Ulasan mengenai arthroplasty pinggul

Diagnostik

Endoprosthetics adalah campur tangan pembedahan yang diperlukan untuk seseorang yang mengalami kerosakan sendi pinggul yang teruk. Ini adalah satu-satunya cara untuk kembali ke gaya hidup aktif, memenuhi tugas profesional anda dan juga bermain sukan. Menurut tinjauan pesakit, hanya selepas artroplasti pinggul, mereka dapat menghilangkan rasa sakit sepenuhnya ketika berehat dan ketika berjalan, kepincangan dan kekakuan pergerakan pagi.

Ciri-ciri endoprosthetics

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Pada lesi yang teruk pada sendi pinggul (HJ) dengan patologi radang atau degeneratif-dystrophik, kaedah konservatif tidak berkesan. Seseorang secara beransur-ansur kehilangan keupayaan untuk bergerak secara bebas. Dan mustahil untuk menghilangkan rasa sakit untuk waktu yang lama, walaupun dengan bantuan analgesik yang kuat. Dalam kes sedemikian, pesakit ditunjukkan endoprosthetics - penggantian sendi pinggul yang hancur dengan implan.

Pada peringkat persiapan sebelum operasi, pesakit mengambil ubat yang ditetapkan oleh pakar bedah, terlibat dalam latihan fisioterapi dan gimnastik. Dengan menguatkan otot, mengisi semula vitamin dan unsur mikro, adalah mungkin untuk mengelakkan komplikasi selepas operasi. Seorang doktor pemulihan mengajar pesakit terlebih dahulu bagaimana berjalan di kruk, bagaimana bangkit dari posisi duduk dan berbaring, kemahiran bernafas diafragma dalam.

Operasi tidak berlangsung lama, dan segera setelah itu, pemulihan yang panjang bermula. Pesakit sentiasa mengembangkan kaki yang dikendalikan, berjalan banyak untuk membentuk stereotaip motor yang betul yang hilang. Selepas kira-kira 3-4 bulan, aktiviti fungsi sendi dan kaki pinggul pulih sepenuhnya.

Kebaikan dan keburukan

Seperti campur tangan pembedahan, artroplasty pinggul mempunyai kelebihan dan kekurangannya. Berkat teknologi inovatif, operasi semakin dilakukan menggunakan kaedah invasif minimum, dengan kerosakan minimum pada kulit dan tisu lembut yang mendasari. Jahitan pasca operasi selepas campur tangan sedemikian kecil. Ia cepat sembuh tanpa meninggalkan parut atau parut pada kulit.

Tetapi "tambah" utama endoprosthetics adalah penghapusan kesakitan, edema, pembatasan pergerakan, sebelum imobilisasi lengkap. Selepas operasi, dilakukan dengan kaedah invasif minimum, pemulihan pesakit jauh lebih cepat. Apa yang boleh dikaitkan dengan kelemahan endoprosthetics:

  • risiko komplikasi pasca operasi;
  • tempoh pemulihan yang panjang;
  • keperluan untuk menggantikan endoprosthesis selepas 10-15 tahun.

Kelemahan lain adalah kos yang agak tinggi. Setelah menghubungi pihak berkuasa daerah, pesakit dimasukkan ke dalam senarai menunggu untuk mendapatkan endoprosthetics percuma. Tetapi operasi ini sangat diminati, anda mesti menunggu lama untuk membuat panggilan. Oleh itu, banyak pesakit lebih memilih untuk membayar sendiri sambungan buatan di klinik di Rusia, Republik Czech, Israel.

Mengapa endoprosthetics mungkin diperlukan

Ahli ortopedik, reumatologi, traumatologi selalu mempertimbangkan kemungkinan komplikasi pasca operasi, oleh itu mereka sering berusaha menyembuhkan patologi yang mempengaruhi sendi pinggul menggunakan kaedah konservatif. Terapi ini tidak selalu berjaya, dan campur tangan pembedahan disyorkan untuk pesakit. Dalam kes apa endoprosthetics ditunjukkan:

  • nekrosis aseptik kepala femoral;
  • coxarthrosis displastik;
  • patah tulang paha;
  • pembentukan sendi palsu;
  • ubah bentuk asetabulum selepas kecederaan;
  • bentuk artritis kronik, termasuk artritis reumatoid;
  • ankylosing spondylitis dengan lesi pada sendi pinggul;
  • imobilisasi lengkap atau separa sendi - ankylosis;
  • patah tulang pinggul nonunion.

Perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada sendi pinggul adalah ciri patologi 2-3 darjah keparahan. Sekiranya sendi pinggul hancur teruk, doktor mengesyorkan agar tidak membuang masa untuk rawatan konservatif tanpa kompromi terlebih dahulu, tetapi segera memasang endoprosthesis.

Harapan pembedahan, prostesis dan pakar

Endoprosthetics akan berjaya sekiranya anda membuat pilihan yang tepat dari institusi perubatan dalam dan luar negara yang khusus. Kakitangannya mesti dikendalikan dengan pakar bedah yang berkelayakan tinggi yang melakukan operasi yang kompleks setiap hari. Di klinik yang baik, selalu ada ahli terapi pemulihan yang berpengalaman yang akan membantu pesakit untuk memulihkan kaki yang dikendalikan dengan cepat. Adalah perlu untuk meluangkan masa yang mencukupi untuk mengkaji maklum balas orang yang telah menjalani artroplasti pinggul.

Rundingan dengan pakar klinik, perbincangan dengan pakar bedah adalah wajib. Setelah mengkaji hasil diagnostik, kajian tambahan mungkin diperlukan untuk menentukan jenis implan yang diperlukan oleh pesakit. Endoprostheses terdiri daripada komponen berikut:

  • cawan yang menggantikan asetabulum tulang pelvis. Bahagiannya diperbuat daripada bahan seramik atau polimer;
  • kepala berbentuk bola logam yang ditutup dengan lapisan seramik, yang memastikan gelongsor struktur sendi buatan yang lain semasa berjalan lancar;
  • kaki logam yang mensimulasikan leher dan sepertiga bahagian atas femur.

Bahan-bahan yang digunakan dalam pembuatan endoprosthesis agak lengai dan sesuai dengan tisu-tisu tubuh manusia. Sebelum ini, arthroplasty unipolar sering diamalkan. Ini adalah nama operasi di mana hanya kepala femur yang hancur diganti. Kerana kemungkinan besar kerosakan selanjutnya pada asetabulum, prostetik bipolar baru-baru ini digunakan. Implan dipasang yang menggantikan semua bahagian sendi pinggul. Prostesis ini terpasang dengan selamat di struktur tulang, sesuai dengan beban seterusnya semasa pergerakan.

Kaedah untuk memperbaiki endoprostheses

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Keberkesanan intervensi pembedahan dipengaruhi bukan sahaja oleh jenis endoprosthesis, tetapi juga oleh kaedah penetapannya. Bagaimanapun, kedua-dua jangka hayat dan kualiti perkhidmatan, termasuk prestasi fungsi sokongan dan penyediaan jarak gerak yang diperlukan, bergantung pada seberapa kuat ia akan menempel pada tisu tulang..

Walaupun kaedah penetapan ditentukan terlebih dahulu, pakar bedah dapat berubah pikiran ketika memeriksa bidang operasi.

Kaedah fiksasi untuk endoprosthesis sendi pinggulCiri-ciri
SimenSemasa operasi, gam biologi khas digunakan, setelah mengeras, memberikan lekatan tulang yang kuat pada unsur-unsur endoprosthesis
Tanpa simenImplan dipasang dengan bantuan alat khas, dalam reka bentuknya terdapat banyak penonjolan kecil, lekukan, penyimpangan, lubang. Lama kelamaan, mereka dipenuhi dengan tisu tulang. Oleh itu, prostesis menjadi satu keseluruhan dengan struktur tulang.
BercampurFiksasi menggabungkan kaedah simen dan tanpa simen. Dengan bantuan simen, batangnya berlabuh di tulang paha. Dan cawan dipasang dengan memasukkannya ke dalam asetabulum.

Kelemahan pelekapan simen adalah suhu tinggi semasa penyembuhan pelekat biologi. Di bawah pengaruhnya, tisu tulang dapat rosak, dan endoprosthesis dapat bergerak menuju pelvis. Kelebihan kaedah penyambungan ini adalah pemulihan pesakit yang lebih cepat daripada dengan pemasangan tanpa simen. Oleh itu, pakar bedah sering memilih gabungan kaedah arthroplasty tanpa simen dan tanpa simen..

Apa yang berlaku semasa pembedahan

Tahap awal endoprosthetics adalah menghilangkan rasa sakit. Anestesia epidural dan umum diamalkan. Bagi pesakit tua yang menderita patologi kronik, kaedah pertama lebih disukai. Di bawah anestesia epidural, orang itu sedar sepenuhnya, tetapi tidak merasa sakit. Dia mendengar ketukan palu, suara gerudi, percakapan pakar bedah memasang endoprosthesis.

Setelah masuk ke medan operasi, doktor membuka kapsul sendi, mengeluarkan kepala femur dan melakukan reseksi. Setelah membuat model tulang, pakar bedah memproses asetabulum, membuang tulang rawan yang tersisa. Pada peringkat akhir operasi, implan dipasang, dijahit, dan saliran aspirasi aktif dipasang.

Kemungkinan komplikasi

Komplikasi selepas mengganti sendi pinggul dengan implan jarang berlaku..

Kadang kala proses menular berkembang dengan pengumpulan eksudat purulen kerana penembusan streptokokus, staphylococci, kulat patogen ke luka pasca operasi, dan pengaktifan virus herpes. Kemungkinan penyumbatan saluran darah oleh trombus, peredaran darah terganggu pada bahagian kaki tertentu. Untuk mencegah komplikasi seperti itu, antiseptik digunakan dalam rawatan jahitan, antibiotik dan antikoagulan diambil secara dalaman.

Kos operasi

Kos operasi ditetapkan oleh klinik domestik atau asing. Ia dikira secara individu, dengan mempertimbangkan keparahan patologi, harga endoprosthesis dan bahan yang digunakan semasa operasi:

  • endoprosthetics unipolar - dari 25,000 hingga 240,000 rubel;
  • arthroplasty pinggul utama - dari 23,000 hingga 250,000 rubel;
  • semakan arthroplasty pinggul - dari 20,000 hingga 350,000 rubel;
  • pengurangan tertutup kehelan kepala endoprosthesis - dari 4000 hingga 25000 rubel.

Juga diambil kira adalah kos penyelidikan makmal dan instrumental, penginapan harian di pusat perubatan. Harga akan meningkat sekiranya pemulihan dilakukan di klinik ini, dan bukan di rumah.

Ulasan pakar

Menurut doktor, sebilangan besar pesakit berpuas hati dengan hasil rawatan pembedahan. Semua fungsi sendi pinggul dipulihkan, lemas, memendekkan anggota badan, batasan penculikan dan putaran dalaman pinggul, ciri kerosakannya, hilang. Pemulihan lebih lanjut dengan peningkatan tekanan secara beransur-ansur membantu mengatur otot paha, punggung, dan kaki bawah yang sebelumnya dihidupkan. Selepas prostesis dipasang, kemungkinan kerosakan dua hala pada sendi pinggul dikurangkan kerana pengagihan semula beban yang salah.

Ulasan pesakit

Endoprosthetics adalah satu-satunya cara untuk menghilangkan rasa sakit yang berlaku pada waktu siang dan malam, yang diperburuk dengan berjalan kaki. Kini pesakit tidak menafikan diri berjalan-jalan di udara segar, perjalanan, bekerja di kebun.

Sekatan hanya untuk sukan dan pergerakan yang berkaitan dengan beban kuasa pada kaki yang dikendalikan. Oleh kerana terapi fizikal dan gimnastik jangka panjang, bukan sahaja fizikal, tetapi juga keadaan psikologi bekas pesakit dinormalisasi. Ligamen dan otot mereka menjadi lebih kuat, dan sebagai hasil peredaran darah yang bertambah baik, banyak penyakit kronik surut..

Tahap dan masa pemulihan selepas pembedahan penggantian pinggul

Berikut adalah operasi untuk mengganti sendi pinggul, pemulihan telah diganti. Perkara yang paling penting sekarang bagi pesakit adalah sangat memperhatikan perasaan mereka dan berjaya melalui semua peringkat tanpa membiarkan komplikasi. Anda tidak perlu takut, mereka jarang berlaku dan, sebagai peraturan, jika peraturan khas tidak dipatuhi, yang ditetapkan dari hari pertama selepas pembedahan. Tempoh rawatan pemulihan adalah kira-kira 3 bulan, di mana pesakit menghabiskan 2-3 minggu di klinik, dan selebihnya dia akan melanjutkan pelajaran dan menjalani prosedur di pusat perubatan khusus yang baik, atau, mengikut arahan yang diberikan, dia akan belajar di rumah.

Di mana tempat terbaik untuk menjalani pemulihan - di rumah atau di klinik?

Selepas pembedahan penggantian pinggul, pemulihan bukan hanya pada fasa awal, tetapi juga pada tahap selanjutnya, lebih baik dilakukan di bawah pengawasan pakar ortopedis dan terapi senaman profesional. Mengapa begitu penting? Pada peringkat kemudian, anda boleh menilai kemampuan anda dengan mula memuatkan sendi yang dikendalikan lebih daripada yang sedia diterima pada masa ini, yang penuh dengan kehabisan endoprosthesis, melonggarkan dan masalah lain. Biasanya ini berlaku tepat pada masa yang jauh, berada di rumah, ketika, dengan latar belakang peningkatan yang ketara dalam keadaannya, seseorang memutuskan bahawa dia sudah dapat melampaui batasan. Sebenarnya, pengikat prostesis yang kuat pada struktur tulang dan otot belum berlaku, dan ia tidak berlaku lebih awal daripada 3-4 bulan, inilah hasilnya.

Mengapa anda memerlukan kawalan pakar? Kerana hanya dia yang mampu menyampaikan intipati proses pemulihan kepada pesakit. Tanpa arahan dari luar, malah pesakit yang paling berdisiplin dan berpengetahuan tidak dapat memberikan pemulihan.

Dianjurkan untuk tinggal selama mungkin di bawah pengawasan pakar, yang, dengan mempertimbangkan dinamika pemulihan dan ciri-ciri individu pesakit, akan memilih tahap aktiviti fizikal yang optimum yang dibenarkan, membuat penyesuaian yang diperlukan ke arah peningkatan atau penurunannya, dan memantau kebenaran setiap latihan. Ahli terapi terapi pemulihan dan doktor yang hadir akan memastikan bahawa pemulihan selepas penggantian pinggul berjalan tanpa komplikasi, memberikan tepat masa keseluruhan langkah pencegahan wajib.

Semasa latihan, sesuatu pasti akan menarik, merengek, sakit, tetapi hanya seorang ahli fisioterapi yang mempunyai banyak pesakit seperti itu yang dapat menjelaskan sebab-sebabnya dan menanamkan keyakinan.

Di mana sahaja pesakit menjalani rancangan langkah-langkah mandatori pasca operasi, dia mesti mematuhi program pemulihan individu setelah penggantian sendi pinggul. Ini dibuat secara eksklusif oleh pakar yang berkelayakan, sesuai dengan standard endoprosthetics yang ditetapkan, untuk kes perubatan tertentu.

Urutan, masa dan ciri utama peringkat

Tahap pasca operasi

Selang masaSifat pasca operasi

Mod pergerakan

dari 1 hingga 7 hari termasuktindak balas keradangan reaktif akuthemat awaldari 8 hingga 14 hariepitelisasi, pengecutan, penyembuhan lukatonik ringanPeringkat akhirdari 15 hari 6 minggupermulaan pembentukan semula: dominasi penyerapan semula tulangpemulihan utamadari 7 hingga 10 minggu.dominasi proses pembaharuan tisu keraspemulihan lewatdari 11 minggu hingga tamat 3-4 bulan dari tarikh pembedahanpenyempurnaan pembaikan tulang disesuaikan dengan keadaan baruadaptif

Pakar bedah ortopedik sangat menasihatkan 3 minggu selepas operasi menjalani peringkat rawatan dan pemulihan di jabatan ortopedik hospital pembedahan, kemudian hampir sama - di pusat pemulihan khusus. Selepas itu, untuk menggabungkan hasil yang diperoleh, menjalani kursus pemulihan di institusi jenis sanatorium resort yang mengkhususkan diri dalam profil rawatan terapi dan profilaksis sistem muskuloskeletal.

Pemulihan fizikal awal

Dari maklumat yang diberikan dalam jadual, anda dapat melihat bahawa pemulihan selepas pembedahan bukanlah satu minggu, tetapi rata-rata 3-4 bulan. Pesakit yang sukar dapat pulih dari enam bulan hingga setahun. Oleh itu, mari kita fikirkan apakah fasa pemulihan awal..

Sasaran dan tujuan

Prinsip pemulihan selepas pembedahan pada sendi pinggul pada tempoh awal terutamanya berdasarkan penggunaan kinesitherapy seimbang, latihan statik lembut, prosedur fisioterapi myostimulating. Di samping itu, pesakit mendapat rawatan perubatan yang kompeten, termasuk terapi antibiotik, pengenalan ubat vaskular, dan rawatan luka antiseptik. Terima kasih kepada terapi senaman yang seimbang dan tepat, rawatan yang mencukupi dengan ubat-ubatan, perkara berikut dapat dicapai:

  • rangsangan peredaran darah di bahagian bawah kaki;
  • penghapusan keradangan, edema, sindrom yang menyakitkan;
  • peningkatan kekuatan otot dan jarak pergerakan di kawasan masalah;
  • pembetulan statik bahagian vertebra;
  • pencegahan reaksi negatif pasca operasi (trombosis, jangkitan, dan lain-lain) dan perkembangan imuniti yang kuat terhadap semua kemungkinan akibat.

Mampatan mampatan adalah langkah wajib untuk mencegah trombosis pada hari-hari pertama selepas pembedahan.

Juga, sejak hari pertama, alat sedemikian untuk pengembangan sendi pasif telah digunakan. Sapukan pada kedua lutut dan pinggul.

Tempoh ini memastikan pelaksanaan salah satu tujuan utama - pengaktifan awal pesakit yang dikendalikan. Pakar terapi pemulihan doktor, instruktur-metodologi untuk terapi senaman harus mengajar seseorang semua norma tingkah laku fizikal, yakin penggunaan alat bantu pergerakan; membantu mengembangkan stereotaip berjalan yang betul dan mengadopsi posisi duduk, naik dan turun tangga. Juga, tanggungjawab mereka termasuk memberi amaran kepada pesakit mengenai semua jenis aktiviti fizikal yang dikontraindikasikan dengan ketat dalam jangka masa tertentu..

Mod Fizikal

Dari hari pertama, kelas berikut disyorkan:

  • gimnastik diafragma pernafasan;
  • melatih anggota badan yang sihat melalui senaman aktif, serta lenturan / pemanjangan pergelangan kaki kaki endoprosthetic sehingga rasa sedikit keletihan pada otot kaki;
  • menguatkan otot gluteal, femoral dan betis dengan bantuan ketegangan isometrik dari zon yang sesuai;
  • menaikkan kawasan pelvis, bersandar pada siku dan kaki anggota badan yang lebih sihat, untuk mengelakkan pengelupasan dan nekrosis kulit akibat memerah kerana tinggal lama di tempat tidur;
  • dari 2-3 hari termasuk hingga 6 kali sehari selama 15 minit latihan pasif-aktif secara individu pada kaki dengan sendi yang diganti (mengangkat anggota badan lurus, menggeser kaki di sepanjang katil dengan menarik kaki ke arah anda, membengkokkan kawasan sendi lutut kurang dari 90 darjah;
  • latihan pengukuhan khas untuk otot adduktor dan penculik, serta ekstensor pinggul ("Hula-hula", ujian Thomas, dll.).

Setelah kira-kira 2 hari, pesakit dibenarkan duduk (duduk tidak lebih dari 15-20 minit), sementara doktor akan menetapkan lebih banyak latihan yang dilakukan dalam posisi "duduk", misalnya, untuk melenturkan kaki pada sendi lutut, menahannya dalam kedudukan lanjutan selama 5 saat (10 set 5-6 kali / hari). Juga, dari hari ketiga, pesakit mula bangun, berdiri dan berjalan sedikit di atas tongkat, sementara masih tidak memindahkan berat badannya ke sisi masalah. Tempoh berjalan pada mulanya adalah 5 minit, tetapi waktunya ditambahkan dengan perlahan, dan pada akhir tempoh ini, anda perlu berjalan tiga kali sehari selama kira-kira 30 minit.

Kawasan pemulihan yang berasingan adalah terapi pekerjaan, ketika pesakit diajar untuk menjaga keselamatan diri: bangun dan berbaring di atas katil, memakai kaus kaki dan kasut, pakaian lain, mengangkat barang dari lantai, menggunakan tongkat, dll..

Sokongan pada kaki ditambahkan dengan sangat berhati-hati, bermula dari sedikit sentuhan kaki dengan permukaan lantai, secara beransur-ansur meningkatkan peratusan beban sokongan. Setelah menguasai kedudukan berdiri dengan baik, pesakit, di bawah bimbingan ahli metodologi, akan belajar melaksanakan:

  • penculikan pada bahagian sisi dan belakang kaki yang diluruskan, memegang kepala katil, kerusi atau pejalan kaki, mengelakkan sensasi yang menyakitkan;
  • membengkokkan lutut dengan menarik tumit ke punggung, menegangkan bahagian gluteal;
  • pemindahan berat badan terkawal dari satu kaki ke kaki yang lain, dari sisi ke sisi, dll..

Langkah berjaga-berjaga

Anda sudah tahu berapa lama pemulihan berlaku setelah mengganti sendi pinggul sistem muskuloskeletal, dan bahawa pada peringkat awal kerangka sokongan badan terlalu lemah. Oleh itu, untuk mengelakkan perpindahan komponen fungsional endoprosthesis (dislokasi) atau ketidakstabilan pada titik lekatan sendi pinggul tiruan, ikuti arahan di bawah dengan ketat..

  1. Jangan melebihi amplitud lenturan pinggul lebih dari 90 darjah, terutamanya dengan putaran dalaman dan penambahannya.
  2. Jangan berikan beban paksi penuh ke segmen prostetik. Adalah berbahaya untuk melepaskan implan..
  3. Jangan duduk di kerusi, sofa, katil rendah. Perabot yang sesuai mestilah cukup tinggi.
  4. Elakkan pergerakan kuat dan paksa pada sendi semasa rawatan diri dan semasa latihan fisioterapi pemulihan. Lupakan kedudukan "leg by leg", kedudukan ini dilarang sama sekali sekurang-kurangnya 4 bulan!
  5. Dalam kelas yang bertujuan untuk memulihkan sendi pinggul setelah pembedahan penggantian total, pastikan kaki tidak berdekatan antara satu sama lain dan tidak bersilang.
  6. Jangan minum ubat-ubatan yang mempunyai kesan analgesik segera sebelum terapi senaman atau semasa bersenam. Mereka dengan kuat menekan kepekaan kesakitan, kerana anda kehilangan kawalan terhadap sensasi anda sendiri semasa latihan fizikal, yang boleh membahayakan kaki yang dikendalikan..
  7. Jangan berbaring di sisi masalah sama ada semasa tidur atau semasa rehat biasa. Rehatkan badan anda dengan menggunakan roller atau bantal kecil di antara kedua-dua anggota badan anda. Mereka akan melindungi anda dari pergerakan yang tidak berjaya secara tiba-tiba, yang boleh mengganggu kesesuaian unsur artikular dari endoprosthesis. Sebaiknya tidur di punggung untuk pertama kalinya, sementara jangan lupa meletakkan bantal pemisah di antara kaki anda.

Penggelek di antara kaki adalah suatu keharusan selama sebulan selepas pembedahan. Menyilangkan kaki meningkatkan risiko terkehel implan.

Berapa lama pemulihan kitaran awal selepas penggantian sendi pinggul akan diambil hanya oleh doktor secara individu. Sekiranya semua tujuan dan objektif tercapai sepenuhnya, kesejahteraan memenuhi tarikh akhir, pemulihan berjalan mengikut rancangan, maka pesakit dipindahkan ke peringkat seterusnya - yang paling lama dan tidak kurang bertanggungjawab.

Pada sudut kurang dari 90 darjah pada sendi pinggul, risiko ini juga tinggi..

Sistem pemulihan peringkat akhir

Kira-kira 3 minggu telah berlalu sejak hari penggantian pinggul dilakukan, pemulihan menjadi lebih bervariasi, lebih lama dalam waktu dan intensitasnya. Pakar menambah rawatan fisioterapeutik yang mapan, iaitu elektromisostimulasi dan ultrasound, prosedur untuk peredaran mikro muskulokutaneus dan pengoptimuman proses osteoreparasi:

  • elektroforesis perubatan kalsium, mungkin bischofite;
  • terapi laser inframerah;
  • rawatan balneologi;
  • akupunktur;
  • terapi parafin dan aplikasi ozokerite;
  • urut zon lumbosacral tulang belakang dan kaki yang sihat.

Tidak ada yang lebih baik daripada kolam untuk pemulihan, tetapi jangan lupa bahawa jahitan mesti sembuh sebelum itu.!

Latihan fisioterapi sudah merangkumi latihan dinamik, latihan ketahanan dan latihan berat badan. Pesakit, di bawah pengawasan seorang ahli metodologi, melakukan pelbagai terapi latihan senaman pada simulator khas, dan juga dengan penggunaan peralatan sukan, misalnya, gelang getah, bahan pemberat ringan, platform langkah, cangkang blok.

Kerja penggantungan adalah cara terbaik untuk mengikat otot terdalam anda..

Matlamat utama tempoh kemudian

Matlamat asas pada tahap ini adalah pengembangan fizikal anggota bawah sebelum menghasilkan semula fungsi penuh di dalamnya, bekerja pada gaya berjalan dan postur, dan peningkatan pusat otot-otot ligamen. Dasar langkah-langkah pelaksanaan tugas yang ditetapkan adalah kinesitherapy. Fisioterapi tidak dibatalkan, setelah menggantikan sendi pinggul dalam pemulihan, ia diberikan tempat yang sama pentingnya. Jadi, sekarang semua langkah rawatan dan pemulihan ditujukan untuk:

  • pengembangan maksimum fungsi penyokong motor anggota badan, pencapaian kestabilan mutlak sendi pinggul dan gerakan penuh;
  • pengaturan nada otot dengan norma, meningkatkan daya tahan otot;
  • menjalankan kerja kinematik simetri kedua-dua kaki;
  • pembetulan tabiat adaptif semasa pergerakan, yang harus diikuti oleh pesakit sebelum dan selepas pembedahan kerana kegagalan motor dan takut sakit.

Seperti sebelumnya, ahli terapi pemulihan-instruktur bekerja dengan bangsal untuk menyesuaikan diri dengan gaya hidup baru, untuk mengembangkan tingkah laku yang stabil yang akan digunakannya dalam rawatan diri, ketika melakukan kerja rumah, dan juga di luar rumah..

Jalan kaki Nordik bagus untuk keselamatannya.

Penting untuk memahami bahawa kesannya tidak akan berlaku dengan segera dan dengan sendirinya setelah operasi yang kompleks pada sistem muskuloskeletal. Bagaimana pemulihan akan berjalan dan berapa lama selepas penggantian sendi pinggul akan dipengaruhi dengan ketara terutamanya oleh kecukupan jenis, kekerapan, intensiti dan tempoh aktiviti fizikal harian yang diberikan kepada sendi. Kecekapan dan pendekatan masa pemulihan dipengaruhi oleh ketekunan pesakit berhubung dengan arahan perubatan, mengatasi kemalasan, kelemahan dan ketakutannya sendiri.

Perhatian! Penting untuk difahami bahawa sendi pinggul telah digantikan oleh organ tiruan. Ya, ini adalah organ analog, yang bertepatan dengan konfigurasi dan parameter fungsional unit anatomi dan fisiologi, tetapi bagaimanapun juga ini bukan unsur asli biologi. Untuk bahagian "baru" dari sistem muskuloskeletal menjadi penghubung yang tidak dapat dipisahkan dalam rantai lokomotor tunggal, yang diselaraskan secara harmoni dengan semua struktur anatomi, yang merupakan proses yang agak rumit, memerlukan masa dan kesan terapeutik yang kompeten dan disasarkan pada kaki prostetik..

Imbangan latihan pada masa yang akan datang, sesuai untuk mereka yang ingin memanfaatkan sepenuhnya rawatan yang diberikan.

Kembara kini meningkat dalam 60 minit, dan kekerapannya menjadi 4 kali sehari. Selepas 1.5-2 bulan, mungkin sedikit lebih awal atau lambat, doktor yang memerhatikan akan membatalkan penggunaan tongkat, yang memungkinkan penggunaan tongkat ketika bergerak. Tebu digunakan sehingga pemulihan sepenuhnya bahagian yang dikendalikan disahkan. Biasanya ia dibatalkan dan dibenarkan dilakukan tanpa sokongan sama sekali antara 13 hingga 17 minggu..

Kompleks terapi senaman setelah mengganti sendi pinggul

Bilangan pengulangan satu jenis latihan - 6-10 kali, kitaran kompleks - 2-3 kali sehari.

    Pencabutan sendi pinggul dengan daya tahan pada kedudukan "terlentang" dan "berdiri" menggunakan tali getah khas atau tali elastik.

Luangkan masa anda, ambil dengan perlahan.

Semakin teruk kaki meluncur di permukaan, semakin besar beban di bahagian belakang paha.

Tidak mungkin anda dapat mencapai pantat, tetapi anda perlu berusaha untuk ini..

Ia sebenarnya bukan jambatan, melainkan ketinggian pelvis.

Latihan ini lebih mudah daripada latihan "basikal", lakukan untuk kaki yang sihat dan yang dikendalikan.

Sebelum menggunakan teknik gimnastik, berjumpa dengan doktor anda untuk memastikan bahawa tidak ada latihan yang mempunyai kontraindikasi untuk masalah perubatan anda..

Pemulihan selepas penggantian total sendi dengan endoprosthesis pada masa ini juga merangkumi gimnastik berbasikal dan aqua. Sebagai tambahan, pesakit akan berenang di kolam renang dengan gaya "merangkak di dada". Tetapi jangan lupa tentang peralihan secara beransur-ansur ke kaedah latihan fizikal jenis baru dan peningkatan yang wajar dalam kadar, kekuatan dan masa latihan pemulihan. Untuk tempoh seperti 3, 6 dan 12 bulan, perlu menjalani pemeriksaan mandatori dan pemeriksaan diagnostik di klinik.

Nasihat! Sekiranya anda pergi jauh ke kolam renang, musim sejuk di luar dan anda tidak betul-betul berjalan-jalan, basikal latihan memerlukan banyak ruang, kemudian beli pelatih tiri. Ini adalah peralatan yang sangat berkesan untuk melatih anggota badan bawah..

Dan perkara terakhir yang menarik bagi banyak orang yang telah menjalani artroplasti pinggul, tetapi apa yang mereka malu untuk bertanya kepada pakar: kapan kehidupan intim dibenarkan? Anda tidak boleh melakukan hubungan seks sehingga sendi yang tidak wajar dilekatkan dengan selamat di struktur tulang dan melekat dengan sempurna pada otot dan ligamen - "tuas" utama yang membawa prostesis ke keadaan berfungsi. Dan ini mungkin, seperti yang telah kita perhatikan berkali-kali, setelah 90-120 hari setelah prostetik berjaya disembuhkan..

Tempoh selepas operasi selepas penggantian pinggul mengkaji

Artikel mengenai topik: "Tempoh pasca operasi selepas penggantian sendi pinggul mengulas" dengan komen dari profesional. Di halaman ini, kami telah berusaha untuk mendedahkan topik ini sepenuhnya dan menunggu maklum balas anda..

Setiap pesakit yang telah mengganti sendi "asli" dengan prostesis buatan mengetahui bahawa selepas operasi tempoh pemulihan yang lama dan diperlukan. Tempohnya bergantung pada kerumitan operasi pembedahan, usia pesakit dan juga keinginannya untuk pergerakan bebas seawal mungkin..

Memulihkan fungsi motor di Moscow dan bandar-bandar lain - cara terbaik untuk dijalankan

Jadi, pemulihan selepas arthroplasty pinggul adalah satu set langkah yang bertujuan untuk mengajar semula pesakit untuk berjalan sepenuhnya.

Untuk apa operasi itu??

Hari ini, penyakit sendi, termasuk sendi pinggul, agak biasa dan membawa banyak kesulitan kepada pesakit. Seseorang menderita kesakitan yang teruk, sering kehilangan keupayaannya untuk bekerja.

Kadang-kadang pembuangan sendi, misalnya, dalam nekrosis atau onkologi, adalah operasi yang perlu, mendesak dan pada masa yang sama.

Apakah peringkat operasi??

Sebelum ini, prosedur pembedahan seperti itu menyebabkan kecacatan serius. Kini perubatan telah membuat kemajuan besar: banyak klinik ortopedik besar dapat menggantikan sendi tulang yang cacat..

Rata-rata, pemulihan selepas arthroplasty pinggul memerlukan masa sekitar enam bulan dan dalam tempoh ini pesakit mesti melakukan pelbagai latihan setiap hari (beberapa lawatan), yang diresepkan oleh doktor yang hadir. Harga yang "dikenakan" oleh klinik untuk meletakkan pesakit di kakinya berkisar antara 200 hingga 1000 euro sebulan.

Ciri-ciri pemulihan

Endoprosthetics adalah operasi yang kompleks apabila doktor melakukan penggantian separa atau lengkap sendi yang berpenyakit. Sekiranya semua manipulasi dilakukan dengan betul, maka pada akhirnya, pesakit akan dapat mengembalikan fungsi sendi yang hilang sepenuhnya..

Pemulihan pesakit terutamanya bertujuan untuk menghilangkan kesakitan dengan cepat, mencegah risiko komplikasi, memperbaiki keadaan umum, dan kemudian memulihkan mobiliti sendi. Program ini dikembangkan secara individu untuk setiap pesakit.

Tetapi agar tidak ada masalah setelah penempatan pembedahan, pakar selalu mengambil kira faktor berikut:

FaktorApa yang dia maksudkan
Apakah nada struktur otot.Momen ini adalah dasar untuk mengembangkan beban, karena secara harfiah beberapa jam setelah operasi, pasien harus mulai melakukan latihan tertentu. Semasa anda pulih, beban secara beransur-ansur akan meningkat. Sekiranya badan tidak bersedia untuk bersenam, maka ini dapat memprovokasi penghambatan proses penyembuhan..
Adakah terdapat masalah kesihatan umum.Oleh kerana pesakit masih perlu meluangkan masa di hospital, bahan akan diambil darinya untuk dianalisis. Air kencing dan darah akan membantu pakar mengenal pasti kehadiran proses keradangan di dalam badan, risiko mengembangkan reaksi alergi. Semua ini boleh menjadi akibat penolakan prostesis oleh badan. Pemindahan atau pelonggaran prostesis juga dapat terjadi, kerana tujuan fungsinya akan terganggu. Walaupun, menurut statistik, akibat negatif arthroplasty pinggul tidak begitu biasa - 1% pada pesakit muda dan 2 - 3% pada orang tua.
Betapa sukarnya operasi itu sendiri.Mereka boleh melakukan prostetik separa atau keseluruhan. Oleh itu, dalam kes pertama, hanya bahagian sendi yang rosak dapat diganti, dan pada yang kedua, pakar bedah memperbaharui sendi sepenuhnya. Dan semakin rumit intervensi, semakin lama tubuh akan pulih (dan perkara ini mesti diambil kira sebelum operasi itu sendiri, dan ketika membuat rancangan pemulihan khusus untuk setiap pesakit).
Seberapa cepat badan pulih selepas campur tangan.Momen ini sangat bersilang dengan kategori umur. Di samping itu, dalam setiap kes, mereka boleh menetapkan ubat mereka sendiri dengan polisi harga yang berbeza, dan mereka juga mempengaruhi tubuh dengan cara yang berbeza..
Ciri-ciri individu pesakit - usia, kehadiran penyakit bersamaan (akut atau kronik), jika alergi terhadap sebarang ubat, dll..Perlu difahami bahawa organisma muda mempunyai lebih banyak kekuatan, oleh itu, proses regenerasi cukup aktif di sini. Tetapi pada orang yang berumur 50 tahun ke atas, kelemahan tisu tulang sudah berlaku. Oleh itu, pemulihan selepas penggantian pinggul memerlukan lebih banyak masa dan usaha..

Tempoh pemulihan awal

Yang perlu dan tidak boleh dilakukan selepas pembedahan: bagaimana membimbing pesakit

Ia bermula dari jam pertama selepas operasi dan berlangsung hingga sekitar dua minggu. Ini adalah tempoh yang lembut dengan peralihan tonik yang lancar, pesakit disarankan untuk melakukan tekanan minimum pada masa ini..

Di pihak kakitangan perubatan, aktiviti berikut dilakukan:

  1. Penjagaan luka pembedahan. Semasa pembedahan, sayatan atau jahitan boleh dijumpai di bawah kulit di kawasan luka. Pembuangan bahan dilakukan oleh doktor pada minggu kedua selepas pembedahan. Sebaiknya elakkan kelembapan pada luka pembedahan sebelum dikeluarkan. Sekiranya terdapat geseran terhadap pakaian atau pakaian mampatan, maka pembalut pasca operasi dipakai.
  2. Makanan. Oleh kerana campur tangan pembedahan tidak dilakukan pada organ perut, pesakit dibenarkan makan apa sahaja yang diinginkannya (pada masa yang sama, disarankan untuk mengikuti diet ringan selama tiga hari pertama). Ramai pesakit sering mengalami penurunan selera makan, jadi mereka enggan makan. Walaupun begitu, doktor mengesyorkan makan dengan baik pada masa awal, kerana tubuh memerlukan kekuatan yang besar untuk pulih. Makanan harus kaya dengan vitamin, unsur surih dan protein (buah-buahan dan sayur-sayuran segar, daging, bijirin, roti rai).
  3. Pencegahan pembentukan trombus. Trombosis urat dalam pada kaki boleh menyebabkan komplikasi berbahaya dan maut - embolisme paru. Sebagai langkah pencegahan, disarankan untuk membeli stoking lutut atau stoking elastik; pemampatan pneumatik berubah-ubah juga dilakukan. Secara mandatori, doktor menetapkan terapi antikoagulan, agen antiplatelet, heparin berat molekul tidak pecahan atau molekul rendah. Anda tidak boleh menggunakan ubat-ubatan sendiri, walaupun arahan yang disertakan dalam kotak menerangkan secara terperinci rejimen rawatan!

Tanda-tanda yang mesti menarik perhatian adalah rasa sakit pada otot betis, kemerahan pada kaki bawah, pembengkakan pada mana-mana bahagian anggota bawah.

Terdapat peraturan tertentu yang mesti dipatuhi oleh pesakit pada masa awal:

  • dalam beberapa hari pertama selepas operasi, tidur hanya di bahagian belakang;
  • berguling-guling di bahagian yang sihat hanya dengan bantuan pegawai perubatan; berbaring di perut dibenarkan pada minggu kedua selepas prosedur pembedahan;
  • sebarang beban pada sendi tiruan dikontraindikasikan;
  • jangan bengkokkan kaki lebih dari 90 darjah pada sendi lutut;
  • dilarang membawa kaki anda lebih dekat dan melintang - untuk halangan, disarankan untuk meletakkan bantal atau roller lembut kecil di antara kaki;
  • pastikan anda mengikuti pergerakan yang ditetapkan oleh doktor.

Latihan yang disyorkan

Langkah pemulihan selepas penempatan sendi tiruan

Endoprosthetics sendi pinggul - ulasan

Arthroplasty pinggul - operasi mengubah hidup saya menjadi lebih baik! Sendi buatan pada usia 29 tahun. Bagaimana operasi dan pemulihan berjalan - dalam tinjauan saya.

Saya memutuskan untuk membincangkan pengalaman saya dengan artroplasty pinggul. Mungkin kerana semasa saya menjalani operasi itu sendiri, tidak ada orang yang bertanya dan terdapat sedikit maklumat umum.

Operasi saya dilakukan pada awal tahun 2011. Kemudian endoprosthetics sudah cukup aktif, alirannya sudah mapan, tetapi tentu saja, ia tidak dapat dibandingkan dengan keadaan semasa. Sekarang ia telah dipasang pada tali sawat. Dan ini bagus, kerana setiap tahun ribuan orang mendapat peluang untuk menjadi lebih mudah alih dan menghilangkan rasa sakit yang teruk..

Jadi bagi saya, penggantian sendi bukan hukuman, tetapi keselamatan. Kebetulan pinggul saya hancur pada usia yang sangat awal, kerana saya mengalami penderitaan yang teruk, kesakitan berterusan dan keterbatasan dalam pergerakan. Sebaik sahaja mengetahui bahawa ada peluang untuk kembali ke kehidupan yang penuh, saya bergegas menyelesaikan masalah ini.

Memperoleh kuota

Setelah mendapat rujukan dari pakar bedah yang merawat (tidak ada traumatologist di bandar saya pada masa itu) ke hospital daerah MONIKI untuk menerima kuota yang diinginkan, saya bersukacita. Sebelum saya segera melukis gambar kehidupan indah masa depan, indah kerana tanpa rasa sakit.

Catatan sejarah dalam catatan perubatan dalam tulisan tangan perubatan - "dihantar ke MONIKI".

Mereka menugaskan saya untuk dikendalikan di Pusat Perubatan dan Pembedahan Nasional FSBI N.I. Pirogov "Moscow.

Saya menunggu panggilan untuk pembedahan seperti tidak ada orang lain, ia mengambil masa kurang dari satu tahun sebagai hasilnya:

- menerima rujukan ke MONIKI pada musim bunga tahun 2010.

- mendapat temu janji dengan ortopedis-traumatologist untuk menerima kesimpulan bahawa WAJIB untuk beroperasi pada musim panas 2010.

- dokumen untuk mengantri kuota diserahkan kepada MONIKI pada musim gugur 2010

- pada bulan Disember 2010, saya akhirnya menerima panggilan dengan mesej bahawa giliran saya adalah pada 20 Januari 2011 dan pada masa itu perlu menjalani pemeriksaan yang sangat terperinci dan lulus banyak ujian. Senarai dilampirkan.

Suruhanjaya lulus

2 minggu sebelum hari X - hari di mana saya terpaksa pergi ke hospital untuk mendapatkan maklumat yang lama ditunggu-tunggu, saya memulakan pemeriksaan, kerana banyak keputusan hanya berlaku selama 10-14 hari.

Senarai analisis dan kajian yang diperlukan adalah standard, seperti untuk banyak operasi lain, semenjak 2010, sudah tentu saya tidak menyimpan memo tersebut. Oleh itu, untuk kesempurnaan, saya akan melampirkan senarai dari Internet di sini, ia sama

  • koagulogram
  • penentuan kumpulan darah, faktor Rh
  • analisis umum darah dan air kencing
  • kimia darah
  • ujian darah untuk jangkitan
  • X-ray sendi dan paru-paru
  • ECG
  • USDG dari hujung bawah
  • fibrogastroskopi
  • kebersihan rongga mulut
  • analisis ginekologi

Saya sedih - saya jatuh sakit dengan bronkitis 3 minggu sebelum hari yang sepatutnya dimasukkan ke hospital. Dan semua merokok, kerana itu, bronkitis mengatasi 3 kali setahun. Panik, tentu saja. Saya menelefon Pusat, memberitahu saya, tetapi hari kemasukan ke hospital ditunda tanpa masalah, mereka memerintahkan saya untuk memberitahu bila saya akan sihat. Oleh itu, saya ditugaskan pada hari baru, 9 Februari.

Keadaan di Pusat. Pirogov ternyata hebat, dan sama hebatnya untuk semua orang. Di kawasan itu ada sebuah wad di mana seorang gadis terbaring tanpa kuota, dia melakukan operasi dengan wangnya sendiri, kondisinya tidak lebih baik daripada kita, tetapi kerana, mungkin, tidak ada tempat yang lebih baik:

- makanan berkualiti tinggi dan lazat

- pembersihan basah wad 3 kali sehari, dan mereka mengelap bukan hanya lantai, tetapi juga semua permukaan - meja sisi tempat tidur, meja umum, ambang tingkap, bahkan langkan yang membentang di sepanjang dinding di seluruh wad di paras pinggang

- bilik mandi berasingan di setiap bilik

- cahaya malam di atas setiap katil, supaya tidak mengganggu rakan sebilik jika perlu

- Butang panggilan jururawat di sebelah setiap katil, diletakkan sehingga berbaring sehingga anda dapat mencapai tanpa usaha

- cerek di dalam bilik

- jururawat muncul secara harfiah setelah menekan butang, mereka tidak sabar dan bertahan.

Secara amnya, keadaan yang paling hebat untuk hospital.

Bersedia untuk pembedahan

Endoprosthetics adalah penggantian total, iaitu sendi tulang dan tulang rawan yang hancur anda sendiri dikeluarkan dari badan, dan sebagai gantinya struktur yang diperbuat daripada aloi disesuaikan khas dimasukkan. Reka bentuknya, sangat bagus, saya hanya mengagumi gambarnya, sangat jelas dan sempurna. Dan inilah campuran tulang pra operasi saya.

Saya banyak mendengar mengenai keserasian aloi dengan tubuh manusia sebelum dan selepas operasi. Seperti banyak perkara lain, ini juga undian, mustahil untuk mengatakan dengan 100% kepastian bahawa aloi tertentu ini akan sesuai dengan saya. Praktik telah menunjukkan bahawa terdapat juga penolakan paduan oleh badan, dan kemudian proses keradangan bermula, tulang yang dilekatkan paduan dapat mulai reput, dan dalam hal ini perlu melepaskan sendi yang tidak berjaya. Menakutkan skor ini..

Terdapat beberapa perkara persediaan yang menurut saya berguna untuk diketengahkan.

Saya bernasib baik pada tahun kuno ini kerana menemui forum separuh tidur yang dikhaskan khusus untuk artroplasti pinggul. Seorang wanita berhubung, dan saya mengemukakan beberapa soalan seharian yang membimbangkan saya. Pakaian adalah barang khas untuk saya, kerana selepas operasi tidak mungkin berpakaian sendiri, dan doktor akan kerap berjumpa.

Dalam kes ini, pengecut sepertinya sangat penting bagi saya. Ya, ya, saya tidak mahu merangkak dari tempat tidur di hadapan doktor dalam satu malam, menggelepar seperti kura-kura. Dan saya menerima nasihat yang sangat berharga - untuk menyediakan seluar dalam khas: potong seluar dalam jahitan sisi dari sisi kaki yang dikendalikan dan jahit tali di sana. Saya mengambil 3 atau 4 pasang ini dan sangat senang. Sebelum saya dibawa pergi menjalani pembedahan, saya meletakkan baju tidur dan seluar dalam yang bersih di bawah bantal saya. Anda pasti tidak akan boleh memakai baju tidur sendiri. Ketika saya dipindahkan dari gurney selepas itu, saya mengeluarkan set saya, dan voila, saya sudah berpakaian lengkap. Tidak seperti jiran saya, yang tidak tahu mengenai peretasan hidup seperti itu.

Di samping itu, anda harus segera mempunyai pembalut mampatan dan sepasang tongkat penopang dengan anda..

Operasi

Saya masih ingat hari operasi, atau lebih tepat beberapa jam sebelum operasi. Giliran saya adalah yang pertama pada waktu pagi, tetapi sebenarnya saya harus menunggu kumpulan darah yang diperlukan, yang tidak tersedia pada waktu pagi. Oleh itu, mereka membawa saya lebih dekat dengan makan malam. Ia lapar dan menggembirakan, tetapi tidak menakutkan.

Di wad, dia tidak berpakaian lengkap, hanya memakai jubah, dan dibawa dengan kerusi roda ke bilik pra operasi. Di sana mereka diperintahkan untuk berpindah ke gurney, menanggalkan jubah mereka. Secara harfiah di sana dia mendapat suntikan vena dan dengan kata-kata ahli anestesi "Jangan takut apa-apa, anda akan tidur sebentar dan itu sahaja," saya gagal. Saya berjaya menjawab dengan jujur ​​bahawa saya tidak takut, malah sangat gembira.

Saya bangun dalam rawatan intensif seminit kemudian. Dan itu hebat, hanya saya sedikit dahaga, tetapi jururawat yang baik itu membasahi bibirnya dengan kain kasa basah dan saya tidur semula. Ia tidak menyakitkan, tidak lapar, senja dan sangat selesa.

Keadaan bahagia tidak ditakdirkan untuk kekal selama-lamanya. Keesokan harinya, sudah tiba masanya untuk berpindah dari rawatan intensif ke wad, setelah sebelumnya membuat sinar-X. Ia menyeramkan. Kerana bergerak ke gurney, kemudian dari gurney ke meja sinar-X, kemudian kembali ke gurney, dan akhirnya tempat tidur di wad sangat menyakitkan. Tidak ada yang membetulkan paha yang lemah, kecuali perawat. Tetapi pesakit dipompa ubat seperti yang diperlukan, jadi dia mendapat suntikan dan tertidur.

Pemulihan selepas artroplasti pinggul

Pada hari pertama selepas operasi, saya merasakan ada yang tidak kena, dan saya tidak bercakap mengenai fakta bahawa tulang saya dipotong dan logam dimasukkan. Kaki yang dikendalikan tidak mematuhi walaupun sepatutnya - kaki tidak berfungsi. Saya tidak dapat menariknya ke arah saya atau membuat gerakan mendorong. Oleh kerana kakinya diketatkan rapat dengan pembalut mampatan, saya tidak dapat melihat seperti apa rupanya. Sudah tentu, saya segera memberitahu doktor bahawa saya tidak dapat merasakan kaki saya. Mereka meyakinkan saya bahawa ini adalah reaksi sementara dan dalam beberapa hari semuanya akan hilang dan kepekaan akan kembali.

Tidak ada rasa sakit, sekurang-kurangnya di hospital, kerana saya selalu mengalami anestesia yang kuat, tidak ada lelucon - tulang-tulang itu terputus. Selepas 4 hari, apabila kepekaan tidak kembali, kaki diperiksa dengan lebih teliti, pembalut tidak dilepaskan. Kaki sangat bengkak dan kemerahan. Edema pasca operasi - mereka menenangkan saya dan menambahkan beberapa nama lagi untuk ubat-ubatan, termasuk ubat yang merangsang ujung saraf.

Pemulihan

Seorang doktor khas - ahli terapi pemulihan membantu memulihkan mobiliti.

Hari ke-3 - di bawah bimbingan doktor yang ketat, saya duduk separuh tertidur di atas katil, menurunkan kaki saya ke lantai Anda hanya boleh duduk pada sudut 45⁰, dan kemudian tidak lebih dari 90⁰ selama 2-3 bulan.

Hari ke-4 - Saya bangun dengan tongkat bersamanya. Anda sama sekali tidak boleh memijak kaki anda, tetapi ketika berjalan, anda harus meletakkannya di lantai, ini disebut memijak kaki anda. Tidak menakutkan dan kepala saya tidak berpusing. Secara amnya, saya berasa baik, saya menjauhkan diri dari anestesia secara merata, tanpa reaksi sampingan seperti mual, saya makan seperti sihat. Satu-satunya perkara, dia tertidur seketika pada bila-bila masa. Saya bercakap dengan keluarga dan segera tidur.

Hari ke-5 - berjalan di tongkat di wad, keluar bersama doktor ke koridor, berjalan di sepanjang jalan. Anda tidak boleh berbaring, otot tidak boleh berehat. Saya sangat menyukainya, bahawa secara harfiah saya lebih kurang bergerak, saya boleh bergerak dan menjaga diri. Sebagai perbandingan: sebelumnya saya berpeluang menjalani pembedahan pada pinggul dan plaster terbaring hingga ke dagu selama 2 bulan - baik, tidak terlalu gembira.

Hari 7-8 - menguasai berjalan di tongkat di atas dan ke bawah tangga. Menggerakkan kruk mempunyai nuansa tersendiri, doktor menerangkan bagaimana lebih mudah untuk turun dan mendaki, kerana belum dianjurkan untuk menekuk pinggul dengan kuat.

Selang beberapa hari saya berjalan dengan lebih riang di koridor, melawat jiran saya di wad. Ada pemikiran untuk turun ke ruang bawah tanah di dalam lif untuk merokok, kerana pada masa itu saya masih merokok dan selama ini saya tidak ingat mengenai rokok, saya tidak mempunyai masa untuk mereka. Tetapi pemikiran itu menyapu, membayangkan bahawa sekarang tubuh yang lemah akan menerima dos nikotin, kepala akan "melayang", dan saya pasti tidak letih di kaki saya, yang sangat berharga.

Dia menghabiskan 13 hari di hospital kerana komplikasi, walaupun dia biasanya diberhentikan pada hari 9-10.

Setelah diberhentikan, saya memandu pulang dengan kereta dalam keadaan hampir terbaring. Saya takut gegaran itu akan menyakitkan, tetapi tidak, tidak seperti itu.

Tidak ada kata dalam pernyataan bahawa sarafnya rosak.

Mereka meletakkan saya gabungan Perancis yang dibuat oleh DePew,

semua doktor yang melihat kertas dan gambar saya selalu memuji - oh, sendi yang baik yang saya dapat, tahan lama. Saya sangat bergantung padanya!

Sebelum ini, saya diberitahu bahawa dengan pemakaian yang berhati-hati, saya dapat memakainya selama 20 tahun sebelum diganti. Ya, ini tidak selamanya, tetapi walaupun sudah 8 tahun berlalu sejak itu, saya masih berharap bahawa apabila tiba masanya untuk menggantinya, mereka akan mengetahui cara melakukannya melalui tusukan.

Sekarang saya memakai lelaki tampan

Terdapat cadangan umum mengenai apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan selepas pembedahan penggantian pinggul.

Sejurus selepas pembedahan

  • Tidur di punggung sahaja.
  • Jangan biarkan kaki anda bersilang.
  • Selepas kira-kira 5-6 minggu, anda boleh berbaring di sebelah yang dikendalikan dalam masa yang singkat.
  • Letakkan bantal atau roller di antara kaki anda selama kira-kira dua bulan.
  • Berjalan hanya di tongkat selama 8 minggu.
  • Pastikan anda melakukan latihan untuk mengembangkan pergerakan sendi.
  • Pergerakan putaran pada sendi, squat rendah dikontraindikasikan.
  • Kursus urut terapeutik.
  • Berjalan dengan tongkat.

Tempoh pemulihan jangka panjang

  • Berenang selama 5 bulan.
  • Berbasikal selepas setahun.
  • Berlari dan melompat tidak pernah digalakkan.
  • Aktiviti fizikal dilarang.
  • Anda tidak boleh melintasi kaki anda.

Saya sangat mengesyorkan agar anda mematuhi peraturan pencegahan agar tidak berfungsi seperti peraturan saya. Dan inilah yang berlaku. Selepas endoprosthetics, sangat tidak digalakkan, malah dilarang, melemparkan kaki yang dikendalikan ke atas kaki, kerana kepala sendi dapat melompat keluar dari cawan. Setelah pulih, saya mula merasa sihat, kerana pergerakan di sendi pulih 100%.

Secara amnya, saya mengabaikan peraturan ini dan dengan senang hati menyilangkan kaki saya. Setelah saya melemparkannya dan mendengar suara gemuruh yang mengerikan, pada masa yang sama ia menusuk kesakitan. Itu baru muncul di kepala. Kaki melangkah jauh ke sisi, kerana sendi tidak lagi menahannya. Saya menjerit, menjerit dari kesakitan yang teruk, kemudian memegang kaki saya di tangan saya dan melemparkannya ke belakang, secara tidak sengaja memasukkan sendi ke tempatnya. Doktor kemudian mengatakan bahawa saya sangat beruntung kerana tidak merosakkan komponen sendi, kerana jika saya merosakkannya, ia mesti diubah. Secara umum, katanya, kehelan seperti itu diselaraskan di bawah anestesia. Ia pada tahun 2016 dan sejak itu saya tidak dapat menyeberang.

Saat paling sukar bagi saya

- Kembali ke wad dari rawatan intensif melalui bilik sinar-X. Sungguh menyakitkan.

- Penitis dengan ubat-ubatan menyebabkan kesan diuretik yang sangat kuat, itu sangat langsung. Dia mula ingin ke tandas dengan tajam dan kuat, dan kerana setelah mengganti sendi pinggul, seseorang tidak dapat duduk atau melakukan pergerakan tajam, saya mengaku dengan jujur ​​- tidak mungkin mendapatkan itik tepat pada waktunya. Ini menyeksa saya tidak kurang dari kaki yang bengkak dan hilang.

Hasil

Sudah 8 tahun sejak itu. Pemulihan berlangsung selama 2 tahun, dan tidak lengkap. Ternyata semasa operasi, saraf tibial rusak, dan oleh itu kaki jatuh seperti tanaman musim sejuk, dan baru-baru ini pemeriksaan terperinci juga mendedahkan kerosakan pada saraf sciatic pada masa yang sama. Kaki saya masih lemah, tetapi saya dapat merasakannya dan dapat mengawalnya lebih kurang.

Setahun kemudian, membuat usaha titanik - pusat pemulihan 3 kursus, urut, penitis, suntikan dan segelintir pil - kaki akhirnya bergerak, saya dapat menariknya ke arah saya sendiri, sedikit, tetapi saya dapat. Pada masa akan datang, ia menjadi lebih baik berkat latihan, pengukuhan umum.

Kebas kecil berterusan di bahagian belakang paha, di sepanjang permukaan lateral dari lutut ke pergelangan kaki, lebih kuat, di kawasan kaki itu sendiri, sensasi tidak alami, mati rasa yang menyakitkan.

Sudah tentu, sekarang saya mesti selalu berjalan dengan berhati-hati, kerana kerana kelemahan kaki, saya secara berkala tersendat jari kaki saya dan jatuh rata, berkali-kali saya patah tangan dan kaki saya dengan darah, dan kadang-kadang wajah saya. Orang yang saya sayangi bergurau memanggil saya kristal. Tetapi tidak ada lagi kesakitan. Dan saya menjalani kehidupan yang pada dasarnya memuaskan. Tanpa rasa sakit.

Oleh itu, saya dapat mengesyorkan endoprosthetics total kepada semua penderita yang, oleh kehendak nasib, menderita sendi yang musnah. Dalam kes ini, anda perlu membuat keputusan, menukar sendi dan menjalani kehidupan yang normal..

Kes saya yang mengalami kerosakan saraf adalah pengecualian dari peraturan, pada awalnya terdapat banyak masalah, jadi saya mendapat kesan sampingan, tetapi walaupun setelah semua itu berlaku, saya gembira kerana saya melakukan operasi ini, kerana hidup dengan kesakitan yang berterusan tidak normal.

Sekali lagi, sebagai perbandingan, campuran tulang dan endoprosthesis yang sangat baik.