Cara merawat artritis tangan dengan berkesan?

Siku

Jari yang berpintal dan cacat tidak selalu menjadi tanda usia tua yang melampau. Terdapat jenis penyakit neurologi tertentu, yang didefinisikan dalam perubatan sebagai rheumatoid arthritis atau rheumatoid arthritis, yang dapat menampakkan dirinya pada usia berapa pun, tanpa mengira jantina..

Apa itu patologi klinikal, bagaimana merawat artritis tangan dalam keadaan perubatan rasmi dan alternatif, akan dibincangkan dalam artikel ini.

Mekanisme pembangunan

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Satu ubat yang berkesan dan berpatutan untuk ARTHRITIS ada." Baca lebih lanjut.

Arthritis adalah penyakit neurologi sistemik dengan keradangan kronik. Kerosakan neurologi yang paling biasa yang berkaitan dengan gangguan degeneratif pada tisu penghubung mempengaruhi sendi kecil jari. Statistik mengesahkan bahawa artritis reumatik (rheumatoid) tangan lebih kerap berlaku di kalangan wanita berbanding lelaki. Tidak ada penjelasan logik untuk fenomena ini.

Walau bagaimanapun, sebilangan pakar menunjukkan bahawa luka berjangkit, ketidakseimbangan hormon dalam badan, keadaan kerja yang tidak baik yang berkaitan dengan penurunan suhu atmosfera yang berterusan, kecederaan sendi atau akibat keadaan yang tidak menguntungkan boleh menjadi faktor penyebab. Patogenesis berdasarkan gangguan autoimun pada sistem artikular anggota atas..

Video terperinci mengenai sifat penyakit ini:

Kecacatan pada sendi tangan kebanyakannya disebabkan oleh pembentukan dan pertumbuhan tisu granulasi pada kapsul sinovial rongga artikular, yang, ketika sel tumbuh dan fermentasi, merosakkan tulang rawan artikular dan kawasan tulang subkondral yang berdekatan. Pertumbuhan berserat yang kuat boleh menyebabkan ketidakstabilan sendi sepenuhnya - ankylosis tulang.

Proses permulaan pemusnahan degeneratif-distrofik pada segmen artikular tangan dianggap sebagai patologi yang tidak dapat disembuhkan. Walau bagaimanapun, dengan menghubungi doktor pada waktunya, anda agak dapat menangguhkan perkembangan pemusnahan sendi degeneratif dan memanjangkan pengampunan..

Tanda-tanda simptomatik

Bergantung pada jantina, umur dan ciri-ciri fisiologi individu pesakit, keadaan yang menyebabkan penyakit sendi, gejala klinikal mungkin sedikit berbeza.

Perkembangan rheumatoid arthritis mempunyai tanda-tanda klinikal:

  • sindrom kesakitan yang berlarutan selepas bangun tidur;
  • sedikit kekejangan sendi pada waktu pagi;
  • keperitan dan kemerahan;
  • mati rasa, kesemutan;
  • sakit dan bengkak pada sendi.

Selalunya, sensasi kesakitan sensitif terhadap perubahan atmosfera. Dengan penurunan tekanan atau suhu, perubahan kelembapan, sendi tangan mula sakit dengan tidak menyenangkan. Simptomologi ini adalah hujung gunung es neurologi..

Dengan tindak balas yang tepat pada masanya, penyakit ini disertai dengan "kejutan" yang lebih menyakitkan - penebalan sendi jari dan pergelangan tangan, pertumbuhan pertumbuhan tulang (osteophytes), ketidakstabilan separa atau lengkap sendi (ankylosis) dan pelbagai luka - polyarthritis jari.

Rawatan yang tepat dipilih untuk setiap tahap gangguan degeneratif.

Terapi ubat

Walaupun tahap awal penyakit ini disertai oleh gejala sakit kecil, yang ditunjukkan dalam kegagalan jangka pendek fungsi fungsional sendi, proses degenerasi berlaku. Dalam tempoh ini, seseorang mengalami kesukaran dalam melakukan tindakan dasar sehari-hari, kesulitan timbul berkaitan dengan memperbaiki kedudukan objek.

Penggera ini tidak boleh diabaikan. Tanpa rawatan yang mencukupi, perjalanan penyakit ini akan meningkat dengan kadar yang luar biasa. Setelah mendapatkan bantuan perubatan, pakar perunding akan melakukan pemeriksaan diagnostik dan menetapkan rawatan.

Terapi awal melibatkan pengenalan ubat-ubatan aktiviti anti-radang bukan steroid dengan kesan analgesik dan antipiretik tempatan.

Ubat yang paling popular untuk arthritis rheumatoid kelas 1 adalah:

  • Diclofenac® adalah ubat yang dapat mengurangkan bengkak, kemerahan dan kekakuan yang menyakitkan pada sendi. Ubat ini boleh diberikan dalam bentuk salap atau tablet;
  • Ibuprofen® - agen farmaseutikal dengan tindakan antipiretik dan anti-radang;
  • Indomethacin® adalah bentuk dos yang dihasilkan dalam bentuk salap untuk menghilangkan reaksi keradangan.

Dos dan kaedah rawatan ditentukan oleh doktor yang hadir.

Sekiranya berlakunya perkembangan penyakit ini, disertai dengan kemunculan hakisan tulang, pembengkakan sendi dan sindrom kesakitan yang tidak berkesudahan, apabila pergerakan tangan sangat terhad, glukokortikoid termasuk dalam kerja - hormon steroid yang mempunyai kesan aktif terhadap fungsi metabolik badan.

Malah ARTHRITIS "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Antara ubat yang paling berkesan:

  • Medrol® adalah bentuk dos untuk pemberian oral yang secara aktif mempengaruhi metabolisme karbohidrat, lemak dan protein;
  • Dexamethasone® adalah penyelesaian farmasi untuk suntikan dengan kesan anti-radang dan imunosupresif.

Bersama dengan glukokortikoid, chondroprotectors termasuk dalam rejimen terapi - kombinasi ubat yang menyekat pemusnahan sendi selanjutnya dari proses degeneratif-distrofik, memulihkan permukaan tisu tulang rawan artikular.

Diagnosis rheumatoid arthritis tangan darjah 3 menunjukkan kegagalan sepenuhnya dari manipulasi terapi yang dilakukan sebelumnya. Rawatan selanjutnya memerlukan tindakan yang lebih radikal, iaitu campur tangan pembedahan. Untuk mencegah keadaan seperti itu, perlu sejak hari pertama manifestasi penyakit ini untuk melakukan rawatan secara intensif dengan cara yang tersedia.

Sebagai tambahan kepada ubat yang ditetapkan oleh doktor, prosedur fisioterapeutik, terapi urut dan profilaksis pada sendi jari, melakukan senaman pemanasan dan jangan mengabaikan ubat tradisional..

Laporkan mengenai topik rawatan ubat:

Rawatan yang kompleks dan alternatif

Sekiranya terdapat keadaan yang menghalang lawatan ke kemudahan perubatan pesakit dalam untuk prosedur fisioterapi dan latihan gimnastik, anda tidak boleh menyerah, tetapi rawat di rumah.

Berikut adalah beberapa contoh latihan terapeutik yang membantu mengaktifkan peredaran darah dan meningkatkan pergerakan sendi jari:

  1. Setiap hari selama 5-10 minit, duduk di atas kerusi dan meletakkan tangan anda di permukaan yang rata dan licin, anda perlu mengalahkan gendang dengan jari anda. Latihan ini harus diulang 2-3 kali sehari..
  2. Setiap 1.5-2 jam, tekan dan lepaskan penumbuk anda 5-10 kali setiap sesi.
  3. Setelah menguasai latihan nombor 2 selama 3-4 hari, tambahkan beban daya pada sendi, peras pengembang getah 5-10 kali setiap set.
  4. Dengan jari anda bersama-sama di kunci, angkat tangan ke atas kepala anda, putar belakang telapak tangan anda ke siling.
  5. Pada akhir rawatan gimnastik, geserkan jari anda dengan gerakan seperti kipas ke satu arah dan yang lain..

Latihan sederhana seperti itu akan sukar pada mulanya. Namun, setelah 3-5 sesi gimnastik, pesakit merasa lega dan hilangnya gejala kesakitan utama..

Fisioterapi rumah

Adalah mungkin untuk menjalankan kursus fisioterapi yang berkesan di rumah. Parafin cair dalam air mandi pada suhu 60-65 ºС setelah penyejukan disapu di tempat sakit selama 30-40 minit sebelum ia sejuk. Selepas prosedur, sakit sendi ditutup dengan kain wol hangat dan disimpan selama 10-12 jam. Rawatan ini paling baik dilakukan sebelum tidur..

Mandi lumpur, garam dan pain sangat berkesan. Untuk terapi lumpur, perlu menggunakan jisim tanah liat yang hangat pada sendi sakit dan menyimpannya sekurang-kurangnya 30-40 minit.

Untuk mandi garam, anda memerlukan 200 g garam laut dan satu liter air masak suam. Setelah menyediakan larutan garam, jari-jari diletakkan di dalam cecair penyembuh selama 20-30 minit, sisa garam dibasuh dari tangan dengan air suam. Tindakan serupa dilakukan dengan tunas pinus.

Pemakanan untuk artritis reumatoid

Semasa menjalankan sesi terapi, anda mesti mengikuti diet bebas garam. Diet harus ditambah dengan makanan dengan kandungan maksimum vitamin D dan kalsium.

Keperluan harian untuk kalsium:

Umur pesakit (tahun)Kalsium (mg / hari)
0-0.5400
0.5-1600
1-3800
4-6800
7-10800
11-141200
15-181200
19-241200
25-50800
Berumur 51 tahun ke atas800
Semasa mengandung1200
Semasa menyusu1200

Sebarang makanan berlemak, salai, goreng dan acar tidak termasuk dalam diet. Semua produk makanan mesti dirawat dengan panas. Anda boleh mendapatkan bantuan dalam pemilihan makanan seimbang individu yang sesuai dengan usia, jantina dan ciri fisiologi anda dari doktor atau pakar diet anda.

Bantuan perubatan tradisional

Apa-apa rawatan sendi yang rumit dengan ubat tradisional tidak akan mencukupi sekiranya anda tidak menjalani sesi rawatan dengan ubat-ubatan rakyat. Untuk penyakit sendi tangan, pelbagai resipi ubat tradisional, diuji oleh beberapa generasi, telah membuktikan diri mereka dengan baik. Semua kaedah kesan tidak konvensional terhadap penyakit sendi berdasarkan bahan semula jadi.

Sebelum menjalankan rawatan diri, anda harus berjumpa dengan doktor anda, kerana beberapa ramuan boleh menyebabkan bukan sahaja reaksi alergi, tetapi juga menyulitkan pergerakan saluran gastrointestinal.

  • nombor resipi 1. Pewarna ceri burung. Untuk dua sudu kulit ceri burung kering parut, diambil 200 ml vodka atau cecair yang mengandungi alkohol. Setelah mencampurkan komponen ubat, campuran dimasukkan selama 10 hari. Tincture untuk menggosok kawasan yang terjejas 2 kali sehari;
  • nombor resipi 2. Kulit hijau (½ cawan) dituangkan dengan 300 ml vodka dan disuntik selama 2-3 minggu. Campuran ubat digunakan sebagai sapuan untuk sakit sendi;
  • nombor resipi 3. Untuk serangan yang menyakitkan dan kemerahan pada kulit, pakar herba mengesyorkan menggunakan daun kubis putih pada waktu malam;
  • nombor resipi 4. Bawang, parut menjadi gruel, disapukan ke kawasan masalah selama 1.5-2 jam. Prosedur ini disyorkan untuk dilakukan dua kali sehari;
  • nombor resipi 5. Anda dapat menyelamatkan diri dari kesakitan yang teruk pada sendi dengan bantuan daun pudina, yang disapu pada sendi sakit selama 10-15 minit.

Pencegahan penyakit sendi

Ukuran kesan pencegahan pada sendi dari pelbagai segmen sistem muskuloskeletal akan mematuhi peraturan gaya hidup sihat:

  1. Perhatikan kebersihan diri dan kebersihan setiap hari.
  2. Beri tangan anda 10-15 minit melakukan latihan pemanasan sederhana.
  3. Elakkan jangkitan pada sendi dan badan.
  4. Pantau suhu badan anda: elakkan hipotermia dan terlalu panas.
  5. Perhatikan norma diet sihat yang betul.

Kuliah yang panjang tetapi sangat menarik oleh Ph.D. Belkina Z.P.:

Sekiranya terdapat sedikit rasa tidak selesa atau sakit di jari, jari kaki, organ lain dari kerangka osteoartikular, segera hubungi ahli terapi tempatan atau pakar rheumatologi. Jaga kesihatan diri dan sihat!

Ubat untuk rawatan artritis jari tangan: ulasan pesakit

Keradangan pada sendi jari pada tangan boleh merosakkan kualiti hidup dan prestasi seseorang dengan ketara. Pada peringkat awal, penyakit ini dapat menyebabkan ketidaknyamanan yang serius, dan pada tahap selanjutnya, penyakit ini dapat mematikan kemampuan untuk merawat diri sendiri dan menyebabkan kecacatan. Secara semula jadi, ketika berhadapan dengan artritis jari, penting untuk memilih rawatan yang paling berkesan, ubat yang tepat dan mencari ulasan mengenai kaedah rawatan.

Varieti artritis

Patologi keradangan boleh mempunyai sebab yang berbeza untuk penampilan, di mana diagnosis dan rawatan bergantung:

  1. Rheumatoid arthritis berkembang dengan latar belakang kerosakan fungsi sistem imun yang disebabkan oleh jangkitan dan virus. Pencetus patologi boleh menjadi virus campak, herpes simplex, herpes, hepatitis B, virus Epstein-Barr dan lain-lain. Dan juga penyakit ini menimbulkan kecenderungan keturunan dari sistem imun. Terdapat tiga peringkat patologi reumatoid. Yang pertama dicirikan oleh sedikit rasa tidak selesa, mati rasa dan kesemutan di jari. Pada yang kedua, terdapat kekakuan pada sendi pada waktu pagi, kesakitan yang teruk pada sendi meningkat disebabkan oleh aktiviti fizikal. Tahap 3 - kecacatan jari yang teruk, kesakitan berterusan, hilangnya fungsi jari.
  2. Artritis gout dipicu oleh gout. Patologi dicirikan oleh pemendapan garam asid urik pada sendi, yang disebabkan oleh gangguan fungsi ginjal. Proses patogenik boleh muncul kerana gangguan hormon, aktiviti fizikal yang buruk dan penyalahgunaan makanan yang tidak sihat. Sudah pada peringkat awal, gout menimbulkan sindrom kesakitan yang ketara, ketidakselesaan pada sendi, fungsi motor terjejas dan kemerahan kulit di kawasan yang terjejas. Gejala bertambah buruk dengan makan berlebihan dan minum minuman beralkohol.
  3. Artritis berjangkit mempengaruhi tisu tulang rawan sendi kerana kemasukan bakteria dan mikroorganisma patogen ke dalam membran sinovial. Selalunya, jangkitan berlaku melalui interaksi langsung melalui trauma, kecederaan, pembedahan atau tusukan sendi. Walau bagaimanapun, jangkitan dari pusat keradangan lain tidak dikecualikan. Keradangan sendi jenis ini dapat berkembang dengan latar belakang penyakit reumatik dan autoimun. Dalam 90% kes, keradangan dilokalisasi di kawasan satu sendi. Ia disertai dengan sindrom kesakitan secara tiba-tiba, bengkak, kemerahan pada kawasan yang meradang dan hipertermia kulit.

Punca dan tahap arthrosis dan artritis jari di tangan menentukan cara menyembuhkan patologi ini. Gejala keradangan boleh serupa antara satu sama lain dan kelihatan terhapus pada peringkat awal. Anda dapat menentukan jenis penyakit dengan tepat dengan menggunakan diagnosis tepat pada masanya.

Pembaca mengesyorkan Artropant cream untuk rawatan artritis dan arthrosis. Keberkesanannya telah dibuktikan oleh banyak pengguna yang berkongsi kesan mereka di forum dalam talian. Baca ulasan krim sendi Arthropant di laman web kami.

Keperluan untuk diagnosis

Artritis adalah penyakit di mana rawatan diri dikategorikan secara kontraindikasi. Muncul dengan latar belakang patologi serius di dalam badan, penyakit ini berkembang pesat dan mempunyai gambaran gejala yang akut. Hanya memerlukan beberapa tahun dari peringkat pertama hingga yang terakhir keradangan. Dan dalam satu daripada enam kes, proses ini membawa kepada kecacatan.

Anda boleh mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan dengan mendiagnosis sifat penyakit tepat pada waktunya dan memulakan rawatan yang sesuai untuk artritis sendi tangan:

  1. Gout memerlukan ubat yang menurunkan kadar asid urik dan mencegah penumpukan asid urik.
  2. Sekiranya terdapat agen berjangkit, diperlukan antibiotik.
  3. Rheumatoid arthritis ditekan dengan penggunaan agen imunosupresif. Adalah perlu untuk menetapkan ubat dan prosedur yang mencegah ubah bentuk cepat sendi.

Untuk menentukan punca dan tahap keradangan dengan tepat, seorang pakar rheumatologi perlu mengumpulkan sejarah perubatan terperinci dan memeriksa sendi yang terjejas.

Selepas pemeriksaan, diagnostik perkakasan akan membantu mengumpulkan gambaran klinikal patologi:

  • Ultrasound sendi;
  • X-ray jari;
  • analisis makmal darah dan cecair sinovial sendi;
  • CT dan MRI tangan.

Setelah menentukan sebab dan tahap perkembangan patologi, pakar rheumatologi akan membuat diagnosis yang tepat, menetapkan ubat yang diperlukan untuk artritis sendi tangan dan prosedur terapi.

Dadah untuk rawatan perubatan

Proses rawatan ubat untuk artritis jari dibahagikan kepada dua peringkat:

  1. Penghapusan gejala kesakitan dan keradangan jenis patologi apa pun. Untuk tujuan ini, dilantik:
  2. Ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) - Diclofenac, Nimesulide, Meloxicam, Ketoprofen, Ksefokam.
  3. Salap dan gel untuk penggunaan luaran berdasarkan NSAID - Diclofenac Gel, Indomethacin, Fastum Gel, Piroxicam, Dolgit.
  4. Sekiranya kesakitan terlalu akut dan ubat-ubatan bukan steroid tidak dapat mengatasi, glukokortikoid hormon steroid diresepkan - Dexamethasone, Diprospan, Kenalog, Hydrocortisone, Flosteron, Prednisolone.
  5. Bergantung pada jenis arthritis, ubat-ubatan diresepkan berdasarkan jenis patogen patogen.

Artritis reumatoid

Pada keradangan kronik jenis rheumatoid, tugas utama terapi ubat adalah menekan aktiviti abnormal sistem imun dan menyekat pengeluaran mediator keradangan. Untuk tujuan ini, imunosupresan jenis asas, biologi dan steroid digunakan..

Ubat asas, mereka juga sitostatik, menekan aktiviti proses keradangan dan gejala yang menyakitkan. Untuk arthritis, Methotrexate, Cyclosporine, Sulfasalazine, Remicade, Azathioprine diresepkan.

Sekiranya rawatan dengan sitostatik tidak membawa kelegaan, ubat Penicillamine yang lebih berkesan akan membantu. Walau bagaimanapun, penggunaannya hanya digunakan dalam kes yang melampau kerana ketoksikan bahan aktif dan kemungkinan kesan sampingan..

Antara ubat jenis biologi, perlu diperhatikan - Halofuginone, Etanercept, Actemra, Orentia. Mereka menyekat sel patogen sistem imun yang menyebabkan kerosakan sendi.

Glukokortikoid adalah ubat steroid dengan kesan anti-radang dan mungkin imunosupresif. Dengan pentadbiran intra-artikular mereka, peningkatan dapat dilihat dalam beberapa jam.

Artritis berjangkit

Pemilihan ubat untuk rawatan proses keradangan yang disebabkan oleh jangkitan bergantung pada jenis patogen.

Antibiotik intravena terutamanya termasuk dalam rejimen ubat-ubatan untuk artritis berjangkit. Penerimaan mereka membolehkan anda melindungi pesakit daripada komplikasi yang tidak menyenangkan seperti sepsis bernanah dan gangren. Pengambilan antibiotik untuk arthritis berbeza dari dua minggu hingga sebulan, bergantung pada tahap keradangan dan agen berjangkit.

Dengan artritis gonokokus, rawatan dengan Azithromycin, Ceftriaxone berkesan. Hemifloxacin atau Gentamicin.

Pil oral untuk radang sendi berjangkit harus digabungkan dengan suntikan intravena.

Sekiranya jangkitan bukan gonokokus, Penisilin semisintetik, Cephalosporin, Vancomycin diresepkan.
Ubat antivirus dapat menyembuhkan patologi yang berasal dari virus dengan berkesan.

Gout jari

Rawatan ubat untuk artritis gout terdiri daripada penggunaan ubat-ubatan yang menurunkan kadar asid urik, memudahkan proses perkumuhannya dari tubuh dan menormalkan fungsi ginjal.

Sehubungan dengan tujuan di atas, ubat jenis urikodepresif dan urikosurik ditetapkan. Mereka menekan sintesis asid urik dan mencegah pembentukan batu kencing, dan menormalkan fungsi ginjal. Ubat ini termasuk Benzbromaron, Allopurinol, dan suntikan dalam ampul untuk artritis gouty jari - Avisan.

Pada peringkat awal dan semasa pengampunan, gout dirawat dengan berkesan dengan Colchicine..

Ciri-ciri rawatan gout bergantung pada bentuk penyakitnya. Jadi, dalam bentuk akut, penggunaan ubat untuk gout kronik dan tempoh pengampunan tidak berkesan.

Prosedur fisioterapi

Fisioterapi membantu mengekalkan fungsi tangan dan melengkapkan rawatan ubat dengan berkesan:

  1. Elektroforesis adalah alat dengan bantuannya, di bawah pengaruh arus, ubat disuntik ke permukaan kawasan kulit yang utuh. Prosedur ini mempunyai kesan analgesik yang sangat baik.
  2. Croitherapy - kesan pada badan pada suhu yang sangat rendah. Untuk penyakit radang pada sendi, krioterapi cecair lebih berkesan - kesan aliran nitrogen cair pada sendi yang rosak. Selain mengurangkan kesakitan, prosedur meningkatkan peredaran darah dan mengurangkan pembengkakan sendi.
  3. Magnetoterapi - kesan medan magnet pada badan dengan kesan terapi vasodilating. Kaedah ini menyekat keradangan dengan mengaktifkan bekalan darah ke kawasan yang rosak dan memulakan proses pemulihan.
  4. Balneotherapy - rawatan dengan mandi mineral. Komposisi khas mineral mempengaruhi semua fungsi badan. Termasuk meningkatkan fungsi motor pada sendi, melegakan kesakitan, memperbaiki peredaran darah dan menormalkan fungsi buah pinggang.
  5. Terapi manual adalah tindakan pergerakan khas tangan ahli fisioterapi pada kawasan yang rosak. Manipulasi sedemikian dapat mengurangkan sensasi yang menyakitkan, meningkatkan pergerakan sendi yang rosak, dan mempunyai kesan anti-radang. Kesannya dirasakan sejak pertama kali anda mengunjungi kiropraktor.
  6. Terapi parafin - mandikan tangan dengan parafin yang dipanaskan hingga suhu 50-55 darjah Celsius. Parafin mengembang kapilari, meningkatkan aliran darah dan metabolisme, menghilangkan bengkak dan sakit pada sendi. Menguatkan kepekaan tangan terhadap faktor luaran.
  7. Penyinaran ultraviolet - proses fotokimia mendorong pembebasan bahan aktif secara biologi, melebarkan saluran darah, dan meningkatkan peredaran darah. Prosedur ini mempunyai kesan anti-radang, antibakteria dan analgesik.
  8. Terapi senaman - latihan fisioterapi, yang dipilih oleh doktor yang menghadiri. Kompleks latihan khas untuk jari dengan arthrosis dan arthritis mengembangkan fungsi motor dan memberikan aliran darah ke sendi yang sakit. Ia digunakan dalam rawatan dan pencegahan artritis kronik.

Penetapan jenis fisioterapi dan gabungan teknik ditangani oleh pakar rheumatologi.

Maklum balas pesakit mengenai rawatan

Semasa memilih kaedah rawatan dan ubat-ubatan, kebanyakan pesakit dipandu oleh maklum balas dan pengalaman orang yang telah menghadapi masalah yang serupa..

Pendekatan ini tidak menjamin keberkesanan dan memerlukan perbincangan terperinci dengan doktor yang hadir..

Tetapi ada juga sisi positif - peluang untuk belajar dari pengalaman orang lain dan memahami apa yang menanti anda semasa rawatan. Dalam pelbagai forum, orang yang menderita artritis sendi jari tangan membincangkan nuansa rawatan dan ubat-ubatan murah yang berkualiti. Senarai ubat-ubatan tersebut termasuk ubat-ubatan yang tidak sukar dibeli di Moscow..

Dalam senarai ubat-ubatan nonsteroid anti-radang: 91% ulasan positif untuk Meloxicam, 93% untuk Nimesulide, lebih daripada 95% untuk Ketoprofen.

Sebilangan besar cadangan untuk salap topikal seperti Diclofenac Gel, Fastum Gel dan Dolgit.

Orang yang mengalami arthritis menandakan ubat ini sebagai yang paling berkesan untuk menghilangkan rasa sakit, dan juga bercakap positif mengenai nisbah harga-kualiti. Antara kaedah fisioterapi, magnetoterapi dan elektroforesis paling kerap digunakan. Ulasan bercampur mengenai terapi manual. Para pengatur forum mencatat banyak kes dukun, dan sebagai akibatnya, ketidakefektifan prosedur.

Memandangkan patogenesis kompleks dan bahaya akibat arthritis, ingat bahawa kaedah rawatan yang berkesan hanya dapat ditentukan oleh pakar yang berkelayakan. Ulasan adalah hasil pengalaman subjektif dan bukan sumber yang boleh dipercayai.

Menghadapi keradangan pada sendi jari - jangan terburu-buru panik. Perubatan hari ini menawarkan banyak kaedah rawatan berkesan terhadap patologi berbahaya. Setelah lulus diagnostik dan memulakan terapi tepat pada masanya, anda akan melawan artritis dan tidak akan kehilangan kualiti hidup.

Artritis jari: gejala, rawatan dan pencegahan

Arthritis jari adalah salah satu penyakit paling serius yang boleh menyerang orang-orang dari segala usia. Ia adalah pemusnahan tulang rawan dan ligamen, serta keradangan pada sendi..

Punca dan faktor penyebab artritis jari

Hipotermia boleh mencetuskan artritis jari

Artritis adalah keadaan biasa. Menurut statistik, wanita menghadapinya beberapa kali lebih kerap daripada lelaki. Sebab-sebab berikut menimbulkan kemunculannya:

  1. Penyakit berjangkit. Dalam kebanyakan kes, artritis jari menjadi komplikasi selepas jangkitan virus pernafasan akut, selesema atau selsema. Sekiranya anda tidak merawat penyakit berjangkit, risiko komplikasi meningkat dengan ketara.
  2. Kecederaan sendi. Kesesakan, operasi sebelumnya, dan juga hipotermia sering menyebabkan keradangan sendi.
  3. Gangguan metabolik dalam badan. Mereka menyebabkan perkembangan arthritis yang tidak berjangkit. Yang paling rentan terhadap bentuk ini adalah orang-orang pada usia tua, serta mereka yang mempunyai penyakit sistem endokrin.
  4. Faktor keturunan.

Bentuk artritis yang paling biasa adalah rheumatoid dan gouty. Di samping itu, arthritis boleh menjadi psoriatik, pasca trauma dan sekunder. Sebab berikut menimbulkan gout:

  • Berat badan berlebihan.
  • Tekanan darah tinggi.
  • Pengambilan minuman beralkohol yang kerap.
  • Disfungsi ginjal.
  • Makan makanan berlemak.

Gejala penyakit

Nodul subkutan adalah salah satu gejala artritis

Gejala dan rawatan artritis jari bergantung pada jenis keadaan. Artritis boleh menjadi kronik dan akut. Gejala umum artritis:

  • Sensasi menyakitkan pada sendi.
  • Pembengkakan sendi, kecacatan.
  • Kekakuan pergerakan.
  • Perasaan kebas atau kesemutan.
  • Kehadiran nodul di bawah kulit.

Gejala pertama rheumatoid arthritis jari mungkin muncul lama setelah terdedah kepada faktor yang memprovokasi. Artritis jenis ini dicirikan oleh kekejangan sendi, sindrom kesakitan teruk, dan simetri lesi sendi. Semasa penyakit ini berkembang, gejala berikut muncul:

  • Bengkak pada sendi yang berdekatan.
  • Nodul yang diucapkan di tempat-tempat penebalan tulang.
  • Rawan menipis.
  • Kehadiran faktor reumatoid dalam serum darah.
  • Perubahan pada tisu nodul subkutan.
  • Ubah bentuk sendi.

Rheumatoid arthritis terbahagi kepada 4 peringkat - awal, awal, maju dan lewat. Pada peringkat kemudian penyakit ini, sendi menjadi tidak bergerak sepenuhnya. Tanda-tanda rheumatoid arthritis di jari boleh menjadi terang dan kabur. Keamatan gejala bergantung pada peringkat penyakit.

Artritis gout dalam kebanyakan kes mempengaruhi orang tua. Ini adalah penyakit serius yang secara signifikan merosot kualiti hidup, dan dalam beberapa keadaan boleh menyebabkan ketidakmampuan anggota badan sepenuhnya. Gout di jari ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • Kemerahan pada lesi.
  • Kemunculan lebam di bawah kulit yang mudah dirasakan.
  • Kenaikan suhu di tempat kecederaan.
  • Sensasi menyakitkan yang kuat dari sifat paroxysmal, yang meningkat pada waktu malam dan malam. Menjelang pagi rasa sakit mereda.
  • Bengkak pada sendi.

Gejala pertama arthritis rheumatoid dan gouty dihapuskan. Walaupun begitu, penyakit ini berkembang pesat. Adalah perlu untuk melakukan langkah-langkah diagnostik tepat pada masanya untuk memilih rejimen rawatan yang tepat.

Diagnostik

Diagnosis arthritis bermula dengan anamnesis.

Diagnosis penyakit ini bermula dengan pemeriksaan doktor. Tugas pakar adalah mengumpulkan maklumat mengenai komorbiditi, gejala dan pemeriksaan visual tangan pesakit. Sekiranya terdapat penyakit kronik, mungkin perlu berunding dengan pakar imunologi dan traumatologi. Selepas berunding, langkah diagnostik berikut mesti diambil:

  • X-ray jari.
  • Ultrasound sendi.
  • CT dan MRI tangan.
  • Analisis cecair sinovial.
  • Kimia darah.

Selepas diagnosis, pakar akan dapat membuat diagnosis yang tepat dan memilih terapi yang sesuai.

Cara merawat arthritis pada jari

Mengambil ubat adalah langkah wajib dalam rawatan arthritis

Ramai yang berminat dengan cara merawat artritis sendi jari. Untuk menghilangkan artritis dengan berkesan, para pakar mengesyorkan menggabungkan beberapa teknik. Ini termasuk rawatan ubat dan fisioterapi, terapi senaman, dan juga perubatan tradisional. Dalam beberapa kes, pesakit mungkin memerlukan pembedahan.

Rawatan ubat

Semasa peringkat akut penyakit, tugas utama adalah menghilangkan sindrom kesakitan. Untuk ini, ubat penghilang rasa sakit diresepkan dalam bentuk kapsul dan tablet. Sensasi menyakitkan tidak memerlukan suntikan ubat, ia berjaya dihentikan oleh ubat untuk pentadbiran lisan. Di samping itu, ubat anti-radang diresepkan tanpa gagal. Mereka digunakan untuk sebarang bentuk dan tahap arthritis.

Dalam bentuk akut, disertai dengan rasa sakit, pengambilan hormon mungkin disyorkan. Ini termasuk Dexamethasone dan Diprospan. Selebihnya ubat-ubatan dipilih dengan mengambil kira jenis arthritis jari.

Sekiranya arthritis jenis gouty, selain ubat hormon dan anti-radang, ubat-ubatan digunakan untuk mengurangkan kadar asam urat dalam tubuh. Juga disarankan untuk mengambil ubat Colchicine.

Ejen antipsoriatik topikal digunakan untuk merawat arthritis psoriatik. Dalam bentuk penyakit yang teruk, ubat hormon diresepkan.

Dalam rawatan arthritis berjangkit, diperlukan antibiotik dan ubat antivirus.

Jadual menunjukkan jenis ubat utama yang digunakan untuk arthritis, dan juga namanya.

Jenis ubatNama
Penghilang rasa sakitIbuprofen, Diclofenac, Voltaren, Movalis
Persediaan pemulihan tulang rawanGlucosamine, Chondroitin Sulfate
Persediaan untuk vasodilatasiActovegil, Trental
AntibiotikPeniciallin, Cefazolin
SalapDolgit, Fastumgel

Terapi fisioterapi dan senaman

Fisioterapi disyorkan untuk sebarang jenis artritis. Yang paling berkesan adalah yang berikut:

  • Induktometri frekuensi tinggi.
  • Elektroforesis.
  • Urut tangan.
  • Mandi tangan parafin.
  • Magnetoterapi.
  • Balneoterapi.

Fisioterapi membantu menormalkan peredaran darah di tangan, menjana semula struktur saluran darah dan mengembalikan fungsi mudah alih tangan. Untuk kesan terbaik, disarankan untuk menggabungkan teknik fisioterapi dengan latihan terapi senaman.

Untuk kemudahan bersenam, disarankan untuk menggunakan pengembang atau bola Cina. Mereka membantu mengagihkan beban dengan betul dan mempengaruhi pemulihan fungsi motor tangan dengan berkesan..

Sekiranya rasa sakit berlaku, kelas terapi senaman harus dihentikan segera, kerana ini dapat memperburuk keadaan.

Gabungan terapi latihan dan fisioterapi dipilih oleh pakar, dia mengambil kira jenis dan tahap penyakit, serta keadaan umum pesakit. Kombinasi teknik yang cekap akan mempercepat tempoh pemulihan.

Ubat-ubatan rakyat

Perubatan tradisional adalah tambahan berkesan untuk rawatan arus perdana. Tetapi dilarang sama sekali menggantinya dengan ubat dan rawatan pembedahan. Kaedah perubatan tradisional tidak dibahagikan mengikut jenis artritis jari, semua resipi dibenarkan digunakan untuk jenis apa pun. Terdapat banyak resipi untuk rawatan artritis jari dengan ubat-ubatan rakyat. Yang paling berkesan adalah:

  1. Panaskan garam laut, bungkus dengan kain, sapukan ke kawasan yang terkena. Dianjurkan untuk memakai sarung tangan hangat dari atas. Simpan sekurang-kurangnya satu jam, kemudian sapukan minyak cemara.
  2. Rebus oatmeal, rendam bahan dengan kaldu yang dihasilkan dan sapukan ke kawasan yang terkena. Adalah perlu untuk memanaskan tangan anda. Sebaiknya simpan kompres tidak lebih dari satu jam.
  3. Campurkan 50 g serbuk mustard kering dengan 50 ml. gosok alkohol dan masukkan putih telur. Sapukan pada jari, kuatkan dengan pembalut di atas, biarkan kompres semalaman.

Untuk rawatan radang sendi jari di rumah, disarankan untuk menggunakan jus burdock ke sikat setiap hari, serta melakukan mandi pada infus jelatang dan chamomile. Mandi mempunyai kesan anti-radang, dan juga membantu mempercepat pertumbuhan semula tisu.

Terapi konvensional melibatkan penggunaan pelbagai ramuan. Selain mandi, disarankan untuk membuat kompres dari ramuan dan menggunakan rebusan pada jari setiap hari..

Pembedahan

Campur tangan pembedahan disarankan sekiranya teknik lain tidak berkesan. Tujuan operasi adalah untuk menormalkan struktur anatomi. Untuk ini, tisu yang diubah dikeluarkan. Dalam beberapa kes, pembedahan rekonstruktif digantikan oleh endoprosthetics atau kedua-dua kaedah digunakan bersama.

Rawatan pembedahan jarang diperlukan. Ia digunakan hanya untuk bentuk penyakit yang teruk..

Diet untuk artritis jari

Langkah penting dalam rawatan artritis adalah diet.

Semasa merawat artritis sendi jari, pesakit mesti mematuhi diet yang seimbang, dan juga mengecualikan makanan berlemak dari diet. Sebaiknya makan makanan yang diperkaya dengan vitamin. Jenis vitamin utama dan produk di mana ia terkandung ditunjukkan dalam jadual.

Nama vitaminProduk apa yang ada
Vitamin AIkan, telur, keju kotej, hati, bayam, wortel
Vitamin CBuah sitrus, buah merah, kacang, lobak
Vitamin DHati, ikan, kacang, lobak
Vitamin B1Keju kotej, ikan, susu, telur, ragi, gandum
Vitamin B2Keju kotej, oatmeal, daging babi, susu soya
Vitamin ESusu, kuman gandum, minyak sayuran
Vitamin FMinyak ikan, buah kering, minyak zaitun

Mengapa penyakit ini berbahaya?

Kecacatan jari dengan artritis adalah komplikasi serius

Dalam sebarang jenis artritis, penyakit ini mempunyai akibat negatif. Sekiranya anda tidak menjalani rawatan tepat pada masanya, maka masalah serius mungkin akan timbul pada masa akan datang..

Dalam beberapa kes, artritis boleh merosakkan tangan. Dengan penyakit lanjut, perpindahan sendi boleh berlaku dalam bentuk apa pun. Permulaan perpindahan tidak menampakkan dirinya secara visual, hanya dapat diperhatikan setelah mengambil sinar-X.

Artritis jari mempunyai kemungkinan besar kambuh, walaupun penyakit itu telah dihilangkan. Sendi menjadi lebih sensitif, mereka bertindak balas terhadap sebarang perubahan. Hipotermia harus dielakkan terutamanya, kerana ini adalah penyebab utama kambuh..

Pencegahan

Pencegahan selsema dan penyakit virus mengurangkan risiko artritis

Untuk mengelakkan artritis jari, anda mesti mematuhi peraturan berikut:

  • Elakkan hipotermia.
  • Selalu merawat selsema, jangan membawanya "di kaki anda".
  • Elakkan kecederaan sendi.
  • Pantau berat badan anda sendiri.
  • Singkirkan tabiat buruk.
  • Kurangkan makanan bergula dan berlemak.
  • Gantikan teh hitam dan kopi dengan minuman herba atau teh hijau.
  • Untuk menjalani gaya hidup aktif.

Peraturan di atas adalah relevan untuk semua orang, terutama bagi mereka yang telah mengalami artritis jari. Mematuhi langkah pencegahan membantu mengurangkan kemungkinan kambuh.

Gejala dan rawatan perubatan artritis jari

Ensiklopedia Perubatan melaporkan bahawa artritis adalah penyakit sendi yang bersifat radang. Dengan kata lain, keradangan adalah faktor patogenetik yang dominan dalam patologi ini. Dari sinilah bahawa rawatan artritis jari harus berdasarkan pengambilan ubat anti-radang. Betul? Betul, tetapi hanya sebagai penghampiran pertama. Jika diperiksa dengan lebih dekat, ternyata artritis tidak begitu mudah..

Bentuk artritis jari

Diagnosis tepat adalah kunci kejayaan dalam merawat penyakit, dan artritis jari tidak terkecuali daripada peraturan ini. Untuk mendiagnosis dengan betul, kita perlu mengetahui sebab-sebab yang mendasari proses patologi..

Penyebab keradangan sendi boleh menjadi trauma, termasuk mikrotrauma, dan beban sendi yang kronik. Contohnya, artritis tangan yang sangat utama, tidak berjangkit dan tidak reumatik, rawatan yang akan kita pertimbangkan secara terperinci di bahagian kedua bahan, mempengaruhi wakil profesion yang memerlukan kerja kecil yang berterusan dengan tangan mereka. Berisiko adalah guru, pengaturcara dan pekerja pejabat yang terpaksa menaip pada papan kekunci selama beberapa hari.

Rheumatoid arthritis jari (RA) jauh lebih rumit dari segi etiologi dan patogenesis. Sebagai sebahagian daripada bahan ini, kita mesti menyebutkan unit nosologi ini, kerana RA terutamanya mempengaruhi sendi tangan dan jari! Beberapa perkataan harus diucapkan mengenai arthritis psoriatik, yang dicirikan oleh kerosakan pada sendi kecil tangan..

Artritis jari boleh menjadi sekunder, iaitu, ia berlatarbelakangkan penyakit sendi lain - arthrosis. Arthrosis adalah penyakit degeneratif radas artikular, patogenesisnya dikuasai oleh proses inklusi dan pemusnahan tisu tulang rawan sendi yang berkaitan dengan usia. Keradangan pada arthrosis adalah akibat perubahan distrofik, dan oleh itu perlu untuk merawat pertama-tama bukan arthritis, tetapi arthrosis.

Artritis jari: gejala

Doktor yang berpengalaman (pakar rheumatologi, traumatologist) akan membantu menentukan penyebab arthritis yang tepat, tetapi kami akan memberitahu anda mengenai perbezaan utama antara bentuk penyakit di atas.

Paling mudah untuk mendiagnosis arthritis primer jari, gejalanya agak fasih: sakit sendi, pembengkakan tisu lembut dan peningkatan jumlah sendi, sedikit sekatan aktiviti motor. Biasanya, satu sendi terjejas, seperti jari kelima metacarpophalangeal atau jari kaki ketiga phalangeal proksimal.

Tidak seperti arthritis primer, artritis reumatoid pada jari mempengaruhi banyak sendi pada kedua tangan. Kerosakan simetri pada sendi kedua-dua lengan kanan dan kiri sangat ciri penyakit ini, dan adanya gejala "kekakuan pagi" di klinik. Selalunya, sendi pergelangan tangan terlibat dalam proses patologi..

Psoriatik artritis serupa dalam banyak cara dengan rheumatoid arthritis, tetapi psoriasis adalah penyebab sebenarnya. Anda mungkin mudah mendiagnosis arthritis psoriatik kerana tanda-tanda psoriasis tidak dapat dilewatkan. Walau bagaimanapun, dalam keadaan ini, kewaspadaan pesakit mengenai sifat arthralgia adalah penting. Dengan kata lain, jika seseorang dengan psoriasis mengadu sakit sendi, pertama sekali dia harus memikirkan bukan tentang arthritis pasca-trauma atau arthrosis, tetapi mengenai arthritis etiologi psoriatik..

Ubat untuk artritis jari

Oleh itu, kami mendapat rawatan. Serangkaian bahan dikhaskan untuk arahan rawatan rheumatoid arthritis di laman web kami, dan oleh itu, dalam kerangka artikel ini, kami tidak akan membahas masalah ini secara terperinci. Perkara yang sama berlaku untuk arthritis psoriatik.

Bagaimana merawat arthritis primer jari, yang bukan disebabkan oleh psoriasis, tetapi oleh overtrain kronik yang biasa? Jawapan paling mudah terdapat di permukaan - ubat anti-radang bukan steroid dalam bentuk tablet atau salap / krim / gel untuk kegunaan luaran. Dengan kumpulan ubat ini, rawatan harus dimulakan, tetapi anda harus bersedia untuk fakta bahawa ia tidak akan membantu semua orang. Malangnya, NSAID tidak selalu membawa kesan yang diingini pada arthritis..

Sekiranya NSAID tidak cukup berkesan, ubat hormon akan membantu. Untuk rawatan artritis jari, suntikan intra-artikular kortikosteroid digunakan, traumatologist melakukan manipulasi. Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, satu suntikan tidak mencukupi, dan pesakit harus menjalani suntikan intra-artikular..

Agar rawatan ubat artritis seefektif mungkin, rejimen ortopedik mesti diperhatikan. Berkenaan dengan penyakit sendi tangan, ini bermakna seseorang harus menahan diri dari sebarang pekerjaan di komputer dan aktiviti lain yang berkaitan dengan kerja berterusan alat muskul-artikular tangan. Secara sederhana, disarankan untuk berlibur selama tempoh rawatan, jika tidak, hasilnya mungkin tidak memuaskan..

Rawatan keradangan sendi pada jari

Tangan adalah bahagian badan yang paling mudah terkena arthritis. Dalam kehidupan sehari-hari, mereka yang menanggung beban utama, selain itu, mereka sering mengalami kecederaan dan hipotermia. Terdapat pendapat bahawa ubah bentuk sendi tangan adalah tanda usia tua. Walau bagaimanapun, ini adalah khayalan. Patologi seperti itu menunjukkan perkembangan arthritis dan dapat didiagnosis pada usia berapa pun..

Apa itu artritis jari?

Dengan artritis sendi jari, selain sendi, tisu tulang rawan di sekelilingnya menjadi radang. Penyakit ini dianggap agak biasa: menurut statistik, ia menimpa setiap penghuni planet ketujuh. Perlu diperhatikan bahawa wanita sakit lebih kerap daripada lelaki. Belum ada penjelasan yang tepat untuk fenomena ini. Doktor menganggap bahawa seks yang adil, ketika melakukan pekerjaan rumah tangga, lebih cenderung melakukan pekerjaan yang melibatkan kemahiran motor manual yang baik..

Dengan artritis sendi tangan, sendi interphalangeal atau ibu jari biasanya meradang..

Istilah "arthritis" diterjemahkan sebagai "radang sendi", jari tidak terkecuali

Jenis dan peringkat perkembangan

Terdapat kira-kira 150 jenis arthritis. Sekiranya kita bercakap mengenai jari, maka terdapat kira-kira 10 jenis, namun, perkara berikut paling kerap didiagnosis:

  1. Berjangkit - didiagnosis apabila sendi rosak oleh pelbagai jangkitan.
  2. Pertukaran. Sekiranya terdapat gangguan metabolik di dalam badan, pergerakan sendi dikurangkan dengan ketara. Ini disertai dengan keradangan dan kesakitan..
  3. Rheumatoid. Dengan arthritis jenis ini, sendi kecil terjejas terlebih dahulu, dan kemudian yang lebih besar..
  4. Selepas trauma - berkembang selepas kecederaan pada tisu tulang sendi atau tulang rawan.

Bergantung pada lokasinya, terdapat tiga bentuk penyakit: proksimal, tengah, dan distal. Di samping itu, terdapat jenis penyakit lain - rhizarthritis. Dalam bentuk penyakit ini, hanya ibu jari yang terkena..

Mengikut intensiti keparahan, artritis secara konvensional dibahagikan kepada beberapa peringkat:

  1. Pada peringkat pertama, manifestasi yang jelas biasanya tidak ada. Walau bagaimanapun, disarankan untuk mengesyaki permulaan patologi dan berjumpa doktor dalam tempoh ini. Contohnya, pada peringkat ini, pergerakan jari merosot pada waktu pagi. Keburukan tahap ini adalah bahawa keadaan negatif seperti itu hilang dengan cepat, sehingga banyak pesakit tidak menganggap perlu berjumpa doktor.
  2. Pada peringkat kedua, hakisan tulang terbentuk. Mobiliti jari merosot dengan ketara, ada rasa sakit, berderak ketika bergerak, bengkak. Menjadi lebih sukar untuk melakukan tindakan kecil walaupun dengan jari anda.
  3. Tahap ketiga ditunjukkan oleh proses ubah bentuk yang ketara di kawasan sendi. Lesi tidak simetris dan menyakitkan. Suhu badan pada pesakit meningkat, pergerakannya terkawal.
  4. Pada peringkat keempat, tulang rawan artikular tumbuh bersama, yang menyebabkan kehilangan mobiliti jari. Seseorang tidak dapat melakukan pergerakan asas yang diperlukan untuk layan diri.
Memperuntukkan keradangan septik dan aseptik pada sendi jari

Sebab-sebab mengapa penyakit ini berkembang

Sebelum memulakan rawatan artritis jari, perlu menentukan penyebab yang menyebabkan perkembangan penyakit ini, kerana pelbagai faktor dapat memprovokasi. Walaupun melihat jenis penyakit, seseorang dapat memahami bahawa keradangan boleh disebabkan oleh trauma biasa..

Proses keradangan pada sendi jari boleh disebabkan oleh sebab berikut:

  • penyakit tisu penghubung;
  • penyakit metabolik;
  • jangkitan septik;
  • kehadiran jangkitan spesifik, yang merangkumi sifilis atau tuberkulosis;
  • penyimpangan umur;
  • kecenderungan genetik;
  • berat badan berlebihan, penyalahgunaan alkohol, merokok;
  • imuniti yang lemah;
  • tinggal lama di bilik dengan kelembapan tinggi, hipotermia, getaran dan beberapa faktor luaran negatif yang lain.

Selalunya berisiko adalah orang yang, bertugas, harus bekerja dengan alat profesional.

Tangan menjadi radang kerana pengaruh faktor tertentu yang tidak baik

Gejala penyakit

Artritis jari adalah penyakit yang tidak dapat diramalkan, kerana sering kali ia berlaku tanpa disangka ketika seseorang tidak mempunyai keluhan kesihatan tertentu. Yang lebih tidak menyenangkan adalah arthritis kronik. Ia berjalan dengan sangat perlahan, tanpa disedari oleh pesakit dan berkembang selama bertahun-tahun.

Sekiranya arthritis jari akut, pesakit mula mengalami kesakitan teruk pada sendi yang bengkak, suhu badannya meningkat. Rheumatoid arthritis juga dicirikan oleh kesemutan dan kebas pada pergelangan tangan..

Tanda-tanda umum semua jenis artritis adalah:

  • kesakitan yang berpanjangan pada waktu pagi, keletihan, malaise, kekakuan;
  • berderit pada sendi;
  • pembentukan nod subkutan;
  • kelengkungan sendi.

Ciri khas penyakit ini adalah bentuk jari yang tidak biasa. Kelengkungan yang dihasilkan adalah penyebab hilangnya kemampuan untuk melakukan aktiviti normal, seperti mengambil cawan atau mengikat tali pada kasut. Kesakitan menjadi lebih ketara walaupun dengan pergerakan sendi yang sedikit - bengkak, warna kulit menjadi merah, dan suhu badan di kawasan ini meningkat.

Sendi tangan yang meradang adalah kawasan fokus dengan sakit menusuk atau sakit, ketika kulit menjadi merah

Peraturan rawatan umum

Semasa mendiagnosis "artritis jari", proses rawatan harus dipantau oleh doktor. Agar terapi membawa hasil yang baik, pesakit mesti mematuhi cadangan pakar dan tidak boleh mengubati diri sendiri. Penggunaan kaedah alternatif adalah mungkin, tetapi mesti dipersetujui dengan doktor. Beban jari harus diminimumkan.

Sekiranya perkembangan artritis disebabkan oleh aktiviti buruh profesional, maka anda tidak boleh menghadiri kerja sekurang-kurangnya semasa pemburukan. Anda perlu meluangkan masa setiap hari untuk melakukan latihan yang disyorkan oleh doktor anda dan mematuhi diet yang ditetapkan. Penting untuk tidak melakukan pergerakan secara tiba-tiba dengan jari anda dan tidak mengangkat berat. Pesakit harus berehat sepenuhnya dan menghabiskan masa sebanyak mungkin di udara segar..

Rawatan ubat

Dengan keradangan pada sendi jari, rawatan jarang selesai tanpa penggunaan ubat. Walau bagaimanapun, pilihan ubat ditentukan oleh doktor dalam setiap kes secara individu. Ubat anti-radang, penghilang rasa sakit, dan ubat anti-edema biasanya diresepkan. Hampir setiap ubat untuk artritis jari digunakan untuk masa yang lama..

Ubat vasodilator sering disarankan, kerana dengan fungsi vaskular normal, sendi diberi makan dengan lebih baik dan lebih intensif. Biasanya mereka disuntik ke dalam badan secara intramuskular atau intravena. Sekiranya arthritis bakteria, antibiotik selalu ditunjukkan. Di samping itu, disyorkan untuk mengambil vitamin.

Terapi merangkumi sekumpulan prosedur yang berbeza, termasuk rawatan ubat dan bukan ubat

Rawatan fisioterapi

Oleh kerana terapi arthritis mesti kompleks, fisioterapi tidak boleh diabaikan, yang memainkan peranan penting dalam memerangi penyakit ini. Terima kasih kepada mereka, proses metabolik dalam badan bertambah baik, mobiliti artikular pulih, dan juga proses yang merosakkan sekiranya berlaku penyakit.

Sekiranya kita bercakap mengenai cara merawat arthritis pada jari dengan fisioterapi, maka anda perlu mengetengahkan kaedah berikut:

  • elektroforesis;
  • tindakan ultrasound;
  • bersuara;
  • akupunktur;
  • urut.

Oleh kerana sendi jari sangat dekat dengan kulit, semua prosedur ini dianggap cukup berkesan..

Ubat biasanya digunakan untuk meningkatkan kecekapan prosedur elektroforesis. Kontraindikasi untuk pelaksanaannya adalah demam, implan yang dapat terletak di kawasan yang dirawat, serta penyakit kulit.

Teknik yang menggunakan ultrasound sering digunakan. Dengan pertolongannya, kekejangan dihilangkan, sensasi menyakitkan dikurangkan, dan fungsi jari bertambah baik. Rawatan ultrabunyi hanya boleh dilakukan setelah berakhirnya peringkat akut penyakit ini. Walau bagaimanapun, prosedur ini dikontraindikasikan untuk orang yang menderita hipertensi, penyakit jantung iskemia, dystonia vaskular vegetatif, dan juga wanita semasa menopaus..

Artritis ibu jari dirawat dengan pemanasan, rawatan panas dapat melegakan kesakitan, terutamanya semasa sawan

Rawatan artritis jari mengikut peringkat penyakit

Sekiranya sendi pada jari meradang, rawatan ditetapkan dengan mengambil kira tahap penyakit ini. Dengan keadaan yang memburukkan, pesakit perlu mengambil ubat anti-radang dan analgesik. Doktor harus menetapkan ubat berdasarkan ciri penyakit dan keadaan kesihatan pesakit.

Semasa pengampunan, dengan penurunan keradangan dan penurunan edema, tugas utama adalah memulihkan fungsi sendi dan menghilangkan penyebab yang menyebabkan perkembangan penyakit ini:

  • jika arthritis disebabkan oleh gout, maka perlu menormalkan metabolisme purin, yang akan mengurangkan tahap asid urik;
  • jika penyebab penyakit ini adalah artritis reumatoid, anda perlu berusaha meningkatkan imuniti.

Kes yang diabaikan memerlukan campur tangan pembedahan menggunakan endoprosthetics.

Apa itu endoprosthetics?

Pembedahan endoprosthetics digunakan dalam kes di mana teknik terapi tradisional tidak membawa peningkatan. Semasa operasi, sendi yang terjejas digantikan dengan prostesis khas, yang dibuat untuk setiap pesakit secara individu. Setelah tamat kursus pemulihan, fungsi jari dinormalisasi.

Terapi dengan ubat-ubatan rakyat

Sebelum mengubati artritis jari dengan kaedah ubat, banyak menggunakan kaedah ubat alternatif. Mereka bervariasi dan, yang paling penting, pilih yang betul-betul akan memperbaiki keadaan. Pemilihan kaedah mesti disetujui oleh doktor yang menghadiri.

Sekiranya sendi tangan meradang, rawatan dengan kaedah alternatif akan berkesan dalam terapi kompleks, untuk menghilangkan rasa sakit dan menghilangkan keradangan

Terapi herba

Terdapat banyak resipi popular yang berjaya digunakan sekiranya sendi jari di tangan meradang. Cara merawat penyakit ini dan bagaimana meringankan keadaan anda dengan menggunakan herba?

Resipi yang paling popular termasuk:

  1. Kompres kayu cacing: tambahkan ramuan kering cincang (1 sudu besar) dengan air mendidih (200 ml) dan didihkan di atas api lagi. Selepas itu, ejen harus disuntik selama 2 jam. Kompres digunakan dari kaldu tegang pada waktu malam selama 3 minggu.
  2. Infusi bunga dandelion: Isi bekas 1 liter dengan rapat dengan kira-kira separuh bunga. Kemudian tambahkan alkohol perubatan ke dalam bekas ini ke bahagian atas. Berkeras selama 3 minggu di tempat yang gelap, goncang secara berkala. Sendi yang meradang digosok dengan infusi yang disaring selama tiga minggu (6 kali sehari).
  3. Untuk artritis pada jari, rawatan yang berkesan adalah tingtur yang terbuat dari akar elecampane. Untuk penyediaannya, akar tanaman yang dihancurkan (20 g) dituangkan dengan vodka (200 g) dan dibiarkan meresap dalam gelap selama 2 minggu. Kemudian komposisi disaring dan digunakan sebagai gosok untuk jari yang terkena. Kursus rawatan adalah 1 bulan. Benar, jika ada luka pada kulit, rawatan harus ditangguhkan hingga sembuh sepenuhnya.

Permohonan kentang

Kompres yang dibuat dari kentang melegakan kesakitan. Sangat mudah untuk menyediakannya: tanaman akar yang tidak dicuci mesti dicincang, diletakkan di dalam air dan dipanaskan hingga suhu 40 darjah. Kemudian, dengan menggunakan saringan, keluarkan kentang (tanpa memeras!), Sebarkan dengan sarung tangan, letakkan di tangan anda, dan bungkus dengan selofan di atasnya. Kompres sedemikian boleh dipakai sepanjang hari tanpa dikeluarkan, atau dibuat pada waktu malam. Anda perlu menerapkannya selama 7 hari.

Cecair berasaskan kentang akan membantu mengurangkan keadaan umum dan memulihkan pergerakan sendi. Untuk menyediakannya, anda perlu mencuci 2-3 kentang sederhana dengan baik dan, tanpa mengupas, potong nipis. Kemudian hirisan hendaklah dimasukkan ke dalam air sejuk dan dibiarkan semalaman. Pada waktu pagi, cecair harus ditapis dan diminum dalam bahagian kecil semasa perut kosong..

Rawatan kubis

Ubat yang baik untuk rawatan arthritis adalah kubis putih. Kaedah aplikasi:

  1. Panaskan daun sayur ini dan, dengan potongan kecil di atasnya, minyak dengan madu.
  2. Sapukan kompres pada sendi yang sakit, bungkus dengan beg plastik dan perbaiki dengan selendang.

Prosedur paling baik dilakukan sebelum tidur. Menurut pesakit, kesakitan dikurangkan dengan ketara selepas 3-4 hari. Anda juga boleh memukul daun kubis dengan baik sehingga jusnya muncul dan oleskan ke kawasan yang terkena..

Khasiat madu

Madu antiseptik boleh digunakan untuk artritis. Untuk membuat kompres madu, anda perlu mencampurkan 1 sudu besar. sesudu madu, mustard (lebih baik kering) dan minyak sayuran, kemudian sapukan campuran yang sedikit hangat ini pada sendi yang sakit selama kira-kira 60 minit. Sebaiknya lakukan prosedur setiap hari..

Penggunaan campuran madu setiap hari (1 sudu besar) dan kayu manis (0,5 sudu besar) semasa perut kosong membantu mengurangkan manifestasi gejala utama penyakit dengan cepat.

Sejak zaman kuno, madu telah digunakan untuk artritis dan pelbagai jenis kerosakan sendi.

Rawatan sengatan lebah

Kaedah lain untuk merawat artritis sendi jari adalah sengatan lebah. Kesukaran utama rawatan ini adalah pemilihan tempat untuk gigitan serangga. Sesungguhnya, untuk kecekapan, "suntikan" perlu menjadi titik aktif secara biologi, dan ia mesti diubah setiap hari. Kursus rawatan - 150 gigitan.

Prosedur sedemikian dikontraindikasikan untuk orang yang terdedah kepada alergi, dan juga:

  • orang dengan intoleransi individu;
  • pesakit dengan penyakit berjangkit;
  • perempuan mengandung;
  • pesakit dengan diabetes mellitus;
  • pesakit dengan pelbagai penyakit kulit.

Lintah artritis

Terapi lintah telah lama digunakan sebagai rawatan pelengkap di mana dos ubat-ubatan yang disyorkan dikurangkan dengan ketara. Dengan hirudoterapi, terdapat penurunan yang cepat dalam proses keradangan pada sendi dan hilangnya rasa sakit. Sebagai peraturan, tidak ada kesan sampingan. Berkat lintah, tubuh menerima enzim dengan kesan anti-radang dan antibakteria.

Bagaimana hirudoterapi digunakan sebagai rawatan tambahan

Diet dan gaya hidup untuk artritis

Orang yang mengalami radang sendi pada jari perlu mengikuti diet. Perlu diperhatikan bahawa setiap jenis penyakit mempunyai dietnya sendiri:

  1. Pesakit dengan rheumatoid arthritis harus makan 6 kali sehari dan meningkatkan pengambilan makanan protein. Hidangan tidak boleh panas atau sejuk, tetapi suam. Pengambilan cecair mesti terhad dan minum air atau teh tidak lebih dari 5 gelas sehari. Beri, sayur-sayuran dan buah-buahan berguna untuk orang yang menghidap penyakit ini, yang harus dimakan sebanyak mungkin. Nasi rebus, pra-direndam tanpa garam tambahan juga berguna..
  2. Bagi penghidap arthritis psoriatik, ikan dan ayam disyorkan. Banyak buah-buahan dan sayur-sayuran boleh dimakan, kecuali buah sitrus, tomato, kentang, lada, dan terung. Adalah disyorkan untuk mengambil bubur gandum, barli, oatmeal atau rai hampir setiap hari..
  3. Orang dengan arthritis gout tidak digalakkan makan sosej, daging asap, sos panas dan perasa, makanan goreng dan pedas, sup daging.

Asas diet untuk sebarang jenis artritis jari adalah makanan tumbuhan, namun telur ayam boleh dimakan. Diet harus seimbang, kaya dengan vitamin dan nutrien. Pesakit harus mengawal berat badan mereka dan mengelakkan daripada menambah berat badan. Perlu diingat bahawa pada orang yang telah berhenti minum dan merokok sepenuhnya, peningkatan selepas memulakan rawatan berlaku lebih cepat..

Ramalan dan cadangan pencegahan

Seperti penyakit apa pun, kemungkinan pemulihan umum yang cepat jauh lebih tinggi jika artritis dikesan lebih awal. Oleh itu, walaupun tidak ada gejala khas penyakit ini, tetapi didiagnosis pada saudara terdekat, perlu berkala berjumpa doktor dan mengikuti cadangannya..

Sekiranya penyakit ini tidak dimulakan hingga tahap yang mustahil dilakukan tanpa campur tangan pembedahan, tidak ada yang mengancam kemampuan sah seseorang. Ramalan lain bergantung pada ciri-ciri penyakit ini, serta seberapa tepat pesakit mengikuti preskripsi perubatan..

Memerhatikan preskripsi pencegahan, adalah mustahil untuk mengecualikan sepenuhnya perkembangan penyakit ini, namun sangat mungkin untuk mengurangkan kemungkinan penampilannya. Untuk melakukan ini, anda perlu merawat penyakit berjangkit tepat pada waktunya, bukan ubat sendiri, tetapi mematuhi cadangan doktor. Untuk menormalkan proses metabolik dalam badan dan memberi nutrien pada sendi, perlu mengambil vitamin. Penting untuk menguatkan badan, marah, menjalani gaya hidup aktif dan bermain sukan, dan risiko terkena arthritis jari menjadi minimum.