Bursitis siku

Meniskus

Apa itu bursitis siku? Ini adalah keradangan bursa (bursa), yang terletak di bawah kulit di kawasan belakang sendi siku. Dalam kes perkembangan proses keradangan, cairan patologi terkumpul di dalam beg, dinding bursa menebal, menjadi tegang dan menyakitkan. Semua perubahan ini menyebabkan gejala tertentu yang sukar dikelirukan dengan sesuatu..

Dengan penyakit ini, tidak semua mendapatkan bantuan perubatan, kerana kebanyakan bursitis sendi siku berlaku dalam bentuk ringan atau kronik. Walaupun begitu, jika anda melihat statistiknya, anda dapat memastikan bahawa bursitis ulnar adalah penyakit biasa dan diperhatikan 1 kali dalam setiap 200 lawatan pesakit ke doktor umum..

Apa itu beg sinovial?

Bursa (bursa) adalah formasi tertutup dan berongga yang boleh terdiri dari pelbagai ukuran. Di dalam beg seperti itu, dalam keadaan normal, terdapat sejumlah kecil cecair sinovial, yang dihasilkan oleh sel-sel sinovial yang melapisi bursa dari dalam. Di luar, pembentukannya terhad dari tisu bersebelahan oleh kapsul padat.

Secara keseluruhan, terdapat kira-kira 160 beg sinovial di dalam tubuh manusia. Bergantung pada lokasi penyetempatan, mereka adalah subkutan, subtendinous, subfascial dan axillary.

Selalunya, bursae terdapat di kawasan sendi. Oleh itu, sebilangan sendi dalam komposisi mereka dapat berjumlah sedozen formasi sinovial seperti itu.

Beg sinovial ulnar tergolong dalam formasi subkutan dan dilokalisasikan dalam ketebalan tisu lemak subkutan kawasan ulnar posterior di zon unjuran puncak olecranon. Bursa ini melakukan fungsi penting penyerap kejutan untuk siku, mengurangkan daya geseran antara kulit dan elemen artikulasi semasa pergerakan, memberikan pergerakan kulit yang baik di kawasan ini, dan melindungi sendi dari kerosakan.

Malangnya, lokasi dangkal formasi anatomi ini juga menyumbang kepada kerapuhan kerosakan pada siku dan perkembangan bursitis..

Penyebab bursitis siku

Bursitis siku boleh berlaku kerana beberapa sebab. Mari pertimbangkan yang paling biasa.

Kecederaan traumatik (bursitis pasca trauma sendi siku)

Keradangan bursa ulnar boleh disebabkan oleh kedua-dua kemalangan trauma tunggal yang kuat (pukulan ke kawasan siku, jatuh pada sendi siku) dan mikrotraumatik kronik jangka panjang, yang paling sering diperhatikan pada orang yang harus mengulangi pergerakan yang sama berkali-kali dengan penggunaan sendi siku..

Tekanan berlebihan pada siku

Masalah ini diperhatikan pada orang-orang dari sejumlah profesion: atlet, khususnya pemain tenis, pelombong, mekanik auto, dan lain-lain. Pada masa yang sama, beban sendi yang berterusan menyebabkan keradangan pada beg sinovial dan perkembangan bursitis, yang, sebagai peraturan, mempunyai kursus yang panjang dan kronik.

Luka berjangkit

Juga, selalunya penyebab perkembangan bursitis adalah mikroorganisma patogen yang dapat menembusi dari bursa siku secara langsung dari persekitaran luaran dengan luka terbuka, luka, atau memasuki zon ini dengan aliran darah atau limfa dari fokus jangkitan lain di dalam tubuh manusia.

Bergantung pada jenis patogen, bursitis berjangkit boleh menjadi tidak spesifik (disebabkan oleh mikroorganisma bukan spesifik - staphylococci, streptococci) atau spesifik (berlaku jika bakteria seperti tuberkulosis bacillus, treponema pucat, brucella, gonococcus memasuki bursa).

Lesi menular pada bursa ulnar hampir selalu berlaku sebagai bursitis purulen pada sendi siku dan dicirikan oleh jalan akut dengan tanda-tanda klinikal tempatan dan umum yang ketara.

Penyakit sendi

Selalunya perkembangan bursitis disertai oleh beberapa patologi artikular yang mempunyai perjalanan kronik. Sebagai contoh, patologi ini sering didiagnosis pada pesakit dengan arthritis rheumatoid, penyakit artikular gout, scleroderma sistemik, lupus erythematosus.

Reaksi alahan

Pada sesetengah orang (ini biasa terjadi pada anak kecil usia prasekolah) bursitis boleh berkembang sebagai tindak balas badan terhadap tindakan alergen.

Bursitis kriptogenik

Sekiranya penyebab keradangan beg sinovial siku tidak dapat diketahui, maka kita bercakap mengenai bentuk kriptogenik penyakit ini.

Apakah bursitis siku

Bergantung pada tempoh kursus dan keparahan gejala, bursitis boleh menjadi akut, subakut dan kronik..

Bergantung pada proses patologi yang berlaku di dalam bursa ulnar semasa keradangan, bursitis adalah:

  • serous - terdapat cecair jernih di dalamnya, selalunya bentuk lesi ini tidak dikaitkan dengan jangkitan;
  • purulen - bursa dipenuhi dengan kandungan purulen, proses sedemikian dalam kebanyakan kes disebabkan oleh agen berjangkit;
  • hemoragik - darah berkumpul di dalam, berlaku dengan kecederaan, beberapa jangkitan tertentu;
  • fibrinous - fibrin disimpan di rongga bursa, yang sangat ciri proses tuberkulosis;
  • berkapur - garam kalsium berkumpul di dinding kapsul bursa, yang menjadikannya kaku dan tidak elastik, beg seperti itu kehilangan kapasiti penyerap kejutan dan berhenti melakukan fungsi yang diperlukan, proses seperti itu berlaku sebagai akibat dari perjalanan kronik dari bursitis.

Gejala bursitis siku

Keterukan tanda klinikal bergantung kepada bentuk penyakit dan penyebabnya. Bursitis akut pada sendi siku ditunjukkan oleh gejala keradangan klasik:

  • kemerahan kulit di kawasan olecranon (bahagian belakang siku), dalam beberapa kes menjadi panas apabila disentuh, mempunyai warna kebiruan atau peningkatan bersinar;
  • pembengkakan tisu yang terjejas;
  • kesakitan teruk, yang bersifat berdenyut atau berkedut berterusan, meningkat dengan sedikit pergerakan tangan;
  • penampilan di bawah kulit formasi yang menyakitkan yang belum pernah dirasakan sebelumnya, ukuran bursa yang meradang dapat mencapai ukuran telur ayam;
  • disfungsi anggota badan atas yang berpenyakit, batasan dan kelengkungan teruk pada siku.

Bersama dengan gejala tempatan yang dinyatakan di atas, dengan bursitis akut yang bersifat berjangkit, kesejahteraan umum pesakit sering terganggu. Suhu badan meningkat, kelemahan umum, sakit kepala, kelesuan, mengantuk muncul.

Bentuk keradangan kronik bursa dicirikan oleh gejala klinikal yang kurang jelas. Sebagai peraturan, pesakit hanya peduli dengan kesakitan yang sederhana, yang berlaku semasa pergerakan pada sendi, penampilan pembentukan elastik yang padat atau lembut di bawah kulit di bahagian belakang siku. Dari masa ke masa, patologi boleh bertambah buruk dengan penambahan gejala di atas bentuk akut penyakit ini.

Sekiranya anda tidak memulakan rawatan bursitis purulen pada waktunya, komplikasi berikut mungkin muncul:

  • perkembangan abses atau phlegmon;
  • artritis purulen pada sendi siku;
  • osteomielitis tulang anggota atas;
  • pembentukan fistula;
  • sepsis dan kematian.

Kaedah diagnostik

Sekiranya anda mengalami simptom yang dinyatakan di atas, anda perlu mengetahui doktor mana yang merawat dan mendiagnosis bursitis siku. Masalah serupa ditangani oleh traumatologist ortopedik, tetapi dalam kes bursitis purulen, pakar bedah akan membantu.

Diagnosis bursitis ulnar tidak sukar. Sebagai peraturan, doktor menentukan diagnosis dengan tepat setelah pemeriksaan sederhana pesakit. Tetapi untuk membuat diagnosis terperinci, iaitu untuk mengetahui penyebab keradangan, bentuk penyakit, untuk mengenal pasti kemungkinan komplikasi, kaedah berikut akan membantu.

Ujian darah dan air kencing klinikal umum. Dalam analisis umum air kencing, sebagai peraturan, tidak ada perubahan patologi. Dalam ujian darah umum, perubahan tidak spesifik dapat diperhatikan, yang menunjukkan perkembangan proses keradangan di dalam badan:

  • peningkatan ESR;
  • kemunculan PRK;
  • peningkatan bilangan leukosit;
  • peralihan leukosit.

Ultrasound. Ini adalah pemeriksaan yang mudah diakses, bermaklumat, tanpa rasa sakit yang membolehkan anda memvisualisasikan bursa yang meradang, kira-kira mengira kandungannya, menentukan ukurannya, dan membezakannya dari neoplasma lain di kawasan ini..

Pemeriksaan sinar-X. Malangnya, bursae tidak dapat dilihat pada sinar-X, jadi pemeriksaan ini adalah pemeriksaan tambahan. Ia dilakukan untuk mendiagnosis kemungkinan kecederaan pada sendi siku, yang boleh menyebabkan bursitis. Juga pada sinar-X anda dapat melihat kawasan kalsifikasi pada bursitis berkapur kronik.

CT dan MRI. Ini adalah kaedah diagnostik yang sangat bermaklumat yang membolehkan anda mengkaji secara terperinci anatomi bursa yang meradang, membuat kesimpulan mengenai kandungannya, dan mengukur dimensi yang tepat. Sebagai peraturan, ia jarang dijalankan. Kaedahnya mahal dan digunakan hanya apabila meragui kebenaran diagnosisnya.

Tusukan bursa sinovial. Ini adalah kaedah invasif tetapi sangat bermaklumat untuk mendiagnosis penyebab keradangan. Tusukan dilakukan dalam keadaan steril. Untuk ini, jarum nipis biasa dari picagari digunakan. Oleh kerana lokasi bursa dangkal, prosedur ini dilakukan hanya di bawah kawalan visual, berbeza dengan beg yang berada di dalam, ketika diperlukan pemeriksaan ultrasound.

Bahan yang dihasilkan dihantar ke makmal untuk penyelidikan mikroskopik, bakteriologi, serologi, imunologi, dll. Oleh itu, mereka menerima maklumat mengenai sifat kandungan bursa (nanah, darah, cairan serous, fibrin), mengenal pasti mikroorganisma penyebab, menentukan kepekaan mereka terhadap ubat antibakteria, yang pada masa akan datang digunakan untuk merawat penyakit.

Penting untuk mengetahui bahawa tusukan bukan hanya diagnostik, tetapi juga prosedur terapi. Kandungan patologi dikeluarkan dari bursa yang meradang, yang dengan sendirinya dapat mengurangkan rasa sakit dan tanda-tanda bursitis yang lain. Selain itu, setelah mengepam cairan, doktor dapat menyuntikkan larutan antiseptik atau ubat antibakteria yang diperlukan untuk merawat patologi..

Rawatan penyakit

Rawatan bursitis siku boleh menjadi konservatif dan operasi..

Terapi konservatif

Sebagai peraturan, rawatan bursitis siku (jika prosesnya tidak dimulakan) dimulakan dengan langkah-langkah konservatif. Sangat mustahak untuk memastikan rehat sepenuhnya untuk tangan yang sakit. Dengan pergerakan apa pun, bursa akan bergeser, dan kapsulnya akan meregang, yang semakin memperburuk proses patologi. Itulah sebabnya setiap pesakit diberikan rehat tidur dan rehat lengkap untuk anggota badan atas..

Anda boleh menggunakan kompres sejuk atau pek es untuk mengurangkan rasa sakit dan mengurangkan tanda-tanda keradangan. Di bawah pengaruh selsema, saluran darah di zon keradangan sempit, yang mengurangkan aktiviti reaksi keradangan, mengurangkan pembengkakan dan kesakitan.

Hampir semua pesakit diberi ubat anti-radang dan analgesik (ibuprofen, diclofenac, meloxicam, lornoxicam, ketoprofen, nimesulide dan lain-lain). Ubat semacam itu boleh digunakan baik dalam bentuk tablet dan kapsul untuk pemberian oral, dan dalam bentuk penyelesaian untuk suntikan. Dalam setiap kes individu, ubat, rejimen penggunaannya dan dosnya harus ditetapkan hanya oleh doktor..

Sekiranya terdapat keradangan yang berjangkit, pakar akan menetapkan antibiotik. Ubat-ubatan tersebut dipilih bergantung kepada penyebab bursitis dan patogen yang dikenal pasti semasa kajian bakteriologi, kepekaannya terhadap antibiotik.

Sekiranya di dalam beg sinovial terdapat sejumlah besar cecair atau kandungannya bernanah, tusukan dilakukan dengan pengosongan keluar dari patologi. Seterusnya, rongga bursa dibasuh dengan larutan antiseptik dan ubat antibakteria.

Pada tahap pemulihan dan pemulihan, kompleks prosedur perubatan merangkumi latihan fisioterapi dan fisioterapi, urut.

Pembedahan

Rawatan pembedahan bursitis ulnar diperlukan sekiranya berlaku keradangan purulen akut, apabila beg sinovial berubah menjadi abses besar dan terdapat risiko tinggi untuk menyebarkan jangkitan purulen di luar bursa. Juga, rawatan pembedahan ditunjukkan dalam bentuk bursitis kronik dengan pemburukan yang kerap..

Semasa operasi sedemikian, beg sinovial yang terjejas, bersama dengan isinya, dikeluarkan sepenuhnya dari badan. Operasinya mudah, pemulihan sepenuhnya berlaku dalam 10-14 hari.

Tidak ada pencegahan penyakit yang spesifik, tetapi cadangan mudah dapat diikuti untuk mengurangkan risiko bursitis. Perhatian khusus harus diberikan kepada nasihat seperti itu oleh orang-orang yang, oleh jenis aktiviti mereka, berisiko mengembangkan penyakit ini..

Penting untuk memerhatikan rasional kerja dan rehat sendi sendi siku, memakai pembalut pelindung khas, pembalut dan orthosis, merawat luka tepat pada waktu di kawasan siku, membersihkan fokus jangkitan kronik di dalam badan. Dan sekiranya terdapat tanda-tanda pertama yang menunjukkan perkembangan bursitis, perlu segera berjumpa doktor untuk mendapatkan bantuan profesional..

Keradangan sendi siku - sebab, gejala dan rawatan

Keradangan siku adalah masalah serius yang boleh dihadapi oleh sesiapa sahaja. Proses keradangan selalu disertai dengan rasa sakit yang teruk, pergerakan terhad, dan gejala-gejala lain yang tidak menyenangkan. Manifestasi seperti itu memberi isyarat kepada kita tentang masalah, mereka tidak dapat diabaikan. Pada sedikit ketidakselesaan di kawasan siku, anda harus berjumpa doktor.

Sebilangan pesakit tidak tahu doktor mana yang harus dikunjungi dengan masalah seperti itu. Anda boleh mengunjungi traumatologist ortopedik. Dia akan melakukan pemeriksaan, menetapkan pemeriksaan sinar-X, sesuai dengan hasilnya dia akan membuat kesimpulan mengenai penyetempatan, intensiti, dan ciri-ciri lain dari radang siku. Kadang-kadang langkah diagnostik lain diperlukan untuk membuat diagnosis yang tepat..

Struktur sendi siku adalah kompleks. Tulang tulang, penghubung, tulang rawan, banyak arteri, saluran lain, dan sistem ujung saraf yang kompleks berinteraksi di dalamnya. Semua komponen ini terdedah kepada proses keradangan. Diagnosis akhir dibuat bergantung pada lokasi, tahap penyebaran penyakit.

Struktur sendi siku

Untuk memahami mengapa keradangan pada sendi siku berkembang, perlu memahami struktur sistem.

Di kawasan siku, tiga tulang disambungkan sekaligus:

  • ulnar,
  • rasuk,
  • kelucuan.

Dengan cara ini, tiga sendi kecil yang terpisah terbentuk, yang disambungkan menjadi satu yang besar:

  • brachio-ulnar,
  • brachioradial,
  • radiouln proksimal.

Mereka digabungkan menjadi satu kapsul sendi, memberikan lenturan, pemanjangan siku, dan pergerakan putaran bulat. Tendon melekat pada tulang, yang menghubungkannya ke otot penambah dan penculik. Terdapat juga ujung saraf yang terkonsentrasi, saluran darah, yang memberi nutrisi pada sendi, tepu dengan bahan berguna untuk fungsi normal sistem muskuloskeletal..

Setiap elemen sendi terdedah kepada proses keradangan. Dengan cara ini, pelbagai penyakit berkembang. Keberkesanan rawatan bergantung pada diagnosis yang betul. Sekiranya anda tidak berjumpa doktor, keradangan akan merebak ke bahagian sendi yang lain, dan komplikasi serius akan timbul. Akan sukar untuk memulihkan kesihatan, fungsi asas sistem muskuloskeletal.

Selama bertahun-tahun anda bergelut dengan JOINT PAINS tanpa kejayaan? "Ubat yang berkesan dan berpatutan untuk memulihkan kesihatan sendi dan mobiliti akan membantu dalam 30 hari. Ubat semula jadi ini melakukan sesuatu yang hanya dilakukan oleh pembedahan sebelum ini."

Jenis proses keradangan

Bergantung pada lokasi dan tahap keradangan siku, jenis penyakit berikut dibezakan:

  • bursitis,
  • epikondilitis,
  • sinovitis,
  • ligamentitis.

Bursitis adalah keradangan pada keseluruhan kapsul sendi. Penyakit ini berlaku akibat trauma, kerengsaan mekanikal kerap pada sendi, dan overtrain. Lelaki lebih cenderung menderita penyakit ini. Kesakitan dengan bursitis adalah akut, selalu terasa, tidak mereda, dan pembengkakan dan kemerahan yang ketara dapat dilihat di kawasan siku. Sekiranya keradangan tidak dikeluarkan tepat pada waktunya, maka lama-kelamaan, suppuration terbentuk di permukaan beg artikular. Untuk mengelakkan sepsis, pembedahan diresepkan dengan membersihkan abses. Kawasan ini dirawat dengan sebatian antiseptik. Selepas pembedahan, penyembuhan memerlukan masa yang lama. jika nanah tidak dibersihkan sepenuhnya, terdapat risiko kambuh. Oleh itu, pada gejala pertama keradangan sendi siku, anda harus segera memulakan rawatan di bawah pengawasan doktor yang berpengalaman..

Epicondylitis - keradangan berkembang di tempat penyambungan tendon sendi siku ke humerus. Kesakitan semakin menarik, ia akan meningkat dengan ketara jika pesakit melakukan gerakan putaran dengan sikat. Ia berlaku kerana microtraumas yang kerap. Penyakit ini dihadapi oleh atlet profesional, orang yang bekerja keras secara fizikal. Untuk menyingkirkan penyakit ini selamanya, tidak cukup menggunakan ubat anti-radang. Adalah perlu untuk membatasi pergerakan sendi supaya mikrotrauma baru tidak timbul di kawasan yang terjejas. Untuk ini, pembalut khas digunakan. Tempoh pemakaian dirundingkan dengan doktor.

Synovitis adalah sejenis bursitis di mana tidak seluruh beg artikular meradang, tetapi hanya membran sinovialnya. Zon inilah yang kaya dengan saluran darah, ujung saraf yang terjejas semasa perkembangan proses keradangan. Rasa sakit pada sinovitis sangat sengit dan sukar ditoleransi, dan penghilang rasa sakit konvensional tidak memberikan kelegaan yang mencukupi. Rawatan dijalankan dengan menggunakan kaedah fisioterapi. Apabila cecair terkumpul di rongga artikular, tusukan dilakukan.

Ligamentitis adalah keradangan pada ligamen sendi siku. Penyakit ini jarang berlaku dan berkembang kerana trauma atau keseleo yang teruk. Semasa rawatan, rehat seluruh kawasan yang terjejas adalah penting, oleh itu siku dipasang dengan pembalut elastik atau pembalut khas.

Sebab-sebab perkembangan proses keradangan

Keradangan sendi siku berkembang sebagai penyakit bebas atau akibat penyakit lain - artritis, arthrosis, rematik.

Terdapat banyak penyebab keradangan:

  • proses berjangkit di dalam badan;
  • kecederaan sendi;
  • voltan berterusan zon ini;
  • regangan;
  • hipotermia,
  • imuniti yang lemah;
  • gangguan metabolik dalam badan;
  • faktor keturunan;
  • proses autoimun.

Setelah mengenal pasti punca penyakit, akan lebih mudah untuk mengatasinya. Oleh itu, sangat penting untuk berjumpa doktor, menjalani pemeriksaan lengkap, dan memahami mengapa keradangan itu berlaku. Dengan cara ini, anda dapat meminimumkan risiko berulang penyakit pada masa akan datang..

Sekiranya keradangan berlaku disebabkan oleh penyakit lain yang mendasari, maka ia dianggap sebagai gejala dalam rawatan yang kompleks. Penting untuk mengenal pasti penyakit yang menyebabkan keradangan pada sendi siku, dan menghilangkan akibatnya.

Kadang kala keradangan berlaku tanpa sebab yang jelas. Penting untuk diperhatikan oleh doktor yang secara objektif dapat menilai keadaan pesakit, dinamika pemulihan.

Gejala utama

Anda harus mengetahui gejala keradangan siku untuk segera mendapatkan rawatan perubatan dari doktor sekiranya berlaku:

  • sakit teruk di kawasan sendi, kadang-kadang memancar ke bahu atau pergelangan tangan;
  • mobiliti siku terhad;
  • berderak, bunyi luar yang lain semasa membongkok;
  • pembengkakan tisu lembut yang teruk, bengkak;
  • perubahan warna kulit di kawasan yang terjejas;
  • peningkatan suhu badan.

Sekiranya anda mengalami sebarang gejala ini, anda harus berjumpa doktor dengan segera untuk mendapatkan rawatan perubatan yang diperlukan. Doktor pastinya akan melakukan pemeriksaan, kerana ia akan dapat membuat kesimpulan mengenai penyetempatan, tahap perkembangan keradangan, penyakit spesifik yang memprovokasi. Pemeriksaan tambahan hanya diperlukan untuk mengesahkan tekaan.

Anda tidak perlu menahan kesakitan untuk waktu yang lama atau cuba menghilangkannya menggunakan kaedah rakyat, ini penuh dengan fakta bahawa keradangan akan merebak ke organ dan sistem lain.

Langkah-langkah diagnostik

Sekiranya pesakit mencari doktor pada peringkat awal perkembangan radang ligamen, tendon sendi siku atau bahagian lain, maka tahap kerosakan tisu dapat ditentukan setelah pemeriksaan sinar-X. Gambar menunjukkan lesi, penyetempatannya. Maklumat ini akan cukup untuk memahami bagaimana merawat pesakit..

Ubat yang sudah lama dilupakan untuk sakit sendi! "Kaedah paling berkesan untuk merawat masalah sendi dan punggung" Baca lebih lanjut >>>

Apabila menghubungi institusi perubatan pada peringkat akhir perkembangan penyakit ini, doktor mungkin memerlukan maklumat tambahan untuk membuat kesimpulan mengenai keadaan pesakit. Dia diresepkan CT atau MRI. Kaedah moden diagnostik fungsional memungkinkan untuk memeriksa bukan sahaja tisu tulang, tetapi juga menentukan keadaan tisu penghubung yang lembut.

Kaedah rawatan

Kaedah khusus untuk merawat radang sendi siku ditentukan setelah diagnosis yang tepat dibuat dan tahap perkembangan penyakit telah ditentukan.

Jenis terapi berikut digunakan dalam amalan perubatan:

  • mengambil ubat anti-radang bukan steroid;
  • imobilisasi anggota badan yang lengkap atau separa;
  • fisioterapi;
  • Terapi senaman;
  • penggunaan kortikosteroid jangka pendek untuk bentuk proses keradangan yang teruk;
  • campur tangan pembedahan dengan kerosakan sendi yang ketara.

Pertama, perlu untuk melegakan keadaan akut, kerana ini, ubat diresepkan di rumah. Ubat anti-radang bukan steroid - Ibuprofen, Diclofenac, Meloxicam, Nimesulide, cepat melegakan keradangan, sakit, mengurangkan demam. Ubat khusus diresepkan oleh doktor setelah diagnosis. Dia juga menyesuaikan dos, kekerapan, tempoh kemasukan.

Dalam kes lanjut, dengan kesakitan yang teruk, pembengkakan dan pemusnahan tisu siku, tindakan kecemasan diperlukan. Pesakit diberikan suntikan ubat hormon ke kawasan yang terjejas. Kortikosteroid bertindak dengan cepat, melegakan semua sensasi yang tidak menyenangkan, tetapi ia hanya digunakan sebagai langkah terakhir, kerana mereka mempunyai banyak kesan sampingan. Dilarang menggunakannya untuk waktu yang lama..

Sekiranya penyebab perkembangan proses keradangan adalah jangkitan bakteria, antibiotik diresepkan dalam kursus. Untuk melakukan ini, pesakit terlebih dahulu melakukan ujian, yang menunjukkan bakteria yang memprovokasi penyakit ini, dan antibiotik mana yang sensitif. Diri dengan ubat antibakteria dilarang.

Apabila keadaan pesakit stabil, dia ditawarkan menjalani kursus fisioterapi, terapi senaman untuk memulihkan fungsi sendi. Tertakluk kepada cadangan doktor dan pengajar, aktiviti seperti ini berkesan..

Apabila nanah terkumpul di kawasan yang terjejas, tusukan atau campur tangan pembedahan lain ditetapkan. Kadang-kadang anda tidak boleh melakukan tanpa peristiwa seperti itu.

Tindakan pencegahan

Untuk mengelakkan keradangan siku, beberapa petua dan trik harus diikuti:

  • menjalani gaya hidup aktif, terlibat dalam pendidikan jasmani;
  • jangan membebani sendi secara fizikal;
  • menyediakan makanan seimbang yang berkhasiat;
  • elakkan hipotermia;
  • berjumpa doktor dengan sedikit ketidakselesaan.

Dengan cara ini, anda akan memelihara integriti sendi sehingga usia tua, memastikan kesihatan keseluruhan sistem muskuloskeletal..

Bahaya rawatan diri atau penolakan terapi

Untuk penyakit siku, penting untuk segera menghubungi pusat perubatan. Jangan mengharapkan keradangan itu hilang dengan sendirinya. Hanya seorang doktor yang dapat menilai keadaan pesakit, tahap kerosakan tisu.

Bahaya rawatan diri terletak pada kenyataan bahawa penyakit ini dapat berulang, menjadi kronik. Dalam fokus penyakit, proses merosakkan dicetuskan, tulang, tulang rawan, tisu penghubung dan lembut cacat, siku tidak berfungsi.

Memandangkan struktur siku yang kompleks, mustahil untuk menggantinya dengan endoprosthesis buatan sekiranya berlaku kerosakan yang ketara. Lama kelamaan, tangan tidak akan melaksanakan fungsi asasnya. Anda tidak akan dapat mengangkat, membengkokkan, membawa beban, menulis, atau bekerja di komputer. Anda tidak boleh begitu lalai tentang kesihatan anda. Lihat traumatologist untuk sakit siku untuk rawatan berkesan segera.

Bursitis siku - gejala dan rawatan, sebab

Bursitis siku adalah penyakit radang yang menyerang bursa. Proses patologi aseptik atau berjangkit dengan sifat kursus adalah akut, subakut, kronik. Sebab utama perkembangan bursitis adalah kecederaan sebelumnya, peningkatan beban, pergerakan tangan yang sering kali monoton, penyakit radang sistemik dan penyakit degeneratif-dystrophik. Gejala utama patologi adalah rasa sakit, diperburuk oleh lenturan dan pemanjangan siku, pembentukan segel elastik di kawasan yang meradang, pembengkakan tisu lembut dan pergerakan yang terhad.

Diagnosis dibuat berdasarkan pemeriksaan luaran pesakit dan hasil kajian instrumental: X-ray, MRI, CT. Analisis bakteriologi memungkinkan untuk menentukan spesies kepunyaan agen berjangkit dan ketahanan terhadap ubatnya. Terapi untuk bursitis akut adalah konservatif. Sekiranya penyakit kronik atau purulen dikesan, beg sinovial dikeluarkan.

Punca dan faktor yang memprovokasi

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Bursa synovial (bursa) adalah rongga seperti celah kecil, yang dilapisi dengan membran dan dibatasi dari tisu sekitarnya dengan kapsul. Di dalamnya terdapat cairan sinovial yang memberi makan tulang rawan hyaline dan mencegah kerosakan pada struktur tulang ketika mereka saling berpindah antara satu sama lain. Sekiranya sendi siku dikenakan beban yang melebihi had kekuatannya, maka proses keradangan mula berkembang pada membran sinovial. Ini juga berlaku ketika melakukan pergerakan tangan yang monoton untuk waktu yang lama, misalnya ketika menjalankan kerja melukis. Akibat mikrotrauma tisu di dalam beg sinovial, lebih banyak cecair dihasilkan daripada yang diperlukan untuk melindungi tisu dari cepat dipakai. Bursa membentang, bertambah besar, memprovokasi penurunan aktiviti fungsional sendi siku. Dalam proses bursitis kronik, proses merosakkan berlaku:

  • lekatan terbentuk;
  • sebagai ganti tisu beg sinovial, fokus berserabut terbentuk;
  • kawasan dengan kalsifikasi (pengumpulan kristal kalsium) muncul.

Penyebab patologi purulen adalah penembusan mikroorganisma patogen ke rongga sendi, selalunya bakteria. Ini adalah agen penyebab gonorea, sifilis, brucellosis, tuberkulosis. Perkembangan bursitis nonspesifik diprovokasi oleh streptococci, enterococci. Sekiranya berlaku kecederaan, disertai dengan pelanggaran integriti kulit (luka, tusukan), staphylococci keemasan dan epidermis menembusi ke dalam beg sinovial. Sejurus selepas jangkitan, bakteria mulai membiak, melepaskan produk toksik dari aktiviti penting mereka ke ruang sekitarnya. Hasilnya adalah keradangan bursa dan pengumpulan eksudat purulen di dalamnya. Mikroba dapat dibawa oleh aliran darah dari fokus primer yang telah terbentuk di organ lain. Oleh itu, bursitis sering didiagnosis dengan penyakit berikut:

  • furunculosis;
  • osteomielitis;
  • karbuncles;
  • penyakit baring;
  • ulser trofik.

Arthrosis, arthritis, reumatoid, reaktif, berjangkit, gout menjadi faktor yang cenderung kepada keradangan bursa. Perkembangan patologi diprovokasi oleh penyakit metabolik dan endokrin (tirotoksikosis, diabetes mellitus), gangguan hematopoiesis, penurunan imuniti yang tajam, penggunaan glukokortikosteroid yang berpanjangan.

Gambar klinikal

Bursitis akut dicirikan oleh pengumpulan eksudat di dalam beg sinovial dengan kekotoran darah atau cecair serum. Secara klinikal, ini ditunjukkan dengan pembengkakan sendi siku, sakit ringan atau sederhana. Edema dilokalisasikan secara langsung di bawah kulit, seterusnya menyekat pergerakan. Kesakitan semasa lenturan dan pemanjangan siku meningkat, sering memancar ke lengan bawah dan tangan. Kulit di atas sendi menjadi merah, menjadi panas apabila disentuh kerana terlalu banyak saluran darah.

Kerosakan kesejahteraan umum pesakit biasanya tidak berlaku. Pada orang yang lemah, peningkatan suhu badan menjadi nilai subfebril dan keletihan yang cepat kadang-kadang diperhatikan. Di kawasan siku, segel kecil yang menyakitkan, tahan dan elastik, sedikit berubah pada palpasi. Sekiranya anda menekannya, maka di dalam formasi anda merasakan pergerakan cecair (turun naik).

Sekiranya tidak ada campur tangan perubatan, dua pilihan untuk perkembangan kejadian adalah mungkin - eksudat itu sembuh atau bursitis mengambil bentuk kronik kursus. Pada peringkat ini, proses keradangan secara beransur-ansur mereda. Selalunya, kulit di kawasan siku menjadi kebiruan atau kecoklatan. Untuk jangka panjang bursitis kronik, selain kesakitan ringan di siku, pembentukan beberapa formasi kecil - "badan beras" adalah ciri. Manifestasi klinikal bursitis purulen jauh lebih jelas:

  • intensiti kesakitan sentiasa meningkat, mereka menjadi berkedut, pecah;
  • sendi bengkak, hiperemik, panas;
  • walaupun dengan sentuhan ringan di siku, kesakitan yang teruk terasa;
  • julat pergerakan dikurangkan dengan ketara;
  • kelenjar getah bening serantau meningkat.

Bursitis berjangkit purulen disertai dengan tanda-tanda keracunan umum badan. Suhu badan boleh meningkat beberapa kali pada siang hari, menggigil, demam, dan berpeluh meningkat. Mengantuk, kelemahan, kehilangan kekuatan, sakit kepala, pening diperhatikan. Pada kanak-kanak, pencernaan dan peristalsis sering terganggu..

Sekiranya seseorang tidak mendapatkan bantuan perubatan, maka proses patologi cepat merebak ke struktur tisu penghubung yang berdekatan. Abses berkembang, fistula, bentuk phlegmon, kemungkinan osteomielitis meningkat.

Bentuk utama bursitis sendi sikuCiri ciri klinik
TajamTerdapat rasa sakit yang kuat dan menusuk, julat pergerakan dikurangkan dengan ketara. Perjalanan patologi sering disulitkan oleh manifestasi klinikal keracunan umum badan.
SubakutKeterukan gejala secara beransur-ansur berkurang, tetapi kekejangan sendi tetap ada. Rasa sakit terasa menyakitkan, terasa sakit, muncul dari semasa ke semasa atau berlangsung selama beberapa jam
KronikKesakitan biasanya berlaku dengan peningkatan aktiviti motor, mengangkat berat, kekambuhan patologi kronik yang lain. Benjolan pada sendi tidak hilang, tetapi menjadi kurang elastik. Semasa menekannya, rasa sakit tidak dirasakan

Diagnostik

Diagnosis sering dibuat berdasarkan gambaran klinikal - kemerahan dan pembengkakan sendi siku, kehadiran pemadatan elastik yang berfluktuasi. Bursitis ditunjukkan oleh kecederaan sebelumnya, sejarah patologi sistemik. Sekiranya penyakit ini mempengaruhi beg sinovial radioulnar atau interosseous yang terletak di lokasi, maka imbasan MRI dilakukan. Kajian ini membolehkan anda menilai tahap kerosakan tisu, untuk menentukan tahap proses keradangan. X-ray ditunjukkan jika terdapat kecurigaan patologi artikular bersamaan yang memprovokasi perkembangan bursitis.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Dengan bantuan tusukan, cecair sinovial diekstrak untuk analisis serologi atau bakteriologi. Menaburkan sampel biologi ke dalam media nutrien membantu menentukan jenis agen berjangkit, dan berdasarkan jumlah koloni yang terbentuk, tahap pencemaran bursa dan tahap keradangan dinilai..

Rawatan konservatif

Terapi bursitis aseptik akut dijalankan oleh pakar bedah di klinik pesakit luar. Sekiranya perlu, tusukan bursa dilakukan untuk mengeluarkan eksudat terkumpul. Kemudian rongga dicuci dengan antiseptik, dan sekiranya berlaku proses keradangan yang kuat, ia dirawat dengan larutan glukokortikosteroid (Diprospan, Dexamethasone, Triamcinolone) dalam kombinasi dengan anestetik Lidocaine atau Novocaine. Setelah menggunakan pembalut yang ketat, pesakit ditunjukkan rawatan bursitis siku lebih lanjut di rumah. Dia disarankan untuk menggunakan sejuk (beg berisi ais dan dibungkus dengan kain), mengambil ubat anti-radang bukan steroid. Biasanya, NSAID berikut termasuk dalam rejimen rawatan:

  • tablet, kapsul, pil - Ketoprofen, Ketorolac, Diclofenac, Indomethacin, Nimesulide. Pesakit harus secara serentak mengambil inhibitor pam proton (Esomeprazole, Pantoprazole) untuk mengelakkan ulser pada mukosa gastrik;
  • salap, gel, krim - Dolgit, Nurofen, Nise, Fastum, Voltaren, Ketorol, Artrosilene. Ubat luaran digunakan pada siku 2-3 kali sehari selama 1-2 minggu.

Semasa mendiagnosis bursitis purulen, terapi antibiotik diperlukan dengan ubat-ubatan yang sensitif terhadap mikroorganisma patogen. Penggunaan makrolida yang paling kerap dilakukan (Azithromycin, Clarithromycin, Erythromycin), penisilin terlindung separa sintetik (Augmentin, Flemoklav, Azitrox), cephalosporins (Ceftriaxone, Cefazolin, Cefotaxime). Beg sinovial dirawat dengan antibiotik setelah eksudat purulen diekstrak, dan kemudian diambil secara lisan dalam rejimen dos yang ditentukan oleh doktor. Untuk meningkatkan keberkesanan terapi terapi antibiotik, agen antimikroba dari kumpulan sulfonamide dapat dimasukkan ke dalam rejimen rawatan.

Setelah menghentikan keradangan dengan NSAID atau glukokortikosteroid, pesakit disyorkan untuk memanaskan badan. Untuk prosedur, pad pemanasan atau beg linen yang diisi dengan garam laut panas digunakan. Untuk tujuan ini, alat luaran digunakan yang memberikan pemanasan - Kapsikam, Finalgon, Viprosal, Apizartron.

Dalam tempoh pemulihan, 5-10 sesi prosedur fisioterapeutik dijalankan - terapi UHF, magnetoterapi, terapi laser, elektroforesis, fonoforesis. Urut klasik, vakum, akupunktur, aplikasi dengan ozokerite, parafin, balneotherapy membantu mempercepat pemulihan. Untuk memulihkan semua fungsi sendi, pesakit disyorkan terapi senaman harian dengan peningkatan tekanan secara beransur-ansur.

Pembedahan bursitis siku

Sekiranya bursitis ulnar telah menjalani kursus berulang kronik, maka penggunaan ubat tidak wajar. Tusukan yang kerap juga tidak berkesan, kerana setelah eksudat dikeluarkan, ia segera terkumpul semula di dalam beg sinovial. Pemotongan bursa dilakukan secara rutin menggunakan anestesia tempatan.

Setelah melakukan pemotongan arcuate, doktor menyuntikkan larutan Novocaine. Ini meningkatkan penglihatan sempadan antara bursa dan tisu lembut. Dengan bantuan penjepit, bursa dikupas, dan kemudiannya dikeluarkan sepenuhnya. Pakar bedah akan memeriksa ladang dengan teliti untuk mencari dan mengeluarkan kepingan kecil kapsul. Kulit dijahit dan luka dikeringkan menggunakan satu atau dua lulusan getah. Sekiranya kapsul yang dikeluarkan adalah besar, maka tetapan tiub separuh getah diamalkan. Seterusnya, lengan dibengkokkan pada siku, pembalut ketat dilakukan sehingga kulit bersentuhan dengan tisu lembut.

Selama masa pemulihan, terapi UHF dilakukan untuk mempercepat pertumbuhan semula dengan meningkatkan peredaran darah dan peredaran mikro. Pakar bedah membuang jahitan setelah 10 hari, setelah itu pesakit ditunjukkan latihan fisioterapi untuk mengembangkan sendi.

Dengan bursitis, prognosis untuk pemulihan penuh adalah baik. Pengecualian adalah bentuk purulen, di mana struktur tisu penghubung yang terletak berhampiran siku dengan cepat terlibat dalam proses patologi. Dalam kes seperti itu, kemungkinan kontraktur meningkat, yang secara signifikan menyekat pergerakan dan memerlukan rawatan tambahan..

Bursitis siku

  • Semuanya
  • DAN
  • B
  • DALAM
  • D
  • D
  • DAN
  • KE
  • L
  • M
  • H
  • TENTANG
  • P
  • R
  • DARI
  • T
  • F
  • X
  • C
  • E

Siku dibentuk dengan bergabung dengan humerus dan ulna lengan bawah. Ulna adalah penonjolan tulang yang terletak di bahagian belakang siku yang dikenali sebagai olecranon. Keistimewaan tulang ini adalah di mana beberapa otot melekat, termasuk trisep, dan membentuk titik paling hujung belakang siku. Di antara olecranon dan kulit yang terlalu banyak terdapat bursa (bursa) olecranon. Bursa adalah beg kecil berisi cecair - pelincir dan fungsinya adalah untuk mengurangkan geseran antara lapisan tisu lembut yang berdekatan.

Otot trisep bertanggungjawab terutamanya untuk meluruskan siku dan sangat aktif semasa melakukan aktiviti menolak. Semasa pengecutan trisep, geseran diarahkan pada bursa ulnar. Tekanan pada beg olecranon juga boleh timbul akibat kesan langsung. Apabila tekanan pada bursa ini berlebihan kerana pergerakan yang terlalu kerap atau penekanan kekuatan, keadaan timbul untuk radang kantung olekranon..

Sebab-sebabnya

  • Trauma yang sederhana tetapi berulang adalah penyebab yang paling biasa. Contohnya, orang yang bersandar pada siku menyebabkan geseran dan sedikit trauma pada tisu di atas olecranon. Contohnya, terdapat istilah seperti siku tukang paip "siku pelajar" atau siku pelombong, dan istilah ini berdasarkan sokongan jangka panjang pada siku.
  • Kecederaan tunggal, seperti pukulan ke bahagian belakang siku, boleh menyebabkan keradangan.
  • Artritis. Satu atau lebih bursae boleh menjadi radang akibat polyarthritis (tetapi kebanyakan bursitis olecranon tidak dikaitkan dengan arthritis).
  • Jangkitan Bursa. Ini boleh berlaku jika terdapat sayatan pada kulit di atas beg, yang mendapat bakteria.
  • Idiopatik. Dalam banyak kes, bursitis berlaku tanpa sebab yang jelas. Walau bagaimanapun, ada kemungkinan bahawa di beberapa, bursitis dikaitkan dengan trauma kecil yang telah dilupakan..

Gejala

Biasanya, seseorang tidak dapat merasakan atau melihat bursa. Sekiranya keradangan bursa olecranon berlaku, penebalan kulit dan pembengkakan muncul di bahagian belakang siku. Bursa juga dapat diisi dengan cairan, dan kemudian kelihatan seperti bola lembut kecil - sedikit seperti sista. Dalam kebanyakan kes (dengan bursitis yang tidak dijangkiti dan tidak berkaitan dengan arthritis), bursitis ulnar tidak menyakitkan atau sedikit menyakitkan. Pergerakan di sendi siku tidak terganggu.

Sekiranya bursa dijangkiti ("septik" bursitis olecranon), rasa sakit, kemerahan, dan kelembutan di siku biasanya timbul..

Bursitis yang berkaitan dengan arthritis mungkin tidak menyakitkan, tetapi mungkin ada sakit sendi yang berkaitan dengan arthritis. Pesakit dengan bursitis olecranon biasanya mengalami kesakitan dan pembengkakan di bahagian belakang siku. Kesakitan biasanya meningkat ketika bersandar pada siku atau ketika membongkok atau meluruskan siku. Dalam kes yang kurang teruk, pesakit hanya boleh mengalami kesakitan dan kekejangan pada siku ketika berehat setelah melakukan aktiviti seperti membawa beg. Di samping itu, aktiviti seperti menggunakan tukul atau meluruskan siku terhadap daya tahan juga boleh menyebabkan kesakitan pada peringkat awal..

Semasa pesakit meningkat, mereka mungkin mengalami gejala yang meningkat dengan sukan atau aktiviti fizikal. Pesakit mungkin melihat pembengkakan dan rabung besar di ruas siku. Sebilangan besar pesakit dengan bursitis ulnar mengalami kesakitan ketika menyentuh olecranon. Kadang-kadang ketulan kecil dapat dirasakan di kawasan olecranon. Pesakit juga mungkin mengalami kelemahan pada siku terutama ketika berusaha meluruskan siku terhadap daya tahan.

Diagnostik

Biasanya, pemeriksaan fizikal oleh doktor cukup untuk membuat diagnosis. Tetapi untuk mengecualikan kemungkinan adanya jangkitan atau artritis, juga perlu melakukan ujian makmal dan sinar-x. Dalam beberapa kes, untuk mengecualikan genesis pembentukan tumor, adalah mungkin untuk menetapkan CT atau MRI.

Rawatan

Dalam kebanyakan kes, bursitis ulnar dapat sembuh sendiri dengan mengurangkan tekanan pada siku. Tetapi dalam beberapa kes, campur tangan perubatan diperlukan, hingga pembedahan.

Rawatan konservatif untuk bursitis ulnar termasuk:

  • Kedamaian dan perubahan aktiviti. Pesakit bursitis siku harus mengelakkan aktiviti yang melibatkan tekanan pada siku. Memakai bantalan siku juga dapat membantu melindungi beg siku anda dari tekanan atau kerengsaan tambahan..
  • Sejuk. Memakai kompres sejuk pada siku yang bengkak selama 20 minit dua atau tiga kali sehari dapat membantu melegakan gejala dan mengurangkan bengkak.
  • Pemampatan. Menggunakan pembalut elastik yang melilit sendi yang terjejas dapat membantu mengurangkan pembengkakan.
  • Ketinggian. Menaikkan siku ke atau lebih tinggi daripada jantung mengurangkan aliran darah dan dengan itu mengurangkan keradangan.

Rawatan perubatan. Ubat anti-radang nonsteroid seperti aspirin, ibuprofen (seperti Advil), naproxen (seperti Aleve), dan perencat COX-2 (seperti Celebrex) dapat mengurangkan bengkak dan keradangan dan melegakan kesakitan yang berkaitan dengan bursitis ulnar.

Aspirasi. Aspirasi bursa yang bengkak dengan jarum dan jarum suntik membolehkan melegakan tekanan dengan segera. Aspirasi juga dilakukan untuk menguji cecair kuman. (Ujian positif bermaksud bursitis septik).

Suntikan kortikosteroid. Gejala bursitis dapat dikurangkan dengan ketara dengan suntikan kortikosteroid. Kortikosteroid adalah ubat anti-radang yang kuat, dan menyuntikkannya terus ke bursa yang meradang biasanya mengurangkan rasa sakit dan bengkak. Walau bagaimanapun, suntikan kortikosteroid mempunyai kemungkinan kesan sampingan seperti jangkitan dan degenerasi kulit pada siku. Oleh itu, suntikan ini biasanya diresepkan untuk bursitis berterusan dan rawatan lain tidak berkesan..

Antibiotik. Bursitis septik Olecranon memerlukan antibiotik. Pemilihan antibiotik bergantung pada organisma yang menyebabkan jangkitan (paling kerap Staphylococcus aureus). Bagi kebanyakan orang dengan bursitis septik, rawatan antibiotik cukup berkesan; beberapa kes memerlukan rawatan di hospital dan antibiotik IV.

Pembedahan

Pembedahan kadang-kadang diperlukan untuk bursitis kronik atau bursitis septik. Dalam bursektomi tradisional, sayatan dibuat di siku dan bursa yang meradang dikeluarkan. Oleh kerana beg berada di bawah kulit, sendi siku tidak terjejas semasa operasi.

Komplikasi pembedahan pembuangan bursa boleh menjadi masalah dengan penyembuhan kulit di tapak sayatan dan kesakitan. Beberapa bulan selepas operasi, sebagai peraturan, bursa baru tumbuh di lokasi bursa yang dikeluarkan.

Selepas operasi, pesakit disarankan untuk memperbaiki siku dengan pembalut khas untuk beberapa lama sambil memegang lengan pada sudut 90 darjah.

Terapi senaman. Setelah gejala bursitis mereda, pelantikan terapi senaman cukup berkesan untuk menguatkan nada otot.

Ramalan

Sebilangan besar pesakit dengan keadaan ini pulih dan kembali ke kehidupan normal dalam beberapa minggu. Kadang kala, pemulihan boleh memakan masa lebih lama (sehingga beberapa bulan) sekiranya bursitis berlangsung cukup lama. Oleh itu, rawatan dan pemulihan awal sangat penting untuk mengembalikan kualiti hidup yang normal..

Penggunaan bahan dibenarkan apabila menunjukkan pautan hiper aktif ke halaman tetap artikel.

Bursitis siku: gejala dan rawatan di rumah yang berkesan

Dengan keradangan pada beg sinovial, keadaan umum seseorang bertambah buruk.

Ini adalah tanda-tanda bursitis pertama. Ia boleh dijumpai di kawasan sendi: pinggul, bahu, lutut.

Walau bagaimanapun, lebih kerap pada pesakit yang berumur berbeza, bursitis serous atau trauma pada sendi siku didiagnosis: gejala, sebab dan rawatan yang berkesan di rumah dan di hospital akan dipertimbangkan lebih lanjut oleh artikel.

Penyakit ini agak serius, jadi lebih baik menghentikan proses keradangan pada peringkat awal. Akibat dan komplikasi tidak dapat diramalkan..

Anda perlu tahu cara merawat bursitis sendi siku dengan betul, pakar mana yang boleh anda hubungi, apa yang harus dilakukan jika lengan di lipatan sakit tidak tertahankan.

Penyebab bursitis siku

Kecederaan siku adalah perkara biasa. Berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak. Ada yang tidak memperhatikan sehingga kesakitan berlaku, yang lain mengalami kejutan trauma, dan tidak dapat pulih dalam jangka masa yang lama.

Kecederaan ringan, pergerakan yang tidak disengajakan, hentaman tajam boleh menyebabkan kecederaan. Akibatnya, bursitis sendi siku berkembang, artikel itu menawarkan gejala dan kaedah utama rawatan untuk kenalan..

Bursitis siku kanan dan kiri muncul dengan alasan yang berbeza. Keradangan kapsul sendi, saraf, tendon dan otot yang terletak di kawasan kejiranan, berlaku akibat kejutan, lebam, mikrotrauma, lecet.

Penyebab bursitis siku pasca trauma yang sama biasa:

  1. mencari tangan untuk jangka masa yang panjang dalam kedudukan yang sangat tidak selesa apabila siku tegang, mencubit, atau diturunkan dari permukaan kerja;
  2. pemendapan garam berhampiran sendi;
  3. kehadiran arthritis, diabetes mellitus;
  4. pergerakan anggota badan yang tidak berjaya;
  5. rawatan ubat dengan steroid.

Kumpulan risiko merangkumi orang yang mendapat tekanan yang lebih tinggi di kawasan siku: atlet, pelukis, profesional pejabat.

Mekanisme perkembangan penyakit

Penyakit yang disebut bursitis sendi siku mempunyai ciri-ciri kejadian dan perjalanannya sendiri.

Terdapat keradangan bursa sendi atau siku, yang merupakan kapsul kecil yang diisi dengan cecair sinovial.

Dia diberi peranan sebagai penyerap kejutan yang melindungi tisu dan tulang periartikular daripada geseran.

Sebaik sahaja jangkitan masuk ke bursa, proses keradangan bermula. Jumlah cecair sinovial segera meningkat, komposisinya secara beransur-ansur berubah.

Siku terasa bengkak. Terdapat rasa sakit, sendi menjadi radang. Beg terus mengembang, bengkak.

Bengkak menjadi ketara. Tidak lama lagi, selain cecair sinovial, lendir purulen atau gumpalan darah akan muncul di bursa yang meradang..

Dengan gejala seperti itu, kehadiran bursitis sendi siku hemoragik biasanya dinyatakan..

Jangkitan menyertai proses bernanah. Ia dilokalisasi bukan hanya di kawasan siku kiri atau kanan, tetapi juga menuju ke tisu tetangga. Bursitis purulen pada sendi siku tidak dapat diramalkan, berbahaya.

Akibatnya boleh berbeza:

  • pengapuran;
  • nekrosis tisu;
  • pembentukan lekatan.

Tidak seperti penyakit lain, bursitis kronik sendi siku mempunyai ciri khas:

  1. Tidak ada lapisan lemak di siku, sehingga otot tidak terlindung. Lutut sakit dengan cara yang sama apabila beg sinovial menjadi radang..
  2. Tiga beg sinovial terjejas sekaligus, tetapi bursa yang terletak di kawasan olecranon di permukaan ekstensor menderita lebih banyak.

Bursitis ulnar selebihnya mempunyai simptom yang serupa dengan penyakit lain.

Gejala bursitis siku

Setelah mengetahui mengapa bursitis pada sendi siku berlaku, adalah perlu untuk mengenal pasti gejalanya, yang mana penyakit ini ditentukan. Gejala secara langsung bergantung kepada jenis penyakit.

Bursitis serous adalah akut dan kronik. Ini berbeza kerana cecair dalam beg sinovial menyerupai serum, tetapi eksudat tidak dijangkiti.

Gejala-gejalanya diucapkan, tetapi kurang memberi perhatian kepada diri mereka sendiri:

  • siku sedikit bengkak, sakit ketika membuat pergerakan;
  • bengkak muncul di kawasan penyetempatan kesakitan;
  • suhu meningkat sedikit (hingga 37.5º), tetapi panas terik terasa di tempat kecederaan sendi;
  • di sekitar bursa kulit menjadi merah.

X-ray menunjukkan bahawa tidak ada kerosakan dalaman pada sendi, tetapi rongga bursa meningkat dengan ketara (hingga 10 cm), yang bermaksud bahawa akan terjadi pelanggaran fungsi motor.

Sekiranya tidak dirawat, bursitis sendi siku dari serous akut akan berubah menjadi kronik, dan gejala menjadi kurang ketara.

Marilah kita memikirkan bagaimana rupa bursitis purulen yang dijangkiti akut pada sendi siku. Tanda-tandanya berbeza. Perkara utama adalah rasa sakit yang dirasakan walaupun dengan sentuhan ringan.

  1. kehadiran edema yang ketara kerana pengumpulan cecair sinovial;
  2. bengkak meningkat secara mendadak (hingga telur ayam);
  3. penyebaran bengkak ke tisu bersebelahan;
  4. kemerahan kulit di kawasan siku;
  5. sekatan pergerakan berlaku;
  6. suhu meningkat hingga 39º;
  7. semasa palpasi, denyutan terasa di tempat lesi.

Pus dapat dilihat pada kulit jika terdapat luka akibat kecederaan.

Sekiranya siku membengkak, keradangan siku berlanjutan dengan bursitis, rawatan harus segera dimulakan.

Jika tidak, gejala baru akan muncul: fistula terbuka, phlegmon, kemerosotan keadaan umum. Hanya pakar bedah yang dapat menyembuhkan patologi sedemikian..

Tusukan, pembedahan dan pemulihan jangka panjang setelah menjalani terapi.

Bursitis hemoragik akut dicirikan oleh kehadiran sel darah dalam cecair. Rongga beg meningkat, menjadi radang. Pembengkakan tisu muncul.

Untuk menghentikan penyebaran, anda perlu membuat pembalut yang ketat untuk memperbaiki sendi. Kadang kala beg perlu dikeluarkan dengan cepat.

Jenis patologi

Penyakit bursitis pasca-trauma dan trauma pada sendi siku adalah berbeza, tentu saja.

Perubatan moden memberikan klasifikasi dalam beberapa arah. Pembahagian dilakukan mengikut intensiti kesakitan, akibat dan komplikasi yang diambil kira.

Dengan sifat kursus, tiga bentuk patologi ditentukan:

  • Tajam. Gejala utama olecranon bursitis adalah sakit. Suhu sering meningkat. Pada latar belakangnya, mabuk diperhatikan. Batasan pergerakan anggota badan dikesan. Sebarang beban kecil menyebabkan ketidakselesaan.
  • Kronik. Tidak ada sensasi yang menyakitkan, bagaimanapun, tanda-tanda kelemahan fizikal muncul secara berkala. Kawasan siku sakit, bengkak tidak signifikan. Semasa meraba fokus penyakit dengan jari anda, pemadatan terasa di bursa.
  • Berulang kali. Sekiranya bursitis pasca trauma telah menyebabkan lebam pada siku, setelah selesai menjalani rawatan, jangkitan mungkin berlaku kerana pelanggaran integriti kulit. Mikroorganisma patogen memasuki eksudat, pusingan baru penyakit ini bermula.

Komposisi cecair sinovial mesti dipertimbangkan ketika memutuskan bagaimana merawat bursitis siku setelah diagnosis.

Dalam kes ini, klasifikasi kelihatan seperti ini:

  1. Serous: cecair terbentuk di dalam beg sinovial, menyerupai serum secara konsisten. Jenis ini dibezakan oleh sakit sendi ringan. Rasa tidak sihat, terdapat sedikit pembengkakan. Warnanya ringan. Penyakit ini hilang dengan cepat dengan aktiviti fizikal yang terhad. Tidak perlu rawatan pembedahan. Perubatan menawarkan sejumlah rawatan yang berkesan, termasuk menolong ubat-ubatan rakyat.
  2. Purulen: nanah dikesan dalam komposisi cecair dalam kuantiti yang berbeza. Bursitis yang dijangkiti disebabkan oleh patogen. Pesakit menjadi lesu, kadang-kadang mudah marah kerana kesakitan yang berterusan. Anda boleh menyembuhkan sepenuhnya, tetapi anda harus menjalani kursus terapi. Pembuangan bursa yang dijangkiti kadang-kadang diperlukan. Penyakit ini berbahaya, tetapi dapat diubati dengan berkesan. Perlu menjalani terapi dengan segera untuk mengatasi gejala yang timbul..
  3. Hemorrhagic: gejala utama penyakit ini adalah kehadiran darah dalam cecair. Eksudat kelihatan agak tidak biasa: warna merah jambu dapat dilihat kerana adanya eritrosit di dalamnya. Trauma mungkin menjadi penyebabnya.

Selalunya, ubat menyatakan bahawa bursitis bercampur. Sekiranya terdapat serat, ia disebut serous-fibrous. Penyakit ini boleh berkembang pada jenis purulen-hemorrhagic.

Selalunya penyebab penyakit adalah apabila siku membengkak, jangkitan menjadi.

Pembahagian dilakukan dalam dua jenis:

  • Tidak spesifik: disebabkan oleh staphylococci, streptococci, mikroorganisma patogen lain.
  • Spesifik: penyebab keradangan kantung sinovial adalah gonococci, spirochete pucat.

Diagnosis bursitis

Setelah pemeriksaan visual siku kiri dan kanan, membandingkannya, mendengar keluhan pesakit, doktor menentukan bursitis ulnar, tetapi rawatan perubatan atau pembedahan akan ditetapkan setelah kajian tambahan.

Untuk menjelaskan diagnosis dan mengenal pasti jenis penyakit, disarankan untuk melakukan:

  1. X-ray: disyorkan untuk mengenal pasti keadaan proses tulang, di mana osteofit dapat terbentuk. Berdasarkan hasil pemeriksaan sinar-X, doktor memutuskan sama ada operasi atau rawatan ubat akan dilakukan.
  2. Tusukan: cecair sinovial diekstrak dari beg artikular melalui tusukan untuk mengkaji komposisinya. Tusukan untuk bursitis dilakukan dengan jarum 18-20 G dengan sendi yang tidak terbengkalai. Penyelidikan eksudat dijalankan di makmal.

Kajian klinikal dilakukan untuk menentukan berapa lama keradangan berlangsung, jenis sifatnya.

  • darah dari jari untuk leukositosis dan peningkatan ESR;
  • darah dari vena untuk ujian serologi untuk pengesanan antigen.

Sekiranya kajian perubatan yang ditentukan tidak mencukupi, ultrasound, MRI dan CT diresepkan.

Rawatan bursitis siku

Hanya doktor yang menerima hasil dari semua kajian yang ditetapkan, yang memeriksa pesakit, memutuskan berapa dan bagaimana merawat bursitis ulnar.

Sekatan aktiviti fizikal ditetapkan dengan segera sekiranya siku membengkak. Pendidikan jasmani tidak dilakukan, tetapi pembalut fiksasi akan berkesan.

Sekiranya sakit teruk, anda boleh menggunakan kompres dengan ubat penahan sakit, melumasi siku dengan gel. Munculnya jangkitan dan komplikasi dapat dielakkan dengan segera memberikan antibiotik kepada pesakit.

Kursus berlangsung sehingga pemulihan berlaku. Setelah mengenal pasti bursitis purulen atau hemoragik pada sendi siku, pakar bedah memutuskan bagaimana merawatnya dengan berkesan. Anda perlu mengeluarkan eksudat dari beg siku.

X-ray ditetapkan terlebih dahulu, kemudian tusukan. Doktor memutuskan di mana untuk membuat tusukan. Dalam keadaan steril, jarum dimasukkan ke dalam beg untuk mengeluarkan cecair. Kesakitan yang tidak menyenangkan dirasakan, tetapi hilang setelah selesai manipulasi.

Untuk mengelakkan komplikasi, pemulihan dan rawatan ubat disyorkan:

  1. diperkenalkan ke dalam beg Kenalog;
  2. salap yang ditetapkan secara tempatan Ibuprofen, Voltaren;
  3. rawatan fisioterapi disyorkan.

Operasi ditetapkan untuk bursitis siku, apabila rawatan konservatif tidak dapat dijangkakan. Biasanya, kaedah radikal seperti ini dilakukan ketika tusukan, pemulihan ubat tidak berkesan, penyakit menjadi berulang.

Operasi ini membantu menghentikan penyakit, mencegah nanah merebak ke tisu tetangga, dan melampaui prosesnya.

Terdapat dua jenis campur tangan pembedahan:

  • pemotongan bahagian bursa yang terjejas;
  • penyingkiran lengkap bursa sinovial oleh doktor.

Doktor akan memutuskan campur tangan pembedahan mana yang lebih baik. Pemulihan jangka panjang diperlukan selepas prosedur. Fisioterapi boleh diresepkan.

Kesimpulannya

Artikel ini hanyalah kisah mengenai penyakit sendi. Ia tidak menggantikan pergi ke doktor dan tidak mengambil alih fungsi terapi..

Ingat kembali maklumatnya dan pastikan anda berjumpa pakar. Ingat, bursitis tidak hilang dengan sendirinya..

Ia berbahaya, jadi hanya pakar yang dapat menyembuhkannya sepenuhnya: pakar bedah, reumatologi, kiropraktor, ortopedis.

Berapa lama pemulihan akan bergantung pada tingkah laku pesakit, kaedah yang betul. Pemulihan akan mempercepat proses kembali ke kemampuan bekerja.