Rawatan hernia intervertebral tulang belakang lumbal tanpa pembedahan: mungkin atau tidak?

Trauma

Semuanya relatif. Orang-orang telah merawat cakera herniated selama bertahun-tahun tanpa pembedahan. Pada masa yang sama, mereka hampir selalu pergi ke hospital setiap tahun untuk kesakitan akut, memakai korset, mengambil sebilangan besar ubat-ubatan, dan membatasi diri dalam segala hal. Pesakit seperti itu sering mengaku kepada doktor bahawa akan lebih baik jika mereka segera bersetuju dengan cadangan pembedahan..

Rawatan hernia tulang belakang lumbal tanpa pembedahan sudah tentu boleh dilakukan. Tetapi pada masa yang sama, doktor mesti segera menyatakan apa tujuan rawatan konservatif yang dicadangkan. Bahan ini dibuat untuk mendidik pesakit hernia mengenai rawatan yang popular. Sudah tentu, tidak ada nasihat demi kes di sini. Dan soalan pertama - adakah mungkin dilakukan tanpa pembedahan jika doktor mencadangkan operasi, atau adakah mustahil? Sekiranya operasi ditawarkan, maka setuju atau tidak?

Adakah mungkin dilakukan tanpa pembedahan?

Doktor boleh menawarkan operasi, atau mereka boleh memaksanya, dan segera. Dalam kes kedua, kita akan membincangkan mengenai komplikasi neurologi yang cepat berkembang yang boleh membuat seseorang menjadi kurang upaya. Tidak ada yang perlu difikirkan, anda mesti memberikan persetujuan anda. Apabila keperluan mendesak seperti itu mungkin timbul?

Pertama sekali, ia adalah adanya hernia yang diasingkan, yang menyebabkan timbulnya sindrom cauda equina.

Dalam kes ini, sekeping cakera kartilaginus intervertebral telah terlepas sepenuhnya dari larik utama, dan, dalam pergerakan bebas, terus-menerus mencederakan, meremas struktur saraf, yang disebut ekuina cauda dan merupakan kesinambungan dari saraf tunjang. Akibatnya, terdapat sangat kuat, rasa sakit di kaki, kebas pada kulit perineum, gangguan kencing, dan disfungsi ereksi yang berterusan berlaku pada lelaki. Sangat mustahak untuk menghilangkan serpihan yang jatuh yang menyebabkan mampatan dan memulihkan trofisme struktur saraf. Sebab kedua untuk operasi yang mendesak adalah lokasi hernia yang tidak menguntungkan, yang, dengan latar belakang penyempitan atau stenosis saluran tengah, menyebabkan mampatan saraf tunjang dengan perkembangan myelopathy dan gangguan konduksi. Kemudian pesakit boleh mengalami kelumpuhan pada kaki, ini juga merupakan alasan untuk pembedahan mendesak.

Akhirnya, terdapat hernia yang tetap stabil selama bertahun-tahun. Tetapi kemudian, dengan perkembangan perubahan degeneratif distrofik umum pada cakera intervertebral tulang belakang lumbosacral dan vertebra itu sendiri, gejala-gejala mula berkembang secara beransur-ansur. Sekiranya akar motor rosak, maka kelemahan muncul di kaki, kaki mula "memukul", pesakit terpaksa menggunakan tongkat ketika berjalan. Nasib baik, keadaan ini kurang biasa daripada gangguan deria. Operasi diperlukan di sini, kerana dalam beberapa tahun akan ada kelumpuhan kekal..

Anda tidak boleh melakukan tanpa operasi ini jika anda tidak mahu kekal dilumpuhkan. Tetapi ada operasi yang boleh anda lakukan tanpa. Ya, hernia besar. Ya, ia dilokalisasi sedemikian rupa sehingga sering menyebabkan kesakitan yang teruk, dan pesakit cuti sakit beberapa kali sepanjang tahun. Ya, dia mempunyai pergerakan yang sangat terhad di bahagian belakang, dia mesti selalu menghindari hipotermia, pergerakan tiba-tiba, semua ini sangat merosakkan kualiti hidup. Walaupun demikian, hernia ini stabil, walaupun memburuk, tetapi tidak berkembang, dan mungkin dilakukan tanpa pembedahan. Sudah tentu, pembayaran untuk menolak operasi adalah tinggi: seseorang akan menjalani kehidupan yang rendah diri, sentiasa berada di korset dan di tali pinggang hangat yang diperbuat daripada rambut anjing.

Orang seperti itu diperlakukan secara konservatif selama bertahun-tahun dan menghabiskan banyak wang untuknya. Tetapi hernia tidak hilang di mana sahaja. Bagaimanapun, cakera intervertebral tulang rawan adalah pembentukan elastik yang padat yang tidak dapat diserap atau disesuaikan. Oleh itu, tugas pesakit, yang telah memutuskan untuk melakukan tanpa pembedahan, dalam keadaan stabil, adalah untuk mengelakkan ketiadaan eksaserbasi, dan membuat pengampunan selama mungkin..

Sekiranya pesakit mempunyai hernia kecil, tidak lebih dari 3-4 mm, penyetempatannya tidak menyediakan mampatan radikular yang kerap, iaitu, ada kemungkinan besar untuk mencapai pengampunan yang stabil dengan bantuan kaedah rawatan konservatif, untuk mengelakkan rasa sakit dan batasan pergerakan di belakang, iaitu, praktikal "menyembuhkan" hernia. Tetapi untuk ini tidak cukup untuk memenuhi semua syarat doktor dan janji temu, perlu mengubah gaya hidup.

Adalah perlu untuk memperbaiki kecacatan pada postur tubuh, melawan kaki rata, menjaga berat badan hampir ideal. Adalah perlu untuk memindahkan berat dengan betul, untuk mengelakkan pergerakan tiba-tiba. Di bawah beban, anda harus memakai korset, berhati-hati terhadap hipotermia, minum lebih banyak cecair, dan melepaskan tabiat buruk. Ini adalah peraturan asas yang akan membantu pesakit hernia kecil untuk menguruskan terapi konservatif dan mengelakkan pembedahan. Mari kita pertimbangkan secara ringkas jenis rawatan yang ditunjukkan untuk hernia tulang belakang lumbar tanpa pembedahan.

Kaedah konservatif untuk rawatan hernia intervertebral tulang belakang lumbar

Semua rawatan konservatif telah dijelaskan secara terperinci dalam artikel masing-masing untuk setiap kaedah. Terdapat artikel berasingan yang dikhaskan untuk terapi regangan atau daya tarikan. Terdapat bahan yang membincangkan kaedah fisioterapeutik utama untuk osteochondrosis tulang belakang, dan sebagainya. Oleh itu, kaedah utama untuk merawat penonjolan dan hernia tanpa pembedahan akan dipertimbangkan secara ringkas dan ringkas. Dan anda harus memulakan dengan terapi ubat, dengan penggunaan ubat-ubatan dalam tempoh akut.

Terapi ubat

Penggunaan ubat untuk cakera intervertebral herniated tidak berkaitan secara formal dengan rawatan konservatif, kerana ini adalah cara untuk melegakan sindrom nyeri akut, dan juga digunakan sebelum operasi, kerana semua operasi yang dirancang harus dilakukan bukan pada tahap akut, tetapi pada tahap remisi.

Seorang pesakit yang menjadi lebih baik berhenti mengambil ubat, atau secara signifikan membendungnya, kerana banyak dari mereka mempunyai kontraindikasi serius untuk penggunaan jangka panjang. Ubat hernia sama ada mengurangkan simptom (sakit) atau menghilangkan proses yang menyakitkan (keradangan, iskemia). Ubat-ubatan tersebut tidak dapat mempengaruhi secara langsung penyebabnya, iaitu hernia itu sendiri.

Selalunya, ubat-ubatan dari kumpulan ubat-ubatan anti-radang bukan steroid (NSAID) digunakan segera di hospital atau di rumah selepas bermulanya sakit belakang akut, di hadapan lumbago, atau lumbago, dan setelah bermulanya kekejangan otot kronik, yang memberikan rasa sakit yang berterusan dan sakit. Ini adalah ubat meloxicam, ketoprofen, ibuprofen, indomethacin. Dengan menggunakan dana ini, perlu memahami generasi dan selektiviti mereka, dan berhati-hati terhadap kesan buruknya pada membran mukus saluran gastrointestinal..

Sekiranya gastritis, atau ulser gastrik, perlu "bersembunyi di belakang" perencat pam proton agar tidak menyebabkan pemburukan (Omeprazole).

Pertama, sekiranya sakit akut, ubat disuntik secara intramuskular, dan kemudian pesakit dipindahkan untuk minum pil. Sekiranya perlu, beri ubat relaksan otot pusat, otot yang menenangkan, serta persediaan vitamin kumpulan B. Tidak kira sama ada pesakit ditunjukkan untuk menjalani operasi, atau dia akan terus dirawat oleh kiropraktor dan tukang urut secara konservatif, preskripsi awal ubat dapat mengurangkan bilangan hari kecacatan dengan penonjolan dan hernia.

Regangan

Terapi tarikan, atau peregangan saraf tunjang, adalah kaedah rawatan pencegahan. Kesan yang paling besar dapat diperoleh apabila pesakit belum membentuk penonjolan hernial, cakera intervertebral belum pecah, dan lapisan luarnya yang berserabut tidak pecah. Kemudian, dengan penurunan tekanan intradiscal secara sistematik semasa daya tarikan, adalah mungkin untuk mencegah terjadinya hernia, dan berhenti pada tahap penonjolan.

Sekiranya pesakit masih mengalami hernia, maka kaedah terapi tarikan akan mengurangkan sindrom kesakitan, menyebabkan normalisasi pemakanan otot-otot dalam punggung dan akar saraf, serta mencegah munculnya hernia di segmen bersebelahan. Prasyarat untuk tarikan adalah larangan terapi semasa eksaserbasi, dan juga dengan adanya kesakitan radikular akut di punggung bawah, seperti lumbago. Adalah mungkin untuk melakukan daya tarikan hanya pada tahap pengampunan, ketika pesakit tidak terganggu dengan sakit akut, dia tidak mempunyai batasan pergerakan di punggung bawah, dan hanya ada sakit otot yang sakit, yang tidak dikaitkan dengan mampatan hernia, tetapi dengan kekejangan otot kronik. Oleh kerana urutan dilakukan sebelum sesi tarikan, rasa sakit menenangkan sepenuhnya, dan daya tarikan dapat digunakan.

Fisioterapi

Tanpa pengecualian, semua jenis campur tangan fisioterapeutik tidak membenarkan pesakit menyingkirkan hernia, tetapi melegakan reaksi tisu lembut terhadapnya. Tidak peduli seberapa baik dan selesa yang dirasakan pesakit setelah menjalani sesi fisioterapi dan urut, setelah beberapa bulan atau setahun kemudian, eksaserbasi serius seterusnya biasanya berlaku, yang berkaitan dengan peningkatan penonjolan hernial secara beransur-ansur, dan munculnya gejala yang lebih teruk. Keadaan ini juga timbul kerana pesakit bergantung pada fisioterapi sebagai kaedah rawatan radikal, dan setelah dia menjadi lebih baik, dia lupa bahawa dia mempunyai hernia sama sekali - "bom waktu".

Walaupun begitu, di antara kaedah rawatan fisioterapeutik, elektroforesis dengan pelbagai ubat, terapi amplipulse, magnetoterapi, arus modulasi sinusoidal, dan jenis elektroterapi lain, yang mana terdapat artikel khas. Rawatan fisioterapi hernia dengan laser dilakukan (tidak boleh dikelirukan dengan pengewapan, dan penggunaan laser untuk operasi bedah saraf), serta terapi RPR, atau suntikan intramuskular pada plasma kaya platelet pesakit sendiri. Terapi RPR kini sedang dikaji secara intensif, dan beberapa penyelidik bahkan mengakui kemungkinan pertumbuhan semula tisu tulang rawan, di bawah pengaruh faktor pertumbuhan platelet, walaupun dalam praktiknya fakta ini belum terbukti.

Terapi manual dan urut

Pertama sekali, anda perlu memahami apa perbezaan antara urut dan terapi manual. Kiropraktor terutama bekerja dengan tulang belakang, dan tugasnya adalah untuk menghilangkan sekatan fungsional dan memulihkan pergerakan normal. Setelah memilih tahap yang perlu dipengaruhi, kiropraktor cuba meluruskan atau meletakkannya, misalnya, vertebra yang diganti. Sekiranya kita benar-benar bercakap mengenai perpindahan vertebra (iaitu mengenai spondylolisthesis), maka teknik ini akan secara semula jadi, berkesan, dan pengurangan bahkan dapat disertai dengan bunyi seperti klik khas.

Dalam kes yang sama, jika berkaitan dengan hernia tulang belakang, maka terapi manual mungkin tidak berkesan. Mustahil untuk membetulkan hernia. Lebih tepatnya, ini dapat dilakukan dalam kes yang jarang berlaku, dengan penyetempatan hernia yang sesuai untuk kiropraktor, tetapi perlu untuk terus menerus menggunakan dan menahan kekuatan yang besar agar hernia ini tidak menonjol lagi.

Lagipun, tulang rawan adalah pembentukan elastik dan elastik, dan untuk membetulkan hernia adalah sama seperti membuat lubang di permukaan balon yang ketat. Selagi anda meletakkan jari pada bola, ada lubang, tetapi sebaik sahaja anda melepaskannya, lubang itu akan hilang serta merta. Oleh itu, jangan mempercayai kiropraktor yang mengambil wang dari anda dan berjanji untuk "memperbaiki" hernia.

Urut adalah jenis kesan mekanikal (manual dan perkakasan) yang sangat berkesan, yang menghilangkan komponen sakit otot kronik, meningkatkan peredaran darah pada otot, fasia dan ligamen ruang tulang belakang, meningkatkan jarak pergerakan di bahagian belakang, menormalkan tidur dan meningkatkan kualiti hidup. Satu-satunya perkara yang perlu diingat ialah urutan dilakukan secara remisi, atau pada tahap pemburukan yang semakin pudar. Sekiranya sakit belakang akut, ia juga tidak dapat dijalankan..

Ubatan alternatif

Bercakap mengenai perubatan alternatif, seseorang harus tahu bahawa kaedahnya tidak mempunyai keberkesanan yang terbukti, atau berjaya digandakan dengan kaedah rasmi sains perubatan. Selalunya di pelbagai pusat perubatan swasta untuk patologi distrofi-degeneratif tulang belakang, penonjolan dan hernia, akupunktur digunakan. Dalam beberapa kes, sesi hirudoterapi atau lintah, moxibustion, atau moxibustion dengan cerut kayu cacing dari titik aktif secara biologi, serta sengatan lebah, atau apitherapy dilakukan. Pertimbangkan kaedah-kaedah ini secara ringkas, dan pelajari tentang faedah atau keburukannya..

Apitherapy

Apitherapy difahami dalam arti sempit kata sengatan lebah, atau penggunaan langsung racun lebah dengan cara biologi, melalui sengatan lebah. Penggunaan salap yang mengandungi racun lebah, seperti Apizartron, penggunaan produk lebah, seperti propolis atau urut madu, bukanlah apitherapy. Jadi mengapa sengatan lebah berguna untuk penonjolan dan hernia??

Pertama, terdapat gangguan. Kesakitan yang sengit akibat sengatan lebah membolehkan anda melupakan kesakitan di punggung bawah selama beberapa minit, atau beberapa jam. Tetapi perkara yang paling penting adalah kesan racun lebah. Ia menyebabkan aliran darah dan kemerahan yang kuat di kawasan gigitan. Dan ini menyebabkan aliran keluar darah dari fokus keradangan di kedalaman tulang belakang, dibentuk oleh kesan hernia yang menjengkelkan. Pengaliran darah ini memperbaiki keadaan otot, menghilangkan kekejangan mereka, dan dalam kes edema akar saraf, penggunaan racun lebah secara sistematik dengan gigitan langsung mengurangkan intensiti gejala radikular. Rasa kebas pesakit di kaki menurun, perasaan merangkak, paresthesia hilang. Kontraindikasi serius terhadap sengatan lebah adalah alergi terhadap racun lebah, dan intoleransi terhadap kesakitan.

Hirudoterapi

Hirudoterapi adalah kaedah pertumpahan darah yang terkenal selama berabad-abad melalui gigitan lintah hidup. Kesan terapeutik penggunaan lintah terdiri daripada kehilangan darah dalam dos, yang berguna untuk hipertensi arteri, genangan cecair. Bahan aktif secara biologi yang terkandung dalam air liur lintah (hirudin) mengurangkan pembekuan darah, dan mungkin berguna untuk rawatan keadaan trombotik, buasir dan vena varikos..

Namun, semua zat yang dikeluarkan oleh lintah ada dalam bentuk ubat, dan tidak perlu digunakan dan kemudian memusnahkan organisma hidup dengan kejam, walaupun mereka adalah lintah. Sekiranya terdapat cakera intervertebral yang menonjol dan herniasi, penggunaan lintah perubatan tidak berkesan, kerana tidak mempunyai kesan anti-radang, dan maksimum yang dapat dilakukan dari pengaturan lintah adalah kesan dekongestan ringan. Hernia secara semula jadi juga akan tetap ada. Oleh itu, tidak masuk akal untuk bersetuju dengan adanya hernia, dan lebih-lebih lagi, dengan kesakitan yang kuat di bahagian belakang, untuk rawatan dengan lintah.

Akupunktur

Pada masa kini, akupunktur, walaupun digunakan secara meluas, secara beransur-ansur meninggalkan institusi perubatan rasmi. Sebagai contoh, pada tahun 2019, hospital Sepanyol secara rasmi meninggalkan amalan ini kerana keberkesanannya yang belum terbukti. Di atas, kami mengatakan bahawa sebahagian besar pesakit dengan cakera intervertebral herniated dapat melakukan tanpa rawatan sama sekali, sementara keadaan mereka secara beransur-ansur bertambah baik, tentu saja, jauh lebih lambat daripada akibat penggunaan rawatan perubatan. Sudah tentu, hernia tetap ada, hanya kekejangan otot yang diselesaikan dan edema akar saraf berhenti, ini menyebabkan peningkatan.

Sekiranya pesakit mula melakukan sesi akupunktur selama jangka waktu ini, maka dia secara semula jadi akan mengaitkan peningkatan spontan berikutnya yang tidak bergantung pada faktor luaran kepada akupunktur. Oleh itu, kaedah pendedahan ini, di satu pihak, cukup selamat jika anda menggunakan jarum steril, dan sebaliknya, ia tidak berbeza dengan plasebo dalam keberkesanannya. Prinsip akupunktur, dan adanya titik panas maklumat bioenergi, kesannya dapat mengubah perjalanan penyakit ini, tidak terbukti oleh sains perubatan moden..

Latihan hernia lumbar

Tanpa pengecualian, semua latihan, dari kompleks yoga hingga terapi kinesitherapy dan bekerja dengan instruktur terapi senaman, sangat berguna, dan ditunjukkan untuk penonjolan dan hernia pada tahap remisi, atau, dalam kes-kes yang melampau, pada tahap eksaserbasi yang semakin pudar. Kemudian pesakit tidak lagi risau akan sakit belakang yang akut, pergerakan utama dapat dipertahankan, dan hanya sakit otot yang berterusan di bahagian bawah belakang yang membimbangkannya..

Dengan bantuan senaman, meningkatkan peredaran darah, anda dapat mencapai penyelesaian kekejangan otot dan hilangnya rasa sakit ini. Terdapat beberapa prasyarat yang mesti dipatuhi dengan ketat. Apa-apa aktiviti fizikal dibenarkan selepas pemanasan pemanasan, kerana latihan dengan amplitud besar pada otot sejuk boleh, sebaliknya, menyebabkan kekejangan mereka.

Prasyarat kedua adalah ketiadaan latihan beban dan kekuatan. Seorang pesakit dengan cakera intervertebral herniated dilarang mengangkat berat, hiperextensi dengan berat, dan latihan lain yang meningkatkan beban statik dan dinamik pada ruang tulang belakang dan boleh menyebabkan peningkatan ukuran penonjolan hernial, atau penampilan hernia di segmen lain. Sekiranya kita membincangkan kaedah pengarang Bubnovsky, maka ia dijelaskan secara terperinci dalam bahan yang sesuai, dan kita merujuk mereka yang berminat dengan artikel tersebut.

Kesimpulannya

Di atas, beberapa kaedah yang paling popular untuk merawat hernia intervertebral lumbal tanpa pembedahan telah dipertimbangkan. Dan selalu kesan terapi terbentuk sebagai kesan pada otot, peredaran darah mereka, aliran keluar vena, mengurangkan edema di kawasan penonjolan hernial, pada keradangan tempatan.

Tidak ada kaedah rawatan tanpa pembedahan yang melibatkan hernia itu sendiri. Hernia tidak dikenakan terapi konservatif. Tidak kira apa yang anda dijanjikan, ia tidak akan pergi ke mana-mana, dan jika ia tidak dikeluarkan dengan bantuan operasi, maka, paling tidak, ia mungkin tidak akan diperburuk lagi, tetapi ini jarang berlaku. Sebagai peraturan, hernia bertambah buruk setiap tahun, dan jika anda tidak bernasib baik, maka beberapa kali dalam setahun.

Oleh itu, sekiranya seseorang ingin menjalani kehidupan yang bebas daripada penyakit, lebih mudah baginya untuk menghilangkan, menghilangkan penonjolan hernial, menggunakan campur tangan pembedahan invasif moden moden, jika ditunjukkan. Pembedahan hernia moden sama sekali tidak sama seperti beberapa dekad yang lalu. Pesakit berada di hospital selama satu atau dua hari, kemudian pergi dengan kaki sendiri, dan setelah operasi dia dibenarkan duduk. Oleh itu, tempoh pemulihan tidak menyebabkan sekatan terhadap rutin kerja dan rehat yang biasa, dan pada masa yang sama, pesakit tidak lagi mempunyai risiko pemburukan..

Sekiranya pesakit ingin melakukan operasi bukan di rumah, tetapi di luar negeri, maka selain negara-negara yang secara tradisional mengundang pelancong perubatan, seseorang dapat menamakan Republik Czech. Ahli bedah saraf Czech melakukan hampir semua jenis intervensi pembedahan moden untuk penonjolan dan hernia dengan hasil jangka panjang yang sangat baik, dengan harga yang berpatutan.

Adakah mungkin untuk memperbaiki hernia intervertebral

Cakera intervertebral menghubungkan vertebra dan memberikan kelenturan ke ruang tulang belakang, sehingga bertindak sebagai "penyerap kejutan". Ia adalah cakera, cincin elastik penuh berisi isi lembut, serupa dengan jeli. Apabila retakan terbentuk di gelang, "jeli" ini mengalir ke saluran tulang belakang, mencederakan ligamen, saraf tunjang dan akar saraf. Kerengsaan ujung saraf menyebabkan kesakitan yang tidak dapat ditanggung, yang biasanya disebut doktor sebagai sakit radikular. Kesakitan ini dianggap paling "sensitif", dan gangguan cakera seperti itu disebut cakera herniated..

Menurut statistik, 80% orang berusia lebih dari 30 mengalami herniasi cakera, dan selepas 40 - 90%. Walau bagaimanapun, tidak semua orang mempunyai hernia yang menyebabkan kesakitan, begitu banyak pesakit dengan cakera herniated tidak pergi ke doktor dan membuang masa. Pada peringkat lanjut, ujung saraf yang rosak boleh mati dan kemudian fungsi lengan atau kaki dapat dipulihkan, atau lebih teruk lagi, kawalan ke atas pundi kencing atau usus tidak mungkin dilakukan.

Segera berjumpa doktor jika anda mengalami simptom cakera herniated berikut:
- sakit teruk di tulang belakang toraks, serviks, atau lumbal;
- menjadi sukar untuk membengkok dan bergerak, rasa sakit di tulang belakang meningkat dengan pergerakan;
- terdapat rasa sakit dan mati rasa di lengan atau kaki, yang bermaksud bahawa terdapat gangguan pada tulang belakang serviks atau tulang belakang lumbar;
- jika anda tidak dapat memegang cawan dengan tangan anda, dan anda harus menyeret kaki anda semasa berjalan.

Jangan bergantung pada bantuan penyembuh dan beralih kepada ahli kiropraktor yang tidak bertanggungjawab yang berjanji untuk "membetulkan" herniasi cakera untuk sejumlah wang. Mustahil untuk "membetulkan" cakera herniated. Keretakan yang terbentuk pada cangkang cakera tidak akan "sembuh" dan kandungan cakera tidak akan ditarik ke belakang.

Bahkan kiropraktor yang paling berpengalaman tidak dapat menggunakan tangannya untuk membetulkan cakera herniated. Tetapi mengapa, mengapa banyak orang menjalani kursus terapi manual yang mahal di klinik berbayar dan setelah rawatan menyedari bahawa penonjolan cakera intervertebral telah berkurang, dan rasa sakit telah hilang? Kursus terapi cakera herniated boleh merangkumi banyak prosedur. Ini adalah ubat-ubatan, terapi manual, osteopati, urut, terapi senaman, hirudoterapi, akupunktur, fisioterapi dan refleksologi, kinesioterapi.

Rawatan komprehensif herniasi cakera membantu mengurangkan pembengkakan, menghilangkan myospasms dan subluxations vertebral, akibatnya pesakit mendapat kesan bahawa dia telah "diset" dalam hernia. Terapi manual dan aktiviti fizikal yang sederhana menghilangkan genangan aliran darah dan limfa, dan juga meningkatkan bekalan darah ke tisu tulang rawan dan paravertebral. Semua ini membantu melegakan kesakitan pesakit, dan dia berasa lebih baik..

Walau bagaimanapun, sebarang manipulasi tulang belakang dengan hernia harus dilakukan oleh doktor profesional. Anda tidak boleh mempercayai rawatan penyakit ini kepada "charlatans". Ini penuh dengan komplikasi. Sebagai contoh, melakukan urutan dan pemanasan dalam tempoh kesakitan yang tajam dikategorikan sebagai kontraindikasi, terutamanya jika, selain kesakitan, terdapat mati rasa, "lebam angsa" dan kelemahan anggota badan. Juga tidak mustahil untuk mengambil ubat penghilang rasa sakit dengan cakera herniated tanpa preskripsi doktor, mereka boleh menyebabkan pemburukan gastritis dan bisul hingga pendarahan dalaman.

Kaedah kardinal untuk menyelesaikan masalah hernia adalah operasi pembedahan, di mana cakera yang rosak dikeluarkan. Walau bagaimanapun, operasi seperti ini jarang dilakukan, hanya apabila terdapat petunjuk yang tegas untuk pelaksanaannya:
- kesakitan pesakit berterusan walaupun selepas rawatan konservatif selama 1.5 bulan;
- terdapat gangguan kencing dan buang air besar, masalah dengan ereksi;
- selepas MRI, kerosakan berterusan pada tulang belakang dijumpai.

Tidak perlu takut pembedahan untuk membuang cakera yang rosak, sekarang teknologi untuk rawatan pembedahan hernia telah dikerjakan dengan baik sehingga hampir tidak ada komplikasi setelahnya. Selepas operasi, pemulihan yang lama diperlukan dan mematuhi semua cadangan doktor untuk mengelakkan perkembangan kambuh. Terdapat kesalahpahaman yang agak umum bahawa cakera herniated hanya muncul selepas kecederaan..

Sebenarnya, dalam kebanyakan kes, tidak mustahil untuk menentukan penyebab sebenar hernia, walaupun faktor yang paling cenderung adalah penggunaan cakera intervertebral. Dengan bertambahnya usia, kadar kelembapan kandungan cakera berkurang, yang menyebabkan kehilangan keanjalannya. Cakera menjadi lebih rapuh, dan pergerakan tiba-tiba, pengangkatan berat, tekanan tiba-tiba pada tulang belakang, latihan sukan yang tidak betul dan juga pengangkutan di luar jalan boleh menyebabkan kerosakan..

Anda sering dapat mendengar bahawa tekanan menyumbang kepada perkembangan hernia, tetapi ini tidak berlaku. Tetapi gaya hidup yang tidak aktif dapat menjadi keadaan yang memprovokasi - kurangnya pergerakan melemahkan korset otot, akibatnya beban pada cakera meningkat, yang bermaksud mereka akan cepat lelah.

Pelajaran video bagaimana menguatkan punggung dengan berenang

- Kembali ke senarai kandungan bahagian "Neurologi."

Hernia intervertebral

kaedah rawatan sendiri

Cara menyembuhkan cakera herniated di rumah?

(Berdasarkan pengalaman kehidupan sebenar)

Hernia intervertebral dapat dirawat walaupun di rumah - saya yakin ini berdasarkan pengalaman saya sendiri!

Sudah bertahun-tahun berlalu, punggung tidak sakit, oleh itu, untuk tujuan maklumat, saya memutuskan untuk berkongsi kaedah rawatan ini dengan semua orang yang menghidap penyakit yang tidak menyenangkan ini..

Dan jika anda memutuskan untuk memulakan rawatan menggunakan pilihan ini, pastikan anda terlebih dahulu berunding dengan doktor anda mengenai faedah latihan yang anda sampaikan di sini!

Seterusnya, saya merumuskan penyebab sakit belakang dengan hernia tulang belakang. Bagi mereka yang sudah mengetahui, sila langkau bahagian ini..

Sebab-sebab kemunculan hernia intervertebral

Hernia cakera intervertebral adalah yang paling biasa dari semua hernia yang muncul di tulang belakang..

Menurut statistik perubatan, dua cakera intervertebral terakhir, yang menanggung beban maksimum, cenderung mengembangkan hernia - ini adalah cakera antara vertebra L4-L5 dan L5-S1.

Perkara pertama yang membuat seseorang mula bimbang tentang kesihatannya adalah sakit di bahagian bawah punggung. Kesakitan itulah yang membuat kita mengatasi kemalasan dan mula menjaga kesihatan kita.!

Sekiranya anda mengabaikan gejala kesakitan yang pertama dan memulakan rawatan diri - untuk meredakan kesakitan dengan ubat penahan sakit, maka tanda-tanda pertama komplikasi neurologi yang serius akan secara beransur-ansur muncul.

Oleh kerana gangguan metabolik, perubahan distrofi muncul di tisu cakera intervertebral, yang disertai dengan dehidrasi cakera dan penurunan keanjalan yang ketara - cakera secara beransur-ansur kehilangan fungsi susut nilai, rata dan jarak antara vertebra menurun.

Dengan peningkatan beban pada bahagian tulang belakang ini, cakera yang berubah secara degeneratif dipindahkan ke saluran tulang belakang, menjengkelkan saraf tulang belakang yang melintas di sana. Perpindahan cakera ini disebut "penonjolan".

Sekiranya terdapat aktiviti fizikal yang berlebihan atau senget, air mata muncul di dalam cakera, dari mana, seperti krim dari donat yang diperah, kandungan cakera diperah - bahan seperti jeli, yang merupakan hernia intervertebral.

Hernia yang terhasil menekan saraf yang berdekatan, menekannya ke tulang vertebra. Kurang darah dibekalkan ke saraf yang terjepit, edema berlaku, otot yang terletak berdekatan dan sakit teruk muncul di punggung bawah - ini adalah reaksi pertahanan badan kita.

Oleh itu, bukan hernia itu sendiri yang menyakitkan, tetapi otot-otot tulang belakang yang berdekatan yang berdekatan - serviks, toraks atau lumbosacral.

Terdapat pendapat bahawa dengan meningkatkan bekalan darah ke tisu sekitarnya, herniasi cakera yang dihasilkan kemudiannya diserap.

Manifestasi hernia boleh membahayakan jika sekeping zat keluar dari dalamnya dan masuk ke saluran tulang belakang. Kes ini disebut "hernia sequestration", dan bahagian yang terpisah disebut "sequestration".

Hernia itu sendiri tidak mengancam nyawa, tetapi jika anda tidak memulakan rawatan tepat pada masanya, maka akibatnya dapat terjadi: kehilangan fungsi untuk melakukan impuls saraf, mati rasa bahagian tubuh tertentu, hilangnya kepekaan pada anggota badan dan juga kemungkinan kecacatan.

Sekiranya terdapat rasa sakit di tulang belakang, jangan berharap hernia akan sembuh dengan sendirinya, tetapi segera dapatkan nasihat doktor - ahli terapi, pakar neurologi, ahli vertebrologi atau pakar bedah saraf. Doktor akan mendiagnosis dan menetapkan rawatan yang sesuai berdasarkan tahap penyakit.

Hernia lumbal adalah penyakit sementara yang tidak menyenangkan yang dapat dirawat secara komprehensif!

Dengan bantuan kaedah penyelidikan diagnostik, penyebab sebenar sakit belakang dapat dikenal pasti. Kehadiran hernia di tulang belakang ditentukan dengan menggunakan pengimejan resonans magnetik (MRI) dan komputasi tomografi (CT).

MRI menentukan penonjolan dan ukuran hernia, lebar saluran tulang belakang, penyakit degeneratif vertebra dan kehadiran keradangan pada tisu lembut, dan CT menunjukkan gambar keadaan tulang belakang yang berlapis yang jelas: anomali pada perkembangan tulang belakang, penyempitan saluran tulang belakang, keradangan, neoplasma pada tisu tulang.

Video: apa yang perlu dilakukan sekiranya hernia muncul di cakera intervertebral?

Sejarah saya mengenai rawatan cakera herniated

Tidak kira seberapa keras anda mencuba, selalu ada masalah belakang: duduk di komputer - beban ke tulang belakang lumbar, bekerja di negara ini atau mengangkat beban dengan tidak betul - "merobek" punggung anda atau mencubit saraf sciatic.

Masalah pertama pada punggung bawah saya timbul setelah beberapa tahun bekerja seharian mengejutkan. Dia bekerja di gudang untuk produk siap dan harus memuat dan memunggah pelbagai produk setiap minggu. Ketika itulah "lumbago" pertama terjadi - dia tidak berjaya mengangkat kotak dan otot-otot lumbar terkekang sehingga dia hampir tidak dapat diluruskan.

Salap Diclofenac membantu dan seminggu kemudian saya sihat seperti baru. Tetapi setelah beberapa tahun, masalah lain muncul - sakit yang membosankan di tulang belakang lumbar muncul, yang disebabkan oleh keletihan otot. Dan entah bagaimana, tidak dapat dilihat, sensasi rasa sakit meningkat, menyebabkan beberapa rasa tidak selesa. Salap dengan tegas menolak untuk membantu, dan kemudian suntikan penahan sakit dan pil "BAGUS" digunakan.

Kimia menjalankan tugasnya dan kesakitannya reda selama enam bulan. Anda bertanya: "Mengapa anda tidak pergi ke doktor?" - Saya memohon, pergi ke pelbagai klinik dan klinik swasta, menetapkan ubat-ubatan, minum dan disuntik, tetapi kesannya sementara, dan sementara itu rasa sakit semakin meningkat.

Hasil "rawatan" ini tidak dijangka - suatu pagi saya tidak dapat bangun dari tidur kerana sakit yang tajam ketika bergerak. Pinggang membongkok ke arah busur - dan oleh itu dia bergerak di sekitar apartmen. Saya hanya boleh tidur di sebelah saya, tanpa bergerak, dan kaki saya terselip.

Dengan harapan bahawa dia tiba-tiba "melepaskan", dua hari lagi berlalu. Tetapi suntikan atau pil tidak memberi kesan pada badan saya, penuh dengan kimia, dan terima kasih kepada isteri saya - dia berkeras untuk pergi ke hospital. Itu pada tahun 2012.

Doktor dengan cepat memeriksa dan mendaftar di wad, segera meletakkan setetes campuran ubat untuk meluruskan dan melakukan MRI. Melihat gambar tersebut, ahli vertebrologi mengumumkan hasilnya: "Hernia median cakera 8mm L5-S1 dan dua penonjolan cakera L3-L4 dan L4-L5".

Selama sepuluh hari mereka dirawat dengan penitis dan pil, dan tiga hari kemudian mereka membuat "blokade" pertama - suntikan ke kawasan lumbar, di mana hernia muncul. Kemudian mereka membuat yang lain, dan menolak yang ketiga - sebarang kimia berbahaya bagi tubuh.

Saya juga mendaftar untuk akupuntur dan fisioterapi, tetapi tidak merasakan apa-apa kesan. Hanya penitis dan "sekatan" yang membantu. Kesakitan di tulang belakang lumbar berlalu dan dewan pakar bedah saraf memutuskan bahawa hernia tidak akan dikeluarkan!

Saya sangat gembira kerana mengelakkan operasi! Ternyata semuanya tidak begitu cerah - pada hari kesepuluh, ketika saya mengisi dokumen pembuangan, sakit menarik tiba-tiba muncul di sebelah kanan paha - dari punggung bawah ke kaki.

Saya benar-benar takut dan bertanya kepada doktor yang hadir: "Mengapa kaki mula menarik?" Dia diam-diam memberikan selebaran dengan latihan, menulis senarai ubat-ubatan dan berkata dengan nada yang menjanjikan: "Semakin buruk - datanglah, kamu tahu caranya!"

Di rumah, rasa sakit di kaki saya hanya bertambah - sukar berjalan tanpa ubat penahan sakit. Secara beransur-ansur, kaki kanan melemah dan kendur, dan saya berjalan, menampar kaki saya seperti angsa.

Anda dapat melihat apakah kaki kendur atau tidak: kami berlutut di atas kerusi dan, sambil membalikkan badan, kami melihat posisi kaki yang berpenyakit yang relatif sihat.

Selepas beberapa ketika, rasa sakit muncul di kaki kiri - hernia meningkat, memerah saraf lain. Dari keadaan seperti itu, rasa panik mula timbul dalam jiwa - apa yang harus dilakukan, bagaimana dan dengan apa yang harus dirawat? Saya faham bahawa ubat penahan sakit tidak akan menyelamatkan saya - ia tidak lama dan beberapa rawatan serius diperlukan. Fikiran melintas di kepala saya - jemputan dari pakar bedah untuk kembali, tetapi ketakutan akan operasi dan kemungkinan akibatnya menjadi lebih kuat.

Dan kemudian saya memutuskan dengan tegas - saya akan melakukan segalanya, tetapi saya akan menyembuhkan hernia tulang belakang tanpa pembedahan! Sebagai permulaan, saya beralih ke klinik Dr. Bubnovsky. Selama satu setengah minggu saya meregangkan tulang belakang pada simulator, tetapi kesannya tidak lama - anda keluar dan terbang, dan pada waktu malam rasa sakit kembali kembali. Sudah tentu, 10 hari tidak mencukupi, tetapi kerana kekurangan pendapatan tetap, rawatan terpaksa dihentikan.

Kemudian saya memutuskan untuk mencari kaedah lain untuk menghilangkan hernia tulang belakang L5 - S1. Terinspirasi oleh pemikiran ini, saya membaca banyak maklumat di majalah, buku, di Internet. Saya mengkaji senarai latihan yang diberikan doktor semasa keluar, dan seperti yang saya ketahui kemudian, ini adalah latihan yoga untuk memusingkan tulang belakang "KROKODIL".

Saya teringat bagaimana saya meregangkan tulang belakang saya di pusat Dr. Sebagai tambahan kepada kelainan, saya menambah latihan yang saya suka dari "VIDEO" dan hasilnya saya mendapat kompleks pergerakan terapi.

Semasa dalam literatur saya mencari cara untuk merawat hernia vertebra, saya menemui resipi FOLK MEDICINE. Saya memilih resipi terbukti dari ulasan orang dan menambahkannya ke dalam rawatan. Pada waktu malam, isteri saya melakukan INJEKSI dengan vitamin kumpulan "B", ditambah "Aloe" dan "Alflutop" dalam ampul - saya memilih ubat ini untuk diri saya sendiri.

Ngomong-ngomong, jika anda tidak mula melakukan latihan dengan segera, saraf tulang belakang akan dijepit lebih lama oleh hernia dan pengaliran impuls saraf pada saraf yang dicekik hanya akan bertambah buruk. Akibatnya, akan timbul rasa kebas pada paha atau 2-3 jari kaki.

Oleh kerana ukuran hernia yang besar, memerlukan masa yang lama untuk dirawat dan ada hari-hari yang bahkan keinginan untuk berlatih hilang - rasa sakit tidak hilang, tetapi, sebaliknya, menderita pembengkakan yang kerap dan teruk.

Pada saat-saat putus asa, pemikiran timbul untuk berhenti menjalani rawatan dan menjalani operasi. Dan pada waktu pagi, setelah minum ubat penahan sakit, dia terus-menerus terus melakukan latihan, kadang-kadang walaupun mengalami kesakitan yang teruk, kerana marah.

Dan hanya selepas lima bulan! amalan harian tanpa disangka-sangka datang penyembuhan yang ditunggu-tunggu - kesakitan hilang! Ketakutan dalam fikiran saya untuk beberapa waktu - tiba-tiba esok saya akan bangun dan sensasi menyakitkan di punggung bawah akan muncul lagi. Tetapi seminggu, sebulan, setahun telah berlalu dan masih belum ada masalah belakang!

Dan sekarang saya tahu bahawa hernia intervertebral dapat dirawat tanpa pembedahan, bahkan di rumah!

Dan untuk berjaya mengatasi kesakitan, anda hanya memerlukan keinginan, disiplin diri dan iman dalam penyembuhan! Dan sebagai insentif tambahan dalam rawatan hernia tulang belakang - contoh saya!

Agar punggung anda tidak sakit lagi dan hernia tidak muncul di tulang belakang lagi - lakukan latihan memutar setiap minggu, tulang belakang hanya akan mengucapkan terima kasih untuk ini!

Ngomong-ngomong, saya tidak melakukan MRI lagi - mengapa membelanjakan wang jika anda merasa baik!

Apakah prinsip rawatan hernia tulang belakang?

Semua orang yang membaca halaman ini sekarang berminat dengan satu soalan: "Bagaimana anda dapat menghilangkan rasa sakit dan hernia dengan cepat?"

Saya akan menjawab sendiri seperti berikut: latihan spiral dari yoga "Crocodile" membantu saya, yang senarainya diberikan kepada saya oleh pakar bedah saraf selepas keluar, untuk pilihan hernia saya jatuh, dan daya tarikan tulang belakang setiap hari, serta salap menggosok orang. Mengenai resipi rakyat, saya rasa boleh dilakukan tanpa mereka, tetapi tetap tidak akan menjadi lebih buruk.

Saya menemui banyak maklumat di Internet di mana mereka menulis bahawa memutar tulang belakang tidak dapat dilakukan! Sekiranya anda tidak boleh - jangan! Latihan yoga inilah yang membantu saya sembuh secara peribadi!

Saya membentang dan berpusing di rumah dengan tenang, tanpa tergesa-gesa, mendengar sensasi dalaman di punggung bawah dan meregangkan lengan dan kaki saya sebanyak mungkin, seperti dalam gambar (tumit dari diri saya, jari kaki ke arah saya).

Oleh itu, hanya latihan dan peregangan tulang belakang yang dapat menghilangkan rasa sakit dan hernia. Dan jika anda ingin mempercepat proses penyembuhan, anda perlu melakukan keseluruhan kompleks 2-3 kali sehari dan disarankan untuk melakukan satu kompleks sebelum tidur. Adakah melakukan latihan dan segera tidur, tidak diinginkan untuk berjalan, jika tidak, vertebra yang diregangkan akan berkumpul kembali.

Penting: meregangkan tulang belakang harus dilakukan sekerap mungkin dan terutama setelah setiap latihan memusingkan dilakukan!

Sekiranya hernia besar - dari 6mm atau lebih, maka anda tidak boleh mengandalkan penawar cepat. Di sini anda perlu bersabar, bertahan dan melakukan senaman terapi setiap hari. Rawatannya boleh memakan masa beberapa bulan - hasilnya sangat berbaloi, percayalah!

Ketika rasa sakit itu berlalu, maka pada masa akan datang saya berusaha untuk tidak terlalu banyak memuatkan tulang belakang, dan jika saya terpaksa mengangkat berat atau duduk di komputer untuk waktu yang lama, saya memakai korset ortopedik.

Semasa rehat, saya melepaskannya, jika tidak, otot punggung saya mungkin semakin lemah. Secara beransur-ansur, keperluan untuk korset hilang - herniasi cakera kering atau diserap oleh badan itu sendiri.

Beberapa kali seminggu, saya pasti melakukan pelbagai latihan, tetapi untuk pencegahan dan pemeliharaan tulang belakang dalam keadaan baik. Kesan latihan ini sangat luar biasa - tulang belakang menjadi mudah bergerak dan lentur..

Selain itu, saya melakukan senaman "papan", menguatkan otot punggung dan penekan - "korset otot" saya.

Mengapa perlu menguatkan "korset otot"?

Otot korset (lebih sering disebut "inti") - ini adalah otot punggung dan perut, otot punggung dan pinggul, yang bertanggungjawab untuk menstabilkan tulang belakang dan kedudukan organ dalaman yang betul.

Otot yang kuat di sekitar tulang belakang meningkatkan postur dan koordinasi pergerakan, menjaga punggung tegak, dan mengurangkan sakit belakang semasa duduk lama.

Latihan otot badan tidak menyembuhkan hernia, tetapi hanya berguna untuk mencegah masalah belakang. Tetapi untuk mengelakkan masalah ini dan meningkatkan kecergasan fizikal, kekuatan otot inti sangat diperlukan.!

Pilihan terbaik untuk memulakan senaman adalah dengan mula bersenam setelah 2 atau 3 tahun, apabila sudah ada kemerosotan yang stabil setelah rasa sakit dan hernia hilang..

Sehingga masa itu, perlu melakukan latihan untuk memutar dan meregangkan tulang belakang setiap minggu sehingga hernia dikurangkan sepenuhnya atau maksimum.

Latihan dari yoga "Crocodile" semestinya menjadi kebiasaan, maka anda akan memastikan tulang belakang anda tetap lentur dan bergerak sehingga usia tua, seperti yogi India!

Doktor mengatakan bahawa mana-mana orang walaupun bertahun-tahun mereka dapat secara perlahan melambatkan proses penuaan tulang belakang dengan melakukan senaman khas dan makan secara rasional..

Harus dan tidak boleh dilakukan untuk cakera herniated?

Cakera herniasi adalah penonjolan cakera intervertebral antara badan vertebra. Selalunya, hernia terbentuk di tulang belakang lumbar, lebih jarang di tulang belakang serviks dan toraks. Umur pesakit yang biasanya didiagnosis dengan cakera herniasi antara 30 hingga 50 tahun. Patologi dimanifestasikan oleh rasa sakit, yang menyumbang kepada pembatasan mobiliti di kawasan yang rosak..

Penyakit ini boleh membawa kepada akibat yang serius, jadi penting untuk mengobatinya tepat pada waktunya dan mempunyai sebanyak mungkin maklumat mengenai apa yang boleh dan tidak dapat dilakukan dengan hernia intervertebral..

Apa yang anda boleh dan tidak boleh lakukan dengan hernia intervertebral?

Sekiranya anda mempunyai hernia intervertebral, maka anda mungkin banyak bertanya. Apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan dengan penyakit seperti itu?

Adakah mungkin untuk menyembuhkan hernia tulang belakang lumbar tanpa pembedahan?

Ya, hernia lumbal dapat disembuhkan tanpa pembedahan. Di Rusia dan negara-negara CIS, terdapat amalan perubatan yang tidak rasmi: setiap orang yang mempunyai hernia intervertebral disyorkan untuk menjalani rawatan pembedahan. Sementara itu, ini adalah pendekatan yang benar-benar buta huruf dan tidak profesional. Pembedahan adalah jalan terakhir. Ini adalah kaedah yang paling radikal. Di Eropah dan Amerika Syarikat, hanya terdapat sebilangan kecil petunjuk mutlak untuk pembedahan. Pada asasnya, mereka dikaitkan dengan ancaman kehilangan fungsi motor atau kurangnya keberkesanan rawatan konservatif..

Apabila bersetuju dengan operasi, anda perlu mengetahui semua risiko:

Sebarang operasi dikaitkan dengan tekanan yang ketara pada badan - anestesia, tempoh selepas operasi;

Pembedahan untuk menghilangkan cakera herniated sangat sukar. Semuanya bergantung pada profesionalisme pakar bedah. Sekiranya doktor tidak mempunyai kelayakan dan pengalaman yang mencukupi, selalu ada risiko akibat yang tidak dijangka: contohnya, kecederaan saraf tunjang dan kehilangan fungsi motor sepenuhnya.

Oleh itu, adalah perlu untuk bersetuju dengan operasi hanya jika semua rawatan sebelumnya tidak memberi kesan..

Menurut statistik perubatan Jerman, adalah kerana alasan di atas bahawa tidak lebih daripada 10% pesakit mendapat manfaat daripada operasi tersebut..

Perkara utama adalah bahawa anda tidak boleh mengabaikan kaedah rawatan konservatif: terdapat banyak ubat, kaedah fisioterapi, latihan fisioterapi. Sekiranya anda menjalani rawatan tepat pada waktunya, ketika prosesnya belum mencapai puncaknya, anda boleh mengawal hernia. Selepas itu, hanya tinggal mematuhi beberapa cadangan. Maka akan mungkin untuk melupakan hernia sekali dan selamanya..

Beban apa yang dibenarkan untuk hernia intervertebral?

Malangnya, kehadiran cakera herniasi memberikan sekatan yang besar kepada pesakit dari segi aktiviti fizikal. Sudah tentu, anda tidak perlu menyerah sama sekali..

Perlu diketahui jenis beban kerja mana yang menimbulkan ancaman terbesar:

Aktiviti yang berkaitan dengan beban paksi pada tulang belakang. Adalah perlu untuk mengecualikan beban angkat, latihan di gim dengan peralatan (mengangkat dumbbells, barbells, dll.);

Aktiviti yang berkaitan dengan jangka panjang badan dalam keadaan tegak (berlari, bermain bola sepak, hoki, bermain ski).

Lebih baik memberi keutamaan kepada hernia untuk aerobik air, berenang, sukan air. Dianjurkan juga untuk melakukan satu set latihan khas latihan fisioterapi. Beban sedemikian akan memberi kesan yang baik pada tubuh: otot belakang akan diperkuat, dan dengan peningkatan nada otot, kestabilan hernia dapat dijamin..

Adakah mungkin untuk memanaskan hernia intervertebral?

Dilarang keras memanaskan badan dengan hernia, apatah lagi penggunaan prosedur pemanasan perubatan. Pada masa yang sama, otot belakang melemah, korset otot yang memegang cakera intervertebral yang rosak kehilangan nada. Akibatnya, perpindahan hernia dan penonjolan selanjutnya dengan semua akibat kesihatan yang buruk: terjadinya cubitan pada saraf dan saraf tunjang. Ia sangat berbahaya.

Adakah mungkin berjalan dengan hernia tulang belakang lumbar?

Berlari melibatkan banyak tekanan pada tulang belakang. Seperti yang telah disebutkan, yang terbaik adalah mengecualikan beban yang berkaitan dengan jangka panjang badan dalam kedudukan tegak. Lebih baik menggantikan berlari dengan berenang.

Adakah mungkin untuk memperbaiki hernia intervertebral?

Amalan mengurangkan hernia intervertebral telah berleluasa 10-20 tahun yang lalu. Kini kaedah rawatan ini diakui sebagai berbahaya. Faktanya ialah nukleus pulposus, bersama dengan keseluruhan struktur cakera intervertebral yang terjejas, boleh cacat atau terlantar di bawah pengaruh fizikal. Perpindahan dengan tahap kebarangkalian yang tinggi akan memerlukan mencubit akar saraf saraf tunjang.

Untuk mengecualikan perkembangan komplikasi, tidak ada yang harus melakukan pengurangan hernia secara paksa.

Adakah mungkin melakukan CABG untuk hernia intervertebral?

Tidak ada kontraindikasi yang jelas terhadap cantuman bypass arteri koronari sekiranya berlaku hernia intervertebral. Walau bagaimanapun, pakar bedah yang melakukan operasi harus mengambil kira kehadiran patologi tulang belakang ini..

Sekiranya doktor mempunyai kelayakan dan pengalaman yang mencukupi, CABG dapat dilakukan tanpa rasa takut.

Bolehkah perut atau kaki saya sakit dengan hernia tulang belakang??

Dengan hernia intervertebral di rantau lumbosacral, rasa sakit yang memancar ke kaki (atau memancar ke kawasan ini) mungkin bukan sekadar berlaku. Dalam 95% kes, mereka adalah sebahagian daripada kompleks simptomatik tertentu. Lebih-lebih lagi, kaki tidak hanya boleh sakit, ia juga boleh melecur. Keamatan sindrom kesakitan bergantung pada tahap perkembangan patologi dan ambang kesakitan individu. Penyebab manifestasi adalah perangkap akar saraf dan saraf sciatic.

Sakit perut tidak khusus untuk hernia, tetapi masih boleh berlaku. Untuk mengecualikan penyakit organ perut, diagnostik tambahan harus dilakukan. Ada kemungkinan sakit perut menyertai penyakit bebas: gastritis, kolesistitis, pankreatitis, dll..

Adakah mungkin untuk menggantung pada bar mendatar dengan hernia intervertebral?

Walau apa pun. Sebarang beban paksi dilarang sama sekali. Ia boleh menyebabkan percampuran hernia dan kerosakan pada saraf tunjang. (Daya tarikan tulang belakang - adakah ia berkesan? Apakah akibatnya?)

Adakah mungkin melakukan urutan untuk hernia tulang belakang lumbar?

Urutan untuk hernia tulang belakang lumbal boleh dilakukan. Walau bagaimanapun, ia mesti dilantik oleh doktor, dan hanya ahli terapi terapi urut-pemulihan yang berkelayakan yang boleh melakukan prosedur tersebut.

Urut tidak diresepkan semasa pemburukan hernia. Pada tahap remisi, urut, terutama dalam kombinasi dengan kompleks latihan fisioterapi, akan membantu meningkatkan trofisme ruang tulang belakang, akan membolehkan anda dengan cepat membina kerangka otot, yang dengan pasti akan menahan tulang belakang pada kedudukan yang betul. Oleh itu, urut adalah salah satu kaedah untuk merawat cakera herniasi, yang memungkinkan untuk mencegah penonjolan cakera selanjutnya..

Adakah mungkin untuk bermain ski dengan hernia tulang belakang lumbar?

Pada prinsipnya, bermain ski dengan hernia tulang belakang adalah mustahil. Faktanya ialah ketika bermain ski, seluruh tubuh manusia mengalami getaran yang kuat. Walaupun jarak jauh, permukaan rata untuk bermain ski tidak dapat dijumpai. Semasa gegaran, bagaimanapun, akan ada pemampatan dinamik dari penonjolan yang ada. Akibatnya, penyakit ini akan mulai berkembang, dan keadaan orang itu hanya akan bertambah buruk..

Di samping itu, semasa bermain ski, seseorang sering jatuh, mengalami lebam, keseleo dan kecederaan lain. Sekiranya untuk pemain ski yang benar-benar sihat kecederaan seperti itu tidak penting, maka bagi pesakit dengan hernia, kecederaan tulang belakang boleh mengakibatkan masalah serius, termasuk kelumpuhan. Oleh itu, anda harus berhenti bermain ski jika terdapat hernia intervertebral mana-mana bahagian.

Adakah mungkin untuk pergi ke tempat mandi dengan hernia tulang belakang?

Anda boleh mengunjungi mandi dengan hernia, tetapi ini mesti dilakukan dengan berhati-hati. Pertama sekali, ini berkaitan dengan rejim suhu. Anda tidak boleh memanaskan tulang belakang anda di atas 45 ° C Celsius. Untuk mengelakkannya, anda perlu meninggalkan bilik wap setelah 5-10 minit dan membasahi diri anda dengan air suam (kira-kira 38 ° C). Ini akan mengelakkan kekejangan otot dan tidak akan menyebabkan peningkatan edema tisu di sekitar akar saraf yang tercekik..

Kontraindikasi untuk mengunjungi mandi dengan hernia tulang belakang adalah syarat berikut:

Pelanggaran membran tulang belakang oleh hernia;

Sakit pinggang.

Oleh itu, adalah mungkin untuk mandi dengan hernia, tetapi pada masa yang sama adalah perlu untuk memerhatikan langkah-langkahnya: jangan terlalu panas di bilik wap dan jangan tuangkan air ais setelah badan dipanaskan.

Adakah hernia tulang belakang dapat dilihat pada sinar-x?

Hernia tulang belakang tidak dapat dilihat pada sinar-x. Oleh itu, pemeriksaan sinar-X hanyalah kaedah tambahan yang membolehkan seseorang mengesyaki anjakan vertebra..

Sinar-X dari ruang tulang belakang memungkinkan untuk mengesan tanda-tanda osteochondrosis yang ada, penurunan jarak antara vertebra, dan kemungkinan kecacatan pada ruang tulang belakang. Walau bagaimanapun, sinar-X tidak memungkinkan untuk melihat pembentukan tisu lembut, yang merangkumi hernia intervertebral. Untuk mengesan penonjolan cakera intervertebral, diagnostik MRI atau CT diperlukan.

Adakah mungkin untuk memanaskan punggung bawah dan belakang dengan hernia tulang belakang?

Seperti yang disebutkan di atas, dilarang keras untuk memanaskan punggung dan belakang bawah dengan hernia tulang belakang. Sekiranya otot punggung dipanaskan, maka ini menyumbang kepada melemahnya kerangka, korset otot melembutkan, dan cakera tulang belakang dapat menonjol lebih banyak lagi..

Perpindahan hernia seperti itu akan menyebabkan mencubit saraf tunjang dan ujung sarafnya. Akibatnya, orang itu akan mengalami kesakitan yang teruk dan keadaannya akan bertambah buruk. Oleh itu, pakar bedah saraf secara tegas menentang pemanasan hernia intervertebral. Terutama jika terdapat tanda-tanda keradangan di kawasan yang terjejas. Terdapat juga bukti bahawa penyebab kecacatan pada pesakit dengan hernia intervertebral pada 30% kes adalah rawatan diri, termasuk pemanasan dan urut bukan profesional..

Adakah mungkin untuk menyembuhkan hernia tulang belakang lumbar tanpa pembedahan?

Adalah mungkin untuk menyembuhkan hernia tanpa pembedahan, tetapi jika penonjolan sudah terbentuk, maka dengan sendirinya ia tidak akan pergi ke mana-mana. Dengan rawatan yang dimulakan tepat pada masanya, terapi konservatif membolehkan anda mengawal hernia, yang akan membolehkan anda meninggalkan operasi pada masa akan datang.

Penting untuk memulakan rawatan sebelum komplikasi penyakit berkembang. Walaupun pesakit mempunyai sindrom radikular, mungkin untuk mengawal keadaan hernia tanpa pembedahan.

Perlu diingat bahawa terapi konservatif adalah kompleks. Pesakit diberi ubat anti-radang, relaksan otot dan ubat metabolik. Rawatan semestinya dilengkapi dengan terapi manual, fisioterapi, kompleks terapi senaman. Maksudnya, sehingga hernia intervertebral mencapai ukuran yang mengagumkan, dan sebelum perkembangan pemampatan tulang belakang, anda boleh melakukan tanpa pembedahan.

Bolehkah cakera herniasi sembuh dengan sendirinya?

Hernia intervertebral itu sendiri tidak dapat larut. Ia adalah penonjolan cakera intervertebral di luar badan vertebra. Sekiranya hernia muncul, maka ia tidak akan pergi ke mana-mana dan tidak akan dapat larut dengan sendirinya. Agar hernia hilang sepenuhnya, rawatan atau pembedahan konservatif diperlukan..

Adakah mungkin untuk mengayunkan akhbar dengan hernia tulang belakang lumbar?

Anda boleh mengayunkan akhbar dengan hernia tulang belakang, tetapi anda mesti terlebih dahulu berunding dengan pakar. Doktor akan menentukan sama ada mungkin untuk mengepam akhbar untuk pesakit tertentu dan memberitahu anda bagaimana untuk melakukannya dengan betul.

Secara umum, kompleks terapi latihan fizikal dipilih secara individu..

Walau bagaimanapun, terdapat larangan yang seragam untuk semua pesakit dengan hernia tulang belakang mengenai mengepam akhbar, di antaranya perkara berikut:

Anda tidak boleh menarik lutut ke dada dan kepala;

Anda tidak boleh melakukan pergerakan, putaran dan putaran secara tiba-tiba;

Anda tidak boleh mengayunkan akhbar dengan tangan anda di belakang kepala;

Anda tidak boleh mengayunkan penekan dengan kaki bengkok.

Semua latihan ini meningkatkan ketegangan otot di kawasan lumbar, yang boleh menyebabkan perkembangan penyakit ini. Oleh itu, jika diputuskan untuk memompa akhbar, tetapi pada masa yang sama terdapat diagnosis "hernia intervertebral tulang belakang lumbar", maka diperlukan perundingan awal dengan doktor.

Adakah mungkin berpeluh dengan hernia intervertebral?

Berpeluh yang banyak dengan hernia intervertebral paling sering diperhatikan dengan penambahan komplikasi seperti sindrom radikular. Maksudnya, penonjolan meningkat sehingga mula menghubungi akar tunjang. Dalam kes ini, pesakit mengalami hiperhidrosis ekstremiti. Gangguan trofik seperti ini sangat ketara pada kaki (dengan hernia tulang belakang lumbar).

Bolehkah hernia tulang belakang berubah menjadi barah?

Hernia tulang belakang tidak boleh berubah menjadi barah, kerana ia bukan neoplasma, tetapi merupakan penonjolan cakera intervertebral. Walau bagaimanapun, ini tidak bermaksud bahawa hernia intervertebral dapat diabaikan..

Adakah mungkin menggunakan Almag untuk hernia tulang belakang?

Peranti Almag untuk hernia tulang belakang dapat digunakan untuk menyembuhkan dan memperbaiki cincin berserat, yang merupakan sebahagian dari cakera intervertebral dan mencegah perpindahannya. Oleh itu, anda dapat mengurangkan jumlah eksaserbasi penyakit ini dengan ketara..

Walau bagaimanapun, pada gejala pertama hernia tulang belakang, perlu mendapatkan bantuan perubatan, kerana Almag mungkin tidak berdaya jika anda tidak mengetahui punca sebenar kesakitan.

Adakah mungkin berenang dengan hernia tulang belakang lumbar?

Dengan hernia tulang belakang lumbar, berenang bukan sahaja mungkin, tetapi juga diperlukan. Berenang adalah prosedur pengukuhan dan kesihatan yang melegakan tekanan pada tulang belakang. Semasa berenang, pergerakan badan yang tajam dikecualikan, sehingga tidak mungkin mencederakan segmen yang rosak.

Berenang membantu menormalkan peredaran darah, yang membawa kepada pemakanan yang lebih baik di kawasan yang meradang. Satu lagi kesan positif yang diterima oleh pesakit dengan hernia intervertebral semasa berenang adalah menguatkan korset otot. Semasa latihan di kolam renang, pergerakan dinamik dan statik bergantian, dan beban di tulang belakang diagihkan secara merata di dalam air. Oleh itu, berenang adalah sukan yang harus diutamakan oleh pesakit dengan cakera herniasi..

Bolehkah sakit dengan hernia tulang belakang diberikan ke bahagian bawah abdomen?

Sindrom nyeri adalah yang utama dalam hernia tulang belakang. Selalunya, kesakitan dilokalisasi di kawasan lumbar. Namun, ketika penyakit ini berkembang, mereka dapat memancar di mana saja, termasuk ke perut bawah. Sakit perut bawah sering berlaku dengan hernia lumbal tulang belakang.

Adakah terdapat hernia lumbal pada usia 60 tahun?

Hernia lumbar boleh terjadi pada usia berapa pun, jadi walaupun pada usia 60 tahun, kemungkinan besar penonjolan intervertebral muncul..

Adakah hernia intervertebral mempengaruhi kulit badan?

Cakera herniasi boleh mempengaruhi kulit badan apabila mencapai ukuran yang besar. Sekiranya pesakit mempunyai hernia lumbal mula memerah akar tulang belakang, maka kaki dari bahagian yang terkena akan kehilangan kepekaan secara beransur-ansur. Selain itu, komplikasi seperti ini selalu menyebabkan penipisan anggota badan, kekeringan pada kulit, atau sebaliknya, kepada hiperhidrosis. Gangguan trofisme tisu lebih ketara pada kaki.

Pendidikan: Universiti Perubatan dan Pergigian Negeri Moscow (1996). Pada tahun 2003 dia mendapat diploma dari Pusat Perubatan Pendidikan dan Ilmiah Jabatan Pentadbiran Presiden Persekutuan Rusia.
Pengarang Kami