Edema ligamen cruciate anterior lutut

Artritis

Ligamen cruciate menstabilkan keseluruhan sendi lutut dan menghalangnya bergerak ke belakang dan ke belakang. Pecahnya ligamen ini adalah kecederaan yang sangat serius yang memerlukan rawatan jangka panjang.

Bagaimana ligamen lutut pecah?

Sendi lutut menyokong alat ligamen yang agak kompleks. Antara lain, terdapat 4 ligamen cruciate:

Ligamen cruciate anterior (ACL). Ligamen yang terletak di tengah lutut mengawal putaran dan pergerakan ke hadapan kaki bawah.

Ligamen cruciate posterior (PCL). Ligamen yang terletak di tengah lutut yang mengawal pergerakan belakang kaki bawah.

Ligamen cagaran medial (MCL). Ligamen yang memberi kestabilan ke bahagian dalam lutut.

Ligamen Lateral Cagaran (LCL). Ligamen yang menstabilkan bahagian luar lutut.

Itulah sebabnya mengapa pecahnya ligamen sendi lutut dianggap kecederaan biasa bagi pemain bola sepak, pemain bola keranjang, pemain tenis dan atlet. Para saintis dari Universiti São Paulo di Brazil menganggarkan bahawa sehingga 50% kecederaan atau pecah ligamen anterior cruciate berlaku dalam bola sepak..

Para saintis dari Ohio, setelah menganalisis kekerapan kecederaan di kalangan atlet kanak-kanak, menyimpulkan bahawa pemain bola sepak wanita lebih cenderung mengalami ligamen lutut yang pecah daripada kanak-kanak lelaki..

Sebab lain yang mungkin:

Jatuh dari ketinggian dengan mendarat dengan berjalan kaki;

Pukul langsung ke kawasan popliteal.

Gejala ligamen lutut yang pecah

    Kesakitan tajam sejurus selepas kecederaan, yang meningkat dengan pergerakan kaki;

Pergerakan terhad, kekakuan sendi;

Ketidakupayaan untuk memindahkan berat badan ke kaki yang cedera, membengkokkan atau memusingkannya;

Dengan pecahnya ligamen sepenuhnya, fungsi motor hilang sepenuhnya;

Hematoma, bengkak di kawasan lutut;

Hiperemia tempatan (demam) di lutut.

Rawatan ligamen cruciate lutut yang pecah

Kecederaan yang disertai dengan pecahnya tendon sepenuhnya harus dirawat dengan kaedah pembedahan.

Sekiranya ini tidak berlaku dan terdapat koyakan (pecah mikro) ligamen, maka kaedah konservatif sudah mencukupi:

Rehat dan melegakan beban di kaki sambil bergerak dengan tongkat atau pejalan kaki;

Pembetulan lutut dengan pembalut yang ketat (pembalut);

Memberi kaki pada kedudukan yang tinggi semasa tidur dan rehat;

Pada hari-hari pertama selepas kecederaan, sebarang aktiviti fizikal dikontraindikasikan. Mangsa diarahkan untuk tidak memuat kaki dengan cara apa pun dan, jika boleh, tidak membengkokkannya pada sendi lutut

Sebaik sahaja sindrom kesakitan hilang dan ligamen pulih sedikit, fisioterapi disyorkan:

Latihan fisioterapi untuk menguatkan ligamen dan otot;

Memakai pembalut pelindung, kunci semasa berjalan;

Mengehadkan aktiviti fizikal hingga enam bulan atau lebih.

Malangnya, jenis kecederaan ini hampir selalu mempunyai hasil yang buruk. Kecederaan ligamen, sama ada keseleo atau air mata, merosakkan fungsi sendi lutut. Kira-kira separuh pesakit dengan beban yang sebanding menerima trauma berulang dalam 5 tahun akan datang.

Rawatan pembedahan untuk ligamen cruciate yang pecah di lutut adalah terapi pilihan kerana kecederaan serius sering mengakibatkan kecacatan teruk. Sekiranya operasi tidak dilakukan tepat pada waktunya, komplikasi serius mungkin berlaku, seperti lutut yang tersekat, lenturan belakang, dan kemudian kehilangan fungsi sendi.

Risiko pembedahan ligamen cruciate

Anda perlu memahami bahawa sebarang campur tangan pembedahan melibatkan risiko. Yang paling berbahaya adalah tromboemboli paru atau trombosis saluran dalam..

Dalam jangka masa sederhana, pesakit sering mengadu sindrom kesakitan, masalah dengan fleksi, dan pembengkakan lutut berulang. Sebaliknya, yang lain memerhatikan pergerakan sendi yang berlebihan, kerana cengkaman meregangkan dari masa ke masa lebih banyak daripada ligamen yang sihat.

Mungkin ada risiko lain, seperti pendarahan, bergantung pada keadaan khusus anda. Pastikan anda membincangkan sebarang masalah dan kemungkinan komplikasi dengan pakar bedah sebelum pembedahan.

Cara Persediaan untuk Pembedahan Ligamen Cruciate?

Menjalani pemeriksaan lengkap, termasuk ujian darah dan pemeriksaan pembuluh darah untuk pembekuan darah;

Pastikan anda memberitahu doktor anda jika anda mempunyai hipersensitiviti terhadap ubat-ubatan atau anestetik tertentu, alahan terhadap getah, lateks, dan lain-lain;

Beritahu kami secara terperinci mengenai semua ubat dan makanan tambahan yang telah anda ambil dalam beberapa hari terakhir;

Maklumkan mengenai penyakit bersamaan, jika tidak ada rekod mengenainya dalam rekod perubatan, khususnya mengenai penyakit sistem peredaran darah;

Secara berasingan, anda harus melaporkan pengambilan antikoagulan (pengencer darah), termasuk aspirin, dan secara umum mengenai ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan darah;

Untuk wanita: jika anda mengesyaki kehamilan atau kehamilan yang disahkan, walaupun dalam masa yang singkat, beritahu profesional kesihatan anda.

Pembedahan ligamen cruciate biasanya dilakukan di bawah anestesia umum atau tulang belakang. Oleh itu, anda harus menyerahkan makanan sekurang-kurangnya 8 jam dan minum lebih sedikit cecair..

Bagaimana pembedahan ligamen cruciate berfungsi

Prosedur ini biasanya invasif minimal dan dilakukan dengan menggunakan arthroscope, alat khas yang dimasukkan ke dalam sendi lutut melalui sayatan kecil. Walau bagaimanapun, dengan pecah ligamen yang luas, pembedahan tradisional dengan pemotongan tisu yang rosak mungkin dilakukan..

Direka oleh commons.wikimedia.org

Untuk autograft, biasanya sepotong hamstring (di belakang paha) atau tisu lain diambil.

Seterusnya, pakar bedah menggerudi dua lubang kecil di tibia dan femur di titik-titik lampiran ligamen yang koyak. Cantuman akan dilekatkan pada mereka menggunakan staples, sauh atau skru pembedahan.

Pemulihan selepas pembedahan ligamen cruciate

Selepas anda keluar dari hospital, perhatikan kebersihan lutut yang dikendalikan sebelum jahitan sembuh. Jangan basahkan semasa rawatan air, jangan menggaru atau menyentuh kawasan yang terjejas. Untuk mengurangkan bengkak, pastikan kaki anda sedikit tinggi.

Sudah tentu, anda memerlukan program pemulihan fizikal dengan senaman. Semakin awal anda memulakannya dan semakin kerap anda melatih, semakin mudah untuk mengalami sakit kaki..

Program latihan anda harus ditulis oleh ahli fisioterapi yang berkelayakan. Ikut semua arahannya. Anda boleh memulakan latihan sebaik sahaja jahitan dikeluarkan dan edema pasca operasi reda.

Ingat untuk tidak kembali ke latihan yang kuat tanpa persetujuan profesional penjagaan kesihatan anda.

Pecah ligamen cruciate

Kecederaan lutut adalah salah satu kecederaan yang paling biasa pada bahagian bawah kaki. Ligamen cruciate (CR) bertanggungjawab terhadap kestabilan dan kekuatan sendi lutut. Mereka dibahagikan kepada dua jenis - depan dan belakang. Kedua-duanya bertindak sebagai elemen penyangga sendi dan menghalang tulang kering dari anjakan, hanya yang pertama memegang tulang belakang di depan, dan yang kedua di belakang.

Kecederaan ligamen cruciate disebabkan oleh pemisahan dari tempat lekatan ke tibia. Ia boleh menjadi robekan dengan serpihan tulang atau pecah keseluruhan atau sebahagian ligamen cruciate..

Punca kecederaan ligamen cruciate

Lebih kerap daripada biasa, pecahnya ligamen cruciate pada sendi lutut berlaku pada atlet dan orang yang kerjanya berkaitan dengan tekanan yang kuat. Tetapi bukan hanya atlet dan gaya hidup aktif yang boleh mengalami kecederaan lutut..

Sebab-sebab kecederaan sendi lutut ligamen boleh berbeza. Antara yang paling biasa, perlu diperhatikan:

  • pergerakan lutut yang tidak terkawal, timbul semasa melompat dari ketinggian, berhenti secara tiba-tiba setelah berlari pantas;
  • kejatuhan yang tidak berjaya;
  • giliran kaki secara tiba-tiba, di mana kaki tetap terpaku ke permukaan mendatar, kaki bawah secara tidak wajar bertukar ke dalam dan paha membelok ke luar;
  • apabila pukulan dilakukan pada dorsum lutut, pecahnya ligamen cruciate anterior berlaku dan sebaliknya, apabila dipukul dari sisi depan, serat belakang terkoyak;
  • kecederaan di bahagian bawah kaki ketika terlibat dalam kemalangan jalan raya;
  • perkembangan proses keradangan dan penyakit degeneratif kerana kesan mekanikal pada lutut.

Faktor-faktor yang cenderung merosakkan serat ligamen termasuk struktur patologi kerangka, anatomi struktur otot, tahap hormon dan ciri-ciri individu lain..

Di antara semua kes klinikal, pecahnya ligamen cruciate lutut lebih kerap berlaku pada wanita. Ini disebabkan oleh ciri-ciri yang menjadi ciri badan wanita. Secara lebih terperinci, faktor-faktor yang meningkatkan kecenderungan wanita untuk mencederakan ligamen cruciate ditunjukkan dalam jadual.

Faktor provokatifCiri-ciri:
Latar belakang hormonTahap keanjalan alat ligamen secara langsung bergantung pada jumlah estrogen dan progesteron dalam badan. Pada wanita, tahap mereka jauh lebih tinggi dan, dengan itu, tisu ligamen lebih lemah.
Otot pahaKestabilan fiksasi lutut bergantung pada kekuatan dan daya tahan otot paha. Oleh kerana pada wanita otot ini jauh lebih lemah jika dibandingkan dengan lelaki, maka, pecahnya ligamen anterior cruciate pada sendi lutut lebih kerap terjadi pada wanita.
Lebar pelvisUkuran sudut antara paha dan kaki bawah bergantung pada penunjuk ini. Semakin besar, semakin tinggi risiko kecederaan ligamen lutut.
Kedudukan antara konduktorPada wanita, sendi ini lebih sempit, yang secara signifikan meningkatkan risiko kerosakan pada ligamen.
Pengecutan otot pahaPada wanita, otot femoral berkontraksi lebih cepat. Ini meningkatkan tekanan pada sendi lutut depan dan meningkatkan kecenderungan terkoyak.

Berkaitan dengan ciri khas tubuh wanita, pecahnya ligamen cruciate lutut didiagnosis pada mereka lebih kerap daripada pada lelaki..

Cara menentukan jurang CS

Pecah ligamen cruciate secara signifikan membebankan sendi sendi lutut yang lain dan menyukarkan fungsi mereka sepenuhnya. Sekiranya kita menganalisis data statistik, kita dapat melihat bahawa sekitar 75% dari semua kecederaan pada sendi lutut disertai dengan pelanggaran meniskus dalaman secara serentak. Lebih-lebih lagi, dalam 60% kes yang direkodkan, kedua-dua pecah ligamen cruciate dan kecederaan meniskus berlaku secara serentak.

Bagaimana mengenali patologi dan bagaimana membezakan sendi lutut yang rosak dari lebam biasa? Walaupun tanda-tanda pecahnya ligamen cruciate pada sendi lutut cukup jelas, ia tidak muncul dalam setiap kes pada jam pertama selepas kecederaan. Pada sesetengah orang, gejala meningkat selama beberapa hari, selepas itu ia muncul dengan lebih jelas dan kuat..

Sama ada pecah ligamen cruciate posterior atau pecah ligamen cruciate anterior berlaku, gejala-gejala umum kecederaan jenis ini muncul seperti berikut:

  • bermulanya kesakitan yang teruk sebaik sahaja kecederaan yang berlaku, intensitasnya meningkat dengan mendadak ketika mangsa cuba berdiri di atas kaki yang cedera atau melakukan manipulasi motor;
  • kemunculan edema di tempat kecederaan dan di kawasan kaki bawah, yang berkaitan dengan pergerakan lutut dengan ketara;
  • pendengaran bunyi yang menyerupai retakan pada masa kecederaan dan kenaikan suhu badan yang hampir seketika adalah tanda langsung pecahnya ligamen cruciate pada sendi lutut;
  • perkembangan hemarthrosis kerana pendarahan di rongga artikular;
  • ketidakupayaan anggota badan yang cedera untuk melakukan fungsi sokongan kerana sindrom kesakitan yang teruk.

Dalam beberapa kes, selain prestasi kaki yang terganggu, terdapat juga kedudukan tulang yang tidak wajar atau pergerakan sendi yang berlebihan..

Memerhatikan salah satu daripada tanda-tanda ini adalah alasan untuk membuat rayuan segera kepada traumatologist untuk mengesahkan atau mengecualikan kerosakan pada ligamen cruciate..

Penjagaan kecemasan untuk kecederaan CS

Tempoh dan keberkesanan pemulihan sendi lutut sangat bergantung pada bagaimana pertolongan cemas akan diberikan kepada mangsa. Sejurus selepas kecederaan, tindakan berikut mesti dilakukan:

  • melepaskan sepenuhnya sendi yang sakit. Untuk ini, mangsa mesti diletakkan atau duduk, memberikan sokongan yang kuat untuk bahagian belakang;
  • bergerak lutut dengan belat atau pembalut yang ketat;
  • sapukan kompres sejuk ke tempat kecederaan;
  • berikan anggota badan yang cedera pada kedudukan yang sedikit tinggi;
  • untuk mengelakkan kejutan yang menyakitkan, berikan ubat kepada mangsa dengan kesan anestetik.

Jangan berharap bahawa rasa sakit akan hilang dengan sendirinya dan ligamen yang koyak akan sembuh sendiri dengan cara semula jadi. Adalah mustahak untuk memanggil pasukan ambulans atau, jika boleh, membawa mangsa ke hospital atau klinik sendiri. Ini akan membolehkan anda mendiagnosis jenis kecederaan dengan tepat dan mencegah akibat negatif..

Mendiagnosis kecederaan ligamen

Pengesahan pecah ligamen dan meniskus secara tepat dapat dilakukan hanya berdasarkan hasil pemeriksaan menyeluruh terhadap mangsa. Langkah-langkah diagnostik dibahagikan kepada dua peringkat utama: pemeriksaan visual pesakit dan kaedah instrumental.

Pemeriksaan oleh traumatologist

Perkara pertama yang diberi perhatian oleh doktor trauma adalah keadaan di mana kecederaan itu berlaku. Setelah menentukan mekanisme dan penyebab kerosakan pada sendi lutut, pakar membuat palpasi pada sendi yang terjejas.

Sekiranya keadaan sendi lutut disertai oleh ketidakstabilan, maka doktor boleh melakukan ujian tambahan untuk membuat diagnosis. Biasanya, dalam situasi seperti itu, kaedah "laci" atau ujian Lachman digunakan. Untuk melakukan ini, anggota badan yang cedera mesti dibengkokkan di lutut. Sekiranya dalam kes ini, kaki bawah dipindahkan ke hadapan secara bebas, maka ini menunjukkan kerosakan pada ligamen anterior cruciate. Perpindahan tulang belakang mengesahkan kecederaan CS posterior..

Penting! Dengan kelewatan dalam mencari pertolongan perubatan, lemak dan tisu penghubung subkutan tumbuh, dan dalam hal ini, hasil ujiannya tidak jelas. Oleh itu, perlu menghubungi bilik kecemasan secepat mungkin, sementara pembengkakan belum terbentuk pada tisu lembut..

Diagnostik instrumental

Dalam proses pemeriksaan visual, tidak selalu mungkin untuk menentukan dengan ketepatan maksimum jenis dan keparahan kerosakan pada alat ligamen. Oleh itu, untuk mengenal pasti patologi, mereka menggunakan pemeriksaan instrumental:

  • radiografi. Pecahnya ligamen cruciate itu sendiri tidak ditunjukkan pada sinar-X, tetapi hasil sinar-X diperlukan untuk memeriksa anggota badan untuk patah tulang, arthrosis dan keadaan patologi lain;
  • MRI atau tomografi yang dikira. Ia tidak hanya dapat melihat secara terperinci ligamen yang koyak, tetapi juga untuk menentukan sifat dan keparahan kecederaan. Dengan kaedah tomografi, adalah mungkin untuk mengenal pasti semua kerosakan intra-artikular dengan tepat, misalnya, untuk melihat kerosakan pada tulang rawan atau pecahnya ligamen cruciate secara serentak dan pecahnya meniskus;
  • Arthroscopy. Prosedur ini dijalankan untuk tujuan diagnostik dan terapi. Membolehkan anda memeriksa rongga artikular lutut secara menyeluruh dan menentukan rawatan yang optimum.

Dalam beberapa kes, langkah-langkah diagnostik lain mungkin diberikan kepada mangsa. Pemeriksaan tambahan terutama diperlukan dalam situasi ketika beberapa hari telah berlalu sejak kecederaan dan, kerana pembengkakan teruk, kesulitan timbul dengan diagnosis akhir.

Klasifikasi kecederaan ligamen lutut cruciate

Masalah utama kerosakan pada sendi ligamen adalah ketidakseimbangan kestabilan dan biomekanik bukan sahaja pada lutut, tetapi seluruh anggota badan. Dalam keadaan ini, beban terkoordinasi penuh menjadi mustahil..

Telah disebutkan di atas bahawa terdapat dua sendi lutut, anterior dan posterior, dan yang pertama kemungkinan besar akan mengalami kerosakan. Bagaimana kecederaan alat ligamen diklasifikasikan dan apakah pecah sebahagian ligamen anterior cruciate? Untuk memahami perkara ini, adalah perlu untuk mengkaji gejala yang berkaitan dengan tahap kerumitan kerosakan..

Kecederaan teruk termasuk pecah total ligamen cruciate anterior dengan pemusnahan serentak tisu penghubung lateral dan luaran, dan kerosakan pada kapsul artikular.

Mengikut keparahan dan bilangan serat yang musnah, kecederaan sendi terbahagi kepada beberapa jenis..

Pecah mikroba

Kecederaan tersebut diklasifikasikan sebagai ringan. Pada dasarnya, ini adalah keseleo atau kerosakan kecil pada alat ligamen, apabila air mata hanya terjadi di kawasan kecil ligamen.

Gejala ringan dan ditunjukkan oleh rasa sakit yang ringan, pembengkakan ringan mungkin terjadi. Kestabilan lutut dijaga, hanya sedikit batasan pergerakan yang dapat dilakukan.

Sekiranya mangsa didiagnosis mengalami pecah ringan ligamen cruciate lutut, rawatan tanpa pembedahan dijalankan secara konservatif. Penyembuhan berlaku dengan cepat, tidak ada risiko kesihatan dan risiko komplikasi prestasi lutut.

Air mata separa

Dalam kes ini, kecederaan diklasifikasikan sebagai sederhana. Jumlah serat koyak adalah hingga separuh berkaitan dengan keseluruhan sendi. Trauma separa juga disebut pecah subtotal atau separa ligamen cruciate..

Di tempat kecederaan, terdapat kemerahan dan pembengkakan yang ketara. Mangsa mengalami kesakitan yang tajam, yang langsung meningkat ketika cuba melakukan pergerakan dengan kaki yang cedera. Sehubungan dengan itu, aktiviti fizikal sebahagiannya terhad..

Membina semula sendi memerlukan pendekatan yang serius dan komprehensif. Sering kali, doktor menasihatkan untuk memperbaiki pecah sebahagian ligamen anterior cruciate melalui pembedahan. Pendekatan ini mempercepat tempoh penyembuhan lutut dan mengurangkan risiko kecederaan semula..

Rehat penuh

Apabila seseorang mengalami pecah sepenuhnya ligamen cruciat anterior sendi lutut, dia tidak boleh dalam situasi seperti itu tidak hanya bergerak, tetapi bahkan melangkah atau bersandar pada anggota badan yang cedera. Kerosakan ini teruk, semua gentian sendi ligamen terkena air mata.

Mobiliti kaki hilang sepenuhnya, edema dan lebam berlaku. Seseorang mengalami kesakitan yang teruk, selalunya terdapat kejutan yang menyakitkan.

Pemulihan sendi lutut sekiranya pecah serat lengkap hanya dapat dilakukan melalui campur tangan pembedahan.

Ciri-ciri rawatan sendi lutut lutut yang koyak

Bagaimana membaiki sendi lutut selepas kecederaan dan bagaimana merawat pecah ligamen cruciate? Semasa memilih kaedah terapi dan intensiti mereka, perlu dipandu terutamanya oleh keparahan kecederaan itu sendiri dan preskripsi. Dalam perubatan, dua kaedah terapi utama digunakan - rawatan dan pembedahan konservatif untuk memulihkan tendon..

Terapi konservatif

Rawatan pecahnya ligamen cruciate pada sendi lutut dengan teknik konservatif agak panjang dan terdiri daripada beberapa peringkat.

Inti dari tahap pertama rawatan konservatif adalah untuk mengurangkan edema dan melegakan kesakitan:

  • kompres sejuk digunakan pada lutut yang cedera, ais sangat membantu dalam hal ini;
  • jika pecahnya sebahagian dari ligamen anterior cruciate yang menyebabkan pendarahan dalaman, maka tusukan lutut dilakukan untuk menyedut darah yang terkumpul di rongga artikular;
  • serpihan khas atau plaster cast digunakan pada kaki untuk melumpuhkan anggota badan. Tempoh sekatan aktiviti fizikal adalah rata-rata hingga 5 minggu;
  • mangsa diberi ubat anti-radang nonsteroid;
  • bergantung kepada keparahan pecahnya, pesakit mungkin diberi rehat tempat tidur, dan jika boleh, berjalan di atas tongkat.

Tahap rawatan konservatif seterusnya melibatkan penyingkiran pemain atau serpihan dan mengambil langkah-langkah untuk memulihkan tisu otot dan fungsi lutut sepenuhnya. Untuk menghilangkan bengkak awal, pesakit diberi prosedur fisioterapi, urutan punggung dan, khususnya, sendi yang rosak.

Setelah simptom akut berlalu dan penahan dikeluarkan dari kaki, mangsa ditunjukkan untuk melakukan latihan terapi khas. Set latihan dan intensiti beban dipilih oleh doktor yang hadir atau ahli terapi pemulihan. Pada masa yang sama, adalah perlu untuk mempertimbangkan betapa sukarnya pecahnya ligamen cruciate anterior, latihan dipilih secara individu untuk setiap pesakit.

Setelah kira-kira satu setengah bulan, dengan rawatan yang betul dan aktiviti fizikal yang dibenarkan, hasil terapi positif pertama dapat dinilai. Apabila tidak ada peningkatan dalam tempoh ini, satu-satunya cara untuk memulihkan sendi yang berpenyakit hanyalah rawatan pembedahan..

Pembedahan ligamen lutut

Untuk kecederaan parah, pecahnya ligamen sendi lutut diatasi dengan pembedahan. Hari ini kaedah yang paling berkesan untuk terapi jenis ini adalah plastik arthroscopic. Ini adalah operasi di mana kamera kecil khas digunakan, yang membolehkan anda melihat rongga dalaman lutut hingga terperinci terkecil.

Untuk mengelakkan komplikasi, operasi tidak dilakukan sebaik sahaja kecederaan, tetapi hanya setelah sekitar 5-6 minggu. Sebelum merawat pecah ligamen cruciate dengan teknik pembedahan, pemeriksaan menyeluruh dilakukan.

Operasi mendesak dilakukan dalam kes berikut:

  • dengan pecahnya serat yang teruk dan berganda, serentak dengan kejadian patah tulang, terutamanya dengan perpindahan serpihan individu mereka;
  • sekiranya berlaku kecederaan pada atlet profesional, apabila perlu untuk meneruskan aktiviti fizikal dan fungsi lutut secepat mungkin.

Bagi atlet, jahitan serat yang koyak biasa tidak akan memberikan hasil yang diinginkan, hanya pemindahan ligamen dari tisu badan sendiri yang relevan di sini. Ligamen patela, tendon otot paha atau bahan penderma - allograft boleh digunakan sebagai cantuman.

Membandingkan pelbagai teknik pembedahan yang digunakan untuk memperbaiki pecahnya ligamen cruciate pada sendi lutut, rawatan dengan arthroscopy dianggap paling berkesan dan lembut.

Kelebihan pembedahan plastik arthroscopic adalah seperti berikut:

  • penggunaan kamera membolehkan anda melihat kerosakan dan kesalahan terkecil pada sendi. Ini memastikan bahawa semua tindakan semasa operasi dilakukan dengan ketepatan maksimum, yang juga meningkatkan peluang rawatan pembedahan yang berjaya dan mempercepat proses pemulihan;
  • Sebelum merawat pecah ligamen anterior cruciate dengan arthroscopy, persiapan jangka panjang pesakit tidak diperlukan, tidak perlu menggunakan pelekat plaster atau fiksator ortopedik lain;
  • kerana dimensi mikroskopik ruang, kesan luaran minimum diberikan pada tisu dalaman, dan setelah penyembuhan, bekas luka kecil yang hampir tidak dapat dilihat tetap ada;
  • masa tinggal pesakit dalam keadaan pegun dikurangkan menjadi 2-3 hari;
  • selepas arthroscopic plasty, pemulihan bermula lebih awal;
  • Anda boleh berjalan tanpa kruk selepas operasi dalam 1-1,5 bulan, dan setelah 2-3 minggu, pemilik kereta dapat memandu dan memandu kenderaan dengan selamat sendiri.

Tanda-tanda pecahnya ligamen cruciate anterior lutut selepas arthroscopy hilang serta merta, dan kesan minimum pada rongga artikular dalaman membolehkan anda meneruskan prestasi kaki dan kembali ke gaya hidup biasa anda dalam masa sesingkat mungkin.

Pemulihan

Terlepas dari bagaimana ruptur ligamen anterior cruciate dirawat, secara konservatif atau operasi, pengembalian fungsi anggota badan bawah secara langsung bergantung pada pemulihan yang betul..

Tugas utama langkah-langkah pemulihan adalah untuk menghilangkan rasa sakit sepenuhnya, mengembalikan sendi lutut ke jarak gerakan sebelum kecederaan, meregenerasi tisu otot dan menormalkan kiprah. Untuk mencapai hasil tersebut, anda perlu mengatur masa pemulihan dengan betul dan menjalankan semua aktiviti secara menyeluruh..

Penggunaan ortosis

Memandangkan betapa berbahayanya dan sukarnya pecahnya ligamen lutut lutut, gejala trauma dapat mengingatkan diri mereka untuk masa yang lama dengan rancangan rawatan dan pemulihan yang salah..

Sejurus selepas proses pembinaan semula serat yang koyak, penggunaan ortosis sangat dianjurkan. Dengan alat ortopedik ini, anda berdua dapat mengekalkan kestabilan dan meningkatkan jarak pergerakan sendi lutut yang cedera.

Tanpa mengira jenis kecederaan - pecahnya sebahagian atau sebahagian dari ligamen cruciate pada sendi lutut, rawatan dengan orthosis secara signifikan meningkatkan daya tahan lutut terhadap semua jenis daya medial dan lateral dan mencegah kecederaan berulang pada hari-hari pertama pemulihan.

Aktiviti fisioterapi

Untuk kecederaan lutut anterior dan pecahnya ligamen cruciate posterior lutut, rawatan dari segi pertumbuhan semula tisu yang rosak akan lebih berkesan jika digabungkan dengan fisioterapi..

Di antara prosedur tersebut, pesakit boleh diberikan perkara berikut:

  • memanaskan kawasan masalah dengan ozokerite atau parafin;
  • pendedahan kepada ultrasound;
  • magnetoterapi;
  • elektroforesis;
  • terapi laser;
  • urut terapi khas.

Langkah-langkah fisioterapeutik diarahkan pada penyambungan semula fungsi motor, peleburan tisu sendi yang cepat, normalisasi bekalan darah ke sendi bergerak, percepatan metabolisme dan peningkatan pengeluaran cairan intra-artikular.

Sekiranya anda memilih kaedah fisioterapi yang betul, dengan mengambil kira pecahnya ligamen cruciate lutut, pemulihan sendi akan lebih cepat dan berkesan. Ini akan membolehkan anda cepat kembali ke aktiviti kehidupan biasa, serta menguatkan ligamen dan mencegah kemungkinan kecederaan berulang..

Fisioterapi

Tahap penting dalam tempoh pemulihan dari segi pemulihan yang berkesan adalah kompleks terapi senaman. Sekiranya kita bercakap mengenai kecederaan seperti pecahnya ligamen anterior cruciate, maka latihan harus ditujukan untuk menguatkan alat ligamen dan secara beransur-ansur meningkatkan jangkauan gerakan pada sendi lutut.

Untuk cepat memulihkan aktiviti motor lutut dan kaki secara keseluruhan, anda harus mula melakukan latihan untuk melatih quadriceps femoris secepat mungkin.

Semasa memilih program bagaimana merawat pecah ligamen cruciate anterior melalui gimnastik pemulihan, sangat penting untuk memasukkan latihan proprioception dan keseimbangan. Ini akan mempercepat proses pembaikan serat ligamen dan pembinaan otot..

Beberapa latihan yang paling mudah dan berkesan termasuk yang berikut:

  • lanjutan dan lenturan lutut berselang seli;
  • setinggan;
  • duduk di atas kerusi, menarik kaki ke arah anda dan ke arah yang bertentangan;
  • latihan treadmill dan basikal pegun;
  • mengangkat beban dengan kaki yang terentang, beratnya tidak boleh melebihi 1-2 kg;
  • melakukan pesongan lutut menggunakan roller gimnastik khas, dengan meletakkannya di bawah pergelangan kaki;
  • dari kedudukan terlentang, lakukan pergerakan gelongsor dengan kaki anda di sepanjang dinding.

Ini adalah latihan yang paling biasa yang berguna untuk ligamen lutut yang koyak. Terdapat juga kompleks khas yang disasarkan sempit, bergantung pada apakah COP depan atau belakang akan dipulihkan..

Semasa melakukan terapi senaman, sangat mustahak untuk mengingat beban daya yang dibenarkan. Keamatan aktiviti fizikal harus ditingkatkan secara beransur-ansur, latihan harus dilakukan dengan lancar dan perlahan. Tambahan yang sangat baik untuk latihan fisioterapi adalah prosedur air: berenang dan hydromassage. Mereka mendorong perkembangan tendon dan otot yang stabil.

Apakah prognosis pecahnya ligamen

Apa pun kecederaannya - keseleo sederhana atau pecahnya ligamen cruciate anterior, tanda-tanda di antaranya ditunjukkan oleh rasa sakit.

Dengan kecederaan ringan, rasa sakit akan hilang dari masa ke masa, tetapi ini tidak bermakna bahawa sendi yang cedera pulih. Sekiranya anda mengabaikan rawatan, maka terdapat risiko yang sangat tinggi untuk menghidap arthrosis pada mangsa pecah ligamen, yang seterusnya menyebabkan kelumpuhan dan bahkan ketidakmampuan anggota badan yang lengkap..

Apabila anda segera mendapatkan bantuan perubatan dan mengikuti semua cadangan dan preskripsi, prognosis kecederaan akan menjadi baik..

Pecah ligamen lutut: rawatan tanpa pembedahan

Pecah ligamen adalah antara jenis kecederaan lutut trauma yang paling biasa. Dari segi kekerapan, kecederaan ini berada di tempat kedua, setelah pecah meniskus. Ligamen lutut yang pecah didiagnosis pada kira-kira 45% pesakit yang berjumpa dengan ortopedis atau traumatologi kerana kecederaan lutut. Ligamen anterior cruciate (ACL) lebih kerap rosak. Lebih kurang kerap - belakang atau sisi. Sekiranya pelanggaran integriti ACL dapat berlaku secara terpisah, maka pecahnya ligamen lain biasanya dikaitkan dengan kecederaan lutut yang lain..

Apakah rehat ligamen?

Sebilangan besar orang berusaha untuk sembuh tanpa pembedahan. Lagipun, campur tangan pembedahan selalu dikaitkan dengan ketidakselesaan tertentu. Rawatan sedemikian mahal dan memerlukan pemulihan jangka panjang. Walau bagaimanapun, kebanyakan kes klinikal pecah ligamen lutut memerlukan rawatan pembedahan. Adakah operasi yang diperlukan bergantung pada ligamen mana yang terkoyak, sama ada pecah sepenuhnya atau separa, berapa banyak fungsi sambungan yang dipelihara. Sekiranya seseorang memerlukan operasi, tetapi tidak menerimanya, ini penuh dengan akibat yang serius:

perkembangan gonarthrosis pasca trauma;

Terdapat beberapa ligamen di dalam lutut. Ini adalah ligamen anterior dan posterior cruciate, lateral, dan patellar. Prognosis sangat bergantung pada struktur ligamen mana yang rosak..

Dengan pecah sepenuhnya, ketidakstabilan sendi sentiasa berkembang. Kerana ligamen tidak lagi menyekat pergerakannya. Terdapat tiga bentuk ketidakstabilan:

Bentuk pampasan. Sebilangan besar petunjuk adalah normal. Atrofi otot tidak jelas secara klinikal. Disfungsi sendi hanya dapat dikesan dengan kajian instrumental.

Bentuk subkompensasi. Kesakitan muncul, kekejangan pada sendi, atrofi otot paha. Di bahagian yang terjejas, lilitan paha kurang dari 3-4 cm. Tetapi ketidakstabilan secara klinikal hanya muncul dengan beban yang kuat: berlari, berjongkok, dll. X-ray menunjukkan tanda-tanda gonarthrosis 1 darjah.

Bentuk dekompensasi. Kesakitan berterusan, ketidakstabilan ketika berjalan, tanda-tanda klinikal ketidakstabilan sendi yang jelas. Ramai orang menggunakan tongkat. Pesakit mengadu mobiliti sendi patologi. Pada sinar-X, gonarthrosis 2-3 darjah dapat ditentukan.

Ligamen lateral

Di dalam lutut, terdapat dua ligamen lateral, ligamen luaran atau dalaman. Sekiranya hanya satu daripadanya yang terkoyak, rawatan konservatif adalah mungkin. Dalam tempoh kecederaan yang teruk, pesakit mungkin berada di hospital.

Sebaik sahaja pesakit dimasukkan ke hospital, dia mengalami tusukan pada sendi. Tugas doktor adalah untuk menghilangkan hemarthrosis (pengumpulan darah di dalam lutut), serta melegakan kesakitan. Untuk mengurangkan kesakitan selepas mencuci sendi, anestetik tempatan disuntik di dalam (contohnya, 0,5% prokain).

Pelekat plaster disapu ke lutut. Pesakit memakainya selama kira-kira 1 minggu. Tanggalkan plaster setelah membuang bengkak pada sendi. Kemudian diubah menjadi pembalut bulat. Ia bergerak dari pangkal paha hingga ke kaki. Betulkan anggota badan dalam keadaan pesongan kaki bawah yang berlebihan ke arah ligamen yang terkena.

Imobilisasi anggota badan dilakukan sehingga 2 bulan. Selepas penghapusan fenomena keradangan akut, doktor menetapkan fisioterapi. Mereka memungkinkan untuk meningkatkan peredaran darah pada sendi, menormalkan proses regeneratif. Terapi fizikal digunakan. Ini bertujuan untuk menguatkan otot paha. Selain itu, aktiviti fizikal juga merangsang aliran darah, memperbaiki trofisme tisu lutut..

Ligamen cruciate

Apabila "salib" patah, dalam banyak kes, mustahil dilakukan tanpa rawatan pembedahan. Ligamen tidak sembuh dengan sendirinya. Dan berjalan dengan yang koyak tidak mungkin berlaku: ini menyebabkan distrofi sendi, penurunan jumlah otot, dan boleh mengakibatkan kesakitan kronik.

Hanya ada dua keadaan ketika operasi tidak dilakukan:

pecah separa ligamen cruciate (iaitu, hanya sebahagian daripada serat yang dialami, kecederaan ini juga disebut sprain);

kontraindikasi perubatan untuk pembedahan.

Pada tempoh awal selepas kecederaan, sendi membengkak, sakitnya teruk. Oleh itu, secara klinikal mustahil untuk menentukan sama ada ligamen terkoyak sepenuhnya. Penyelidikan yang mencukupi hanya dapat dilakukan setelah penghapusan hemarthrosis dan melegakan sakit lutut. Untuk ini, ia dicucuk. Rongga artikular dibasuh. Setelah mengeluarkan darah dan gumpalan daripadanya, anestesia dilakukan dengan penyelesaian anestetik tempatan. Larutan prokain dengan kepekatan 0,5% atau 1% dapat digunakan, yang diberikan dalam jumlah 25-30 ml.

Kajian instrumental diperlukan. Kemungkinan bukan sahaja ligamen yang rosak. Sekurang-kurangnya, doktor melakukan x-ray. Dengan pertolongannya, fraktur avulsi (apabila serpihan tulang terputus di tempat penyambungan ligamen), kerosakan pada kondur pada tulang paha dan tibia tidak termasuk.

Setelah melakukan manipulasi perubatan dan diagnostik yang diperlukan, anggota badan tidak bergerak. Plaster digunakan selama 2 bulan. Sebagai peraturan, edema sangat ketara pada minggu pertama. Ia meningkatkan jumlah anggota badan. Pada masa memohon plaster, ia selalu bengkak, oleh itu, setelah edema reda, pembalut menjadi lebih lemah. Ia perlu diubah dalam 5-7 hari..

Seterusnya, proses pemulihan bermula. Penghilang rasa sakit, latihan fisioterapi, fisioterapi digunakan. Pesakit disyorkan beban statik pada otot paha. Suntikan intra-artikular asid hyaluronik dan plasma yang kaya platelet dapat digunakan untuk mempercepat proses regeneratif dan mencegah perubahan degeneratif pada tulang rawan lutut.

Ligamen patella

Pecahnya boleh lengkap atau separa. Dalam kebanyakan kes, rawatan pembedahan diperlukan. Terapi konservatif jarang digunakan. Ia mungkin hanya dengan pecah separa. Dalam kes ini, imobilisasi anggota badan diperlukan. Terapi fisioterapi dan radiasi dilakukan.

Arthrotherapy untuk pembinaan semula ligamen

Arthrotherapy adalah kaedah bukan pembedahan yang boleh digunakan:

dengan pengurusan pesakit secara konservatif;

selepas rawatan pembedahan.

Rawatan konservatif kadang-kadang merupakan rawatan utama bagi pesakit yang mengalami kecederaan lutut. Ini berlaku bukan hanya dalam keadaan keseleo. Pembedahan dikontraindikasikan pada beberapa pesakit. Yang lain menolaknya. Sebabnya berbeza: ketakutan pembedahan, kepercayaan palsu terhadap kemungkinan penyambungan ligamen tanpa pembedahan, meremehkan akibat trauma, dll. Bagaimanapun, jika seseorang menolak operasi, maka dia tidak boleh dipaksa. Tetapi anda boleh membantu dengan semua kaedah yang ada. Terdapat kaedah yang dapat mempercepat pemulihan pesakit. Walaupun, dengan pecahnya struktur ligamen, mereka tidak memberi peluang untuk menghilangkan ketidakstabilan sendi lutut.

Arthrotherapy adalah salah satu kaedah rawatan ubat yang paling berkesan. Inti dari teknik ini ialah dua ubat disuntik ke lutut:

1. Asid hyaluronik. Ia adalah "pelincir" untuk sendi. Ia melembutkan geseran permukaan artikular, mengurangkan rasa sakit, melambatkan proses degeneratif pada tisu tulang rawan. Kemusnahan tulang rawan hampir tidak dapat dielakkan bagi pesakit yang memerlukan tetapi tidak menjalani pembedahan ligamen. Terima kasih kepada asid hyaluronik, kemungkinan untuk menunda permulaan arthrosis dan mengurangkan keparahannya.

2. Plasma kaya dengan platelet. Sekiranya pesakit membeli hyaluronate di farmasi, maka tidak perlu membeli ubat kedua untuk arthrotherapy. Ia disediakan dari darah pesakit sebelum dimasukkan ke lutut. Untuk melakukan ini, doktor mengambil darah dari urat kubital. Sel darah dikeluarkan darinya, hanya meninggalkan platelet. Oleh kerana penyingkiran cecair, kepekatannya beberapa kali lebih besar daripada yang terdapat dalam darah. Plasma ini disuntik ke lutut.

Bagaimana ia berfungsi?

Platelet bertanggungjawab untuk pembentukan bekuan darah. Segala kerosakan disertai dengan pembentukan bekuan darah. Tugas utamanya adalah menutup kawasan yang rosak, menghentikan pendarahan, mengasingkan tempat kecederaan dari bakteria patogen dan faktor-faktor buruk yang lain. Selain itu, platelet yang terdapat di dalam trombus mesti memastikan penyembuhan luka. Mereka mengeluarkan faktor pertumbuhan yang merangsang proses regeneratif. Kami menggunakan mekanisme yang serupa dalam proses rawatan kecederaan lutut secara konservatif. Suntikan intra-sendi plasma kaya platelet merangsang pemulihan struktur intra-artikular.

Oleh itu, sekiranya pecahnya ligamen lutut, rawatan tanpa pembedahan hanya dapat dilakukan dalam keadaan di mana ia tidak terkoyak sepenuhnya, atau terdapat pecah lengkap satu ligamen lateral. Semua keadaan lain memerlukan pembedahan. Ia mengelakkan ketidakstabilan sendi pada masa akan datang dan perkembangan osteoartritis.