Latihan untuk periarthritis bahu dan skapula dan bukan sahaja

Meniskus

Latihan harian di gimnastik perubatan dengan periarthritis bahu-skapular akan membantu bukan sahaja menghilangkan sensasi yang menyakitkan, tetapi juga mencegah penampilannya. Menguatkan rangka otot tali pinggang bahu membantu meningkatkan jangkauan pergerakan, meningkatkan peredaran darah di tisu lembut, dan menghentikan patologi. Agar kelas seefektif mungkin, anda perlu berlatih secara berkala, meningkatkan beban secara beransur-ansur..

Mengapa kita memerlukan latihan fisioterapi untuk periarthritis bahu-skapular

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Periarthritis bahu pertama kali mempengaruhi tisu lembut di sekitar sendi bahu - otot, ligamen, tendon, bursae. Perubahan distrofi yang timbul di dalamnya membawa kepada perkembangan keradangan reaktif. Sekiranya patologi tidak dirawat, maka seseorang mungkin menjadi kurang upaya dalam beberapa tahun. Keradangan dan kesakitan dihilangkan dengan mengambil ubat. Dan untuk memulihkan ligamen dan tendon yang rosak hanya mungkin dilakukan dengan bantuan gimnastik pemulihan dan pendidikan jasmani.

Latihan kecekapan

Pakar ortopedik, pakar neurologi, dan traumatologi mengesyorkan berolahraga sejurus selepas melegakan kesakitan dan kawalan keradangan. Latihan yang kerap membantu menghilangkan rasa bengkak, kekakuan pergerakan, rasa sakit yang timbul ketika cuba mengangkat lengan atau membawanya ke belakang. Mereka memungkinkan untuk mengelakkan perkembangan sindrom "bahu tersumbat", di mana walaupun pemulihan sebahagian pergerakan sendi bahu hanya mungkin dilakukan dengan melakukan operasi pembedahan..

Peraturan dan keperluan umum

Anda perlu melakukannya di bilik yang berventilasi panas. Untuk latihan, anda harus memilih pakaian yang terbuat dari bahan semula jadi yang menyerap kelembapan dengan baik dan membiarkan udara melaluinya. Untuk mencapai kesan terapeutik maksimum dalam jangka masa yang agak singkat, perlu mematuhi cadangan doktor terapi senaman dan ahli terapi pemulihan berikut:

  • pergerakan tiba-tiba, kecenderungan amplitud tinggi, mengangkat berat, putaran bahu yang kuat tidak dapat diterima;
  • kelas harus diadakan setiap hari;
  • semua pergerakan dilakukan dengan lancar, perlahan, tepat dengan pengesanan sensasi berterusan yang timbul.

Peraturan asas gimnastik pemulihan adalah peningkatan beban secara beransur-ansur. Banyak latihan yang mencabar secara teknikal tidak dapat dilakukan pada kali pertama. Mereka boleh ditangani setelah 1-2 bulan latihan biasa, ketika ligamen dan tendon menjadi cukup kuat..

Satu set latihan untuk sindrom kesakitan

Dalam tempoh subakut selama periarthritis, disarankan untuk berlatih di bawah bimbingan doktor terapi senaman. Rasa sakit yang timbul pada masa ini cukup kuat dan sebarang gerakan yang terlalu janggal dan tajam akan memicu peningkatan mereka.

Latihan apa yang akan meningkatkan kesejahteraan anda:

  • duduk, letakkan tangan di atas meja, perlahan-lahan mengepalkan dan melepaskan penumbuk anda, dan kemudian melakukan putaran bulat dengan tangan anda;
  • berbaring di punggung, merebahkan kaki anda sedikit. Lakukan putaran bulat dengan tangan anda, sambil mengangkat, memusingkan tangan dengan telapak tangan ke atas;
  • berbaring di punggung, rentangkan lengan ke sepanjang badan, dan kemudian bengkokkan pada siku, menyentuh bahu kiri dengan telapak tangan kanan anda, dan sebaliknya;
  • berbaring di punggung, bengkokkan tangan anda, rentangkan siku ke sisi sehingga telapak tangan anda saling menyentuh;
  • duduk, letakkan telapak tangan di bahu, sambil menghirup, bawa siku ke sisi, berlama-lama dalam kedudukan ini selama 5 saat, menghembuskan nafas dan kembali ke posisi awal.

Pada peringkat akhir latihan, anda perlu berjabat tangan dengan baik dan menggosok bahu yang sakit dengan telapak tangan anda. Semua latihan harus dilakukan 5-7 kali dalam 1-2 set.

Latihan pemulihan

Anda perlu memulakan senaman utama hanya selepas pemanasan. Anda harus melakukan beberapa paru-paru dan jongkok cetek, melakukan putaran dan kecondongan kepala, badan, berjalan di sekitar bilik, mengangkat lutut tinggi.

Latihan untuk periarthritis bahu-skapular semasa remisi
Duduk di atas kerusi atau bangkuBerdiri
Pegang jari anda ke dalam kunci, rentangkan tangan anda semasa menghirup, dan kemudian angkat. Pegang posisi ini selama beberapa saat, hembus dan turunkan lengan andaSebarkan kaki anda sedikit, lakukan putaran bulat dengan tangan, angkat tangan ke atas. Ulangi latihan dengan tangan ke sisi
Angkat bahu, lakukan putaran bulat ke depan, kemudian ke belakangSebarkan kaki anda selebar bahu, ayunkan lengan anda ke belakang dan ke belakang, kemudian dari sisi ke sisi
Secara bergantian angkat dan balut tangan anda di belakang punggung anda, cuba menyentuh bilah bahu yang bertentangan dengan telapak tangan andaSebarkan lengan anda ke sisi, bengkokkannya, menyentuh bahu anda dengan telapak tangan anda. Kemudian, dalam kedudukan tangan di bahu, bawa dan lepaskan siku

Latihan pengarang

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Ahli terapi doktor dan pemulihan dan kiropraktor telah mengembangkan kaedah pengarang rawatan periarthritis humeral-scapular dengan pergerakan. Sebilangan besar mereka melakukan gabungan gimnastik dengan teknik pernafasan dalam, urutan, pendedahan bahu yang terkena panas atau sejuk.

Gimnastik popov

Untuk mengelakkan timbulnya rasa sakit dengan periarthritis, seseorang sengaja mengehadkan pergerakan bahu. Ligamen, tendon, otot "terbiasa" dengan keadaan ini. Mereka menjadi kurang anjal, tahan lama, tidak dapat mengatasi tekanan walaupun pulih. P. Popov mengembangkan satu set latihan, pelaksanaannya memungkinkan untuk meningkatkan aktiviti fungsional alat ligamen-tendon:

  • duduk di tepi kerusi atau bangku, luruskan, rentangkan kaki anda sedikit. Semasa anda menghembuskan nafas, angkat bahagian depan kaki, sambil meluncurkan telapak tangan anda dari pangkal paha ke lutut. Tarik nafas dan gerakkan tangan anda ke pinggul dengan lancar;
  • berdiri, angkat bahu, lakukan gerakan "lapan" dengan mereka. Bukan hanya otot tali pinggang bahu yang tegang, tetapi juga seluruh punggung;
  • berdiri tegak, pegang telapak tangan yang lain dan tarik ke hadapan, sambil memiringkan badan ke belakang.

Sekiranya sensasi yang tidak menyenangkan muncul ketika melakukan senaman, maka ia dapat dikeluarkan dengan selamat dari kompleks. P. Popov percaya bahawa pergerakan yang menyenangkan mempunyai kesan penyembuhan.

Kaedah Bubnovsky

Prinsip utama rawatan periarthritis humeroscapular mengikut kaedah S. Bubnovsky adalah pergerakan melalui kesakitan. Kiropraktor terkenal ini menasihati pesakit untuk berhenti menggunakan ubat sebelum memulakan kelas. Anda perlu menghilangkan rasa sakit bukan dengan mengambil analgesik, tetapi dengan menguatkan otot, yang membolehkan anda mengawal ketidakselesaan yang berlaku. Berikut adalah beberapa latihan dari kompleks S. Bubnovsky:

  • berbaring di punggung, merebahkan kaki, meregangkan lengan ke seluruh badan, tapak tangan ke atas. Angkat tangan anda dan mulailah di belakang kepala anda semasa menghirup, sambil menghembus nafas, kembali ke posisi awal;
  • berbaring di punggung anda, lengan terentang. Lakukan pergerakan gelongsor ke atas dan ke bawah dengan mereka, tanpa mengangkat berus dari permukaan lantai;
  • berbaring di perut anda, merebahkan kaki anda, meregangkan tangan ke hadapan. Angkat secara bergantian terlebih dahulu lengan kanan dan kaki kiri, kemudian lengan kiri dan kaki kanan.

S. Bubnovsky memberi amaran bahawa kesakitan ringan dan sederhana mungkin berlaku semasa latihan. Tetapi anda perlu menghentikan kelas hanya apabila kelas meningkat..

Doktor gimnastik Evdokimenko

Tugas latihan dengan kaedah P. Evdokimenko adalah kembali ke corak pergerakan normal. Ini bermaksud bahawa pada peringkat akhir latihan, sendi bahu harus dibengkokkan dan dibengkokkan tanpa usaha. Latihan apa yang termasuk dalam kompleks rawatan:

  • duduk di atas bangku, rentangkan kaki sedikit, letakkan tangan di pinggul, telapak tangan ke bawah. Lakukan putaran bergantian, dan kemudian putar bersama dengan bahu terlebih dahulu;
  • berdiri tegak, letakkan tangan di tali pinggang. Gerakkan bahu anda ke hadapan, dan bawa ke belakang sejauh mungkin;
  • dalam keadaan berdiri, angkat lengan yang cedera ke belakang, bantu tangan yang sihat, yang diletakkan di belakang punggung.

P. Evdokimenko percaya bahawa hanya dengan menyesuaikan kerja alat muskul-ligamen, adalah mungkin untuk menghentikan penyebaran proses keradangan ke struktur tisu lembut tali pinggang bahu yang sihat.

Latihan menurut Norbekov

M. Norbekov telah mengembangkan kaedah untuk merawat artritis bahu-skapular, yang bertujuan untuk memperbaiki keadaan fizikal dan psiko-emosi seseorang secara serentak. Sebagai tambahan kepada latihan untuk pengembangan tali pinggang bahu, elemen psikoterapi dan kesan autogenik digunakan dalam terapi. Ini membolehkan anda menghilangkan semua faktor tekanan, untuk meningkatkan daya tahan seseorang terhadap pengaruh situasi luaran. Kompleks ini boleh merangkumi latihan berikut:

  • berdiri, hulurkan tangan ke hadapan, tekan dan lepaskan penumbuk dengan kuat;
  • duduk, bulatkan punggung, angkat bahu meniru mengangkat bahu;
  • dalam keadaan duduk, lakukan pergerakan putaran dengan bahu, cuba mendekatkan bilah bahu sedekat mungkin antara satu sama lain.

Pada peringkat akhir latihan, anda perlu melakukan pergerakan regangan perlahan dan perlahan. Anda harus meregangkan badan dengan baik, membongkok punggung bawah, dan kemudian bersandar ke depan, meletakkan tangan di hadapan anda.

Teknik Sarajev

A. Saraev - traumatologist-orthopedist, pengarang kaedah memulihkan sendi bahu menggunakan latihan dengan bola atau tongkat gimnastik. Peranti ini membantu menguatkan otot dengan cepat yang menstabilkan struktur bahu yang rosak. Berikut adalah beberapa latihan yang paling berkesan secara terapi:

  • berdiri, angkat tongkat di atas kepala, bengkok ke hadapan, melengkung punggung. Kembali ke kedudukan permulaan, condong ke belakang;
  • berdiri, memegang tongkat di belakang punggung anda. Bersandar ke hadapan sambil menaikkan tongkat ke paras bilah bahu;
  • berdiri, lepaskan kaki selebar bahu, letakkan tongkat di hadapan anda. Pusingkan badan terlebih dahulu dengan satu cara, kemudian yang lain.

Oleh kerana latihan dilakukan dengan amplitud maksimum, latihan harus dihentikan ketika sensasi menyakitkan yang teruk muncul..

LFK Dzhamaldinova

M. Dzhamaldinov adalah pengarang kaedah untuk merawat patologi sendi bahu dengan menggunakan pergerakan yang sering berulang. Amplitudo mereka sangat kecil sehingga kadang-kadang tidak dapat dilihat dari luar sehingga seseorang melakukan senaman apa pun. Kaedah latihan ini membantu meningkatkan peredaran darah tanpa mikrotrauma ke struktur tulang rawan dan tisu lembut. Latihan apa yang disyorkan oleh M. Dzhamaldinov:

  • duduk, rentangkan kaki anda sedikit, tekan jari anda dan letakkan di bahu anda. Lakukan putaran siku yang kerap dan hampir tidak dapat dilihat;
  • duduk, letakkan tangan di pinggul, luruskan bahu ke hadapan, seolah-olah cuba menyentuh lutut yang bertentangan;
  • dalam keadaan berdiri, angkat tangan anda, mengaitkan jari anda ke dalam kunci, buat putaran bulat dengannya.

Semasa latihan, sedikit ketidakselesaan dibenarkan. Tetapi rasa sakit yang ringan seharusnya menjadi isyarat untuk berehat yang lama..

Bilakah lebih baik untuk menahan diri dari senam dan terapi senaman?

Semasa periarthritis yang akut, dilarang sama sekali terlibat kerana kemungkinan besar penyebaran proses keradangan. Latihan tidak dilakukan jika pesakit tidak merasa sihat, misalnya, semasa jangkitan pernafasan atau usus, dengan lonjakan tekanan darah.

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang betul-betul berkesan untuk sakit sendi ada! Baca lebih lanjut >>>

Kompleks terapi untuk periarthritis bahu-skapular

Prinsip terapi senaman

Latihan terapeutik untuk periarthritis skapula bahu, jika dilakukan dengan betul, adalah kaedah terbaik untuk mengurangkan keadaan. Kesan prosedur terletak pada kesan terapi bermanfaat manipulasi yang disasarkan yang dilakukan semasa gimnastik. Kesan positif pelaksanaannya adalah seperti berikut:

  • pelanggaran peredaran mikro di zon patologi;
  • penghapusan maksimum dari manifestasi patologi;
  • normalisasi pemakanan sel-sel tisu yang rosak;
  • pengukuhan ligamen;
  • kelonggaran otot;
  • normalisasi fungsi motor.

Walau bagaimanapun, agar terapi senaman untuk periarthritis humeroskapular dapat memberikan hasil yang sesuai, perlu memilih algoritma latihan yang betul. Lebih-lebih lagi, semua manipulasi dilakukan di bawah pengawasan pakar..

Petunjuk dan kontraindikasi

Apa-apa set latihan untuk periarthritis skapula bahu mempunyai indikasi dan kontraindikasi sendiri. Biasanya, kompleks seperti ini mempunyai petunjuk berikut:

  • kehadiran kesakitan di kawasan yang terjejas;
  • sifat berulang dari kesakitan ini;
  • gangguan pergerakan;
  • semasa rawatan, ketidakselesaan yang ditoleransi mungkin berlaku. Sekiranya sengit, latihan terapi akan berhenti..

Kontraindikasi untuk gimnastik seperti itu:

  • tempoh akut perkembangan patologi;
  • ketidakselesaan teruk dengan kesakitan;
  • patologi peredaran darah kronik;
  • hipertensi arteri;
  • suhu badan tinggi;
  • pendarahan, dll..

Semasa pelaksanaan latihan terapi yang kompleks, frekuensi beban harus ditingkatkan secara berperingkat. Dilarang menggunakan pendekatan kekuatan jika unsur-unsur sendi tidak disiapkan.

Kaedah Popov

Selalunya, latihan fisioterapi diatur mengikut Popov. Algoritma ini meminimumkan kemungkinan ketidakselesaan atau kesakitan. Semasa pelaksanaannya, manipulasi sederhana dilakukan, yang terdiri daripada pendekatan putaran-putaran.

Teknik Popov untuk periarthritis skapular merangkumi:

  • menaikkan dan menurunkan bahu, melakukan pergerakan bahu di sepanjang "lapan";
  • meregangkan vertebra dengan memegang bahu dalam kedudukan tinggi maksimum selama beberapa saat dan kemudian menurunkannya maksimum;
  • pergerakan tangan yang lancar dengan "gunting";
  • mengangkat tangan secara bergantian. Dilakukan dengan pembalikan simetri seluruh badan;
  • mengangkat lembut lengan yang bengkok di siku;
  • melintasi tangan di hadapan anda di kunci dan melakukan gerakan "gelombang".

Latihan terapeutik, yang dikembangkan oleh Popov, juga disebut algoritma "trolling". Dia hanya menunjukkan kemajuan yang bermanfaat dengan pendekatan yang teratur dan sistematik..

Dengan periarthritis bahu, ia memungkinkan:

  • mengurangkan kesakitan di kawasan bahu;
  • otot fiksasi senaman;
  • mengembangkan pelbagai gerakan;
  • membina potensi otot yang berkontraksi, menjaga mereka tetap aktif.

Seperti yang anda lihat, latihan Popov mudah dilakukan, yang membolehkan anda melakukannya di rumah. Set latihan oleh Dr. Popov hanya digunakan apabila proses keradangan berhenti. Jika tidak, ia akan sangat menyakitkan. Sekiranya pesakit didiagnosis dengan "periarthritis humeroskapular", maka satu set latihan khas Popov memungkinkan untuk menghidupkan semula kemampuan fungsi anggota badan yang cedera.

Teknik Bubnovsky

Dengan periarthritis sendi bahu, latihan fisioterapi, yang dikembangkan oleh Bubnovsky, juga sering diresepkan. Perlu diingat bahawa latihan periarthritis kompleks bahu-skapular bahu dapat dirawat dengan berkesan oleh Bubnovsky. Latihan kesan terapeutik sedemikian membolehkan anda menormalkan kelenturan sendi, serta fungsi yang berkaitan. Ini dicapai dengan membetulkan keanjalan otot yang sepadan..

Anda perlu tahu bahawa beberapa jenis latihan terapi telah dikembangkan oleh Dr. Bubnovsky. Apa jenis kompleks yang akan dilakukan, doktor menetapkan. Pada masa yang sama, latihan terapi senaman mengikut teknik ini mudah, tidak memerlukan banyak masa dan boleh dilakukan di rumah. Sekiranya periarthritis humeroscapular tidak mengalami komplikasi, kompleks Bubnovsky dilakukan mengikut prosedur standard.

Kompleks dari Alexander Saraev

Pesakit yang menderita periarthritis skapular bahu sering melakukan gimnastik menurut Alexander Saraev. Di sini, manipulasi terapi mesti dilaksanakan dalam 2 pendekatan setiap hari. Semasa terapi, jumlah sesi dapat ditingkatkan hingga 3 kali. Setiap manipulasi mempunyai 2-3 hantaran.

Secara keseluruhan, tempoh pendidikan jasmani mengikut kaedah ini tidak boleh melebihi 15 minit. Gimnastik pemulihan ini diatur dengan beberapa latihan. Latihan pertama dilakukan semasa berdiri. Perut di sini disedut, dan bahagian belakang rata. Dalam kes ini, kaki dibengkokkan dan diletakkan selebar bahu. Kedua-dua lengan meluruskan pada masa yang sama, mengangkat dan memegang tongkat gimnastik.

Sekarang anda perlu membongkok sedikit, menahan nafas. Pada masa yang sama, sendi diregangkan. Dan di sini anda harus mendengar sendi: jika bahu sakit, maka pelajaran berhenti, dan amplitud pergerakan selanjutnya berkurang. Manipulasi ini diulang sebanyak 15 kali..

Manipulasi kedua menganggap pendirian awal adalah sama seperti pada kes pertama. Walau bagaimanapun, di sini tangan selebar bahu. Di pintu keluar, anda mesti menarik bahu kiri ke belakang. Di sini tongkat gimnastik akan berfungsi sebagai tuas. Pada masa yang sama, lengan kanan harus membengkokkan pada siku. Semasa peringkat penyedutan, tangan kembali.

Apa sahaja latihan yang dilakukan mengikut kaedah ini, ia harus dijalankan dengan lancar. Sekiranya kesakitan berlaku semasa pelaksanaan, amplitud tindakan mereka akan berkurang. Adalah perlu untuk mengulangi pendekatan ini sebanyak 15 kali, secara beransur-ansur meningkatkan intensiti. Pendidikan jasmani seperti itu untuk patologi bahu harus ditetapkan oleh pakar. Untuk rawatan periarthritis, penting untuk melakukan semua manipulasi yang membentuk kompleks terapi dengan betul.

Cara mengatasi kesakitan akut

Selalunya terdapat situasi ketika sendi bahu dengan periarthritis bertindak balas dengan kesakitan yang teruk. Semasa merawat dalam keadaan ini, latihan terapi dilakukan dengan berbaring di belakang (hanya dengan pesawat tegas). Dalam kedudukan ini, manipulasi berikut dilakukan:

  • lenturan dan pemanjangan jari, serta mengepalkannya ke kepalan tangan. Dilakukan dalam 8-10 pendekatan;
  • memerah, serta putaran tangan di pergelangan tangan. Lengan bawah mesti bengkok pada sudut tepat. Setelah menyelesaikan prosedur, tangan disimpan dalam keadaan bebas dan santai. Mereka diberi rehat;
  • maka tangan membuat gerakan putaran. Pada masa yang sama, tangan bergantian bergerak dengan tapak tangan ke atas dan ke bawah;
  • maka lengan bawah dibengkokkan dan tangan diletakkan di bahu. Penyedutan harus dilakukan dengan kelewatan tiga saat. Semasa anda menghembuskan nafas, tangan anda jatuh ke lantai. Operasi seperti ini mesti dilakukan 7-10 kali;
  • kemudian lengan diletakkan di sepanjang badan dan bengkok, menariknya perlahan ke sisi. Segera dengan ini, siku ditarik ke atas, dan tangan - ke lantai. Operasi diulang kira-kira 5-6 kali;
  • maka tangan dikerahkan ke kawasan sendi bahu. Siku dipisahkan dengan penyedutan. Semasa menghembus nafas, mereka dibawa kembali. Apabila tangan kembali ke bahu, siku cenderung ke atas maksimum. Mengangkat dilakukan semasa menyedut. Manipulasi diulang 10 kali.

Ini juga merangkumi operasi dalam senarai manipulasi perubatan apabila anggota badan atas diluruskan dan diceraikan. Ia dibenarkan melakukan pusing putar oleh mereka. Dalam kes ini, lengan terpaku pada satu garis dari bahu ke tangan. Selama semua manipulasi terapi, sangat mustahak untuk tidak membawa keletihan, dan lebih-lebih lagi kepada kesakitan yang teruk.

Juga, jangan terlibat dalam rawatan diri. Semua kompleks mesti dilantik oleh pakar setelah pemeriksaan penuh. Kursus latihan terapeutik harus melibatkan pelaksanaan manipulasi langkah demi langkah dan urutan.

Tempoh kesakitan akut

Sekiranya terdapat kesakitan akut, perlu secara beransur-ansur mengembangkan kawasan bahu dengan betul. Perkara utama di sini adalah untuk merehatkan otot, dan juga untuk mengurangkan rasa tidak selesa yang menyakitkan. Sekiranya semuanya disusun dengan betul, maka hampir selalu pergerakan tangan dapat ditingkatkan. Di sini, manipulasi terapi dapat dilakukan semasa duduk (bilah bahu semestinya ditekan ke belakang kerusi), berdiri (dengan bilah bahu yang tetap / tidak tetap), dan juga berbaring di belakang. Semua operasi dalam kes ini mesti dilakukan di bawah pengawasan pakar di pejabat khas..

Latihan untuk pengampunan

Apabila pelepasan sakit (remisi) berlaku, sendi bahu harus dirawat dengan berhati-hati.

Dalam tempoh ini, tugas memulihkan aktiviti pergerakan, meningkatkan nada dan kekuatan otot menjadi sebelum gimnastik terapeutik. Latihan yang ditetapkan dalam tempoh ini dilakukan semasa berdiri (anda boleh berada di dekat tembok Sweden) atau duduk. Kompleks yang dilakukan di bahagian belakang juga penting. Pada tahap pengampunan, latihan diresepkan untuk membantu meregangkan dan merehatkan otot. Di samping itu, kompleks kuasa juga diperlukan. Penting agar bilah bahu pesakit tetap terpaku semasa sesi (dalam jenis latihan tertentu).

Untuk mencapai kesan yang diinginkan, pesakit melakukan manipulasi terapi menggunakan peralatan sukan khas. Ini boleh berupa bola, kelab, tongkat gimnastik, dumbbells, blok, dan lain-lain. Rawatan yang berkesan terhadap seseorang yang mengalami periarthritis sendi bahu hanya mungkin apabila satu set latihan khas telah diberikan kepadanya. Oleh itu, kunci untuk rawatan penyakit yang berjaya adalah lawatan tepat pada masanya ke doktor. Pemilihan jenis gimnastik terapeutik harus dilakukan oleh ahli terapi pemulihan atau doktor terapi senaman. Dalam kes ini, pesakit mesti melihat bagaimana tindakan ini atau tindakan itu dilakukan, sehingga di masa depan dia dapat mengulanginya dengan betul.

Doktor menentukan bukan sahaja senarai latihan, tetapi juga jangka masa satu pelajaran dan keseluruhan kursus, serta intensitas beban. Pemilihan kompleks dilakukan berdasarkan ciri-ciri individu pesakit dan ciri-ciri perjalanan penyakit ini. Dengan pendekatan yang betul untuk latihan fisioterapi, periarthritis skapula bahu dirawat dengan cukup berjaya.

Video "Periarthritis bahu"

Dalam video ini, anda akan melihat satu set latihan untuk rawatan periarthritis humeroskapular.

Periarthritis bahu-skapular: satu set terapi senaman

Apabila didiagnosis menderita periarthritis, kompleks latihan terapi latihan dirancang untuk menormalkan nada otot, meningkatkan jumlah aktiviti motor pada sendi yang terjejas, melegakan ketegangan otot dan meningkatkan peredaran darah. Dengan prestasi biasa, senaman terapi meningkatkan keberkesanan terapi ubat dan membantu melegakan kesakitan, yang membolehkan anda mengurangkan dos ubat dan mengurangkan beban farmakologi pada badan.

Tugas latihan fisioterapi yang paling penting adalah untuk mencegah peralihan penyakit ke tahap kronik, yang penuh dengan perkembangan kapsulitis kronik dan kontraksi otot yang berterusan dengan batasan aktiviti fungsional yang tajam (yang disebut "bahu beku", atau periarthritis humeral ankylosing). Apa latihan yang ditunjukkan untuk penyakit ini dan bagaimana menjalankannya dengan betul, anda akan mengetahui mengenai perkara ini dari bahan ini.

Gimnastik untuk periarthritis humeroskapular

Dalam tempoh akut penyakit ini, latihan terapi untuk periarthritis skapula bahu didasarkan pada pergerakan lembut pada sendi bahu dengan amplitud kecil. Apabila sindrom kesakitan mereda, jumlah aktiviti fizikal dapat diperluas, tetapi anda tidak perlu berlatih "melalui kesakitan" dan mengalami kesakitan akut yang teruk.

Kompleks terapi senaman untuk periarthritis bahu-skapular

1. Untuk memulakan terapi senaman dengan periarthritis humeroskapular harus dengan latihan yang dilakukan dari posisi berdiri, duduk atau berbaring. Latihan paling sederhana bagi pesakit dengan diagnosis ini adalah putaran amplitud rendah pada sendi bahu. Anda boleh melakukan senaman sambil berdiri atau duduk. Tangan terletak di pinggang, sendi siku diculik dari badan. Dalam kedudukan ini, tanpa mengangkat tangan dari pinggang, anda melakukan pergerakan putaran lembut pada kedua sendi bahu atau hanya pada sendi yang terjejas. Pertama, lakukan beberapa gerakan bulat ke hadapan, kemudian ke belakang, dan kemudian ulangi latihan.

2. Latihan berikut telah terbukti dengan baik, di mana anda tidak melakukan pergerakan aktif pada sendi yang sakit. Pada kedudukan awal, pergelangan tangan lengan berpenyakit diletakkan di bahu lengan yang sihat, dan siku lengan berpenyakit ditekan rapat ke badan. Dengan tangan yang sihat, anda memegang siku lengan yang sakit dan mula menariknya dengan lancar. Semasa melakukan pergerakan ini, pastikan siku tidak keluar dari badan, tetapi meluncur dengan lancar di sepanjang dada. Dalam kes ini, pergelangan tangan yang terkena harus meluncur di sepanjang permukaan sendi yang sihat ke arah punggung.

Julat gerakan harus dipilih secara individu. Dengan kesakitan yang teruk di bahu, amplitud akan menjadi minimum, tetapi apabila gejala fasa akut penyakit ini mereda, jumlah aktiviti motor dapat meningkat. Jangan lupa bahawa semua latihan untuk periarthritis bahu-skapular harus dilakukan dalam keadaan berhati-hati, mengelakkan peningkatan kesakitan..

3. Latihan ketiga dilakukan dengan luka lengan yang sakit di bahagian belakang dengan sendi siku yang diluruskan. Dengan tangan yang sihat, anda menarik lengan yang sakit dan mula "menarik" ke bawah dan ke sisi (dengan kerosakan pada sendi bahu kiri - ke kanan, dengan kerosakan pada sendi bahu kanan - ke kiri). Pergerakan terapi senaman ini untuk periarthritis humeroskapular, video yang dapat anda temukan di Internet, membantu meningkatkan jarak pergerakan pada sendi bahu dan melegakan otot otot bahu.

4. Latihan berikut dilakukan dari posisi berdiri menghadap dinding. Anda menaikkan lengan yang sakit di sepanjang dinding setinggi mungkin, dan kemudian cuba mengatasi beberapa sentimeter lagi (kira-kira 10 cm) dengan mengetatkan jari anda di sepanjang permukaan dinding. Cuba angkat lengan anda setinggi mungkin, tetapi pada masa yang sama mengelakkan penampilan kesakitan yang tajam.

5. Kedudukan permulaan - berdiri. Dengan tangan yang sihat, anda bersandar di kerusi di hadapan anda, lengan yang sakit digantung dengan bebas. Dalam kedudukan ini selama kira-kira 20 saat, anda tidak bergerak, selepas itu anda mula melakukan gerakan pendulum pada sendi sakit berulang-ulang, secara beransur-ansur meningkatkan amplitud. Fluktuasi sedemikian menyumbang kepada kelonggaran maksimum otot otot bahu dan mencegah pembentukan otot..

6. Berbaring telentang, gabungkan tangan anda "di kunci" di dada, kemudian luruskan mereka terlebih dahulu ke arah kaki, kemudian di hadapan anda. Pada fasa akut periarthritis, sukar untuk meluruskan sepenuhnya lengan yang terkunci, tetapi secara beransur-ansur anda akan dapat meningkatkan jarak pergerakan dan semasa fasa pemulihan, anda akan meluruskan lengan anda dengan mudah pada sendi siku.

Setelah melegakan kesakitan, anda boleh bergerak ke gerakan amplitud penuh yang lebih aktif di sendi bahu. Tarik lengan anda ke sisi, pertama ke paras sendi bahu, dan kemudian lebih tinggi, cuba mengangkat lengan anda di atas kepala. Tambahkan putaran pada tali pinggang bahu dan gerakan bulat di satah sagital. Latihan dengan tongkat gimnastik berkesan - menaikkan lengan ke hadapan hingga ke paras bahu, menaikkan lengan di atas kepala dan, akhirnya, pergerakan ke hadapan dengan amplitud penuh dengan mengangkat lengan di atas kepala dan kemudian meletakkannya di belakang. Pergerakan terakhir agak sukar dilakukan, dan oleh itu anda boleh menggunakannya hanya pada tahap pemulihan.

Agar gimnastik dengan periarthritis seefektif mungkin, ia harus ditambah dengan jenis kesan bukan farmakologi yang lain. Urutan pada bahagian sendi yang terjejas meningkatkan peredaran darah tisu dan melonggarkan otot-otot pada tali pinggang bahu, kelonggaran selepas isometrik dan elektromisostimulasi fisioterapi berkesan. Terapi gelombang kejutan dan kaedah tindakan refleks (akupunktur, akupunktur) telah membuktikan diri mereka dengan baik..

Satu set latihan untuk periarthritis bahu-skapular

Terdapat beberapa pilihan untuk terapi senaman yang dirancang untuk orang yang mengalami periarthritis bahu. Kesemuanya bertujuan mengurangkan kesakitan, menguatkan otot dan memulihkan pergerakan yang hilang. Doktor akan membantu anda memilih kompleks yang optimum untuk kes tertentu..

Apakah intipati senaman?

Periarthritis bahu adalah keradangan pada tisu periartikular, lebih kerap ligamen dan tendon bahu. Bersama dengan ubat-ubatan, terapi senaman digunakan secara meluas untuk mengobati penyakit ini, yang secara signifikan mempercepat proses penyembuhan.

Inti gimnastik dengan periarthritis bahu adalah untuk menyekat hampir semua mekanisme penampilan dan perkembangan penyakit sendi.

Ini adalah rawatan lengkap yang mempunyai kesan yang paling bermanfaat pada tisu yang meradang:

  • mengaktifkan aliran darah di kawasan yang terjejas;
  • melegakan kesakitan dan mencegah kerosakan degeneratif-dystrophik pada sendi;
  • meningkatkan keanjalan ligamen;
  • melegakan otot yang tegang;
  • meningkatkan trofisme (pemakanan) tisu;
  • berfungsi sebagai pencegahan kontraktur;
  • mengembalikan mobiliti ke sendi.

Gimnastik terapeutik dengan periarthritis skapula bahu diresepkan semasa remisi dan dilakukan di bawah pengawasan instruktur terapi senaman.

Terdapat beberapa teknik berkesan yang bertujuan untuk pemulihan awal pesakit. Doktor terkenal seperti Bubnovsky dan Evdokimenko, ahli akademik Norbekov, ahli terapi pemulihan Dzhamaldinov "mempunyai tangan" dalam perkembangan mereka..

Tetapi sistem Dr. Popov sangat popular di kalangan pesakit dan doktor. Dialah yang menciptakan sistem latihan yang paling mudah dan berkesan untuk periarthritis skapula bahu.

Peraturan latihan fisioterapi

Agar terapi fizikal benar-benar bermanfaat, anda mesti mengikuti peraturan mudah:

  • Latihan dari awal penyakit. Jika tidak, akan ada sedikit faedah daripada kelas..
  • Semasa gimnastik, elakkan tekanan yang berlebihan pada sendi. Sekiranya rasa sakit berlaku, anda harus berehat atau menjadualkan semula latihan ke hari lain..
  • Di kompleks rawatan, sertakan latihan dengan bola dan tongkat gimnastik, dan dengan latihan yang mencukupi - dengan dumbbell.
  • Latihan tidak boleh panjang atau terlalu kuat. Peningkatan beban secara beransur-ansur akan memberi banyak faedah.

Semua latihan dianjurkan untuk dilakukan dengan lancar, tanpa menyentak, dengan mempertimbangkan jarak pergerakan artikulasi. Jumlah pendekatan ditentukan secara individu untuk setiap pelajaran dan bergantung pada keadaan fizikal, usia dan kesejahteraan pesakit.

Latihan Popov

Gimnastik pemulihan oleh Popov, seorang rehabilitator terkenal di dunia, didasarkan pada beberapa pengulangan latihan yang sama dengan amplitud yang terus meningkat. Akibatnya, terdapat regangan ligamen dan otot secara beransur-ansur, yang dari masa ke masa mula menahan beban yang semakin banyak..

Kaedah Popov didasarkan pada kesan kompleks pada struktur lembut dan keras bahu - kesan ini dicapai melalui pemilihan pergerakan yang mengikuti satu sama lain dalam urutan tertentu. Lebih-lebih lagi, bagi setiap pesakit, pesanan ini mungkin berbeza..

Gimnastik menurut Popov dengan periarthritis skapula bahu merangkumi latihan sederhana:

  1. Untuk memanaskan otot-otot ikat bahu, "berjalan" dengan bahu dilakukan - duduk di atas kerusi, tangan diletakkan di atas lutut dan, secara bergantian mengangkat tumit dari lantai, membelai paha dengan gerakan bulat. Amplitud latihan bergantung pada kemampuan pesakit.
  2. Dalam keadaan duduk, tangan disambungkan dalam "kunci" dan perlahan-lahan diangkat ke atas, sejauh mana sendi memungkinkan. Bekukan dalam keadaan ini selama 5-6 saat dan kembali ke kedudukan semula.
  3. Duduk, lakukan selekoh dalam ke sisi sambil menarik bahu yang sesuai ke telinga.
  4. Gantungkan tangan ke bawah dan rileks, buat bahu anda beberapa gerakan bulat ke belakang dan ke belakang, kemudian, membongkok punggung, bawa bahu anda bersama-sama.

Semua latihan Popov dilakukan sambil duduk di kerusi atau bangku gimnastik. Apabila ketidakselesaan muncul, kelas dihentikan sehingga keadaannya normal. Pil analgesik, diambil 10 minit sebelum gimnastik dimulakan, akan membantu menghilangkan rasa sakit..

Terapi senaman untuk periarthritis humeroskapular menurut kaedah Popov dianjurkan untuk dilakukan secara berkala, memerlukan 15-20 minit setiap hari. Keesokan paginya, rasa sakit dan rasa berat pada otot mungkin muncul - ini adalah fenomena yang benar-benar normal, yang menunjukkan keberkesanan latihan..

Terapi senaman menurut Bubnovsky

Doktor terkenal, profesor sains perubatan S. Bubnovsky telah mencipta sistemnya sendiri untuk pemulihan pesakit dengan periarthritis humeral-scapular. Sejauh mana ia dapat dianggap sebagai alternatif gimnastik Dr. Popov?.

Teknik Sergei Bubnovsky, yang disebut kinesitherapy, mampu membantu pesakit yang paling putus asa. Satu ciri sistem ini adalah keperluan menggunakan simulator dan latihan awal pesakit dalam teknik pernafasan yang betul.

Oleh itu, idea utama terapi senaman untuk periarthritis bahu-skapular menurut Bubnovsky terdiri daripada gabungan latihan terapi dengan bantuan perundingan. Dalam kajiannya, doktor cuba menyampaikan kepada orang itu bahawa bukan sendi yang menyakitinya, tetapi otot dan ligamen yang berdekatan dengannya. Ini membuat pesakit berjaya dan menghilangkan rasa takut dengan mesin senaman..

Dalam kes diagnosis "periarthritis bahu", kompleks latihan Bubnovsky harus dilakukan di bawah bimbingan seorang pengajar.

Sekiranya tidak dapat mengunjungi bilik terapi senaman, beberapa latihan dibenarkan dilakukan di rumah:

  1. Dari kedudukan terlentang dengan lengan dilanjutkan di sepanjang badan, anggota badan diangkat ke belakang di belakang kepala, kemudian kembali ke tempatnya dan dibawa ke sisi pada sudut 90 °.
  2. Duduk di atas bangku dengan kaki lebar dan tangan diturunkan dengan bebas, melakukan pergerakan bulat dengan bahu, menulis lapan.
  3. Berdiri di dinding, tangan perlahan-lahan diangkat ke sisi dan ke atas, digenggam ke "kunci" dan diturunkan lurus di hadapan anda.
  4. Dari posisi duduk dengan tangan bersandar di lutut, bahu dibawa ke depan dan ditarik ke belakang, meluruskan punggung.

Latihan yang dipertimbangkan meningkatkan keanjalan dan kepanjangan otot-otot pada tali pinggang bahu, menguatkannya, melegakan ketidakselesaan dan ketegangan. Sebagai tambahan, kinesitherapy mengalihkan perhatian dari pemikiran negatif, meningkatkan mood, dan juga membantu mengepam perut dan meningkatkan pergerakan semua sendi..

Doktor gimnastik Evdokimenko

Ahli rheumatologi dan psikofisiologi terkenal P.V. Evdokimenko telah terlibat dalam kesihatan sendi selama lebih dari 20 tahun. Dari bawah penanya keluar banyak penerbitan bercetak menarik yang mengungkapkan rahsia penyelesaian bukan ubat untuk masalah sistem muskuloskeletal.

Berdasarkan pengalaman bertahun-tahun, Dr. Evdokimenko telah mengembangkan gimnastik sederhana dan sangat berkesan untuk periarthritis bahu, yang dapat dilakukan baik dalam versi biasa dan dalam versi yang dipermudahkan:

  1. Berbaring di punggung, tangan ditarik ke sisi dan terkoyak dari lantai, memegang posisi ini selama 5 saat. Semasa menghirup, anggota badan sedikit diangkat, semasa menghembus nafas, ia dikembalikan ke belakang. Untuk merumitkan pergerakan, gunakan sofa atau bangku sebagai sokongan..
  2. Duduk di bangku, lengan yang terkena dibengkokkan dan diletakkan di bahu yang bertentangan, kemudian siku perlahan-lahan dinaikkan ke posisi maksimum yang mungkin. Mereka kekal dalam keadaan ini selama 10 saat. Untuk membuat latihan lebih sukar, siku didorong ke atas dengan tangan yang lain..

Latihan dilakukan semasa duduk atau berbaring di permukaan yang keras, memberikan setiap pendekatan 1-2 minit.

Latihan menurut Norbekov

Mirzakarim Norbekov terkenal kepada orang yang menderita patologi sendi. Pakar ini telah mencipta sistem yang unik untuk rawatan periarthritis bahu-skapular, berdasarkan kesatuan fikiran dan badan.

Sebagai wakil utama perubatan alternatif oriental, Norbekov adalah orang pertama yang mempelajari bukan sahaja bahagian luar penyakit ini, tetapi juga berusaha mengetahui asal usulnya. Inti dari tekniknya adalah untuk mewujudkan sikap positif umum dan keinginan dalaman untuk pemulihan..

Latihan Norbekov dengan periarthritis humeroskapular:

  1. Untuk memanaskan badan, buat penggilingan atau gerakan bulat dengan peregangan.
  2. Berdiri di dinding, bahu ditarik ke depan, cuba menghubungkannya, kemudian mereka diangkat ke atas dan, akhirnya, ditarik ke belakang, membawa bilah bahu bersama.
  3. Bersandar ke depan dan meregangkan anggota badan, buat gerakan melingkar dengan bahu bersama atau bergantian.
  4. Duduk di atas bangku dengan tangan ke bawah, tapak tangan terbuka maksimum dan ke belakang.

Dengan sendirinya, latihan penyembuh tradisional bukanlah sesuatu yang unik. Sebaliknya, mereka menyerupai latihan fisioterapi biasa, oleh itu, gimnastik dengan periarthritis bahu menurut Norbekov dapat dianggap sebagai alat penyembuhan umum dan penguatan semangat.

LFK Dzhamaldinova

Dzhamaldinov Muslim - ketua dan pakar terkemuka pusat pemulihan Dr. Popov - dikenali ramai sekarang. Program penyembuhan yang dibuat olehnya berkesan walaupun dengan kesakitan yang teruk dan kehilangan mobiliti. Rahsia fleksibiliti ini terletak pada pemanasan otot dengan cara mengurut..

Sebagai asas metodologinya, Muslim Dzhamaldinov mengambil latihan Popov dari periarthritis humeroskapular, menyemak dan menambahnya dengan penemuannya.

Hasilnya adalah sistem pemulihan yang tidak sepenuhnya trauma untuk sendi yang terjejas:

  1. Bengkokkan anggota badan di siku dan dalam kedudukan ini "mengangkat bahu" bahu mereka.
  2. Duduk di bangku dan letakkan tangan di pinggul, cuba sampai dengan bahu ke lutut yang bertentangan.
  3. Sambungkan jari dalam "kunci", buat pergerakan bulat dengan tangan di hadapan mereka.

Gimnastik terapeutik Dzhamaldinov dengan periarthritis bahu mampu melegakan tekanan dari struktur tulang, merehatkan otot, mengurangkan kesakitan dan memulihkan pelbagai gerakan.

Teknik Sarajev

Pakar terkemuka pusat Dikul, traumatologist dan ortopedis terkenal Alexander Saraev telah membuat programnya sendiri untuk pemulihan sendi yang terjejas.

Teknik ini merangkumi pergerakan dengan bola atau tongkat gimnastik, yang membolehkan anda memaksimumkan penggunaan dan pengembangan lapisan otot seluruh kawasan bahu:

  1. Berdiri, angkat tongkat ke atas dan bersandar ke hadapan, membongkok di belakang. Pastikan tangan anda lurus di hadapan anda.
  2. Berdiri, tongkat berada di tangan ke bawah di belakang punggung. Buat tiga selekoh ke depan, naikkan proyektil.
  3. Berdiri, kaki selebar bahu, tongkat diangkat ke atas lengan yang terentang. Belokkan tongkat ke kanan dan kiri, cuba menyilangkan tangan anda.

Sekiranya dikehendaki, tongkat gimnastik boleh diganti dengan pembalut bola atau getah. Mengecas jauh lebih mudah dengan item ini..

Kontraindikasi

Latihan periarthritis skapula bahu, walaupun dilakukan mengikut peraturan, tidak sesuai untuk semua orang. Terdapat sebilangan batasan yang perlu diperhatikan:

  • kegagalan jantung, infark miokard baru-baru ini, aneurisma aorta;
  • suhu tinggi;
  • penyakit berjangkit akut atau pernafasan;
  • hipertensi arteri.

Sikap tidak sopan terhadap kontraindikasi yang dipertimbangkan boleh menyebabkan masalah serius, oleh itu, sebelum memulakan gimnastik, perlu menjalani pemeriksaan perubatan penuh dan lulus ujian. Sekiranya tiada patologi yang dikenal pasti, anda boleh memulakan latihan dengan selamat.

Anda tidak perlu memilih kompleks rawatan sendiri. Perkara ini harus dilakukan hanya oleh pakar yang mengetahui ciri-ciri individu pesakitnya dan memahami bagaimana jenis atau jenis gimnastik akan mempengaruhi dia.

Semua latihan untuk periarthritis sendi bahu harus dilakukan di bawah pengawasan seorang metodologi terapi senaman yang dapat mengawal kebenaran pergerakan dan memberi cadangan yang kompeten. Sekiranya sensasi kesakitan berterusan, kompleks rawatan harus disesuaikan dan ditambah dengan pengambilan analgesik.

Peraturan untuk melakukan satu set latihan untuk periarthritis bahu-skapular

Keradangan pada tisu artikular bahu disebut periarthritis. Perkembangan sendi "beku" secara berkala memberikan peningkatan dalam peredaran darah pada otot dan ligamen yang terjejas, serta pemulihan aktiviti biasa anggota badan. Apabila pesakit mengalami periarthritis bahu-skapular yang memburuk, satu set latihan untuk rawatan patologi ditetapkan oleh doktor yang menghadiri secara individu.

Keperluan untuk terapi senaman

Semasa melakukan gimnastik, anda harus memastikan pemasangan bahu yang boleh dipercayai untuk mengelakkan kerosakan pada serat otot.

Latihan fisioterapi untuk periarthritis sendi bahu menjamin kesan berikut:

  1. Mengurangkan kesakitan;
  2. Relaksasi sakit otot;
  3. Pemulihan secara beransur-ansur dari gerakan biasa bahu yang cedera;
  4. Meningkatkan nada otot pada anggota badan.

Menurut peraturan, gimnastik harus dilakukan dalam dua tahap. Tahap pertama melibatkan latihan berulang yang membantu merehatkan kerangka otot dan mengurangkan kesakitan. Hanya selepas beberapa saat dibenarkan melakukan latihan untuk mengembalikan mobiliti artikular dan mengatur nada otot.

Pada masa eksaserbasi dan pemulihan, urutan zon kolar dan tali pinggang bahu, termasuk sendi yang terjejas, memainkan peranan penting dalam rawatan periarthritis. Dengan meningkatkan peredaran darah tempatan, ketidakselesaan di bahu yang meradang berkurang.

Peraturan untuk menjalankan terapi senaman

Ahli terapi fizikal menetapkan jumlah sesi yang diadakan setiap minggu. Setelah memulakan gimnastik, beban secara beransur-ansur meningkat dan selepas beberapa saat latihan dilakukan setiap hari..

Penting untuk mengambil kira kriteria khusus semasa melakukan gimnastik untuk kesan terapeutik dan profilaksis pada anggota badan yang terkena:

  • Untuk menentukan beban awal, tahap kerosakan sendi dan usia pesakit diambil kira;
  • Dengan peningkatan beban yang lancar, doktor memberi tumpuan kepada kesejahteraan pesakit;
  • Kelas harus menjadi biasa, dan disarankan untuk melakukan latihan pada masa yang sama, misalnya, pada waktu pagi;
  • Semasa melakukan kelas, gegaran dan pergerakan tiba-tiba tidak dibenarkan;
  • Gimnastik tidak boleh disertai dengan sakit akut. Ia harus dilaporkan kepada ahli fisioterapi mengenai kejadiannya yang tidak dijangka dan sifat sensasi harus dijelaskan kepada doktor yang menghadiri.
  • Kompleks gimnastik dilakukan secara tradisional dari pergelangan tangan dan kemudian sendi siku, bergerak lancar ke bahu.

Gimnastik popov

Gimnastik Popov yang kompleks dengan periarthrosis bahu adalah kaedah yang berkesan untuk merawat patologi ini dan sesuai untuk melakukan aktiviti bebas di rumah. Gimnastik yang dikembangkan oleh doktor didasarkan pada kemampuan ligamen artikular untuk menghafal kedudukan sendi yang rosak, iaitu tanpa rasa sakit. Jika tidak, jarak pergerakan anggota badan sangat terhad, tidak memungkinkan untuk melakukan ini atau yang berfungsi pada kadar yang biasa.

Senaman yang kerap, yang dikembangkan oleh Popov, memberikan kelonggaran serat otot dan ligamen, mengembalikan keanjalannya.

Latihan dari kursus Popov

Latihan asas dalam gimnastik Popov adalah latihan "Berjalan sambil duduk" dan "Relaksasi". Kekhususan pelaksanaan terletak pada fakta bahawa mereka mesti dilakukan pada awal pelajaran untuk memanaskan otot, dan setelah latihan baru berikutnya. Sebagai contoh, apabila perlu melakukan pelajaran sebanyak 10 latihan, maka "Berjalan sambil duduk" dan "Relaksasi" harus diulang sebelas kali - yang pertama pada awal dan sepuluh berikutnya setelah pengulangan baru..

Anda harus duduk di atas kerusi dengan kaki anda selebar bahu. Lakukan tiruan berjalan sambil duduk, sambil menggeser anggota badan dari pelvis ke lutut, kemudian ke belakang. Nafas semenang mungkin: pada saat menghirup, tangan bergerak ke hadapan, semasa menghembus nafas, mereka kembali ke posisi awal.

Kedudukan permulaan: berdiri dengan tangan santai dan diturunkan di sepanjang badan. Bahu melakukan pergerakan atas / bawah, menguncup dan merehatkan otot di sepanjang tulang belakang.

Perlu diingatkan bahawa semua latihan mesti dilakukan dengan menghubungkan otot belakang. Pendekatan ini akan menghilangkan tekanan yang tidak perlu dan menyekat ketegangan pada tali pinggang bahu. Penting untuk diingat mengenai pernafasan lancar semasa melakukan gimnastik.

Satu set latihan menurut Popov

Menurut metodologi, latihan utama adalah:

  1. Pergerakan bahu yang melingkar dengan peningkatan amplitud yang lancar, sementara otot-otot tulang belakang secara aktif tegang;
  2. Ganti, kemudian "gambar lapan" bersama bahu;
  3. Rentangkan tangan anda di hadapan anda, menggenggam tangan anda. Semasa menghirup, hulurkan tangan ke hadapan, sambil menghembuskan nafas - ke atas dan sedikit ke belakang;
  4. Tangan diletakkan di sepanjang badan. Pada saat menghirup, angkat selari dengan lantai dengan telapak tangan menghadap ke hadapan. Menghembuskan nafas, perlahan-lahan turunkan lengan anda;
  5. Kedudukan permulaan adalah sama. Pada saat menghirup, lengan yang disilangkan bergerak ke depan, dan ketika menghembuskan nafas, mundur;
  6. Bengkokkan anggota badan secara bergilir-gilir pada sendi siku dan angkat / turun dengan lembut, meniru kepak sayap;
  7. Berus berada di bahu. Lakukan pergerakan bulat dengan siku anda, menghirup di bahagian atas latihan, dan menghembuskan nafas di bahagian bawah;
  8. Kedudukan permulaan adalah sama. Lakukan pergerakan ke depan dan ke belakang dengan siku anda sehingga timbul perasaan regangan di otot-otot tali bahu;
  9. Duduk di atas kerusi dan letakkan kaki anda selebar bahu. Letakkan tangan anda di lutut, luruskan bahu kanan ke lutut kiri dan sebaliknya.

Tujuan latihan ini adalah untuk mengembangkan alat ligamen. Untuk mencapai kesan terapeutik maksimum, latihan Popov harus dilakukan secara berkala baik dalam keadaan remisi dan setelah pemulihan sepenuhnya..

Teknik Bubnovsky

Dr. Sergey Bubnovsky telah membuat satu set latihan gimnastik yang meningkatkan pergerakan tulang belakang, dengan itu memulihkan aktiviti motor pesakit.

Inti dari teknik ini adalah pemeliharaan jangka panjang keanjalan serat otot, bahkan beberapa waktu selepas akhir rawatan. Beberapa pilihan untuk melakukan sesi perawatan telah dikembangkan, untuk pelaksanaannya yang memerlukan waktu minimum.

Perbezaan utama dari gimnastik Popov ialah Bubnovsky dengan periarthritis bahu tidak menekankan kelonggaran dan peregangan radas ligamen. Dengan bantuan pelbagai cengkerang, dia berusaha menguatkan tulang belakang dan rangka otot..

Berat yang ada, dumbbell dengan pelbagai berat boleh digunakan. Dianjurkan untuk memulakan kelas dengan berat terkecil, misalnya, 500 g atau 1 kg. Gimnastik terdiri daripada mengangkat cengkerang pada lengan terentang di depan anda, ke sisi dengan siku lurus dan bengkok.

Adalah perlu untuk meningkatkan secara beransur-ansur bukan sahaja beban berat, tetapi jangka masa kelas. Penampilan kesakitan pada awalnya adalah pertanda baik, kata Bubnovsky. Sebaiknya melegakan sindrom kesakitan dengan mandi dengan garam laut atau mandi kontras, serta urut

Kompleks gimnastik untuk sindrom kesakitan

Sekiranya arthrosis skapular pada tahap remisi tidak stabil dengan sindrom nyeri ringan, kelas pendidikan jasmani terapi dan pencegahan dilakukan dalam kedudukan terlentang.

Latihan asas untuk melegakan kesakitan pada tali pinggang bahu ketika sendi beku adalah:

  • Memanaskan otot-otot bahagian atas kaki dengan mengepalkan dan melenturkan jari ke kepalan tangan (12-15 pengulangan), memutar tangan di pergelangan tangan, siku pada sudut 90 darjah. Selepas akhir beban, anggota badan harus diletakkan di sepanjang badan untuk berehat jangka pendek;
  • Selepas beberapa minit, lakukan gerakan bulat 10-12 dengan tangan anda, secara bergiliran meletakkan tangan anda dengan telapak tangan ke atas dan ke bawah;
  • Kedudukannya sama. Tarik nafas dalam-dalam dan angkat tangan anda ke arah siku sehingga tangan anda menyentuh bahu anda, kemudian tahan nafas anda selama beberapa saat. Semasa anda menghembuskan nafas, kembalikan tangan anda ke posisi awal. Berlari 10 kali;
  • Tangan diletakkan di sepanjang badan, tangan bersentuhan dengan lantai. Tanpa mengangkat tangan anda dari lantai, bengkokkan tangan anda ke siku dan tarik perlahan. Lakukan 6-7 wakil;
  • Berus terletak di bahu. Pada saat penyedutan, lakukan angkat maksimum siku ke hadapan. Semasa menghembus nafas, lebih rendah. Berlari 7-10 kali;
  • Sebarkan lengan yang diluruskan ke sisi dan angkat sehingga kedua telapak tangan saling menyentuh. Lekatkan tangan anda pada kenaikan selama beberapa saat, kemudian perlahan-lahan kembali ke posisi awal. Elakkan ketegangan otot dan kesakitan yang teruk.

Menyembuhkan proses patologi seperti periarthritis bahu tidak hanya memerlukan pembetulan perubatan, tetapi juga pelaksanaan latihan terapeutik. Satu set latihan untuk periarthritis bahu-skapular sesuai untuk pesakit dari kumpulan umur yang berbeza dengan pelbagai penyakit.

Latihan dan terapi senaman untuk periarthritis bahu-skapular

Anatomi sendi

Sendi bahu tergolong dalam sendi polyaxial sfera klasik dan mempunyai pergerakan yang paling besar (vektor pergerakan dalam 3 satah). Sendi merangkumi:

  • kepala humerus;
  • permukaan artikular skapula;
  • tisu tulang rawan yang membentuk kapsul sendi;
  • radas otot-ligamen.

Sebab kerapuhan, arthritis, periarthritis bahu adalah kerana sendi mempunyai permukaan artikular yang hampir rata.

Sekatan pergerakan berlaku secara eksklusif kerana kapsul kartilaginus dan alat muskul-ligamen, dan bukan pertumbuhan tulang, seperti pada sendi lain.

Ciri-ciri penyakit ini

Periarthritis adalah lesi keradangan aseptik permukaan luar sendi (kapsul, ligamen, tendon otot). Keradangan tidak mempengaruhi rongga sendi dan permukaan artikular, dan ini adalah perbezaan utama dari arthritis khas sendi bahu. Penyakit ini berdasarkan trauma (kejutan, keseleo). Berisiko adalah atlet profesional dan orang berusia lebih dari 25 tahun.

Keradangan sendi dengan periarthritis

Terdapat beberapa perbezaan penting dalam simtomatologi dari artritis klasik yang penting dalam diagnosis pembezaan:

  1. Sakit yang menyakitkan dan meningkat dengan ketegangan otot (tidak sengit, tidak mempunyai penyetempatan yang jelas).
  2. Permulaan penyakit yang dilancarkan.
  3. Penyinaran di leher dan seluruh anggota badan (tiruan strok).
  4. Kelembutan pada palpasi tisu otot.

Rawatan penyakit ini diresepkan oleh pakar rheumatologi, traumatologist dan neurologi. Ia terdiri daripada kaedah berikut:

  • terapi ubat;
  • fisioterapi;
  • Terapi senaman dan urut;
  • pembetulan pembedahan dan ortopedik.
Fisioterapi untuk periarthritis

Petunjuk untuk pelantikan terapi senaman

Gimnastik terapeutik untuk periarthritis skapula bahu ditetapkan untuk petunjuk berikut:

  • kecederaan dan patologi dari sistem muskuloskeletal (patah tulang, dislokasi);
  • pengukuhan alat otot dalam tempoh selepas operasi;
  • arthrosis kronik (pengembalian fungsi);
  • sekiranya kecacatan sendi selepas penyakit berjangkit atau tidak berjangkit sebelumnya (gout, artritis).
Terapi fizikal ditetapkan untuk kecederaan dan kecacatan sendi bahu

Kontraindikasi

Dalam sebarang bentuk artritis, terdapat sejumlah kontraindikasi untuk pelantikan terapi senaman:

  • fasa akut patologi;
  • keracunan dengan penyakit berjangkit umum;
  • kekurangan kardiovaskular;
  • trombosis, phlebitis;
  • berdarah;
  • diabetes;
  • gangguan genetik proses metabolik;
  • penyakit autoimun;
  • penyakit onkologi maju;
  • penyakit psikiatri.
Satu set latihan untuk pemulihan sendi

Kesan terapeutik gimnastik dengan periarthritis

Periarthritis bahu-skapular memerlukan, selain rawatan ubat klasik, perlantikan satu set terapi senaman. Latihan meningkatkan kadar pemulihan dan mengurangkan risiko komplikasi sendi. Kesan penyembuhan:

  • peningkatan proses metabolik;
  • pemulihan pergerakan aktif dan pasif;
  • peningkatan peredaran mikro di tempat kecederaan;
  • pemulihan keadaan umum badan.
Senaman dan senaman mempunyai kesan yang baik pada tubuh pesakit

Teknik pelaksanaan yang salah atau latihan bebas tanpa berunding terlebih dahulu dengan doktor membawa kepada akibat berikut:

  1. Kekejangan otot. Sebelum melakukan senaman, anda selalu perlu memanaskan badan dan menyiapkan otot anda untuk menghadapi tekanan..
  2. Ligamen terseliuh. Gimnastik dilakukan secara ketat secara individu dan mengambil kira keupayaan fizikal pesakit.
  3. Sindrom nyeri meningkat. Kompleks prosedur harus dilakukan secara eksklusif selama tempoh pengampunan. Pada fasa akut penyakit ini, terapi senaman memprovokasi permulaan kesakitan.
  4. Dislokasi dan subluksasi. Dalam sebarang bentuk artritis, sendi terdedah kepada tekanan, dan daya yang berlebihan dapat menyebabkan kepala humerus tergelincir keluar dari kapsul sendi..
  5. Pemburukan penyakit bersamaan (krisis hipertensi, hipoglikemia).

Memanaskan badan

Pemanasan diperlukan sebelum melakukan latihan fizikal untuk:

  • meningkatkan aliran darah pada otot;
  • sediakan sistem kardiovaskular untuk tekanan;
  • menyediakan sistem pernafasan dan membekalkan tisu dengan oksigen;
  • meningkatkan koordinasi fokus dan perhatian terhadap tindakan yang akan datang.
Sebelum memulakan latihan, anda mesti memanaskan badan

Beberapa contoh latihan berguna:

  1. Kepala condong ke kanan dan kiri.
  2. Ayunkan lengan dan kaki.
  3. Putaran pada pergelangan tangan, siku, dan sendi bahu.
  4. Pergerakan pekeliling di pergelangan kaki, lutut, sendi pinggul.
  5. Putaran batang badan.
  6. Berjalan dengan menaikkan lutut ke dada.
  7. Miring ke kanan dan kiri.
  8. Berlari di tempat atau melompat.
Latihan berguna untuk periarthritis

Satu set latihan dan terapi senaman

Latihan untuk periarthritis skapula bahu disyorkan untuk semua pesakit yang menjalani rawatan untuk penyakit ini. Mereka diperlukan untuk pemulihan yang cepat dan pemulihan yang cepat..

Dalam keadaan rawan

Set latihan untuk periarthritis skapula bahu harus dimulakan dengan latihan dalam posisi terlentang. Terdapat beberapa sebab untuk ini:

  • peningkatan beban pada sendi secara beransur-ansur;
  • kekurangan tekanan statik pada ruang tulang belakang;
  • kerja kumpulan otot yang "diperlukan" terutamanya.
Latihan berbaring

Pelbagai latihan yang dibenarkan:

  • lenturan / pemanjangan;
  • meregangkan;
  • pemanjangan sisi.

Kedudukan duduk

Unsur yang dibenarkan dalam keadaan duduk dengan periarthritis bahu:

  • mengepakkan anggota badan;
  • pergerakan bulat di pergelangan tangan, siku dan sendi bahu;
  • lanjutan maksimum ke atas dan ke bawah.
Latihan duduk

Berdiri

Latihan untuk periarthritis bahu-skapular dalam posisi berdiri boleh diterima dalam keadaan remisi dan merangkumi pergerakan berikut:

  • ayunkan lengan ke atas / bawah dan kanan / kiri;
  • meregang ke atas dan ke bawah;
  • condong ke kanan dan kiri.
Satu set latihan dalam keadaan berdiri

Bersenam dengan tongkat gimnastik

Untuk gimnastik dengan periarthritis skapular bahu, anda boleh menggunakan peralatan sukan:

  • berat;
  • tongkat gimnastik;
  • bola gimnastik.
Bersenam dengan tongkat gimnastik

Tongkat gimnastik adalah pilihan yang paling baik dalam nisbah kecekapan: daya muat projektil. Latihan merangkumi:

  • cengkaman tongkat di belakang punggung dan penculikan maksimum anggota badan dari badan;
  • meraih tongkat di hadapan anda dan bersandar ke depan dengan lanjutan;
  • membetulkan tongkat dengan kaki dalam keadaan duduk dan meregangkan bahagian atas badan ke arah bahagian bawah kaki.

Regangan

Kelonggaran pasca isometrik adalah komponen yang diperlukan selepas terapi senaman. Keanehan peregangan adalah bahawa latihan dilakukan oleh ahli terapi urut (jenis regangan pasif). Pesakit tidak melakukan pergerakan anggota badan, dan tahap aktiviti dipantau oleh pakar. Contoh latihan seperti itu:

  1. Tangan berada di bahu, siku dibengkokkan, dan pesakit berada dalam keadaan duduk. Tukang urut berdiri di belakang dan secara beransur-ansur mengangkat anggota badan ke atas, memegangnya dengan sendi siku.
  2. Lengan pesakit disilangkan di atas dada, dan tukang urut berdiri di belakang dan memulakan lanjutan perlahan ruang tulang belakang di kawasan lumbal-toraks dengan sendi bahu ditarik ke belakang.
Regangan untuk periarthritis

Yoga adalah bentuk rawatan khas, dan perlu untuk menerapkannya, dengan memperhatikan beberapa perkara asas:

  • jangan melakukan asana yang kompleks tanpa pengalaman yoga dan secara bebas;
  • jangan cuba melakukan keseluruhan latihan pada satu masa (jika boleh, tingkatkan satu asana setiap kali);
  • mulakan dengan pemanasan biasa (untuk menyiapkan otot untuk bersenam);
  • Bersama dengan senaman, perhatikan pernafasan yang betul.
Yoga adalah salah satu kaedah merawat patologi

  1. Kedudukan Dandasan. Dari posisi berdiri, lakukan push-up dari dinding dalam jumlah 2-5 kali (melakukan sebanyak mungkin dan kekuatan).
Melakukan Pose Dandasana
  1. Asana Garudasana. Sesuai hanya pada tahap remisi yang stabil dan dengan bentuk penyakit yang ringan. Perkara utama adalah meregangkan sendi bahu dan tulang belakang. Balut tali pinggang di bahu dan belakang anda dan ambil hujung tali pinggang dengan lengan bersilang (dengan tangan kiri anda di hujung kanan tali pinggang dan sebaliknya). Secara beransur-ansur gerakkan lengan anda di sepanjang tali pinggang sehingga siku anda menyentuh dada anda.
  2. Pose Garudasana. Ini berdasarkan melintasi lengan dan kaki dalam angka lapan dan memperbaiki kedudukan ini selama 20 saat. Kawalan nafas wajib.
Melakukan asana Garudasana
  1. Pose Shalabhasana. Melintasi lengan di belakang dan memanjangkan maksimum (dengan fiksasi selama 20 saat.).
Melakukan pose Shalabhasana

Metodologi

Gimnastik terapeutik untuk periarthritis sendi bahu mempunyai beberapa peraturan umum:

  1. Terbaik dilakukan dalam pengampunan. Oleh kerana fasa akut disertai dengan aktiviti kesakitan yang teruk.
  2. Pelaksanaannya sesuai dengan teknik yang dicadangkan oleh pakar.
  3. Menyaring kemungkinan komorbiditi (hipertensi, diabetes mellitus) yang mungkin merupakan latihan yang berkontraindikasi.
Semua latihan disarankan untuk dilakukan dalam keadaan remisi.

Semua kaedah agak serupa antara satu sama lain, dan sering kali gabungannya digunakan dalam rawatan artritis.

Popova

Kaedah pengisian Dr. Popov didasarkan pada prinsip klasik terapi senaman dan mengambil kira semua petunjuk dan kontraindikasi semasa melakukan.

Satu ciri ialah penglibatan tulang belakang lumbal-toraks dalam gimnastik bersama dengan kawasan yang terjejas. Beberapa latihan:

  1. Pergerakan pekeliling sendi bahu mengikut arah jam dan lawan jam.
  2. Angkat bahu maksimum ke atas (menukar sisi kanan dan kiri).
  3. Dengan tangan kanan anda, pegang tangan dengan kiri anda dan rentangkan tangan anda sebanyak mungkin, pertama ke hadapan dan kemudian ke atas.
  4. Latihan "gunting" dari posisi duduk atau berdiri (bergantian melintang lengan selama 5 minit).
  5. Secara bergantian angkat tangan kiri atau kanan ke atas sambil serentak memusingkan kepala ke arah yang bertentangan.
Bersenam mengikut kaedah Popov

Bubnovsky

Teknik ini mempunyai sejumlah ciri dibandingkan dengan teknik lain:

  1. Pada mulanya, diperlukan untuk memanaskan otot secara intensif, kerana semua latihan lebih ditujukan untuk meregangkan permukaan artikular.
  2. Dalam kebanyakan kes, cengkerang dan berat diperlukan untuk kecekapan maksimum..
  3. Diperlukan pemilihan kelas dan jurulatih secara individu. Pelaksanaan bebas juga dibenarkan, tetapi selalu setelah berunding dengan doktor.
Bersenam mengikut kaedah Bubnovsky

Satu set latihan bersyarat mengikut kaedah Bubnovsky ditunjukkan di bawah:

  1. Adalah lebih baik untuk memulakan dengan latihan ringan (memerah maksimum dan melepaskan anggota badan, membongkok, pergerakan bulat).
  2. Pergerakan putaran dan lenturan / lanjutan pada sendi siku dan bahu (paling baik dengan dumbbell ringan).
  3. Peluasan maksimum lengan di atas kepala dan pelekapan pada kedudukan ini selama 20 saat.
  4. Dari kedudukan di lantai, peregangan lengan yang kuat ke arah hujung bawah.
  5. Berdiri dan membongkok ke hadapan, ayunkan lengan ke anggota bawah yang bertentangan 5-10 kali.
  6. Duduk atau berdiri, letakkan tangan di bahu dan pasangkan kedudukan ini selama 10 saat.
  7. Berbaring, angkat tangan di atas anda dan jangkau sebanyak mungkin dengan hujung jari anda ke atas.

Evdokimenko

Latihan untuk periarthritis skapular bahu mengikut kaedah Dr. Evdokimenko adalah antara tiga yang paling berkesan. Pelaksanaan memerlukan kepatuhan pada urutan yang jelas. Anda harus bermula dari posisi rawan dan secara beransur-ansur bergerak ke posisi berdiri.