Pemakanan untuk arthrosis. Apa yang perlu dimakan ketika sendi sakit?

Meniskus

Arthrosis adalah penyakit yang mengurangkan kualiti hidup. Perubahan degeneratif pada sendi menyebabkan pemusnahan lapisan tulang rawan, yang menyebabkan kesakitan. Selalunya alasannya terletak pada menu yang salah. Apakah khasiat untuk arthrosis? Dari penerbitan ini, anda akan mengetahui apa yang perlu dimakan oleh pesakit agar cepat sembuh dan makanan mana yang terbaik untuk dikecualikan..

Cara menyokong sakit sendi?

Pertama sekali, anda perlu menamakan produk yang mengandungi kolagen dan chondroitin - daging jeli. Tetapi Paracelsus tidak mengatakan apa-apa: “Semuanya beracun, dan semuanya ubat. Kedua-duanya ditentukan oleh dosnya. " Sekiranya anda menyalahgunakan produk berharga ini, anda dapat memperoleh kolesterol tinggi. Rawatan dengan gelatin juga berguna: aspic, soufflé, jeli dan marshmallow.

Makanan yang merangkumi quercetin flavonoid akan memberikan sokongan bersama yang ketara. Penyelidik M. Mamani - Matsudo dari University of Bordeaux II pada tahun 2006 mengkaji kesan quercetin pada tikus yang sakit. Dia menulis bahawa mereka mengalami peningkatan gejala artritis. Juga, saintis itu mendakwa bahawa flavonoid ini telah terbukti sebagai ubat untuk rawatan arthrosis apabila digunakan bersamaan dengan kondroitin dan glukosamin..

Telah terbukti bahawa kandungan tertinggi bahan ini terdapat pada tanaman seperti soba yang berwarna merah. Quercetin ditemui di abu gunung, anggur, teh hijau, brokoli. Selain itu, pinggul mawar akan bermanfaat dalam hal ini. Ia juga berkesan untuk menurunkan kolesterol, yang akan membantu menurunkan berat badan, dan ini akan meredakan tekanan pada sendi..

Pejuang lain yang terkenal terhadap manifestasi arthrosis adalah jus delima. Antioksidan dalam produk ini mengurangkan kadar kerosakan tulang rawan. Tetapi manfaat minuman penyembuh ini hanya dapat dilihat pada peringkat awal penyakit ini..

Mineral seperti sulfur dan selenium diperlukan untuk membina tulang rawan. Yang pertama kaya dengan telur, kekacang, kubis dan epal. Bagi selenium, ada banyak roti hitam dan rumput laut. Ia juga akan membantu mengatasi kekurangan ikan kod mineral ini..

Anda tidak boleh mengabaikan produk lebah berharga - homogenate drone. Penggunaannya juga akan memberi kesan dengan meningkatkan peredaran darah di hujung kaki, menormalkan proses metabolik. Dan dari segi pembekalan unsur surih, bahan ini tidak mempunyai pesaing sama sekali.

Dandelion - penemuan dalam rawatan arthrosis

Kesukaran utama dalam rawatan arthrosis adalah bahawa chondrocytes, sel yang mampu membiak, merupakan sebahagian kecil dari tulang rawan. Inilah sebabnya mengapa kecederaan sendi sangat sukar untuk dirawat. Nasib baik, ada ubat semula jadi yang dapat memacu proses pertumbuhan semula - ini adalah dandelion perubatan yang biasa. Komponen aktifnya - taraxacin dan taraxacerol - bertindak pada hati, di mana faktor pertumbuhan tulang rawan terbentuk.

Anda boleh menggunakan tanaman ini untuk salad, tetapi kaedah ini hanya tersedia pada bulan-bulan yang lebih panas. Dan pada bulan-bulan yang tersisa, lebih baik mengambil akar dandelion, ia harus dituai pada musim bunga atau akhir musim luruh. Bagi kebanyakan orang, ini tidak sesuai, oleh itu, adalah optimum untuk menggunakan bioaditif dengan tanaman ini - Dandelion P. Ia dihasilkan dengan menggunakan cryotechnology dan oleh itu telah mengekalkan semua sifat berharga dari bahan mentah.

Makanan apa yang berbahaya untuk arthrosis

Setelah mengatakan mengenai produk yang membantu memulihkan tulang rawan, perlu menyentuh apa yang menyumbang kepada pemusnahannya. Berikut adalah senarai hidangan yang paling baik dielakkan jika anda ingin melakukan tanpa pembedahan. Pertama sekali, ini adalah acar, makanan dalam tin, sosej, produk separuh siap dan makanan segera. Lebih baik melepaskan makanan pedas dan goreng, kopi. Komponen diet lain yang akan melambatkan pemulihan anda adalah daging berlemak. Ia harus diganti dengan ayam atau ikan.

Pemakanan untuk arthrosis tidak boleh dipikirkan. Atur diet anda dengan bijak, jangan makan berlebihan, dan sendi anda akan kekal kuat selama bertahun-tahun.

Adakah masuk akal untuk mengikuti diet untuk arthrosis: cadangan dan resipi

Di Internet, anda akan mendapat banyak maklumat mengenai diet yang berbeza untuk arthrosis. Di beberapa laman web, anda akan dinasihatkan untuk makan daging jeli, kaldu, dan lain-lain - untuk benar-benar meninggalkan makanan segera dan karbohidrat cepat, yang lain - untuk mula makan mengikut jadual yang ketat. Menurut anda, betapa bergunanya cadangan ini, adakah ia dapat membantu anda?

Sebilangan orang mengemukakan soalan: adakah diet akan membantu mengatasi arthrosis pergelangan kaki atau sendi pinggul? Mari dapatkannya dari awal: osteoartritis adalah penyakit sistemik. Oleh itu, prinsip pemakanan adalah sama dengannya (tidak kira sendi yang terjejas).

Adakah diet akan membantu menyembuhkan arthrosis??

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Osteoartritis cacat adalah penyakit kronik yang ditentukan secara genetik yang menyebabkan pemusnahan rawan artikular yang perlahan. Hari ini tidak ada kaedah untuk menyembuhkan patologi sepenuhnya. Sebilangan ubat (chondroprotectors, persediaan asid hyaluronik) melambatkan perkembangan penyakit pada peringkat awal. Walau bagaimanapun, mereka bertindak sementara, dan dengan arthrosis darjah III-IV, tidak ada gunanya menggunakannya sama sekali.

Ramai saintis mempersoalkan keberkesanan chondroprotectors dalam rawatan arthrosis, walaupun ubat-ubatan tersebut telah diuji secara klinikal dan mengandung zat yang mengatur metabolisme pada tisu tulang rawan.

Amalan telah menunjukkan bahawa ubat-ubatan dapat menangguhkan operasi selama beberapa tahun. Namun, lambat laun, pesakit masih harus berada di bawah pisau pakar bedah..

Soalan retorik! Apa pendapat anda: bolehkah sejumlah kecil nutrien yang terkandung dalam makanan mempengaruhi sendi, walaupun banyak ubat tidak berdaya dalam memerangi penyakit?

Diet untuk arthrosis yang berkaitan dengan obesiti

Osteoartritis sendi pada bahagian bawah kaki paling kerap berkembang pada orang yang mempunyai berat badan berlebihan. Sebabnya adalah tekanan yang berlebihan pada kaki, trauma biasa pada tulang rawan artikular. Memerangi berat badan berlebihan membantu melambatkan perkembangan penyakit ini, menghentikan kerosakan sendi.

Dengan arthrosis yang disebabkan oleh berat badan berlebihan, seseorang memerlukan diet. Ia mesti rendah kalori dan mendorong penurunan berat badan. Lebih baik makan dalam bahagian kecil, 4-5 kali sehari.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Jadual 1. Diet untuk arthrosis: makanan yang bermanfaat dan membahayakan arthrosis

Produk berbahaya
GaramBeberapa dekad yang lalu, para saintis percaya bahawa garam menyebabkan perkembangan arthrosis. Walau bagaimanapun, teori ini belum disahkan. Bagi penghidap osteoartritis, doktor mengesyorkan diet rendah garam. Mereka menasihatkan untuk mengambil tidak lebih dari 1 sudu teh garam sehari.
Alat ManisanKek dan pastri mengandungi sejumlah besar karbohidrat cepat. Bahan-bahan ini diserap oleh tubuh dengan serta-merta dan disimpan sebagai lemak. Ini menyebabkan berat badan berlebihan.
Crouton, kerepek, makanan segeraMereka mengandungi banyak bahan pengawet dan bahan tambahan yang berbahaya. Penyalahgunaan produk ini pasti menyebabkan berat badan berlebihan.
Sos dan mayonisMereka tinggi kalori, tinggi lemak trans, penstabil dan bahan kimia. Penggunaannya membawa kepada kegemukan, membahayakan kesihatan secara umum
Daging berlemakPada masa kini, hampir semua daging kurang berkualiti. Ia mengandungi antibiotik, racun perosak, nitrat, dan bahan kimia lain. Mereka berkumpul di tisu adiposa. Oleh itu, sebelum digunakan, daging apa pun mesti dibersihkan dari lemak.
Minuman berkarbonat dan alkoholSoda mengandungi pemanis buatan yang mengandungi karbohidrat berbahaya dan meracuni badan
Makanan sihat
Bijirin dan pastaBerfungsi sebagai sumber karbohidrat sihat (atau lambat). Mereka memberikan tenaga kepada tubuh tanpa menyebabkan kegemukan.
Sayur-sayuran, buah-buahan, jus segarTepu badan dengan vitamin, unsur makro dan mikro yang berguna. Meningkatkan metabolisme pada semua tisu badan, termasuk tulang rawan artikular
Produk susu fermentasi rendah lemakBerfungsi sebagai sumber kalsium - mineral yang menguatkan tulang. Minum susu, produk tenusu membantu mengelakkan perkembangan osteoporosis, yang berlaku pada kebanyakan pesakit dengan arthrosis
TelurMereka mengandungi banyak protein yang diperlukan untuk metabolisme normal dan pembinaan tisu. Pengganti daging berbahaya

Pada kebanyakan wanita berusia lebih dari 45 tahun, perkembangan arthrosis difasilitasi oleh kekurangan kalsium dalam badan. Makan makanan yang mengandungi unsur jejak ini membantu melambatkan pemusnahan tulang, mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan (osteoporosis, patah tulang pinggul, dll.).

Mengenai faedah dan bahaya produk daging

Hampir semua jenis daging yang boleh dibeli tidak berkualiti. Mereka diperoleh dari haiwan yang dibesarkan dengan makanan tambahan khas, sediaan hormon, atau tulang haiwan. Pengambilan daging seperti itu secara berlebihan bukan sahaja tidak menguntungkan sendi, tetapi juga membahayakan seluruh badan. Lebih-lebih lagi, ia menyebabkan perkembangan sindrom metabolik yang disebut, yang sangat berbahaya akibatnya..

Agar penggunaan daging bermanfaat, anda perlu memasak dan memakannya dengan bijak. Kami telah mengumpulkan beberapa petua untuk membantu anda melakukannya dengan betul:

  • cuba beli daging dari penduduk kampung yang menghasilkannya sendiri. Sekiranya anda tidak mempunyai peluang seperti itu, berbelanja di kedai daging. Jangan sekali-kali membeli daging di pasar raya yang telah ditimbang dan dikemas (kemungkinan besar, tarikh luputnya hampir habis);
  • berhenti makan makanan segera, produk separuh siap, daging asap yang dibeli di kedai, daging asap, sosej, ham, dan lain-lain. Produk ini bukan sahaja dibuat dari daging berbahaya, tetapi juga mengandungi banyak bahan tambahan makanan;
  • cuba rebus daging, rebus dalam air atau kukus. Ini akan membantu membuang bahan berbahaya daripadanya, tetapi mengekalkan sifat bermanfaat. Lebih baik menuangkan air yang anda gunakan untuk memasak.

Banyak pakar menasihatkan termasuk daging jeli, hidangan jeli dan kaldu dalam diet untuk arthrosis sendi. Produk ini mengandungi kolagen yang baik untuk tulang rawan. Namun, mereka disediakan dari daging haiwan berkualiti rendah yang dibesarkan pada semua jenis aditif. "Kegunaan" makanan sedemikian pasti menimbulkan keraguan serius kepada anda..

Peraturan untuk diet yang berkesan untuk arthrosis sendi, makanan yang dibenarkan dan dilarang

Dari artikel ini, anda akan belajar: mengenai peraturan pemakanan untuk arthrosis sendi, apa yang anda boleh dan tidak boleh makan. Berapa banyak diet yang benar-benar dapat membantu dalam rawatan. Nuansa dan kehalusan penting, menu perkiraan, resipi untuk hidangan yang sihat.

Pengarang artikel: Stoyanova Victoria, doktor kategori ke-2, ketua makmal di pusat rawatan dan diagnostik (2015-2016).

Arthrosis adalah penyakit progresif kronik pada sendi, yang bermula dengan gangguan metabolik pada tisu tulang rawan dan berakhir dengan kemusnahan, ubah bentuk sendi.

Penyakit ini tidak dapat disembuhkan dan terus berkembang, jadi anda harus melawannya sepanjang hayat anda. Dan dalam pertarungan ini, cara yang baik termasuk diet.

Matlamat utama diet untuk arthrosis sendi adalah untuk mengekalkan optimum atau menghilangkan berat badan berlebihan (berat badan berlebihan adalah salah satu faktor yang dapat mempercepat pemusnahan sendi, dengan setiap kilogram berat badan berlebihan, risiko mengembangkan arthrosis meningkat sebanyak 10).

Obesiti adalah faktor risiko yang menyumbang kepada degenerasi tisu tulang rawan yang cepat

Tujuan lain dari diet bersama adalah untuk mengatur pemakanan supaya tubuh menerima jumlah maksimum bahan yang diperlukan untuk:

  • metabolisme normal (antara faktor yang mempengaruhi perkembangan arthrosis adalah perubahan komposisi cecair sinovial akibat gangguan metabolik, diabetes mellitus dan pemendapan kalsium pada tisu tulang rawan sendi);
  • "Membangun" tisu tulang rawan dan tulang yang sihat.

Diet bukanlah kaedah utama untuk merawat arthrosis sendi; mustahil untuk menyingkirkan penyakit ini dengan bantuannya. Namun, pada peringkat awal, dalam kombinasi dengan cara lain (terapi senaman, mengambil chondroprotectors), ia akan membantu menangguhkan perkembangan proses patologi selama bertahun-tahun, atau bahkan beberapa dekad. Pada pesakit yang memantau berat badan dan mematuhi diet, perubahan pertama yang dapat dilihat pada radiografi muncul 5-10 tahun selepas bermulanya penyakit.

Diet untuk arthrosis penyetempatan berbeza - lutut, sendi pinggul, jari - pada dasarnya sama. Anda boleh berjumpa dengan pakar ortopedik, arthrologi atau pakar pemakanan untuk mendapatkan nasihat mengenai prinsip pemakanan sihat dan untuk menjelaskan ciri-ciri diet..

Apakah cara terbaik untuk makan dengan arthrosis

Osteoartritis sendi lutut (seperti sendi lain) adalah penyakit kronik dan tidak dapat disembuhkan, jadi anda harus mematuhi peraturan asas diet sepanjang hayat anda.

  1. Makanan untuk arthrosis harus pecahan (4-5 kali sehari), bahagian - kecil, produk makanan - kaya dengan mineral, vitamin, sayur-sayuran dan protein haiwan.
  2. Dianjurkan untuk merancang makanan dan makanan ringan sepenuhnya agar tidak ada rehat besar di antara mereka (tidak lebih dari 4 jam), dan makan malam berakhir tidak lebih dari 7 malam.
  3. Jumlah dan sifat (kelikatan) cecair sinovial pada sendi sangat bergantung pada rejimen minum. Air murni untuk arthrosis (kopi, sup dan teh - tidak termasuk) harus diminum hingga 2.5 liter sehari.
  4. Produk disyorkan untuk direbus, dikukus, dibakar di dalam ketuhar atau microwave.
  5. Jumlah garam yang dimakan dalam makanan harus dikurangkan menjadi 8 gram sehari (sekatan ini berlaku untuk makanan asin, acar dan kalengan).
  6. Dengan arthrosis sendi, hidangan yang dibuat dari produk yang mengandungi chondroprotectors semula jadi (polisakarida yang diperlukan untuk pembentukan tulang rawan penuh) sangat berguna. Ini semua jenis jeli buah tanpa gula tambahan, aspic atau aspic, kaldu dari kaki babi atau daging sapi, ayam, ikan laut, alpukat, larutan agar-agar.
  7. Setelah penurunan berat badan yang cepat, hasilnya tidak dapat dipertahankan dalam 80% kes, jadi cukup untuk mengurangkan porsi harian hanya 500 kkal. Ini akan membolehkan anda menurunkan berat badan hingga 1 kg per minggu, tetapi orang tersebut akan mengembangkan kebiasaan makan dengan betul, yang memungkinkan untuk menggabungkan hasilnya..

Puasa terapeutik untuk arthrosis sendi tidak dikontraindikasikan, tetapi ia mempunyai banyak kesan sampingan - kehilangan kekuatan, sakit kepala, penurunan tekanan darah, peningkatan selera makan selepas berpuasa, dan lain-lain. Oleh itu, lebih baik melakukan puasa hari 2 kali seminggu (kefir, keju cottage, epal, sayur).

Nuansa dan kehalusan diet

Diet untuk arthrosis sendi lutut tidak mempunyai ciri yang sama seperti arthritis gout (apabila makanan yang mengandungi purin terhad) atau rheumatoid arthritis (apabila makanan yang boleh menyebabkan reaksi alergi dikecualikan).

Pesakit harus mematuhi prinsip umum diet yang sihat, sedikit mengurangkan kandungan kalori dalam diet harian - sekiranya terdapat kemungkinan masalah dengan berat badan berlebihan. Diet ini akan membantu anda mengatur dan mengekalkan berat badan anda. Kombinasi produk boleh ada, tetapi yang berikut harus dikecualikan dari diet:

  • perasa dan sos yang meningkatkan selera makan;
  • hidangan berkalori tinggi - pastri, krim;
  • makanan yang sangat masin - kerepek, daging asap.
Produk yang akan dikecualikan: 1 - sos; 2 - gula-gula; 3 - kerepek dan makanan masin yang lain

Keutamaan diberikan kepada produk yang mengandungi jumlah vitamin, mineral dan protein yang mencukupi. Ini akan menangguhkan pemusnahan tulang rawan sendi, osteoporosis, dan mengatur proses metabolik.

Alkohol dengan arthrosis sendi lutut tidak dilarang. Kadar harian tidak melebihi 70 ml anggur putih atau anggur merah. Harus diingat bahawa alkohol:

  • merujuk kepada makanan yang merangsang selera makan;
  • mengurangkan keberkesanan ubat-ubatan tertentu (termasuk ubat penahan sakit dan chondroprotectors).

Perkara penting lain adalah bahawa diet untuk arthrosis sendi lutut tidak memberikan hasil dengan segera, tetapi setelah beberapa saat (sekurang-kurangnya 6 bulan). Ia berkesan hanya dalam kombinasi dengan langkah-langkah lain untuk pencegahan arthrosis - mengurangkan beban pada sendi, terapi senaman, mengambil chondroprotectors, rawatan spa.

Makanan yang dibenarkan dan dilarang

Produk mana yang dibenarkan dan yang dilarang untuk gonarthrosis (arthrosis sendi lutut) dan osteoartritis penyetempatan lain:

Sayur-sayuran (zucchini, kentang, kembang kol dan kubis putih, brokoli, labu, saderi)

Horseradish, bayam dan sorrel

Buah-buahan (tembikai, pir, plum, epal, jeruk, aprikot)

Kerepek, crouton, makanan ringan, bijirin segera

Kacang (walnut, kacang tanah, badam), biji (biji labu, biji rami), buah kering (prun, aprikot kering)

Perasa (mustard, saus tomat) dan sos (mayonis)

Gula-gula (gula-gula buah, jem, madu, marshmallow)

Diet untuk arthrosis sendi pinggul tidak termasuk penggunaan gula-gula (pastri, kek), muffin (roti), gula-gula, pasta kacang coklat

Produk tenusu (yogurt, kefir, yogurt, susu bakar yang ditapai sehingga 2.5% lemak)

Krim masam, krim, produk tenusu berlemak dan keju kotej, ais krim

Keju dan keju kotej (lemak sehingga 0,6%)

Keju coklat yang diproses

Daging (daging lembu tanpa lemak, arnab, ayam)

Domba, sosej, makanan dalam tin (ikan dan daging)

Ikan (ikan trout, salmon, salmon, mackerel, herring, sardine, cod)

Ikan salai, masin, goreng apa saja, kaviar ikan dalam tin

Telur (puyuh, ayam)

Mentega (mentega, zaitun, jagung)

Margarin, lemak haiwan, lemak babi dalam bentuk apa pun

Roti (gandum utuh, dedak, putih basi) dan pasta gandum durum

Roti putih segar

Minuman (teh hijau, jus semulajadi dari sayur-sayuran dan buah-buahan tanpa gula tambahan, rebusan rosehip, kompot dan jeli)

Kopi, minuman keras, bir, soda

Groats (soba, nasi, oatmeal)

Semolina, gandum, barli mutiara

Menu untuk arthrosis sendi selama 4 hari

Tidak ada sekatan serius dalam memilih produk untuk arthrosis sendi, tetapi agar diet seimbang dan lengkap, beberapa peraturan mesti dipatuhi:

  1. Rebus bubur, ikan, daging dan sayur - bakar atau rebus.
  2. Ikan dimasak 2-3 kali seminggu, daging - setiap hari (tetapi tidak lebih daripada 100 gram sehari).
  3. Keju kotej dan produk tenusu dimasukkan ke dalam menu selama seminggu tanpa gagal, ia boleh dimakan setiap hari. Walau bagaimanapun, untuk kegemukan, lebih baik jika mereka benar-benar bebas lemak (0%).
  4. Hari puasa diatur 2 kali seminggu.

Menu untuk arthrosis pada hari Isnin

Apa yang boleh anda makan dengan arthrosisApa yang dilarang dengan arthrosis

Bubur soba, segelas kefir, epal yang dibakar dengan keju kotej

Timun, tomato dan salad brokoli rebus dengan keju

Sup puri sayur labu dan dill

Medali ayam pada kusyen sayur

Sepotong roti kering, kompot

Jeli (perlu memasukkan hidangan dengan gelatin dalam makanan untuk arthrosis) atau soufflé jus epal

Cod fillet dengan zucchini rebus

Teh hijau dengan pudina

Menu untuk arthrosis sendi pada hari Selasa

MakanPinggan mangkuk

2 biji telur rebus atau rebus lembut

Dada ayam sejuk pada roti bakar

Casserole keju kotej dengan kacang dan buah-buahan

Kompot atau agar-agar

Jeli daging lembu atau aspic dengan lidah

Kentang rebus dengan dill

Yogurt dengan prun

Oatmeal dengan susu

Menu untuk arthrosis pada hari Rabu

MakanPinggan mangkuk

Omelet 2 telur dengan paprika dan tomato;

Keju kotej dengan prun dan kacang

Dolma (gulungan kubis) dalam daun anggur dari daging lembu dan nasi dengan wortel manis yang direbus dalam susu

Salad sayur segar dengan saus minyak zaitun, biji rami dan biji labu

Sandwic mentega dan keju pada roti bakar atau basi

Pure kacang merah dengan salmon kukus

Salad sayur (timun, tomato, selada) tanpa berpakaian

Hari puasa untuk arthrosis (Khamis)

MakanPinggan mangkuk

Bahagikan 400-500 g keju kotej dan 500 ml susu ke dalam 4-5 jamuan

2 liter kefir (segelas setiap jam)

1.5 kg sayur-sayuran dan buah-buahan segar (dibahagi sama rata) sepanjang hari

Hari puasaPinggan mangkuk
Produk untuk hari puasa: 1 - keju kotej; 2 - kefir; 3 - buah-buahan dan sayur-sayuran

Resipi sihat

Resipi untuk hidangan sihat yang mempelbagaikan makanan untuk osteoartritis sendi:

  • Pure kacang merah. Rendam 200 g kacang merah dalam air sejuk selama beberapa jam, atau lebih baik lagi, semalaman. Bilas sebelum memasak, tutup dengan air, masukkan bawang kupas ke dalam periuk, garam, masak hingga lembut. Sebaik sahaja kacang mulai menguli dengan garpu, toskan air ke dalam mangkuk (kuahnya berguna, tetapi bawang tidak diperlukan, anda boleh membuangnya). Kisar kacang dalam pengisar, masukkan cengkih bawang putih dan sebilangan kuah di mana ia dimasak. Musim puri dengan mentega atau minyak zaitun.
  • Orang Yunani. Ambil 200 g soba rebus dan jumlah ayam cincang yang sama, bawang sederhana yang dicincang halus, 1 telur, campurkan, garam. Beri orang Yunani bentuk potongan daging, lipat menjadi bentuk berminyak, tuangkan dengan jus tomato, reneh hingga lembut (20-25 minit).
  • Omelet dengan paprika dan tomato. Ambil seperempat gelas susu, 2 telur, garam dan pukul. Didihkan dalam kuali (reneh selama 5 minit dalam sesudu mentega di bawah penutup) lada belang dadu dan bahagian tomato. Setelah siap, tambahkan sedikit api, tuangkan jisim putih telur ke dalam kuali, kacau dengan cepat, tutup dan tahan di atas dapur selama 5 minit lagi.
Contoh makanan sihat: 1 - puree kacang merah; 2 - Orang Yunani; 3 - telur dadar dengan paprika dan tomato

Nasi dan diet bebas gluten: faedah, hasil

Seberapa berkesan diet lain untuk coxarthrosis (arthrosis sendi pinggul) dan gonarthrosis? Contohnya, nasi yang popular dan bebas gluten yang baru?

Diyakini bahawa diet beras untuk arthrosis sendi membantu membersihkan badan toksin dan menormalkan metabolisme. Tetapi inti dari diet nasi berbeza:

  • bubur nasi yang direndam - rendah kalori;
  • beras tanpa garam merangsang penghapusan aktif cecair berlebihan dari badan (garam menyumbang kepada pengekalannya);
  • memuaskan rasa lapar.

Diet sedemikian membantu menurunkan berat badan dengan cepat, mengurangkan tekanan dan memperbaiki keadaan sendi dengan ketara..

Adakah diet bebas gluten dapat membantu mengatasi arthrosis? Ya, jika anda gemuk dan mengalami masalah sendi atau ingin mengekalkan berat badan yang sihat. Faktanya ialah gluten atau gluten adalah sekumpulan protein tumbuhan yang menyebabkan penyakit seliak (iaitu alergi gluten) dan terdapat dalam makanan seperti:

  1. Rye.
  2. Gandum.
  3. Oat.
  4. Barli.
  5. Semolina.
  6. Pasta.
  7. Kedai roti, gula-gula.

Sebilangan gluten boleh didapati dalam daging dan ikan dalam tin, sosej, hot dog, ais krim, coklat, saus tomat, dan mayonis. Sebilangan besar produk ini tergolong dalam kategori dilarang bagi orang yang berlebihan berat badan atau menjalani gaya hidup sihat. Oleh itu, diet bebas gluten secara tidak langsung menyumbang kepada penurunan berat badan pada orang yang tidak mengalami penurunan berat badan, tetapi mengalami masalah sendi..

Sumber maklumat utama, bahan ilmiah mengenai topik tersebut

  • Dietetik. Baranovskiy Yu. A. Bahagian "Pemakanan terapeutik untuk pelbagai penyakit", "Pemakanan untuk penyakit sendi".
  • Asas saintifik pemakanan sihat. Tentlyan V. A. Bahagian "Pemakanan dan kesihatan yang optimum", "Peranan vitamin dalam metabolisme", "Penggunaan tenaga dan kandungan kalori produk".
  • Penyakit sendi. Mazurov V. I. Bahagian "Osteoartritis".
  • Dietetik klinikal. Shevchenko V. P., GEOTAR-Media, 2009, hlm 59-94. Bahagian "Terapi diet klasik".
  • Ensiklopedia Pemakanan Sihat. Liflyandsky V. G., Kumpulan Media OLMA, 2012, hlm. 11–20. Bahagian "Peraturan pemakanan sihat".

Diet untuk arthrosis sendi: cara makan dengan betul untuk menghentikan penyakit

Pembetulan pemakanan dan peningkatan diet makanan yang betul dapat menyelesaikan banyak masalah dengan arthrosis sendi: mengurangkan keradangan pada tisu, mengurangkan rasa sakit dan melambatkan pemakaian tisu tulang rawan. Maksudnya, diet yang betul dan dipilih dengan teliti untuk arthrosis sendi akan menghentikan perkembangan penyakit dan melambatkan peralihan ke tahap yang lebih teruk..

  1. Apa itu arthrosis
  2. Penyebab arthrosis
  3. Untuk siapa diet?
  4. Peraturan pemakanan umum dan diet untuk arthrosis sendi
  5. Jadual makanan yang dibenarkan dan yang dilarang: apa yang anda boleh makan dan apa yang tidak
  6. Produk berbahaya
  7. Makanan sihat
  8. Menu untuk minggu ini: jadual
  9. Jenis diet yang ditunjukkan untuk arthrosis
  10. Diet nasi
  11. Nombor diet 6
  12. Pencegahan dan rawatan arthrosis sendi
  13. Pemakanan untuk arthrosis sendi lutut (video)

Apa itu arthrosis

Arthrosis (osteoartritis) adalah perubahan degeneratif distrofi pada sendi. Dengan penyakit ini, tisu tulang rawan dan epifisis secara beransur-ansur musnah, dan dalam kes yang teruk bahkan tisu lembut di sekitarnya. Pertama sekali, orang-orang dari profesi tertentu menderita dari ini, kerana sendi paling sering mengalami kerosakan, yang setiap hari menderita beban berat.

Faktor kedua, terutamanya dengan arthrosis lutut, sendi pinggul, adalah berat badan berlebihan dan diabetes. Pemakanan yang betul dapat memperbaiki keadaan pesakit dengan ketara dan mencegah peralihan penyakit ke tahap yang teruk..

Penyebab arthrosis

Patogenesis permulaan penyakit bermula dengan kerosakan pada tulang rawan artikular. Retakan muncul di tulang rawan, ia menjadi lebih nipis, yang menyebabkan kehilangan air, akibatnya keanjalannya merosot.

Kesan yang besar terhadap kerosakan sendi, mempunyai kecacatan postur yang mempengaruhi sendi tulang belakang atau pinggul.

Berat badan berlebihan dan obesiti juga mempengaruhi perkembangan arthrosis. Berat badan berlebihan memberi kesan negatif pada beban pada tulang belakang, pinggul dan lutut.

Kedua-dua kekurangan pergerakan, dan kelebihannya, boleh menyebabkan penyakit. Ini sering berlaku untuk atlet yang menekankan sendi mereka selama bertahun-tahun menjalani latihan yang sengit..

Untuk siapa diet?

Pembetulan pemakanan disarankan pada setiap tahap rawatan penyakit ini, dan juga untuk pencegahannya.

Menu penyembuhan mempunyai dua arah, yang saling berkaitan. Yang pertama adalah pemeliharaan, pemulihan tisu sendi selama tempoh rawatan dan pencegahan. Yang kedua adalah mengurangkan pengambilan kalori bagi pesakit diabetes dan mereka yang berlebihan berat badan..

Penting! Sebelum menukar diet biasa anda, pastikan anda berjumpa doktor. Dia akan membantu membuat menu di mana badan akan menerima semua unsur surih yang diperlukan tanpa membahayakan kesihatan..

Peraturan pemakanan umum dan diet untuk arthrosis sendi

Prinsip utama diet adalah memperhatikan kualiti makanan. Penyakit seperti arthrosis metabolik (akhirnya berkembang pada sendi yang meradang), paling kerap berkembang dengan penggunaan makanan segera yang aktif, menyimpan crouton, kerepek, minuman berkarbonat - iaitu, dengan penggunaan bahan kimia tambahan yang banyak.

Sekiranya anda memilih makanan yang betul, maka yang kaya adalah disyorkan:

  • vitamin C;
  • Vitamin B;
  • asid omega-3;
  • kalium, kalsium;
  • serat - untuk kawalan berat badan;
  • vitamin D.

Senarai produk yang diluluskan dan disyorkan cukup luas, dan mudah untuk menyusun menu lengkap untuk sendi sihat daripadanya..

  1. Kurangkan pengambilan garam hingga satu sudu teh rata setiap hari.
  2. Minum banyak - hingga 2-2.5 liter air bersih, minuman buah (cranberry, lingonberry). Ini akan meningkatkan pergerakan sendi dan mengurangkan kesakitan. Cranberry dan lingonberry akan melegakan keradangan pada arthrosis.
  3. Anda perlu makan dengan kerap, sekurang-kurangnya 5 kali sehari, pastikan untuk menambahkan jeli dan rumput laut ke dalam diet.

Jadual makanan yang dibenarkan dan yang dilarang: apa yang anda boleh makan dan apa yang tidak

Penting! Dengan arthrosis, makanan segera dilarang sama sekali - sama ada hamburger, anjing panas atau sandwic keju panas dari kafe.

Produk berbahaya

Kecualikan dari makanan:

  • Hidangan pedas;
  • adunan mentega dan ragi, roti putih;
  • daging berlemak (daging babi, domba), sup daging;
  • makanan goreng - bukan sahaja kentang dan daging, tetapi juga sayur-sayuran. Sebagai pilihan terakhir, anda boleh memanggang ayam tanpa menggunakan lemak;
  • asin, daging asap, ikan dalam tin;
  • gula putih, coklat.
  • kopi hitam, teh;
  • jem;
  • sayang.
  • Rempah panas boleh diganti dengan ramuan kering, daging berlemak - ayam dan ikan yang sihat, kopi - teh herba, makanan goreng - bakar dan rebus.

Rujukan. Anda tidak boleh melepaskan 100% produk dari senarai di atas..

Tekanan dari kekurangan makanan manis atau biasa tidak berguna bagi pesakit. Anda kadang-kadang dapat membeli sekeping coklat atau sandwic dengan sosej, yang utama adalah bahawa ini harus menjadi pengecualian, bukan peraturan.

Makanan sihat

Hampir setiap hari, pesakit dengan arthrosis perlu makan ikan berlemak. Ia kaya dengan asid lemak tak jenuh ganda omega-3 dan vitamin D, yang merupakan penyusun bagi sendi..

Ikan apa yang paling berguna?

  • Ikan kembung;
  • trout;
  • tuna;
  • sardin;
  • semua makanan laut (udang, kerang, sotong);
  • lemak ikan.

Pesakit perlu makan sekurang-kurangnya satu sudu minyak sayuran setiap hari, yang paling berguna ialah minyak biji rami, mustard dan minyak zaitun juga ditunjukkan. Minyak ini, seperti ikan berminyak, tinggi omega-3. Di samping itu, minyak kaya dengan vitamin E.

Pengambilan kalium penting untuk pencegahan arthrosis dan kesihatan sendi.

  • kentang panggang dengan kulit;
  • pisang masak;
  • aprikot, aprikot kering;
  • sitrus;
  • kacang;
  • keju kotej, telur.

Untuk memulihkan sendi, badan memerlukan kalsium, yang terdapat dalam jumlah besar dalam:

  • kekacang;
  • bijirin dengan susu (hanya semolina dan nasi putih yang dilarang);
  • keju keras;
  • produk susu yang ditapai.
  • kobis;
  • bawang, bawang hijau;
  • zucchini;
  • jeruk, limau gedang;
  • nanas segar.

Produk ini anti-radang dan mengandungi vitamin C, yang seterusnya terlibat dalam sintesis serat kolagen dan elastin..

Juga 3-4 kali sehari perlu makan hidangan berdasarkan gelatin - jeli, jeli, sangat jarang - daging jeli, sering - aspik dari ikan. Rumpai laut sangat berguna - mereka boleh ditambahkan ke dalam salad dan dengan hidangan panas - sup, kaserol, rebusan.

Menu untuk minggu ini: jadual

Menu contoh selama seminggu mungkin kelihatan seperti ini:

IsninSarapan pagi - keju kotej rendah lemak, roti bakar, teh herba. Sarapan kedua - 50 gr. kacang dan apa-apa buah.
Makan tengah hari - salad sayuran dengan minyak biji rami, sup sayur-sayuran, sepotong ayam rebus, roti gandum.
Snek tengah hari - jeli dengan keropok.
Makan malam - rebusan ikan dengan beras perang.
SelasaPada waktu pagi - bubur empat gandum, buah kering, koko.
Snek - segelas yogurt atau kefir.
Makan tengah hari - sup dengan mi dalam kaldu ayam, daging tanpa lemak (daging lembu atau ayam belanda).
Makanan ringan petang - jus segar, pisang.
Makan malam - arnab rebus dengan zucchini.
Hari RabuSarapan pagi - telur dadar kukus dengan keju keras, jus buah. Snek - jeli apa pun.
Makan tengah hari - salad sayur, sup ikan dan sepotong ayam belanda rebus. Makanan ringan petang - kefir.
Makan malam - ikan aspik, salad sayuran dengan minyak sayuran, kompot.
KhamisPada waktu pagi - 2 telur rebus, roti dengan mentega, koko. Sarapan kedua - jeli dengan kuki.
Makan tengah hari - borsch dengan krim masam rendah lemak, potongan daging kukus dengan nasi kukus.
Makanan ringan petang - sebarang buah atau jeli.
Makan malam - arnab rebus dengan sayur-sayuran, aprikot kering
JumaatSarapan pagi - keju kotej dengan buah kering, susu panggang.
Sarapan kedua - sebiji telur, salad sayur.
Makan tengah hari - sup sayur-sayuran segar, potongan daging sapi rebus dengan salad sayuran.
Makanan ringan petang - pisang.
Makan malam - sayur-sayuran bakar, jus.
SabtuSarapan pagi - penkek gandum dalam kuali kering, jus dari campuran sayur-sayuran (wortel, bit, labu).
Snek - kacang dan buah kering. Makan tengah hari - sup ayam, bubur soba dengan mentega, kompot.
Makanan ringan petang - buah-buahan yang dihiris, jeli.
Makan malam - ikan, sayur rebus, teh buah.
AhadPada waktu pagi - oatmeal, roti bakar dengan jem, koko.
Sarapan kedua - sandwic roti gandum dengan keju keras dan herba.
Makan tengah hari - sup ikan, ayam rebus dengan nasi, salad sayuran dengan mentega, jeli.
Makanan ringan petang - jeli buah.
Makan malam - nasi kukus dengan sayur-sayuran, kefir dengan biskut.

Dengan menggabungkan produk, menggantikan daging dengan ikan dan sebaliknya, membeli buah-buahan dan bijirin yang berlainan setiap minggu, anda dapat membuat diet biasa dari menu ini, yang akan mudah dipatuhi sepanjang hidup anda..

Jenis diet yang ditunjukkan untuk arthrosis

Perkara utama dalam penyakit ini adalah pemakanan yang betul, doktor jarang menetapkan diet seperti itu. Tetapi kadang-kadang perlu mematuhi diet khas selama beberapa hari untuk memperbaiki keadaan dan mengawal berat badan. Diet Paling Popular untuk Arthrosis - Nasi dan 6 Diet.

Diet nasi

Pemakanan berasaskan beras bertujuan untuk memulihkan sendi. Di samping itu, ia membolehkan anda mengurangkan berat badan, membersihkan badan dari toksin dan racun.

Asas menu selama beberapa hari termasuk beras perang, dikukus atau direbus hingga lembut. Ayam rebus, sedikit sayur rebus tanpa minyak (zucchini, wortel, bawang), kira-kira 100 gr ditambahkan ke dalamnya. produk susu yang ditapai. Semasa diet, garam dan minuman beralkohol dikecualikan sepenuhnya.

Perlu mematuhi diet ini tidak lebih dari 7 hari berturut-turut, setelah berunding dengan doktor.

Nombor diet 6

Diet tidak termasuk produk yang mengasidkan tubuh, dan bahan alkali banyak diperkenalkan.

Semasa tempoh rawatan, ayam rebus, beberapa produk tenusu, 1 telur setiap hari ditambah.

Diet 6 melibatkan mengadakan hari puasa mono sekali seminggu - hanya makan buah-buahan, sayur-sayuran atau kefir dan keju kotej tanpa gula.

Penting! Semasa hari-hari puasa, penggunaan air mesti ditingkatkan menjadi 3 liter sehari, sebelum itu perlu berjumpa doktor - untuk mengecualikan penampilan edema dan beban berat pada buah pinggang.

Dengan peningkatan arthrosis, pilihan yang ideal adalah diet vegetarian berdasarkan sayur-sayuran segar dan rebus, serta buah-buahan, membatasi garam hingga 1/2 sudu teh sehari.

Pencegahan dan rawatan arthrosis sendi

Rawatan sendi memerlukan pendekatan yang sangat berhati-hati dan berlangsung lama. Selain membetulkan pemakanan, ubat diperlukan, fisioterapi diperlukan, bantuan kiropraktor, urut terapeutik, rawatan di sanatorium - dengan lumpur, mandi mineral. Hanya pendekatan bersepadu yang dapat mengurangkan kesakitan, berat badan berlebihan, meningkatkan kualiti hidup pesakit.

Sangat mustahak untuk mengecualikan makanan yang berbahaya dari diet sedini mungkin dan mempelbagaikan menu dengan produk yang tepat, kerana ketika penyakit ini sampai ke tahap 2, proses sedikit ubah bentuk struktur sendi bermula.

Pemakanan untuk arthrosis sendi lutut (video)

Semasa membetulkan pemakanan, anda bukan sahaja dapat memperlambat perubahan degeneratif, tetapi juga dapat meringankan keadaan pada tahap penyakit yang teruk.

Diet untuk arthrosis

Peraturan umum

Arthrosis (osteoarthritis) merujuk kepada penyakit distrofik pada sendi yang disebabkan oleh degenerasi dan pemusnahan rawan hyaline intra-artikular, dan penglibatan seterusnya lapisan subkondral pada hujung artikular tulang dan tisu beg artikular dalam proses, menyebabkan keradangan dan degenerasi mereka. Hampir semua sendi (sendi pinggul, sendi kaki, tangan, sendi bahu, sendi lutut) boleh terjejas. Walau bagaimanapun, penyakit sendi kecil, tidak seperti yang besar, tidak berlaku secara tunggal, tetapi secara bersamaan mempengaruhi semua sendi jari kedua-dua tangan. Penyakit ini, secara umum, berkembang secara aktif dan sering menjadi penyebab kecacatan pesakit.

Rawatan arthrosis memerlukan masa dan pendekatan yang sistematik. Salah satu faktor yang menyumbang kepada perlambatan perubahan degeneratif pada sendi adalah pembetulan pemakanan, yang, dalam kombinasi dengan kaedah lain (terapi ubat, terapi senaman, fisioterapi, terapi urut, rejimen ortopedik, rawatan spa), memungkinkan untuk mencapai hasil positif rawatan dan pemulihan dan meningkatkan kualiti hidup. pesakit. Sangat mustahak untuk memulakan rawatan seawal mungkin, kerana sejak dari tahap 2 penyakit ini, proses ubah bentuk separa struktur sendi bermula.

Diet untuk arthrosis sendi bertujuan untuk membetulkan proses metabolik, berat badan, mencegah perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada rawan hyaline pada sendi, mengurangkan proses keradangan dan menguatkan struktur artikular tisu penghubung. Tidak ada diet khas untuk arthrosis sendi. Pemakanan terapeutik berdasarkan prinsip berikut:

  • Pemakanan harus lengkap dan seimbang secara fisiologi dengan kandungan vitamin dan mineral yang tinggi. Nilai tenaga diet untuk pesakit dengan berat badan normal harus sesuai dengan purata penggunaan tenaga harian dan tidak melebihi itu.
  • Dianjurkan untuk mengecualikan kaldu daging dan ikan pekat dari makanan, yang mengandungi banyak ekstrak, daging berlemak, lemak tahan api, daging asap (ham dan bacon, lemak babi), produk daging separuh siap dan makanan dalam tin, yang mengandungi kandungan penambah rasa, pengawet dan pewarna yang tinggi.
  • Diet harus mengandungi makanan yang kaya dengan vitamin dan unsur mikro - daging pemakanan, ikan rendah lemak, jeroan, makanan laut, mentega, pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan, keju kotej rendah lemak, keju tanpa garam, telur ayam, kacang-kacangan, roti gandum dan roti gandum, bijirin, susu masam makanan yang rendah lemak. Yang sangat penting adalah kehadiran dalam diet pelbagai minyak sayuran yang kaya dengan asid lemak tak jenuh omega-3 dan omega-6.
  • Penggunaan garam terhad kepada 5-8 g / hari, serta makanan masin (acar, makanan dalam tin, kerepek, ikan masin).
  • Pengambilan cecair percuma harus ditingkatkan menjadi 2-2.5 L / hari.
  • Sangat penting dan berguna bagi tulang rawan sendi untuk memasukkan makanan diet yang kaya dengan mucopolysaccharides, yang merupakan chondroprotectors semula jadi - tulang rawan, daging ayam, kaki ayam / babi, keju keras, ikan merah, dan juga agar-agar, yang menormalkan struktur tisu tulang rawan, merangsang sintesis, melambatkan proses degeneratif dan meningkatkan fungsi sendi. Adalah disyorkan untuk menyediakan pelbagai jeli, ikan jeli, jeli buah dan jeli dari produk ini..
  • Makanan diet untuk arthrosis sendi menyediakan 1-2 hari puasa seminggu. Dianjurkan untuk menghabiskan hari curd (400 g keju kotej rendah lemak dan 500 gelas susu selama 4 dos), kefir hari (2 liter kefir, 250 ml setiap dos), hari buah dan sayur (1,5 kg buah-buahan / sayur-sayuran dan 500 ml kaldu rosehip tanpa gula).

Diet untuk arthrosis sendi pada pesakit dengan peningkatan berat badan bertujuan untuk menormalkan berat badan, kerana beban tambahan pada permukaan artikular mengganggu struktur molekul tulang rawan hyaline dan mengurangkan sifat menyerap kejutan pada tisu tulang rawan. Tugas utama pemakanan pada pesakit sedemikian adalah untuk mewujudkan keseimbangan tenaga negatif sambil memberikan tubuh dengan semua makro / mikronutrien penting..

Diet sedemikian sangat penting untuk arthrosis sendi lutut dan sendi pinggul, kerana sendi pinggul dan lutut yang menanggung beban utama. Sekiranya berlaku kerosakan pada sendi lain, misalnya, dengan arthrosis jari, yang tidak menanggung beban seperti itu, cadangan ini juga relevan. Untuk ini, diet dengan kandungan kalori berkurang digunakan - pada tahap 2000-2200 Kcal / hari. Pada masa yang sama, karbohidrat yang mudah dicerna (hingga 250-300 g) dan lemak (hingga 50-55 g) pada tahap yang lebih rendah dikenakan sekatan. Kandungan protein harus sesuai dengan norma fisiologi.

Sebagai asas untuk menyusun diet berkurang tenaga, harus diperhatikan bahwa defisit dalam diet harian 500 kcal menyebabkan rata-rata penurunan berat badan 0,5-1,0 kg per minggu - 5-10 kg dalam 3-5 bulan. Kadar penurunan berat badan yang lebih tinggi tidak dibenarkan secara fisiologi, dan hasil yang dicapai jarang dipelihara untuk jangka masa yang panjang..

Makanan terhad kepada penggunaan gula, roti putih, coklat, jem, selai, pastri, madu, gula-gula, produk yang mengandungi krim, serta daging berlemak, produk tenusu berkalori tinggi, makanan segera, lemak haiwan dan kuliner, daging asap, marjerin mentega, mayonis, daging itik dan angsa.

Pengambilan garam hendaklah dikurangkan kepada 5-6 g / hari. Dilarang memasukkan makanan asin dalam makanan (acar, sayur kalengan, makanan dalam tin), rempah dan bumbu yang meningkatkan selera makan (mustard, lobak, cuka, bawang putih, bawang, saus tomat, lada hitam tanah).

Banyak jenis pemprosesan makanan dibenarkan, kecuali menggoreng. Adalah disyorkan untuk memasak sayur-sayuran dengan baik. Makanan pecahan, dalam bahagian kecil dengan 5-6 makanan sehari.

Produk yang dibenarkan

Diet termasuk sup berdasarkan sup daging / ikan ringan dengan sedikit tambahan sayur-sayuran dan bijirin. Kursus kedua disediakan dari daging pemakanan - arnab, ayam belanda, ayam, daging lembu dan daging babi. Ikan boleh digunakan baik laut dan sungai, pelbagai jenis ikan merah sangat berguna. Pastikan untuk memasukkan makanan seperti jeli, ikan jeli, hidangan berasaskan gelatin - jeli buah dan jeli. Ia dibenarkan menggunakan pasta, pelbagai bijirin dan nasi sebagai lauk.

Penting bahawa diet mengandungi minuman susu fermentasi rendah lemak (acidophilus, kefir, yogurt tanpa bahan tambahan, susu curdled), keju keras, keju cottage, susu, krim masam rendah lemak, dan juga telur ayam. Diet harus merangkumi pelbagai jenis sayur-sayuran, baik mentah dan rebus, rebus, panggang. Dianjurkan untuk menambahkan biji rami, biji bijan ke salad sayur. Dari lemak, keutamaan harus diberikan kepada minyak mentega dan sayur-sayuran. Bijirin penuh dan roti gandum, keropok dibenarkan. Dari minuman, diet harus merangkumi infusi rosehip, kompot, teh hijau, ramuan herba, air pegun, jus buah dan sayur segar.

Pemakanan yang betul untuk arthrosis

Persengketaan arthrosis arthrosis. Selalunya terdapat sedikit khasiat khas, dan anda harus mengambil ubat kondroprotektif, atau bahkan menukar sendi lutut (ini adalah nasib pemain bola sepak). Tetapi jika sensasi negatif baru saja bermula dan (atau) keluarga anda sudah mempunyai masalah dengan tisu tulang rawan, diet untuk arthrosis sendi akan membantu tidak menghadapi penyakit ini lebih lama atau mencegahnya daripada berkembang.

Bagaimana pemakanan mempengaruhi sendi

Arthrosis - proses degeneratif pada tisu tulang rawan pada lutut, jari, siku. Dengan penyakit, tisu pasti akan musnah. Di sekitar sendi terdapat keradangan, sakit teruk, kerja lengan (kaki) terganggu.

Terdapat pendapat bahawa arthrosis (seperti rematik) adalah "penyakit kelabu". Dan orang-orang muda sangat terkejut apabila seorang doktor menyuarakan diagnosis yang mengecewakan ini (walaupun kesihatan yang baik dan juga latihan yang kerap)

Usia muda

Doktor masih berpendapat mengenai penyebab arthrosis pada orang muda. Sebilangan besar pendapat sepakat mengenai mutasi gen, akibatnya kolagenosis terjadi pada tubuh - displasia tisu yang disebabkan oleh pelanggaran sintesis kolagen. Tetapi tulang rawan kita terdiri daripada kolagen! Kekurangan bahan binaan utama, organ itu musnah. Kemerosotan tulang rawan menjadi ketara seawal 18-20 tahun.

Anda boleh melambatkan proses ini dengan membetulkan bekalan kuasa:

  • pengenalan rejim minum yang dipertingkatkan (2.5 - 3 liter sehari);
  • pembelian kompleks yang mengandungi asid lemak tak jenuh ganda;
  • diet tinggi protein hewani, serta buah-buahan dan sayur-sayuran.

Malangnya, dalam kebanyakan kes, pemakanan yang paling betul tidak mencukupi - anda harus mengambil ubat kondroprotektif.

Beban meningkat

Atlet berisiko, tetapi orang yang berlebihan berat badan lebih berisiko..

Pada peringkat awal arthrosis pada pesakit seperti itu, yang utama adalah bukan hanya menjaga tisu penghubung, tetapi juga menurunkan berat badan secepat mungkin. Ini akan membantu:

  • rejim minum yang kompeten - menukar ke air bukan berkarbonat, penggunaan dari 1.5 hingga 2.5 liter sehari;
  • makan kerap dalam bahagian kecil (6 kali sehari, 150 g setiap satu);
  • peningkatan peratusan makanan asal tumbuhan;
  • penolakan (sebaiknya lengkap) dari makanan masin dan berlemak;
  • pilihan makanan protein yang tepat (hanya daging rendah lemak dan susu masam ringan).

Tetapi, tentu saja, sukar untuk berubah menjadi "doe" pada diet sahaja, anda memerlukan sukan. Tiada bola sepak atau berlari! Lebih baik memilih basikal senaman (basikal), kelas di papan Evminov, dan bukannya pusat kecergasan, hubungi institusi perubatan khusus.

Sukan, pakaian bersama profesional

Pada atlet, arthrosis berlaku kerana senaman yang kerap (ini terutama berlaku untuk sukan kekuatan yang "membunuh" tisu penghubung sendi bahu). Walau bagaimanapun, anda boleh meletakkan hidup anda di atas kerusi dan juga menderita - sebagai contoh, tali pinggang lebih kerap daripada yang lain menderita arthrosis jari.

Dalam kes ini, bina menu seperti berikut:

  • anda tidak boleh melepaskan kolagen tumbuhan (biji, kacang, kacang);
  • agar nutrien berguna ini dapat diserap dengan lebih baik, anda perlu memantau kandungan vitamin yang mencukupi dari pemakanan anda sendiri (anda memerlukan vitamin A dan E);
  • seberapa banyak makanan protein.

Umur lanjut usia

Sendi manusia "dibunuh" oleh evolusi, iaitu tidak lama dahulu memperoleh postur tegak. Dan tidak kira bagaimana kita bergerak - sama ada kita berdiri, berjalan atau berlari, badan sama kuat "bersandar" pada sendi. Ini menyebabkan kain menjadi haus. "Penyerap kejutan" semula jadi - tulang rawan pergelangan kaki, lutut, sendi pinggul, paling menderita..

Lama kelamaan, garam kalsium dicuci dari tulang, sehingga kerangka kita menjadi rapuh. Dan ancaman osteoporosis ditambahkan pada arthrosis.

Perubahan yang tidak menyenangkan ini bermula setelah 45 tahun (bahkan lebih awal dalam keluarga yang mempunyai genetik "buruk"). Oleh itu, jika tulang anda sakit kerana cuaca buruk, berjumpa dengan pakar osteopati atau sekurang-kurangnya ahli terapi. Bagaimanapun, banyak "penyerahan" kepada doktor, sudah benar-benar "berantakan", dan belajar dengan ngeri bahawa mereka tidak mempunyai arthrosis awal, tetapi 2-3 darjah, dan sudah terlambat untuk menjalani diet - rawatan mahal diperlukan.

Dan sekiranya keadaan belum bermula, mereka akan membantu:

  • peningkatan peratusan makanan tumbuhan (badan memerlukan unsur surih, vitamin dan serat);
  • makanan dengan asid lemak tak jenuh ganda (tetapi berhati-hati, tanpa berlebihan - berat badan berlebihan adalah musuh anda);
  • makanan protein;
  • hingga 2.5 liter air pegun sehari (tetapi bukan jus, bukan teh atau kopi).

Juga masuk akal untuk melepaskan tabiat buruk (merokok, alkohol, gaya hidup yang tidak menetap).

Pemakanan untuk kesihatan

Apa nutrien yang harus ada dalam diet

Kolagen: blok bangunan sendi kita. Dalam badan yang sihat, ia disintesis dengan sendirinya, tetapi dengan arthrosis lebih baik "menarik" bahan ini dari makanan. Kolagen terdapat dalam jeli, daging jeli (aspic). Lebih baik memasak hidangan ini sendiri, dari gelatin atau tulang. Ngomong-ngomong: ada pendapat bahawa lebih berguna untuk membeli bukan gelatin, tetapi lembaran agar-agar.

Chondroitin Sulfate sama pentingnya dengan kolagen. Badan kita "mengambilnya" dari kaldu daging (kaya, pada tulang rusuk daging lembu dan tulang tulang rawan lain). Bahan dalam sup tidak diserap 100%, tetapi anda tidak boleh berhenti makan hidangan seperti itu.

Protein: Rawan disintesis dari nutrien ini. Tubuh manusia menyerap protein daging yang terbaik. Tetapi daging salai atau goreng (dalam jumlah besar lemak, tetapi dengan kerak) daging tidak akan membawa banyak faedah - lebih baik memasak dagingnya... Sekali lagi, masak daging jeli!

Unsur surih: sulfur, selenium, kalsium, magnesium, kalium akan membantu mengimbangi kekurangan nutrien yang berkaitan dengan usia dalam tulang, dan juga membantu dalam sintesis kolagen pada sendi. Anda akan "mendapatkan" kalsium dari produk susu fermentasi, magnesium dan kalium - dari pisang, selenium dan belerang - dari kekacang, saderi, dan makanan laut (nutrien ini terdapat dalam jumlah besar dalam makarel, kerang, udang). Sulfur juga terkandung di dalam kulit dan tulang rawan (ya, kaki babi yang dilumurkan nenek tidak begitu buruk dalam komposisi - tidak seperti fillet ayam agar-agar). Dan selenium terdapat di rumpai laut.

Asid lemak tak jenuh ganda (Omega-3). Nutrien semacam itu menyelamatkan sendi yang terkena dari keradangan (berlaku kerana geseran permukaan sendi yang runtuh, yang secara beransur-ansur kehilangan "lapisan" kartilaginousnya). Bahan ini mencukupi dalam biji rami (atau minyak dari produk ini), kacang, hati ikan kod. Tetapi kebanyakan Omega-3 terdapat dalam minyak ikan. Ia dikonsumsi dalam bentuk murni (jangan risau, anda tidak perlu minum dari sudu - sudah lama ada kapsul di farmasi, yang tidak perlu anda kunyah), atau memakannya bersama ikan berlemak.

Vitamin: A, E, C. Mereka terdapat dalam sayur-sayuran dan buah-buahan. Vitamin mempercepat proses metabolik pada tisu peri-cartilaginous.

Senarai produk yang diluluskan

  1. Hidangan manis dan masin dengan gelatin (daging jeli, jeli). Penting: semasa membeli jeli siap pakai di pasar raya atau membuat pesanan di restoran, berminat dengan komposisi produk ini. Terdapat kaedah memasak vegan (dengan agar-agar), tetapi resipi seperti itu tidak dapat menyelamatkan diri dari arthrosis.
  2. Diet jenis daging: ayam, arnab, daging sapi. Babi tanpa lemak juga dibenarkan. Daging mesti dibakar dalam jusnya sendiri, tetapi lebih baik mendidih.
  3. Telur (puyuh, ayam).
  4. Ikan dengan kandungan lemak yang berbeza. Dengan arthrosis, pengawalan berat badan sering kali penting, jadi tangan pertama sekali menjangkau varieti "kering" (cod, flounder, sardine). Tetapi senarai produk wajib tidak mustahil tanpa ikan salmon berlemak, makarel - varieti ini mengandungi asid lemak tak jenuh ganda yang paling.
  5. Kekacang: lentil, kacang polong, kacang. Terdapat pendapat bahawa produk ini paling baik dimakan bukan dalam bentuk makanan kalengan industri, tetapi dalam bentuk hidangan buatan sendiri (bean bebola, kacang rebus dengan sayur-sayuran).
  6. Susu masam: keju kotej, kefir, yogurt.
  7. Sayur-sayuran: kedua-dua saderi "pelangsing", bayam, lobak dan kangkung (semua jenis), serta alpukat, yang tinggi Omega-3.
  8. Kacang (baik dalam bentuk "suci" dan dalam bentuk susu - contohnya, badam).
  9. Buah dan beri: nanas, delima, pisang, plum, epal, blueberry, gooseberries.
  10. Bubur: soba, nasi (coklat), jagung, oatmeal disyorkan.
  11. Cendawan (pelbagai).
  12. Benih (juga berbeza - dari bunga matahari hingga biji rami).
  13. Beberapa rempah: kunyit, halia, cengkih, lobak, sawi.

By the way: semasa membuat diet, doktor sering bertindak secara individu, jadi beberapa makanan yang dibenarkan mungkin termasuk dalam senarai makanan yang tidak diingini. Satu-satunya perkara yang akan disetujui oleh doktor adalah makanan yang tidak sihat harus dibuang 100%..

Boleh membahayakan: makanan terlarang

  1. Gula dan gula-gula halus. Karbohidrat cepat dari gula-gula, muffin dan minuman jenis loceng menambah berat badan, seterusnya memburukkan lagi masalah sendi. Roti yang terlalu subur dan putih, serta pastri, juga tidak wajar dibeli.
  2. Garam tidak dilarang sama sekali, tetapi pengambilan lebih daripada 5 g "racun putih" sehari tidak diingini. Jika tidak - pengekalan cecair dalam tisu, edema, penampilan proses keradangan. Dan selain itu, garam cenderung terkumpul di kapsul sendi. Ngomong-ngomong: bukan hanya sprat dan herring yang dilarang, tetapi juga acar kalengan (ya, buatan sendiri nenek juga, dan tidak mengapa timun ini berasal dari kebun mereka sendiri dan benar-benar semula jadi).
  3. Minuman: Kopi dan teh yang kuat tidak dibenarkan. Ingat juga bahawa alkohol tidak pernah sama dengan makanan sihat..
  4. Goreng dan salai membahayakan tulang rawan (walaupun anda memasak daging lembu buatan sendiri yang paling diet mengikut prinsip ini).
  5. Daging: Daging merah berlemak. Ia juga perlu meminimumkan pengambilan hati (produk sampingan - jantung, ginjal, hati).
  6. Lemak: marjerin, mayonis, minyak bunga matahari "terbakar" dari adunan - sumber berat badan lain, serta kolesterol jahat. Juga, jangan makan keju berlemak, krim masam, krim.

Diet rawatan-dan-profilaksis

Prinsip umum "pemakanan artritis"

Jumlah pengambilan kalori harian - 3500 kkal (tetapi tidak lebih).

Salah satu musuh utama seseorang yang mengalami sakit sendi adalah berat badan berlebihan. Oleh itu, anda perlu makan secara pecahan. Makan makanan berkalori paling tinggi pada waktu pagi dan waktu makan tengah hari, dan tinggalkan makanan yang lebih ringan pada waktu malam. Tugas anda bukan untuk merasa lapar, tetapi juga tidak menambah berat badan..

Menu anggaran

Menu anggaran harian bagi seseorang yang menderita arthrosis adalah seperti berikut.

  1. Sarapan pagi: bubur soba susu + roti bakar dengan mentega dan keju + secawan teh hijau.
  2. Makan tengah hari (sarapan kedua, makanan ringan): jeli buah (tetapi bukan dari beg yang dibeli dengan perisa dan pewarna, tetapi buatan sendiri, agar-agar, berasaskan jus).
  3. Makan tengah hari: sup ikan + sebahagian daging babi rebus dengan sayur-sayuran + segelas jeli.
  4. Makanan ringan petang: hidangan epal bakar.
  5. Makan malam: daging jeli dengan ayam belanda (atau rebusan sayur dengan ayam) + segelas "teh" rosehip. Penting: makan malam mesti disiapkan sekurang-kurangnya 2 jam sebelum tidur.
  6. Makan malam kedua (makanan ringan sebelum tidur): segelas kefir.

Diet Kanak-kanak Norman

Intinya adalah penolakan sepenuhnya sayur-sayuran nighthade..

Dalam kajian yang "menelurkan" diet ini, setengah dari pesakit diberi makanan biasa, sementara yang lain dikecualikan dari sayur-sayuran malam. Akibatnya, 73% orang dalam kumpulan kedua merasa lega di lengan dan kaki mereka, dan sakit sendi hilang.

Oleh itu, pakar pemakanan mengesyorkan berhenti:

  • kentang;
  • tomato (dan produk dengannya - saus tomat, jus tomato);
  • terung;
  • lada.

Sudah tentu, sangat mudah untuk mengambil dan melupakan keberadaan produk ini bukanlah tugas yang mudah. Cuba berikan mereka selama 2-3 bulan, dan kemudian perhatikan keadaannya. Sekiranya ada kelegaan, maka diet adalah "makanan" anda, dan jika tidak membantu, maka tidak ada gunanya menyeksa diri sendiri.

Doktor akan memberitahu anda lebih banyak mengenai pemakanan untuk arthrosis:

7 ubat terbaik untuk penurunan berat badan