Pemulihan rumah selepas artroplasti pinggul: tempoh pemulihan

Siku

Seorang pesakit yang baru-baru ini menerima endoprosthesis memerlukan penjagaan dan pertolongan khas. Penting untuk membantunya memulihkan fungsi motor di rumah secepat mungkin. Untuk melakukan ini, lakukan latihan terapeutik setiap hari dan patuhi beberapa peraturan untuk mengelakkan komplikasi..

Tempoh pemulihan selepas penggantian pinggul

Operasi ditetapkan untuk menggantikan sendi pinggul sekiranya berlaku patah tulang pinggul, coxarthrosis, osteonecrosis, rheumatoid arthritis. Sekiranya sebelumnya penyakit ini bermaksud kecacatan, sekarang, berkat rawatan yang berjaya, pesakit dapat memulihkan fungsi sendi yang berfungsi. Untuk mempercepat tempoh pemulihan di rumah selepas artroplasti pinggul, anda perlu mengikuti semua cadangan doktor dan kerap melakukan latihan khas untuk kaki. Setiap tempoh pemulihan memerlukan pematuhan dengan peraturan tertentu.

Tempoh awal

Pesakit akan berada di bawah pengawasan perubatan sejurus selepas pembedahan penggantian pinggul. Dalam tempoh ini, penting untuk memantau suhu badan secara sistematik, mengubah pakaian dalam waktu, dan memantau kerja sistem pernafasan dan kardiovaskular. Bengkak dari kaki lega dengan kompres ais. Sekiranya perlu, doktor anda mungkin menetapkan pemindahan darah dan ubat dengan pengencer darah (ini dapat membantu mencegah trombosis). Untuk mengelakkan berlakunya komplikasi, antibiotik diresepkan pada hari kedua selepas operasi..

Kesakitan berlaku selepas sendi buatan diletakkan. Walau bagaimanapun, ini adalah akibat normal dari operasi tersebut. Sebagai peraturan, sindrom kesakitan diatasi dengan pil sakit atau suntikan. Sebilangan pesakit mendapat kateter intravena di mana analgesik disuntik. Tempoh penggunaan ubat penahan sakit dan dos ubat disesuaikan oleh doktor.

Pada hari pertama selepas arthroplasty pinggul, pesakit berada dalam keadaan terlentang. Untuk mengelakkan terkehel, jangan bengkokkan kaki dengan prostesis lebih dari 90 darjah. Untuk mengelakkan kecederaan pada pesakit, roller khas diletakkan di antara bahagian bawah kaki. Di samping itu, segera setelah operasi, pesakit dalam posisi terlentang disarankan untuk mengangkat kaki yang dikendalikan sedikit ke sisi. Pada kali pertama pemulihan, dilarang sama sekali mengambil selimut yang terletak di bahagian bawah katil sendiri.

  • Resipi kubis dan bit: bagaimana perap dengan enak
  • Cara bermain catur
  • Cara menenun gelang macrame

Tempoh lewat

Selepas pemulihan awal, ada tempoh pemulihan yang lebih lama bagi pesakit, yang berlanjutan selama beberapa bulan. Selama ini, anda harus secara beransur-ansur meningkatkan jangka masa berjalan kaki sokongan. Dalam kes ini, anda perlu menjaga punggung lurus dan melihat ke hadapan. Maksimum harian adalah 30 minit berjalan kaki. Hanya kelajuan dan jarak pergerakan yang dapat ditingkatkan. Selama 2 bulan selepas artroplasti pinggul, anda tidak boleh menaiki tangga lebih tinggi daripada 1 penerbangan.

Pemulihan di rumah selepas penggantian pinggul memerlukan rehat yang baik. Lebih baik berbaring di punggung, tetapi jika posisi di sebelah anda lebih sesuai untuk anda, letakkan roller lembut atau bantal di antara lutut anda. Tidur di tilam ortopedik yang keras, ketinggian tempat tidur sekurang-kurangnya sampai ke lutut. Lebih baik berpakaian semasa pemulihan ketika duduk di kerusi dan dengan bantuan orang yang dikasihi. Dilarang memakai kaus kaki atau memakai kasut sendiri - ini menyebabkan lenturan sendi pinggul berlebihan.

Tempoh pemulihan berfungsi

Pemulihan selepas penggantian pinggul berakhir setelah tiga bulan, tetapi pemulihan fungsi kaki mesti berterusan. Sekiranya tempoh yang ditentukan telah berlalu, dan rasa sakit di kaki tidak hilang atau ada ketidakselesaan ketika berjalan, ada baiknya menggunakan tongkat. Walaupun seseorang sudah dapat kembali bekerja dan memandu kereta, ia dibenarkan untuk bersukan secara aktif hanya selepas 8-12 bulan.

Dalam beberapa kes, tempoh pemulihan di rumah mungkin ditingkatkan oleh doktor. Keputusan ini dipengaruhi oleh usia, sejarah pesakit, patologi sistemik, hipersensitiviti terhadap ubat. Untuk mempercepat pemulihan selepas arthroplasty pinggul di rumah, terapi senaman yang ditetapkan oleh doktor harus dilakukan. Di samping itu, urutan terapeutik dan kinesitherapy sangat baik. Sekiranya boleh, pesakit harus berehat sekurang-kurangnya sekali setahun di sanatorium atau pusat perubatan khusus.

  • Sol Scholl: jenis dan ulasan
  • Cara membersihkan badan
  • Petunjuk untuk penggunaan duspatalin

Apa peraturan yang harus diikuti dalam tempoh selepas operasi

Tidak kira sama ada operasi arthroplasty pinggul adalah keseluruhan atau sebahagian, seseorang mesti mematuhi beberapa peraturan untuk pemulihan fungsi motor yang paling cepat:

  • anda boleh duduk dan bangun pada hari kedua selepas operasi (untuk ini anda perlu menggunakan pegangan tangan);
  • pada hari ke-5, dibenarkan untuk menaiki beberapa tangga, sementara langkah pertama mesti dilakukan dengan kaki yang sihat (ketika turun, sebaliknya);
  • aktiviti fizikal harus ditingkatkan dengan perlahan, pergerakan tiba-tiba dilarang;
  • anda tidak boleh duduk di rumah dengan kerusi rendah / kerusi berlengan, mengangkat barang dari lantai tanpa bantuan alat lain;
  • anda perlu memastikan berat badan anda tetap normal;
  • ia dibenarkan tidur di punggung atau sisi anda dengan bantal di antara lutut anda;
  • memandu dibenarkan selepas sekurang-kurangnya 2 bulan pemulihan rumah;
  • perlu mematuhi diet seimbang (jumlah makanan dengan zat besi harus ditingkatkan, minum banyak air);
  • hubungan seksual dapat disambung semula 2 bulan selepas artroplasti pinggul.

Pulih dari penggantian pinggul di rumah

Oleh kerana sebahagian besar pemulihan berlaku di rumah, perlu diketahui aspek mana yang penting untuk pemulihan awal fungsi motor kaki. Gimnastik perubatan menduduki tempat yang penting. Sekiranya semasa latihan anda merasa sakit atau ketidakselesaan yang teruk, lebih baik mengganggu latihan dan berjumpa doktor. Setiap hari selama 3 bulan pemulihan di rumah, anda perlu membalut anggota badan yang dikendalikan dengan pembalut elastik - ini akan membantu melegakan bengkak.

Bergerak di rumah pada mulanya hanya dibenarkan dengan tongkat, kemudian anda boleh beralih ke tongkat. Doktor mengesyorkan menggunakannya selama enam bulan. Dalam kes ini, tongkat harus diletakkan serentak dengan kaki yang dikendalikan. Anda tidak boleh membongkok ke hadapan semasa bergerak, dan jika sukar bagi anda sebaliknya, perlahankan dan ambil langkah kecil. Kerja rumah dibenarkan. Satu-satunya syarat adalah anda boleh bekerja sekiranya tiada beban pada anggota badan yang sakit. Dilarang sama sekali mengangkat beban semasa pemulihan di rumah.

Cara berjalan di atas tongkat

Beberapa hari selepas endoprosthetics, doktor membenarkan anda bangun dari tidur. Kali pertama ini berlaku dengan bantuan instruktur terapi senaman, yang menjelaskan kepada pesakit tentang peraturan untuk bergerak dan menggunakan kruk. Teknik berjalan seperti ini:

  • semasa menaiki tangga, pergerakan bermula dengan kaki yang sihat;
  • pergerakannya adalah seperti berikut: bersandar pada tongkat dan gerakkan anggota badan yang sihat ke satu langkah;
  • kemudian tolak lantai dengan kruk dan pindahkan berat badan anda ke kaki ini;
  • ketatkan anggota badan yang dikendalikan sambil menggerakkan tongkat ke langkah atas;
  • semasa bergerak menuruni tangga, semuanya berlaku sebaliknya - tempat duduk di tangga pertama;
  • bersandar pada mereka, gerakkan kaki yang sakit ke bawah, meninggalkan penekanan pada yang sihat;
  • letakkan kaki baik anda pada langkah yang sama dan bersandarlah.

Satu set latihan yang berkesan selepas artroplasti pinggul

Tanpa latihan fisioterapi, pemulihan di rumah selepas artroplasti pinggul adalah mustahil. Tidak ada latihan universal untuk memulihkan fungsi anggota badan: setiap tempoh pemulihan melibatkan pelaksanaan pergerakan yang berlainan kerumitan. Program latihan dipilih oleh doktor. Pada hari pertama pemulihan, pesakit dibenarkan melakukan latihan berikut di rumah:

  • secara bergantian menarik jari kaki ke arah diri sendiri dengan kaki dilanjutkan;
  • pergerakan pekeliling kaki;
  • mengepalkan jari kaki.

Kemudian, latihan menjadi lebih rumit dan kelihatan seperti ini:

  • dalam keadaan berdiri, kaki prostetik ditarik ke hadapan sejauh 25-30 cm dan kembali ke kedudukan asalnya (10-15 pengulangan);
  • kaki naik dengan lutut dibengkokkan hingga ketinggian 30 cm (10 kali);
  • kaki ditarik secara maksimum ke sisi dan kembali ke belakang, pesakit dipegang oleh kerusi atau pegangan tangan, berdiri dengan punggung yang rata (6-7 kali);
  • mengangkat kaki ke atas tanpa membengkokkan lutut (sehingga 10 pengulangan).

Endoprosthetics sendi pinggul, pembedahan, pemulihan, komplikasi

Manusia telah menjadi bentuk kehidupan yang dominan di planet ini kerana pergerakannya yang tegak. Walau bagaimanapun, terdapat kelemahan kelebihan pergerakan bipedal - sendi bahagian bawah kaki kita mengalami peningkatan beban, kerana ia mengalami kehausan yang ketara. Dalam kes ini, artikulasi femur dengan pelvis menderita sangat kuat..

Pada usia tua, sendi pinggul (selepas ini disebut sendi pinggul) boleh usang sehingga seseorang kehilangan keupayaan untuk bergerak dengan bebas, kerana setiap pergerakan kaki menyebabkan sakit yang tidak tertahankan. Terdapat keadaan patologi yang disebut coxarthrosis dan disertai dengan kontraktur, iaitu, had kemampuan motor. Akibatnya, seseorang menjadi kurang upaya..

Anak panah menunjukkan pemusnahan lengkap permukaan artikular.

Dan jika pada peringkat awal pemusnahan sendi pinggul, keadaan dapat diperbaiki dengan bantuan rawatan konservatif, maka coxarthrosis yang diabaikan dihapuskan hanya dengan bantuan operasi khas - endoprosthetics. Semasa campur tangan pembedahan ini, bahagian semula jadi sendi yang terkena dikeluarkan dan diganti dengan yang buatan. Akibatnya, fungsi kerangka dipulihkan, dan pesakit dapat terus menjalani kehidupan yang penuh..

"alt =" "> Secara adil, kami perhatikan bahawa endoprosthetics dilakukan bukan hanya dalam kes coxarthrosis, tetapi juga dalam keadaan sifat kontraktur yang berbeza. Situasi yang paling biasa adalah pembentukan sendi palsu selepas patah leher femoral, apabila patah tulang tidak tumbuh bersama, tetapi digantikan oleh tulang rawan lembut. kecederaan sering diperhatikan pada orang-orang yang terselamat dalam kemalangan jalan raya atau bencana alam, serta wakil beberapa profesion (pegawai keselamatan, penyelamat, atlet). Oleh itu, endoprostheses boleh ditempatkan pada pesakit tua dan muda.

Endoprosthesis

Untuk memahami apa itu endoprosthesis, adalah perlu untuk mempertimbangkan struktur sendi pinggul. Dalam keadaan normal fisiologi, sendi merangkumi kepala femur berbentuk bola, yang masuk ke dalam acetabulum pelvis. Berkat peranti ini, pinggul dapat bergerak dengan tahap kebebasan apa pun. Kepala sfera di luar dan acetabulum di bahagian dalamnya ditutup dengan rawan elastik. Seperti pada sendi yang lain, cecair pelincir selalu dilepaskan di sendi pinggul, kerana geseran rawan saling melemahkan dan keausannya dicegah..

Implan HJ. Komponen kuning dan merah jambu diperbuat daripada seramik.

Endoprosthesis merangkumi komponen yang merupakan analog fungsional kepala femoral dan asetabulum. Produk ortopedik ini dipasang di dalam anggota badan, yang menerangkan namanya (endo - dari bahasa Yunani "dalaman"). Pengganti sendi pinggul buatan melakukan fungsi muskuloskeletal, tetapi tidak seperti artikulasi semula jadi, ia tidak membentuk cecair pelincir. Dan ia tidak diperlukan. Kepala dan asetabulum buatan diperbuat daripada bahan yang mudah meluncur walaupun tanpa pelinciran dan tidak runtuh.

Peletakan implan

Secara umum, operasi pembedahan arthroplasty pinggul dapat dijelaskan seperti berikut. Pesakit diletakkan di atas meja operasi dan diletakkan di sisinya sehingga pakar bedah mendapat akses ke sendi yang dikendalikan. Selepas ini, anestesia dijalankan menggunakan anestesia tempatan atau umum (mengikut petunjuk).

Operasi sedang berjalan, pakar bedah di ruang angkasa steril.

Seterusnya, doktor mengeluarkan kulit dan otot, membuka sendi. Kepala yang dipakai dikeluarkan. Femur disiapkan untuk penempatan prostesis. Langkah seterusnya adalah memasukkan kuku dengan kepala buatan ke dalam saluran paha intraosseous. Kemudian doktor beralih ke bahagian kedua operasi - prostetik asetabular. Pertama, tisu tulang rawan yang terkena coxarthrosis dikeluarkan dari permukaannya. Kemudian asetabulum buatan dimasukkan ke dalam ceruk yang disediakan. Ini adalah cawan dengan kelopak pengikat, dengan bantuan yang mana pakar bedah memasangnya ke tulang pelvis dengan perkakasan khas yang menyerupai skru..

Contoh kepala femoral yang dikeluarkan.

Peringkat terakhir adalah penggabungan bahagian-bahagian endoprosthesis dan penyesuaiannya antara satu sama lain. Akhir sekali, pakar bedah menjahit otot dan kulit, memulihkan integriti anatomi anggota badan. Ini menyimpulkan operasi, dan pesakit yang dikendalikan dibawa ke wad untuk pemulihan..

"alt =" "> Sebagai kesimpulan, perlu disebutkan bahawa operasi arthroplasty dikaitkan dengan kehilangan darah yang cukup besar, oleh itu, terapi dalam tempoh selepas operasi bertujuan terutamanya untuk memulihkan peredaran darah normal. Untuk ini, pada jam-jam pertama setelah operasi, pesakit disuntik dengan darah penderma, dan kemudian merangsang proses hematopoiesis.

Sekiranya semua keperluan perubatan dipenuhi, endoprosthetics tidak berkaitan dengan risiko membahayakan kesihatan. Ini menjadikan kaedah ini paling berkesan untuk memulihkan kemampuan motor seseorang, tanpa mengira keadaan sendi pinggul dan sebab-sebab pelanggaran fungsi mereka..

Kejayaan operasi

Endoprosthetics sendi pinggul adalah kaedah paling moden dan berkesan untuk merawat arthrosis dan menghilangkan kontraktur yang berbeza. Dan rawatan ini hari ini semakin merebak. Popularitinya terutama disebabkan oleh pemulihan keupayaan motor sepenuhnya. Walau bagaimanapun, kejayaan operasi memainkan peranan penting dalam berlakunya campur tangan pembedahan ini..

"alt =" "> Komponen endoprosthes praktikal tidak ditolak oleh tulang kerangka, dan statistik purata menunjukkan bahawa komplikasi pasca operasi berlaku pada kira-kira 2% kes. Maksudnya, hanya 2 dari 100 pesakit mempunyai keadaan yang rumit. Walaupun begitu, ini bukan gejala yang membawa maut.Mereka dihilangkan dalam jangka waktu yang singkat dan tanpa usaha yang baik dari pihak doktor dan pesakit..

"alt =" "> Kejayaan endoprosthetics yang digabungkan dengan keberkesanannya menjadikan pembedahan ini satu-satunya penyelesaian yang berkesan untuk memulihkan pergerakan normal orang yang sendi pinggul semula jadi, untuk satu sebab atau yang lain, tidak dapat menjalankan fungsinya.

Faktor kejayaan

Kejayaan operasi pemasangan endoprosthesis didasarkan pada gabungan beberapa faktor, yang merangkumi yang berikut.

1. gigi palsu berkualiti tinggi. Campur tangan pembedahan ini telah lama dimasukkan ke dalam amalan ortopedik - selama beberapa dekad. Dan pengeluar mempunyai cukup masa untuk membawa konfigurasi pengganti TBS tiruan menjadi sempurna. Di samping itu, bahan baru telah muncul di gudang syarikat yang menghasilkan endoprostheses yang memastikan keselamatan produk untuk pesakit, yang secara tidak langsung meningkatkan peratusan operasi yang berjaya..

Oxinium adalah seramik hitam yang cepat habis.

2. Melegakan kesakitan yang berkesan. Salah satu faktor terpenting yang menentukan kejayaan arthroplasty pinggul adalah kemunculan ubat anestetik tempatan yang berkesan. Sekiranya operasi sebelumnya hanya dilakukan di bawah anestesia umum, dan kemungkinan penggunaannya agak terhad, maka anestesia tempatan memungkinkan pemasangan sendi tiruan pada hampir semua pesakit tanpa sekatan..

Anestesia melegakan kesakitan pesakit sepenuhnya.

3. Peningkatan terapi pasca operasi. Kekhususan endoprosthetics adalah bahawa rawatan tidak berakhir dengan pemasangan prostesis. Agar rawatan ortopedik benar-benar berakhir dengan kejayaan, terapi intensif diperlukan dalam tempoh selepas operasi. Dalam konteks ini, kejayaan endoprosthetics moden dijamin dengan penggunaan ubat-ubatan yang diperbaiki yang mengembalikan fungsi normal bekalan darah, serta ubat antibakteria (antibiotik dan lain-lain).

Mampatan pemampatan digunakan untuk mencegah trombosis pada hari-hari pertama selepas pembedahan.

Bersama dengan faktor-faktor di atas, profesionalisme pakar bedah yang menjalankan operasi tidak kurang pentingnya dalam memastikan kejayaan endoprosthetics. Menghubungi kemudahan perubatan ortopedik berlesen menjamin perkhidmatan perubatan berkualiti tinggi untuk menggantikan sendi pinggul dengan prostesis.

Petunjuk untuk pembedahan

Hip arthroplasty (HJ) adalah prosedur pembedahan yang sangat serius. Oleh itu, mesti ada alasan yang baik untuk operasi ini. Petunjuk umum untuk endoprosthetics adalah kontraktur yang tidak dapat diperbaiki, iaitu seperti keterbatasan kemampuan motor dari hujung bawah (satu atau kedua-duanya), yang tidak dapat dihilangkan dengan kaedah terapi konservatif. Sebab-sebab keadaan ini boleh berbeza. Mari pertimbangkan masing-masing dengan lebih terperinci.

Perbandingan visual kepala sendi femoral, di sebelah kiri permukaan yang sihat dan licin, di sebelah kanan yang terkena arthrosis.

1. Nekrosis kepala sendi pinggul dan coxarthrosis sendi. Ini adalah keadaan patologi yang paling biasa yang menyebabkan kontraktur. Dalam kes pertama, dengan nekrosis kepala, nekrosis tisu tulang yang terletak di bawah tulang rawan artikular berlaku, kerana ia runtuh, dan sendi pinggul dan pelvis berhenti berfungsi secara normal. Coxarthrosis menampakkan diri pada pemakaian tulang rawan, yang, tentu saja, tidak berkaitan dengan nekrosis tisu, tetapi dalam jangka masa panjang, ia tetap menyebabkan kehilangan keupayaan motor.

Sekiranya saluran darah kecil rosak, maka pemakanan dan, dengan itu, pertumbuhan semula tisu tulang rawan terganggu.

2. Keretakan leher femoral. Demi keadilan, kami perhatikan bahawa pemasangan endoprosthesis tidak selalu diperlukan untuk menghilangkan kontraktur yang timbul setelah patah tulang pinggul. Pada usia muda, keadaan paling sering diperbaiki dengan bantuan operasi osteosintesis - tulang pesakit muda masih dapat tumbuh bersama secara normal. Namun, pada orang tua, leher yang patah sembuh dengan teruk, dan sering kali sendi palsu terbentuk sama sekali, yang tidak memungkinkan untuk bergerak secara normal bukan hanya dengan tongkat, tetapi juga pada tongkat. Terdapat kes-kes ketika, kerana patah tulang pinggul, orang benar-benar mati lebih awal - sebenarnya tidak bergerak, mereka diam-diam memudar.

Mereka yang mengalami patah pinggul mempunyai satu kelebihan berbanding mereka yang menghidap arthrosis. Ini terdiri daripada ketiadaan kepincangan sebelum operasi dan, dengan itu, pemulihan yang lebih cepat.

3. Displasia. Displasia adalah kecacatan kongenital pada sendi pinggul, yang terdiri daripada perkembangan unsur-unsur sendi yang tidak normal. Patologi ini membawa kepada fakta bahawa seseorang menjadi kurang upaya sejak kecil dan tidak dapat menjalani gaya hidup yang biasa dilakukan oleh orang lain. Keadaan itu diperbetulkan hanya dengan bantuan endoprosthetics, di mana pakar bedah memulihkan anatomi semula jadi sendi pinggul dan memulihkan keupayaan motorik yang normal. Jelas bahawa tidak dianjurkan untuk melakukan operasi pada anak-anak dengan kerangka mereka yang belum matang, tetapi dengan permulaan dewasa, seseorang berpeluang untuk mulai bergerak seolah-olah dia tidak pernah mengalami displasia. Keanehan endoprosthetics dalam kecacatan pinggul kongenital adalah keperluan memasang dua prostesis pada masa yang sama.

4. Dislokasi pinggul. Kes khas di mana pemasangan endoprosthesis mungkin diperlukan adalah dislokasi trauma dari pinggul, di mana kepala femur keluar dari acetabulum. Keadaan patologi ini diperhatikan pada pesakit yang terselamat dari kemalangan jalan raya, bencana alam atau buatan manusia, serangan pengganas, dan juga pada peserta permusuhan. Biasanya, kehelan sendi pinggul dapat diperbaiki, tetapi kebetulan sendi itu musnah. Dalam kes ini, arthroplasty wajib dilakukan..

Ini berlaku paling kerap kerana kecederaan..

Ini adalah senarai petunjuk utama di mana hampir mustahil untuk mengelakkan pembedahan endoprosthetics..

Penyediaan untuk artroplasti

Pembedahan endoprosthetics adalah campur tangan pembedahan yang kompleks, kejayaannya banyak bergantung pada kualiti penyediaannya. Aktiviti persediaan boleh dibahagikan secara kasar kepada perubatan dan sosial am.

Yang pertama merangkumi prosedur yang dilakukan oleh pekerja kesihatan. Ini termasuk mengumpulkan ujian, memeriksa keadaan sistem kardiovaskular, pemeriksaan, dan sebagainya. Sebagai sebahagian daripada tinjauan ini, kami tidak akan menerangkan secara terperinci latihan perubatan, kerana kebenarannya masih akan dipantau oleh doktor profesional. Kami akan menerangkan langkah-langkah persediaan yang harus dilakukan oleh pesakit dan ahli keluarganya secara langsung.

1. Mengurangkan berat badan berlebihan. Penurunan berat badan mengikut peraturan perubatan formal bukanlah prasyarat, tetapi keadaan yang diinginkan untuk artroplasti pinggul. Mengembalikan berat badan kembali normal adalah perlu untuk mengurangkan beban pada prostesis dalam tempoh selepas operasi. Berat badan berlebihan boleh menyukarkan pemulihan. Jelasnya, pendidikan jasmani yang aktif sebagai kaedah menurunkan berat badan tidak boleh disarankan bagi seseorang yang mengalami kontraktur. Ini menyakitkan dan tidak berkesan. Biasanya, untuk mengurangkan berat badan, mereka mematuhi semua jenis diet dan menggunakan makanan tambahan yang membakar lemak.

Semakin berat badan, semakin sukar operasi, pemulihan dan semakin pendek jangka hayat implan.

2. Gimnastik persediaan. Terdapat satu set latihan fizikal khas, pelaksanaannya menguatkan otot, yang memainkan peranan penting dalam pemulihan berikutnya. Kira-kira 2-3 minggu sebelum tarikh operasi dijadualkan, anda perlu mula melakukan gimnastik ini. Ya, ya, anda perlu memikirkan pemulihan setelah membuat endostesis sendi pinggul jauh sebelum memasang prostesis. Maklumat yang lebih terperinci mengenai set latihan untuk persiapan endoprosthetics akan diberikan oleh pakar bedah ortopedik, dengan mempertimbangkan keadaan dan usia pesakit tertentu..

Sangat sukar untuk melakukan senaman dengan kesakitan yang teruk, tetapi gimnastik yang mungkin dilakukan sebelum pembedahan sepenuhnya akan membenarkannya.

3. Normalisasi saluran pencernaan. Adalah perlu untuk menormalkan kerja saluran gastrointestinal untuk mencegah sembelit, yang sangat menyukarkan proses pemulihan setelah artroplasty pinggul. Sekiranya pesakit menghadapi masalah pergerakan usus secara berkala, maka pada peringkat persiapan untuk pembedahan, dia harus menghubungi ahli gastroenterologi untuk menyelesaikan masalah ini..

Makan ringan dua minggu sebelum pembedahan.

PENTING! Sebilangan besar tidak memandang serius perlunya fungsi saluran pencernaan dengan betul, tetapi sangat disarankan untuk memperhatikannya untuk mengelakkan masalah pada masa pasca operasi..

Pemulihan

Sebelum endoprosthetics, adalah perlu untuk merancang aktiviti yang akan dilakukan pemulihan. Anda perlu memikirkan secara harfiah segalanya - rejim, diet, pendidikan jasmani pemulihan. Diperlukan untuk membeli peralatan ortopedik dengan bantuan pesakit yang akan pulih - kruk, alat pejalan kaki dan peralatan lain. Anda juga dapat membeli terlebih dahulu beberapa ubat untuk penggunaan umum, misalnya, vitamin, ubat yang mengandung kalsium, ubat untuk mengembalikan kekebalan.

"alt =" "> Bahagian yang sangat penting dalam perancangan pemulihan adalah penyediaan ruang tamu. Sebagai sebahagian daripada kerja ini, perlu meletakkan tempat tidur dengan tempat tidur pesakit secara optimum, memikirkan jalan di mana orang itu akan bergerak di apartmen, memaksimumkan laluan antara bilik, mengatur perabot dengan padat., anda perlu mengisi permohonan ke poliklinik di tempat kediaman agar pesakit dilayan oleh pekerja sosial. Perhatikan bahawa tidak perlu melakukan semua tindakan ini sebelum operasi - setelah prostesis dipasang, pesakit masih berada di hospital selama beberapa hari. Walau bagaimanapun, anda boleh memikirkan perkara ini..

Perkara yang tidak dapat diganti dalam kehidupan pesakit setelah keluar dari hospital.

Ikuti cadangan ini sebelum pembedahan penggantian pinggul, dan bukan sahaja pemasangan sendi buatan itu sendiri, tetapi juga pemulihan pesakit akan berjaya. Kesannya, orang yang dikendalikan akan dapat menjalani kehidupan sepenuhnya..

Kaedah operasi

Dalam fikiran banyak orang yang tidak berpengalaman, artroplasty pinggul terdiri daripada penggantian lengkap unsur semula jadi sendi dengan pengganti tiruan. Walau bagaimanapun, terdapat jenis operasi lain di mana tisu semula jadi badan hanya sebahagiannya digantikan oleh prostesis. Di samping itu, prostesis berbeza dalam reka bentuknya, yang juga mempengaruhi teknologi campur tangan pembedahan. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci semua jenis operasi untuk pemasangan endoprostheses.

1. Jumlah. Arthroplasty total, sesuai dengan namanya, melibatkan penyingkiran lengkap bahagian semula jadi sendi pinggul dan penggantiannya dengan analog tiruan. Semasa operasi ini, pakar bedah mengeluarkan kepala femoral dan memasukkan prostesis logam berkepala bola ke dalam saluran femoral. Tulang rawan dikeluarkan dari asetabulum, dan cawan logam dipasang ke dalam kemurungan yang terbentuk, permukaan dalamannya dilapisi dengan polietilena atau seramik.

"alt =" "> 2. Dangkal. Jika tidak, campur tangan pembedahan ini disebut arthroplasty. Dalam jenis arthroplasty pinggul ini, kepala femur tidak dikeluarkan. Hanya tisu tulang rawan dan tulang yang rosak dikeluarkan dari itu. Selepas itu, kepala diproses, dan topi logam khas diletakkan di atasnya., permukaan luarnya ditutup dengan bahan licin. Rakan sejawat - acetabulum - adalah prostetik dengan cara yang sama seperti dengan jumlah prostetik. Endoprosthetics permukaan dilakukan semakin kurang, dan di beberapa negara ia ditinggalkan sama sekali. oksida, dan ini memerlukan operasi berulang.

"alt =" "> 3. Unipolar. Jenis endoprosthetics ini dikaitkan dengan penggantian hanya kepala femoral. Asetabulum tetap utuh, iaitu, prostesis bersentuhan langsung dengan tisu tulang rawan semasa operasi. Operasi ini disyorkan sekiranya berlaku osteosintesis yang tidak berjaya setelah patah leher leher femoral. dan juga nekrosis kepala, ketika proses kematian tisu belum mempengaruhi asetabulum. Keanehan jenis prostetik ini adalah bahawa, walaupun kontraktur dihapuskan sepenuhnya, aktiviti motor harus dibatasi. Oleh itu, endoprosthetics unipolar dilakukan terutamanya pada pesakit tua..

4. Bipolar. Jenis endoprosthetics ini dinamakan sempena nama prostesis itu sendiri, dipasang bukan sendi semula jadi, yang disebut bipolar kerana reka bentuknya. Ini adalah pengganti buatan untuk sendi pinggul dengan dua darjah pergerakan. Dalam prostesis konvensional, kepala dipasang dengan tegas ke batang, sementara dalam versi bipolar dibuat bergerak. Artinya, ia tidak hanya bergerak di cawan yang dipasang di asetabulum, tetapi juga berputar di batang. Kelebihan reka bentuk ini adalah kemustahilan sepenuhnya dislokasi pasca operasi, yang sering berlaku dengan endoprosthetics tradisional..

Anestesia

Seperti campur tangan pembedahan lain, semasa arthroplasty pinggul, tapak pembedahan dibius. Untuk mengurangkan kepekaan terhadap kesakitan, dua jenis anestesia digunakan - umum dan tempatan. Mari kita perhatikan lebih dekat kedua-dua kaedah tersebut..

  • Anestesia am. Kaedah ini adalah, jika saya boleh mengatakannya, klasik "genre". Mekanisme anestesia umum terdiri daripada mematikan kesedaran pesakit sepenuhnya setelah meletakkannya di meja operasi. Untuk menghilangkan rasa sakit, ubat penyedutan dan suntikan digunakan.

Anestesia umum jarang digunakan kerana risiko yang lebih tinggi berbanding dengan penyakit tempatan.

Yang pertama termasuk ubat penahan sakit seperti menelan, sevoflurane dan beberapa yang lain. Ini adalah sebatian gas yang dihantar melalui topeng laring atau tiub endotrakeal terus ke sistem pernafasan pesakit. Anestetik suntikan termasuk propofol, keluarga benzodiazepin, dan ubat penghilang rasa sakit kumpulan ketamin. Terlepas dari kaedah memasukkan zat ke dalam tubuh pesakit, mereka mematikan kesedaran orang itu, dan dia tidak merasa sakit. Kelemahan anestesia umum adalah bahawa jantung terlalu terbeban..

  • Anestesia tempatan. Anestesia tempatan (sekatan kawasan atau anestesia epidural) untuk artroplasti pinggul adalah kaedah yang lebih menjanjikan, kerana anestetik ini tidak memberikan tekanan yang berlebihan pada otot jantung. Ini menghilangkan sekatan pemasangan prostesis untuk orang tua dan pesakit dengan penyakit sistem kardiovaskular. Di samping itu, badan pulih lebih cepat selepas anestesia tempatan..

"alt =" "> Ubat yang paling biasa digunakan untuk anestesia epidural adalah lidokain, ubat yang paling berpatutan. Penyelesaian alternatif adalah ropivacaine dan bupivacaine. Untuk meningkatkan keberkesanan anestetik utama, sebatian kelas morfin, seperti fetanyl, ditambahkan.

Untuk sekatan wilayah, ubat anestetik disuntik ke dalam badan oleh tusukan tulang belakang ke tulang belakang sacro-lumbar melalui kateter khas. Selepas suntikan anestetik selama beberapa saat, anggota badan bawah benar-benar mati, dan kepekaannya menurun menjadi sifar. Pesakit tetap sedar sepanjang operasi. Kadang-kadang ubat penenang ringan diberikan secara intravena untuk mengurangkan tekanan.

Suntikan itu sendiri hampir tidak dapat dilihat oleh pesakit.

Secara adil, harus diperhatikan bahawa sekatan wilayah, dengan semua kelebihannya, juga bukan tanpa kekurangannya. Benar, ia tidak begitu ketara seperti beban jantung yang disebutkan di atas yang berlaku semasa anestesia umum. Pertama, anestesia epidural memerlukan kemahiran khas ahli anestesiologi. Pakar mesti meletakkan jarum suntikan dengan tepat di antara vertebra dan memberikan dos penghilang rasa sakit yang tepat. Kedua, kaedah anestesia ini dikaitkan dengan penutupan usus yang lengkap, yang boleh menyebabkan buang air besar secara spontan dan penghentian operasi awal kerana risiko jangkitan pada luka terbuka. Untuk mengelakkan senario ini, pembersihan usus menggunakan enema dilakukan terlebih dahulu, yang merupakan kesulitan tertentu bagi pesakit..

Ini adalah kaedah utama anestesia yang digunakan dalam artroplasty pinggul. Lebih-lebih lagi, anestesia umum digunakan semakin kurang, memberi jalan kepada anestesia epidural yang lebih progresif.

Penerangan mengenai proses pembedahan

Operasi penggantian sendi pinggul semula jadi dengan endoprosthesis adalah urutan tindakan yang ketat, pada pelaksanaan yang betul yang bergantung pada hasil campur tangan pembedahan ini. Prosesnya bermula dengan meletakkan pesakit di atas meja operasi. Seterusnya, pakar bius melakukan anestesia, dan pesakit yang tidak bergerak diletakkan di sisinya sehingga sendi yang dikendalikan berada di atas.

Setelah menyiapkan dan memeriksa peralatan operasi, pakar bedah meneruskan operasi sebenarnya. Pertama, dia mencantikkan kulit. Kemudian memotong tisu otot, dan tiub dimasukkan ke dalam luka operasi di mana darah dikeluarkan. Setelah mendapat akses ke sendi, doktor melepaskan kepala dari acetabulum dan kemudian melakukan manipulasi bergantung pada jenis endoprosthetics yang dipilih. Sebagai contoh, sepanjang proses prostetik, kepala femur dikeluarkan, dan asetabulum dibersihkan dari tulang rawan. Pada endoprosthetics dangkal, pakar bedah tidak mengeluarkan kepala femoral, tetapi hanya membersihkannya dari tulang rawan dan menutupnya dengan penutup khas.

Pemasangan endoprosthesis

Selepas penyediaan kawasan operasi, endoprosthesis dipasang. Pertama, doktor merancang asetabulum supaya cawan prostesis sesuai dengan lekukan. Kilang hujung berdiameter khas digunakan untuk melebarkan rongga. Kemudian komponen asetabular dipasang di ruang rehat yang disiapkan dan dilekatkan pada pelvis dengan perkakasan khas, yang lubangnya digerudi di tulang.

"alt =" "> Langkah seterusnya adalah pemasangan batang dengan kepala. Pakar bedah merancang kanal femoral untuk memadankan ukuran prostesis. Batang kemudian diletakkan ke dalam kanal dan kepala dimasukkan ke dalam cawan komponen asetabular. Kemudian panjang anggota badan diukur. Sekiranya tidak sepadan dengan struktur anatomi awal kerangka (ternyata lebih panjang atau lebih pendek), kemudian pembetulan dilakukan - kaki sama ada masuk ke dalam saluran femoral, atau, sebaliknya, bergerak keluar dari situ.

Skema penempatan implan yang dipermudahkan.

Apabila panjang anggota badan dinormalisasi, fiksasi dilakukan. Dengan kaedah simen, pakar bedah membuat endoprosthesis. Kaedah tanpa simen melibatkan pemasangan batang prostesis dengan kesesuaian gangguan. Ia diperbaiki hanya kerana sifat mekanik femur dan salutan prostetik bertekstur khas. Akhirnya, kaki stabil kemudian, apabila ditumbuhi tisu tulang semasa peringkat pemulihan..

Selesai operasi

Pada peringkat terakhir, tiub pengalihan darah dikeluarkan, luka operasi ditutup dan dijahit. Selepas itu, pesakit dikeluarkan dari meja, diletakkan di gurney dan dibawa ke wad, di mana pemulihan primer bermula di bawah pengawasan pegawai perubatan.

Teknik yang ada

Dari sudut konsep, hanya ada satu teknik artroplasty pinggul. Dan ini terdiri daripada reseksi kulit, adiposa subkutan dan tisu otot untuk mendapatkan akses ke sendi. Bergantung pada skala intervensi pembedahan, ia boleh dilakukan mengikut kaedah standard (klasik) atau invasif minimum..

1. Endoprosthetics standard. Dengan kaedah ini, pakar bedah membuat sayatan pada bahagian paha sepanjang 200 mm. Kemudian, dengan bantuan instrumen pembedahan khas, otot ini akan mencairkan otot, akibatnya komponen sendi yang terkena prostetik terdedah. Kelebihan kaedah ini terletak pada kenyataan bahawa sendi hampir terdedah sepenuhnya, yang mana pakar bedah dapat melihat keseluruhan kawasan operasi dengan jelas dan dapat melakukan pemasangan endoprosthesis dengan ketepatan tinggi..

Kelemahan objektif teknik klasik yang ketara, tetapi sayangnya, adalah pemotongan sebilangan besar serat otot, yang menyebabkan banyak kehilangan darah. Ini seterusnya menyebabkan kemerosotan keadaan pesakit dan kelewatan tempoh pemulihan..

Perbandingan sayatan dengan pendekatan invasif klasik dan minimum.

2. Endoprosthetics invasif minimum. Terdapat dua perbezaan asas antara endoprosthetics invasif minimum dan versi klasik yang dinyatakan di atas. Pertama, bukan satu, tetapi dua sayatan dilakukan - pada bahagian paha (seperti dalam versi klasik) dan pada pantat. Dan, kedua, panjang potongan hanya 70-80 mm. Oleh itu, tidak banyak serat otot yang dikeluarkan untuk mengakses sendi seperti teknik standard. Ini mengurangkan kehilangan darah dan dengan itu mempercepat pemulihan..

"alt =" "> Kelemahan kaedah invasif minimum adalah pandangan terhad mengenai tapak pembedahan, yang secara negatif mempengaruhi ketepatan penempatan implan. Oleh itu, teknik artroplasti ini memerlukan kelayakan pakar bedah ortopedik yang sangat tinggi. Artinya, arthroplasty minimal invasif dapat dilakukan tidak di setiap klinik, tetapi hanya di klinik tersebut. institusi perubatan yang kakitangannya telah menjalani latihan khas.

3. Endoprosthetics serentak kedua-dua sendi pinggul. Keperluan penggantian sekali kedua sendi pinggul berlaku cukup kerap, kerana dengan coxarthrosis, tisu tulang rawan haus sama rata. Pemasangan dua implan secara serentak membolehkan anda sepenuhnya menghilangkan kontraktur dan mengembalikan kemampuan motor pesakit. Pemakaian sendi pinggul bukan satu-satunya petunjuk untuk endoprosthetics serentak kedua-dua sendi pinggul dengan pelvis. Operasi ini juga dilakukan ketika seseorang mendapat kecederaan semasa bencana alam atau bencana alam (patah tulang pinggul, pemusnahan asetabulum, dll.).

Dua operasi dilakukan pada satu pesakit.

Batasan pada arthroplasty pinggul serentak

Dengan semua kelebihan yang semestinya jelas, pemasangan dua prostesis secara serentak dikaitkan dengan kesulitan tertentu yang membatasi penggunaan kaedah ini secara meluas. Mari kita tekankan bahawa kita bercakap mengenai sekatan, bukan larangan. Operasi ini sama sekali tidak dilarang. Secara sederhana, para pakar mengesyorkan, jika boleh, menahan diri dari arthroplasty pinggul serentak dan mengganti sendi dengan implan satu demi satu - setelah jangka waktu tertentu.

Batasan utama terletak pada kehilangan darah secara objektif, yang mana tubuh pesakit tidak bersedia. Oleh itu, penggantian dua sendi secara serentak memerlukan jumlah pemindahan darah yang banyak, dan ini meningkatkan risiko kegagalan imun. Pada usia tua, faktor ini boleh membawa kepada malapetaka. Oleh itu, penyelesaian yang optimum adalah dengan penggantian sendi gantian sehingga tubuh biasanya dapat menahan kehilangan sedikit jumlah darah dan dapat pulih sebelum memasang implan kedua..

Aspek kedua, mengehadkan penggunaan arthroplasty serentak, adalah pemulihan pesakit yang lebih lambat selepas pembedahan dua kali. Hakikatnya ialah untuk memasang satu pun endoprosthesis, pakar bedah tersebut dapat mencari tisu otot dalam jumlah yang banyak. Jelas bahawa dengan penggantian serentak kedua-dua sendi, sayatan seperti itu berlipat ganda, yang meningkatkan jangka masa pemulihan. Dalam konteks ini, artroplasti alternatif tidak mempunyai kekurangan ini. Dengan penggantian sendi pinggul berturut-turut, pesakit pulih sepenuhnya selepas operasi pertama, dan sendi kedua diganti dengan kemungkinan komplikasi minimum.

Semak arthroplasty pinggul

Endoprosthetics, yang disebut revisi, dilakukan dalam kes fungsi implan yang tidak betul, misalnya, ketika kepala terkelupas dari komponen asetabular atau ketika bahan gosok usang. Petunjuk yang agak biasa untuk operasi semula adalah melonggarkan kaki di saluran femoral. Kes yang sangat jarang berlaku ialah berlakunya fokus berjangkit di lokasi pemasangan prostesis. Keadaan ini jarang berlaku namun tetap diketahui..

Dengan setiap operasi berikutnya, semakin banyak implan besar digunakan.

Penyemakan semula pemasangan endoprosthesis sebenarnya adalah penggantian implan yang rosak dengan yang baru - dengan semua akibat perubatan berikutnya. Artinya, ini adalah campur tangan pembedahan yang sama dengan pemasangan prostesis baru, tetapi kerana sejumlah aspek, lebih sukar untuk dijalankan.

Kesukaran beroperasi semula

Kerumitan operasi ini disebabkan oleh spesifiknya, yang merangkumi perkara berikut. Untuk menggantikan implan, pakar bedah harus mengambil sejumlah tisu tulang dari badan pesakit untuk menguatkan tulang paha dan pelvis di tempat-tempat di mana kaki dan cawan dipasang. Selain itu, setelah mengeluarkan komponen pengganti sendi yang sudah usang, femur dan acetabulum mesti diproses dengan betul sehingga selepas penggantian prostesis akan berfungsi untuk waktu yang lama dan tanpa aduan. Rawatan ini dikaitkan dengan penipisan tulang yang objektif, yang merupakan faktor risiko.

Kadang kala, selain prostesis yang diperbesar, diperlukan pengancing tambahan komponennya.

Arthroplasty pinggul kajian selebihnya tidak berbeza dengan yang biasa. Operasi dilakukan dengan menggunakan teknik dan peralatan yang sama. Rehabilitasi pasca operasi dikurangkan menjadi satu set langkah yang sama, hanya dengan sekatan yang lebih parah pada rejim motor.

Prospek pemulihan

Pada tahap pemulihan setelah semakan arthroplasty pinggul, peraturan tertentu mesti dipatuhi. Pertama, implan tidak boleh dimuatkan dengan banyak. Ringkasnya, anda harus lupa mengangkat dan membawa berat lebih dari 5-7 kilogram. Kedua, sepanjang hidup berikutnya perlu mematuhi diet yang menguatkan tulang - untuk memakan produk tenusu, terutama keju kotej. Adalah disyorkan, di bawah pengawasan doktor, untuk secara berkala mengambil makanan tambahan yang meningkatkan penyerapan kalsium..

Sekiranya peraturan ini dipatuhi, pesakit dengan endoprosthesis pulih sepenuhnya dan tidak mengalami masalah dengan aktiviti motor pada masa akan datang..

Endoprosthetics onkologi

Salah satu kaedah yang paling biasa untuk menghilangkan tumor ganas, dan pada tahap mendalam pada umumnya satu-satunya, adalah amputasi organ yang terkena. Anggota badan dalam pengertian ini tidak berbeza dengan bahagian badan yang lain. Dengan osteoblastoclastoma maju atau osteosarcoma kepala femoral, ia mesti diamputasi. Tindakan yang sama dilakukan untuk tumor ganas pada tisu tulang rawan - baik di kepala dan di acetabulum..

Konstruksi jenis ini sering digunakan untuk membentuk asetabulum sekiranya penyingkiran tumor di tempatnya.

Untuk memastikan pergerakan normal pesakit selepas amputasi kepala femoral yang terkena, hipotroplasti (HJ) dilakukan.

Kerumitan

Kesukaran yang timbul dalam proses memasang endoprosthesis sekiranya penyakit onkologi femur dikaitkan dengan perubahan kualitatif pada tisu tulang, yang berlaku sebagai akibat dari tingkah laku barah yang agresif. Tisu tulang yang sihat bersebelahan dengan kawasan yang terjejas menjadi rapuh, yang memerlukan pakar bedah berhati-hati semasa memperbaiki implan. Selalunya terdapat keperluan untuk menguatkan tisu tulang.

Keadaan tulang ekstremitas bawah yang berubah juga membawa kepada fakta bahawa pesakit barah lebih kerap daripada yang lain memerlukan arthroplasty semakan. Sebabnya adalah bahawa tisu tulang setelah amputasi kawasan yang terkena barah tidak memegang unsur prostesis dengan cukup kuat di kanal femoral dan acetabulum. Oleh kerana itu, bagi pesakit seperti itu, terdapat kemungkinan besar melonggarkan batang dengan kepala dan cawan asetabular.

Prospek pemulihan

Tidak seperti tisu lain di dalam badan, metastasis tulang tidak menyebar dengan cepat. Ini memberi peluang yang baik untuk berjaya dalam rawatan amputasi barah rangka. Artinya, pakar bedah dapat, tanpa risiko metastasis, menghilangkan kepala femoral yang terkena barah dan membersihkan asetabulum sel-sel barah, dan kemudian memasukkan implan.

Ia akan lebih sukar untuk dipulihkan, tetapi mungkin.

Pemulihan selepas endoprosthetics onkologi tidak pada asasnya berbeza dengan pemulihan pesakit biasa. Semasa tempoh pemulihan, perlu mengambil ubat-ubatan yang merangsang hematopoiesis dan pembentukan tisu tulang baru. Jangan membebankan prostesis. Diet berdasarkan makanan yang meningkatkan penyerapan kalsium adalah disyorkan.

Langkah-langkah pemulihan boleh digabungkan dengan kelanjutan rawatan onkologi. Baik rawatan kemoterapi dan radiasi mempengaruhi kualiti dan jangka hayat endoprosthesis. Pesakit boleh menjalani kehidupan penuh dan mengikuti semua cadangan pakar onkologi.

Endoprostheses sendi pinggul

Sebarang endoprosthesis terdiri daripada dua bahagian - batang dengan kepala femoral buatan dan pengganti asetabular berbentuk cawan. Sama seperti struktur anatomi kerangka manusia sama untuk semua orang, begitu juga reka bentuk implan untuk endoprosthetics secara praktikal tidak berbeza antara satu sama lain. Mungkin satu-satunya perbezaan terletak pada penggunaan bahan yang berbeza pada pasangan geseran "kepala-asetabular". Sifat operasi pengganti tiruan untuk TBR bergantung pada ini..

    Logam-polietilena. Dalam prostesis ini, kepala terbuat dari logam. Logam ini cukup kuat dan tidak mengoksidakan. Kepala digilap untuk mengurangkan geseran. Rakan prostesis - pengganti asetabulum - dilapisi dengan polietilena perubatan dari dalam. Kelebihan prostesis seperti itu adalah kosnya yang rendah. Kelemahannya adalah jangka hayat perkhidmatan yang agak singkat. Faktanya adalah bahawa lapisan polietilena menjadi lebih nipis dari masa ke masa, yang mengancam akan terkehel. Semasa menggunakan implan logam-polietilena, arthroplasty penyemakan diperlukan lebih kerap daripada ketika memasang prostesis lain.

Pasangan geseran dengan kepala logam.

Bahan berwarna merah jambu adalah seramik.

Pasangan geseran seramik sepenuhnya.

Kaedah penetapan

Hayat perkhidmatan endoprosthesis banyak bergantung pada kestabilan mekanikalnya. Untuk memastikan ini, implan dipasang dengan cara khas di tapak pemasangan. Pada masa ini, dua kaedah utama untuk memperbaiki prostesis digunakan - simen dan tanpa simen. Kadang-kadang pakar bedah menggunakan kaedah ketiga, yang digabungkan. Mari pertimbangkan semua teknik dengan lebih terperinci.

Skim Penggunaan Simen Tulang.

Simen

Kaedah yang digunakan dalam arthroplasty pinggul sejak awal lagi. Inti kaedahnya adalah bahawa selain kaki dengan kepala, pemasangan semen juga dimasukkan ke dalam saluran femoral. Komposisi dengan betul melekatkan implan ke lapisan kortikal dalaman. Lapisan simen merangkumi semua trabekula tisu tulang dan dari masa ke masa berpolimerisasi, menjadi keras. Bahagian kedua prostesis, iaitu cawan asetabular juga diletakkan di atas simen.

Kaki kepala dan cawan dilengkapi dengan tulang rusuk khas yang terletak di seluruh permukaan bahagian. Kehadiran mereka memberikan lekatan (lekatan) simen yang lebih kuat ke implan. Fiksasi simen disyorkan untuk orang tua dan terutama bagi mereka yang didiagnosis dengan osteoporosis.

Oleh kerana peningkatan risiko pengaruh bahan asing pada tubuh pesakit, fiksasi simen endoprostheses semakin kurang digunakan hari ini. Lebih-lebih lagi, kaedah yang lebih berkesan dan selamat telah muncul di gudang pakar bedah ortopedik - fiksasi implan tanpa simen..

Tanpa simen

Semakin banyak operasi endoprosthetics dilakukan di dunia, semakin sering menjadi jelas bahawa tisu tulang, terutama pada pesakit muda, dengan sendirinya berfungsi dengan baik fungsi semen yang memperbaiki implan. Ini membolehkan ortopedis mengembangkan teknik untuk pemasangan prostesis tanpa simen. Prinsip mereka terdiri daripada pemasangan batang yang rapat dengan kepala ke kanal femoral ("tekan-pas") dan pertumbuhan implan berikutnya dengan tisu tulang. Penolakan simen memastikan operasi endoprosthesis selamat selama beberapa dekad.

Struktur tulang akan tumbuh ke permukaan kasar dari masa ke masa.

Agar tisu tulang dapat menahan implan dengan berkesan, permukaannya dibuat tidak hanya bergaris, seperti pada fiksasi simen, tetapi juga berpori. Akibatnya, prostesis tetap tidak berbeza secara fungsional daripada femur semula jadi. Tisu tulang, tidak seperti simen, tidak menyusut dari masa ke masa, oleh itu, dengan fiksasi tanpa simen, artroplasti penyemakan dilakukan lebih jarang daripada ketika prostesis dipasang dengan simen.

Gabungan

Kaedah ini jarang digunakan. Keperluan penggunaannya ditentukan oleh perbezaan keadaan tulang tulang paha dan pelvis. Sekiranya pada tahap persiapan untuk operasi ternyata tulang-tulang ini mempunyai kekuatan yang ketara, maka keputusan dibuat untuk memperbaiki komponen prostesis dengan kaedah yang berbeza. Contohnya, batang dengan kepala dipasang dengan simen, dan cawan asetabular diletakkan tanpa simen. Kaedah mana yang akan dipilih untuk memperbaiki implan tertentu, pakar bedah memutuskan berdasarkan hasil analisis dan pengambilan sampel tulang.

Jahitan operasi

Pembentukan jahitan pembedahan adalah faktor yang tidak dapat dielakkan yang menyertai arthroplasty pada sendi pinggul. Sesungguhnya, untuk mendapatkan akses ke sendi, pakar bedah terpaksa melakukan pemindahan kulit dan tisu otot. Selepas itu, kulit dijahit, dan setelah peleburan pinggirnya, bekas tisu penghubung yang padat terbentuk, yang akhirnya larut dan hampir tidak kelihatan.

Jahitan selepas operasi klasik dijahit dengan staples logam.

Ukuran jahitan pembedahan ditentukan terutamanya oleh jenis campur tangan pembedahan dan, sedikit sebanyak, oleh ciri-ciri anatomi struktur sistem rangka pesakit. Dalam campur tangan pembedahan klasik, panjang luka pembedahan, rata-rata, 20 cm. Ukuran ini memastikan pendedahan maksimum kulit dan tisu otot agar pakar bedah dapat mengakses sendi. Sekiranya pembedahan invasif minimum dilakukan, maka panjang jahitan terletak pada julat 7-10 cm. Walau bagaimanapun, dalam hal ini, dua sayatan dibuat - di bahagian belakang paha dan punggung.

Proses pemulihan

Jahitan pembedahan dalam banyak kes sembuh tanpa menggunakan kaedah khas - kerana daya tahan tubuh sendiri. Proses penyembuhan disertai dengan pembentukan lebam, yang secara beransur-ansur hilang. Edema tisu berdekatan, yang juga terbentuk dalam tempoh selepas operasi, juga hilang dalam beberapa hari mendatang. Anda harus tahu bahawa saluran pembuangan akan dikeluarkan dari luka operasi, di mana darah dan cecair luka lain mengalir ke dalam bekas khas. Semasa tempoh penyembuhan luka, perlu minum banyak cecair - hingga 2 liter sehari. Pada peringkat persiapan untuk endoprosthetics, perlu menyediakan masa ini dan memberi pesanan yang sesuai.

Jahit selepas prostetik invasif dijahit dengan benang.

Penjagaan jahitan

Penjagaan utama jahitan terdiri dari pembalut berkala dan menggosok luka penyembuhan dengan kapas atau pembalut yang dicelupkan ke dalam garam. Di hospital, prosedur ini dilakukan oleh pegawai perubatan, dan di rumah - setelah keluar - oleh jururawat yang berkunjung. Namun, perhatikan bahawa biasanya bekas luka akan timbul sebelum keluar, dan jahitan tidak memerlukan pembalut rumah. Salah satu syarat utama adalah memastikan sendi tetap kering dan bersih. Di samping itu, adalah perlu untuk memberikan aliran udara yang berterusan ke tisu-tisu yang menyatu. Oleh itu, anda tidak boleh berbaring di jahitan.

Jahitan yang sembuh dengan baik sebulan selepas pembedahan.

Statistik menunjukkan bahawa luka pembedahan sembuh sepenuhnya dalam masa dua minggu. Jelas, pesakit tidak perlu berada di hospital selama ini. Biasanya, seseorang keluar untuk pemulihan di rumah pada keesokan harinya setelah pembuangan saliran - apabila darah berhenti mengalir dari luka.

Prosedur yang diperlukan adalah dengan membuang benang pembedahan yang digunakan untuk menjahit tepi kulit yang dibedah. Jahitan dikeluarkan di rumah oleh jururawat yang berkunjung. Kadang-kadang pakar bedah menggunakan jahitan yang dapat diserap sendiri. Dalam kes ini, penyingkiran mereka tidak diperlukan - mereka sendiri hilang tanpa jejak..

Komplikasi selepas artroplasti

Seperti campur tangan pembedahan lain, artroplasty pinggul (HJ) dikaitkan dengan risiko komplikasi dalam tempoh selepas operasi. Tidak, tidak ada situasi yang membawa maut, dan semua keadaan yang rumit dapat dihilangkan dengan mudah dengan tindakan tepat pada waktunya, tetapi masih perlu diketahui mengenai apa yang mungkin dihadapi oleh pesakit. Mari pertimbangkan setiap kes dengan lebih terperinci..

  • Pencemaran berjangkit. Komplikasi ini berlaku dengan penjagaan jahitan pembedahan yang tidak betul, adanya jangkitan pada tubuh semasa operasi, atau pengenalannya semasa proses pembedahan. Untuk mengelakkan patogen memasuki luka, sayatan ditutup dengan pembalut. Pembalut kemudiannya boleh dibuang dan diganti dengan jalur pelekat diri steril yang terdapat di farmasi..

Ini adalah bagaimana tanda-tanda komplikasi berjangkit kelihatan pada sinar-x..

Untuk mengelakkan jangkitan pada 2 hari pertama selepas pembedahan, semua pesakit diberi kursus antibiotik pendek. Sekiranya jangkitan telah meresap ke dalam jahitan pasca operasi, perlu segera mendekontaminasi dan memberi pesakit kompleks antibiotik tambahan dengan terapi vitamin..

  • Sensasi menyakitkan. Selama beberapa jam selepas endoprosthetics, pesakit biasanya tidak merasa sakit, kerana penghilang rasa sakit terus berfungsi. Walau bagaimanapun, apabila anestesia mula "surut", timbul sensasi menyakitkan akut, yang dihentikan oleh pengenalan ubat penahan sakit dari kumpulan analgesik. Kesakitan dapat bertahan hingga beberapa hari, tetapi cepat atau lambat intensiti mereka hilang. Kesakitan biasanya hilang pada waktu keluar..

Kesakitan lambat laun akan berlalu, tetapi kebebasan bergerak akan tetap ada.

Sensasi kesakitan boleh kembali kemudian, terutamanya dalam cuaca tidak stabil. Dalam kebanyakan kes, pinggul prostetik sakit ketika hujan. Pada usia tua, rasa sakit boleh menjadi kuat, tetapi pesakit muda bertoleransi dengan mudah.

  • Dislokasi kepala dari asetabulum. Komplikasi ini dalam sebilangan besar kes berlaku kerana kualiti operasi yang buruk. Sekiranya pakar bedah dengan tepat menentukan panjang batang implan atau memasukkannya terlalu jauh ke dalam saluran femoral, kepala mungkin keluar dari cawan asetabular ketika melakukan pergerakan dasar, misalnya, jongkok ringan, dan bahkan semasa berjalan normal.

Selalunya ini adalah penyebab kecederaan atau korset otot yang awalnya lemah di sekitar sendi.

Hanya ada satu kaedah untuk menghilangkan komplikasi seperti itu - operasi kedua. Sebilangan pakar bedah cuba menutup sendi secara tertutup menggunakan peralatan sinar-X, tetapi ini hampir tidak pernah berjaya, dan tidak menjamin operasi prostesis normal. Oleh itu, jika kepala terkeluar dari asetabulum buatan, pesakit sekali lagi harus menjalani campur tangan pembedahan kedua..

  • Implan patah. Kegagalan prostesis agak jarang berlaku, tetapi, bagaimanapun, fakta seperti itu dicatat dari semasa ke semasa. Ini paling sering disebabkan oleh tindakan pesakit yang tidak betul dan sombong. Orang prostetik, setelah sekatan pergerakan selama beberapa tahun, merasakan keselamatan palsu dan memperlakukan implan sebagai sendi semula jadi, membebankannya dan menjalani ujian agar prostesis tidak tahan. Perkara ini berlaku terutamanya bagi pesakit muda. Biasanya, sendi buatan patah ketika melompat ke kaki yang dikendalikan, menyebabkan kepala keluar dari batang atau memecahkan cawan.

Kegagalan implan sangat jarang berlaku.

Ini, secara ringkas, komplikasi yang timbul selepas artroplasti. Untuk mengurangkan risiko kejadiannya, pesakit mesti mengikut arahan doktor dengan tegas. Sekiranya timbul komplikasi, maka mereka harus dihapuskan HANYA di bawah pengawasan pakar. Menyelesaikan masalah itu sendiri boleh memburukkan keadaan.

Sekatan selepas pembedahan

Tidak kira seberapa sempurna endoprosthesis, ia masih tidak berfungsi sepenuhnya untuk menggantikan sendi pinggul semula jadi. Sehubungan dengan itu, orang prostetik setelah operasi akan dipaksa untuk menghadapi sejumlah sekatan, namun tidak seberat kontraktur orang sakit atau pseudarthrosis. Maksudnya, pesakit akan dapat menjalani kehidupan yang aktif, tetapi dia masih perlu mengalami sedikit masalah tidak kritikal.

    Fleksi pinggul hingga 90 darjah. Membengkokkan pinggul ke sudut akut (lebih dari 90 darjah dari sisi pantat) boleh menyebabkan terkehel kepala dari asetabulum buatan. Sederhananya, seseorang tidak boleh melakukan squats mendalam. Adalah perlu untuk duduk sedemikian rupa sehingga lutut selalu berada di bawah pinggang. Proses masuk ke dalam kereta penumpang sangat berisiko dalam hal ini. Pada kebanyakan model kereta, tempat duduk sengaja diturunkan untuk memberi keselesaan sehingga penumpang duduk dan nampaknya tenggelam di tempat duduk. Bagi orang yang mempunyai implan, kedudukan ini tidak dapat diterima. Sekatan yang sama berlaku untuk perabot rumah atau pejabat berlapis..

Perhatikan sudut sendi pinggul.

Selain menolong anda berkeliaran, kruk dapat membantu anda mengelakkan terjatuh dan cedera..

Sebulan selepas operasi, anda perlu minum pengencer darah.

Keperluan untuk pemulihan

Selepas pemasangan endoprosthesis dan tempoh selepas operasi yang pendek, tahap yang sama pentingnya bermula, yang disebut pemulihan. Ini merangkumi pelbagai langkah pemulihan, misalnya, latihan fisioterapi, terapi penipisan vitamin dan darah, dan diet khas. Kepentingannya adalah kerana keperluan pesakit untuk cepat dan berkesan menyesuaikan diri dengan kehidupan dalam kualiti yang baru. Pemulihan di bawah pengawasan pakar bedah ortopedik membolehkan seseorang membiasakan diri dengan implan dan mempelajari pergerakan anggota badan yang dikendalikan dengan betul. Pada peringkat ini, seseorang mengembangkan kemahiran pergerakan yang selamat tanpa kruk dan tongkat..

Dalam proses pemulihan, satu set latihan terapi senaman dilakukan secara berkala untuk mengembangkan sendi buatan. Sekiranya kita mengabaikan gimnastik pemulihan, maka timbul fenomena amplitud gerakan sendi sendi pinggul yang tidak lengkap. Secara rasmi, ini adalah kontraktur yang sama dengan seseorang untuk menjalani pembedahan. Dengan kata lain, pemulihan yang tidak betul menjadikan artroplasti sebagai campur tangan pembedahan yang tidak perlu dilakukan. Fungsi implan yang lemah menyebabkan berlakunya kepincangan.

Sekiranya anda membiarkan proses pemulihan berjalan lancar, ia selalu menyebabkan kemerosotan keadaan pesakit. Oleh itu, daripada jangkaan kembali ke kehidupan normal, seseorang kembali menghadapi kesukaran untuk melakukan tindakan yang paling sederhana. Gejala yang paling ketara apabila tiada bantuan perubatan semasa pemulihan adalah sakit akut yang tidak hilang untuk jangka masa yang panjang. Dalam kes yang paling teruk, pemulihan tanpa pengawasan doktor boleh mengakibatkan kerosakan implan dan artroplasti semakan pramatang..

Ulasan selepas endoprosthetics

1.Tatiana Vitalievna, 53 tahun.

Doktor mendiagnosis saya dengan coxarthrosis sendi pinggul kiri dan mengesyorkan agar endoprosthetics dilakukan secepat mungkin. Saya memilih Artusmed kerana dua sebab. Pertama, ada harga yang berpatutan, dan kedua, tempoh pemulihan di klinik lebih lama..

"alt =" "> Operasi itu sendiri tidak disangka-sangka mudah, walaupun saya sangat takut. Berkat anestesia yang baik, saya merasa seperti sedang bermimpi sepanjang prostesis sedang dipakai. Saya sama sekali tidak merasakan tekanan. Hari pertama selepas operasi agak sukar, tetapi kesakitan berundur, dan berkat profesionalisme kakitangan klinik, saya cepat sembuh dari anestesia dan menjalani pemulihan.

Saya mengambil langkah pertama dengan kruk pada hari kedua selepas operasi. Dan setelah empat hari dia mula terlibat dalam pendidikan jasmani pemulihan. Saya melakukan gimnastik di bawah pengawasan ahli fisioterapi, yang memberitahu saya secara terperinci bagaimana saya sekarang boleh menggerakkan kaki prostetik saya agar endoprosthesis dapat berfungsi untuk masa yang lama. Pakar memperkenalkan saya kepada perangkap yang dihadapi oleh mana-mana orang yang mengalami endoprosthesis sendi pinggul.

2. Elena, 49 tahun.

Saya berterima kasih kepada doktor Artusmed untuk kursus pemulihan, yang membantu saya dengan cepat terbiasa dengan prostesis dan meninggalkan klinik dengan kaki saya sendiri - tanpa kruk dan pejalan kaki. Ahli fisioterapi yang bekerja dengan saya mendekati kerjanya secara profesional. Dia menolong saya melakukan semua latihan, memuatkan sendi buatan dengan betul.

"alt =" "> Pakar melakukan manipulasi untuk mengembangkan prostesis dengan berhati-hati, tetapi pada masa yang sama dengan tegas dan yakin. Dia menjelaskan maksudnya kepada saya, jadi saya sama sekali tidak takut untuk menggerakkan kaki yang dikendalikan. Untuk semua soalan saya mengenai apa yang harus saya lakukan agar prostesis tidak pecah, doktor menjawab dengan jelas dan terperinci.

Pemulihan di bawah pengawasan ahli fisioterapi membolehkan saya cepat terbiasa dengan keadaan baru. Setelah bertahun-tahun tidak bergerak, saya belajar berjalan lagi dan menjalani kehidupan yang normal lagi. X-ray terakhir, yang saya bawa di rumah, menunjukkan bahawa prostesis telah stabil dan diletakkan dengan betul..

Saya sangat menghargai kesopanan dan pertolongan kakitangan klinik. Segala masalah semasa tinggal di hospital diselesaikan secara harfiah dalam beberapa minit. Kelebihan klinik Czech ini terletak pada harga berpatutan yang mampu dimiliki oleh orang yang berpendapatan rata-rata..