Bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks: bagaimana memilih yang tepat untuk tidur, harga

Trauma

Tidur di atas bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks adalah salah satu kaedah berkesan untuk mencegah kambuhnya patologi degeneratif-dystrophik ini. Memilih produk yang tepat dapat menghilangkan sakit leher dan kekejangan dengan meningkatkan peredaran darah. Sebelum membeli, anda harus berjumpa dengan ahli vertebrologi atau pakar neurologi. Doktor akan memberitahu anda apa ketegaran, ukuran, bentuk bantal yang diperlukan, dengan mengambil kira keparahan osteochondrosis serviks.

Apakah penggunaan bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Semasa tidur, pelbagai proses berlaku di dalam tubuh manusia. Mereka bertujuan untuk memulihkan sel tulang, tulang rawan dan tisu lembut. Tetapi tidak dengan osteochondrosis serviks. Patologi degeneratif-distrofik ini dicirikan oleh pemusnahan dan pemindahan cakera intervertebral dengan ubah bentuk tulang vertebra lebih lanjut. Tidur pesakit dengan osteochondrosis pada bantal biasa membawa kepada kelengkungan patologi tulang belakang. Cakera intervertebral dipindahkan lebih banyak lagi, memerah saluran darah, ujung saraf, tisu lembut.

Tetapi tidur atau berehat di bantal ortopedik dapat memperbaiki keadaan struktur vertebra dan kesejahteraan pesakit:

  • menghilangkan kekejangan otot dengan merehatkan otot rangka;
  • meningkatkan bekalan darah cakera dan vertebra yang rosak dengan nutrien dan oksigen;
  • mengurangkan keparahan sensasi yang menyakitkan;
  • mempercepat penghapusan produk kerosakan mereka dari tisu tulang rawan dan tulang dengan meningkatkan aliran keluar limfa;
  • menghentikan proses keradangan yang berkembang akibat kecederaan pada tisu lembut oleh pertumbuhan tulang yang terbentuk (osteofit).

Osteochondrosis yang dilokalisasi di tulang belakang serviks dicirikan oleh lonjakan tekanan darah, penurunan ketajaman penglihatan dan pendengaran, sakit kepala, dan pening. Tidur di atas bantal ortopedik membantu melemahkan atau menghilangkan sepenuhnya manifestasi klinikal neurologi ini.

Varieti bantal

Terdapat banyak klasifikasi produk. Bantal ortopedik dibahagikan bergantung kepada bentuk, tahap kekakuan, pengisi. Baru-baru ini, model dengan banyak mata air mini mula dijual di farmasi dan kedai khusus. Terima kasih kepada blok penyerap kejutan yang bebas, pemulihan tisu yang terjejas oleh osteochondroma jauh lebih pantas. Mata air mini membantu menstabilkan cakera dan vertebra semasa tidur.

Segi empat tepat

Ini adalah pilihan yang paling popular untuk peranti ortopedik. Ukuran, pengisi, ketegarannya berbeza-beza, tetapi semuanya, tanpa pengecualian, melakukan tugas yang baik dengan tugasnya - untuk mengelakkan perpindahan struktur vertebra semasa tidur. Keupayaan ini hanya disebabkan oleh bahan berteknologi tinggi, dan bukan bentuknya. Bantal segi empat tidak mempunyai bumper atau lekukan untuk membetulkan kepala dalam kedudukan yang betul secara anatomi. Semasa memilih produk, sangat penting untuk menentukan ukuran yang tepat dengan tepat.

Tidak berbaju

Bantal kelihatan seperti segi empat tepat, sedikit bengkok di tengah. Alur lebar terbentuk, di sepanjang tepinya terdapat rabung besar elastik. Produk yang diletakkan secara melintang sesuai untuk tidur di bahagian belakang. Penggeleknya menyokong kepala dan bahu, dan takiknya membetulkan tulang belakang serviks tanpa meremasnya. Tidur yang nyenyak di sisi anda memastikan bantal tegak. Sekarang ia mencegah anjakan kepala, mencegah peredaran yang lemah.

Bujur

Peranti ortopedik borang ini harus dibeli bagi mereka yang suka tidur di sisi mereka. Mereka mempunyai permukaan tulang rusuk yang kompleks yang mengurut leher semasa berehat. Berkat reka bentuk ini, tulang belakang serviks diregangkan. Jarak antara badan vertebra, cakera intervertebral meningkat. Oleh itu, selepas tidur, seseorang tidak mengalami pening, tidak selesa dan sakit di bahagian belakang leher. Bahagiannya yang paling besar adalah di bahagian tengah barang. Di bawah berat kepala, ia berubah menjadi roller elastik elastik yang dengan lembut menyelimuti bahagian belakang kepala dan vertebra serviks.

Dengan kedudukan bahu

Dalam reka bentuk peranti, selain lubang kepala, terdapat lubang untuk bahu. Bantal ortopedik seperti ini disyorkan oleh ahli vertebrologi dan pakar neurologi untuk pesakit tua atau orang yang berlebihan berat badan. Tidur di atasnya menyumbang kepada bekalan darah yang lebih baik bukan sahaja ke tulang belakang serviks, tetapi juga otot-otot tali bahu. Sebaiknya beli produk dengan bahu untuk bahu untuk pesakit dengan patologi sistemik atau degeneratif-dystrophik yang mempengaruhi beberapa sendi sekaligus. Ini menjadi pencegahan kerosakan pada sendi anggota atas dan vertebra toraks..

Bulan Sabit

Peranti ortopedik berbentuk bulan sabit paling baik digunakan bukan untuk tidur, tetapi untuk rehat. Sangat sesuai untuk penderita osteochondrosis atau kecenderungan perkembangannya, yang menghabiskan banyak waktu dengan kepala tertunduk di komputer, meja makmal, membuat kertas kerja. Pada penghujung hari, otot mereka menjadi mati rasa, peredaran darah bertambah buruk. Rehat hanya setengah jam dengan bantal seperti itu, berbaring atau duduk, menormalkan nada otot rangka dan peredaran mikro.

Penggelek

Bantal roller hanya boleh digunakan untuk tidur siang singkat selama satu jam. Ia dirancang untuk mengendurkan otot, menghilangkan gejala neurologi osteochondrosis serviks - sakit kepala, pening, lonjakan tekanan darah. Apabila ia muncul, anda harus berbaring sebentar, meletakkan roller di bawah kepala anda. Ia mengurut belakang leher dengan lembut, meningkatkan jarak antara vertebra, dan mencegah mampatan arteri vertebra. Kesejahteraan pesakit bertambah baik kerana pemulihan bekalan darah ke otak dengan oksigen.

Jalan raya

Bantal kembung dihasilkan terutamanya untuk perjalanan jarak dekat dan jarak jauh. Mereka didasarkan pada setengah lingkaran getah yang berbentuk sabit setelah suntikan udara. Bahagian atas produk adalah penutup yang diperbuat daripada bahan hypoallergenic yang menyerap kelembapan dengan baik. Peranti ortopedik perjalanan digunakan di kapal terbang, kereta api, bas, kereta. Penggunaannya membantu mencegah kambuh osteochondrosis serviks seterusnya kerana kekejangan otot.

Dengan fungsi memori

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Untuk osteochondrosis serviks, produk dengan "kesan ingatan" sangat diminati. Bantal ortopedik mengambil bentuk bahawa orang itu selesa tidur dengan malam sebelumnya. Pangkalannya melentur di kawasan tertentu. Tetapi di tempat lain borang itu disimpan. Terdapat sejenis penyesuaian anatomi pada kontur lengkung tulang belakang serviks.

Bahan utama untuk membuat bantal dengan "kesan ingatan" adalah busa poliuretana. Bermacam-macam kedai peralatan perubatan juga merangkumi produk yang diisi dengan minyak jarak, wap air berbuih. Ini membawa kepada pembentukan banyak gelembung udara di pengisi tebal. Panas badan manusia meningkatkan keplastikan minyak berbuih. Ia membungkus leher ketika berada dalam kedudukan apa pun.

Pengisi untuk bantal ortopedik

Dengan osteochondrosis serviks 1 keparahan, doktor mengesyorkan membeli bantal dengan pengisi semula jadi. Mereka melalui udara dengan baik, mempunyai kesan mengurut, meningkatkan peredaran darah, dan, akibatnya, pertumbuhan semula tisu tulang rawan yang rosak. Dan dengan osteochondrosis keparahan sederhana atau tinggi, alat tidur dengan bahan sintetik yang dapat menstabilkan cakera dan vertebra dengan pasti diperlukan. Kesan terapi mereka adalah untuk mencegah osteofit memampatkan saluran darah dan akar tulang belakang..

Baru-baru ini, bantal dengan ketinggian dan tahap ketegaran yang boleh disesuaikan sendiri telah mula dijual. Anda boleh membuka ritsleting sisi dan menambah atau mengeluarkan pengisi apa pun.

Pengisi bantal ortopedikCiri dan sifat material
Sekam soba, bulu, buluHypoallergenic, tidak sesuai hanya untuk pesakit dengan intoleransi individu terhadap bahan semula jadi ini. Penyerapan kelembapan yang baik, bernafas, mesra alam
Poliester, getah busa, sinteponTahan pakai, hypoallergenic, bernafas dengan baik, tidak berkerut, murah. Sebilangan besar bahan sintetik tidak sesuai untuk pembersihan basah
LateksIa mengekalkan bentuknya dengan baik kerana teknologi busa termal yang digunakan dalam penyediaannya. Lebih daripada 95% terdiri daripada bahan semula jadi - jus Hevea
Gel penyejukMenyebabkan "kesan memori" peranti ortopedik. Mengagihkan beban secara optimum pada segmen vertebra serviks, mempunyai kesan urut

Cara memilih

Sekiranya pada waktu pagi pesakit bangun sudah letih, patah, dan ketika dia bangun dari tidur dia mulai merasa pening, maka masalahnya tidak dapat diselesaikan hanya dengan minum pil. Gejala seperti itu menunjukkan peredaran darah terganggu semasa tidur, mampatan arteri vertebra. Pakar Vertebrologi selalu mengesyorkan membeli bantal ortopedik dalam keadaan seperti itu. Semasa memilihnya, anda tidak boleh hanya fokus pada kos, ketegaran, bentuk, dan juga pengeluar yang menjamin kualiti perkhidmatan yang tinggi dan jangka hayat yang panjang..

Ketegaran produk

Bantal yang keras dan rendah sesuai untuk orang yang menghabiskan sebahagian besar tidur dengan berbaring. Mereka tidak hanya meningkatkan pergerakan di tulang belakang serviks, tetapi juga melegakan berdengkur dan sakit di punggung bawah. Ahli neurologi juga mengesyorkan untuk mengambil kira tahap kekerasan tilam. Bahaya tidur di tilam lembut agak diimbangi oleh bantal ortopedik tebal tipis.

Sekiranya seseorang lebih suka tidur di perutnya, maka anda perlu membeli produk ortopedik yang tidak terlalu keras dan rendah. Hanya model seperti itu yang dapat melonggarkan otot rangka otot dan tali pinggang bahu, menghilangkan mampatan arteri vertebra. Semasa berehat di sisi anda, lebih baik menggunakan produk dengan tahap ketegaran yang tinggi, yang dapat menstabilkan cakera vertebra dan intervertebral dengan pasti semasa tidur.

Bentuk dan ukuran

Selalunya, dalam rawatan osteochondrosis serviks, bantal segi empat tepat 60-80 cm dan lebar 40-60 cm digunakan.Ketika menentukan ukuran produk secara individu untuk pesakit, doktor mengambil kira jarak antara bahu. Ketinggian optimum peranti untuk tidur adalah 10-14 cm. Untuk rehat siang hari dan peningkatan kesejahteraan yang cepat, "sabit" dan penggelek biasanya digunakan.

Ciri-ciri fizikal pesakit juga diambil kira semasa menentukan lebar, panjang, tinggi produk. Orang gemuk memerlukan bantal yang lebih besar.

Apa yang tidak boleh digunakan

Bantal ortopedik dipilih dengan tidak betul sekiranya seseorang sentiasa ingin meletakkan tangannya di bawah kepalanya. Anda tidak boleh mendapatkan model yang terlalu kaku untuk osteochondrosis serviks pada tahap keparahan 1, yang tidak memerlukan penetapan struktur vertebra yang kuat. Tidur di atas bantal lembut tidak akan memberi kesan terapeutik. Semasa rehat, pemulihan tisu yang rosak harus berlaku, jadi anda perlu memilih bantal kekakuan tertentu, sesuai dengan keparahan osteochondrosis.

Pengilang popular

Lebih baik membeli bantal dari pengeluar terkenal yang sentiasa menawarkan penyelesaian inovatif:

  • Fost;
  • Ascona;
  • Ormatek;
  • Tempur;
  • Percubaan;
  • Konsul;
  • Trelax;
  • Industri Tempat Tidur.

Adalah satu kesalahan besar untuk membeli alat tidur ortopedik yang murah. Ia tidak akan bertahan lama, ia akan kehilangan sifat terapeutiknya pada tahun pertama operasi. Harga produk yang rendah biasanya disebabkan oleh penggunaan bahan berkualiti rendah dalam pembuatannya..

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang betul-betul berkesan untuk sakit sendi ada! Baca lebih lanjut >>>

Penilaian bantal ortopedik terbaik untuk TOP 8 untuk tidur: yang mana satu untuk dipilih, ulasan, harga

Kebanyakan orang, tanpa mengira usia, menderita osteochondrosis vertebra serviks. Penyakit ini disebabkan oleh bantal berkualiti rendah, dan sama sekali tidak mengejutkan apabila orang muda berusia lebih dari 20 tahun mengadu sakit berterusan di tulang belakang serviks. Untuk situasi seperti ini, pakar membuat penyelesaian untuk masalah tersebut dalam bentuk bantal ortopedik yang secara harfiah menyelamatkan otot dan sendi leher, menyumbang kepada kedudukan punggung yang betul dan tidur yang lebih baik..

Kami memutuskan untuk mempermudah anda untuk mencari produk keajaiban dan membuat penilaian bantal ortopedik terbaik TOP 8 untuk tidur: mana yang harus dipilih, ulasan, harga, dan, tentu saja, penerangan mengenai keseluruhan koleksi yang ditunjukkan di bawah.

Kandungan:

  1. Ciri-ciri utama
  2. Eksipien
  3. Rating TOP 8 bantal ortopedik terbaik
    1. Wipson "Selesa"
    2. Percubaan
    3. Fosta
    4. Trelax
    5. Tempur
    6. Sisse
    7. Luomma
    8. Kenyataan memoform Magniflex
  4. Jadual perbandingan model yang dibentangkan
  5. Siapa yang memerlukan bantal ortopedik
  6. Ulasan doktor
  7. Cara memilih yang betul

Ciri-ciri utama

Sebelum membeli bantal ini, anda harus memperhatikan ciri produk yang ada. Ini termasuk kekakuan, ketinggian, posisi tidur kegemaran, dan titik harga. Untuk membentangkan secara lebih khusus apa yang dipertaruhkan, perlu dipertimbangkan agar semua ciri utama produk.

  • Peralatan. Set bantal merangkumi sarung bantal. Selalunya, ia disuntik dengan minyak pati yang menenangkan yang dapat membantu menghilangkan tekanan selepas seharian dan membantu anda tidur dengan cepat dan nyenyak. Sekiranya anda bukan penggemar aroma seperti itu, maka pakaikan bantal anda dengan penutup biasa..
  • Saiz. Ketinggian produk berbeza dari 6 hingga 16 cm. Aksesori dengan ukuran dari 10 hingga 14 cm sesuai untuk mana-mana orang biasa.
  • Kekakuan.
  • Harga produk. Bantal yang diisi dengan getah biasanya berharga dari 1,500 hingga 2,000 rubel. Pangkalan semula jadi mempunyai julat harga sekitar 5,000 rubel. Juga, harganya bergantung pada komponen bantal: penutup wangi, sarung bantal, dll..

Eksipien

Tentunya pengisi produk sedemikian mestilah menjaga bentuknya, tidak runtuh, mempunyai sifat elastik dan tahan lama. Mari kita perhatikan lebih dekat jenis pengisi yang paling sering kita hadapi.

  • Bantal busa poliuretana mempunyai kesan ingatan. Ia boleh mempunyai bentuk apa pun dengan tahap ketegaran dan ketumpatan yang berbeza-beza. Ia mengagihkan beban pada tulang belakang dengan sempurna, dan terutama pada tulang belakang serviks. Jangka hayat produk sedemikian adalah 5-7 tahun..
  • Lateks. Bahan ini sesuai untuk orang yang ingin tidur di punggung. Mempunyai keanjalan yang sangat baik dan berkesan selama 10 tahun.
  • Poliester. Bahan yang dipersembahkan sering dirawat dengan silikon, kemudian digulung menjadi bola kecil, di mana produknya diisi. Bantal seperti itu dibezakan oleh kelembutan dan kelembutan mutlak, tetapi ia mempunyai jangka hayat yang pendek - kira-kira 2-3 tahun.
  • Sekam soba. Sangat sesuai untuk tidur yang lama. Sekam diedarkan secara merata di bawah tekanan badan dan menyokong tulang belakang serviks dengan ideal. Sekam menormalkan tekanan, dan memberikan posisi yang selesa untuk kepala dan leher dalam kedudukan apa pun.
  • Pengisi gel. Novel mutlak di pasaran untuk bantal ortopedik. Dilengkapi dengan kesan penyejukan. Bantal dengan gel merata beban di leher secara merata, dan semasa tidur, tisu mikro lembut dilakukan. Memerlukan ketagihan jangka panjang (dari satu minggu), tetapi kemudian, anda tidak akan mahu berpisah dengannya.

Rating TOP 8 bantal ortopedik terbaik

Pengilang membuat sebilangan besar produk ortopedik, tetapi tidak banyak orang tahu yang mana yang paling berkualiti. Kami meneliti pelbagai pilihan dan memilih 7 bantal yang berbeza dari analog dengan ciri terbaik dan kualiti yang tiada tandingannya. Peringkat ini merangkumi:

  • Wipson "Selesa";
  • Percubaan;
  • Fosta;
  • Trelax;
  • Tempur;
  • Sissel;
  • Luomma;
  • Kenyataan memoform Magniflex.

Mari kita perhatikan senarai yang dibentangkan dengan lebih dekat.

Wipson "Selesa"

Bantal yang menakjubkan yang diperbuat daripada bahan hypoallergenic - Memory Foam yang elastik visco mempunyai kesan ortopedik, sehingga memberikan keselesaan untuk kedudukan leher dan kepala yang betul secara fisiologikal. Reka bentuk produk ini mempunyai relung khas untuk bahu, supaya tidur selesa bukan hanya di bahagian belakang, tetapi juga di sisi. Bantal mempunyai kesan ingatan, berkat ia mengingat kedudukan selesa anda semasa tidur.

Dimensi keseluruhan60x40 sm
Negara asalRusia
Kesan ingatanhadir
Ukuran tali pinggang bahudari 8 cm

Senarai harga: dari 2800 hingga 6000 r.

kebaikan

  • diperbuat daripada bahan hypoallergenic (Memo Foam elastik-elastik);
  • terdapat ruang istirahat khas untuk bahu (senang tidur di sebelah anda);
  • mempunyai kesan ingatan;
  • memastikan kedudukan kepala dan leher yang betul;
  • kesan ortopedik.

Kekurangan

Produk hebat, murah, tetapi sangat berkesan. Sepanjang hayat saya menderita sakit leher sehingga saya menukar bantal menjadi Wipson ortopedik, sekarang saya tidur seperti bayi, pada waktu pagi saya bangun dengan kuat dan tanpa rasa sakit yang teruk. Saya pasti mengesyorkan untuk membeli, terima kasih kepada pengeluar.

Percubaan

Bantal yang dipersembahkan sangat sesuai untuk perjalanan, di bawah kaki, di bawah kepala dan wanita hamil. Produk kanak-kanak juga ada. Pengisi berdasarkan bahan semula jadi eksklusif - getah dan buluh. Reka bentuknya dibuat dalam warna yang bijaksana, selalunya berwarna putih, merah jambu muda dan biru muda.

Dimensi keseluruhan52x31 cm
NegaraRusia
Ukuran tali pinggang bahudari 8 cm
Kesan ingatanYa

Senarai harga: dari 4050 hingga 6000 rubel.

kebaikan

  • pakej mengandungi sehingga 3 sarung bantal;
  • menjaga vertebra serviks lurus semasa tidur;
  • sesuai untuk semua pose.

Kekurangan

  • kes sintetik.

Bantal sempurna, senang tidur! Melegakan otot leher dan meningkatkan kelonggaran yang sangat baik. Mana-mana posisi tidur kini menggembirakan. terima kasih!

Fosta

Produk ini, seperti yang sebelumnya, sesuai untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Memberi tidur yang nyenyak dan sihat. Bantal dibuat dengan penekanan yang besar pada kesan ingatan, dan pengisiannya adalah busa poliuretana yang mesra alam. Produk benar-benar universal dan sesuai dengan pelbagai bahagian badan.

Kesan ingatanterdapat
Dimensi keseluruhan60x40 sm
NegaraUSA
Ukuran tali pinggang bahuketinggian yang berbeza

Senarai harga: dari 4200 hingga 5100 r.

kebaikan

  • menyediakan pemunggahan tulang belakang;
  • menggalakkan tidur nyenyak;
  • terdapat kesan ingatan;
  • sarung yang diperbuat daripada poliester semula jadi.

Kekurangan

  • tidak ditemui.

Saya sudah terbiasa dengan produk ini, saya tidak perlu membiasakannya. Si isteri menyatakan bahawa dengkuran menjadi lebih tenang, dan tidur menjadi semakin kuat. Bantal adalah keselamatan yang nyata dari kesakitan bukan hanya di leher, tetapi juga di bahagian belakang. Saya senang membeli, saya akan terus menggunakan.

Trelax

Aksesori yang dipersembahkan benar-benar universal. Sesuai untuk orang yang berbeza berat badan, jantina dan usia. Memberikan kedudukan vertebra serviks pada tahap yang sama dengan punggung, kerana ini, sakit sendi menurun, tidur dan rehat dinormalisasi. Tidak memerlukan ketagihan, mempunyai kesan ingatan.

Tali pinggang bahudari 10
Kesan ingatanYa
Dimensi keseluruhan60x40 sm
NegaraChina

Kos: dari 2050 hingga 3700 rubel.

kebaikan

  • sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa;
  • melegakan kesakitan dari vertebra serviks;
  • memberi keseronokan semasa rehat dan tidur.

Kekurangan

  • tidak ditemui.

Modelnya berkualiti tinggi, dan saya rasa ia memerlukan perhatian lebih. Kami menggunakan seisi keluarga, sama sekali tidak ada keluhan, sebaliknya, produk ini menjimatkan dari kesakitan, kurang tidur dan tekanan. terima kasih!

Tempur

Jenama yang dibuat khas untuk kanak-kanak yang memerlukan rawatan untuk kawasan serviks dan belakang. Ia berbeza dengan yang lain dalam pelaksanaan produk menggunakan peralatan moden, menggunakan idea segar. Dilengkapi dengan relung leher khas dan kecondongan kepala. Tidur yang selesa dan selamat dijamin untuk anak anda.

Tulisan tangan yang tidak dapat dilupakanYa
Negara pengeluarDenmark
Dimensi keseluruhan40x20 sm
Tali pinggang bahudari 6 cm

Kategori harga: dari 5750 hingga 7000 rubel.

kebaikan

  • dikembangkan dengan cadangan pakar ortopedik;
  • bantal dibuat dengan kekakuan dan bentuk yang berbeza;
  • sesuai pada mana-mana peringkat osteochondrosis.

Kekurangan

Bantal ortopedik terbaik yang pernah saya kenali. Anak gembira, tidur nyenyak, tidak bangun pada waktu malam. Pada waktu pagi, terdapat ketiadaan kesakitan dan lonjakan semangat. Saya senang membeli, kerana yang utama adalah kesihatan anak-anak kita.

Sisse

Bantal adalah pilihan serba boleh. Sesuai untuk usia dan peringkat osteochondrosis. Ciri utama produk adalah kelayakannya, dengan mengambil kira ciri anatomi badan. Kami juga memperhatikan perhatian pengeluar terhadap butiran kecil, dari sarung bantal yang boleh ditanggalkan hingga kunci penutup.

Negara pengeluarSweden
Dimensi keseluruhan63x31 sm
Tali pinggang bahudari 10 cm
Tulisan tangan yang tidak dapat dilupakanYa

Kos: dari 9700 hingga 12300 rubel.

kebaikan

  • disyorkan oleh pakar ortopedik;
  • dibuat sesuai dengan ciri-ciri tulang belakang dan serviks;
  • memberikan kesan menenangkan.

Kekurangan

  • tidak ditemui.

Sekarang saya tidak berpisah dengan bantal sama sekali. Keselamatan saya. Setelah menggunakannya, saya terlupa mengenai masalah leher dan punggung saya. Saya mula mendapat tidur yang cukup, dan di samping itu dapat menghilangkan sakit kepala pada waktu pagi. Terima kasih atas penemuan yang luar biasa ini.!

Luomma

Firma Lumma dianggap salah satu yang paling elit. Di piggy banknya terdapat lebih dari 20 model, yang dibezakan dengan kualiti, kepraktisan dan keselesaan. Bonus utama semua produk adalah tulisan tangan bahan yang tidak dapat dilupakan. Melawan osteochondrosis tahap tinggi, melegakan, melegakan tekanan dan keletihan.

Tali pinggang bahudari 14 cm
Tulisan tangan yang tidak dapat dilupakanterdapat
Negara pengeluarFinland
Dimensi keseluruhan52x35 sm

Senarai harga: dari 6700 hingga 8300 rubel.

kebaikan

  • terdapat ujian berterusan produk anda;
  • menghasilkan urutan mikro vertebra serviks;
  • menguntungkan tulang belakang.

Kekurangan

Saya dan isteri telah lama menggunakan produk ini. Mereka menghilangkan rasa sakit dan berfungsi sebagai anti-tekanan. Selain itu, kami membeli sarung bantal yang direndam dalam minyak pati. Tidur nyenyak dan sihat. Bantal luar biasa, terima kasih!

Kenyataan memoform Magniflex

Sangat sesuai untuk sakit kepala dan migrain. Meningkatkan peredaran mikro, kerana sedikit ke belakang yang sedikit miring. Akibatnya, pada waktu pagi seseorang merasa ceria, kepala segar dan mood yang baik. Mempunyai penutup yang boleh ditanggalkan, mudah dikeringkan. Dihasilkan bukan hanya untuk orang dewasa, tetapi juga untuk kanak-kanak.

Negara pengeluarItali
Dimensi keseluruhan52 × 32 cm
Tali pinggang bahudari 10 cm
Tulisan tangan yang tidak dapat dilupakanYa

Harga: dari 10300 hingga 12500 r.

kebaikan

  • sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa;
  • melegakan sakit kepala yang berpanjangan;
  • memulihkan vertebra serviks selepas kecederaan.

Kekurangan

  • tidak ditemui.

Model sempurna yang menyelamatkan saya dari sakit kepala yang teruk dan sedikit membetulkan kawasan serviks. Dalam 3 minggu saya menghilangkan migrain, mula tertidur dengan tenang dan cukup tidur. Keadaan kesihatan jelas bertambah baik. terima kasih!

Jadual perbandingan model yang dibentangkan

Untuk membandingkan produk yang disajikan, kami sarankan untuk melihat ciri-ciri mereka dalam jadual di bawah.

ModelKesan ingatanUkuran tali pinggang bahu (dari cm)Dimensi (cm)PengilangHarga, sapu)
PercubaanYalapan52x31Rusiadari 4050 hingga 6000
FostaYaketinggian yang berbeza60x40USAdari 4200 hingga 5100
TrelaxYasepuluh60x40Chinadari 2050 hingga 3700
Tempurterdapat640x20Denmarkdari 5750 hingga 7000
Sisselterdapatsepuluh63x31Swedendari 9700 hingga 12300
LuommaYaempat belas52x35Finlanddari 6700 hingga 8300
Kenyataan memoform Magniflexterdapatsepuluh52 × 32Italidari 10300 hingga 12500

Siapa yang memerlukan bantal ortopedik

Sebaik-baiknya, bantal ortopedik berguna dalam pencegahan untuk semua orang, kanak-kanak dan orang dewasa. Tetapi hanya perlu bagi orang-orang dengan penyakit berikut:

  • Osteochondrosis mana-mana peringkat.
  • Ketidakstabilan vertebra serviks.
  • Pening dan sakit kepala berterusan bercampur dengan migrain.
  • Kecederaan tulang belakang dan serviks.

Bergantung pada penyakit, pakar memilih ketegaran dan ketinggian produk.

Ulasan doktor

Untuk meyakinkan kualiti positif produk di atas, kami mencadangkan untuk melihat ulasan doktor yang berpengalaman.

Saya menasihati keluarga dan pesakit saya secara eksklusif dengan Trelax. Bantal ini dibuat agar sesuai dengan badan anda. Perkara utama adalah bahawa tulang belakang dan kawasan serviks harus berada pada tahap yang sama, dan produk ini sepenuhnya memberikan posisi tidur. Sebagai tambahan kepada faktor yang ditunjukkan, ia dapat mengatasi sakit kepala, pening, kurang tidur dan peningkatan keletihan. Pada waktu pagi anda berasa ceria dan mood yang hebat. Saya dan keluarga sudah menggunakan bantal ajaib. Dan kamu?

Kanak-kanak dan orang dewasa gembira dengan keselesaan memoform Magniflex. Melegakan migrain dan sakit kepala yang ringan. Selepas kemalangan itu, pesakit saya mencederakan vertebra serviks, mereka benar-benar tidak stabil dan ini dirasakan sebagai kesakitan yang teruk, semakin teruk pada waktu malam. Dia membeli bantal yang dipersembahkan dengan tepat dan setelah 3 minggu datang kepada saya dengan hasil dan mood yang berbeza. Vertebra mula pulih, kesakitan secara praktikal meninggalkan pesakit sendirian, dan hasilnya diperhatikan lebih baik dan lebih baik setiap hari. Saya menasihati anda untuk menggunakan. Kualiti jenama ini telah diperiksa lebih dari sekali.

Cara memilih yang betul

Bantal disyorkan untuk semua orang dari satu tahun. Untuk mendapatkan faedah maksimum, tidak membahayakan, anda mesti memilih produk mengikut ukuran dan kriteria berikut:

  • Sekiranya pengurus kedai membenarkan anda menguji bantal pada dirinya sendiri, jangan lepaskan peluang ini..
  • Pengisi. Pengisi berkualiti rendah hanya boleh membuat anda kecewa dengan produk yang tidak dapat digunakan. Ia mestilah sekata, elastik, tanpa lubang dan tonjolan..
  • Tidur berpose. Setiap bantal dibuat dalam pose individu. Oleh itu, pertama anda perlu membuat keputusan: di sisi anda, di perut atau di punggung, anda suka tidur.
  • Saiz. Ukur ukuran bahu anda, faktor ini sangat penting, kerana bantal dibuat dengan lekukan khas di bawah leher bahu. Ukuran adalah faktor terpenting dalam memilih bantal ortopedik yang betul.

Cara memilih bantal untuk osteochondrosis

Gaya hidup moden membawa bukan hanya peningkatan keselesaan, tetapi juga peningkatan penyakit. Salah satu penyakit tulang belakang yang paling kerap berlaku sekarang ialah osteochondrosis, yang mempengaruhi tulang belakang serviks dan mengancam kesihatan tubuh secara keseluruhan. Bantal anatomi boleh menjadi penyelamat sebenar dari segi ini..

Apa yang sepatutnya menjadi produk?

Semasa tidur, otot-otot berehat sepenuhnya dan tidak menyokong tulang belakang seperti yang mereka lakukan pada waktu siang. Oleh kerana itu, orang yang menderita osteochondrosis mungkin mengalami kesakitan dan ketidakselesaan pada waktu malam, dan pada waktu pagi tidak ada perasaan rehat. Selain itu, vertebra yang tidak disokong oleh korset otot dapat bergerak, mencubit arteri yang mengalir di leher dan memberi makan otak..

Itulah sebabnya, dengan osteochondrosis serviks, perlu mendekati masalah mengatur tempat tidur dengan berhati-hati, dengan mematuhi prinsip berikut:

  • sokongan untuk lekuk semula jadi tulang belakang;
  • sokongan yang selesa untuk tulang belakang;
  • ketegaran dan ketahanan.

Anda harus memilih bukan bantal biasa, tetapi bantal khas dengan kesan anatomi yang ketara.

Pengisian bantal anatomi

Semasa memutuskan bantal anatomi mana yang akan dipilih untuk osteochondrosis serviks, anda perlu mengkaji apa yang ada di dalam model dan berjumpa doktor. Terdapat banyak pengisi yang tersedia. Sekiranya, katakanlah, penilaian bantal paling digemari oleh pembeli, tentunya akan merangkumi produk dengan getah semula jadi dan buatan, memoriform, poliester, gel penyejuk, mata air.

Getah asli

Pengisi ini berasal dari semula jadi, mempunyai kesan bakteria, tidak menarik habuk, dan berventilasi dengan baik. Berkat keanjalannya yang tinggi, lateks semula jadi menyokong kepala dan leher tidur dalam kedudukan yang betul secara anatomi. Ini memastikan peredaran darah yang betul di saluran serviks dan kepala..

Lateks buatan

Sekiranya di antara model anatomi terbaik, tempat utama diduduki oleh produk dengan getah asli, maka bantal dengan rakan sintetiknya mempunyai peluang untuk mendahului penilaian yang murah. Lateks buatan selamat untuk kesihatan dan murah, tetapi agak lebih rendah daripada getah semula jadi dari segi keanjalan dan ketahanan.

Memoriform (busa memori)

Buih "pintar" dibezakan oleh struktur selular, kerana ia mengikuti kontur badan yang terbaring seakurat mungkin. Ciri utama pengisi adalah bahawa ia tidak memberikan tekanan ke belakang. Berkat ini, sakit leher melegakan, dan peredaran darah penuh di saluran serviks terjamin.

Poliester

Bantal poliester mengambil tempat pertama dalam kedudukan harga yang berpatutan. Tetapi ini tidak menolak parameter poliester anatomi yang tinggi. Bahan itu berisi bola lembut yang meluncur di bawah berat kepala, sehingga bantal mengambil bentuknya. Manfaat pengisi: pengekalan haba, keanjalan, hypoallergenic.

Gel penyejuk

Pengisi gel mampu "mengingat" bentuknya, mengatur pertukaran haba dan mengurangkan tekanan pada badan. Bantal gel menjaga leher dan kepala dalam keadaan fisiologi sepanjang malam. Kesan ingatan membantu mengurangkan ketegangan pada otot leher. Peredaran darah dinormalisasi, yang mempengaruhi kesejahteraan.

Blok musim bunga

Mata air mini bebas digunakan untuk mengembang bantal, yang bertindak balas dengan tepat dan fleksibel pada setiap gerakan. Untuk mewujudkan iklim mikro yang optimum, selain mata air, produk ini biasanya merangkumi lapisan busa dan serat poliester. Model sedemikian universal, mempunyai kesan anatomi yang jelas dan sesuai untuk semua orang, tetapi ia berfungsi secara individu, mewujudkan keadaan tidur yang terbaik untuk semua orang..

Cara memilih bantal yang betul?

Untuk mendapatkan kesan maksimum, anda perlu mengetahui cara memilih bantal untuk osteochondrosis. Terdapat kriteria asas:

  • borang. Untuk tidur malam yang selesa, model segiempat tepat. Versi berbentuk bulan sabit hanya sesuai untuk kes rehat jangka pendek sambil berbaring di punggung;
  • tahap ketegaran. Petunjuk yang sesuai bergantung pada bagaimana anda tidur. Mereka yang suka tidur di perutnya harus menggunakan model yang lebih lembut. Mereka yang lebih suka tidur di punggung memerlukan bantal keras sederhana. Peningkatan ketegaran produk akan berguna bagi mereka yang tidur di sisi mereka;
  • saiz. Perkara utama yang perlu dinilai dengan betul ialah ketinggian produk. Bantal anatomi mana yang paling tinggi juga bergantung pada postur yang disukai. Bagi mereka yang suka tidur di punggung, parameter optimum adalah 9 cm, untuk tidur di perut - kurang dari 9 cm. Untuk kedudukan di sisi, nilai yang diperlukan dikira dengan mengambil kira jarak dari pangkal leher ke ujung bahu.

Kebaikan dan keburukan model anatomi

Adakah anda memerlukan bantal anatomi? Sekiranya anda sering merasa sakit pada waktu pagi, membuang dan berpusing pada waktu malam, berdengkur, tidur nyenyak atau menderita osteochondrosis, jawapannya jelas - anda memerlukannya. Manfaat bantal anatomi ketara: ia diperlukan untuk memastikan tidur yang nyenyak dan sihat, membantu menghilangkan dengkuran, menormalkan aliran darah dan peredaran limfa, dan membuat sokongan fisiologi untuk leher dan punggung. Dan ini adalah pencegahan penyakit yang berkaitan dengan tulang belakang..

Mengenai kekurangannya, yang utama adalah ketegaran, yang mana anda perlu membiasakannya. Secara amnya, bahaya dari model anatomi hanya mungkin berlaku sekiranya produk tersebut dipilih dengan tidak betul.

Kedudukan tidur yang betul

Terdapat mitos bahawa dengan osteochondrosis lebih baik tidur di perut, kerana organ dalaman tidak memberikan tekanan pada ruang tulang belakang. Tetapi sekiranya terdapat masalah pada tulang belakang serviks, kedudukan seperti ini sangat tidak diingini: kepala dipusingkan ke satu sisi, yang menyebabkan ketegangan pada tulang belakang yang berterusan dan boleh menyebabkan terjejasnya kapal yang membekalkan otak..

Agar punggung dan leher dengan kecenderungan kepada osteochondrosis atau penyakit yang ada untuk mengambil kedudukan yang betul secara fisiologi, anda perlu mengetahui cara tidur dengan betul. Pakar mengesyorkan tidur dengan posisi berikut:

  • di bahagian belakang dengan kaki bengkok - jika kaki diluruskan, otot punggung bawah tetap tegang;
  • di sebelah anda, meletakkan bahu anda di atas tilam;
  • pada kedudukan janin - di sisi dengan kaki yang bengkok, sementara tulang belakang berehat sebisa mungkin.

Bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks

Tolong beri bantal untuk tidur di sisi anda untuk osteochondrosis serviks. Bentuk dan pengisi mana yang lebih baik untuk dipilih, syarikat mana? Di mana awak membelinya? Adakah mereka umumnya selesa, bolehkah anda tidur di atasnya?))

Saya ingin tidak memburukkan lagi keadaan, kerana sudah ada tonjolan 3 cakera intervertebral 1-1.2 mm, sumbu tulang belakang di tulang belakang serviks melengkung dan arteri vertebra dimampatkan, ini menyebabkan VSD dan sakit kepala. Sekiranya saya tidur dengan cara yang salah, leher saya sakit, saya jelas memerlukan bantal khas. Siapa yang mempunyai perkara seperti itu, beritahu kami apa yang anda tidurkan.

terima kasih atas jawapan!

  • #Podiatrist / Traumatologist
  • # Ahli Alergi / Imunologi
  • #Gastroenterologi
  • #Ginekologi
  • # Ahli Dermatologi / Trichologist
  • #Kardiologis
  • #Mammolog
  • #Nurologi
  • # Nefrologi / Ahli Urologi
  • #Onkologi
  • # Otolaryngolog (ENT)

Komen pengguna

  • 1
  • 2

Selamat petang! Menjumpai topik ini di Internet. Saya juga mempunyai beberapa penonjolan, kelengkungan vertebra dan pemampatan dua arteri. Sakitnya teruk, ia berterusan sepanjang hari. Segala jenis spazmalgones membantu. Tetapi anda tidak boleh minum semasa mengandung. Saya membeli bantal di salon ortopedik, penjual sendiri mengesyorkan dua untuk saya, saya meletakkannya di atasnya dan memilih bantal yang paling selesa dan berpatutan. Saya telah tidur untuk minggu kedua. Saya gembira. Tidur yang indah, leher saya tidak sakit, seolah-olah meluruskan semalaman. Saya menyesal kerana tidak membelinya lebih awal. Secara amnya, tidak kira pengeluar mana, mereka sedikit berbeza, jika hanya dari segi hayat perkhidmatan

Sudah hampir setahun saya tidur di atasnya, saya membeli yang paling murah, lebih senang daripada yang biasa

Bantal ortopedik Trives TOP-111 (kelas premium) - ulasan

Atas nasihat kiropraktor, saya membeli bantal ortopedik. Kisah bagaimana saya melawan osteochondrosis, serta latihan yang melegakan saya dari sakit kepala. DIKEMASKINI setelah enam bulan.

Semuanya bermula dengan fakta bahawa saya beralih kepada doktor yang saya kenali - ahli kiropraktor dengan keluhan sakit kepala yang berterusan. Setelah mendengar saya, dia menghantar saya untuk membuat tomografi yang dikira. Akibatnya, dia didiagnosis menderita osteochondrosis serviks dan, akibatnya, sering sakit kepala. Oleh kerana doktor ini adalah seorang kenalan, dia tidak memberi saya sejuta ubat yang tidak berguna, dia berkata tepat di dahi bahawa ubat tidak dapat menyembuhkannya. Hanya sukan yang akan membantu, iaitu berenang dan menggantung di bar mendatar. Saya tidak pernah pergi ke kolam renang, tetapi ada bar mendatar di rumah dan saya secara berkala menggantungnya (ini meregangkan tulang belakang, yang mula memerah ketika gaya hidup tidak aktif, atau lebih tepatnya vertebra bawah diperah).

Dia juga menasihatkan untuk membeli bantal ortopedik (walaupun bukan dari syarikat ini dan 2 kali lebih mahal, tetapi bentuknya sama).

Dia memperingatkan saya untuk tidak tidur di perut saya, hanya di punggung dan di sisi saya, dan lebih baik hanya di belakang saya (yang tidak realistik bagi saya secara peribadi). Dan juga, agar saya tidak bersendawa! Ini sangat bermasalah bagi saya, kerana sejak kecil, kerana pertumbuhan, firasat selalu berjalan, dan sekarang bekerja di komputer, tidak mungkin duduk sama sekali!

Mengapa TRIVES TOP-111?

  • bentuk ini, dengan roller besar dan kecil, dianggap klasik
  • harganya hanya 1950 rubel dan ada di hampir setiap salun
  • agak lembut (menurut ulasan, ramai yang tidak boleh tidur di atas bantal ortopedik elastik)
  • mempunyai "kesan ingatan"
  • tidak ada bau asing seperti dari bantal Cina, dan dalam hal ini pengeluarnya adalah Rusia

Bagaimana bantal ortopedik dipilih?

Ketinggian roller sesuai dengan saya. Penjual pertama mengukur panjang bahu - saya mempunyai 11 cm. Bantal ini mempunyai roller 11 cm dan tinggi 9 cm. Dimensi bantal: 49x32x11 / 9 cm.

Tetapi, nampaknya saya perlu tidur di atas bantal sebelum akhirnya saya faham sama ada sesuai atau tidak. Dan tidur selama beberapa hari. Saya bahkan berjaya menguji beberapa keping di salon untuk perbandingan, tetapi walaupun di sana saya tidak memahami mana yang lebih baik, memutuskan untuk tidak mengambil risiko dan akhirnya mengambil klasik, dan mana yang lebih lembut.

Dan omong-omong, jika ragu tentang pilihannya, lebih baik mengambil bantal sedikit lebih rendah daripada sebaliknya. Dalam kes ini, anda boleh meletakkan sesuatu di bawahnya. Dan jika ia tinggi untuk anda, tidak ada yang dapat anda lakukan.

Cara tidur di atasnya?

Adalah dipercayai bahawa jika anda berbaring telentang, maka roller yang lebih kecil harus diletakkan di bawah kepala anda, jika di sisi anda, maka yang besar. Walaupun banyak gambar di Internet menunjukkan bagaimana model-model itu terletak di punggung mereka menggunakan roller besar.

Dalam gambar, di sebelah kiri, kedudukan tulang belakang genap yang betul, dan di sebelah kanan, tidak betul.

Saya tidak malas dan mengambil gambar di atasnya!

Sekarang mengenai bagaimana saya mencuba menunggang kuda liar ini selama beberapa hari)))

  • Malam pertama. Semasa pertama kali meletakkan kepala di bantal ini, saya gembira, tidak ada rasa tidak selesa. Tetapi pada waktu pagi saya mengejutkan dalam bentuk kesakitan yang teruk di bahagian belakang dan leher. Saya tidak mempunyai perkara seperti ini sebelum ini. Dia sakit sepanjang hari. Malah saya memutuskan bahawa bantal tidak sesuai dengan saya. Pagi-pagi lagi saya juga bangun dengan sakit di leher, dan juga sering dengan sakit kepala kerana bantal lama saya, tetapi di sini saya tidak menjangkakan ini. Tetapi, kepala tidak sakit, tetapi sebaliknya, jelas, tidak seperti sebelumnya. Saya menelefon penjual, yang mengatakan bahawa anda perlu membiasakannya, mereka berkata, jika saya masih tidur dengan bengkok, dan di sini tulang belakang terbaring sepanjang malam sebagaimana mestinya, tidak ada yang mengejutkan dalam hal ini. Saya bersetuju dengannya, menjelaskan semuanya dengan sangat logik.
  • Malam kedua. Tidur di atasnya juga, tidak ada rasa tidak selesa. Pada waktu pagi, punggung dan leher saya tidak lagi sakit, yang sangat menggembirakan saya! Tetapi, di sisi lain, bahu kanan sedikit sakit, seolah-olah berbaring dalam keadaan yang agak tidak selesa.
  • Malam ketiga. Kemudian semacam insomnia yang tidak dapat dijelaskan bermula, tidak kira betapa sukarnya saya berusaha berbaring di atas bantal, semua kedudukannya kelihatan tidak selesa. Saya tidak cukup tidur. Mungkin dia tidak boleh disalahkan untuk ini, ada malam-malam seperti itu))
  • Malam keempat. Saya tidur seperti di awan! Tidak ada rasa tidak selesa, tidak ada yang menyakitkan pada waktu pagi. Sejak malam itu, saya menyedari bahawa ketagihan saya terhadap bantal ortopedik sudah berakhir. Malam-malam yang diikuti juga sama.

Sedikit mengenai fungsi bantal, petunjuk penggunaan dan penjagaan:

Fungsi bantal ortopedik:

  • memastikan kedudukan kepala dan leher yang betul secara fisiologi semasa tidur
  • memunggah otot dan ligamen tali leher dan bahu
  • pencegahan keletihan dan sakit kepala
  • normalisasi bekalan darah ke kepala dan leher

Petunjuk untuk digunakan:

  • sakit kepala, pening, keletihan meningkat, sakit di tulang belakang serviks
  • myositis otot leher
  • osteochondrosis, spondyloarthrosis, spondylosis tulang belakang serviks
  • ketidakstabilan tulang belakang serviks
  • pemulihan selepas kecederaan tulang belakang serviks
  • disyorkan untuk pemulihan badan sepenuhnya semasa tidur dan rehat

Arahan penjagaan:

  • asas sekiranya: kering bersih
  • jangan gunakan kaedah pembersihan kimia
  • sarung bantal yang boleh ditanggalkan: basuh dalam air suam hingga 40˚C dengan detergen ringan, peras tanpa berpusing, keringkan dari alat pemanas
  • jangan dedahkan kepada cahaya matahari langsung
  • menjauhkan diri dari peralatan pemanasan
  • jangan meletakkan objek yang menekan dan menindik pada produk

Kisah bagaimana satu senaman sederhana membantu saya menghilangkan sakit kepala yang berterusan. Mudah-mudahan berguna bagi banyak orang untuk mengetahui dan bahkan membantu, saya harap!

Ketika saya melayari Internet dan menjumpai sebuah video di mana seorang doktor, yang sudah berusia, memberikan wawancara mengenai bagaimana dia membantu banyak orang dengan diagnosis yang sama. Hanya perlu melakukan satu latihan. Ia sukar untuk dijelaskan dengan kata-kata, tetapi saya akan mencuba. Inilah satu-satunya perkara yang membantu saya menghilangkan sakit kepala setiap hari! Baik ubat yang diresepkan oleh pakar neuropatologi (dan ini adalah Actovegin, dan Mexidol dan banyak yang lain), atau urut tidak memberikan apa-apa. Saya hanya menahan sakit ini dengan ibuprofen, yang sangat berbahaya bagi tubuh.

Sekarang saya menulis ulasan ini, dan saya cuba mengingat kapan kali terakhir saya melihatnya. Saya sudah lupa. Dan sebelum tidak sehari tanpa penghilang rasa sakit ini.

Jadi, intinya adalah: anda perlu menganggukkan kepala dengan perlahan. Apabila anda mengatakan ya kepada seseorang, anda biasanya mengangguk, bukan? Ini sama, tetapi tidak terlalu menggelengkan kepala, iaitu dengan amplitud kecil. Latihan berlangsung lebih kurang 1-2 minit. Kemudian anda melakukan senaman yang serupa, tetapi seolah-olah anda mengatakan tidak. 1-2 minit juga. Sehingga beberapa kali sehari. Dalam kes ini, anda perlu duduk tegak.

Tidak ada yang rumit, memerlukan sedikit masa. Tetapi sebaliknya, seberapa berkesan kata-kata tidak dapat disampaikan, walaupun pada awalnya saya tidak menaruh harapan khusus pada latihan sederhana ini.

Kenyataannya adalah bahwa kita terbiasa dengan fakta bahawa semua luka hanya dirawat dengan ubat-ubatan, ini sering diilhami oleh iklan dari TV. Dan apabila kita mendengar perbincangan mengenai hakikat bahawa sukan adalah kehidupan, kita tidak percaya, kita akan mempunyai "pil emas", seperti yang dikatakan oleh Dr. Komarovsky.

Sekiranya anda mempunyai diagnosis yang sama dengan saya, percayalah, latihan ini akan membantu anda. Dan jangan ganti wang untuk bantal ortopedik, ini sebagai tambahan untuk rawatan osteochondrosis.

Omong-omong, video yang saya tulis boleh didapati di YouTube dengan memandu di "Latihan berkesan untuk osteochondrosis tulang belakang serviks".

Semua kesihatan.

DIKEMASKINI!

Setelah enam bulan menggunakan bantal ortopedik, saya sama sekali tidak menyesal dengan pembelian itu. Menjadi mustahil untuk tidur dengan orang biasa! Ada masanya saya terpaksa beralih ke yang biasa selama beberapa hari (saya meminjamkan bantal ortopedik kepada kakak saya untuk ujian), jadi setiap pagi leher dan kepala saya sakit.

Juga, saya perhatikan bahawa jika tilamnya lembut, maka bantal ortopedik hanya membahayakan, ia akan jatuh dan semuanya sakit pada waktu pagi. Sekiranya tilam sukar, maka saya akan mendapat tidur yang lebih lena, dan ortopedis. Bantal dengan sempurna memenuhi fungsinya - sokongan pada kedudukan yang betul di leher dan kepala.

Bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks: bagaimana memilih yang tepat untuk tidur, harga

Tidur di atas bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks adalah salah satu kaedah berkesan untuk mencegah kambuhnya patologi degeneratif-dystrophik ini. Memilih produk yang tepat dapat menghilangkan sakit leher dan kekejangan dengan meningkatkan peredaran darah. Sebelum membeli, anda harus berjumpa dengan ahli vertebrologi atau pakar neurologi. Doktor akan memberitahu anda apa ketegaran, ukuran, bentuk bantal yang diperlukan, dengan mengambil kira keparahan osteochondrosis serviks.

Apakah penggunaan bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Semasa tidur, pelbagai proses berlaku di dalam tubuh manusia. Mereka bertujuan untuk memulihkan sel tulang, tulang rawan dan tisu lembut. Tetapi tidak dengan osteochondrosis serviks. Patologi degeneratif-distrofik ini dicirikan oleh pemusnahan dan pemindahan cakera intervertebral dengan ubah bentuk tulang vertebra lebih lanjut. Tidur pesakit dengan osteochondrosis pada bantal biasa membawa kepada kelengkungan patologi tulang belakang. Cakera intervertebral dipindahkan lebih banyak lagi, memerah saluran darah, ujung saraf, tisu lembut.

Tetapi tidur atau berehat di bantal ortopedik dapat memperbaiki keadaan struktur vertebra dan kesejahteraan pesakit:

  • menghilangkan kekejangan otot dengan merehatkan otot rangka;
  • meningkatkan bekalan darah cakera dan vertebra yang rosak dengan nutrien dan oksigen;
  • mengurangkan keparahan sensasi yang menyakitkan;
  • mempercepat penghapusan produk kerosakan mereka dari tisu tulang rawan dan tulang dengan meningkatkan aliran keluar limfa;
  • menghentikan proses keradangan yang berkembang akibat kecederaan pada tisu lembut oleh pertumbuhan tulang yang terbentuk (osteofit).

Osteochondrosis yang dilokalisasi di tulang belakang serviks dicirikan oleh lonjakan tekanan darah, penurunan ketajaman penglihatan dan pendengaran, sakit kepala, dan pening. Tidur di atas bantal ortopedik membantu melemahkan atau menghilangkan sepenuhnya manifestasi klinikal neurologi ini.

Varieti bantal

Terdapat banyak klasifikasi produk. Bantal ortopedik dibahagikan bergantung kepada bentuk, tahap kekakuan, pengisi. Baru-baru ini, model dengan banyak mata air mini mula dijual di farmasi dan kedai khusus. Terima kasih kepada blok penyerap kejutan yang bebas, pemulihan tisu yang terjejas oleh osteochondroma jauh lebih pantas. Mata air mini membantu menstabilkan cakera dan vertebra semasa tidur.

Segi empat tepat

Ini adalah pilihan yang paling popular untuk peranti ortopedik. Ukuran, pengisi, ketegarannya berbeza-beza, tetapi semuanya, tanpa pengecualian, melakukan tugas yang baik dengan tugasnya - untuk mengelakkan perpindahan struktur vertebra semasa tidur. Keupayaan ini hanya disebabkan oleh bahan berteknologi tinggi, dan bukan bentuknya. Bantal segi empat tidak mempunyai bumper atau lekukan untuk membetulkan kepala dalam kedudukan yang betul secara anatomi. Semasa memilih produk, sangat penting untuk menentukan ukuran yang tepat dengan tepat.

Tidak berbaju

Bantal kelihatan seperti segi empat tepat, sedikit bengkok di tengah. Alur lebar terbentuk, di sepanjang tepinya terdapat rabung besar elastik. Produk yang diletakkan secara melintang sesuai untuk tidur di bahagian belakang. Penggeleknya menyokong kepala dan bahu, dan takiknya membetulkan tulang belakang serviks tanpa meremasnya. Tidur yang nyenyak di sisi anda memastikan bantal tegak. Sekarang ia mencegah anjakan kepala, mencegah peredaran yang lemah.

Bujur

Peranti ortopedik borang ini harus dibeli bagi mereka yang suka tidur di sisi mereka. Mereka mempunyai permukaan tulang rusuk yang kompleks yang mengurut leher semasa berehat. Berkat reka bentuk ini, tulang belakang serviks diregangkan. Jarak antara badan vertebra, cakera intervertebral meningkat. Oleh itu, selepas tidur, seseorang tidak mengalami pening, tidak selesa dan sakit di bahagian belakang leher. Bahagiannya yang paling besar adalah di bahagian tengah barang. Di bawah berat kepala, ia berubah menjadi roller elastik elastik yang dengan lembut menyelimuti bahagian belakang kepala dan vertebra serviks.

Dengan kedudukan bahu

Dalam reka bentuk peranti, selain lubang kepala, terdapat lubang untuk bahu. Bantal ortopedik seperti ini disyorkan oleh ahli vertebrologi dan pakar neurologi untuk pesakit tua atau orang yang berlebihan berat badan. Tidur di atasnya menyumbang kepada bekalan darah yang lebih baik bukan sahaja ke tulang belakang serviks, tetapi juga otot-otot tali bahu. Sebaiknya beli produk dengan bahu untuk bahu untuk pesakit dengan patologi sistemik atau degeneratif-dystrophik yang mempengaruhi beberapa sendi sekaligus. Ini menjadi pencegahan kerosakan pada sendi anggota atas dan vertebra toraks..

Bulan Sabit

Peranti ortopedik berbentuk bulan sabit paling baik digunakan bukan untuk tidur, tetapi untuk rehat. Sangat sesuai untuk penderita osteochondrosis atau kecenderungan perkembangannya, yang menghabiskan banyak waktu dengan kepala tertunduk di komputer, meja makmal, membuat kertas kerja. Pada penghujung hari, otot mereka menjadi mati rasa, peredaran darah bertambah buruk. Rehat hanya setengah jam dengan bantal seperti itu, berbaring atau duduk, menormalkan nada otot rangka dan peredaran mikro.

Penggelek

Bantal roller hanya boleh digunakan untuk tidur siang singkat selama satu jam. Ia dirancang untuk mengendurkan otot, menghilangkan gejala neurologi osteochondrosis serviks - sakit kepala, pening, lonjakan tekanan darah. Apabila ia muncul, anda harus berbaring sebentar, meletakkan roller di bawah kepala anda. Ia mengurut belakang leher dengan lembut, meningkatkan jarak antara vertebra, dan mencegah mampatan arteri vertebra. Kesejahteraan pesakit bertambah baik kerana pemulihan bekalan darah ke otak dengan oksigen.

Jalan raya

Bantal kembung dihasilkan terutamanya untuk perjalanan jarak dekat dan jarak jauh. Mereka didasarkan pada setengah lingkaran getah yang berbentuk sabit setelah suntikan udara. Bahagian atas produk adalah penutup yang diperbuat daripada bahan hypoallergenic yang menyerap kelembapan dengan baik. Peranti ortopedik perjalanan digunakan di kapal terbang, kereta api, bas, kereta. Penggunaannya membantu mencegah kambuh osteochondrosis serviks seterusnya kerana kekejangan otot.

Dengan fungsi memori

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Untuk osteochondrosis serviks, produk dengan "kesan ingatan" sangat diminati. Bantal ortopedik mengambil bentuk bahawa orang itu selesa tidur dengan malam sebelumnya. Pangkalannya melentur di kawasan tertentu. Tetapi di tempat lain borang itu disimpan. Terdapat sejenis penyesuaian anatomi pada kontur lengkung tulang belakang serviks.

Bahan utama untuk membuat bantal dengan "kesan ingatan" adalah busa poliuretana. Bermacam-macam kedai peralatan perubatan juga merangkumi produk yang diisi dengan minyak jarak, wap air berbuih. Ini membawa kepada pembentukan banyak gelembung udara di pengisi tebal. Panas badan manusia meningkatkan keplastikan minyak berbuih. Ia membungkus leher ketika berada dalam kedudukan apa pun.

Pengisi untuk bantal ortopedik

Dengan osteochondrosis serviks 1 keparahan, doktor mengesyorkan membeli bantal dengan pengisi semula jadi. Mereka melalui udara dengan baik, mempunyai kesan mengurut, meningkatkan peredaran darah, dan, akibatnya, pertumbuhan semula tisu tulang rawan yang rosak. Dan dengan osteochondrosis keparahan sederhana atau tinggi, alat tidur dengan bahan sintetik yang dapat menstabilkan cakera dan vertebra dengan pasti diperlukan. Kesan terapi mereka adalah untuk mencegah osteofit memampatkan saluran darah dan akar tulang belakang..

Baru-baru ini, bantal dengan ketinggian dan tahap ketegaran yang boleh disesuaikan sendiri telah mula dijual. Anda boleh membuka ritsleting sisi dan menambah atau mengeluarkan pengisi apa pun.

Pengisi bantal ortopedikCiri dan sifat material
Sekam soba, bulu, buluHypoallergenic, tidak sesuai hanya untuk pesakit dengan intoleransi individu terhadap bahan semula jadi ini. Penyerapan kelembapan yang baik, bernafas, mesra alam
Poliester, getah busa, sinteponTahan pakai, hypoallergenic, bernafas dengan baik, tidak berkerut, murah. Sebilangan besar bahan sintetik tidak sesuai untuk pembersihan basah
LateksIa mengekalkan bentuknya dengan baik kerana teknologi busa termal yang digunakan dalam penyediaannya. Lebih daripada 95% terdiri daripada bahan semula jadi - jus Hevea
Gel penyejukMenyebabkan "kesan memori" peranti ortopedik. Mengagihkan beban secara optimum pada segmen vertebra serviks, mempunyai kesan urut

Cara memilih

Sekiranya pada waktu pagi pesakit bangun sudah letih, patah, dan ketika dia bangun dari tidur dia mulai merasa pening, maka masalahnya tidak dapat diselesaikan hanya dengan minum pil. Gejala seperti itu menunjukkan peredaran darah terganggu semasa tidur, mampatan arteri vertebra. Pakar Vertebrologi selalu mengesyorkan membeli bantal ortopedik dalam keadaan seperti itu. Semasa memilihnya, anda tidak boleh hanya fokus pada kos, ketegaran, bentuk, dan juga pengeluar yang menjamin kualiti perkhidmatan yang tinggi dan jangka hayat yang panjang..

Ketegaran produk

Bantal yang keras dan rendah sesuai untuk orang yang menghabiskan sebahagian besar tidur dengan berbaring. Mereka tidak hanya meningkatkan pergerakan di tulang belakang serviks, tetapi juga melegakan berdengkur dan sakit di punggung bawah. Ahli neurologi juga mengesyorkan untuk mengambil kira tahap kekerasan tilam. Bahaya tidur di tilam lembut agak diimbangi oleh bantal ortopedik tebal tipis.

Sekiranya seseorang lebih suka tidur di perutnya, maka anda perlu membeli produk ortopedik yang tidak terlalu keras dan rendah. Hanya model seperti itu yang dapat melonggarkan otot rangka otot dan tali pinggang bahu, menghilangkan mampatan arteri vertebra. Semasa berehat di sisi anda, lebih baik menggunakan produk dengan tahap ketegaran yang tinggi, yang dapat menstabilkan cakera vertebra dan intervertebral dengan pasti semasa tidur.

Bentuk dan ukuran

Selalunya, dalam rawatan osteochondrosis serviks, bantal segi empat tepat 60-80 cm dan lebar 40-60 cm digunakan.Ketika menentukan ukuran produk secara individu untuk pesakit, doktor mengambil kira jarak antara bahu. Ketinggian optimum peranti untuk tidur adalah 10-14 cm. Untuk rehat siang hari dan peningkatan kesejahteraan yang cepat, "sabit" dan penggelek biasanya digunakan.

Ciri-ciri fizikal pesakit juga diambil kira semasa menentukan lebar, panjang, tinggi produk. Orang gemuk memerlukan bantal yang lebih besar.

Apa yang tidak boleh digunakan

Bantal ortopedik dipilih dengan tidak betul sekiranya seseorang sentiasa ingin meletakkan tangannya di bawah kepalanya. Anda tidak boleh mendapatkan model yang terlalu kaku untuk osteochondrosis serviks pada tahap keparahan 1, yang tidak memerlukan penetapan struktur vertebra yang kuat. Tidur di atas bantal lembut tidak akan memberi kesan terapeutik. Semasa rehat, pemulihan tisu yang rosak harus berlaku, jadi anda perlu memilih bantal kekakuan tertentu, sesuai dengan keparahan osteochondrosis.

Pengilang popular

Lebih baik membeli bantal dari pengeluar terkenal yang sentiasa menawarkan penyelesaian inovatif:

  • Fost;
  • Ascona;
  • Ormatek;
  • Tempur;
  • Percubaan;
  • Konsul;
  • Trelax;
  • Industri Tempat Tidur.

Adalah satu kesalahan besar untuk membeli alat tidur ortopedik yang murah. Ia tidak akan bertahan lama, ia akan kehilangan sifat terapeutiknya pada tahun pertama operasi. Harga produk yang rendah biasanya disebabkan oleh penggunaan bahan berkualiti rendah dalam pembuatannya..

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang betul-betul berkesan untuk sakit sendi ada! Baca lebih lanjut >>>