Gimnastik terapeutik mikro Gitt dalam osteochondrosis

Artritis

Penyakit tulang belakang kini tidak jarang berlaku, terutamanya pada tulang belakang serviks. Patologi telah menjadi lebih muda. Gimnastik mikromosi Gitt dalam osteochondrosis adalah kaedah yang sangat berkesan untuk memperbaiki keadaan dan menangguhkan perkembangan penyakit.

Fakta sejarah

Selama lebih dari 25 tahun, Vitaly Demyanovich Gitt telah berjaya merawat pesakit dengan pelbagai penyakit pada sendi dan tulang belakang. Kiropraktor doktor secara aktif menggunakan tekniknya bukan hanya pada rakan senegara, tetapi juga pada pesakit asing.

Gitt terus memperbaiki dan menyempurnakan teorinya. Berkat ini, dia adalah orang pertama yang menyembuhkan hampir 100% pesakit dengan tahap arthrosis yang kompleks. Teknik yang sama dengan berkesan menghilangkan penyakit sistem muskuloskeletal seperti myositis, tendonitis, sinovitis dan banyak lagi..

Mungkin Vitaly Demyanovich adalah satu-satunya doktor di dunia yang memerangi penyakit tulang belakang tanpa menjalani pembedahan. Ini adalah scoliosis, dan osteochondrosis, dan hernia tulang belakang..

Teknik ini didasarkan pada anggapan bahawa sepanjang masa hidup, setiap organ, tulang atau sendi sentiasa dibina semula. Betul, begitulah sebenarnya: tulang yang patah pun secara bertahap dapat tumbuh bersama. Ini berlaku kerana mereka masih hidup dan terus diperbaharui, semakin banyak sel baru dilahirkan, tisu diganti.

Latihan yang kerap, berterusan, lancar, sistematik untuk tulang belakang dan sendi semestinya menyebabkan mereka berubah sama ada. Sekiranya anda membetulkan sendi, misalnya, dengan plaster selama beberapa bulan, maka ia pasti akan kehilangan keupayaan untuk bergerak, ia akan menjadi batu. Tambahkan senaman yang teratur, cairan dan sendi akan kembali aktif. Juga, kekurangan pergerakan di tulang belakang menyebabkan pemadatan, pemadatan, pemusnahan secara beransur-ansur - ke osteochondrosis.

Teori gerakan mikro

Asas dan elemen penyatuan kaedah ini adalah teori mikromosi. Ini adalah sejenis pergerakan "homeopati", yang menyuburkan sendi dengan sempurna tanpa membebankannya.

Gimnastik Gitta tidak bertujuan untuk meregangkan otot, tetapi untuk memulihkan sendi. Sudah tentu, ini tidak dapat dicapai tanpa kerja harian pesakit yang bebas. Gimnastik seperti itu harus menjadi sebahagian daripada kehidupan pesakit, terutamanya kerana latihan ini sama sekali tidak sukar dilakukan. Mereka tidak memerlukan banyak masa dan tidak memerlukan ruang dan peralatan khas.

Gitt Vitaly Demyanovich ingin mencari ubat yang berkesan untuk penyembuhan pesakit yang lebih cepat, jadi bantal getaran khas dari beberapa jenis dikembangkan. Mereka membenarkan rawatan yang lebih produktif. Vibrocouch membolehkan pesakit melakukan beberapa ratus mikromoton per minit dalam keadaan tenang dan santai sepenuhnya..

Menurut Vitaly Gitt, elemen memerlukan sejumlah kecil cecair sendi untuk asimilasi, tetapi ia mesti dibekalkan secara berterusan. Dengan pergerakan aktif dan amplitud yang besar, pemakanan menjadi lebih baik, tetapi asimilasi tidak, sama sekali sama seperti ketika melakukan mikromosi. Pada masa yang sama, pergerakan yang terlalu aktif menyebabkan kecederaan dan kerosakan sendi..

Apakah perbezaan antara gimnastik mikro dan senaman di sofa bergetar? Mengapa latihan perlu dilakukan dengan perlahan, kerana di sofa ia dapat dilakukan dengan cepat? Semuanya sangat mudah: pada alat, pesakit berada dalam posisi bebas yang santai, dia tidak perlu mengetatkan ototnya, memuatkan sendi. Beban inilah yang membawa kepada pemusnahan struktur unsur tulang. Oleh itu, anda harus berusaha menghindarinya, dan melakukan gerakan "homeopati" yang halus dan perlahan pada sendi yang meradang.

Gimnastik disyorkan pada usia berapa pun, dengan adanya pelbagai jenis sensasi yang menyakitkan.

Latihan untuk osteochondrosis

Untuk mendapatkan kesan terapi yang berkekalan, perlu melakukan senaman secara berkala dan beberapa kali sehari. Gimnastik jenis ini digunakan untuk mengembalikan tisu tulang rawan yang sangat kaku dan tidak bergerak. Vitaly Gitt mengesyorkan melakukan latihan berikut untuk osteochondrosis serviks (untuk ini anda hanya memerlukan kerusi, anda perlu duduk dengan selesa di atasnya dan mula bersenam):

  1. Anda perlu perlahan-lahan memiringkan kepala ke depan hingga 25-30º (tidak lebih, kerana ini dapat menyebabkan keriting kapal dan pening). Maka anda perlu menganggukkan kepala sedikit, seolah-olah anda menjawab "ya". Amplitudo tidak boleh besar, anda perlu meneruskan latihan sekurang-kurangnya 2 minit. Kemudian berehat selama setengah jam.
  2. Selepas setengah jam, anda mesti meneruskan pelajaran di kerusi. Miringkan kepala anda sedikit dan gerakkan mengikut arah jam dan melawannya, seolah-olah mengatakan "tidak" ke lawan bicara, tetapi anda perlu melakukan latihan dengan perlahan, lancar, dengan sedikit penyimpangan. Tempoh - dari 2 minit.

Setiap latihan dilakukan 1 kali dalam 60 minit, yang bermaksud bahawa dalam satu hari, pergerakan apa pun mesti diulang dari 8 hingga 10 kali.

Latihan seperti itu untuk osteochondrosis serviks (menggelengkan kepala) boleh dilakukan dalam keadaan terlentang. Untuk melakukan ini, anda perlu menurunkan diri anda di permukaan yang keras dan rata, letakkan roller lebar di bawah leher anda.

Melakukan senaman seperti ini secara berkala memungkinkan untuk memperbaiki keadaan cakera intervertebral, meningkatkan ketinggian dan menormalkan metabolisme dan pemakanan. Ini sangat penting, kerana jika sakit, cakera meratakan dan kurang nutrien..

Gimnastik seperti itu untuk vertebra serviks sangat berguna, sederhana dan mudah dilakukan. Ia boleh dilakukan di tempat kerja, di rumah, di pesta, di dalam kereta..

Kontraindikasi untuk gimnastik

Sebelum memulakan latihan, anda mesti membiasakan diri dengan kontraindikasi:

  1. Anda tidak boleh melakukan gimnastik tanpa berunding dengan doktor anda, terutamanya semasa pemburukan osteochondrosis. Mengikut keputusan pemeriksaan, doktor akan memilih latihan yang diperlukan dan selamat untuk setiap kes individu..
  2. Krisis hipertensi.
  3. Aneurisma aorta.
  4. Penyakit jantung.
  5. Strok atau serangan jantung baru-baru ini.

Latihan sangat berkesan dan selamat, tetapi hanya apabila dilakukan dengan betul.

Satu set latihan dari Vitaly Demyanovich Gitt dengan osteochondrosis serviks

Sebilangan besar doktor pasti dapat merawat penyakit pada tulang belakang hanya dengan menggunakan kaedah perubatan rasmi. Tetapi kiropraktor Vitaly Gitt berpendapat tidak. Dia yakin bahawa terapi ubat dapat membawa peningkatan sementara pada keadaan pesakit. Gimnastik mikroma Gitt dalam osteochondrosis menormalkan kerja sistem muskuloskeletal dan menghilangkan penyebab patologinya.

  • Latihan V. D. Gitt
  • Objektif dan keberkesanan
  • Kontraindikasi
  • Kesimpulannya

Latihan V. D. Gitt

Teknik Gitta untuk osteochondrosis serviks menunjukkan bahawa semua latihan sepanjang hari akan diulang setiap 60 minit, jika anda melakukan kompleks pengisian sekali, maka tidak akan ada hasil positif.

Latihan di kompleks termasuk yang berikut:

  1. Duduk di punggung dengan kepala di atas roller, buangkan sedikit ke belakang. Inti pergerakannya adalah menggerakkan kepala dari satu sisi ke sisi lain. Tempoh latihan tidak terhad dalam masa.
  2. Duduk dengan punggung lurus di atas kerusi, letakkan tangan anda di lutut. Condongkan kepala ke bawah, pandang ke hadapan. Buat kepala mengangguk dengan amplitud kecil, seolah-olah mengatakan "ya". Teruskan latihan selama 2 minit.
  3. Kedudukannya sama, tetapi sekarang anggukan kepala dibuat dari sisi ke sisi, seolah-olah mengatakan "tidak". Gerakan mikro seperti itu mengaktifkan proses pemulihan struktur cakera intervertebral..
  4. Berbaring telentang, bengkokkan kaki anda pada sendi lutut. Pusingkan badan dengan satu cara dan kemudian yang lain.
  5. Dengan eksaserbasi, latihan berikut sesuai untuk dilakukan: duduk di atas kerusi dengan punggung lurus, jaga kepalanya lurus dan ayunkan kepala ke sisi kanan, dan kemudian ke kiri.
  6. Berbaring telentang, bengkokkan kaki, dan tangan anda di sepanjang badan. Tarik lutut ke perut anda, dan cuba sentuh dengan kepala anda. Ulangi sekurang-kurangnya 5 kali.
  7. Berbaring di perut anda dan turunkan lengan anda di sepanjang badan. Angkat bahu dan kepala, ulangi 5-6 kali.

Sekiranya latihan yang disenaraikan dapat dilakukan secara bebas, maka ada kompleks yang harus dilakukan hanya di bawah bimbingan doktor. Ia merangkumi latihan berikut:

  • Tenaga pengajar menepuk kepala pesakit dengan tapak tangan dan memiringkan ke satu sisi dan kemudian ke sisi yang lain.
  • Orang itu memiringkan kepala ke satu bahu, kemudian ke bahu yang lain, dan doktor membetulkan dagu.
  • Pesakit duduk di atas kerusi dan merehatkan otot sebanyak mungkin, instruktur memiringkan kepalanya, tetapi tidak lebih dari 1 cm.
  • Dengan dua jari, doktor menekan proses putaran pada sudut 45 darjah, dan dengan tangan yang lain meletakkan pergelangan tangannya di punggungnya dan menekan sedikit dengan perlahan.

Gimnastik untuk osteochondrosis serviks oleh Vitaly Gitta sesuai untuk dilakukan di rumah, anda boleh melakukannya di tempat kerja Untuk pergerakan apa pun, julatnya harus kecil, oleh itu kompleks disebut mikro.

Video ini menunjukkan teknik senaman.

Objektif dan keberkesanan

Latihan oleh Vitaly Demyanovich Gitt untuk osteochondrosis serviks bertujuan menjadikan sendi bergerak tanpa mengalami beban yang besar. Gerakan mikro memulakan proses penyediaan nutrien ke zon perubahan patologi.

Semasa pelaksanaan kompleks, pergerakan dilakukan dengan amplitud minimum, oleh itu rasa sakit dan ketidakselesaan dikecualikan. Kompleks seperti ini dapat dilakukan walaupun oleh pesakit yang kehilangan kemampuan untuk bergerak secara mandiri. Pada mulanya, Gitt membayangkan pengisian pada tempat tidur khas yang meningkatkan kecekapan, tetapi walaupun tidak ada, hasil positif dapat dicapai.

Keberkesanan pengecasan tersebut adalah seperti berikut:

  • Jumlah cecair dalam cakera intervertebral kembali normal.
  • Susut nilai dinormalisasi.
  • Meningkatkan pemakanan tisu tulang rawan dan tulang.
  • Pengumpulan kalsium pada vertebra hilang.
  • Mobiliti dinormalisasi.
  • Keamatan sindrom kesakitan berkurang.

Bersenam secara berkala dapat meningkatkan kesejahteraan pesakit dan mengembalikan mobiliti tulang belakang..

Kontraindikasi

Tidak kira seberapa selamat dan berkesan kaedah rawatannya, anda selalu dapat menamakan sekumpulan kontraindikasi, di mana yang lebih baik adalah menahan diri daripada melakukan latihan Gitta. Tidak digalakkan untuk berlatih sekiranya:

  • Osteochondrosis pada tahap eksaserbasi dan dimanifestasikan oleh sindrom kesakitan yang kuat dan proses keradangan.
  • Semasa bersenam, anda merasakan kesakitan dan ketidakselesaan yang teruk.
  • Kedudukan umum selepas bersenam hanya bertambah buruk.
  • Doktor menetapkan rehat sepenuhnya dan ketiadaan pergerakan sepenuhnya.
kembali ke kandungan ↑

Kesimpulannya

Sukar untuk membayangkan rawatan osteochondrosis tanpa bersenam. Dan menurut ulasan banyak pesakit, pengisian Gitta hanya membuat keajaiban..

Latihan untuk osteochondrosis serviks mengikut kaedah Gitta Vitaly Demyanovich

Gejala utama osteochondrosis tulang belakang serviks adalah rasa sakit dan batasan pergerakan. Dalam rawatan patologi degeneratif-dystrophik, ubat digunakan untuk memperbaiki peredaran darah. Pesakit ditunjukkan fisioterapi secara berkala untuk mencegah perkembangan penyakit ini lebih lanjut. Bahagian penting dalam rawatan adalah pendidikan jasmani dan gimnastik untuk menguatkan korset otot. Walaupun terdapat perubahan yang merosakkan pada tulang belakang, pelaksanaan semua cadangan perubatan membolehkan pesakit menjalani gaya hidup aktif.

Vitaly Demyanovich Gitt telah mengembangkan kaedahnya sendiri untuk memulihkan semua struktur tulang belakang serviks yang rosak. Gerakan mikro yang kerap tetapi dosis membantu membalikkan proses patologi. Semasa menjalankan Vitaly Demyanovich Gitta dengan osteochondrosis serviks, tidak diperlukan ubat atau fisioterapi.

Prinsip asas terapi

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Hasil positif terapi patologi sistem muskuloskeletal dengan latihan fisioterapi dicapai terutamanya dengan menguatkan korset otot. Ini mengurangkan beban pada cakera vertebra dan intervertebral yang rosak, dan menjadi semacam pencegahan perkembangan patologi. Unsur-unsur struktur tulang belakang tidak lagi haus, tidak luntur, tetapi keadaannya juga tidak bertambah baik.

Latihan biasa di gimnastik perubatan membantu mengembalikan pergerakan pada sendi: lenturan dan panjangan leher, senget dan pusing kepala. Ini adalah latihan yang disyorkan oleh semua doktor terapi senaman. Vitaly Demyanovich Gitt menganggap pendekatan ini untuk rawatan osteochondrosis serviks bukan sahaja tidak berkesan, tetapi juga sangat berbahaya. Ya, darah yang cukup mengalir ke vertebra dan cakera untuk membekalkan nutrien dan bahan aktif secara biologi. Tetapi semasa putaran dan kemiringan, permukaan semua elemen tulang belakang serviks terkena beban berlebihan, dan, akibatnya, kerosakan.

V.D. Gitt mencadangkan penggantian latihan intensif dengan pelaksanaan beberapa gerakan mikro pada siang hari. Gegaran kepala yang perlahan dan halus akan lebih baik daripada selekoh dan lilitan yang kuat. Selepas beberapa minggu bersenam, keadaan sendi bertambah baik:

  • sejumlah besar cecair sinovial dihasilkan untuk melincirkan permukaan cakera dan vertebra yang bersentuhan;
  • tisu tulang yang ditumbuhi secara beransur-ansur musnah, dan garam kalsium yang tersimpan dikeluarkan dari tulang belakang serviks;
  • julat pergerakan meningkat, kekakuan leher hilang pada waktu pagi;
  • simptom yang menyakitkan tidak lagi mengganggu orang itu.

Peraturan penting untuk melakukan pergerakan mikro adalah ketiadaan kesakitan. Sekiranya sensasi tidak selesa muncul, maka kelas harus terganggu. Mereka dimulakan setelah beberapa jam, tetapi frekuensi memiringkan atau memusingkan kepala dikurangkan. Walau bagaimanapun, getaran ini hampir tidak dapat dilihat, memastikan pemulihan cakera dan tulang belakang.

Memanaskan badan

Doktor menasihatkan untuk mendengar sensasi yang timbul semasa latihan. Sekiranya selepas latihan tertentu pesakit merasa lebih baik, maka ia harus dilakukan lebih kerap. Ini juga berlaku untuk mikro untuk pemanasan:

  • duduk di atas najis, luruskan punggung, berehat, bernafas secara merata dan dalam;
  • angkat bahu dengan lancar 1-2 cm, pegang sedikit ke kedudukan ini, turunkan;
  • perlahan-lahan gerakkan bahu anda 2-3 cm, pertama ke depan, kemudian ke belakang;
  • letakkan tangan anda di lutut, telapak tangan ke bawah, perlahan-lahan ayunkan siku anda dari sisi ke sisi;
  • dengan lancar, hampir tidak kelihatan, ayunkan bahu anda, seolah-olah melakukan pergerakan bulat.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Lama kelamaan, seseorang dapat bersenam sedemikian rupa sehingga orang lain tidak menyedarinya. Dan pada masa ini, darah dibekalkan secara aktif ke tulang belakang dan cakera, tisu yang terkena osteochondrosis sedang dipulihkan. Selepas pemanasan yang produktif, anda boleh mula melakukan latihan asas.

Senaman di rumah

Selepas beberapa sesi dengan pakar dan menguasai kemahiran asas, anda boleh berlatih di rumah. Ini dibenarkan untuk pesakit yang didiagnosis dengan osteochondrosis serviks 1 atau 2 darjah. Anda tidak boleh terlibat dalam tempoh kambuh atau ketika anda merasa tidak sihat. Penyakit pernafasan atau usus, pemburukan patologi kronik juga menjadi kontraindikasi.

Untuk menghilangkan kekejangan pada tulang belakang serviks, pening dan sakit kepala, anda harus melakukan pergerakan berikut:

  • berbaring di punggung, berehat, bernafas sekata dan dalam (untuk kemudahan, anda boleh meletakkan roller tebal sempit di bawah leher anda);
  • putar kepala anda sedikit dari sisi ke sisi dengan amplitud 5 putaran seminit;
  • duduk di atas bangku sedikit condongkan kepala anda, melihat lurus ke depan, letakkan telapak tangan anda di lutut. Miringkan leher sedikit ke arah dada, seolah-olah bersetuju dengan sesuatu. Dalam satu minit, anda harus membuat sekurang-kurangnya 80 anggukan halus;
  • dalam kedudukan permulaan yang sama, putar kepala anda dari sisi ke sisi, kali ini tidak bersetuju dengan apa-apa. Jangan lupa bernafas secara merata, jumlah giliran tidak boleh kurang dari 2 sesaat;
  • duduk tegak, luruskan punggung, turunkan lengan. Miringkan kepala anda sedikit ke satu, kemudian ke bahu yang lain - dengan lancar dan perlahan.

Pada pandangan pertama, latihan seperti itu kelihatan seperti membuang masa, kerana korset otot tidak diperkuat dengan beban mikro. Tetapi itu bukan matlamat gimnastik Gitt. Semasa latihan, kadar pembaikan tisu melebihi kadar pemusnahan semula jadi. Oleh itu, sesuatu berlaku di luar kuasa ubat-ubatan dan fisioterapi - pertumbuhan semula tulang rawan hyaline yang terjejas..

Kelas dengan pakar

Pesakit dengan osteochondrosis serviks dengan tahap keparahan dilatih di pusat perubatan VD Gitta. Dan jika pesakit dengan tahap awal patologi tidak lama lagi dapat terlibat sendiri, maka dengan bentuk berulang ia dilarang sama sekali. Faktanya adalah bahawa osteochondrosis yang maju dan rumit dicirikan oleh percambahan tisu tulang yang kuat. Prestasi pergerakan mikro yang tidak betul akan menyebabkan kerosakan pada tendon, ligamen, otot, saraf, tisu lembut. Oleh itu, kawalan pakar semasa latihan diperlukan. Bagaimana pesakit melakukan senaman di pusat kesihatan:

  • doktor memiringkan kepala pesakit terlebih dahulu ke satu, kemudian ke bahu yang lain. Sekiranya wad adalah kanak-kanak atau pesakit yang lemah, maka doktor hanya memanipulasi tangannya. Miring kepala orang yang sihat secara fizikal dibuat oleh lengan bawah doktor;
  • doktor meletakkan tangannya di bawah dagu pesakit, seolah-olah membetulkannya dalam satu kedudukan. Pada masa ini, pesakit berusaha memusingkan badannya ke arah yang berbeza, berusaha mengatasi daya tahan;
  • pesakit duduk di atas najis, dia santai, sedikit membongkok dan membengkokkan lehernya. Doktor memiringkan kepala pesakit dengan pergerakan tajam sekitar 1-1,5 cm;
  • di bawah pengawasan pakar, pesakit memiringkan kepalanya dan sedikit memusingkannya ke sisi, membuat pergerakan putaran terhad.

Semasa latihan, vertebra dapat berderak, klik didengar secara berkala. Apa yang berlaku adalah tidak dapat diterima semasa kelas di rumah. Doktor mengetahui struktur anatomi tulang belakang serviks dengan teliti, mereka terlebih dahulu mengkaji gambar sinar-X leher pesakit. Oleh itu, penekanan dan klik hanya menunjukkan keberkesanan teknik pergerakan mikro..

Doktor pemulihan di Pusat Perubatan Gitta V.D. menerangkan secara terperinci kepada pesakit mengenai intipati terapi yang akan datang. Konsep perbezaan mendasar antara kaedah latihan fisioterapi dan pelaksanaan gerakan mikro membantu pesakit untuk tidak mencederakan diri sendiri semasa kelas.

Kompleks mikromosi pada osteochondrosis serviks

Tulang belakang serviks adalah bahagian terpenting tulang belakang, kerana menghubungkan otak ke saraf tunjang. Banyak arteri yang memberi makan otak dan serat saraf yang menghidupkan tisu dan organ melaluinya. Oleh kerana sebahagian besar hidup kita terdiri daripada beban statik, tulang belakang serviks dijepit, bekalan darah ke cakera intervertebral terganggu - osteochondrosis serviks berkembang.

Menggunakan sekumpulan mikromotif khas untuk osteochondrosis serviks, anda boleh melupakan penyakit ini untuk masa yang lama.

Osteochondrosis tidak berbahaya seperti yang dilihat pada pandangan pertama. Pada mulanya, ia mungkin tidak simptomatik, tetapi segera keluhan mula muncul:

  • bunyi di kepala;
  • sakit migrain atau rasa berdenyut di bahagian belakang kepala yang tidak lega dengan penggunaan ubat penghilang rasa sakit;
  • penurunan ketajaman penglihatan yang tidak masuk akal;
  • peningkatan tekanan darah hingga krisis hipertensi, yang hampir tidak berkurang dari
  • menggunakan ubat antihipertensi;
  • pelanggaran proses pemikiran.

Kompleks mikromosi untuk rawatan osteochondrosis serviks

Teori mikromosi diciptakan oleh Vitaly Gitt. Dia berpendapat bahawa hanya dengan bantuan pergerakan mikro seperti itu, dapat mencapai bekalan darah normal ke cakera intervertebral dan, sebagai akibatnya, menghentikan perkembangan osteochondrosis serviks. Latihan sedemikian boleh dilakukan pada usia berapa pun dan pada tahap osteochondrosis..

1. Selama 5 minit, goncangkan kepala ke belakang dan ke belakang.

2. Goyangkan kepala anda ke kedua-dua sisi untuk masa yang sama.

3. Goncangkan kepala anda selama kira-kira 5 minit, mendekatkan dagu sedekat mungkin ke setiap bahu secara bergiliran.

4. Kedudukan permulaan - duduk di meja dengan punggung lurus. Bengkokkan lengan kiri anda di siku dan letakkan kepala anda di telapak tangan. Anda perlu memiringkan kepala ke bahu anda, menentangnya dengan tangan anda. Tempoh setiap giliran adalah 5-10 saat, sebanyak 10 giliran setiap sisi.

5. Tundukkan kepala ke dada dengan bebas, letakkan satu tangan di bahagian belakang kepala anda dan cuba luruskan leher anda, bertentangan dengan tangan anda. Lakukan 10 putaran selama 10 saat.

Terdapat latihan lain untuk rawatan osteochondrosis serviks tulang belakang..

  1. Dalam keadaan duduk di lantai, anda perlu meregangkan kaki ke hadapan. Letakkan tangan kiri anda di belakang punggung di sebelah kanan, dan tarik kepala anda ke bahu kiri. Anda perlu melakukan latihan selama 5 pengulangan selama 15 saat.
  2. Kedudukan permulaan - berbaring di perut anda. Secara bergantian angkat lengan kiri dan kaki kanan anda dan sebaliknya. Dalam kedudukan terangkat, jaga anggota badan selama 10 saat, 5 pendekatan di setiap sisi.

Latihan tidak boleh menyebabkan kekakuan, sakit, atau tekanan darah tinggi.

Sebagai tambahan kepada latihan di atas, anda perlu meregangkan tulang belakang: pasangkan kaki anda, letakkan lengan bawah di atas satu sama lain dan turunkan badan ke bawah. Anda perlu menggantung selama 1 minit.

Dengan osteochondrosis, ia juga banyak membantu menggantung pada bar mendatar, yang juga membantu meregangkan ruang tulang belakang.

Untuk mencapai kesannya, set latihan mesti dilakukan secara berkala, sekurang-kurangnya beberapa kali sehari. Sebilangan besarnya boleh dilakukan di mana sahaja dan bila-bila masa. Perkara utama adalah jangan malas! Lagipun, kesihatan anda hanya di tangan anda!

Gerakan mikro gitta pada osteochondrosis serviks

Gimnastik terapeutik mikro Gitt dalam osteochondrosis

Penyakit tulang belakang kini tidak jarang berlaku, terutamanya pada tulang belakang serviks. Patologi telah menjadi lebih muda. Gimnastik mikromosi Gitt dalam osteochondrosis adalah kaedah yang sangat berkesan untuk memperbaiki keadaan dan menangguhkan perkembangan penyakit.

Fakta sejarah

Selama lebih dari 25 tahun, Vitaly Demyanovich Gitt telah berjaya merawat pesakit dengan pelbagai penyakit pada sendi dan tulang belakang. Kiropraktor doktor secara aktif menggunakan tekniknya bukan hanya pada rakan senegara, tetapi juga pada pesakit asing.

Gitt terus memperbaiki dan menyempurnakan teorinya. Berkat ini, dia adalah orang pertama yang menyembuhkan hampir 100% pesakit dengan tahap arthrosis yang kompleks. Teknik yang sama dengan berkesan menghilangkan penyakit sistem muskuloskeletal seperti myositis, tendonitis, sinovitis dan banyak lagi..

Mungkin Vitaly Demyanovich adalah satu-satunya doktor di dunia yang memerangi penyakit tulang belakang tanpa menjalani pembedahan. Ini adalah scoliosis, dan osteochondrosis, dan hernia tulang belakang..

Teknik ini didasarkan pada anggapan bahawa sepanjang masa hidup, setiap organ, tulang atau sendi sentiasa dibina semula. Betul, begitulah sebenarnya: tulang yang patah pun secara bertahap dapat tumbuh bersama. Ini berlaku kerana mereka masih hidup dan terus diperbaharui, semakin banyak sel baru dilahirkan, tisu diganti.

Latihan yang kerap, berterusan, lancar, sistematik untuk tulang belakang dan sendi semestinya menyebabkan mereka berubah sama ada. Sekiranya anda membetulkan sendi, misalnya, dengan plaster selama beberapa bulan, maka ia pasti akan kehilangan keupayaan untuk bergerak, ia akan menjadi batu. Tambahkan senaman yang teratur, cairan dan sendi akan kembali aktif. Juga, kekurangan pergerakan di tulang belakang menyebabkan pemadatan, pemadatan, pemusnahan secara beransur-ansur - ke osteochondrosis.

Teori gerakan mikro

Asas dan elemen penyatuan kaedah ini adalah teori mikromosi. Ini adalah sejenis pergerakan "homeopati", yang menyuburkan sendi dengan sempurna tanpa membebankannya.

Gimnastik Gitta tidak bertujuan untuk meregangkan otot, tetapi untuk memulihkan sendi. Sudah tentu, ini tidak dapat dicapai tanpa kerja harian pesakit yang bebas. Gimnastik seperti itu harus menjadi sebahagian daripada kehidupan pesakit, terutamanya kerana latihan ini sama sekali tidak sukar dilakukan. Mereka tidak memerlukan banyak masa dan tidak memerlukan ruang dan peralatan khas.

Gitt Vitaly Demyanovich ingin mencari ubat yang berkesan untuk penyembuhan pesakit yang lebih cepat, jadi bantal getaran khas dari beberapa jenis dikembangkan. Mereka membenarkan rawatan yang lebih produktif. Vibrocouch membolehkan pesakit melakukan beberapa ratus mikromoton per minit dalam keadaan tenang dan santai sepenuhnya..

Menurut Vitaly Gitt, elemen memerlukan sejumlah kecil cecair sendi untuk asimilasi, tetapi ia mesti dibekalkan secara berterusan. Dengan pergerakan aktif dan amplitud yang besar, pemakanan menjadi lebih baik, tetapi asimilasi tidak, sama sekali sama seperti ketika melakukan mikromosi. Pada masa yang sama, pergerakan yang terlalu aktif menyebabkan kecederaan dan kerosakan sendi..

Apakah perbezaan antara gimnastik mikro dan senaman di sofa bergetar? Mengapa latihan perlu dilakukan dengan perlahan, kerana di sofa ia dapat dilakukan dengan cepat? Semuanya sangat mudah: pada alat, pesakit berada dalam posisi bebas yang santai, dia tidak perlu mengetatkan ototnya, memuatkan sendi. Beban inilah yang membawa kepada pemusnahan struktur unsur tulang. Oleh itu, anda harus berusaha menghindarinya, dan melakukan gerakan "homeopati" yang halus dan perlahan pada sendi yang meradang.

Gimnastik disyorkan pada usia berapa pun, dengan adanya pelbagai jenis sensasi yang menyakitkan.

Latihan untuk osteochondrosis

Untuk mendapatkan kesan terapi yang berkekalan, perlu melakukan senaman secara berkala dan beberapa kali sehari. Gimnastik jenis ini digunakan untuk mengembalikan tisu tulang rawan yang sangat kaku dan tidak bergerak. Vitaly Gitt mengesyorkan melakukan latihan berikut untuk osteochondrosis serviks (untuk ini anda hanya memerlukan kerusi, anda perlu duduk dengan selesa di atasnya dan mula bersenam):

  1. Anda perlu perlahan-lahan memiringkan kepala ke depan hingga 25-30º (tidak lebih, kerana ini dapat menyebabkan keriting kapal dan pening). Maka anda perlu menganggukkan kepala sedikit, seolah-olah anda menjawab "ya". Amplitudo tidak boleh besar, anda perlu meneruskan latihan sekurang-kurangnya 2 minit. Kemudian berehat selama setengah jam.
  2. Selepas setengah jam, anda mesti meneruskan pelajaran di kerusi. Miringkan kepala anda sedikit dan gerakkan mengikut arah jam dan melawannya, seolah-olah mengatakan "tidak" ke lawan bicara, tetapi anda perlu melakukan latihan dengan perlahan, lancar, dengan sedikit penyimpangan. Tempoh - dari 2 minit.

Setiap latihan dilakukan 1 kali dalam 60 minit, yang bermaksud bahawa dalam satu hari, pergerakan apa pun mesti diulang dari 8 hingga 10 kali.

Latihan seperti itu untuk osteochondrosis serviks (menggelengkan kepala) boleh dilakukan dalam keadaan terlentang. Untuk melakukan ini, anda perlu menurunkan diri anda di permukaan yang keras dan rata, letakkan roller lebar di bawah leher anda.

Melakukan senaman seperti ini secara berkala memungkinkan untuk memperbaiki keadaan cakera intervertebral, meningkatkan ketinggian dan menormalkan metabolisme dan pemakanan. Ini sangat penting, kerana jika sakit, cakera meratakan dan kurang nutrien..

Gimnastik seperti itu untuk vertebra serviks sangat berguna, sederhana dan mudah dilakukan. Ia boleh dilakukan di tempat kerja, di rumah, di pesta, di dalam kereta..

Kontraindikasi untuk gimnastik

Sebelum memulakan latihan, anda mesti membiasakan diri dengan kontraindikasi:

  1. Anda tidak boleh melakukan gimnastik tanpa berunding dengan doktor anda, terutamanya semasa pemburukan osteochondrosis. Mengikut keputusan pemeriksaan, doktor akan memilih latihan yang diperlukan dan selamat untuk setiap kes individu..
  2. Krisis hipertensi.
  3. Aneurisma aorta.
  4. Penyakit jantung.
  5. Strok atau serangan jantung baru-baru ini.

Latihan sangat berkesan dan selamat, tetapi hanya apabila dilakukan dengan betul.

Teknik pergerakan mikro V.D. Gitta sebagai rawatan untuk osteochondrosis

Ramai, yang mengalami masalah kesihatan akibat osteochondrosis, beralih kepada pengikat tulang. Tetapi mengapa terapi manual hanya sementara? Faktanya adalah bahawa ia sangat mempengaruhi struktur tulang, tetapi sangat lemah - pada memori otot. Nah, kiropraktor mengatur vertebra atau tulang sendi lain kembali ke kedudukan fisiologi semula jadi.

Tetapi bagaimana? Otot-otot terbiasa bergerak dan tegang dengan cara tertentu, jadi setelah beberapa saat mereka akan mengembalikan tulang ke kedudukan terdistorsi sebelumnya. Terutama jika seseorang terbiasa membungkuk, dan bergerak dengan tidak betul (dari sudut pandang biomekanik). Contohnya - jika, ketika berjalan, dia meletakkan kakinya terpisah, dan tidak selari antara satu sama lain.

Apa nak buat? Adalah mungkin dan perlu untuk mempengaruhi otot. Contohnya, urut kawasan yang menyakitkan, kemudian serat otot "meluruskan", aliran darah normal akan dipulihkan di dalamnya.

Dan kemudian mereka dapat diperkuat secara beransur-ansur dengan latihan. Nada otot yang seimbang akan menghasilkan tekanan yang sekata kembali ke cakera tulang belakang, dan mereka akan berhenti menonjol. Dengan kata lain, prasyarat untuk penonjolan dan hernia akan hilang..

Tetapi ada cara untuk bekerja dengan cakera intervertebral dan lebih langsung. Ini adalah teknik micromotions, yang dikembangkan oleh kiropraktor, pakar dalam bidang fisiologi Vitaly Demyanovich Gitt.

Untuk lebih memahami intinya, mari kita bincangkan sedikit mengenai parameter seperti ketinggian cakera. Ia harus mencukupi agar cakera tidak menonjol, memerah, tidak mula menekan akar saraf dan saluran darah..

Pada waktu pagi, cakera "lebih tebal", kerana pada waktu malam mereka berehat, dipenuhi dengan cecair sinovial. Walau bagaimanapun, pada siang hari, tulang belakang mengalami beban yang berbeza (terutama jika kita melakukan kerja fizikal, katakanlah, di kebun). Oleh itu, ketinggian cakera dikurangkan. Atas sebab inilah seseorang lebih tinggi badan pada waktu pagi daripada pada waktu petang - perbezaannya bahkan boleh mencapai 3-5 cm.

Bagaimana pergerakan mikro membantu

Oleh itu, pergerakan mikro adalah cara untuk meningkatkan ketinggian cakera. Ini adalah pergerakan sendi yang sangat ringan. Amplitud secara harfiah 1-2 sentimeter, tidak lebih. Sekiranya terdapat masalah dengan cakera di tulang belakang serviks, maka gerakan mikro harus dilakukan dengan menggoyangkan dagu ke atas dan ke bawah. 1-2 cm, dan dengan kecepatan rendah, tidak akan terjadi secara tiba-tiba atau cepat.

V.D. Gitt menasihati melakukan pergerakan mikro ini selama 2 minit setiap jam. Selama sehari, jika anda melakukannya selama 2 minit sejam, ia akan memakan masa sekitar 20 minit.

Penting untuk diingat bahawa latihan sedemikian khusus untuk cakera, iaitu untuk tisu tulang rawan. Mereka bukan untuk otot, mereka tidak dirancang untuk membina otot. Oleh itu, adalah mustahak untuk menahan godaan untuk melakukan pergerakan tajam dan panjang. Jika tidak, bukannya bermanfaat, akan ada bahaya: pergerakan menyentak yang kuat akan mempengaruhi radas ligamen tulang belakang, dan osteochondrosis hanya akan bertambah buruk.

Sekiranya dilakukan dengan betul dan teratur, faedahnya akan cepat kelihatan. Ketegangan di leher akan berkurang, dan rasa sakit akan hilang atau berkurang. Peredaran darah akan bertambah baik, yang bermaksud kesejahteraan. Hanya penting untuk diingat mengenai keteraturan. Dan dari masa ke masa, perlahan-lahan tambahkan latihan untuk otot leher, menguatkannya.

Anda boleh melakukan gerakan mikro di kawasan sendi. Anda boleh sedikit menggoyangkan dan menggoyangkan lutut, siku, bahu. Semasa berbaring dan duduk, anda boleh melakukan pergerakan mikro di kawasan tulang belakang serviks, toraks atau lumbar.

Dan cubalah dengan pesawat yang berbeza. Contohnya, jika terdapat masalah dengan leher, anda boleh mengayunkan dagu anda bukan sahaja ke atas dan ke bawah, tetapi juga ke kiri dan kanan..

Kelebihan micromotions adalah bahawa mereka selamat. Prinsip pelaksanaannya: tidak ada rasa sakit. Sekiranya dalam keadaan tertentu ada sesuatu yang sakit, anda harus berhenti dan mencari pilihan yang tidak menyakitkan. Tetapi kerana mereka "mikro", rasa sakit tidak mungkin berlaku..

Teknik ini pada asasnya berbeza dari banyak cadangan latihan fizikal. Lagipun, pelatih dan pengajar sering menasihati untuk “menahan” kesakitan atas nama perkembangan fizikal. Dan jika seseorang bersetuju untuk bersabar, diatasi, maka akibatnya ia sering mengalami sakit sendi.

Perhatian: semua kaedah rawatan penyakit yang disebutkan dalam teks tidak boleh dianggap sebagai cadangan perubatan.

Mengenai persoalan sama ada perlu mempraktikkan kaedah, prosedur, latihan yang disebutkan, perlu berjumpa doktor.

Latihan untuk osteochondrosis serviks mengikut kaedah Gitta Vitaly Demyanovich

Gejala utama osteochondrosis tulang belakang serviks adalah rasa sakit dan batasan pergerakan. Dalam rawatan patologi degeneratif-dystrophik, ubat digunakan untuk memperbaiki peredaran darah. Pesakit ditunjukkan fisioterapi secara berkala untuk mencegah perkembangan penyakit ini lebih lanjut. Bahagian penting dalam rawatan adalah pendidikan jasmani dan gimnastik untuk menguatkan korset otot. Walaupun terdapat perubahan yang merosakkan pada tulang belakang, pelaksanaan semua cadangan perubatan membolehkan pesakit menjalani gaya hidup aktif.

Vitaly Demyanovich Gitt telah mengembangkan kaedahnya sendiri untuk memulihkan semua struktur tulang belakang serviks yang rosak. Gerakan mikro yang kerap tetapi dosis membantu membalikkan proses patologi. Semasa menjalankan Vitaly Demyanovich Gitta dengan osteochondrosis serviks, tidak diperlukan ubat atau fisioterapi.

Prinsip asas terapi

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Ada ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi. "Baca lebih lanjut.

Hasil positif terapi patologi sistem muskuloskeletal dengan latihan fisioterapi dicapai terutamanya dengan menguatkan korset otot. Ini mengurangkan beban pada cakera vertebra dan intervertebral yang rosak, dan menjadi semacam pencegahan perkembangan patologi. Unsur-unsur struktur tulang belakang tidak lagi haus, tidak luntur, tetapi keadaannya juga tidak bertambah baik.

Latihan biasa di gimnastik perubatan membantu mengembalikan pergerakan pada sendi: lenturan dan panjangan leher, senget dan pusing kepala. Ini adalah latihan yang disyorkan oleh semua doktor terapi senaman. Vitaly Demyanovich Gitt menganggap pendekatan ini untuk rawatan osteochondrosis serviks bukan sahaja tidak berkesan, tetapi juga sangat berbahaya. Ya, darah yang cukup mengalir ke vertebra dan cakera untuk membekalkan nutrien dan bahan aktif secara biologi. Tetapi semasa putaran dan kemiringan, permukaan semua elemen tulang belakang serviks terkena beban berlebihan, dan, akibatnya, kerosakan.

V.D. Gitt mencadangkan penggantian latihan intensif dengan pelaksanaan beberapa gerakan mikro pada siang hari. Gegaran kepala yang perlahan dan halus akan lebih baik daripada selekoh dan lilitan yang kuat. Selepas beberapa minggu bersenam, keadaan sendi bertambah baik:

  • sejumlah besar cecair sinovial dihasilkan untuk melincirkan permukaan cakera dan vertebra yang bersentuhan;
  • tisu tulang yang ditumbuhi secara beransur-ansur musnah, dan garam kalsium yang tersimpan dikeluarkan dari tulang belakang serviks;
  • julat pergerakan meningkat, kekakuan leher hilang pada waktu pagi;
  • simptom yang menyakitkan tidak lagi mengganggu orang itu.

Peraturan penting untuk melakukan pergerakan mikro adalah ketiadaan kesakitan. Sekiranya sensasi tidak selesa muncul, maka kelas harus terganggu. Mereka dimulakan setelah beberapa jam, tetapi frekuensi memiringkan atau memusingkan kepala dikurangkan. Walau bagaimanapun, getaran ini hampir tidak dapat dilihat, memastikan pemulihan cakera dan tulang belakang.

Memanaskan badan

Doktor menasihatkan untuk mendengar sensasi yang timbul semasa latihan. Sekiranya selepas latihan tertentu pesakit merasa lebih baik, maka ia harus dilakukan lebih kerap. Ini juga berlaku untuk mikro untuk pemanasan:

  • duduk di atas najis, luruskan punggung, berehat, bernafas secara merata dan dalam;
  • angkat bahu dengan lancar 1-2 cm, pegang sedikit ke kedudukan ini, turunkan;
  • perlahan-lahan gerakkan bahu anda 2-3 cm, pertama ke depan, kemudian ke belakang;
  • letakkan tangan anda di lutut, telapak tangan ke bawah, perlahan-lahan ayunkan siku anda dari sisi ke sisi;
  • dengan lancar, hampir tidak kelihatan, ayunkan bahu anda, seolah-olah melakukan pergerakan bulat.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Lama kelamaan, seseorang dapat bersenam sedemikian rupa sehingga orang lain tidak menyedarinya. Dan pada masa ini, darah dibekalkan secara aktif ke tulang belakang dan cakera, tisu yang terkena osteochondrosis sedang dipulihkan. Selepas pemanasan yang produktif, anda boleh mula melakukan latihan asas.

Senaman di rumah

Selepas beberapa sesi dengan pakar dan menguasai kemahiran asas, anda boleh berlatih di rumah. Ini dibenarkan untuk pesakit yang didiagnosis dengan osteochondrosis serviks 1 atau 2 darjah. Anda tidak boleh terlibat dalam tempoh kambuh atau ketika anda merasa tidak sihat. Penyakit pernafasan atau usus, pemburukan patologi kronik juga menjadi kontraindikasi.

Untuk menghilangkan kekejangan pada tulang belakang serviks, pening dan sakit kepala, anda harus melakukan pergerakan berikut:

  • berbaring di punggung, berehat, bernafas sekata dan dalam (untuk kemudahan, anda boleh meletakkan roller tebal sempit di bawah leher anda);
  • putar kepala anda sedikit dari sisi ke sisi dengan amplitud 5 putaran seminit;
  • duduk di atas bangku sedikit condongkan kepala anda, melihat lurus ke depan, letakkan telapak tangan anda di lutut. Miringkan leher sedikit ke arah dada, seolah-olah bersetuju dengan sesuatu. Dalam satu minit, anda harus membuat sekurang-kurangnya 80 anggukan halus;
  • dalam kedudukan permulaan yang sama, putar kepala anda dari sisi ke sisi, kali ini tidak bersetuju dengan apa-apa. Jangan lupa bernafas secara merata, jumlah giliran tidak boleh kurang dari 2 sesaat;
  • duduk tegak, luruskan punggung, turunkan lengan. Miringkan kepala anda sedikit ke satu, kemudian ke bahu yang lain - dengan lancar dan perlahan.

Pada pandangan pertama, latihan seperti itu kelihatan seperti membuang masa, kerana korset otot tidak diperkuat dengan beban mikro. Tetapi itu bukan matlamat gimnastik Gitt. Semasa latihan, kadar pembaikan tisu melebihi kadar pemusnahan semula jadi. Oleh itu, sesuatu berlaku di luar kuasa ubat-ubatan dan fisioterapi - pertumbuhan semula tulang rawan hyaline yang terjejas..

Kelas dengan pakar

Pesakit dengan osteochondrosis serviks dengan tahap keparahan dilatih di pusat perubatan VD Gitta. Dan jika pesakit dengan tahap awal patologi tidak lama lagi dapat terlibat sendiri, maka dengan bentuk berulang ia dilarang sama sekali. Faktanya adalah bahawa osteochondrosis yang maju dan rumit dicirikan oleh percambahan tisu tulang yang kuat. Prestasi pergerakan mikro yang tidak betul akan menyebabkan kerosakan pada tendon, ligamen, otot, saraf, tisu lembut. Oleh itu, kawalan pakar semasa latihan diperlukan. Bagaimana pesakit melakukan senaman di pusat kesihatan:

  • doktor memiringkan kepala pesakit terlebih dahulu ke satu, kemudian ke bahu yang lain. Sekiranya wad adalah kanak-kanak atau pesakit yang lemah, maka doktor hanya memanipulasi tangannya. Miring kepala orang yang sihat secara fizikal dibuat oleh lengan bawah doktor;
  • doktor meletakkan tangannya di bawah dagu pesakit, seolah-olah membetulkannya dalam satu kedudukan. Pada masa ini, pesakit berusaha memusingkan badannya ke arah yang berbeza, berusaha mengatasi daya tahan;
  • pesakit duduk di atas najis, dia santai, sedikit membongkok dan membengkokkan lehernya. Doktor memiringkan kepala pesakit dengan pergerakan tajam sekitar 1-1,5 cm;
  • di bawah pengawasan pakar, pesakit memiringkan kepalanya dan sedikit memusingkannya ke sisi, membuat pergerakan putaran terhad.

Semasa latihan, vertebra dapat berderak, klik didengar secara berkala. Apa yang berlaku adalah tidak dapat diterima semasa kelas di rumah. Doktor mengetahui struktur anatomi tulang belakang serviks dengan teliti, mereka terlebih dahulu mengkaji gambar sinar-X leher pesakit. Oleh itu, penekanan dan klik hanya menunjukkan keberkesanan teknik pergerakan mikro..

Doktor pemulihan di Pusat Perubatan Gitta V.D. menerangkan secara terperinci kepada pesakit mengenai intipati terapi yang akan datang. Konsep perbezaan mendasar antara kaedah latihan fisioterapi dan pelaksanaan gerakan mikro membantu pesakit untuk tidak mencederakan diri sendiri semasa kelas.

Gimnastik pergerakan mikro Gitt dalam osteochondrosis

Bersedia untuk melakukan latihan

Agar gimnastik berkesan dan tidak mendatangkan akibat yang tidak menyenangkan, ritual tindakan tertentu harus dilakukan. Teknik dan kepatuhan terhadap langkah keselamatan yang betul adalah jaminan utama latihan yang berjaya..

Keadaan senaman

Gimnastik pemulihan dalam keadaan yang tidak sesuai boleh mengakibatkan akibat yang tidak menyenangkan: peningkatan keletihan, kecederaan. Untuk mengelakkan ini, perlu menyediakan bilik dan pakaian khas untuk melakukan gimnastik..

Syarat untuk menjalankan latihan fisioterapi yang kompeten:

  • bilik yang terang;
  • luas bilik;
  • tikar gimnastik khas;
  • pakaian sukan dan kasut yang selesa dari segi saiz;
  • bilik berventilasi dengan pengudaraan;
  • cermin untuk mengawal kesesuaian latihan.

Kejuruteraan keselamatan

Seperti sukan apa pun, beberapa saat yang tidak menyenangkan dapat timbul ketika melakukan senam gimnastik. Mereka dapat dielakkan dengan memerhatikan langkah keselamatan. Dengan pendekatan yang betul untuk bersenam, risiko kecederaan dapat diminimumkan.

Beberapa peraturan mudah, pelaksanaannya akan mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan:

  • memanaskan badan sebelum memulakan kelas;
  • senaman perlahan dan lancar;
  • berehat dan berhenti sebentar antara set;
  • urutan latihan yang ketat;
  • prestasi latihan yang tepat sesuai dengan tugas;
  • kekurangan permukaan yang licin;
  • kehadiran seseorang yang boleh menginsuranskan semasa latihan.

Latihan dari Vitaly Demyanovich Gitt untuk kecekapan osteochondrosis serviks dan kompleks anggaran

Sebilangan besar doktor pasti dapat merawat penyakit pada tulang belakang hanya dengan menggunakan kaedah perubatan rasmi. Tetapi kiropraktor Vitaly Gitt berpendapat tidak..

Dia yakin bahawa terapi ubat dapat membawa peningkatan sementara pada keadaan pesakit..

Gimnastik mikroma Gitt dalam osteochondrosis menormalkan kerja sistem muskuloskeletal dan menghilangkan penyebab patologinya.

Latihan V. D. Gitt

Teknik Gitta untuk osteochondrosis serviks menunjukkan bahawa semua latihan sepanjang hari akan diulang setiap 60 minit, jika anda melakukan kompleks pengisian sekali, maka tidak akan ada hasil positif.

Latihan di kompleks termasuk yang berikut:

  1. Duduk di punggung dengan kepala di atas roller, buangkan sedikit ke belakang. Inti pergerakannya adalah menggerakkan kepala dari satu sisi ke sisi lain. Tempoh latihan tidak terhad dalam masa.
  2. Duduk dengan punggung lurus di atas kerusi, letakkan tangan anda di lutut. Condongkan kepala ke bawah, pandang ke hadapan. Buat kepala mengangguk dengan amplitud kecil, seolah-olah mengatakan "ya". Teruskan latihan selama 2 minit.
  3. Kedudukannya sama, tetapi sekarang anggukan kepala dibuat dari sisi ke sisi, seolah-olah mengatakan "tidak". Gerakan mikro seperti itu mengaktifkan proses pemulihan struktur cakera intervertebral..
  4. Berbaring telentang, bengkokkan kaki anda pada sendi lutut. Pusingkan badan dengan satu cara dan kemudian yang lain.
  5. Dengan eksaserbasi, latihan berikut sesuai untuk dilakukan: duduk di atas kerusi dengan punggung lurus, jaga kepalanya lurus dan ayunkan kepala ke sisi kanan, dan kemudian ke kiri.
  6. Berbaring telentang, bengkokkan kaki, dan tangan anda di sepanjang badan. Tarik lutut ke perut anda, dan cuba sentuh dengan kepala anda. Ulangi sekurang-kurangnya 5 kali.
  7. Berbaring di perut anda dan turunkan lengan anda di sepanjang badan. Angkat bahu dan kepala, ulangi 5-6 kali.

Sekiranya latihan yang disenaraikan dapat dilakukan secara bebas, maka ada kompleks yang harus dilakukan hanya di bawah bimbingan doktor. Ia merangkumi latihan berikut:

  • Tenaga pengajar menepuk kepala pesakit dengan tapak tangan dan memiringkan ke satu sisi dan kemudian ke sisi yang lain.
  • Orang itu memiringkan kepala ke satu bahu, kemudian ke bahu yang lain, dan doktor membetulkan dagu.
  • Pesakit duduk di atas kerusi dan merehatkan otot sebanyak mungkin, instruktur memiringkan kepalanya, tetapi tidak lebih dari 1 cm.
  • Dengan dua jari, doktor menekan proses putaran pada sudut 45 darjah, dan dengan tangan yang lain meletakkan pergelangan tangannya di punggungnya dan menekan sedikit dengan perlahan.

Gimnastik untuk osteochondrosis serviks oleh Vitaly Gitta sesuai untuk dilakukan di rumah, anda boleh melakukannya di tempat kerja Untuk pergerakan apa pun, julatnya harus kecil, oleh itu kompleks disebut mikro.

Video ini menunjukkan teknik senaman.

Objektif dan keberkesanan

Latihan oleh Vitaly Demyanovich Gitt untuk osteochondrosis serviks bertujuan menjadikan sendi bergerak tanpa mengalami beban yang besar. Gerakan mikro memulakan proses penyediaan nutrien ke zon perubahan patologi.

Semasa pelaksanaan kompleks, pergerakan dilakukan dengan amplitud minimum, oleh itu rasa sakit dan ketidakselesaan dikecualikan. Kompleks seperti ini dapat dilakukan walaupun oleh pesakit yang kehilangan kemampuan untuk bergerak secara mandiri. Pada mulanya, Gitt membayangkan pengisian pada tempat tidur khas yang meningkatkan kecekapan, tetapi walaupun tidak ada, hasil positif dapat dicapai.

Keberkesanan pengecasan tersebut adalah seperti berikut:

  • Jumlah cecair dalam cakera intervertebral kembali normal.
  • Susut nilai dinormalisasi.
  • Meningkatkan pemakanan tisu tulang rawan dan tulang.
  • Pengumpulan kalsium pada vertebra hilang.
  • Mobiliti dinormalisasi.
  • Keamatan sindrom kesakitan berkurang.

Bersenam secara berkala dapat meningkatkan kesejahteraan pesakit dan mengembalikan mobiliti tulang belakang..

Kontraindikasi

Tidak kira seberapa selamat dan berkesan kaedah rawatannya, anda selalu dapat menamakan sekumpulan kontraindikasi, di mana yang lebih baik adalah menahan diri daripada melakukan latihan Gitta. Tidak digalakkan untuk berlatih sekiranya:

  • Osteochondrosis pada tahap eksaserbasi dan dimanifestasikan oleh sindrom kesakitan yang kuat dan proses keradangan.
  • Semasa bersenam, anda merasakan kesakitan dan ketidakselesaan yang teruk.
  • Kedudukan umum selepas bersenam hanya bertambah buruk.
  • Doktor menetapkan rehat sepenuhnya dan ketiadaan pergerakan sepenuhnya.

Kesimpulannya

Sukar untuk membayangkan rawatan osteochondrosis tanpa bersenam. Dan menurut ulasan banyak pesakit, pengisian Gitta hanya membuat keajaiban..

Latihan VSD 8212 untuk leher

Saya menulis dalam catatan sebelumnya mengenai betapa pentingnya keadaan leher untuk kesihatan kita. Mereka yang membacanya dengan teliti memahami bahawa kadang-kadang adalah osteochondrosis serviks yang menjadi penyebab VSD. Izinkan saya mengingatkan anda sekali lagi bahawa saluran darah melewati vertebra tulang belakang serviks, yang memberi makan kepada "pos arahan" kami dengan nama # 171; otak # 187;, tetapi jika disebabkan oleh postur tubuh yang tidak betul atau kerana mikrospasme otot serviks, saluran darah terjepit, maka ia penuh dengan: sama ada peningkatan atau penurunan tekanan intrakranial. Kerana kekurangan bekalan oksigen ke otak, pelbagai penyakit, gejala dan ketidakselesaan muncul..

"Sebarang perubahan pada tulang belakang serviks selalu menyebabkan perubahan (kelengkungan) di kedua-dua kawasan toraks dan lumbar."

Postur khas seseorang dengan osteochondrosis serviks secara simbolik serupa dengan huruf S. Dengan kepala dan leher menonjol ke hadapan, dan bahu biasanya diangkat dan sentiasa tegang. Oleh kerana fakta bahawa osteochondrosis serviks berkait rapat (dan kadang-kadang adalah punca gangguan postur) dengan bahagian tulang belakang yang lain, untuk menyelaraskan kedudukan vertebra di tulang belakang serviks, perlu menyelaraskan vertebra di lumbar.

Satu set latihan untuk leher

Gimnastik harian untuk leher:

  1. Selama 10 - 15 saat, berbaring di punggung anda, tekan bahagian belakang kepala anda ke bantal, sementara leher harus menegang, dan kita tidak boleh menahan nafas. Perkara yang sama, tetapi kita berbaring di perut dan menekan bantal dengan dahi kita. Dengan latihan ini, kita menguatkan otot leher yang memegang kepala pada kedudukan yang betul..
  2. Kami berbaring di perut, menggantung kepala dari tempat tidur, selepas itu kami mengangkat kepala selari dengan lantai dan menahan selama 10-15 saat, selepas itu kami melakukan perkara yang sama terlebih dahulu di sebelah kiri, kemudian di sebelah kanan.
  3. Latihan "Buratino": Berdiri, belakang lurus, bahu tidak bergerak, leher diregangkan ke hadapan, selari dengan lantai. Gerakkan dagu ke atas dan ke sisi, di awal ke kiri, kemudian ke kanan, seolah-olah hidung anda # 8212; kunci dan anda menghidupkannya di lubang kunci ke kiri dan kemudian ke kanan. Dengan latihan ini, vertebra leher jatuh ke tempatnya, pengapit dikeluarkan, mobiliti vertebra meningkat..
  4. Berdiri. Dalam gerakan bulat dengan amplitud maksimum, putar kepala anda, pertama searah jarum jam, kemudian berlawanan arah jam.
  5. Berdiri. Putar kepala ke kiri dan kanan dengan kecepatan rata, putar kepala sejauh mungkin, cuba melihat ke atas bahu anda.
  6. Berdiri atau duduk. Kami menurunkan kepala, menyentuh dada, berusaha mencapai dagu serendah mungkin. Kami menetapkan titik terendah selama beberapa saat.
  7. Angkat tangan kanan ke atas, di belakang kepala anda dan cuba sampai ke telinga kiri. Kemudian kita mengulang semuanya sama, tetapi dengan tangan kiri.
  8. Dalam gerakan melingkar, kita memusingkan bahu ke depan dan kemudian ke belakang. Dan seterusnya 5 kali berulang-alik.
  • Latihan "Buratino" # 8212; diterangkan di atas
  • Tekan dengan dahi di telapak tangan, dan dengan telapak di dahi.
  • Perkara yang sama, tetapi di bahagian belakang kepala
  • Semasa berdiri, kami meregangkan tulang belakang ke atas, dan dengan lehernya ke atas, seolah-olah anda ditarik oleh mahkota dengan kuat.
  • Berdiri di tangan dan di lutut kita membengkokkan dan melengkung belakang - kita membuat "kucing"
  • Latihan "Cobra". Jangan buat pada waktu malam # 8212; nada, anda mungkin tidak tertidur. Terdapat kontraindikasi.

Latihan lumbar:

  • Pesongan tulang belakang di punggung bawah: ke sisi, pertama ke kiri, kemudian ke kanan (5 kali)
  • Pesongan tulang belakang di punggung bawah: ke hadapan, ke belakang (5 kali)
  • Putaran di kawasan lumbar. Kami melakukannya dengan lancar, dengan amplitud maksimum, tetapi tanpa membiarkan kesakitan.
  • Untuk menguatkan punggung, kita mengayunkan dengan latihan sederhana, tanpa berat, lebih baik dengan kaki bengkok, agar tidak berlebihan (secara beransur-ansur, bermula dari 5 kali, dan kemudian dengan peningkatan jumlah pendekatan) otot-otot tekan dan tulang belakang. Anda boleh menggunakan: sebagai lantai sederhana, dan dinding Sweden atau papan Evminov.
  • Untuk pencegahan, rawatan skoliosis, dan hanya untuk menghilangkan blok dari tulang belakang di tulang belakang lumbar, saya cadangkan untuk melihat lebih dekat latihan berikut:

Dan akhirnya, beberapa perkara penting dengan VSD dan osteochondrosis serviks:

  • Pertama sekali, saya menasihatkan anda untuk membiasakan diri dengan peraturan umum untuk menjalankan latihan dari VSD # 8212; baca # 171; Pengecasan dari VSD # 187;
  • Pemakai Kuznetsov, dan terutama Lyapko, melegakan kekejangan dan edema dari mana-mana bahagian tulang belakang dengan sempurna
  • Cuba duduk di komputer lebih sedikit
  • Semasa tidak aktif bekerja, cuba ubah kedudukan badan lebih kerap, secara berkala mengalihkan pusat graviti leher
  • Urut sendiri leher anda (hanya sapu bahagian belakang leher anda)
  • Dan yang paling penting # 8212; ia adalah pemantauan berterusan terhadap postur yang betul.

Langkah seterusnya dalam pengetahuan mengenai subjek VSD adalah:

Jadi, bagaimana jika anda berminat dengan topik VSD, atau hanya ingin memperbaiki sesuatu dalam hidup anda # 8212; masuk akal untuk melanggan berita blog.

Mengecas mengikut kaedah Bubnovsky dan Evdokimenko

Dr. Bubnovsky telah mengembangkan banyak sistem untuk rawatan osteochondrosis di pelbagai bahagian tulang belakang dan patologi neurologi. Latihan khas berdasarkan latihan kekuatan menggunakan simulator, berat badan, daya tahan.

Doktor Evdokimenko telah mengembangkan sejumlah latihan terapi yang boleh dilakukan oleh seseorang yang tidak mempunyai kemahiran sukan di rumah. Ciri gimnastik adalah pergerakan perlahan dan konsisten..

Pemanasan untuk leher menurut Bubnovsky

Mengecas Bubnovsky untuk leher

  1. Sokong pipi anda dengan telapak tangan anda. Miringkan kepala anda ke sisi, tahan dengan tangan anda. Terapkan daya selama 10 saat. Ulangi pergerakan ke arah lain.
  2. Letakkan siku anda di atas meja dan letakkan dagu di telapak tangan anda. Tekankan tekanan pada anggota badan untuk hitungan 10.
  3. Letakkan tangan anda di bahagian belakang kepala, sentuh dada anda dengan dagu, angkat kepala, menolak anggota badan atas.

Untuk menguatkan otot serviks, doktor mengesyorkan melakukan pull-up untuk osteochondrosis pada bar mendatar. Di rumah, anda boleh melakukan pelbagai push-up. Latihan kekuatan sangat bagus untuk mengembangkan otot dan memanaskan badan..

Gimnastik Evdokimenko

Latihan untuk leher Dr. Evdokimenko:

  1. Turunkan dan luruskan kepala anda, menyentuh dagu ke dada anda.
  2. Belok dengan kepala ke kiri dan kanan, sambil terus bergerak, turunkan dagu ke bahu.
  3. Condongkan kepala ke bahu anda, cuba mencapainya dengan telinga. Ulangi pergerakan dengan cara yang lain.
  4. Letakkan dagu di dada anda, pasangkan tangan anda di bahagian belakang kepala anda, cuba angkat kepala, tahan dengan tangan anda.
  5. Condongkan kepala anda ke kiri, tekan telinga ke bahu anda, letakkan tangan kiri anda di bahagian atas kepala anda. Tahan ketika cuba kembali ke posisi permulaan. Ulangi latihan ke bahu yang lain.
  6. Selesaikan latihan dengan mengurut sendiri zon kolar.

Senaman dapat membantu melegakan kekejangan otot, sakit leher dan bahu. Melakukan kompleks, melakukan semua pergerakan dengan lancar. Pengecasan mesti dilakukan dua kali sehari selama 4 minggu. Latihan sederhana boleh dilakukan di tempat kerja.

Satu set latihan untuk osteochondrosis dan arthrosis

Gimnastik memerlukan kepatuhan kepada beberapa peraturan mudah yang akan meningkatkan keberkesanan rawatan dan mencegah pemburukan penyakit ini:

  • kelas biasa - 3-4 kali seminggu;
  • senaman harian harus dipecah menjadi 2-3 set;
  • sebelum kelas, anda perlu meregangkan otot dan meningkatkan aliran darah - urut, mandi air panas akan membantu;
  • peraturan intensiti dan tempoh kelas - bergantung pada tahap perkembangan patologi.

Pergerakan harus dilakukan dengan perlahan dengan amplitud minimum dan berhati-hati agar tidak menunjukkan kesakitan dan ketidakselesaan.

Serviks

Osteochondrosis tulang belakang serviks adalah penyetempatan penyakit yang paling kerap, disertai dengan banyak gejala.

Untuk menyingkirkan tanda-tanda penyakit yang tidak menyenangkan, disarankan untuk melakukan senaman berikut oleh Vitaly Demyanovich Gitt dengan osteochondrosis serviks:

  1. Duduk, sedikit menundukkan kepala ke hadapan. Menganggukkan kepala anda, seolah-olah berkata: "Ya, ya." Ia mesti dilakukan dengan perlahan. Tempoh - beberapa minit.
  2. Duduk, condongkan kepala sedikit ke depan. Tumpukan pandangan anda di hadapan anda. Lakukan pergerakan kepala, seolah-olah menolak: "Tidak, tidak." Tempoh - 2 minit.
  3. Dalam posisi yang sama, gelengkan kepala ke kiri dan ke kanan, seperti yang mereka lakukan ketika mereka berkata: "Ay-ay-ay." Tempoh - 2 minit.
  4. Berbaring di punggung, letakkan roller di bawah leher anda sehingga kepala anda sedikit terlempar ke belakang. Belok perlahan-lahan dengan kepala ke kiri dan kanan, tanpa mengangkatnya dari lantai. Tempoh pelaksanaannya tidak terhad, tetapi anda juga tidak boleh bersemangat.

Kompleks ini memerlukan pengulangan berulang sepanjang hari. Dengan satu pelaksanaan, peningkatan keadaan mungkin tidak berlaku.

Dada

Sekiranya berlaku kerosakan pada kawasan toraks, set latihan berikut disediakan:

  • duduk di kerusi dan berehat. Bahu tidak terlibat dalam latihan. Buat punggung kecil tulang belakang dan ambil kedudukan permulaan. Lakukan dengan perlahan, bernafas secara merata, tanpa menyesuaikan diri dengan pergerakan;
  • berbaring di punggung dengan roller di bawah bilah bahu anda. Bengkokkan tulang belakang sedikit ke belakang, seperti pada latihan sebelumnya.

Lakukan senaman setiap jam. Ulangi setiap pergerakan 100 kali.

Segmen lumbar

Segmen lumbar paling sering mengalami perkembangan proses patologi, kerana di atasnya beban terbesar jatuh.

Semua latihan dilakukan dari posisi permulaan yang terletak di punggung anda di permukaan yang tegas:

  1. Ambil kedudukan permulaan (lengan di sepanjang badan). Lakukan pengangkatan bahagian atas badan, menegangkan otot perut.
  2. Lakukan lenturan kaki secara bergantian di lutut, tarik ke perut.
  3. Lakukan penarikan ke perut kedua kaki yang bengkok di lutut.
  4. Ia dilakukan, seperti yang sebelumnya, hanya pada saat menarik kaki yang bengkok ke perut, anda perlu merobek punggung bawah dari lantai.
  5. Angkat kaki lurus tegak lurus ke lantai, sementara punggung bawah tidak terkoyak, atau dinaikkan di atas lantai.

Latihan gimnastik Bubnovsky untuk leher

Pergerakan adalah kehidupan! Seruan bertindak yang tidak senonoh ini tidak asing lagi bagi kebanyakan orang sejak awal kanak-kanak. Walaupun begitu, kerana banyak sebab, lebih daripada separuh populasi dunia terpaksa menjalani gaya hidup yang tidak aktif. Pembayaran yang tidak dapat dielakkan untuk kewujudan tidak aktif adalah kemunculan masalah pada tulang belakang. Khususnya dengan tulang belakang serviks. Masalah di kawasan ini menyebabkan mencubit saluran darah dan berlakunya migrain teruk yang boleh meracuni kehidupan.

Cara menyelamatkan diri dari kesakitan

Apa nak buat? Dr. Bubnovsky telah lama membantu banyak pihak untuk menyelesaikan masalah ini dengan bantuan kompleks gimnastik unik untuk leher reka bentuknya sendiri. Tindakan utama latihan bertujuan untuk memperkuat alat ligamen zon kolar. Bubnovsky percaya bahawa penyebab utama ketidakselesaan pada tulang belakang serviks terletak pada kelemahan alat ligamen. Gimnastik Bubnovsky adalah satu-satunya latihan yang memberikan hasil yang nyata. Walau bagaimanapun, seseorang tidak boleh mengharapkan kesan segera. Kita harus belajar menunggu dengan sabar. Kursus terapi akan memakan masa sekurang-kurangnya 3 bulan.

Ubatnya ada di tangan kita

  • Kerja tidak aktif;
  • Pendedahan kepada situasi tekanan yang sistematik;
  • Pemakanan yang tidak betul, yang menyumbang kepada pemendapan garam dan, sebagai akibatnya, penampilan osteochondrosis;
  • Kurangnya aktiviti fizikal yang kerap.
  • Peredaran serebrum tidak mencukupi;
  • Kekakuan leher
  • Kekurangan Vertebrobasilar adalah penyakit yang berkaitan dengan mencubit arteri basilar;
  • Migrain;
  • Hipertensi;
  • Pemudahcaraan dan percepatan tempoh pemulihan.

Latihan dan arahan untuk mereka

Dianjurkan untuk melakukan kompleks setiap hari selama 14 hari dari hari permulaan kelas, selepas itu anda dapat mengurangkan kelas menjadi dua atau tiga kali seminggu

Penting! Semua latihan harus dilakukan dengan punggung selurus mungkin, jika tidak, semua usaha tidak berguna. Untuk memantau kepatuhan terhadap peraturan untuk melakukan latihan dari gimnastik kompleks untuk leher, lebih baik meminta seseorang untuk memerhatikan perjalanan kelas

Semasa berada dalam posisi duduk, condongkan kepala ke sisi kanan dan tetap berada di posisi ini sehingga anda merasa letih pada otot. Ini akan mengambil masa kira-kira 30 saat. Maka anda boleh mengambil kedudukan yang selesa. Gandakan tindakan, hanya sekarang membuat kecondongan serupa ke sebelah kiri. Latihan dilakukan sekurang-kurangnya 5 kali untuk setiap sisi.

Untuk melakukan latihan ini, anda mesti menundukkan kepala sehingga dagu menyentuh dada anda. Anda perlu kekal dalam kedudukan ini selama 30 saat. Kemudian cuba meregangkan leher ke hadapan dan ke atas, sambil mengangkat dagu dari dada. Betulkan semula kedudukan ini untuk jangka masa yang sama.

Dengan perlahan-lahan, perlahan-lahan, putar kepala anda ke sebelah kiri sehingga anda merasakan sedikit kesakitan. Kekal dalam kedudukan ini selama setengah minit. Lakukan perkara yang sama untuk sebelah kanan. Ini mesti dilakukan 5 kali untuk setiap sisi..

Tangan kanan mesti diletakkan di bahu yang bertentangan. Kedudukan siku mesti tetap selari dengan lantai. Tangan kiri tidak terlibat pada masa ini dan terletak di lutut. Posisi harus tetap tidak berubah untuk jangka masa yang sama seperti yang dijelaskan dalam latihan sebelumnya. Lakukan tindakan serupa dengan bahagian badan yang bertentangan.

Algoritma pelaksanaan adalah sama seperti dalam latihan №3. Anda hanya perlu membengkokkan siku sedikit, sambil merapatkan lengan di atas kepala.

Kedudukan permulaan - duduk, tangan berehat bebas di lutut. Letakkan tangan anda di belakang punggung, secara selari, mulailah perlahan-lahan menarik dagu ke atas. Gandakan pergerakan ini sekali lagi, condongkan kepala ke sebelah kanan dan tekan pangkal leher dengan tangan dengan ringan. Untuk sebelah kiri - sama.

Ini adalah latihan terakhir di kompleks gimnastik Bubnovsky. Ia dilakukan semasa berdiri, sedangkan yang sebelumnya memerlukan posisi duduk. Luruskan kepala anda sehingga dagu selari dengan stoking. Regangkan leher anda ke hadapan sebanyak yang anda boleh. Pusingkan kepala anda ke kiri dan pusing ke bahu. Sebaik sahaja ada perasaan tegang dan sakit, perbaiki kedudukan ini tidak lebih dari 30 saat. Skim pelaksanaan yang sama untuk bahu yang bertentangan.

Sama sekali tidak ada yang luar biasa, ada? Di samping itu, adalah mungkin untuk melakukan senaman leher seperti di rumah dan di tempat kerja atau dalam perjalanan pulang, betul-betul dalam perjalanan. Melakukan latihan menurut Bubnovsky, sebagai salah satu elemen kinesitherapy, membawa kelegaan nyata dalam sebulan, bergantung kepada latihan biasa. Senang sekali bahawa anda sendiri dapat membantu tubuh menormalkan peredaran serebrum dan mendapatkan kesejahteraan yang sangat baik.!

Latihan untuk osteochondrosis serviks mengikut kaedah Gitt

Gejala utama osteochondrosis tulang belakang serviks adalah rasa sakit dan batasan pergerakan. Dalam rawatan patologi degeneratif-dystrophik, ubat digunakan untuk memperbaiki peredaran darah.

Pesakit ditunjukkan fisioterapi secara berkala untuk mencegah perkembangan penyakit ini lebih lanjut. Bahagian penting dalam rawatan adalah pendidikan jasmani dan gimnastik untuk menguatkan korset otot.

Walaupun terdapat perubahan yang merosakkan pada tulang belakang, pelaksanaan semua cadangan perubatan membolehkan pesakit menjalani gaya hidup aktif.

Vitaly Demyanovich Gitt telah mengembangkan kaedahnya sendiri untuk memulihkan semua struktur tulang belakang serviks yang rosak. Gerakan mikro yang kerap tetapi dosis membantu membalikkan proses patologi. Semasa menjalankan Vitaly Demyanovich Gitta dengan osteochondrosis serviks, tidak diperlukan ubat atau fisioterapi.

Prinsip asas terapi

Hasil positif terapi patologi sistem muskuloskeletal dengan latihan fisioterapi dicapai terutamanya dengan menguatkan korset otot.

Ini mengurangkan beban pada cakera vertebra dan intervertebral yang rosak, menjadi sejenis pencegahan perkembangan patologi.

Unsur-unsur struktur tulang belakang tidak lagi haus, tidak luntur, tetapi keadaannya juga tidak bertambah baik.

Latihan biasa di gimnastik perubatan membantu mengembalikan pergerakan pada sendi: lenturan dan panjangan leher, senget dan pusing kepala. Ini adalah latihan yang disyorkan oleh semua doktor terapi senaman.

Vitaly Demyanovich Gitt menganggap pendekatan ini untuk rawatan osteochondrosis serviks bukan sahaja tidak berkesan, tetapi juga sangat berbahaya. Ya, darah yang cukup mengalir ke vertebra dan cakera untuk membekalkan nutrien dan bahan aktif secara biologi.

Tetapi semasa putaran dan kemiringan, permukaan semua elemen tulang belakang serviks terkena beban berlebihan, dan, akibatnya, kerosakan.

V.D. Gitt mencadangkan penggantian latihan intensif dengan pelaksanaan beberapa gerakan mikro pada siang hari. Gegaran kepala yang perlahan dan halus akan lebih baik daripada selekoh dan lilitan yang kuat. Selepas beberapa minggu bersenam, keadaan sendi bertambah baik:

  • sejumlah besar cecair sinovial dihasilkan untuk melincirkan permukaan cakera dan vertebra yang bersentuhan;
  • tisu tulang yang ditumbuhi secara beransur-ansur musnah, dan garam kalsium yang tersimpan dikeluarkan dari tulang belakang serviks;
  • julat pergerakan meningkat, kekakuan leher hilang pada waktu pagi;
  • simptom yang menyakitkan tidak lagi mengganggu orang itu.

Peraturan penting untuk melakukan pergerakan mikro adalah ketiadaan kesakitan. Sekiranya sensasi tidak selesa muncul, maka kelas harus terganggu

Mereka dimulakan setelah beberapa jam, tetapi frekuensi memiringkan atau memusingkan kepala dikurangkan. Walau bagaimanapun, getaran ini hampir tidak dapat dilihat, memastikan pemulihan cakera dan tulang belakang.

Memanaskan badan

Doktor menasihatkan untuk mendengar sensasi yang timbul semasa latihan. Sekiranya selepas latihan tertentu pesakit merasa lebih baik, maka ia harus dilakukan lebih kerap. Ini juga berlaku untuk mikro untuk pemanasan:

  • duduk di atas najis, luruskan punggung, berehat, bernafas secara merata dan dalam;
  • angkat bahu dengan lancar 1-2 cm, pegang sedikit ke kedudukan ini, turunkan;
  • perlahan-lahan gerakkan bahu anda 2-3 cm, pertama ke depan, kemudian ke belakang;
  • letakkan tangan anda di lutut, telapak tangan ke bawah, perlahan-lahan ayunkan siku anda dari sisi ke sisi;
  • dengan lancar, hampir tidak kelihatan, ayunkan bahu anda, seolah-olah melakukan pergerakan bulat.

Lama kelamaan, seseorang dapat bersenam sedemikian rupa sehingga orang lain tidak menyedarinya. Dan pada masa ini, darah dibekalkan secara aktif ke tulang belakang dan cakera, tisu yang terkena osteochondrosis sedang dipulihkan. Selepas pemanasan yang produktif, anda boleh mula melakukan latihan asas.

Mari lakukan dengan gerakan mikro untuk latihan osteochondrosis menurut Vitaly Gitt

Kiropraktor terkenal Vitaly Demyanovich Gitt telah mengembangkan kaedah merawat osteochondrosis tanpa meregangkan tulang belakang, tanpa pembedahan dan tanpa ubat.

Menurutnya, kaedah perubatan rasmi membawa pesakit hanya melegakan sementara, tetapi penyebab penyakit itu tidak dihilangkan..

Rawatan Dr. Gitt menggabungkan teknik terapi manual tradisional, urutan proprietari, serta gimnastik mikro, yang memulihkan sistem muskuloskeletal dengan berkesan.

Gerakan mikro adalah pesongan sendi yang berpenyakit bukan ke sudut yang besar dan maksimum, tetapi ke sudut yang sangat kecil. Dalam kes ini, sendi tidak boleh dimuat, pergerakan tidak boleh dilakukan secara paksa dan menyebabkan kesakitan atau ketidakselesaan.

Kesan positif pergerakan mikro:

  • Sebilangan cecair yang hilang dalam cakera intervertebral diganti.
  • Fungsi susut nilai mereka dipulihkan.
  • Pemakanan cakera dan, akibatnya, keseluruhan tulang belakang meningkat.
  • Deposit kalsium pada tulang belakang musnah.
  • Mengurangkan kesakitan, meningkatkan mobiliti sendi.

Adakah maklumat itu membantu? Beritahu orang lain tentang kami, mungkin mereka juga memerlukan pertolongan.