Patah tulang radial yang tidak betul dengan anjakan

Siku

Fraktur tangan adalah patah tulang yang paling biasa di semua tulang pada rangka manusia. Keretakan tersebut berlaku di tempat kerja atau di rumah akibat terkena atau terkena benda berat, ketika terjatuh, dan juga ketika bermain pelbagai sukan.

Sebilangan besar patah tulang ini dirawat secara konservatif tanpa pembedahan, tetapi beberapa patah tulang: terbuka, intra-artikular, tidak stabil, dengan anjakan sudut atau putaran, memerlukan rawatan pembedahan, iaitu, penetapan serpihan dengan pin, skru atau plat. Sekiranya tidak ada rawatan yang tepat, patah tulang metacarpal dan phalanges jari tidak sembuh dengan betul dan boleh menyebabkan keterbatasan fungsi dan penampilan kosmetik tangan. Penyembuhan intra-artikular yang tidak sembuh adalah penyebab osteoartritis pasca-trauma, yang boleh menyebabkan kesakitan dan batasan pergerakan pada sendi yang rosak.

Perlu diingat bahawa tidak semua patah tulang yang berpindah menyebabkan disfungsi tangan atau jari. Juga, selari dengan patah tulang yang tidak sembuh, mungkin ada masalah lain yang tidak berkaitan dengan kecederaan sebelumnya..

Pecahan jari yang tidak betul adalah masalah yang lebih kompleks daripada patah tulang yang tidak betul yang lain. Bagaimanapun, fungsi tangan yang baik juga bergantung pada pergerakan sendi, kepekaan, liputan kulit, bekalan darah, gelongsor flexor dan tendon ekstensor. Apa-apa patologi struktur ini dapat mengehadkan kemungkinan pembedahan semula jari..

Sekiranya jari yang patah tumbuh bersama dengan tidak betul, pertama sekali perlu menimbang semua kemungkinan risiko dan faedah pembedahan, membincangkan tujuan dan kemungkinan rawatan dengan pakar bedah tangan..

Cara diagnosis?

Biasanya tidak sukar untuk mengenal pasti disfungsi tangan yang berkaitan dengan penyatuan fraktur yang tidak betul. Selalunya terdapat tanda-tanda luaran, seperti putaran patologi, bonggol di bahagian belakang tangan, kecacatan sudut jari, dan lain-lain. Sinar-x biasanya mencukupi untuk menjelaskan sifat ubah bentuk tulang. Sangat penting untuk menembak setiap jari secara berasingan dalam pandangan depan dan sisi yang jelas.

Perpindahan putaran dinilai dengan mengepalkan jari ke penumbuk: sama ada terdapat persimpangan atau tidak. Dan di sini kesukaran dapat timbul, misalnya, kita menganggap bahawa jari itu belum dikembangkan dan oleh itu tidak membengkokkan, tetapi sebenarnya terdapat sedikit anjakan putaran, yang menyukarkannya untuk membengkokkannya..

Jadi untuk diagnosis penuh, analisis radiografi dan pemeriksaan oleh pakar juga penting. Bagaimanapun, adalah mungkin untuk menilai pergerakan tendon hanya semasa pemeriksaan, ultrasound atau MRI tidak begitu membantu dalam menilai keadaan tisu lembut ketika menyentuh jari.

Sekiranya fraktur intra-artikular, tomografi yang dikira boleh diperintahkan untuk menilai perpindahan..

Rawatan

Oleh itu, apa yang perlu dilakukan sekiranya jari anda salah?

Perlu menghubungi pakar dalam rawatan patologi tangan. Bilik kecemasan konvensional atau jabatan trauma di hospital tidak mungkin mengambil alih rawatan akibat patah tangan dan akan betul.

Pertama, adalah perlu untuk mengetahui sama ada aduan pesakit adalah akibat lekatan yang tidak betul atau kekurangan pemulihan. Kontraksi pasca trauma sendi tangan hampir selalu menjalani rawatan dengan ahli terapi tangan menggunakan ortosis dinamik dan teknik lain untuk pengembangan sendi bukan pembedahan.

Sekiranya tulang jari di tangan betul-betul tumbuh dengan tidak betul, maka pakar bedah, bersama dengan pesakit, membuat keputusan mengenai masa dan kaedah untuk memperbaiki kecacatan ini. Sebilangan besar patah pada falang jari dan metacarpal dapat diperbaiki dan diperbaiki dengan jarum.

Saya lebih suka menjalankan operasi seperti ini dengan anestesia tempatan, kerana ia selamat dan selesa. Tepat di atas meja operasi, pesakit menggerakkan jari-jari yang baru dipasang, yang memungkinkan untuk memastikan bahawa kecacatan diperbaiki dan fiksinya stabil. Dalam tempoh selepas operasi, ini memberi keyakinan untuk memungkinkan perkembangan pergerakan awal..

Saya biasanya tidak membiarkan jarum mengait melekat, tetapi menggigitnya di bawah kulit. Mereka dikeluarkan setelah 5-6 minggu melalui tusukan kecil juga di bawah anestesia tempatan.

Pada masa penyembuhan patah tulang selepas operasi, ortosis individu dibuat dari termoplastik, yang jauh lebih ringan dan lebih selesa daripada plaster biasa..

Kes latihan # 1

Gadis itu, yang phalanx jarinya tumbuh dengan tidak betul, menggambarkan keluhannya seperti ini:

"Jika tangan dalam keadaan istirahat, ada sensasi menarik di jari dari suatu tempat dari tengah telapak tangan, seolah-olah lebih berat dari yang lain, atau seolah-olah mati rasa, tidak mengganggu, hanya terasa. Semasa bergetar, menggoyangkan jari, sakit dari sedikit hingga sangat banyak, misalnya, jika anda menyentuh sesuatu dengan tangan anda (bukan mengetuk, tetapi dengan mudah) - menangkap pakaian, tangan, perabot - sudah menyakitkan, saya mengerutkan kening, tetapi tahan. Tanpa disangka suami mengambil tangan - dia menjerit, kesakitan yang tajam. Sakit memegang objek (mangkuk salad, buku) yang berat di tangan saya (4 jari di bahagian bawah, besar di atas), saya segera merebutnya dengan tangan saya yang lain. Saya melepaskan kepalan tangan saya setelah membawa beg dari kedai dan saya harus menahannya selama beberapa minit sehingga rasa sakit mereda - walaupun beban nampaknya lebih banyak pada jari yang lain, dan tidak menyakitkan untuk dibawa. Pada waktu yang sama, menyakitkan untuk membengkokkan-melenturkan jari hanya jika anda berusaha melakukannya dengan usaha, lebih jauh daripada yang dapat dilakukannya ”(ejaan dan tanda baca penulis dipelihara).

Gambar menunjukkan dengan jelas perpindahan di sepanjang permukaan artikular phalanx tengah, yang tidak dihilangkan semasa rawatan patah tulang.

Dalam kes ini, osteotomi pembetulan tidak mungkin dilakukan dan pembedahan plastik dilakukan dengan cantuman osteochondral dari tulang uncinate (hemi-hamate arthroplasty).

Dalam operasi ini, sekeping tulang dengan tulang rawan dari tulang uncinate diambil, yang sangat sesuai untuk menggantikan kecacatan pada permukaan artikular pangkal phalanx tengah.

Inilah rupa jari selepas pembedahan.

Tiga bulan kemudian, gadis itu menulis tentangnya dengan cara yang sama sekali berbeza:

"Semua tindakan yang tidak dapat saya lakukan dengan tangan sebelum operasi kerana sakit di jari, saya melakukan tanpa masalah, sensasi yang sedikit menyakitkan hanya ketika saya berusaha membengkokkannya ke hujung dan membengkokkannya ke hujung dan sebaliknya, tetapi rasa sakit tidak tajam dan segera hilang.

Kompleks latihan pemulihan yang ditunjukkan oleh doktor kepada saya di klinik tangan mulai perlahan - sekarang saya melakukannya dengan lebih aktif, kekuatan di jari hampir setanding dengan yang lain, ditambah dengan stereng (pelatih pemampatan yang baik), ditambah beg-beg bimbit - saya aktif dengan tangan saya, bahkan otot lengan bawah kiri sudah selari dengan kanan, jika tidak saya membandingkannya secara tidak sengaja pada bulan Ogos, saya sangat terkejut berapa dalam enam bulan selepas patah tangan kiri melemah.

Sejauh yang saya fahami ramalan anda - semuanya dengan jari, pada prinsipnya, seperti yang diharapkan ".

Nombor kes 2

Seorang pemuda dari wilayah Moscow sendiri mengesyaki patah jarinya tidak sembuh dengan betul.

Berikut adalah cebisan surat-menyurat dengan persetujuan pesakit (ejaan pengarang, pembetulan bahasa cabul):

Mengunjungi dua hospital yang ideal dan berbincang dengan ketua doktor oleh kenalan)
Seseorang mahu menidurkan saya,
Suntikan kedua hampir ke tulang belakang sehingga separuh badannya dibawa pergi
Dan tiga hari untuk pemulihan.
Di negeri-negeri, lutut diganti di bawahnya
Di Rusia, jari dirawat di bawah keadaan biasa
Di Moscow
Saya dapat membayangkan bagaimana mereka akan menyembuhkan saya ke arah itu
Sejujurnya, saya menemui anda di internet dengan firasat bahawa jari saya patah, setelah beberapa minggu saya pergi mengambil gambar kepada ibu mertua saya di hospital
Terdapat pakar bedah yang merupakan salah satu yang utama mengatakan melakukan 200%
Di bawah jeneral, katanya, mari kita bangun jari baru)) Saya katakan eh, tidak... Saya melihat di internet apa yang mereka lakukan di bawah
Dia akhirnya bergabung dengan lancar
Panggilan kedua adalah di Institut Traumatologi
Dan ketua jabatan menawarkan suntikan sehingga lantai badan menolak
Dan berbohong sekurang-kurangnya 3 hari
Dia juga segera dihantar dan saya pergi menemui anda)
Sebentar lagi saya akan menuliskan nama yang tinggal 1%
Ngomong-ngomong, kedua-duanya menawarkan untuk meletakkan jari di pinggan
Kemudian pilih selepas setengah tahun
Syukurlah saya menjadi takut.

Dan keadaannya agak biasa:

Penyatuan dengan anjakan kerana kekurangan rawatan.

Osteotomi phalanx utama dilakukan dengan fiksasi pin di bawah anestesia tempatan.

Fungsinya, menurut pesakit, dipulihkan dan "jari seperti dari kilang".

Saya harap sekarang, jika jari di tangan saya tumbuh dengan tidak betul, apa yang perlu anda ketahui.

Tangan ibu tumbuh bersama dengan tidak betul, adakah perlu untuk mematahkannya??

Punca dan pembetulan patah tulang yang tidak betul

Nah, apa yang harus dilakukan jika patah tulang tidak sembuh dengan betul - ketika tulang sembuh dengan penyimpangan dari norma paksi anatomi dan pelanggaran fungsi statik-dinamik yang diikuti, atau ketidaksesuaian permukaan sendi berkembang?

Bagaimanapun, jika patah tidak disatukan dengan betul, bukan sahaja kecacatan kosmetik mungkin berlaku. Sekiranya patah tulang intra-artikular yang tidak betul, fungsi anggota badan terganggu, kontraksi berkembang, ubah bentuk arthrosis dan ubah bentuk statik sekunder.

Sebab-sebab mengapa tulang tidak tumbuh bersama dengan betul termasuk:

  • pengurangan serpihan tulang yang tidak lengkap;
  • pemakaian plaster yang tidak betul atau pembatalan imobilisasi lebih awal daripada jadual, yang menyebabkan perpindahan serpihan tulang;
  • penetapan batang daya tarikan pembetulan kerangka yang tidak betul atau pembatalan pramatangnya;
  • pelanggaran rejimen yang ditetapkan atau pemilihan rawatan yang salah.

Tulang yang disatu secara tidak betul akan dirawat jika kecacatan tersebut menyebabkan kerosakan motor berfungsi atau kaki dipendekkan. Dalam kebanyakan kes, rawatan pemendekan lengan, dengan paksi dan fungsi yang dipelihara, tidak dilakukan. Risiko dan kos akibat dalam kes ini tidak dibenarkan.

Perhatian! Pergeseran sudut yang berlaku pada masa kanak-kanak adalah tertakluk kepada rawatan, kerana lama kelamaan kecacatan pasti meningkat.

Faktor-faktor gangguan penyembuhan patah tulang

Faktor umum termasuk: disfungsi kelenjar endokrin, kehamilan, kekurangan vitamin, penyakit berjangkit akut dan kronik, gangguan trofik, dll..

Faktor tempatan adalah antara penyebab terjadinya gangguan osteogenesis reparatif. Mereka boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan (D.V. Ruda, 1976):

1. Kesalahan dalam rawatan: penempatan semula serpihan yang tidak mencukupi dan interposisi tisu lembut yang tidak betul di antara mereka, imobilisasi yang tidak boleh dipercayai setelah pengurangan dan penggantian plaster yang kerap, kerangka tulang yang terlalu luas semasa operasi (bekalan darah terganggu), penggunaan fiksator yang tidak mencukupi untuk osteosintesis (fiksasi tidak stabil), dll..

2. Faktor yang berkaitan dengan keparahan kecederaan dan komplikasinya: patah tulang berganda dan terbuka, kerosakan besar pada tisu lembut (otot, saluran darah, saraf), supurasi dan osteomielitis.

3. Sebab yang bergantung kepada ciri anatomi dan fisiologi patah tulang: penyetempatan, tahap bekalan darah (patah kepala atau leher tulang paha, tulang scaphoid) dan lain-lain.

Pelanggaran osteogenesis reparatif pada patah tulang menyebabkan penggabungan serpihan (gabungan) serpihan, penyatuan mereka atau pembentukan sendi palsu (pseudoarthrosis), kadang-kadang - kepada neoarthrosis (sendi baru). Penundaan fraktur yang tertunda difahami bermaksud kes-kes seperti itu apabila peleburan serpihan tulang tidak berlaku dalam jangka masa normal yang diterima umum untuk lokasi tertentu patah tulang..

Gejala

Pada nota. Dalam kes pembentukan pseudoarthrosis pada satu tulang pasangan segmen di lengan atau kaki, misalnya, pada tibia, dengan fibula kaki bawah yang utuh, mungkin tidak ada tanda-tanda pemendekan anggota badan dan gangguan fungsi.

Sekiranya masa penyembuhan patah tulang telah melebihi kadar yang dibenarkan, maka ini bermaksud patah tak bersatu. Apabila penyembuhan sekunder tidak berlaku 2-3 kali lagi untuk jenis patah tulang ini, dalam kebanyakan kes, pembentukan pseudarthrosis didiagnosis.

Cara melihat keretakan pada gambar

Setelah membaca bahan tersebut, para pembaca memahami bagaimana melihat patah tulang dalam gambar, kami menawarkan beberapa kehalusan diagnostik sinar-X.

1. Pemindahan serpihan; 2. Garis patah (membersihkan di celah).

Perpindahan ditentukan oleh radiograf yang dibuat dalam dua unjuran yang berbeza (frontal, lateral). Fragmen bergerak di sepanjang paksi melintang, membujur.

Fragmen terjalin di antara mereka, mungkin bertindih, percanggahan. Perpindahan lateral dikesan sepanjang lebar, anjakan sudut di sepanjang paksi.

Putaran satu serpihan di sekitar paksi - putaran. Gambar sinar-X dengan perbezaan sudut memerlukan pengukuran dalam darjah, dengan perpindahan longitudinal atau lateral, nilainya ditunjukkan dalam sentimeter.

Celah patah pada radiografi dilihat sebagai jalur dengan tepi tidak rata yang bergerigi. Jenis nosologi klasik dapat dikesan di tulang tengkorak. Apabila tepi yang bertentangan dicapai, ahli radiologi menerangkan patah lengkap dalam laporan. Sekiranya garis pencerahan tidak sampai ke bahagian yang bertentangan - patah tulang yang tidak lengkap.

Berapa lama penyembuhan patah tulang bergantung pada keparahan kecederaan, usia pesakit dan kepatuhan terhadap semua preskripsi perubatan semasa tempoh pemulihan.

Pada orang tua, tempoh penyatuan tisu tulang jauh lebih lama kerana jumlah kalsium yang tidak mencukupi dalam tubuh dan perubahan berkaitan dengan usia, yang melambatkan proses pemulihan seluruh tubuh.

Rawatan

Selalunya, patah tulang radial menyebabkan kerosakan kecil. Dalam kes ini, anda boleh menggunakan kaedah rawatan konservatif..

Pertama sekali, perlu mencapai kedudukan serpihan tulang yang betul. Selepas itu, pelempar dilekatkan pada lengan yang cedera..

Kesakitan yang teruk diatasi dengan pemberian ubat penghilang rasa sakit. Untuk mengelakkan keradangan pada luka terbuka, pesakit diberi antibiotik.

Dengan patah terbuka jari-jari, kulit pecah. Ejen penyebab pelbagai penyakit boleh masuk ke dalam luka bersama dengan tanah..

Salah satu yang paling biasa adalah tetanus. Serum tetanus digunakan untuk mengelakkan pencemaran.

Rawatan yang tidak betul selepas patah tulang boleh menyebabkan sindrom Zudeck. Atrofi otot mangsa. Untuk mengelakkan ini, sudah cukup untuk melaksanakan semua prosedur sesuai dengan peraturan.

Rawatan pembedahan pada pesakit dengan sendi palsu telah lama digunakan, dan kaedahnya diperbaiki seiring dengan perkembangan sains. Dengan pseudoarthrosis, yang terbentuk setelah patah tulang tertutup, pada satu masa kaedah pilihan adalah osteosintesis dengan cantuman tulang.

Setelah mendedahkan laman web ini, pseudoarthrosis dibebaskan dari bekas luka dan serpihan tulang disegarkan, yang, setelah diposisikan semula, dipasang dengan kuat dengan batang logam yang dibunuh oleh yang intramedullary. Kemudian tapak pseudoarthrosis ditutup dengan autograft tulang, yang diambil dari metaepiphysis proksimal tibia atau sayap ilium; allograft (cadaveric kalengan) atau xenograft (tulang sapi) digunakan.

Cangkok dipasang rapat dengan permukaan spongy ke lapisan terdedah kawasan pseudarthrosis dan dipasang dengan kuat dengan wayar atau bolt. Operasi diakhiri dengan pengenaan pelempar plaster, yang mana anggota badannya tidak bergerak sehingga tulang menyatu..

Dengan pseudoarthrosis yang ketat tanpa perpindahan serpihan, hasil yang baik dicapai dengan menggunakan operasi yang kurang traumatik - cantuman tulang dengan Khakhutov. Setelah mendedahkan kawasan pseudarthrosis dari luka subperiosteal, cangkok dengan lebar yang sama dipotong di kedua-dua serpihan.

Panjangnya di salah satu serpihan harus 2 / s, dan di kedua - 1 / s dari jumlah panjang cantuman. Cantuman digerakkan sehingga bahagian yang lebih panjang menutup jurang pseudoarthrosis, dan bahagian yang lebih kecil mengisi cacat yang terbentuk setelah bergerak.

Selepas operasi, anggota badan dilekatkan dengan plaster cast sehingga tulang menyatu.

Dalam pseudoarthrosis hipovaskular, operasi dekortifikasi telah membuktikan dirinya, yang memperbaharui proses regenerasi. Setelah membuka semua tisu lembut di kawasan pseudoarthrosis dengan pahat subperiosteal, plat nipis korteks dirobohkan sehingga ia terkandung di periosteum dengan tisu lembut bersebelahan dengannya. Setelah melakukan dekortifikasi bulat, luka dijahit dan pelekat dilekatkan.

Untuk mendorong osteogenesis reparatif dan meningkatkan bekalan darah ke kawasan pseudoarthrosis, beberapa pakar bedah menggunakan pahat untuk membuat sayatan kapalan dan tulang hingga kedalaman 2-3 mm dalam bentuk kerucut cemara. Rawatan pesakit dengan pseudarthrosis yang dijangkiti dirumitkan oleh osteomielitis dan selepas patah terbuka sangat bermasalah..

Rawatan itu ditangguhkan selama berbulan-bulan dan bahkan bertahun-tahun, kerana rawatan pembedahan terbuka dapat dilakukan tidak lebih awal dari 6 bulan setelah penyembuhan luka yang meriah atau penutupan fistula.

Untuk mempercepat penggabungan pseudoarthrosis yang dijangkiti, digunakan operasi Steward-Bogdanov, atau polysynostosis pintasan ekstrafocal, dan untuk kecacatan tibia, operasi Hahn - pergerakan fibula di bawah tibial.

Perkembangan dan pelaksanaan praktik traumatik alat kompresi-gangguan gangguan Ilizarov membuka era baru, yang secara radikal mengubah taktik rawatan untuk pseudoarthrosis, termasuk yang rumit oleh osteomielitis dan cacat tulang..

Penggunaan osteosintesis perkakasan membolehkan anda menghilangkan ubah bentuk, mewujudkan lekapan segmen yang rosak, memberikan pergerakan pada sendi yang berdekatan, dan membolehkan anda memuatkan anggota badan. Walau bagaimanapun, dengan pseudoarthrosis hipovaskular, proses peleburan tulang walaupun di radas tetap lambat, dan oleh itu perlu dilakukan tambahan cantuman tulang..

Pesakit dengan proses supuratif di kawasan pseudoarthrosis dirawat mengikut peraturan umum pembedahan purulen dalam keadaan osteosintesis perkakasan.

Dengan pseudoarthrosis yang rumit oleh osteomielitis, walaupun terdapat fistula, penggunaan radas dan pembentukan fiksasi yang stabil membawa kepada peningkatan pertumbuhan semula, pelemahan proses keradangan, penutupan fistula dan peleburan tulang.

Sekiranya terdapat sekuestrasi terbentuk, sequestrectomy dilakukan di dalam alat atau sebelum pengenaannya. Dengan bantuan osteosintesis perkakasan, adalah mungkin untuk memendekkan tempoh rawatan pesakit dan mencapai penyatuan tulang.

Sekiranya terdapat kecacatan tulang, alat pemampatan-gangguan gangguan 4-cincin (atau lebih) digunakan, osteotomi unipolar (kompakotomi) dilakukan di kawasan metaphyseal (pembatalan) tulang, dan untuk kecacatan besar.

Setelah pembentukan semula selular primer (7-10 hari), mereka mula menurunkan serpihan tulang tengah ke arah kecacatan. Menurunkan dilakukan dengan sangat perlahan, 1 mm sehari (dalam satu atau dua langkah 0,5 mm), dengan mendekatkan cincin tengah radas bersama-sama.

Apabila ruang di kawasan osteotomi mengembang, ia dipenuhi dengan pertumbuhan semula baru dan tumbuh secara beransur-ansur.

Semasa mendekati hujung serpihan tulang di tempat bekas cacat, mereka membuat beberapa pemampatan untuk menyebabkan nekrobiosis dan merangsang proses reparatif dan peleburan serpihan tempatan. Untuk peleburan tulang yang lengkap, peranti harus disimpan dalam kedudukan neutral selama 2.5-4 bulan. Kaedah rawatan ini membolehkan anda menghilangkan kecacatan tulang dengan panjang yang panjang (15 cm atau lebih).

Seperti juga simptomologi, rawatan pseudoarthrosis berbeza dengan rawatan patah tulang nonunion..

"Pembetulan" pseudoarthrosis

Kaedah terapi konservatif hari ini untuk pseudoarthrosis tidak berkesan. Mereka menyingkirkan mereka dengan "meregangkan", menggunakan alat Ilizarov untuk ini. Dalam kes yang sukar, compactotomy (bipolar osteotomy) juga digunakan pada kawasan spongy tulang yang patah.

Sekiranya terdapat perkembangan pseudoarthrosis hipovaskular atau ketiadaan dinamika positif dalam rawatan pseudoarthrosis lain dalam masa 4 bulan, mereka memerlukan cantuman tulang atau pemotongan hujung serpihan lengai.

Terapi untuk pseudarthrosis kongenital merangkumi:

  • pembetulan pembedahan;
  • rawatan ubat;
  • fisioterapi.

Terapi patah tulang nonunion

Untuk rawatan, terapi umum dan ubat tempatan berikut digunakan:

  • pelantikan diet khas;
  • mengambil steroid anabolik - nerabol, kortikotropin;
  • beberapa kursus mumiyo (di dalam dan di luar);
  • suntikan DNA eksogen (asing);
  • urut, fisioterapi;
  • membuat semula rancangan individu latihan fisioterapi;
  • jika perlu, atasi keretakan dengan plaster atau alat Ilizarov (lebih baik);
  • menurut petunjuk, terapi ubat komplikasi purulen dijalankan.

Nota. Sekiranya selepas 2-3 istilah yang ditetapkan, patah tulang tidak sembuh, maka perlanjutan rawatan konservatif tidak bermakna. Arahan itu wajib dilakukan, dan doktor akan menawarkan untuk melakukan cantuman tulang.

Oleh itu, apa yang perlu dilakukan sekiranya jari anda salah?

Perlu menghubungi pakar dalam rawatan patologi tangan. Bilik kecemasan konvensional atau jabatan trauma di hospital tidak mungkin mengambil alih rawatan akibat patah tangan dan akan betul.

Pertama, adalah perlu untuk mengetahui sama ada aduan pesakit adalah akibat lekatan yang tidak betul atau kekurangan pemulihan. Kontraksi pasca trauma sendi tangan hampir selalu menjalani rawatan dengan ahli terapi tangan menggunakan ortosis dinamik dan teknik lain untuk pengembangan sendi bukan pembedahan.

Sekiranya tulang jari di tangan betul-betul tumbuh dengan tidak betul, maka pakar bedah, bersama dengan pesakit, membuat keputusan mengenai masa dan kaedah untuk memperbaiki kecacatan ini. Sebilangan besar patah pada falang jari dan metacarpal dapat diperbaiki dan diperbaiki dengan jarum.

Saya lebih suka menjalankan operasi seperti ini dengan anestesia tempatan, kerana ia selamat dan selesa. Tepat di atas meja operasi, pesakit menggerakkan jari-jari yang baru dipasang, yang memungkinkan untuk memastikan bahawa kecacatan diperbaiki dan fiksinya stabil. Dalam tempoh selepas operasi, ini memberi keyakinan untuk memungkinkan perkembangan pergerakan awal..

Saya biasanya tidak membiarkan jarum mengait melekat, tetapi menggigitnya di bawah kulit. Mereka dikeluarkan setelah 5-6 minggu melalui tusukan kecil juga di bawah anestesia tempatan.

Pada masa penyembuhan patah tulang selepas operasi, ortosis individu dibuat dari termoplastik, yang jauh lebih ringan dan lebih selesa daripada plaster biasa..

Saya mengalami patah tulang dengan anjakan jari-jari lengan kanan. Tulang itu diposisikan kembali, pelapis plaster digunakan, dan sinar-X diambil. Doktor menentukan bahawa tulang sudah berada di tempatnya. Dan untuk gambar terakhir dalam keterangan itu dirakam: terdapat patah tulang palu dari metafisis distal tulang radial kanan, lebar anjakan adalah 4 mm, osteoporosis tempatan.

Dan apa - adakah anda perlu mematahkan lengan anda lagi untuk menghilangkan anjakan? Apakah akibatnya jika anda tidak melakukan pengurangan kedua? Bagaimana mungkin perpindahan itu berlaku jika tulang sudah dipasang??

Jawapan untuk soalan (1)

Jejari adalah tiub berongga. Menurut statistik, patah tulangnya menyumbang 16% daripada jumlah semua kecederaan. Pertimbangkan perkara utama yang berkaitan dengan tempoh rawatan kecederaan seperti itu, dengan mempertimbangkan jenis patah tulang, serta perhatikan pemulihan dan pengembangan lengan.

Fraktur radial dengan anjakan berapa lama memakai plaster

Fraktur radial yang dipindahkan bermaksud bahagian tulang yang patah tidak membeku secara statik, tetapi bergerak saling berkaitan. Di mana:

  • serpihan tulang tidak kelihatan dari luar, serpihannya tidak mencederakan kulit # 8212; patah tertutup;
  • kulit terkoyak oleh serpihan tulang # 8212; patah terbuka;
  • rongga radius cedera tanpa manifestasi luaran # 8212; patah tulang intraartikular.

Adalah mungkin untuk mengenal pasti kecederaan dan menentukan sifatnya hanya dengan bantuan sinar-X. Rawatan bergantung kepada keparahan patah tulang. Selalunya, pembedahan diperlukan dan pelekat atau serpihan digunakan.

Ia bergantung pada rawatan apa yang telah dipilih oleh doktor bila kemungkinan membuang gips. Biasanya, penyembuhan lengkap berlaku dalam sebulan setengah, dan mungkin untuk membuang plaster cast untuk mencuci tangan anda dalam dua minggu. Kecuali ada komplikasi.

Fraktur radial di lokasi biasa tanpa pemulihan perpindahan

Dari keretakan jenis ini, wanita paling sering menderita kerana keanehan struktur anatomi anggota badan mereka: jari-jari mereka lebih tipis daripada lelaki. Di samping itu, keadaan bertambah buruk dengan tempoh menopaus, di mana tulang menjadi rapuh. Fraktur perpanjangan disebut fraktur Kolles, dan fraktur fleksi disebut # 8212; patah tulang Smith. Mereka dianggap intra-artikular.

Fraktur didiagnosis di tempat biasa tanpa perpindahan menggunakan sinar-X. Untuk rawatan, anestesia digunakan dengan larutan novocaine dan patah diperbaiki dengan belat sekurang-kurangnya 2 minggu. Pemulihan berlaku dalam beberapa peringkat:

  • selepas tiga hari - 4 sesi UHF;
  • selepas mengeluarkan serpihan # 8212; fisioterapi, urut, terapi senaman.

Pemulihan penuh berlaku dalam kira-kira 5 minggu.

Cara mengolah lengan selepas patah jari-jari di lokasi biasa

Untuk memulihkan fungsi tangan sepenuhnya, doktor mengesyorkan senaman terapi untuk jari dan sendi. Latihan boleh dilakukan seperti berikut:

  • tekan berus dengan kuat dan lepaskannya, luruskan semua jari dan melebarkannya dengan lebar;
  • tekan tangan dan lengan bawah ke meja, tapak tangan ke bawah. Naikkan berus satu persatu;
  • kedudukannya sama seperti dalam tugasan sebelumnya. Pusingkan tapak tangan ke atas dan ke bawah;
  • siku di atas meja, tangan diangkat lurus ke atas. Lenturkan dan lepaskan jari anda. Anda boleh melakukan perkara yang sama dengan bola getah.

Jumlah latihan masing-masing adalah 4-5. Tetapi perkara utama adalah tidak keterlaluan. Meningkatkan beban secara beransur-ansur. Untuk mengembangkan tangan dan jari, berguna untuk memukul bola dengan telapak tangan anda dan menggulungnya ke atas jari anda..

Patah tulang radial yang tidak betul dengan anjakan

Tulang selepas patah tulang boleh sembuh dengan tidak betul kerana operasi yang tidak berjaya, ketidakpatuhan dengan cadangan doktor, dan juga jika tidak ada rawatan. Dalam kes ini, tangan akan sakit, jari akan mati rasa, dan sendi tidak berfungsi dengan baik. Akibat sedemikian dapat disembuhkan dengan operasi kedua. Untuk melakukan ini, tulang terputus (patah), diletakkan pada kedudukan yang betul dan sekali lagi dipasang dengan plaster of Paris atau serpihan.

Ada kalanya tulang yang menyatu menjadi lebih pendek. Ia boleh ditambah dengan cantuman dari tulang sendiri atau implan tisu tiruan. Implan buatan tumbuh ke tisu sendiri setelah 2 tahun. Pemulihan jangka panjang diperlukan untuk trauma kronik.

Berapa lama rawatan akan berlangsung dan berapa banyak plaster cast yang harus dipakai bergantung pada sifat patah tulang, keadaan badan, dan usia pesakit. Untuk kecederaan seperti ini, disarankan untuk mengambil kalsium, fosforus dan vitamin D. Mereka menyumbang kepada pemulihan awal tisu tulang..

Kesakitan adalah kejadian yang kerap berlaku. Tangan adalah bahagian tubuh yang sangat mudah bergerak, oleh itu, serpihan tulang yang tidak bersatu dengan betul dapat memberikan sensasi menyakitkan yang tidak menyenangkan semasa pergerakan paling mudah dan biasa.

Apabila pangkal tulang metacarpal pertama patah, sangat penting untuk meletakkan semula serpihan tepat pada waktunya - tidak lebih dari 2 hari selepas kecederaan. Pengurangan dilakukan di bawah anestesia tempatan.

Kemudian plaster disapu. Dalam kes yang jarang berlaku, apabila pelempar plaster tidak cukup untuk memperbaiki tulang yang patah, fiksasi dengan pin digunakan.

Setelah mengeluarkan jarum, serpihan digunakan. Pelanggaran tulang di bahagian tengahnya biasanya mudah, oleh itu, untuk rawatannya, hanya cukup menggunakan plaster cast..

Apakah patah jari-jari?

—————————— Bahu diputar ke luar sehingga tangan sesuai di belakang leher.

Gambar: 249. Fraktur Kolles dengan anjakan dan penyimpangan posterior. Perpindahan lateral ke sisi radial dan penyebaran serpihan bawah.

Patah tulang radial

Fraktur radius yang tidak berpindah tidak memerlukan pembedahan. Seluruh ulna mempunyai fungsi pendukung, dan dengan fiksasi yang boleh dipercayai dengan serpihan dan pematuhan dengan mod rehat anggota badan, jari-jari dengan cepat tumbuh bersama. Fraktur yang terlantar memerlukan pendekatan khas, kaedah rawatan dan masa pemulihan sangat bergantung pada sifat patah tulang.

Peranti dipasang selama 4-6 minggu, dan pada masa itu patahnya cukup sembuh.

Perlu diingat bahawa walaupun teknik fisioterapi nampaknya tidak berbahaya, mereka tidak boleh digunakan tanpa preskripsi doktor, fisioterapi yang tidak terkawal dapat menyebabkan masalah serius dan memperlambat proses pemulihan setelah patah jari-jari.

Pemulihan sepenuhnya selepas patah jari-jari bukan hanya dilakukan pada pemulihan struktur tulang, tetapi juga pemulihan fungsi anggota badan sepenuhnya, khususnya pergerakan dan kepekaan.

Kemungkinan komplikasi dengan rawatan patah tulang radial yang betul

Rawatan patah tulang radius, seperti patah tulang lain, terdiri daripada peringkat berikut:

Fraktur hanya boleh dirawat dengan berunding dengan traumatologist. Dialah yang melakukan semua tindakan dengan pesakit yang mengalami patah tulang. Sebenarnya, praktikalnya tidak perlu dilakukan semasa rawatan. Langkah pertama akan diambil oleh traumatologist, pesakit tidak boleh campur tangan patah tulang sendiri, kerana hanya pakar yang berkelayakan yang dapat melakukan ini.

Terdapat kaedah fiksasi luaran yang banyak digunakan dalam perubatan. Selepas operasi, pesakit harus mematuhi norma pergerakan bahagian yang terkena sehingga patahnya sembuh dengan betul. Sekiranya, bagaimanapun, ini berlaku, patah tulang yang tidak betul mesti terlebih dahulu diperiksa oleh pakar.

Fraktur radiasi telah berkembang dengan tidak betul - masalah yang paling biasa. Dengan lengan yang patah, anda perlu merawat pemulihan dengan perhatian khusus agar tidak menimbulkan masalah pada masa akan datang. Fraktur radius yang sembuh tidak betul dapat diubati dan juga patah tulang yang lain. Selalunya, ia masih boleh diperbaiki dengan klik kuat untuk membolehkan tulang mencari arah yang betul..

Sekiranya pesakit didiagnosis dengan tanda klinikal dan radiologi patah tulang yang tidak betul, maka dia ditunjukkan campur tangan pembedahan kedua..

Sekiranya tulang tumbuh bersama dengan tidak betul di bahagian diafyseal, osteotomi dilakukan. Takik kecil dibuat di hujung serpihan tulang dengan pahat khas. Prosedur pembedahan ini meningkatkan proses pertumbuhan semula tulang..

Kadang-kadang serpihan tulang pesakit ditandai dengan baik dan mudah dibandingkan antara satu sama lain. Dalam kes ini, fiksasi intraosseous-cerebral dengan batang logam boleh digunakan..

Jenis fiksasi ini berfungsi dengan baik dengan autoplasti tulang. Graft boleh diambil oleh doktor dalam bentuk serpihan tulang dari sayap ilium.

Selepas pembedahan, pesakit ditunjukkan pengenaan daya tarikan kerangka untuk jangka masa yang lama atau pelempar plaster. Kedua kaedah penetapan luaran ini tidak digunakan dalam osteosintesis..

Seperti apa patah tulang pada sinar-X

Gambaran patah tulang oleh ahli radiologi adalah sebagai berikut - “Pada sinar-X femur kanan yang disajikan dalam dua unjuran, garis pencerahan dapat ditelusuri dalam unjuran leher pembedahan dengan anjakan sudut dari serpihan. Kesimpulan: patah leher pembedahan tulang paha kanan ".

Untuk menilai perpindahan serpihan dan membuat keputusan oleh traumatologist mengenai taktik rawatan, diperlukan gambar dalam dua unjuran. Perpindahan anterior atau posterior dapat dilihat dengan jelas pada radiograf lateral. Gambar langsung menunjukkan penyimpangan dari paksi membujur ke kanan atau kiri.

Berdasarkan kesimpulan ahli radiologi di atas, mudah untuk menentukan seperti apa patah tulang pada sinar-X, tetapi hanya dalam versi klasik. Terdapat patah tulang kompleks di mana garis pencerahan kelihatan seperti spiral, tulang dipalu satu sama lain dalam arah membujur.

Pada masa yang sama, penyimpangan tambahan terbentuk, yang penting untuk dijelaskan bagi traumatologist, yang akan memasang pin, piring dengan skru, menggunakan plaster cast atau menggunakan taktik rawatan lain.

Tidak mustahil untuk mengesahkan keretakan pada gambar sinar-X pada kali pertama. "Retakan" adalah kecederaan kecil tanpa pemisahan serpihan tulang. Dengan sinar-X serong atau pendedahan rendah. Patologi dinyatakan pada siri radiografi berikutnya. Di bawah beban, serpihan tulang menyimpang, jadi garis pencerahan klasik muncul.

Tanda pertama patah tulang mungkin bukan pencerahan di kawasan perbezaan, tetapi sedikit anjakan tulang di sepanjang paksi melintang membujur. Fragmen tulang distal atau proksimal dapat dipindahkan secara paksi di bawah pengaruh alat muskul-ligamen, yang mempengaruhi struktur tulang.

1. Penyembuhan tulang yang lengkap dengan ketiadaan garis pencerahan.

Dengan penyembuhan berkualiti tinggi, kalus dalam gambar mempunyai ketumpatan tinggi, sedikit dinyatakan, sumbu membujur tulang mempunyai garis yang jelas tanpa kelengkungan sudut; 2. Penyembuhan yang tidak lengkap disertai dengan pemeliharaan separa dari garis pencerahan di satu sisi.

Dalam unjuran kontur periferal, kalus tumbuh, membiarkan serpihan dipasang dengan kuat. Osteofit yang berlebihan boleh menyebabkan gangguan pada alat muskul-ligamen; 3.

Penyembuhan jangka panjang - dengan kawalan sinar-X yang dinamik, garis penjelasan tidak hilang pada waktu yang tepat. Pada kanak-kanak dengan patah tulang seperti itu, epiphysiolysis traumatik dapat berlanjutan untuk waktu yang lama apabila garis melewati zon pertumbuhan.

Pada patah tulang yang kompleks, mungkin tidak cukup untuk memperbaiki serpihan tersebut dengan menggunakan plaster cast. Prosedur ini membolehkan anda memadankan serpihan tulang yang terletak tidak jauh antara satu sama lain.

Sekiranya terdapat perbezaan besar atau tumpang tindih yang berlebihan, campur tangan pembedahan akan diperlukan untuk menyusun serpihan - memasang pin, memasang dengan plat dengan skru, menggunakan alat Elizarov. Untuk sebarang keretakan, tanpa mengira jenisnya, kawalan dinamik diberikan menggunakan gambar sinar-X.

Fisioterapi untuk patah tulang

Dalam beberapa kes, agar tulang yang patah sembuh lebih cepat, kursus fisioterapi ditetapkan. Prosedur sedemikian dapat digunakan dalam beberapa hari setelah patah tulang, kerana bertujuan untuk mengurangkan rasa sakit, mengurangkan edema, mengurangkan pendarahan dan mempercepat proses peleburan tulang..

Orang tidak selalu tahu bahawa tisu tulang mampu menghasilkan potensi elektrik. Dan hanya pada abad kedua puluh, para penyelidik tubuh manusia sampai pada kesimpulan bahawa isyarat elektrik juga dapat mengalir di tulang, kekuatannya berubah apabila pelbagai struktur logam diletakkan di tulang untuk lekapannya yang betul dan tepat..

Impuls elektrik berkekuatan rendah mempunyai kesan positif terhadap pemulihan tisu tulang, sebab itulah fisioterapi memberi kesan positif pada proses pertumbuhan semula tulang dan mempercepatnya secara signifikan.

Doktor mengatakan bahawa jangka masa rehat yang lengkap dan tidak ada tekanan pada tulang yang patah secara perlahan melambatkan keseluruhan proses peleburan tulang dan pembentukan kalus yang terbentuk dengan betul..

Untuk tujuan ini, pesakit yang mengalami patah tulang perlu melakukan pergerakan dan latihan paling sederhana yang bertujuan untuk memulihkan tulang yang rosak. Walau bagaimanapun, dalam praktik perubatan, patah tulang sering dijumpai, di mana rehat lengkap dan imobilisasi kawasan yang cedera diperlukan..

Untuk kes sedemikian, penggunaan denyut kecil arus elektrik sangat sesuai, kerana terdapat pembentukan sel tisu tulang yang lebih cepat dan pemulihan tulang yang patah..

Selama beberapa dekad, doktor telah menggunakan arus elektrik arah untuk memulihkan tulang yang tidak bersatu, patah tulang kompleks, atau ketika, disebabkan oleh beberapa keadaan, tempoh pertumbuhan semula mereka menjadi perlahan.

Penyelidikan perubatan menunjukkan bahawa dengan prosedur fisioterapi yang teratur dan betul, dalam hampir semua kes, dinamika positif diperhatikan dan proses peleburan tulang dipercepat..

Atas perkara:

Rasa sakit yang tajam di kawasan yang cedera, yang meningkat ketika cuba menggerakkan jari. Selalunya sindrom ini menjadikan pergerakan jari sedikit pun tidak mungkin;

Tulang yang patah diperbaiki dengan plat titanium, oleh itu pesakit dibenarkan melakukan pergerakan awal pada sendi pergelangan tangan. Selain itu, tidak perlu memakai plaster cast, kerana struktur logam menahan serpihan pada kedudukan parvil dengan agak kaku, yang tidak termasuk anjakan semasa pergerakan. Sementara itu, tidak perlu risau. ”

Fraktur sinar di lokasi yang tidak berpindah biasanya dipasang dengan pembalut plaster atau polimer untuk mengelakkan perpindahan. Sekiranya patah jari-jari berpindah, maka serpihan mesti dikembalikan ke kedudukan anatomi yang betul dan diperbaiki sehingga patahnya sembuh. Jika tidak, terdapat risiko mengehadkan pergerakan tangan, perkembangan paling cepat arthrosis sendi yang rosak.

Salah satu kaedah yang paling berkesan dan biasa untuk merawat patah tulang adalah magnetoterapi..

Fraktur tidak bersatu

Fraktur tidak bersatu disebut satu di mana, selepas tempoh dua kali yang diperlukan untuk penyatuan tulang yang diberikan, kesakitan dan mobiliti patologi di tempat patah tulang ini didedahkan secara klinikal, secara radiografi - jurang antara serpihan dengan rongga sumsum tulang yang masih tertutup (tumbuh tulang). Sekiranya terdapat pengisian tulang rongga ini dengan penutup penutup, ini menunjukkan pseudarthrosis (pseudarthrosis).

Oleh itu, adalah mungkin untuk membezakan patah tulang yang tidak bersatu dari pseudoarthrosis secara klinikal kerana sakit di tempat patah tulang, yang berlaku semasa pergerakan dan pemuatan anggota badan, dan secara radiografi - kerana tidak ada penyembuhan rongga sumsum tulang.

Semua akibat dari osteogenesis reparatif terganggu saling berkaitan secara patogenetik, bergantung pada faktor penyebab dan kualiti rawatan. Semasa pergerakan serpihan, struktur kalus segar terluka secara kekal, termasuk kapal yang baru terbentuk..

Semasa mengekalkan kemampuan tubuh manusia untuk proses reparatif di kawasan patah tulang, perubahan kompensasi muncul dalam bentuk pertumbuhan marjinal, yang, pada satu tahap atau yang lain, secara beransur-ansur mengurangkan mobilitas patologi fragmen. Kalus hipertrofik atau hipervaskular terbentuk, di mana proses pembentukan tulang berlaku berbanding proses penyerapan tulang. Walaupun terdapat kekasaran berbentuk gelendong yang ketara di kawasan patah tulang, secara klinikal menentukan mobiliti patologi, kesakitan, perpaduan tulang sinar-X di antara mereka tidak kelihatan. Jurang antara serpihan diisi dengan tisu penghubung berserabut kasar.

Selanjutnya, proses regeneratif dengan peleburan perlahan dapat berjalan dalam dua arah, yang bergantung pada sejumlah faktor. Sekiranya serpihan dimampatkan antara satu sama lain, dan di bawah bebannya (pengecutan otot fisiologi, beban dosis dalam pembalut), daya bertindak bertepatan dengan paksi segmen yang rosak dan melintang tegak lurus dengan garis patah, maka tisu penghubung berserat berubah menjadi tulang rawan, dan kemudian menjadi tulang, iaitu. e. pelakuran tulang sekunder berlaku, walaupun memerlukan masa yang lama.

Sekiranya daya tidak bertindak di sepanjang paksi segmen, bertepatan atau mendekati garis patah tulang, maka tulang tidak akan tumbuh bersama, dan pseudarthrosis hipertrofik secara beransur-ansur terbentuk. Tanda-tanda klinikal khas pseudarthrosis adalah mobiliti patologi dan ketiadaan kesakitan di tempat patah tulang, sinar-X - penutupan rongga sumsum tulang (kehadiran plat pengunci) dan jurang antara serpihan

Proses penyerapan tulang berlaku berbanding pembentukan tulang. Hujung serpihan menjadi lebih nipis dan tajam, dan jurang di antara mereka lebih luas. Lapisan tulang paraosal hilang. Serpihan saling berkaitan dengan tisu penghubung, yang paling sedikit dibezakan dan tidak memerlukan bekalan darah yang baik. Dengan mobiliti patologi yang signifikan antara serpihan, jurang dan pseudarthrosis hipovaskular khas (atropik) terbentuk.

Pertolongan cemas untuk patah jari-jari

Pertama, anda perlu melumpuhkan tangan yang cedera. Untuk tujuan ini, anda boleh menggunakan bas.

Lengan yang sakit mesti dibengkokkan pada sudut yang betul dan diletakkan di selendang.

Anda boleh melegakan kesakitan yang teruk dengan ubat sakit..

Pek ais digunakan pada kawasan patah jari-jari. Kerana suhu rendah, penyempitan saluran darah berlaku.

Ini mengurangkan kawasan hematoma dan mencegah penyebaran edema..

Sekiranya patah tulang terbuka, langkah-langkah mesti diambil untuk menghentikan pendarahan..

Tourniquet digunakan pada arteri yang rosak dan luka dibasmi kuman.

kami telah menyenaraikan dalam artikel yang berkaitan.

Bagaimana tulang tumbuh bersama

Fraktur di mana-mana bahagian badan dapat sembuh dengan tidak betul. Ini berlaku lebih kerap dengan patah tulang rahang, tangan dan jari. Keretakan kaki yang sembuh tidak betul adalah perkara biasa.

Sejurus selepas kemalangan itu berlaku, kerosakan mula diperbaiki di dalam tubuh manusia. Proses ini mempunyai dua peringkat. Pada peringkat pertama, penyerapan semula tisu-tisu yang mati semasa kecederaan berlaku, dan semasa peringkat kedua, tulang itu sendiri dipulihkan secara langsung.

Mekanisme pemulihan

Apabila patah bahu sembuh, tisu tulang mengalami beberapa peringkat pertumbuhan semula. Dari sudut pandang fisiologi, terdapat tiga daripadanya:

  1. Pembentukan hematoma di kawasan yang rosak (minggu pertama). Di sini, kapal yang pecah di hujung dua serpihan menjadi sumber fibroblas dan osteoblas, yang mencetuskan proses pertumbuhan semula. Aliran longsoran membahagi sel ke lokasi kecederaan membawa kepada pembentukan jambatan granulasi - struktur utama yang menghubungkan dua serpihan;
  2. Kemunculan kalus (minggu kedua - hingga 90 hari). Pembentukannya berlaku dalam dua tahap: pertama, kalus "lembut" dari sel-sel osteoid terbentuk, yang tidak dapat dilihat pada sinar-x. Kemudian, kalus sebenar muncul di tempatnya. Pembentukan ini adalah kunci dalam proses regenerasi, oleh itu, dalam tempoh pembentukan kalus, sangat penting untuk mencegah pergerakan tangan.
  3. Penyerapan semula kalus (sehingga dua tahun). Tempoh ini dapat disebut pemulihan setelah patah tulang, kerana tulang mengembalikan struktur semula jadi sepenuhnya. Ini tidak bermaksud bahawa pesakit akan menunggu dua tahun untuk pemulihan sepenuhnya, hanya semua kecacatan tulang akan hilang selama ini..

Ada kalanya pesakit tidak pergi ke klinik untuk waktu yang lama, dan kalus terbentuk "di rumah". Tetapi selalunya ia menghubungkan serpihan tulang dengan tidak betul, menyebabkan kerosakan kosmetik dan fungsi..

Dalam kes seperti itu, doktor menggunakan kaedah rawatan yang keras: tulang patah lagi, dan kemudian serpihan diletakkan pada kedudukan yang betul..

Apa yang boleh melambatkan proses ini

Walaupun tulang yang cedera adalah faktor yang paling penting yang mempengaruhi tempoh penyembuhan, ada perkara lain yang dapat meningkatkan tempoh ini, misalnya:

  • Umur. Faktanya adalah bahawa dalam proses penuaan, regenerasi tisu mula berlaku secara perlahan dan lambat, dan selalunya tidak dapat memperbaharui serat dan sel sepenuhnya. Dan badan anak-anak bertoleransi dengan patah tulang, yang sembuh secara praktikal tanpa akibat dan dalam masa yang singkat..
  • Ciri-ciri tulang. Untuk alasan yang jelas, penyembuhan tulang besar adalah proses yang jauh lebih lama daripada penyembuhan tulang yang kurus. Penting juga untuk memperhatikan bentuk tulang (memerlukan masa lebih lama untuk tisu berliku tumbuh bersama).
  • Ketepatan masa terapi. Seperti yang telah disebutkan di awal bahan ini, keberhasilan peleburan tulang mana pun sangat bergantung pada masa menghubungi pakar..
  • Pelanggaran yang tidak dijangka. Yang paling sukar adalah keadaan di mana patah tulang rumit oleh kemasukan serpihan tulang di antara bahagiannya atau oleh anjakan yang kuat.
  • Pertolongan cemas. Masa penyembuhan tulang juga bergantung pada seberapa kompeten pertolongan cemas diberikan. Sekiranya patah tulang belakang atau tulang rusuk, anda tidak perlu memindahkan orang itu sebelum ketibaan ambulans, kerana ini boleh merumitkan keadaan. Percubaan bebas untuk mereposisi walaupun sedikit patah juga tidak akan membawa kepada sesuatu yang baik, kecederaan hanya harus diperbaiki.
  • Bilangan patah serentak. Banyak tenaga dan elemen mikro dihabiskan untuk menyembuhkan patah tulang, dan jika terdapat beberapa kecederaan seperti itu, maka kalsium berhenti "mencukupi" untuk penyembuhannya..
  • Masalah hormon, metabolisme terganggu, berat badan berlebihan. Semua pelanggaran seperti ini juga mempengaruhi masa pelakuran..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya patah tidak sembuh

Sekiranya tulang selepas patah tulang tidak sembuh dengan baik, perlu mendapatkan bantuan pakar yang akan menilai keadaan umum pesakit dan menetapkan satu set langkah untuk mempercepat proses pemulihan.

Pelaksanaan cadangan doktor yang tepat akan membantu mengelakkan akibat negatif dan kemungkinan operasi semula.

Nota! Sangat dilarang memuatkan kawasan yang rosak lebih awal atau mencuba mengembangkan anggota badan sehingga masa yang ditentukan oleh pakar. Ini boleh menyebabkan perpindahan serpihan atau kerosakan pada tulang rawan yang sedang berkembang..

Cara mempercepat proses penyembuhan

Untuk pemakanan tulang muda yang sihat, perlu menambahkan makanan diet yang kaya dengan kalsium, fosforus dan magnesium: keju kotej, yogurt, kefir, biji wijen, ikan, rumput laut dan sayur-sayuran.

Dianjurkan juga untuk mengkonsumsi vitamin D, yang terdapat dalam minyak ikan dan beberapa jenis ikan dan makanan laut..

Vitamin C berguna untuk patah tulang, perlu untuk sintesis serat kolagen. Vitamin C terdapat dalam jumlah besar dalam buah sitrus (jeruk, lemon), serta pada kesemek dan kiwi.

Sekiranya lekatan yang lemah, doktor juga boleh menetapkan ubat: Tablet Forcal atau Calcemin. Di kemudian hari, pelincirkan tapak patah dengan gel Traumeel, salap Reparil atau comfrey.

Prosedur fisioterapi

Prosedur fizikal ditetapkan, sebagai peraturan, tidak lebih awal daripada pada hari ketiga setelah kecederaan. Antara yang utama: elektroforesis, magnetoterapi, rangsangan laser, aplikasi parafin hangat dan lain-lain. Terapi bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit dan bengkak, penyerapan semula hematoma dan penyatuan awal tisu tulang.

Fisioterapi

Senaman dapat membantu menormalkan aliran darah. Dalam proses pemuatan, kalus dirangsang dan diperbaiki, memperoleh struktur tegas yang diperlukan, dan otot-otot atrofi cepat kembali ke keadaan normal. Selepas plaster digunakan, perlu mengunjungi bilik terapi senaman, dan memulakan latihan di bawah pengawasan yang ketat dari pakar. Satu set latihan dikembangkan oleh doktor, mereka secara langsung bergantung pada lokasi patah tulang, usia, kesihatan dan berat pesakit.

Nota! Ingat bahawa senaman yang berlebihan dapat memperburuk keadaan pesakit dan melambatkan proses penyembuhan. Oleh itu, jika anda mengalami kesakitan atau ketidakselesaan semasa bersenam, hentikan segera dan maklumkan kepada pelatih.

Urut

Mengusap sedikit dan menguli kawasan bebas plaster meningkatkan peredaran darah di kawasan yang cedera. Tanpa bekalan nutrien penuh kepada sel, proses pertumbuhan semula akan memakan masa yang lama. Setelah mengeluarkan pelekat atau serpihan, lebih baik mempercayai urut itu kepada pakar yang mengetahui teknik yang betul untuk pelaksanaannya..

Ia menarik! Sekiranya patah kaki, menggulung botol membantu mengembalikan fungsi anggota badan, sekiranya patah tangan - menggulung bola halus di telapak tangan.

Ubat-ubatan rakyat

Setelah berjumpa doktor, anda boleh menggunakan kaedah perubatan tradisional: gunakan larutan tanah liat (mengandungi kalsium dan silikon), kulit telur yang dihancurkan (kalsium semula jadi dalam bentuk tulen) atau rebusan ekor kuda, yang mengandungi silikon. Pengambilan kalsium dan silikon ke dalam tubuh manusia menjadikan proses pembentukan kalus lebih cepat.


Foto 2. Kulit telur mengandungi banyak kalsium, yang mana ia popular dalam perubatan rakyat. Sumber: Flickr (Goinso).

Purata masa penyembuhan patah tulang pada orang dewasa

berapa banyak patah tulang sembuh

Pada orang dewasa, proses penyatuan tulang memerlukan lebih lama. Ini berlaku kerana dengan usia, periosteum menjadi lebih kurus, dan kalsium dikeluarkan dari badan oleh toksin dan bahan berbahaya. Penyembuhan patah-patah anggota badan atas lambat, tetapi tidak menimbulkan bahaya bagi manusia daripada kecederaan pada anggota bawah. Mereka sembuh dalam istilah berikut:

  • phalanges jari - 22 hari;
  • tulang pergelangan tangan - 29 hari;
  • jejari - 29-36 hari;
  • tulang ulna - 61-76 hari;
  • tulang lengan bawah - 70-85 hari;
  • humerus - 42-59 hari.

Masa penyembuhan patah tulang belakang bawah:

  • tulang tumit - 35-42 hari;
  • tulang metatarsal - 21-42 hari;
  • pergelangan kaki - 45-60 hari;
  • patella - 30 hari;
  • tulang paha - 60-120 hari;
  • tulang pelvis - 30 hari.

Pada orang dewasa, hanya 15-23 hari selepas kecederaan, fokus utama kalus muncul, mereka dapat dilihat dengan jelas pada sinar-X. Bersama dengan ini, atau 2-3 hari sebelumnya, hujung serpihan tulang menjadi kusam, dan konturnya di kawasan kalus dilumurkan dan kusam. Pada 2 bulan, hujungnya menjadi halus dan jagung memperoleh garis besar yang jelas. Sepanjang setahun, ia menjadi lebih padat dan secara beransur-ansur melicinkan permukaan tulang. Keretakan itu sendiri hilang hanya 6-8 bulan selepas kecederaan.

Berapa lama penyembuhan akan berlangsung, bahkan pakar bedah ortopedik yang berpengalaman sukar untuk dijawab, kerana ini adalah petunjuk individu yang bergantung pada sebilangan besar keadaan.