Punca, gejala dan rawatan osteoartritis sendi

Siku

Osteoartritis bukan sahaja penyakit sendi, tetapi juga tulang rawan artikular yang bersifat tidak radang, dan bersifat kronik. Osteoartritis berlaku dalam beberapa langkah, tidak segera. Sebagai permulaan, anda hanya merasakan sensasi kesemutan yang tajam di lutut, sendi. Menuruni tangga, kami merasakan sedikit kesakitan. Sudah tentu, ia akan berlalu dalam beberapa saat. Tetapi penyakit ini akan berkembang, dan selepas beberapa ketika anda akan tidur nyenyak pada waktu malam, kerana sendi anda akan banyak sakit. Sebagai peraturan, orang hanya pergi ke doktor apabila sukar berjalan. Dan sia-sia, kerana lebih mudah menyembuhkan penyakit pada peringkat awal perkembangannya..

Sekiranya osteoartritis telah berkembang ke tahap lanjut, maka perubahan ini tidak dapat dibalikkan. Tetapi pada masa yang sama, penyakit ini tidak dapat disembuhkan, kerana jika anda berjumpa doktor tepat pada waktunya, anda dapat mencegah akibat yang tidak menyenangkan..

Lutut mempunyai tulang rawan yang melegakan tekanan pada tulang artikulasi. Dalam keadaan sihat, tulang rawan menerima cukup cecair untuk memerahnya ke sendi di bawah beban tertentu. Kemudian pelinciran muncul di sendi. Tetapi apabila tulang rawan musnah, fungsi ini tidak dapat dilaksanakan..

Dari semua penyakit yang berkaitan dengan sendi, osteoartritis adalah yang paling biasa..

Jadi, mengikut statistik, sekurang-kurangnya 10 dan tidak lebih daripada 16% daripada jumlah penduduk dunia menderita osteoartritis sendi..

Selalunya, penyakit ini menyerang wakil wanita berusia 45 hingga 55 tahun. Sekiranya kita bercakap mengenai usia selepas 60 tahun, maka dalam kes ini hampir semua orang menghadapi osteoartritis yang cacat.

Gejala osteoartritis

Keburukan osteoartritis sendi terletak pada kenyataan bahawa manifestasi pada sinar-x diperhatikan pada banyak orang, tetapi pada masa yang sama orang tidak mengalami ketidakselesaan tertentu, sindrom kesakitan.

Dalam sebilangan besar kes, tanda-tanda berkembang secara bertahap. Tanda pertama harus dipertimbangkan:

sensasi menyakitkan yang semakin meningkat walaupun cuba bersenam;

dalam beberapa kes, terdapat sindrom kekejangan sendi pada waktu pagi. Ini berlaku dalam waktu maksimum setengah jam setelah pesakit memulakan latihan normal;

kerana keadaan kesihatan dan sendi yang teruk, mereka menjadi kurang bergerak;

cuba menyentuh sendi atau melakukan pergerakan yang menyakitkan.

Selepas pembentukan manifestasi utama, osteoartritis dalam 90% kes meneruskan perkembangannya yang perlahan, yang menyebabkan gangguan fungsi motor. Tetapi dalam beberapa kes, proses degeneratif di kawasan sendi mungkin berhenti untuk sementara waktu atau bahkan mulai mundur..

Pada masa yang sama, kerosakan di kawasan sendi menjadi semakin banyak, ia kehilangan tahap pergerakannya yang biasa dan mungkin tersumbat dalam keadaan bengkok. Tisu tulang, tulang rawan dan tisu lain menjadi lebih besar, yang menimbulkan peningkatan tajam pada sendi. Kekerasan tulang rawan diperhatikan, sehubungan dengan ini, bunyi spesifik dan tidak biasa didengar semasa pergerakan. Pada sendi, yang terletak di hujung jari, apa yang disebut "nodul tulang" terbentuk, yang sangat menghalang pergerakan.

Penting untuk diingat bahawa algoritma untuk pembentukan penyakit di kawasan sendi lutut dan pinggul sangat berbeza antara satu sama lain. Pada osteoartritis, bahagian sendi lutut diregangkan dan, pada masa yang sama, kehilangan kestabilan. Sementara di kawasan sendi pinggul, sebaliknya, terdapat kemerosotan fungsi dan kemahiran motor yang jelas. Yang biasa adalah berlakunya kesakitan yang teruk.

Tanda penyakit lain yang biasa dianggap sensasi menyakitkan di kawasan lumbar. Kesakitan dan kekakuan kecil disebabkan oleh kerosakan sendi di tulang belakang.

Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, tisu tulang tumbuh dan memerah ujung saraf, yang memprovokasi:

pelanggaran tahap kepekaan di pelbagai bahagian badan.

Dalam kes yang lebih jarang berlaku, apabila saluran darah diperas, gangguan penglihatan, pening, serta mual dan muntah didiagnosis. Di samping itu, pertumbuhan tisu tulang yang berlebihan dapat memberi tekanan pada kerongkongan dan menimbulkan kesulitan serius ketika cuba menelan makanan..

Oleh itu, gejala osteoartritis sendi lebih jelas dan agak sukar untuk mengelirukan mereka dengan penyakit lain..

Penyebab osteoartritis

Agar osteoartritis muncul, beberapa sebab diperlukan. Pertama, ini adalah usia, kerana seiring bertambahnya usia, tulang rawan kehilangan kemampuannya untuk berfungsi secara normal dan menyerap atau mengeluarkan cecair. Kerana ini, tulang rawan retak. Ia boleh "haus" dan menjadi lebih kurus atau hilang sepenuhnya.

Dalam keadaan kesihatan yang normal, semasa melakukan pergerakan di kawasan sendi, geseran sedikit terbentuk. Berkat ini, sendi tidak "berumur" untuk masa yang lama, terutamanya jika mereka tidak terlalu banyak beban atau jika mereka tidak pernah rosak sebelumnya.

Osteoartritis dari urutan pertama terbentuk akibat gangguan kerja sel-sel yang mensintesis unsur-unsur penyusun tulang rawan. Kerana ini, tulang rawan artikular mula kehilangan keanjalannya, menjadi lebih nipis dan, akhirnya, retak. Ia kelihatan seperti ini: lapisan rawan yang licin dan licin memperoleh permukaan yang kasar, akibatnya, sendi tidak lagi dapat meneruskan kerja biasa.

Kesukaran meluncur lapisan artikular juga diperhatikan, sejenis keretakan muncul, digabungkan dengan sensasi yang menyakitkan dan pergerakan yang terhad.

Penyebab pembentukan osteoartritis sendi mungkin penyakit lain atau akibatnya, misalnya:

Osteoartritis sendi yang diperoleh dengan cara ini disebut sekunder. Juga, peningkatan risiko boleh dibincangkan dalam kes di mana ia berkaitan dengan pekerjaan atau pekerjaan lain yang melibatkan beban sendi yang berlebihan. Mereka boleh bersifat fizikal dan berkaitan dengan penyejukan anggota badan. Kumpulan ini merangkumi atlet pembangun dan bahkan profesional..

Orang-orang yang menjalani gaya hidup hipodinamik juga dapat termasuk dalam kategori risiko. Ini disebabkan oleh fakta bahawa berat badan terlalu banyak dan, khususnya, kegemukan adalah salah satu faktor asas dalam pembentukan patologi yang ditunjukkan.

Coxarthrosis adalah bentuk osteoartritis yang kompleks. Ia berlaku sekiranya metabolisme pada sendi pinggul terganggu.

Juga, lebam, patah tulang, kehelan, kecederaan teruk mempengaruhi perkembangan osteoartritis..

Selalunya, mereka yang sakit dengan diabetes mellitus dan penyakit hormon dan endokrin lain mengalami osteoartritis sendi.

Cara mengurangkan tekanan pada sendi pada osteoartritis?

Tidak dibenarkan membiarkan berat badan berlebihan; jika sendi lutut atau pinggul rosak, anda mesti berjalan dengan tongkat; jika sendi ibu jari sakit, anda perlu memilih kasut yang selesa dan longgar; semasa berlutut, letakkan bantal di bawah mereka.

Penyakit ini sering terjadi pada wakil-wakil dari beberapa profesion. Contohnya, pemain bola sepak mengalami arthrosis sendi lutut, dan jurutaip mengalami arthrosis sendi tangan..

Kaki rata dan berat badan berlebihan menyebabkan beban berat pada sendi..

Untuk mencegah timbulnya penyakit, perlu menurunkan berat badan, berhati-hati melakukan aktiviti fizikal, mencegah kelengkungan postur, memakai penyokong instep khas dengan kaki rata, jangan menyalahgunakan tumit tinggi.

Sekiranya arthrosis adalah penyakit keturunan dalam keluarga anda, maka anda harus berhati-hati dengan berat badan, aktiviti fizikal dan postur tubuh..

Untuk mengelakkan usia menjadi penyebab penyakit, perlu melakukan persiapan khas untuk sendi..

Rawatan Osteoartritis

Proses merawat semua sendi secara langsung bergantung bukan hanya pada tahap proses keradangan, tetapi juga pada jenis penyakit. Jadi, rawatan itu boleh dilakukan di dalam, pesakit luar dan sanatorium.

Di samping itu, urutan khas, prosedur jenis fisioterapi dan gimnastik terapeutik ditetapkan. Dalam beberapa kes, terutamanya yang teruk, semua penyakit yang berkaitan dengan sendi dirawat dengan campur tangan pembedahan: arthrodesis, arthroplasty dan juga penggantian sendi.

Penting untuk diingat bahawa semua penyakit sendi lebih banyak daripada yang mungkin untuk dicegah. Untuk ini disyorkan:

jangan teragak-agak untuk menghubungi pakar sekiranya cedera;

ingat prinsip sihat dan betul - pemakanan - pemakanan;

elakkan pembentukan berat badan berlebihan dan penyejukan anggota badan.

Latihan fizikal secara tiba-tiba juga tidak diingini dan, tentu saja, sangat mustahak untuk merawat fokus jangkitan kronik dalam badan tepat pada waktunya. Ini termasuk tonsilitis kronik dan kerosakan gigi. Cara lain yang dapat membantu mengelakkan berlakunya osteoartritis sendi adalah dengan mengekalkan kekebalan pada musim sejuk dan mengambil kompleks vitamin dan mineral.

Bercakap mengenai campur tangan pembedahan, perlu diperhatikan sejumlah operasi yang akan membantu mempermudah semua proses kehidupan pesakit. Rawatan yang paling biasa, seperti yang disebutkan sebelumnya, adalah endoprosthetics pada sendi yang terkena penyakit ini..

Tidak kurang popular adalah kaedah seperti: debridement sendi arthroscopic dan osteotomi periartikular:

Arthroscopic debridement dari sendi adalah pembersihan yang dilakukan dengan menggunakan alat khas (arthroscope). Mereka dibuat tusukan seragam di mana kawasan tulang rawan yang rosak diekstrak dari kawasan sendi. Operasi ini akan membuahkan hasil terutama pada peringkat awal osteoartritis sendi. Sebilangan besar pesakit mengatakan bahawa kesakitan mereka telah berkurang, serta kekakuan semasa melakukan pergerakan setelah prosedur seperti itu hilang. Tetapi harus diingat bahawa walaupun dengan debridement, osteoartritis hanya pulih selama beberapa tahun, selepas itu keadaan pesakit menjadi sama semula. Selepas itu, perlu dilakukan operasi kedua, atau melakukan yang lebih kompleks.

Osteotomi periartikular adalah operasi pelbagai peringkat, tahap kecekapannya jauh lebih tinggi daripada kaedah yang dinyatakan sebelumnya. Inti dari intervensi ini terletak pada kenyataan bahawa tisu tulang di sebelah sendi yang terkena osteoartritis harus digergaji dan dipasang pada sudut yang berbeza. Ini dilakukan untuk mengubah pembahagian beban mekanikal di kawasan sendi. Oleh kerana itu, selepas pembedahan, keadaan kesihatan pesakit bertambah baik dan tetap sama sekurang-kurangnya lima tahun..

Kesan positif seperti ini akan berlaku tepat pada peringkat awal perkembangan osteoartritis..

Pencegahan osteoartritis

Walaupun pada usia muda, anda harus memantau sendi anda dan melakukan pencegahan osteoartritis, jangan membebankan bahagian-bahagian badan ini. Sekiranya anda sudah mengalami arthrosis sendi lutut, pinggul, atau pergelangan kaki, anda harus mengelakkan duduk lama, kerana ini mengganggu aliran darah ke sendi yang sakit. Anda tidak perlu melompat atau berlari banyak, berjongkok. Cuba ganti tekanan dengan rehat. Semasa berehat, lebih baik berbaring atau duduk dan meregangkan kaki anda, tetapi jangan menyilangkan kaki atau menarik kaki ke bawah anda.

Walaupun begitu, dengan arthrosis, anda perlu bersukan, tetapi beri beban yang sederhana. Berenang: Sukan ini menggunakan otot dan sendi tidak berfungsi. Naik basikal, tetapi naiklah di jalan rata. Perkara yang sama berlaku untuk berlari atau berjalan. Bermain ski juga dapat mengurangkan tekanan pada sendi..

Pencegahan osteoartritis sendi hanya merangkumi prosedur kesihatan yang biasa dilakukan oleh semua orang. Contohnya, berjalan di permukaan yang rata, agak keras, lebih disukai dengan perlahan dan tidak kurang dari 20-30 minit sehari. Juga, pencegahan yang sangat baik adalah kelas di kolam renang, menunggang basikal khas dan bermain ski dengan pendek tetapi tetap.

Untuk melonggarkan sendi, perlu untuk mengelakkan berlari panjang, melompat, berjongkok, berjalan kaki panjang, terutama pada pesawat dan tangga yang bergelombang. Dianjurkan untuk mengelakkan tinggal lama dalam kedudukan yang tidak wajar, misalnya, duduk di kaki yang bengkok, atau berdiri.

Sekiranya kerosakan pada sendi bahagian atas kaki, mengangkat beban, menolak pakaian harus diminimumkan. Lebih-lebih lagi ketika menggunakan air yang tidak panas. Pada masa yang sama, perlu melakukan latihan khas yang bertujuan untuk menguatkan otot, latihan dengan basikal pegun sempurna..

Juga sangat penting untuk memilih kasut yang betul untuk mengelakkan osteoartritis sendi. Pasti lembut, selesa dan eksklusif dengan tumit kecil, iaitu tidak lebih dari dua atau tiga cm.

Pemakaian elastik khas dan penggunaan pelbagai kaedah sokongan tambahan, yang dipilih secara individu, digalakkan. Makan makanan yang optimum adalah sama pentingnya. Ini terdiri daripada menambahkan lebih banyak buah-buahan, serta beri, sayur-sayuran dan ramuan. Sebaiknya ganti daging berlemak secukupnya dengan unggas atau, dalam kes yang teruk, ikan berlemak.

Pakar memperhatikan keperluan untuk mengkonsumsi sebilangan besar produk tenusu, kerana nama di dalamnya adalah komponen pekat yang diperlukan untuk tubuh, termasuk kalsium. Anda juga harus mengeluarkan sosej, gula-gula dan coklat sepenuhnya dari menu, serta kebanyakan tepung.

Sekiranya semua ukuran yang disajikan diperhatikan, tidak hanya dapat dicapai penurunan indeks tubuh, tetapi juga pengayaan tubuhnya sendiri dengan kompleks vitamin dan unsur mikro. Bagaimanapun, merekalah yang diperlukan untuk berjaya melawan penyakit ini..

Oleh itu, osteoartritis sendi agak biasa. Ia mempunyai gejala dan sebab pendidikan yang jelas. Dalam hal ini, pendekatan yang betul dan mencukupi untuk rawatannya dan pencegahan selanjutnya adalah penting. Ini akan menjadi kunci untuk kesihatan sendi, dan oleh itu, semua proses penting.

Osteoartritis: gejala, sebab, rawatan, pencegahan

Osteoartritis mempengaruhi keseluruhan sendi, sehingga tidak mungkin bergerak secara optimum. Untuk mengelakkan keadaan yang diabaikan, penting untuk mendiagnosis dan merawat sendi tepat pada masanya. Pendekatan bersepadu dapat menghentikan proses pemusnahan di tempat kecederaan, dan memulihkan fungsi yang hilang.

Sekumpulan patologi yang mempengaruhi sendi, dengan tanda dan etiologi yang sama, disatukan dengan satu nama biasa - osteoartritis. Proses yang berkaitan dengan usia yang mempengaruhi semua sel sendi menyebabkan perubahan pada tisu, menyebabkan ubah bentuk pada tahap pertama dan reaksi keradangan pada tahap yang lebih maju.

Penyakit sendi berkembang kebanyakannya pada wanita yang lebih tua. Menurut statistik dunia, diketahui bahawa kira-kira 20% penduduk berusia lebih dari 50 tahun menderita penyakit ini, dan pada usia 70 tahun, jumlah kes mencapai 50%. Doktor memerhatikan corak: semakin tua generasi, semakin kerap patologi ini berkembang.

Osteoartritis: apa itu?

Proses merosakkan yang mendasari osteoartritis menyebabkan penipisan dan pemusnahan tisu tulang rawan, yang merupakan penyerap kejutan semula jadi. Ini membawa kepada keterbatasan pergerakan pada sindrom sendi dan sakit yang terjejas, terdapat pelanggaran fungsi seluruh anggota badan.

Membran sinovial berubah dan sintesis jumlah cecair sinovial normal berhenti, yang selalu menyebabkan gangguan kritikal pada trofisme sendi. Sendi tidak mempunyai saluran darah dan hanya diberi makan dengan cairan intra-artikular. Terdapat corak: semakin kerap pergerakan dilakukan dengan penyertaan sendi tertentu, semakin banyak cecair dihasilkan di sendi, dan semakin baik ia berfungsi.

Penyakit ini memberi kesan negatif kepada tisu tulang, dan mengubahnya. Lapisan atas tulang yang membentuk sendi menjadi lebih tebal dan lebih ketat. Dengan perkembangan proses, pertumbuhan tulang muncul, lebih jarang terbentuknya sista subkondral.

Keseluruhan proses ini disertai oleh sinovitis berulang, sakit di kawasan sendi yang berpenyakit dan keupayaan motor yang terganggu. Menurut Klasifikasi Penyakit Antarabangsa, osteoartritis boleh disebut arthrosis deforming, osteoartritis dan arthrosis..

Apa yang menyumbang kepada penampilan penyakit ini?

Proses patologi yang membawa kepada perubahan morfologi pada sendi berlaku kerana gangguan pembiakan tulang rawan dan sel tulang. Kerosakan sendi berlaku kerana perubahan genetik, sebagai komplikasi selepas kecederaan dan gangguan metabolik dalam badan.

Selalunya, penyakit ini berkembang dalam keadaan berikut:

  • trauma adalah penyebab patologi yang paling biasa, gangguan tisu mekanikal pada sendi menyumbang kepada perubahan degeneratif pada sel sendi;
  • displasia sendi - gangguan intrauterin yang membawa kepada kemunduran, yang boleh menyebabkan dislokasi kronik sendi pinggul;
  • osteoartritis - penyakit sekunder pada rheumatoid arthritis, setelah menderita patologi berjangkit yang teruk dan penyakit darah dengan pembekuan terganggu.

Faktor kesihatan yang menyumbang kepada perkembangan penyakit:

  • berat badan berlebihan meningkatkan beban pada sendi, menjadikannya terlalu tinggi, akibatnya pemakaian yang terakhir dipercepat;
  • pada pesakit tua, kalsium dibasuh dari sendi, membentuk kekosongan pada tisu tulang, meningkatkan kerapuhan sistem rangka, termasuk sendi;
  • kandungan unsur surih tidak mencukupi kerana pemakanan atau patologi yang buruk yang menghalang penyerapan mineral secara normal;
  • gangguan dalam kerja sistem endokrin, menyebabkan ketidakseimbangan hormon;
  • patologi sendi keturunan yang diperoleh semasa perkembangan intrauterin;
  • metabolisme yang tidak betul, memberi kesan negatif terhadap sintesis sel tisu tulang rawan;
  • keradangan pada sendi.

Rangsangan luar yang mempengaruhi kemungkinan osteoartritis sendi:

  • udara sejuk, yang membawa kepada hipotermia tubuh manusia;
  • aktiviti fizikal yang berat;
  • keadaan ekologi yang tidak baik;
  • campur tangan pembedahan pada kapsul sendi;
  • keracunan kimia.

Semua faktor ini, diambil bersama atau berasingan, menjadi landasan subur bagi perkembangan penyakit ini. Di samping itu, telah terbukti bahawa wanita lebih cenderung jatuh sakit daripada lelaki, dan orang yang tergolong dalam bangsa Negroid hampir tidak pernah menghidap penyakit seperti itu. Fakta ini disebabkan oleh jumlah vitamin D yang mencukupi sepanjang tahun, tanpanya penyerapan kalsium tidak mungkin dilakukan..

Dalam ortopedik, adalah kebiasaan untuk membezakan antara dua jenis osteoartritis kerana berlakunya patologi:

  1. Jenis primer - penyakit ini berlaku kerana alasan yang tidak dapat dijelaskan, ia boleh muncul secara tiba-tiba dan berlanjutan untuk jangka masa yang agak lama.
  2. Jenis sekunder berkembang sebagai keadaan rumit setelah kerosakan sendi semasa trauma, proses berjangkit, reaksi keradangan, gangguan pada sistem endokrin.

Penyakit itu sendiri merebak ke sendi-sendi kecil dan besar, yang mempengaruhi satu dan beberapa sendi.

Di tempat penyetempatan, jenis patologi berikut harus dibezakan:

  • spondyloarthrosis - proses merosakkan berlaku di semua bahagian tulang belakang dari vertebra serviks ke sakrum;
  • gonarthrosis - dilokalisasi pada sendi lutut, menyebabkan kecacatan lutut yang teruk, ketidakupayaan untuk bergerak tanpa sokongan;
  • osteoartritis brakial mempengaruhi artikulasi humeral;
  • coxarthrosis - merosakkan sendi pinggul, menyebabkan kepincangan, sakit teruk, memendekkan anggota badan dan scoliosis;
  • osteoartritis kaki meluas ke kaki dengan kaki rata, kegemukan, beban berat pada atlet, gangguan metabolik dan perubahan hormon dalam badan.

Tahap patologi artikular

Osteoartritis sendi dari mana-mana etiologi mempunyai tiga peringkat perkembangan, merangkumi satu sama lain:

  1. Tahap pertama adalah tahap patologi ringan. Proses ini berasal dari pelanggaran parameter normal komponen cecair sinovial. Oleh kerana itu, sendi tidak mendapat nutrisi yang mencukupi, yang menyebabkan reaksi tisu distrofik dan keradangan, sementara otot-otot di sekitar sendi kehilangan nada.
  2. Tahap kedua adalah perubahan struktur tulang rawan dan tisu tulang. Tisu tulang rawan melembutkan dan lapisannya menjadi lebih nipis, meniskus hancur, yang menyebabkan kehilangan fungsi sendi yang ketara. Tulang bertindak balas terhadap proses patologi dengan pertumbuhan dalam bentuk osteofit, yang menyebabkan sindrom kesakitan yang sengit dan batasan tajam dari jarak gerakan pada sendi.
  3. Tahap ketiga adalah bentuk penyakit yang paling teruk, di mana perubahan mempengaruhi keseluruhan sendi. Atrofi otot, menjadi lebih pendek, yang menjadikan mustahil untuk melakukan pergerakan penuh. Tisu penghubung kehilangan keanjalannya, menyebabkan kontraksi sendi. Tulang mengalami perubahan yang ketara, kehilangan bentuknya yang biasa, akibatnya sumbu anggota badannya dipindahkan, meningkatkan beban pada sendi yang berpenyakit.

Bagaimana osteoartritis menampakkan diri

Tahap awal penyakit ini dapat dilanjutkan dengan gejala yang halus tanpa ada perubahan yang jelas. Penyakit ini boleh disyaki setelah menyahkod sinar-X. Kemudian sedikit klik dan sensasi yang tidak menyenangkan secara beransur-ansur muncul ketika melakukan pergerakan lenturan..

Ketika proses degeneratif berkembang, rasa sakit muncul, pada mulanya ringan, yang digantikan oleh sindrom kesakitan yang kuat ketika prosesnya bertambah buruk. Selepas bermulanya proses keradangan, terasa sakit apabila menyentuh sendi, saiznya bertambah kerana edema, dan permukaannya menjadi merah.

Secara beransur-ansur, pergerakan menjadi lebih menyakitkan dan terhad. Gait berubah, pesakit lemas, dengan perkembangan aktif, imobilisasi lengkap pada sendi yang terjejas berlaku, yang berubah bentuk kerana ubah bentuk tulang.

Pada awal pagi, setelah bangun, seseorang tidak dapat menggerakkan sendi yang terjejas, tetapi pada siang hari menjadi lebih mudah untuk bergerak. Proses ini berulang setiap hari. Dengan proses berlarutan, fungsi ujung saraf terganggu, rasa mati rasa dan kehilangan kepekaan muncul.

Kompleks rawatan osteoartritis

Langkah-langkah terapi merangkumi sekumpulan bidang terapi:

  • terapi ubat;
  • ortotik;
  • fisioterapi;
  • urut;
  • fisioterapi;
  • penggantian sendi.

Penyakit sendi itu sendiri dirawat untuk waktu yang lama, setiap tindakan bertujuan menghentikan proses yang merosakkan pada sendi. Terapi kompleks membantu memperbaiki keadaan sendi, memulihkan fungsi, meningkatkan peredaran darah pada sendi yang berpenyakit, dan menghilangkan gejala kesakitan.

Rawatan osteoartritis dengan ubat farmakologi adalah satu set langkah menggunakan ubat:

  • penggunaan NSAID untuk menghilangkan keradangan dan kesakitan (Diclofenac, Movalis, Ibuprofen, Ketorolac);
  • penggunaan kortikosteroid untuk suntikan ke sendi yang terkena untuk bertindak secara langsung pada lesi (Hydrocortisone, Diprospan, Triamcinolone);
  • chondroprotectors untuk menyokong dan memulihkan tulang rawan dan tisu tulang diambil untuk masa yang lama, sentiasa menyuburkan sendi (Teraflex, Artra, Donna)
  • suntikan intra-artikular ubat dengan asid hyaluronik untuk mencegah dehidrasi dan kehilangan keanjalan tisu (Fermatron, Adant, Suplazin).

Rejimen ortopedik diperlukan untuk mengurangkan beban di kawasan yang terjejas. Tahap kekakuan dan jenis pembalut ditentukan oleh doktor yang menghadiri. Sebarang beban harus dilakukan hanya ketika menggunakan ortosis, yang berfungsi tidak hanya untuk perawatan, tetapi juga untuk pencegahan peningkatan patologi.

Fisioterapi terdiri daripada kompleks gimnastik yang disusun oleh ahli fisioterapi. Beban harus diukur secara teratur dan ketat. Latihan fisioterapi meningkatkan nada otot, meningkatkan bekalan darah dan oksigen, memulihkan pergerakan, dan mengurangkan kesakitan. Gimnastik tidak boleh menimbulkan rasa sakit, apabila yang terakhir muncul, anda mesti berhenti melakukan latihan dan memaklumkan kepada doktor tentangnya.

Urut dirawat sebagai kaedah selamat tambahan untuk kesan anestetik dan pengencangan. Kompleks ini dilakukan dalam masa lima belas minit dan mempengaruhi semua bahagian tulang belakang.

Banyak perhatian harus diberikan kepada pemakanan, dengan bantuan yang memungkinkan untuk mengimbangi kekurangan mineral dan unsur surih yang mempengaruhi keadaan sendi.

Rawatan dan tindakan pencegahan di sanatorium adalah komponen penting untuk memperbaiki keadaan. Kursus terapi senaman, terapi lumpur, urut, fisioterapi, magnetoterapi membantu mencegah keadaan yang rumit dan menguatkan keadaan umum badan.

Diagnostik

Untuk rawatan yang berkesan, perlu merumuskan satu set prosedur terapi dengan betul yang memberi kesan yang baik pada sendi. Apabila gejala pertama berlaku, berjumpa doktor untuk mendapatkan diagnosis. Rawatan sendiri boleh berakhir dengan kegagalan, oleh itu, doktor yang berkelayakan akan melindungi sendi daripada komplikasi yang tidak menyenangkan.

Untuk membuat diagnosis, pemeriksaan sinar-X pada sendi yang terjejas ditetapkan. Semasa menerangkan gambar, doktor memberi perhatian terutamanya kepada kehadiran osteofit pada tulang, penyempitan celah sendi, perubahan visual pada ketebalan tulang. Pemeriksaan visual mengesahkan adanya rasa sakit, batasan aktiviti motor dan pengubahsuaian kapsul sendi.

Keadaan masa depan sistem muskuloskeletal bergantung pada ketepatan langkah diagnostik. Diagnosis dan penentuan penyebab patologi yang betul adalah asas kesihatan sendi pada masa akan datang..

Osteoartritis sendi: gejala, rawatan dan tahap penyakit

Dengan bertambahnya usia, kejadian osteoartritis sendi meningkat secara mendadak. Ia didiagnosis pada sekitar 30% pesakit berusia lebih dari 60 tahun. Secara klinikal, patologi dimanifestasikan oleh sakit sendi, diperburuk oleh lenturan atau pemanjangan, pembengkakan pagi, kekakuan pergerakan. Dengan osteoartritis 1-2 darjah keparahan, pesakit ditunjukkan mengambil ubat-ubatan, menjalankan fisioterapi, prosedur urut. Dan kerosakan teruk pada unsur tulang rawan dan tulang sendi memerlukan rawatan pembedahan.

Penerangan umum mengenai penyakit ini

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk ARTHROSIS." Baca lebih lanjut.

Osteoarthritis adalah patologi degeneratif-distrofik yang sering mempengaruhi sendi besar (pinggul, lutut, siku). Pertama, tulang rawan mula hancur. Oleh kerana pemadatan dan penipisannya, beban pada permukaan tulang meningkat. Mereka hampir tidak bergerak antara satu sama lain, yang menyebabkan ubah bentuknya..

Keadaan bertambah buruk dengan pembentukan osteofit - pertumbuhan tulang tunggal atau berganda. Apabila terlantar, mereka mencederakan tisu lembut, melanggar ujung saraf, saluran darah.

Tahap penyakit

Dalam ortopedik dan traumatologi, osteoartritis diklasifikasikan mengikut tahap perubahan struktur tulang rawan dan tulang, seperti yang ditentukan oleh radiografi. Setiap daripada mereka mempunyai gambaran klinikal tersendiri..

Tahap osteoartritisCiri khas
Yang pertamaTidak ada kelainan morfologi. Komposisi biokimia cecair sinovial yang memberi makan tisu tulang rawan berubah. Apabila lutut atau siku berlebihan, rasa sakit ringan berlaku, yang hilang setelah berehat sebentar
Yang keduaGambar sinar-X menunjukkan tanda-tanda pemusnahan lapisan tulang rawan. Di pinggir plat tulang, terdapat banyak osteofit. Sakit bertambah, terasa pada waktu malam dan siang hari
Ubah bentuk platform sokongan diucapkan, paksi anggota badan diubah. Kapsul sendi menjadi kaku, pertumbuhan tulang yang luas terbentuk, ruang sendi menyatu. Kesakitan menjadi berterusan, sendi tidak bergerak sepenuhnya atau sebahagian

Sebab pembangunan

Osteoartritis primer, iaitu, berkembang dengan rawan yang sihat pada mulanya, timbul dari penuaan semula jadi, peningkatan aktiviti fizikal, kecenderungan keturunan, displasia kongenital pada sendi. Penyebab kerosakan tulang rawan sekunder adalah penyakit yang sudah ada di dalam badan:

  • osteoporosis;
  • lupus eritematosus sistemik, scleroderma, artritis reumatoid;
  • gangguan metabolik;
  • patologi endokrin, termasuk diabetes mellitus, hipotiroidisme;
  • displasia yang diperoleh.

Luka-luka berjangkit, kecederaan, campur tangan pembedahan, aktiviti fizikal yang rendah, dan kekurangan vitamin dan unsur mikro dalam tubuh menjadi penyebab kepada perkembangan osteoartritis..

Gejala patologi

Osteoarthritis dari keparahan 1 adalah tanpa gejala. Semasa lapisan tulang rawan sendi musnah, sensasi menyakitkan pertama muncul. Sendi lutut dan pinggul sakit setelah berjalan lama atau menaiki tangga, dan siku dan bahu - setelah melakukan pergerakan yang kerap dan monoton.

Tidak lama kemudian, terdapat kekejangan, klik ketika melenturkan atau memanjangkan sendi. Pada waktu pagi, terdapat pembengkakan, kekakuan. Pada peringkat akhir perkembangan osteoartritis, rasa sakit menjadi berterusan. Mereka tidak dilokal dengan jelas, tetapi merebak ke kawasan jiran yang berdekatan.

Kaedah diagnostik

Diagnosis boleh dibuat pada temu janji pertama dengan ortopedis berdasarkan pemeriksaan luaran, keterangan pesakit dengan tanda-tanda ciri osteoartritis, data anamnesis. Untuk mengesahkannya dan mengecualikan penyakit dengan gejala yang serupa, kajian instrumental dijalankan:

  • radiografi;
  • MRI atau CT;
  • ultrasonografi.

Menurut indikasi, arthroscopy dilakukan - pemeriksaan permukaan dalaman sendi menggunakan instrumen arthroscopic. Sekiranya perlu, biopsi membran sinovial dan cecair sendi diambil untuk kajian selanjutnya.

Cara merawat osteoartritis sendi

Terapi osteoartritis bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit, bengkak, kekakuan pergerakan, mencegah penyebaran patologi yang merosakkan dan degeneratif ke elemen sendi yang sihat. Pesakit disarankan untuk mengurangkan aktiviti fizikal dan mengelakkan tekanan pada sendi. Semasa berjalan, anda perlu menggunakan tongkat, dan pada osteoartritis yang teruk, kruk. Memakai alat ortopedik juga membantu menstabilkan sendi: ortosis kaku dan separa tegar, pembalut elastik (untuk lutut, bahu, dll.), Termasuk pemanasan.

Terapi motor dan terapi senaman

Agar tidak merasa sakit ketika berjalan, lenturan atau perpanjangan sendi, seseorang sengaja mengehadkan pergerakan pada osteoartritis. Ini membawa kepada atrofi otot dan perkembangan penyakit yang lebih cepat. Oleh itu, salah satu tugas utama terapi fizikal adalah memperkuat kerangka otot untuk menstabilkan semua elemen yang rosak..

Kelas pertama semestinya dijalankan di bawah bimbingan doktor terapi senaman. Dia menunjukkan kepada pesakit cara mengagihkan beban dengan betul untuk menguatkan otot dan mengelakkan kerosakan tulang rawan dan tulang..

Farmakoterapi

Untuk menghilangkan rasa sakit pada osteoartritis, ubat anti-radang bukan steroid digunakan dalam bentuk suntikan, tablet, gel. Yang paling berkesan ialah Diclofenac, Ketoprofen, Nimesulide, Meloxicam, Ketorolac, Indomethacin. Penyekat ubat dengan glukokortikosteroid Triamcinolone, Diprospan dan anestetik Novocaine, Lidocaine membantu menghilangkan sakit akut dan menusuk.

Dalam rawatan osteoartritis, ubat juga digunakan untuk memperbaiki peredaran darah, chondroprotectors, relaxants otot. Persediaan terpakai dengan vitamin B, salap pemanasan, kompleks vitamin dan unsur mikro yang seimbang.

Malah ARTHROSIS "maju" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Terapi oksigen intra-artikular

Terapi oksigen intra-artikular, atau pengoksigenan sendi, biasanya diberikan pada masa yang sama dengan terapi oksigen hiperbarik. Selepas beberapa prosedur, terdapat peningkatan dalam metabolisme, dominasi reaksi pemulihan berbanding proses pemusnahan. Terapi oksigen intraartikular juga ditunjukkan untuk pesakit menguatkan tulang, mineralisasi mereka, dan meningkatkan peredaran darah wilayah.

Terapi laser

Ini adalah kaedah fisioterapeutik untuk rawatan osteoartritis, berdasarkan penggunaan radiasi dalam jarak optik dengan panjang gelombang tetap, yang dihasilkan oleh laser. Terapi laser digunakan untuk menekan keradangan pada struktur lembut, mengurangkan keparahan kesakitan, dan mempercepat pertumbuhan semula tisu. Fisioterapi sering diresepkan kepada pesakit untuk mengelakkan kesan glukokortikosteroid yang tidak diingini..

Penyahmampatan metaepiphysis dan sekatan intraosseous

Untuk mengurangkan peningkatan tekanan di dalam tulang dengan coxarthrosis (osteoartritis sendi pinggul), metaepiphysis paha adalah penyahmampatan. Prosedur ini juga digunakan untuk mencegah iskemia tisu - gangguan peredaran darah yang berterusan yang memprovokasi kematian sel yang cepat. Kaedah menggerakkan zon metaepiphysis dengan penyahmampatan tulang dan blokade intraosseous sangat diminati di ortopedik..

Elektromioostimulasi pelbagai saluran

Electromyostimulation - rangsangan otot dengan arus elektrik, menyebabkan mereka berkontrak. Fisioterapi dijalankan untuk gangguan kepekaan, yang ditunjukkan dalam rasa mati rasa, kesemutan, merangkak merangkak. Selepas beberapa sesi, kerangka otot sendi yang terkena osteoartritis dikuatkan, julat pergerakan meningkat.

Endoprosthetics sendi

Ini adalah kaedah radikal dan selalunya satu-satunya cara untuk kembali ke gaya hidup aktif. Penggantian unipolar atau bipolar struktur tulang yang cacat dengan implan buatan dilakukan. Setelah pemulihan yang singkat, pergerakan anggota badan pulih sepenuhnya. Selalunya, sekumpulan orang kurang upaya disingkirkan, kerana seseorang kembali ke tempat perkhidmatan, memulakan latihan sukan sekali lagi.

Diet dan makanan tambahan untuk osteoartritis

Bagi pesakit yang berlebihan berat badan, doktor mengesyorkan menurunkan berat badan untuk mengurangkan beban pada sendi yang berpenyakit. Perlu dibatasi, dan lebih baik mengecualikan penggunaan produk separuh siap, sosej, produk gula-gula, termasuk makanan panggang. Diet harus didominasi oleh sayur-sayuran segar, buah-buahan, ikan berlemak, bijirin, produk tenusu.

Daripada bahan tambahan bioaktif, yang paling berguna adalah yang mengandungi glukosamin, kondroitin, kolagen, asid hyaluronik, vitamin, mineral.

Rawatan spa

Rawatan spa adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari pemulihan menyeluruh pesakit dengan osteoartritis. Tugas utamanya adalah untuk meningkatkan kesejahteraan pesakit, mencegah pemburukan, dan menguatkan pertahanan badan. Di sanatorium, perairan mineral, lumpur terapi, pelbagai jenis urut, sauna, fisioterapi, terapi senaman digunakan untuk ini..

Campur tangan pembedahan

Sekiranya berlaku kerosakan teruk pada sendi lutut dan pinggul, arthroplasty dilakukan. Dalam kes lain, pesakit ditunjukkan arthroplasty - pengecualian osteofit, pembinaan semula permukaan tulang. Sekiranya sendi cacat teruk, maka arthrodesis dilakukan. Ini adalah nama imobilisasi sepenuhnya dalam kedudukan yang berfungsi secara menguntungkan. Salah satu kaedah inovatif untuk merawat penyakit ini adalah penggunaan sel induk yang menggantikan sel tisu tulang rawan yang rosak.

Komplikasi

Sekiranya pesakit tidak mendapatkan bantuan perubatan, maka pada peringkat akhir perkembangan osteoartritis, ankylosis berlaku - imobilisasi lengkap atau separa sendi. Selalunya, perjalanan patologi rumit oleh sinovitis reaktif, pendarahan di rongga sendi, osteonekrosis kondyle femoral, subluksasi luaran pada lutut.

Ramalan pakar

Prognosis bergantung pada bentuk dan lokasi osteoartritis, usia dan kesihatan umum pesakit. Penyakit ini belum dapat disembuhkan sepenuhnya. Tetapi dengan pengesanan awal, rawatan yang tepat, adalah mungkin untuk menghilangkan semua gejala, mencegah kerosakan pada elemen artikular yang sihat.

Langkah pencegahan

Pencegahan utama penyakit ini merangkumi rawatan kecederaan, patologi berjangkit, infeksi tepat pada masanya. Juga perlu untuk membetulkan kaki rata, membetulkan kecacatan kaki, sendi lutut, dan menghilangkan dislokasi pinggul kongenital. Doktor mengesyorkan menjalani pemeriksaan fizikal penuh, termasuk sinar-X, MRI, atau CT, 1-2 kali setahun.

Latihan fizikal

Kedua-dua aktiviti fizikal yang berlebihan dan gaya hidup yang tidak menentu menyebabkan perkembangan penyakit ini. Oleh itu, anda harus mematuhi aktiviti fizikal yang sederhana untuk mengekalkan pergerakan sendi, menguatkan otot, radas ligamen. Sebagai langkah pencegahan, berenang, aerobik air, Pilates, kecergasan, berbasikal, berjalan kaki Nordik sangat sesuai.

Pengawalan berat badan

Berat badan berlebihan adalah salah satu faktor utama yang memprovokasi perkembangan osteoartritis pergelangan kaki, lutut, sendi pinggul. Dengan penurunan berat badan sebanyak 1 kg, beban pada sendi kaki berkurang serta-merta sebanyak 4 kg. Untuk penurunan berat badan, bukan sahaja diet rendah kalori digunakan, tetapi juga terapi senaman harian, termasuk latihan aerobik.

Pencegahan coxarthrosis displastik

Sekiranya displasia sendi pinggul tidak dihapuskan pada waktunya, maka pada masa dewasa terdapat kemungkinan besar terjadinya coxarthrosis. Mengelakkan ini akan memungkinkan penghapusan peningkatan beban, kawalan berat badan, latihan senaman fisioterapi secara berkala. Pakar ortopedis tidak mengesyorkan berlari, melompat, mengangkat beban untuk displasia.

Artikel serupa

Bagaimana untuk melupakan sakit sendi dan arthrosis?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang benar-benar berkesan untuk ARTHROSIS ada! Baca lebih lanjut >>>

Osteoartritis

Osteoartritis adalah penyakit sendi yang biasa, terutama pada orang tua. Ancaman pemakaian sendi pada awal harus selalu diingat, dan pencegahan penyakit ini harus dimulakan pada masa muda, sendi akan mengucapkan terima kasih untuk ini dengan gerakan yang tidak terhad pada usia tua.

Osteoartritis adalah penyakit sendi yang biasa, terutama pada orang tua. Ancaman pemakaian sendi pada awal harus selalu diingat, dan pencegahan penyakit ini harus dimulakan pada masa muda, sendi akan mengucapkan terima kasih untuk ini dengan gerakan yang tidak terhad pada usia tua.

Osteoartritis atau hanya arthrosis adalah penyakit degeneratif-distrofik (hasil pengeringan tisu) pada sendi. Osteoartritis adalah penyakit biasa, kekerapannya meningkat seiring bertambahnya usia, sementara arthrosis yang ketara adalah asimtomatik.

Semua osteoartritis dibahagikan kepada primer dan sekunder. Bentuk utamanya adalah bentuk yang bermula tanpa sebab yang ketara setelah usia 40 tahun di tulang rawan artikular yang tidak berubah sehingga saat itu dan secara bersamaan mempengaruhi banyak sendi. Osteoartritis sekunder berkembang pada usia apa pun selepas kecederaan, gangguan vaskular, perubahan keradangan pada sendi, dll. Osteoartritis seperti ini biasanya mempengaruhi satu atau lebih sendi..

Penyebab osteoartritis

Dalam perkembangan osteoartritis, beban statik (tidak bergerak) (berdiri lama di kaki, mengangkat berat, berat badan berlebihan) pada sendi dan kecederaan sendi kecil sangat penting. Dengan bertambahnya usia, perubahan berlaku pada saluran darah membran sinovial (bursa yang mengelilingi sendi), sendi mula menerima kurang nutrien dan oksigen dan secara beransur-ansur atrofi (mengering). Fenomena yang sama berlaku dengan disfungsi beberapa kelenjar, misalnya, dengan fungsi tiroid dan gonad yang tidak mencukupi. Ciri keturunan struktur sendi juga berperanan..

Hasil daripada pengaruh semua faktor di atas, keadaan pemakanan tulang rawan sendi terganggu, sel-selnya di lapisan permukaan secara beransur-ansur hancur, tulang rawan kehilangan keanjalannya, bentuk retakan kecil di permukaannya, maka lapisan ini memperoleh struktur yang berantakan. Pada peringkat kemudian, sel-sel tulang rawan mulai mati, membentuk fokus nekrosis besar (kerosakan tisu), tisu penghubung dan tisu tulang tumbuh bukan tisu tulang rawan, dan pembatasan pergerakan sendi terbentuk.

Bagaimana osteoartritis

Apa-apa arthrosis berkembang dan berjalan dengan sangat perlahan dan tidak pernah menyebabkan disfungsi sendi yang teruk. Pengecualian adalah sendi pinggul, yang mempunyai ciri anatomi tersendiri, kerana batasan pergerakan terbentuk pada awalnya, yang selanjutnya dapat menyebabkan kecacatan..

Tanda-tanda osteoartritis adalah sakit sendi, rasa kekejangan, keletihan cepat, kekakuan, perubahan bentuk sendi, kekejangan pada sendi, dll. Rasa sakit biasanya membosankan, sekejap-sekejap, diperparah dalam cuaca sejuk dan lembap, pada waktu petang (setelah melakukan senaman yang berpanjangan) dan semasa pergerakan awal selepas rehat ("sakit mula") Pada sendi pinggul, sakit diberikan pada kawasan pangkal paha atau sciatic. Selalunya (terutama pada usia tua), bukannya kesakitan, hanya ada rasa sakit dan rasa berat pada tulang dan sendi.

Kemerosotan mobiliti sebenarnya jarang berlaku, tetapi ia adalah persoalan kekakuan dan cepat lelah sendi. Kecacatan sendi paling baik dilihat pada sendi jari yang tersendat, di sendi lutut. Kecacatan ini disebabkan oleh pertumbuhan tulang, dan bukan oleh edema tisu lembut, seperti pada keradangan sendi. Penyebab keretakan kasar pada sendi adalah tidak rata permukaan artikular tulang.

Diagnosis osteoartritis

Diagnostik berdasarkan tanda khas penyakit (sakit, perubahan penampilan sendi tanpa tanda-tanda keradangan), data makmal (tidak ada tanda-tanda keradangan dalam ujian darah) dan kajian sinar-X. Arthrosis asimtomatik hanya dapat dilihat pada sinar-X.

Secara radiografi, terdapat tiga peringkat osteoartritis. Tahap pertama dicirikan oleh sedikit penyempitan ruang sendi dan pertumbuhan kecil tisu tulang di sepanjang tepi rongga sendi. Tahap kedua - penyempitan ruang sendi sudah jelas kelihatan, permukaan tulang menjadi tidak rata, berubah bentuk, pertumbuhan tulang mencapai ukuran yang ketara. Pada peringkat ketiga, perubahan berlaku di bahagian tulang yang lebih dalam..

Rawatan Osteoartritis

Rawatan osteoartritis bergantung pada bentuk dan lokasi lesi, keadaan umum pesakit. Untuk memulihkan tulang rawan sendi, perangsang biologi pembentukan tisu tulang rawan ditetapkan (contohnya, rumalon). Kekejangan refleks otot-otot yang terletak di sekitar sendi yang terjejas dilancarkan oleh relaksan otot - ubat yang melegakan kekejangan otot (contohnya, mydocalm) Vasodilators (asid nikotinik) membolehkan anda meningkatkan pemakanan sendi, untuk tujuan yang sama (dan juga untuk tujuan menghilangkan rasa sakit), prosedur termal (parafin, pemanasan kompres, dll.) Dan urut ditetapkan.

Untuk menghilangkan rasa sakit, ubat anti-radang bukan steroid (indomethacin, voltaren) digunakan.

Adalah sangat penting untuk memberi rehat pada sendi yang terjejas beberapa kali sehari, anda tidak boleh berada dalam posisi yang sama untuk waktu yang lama, berdiri di atas kaki anda untuk waktu yang lama, berjalan lama, angkat berat. Pada peringkat lanjut penyakit ini, disarankan menggunakan tongkat atau tongkat ketika berjalan.

Osteoartritis secara beransur-ansur dapat merayap ke atas setiap orang, tetapi jika anda tidak membebani sendi anda, maka proses ini tidak dapat disedari.

Maklumat di laman web ini hanya untuk rujukan dan bukan cadangan untuk diagnosis dan rawatan diri. Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor.

Osteoartritis

Osteoartritis adalah penyakit yang agak biasa di mana sendi terjejas oleh kerosakan degeneratif-dystrophik. Osteoarthritis, gejala yang pada mulanya dikaitkan dengan pelanggaran tisu rawan secara beransur-ansur, dan kemudian dengan penyebaran tulang subkondral dan komponen struktur sendi yang lain, berkembang dengan latar belakang kekurangan oksigen di dalamnya dan dapat menampakkan dirinya dalam pelbagai bentuk dengan kawasan penyetempatan proses patologi yang berbeza. Pada dasarnya, penyakit ini didiagnosis pada pesakit berusia 40 hingga 60 tahun..

Deskripsi umum

Seperti yang telah dinyatakan, osteoartritis (singkatan OA, syn. - arthrosis atau arthrosis deforming) adalah penyakit degeneratif-dystrophik di mana semua permukaan artikular mengalami perubahan patologi, yang juga dilengkapi dengan pembentukan osteofit marginal. Osteophytes adalah pertumbuhan spesifik yang terbentuk di permukaan tisu tulang. Oleh kerana penampilan osteofit, ubah bentuk vaskular berlaku, sebab itulah penyakit ini juga didefinisikan sebagai osteoartritis yang cacat.

Apa yang perlu diperhatikan ialah penyakit ini cukup kuno, dan boleh merebak pada manusia dan juga haiwan. Memihak kepada "kuno" osteoartritis yang ditunjukkan, hasil kajian penemuan paleontologi kerangka tulang orang yang hidup pada Zaman Batu menunjukkan.

Secara umum, osteoartritis adalah salah satu bentuk patologi yang paling biasa dengan kerosakan sendi. Berdasarkan data yang diterima dari resusitasi di Amerika Syarikat dan Eropah, diketahui bahawa penyakit ini dikesan rata-rata pada 70% kes penyakit rematik. Penyakit reumatik adalah sekumpulan penyakit di mana tisu penghubung terjejas, kerosakan seperti itu boleh berlaku secara sistemik dan tempatan. Lesi sistemik tisu penghubung mempunyai bentuk gangguan autoimun, di mana pelbagai tisu dan organ terjejas secara serentak, sementara lokal bermaksud lesi dalam kawasan tertentu.

Berdasarkan kajian epidemiologi umum, didapati bahawa osteoartritis adalah penyakit yang relevan untuk 12% pesakit yang dikaji dari pelbagai peringkat usia. Peningkatan kadar kejadian, sementara itu, diperhatikan dengan bertambahnya usia. Oleh itu, pada pesakit berusia 50 tahun, penyakit ini dikesan secara purata pada 27% kes, sementara pada pesakit berusia 60 tahun ke atas, osteoartritis dikesan pada hampir 97% kes..

Hasil yang agak jarang berlaku dari perkembangan osteoartritis adalah ketidakupayaan pesakit, selalunya dengan latar belakangnya terdapat kes kecacatan sementara.

Osteoartritis: penyebab

Osteoarthritis itu sendiri adalah penyakit multifaktorial, namun, sebagai penyebab utama yang dikenal pasti dalam sifat perkembangan penyakit ini, biasanya tiga variannya ditentukan, dan ini adalah displasia, trauma, proses keradangan (keradangan).

Displasia terdiri daripada adanya ciri khas kongenital sendi, yang menyebabkan pelanggaran biomekaniknya. Trauma pula merupakan penyebab osteoartritis yang paling biasa. Dan, akhirnya, proses keradangan (keradangan itu sendiri), ia juga merupakan penyebab perkembangan penyakit yang biasa kita pertimbangkan. Pada dasarnya, kita bercakap di sini mengenai patologi autoimun tertentu (contohnya, ia boleh menjadi rheumatoid arthritis, dan lain-lain), disertai dengan keradangan, dalam beberapa kes, yang berlaku lebih jarang, keradangan adalah hasil daripada proses menular yang sebenarnya. Dasar untuk yang terakhir adalah patologi seperti radang sendi yang diprovokasi oleh staphylococcus, serta keradangannya terhadap latar belakang pendedahan kepada jangkitan tertentu (ensefalitis kutu, sifilis, gonorea, dll.). Di samping itu, osteoartritis adalah komplikasi yang agak biasa dalam bentuk hemarthrosis kronik..

Terdapat juga faktor risiko tertentu yang juga dapat berperanan dalam kemunculan dan perkembangan osteoartritis, di antaranya yang berikut dapat dibezakan:

  • berat badan berlebihan;
  • perbezaan antara beban mekanikal pada sendi dan kemampuannya yang melekat untuk menahan beban tersebut (ciri biologi sebenar ditentukan sama ada berdasarkan faktor genetik atau berdasarkan faktor yang diperoleh);
  • faktor genetik (dalam kes ini, khususnya, peranan kerana kecacatan gen kolagen jenis II dipertimbangkan);
  • campur tangan pembedahan yang berkaitan secara langsung dengan sendi;
  • kecederaan sendi;
  • gangguan endokrin;
  • kehadiran bentuk penyakit yang diperoleh dengan kerosakan pada sendi dan tulang;
  • kekurangan hormon seks wanita (masalah "wanita", di mana hormon tersebut, estrogen, tidak hadir dalam tempoh selepas menopaus), dll..

Osteoartritis: patogenesis

Sebagai asas patogenesis penyakit yang sedang kita pertimbangkan, gangguan ditunjukkan di mana struktur tulang rawan hyalin terjejas. Dengan sendirinya, tulang rawan artikular adalah tisu yang sangat khusus, di mana, pada gilirannya, pelbagai proses berlaku, dan ini adalah pembentukan semula, sintesis (atau anabolisme) dan penurunan (atau katabolisme) matriks ekstraselular..

Matriks pada tulang rawan artikular adalah asas jaringannya. Peranan khas dalam konteks mempertimbangkan fungsi normal tulang rawan itu sendiri diberikan kepada nisbah proteoglikan, air, kolagen dan glikoprotein bukan kolagen yang sebenarnya, dan peranan utamanya adalah milik chondrocytes. Chondrocytes adalah sel tisu tulang rawan yang sangat berbeza, menghasilkan, untuk alasan yang tidak ditentukan, "bentuk cacat" protein matriks berat molekul rendah, yang akhirnya mengurangkan keupayaan pelunasan tulang rawan. Chondrocytes sangat sensitif terhadap kandungan proteoglikan dalam matriks yang mengelilinginya, dan jika ia diperbetulkan dengan cara apa pun, maka reaksi yang sesuai terjadi pada pihak mereka, yang, dengan cara itu, berlaku dengan cepat.

Oleh itu, keadaan tulang rawan secara langsung ditentukan oleh keseimbangan dalam proses katabolik dan anabolik. Oleh kerana penghasilan sitokin oleh sel-sel tulang subkondral dan membran sinovial, serta disebabkan oleh tindakan chondrocytes, peningkatan proses katabolik disebabkan. Untuk memastikan pemulihan sifat tisu tulang rawan, perlu mengaktifkan fungsi reparatif sintetik chondrocytes. Ini disediakan secara lebih besar oleh faktor pertumbuhan, khususnya transformasi dan protein seperti insulin, serta protein tulang rawan dan protein tulang yang diubah secara morfogenetik..

Pada peringkat awal osteoartritis, keadaan proteoglikan berubah, mereka kecil, mereka dapat menyerap air, tetapi mereka tidak dapat menahannya dengan kuat. Air, yang berlebihan, diserap oleh kolagen, yang pada gilirannya, mula membengkak kerana ini, dan juga menjadi terfragmentasi, yang menyebabkan penurunan ciri rintangan tulang rawan. Di masa depan, dehidrasi berkembang (iaitu, keadaan patologi berkembang kerana penurunan jumlah air di bawah petunjuk fisiologi norma dengan gangguan yang menyertainya, termasuk gangguan metabolik), penyahorganisasi dan, akhirnya, pecahnya serat kolagen.

Sebagai sebahagian daripada perkembangan proses patologi yang disebabkan oleh osteoartritis, disertai dengan degenerasi yang sesuai, melonggarkan dan melembutkan tulang rawan berlaku. Juga, retakan terbentuk di dalamnya, memanjang hampir ke tulang itu sendiri..

Tanpa penyusutan yang diperlukan, hilang dengan latar belakang proses merosakkan pada tisu tulang rawan, permukaan tulang sendi berada dalam keadaan yang disebabkan oleh ketidakseragaman dan peningkatan tekanan mekanikal. Oleh kerana itu, tulang subkondral memperoleh zon dengan kelebihan dinamik, disebabkan oleh itu gangguan peredaran mikro berkembang, khususnya, ini menyangkut fungsi pengagihan semula di dalamnya. Dengan latar belakang ini, osteosklerosis subkondral berkembang, ciri kelengkungan permukaan artikular berubah, penyusunan semula sista berkembang, osteofit terbentuk.

Dalam patogenesis, peranan khas juga diberikan kepada sinovitis - keradangan yang mempengaruhi membran sinovial pada permukaan kapsul artikular, dengan kepekatan proses keradangan hanya dalam had membran ini. Keradangan seperti itu disertai oleh pengumpulan dalam kerangka rongga efusi yang dilapisi oleh membran ini (jika tidak, ia ditakrifkan sebagai eksudat). Dengan sinovitis, reaksi eksudatif dan proliferatif ditunjukkan dalam bentuk sederhana, pada gilirannya, mereka paling ketara di kawasan di mana sinovium melekat pada tulang rawan.

Sintesis sitokin anti-radang, yang seterusnya, membebaskan enzim, yang tindakannya merosakkan proteoglikan dan kolagen, bertindak sebagai mekanisme untuk penyertaan keradangan dalam proses degradasi tulang rawan. Mereka juga menghasilkan pengaktif plasminogen dan prostaglandin. Proses-proses ini tercermin dalam pemodelan keradangan, dan juga persepsi kesakitan. Produk tertentu yang terbentuk dengan latar belakang keradangan (histamin, bradykinin) mempunyai keupayaan untuk merangsang secara bebas bentuk utama serat saraf aferen. Sitokin anti-radang, leukotrien dan prostaglandin, seterusnya, meningkatkan kepekaan serat saraf terhadap faktor persekitaran yang mempengaruhi.

Pelepasan bahan aktif secara biologi, setelah dimulakan sekali, seterusnya menyumbang kepada pemeliharaan proses keradangan pada tisu-tisu sendi yang terkena osteoartritis. Oleh kerana itu, membran sinovial sendi rosak semasa perkembangan bentuk sinovitis reaktif di dalamnya, dan ini juga disertai dengan peningkatan tahap pengeluaran sitokin anti-radang..

Hasil sinovitis yang lebih jauh adalah perkembangan sklerosis dan lipomatosis. Pembentukan mikrofraktur, yang, khususnya, tulang subkondral rentan, menebal di sisi trabecula tulang dalam kombinasi dengan pembentukan jenis cacat bulat (sista), dan kerosakan vaskular, yang mana hipertensi intraosseous berkembang, juga menjadi faktor yang bersamaan. Dalam kes ini, osteofitosis berkembang, di mana osteofit yang terbentuk mula tumbuh, kerana kawasan di mana sendi saling bersentuhan berkurang. Ini juga membantu mengurangkan tekanan pada tulang dan tulang rawan artikular yang mendasari, namun ia menjadi penyebab ubah bentuk sendi, yang tidak dapat dielakkan dalam memastikan perubahan ini. Oleh kerana itu, sindrom kesakitan juga meningkat, yang disebabkan oleh tekanan pada tisu periartikular yang lembut..

Hipoksia tisu (kekurangan oksigen, kelaparan oksigen) juga berkembang, yang berlaku berdasarkan manifestasi pada membran sinovial dan di tulang subkondral bentuk reaksi eksudatif-proliferatif dengan pelanggaran peredaran mikro dan hemodinamik serantau. Perkembangan osteoartritis selanjutnya menentukan lesi, yang sebenarnya, tidak dapat dipulihkan.

Osteoartritis: jenis

Osteoartritis boleh menjadi primer, yang juga mendefinisikannya sebagai osteoartritis idiopatik, dan sekunder apabila penyakit ini adalah akibat pendedahan kepada faktor-faktor tertentu (arthritis, trauma, hipermobiliti, gangguan statik, displasia, dll.). Ciri-ciri patogenesis osteoartritis di atas sesuai dengan bentuk utama penyakit ini, walaupun dapat dilihat pada osteoartritis sekunder. Dalam kes yang terakhir, perubahan yang menjadi rawan adalah sifatnya yang lebih meresap (iaitu, perubahan patologi secara seragam meliputi kawasan yang terjejas, yang secara amnya pertimbangan untuk sebarang penyakit bermaksud penyebaran perubahan sedemikian secara serentak ke seluruh organ atau sendi), sinovitis reaktif sekunder menampakkan diri dalam bentuk yang lebih lemah.

Sebagai tambahan kepada bentuk primer dan sekunder, osteoartritis juga dapat menampakkan diri dalam jenis lesi tertentu, yang, sebenarnya, adalah asas untuk menentukan bentuk seperti.

  • Coxarthrosis. Dalam kes ini, sendi pinggul terjejas, akibatnya fungsi pelvis terjejas. Kerana coxarthrosis, kecacatan dapat terjadi, di mana kemampuan untuk bergerak secara bebas, dengan kaki anda hilang. Dengan berkembangnya penyakit untuk tahap kecacatan, menjadi penting untuk mempunyai kerusi roda untuk penggunaan berterusan dan untuk pengangkutan pesakit.
  • Gonarthrosis. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai kerosakan lutut, iaitu osteoartritis lutut. Sebagai peraturan, pada periode sebelum perkembangan penyakit ini, ada cedera lutut. Sebagai manifestasi utama, seseorang dapat menunjukkan ketidakupayaan untuk bangun pada waktu pagi, bersandar pada anggota badan yang terkena, dan rasa sakit berdenyut muncul semasa pergerakan. Adalah mungkin untuk mengurangkan gejala gonarthrosis dengan berjalan kaki (iaitu perlu bersurai).
  • Osteoartritis pergelangan kaki. Dalam bentuk ini, atau lebih tepatnya di kawasan penyetempatan, penyakit ini berkembang akibat adanya kecederaan sebelumnya pada kawasan kaki bawah, termasuk dalam keadaan subluksasi atau dislokasi biasa. Deformasi kaki bawah boleh dianggap sebagai akibat penyakit ini..
  • Osteoartritis sendi siku. Manifestasi penyakit ketika kawasan yang ditentukan terjejas disertai dengan kehilangan mobiliti ke arah mana pun yang mungkin, serta munculnya sensasi kesemutan.
  • Osteoartritis sendi bahu. Di kawasan penyetempatan ini, penyakit ini disertai dengan penampilan awal kesakitan, pesakit tidak dapat mengangkat tangannya tinggi. Risiko utama yang relevan untuk kes penyakit ini adalah bahawa bahu dengannya kehilangan pergerakan yang melekat, secara beransur-ansur otot-otot di dalamnya atrofi.

Osteoartritis: darjah

Tahap osteoartritis ditentukan berdasarkan skala penyebaran ciri proses patologi penyakit ini. Pertimbangkan darjah utama di bawah.

Tahap pertama osteoartritis. Sehingga tahap ini, penyakit ini disertai dengan manifestasi kesakitan yang kecil, rasa sakit muncul "menunjuk", dalam kes yang kerap dikaitkan dengan tekanan fizikal sebelumnya atau kerja berlebihan. Semua "keburukan" tahap osteoartritis ini terletak pada hakikat bahawa mustahil untuk menentukannya dengan kaedah diagnostik apa pun. Adalah mungkin untuk menentukan bahawa pesakit sakit hanya berdasarkan tanda-tanda tidak langsung, atau dengan perkembangan bentuk proses keradangan yang sudah aktif pada sendi. Kaedah diagnostik yang paling tepat adalah kaedah mengkaji cecair sinovial.

Tahap kedua osteoartritis disertai dengan kemunculan ciri khas pada sendi dan keretakan di dalamnya, serta pelanggaran fungsi otot. Dengan bentuk pengasingan tisu marginal, mobiliti bahagian bawah kaki hilang. Rawatan osteoartritis dengan kaedah perubatan tradisional dalam kes ini tidak dapat diterima, anda harus berjumpa doktor.

Tahap ketiga osteoartritis disertai dengan praktikalnya tidak adanya fungsi pergerakan bebas, menjadi mustahil untuk mengangkat kaki atau lengan. Sendi mengalami kelengkungan - dengan kata lain, osteoartritis yang cacat berkembang dengan pematuhan mutlak dengan definisi ini. Tisu rawan inter-artikular, runtuh, sudah tidak ada pada tahap ini, "pukulan" jatuh pada semua tisu anggota badan yang terkena.

Osteoartritis: gejala biasa

Arthrosis disertai oleh lesi sendi yang dominan, yang menanggung beban yang paling besar, dan ini adalah sendi lutut dan pinggul, sendi metatarsophalangeal pertama. Sekiranya kerosakan pada anggota badan atas, sendi interphalangeal proksimal dan distal sering terjejas, sendi lain dengan bentuk proses patologi yang dipertimbangkan lebih jarang dikesan. Permulaan arthrosis sepadan dengan permulaan penyakit monoartikular, walaupun selepas beberapa saat sendi yang terletak di sebelah simetri dihubungkan dengan manifestasi..

Sebilangan pesakit menghadapi kerosakan sendi dalam pelbagai bentuk manifestasi, dalam hal ini kita berbicara mengenai polyosteoarthritis, dan, seperti yang ditunjukkan oleh statistik, dalam rangka mempertimbangkan jangka waktu yang relatif baru, mengikut kekerapan berlakunya polyosteoarthritis, terdapat peningkatan diagnosis diagnosis bentuk penyakit ini.

Secara umum, jika kita menganggap osteoartritis, maka permulaannya, seperti yang telah dinyatakan dalam bahagian tahap penyakit ini, dapat dinyatakan sebagai tidak dapat dilihat dan disamakan dengan keletihan normal dan keadaan serupa lainnya. Gejala osteoartritis ditunjukkan dalam bentuk yang tidak jelas, selalunya, jika anda cuba menentukan usia simptomologi, pesakit tidak dapat mengingat kapan dan bagaimana ia muncul untuk pertama kalinya. Keretakan pada sendi muncul dengan cara yang tidak dijangka, semasa pergerakan, rasa sakit kecil, tetapi berkala juga muncul, timbul dengan latar belakang beban fizikal sebelumnya. Semua simptom ini cepat hilang ketika rehat. Di masa depan, ketika penyakit ini berkembang, intensitas rasa sakit dimanifestasikan "semakin meningkat", dan sensasi seperti itu timbul sebagai akibat dari pendedahan kepada semua jenis beban. Tempoh manifestasi kesakitan juga meningkat, kadang-kadang rasa sakit membuat dirinya terasa pada waktu malam.

Berbanding dengan apa yang disebut "sakit radang" (sakit pada artritis), dapat ditekankan bahawa sindrom nyeri yang berlaku pada arthrosis terutama bersifat mekanikal, iaitu, ia didahului oleh beban tertentu pada sendi yang terjejas, yang berlaku semasa berjalan dan semasa bergantung pada anggota badan yang terkena. Pada waktu rehat, biasanya tidak ada rasa sakit. Keamatan kesakitan yang paling besar diperhatikan pada waktu petang, penampilan mereka didahului oleh peningkatan beban harian, rasa sakitnya terasa membosankan. Secara umum, patogenesis (mekanisme tindakan yang relevan untuk permulaan dan perkembangan penyakit atau keadaan tertentu badan, dan memprovokasi mereka) kesakitan pada osteoartritis agak kompleks, berdasarkan jenis mekanisme tertentu yang menyebabkan kesakitan, perjalanan penyakit ini dapat dicirikan oleh pelbagai variasinya.

Pada dasarnya, penyebab kesakitan pada osteoartritis terletak pada sinovitis reaktif sebenarnya, kekejangan otot berhampiran sendi yang terjejas dan periarthritis. Sinovitis reaktif disertai dengan "sakit awal" - iaitu, kesakitan yang muncul semasa langkah pertama. Dengan berjalan lebih jauh, rasa sakit dengan cepat hilang, penyambungannya kembali diperhatikan sebagai hasil dari senaman fizikal yang berterusan. Kesakitan awal mungkin timbul kerana geseran tulang rawan yang sebenarnya terjejas oleh proses patologi antara satu sama lain, khususnya, ini berlaku kerana pengendapan detil tulang rawan di permukaannya. Detritus adalah unsur dalam bentuk serpihan yang terbentuk dari tulang rawan nekrotik, iaitu tulang rawan dengan kematian tisu di dalamnya, tulang rawan nekrotik. Pergerakan pertama sendi membawa kepada fakta bahawa mendorong detritus ke rongga artikular mula berlaku, yang seterusnya menghentikan kesakitan.

Juga, tendobursitis dapat bertindak sebagai pendamping sinovitis, dalam hal ini rasa sakit muncul dengan latar belakang pergerakan sebelumnya, di mana tendon yang terkena berkontrak. Oleh kerana kemunculan otot-otot berdekatan dengan kekejangan refleks, rasa sakit berlaku akibat pergerakan sendi.
Dengan fibrosis progresif, di mana kapsul sendi terdedah, ujung saraf mengalami mampatan, yang juga menyebabkan rasa sakit, terutama yang terjadi pada latar belakang peregangan kapsul, yang disebabkan oleh pergerakan sendi.

Hiperemia vena berkembang di tulang subkondral, istilah ini secara amnya bermaksud keadaan di mana peningkatan bekalan darah ke organ dan tisu, termasuk bahagian-bahagian tertentu, berkembang, yang berlaku akibat gangguan aliran darah melalui vena. Stasis juga berkembang - keadaan di mana kandungan fisiologinya berhenti di mana-mana organ tubular..

Kerana dua fenomena ini, rasa sakit kusam berterusan muncul, diperhatikan pada waktu malam, ketika berjalan, rasa sakit seperti itu hilang. Sekiranya arthrosis dilokalisasi di kawasan sendi pinggul, maka penyebaran refleks kesakitan ke sendi lutut berkembang, atau ia menampakkan dirinya sama dengan sciatica. Dalam kes-kes ini, seorang pesakit dengan coxarthrosis, misalnya, hanya boleh mengadu penampilan kesakitan yang terdapat di bahagian sendi lutut.

Sekiranya pecahan tulang rawan atau tulang yang berukuran besar muncul di rongga artikular, maka ini boleh menyebabkan sakit tiba-tiba akut, kerana pesakit tidak dapat melakukan pergerakan sendi ini, walaupun sedikit pun. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai keadaan sekatan sendi yang disebut.

Arthrosis tahap lanjut dicirikan oleh penampilan kesakitan semasa berjalan dan berdiri, yang semakin meningkat pada waktu petang, rasa sakit seperti itu dijelaskan oleh penurunan kemampuan permukaan tulang artikular untuk menahan beban yang bertindak. Pada tahap anatomi, ini dapat dijelaskan oleh fakta bahawa, kerana ketiadaan penyerap kejutan tulang rawan, terdapat peningkatan tekanan yang ketara pada tulang, yang, pada gilirannya, menyebabkan kendur tulang trabekula ke tulang yang membengkak..

Sebagai tambahan kepada kesakitan, tahap awal manifestasi arthrosis disertai dengan tahap crepitus tertentu - kemunculan bunyi "renyah" yang khas. Semasa penyakit itu berkembang, krepitus muncul dalam bentuk kekasaran kasar. Sebagai tambahan kepada gejala ini, terdapat juga kekakuan jangka pendek, yang didahului oleh peralihan ke aktiviti yang kuat setelah keadaan rehat, keletihan cepat dapat diperhatikan pada otot-otot kawasan yang terjejas.

Kemajuan seterusnya penyakit ini, dengan peningkatan kesakitan yang bersamaan, juga pada awalnya dapat menampakkan diri dalam bentuk sedikit pergerakan, yang berkaitan dengan kesakitan dan kekejangan otot refleks. Di masa depan, terdapat peningkatan sekatan pergerakan, dan ini kemudian dikaitkan bukan hanya dengan peningkatan kesakitan yang selari, tetapi juga dengan pembentukan kontraksi otot-tendon dalam kombinasi dengan osteofitosis.

Terapi ubat yang dipilih dengan betul akan menghilangkan rasa sakit dengan cepat, intensitasnya dapat meningkat seiring dengan perkembangan penyakit ini. Ubat inovatif Dialrapid, analgesik yang dapat menghilangkan sakit sendi dengan cepat, dan juga mempunyai kesan anti-radang yang nyata, telah membuktikan dirinya dengan baik. Kalium bikarbonat bertindak sebagai penyangga pH, memberikan ubat dengan larutan lengkap dalam air, dan seterusnya mewujudkan persekitaran mikro di sekitar bahan aktif - kalium diclofenak. Lingkungan mikro inilah yang mendorong penyerapan dipercepat dan membantu ubat diserap sepenuhnya oleh badan. Dialrapid mula bertindak dalam masa 5 minit selepas pentadbiran dan selepas 15-20 minit kepekatannya dalam plasma darah mencapai puncaknya. Ubat ini diserap oleh tubuh secepat suntikan, tetapi lebih senang digunakan. Juga, chondroprotectors (Piaskledin, Rumalon) digunakan dalam rawatan, yang mencegah tulang rawan musnah lebih jauh.

Pada masa akan datang, ubah bentuk komposisi secara beransur-ansur berkembang, proses ini berlangsung, yang disebabkan oleh penebalan yang mana kapsul dan membran sinovial terdedah, serta fakta bahawa osteofit marginal terbentuk, tulang rawan dan tulang hancur dengan pembentukan semula permukaan sendi berikutnya. Deformasi sendi pada osteoartritis berbeza dengan kecacatan yang berkembang terhadap latar belakang arthritis kerana ia berlaku terutamanya disebabkan oleh komponen tulang artikular, tisu lembut tidak mengambil bahagian dalam proses patologi.

Secara berkala, beberapa pembengkakan mungkin terbentuk di kawasan sendi, yang disertai dengan peningkatan suhu di kawasan ini, rasa sakit ketika berdebar, terutama diperhatikan sepanjang ruang sendi. Dalam beberapa kes, rongga sendi mengandungi sejumlah eksudat (bendalir), selalunya dengan sinovitis tendobursitis berlaku - penyakit di mana tendon terjejas, yang digabungkan dengan perkembangan keradangan dari bursa sinovial, serta dengan transformasi distrofik yang terbentuk dalam tendon.

Di sini, di kawasan di mana tendon yang telah menjalani proses patologi melekat pada sendi, terbentuk jenis tumor yang terhad, titik-titik yang menyakitkan muncul dan suhu kulit meningkat (sekali lagi, di kawasan yang terjejas). Kedua-dua sinovitis dan tendobursitis tidak pernah berkembang ke tahap manifestasi yang intensif, yang diperhatikan dengan artritis, lebih-lebih lagi, kedua-dua keadaan ini reda dengan cukup cepat jika rehat di tempat tidur diperhatikan dengan betul.

Mengenai pergerakan pada sendi, mereka dicirikan oleh rasa sakit mereka sendiri. Sebagai peraturan, peningkatan rasa sakit dicatat sebagai hasil dari naik atau turun tangga. Secara beransur-ansur, dengan latar belakang proses patologi, atrofi otot berkembang.

Tahap akhir arthrosis dicirikan oleh pergerakan sendi yang terhad dengan tahap kecacatan yang ketara, yang sangat penting untuk penyakit seperti coxarthrosis. Sementara itu, ketidakstabilan sendi sepenuhnya dalam kes ini tidak berlaku.

Penyakit vena (phlebitis, trombophlebitis, vena varikos, dan lain-lain) boleh dinyatakan sebagai penderita osteoartritis yang kerap dengan latar belakang proses yang berkaitan dengannya..

Osteoartritis: gejala bentuk klinikal utama

Berdasarkan kawasan penyetempatan tertentu, penyakit yang kita pertimbangkan mempunyai ciri tersendiri yang menyertai manifestasi..

  • Gejala coxarthrosis

Kekalahan sendi pinggul, yang, seperti yang kita nyatakan di atas, sesuai dengan penyakit "coxarthrosis", bukan sahaja bentuk osteoartritis yang paling kerap didiagnosis, tetapi juga bentuk yang paling teruk. Rata-rata, coxarthrosis dikesan dalam 43% kes manifestasi bentuk OA, dan, sebagai peraturan, penyelesaian perkembangannya disertai oleh disfungsi sendi hampir sampai penghentian mereka sepenuhnya, yang, pada gilirannya, menyebabkan kecacatan. Dengan latar belakang proses patologi yang menyertainya dalam 50-70% kes, prestasi akan hilang jika satu sendi terjejas, dalam 100% ini berlaku apabila kedua-dua sendi terjejas.

Perkembangan bentuk utama coxarthrosis bermula terutamanya setelah mengatasi ambang usia 40 tahun, terdapat juga frekuensi kecenderungan seksual yang sama, iaitu, penyakit ini sering didiagnosis pada lelaki dan wanita. Dengan perkembangan coxarthrosis sebelum usia 40, displasia sendi biasanya berlaku, di mana tidak ada liputan yang cukup di kepala femoral untuk memastikan fungsi yang betul, yang berlaku terhadap latar belakang rendahnya keadaan asetabulum.

Agak jarang, coxarthrosis diprovokasi oleh penonjolan idiopatik (terutamanya bentuk keluarga) di rongga iliac. Maksudnya, kita berbicara tentang asetabulum yang terlalu dalam (sekali lagi, kemungkinan kecenderungan keluarga), di mana penipisan tulang dengan penonjolan yang menyertainya ke sisi rongga pelvis kepala femoral serentak sebenarnya.

Juga, coxarthrosis dapat diprovokasi oleh ubah bentuk kepala tulang tersebut terhadap latar belakang osteochondropathy, di mana leher femoral dipendekkan dan sudut yang hadir secara anatomi antara kepala dan femur menurun. Sebagai tambahan kepada sebab-sebab ini, coxarthrosis memprovokasi bentuk kronik artritis, osteonekrosis dan jenis proses lain di mana perkadaran permukaan artikular mengalami pelanggaran. Kami juga menambah bahawa coxarthrosis boleh menjadi akibat daripada aktiviti fizikal yang berlebihan (contohnya, pada atlet), fakta yang diketahui ialah kira-kira satu pertiga pesakit dalam kes ini menghadapi lesi bilateral sendi pinggul.

Gejala utama coxarthrosis dikurangkan kepada penampilan kesakitan mekanikal yang dilokalisasikan dari sisi sendi pinggul, itulah sebabnya lemas adalah pendamping penyakit yang kerap. Secara umum, penyetempatan kesakitan mungkin berbeza. Jadi, permulaan penyakit ini disertai dengan kemunculan rasa sakit bukan pada sendi pinggul, tetapi pada pangkal paha atau sendi lutut, di punggung bawah, di paha atau di punggung. Penyebaran kesakitan seperti itu dapat bertahan lama, rasa sakit muncul semasa bersenam (ketika berjalan), hilang ketika rehat, dan disambung semula pada langkah pertama selepas itu.

Ciri coxarthrosis, atau lebih tepatnya rasa sakit pada penyakit ini, adalah bahawa dengannya tidak ada perubahan pada roentgenogram semasa pemeriksaan. Penjelasan untuk ini adalah kekejangan otot paha yang sebenarnya, yang dapat mengecualikan kemungkinan mengenal pasti perubahan patologi.

Ketika penyakit itu berkembang, keterbatasan pergerakan menampakkan diri, dan kemudian meningkat, di mana putaran dalaman pada sendi mengalami pelanggaran, dan kemudian penculikan, kemudian putaran luaran, penambahan dan, akhirnya, lenturan / pemanjangan pinggul. Dalam beberapa kes, gejala seperti "blokade" berkembang, disertai dengan rasa sakit, serta kemacetan sendi dengan kemustahilan bersamaan untuk melakukan pergerakan apa pun. Gejala ini hilang dengan sendirinya setelah beberapa ketika..

  • Gejala gonarthrosis

Dalam kes ini, perjalanan penyakit ini dicirikan oleh kebolehubahannya sendiri. Pada mulanya, sakit mungkin muncul di salah satu sendi, kemudian di bahagian yang lain, atau bahkan di kedua-duanya. Selepas beberapa ketika, rasa sakit mungkin hilang sama sekali, dan untuk jangka masa yang panjang, walaupun sebahagian besarnya rasa sakit itu berterusan dan timbul berdasarkan jenis beban.

Ciri-ciri fungsi sendi juga mungkin berbeza dengan latar belakang penyakit ini. Arthrosis jangka panjang dalam bentuk yang dipertimbangkan dapat menentukan peluang bebas pergerakan beberapa pesakit dalam jarak yang cukup jauh, sementara pesakit lain menghadapi kesulitan untuk mengatasi sekurang-kurangnya beberapa ratus meter, dan menaiki tangga menjadi mustahil bagi mereka.

Hasil yang diperoleh semasa radiografi sebagai kaedah penyelidikan tidak selalu sesuai dengan gambaran sebenar proses patologi, dan, dengan demikian, tidak memungkinkan menentukan tahap kerosakan sendi. Dalam bentuk arthrosis patellofemoral yang terpencil, kecacatan pesakit berlaku dengan cara yang paling sedikit, sementara tahap kecacatan terbesar diperhatikan dengan kombinasi arthrosis femoral-tibial dan patellofemoral.

  • Gejala osteoartritis sendi distal interphalangeal dengan kerosakan pada tangan

Patologi ini juga ditakrifkan sebagai nodul Heberden. Rata-rata, patologi ini menyumbang sekitar 20% kes arthrosis, dan kebanyakan wanita menghadapinya semasa permulaan menopaus. Dalam beberapa kes, nodul Heberden muncul bersamaan dengan gejala lain yang menjadi ciri osteoartritis primer. Nodul di kawasan distal juga dapat membentuk kedua kalinya, yang disertai dengan kecederaan dan, oleh itu, perkembangan bentuk sekunder osteoartritis.

Patogenesis bentuk penyakit ini paling banyak dikaitkan dengan keturunan sebagai faktor utama yang memprovokasinya. Sebagai peraturan, nodul yang terbentuk berganda, terutama jari tangan I dan III yang mengalami kerosakan. Selepas beberapa bulan (dalam beberapa kes - tahun), sendi distal interphalangeal lain juga terjejas secara simetris. Nodul sedemikian mempunyai ketumpatan yang mencukupi, yang dijelaskan oleh pembentukan osteofit marginal, mereka muncul satu persatu di setiap sisi permukaan punggung. Proses pembentukan nodul seperti itu disertai dengan penampilan kesemutan, sensasi terbakar dan "lebam angsa". Penyelesaian pembentukan nodul ini disertai dengan hilangnya gejala ini..

Selepas itu, terdapat pergerakan yang terhad di bahagian sendi interphalangeal distal, walaupun kemampuan mereka untuk bekerja masih terpelihara. Selanjutnya, dengan perkembangan OA, ada kemungkinan untuk merasakan pembentukan tulang dari permukaan lateral dan punggung sendi, dan juga di sekitar sendi (serupa dengan cincin). Oleh kerana itu, dengan latar belakang ciri-ciri yang menyertai proses patologi, jari-jari cacat serius. Serentak dengan tahap kekakuan yang sederhana pada sendi interphalangeal, peningkatan pergerakan mereka juga dapat diperhatikan dalam keadaan jenis pergerakan pasif.

Terdapat ciri khas lain dari osteoartritis dalam bentuk ini. Di sini anda dapat menunjukkan berulang-ulang manifestasi sinovitis reaktif, yang, pada gilirannya, berkembang, seolah-olah tanpa sebab sebelumnya, disertai dengan kemerahan kulit, bengkak dan sakit dari tisu lembut sendi, sakit juga muncul semasa pergerakan mereka.

Dalam beberapa kes, nodul Geberden digabungkan dengan penampilan di dekat formasi bulat seukuran kacang; dalam gelembung yang dibentuk mengikut corak yang serupa, kandungan jenis agar-agar dapat dilihat. Sakit berdenyut muncul bersama mereka. Sekiranya vesikel seperti itu dikeluarkan atau jika kandungannya keluar melalui kulit yang pecah di pangkalnya, rasa sakit, seperti pembengkakan di dekat nodul, hilang, nodul itu sendiri tetap padat dan tidak menyakitkan.

Berdasarkan keanehan yang terdapat pada nodul Geberden, adalah kebiasaan untuk membezakannya menjadi patologi radang sendi yang bebas, walaupun sebilangan penulis menekankan penampilan mereka sebagai sejenis bentuk primer osteoartritis yang cacat akibat kekalahan bersamaan sendi lain dalam penyakit ini. Ini sudah menunjukkan perkembangan polyosteoarthritis..

  • Gejala osteoartritis sendi interphalangeal proksimal

Rata-rata, 50% pesakit dengan nodul Heberden berhadapan dengan perkembangan jenis lesi yang serupa dari sendi proksimal dari kawasan interphalangeal, dalam hal ini kita berbicara mengenai nodul Bushehr. Kadang-kadang kewujudan patologi seperti itu dibenarkan dalam bentuk bebas dengan kerosakan pada satu atau beberapa sendi pada masa yang sama.

Perbezaan antara nodul seperti itu dan nodul Heberden adalah bahawa mereka terletak di sisi permukaan lateral sendi tangan, yang menyebabkan sendi yang terjejas membesar di sisi. Atas sebab ini, jari-jari menyerupai gelendong dalam bentuk. Terdapat had pergerakan tertentu pada sendi. Sekiranya keadaan itu digabungkan dengan sinovitis reaktif, maka gambaran penyakit ini dapat disamakan dengan artritis reumatoid kerana persamaan sebenarnya dengannya.

  • Gejala osteoartritis sendi metacarpal

Dalam bentuk penyakit ini, ibu jari terjejas, ia juga didefinisikan sebagai rhizarthrosis. Selalunya, bentuk penyakit ini didiagnosis pada pesakit dengan arthrosis yang sudah ada dengan lesi pada sendi interphalangeal, khususnya bagi pesakit semasa menopaus.

Sebagai peraturan, rhizarthrosis memanifestasikan dirinya dalam bentuk lesi dua hala, disertai dengan sensasi menyakitkan yang dicatat dari sisi tepi dalam pergelangan tangan, yang timbul dari pergerakan ibu jari sebelumnya. Ibu jari terhad dalam pergerakan, muncul keretakan.

Dalam beberapa kes, perkembangan penyakit ini membawa kepada ubah bentuk tangan, yang dijelaskan oleh pembentukan osteofit. Batasan mobiliti terhadap latar belakang ini sangat kuat sehingga ia tidak dapat membuat pesakit bekerja, yang sangat penting dalam aktiviti profesional disertai dengan pergerakan ibu jari dan, secara amnya, sendi tangan.

Secara umum, penyakit dalam bentuk ini dapat digambarkan sebagai baik, tanpa rasa sakit yang teruk dan pergerakan yang terhad, hanya dengan kecacatan tangan yang bersamaan.

  • Gejala osteoartritis sendi yang tersisa di bahagian bawah dan bawah kaki

Perkembangan OA ini jarang didiagnosis. Osteoartritis sendi siku disertai dengan pertumbuhan tulang yang jelas yang dikelilingi oleh permukaan artikular siku. Oleh kerana pembentukan osteofit, mungkin ada batasan pergerakan, yang, terutama sekali, berkaitan dengan pemanjangan siku. Juga, untuk alasan yang sama, perlu untuk mengambil posisi paksa dengan sendi (sedikit lenturan).

Osteoartritis sendi bahu yang cacat disertai dengan sakit, diperhatikan ketika cuba menculik bahu ke sisi. Kecacatan, yang relevan untuk pelbagai bentuk osteoartritis, tidak berlaku dalam kes ini. Tahap atrofi otot yang ringan dapat berkembang di sekitar otot yang mengelilingi kawasan yang terjejas. Sendi bahu kedua terutamanya terjejas, arthrosis sendi bahu sebenarnya jarang didiagnosis. Arthrosis primer, disertai dengan lesi simetri pada sendi bahu, adalah bentuk penyakit yang jarang berlaku, dan juga bentuk seperti arthrosis sendi acromyoclavicular.

Dalam kes yang kerap, osteoartritis sendi sternoklavikular didiagnosis, selalunya ia muncul dalam kombinasi dengan bentuk periarthritis bahu-skapular. Kursus penyakit yang serupa disertai dengan pembengkakan, kemudian kecacatan sendi berkembang, rasa sakit muncul semasa pergerakannya.

  • Gejala osteoartritis ubah bentuk dengan kerosakan pada sendi pergelangan kaki

Bentuk penyakit ini jarang menampakkan dirinya sebagai OA primer, ia terutama sekunder, akibat trauma sebelumnya ke kawasan yang ditentukan. Dalam kes ini, ada pelanggaran ketika berjalan, seringkali ada keperluan untuk sendi mengambil posisi paksa.

Selalunya, sendi metatarsophalangeal pertama terjejas, yang disebabkan terutamanya oleh pelanggaran statik, yang penting untuk kaki rata membujur atau melintang, kecederaan tunggal, atau dengan kecederaan kekal (contohnya, kerana keunikan aktiviti profesional). Sebagai peraturan, lesi seperti itu memanifestasikan dirinya dalam bentuk dua hala. Manifestasi klinikal arthrosis dikurangkan menjadi kesakitan, sukar berjalan dan pergerakan terhad di kawasan jari kaki..

  • Gejala penyakit artritis (polyosteoarthritis)

Variasi manifestasi penyakit ini didiagnosis cukup kerap, disertai oleh banyak luka pada sendi intervertebral dan periferal. Penyakit artritis boleh menjadi primer dan sekunder, itu disebabkan oleh faktor-faktor tertentu (trauma, dll.). Pada dasarnya, polyosteoarthritis sekunder berkembang pada pesakit dengan patologi yang sudah ada dalam bentuk polyarthritis metabolik, khususnya, ochronosis, gout, arthropathy, dll..

Asas penyakit ini terletak pada bentuk umum chondropathy, di mana ketahanan umum (rintangan) tulang rawan berkaitan dengan faktor-faktor yang mempengaruhinya, menyebabkan tekanan, harus dikurangkan. Sebagai faktor tambahan, ini juga berdasarkan kelemahan pada bahagian alat otot ligamen, yang disebabkan oleh penurunan proteoglikan..

Kemunculan bentuk penyakit ini terutama berkaitan dengan kecenderungan keturunan terhadapnya, walaupun sifat keturunannya tidak jelas. Sebilangan besar wanita rentan terhadap penyakit ini, dan, seperti yang sering diperhatikan di OA, mereka yang menopaus berkaitan. Atas dasar ini, mungkin juga untuk menentukan peranan utama dalam patogenesis penyakit faktor endokrin.

Dengan beban fungsional yang kecil, perkembangan kondropati berganda berlaku secara laten (tersembunyi). Sekiranya terdapat beban berlebihan pada tulang rawan, maka polyosteoarthritis akan berkembang. Terhadap latar belakang perubahan rintangan di mana tulang rawan intervertebral mengalami tekanan, perubahan degeneratif berkembang, mempengaruhi nukleus pulposus, menyebabkan munculnya retakan pada fibrosus anulus dan menyebabkan perkembangan diskopati (cakera intervertebral herniated). Dengan latar belakang alasan yang sama, tendon juga mengalami banyak lesi, khususnya, ini berlaku pada yang berada di kawasan yang melekat pada tulang.

Pada penyakit arthritic, sendi terutamanya terjejas secara simetris dan dua hala, dan, pertama sekali, sendi kaki yang terdedah kepada tekanan (pinggul, lutut, sendi distal interphalangeal) terjejas. Kurang kerap, sendi tangan, di kawasan jari kaki yang besar, dan sendi pergelangan kaki terjejas..

Diagnostik

Kaedah utama untuk mendiagnosis osteoartritis dikurangkan kepada prosedur diagnostik berikut:

  • radiografi;
  • ujian darah (am, biokimia);
  • Ultrasound sendi;
  • arthroscopy;
  • pemeriksaan cecair sinovial.

Rawatan

Rawatan osteoartritis berdasarkan prinsip asas berikut:

  • menyediakan sendi yang terkena dengan jumlah darah yang diperlukan untuk fungsi normal;
  • mengurangkan intensiti manifestasi proses keradangan;
  • penghapusan kesan berlebihan yang disebabkan oleh beban mekanikal tertentu;
  • pencegahan perkembangan penyakit.

Peranan penting dimainkan oleh rejimen dan diet tertentu, terutama jika anda menghadapi masalah berat badan berlebihan. Pengecualian fizikal yang berlebihan dikecualikan, alat digunakan, kerana kesannya pada sendi tekanan mekanikal (tebu, korset, dll. - bergantung pada kawasan yang terjejas) dikurangkan. Penghilang rasa sakit diresepkan (diclofenac, ibuprofen, dll.). Apabila efusi sendi berlaku, kortikosteroid digunakan. Kesan langkah fisioterapi (elektroforesis, akupunktur, magnetoterapi, terapi laser, dll.).

Sekiranya gejala muncul yang menunjukkan osteoartritis, diperlukan perundingan pakar rheumatologi.

Terdapat kontraindikasi. Anda perlu berjumpa pakar.