Cara merawat artritis reumatoid dengan betul dan berkesan

Meniskus

Untuk memahami bagaimana menyembuhkan rheumatoid arthritis, perlu memahami mekanisme penyakit ini, apa yang menyebabkannya. Rheumatoid arthritis adalah penyakit autoimun. Penyebab penyakit sendi bukan pada penghapusan semula jadi tisu tulang rawan, seperti pada arthrosis, bukan pada jangkitan, yang sering terjadi pada artritis biasa, tetapi pada kegagalan imuniti. Fungsi pelindung tubuh, bukannya serangan jangkitan, virus dari luar, memusnahkan sel-sel badan, sendi yang sihat. Semakin kuat imuniti, semakin cepat penyakit ini berlanjutan..

Rheumatoid arthritis berlaku pada usia berapa pun. Penyakit ini bermula pada kanak-kanak, remaja, wanita muda, orang yang menjalani gaya hidup aktif. Sains belum sepenuhnya mengkaji mekanisme tindak balas imun..

Faktor-faktor yang menimbulkan peningkatan penyakit - hipotermia, berjangkit, penyakit virus, kecederaan sendi, tekanan, kecenderungan genetik. Penyakit ini dalam pengampunan semasa kehamilan, apabila kegagalan hormon terjadi pada tubuh wanita, sistem kekebalan tubuh melemah. Kambuh muncul ketika penyakit itu telah reda, gejala muncul.

Rheumatoid arthritis berbahaya jika rawatan tidak dimulakan tepat pada masanya, keradangan dari sendi merebak ke organ dalaman, hati, paru-paru, jantung.

Pesakit mengemukakan soalan: bolehkah rheumatoid arthritis disembuhkan? Perubatan tidak memberikan jawapan, kerana setiap kes adalah individu. Rheumatoid arthritis dapat disembuhkan; rawatan kompleks diperlukan. Tidak ada pil ajaib untuk penyakit ini. Anda perlu menjalani rawatan sepenuhnya, mendengar cadangan doktor, ke badan anda sendiri.

Terapi asas sebagai kaedah untuk menyembuhkan

Rawatan artritis reumatoid harus dimulakan dengan terapi asas. Kesannya dapat dilihat setelah beberapa bulan, hari ini adalah cara untuk menyembuhkan penyakit. Ubat-ubatan yang membentuk terapi asas:

    Aurotherapy - rawatan emas. Ubat ini digunakan jika tubuh tidak tahan dengan methotrexate. Emas mempunyai kelebihan, misalnya, ubat membantu kanak-kanak dan remaja, menghalang perkembangan penyakit, penggunaannya dibenarkan dalam proses keradangan, tumor ganas. Methotrexate adalah ubat yang termasuk dalam terapi asas.

Terdapat ubat untuk rheumatoid arthritis. Intinya adalah keteraturan pengambilan ubat, pengawasan perubatan yang berterusan. Rawatan penyakit ini adalah keinginan pesakit untuk menjadi lebih baik. Sekiranya tidak ada kepercayaan dalam penyembuhan, sukar untuk mencapai hasil yang positif. Kemurungan, tekanan adalah provokasi penyakit, perlu dikecualikan melalui psikologi.

Diet adalah rawatan pelengkap

Kesihatan sendi bergantung pada keadaan badan. Semua pesakit ingin pergi dengan mudah, mempercayakan kesihatan mereka kepada ubat-ubatan, tanpa melakukan apa-apa. Sekiranya anda mengehadkan makanan anda yang tidak membawa faedah kesihatan, anda boleh membuat proses dalam badan. Tidak ada diet untuk rheumatoid arthritis. Terdapat panduan diet yang meningkatkan rawatan, mengelakkan kesan sampingan dari ubat.

Penting untuk mengelakkan makanan yang tidak baik untuk sendi anda:

  • Produk tepung, pastri manis, coklat.
  • Lemak haiwan, daging berlemak.
  • Susu.
  • Jeruk.
  • Oatmeal.
  • Tomato, kentang, terung.

Hilangkan makanan yang memberi kesan negatif pada buah pinggang dan hati. Organ-organ penting ini mendapat banyak beban daripada mengambil ubat-ubatan yang membentuk rawatan, anda tidak boleh membebani mereka dengan makanan berat yang berbahaya:

  • Makanan dalam tin.
  • makanan bergoreng.
  • Produk salai.
  • Minuman beralkohol.
  • Makanan yang mengandungi kolesterol.
  • Rempah panas.
  • Makanan masin.

Manfaat Kesihatan:

  • Minyak zaitun.
  • Kacang.
  • Ikan laut.
  • Soya.

Kukus makanan, bakar dalam ketuhar, tanpa minyak. Gunakan vitamin, bahan tambahan makanan aktif secara biologi, tidak semestinya makan makanan yang kaya dengan unsur mikro dan makro penting.

  • Kalsium diperlukan untuk kekuatan sendi dan tulang. Sekiranya anda tidak makan produk tenusu dengan jumlah yang betul, menyebabkan kemerosotan kesejahteraan, ambil makanan tambahan kalsium diet.
  • Vitamin D diperlukan agar kalsium dapat diserap oleh badan. Minyak ikan mengandungi sejumlah besar vitamin D.
  • Kolagen berguna untuk menguatkan tisu tulang rawan. Terdapat dalam Gelatin, Collagen Supplements.
  • Vitamin kumpulan B, C, E berguna untuk rheumatoid arthritis. Menggalakkan pertumbuhan semula tisu, menjaga tubuh dalam keadaan baik semasa tempoh rawatan.

Gaya hidup sihat adalah tambahan terbaik untuk terapi

Rheumatoid arthritis dapat disembuhkan, terdapat kes-kes lega sepenuhnya. Adalah perlu untuk mendekati rawatan secara menyeluruh, untuk melakukan segala usaha. Untuk terapi ubat wajib, pemakanan yang betul, ada baiknya menambahkan latihan fizikal, berjalan di udara segar, mengeras, melepaskan tabiat buruk.

Ini akan membantu melengkapkan rawatan yang berkesan, untuk melupakan artritis reumatoid selama-lamanya:

  • Berenang. Beban pada sendi semasa berenang adalah minimum, semua otot berfungsi. Otot kaki dan punggung dikuatkan. Korset otot yang kuat mengurangkan tekanan pada sendi, menyokong tulang belakang.
  • Urut. Menguatkan peredaran darah, menguatkan otot, melegakan tekanan.
  • Mandi. Tabiat berguna untuk penyakit sendi. Adalah tidak diinginkan untuk pergi ke bilik wap pada waktu berlakunya peningkatan yang teruk, suhu badan meningkat. Dalam kes lain, mandi akan bermanfaat..
  • Rawatan spa. Ia berguna bagi pesakit yang menderita rheumatoid arthritis untuk mengunjungi sanatorium setahun sekali. Apabila penyakitnya telah reda, langkah pencegahan tidak akan menyakitkan.

Kes penyakit ini adalah individu, adalah mustahil untuk mengatakan dengan tegas sama ada mungkin untuk menghilangkan radang sendi selama-lamanya. Segala-galanya ada di tangan anda, ada kes-kes apabila penyakit itu dilupakan selamanya. Untuk ini, seseorang perlu bergerak keluar dari bandar, ke udara segar, makan produk semula jadi, pergi ke tempat mandi, seseorang membantu yoga, meditasi, seseorang menjalani rawatan penuh dengan ubat-ubatan. Jangan berputus asa, berjuang untuk kesihatan!

Adakah mungkin untuk menyembuhkan artritis selamanya: prognosis untuk pemulihan bergantung pada jenisnya

Hanya sebilangan kecil arthritis yang didiagnosis dapat disembuhkan sepenuhnya. Terapi patologi lain bertujuan menghilangkan manifestasi klinikal yang menyakitkan dan mencegah penyebaran proses keradangan ke tisu, sendi dan organ yang sihat. Matlamat rawatan adalah untuk mencapai pengampunan yang berterusan. Pada peringkat ini, keadaan seseorang bertambah baik, yang membolehkannya menjalani gaya hidup yang biasa. Tetapi dengan penyakit yang tidak dapat disembuhkan, pesakit harus selalu mengambil ubat yang dapat mengurangkan risiko kambuh..

Jenis-jenis artritisUbat farmakologi untuk rawatan
RheumatoidEjen biologi (Etanercept, Infliximab, Adalimumab), ubat asas (Sulfasalazine, hydroxychloroquine methotrexate, Leflunomide), NSAID dalam bentuk suntikan, salap, tablet, sekatan ubat dengan glukokortikosteroid dan anestetik, pentadbiran sel stem
ReaktifNSAID (Diclofenac, Nimesulide, Ketoprofen, Meloxicam), suntikan intra-artikular dan periartikular glukokortikosteroid, ubat asas (Sulfasalazine, Methotrexate), agen biologi (Etanercept, Infliximab), kompres dengan Dimexide
BerjangkitAntibiotik dari kumpulan makrolida, tetrasiklin, penisilin terlindung separa sintetik, sefalosporin, NSAID, glukokortikosteroid (Diprospan, Dexamethasone, Flosteron, Triamcinolone), agen antivirus atau antimikotik

Berjangkit

Doktor memberikan prognosis yang paling baik untuk pemulihan sepenuhnya kepada pesakit dengan arthritis berjangkit. Ini adalah patologi keradangan pada sendi yang berasal dari bakteria, virus, parasit atau kulat. Ejen berjangkit menembusi dari fokus utama ke rongga artikulasi, mula membiak secara aktif. Produk yang dikeluarkan oleh mereka dalam proses aktiviti penting adalah toksik pada tisu di sekitarnya, yang menyebabkan perkembangan keradangan akut. Penyakit berjangkit sering disertai dengan gejala keracunan umum badan - demam, gangguan saluran gastrousus dan neurologi. Selalunya, perkembangan patologi disebabkan oleh patogen dan virus seperti:

  • patogen angina, sinusitis, radang paru-paru, furunculosis, pielonefritis, sistitis, endokarditis infektif, sepsis;
  • agen penyebab tuberkulosis, sifilis, gonorea, brucellosis.

Artritis klamidia, yang merupakan komplikasi klamidia yang teruk, sering dijumpai dalam praktik reumatologi. Sebelum rawatan dengan bantuan diagnostik makmal, jenis ejen berjangkit dan kepekaannya terhadap ubat farmakologi dinyatakan. Tugas utama terapi adalah untuk memusnahkan patogen patologi. Untuk ini, agen antimikotik, antivirus, antibakteria, antiparasit boleh digunakan. Kemudian doktor mula menghilangkan akibat jangkitan. Pesakit diberi prosedur urutan dan fisioterapi, yoga, terapi senaman, balneoterapi.

Tetapi dengan lawatan ke doktor yang tidak tepat waktu, tidak mungkin sepenuhnya menghilangkan semua komplikasi yang timbul. Kesan residu diperhatikan pada 30% pesakit. Ini adalah batasan pergerakan sendi, kontraktur, ankylosis (gabungan keseluruhan atau sebahagian ruang sendi). Arthritis septik adalah ancaman serius bagi kehidupan manusia. Sebilangan bentuknya sangat cepat dan rumit sehingga risiko kematian mencapai 5-15%.

Reaktif

Malah ARTHRITIS "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Dengan jenis penyakit ini, prognosis untuk pemulihan sepenuhnya kurang baik, tetapi penyembuhan terakhir dalam beberapa kes adalah mungkin. Dorongan untuk perkembangan proses patologi juga penembusan agen berjangkit ke dalam tubuh - bakteria, virus, kulat. Tetapi dalam kes ini, keradangan tidak diprovokasi oleh mikroba, tetapi oleh tindak balas sistem imun terhadap pengenalannya. Struktur protein patogen jangkitan usus, pernafasan, urogenital serupa dengan struktur sel-sel bursa sinovial, ligamen, tendon, tisu tulang rawan. Oleh itu, antibodi yang dihasilkan oleh sistem imun menyerang sel-sel tubuh sendiri, memusnahkannya sepenuhnya..

Pendekatan bersepadu untuk rawatan penyakit ini diamalkan. Terapi dijalankan dalam beberapa peringkat:

  • pemusnahan agen berjangkit dengan antibiotik atau agen antivirus;
  • penghapusan manifestasi klinikal arthritis dengan ubat anti-radang bukan steroid (NSAID), glukokortikosteroid, relaksan otot;
  • pembetulan tindak balas imun dengan ubat-inhibitor TNF.

Untuk pemulihan sepenuhnya, pakar rheumatologi hanya dapat memberikan prognosis jangka panjang, dan ia agak berubah-ubah. Pada lebih daripada 30% pesakit, gejala hilang sepenuhnya dalam 5-6 bulan. Selepas itu, tidak timbul gejala artritis reaktif. Selepas rawatan, 35% pesakit mengalami kekambuhan dengan manifestasi patologi, sering kali disulitkan oleh gangguan dispeptik. Pada kira-kira 25% pesakit, arthritis menjalani kursus kronik, di mana tahap pengampunan bergantian dengan pemburukan. Dalam 5% kes, patologi secara praktikal tidak sesuai dengan terapi, memprovokasi perkembangan ankylosis, dan kemudian ketidakupayaan pesakit.

Rheumatoid

Rheumatoid arthritis dicirikan oleh luka erosif dan merosakkan pada sendi kecil periferal. Patologi merujuk kepada penyakit autoimun dan dicirikan oleh perjalanan yang sangat teruk. Agar rheumatoid arthritis berkembang, beberapa faktor mesti bertepatan. Ini adalah penembusan utama ke dalam tubuh atau pengaktifan streptokokus khas, virus Epstein-Barr, retrovirus, virus herpes, rubella atau patogen jangkitan sitomegalovirus, serta:

  • kelemahan imuniti yang teruk;
  • kecenderungan genetik, kehadiran gen khas yang mana sistem imun tidak bertindak balas dengan mencukupi.

Ketika ditanya oleh pesakit adakah artritis reumatoid dapat disembuhkan, doktor menjawab secara negatif. Ubat-ubatan baru terus dikembangkan, ujian klinikal sedang dilakukan, termasuk pada sukarelawan. Terapi sel induk telah terbukti dengan baik, membantu meningkatkan trofisme tisu, merangsang pertumbuhan semula mereka. Dalam penyakit reumatoid yang teruk, pesakit ditunjukkan untuk membersihkan darah dengan cryoapheresis, plasmapheresis membran, penyaringan plasma lata. Ini membolehkan anda mencegah kerosakan sendi, kerosakan pada organ dalaman. Untuk rawatan artritis reumatoid, ubat-ubatan dari pelbagai kumpulan klinikal dan farmakologi digunakan. Ejen asas dan biologi digunakan untuk menghilangkan gejala yang menyakitkan. Pada masa yang sama, sistem kekebalan tubuh menghalang pengeluaran imunoglobulin khas (faktor reumatoid) yang menyerang sel-sel sendi, kulit dan organ dalamannya sendiri.

Sekiranya proses keradangan diasingkan tidak lebih dari tiga sendi, maka ada harapan untuk prognosis yang baik. Prospek ini diperparah oleh polyarthritis, manifestasi sistemik yang berkembang, keradangan yang tidak dapat dihentikan oleh ubat farmakologi.

Sekiranya pesakit meminta pertolongan perubatan ketika sensasi menyakitkan ringan yang pertama muncul di lutut atau pergelangan kaki, maka kemungkinan penyembuhan lengkap meningkat dengan ketara. Ini bahkan berlaku untuk rheumatoid arthritis, yang sukar dirawat. Para saintis telah membuktikan bahawa mengambil ubat-ubatan tertentu pada minggu-minggu pertama perkembangan patologi dapat menghentikan sepenuhnya proses keradangan.

Bolehkah artritis reumatoid disembuhkan secara kekal?

Penyakit sendi kronik menyebabkan banyak ketidakselesaan pada seseorang dan boleh menjejaskan kualiti hidup dengan serius. Dan juga prognosis penyakit seperti itu tidak memberi rehat - pemusnahan dan ubah bentuk sendi, yang menyebabkan kehilangan fungsi motor yang penting. Kerana keistimewaan patologi, pesakit selalu mencari jawapan untuk soalan: adakah mungkin untuk menyembuhkan artritis reumatoid selama-lamanya??

Adakah artritis reumatoid dapat disembuhkan pada orang dewasa dan kanak-kanak?

Di Internet, seseorang sering menghadapi perselisihan dalam hal ini. Kes individu, apabila penyakit ini "disembuhkan secara ajaib" tanpa kaedah terapi standard, mungkin tidak setuju dengan pendapat doktor. Kisah seram mengenai kesan sampingan terapi konvensional dan kemungkinan besar kecacatan akibat rawatan yang tidak betul dapat disesatkan.

Agar tidak mencederakan diri sendiri dengan tangan anda sendiri, penting untuk memahami nuansa dan tujuan rawatan arthritis.

Rheumatoid arthritis menurut ICD-10 adalah patologi autoimun kronik. Perkembangan penyakit sendi bermula dengan kelainan sistem kekebalan tubuh, di mana ia mula mengenali sel-sel tubuhnya sendiri sebagai sel musuh. Akibatnya, kompleks pelindung khas terbentuk, dengan mana sistem imun menyerang organ dalaman dan tisu penghubung..

Sebab-sebab reaksi palsu ini belum dapat dipastikan. Telah diketahui bahawa kemungkinan besar perkembangannya dikaitkan dengan kecenderungan genetik, patologi metabolisme dan sistem endokrin. Serangan kompleks imun memprovokasi pengeluaran sitokin pro-radang dalam membran artikular dan, sebagai akibatnya, tindak balas keradangan yang kuat. Sebagai tambahan kepada kenyataan bahawa keradangan membawa rasa sakit dan ketidakselesaan kepada seseorang, ia memulakan proses pemusnahan berbahaya yang membawa kepada pemusnahan tisu tulang dan tulang rawan yang sihat, serta pembentukan ankylosing fusi.

Untuk menyingkirkan rheumatoid arthritis secara kekal, anda perlu mencapai penyembuhan sepenuhnya dari kelainan sistem imun. Cara melakukan ini tidak diketahui oleh perubatan moden. Oleh itu, perkara pertama yang akan dihadapi oleh pesakit dengan rheumatoid arthritis setelah membuat diagnosis adalah amaran doktor mengenai ketidak patuhan patologi ini dan perlunya terapi penyelenggaraan sepanjang hidup. Walau bagaimanapun, ini sama sekali tidak bermaksud bahawa pesakit akan menghadapi kecacatan dan kesakitan yang berterusan. Selama beberapa abad, pakar rheumatologi di seluruh dunia telah mengembangkan dan meningkatkan kaedah berkesan yang dapat menekan perkembangan patologi dan menghilangkan gejala yang menyakitkan..

Keperluan untuk diagnosis yang betul

Rawatan arthritis rheumatoid yang betul bermula dengan diagnosis yang betul. Untuk melakukan ini, adalah betul untuk menghubungi pakar rheumatologi secara langsung..

Diagnostik standard merangkumi pengumpulan sejarah peribadi dan keluarga, pemeriksaan luaran, makmal dan kajian instrumental:

  • ujian darah am dan biokimia;
  • petunjuk imunologi faktor reumatoid dan ACCP;
  • penanda keradangan protein C-reaktif dan fibrinogen;
  • pengumpulan cecair sinovial;
  • radiografi;
  • Pengimejan resonans magnetik.

Mustahil untuk menyembuhkan artritis reumatoid, tetapi pada peringkat awal, anda dapat meminimumkan manifestasi gejala pada masa akan datang - untuk mencegah keradangan dan perubahan yang merosakkan pada sendi.

Rawatan ubat

Seperti yang anda ketahui, sebarang rawatan boleh membantu atau membahayakan. Dalam ulasan dan komen mengenai kaedah terapi untuk radang sendi pada reumatoid, anda dapat menjumpai sudut pandangan yang sama sekali bertentangan. Terutama sekali, ini berlaku untuk terapi ubat.

Baris pertama farmakoterapi merangkumi:

  • ubat anti-radang bukan steroid (NSAID);
  • terapi imunosupresif asas;
  • glukokortikoid.

Semua dana ini mencapai tujuan utama dalam rawatan penyakit autoimun - pencapaian pengampunan yang stabil..

Untuk mencapai dinamika positif, adalah perlu untuk mengurangkan gejala yang menyakitkan dengan bantuan NSAID, dan ubat-ubatan asas imunomodulator membantu menghentikan aktiviti merosakkan sistem imun. Sejak 2016, glukokortikoid hormon tidak termasuk dalam rejimen rawatan mandatori. Mereka digunakan dalam kes yang luar biasa, ketika NSAID tidak mengatasi, atau dalam bentuk patologi yang teruk, menambah terapi utama. Mereka berusaha mengurangkan dos dan jangka masa pemberian sebanyak mungkin dan membatalkan hormon sebaik sahaja memberi kesan positif..

Mengambil ubat-ubatan bukan steroid anti-radang, dan ini termasuk Ibuprofen, Diclofenac, Nimesulide, Aspirin dan Analgin yang terkenal, adalah penting untuk memahami bahawa mereka sama sekali tidak berbahaya. Anda tidak boleh menggandakan dos apabila anda kehilangan ubat atau mengambilnya secara berterusan.

Dengan penggunaan yang tidak terkawal, ubat-ubatan dalam kumpulan ini dapat menyebabkan penyakit saluran gastrousus dan patologi hematologi.

Tidak mustahil untuk merawat arthritis rheumatoid tanpa ubat terapi asas. Di sini sitostatik digunakan - ubat antitumor, imunosupresif. Selalunya, pesakit dengan rheumatoid arthritis diresepkan Methotrexate, dan sekiranya tidak bertoleransi - Leflunomide atau Sulfasalazine.

Methotrexate dan analognya mempunyai reputasi yang baik di kalangan doktor dan membantu mencapai dinamika positif pada 80% pesakit.

Peraturan asas untuk mengambil sitostatik termasuk:

  1. Sebelum anda mula mengambil ubat kumpulan asas, ujian untuk toleransi adalah wajib. Dan penyakit bersamaan organ dalaman dan saluran darah diambil kira untuk mengecualikan kes-kes apabila rawatan sedemikian dikategorikan sebagai kontraindikasi.
  2. Dos ubat meningkat secara beransur-ansur, dari minimum hingga paling berkesan (biasanya tidak melebihi 20-25 mg). Sekiranya, pada dos yang optimum, terdapat peningkatan atau pengampunan yang cepat, anda tidak boleh berhenti mengambil atau mengurangkan dos secara tiba-tiba. Rawatan minimum berterusan selama 2 bulan, maka jumlah ubat secara beransur-ansur dikurangkan menjadi minimum pencegahan yang diperlukan.
  3. Keistimewaan dos Methotrexate termasuk fakta bahawa dos tablet tidak meningkat lebih daripada 15 mg, kerana dalam bentuk oral, walaupun pada dos yang tinggi, terdapat ambang dinamik - keadaan pesakit tidak berubah. Atas sebab ini, mereka cuba memberi ubat dari hari pertama dalam bentuk suntikan..
  4. Sebilangan besar ubat ini diambil seminggu sekali pada hari tertentu. Pada hari kemasukan, anda mungkin perlu berhenti mengambil NSAID dan ubat lain. Sekiranya pesakit melewatkan satu dos ubat, ubat itu tidak boleh diambil pada hari berikutnya, kerana ini boleh menyebabkan overdosis bahan tersebut. Adalah perlu untuk memberitahu doktor mengenai keadaan dan mengikuti cadangannya untuk menyesuaikan kemasukan lebih lanjut..
  5. Methotrexate mesti diambil dengan sediaan asid folik, kerana bahan aktif ini adalah antagonisnya dan secara kritikal dapat mengurangkan tahapnya dalam badan.

Ubat barisan kedua merangkumi ubat-ubatan yang disintesis secara biologi (Anakinra, Rituximab, Infliximab). Mereka digunakan dalam terapi asas apabila sitostatik tidak berkesan atau digabungkan dengan metotreksat. Walaupun ubat ini terdiri daripada enzim semula jadi, ia juga mempunyai tahap ketoksikan tertentu dan memerlukan pentadbiran yang ketat..

Sekiranya jangkitan menambah kerumitan dalam rawatan artritis, agen antibakteria termasuk dalam rawatan..

Semasa mengambil ubat terapi asas, pemantauan dinamika penyakit harus ada. Untuk ini, ujian darah baru dilakukan secara berkala dan sinar-X diambil..

Sebagai tambahan untuk memantau keadaan pesakit, ujian darah diperlukan untuk mengawal jumlah ubat dalam tubuh. Sekiranya berlaku overdosis, beberapa ubat ini tidak mempunyai tanda-tanda utama yang jelas dan dos berlebihan hanya dapat ditentukan dengan kaedah makmal..

Selalunya, kerana kekurangan kesan atau kesan buruk ubat, terdapat pelanggaran dalam pemberiannya dan penghapusan nuansa penting dalam skema umum terapi ubat.

Penggunaan agen biologi diketahui ramai. Doktor sering memberi ubat seperti itu kepada pesakitnya untuk memulihkan tulang rawan dan mencegah kambuh setelah keradangan reda. Di forum-forum di Internet, anda boleh mendapatkan banyak ulasan positif mengenai krim bersama lemak yu. Kami telah memilih beberapa komen pesakit yang paling menarik mengenai ubat ini, yang akan anda dapati dalam artikel di pautan.

Latihan fisioterapi dan fisioterapi

Walaupun artritis reumatoid pada orang dewasa dan kanak-kanak tidak dapat disembuhkan, terapi fisioterapi dan senaman dapat membantu mengekalkan kesan ubat-ubatan..

Fisioterapi membantu menghilangkan rasa sakit, bengkak dan memperbaiki peredaran darah pada sendi. Sebilangan besar daripadanya mempunyai sifat antibakteria dan mencetuskan proses pemulihan..

Semasa merawat patologi, gunakan:

  • elektroforesis;
  • krioterapi;
  • magnetoterapi;
  • penyinaran dengan sinar ultraviolet;
  • mandian mineral dan kolam renang;
  • balut dan mandian parafin;
  • urut.

Gimnastik untuk penyakit sendi autoimun akan melegakan kekejangan pagi dan membantu mengekalkan fungsi motor. Terdapat set latihan untuk pesakit pada pelbagai peringkat perkembangan artritis. Pengisian seperti itu tidak memerlukan banyak masa dan kemahiran khas, tetapi kesannya tidak akan lama lagi..

Gaya hidup sihat

Untuk mencapai pengampunan yang stabil dan menghilangkan sakit sendi secara kekal, rawatan ubat dan terapi fizikal mesti disokong oleh gaya hidup yang sihat. Ini termasuk menyingkirkan tabiat buruk dan memperoleh tabiat makan yang sihat..

Tabiat buruk

Penyalahgunaan alkohol dan merokok meracuni tubuh dan mengakibatkan gangguan metabolik dan penyakit organ-organ dalaman. Unsur-unsur toksik meningkatkan keradangan dan menimbulkan kekambuhan berterusan. Kaedah Dovzhenko tidak menyembuhkan artritis reumatoid, tetapi berkesan membantu menyingkirkan tabiat buruk yang meningkatkan manifestasi penyakit yang tidak menyenangkan.

Diet

Atas sebab yang sama, penting untuk mengubah diet. Makanan tertentu dan alergen yang dikandungnya juga merupakan provokasi peradangan. Selain menghindari makanan yang dilarang, makanan diet bertujuan untuk mengawal kalori yang dikonsumsi setiap hari dan tahap cairan dalam badan. Tidak seperti arthritis lain, dengan penyakit reumatoid, jumlah air harus dibatasi hingga 2 liter sehari, dan semasa tempoh keradangan akut, mengurangkan.

Diet penyembuhan

Diet dirancang untuk makanan berpecah untuk meningkatkan fungsi metabolik dan mengurangkan berat badan pada pesakit yang berlebihan berat badan. Untuk arthritis akut, ikuti diet vegetarian, bebas gluten dan Dong. Semasa tempoh pengampunan, jadual optimum adalah nombor 10 menurut Pevzner.

Dan juga banyak pesakit berminat: adakah mungkin untuk menyembuhkan artritis dengan kaedah alternatif? Seperti bentuk ubat sokongan yang lain, resipi rakyat tidak terlalu mempengaruhi sel-sel sistem imun. Namun, dengan pendekatan yang tepat, mereka dapat mengurangkan manifestasi penyakit dan menguatkan sistem imun..

Pendekatan terapi yang betul merangkumi perundingan wajib dengan doktor anda. Ini diperlukan untuk mengecualikan kaedah dan bahan yang boleh meningkatkan keradangan dan menyebabkan alergi..

Jangan menganggap diagnosis sebagai ayat. Mendengar janji temu doktor bahawa penyakit itu tidak dapat disembuhkan, banyak yang menyerah, sementara yang lain menggunakan kaedah rawatan yang meragukan dan bahkan membahayakan diri sendiri. Perubatan moden setiap tahun meningkatkan rejimen rawatan untuk penyakit kronik ini. Berkat usaha pakar rheumatologi dan pendekatan yang bertanggungjawab pada pesakit di seluruh dunia, mencapai pengampunan yang mampan telah terbukti menjadi tujuan yang dapat dilaksanakan..

Rawatan untuk artritis reumatoid

Rheumatoid arthritis adalah penyakit serius yang harus ditangani seseorang dari saat diagnosis seumur hidupnya.

Rawatannya kompleks dan merangkumi sejumlah ubat dan teknik:

Mari mulakan perbincangan kami dengan terapi asas, kerana, seperti namanya, bertindak sebagai asas untuk rawatan rheumatoid arthritis, dan setiap pesakit dengan penyakit serius ini harus mengatasinya..

Terapi asas untuk rheumatoid arthritis

Mengapa tajuk itu merangkumi perkataan "basic"? Terutama, bukan kerana ini adalah kaedah utama rawatan, tetapi kerana ubat-ubatan dari kumpulan ini mempengaruhi intipati rheumatoid arthritis, iaitu, "asasnya". Mereka tidak memberi anda kelegaan sehingga beberapa hari atau beberapa minggu selepas anda mula mengambilnya. Ubat-ubatan ini memberikan kesan yang ketara tidak lebih awal setelah beberapa bulan, dan ubat-ubatan tersebut diambil dengan harapan dapat memperlambat perjalanan penyakit ini, atau lebih baik, mendorong RA ke dalam pengampunan yang mendalam..

Penantian yang lama untuk hasilnya bukanlah satu-satunya kelemahan terapi asas. Setiap ubat yang disertakan di dalamnya berkesan dengan caranya sendiri. Tetapi reaksi pada pesakit yang berlainan adalah berbeza, oleh itu, ketika membuat rancangan rawatan, seorang pakar rheumatologi tidak hanya bergantung pada statistik perubatan. Anda perlu memasukkan intuisi perubatan anda dan menilai setiap pesakit sebagai individu.

Terapi asas moden merangkumi ubat-ubatan dari lima kumpulan:

Mari kita pertimbangkan secara terperinci kebaikan dan keburukan dari masing-masing lima komponen terapi asas dan cuba memahami bagaimana mencapai keberkesanan terbaik dan toleransi yang baik terhadap rawatan rheumatoid arthritis.

Cytostatics: ubat yang menekan sistem imun

Perkataan yang lebih pendek "sitostatics" biasanya disebut ubat dari kumpulan imunosupresan (remicade, arava, methotrexate, cyclosporine, azathioprine, cyclophosphamide dan banyak lagi). Semua ubat ini menekan aktiviti sel, termasuk aktiviti sel imun. Seperti yang anda ketahui, artritis reumatoid bersifat autoimun, jadi tidak menghairankan bahawa ia dirawat dengan sitostatik. Dan teknik itu sendiri diguna pakai oleh pakar rheumatologi dari ahli onkologi yang bertarung dengan bantuan sitostatik dengan ancaman lain yang dahsyat - barah.

Sitostatik, dan terutama metotreksat, memindahkan emas dari kedudukan utama dalam rawatan RA. Imunosupresan berjaya merawat bukan sahaja rheumatoid, tetapi juga arthritis psoriatik. Ubat-ubatan kumpulan ini kini menjadi asas terapi asas untuk RA. Fakta ini sering menakutkan pesakit, kerana menakutkan kehilangan imuniti hampir sepenuhnya. Tetapi perlu diingat bahawa dos sitostatik yang lebih kecil digunakan dalam reumatologi daripada onkologi, jadi anda tidak perlu takut akan kesan sampingan yang mengerikan seperti yang diperhatikan pada pesakit barah..

Kelebihan dan Kekurangan Imunosupresan

Kelebihan pertama sitostatik adalah kecekapan tinggi mereka pada dos yang agak rendah. Pesakit dengan rheumatoid arthritis diberi dos imunosupresan 5-20 kali lebih rendah daripada pesakit dengan onkologi, tetapi dalam hampir 80% kes ini cukup untuk mencapai kesan terapeutik yang sangat baik. Yang paling penting, sitostatik telah membuktikan diri mereka dalam rawatan radang sendi yang teruk dengan kadar perkembangan penyakit yang tinggi..

Nilai tambah kedua yang tidak diragukan untuk mengambil sitostatik adalah frekuensi rendah dan keterukan kesan sampingan yang rendah. Hanya seperlima pesakit mengadu gejala yang tidak menyenangkan:

Najis atau sembelit longgar;

Rasa seperti merinding mengalir di kulit.

Sebaik sahaja ubat dibatalkan atau dosnya disesuaikan, kesan sampingan ini hilang dengan sendirinya. Untuk profilaksis, sebulan sekali, ujian darah dan air kencing diambil dari pesakit untuk mengetahui masalahnya tepat pada waktunya. Gangguan dalam kerja ginjal, hati dan penghambatan hematopoiesis adalah mungkin. Tetapi biasanya sitostatik ditoleransi dengan baik, dan sudah sebulan selepas permulaan terapi, peningkatan keadaan pesakit dengan rheumatoid arthritis dapat dilihat..

Untuk rawatan rheumatoid arthritis, pakar rheumatologi moden menggunakan tiga imunosupresan: methotrexate, arava, dan remicade. Mari lihat kelebihan dan kekurangan setiap ubat tersebut..

Methotrexate

Sebelumnya, kami telah menyebut metotreksat beberapa kali, dan ini tidak sengaja, kerana sitostatik inilah yang menjadi pemimpin yang diakui dalam terapi asas RA. Sangat senang mengambilnya: seminggu sekali, pesakit perlu minum satu kapsul dengan dos 10 mg. Biasanya doktor dan pesakit bersetuju pada hari apa dalam seminggu mereka sekarang akan mendapat "methotrexate" selama berbulan-bulan. Sebagai contoh, pada hari Isnin atau Khamis, pesakit sekarang harus mengambil pil ini, jadi sukar untuk mengelirukan atau lupa.

Seseorang biasanya dapat membicarakan peningkatan kesejahteraan setelah 4-6 minggu dari awal pengambilan ubat, dan tentang kemajuan dalam rawatan yang berterusan dan ketara - setelah 6-12 bulan. Terdapat satu catatan penting: pada hari "methotrexate", anda tidak boleh mengambil NSAID, yang juga termasuk dalam terapi asas RA dalam kebanyakan kes. Pada hari lain dalam seminggu, anda boleh meneruskan rawatan dengan selamat dengan ubat anti-radang bukan steroid.

Arava (leflunomide)

Arava dianggap sebagai imunosupresan yang sangat menjanjikan, dan banyak pakar rheumatologi menukar pesakit mereka ke ubat baru ini. Tetapi ada juga doktor yang menganggap arava sebagai ubat yang lebih berat dengan toleransi yang lebih teruk daripada metotreksat. Secara umum, kita boleh mengatakan bahawa arava diresepkan sebagai alternatif kepada methotrexate jika yang terakhir telah menyebabkan kesan sampingan pada pesakit..

Arava disyorkan untuk pesakit dengan perkembangan rheumatoid arthritis yang sangat cepat dan cepat, apabila sudah pada tahun pertama penyakit ini terdapat masalah serius pada sendi, hingga kehilangan mobilitas. Kira-kira sebulan selepas permulaan pengambilan, perubahan positif pertama biasanya dapat dilihat, dan setelah enam bulan - peningkatan keadaan tulang yang berterusan.

Remicade (infliximab)

Satu lagi kebahagiaan dalam rheumatologi adalah ubat ubat.

Ia berbeza dengan methotrexate, arava dan imunosupresan lain dalam dua cara:

Kos yang sangat tinggi.

Mengingat ciri yang terakhir, remicade biasanya berfungsi sebagai jalan keluar bagi pesakit dengan bentuk rheumatoid arthritis yang cepat berkembang, yang sama sekali tidak dibantu oleh methotrexate dan sitostatics lain yang berpatutan. Dua sebab lain untuk menggantikan methotrexate dengan remicade adalah toleransi yang buruk dan perlunya pengurangan dos kortikosteroid yang mendesak, yang juga merupakan sebahagian daripada terapi asas untuk RA. Seperti yang anda lihat, ada cukup alasan untuk menetapkan remicade, tetapi kadang-kadang semuanya melebihi kos ubat yang tinggi..

Kecekapan dan kepantasan tinggi tindakan remicade mempunyai kelemahan: ubat ini mempunyai banyak kesan sampingan dan kontraindikasi. Sebelum anda mula mengambil ubat, anda perlu memeriksa pesakit dengan teliti dan menyembuhkan sepenuhnya semua proses keradangan yang terdapat di dalamnya, bahkan yang tersembunyi dan lambat. Jika tidak, setelah permulaan terapi dalam keadaan imuniti yang ditekan, semua jangkitan ini "mengangkat kepala" dan membawa kepada masalah serius, hingga sepsis.

Kesan sampingan yang berpotensi, termasuk ruam gatal, disarankan untuk dicegah dengan antihistamin. Adalah sangat penting bagi wanita untuk melindungi diri mereka dengan berhati-hati semasa mengambil remicade, kerana kehamilan dan penyusuan sama sekali tidak mungkin dalam tempoh ini. Lebih-lebih lagi, anda boleh memikirkan tentang keibuan sekurang-kurangnya enam bulan setelah berakhirnya rawatan dengan rawatan semula.

Sitostatik lain

Sudah tentu, ada imunosupresan lain, termasuk yang lebih berpatutan:

Tetapi semua ubat ini semasa ujian klinikal menunjukkan diri mereka tidak berada di pihak terbaik - kekerapan kesan sampingannya sangat tinggi, dan komplikasi, sebagai peraturan, lebih serius daripada mengambil metotreksat yang sama. Oleh itu, penolakan tiga sitostatik paling popular dalam terapi asas RA disarankan hanya jika mereka tidak memberi kesan atau tidak diterima..

Rawatan artritis reumatoid dengan ubat antimalarial

Ubat delagil (rezoquine, chloroquine, hingamin) dan plaquenil (hydrochlorin, hydroxychlorine) telah lama digunakan dalam perubatan sebagai ubat untuk melawan penyakit tropis - malaria. Tetapi apa yang berkaitan dengan artritis reumatoid dengannya, anda bertanya. Faktanya ialah pada pertengahan abad yang lalu, para saintis yang mencari sekurang-kurangnya beberapa ubat baru dan berkesan untuk rawatan RA, telah mencuba hampir semua jenis ubat anti-radang, kerana artritis reumatoid telah lama dianggap hanya jenis jangkitan khas. Satu kajian seperti itu membawa kabar baik - Delagil dan Plaquenil memperlambat perjalanan RA dan mengurangkan keparahan manifestasi..

Walaupun begitu, ubat antimalaria dalam terapi asas moden untuk RA menempati tempat paling sederhana, kerana hanya mempunyai satu kelebihan - toleransi yang baik. Dan mereka mempunyai satu kelemahan, lebih-lebih lagi, yang sangat serius - mereka bertindak sangat perlahan (peningkatan hanya berlaku selepas enam bulan atau setahun) dan walaupun berjaya, mereka memberi kesan terapi yang lemah.

Mengapa doktor tidak berputus asa dengan terapi anti-malaria?

Soalan logik, kerana ada ubat yang bertindak lebih cepat dan berfungsi lebih baik. Tetapi perubatan adalah salah satu cabang sains di mana prasangka dan kekuatan asas inersia sangat kuat. Tiga puluh tahun yang lalu, terapi RA asas didasarkan pada prinsip berikut: delagil pertama dan plakenil, kemudian emas, jika tidak membantu - D-penicillamine atau imunosupresan, dan jika semuanya gagal - kortikosteroid. Artinya, arahnya dipilih dari yang paling tidak berbahaya hingga yang paling berbahaya. Tetapi jika anda memikirkannya, prinsip membina terapi asas ini adalah jenayah yang berkaitan dengan pesakit..

Anggap seseorang menghidap rheumatoid arthritis yang akut dan cepat berkembang dengan sindrom kesakitan teruk dan sendi yang cepat merosot. Adakah wajar menunggu enam bulan ubat antimalaria berfungsi (persoalannya masih - adakah ia akan berkesan?), Jika ubat yang lebih kuat dan berkesan boleh diresepkan? Sekalipun timbul kesan sampingan, ia lebih baik daripada hanya melihat bagaimana seseorang menderita, dan bagaimana keadaan persendiannya bertambah buruk setiap hari..

Tetapi, bagaimanapun, terdapat kes-kes ketika ubat antimalaria masih relevan:

Pesakit bertoleransi dengan sangat buruk terhadap semua ubat lain dari terapi asas RA;

Ubat-ubatan yang dianggap lebih berkesan tidak memberi kesan;

Rheumatoid arthritis sangat ringan dan berkembang dengan perlahan, jadi tidak perlu menggunakan kaedah yang paling kuat, tetapi berbahaya.

Rawatan artritis reumatoid dengan ubat kumpulan sulfonamide

Salazopyridazine dan sulfasalazine adalah dua ubat dari kumpulan sulfonamide yang berjaya digunakan dalam rawatan artritis reumatoid.

Sekiranya kita cuba membuat perarakan hit tertentu mengikut tahap keberkesanan antara ubat terapi asas untuk RA, maka ia akan kelihatan seperti ini:

Di tempat pertama adalah methotrexate;

Pada yang kedua - garam emas;

Pada yang ketiga - sulfonamides dan D-penicillamine;

Pada keempat - ubat antimalarial.

Oleh itu, sulfonamida tidak dapat diklasifikasikan di antara pemimpin dari segi keberkesanan, tetapi mereka mempunyai kelebihan besar:

Toleransi yang baik (kejadian kesan sampingan - 10-15%);

Keterukan komplikasi yang rendah, jika ada;

Kekurangan sulfonamida hanya satu, tetapi ketara - mereka bertindak perlahan. Peningkatan pertama dapat dilihat hanya tiga bulan setelah bermulanya rawatan, dan kemajuan yang stabil biasanya diperhatikan setelah setahun.

Rawatan artritis reumatoid dengan D-penicillamine

D-penicillamine (distamine, cuprenil, artamine, trolovol, metalcaptase) hampir tidak pernah dimasukkan dalam terapi asas untuk RA jika pesakit bertoleransi metotreksat dengan baik. Ini agak lebih rendah daripada ubat-ubatan yang disenaraikan dari segi keberkesanannya, tetapi secara signifikan melebihi ubat-ubatan tersebut dalam jumlah kemungkinan kesan sampingan, kekerapan kejadiannya dan keparahan komplikasi. Oleh itu, satu-satunya sebab untuk menetapkan D-penicillamine adalah kurangnya kemajuan dalam rawatan dengan emas dan metotreksat, atau toleransi mereka yang lemah.

D-penicillamine adalah bahan yang sangat toksik yang menyebabkan reaksi sampingan negatif pada hampir separuh kes rawatan arthritis rheumatoid seropositif, dan pada sepertiga kes RA seronegatif. Namun, mengapa ia masih digunakan oleh doktor?

Kerana kadang-kadang tidak ada jalan keluar lain. Kami mencuba sitostatik, tetapi tidak ada hasilnya. Atau terpaksa dibatalkan kerana mudah dibawa. Dan penyakit ini berkembang dengan cepat. Kemudian pakar rheumatologi hanya mempunyai satu, walaupun berbahaya, tetapi, pada hakikatnya, satu-satunya ubat kuat di gudang senjata api - D-penicillamine. Ini betul-betul keadaan ketika akhirnya membenarkan kaedah. Sekiranya terdapat reaksi negatif badan, ubat itu selalu boleh dibatalkan. Oleh itu, adalah lebih baik untuk melantiknya daripada melakukan apa-apa sama sekali..

D-penicillamine mempunyai kad truf di lengan bajunya - ubat ini baik untuk pesakit yang mengalami komplikasi RA di jantung, buah pinggang atau paru-paru - misalnya, amiloidosis telah berkembang. Dengan toleransi yang memuaskan, D-penicillamine diambil 3-5 tahun berturut-turut, kemudian mereka berehat selama beberapa tahun dan mengulang kursus. Dalam kes ini, ubat tidak kehilangan keberkesanannya, seperti garam emas, yang lebih baik tidak dibatalkan untuk jangka masa yang panjang. Malangnya, pada sebahagian kecil pesakit (sekitar 10%), setelah peningkatan kesejahteraan sementara, kemerosotan yang tajam berlaku..

Terapi asas: penemuan utama

Kami telah mempertimbangkan kebaikan dan keburukan dari semua lima kumpulan ubat yang termasuk dalam senarai terapi asas yang disebut untuk rheumatoid arthritis. Dalam kisah ini, ungkapan mengenai komplikasi, kesan sampingan dan bahaya sering muncul sehingga seseorang ingin bertanya secara tidak sengaja - apakah jenis rawatan wajib untuk artritis reumatoid, jika ia sembuh di satu pihak (dan bahkan tidak selalu), dan di sisi lain melumpuhkan (hampir selalu )?

Soalan seperti itu, tentu saja, mengunjungi kepala semua pesakit dengan rheumatoid arthritis sejurus selepas diagnosis yang mengecewakan. Banyak orang duduk di forum perubatan dan mendengar teguran yang marah, intinya dapat dirumuskan dalam satu kalimat: "Saya menjadi mangsa kesalahan perubatan, dan secara umum, doktor sendiri tidak tahu bagaimana merawat rheumatoid arthritis." Kenyataan ini tidak jauh dari kebenaran bahagian mengenai kejahilan. Kerana untuk mengetahui dengan tepat bagaimana menyembuhkan seseorang dari penyakit serius yang tidak dapat dijelaskan, hanya Tuhan Tuhan yang dapat mengetahui.

Pemilihan ubat terapi asas untuk setiap pesakit dengan rheumatoid arthritis mengambil masa kira-kira enam bulan. Mencari ubat yang paling sesuai dalam masa yang lebih singkat hampir mustahil, tidak kira seberapa profesional seorang pakar rheumatologi, dan tidak kira betapa kejamnya dia mempunyai rasa. Dan tidak ada yang dapat meramalkan bagaimana ubat-ubatan tersebut akan ditoleransi..

Jadi mungkin tidak memulakan terapi asas ini? Mengapa menyeksa seseorang? Ya, walaupun penyakit itu berkembang secepat mungkin sehingga orang itu mati lebih awal, maka dia pasti akan berhenti menderita. Praktik menunjukkan bahawa jika terapi asas dimulakan dengan segera, segera setelah diagnosis, maka ada peluang lebih dari sekadar untuk memperlambat perjalanan penyakit atau bahkan mencapai penurunan yang stabil. Tetapi tidak ada kes apabila pesakit dengan rheumatoid arthritis tidak menerima rawatan dan tiba-tiba sembuh, ubat tidak tahu.

Fikirkan sendiri, jika ada peluang kecil untuk memanjangkan usia atau orang yang anda sayangi, adakah anda akan memikirkan kesan sampingan? Penyakit itu sendiri akan memberi kesan sampingan yang tidak pernah diimpikan oleh ubat-ubatan dan tidak lama lagi.

Rawatan artritis reumatoid dengan ubat anti-radang bukan steroid

Selanjutnya dalam kisah ini, kami akan memanggil ubat anti-radang bukan steroid dengan singkatan NSAID, jadi lebih mudah. Kumpulan ini merangkumi:

Ketoprofen (ketorolac, ketanov);

Dalam rawatan artritis reumatoid, ubat ini bertindak sebagai ambulans untuk sakit sendi. Mereka mengurangkan bukan sahaja kesakitan, tetapi juga keradangan pada tisu artikular dan periartikular, jadi penggunaannya dianjurkan dalam hal apa pun. Mengapa kita tidak memasukkan diclofenac atau ibuprofen dalam kumpulan ubat untuk terapi asas RA? Kerana mereka tidak menyembuhkan penyakit itu sendiri dan tidak memperlambat perkembangannya dengan cara apa pun. Mereka bertindak secara simptomatik, tetapi pada masa yang sama secara kualitatif meningkatkan kehidupan pesakit dengan rheumatoid arthritis..

Sudah tentu, NSAID harus diambil secara berterusan, dan dengan penggunaan yang berpanjangan, jarang ubat apa pun yang tidak memberikan kesan sampingan. Itulah sebabnya penting untuk memilih NSAID yang tepat untuk pesakit tertentu dan menggunakan ubat dengan bijak tanpa melebihi dos. Kami akan membincangkan bagaimana untuk melakukan ini lebih jauh..

Kriteria pemilihan untuk NSAID

Kriteria pertama adalah ketoksikan, oleh itu, pertama sekali, pesakit dengan RA diberi NSAID paling toksik, yang cepat diserap dan dikeluarkan dari badan dengan cepat. Pertama sekali, ini adalah ibuprofen, ketoprofen dan diclofenac, serta ubat anti-radang selektif Movalis, yang akan kita bincangkan secara terperinci di bawah. Ketorolac, piroxicam dan indomethacin diekskresikan dari badan untuk jangka masa yang lebih lama, di samping itu, yang terakhir boleh menyebabkan gangguan mental pada pesakit tua. Inilah sebabnya mengapa ketiga-tiga ubat ini biasanya diresepkan untuk pesakit muda yang tidak mempunyai masalah hati, ginjal, perut atau jantung. Maka kemungkinan kesan sampingan dan komplikasi adalah kecil..

Kriteria kedua adalah keberkesanan NSAID, dan semuanya sangat subjektif. Seorang pesakit dengan rheumatoid arthritis biasanya mengambil setiap ubat yang disyorkan oleh doktor selama seminggu untuk menilai hasilnya mengikut perasaannya. Sekiranya seseorang mengatakan bahawa semuanya menyakitkan saya dari diclofenac, tetapi ibuprofen membantu dengan baik, doktor biasanya bersetuju dengan ini.

Bercakap mengenai subjektiviti, seseorang tidak dapat gagal mengetahui kehebatan saran, yang dimiliki oleh petunjuk biasa untuk ubat tersebut. Oleh itu, banyak pesakit, setelah membaca anotasi diclofenac, di mana semua kemungkinan kesan sampingannya dijelaskan dengan jujur ​​dan terus terang, memegangi kepala mereka dengan ngeri dan mengatakan bahawa mereka tidak akan minum pil seperti itu. Sebenarnya, diclofenac tidak lebih berbahaya daripada aspirin, yang diminum orang dengan alasan apa pun hampir dengan segelintir. Hanya aspirin yang tidak mempunyai kotak dengan arahan terperinci di dalamnya..

Ringkasnya, katakan bahawa ketika menilai keberkesanan NSAID, anda perlu mengambil kira bukan sahaja perasaan anda (membantu / tidak membantu), tetapi juga data dari pemeriksaan biasa, yang menunjukkan keadaan umum badan anda dan sendi yang sakit. Sekiranya terdapat kesan sampingan (kerja organ dalaman bertambah buruk), dan sendi menjadi semakin meradang, masuk akal untuk beralih ke NSAID lain atas nasihat doktor.

Rawatan artritis reumatoid dengan ubat-ubatan anti-radang selektif

Kumpulan ubat ini termasuk Movalis, ubat yang agak baru yang dicipta khusus untuk penggunaan berterusan jangka panjang untuk mengurangkan kemungkinan kesan sampingan. Kembali ke subjektiviti penilaian, mari kita katakan bahawa majoriti pesakit RA mendapati Movalis tidak kurang dan kadang-kadang lebih berkesan menghilangkan rasa sakit. Pada masa yang sama, movalis ditoleransi dengan baik dan jarang menyebabkan reaksi negatif badan, yang tidak dapat dikatakan mengenai NSAID, penerimaannya sering disertai oleh gangguan pencernaan.

Di bawah pengawasan doktor, Movalis boleh diambil selama beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun berturut-turut, jika ada keperluan tersebut. Sangat senang satu tablet cukup untuk menghilangkan rasa sakit, yang diminum sama ada pada waktu pagi atau sebelum tidur. Movalis juga boleh didapati dalam bentuk suppositori rektum. Sekiranya sindrom kesakitan sangat sengit, anda boleh menggunakan suntikan Movalis. Semasa pemburukan rheumatoid arthritis, pesakit sering harus memberi suntikan selama seminggu, dan hanya kemudian beralih ke pil. Tetapi saya gembira bahawa Movalis, pertama, membantu hampir semua pesakit, dan kedua, hampir tidak ada kontraindikasi.

Rawatan artritis reumatoid dengan kortikosteroid

Satu lagi kaedah "pemadam kebakaran" dan simptomatik untuk melegakan keadaan pesakit dengan artritis reumatoid adalah mengambil ubat hormon kortikosteroid (selepas ini - kortikosteroid).

Ini termasuk:

Methylprednisolone (medrol, depot-medrol, metipred);

Triamcinolol (triamsinolol, polcortolone, kenalog, kenacort);

Betamethasone (celestone, phlosteron, diprospan);

Kortikosteroid sangat popular di Barat, di mana ia diresepkan kepada hampir semua pesakit RA. Tetapi di negara kita, doktor dibahagikan kepada dua kubu yang bertentangan: ada yang menganjurkan pengambilan hormon, sementara yang lain menolak teknik ini dengan keras, menyebutnya sangat berbahaya. Oleh itu, pesakit yang ingin mengikuti semua berita dari dunia perubatan membaca wawancara pakar rheumatologi Amerika dan Rusia dan bingung: siapa yang harus dipercayai? Mari cuba mengetahuinya.

Mengambil kortikosteroid menyebabkan peningkatan kesejahteraan yang cepat pada pesakit RA: sakit hilang, kekejangan pergerakan dan kesegaran pada waktu pagi hilang. Sudah tentu, ini tidak dapat menggembirakan orang itu, dan dia secara automatik memberikan status "profesional" kepada doktor yang menghadiri. Pil yang dibantu - doktor itu baik, mereka tidak membantu - doktor itu teruk, semuanya jelas di sini. Dan di barat, perasaan terima kasih kepada doktor biasanya dinyatakan dalam bentuk wang. Itulah sebabnya ada lebih banyak doktor "baik" daripada doktor "buruk"..

Di negara kita, dalam keadaan perubatan insurans percuma, seorang doktor akan berfikir tiga kali sebelum menetapkan hormon kepada pesakitnya. Kerana masa akan berlalu, dan doktor yang sama kemungkinan besar harus menguraikan akibat terapi tersebut..

Bahaya terapi hormon

Mengapa mengambil kortikosteroid begitu berbahaya? Ini adalah hormon tekanan yang mempunyai kesan negatif yang kuat pada semua organ. Selagi seseorang menerimanya, dia merasa hebat, tetapi seseorang hanya perlu berhenti, dan penyakit itu mengaktifkan dengan kekuatan tiga kali ganda. Sekiranya lebih awal sendi itu sakit sehingga mungkin untuk bertahan, sekarang mereka sakit dengan tidak tertahankan, dan tidak ada yang membantu.

Oleh itu, adakah pesakit boleh terus hormon? Ini benar-benar mustahil, kerana, pertama, dari masa ke masa, mereka akan membawa kesan yang semakin sedikit, dan kedua, kesan negatif pada organ dalaman akan berkumpul dan terkumpul sehingga menyebabkan kerosakan yang serius.

Berikut adalah beberapa kesan yang mungkin berlaku:

Sindrom Itsenko-Cushing - edema dan hipertensi yang teruk akibat penyingkiran natrium dan cecair yang terlalu perlahan dari badan;

Peningkatan kadar gula darah, dan, akibatnya, diabetes mellitus;

Penurunan sifat perlindungan badan, selsema kerap;

Bujur muka pada muka;

Kejang dan psikosis;

Insomnia dan pergolakan sistem saraf yang tidak terkawal.

Senarai menakutkan, bukan? Biasanya, apabila terdapat sekurang-kurangnya satu kesan sampingan yang serius, kortikosteroid segera dibatalkan, tetapi kemudian perkara terburuk bermula - tubuh memprotes pembatalan. Ini dinyatakan dalam peningkatan seperti gelombang dalam proses keradangan pada tisu artikular dan periartikular dan kesakitan yang teruk yang tidak dapat diatasi oleh apa-apa. Mereka cuba membatalkan hormon secara beransur-ansur untuk mengelakkan akibat kejutan seperti itu..

Untuk minum atau tidak minum hormon?

Tetapi bagaimana anda boleh meminumnya, jika ia mengancam dengan akibat yang mengerikan, anda bertanya. Memang, pada tahap tertentu, kortikosteroid semestinya berhenti memberi kelegaan dan mula membahayakan pesakit. Tetapi ada situasi di mana anda harus memilih yang lebih rendah daripada beberapa kejahatan. Kadang-kadang pesakit tidak mengalami keadaan yang lebih buruk, dan lebih-lebih lagi, hanya hormon yang dapat mengurangkan keadaannya. Kami bercakap mengenai pesakit dengan sindrom Still, sindrom Felty, polymyalgia rheumatica dan komplikasi serius lain.

Pakar yang berpandangan jauh dan berpandangan jauh akan menetapkan hormon hanya kepada pesakit yang artritis reumatoidnya berada pada tahap aktiviti yang sangat tinggi, ESR berada di luar skala, tahap protein C-reaktif dalam darah adalah larangan, dan proses keradangan tidak dihentikan oleh NSAID.

Kesimpulannya adalah bahawa kortikosteroid harus diberikan kepada pesakit dengan rheumatoid arthritis jika manfaat rawatan yang diharapkan melebihi kemungkinan bahaya.

Kaedah fizikal dan mekanikal untuk merawat artritis reumatoid

Teknik ini merangkumi saliran saluran limfa toraks, limfositoforesis, plasmaphoresis, dan penyinaran tisu limfoid. Setiap prosedur yang disenaraikan cukup berkesan, tetapi mempunyai beberapa kekurangan. Mari kita perhatikan secara terperinci.

Saliran saluran limfatik toraks

Prosedur ini memerlukan peralatan perubatan yang canggih. Doktor, dengan bantuan alat saliran, menembusi saluran limfatik toraks pesakit, mengepam semua limfa dari sana, meletakkannya di emparan khas yang berputar dan memisahkan kandungannya ke dalam serpihan limfa dan selular tulen, sisa mikroba dan "sampah" lain. Limfa yang disucikan sepenuhnya dipam kembali ke saluran toraks.

Beberapa minggu selepas prosedur ini, pesakit mula berasa lebih baik, tetapi kesan ini hanya bertahan selama sebulan. Kemudian limfa yang disucikan sekali lagi dipenuhi dengan kekotoran berbahaya, kerana penyakit ini belum hilang di mana-mana. Inilah sebabnya mengapa saliran saluran limfatik toraks hampir tidak pernah digunakan dalam amalan rawatan artritis reumatoid moden. Prosedurnya rumit, mahal, tetapi kesannya berlangsung terlalu lama..

Limfositoforesis

Prosedur ini juga sangat mahal dan dijalankan dengan menggunakan peralatan perubatan berteknologi tinggi di pusat perubatan besar. Doktor, sebagaimana adanya, "memotong" aliran darah pesakit yang beredar sehingga darah melewati sentrifugal khas, dan ada monosit dan limfosit dikeluarkan dari itu. Dalam empat jam, di mana limfositoforesis dilakukan, kira-kira 12,120 limfosit dikeluarkan dari aliran darah pesakit.

Mengapa ini diperlukan, dan apa yang diberikannya? Limfosit, atau sel-sel sistem imun, adalah sahabat proses keradangan. Inilah sebabnya mengapa seorang pakar rheumatologi tidak pernah senang melihat peningkatan jumlah limfosit dalam ujian darah anda. Sekiranya sekurang-kurangnya sebilangan sel ini dikeluarkan dari aliran darah, kesihatan pesakit RA akan bertambah baik. Benar, kesan ini, seperti dalam kes sebelumnya, hanya akan berlangsung sekitar sebulan. Inilah sebabnya mengapa limfositoforesis jarang digunakan..

Plasmaphoresis

Prosedur plasmapheresis berlangsung sekitar enam jam, di mana plasma yang mengandungi komponen berbahaya dikeluarkan dari sejumlah besar darah pesakit: perantara keradangan, sel imun yang agresif, faktor reumatoid, dan sisa bakteria. Plasma "buruk" digantikan oleh penderma atau albulin. Hanya dalam satu prosedur, mungkin untuk membuang 40 ml plasma untuk badan setiap kg berat badan pesakit. Plasmaphoresis dijalankan dalam kursus 15-20 prosedur, rawatan memakan masa sekitar satu setengah bulan.

Untuk apa penderitaan itu? Plasmaphoresis mengurangkan ESR dan ROE, mengurangkan jumlah imunoglobulin dalam darah, dan pesakit mula berasa lebih baik. Benar, akibat negatif juga mungkin berlaku: edema, penurunan hemoglobin, kekurangan kalium. Kesan sampingan dapat diatasi, faedah melebihi risiko.

Kelemahan utama plasmaphoresis adalah kos tinggi dan jangka masa pendek kesan terapi. Hasil positif berterusan selama beberapa bulan, dan kursus harus diulang. Walaupun begitu, plasmaphoresis sering dilakukan, terutamanya dengan perkembangan rheumatoid arthritis secara tiba-tiba dan sekiranya pilihan ubat untuk terapi asas ditangguhkan. Plasmaphoresis inilah yang memungkinkan doktor yang hadir mendapatkan masa dan mencegah kemerosotan keadaan pesakit..

Penyinaran tisu limfoid

Teknik penyinaran tisu limfoid pertama kali diterapkan pada tahun 1980, dan telah digunakan secara aktif sejak itu. Intinya adalah untuk mendedahkan kelenjar getah bening, limpa dan kelenjar timus pesakit untuk menunjukkan penyinaran. Dalam satu sesi, pesakit menerima dari 150 hingga 220 orang gembira, secara keseluruhan untuk rawatan - 4000 orang gembira. Dalam hampir semua kes, rawatan berkesan dan membolehkan anda mengurangkan dos kortikosteroid dan NSAID, atau bahkan menghilangkannya sama sekali. Kesannya bertahan lama - 1-2 tahun.

Seperti mana terapi radiasi, penyinaran tisu limfoid mempunyai kesan sampingan. Beberapa pesakit mempunyai kelemahan umum, mual, dan penurunan tahap leukosit dalam darah. Walaupun begitu, prosedur ini berjaya digunakan untuk merawat artritis reumatoid, baik di negara kita maupun di barat..

Rawatan topikal arthritis rheumatoid aktif

Adalah mungkin untuk meringankan keadaan pesakit dengan rheumatoid arthritis pada tahap aktif dengan bantuan suntikan hormon ke dalam kapsul sendi, terapi laser, cryotherapy, salap khas dan krim. Pertimbangkan kelebihan dan kekurangan setiap kaedah.

Pentadbiran kortikosteroid intra-artikular

Intipati teknik ini terdiri daripada menyuntik ubat hormon dari kumpulan kortikosteroid ke rongga sendi (kita membincangkannya di atas). Ia boleh menjadi prednisone, celestone, hydrocortisone, depot-medrol, diprospan, phlosteron, atau kenalog. Selepas prosedur, terdapat kesan positif yang cepat dan jelas: keradangan itu hilang, rasa sakit berkurang atau bahkan hilang sepenuhnya.

Suntikan kortikosteroid adalah "pertolongan cemas" untuk sakit sendi. Pengenalan hormon secara langsung ke sendi dilakukan ketika kesejahteraan pesakit sangat menyedihkan, dan tidak ada langkah lain, termasuk penggunaan NSAID dan Movalis, yang dapat membantu menghilangkan rasa sakit dan mengurangkan keradangan. Biasanya, selepas suntikan, pesakit berasa sihat selama sebulan, tetapi dalam kes yang teruk, prosedur mesti diulang setiap 10 hari. Lebih kerap tidak mungkin, jika tidak, kortikosteroid akan mula memberi kesan buruk kepada tubuh secara keseluruhan.

Sebagai tambahan, doktor sangat menyarankan agar tidak menyuntik hormon ke sendi yang sama lebih daripada lapan kali. Ini boleh menyebabkan perubahan yang merosakkan pada tulang rawan, ligamen dan otot di sekitar sendi. Ternyata untuk peningkatan sementara dalam kesejahteraan pesakit, pesakit harus membayar harga yang sangat tinggi..

Terapi laser

Sinar laser mempunyai kesan yang baik pada tubuh seseorang yang menderita rheumatoid arthritis pada setiap tahap aktiviti. Sekiranya peningkatan penyakit pada masa ini diperhatikan, selekoh siku pesakit disinari dengan laser. Dengan cara ini, kualiti darah bertambah baik, serta bekalan darah yang lebih lengkap ke organ dan tisu. Dipercayai bahawa sinar laser juga menormalkan status imun pesakit RA. Teknik ini berjaya diterapkan secara bebas dan bersama dengan terapi asas, yang telah kami tulis di atas..

Apabila tempoh eksaserbasi penyakit telah berlalu, proses keradangan akut tidak diperhatikan di tubuh pesakit, suhu badan tidak meningkat, anda boleh langsung menyinari kawasan sendi dengan laser. Pada minggu-minggu pertama setelah prosedur, mungkin terdapat kemerosotan kesejahteraan sementara dan peningkatan kesakitan. Walau bagaimanapun, kemudian 80% pesakit mengalami peningkatan, yang berlangsung selama beberapa bulan..

Kursus rawatan biasanya terdiri dari 15-20 prosedur, dan ia dijalankan pada selang satu hari. Penyinaran laser tidak akan banyak membantu pesakit pada tahap terakhir rheumatoid arthritis - lumpuh, dengan sendi berpintal. Walau bagaimanapun, pada peringkat awal dan dalam tempoh pengampunan, kesan seperti itu sangat berkesan dan hanya berguna..

Terdapat beberapa kontraindikasi penting untuk penyinaran laser:

Sebarang ketumbuhan di badan, termasuk yang jinak;

Gangguan darah, seperti pembekuan yang lemah