Apa yang perlu dilakukan untuk sakit bahu semasa menaikkan lengan anda

Trauma

Seringkali, pesakit mempunyai keluhan bahawa mereka tidak dapat mengangkat tangan tanpa rasa sakit. Terdapat banyak sebab untuk keadaan seperti itu, dan semuanya mampu memberikan ketidakselesaan yang nyata kepada seseorang. Penting untuk memahami penyebab utama gejala yang sesuai, taktik rawatan bergantung pada ini.

Terapi harus dimulakan sedini mungkin untuk mengelakkan peralihan penyakit ke bentuk kronik dan munculnya komplikasi yang mungkin.

Sebab-sebabnya

Terdapat banyak sebab untuk munculnya rasa sakit yang tajam di bahu, di mana lengan tidak naik. Dalam pelbagai proses patologi, tisu membengkak dan menjadi radang, yang menimbulkan gejala yang sesuai.

Dalam beberapa kes, pemampatan akar saraf berlaku, yang juga menyebabkan rasa sakit. Faktor yang memprovokasi juga boleh menjadi pelanggaran integriti tisu akibat pecahnya, yang berlaku pada patah tulang, dislokasi dan kecederaan trauma yang lain..

Jenis sakit bahu

Rasa sakit pada kecederaan sendi bahu mungkin berbeza. Gejala secara langsung bergantung kepada faktor yang memprovokasi. Pesakit mungkin mengadu sakit, menembak, rasa sakit.

Gejala dikaitkan dengan reseptor kesakitan tertentu, sistem saraf pusat dan periferal, dan organ dalaman. Doktor perlu mengetahui mekanisme patofisiologi, kerana ini mempengaruhi pilihan taktik rawatan yang berkesan.

Penyakit apa yang boleh dijelaskan seperti ini

Jawapan kepada persoalan mengapa bahu kanan (atau kiri) sakit tidak begitu mudah. Terdapat banyak sebab. Salah satu yang paling biasa adalah pelbagai kecederaan. Kita bercakap mengenai patah tulang, lebam, terkehel, air mata ligamen dan otot. Sebab-sebab lain adalah seperti berikut:

  1. Arthrosis bahu (selalunya pada pesakit lengan tidak naik di atas bahu).
  2. Patologi reumatik - artritis pelbagai etiologi, periarthritis skapula bahu, polymyalgia rheumatica.
  3. Penyakit profil neurologi - penonjolan dan hernia cakera intervertebral tulang belakang serviks dan toraks, amyotrofi neuralgik, pelbagai myelopathy, plexitis (selalunya dalam kes seperti ini, bahu tangan kanan atau kiri sakit ketika ditarik ke belakang). Dalam situasi seperti itu, gambaran klinikal dicirikan oleh penambahan sindrom tonik otot.
  4. Tendinitis bisep brachii.
  5. Bursitis pada sendi ini.
  6. Osteochondrosis tulang belakang serviks dan toraks (biasanya penyebab sakit bahu semasa menyedut).
  7. Kalsifikasi lengan bawah.
  8. Juga, sindrom kesakitan boleh muncul kerana refleksi dari otot yang meradang (yang melekat pada sendi), dari jantung, paru-paru, organ pencernaan, neoplasma mediastinum.
  9. Dalam beberapa kes, osteoporosis adalah penyebabnya..

Penting untuk diperhatikan bahawa gejala seperti itu boleh berlaku semasa beban fizikal (contohnya, seseorang mengalami sakit lengan di kawasan bahu selepas latihan) atau akibat kedudukan badan yang tidak berfungsi untuk waktu yang lama (ini sering berlaku selepas tidur malam).

Diagnostik bergantung pada intensiti kesakitan

Pertama sekali, doktor menjalankan pemeriksaan umum pesakit secara menyeluruh. Sekiranya perlu, pakar neurologi, pakar bedah, traumatologi terlibat. Sekiranya terdapat patologi trauma, dalam banyak kes, pemeriksaan visual cukup untuk mengenali penyebab kesakitan dengan tepat. X-ray diambil untuk mengesahkan diagnosis..

Juga, pesakit diberi pemeriksaan berikut:

  1. Ujian klinikal umum - analisis umum darah dan air kencing.
  2. Biokimia darah.
  3. Kajian status imunologi.
  4. Analisis untuk faktor reumatik.
  5. Sekiranya perlu - pemeriksaan ultrasound jantung, organ perut.

Untuk menjelaskan diagnosis, tomografi yang dikira atau pencitraan resonans magnetik mungkin ditunjukkan..

Rawatan sakit bahu ketika menaikkan lengan ke atas

Apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat rasa sakit yang tajam di bahu dan lengan tidak naik? Rawatan kesakitan pada sendi bahu ketika mengangkat lengan ke atas dan ke sisi & # 8212, kompleks, secara langsung bergantung kepada penyakit yang mendasari.

Sekiranya patah tulang, serpihan diposisikan semula (jika diperlukan), yang boleh dilakukan secara manual atau dengan bantuan campur tangan pembedahan. Selepas itu, anggota badan yang cedera tidak bergerak untuk peleburan tisu tulang..

Rawatan pembedahan juga mungkin diperlukan untuk dislokasi, pecah otot dan tendon. Pesakit pada amnya perlu memakai pakaian yang tidak bergerak selepas pembedahan.

Adapun patologi lain, terapi konservatif digunakan untuk rawatan mereka, yang meliputi penggunaan ubat-ubatan, fisioterapi, urut, latihan fisioterapi.

Pelajaran gimnastik

Latihan untuk banyak keadaan adalah faktor utama dalam perjalanan untuk pulih dari sakit pada sendi bahu kanan (kiri) ketika menaikkan lengan. Ia sangat berkesan untuk osteoartritis, osteochondrosis, dan patologi keradangan. Pendidikan pesakit berlaku di bawah pengawasan tenaga pengajar yang berpengalaman dan doktor pemulihan. Selepas itu, mereka harus melakukan latihan di rumah..

Pesakit harus melakukan ayunan lengan, penculikan dan penambahan, fleksi dan pemanjangan. Latihan untuk merehatkan tisu otot, menguatkannya, meningkatkan metabolisme, dan menghilangkan rasa sakit juga penting. Di samping itu, pesakit disarankan untuk berkunjung ke kolam renang..

Dalam beberapa kes, mekanoterapi berguna - melakukan latihan khas pada simulator. Ini bermaksud beban dos yang meningkatkan pergerakan dan aktiviti fungsional sendi..

Rawatan dengan kaedah rakyat

Bagaimana merawat bahu di rumah dengan ubat-ubatan rakyat? Tidak ada penawar untuk kesakitan yang telah diciptakan oleh ubat tradisional. Yang terakhir ini dapat digunakan sebagai bantuan dalam rawatan simptomologi yang sesuai..

Dalam beberapa kes (misalnya, dengan patologi autoimun), ubat herba disyorkan kepada pesakit sebagai tambahan kepada rawatan utama. Pesakit boleh membeli bayaran khas dari farmasi, meminumnya dan memakannya secara lisan dalam masa 2-4 minggu.

Mengenai penyakit lain yang dapat menampakkan rasa sakit di bahu, dalam situasi seperti itu, ubat tradisional tidak berdaya. Ia tidak dapat mempengaruhi mekanisme patogenetik dari permulaan patologi, oleh itu, pesakit tidak dapat mengabaikan rawatan yang ditetapkan oleh doktor..

Ubat

Pertama sekali, pesakit diberi analgesik. Untuk tujuan ini, ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) digunakan - & # 171, Dexketoprofen & # 187,, & # 171, Nimesulide & # 187,, & # 171, Diclofenac & # 187,, & # 171, Oxyten & # 187,. Mereka digunakan dalam bentuk suntikan dan tablet. Dana ini, selain mengurangkan proses keradangan, meningkatkan analgesia dan melegakan bengkak pada sendi bahu.

Dengan keberkesanan NSAID, kita bercakap mengenai penggunaan glukokortikoid - & # 171, Dexamethasone & # 187,. Pengenalan yang terakhir adalah jawapan kepada persoalan bagaimana melegakan kesakitan teruk di lengan bawah (atau kanan). & # 171, Dexamethasone & # 187, mempunyai kesan anti-radang dan analgesik yang lebih kuat daripada kumpulan ubat sebelumnya.

Dalam beberapa kes (misalnya, dengan osteoartritis), terdapat perbincangan mengenai pentadbiran glukokortikoid intra-artikular & # 171, Betaspan & # 187, (& # 171, Diprospan & # 187,).

Dalam kes osteoarthritis atau patologi reumatologi yang maju, sendi tiruan yang disebut boleh dimasukkan ke dalam sendi - & # 171, Dyuralan & # 187,, & # 171, Haiflex & # 187,. Ubat terbaru dan & # 171, Betaspan & # 187, digunakan dengan ketat mengikut petunjuk dan hanya setelah pemeriksaan doktor. Pengenalan dilakukan oleh pakar yang berpengalaman di bawah pengawasan mesin ultrasound.

Untuk rawatan kesakitan pada otot bahu dengan ubat-ubatan, ubat khas digunakan & # 8212, relaksan otot. Pesakit boleh ditugaskan & # 171, Midocalm & # 187, dan & # 171, Tizalud & # 187,. Mereka boleh didapati sebagai suntikan dan tablet. Biasanya, mereka bermula dengan pengenalan ubat secara intramuskular, selepas itu mereka beralih ke bentuk dana yang kukuh ini. Ubat ini mempunyai kesan santai pada tisu otot, yang membantu melegakan kesakitan..

Untuk meningkatkan transmisi impuls saraf dalam penyakit profil yang sepadan, pesakit diresepkan agen khas - & # 171, Neuromidin & # 187, (& # 171, Ipidacrine & # 187,) atau & # 171, Neuromidin & # 187,. Mereka juga boleh didapati sebagai suntikan dan tablet. Pada mulanya, pesakit ditunjukkan pemberian intramuskular dalam jumlah 10 keping, setelah itu mereka beralih ke bentuk padat.

Dengan patologi autoimun, perlu mengambil ubat hormon dan imunosupresan. Taktik terapi dipilih secara individu untuk setiap pesakit.

Adapun ubat-ubatan lain, mereka digunakan sebagai bahan tambahan. Kami bercakap mengenai vitamin B (& # 171, Milgamma & # 187,, & # 171, Neuromed & # 187,, & # 171, Neurobeks & # 187,) dan ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran periferal (& # 171, Pentoxifylline & # 187,, & # 171, Vasonite & # 187,, & # 171, Trental & # 187,).

Fisioterapi

Fisioterapi digunakan secara meluas sebagai kaedah terapi dan komponen pemulihan (contohnya, selepas kecederaan trauma pada sendi bahu). Pelbagai prosedur mengaktifkan aliran darah dan metabolisme pada tisu yang terjejas.

Untuk patologi sendi bahu, elektroforesis dengan ubat-ubatan, penyinaran ultraviolet dan laser, dan magnetoterapi boleh digunakan. Dalam beberapa keadaan, pembungkus lumpur atau parafin, mandi khas, prosedur air mungkin ditetapkan.

Fisioterapi ditetapkan bersama dengan urutan. Yang terakhir ini juga meningkatkan peredaran darah dan metabolisme dalam tisu, mengurangkan pembengkakan dan keparahan kesakitan. Di samping itu, urut mendorong kelonggaran bukan sahaja dari zon patologi, tetapi juga seluruh organisma..

Rata-rata, 10 sesi prosedur ini ditetapkan, selepas itu anda perlu berehat sebentar.

Kesimpulannya

Pesakit sering mengadu sakit pada sendi bahu, baik dalam keadaan tenang dan ketika melakukan pelbagai pergerakan. Terdapat banyak penyakit yang menampakkan diri dengan cara ini..

Penting bagi pesakit untuk berjumpa doktor seawal mungkin, yang harus membuat diagnosis dan membuat diagnosis dengan teliti. Definisi patologi yang betul akan membolehkan anda menetapkan terapi berkesan yang akan membantu menghilangkan rasa sakit sepenuhnya dan mengelakkan komplikasi yang mungkin berlaku.

Mengapa bahu sakit dan tangan tidak naik

Apabila pesakit mengadu bahawa lengan tidak naik dan bahu sakit, pemeriksaan diagnostik yang menyeluruh diperlukan, kerana gejala tersebut tidak hanya menunjukkan lebam klasik dan kecederaan ringan, tetapi juga sejumlah penyakit serius. Dalam setiap kes tertentu, digunakan taktik terapi individu, yang secara langsung bergantung pada diagnosis yang telah ditetapkan..

Gejala sakit boleh berlaku pada usia berapa pun, dan paling sering dikaitkan dengan tekanan pada bahu sepanjang hari. Kadang-kadang rasa sakit dengan intensiti yang berbeza dapat terjadi secara eksklusif ketika lengan diangkat, sementara ketika turun, menculik ke sisi, dan juga pada waktu rehat, tidak ada simptomologi kesakitan.

Punca gejala yang menyakitkan

Penting untuk diperhatikan bahawa semakin mudah bergerak sendi, semakin rentan terhadap pelbagai jenis kerosakan dan kecederaan, yang seterusnya menyebabkan gejala kesakitan. Untuk memahami mengapa bahu mungkin sakit, anda harus menjalani pemeriksaan diagnostik sepenuhnya, kerana penilaian yang mencukupi mengenai gejala yang menyertainya, sifat dan intensiti kesakitan, usia pesakit, kehadiran penyakit kronik, dan lain-lain diperlukan..

Perlu diingat bahawa penyebab yang sama boleh menyebabkan pelbagai jenis kesakitan. Dalam kebanyakan kes, jika terdapat sakit pada sendi bahu, masalahnya terletak pada disfungsi tulang belakang, dan juga tisu di sekitar sendi..

Penyebab kesakitan yang paling biasa dengan pergerakan terhad bahu boleh menjadi keadaan patologi berikut:

1. Periarthritis skapular

Simptomologi periarthritis humeroskapular ditunjukkan oleh proses patologi pada tisu lembut bahu. Perkembangannya disebabkan oleh peningkatan aktiviti fizikal dan kecederaan sendi..

Gejala khas tahap awal periarthritis humeral-scapular adalah sakit ringan dengan senaman sederhana. Dengan peningkatan gejala, pesakit tidak dapat mengangkat tangannya tinggi, dan juga meletakkan lengannya di belakang punggungnya tanpa rasa sakit.

Kurangnya terapi tepat pada masanya menyebabkan kesakitan berterusan di lengan yang terjejas, yang semakin meningkat pada waktu malam. Walaupun usaha kecil untuk mengangkat lengan di sisi atau memutarnya dalam keadaan lanjutan memberi pesakit kesakitan yang luar biasa. Pada pemeriksaan luaran, terdapat sedikit pembengkakan bahu.

2. Penyakit tulang belakang

Selalunya penyebab ketidakselesaan, termasuk rasa sakit di kawasan bahu, adalah pelanggaran fungsi tulang belakang serviks. Pada masa yang sama, terdapat rasa sakit yang berterusan yang tumbuh walaupun dengan sedikit putaran kepala. Di samping itu, paresthesia (penurunan kepekaan) di lengan dan bahu mungkin menunjukkan hernia..

Dengan penyakit tulang belakang, penting untuk mengambil kira bahawa tidak ada batasan pergerakan tangan, dengan kata lain, pesakit dapat menggerakkannya dengan bebas.

3. Arthrosis

Dengan arthrosis, terdapat perubahan distrofi pada tisu artikular. Sebagai peraturan, kumpulan risiko termasuk pesakit yang berumur dan tua. Sebab utama perkembangan arthrosis adalah beban jangka panjang di kawasan bahu, anamnesis yang rumit dan pelbagai jenis kecederaan sendi.

Gejala utama arthrosis adalah kesakitan berterusan di bahu, yang pada tahap awal perkembangan penyakit ini mempunyai watak yang sederhana, ketika proses keradangan bertambah buruk, rasa sakit secara beransur-ansur meningkat. Pada masa yang sama, terdapat sekatan pergerakan tangan, kesukaran mengangkat dan menculiknya dari belakang. Tindakan ini boleh disertai dengan gangguan yang tidak menyenangkan. Dalam kes yang teruk, penculikan dan mengangkat lengan menjadi mustahil..

4. Artritis

Artritis boleh menyerang 1 sendi atau kedua-duanya, disertai dengan kesakitan yang menyakitkan bukan sahaja di bahu, tetapi juga pada sendi yang lain. Apabila aktiviti motor meningkat, rasa sakit semakin meningkat. Pada puncak perkembangan arthrosis, kesakitan kekal dan mengganggu pesakit walaupun pada waktu malam..

Gambaran klinikal arthrosis disertakan, sebagai tambahan kepada gejala dalaman, dan luaran, yang ditunjukkan oleh edema dan hiperemia. Apabila gejala meningkat, suhu badan umum boleh meningkat ke nilai subfebril (38 darjah).

5. Bursitis

Proses keradangan pada beg sinovial sendi (bursitis) boleh berlaku dalam 2 bentuk: aseptik dan berjangkit.

Aseptik berlaku akibat peningkatan tekanan pada kawasan bahu, yang menyebabkan tramatisasi berterusan. Bentuk penyakit ini paling sering dijumpai dalam sukan profesional dan aktiviti yang berkaitan dengan peningkatan kekuatan. Bursitis aseptik dicirikan oleh rasa sakit yang sederhana di kawasan bahu dan batasan aktiviti motor yang ketara, yang menyebabkan kesakitan yang teruk ketika cuba mengangkat lengan. Pada pemeriksaan luaran, bahu hiperemik dan edematous..

Bentuk berjangkit disebabkan oleh jangkitan mikroba pada bursa sinovial dan disertai dengan akibat yang lebih teruk. Dengan bentuk bursitis yang menular, pesakit merasa lemah, sakit berterusan di bahu, dan bahkan cubaan minimum untuk mengubah kedudukan lengan disertai dengan rasa sakit. Pesakit bimbang akan kelemahan, hipertermia, menggigil, kemerahan setempat di kawasan keradangan, sakit berdenyut dan bengkak.

Bursitis membawa kepada peningkatan pengeluaran cecair sinovial di bursa (bursa), yang menyebabkan peningkatan saiznya yang ketara.

6. Kecederaan bahu

Sebagai peraturan, trauma apa pun disertai dengan rasa sakit. Mengangkat objek berat dapat merebak dan merobek ligamen bahu, yang menyebabkan peningkatan kesakitan. Pergerakan tangan terhad tajam, sangat sukar untuk melepaskan tangan di belakang atau mengangkatnya. Terdapat kemerahan dan bengkak di kawasan bahu.

Walaupun terdapat keterbatasan pergerakan tangan sekiranya terdapat lebam, ia sangat mungkin dilakukan, walaupun dengan amplitud yang terhad. Kawasan lebam itu edematous dengan lebam yang jelas pada kulit.

Sekiranya rasa sakit di kawasan bahu atau lengan, serta pergerakan sendi yang terhad, adalah perlu untuk berjumpa dengan pakar traumatologi, pakar bedah dan ortopedis, yang akan melakukan pemeriksaan diagnostik menyeluruh untuk mengetahui punca keadaan ini dan menetapkan terapi yang mencukupi, sesuai dengan gejala penyakit dan sifat kesakitan.

Kesakitan boleh:

  • kuat - diprovokasi oleh kecederaan bahu, akar saraf yang mencubit (dengan hernia tulang belakang), serta keradangan akut tendon otot;
  • sakit - penyetempatan kesakitan di bahu kiri mungkin menunjukkan gangguan serius dalam kerja jantung (iskemia, angina pectoris, serangan jantung, dll.);
  • akut - paling kerap menunjukkan kerosakan sendi semasa mengangkat berat;
  • tajam - adalah petunjuk perkembangan proses berjangkit yang berlaku di ujung saraf sendi, dan juga kerana beban yang berlebihan;
  • kekal - menunjukkan kecederaan serius pada sendi, kadang-kadang dengan kerosakan pada bahu;
  • berdenyut - berlaku ketika otot terlatih yang kehilangan nada akibat kecederaan;
  • kusam - paling kerap berlaku dengan tendinitis;
  • pembakaran - ciri penyakit keradangan pada ruang tulang belakang, misalnya, osteochondrosis;
  • jangka panjang - mungkin menunjukkan kerosakan yang teruk pada tulang sendi kerana kesan atau kehelan.

Sebagai tambahan kepada kes di atas, sakit bahu dan ketidakupayaan untuk mengangkat lengan diperhatikan ketika orang tersebut berada dalam kedudukan yang salah semasa tidur (tangan di bawah kepala atau badan). Dalam kes ini, saraf dimampatkan dan, sebagai akibatnya, semua gejala di atas.

Diagnostik

Adalah sangat penting untuk mendiagnosis tanda patologi pada peringkat awal perkembangannya, yang dapat dilakukan dengan menggunakan kaedah penyelidikan berikut:

X-ray

Dengan menggunakan sinar-X, tahap kerosakan pada tisu tulang rawan, kerosakan dan lebam pada sendi ditentukan.

Pengimejan resonans magnetik

MRI membolehkan anda melihat gambaran terperinci mengenai lesi di kawasan bahu dengan penilaian serentak perubahan pada tisu periartikular dan berdekatan.

Imbasan CT

Imbasan CT menentukan sifat proses proses keradangan (distrofik atau degeneratif), diikuti dengan pelantikan terapi yang betul.

Dengan bantuan ultrasound, menjadi mungkin untuk menilai perubahan patologi di kawasan bahu, mengesahkan semua andaian doktor.

Sebagai tambahan, jika perlu, sejumlah ujian makmal boleh diresepkan (analisis umum dan biokimia darah, air kencing, tinja, dll.).

Dalam beberapa kes, sinar-X tidak mengesahkan adanya proses keradangan, namun, pesakit mengadu sakit teruk di lengan dengan ketidakupayaan untuk mengangkatnya, yang mungkin menunjukkan perubahan patologi pada vertebra serviks.

Yang paling berbahaya adalah gangguan vaskular, disertai dengan proses distrofik di dalam kapal, yang disebabkan oleh pelanggaran proses metabolik. Dalam kes ini, tangan tangan yang terkena membengkak, memperoleh warna kebiruan atau kelabu, mungkin penurunan ukurannya dan kelemahan otot. Keadaan ini memerlukan tindakan segera..

Taktik rawatan

Aktiviti rawatan terbahagi kepada beberapa peringkat:

Pertolongan cemas

Sekiranya bahu tiba-tiba sakit, pesakit harus mengambil postur lembut di mana rasa sakit dapat dikurangkan sebanyak mungkin dengan memasang lengan pada kedudukan ini. Selepas itu, disyorkan untuk mengambil analgesik (Analgin, Baralgin, dll.) Dan ubat anti-radang bukan steroid (NSAID). Dadah yang paling biasa dalam kumpulan ini termasuk Diclogen, Diclofenac, Voltaren, Ortofen, Ibuprofen, dll. Untuk arthritis, myositis, arthrosis dan arthritis, rejimen rawatan individu ditetapkan.

Sebelum ketibaan doktor yang hadir, perlu menggunakan semua cara (luaran dan oral) untuk melegakan gejala kesakitan, bagaimanapun, penting untuk mengambil kira sejarah alergi pesakit..

Penting! Dengan perkembangan gejala yang teruk, kompres dan salap pemanasan tidak dapat digunakan, kerana kesannya dapat meningkatkan serangan yang menyakitkan.

Terapi ubat

Matlamat terapi ubat adalah untuk menghilangkan rasa sakit dan menghentikan penyebaran proses keradangan ke alat muskul-ligamen..

Skim terapi merangkumi:

  • analgesia gejala kesakitan dengan suntikan intramuskular dan intravena Baralgin, Papaverine, dan lain-lain;
  • menghentikan perkembangan proses keradangan dengan bantuan suntikan dan tablet Nimesil, Movalis, dan lain-lain;
  • pelantikan antihistamin (Tavegil, Loratadin, Erius, Zirtek, dan lain-lain) untuk melegakan reaksi alergi, termasuk etiologi yang tidak dapat dijelaskan;
  • jika perlu, disyorkan untuk melakukan sekatan novocaine, imunoterapi dan relaksan otot;
  • untuk memulihkan tisu tulang rawan yang hancur, Chondrolone dan Chondroxide diresepkan;
  • untuk memperbaiki keadaan umum badan, meningkatkan pengaliran saraf dan pemakanan tisu, disarankan untuk mengambil persediaan vitamin (E, B, D, A).

Terapi ubat semestinya berdasarkan analisis dan hasil pemeriksaan diagnostik (ultrasound, MRI, arthroscopy, dll.).

Tugas utama latihan fisioterapi adalah untuk memberikan pendekatan bersepadu yang betul untuk meringankan keadaan orang yang sakit.

Terdapat kompleks yang direka khas yang memenuhi semua tugas. Ini termasuk sebilangan latihan asas yang dapat menghilangkan rasa sakit dan ketidakselesaan di bahu:

  • sambil duduk di atas kerusi, meletakkan tangan di pinggang, anda perlu melakukan putaran perlahan dengan bahu ke belakang dan ke belakang. Untuk kecekapan yang lebih tinggi, anda boleh melakukan latihan ini terlebih dahulu dengan kiri dan kemudian dengan bahu kanan sekurang-kurangnya 10 minit;
  • kedudukan permulaan - duduk di atas kerusi dengan tangan anda terkunci. Pesakit disyorkan dalam posisi ini untuk meregangkan lengannya ke bawah (selama 10-15 saat) sehingga sedikit rasa sakit muncul, dan kemudian mengambil posisi permulaan. Latihan ini dilakukan dengan sangat perlahan, tanpa pergerakan secara tiba-tiba, agar tidak mencederakan sendi;
  • tangan yang sakit diletakkan di bahu yang bertentangan, telapak tangan ke atas, setelah itu siku digenggam dengan tangan yang sihat dan diangkat ke penjajaran tangan yang maksimum. Latihan dilakukan dengan lancar, dengan kecepatan rata-rata, sementara penting untuk memastikan bahawa siku tidak keluar dari dada, tetapi meluncur dengan lancar di atasnya. Dengan mengangkat lengan maksimum, anda harus menahannya di kedudukan atas selama 10-15 saat sambil menegangkan lengan yang sakit pada masa yang sama. Kemudian tangan kembali ke kedudukan semula, beban menurun, dan otot-otot mengendur;
  • dalam keadaan duduk, lengan yang cedera ditarik ke sisi, setelah itu siku dibengkokkan pada sudut yang tepat dan dalam posisi ini anda perlu memiringkan bahu ke dada dengan kembali ke kedudukan asalnya. Setelah rasa sakit sedikit muncul, anda harus merehatkan otot (sekurang-kurangnya 10-15 saat), berehat dan ulangi latihan. Adalah mustahak semua kumpulan otot berehat, jika tidak, gejala penyakit ini akan bertambah buruk.

Terapi senaman, bersama dengan urut dan fisioterapi, yang merangkumi terapi laser, UHF, elektroforesis, terapi lumpur, aplikasi parafin dan kaedah pemulihan lain, dapat menguatkan dan menstabilkan ligamen, otot, bekalan darah dan proses metabolik dalam badan, yang mempercepat pemulihan mobiliti sendi.

Pencegahan

Gejala yang menyakitkan dapat muncul dengan beberapa alasan tertentu, namun, ada langkah pencegahan yang dapat mengurangkan risiko terkena keadaan seperti itu.

Pertama sekali, anda perlu menilai kemampuan fizikal anda sendiri dan mengurangkan aktiviti fizikal yang boleh menyebabkan lebam, patah tulang, kecederaan dan pecah ligamen. Pencegahan yang berkesan sekiranya tangan tidak naik adalah gimnastik terapeutik, yang dikembangkan mengikut skema individu.

Rasa sakit di lengan sudah biasa bagi banyak pihak. Pada masa yang sama, gejala kesakitan mengganggu kehidupan normal pesakit, menyebabkan dia menderita dan tidak selesa. Penting untuk diambil kira bahawa rasa sakit dapat menunjukkan pelbagai keadaan tubuh, namun, hanya setelah seseorang berpaling kepada doktor yang hadir, dengan selamat dapat menjawab persoalan bagaimana dan bagaimana penyakit yang didiagnosis dapat dirawat.

Sering kali, penyebab kesakitan di tangan boleh menjadi arthrosis dan arthritis, osteochondrosis dan proses keradangan pada ujung saraf yang mengikat anggota badan. Sering kali, sakit yang menyakitkan dapat menyebabkan penyakit serius seperti angina pectoris atau infark miokard, yang memerlukan rawatan perubatan segera. Oleh itu, pada pertama kali munculnya gejala kesakitan, seseorang harus berjumpa dengan pakar osteopati atau pakar neurologi, yang dengan mudah dan profesional membezakan patologi sistem saraf daripada penyakit sendi, menetapkan kaedah terapi yang paling berkesan.

Lengan sakit, bahu tidak naik, rawatan di Moscow

IANYA DIBERIKAN DENGAN KAMI!

  • 15 tahun pengalaman dalam rawatan penyakit sendi dan tulang belakang
  • Segala-galanya dalam 1 hari - pemeriksaan, diagnosis dan rawatan doktor
  • Penerimaan 0 rubel! semasa rawatan dengan kami sehingga 31 Julai!
  • Sebab-sebabnya
  • Gejala
  • Diagnostik
  • Rawatan
  • Harga
  • Ulasan

Sekiranya terdapat rasa sakit di bahu, tangan tidak naik, anda perlu memahami bahawa alasannya sering kali bukan terletak pada lebam dan keletihan. Pada pandangan pertama, aduan kecil adalah tanda penyakit serius sistem muskuloskeletal. Sindrom nyeri mempunyai intensiti yang berbeza-beza. Kadang-kadang sensasi patologi semasa menurunkan, pencairan anggota badan tidak ada. Pesakit memerlukan prosedur diagnostik untuk menentukan punca.

Sebab yang mungkin

Punca yang biasa berlaku ialah kecederaan. Lebam, kehelan atau patah tulang memberi simptom yang serupa. Ia muncul sejurus selepas kecederaan. Walaupun dengan tahap kecederaan yang ringan, diperlukan konsultasi dengan traumatologist, kerana hanya doktor yang dapat menentukan kecederaan yang lebih serius.

Penyakit di mana tangan tidak naik, lengan bawah sakit

Periarthritis bahu-skapular. Patologi mempengaruhi tisu lembut. Mereka terjejas kerana kecederaan atau tekanan yang berlebihan. Keluhan sederhana, tetapi tanpa terapi tepat pada masanya, mereka semakin meningkat. Peningkatan kesakitan diperhatikan pada waktu malam. Pesakit melaporkan pembengkakan tangan.

Pecah ligamen. Mereka sering patah sebahagian, atau meregang. Dengan tahap teruk, edema, pendarahan muncul.

Arthrosis. Kekakuan pergerakan dan rasa sakit pada sendi bahu muncul kerana pemusnahan tulang rawan. Beban jangka panjang membawa kepada fenomena yang serupa. Anggota badan juga sukar ditarik ke belakang. Pesakit mengalami masalah patologi semasa melakukan aktiviti fizikal.

Artritis. Keradangan pada sendi. Satu atau kedua-dua belah pihak terjejas. Bentuk kesakitan yang akut dicirikan oleh bengkak dan kemerahan..

Bursitis. Keradangan kapsul sendi. Cecair sinovial dihasilkan secara berlebihan. Sebabnya ialah beban kuasa jangka panjang. Dengan diagnosis ini, tangan juga tidak naik, sakit untuk melakukan pelbagai pergerakan.

Osteokondritis tulang belakang. Kesakitan di kawasan bahu muncul ketika proses patologi dilokalisasi di tulang belakang serviks. Kebimbangan juga dinyatakan dengan penurunan kepekaan. Pergerakan terhad tidak signifikan.

Gejala banyak diagnosis serupa, jadi mustahil untuk menentukannya secara bebas. Tanpa berjumpa doktor, risiko terkena komplikasi berbahaya meningkat. Kekalahan sistem muskuloskeletal menyebabkan pelanggaran fungsi motor yang berterusan, peleburan tisu yang tidak betul selepas kecederaan, dan kecacatan. Untuk mengelakkan komplikasi, anda harus berjumpa pakar secepat mungkin..

Doktor memeriksa tangan pesakit yang mengalami sakit bahu
Daftar untuk mendapatkan rawatan

Diagnostik

  • Diagnostik ultrabunyi

Pemeriksaan non-invasif ditunjukkan untuk keradangan dan kerusakan pada tisu lembut, otot, ligamen, tendon, kapsul sendi menggunakan gelombang ultrasound.

X-ray

Ditetapkan untuk penyakit sendi: arthrosis dan artritis sendi. Pemeriksaan tidak memberi maklumat mengenai keradangan tisu lembut.

Analisis

Ujian darah dan air kencing umum, biokimia darah menunjukkan tanda-tanda keradangan, jangkitan, gangguan pada tisu tulang dan tulang rawan.

MRI

Pencitraan resonans magnetik Kaedah ketepatan tinggi untuk diagnostik sendi dengan kandungan maklumat sehingga 99%. Membolehkan mendapatkan bahagian tisu pada tahap apa pun.

Lengan tidak naik pada sendi bahu: rawatan di Stoparthrosis

Adakah anda ingin kembali ke kehidupan yang memuaskan? Dapatkan diagnosis dan rawatan oleh traumatologist ortopedik. Dalam Stoparthrosis, penyakit ini dirawat secara menyeluruh. Pada peringkat awal, terapi ubat ditunjukkan. Bergantung pada mengapa bahu sakit dan lengan tidak naik, ubat-ubatan dari kumpulan farmasi yang berbeza ditetapkan.

Penghilang rasa sakit. Sangat diperlukan untuk sindrom kesakitan akut.

NSAID. Ditujukan untuk memerangi proses keradangan.

Chondroprotectors. Ditetapkan untuk memulihkan tulang rawan yang musnah.

Glukokortikosteroid. Digunakan dalam kes yang teruk, apabila ubat lain tidak memberikan dinamik positif dalam terapi.

Ubat digunakan dalam bentuk salap, gel, suntikan. Suntikan intra-artikular, sekatan dilakukan di Stoparthrosis. Mereka dilakukan jika tangan tidak naik, sakit di sendi bahu sangat kuat sehingga tidak mungkin ditanggung. Bagi banyak pesakit, suntikan ini adalah satu-satunya keselamatan dari siksaan..

Setelah gejala yang ketara hilang, doktor menetapkan fisioterapi. Keberkesanannya didasarkan pada kesan fisioterapeutik serentak dan tindakan ubat-ubatan. Peredaran mikro darah diaktifkan, bahan aktif ubat menembusi jauh ke dalam tisu. Elektroforesis dan fonoforesis, myostimulasi otot, terapi gelombang kejutan dan prosedur lain akan membawa pemulihan lebih dekat.

Peringkat terakhir adalah terapi urut dan senaman. Taktik urut yang dipilih khas akan mengembangkan anggota badan dan membantunya sembuh. Latihan fizikal yang sederhana akan mengembalikan mobiliti sebelumnya yang hilang akibat penyakit ini. Bagaimanapun, jika tangan tidak naik, sakit, rawatan dijalankan dengan betul, kedamaian diperlukan.

Adakah gejala yang membimbangkan masih merisaukan? Hubungi Jabatan Traumatologi dan Ortopedik, walaupun tidak menimbulkan masalah tertentu! Lama kelamaan, proses patologi berjalan, akan lebih sukar untuk disembuhkan. Jaga kesihatan anda, kekal aktif dan bertenaga!

Buat janji temu dengan kami untuk rawatan melalui telefon +7 495 134 03 41 atau tinggalkan permintaan di laman web.

Lengan tidak naik pada sendi bahu

Rawatan di klinik kami:

  • Perundingan doktor percuma
  • Penghapusan sindrom kesakitan yang cepat;
  • Matlamat kami: pemulihan lengkap dan peningkatan fungsi terjejas;
  • Peningkatan yang ketara selepas 1-2 sesi; Kaedah bukan pembedahan yang selamat.
    Penerimaan dilakukan oleh doktor
  • Kaedah rawatan
  • Mengenai klinik
  • Perkhidmatan dan harga
  • Ulasan

Sekiranya tangan tidak naik, sangat penting untuk mengecualikan patologi tulang belakang serviks, bahu-bahu dan sendi akomial, dan sendi bahu. Mungkin juga terdapat masalah dengan tisu lembut di sekitarnya (myositis, tendovaginitis, bursitis, dll.).

Semasa diagnosis awal, doktor selalu memberi perhatian: tangan tidak naik ke atas dalam satu satah atau di kedua-duanya (di hadapannya dan ke sisi badan). Ini adalah ciri diagnostik yang paling penting. Ini mungkin menunjukkan penyetempatan proses patologi. Ia boleh menjadi sendi artikular sendi bahu atau kerosakan sendi secara total.

Sekiranya lengan tidak naik pada sendi bahu, adalah penting untuk mendapatkan rawatan perubatan dengan segera. Ini mungkin peringkat awal osteoartritis yang cacat - penyakit ini dapat disembuhkan sepenuhnya tanpa pembedahan hanya pada peringkat awal..

Sekiranya anda mempunyai simptom yang serupa, maka kami menjemput anda untuk mendapatkan konsultasi percuma awal dengan pakar bedah ortopedik di klinik terapi manual kami. Di sini anda boleh mendapatkan maklumat yang komprehensif mengenai mengapa tangan tidak naik dan bagaimana rawatan yang berkesan dapat dijalankan.

Mengapa tangan tidak naik: alasan

Terdapat pelbagai sebab mengapa tangan tidak diangkat, dan di antaranya faktor pengaruh negatif berikut adalah yang paling biasa:

  • trauma (dislokasi, keseleo, patah tulang, retak, pencemaran tisu lembut dengan pembentukan hematoma);
  • keradangan (kapsul sendi, cecair sinovial, tulang rawan, otot, ligamen dan tendon);
  • kecacatan (tulang rawan dan tisu tulang, ligamen dan tendon sekitarnya, serat otot);
  • pelanggaran persarafan (mampatan saraf radikular dan akson motor yang memanjang dari mereka);
  • distrofi tisu otot terhadap latar belakang patologi vaskular dan neurogenik;
  • jangkitan dan ketumbuhan.

Mengetahui mengapa tangan tidak naik hanya mungkin dilakukan ketika melakukan diagnosis pembezaan sepenuhnya, kerana terdapat banyak kemungkinan penyebab keadaan ini. Semasa pemeriksaan awal, seorang doktor yang berpengalaman segera menyusun gambaran klinikal mengenai penyakit yang sedang dan sedang berkembang. Adalah mungkin untuk menentukan penyetempatan proses patologi dengan membatasi pergerakan anggota badan atas:

  1. ketidakupayaan sepenuhnya untuk mengangkat lengan dalam pesawat yang berbeza bercakap mengenai total paresis yang berkaitan dengan pelanggaran persarafan, kemungkinan besar pesakit mempunyai osteochondrosis serviks, rumit oleh penonjolan atau cakera intervertebral herniated;
  2. had pergerakan dalam satah lateral mungkin menunjukkan perkembangan periarthritis humeral-scapular atau keradangan persimpangan tulang akomial;
  3. ketidakupayaan untuk mengangkat lengan di hadapan diri sendiri biasanya terdapat dengan kemusnahan bibir artikular sendi bahu (biasanya keadaan ini menyertai kebiasaan terkehel bahu dan membawa kepada penampilan awal osteoartritis yang cacat).

Sebab-sebab yang berpotensi mengapa lengan tidak naik mungkin disebabkan oleh kecederaan pada burs, ligamen dan tendon. jika seseorang untuk masa yang lama tidak dapat melakukan pergerakan pada sendi bahu, maka kontraktur atau ankylosis berkembang. Dengan patologi ini, tangan naik ke atas, tetapi tidak sepenuhnya. Contohnya, hanya sehingga paras bahu atau lebih rendah. Kontraktur adalah keadaan yang memerlukan pemulihan menyeluruh. Biasanya timbul selepas imobilisasi anggota badan atas yang berpanjangan dengan plaster cast sekiranya berlaku patah tulang.

Sekiranya anda ingin mengetahui mengapa tangan anda tidak naik dalam kes anda, buat janji temu dengan pakar kiropraktor atau ortopedik di klinik kami secara percuma. Selama konsultasi awal, pemeriksaan akan dilakukan, diagnosis akan dibuat dan rencana awal untuk perawatan masa depan akan dibuat. Anda akan menerima cadangan individu untuk rawatan penyakit yang dikenal pasti.

Bahu sakit, lengan tidak naik

Sekiranya bahu sakit, dan tangan tidak naik, sementara pesakit tidak mengalami kesan traumatik, maka perkara pertama yang harus dikecualikan adalah periarthritis bahu-skapular. Penyakit ini bahkan boleh berkembang pada orang muda berusia antara 25 hingga 30 tahun. Sebabnya ialah peningkatan beban pada anggota badan atas, kerja berpanjangan dengan tangan terangkat, bermain tenis dan bola keranjang.

Sekiranya penyakit ini tidak dirawat, maka berlaku ubah bentuk secara bertahap radang tendon, ligamen dan otot anggota badan atas. Kekuatan otot secara beransur-ansur berkurang. Kemudian pemusnahan sendi bahu bermula. Pesakit mengalami kesakitan yang berterusan, keterbatasan pergerakan tangan yang teruk, keretakan dan krepitus ketika cuba mengangkat anggota badan atas atau menariknya ke sisi.

Keadaan lain yang menghalang lengan dari mengangkat bahu termasuk:

  • bursitis (keradangan kapsul sendi);
  • tendovaginitis (penyakit tendon);
  • Penyakit Shulman (kerosakan pada otot dan tendon, membran sendi sinovial);
  • distrofi tendon sendi bahu etiologi vaskular dan neurogenik;
  • tendobursitis (keradangan bersamaan kapsul sendi, kapsul sinovial sendi dan serat tendon yang mengelilinginya);
  • keradangan dan ubah bentuk bahu rotator;
  • fasciitis dan myositis otot-otot sekitarnya;
  • osteochondrosis serviks dan penonjolan dan hernia cakera intervertebral yang timbul pada latar belakangnya;
  • sindrom terowong dengan mampatan saraf radikular yang bertanggungjawab untuk aktiviti motor tangan.

Sekarang mari kita lihat semua penyakit berpotensi ini dengan lebih terperinci. Mari mulakan dengan osteochondrosis serviks yang paling biasa. Di bahagian ruang tulang belakang ini, saraf radikular yang bertanggungjawab untuk pemeliharaan tisu-tisu lembut dari hujung atas bercabang dari saraf tunjang. Setiap saraf radikular membawa akson deria dan motor. Dengan bantuan akson sensitif, dorongan saraf dihantar ke struktur otak otak. Di sinilah dorongan diproses dan isyarat tindak balas dihantar ke otot lengan melalui bahagian motor akson. Dia memberi arahan untuk mengendurkan atau mengendurkan otot untuk melakukan pergerakan tertentu.

Sekiranya pada laluan laluan serat saraf terdapat perubahan cicatricial pada tisu lembut, ubah bentuk tulang rawan dan tisu tulang, maka kesan pemampatan berlaku. Pada peringkat awal, ini menyebabkan kesakitan. Kemudian, dengan latar belakang distrofi iskemia, serat saraf cacat dan semua gejala dapat hilang sepenuhnya tanpa rawatan. Tetapi pelanggaran kepekaan akan menampakkan dirinya sebagai ketidakupayaan untuk mengangkat lengan di bahu ke ketinggian yang diperlukan jika dikehendaki. Keadaan ini disebut plegia atau paresis otot-otot anggota badan atas..

Dengan keradangan tendon, otot, ligamen dan burs, gejala menyerupai artritis. Kulit hiperemik, palpasi menyakitkan, pergerakan terhad. Ultrasound CT dan tisu lembut mungkin diperlukan untuk membuat diagnosis.

Akibat kecederaan

Kadang-kadang lengan tidak naik di atas bahu selepas kecederaan. Akibat trauma boleh berlaku awal dan lewat. Dalam kes pertama, gejala klinikal berkembang sejurus selepas kecederaan:

  • terdapat kesakitan akut di kawasan yang terjejas;
  • sekiranya terkehel, sendi bahu cacat, tangan berada dalam kedudukan tidak wajar;
  • selepas 30 - 40 minit, pembengkakan padat membentuk sendi;
  • pergerakan terhad;
  • palpasi sangat menyakitkan;
  • selepas 3-4 jam, hematoma subkutan (lebam) terbentuk.

Langkah pertolongan cemas termasuk melumpuhkan anggota badan atas, memberi kesejukan ke tempat kecederaan, dan mendapatkan rawatan perubatan kecemasan..

Akibat jangka panjang kesan traumatik dapat menampakkan diri dalam bentuk ubah bentuk tendon dan ligamen cicatricial, perkembangan kontraktur setelah imobilisasi tangan yang berpanjangan. Dalam kes ini, pemulihan kompleks ditunjukkan dengan menggunakan teknik terapi manual..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya lengan tidak naik di atas bahu

Perkara pertama yang perlu dilakukan sekiranya tangan anda tidak naik adalah dengan segera mendapatkan bantuan perubatan. Sekiranya terdapat asimetri pada ekspresi wajah, ucapannya menjadi kabur, maka anda perlu segera menghubungi pasukan ambulans. Ketidakupayaan untuk mengangkat lengan di satu sisi sering merupakan tanda strok yang berkembang (pelanggaran peredaran serebrum). Oleh itu, tanda seperti itu tidak boleh diabaikan..

Sekiranya untuk jangka masa yang panjang tangan tidak naik di atas bahu dan tidak ada gejala kemalangan serebrovaskular, maka perlu menghubungi pakar kiropraktor atau ortopedis untuk temu janji. Doktor ini pakar dalam diagnosis dan rawatan penyakit sistem muskuloskeletal. Mereka akan dapat membuat diagnosis awal semasa pemeriksaan dan mengambil anamnesis. Sekiranya perlu, pemeriksaan tambahan ditetapkan, seperti tomogram yang dikira, sinar-X atau MRI. Dalam kes klinikal yang sukar, prosedur arthroscopy intra-artikular dilakukan untuk diagnosis.

Setelah diagnosis dibuat, pesakit berpeluang memilih kaedah terapi yang sesuai untuknya. Biasanya, pesakit mempunyai kaedah pengaruh yang ditawarkan oleh ubat rasmi dan kaedah alternatif terapi manual. Dalam kes pertama, penekanan adalah pada penggunaan ubat-ubatan farmakologi simtomatik, yang untuk beberapa waktu (untuk jangka masa 4 hingga 8 bulan) menghilangkan gejala utama penyakit ini, tetapi penyebabnya berlanjutan dan penyakit ini terus merosakkan sendi dan tulang belakang serviks.

Perubatan manual menawarkan pendekatan yang berbeza secara asasnya bertujuan menghilangkan penyebab penyakit. Dalam kes ini, tujuan utama kerja doktor adalah pemulihan sepenuhnya tisu sendi atau cakera intervertebral yang rosak..

Lengan tidak terangkat di atas bahu: rawatan terapi manual

Sekiranya lengan tidak naik di atas bahu, disarankan untuk menjalankan rawatan menggunakan kaedah terapi manual. Ini membolehkan semua penyakit yang disenaraikan dalam artikel ini dapat dihapuskan sepenuhnya dengan pemulihan tisu-tisu yang rosak pada tali pinggang bahu atas dan tulang belakang serviks..

Terapi manual dan ortopedik menunjukkan bahawa penyebab ubah bentuk sendi dan cakera intervertebral adalah pelanggaran proses normal bekalan darah ke tisu. Oleh itu, usaha doktor dalam merawat penyakit di mana tangan tidak naik bertujuan untuk memulihkan aliran darah, peredaran mikro darah dan cecair limfa, dan meningkatkan metabolisme yang menyebar..

Kami menggunakan teknik berikut:

  • urut dan osteopati untuk meningkatkan aliran darah dan peredaran mikro cecair limfa;
  • daya tarikan daya tarikan pada osteochondrosis serviks dengan sindrom mampatan radikular;
  • refleksologi untuk memulakan pertumbuhan semula semula jadi tisu yang rosak;
  • latihan kinesioterapi dan terapi untuk meningkatkan nada otot dan mempercepat proses penyembuhan.

Anda boleh membuat janji temu percuma dengan pakar ortopedik atau kiropraktor di klinik kami. Semasa berunding, terapi individu akan dibuat untuk anda bergantung pada diagnosis.

Ingat! Ubat diri boleh membahayakan! Berjumpa dengan doktor

Mengapa tangan tidak naik

Sekiranya tangan tidak naik hanya pada posisi tertentu (sisi), putaran di siku sukar, mustahil untuk meletakkan lengan di belakang, semua pergerakan menyakitkan, tetapi pergerakan ke depan dilakukan dengan bebas atau dengan kesukaran yang lebih sedikit, seseorang dapat mengesyaki periartritis skapula bahu. Pilihan simptom:

tangan tidak naik di atas tahap tertentu; sakit akut atau menarik tanpa pergerakan, sakit pada sendi bahu pada waktu malam; keadaan tidak menyakitkan dengan had pergerakan yang teruk; perasaan peningkatan ketumpatan tisu atau sindrom bahu beku.

Sekiranya tangan tidak naik hanya setelah tahap tertentu, tidak ada rasa sakit yang tajam, kita boleh bercakap mengenai penyakit yang ringan. Ia boleh berlalu dengan sendirinya atau memasuki fasa yang lebih aktif, hingga kehilangan mobiliti bahu sepenuhnya - yang disebut ankylosis, iaitu penyatuan tulang kecil.

Periarthritis bahu adalah keradangan pada beg artikular bahu, tendonnya. Ketegangan tendon dan pergerakan tulang yang terhambat di bursa yang meradang menyebabkan kesakitan dan menyekat pergerakan. Pada masa yang sama, kerana ciri struktur sendi bahu, tangan tidak naik ke atas dan ke samping, pergerakan apa pun dengan peningkatan beban tidak mungkin.

Sekiranya pergerakan terhad hanya ketika cuba mengubah posisi tangan, tetapi tidak ada kesukaran yang jelas, maka penyebab masalahnya harus dicari dalam keadaan tidak berfungsi:

kerja sistem kardiovaskular; hati; tulang belakang; otot serviks.

Cadangan asas untuk sebarang sebab ketidakselesaan seperti ini: rehat dan kurang aktiviti fizikal di kawasan yang rosak.

Untuk kesakitan akut, penggunaan salap dan gel analgesik dengan kesan anti-radang, serta kompres dengan kesan yang sama, akan membantu. Hanya doktor yang boleh menetapkan suntikan ubat penghilang rasa sakit dan ubat anti-radang intramuskular atau intraartikular (periartikular) setelah pemeriksaan langsung pesakit..

Dengan rawatan tepat pada masanya dan penghapusan penyebab periarthritis humeroskapular, rawatan yang ditetapkan dengan betul dan melakukan gimnastik, penyakit ini dapat disembuhkan dengan cepat dan pada masa akan datang tidak lagi mengganggu orang itu.

Kita bahkan tidak menyedari berapa kali sehari kita mengangkat tangan, menyebarkannya ke sisi, menurunkannya. Namun, sebaik sahaja kita kehilangan peluang ini kerana sakit di bahu yang teruk, kita segera memahami nilai pergerakan anggota badan. Masih boleh! Anda tidak boleh melakukan apa-apa jika tangan anda jatuh ke bawah. Jangan makan dengan normal, juga menyisir rambut, dan juga tidak memetik hidung. Dan penyebab semua "tidak" ini adalah periarthritis skapula bahu. Iaitu, keradangan pada tendon bahu.

Pasukan portal BudiZdorov.com dengan teliti mengkaji ubat-ubatan yang diiklankan di Internet untuk rawatan hati. Kami mengesyorkan

. Ia terdiri daripada bahan semula jadi, dan manfaatnya telah dibuktikan oleh beratus-ratus ulasan. Beli ubat hanya di laman web rasmi!

Pergi ke laman rasmi...

Kemungkinan besar, penyakit ini telah menyeksa manusia selama lebih dari seratus tahun. Namun, sains menerimanya hanya dua abad yang lalu..

Fakta Sejarah Mengenai Penyakit Bahu.

Pada tahun 1867, sebuah catatan kecil muncul dalam literatur ilmiah, yang ditulis oleh pakar anatomi dan pakar bedah Perancis Jean-Francois Jarjave.

Dia bercakap mengenai fakta bahawa selepas kecederaan bahu, perubahan patologi mungkin muncul di dalam beg mukosa subdeltoid (beg sendi bahu). Dan lima tahun kemudian, pakar bedah Perancis Simon-Emmanuel Duplet juga menyarankan untuk mempertimbangkan perubahan ini sebagai penyakit bebas dan mencipta istilah untuknya - periarthritis skapula bahu.

Namun, dia percaya bahawa penyakit ini hanya boleh timbul akibat kecederaan pada tali pinggang bahu. Namun, Duplet kemudian mengakui bahawa radang pada tendon bahu dapat berkembang di bawah pengaruh sebab-sebab lain..

Harus diingat bahawa sebilangan doktor tidak bersetuju bahawa periarthritis skapular bahu adalah penyakit bebas. Dan mereka menganggapnya sebagai penyakit lain. Oleh itu, seorang pakar bedah dari New York, William Colley, dengan tegas berpendapat bahawa keradangan pada beg sendi bahu adalah salah satu bentuk bursitis. Dan seorang doktor dari Boston, Ernest Amory Codman, mencadangkan bahawa periarthritis humeroscapular adalah kerosakan pada otot supraspinatus..

Walaupun begitu, tetapi doktor moden memahami dengan jelas intipati dan penyebab periarthritis humeral-scapular. Dan yang paling penting, kami belajar merawatnya dengan jayanya. Sekiranya, tentu saja, pesakit segera berjumpa doktor dan tidak memulakan penyakit sehingga menjadi kurang upaya.

Dari bentuk sakit bahu yang sederhana hingga tahap kronik.

Periarthritis bahu-skapular boleh berlanjutan dengan cara yang berbeza. Sebagai contoh, dalam kes ringan, sakit di bahu hampir tidak terasa dan hanya berlaku dengan pergerakan tangan tertentu. Lebih-lebih lagi, mereka agak terhad. Oleh itu, pesakit tidak boleh mengangkat tangannya atau meletakkannya di belakang punggungnya dan menyentuh tulang belakang dengan buku jari. Namun, setelah beberapa minggu, semua sensasi yang tidak menyenangkan ini hilang walaupun tanpa rawatan..

Perlu diingat bahawa periarthritis bahu-skapular bahu mudah berubah menjadi bentuk akut. Dan ini berlaku dalam enam kes daripada sepuluh. Terutama jika, ketika bahu hanya terasa sakit, anda meregang atau mencederakannya.

Dalam kes ini, rasa sakit yang meningkat secara tiba-tiba akan muncul di tali pinggang bahu, yang akan memancar ke leher dan lengan. Dalam kes ini, lebih sukar bagi pesakit untuk memutar lengan, memindahkannya ke sisi dan ke atas, daripada menariknya ke hadapan. Oleh itu, dia berusaha agar anggota badan yang sakit bengkok di siku dan menekannya ke dadanya..

Kadang-kadang keadaan umum pesakit bertambah buruk kerana kesakitan teruk yang menyebabkan insomnia. Dia mungkin mempunyai suhu badan yang tinggi..

Elena Malysheva mengesyorkan!

Elena Malysheva mengesyorkan

mereka yang mementingkan kesihatan hati mereka. Penyediaannya terdiri daripada ramuan perubatan dan membantu mengatasi karsinoma, hepatitis dan penyakit lain.

Pendapat Elena Malysheva...

Biasanya serangan periartritis akut berlangsung beberapa minggu. Dan kemudian rasa sakit hilang, dan pergerakan bahu dipulihkan sebahagiannya. Walau bagaimanapun, dalam kira-kira separuh daripada kes, penyakit ini menjadi kronik, disifatkan oleh rasa sakit di bahu yang sederhana, yang dengan pergerakan tangan yang tidak berjaya, tiba-tiba menjadi akut. Di samping itu, beberapa pesakit mengalami insomnia kerana rasa sokongan di bahu, yang sangat ketara pada waktu pagi..

Pada kira-kira satu pertiga pesakit, periarthritis humeral-scapular kronik berubah menjadi ankyposed. Bentuk penyakit ini juga disebut capsulitis, atau "bahu beku". Ini adalah peringkat penyakit yang paling teruk. Dengan itu, kebanyakan pergerakan tangan menyebabkan sakit tajam, yang mana pesakit dibandingkan dengan sakit gigi. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, bahu praktikal tidak menyakitkan, tetapi tidak bergerak sepenuhnya.

Kadang-kadang, periarthritis berkembang kerana keradangan kepala bisep yang panjang. Ini berlaku terutamanya pada lelaki disebabkan oleh mikrotrauma, yang berlaku selepas pergerakan tangan yang tajam atau pukulan ke kawasan permukaan depan bahu. Dalam bentuk penyakit ini, rasa sakit jarang berlaku. Dia sering muncul di luar jangkaan, dengan beberapa pergerakan. Biasanya semasa mengangkat beban, membongkok dan memanjangkan lengan yang bengkok di siku.

Mengapa tangan tidak naik? Satu-satunya masalah adalah bahu?

Cepat atau lambat, kira-kira satu perempat dari seluruh populasi dunia menghadapi periarthritis, dan wanita dan lelaki sama-sama sakit.

Selalunya, penyakit ini berlaku selepas beberapa jenis kecederaan bahu atau aktiviti fizikal yang berlebihan di atasnya. Sebagai contoh, anda mudah mendapat radang pada tendon bahu jika anda membuang tongkat pada anjing selama dua jam atau cat sepanjang hari, atau... Secara amnya, dalam situasi sehari-hari, sementara keradangan dan kesakitan tidak muncul dengan segera, tetapi setelah beberapa hari. Oleh itu, pesakit tidak mengaitkan "latihan" mereka dengan masalah di bahu..

Beberapa penyakit organ dalaman juga menyumbang kepada keradangan tendon bahu. Contohnya, kadang-kadang periarthritis skapular bahu di sebelah kiri berlaku selepas infark miokard sebelumnya. Sesungguhnya, dengan penyakit ini, berlaku kekejangan atau kematian sebahagian saluran darah. Ini menyebabkan peredaran darah terganggu di bahu kiri. Dan dengan bekalan darah yang lemah, serat tendon menjadi rapuh dan koyak, akibatnya mereka membengkak dan menjadi radang..

Di bahu kanan, periarthritis sering berkembang kerana penyakit hati..

Sebab-sebab perkembangan periarthritis.

Selalunya, keradangan pada tendon bahu berlaku pada wanita yang telah menjalani pembedahan membuang kelenjar susu. Dalam beberapa kes, ini disebabkan oleh fakta bahawa saraf atau saluran penting terjejas semasa pembedahan. Pada yang lain, penyakit ini berlaku kerana perubahan aliran darah di kawasan yang berdekatan dengan payudara..

Penyakit tulang belakang serviks juga dapat menyebabkan periarthritis, kerana masalah di daerah ini menyebabkan terjadinya mencubit saraf yang terjalin di kawasan serviks. Dan ini menyebabkan kekejangan vaskular refleks di lengan atas. Akibatnya, peredaran darah terganggu di sini, dan tendon bahu menjadi radang..

Secara umum, harus diperhatikan bahawa sendi bahu agak kompleks. Terdapat banyak tendon, ligamen, otot, saluran darah dan saraf yang terjalin di sini. Oleh itu, sebarang kesan merosakkan di kawasan bahu akan menyebabkan keradangan. Dan kadang-kadang agak sukar..

Dengan perlahan, perlahan, anda boleh menyembuhkan periarthritis bahu.

Perubatan moden cukup mampu menyembuhkan periarthritis bahu sepenuhnya.

Perkara lain ialah anda harus menghabiskan banyak masa untuk perkara ini. Di samping itu, pesakit tidak segera berjumpa doktor, lebih suka menggunakan ubat tradisional. Dan ini memburukkan lagi keadaan. Bagaimanapun, sebarang penyakit dalam keadaan terabaikan sukar untuk diubati. Ini berlaku terutamanya untuk penyakit sistem muskuloskeletal.

Langkah pertama adalah untuk menentukan penyebab periarthritis. Bagaimanapun, jika ini difasilitasi, misalnya, oleh anjakan sendi intervertebral, maka seseorang tidak dapat melakukan tanpa terapi manual. Sekiranya penyakit ini timbul akibat infark miokard atau pembedahan pada kelenjar susu, maka doktor menetapkan ubat khas yang meningkatkan peredaran darah. Tetapi sekiranya berlaku penyakit hati, diet dan ubat-ubatan yang memulihkan fungsi sel-sel hati disyorkan.

Ia juga perlu untuk menghentikan keradangan tendon bahu itu sendiri. Ubat anti-radang bukan steroid yang disokong oleh kompres ubat akan membantu di sini. Di samping itu, dalam beberapa kes, terapi laser sangat baik. Dan beberapa pesakit mendapati hirudoterapi berguna - rawatan dengan lintah perubatan. Dan kadang-kadang 5-6 sesi sudah mencukupi. Tetapi atas sebab yang tidak diketahui, mereka yang menderita periarthritis yang bertindak balas terhadap terapi alergi "lintah". Jadi berhati-hati.

Secara umum, bagi setiap pesakit, doktor mencari pendekatan individu, menggabungkan beberapa kaedah rawatan sekaligus. Dan ini biasanya memberikan hasil yang berkesan..

Latihan terapeutik untuk periarthritis skapula bahu. Pindahkan tempat yang sakit.

Selain ubat-ubatan, urut dan kompres, senaman khas sangat berguna untuk sendi..

Jadi, duduk di kerusi dan letakkan telapak tangan anda di pinggang. Sebarkan siku ke sisi dan perlahan-lahan, lakukan pergerakan bulat dengan bahu dengan lancar ke arah yang berbeza. Tinggal di posisi permulaan yang sama, tolak bahu ke depan secara maksimum. Kemudian bawa mereka kembali. Ulangi pergerakan ini 5-6 kali.

Terus duduk di kerusi. Tetapi kali ini, letakkan lengan yang sakit di belakang punggung anda sejauh mungkin. Kemudian pegang pergelangan tangannya dengan tangan yang baik dan tarik sedikit ke arah pantat yang bertentangan. Kunci kedudukan ini selama 10 saat. Selepas itu, semasa menghirup, regangkan lengan yang sakit sebanyak mungkin dan tahan di sana selama beberapa saat lagi. Kemudian hembuskan nafas, berehat, cuba tarik lengan yang sakit dengan yang sihat sedikit dan kencangkan kembali otot. Lakukan senaman ini beberapa kali..

Sekarang letakkan pergelangan tangan yang terkena pada bahu yang bertentangan, tekan siku ke badan. Pegang dengan tangan anda yang lain dan tarik perlahan. Dalam kes ini, siku harus, sebagaimana mestinya, meluncur di sepanjang dada, tanpa mengangkat badan. Dan tapak tangan yang sakit - pergi ke bahu. Betulkan siku yang dinaikkan selama 10-15 saat dan tegangkan lengan yang sakit sebanyak mungkin semasa menghirup. Kemudian rilekskannya dan tarik siku anda sedikit lagi. Selamat kembali, ketatkan, santai.

Latihan berikut sesuai untuk pesakit yang sukar menggerakkan lengan ke sisi. Berbaring di lantai di punggung anda, luruskan lengan yang sakit dan lipat ke sisi, telapak ke atas. Angkat telapak tangan anda beberapa sentimeter di atas lantai dan regangkan seluruh lengan anda tanpa membongkok di siku.

Mengekalkan ketegangan pada otot selama sepuluh saat. Kemudian turunkan tangan anda ke lantai dan rileks sepenuhnya. Kemudian tarik nafas, angkat kembali telapak tangan anda dan tegangkan lengan anda. Tarik nafas, - lebih rendah, berehat. Pergantungan ketegangan dan kelonggaran ini membolehkan anda secara perlahan-lahan meregangkan tendon bahu yang sakit..

Setelah anda dapat melakukan senaman sebelumnya tanpa kesukaran, teruskan ke latihan seterusnya. Kali ini, berbaring di sofa sehingga sakit bahu anda di hujungnya. Dan lengan, diluruskan di siku, diketepikan dan sedikit digantung dari sofa, telapak tangan ke atas. Sekarang ketatkan lengan anda dengan kuat tanpa mengubah kedudukannya. Kemudian berehat dan biarkan ia jatuh dengan bebas sehingga anda merasakan ketegangan pada tendon bahu. Biarkan anggota badan yang santai digantung sedikit. Dan tarik nafas, angkat sedikit tangan anda, tegangkan lagi, berehat, biarkan...

Tetapi dengan kesukaran memutar tangan, latihan berikut akan membantu. Sekali lagi, berbaring di lantai, di belakang anda. Bengkokkan lengan yang terkena di bahu dan siku, putar tapak tangan ke atas. Dalam kes ini, lengan bawah mesti dilonggarkan dan, jika boleh, berbaring bebas di lantai. Dalam posisi ini, tegangkan lengan sakit anda dengan kuat, angkat tapak tangan anda beberapa sentimeter dari lantai. Biarkan dia tegang selama beberapa saat, kemudian berehat dan biarkan dia berbaring bebas di lantai..

Para doktor bersetuju bahawa hati yang kelihatan sihat juga harus dibersihkan. Jangan tunggu gejala muncul! Jangan lari hati! Doktor mengesyorkan menggunakan

Leviron Duo. Baca lebih lanjut di sini...

Anda perlu melakukan latihan ini setiap hari selama beberapa minggu. Hanya berhati-hati agar tidak menyebabkan sakit tajam di bahu. Walau bagaimanapun, beberapa kesakitan kerana ketegangan tendon masih tidak dapat dielakkan semasa latihan terapi ini (pengisian) dengan periarthritis sendi bahu.

Doktor terkejut! Ubat ini memulihkan hati!

Sekiranya bahu anda sakit semasa mengangkat lengan ke atas, sebab-sebabnya boleh sangat berbeza (kecederaan, pelbagai penyakit pada sendi dan otot). Kesakitan pada sendi bahu hanyalah satu gejala yang boleh dikatakan "tidak berbahaya" (contohnya, pada kecederaan ringan di mana penyebab masalahnya jelas), atau tanda penyakit serius. Oleh itu, rawatan dalam setiap kes akan dilakukan secara individu; prinsip terapi sangat bergantung pada patologi.

Kesakitan di bahu boleh berlaku pada mana-mana orang, tanpa mengira usia, kerana sendi anggota badan (termasuk bahu) merupakan beban utama pada siang hari.

Ia berlaku bahawa sensasi rasa sakit dengan intensiti yang berbeza muncul hanya ketika lengan diangkat ke atas, dan ketika lengan diturunkan, diculik ke samping, dan juga pada waktu rehat, tidak ada kesakitan. Selalunya bahu terasa sakit dengan sebarang tekanan.

Seorang pakar rheumatologi, arthrologist, orthopedist, traumatologist atau neurologist dapat mengetahui punca kesakitan dan membuat diagnosis yang tepat. Doktor inilah yang terlibat dalam diagnosis, rawatan kecederaan dan penyakit dengan kerosakan sendi..

Seterusnya, anda akan belajar: penyebab utama sakit bahu semasa menaikkan lengan dan kaedah rawatan.

Punca sakit bahu semasa mengangkat lengan

Semua sebab yang mungkin dibahagikan secara konvensional kepada 3 kumpulan:

Kerosakan atau kerosakan pada sendi itu sendiri.

Patologi unsur periartikular - alat muskulo-ligamen, beg sinovial.

Kerosakan pada kedua-dua elemen sendi dan periartikular pada masa yang sama.

Penyebab sakit bahu yang biasa semasa mengangkat lengan

Kecederaan bahu traumatik

Masalah ini timbul dari beban yang berpanjangan pada sendi ketika melakukan kerja fizikal yang keras, jatuh ke tangan yang terentang, kecederaan bahu dalam kemalangan, bermain sukan.

Sekiranya berlaku subluksasi, dislokasi, terseliuh atau pecahnya ligamen, patah pada humerus - sakit tajam yang teruk tidak hanya berlaku semasa mengangkat atau pergerakan tangan yang lain, tetapi juga dalam keadaan rehat.

Selalunya, atlet amatur dan atlet profesional yang terlibat dalam bina badan, melempar cakera, atau sukan lain mengadu sakit sambil mengangkat tangan. Kesakitan seperti itu juga khas untuk orang yang pekerjaannya berkaitan dengan usaha fizikal yang berat - pemuat, pembangun, petani.

Penyakit reumatik

Contoh patologi ini: ankylosing spondylitis, gout, osteoarthritis, hydroxyapatite arthropathy, rheumatoid, arthritis remaja atau jenis lain, penyakit Lyme, dll..

Kumpulan ini merangkumi sebahagian besar penyakit "biasa" badan yang berlaku dengan kerosakan sendi: polikondritis berulang, lupus erythematosus, dll..

Dengan penyakit Shulman (kerosakan pada otot, tisu subkutan), terdapat pelanggaran proses lenturan bahu dan sendi lain, yang disebabkan oleh keradangan pada otot, tendon, membran sinovial. Ini menjadikannya sukar untuk bergerak, menyebabkan rasa sakit ketika mengangkat lengan ke atas atau tindakan lain.

Tendovaginitis, tendonitis

Dengan patologi ini, proses keradangan berkembang pada tendon bahu. Dalam proses kronik, penyakit ini membawa kepada pemusnahan serat tendon dan tisu berdekatan. Keradangan berlaku kerana aktiviti motor yang berlebihan pada sendi bahu, hipotermia, dengan panjang anggota badan yang berlainan, sejumlah jangkitan, mengambil ubat tertentu, dll..

Tanda ciri patologi ini adalah keretakan atau keretakan pada sendi ketika bergerak. Pergerakan aktif semasa eksaserbasi disertai dengan rasa sakit, pergerakan pasif tidak menyakitkan. Pada mulanya, rasa sakit itu sederhana, kemudian intensitasnya meningkat - kesakitan paroxysmal yang teruk berlaku walaupun dari pergerakan tangan sedikit pun.

Tendobursitis

Ini adalah keradangan rongga sinovial, digabungkan dengan transformasi distrofi tendon. Pada puncak penyakit ini, sakit akut menjadikan pergerakan apa pun menjadi terhad. Ia terasa di leher, tali pinggang bahu, bahu.

Bursitis

Bursitis adalah keradangan rongga sinovial, yang disertai dengan pembentukan dan pengumpulan cecair radang (eksudat) yang banyak. Berlaku selepas kecederaan, kerengsaan mekanikal yang berpanjangan, pemendapan garam, jangkitan beg melalui luka, luka, dll..

Tendonitis manset rotator

Ini adalah keradangan otot, ligamen dan elemen tisu lembut lain yang mengelilingi sendi bahu. Ia berlaku sebagai akibat dari ketegangan otot-otot ikat pinggang bahu ketika melakukan pergerakan yang tidak biasa bagi tangan atau keperluan untuk memegang lengan dalam kedudukan yang panjang dan tinggi (misalnya, ketika mengecat siling, melepa dinding). Sakit yang tajam ketika anda mengangkat tangan ke atas, muncul keesokan harinya.

Periarthritis bahu-skapular

Ini adalah patologi kompleks sendi bahu dengan perkembangan sindrom neurodystrophic tanpa perubahan pada tulang rawan dan sendi itu sendiri. Ia dicirikan oleh keradangan, penipisan dan pemusnahan otot periartikular, tendon, ligamen, epitelium bursa sinovial. Ia berkembang dengan kelebihan otot-otot ikat pinggang bahu, kecederaan; sebagai manifestasi penyakit tertentu (terutamanya osteochondrosis tulang belakang).

Pada tisu periartikular, komunikasi vaskular dan pemakanan tisu terganggu. Kerana penipisan, kehilangan keanjalan kapsul sendi, kemunculan mikrokrak, sindrom "bahu beku" terbentuk dengan perkembangan kontraksi berterusan. Akibatnya, mengangkat tangan di atas tahap mendatar dan pergerakan selebihnya sangat sukar, disertai pada awalnya oleh rasa sakit yang membosankan, dan kemudian oleh rasa sakit yang tidak tertahankan. Kadang-kadang mustahil untuk menyisir rambut atau meletakkan sudu ke mulut anda.

Myositis otot bahu

Myositis adalah keradangan otot. Berlaku dari hipotermia, jangkitan virus atau parasit, postur tidak selesa yang berpanjangan, kesan toksik, sukan (terutama pada orang yang tidak terlatih). Kesakitan yang berterusan semakin teruk apabila anda menekan otot yang meradang atau cuba menggerakkan tangan anda. Kemungkinan sedikit edema, kemerahan kulit pada sendi, sedikit peningkatan suhu badan - keadaan subfebril.

Cakera Herniated

Penyebaran kesakitan ketika saraf dicubit di leher kerana hernia

Kesakitan di bahu kanan dan kiri, leher, kawasan oksipital kepala adalah ciri osteochondrosis serviks tulang belakang. Dengan cakera herniated dengan saraf yang terjepit, rasa sakit memancar ke bahu yang sesuai dengan mampatan, timbul seperti lumbago ketika mengangkat lengan ke atas.

Sebab lain

Postur yang lemah; tumor barah; kecacatan kongenital unsur-unsur sendi bahu; kalsifikasi (pemendapan garam kalsium yang tidak normal pada organ lembut); angina (salah satu penyakit jantung yang biasa); penyakit hati; pembedahan bahu.

Kesakitan di bahu kiri semasa mengangkat lengan boleh menjadi gejala penyakit berbahaya - infark miokard.

Tetapi secara umum, penyebab, gejala dan rawatan kesakitan di bahu kanan dan kiri adalah serupa.

Rawatan sakit bahu ketika menaikkan lengan ke atas

Memandangkan struktur sendi bahu yang rumit dan banyak penyakit yang dapat menampakkan dirinya sebagai peningkatan lengan yang menyakitkan, mustahil untuk mengetahui penyebab ketidakselesaan itu sendiri..

Sekiranya anda berada dalam situasi seperti ini, pertama sekali, anda perlu berunding dengan ahli terapi, yang, bergantung pada dugaan diagnosis, akan merujuk anda kepada pakar profil sempit, misalnya, seorang pakar rheumatologi. Untuk menentukan patologi dengan tepat, dia akan menetapkan sejumlah kajian makmal dan instrumental (ujian darah, sinar-X, ultrasound, MRI dan lain-lain), bermula dari situasi tertentu. Hanya setelah diagnosis dibuat, doktor akan menetapkan rawatan komprehensif yang mencukupi..

Selalunya, mengubati sakit di bahu kanan atau kiri ketika mengangkat lengan adalah serupa dengan menghilangkan sensasi menyakitkan dengan tindakan apa pun dengan lengan, kerana ia disebabkan oleh sebab atau penyakit yang sama.

Kaedah rawatan

Apa terapi yang digunakan untuk sakit bahu ketika menaikkan lengan?

Rawatan khusus ditetapkan oleh doktor, yang bergantung kepada patologi dan keadaan individu anda. Dalam jadual di bawah, saya telah menyenaraikan kaedah terapi yang sering digunakan untuk sakit bahu:

(jika jadual tidak dapat dilihat sepenuhnya, tatal ke kanan)

Di bahagian atas suapan komen terdapat 30 blok soal jawab terakhir. Saya hanya menjawab soalan-soalan di mana saya dapat memberikan nasihat yang baik jika tidak hadir - selalunya ia mustahil tanpa perundingan peribadi.

Alexander | 03.03.2017 pada 17:37

Helo! Saya menahan bahu sejuk di kereta api, saya telah menderita selama sebulan. Bolehkah saya memanaskan badan? Kadang-kadang mata terus menuju ke dahi. + untuk segalanya, saya juga seorang atlet.

Alex admin | 03/06/2017 pada 14:26

Alexander, jika anda benar-benar yakin bahawa myositis adalah penyebab sakit bahu, maka anda memerlukan salap pemanasan, panas kering, ubat anti-radang. Di masa hadapan, anda boleh menggunakan fisioterapi ringan. Dengan kesakitan yang teruk, sekatan novocaine dilakukan, di mana suntikan dibuat di tempat penyetempatan untuk melegakan bengkak dan kekejangan otot. Anda boleh memanaskan garam kasar dalam kuali, tuangkan ke dalam beg linen atau ke kain yang dilipat dalam beberapa lapisan, dan panaskan kawasan yang terkena. Pemanasan paling baik dilakukan pada waktu malam, setelah itu elok membungkus kawasan yang bermasalah dengan selendang bulu. Dari pemanasan salap, anda boleh menggunakan gel Nise atau Fastum. Finalgon membantu dengan baik, tetapi harus diingat bahawa anda mesti mengalami sensasi terbakar yang kuat untuk beberapa waktu. Salap Lyoton mempunyai kesan analgesik. Salap harus disapu dengan lembut dan lembut ke atas otot yang terkena. Liquid Menovazine juga digunakan sebagai sebatian menggosok. Mentol yang terdapat dalam komposisinya untuk sementara menghilangkan rasa sakit, dengan senang menyejukkan tempat yang digosok.

Edward | 01/26/2017 pada 12:40

Helo! Selepas strok hemoragik pada Oktober 2016. Saya lumpuh sebelah kiri saya, sekarang saya berdiri di atas kaki saya, tetapi saya tidak dapat mengangkat tangan kiri. Kesakitan pada sendi bahu tidak mengizinkan. Kesakitan lebih teruk pada waktu malam. Latihan yang disiarkan di Internet tidak diperoleh oleh semua orang. Gel Diclofenac mengurangkan kesakitan, tetapi tidak lama. Apa yang boleh anda cadangkan?

Alex admin | 01/31/2017 pada 13:51

Edward, sangat berbahaya untuk memberi ubat selepas strok yang anda alami, tanpa mengetahui keseluruhan gambaran umum mengenai keadaan anda. Untuk rawatan, sebagai peraturan, ubat anti-radang nonsteroid, kortikosteroid, relaksan otot, dan lain-lain diresepkan. Dadah dan dos harus ditetapkan kepada anda oleh pakar neurologi.

Cuba tambahkan salap Chondroxide atau Alflutop, keberkesanannya lebih kuat, tetapi baca arahan dengan teliti sekiranya anda mempunyai kontraindikasi.

Denis | 12/27/2016 pada 20:10

Helo. Hari ini saya terbangun dengan kesakitan di bahu kanan saya. Sakit ketika cuba mengangkat lengan ke hadapan dan ke sisi. Semasa mengangkat kembali dan rehat, tidak ada rasa sakit atau ketidakselesaan. Sehari sebelum semalam terdapat banyak beban di gimnasium. Tidak ada rasa sakit atau ketidakselesaan sehari sebelumnya atau semalam. Oanee di bahu tidak pernah mengeluh.

Alex admin | 12.01.2017 pada 09:40

Denis, rasa sakit itu semula jadi di bawah beban yang tidak biasa. Semua latihan harus dimulakan secara beransur-ansur, hanya setelah beberapa saat, meningkatkan kekuatan beban. Cubalah salap Diclofenac atau Fastum-gel untuk sekarang, usapkan kedua bahu selama seminggu, dan jangan pergi ke gimnasium. Namun, jika kesakitan berterusan, hubungi klinik, kemungkinan anda "mengoyakkan" ligamen.

Kulyash | 12/11/2016 pada 09:05

Helo, Doktor! Bahu saya telah sakit selama kira-kira sebulan sekarang, saya hampir tidak dapat mengangkatnya di belakang kepala saya dan tidak dapat melepaskannya di belakang saya. Hari ini jari saya mula sakit - jari manis dan jari manis. Belum ada cara untuk berjumpa doktor. Apa yang boleh dilakukan - smear, menguli? Tidak ada kecederaan. Umur 62 tahun.

Alex admin | 11.12.2016 pada 13:27

Kulyash. Terdapat banyak sebab mengapa bahu sakit, dalam kes anda kelihatan seperti peregangan tendon infraspinatus atau otot bulat kecil. Walaupun tidak mungkin untuk berjumpa doktor, urutkan bahagian bahu dengan salap Voltaren, Diclofenac atau DIP.

Igor | 10/20/2016 jam 23:55

Hai doktor! Oleh kerana profesion saya, saya terlibat dalam pembaikan automatik, saya tidak perlu berbaring di atas aspal sejuk selama dua hari, dan setelah beberapa jam, sendi bahu kanan saya mula sakit ketika saya mengangkat tangan dan dua hari tidak berlalu. bolehkah saya merawat di rumah? Saya cuba memburunya dengan gevkamen beberapa kali, ia tidak banyak membantu..

Alex admin | 10/25/2016 pada 13:35

Igor, sakit bahu anda disebabkan oleh hipotermia. Salap pemanasan diperlukan dan rasa sakit akan hilang dengan cepat. Penghilang rasa sakit boleh ditambah sementara.

Kita bahkan tidak menyedari berapa kali sehari kita mengangkat tangan, menyebarkannya ke sisi, menurunkannya. Namun, sebaik sahaja kita kehilangan peluang ini kerana sakit di bahu yang teruk, kita segera memahami nilai pergerakan anggota badan. Masih boleh! Anda tidak boleh melakukan apa-apa jika tangan anda jatuh ke bawah. Jangan makan dengan normal, juga menyisir rambut, dan juga tidak memetik hidung. Dan penyebab semua "tidak" ini adalah periarthritis skapula bahu. Iaitu, keradangan pada tendon bahu.

Kemungkinan besar, penyakit ini telah menyeksa manusia selama lebih dari seratus tahun. Namun, sains menerimanya hanya dua abad yang lalu..

Pasukan portal BudiZdorov.com dengan teliti mengkaji ubat-ubatan yang diiklankan di Internet untuk rawatan hati. Kami mengesyorkan Hepatofit Forte. Ia terdiri daripada bahan semula jadi, dan manfaatnya telah dibuktikan oleh beratus-ratus ulasan. Beli ubat hanya di laman web rasmi! Pergi ke laman web rasmi.

Fakta Sejarah Mengenai Penyakit Bahu.

Pada tahun 1867, sebuah catatan kecil muncul dalam literatur ilmiah, yang ditulis oleh pakar anatomi dan pakar bedah Perancis Jean-Francois Jarjave.

Dia bercakap mengenai fakta bahawa selepas kecederaan bahu, perubahan patologi mungkin muncul di dalam beg mukosa subdeltoid (beg sendi bahu). Dan lima tahun kemudian, pakar bedah Perancis Simon-Emmanuel Duplet juga menyarankan untuk mempertimbangkan perubahan ini sebagai penyakit bebas dan mencipta istilah untuknya - periarthritis skapula bahu.

Namun, dia percaya bahawa penyakit ini hanya boleh timbul akibat kecederaan pada tali pinggang bahu. Namun, Duplet kemudian mengakui bahawa radang pada tendon bahu dapat berkembang di bawah pengaruh sebab-sebab lain..

Harus diingat bahawa sebilangan doktor tidak bersetuju bahawa periarthritis skapular bahu adalah penyakit bebas. Dan mereka menganggapnya sebagai penyakit lain. Oleh itu, seorang pakar bedah dari New York, William Colley, dengan tegas berpendapat bahawa keradangan pada beg sendi bahu adalah salah satu bentuk bursitis. Dan seorang doktor dari Boston, Ernest Amory Codman, mencadangkan bahawa periarthritis humeroscapular adalah kerosakan pada otot supraspinatus..

Walaupun begitu, tetapi doktor moden memahami dengan jelas intipati dan penyebab periarthritis humeral-scapular. Dan yang paling penting, kami belajar merawatnya dengan jayanya. Sekiranya, tentu saja, pesakit segera berjumpa doktor dan tidak memulakan penyakit sehingga menjadi kurang upaya.

Dari bentuk sakit bahu yang sederhana hingga tahap kronik.

Periarthritis bahu-skapular boleh berlanjutan dengan cara yang berbeza. Sebagai contoh, dalam kes ringan, sakit di bahu hampir tidak terasa dan hanya berlaku dengan pergerakan tangan tertentu. Lebih-lebih lagi, mereka agak terhad. Oleh itu, pesakit tidak boleh mengangkat tangannya atau meletakkannya di belakang punggungnya dan menyentuh tulang belakang dengan buku jari. Namun, setelah beberapa minggu, semua sensasi yang tidak menyenangkan ini hilang walaupun tanpa rawatan..

Perlu diingat bahawa periarthritis bahu-skapular bahu mudah berubah menjadi bentuk akut. Dan ini berlaku dalam enam kes daripada sepuluh. Terutama jika, ketika bahu hanya terasa sakit, anda meregang atau mencederakannya.

Dalam kes ini, rasa sakit yang meningkat secara tiba-tiba akan muncul di tali pinggang bahu, yang akan memancar ke leher dan lengan. Dalam kes ini, lebih sukar bagi pesakit untuk memutar lengan, memindahkannya ke sisi dan ke atas, daripada menariknya ke hadapan. Oleh itu, dia berusaha agar anggota badan yang sakit bengkok di siku dan menekannya ke dadanya..

Kadang-kadang keadaan umum pesakit bertambah buruk kerana kesakitan teruk yang menyebabkan insomnia. Dia mungkin mempunyai suhu badan yang tinggi..

Biasanya serangan periartritis akut berlangsung beberapa minggu. Dan kemudian rasa sakit hilang, dan pergerakan bahu dipulihkan sebahagiannya. Walau bagaimanapun, dalam kira-kira separuh kes, penyakit ini menjadi kronik. Ia dicirikan oleh rasa sakit di bahu yang sederhana, yang, dengan pergerakan lengan yang tidak berjaya, tiba-tiba menjadi akut. Di samping itu, beberapa pesakit mengalami insomnia kerana rasa sokongan di bahu, yang sangat ketara pada waktu pagi..

Pada kira-kira satu pertiga pesakit, periarthritis humeral-scapular kronik berubah menjadi ankyposed. Bentuk penyakit ini juga disebut capsulitis. atau bahu beku. Ini adalah peringkat penyakit yang paling teruk. Dengan itu, kebanyakan pergerakan tangan menyebabkan sakit tajam, yang mana pesakit dibandingkan dengan sakit gigi. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, bahu praktikal tidak menyakitkan, tetapi tidak bergerak sepenuhnya.

Kadang-kadang, periarthritis berkembang kerana keradangan kepala bisep yang panjang. Ini berlaku terutamanya pada lelaki kerana mikrotrauma. yang berlaku selepas pergerakan tangan yang tajam atau pukulan ke kawasan bahagian depan bahu. Dalam bentuk penyakit ini, rasa sakit jarang berlaku. Dia sering muncul di luar jangkaan, dengan beberapa pergerakan. Biasanya semasa mengangkat beban, membongkok dan memanjangkan lengan yang bengkok di siku.

Elena Malysheva mengesyorkan!

Elena Malysheva mengesyorkan Gepotofit Forte kepada mereka yang mementingkan kesihatan hati mereka. Ubat ini terdiri daripada ramuan perubatan dan membantu mengatasi karsinoma, hepatitis dan penyakit lain. Pendapat Elena Malysheva.

Mengapa tangan tidak naik? Satu-satunya masalah adalah bahu?

Cepat atau lambat, kira-kira satu perempat dari seluruh populasi dunia menghadapi periarthritis, dan wanita dan lelaki sama-sama sakit.

Selalunya, penyakit ini berlaku selepas beberapa jenis kecederaan bahu atau aktiviti fizikal yang berlebihan di atasnya. Contohnya, anda mudah mendapat radang pada tendon bahu. jika anda membuang tongkat kepada anjing selama dua jam atau cat sepanjang hari, atau... Secara umum, dalam keadaan sehari-hari, sementara keradangan dan kesakitan tidak muncul dengan segera, tetapi setelah beberapa hari. Oleh itu, pesakit tidak mengaitkan "latihan" mereka dengan masalah di bahu..

Beberapa penyakit organ dalaman juga menyumbang kepada keradangan tendon bahu. Contohnya, kadang-kadang periarthritis skapular bahu di sebelah kiri berlaku selepas infark miokard sebelumnya. Sesungguhnya, dengan penyakit ini, berlaku kekejangan atau kematian sebahagian saluran darah. Ini menyebabkan peredaran darah terganggu di bahu kiri. Dan dengan bekalan darah yang lemah, serat tendon menjadi rapuh dan koyak, akibatnya mereka membengkak dan menjadi radang..

Di bahu kanan, periarthritis sering berkembang kerana penyakit hati..

Sebab-sebab perkembangan periarthritis.

Selalunya, keradangan pada tendon bahu berlaku pada wanita yang telah menjalani pembedahan membuang kelenjar susu. Dalam beberapa kes, ini disebabkan oleh fakta bahawa saraf atau saluran penting terjejas semasa pembedahan. Pada yang lain, penyakit ini berlaku kerana perubahan aliran darah di kawasan yang berdekatan dengan payudara..

Penyakit tulang belakang serviks juga boleh menyebabkan periarthritis. Kerana masalah di kawasan ini menyebabkan mencubit saraf yang terjalin di kawasan serviks. Dan ini menyebabkan kekejangan vaskular refleks di lengan atas. Akibatnya, peredaran darah terganggu di sini, dan tendon bahu menjadi radang..

Secara umum, harus diperhatikan bahawa sendi bahu agak kompleks. Terdapat banyak tendon, ligamen, otot, saluran darah dan saraf yang terjalin di sini. Oleh itu, sebarang kesan merosakkan di kawasan bahu akan menyebabkan keradangan. Dan kadang-kadang agak sukar..

Dengan perlahan, perlahan, anda boleh menyembuhkan periarthritis bahu.

Perubatan moden cukup mampu menyembuhkan periarthritis bahu sepenuhnya.

Perkara lain ialah anda harus menghabiskan banyak masa untuk perkara ini. Di samping itu, pesakit tidak segera berjumpa doktor, lebih suka menggunakan ubat tradisional. Dan ini memburukkan lagi keadaan. Bagaimanapun, sebarang penyakit dalam keadaan terabaikan sukar untuk diubati. Ini berlaku terutamanya untuk penyakit sistem muskuloskeletal.

Langkah pertama adalah untuk menentukan penyebab periarthritis. Bagaimanapun, jika ini difasilitasi, misalnya, oleh anjakan sendi intervertebral, maka seseorang tidak dapat melakukan tanpa terapi manual. Sekiranya penyakit ini timbul akibat infark miokard atau pembedahan pada kelenjar susu, maka doktor menetapkan ubat khas yang meningkatkan peredaran darah. Tetapi sekiranya berlaku penyakit hati, diet dan ubat-ubatan yang memulihkan fungsi sel-sel hati disyorkan.

Ia juga perlu untuk menghentikan keradangan tendon bahu itu sendiri. Ubat anti-radang bukan steroid yang disokong oleh kompres ubat akan membantu di sini. Di samping itu, dalam beberapa kes, terapi laser sangat baik. Dan beberapa pesakit mendapati hirudoterapi berguna - rawatan dengan lintah perubatan. Dan kadang-kadang 5-6 sesi sudah mencukupi. Tetapi atas sebab yang tidak diketahui, mereka yang menderita periarthritis yang bertindak balas terhadap terapi alergi "lintah". Jadi berhati-hati.

Secara umum, bagi setiap pesakit, doktor mencari pendekatan individu, menggabungkan beberapa kaedah rawatan sekaligus. Dan ini biasanya memberikan hasil yang berkesan..

Latihan terapeutik untuk periarthritis skapula bahu. Pindahkan tempat yang sakit.

Selain ubat-ubatan, urut dan kompres, senaman khas sangat berguna untuk sendi..

Jadi, duduk di kerusi dan letakkan telapak tangan anda di pinggang. Sebarkan siku ke sisi dan perlahan-lahan, lakukan pergerakan bulat dengan bahu dengan lancar ke arah yang berbeza. Tinggal di posisi permulaan yang sama, tolak bahu ke depan secara maksimum. Kemudian bawa mereka kembali. Ulangi pergerakan ini 5-6 kali.

Terus duduk di kerusi. Tetapi kali ini, letakkan lengan yang sakit di belakang punggung anda sejauh mungkin. Kemudian pegang pergelangan tangannya dengan tangan yang baik dan tarik sedikit ke arah pantat yang bertentangan. Kunci kedudukan ini selama 10 saat. Selepas itu, semasa menghirup, regangkan lengan yang sakit sebanyak mungkin dan tahan di sana selama beberapa saat lagi. Kemudian hembuskan nafas, berehat, cuba tarik lengan yang sakit dengan yang sihat sedikit dan kencangkan kembali otot. Lakukan senaman ini beberapa kali..

Sekarang letakkan pergelangan tangan yang terkena pada bahu yang bertentangan, tekan siku ke badan. Pegang dengan tangan anda yang lain dan tarik perlahan. Dalam kes ini, siku harus, sebagaimana mestinya, meluncur di sepanjang dada, tanpa mengangkat badan. Dan tapak tangan yang sakit - pergi ke bahu. Betulkan siku yang dinaikkan selama 10-15 saat dan tegangkan lengan yang sakit sebanyak mungkin semasa menghirup. Kemudian rilekskannya dan tarik siku anda sedikit lagi. Selamat kembali, ketatkan, santai.

Latihan berikut sesuai untuk pesakit yang sukar menggerakkan lengan ke sisi. Berbaring di lantai di punggung anda, luruskan lengan yang sakit dan lipat ke sisi, telapak ke atas. Angkat telapak tangan anda beberapa sentimeter di atas lantai dan regangkan seluruh lengan anda tanpa membongkok di siku.

Mengekalkan ketegangan pada otot selama sepuluh saat. Kemudian turunkan tangan anda ke lantai dan rileks sepenuhnya. Kemudian tarik nafas, angkat kembali telapak tangan anda dan tegangkan lengan anda. Tarik nafas, - lebih rendah, berehat. Pergantungan ketegangan dan kelonggaran ini membolehkan anda secara perlahan-lahan meregangkan tendon bahu yang sakit..

Setelah anda dapat melakukan senaman sebelumnya tanpa kesukaran, teruskan ke latihan seterusnya. Kali ini, berbaring di sofa sehingga sakit bahu anda di hujungnya. Dan lengan, diluruskan di siku, diketepikan dan sedikit digantung dari sofa, telapak tangan ke atas. Sekarang ketatkan lengan anda dengan kuat tanpa mengubah kedudukannya. Kemudian berehat dan biarkan ia jatuh dengan bebas sehingga anda merasakan ketegangan pada tendon bahu. Biarkan anggota badan yang santai digantung sedikit. Dan tarik nafas, angkat sedikit tangan anda, tegangkan lagi, berehat, biarkan...

Tetapi dengan kesukaran memutar tangan, latihan berikut akan membantu. Sekali lagi, berbaring di lantai, di belakang anda. Bengkokkan lengan yang terkena di bahu dan siku, putar tapak tangan ke atas. Dalam kes ini, lengan bawah mesti dilonggarkan dan, jika boleh, berbaring bebas di lantai. Dalam posisi ini, tegangkan lengan sakit anda dengan kuat, angkat tapak tangan anda beberapa sentimeter dari lantai. Biarkan dia tegang selama beberapa saat, kemudian berehat dan biarkan dia berbaring bebas di lantai..

Anda perlu melakukan latihan ini setiap hari selama beberapa minggu. Hanya berhati-hati agar tidak menyebabkan sakit tajam di bahu. Walau bagaimanapun, beberapa kesakitan kerana ketegangan tendon masih tidak dapat dielakkan semasa latihan terapi ini (pengisian) dengan periarthritis sendi bahu.

Aduan mengenai pergerakan tangan terhad berlaku dengan peningkatan aktiviti fizikal, trauma, pelbagai kesan merosakkan pada bahagian bahu atau lengan bawah. Masalah kesakitan atau pergerakan bermula setelah beberapa hari, walaupun orang tersebut tidak mengaitkan penyebabnya dengan ketidakselesaan yang timbul.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya tangan tidak naik?

Ciri-ciri utama masalah, gejala

Sekiranya tangan tidak naik hanya pada posisi tertentu (sisi), putaran di siku sukar, mustahil untuk meletakkan lengan di belakang, semua pergerakan menyakitkan, tetapi pergerakan ke depan dilakukan dengan bebas atau dengan kesukaran yang lebih sedikit, seseorang dapat mengesyaki periartritis skapula bahu. Pilihan simptom:

tangan tidak naik di atas tahap tertentu; sakit akut atau menarik tanpa pergerakan, sakit pada sendi bahu pada waktu malam; keadaan tidak menyakitkan dengan had pergerakan yang teruk; perasaan peningkatan ketumpatan tisu atau sindrom bahu beku.

Sekiranya tangan tidak naik hanya setelah tahap tertentu, tidak ada rasa sakit yang tajam, kita boleh bercakap mengenai penyakit yang ringan. Ia boleh berlalu dengan sendirinya atau memasuki fasa yang lebih aktif, hingga kehilangan mobiliti bahu sepenuhnya - yang disebut ankylosis, iaitu penyatuan tulang kecil.

Tangan tidak diangkat: alasan

Periarthritis bahu adalah keradangan pada beg artikular bahu, tendonnya. Ketegangan tendon dan pergerakan tulang yang terhambat di bursa yang meradang menyebabkan kesakitan dan menyekat pergerakan. Pada masa yang sama, kerana ciri struktur sendi bahu, tangan tidak naik ke atas dan ke samping, pergerakan apa pun dengan peningkatan beban tidak mungkin.

Sekiranya pergerakan terhad hanya ketika cuba mengubah posisi tangan, tetapi tidak ada kesukaran yang jelas, maka penyebab masalahnya harus dicari dalam keadaan tidak berfungsi:

kerja sistem kardiovaskular; hati; tulang belakang; otot serviks.

Apa yang perlu dilakukan jika tangan anda tidak naik dan sakit?

Cadangan asas untuk sebarang sebab ketidakselesaan seperti ini: rehat dan kurang aktiviti fizikal di kawasan yang rosak.

Untuk kesakitan akut, penggunaan salap dan gel analgesik dengan kesan anti-radang, serta kompres dengan kesan yang sama, akan membantu. Hanya doktor yang boleh menetapkan suntikan ubat penghilang rasa sakit dan ubat anti-radang intramuskular atau intraartikular (periartikular) setelah pemeriksaan langsung pesakit..

Dengan rawatan tepat pada masanya dan penghapusan penyebab periarthritis humeroskapular, rawatan yang ditetapkan dengan betul dan melakukan gimnastik, penyakit ini dapat disembuhkan dengan cepat dan pada masa akan datang tidak lagi mengganggu orang itu.

8 perkara di rumah yang membuat kita tidak senang Pugacheva bertindak balas terhadap gembar-gembur di sekitar Eurovision Jalang utama Hollywood: 10 wanita yang berbahaya untuk menyeberang jalan Buat dia memikirkan anda: 7 juruteknik yang bekerja

Belum ada komen untuk siaran ini.
Jadilah yang pertama, dan semua orang akan mengetahui pendapat anda!

Adakah anda pasti mahu memadamkan komen tersebut?

Adakah anda pasti mahu memadamkan avatar?

Adakah anda pasti mahu memadamkan avatar?

Alih keluar barang dari penanda halaman?

Kemasukan ke Hari Wanita

Log masuk sosial pantas:

Satu akaun untuk laman web Rangkaian Wanita