Punca dan rawatan kesakitan pada sendi bahu ketika mengangkat, menculik, membongkok, memanjangkan lengan

Siku

Tubuh manusia adalah mekanisme yang sangat kompleks, di mana di setiap bahagian tubuh tisu yang berlainan digabungkan, dengan hati-hati saling terkait dengan pembuluh dan saraf kaliber yang berlainan pada masa yang sama. Terdapat lebih banyak saraf di beberapa kawasan, di kawasan lain mungkin sama sekali tidak ada.

Satu serat saraf dapat membawa maklumat dari berdekatan, tetapi, bagaimanapun, tisu yang berlainan (contohnya, dari kapsul sendi dan otot yang menggerakkannya). Di samping itu, terdapat saraf yang cukup panjang. Mereka merangkumi serat yang berasal dari organ rendah dan berlebihan. Oleh itu, mereka membawa maklumat mengenai sensasi (inilah yang dilakukan oleh serat saraf sensori) dari organ-organ yang terletak jauh antara satu sama lain dan tidak saling berhubung..

Mengapa penyimpangan lirik ini? Ini berkaitan langsung dengan soalan anda - apa yang boleh menyebabkan sakit pada sendi bahu. Gejala ini paling kerap mengiringi penyakit struktur sendi itu sendiri dan otot yang bertanggungjawab untuk pergerakan di dalamnya. Tetapi penyebab kesakitan juga boleh terletak pada patologi organ dalaman. Serat saraf yang besar membawa maklumat mengenai kepekaan pada tali pinggang bahu, dan, pada masa yang sama, pundi hempedu (maka ia akan sakit di sebelah kanan), jantung (sakit dilokalisasi di sebelah kiri), diafragma (ia boleh menyakitkan di kedua-dua sisi).

Mari kita pertimbangkan secara teratur, tetapi kami tidak mengesyorkan anda membuat diagnosis sendiri.

Anatomi

Di bawah ini kita akan kembali kepada perincian anatomi individu. Sekarang kami akan memberitahu anda secara ringkas.

Sendi bahu adalah yang paling mudah bergerak. Ia memberikan pergerakan ke arah mana pun. Jadi, tangan boleh ditarik dari badan ke sisi dan ke atas, dibawa ke sana, diangkat ke atas, diletakkan di belakang kepala atau di belakang belakang, diputar (ini adalah nama pergerakan di sekitar sumbu sendiri) ketika membongkok di siku.

Mobiliti tinggi ditentukan oleh bentuk sendi, yang disebut sfera. Di sini humerus berakhir dengan "bola" yang hampir lengkap, dan ia bersentuhan dengan "platform" yang hampir rata di sisi skapula (disebut rongga glenoid). Sekiranya kawasan artikular ini tidak dikelilingi oleh semua tisu oleh tisu tulang rawan, kepala bahu akan "terbang" dari sendi dengan setiap pergerakan. Tetapi "bibir" artikular ini, serta ligamen tulang yang saling berkait, memegang bahu di tempat.

Kapsul artikular adalah pembentukan tisu yang serupa strukturnya dengan alat ligamen. Struktur ini membungkus setiap sendi, membolehkannya beredar di dalam ruang terkurung ini. Keistimewaan kapsul sendi ini adalah lebar, ia membentuk ruang untuk banyak pergerakan yang dilakukan pada sendi..

Oleh kerana sendi melakukan banyak pergerakan, ia mesti dikelilingi oleh sebilangan besar otot, yang seratnya akan menuju ke arah yang berbeza dan melekatkan dengan ujungnya ke sisi yang berlainan dari humerus, dan ke dada, dan skapula, dan tulang selangka. Yang terakhir, walaupun tidak dianggap sebagai bahagian sendi bahu, secara langsung terlibat dalam aktivitinya, menjadi sokongan tambahan untuk humerus berputar ke semua arah.

Otot melekat pada humerus, dan menyimpang dari itu ke arah yang berbeza. Mereka membentuk manset pemutar:

  • otot deltoid bertanggungjawab untuk penculikan bahu;
  • subscapularis - untuk putaran bahu ke dalam;
  • supraspinatus - untuk mengangkat dan menculik ke sisi;
  • bulat kecil dan infraspinatus - putar bahu ke luar.

Terdapat otot lain, seperti bisep, yang tendonnya berjalan di dalam sendi. Yang mana dari mereka yang meradang dapat dinilai secara tidak langsung oleh pergerakan mana yang terganggu atau menyebabkan rasa sakit (misalnya, rasa sakit yang muncul ketika anda mengangkat tangan menunjukkan keradangan otot supraspinatus).

Semua struktur ini - otot, ligamen, tulang rawan artikular dan kapsul - diserap oleh saraf deria yang membawa sensasi kesakitan ke otak, jika keradangan berkembang di mana-mana tisu, ia meregang atau pecah.

Di sini serat motor melintas dari tulang belakang - di sepanjang mereka arahan menuju ke otot untuk menggerakkan anggota badan dalam satu arah atau yang lain. Sekiranya mereka terjepit di antara tulang atau struktur lain, rasa sakit juga berlaku.

Harap maklum bahawa pekerja kesihatan memanggil bahagian atas lengan "bahu" - dari bahu ke sendi siku. Kawasan dari leher hingga sendi bahu disebut dalam perubatan "bahu girdle" dan bersama-sama dengan struktur di sekitar skapula dan klavikula membentuk tali pinggang bahu.

Mengapa sendi bahu sakit?

Penyebab kesakitan pada sendi bahu secara konvensional dibahagikan kepada 2 kumpulan:

  1. Patologi yang berkaitan dengan sendi itu sendiri dan ligamen, tendon atau otot sekitarnya. Ini termasuk keradangan kapsul yang memutar bahu cuff otot, kapsul sendi, tulang rawan pada tulang artikulasi, otot, tendon, atau keseluruhan sendi, beberapa penyakit bukan radang dengan struktur yang sama.
  2. Patologi dengan penyetempatan luar artikular. Kumpulan ini merangkumi osteochondrosis tulang belakang serviks, keradangan serat saraf sensitif (neuritis) atau keseluruhan saraf besar, yang merupakan bahagian dari plexus brachial (plexitis), penyakit dada, penyakit jantung atau saluran pencernaan, yang mana keradangan atau tumor "memberi" ke kawasan ini bahu.

Mari kita perhatikan setiap penyebab kesakitan secara terperinci, bermula dengan kumpulan patologi pertama.

Tendinitis (keradangan tendon otot)

Oleh kerana, seperti yang kita katakan, sendi bahu dikelilingi oleh banyak otot, yang melekat di sini dengan tendonnya, oleh itu, tendonitis boleh mempunyai lokalisasi yang berbeza. Gejala penyakit akan bergantung kepada ini..

Ciri-ciri umum dari sebarang tendinitis adalah:

  • berlaku paling kerap pada mereka yang melakukan pergerakan stereotaip dengan bahu (atlet, pemuat);
  • kesakitan mungkin tajam, kusam, atau sakit;
  • paling kerap, sakit di bahagian bahu tajam, berlaku tanpa sebab yang jelas;
  • lebih menyakitkan pada waktu malam;
  • pergerakan tangan menurun (iaitu, sukar untuk menarik, membengkokkan, mengangkatnya).

Tendinitis supraspinatus

Ini adalah otot yang duduk di bahagian atas skapula dan mengambil jalan pendek ke bahagian luar kepala bahu. Tendonnya sering meradang dengan trauma atau jika terdapat keradangan kronik bursa yang terletak di bawah proses akomial skapula.

Di sini, kesakitan di bahu meningkat atau berkurang - dalam tempoh. Kesakitan maksimum diperhatikan jika anda menggerakkan lengan ke sisi 60-120 darjah. Ia juga akan merugikan jika anda menekan atau menepuk bahu.

Komplikasi tendonitis yang tidak dirawat adalah pecahnya tendon yang tidak lengkap..

Tendonitis tendon bisep

Otot ini, yang lebih sering disebut bisep (perkataan "bisep" diterjemahkan dari bahasa Latin - "otot bisep"), melakukan lenturan pada sendi bahu dan siku, memungkinkan untuk memutar tangan dengan telapak tangan ke atas.

Gejala tendonitis ini adalah:

  • sakit berulang di bahagian depan bahu, selalunya mereka memancar ke bawah lengan;
  • tidak ada kesakitan ketika berehat;
  • menyakitkan untuk membengkokkan lengan di bahu dan siku;
  • tekanan yang menyakitkan pada lengan bawah (kawasan dari sendi siku ke tangan);
  • anda boleh menemui titik di kawasan kepala humerus, palpasi yang menyebabkan kesakitan teruk.

Tendonitis ini boleh menjadi rumit oleh pecah atau subluksasi tendon sepenuhnya. Keadaan terakhir adalah tergelincirnya tendon dari alur pada permukaan tulang di mana ia harus berbaring.

Tendinitis subspinatus

Ini adalah penyakit atlet dan pekerja fizikal yang keras. Ia tidak mempunyai gejala yang ketara. Hanya sakit ketika memutar seluruh anggota badan, jika anda menekan pada sendi bahu. Kesakitan seperti itu dilokalkan bukan hanya di bahu, tetapi juga merebak di bahagian belakang tangan ke siku, dan kadang-kadang bahkan di bawah - ke jari.

Komplikasi keadaan yang tidak dirawat ini adalah pecahnya tendon.

Keradangan manset rotator

Di sini, rasa sakit pada sendi bahu dijumpai semasa mengangkat lengan ke atas (ketika anda perlu mencapai sesuatu atau ketika meregangkan).

Ini berlaku pada hari kedua setelah orang itu bekerja secara intensif dengan tangannya, terutamanya jika dia tidak perlu melakukan kerja seperti itu sebelumnya (contohnya, membersihkan siling). Rasa sakitnya tajam, teruk, hilang ketika menurunkan lengan. Sendiri tidak mengganggu.

Sekiranya pada masa yang sama pemeriksaan sinar-X pada sendi bahu dilakukan, ahli radiologi akan mengatakan bahawa dia tidak melihat patologi. Diagnosis akan dibuat hanya oleh traumatologist atau doktor perubatan sukan.

Keradangan kapsul sendi (bursitis) dan keradangan kapsul sendi bersama dengan tendon yang berdekatan (tendobursitis)

Di sini, sakit pada sendi bahu adalah akut, timbul tanpa sebab yang jelas, membataskan prestasi pergerakan tangan apa pun, tidak membenarkan orang luar (misalnya, doktor) melakukan pergerakan pasif dengan tangan yang sakit.

Capsulitis (keradangan kapsul sendi)

Keadaan ini jarang berlaku, jadi anda perlu memikirkannya sehingga terakhir, tidak termasuk penyakit yang lebih serius, seperti arthritis, pecah ligamen sendi atau rasa sakit pada penyakit organ-organ rongga.

Lebih kerap wanita berusia 40-50 tahun menderita kapsulitis pada sendi bahu, yang terpaksa berbaring lama tanpa menggerakkan lengan mereka sepenuhnya.

Keradangan berkembang secara beransur-ansur, tanpa disedari oleh manusia. Pada suatu ketika, dia memperhatikan bahawa menjadi terlalu sukar (seperti perasaan "mati rasa") untuk melakukan pergerakan tangan yang biasa, yang memerlukannya diangkat atau diletakkan di belakang punggung. Oleh itu, menjadi menyakitkan, misalnya, bermain alat muzik atau beroperasi dengan pengikat coli. Gejala ini disebut "bahu beku".

Artritis - keradangan struktur dalaman sendi

Penyakit ini berkembang kerana:

  • hubungan sendi dengan tisu yang dijangkiti;
  • luka menembusi dengan objek yang dijangkiti atau pembedahan dengan instrumen yang tidak steril;
  • kemasukan bakteria ke dalam sendi dengan aliran darah;
  • rematik yang disebabkan oleh bakteria streptokokus (biasanya timbul selepas angina atau glomerulonefritis);
  • pendarahan pada penyakit sistem pembekuan darah, apabila darah yang telah memasuki rongga sendi kemudian mengasap;
  • kecederaan sendi dengan perkembangan keradangan dan supurasi seterusnya;
  • penyakit metabolik (contohnya, gout), apabila sendi dijengkelkan oleh garam asid urik yang memasukinya;
  • alahan terhadap bahan yang telah memasuki tubuh (selalunya reaksi seperti itu berlaku sebagai tindak balas terhadap pengenalan ke urat atau otot penyediaan protein: serum, antitoksin, vaksin);
  • kerosakan autoimun, apabila tubuh menganggap protein bersama asing dan mula menghasilkan antibodi terhadapnya (ini berlaku dengan rheumatoid arthritis).

Sekiranya arthritis tidak disebabkan oleh kecederaan, ia mungkin bersifat dua hala..

Gejala artritis tidak mungkin diabaikan. Ia:

  • sakit teruk pada sendi bahu;
  • ia tidak berhenti pada waktu rehat, tetapi bertambah dengan pergerakan, terutama ketika berusaha meletakkan tangan di belakang kepala, mengangkatnya atau membawanya ke sisi;
  • kesakitan meningkat dengan palpasi (palpation oleh doktor) atau sentuhan ringan pada sendi;
  • mustahil untuk mengangkat lengan di atas garis konvensional yang dilukis secara melintang melalui paksi sendi bahu (iaitu, di atas tali pinggang bahu);
  • sendi cacat kerana edema;
  • sendi mungkin terasa panas apabila disentuh;
  • suhu badan meningkat.

Arthrosis - kerosakan bukan keradangan pada tisu sendi

Patologi ini dikaitkan dengan perkembangan perubahan tulang rawan artikular yang melapisi kepala humerus atau permukaan artikular skapular. Ia berkembang paling kerap disebabkan oleh arthritis yang sering dipindahkan, juga pada orang tua - kerana pelanggaran bekalan darah normal ke struktur sendi.

Gejala arthrosis adalah seperti berikut:

  • sakit tajam di bahu, yang berlaku dengan pergerakan tangan, tetapi hilang ketika rehat;
  • kesakitan maksimum - semasa mengangkat berat dengan tangan ini;
  • sakit ketika menyentuh tulang selangka dan bahagian bawah skapula;
  • pergerakan yang lemah pada sendi secara beransur-ansur berkembang: tidak lagi menyakitkan, tetapi mustahil untuk mengangkat lengan, melemparkan tangan ke belakang punggung anda;
  • terdapat kekejangan atau bunyi ketika bergerak di bahu jalan.

Kecederaan bahu

Kesakitan yang muncul di bahu setelah pukulan ke kawasan ini, jatuh di sisi, mengangkat berat, pergerakan tangan yang tiba-tiba atau tidak wajar, menunjukkan bahawa orang itu telah mencederakan sendi bahu itu sendiri, sama ada ligamen atau tendon di sekitarnya.

Sekiranya hanya terdapat rasa sakit di bahu, fungsi motornya tidak terganggu, kita bercakap mengenai lebam pada tisu periartikular. Sekiranya, setelah cedera, ada rasa sakit di bahu hingga siku, sakit atau mustahil untuk menggerakkan tangan sama sekali kerana kesakitan, mungkin ada pecah tendon dan kerosakan otot - hanya traumatologist yang dapat membezakan keadaan ini.

Deformasi sendi selepas kecederaan dengan ketidakupayaan untuk menggerakkan tangan biasanya menunjukkan kehelan. Sekiranya pergerakan aktif tidak mungkin dilakukan, hanya boleh dilakukan secara pasif (dengan bantuan tangan lain atau ketika orang luar melakukannya) untuk melakukan pergerakan dengan anggota badan ini, sementara keretakan atau beberapa pergerakan dapat dirasakan di bawah kulit, jika bahagian sendi itu sendiri atau di bawahnya bengkak, sebelum sakit apabila disentuh, kemungkinan besar berlaku patah tulang.

Pemendapan garam kalsium dalam tisu tendon atau ligamen

Keadaan ini - kalsifikasi tisu lembut sendi - boleh berkembang pada seseorang yang berusia lebih dari 30 tahun dengan latar belakang kemerosotan proses metabolik. Lebih awal dari usia ini, kalsifikasi terjadi pada seseorang yang menderita penyakit kelenjar paratiroid, di mana metabolisme kalsium terganggu.

Gejala patologi ini adalah seperti berikut:

  • sakit bahu yang berterusan;
  • tidak hilang semasa rehat;
  • lebih teruk ketika menaikkan lengan atau membawanya ke sisi;
  • keamatannya meningkat dari masa ke masa.

Penyakit tulang belakang

Patologi di kawasan 4-7 vertebra tulang belakang serviks, sama ada:

  1. osteochondrosis tidak rumit;
  2. cakera intervertebral herniated;
  3. anjakan satu vertebra berbanding yang lain (spondylolisthesis);
  4. keradangan badan vertebra (spondylitis);
  5. subluksasi atau dislokasi patah tulang belakang

akan menjelma sebagai sakit pada sendi bahu.

Dislokasi dan dislokasi fraktur muncul selepas kecederaan. Spondylitis paling sering muncul dengan latar belakang tuberkulosis, yang manifestasi adalah batuk kering, malaise, berpeluh, suhu sedikit.

Penyakit tulang belakang yang paling biasa yang menyebabkan sakit bahu adalah osteochondrosis. Ini adalah keadaan apabila pembentukan tulang rawan yang terletak di antara vertebra (cakera intervertebral) di sepanjang pinggiran menjadi lebih nipis, dan bahagian seperti jeli pusatnya dipindahkan ke kanal tulang belakang. Apabila inti atau vertebra "telanjang" yang tersisa memerah akar saraf tunjang serviks keempat, kelima atau keenam, dan rasa sakit di bahu berlaku.

Untuk penyakit tulang belakang, berikut adalah ciri:

  • sakit berlaku di bahu dan lengan: mereka merebak dari sendi bahu ke siku, dan kadang-kadang ke tangan;
  • diperburuk dengan memusingkan dan memiringkan kepala;
  • bersama dengan rasa sakit, kepekaan tangan terganggu: ia membeku atau, sebaliknya, mengalami demam;
  • bulu meradang sering berlari di lengan yang sakit, kebas atau kesemutan diperhatikan.

Osteochondrosis sering disulitkan oleh periarthritis, apabila tendon otot menggerakkan bahu, serta kapsul dan alat ligamen sendi ini, menjadi radang. Periarthritis juga boleh berlaku dengan kecederaan bahu atau keradangan reaktif akibat proses menular kronik di dalam badan (radang amandel, radang ginjal atau bronkus)

Inilah sakit bahu:

  • muncul secara tiba-tiba, tanpa sebab yang jelas;
  • tumbuh secara beransur-ansur;
  • berlaku pada waktu malam;
  • diperburuk dengan mengangkat tangan, serta berusaha membawanya ke belakang, meletakkannya di belakang kepala atau membawanya ke sisi;
  • pada sebelah petang, pada waktu rehat, rasa sakit mereda;
  • sakit setempat di bahu dan leher;
  • selepas beberapa bulan, walaupun tanpa rawatan, sindrom kesakitan hilang, tetapi sendi kehilangan pergerakannya: mustahil untuk mengangkat lengan di atas garis mendatar atau membawanya ke belakang.

Neuritis saraf brachial

Di sini, sendi bahu sakit, berada dalam keadaan sempurna dengan tisu di sekitarnya. Patologi dicirikan oleh penampilan "lumbago" di bahu, selepas itu sakit akut tetap ada. Ia menjadi lebih teruk apabila anda menggerakkan tangan anda.

Plexitis bahu

Dengan patologi ini, satu, dua atau tiga batang saraf besar terjejas, melewati tepat di bawah klavikula. Mereka membawa perintah ke leher, lengan dan mengumpulkan maklumat mengenai sensasi dari sana..

Patologi berkembang selepas:

  • kecederaan: patah klavikula, keseleo atau terkehel sendi bahu;
  • trauma kelahiran - pada bayi yang baru lahir;
  • berpanjangan dalam keadaan terpaksa: dengan pembedahan yang kompleks dan berpanjangan pada organ dada atau perut, dengan keunikan aktiviti profesional, memerlukan kedudukan panjang dengan tangan yang diculik atau diangkat;
  • getaran;
  • memakai tongkat;
  • penyakit berjangkit secara umum (penyakit yang disebabkan oleh virus kumpulan herpes sangat mungkin berlaku: mononukleosis, herpes zoster, herpes simplex, cacar air);
  • hipotermia kawasan bahu;
  • akibat pelanggaran proses metabolik dalam badan: dengan diabetes mellitus, gout).

Penyakit ini memerlukan rawatan segera dan dicirikan oleh gejala berikut:

  • kesakitan teruk memancar ke bahu, tetapi dilokalisasi di kawasan di atas atau di bawah tulang selangka;
  • meningkat dengan tekanan pada kawasan di bawah klavikula;
  • menjadi lebih kuat semasa menggerakkan tangan;
  • dicirikan sebagai menembak, pecah, membosankan, atau sakit;
  • Mungkin terasa seperti sakit bahu dan leher
  • tangan kehilangan kepekaan di bahagian dalam (di mana jari kelingking);
  • tangan bertukar menjadi pucat, malah boleh memperoleh warna kebiruan;
  • berus boleh membengkak;
  • "Benjolan angsa" yang "berlari" di sepanjang bahagian dalam tangan, tetapi lebih banyak di bahagian bawahnya;
  • tangan tidak terasa panas / sejuk, sakit.

Sebab lain

Gejala, yang lebih sering digambarkan sebagai sakit pada otot bahu, lebih jarang sebagai sakit pada sendi bahu atau bahu, boleh berlaku bukan hanya dengan bursitis, keradangan tendon, periarthritis skapula bahu, arthrosis, osteochondrosis. Terdapat juga penyakit dan keadaan lain:

  1. sindrom penyempitan (sindrom impingement);
  2. plexopathy serviks;
  3. sindrom myofascial;
  4. myelopati.

Tidak ada gejala subjektif ciri penyakit ini. Diagnosis dibuat oleh doktor - terutamanya oleh pakar neurologi, tetapi perundingan dengan pakar rheumatologi atau traumatologi mungkin diperlukan.

Kesakitan yang tercermin

Kesakitan boleh diberikan ke bahu sekiranya terdapat penyakit organ dalaman:

  1. Angina pectoris adalah keadaan di mana jantung menderita akibat kekurangan oksigen kepadanya. Di sini rasa sakit akan dilokalisasi di belakang sternum dan pada masa yang sama - di sendi bahu kiri. Ia berlaku dengan latar belakang aktiviti fizikal apa pun, sama ada berjalan melawan angin, mengangkat beban atau menaiki tangga, ia tidak harus bergerak dengan tangan kiri. Kesakitan hilang ketika rehat. Semoga disertai dengan perasaan terganggu dalam kerja jantung. Ketahui lebih lanjut mengenai gejala, diagnosis dan rawatan angina pectoris.
  2. Infark miokard memanifestasikan dirinya dengan cara yang serupa dengan angina pectoris. Tetapi di sini gejala utama - walaupun kawasan kematian otot jantung kecil - adalah pelanggaran keadaan umum. Ini adalah pelanggaran irama jantung, peluh melekit, gemetar, ketakutan, mungkin kehilangan kesedaran. Kesakitan sangat teruk, memerlukan rawatan perubatan kecemasan. Lebih lanjut mengenai infark miokard.
  3. Kesakitan di bahu dan bilah bahu adalah ciri keradangan pankreas. Dalam kes ini, rasa sakitnya teruk, memancar ke bahagian atas perut, disertai dengan loya, najis longgar, dan demam..
  4. Sekiranya sindrom kesakitan mempengaruhi bahu kanan dan skapula, ini mungkin bermaksud perkembangan kolesistitis - akut atau pemburukan kronik. Dalam kes ini, loya, rasa pahit di mulut, peningkatan suhu biasanya diperhatikan..
  5. Pneumonia lobus atas juga boleh disertai dengan sakit bahu dari paru-paru yang terkena. Dalam kes ini, terdapat kelemahan, kekurangan udara, batuk - kering atau basah. Suhu sering meningkat.
  6. Polimyalgia reumatik. Sekiranya rasa sakit di bahu muncul setelah seseorang mengalami sakit tekak atau demam merah, terutama jika sebelum itu terdapat peningkatan dan sakit sendi lutut, kemungkinan besar, dia mengalami komplikasi - rematik. Dan sakit di bahu adalah salah satu manifestasi penyakit ini..
  7. Tumor tisu rongga dada. Contohnya, barah pada puncak paru-paru, yang akan menyebabkan sakit di bahu dan di antara bilah bahu.

Sakit bahu dengan penyetempatan

Pertimbangkan ciri-ciri kesakitan yang boleh timbul di mana-mana sendi bahu:

Bila sakitApa itu
Semasa menaikkan lengan ke hadapan atau membawanya ke sisiTendinitis supraspinatus
Apabila tangan berpusing di sekitar paksinya ke arah ibu jari, jika siku ditekan ke badanTendinitis subspinatus
Apabila tangan berpusing di bahu di sekitar paksinya ke arah jari kelingking, ketika siku ditekan ke badanOtot yang meradang terletak di subscapularis
  • Bahagian depan tangan terasa sakit apabila lengan bawah dipusingkan ke arah jari kelingking
  • Sakit untuk membuka pintu dengan kunci
  • Kesakitan bahu bertambah buruk ketika mengangkat berat
  • Semasa membengkokkan lengan di siku, bahu sakit
  • Sakit "pierces" dari siku ke bahu
Keradangan tendon bisep
Sendi sakit dengan pergerakan apa pun. Kesakitan bertambah dengan pergerakan kepala atau leherKapsul sendi yang meradang
Ia hanya menyakitkan semasa mengangkat berat, bahkan yang kecilTendon Deltoid meradang
Sakit apabila anda menggerakkan tangan ke belakangSupraspinatus tendonitis atau keseleo
Bahu sakit jika lengan diangkat secara menegakArtritis atau arthrosis sendi kecil antara proses skapula dan klavikula, ketika otot-otot di sekitarnya menjadi radang
Bahu terasa sakit ketika cuba menyisir, menggayakan rambut anda, meletakkan tangan anda di belakang kepala, atau memutarnya ke arah paksi ke arah ibu jariTendon infraspinatus atau otot bulat kecil diregangkan
Sakit yang menyakitkan, muncul hanya ketika meletakkan tangan di belakang punggung, ketika cuba mendapatkan barang dari poket belakang. Sakit untuk berbaring di sebelah jari kelingkingTendon subscapularis terjejas (meregang atau meradang)
Sakit bahu dan leher
  • artritis
  • osteochondrosis
  • myalgia
  • plexitis bahu
  • arthrosis
  • artritis
Sakit di bahu dan lengan
  • Hernia intervertebral
  • tendinitis
  • bursitis
  • periarthritis humeral
Sakit dari siku ke bahu
  • Periarthritis bahu-skapular
  • osteochondrosis
  • bursitis
  • keradangan tisu tulang rawan sendi siku (epikondilitis atau "siku tenis", "siku pemain golf")
  • artritis reumatoid
  • terkehel siku
  • artritis atau arthrosis sendi bahu
  • artritis gouty pada sendi bahu
Sakit bahu dan belakangIni menunjukkan kekejangan otot kerana berpanjangan dalam keadaan tidak selesa, jenis kerja otot yang sama, hipotermia, sindrom mampatan.
Sakit di bahu dan tulang selangka
  • Fraktur klavikula
  • pelanggaran dan keradangan akar saraf tunjang
  • neuralgia plexus brachial
  • neuralgia interkostal
  • periarthritis humeral

Sekiranya bahu kanan anda sakit

Kesakitan bahu kanan adalah khas untuk:

  1. bursitis;
  2. tendinitis bisep;
  3. kecederaan sendi;
  4. myositis salah satu otot bahu;
  5. kalsifikasi tisu periartikular;
  6. periarthritis humeral;
  7. radang paru-paru sebelah kanan;
  8. pemburukan penyakit batu empedu.

Tanda-tanda berikut menunjukkan kerosakan pada sendi bahu kanan, bukan tisu otot:

  • kesakitan berterusan;
  • sakit pada waktu rehat, meningkat dengan pergerakan;
  • kesakitan yang tumpah;
  • tanpa pengecualian, semua pergerakan terhad;
  • pembesaran sendi kelihatan.

Bahu kiri terasa sakit

Ini adalah penyetempatan simptom yang lebih berbahaya: sakit di bahu kiri boleh disertai dengan infark miokard. Mungkin juga bahawa selain gejala ini, serangan jantung tidak mempunyai gejala lain, hanya rasa takut yang tiba-tiba dan "membuang keringat" yang tajam.

Kesakitan di bahu di sebelah kiri juga dapat menunjukkan patologi jantung yang lain - angina pectoris. Kemudian gejala ini menyertai aktiviti fizikal, berjalan melawan angin (terutama sejuk) menaiki tangga. Biasanya rasa sakit hilang ketika rehat dan lega dengan mengambil nitrogliserin.

Kesakitan di bahu kiri berlaku apabila:

  • periarthritis bahu;
  • kalsifikasi tendon;
  • sindrom impingement;
  • pelanggaran akar saraf tunjang
  • kecederaan bahu;
  • ketumbuhan bahu.

Diagnostik bergantung pada intensiti kesakitan

Pertimbangkan penyakit apa yang boleh menyebabkan ini atau ciri subjektif sakit bahu.

Kesakitan yang kuat

Ini adalah bagaimana kesakitan digambarkan apabila:

  1. Meregangkan tendon bahu. Kemudian orang itu ingat bahawa sehari sebelum dia mengalami berat badan atau boleh tidur dalam keadaan tidak selesa.
  2. Bahu terkeluar. Dalam kes ini, anda juga dapat mengingat episod ketika seseorang menarik tangan atau harus menarik ke objek yang bergerak..
  3. Humerus yang patah juga akan disertai dengan sakit bahu yang teruk. Tetapi di sini juga, pada awal penyakit ini, kecederaan dicatat..
  4. Artritis. Dalam kes itu, sendi bertukar menjadi merah, cacat, sangat menyakitkan jika menyentuhnya.
  5. Bursitis. Kesakitan berlaku secara tiba-tiba, tidak membenarkan orang itu menggerakkan tangan, atau doktor yang menjalankan pemeriksaan.
  6. Tendinitis. Patologi ditunjukkan oleh rasa sakit ketika melakukan pelbagai pergerakan, yang bergantung pada tendon mana yang meradang. Gejala tendinitis utama dijelaskan di atas.
  7. Hernia intervertebral. Dalam kes ini, kesakitan tidak hanya di bahu, tetapi juga di leher dan muka. Tangannya sejuk, bulu merinding mengalir di atasnya, tidak terasa sejuk, hangat.
  8. Penyakit paru-paru, hati atau limpa. Mereka dijelaskan di atas.

Sakit tajam

Sekiranya rasa sakit pada otot bahu dapat digambarkan sebagai teruk, ini mungkin menunjukkan perkembangan penyakit neurologi seperti plexopathy bahu idiopatik. Punca patologi ini tidak diketahui. Dipercayai bahawa ia diwarisi, tetapi lebih sering penampilannya diprovokasi oleh vaksinasi. Penyakit ini dicirikan oleh fakta bahawa, di satu sisi, cabang pendek yang memanjang dari plexus brachial menjadi radang. Biasanya berkembang pada usia 20-40.

Di sini rasa sakit berlaku di satu bahu, tiba-tiba, mempunyai watak yang tajam. Bahu tidak hanya sakit, tetapi juga tali bahu. Ini berterusan selama beberapa hari, kemudian berlalu. Kelemahan otot muncul: menjadi sukar untuk mengangkat tangan anda, meletakkannya di belakang punggung, memutar kunci di pintu dan menyisir rambut anda.

Juga, sakit yang tajam di bahu akan disertai oleh penyakit lain:

  • artritis sendi bahu;
  • kapsulitis;
  • pleurisy;
  • kolelitiasis;
  • hernia intervertebral.

Sakit yang tajam

Sindrom ini disertai oleh:

  1. kecederaan sendi;
  2. tendinitis, tendobursitis;
  3. artritis atau arthrosis;
  4. tendon bahu pecah;
  5. hernia intervertebral, dilokalisasi di kawasan serviks atau toraks;
  6. angina pectoris;
  7. patologi hati;
  8. infarksi miokardium.

Kesakitan yang mengganggu

Ini adalah bagaimana kesakitan digambarkan dalam kes periarthritis skapula bahu. Ia berlaku tanpa sebab yang jelas pada waktu malam. Ia dilokalisasi tidak hanya di bahu, tetapi juga di leher, dan bertambah kuat ketika diletakkan di belakang punggung, mengangkat lengan. Pada sebelah petang, rasa sakit mereda. Sekiranya tidak dirawat, sendi menjadi kaku.

Kesakitan berterusan

Sekiranya bahu anda sakit selalu, mungkin:

  1. tendinitis;
  2. keseleo atau pecah ligamen, patah tulang - jika kesakitan ini didahului oleh kecederaan;
  3. arthrosis: rasa sakit menyertai pergerakan apa pun, disertai dengan kekejangan;
  4. periarthritis humeroskapular. Kesakitan berlaku pada waktu malam, secara beransur-ansur meningkat, meningkat dengan rasa sakit;
  5. penyakit organ dalaman: hepatitis, kolesistitis, radang paru-paru, infark miokard.

Sakit tumpul

  • tendinitis. Dalam kes ini, rasa sakit meningkat dengan pergerakan;
  • periarthritis humeroskapular. Kesakitan juga dikaitkan dengan pergerakan;
  • penyakit organ perut;
  • pelanggaran hernia intervertebral di kawasan serviks bawah atau bahagian atas toraks;
  • infarksi miokardium.

Kesakitan yang membakar

Sindrom ciri-ciri tersebut wujud dalam penyakit tulang belakang. Di sini, rasa sakit bertambah dengan pergerakan tangan yang aktif, tetapi jika anggota badannya tetap, sakit akan hilang.

Selain kesakitan, kepekaan tangan terganggu; Kekuatan otot-otot anggota atas menurun. Dia boleh menjadi sejuk.

Kesakitan menembak

Kesakitan seperti itu adalah ciri keradangan akar saraf tulang belakang, yang boleh berlaku dengan osteochondrosis, spondylosis dan kecederaan tulang belakang..

Sakit dengan kebas di lengan

Gejala ini disertai oleh:

  • periarthritis humerus;
  • hernia intervertebral;
  • tumor dada;
  • bursitis;
  • kehelan bahu.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda mengalami sakit bahu

Untuk rawatan kesakitan pada sendi bahu tangan dengan betul, perlu menentukan penyebabnya. Pertama sekali, mereka bermula dengan berunding dengan ahli terapi, yang pemeriksaannya bertujuan untuk mengecualikan patologi yang mengancam nyawa, seperti infark miokard, kolesistitis akut, pneumonia, pankreatitis akut, angina pectoris. Sekiranya doktor mengesahkan kecurigaan penyakit dalaman, dia merujuk kepada pakar yang sesuai (pakar bedah, ahli gastroenterologi, pakar kardiologi), atau menulis rujukan untuk dimasukkan ke hospital di hospital multidisiplin..

Sekiranya patologi yang mengancam nyawa dikecualikan, seseorang disyorkan untuk berjumpa dengan pakar traumatologi ortopedik. Pakar ini akan memeriksa pergerakan di sepanjang setiap paksi anggota badan, merasakan sendi. Dia boleh menetapkan jenis penyelidikan berikut:

  • X-ray sendi: ia akan menunjukkan patologi tulang: patah tulang, dislokasi, dislokasi patah tulang;
  • X-ray tulang belakang serviks dan toraks;
  • Ultrasound sendi, yang akan mengesan keradangan otot, pecah atau keseleo ligamen dan tendon, kehadiran cecair radang pada sendi;
  • Imbasan CT sendi atau tulang belakang - jika sinar-x tidak memberikan maklumat yang menyeluruh.

Sekiranya pakar ortopedik mengecualikan patologi sistem muskuloskeletal, dia merujuk kepada pakar neurologi. Pakar ini memeriksa kepekaan, refleks, dan jika dia memikirkan tentang patologi sifat neurologi, maka untuk menjelaskan diagnosis dia memfokuskan pada data kajian seperti itu:

  • CT tulang belakang serviks dan toraks atas;
  • elektromiografi;
  • Ultrasound Doppler saluran besar kepala, leher, anggota badan atas.

Rawatan untuk sakit bahu bergantung pada diagnosis. Sebelum tiba atau berjumpa doktor, anda hanya boleh mengambil ubat sakit:

  1. dalam bentuk salap atau gel: "Diclofenac" ("Voltaren"), "Ibufen", "DIP";
  2. hanya pada kawasan sendi bahu dan tisu sekitarnya;
  3. hanya jika hubungan kesakitan dengan pergerakan.

Segera sebelum berjumpa pakar, anda tidak dapat menahan sakit anda sendiri: dengan cara ini doktor tidak dapat menentukan penyebabnya atau mengarahkannya ke kaedah diagnostik yang diperlukan terlebih dahulu.

Sekiranya terdapat hubungan antara rasa sakit dan pergerakan tangan tertentu, perlu juga melumpuhkan (melumpuhkan) anggota badan yang terkena, membengkokkannya ke siku dan menghala ke badan. Sekiranya anda berjumpa doktor ortopedik atau pakar neurologi, anda boleh mengambil ubat penghilang rasa sakit dalam bentuk tablet: "Analgin", "Ibuprofen", "Diclofenac".

Sekiranya sakit sendi berlaku selepas kecederaan atau latihan, peraturan imobilisasi dan pengambilan ubat penahan sakit di atas juga berlaku di sini. Pertolongan cemas dilengkapi dengan penyambungan pada sendi yang sakit:

  • pada hari pertama - ais: selama 15-20 minit setiap 3 jam;
  • dari hari kedua - panas kering (pemanasan dengan lampu biru atau pad pemanasan) - 3 kali sehari, masing-masing 20 minit.

Secara mandiri - sebelum berunding dengan ahli terapi - mengambil ubat-ubatan rakyat, anda tidak boleh melakukan urutan bahu atau terapi senaman. Semua ini dilantik oleh pakar.

Sakit bahu semasa menaikkan lengan: kemungkinan penyebab dan rawatan

Sekiranya bahu anda sakit semasa mengangkat lengan ke atas, sebab-sebabnya boleh sangat berbeza (kecederaan, pelbagai penyakit pada sendi dan otot). Kesakitan pada sendi bahu hanyalah satu gejala yang boleh dikatakan "tidak berbahaya" (contohnya, pada kecederaan ringan di mana penyebab masalahnya jelas), atau tanda penyakit serius. Oleh itu, rawatan dalam setiap kes akan dilakukan secara individu; prinsip terapi sangat bergantung pada patologi.

Kesakitan di bahu boleh berlaku pada mana-mana orang, tanpa mengira usia, kerana sendi anggota badan (termasuk bahu) merupakan beban utama pada siang hari.

Ia berlaku bahawa sensasi rasa sakit dengan intensiti yang berbeza muncul hanya ketika lengan diangkat ke atas, dan ketika lengan diturunkan, diculik ke samping, dan juga pada waktu rehat, tidak ada kesakitan. Selalunya bahu terasa sakit dengan sebarang tekanan.

Seorang pakar rheumatologi, arthrologist, orthopedist, traumatologist atau neurologist dapat mengetahui punca kesakitan dan membuat diagnosis yang tepat. Doktor inilah yang terlibat dalam diagnosis, rawatan kecederaan dan penyakit dengan kerosakan sendi..

Seterusnya, anda akan belajar: penyebab utama sakit bahu semasa menaikkan lengan dan kaedah rawatan.

Punca sakit bahu semasa mengangkat lengan

Semua sebab yang mungkin dibahagikan secara konvensional kepada 3 kumpulan:

Kerosakan atau kerosakan pada sendi itu sendiri.

Patologi unsur periartikular - alat muskulo-ligamen, beg sinovial.

Kerosakan pada kedua-dua elemen sendi dan periartikular pada masa yang sama.

Penyebab sakit bahu yang biasa semasa mengangkat lengan

Kecederaan bahu traumatik

Masalah ini timbul dari beban yang berpanjangan pada sendi ketika melakukan kerja fizikal yang keras, jatuh ke tangan yang terentang, kecederaan bahu dalam kemalangan, bermain sukan.

Sekiranya berlaku subluksasi, dislokasi, terseliuh atau pecahnya ligamen, patah pada humerus - sakit tajam yang teruk tidak hanya berlaku semasa mengangkat atau pergerakan tangan yang lain, tetapi juga dalam keadaan rehat.

Selalunya, atlet amatur dan atlet profesional yang terlibat dalam bina badan, melempar cakera, atau sukan lain mengadu sakit sambil mengangkat tangan. Kesakitan seperti itu juga khas untuk orang yang pekerjaannya berkaitan dengan usaha fizikal yang berat - pemuat, pembangun, petani.

Penyakit reumatik

Contoh patologi ini: ankylosing spondylitis, gout, osteoarthritis, hydroxyapatite arthropathy, rheumatoid, arthritis remaja atau jenis lain, penyakit Lyme, dll..

Kumpulan ini merangkumi sebahagian besar penyakit "biasa" badan yang berlaku dengan kerosakan sendi: polikondritis berulang, lupus erythematosus, dll..

Dengan penyakit Shulman (kerosakan pada otot, tisu subkutan), terdapat pelanggaran proses lenturan bahu dan sendi lain, yang disebabkan oleh keradangan pada otot, tendon, membran sinovial. Ini menjadikannya sukar untuk bergerak, menyebabkan rasa sakit ketika mengangkat lengan ke atas atau tindakan lain.

Tendovaginitis, tendonitis

Dengan patologi ini, proses keradangan berkembang pada tendon bahu. Dalam proses kronik, penyakit ini membawa kepada pemusnahan serat tendon dan tisu berdekatan. Keradangan berlaku kerana aktiviti motor yang berlebihan pada sendi bahu, hipotermia, dengan panjang anggota badan yang berlainan, sejumlah jangkitan, mengambil ubat tertentu, dll..

Tanda ciri patologi ini adalah keretakan atau keretakan pada sendi ketika bergerak. Pergerakan aktif semasa eksaserbasi disertai dengan rasa sakit, pergerakan pasif tidak menyakitkan. Pada mulanya, rasa sakit itu sederhana, kemudian intensitasnya meningkat - kesakitan paroxysmal yang teruk berlaku walaupun dari pergerakan tangan sedikit pun.

Tendobursitis

Ini adalah keradangan rongga sinovial, digabungkan dengan transformasi distrofi tendon. Pada puncak penyakit ini, sakit akut menjadikan pergerakan apa pun menjadi terhad. Ia terasa di leher, tali pinggang bahu, bahu.

Bursitis

Bursitis adalah keradangan rongga sinovial, yang disertai dengan pembentukan dan pengumpulan cecair radang (eksudat) yang banyak. Berlaku selepas kecederaan, kerengsaan mekanikal yang berpanjangan, pemendapan garam, jangkitan beg melalui luka, luka, dll..

Tendonitis manset rotator

Ini adalah keradangan otot, ligamen dan elemen tisu lembut lain yang mengelilingi sendi bahu. Ia berlaku sebagai akibat dari ketegangan otot-otot ikat pinggang bahu ketika melakukan pergerakan yang tidak biasa bagi tangan atau keperluan untuk memegang lengan dalam kedudukan yang panjang dan tinggi (misalnya, ketika mengecat siling, melepa dinding). Sakit yang tajam ketika anda mengangkat tangan ke atas, muncul keesokan harinya.

Periarthritis bahu-skapular

Ini adalah patologi kompleks sendi bahu dengan perkembangan sindrom neurodystrophic tanpa perubahan pada tulang rawan dan sendi itu sendiri. Ia dicirikan oleh keradangan, penipisan dan pemusnahan otot periartikular, tendon, ligamen, epitelium bursa sinovial. Ia berkembang dengan kelebihan otot-otot ikat pinggang bahu, kecederaan; sebagai manifestasi penyakit tertentu (terutamanya osteochondrosis tulang belakang).

Pada tisu periartikular, komunikasi vaskular dan pemakanan tisu terganggu. Kerana penipisan, kehilangan keanjalan kapsul sendi, kemunculan mikrokrak, sindrom "bahu beku" terbentuk dengan perkembangan kontraktur yang berterusan. Akibatnya, mengangkat tangan di atas tahap mendatar dan pergerakan selebihnya sangat sukar, disertai pada awalnya oleh rasa sakit yang membosankan, dan kemudian oleh rasa sakit yang tidak tertahankan. Kadang-kadang mustahil untuk menyisir rambut atau meletakkan sudu ke mulut anda.

Myositis otot bahu

Myositis adalah keradangan otot. Berlaku dari hipotermia, jangkitan virus atau parasit, postur tidak selesa yang berpanjangan, kesan toksik, sukan (terutama pada orang yang tidak terlatih). Kesakitan yang berterusan semakin teruk apabila anda menekan otot yang meradang atau cuba menggerakkan tangan anda. Kemungkinan sedikit edema, kemerahan kulit pada sendi, sedikit peningkatan suhu badan - keadaan subfebril.

Cakera Herniated

Penyebaran kesakitan ketika saraf dicubit di leher kerana hernia. Sumber gambar: https://www.ehealthstar.com/back-pain-upper-middle-causes-symptoms.php

Kesakitan di bahu kanan dan kiri, leher, kawasan oksipital kepala adalah ciri osteochondrosis serviks tulang belakang. Dengan cakera herniated dengan saraf yang terjepit, rasa sakit memancar ke bahu yang sesuai dengan mampatan, timbul seperti lumbago ketika mengangkat lengan ke atas.

Sebab lain

  • Postur yang lemah;
  • tumor barah;
  • kecacatan kongenital unsur-unsur sendi bahu;
  • kalsifikasi (pemendapan garam kalsium yang tidak normal pada organ lembut);
  • angina (salah satu penyakit jantung yang biasa);
  • penyakit hati;
  • pembedahan bahu.

Kesakitan di bahu kiri semasa mengangkat lengan boleh menjadi gejala penyakit berbahaya - infark miokard.

Tetapi secara umum, penyebab, gejala dan rawatan kesakitan di bahu kanan dan kiri adalah serupa.

Rawatan sakit bahu ketika menaikkan lengan ke atas

Memandangkan struktur sendi bahu yang rumit dan banyak penyakit yang dapat menampakkan dirinya sebagai peningkatan lengan yang menyakitkan, mustahil untuk mengetahui penyebab ketidakselesaan itu sendiri..

Sekiranya anda berada dalam situasi seperti ini, pertama sekali, anda perlu berunding dengan ahli terapi, yang, bergantung pada dugaan diagnosis, akan merujuk anda kepada pakar profil sempit, misalnya, seorang pakar rheumatologi. Untuk menentukan patologi dengan tepat, dia akan menetapkan sejumlah kajian makmal dan instrumental (ujian darah, sinar-X, ultrasound, MRI dan lain-lain), bermula dari situasi tertentu. Hanya setelah diagnosis dibuat, doktor akan menetapkan rawatan komprehensif yang mencukupi..

Selalunya, mengubati sakit di bahu kanan atau kiri ketika mengangkat lengan adalah serupa dengan menghilangkan sensasi menyakitkan dengan tindakan apa pun dengan lengan, kerana ia disebabkan oleh sebab atau penyakit yang sama.

Kaedah rawatan

Apa terapi yang digunakan untuk sakit bahu ketika menaikkan lengan?

Rawatan khusus ditetapkan oleh doktor, yang bergantung kepada patologi dan keadaan individu anda. Dalam jadual di bawah, saya telah menyenaraikan kaedah terapi yang sering digunakan untuk sakit bahu:

(jika jadual tidak dapat dilihat sepenuhnya, tatal ke kanan)

Sekatan diet bergantung pada penyakit.

Artritis gout: tidak termasuk daging asap, kekacang, rempah, rempah, alkohol, daging, cendawan, kaldu ikan; hadkan pengambilan daging.

Rheumatoid arthritis: Hadkan gula dan makanan yang mengandung gula, serta lemak tahan api, menggantikannya dengan sayur-sayuran. Makanan yang kaya dengan protein mesti ada.

Sekatkan pergerakan bahu buat sementara waktu dengan pelempar plaster atau pembalut lembut.

Ubat anti-radang bukan steroid - nimesulide, diclofenac, ketonal, meloxicam, naproxen, dll..

Chondroprotectors - teraflex, aset bergerak, dll..

Kortikosteroid - travocord (salap), kenalog, diprospan, phlosteron (penggantungan untuk pentadbiran intra-artikular).

Relaksan otot - sirdalut, midocalm.

Pengenalan novocaine di kawasan sendi yang terjejas.

Ozokerite, terapi parafin, fonoforesis, elektroforesis, terapi magnet dan laser, mandi radon, aplikasi lumpur, ultrasound, urut.

Kompleks latihan terapi bertujuan untuk mengembangkan sendi, mencegah perkembangan kontraktur.

Rawatan alternatif

Akupunktur, terapi manual.

Gosok, salap, kompres, penggunaan infus atau merebus herba.

Berkesan hanya sebagai tambahan kepada rawatan tradisional.

Jenis: penyahmampatan subakromial, endoprosthetics, arthroscopy.

Dijalankan hanya dalam kes yang lebih lanjut.

Kesimpulannya

Anda tidak boleh bertahan ketika bahu anda sakit, jika mengangkat tangan lebih dari seminggu, dan mengubati diri sendiri - ini sering berakhir dengan gejala yang memburuk dengan perkembangan komplikasi. Hanya dengan menghubungi pakar rheumatologi, arthrologist atau pakar sempit lain tepat pada masanya, anda dapat menyingkirkan patologi dengan bantuan rawatan kompleks yang tepat.

  • Bersentuhan dengan
  • Facebook
  • Twitter
  • Rakan sekelas
  • Dunia Saya
  • Google+

Di bahagian atas suapan komen terdapat 25 blok soal jawab terakhir. Galina Pivneva, pendidikan tinggi dalam bidang khusus "Kesihatan manusia, guru Asas Kesihatan" menjawab soalan dengan nama samaran admin Alex.

Kami menerbitkan balasan untuk komen seminggu sekali, biasanya pada hari Isnin. Jangan gandakan soalan - semuanya menghubungi kami.

Helo, Doktor. Pada musim gugur, ketika berjalan, dia tergelincir dan menarik tangannya dengan kuat, ke sisi dan ke atas. Terdapat kesakitan yang teruk, tetapi dengan segera ia berlalu dan saya melupakannya hingga musim bunga. Pada musim bunga, ia bermula dengan rasa sakit pada waktu rehat, dan dengan gerakan tangan yang tajam, ada rasa sakit yang tajam dan terbakar. Jangan angkat lengan di atas bahu. Otot trapezius bahu kiri (saya tidak tahu istilah yang betul) telah mengecut. Tolong nasihatkan doktor mana yang harus dihubungi? terima kasih.

Helo Vitaly. Lebih baik pergi terus ke traumatologist, anda juga boleh pergi ke pakar ortopedik.

terima kasih atas maklumat.

Helo, Doktor. Saya berumur 48 tahun. bahu saya tidak pernah sakit. Dan selama kira-kira 3 bulan, kedua bahu terasa sakit ketika mengangkat 45 * ke sisi seperti "patung kebebasan". Sekiranya, tapak tangan ke bawah, rasa sakit terasa lebih kuat. Kesakitan merentasi bahu. Tidak sakit ketika rehat. Bolehkah saya menyelesaikannya atau adakah saya memerlukan ketenangan. Saya tidak mengalami trauma. terima kasih.

Helo Vadim. Anda memerlukan diagnosis, pemeriksaan, palpatri. Doktor mesti menentukan penyetempatan kesakitan, kerana jenis patologi mungkin bergantung pada lokasi proses keradangan. Sekiranya rasa sakit memancar ke belakang, kadang-kadang disebabkan oleh penyakit hati atau jantung. Ia juga dapat muncul dengan latar belakang radiculitis serviks atau radang paru-paru. Dalam kes sedemikian, prosedur tambahan ditetapkan untuk diagnosis..

Sekiranya ketegangan otot adalah penyebab sensasi yang menyakitkan, maka anda boleh mengurapi salep anti-radang (Voltaren, Relief, dll) dan memberi rehat sementara pada sendi. Nah, dalam kes ini, urut terapeutik juga membantu..

Penting untuk melakukan ultrasound dan x-ray sendi bahu dan tulang belakang. Mungkin perlu berunding dengan pakar neurologi dan / atau reumatologi.

Helo! Saya bimbang akan sakit pada sendi bahu kanan selama 4 bulan. Apabila anda mengangkat tangan, juga jika anda menggerakkan bahu ke hadapan atau ke atas. Juga, ketika saya berbaring di punggung, perlu meletakkan sesuatu di bawah lengan, jika tidak, ia mula sakit. Tumor, tidak ada kemerahan. Tidak ada kecederaan. Saya berada 1000 km dari peradaban, jadi tidak ada cara untuk berjumpa doktor selama 3-4 bulan akan datang. Saya meminta nasihat. terima kasih!

Helo Alexey. Kesakitan boleh timbul kerana banyak sebab, misalnya, dengan latar belakang keradangan tendon, artritis, arthrosis, bursitis, osteochondrosis tulang belakang serviks. Kesakitan sering menyerang anggota badan kanan, kerana kebanyakan orang adalah tangan kanan. Sendi pada lelaki selalu mengalami tekanan semasa melakukan aktiviti fizikal, terutamanya semasa kerja manual yang sukar dilakukan, semasa bermain sukan.

Sekiranya anda jauh dari peradaban, cubalah kaedah rakyat yang paling biasa, misalnya, menggunakan gruel dari kentang mentah parut dengan bawang 2 kali sehari; balut sendi sepanjang hari dengan daun kubis segar (anda boleh mengoles kubis dengan madu), dan menukar daun kubis menjadi segar pada waktu malam.

Untuk pengambilan dalaman, kaldu ubat disediakan: dalam bahagian yang sama, campurkan saber dan ekor kuda, tuangkan air mendidih, bersikeras selama satu jam. Ambil setengah gelas dua kali sehari selama sebulan, kemudian berehat sebentar.

Berjumpa doktor adalah wajib.

Helo, Doktor! 2 bulan yang lalu, tergelincir dan jatuh di bahu kanannya. Sehari kemudian, saya mengunjungi pusat trauma dan mengambil gambar - kerosakan pada ligamen sendi bahu kanan. Sudah menyakitkan selama 2 bulan (sukar untuk mengangkat tangan anda, dan memang boleh menggerakkan tangan anda). Ditetapkan sebagai MRI, saya akan melakukannya pada akhir bulan Tolong nasihatkan sesuatu!

Helo, Alexander. Rawatan komprehensif terhadap pecah tendon merangkumi penggunaan ubat analgesik, misalnya, Naproxen-Acri, pelinciran tempat sakit dengan Quick-gel, dapat diganti dengan salap Diclofenac (5%). Pada waktu malam, anda boleh menggunakan daun kubis segar dengan madu, diperbaiki dengan selofan, di atasnya dengan tuala atau selendang (lebih baik melakukan ini dalam sebulan). Fisioterapi juga penting, misalnya, magnetoterapi atau laser membantu dengan baik dalam rawatan yang kompleks. Ia juga diminta untuk segera membatasi pergerakan bahu. Untuk tujuan ini, pembalut khas atau fiksator lain digunakan, yang memberikan imobilitas anggota badan sepenuhnya atau separa..

Helo! Lebih dari 3 bulan bahu kiri sakit. Pada mulanya, rasa sakit sedikit dan timbul ketika tangan diletakkan di belakang punggung. Saya membuat sinar-X, yang didiagnosis menderita arthritis teruk, mengambil arthrosan dan arthro-balance, namun tidak berhasil. Sebulan kemudian, saya melakukan imbasan ultrasound - menurut kesimpulan, sendi itu tanpa patologi, tetapi rasa sakit meningkat dan juga mula muncul di kawasan siku. Tablet preskripsi midocalm dan arcoxia, salap diclofenac. Saya menerimanya selama 2 minggu. Bahu mula sakit pada waktu malam (lebih dari pada siang hari), begitu juga ketiak kiri. Tidur terganggu, berpeluh malam muncul. Pada waktu pagi dan petang, rasa sakit kurang ketara. Dia berunding dengan pakar traumatologi, pakar bedah dan pakar neurologi. Anggaplah periarthrosis bahu-skapular di sebelah kiri, berlanjutan. Keliru dengan ketidakberkesanan rawatan yang ditetapkan dengan latar belakang kesihatan yang merosot. Tolong beritahu saya apa peperiksaan yang perlu dilakukan. terima kasih.

Helo Alexey (146.120.57.35)

Artritis adalah penyakit yang kompleks dan sukar untuk dirawat dalam jangka masa yang lama. Rawatan mesti menyeluruh dan berterusan. Sekiranya anda masih mempunyai periarthrosis skapula bahu, maka semua jawapan terdapat dalam artikel "Ciri-ciri periarthrosis skapula bahu - gambaran lengkap penyakit ini" di pautan:

Fisioterapi membantu dengan baik dalam rawatan yang kompleks. Sebagai contoh, terapi gelombang desimeter (ini adalah gelombang elektromagnetik dari julat desimeter). Dorongan menembusi jauh ke dalam tisu, fokus keradangan diserap. Kaedahnya sering bersentuhan dan membantu menghilangkan rasa sakit. Anda juga boleh mencuba terapi diadynamic (ini adalah kesan frekuensi rendah arus impuls). Kursus - 5 - 6 lawatan.

Sapukan campuran ubat seperti itu pada waktu malam - ambil lobak hitam, parut, perah jusnya. Masukkan satu gelas madu suam, satu sudu garam, 100 ml vodka ke dalam campuran. Gosokkan campuran tersebut ke kawasan yang bermasalah, selepas itu anda mesti melindungi dengan tuala atau selendang suam selama sebulan. Kaedah ini digunakan untuk merawat artritis dan periarthrosis humeral-scapular, dan lain-lain. penyakit sendi yang lain.

Beberapa hari yang lalu, bahu saya mula sakit. Saya tidak dapat mengangkat tangan ke atas. Apabila saya mula bergerak sedikit, ia mula menyakitkan. Rasanya mereka melanggarnya untuk saya.

Helo Tatiana. Adalah perlu untuk menentukan diagnosis, dan untuk ini, pemeriksaan sepenuh masa oleh doktor dan pemeriksaan radas adalah penting. Anda masih boleh menjalani rawatan dengan kaedah rakyat yang dicadangkan oleh Alexei (jawapannya seterusnya).

Helo, Doktor! Semasa latihan berenang, saya membuat pergerakan tangan yang tidak berjaya, dan bahu saya sedikit sakit. Saya mengoleskan gel anestetik, salap, ia menjadi lebih mudah, tetapi tidak sampai akhir dan terus merengek.. Sebulan kemudian saya pergi ke doktor, memberi resep gel fastum dan Ibuprofen, berehat. Sekarang sakit untuk bulan keempat. Saya tidak dapat mengangkat tangan ke posisi "melihat jam tangan", tetapi jika saya mengangkatnya dengan tangan saya yang lain dan tidak meregangkan otot, pergerakannya tidak terhad dan tidak menyakitkan.. Saya juga tidak boleh memasukkan pakaian luar saya ke lengan baju. Untuk melakukan sesuatu tanpa rasa sakit, saya mula-mula mengangkat bahu ke leher saya, kemudian menggerakkan tangan saya..

Helo Dinara. Gejala anda serupa dengan kekejangan otot infraspinatus, yang bertanggungjawab untuk memutar lengan atas ke luar. Kekejangan seperti itu boleh berlaku dengan pengecutan otot yang tajam, yang kemungkinan besar terjadi pada anda semasa pergerakan tangan yang tidak berjaya semasa berenang. Sekiranya rawatan dengan salap masih belum berfungsi, hubungi traumatologist anda sekali lagi dan minta rawatan menyeluruh. Ia harus merangkumi prosedur seperti aplikasi dengan bischofite (atau ozokerite), fisioterapi (magnet atau laser), relaksan otot (misalnya, Mydocalm atau Baklosan), ubat anti-radang bukan steroid (contohnya, tablet atau suntikan Diclofenac, Movalis), urut terapeutik, terapi senaman... Doktor boleh menetapkan ubat lain mengikut budi bicaranya.

Pada waktu malam, sapukan daun kubis segar yang dilumurkan dengan madu ke tempat sakit, perbaiki tidak ketat dan jaga pembalut hingga pagi.

Helo, 2 bulan yang lalu saya jatuh di lengan saya, lengan saya sakit. Saya pergi ke doktor pakar bedah, melakukan imbasan ultrasound dan X-RAY, dan tidak menemui apa-apa. Doktor menetapkan rawatan, tidak ada yang membantu, tangan sakit dan sakit. Dia menawarkan untuk membuat sekatan, ubat yang dikatakannya mahal (1 ampul 6000 rubel), dan jika tidak membantu. Apa patut saya buat?

Helo Oksana. Adalah mustahil untuk menilai terlebih dahulu sama ada suntikan akan membantu anda atau tidak. Lebam adalah kerosakan pada tisu lembut, kulit, ligamen, dan memerlukan masa yang lama untuk sembuh. Anda dapat mempercepat proses pemulihan setelah mengalami kecederaan parah dengan bantuan terapi fizikal (laser, magnet) dan terapi fizikal. Kompres panas mendorong penyembuhan dan penyerapan semula hematoma secara intensif, jika ada. Sebagai peraturan, pesakit disyorkan kompres yang disediakan berdasarkan larutan Dimexide, dengan penambahan novocaine dan alkohol perubatan. Komposisi ini mempunyai kesan pemanasan, anti-radang, analgesik..

Gimnastik terapeutik mengembangkan tangan yang cedera (pakar pemulihan fizikal menetapkan latihan), membantu memulihkan sepenuhnya aktiviti fizikalnya, mencegah perkembangan proses yang tergendala. Kesan yang baik diberikan dengan terapi urut, terutamanya dengan penggunaan salap anti-radang.

Sekiranya lebam teruk, doktor mungkin menetapkan akupunktur. Hanya beberapa rawatan akan mengembalikan kepekaan tangan. Pematuhan yang betul terhadap cadangan pakar akan menyebabkan pemulihan hanya dalam 10 - 15 hari.

Tepat pada suatu hari bahu sakit 13 tahun yang lalu. Ia berlaku lagi hari ini. Saya menghidap osteochondrosis. Saya tahu bagaimana merawatnya, tetapi salap tidak membantu, dan yang bukan steroid berbahaya. Sendi boleh diganti. Apakah petunjuknya?

Helo Olga. Endoprosthetics dilakukan sebagai usaha terakhir. Penyakit seperti osteochondrosis cervicobrachial berlaku bukan hanya sebagai akibat dari patologi degeneratif-dystrophik sistem muskuloskeletal, tetapi juga sebagai akibat dari duduk lama di monitor komputer, memandu kereta, atau hanya dalam keadaan tidak selesa, dengan gaya hidup pasif. Sebagai tambahan kepada rawatan, sejumlah besar beban dinamik pada tulang belakang adalah penting, sangat berguna dan melegakan kesakitan. Anda juga memerlukan urut, terapi fizikal, seperti laser atau magnet, aplikasi bischofite, gosok buatan sendiri, glukokortikosteroid (dalam kes lanjut).

Melegakan kesakitan dan keradangan dengan sempurna, salap yang dibuat dari 3 g propolis yang dicampurkan dengan 50 g lemak babi dalaman. Penyembuh tradisional mengesyorkan lemak berang. Campuran yang dicampurkan dengan teliti hendaklah disapu dengan baik pada sendi yang sakit.

Anda memerlukan gimnastik rawatan dan terapi yang kompleks, maka akan ada kesannya.

Helo Galina. Saya diseksa oleh kesakitan di bahu saya, tidak realistik untuk mengangkat tangan saya atau meletakkannya di belakang punggung saya, tetapi semuanya bermula setelah sejuk. Bagaimana merawat? Ujian apa yang penting untuk dilalui, dan ujian apa yang perlu dilakukan sebelum berjumpa doktor?

Helo Daria. Sakit di bahu ketika menaikkan lengan menandakan proses keradangan pada sendi bahu. Sekiranya keradangan berkembang selepas selesema, ini bermakna bahawa patogen, bersama dengan darah, memasuki sendi ini dan mempengaruhinya. Sebelum merawat keradangan, anda perlu mengenal pasti jenis patogen, minum antibiotik. Hubungi ahli terapi terlebih dahulu, doktor sendiri tahu ujian apa yang anda perlukan. Ini akan menjadi ujian darah umum dan biokimia, ada baiknya melakukan MRI sendi bahu. Untuk mengurangkan kesakitan dan keradangan, anda masih boleh menguraikan salap Ibuprofen atau Diclofenac tiga kali sehari - 5%.

Helo. Saya berumur 49 tahun. Tiada kecederaan bahu secara fizikal tidak berfungsi. kesakitan (sakit kuat) ketika mengangkat tangan saya secara beransur-ansur. urut tidak membantu. Saya dalam perjalanan perniagaan (menonton) Saya juga melakukan suntikan anti-radang, tanpa kesan. Bolehkah anda menasihati sesuatu?

Helo Alexey. Anda perlu menjalani pemeriksaan alat, pemeriksaan luaran oleh pakar ortopedik untuk mengetahui punca sebenar kesakitan anda. Ia boleh berupa osteochondrosis, tendonitis, arthritis atau arthrosis sendi bahu, kerosakan pada bahagian bahu, myalgia, dan juga masalah pada organ dalaman. Artinya, ada banyak alasan untuk penyakit ini, tetapi mereka dirawat dengan cara yang berbeza, berdasarkan diagnosis.

Agar rawatannya berkesan, rawatan kompleks ditetapkan. Ini boleh menjadi suntikan anti-radang dan analgesik (Movalis, Diclofenac, Spazmalgon), salap pemanasan atau anti-radang (anda perlu mengetahui diagnosisnya), aplikasi dengan ozokerite, fisioterapi (magnet, laser), urut terapi, dll..

Cubalah kaedah rakyat, cairkan di dalam air mandi hingga rata, masing-masing 2 sudu besar. l. lemak babi dalaman, lilin, terpentin dan 1 sudu besar. l. minyak cemara. Sejukkan dan gosokkan sendi anda 2 - 3 kali sehari.

Terdapat ulasan yang baik mengenai krim "Honey Spas".

Halo, bahu saya sakit - ada titik di belakang, ketika anda menekan kesakitan, angkat lengan ke sisi dan ke atas - sakit tajam, melakukan x-ray, tidak menunjukkan apa-apa
(tidak ada patologi), ahli terapi merujuk kepada pakar neurologi, dia juga tidak akan memahami apa-apa.
Sudah menyakitkan selama enam bulan, tetapi dapat ditanggung, tetapi dalam 2 minggu sudah tidak tertahankan.

Helo Andrei. X-ray tidak menunjukkan segala-galanya, lebih banyak maklumat - MRI - kajian. Cuba terapi urut dengan salap anti-radang, seperti Diclofenac, bergantian dengan Ibuprofen.
Sekiranya kesakitan tidak dapat ditanggung, anda boleh menusuk Movalis secara intramuskular selama 5 hari.

Selamat petang! Bahu kanan sakit untuk masa yang lama, sekitar 3 tahun. Terdapat hernia kecil dari vertebra atas. Pergi 4 tahun yang lalu ke kiropraktor, melakukan akupunktur, melepaskan. Setelah 2 tahun saya pergi lagi, dihantar untuk ultrasound leher. Rawatan ditolak. Klinik diberitahu untuk mengambil teraflex dan calcemin terlebih dahulu. Dari semasa ke semasa saya melakukan suntikan, movalis, milgammu. Untuk sementara waktu ia membantu. Sekarang masalah dengan leher, sakit ketika berpusing, dan lebih teruk lagi ketika mengangkat tangan kanan ke kepala. Tidur menjadi buruk. Nasihatkan bagaimana menjadi, bagaimana melegakan kesakitan. Saya tidak mahu pergi, ia akan sama. Saya telah bekerja selama 55 tahun.

Helo Vladimir. Anda secara berkala perlu melakukan urutan terapeutik pada kawasan leher dan bahu, dan sebaiknya menggunakan salap anti-radang. Selepas urut, anda juga perlu merebak dengan baik. Secara amnya, rawatan hanya memberi kesan apabila kompleks, iaitu suntikan, dan urut, dan fisioterapi (laser, magnet), rawatan alternatif, akupunktur, kondroprotektor untuk pemulihan tulang rawan (ubat Teraflex yang diresepkan untuk anda), terapi manual, aplikasi untuk bahu dengan ozokerite. Anda boleh pergi ke doktor lain, ke klinik swasta, tetapi anda perlu dirawat.

Halo! Doktor, saya berumur 55 tahun, bahu kanan saya sakit, ketika saya naik, saya bekerja sebagai tukang pembaikan. Kira-kira 5-6 bulan yang lalu, terdapat sakit di bahu kanan saya, saya dinasihatkan untuk mengambil pil Melbek, salap Fanigann, Ketanol, saya menusuk Diclafenac. pada awalnya nampaknya dapat membantu, tetapi sekarang rasa sakit semakin meningkat, semakin sukar untuk bekerja. Tolong nasihatkan bagaimana menghilangkan rasa sakit. Terima kasih terlebih dahulu!

Helo Anwar. Hipotermia, beban seragam yang kuat di kawasan bahu menyebabkan kerosakan mikro pada sendi, seterusnya pengembangan proses keradangan. Akibatnya, terdapat edema dan kemerahan pada kulit, selalunya pesakit mengadu sakit semasa konsep mengangkat tangan, penyebab ketidakselesaan sering berlaku: osteochondrosis, tendonitis, radang tendon, arthrosis, dll. Sekiranya kesakitan berlaku, berjumpa doktor untuk pemeriksaan sepenuh masa. Jelaskan perasaan anda, sifat kesakitan, kawasan penyetempatan. Berdasarkan kata-kata anda, manipulasi diagnostik, pakar akan membuat diagnosis, memilih terapi yang diperlukan. Imbasan ultrasound pada sendi atau sinar-X sering diperlukan. Agar rawatannya berkesan, mestilah kompleks, iaitu dengan mengambil ubat anti-radang bukan suntikan atau suntikannya, fisioterapi (magnet, laser), aplikasi, kompres, dan tangan yang lengkap.

Anda boleh menambah resipi rakyat: pukul daun kubis sedikit sehingga anda mendapat jus, pasangkan ke bahu yang sakit, biarkan semalaman, dan bungkus dengan selendang yang hangat. Manipulasi akan mengurangkan kesakitan, membantu mengawal keradangan, dan mengurangkan kesakitan. Rawat setiap hari selama dua minggu.

Hai doktor, saya mengalami sakit di bahu kiri dan siku kiri. Sakit ketika menaikkan lengan ke sisi, ketika membengkokkan lengan, rasa sakit memancar ke siku. Pada bulan Februari, saya menjalani kursus fisioterapi, pergi ke osteopath, tidak lega, saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan seterusnya.

Helo Tatiana. Anda perlu menghubungi pakar ortopedik dan mengambil sinar-X untuk menjelaskan diagnosis.

Halo, saya berumur 40 tahun. 2 tahun terakhir saya mengalami kesakitan di bahu dan sendi kiri dan kanan. Tetapi sakit ketika bersandar pada siku, ketika memotong dengan pisau, ketika bergerak ke atas dan ke bawah secara menegak. Rasa sakit disetempat di otot-otot deltoid anterior dan tengah, kesan seperti di tempat mengikat otot. Lebih-lebih lagi, semasa memotong, bahagian depan terasa sakit, ketika bersandar di tengah (dari siku ke bahu dan depan) saya tidak mencapai 15 cm ke tengah bilah bahu dengan tangan kiri, tangan kanan saya bebas. tulang belakang adalah sendi sendi bahu retak, tetapi ada pergerakan di semua pesawat, walaupun pada beberapa posisi sakit di otot deltoid. Walaupun petunjuk kekuatan tidak berubah, rasa sakitnya cukup tajam.

Helo Peter. Nampaknya kesakitan dan ketidakselesaan yang anda mulakan selepas bekerja, iaitu melakukan sesuatu yang tidak monoton. Dalam kes seperti itu, kerja diubah, rawatan mesti diselesaikan lebih dari sekali, dan lebih baik kompleks. Anda tidak menunjukkan diagnosisnya, tetapi ada kaedah rakyat sejagat untuk sakit pada otot dan sendi, cubalah. Salap gosok dibuat dari 100 g propolis dan 100 g minyak sayuran. Campuran dipanaskan di dalam air mandi sehingga propolis larut sepenuhnya, sentiasa dikacau dan disejukkan. Disimpan tidak lebih dari 3 bulan. Smear setiap hari 2 kali sehari.

Atau, ambil 10 gram hop, semanggi manis, St. John's wort. Potong ramuan herba dan kisar bersama-sama. Untuk gabungan semua bahan terbaik, tambahkan jeli petroleum dan campurkan semuanya sehingga sebati. Gosokkan salap di tempat yang sakit, ini akan membantu mengurangkan rasa sakit dan menghilangkan keradangan.

Selamat petang! Anak saya berumur 5.5 bulan, lengan kiri sakit (naik ke paras bahu, sakit bila bahu ditekan). Rasa sakit itu datang dari tiada. Tidak ada kecederaan. Cuma suhunya di bawah 40. Sekarang di hospital, suhunya telah menurun, tetapi kesakitannya tetap ada. Kami tinggal di Nurofen. Osteomelitis boleh dipersoalkan. Doktor tidak mengetahui apa-apa. Apa itu? Terima kasih

Vika, kita memerlukan pemeriksaan penuh. Osteomielitis juga boleh mempunyai simptom yang serupa. Namun, adakah anda pernah diberi vaksin sehari sebelumnya??

Pada bulan April dia tergelincir dan jatuh. Ketika dia bangun, dia bersandar di tangan kanannya. Pada masa itu, ada satu klik di bahu saya. Tidak ada rasa sakit yang teruk, ada rasa tidak selesa dan perasaan bahawa otot bahu dalam nada tetap dan tidak santai. Sekatan pergerakan semasa menanggalkan pakaian; semasa anda menjangkau sesuatu dari meja dan ketika anda mula mengangkat tangan ke bahu. Penyetempatan kesakitan sangat terasa pada sendi di hadapan, ketika menggerakkannya diberikan ke otot bahu. Capsicam telah menjadi seperti krim badan.

Maryya, ada banyak alasan untuk apa yang sebenarnya berlaku di bahu anda, kerana sendi adalah artikulasi tulang yang tersusun secara kompleks. Ini mungkin peregangan ligamen sendi bahu, peregangan beg artikular, periatritis bahu-skapular, perkembangan arthrosis, dan lain-lain. Jawapan untuk persoalan mengapa bahu diklik dan mengapa rasa sakit muncul hanya mungkin setelah pemeriksaan dan beberapa langkah diagnostik. Tidak perlu menangguhkan lawatan ke ortopedis atau traumatologist. Hari ini, terapi manual mempunyai pengalaman luas dalam memulihkan struktur tisu artikular yang diubah secara patologi tanpa campur tangan pembedahan. Dengan bantuan osteopati dan refleksologi, mungkin untuk memulakan proses semula jadi tisu tulang rawan. Semasa mengurut, kesan penyerapan semula deposit garam tercapai. Gimnastik terapeutik dan kinesitherapy mengembalikan keupayaan kerja serat otot, yang memberikan nutrien meresap yang mencukupi dari serat tulang rawan.

Helo! 1.5 bulan yang lalu, rasa sakit muncul di tangan kanan ketika mengangkat atau ketika mengangkat sesuatu. Sakit untuk menggaru belakang saya. Doktor menetapkan suntikan dan pil. Rasa sakit sudah semakin membosankan, tetapi tidak hilang sama sekali.?

Helo, Elena. Sekiranya tidak ada alahan, anda boleh menyuntik Diclofenac secara intramuskular (5 mg 1 kali sehari selama seminggu), menjalani fisioterapi (diresepkan oleh doktor, tanya), ada baiknya melakukan urutan terapeutik. Terdapat hasil apabila rawatannya kompleks.

Helo! Bagi saya 45 tahun 2 bulan yang lalu saya merasakan sakit di pergelangan tangan kanan ketika meletakkan tapak tangan ke sisi. Tetapi lama-kelamaan, rasa sakit itu membosankan, namun, dia mulai merasa sakit ketika mengangkat tangan di lengan bawah, iaitu, dalam posisi tertentu, rasa sakit yang sangat terbakar, ketika anda menukar posisi tangan, rasa terbakar tetap ada selama 30-40 saat. Setelah mengisi, menjadi lebih mudah untuk mengangkat tangan anda ke sisi, tetapi setelah tidur kadang-kadang lengan bawah menimbulkan kesan seolah-olah bahagian atas lengan mati rasa, maka semuanya hilang. Tetapi anda masih dapat menemui kedudukan tangan seperti itu ketika rasa sakit timbul di lengan bawah, yang saya tulis di atas. Nasihatkan apa yang mungkin dan, jika perlu, doktor mana yang akan membuat janji temu. terima kasih terlebih dahulu

Helo Vlad. Ini boleh menjadi sebab neurologi (pemendapan garam, gangguan peredaran darah, mampatan ujung saraf, osteochondrosis), serta tendonitis, dan lain-lain. Sudah tentu, anda perlu berjumpa doktor, kerana lebih awal anda memulakan rawatan, semakin berkesan. Perundingan dengan ortopedis dan pakar neurologi diperlukan, serta sinar-X lengan bawah kanan.

Helo, Doktor!
Saya berpaling kepada anda untuk meminta pertolongan. Kebetulan terdapat tekanan dan terlalu banyak kerja dan fizikal, akibatnya, pada awalnya, tekanan meningkat dengan kuat 198/129 nadi 105 pada siang hari saya mengambil captopril di bawah lidah dan tekanan Erinit menurun, tetapi tidak begitu lehernya begitu ketat tidak mungkin untuk memusingkan badan saya yang disebut ambulans, mereka membuat beberapa suntikan dari tekanan dan ubat penahan sakit yang dikeluarkan sekarang tekanannya meningkat dan dengan itu rasa sakit di leher membosankan dan di samping segala yang lain tangan kiri tidak naik ke atas. Saya hanya boleh naik ke paras bahu, nampaknya, dan ia tidak menyakitkan dan pada masa yang sama tidak selesa. Doktor, ada apa dengan saya dan apa yang boleh dilakukan ?

Helo Alla. Ini sangat serupa dengan osteochondrosis serviks. Anda perlu mendapatkan pengesahan diagnosis dan pelantikan rawatan kepada ahli neuropatologi, untuk membuat sinar-X pada ruang tulang belakang. Rawatan biasanya ditetapkan seperti berikut: ubat-ubatan anti-radang (Movalis dalam suntikan, Diclofenac, tablet Ibuprofen), urut di kawasan leher, akupunktur, fisioterapi (UHF, laser, dll.), Gimnastik perubatan wajib, mungkin juga diperlukan untuk meregangkan tulang belakang, terapi manual. Tekanan boleh meningkat kerana pemampatan ujung saraf dan saluran darah, oleh itu mati rasa tangan. Dalam kes seperti itu, relaksan otot dan antispasmodik juga diperlukan..

Helo! Selepas lawatan lain ke gim, bahu kanan saya sakit, rasa sakit akan terasa teruk jika anda menekan tangan anda ke badan atau menariknya ke belakang, dan juga jika saya menolak dari lantai. Waktu rehat dalam kelas adalah baik, kira-kira 10 tahun. Ketika itu, terasa sakit selama kira-kira 3 tahun. Sebaik sahaja saya tidak merawat, dan salap dan fisioterapi dan pil yang berbeza, tidak ada yang membantu. Seorang rakan menasihati saya untuk menggunakan hormon pertumbuhan, saya membelinya tanpa banyak keyakinan dan menusuknya selama 4 minggu. Pada mulanya tidak ada kesan, tetapi sebulan kemudian berlaku keajaiban - bahu sembuh seperti pada anjing. Tetapi ketika itu saya lebih muda dan lebih berani, dan sekarang agak menakutkan untuk menggunakan hormon pertumbuhan sekali lagi, saya berumur 40 tahun. Bolehkah anda memberi nasihat mengenai kaedah yang lebih selamat dan berkesan. terima kasih.

Helo Sergey. Anda betul bahawa anda tidak mengubati diri sendiri. Pelbagai kecederaan dianggap sebagai penyebab kesakitan yang paling biasa. Ini termasuk keseleo otot dan juga kehelan sendi. Sebabnya adalah jatuh di tanah atau dari ketinggian, pukulan ke bahu atau pergerakan tiba-tiba yang tidak biasa. Simptomnya adalah sakit akut yang muncul selepas kecederaan atau beberapa waktu pada siang hari. Terdapat pembengkakan kawasan bahu, mungkin kemerahan, meningkat ketika menggerakkan tangan ke atas dan ke sisi. Setiap pesakit menunjukkan pelbagai cara. Osteochondrosis menyebabkan sakit di leher yang secara beransur-ansur merebak ke lengan atas. Perpindahan tulang belakang menyumbang kepada mencubit saraf, rasa sakit sering berterusan dan tidak hilang, rawatan jangka panjang diperlukan, dll. Anda pasti perlu melakukan sinar-X, atau lebih baik MRI. Buat masa ini, tolak aktiviti fizikal. Anda perlu menghubungi pakar ortopedik atau traumatologi.

Dua minggu yang lalu, lengan bawah saya mula sakit, saya bangun pada waktu pagi ingin menarik diri ke atas dan tiba-tiba merasakan sakit di lengan kiri saya, dan tidak menyakitkan dalam mana-mana ketika saya cuba mengangkat lengan saya, tetapi ketika di sisi saya, itu sakit setiap hari lebih banyak

Helo, Lyudmila. Dalam kes seperti itu, mereka mengoleskan salap anti-radang (Ibuprofen, Diclofenac) dan melakukan urutan terapeutik. Sekiranya ia tidak membantu, maka diperlukan sesuatu yang serius dan pemeriksaan dalaman oleh pakar, sinar-X.

Terdapat sekumpulan proses keradangan dan lesi tendon, agen penyebabnya adalah tendinitis dan tendinosis. Dalam kes peralihan patologi ke ligamen dan membran sekitarnya, tendovaginitis berkembang. Terdapat sakit di lengan bawah dan fungsi anggota badan atas terganggu. Sebagai peraturan, tendinitis dan tendinosis, ini adalah penyakit serentak, kerana faktor penampilan mereka sama, begitu juga dengan kaedah rawatan. Namun, mustahil untuk menilai dengan pasti tanpa pemeriksaan..

Bahu kanan saya sakit selama 2 minggu. 2 minggu yang lalu saya bersiap untuk ulang tahun dan merancang salad sepanjang hari, selepas itu bahu kanan saya mula sakit. Saya mengoleskan gel Horsepower dengan gel, tetapi tidak berguna, ia tidak menyakitkan seperti pada mulanya, tetapi ia sentiasa merengek..

Regina, kemungkinan besar anda mengalami tendonitis bahu. Ia berlaku selepas latihan fizikal yang berpanjangan dan dicirikan oleh keradangan dan kerengsaan tendon otot. Sakit di sendi bahu juga muncul dengan arthrosis, osteochondrosis tulang belakang serviks dan toraks, radang pada akar saraf yang merangkumi lengan, dan lain-lain. Untuk rawatan, sendi bahu harus diperbaiki dengan garter, selendang atau belat khas untuk menyekat pergerakan. Sudah tentu lebih baik bagi doktor untuk menunjukkan cara terbaik untuk melakukan pembetulan dan memperbaiki bahu anda sendiri. Untuk menghilangkan radang di bahu yang sakit, anda boleh melakukan kompres dengan Dimexide (dua kali sehari selama 5 hari), serta ubat anti-radang dalam tablet untuk menghilangkan rasa sakit, radang dan bengkak sepenuhnya. Yang paling popular dan berkesan ialah Nise, Movalis, Nurofen, Revmoxib. Terdapat juga salap dengan kesan yang sama. Kursus rawatan tidak lama, biasanya 5 - 7 hari.

Anda juga boleh membiasakan diri dengan pautan ini:

Kaedah rawatanPenerangan