Lutut sakit ketika berjongkok: penyebab kesakitan

Meniskus

Sendi lutut adalah salah satu sendi yang paling sukar di dalam tubuh manusia. Ia mengalami tekanan yang paling besar, oleh itu, ketidakselesaan sering timbul di dalamnya. Anda sering dapat mendengar soalan: mengapa lutut sakit ketika berjongkok? Terdapat banyak sebab untuk ini. Trauma adalah penyebab sakit lutut yang paling biasa, walaupun faktor lain juga boleh mempengaruhi. Kadang-kadang ketidakupayaan untuk berjongkok menunjukkan penyakit serius..

Sakit lutut semasa berjongkok dan berdiri: punca

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Oleh itu, faktor berikut boleh menimbulkan sakit lutut:

  1. Tekanan berlebihan pada kaki atau kecederaan.
  2. Pelanggaran saraf kecil subkutan.
  3. Beberapa penyakit sendi lutut: keradangan sendi (rheumatoid dan gouty arthritis); mencubit saraf sciatic (rasa sakit dalam kes ini dapat diberikan ke lutut); Penyakit Osgood-Schlatter; bursitis; arthrosis.

Mungkin ada sebab lain untuk perkembangan kerosakan sendi. Dalam kes ini, definisi mereka sangat bergantung pada tempat kesakitan selepas berjongkok dilokalisasi:

  • Di atas lutut. Ini mungkin menunjukkan pecahnya ligamen, pemusnahan tulang rawan pada sendi, keradangan tendon lutut (tendonitis).
  • Sakit di bawah lutut. Sekiranya lutut sakit semasa berjongkok, maka masalahnya mungkin disebabkan oleh pecah atau keseleo. Sebab-sebab berikut boleh menyebabkan perkembangan penyakit: hernia pada alat ligamen-tendon, yang menjadi radang, trauma.

Sekiranya rasa sakit itu tajam dan teruk, maka ini mungkin menunjukkan proses keradangan pada sendi, yang disertai dengan pembentukan nanah. Kesakitan seperti itu juga dapat diprovokasi: bursitis, osteoartritis, artritis reumatoid dan patologi lain.

Sekiranya anda merasa sakit lutut setiap kali berjongkok, anda perlu berjumpa doktor. Di samping itu, patologi sendi seperti itu juga dicirikan oleh fakta bahawa mereka berderak. Walaupun gejala ini - berderak - mungkin tidak selalu muncul.

Ciri diagnostik

Oleh itu, jika anda merasa sakit di lutut anda setelah berjongkok, anda perlu segera berjumpa pakar rheumatologi. Gejala ini mungkin menunjukkan perkembangan penyakit kaki yang serius. Diagnostik merangkumi prosedur berikut:

  1. Analisis makmal darah dan air kencing. Mereka akan membolehkan anda mengetahui sama ada terdapat proses keradangan pada sendi lutut kaki yang terkena. Urinalisis juga akan menunjukkan jumlah urea di dalam badan, lebihan yang menyebabkan gout..
  2. X-ray kaki. Kajian ini akan memberikan maklumat mengenai sama ada terdapat kecederaan, pertumbuhan tulang (osteophytes). Walaupun kajian ini tidak berguna untuk ligamen koyak dan kerosakan otot.
  3. Arthroscopy lutut. Pemeriksaan invasif jenis ini dicirikan oleh penggunaan instrumen khas - arthroscope, yang dimasukkan ke dalam lutut melalui tusukan kecil. Prosedur ini membolehkan anda melihat bahagian dalam sendi. Dengan pertolongannya, adalah mungkin untuk menentukan mengapa sendi itu berderak, sama ada terdapat kerosakan pada sendi. Di samping itu, arthroscopy digunakan untuk rawatan pembedahan patologi lutut..
  4. Tusukan diagnostik. Dengan pertolongannya, ciri-ciri proses keradangan ditentukan..

Penting! Diagnosis yang tepat akan memungkinkan untuk menentukan sebab-sebab manifestasi kesakitan, memungkinkan untuk mengetahui mengapa lutut berkerut ketika berjongkok, dan juga akan membolehkan anda menentukan rawatan.

Apa yang perlu dilakukan sebelum menghubungi doktor

Sekiranya anda menyedari bahawa lutut anda berkerak setelah berjongkok dan anda merasa sakit, berjumpa doktor dengan segera. Walau bagaimanapun, tidak boleh dilakukan dengan segera. Cuba bantu diri anda sebelum berjumpa doktor..

Pertama sekali, sendi harus diberi rehat sepenuhnya. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, maka disarankan untuk memasang sambungan dengan pembalut elastik. Tugasnya adalah untuk menstabilkan sendi sebanyak mungkin dan mengurangkan beban di atasnya. Sekiranya pesakit masuk untuk bersukan, latihan harus ditangguhkan. Untuk melegakan kesakitan, anda boleh menggunakan alat berikut:

  • kompres hangat;
  • salap melegakan kesakitan atau ubat tempatan lain - Diclofenac, Indomethacin;
  • ubat rakyat - salap pada tunas birch, telur-amonia.

Sekiranya lutut anda retak setelah berjongkok, ini boleh menjadi tanda kerosakan sendi yang serius. Ubat-ubatan sendiri dalam kes ini boleh menjadi sangat mahal pada masa akan datang..

Ciri rawatan

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Sekiranya seseorang tidak disyaki adanya penyakit berjangkit, maka cukup mudah untuk mengatasinya. Pertama sekali, perlu untuk mengurangkan tekanan pada sendi dengan ketara. Ini akan memungkinkan untuk mengembalikan peredaran darah normal pada sendi. Prosedur fisioterapi akan berguna:

  • hydromassage;
  • mandi air suam;
  • memampatkan dari lilin gunung yang dipanaskan.

Namun, jika lutut anda sakit dan sakit akibat kecederaan atau penyakit bersamaan, maka keterbatasan pergerakan sahaja tidak mencukupi. Dalam kes ini, anda perlu merawat sendi lutut seperti berikut:

  1. Sekiranya anda cedera, anda mesti mengehadkan pergerakan lutut dan mengambil ubat penghilang rasa sakit. Secara semula jadi, rawatan trauma tidak dapat dimulakan. Lakukan segala yang mungkin untuk memastikan bahawa kecederaan tidak membawa akibat..
  2. Dengan artritis lutut, anda perlu mengambil ubat anti-radang bukan steroid (Indomethacin), chondroprotectors. Ubat-ubatan ini membantu melegakan keradangan, sakit, dan memperbaiki tulang rawan..
  3. Sekiranya pesakit mempunyai gout, sangat mustahak untuk mengatur metabolisme. Sebaiknya jangan makan makanan yang mengandungi sejumlah besar asas purin..
  4. Dengan bursitis, anda perlu mengambil ubat anti-radang bukan steroid. Dalam beberapa kes, terapi antibiotik akan diperlukan.

Sekiranya sensasi kesakitan tidak berkala, peraturan berikut mesti dipatuhi:

  • sebelum melakukan set latihan utama, anda perlu melakukan pemanasan, yang akan membolehkan otot menjadi panas;
  • setelah melakukan latihan sukan, lutut harus berehat;
  • proses mencangkung mesti betul;
  • mengurangkan intensiti beban bukan sahaja dapat menghilangkan rasa sakit, tetapi juga melindungi sendi dari kehancuran.

Penggunaan gimnastik pemulihan

Sekiranya seseorang merasakan bahawa lututnya sakit ketika berjongkok dan berdiri, maka proses patologi dapat berkembang pada sendi. Untuk mencegahnya, meningkatkan pergerakan lutut, perlu melakukan satu set latihan fizikal untuk menguatkan sendi, yang dipilih oleh doktor. Kandungan anggaran kompleks mungkin seperti berikut:

  1. Anda perlu berbaring di sebelah anda, mengetatkan perut dan punggung. Kaki diluruskan, diletakkan di atas satu sama lain. Stoking mesti menghala ke arah anda. Seterusnya, kaki lurus atas dinaikkan, kemudian segera diturunkan. Latihan harus dilakukan dengan kadar yang perlahan. Ia dilakukan dalam 3 set 15 lif untuk setiap kaki..
  2. Dalam posisi terlentang, anda harus mengangkat kaki yang bengkok di lutut dan melakukan latihan "basikal". Tindakannya mengambil masa 2 minit.
  3. Semasa berada di posisi sebelumnya, anda perlu sedikit menaikkan kaki dan melakukan senaman "gunting". Anggota badan tetap lurus..
  4. Sekarang anda harus duduk di atas lantai, meregangkan anggota badan ke hadapan dan, tanpa memperhatikan kesakitan, tarik jari kaki besar ke arah anda.

Selepas melakukan latihan, pastikan anda berehat. Sekiranya semasa sesi pesakit merasa tidak selesa, mungkin perlu memilih kompleks lain.

Rawatan alternatif

Sekiranya seseorang mengalami sakit lutut semasa berjongkok, maka anda juga boleh menggunakan kaedah ubat alternatif. Walau bagaimanapun, adalah perlu untuk merawat sendi yang terkena dengan ubat-ubatan rakyat hanya setelah berunding dengan doktor. Pesakit boleh dibantu dengan:

  • losyen soda;
  • lemak sapi disapu ke kawasan yang terjejas;
  • madu dan propolis memampatkan;
  • mandi menggunakan decoctions herba (chamomile, hop, St. John's wort, kulit abu gunung);
  • kompres hempedu perubatan.

Makanan

Adalah sangat penting untuk pencegahan dan pencegahan sakit lutut semasa melakukan aktiviti yang berkaitan dengan peningkatan tekanan pada lutut, bermain sukan, untuk memperhatikan produk yang mempromosikan sintesis cecair antar-artikular dan pengisian tisu tulang rawan. Ini adalah makanan yang kaya dengan vitamin A. Tanpa itu, tidak ada sintesis cecair antara artikular (wortel, labu, minyak sayuran semula jadi: pinggul mawar, buckthorn laut, kuman gandum). Mengandungi kalsium, yang menjimatkan vitamin D.

Makanan yang mengandungi kalsium harus dimakan setelah 14 jam dan dua jam setelah makan makanan kaya serat (bijirin).

Seperti yang anda lihat, sakit lutut selepas berjongkok bukanlah perkara biasa. Namun, gejala yang diperhatikan tepat pada waktunya dan lawatan ke doktor dapat mengelakkan berlakunya komplikasi. sihat!

Cara merawat lutut jika sakit ketika berjongkok dan berdiri?

Sekiranya lutut anda sakit ketika berjongkok dan berdiri, inilah masanya untuk memikirkan bagaimana merawatnya. Kesakitan seperti ini pada sendi lutut boleh disebabkan oleh apa sahaja, dari tekanan yang berlebihan pada lutut hingga gangguan sendi struktur dari pelbagai jenis..

  • Ketidakselesaan lutut
  • Sebab-sebabnya
  • Sakit lutut kerana penyakit sendi
  • Diagnosis
  • Melegakan kesakitan sebelum diagnosis pasti dibuat
  • Rawatan
  • Langkah pencegahan dan pencegahan

Ketidakselesaan lutut

Sakit lutut ketika berjongkok dan berdiri adalah salah satu keluhan pesakit yang paling kerap berlaku ketika berjumpa doktor. Ketidakselesaan yang timbul sering disebabkan oleh pakar kerana tekanan berlebihan pada sendi lutut. Memutuskan apa yang harus dilakukan dengan masalah ini dan rawatan apa yang diperlukan hanya setelah mengenal pasti punca. Jika tidak, lutut akan terus sakit semasa berjongkok..

Faktor utama ketidakselesaan ini adalah latihan kekuatan yang tidak betul dilakukan, misalnya, squats dengan barbell. Kecederaan lutut yang lama juga boleh menyebabkan kesakitan semasa berjongkok dan berdiri. Tetapi walaupun terdapat dua faktor ini, fenomena degeneratif sendi tidak dapat dikesampingkan - mereka boleh menjadi jawapan kepada persoalan mengapa lutut sakit ketika berjongkok dan berdiri?

Sendi lutut adalah artikulasi kompleks yang berdasarkan prinsip mekanisme engsel. Semasa pergerakan, adalah sendi lutut yang menerima beban utama. Lutut melakukan sebahagian besar kerja ketika berdiri, berlari, melompat dan berjalan.

Secara beransur-ansur, sendi lutut habis - pada mulanya terdengar suara berderak, kemudian sakit menarik sedikit, sakit tajam berkala. Sebagai tanda perlunya berunding dengan traumatologist, sakit akut yang berterusan berlaku di lutut, yang hanya dapat diatasi dengan ubat. Menjadi menyakitkan bagi seseorang untuk duduk, berjalan dan entah bagaimana bekerja dengan kaki yang sakit. Akibatnya, sendi itu musnah sepenuhnya dan orang itu menjadi cacat..

Untuk mengelakkan kecacatan, anda perlu menunjukkan sedikit perhatian kepada tubuh anda sendiri dan isyarat yang diberikannya. Sekiranya lutut anda sakit, anda perlu melakukan perkara berikut:

  1. Hitung bila lutut anda paling sakit - selepas berjongkok atau melompat, berjalan atau berlari.
  2. Tentukan sifat sindrom kesakitan - kesakitan menarik, jahitan, berdenyut.
  3. Ketahui tempoh purata - menyakitkan selama beberapa saat, minit, jam.

Sekiranya kesakitan disebabkan oleh pendidikan jasmani, anda harus memperhatikan parameter berikut:

  • kesetiaan terhadap teknik melakukan latihan;
  • kedudukan kaki dan pembahagian beban yang betul;
  • intensiti beban pada sendi lutut.

Apabila bukan mengenai teknik, kedudukan yang betul, tetapi mengenai beban yang berlebihan, anda harus memikirkan cara mengganti squats.

Baca mengenai nasihat Bubnovsky untuk kegelisahan di lutut di sini.

Sekiranya ketidakselesaan di kawasan sendi lutut tidak bergantung pada beban, maka anda harus berjumpa doktor. Apabila sakit untuk berlutut, setelah jongkok atau jongkok, lutut sakit atau kedua-duanya, disarankan juga untuk berjumpa doktor yang akan menentukan sifat penyebabnya.

Sebab-sebabnya

Bahkan sebelum pergi ke pakar khusus, seseorang boleh mencuba sendiri untuk menganalisis keadaan sendi lututnya sendiri.

Sekiranya lutut anda sakit ketika berjongkok dan berdiri, sebabnya mungkin:

  1. Trauma yang tidak diperhatikan oleh pesakit.
  2. Saraf mencubit mungkin telah berlaku.
  3. Sendi itu meradang atau hancur kerana penyakit.

Apabila sakit lutut diasingkan, ia boleh disebabkan oleh fenomena yang tidak berbahaya, namun, dengan berulang secara berkala, boleh mengakibatkan akibat yang serius. Sekiranya boleh, mereka juga harus ditangani dan dielakkan. Sebab-sebab ini merangkumi faktor-faktor berikut:

  • hipotermia;
  • tumit tinggi - lebih daripada 6 cm;
  • berat badan berlebihan;
  • kekurangan kalsium dan komponen berguna lain;
  • membetulkan anggota badan dalam keadaan tidak selesa;
  • mampatan saluran darah dan kebas kaki;
  • kejatuhan;
  • lutut tidak sengaja.

Faktor lain mungkin ada, jika ada, penting untuk menentukan lokasi kesakitan. Selepas berjongkok, rasa sakit dapat dirasakan di bawah lutut dan di atas lutut.

Apabila sakit terletak di lutut, perkara berikut mungkin berlaku:
terseliuh;

  • ubah bentuk dan pemusnahan tisu tulang rawan sendi;
  • keradangan tendon lutut.

Sekiranya sakit di bawah lutut semasa berjongkok, maka penyebab utamanya adalah keseleo atau pecahnya ligamen.


Dengan cara yang serupa, hernia radas ligamen-tendon juga dirasakan. Dengan kesakitan yang tajam dan berpanjangan selepas jongkok, masuk akal untuk mengesyaki perjalanan proses keradangan.

Sakit lutut kerana penyakit sendi

Apabila sakit sendi lutut disebabkan oleh proses patologi, rawatan diri dikontraindikasikan. Kesakitan di kawasan sendi lutut boleh disebabkan oleh proses berikut:

  • Rheumatoid arthritis adalah penyakit kronik, pada peringkat awal ia dicirikan oleh rasa sakit semasa lenturan sendi.
  • Gout - memprovokasi pemendapan garam pada sendi, dicirikan oleh penyetempatan kesakitan yang jelas dan sifatnya yang tajam.
  • Osteoartritis cacat - keabnormalan metabolik pada sendi, yang dicirikan oleh sindrom kesakitan teruk dengan sebarang aktiviti fizikal.
  • Tendinitis adalah proses keradangan yang berlaku pada ligamen lutut. Kesakitan berlaku dengan senaman fizikal yang ketara.
  • Bursitis lutut adalah proses keradangan bursa periartikular. Kesakitan memanifestasikan dirinya dengan pergerakan aktif.
  • Ostechondropathy - kesakitan berlaku secara eksklusif dengan sukan aktif, tidak ada rehat.
  • Arthrosis - pemusnahan tisu tulang rawan, tanpa rawatan yang mencukupi membawa kepada kecacatan. Rasa sakitnya tajam, dapat menampakkan diri dalam keadaan rehat sepenuhnya.

Sekiranya lutut anda sakit ketika berjongkok dan berdiri, bagaimana merawat patologi harus diputuskan oleh doktor semata-mata - hanya doktor yang bertauliah yang boleh menetapkan terapi yang mencukupi dan menentukan penyakit spesifik mana yang menimbulkan sindrom kesakitan.

Diagnosis

Pakar khusus untuk aduan sakit sendi lutut semasa lenturan dan pemanjangan melakukan pemeriksaan awal pesakit. Pemeriksaan awal merangkumi prosedur berikut:

  • temu ramah pesakit;
  • melihat rekod perubatan;
  • pemeriksaan visual;
  • berdebar;
  • pengeluaran arahan untuk analisis dan penyelidikan.

Sebagai sebahagian daripada pemeriksaan diagnostik, pesakit diwajibkan mematuhi preskripsi doktor - penyampaian ujian dan penyelidikan menjamin kebenaran diagnosis dan kebenaran taktik rawatan. Seperti biasa, senarai langkah diagnostik yang diperlukan adalah seperti berikut:

  • ujian darah;
  • Analisis air kencing;
  • Pemeriksaan sinar-X;
  • MRI;
  • CT;
  • Ultrasound;
  • arthroscopy lutut.

Jenis penyelidikan yang terakhir adalah invasif dan hanya ditentukan apabila kaedah lain tidak berdaya atau terdapat kecurigaan adanya patologi serius pada sendi lutut..

Melegakan kesakitan sebelum diagnosis pasti dibuat

Mungkin memerlukan sedikit masa untuk doktor yang menghadiri untuk menerima hasil pemeriksaan dan analisis, serta membuat diagnosis akhir berdasarkan data yang diperoleh. Dalam tempoh ini, anda harus menjaga sendi yang berpenyakit dan mengurangkan beban di atasnya..

Penting! Sekiranya perlu bergerak, disarankan untuk memasang sendi dengan pembalut elastik.

Sekiranya ada peluang seperti itu, berikan rehat lutut pada sendi lutut. Untuk mengurangkan kesakitan, adalah mungkin untuk menggunakan ubat-ubatan berikut dan resipi ubat tradisional:

  • kompres dan pembalut lutut;
  • ubat anestetik tempatan;
  • salap pemanasan;
  • urut (dengan sangat berhati-hati);
  • mandi santai dengan garam, minyak pati dan herba.

Bagi orang yang tidak boleh berhenti bersukan buat sementara waktu, berenang adalah jalan terbaik untuk mengatasi masalah ini. Ia tidak akan memberikan beban yang besar pada sendi, tetapi memerlukan kerja otot yang ketara.

Rawatan

Setelah diagnosis dibuat, dan rasa sakit di kawasan lutut adalah akibat penyakit atau kecederaan serius, tidak mungkin dilakukan dengan langkah-langkah umum. Bagaimana merawat lutut jika sakit ketika berjongkok dan berdiri? Sebagai tambahan kepada rawatan utama yang ditetapkan oleh pakar khusus, dia boleh mengesyorkan langkah-langkah tambahan berikut kepada pesakit:

  1. Sekiranya kecederaan dikesan, sendi lutut tidak boleh tegang. Semua sukan dan pergerakan yang kuat dilarang. Ini diperlukan untuk mengelakkan akibat dan komplikasi..
  2. Sekiranya arthritis telah didiagnosis, ubat bukan steroid diresepkan sebagai agen analgesik dan anti-radang.
  3. Dengan gout, disarankan untuk meninjau diet dan mengecualikan dari itu makanan yang kandungan purinnya cukup tinggi.
  4. Sekiranya tiada ubah bentuk dan degradasi tisu tulang rawan, serta neoplasma di kawasan sendi, terapi senaman disyorkan.

Semua langkah ini tidak dapat ditentukan secara bebas, kerana beberapa langkah yang bertujuan memperbaiki keadaan dapat memberikan kesan yang sebaliknya..

Penting! Rehat diperlukan selepas terapi senaman senaman. Sekiranya, semasa melakukan senaman, rasa sakit terjadi di kawasan yang terkena, ia harus ditinggalkan sepenuhnya.

Langkah pencegahan dan pencegahan

Akal sehat harus digunakan untuk mencegah kerosakan pada sendi di bahagian bawah kaki, dan juga untuk mengurangkan kemungkinan keradangan. Ini diperlukan bukan hanya dalam kehidupan seharian, tetapi juga ketika bermain sukan. Dengan kesakitan yang tidak berulang, anda boleh menyingkirkannya dengan mengikuti arahan berikut:

  • Pemanasan diperlukan sebelum melakukan senaman fizikal..
  • Lutut memerlukan rehat dan rehat selepas bersenam..
  • Semasa melakukan squats, tekniknya harus sempurna..
  • Sekiranya kesakitan berlaku, perlu mengurangkan intensiti latihan - ini akan mengelakkan kecederaan dan kecacatan pada sendi.
  • Mencegah hipotermia pada sendi.
  • Rawat semua penyakit tepat pada masanya.
  • Makan makanan yang seimbang dan jaga berat badan anda.

Langkah-langkah sedemikian akan membantu mengelakkan proses sendi yang tidak diingini pada masa remaja dan mengurangkan kemungkinannya pada usia tua..

Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

Sakit di lutut ketika berjongkok dan berdiri: kemungkinan penyebab, cara merawat

Dari artikel ini anda akan belajar: penyebab sakit lutut ketika berjongkok dan berdiri, bagaimana mengatasinya. Gejala dan sifat kesakitan yang bersamaan dalam pelbagai patologi dan keadaan, bagaimana mendiagnosis masalah dengan tepat.

Pengarang artikel: Stoyanova Victoria, doktor kategori ke-2, ketua makmal di pusat rawatan dan diagnostik (2015-2016).

Sakit lutut semasa berjongkok dan berdiri (lenturan atau panjangan sendi) tidak jarang berlaku. Ini adalah gejala di mana seseorang dapat mengesyaki penyakit sendi lutut. Menurut statistik, kira-kira 60% orang mengalami kesakitan seperti itu, yang mungkin disebabkan oleh banyak sebab.

Sebab yang paling biasa untuk keadaan ini:

  1. Kecederaan dan mikrotrauma.
  2. Penyakit sistem muskuloskeletal (artritis, arthrosis).
  3. Beban berterusan yang berlebihan (contohnya, ketika bekerja sebagai pemuat, bata).

Gejala ini boleh berlaku sendiri, secara terpisah. Ini berlaku pada peringkat awal arthrosis atau semasa aktiviti sukan yang sengit. Dalam kes ini, rasa sakit hanya berlaku ketika membengkokkan lutut, berjongkok.

Tetapi selalunya ia disertai oleh tanda-tanda kerosakan sendi yang lain - perasaan kenyang (dengan sista Baker), sakit ketika berjalan (penyakit Osgood-Schlatter) dan semasa bersenam (arthrosis darjah 2).

Siapa yang boleh mendapat simptom ini:

  • orang yang terlibat dalam sukan atau bersenam secara aktif (sakit lutut kerana mengangkat berat, squats dengan dumbbells, barbell);
  • orang yang mempunyai pekerjaan berat, dengan beban berterusan di lutut (pelombong, pemuat, jurujual);
  • orang selepas 45-50 tahun (dengan latar belakang penuaan semula jadi tisu tulang rawan, yang bermula pada usia ini);
  • lelaki dan wanita yang berlebihan berat badan.

Lebih kerap lelaki mengalami kecederaan dan tekanan. Dalam 60% kes, ini disebabkan oleh buruh fizikal yang keras, sukan sukan dan hobi yang berbahaya. Wanita terdedah kepada patologi sendi kronik pada wanita pascamenopause. Hypoestrogenism (penurunan tahap estrogen - hormon seks) setelah 50 tahun meningkatkan kemungkinan terkena arthrosis dua kali.

Ketidakselesaan di lutut biasanya merupakan tanda perubahan patologi yang dapat dicegah, ditangguhkan atau disembuhkan (bergantung kepada patologi) jika anda berjumpa doktor tepat pada waktunya:

  • arthrologist, orthopedist - untuk penyakit dan tekanan;
  • traumatologist - selepas herba.

Sekiranya anda tidak memperhatikan simptom tersebut, selama bertahun-tahun anda boleh menunggu pelbagai komplikasi, dan yang paling biasa adalah arthrosis lutut.

Sebelum lawatan ke doktor, anda harus mengurangkan beban pada sendi: bergerak lebih sedikit, jangan bermain sukan, dan melakukan kerja fizikal yang sukar. Tidak mungkin memanaskan sendi sebelum diagnosis dibuat - untuk beberapa proses (keradangan purulen, tumor), prosedur termal dilarang. Anda boleh menggunakan ais yang dibalut dengan kain pada sendi yang sakit selama 5-10 minit. Dengan kesakitan yang teruk, ia dibenarkan mengambil ubat anti-radang bukan steroid (Nise, Ibuprofen, Meloxicam), tetapi tidak lebih dari 3 hari.

Sebab-sebab kemunculan sindrom kesakitan ini

Kecederaan meniskus, sedikit keseleo

Kerosakan mikro kecil pada ligamen (keseleo) dan pecah meniskus yang tidak lengkap dengan cepat hilang (pada hari 3-4 selepas kecederaan, gejala akut mereda)

Seseorang mula memuat kakinya dalam mod yang sama, yang membawa kepada perkembangan secara beransur-ansur keradangan kronik tisu yang tidak disembuhkan dan penampilan kesakitan dengan beban yang berlebihan (ketika berjongkok dengan berat badan, berjongkok)

Latihan kekuatan (squats dengan barbell atau dumbbells)

Mengapa lutut sakit ketika mencangkung? Teknik senaman yang tidak betul (sering berjongkok dengan barbel) menyebabkan mikrotrauma sendi, beban berterusan tidak membenarkannya pulih, memprovokasi perkembangan keradangan kronik, pemusnahan tulang rawan di tempat-tempat dengan beban paling besar

Apabila sendi dilenturkan, kista berubah bentuk dan mula menekan pada tisu di sekitarnya (saraf, saluran darah, otot)

Penyakit Osgood-Schlatter (osteochondropathy)

Oleh kerana beban sukan yang berlebihan pada masa remaja, bekalan darah ke tulang rawan artikular tibia terganggu, terdapat pelanggaran perkembangan dan pertumbuhan tulang, pelepasan serpihan tulang rawan ke rongga sendi, perkembangan keradangan aseptik pada tisu sekitarnya

Kebanyakan kanak-kanak berumur 10-17 tahun sakit. Pada usia 17 tahun, penyakit ini biasanya akan sembuh apabila pertumbuhan tulang berhenti.

Osteoartritis (penyakit kronik sendi lutut)

Metabolisme pada tulang rawan artikular terganggu, kerana ia kehilangan fungsinya dan hancur lebih cepat di bawah pengaruh tekanan

Sebab-sebabnyaYang membawa kepada kesakitan
Kemungkinan penyebab sakit lutut: 1 - pecah meniskus; 2 - Kista Baker; 3 - Penyakit Osgood-Schlatter; 4 - arthrosis sendi lutut

Gejala khas untuk pelbagai patologi

Kesakitan lutut semasa berjongkok dan berdiri menampakkan diri dengan pelbagai cara: sensasi menekan, pecah, tajam, kusam. Lebih kerap intensiti sederhana hingga tinggi.

Gejala ini menyebabkan pesakit mengalami banyak kesulitan:

  1. Berlaku pada saat yang paling tidak sesuai.
  2. Mengehadkan aktiviti fizikal (agar tidak menimbulkan rasa sakit, orang itu menjaga anggota badan, cuba duduk atau bangun dengan kesukaran yang ketara).
  3. Menjatuhkan kualiti hidup (mempengaruhi intensiti dan hasil latihan sukan, menyakitkan seseorang untuk bangun dari jongkok, dari lutut).
  4. Mengehadkan kemampuan bekerja orang yang kerjanya dikaitkan dengan kerja keras fizikal (pemuat).

Kecederaan meniskus, keseleo

Tepat, menikam kesakitan ketika seseorang berdiri atau duduk, dilokalisasi di tempat kecederaan

Kesakitan (tajam) berlaku ketika cuba berjongkok, melakukan squat dengan berat

Kesakitan yang meletup, menekan di bahagian belakang lutut (pada masa ketika orang itu duduk, membengkokkan kaki)

Kesakitan yang menekan di bawah lutut dapat diasingkan, bebas (seseorang mengalaminya ketika duduk atau bangun), kadang-kadang menjadi kuat sehingga tidak tertahankan, akut, ketika berjalan, senaman, ketika rehat

Sakit sakit di bahagian depan atau belakang lutut yang dialami seseorang ketika berjongkok dan berjalan menaiki tangga

Ciri diagnostik

Punca gejalaCiri-ciri kesakitan

CT, MRI, ultrasound atau arthroscopy lutut (pemeriksaan rongga sendi melalui tusukan kecil menggunakan teknik endoskopi)

Membolehkan untuk menentukan keadaan tisu lembut

Membantu mengenal pasti pemusnahan dan ubah bentuk tulang, tulang rawan sendi

Ujian darah untuk protein C-reaktif, asid sialik, seromucoid, faktor reumatoid dan lain-lain

Membolehkan anda menentukan sifat proses keradangan

Analisis cecair (dari sista, dari rongga sendi)

Jelaskan penyebab perubahan patologi

Pilihan rawatan (bergantung kepada penyebabnya)

Beberapa penyakit dan keadaan yang menimbulkan rasa sakit di lutut dapat disembuhkan: Penyakit Osgood-Schlatter, kecederaan meniskus, keseleo, kista Baker. Yang lain, seperti arthrosis, tidak dapat disembuhkan.

Cara merawat sakit lutut ketika berjongkok dan berdiri:

Kaedah diagnostikTujuan

Kecederaan meniskus kecil, keseleo

Sekiranya kecederaan masih segar, sebelum menghubungi pakar, mangsa diberi pertolongan cemas (kompres ais dan ketidakmampuan lengkap selama 1 hari selepas kecederaan)

Di hospital, anggota badan tidak bergerak (menggunakan pembalut pemasangan) selama beberapa hari (dari 3 hingga 7)

Pesakit diberi ubat untuk keradangan dan ketidakselesaan pasca trauma (NSAID - Diclofenac, Nise, Ibuprofen), fisioterapi dan fisioterapi (menguatkan otot tanpa pergerakan aktif pada sendi) semasa tempoh pemulihan

Pengekstrakan cecair dari sista (tusukan)

Sapukan pembalut yang ketat dan menekan pada sendi yang sakit, memberi ketenangan

Mereka dirawat dengan ubat-ubatan untuk keradangan dan kesakitan (NSAID - Meloxicam, Ketoprofen, Indomethacin), fisioterapi dan gimnastik semasa tempoh pemulihan

Sekiranya perlu (jika tusukan tidak berkesan) kista dikeluarkan secara pembedahan

Penyakit Osgood-Schlatter (osteochondropathy)

Menghilangkan semua beban, anggota badan memberikan rehat maksimum

Terapi dijalankan dengan ubat anti-radang, analgesik (Diclofenac, Indomethacin, Nise), fisioterapi, terapi senaman (senaman untuk meningkatkan keanjalan otot dan tendon paha)

Arthrosis (pemusnahan sendi lutut)

Sebagai tambahan kepada ubat untuk sakit dan radang, ubat-ubatan diresepkan yang dapat mencegah pemusnahan tulang rawan (chondroprotectors), serta vasodilator, vitamin

Dalam tempoh antara pemburukan penyakit, latihan fisioterapi dan fisioterapi digunakan (berterusan)

Agar lutut anda tidak sakit ketika melakukan latihan kekuatan, anda perlu meminta pertolongan dari ahli fisioterapi atau jurulatih sukan: pakar akan membetulkan beban, menunjukkan kesilapan, membantu anda memilih latihan lain yang kurang trauma untuk sendi.

Dalam 60% kes, pembetulan ini membantu. Walau bagaimanapun, jika lutut anda terus sakit, anda harus berjumpa dengan pakar arthrologi, reumatologi, atau ortopedis untuk diperiksa dan mengetahui punca simptomnya.

Fisioterapi

Kaedah rawatan fisioterapeutik ini digunakan hanya setelah gejala akut penyakit ini pada masa lalu..

  • memulihkan fungsi sendi;
  • menguatkan otot (dengan arthrosis);
  • meregangkan mereka (dengan osteochondropathy Osgood-Schlatter);
  • mencegah berlakunya pelbagai komplikasi (imobilitas sendi).

Satu set latihan fisiologi yang sesuai dipilih oleh doktor atau ahli fisioterapi, bergantung pada diagnosis.

Klik pada foto untuk membesarkan

Ubat-ubatan rakyat

Sakit lutut ketika berdiri (berjongkok) juga dirawat dengan ubat-ubatan rakyat (ini adalah kaedah terapi tambahan):

Sebab-sebabnyaCiri rawatan

Kecederaan meniskus, keseleo

Merebus. Violet, daun birch, campuran jelatang dalam perkadaran yang sama, bancuh 1/2 sudu besar dengan segelas air mendidih, panaskan selama 15 minit dalam mandi air. Ambil 1/3 cawan, 3 kali sehari (3 minggu)

Cuka sari epal dengan madu. Dalam segelas air suam rebus, tambahkan 1 sudu besar. l. cuka sari apel (6%) dan jumlah madu yang sama, kacau, ambil 2-3 kali sehari sebelum makan (rawatan - 21 hari)

Penyakit Osgood-Schlatter (osteochondropathy)

Sekiranya lutut sakit ketika berjongkok dan berdiri, dan penyebabnya adalah penyakit Osgood-Schlatter, maka salap madu dan mustard akan membantu. Masukkan 1/4 sudu teh mustard dan garam ke dalam 30 ml madu, kacau hingga larut, gosokkan ke lutut semalaman, letakkan sekeping polietilena di atas (lakukan kompres selama 12 hari berturut-turut)

Arthrosis (penyakit kronik dan perlahan sendi lutut)

Kompres kentang dan lobak merah. Parut kentang mentah dan lobak, campurkan dalam bahagian yang sama, sapukan pada sendi di bawah kertas kompres, tahan selama tidak lebih dari 30 minit (kursus umum - 12 prosedur)

Pencegahan

Untuk mengelakkan sakit lutut ketika berjongkok dan berdiri, ikuti garis panduan mudah ini:

  • melakukan latihan (terutamanya latihan kekuatan, di mana "duduk dan berdiri" yang sederhana berubah menjadi ujian serius untuk sendi) di bawah bimbingan jurulatih yang berpengalaman;
  • jangan bebankan sendi (berikan masa untuk pulih dari kerja keras atau latihan);
  • jangan terlalu lutut;
  • menormalkan berat badan, memperkenalkan makanan yang baik untuk tulang rawan dan tulang sendi ke dalam diet;
  • dengan beban yang dijangkakan selepas kecederaan (apabila anda yakin bahawa anda akan bangun dan duduk berkali-kali, anda akan secara aktif membengkokkan kaki), memakai pembalut pemasangan di lutut anda.

Ramalan pemulihan

Prognosis bergantung sepenuhnya pada penyebab yang menimbulkan permulaan kesakitan:

  1. Arthrosis adalah patologi yang tidak dapat disembuhkan yang berkembang dan bertambah buruk sepanjang hidup, tetapi perkembangannya dapat dikendalikan (dengan makan dengan betul, mengambil chondroprotectors dan melakukan senaman terapeutik secara berkala).
  2. Penyakit Osgood-Schlatter berlangsung sekitar satu tahun dan hilang sepenuhnya ketika anak berhenti tumbuh tulang (pada usia 17 tahun - dalam 75% kes).
  3. Perlu 2-3 minggu untuk rawatan kecederaan meniskus ringan, keseleo (bersama dengan gimnastik pemulihan) - biasanya 90% pesakit pulih.
  4. Mungkin memerlukan 4 minggu hingga 2 bulan untuk menghilangkan sista Baker sepenuhnya.

Kesakitan yang disebabkan oleh latihan kekuatan dapat melegakan 60% masa. Untuk melakukan ini, anda perlu membetulkan beban dan kebenaran latihan..

Mengapa lutut sakit ketika berjongkok dan berdiri: sebab dan rawatan

Bahan ini disediakan oleh pasukan laman web dengan sokongan pakar kami: atlet, jurulatih dan pakar pemakanan. Pasukan kami >>

    Masa membaca: 6 minit.
  1. Sedikit mengenai lutut
  2. Dalam keadaan apa lutut boleh sakit?
  3. Punca sakit lutut
  4. Permulaan arthrosis
  5. Bahaya kepada remaja yang terlibat dalam sukan
  6. Kecacatan sendi kerana kaki rata
  7. Kecederaan: beransur-ansur dan tiba-tiba
  8. Cara mengatasi kesakitan

Sendi lutut diatur secara kompleks dan kerap mengalami beban berat. Oleh itu, tidak hairanlah lutut sakit setelah berlatih, berjalan menaiki tangga, turun dari kerusi. Selalunya penyebab kesakitan terletak pada arthrosis atau pemusnahan tulang rawan artikular lutut.

Sedikit mengenai lutut

Sendi lutut mempunyai pergerakan yang sangat terhad. Ia membolehkan anda membengkokkan kaki dalam satu unjuran dan memusingkannya sedikit. Dan yang paling penting, secara anatomi, sejak lahir, terdapat perlindungan terhadap lenturan belakang lutut. Jika tidak, kita tidak boleh berdiri dengan kaki lurus..

Semua pergerakan disediakan oleh kompleks ligamen sendi lutut dan cawan. Bahan utama yang membentuk lutut adalah tulang rawan dan gentian elastik.

Kami juga perhatikan mengenai tuberositi tibia patologi pada kanak-kanak, kemudian anda akan memahami mengapa kami mengatakan ini. Oleh itu, mereka mungkin mengadu bahawa lutut mereka sakit ketika berjongkok..

Telah diketahui bahawa geseran berlaku di antara bahagian yang bergerak di dalam lutut. Ia diminimumkan oleh cecair sendi. Sendi itu sendiri berada dalam kapsul sendi.

Oleh itu, jika lutut sakit, maka penyebab kesakitan harus dicari:

  • tulang;
  • sendi;
  • ligamen.

Dalam keadaan apa lutut boleh sakit?

Selalunya, lutut sakit ketika berjongkok dan berdiri. Kurang kerap - hanya selepas mencangkung. Tekanan kaki, jongkok, dan paru-paru yang tidak betul boleh menyebabkan kecederaan lutut.

Selalunya, semasa latihan kaki berat, lutut yang terkena, bukan pergelangan kaki atau pinggul. Cuma mereka mengalami tekanan yang paling tinggi. Nampaknya pergelangan kaki mengalami tekanan yang lebih tinggi, kerana ia membawa semua berat badan di atasnya. Tetapi dia tidak pernah membongkok seperti lutut. Secara amnya, dia juga berjaya. Ia tidak mempunyai struktur yang begitu kompleks..

Sakit lutut boleh menyertai barbell squat dan bar squat kosong. Dan kadang-kadang tanpanya. Atau anda mungkin merasa sakit walaupun tanpa bersenam semasa duduk di rumah. Kenapa? Mungkin anda berlebihan berat badan, atau gaya hidup yang sangat tidak aktif dan seribu dua sebab lagi untuk keradangan pada sendi lutut.

Punca sakit lutut

Tekanan pada sendi lutut merosakkannya dari masa ke masa. Harus diingat bahawa sumber setiap bahagian badan kita terhad. Setelah habis sumber ini, proses regenerasi berhenti melebihi proses pemusnahan. Countdown bermula. Sebagai contoh, pada mulanya seseorang merasa sakit dengan arthrosis, dan kemudian sendi dia berubah. Oleh itu, anda harus sangat memperhatikan tanda-tanda masalah pertama..

Permulaan arthrosis

Dunia moden menghapus batasan usia untuk arthrosis. Arthrosis boleh bersifat tempatan (sebagai contoh, hanya sendi lutut) dan polyarthrosis. Dan juga boleh menular (dapat diprovokasi oleh klamidia) dan trofik, yang berkaitan dengan kekurangan nutrisi..

Masalah trofik pada sendi lutut berlaku jika diet anda kekurangan zat pembentuk sendi atau jika bekalan darah ke tulang rawan lutut terganggu.

Arthrosis dimanifestasikan oleh kesakitan akut atau kusam semasa pergerakan. Selalunya, lutut sakit selepas dan semasa latihan. Rawatan ditetapkan oleh doktor.

Tanpa rawatan, keadaan boleh bertambah buruk sehingga rasa sakit akan mengikuti anda walaupun pada waktu malam ketika anda sedang tidur. Dia tidak akan membiarkan anda tidur. Kemudian anda perlu membuat prostesis sendi lutut dan melupakan selama-lamanya apa itu kaki tekan atau jongkok.

Sekiranya anda merasa sakit ringan, lebih baik menangguhkan latihan berat badan sehingga anda berjumpa doktor. Sebelum itu, latih dengan bar kosong..

Bahaya kepada remaja yang terlibat dalam sukan

Lutut sakit bukan sahaja dengan arthrosis. Satu lagi perkara yang tidak menyenangkan yang boleh berlaku pada lutut adalah penyakit Osgood-Schlatter (kami telah membincangkannya pada awalnya). Dicirikan oleh pembentukan lebam yang menyakitkan di bawah tempurung lutut di tibia.

Benjolan seperti itu dijumpai pada remaja berusia 11-15 tahun, tanpa mengira jantina, yang aktif terlibat dalam sukan. Oleh itu, seorang remaja boleh mengadu bahawa lututnya sakit ketika berjongkok..

Semasa bergerak, sakit di lutut disebabkan oleh jarak benjolan dengannya. Dia sudah menyakitkan, dan kemudian terus melompat, berlari. Penyakit ini hilang dengan sendirinya. Benjolan sering hilang walaupun tidak ada rawatan. Biasanya tidak ada akal dalam rawatan.

Kecacatan sendi kerana kaki rata

Kaki rata adalah musuh yang berbahaya. Oleh kerana itu, kaki jatuh dengan cara yang salah di permukaan penyangga. Seluruh kerangka menderita ini, dari pergelangan kaki hingga leher. Dari kaki rata, jari kaki besar, lutut cacat, sendi pinggul hancur, kepala sakit.

Sekiranya masalah itu tidak dapat diselesaikan, proses pemusnahan tulang rawan lutut tidak dapat dielakkan. Tekanan berlebihan pada lutut yang disebabkan oleh kedudukan kaki yang terlalu condong secara beransur-ansur akan "membunuhnya".

Dengan pengambilan zat pembentuk sendi yang tidak mencukupi di dalam badan, prosesnya hanya akan dipercepat. Inilah sebabnya mengapa anda perlu makan secara sihat dan seimbang..

Adalah wajar untuk menyembuhkan kaki rata sejak kecil, pada masa ini sistem rangka secara aktif tumbuh dan berubah. Gimnastik khas akan membantu anda dalam hal ini. Lebih sukar untuk mengubah keadaan pada masa remaja..

Untuk mengurangkan kesan negatif pada sendi, orang dengan kaki rata harus menggunakan sol ortopedik khas ketika berjongkok dengan bar atau barbell..

Selalunya, dengan arthrosis, kaki rata juga dijumpai. Rawatan kaki rata untuk orang dewasa tidak lagi tersedia, anda hanya boleh sedikit memperbaiki keadaan kaki.

Kecederaan: beransur-ansur dan tiba-tiba

Sekarang mari kita bincangkan kecederaan di gimnasium. Semasa bekerja dengan berat, bar, anda boleh cedera dengan segera, atau secara beransur-ansur, secara sistematik melanggar semua undang-undang beban kuasa.

Ketahui senaman mana yang berbahaya untuk lutut anda: menekan kaki, jongkok, dan paru-paru. Sekiranya anda tidak mengikuti teknik yang betul dalam setiap latihan, anda boleh mendapat penyakit sendi lutut dengan mudah walaupun untuk orang yang sihat dan mempunyai kontraindikasi untuk latihan..

Mesin penekan kaki dianggap kurang berbahaya daripada jongkok. Paru-paru, seperti jongkok, adalah yang paling menyakitkan. Rawatan kecederaan adalah suatu kemestian! Ia adalah perlu untuk menghilangkan penyebab kesakitan.

Mari lihat mengapa kecederaan lutut boleh berlaku semasa bersenam. Perhatikan bahawa ini bukan semua penyebab kecederaan, tetapi yang paling biasa:

  1. Salah satu peraturan untuk jongkok atau paru-paru adalah bahawa lutut tidak boleh melampaui garis jari kaki. Berjongkok sebaliknya berbahaya, akan ada kecederaan.
  2. Jangan luruskan lutut jika anda melakukan menekan kaki atau menggegarkan betis. Lutut sedikit bengkok. Ini diciptakan supaya kaki tidak santai. Sesungguhnya, dalam keadaan tegak, lutut masuk ke tempatnya, dan anda dapat merehatkan otot sedikit - berat badan tidak akan turun. Sebilangan besar beban akan jatuh pada sendi lutut - sekali lagi membahayakan lutut, menyebabkan kecederaan.
  3. Tekan bangku atau jongkok tidak boleh dilakukan dengan lutut dibengkokkan ke dalam. Ingat - lutut menunjuk ke arah yang sama dengan jari kaki.

Dengan arthrosis, tidak kira bagaimana anda berjongkok. Sebarang beban tinggi berbahaya. Kesakitan boleh muncul pada bila-bila masa: sebelum dan selepas berjongkok.

Selalunya orang cuba menyelamatkan sakit lutut dengan menggosok pelbagai produk dan salap. Ini dapat dilakukan, bagaimanapun, rawatan sedemikian dalam banyak kes tidak berguna..

Hipotermia menyebabkan kerosakan tambahan pada lutut anda. Hal ini terutama berlaku untuk kanak-kanak perempuan yang suka memakai rok pendek dan pakaian ketat nipis pada musim sejuk..

Cara mengatasi kesakitan

Lawatan ke doktor tidak akan selalu menunjukkan penyebab kesakitan. Selalunya doktor akan mengangkat tangan dan mengatakan bahawa anda sihat. Ini kerana MRI tidak menunjukkan tanda-tanda arthrosis pada peringkat awal. Pada peringkat awal, anda mungkin mengalami sakit lutut. Walaupun ada yang hidup seumur hidup mereka tanpa perkembangan, tidak mengetahui tentang arthrosis.

Sekiranya anda belum diberi diagnosis, cubalah ini:

  1. Tentukan di mana lutut anda sakit semasa jongkok. Sekiranya anda boleh melakukan jongkok yang tidak lengkap tanpa rasa sakit, lakukan.
  2. Lakukan penekan kaki dengan cara yang sama. Kesakitan adalah kompas anda.
  3. Ikat lutut anda dengan pembalut elastik. Anda tidak boleh membungkusnya dengan ketat - supaya anda boleh berjalan dengan pembalut sepanjang latihan. Ini sering membantu. Bekerja dengan bar kosong pada mulanya, bukan barbel berat.
  4. Memanaskan badan dengan baik - terbaik dengan basikal pegun. Dialah yang akan memberikan pemanasan selamat maksimum untuk sistem lutut anda..
  5. Anda boleh menggunakan salap pemanasan. Tetapi ingat, jika kulit anda sensitif, anda hanya akan terluka. Kulit akan terbakar, dan jika anda masih membalut pembalut, anda tidak akan dapat berlatih sama sekali.
  6. Menambah berat badan secara beransur-ansur dan perlahan. Anda adalah seorang penyelidik kesakitan dan mesti memahami dengan jelas bila sakit bermula dan apa yang boleh anda lakukan tanpanya. Kesakitan adalah petunjuk anda dan lampu isyarat merah.
  7. Ambil tambahan kondroitin dan glukosamin, vitamin, dan asid lemak tak jenuh sebagai makanan tambahan atau dalam bentuk semula jadi.

Yang paling penting, berhati-hati dengan kesihatan anda. Ingat bahawa kesakitan dan ketidakselesaan akut pada sendi lutut adalah kontraindikasi untuk latihan berat badan. Lebih baik menangguhkan latihan anda sehingga berjumpa doktor. Oleh itu, anda tidak akan menyebabkan kecederaan tambahan pada sendi yang sakit dan lebih cenderung untuk mencegah masalah yang lebih serius..

Sakit lutut mencangkung - sebab dan pencegahan

Sama bermanfaatnya dengan sukan, mereka juga mempunyai kesan sampingan tertentu. Ini terutama berlaku untuk kecederaan yang kerap. Latihan tertentu, seperti jongkok, boleh menyebabkan rasa tidak selesa. Sakit lutut boleh dikaitkan bukan sahaja dengan tekanan, tetapi juga dengan penyakit sendi lutut, yang tidak begitu jarang berlaku pada atlet. Oleh itu, adalah mustahak untuk dapat mendengar badan dan memberi tindak balas tepat pada masanya terhadap gejala yang membimbangkan. Jadi, jika lutut anda sakit ketika berjongkok, jangan abaikan..

Apabila kesakitan adalah kebiasaan?

Sensasi yang tidak menyenangkan semasa melakukan aktiviti fizikal, termasuk sakit lutut ketika berjongkok, tidak biasa. Ia dapat menampakkan diri kerana perubahan tertentu pada kompleks otot-tendon dan unsur-unsur osteoartikular pada zon lutut. Kadang-kadang ketidakselesaan adalah fenomena biasa dengan alasan objektif sepenuhnya. Perlu dibincangkan mengenai perkara ini dalam kes seperti ini:

  • Rasa sakit yang lemah dan pendek pada otot tertentu di bahagian paha dan bahagian bawah kaki, atau keseluruhan kumpulan. Selalunya, ini adalah fenomena semula jadi semasa bersenam, yang disebabkan oleh mereka yang mengumpulkan asid laktik di dalam tisu. Tempoh dan kemungkinan kesakitan ini bergantung pada bagaimana otot terlatih. Semakin mereka bersedia untuk menghadapi tekanan, semakin kurang sakit otot..
  • Sakit sakit pendek, penyetempatan yang tidak dapat ditentukan sepenuhnya, di kawasan lutut. Selepas latihan, atlet dapat merasakan sedikit komposisi keseluruhan komposisi, sementara tidak akan ada satu titik yang menyakitkan.

Kemungkinan Punca Kesakitan Squat

Jawapan kepada persoalan mengapa lutut sakit selepas jongkok tidak selalu dikaitkan dengan otot yang tidak bersedia secara fisiologi. Sebabnya mungkin seperti berikut:

  • Kerosakan mekanikal. Orang yang bersukan mungkin mengalami keseleo atau pecahnya ligamen pada sendi, kecederaan tulang akibat lebam, jatuh, atau pergerakan yang terlalu ganas. Kemudian sakit lutut adalah akibat langsung dari kecederaan..
  • Teknik beban berlebihan dan senaman yang tidak betul adalah penyebab biasa sakit lutut ketika berjongkok. Faktanya ialah sendi lutut adalah mekanisme yang sangat kompleks. Ini merangkumi banyak elemen yang saling bersentuhan. Dengan meningkatkan beban, misalnya, berjongkok dengan barbel atau melakukan lunges, anda meningkatkan beban dan tekanan pada elemen gosok di bawah tempurung lutut.
  • Masalahnya mungkin lebih serius - mungkin lutut anda sakit selepas berjongkok kerana penyakit organ dalaman tertentu. Ini boleh menjadi arthrosis, penyakit Osgood-Schlatter, keradangan tendon lutut, chondromalacia patella (penipisan tulang rawan artikular), dan sebagainya..
  • Antara lain, sakit lutut selepas squats barbell boleh menjadi akibat kekurangan vitamin dan simpanan garam. Dalam kes ini, gejala tambahan akan menjadi kulit kering dan mengelupas di sekitar lutut..

Lutut sakit selepas squats: apa yang perlu dilakukan?

Sekiranya lutut anda sakit selepas berjongkok dengan atau tanpa barbel, penting untuk menganalisis sifat kesakitan. Sekiranya tajam dan tidak hilang walaupun selepas beberapa saat melakukan latihan, kemungkinan ini menunjukkan bahawa anda telah mengalami kecederaan. Pertolongan cemas mungkin terdiri daripada menggunakan ais yang dibalut dengan kain ke kawasan yang rosak. Maka anda perlu menghubungi traumatologist seawal mungkin. Sekiranya ligamen, tendon, meniskus, atau kapsul sendi terkoyak, pembedahan mungkin diperlukan. Dengan kecederaan di lutut, kelas perlu ditunda untuk beberapa waktu.

Sekiranya jawapan kepada persoalan mengapa lutut sakit ketika berjongkok pasti tidak berkaitan dengan cedera, maka mungkin intinya adalah teknik yang salah untuk melakukan latihan, dan itu perlu dikaji semula. Untuk mengelakkan tulang rawan lutut menerima terlalu banyak tekanan, lutut harus dihalakan dengan jelas ke hadapan ketika mencangkung. Sendi lutut harus bergerak ke arah jari tengah dan tidak melampaui menegak kaki. Elakkan jongkok sepenuhnya, cuba lutut selari dengan lantai.

Banyak bergantung pada urutan latihan yang dilakukan. Anda disyorkan untuk melakukan penekan kaki hanya selepas mencangkung. Memanaskan badan juga sangat penting. Jangan mengabaikannya kerana ia membantu menyiapkan otot untuk tekanan dan menghangatkannya, mengurangkan risiko kecederaan dan terlalu banyak tenaga. Beban harus ditingkatkan secara beransur-ansur. Sekiranya lutut anda sakit dan sakit ketika berjongkok terus menerus, maka untuk sementara waktu, anda harus berhenti berlatih dan menghubungi pakar yang akan menentukan punca sebenar fenomena ini.

Juga, ingat bahawa kerapuhan lutut semasa bersenam mungkin merupakan tanda pertama timbulnya arthrosis. Untuk menyelesaikan masalah ini, cubalah menghubungi pakar seawal mungkin..

Jawapan kepada persoalan apa yang harus dilakukan jika lutut anda sakit selepas jongkok akan berbeza jika penyebab fenomena ini adalah pemendapan garam dan kekurangan vitamin. Kemudian, untuk menguatkan sendi lutut, anda memerlukan kompleks yang baik, yang merangkumi kondroitin dan glukosamin. Penting juga untuk menyesuaikan diet anda. Kurangkan jumlah garam di dalamnya, hadkan yang penting, berkanji dan manis. Bersandar pada buah-buahan, sayur-sayuran, makanan protein tanpa lemak.

Cara melakukan squats untuk sakit lutut

Terdapat kesalahpahaman yang agak umum bahawa orang yang menderita sakit lutut tidak boleh berjongkok. Sebenarnya, latihan inilah yang dapat menjadi penolong terbaik untuk kesakitan. Sering kali, adalah squat yang diresepkan oleh pakar kepada mereka yang menjalani pemulihan selepas kecederaan lutut. Jongkok yang dilakukan dengan betul dapat membantu meningkatkan keseimbangan dan koordinasi serta melatih dan menguatkan otot kaki. Mari lihat bagaimana melakukan squats untuk sakit lutut. Pertimbangkan bagaimana squat klasik yang betul dilakukan.

Untuk latihan ini, anda perlu berdiri tegak dengan kaki selebar bahu. Postur yang betul sangat penting, kerana kesalahan boleh mencederakan lutut. Ingat perkara berikut:

  • Bahu diturunkan dan ditarik ke belakang. Mereka harus berada dalam kedudukan ini sepanjang latihan, tidak kira sama ada anda turun atau naik..
  • Cuba buat dagu berganda untuk mengelakkan perpindahan vertebra serviks. Mungkin tidak biasa pada mulanya, tetapi tidak akan ada rasa tidak selesa.
  • Pandang lurus ke depan semasa anda melakukan latihan. Penting untuk menjaga koordinasi dan keseimbangan.
  • Mengencangkan dan menghisap perut, anda juga perlu mengetatkan punggung anda.
  • Turunkan diri dengan menolak punggung dan pinggul ke belakang. Apabila anda selesai menculik pinggul, bengkokkan lutut sehingga otot mengetat. Sekiranya anda merasa sakit, jangan terus berjongkok di bawah tahap ini..
  • Pemula sering menekuk lutut ketika melakukan squats. Kebiasaan ini sangat berbahaya, kerana lutut, dengan demikian, melampaui tahap kaki, dan, akibatnya, beban dan rasa sakit dapat meningkat..
  • Agar tidak mencari jawapan untuk persoalan apa yang harus dilakukan jika lutut anda sakit ketika berjongkok, latih diri anda untuk bernafas dengan betul semasa latihan fizikal. Teknik pernafasan yang betul membantu melancarkan senaman dan meningkatkan peredaran oksigen dalam tisu. Juga, pernafasan menjimatkan dari penurunan tekanan. Semasa berjongkok, bernafas, meneran dan menyiapkan badan. Dan semakin meningkat, berehat dan bernafas.
  • Agar tidak melupakan pernafasan, anda boleh mengira dengan kuat, melakukan latihan.

Teknik senaman yang betul adalah perlindungan terbaik terhadap kecederaan dan ketidakselesaan. Mari kita lihat kesalahan biasa semasa melakukan squats:

  • Lutut menonjol di luar stoking. Oleh itu, tekanan berlebihan dibuat pada sendi, yang sangat buruk untuk lutut. Semasa mencangkung, pinggul, lutut, dan pergelangan kaki harus berfungsi. Sekiranya anda menggunakan semua sendi ini, maka adalah kebiasaan buruk untuk menarik lutut dengan menggunakan kaus kaki..
  • Bahagian belakang membulat semasa mencangkung. Sekiranya lekukan semula jadi tulang belakang lumbal cacat semasa jongkok, maka anda meninggalkan had mobiliti punggung bawah. Oleh itu, subluksasi cakera intervertebral adalah mungkin..
  • Bahu merosot semasa bersenam. Sepanjang latihan, bilah bahu anda harus disatukan dan diturunkan. Ini mengagihkan beban secara merata..

Perlu diingat bahawa otot perlu berehat dan membaiki. Pemulihan adalah bahagian penting dalam latihan yang sering diabaikan. Rehat membantu menyiapkan otot untuk tekanan lebih lanjut dan merangsang pertumbuhannya.

Sekiranya anda merasa sakit lutut yang berterusan, anda tidak boleh membiarkan gejala ini berlanjutan. Sebelum anda mula melakukan latihan tertentu, berjumpa pakar. Kesakitan adalah tanda bahawa badan tidak bersedia (tentu saja, tidak membicarakan ketidakselesaan fisiologi pada otot, yang disebut DOMS). Apabila anda merasakannya, hentikan latihan dan berjumpa dengan pakar yang akan menentukan apa yang harus dilakukan jika lutut anda sakit selepas berjongkok.

PenyakitResipi ubat rakyat