantikan sendi pinggul yang cedera dan usang disebut arthroplasty. Pada endoprosthetics, sendi yang rosak diganti dengan prostesis buatan. Ini adalah prosedur berteknologi tinggi dan pesakit mesti menjalani beberapa siri pemeriksaan perubatan sebelum melakukan operasi. Juga perlu untuk mengetahui kehadiran penyakit bersamaan, yang sangat penting untuk operasi.
Sebelum operasi, pesakit perlu menjalani latihan tertentu. Pesakit perlu melakukan senaman untuk menguatkan otot-otot di lengan dan kaki. Sekiranya pesakit mempunyai berat badan berlebihan, perlu mengurangkan berat badan, kerana berat badan berlebihan memberi tekanan yang tidak perlu pada prostesis, yang akan memendekkan jangka hayatnya. Juga tidak penting untuk mengunjungi doktor gigi sebelum operasi dan menyembuhkan semua kemungkinan keradangan. Sebaiknya berhenti merokok sebelum operasi. Dan beberapa perkara lain yang akan diberitahu oleh doktor yang hadir dengan lebih terperinci.

Berapa lama masa operasi?

Endoprosthetics boleh menjadi total, apabila sendi pinggul diganti sepenuhnya, separa, apabila salah satu komponen sendi diganti. Sama ada hanya permukaan tulang rawan yang diganti, penggantian seperti itu disebut permukaan semula.
Berapa lama operasi untuk mengganti sendi pinggul adalah setiap individu dan bergantung kepada beberapa faktor. Pada dasarnya, operasi seperti ini berlangsung dari 45 minit hingga 3 jam. Operasi terpanjang adalah untuk sendi penuh, rata-rata 2 jam. Operasi penggantian sendi separa akan berlangsung lebih sedikit, dan operasi penggantian permukaan tulang rawan sendi pinggul akan memakan masa paling sedikit..

Sebilangan besar pesakit tetap berpuas hati dengan hasil operasi yang dilakukan, kerana jenis prostetik ini memungkinkan pesakit untuk melupakan kesakitan yang luar biasa pada sendi, untuk mendapatkan kembali kemampuan untuk bergerak bebas tanpa menggunakan alat sokongan tambahan..

Pemulihan selepas penggantian pinggul: masa pemulihan, bagaimana tempoh penggantian pinggul selepas operasi

Inti dari setiap endoprosthetics adalah memasang analog buatan berteknologi tinggi. Penggantian sendi pinggul dan syarat pemulihan selepas pembedahan dengan pemulihan dalam tempoh selepas operasi ini adalah seperti yang diperlukan oleh petunjuk perubatan. Terdapat pemahaman umum mengenai prinsip pemulihan dengan pemecahan selang waktu ini menjadi beberapa tahap. Tetapi selalu mengambil kira ciri penyembuhan dan penyesuaian individu pada setiap pesakit.

Di mana lebih baik pulih - di rumah atau di klinik

Pilihan ini ditentukan, antara lain, berdasarkan tahap pemulihan semasa. Sejurus selepas operasi, pesakit tidak akan keluar dari hospital. Rehabilitasi primer akan dilakukan di hospital atau klinik, di dalam institusi perubatan.

Pada tahap ini, masalah penting pertama kali menjadi penilaian terhadap keadaan umum seseorang dan memantau akibat tindakan operasi. Untuk langkah selanjutnya, langkah-langkah tersebut harus dilakukan berdasarkan perundingan dengan sokongan perubatan. Dianjurkan untuk mencari kemungkinan mengikuti kursus pemulihan profesional untuk menggunakan sepenuhnya potensi yang ditawarkan oleh bantuan pakar.

Prinsip ini berlaku untuk semua kawasan prostetik. Walau bagaimanapun, harus diperhatikan bahawa TBS dicirikan sebagai yang terbesar di dalam tubuh manusia dan memerlukan perhatian lebih. Fungsinya sangat penting untuk pelaksanaan pergerakan penuh tanpa alat sokongan (yang sering digunakan oleh orang-orang pada tahap pemusnahan tisu sendi yang melampau). Bagaimana pembedahan penggantian pinggul akan berjalan dan berapa lama pemulihan untuk pesakit tertentu bergantung pada ciri-cirinya.

Biasanya, penderitaan untuk bersenam di rumah adalah rasa sakit dan kasihan dengan keinginan untuk memunggah kawasan yang sudah cedera sebanyak mungkin. Ini adalah jalan keluar yang salah. Pemulihan yang betul bermaksud penyesuaian terhadap kebaharuan melalui kesakitan yang tidak dapat dielakkan tetapi tidak dapat dielakkan. Dan hanya doktor yang berkelayakan yang dapat membezakan sama ada manifestasi menyakitkan disebabkan oleh komplikasi pasca operasi atau apa yang berlaku adalah kejadian yang mencukupi. Kakitangan pusat asuhan untuk warga tua dan orang kurang upaya membantu mengatasi masalah psikologi ini, untuk melangkah diri dan mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Di samping itu, kawalan maksimum terhadap pelaksanaan latihan yang betul akan dilakukan di sini..

Kakitangan perubatan yang terlatih dan berpengalaman semasa melakukan latihan fizikal dapat meramalkan timbulnya kesakitan di kawasan tertentu bagi orang yang dipulihkan, oleh itu dia bersedia secara mental untuk itu. Di samping itu, ramalan dapat diberikan untuk akibat standard yang muncul pada keesokan harinya. Terdapat banyak sebab untuk panik dalam keadaan seperti itu.

Semua ini bertunjangkan untuk pemulihan asrama warga yang telah menjalani pembedahan. Terutama jika pesakit berumur dan memerlukan pertolongan harian dalam melaksanakan program yang ditetapkan (dan lebih-lebih lagi jika dia mengalami gangguan degeneratif - demensia). Dalam kes ini, syarat pemulihan dan pemulihan selepas penggantian pinggul cenderung menjadi lebih rumit dan memerlukan perhatian lebih. Rangkaian asrama "Penjagaan" membolehkan anda memilih dan memberi warganegara dengan rawatan dan sokongan perubatan yang diperlukan.

Urutan, jangka masa dan ciri utama peringkat

  • awal;
  • lewat.

Permulaan tempoh pemulihan banyak bergantung pada spesifik fiksasi implan. Ia adalah asas simen atau tanpa simen. Dalam kes kedua, analog pengganti perlu diberi kelewatan sehingga tisu tulang tumbuh ke liang-liangnya, dan tetap cukup ketat. Oleh itu, senaman fizikal yang ketara harus dielakkan untuk beberapa waktu. Alternatifnya diperbaiki dengan ketat dan tidak dapat dirosakkan oleh berat badan pesakit sendiri. Walau bagaimanapun, kedua-dua kategori pesakit ditetapkan dengan jelas mengenai kemasukan aktiviti fizikal.

Terdapat pemahaman umum mengenai tempoh pemulihan dan pemulihan selepas arthroplasty untuk penggantian pinggul pada setiap peringkat. Walau bagaimanapun, selang waktu ini mungkin sedikit berbeza bergantung pada kadar penyembuhan, ciri penyesuaian dan ketekunan pesakit. Serta ketersediaan bantuan profesional dalam jangka masa ini.

Pemulihan awal

  • Pada minggu pertama, pesakit disarankan untuk melakukan aktiviti fizikal dalam bentuk latihan pernafasan, latihan untuk menormalkan peredaran darah, dan menjaga otot. Sejak hari-hari pertama, disarankan untuk menjalankan teknik ujian Thomas. Kemudian pada fasa ini, badan dilekatkan dengan sokongan tambahan..
  • Selepas tujuh hari, ia dibenarkan keluar dari tempat tidur dan gimnastik ditugaskan dari kedudukan menegak yang asal. Ia bertujuan untuk menguatkan dan meregangkan otot di bahagian paha yang dikendalikan. Ini masih menggunakan peralatan sokongan di kedua-dua belah pihak.
  • Dari hari keempat belas di dinding institusi perubatan yang mengkhususkan diri dalam perkhidmatan pemulihan, kelas gimnastik khas jenis ringan (terapi senaman) ditambahkan. Sekiranya ditunjukkan, rawatan sokongan mekanikal blok untuk pergelangan kaki dan lutut juga boleh disertakan (kerana terdapat beban yang tidak seimbang di kawasan ini).

Matlamat dan objektif pembedahan penggantian pinggul dan pemulihan selepasnya

Ingat bahawa ini adalah prosedur yang rumit dan mahal. Ia tidak dapat dijalankan untuk setiap orang yang memerlukannya berdasarkan ubat bebas negara. Yang memberikannya nilai yang besar. Isu utama adalah pemulihan dan normalisasi fungsi tisu lembut yang mengelilingi endoprosthesis, pembentukan rangkaian gerakan normal di dalamnya. Ini dapat dilaksanakan setelah penyembuhan luka pembedahan, penyingkiran bengkak dan membiasakan diri dengan pemasangan endoprosthetic.

Pemulihan diperlukan untuk mengurangkan risiko kesakitan dan kepincangan yang berterusan. Yang terakhir ini dapat bertahan lama atau seumur hidup..

Mod Fizikal

Rehat lengkap tidak termasuk sepenuhnya. Ini juga diperlukan untuk mengelakkan ulser tekanan dan trombosis. Walau bagaimanapun, tujuan utama pengenalan awal beban adalah untuk mengembangkan sambungan baru dan memeriksa kualiti pemasangannya. Dalam beberapa hari selepas operasi, pesakit berdiri. Lebih-lebih lagi, dengan bantuan alat khas, dia belajar berjalan bukan hanya dalam garis lurus, tetapi juga di tangga tangga..

Waktu berjalan meningkat secara beransur-ansur: ia bermula dari lima minit dan dengan aktiviti fizikal harian secara harfiah dalam seminggu selang waktu ini mencapai setengah jam, beberapa lawatan sehari. Ia juga diperlukan untuk menyambungkan dan meningkatkan beban paksi secara sistematik pada anggota badan yang dikendalikan (dengan tekanan pada menegak ruang tulang belakang, biasanya dilakukan dengan bantuan bobot).

Langkah berjaga-berjaga

Mengikut amalan dunia, selang penggunaan kruk adalah sekitar 6 minggu. Pesakit mula menggunakannya secara harfiah pada hari-hari pertama. Peranti ini diperlukan di sini bukan untuk menjadikan kehidupan lebih mudah bagi seseorang ketika bergerak, menjadikan prostesis seaman mungkin. Ini adalah salah tanggapan. Selepas campur tangan pembedahan dan prostetik, ditunjukkan untuk bangun dari tempat tidur secepat mungkin dan "mondar-mandir" implan. Sokongan tambahan untuk dua mata lagi diperlukan untuk melindungi orang yang dikendalikan dari jatuh (kerana kebiasaan prostesis dan sokongan penuh pada kaki penuh belum berkembang).

Pembedahan pinggul dan pemulihan pasca operasi tidak boleh menunjukkan gejala berikut:

  • kehadiran nanah yang keluar dari jahitan pembedahan;
  • peningkatan gejala kesakitan pada sendi pinggul;
  • klik yang jelas didengar di dalamnya;
  • memendekkan anggota badan dengan putaran kaki yang jelas ke arah luar;
  • kehilangan keupayaan untuk mengawal pergerakan.

Harus diingat bahawa kemerahan, pembengkakan atau peningkatan suhu tempatan di kawasan yang dikendalikan hadir sejurus selepas campur tangan selama beberapa waktu, tetapi kemudian mereka harus berlalu dan tidak dapat memulai lagi.

Sistem pemulihan peringkat akhir

Dalam kes ini, anda boleh melakukan latihan dari posisi berdiri, berbaring dan duduk. Dengan penggunaan inventori dan tanpanya. Dan juga apabila anda mengaktifkan alat tambah dan latihan. Semuanya bergantung pada kepantasan penyesuaian terhadap endoprosthesis dan ciri pemulihan seseorang tertentu (dengan mengambil kira kriteria kesihatan dan umurnya). Di rumah tumpangan, potensi dan kejayaan lebih ketara. Program pemulihan akan dijadualkan secara berperingkat, yang dapat mempengaruhi TBS ke arah positif dan meningkatkan fungsinya dalam jangka waktu yang dapat diterima.

Perlu diperhatikan fakta bahawa janji iklan mengenai pemulihan yang sangat cepat (secara harfiah dalam seminggu atau 10 hari) tidak mempunyai asas yang logik dan nyata. Tempoh pasca operasi dan masa pemulihan selepas penggantian pinggul boleh berlangsung selama beberapa bulan. Kemudian orang itu diberi cadangan dan sekatan-sekatan yang mesti dipatuhi selama hidupnya ditulis.

Cadangan pembuangan sebelum akhir tempoh enam minggu selepas pembedahan:

  • dalam keadaan duduk dan berbaring, melarang kaki dilarang;
  • tidak digalakkan duduk di kerusi rendah (anda perlu menggunakan permukaan keras dan tinggi dengan punggung lurus dan sandaran tangan yang menyokong ketika berdiri);
  • pada waktu siang, duduk selama 30 minit tidak lebih dari 3 kali;
  • tidur di punggung;
  • lokasi ketika memandu kereta sebagai penumpang - di tempat duduk depan;
  • anda tidak boleh membengkokkan anggota badan pada sendi pinggul lebih daripada 90 darjah;
  • basuh di bilik mandi (berbaring dan duduk di dalam tab mandi sebaiknya dielakkan);
  • memakai kasut dengan tapak kaki yang tidak licin ditunjukkan untuk mencapai keselamatan;
  • semasa membongkok ke lantai, kaki yang dikendalikan harus digerakkan ke belakang;
  • semua objek di lantai yang menghalang pergerakan (contohnya, permaidani) harus dikeluarkan di rumah.

Dianjurkan untuk memakai stoking elastik sehingga 10 minggu sambil mengekalkan bengkak dan keletihan.

Matlamat utama tempoh kemudian

Tugas utama intervensi, serta setiap tahap pemulihan (termasuk yang terakhir), adalah pemulihan fungsi berjalan. Semasa mengembangkan prinsip kiprah yang betul dengan prostesis, kesalahan serius sering dinyatakan berkaitan dengan stereotaip kebiasaan dan penghindaran kesakitan..

Pemulihan dan pemulihan selepas pembedahan pinggul melibatkan penghapusan kesalahan berikut pada peringkat terakhir:

  • Ketidakteraturan strok langkah. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pesakit membuat langkah besar dengan kaki yang sakit, dan yang pendek dengan yang sihat. Ahli terapi berusaha mengubah urutan ini.
  • Fleksi anggota badan yang dikendalikan, yang berlaku selepas pergerakan berakhir mengikut kebiasaan (intuitif) untuk mengelakkan kesakitan.
  • Membongkok batang ke hadapan, yang juga dijelaskan oleh keinginan untuk mengelakkan beban berat dan pemanjangan di kawasan yang dikendalikan.

Cara berjalan di atas tongkat

Kadang-kadang latihan boleh dimulakan dengan penggunaan "pejalan kaki", dan kemudian beberapa hari kemudian - dengan bantuan dua kruk. Tahap penggunaannya:

  • Hari pertama selepas operasi adalah langkah tambahan (berjalan kaki). Kaki yang sihat akan memimpin dan mula berjalan. Pertama, kruk dibawa ke depan, kemudian pergerakan berlaku.
  • Pada hari keempat atau kelima, teknik menggolek dimainkan. Memimpin anggota badan yang dikendalikan. Ia bergerak dengan sedikit lanjutan di luar titik di mana penopang berdiri. Pada masa yang sama, adalah mungkin untuk menghubungkan latihan di tangga tangga dengan "berjalan", bermula dengan kaki yang tidak dikendalikan, dan kemudian meletakkan sokongan di tangga. Keturunan bermula sebaliknya dengan pemindahan elemen sokongan.

Dalam tempoh selepas operasi dan pemulihan selepas penggantian arthroplasty dan pinggul, pijak seluruh kaki dan jaga sokongan yang baik. Tongkat tidak perlu dibawa terlalu jauh. Selepas 5-8 minggu, dengan persetujuan doktor dan, mungkin, gambar kedua, satu tongkat dapat digunakan, yang akan berfungsi sebagai sokongan dari pihak yang tidak dikendalikan.

Kompleks asas terapi senaman lewat

Latihan dan laju peningkatan aktiviti fizikal biasanya ditujukan untuk pesakit setelah arthroplasty primer unilateral kerana penemuan osteoartritis. Sekiranya terdapat campur tangan dua hala, maka tindakan itu juga berlaku, tetapi keberkesanan atau kepantasan kesannya mungkin sedikit berkurang. Perkembangan yang ada sekarang berbeza-beza dan diterapkan sesuai dengan keputusan ahli rehabilitologi, dengan mengambil kira ciri kesihatan dan ciri usia pesakit..

Tempoh selepas operasi dan apa yang perlu dilakukan selepas penggantian pinggul selepas penggantian pinggul di kemudian hari:

  • Dua hingga tiga minggu setelah mengganti sendi pinggul, latihan dengan basikal pegun dibenarkan tanpa menyambung beban tambahan. Ia diadakan sehingga sepuluh minit sekali atau beberapa kali sehari. Sejak saat itu, urut boleh diresepkan dengan angka dari sepuluh hingga lima belas dan setelah pemeriksaan ultrasound pada urat anggota badan. Pengimbangan dibenarkan pada platform stabilometrik menggunakan sokongan di kedua-dua belah pihak.
  • Kemudian, setelah minggu ketiga atau keempat, terapi gimnastik di kolam ditunjukkan. Di sini, latihan gimnastik yang lebih aktif di sepanjang dinding mangkuk, berjalan di bahagian bawah, berenang sederhana dibenarkan.
  • Selanjutnya, selepas empat hingga lima minggu, mandi urut terapeutik dan bawah air diresepkan..

Semua ini disertai dengan kursus terapi senaman yang wajib dan, mungkin, fisioterapi. Pada fasa pemulihan lewat, rangsangan otot pelbagai saluran yang berfungsi semasa berjalan dibenarkan. Anda boleh menggunakan teknik perkakasan untuk ini. Ia merangsang otot gluteus maximus dan paha (dalam kes terakhir, hanya dari bahagian yang dikendalikan).

Pada fasa pemulihan lewat, rangsangan otot pelbagai saluran yang berfungsi semasa berjalan dibenarkan. Anda boleh menggunakan teknik perkakasan untuk ini. Berkat itu, otot gluteal besar dan pertengahan dirangsang, begitu juga dengan quadriceps, biceps femoris (dalam dua kes terakhir, hanya dari bahagian yang dikendalikan).

Ini hanya cadangan yang dapat digunakan untuk pesakit yang tidak mempunyai kontraindikasi lain dan jika jabatan pemulihan mempunyai sumber yang sesuai. Doktor boleh menjawab persoalan bagaimana pemulihan dan tempoh pemulihan selepas penggantian pinggul dilakukan dengan cara yang berbeza. Variasikan teknik yang digunakan.

Penggantian sendi pinggul

Petunjuk yang paling biasa untuk penggantian pinggul adalah pelbagai bentuk artritis: osteoartritis, lesi sendi reumatoid, dan kecederaan sendi. Patologi ini adalah petunjuk untuk artroplasti sendi..

Petunjuk untuk penggantian pinggul

Implantasi sendi dilakukan dalam kes berikut:

  • Merubah arthrosis darjah III-IV;
  • Dislokasi pinggul kongenital;
  • Lupus eritematosus sistemik:
  • Penyakit Perthes;
  • Neoarthrosis;
  • Spondylitis ankylosing;
  • Fraktur pinggul.

Juga, endoprosthetics dapat dilakukan dengan adanya neoplasma, coxitis tuberkulosis, dll..

Keadaan patologi di atas pasti menyebabkan sindrom kesakitan, keterbatasan pergerakan ketika berjalan atau membongkok, kesukaran mengangkat anggota badan. Dengan keberkesanan rawatan konservatif: ubat anti-radang, prosedur balneologi, dan lain-lain, yang dijalankan pada peringkat awal penyakit, keutamaan diberikan kepada rawatan pembedahan - penggantian sendi pinggul.

Campur tangan pembedahan pada peringkat awal penyakit adalah peluang untuk menghindari banyak komplikasi, mengurangkan jumlah prosedur dan kos rawatan. Endoprosthetics yang dilakukan tepat pada waktunya membolehkan anda mengembalikan fungsi sendi semaksimum mungkin, memendekkan tempoh pemulihan, yang jauh lebih sukar dilakukan dalam kes-kes lanjut..

Jenis endoprostheses sendi pinggul

Pemilihan prostesis dijalankan mengikut petunjuk individu, berdasarkan tahap penyakit, ciri-ciri tubuh pesakit. Tidak ada implan universal dan "terbaik", dan pemilihannya dilakukan hanya setelah dilakukan analisis mendalam dan perundingan dengan pakar bedah ortopedik..

Unit geseran endoprostheses diperbuat daripada bahan berikut:

Teks ini dicuri dari laman web https://nondiabet.ru

Pengilang prostesis terkemuka - "Corin", "Johnson & Johnson", "Zimmet" dan lain-lain cuba mengambil kira semua ciri struktur dan tujuan fungsional sendi pinggul, yang memungkinkan untuk mencapai mobiliti semula jadi yang sama pada sendi yang ditanamkan.

Semasa melakukan operasi penggantian pinggul, Dr. Kazansky menggunakan implan generasi baru dari syarikat terkenal "Johnson & Johnson". Prostesis sedemikian direka untuk perkhidmatan sempurna selama tiga puluh tahun dan secara anatomi sesuai dengan sendi manusia sebanyak mungkin. Ini memungkinkan untuk memendekkan tempoh pemulihan setelah implantasi dan meningkatkan kualiti hidup pesakit.

Pencapaian penting dalam endoprosthetics adalah penciptaan prostesis Mini Hip, yang mempunyai batang pendek. Pemasangan prostesis meminimumkan risiko kerosakan tisu, yang membolehkan pesakit pulih dalam masa sesingkat mungkin, dan operasi semakan dalam kes ini sangat jarang berlaku..

Kejayaan prostetik bergantung terutamanya pada implan yang dipilih dengan betul. Pilihan yang tepat akan menjamin pergerakan dan perkhidmatan tanpa rasa sakit selama bertahun-tahun..

Bersedia untuk Pembedahan Penggantian Pinggul

Pada malam sebelum operasi, satu set prosedur diagnostik dilakukan, termasuk:

  • Fluoroskopi sendi pinggul pada sudut yang berbeza;
  • Ujian darah dan air kencing;
  • ECG;
  • Fluoroskopi paru-paru.

Pakar dalam pembedahan ortopedik dan pakar anestesi mengambil bahagian dalam persiapan untuk operasi tersebut. Dengan menggunakan hasil diagnostik, pilihan optimum untuk anestesia dipilih dan rancangan operasi ditentukan.

Tujuh jam sebelum campur tangan, anda mesti berhenti makan dan minum. Ini adalah prasyarat untuk anestesia berkualiti tinggi..

Dalam endoprosthetics, anestesia serantau digunakan terutamanya dengan pemberian hipnotik bersamaan. Untuk anestesia, jarum nipis digunakan, penggunaannya tidak menyebabkan kesan sampingan pasca operasi dalam bentuk sakit, sakit kepala, dan penurunan tekanan.

Pembedahan penggantian pinggul

Semasa operasi, sendi yang rosak diganti dengan prostesis. Tempoh operasi dan jumlah tindakan bergantung pada penyebab yang menyebabkan perubahan patologi, usia dan keadaan pesakit, dan penyakit bersamaan. Tempoh normal operasi adalah 1 hingga 2.5 jam.

Semasa pembedahan endoprosthetics, Dr. Kazansky menggunakan teknik moden akses pembedahan, yang memperluaskan pengembangan ligamen dan otot tanpa pembedahan. Kaedah ini memendekkan tempoh pemulihan dan membolehkan pesakit kembali ke kehidupan normal dalam 4-6 minggu..

Campur tangan pembedahan, tanpa mengira jenis dan kaedahnya, dilakukan dalam keadaan steril, dengan pematuhan langkah-langkah wajib untuk mencegah perkembangan penyakit berjangkit. Ini mengelakkan banyak komplikasi pasca operasi..

Faktor penentu yang memungkinkan dalam kebanyakan kes mencapai pemulihan fungsi sendi sepenuhnya adalah kelayakan doktor, serta penggunaan peralatan, bahan dan teknologi moden.

Tempoh pemulihan selepas pembedahan

Setelah berakhirnya pembedahan penggantian pinggul, pesakit dipindahkan ke unit rawatan rapi atau wad pasca operasi, yang bergantung kepada keadaannya, jenis anestesia yang digunakan dan faktor lain.

Sepanjang tempoh tinggal di hospital, pemantauan berterusan terhadap indikator fungsi vital pesakit dilakukan, terapi antibiotik dilakukan.

Dalam beberapa kes, pemindahan darah atau pengambilan ubat yang mengurangkan agregasi platelet mungkin diresepkan. Dalam beberapa hari setelah operasi, kateter dikeluarkan dari pundi kencing, dipasang sebelum prostetik, dan saliran untuk mengalirkan cairan dari luka.

Semasa operasi, jahitan yang dapat diserap sendiri paling sering digunakan, yang tidak perlu dikeluarkan. Sekiranya yang biasa digunakan, ia dikeluarkan dua minggu selepas campur tangan..

Semasa keluar dari hospital, pesakit dapat berjalan secara bebas, menggunakan tongkat untuk mengurangkan tekanan pada sendi.

Pembedahan penggantian pinggul: perkara pertama yang pertama

Pembedahan di mana doktor membuang kawasan sendi pinggul yang telah rosak oleh artritis dan menggantinya dengan implan buatan yang terdiri daripada komponen plastik dan logam disebut endoprosthetics. Operasi memberikan kesan terapeutik jangka panjang dan ditunjukkan jika kaedah rawatan konservatif tidak meringankan keadaan pesakit.

Pembedahan penggantian pinggul pertama dilakukan di Jerman oleh pakar bedah Temistocles Gluck pada tahun 1891. Tulang gading digunakan sebagai kepala femur buatan, terpaku dengan skru zink, plaster dan gam.

Bagaimana endoprosthetics dilakukan??

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Prosedur ini dilakukan menggunakan kaedah tradisional atau invasif minimum. Perbezaan utama adalah panjang potongan.

Trend semasa adalah pemilihan teknik yang paling tidak invasif untuk operasi: adalah mungkin untuk mencapai pengurangan kawasan tisu parut, penurunan kesakitan setelah operasi, dan pengurangan dalam tempoh pemulihan.

Proses pembedahan boleh dibahagikan kepada dua peringkat:

  • penyingkiran kawasan yang rosak;
  • penempatan implan biokompatibel.

Rancangan untuk operasi masa depan disusun berdasarkan pemeriksaan makmal dan diagnostik awal. Prostesis dipilih secara individu, berdasarkan jantina, umur, berat badan dan gaya hidup pesakit.

Di manakah operasi sedemikian dilakukan??

Prosedurnya tidak sukar secara teknikal, tetapi pelaksanaannya memerlukan banyak pengalaman dari pakar bedah dan peralatan klinik yang sangat baik. Malangnya, sebilangan kecil institusi perubatan domestik, selain institusi di ibu negara, dapat membanggakan kejayaan yang luar biasa di bidang ini. Oleh itu, memilih klinik harus didekati dengan kesungguhan..

Pengalaman dan pencapaian klinik di Jerman, Austria, Switzerland, Israel sangat dihargai, namun, kos penggantian sendi di dalamnya cukup tinggi. Alternatifnya adalah perubatan Czech. Pusat endoprosthetics di negara ini terkenal dengan peralatan moden, pakar bedah berpengalaman, program pemulihan yang sangat baik..

Semasa memilih kemudahan perubatan, dapatkan jawapan untuk soalan berikut:

  1. Berapa banyak operasi yang dilakukan?
  2. Berapakah kadar kejayaan?
  3. Adakah teknik invasif minimum digunakan?
  4. Berapa lama masa pemulihan?
  5. Adakah klinik terlibat dalam pemulihan pesakit?

Tempoh prosedur penggantian sendi pinggul

Tempoh prosedur adalah dari satu hingga tiga jam. Sepanjang keseluruhan operasi, pesakit berada di bawah anestesia umum. Sekiranya tidak dapat dilakukan, anestesia tulang belakang dilakukan.

Kontraindikasi

Prosedur endoprosthetics selamat dan sesuai untuk kebanyakan pesakit. Walau bagaimanapun, terdapat sekumpulan pesakit yang dikontraindikasikannya: ini adalah pesakit dengan pelbagai penyakit kronik, obesiti, bentuk artritis aktif, di mana beban tambahan yang tidak dapat dielakkan semasa operasi dikontraindikasikan..

Pakar bedah membuat keputusan mengenai ketersediaan petunjuk untuk prosedur penggantian pinggul berdasarkan kajian terperinci mengenai sejarah perubatan, hasil kajian diagnostik makmal. Selain itu, doktor boleh mengesyorkan rawatan alternatif atau serupa..

Rawatan alternatif termasuk:

  • set latihan untuk membina otot di kawasan paha;
  • penggunaan alat bantu (pejalan kaki, tongkat, tongkat);
  • mengambil ubat yang mengurangkan kesakitan dan keradangan;
  • mengambil ubat bukan steroid;
  • osteotomi - membuat sayatan pada tulang, mengalihkan beban.

Apakah persediaan sebelum prosedur endoprosthetics?

Sekiranya kita tidak membincangkan prosedur kecemasan untuk mengganti sendi pinggul, sebagai contoh, akibat kemalangan, maka pesakit mempunyai beberapa minggu untuk bersiap sebelum operasi..

Cadangan doktor untuk tempoh ini merangkumi:

  • pengurangan berat;
  • memperbaiki keadaan fizikal. Mintalah pakar bedah anda untuk menunjukkan latihan yang optimum untuk membina jisim otot yang diperlukan;
  • keengganan untuk mengambil ubat lain, termasuk pengencer darah;
  • penyediaan tempat tinggal.

Langkah-langkah untuk mempermudah tempoh selepas operasi: berbincang dengan orang yang anda sayangi kemungkinan menolong tugas rumah tangga dalam 1-2 minggu pertama setelah pulang ke rumah; mengatur pengangkutan untuk anda dari hospital; memberi keselesaan. Di tempat yang paling banyak anda habiskan, letakkan alat kawalan jauh, set telefon, tong sampah, peti pertolongan cemas dengan ubat-ubatan yang diperlukan, sebotol air; letakkan barang yang sering digunakan sepanjang lengan; stok makanan mudah (sup sejuk beku, sayur-sayuran, dll.).

Ambil buku kecil dari klinik dengan penerangan mengenai operasi yang akan datang, ajukan semua soalan anda.

Kos pembedahan penggantian pinggul

NegaraHarga dari…
Jerman, euro15500
Israel, USD26000
AS, USD40,000
Republik Czech, Euro11000
Rusia Moscow)25000-410000

Jadual 1. Berapakah kos penggantian pinggul di pelbagai negara

Penggunaan teknik invasif minimum adalah cara untuk menjimatkan kos operasi secara signifikan (hingga 30%) kerana tempoh pemulihan yang lebih pendek, penurunan masa yang dihabiskan di hospital, dan pengambilan ubat sakit yang kurang.

Harap maklum bahawa jumlah yang ditunjukkan dalam jadual tidak menggambarkan semua perbelanjaan. Di samping itu, anda perlu mengeluarkan wang untuk:

  • lawatan susulan ke doktor, analisis yang disertakan, pemeriksaan sebelum dan selepas prosedur;
  • prosedur fisioterapi;
  • perkhidmatan pusat pemulihan khusus;
  • pembelian ubat penahan sakit, antibiotik, vitamin dan ubat lain.

Akibat penggantian pinggul

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Sejurus selepas operasi, jarak pergerakan yang tersedia akan terhad. Semasa rehat di tempat tidur, bantal atau alat khas lain membetulkan pinggul pada kedudukan yang betul. Pada hari-hari pertama operasi, tabung saliran ditempatkan di badan pesakit untuk mengalirkan cecair dari kawasan yang dikendalikan dan kateter untuk mengalirkan air kencing sehingga dia dapat bergerak secara bebas ke bilik kebersihan. Untuk kesakitan, ketidakselesaan dan sebagai pencegahan trombosis, perkembangan jangkitan, ubat khas diresepkan.

Tempoh pemulihan dan aktiviti fizikal wajib yang berkaitan bermula pada hari kedua selepas pembedahan. Selain itu, satu set langkah ditetapkan untuk mencegah genangan cecair di paru-paru.

Pada hari kedua selepas operasi, kebanyakan pesakit yang dikendalikan sudah dapat duduk di atas katil, bergerak dengan bantuan.

Oleh kerana sendi yang diperbaharui mempunyai rangkaian pergerakan yang lebih terhad daripada yang sihat, ahli fisioterapi akan memberi nasihat mengenai cara menyusun semula dan menyesuaikan diri dengan kehidupan seharian dengan cepat untuk mencegah kemungkinan komplikasi dan kerosakan pada implan..

Kemungkinan komplikasi

Kira-kira 95-98% pembedahan arthroplasty pinggul berjaya. Walau bagaimanapun, risiko komplikasi, seperti intervensi pembedahan jenis lain, masih ada..

Selidiki kemungkinan komplikasi sebelum menyetujui prosedur ini:

  • terkehel dan melonggarkan sendi femoral. Sendi yang terkelupas diletakkan di bawah anestesia;
  • jangkitan. Tanda pertama komplikasi tersebut adalah suhu tinggi, kemerahan, dan pembengkakan kawasan yang dikendalikan. Mengambil antibiotik adalah elemen wajib dalam tempoh selepas operasi. Namun, dalam 1 kes dari 200, jangkitan masih berlaku, kemudian implan dikeluarkan, kawasan yang dijangkiti dibersihkan, kemudian prostesis baru dipasang;
  • trombosis. Langkah-langkah untuk mencegah pembekuan darah termasuk memakai stoking mampatan, menyuntikkan heparin atau pengencer darah lain;
  • pakaian bersama. Seperti sendi semula jadi, prostesis luntur. Risiko ini meningkat dengan mengabaikan preskripsi doktor, kekurangan aktiviti fizikal, berat badan berlebihan dan faktor lain. Implan seramik dan logam kurang terdedah kepada lelasan;
  • embolisme pulmonari. Terbentuk apabila darah beku pecah dan naik ke paru-paru. Kesukaran bernafas, risiko runtuh.

Keperluan untuk pemulihan

Program langkah pemulihan itu kaya, mungkin kelihatan berlebihan bagi orang yang tidak bersedia. Walau bagaimanapun, kompleks tindakan yang disyorkan oleh doktor dikira dengan teliti dan mesti dilakukan..

Keperluan untuk program pemulihan disebabkan oleh beberapa sebab:

  • mengelakkan risiko mengembalikan sekatan mobiliti (kontrak);
  • mengajar anggota badan prostetik untuk melakukan pergerakan dengan amplitud yang sama seperti sebelum penyakit ini;
  • jika tidak, wang yang dibelanjakan dan ujian yang dilalui akan sia-sia.

Anda tidak boleh berhenti bekerja sendiri semasa pulang, atau pada bila-bila masa selepasnya. Hanya usaha harian, aktiviti fizikal yang sederhana, berubah menjadi gaya hidup yang akan memberikan hasil.

Dianjurkan untuk melakukan masa pemulihan di pusat-pusat khusus, di mana ahli rehabilitasi mengembangkan program latihan dan fisioterapi individu untuk setiap pesakit, memantau kepatuhannya, dan memantau kemajuan. Di institusi perubatan, pesakit juga diberikan sokongan psikologi yang komprehensif, latihan dilakukan untuk membantu penyesuaian.

Pembedahan penggantian pinggul: ulasan

Arthroplasty pinggul adalah operasi yang agak mudah, ditoleransi oleh pesakit lebih mudah daripada prosedur serupa di lutut, jadi harganya di banyak klinik lebih rendah, dan jangka masa tinggal di hospital lebih pendek..

Kurang dari sebulan selepas penggantian, pesakit dengan sendi artikular artifisial pinggul akan dapat melayan diri sendiri, bergerak tanpa bantuan, menggunakan mekanisme bantu termudah (tebu, dll.).

Namun, dengan kisah pesakit yang sebenar, perkara-perkara jauh lebih rumit. Orang yang memberikan ulasan mereka di forum khusus menceritakan kisah yang menggembirakan. Pendapat berbeza mengenai institusi perubatan, dalam dan luar negara, mengenai kakitangan operasi dan penyelenggaraan, spesifik mengenai tempoh selepas operasi, pemulihan dan kehidupan seterusnya dengan implan di dalam badan.

Bahagian tinjauan negatif jauh lebih tinggi. Mungkin ini disebabkan oleh keinginan manusia sejagat yang terkenal untuk berkongsi musibah mereka, tetapi berdiam diri tentang kejayaan. Bekas pesakit bercakap mengenai jangkitan yang diimport, doktor yang tidak cekap, harapan yang tidak wajar, dll..

Walau bagaimanapun, terdapat statistik rasmi yang mana:

  • komplikasi hanya menyertai 2% operasi arthroplasty;
  • dalam 90 kes daripada 100, dengan mematuhi semua cadangan yang diperlukan, aktiviti fizikal yang mencukupi, kawalan berat badan dan sistem pemakanan, hampir keseluruhan pergerakan yang ada sebelumnya kembali ke anggota badan yang menjalani prostetik;
  • setelah memasang implan berkualiti tinggi, 90-95% pesakit memakai prostesis selama kira-kira 10 tahun, lebih daripada 85% - selama 15 tahun, dan 70% tidak mengubahnya sepanjang hayat mereka.

Arthroscopy sendi pinggul

Salah satu alternatif yang berkesan untuk endoprosthetics adalah arthroscopy pinggul, prosedur di mana pakar bedah ortopedik membuat sayatan kecil dan memasukkan kamera serat optik miniatur ke pinggul. Operasi dilakukan untuk mendiagnosis dan merawat penyakit tertentu. Ia dijalankan di klinik pesakit luar, ulasan pesakit menunjukkan toleransi yang mudah.

Ketika teknik yang dijelaskan pertama kali muncul, ia digunakan secara eksklusif untuk tujuan diagnostik, tetapi sekarang jangkauan aplikasinya telah berkembang dengan ketara. Sekiranya ditunjukkan, arthroscopy diresepkan untuk:

  • pengesahan diagnosis;
  • penyingkiran badan bebas;
  • penghapusan air mata otot;
  • penyembuhan ligamen dan tendon;
  • pemasangan pengikat untuk patah pada permukaan sendi.

Oleh kerana ukuran miniatur arthroscope dan instrumen lain, ukuran sayatan jauh lebih kecil daripada dengan kaedah intervensi tradisional. Pesakit pulih dengan lebih mudah dan cepat, kembali bergerak.

Kos arthroscopy di Moscow

Harga untuk prosedur ini di Moscow bergantung kepada prestij, tahap dan selera institusi perubatan. Rata-rata, kira-kira 35,000 rubel.

Pemulihan

Proses pemulihan bagi pesakit yang menjalani arthroscopy agak cepat. Bergantung pada spesifik intervensi, pelepasan berlaku dalam 1-2 hari selepasnya. Namun, jika timbul komplikasi, masa tinggal di rumah sakit dapat diperpanjang hingga sebulan..

Tempoh pemulihan penuh berlangsung dari 21 hari hingga 4 bulan. Mematuhi cadangan berikut akan membantu mempercepat kembali ke kehidupan normal:

  • mengambil antibiotik akan mengurangkan risiko jangkitan;
  • hari pertama pesakit memerlukan rehat sepenuhnya;
  • sendi yang dikendalikan memerlukan pelekapan yang selamat;
  • untuk beberapa waktu selepas prosedur, disarankan memakai seluar mampatan dan pembalut elastik;
  • pada hari-hari pertama, aktiviti fizikal harus diminimumkan;
  • keengganan untuk mandi air panas;
  • untuk beberapa bulan akan datang, anda harus lupa pergi ke pantai dan solarium.

Program pemulihan bergantung pada jenis prosedur yang dipindahkan. Dalam beberapa kes, terapi fizikal yang paling sederhana tidak diperlukan, misalnya, semasa kebersihan. Sebilangan pesakit diberikan beberapa latihan asas di rumah..

Doktor dapat melegakan pesakit dari banyak penyakit yang sebelumnya dianggap sebagai hukuman kecacatan. Dalam banyak kes, prosedur endoprosthetics adalah satu-satunya penyelesaian yang membantu menghilangkan rasa sakit dan pergerakan yang terhad. Namun, keberkesanannya bergantung pada keinginan dan kehendak pesakit itu sendiri. Ketekunannya dalam memerhatikan rejimen yang ditentukan, aktiviti motor yang diperlukan, dan langkah berjaga-jaga mempengaruhi jangka masa dan hasil tempoh pemulihan. Sikap psikologi dan kepercayaan terhadap kejayaan juga memainkan peranan penting. Oleh itu, ikuti yang terbaik dan sihat.!